Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.337.735 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:55
RonJ schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:56:
Welke aanname bedoel je precies?

1,2kW minimaal vermogen is nog steeds vrij veel he (maar dus lang geen 4kW). Krijg je dus nog steeds een hoop gependel mee.
Dat je ook bij de min capaciteit bij 1 aangesloten binnenunit mag kijken in de combinatietabellen als er slechts 1 van de 4 aan staat. Maar dat er wel 4 vier zijn gemonteerd ipv 1.

Zit hier ook nog steeds te twijfelen om 4 binnendelen op de 4mxm68 te zetten, of de woonkamer op een single split en de 3 slaapkamers op een 3mxm40. Deze heeft ook een min vermogen van 1,3. Twee van die buitenunits blijft toch een dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:57
Kire88 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:05:
Voor de mensen met een Daikin.

Nadat de defrost heeft plaatsgevonden en de binnenunit weer aangaat loopt de buitenunit een tijdje op hogere compressor frequentie. Het gevolg is dat de kamertemperatuur oploopt en een tijdje later de unit uitgaat.

Zodra de unit daarna weer opstart doet hij dit weer op lagere cmpfreq waarop hij rustig verder hobbelt, terugregelt indien nodig, zonder de kamertemperatuur te overschrijden.

In beeld:
[Afbeelding]

En de temperatuur:
[Afbeelding]

Idealiter zou de unit gewoon rustig terugschakelen om zo geen overshoot op de kamertemperatuur te krijgen.

Zien jullie hetzelfde gedrag na een defrost?
Ja hier zelfde gedrag alleen niet dat de kamertemperatuur meteen "omhoog schiet", heb je de thermonstaat in de wind staan of net onder de uitblaasklep ofzo?
De temperatuur sensor van de binnenunit niet naar kijken die klopt geregeld niet nee, de ingestelde setpoint wordt hier wel netjes gehandhaafd.

Hier boost de unit ook tijdelijk na defrost om het gat weer te vullen van de inmiddels iets afgekoelde ruimte maar daarna gaat de unit weer rustig terug.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 05-02-2021 15:24 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
revolution-nl schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:30:
[...]

Ik heb stadsverwarming en een overschot aan zonnestroom.

Een Gj (277kWh) kost mij 22,76,-, een teruggeleverd kWh levert 0.11ct op. 277kWh aan warmte generen met een COP van 2 kost mij 15,23 dit is nog steeds ruim goedkoper.

Vanaf vandaag ga ik 24/7 op 20.5 verwarmen en ga ik iedere dag kijken wat het verbruik /graaddag is.
Bij L/L kun je gerust 2c nachtverlaging doen hoor, als je de gat maar niet groter maakt dan dat.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 05-02-2021 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21-05 19:07

mwk

RonJ schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:45:
[...]

Ah helder, dank en stom dat ik dat zelf niet bedacht heb :X. Als die uitstaan is het in de tabel dus alsof je maar 1 unit hebt aangesloten, dus:
[Afbeelding]

Neemt niet weg dat je in een middelgroot nieuwbouwhuis nooit 14kW warmte of 10,8 aan koeling gaat vragen, dus hij is nog steeds wat te groot/onzuinig eigenlijk. Maar wellicht is er geen kleinere 5-poorter? Ik zie wel de 15/18/20 en 22 units onder de 2,5 staan maar het minimaal vermogen lijkt verder gelijk, dus dan heeft kleiner gaan ook geen zin. Ik begrijp alleen niet helemaal hoe het minimaal stroomverbruik hoger is voor de kleinere units? Voor een woonkamer is een 3,5 iig meer dan zat in mijn ogen.
Ik ben het met je eens dat het een redelijk forse installatie is. Hoewel ikzelf hetzelfde vermogen heb maar dan 2 multisplits en 6 ruimten.
De kleinste 5 van Daikin is inderdaad ook al 9kW.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:28
mr_evil08 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:23:
[...]

Ja hier zelfde gedrag alleen niet dat de kamertemperatuur meteen "omhoog schiet", heb je de thermonstaat in de wind staan of net onder de uitblaasklep ofzo?
De temperatuur sensor van de binnenunit niet naar kijken die klopt geregeld niet nee, de ingestelde setpoint wordt hier wel netjes gehandhaafd.

Hier boost de unit ook tijdelijk na defrost om het gat weer te vullen van de inmiddels iets afgekoelde ruimte maar daarna gaat de unit weer rustig terug.
Ik kijk juist wel naar de temperatuur sensor van de binnenunit omdat hij volgens mij daarop uitschakelt.
Maar jij hebt dus niet dat de unit een tijdje na het boosten even uitschakelt?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:23

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

mr_evil08 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:26:
[...]

Bij L/L kun je gerust 2c nachtverlaging doen hoor, als je de gat maar niet groter maakt dan dat.
Dat is wel iets wat je moet proberen. Met 2 graden verlaging vind ik het beneden te koud worden, en 's morgens duurt het best lang voordat het weer comfortabel is. Moet wel zeggen, als ik het ding op stand 5 zet zal dit waarschijnlijk geen issue zijn, maar dan is de lol er wel af qua geluid. Hier momenteel altijd stand 2 of 3, 's nachts graadje lager en auto.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 16:16:
[...]

Dat is wel iets wat je moet proberen. Met 2 graden verlaging vind ik het beneden te koud worden, en 's morgens duurt het best lang voordat het weer comfortabel is. Moet wel zeggen, als ik het ding op stand 5 zet zal dit waarschijnlijk geen issue zijn, maar dan is de lol er wel af qua geluid. Hier momenteel altijd stand 2 of 3, 's nachts graadje lager en auto.
Kun je hem niet gewoon op auto stand laten ipv handmatig, veelal staat die hier ook op auto stand naar alle tevredenheid, het opwarmen kost gewoon energie als je hem dan gaat "afknijpen" kun je dat verwachten.
Zelf doe ik het met tijdklok gewoon 1 of 2u van tevoren omhoog zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 05-02-2021 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:47

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mr_evil08 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:26:
[...]

Voor het comfort in het hele huis houd ik het liefst een constante etmaal temperatuur aan. Verbruik maakt mij eigenlijk niet zoveel uit. Zeker voor de bovenverdiepingen en de hal scheelt dit behoorlijk.

Boven de 5c is de afkoeling eigenlijk minimaal, vandaar dat de unit dan uit gaat (scheelt ook gependel) in de ochtend. In de ochtend vinden we 20.5 te warm, vandaar het gekozen schema :)

Met de strenge vorst lekker 24/7 20.5 voor comfort op de slaapkamers.

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 05-02-2021 17:53 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
revolution-nl schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 17:53:
[...]

Voor het comfort in het hele huis houd ik het liefst een constante etmaal temperatuur aan. Verbruik maakt mij eigenlijk niet zoveel uit. Zeker voor de bovenverdiepingen en de hal scheelt dit behoorlijk.

Boven de 5c is de afkoeling eigenlijk minimaal, vandaar dat de unit dan uit gaat (scheelt ook gependel) in de ochtend. In de ochtend vinden we 20.5 te warm, vandaar het gekozen schema :)

Met de strenge vorst lekker 24/7 20.5 voor comfort op de slaapkamers.
Heb je nou serieus gependel bij 5c+ buitentemperaturen? wat is er mis gegaan vraag ik mij af.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 05-02-2021 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbertz236
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-02-2021
Hallo allemaal,

Ik zit na heel lang dit topic te volgen eindelijk te denken om een airco te nemen om in de zomer te koelen. Maar ik begin me zorgen te maken na wat rekenwerk.

Ik heb een rijtjeshuis (beton) uit 1989 en ik wil de benedenverdieping (45m2) gaan koelen. Ik heb 9 meter muur met de buren, 2.4m hoog. Dus als ik reken met een Lambda waarde van 1.7 voor gewapend beton, een muurdikte van 23cm kom ik uit op 7.39 w/m2 x 21.6m2 = 159 watt x delta T van 6 (20 bij mij, buren 26) = 954 watt x 2 (buren rechts en links = 1.908 watt!

Dus alleen om te koelen naar mijn buren heb ik al bijna 2.000 watt koelvermogen nodig! Twee derde van een standaard 3.500 watt airco. Plus nog de voorkant van mijn huis, achterkant en interne warmtebronnen (koken, mensen, elektronische apparatuur etc etc).

Klopt dit? Wat is de ervaring van andere mensen in een rijtjeshuis met betonnen (ongeisoleerde) gedeelde muren? Hoeveel kwh verbruiken jullie op een warme zomerdag?

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:19
Robbertz236 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 18:33:
Hallo allemaal,

Ik zit na heel lang dit topic te volgen eindelijk te denken om een airco te nemen om in de zomer te koelen. Maar ik begin me zorgen te maken na wat rekenwerk.

Ik heb een rijtjeshuis (beton) uit 1989 en ik wil de benedenverdieping (45m2) gaan koelen. Ik heb 9 meter muur met de buren, 2.4m hoog. Dus als ik reken met een Lambda waarde van 1.7 voor gewapend beton, een muurdikte van 23cm kom ik uit op 7.39 w/m2 x 21.6m2 = 159 watt x delta T van 6 (20 bij mij, buren 26) = 954 watt x 2 (buren rechts en links = 1.908 watt!

Dus alleen om te koelen naar mijn buren heb ik al bijna 2.000 watt koelvermogen nodig! Twee derde van een standaard 3.500 watt airco. Plus nog de voorkant van mijn huis, achterkant en interne warmtebronnen (koken, mensen, elektronische apparatuur etc etc).

Klopt dit? Wat is de ervaring van andere mensen in een rijtjeshuis met betonnen (ongeisoleerde) gedeelde muren? Hoeveel kwh verbruiken jullie op een warme zomerdag?

Bedankt!
Heb een jaren 70 woning. Ook betonnen tussen muren. Ik hou met een 2,5 kw de 1ste verdieping aardig koel. De slaapkamer waar hij hangt is dan de ingestelde temperatuur. 21 bijvoorbeeld. De rest komt niet boven de 24 graden door alle slaapkamer muren. Beneden moet jij het dus prima redden met een 2.5 kw. Max. Een 3.5 kW als je ook nog wil verwarmen.

De A merken hebben echt een enorm koel vermogen. Meer dan gespecificeerd staat.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.br
  • Laatst online: 19-04-2023
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:23:
[...]

Wij verwarmen hier een werkkamer met een 2,5 kWh Daikin, en dat kost zo weinig stroom, dat we die straks met de kou gewoon 24/7 laten draaien. Ik verwacht dan op max 1 a 1,5 kWh extra per etmaal uit te komen, dat is voor de niet-zonnepaneel bezitters onder ons dus maximaal zo'n 30 cent.

Bijkomend probleem is, dat de radiatoren die kamer niet warmgestookt krijgen. De CV staat hier voornamelijk ingesteld op de vloerverwarming beneden, en hoeft in principe geen radiatoren meer te bedienen. Dus gewoon lekker een weekje dat die 247 aanlaten als het te koud wordt.

De vloerverwarming beneden gaat hier wel aan, maar dat deden we sowieso al bij lagere buitentemperaturen. Afgelopen week heeft deze geheel uit gestaan, bij buitentemperaturen overdag van rond de 9 graden.
We gaan het eens proberen.

Heb hier een evohome systeem om kamers afzonderlijk te kunnen verwarmen op gas. Dochter vindt de airco qua geluid niet prettig, dus enkel haar slaapkamer verwarmen we met gas. De rest allemaal met single units. Woonkamer vloerverwarming, daarom ook het evohome systeem, vernikkelde voorheen boven op zolder terwijl het beneden lekker warm was.

Zolder koelt snel af, meer dan 5-6 graden per nacht. Er is wel geïsoleerd door vorige bewoners, maar zal wel niet veel zijn.. Nachtje met de airco aan kost zo'n 3kw. Betreft dan op de eco stand op 18 graden (3.5kw MHI). Geen idee hoeveel er gas nodig zou zijn als alternatief.

Het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koukleum
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-10-2023
Vraag over Ontvochtigen

Wil dit jaar op beide bovenverdiepingen 1 buitenunit daikin met 5 binnenunits laten plaatsen. Zit te denken aan 5 vloermodellen om ook in de winter te kunnen verwarmen (met condensafvoer). Ben nu wat verder aan het verdiepen in de materie en er zit ook functie voor ontvochtigen op zie ik op internet. Heb nu zelf nog totaal geen ervaring hoe gaat werken.

Hoe werkt dit in de winter met de verwarming aan op bv 20 graden? Als de luchtvochtigheid binnen hoger is dan bv 50% - 60%. Zijn er dan verschillende standen, harder of zachter blazen. Wel of niet energiezuiner? Benieuwd hoe de ervaring is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Koukleum schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:27:
Vraag over Ontvochtigen

Wil dit jaar op beide bovenverdiepingen 1 buitenunit daikin met 5 binnenunits laten plaatsen. Zit te denken aan 5 vloermodellen om ook in de winter te kunnen verwarmen (met condensafvoer). Ben nu wat verder aan het verdiepen in de materie en er zit ook functie voor ontvochtigen op zie ik op internet. Heb nu zelf nog totaal geen ervaring hoe gaat werken.

Hoe werkt dit in de winter met de verwarming aan op bv 20 graden? Als de luchtvochtigheid binnen hoger is dan bv 50% - 60%. Zijn er dan verschillende standen, harder of zachter blazen. Wel of niet energiezuiner? Benieuwd hoe de ervaring is?
Hoe krijg je meer dan 60% binnen voorelkaar tijdens het stookseizoen?

bevochtigen is wat veel mensen (willen) doen in de winter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koukleum
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-10-2023
twain4me schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:38:
[...]

Hoe krijg je meer dan 60% binnen voorelkaar tijdens het stookseizoen?

bevochtigen is wat veel mensen (willen) doen in de winter ;)
Beneden is het nu ook tussen de 50% en 60% met verwarming op 20 graden, dus vandaag mijn vraag.
Maak nu nog geen echt gebruik van bovenverdieping, dus vandaar mijn vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbertz236
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-02-2021
Speedfightserv schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 18:56:
[...]

Heb een jaren 70 woning. Ook betonnen tussen muren. Ik hou met een 2,5 kw de 1ste verdieping aardig koel. De slaapkamer waar hij hangt is dan de ingestelde temperatuur. 21 bijvoorbeeld. De rest komt niet boven de 24 graden door alle slaapkamer muren. Beneden moet jij het dus prima redden met een 2.5 kw. Max. Een 3.5 kW als je ook nog wil verwarmen.

De A merken hebben echt een enorm koel vermogen. Meer dan gespecificeerd staat.
Speedfightserv bedankt voor je reactie.

1) heb je gemeten hoeveel kwh de airco vebruikt in een warm etmaal?
2) laat je de airco dag en nacht draaien in een warme periode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mr_evil08 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 18:20:
[...]

Heb je nou serieus gependel bij 5c+ buitentemperaturen? wat is er mis gegaan vraag ik mij af.
Vanaf 5 graden heb ik een grotere kans op aan /uit gedrag, zeker einde ochtend bij de lagere ruimtetemperatuur van 19.5, om dit te compenseren zet ik de tussendeur naar boven, en een ventilatierooster extra open.

Wanneer ik op 20.5 verwarm hebben is de kans op aan /uit gedrag een stuk lager alleen vinden we dat in de ochtend gewoon te warm

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-05 11:18
Koukleum schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:41:
[...]

Beneden is het nu ook tussen de 50% en 60% met verwarming op 20 graden, dus vandaag mijn vraag.
Maak nu nog geen echt gebruik van bovenverdieping, dus vandaar mijn vraag.
Dat is nu in de winter wel een opmerkelijk hoge luchtvochtigheid als je niet actief bevochtigd. In principe zou ik zeggen; wees blij. Tussen 50% en 60% is een prima vocht waarde in huis waar veel mensen in de winter alleen maar van kunnen dromen. Maar daar moet ik wel bij zeggen dat ik in ieder geval op zoek zou gaan naar de reden waarom het zo ongewoon vochtig is. Als het verklaarbaar is door iets simpels, prima. Maar als het bijvoorbeeld iets ernstigs is zoals je kruipruimte die onder water staat en je houten funderingen onder je aan het wegrotten zijn, dan heb je wel een ander probleem :P

Maar goed, om je vraag te beantwoorden; een airco kan niet ontvochtigen terwijl hij verwarmt. Dat is niet hoe de natuurwetten werken. Je zou hem dus op koelen moeten zetten en dat lijkt me dan weer niet wenselijk in de winter. Ook de speciale 'ontvochtig' modus is in principe niet meer dan de airco die op koelstand staat met de ventilator zo stil mogelijk.

Als je wil ontvochtigen met de verwarming aan zou ik eigenlijk heel simpel zeggen; zet een raam open. En als dat niet werkt zou ik echt op zoek gaan naar de oorzaak van het vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

TigerXtrm schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:29:
[...]

Dat is nu in de winter wel een opmerkelijk hoge luchtvochtigheid als je niet actief bevochtigd. In principe zou ik zeggen; wees blij. Tussen 50% en 60% is een prima vocht waarde in huis waar veel mensen in de winter alleen maar van kunnen dromen. Maar

Als je wil ontvochtigen met de verwarming aan zou ik eigenlijk heel simpel zeggen; zet een raam open. En als dat niet werkt zou ik echt op zoek gaan naar de oorzaak van het vocht.
Ik gok een gevalletje een nieuwbouwwoning die lekker luchtdicht is en waar te weinig geventileerd wordt.

Een raam open zetten is natuurlijk niet altijd wenselijk, wij hebben een luchtontvochtiger staan in de badkamer, werkt uit de kunst en het trekt niet direct alle warmte uit je huis , wat wel gebeurt als je normaliter de ventilatie op standje turbo zet.

Sterker nog, de badkamer warmt er van op :)

[ Voor 22% gewijzigd door revolution-nl op 05-02-2021 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Oke, het lijkt nu echt koud te gaan worden en bij ons voorspellen ze 30cm sneeuw.
Welke voorzorgsmaatregelen nemen jullie?

Ik denk dan aan: hoe houden jullie de airco-units sneeuwvrij, hoe gaan jullie om met temperaturen kouder dan -10 graden Celsius?
Het is wel eens eerder koud geweest, maar sinds we hier wonen nog niet eerder een week lang onder de de -4 (overdag en snachts!!)

We verwarmen onze jaren 60 woning met een Mitsubishi ZS-W per verdieping. (zolder nog niet aangesloten, maar sinds vandaag wel voorzien van 12cm PIR isolatie)
We zijn volledig gasloos.
De spouwen zijn nageisoleerd met een paar centimeter Supafill.
Voordeur is nog enkelglas 😱

[ Voor 3% gewijzigd door Chickendorp op 05-02-2021 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

mr_evil08 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 17:52:
[...]

Kun je hem niet gewoon op auto stand laten ipv handmatig, veelal staat die hier ook op auto stand naar alle tevredenheid, het opwarmen kost gewoon energie als je hem dan gaat "afknijpen" kun je dat verwachten.
Zelf doe ik het met tijdklok gewoon 1 of 2u van tevoren omhoog zetten.
Hij gaat 's morgens om 6:00 een graad omhoog, ook op auto. Zodra we beneden zijn en de hond is uitgelaten, dan gaat hij rond 8:00 op stand 2 of 3 voor het geluid. Dus dan heeft ' ie twee uur gehad om het op auto weer bij te verwarmen.

Overdag op auto is gewoon veel te veel lawaai.

[ Voor 3% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 05-02-2021 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Chickendorp schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 23:26:
Oke, het lijkt nu echt koud te gaan worden en bij ons voorspellen ze 30cm sneeuw.

Ik denk dan aan: hoe houden jullie de airco-units sneeuwvrij, hoe gaan jullie om met temperaturen kouder dan -10 graden Celsius?
Het is wel eens eerder koud geweest, maar sinds we hier wonen nog niet eerder een week lang onder de de -4 (overdag en snachts!!)

We verwarmen onze jaren 60 woning met een Mitsubishi ZS-W per verdieping. (zolder nog niet aangesloten, maar sinds vandaag wel voorzien van 12cm PIR isolatie)
We zijn volledig gasloos.
De spouwen zijn nageisoleerd met een paar centimeter Supafill.
Voordeur is nog enkelglas 😱
24/7 verwarmen zonder nachtverlaging en indien nodig gaat de 3e unit (op zolder) ook meedraaien. Ik heb verder een unit op een plat dak staan dus ik zal vermoedelijk wat sneeuw moeten ruimen daar :p

In totaal heb ik dan bij -10 een 8,5 kW en dat zou wel genoeg moeten zijn (1991, HR++ en +++ met extra spouwmuurisolatie).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
Robbertz236 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:01:
[...]

Speedfightserv bedankt voor je reactie.

1) heb je gemeten hoeveel kwh de airco vebruikt in een warm etmaal?
2) laat je de airco dag en nacht draaien in een warme periode?
Ik had geschat rond de 8 kw bij 35 graden buiten. Pin me er niet op vast. Door de zonnepanelen kon ik het niet precies berekenen.

Ja. Ik laat hem dan dag en nacht draaien om opwarming van de massa zo veel mogelijk te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Niet online
Glashelder schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 23:50:
[...]

Ik heb verder een unit op een plat dak staan dus ik zal vermoedelijk wat sneeuw moeten ruimen daar :p
Daar maak je de kids in de straat alleen maar extra blij mee. 😄

Ik vind het wel spannend eerste keer -10 bij ons gasloze jaren 60 huis.
Heb gelukkig nog een convector-kacheltje en een IR-paneel als reserve.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TigerXtrm
Chickendorp schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 23:26:
Er is hier een stapel bladeren onder de buitenunit opgehoopt, dus dat maak ik straks even mooi vrij en verder hoop ik er maar het beste van :D

Ik denk wel dat ik de unit in de slaapkamer ook moet gaan gebruiken komende dagen. Normaal verwarm ik totaal niet boven maar bij meerdere dagen vrieskou gaat het denk ik toch iets te fris worden boven. Al met al wordt het een goede stresstest voor mijn gloedje nieuwe systeem :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De wind staat gelukkig gunstig, de buitenunit staat precies in de luwte van het huis, erg blij mee, als de wind uit het westen was gekomen was de sneeuw tegen de unit beland en had ik waarschijnlijk een sneeuwduin tegen het huis gehad.

Aankomende dagen ga ik per dag eens het verbruik /graaddag bekijken, ben benieuwd hoe dit verloop is en in hoeverre de COP in stort.

[ Voor 22% gewijzigd door revolution-nl op 06-02-2021 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

TigerXtrm schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 10:56:
[...]

Er is hier een stapel bladeren onder de buitenunit opgehoopt, dus dat maak ik straks even mooi vrij en verder hoop ik er maar het beste van :D

Ik denk wel dat ik de unit in de slaapkamer ook moet gaan gebruiken komende dagen. Normaal verwarm ik totaal niet boven maar bij meerdere dagen vrieskou gaat het denk ik toch iets te fris worden boven. Al met al wordt het een goede stresstest voor mijn gloedje nieuwe systeem :Y
Wat is je setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
Daikin FTXM-N Perfera 3,5kw in de woonkamer en 2(,5?)kw in de slaapkamer, met een 5kw multisplit buitenunit in de tuin tegen de schutting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk

mwk

revolution-nl schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:02:
De wind staat gelukkig gunstig, de buitenunit staat precies in de luwte van het huis, erg blij mee, als de wind uit het westen was gekomen was de sneeuw tegen de unit beland en had ik waarschijnlijk een sneeuwduin tegen het huis gehad.

Aankomende dagen ga ik per dag eens het verbruik /graaddag bekijken, ben benieuwd hoe dit verloop is en in hoeverre de COP in stort.
Ik heb er ééntje in de luwte aan de zijgevel staan. De andere hangt aan de muur boven het dak van de garage. Die hangt vrij open en bloot. Maar goed, ik heb altijd nog de optie om de boel helemaal uit te zetten en de CV aan het werk te zetten.

Denk dat we komende week een hoop interessante ervaringen gaan lezen.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-05 18:10

heho

Ommen, Overijssel

Offerte is binnen:

Buitenunit SRC50ZS-W 5,0 kW 220/240V-1-50Hz
warmtepomp inverter R32
1 0,00
Wandunit SRK50ZS-W 5,0 kW warmtepomp inverter
R32/R410A
1 0,00
1 stikstof 0,00
2 Banninger MaxiPro Complex flare-koppeling 1/4 0,00
2 Banninger MaxiPro sok 1/4" inwendig 0,00
2 Banninger MaxiPro Complex flare-koppeling 1/2 0,00
2 Banninger MaxiPro verloopsok 1/2"x 3/8 0,00
12 Aircotube P2420 1/4 x 1/2 koelleiding 0,00
1 afdekgoot 0,00
1 kabel elektra tussen units 0,00
1 klein materiaal koel plakband 0,00
1 Werkuren 0,00
Rodigas MS219 wandbeugel met alu montagerail 1 meter
L=0,55 meter
1 0,00
klein materiaal tbv afvoer en in meterkast lasdoos elektra
buis
1 EATON INDUSTRIES PLN 6 Installatieautomaat 0,00
1 wifi module

Totaalprijs is €2564
Lijkt mij een keurige offerte. Wat vinden jullie ?

12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
mwk schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:43:
[...]

Ik heb er ééntje in de luwte aan de zijgevel staan. De andere hangt aan de muur boven het dak van de garage. Die hangt vrij open en bloot. Maar goed, ik heb altijd nog de optie om de boel helemaal uit te zetten en de CV aan het werk te zetten.

Denk dat we komende week een hoop interessante ervaringen gaan lezen.
Ik ben ook zeer benieuwd of we verhalen gaan lezen zoals dit:
"Help ik heb bloemetjes op de ramen".
"Help de temperatuur wordt net niet bereikt"
"Help mijn Warmtepomp is ondergesneeuwd"
"Gezin onderkoeld vanwege warmtepomp"

Maar het gaat gewoon met een rustig dalende lijn naar beneden, aantal mensen loggen die dingen ook en zien dat er genoeg capaciteit over is.

Pas bij -10 verwacht ik dat het spannend kan worden niet in de zin dat ik bloemetjes op de ramen heb maar dat 22c opeens maar 21.5 of 21c wordt, de warmtepomp kan wel koudere temperaturen aan maar ik denk dat de woning warmtevraag dan te hoog gaat worden.

Overgens een gas CV moet dan ook flink aan de bak dat weet ik van vroeger nog dat was toch ook beduidend minder zuinig, een gas CV heeft danwel minder invloed op buitentemp maar de woning gaat wel steeds meer warmte vragen, het redement keldert omdat hij op hogere watertemperaturen moet gaan verwarmen.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 06-02-2021 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb vandaag de hele dag de tussendeur naar boven al open om zoveel mogelijk warmte te bufferen :P
heho schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:46:
Offerte is binnen:

Buitenunit SRC50ZS-W 5,0 kW 220/240V-1-50Hz
warmtepomp inverter R32
1 0,00
Wandunit SRK50ZS-W 5,0 kW warmtepomp inverter
R32/R410A
1 0,00
1 stikstof 0,00
2 Banninger MaxiPro Complex flare-koppeling 1/4 0,00
2 Banninger MaxiPro sok 1/4" inwendig 0,00
2 Banninger MaxiPro Complex flare-koppeling 1/2 0,00
2 Banninger MaxiPro verloopsok 1/2"x 3/8 0,00
12 Aircotube P2420 1/4 x 1/2 koelleiding 0,00
1 afdekgoot 0,00
1 kabel elektra tussen units 0,00
1 klein materiaal koel plakband 0,00
1 Werkuren 0,00
Rodigas MS219 wandbeugel met alu montagerail 1 meter
L=0,55 meter
1 0,00
klein materiaal tbv afvoer en in meterkast lasdoos elektra
buis
1 EATON INDUSTRIES PLN 6 Installatieautomaat 0,00
1 wifi module

Totaalprijs is €2564
Lijkt mij een keurige offerte. Wat vinden jullie ?
Volgens mij een prima prijs, als je gaat verwarmen en het binnen budget past zou ik voor een MHI 5.0 zeker overwegen om te upgraden naar de ZSX, betere SCOP en kan erg ver terug moduleren Ik dacht tot 0.6kWh ipv 1.3 van de ZS

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 06-02-2021 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-05 18:10

heho

Ommen, Overijssel

Het verwarmen zou hooguit wat bij verwarmen worden. De zolder gaat mee op de CV, maar als die beneden uitgaat, wil het wel eens wat killer zijn. Als er boven gegamed gaat worden, is er dan de mogelijkheid om wat bij te verwarmen.

12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-05 17:17
lawaai van buiten?

Vraag in functie van de WAF ;-) --> ze is ongerust dat het gat dat naar buiten geboord wordt voor extra lawaai zal zorgen van buitenaf naar binnen? De binnenunit hangt in dit geval op zelfde muur als buitenunit en we wonen in gebied met veel vliegverkeer. Dus ze is bang dat met dat "open gat in de muur" lawaai naar binnenkomt? Want "je moet maar eens gaan luisteren in de badkamer waar er een verluchting hangt en dus een volledig open buis van 10cm door de muur steekt en je dus alles hoort als vb de buren over hun oprit wandelen vb, of auto's voorbijrijden, etcetc".

Hoe ervaren jullie dit? Is er "geluidshinder" te verwachten van lawaai dat langs die kant binnen zou kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Leffunk schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:06:
lawaai van buiten?

Vraag in functie van de WAF ;-) --> ze is ongerust dat het gat dat naar buiten geboord wordt voor extra lawaai zal zorgen van buitenaf naar binnen? De binnenunit hangt in dit geval op zelfde muur als buitenunit en we wonen in gebied met veel vliegverkeer. Dus ze is bang dat met dat "open gat in de muur" lawaai naar binnenkomt? Want "je moet maar eens gaan luisteren in de badkamer waar er een verluchting hangt en dus een volledig open buis van 10cm door de muur steekt en je dus alles hoort als vb de buren over hun oprit wandelen vb, of auto's voorbijrijden, etcetc".

Hoe ervaren jullie dit? Is er "geluidshinder" te verwachten van lawaai dat langs die kant binnen zou kunnen?
Wordt helemaal vol gepurt. Merk je niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:06

Grvy

Bot

Ik heb een vraag en ik heb gezocht maar kan niks vinden.

Ik heb de optie tussen 2 buitenunits (voorkant huis, en achterkant) of 1 buitenunit. Prijsverschil is natuurlijk flink.
Het is eigenlijk meer een gevoel kwestie atm. Ik ken de voordelen en nadelen maar hoe normaal is het dat 1 huis.. 2 buitenunits heeft? if that makes sense..

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TigerXtrm
Grvy schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:38:

Ik heb de optie tussen 2 buitenunits (voorkant huis, en achterkant) of 1 buitenunit. Prijsverschil is natuurlijk flink.
Het is eigenlijk meer een gevoel kwestie atm. Ik ken de voordelen en nadelen maar hoe normaal is het dat 1 huis.. 2 buitenunits heeft? if that makes sense..
Hangt compleet af van je situatie. In sommige gevallen is het logischer om 2 units te doen omdat leidingen anders onhandig lopen. Het kan goedkoper zijn. Sommige doen het om pendelen te voorkomen (staat dit topic vol mee).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Is heel normaal. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_CJj1OVnB35HuADLjvVbb_OUP0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5SAMxHPzdFuamjYU9Ik2EFk9.jpg?f=user_large

En zoals @TigerXtrm ook al aangeeft, in mijn geval waren 2 losse units goedkoper dan 1 multisplit. Los van de andere voordelen van 2 single split warmtepompen.

@Leffunk Contact geluid is een groter aandachtspunt bij plaatsing aan een wand.
Door goede trillingsdempers te gebruiken voorkom je dit.
Geluid van de buitenunits zelf hoor ik binnen niet.

[ Voor 20% gewijzigd door BenEco op 06-02-2021 19:33 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Leffunk schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:06:
lawaai van buiten?

Als de installateur zijn werk doet en het juiste pur gebruikt en niet de oude generatie wordt het dus volledig dicht en zul je niks horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Laatst online: 19:55
Speedfightserv schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:22:
[...]

Wordt helemaal vol gepurt. Merk je niets van.
Is dat dan alleen van de buitenzijde of niet? Als de binnenuit tegen de muur zit kun je er toch niet meer bij of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeroen.br

Hier zelfs 4 buitenunits icm 4 binnenunits. Was wat goedkoper, kan iets beter terug modeleren en had de ruimte :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxLexmtN-jh9luUTpF-Pf4bOUxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/89fksThjQBY7HLtetr8xtGtl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:32

Gerco-M

mijn tornado res.

Als je het nog bij 2 units kan houden doe je het al goed. Ik heb er hier al 2, losse single splits voor woonkamer en een voor grote kelder, en wil voor de slaapkamer verdieping nog een multi split, en voor de CV nog een monoblock. Dan zit ik aan 4! Aan de zijkant van de woning achter een haag dus boeit niet heel hard.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-01 16:24
Kire88 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:05:
Voor de mensen met een Daikin.

2x airco op muurbevestigd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43PCrzokXoqY8hxRCUDzZM5gqao=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VEaZYsWM6XKydgLypUHTJpvC.jpg?f=fotoalbum_medium

Airco monitoring:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9fMiPbf4uzmZO7SKuDmG9XuejA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3upjfMj9oiszO3gI4xtHSKMA.jpg?f=fotoalbum_medium

Grafana monitoring:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DPrMvsUCeJnpFaCctA3_djqC36s=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n8UxEJk4pnlW2ajPvHB0lvrp.jpg?f=fotoalbum_medium

Nadat de defrost heeft plaatsgevonden en de binnenunit weer aangaat loopt de buitenunit een tijdje op hogere compressor frequentie. Het gevolg is dat de kamertemperatuur oploopt en een tijdje later de unit uitgaat.

Zodra de unit daarna weer opstart doet hij dit weer op lagere cmpfreq waarop hij rustig verder hobbelt, terugregelt indien nodig, zonder de kamertemperatuur te overschrijden.

In beeld:
[Afbeelding]

En de temperatuur:
[Afbeelding]

Idealiter zou de unit gewoon rustig terugschakelen om zo geen overshoot op de kamertemperatuur te krijgen.

Zien jullie hetzelfde gedrag na een defrost?

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Laatst online: 16-05 09:48
Hoe wordt jullie 'stookbeleid' de komende dagen?
Uit een eerdere koude periode weet ik dat m'n 3,5KW Ururu Sarara mijn huis bij -10 niet meer op temperatuur kan houden. Sowieso blijft hij alleen maar verwarmen (dus niet dat hij even op pauze gaat) vanaf een paar graden boven het vriespunt. Verbruik is dan zo'n 200-250 watt.

Bij koude temperaturen gaat bij mijn de CV beneden er bij aan als hulp. Boven af en toe een elektrisch kacheltje op de slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:24
Binnetie schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:39:
Uit een eerdere koude periode weet ik dat m'n 3,5KW Ururu Sarara mijn huis bij -10 niet meer op temperatuur kan houden. Sowieso blijft hij alleen maar verwarmen (dus niet dat hij even op pauze gaat) vanaf een paar graden boven het vriespunt. Verbruik is dan zo'n 200-250 watt.

Bij koude temperaturen gaat bij mijn de CV beneden er bij aan als hulp. Boven af en toe een elektrisch kacheltje op de slaapkamer.
Elga houd het beneden warm en boven een zephir 3.5 kw. Heerlijk warm;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm

Wordt mijn eerste strenge winter waarbij ik op deze manier verwarm, dus moet het nog even meemaken. Hij zou het moeten trekken, maar in het ergste geval heb ik de CV als backup. Waar ik wel benieuwd naar ben is het aantal defrosts wat ik ga zien en wat dat gaat doen met de temperatuur binnen. Ik denk dat ik ook de unit in de slaapkamer overdag aan slinger, anders wordt het echt heel koud ben ik bang :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08

Ik heb een keer -7 meegemaakt en dat ging nog prima, ik heb geen idee en heb logging ingeschakeld we gaan het zien.

Zat je hem ook te "knijpen" of liet je hem op auto stand staan, dat "knijpen" kan ik enigszins wel begrijpen dat het bij -10 niet meer goed gaat, "knijpen" bedoel ik mee de fan handmatig lager zetten.

Ik heb nog wel een convectorkachel hier staan maar verwacht niet dat het nodig is.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 06-02-2021 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:28
Het is me niet helemaal duidelijk of je het gedrag wat ik beschrijf na een defrost ook herkent :)

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.br
Ik heb helaas geen tools om energieverbruik goed te meten. Kan iemand mij vertellen wat het meest zuinige is bij MHI (3x 2.5 / 1 x 3.5) qua settings?

Op de eco mode (waarbij je de fan niet meer harder/zachter kan zetten), op auto, of op standje 1 vd fan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y10
  • Laatst online: 14-03 21:27

Y10

Ik ben benieuwd hoe het mij vergaat, 2x single split MHI SRK35ZS-W sinds juni.
Een in de woonkamer en een op de overloop van de verdieping.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/brFq_fC2z4XbGfmN3y3XYRLgSGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uN1saTgvGbkVkeCFgArHptVm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtUg6rpW0vEIImTwRXwCh5eUsoQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CRWNGAoJDsMTrqUyQZxPS4l0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tIJUWZGUxOZzs4XONSebhw5fFYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CQHiYL4Dm2uvOFZ8NRsl4S4i.jpg?f=fotoalbum_large

Tot nu toe nog geen CV-ketel aan gehad voor verwarming,
Gasverbruik was eerder 1250m3 per jaar, waarvan 1050m3 voor verwarming.
Ik ben in Oktober begonnen met verwarmen en heb tot vandaag 1200kW gebruikt.

Vandaag het programma met nachtverlaging (19°C) uitgezet en op constant 21°C gezet, zowel boven als beneden.
Boven in maar een verdieping, en hangt ie op een overloop waardoor ie wat meer pendelt met verwarmen, en het op de slaapkamers zo'n 17°C blijft.
Grote voordeel is dat de badkamer recht tegenover de unit zit en het daar dus aangenaam warm is.

[ Voor 45% gewijzigd door Y10 op 06-02-2021 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.br
Y10 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:05:
Ik ben benieuwd hoe het mij vergaat, 2x single split MHI SRK35ZS-W sinds juni.
Een in de woonkamer en een op de overloop van de verdieping.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tot nu toe nog geen CV-ketel aan gehad voor verwarming,
Gasverbruik was eerder 1250m3 per jaar, waarvan 1050m3 voor verwarming.
Ik ben in Oktober begonnen met verwarmen en heb tot vandaag 1200kW gebruikt.

Vandaag het programma met nachtverlaging (19°C) uitgezet en op constant 21°C gezet, zowel boven als beneden.
Boven in maar een verdieping, en hangt ie op een overloop waardoor ie wat meer pendelt met verwarmen, en het op de slaapkamers zo'n 17°C blijft.
Grote voordeel is dat de badkamer recht tegenover de unit zit en het daar dus aangenaam warm is.
Met die nachtverlaging, welke fan stand gebruik(te) je daarbij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:45
Jeroen.br schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:42:
Met de vrieskou op komst, is het verwarmen met een L/L dan nog steeds voordeliger dan stoken op gas?
Zolang het niet onder de -10 komt, en je een A+++ airco hebt, waarschijnlijk wel. Een andere vraag is of je het dan nog warm krijgt. Beide combineren kan natuurlijk ook, dan hoeft je CV niet zo hard te werken.

Verwarmen op gas: 1 m3 = ca. 9 kWh = 80 ct. Let wel, om die 9 kWh te halen heb je wel een goed ingeregelde CV-installatie nodig die dan mooi condenseert. Dus 50/30 (LTV). Anders kun je beter rekenen met 7-8 kWh aan effectieve warmte/m3 gas. Als we aan de stroom-kant de zonnepanelen enz. even buiten beschouwing laten, als je voor stroom dus zeg eens gewoon 22 ct betaalt, kost 3.64 kWh hetzelfde als 1 m3 gas.

Je COP moet dus afgerond zo'n 2.5 of hoger zijn, om de WP goedkoper te maken.

Of dat zo is cq. zou moeten zijn, kun je opzoeken in de specs van je airco. Weet niet welke je hebt, maar bv. een aantal gangbare A+++ modellen van Daikin staan hier tussen, met waarden bij allerlei temperaturen. Bijvoorbeeld, bij 6 graden buiten, doeltemperatuur 20 binnen, gaat er 1 kW in aan stroom, en komt er 4 kW aan warmte uit. Dat is dus een COP van 4. Echter, bij -10 gaat er slechts 0,68 in, en komt er 2,17 kW uit. Dus COP van 3.2 nog steeds. Echter is de kans dat je het bij -10 warm houd met 2 kW is, tenzij een splinternieuwbouwhuis, niet zo groot. Pas bij -15 kom je dan in de buurt van die COP=2.5.

Let wel, dit zijn wel specifiek energiezuinige modellen. Met een A++ of nog minder model, zal het omslagpunt wel eerder liggen.

Ook neem ik aan dat deze berekeningen geen rekening houden met defrosts. Dat kan, zeker met het weer van de komende 2 dagen, de COP ook nog wel aardig verzieken.

Anyway, mijn vermoeden is dat je in veel huizen ergens tussen de -5 en -10 niet meer warm krijgt met alleen de L/L warmtepomp, ook al zal het op dat punt nog niet duurder zijn dan verwarmen met gas. Najah, lekker allebei aanzetten dan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Jeroen.br schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:20:
[...]

Hier zelfs 4 buitenunits icm 4 binnenunits. Was wat goedkoper, kan iets beter terug modeleren en had de ruimte :)

[Afbeelding]
Sommige mensen zullen mij voor gek verklaren maar ik vind dit dus prachtig, het moet een genot zijn om ze alle 4 tegelijk in bedrijf te zien (het liefst natuurlijk op energie uit je eigen PV installatie) (8>

24/7 bij een ruimte temperatuur van 20.5 (ECO aan, fanspeed AUTO), daarnaast gaat regelmatig de tussendeur naar boven open zodat het op de eerste verdieping en op zolder ook lekker op temperatuur blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
mr_evil08 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:53:
[...]

Ik heb een keer -7 meegemaakt en dat ging nog prima, ik heb geen idee en heb logging ingeschakeld we gaan het zien.

Zat je hem ook te "knijpen" of liet je hem op auto stand staan, dat "knijpen" kan ik enigszins wel begrijpen dat het bij -10 niet meer goed gaat, "knijpen" bedoel ik mee de fan handmatig lager zetten.

Ik heb nog wel een convectorkachel hier staan maar verwacht niet dat het nodig is.
Wat bedoel je met Automatisch? De fansnelheid of de stand 'Automatisch'?
Ik had bijvoorbeeld vandaag geen enkele defrost. De wind stond vol op de buitenunit.
Ik had hem vandaag op fanstand 3 staan (van maximaal 5). 4 is nog net te doen qua geluid, anders hoor je teveel 'geblaas'.
Als ik hem op de automatische fanstand heb staan dan heb ik niet het idee dat hij de ruimte verder van de binnenunit af goed verwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y10
  • Laatst online: 14-03 21:27

Y10

Met die nachtverlaging, welke fan stand gebruik(te) je daarbij?
Altijd automatisch, als ie dan van 19 naar 21gaat blaast ie even 5 minuten wat harder en gaat dan terug naar 1 of 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Binnetie schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:25:
[...]

Wat bedoel je met Automatisch? De fansnelheid of de stand 'Automatisch'?
Ik had bijvoorbeeld vandaag geen enkele defrost. De wind stond vol op de buitenunit.
Ik had hem vandaag op fanstand 3 staan (van maximaal 5). 4 is nog net te doen qua geluid, anders hoor je teveel 'geblaas'.
Als ik hem op de automatische fanstand heb staan dan heb ik niet het idee dat hij de ruimte verder van de binnenunit af goed verwarmd.
Daarmee wordt het dus bevestigd je "knijpt" hem, niet erg ofzo maar kan de reden zijn waarom het bij -10 niet helemaal meer goed ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Kingsolo schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:09:
[...]

Is dat dan alleen van de buitenzijde of niet? Als de binnenuit tegen de muur zit kun je er toch niet meer bij of zie ik dat verkeerd?
Bij de meeste airco's kan de onderkant van de behuizing los en anders kan ook meestal de hele behuizing er af. Er kan dus van beide kanten gepurd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Jeroen.br schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:42:
Met de vrieskou op komst, is het verwarmen met een L/L dan nog steeds voordeliger dan stoken op gas?

Ik zal bijv. de werkkamer op zolder 24x7 moeten verwarmen met de L/L om te voorkomen dat de ruimte overdag oncomfortabel wordt. Verwarmen op gas zal dat naar verwachting wat minder zijn.

Jullie een idee?
Zie deze post.

-15 buiten   COP 3.4
-10 buiten   COP 3.9
-5 buiten     COP 4.4
0 buiten	   COP 4.5
+5 buiten	   COP 5.0
+10 buiten  COP 5.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Dan is je huis blijkbaar beter geïsoleerd, bij mij verbruikt hij al snel 700 Watt rond de 0 graden. Bij min 10 zal mijn 3,5KW Ururu Sarara het dan zeker niet bolwerken. Volgens mij is het max. ongeveer 980 Watt, dus veel marge is er niet bij mij. Je hebt de US toch niet op spaarstand staan of hoe hard hij blaast afgeknepen (ik heb deze altijd op auto staan)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
mr_evil08 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:49:
[...]

Daarmee wordt het dus bevestigd je "knijpt" hem, niet erg ofzo maar kan de reden zijn waarom het bij -10 niet helemaal meer goed ging.
Wat zou je mij dan aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Binnetie schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 22:44:
[...]

Wat zou je mij dan aanraden?
Heb je econo stand aan staan?
Heb je stille modus buitenunit aan staan?
Heb je de blaas stand niet op auto staan?
Heb je ventileren uit staan?
Heb je bevochtigen aan staan?
Heb je de airco op stand Auto staan ipv Heat?

[ Voor 16% gewijzigd door ZuinigeRijder op 06-02-2021 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 22:38:
[...]

Dan is je huis blijkbaar beter geïsoleerd, bij mij verbruikt hij al snel 700 Watt rond de 0 graden. Bij min 10 zal mijn 3,5KW Ururu Sarara het dan zeker niet bolwerken. Volgens mij is het max. ongeveer 980 Watt, dus veel marge is er niet bij mij. Je hebt de US toch niet op spaarstand staan of hoe hard hij blaast afgeknepen (ik heb deze altijd op auto staan)?
Maar moet hij dan met blazen op fanstand 5 staan?
Ik kan hem eens op auto fanstand zetten en in de gaten houden, maar wat ik eerder zei: ik heb dan het idee dat hij dan voorbij de kamer wel lekker warm krijgt maar achterin bij de keuken blijft de temperatuur achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Binnetie schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 22:48:
[...]

Maar moet hij dan met blazen op fanstand 5 staan?
Ik kan hem eens op auto fanstand zetten en in de gaten houden, maar wat ik eerder zei: ik heb dan het idee dat hij dan voorbij de kamer wel lekker warm krijgt maar achterin bij de keuken blijft de temperatuur achter.
Met Auto regelt de binnenunit zelf hoe hard deze blaast, afhankelijk hoeveel temperatuur er bij moet. Bij -10 zal hij dan harder blazen ja. Ook de verticale en horizontale bewegingen op auto zorgt dat de temperatuur meer verspreid wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
@ZuinigeRijder, bedankt! Ik ga het eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik heb via de Daikin app de energiebesparing aanstaan op stand M. Is het verstandig deze uit te schakelen bij de komende lage temperaturen? Ik lees hier verschillende meningen, maar ik kom er nog niet helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik heb er hier toch een hard hoofd in of het gaat lukken met alleen de AC’s. Ik heb 3 x 3,5 kW waar ongeveer 2,3 van overblijft bij -10 (6,9 kW in totaal dus) maar de windrichting is echt bijzonder ongunstig. Recht in de smoel van m’n buitenunits en loodrecht op m’n lange dak (ik heb een lang deel en een korter deel).

Ik voelde het in de woonkamer al wat afkoelen. Tado thermostaat was dat niet met me eens overigens.

Vriendin heeft er grappig genoeg nog alle vertrouwen in dat de CV niet nodig zal zijn.. _O-

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dolbyadt
@BeQuietAndDrive Ik snap totaal niet waarom mensen Eco programma hebben aan staan in deze periode. Dan ga je alleen maar vermogen verminderen. Waardoor ja naar mijn mening alleen maar meer problemen kunt krijgen. Daarmee bedoel ik dus het niet warm genoeg krijgen. Omdat je de airco te veel hebt begrenst.

Ik monitor mijn LG & Daikin airco via de app zelf en energie smart plug en via Home Assistant. En vind dat de airco zeer energie zuinig is met verwarmen de afgelopen maanden.

Stroomverbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DPrMvsUCeJnpFaCctA3_djqC36s=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n8UxEJk4pnlW2ajPvHB0lvrp.jpg?f=fotoalbum_medium

Daikin Beta App instelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2sMg3G6bV8FHCgYDAxTLj2wwfSY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/53hzmrHsSVmjULWCoDLpJoXo.jpg?f=fotoalbum_medium

Daikin stroom verbruik Beta app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6aUPhK6tqqFzxPJYmmn3jDZnv14=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gz7LiHakYZZZobjLIY3XKfmO.jpg?f=fotoalbum_medium

Daikin Compressor frequency:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qh9WRYRzkkWH6_X3f23bkbwhkTY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DyA9EPhdmABNin67IPtAVEhC.jpg?f=fotoalbum_medium

Mindergas:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHjlzaQk36mqtFdvLZm0vgqoqZg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s25yjdhBaFS1kQHn5Tk18Cwm.jpg?f=fotoalbum_medium
BeQuietAndDrive schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 23:24:
Ik heb via de Daikin app de energiebesparing aanstaan op stand M. Is het verstandig deze uit te schakelen bij de komende lage temperaturen? Ik lees hier verschillende meningen, maar ik kom er nog niet helemaal uit.

[ Voor 40% gewijzigd door Dolbyadt op 06-02-2021 23:54 ]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:39
Tenzij je de cmpfreq in de gaten houd, dan kun je zien hoe zwaar je buitenunit het heeft. Mijne loopt nog keurig op 16% en het is 21,5 graad binnen. Nog genoeg ademruimte dus. Als je de cmpfreq niet in de gaten houdt zou ik zeggen gooi die energiebespaarstand eraf. Je unit regelt het zelf prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-05 09:03
Dolbyadt schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 23:30:
@BeQuietAndDrive Ik snap totaal niet waarom mensen Eco programma hebben aan staan in deze periode. Dan ga je alleen maar vermogen verminderen. Waardoor ja naar mijn mening alleen maar meer problemen kunt krijgen. Daarmee bedoel ik dus het niet warm genoeg krijgen. Omdat je de airco te veel hebt begrenst.

Ik monitor mijn LG & Daikin airco via de app zelf en energie smart plug en via Home Assistant. En vind dat de airco zeer energie zuinig is met verwarmen de afgelopen maanden.

Stroomverbruik:
[Afbeelding]

Daikin Beta App instelling:
[Afbeelding]

Daikin stroom verbruik Beta app:
[Afbeelding]

Mindergas:
[Afbeelding]

[...]
is dat totaal 150907kWh van 1 maand? Of is het 150,907kWh dat is gelijk aan 15,44 m3 gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Cobalt De 150907Kwh is totaal vanaf ik het Home Assistant werkend heb gekregen.

Dit is het totaal stroom verbruik van de afgelopen 30 dagen: (TP link smartplug HS-110).

Ik moet zeggen dat het verschil tussen energie meter, TP smartplug hs-110 & Daikin app. Stroomverbruik
zeer goed klopt. De Daikin app geeft zelfs iets meer aan. Dan het stroomverbruik via de stroomverbruik meter & TP Smartplug hs-110.

Daikin Pefera (FTXM35N-RXM35N) model 2020.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5IiVHUJblIFPjzI9y2gEuoea5fs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/joWHApiQPA7oDjW1XA7TV224.jpg?f=fotoalbum_medium

Stroomverbruik afgelopen week volgens Daikin Beta app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/io4qNRkGizg_DR0rjLiMe6Vt4CA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXIeH2IOtmiJCnA9v8hY26d0.jpg?f=fotoalbum_medium
Cobalt schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 23:52:
[...]

is dat totaal 150907kWh van 1 maand? Of is het 150,907kWh dat is gelijk aan 15,44 m3 gas

[ Voor 46% gewijzigd door Dolbyadt op 07-02-2021 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:13
Heeft iemand hier een goede excel of website waaruit je het voordeel kan berekenen al je wil overstappen naar een l/l wp?

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:29

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Ik ben geheel niet ontevreden over het verbruik en de ervaring van de WP's in deze koude dagen. Ik draai nu wel sinds donderdag avond een 24/7 regime met een nachtverlaging voor de huiskamer van setpoint 20 naar 18. Cmpfreq kabbelt lekker rond de 25 a 30 maximaal (2MXM50 icm een FTXM 42 en FYXM 25) en resp 14 tot 24 (FTXM20 x 2) met bespaarstand op medium. Tussen 00.00 en 07.00 was het verbruik net aan 5 kWh voor alle units bij elkaar. Die op zolder en de slaapkamer staan maar op een setpoint van 17 (ambient is dan 20 graden, meer dan zat), de huiskamer op 20.

Vandaag is de echte test, want jemig wat is het koud. De wind staat gelukkig gunstig, dat scheelt wel :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
De leuke dingen die je ontdekt met sneeuw. Om één of andere reden vormt er in mijn achtertuin een wind vortex waardoor alles uiteindelijk één hoek in waait. Bladeren, takken, nu dus ook sneeuw. Mijn buitenunit is begraven in een sneeuwduin van een goede 30cm _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

TigerXtrm schreef op zondag 7 februari 2021 @ 08:26:
De leuke dingen die je ontdekt met sneeuw. Om één of andere reden vormt er in mijn achtertuin een wind vortex waardoor alles uiteindelijk één hoek in waait. Bladeren, takken, nu dus ook sneeuw. Mijn buitenunit is begraven in een sneeuwduin van een goede 30cm _O-
lol, ik heb hetzelfde, ik verkondigde gisteren nog blij dat mijn unit in de luwte staat tegen de zijgevel, daar is nu sneeuwduin ontstaan waar de unit half in staat. Net een wat langere defrost gehad, de temperatuur is vannacht een halve graden gezakt, moet ik wel zeggen dat ik de tussendeur naar boven helemaal open heb gehad.

Vannacht 4 defrosts gehad.

Misschien moet ik ECO er maar af halen echter krijg ik dan weer gedoe met mijn setpoint :(

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 07-02-2021 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Focus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-04 09:31
Hebben jullie ook het idee dat de airco prijzen gestegen zijn ten opzichte van vorig jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Focus schreef op zondag 7 februari 2021 @ 08:54:
Hebben jullie ook het idee dat de airco prijzen gestegen zijn ten opzichte van vorig jaar?
Snap ik wel; meer mensen thuis, grotere vraag, onderselen worden schaarser ivm logistieke uitdagingen met COVID, ondernemers die weer moeten compenseren hiervoor etc.

Ik ben nu niet in de markt voor een airco (ja, een singlesplit nog voor 1 kamer maar dat kan ook einde dit jaar of volgend jaar, is eerder een luxe iets dan nodig :+ ) dus heel veel zicht heb ik er zelf niet op. Maar het zou mij niet verbazen tbh.

Merk nu wel dat de airco in de huiskamer iedere 30 tot 40 minuten moet defrosten. Straks eens kijken of die unit misschien ondergesneeuwd is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:47
Ik heb mijn Daikin nu aan het verwarmen op de bovenverdieping en het valt me op dat de binnenunit af en toe een hele lage brom produceert die door het hele huis gaat resoneren. Zo'n brom die je meer 'voelt' dan hoort. Het is niet constant zo en mijn gevoel is dat het vooral het geval is als hij even wat extra gas geeft. Is dit normaal of moet ik morgen in toch even de installateur vragen?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
  • Laatst online: 22-05 11:21
@Aziraphale bijzonder. Alle 5 bij mij zijn ze gewoon rustig. Filmpje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:09
Aziraphale schreef op zondag 7 februari 2021 @ 09:52:
Ik heb mijn Daikin nu aan het verwarmen op de bovenverdieping en het valt me op dat de binnenunit af en toe een hele lage brom produceert die door het hele huis gaat resoneren. Zo'n brom die je meer 'voelt' dan hoort. Het is niet constant zo en mijn gevoel is dat het vooral het geval is als hij even wat extra gas geeft. Is dit normaal of moet ik morgen in toch even de installateur vragen?
Mss de defrost run?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:51
Sinds gisterenavond 20.00 heeft onze Ururu Sarara 3.5kw 13 defrosts gehad! Nu ligt hier in de achterhoek ook enorm veel sneeuw, sommige plekken dik 25+ cm... Al 3 auto's in de straat gezien hier die vast staan (even wezen sleetje rijden met de kleine).

Afgelopen week al begonnen met 24/7 stoken op 20 graden. Gemiddeld is het normaal dan 21 graden in het huis. Nu is het echter met de ingestelde 20 graden 22,3 gemiddeld op de benedenverdieping. Er zit veel meer warmte in de woning merk ik, erg comfortabel.

De buitenunit was bepakt in sneeuw en heb hem net sneeuwvrij gemaakt. Tijdens het sneeuwvrij maken zag ik dat zeker 50% van de unit bedekt was met een dikke laag ijs, dat heb ik voorzichtig weggehaald en de unit is nu sneeuw en (voorlopig) ijsvrij. Compressor draait nu rond de 28/36% (met ijs / sneeuw was dat 50%+).

Temp is 20 graden, fanstand auto, blaasstand is fixed (zoals ik hem altijd heb staan, dat geeft overal zelfde warmte gevoel). Oppervlakte is ongeveer 125m3 wat we ermee verwarmen. Ik ben benieuwd wat het de komende dagen gaat doen. Gebruik afgelopen 24 uur is ongeveer 15kWh.
Notna schreef op zondag 7 februari 2021 @ 09:00:
[...]
Merk nu wel dat de airco in de huiskamer iedere 30 tot 40 minuten moet defrosten. Straks eens kijken of die unit misschien ondergesneeuwd is :D
Dat deed hij hier ook, lijkt nu, na sneeuw en ijs vrij maken, al iets langer goed te gaan, nog geen defrost gehad sindsdien.

[ Voor 14% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 07-02-2021 10:14 ]

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Idefix70 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:00:
@Aziraphale bijzonder. Alle 5 bij mij zijn ze gewoon rustig. Filmpje?
Geprobeerd op te nemen, maar mijn telefoon registreert het geluid niet... Het is echt een hele lage trilling, beetje zo'n trilling die je ook wel eens voelt als je binnen zit en er buiten een zware motor stationair draait. De defrost is het zeker niet, heb ik net even gecheckt.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
  • Laatst online: 22-05 11:21
Aziraphale schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:33:
[...]Geprobeerd op te nemen, maar mijn telefoon registreert het geluid niet... Het is echt een hele lage trilling, beetje zo'n trilling die je ook wel eens voelt als je binnen zit en er buiten een zware motor stationair draait. De defrost is het zeker niet, heb ik net even gecheckt.
Is het de compressor van de buiten unit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Volgens mij hoef ik dit niet uit te graven. Ze staan aan de westzijde van de woning, dus mooi in de luwte van de oostenwind.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxzsh5b53prR-FT7wblglVVKmNA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/05yexPVcoqGk76RwlkaKWZH4.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Niet online
Zo, er zat een gigantische laag ijs op de buitenunit toen ik vanochtend even op de garage keek waar ze staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADhKTcE8xOdNzRA02f0k_N_iZK8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z0ZXvtibqAYQZqgZNsU33PXD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhVFDQGf8uqPY4DLUe2nye47ME0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aMzl2MnML4627cLbZQwEsHZi.jpg?f=fotoalbum_large

Na de defrost en wat handmatige hulp gaat ie nu weer vrolijk verder: _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CimgWBSVNfURM4jwYGdKi8a1DPU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xHXSkdLzydJBpZEZqbWYpxTB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Niet online
BeQuietAndDrive schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:01:
Volgens mij hoef ik dit niet uit te graven. Ze staan aan de westzijde van de woning, dus mooi in de luwte van de oostenwind.

[Afbeelding]
Niet perse, maar alles wat er nu op ligt gaat nog wel smelten en kan evt. weer aanvriezen. Als je er makkelijk bij kan zou ik alles er toch even af vegen, anders gaat het zich opstapelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Idefix70 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:37:
[...]

Is het de compressor van de buiten unit?
Volgens mij niet. Ik heb het idee dat het echt de binnenunit is die af en toe staat te daveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Niet online
Aziraphale schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:09:
[...]

Volgens mij niet. Ik heb het idee dat het echt de binnenunit is die af en toe staat te daveren.
De binnenunit stelt niet heel veel voor qua compressor etc. dus als hij niet aan een klein houten plaatje hangt zou je daar geen last van trillingen moeten hebben.
Wij hebben zelf ook een 'brom' van de buitenunits als ze hard hun werk moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Dat merk je vanzelf dan wordt de woning niet meer warmer en zal het uiteindelijk zakken in temperatuur, is wel een ideale test om te weten hoeveel capaciteit je nog over hebt.

Zolang de temperatuur gehandhaafd blijft en je vind het opwarmen snel genoeg gaan kun je dat gerust laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Chickendorp schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:14:
[...]

De binnenunit stelt niet heel veel voor qua compressor etc. dus als hij niet aan een klein houten plaatje hangt zou je daar geen last van trillingen moeten hebben.
Wij hebben zelf ook een 'brom' van de buitenunits als ze hard hun werk moeten doen.
Hij hangt aan dezelfde buitenmuur als de buitenunit, dus stevig zat. Het zou natuurlijk kunnen dat de trillingen van de buitenunit via de leidingen doorgegeven worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Sint
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-05 19:54

De_Sint

SRK/SRC 63 ZR-S | SE7K 6480Wp

Had ik ook 2 jaar terug bij -10. Heeft met compressor te maken. Heb onder beide buiten units veren gemonteerd en nu nooit meer last van.
Hee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Aziraphale Ik persoonlijk denk dat er niks aan de hand is. Maar dat de buitenunit bezig is met een defrost.

Dit zou je kunnen controleren doormiddel van het commando:

http://192.168.xxx.xxx/aircon/get_sensor_info
ret=OK,htemp=23.0,hhum=-,otemp=0.0,err=0,cmpfreq=42,mompow=7

Wanneer bij cmpfreq=70 staat is de buiten unit bezig met een defrost en dat kan er een lage brom toon
hoorbaar zijn wanneer het stil is in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
De_Sint schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:22:
[...]

Had ik ook 2 jaar terug bij -10. Heeft met compressor te maken. Heb onder beide buiten units veren gemonteerd en nu nooit meer last van.
Hee
Dan maak ik me er verder niet druk over. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:50
[...]

[Afbeelding]
Inderdaad goed opgelost zo! Mooi dat je de ruimte hebt.

Dit voorjaar verhuis ik naar een appartement met balkon en zal het dan moeten doen met een multi split unit omdat er geen ruimte is voor drie buitenunits. Als ik de ruimte had dan waren het waarschijnlijk ook drie losse units geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Aziraphale schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:22:
[...]

Hij hangt aan dezelfde buitenmuur als de buitenunit, dus stevig zat. Het zou natuurlijk kunnen dat de trillingen van de buitenunit via de leidingen doorgegeven worden.
Daar is je probleem. Als je geen goede dempers hebt op die beugel ga je met dit weer regelmatig de compressor horen.
Is een relatief makkelijk euvel om te verhelpe in het voorjaar :) (kan je ook zelf doen; gewoon 1 voetje per keer los en vervangen)

Units staan hier helemaal vrij van sneeuw dus dat is mooi. Maakt ook langere runs momenteel zondet defrost. Niet helemaal zeker waarom er vanochtend zoveel waren (misschien stond de wind anders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Na het uitgraven van de buitenunit draait hij duidelijk weer iets rustiger ,opgenomen vermogen is lager en constanter en ik heb geen defrost meer gezien.

Hij pruttelt nu rustig op 437watt

[ Voor 17% gewijzigd door revolution-nl op 07-02-2021 11:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dolbyadt
Op dit moment draait de Daikin Pefera FTXM35N wat harder dan wat we gewend zijn. Maar dat is ook logies qua weer op dit moment. Het sneeuwt nu hier en het is -1 graden met 95% luchtvochtigheid. De afgelopen 3uur al 3x defrost gehad.

Home Assistant stroomverbruik monitoring:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aw716wgJF7LQUIy_mIfb_bOho-g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gsk7R5aLGEHvkagCxD0wfAyx.jpg?f=fotoalbum_medium

Daikin compressor frequency:
ret=OK,htemp=23.0,hhum=-,otemp=0.0,err=0,cmpfreq=40,mompow=6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
Dolbyadt schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:46:
Op dit moment draait de Daikin Pefera FTXM35N wat harder dan wat we gewend zijn. Maar dat is ook logies qua weer op dit moment. Het sneeuwt nu hier en het is -1 graden met 95% luchtvochtigheid. De afgelopen 3uur al 3x defrost gehad.

Home Assistant stroomverbruik monitoring:
[Afbeelding]

Daikin compressor frequency:
ret=OK,htemp=23.0,hhum=-,otemp=0.0,err=0,cmpfreq=40,mompow=6
Kan ik dit soort info er ook via Domoticz uit krijgen? Ik heb de Daikin api wel draaien, maar die geeft alleen temperatuur en schakelaars.

@Notna Ga ik in het voorjaar eens naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

[...]

[Afbeelding]
Mooie opstellingen. Is er een reden dat de leidingen niet in een goot zitten op de zijgevel?

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
revolution-nl schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:38:
Na het uitgraven van de buitenunit draait hij duidelijk weer iets rustiger ,opgenomen vermogen is lager en constanter en ik heb geen defrost meer gezien.

Hij pruttelt nu rustig op 437watt
Als je nu nog op 437 watt vermogen draait heb je ook nog fors capaciteit over.
Die van mij zal ik zo ook even uitgraven omdat ontdooide sneeuw na een defrost meteen weer vastvriest aan de verdamper/radiator erachter.

Die van mij staat gewoon in de tuin.
Aan jouw foto te zien was dat ook wel nodig dat kost je capaciteit.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 07-02-2021 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen.br
mwk schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:09:
[...]

Mooie opstellingen. Is er een reden dat de leidingen niet in een goot zitten op de zijgevel?
Is enkel dat laatste stukje. De rest zit allemaal in goten verwerkt. Er komen er meerdere samen, dus ze hebben 1 'dikkere' goot gemaakt waar er 2 in lopen en 1 'normale' goot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rh45Zo6GTCl1lLxKg5nOs3L5xKc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NqP3xtLUUyCQ3iDNbjBTo5RL.jpg?f=fotoalbum_large

Had het liefst hier ook gewoon de buitenunits gehad, minder goot/leidingwerk nodig. Maar is boven het dak van de buren. Wist ook niet hoe veel geluid die units zouden geven, dus daarom alles aan 1 zijde geïnstalleerd. Als we alle 4 de units aan hebben, dan resoneert er wel het eea. Niet echt vervelend, maar 's nachts hoor je het wel (met koelen minder dan bij verwarmen). Misschien op termijn eens kijken of er betere dempers tussen kunnen dan de standaard dempers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7Q8gC0wTF_3-x311lDJlidtw7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S7EaoiLWYd3k05tpmU6pT5j3.jpg?f=fotoalbum_large

Alles onderlangs laten leggen, zodat je vanuit de tuin de goten niet ziet.

[ Voor 19% gewijzigd door Jeroen.br op 07-02-2021 12:40 ]

Pagina: 1 ... 13 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic