We hebben hier enkel een paar verschillende Daikin modellen hangen, dus over de ME kan ik niets zeggen, maar de Perfera valt prima mee om mee te verwarmen. Het 3,5 kW wandmodel dat we hebben doet zijn werk prima, is vrij stil en kan terugmoduleren tot ongeveer 130W opgenomen vermogen, wat lager is dan verwacht.JackoHKZ schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 11:37:
Goedemorgen Tweakers,
Wij gaan binnenkort ons huis verwarmen(hoofdverwarming) met airco's. De belangrijkste eisen zijn: betrouwbaarheid, zuinig , het liefst een zo onopvallend mogelijk model en bedienbaar via wifi. In mijn zoektocht komen de Daikin Perfera en Mitsubishi Electric MSZ AP naar voren, die aan deze eisen voldoen. Volgens mijn informatie doen ze qua SCOP en verwarmingscapaciteit niet veel voor elkaar onder. Nu ben ik benieuwd of jullie ervaring hebben met deze modellen, zo ja welke raden jullie aan?
Mocht ik een model over het hoofd hebben gezien dan hoor ik het ook graag, zo zag ik bijv de Panasonic Etherea maar ben bang dat Panasonic qua betrouwbaarheid minder goed scoort.
Bij voorbaat dank voor jullie reacties.
Dit model hangt echter in de hobby-kamer en wordt dus niet zo vaak gebruikt als onze Ururu Sarara 2,5. Die dient echt als hoofdverwarming bij ons, en is met zijn nog wat hogere SCOP nog een stukje zuiniger. Bovendien levert die ook meer vermogen wanneer het echt koud is (de 3,5kW Ururu Sarara levert bij -7 bijvoorbeeld bijna evenveel warmte als de 5kW Perfera. De 5kW US gaat daar nog een stukje boven).
We hebben ook nog een 2,5 kW vloermodel, en dat wordt hoofdzakelijk gebruikt om te koelen, en die doet zijn werk ook prima wanneer hij eens moet verwarmen, al is die volgens de specificaties wat minder zuinig.

/f/image/CXijn5dZBpAjSKtLnS17N9b0.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UOxsiOuWZqGhxBuLuZyHp0wu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/byDsEx0GyoEW9vfh0Gw89Iyp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KYELgnXOy7Egcxj7BDr5Jogf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/harrGNaIrWFu0BTEV7vJoiNi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tznmuUlWKUG5VPPAcuObewvG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tKUvQ6lmZc9RV2OKLBQm2BQy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VfQS4nInQRqKG1xwZWfxqzB8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VRk0ARJEJRMt6Tv0fqapOtgb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RNFCNorbtjrv4kcy61UotDzP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eAiw408kxCD8gr5AENRYAvQv.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/2kji7fnJyLon7ImBSt5xXKC6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/yngN6NSrjJNygXMZWv2blDeH.png?f=fotoalbum_large)