Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.564 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:26

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Chickendorp schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:05:
[...]

Niet perse, maar alles wat er nu op ligt gaat nog wel smelten en kan evt. weer aanvriezen. Als je er makkelijk bij kan zou ik alles er toch even af vegen, anders gaat het zich opstapelen.
Het gaat hier door 17:00 stoppen met sneeuwen, en dan zal ik de borstel er eens bij pakken. Ik kan er makkelijk bij, ze hangen boven een plat dak. Ik stap er zo op vanuit een raam :)

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:34
BeQuietAndDrive schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:54:
[...]

Het gaat hier door 17:00 stoppen met sneeuwen, en dan zal ik de borstel er eens bij pakken. Ik kan er makkelijk bij, ze hangen boven een plat dak. Ik stap er zo op vanuit een raam :)
Mja hier liep de compressor al op 66 dat is bijna (norm)vollast hier, sneeuw weggehaald en het zakt weer richting 44, een flink stuk was al bevroren hier.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smerz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-09 18:57
Bij mij zijn het toch wel ijsblokken nu 😀

Wat zijn handige tipps om die weg te halen?
Ik heb een beetje tegenaan geklopt en wat weg gebroken, maar bij het tegenaan slaan zijn een paar lammeren zijn nu verbogen 😕 (had iets van een lammelenkamm behoort, die eens kopen)

De eigenlijke warmte wisselaar lijkt wel ijs vrij, maar aan de aanzuigkant er omheen ontstaat toch echt een ijs laag.

Tipps zijn welkom hoe ik het het beste kan doen zonder meer lammelen te buigen 😂

Mijn units hangen via beugel buiten aan de muur op zo'n 2 meter hoogte. De achterkant is ook niet zo makkelijk te bereiken (ligt nogal sneeuw eronder).

Alvast dank _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
Het kan neem ik aan weinig kwaad om de WP uit te zetten toch? Want door gebruik wordt hij alleen maar kouder volgens mij. Ik stook nu wel even lekker op gas verder. De efficiëntiewinst is nu toch een stuk kleiner en ik heb geen zin in die defrosts. Ik wacht wel tot het volgend weekend weer dooit :)

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
smerz schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:27:
Bij mij zijn het toch wel ijsblokken nu 😀

Wat zijn handige tipps om die weg te halen?
Ik heb een beetje tegenaan geklopt en wat weg gebroken, maar bij het tegenaan slaan zijn een paar lammeren zijn nu verbogen 😕 (had iets van een lammelenkamm behoort, die eens kopen)

De eigenlijke warmte wisselaar lijkt wel ijs vrij, maar aan de aanzuigkant er omheen ontstaat toch echt een ijs laag.

Tipps zijn welkom hoe ik het het beste kan doen zonder meer lammelen te buigen 😂

Mijn units hangen via beugel buiten aan de muur op zo'n 2 meter hoogte. De achterkant is ook niet zo makkelijk te bereiken (ligt nogal sneeuw eronder).

Alvast dank _/-\o_
Ik heb het vanochtend ook geprobeerd los te krijgen, maar dat lukte niet.
Na even wachten op de defrost, direct nog een keer geprobeerd, en toen wilde het al veel beter.
Het ijs wat vast zat aan de lamellen smelt door de defrost en is dan makkelijk(er) te verwijderen.
Rond 16:00 stopt het met sneeuwen, dan ga ik nog een keer ijsbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:45
Ik zou enorm oppassen met ijs mechanisch verwijderen. Voor je het weet sloop je ergens een leidinkje of verbuig je de boel.

Misschien met warm water ofzo? Moet je wel meteen doorpakken anders heb je daarna nog een grotere ijsklomp schat ik zo.

[ Voor 33% gewijzigd door Wilke op 07-02-2021 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-09 16:44
Föhn of voorzichtig verfbrander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:37
Vandaag niks met de buitenunit gedaan. De zolder wordt nog steeds verwarmt op 20 graden auto en het gemiddelde verbruik is zo'n 400 - 450 watt.

De unit wel een aantal keer een defrost zien maken. Zolang hij draait laat ik hem lekker draaien.`

Paar foto's als aanvulling voor het topic :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7gpjTB53Xu3X75_3QHg0Jkr3ovo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BkMIP6LSkDKowctalqPKXrZf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5ZaqOPjDlWKpq1P0bBuP8ahZNE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1MXLzLH2ja1ilvWhwjbSbcf8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJa5XYzvLhwG1eQdiK9yH3ZJvBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DV2VAJtHzy8zTwXd7On6kJ4V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

mr_evil08 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:09:
[...]

Mja hier liep de compressor al op 66 dat is bijna (norm)vollast hier, sneeuw weggehaald en het zakt weer richting 44, een flink stuk was al bevroren hier.
Ik zou niet weten hoe ik dat moet uitlezen. Ik zal me daar eens in verdiepen.
Edit: gevonden. Eentje draait op 38, andere op 70. Ik weet niet welke welke is, maar ik neem aan dat de 70 de 5kW van beneden is.

Editedit: die 70 is inderdaad de 5kW. Als ik die van auto afhaal en op fan 2 zet, zakt ' ie naar 30.

Inmiddels de sneeuw eraf gehaald hier. Het lag er echt alleen maar bovenop, alle lamellen/openingen en de onderzijdes waren sneeuwvrij. Bij de 5kW alleen een klompje ijs van ca 10 cm tegen de lamellen aan. Kreeg ik niet goed weg zonder geweld te gebruiken, dus ik zal morgen nog even kijken of dat met een defrost opgelost is.

[ Voor 13% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 07-02-2021 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Regeling van de temperatuur lijkt hier wat meer af te wijken met deze buitentemperatuur. Ik heb hier normaal de 4,2kW Daikin in de woonkamer op 22 staan en dat levert dan een werkelijke temperatuur van 21,2 - 21,8 graden op. CV draait dan enkel in de ochtend een paar uur mee voor de vloerverwarming.

Nu zakte de temperatuur als de CV uitging terug naar 20,6. Ik dacht eerst dat de Daikin misschien onvoldoende capaciteit had maar de cmpfreq was slechts 32. Dus toen de Daikin op 23 gezet en dan loopt de temperatuur wel probleemloos en ook snel op tot 21,4 (cmpfreq 44) dus de capaciteit is er wel degelijk alleen hij lijkt meer offset te hebben met de regeling.

Meer mensen die ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
ik222 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:27:
Regeling van de temperatuur lijkt hier wat meer af te wijken met deze buitentemperatuur. Ik heb hier normaal de 4,2kW Daikin in de woonkamer op 22 staan en dat levert dan een werkelijke temperatuur van 21,2 - 21,8 graden op. CV draait dan enkel in de ochtend een paar uur mee voor de vloerverwarming.

Nu zakte de temperatuur als de CV uitging terug naar 20,6. Ik dacht eerst dat de Daikin misschien onvoldoende capaciteit had maar de cmpfreq was slechts 32. Dus toen de Daikin op 23 gezet en dan loopt de temperatuur wel probleemloos en ook snel op tot 21,4 (cmpfreq 44) dus de capaciteit is er wel degelijk alleen hij lijkt meer offset te hebben met de regeling.

Hangt je thermostaat tegen een muur die grenst aan een koude gang ofzo? Kan net dat halve graadje verschil maken met deze temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:36
Weet iemand hoe je bij een Panasonic airco de compressor freq kan uitlezen? Kan helaas niks vinden online en ben erg benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y10
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-09 10:13

Y10

Hoe gaat het met het verbruik bij jullie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LNXPPJImc3AV_xqfR2T_1GbiJYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2lh2LD4djA97s5UNboK4lFrT.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is bij mij tot nu toe.
2x MHI SRK35ZS-W
Hoekwoning uit 1960 met kunststof kozijnen en HR++ glas
Kelder, begane grond en 1 verdieping.
Een unit op de verdieping (120m3) en een in de woonkamer en open keuken (100m3)
Constant op 21 graden sinds gisteravond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
TigerXtrm schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:17:
[...]

Hangt je thermostaat tegen een muur die grenst aan een koude gang ofzo? Kan net dat halve graadje verschil maken met deze temperaturen.
Nee de Tado thermostaat hangt tegen een binnenmuur. Aan de andere kant is het toilet wat middels vloerverwarming ook verwarmt is.

Heb trouwens ook nog een weerstation dat op een kastje staat, daarop zie ik hetzelfde. Dus het is echt de Daikin die op 22 bij koude temperaturen te snel terug moduleert om de normale temperatuur te halen bij dat setpoint.

Het is op zich verder ook geen probleem, kwestie van 1 graad hoger zetten en het is weer prima en heerlijk comfortabel :)

[ Voor 31% gewijzigd door ik222 op 07-02-2021 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Y10 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:29:
[Afbeelding]
2x MHI SRK35ZS-W
Woonkamer 13,7 kWh (setpoint 22, werkelijk 21,5)
Eerste verdieping 6,6 kWh (setpoint 22, werkelijk 21)
Zolder 0,12 kWh :+ (setpoint 16, werkelijk 18, deze slaat dus niet aan..)

Totaal 20,42.

Verder nog wat gas voor de keuken en badkamer. Beetje om de randjes eraf te halen. De airco in de woonkamer warmt de keuken met deze wind niet genoeg op. Alle lucht moet door een open deur en dat werkt met deze temperaturen niet afdoende :).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Laatst online: 21:19
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 22:46:
[...]

Heb je econo stand aan staan?
Heb je stille modus buitenunit aan staan?
Heb je de blaas stand niet op auto staan?
Heb je ventileren uit staan?
Heb je bevochtigen aan staan?
Heb je de airco op stand Auto staan ipv Heat?
Heb je econo stand aan staan?
Nee
Heb je stille modus buitenunit aan staan?
Nee
Heb je de blaas stand niet op auto staan?
Die staat vaak op 3 en soms 4
Heb je ventileren uit staan?
Ja
Heb je bevochtigen aan staan?
Nee
Hij staat op Heat... wat doet de stand Auto anders dan Heat wanneer je de ruimte verwamd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Binnetie schreef op zondag 7 februari 2021 @ 19:37:
[...]

Hij staat op Heat... wat doet de stand Auto anders dan Heat wanneer je de ruimte verwamd?
Bij temperatuur overschoot gaat ie koelen, dat wil je niet, dus Heat stand is goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:12
@Y10 Hoekhuis bouwjaar 1945 met kuntstof kozijnen en standaard oud dubbelglas. (geen spouw isolatie, dak isolatie & vloer isolatie). Kelder en begaande grond 1ste verdieping. Daikin Pefera hangt in de woonkamer (120m3). Airco ingesteld op 22 graden. Fan stand 4,

Helaas wel al 10x defrost gehad tot nu toe. Bij -2 graden 95% luchtvochtigheid.

Stroomverbruik vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S32QGug2OBQddo-nBnELpwpV_Jg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WDml7cDybieuNBk63lH4AvsK.jpg?f=fotoalbum_medium

Daikin Beta app instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gL63yGKmhkcZSROitQ5PYsb8ZrU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/stCumbJ9qkmZqAdtn21Bt1yE.jpg?f=fotoalbum_medium

Daikin beta app stroomverbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VKEMytDGtLiKmViNWnza-eNz-g4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YcxG9rOXvEqrDKPrg819PiiH.jpg?f=fotoalbum_medium
Y10 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:29:
[Afbeelding]
2x MHI SRK35ZS-W

[ Voor 4% gewijzigd door Dolbyadt op 07-02-2021 20:46 ]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
ik222 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:27:

Ja, de temperatuur sensor van de Daikin denk dat het warmer is. Ik moet deze ook hoger zetten. Er gaat natuurlijk ook meer warmte verloren bij lagere buitentemperaturen, terwijl de sensor dezelfde warmte meet. Dus de afwijking wordt nog groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voske89
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-01-2023
Om de hoeveel min/uren hebben jullie op dit moment een defrost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
Als ik de Daikin app moet geloven zit ik voor vandaag aan de 13kwh voor alleen verwarmen. Mijn aparte kwh metertje werkt nog niet goed ;(

Ik merk wel dat ie gaandeweg de avond wat meer begint te verbruiken. Overdag deed ie het vrolijk op een kleine 600 watt, dat is inmiddels meer richting de kilowatt als ik het totaalverbruik een beetje moet inschatten. Ik zag net een totaalpiek van bijna 4kwh, dat leek me wat aan de extreme kant dus weet niet of dat klopte. Ik hoop het niet eigenlijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:49
Voske89 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:17:
Vandaag elk uur, maar hij begint nu weer langere runs te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Rond de 2 a 3 uur.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09 21:21

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Heb de Ururu uit gezet....en de verwarming aan. Na volgende week gaat ie weer aan

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Rob roelofs 1 Ik verwarm nog steeds met de Daikin Pefera FTXM35N. Alleen heeft de gas ketel vandaag in de ochtend heel even aan gestaan omdat de airco toen nog uit stond. Mijn gas verbruik vandaag is 3m3 dat is inclusief dochen vandaag van het hele gezin.

@Voske89 Dat verschild zie hier mijn defrost totaal vandaag al 10x stuks gehad. De 2x punten naar 0 watt zijn per keer een defrost. Een defrost duurt gemiddeld bij mijn Daikin Pefera +/- 15minuten.

tot nu toe al 11x Defrost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S32QGug2OBQddo-nBnELpwpV_Jg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WDml7cDybieuNBk63lH4AvsK.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 14% gewijzigd door Dolbyadt op 07-02-2021 20:53 ]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

De grote heeft nog geen defrost gehad. Hij zit uit de wind aan de zijgevel. Eromheen ligt een hoop sneeuw maar de unit zelf hangt vrij.
De kleine hangt aan de andere gevel vol in de wind. Die ging vanochtend vrijwel meteen na inschakelen in de defrost. Daarna is hij uitgegaan omdat ik de studeerkamer uit ging.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjjl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:26
De ftxm 25 en 35 ongeveer elke 40 minuten. De ftxm 42 ongeveer elke 90 minuten.

Merk wel dat de 42 een stuk meer vermogen tussen de defrosts verzet als het kouder wordt. Maar hij had het wel lastig aangezien hier vergeten was om de nachtverlaging uit te zetten. Dus compressor op 70-80 hertz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Hier ook om de 3u defrosts zo'n beetje. Als het echt vaker gebeurt, zou je eens moeten kijken of je buitenunits niet even sneeuw- en ijsvrij gemaakt moeten/kunnen worden. Mijn buitenunits staan geheel in de luwte van de wind en sneeuw, dus dat scheelt wel, denk ik.

Verbruik beneden is nu zo'n 18 kWh per etmaal op setpoint 23 graden. Betreft ca 100 m2 met een 5 kW Daikin Stylish. Vrijstaand huis van 20 jaar oud met de normaal toegepaste isolatie en glas uit die tijd. Wel heel veel glas. Vloerverwarming suddert zachtjes mee nu.

Ik zet 'm 's nachts niet uit, dan koelt het echt veel te hard af.

[ Voor 12% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 07-02-2021 20:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Rob roelofs 1 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:47:
[...]

Heb de Ururu uit gezet....en de verwarming aan. Na volgende week gaat ie weer aan
Afhaker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Defrost elk 2uur, ik verwarm er nog volledig mee gaat prima maar laat het savonds ook niet idioot afkoelen, gewoon 2c nachtverlaging niet meer dan dat.

@Rob roelofs 1 want een defrost mag niet ? en zet je hem daarom uit ?
Ik merk weinig tot vrijwel geen verschil in verbruik, fan draait mooi zachtjes hier, geen kouval niks.

[ Voor 38% gewijzigd door mr_evil08 op 07-02-2021 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghelsendoorn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-09 16:08
:) :) :) :) :) draait hier lekker door 2x Daikin 2 x Lg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rescla
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Sinds kort een MHI 3.5 unit hier, en ben er wel blij mee want de CV heeft het opgegeven :+ Wel warmwater gelukkig. CV druk wordt als 0 bar getoond, en dat gaat ook niet omhoog na bijvullen. Dus denk een kapotte sensor of klep of zo.

Overdag elk uur een defrost, de laatste 2x zat er 2 uur tussen. Buitenunit maakt wel wat herrie op de hoogste outdoor fan stand, maar niet super storend. Ik denk dat hij zo rond de 50% zit van het vermogen op basis van het verbruik, en hij draait nog niet continu. Hoek appartement op de 3e verdieping van 2018 met 42m2, dus best goed geïsoleerd.

Wat grafiekjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLvZXNEo1-jLURiM_j0tntWquLo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3Ff7RYdR4h16KefY0Qq9BzPs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:12
Heb 4 Daikin Prefera (voor het koelen en verwamen van de 1e en 2e verdieping) die aangesloten zijn op 2 buitenunits.

Om 18:00 gaan de units aan op de 1e verdieping en het vandaag werkte 2 units niet.
Bleek dat 1 van de buitenunits helemaal ingesneeuwd was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N7s2d_bsd83UTDJ6SK_lwo1IcMk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vlk9gdpwsi2daQkxgrn4UJ1j.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LnoLSGU2YUbAb5mgWUWtF0ntkUs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HfPqzq1IjE4ppgW3Jcfx60Wh.jpg?f=fotoalbum_tile

Nadat ik het sneeuw binnenin en eromheen had verwijderd deden de binnenunits hun werk weer.

Iemand een idee hoe ik dit probleem kan voorkomen?
Misschien de binnenunits continue laten draaien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Inderdaad laten draaien, dan bouwt er zich niet zo’n lading sneeuw op in het apparaat. En als het toch gebeurd, dan ontdooit ie zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

rescla schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:22:
Sinds kort een MHI 3.5 unit hier, en ben er wel blij mee want de CV heeft het opgegeven :+ Wel warmwater gelukkig. CV druk wordt als 0 bar getoond, en dat gaat ook niet omhoog na bijvullen. Dus denk een kapotte sensor of klep of zo.

Overdag elk uur een defrost, de laatste 2x zat er 2 uur tussen. Buitenunit maakt wel wat herrie op de hoogste outdoor fan stand, maar niet super storend. Ik denk dat hij zo rond de 50% zit van het vermogen op basis van het verbruik, en hij draait nog niet continu. Hoek appartement op de 3e verdieping van 2018 met 42m2, dus best goed geïsoleerd.

Wat grafiekjes:
[Afbeelding]
Heb je een how-to hoe je deze grafiekjes zo kan produceren? Dit wil ik ook :9~

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pituf0
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-02-2022
Hallo,

ik ben al even aan het rondkijken om 3 airco's te installeren in mijn woning. Tot hiertoe heb ik 1 offerte ontvangen die voorstelt om hisense toestellen (hisense new comfort) te plaatsen. Ik merk op basis van oudere forumberichten dat andere forumgebruikers dit merk al geplaatst hebben. Kunnen jullie eventueel jullie ervaringen delen ivm deze toestellen? Zouden jullie nog steeds dezelfde keuze maken?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rescla
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
revolution-nl schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:52:
[...]

Heb je een how-to hoe je deze grafiekjes zo kan produceren? Dit wil ik ook :9~
Voor een MHI heb je eerst zoiets nodig: https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl daarmee krijg je je data op MQTT. Maar in principe kan je de data voor grafana/prometheus (of iets als InfluxDB) ook van andere ACs halen. Ik heb bijvoorbeeld ook mijn Shellies op MQTT zitten (daar komt die power usage grafiek van).

Om deze grafiekjes te produceren draai ik zelf Mosquitto, Grafana, Prometheus en een MQTT exporter in Docker op een QNAP NAS. Om de boel makkelijk te beheren gebruik ik Terraform voor de deployments. Elke docker container is gebridged op het netwerk, dus krijgt een local IP zodat ik er bij kan, en ze makkelijk met elkaar kunnen praten.

Prometheus is overigens niet echt ideaal in combinatie met MQTT, want MQTT is pub/sub en Prometheus is polling based. Vandaar de MQTT exporter, die zorgt er voor dat de laatste gepubliceerde waarde beschikbaar is zodat Prometheus die kan pollen. Ik gebruik zelf de docker image fhemberger/mqtt_exporter:1.2.1 (van https://github.com/fhemberger/mqtt_exporter) met de volgende config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
metrics:
  - name:     'mhi_ac_ctrl_mode'
    help:     'Mode'
    type:     'gauge'
    topic:    'MHI-AC-Ctrl/Mode'
    label_configs:
      - source_labels:  ['__value__']
        regex:          '^(.*)$'
        target_label:   'state'
        replacement:    '\1'
        action:         'replace'
        replacement:    '1'
        target_label:   '__value__'

- name:     'mhi_ac_ctrl_power'
    help:     'Power'
    topic:    'MHI-AC-Ctrl/Power'
    label_configs:

- name:     'mhi_ac_ctrl_troom'
    help:     'Room measured temperature'
    topic:    'MHI-AC-Ctrl/Troom'

- name:     'mhi_ac_ctrl_tsetpoint'
    help:     'Room setpoint temperature'
    topic:    'MHI-AC-Ctrl/Tsetpoint'

- name:     'mhi_ac_ctrl_opdata_td'
    help:     'Discharge Pipe Temperature'
    topic:    'MHI-AC-Ctrl/OpData/TD'

- name:     'mhi_ac_ctrl_opdata_ct'
    help:     'Current'
    topic:    'MHI-AC-Ctrl/OpData/CT'

- name:     'mhi_ac_ctrl_opdata_tdsh'
    help:     'Compressor discharge pipe super heat'
    topic:    'MHI-AC-Ctrl/OpData/TDSH'

- name:     'mhi_ac_ctrl_opdata_ou_fanspeed'
    help:     'Outdoor unit fan speed'
    topic:    'MHI-AC-Ctrl/OpData/OU-FANSPEED'

- name:     'mhi_ac_ctrl_opdata_ou_defrost'
    help:     'Defrost control on/off'
    topic:    'MHI-AC-Ctrl/OpData/DEFROST'
    label_configs:

- name:     'mhi_ac_ctrl_opdata_ou_eev1'
    help:     'Pulse rate of the outdoor unit expansion valve EEVC'
    topic:    'MHI-AC-Ctrl/OpData/OU-EEV1'

- name:     'mhi_ac_ctrl_opdata_tsetpoint'
    help:     'Set temperature'
    topic:    'MHI-AC-Ctrl/OpData/Tsetpoint'

- name:     'mhi_ac_ctrl_opdata_return_air'
    help:     'Return air sensor temperature'
    topic:    'MHI-AC-Ctrl/OpData/RETURN-AIR'

- name:     'mhi_ac_ctrl_opdata_thi_r1'
    help:     'Indoor heat exchanger sensor (on U bend)'
    topic:    'MHI-AC-Ctrl/OpData/THI-R1'

- name:     'mhi_ac_ctrl_opdata_thi_r2'
    help:     'Indoor heat exchanger sensor (on Capillary)'
    topic:    'MHI-AC-Ctrl/OpData/THI-R2'

- name:     'mhi_ac_ctrl_opdata_thi_r3'
    help:     'Indoor heat exchanger sensor (on suction header) '
    topic:    'MHI-AC-Ctrl/OpData/THI-R3'

- name:     'mhi_ac_ctrl_opdata_iu_fanspeed'
    help:     'Indoor unit fan speed'
    topic:    'MHI-AC-Ctrl/OpData/IU-FANSPEED'

- name:     'mhi_ac_ctrl_opdata_outdoor'
    help:     'Outdoor air temperature'
    topic:    'MHI-AC-Ctrl/OpData/OUTDOOR'

- name:     'mhi_ac_ctrl_opdata_tho_r1'
    help:     'Outdoor unit heat exchanger sensor'
    topic:    'MHI-AC-Ctrl/OpData/THO-R1'

- name:     'mhi_ac_ctrl_opdata_comp'
    help:     'Compressor frequency'
    topic:    'MHI-AC-Ctrl/OpData/COMP'

Beetje rommelig met die label replaces, weet zo niet meer waarom die er ook al weer in zaten :+

Voorbeeldje van de config voor de MQTT server kan je vinden in de repo op github in /exampleconf/conf.yaml.

In de prometheus scrape config heb je dan zoiets staan om de MQTT exporter te laten pollen door prometheus:

code:
1
2
3
4
5
6
scrape_configs:
  - job_name: mqtt
    scrape_interval: 30s
    metrics_path: /metrics
    static_configs:
      - targets: ['192.168.XXX.XXX:9344']

In grafana is de config niet super spannend, een query zoals 'mhi_ac_ctrl_opdata_comp' toont bijvoorbeeld de compressor in Hz vanaf het MHI-AC-Ctrl/OpData/COMP topic in MQTT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Pituf0 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 22:09:
Hallo,

ik ben al even aan het rondkijken om 3 airco's te installeren in mijn woning. Tot hiertoe heb ik 1 offerte ontvangen die voorstelt om hisense toestellen (hisense new comfort) te plaatsen. Ik merk op basis van oudere forumberichten dat andere forumgebruikers dit merk al geplaatst hebben. Kunnen jullie eventueel jullie ervaringen delen ivm deze toestellen? Zouden jullie nog steeds dezelfde keuze maken?

Alvast bedankt!
Hisense is een merk in opkomst, dus ik denk dat het raadzaam is als je de posters die je gezien hebt even tagt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pituf0
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-02-2022
Glashelder schreef op zondag 7 februari 2021 @ 22:19:
[...]

Hisense is een merk in opkomst, dus ik denk dat het raadzaam is als je de posters die je gezien hebt even tagt ;)
ok :), @Stancke @Verwijderd @Cyclops10 @Xrypta

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13:44
Poeh, das wel heel algemeen.

Kort antwoord; Voor het bedrag van mijn installatie, ben ik tot dus ver uitermate enthousiast, ook met deze temperaturen.
Zou ik in retrospect zaken anders gedaan hebben; Ja ook dat.

- mijn 7kw buiten unit is een beest. Koelt als een jacko, verwarmd zonder enige moeite 3 verdiepingen (2x 3.5 en 1x 2.5) zonder noemenswaardig veel defrosts.
- in het algemeen geruisloos.

Wat zou ik dan anders gedaan hebben? We hebben deze oplossing genomen met het idee van koelen. Verwarmen was nog nooit in me opgekomen, dus nooit in de beslissing mee genomen. Vandaar dat A+++ etc. niet van belang was.
Nu merk ik wel dat dit beter had gekund, hoewel het alsnog voordeliger is als gas in ons geval, maar de besparing had groter gekund.
Ook mis ik als ‘tweaker’ de leuke extra info die een MHI of Daikin kan ophoesten via bijvoorbeeld een API.
De app is prima functioneel maar mist wel het eea. Tevens zit er niet heel op in de vorm van eco etc.

Een andere is dat de 7kw buiten unit achteraf kleiner gekund had, wat wellicht weer wat gescheeld had in het energie verbruik.

Wellicht dat je hier iets mee kan, mocht je iets willen weten vraag maar raak :) !

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclops10
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wat Xrypta zegt :)

Ben prima tevreden met Hisense.
Ik gebruik de verwarm functie ook meer dan gedacht bij 1 van de 3 binnenunits. (op een werkkamer) Ook nu met -5 buiten werkt dat prima. Ik meet niet apart hoeveel energie dit kost, maar hier is hij niet op uitgezocht. Maar volgens mij weegt dit lang niet op tegen de lage aanschafprijs. Daarnaast zijn de zonnepanelen afdoende voor ons verbruik.

Ik heb alleen IR op de binnenunits, ik dacht dat dit een "probleem" zou zijn, de rest van mijn huis is wel redelijk gedomotificeerd namelijk. Maar dit is tot nu toe prima. Voor verwarmen zijn we aanwezig in de kamer die dat nodig heeft. Voor verkoelen zetten we meestal de bovenste 2 aan als we de kinderen naar bed brengen en weer uit als we zelf gaan slapen. In de woonkamer zetten we hem ook aan als we aanwezig zijn, je merkt het toch redelijk snel.
Geheel integreren/automatiseren (met de normale verwarming) is toch ook lastig en er zijn teveel uitzonderingen. Daarnaast is het geen kantoor waar het de hele dag constant moet zijn :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Vooralsnog houdt mijn enige Daikin Ururu Sarara 3.5 kW het nog warm rond de -5 graden gemiddeld buiten bij een 550 m3 huis uit 1991 (alleen beneden wordt verwarmd, 156 m3). Het aantal defrosts is bij de koudere temperaturen afgenomen, vannacht maar 3 defrosts. Maar gisteren over 24 uur 24 kWh verbruikt :o

Ik vermoed dat ik bijna aan mijn max zit, dus bij -10 zal de unit het denk ik niet trekken en zal ik met tenminste 500 Watt elektrische kacheltje met COP=1 moeten bij verwarmen. We zullen het afwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:33

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
Glashelder schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:40:
Inderdaad laten draaien, dan bouwt er zich niet zo’n lading sneeuw op in het apparaat. En als het toch gebeurd, dan ontdooit ie zichzelf.
Nou... niet helemaal. Voor de unit blaast ie de sneeuw misschien wel grotendeels weg, maar achter de unit, wordt het juist aangezogen. Zo moest ik vanmorgen maar even sneeuwscheppen om nog een beetje warmte in huis te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gtGqvmNFWnjYZb289MQNIcyVg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u2TP57ekbjD8I0cEGZWs8M4c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4IUMwOSRv_RFDQTcCDClRPeCY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ckjKZ7upFsZi1YnjOm5eQnCn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PikYj6OhjMr56yiOZr1n2pypB5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZHqNoR3yecwlWQI0XYAHQWg.jpg?f=fotoalbum_large

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tammo2
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-09 22:13
De airco heeft t hier best zwaar, zeker gisteravond toen er 2 slaapkamers en de woonkamer verwarmd moesten worden. Gister 16kwh verbruikt in de woonkamer, en +/-10 kWh in de slaapkamers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DARKviper123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-07 12:33
antonboonstra schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:28:
[...]

Nou... niet helemaal. Voor de unit blaast ie de sneeuw misschien wel grotendeels weg, maar achter de unit, wordt het juist aangezogen. Zo moest ik vanmorgen maar even sneeuwscheppen om nog een beetje warmte in huis te krijgen.
[Afbeelding]
Die paneeloriëntatie heb ik nog nooit gezien... levert dat een beetje? Nieuw type gevelbekleding :P

2170Wp Oost - 3410Wp Zuid - Growatt 5000MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:21

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
DARKviper123 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:38:
[...]

Die paneeloriëntatie heb ik nog nooit gezien... levert dat een beetje? Nieuw type gevelbekleding :P
Ik vermoed dat deze normaal onder een hoek staat maar ivm sneeuw nu even naar beneden geklapt is zodat de boel niet afbreekt :+

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
Mijn Daikin 4.2kW singlesplit trekt het tot nu toe goed in de woonkamer. Defrosts om de paar uur en ik heb nog iets ademruimte over. Draait nu tussen de 32% en 42%.

De 4kW multisplit daarentegen valt me tegen. Veel en lange defrosts, terwijl ik slechts 1 slaapkamer verwarm en hij toch niet heel hard daarvoor hoeft te werken. Tweede slaapkamer aanzetten ga ik niet eens doen, dat gaat niet goed.

[ Voor 11% gewijzigd door vinom op 08-02-2021 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Gisteren 11.6kWh verbruikt voor de verwarming (24/7 @ 20.5 ruimtetemperatuur), de temperatuur op de eerste verdieping en de zolder zakte eind van de dag dat weg, vannacht de tussendeur opengehouden en vanochtend was het 19.5 op de eerste verdieping en 18 op de zolder.

De buitenunit begint nu wel meer geluid door te geven op het garagedak, op één kinderkamer is hij zachtjes hoorbaar in de garage hoor je hem flink brommen, vannacht één defrost gehad.

Ik ben positief verrast _/-\o_

Mijn kleine kantoortje met groot dakraam blijft helemaal achter qua temperatuur, die boost ik in de ochtend even kort met een ventilator kacheltje.

[ Voor 13% gewijzigd door revolution-nl op 08-02-2021 09:54 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:45
Ik snap de defrost-regeling van Daikin RXM-N9 niet.

Deze was gisteren om het half uur aan het defrosten. Dan heb je er effectief dus zo goed als niks meer aan, en is efficientie ook ver te zoeken.

Nu heb ik 'm vanochtend eens een half uurtje uitgezet (gewoon met de afstandsbediening, niet de spanning er af o.i.d.), en toen weer aan. En tot nu toe loopt 'ie anderhalf uur zonder defrosts. De weersomstandigheden zijn de laatste uren erg constant, dus daar kan het 'm niet in zitten. De condensafvoer is wel bevroren, maar ook dat is al anderhalve dag zo, dus niets aan veranderd. Dat is alleen onderin de unit, tijdens defrosts loopt het water er wel af dus ik vermoed dat dit er uiteindelijk niet zo veel toe doet.

Dus, ik snap niks van de regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:55
Hier is gisteren 38 kWh verbruikt door de 3 units. Inclusief de auto (moest toch echt even weg gisteren), boiler en de rest van het huishouden zat ik op 70kWh voor de hele dag. Zolang dat maar voor een weekje is vind ik dat ook niet zo erg.

Op zich trekken de warmtepompen het qua capaciteit nog prima, het hele huis blijft keurig 21 graden, maar ik zie inmiddels wel een enorme brok ijs achter- en onderin de buitenunit zitten. De wind stond de hele dag precies op de zijkant en voorkant van de units gericht en dit heeft m uiteindelijk helemaal volgeblazen met stuifsneeuw.

Vervolgens zat mn afvoerpijpje ook nog vrijwel meteen dichtgevroren (mijn fout uiteraard, had ik eerder los moeten halen) en is de hele onderkant één grote ijsplaat geworden, dat er dus ook niet meer goed uitloopt. Hij defrost wel, maar gewoon niet lang genoeg om het helemaal weg te smelten. Ik heb gistermiddag nog even geprobeerd m een kwartiertje te helpen met de verfbrander op de laagste stand, maar dat wordt me toch te tricky/heet (geen zin om de lak er af te bubbelen) en het smelt alsnog gewoon niet lekker weg.

Ik heb voor straks maar even wat antivries besteld bij de bouwmarkt, dan ga ik het daar maar even mee proberen helemaal weg te krijgen, terwijl ik de buitenunit geforceerd laat koelen (dat kan tot -10 volgens het boekje) terwijl binnen een ventilatorkacheltje of de haard aanstaat, dan blijft ie hopelijk wat langer "opwarmen" buiten om het goed weg te krijgen. Wordt vervolgd.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 08-02-2021 10:21 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJfnFulve1CnW8JsyDfl2UbIMxQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/q90L4UhWPpgVpCJ80YiZ0vZk.png?f=user_large
Kan je de panelen goedkoop krijgen en zelf monteren dan is gevelbekleding eigenlijk een prima optie en kan het op de juiste oriëntatie nog genoeg opleveren om winstgevend te zijn. Het houd de zon op warme dagen van je gevel af en op koude dagen heb je een mooie stilstaande luchtlaag tussen panelen en gevel.

Ik zou wel een vlak van 20+ panelen tegen de zijgevel erbij willen. Mooi op het zuiden en het levert toch weer wat extra's op om in de herfst en lente die warmtepomp gevoed te houden :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:33

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
[...]
Die paneeloriëntatie wijzigt gedurende het seizoen. In de periode december-februari staat de zon zo laag, dat er veel meer schaduw is en met de lage hellingshoek (ca 10 graden) nauwelijks opbrengst. In die periode hang ik 'm dus even aan de gevel. Extra bonus is dat er ook geen sneeuw op blijft liggen. De panelen zitten aangesloten op een APS QS1 (micro omvormer voor 4 panelen). Ik heb alleen niet de monitoring waarmee ik de opbrengst per paneel kan zien.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Wilke schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:09:

Deze was gisteren om het half uur aan het defrosten. Dan heb je er effectief dus zo goed als niks meer aan, en is efficientie ook ver te zoeken.

Nu heb ik 'm vanochtend eens een half uurtje uitgezet (gewoon met de afstandsbediening, niet de spanning er af o.i.d.), en toen weer aan. En tot nu toe loopt 'ie anderhalf uur zonder defrosts. De weersomstandigheden zijn de laatste uren erg constant, dus daar kan het 'm niet in zitten. De condensafvoer is wel bevroren, maar ook dat is al anderhalve dag zo, dus niets aan veranderd. Dat is alleen onderin de unit, tijdens defrosts loopt het water er wel af dus ik vermoed dat dit er uiteindelijk niet zo veel toe doet.

Ik heb hier hetzelfde met de 3MXM40. Die doet om de vaker een hele korte defrost. Moet wel zeggen dat hij vol in de wind en sneeuw staat op het dak van de garage. Moet wel zeggen dat hij het beter doet als er minimaal 2 units aan staan.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggiebert
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-12-2024
revolution-nl schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:53:
Gisteren 11.6kWh verbruikt voor de verwarming (24/7 @ 20.5 ruimtetemperatuur), de temperatuur op de eerste verdieping en de zolder zakte eind van de dag dat weg, vannacht de tussendeur opengehouden en vanochtend was het 19.5 op de eerste verdieping en 18 op de zolder.

De buitenunit begint nu wel meer geluid door te geven op het garagedak, op één kinderkamer is hij zachtjes hoorbaar in de garage hoor je hem flink brommen, vannacht één defrost gehad.

Ik ben positief verrast _/-\o_

Mijn kleine kantoortje met groot dakraam blijft helemaal achter qua temperatuur, die boost ik in de ochtend even kort met een ventilator kacheltje.
Mij valt het ook op dat er een brommend geluid ontstaat vd buitenunit, aan de voorkant van het huis terwijl buitenunit aan achterkant op plat dak staat (geïsoleerd kanaalpaat / beton). Deze resoneert dus door het huis heen/ lage brom.
Ik denk dat de bigfoots doordat ze bevroren zijn hun functie verliezen!
De srk50ZSX werkt nog steeds prima nu , defrosts valt mee. Staat niet beschut, midden op plat dak, en kan niet goed zien zonder trap of deze ingesneeuwd is daar de rolluiken niet open gaan / bevroren zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 18:06

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Hier in mijn kleine, nieuwe (aardig goed geïsoleerde) vrijstaande huisje krijgt mijn stylish van 2kW het toch ook wel lastig ondertussen. De unit is behoorlijk krap gedimensioneerd en het maximum vermogen neemt ook nog eens af met deze temperaturen.

Zowel cmpfreq als vermogen zijn afgelopen uren behoorlijk hoog geweest (momenteel cmpfreq 48). Het is hier nu -4 (volgen de unit) en er valt nog wat fijne ijsregen wat ook niet helpt. Straks gaat het nog verder afkoelen om de komende dagen heel erg koud te blijven. Ik ben benieuwd of de unit het (krap) gaat halen, of dat ik toch een elektrisch vuurtje met cop1 ga moeten bovenhalen.

Zoals iemand anders hier heb ik ook al gemerkt dat de afstandsbediening nog meer afwijking vertoont met deze temperaturen. Ik moet hem hier nu op 24 graden zetten om ruim 20 graden te bekomen. Afgelopen 24u zo'n 11kWh verbruikt.

Ook nu voor het eerst defrosts kunnen horen (borrelen). Verder staat mijn unit op 30 cm van de gevel op eigen betonnen plateau, dus verder (gelukkig) auditief geen last van. De binnenunit fan staat wel (op auto) nu een standje hoger en is daardoor wel iets meer aanwezig.

[ Voor 13% gewijzigd door DeadLock op 08-02-2021 11:20 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:37
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een condensor aan de voorzijde van de woning? (Aan de gevel of op een afdakje / schuur). Ik ben al een tijdje in gesprek met omgevingsloket (de gemeente doet niks meer) maar het is een klein beetje kastje-muur verhaal. Niemand wil echt antwoord geven en als je antwoord krijgt is het maar deels.

Laatste nieuws is:
- Aan de gevel valt onder "uitbreiding hoofdgebouw" en dan mag de uitbreiding niet meer uitsteken dan 50cm (over alle vlakken)
- Op afdakje / schuurdak valt onder "uitbreiding bijgebouw" en dan mag de totale hoogte niet meer dan zijn 3 meter.

Maar het was ook weer altijd in strijd met het bestemmingsplan en of dat dan wel/niet geld als het vergunningsvrij was kreeg ik dan weer geen antwoord af.

Dus: ben benieuwd of er mensen zijn die deze stap ook gezet hebben? Of gewoon maar yolo opgehangen en we zien wel?

(betreft trouwens gemeente Noordwijk)

O en hij kon me wel alvast melden dat er vanaf volgende maand een nieuwe wet komt die aangeeft dat een condenser niet meer dan 46dB mag produceren (niet bekend over welke afstand en of dit dB(A), dB(C) of een andere weging betreft). Dit zou ook gelden voor bestaande installaties....

edit:
Zo staat het bij de vergunningscheck trouwens:

Neemt de oppervlakte van het bouwwerk toe?
Kleine uitstekende delen (die minder dan 0,5 m buiten het gebouw uitsteken) hoeft u niet mee te rekenen. Het aanbrengen van bijvoorbeeld dakgoten of raamdorpels vergroot het oppervlak van het bouwwerk niet.

Neemt het volume van het bouwwerk toe?
Kleine uitstekende delen (die minder dan 0,5 m buiten het gebouw uitsteken) hoeft u niet mee te rekenen. Het aanbrengen van bijvoorbeeld een buis van een rookgasafvoer vergroot het volume van het bouwwerk niet.

(en aangezien een dakgoot dus blijkbaar mag is het wel weer gek dat ze mij vertellen dat het om alle vlakken gaat lxhxd)

[ Voor 22% gewijzigd door Mattie112 op 08-02-2021 11:28 ]

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:21

The Wizard

Moderator Mobile
Mattie112 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:22:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een condensor aan de voorzijde van de woning? (Aan de gevel of op een afdakje / schuur). Ik ben al een tijdje in gesprek met omgevingsloket (de gemeente doet niks meer) maar het is een klein beetje kastje-muur verhaal. Niemand wil echt antwoord geven en als je antwoord krijgt is het maar deels.

Laatste nieuws is:
- Aan de gevel valt onder "uitbreiding hoofdgebouw" en dan mag de uitbreiding niet meer uitsteken dan 50cm (over alle vlakken)
- Op afdakje / schuurdak valt onder "uitbreiding bijgebouw" en dan mag de totale hoogte niet meer dan zijn 3 meter.

Maar het was ook weer altijd in strijd met het bestemmingsplan en of dat dan wel/niet geld als het vergunningsvrij was kreeg ik dan weer geen antwoord af.

Dus: ben benieuwd of er mensen zijn die deze stap ook gezet hebben? Of gewoon maar yolo opgehangen en we zien wel?

O en hij kon me wel alvast melden dat er vanaf volgende maand een nieuwe wet komt die aangeeft dat een condenser niet meer dan 46dB mag produceren (niet bekend over welke afstand en of dit dB(A), dB(C) of een andere weging betreft). Dit zou ook gelden voor bestaande installaties....
Ik heb een vergunning aangevraagd voor de losstaande unit aan de voorkant van de woning. Toen ik meer details moest aanleveren heb ik aangegeven dat het om een losse buitenunit ging met een kast er om heen, het is toen omgezet naar vergunningsvrij.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online

Freakie1NL

Grote Baas

Laatste nieuws is:

edit:

Kleine uitstekende delen (die minder dan 0,5 m buiten het gebouw uitsteken) hoeft u niet mee te rekenen. Het aanbrengen van bijvoorbeeld dakgoten of raamdorpels vergroot het oppervlak van het bouwwerk niet.

Kleine uitstekende delen (die minder dan 0,5 m buiten het gebouw uitsteken) hoeft u niet mee te rekenen. Het aanbrengen van bijvoorbeeld een buis van een rookgasafvoer vergroot het volume van het bouwwerk niet.

(en aangezien een dakgoot dus blijkbaar mag is het wel weer gek dat ze mij vertellen dat het om alle vlakken gaat lxhxd)
Heb hier de unit voor de woonkamer boven op de luifel van de voordeur. Gecheckt en dit is vergunningsvrij.
Maarja dat verschilt natuurlijk per gemeente.

Overigens als het vergunningsvrij is (wat onder de door jouw benoemde voorwaarden zo is, bij jouw gemeente) dan heb je niets te maken met het bestemmingsplan. Vergunningen zijn juist om te matchen met het bestemmingsplan. Is iets vergunningsvrij dan mag je dit zonder melding / aanvraag plaatsen.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Wilke Ik heb het zelfde vandaag met mijn Daikin FTXM35n2V1B - RXM35N5v1B9. Ook om de 40 minuten een defrost. Hier op dit moment -5 graden met 92% luchtvochtigheid volgens weerstation.

Grafana grafiek Daikin stroomverbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Kjc7PvUxxf5YfhZALErWT8-hYA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cbMKhYPaH4hEJ9jpUg8M5gVP.jpg?f=fotoalbum_medium

Daikin aircon commando:
http://192.168.xxx.xxx/aircon/get_sensor_info
ret=OK,htemp=23.0,hhum=-,otemp=-3.0,err=0,cmpfreq=52,mompow=8
Wilke schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:09:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Die defrosts gedurende de nacht zijn wel heftig :X En nogal frequent. Als ik ooit deze units vervang, gaat de huiskamer mooi op een singlesplit ipv een multi icm de hoofdslaapkamer.

Dat gezegd hebbende: in 12 uur tijd heb ik er nu 13.5 kWh doorheen gejast voor:

2MXM40 icm FTXM 20 x2 (setpoint 16, wat 20 graden ambient is)
2MXM52 icm FTXM 25 + FTXM42 (setpoint 16 + setpoint 20 (ambient 20.5))

Ik heb vanochtend voor de grap voor een uur de Stadsverarming aangezet. Verbruik was 0.042 Gj. Als ik het goed heb, is dat iets van 1.5m3 aan gas? Vind ik best heftig voor 1 graad verschil voor 4 radiatoren. Wil niet weten wat ik zou verstoken als ik het hele huis hiermee moest doen :X

[ Voor 26% gewijzigd door Notna op 08-02-2021 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Hier ook 13 kWh maar dan in 24 uur. Overdag 20c avond 21c nacht 19c. Klein appartement. Ook de defrost zijn laag. Overdag/avond maar 2 stuks. Mhi zsx 2.5Kw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cd-giFRq4rbKEyC3JAufUx6EWTE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zUFRRyr1DNnjydKjoOIW9f8y.jpg?f=fotoalbum_large

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
Vannacht een goede 7kwh verbruikt om de woonkamer op 18,5 graad te houden. Als de sneeuw geen factor was zou ik de boel 's nachts denk ik gewoon uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
Heb net even naar de buiten unit gekeken. Maar de condens afvoer zit helemaal dicht met ijs. Hebben hier meer mensen last van. Normaal bij een defrost komt er heel veel water uit de buiten unit. Nu bij de defrost komt er helemaal niks uit. En duurt de defrost ook veels te kort. Iemand tips hoe je dit zou kunnen oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:50

Laatste nieuws is:

edit:

Heb hem gewoon neergezet, staat los op de grond, wel met een slot er aan en een soort kooi er omheen. Deze zomer doe ik wat houten planken er omheen(wel met genoeg ventilatie uiteraard), paar plantjes er in en het is een plantenbak :)

Heb gekeken of het een probleem was in onze gemeente, kon niets vinden dus maar gewoon gedaan, buren iets verderop hebben er ook 1 los in de tuin staan.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Xrypta schreef op zondag 7 februari 2021 @ 23:14:
[...]

Wat zou ik dan anders gedaan hebben? We hebben deze oplossing genomen met het idee van koelen. Verwarmen was nog nooit in me opgekomen, dus nooit in de beslissing mee genomen. Vandaar dat A+++ etc. niet van belang was.
Nu merk ik wel dat dit beter had gekund, hoewel het alsnog voordeliger is als gas in ons geval, maar de besparing had groter gekund.

Wellicht dat je hier iets mee kan, mocht je iets willen weten vraag maar raak :) !
Was het ook al in je opgekomen dat het uitzonderlijk koud is in Nederland op dit moment, met temperaturen richting -7 buiten overdag?
Ik vind het anders nog behoorlijk netjes en we hebben het niet over iets wat vaak voorkomt in Nederland, dit weer gaat de geschiedenisboeken in.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 08-02-2021 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 02:00
mrnn schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 21:02:
Is het gebruikelijk dat een buitenunit bij verwarmen veel meer geluid produceert dan bij koelen?

Van de zomer mijn Haier Tundra 2.0 naar tevredenheid gebruikt maar nu tijdens verwarmen erg veel lawaai buiten. Vraag mij vooral af of dit bij koelen straks weer stiller is, zo niet dan ga ik namelijk een monteur bellen maar dat doe ik beter nu dan straks wanneer iedereen weer gaat bellen...

Kan dat nu niet testen want om te koelen dient het buiten minimaal 15 graden te zijn. Hij lijkt verder prima te functioneren, produceert wel gewoon warmte in de kamer. Maar met dit geluid kan ik het in de zomer niet maken om hem 's nachts aan te hebben.

Het is op de video lastig te horen want er is ook een lagere brom die hier niet hoorbaar is. Het is in ieder geval geen resoneren van de volledige buitenunit. Hij hangt stevig aan de muur en in plaats van de meegeleverde rubberen doppen zitten er grotere zachtere onder om trillingen tegen te gaan. Wanneer ik mijn gewicht op de behuizing zet wordt het niet stiller.

[Streamable: Airco]
al kunnen achterhalen wat de oorzaak is? Ik heb een daikin en ik dacht ik zet hem even op verwarmen. Mijne maakt ongeveer hetzelfde geluid. Ik heb hem maar 10 minuten aangehad overigens. Het verwarmen gaat snel maar dat geluid van die buitenunit is redelijk te horen in de slaapkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
  • Laatst online: 16-09 18:39
evtje schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:18:
Hier ook 13 kWh maar dan in 24 uur. Overdag 20c avond 21c nacht 19c. Klein appartement. Ook de defrost zijn laag. Overdag/avond maar 2 stuks. Mhi zsx 2.5Kw
Het lijkt of een beschutte plaats voor de buitenunit minder defrosts geeft. Mijn units staan vol in een koude vortex. Dan is een "huisje" ter bescherming zo gek nog niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:37
The Wizard schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:26:
[...]

Ik heb een vergunning aangevraagd voor de losstaande unit aan de voorkant van de woning. Toen ik meer details moest aanleveren heb ik aangegeven dat het om een losse buitenunit ging met een kast er om heen, het is toen omgezet naar vergunningsvrij.
En ging dat ook om op "hoogte"? Of los in de voortuin zegmaar. Als ik de check doe voor "bijgebouw bouwen" is het vergunningsvrij op voorerf indien < 1m hoog en < 2m²

Ik begreep hier dat het al ~200 euro kost puur om de aanvraag in te dienen en dat je dat geld sowieso kwijt ben. Wil best geld betalen maar in verhouding is het wel een hoop geld voor niet eens zekerheid.
Freakie1NL schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:33:
[...]

Heb hier de unit voor de woonkamer boven op de luifel van de voordeur. Gecheckt en dit is vergunningsvrij.
Maarja dat verschilt natuurlijk per gemeente.

Overigens als het vergunningsvrij is (wat onder de door jouw benoemde voorwaarden zo is, bij jouw gemeente) dan heb je niets te maken met het bestemmingsplan. Vergunningen zijn juist om te matchen met het bestemmingsplan. Is iets vergunningsvrij dan mag je dit zonder melding / aanvraag plaatsen.
Ja ja ik zie bij mij ook niet in waarom het niet vergunningsvrij zou zijn (ok dat van "alle vlakken" kan best kloppen maar dan zou een dakgoot ook niet mogen).

De check zegt dat je op moet letten op het bestemmingsplan vandaar dat ik dat aanhaal. Als ik het goed begrijp kan het dus vergunningsvrij zijn maar nog wel in strijd met het bestemmingsplan

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/6827-image003.png
Speedfightserv schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:34:
[...]

Heb hem gewoon neergezet, staat los op de grond, wel met een slot er aan en een soort kooi er omheen. Deze zomer doe ik wat houten planken er omheen(wel met genoeg ventilatie uiteraard), paar plantjes er in en het is een plantenbak :)

Heb gekeken of het een probleem was in onze gemeente, kon niets vinden dus maar gewoon gedaan, buren iets verderop hebben er ook 1 los in de tuin staan.
Ja dat zou hier ook mogen (zie hierboven) maar dan heb je weer een flinke kabelgoot aan de gevel en dat vind ik dan een nadeel vandaar dat ik hem liever aan de gevel hang.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:50
Mattie112 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:09:
[...]

Ja dat zou hier ook mogen (zie hierboven) maar dan heb je weer een flinke kabelgoot aan de gevel en dat vind ik dan een nadeel vandaar dat ik hem liever aan de gevel hang.
Je kan de goot ook binnen achter de gordijnen langs doen, nadeel is dat je een gat in je vloer moet maken.

Ik heb hem voor mijn kozijn langs lopen, omdat die ook wit is valt het bijna niet op.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Notna schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:57:
Die defrosts gedurende de nacht zijn wel heftig :X En nogal frequent. Als ik ooit deze units vervang, gaat de huiskamer mooi op een singlesplit ipv een multi icm de hoofdslaapkamer.

Dat gezegd hebbende: in 12 uur tijd heb ik er nu 13.5 kWh doorheen gejast voor:

2MXM40 icm FTXM 20 x2 (setpoint 16, wat 20 graden ambient is)
2MXM52 icm FTXM 25 + FTXM42 (setpoint 16 + setpoint 20 (ambient 20.5))

Ik heb vanochtend voor de grap voor een uur de Stadsverarming aangezet. Verbruik was 0.042 Gj. Als ik het goed heb, is dat iets van 1.5m3 aan gas? Vind ik best heftig voor 1 graad verschil voor 4 radiatoren. Wil niet weten wat ik zou verstoken als ik het hele huis hiermee moest doen :X
Ik heb geen verstand van stadsverwarming, maar als ik hier kort de (vloer)verwarming aanslinger, gaat ' ie ook eerst opwarmen (dus eerst een hoger gasverbruik). Daarna gaat ' ie gewoon de dag door 'sudderen' en is het verbruik gewoon laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Idefix70 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:59:
[...]

Het lijkt of een beschutte plaats voor de buitenunit minder defrosts geeft. Mijn units staan vol in een koude vortex. Dan is een "huisje" ter bescherming zo gek nog niet....
Dat is niet zo de wind stond er volop deze zijkant van de unit. Dus de wind hield hem schoon. :)

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voske89
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-01-2023
Kan het zijn dat een unit op voorhand een defrost doet? Of bij bepaalde temperaturen een regel programma heeft?
Wel of geen powerstand, weinig of veel verbruik. Elke 45 min a 60 min een defrost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
BeQuietAndDrive schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:00:
[...]

Ik heb geen verstand van stadsverwarming, maar als ik hier kort de (vloer)verwarming aanslinger, gaat ' ie ook eerst opwarmen (dus eerst een hoger gasverbruik). Daarna gaat ' ie gewoon de dag door 'sudderen' en is het verbruik gewoon laag.
Het werkt min of meer hetzelfde als een conventionele CV ketel; in plaats van een ketel die zelf warmte opwekt, heb je een warmtewisselaar die warmwater vanuit de centrale gebruik om het water in huis op te warmen. De meter kijkt dus naar hoeveel water erdoorheen gestroomd is én hoeveel warmte daarbij verbruikt is, wat uitgedrukt is in Gj. (even in het kort uitgelegd)
Maar moduleren etc. doet Stadsverwarming niet aan. Het is dus een aan/uit systeem. Ja, je zou waterzijdig kunnen inregelen maar dat is het dan ook.

Net even het dak opgeklommen van de garage om naar de units te kijken; dat was geen overbodige luxe :X. Lag een bak ijs / slush onder, een enorme berg met sneeuw achter en bij één unit er ook voor. Alles even weggehaald en je merkte meteen dat de unit wat rustiger werd. Nu hopen dat het zo blijft; als het goed is gaat het niet meer sneeuwen na vandaag :)

[ Voor 18% gewijzigd door Notna op 08-02-2021 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Voske89 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:27:
Kan het zijn dat een unit op voorhand een defrost doet? Of bij bepaalde temperaturen een regel programma heeft?
Wel of geen powerstand, weinig of veel verbruik. Elke 45 min a 60 min een defrost.
Bij Daikin is dat een combinatie van buitentemperatuur + luchtvochtigheid + huidige belasting wanneer er wel of geen defrost komt, ik heb nu inmiddels al 3u geen defrost meer gehad.

Maar ik heb vals lopen spelen door de buitenunit sneeuwvrij en ijsvrij te maken van alle inmiddels aangekoekte sneeuw/ijs te ontdooien met een haar fohn. :+
Dat ging niet echt weg bij een defrost omdat het veel te veel was.

Blijkt het platdak van de buren het sneeuw wat erop ligt gaat schuiven met wat wind en hup zo achter de buitenunit...
De buitenunit zuigt zijn lucht aan van de achterkant.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 08-02-2021 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
  • Laatst online: 16-09 18:39
https://www.google.com/ur...8QVjG&cshid=1612789079037 Welstandsnota Gemeente Noordwijk 2019, zie hoofdstuk 2.6...... had je dat al gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@mr_evil08 Heb net even naar de buiten unit gekeken. Maar de condens afvoer zit helemaal dicht met ijs. Hebben hier meer mensen last van. Normaal bij een defrost komt er heel veel water uit de buiten unit. Nu bij de defrost komt er helemaal niks uit. En duurt de defrost ook veels te kort. Iemand tips hoe je dit zou kunnen oplossen?
mr_evil08 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:35:
[...]

Bij Daikin is dat een combinatie van buitentemperatuur + luchtvochtigheid + huidige belasting wanneer er wel of geen defrost komt, ik heb nu inmiddels al 3u geen defrost meer gehad.

Maar ik heb vals lopen spelen door de buitenunit sneeuwvrij en ijsvrij te maken van alle inmiddels aangekoekte sneeuw/ijs te ontdooien met een haar fohn. :+
Dat ging niet echt weg bij een defrost omdat het veel te veel was.

Blijkt het platdak van de buren het sneeuw wat erop ligt gaat schuiven met wat wind en hup zo achter de buitenunit...
De buitenunit zuigt zijn lucht aan van de achterkant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:55
Dolbyadt schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:18:
@mr_evil08 Heb net even naar de buiten unit gekeken. Maar de condens afvoer zit helemaal dicht met ijs. Hebben hier meer mensen last van. Normaal bij een defrost komt er heel veel water uit de buiten unit. Nu bij de defrost komt er helemaal niks uit. En duurt de defrost ook veels te kort. Iemand tips hoe je dit zou kunnen oplossen?

[...]
Ik had dit ook bij 1 van de units, afvoer verstopt en daardoor een grote ijsklomp onderin. Crosspost uit het voorbereiden draadje:
Ik heb het zojuist grotendeels weggekregen met een flinke lading geconcentreerde antivries, steeds in porties verdeeld met een sprayflesje en icm wat warmte van de verfbrander op enige afstand (onderop de drainpan). Bij mij zat een van de buitenunits onderin helemaal vastgekoekt met ijs, maar draaide de fan e.d. nog wel. Heb m tegelijkertijd even op powerfull cooling gezet om een flinke defrost te forceren en dat werkte uiteindelijk. Nu is ie even flink aan het bijtrekken om de boel weer warm te krijgen, maar verwacht dat ie straks weer netjes gaat "pruttelen" zoals de andere 2 units.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:47
Net even t garage dak op nadat ik de buitenunit veel meer hoorde dreunen dan normaal. Normaal hoor ik t alleen in de garage (waar die op t dak staat), maar nu zelfs via de trillingen in de muur helemaal naar de zolder waar ik zit te werken. Ook opvallend veel defrosts. Echt al meerdere gehad vanochtend.

Was maar goed dat ik even ging checken. Ze staan hier aan de westkant van t huis waar alle sneeuw blijft liggen. Er lag zoveel sneeuw dat de beide buitenunits niet eens meer te zien waren. Volledig ingesneeuwd :D

Ruim om de units heen de sneeuw weggeschept, hopelijk is t dan ook gedaan met de ergste sneeuwval.

[ Voor 5% gewijzigd door pentaw1nz op 08-02-2021 15:48 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
harrybeuker schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:59:
[...]

al kunnen achterhalen wat de oorzaak is? Ik heb een daikin en ik dacht ik zet hem even op verwarmen. Mijne maakt ongeveer hetzelfde geluid. Ik heb hem maar 10 minuten aangehad overigens. Het verwarmen gaat snel maar dat geluid van die buitenunit is redelijk te horen in de slaapkamer
Nee niet kunnen achterhalen maar ook niet meer gezocht. Mijn andere airco heeft het niet maar die is van een ander merk.

Ik wacht maar op de lente en dan eens te kijken wat hij met koelen doet. Dat hij stil is tijdens koelen vind ik het belangrijkste want dan heeft de rest van de buurt de slaapkamerramen open en heb ik hem 's nachts draaien.

Herrie terwijl hij een uurtje de slaapkamer verwarmt kan ik wel mee leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@Dolbyadt @RonJ

Ik heb geen echte condensafvoer of gootje bij de buitenunit, water stroomt gewoon op de tegels tijdens defrost maar zoveel komt er niet vanaf dat is zeer minimaal en het water is redelijk warm.
Achterkant van de buitenunit zit een soort van mini gootje maar die is gewoon open.

Bij mij lag er dus een bak sneeuw achter wat bij elke defrost steeds meer ijs wordt, dat heb ik vrij vlot weggehaald gezien het straks harder gaat vriezen je het bijna niet meer weg krijgt en het vormt dan een kleine blokkade.

Ik kan er een houten dakje opmaken dan is het opgelost, mja hoe vaak komt dit nou voor...

[ Voor 35% gewijzigd door mr_evil08 op 08-02-2021 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@mr_evil08 Ik ben dus vanochtend het dak op gegaan waar de buiten unit hangt aan de muurbeugel. Maar heb ontdekt dat bij de buiten unit de afvoercondens helemaal dicht met ijs zit. Er komt nu tijdens een defrost helemaal geen water meer uit de buiten unit. Wat een paar weken geleden wel gebeurde en dan komt er ook behoorlijk veel water uit de buitenunit lopen. Nu lijkt het er ook op dat de defrost cylces niet helemaal af word gemaakt. Mijn buitenunit is wel helemaal vrij van sneeuw of ijs. Het enige probleem wat ik op dit moment heb is dat de condens afvoer dicht zit met ijs.

Nu bezig met de 12x defrost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHEOWT08ozXDE5zL5G1Z5wVOjJQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4uboM2C8T419cUTa4yHX00D.jpg?f=fotoalbum_medium

Defrost gegevens van Daikin:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulupbsYvfLHvHBssMFNdAriwjtA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4CIiF6bg5oskS0n9huGJSEjM.jpg?f=fotoalbum_medium

Daikin informatie:
http://192.168.xxx.xxx/aircon/get_sensor_info
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=-3.0,err=0,cmpfreq=70,mompow=4
mr_evil08 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:00:
@Dolbyadt @RonJ

Ik heb geen echte condensafvoer of gootje bij de buitenunit, water stroomt gewoon op de tegels tijdens defrost maar zoveel komt er niet vanaf dat is zeer minimaal en het water is redelijk warm.
Achterkant van de buitenunit zit een soort van mini gootje maar die is gewoon open.

Bij mij lag er dus een bak sneeuw achter wat bij elke defrost steeds meer ijs wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door Dolbyadt op 08-02-2021 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
antonboonstra schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:28:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ok ja dat is wel heel veel sneeuw :p

Dat de unit precies na een richel staat zal ook niet meehelpen :).

Ik heb hier vanmiddag een radiator in de woonkamer open gedraaid. Er is maar heel weinig extra warmte van de CV nodig, maar de airco verplaatst nu niet genoeg lucht om het overal in de kamer echt lekker te houden. Het is niet koud, maar een radiator van 30/35 graden helpt. Grappige is dat ik het direct zie aan het stroomverbruik, dat is gedaald van 750W naar 600W.

[ Voor 13% gewijzigd door Glashelder op 08-02-2021 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@mr_evil08 Heb net met een vuurwerkaansteker en schroevendraaier de condens afvoer ijs vrij kunnen krijgen. Nu kwam er tijdens de defrost water uit lopen. Nu testen of het geholpen heeft qua defrost.
mr_evil08 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:00:
@Dolbyadt @RonJ

Bij mij lag er dus een bak sneeuw achter wat bij elke defrost steeds meer ijs wordt, dat heb ik vrij vlot weggehaald gezien het straks harder gaat vriezen je het bijna niet meer weg krijgt en het vormt dan een kleine blokkade.

Ik kan er een houten dakje opmaken dan is het opgelost, mja hoe vaak komt dit nou voor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
Dolbyadt schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:23:
@mr_evil08 Heb net met een vuurwerkaansteker en schroevendraaier de condens afvoer ijs vrij kunnen krijgen. Nu kwam er tijdens de defrost water uit lopen. Nu testen of het geholpen heeft qua defrost.

[...]
Ik heb hem gisteren met een plantenspuit met warm water weer ijsvrij gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolitecho
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14-09 08:23
Dag iedereen. Ik lees al een hele tijd mee. Veel respect voor jullie kennis. Na het doorlezen van zeer veel van jullie posts kom ik ook even advies vragen. Ik heb enkele installateurs uitgenodigd om een voorstel te doen. Deze komen vanaf woensdag. Graag zou ik toch al een idee hebben van de ervaringsdeskundige hier.

Doel in de eerste plaats is om te koelen. Tijdens warme zomerdagen warmt het de eerste dagen amper op, mits het sluiten van de deuren. Door de isolatie geeft meerdere dagen warmte wel problemen. De temperatuur in de woonkamer en keuken gaat dan naar +-29 graden. Boven zitten we dan aan 31 graden. De warmte krijgen we dan niet uit het huis. We zouden graag rond 22-23 kunnen koelen. Het moet geen frigo worden in huis, wel aangenaam koeler. Als we boven zijn om te slapen hoeft beneden niet max te koelen en omgekeerd.

In verband met het verwarmen bekijken we of dit ons kan helpen. Er is een baby op komst die we graag in een gelijkmatige temperatuur laten slapen een 2de volgt waarschijnlijk later. Ik, de papa heb tijdens deze frisse dagen ook wel een koude neus in bed :-) We hebben radiatoren op de kamers boven. De thermostaat hangt op het eerste verdiep in de badkamer. De andere radiatoren boven vallen stil als die op temperatuur is. Op het gelijkvloers bekijken we de mogelijkheid om deze als bijverwarming te gebruiken tijdens de ochtend bv.

Het gaat om een vrijstaand huis gebouwd in 2016 volgens strenge eisen. Het gebouw is zeer goed geïsoleerd + inclusief ramen en dak. We stoken op gas via vloerverwarming en radiatoren in de kamers boven (deze staan zo goed als nooit op). Boven het eerste verdiep is er nog een zolder die niet gebruikt wordt.

Hieronder het plan van het huis (let niet op mijn tekenskills):

Gelijkvloers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9EzmX5QSQZRZeZytyNzEGZhK-E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7IfYoXons75fYsH6bHdlZPe8.png?f=user_large

Eerste verdiep
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGRkypYvKz3yMHTq4mR23F_FyHo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1aS0Gp5Iu4mudCUbMdtUwPTe.png?f=user_large

Het dak dat ik naast het huis teken is om aan te geven dat het daar verlaagd plafond is, door de afloop van het dak.

Hieronder berekening die ik zelf gedaan heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4EbDzz05i6H4CyzSCjK_MKdhdd0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cuyzLgqINHpYoCOB26cmckvg.png?f=user_large

Slaapkamer 1 en 2 + de keuken en de living zijn belangrijk voor nu. Slaapkamer 3 zal pas over +-2 jaar in gebruik genomen worden.

Vragen:
1) Op slaapkamer 1 gaan we tegen de buitenste muur onvoldoende ruimte hebben om de binnenunit op te hangen. Ik heb hem voorlopig op papier tegen de de muur van de dressing geplaatst. Dit is wel een gyproc muur. Dan hangt die wel tegenover ons bed. Zien jullie een betere manier om dit eventueel op te hangen? In de dressing zal slechte koeling geven? Liever geen pompjes in huis voor het water af te voeren.
2) Wat denken jullie verder van de plaatsing van de units?
3) Welke verwarming gebruiken we boven best tijdens deze koude dagen en om een aangename gelijkmatige temperatuur te behouden tijdens gewone dagen? Airco of onze huidige radiatoren (deze gaan we dan wel moeten uitrusten met een evohome). Deze verwarming is maar enkele dagen per jaar.
4) slaapkamer 3 wordt pas pas over +- 2 jaar in gebruik genomen. Plaatsen we deze al of wachten we beter? Tot die tijd zullen we er niets mee doen. Stel dat we deze binnen 2 jaar installeren. Laten we dan alles naar de rechter buitenunit gaan of hangen we beter een singlesplit links aan de buitenkant?
5) Gaat de airco in de woonkamer tijdens gewone dagen (10 – 15 graden) efficiënt en zuinig zijn als bijverwarming? Deze bijvoorbeeld in de ochtend even laten bijverwarmen voor we naar het werk vertrekken en daarna laten terugvallen. Er is vloerverwarming.
6) Welke units zouden verstandig zijn? Ik dacht aan:
Binnenunits:
3 x Daikin Perfera 1.5kW CTXM15N op de slaapkamers (1 daarvan dus eventueel later te plaatsen)
1 x Daikin Perfera 3.5kW FTXM35R voor in de living (die de keuken meepakt)

Buitenunits zullen afhangen naar aanleiding van jullie advies. Voorstel mag altijd.

Bedankt voor het meedenken.
Ik volg topic zeker mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-B
  • Laatst online: 16:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9UhwWxw0szwoFZVUplIl11JTN1I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B4m7FdzfmbK2jF8MEYAuy8Bv.png?f=fotoalbum_large

Mijn MHI SRK50ZS draait erg onrustig met deze kou. Ik dacht dat het wellicht door de wind kwam, maar de wind is gaan liggen en hij doet het nog steeds. De buitenunit vrij van sneeuw / obstakels.

Hebben jullie dat ook, en enig idee hoe ik dat kan voorkomen? De buitenunit maakt erg veel lawaai, en dat op/aftoeren is mogelijk hinderlijk voor de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:08
krizzziz schreef op zondag 7 februari 2021 @ 07:20:
Heeft iemand hier een goede excel of website waaruit je het voordeel kan berekenen al je wil overstappen naar een l/l wp?
Bedoel je ten opzichte van een gasgestookte CV-ketel? Ik neem aan dat daar wel wat berekeningen over te vinden zijn. Bekijk even de openingspost of mention @naam_van_iemand een van de topic starters.

In het geval van verwarming ter vervanging van een CV-ketel is het belangrijk om het verwarmingsrendement van de warmtepomp in de gaten te houden. Doorgaans wordt dit uitgerukt in energielabel zoals A, A+ of A++. Maar een betere vergelijking is om naar de Coefficient of performance te kijken, de COP waarde. Dit getal is afhankelijk van de kwaliteit van de compressor en de buitentemperatuur speelt ook een rol. Vergelijk verschillende units daarom met elkaar op basis van de verschillende buitentemperaturen.

Als het kouder wordt dan gaat de COP omlaag. Daar hebben alle units last van. Kleine verschillen in rendement maken dan echt een groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Sander-B Als ik naar jouw grafiek kijk vind ik het nog netjes. Zie hier mijn schema mijn Daikin Pefera RXM35N SCOP 5,10 A+++ Design temperatuur -10 buitenunit doet om de gemiddeld 40 minuten een defrost.

Schema van Defrost Daikin Pefera RXM35N buitenunit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5lipg4_S_AEBkU0wpxEmv4cpo6g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oC9QTbAbslufEzImZpWKuP8b.jpg?f=fotoalbum_medium

Daikin sensor info:
http://192.168.50.217/aircon/get_sensor_info
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=-4.0,err=0,cmpfreq=70,mompow=10
Sander-B schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:29:
[Afbeelding]

Mijn MHI SRK50ZS draait erg onrustig met deze kou. Ik dacht dat het wellicht door de wind kwam, maar de wind is gaan liggen en hij doet het nog steeds. De buitenunit vrij van sneeuw / obstakels.

Hebben jullie dat ook, en enig idee hoe ik dat kan voorkomen? De buitenunit maakt erg veel lawaai, en dat op/aftoeren is mogelijk hinderlijk voor de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik kwam vanavond weer thuis.
Zag het hele weekend elk uur al een defrost voorbij komen. Maar ik zag ook dat de CV om de 2 uur ook even aansloeg (had hem 2 graden onder de gewenste temp gezet).
Ik heb de buitenunit bekeken, veel sneeuw ervoor maar dit was op ongeveer 50cm afstand. Ik hoefde verder ook niets sneeuwvrij te maken.

Binnen merkte ik dat de deur naar de bijkeuken voor een deel open stond. Dat zal erg veel tocht gegeven hebben.

Heb voor nu even de CV er bij aan gezet zodat m'n dochtertje het een beetje warm op haar kamer heeft (daar was het 12 graden).

Wat ik niet snap is dat ik op afstand alles op auto heb staan (auto fanstand en bewegen van de lamellen (uitblaas flappen) en dat hij toch niet meer dan 1000 - 1100 watt gebruikt. Er zou dan met dit weer toch voldoende vermogen over moeten zijn om het nog wat warmer te krijgen zonder elk uur een defrost? Ik heb de 3,5KW uitvoering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Het weer lijkt nu beter te zijn. Iets minder wind en droog. Beneden pruttelt goed met de nodige defrosts, maar het blijft goed warm beneden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JmfqyMRXDgmfY8KseXCEX1m4hqs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uweaXmbC65vPfueDc5Jk5wMY.png?f=fotoalbum_large
De multisplit voor boven is een hit en miss. Veel defrosts met weinig tijd er tussen. Dan zet ik hem liever even uit en start ik hem vanavond weer eens een keer op. Net nog even de ladder opgeweest om de condensafvoer weer ijsvrij te maken met de plantenspuit, voor zover het helpt. Voor de rest weinig ijs of sneeuw te bevinden op de unit dus dat is fijn. Verbruik tot nu toe voor beneden is 14kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Binnetie schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:56:
...
Wat ik niet snap is dat ik op afstand alles op auto heb staan (auto fanstand en bewegen van de lamellen (uitblaas flappen) en dat hij toch niet meer dan 1000 - 1100 watt gebruikt. Er zou dan met dit weer toch voldoende vermogen over moeten zijn om het nog wat warmer te krijgen zonder elk uur een defrost? Ik heb de 3,5KW uitvoering
De Daikin US 3.5 kW buitenunit heeft een max. van 4.5 Ampere voor verwarmen en dat is bij 230 Volt: 1035 Watt. Dus dat klopt met wat jij nu rapporteert, de max. van de buitenunit.

Bij -5 graden heeft deze een COP van 4.5 en levert dus maximaal ongeveer 4.5 kW warmte.
Bij -10 graden heeft deze een COP van 3.9 en levert dus maximaal ongeveer 3.9 kW warmte.

Voorheen verbruikte deze maximaal 200-250 Watt volgens mij als ik het goed herinner. In ieder geval heb je de unit nu op Max laten stampen denk ik. Maar blijkbaar heb je dus veel warmteverlies, zeker met een deur op een kier :o

P.S. mijn unit heeft nu 27 kWh verstookt over 24 uur, dus ook ongeveer 1100 Watt gemiddeld.

[ Voor 4% gewijzigd door ZuinigeRijder op 08-02-2021 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
@ZuinigeRijder hier de grafiek van mijn US

https://pvoutput.org/intr...0327&dt=20210207&gs=0&m=1

Daar zie ik duidelijk meer dan 1000 a 1100 watt. Wat gaat er bij mij dan niet goed.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik vraag me af of die max wel klopt. Mijn Haier heeft een rated current van 7.2A (1656) en die heb ik sporadisch ook wel eens op 2 kW gezien :+

Als het binnen flink afgekoeld is en je 30 graden vraagt bijv :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
@ZuinigeRijder denk voor de info. Hoe ik dan erbij kom dat hij maximaal 3500W verwarmt is me even een raadsel. Waarschijnlijk een combinatie van 3,5KW en dat hij op een aparte groep zit...

Nu met de CV erbij aan is het stroomverbruik ook een stuk minder. Ik zal de CV straks weer uitzetten. Heb ook de duettes (waren ook nog geopend) en de rolluiken gesloten. Kijken of dit nog van invloed is op het verbruik en de defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
wizzopa schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:25:
@ZuinigeRijder hier de grafiek van mijn US

https://pvoutput.org/intr...0327&dt=20210207&gs=0&m=1

Daar zie ik duidelijk meer dan 1000 a 1100 watt. Wat gaat er bij mij dan niet goed.
Ik heb alleen naar de specs van het verwarmen gekeken voor de buitenunit. De binnenunit zal nog wat gebruiken en ook weet ik niet hoeveel stroom defrosten neemt. Misschien kun jij dat uit jouw grafieken halen, wanneer jij weet dat er een defrost geweest is?

Ik heb zelf over 24 uur ook 27 kWh verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Glashelder schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:27:
Ik vraag me af of die max wel klopt. Mijn Haier heeft een rated current van 7.2A (1656) en die heb ik sporadisch ook wel eens op 2 kW gezien :+

Als het binnen flink afgekoeld is en je 30 graden vraagt bijv :X
De specs geeft aan "Nominal Running Current", dus neem aan over langere tijd max. gemiddeld en dan alleen buitenunit tijdens verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:21

The Wizard

Moderator Mobile
Mijn ururu 3.5 trekt 1300 tot 1500 Watt bij het opstarten. Is normaal gedrag, zie het elke winter/koude dag.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Binnetie schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:28:
@ZuinigeRijder denk voor de info. Hoe ik dan erbij kom dat hij maximaal 3500W verwarmt is me even een raadsel. Waarschijnlijk een combinatie van 3,5KW en dat hij op een aparte groep zit...
De naamgeving Daikin US 3.5 kW is natuurlijk ook verwarrend, want dat is namelijk het gemiddelde koelvermogen. Het gemiddelde vermogen voor verwarmen is 5 kW. Maar dan gaan ze van iets hogere temperaturen uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 14:30
The Wizard schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:34:
Mijn ururu 3.5 trekt 1300 tot 1500 Watt bij het opstarten. Is normaal gedrag, zie het elke winter/koude dag.
Hier het gebruik van mijn stylish 4,2 kw single unit,kamer temp ingesteld op 23 graden, in huis 21,3 graden vanaf gisternacht met nacht verlaging van 24.00 uur tot 08,00 uur ingesteld op 18 graden
Betreft hoekhuis uit 1983 redelijk geïsoleerdAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YanhWnk5lJ9amCist18fedYZhE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AnkXKmUq1BkpbWGNzGp4BAXg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
ZuinigeRijder schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:28:
[...]

Ik heb alleen naar de specs van het verwarmen gekeken voor de buitenunit. De binnenunit zal nog wat gebruiken en ook weet ik niet hoeveel stroom defrosten neemt. Misschien kun jij dat uit jouw grafieken halen, wanneer jij weet dat er een defrost geweest is?

Ik heb zelf over 24 uur ook 27 kWh verbruikt.
Verbruik tijdens defrost ruim 1727 watt en terug lopende naar 1527 watt en dan dalende compr freq van 80 naar 67.
Dus zonder binnen en buiten fan.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Pagina: 1 ... 14 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic