Iemand anders nog kennis en/of ervaringen hiermee? Kloppen mijn berekeningen en ideeën?Robbertz236 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 18:33:
Hallo allemaal,
Ik zit na heel lang dit topic te volgen eindelijk te denken om een airco te nemen om in de zomer te koelen. Maar ik begin me zorgen te maken na wat rekenwerk.
Ik heb een rijtjeshuis (beton) uit 1989 en ik wil de benedenverdieping (45m2) gaan koelen. Ik heb 9 meter muur met de buren, 2.4m hoog. Dus als ik reken met een Lambda waarde van 1.7 voor gewapend beton, een muurdikte van 23cm kom ik uit op 7.39 w/m2 x 21.6m2 = 159 watt x delta T van 6 (20 bij mij, buren 26) = 954 watt x 2 (buren rechts en links = 1.908 watt!
Dus alleen om te koelen naar mijn buren heb ik al bijna 2.000 watt koelvermogen nodig! Twee derde van een standaard 3.500 watt airco. Plus nog de voorkant van mijn huis, achterkant en interne warmtebronnen (koken, mensen, elektronische apparatuur etc etc).
Klopt dit? Wat is de ervaring van andere mensen in een rijtjeshuis met betonnen (ongeisoleerde) gedeelde muren? Hoeveel kwh verbruiken jullie op een warme zomerdag?
Bedankt!
Mijn Daikin Pefera RXM35N5 heeft tot nu toe een maximum van 1125watt piek gehad. Hoger nog nooit behaalt. Terwijl ik vandaag al 19x defrost heb gehad is op dit moment met de 20x defrost helaas bezig.
Tijdens defrost compressor frequency & mompower:
:strip_exif()/f/image/CST7rvyXEfpwmBf7GjFT8FDp.jpg?f=fotoalbum_medium)
Bezig met helaas 20x defrost van vandaag:
:strip_exif()/f/image/qjY3K8TordISnWZHNtVpYfkR.jpg?f=fotoalbum_medium)
Op dit moment 11,5Kwh stroom verbruik.
Tijdens defrost compressor frequency & mompower:
Bezig met helaas 20x defrost van vandaag:
:strip_exif()/f/image/qjY3K8TordISnWZHNtVpYfkR.jpg?f=fotoalbum_medium)
Op dit moment 11,5Kwh stroom verbruik.
SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW
Hoeft de 3.5 dan niet te “hard te werken” om te ruimte te verwarmen/koelen? Met eventueel meer lawaai van de buitenunit?Speedfightserv schreef op maandag 1 februari 2021 @ 18:52:
[...]
Die 3.5 is niet te licht, die is prima ook met verwarmen. Die apparaten hebben meer capaciteit dan vermeld staat daarnaast pendelt hij dan ook veel minder en heb je meer comfort.
4.2 en 5.0 is te zwaar.
De 3.5 doet trouwens:
koelen 3.5 (0.9-4.0)
verwarmen 4 (0.9-5.0)
Ik probeer me ook voor te stellen hoe het verwarmen / koelen werkt.
Stel je op de unit een temperatuur in en bepaalt de unit dan hoe hard de ventilator moet draaien?
Of heb je tegelijkertijd met de temperatuur setpoint ook nog controle over de fanspeed? Ik wil namelijk voorkomen dat de fan als een malle gaat draaien om zijn setpoint temperatuur te bereiken :-)
Ik kan me dan voorstellen dat de uitblaastemperatuur heter (bij meer verwarmen) of kouder (bij meer koelen) wordt als je de fan snelheid laag zet.
@Robbertz236 Hier staat een reken methode van het tweakers forum
Dat gezegd hebbende, wil je ook niet te weinig vermogen hebben natuurlijk. Concreet, hoeveel vermogen is er nu benodigd. Allereerst voor koelen gebruiken we een rekenfactor. Deze rekenfactor is afhankelijk van je isolatie en dak.
Isolatiewaarde van de ruimte
• Goed geïsoleerd (dubbel glas + dakisolatie + muurisolatie)
• Matig geïsoleerd (wanneer èèn van bovenstaande isolatie typen ontbreekt, of wanneer er sprake is van klassiek dubbel glas)
• Geen isolatie (wanneer slechts èèn type isolatie is toegepast of helemaal geen)
Schuin dak Plat dak Niet van toepassing
Goed geïsoleerd 30 40 30
Matig geïsoleerd 40 50 40
Geen isolatie 50 50 50
Het koelvermogen kan nu als volgt berekend worden:
M3 (inhoud ruimte) x factor (getal uit tabel) = vermogen (watt).
Ik heb zelf een hoekhuis bouwjaar 1945 met kunststof kozijnen oud standaard dubbelglas. Geen vorm
van isolatie (spouw, dak & vloer isolatie). Woonkamer is 120M3 Heb daarvoor een 3,5Kwh single split airco hangen. Hiermee heb ik tot nu toe alleen mee verwarmt. Maar voor te koelen moet het geen enkel probleem zijn. Op dit moment verwarm ik zelfs mijn woonkamer ermee. Moet wel zeggen dat het vandaag voor het eerst minder goed gaat. Heeft namelijk nu gemiddeld om de 40 minuten een defrost. Wat wel minder is.
normaal hoor je de airco totaal niet. Maar nu met de defrost maakt de buiten unit wel een soort lage brom.
Veel succes met je keus.
Dat gezegd hebbende, wil je ook niet te weinig vermogen hebben natuurlijk. Concreet, hoeveel vermogen is er nu benodigd. Allereerst voor koelen gebruiken we een rekenfactor. Deze rekenfactor is afhankelijk van je isolatie en dak.
Isolatiewaarde van de ruimte
• Goed geïsoleerd (dubbel glas + dakisolatie + muurisolatie)
• Matig geïsoleerd (wanneer èèn van bovenstaande isolatie typen ontbreekt, of wanneer er sprake is van klassiek dubbel glas)
• Geen isolatie (wanneer slechts èèn type isolatie is toegepast of helemaal geen)
Schuin dak Plat dak Niet van toepassing
Goed geïsoleerd 30 40 30
Matig geïsoleerd 40 50 40
Geen isolatie 50 50 50
Het koelvermogen kan nu als volgt berekend worden:
M3 (inhoud ruimte) x factor (getal uit tabel) = vermogen (watt).
Ik heb zelf een hoekhuis bouwjaar 1945 met kunststof kozijnen oud standaard dubbelglas. Geen vorm
van isolatie (spouw, dak & vloer isolatie). Woonkamer is 120M3 Heb daarvoor een 3,5Kwh single split airco hangen. Hiermee heb ik tot nu toe alleen mee verwarmt. Maar voor te koelen moet het geen enkel probleem zijn. Op dit moment verwarm ik zelfs mijn woonkamer ermee. Moet wel zeggen dat het vandaag voor het eerst minder goed gaat. Heeft namelijk nu gemiddeld om de 40 minuten een defrost. Wat wel minder is.
normaal hoor je de airco totaal niet. Maar nu met de defrost maakt de buiten unit wel een soort lage brom.
Veel succes met je keus.
Robbertz236 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:58:
[...]
Iemand anders nog kennis en/of ervaringen hiermee? Kloppen mijn berekeningen en ideeën?
SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW
@Frenkie567917 Wanneer je de airco op auto hebt staan. Zal inderdaad de binnen unit automatisch de fan snelheid besturen. Wat kan leiden tot hinder omdat de fan steeds kan gaan veranderen qua hardheid. Maar dat kan je makkelijk oplossen door handmatig een vast stand in te stellen. Ik zelf heb ook de 3d stand uit gezet. Daarmee bedoel ik dat ik een vast stand heb ingesteld waar de koude/warme lucht word naartoe gericht. Ik persoonlijk ben daar zeer tevreden over namelijk.
Frenkie567917 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:02:
[...]
Hoeft de 3.5 dan niet te “hard te werken” om te ruimte te verwarmen/koelen? Met eventueel meer lawaai van de buitenunit?
De 3.5 doet trouwens:
koelen 3.5 (0.9-4.0)
verwarmen 4 (0.9-5.0)
Stel je op de unit een temperatuur in en bepaalt de unit dan hoe hard de ventilator moet draaien?
Of heb je tegelijkertijd met de temperatuur setpoint ook nog controle over de fanspeed? Ik wil namelijk voorkomen dat de fan als een malle gaat draaien om zijn setpoint temperatuur te bereiken :-)
Ik kan me dan voorstellen dat de uitblaastemperatuur heter (bij meer verwarmen) of kouder (bij meer koelen) wordt als je de fan snelheid laag zet.
Als je de fan vast zet, gaat echter de unit natuurlijk de temperatuur variëren wat ook hinderlijk kan zijn en meer verbruik kan/gaat geven.Dolbyadt schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:16:
@Frenkie567917 Wanneer je de airco op auto hebt staan. Zal inderdaad de binnen unit automatisch de fan snelheid besturen. Wat kan leiden tot hinder omdat de fan steeds kan gaan veranderen qua hardheid. Maar dat kan je makkelijk oplossen door handmatig een vast stand in te stellen. Ik zelf heb ook de 3d stand uit gezet. Daarmee bedoel ik dat ik een vast stand heb ingesteld waar de koude/warme lucht word naartoe gericht. Ik persoonlijk ben daar zeer tevreden over namelijk.
[...]

Mijn ervaring is dat de fan in het begin bij een koude kamer even flink gaat blazen, maar al heel snel terugschakelt. Als een fan hard blijft blazen bij iemand is dat eerder een teken dat de unit te licht is voor de kamer. (Of een merk is met een slechte regelsoftware ...)
Als je een expres kleinere unit qua vermogen neemt om pendelen tegen te gaan, is er immers inderdaad het risico dat de unit flink moet blazen en je dit weer moet gaan bijregelen. Immers de meeste merken zijn af fabriek zo ingeregeld om bij verwarmen snel de zaak op temperatuur te krijgen en dan enkel te hoeven 'aanvullen' met minimale geluidsoverlast. (Bij koelen blazen sommige merken soms expres een standje harder dan fluister omdat mensen dan soms fijn vinden.)
Die van mij staan in auto en blazen zelden harder dan in fluisterstand. Enkel de huiskamer-unit die inderdaad (bewust) onderbemeten is bij echt koud weer, blaast iets harder. Maar dan nog geen standje max.
Ik denk dat je mijn comment verkeerd begrepen hebtmr_evil08 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:39:
[...]
Was het ook al in je opgekomen dat het uitzonderlijk koud is in Nederland op dit moment, met temperaturen richting -7 buiten overdag?
Ik vind het anders nog behoorlijk netjes en we hebben het niet over iets wat vaak voorkomt in Nederland, dit weer gaat de geschiedenisboeken in.
Ik ben laaiend enthousiast, echter was verwarmen (en hierbij de SCOP / COP en energie klasse) niet mee genomen in de beoordeling welk systeem er zou komen.
Daar scoort de Hisense gewoonweg lager ( dus meer verbruik verhoudingsgewijs ) dan een vergelijkbaar A-merk. Dit is overigens een ervaring vanaf september afgelopen jaar tot nu.
Het is dus geen negatieve kritiek op het systeem, alleen met de nu geleerde lessen zou ik dat wel mee nemen in de overweging
3960wp SE | Model Y RWD
Opvallend dat het aantal defrosts hier hard afgenomen is. De laatste was van 22:00 afgelopen avond terwijl er de hele nacht gestampt is op 700W.
Dat scheelt wel een pak
. Is dat bij jullie ook?
En nu de wind is gaan liggen is de warmtevraag boven flink gedaald. Die unit pendelt weer met gemiddeld 190W over 7 uur
.
Dat scheelt wel een pak
En nu de wind is gaan liggen is de warmtevraag boven flink gedaald. Die unit pendelt weer met gemiddeld 190W over 7 uur
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Hier ook nog maar 2 defrosts sinds gisterenavond en ook een iets rustiger verloop in het afgenomen vermogen. Dat was de laatste twee dagen echt heel onrustig (volgens mij zag ik eerder hier ook iemand met een ander merk L/L hierover klagen ivm overlast). Hier hoor ik de buitenunit binnen niet en zorgt ie ook niet voor overlast voor de buren. De keren dat ik gaan kijken was naar de hoeveelheid ijs (uit nieuwsgierigheid) bleek het ook heel erg mee te vallen qua lawaai/geluid.
Wel heb ik vastgesteld dat de fan op 'auto' van mijn daikin stylish van 2kW niet werkt. Sinds gisterenmiddag de fan manueel op standje 4/5 gezet en dat heeft echt enorm geholpen. Op deze stand is de ventilator jammer genoeg wel (duidelijk) hoorbaar bij stil kantoorwerk, maar gelukkig is dat maar enkele dagen per jaar met echte vorstdagen nodig.
Het verbruik stabiliseert zich nu op 11-13kWh/24u. Dit houdt mijn compacte (70m2) nieuwbouw 2019 vrijstaande huisje met relatief goede isolatie warm. In de badkamer bleef het ook mooi 19 graden, al staat het daar nog op de planning om een IR paneeltje te hangen om het een klein beetje warmer te maken (voor mijzelf is dat warm zat, vriendin heeft het graag iets behaaglijker).
De unit verbruikt momenteel 580W en cmpfreq 42 (die zou ik ook moeten loggen in grafana...). Ik ben allang blij dat de 2kW variant het hier warm weet te houden
.
Wel heb ik vastgesteld dat de fan op 'auto' van mijn daikin stylish van 2kW niet werkt. Sinds gisterenmiddag de fan manueel op standje 4/5 gezet en dat heeft echt enorm geholpen. Op deze stand is de ventilator jammer genoeg wel (duidelijk) hoorbaar bij stil kantoorwerk, maar gelukkig is dat maar enkele dagen per jaar met echte vorstdagen nodig.
Het verbruik stabiliseert zich nu op 11-13kWh/24u. Dit houdt mijn compacte (70m2) nieuwbouw 2019 vrijstaande huisje met relatief goede isolatie warm. In de badkamer bleef het ook mooi 19 graden, al staat het daar nog op de planning om een IR paneeltje te hangen om het een klein beetje warmer te maken (voor mijzelf is dat warm zat, vriendin heeft het graag iets behaaglijker).
De unit verbruikt momenteel 580W en cmpfreq 42 (die zou ik ook moeten loggen in grafana...). Ik ben allang blij dat de 2kW variant het hier warm weet te houden

Hier gemiddeld 2000 watt verbruikt vannacht met 3 defrosts, behoorlijk minder dan gisteren. 20 graden beneden en 17 boven. Lekker warm wakker worden maar ik ga toch in de nacht meer verlagen. Of zelfs een nacht de boel uit.
Mijn stylish snapt de auto stand ook niet meer. Goede tip om de fan handmatig hoger in te stellen.
Toch een smak geld om nu elektrisch te verwarmen.....
Mijn stylish snapt de auto stand ook niet meer. Goede tip om de fan handmatig hoger in te stellen.
met gas was het nog meer geweest...Idefix70 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 07:23:

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ik heb vannacht ook geen defrost meer gehad, de hele nacht heeft hij keurig gedraaid rond de 600 watt, van 5:45 tot 7:15 een raar blok van 800 watt. In de nacht hebben we de tussendeur naar boven wagenwijd open, in de ochtend als we weer beneden zijn gaat de deur weer dicht, vanochtend zag je het verbruik meteen zakken van 600 naar 475 watt.Glashelder schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 06:51:
Opvallend dat het aantal defrosts hier hard afgenomen is. De laatste was van 22:00 afgelopen avond terwijl er de hele nacht gestampt is op 700W.
Dat scheelt wel een pak. Is dat bij jullie ook?
En nu de wind is gaan liggen is de warmtevraag boven flink gedaald. Die unit pendelt weer met gemiddeld 190W over 7 uur.
Gisteren met 13.2kWh wel een iets hoger verbruik als de dag daarvoor (
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Toch maar eens gerekend: vroeger had ik bij koude dagen (nog niet zo koud als nu) met CV een verbruik van 0.70 m3/graaddag. 8 februari 2021 waren 26 graaddagen, dus zou dit ongeveer 18 m3 gas geweest zijn
Nu gebruik ik 27 kWh met airco verwarmen op 24 uur.
Reken ik met de gasprijs van 80 eurocent en stroomprijs van 22 eurocent is dat respectievelijk voor 1 dag verwarmen:
Gas: 14,40 euro
Airco: 6 euro
En hou ik nog geen rekening met de zonnepanelen die ik heb en al afgeschreven zijn, dus eigenlijk kost het niets
Vannacht heb ik 2 defrosts gehad, vanmorgen was het -9
Nu gebruik ik 27 kWh met airco verwarmen op 24 uur.
Reken ik met de gasprijs van 80 eurocent en stroomprijs van 22 eurocent is dat respectievelijk voor 1 dag verwarmen:
Gas: 14,40 euro
Airco: 6 euro
En hou ik nog geen rekening met de zonnepanelen die ik heb en al afgeschreven zijn, dus eigenlijk kost het niets

Vannacht heb ik 2 defrosts gehad, vanmorgen was het -9
[ Voor 5% gewijzigd door ZuinigeRijder op 09-02-2021 08:37 ]
Ik heb gisteren in 24 uur, 27 kWh verbruikt (voor 4 kamers verwarmen). vannacht totaal 8.5 kWh (in 8 uur tijd). Zonder nachtverlaging overigens.Idefix70 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 07:23:
Hier gemiddeld 2000 watt verbruikt vannacht met 3 defrosts, behoorlijk minder dan gisteren. 20 graden beneden en 17 boven. Lekker warm wakker worden maar ik ga toch in de nacht meer verlagen. Of zelfs een nacht de boel uit.
Maar ik ga de L/L WP vannacht ook maar uitzetten. Ik krijg teveel gezeur van de kinderen en de vrouw dat ze wakker worden van de defrost (dat tintelende geluid aan de binnenunits)
Enfin; het was een leuk experiment. Ik heb de units op de kamers die ik niet gebruik nu uitgezet nadat ze sinds donderdagavond continue gedraaid hebben. Enkel de huiskamer staat nu nog te draaien en die gaat vannacht dus uit
Oke, de afweging wordt dan in mijn geval een 3.5 met het risico op meer geluid (want aan de lichte kant) of een 5.0 met het risico op pendelen (want aan de zware kant).Armin schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:30:
[...]
Als je de fan vast zet, gaat echter de unit natuurlijk de temperatuur variëren wat ook hinderlijk kan zijn en meer verbruik kan/gaat geven.![]()
Mijn ervaring is dat de fan in het begin bij een koude kamer even flink gaat blazen, maar al heel snel terugschakelt. Als een fan hard blijft blazen bij iemand is dat eerder een teken dat de unit te licht is voor de kamer. (Of een merk is met een slechte regelsoftware ...)
Als je een expres kleinere unit qua vermogen neemt om pendelen tegen te gaan, is er immers inderdaad het risico dat de unit flink moet blazen en je dit weer moet gaan bijregelen. Immers de meeste merken zijn af fabriek zo ingeregeld om bij verwarmen snel de zaak op temperatuur te krijgen en dan enkel te hoeven 'aanvullen' met minimale geluidsoverlast. (Bij koelen blazen sommige merken soms expres een standje harder dan fluister omdat mensen dan soms fijn vinden.)
Die van mij staan in auto en blazen zelden harder dan in fluisterstand. Enkel de huiskamer-unit die inderdaad (bewust) onderbemeten is bij echt koud weer, blaast iets harder. Maar dan nog geen standje max.
Beide installateurs raden een 5.0 aan en de meerprijs is maar 200 euro, vandaar mijn twijfels over de 3.5.
Pendelen zag de installateur niet als een probleem. De CV slaat bijvoorbeeld ook af als de temperatuur bereikt is. Daar valt wat voor te zeggen.
Ik vind zelf pendelgedrag heel irritant. De fan die uit en aan gaat is niet fijnFrenkie567917 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:34:
[...]
Oke, de afweging wordt dan in mijn geval een 3.5 met het risico op meer geluid (want aan de lichte kant) of een 5.0 met het risico op pendelen (want aan de zware kant).
Beide installateurs raden een 5.0 aan en de meerprijs is maar 200 euro, vandaar mijn twijfels over de 3.5.
Pendelen zag de installateur niet als een probleem. De CV slaat bijvoorbeeld ook af als de temperatuur bereikt is. Daar valt wat voor te zeggen.
@Glashelder Kan ik helaas niks over zeggen. Ik zet de airco uit rond 23:00. En om 5:00 gaat de airco via schema weer aan. Wij slapen zelfs met dit weer gewoon met raam open vannacht was het -11 graden. Dus heeft het geen zin om de airco aan te laten staan. De CV ketel staat ingesteld op nachtverlaging 17 graden. Dus wanneer het lager zou worden dan 17 graden in de woonkamer springt de CV ketel aan.
Zie P1 monitor (monitoring stroom&gas):
:strip_exif()/f/image/GHKwU1tcrAGfAAnEAQCdmytP.jpg?f=fotoalbum_medium)
Zie P1 monitor (monitoring stroom&gas):
:strip_exif()/f/image/GHKwU1tcrAGfAAnEAQCdmytP.jpg?f=fotoalbum_medium)
Glashelder schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 06:51:
Dat scheelt wel een pak. Is dat bij jullie ook?
En nu de wind is gaan liggen is de warmtevraag boven flink gedaald. Die unit pendelt weer met gemiddeld 190W over 7 uur.
Ik heb een 3,5kW hangen in de woonkamer/keuken die te licht is voor de ruimte vanaf ongeveer -2. Dan trekt hij het niet en is hij op zijn achterste poten aan 't lopen. Zelfs ik heb last van pendelen als 't buiten rond de 12-14 graden is, dan is er gewoon niet genoeg warmtevraag.Frenkie567917 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:34:
[...]
Oke, de afweging wordt dan in mijn geval een 3.5 met het risico op meer geluid (want aan de lichte kant) of een 5.0 met het risico op pendelen (want aan de zware kant).
Ik had nu liever een iets groter model gehad om de ruimte wel fatsoenlijk warm te houden, de buitenunit wat minder op de limiet te hebben zitten en dus (hopelijk) wat minder hard blazen. (of 2 kleinere).
Mijn ruimte is iets van 60m2, jaren 50, matig geïsoleerd, houten vloer zonder isolatie en deels stenen vloer, geen idee hoe geïsoleerd, maar zeker niet perfect
Geen idee van mijn normaal gasverbruik, woon er nog geen jaar en de vorige bewoners was een koppel die buitenshuis aan 't werk waren, niet representatief met de situatie nu.
Je vroeg in een andere post welke unit het meest comfort gaat geven, voor jouw ruimte is een 5.0 echt overkill, persoonlijk vind ik pendelgedrag minder comfort geven ten opzichten van een unit die constant aan staat en een monotoom geluid produceert.Frenkie567917 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:34:
[...]
Als je dan toch voor een 5.0 wilt gaan kies dan de 5.0ZSX die kan tot 0.6kW terug i.p.v. de 1.3 van de ZS.
[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 09-02-2021 09:58 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
@flippy ZIe hier tot nu toe mijn gasverbruik nu ik bij verwarm met mijn Daikin Pefera 3,5 Kwh.
Mindergas monitoring:
:strip_exif()/f/image/elzuLHJ3t6RoG90SAu8C89C7.jpg?f=fotoalbum_medium)
Mindergas monitoring:
:strip_exif()/f/image/elzuLHJ3t6RoG90SAu8C89C7.jpg?f=fotoalbum_medium)
Iedere airco moet in het begin even hard aan de slag om de gewenste temperatuur te halen. Hoe meer vermogen hoe eerder dit gehaald is. Zodra dit gehaald is pruttelt de airco gewoon prima verder en hoeft niet knetterhard te werken.Frenkie567917 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:02:
[...]
Hoeft de 3.5 dan niet te “hard te werken” om te ruimte te verwarmen/koelen? Met eventueel meer lawaai van de buitenunit?
De 3.5 doet trouwens:
koelen 3.5 (0.9-4.0)
verwarmen 4 (0.9-5.0)
Als je de airco op tijd aanzet (wat je bij iedere x vermogen moet doen) kan hij het prima aan.
Met verwarmen heb ik zelf de fan niet op auto staan. Dit is wel veel rustiger en minder pendelen.
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Van wie kreeg je de tip?Idefix70 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 07:23:
Afgelopen zaterdag werd mij de tip gegeven om juist de fanstand op automatisch te zetten. Ik kon op afstand het stroomverbruik monitoren. Gisteravond toen ik naar bed ging de CV uitgezet en de US weer het werk laten doen op de auto fanstand.
Toen ik vanochtend beneden kwam was het 18 graden (ingestelde temp was 21). De US stond rustig te blazen en dat is dus heel vreemd. Want juist ik kreeg de tip om auto fanstand te gebruiken want dan ging de airco het zelf regelen. Toen ik hem handmatig op fanstand 4 zetten toen steeg de temperatuur weer iets. Omdat ik nu niet thuis ben laat ik hem maar even zo staan.
Van een poster " boven " me. De Stylish lijkt met deze kou op 1 stand te blazen op Auto. Normaliter merk ik wel aanpassingen in blaassnelheid maar de laatste week niet meer. Overigens ook firmware update gedaan ivm beta testen app Daikin Residential Controller. Ik heb hem nu op stand 4 en geen defrosts meer en hij blaast er lekker op los. Echter zit in niet in de woonkamer, anders is het teveel lawaai. En ik log niets of nauwelijks dus kan het effect niet empirisch onderbouwen.Binnetie schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:32:
[...]
Van wie kreeg je de tip?
Afgelopen zaterdag werd mij de tip gegeven om juist de fanstand op automatisch te zetten. Ik kon op afstand het stroomverbruik monitoren. Gisteravond toen ik naar bed ging de CV uitgezet en de US weer het werk laten doen op de auto fanstand.
Toen ik vanochtend beneden kwam was het 18 graden (ingestelde temp was 21). De US stond rustig te blazen en dat is dus heel vreemd. Want juist ik kreeg de tip om auto fanstand te gebruiken want dan ging de airco het zelf regelen. Toen ik hem handmatig op fanstand 4 zetten toen steeg de temperatuur weer iets. Omdat ik nu niet thuis ben laat ik hem maar even zo staan.
Wij laten binnenkort een multi-split aircosysteem plaatsen. 2 binnenunits: op de slaapkamer en werkkamer. Buitenunit op een aanbouw aan de achterkant van de woning.
De slaapkamer zit aan de kant van de uitbouw en de binnenunit komt op de buitenmuur. Kan dus eenvoudig aangesloten worden inclusief afvoer op afschot van condenswater.
De koelleidingen voor de werkkamer gaan via de hoek van wand/plafond op de slaapkamer. Alleen afvoer van condens is dan een puntje. We zoeken een manier om een condenspomp te vermijden.
We zien een aantal opties qua installatie (incl waar een pomp nodig is):
1: Condensafvoer via de zelfde manier als de koelleidingen: hoek wand/plafond slaapkamer. Qua installatie onze voorkeur. Koof eromheen en het is netjes afgewerkt. Maar dat vereist wel een condenspomp. En zoals vele hier zeggen en onze installateur beaamt dat: vermijden waar mogelijk.
2: Op afschot via slaapkamer. Maar dan heb je een afvoer op ~50cm van plafond op de slaapkamerwand. Kleine koof in de hoek is netjes af te werken, maar dit wordt een ander verhaal. Tegen de vloer aan laten lopen is ook lastig door de plek van het bed.
3: Leidingen via zolder. Nadelen: vereist ook een condenspomp, installatie is duurder (diamantboor) en die boor maakt ook een puinhoop (volgens installateur)
4: Plaatsen binnenunit werkkamer op de buitenmuur. Koelleidingen kunnen dan nog steeds via slaapkamer maar condens kan daar door de muur, op afschot, naar buiten. Maar dan komt er ook een koof in de werkkamer voor koelleidingen, minder mooi. En we hebben geen voortuin dus waar ga je het condenswater dan laten? Tegen de gevel aan wordt lelijk, hwa is ingebouwd en op de stoep lopen mensen
Zien jullie nog mogelijkheden of tips? Ik zal vast niet de eerste zijn met dit probleem in een tussenwoning (en dus minder buitenmuur), maar kan er niet zoveel over vinden.
En als we een pomp nodig hebben, wat is dan 'de beste' en stilste die er te krijgen is? Ben Aspen en Blue Diamond al een paar keer tegen gekomen.
Ter verduidelijking:
De slaapkamer zit aan de kant van de uitbouw en de binnenunit komt op de buitenmuur. Kan dus eenvoudig aangesloten worden inclusief afvoer op afschot van condenswater.
De koelleidingen voor de werkkamer gaan via de hoek van wand/plafond op de slaapkamer. Alleen afvoer van condens is dan een puntje. We zoeken een manier om een condenspomp te vermijden.
We zien een aantal opties qua installatie (incl waar een pomp nodig is):
1: Condensafvoer via de zelfde manier als de koelleidingen: hoek wand/plafond slaapkamer. Qua installatie onze voorkeur. Koof eromheen en het is netjes afgewerkt. Maar dat vereist wel een condenspomp. En zoals vele hier zeggen en onze installateur beaamt dat: vermijden waar mogelijk.
2: Op afschot via slaapkamer. Maar dan heb je een afvoer op ~50cm van plafond op de slaapkamerwand. Kleine koof in de hoek is netjes af te werken, maar dit wordt een ander verhaal. Tegen de vloer aan laten lopen is ook lastig door de plek van het bed.
3: Leidingen via zolder. Nadelen: vereist ook een condenspomp, installatie is duurder (diamantboor) en die boor maakt ook een puinhoop (volgens installateur)
4: Plaatsen binnenunit werkkamer op de buitenmuur. Koelleidingen kunnen dan nog steeds via slaapkamer maar condens kan daar door de muur, op afschot, naar buiten. Maar dan komt er ook een koof in de werkkamer voor koelleidingen, minder mooi. En we hebben geen voortuin dus waar ga je het condenswater dan laten? Tegen de gevel aan wordt lelijk, hwa is ingebouwd en op de stoep lopen mensen
Zien jullie nog mogelijkheden of tips? Ik zal vast niet de eerste zijn met dit probleem in een tussenwoning (en dus minder buitenmuur), maar kan er niet zoveel over vinden.
En als we een pomp nodig hebben, wat is dan 'de beste' en stilste die er te krijgen is? Ben Aspen en Blue Diamond al een paar keer tegen gekomen.
Ter verduidelijking:
/f/image/ix6NYsjYLZMTm0HsZQv164jC.png?f=fotoalbum_large)
Ik dacht bij die firmware updates meer aan een update van de wifi controller. Krijgt de unit zelf ook bijgewerkte firmware/regelsoftware?Idefix70 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:15:
[...]
Van een poster " boven " me. De Stylish lijkt met deze kou op 1 stand te blazen op Auto. Normaliter merk ik wel aanpassingen in blaassnelheid maar de laatste week niet meer. Overigens ook firmware update gedaan ivm beta testen app Daikin Residential Controller. Ik heb hem nu op stand 4 en geen defrosts meer en hij blaast er lekker op los. Echter zit in niet in de woonkamer, anders is het teveel lawaai. En ik log niets of nauwelijks dus kan het effect niet empirisch onderbouwen.
Ik heb ongeveer hetzelfde met de Stylish. Stand 4 gaat aan als ik echt wil verwarmen, als ik hem op auto zet gaat hij eerst een stuk zachter blazen. Dat is niet gewenst, want de temperatuur is nog niet hoog genoeg (setpoint 23 graden gisteravond, thermostaat woonkamer gaf 20 aan, maar na een tijdje zachter blazen zakte deze naar 19,5).Idefix70 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:15:
[...]
Van een poster " boven " me. De Stylish lijkt met deze kou op 1 stand te blazen op Auto. Normaliter merk ik wel aanpassingen in blaassnelheid maar de laatste week niet meer. Overigens ook firmware update gedaan ivm beta testen app Daikin Residential Controller. Ik heb hem nu op stand 4 en geen defrosts meer en hij blaast er lekker op los. Echter zit in niet in de woonkamer, anders is het teveel lawaai. En ik log niets of nauwelijks dus kan het effect niet empirisch onderbouwen.
Als je een tijdje wacht gaat hij op Auto wel weer harder blazen, maar hij wisselt het af met zachter blazen. Op zich snap ik het principe, maar bij -10 heb ik graag wat meer.
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Dat weet ik niet zeker maar heb een flauw vermoeden....Trebbors schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:53:
[...]
Ik dacht bij die firmware updates meer aan een update van de wifi controller. Krijgt de unit zelf ook bijgewerkte firmware/regelsoftware?
Misschien ga ik een keer experimenteren met een warmtelint onderin de bak. De ijslaag daar is enorm.
Ik log ook niet heel veel. Ik hoop ooit nog eens de Ururu Sarara uit te kunnen lezen.Idefix70 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:15:
[...]
Ik zie wel eens een get_info regel voorbij komen. Is deze zo vanuit de browser te openen? Puur om eens te kijken wat de unit doet?
Maakt het overigens uit of het slangetje van de condens afvoer bevroren is?
[ Voor 4% gewijzigd door Binnetie op 09-02-2021 12:19 ]
Het mooiste is als je hem zou kunnen schakelen met een thermostaat zodat het lint wordt ingeschakeld onder 0c, eigenlijk vreemd dat een dergelijke functionaliteit er niet standaard in zit.Trebbors schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:11:
Misschien ga ik een keer experimenteren met een warmtelint onderin de bak. De ijslaag daar is enorm.
[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 09-02-2021 12:16 ]
Waarschijnlijk breng ik fabrikanten nu op ideeën in plaats van dat ik eerst patent aanvraag 😉revolution-nl schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:16:
[...]
Het mooiste is als je hem zou kunnen schakelen met een thermostaat zodat het lint wordt ingeschakeld onder 0c, eigenlijk vreemd dat een dergelijke functionaliteit er niet standaard in zit.
Daarom snap ik niet hoe ze WP kunnen inzetten in bijvoorbeeld de Nordics. Daar is het maanden koud en soms vochtig zoals deze ene week hier.
[ Voor 15% gewijzigd door Trebbors op 09-02-2021 12:29 ]
http://xxx.xxx.xxx.xxx/aircon/get_sensor_infoBinnetie schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:14:
[...]
Ik log ook niet heel veel. Ik hoop ooit nog eens de Ururu Sarara uit te kunnen lezen.
Ik zie wel eens een get_info regel voorbij komen. Is deze zo vanuit de browser te openen? Puur om eens te kijken wat de unit doet?
Heeft dit als resultaat van onze US
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=-0.5,err=0,cmpfreq=14
Kan in je browser maar natuurlijk ook op je telefoon als deze verbonden is met je thuis netwerk
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Misschien is dit nog een goede oplossing. Lint met thermostaat.revolution-nl schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:16:
[...]
Het mooiste is als je hem zou kunnen schakelen met een thermostaat zodat het lint wordt ingeschakeld onder 0c, eigenlijk vreemd dat een dergelijke functionaliteit er niet standaard in zit.
https://www.agrishop.nl/1...rstbeschermingskabel.html
De Daikin Skyair heeft een lus van de warmtewisselaar over de bodemplaat dus die blijft netje schoon. Maar de MHI heeft een behoorlijke ijsplaat er in zitten,
RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3
Bij mij (MHI) ook een ijsplaat bij de radiator. Maar de drain is wel vrij, en na een defrost is de radiator verder gewoon schoon, dus ik geloof het wel.MarkV6 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:41:
De Daikin Skyair heeft een lus van de warmtewisselaar over de bodemplaat dus die blijft netje schoon. Maar de MHI heeft een behoorlijke ijsplaat er in zitten,
Hmm mijn buitenunit heeft de volle laag gekregen de afgelopen dagen (staat op het westen) en ik vermoed dat de fan is vastgevroren (ijsvorming). Als ik hem aanzet dan gaat ie eerst in defrost modus (ik zie het vermogen dan ook toenemen) maar schiet uiteindelijk in de beveiliging met error code ch 67 (wat duidt op een vastzittende fan).
Ik heb geen zin om het dak op te gaan hiervoor dus ik wacht wel even tot de dooi inzet. Tot die tijd staat de CV hier lekker te pruttelen. Dat zal wel een beetje bijbetalen worden met twee thuiswerkers en kinderen. Op zich geen probleem aangezien ik de airco's primair ook niet om te verwarmen gebruik maar dacht juist in deze periode "hybride" te kunnen verwarmen.
Ik heb geen zin om het dak op te gaan hiervoor dus ik wacht wel even tot de dooi inzet. Tot die tijd staat de CV hier lekker te pruttelen. Dat zal wel een beetje bijbetalen worden met twee thuiswerkers en kinderen. Op zich geen probleem aangezien ik de airco's primair ook niet om te verwarmen gebruik maar dacht juist in deze periode "hybride" te kunnen verwarmen.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Ik was toch al van plan dit voorjaar de units buiten even goed schoon te maken; ik denk dat ik ook meteen de kappen eraf haal en iets dergelijks onder de koelvinnen/drainpain ga doen. Meteen een bekisting eromheen maken en als er weer eens iets dergelijks voordoet, hoef ik niet meteen het dak weer opKingsolo schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:33:
[...]
Misschien is dit nog een goede oplossing. Lint met thermostaat.
https://www.agrishop.nl/1...rstbeschermingskabel.html
Moet de elektrische installatie toch onder handen nemen ook.
Ja dat lukt. Kan dat wel uitlezen maar zou het graag loggen. Ik heb geen US. Heb niet gekeken net op het dak of er ijs onder in de unit zit. Lees daar geen opmerkingen over van andere Daikin eigenaren. Dus geen idee. Heb het idee dat het water er wel prima onder uit loopt.Binnetie schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:14:
[...]
Ik log ook niet heel veel. Ik hoop ooit nog eens de Ururu Sarara uit te kunnen lezen.
Helaas nog geen reactie gehad; Is er iemand die hier nog iets van kan zeggen? Wat zou de beste plek kunnen zijn?koelkast schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:33:
Binnenkort wordt er hier mogelijk een MHI SRK-35ZS aangesloten op de benedenverdieping. Ophangen doe ik zelf. Nu vraag ik me af wat de beste plek is voor het apparaat. Het zou natuurlijk het meest ideaal zijn als 'ie halverwege de woonkamer zou komen, maar dat staat de WAF en de electra-aansluiting niet toe.
Ik heb in de keuken al een gat waar de leidingen doorheen kunnen (zat eerder buis voor afzuigkap). De binnenunit zou in de hoek kunnen (is 92 cm ruimte in de breedte), maar ik vraag me af of dit voor de werking van de airco goed is (er zit nl een klein muurtje tegenover).
Hij zou ook op de koof kunnen (leidingen er doorheen richting gat rechts), dan kan hij de lucht ook beter kwijt lijkt me, toch komt hij dan minder ver de woonkamer in (kan minder schuin).
Wat zou nu de beste plek zijn? ik gok op de plek op de koof (blauw). Of gaat de plaats in de keuken sowieso problemen of laag rendement opleveren omdat hij niet goed in de woonkamer kan komen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Qua installatie denk ik dat op de koof handiger is (blauw). Ik weet niet hoeveel ruimte je over houd op oranje, dus qua installatie is dat mogelijk lastiger. Alhoewel bij de installatie bij mij de leidingen eerst gesoldeerd zijn aan de binnenunit en daarna door de doorvoer zijn gegaan. Dus dan heb je niet zo veel ruimte nodig. Daarnaast kan de binnenunit richting de doorgang blazen ipv tegen een muur aan.koelkast schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:55:
[...]
Helaas nog geen reactie gehad; Is er iemand die hier nog iets van kan zeggen? Wat zou de beste plek kunnen zijn?
Waarom zou de binnenunit overigens qua elektra niet in de woonkamer kunnen? Bij mij is de buitenunit aangesloten op netspanning en de binnenunit krijgt stuursignaal en voeding via de koof waar ook de koelleidingen in zitten. Binnenunit heeft dus geen aansluiting binnen verder. WAF is natuurlijk een dingetje, de MHI binnenunit is niet de mooiste (vind ik zelf) maar ook niet de lelijkste. Ik stoor me er verder niet aan in ieder geval.
Overigens zou je installateur, als je die zou hebben, ook mooi een antwoord kunnen geven op waar je hem het beste kan installeren. Die hangen er wel vaker een op. Maar goed, keuzes natuurlijk
Klopt, ze doen het vaker, die installateursrescla schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:10:
[...]
Qua installatie denk ik dat op de koof handiger is (blauw). Ik weet niet hoeveel ruimte je over houd op oranje, dus qua installatie is dat mogelijk lastiger. Alhoewel bij de installatie bij mij de leidingen eerst gesoldeerd zijn aan de binnenunit en daarna door de doorvoer zijn gegaan. Dus dan heb je niet zo veel ruimte nodig. Daarnaast kan de binnenunit richting de doorgang blazen ipv tegen een muur aan.
Waarom zou de binnenunit overigens qua elektra niet in de woonkamer kunnen? Bij mij is de buitenunit aangesloten op netspanning en de binnenunit krijgt stuursignaal en voeding via de koof waar ook de koelleidingen in zitten. Binnenunit heeft dus geen aansluiting binnen verder. WAF is natuurlijk een dingetje, de MHI binnenunit is niet de mooiste (vind ik zelf) maar ook niet de lelijkste. Ik stoor me er verder niet aan in ieder geval.
Overigens zou je installateur, als je die zou hebben, ook mooi een antwoord kunnen geven op waar je hem het beste kan installeren. Die hangen er wel vaker een op. Maar goed, keuzes natuurlijk
Toch even info van de kenners hier, en enig logica mee laten wegen.
De WAF is wel een dingetje voor de woonkamer. Ding is wit, muur is andere kleur, je zou kunnen spuiten, maar er moet ook een elektra-aansluiting gemaakt worden, oud huis (jaren 30) in combinatie met de WAF. Tja, dan toch maar de koof, thanks voor je advies.
Mijn Daikin Perfera FTXM-35-R (2021) maakt een irritant geluid als de lamellen bewegen. Je hoort een constante piep. Het klinkt als een speaker waarvan je de speakerjack niet hebt aangesloten, maar dan heel zachtjes en subtiel. Bij de lamellen die de horizontale luchtflow dirigeren lijkt de toon net iets luider te zijn, dan bij de verticale lamellen.
Zijn er meer mensen die zoiets horen?
@renzo4000 Volgens mij is dit een LG standaard programmeren. Wanneer mijn kinderen boven op hun slaapkamer de LG in deze tijd aanzetten om te verwarmen start de unit eerst met het Ontdooi icoontje op de binnen unit. (lijkt grof weg op een uitroepteken in druppelvorm). Na een paar minuten gaat de klep naar beneden staan en komt en heel geleidelijk warme lucht uit.
renzo4000 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:47:
Hmm mijn buitenunit heeft de volle laag gekregen de afgelopen dagen (staat op het westen) en ik vermoed dat de fan is vastgevroren (ijsvorming). Als ik hem aanzet dan gaat ie eerst in defrost modus (ik zie het vermogen dan ook toenemen) maar schiet uiteindelijk in de beveiliging met error code ch 67 (wat duidt op een vastzittende fan).
@banaliteit Ik heb zelf ook een Daikin Pefera FTXM35N binnenunit model 2020. Maar wanneer ik de 3d stand heb aanstaan gaat dat geruisloos. Dus ik hoor niks. Ik moet er voor de binnenunit staan om te kijken of de kleppen wel van links/rechts gaan en tegelijkertijd van boven naar beneden toe.
banaliteit schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:40:
Mijn Daikin Perfera maakt een irritant geluid als de lamellen bewegen. Je hoort een constante piep. Het klinkt als een speaker waarvan je de speakerjack niet hebt aangesloten, maar dan heel zachtjes en subtiel. Bij de lamellen die de horizontale luchtflow dirigeren lijkt de toon net iets luider te zijn, dan bij de verticale lamellen.
@Idefix70 Ik heb toevallig gister wel het dak opgegaan. En bij mij was de Daikin buitenunit (RXM35N) condens afvoer dichtgevoren. Heb dat gangbaar kunnen maken met een vuurwerk aansteker en een schroeven draaier heel voorzichtig het gat ijs vrij te maken. Er kwam meteen lauw water uit gelopen omdat gisteren de buiten unit over de heledag 20x defrost heeft gehad.
Idefix70 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:06:
[...]
Ja dat lukt. Kan dat wel uitlezen maar zou het graag loggen. Ik heb geen US. Heb niet gekeken net op het dak of er ijs onder in de unit zit. Lees daar geen opmerkingen over van andere Daikin eigenaren. Dus geen idee. Heb het idee dat het water er wel prima onder uit loopt.
Ja dat zou kunnen natuurlijk maar in mijn geval zit de keuken aan de voorkant van het huis (+ meterkast) en daar zit precies een radiator die dan verder van de muur af zou moeten komen om er nog een goot achter te krijgen. Zou kunnen maar niet optimaalSpeedfightserv schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:51:
[...]
Je kan de goot ook binnen achter de gordijnen langs doen, nadeel is dat je een gat in je vloer moet maken.
Ik heb hem voor mijn kozijn langs lopen, omdat die ook wit is valt het bijna niet op.
Hm nee die had ik nog niet gevonden.Idefix70 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:49:
[...]
https://www.google.com/ur...8QVjG&cshid=1612789079037 Welstandsnota Gemeente Noordwijk 2019, zie hoofdstuk 2.6...... had je dat al gelezen?
"Deze criteria komen aan de orde als het bouwplan niet vergunningvrij is. Het bestemmingsplan treedt in eerste instantie regelend op voor wat betreft situering en maximale
afmetingen."
Daaruit maak ik inderdaad op dat vergunningsvrij = vergunningsvrij. Is alleen nog de discussie of ik gelijk heb (aangezien dakgoot ook mag mag een A/C ook en bedoelen ze met uitsteken alleen de 'diepte') of de omgevingsdienst (< 0.5m over alle vlakken, maar dan zou een dakgoot ook niet mogen).
Wel jammer dat er daar verder niet echt "harde" eisen in staan. Maar geeft wel wat leuke context.
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Hier nu met de sneeuw toch ook besloten om er een Evolar behuizing omheen te zetten. Buitenunit staat hier namelijk op een inpandig dakterras met daarboven het grootste deel van het schuine dak voorzien van zonnepanelen. Met dooi of zelfs vandaag met allen wat zon komen daar soms stukken sneeuw en ijs vanaf die als ze de buitenunit raken hem serieus zouden kunnen beschadigen.Voske89 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:14:
[...]
Ik ben daarom ook speciaal uit gekomen bij dit merk.
Evolar geeft zelf aan bij de specificaties:
“Geen invloed op de werking van de airco (officieel getest door Peutz B.V.)”
Ik hoop dat ze hier gelijk in hebben mbt het product kost
Daarnaast ben ik het uitgraven wel zat en blijft de unit zo mooi grotendeels sneeuwvrij en droog bij regen.
:strip_exif()/f/image/SIXzDndKs6NB0ekw61D7N1IP.jpg?f=fotoalbum_large)
Indruk van de behuizing is goed, ziet er netjes uit en is ook goed stevig als hij eenmaal op zijn plek staat met de hoeken erin en de deksel erop. Behuizing is verder ruim voldoende open om geen negatief effect op het rendement te hebben. Wel heb ik hem achter ruim 8cm vrijgehouden van de muur zodat de unit daar eenvoudig lucht kan aanzuigen.
Kast is er hier al weer af en gaat retour, hoewel het schitterend is circuleert er veel te veel lucht in de kast waardoor het een vrieskist in de winter en oven in de zomer wordt. Ik raad het dus uit eigen ervaring echt af om dit te doen
[ Voor 10% gewijzigd door ik222 op 09-02-2021 18:37 ]
Ziet er netjes uit. Wat vraagjes waar je hopelijk even mee kan helpen. Ben namelijk enorm geïnteresseerd maar voor het bedrag moet het wel een goede keuze zijn.
De achterkant is dus open begrijp ik? Kan dat ook als hij los staat?
Hoe staat hij stevig, want als je een achterwand mist kan hij alsnog schuiven?
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Hier net een bak herrie uit de buitenunit. Flinke resonatie van de compressor die door het hele huis te horen was via de leidingen
Even de fankap losgehaald en zat een enorme laag ijs in onderin. Even ontdooit en spint weer als vanouds
Heb dat nippeltje aan de onderkant met slang maar losgehaald. Was stijf bevroren

Even de fankap losgehaald en zat een enorme laag ijs in onderin. Even ontdooit en spint weer als vanouds
Heb dat nippeltje aan de onderkant met slang maar losgehaald. Was stijf bevroren

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Yep, hier hetzelfde. Dat condenspijpje ijsvrij maken met de plantenspuit had ik net zo goed niet hoeven doen, want in de kast waar de fan zit, lag me een plakkaat ijs in. De multisplit is nu weer aardig ijsvrij. De singlesplit zat ook wel wat ijs in de kast, maar niet de moeite om weer ladder op te klimmen en met warm water aan de gang te gaan.
Even een vraagje aan Mitsubishi eigenaren hier, ik krijg van de vrouw de klacht dat de airco koude lucht blaast tijdens een defrost. Onze Daikin doet dat zeker niet (stopt met blazen tijdens defrost) en het verrast me nogal, maar moet ook erkennen dat ik niet 100% zeker heb kunnen vaststellen dat er ook echt een defrost plaatsvind (thuiswerken en buiten unit niet echt in zicht).
Zijn hier mensen met ervaring ?
Weet ze zeker dat de fan draait? Normaal hoort dat niet, maar de verdamper in je binnenunit wordt zó koud tijdens een defrost dat je dat zeker kan voelen.Pixelmagic schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:49:
Even een vraagje aan Mitsubishi eigenaren hier, ik krijg van de vrouw de klacht dat de airco koude lucht blaast tijdens een defrost. Onze Daikin doet dat zeker niet (stopt met blazen tijdens defrost) en het verrast me nogal, maar moet ook erkennen dat ik niet 100% zeker heb kunnen vaststellen dat er ook echt een defrost plaatsvind (thuiswerken en buiten unit niet echt in zicht).
Ik voel hier duidelijk de kou als een soort deken eruit komen met mijn hand tijdens een defrost. Fan draait dan niet. Gewoon natuurlijke convectie. Alleen dan omgekeerd aan een CV radiator
[ Voor 4% gewijzigd door Glashelder op 09-02-2021 17:53 ]
Bij mij (35ZS) gaan de lamellen bijna dicht en de ventilator uit, maar je voelt wel de koude lucht uit de unit 'vallen' tijdens zo'n defrost. Is niet zo veel tegen te doen denk ik. Als hij defrost knippert het lampje, daar zou je het vrij makkelijk aan kunnen zien. De lamellen gaan namelijk ook 'dicht' als hij periodiek even niets aan het doen is.Pixelmagic schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:49:
Achterkant is open, kun je er optioneel bij bestellen voor als hij vrij staat. Verder staat hij stevig omdat er onder hoeken in zitten en hij daar ook vastgeschroefd is. Boven maakt de deksel hem stevig.Freakie1NL schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:54:
Ziet er netjes uit. Wat vraagjes waar je hopelijk even mee kan helpen. Ben namelijk enorm geïnteresseerd maar voor het bedrag moet het wel een goede keuze zijn.
Maar....Hier is hij er al weer af en gaat retour morgen, hoewel mooi blijkt het namelijk toch compleet funest voor je rendement en werking überhaupt. Meteen na het opnieuw aanzetten van de airco ging de buitenunit naar maximaal vermogen met een cmpfreq van 72 (nog nooit eerder gezien). Temperatuursensor gaf ook ineens -8 aan terwijl het buiten maar -2 was en normaal geeft die altijd een juist iets hogere temperatuur aan. Even de deksel eraf gehaald en het issue was meteen duidelijk, lamellen zijn veel te breed en lucht wordt er tegenaan geblazen waardoor de koude lucht circuleert in de kast.
Ik raad het dus sterk af dit ding te kopen.
Ik ben nu sinds een paar dagen aan het monitoren met een losstaande kast van evolar.ik222 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:45:
[...]
Hier nu met de sneeuw toch ook besloten om er een Evolar behuizing omheen te zetten. Buitenunit staat hier namelijk op een inpandig dakterras met daarboven het grootste deel van het schuine dak voorzien van zonnepanelen. Met dooi of zelfs vandaag met allen wat zon komen daar soms stukken sneeuw en ijs vanaf die als ze de buitenunit raken hem serieus zouden kunnen beschadigen.
Daarnaast ben ik het uitgraven wel zat en blijft de unit zo mooi grotendeels sneeuwvrij en droog bij regen.
[Afbeelding]
Indruk van de behuizing is goed, ziet er netjes uit en is ook goed stevig als hij eenmaal op zijn plek staat met de hoeken erin en de deksel erop. Behuizing is verder ruim voldoende open om geen negatief effect op het rendement te hebben. Wel heb ik hem achter ruim 8cm vrijgehouden van de muur zodat de unit daar eenvoudig lucht kan aanzuigen.
Kast is er hier al weer af en gaat retour, hoewel het schitterend is circuleert er veel te veel lucht in de kast waardoor het een vrieskist in de winter en oven in de zomer wordt. Ik raad het dus uit eigen ervaring echt af om dit te doen
Buitenunit helemaal naar voren geschoven, zodat fan tegen de voorkant staat.
Je merkt wel dat er intern nog wat lucht blijft circuleren, maar je merkt ook dat er redelijk wat lucht uit de kast geblazen wordt.
Via de app kan ik zien wat de buitenunit voor temp. Registreert.
Deze temp. Licht bij hoog vermogen van de buitenunit 2a3 graden lager (kouder) dan buienradar aan geeft via de app (deze weersomstandigheden afgelopen dagen).
Als dit zo blijft vind ik het wel acceptabel tegenover het esthetische. Vind de evolar kast mooier dan de buitenunit.
Thx voor je feedback. Was natuurlijk van de week al een discussie over, maar toen bleek dat ze aangaven dat getest was dat het geen invloed op de werking van de buitenunit had. Jammer om dan te lezen dat dit niet zo is. Gelijk heb je dat je hem terugstuurt in dat geval.ik222 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 18:46:
[...]
Achterkant is open, kun je er optioneel bij bestellen voor als hij vrij staat. Verder staat hij stevig omdat er onder hoeken in zitten en hij daar ook vastgeschroefd is. Boven maakt de deksel hem stevig.
Maar....Hier is hij er al weer af en gaat retour morgen, hoewel mooi blijkt het namelijk toch compleet funest voor je rendement en werking überhaupt. Meteen na het opnieuw aanzetten van de airco ging de buitenunit naar maximaal vermogen met een cmpfreq van 72 (nog nooit eerder gezien). Temperatuursensor gaf ook ineens -8 aan terwijl het buiten maar -2 was en normaal geeft die altijd een juist iets hogere temperatuur aan. Even de deksel eraf gehaald en het issue was meteen duidelijk, lamellen zijn veel te breed en lucht wordt er tegenaan geblazen waardoor de koude lucht circuleert in de kast.
Ik raad het dus sterk af dit ding te kopen.
Weet ik nu ook dat ik hem niet hoef te hebben.
Maar hoe ga je nu je airco beschermen? Je ze even tijdelijk een overkapping er over kunnen doen, die aan de voorkant open is. Na dit weer geen noodzaak meer.
[ Voor 5% gewijzigd door Freakie1NL op 09-02-2021 20:01 ]
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Als je tussen de buiten unit en kast iets van schuimplastic maak, dus rond de omtrek van het uitblaas rooster van de buiten unit. Dan ben je de temperatuur daling of van de zomer de stijging kwijt. Lucht kan dan niet intern circuleren.Voske89 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:26:
[...]
Ik ben nu sinds een paar dagen aan het monitoren met een losstaande kast van evolar.
Je merkt wel dat er intern nog wat lucht blijft circuleren, maar je merkt ook dat er redelijk wat lucht uit de kast geblazen wordt.
Deze temp. Licht bij hoog vermogen van de buitenunit 2a3 graden lager (kouder) dan buienradar aan geeft via de app (deze weersomstandigheden afgelopen dagen).
Als dit zo blijft vind ik het wel acceptabel tegenover het esthetische. Vind de evolar kast mooier dan de buitenunit.
Redelijk zeker maar ga het nog verder onderzoeken.Glashelder schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:52:
[...]
Weet ze zeker dat de fan draait? Normaal hoort dat niet, maar de verdamper in je binnenunit wordt zó koud tijdens een defrost dat je dat zeker kan voelen.
Ik voel hier duidelijk de kou als een soort deken eruit komen met mijn hand tijdens een defrost. Fan draait dan niet. Gewoon natuurlijke convectie. Alleen dan omgekeerd aan een CV radiator
De lamellen waren zeker niet dicht, wij hebben een MXZ-3F54-VF/MSrescla schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 18:02:
[...]
Bij mij (35ZS) gaan de lamellen bijna dicht en de ventilator uit, maar je voelt wel de koude lucht uit de unit 'vallen' tijdens zo'n defrost. Is niet zo veel tegen te doen denk ik. Als hij defrost knippert het lampje, daar zou je het vrij makkelijk aan kunnen zien. De lamellen gaan namelijk ook 'dicht' als hij periodiek even niets aan het doen is.
Het knipperende lampje is niet opgevallen, ik begin me dan ook af te vragen of het wel defrost is, of dat er iets anders niet lekker gaat.
Beide bedankt voor de feedback, ik ga het verder uitzoeken.
Ik heb een theorie over de Daikin defrosts (RXM-N9 serie, bv RXM35N9).
Weet iemand precies wat in deze units voor het eerst een defrost triggert, en wat het einde van de defrost cycle?
Mijn vermoeden is voor beide de temperatuur van de condensor, of het verschil tussen de temperatuur daarvan en die van de lucht, wellicht. Een luchtvochtigheidssensor hebben deze modellen in elk geval niet. Dat het op druk gaat geloof ik ook niet zo.
Niet alleen het interval tussen defrosts is variabel, maar ook de lengte van de defrost zelf. Dus, er moet iets als input daarvoor dienen anders dan domweg buitentemp.
Sowieso is er een minimumtijd tussen defrosts, van iets korter dan een half uur.
Ook is er een maximumduur aan de defrost tijd, iets van 10 of 12 minuten.
Welnu: als de unit onderin vol zit met ijs, dat bij een defrost niet meer (volledig) ontdooit, en dit toevallig in de buurt van zo'n sensor zit, kan ik me voorstellen dat de unit de maximale defrost tijd gebruikt, concludeert dat het dan eigenlijk nog niet echt goed is, maar niet slecht genoeg voor storing, en dan de minimale tijd pakt voordat er weer een defrost komt.
Als je eenmaal in die cirkel zit, blijf je er dus makkelijk in zitten. De unit ontdooien (tuinslang werkt best goed, wel de stroom er af halen!!), of wachten tot het dooit, is dan misschien wel de enige oplossing.
Wel apart: de unit een uurtje uitschakelen kan er ook voor zorgen dat het daarna weer uren goed gaat. Ik vermoed dat hij dan het "geheugen" kwijt is dat er z.s.m. weer een defrost moest plaatsvinden. Of, er is helemaal geen geheugen maar komt doordat de condensor dan dezelfde temperatuur heeft aangenomen op alle plekken, dichtbij de buitentemp. Maar als je eenmaal zo'n max defrost te pakken hebt, is het weer mis.
Ik ben nu een paar dagen elke minuut de sensor_info aan het loggen, als ik tijd heb maar eens goed kijken of die theorie echt kan kloppen.
Ben benieuwd of anderen hier een gat in schieten of zelf al wat meer geconcludeerd hebben over de inputs, sensors.
Het domme is dat ik een service manual van een iets ander model online kan vinden (RXM, maar niet N9), maar het daar beschreven gedrag matcht zeker niet met mijn observaties, over duur, intervallen, cmpfreq tijdens defrosts, eigenlijk dus zo ongeveer alles.
Weet iemand precies wat in deze units voor het eerst een defrost triggert, en wat het einde van de defrost cycle?
Mijn vermoeden is voor beide de temperatuur van de condensor, of het verschil tussen de temperatuur daarvan en die van de lucht, wellicht. Een luchtvochtigheidssensor hebben deze modellen in elk geval niet. Dat het op druk gaat geloof ik ook niet zo.
Niet alleen het interval tussen defrosts is variabel, maar ook de lengte van de defrost zelf. Dus, er moet iets als input daarvoor dienen anders dan domweg buitentemp.
Sowieso is er een minimumtijd tussen defrosts, van iets korter dan een half uur.
Welnu: als de unit onderin vol zit met ijs, dat bij een defrost niet meer (volledig) ontdooit, en dit toevallig in de buurt van zo'n sensor zit, kan ik me voorstellen dat de unit de maximale defrost tijd gebruikt, concludeert dat het dan eigenlijk nog niet echt goed is, maar niet slecht genoeg voor storing, en dan de minimale tijd pakt voordat er weer een defrost komt.
Als je eenmaal in die cirkel zit, blijf je er dus makkelijk in zitten. De unit ontdooien (tuinslang werkt best goed, wel de stroom er af halen!!), of wachten tot het dooit, is dan misschien wel de enige oplossing.
Wel apart: de unit een uurtje uitschakelen kan er ook voor zorgen dat het daarna weer uren goed gaat. Ik vermoed dat hij dan het "geheugen" kwijt is dat er z.s.m. weer een defrost moest plaatsvinden. Of, er is helemaal geen geheugen maar komt doordat de condensor dan dezelfde temperatuur heeft aangenomen op alle plekken, dichtbij de buitentemp. Maar als je eenmaal zo'n max defrost te pakken hebt, is het weer mis.
Ik ben nu een paar dagen elke minuut de sensor_info aan het loggen, als ik tijd heb maar eens goed kijken of die theorie echt kan kloppen.
Ben benieuwd of anderen hier een gat in schieten of zelf al wat meer geconcludeerd hebben over de inputs, sensors.
Het domme is dat ik een service manual van een iets ander model online kan vinden (RXM, maar niet N9), maar het daar beschreven gedrag matcht zeker niet met mijn observaties, over duur, intervallen, cmpfreq tijdens defrosts, eigenlijk dus zo ongeveer alles.
Dit idee had ik wel bij mijn multisplit. De defrosts zaten steeds korter op elkaar dat ik hem maar had uitgezet. Uurtje later aangezet en toen kon hij langer doordraaien aan een stuk.Wilke schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:06:
Wel apart: de unit ene uurtje uitschakelen kan er ook voor zorgen dat het daarna weer uren goed gaat. Ik vermoed dat hij dan het "geheugen" kwijt is dat er z.s.m. weer een defrost moest plaatsvinden . Maar als je eenmaal zo'n max defrost te pakken hebt, is het weer mis.
Ben benieuwd of anderen hier een gat bin schieten of zelf al wat meer geconcludeerd hebben over de inputs, sensors.
Het domme is dat ik een service manual van een iets ander model online kan vinden (RXM, maar niet N9), maar het daar beschreven gedrag matcht zeker niet met mijn observaties, over duur, intervallen, cmpfreq tijdens defrosts, eigeblijk dus zo ongeveer alles.
Wat nog zou kunnen is dat de unit op auto staat. Als de temperatuur dan te hoog wordt schakelt hij over naar koelen. Als ik de handleiding voor mijn unit goed lees is dat al bij 1 graad boven setpoint (eigenlijk 3 graden met 2 graden standaard offset), geen idee of dat klopt. Ik heb hem in ieder geval op heating staan.Pixelmagic schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:06:
[...]
De lamellen waren zeker niet dicht, wij hebben een MXZ-3F54-VF/MS
Het knipperende lampje is niet opgevallen, ik begin me dan ook af te vragen of het wel defrost is, of dat er iets anders niet lekker gaat.
Beide bedankt voor de feedback, ik ga het verder uitzoeken.
Trouwens, dat is een Mitsubishi Electric, ik heb een MHI ofwel Mitsubishi Heavy Industries. Ander merk en model dus.
[ Voor 8% gewijzigd door rescla op 09-02-2021 20:16 ]
Wat bedoel je met schuimplastic?wizzopa schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:04:
[...]
Als je tussen de buiten unit en kast iets van schuimplastic maak, dus rond de omtrek van het uitblaas rooster van de buiten unit. Dan ben je de temperatuur daling of van de zomer de stijging kwijt. Lucht kan dan niet intern circuleren.
Dan denk je dat de lagere originale buitentemp. Wordt bereikt?
Tja het is wat je acceptabel vindt natuurlijk, en wat je over hebt voor het mooie uiterlijk. Want mooi het zeker wel... En ja er komt zeker ook wel flink koude lucht uit maar de impact blijft gewoon enorm. Ik heb trouwens ook geen idee of het feit dat ik een vrij zware multisplit buitenunit heb nog van invloed was.Voske89 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:26:
[...]
Ik ben nu sinds een paar dagen aan het monitoren met een losstaande kast van evolar.
Ik heb hier een weerstation hangen buiten, die geeft nu -5,6 graden aan. De Daikin 3MXM68N geeft daarbij nu -3 aan, die afwijking is ook consistent met wat het altijd is en was. Volgens de Daikin is het dus een ruime 2 graden warmer dan dat het daadwerkelijk is.
Vanmiddag met de behuizing erom gaf het weerstation -2,5 graden aan, volgens de Daikin was het toen echter -8. Dat was onder vollast, onder deellast (cmpfreq van 48) liep dat ook opvallend heel snel terug naar -5 en bleef daar hangen.
Mijn conclusie is dus dat onder onder deellast de aangezogen lucht ongeveer 5 graden kouder is dan zonder behuizing en onder vollast het verschil zelfs 8 graden is. Als je dat omrekent naar de SCOP is dat verschil echt heel groot.
Bovendien leek er onder oplopende belasting een soort vicieuze cirkel te ontstaan, unit wilde meer warmte -> gaat harder werken -> buitenlucht wordt kouder -> nog harder werken -> nog koudere aanzuiglucht...
Al met al voor mij in elk geval een absolute nogo.
[ Voor 3% gewijzigd door ik222 op 09-02-2021 20:21 ]
Er staat nu tijdelijk een plank dusdanig voor dat ijs afgeweerd wordt zodat het nooit tegen de kwetsbare buitenunit en dan met name de radiator kan komen. Niet mooi maar werkt wel en met een beetje geluk is over een paar dagen het ijs eraf met de zon op de zonnepanelen en kan de plank weer weg. Zo vaak komt dit niet voor in Nederland gelukkigFreakie1NL schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:59:
[...]
Thx voor je feedback. Was natuurlijk van de week al een discussie over, maar toen bleek dat ze aangaven dat getest was dat het geen invloed op de werking van de buitenunit had. Jammer om dan te lezen dat dit niet zo is. Gelijk heb je dat je hem terugstuurt in dat geval.
Weet ik nu ook dat ik hem niet hoef te hebben.
Maar hoe ga je nu je airco beschermen? Je ze even tijdelijk een overkapping er over kunnen doen, die aan de voorkant open is. Na dit weer geen noodzaak meer.
Dat denk ik wel, je lagere temperatuur word door de uitblaas temperatuur veroorzaakt die voor een deel weer opgezogen wordt/ intern circuleert.Voske89 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:12:
[...]
Wat bedoel je met schuimplastic?
Dan denk je dat de lagere originale buitentemp. Wordt bereikt?
Ik weet niet hoeveel ruimte er tussen de buiten unit en de kast zit, als dat enkele cm is.
Even een kronkel🤪
Neem een oude fiets binnen band zet die vast met tyraps rond de ventilator opening en kast er weer voor kijk wat er gebeurt.
Ik denk aan de uitblaaskant (voorkant) 1 a 2 cm. Bovenkant ong 6cm, onderkant ook ong 6cm.wizzopa schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:22:
[...]
Dat denk ik wel, je lagere temperatuur word door de uitblaas temperatuur veroorzaakt die voor een deel weer opgezogen wordt/ intern circuleert.
Ik weet niet hoeveel ruimte er tussen de buiten unit en de kast zit, als dat enkele cm is.
Even een kronkel🤪
Neem een oude fiets binnen band zet die vast met tyraps rond de ventilator opening en kast er weer voor kijk wat er gebeurt.
Je merk vooral aan de bovenkant (als de achterplat eraf is) dat je wint voelt.
Ik vraag mij ook nog steeds wat nu de defrosts triggered op mijn FTXM35 met een RXM35M9. Ik heb hier sinds gisteren maar de CV aangezet, want de Daikin begon vrij regelmatig elke 30min een defrost te doen. Op deze manier wordt het natuurlijk nooit warm binnen.Wilke schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:06:
Ik log mijn unit elke minuut, en het lijkt erop dat hoe lager de temperatuur en dichter bij nul des te vaker een defrost. Tevens lijkt het gebruikte vermogen ook mee te spelen. Hoe hoger de vermogensvraag, des te sneller een defrost.
Dat is dus je lucht die recirculeert, als de ventilatie opening goed aansluit op de kast is dat weg.Voske89 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:44:
[...]
Ik denk aan de uitblaaskant (voorkant) 1 a 2 cm. Bovenkant ong 6cm, onderkant ook ong 6cm.
Je merk vooral aan de bovenkant (als de achterplat eraf is) dat je wint voelt.
Morgen even de binnen band uit een fiets lenen of iets ander wat als afdichting kan werken en proberen.
Hoe groter de omtrek rond de ventilator opening hoe beter.
Als ik het goed begrijp, de ventilator moet dus aansluiten op de kast en de rand om de ventilator dicht maken?wizzopa schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:56:
[...]
Dat is dus je lucht die recirculeert, als de ventilatie opening goed aansluit op de kast is dat weg.
Morgen even de binnen band uit een fiets lenen of iets ander wat als afdichting kan werken en proberen.
Hoe groter de omtrek rond de ventilator opening hoe beter.
Ik herken de klacht, onze binnenunit hangt boven de eettafel, bij een defrost gaan de lamellen in de horizontale stand, de fan gaat uit, echter door de koude val ontstaat er een oncomfortabele luchtstroom als je dicht bij de unit zit.Pixelmagic schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:49:
Ik heb amper last van defrosts maar toevallig twee avonden bij het eten een defrosten waardoor de vrouw klaagt over koude tocht en koude tenen
Vandaag overigens geen defrosts maar gependel.. hij vond het weer nodig om zijn laagste modulatie stand op +/- 440 watt te zetten.
Verder houdt de Mitsu de WAF keurig op peil, juist in haar hoekje in de bank is altijd bovengemiddeld warm omdat daar alle warme lucht heen wordt gestuwd
[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 09-02-2021 21:16 ]
jaja,. en dan straks in dit topic komen posen met je hoge COP.. valsspelerTammo2 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:21:
[Afbeelding]
Hier zat er ook een aardig plakkaat ijs op de buitenunit, dus op deze manier maar even ontdooid
Dat is de bedoeling, probeer de omtrek van de afdichting zo groot mogelijk te maken.Voske89 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:00:
[...]
Als ik het goed begrijp, de ventilator moet dus aansluiten op de kast en de rand om de ventilator dicht maken?
Hoe groter de omtrek des te meer uitstroom mogelijk heden je heb door de lamellen van de kast.
Om nog even terug te komen op mijn eigen vraag. Ik heb een video opgenomen van het geluid dat je hoort als de lamellen bewegen.banaliteit schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:40:
Mijn Daikin Perfera FTXM-35-R (2021) maakt een irritant geluid als de lamellen bewegen. Je hoort een constante piep. Het klinkt als een speaker waarvan je de speakerjack niet hebt aangesloten, maar dan heel zachtjes en subtiel. Bij de lamellen die de horizontale luchtflow dirigeren lijkt de toon net iets luider te zijn, dan bij de verticale lamellen.
Zouden er paar Daikin eigenaren naar kunnen kijken? Is dit geluid "normaal" en acceptabel ? Heb ik een slechte unit. Is dit wellicht geïntroduceerd in de 2021 FTXM-R serie?
Alvast heel erg bedankt!
YouTube: Daikin Perfera
Ik hoor geen piep, wel een brom en dat is gewoon de motor van de lamellen die je hoort. Dit geluid hoor je ook bij het in en uitschakelen van de unit bij de horizontale klep.banaliteit schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:39:
[...]
Om nog even terug te komen op mijn eigen vraag. Ik heb een video opgenomen van het geluid dat je hoort als de lamellen bewegen.
Zouden er paar Daikin eigenaren naar kunnen kijken? Is dit geluid "normaal" en acceptabel ? Heb ik een slechte unit. Is dit wellicht geïntroduceerd in de 2021 FTXM-R serie?
Alvast heel erg bedankt!
Het is hier goed te merken dat je enerzijds veel meer warmteverlies hebt, en de airco dus sowieso al harder moet werken. En anderzijds dat de ijsvorming en lage buitentemperatuur nog meer vragen van de airco. Gemiddelde energieverbruik is hier ongeveer verdubbeld ten opzichte van de periode voor de kou. Echter wel mooi om te zien dat het geen probleem is met capaciteit. Met de juiste setpoint kan hij de boel prima warm houden, het kost alleen wat extra moeite
Ik heb volgens mij precies de zelfde unit en ook precies het zelfde geluid. Ik ervaar het hier niet als storend, maar ik laat hem dan ook niet bewegen. Als je ze op de wapper stand hebt staan kan ik me enigszins voorstellen dat het vervelend is.banaliteit schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:39:
[...]
Om nog even terug te komen op mijn eigen vraag. Ik heb een video opgenomen van het geluid dat je hoort als de lamellen bewegen.
Alvast heel erg bedankt!
@Wilke Kan er zelf ook nog niet achter komen waarom een defrost triggert. Maar wel de defrost cycle heb ik in beeld. Want dat gaat steeds het zelfde. Zie mijn grafana grafiek van gister een slechte dag want die dag heeft de Daikin 20x defrost gehad bijna iedere +/- 40 minuten.
Grafana grafiek van gisteravond 20x defrost:
:strip_exif()/f/image/oC9QTbAbslufEzImZpWKuP8b.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ik monitor de aantal Defrost, compressor frequency & mompower. Mijn Daikin pefera (RXM35N5) heeft inderdaad geen luchtvochtigheidssensor tenmiste deze gegevens
heb ik nog niet kunnen vinden/uitlezen helaas.
Monitoring Compressor frequency & mompower tijdens defrost:
Een Defrost duurt gemiddeld 10 minuten. Volgens mijn monitoring/login gegevens
Een defrost herken je aan omdat de binnenuit stopt met verwarmen. (ventilator word uitgeschakeld). Daarna zie je de compressor frequency omhoog schieten boven de 70 t/m 84 heb ik zelfs maximaal tegen gekomen tijdens het loggen. Het proces duurt gemiddeld +/- 5 minuten.
Tijdens deze handeling staat de buiten unit ventilator ook stil. Vanuit de buitenunit hoor je een brommend geluid lijkt af te komen van de Compressor.
Na enkele minuten komt er damp af van de buitenunit en begint er lauw water uit de condens afvoer te stromen. Behoorlijk wat lauw water komt er dan uit de buiten unit lopen. Dit proces duurt maar kort +/- 2 minuten. Daarna gaat de compressor frequency naar 0 en mompower gaat naar 1.
Na +/- 1 minuut start de ventilator van de buitenunit en komt er meteen flink koude lucht uit de buitenunit. Daarna schiet de compressor frequency weer relatief hoog richting de 64. Dat proces duurt +/- 5 minuten. Tijdens dat proces komt er heerlijk warme lucht vanuit de binnen unit. Na de +/- 5 minuten gaat de compressor frequency langzaam terug modeleren naar gemiddeld tussen de 55 & 40 met deze koude dagen. Dat is gebaseerd op mijn monitoring gegevens.
Ik kan niet zeggen dat de intervallen steeds het zelfde zijn dat ligt echt aan de weersomstandigheden. Het moet gewoon aan de buiten temperatuur liggen met luchtvochtigheid. Want gister met mijn maximale defrost tot nu toe was het erg koud en waaide het best hard met redelijk veel sneeuwval.
Want vandaag heeft de Dakin Pefera een veel beter verwarm patroon. Maar het was vandaag ook
helder en waaide veel minder zonder sneeuwval. Daar zal het zeker aan moeten liggen. Mijn mening is dat de defrost cycles door Daikin geprogrammeerd zijn. Want als je goed kijkt in mijn grafana grafiek zie je steeds het zelfde patroon tijdens de defrost cycles
Vandaag 4x defrost gehad:
:strip_exif()/f/image/PtgZwVNFOfjhR7fCcpQv9XBV.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ben benieuwd wat andere hebben kunnen constateren of gemonitord hebben qua informatie zeer interessant namelijk.
Grafana grafiek van gisteravond 20x defrost:
:strip_exif()/f/image/oC9QTbAbslufEzImZpWKuP8b.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ik monitor de aantal Defrost, compressor frequency & mompower. Mijn Daikin pefera (RXM35N5) heeft inderdaad geen luchtvochtigheidssensor tenmiste deze gegevens
heb ik nog niet kunnen vinden/uitlezen helaas.
Monitoring Compressor frequency & mompower tijdens defrost:
Een Defrost duurt gemiddeld 10 minuten. Volgens mijn monitoring/login gegevens
Een defrost herken je aan omdat de binnenuit stopt met verwarmen. (ventilator word uitgeschakeld). Daarna zie je de compressor frequency omhoog schieten boven de 70 t/m 84 heb ik zelfs maximaal tegen gekomen tijdens het loggen. Het proces duurt gemiddeld +/- 5 minuten.
Tijdens deze handeling staat de buiten unit ventilator ook stil. Vanuit de buitenunit hoor je een brommend geluid lijkt af te komen van de Compressor.
Na enkele minuten komt er damp af van de buitenunit en begint er lauw water uit de condens afvoer te stromen. Behoorlijk wat lauw water komt er dan uit de buiten unit lopen. Dit proces duurt maar kort +/- 2 minuten. Daarna gaat de compressor frequency naar 0 en mompower gaat naar 1.
Na +/- 1 minuut start de ventilator van de buitenunit en komt er meteen flink koude lucht uit de buitenunit. Daarna schiet de compressor frequency weer relatief hoog richting de 64. Dat proces duurt +/- 5 minuten. Tijdens dat proces komt er heerlijk warme lucht vanuit de binnen unit. Na de +/- 5 minuten gaat de compressor frequency langzaam terug modeleren naar gemiddeld tussen de 55 & 40 met deze koude dagen. Dat is gebaseerd op mijn monitoring gegevens.
Ik kan niet zeggen dat de intervallen steeds het zelfde zijn dat ligt echt aan de weersomstandigheden. Het moet gewoon aan de buiten temperatuur liggen met luchtvochtigheid. Want gister met mijn maximale defrost tot nu toe was het erg koud en waaide het best hard met redelijk veel sneeuwval.
Want vandaag heeft de Dakin Pefera een veel beter verwarm patroon. Maar het was vandaag ook
helder en waaide veel minder zonder sneeuwval. Daar zal het zeker aan moeten liggen. Mijn mening is dat de defrost cycles door Daikin geprogrammeerd zijn. Want als je goed kijkt in mijn grafana grafiek zie je steeds het zelfde patroon tijdens de defrost cycles
Vandaag 4x defrost gehad:
:strip_exif()/f/image/PtgZwVNFOfjhR7fCcpQv9XBV.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ben benieuwd wat andere hebben kunnen constateren of gemonitord hebben qua informatie zeer interessant namelijk.
Wilke schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:06:
[ Voor 3% gewijzigd door Dolbyadt op 09-02-2021 23:18 ]
Dit doet me toch wel erg denken aan een tesla met een dieselaggregaat ernaastTammo2 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:21:
[Afbeelding]
Hier zat er ook een aardig plakkaat ijs op de buitenunit, dus op deze manier maar even ontdooid
Maarten
Omdat er daar inderdaad al - wanneer nodig in het ontwerp - reeds een warmte-element in de condenpan of elders zitTrebbors schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:28:
[...]
Waarschijnlijk breng ik fabrikanten nu op ideeën in plaats van dat ik eerst patent aanvraag 😉
Daarom snap ik niet hoe ze WP kunnen inzetten in bijvoorbeeld de Nordics. Daar is het maanden koud en soms vochtig zoals deze ene week hier.
Merk hierbij op dat dat merk gebonden is. Daikin schijnt een van de merken te zijn die de luchtstroom stopt bij pendelen. Meeste/veel ander merken doen dat niet. Dat kan ook een verschil in belevenis geven lijkt mij.vinom schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:38:
[...]
Ik vind zelf pendelgedrag heel irritant. De fan die uit en aan gaat is niet fijn
Voor de mensen die wat langer mee draaien met een lucht/lucht warmtepomp.
Merken jullie dat er nu wat meer defrost zijn door de sneeuw dan normaal in koudere periode? (Langere dagen vorst zonder sneeuw)
Wij willen van het gas af, alleen merk dat er nu elk 40 a 50 min een defrost is. Lijkt een ritme te zijn, het maakt niet uit of de unit in die tijd rustig heeft gedraaid of powerfull.
Merken jullie dat er nu wat meer defrost zijn door de sneeuw dan normaal in koudere periode? (Langere dagen vorst zonder sneeuw)
Wij willen van het gas af, alleen merk dat er nu elk 40 a 50 min een defrost is. Lijkt een ritme te zijn, het maakt niet uit of de unit in die tijd rustig heeft gedraaid of powerfull.
Tot gisteren had ik ook heeeeeel veel defrosts maar dat is nu over. Het lag aan de kou neem ik aan en de luchtvochtigheid. Daarnaast heb ik het idee en dat is puur gevoelsmatig dat het langer uitschakelen ook nut had. De hysterie van het defrosten was na een nacht uitschakelen weg.Voske89 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 08:21:
Voor de mensen die wat langer mee draaien met een lucht/lucht warmtepomp.
Hier vannacht 'maar' 3 defrosts gehad bij een temperatuur van -5.5 graden buiten. Rond het vriespunt zijn er bij mij veel meer defrosts. Trouwens gisteren 29 kWh op 24 uur verbruikt, dat is 1200 Watt gemiddeld per uur, dacht dat deze maar 1035 Watt max had
. Had verwacht dat de Daikin US 3.5 kW het al lang niet kon bijbenen, maar lijkt erop dat het nog ('net') lukt bij -6. Komende dagen wordt het hier 's nachts misschien -10, dus dan krijg ik waarschijnlijk 'gratis' nachtverlaging
, terwijl het overdag richting de 0 kruipt.

Ik kan niet spreken hoe veel anders de belevenis is tijdens het verwarmen, maar met koelen vind ik pendelen verschrikkelijk als de ventilator blijft draaien omdat al het condens op het verdamperblok terug de ruimte wordt ingeblazen wat zorgt voor een hele kleffe luchtvochtigheid.Armin schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 01:21:
[...]
Merk hierbij op dat dat merk gebonden is. Daikin schijnt een van de merken te zijn die de luchtstroom stopt bij pendelen. Meeste/veel ander merken doen dat niet. Dat kan ook een verschil in belevenis geven lijkt mij.
Paar dagen geleden deze behuizing geplaatst bij een klant. Als je ze vergelijkt zie je dat deze aan de zijkanten en aan de bovenkant al extra ventilatie heeft.ik222 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:45:
[...]
Hier nu met de sneeuw toch ook besloten om er een Evolar behuizing omheen te zetten. Buitenunit staat hier namelijk op een inpandig dakterras met daarboven het grootste deel van het schuine dak voorzien van zonnepanelen. Met dooi of zelfs vandaag met allen wat zon komen daar soms stukken sneeuw en ijs vanaf die als ze de buitenunit raken hem serieus zouden kunnen beschadigen.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/YVV98YgTxvx9Lt4HTwnOj2q6.jpg?f=fotoalbum_large)
Kost dan ook 260,- meer dan een vergelijkbare Evolar omkasting
Blijf het achterlijke prijzen vinden voor gespoten aluminium, vast omdat het een niche markt is. Hoop dat er op termijn toch wat betaalbare oplossingen komen.EPICOSAURUS schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:30:
[...]
Paar dagen geleden deze behuizing geplaatst bij een klant. Als je ze vergelijkt zie je dat deze aan de zijkanten en aan de bovenkant al extra ventilatie heeft.
[Afbeelding]
Kost dan ook 260,- meer dan een vergelijkbare Evolar omkasting.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Hebben ze ook los staande omkastingen?EPICOSAURUS schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:30:
[...]
Paar dagen geleden deze behuizing geplaatst bij een klant. Als je ze vergelijkt zie je dat deze aan de zijkanten en aan de bovenkant al extra ventilatie heeft.
[Afbeelding]
Die zal vermoedelijk al beter werken inderdaad, deze lamellen zijn veel logischer geplaatst. Ik heb net nog eens goed gekeken naar de lamellen van de Evolar en eigenlijk is het ook raar hoe die geplaatst zijn, dat kan eigenlijk ook niet anders dan zorgen voor het feit dat veel lucht in de kast blijft. Overigens is de Evolar zeker niet goedkoop, in de uitvoering die ik had was het ook ruim 400 euro....EPICOSAURUS schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:30:
[...]
[Afbeelding]
Hoe dan ook ga ik hem terugsturen en ga voorlopig er ook niet anders omheen zetten. Lelijk vind ik de buitenunit namelijk niet op de plek waar hij hier staat, ik wilde het vooral doen voor sneeuw en ijs vanaf het dak maar dat komt zo weinig voor dat ik het daarvoor bij wat tijdelijke planken ga houden
Maar dan weer zonder prijzen!EPICOSAURUS schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:50:
[...]
https://www.linum.eu/file...-alixo-beschermkooien.pdf
Voor als je niet tegen Frans kunt
Jullie laten mij wel twijfelen over de omkasting.
Zou het alleen de zuinigheid in de weg staan of ook de werking denken jullie?
Vind het alleen wel raar de evolar zegt dat ze officieel getest zijn, dat er geen negatieve werking is voor de buitenunit.
Vind het alleen wel raar de evolar zegt dat ze officieel getest zijn, dat er geen negatieve werking is voor de buitenunit.
ik denk dat ik dat reclamebedrijf wel eens heb gezien: YouTube: WC-Eend reclame uit de jaren 80 (Nederlands)Voske89 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:26:
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Werking en zuinigheid gaan natuurlijk hand in hand, ja mijn airco verwarmde nog steeds met de kast er omheen maar als de aanzuiglucht 8 graden kouder is dan voorheen dan is die impact natuurlijk gigantisch op de efficiëntie. Als gevolg daarvan moet de buitenunit natuurlijk ook consequent harder werken om dezelfde hoeveelheid warmte op te wekken. En ja dan bereik je ook eerder het punt dat het niet meer werkt, dat zijn allemaal logische gevolgen.Voske89 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:26:
Jullie laten mij wel twijfelen over de omkasting.
Dat "officieel getest" heb ik in elk geval wel bedenkingen bij, dat moet dan een test geweest zijn betaald door wc eend denk ik.
Heeft er iemand gekozen voor de Daikin Stylish Blackwood die een foto wil delen? Ik kan alleen maar studio foto's vinden namelijk en wil hem eens in het 'echt' zien.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic