Dag iedereen. Ik lees al een hele tijd mee. Veel respect voor jullie kennis. Na het doorlezen van zeer veel van jullie posts kom ik ook even advies vragen. Ik heb enkele installateurs uitgenodigd om een voorstel te doen. Deze komen vanaf woensdag. Graag zou ik toch al een idee hebben van de ervaringsdeskundige hier.
Doel in de eerste plaats is om te koelen. Tijdens warme zomerdagen warmt het de eerste dagen amper op, mits het sluiten van de deuren. Door de isolatie geeft meerdere dagen warmte wel problemen. De temperatuur in de woonkamer en keuken gaat dan naar +-29 graden. Boven zitten we dan aan 31 graden. De warmte krijgen we dan niet uit het huis. We zouden graag rond 22-23 kunnen koelen. Het moet geen frigo worden in huis, wel aangenaam koeler. Als we boven zijn om te slapen hoeft beneden niet max te koelen en omgekeerd.
In verband met het verwarmen bekijken we of dit ons kan helpen. Er is een baby op komst die we graag in een gelijkmatige temperatuur laten slapen een 2de volgt waarschijnlijk later. Ik, de papa heb tijdens deze frisse dagen ook wel een koude neus in bed :-) We hebben radiatoren op de kamers boven. De thermostaat hangt op het eerste verdiep in de badkamer. De andere radiatoren boven vallen stil als die op temperatuur is. Op het gelijkvloers bekijken we de mogelijkheid om deze als bijverwarming te gebruiken tijdens de ochtend bv.
Het gaat om een vrijstaand huis gebouwd in 2016 volgens strenge eisen. Het gebouw is zeer goed geïsoleerd + inclusief ramen en dak. We stoken op gas via vloerverwarming en radiatoren in de kamers boven (deze staan zo goed als nooit op). Boven het eerste verdiep is er nog een zolder die niet gebruikt wordt.
Hieronder het plan van het huis (let niet op mijn tekenskills):
Gelijkvloers
Eerste verdiep
Het dak dat ik naast het huis teken is om aan te geven dat het daar verlaagd plafond is, door de afloop van het dak.
Hieronder berekening die ik zelf gedaan heb:
Slaapkamer 1 en 2 + de keuken en de living zijn belangrijk voor nu. Slaapkamer 3 zal pas over +-2 jaar in gebruik genomen worden.
Vragen:
1) Op slaapkamer 1 gaan we tegen de buitenste muur onvoldoende ruimte hebben om de binnenunit op te hangen. Ik heb hem voorlopig op papier tegen de de muur van de dressing geplaatst. Dit is wel een gyproc muur. Dan hangt die wel tegenover ons bed. Zien jullie een betere manier om dit eventueel op te hangen? In de dressing zal slechte koeling geven? Liever geen pompjes in huis voor het water af te voeren.
2) Wat denken jullie verder van de plaatsing van de units?
3) Welke verwarming gebruiken we boven best tijdens deze koude dagen en om een aangename gelijkmatige temperatuur te behouden tijdens gewone dagen? Airco of onze huidige radiatoren (deze gaan we dan wel moeten uitrusten met een evohome). Deze verwarming is maar enkele dagen per jaar.
4) slaapkamer 3 wordt pas pas over +- 2 jaar in gebruik genomen. Plaatsen we deze al of wachten we beter? Tot die tijd zullen we er niets mee doen. Stel dat we deze binnen 2 jaar installeren. Laten we dan alles naar de rechter buitenunit gaan of hangen we beter een singlesplit links aan de buitenkant?
5) Gaat de airco in de woonkamer tijdens gewone dagen (10 – 15 graden) efficiënt en zuinig zijn als bijverwarming? Deze bijvoorbeeld in de ochtend even laten bijverwarmen voor we naar het werk vertrekken en daarna laten terugvallen. Er is vloerverwarming.
6) Welke units zouden verstandig zijn? Ik dacht aan:
Binnenunits:
3 x Daikin Perfera 1.5kW CTXM15N op de slaapkamers (1 daarvan dus eventueel later te plaatsen)
1 x Daikin Perfera 3.5kW FTXM35R voor in de living (die de keuken meepakt)
Buitenunits zullen afhangen naar aanleiding van jullie advies. Voorstel mag altijd.
Bedankt voor het meedenken.
Ik volg topic zeker mee op.