Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 116 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.373.150 views

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:02
JackoHKZ schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 11:37:
Goedemorgen Tweakers,

Wij gaan binnenkort ons huis verwarmen(hoofdverwarming) met airco's. De belangrijkste eisen zijn: betrouwbaarheid, zuinig , het liefst een zo onopvallend mogelijk model en bedienbaar via wifi. In mijn zoektocht komen de Daikin Perfera en Mitsubishi Electric MSZ AP naar voren, die aan deze eisen voldoen. Volgens mijn informatie doen ze qua SCOP en verwarmingscapaciteit niet veel voor elkaar onder. Nu ben ik benieuwd of jullie ervaring hebben met deze modellen, zo ja welke raden jullie aan?

Mocht ik een model over het hoofd hebben gezien dan hoor ik het ook graag, zo zag ik bijv de Panasonic Etherea maar ben bang dat Panasonic qua betrouwbaarheid minder goed scoort.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.
We hebben hier enkel een paar verschillende Daikin modellen hangen, dus over de ME kan ik niets zeggen, maar de Perfera valt prima mee om mee te verwarmen. Het 3,5 kW wandmodel dat we hebben doet zijn werk prima, is vrij stil en kan terugmoduleren tot ongeveer 130W opgenomen vermogen, wat lager is dan verwacht.

Dit model hangt echter in de hobby-kamer en wordt dus niet zo vaak gebruikt als onze Ururu Sarara 2,5. Die dient echt als hoofdverwarming bij ons, en is met zijn nog wat hogere SCOP nog een stukje zuiniger. Bovendien levert die ook meer vermogen wanneer het echt koud is (de 3,5kW Ururu Sarara levert bij -7 bijvoorbeeld bijna evenveel warmte als de 5kW Perfera. De 5kW US gaat daar nog een stukje boven).

We hebben ook nog een 2,5 kW vloermodel, en dat wordt hoofdzakelijk gebruikt om te koelen, en die doet zijn werk ook prima wanneer hij eens moet verwarmen, al is die volgens de specificaties wat minder zuinig.

• kbuntu
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 06-01 20:24
https://www.rijksoverheid...an-algemene-beschouwingen

Extra belastingkorting dus als je gas inruilt voor elektriciteit ;)

Verwijderd

Ik ben me voorzichtig aan het oriënteren op een alternatieve manier van verwarmen omdat we onze benedenverdieping gaan verbouwen. Deze is 210m3 en heeft HR++ en spouwmuur isolatie uit 2019. De vloer is niet (na)geïsoleerd en er is geen kruipruimte. Huis is uit 1979.

Als ik bereken hoeveel vermogen ik nodig heb om de woonkamer op 19C te verwarmen kom ik op ongeveer 14000w. Ik geloof niet dat de convectorputten die er nu liggen dit leveren maar goed. De convectorputten gaan sowieso weg.

Ik ben benieuwd wat er zou gebeuren als ik een Mitsubishi SRK SRC 80 zou plaatsen. Deze heeft bij 2C een capaciteit van 8.4kW. Te weinig dus maar wat betekent dit in de praktijk? Wordt de gewenste temperatuur van 19C nooit bereikt of duurt het (te) lang?

Ik kan ook een zwaarder vermogen plaatsen natuurlijk maar ben vooral benieuwd wat er in de praktijk gebeurt en of het lukt om 1 ruimte van 80m2 met 1 unit te verwarmen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2022 08:42 ]

• JackoHKZ
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23-07-2025
@GORby , bedankt voor je reactie. De Ururu Sara klinkt als een goede optie voor bij ons in de woonkamer, de ruimte waar het meest wordt verwarmd. De prijs van een Ururu Sarara is een stuk hoger dan de Perfera, vanuit mijn onderzoek naar specificaties begrijp ik dat de Ururu meer opties heeft op het gebied van luchtkwaliteit. Is dit verschil merkbaar? Wellicht een lastige vraag, maar is het prijsverschil het verkiezen van een Ururu boven een Perfera waard? We gaan de airco's gebruiken icm zonnepanelen.

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Iedereen heeft het over Ururu en Perfera, maar de enige benaming die ik weet is FTXM35R

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TIT0Xo8.png

Echter krijg je als je zoekt op FTXM35R allerlei verschillende modellen, hoe weten jullie die specifieke naam?

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:19
Verwijderd schreef op zondag 6 maart 2022 @ 08:34:
Ik ben me voorzichtig aan het oriënteren op een alternatieve manier van verwarmen omdat we onze benedenverdieping gaan verbouwen. Deze is 210m3 en heeft HR++ en spouwmuur isolatie uit 2019. De vloer is niet (na)geïsoleerd en er is geen kruipruimte. Huis is uit 1979.

Als ik bereken hoeveel vermogen ik nodig heb om de woonkamer op 19C te verwarmen kom ik op ongeveer 14000w. Ik geloof niet dat de convectorputten die er nu liggen dit leveren maar goed. De convectorputten gaan sowieso weg.

Ik ben benieuwd wat er zou gebeuren als ik een Mitsubishi SRK SRC 80 zou plaatsen. Deze heeft bij 2C een capaciteit van 8.4kW. Te weinig dus maar wat betekent dit in de praktijk? Wordt de gewenste temperatuur van 19C nooit bereikt of duurt het (te) lang?

Ik kan ook een zwaarder vermogen plaatsen natuurlijk maar ben vooral benieuwd wat er in de praktijk gebeurt en of het lukt om 1 ruimte van 80m2 met 1 unit te verwarmen.
Het kan met één unit, maar heb je geen plek voor twee units? Dat zou ik eerder doen in zo'n grote ruimte.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• JDx

JDx

Ben ik ^

GermanPivo schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:56:
[...]

Het kan met één unit, maar heb je geen plek voor twee units? Dat zou ik eerder doen in zo'n grote ruimte.
Ik zou ook 2 doen, het is in de buurt van de airco altijd warmer dan aan de andere kant. Een grote in het midden zou kunnen, maar in 2 tegenover elkaar staande hoeken lijkt me dan beter werken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JFIxXpI.png

Dit zeg maar :')

[ Voor 7% gewijzigd door JDx op 06-03-2022 09:59 ]

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
JDx schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:39:
Iedereen heeft het over Ururu en Perfera, maar de enige benaming die ik weet is FTXM35R

[Afbeelding]

Echter krijg je als je zoekt op FTXM35R allerlei verschillende modellen, hoe weten jullie die specifieke naam?
Nr

[ Voor 19% gewijzigd door Servee op 08-05-2022 10:32 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
JDx schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:39:

[Afbeelding]

FTX = wandmodel (volgens mij specifiek de T)
FVX = vloermodel

M = Perfera (premiummodel)
Z = Ururu Sarara (topmodel met (beperkte) ventilatie en bevochtiging, iets betere efficiëntie en self-cleaning)
P = Comfora (basismodel)
A = Stylish (designmodel)

Getallen = rated koelvermogen (verwarming is meestal hoger)

-M of -N (generatie tussen tot aan 2021, geen noemenswaardig verschil tussen M en N)
-R (nieuwe generatie vanaf 2021)

Dus FTXM35R is de binnenunit Daikin Perfera 2021/2022 met 3,5kW.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• GORby
JackoHKZ schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:31:
@GORby , bedankt voor je reactie. De Ururu Sara klinkt als een goede optie voor bij ons in de woonkamer, de ruimte waar het meest wordt verwarmd. De prijs van een Ururu Sarara is een stuk hoger dan de Perfera, vanuit mijn onderzoek naar specificaties begrijp ik dat de Ururu meer opties heeft op het gebied van luchtkwaliteit. Is dit verschil merkbaar? Wellicht een lastige vraag, maar is het prijsverschil het verkiezen van een Ururu boven een Perfera waard? We gaan de airco's gebruiken icm zonnepanelen.
De Ururu heeft inderdaad meer opties op gebied van luchtkwaliteit, maar voor het bevochtigen is hij niet echt geschikt, aangezien er net weinig vocht in de buitenlucht zit op het moment dat je wil gaan bevochtigen. De gebruikte methode om vocht aan de buitenlucht te onttrekken (desiccant wheel) verbruikt trouwens redelijk veel elektriciteit. Het verluchten doet wel iets, maar daar moet je niet teveel van verwachten. Ik zou het in ieder geval niet als een argument beschouwen om voor deze unit te kiezen. Ik was me daarvan bewust voor we die unit in huis haalden, dus dat vond ik op zich niet zo erg. Wanneer je ziet dat je voor het verwarmingsvermogen van een US bij lage temperatuur (het enige moment waarop je dat hogere vermogen nodig hebt) een zwaardere Perfera moet nemen, wordt het prijsverschil iets kleiner.

Een functie die ik wel zalig vind is de automatische filterreiniging. Elke dag wordt de filter automatisch gereinigd, waardoor de doorstroming van de lucht in de binnenunit goed blijft.

De 2,5 kW unit die wij hebben hangen haalt een SCOP van 5,9, en zelfs bij -7 ºC komt daar nog 3kW aan warmte uit bij een verbruik van 750W. Een ander voordeel van de Ururu is dat hij, door zijn grotere buitenunit en dus grotere warmtewisselaar, minder defrosts heeft dan de Perfera (ook al moet de US bij ons een ruimte verwarmen die 2,5x zo groot is en moet die dus een stuk meer warmte onttrekken aan de buitenlucht)

Op de afbeelding hieronder zie je hoe de Perfera (blauwe lijn op onderste grafiek) in defrost gaat rond 23u, 0u30, 2u, 3u30. De US doet maar 1x een defrost rond 3:30. Om middernacht schakelt die even uit voor de filterreiniging, dus da's geen defrost. Je ziet ook dat de oranje lijn op de onderste grafiek een stuk hoger ligt door het hogere gevraagde vermogen. De piekjes in de oranje grafiek zijn er enkel wanneer de ventilatie ingeschakeld is.
Ook op andere dagen heb ik hetzelfde verschil gemerkt, waarbij de Perfera veel vaker in defrost ging.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZIQNmqhDLe0ayOTYDceicsRMzg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CXijn5dZBpAjSKtLnS17N9b0.png?f=fotoalbum_large

Conclusie: Moest ik het opnieuw doen, ik zou gewoon opnieuw hetzelfde doen en voor beneden een US kopen. Ik ben er in ieder geval zeer tevreden van.

[ Voor 5% gewijzigd door GORby op 06-03-2022 10:25 ]

• GORby
Verwijderd schreef op zondag 6 maart 2022 @ 08:34:

Volgens mij ga je echt niet vrolijk worden van de geluidsproductie van die grote unit, wanneer die zijn best moet doen om de warmte rond te blazen in zo'n grote ruimte. Met jouw te verwarmen oppervlakte zou ik eerder gaan voor 2 single splits van 3,5 kW tot 4,2 kW. Je gaat een rendement hebben dat aardig wat hoger ligt dan de 4,4 SCOP die die 8kW unit haalt, je gaat minder geluidsproductie hebben.

14kW aan verwarmingsvermogen lijkt me trouwens vrij veel voor dat volume, afhankelijk van de isolatie natuurlijk. Wanneer je zegt dat er in 2019 geisoleerd is, over welke isolatie spreken we dan? Tot welke buitentemperatuur wil je de airco als enige verwarming gebruiken?

Over het algemeen ga je waarschijnlijk toekomen met een lager vermogen, maar zal je op de koudste dagen 24/7 moeten blijven verwarmen.

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

HarmoniousVibe schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:16:
FTX = wandmodel (volgens mij specifiek de T)
FVX = vloermodel

M = Perfera (premiummodel)
Z = Ururu Sarara (topmodel met (beperkte) ventilatie en bevochtiging, iets betere efficiëntie en self-cleaning)
P = Comfora (basismodel)
A = Stylish (designmodel)

Getallen = rated koelvermogen (verwarming is meestal hoger)

-M of -N (generatie tussen tot aan 2021, geen noemenswaardig verschil tussen M en N)
-R (nieuwe generatie vanaf 2021)

Dus FTXM35R is de binnenunit Daikin Perfera 2021/2022 met 3,5kW.
Deze post misschien pinnen? Goeie info.

Verwijderd

@GORby in 2019 is in de totale woning HR++ geplaatst en de spouwmuur is voorzien van EPS parels. Liefst wil ik volledig van het gas af dus dan zou de airco altijd moeten verwarmen. Voor boven heb ik dan dezelfde uitdaging want ook daar moet dan rond de 250m3 worden verwarmd.

De CV-ketel is uit 2020 en omdat beneden alle convectorputten gaan verdwijnen kan ik ook overstappen op Jaga Mini convectoren die ook geschikt zijn voor LTV en (eventueel) een hybride warmtepomp systeem.

• rschilder1
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-09-2025
vast goedbedoeld enzo, maar dit gaan we hier niet doen...

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 06-03-2022 21:43 ]

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-10-2025
Volgens mij mag je airco's niet zomaar aan particulieren verkopen O-)

[ Voor 41% gewijzigd door teacher op 09-03-2022 07:43 ]

• JDx

JDx

Ben ik ^

rupsen schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:21:
[...]

Volgens mij mag je airco's niet zomaar aan particulieren verkopen O-)
Je mag ze niet zelf installeren.

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:57

Trebbors

Failure is no option!

Deze Daikin begint aan een defrost hoor. 1,6 graden buiten - 63% rel. vochtigheid en op de buitenunit totaal geen ijs te bekennen.

Ik wil dit niet >:) :N

[ Voor 9% gewijzigd door Trebbors op 06-03-2022 19:38 ]

• rschilder1
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-09-2025
knip

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 06-03-2022 21:43 ]

• rupsen
JDx schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:30:
[...]

Airco's mogen in Nederland alleen verkocht worden aan particulieren als de installatie er ook bij verkocht wordt.

• JDx

JDx

Ben ik ^

rupsen schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:50:
[...]

Airco's mogen in Nederland alleen verkocht worden aan particulieren als de installatie er ook bij verkocht wordt.
Oh dan waren de buren illegaal bezig O-)

• rupsen
rschilder1 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:43:
[...]

Verkoop is geen probleem.
Garantie op een daikin unit krijg je pas als ze geïnstalleerd zijn door een F gassen gecertificeerd bedrijf. Als een particulier ze zelf geïnstalleerd heeft word er geen garantie verleend.
De garantie moet door de partij die de airco heeft verkocht geclaimed worden, dan is er geen probleem.
Degene die hem verkoopt moet alleen wel gecertificeerd zijn.

• rupsen
JDx schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:52:
[...]

Oh dan waren de buren illegaal bezig O-)
Het gebeurd nog genoeg. Ik weet dit toevallig omdat mijn adresje waar ik airco's inkocht een brief kreeg van de gemeente vorige zomer dat hij geen airco's mag verkopen aan particulieren

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:53
Zegt de 'capaciteit' van een binnenunit eigenlijk wel iets nuttigs over de afgiftecapaciteit? Als ik bijvoorbeeld op https://www.comfortklimaa...atie-tabellen-2MXM50M.pdf kijk dan lijkt het erop dat het enige verschil is dat in een 3.5+3.5 er iets meer opgenomen vermogen is dan bij een 2.5+2.5. Bij verwarmen 100 watt hoger opgenomen vermogen, en bij koelen vrijwel gelijk.

Als ik één binnenunit op deze specifieke buitenunit aanzet krijg ik ook gewoon maximale capaciteit opgenomen vermogen en voor mijn gevoel echt veel meer warmteafgifte dan de 2,8kW (verwarmen) en 2.5 kW(koelen) die er volgens de brochure-cijfers voor staat.

Ik heb het idee dat er bij een multisplit-setup je veel beter naar de capaciteit van de buitenunit kan kijken dan de binnenunit.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Nou ja dat klopt ook. De capaciteit wordt namelijk in principe bepaald door de buitenunit en enkel in bijzondere gevallen heb je niet genoeg afgiftecapaciteit om het vermogen van de buitenunit kwijt te raken.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• JackoHKZ
GORby schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:23:
[...]

De Ururu heeft inderdaad meer opties op gebied van luchtkwaliteit, maar voor het bevochtigen is hij niet echt geschikt, aangezien er net weinig vocht in de buitenlucht zit op het moment dat je wil gaan bevochtigen. De gebruikte methode om vocht aan de buitenlucht te onttrekken (desiccant wheel) verbruikt trouwens redelijk veel elektriciteit. Het verluchten doet wel iets, maar daar moet je niet teveel van verwachten. Ik zou het in ieder geval niet als een argument beschouwen om voor deze unit te kiezen. Ik was me daarvan bewust voor we die unit in huis haalden, dus dat vond ik op zich niet zo erg. Wanneer je ziet dat je voor het verwarmingsvermogen van een US bij lage temperatuur (het enige moment waarop je dat hogere vermogen nodig hebt) een zwaardere Perfera moet nemen, wordt het prijsverschil iets kleiner.

Een functie die ik wel zalig vind is de automatische filterreiniging. Elke dag wordt de filter automatisch gereinigd, waardoor de doorstroming van de lucht in de binnenunit goed blijft.

De 2,5 kW unit die wij hebben hangen haalt een SCOP van 5,9, en zelfs bij -7 ºC komt daar nog 3kW aan warmte uit bij een verbruik van 750W. Een ander voordeel van de Ururu is dat hij, door zijn grotere buitenunit en dus grotere warmtewisselaar, minder defrosts heeft dan de Perfera (ook al moet de US bij ons een ruimte verwarmen die 2,5x zo groot is en moet die dus een stuk meer warmte onttrekken aan de buitenlucht)

Op de afbeelding hieronder zie je hoe de Perfera (blauwe lijn op onderste grafiek) in defrost gaat rond 23u, 0u30, 2u, 3u30. De US doet maar 1x een defrost rond 3:30. Om middernacht schakelt die even uit voor de filterreiniging, dus da's geen defrost. Je ziet ook dat de oranje lijn op de onderste grafiek een stuk hoger ligt door het hogere gevraagde vermogen. De piekjes in de oranje grafiek zijn er enkel wanneer de ventilatie ingeschakeld is.
Ook op andere dagen heb ik hetzelfde verschil gemerkt, waarbij de Perfera veel vaker in defrost ging.
[Afbeelding]

Conclusie: Moest ik het opnieuw doen, ik zou gewoon opnieuw hetzelfde doen en voor beneden een US kopen. Ik ben er in ieder geval zeer tevreden van.
@GORby , bedankt voor je uitgebreide reactie, hier kan ik wat mee. Ik ga mij eens meer verdiepen in de US. Bijzondere airco de US, nog niet eerder bij stilgestaan. Ik snapte niet goed waar de hogere prijs vandaan kwam, dit is nu duidelijk.

• JackoHKZ
Beste Tweakers,

De aannemer die bij ons de airco wil plaatsen, wil de airco(hoofdverwarming) op de volgende muur hangen, zie rode pijl op de foto. In het geval van deze offerte gaat het om een Daikin Perfera 4,2 KW.
We laten nog 2 offertes maken door andere aannemers. Willen jullie mij helpen met de volgende vragen:

-Is het punt waar de rode pijl naar toe wijst een goed punt om de gehele woonkamer en keuken warm te krijgen?
De woning heeft HR glas, trapopgang is afgesloten dmv een deur. De woonkamer heeft geen vloer- of spouwmuurisolatie. Het gaat om zo'n 50 m2.

-Moet de airco specifieke specificaties hebben om de ruimte warm te krijgen?
Denk hierbij aan 3d swing, bewegingssensor etc, of is bijv een horizontale en verticale blaasfunctie genoeg.

Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lay_6n9RQhUcSFzT2M7NUK1xpH4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOxsiOuWZqGhxBuLuZyHp0wu.jpg?f=fotoalbum_large

• GermanPivo
JackoHKZ schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:27:
Beste Tweakers,

De aannemer die bij ons de airco wil plaatsen, wil de airco(hoofdverwarming) op de volgende muur hangen, zie rode pijl op de foto. In het geval van deze offerte gaat het om een Daikin Perfera 4,2 KW.
We laten nog 2 offertes maken door andere aannemers. Willen jullie mij helpen met de volgende vragen:

-Is het punt waar de rode pijl naar toe wijst een goed punt om de gehele woonkamer en keuken warm te krijgen?
De woning heeft HR glas, trapopgang is afgesloten dmv een deur. De woonkamer heeft geen vloer- of spouwmuurisolatie. Het gaat om zo'n 50 m2.

Denk hierbij aan 3d swing, bewegingssensor etc, of is bijv een horizontale en verticale blaasfunctie genoeg.

[Afbeelding]
Heb je helemaal niks van isolatie? Wat is het bouwjaar van je woning?

• Sjamo
  • Laatst online: 12:11
Beste Tweakers,

[Afbeelding]
Ik ben niet zo goed in het lezen van een tekening, excuus :) Heb je een deur voor de trap naar boven of is het een open trap?

• JDx

JDx

Ben ik ^

Sjamo schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:48:
[...]

Ik ben niet zo goed in het lezen van een tekening, excuus :) Heb je een deur voor de trap naar boven of is het een open trap?
trapopgang is afgesloten dmv een deur
Zelf vind ik 4,2kW erg weinig voor die hele ruimte.

Ook blaast dat ding in je nek als je aan het eten bent, heb hem zelf ook bij de eethoek en zit nooit aan de kant van de airco in de winter, is erg vervelend, maar ja het moet toch ergens heen blazen.

[ Voor 29% gewijzigd door JDx op 07-03-2022 09:55 ]

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

JDx schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:54:
[...]

[...]

Zelf vind ik 4,2kW erg weinig voor die hele ruimte.
@JackoHKZ

Ik ben het hier eens met @JDx, je krijgt het niet snel warm in je woonkamer gedeelte.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• JackoHKZ
GermanPivo schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:40:
[...]

Heb je helemaal niks van isolatie? Wat is het bouwjaar van je woning?
@GermanPivo Bedankt voor je reactie, het bouwjaar is 1957. Het glas is HR glas. De kruipruimte is minimaal waardoor er eigenlijk niet geïsoleerd kan worden, het volspuiten met parels ben ik niet zo'n fan van. Het huis geschilderd, de ene aannemer wil wel de spouw isoleren en de ander niet vanwege evt vochtproblemen in de toekomst. Wij kiezen liever het zekere voor het onzekere door de spouw niet te isoleren.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Maar ik zie ook nog een kacheltje in de woonkamer?

Persoonlijk zou ik een vloermodel links van de eettafel doen, tegen dat wandje. En het liefst 5kW+

[ Voor 51% gewijzigd door JDx op 07-03-2022 10:00 ]

• JackoHKZ
Falcon schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:56:
[...]

@JackoHKZ

Ik ben het hier eens met @JDx, je krijgt het niet snel warm in je woonkamer gedeelte.
@JDx en @Falcon bedankt voor jullie reactie, inmiddels is de indeling aangepast tov de plattegrond. Op de plaatst van de beoogde airco staat nu de tv. Onze hoekbank staat in de hoek naar de tv gericht. We zitten dus niet recht onder de airco. Zouden jullie eerder een 5 kw aanraden en moet deze verder nog aan specifieke specificaties voldoen?
Bij voorbaat dank.

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-01 09:22
JackoHKZ schreef op zondag 6 maart 2022 @ 21:35:
[...]
@GORby , bedankt voor je uitgebreide reactie, hier kan ik wat mee. Ik ga mij eens meer verdiepen in de US. Bijzondere airco de US, nog niet eerder bij stilgestaan. Ik snapte niet goed waar de hogere prijs vandaan kwam, dit is nu duidelijk.
Aanvulling na 5+ jaar met de US3.5: de bevochtingsfunctie gebruiken we nooit, evenmin als de ventilatiefunctie. Klopt wat hierboven werd gezegd, bevochtiging is echt marginaal, als het al werkt. En ventilatie idem: je gaat flink meer herrie horen en het debiet is zeer gering. Wel kan er meer kapot gaan en is een groter gat door de muur nodig.

Achteraf zou ik een model hebben gekozen zonder deze functies, al zijn we nog altijd blij met de US. Verwarmt altijd zonder probleem (maar geen extreme buitentemperaturen meegemaakt sinds aanschaf, zoals de -17 uit 2011). Warmt snel op en indien nodig ook efficiënte koeling.

De binnenunit moet ik, afhankelijk van gebruik, wel regelmatig schoonmaken (filters), anders gaat ie onregelmatig en veel hoorbaarder blazen. In de winter wellicht elke 2 maanden. Maar ja, is ook zo gebeurd.

There's nothing moister than an oyster.

• JDx

JDx

Ben ik ^

JackoHKZ schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:05:
[...]

@JDx en @Falcon bedankt voor jullie reactie, inmiddels is de indeling aangepast tov de plattegrond. Op de plaatst van de beoogde airco staat nu de tv. Onze hoekbank staat in de hoek naar de tv gericht. We zitten dus niet recht onder de airco. Zouden jullie eerder een 5 kw aanraden en moet deze verder nog aan specifieke specificaties voldoen?
Bij voorbaat dank.
De indeling is erg belangrijk voor de plaatsing van de airco, ik heb die van mij ook geplaatst zodat hij de plek waar ik het meeste zit wel verwarmd maar er niet rechtstreeks op blaast, dan kun je beter een nieuwe plattegrond maken, zo kunnen wij er niet veel mee.

Maar als je al een airco hebt dan weet je zelf toch ook al hoe het werkt met blazen? En in hoeverre je airco een bepaalde ruimte aan kan?

[ Voor 8% gewijzigd door JDx op 07-03-2022 10:12 ]

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
zeegerd schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:06:
[...]

Aanvulling na 5+ jaar met de US3.5: de bevochtingsfunctie gebruiken we nooit, evenmin als de ventilatiefunctie. Klopt wat hierboven werd gezegd, bevochtiging is echt marginaal, als het al werkt. En ventilatie idem: je gaat flink meer herrie horen en het debiet is zeer gering. Wel kan er meer kapot gaan en is een groter gat door de muur nodig.

Achteraf zou ik een model hebben gekozen zonder deze functies, al zijn we nog altijd blij met de US. Verwarmt altijd zonder probleem (maar geen extreme buitentemperaturen meegemaakt sinds aanschaf, zoals de -17 uit 2011). Warmt snel op en indien nodig ook efficiënte koeling.

De binnenunit moet ik, afhankelijk van gebruik, wel regelmatig schoonmaken (filters), anders gaat ie onregelmatig en veel hoorbaarder blazen. In de winter wellicht elke 2 maanden. Maar ja, is ook zo gebeurd.
Mooie info van een long-term gebruiker _/-\o_

• JackoHKZ
Waah schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:23:
[...]

Mooie info van een long-term gebruiker _/-\o_
Bedankt voor je gebuikservaring! Nuttige info, wat je niet leest in een advertentie.

• JackoHKZ
JDx schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:10:
[...]

De indeling is erg belangrijk voor de plaatsing van de airco, ik heb die van mij ook geplaatst zodat hij de plek waar ik het meeste zit wel verwarmd maar er niet rechtstreeks op blaast, dan kun je beter een nieuwe plattegrond maken, zo kunnen wij er niet veel mee.

Maar als je al een airco hebt dan weet je zelf toch ook al hoe het werkt met blazen? En in hoeverre je airco een bepaalde ruimte aan kan?
Ik snap dat een niet actuele kamerindeling niet ideaal is, excuus. Mijn laptop is recent kapot gegaan en met een kleintje van een halfjaar oud ontbreekt het mij momenteel aan tijd;-).

Wellicht onduidelijk vanuit de voorgaande post maar we hebben nog geen airco, we er gaan plaatsen. In de woonkamer een single split en in de slaapkamers multi split.

[ Voor 10% gewijzigd door JackoHKZ op 07-03-2022 10:34 ]

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
JackoHKZ schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:32:
[...]

Ik snap dat een niet actuele kamerindeling niet ideaal is, excuus. Mijn laptop is recent kapot gegaan en met een kleintje van een halfjaar oud ontbreekt het mij momenteel aan tijd;-).
Gewoon in Paint joh. Hoeft niet heel fancy ;-)
De afmetingen hebben we al ;-)

• JackoHKZ
Bij deze de aangepaste indeling, ik moest het op mijn telefoon maken, zoals gezegd is mijn laptop stuk. Stel daarom niet te hoge eisen aan de tekening;-).

De actuele indeling is nu duidelijk volgens mij.
Overigens is nu muur waar de beoogde airco tegenaan zit, de achtergevel waar tevens onze tuin is. De rest vd muren lopen gelijk met de gemeente grens, dit als extra aanvulling omdat op de gemeente grens uiteraard geen buitenunit mag staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hi8MfikfTF73P8eiEcjtS6DI8z4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/byDsEx0GyoEW9vfh0Gw89Iyp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door JackoHKZ op 07-03-2022 11:04 ]

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:06
JDx schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:30:
[...]

Als particulier mag je ze zeker zelf installeren/ophangen etc echter niet op druk brengen / in bedrijf stellen.
Jammer genoeg wil bijna geen enkel installateur dit want dan verdienen ze te weinig kwa manuren.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• GermanPivo
JackoHKZ schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:56:
Bij deze de aangepaste indeling, ik moest het op mijn telefoon maken, zoals gezegd is mijn laptop stuk. Stel daarom niet te hoge eisen aan de tekening;-).

Overigens is nu muur waar de beoogde airco tegenaan zit, de achtergevel waar tevens onze tuin is. De rest vd muren lopen gelijk met de gemeente grens, dit als extra aanvulling omdat op de gemeente grens uiteraard geen buitenunit mag staan.

[Afbeelding]
Ik zou de binnenunit in deze tekening boven de bank hangen. De buitenunit kan dan natuurlijk nog steeds bij de achtergevel staan. ;)

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-01 16:35

Gerco-M

mijn tornado res.

@JackoHKZ
Vanwege geluid is iets verder weg van de bank wel fijn en dan is de voorgestelde positie al helemaal okee denk ik hoor! De unit kan heel mooi de lengte in blazen richting de hele ruimte en ook vlakbij de keuken dus dan wordt het daar ook nooit koud.

En dan kan je alsnog besluiten of je de uitblaas insteld naar L of naar R of wisselend want met deze central montage kan je nog alle kanten op (y) :)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Next
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03-10-2022
Nieuw hier maar al een hele tijd aan het meelezen.

Ook hier aan het overwegen om te gaan verwarmen/koelen met een LL-WP, om gasverbruik te minimaliseren en voor comfort in de zomer.

Afgelopen tijd flink geïnvesteerd in isolatie: het dak is geïsoleerd en al het glas is vervangen door HR++. Verder was er al spouwmuurisolatie aanwezig. Op dit moment wordt er verwarmd via een cv-ketel. Er is geen vloerverwarming aanwezig (radiatoren + convectorputten, geen kruipruimte). Gasverbruik ~1750-2000 m3 per jaar (vóór isolatiewerkzaamheden).

Zat zelf na het lezen van dit topic naar de Daikin Emura en Perfera-reeksen te kijken.
Ik kan echter wel wat hulp gebruiken bij het samenstellen van een systeem en bepalen van de vermogens.

1) Begane grond - 84 m2
De begane grond heeft een open indeling en bestaat uit een eetkeuken-geedeelte en een woon-gedeelte.
Mijn idee was om hier twee binnenunits (split) te plaatsen omdat het een vrij grote ruimte is, zodat de warmte wat comfortabeler wordt verdeeld (en met minder geluid).
Wat zou een goed vermogen zijn? Twee keer 5 kW of 3,5 kW? en dan een 6,8 kW buitenunit (2MXM68N)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJvKL9SYFLi-CwUWrggwTyPeo9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KYELgnXOy7Egcxj7BDr5Jogf.jpg?f=fotoalbum_large

2) Bovenverdieping - 11 + 11 + 16 + 18 m2
Bestaat uit 3 slaapkamers plus gastenkamer die ook als thuiskantoor gebruikt wordt.
Hier twijfel ik om het meteen goed aan te pakken en alle 4 kamers van een unit voorzien (ipv bijv. alleen de ouderslaapkamer of centraal op de overloop).
Het is denk ik wel fijn namelijk als de slaapkamers apart, on demand kunnen worden verwarmd, bijv. als de kinderen huiswerk gaan maken. Via de zoldervliering kunnen vrij eenvoudig leidingen worden gelegd naar de slaapkamers.
Zou hier een vermogen van 2 of 2,5 kW (FTXM20R/FTXM25R) per kamer voldoen (op één multisplit buitenunit)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZA_gxjz5Eg_R7FmnshH8GnuTDsA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/harrGNaIrWFu0BTEV7vJoiNi.jpg?f=fotoalbum_large

Toekomstplannen zijn o.a. de aanleg van balansventilatie met wtw.

• GermanPivo
Next schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:44:
Nieuw hier maar al een hele tijd aan het meelezen.

Ook hier aan het overwegen om te gaan verwarmen/koelen met een LL-WP, om gasverbruik te minimaliseren en voor comfort in de zomer.

Afgelopen tijd flink geïnvesteerd in isolatie: het dak is geïsoleerd en al het glas is vervangen door HR++. Verder was er al spouwmuurisolatie aanwezig. Op dit moment wordt er verwarmd via een cv-ketel. Er is geen vloerverwarming aanwezig (radiatoren + convectorputten, geen kruipruimte). Gasverbruik ~1750-2000 m3 per jaar (vóór isolatiewerkzaamheden).

Zat zelf na het lezen van dit topic naar de Daikin Emura en Perfera-reeksen te kijken.
Ik kan echter wel wat hulp gebruiken bij het samenstellen van een systeem en bepalen van de vermogens.

1) Begane grond - 84 m2
De begane grond heeft een open indeling en bestaat uit een eetkeuken-geedeelte en een woon-gedeelte.
Mijn idee was om hier twee binnenunits (split) te plaatsen omdat het een vrij grote ruimte is, zodat de warmte wat comfortabeler wordt verdeeld (en met minder geluid).
Wat zou een goed vermogen zijn? Twee keer 5 kW of 3,5 kW? en dan een 6,8 kW buitenunit (2MXM68N)?
[Afbeelding]

2) Bovenverdieping - 11 + 11 + 16 + 18 m2
Bestaat uit 3 slaapkamers plus gastenkamer die ook als thuiskantoor gebruikt wordt.
Hier twijfel ik om het meteen goed aan te pakken en alle 4 kamers van een unit voorzien (ipv bijv. alleen de ouderslaapkamer of centraal op de overloop).
Het is denk ik wel fijn namelijk als de slaapkamers apart, on demand kunnen worden verwarmd, bijv. als de kinderen huiswerk gaan maken. Via de zoldervliering kunnen vrij eenvoudig leidingen worden gelegd naar de slaapkamers.
Zou hier een vermogen van 2 of 2,5 kW (FTXM20R/FTXM25R) per kamer voldoen (op één multisplit buitenunit)?
[Afbeelding]

Toekomstplannen zijn o.a. de aanleg van balansventilatie met wtw.
Zou proberen om twee combinaties te maken van beneden+twee slaapkamers. Beide units beneden zullen vaak aan staan en de slaapkamers liften dan makkelijk mee.

• Next
GermanPivo schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:54:
[...]

Zou proberen om twee combinaties te maken van beneden+twee slaapkamers. Beide units beneden zullen vaak aan staan en de slaapkamers liften dan makkelijk mee.
Interessant, dus je bedoelt twee buitenunits maar dan op elke buitenunit 1 binnenunit van beneden en 2 van boven?

• GermanPivo
Next schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:57:
[...]

Interessant, dus je bedoelt twee buitenunits maar dan op elke buitenunit 1 binnenunit van beneden en 2 van boven?
Yes, klopt! Slaapkamers vragen niet zoveel vermogen (dus wat vaker aan/uit om wat warmte toe te voegen), terwijl beneden vaak continu zal draaien. Levert in mijn ervaring dus een combinatie op welke rustiger draait - twee buitenunits die bijvoorbeeld op 30% lopen vs één buitenunit die op 60% loopt). Heb zelf een MHI buitenunit van 6kw met daarop woonkamer (61m2/158m3, 5kw) en slaapkamer/werkkamer (2x 2.5 kW) en draait erg constant.

Gevoelsmatig moet je het beneden wel redden met 2x 3.5 kW denk ik, maar vergelijk vooral even de minimale vermogens met elkaar.

[ Voor 5% gewijzigd door GermanPivo op 07-03-2022 14:07 ]

• Next
GermanPivo schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:06:
[...]

Yes, klopt! Slaapkamers vragen niet zoveel vermogen (dus wat vaker aan/uit om wat warmte toe te voegen), terwijl beneden vaak continu zal draaien. Levert in mijn ervaring dus een combinatie op welke rustiger draait. Heb zelf een MHI buitenunit van 6kw met daarop woonkamer (61m2/158m3, 5kw) en slaapkamer/werkkamer (2x 2.5 kW) en draait erg constant.

Gevoelsmatig moet je het beneden wel redden met 2x 3.5 kW denk ik, maar vergelijk vooral even de minimale vermogens met elkaar.
Briljant, dank je! _/-\o_ Ander voordeel is dat ik dan wellicht zou kunnen volstaan met twee 5 kW buitenunits ipv. een enkele 6,8 kW unit voor beneden, en dan heb ik toch nog meer piekvermogen beneden (2x5 ipv 1x6,8). Lijkt ook behoorlijk stuk efficiënter: ik zie dat de SCOP bij Daikin van de 5 kW en 6.8 kW units respectievelijk 4,61 en 4,00 is.
Ik ga hiermee eens verder puzzelen! Mitsubishi moet ik misschien ook eens naar kijken...

• JackoHKZ
Gerco-M schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:14:
@JackoHKZ
Vanwege geluid is iets verder weg van de bank wel fijn en dan is de voorgestelde positie al helemaal okee denk ik hoor! De unit kan heel mooi de lengte in blazen richting de hele ruimte en ook vlakbij de keuken dus dan wordt het daar ook nooit koud.

En dan kan je alsnog besluiten of je de uitblaas insteld naar L of naar R of wisselend want met deze central montage kan je nog alle kanten op (y) :)
@GermanPivo en @Gerco-M , bedankt voor jullie reactie. Vanwege het mogelijke geluid hang ik hem liever niet boven de bank. De airco zal regelmatig aan staan, vanwege dat we hem als hoofdverwarming willen gebruiken. Ik zit nog met een vraag:

-Op de plaats tegen de achtergevel (zoals tekening) ben ik bang dat hij de keuken niet warm krijgt ivm dat de airco niet naar links kan blazen. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Zie 1e foto, de beoogde plaats is boven de gitaar.

De 2e foto is vanaf de plaats waar de airco mogelijk komt te hangen, dus met fotocamera boven de gitaar genomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QBPhbtw2wxDQjx-KJsuQxVs_1-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tznmuUlWKUG5VPPAcuObewvG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5MqZVH4piJ9I57BpkefLugvI3KM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tKUvQ6lmZc9RV2OKLBQm2BQy.jpg?f=fotoalbum_large

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:03

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

GermanPivo schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:54:
[...]

Ik zou eerder segmenteren op de primaire functie, gebruik je een unit primair om te verwarmen dan scheidt je die van een unit die je primair gebruikt om te koelen. Waarschijnlijk zal je de woonkamer primair gebruiken om te verwarmen en heb je de units op dat moment op de slaapkamer uitstaan en vice-versa.

Op deze manier heb je best of both worlds. Je wordt er echt niet vrolijk van als je een dikke multi hebt hangen waar in de winter alleen de woonkamer met één binnenunit de boel moet verwarmen, te hoog minimum vermogen, kans op bleeding, ruizende leidingen etc.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Sjamo
  • Laatst online: 12:11
Next schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:09:
[...]

Briljant, dank je! _/-\o_ Ander voordeel is dat ik dan wellicht zou kunnen volstaan met twee 5 kW buitenunits ipv. een enkele 6,8 kW unit voor beneden, en dan heb ik toch nog meer piekvermogen beneden (2x5 ipv 1x6,8). Lijkt ook behoorlijk stuk efficiënter: ik zie dat de SCOP bij Daikin van de 5 kW en 6.8 kW units respectievelijk 4,61 en 4,00 is.
Ik ga hiermee eens verder puzzelen! Mitsubishi moet ik misschien ook eens naar kijken...
Best een goed idee lijkt mij.

Wij hebben zelf een mhi 6.0/6.8kW buitenunit, met daarop een 3,5kW beneden en een 2,5kW en 2kW boven. Draait hier erg stabiel, nauwelijks defrosts en snelle warmte (verwarmt hier beneden ongeveer tussen 22m2 en 36m2 (kamer en benedenverdieping), afhankelijk of we de deur open laten staan.

Het kan handig zijn te bedenken of je van plan bent in de toekomst 24/7 de airco te laten draaien in de winter, of dat je gedeelten van de dag wil stoken, en meer on demand.

In het eerste geval zou ik me richten op een zo laag mogelijke minimale opname van elektriciteit, in het tweede geval zou ik misschien wat hoger gaan zitten qua capaciteit voor snelle verwarming.

Overigens, bij alle isolatie-maatregelen die je hebt getroffen, hou je daarbij ook de opbouw van co2 in de leefruimtes in de gaten? Dat bleek hier een behoorlijk probleem na de isolatie, omdat nog niet aan passende ventilatie waren toegekomen. Een goede co2-meter liet ons schrikken. Wellicht helemaal niet van toepassing bij jullie.

Succes met de verkenningen en keuzes :)

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

JackoHKZ schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:40:
[...]

@GermanPivo en @Gerco-M , bedankt voor jullie reactie. Vanwege het mogelijke geluid hang ik hem liever niet boven de bank. De airco zal regelmatig aan staan, vanwege dat we hem als hoofdverwarming willen gebruiken. Ik zit nog met een vraag:

-Op de plaats tegen de achtergevel (zoals tekening) ben ik bang dat hij de keuken niet warm krijgt ivm dat de airco niet naar links kan blazen. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Zie 1e foto, de beoogde plaats is boven de gitaar.

De 2e foto is vanaf de plaats waar de airco mogelijk komt te hangen, dus met fotocamera boven de gitaar genomen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@JackoHKZ
Vanwege de toch wat beperkende lucht doorgang naar de keuken zal het daar dan meestal iets minder warm zijn, maar als je de hele dag de unit aan hebt zal dat niet aanzienlijk zijn lijkt me. Normaal gesproken een graad of wat, en als het echt koud is misschien 2 graden verschil. Als je de keuken als “doorloop locatie” gebruikt merk je het niet echt, maar als je daar ook gaat zitten om te eten misschien iets meer.

Als je de unit dan boven de bank laat monteren kan deze wel rechtstreeks de keuken in blazen om het daar ook op dezelfde temperatuur te krijgen, maar dan hoor je de unit wel wat meer als je op de bank zit, en ik zou zelf denken dat dit een te hoge “prijs” is voor die extra graad in de keuken. ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• JackoHKZ
@Gerco-M , dank je wel voor je reactie👍.
Zoals ik het begrijp moet ik naar een systeem met een 5 kw of hoger, mijn eerste gedachte is liever hoger dan 5 kw vanwege dat het onze hoofdverwarming is.

• GermanPivo
revolution-nl schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:41:
[...]

Ik zou eerder segmenteren op de primaire functie, gebruik je een unit primair om te verwarmen dan scheidt je die van een unit die je primair gebruikt om te koelen. Waarschijnlijk zal je de woonkamer primair gebruiken om te verwarmen en heb je de units op dat moment op de slaapkamer uitstaan en vice-versa.

Op deze manier heb je best of both worlds. Je wordt er echt niet vrolijk van als je een dikke multi hebt hangen waar in de winter alleen de woonkamer met één binnenunit de boel moet verwarmen, te hoog minimum vermogen, kans op bleeding, ruizende leidingen etc.
Valt ook wat voor te zeggen, alhoewel de uiteindelijke conclusie waarschijnlijk is dat het toch weer verschillend is per specificatie situatie. ;)

Ik vraag me voor deze specifieke situatie dus af wat handig is (ben niet heel goed thuis in de modellen van Daikin): vraagsteller noemde het verwarmen van de slaapkamers en het gaat nu specifiek over twee binnenunits in de woonkamer. Door dit op te splitsen kan je af met twee keer een kleinere buitenunit. Anders zit je aan een 4MX68 (?) voor 4 slaapkamers - heb je nog steeds een vrij hoog minimum vermogen. Ik snap dat de kans kleiner is met 4 aangesloten units, maar we hoeven in NL in het algemeen niet extreem te koelen natuurlijk. En de woonkamer moet dan op een 3MX68..? Dan kom je toch beter weg met 2x een 3MXM52 bijvoorbeeld?

[ Voor 8% gewijzigd door GermanPivo op 07-03-2022 15:46 ]

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

JackoHKZ schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:40:
@Gerco-M , dank je wel voor je reactie👍.
Zoals ik het begrijp moet ik naar een systeem met een 5 kw of hoger, mijn eerste gedachte is liever hoger dan 5 kw vanwege dat het onze hoofdverwarming is.
Ik denk dat 5 kw echt al genoeg is. En let wel, een unit van 5 kw heeft vaak een maximaal verwarmingsvermogen van nog iets hoger bv 6 kw en dat is echt genoeg voor deze ruimte. Zeker als je toch vooral op continu bedrijf verwarmt, en het niet bij extreem koud weer verwacht om binnen 15 minuten de ruimte warm te krijgen want dat lukt zelden natuurlijk en is bij normaal gebruik ook niet nodig, met een beetje planning.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:17
Gerco-M schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:46:
Ik denk dat 5 kw echt al genoeg is. En let wel, een unit van 5 kw heeft vaak een maximaal verwarmingsvermogen van nog iets hoger bv 6 kw en dat is echt genoeg voor deze ruimte.
Als die unit je enige verwarming is (en je dus niet nog een CV als backup hebt), dan zou ik vooral ook even kijken naar het verwarmingsvermogen bij -10°C. Dat is over het algemeen namelijk veel minder dan die nominale 5 kW.
Dat hoge verwarmingsvermogen van 6+ kW geldt alleen bij hoge buitentemperaturen van bijvoorbeeld 7°C, waarbij je dat vermogen helemaal niet nodig hebt...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Andrehj schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:52:
[...]

Als die unit je enige verwarming is (en je dus niet nog een CV als backup hebt), dan zou ik vooral ook even kijken naar het verwarmingsvermogen bij -10°C. Dat is over het algemeen namelijk veel minder dan die nominale 5 kW.
Dat hoge verwarmingsvermogen van 6+ kW geldt alleen bij hoge buitentemperaturen van bijvoorbeeld 7°C, waarbij je dat vermogen helemaal niet nodig hebt...
Voor die paar dagen heeft hij zo te zien een gaskachel, mocht dat al nodig zijn.

• JackoHKZ
JDx schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:58:
[...]

Voor die paar dagen heeft hij zo te zien een gaskachel, mocht dat al nodig zijn.
Bedankt weer voor de reacties😁.
De gaskachel die er nu staat willen we op termijn vervangen door een houtkachel. De gasaansluiting met CV willen we voorlopig houden voor het geval dat. Het hoofddoel is zoveel mogelijk verwarmen met airco's, het liefst ook onder het vriespunt. Ik ga mij verdiepen in welke airco ook onder het vriespunt nog voldoende verwarmingscapaciteit heeft. Mocht iemand toevallig een idee hebben dan hoor ik het graag.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-01 15:43
JackoHKZ schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:00:
[...]

Bedankt weer voor de reacties😁.
De gaskachel die er nu staat willen we op termijn vervangen door een houtkachel. De gasaansluiting met CV willen we voorlopig houden voor het geval dat. Het hoofddoel is zoveel mogelijk verwarmen met airco's, het liefst ook onder het vriespunt. Ik ga mij verdiepen in welke airco ook onder het vriespunt nog voldoende verwarmingscapaciteit heeft. Mocht iemand toevallig een idee hebben dan hoor ik het graag.
Hoeveel m3 stook je per jaar, en m3 gas op de koudste dag afgelopen paar jaar?

1 m3 gas is ongeveer 9 kWh aan warmte. Een MHI SCM50ZS-W haalt bij -10 graden buiten nog steeds 4.7 kW, dus als je die 16 uur lang laat draaien (en 8 uur voor defrost/rust) vervangt 1 unit 8.3 m3 gas, per dag. 2 van deze buitendelen samen zijn dus goed voor 16.6 m3 gas per dag.

Als je ergste verbruik minder is dan 16 m3 heb je genoeg aan 2x 5.0 kW buitendelen, en binnen moet je maar even verdelen met 2x 3.5 of 3.5 + 2.0/2.5 x 2 voor elk. Een enkele "3.5 kW" binnendeel is overigens al goed voor 5.0 kW maximum warmteafgifte, dus ook met alleen de woonkamer unit aan kan je het maximale uit je buitendeel halen als het erg hard vriest.

[ Voor 4% gewijzigd door w00key op 07-03-2022 21:27 . Reden: kW @ -10 is 4.7, niet 4.5. ]

• GORby
JackoHKZ schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:56:

[Afbeelding]
Met deze indeling is de plaatsing al een stuk logischer. Ik snap je terughoudendheid ivm spouwmuurisolatie niet zo goed. Het grootste risico van vochtproblemen na het volspuiten van de spouw (hier met rotswolvlokken) heb je wanneer er koudebruggen zijn, wat in een oudere woning bijna altijd het geval is, en dat vooral in combinatie met onvoldoende ventilatie. Zonder isolatie gaat de unit vaak onder hoge belasting (= lager rendement) draaien.

Bij ons is door het volspuiten van de spouwmuur en het gelijktijdig vervangen van alle ramen de natuurlijke tocht in het huis zo goed als volledig verdwenen, waardoor we - als we niet extra ventileren - inderdaad vochtproblemen krijgen. Door in de winter de verwarming bijna altijd aan te houden (maar beperkt hoger verbruik met warmtepomp), is niet alleen het comfort verhoogd, maar doordat de binnenmuur eigenlijk nooit onder de 15 graden komt en er geventileerd wordt, is er geen enkel probleem met vocht. Met de huidige prijzen heeft die spouwmuurisolatie zich op een paar jaar terugbetaald.

Het isoleren van de spouwmuur (inspuiten rotswol 6 a 7 cm) icm de nieuwe ramen (van houten ramen met 20j oud dubbel glas naar moderne PVC profielen met drielagig glas) in ons huis uit 1960 is ons verbruik zowat gehalveerd. Een 2,5kW Daikin US heeft hier de leefruimte van ongeveer 100m3 de hele winter warm gehouden en slaagt daar in tot iets onder het vriespunt. Wanneer het daaronder komt, springt de CV ketel bij, maar als we hem 24/7 aan laten, gaat dat prima tot rond de -3. De unit is bewust ondergedimensioneerd, omdat we dit een winter wilden testen om te beslissen wat we met de rest gaan doen.

Zonder spouwmuurisolatie zou ik in jouw geval eerder voor een 5kW unit gaan, en zelfs die gaat het zwaar krijgen in de winter als het echt koud wordt. Dan zou ik al naar een 5kW + 3,5 kW durven gaan als je niet wil bijverwarmen. Met spouwmuurisolatie zou een 5kW unit (bij de US zit het minimumvermogen gelijk voor de 3 uitvoeringen) dat moeten kunnen, maar je zou ook kunnen kiezen voor een wat duurdere oplossing en voor 2 units gaan, zodat de warmte beter verdeeld is en de binnenunits minder lawaai maken om de lucht rond te blazen. Je zou dan een 2,5 en 3,5 kunnen combineren bijvoorbeeld of als je het ook bij -15 nog uitsluitend met airco wil doen een 2 keer een 3,5 voor ongeveer 6kW warmte bij -15ºC.
2 units heeft ook als voordeel dat de temperatuur stabieler blijft wanneer er eentje in defrost gaat.

Edit: Aangezien je vroeg naar warmteafgifte bij vrieskoude:
Daikin US 2,5: 2,41kW bij -15ºC, 3,1kW bij -7ºC
Daikin US 3,5: 2,94kW bij -15ºC, 3,98kW bij -7ºC
Daikin US 5,0: 3,97kW bij -15ºC, 4,65kW bij -7ºC
bron: https://www.eurovent-cert...Z&keyword=#access-results

[ Voor 5% gewijzigd door GORby op 07-03-2022 23:08 ]

• GORby
Sjamo schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:41:
[...]
Overigens, bij alle isolatie-maatregelen die je hebt getroffen, hou je daarbij ook de opbouw van co2 in de leefruimtes in de gaten? Dat bleek hier een behoorlijk probleem na de isolatie, omdat nog niet aan passende ventilatie waren toegekomen. Een goede co2-meter liet ons schrikken. Wellicht helemaal niet van toepassing bij jullie.

Succes met de verkenningen en keuzes :)
Ja, na isolatie en vervanging van ramen was dat hier ook een drama met een CO2 concentratie die gemakkelijk boven de 3000 ging. Ventileren en dat was opgelost, en ook geen vochtprobleem meer. Voor de renovatie was het huis zo luchtig, dat er zeker genoeg verse lucht binnen kwam :)

• Next
Sjamo schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:41:
[...]
Ja terechte opmerking. Oorspronkelijk plan was ook na isolatie de ventilatie aan te pakken. Heb zelfs al een ventilatieberekening laten maken en de plannen liggen klaar...

Echter nu door de recente ontwikkelingen op het gebied van gasprijzen die plannen even omgedraaid. Straks in de lente is ventilatie sowieso ook iets minder een issue (er staat dan meestal toch een raampje open, in tegenstelling tot in de winter).

• Grert
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19-09-2023
Heeft er toevallig iemand ervaring met een airco systeem binnen een vve??

Mijn nieuwbouw appartement wordt voorzien van airco, het gehele systeem is eigendom van de vve maar de binnenunit wordt qua electriciteit aangesloten in het appartment, iedereen betaald op dat punt dus zijn eigen kosten.

Hoe zit het met de buitenunit?? Die gaat aangesloten worden op de aansluiting van de vve, dat betekend dat ik mee betaal als de buren de hele zomer de airco aanzetten.

Is dat normaal?? Is er geen manier om verbuik te meten??

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:43

AMDFreak

Intel is zo..

Twee weken terug heb ik een lucht/lucht airco op zolder laten plaatsen. In deze ruimte wordt veel thuis gewerkt en er is geen radiator aanwezig. Hier is een 3,5kw unit geplaatst, kon ook voor de 2,5kw gaan, maar de buiten unit is even groot/zwaar. Ik hoop hiermee straks ook in de zomer het huis beter te kunnen koelen. Aangezien de warmte opstijgt, hoop ik op die manier ook de 1ste verdieping op een bepaalde manier te koelen. Iig, dat de warmte niet blijft hangen..

Op dit moment is de airco lekker aan het verwarmen op zolder, alleen wil het nog niet echt via het trapgat naar beneden toe.. als ik nu naar de 1ste loop vanaf zolder, merk je echt dat het daar een stuk frisser is.

Omdat we altijd dol zijn op foto's (althans ik wel :)) deel ik ze graag met jullie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-ooP3DKQbmvI-gzhK29LwtYuG4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VfQS4nInQRqKG1xwZWfxqzB8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKX96th0ypmE858do3k8jbloIZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VRk0ARJEJRMt6Tv0fqapOtgb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FjruV8YYaH4bP2mjhNPkj6y-5-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RNFCNorbtjrv4kcy61UotDzP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WHnJrz29IHWUY8R5ZoA3PQHN0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eAiw408kxCD8gr5AENRYAvQv.jpg?f=fotoalbum_large

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Grert schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:58:

Mijn nieuwbouw appartement wordt voorzien van airco, het gehele systeem is eigendom van de vve maar de binnenunit wordt qua electriciteit aangesloten in het appartment, iedereen betaald op dat punt dus zijn eigen kosten.

Hoe zit het met de buitenunit?? Die gaat aangesloten worden op de aansluiting van de vve, dat betekend dat ik mee betaal als de buren de hele zomer de airco aanzetten.

De binnenunit werkt via de stroom van de buitenunit, hier loopt met de leidingen een stroomkabel van binnen mee naar de buitenunit. Dus je als het goed is er maar één stroomaansluiting binnen.
Wel een aparte constructie kwa eigendom, hier is de gehele Airco eigendom van mij en dus ook alle bijkomende kosten.
Het verbruik kun je meten met een Energy Socket, wil je je totale verbruik meten neem je ook een P1 Meter.

[ Voor 10% gewijzigd door HereIsTom op 08-03-2022 13:08 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Grert
  • Laatst online: 19-09-2023
HereIsTom schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:04:
[...]

De binnenunit werkt via de stroom van de buitenunit, hier loopt met de leidingen een stroomkabel van binnen mee naar de buitenunit. Dus je als het goed is maar één unit.
Wel een aparte constructie kwa eigendom, hier is de gehele Airco eigendom van mij en dus ook alle bijkomende kosten.
Eigendom is logisch. Een groot deel van de appartementen kan aangesloten worden op 1 buitenunit, dat wordt zo groot industrieel ding op het dak.

Je wilt niet dat mensen daar aan of aan de binnenunit gaan klooien. Dat zou wel eens vervelende gevolgen voor de rest kunnen hebben.

• HereIsTom
Grert schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:08:
[...]

Eigendom is logisch. Een groot deel van de appartementen kan aangesloten worden op 1 buitenunit, dat wordt zo groot industrieel ding op het dak.

Je wilt niet dat mensen daar aan of aan de binnenunit gaan klooien. Dat zou wel eens vervelende gevolgen voor de rest kunnen hebben.
Ok, maar hoe doe je dat dan met het energie verbruik? Dan betaal je dus inderdaad voor de buren?
Hier heeft iedereen gewoon zijn eigen binnen- en buitenunit.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:13
AMDFreak schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:03:
Twee weken terug heb ik een lucht/lucht airco op zolder laten plaatsen. In deze ruimte wordt veel thuis gewerkt en er is geen radiator aanwezig. Hier is een 3,5kw unit geplaatst, kon ook voor de 2,5kw gaan, maar de buiten unit is even groot/zwaar. Ik hoop hiermee straks ook in de zomer het huis beter te kunnen koelen. Aangezien de warmte opstijgt, hoop ik op die manier ook de 1ste verdieping op een bepaalde manier te koelen. Iig, dat de warmte niet blijft hangen..

Op dit moment is de airco lekker aan het verwarmen op zolder, alleen wil het nog niet echt via het trapgat naar beneden toe.. als ik nu naar de 1ste loop vanaf zolder, merk je echt dat het daar een stuk frisser is.

Omdat we altijd dol zijn op foto's (althans ik wel :)) deel ik ze graag met jullie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Warmte stijgt op en zakt dus niet. Logisch dus wat er gebeurt.

• Plenkske
Grert schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:58:

Bij een normale multisplit voor huizen is het inderdaad zoals jij zegt. In principe verbruikt de buitenunit stroom en meet je het daar.
Sommige merken geven in hun app wel verbruik per binnenunit, maar hoe betrouwbaar dat is... geen idee.
Grert schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:08:
[...]

"Groot industrieel ding" is dus niet een normale multisplit voor huizen.
Ik denk dat je bij de installateur (evt via vve) moet navragen hoe ze dit willen gaan meten en verrekenen.

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:43

AMDFreak

Intel is zo..

Plenkske schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:31:
[...]

Warmte stijgt op en zakt dus niet. Logisch dus wat er gebeurt.
Klopt, maar had stiekem gehoopt dat ie ook nog iets zou doen met bv de overloop op de 1ste verdieping (met de deuren dicht)

Maar volgens mij trekt er onwijs veel kou vanuit de gang op de begane grond naar boven. Bij ons in de gang is het echt steenkoud ondanks dat er een grotere radiator is geplaatst. Bouwjaar huis: 2014/2015.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• Plenkske
AMDFreak schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:36:
[...]

Klopt, maar had stiekem gehoopt dat ie ook nog iets zou doen met bv de overloop op de 1ste verdieping (met de deuren dicht)

Maar volgens mij trekt er onwijs veel kou vanuit de gang op de begane grond naar boven. Bij ons in de gang is het echt steenkoud ondanks dat er een grotere radiator is geplaatst. Bouwjaar huis: 2014/2015.
Ik denk dat je dan langer/harder moet blazen om iets van effect te hebben. Maar over het algemeen is het een stuk lastiger om warmte een verdieping naar beneden te krijgen vergeleken met koeling.

klein want offtopic
Dat is best bijzonder voor dat bouwjaar, veel tocht vanuit de voordeur/brievenbus misschien ?

• Irene30
  • Laatst online: 18-06-2022
We hebben een hokkerige indeling beneden die we met airco willen gaan verwarmen. Keuken was ooit een bijkeuken en is slecht warm te krijgen met cv. Verder benedenverdieping goed geïsoleerd op de spouwmuren na vanwege wit geverfde buitenmuren. Hier willen isolatie bedrijven hun handen niet aan branden.

Keuken is ongeveer 35 M3 (geen elektronische afzuiging, ook niet van plan), dan normaal formaat deur naar L-vormige woonkamer van ongeveer 85 m3. Hier aan vast de tuinkamer met een schuifdeur welke voor de helft open kan (ca 1 meter open), tuinkamer is circa 24 M3.

Waar zouden jullie een airco plaatsen en van hoeveel kW?

Zelf denk ik nu aan twee single split Daikin Perfera 3.5 in woonkamer tegenover tuinkamer.
En één single spit Daikin Perfera 2.0 in keuken. Mijn gedachten is dat ze elkaar zo aanvullen, de keuken eindelijk wat warmer wordt of is dit een overkill aan airco's?

Verkoper adviseerde één 4.2 voor gehele benedenverdieping, maar ik betwijfel of de warmte ook de bij ruimtes in gaat.

Bedoeling is om airco's voortdurend aan te laten met idee van dag-en nachtstand. Dag als thuis rond 19-20 graden. Nacht 16-17 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggVLH_oAgyaketJJCkqZpu8kZbs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2kji7fnJyLon7ImBSt5xXKC6.png?f=fotoalbum_large

• Irene30
Huis is jaren 50 huis ...

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-01 09:12

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je zult de lucht naar beneden moeten forceren. Ik vond hier een topic over plafondventilators:
Plafondventilator: winterstand

Een naar aanleiding daarvan was ik al op deze website terechtgekomen:
https://www.create-store....kopen-plafondventilatoren
Daar hebben ze het zelf over DC motoren als tegenhanger van AC motoren. De kern van de zaak is dat je bij dezelfde luchtverplaatsing minder elektriciteit verbruikt. Persoonlijk denk ik dat de DC motor gewoon een draaistroom motor is die wordt aangestuurd door een kleine driefase inverter. Hoe dan ook, het zou de nodige elektriciteit schelen ten opzichte van een traditionele (plafond) ventilator met een éénfase AC motor. Ik moet zelf nog het een en ander verifiëren maar ben in beginsel blij met deze vondst.

• FrankHe
Irene30 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:54:
We hebben een hokkerige indeling beneden die we met airco willen gaan verwarmen. Keuken was ooit een bijkeuken en is slecht warm te krijgen met cv. Verder benedenverdieping goed geïsoleerd op de spouwmuren na vanwege wit geverfde buitenmuren. Hier willen isolatie bedrijven hun handen niet aan branden.

Keuken is ongeveer 35 M3 (geen elektronische afzuiging, ook niet van plan), dan normaal formaat deur naar L-vormige woonkamer van ongeveer 85 m3. Hier aan vast de tuinkamer met een schuifdeur welke voor de helft open kan (ca 1 meter open), tuinkamer is circa 24 M3.

Waar zouden jullie een airco plaatsen en van hoeveel kW?

Zelf denk ik nu aan twee single split Daikin Perfera 3.5 in woonkamer tegenover tuinkamer.
En één single spit Daikin Perfera 2.0 in keuken. Mijn gedachten is dat ze elkaar zo aanvullen, de keuken eindelijk wat warmer wordt of is dit een overkill aan airco's?

Verkoper adviseerde één 4.2 voor gehele benedenverdieping, maar ik betwijfel of de warmte ook de bij ruimtes in gaat.

Bedoeling is om airco's voortdurend aan te laten met idee van dag-en nachtstand. Dag als thuis rond 19-20 graden. Nacht 16-17 graden.

[Afbeelding]
Gezien het formaat zou ik voor vier binnenunits gaan. Of vier single splits of twee duosplits, dat zijn twee buitenunits en vier binnenunits. In beginsel zou 2,5 kW per binnenunit volstaan maar je kunt 3,5 kW nemen als je wat meer capaciteit nodig hebt om te verwarmen tijdens de winter. Zonder verdere isolatiemaatregelen gaat het tijdens een strenge winter nog wel een beetje koud worden.

Unit 1 in de keuken, unit 2 in de woonkamer. Unit 3 in de woonkamer en unit 4 in de tuinkamer. Je zou units 1 en 2 samen op een duosplit buitenunit kunnen zetten en units 3 en 4 samen op een buitenunit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CELEhzO-Jb-TzvkHvJ2gZiqX1B8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yngN6NSrjJNygXMZWv2blDeH.png?f=fotoalbum_large

• JDx

JDx

Ben ik ^

Waarom zou je eentje in de tuinkamer plaatsen? Dat is toch een kamer waar je zit als het buiten al wat warmer is, maar nog niet warm genoeg om buiten te zitten?

Voor dat uurtje per dag in de keuken zou ik ook geen airco plaatsen, gewoon 2 in de woonkamer. Ook als je kookt dan heb je al warmte en om het nou te verwarmen om een broodje te smeren?

Moet je overigens naar buiten om de was te doen? Brrr...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0HSZcNc.png

[ Voor 17% gewijzigd door JDx op 08-03-2022 15:41 ]

• Servee
  • Niet online
FrankHe schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:25:
[...]

Gezien het formaat zou ik voor vier binnenunits gaan. Of vier single splits of twee duosplits, dat zijn twee buitenunits en vier binnenunits. In beginsel zou 2,5 kW per binnenunit volstaan maar je kunt 3,5 kW nemen als je wat meer capaciteit nodig hebt om te verwarmen tijdens de winter. Zonder verdere isolatiemaatregelen gaat het tijdens een strenge winter nog wel een beetje koud worden.

Unit 1 in de keuken, unit 2 in de woonkamer. Unit 3 in de woonkamer en unit 4 in de tuinkamer. Je zou units 1 en 2 samen op een duosplit buitenunit kunnen zetten en units 3 en 4 samen op een buitenunit.
[Afbeelding]
Ik zou nooit twee units tegenover elkaar hangen want die gaan van elkaar de warmte opzuigen 8)7 met als gevolg één groot pendel feest. 85m3 kun je met gemak met een 3,5 kw Perfera warm krijgen en houden, hier exact dezelfde inhoud. Keuken een aparte unit zou kunnen maar denk hetzelfde pendelfeestje zeker als er gekookt word. Tuin kamer zou ik een Masterwatt (SUBLIME 500 RF (750w) elektrische kachel neerzetten met een eigen aparte thermostaat evenals in de keuken (indien je zonnepanelen hebt).

Daikin FTXM35R/RXM35R

• JDx

JDx

Ben ik ^

Warmte zal ook nooit via het trapgat naar beneden gaan. Wel via je dak naar buiten.

In theorie zou koelen werken, dan moet je het boven ijskoud maken door hem vol aan te zetten en trekt er misschien wat warmte van de slaapkamers naar boven.

[ Voor 19% gewijzigd door JDx op 08-03-2022 15:43 ]

• GermanPivo
Servee schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:38:
[...]

Ik zou nooit twee units tegenover elkaar hangen want die gaan van elkaar de warmte opzuigen 8)7 met als gevolg één groot pendel feest. 85m3 kun je met gemak met een 3,5 kw Perfera warm krijgen en houden, hier exact dezelfde inhoud. Keuken een aparte unit zou kunnen maar denk hetzelfde pendelfeestje zeker als er gekookt word. Tuin kamer zou ik een Masterwatt elektrische kachel neerzetten met een eigen thermostaat evenals in de keuken (indien je zonnepanelen hebt).
@Irene30 Dit inderdaad. Een unit van 4.2 kW in de woonkamer is genoeg (ik doe ruim 155m3 met 5kW). Persoonlijk zou ik wel een 2 kW in de keuken hangen. De tuinkamer; is dat een serre achtig idee of heb je daar een normaal dak?

Jaren '50; is er eventueel extra geisoleerd?

[ Voor 6% gewijzigd door GermanPivo op 08-03-2022 16:16 ]

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

JDx schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:37:
Ook als je kookt dan heb je al warmte
Sorry maar dat is echt onzin. Probeer maar eens je airco-/verwarmingsloze keuken op 13 graden warm te stoken door te koken met de dampkap op.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Slonzo schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:50:
[...]

Sorry maar dat is echt onzin. Probeer maar eens je airco-/verwarmingsloze keuken op 13 graden warm te stoken door te koken met de dampkap op.
Nou ik krijg het altijd flink warm als ik kook. Wat is een dampkap? Ik dacht dat je bedoelde met de deksel op de pan ofzo.

[ Voor 8% gewijzigd door JDx op 08-03-2022 16:09 ]

• Servee
  • Niet online
Slonzo schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:50:
[...]

Als ik hier 20/45 min de airfryer/oven (veelgebruikt hier) aan heb dan begint de airco tegen z’n kantelpunt te werken en word aardig warm hier in huis hoor hahaha idd afzuigkap doet een hoop en ik kook op inductie maar 5 gaspitten tegelijk aan geeft een hoop warmte hoor :Y

Daikin FTXM35R/RXM35R

• JDx

JDx

Ben ik ^

Servee schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:08:
[...]

Als ik hier 20/45 min de airfryer/oven (veelgebruikt hier) aan heb dan begint de airco tegen z’n kantelpunt te werken en word aardig warm hier in huis hoor hahaha idd afzuigkap doet een hoop en ik kook op inductie maar 5 gaspitten tegelijk aan geeft een hoop warmte hoor :Y
Ja en je staat voor het grootste deel tijdens het koken voor het "vuur", misschien je aardappels schillen gewoon aan de eettafel in de woonkamer doen. Ik zou wel weer een losse keuken willen ipv open.

Nu wordt de keuken verwarmd terwijl dat net als de slaapkamer niet echt nodig is.

[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 08-03-2022 16:11 ]

• JDx

JDx

Ben ik ^

GermanPivo schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:47:
[...]
Maar wat is het bouwjaar van je huis en is er eventueel extra geisoleerd?
Jaren 50 staat eronder, als je het met 1 wil doen zou ik dan wel zoals het advies van de verkoper voor 4.2 gaan.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

JDx schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:06:
Nou ik krijg het altijd flink warm als ik kook. Wat is een dampkap?
Ik probeer me zo weinig mogelijk Vlaamsismen te laten ontvallen, maar af en toe glipt er 1tje tussen :+
Dampkap/wasemkap/afzuigkap/... of hoe het ook heet in NL?
Servee schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:08:
Gas zal idd meer verschil maken, maar bij gas is het des te belangrijker dat je afzuigt o.w.v. de verbranding & het extra vocht --> weg warmte :P

• FrankHe
De hamvraag is welke ruimtes @Irene30 gebruikt en of de warmtepomp als hoofdverwarming moet dienen of niet. Als het gaat om bijverwarming dan zou ik inderdaad één enkele unit in de woonkamer ophangen. Als de warmtepomp is bedoeld als hoofdverwarming en de isolatie is slecht of afwezig dan zou ik toch eerder voor de opstelling met twee duosplits kiezen. Een valide punt overigens van @Servee om een tweede woonkamerunit, nummer 3 in mijn tekening, uiterst links te plaatsen. Als er sprake is van hoofdverwarming dan raad ik aan om de woonkamer met twee aparte units te verwarmen waarbij de beide binnenunits op een andere buitenunit zitten.

Wat betreft keuken en tuinkamer hangt het er helemaal van af hoe de woning wordt gebruikt. De ene persoon staat 20 minuten per dag in de keuren en de ander brengt vier uur per dag in de keuken door. Is de tuinkamer bedoeld als leefruimte of is het prima om deze niet te gebruiken als het buiten enigszins koud is? Als je deze ruimte het hele jaar door wilt kunnen gebruiken, zoals ik geregeld zie, dan zou ik er een unit ophangen om mee te verwarmen. De 1m opening vind ik wat krap om de ruimte vanuit de woonkamer vanzelf mee te laten verwarmen. Maar misschien is dit wel helemaal niet van toepassing?

• FrankHe
Slonzo schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:14:
[...]

Ik probeer me zo weinig mogelijk Vlaamsismen te laten ontvallen, maar af en toe glipt er 1tje tussen :+
Dampkap/wasemkap/afzuigkap/... of hoe het ook heet in NL?

[...]

Gas zal idd meer verschil maken, maar bij gas is het des te belangrijker dat je afzuigt o.w.v. de verbranding & het extra vocht --> weg warmte :P
In de lage landen is het lelijke woord "afzuigkap" gebruikelijk.

Koken op gas zorgt in beginsel voor voldoende warmte in de ruimte maar de gegenereerde CO2 moet wel worden afgevoerd. Ik kook zelf op inductie en dat zorgt in mijn beleving voor minder warmte in de ruimte dan een gasgestookt fornuis. Dat vind ik zelf wel prettig, met koken op inductie zweet ik aanzienlijk minder in de keuken. Dat is overigens bij gelijkblijvende arbeid. ;)

• Irene30
Bedankt voor de reacties.

Bij gebrek aan Tweakers ervaring even een algemene reactie op de vragen.

Benedenverdieping afgelopen jaar HR++ glas, vloerisolatie. Bovenverdieping heeft plafond isolatie. Serre vloer- en plafond isolatie, HR++ glas, alleen geen spouwmuurisolatie, weinig muur aanwezig.

We willen de airco's inzetten als hoofdverwarming, behalve dan wanneer het vriest.

We zijn er nog niet helemaal uit hoe intensief we de serre willen gebruiken, wonen hier net twee jaar. We zitten er nu nog vooral als de zon schijnt in voor- en najaar. Iets om over na te denken. Mogelijk in toekomst een thuiswerk plek?

Een 3.5 links in de woonkamer lijkt me een goede plek, tegenover serre. De gedachte is midden, boven het raam, maar vraag me af hoe dit is als een gedeelte van de bank hier ook onder staat. Iemand hier ervaring mee qua lichtstroom?

2.0 in keuken. Ergens fijn en makkelijk om in en uit te kunnen lopen en deur open te laten.

Idee is vooralsnog om in serre bijvoorbeeld een tado te plaatsen voor bijverwarmen als nodig. Evenals toilet en badkamer.

• Irene30
Lichtstroom moet natuurlijk luchtstroom zijn 😏

• Servee
  • Niet online
Irene30 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 18:06:
Lichtstroom moet natuurlijk luchtstroom zijn 😏
Ik zou sowieso niet in de luchtstroom gaan zitten, met opwarmen best lekker soms maar zodra de unit op auto staat te blazen op of richting jou gericht is die lucht niet zo heel warm meer op een gegeven moment en dat voelt dan als tocht (zowel op auto/3D of comfort stand) Hier hangt de unit midden in de kamer boven de bank en de luchtstroom gaat dus van ons af. Prima oplossing voor deze woning.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Irene30
@Servee Goede tip! Mogelijk begrijp ik het laatste niet helemaal, maar je zegt jullie hebben de airco boven de bank hangen in het midden van de kamer. Dan heb je toch ook die luchtstroom?

• JackoHKZ
w00key schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:24:
[...]

Hoeveel m3 stook je per jaar, en m3 gas op de koudste dag afgelopen paar jaar?

1 m3 gas is ongeveer 9 kWh aan warmte. Een MHI SCM50ZS-W haalt bij -10 graden buiten nog steeds 4.7 kW, dus als je die 16 uur lang laat draaien (en 8 uur voor defrost/rust) vervangt 1 unit 8.3 m3 gas, per dag. 2 van deze buitendelen samen zijn dus goed voor 16.6 m3 gas per dag.

Als je ergste verbruik minder is dan 16 m3 heb je genoeg aan 2x 5.0 kW buitendelen, en binnen moet je maar even verdelen met 2x 3.5 of 3.5 + 2.0/2.5 x 2 voor elk. Een enkele "3.5 kW" binnendeel is overigens al goed voor 5.0 kW maximum warmteafgifte, dus ook met alleen de woonkamer unit aan kan je het maximale uit je buitendeel halen als het erg hard vriest.
@w00key , bedankt voor je reactie. Wij stoken per jaar zo'n 2100 m3. Hoeveel het was op de koudste dag van het jaar weet ik niet, wij hebben geen slimme thermostaat. De MHI SCM50ZS-W, heeft een hogere verwarmingscapaciteit bij -10 dan de Daikin Perfera 5.0 en ME MSZ AP 5.0. Heb jezelf de MHI SCM50ZS-W, zo ja ben je daar tevreden over?

• Servee
  • Niet online
Irene30 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:14:
@Servee Goede tip! Mogelijk begrijp ik het laatste niet helemaal, maar je zegt jullie hebben de airco boven de bank hangen in het midden van de kamer. Dan heb je toch ook die luchtstroom?
Er staat : Hier hangt de unit midden in de kamer boven de bank en de luchtstroom gaat dus van ons af wij hebben er dus geen last van. Klep staat op 45 graden rechtdoor en swing van links naar rechts. Boven en beneden staat hier overdag uit. In de nachten wel op auto 3d dan is op de hond na (die ligt met een wind bril op in z’n hut _O- )niemand in de kamer Ik heb andersom ook geprobeerd maar dat was ik na een dag al zat 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door Servee op 08-03-2022 19:50 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• JackoHKZ
GORby schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:01:
[...]

Met deze indeling is de plaatsing al een stuk logischer. Ik snap je terughoudendheid ivm spouwmuurisolatie niet zo goed. Het grootste risico van vochtproblemen na het volspuiten van de spouw (hier met rotswolvlokken) heb je wanneer er koudebruggen zijn, wat in een oudere woning bijna altijd het geval is, en dat vooral in combinatie met onvoldoende ventilatie. Zonder isolatie gaat de unit vaak onder hoge belasting (= lager rendement) draaien.

Bij ons is door het volspuiten van de spouwmuur en het gelijktijdig vervangen van alle ramen de natuurlijke tocht in het huis zo goed als volledig verdwenen, waardoor we - als we niet extra ventileren - inderdaad vochtproblemen krijgen. Door in de winter de verwarming bijna altijd aan te houden (maar beperkt hoger verbruik met warmtepomp), is niet alleen het comfort verhoogd, maar doordat de binnenmuur eigenlijk nooit onder de 15 graden komt en er geventileerd wordt, is er geen enkel probleem met vocht. Met de huidige prijzen heeft die spouwmuurisolatie zich op een paar jaar terugbetaald.

Het isoleren van de spouwmuur (inspuiten rotswol 6 a 7 cm) icm de nieuwe ramen (van houten ramen met 20j oud dubbel glas naar moderne PVC profielen met drielagig glas) in ons huis uit 1960 is ons verbruik zowat gehalveerd. Een 2,5kW Daikin US heeft hier de leefruimte van ongeveer 100m3 de hele winter warm gehouden en slaagt daar in tot iets onder het vriespunt. Wanneer het daaronder komt, springt de CV ketel bij, maar als we hem 24/7 aan laten, gaat dat prima tot rond de -3. De unit is bewust ondergedimensioneerd, omdat we dit een winter wilden testen om te beslissen wat we met de rest gaan doen.

Zonder spouwmuurisolatie zou ik in jouw geval eerder voor een 5kW unit gaan, en zelfs die gaat het zwaar krijgen in de winter als het echt koud wordt. Dan zou ik al naar een 5kW + 3,5 kW durven gaan als je niet wil bijverwarmen. Met spouwmuurisolatie zou een 5kW unit (bij de US zit het minimumvermogen gelijk voor de 3 uitvoeringen) dat moeten kunnen, maar je zou ook kunnen kiezen voor een wat duurdere oplossing en voor 2 units gaan, zodat de warmte beter verdeeld is en de binnenunits minder lawaai maken om de lucht rond te blazen. Je zou dan een 2,5 en 3,5 kunnen combineren bijvoorbeeld of als je het ook bij -15 nog uitsluitend met airco wil doen een 2 keer een 3,5 voor ongeveer 6kW warmte bij -15ºC.
2 units heeft ook als voordeel dat de temperatuur stabieler blijft wanneer er eentje in defrost gaat.

Edit: Aangezien je vroeg naar warmteafgifte bij vrieskoude:
Daikin US 2,5: 2,41kW bij -15ºC, 3,1kW bij -7ºC
Daikin US 3,5: 2,94kW bij -15ºC, 3,98kW bij -7ºC
Daikin US 5,0: 3,97kW bij -15ºC, 4,65kW bij -7ºC
bron: https://www.eurovent-cert...Z&keyword=#access-results
@GORby , Bedankt voor je reactie. Wat mij betreft mag er spouwmuurisolatie in de spouw maar mijn vrouw ziet het niet zitten, vooral door tal van aannemers die steeds weer iets anders beweren. Ik snap mijn vrouw overigens wel, maar krijg haar niet op andere gedachten;-).

Fijn dat je de gegevens van de Daikin US erbij hebt gezet👍. Er komen de komende weken nog 2 aannemers een offerte opstellen, dan zal ik ook vragen naar de optie met 2 binnenunits in de woonkamer. Met name naar het kostenplaatje ben ik benieuwd. In het meest ideale scenario zou er 1 in de keuken kunnen hangen en 1 halverwege de woonkamer.

• vtrke
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-12-2025
Hebben we ergens een tabel van COP waarden tegenover buitentemperaturen. Zou graag van een recente A+++ de COP willen weten bij bvb -5 en -10°C…ik weet dat ie afneemt maar zou willen weten hoeveel bij een recente airco die een SCOP heeft van boven 5. Ik kan het nergens vinden, heb wel eens zo’n tabel gevonden van een model van 10 jaar oud, niet echt representatief dus,

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-01 14:19
https://www.eurovent-cert...pant/model/show/196625961

https://www.eurovent-cert...pant/model/show/195144957

Zoiets bedoel je? Dit is de enige info die ik zelf kan vinden over de populaire modellen van Daikin en MHI.

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

• Servee
  • Niet online
vtrke schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:18:
Hebben we ergens een tabel van COP waarden tegenover buitentemperaturen. Zou graag van een recente A+++ de COP willen weten bij bvb -5 en -10°C…ik weet dat ie afneemt maar zou willen weten hoeveel bij een recente airco die een SCOP heeft van boven 5. Ik kan het nergens vinden, heb wel eens zo’n tabel gevonden van een model van 10 jaar oud, niet echt representatief dus,
Mijn Perfera 3,5kw heeft een SCOP van 5.10/5.43 (SCOP set/buitendeel) bij -10 2,35kw.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• HereIsTom
@Irene30 Een Airco warmtepomp verwarmt ook als het vriest tot -15° 😉

• GORby
JackoHKZ schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:53:
[...]

@GORby , Bedankt voor je reactie. Wat mij betreft mag er spouwmuurisolatie in de spouw maar mijn vrouw ziet het niet zitten, vooral door tal van aannemers die steeds weer iets anders beweren. Ik snap mijn vrouw overigens wel, maar krijg haar niet op andere gedachten;-).

Fijn dat je de gegevens van de Daikin US erbij hebt gezet👍. Er komen de komende weken nog 2 aannemers een offerte opstellen, dan zal ik ook vragen naar de optie met 2 binnenunits in de woonkamer. Met name naar het kostenplaatje ben ik benieuwd. In het meest ideale scenario zou er 1 in de keuken kunnen hangen en 1 halverwege de woonkamer.
Misschien moet je het dan met je vrouw eens hebben over de veel hogere kosten voor de installatie (zwaardere units) en veel hogere vebruikskosten per jaar, waardoor de spouwmuurisolatie + lichtere units of misschien zelfs maar 1 unit + minder verbruik heel snel goedkoper zal zijn. Je kan ook altijd eens iemand met een warmtebeeldcamera laten kijken hoe het met eventuele koudebruggen in die ruimte gesteld is, want dat geeft je al een indicatie van wat je kan verwachten.

• vtrke
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-12-2025
Servee schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:23:
[...]

Mijn Perfera 3,5kw heeft een SCOP van 5.10/5.43 (SCOP set/buitendeel) bij -10 2,35kw.
Netjes, de vraag is natuurlijk hoeveel kw je bij -10 erin moet steken zodat we een COP weten
Pagina: 1 ... 116 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic