Plafondventilator: winterstand

Pagina: 1
Acties:

• chulin
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
We zijn op zoek naar een plafondventilator voor onze woonkamer.
Nog steeds geen keuze kunnen maken maar onze voorkeur gaat uit naar de strakke, moderne modellen zoals de Casafan macau.
Ze zijn niet alleen mooi (kwestie van smaak natuurlijk), maar ook energiezuinig en hebben de zogenaamde winterstand. De draaiende ventilator stuurt de warme lucht naar beneden en zuigt de koele omhoog, waardoor een betere warmteverdeling ontstaat.
Veel gezocht naar ervaringen oa hier op tweakers maar niets kunnen vinden.
Iemand ervaring met deze ventilatoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:47
Niet met de winterstand. Wel met plafond ventilatoren.
Je hoort ze niet en bij het slapen geven ze een continu zachte bries.
Wij vinden het heerlijk en slapen er goed door.

Winterstand lijkt me meer een verkoop argument dan praktisch. Je blijft afstoffen ben ik bang

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Zo'n beetje alle plafondventilatoren hebben een "zomer / winter" stand.
Note dat zomer/winter tussen quotes staan, het geeft alleen de draairichting aan meer niet.
Het gaat erom wat je zelf plezierig vind, ik heb bv de mijne altijd op "winter" staand staan (naar boven gericht), ook bij dit weer.

Let wel op bij plafondventilatoren dat het mogelijk is dat je moet gaan uitlijnen met een gewichtje.
Als je pech hebt mag je het zelfs elk jaar gaan doen, maar dat verschilt per plafondventilator.
Deze gewichtjes kan je voor een paar euro bij Ali-Express halen.
YouTube: How To Use A Ceiling Fan Balancing Kit

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

barry86 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:16:
Niet met de winterstand. Wel met plafond ventilatoren.
Je hoort ze niet en bij het slapen geven ze een continu zachte bries.
Wij vinden het heerlijk en slapen er goed door.

Winterstand lijkt me meer een verkoop argument dan praktisch. Je blijft afstoffen ben ik bang
Dat is niet waar. In de zomer wil je dat de ventilator een wind op jouw blaast.

In de winter draai je 'm om zodat ie de lucht van beneden zuigt, en zo de warme lucht tegen het plafond 'verplaatst' en terug naar beneden duwt zonder de wind.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Snake schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:30:
[...]

Dat is niet waar. In de zomer wil je dat de ventilator een wind op jouw blaast.

In de winter draai je 'm om zodat ie de lucht van beneden zuigt, en zo de warme lucht tegen het plafond 'verplaatst' en terug naar beneden duwt zonder de wind.
Precies het omgekeerde dus. In de zomer laat je de fan zuigen, zodat koude lucht van de vloer langs je lichaam omhoog wordt getrokken. In de winter blaas je warme lucht vanaf het plafond naar beneden. Veel mensen doen dit helaas precies omgekeerd...

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-06 15:03
Microkid schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:34:
[...]

Precies het omgekeerde dus. In de zomer laat je de fan zuigen, zodat koude lucht van de vloer langs je lichaam omhoog wordt getrokken. In de winter blaas je warme lucht vanaf het plafond naar beneden. Veel mensen doen dit helaas precies omgekeerd...
Ik denk dat heel veel mensen dit niet weten, inclusief mij zelf. Waarschijnlijk omdat staande ventilatoren wel op je lichaam moeten blazen voor verkoeling, dat men dit met plafondmodellen ook zo denkt. Goeie tip!

Persoonlijk vind ik dit soort modellen ook wel strak. Alleen ben ik bang dat dit een normale ventilator van een staand model in een plafondconstructie is. Met 40cm diameter moet dit bijna wel, inclusief meer geluid.
Heb mij wel eens afgevraagd waarom een Dyson zich niet in de wereld van plafondventilatoren begeeft. Al jaren hebben dit soort ventilatoren en helicopter-look, vrijwel geen merk die dit totaal anders aan heeft gepakt.

[ Voor 6% gewijzigd door Theo74 op 13-08-2020 16:48 ]

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SlitheryImp
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11-04 14:50
[...]

euhm, nee... https://www.google.com/se...ng+fan+summer+winter+mode

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

[...]
Zelfs hier wordt het tegenovergestelde beweerd? https://www.ventilator-zaak.nl/informatie-advies-tekst

Testing, one, two ...

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:09
Warme lucht in de winter? 17 graden is warm zat voor een slaapkamer :)

• chulin
  • Nu online
Volgens mij Is winterstand met de klok mee, tenminste heb ik gelezen.
Toch apart dat niemand kan vinden met ervaring met deze winterstand, volgens sommige fabrikanten kan tot 10% stookkosten besparen 😱, maar tja, waarschijnlijk verkoop praatjes

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-06 13:53
chulin schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:02:
Toch apart dat niemand kan vinden met ervaring met deze winterstand, volgens sommige fabrikanten kan tot 10% stookkosten besparen 😱, maar tja, waarschijnlijk verkoop praatjes
Een trui aantrekken kan ook 10% stookkosten besparen :P
Maar ik heb de plafond ventilator gisteren gekocht en opgehangen voor het "verkoelde" gevoel want het is niet uit te houden in een huis met 30 graden.

Ergens op de plafond ventilator zit de schakelaar ( moet mijne nog vinden ) maar de kans dat ik em aan zet in de winter zal het mogelijk niet worden. Maar de winter stand klonk inderdaad enigszins interessant.

• Microkid
  • Laatst online: 12:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Grappig, ik had juist ergens gelezen dat het wel zo was. Ach, boeien, iedereen moet gewoon doen wat hij zelf prettig vind :). Ik heb zo'n ding boven m'n bed, en zuigen is prettiger slapen dan continu een blazende luchtstroom op je.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

chulin schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:02:
We gebruiken de onze nooit in de winter, maar misschien moeten we dat gewoonweg eens gaan proberen.
Voor het model wat wij hebben (van Westinghouse), wordt geadviseerd (bij "normale" plafondhoogte), om deze in de zomer naar beneden te laten blazen, en niet zoals hier eerder wordt geschreven, naar boven (zuigend), dat zou toch echt de winterstand zijn.

Het model wat wij hebben hangt "vrij" d.m.v. een kogelgewricht, van enige onbalans is daardoor geen sprake, wel zo prettig. We hebben er al jaren plezier van al vond mijn gezin het in eerste instantie geen gezicht zo aan het plafond. De laatste jaren hoor ik daar echter geen klachten meer over ;)

Het model wat jij hebt uitgezocht vind ik wel mooier om te zien, ik mag dat geheel donkere "hout" wel.

Testing, one, two ...

• SlitheryImp
Microkid schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:10:
Ach, boeien, iedereen moet gewoon doen wat hij zelf prettig vind :). Ik heb zo'n ding boven m'n bed, en zuigen is prettiger slapen dan continu een blazende luchtstroom op je.
Dat vind ik ook. Mijn mening is dat de draairichting uiteindelijk niet veel uitmaakt, als er maar luchtverplaatsing is.

Ik vind het fijn om in de tocht te zitten zomers, en in winter niet. Afhankelijk van de indeling meubels en plaatsing ventilator laat ik het ook andersom draaien. Als bijvoorbeeld de bank tegen de muur is dan zit je in de tocht in de winterstand want het lucht gaat langs de muren naar beneden, dus zo heb ik nu. Winterstand in de zomer.

Als mijn zitplek precies onder de ventilator zou zijn zou ik het nu ook in de zomerstand hebben en in winter niet.

Of er daadwerkeijk 10% besparing is betwijfel ik.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• holygame
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-06 18:49
Laatst ook een plafond ventilator gekocht alleen dan voor de slaapkamer. Hij is mooi (persoonlijk) en stil met winterfunctie.

https://www.ikohs.com/nl/...toren-zomer-winterfunctie

Edit, deze heb ik hangen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aM2XJHP8OmWHAss6vKlCMe8WX0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g9h52NrQjJWUkKwyDDYxqzjQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door holygame op 13-08-2020 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:22

Deathchant

Don't intend. Do!

chulin schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:52:
We zijn op zoek naar een plafondventilator voor onze woonkamer.
Nog steeds geen keuze kunnen maken maar onze voorkeur gaat uit naar de strakke, moderne modellen zoals de Casafan macau.
Ze zijn niet alleen mooi (kwestie van smaak natuurlijk), maar ook energiezuinig en hebben de zogenaamde winterstand. De draaiende ventilator stuurt de warme lucht naar beneden en zuigt de koele omhoog, waardoor een betere warmteverdeling ontstaat.
Veel gezocht naar ervaringen oa hier op tweakers maar niets kunnen vinden.
Iemand ervaring met deze ventilatoren?
Wij hebben een plafondventilator die vooruit en achteruit kan draaien. Er zit namelijk een schuifje op die de draairichting aangeeft, die je kunt verstellen. Er zitten 2 trekkoorden aan, 1 voor de lamp aan/uit te zetten en 1 voor de ventilator aan te zetten (1x trekken = maximale snelheid, 2x trekken = medium snelheid, 3x trekken = laagste stand, 4x trekken = uit). Wij hebben deze ventilator nooit rechtstreeks op ons blazen, maar inderdaad altijd aanzuigend zodat er naar het plafond toe geblazen wordt. Het gaat zich om een luchtstroom te creeeren, niet om een stijve nek tijdens het slapen te krijgen.
En zo'n ding verplaatst toch wel een bak lucht hoor en is VEEL stiller dan een sta- of vloerventilator.
Ik kan je alleen niet vertellen welk merk het is. Ik zal zo even een foto voor je uploaden.

EDIT:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50222630587_bd50c75988_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50222409296_0df33ba118_c.jpg

Ja ja, ik moet eens afstoffen O-)

[ Voor 10% gewijzigd door Deathchant op 13-08-2020 18:03 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 13:09

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Wij hebben de Aeolus Cetus Eco (wit) en gebruiken de winterstand regelmatig, dus in de laagste stand (onhoorbaar) waarbij hij richting het plafond blaast. Onze 60m² vloerverwarming, welke van zichzelf erg traag is, werkt daardoor een stuk sneller, de warmte verspreid beter door de ruimte en het voelt daardoor aangenamer. Hiervoor had ik 's ochtends vaak ongemakkelijk warme voeten en onderbenen van de stralingswarmte maar dan stookte ie nog even door omdat de warmte de thermostaat nog niet bereikte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:43

Cyphax

Moderator LNX
Deathchant schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:56:
[...]

Wij hebben een plafondventilator die vooruit en achteruit kan draaien. Er zit namelijk een schuifje op die de draairichting aangeeft, die je kunt verstellen. Er zitten 2 trekkoorden aan, 1 voor de lamp aan/uit te zetten en 1 voor de ventilator aan te zetten (1x trekken = maximale snelheid, 2x trekken = medium snelheid, 3x trekken = laagste stand, 4x trekken = uit). Wij hebben deze ventilator nooit rechtstreeks op ons blazen, maar inderdaad altijd aanzuigend zodat er naar het plafond toe geblazen wordt. Het gaat zich om een luchtstroom te creeeren, niet om een stijve nek tijdens het slapen te krijgen.
En zo'n ding verplaatst toch wel een bak lucht hoor en is VEEL stiller dan een sta- of vloerventilator.
Ik kan je alleen niet vertellen welk merk het is. Ik zal zo even een foto voor je uploaden.

EDIT:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgens mij heb ik ook zoiets in de slaapkamer (iets ander uiterlijk maar zelfde koortjes), en ik heb 'm ook altijd in die winterstand staan zodat ie lucht omhoog trekt. Maar eerlijk gezegd is dat voornamelijk omdat ik van die andere stand maar weinig merk. Het is als het echt heet is ook eigenlijk niet helemaal genoeg, ik heb nog steeds de neiging een ventilator naast het bed te zetten met deze temperaturen...

Saved by the buoyancy of citrus

• chulin
  • Nu online
Er zijn toch tweakers met plafondventilatoren 👌
holygame schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:29:
Laatst ook een plafond ventilator gekocht alleen dan voor de slaapkamer. Hij is mooi (persoonlijk) en stil met winterfunctie.

https://www.ikohs.com/nl/...toren-zomer-winterfunctie

Edit, deze heb ik hangen
[Afbeelding]
We zijn ook ikohs tegengekomen en vinden we ook mooi. Tevreden?
W1LL3M schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 18:14:
Wij hebben de Aeolus Cetus Eco (wit) en gebruiken de winterstand regelmatig, dus in de laagste stand (onhoorbaar) waarbij hij richting het plafond blaast. Onze 60m² vloerverwarming, welke van zichzelf erg traag is, werkt daardoor een stuk sneller, de warmte verspreid beter door de ruimte en het voelt daardoor aangenamer. Hiervoor had ik 's ochtends vaak ongemakkelijk warme voeten en onderbenen van de stralingswarmte maar dan stookte ie nog even door omdat de warmte de thermostaat nog niet bereikte.
Dat is eigenlijk wat ik wilde weten, trouwens heel mooi, jammer alleen in het wit of antraciet

Bedankt allen

• grimson
  • Laatst online: 25-06 20:43

grimson

domeingrommer

chulin schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 18:39:
Dat is eigenlijk wat ik wilde weten, trouwens heel mooi, jammer alleen in het wit of antraciet
Bedankt allen
Grappig, hier net 2 stuks Cetus wit binnengekomen .. :P ..nu te puzzelen ze in het beton te boren.. maargoed :)

Volgens mij is Texadesign de 'fabrikant' en in NL Free-Light de importeur welke alleen 2 kleuren levert.

https://www.texadesign.se/flaktar

Er zijn meer kleuren dan de 2 in NL verkrijgbaar. import misschien? :)

[ Voor 5% gewijzigd door grimson op 13-08-2020 18:50 ]

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
Ik wik iets hebben wat je niet in beton moet boren.

Vraag mij alleen af of het wel bestaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grimson
  • Laatst online: 25-06 20:43

grimson

domeingrommer

MoldyInko schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 18:50:
Ik wik iets hebben wat je niet in beton moet boren.

Vraag mij alleen af of het wel bestaat.
Hier is alleen een centraaldoos beschikbaar met 2 M4 moertjes aan een betonnen plafond (bouw 2004)
Ik denk niet dat deze voldoende is om een ventilator aan op te hangen. Dus ik denk dat wij er niet aan ontkomen hoe vervelend het ook is.

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• holygame
chulin schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 18:39:

[...]

We zijn ook ikohs tegengekomen en vinden we ook mooi. Tevreden?
Erg tevreden, snelle verzending ondanks het uit Spanje kwam. Erg stil en installatie was makkelijk.
Alleen de afstandsbediening is een beetje lastig, je moet hem een beetje raar richten voordat hij reageert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

grimson schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 18:49:
[...]

Grappig, hier net 2 stuks Cetus wit binnengekomen .. :P ..nu te puzzelen ze in het beton te boren.. maargoed :)

Volgens mij is Texadesign de 'fabrikant' en in NL Free-Light de importeur welke alleen 2 kleuren levert.

Tip: Als je ze gewoon op de lichtschakelaar aansluit, dan heb je de afstandbediening alleen nodig om te wisselen van snelheid en richting. Ze onthouden verder de laatstgebruikte instelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chulin
  • Nu online
grimson schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 18:49:
[...]

Top, deze vind ik heeel mooi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wuo5ltIURZqJHQLGBhP56H3qFRs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6B4OazvHcUS2Vz0QTfVgicmb.jpg?f=user_large
holygame schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 18:56:
[...]

Erg tevreden, snelle verzending ondanks het uit Spanje kwam. Erg stil en installatie was makkelijk.
Alleen de afstandsbediening is een beetje lastig, je moet hem een beetje raar richten voordat hij reageert.
Ok, bedankt.

Trouwens, nooit aan de installatie gedacht, hier gewoon gips plafond 🤔

• holygame
chulin schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:02:
[...]

Top, deze vind ik heeel mooi

[...]

Ok, bedankt.

Trouwens, nooit aan de installatie gedacht, hier gewoon gips plafond 🤔
De mijne zit gemonteerd aan een betonne plafond aan de "inbouwdoos"(?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chulin
  • Nu online
holygame schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:25:
[...]

Ik dacht dat de inbouwdoos niet sterker genoeg zou zijn

• holygame
chulin schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:30:
[...]

Ik dacht dat de inbouwdoos niet sterker genoeg zou zijn
Ja bij mij wel, maar hoe dat bij jou zit..?

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
[...]

Ik ben altijd bang dat door het monteren aan de verdeeldoos dat je door het gewicht iets gesloopt wordt. Of de verdeeldoos of je trekt een stuk plafond mee.

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:21
[...]

EDIT:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vrijwel dezelfde hier, inmiddels al een jaar of 8 en de mijne komt van de Aldi als ik het mij nog goed kan herinneren.

En de draairichting is (als ik het logisch bekijk) ook in de zomer naar boven laten zuigen zodat de koelere lucht zich in de kamer verspreid en eerder dus koelt, en in de winter de warmere lucht van boven naar beneden laten blazen.

Ik meen iets dergelijks ook eens in een handleiding gelezen te hebben maar het is zelf kijken wat je het prettigste vindt.

Ik ben er trouwens 1 aan het zoeken voor de huiskamer, industrial look met de mogelijkheid aan te sturen met Google Home.
Maar geen idee of die bestaan.

Mijn profiel op Discogs

• M!chel
  • Niet online
De "winterstand" is altijd fijn bij verjaardagen, althans vroeger was dat zo....toen er nog in huis werd gerookt.
Door de aanzuigende werking en de bovenraampjes die open stonden werd de rook mooi naar buiten weggetrokken.
's Ochtends dus niet zo'n last van rokerige woonkamer.

• chulin
  • Nu online
Ad de Jong schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:01:
[...]

Ik ben er trouwens 1 aan het zoeken voor de huiskamer, industrial look met de mogelijkheid aan te sturen met Googel Home.
Maar geen idee of die bestaan.
Ook een goede vraag...
Iemand met Slimme ventilator?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter F
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
[...]

EDIT:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vandaag deze opgehangen, maar dan in het zwart, in de veranda om wat lucht te ventileren.
Super ventilator, doorsnede 132 CM, veel beter dan de low budget ventilatoren die wij op de slaapkamers hebben hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlitheryImp
chulin schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:19:
Ook een goede vraag...
Iemand met Slimme ventilator?
Ik heb geen slimme ventilator, maar als je een heb die met IR afstandsbediening is deze eenvoudig 'slim' te maken met bijvoorbeeld een Logitech Harmony oid.

Ik heb zelf een Broadlink RM Pro met Home Assistant, deze is eenvoudig aan Google Home te koppelen.

"Hey Google, turn on ceiling fans" :)

• chulin
  • Nu online
Home Assistant heb ik geen verstand van...
Misschien met een shelly module?

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:21
M!chel schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:09:
De "winterstand" is altijd fijn bij verjaardagen, althans vroeger was dat zo....toen er nog in huis werd gerookt.
Door de aanzuigende werking en de bovenraampjes die open stonden werd de rook mooi naar buiten weggetrokken.
Dat is juist de zomer stand. In de zomer zuigt de ventilator koele lucht vanaf de grond naar boven.

Winterstand is voornamelijk zinvol in ruimtes met een hoog plafond: het blaast de warme lucht die zich bij het plafond verzamelt naar beneden, waar deze het meest gewenst is. De grootste winst wordt hiermee geboekt in slecht geïsoleerde panden met hoge temperatuur verwarming.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Ivow85 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 21:11:
[...]

Dat is juist de zomer stand. In de zomer zuigt de ventilator koele lucht vanaf de grond naar boven.

Winterstand is voornamelijk zinvol in ruimtes met een hoog plafond: het blaast de warme lucht die zich bij het plafond verzamelt naar beneden, waar deze het meest gewenst is. De grootste winst wordt hiermee geboekt in slecht geïsoleerde panden met hoge temperatuur verwarming.
Nee, dat heb je echt verkeerd. Sorry. Ik ga er ook niet over in discussie.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:53
[...]

Hier ook twee zo opgehangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

M!chel schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:09:
Dat doen we met degene die hier (inmiddels al zo'n 20 jaar) tegen het plafond van onze overkapping aanhangt, fijn bij een groter gezelschap of bij het bakken en braden buiten onder het afdak. In de zomer vooral voor verkoeling en om insecten weg te houden, die houden niet zo van "turbulentie" d:)b

Er gaat trouwens niets boven een plafondventilator met een flinke spanwijdte, rustig en vrijwel geruisloos draaien en daarbij toch nog aardig wat lucht verzetten.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06 21:53

Nic

Vrij

Casafan Eco Neo II hier in de slaapkamer. Ik ben er al 5 jaar erg blij mee. Niet goedkoop, maar wel superstil. Let op dat goedkope fans een AC motor hebben, die bromt. Deze maakt gewoon nul geluid, tenminste, de motor. In snellere standen hoor je wat windgeruis.
(geen aandelen...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brutusl
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Zelf heb ik een Westinghouse, aan een centraaldoos, in de kamer en in de slaapkamer hangen.
Tot en met stand 2 zo goed als geluidloos.
In de kamer kan ik 'm ook bedienen met de Harmony app. Maar of dat zoveel meerwaarde heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
  • Nu online
Nic schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 23:35:
Casafan Eco Neo II hier in de slaapkamer. Ik ben er al 5 jaar erg blij mee. Niet goedkoop, maar wel superstil. Let op dat goedkope fans een AC motor hebben, die bromt. Deze maakt gewoon nul geluid, tenminste, de motor. In snellere standen hoor je wat windgeruis.
(geen aandelen...)
De casafan macau heeft ook een AC motor zo te zien....
Maakt het zo veel verschil? De macau is ook niet de goedkoopste 😱

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:41
Grappig die zomer- winterstand discussie.
Dan gooi ik er nog een mening in namelijk dat het weinig uitmaakt of je de lucht in het midden naar boven en langs de wanden naar beneden forceert of andersom; beide manieren zijn mogelijk om de lucht in een kamer te circuleren.
Juist omdat je het mechanisch forceert maakt het weinig uit of je tegen een eventuele zwakke natuurlijke stroming in werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Laatst online: 07:21
Ik zou zeggen je forceert een extra stroming die vooral in de winter bij een opgaande/zuigende richting van de fan bij vloerverwarming extra zou kunnen werken.
Voor de rest boeien en zelf uitproberen wat je het fijnst vindt ;-)

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:50

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Wij zitten ook naar een plafond ventilator te kijken. Leuk topic! casafan ziet er goed uit, maar de prijzen ook zie ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
  • Nu online
ASW1 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:07:
Dan gooi ik er nog een mening in namelijk dat het weinig uitmaakt of je de lucht in het midden naar boven en langs de wanden naar beneden forceert of andersom; beide manieren zijn mogelijk om de lucht in een kamer te circuleren.
Juist omdat je het mechanisch forceert maakt het weinig uit of je tegen een eventuele zwakke natuurlijke stroming in werkt.
In principe dacht ik precies hetzelfde, door de verkoop praatjes was ik niet zeker of verschil maakt of niet maar iemand hier melde dat toch de winterstand werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06 21:53

Nic

Vrij

chulin schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:54:
[...]

De casafan macau heeft ook een AC motor zo te zien....
Maakt het zo veel verschil? De macau is ook niet de goedkoopste 😱
Geen idee. Bij de Eco Neo zie ik specifiek staan "Absolut ruhiger Lauf" (dat vond ik erg belangrijk ivm slaapkamer) en "Energiesparende, patentierte DC/EC-Gleichstrom-Motortechnik", bij de Macau staat dat er niet bij, en die verbruikt minimaal 9 watt ipv 2,4 watt (op https://www.ventilator.de...o-neo-iii/eco-neo-iii-152)
Ik werd destijds goed geholpen door de mensen van https://plafondventilator.nl/ , misschien kunnen zij er iets over zeggen als je contact opneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chulin
  • Nu online
Nic schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:13:
[...]

Geen idee. Bij de Eco Neo zie ik specifiek staan "Absolut ruhiger Lauf" (dat vond ik erg belangrijk ivm slaapkamer) en "Energiesparende, patentierte DC/EC-Gleichstrom-Motortechnik", bij de Macau staat dat er niet bij, en die verbruikt minimaal 9 watt ipv 2,4 watt (op https://www.ventilator.de...o-neo-iii/eco-neo-iii-152)
Ik werd destijds goed geholpen door de mensen van https://plafondventilator.nl/ , misschien kunnen zij er iets over zeggen als je contact opneemt.
Bij plafondventilator.nl was ik ook aan het kijken, de eco net vind ik het ook mooi maar mijn vriendin niet 🤪
Ik zal ff vragen, bedankt voor uw input

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

ASW1 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:07:
Direct naar beneden blazen forceert de lucht in een vrij grote luchtstroom tegen me aan. Tijdens het slapen heb ik liever een indirecte luchtstroom, waar die "winterstand" dan prettiger voor is (lucht wordt dan niet direct in volle kracht tegen je aangeblazen, maar vind z'n weg via een omweg naar je).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:41
Deathchant schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:06:
[...]

Direct naar beneden blazen forceert de lucht in een vrij grote luchtstroom tegen me aan. Tijdens het slapen heb ik liever een indirecte luchtstroom, waar die "winterstand" dan prettiger voor is (lucht wordt dan niet direct in volle kracht tegen je aangeblazen, maar vind z'n weg via een omweg naar je).
Ja precies maar dan gaat het er dus over wat je het prettigst vindt op welk moment, en dat je daar de keuze voor de draairichting op baseert. Niet omdat er een natuurwet voorschrijft dat het perse op een bepaalde manier moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Ik heb ook die Ikohs maar dan in een andere kleur. Echt mooi vind ik hem niet, ik wilde eigenlijk een van Casafan met overdreven veel chroom erop en gelakte witte bladen van 350 euro, maar toen kwam deze in de aanbieding voorbij voor nog geen 120 euro, DC en dus stille motor en snel leverbaar dus was de keuze zo gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

ASW1 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 23:17:
[...]

Ja precies maar dan gaat het er dus over wat je het prettigst vindt op welk moment, en dat je daar de keuze voor de draairichting op baseert. Niet omdat er een natuurwet voorschrijft dat het perse op een bepaalde manier moet.
Merkbare luchtstroom zorgt ervoor dat het kouder aanvoelt, gevoelstemperatuur bij wind ligt ook altijd lager. Vandaar dat je in de zomer de wind wel wilt voelen, want dat voelt lekker koel maar in de winter de optie kiest die je niet direct voelt. In de zomer staat ie hier ook op standje 3-5 (van de 6, maar dat is orkaanstand :P), in de winter is stand 1 al genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-06 10:15

Neus

www.zenaconsult.com

Vraag: wil graag een plafondventilator ophangen thuis waar nu een lichtpunt is. De schakelaar voor het licht heeft echter alleen de negatieve draad. Ik kan dus niet een remote voor de fan op die plek installeren, klopt dat? Het moet dus echte IR / RF remote zijn?

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Laatst online: 18-06 10:15

Neus

www.zenaconsult.com

Deleon78 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 17:15:
[...]Beschrijf even wat je letterlijk ziet, niet jouw interpretatie hiervan :) ik weet weinig van elektra, maar ik heb zo'n vermoeden dat het anders meer gissen dan helpen wordt voor onze medetweakers.
Lol :-) De lichtschakelaar in de muur heeft alleen 2 zwarte draden die geschakeld worden, dus niet een blauw-zwart paar. Dus ik kan wel een lamp aan en uit zetten maar een wand-remote-schakelaar die vaak bij de plafondventilatoren zitten hebben vermoedelijk zowel de negatieve- als positieve draad nodig.

Aan de andere kant kan ik mijzelf een hoop moeite besparen door een Ikohs met IR remote aan te schaffen...

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Deleon78 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 17:52:
[...]

De schakelaar heeft misschien alleen bruin en zwart (of in jouw geval zwart en zwart), maar het lichtpunt in het plafond heeft neem ik aan blauw / zwart / geelgroen?
Ja die zwarte is de schakeldraad. wil je een wandschakelaar monteren? Dan kun je alsnog de ventilator aan het plafond gewoon op de 3 reguliere draden aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:50

Shadow_Agent

Neus schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 17:12:
Vraag: wil graag een plafondventilator ophangen thuis waar nu een lichtpunt is. De schakelaar voor het licht heeft echter alleen de negatieve draad. Ik kan dus niet een remote voor de fan op die plek installeren, klopt dat? Het moet dus echte IR / RF remote zijn?
Baseer je dit op de kleur van de draad of heb je het gemeten?
Een blauwe draad hoeft geen nulgraad te zijn, een bruine hoeft geen fase te zijn, een geel/groene geen aarde. Als iemand creatief met kabel is geweest is alles mogelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Sinds kort een Hunter Finley aan het plafond hangen, erg fijn met de hitte van de afgelopen weken. De zomerstand heeft duidelijk de voorkeur.
Wel raar dat de motor een hoorbaar geluid maakt in de zomerstand, en onhoorbaar is in de winterstand. Het ligt niet aan de bladen, het is direct te horen op het moment van inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaleKabel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:19
@holygame en @Frieda Ik heb ook een ikohs ventilator in mijn slaapkamer maar na 3 dagen draaien is er iets aan het knarsen (de lagers?) en lijkt het of er ergens iets aanloopt. Hierdoor is hij niet stil genoeg meer voor in een slaapkamer. Is hij bij jullie nog steeds stil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holygame
KaleKabel schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:52:
@holygame en @Frieda Ik heb ook een ikohs ventilator in mijn slaapkamer maar na 3 dagen draaien is er iets aan het knarsen (de lagers?) en lijkt het of er ergens iets aanloopt. Hierdoor is hij niet stil genoeg meer voor in een slaapkamer. Is hij bij jullie nog steeds stil?
Hij is zelfs na een paar dagen stiller geworden bij mij. Is de jouwe wel in balans? Wabberd ie ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaleKabel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:19
holygame schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:24:
[...]

Hij is zelfs na een paar dagen stiller geworden bij mij. Is de jouwe wel in balans? Wabberd ie ofzo?
Hij hangt in balans maar gaat steeds meer herrie maken. Ik zal nog een poging doen om in contact te komen met hun support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:31
Neus schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 17:19:
[...]

Lol :-) De lichtschakelaar in de muur heeft alleen 2 zwarte draden die geschakeld worden, dus niet een blauw-zwart paar. Dus ik kan wel een lamp aan en uit zetten maar een wand-remote-schakelaar die vaak bij de plafondventilatoren zitten hebben vermoedelijk zowel de negatieve- als positieve draad nodig.

Aan de andere kant kan ik mijzelf een hoop moeite besparen door een Ikohs met IR remote aan te schaffen...
Kun je dit lichtpunt toevallig vanuit 2 plaatsen schakelen? Een hotelschakeling kan nog wel eens zo gebeund zijn dat de lamp aangesloten is op twee zwarte draden. Eén daarvan is in ieder geval via één schakelaar aangesloten op fase. De andere zwarte draad kun je dan verwijderen en vervangen door een blauwe draad die je in de lasklem met alle blauwe draden steekt.

Overigens ook mijn 2 cents OT: ik heb afgelopen weekend een plafondventilator opgehangen in mijn kamer die nog wel eens naar de 30+ graden wil gaan op een warme dag en het verschil is dag en nacht. Als het goed is staat-ie nu op zomerstand. Boren vond ik eerst ook wat tricky, maar zelfs in een woning met betonnen plafonds/vloeren waar vloerverwarming in zit is dat geen enkel probleem zolang je kan zien dat de centraaldoos al dieper zit dan je pluggen kunnen gaan. Mijn 60W DC fan hangt nu keurig aan 4 oersterke schroeven/pluggen vast in het beton. Twee Hue lampjes erin en je hebt nog sfeer ook :9~

[ Voor 25% gewijzigd door BeefHazard op 18-08-2020 22:09 ]

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
KaleKabel schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:52:
Nee ik hoor ook de lagers. Als het wat koeler is neem ik contact op met de klantenservice, nu geen zin om dat ding van het plafond te trekken. Bij mij hangt hij in de woonkamer, geen last van kabaal maar hij klinkt niet zoals het hoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:13
Neus schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 17:12:
Heb je al een type op het oog? Zoek dan even uit hoe de remote werkt. Vaak is de remote gewoon een los kastje, net als van een TV. Dat werkt uiteraard alleen als de ventilator stroom krijgt. Dus als je 'm ophangt op een punt dat geschakeld wordt met een lichtschakelaar, moet je gewoon zorgen dat die schakelaar aan staat en dan kan je de fan met de remote bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
  • Nu online
Sorry dat ik niet eerder gereageerd heb, druk, druk, druk....
Ieg bedankt alle voor de feedback.
Zoektocht naar een plafondventilator staat nu op een laag pitje, 2 weken geleden met de warmte was volgens vrouw des huizes echt nodig maar nu vindt ze de mooie strakke DC ventilatoren iets te duur.
Wordt vervolgd 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

chulin schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 16:31:
Sorry dat ik niet eerder gereageerd heb, druk, druk, druk....
Ieg bedankt alle voor de feedback.
Zoektocht naar een plafondventilator staat nu op een laag pitje, 2 weken geleden met de warmte was volgens vrouw des huizes echt nodig maar nu vindt ze de mooie strakke DC ventilatoren iets te duur.
Wordt vervolgd 😉
Aankopen als ie voordeliger is en dan in de opslag. Monteren als er weer eens een warme periode wordt aangekondigd (volgend jaar voor het eerst weer zeer waarschijnlijk). De hitte periode die we nu hebben gehad stelde (volgens mij) weinig voor met die van de voorgaande 2 jaren.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
  • Nu online
hardware-lover schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:08:
[...]

Aankopen als ie voordeliger is en dan in de opslag. Monteren als er weer eens een warme periode wordt aangekondigd (volgend jaar voor het eerst weer zeer waarschijnlijk). De hitte periode die we nu hebben gehad stelde (volgens mij) weinig voor met die van de voorgaande 2 jaren.
Lijkt mij een goede idee 👌
Idd, ik heb nu geen haast meer, dan wacht ik op een goede aanbieding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
KaleKabel schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:54:
[...]

Hij hangt in balans maar gaat steeds meer herrie maken. Ik zal nog een poging doen om in contact te komen met hun support.
Had jij nog contact opgenomen met ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!aus
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 24-06 23:35
Iemand nog een leuke tip qua plafond ventilator?

Ben van plan er één aan te schaffen ivm onze nieuwe airconditioning waar we voornamelijk mee verwarmen's winters. Als het goed wordt door de plafondventilator de warme lucht boven in bij plafond weer gemengd met de koudere onderlaag waardoor we een gelijkmatige temperatuur in de kamer krijgen. Klopt mijn theorie?
Woonkamer is ongeveer 40m² maar zo'n joekel van een ventilator vindt ik niet mooi. Zal een exemplaar van ø130cm ook al wel genoeg doen denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
K!aus schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:38:
Iemand nog een leuke tip qua plafond ventilator?

Ben van plan er één aan te schaffen ivm onze nieuwe airconditioning waar we voornamelijk mee verwarmen's winters. Als het goed wordt door de plafondventilator de warme lucht boven in bij plafond weer gemengd met de koudere onderlaag waardoor we een gelijkmatige temperatuur in de kamer krijgen. Klopt mijn theorie?
Woonkamer is ongeveer 40m² maar zo'n joekel van een ventilator vindt ik niet mooi. Zal een exemplaar van ø130cm ook al wel genoeg doen denken jullie?
Dan heb je er alleen goed profijt van als je eronder gaat zitten, met zo'n 1,5m naast de ventilator nog. Ik heb er 1 van 1.30m en ik kan zo'n 4.30m overbruggen, links en rechts van de ventilator 1,5m. Sta ik net iets verder dan voel ik de verkoeling niet meer. Tenzij je hem op de stormstand zet maar dan wappert alles van je salontafel. Je zou er meerdere kunnen ophangen. Het went wel snel hoor, na een weekje zie je hem al niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
  • Laatst online: 20-06 11:19
Ik ben van plan een plafondventilator aan te schaffen en wel de Aeolus cetus eco.

Ik ben op zoek naar een installatie handleiding om te achterhalen of de verlichting mogelijk los te schakelen is van de ventilator zelf. Ik lees dat hier wat mensen deze ventilator gebruiken, dus kan iemand hier iets meer informatie over verschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:51

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Wij hebben in 2019 een Lucci air Airfusion Climate II charcoal met DC motor gekocht (kostte toen € 293,- en nu kost ie met voucher € 216,-) voor de verkoeling in de zomer en eventueel in de winter om de warmte beter te verdelen. De draairichting wordt dan omgekeerd. Ik heb t een paar keer geprobeerd in de winter maar ik vondt t maar niks en t voelde eerder kouder dan warmer. Wellicht ls je in een woning met erg hoge plafonds hebt dat t dan iets doet. in mijn woning met 2,65m hoogte uit 2004 doet t niet veel. Hij is trouwens fluisterstil.

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/714wlQB5S+L.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Zuluman op 12-06-2023 21:46 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Pagina: 1