Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 115 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.374.019 views

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:35
Bolsward1970 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:29:
[...]

Jazeker wel. Hier hangt er 1 in de kamer.
Ah, ik zie het inderdaad. Maar dat is een ZSP dan zeker?

[ Voor 13% gewijzigd door GermanPivo op 03-03-2022 22:22 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Bolsward1970
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-01-2024
GermanPivo schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:21:
[...]

Ah, ik zie het inderdaad. Maar dat is een ZSP dan zeker?
Klopt. Niks mis mee toch ?! Zou niet weten wat het nadeel is ten opzichte van een ander type. Misschien is die er wel, dan hoor ik het graag. Valt in ieder geval weinig over te lezen hier.

• GermanPivo
Bolsward1970 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:36:
[...]

Klopt. Niks mis mee toch ?! Zou niet weten wat het nadeel is ten opzichte van een ander type. Misschien is die er wel, dan hoor ik het graag. Valt in ieder geval weinig over te lezen hier.
Nee hoor, zeker niet. Was voor mij ook een onbekend type. ;-)

Ik zie nu dat de ZSP de standaard serie is, ZS de premium en ZSX de diamond. Zitten wat verschillen in de functies en de vermogens; zo heeft de 5kW ZS bijvoorbeeld een wat lager minimaal vermogen dan de 4.5 kW ZSP.

Weer wat geleerd. Mocht je meer willen lezen: https://www.mhi.com/group...ds/pdf/sr_series_2021.pdf

Maar belangrijker: als het voor jou goed werkt, dan is dat goed toch! :)

• BekSide
  • Registratie: April 2009
Sinds gisteren ben ik eigenaar van mijn airco systeem beneden in de woonkamer.

Valt me alles mee, zowel formaat als geluid.

Wel nog een paar vragen waar hier ongetwijfeld wat experts voor zitten die misschien kunnen helpen.

- sinds de airco gebruikt wordt is de luchtvochtigheid fors naar beneden gegaan: 34% nu. Dit vind ik te laag, kan dat opgelost worden?

- heb mijn nest thermostaat nu op 16 graden gezet die doet dus eigenlijk niks meer. Is dat de manier om de airco zoveel mogelijk te gebruiken voor het verwarmen?

- zijn er hier nog tips over welk programma het best gebruikt kan worden voor een zo efficiënt, geruisloze, fijne verwarmings methode.

Het betreft een Daikin vloermodel.
Daikin FVXM 50 A

Dank!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:48
- sinds de airco gebruikt wordt is de luchtvochtigheid fors naar beneden gegaan: 34% nu. Dit vind ik te laag, kan dat opgelost worden?
Dat is toeval, bij mij is de RLV ook 32%. De airco droogt alleen in koelmodus, in verwarmen niet. Het is laatste dagen droog, koud en zonnig.

- heb mijn nest thermostaat nu op 16 graden gezet die doet dus eigenlijk niks meer. Is dat de manier om de airco zoveel mogelijk te gebruiken voor het verwarmen?
Ja.

- zijn er hier nog tips over welk programma het best gebruikt kan worden voor een zo efficiënt, geruisloze, fijne verwarmings methode.
Gewoon op Auto zetten op de temperatuur die het beste past en afblijven. Niet uitzetten, niet mee rommelen. Mocht auto niet fijn werken, dan bijvoorbeeld fan stand 2 kiezen en ook afblijven.

Je wilt warmte in je huis brengen en erin houden.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Een airco in verwarmingsstand kan niet ontvochtigen. De lucht wordt warmer, waardoor de relatieve luchtvochtigheid daalt. Je kunt immers alleen vocht uit de lucht onttrekken dmv condensatie, en dat treedt enkel op als je gaat koelen. Dit zou met een radiator precies hetzelfde zijn.

Ik heb zelf een luchtbevochtiger+reiniger staan. Dan heb ik het hele jaar door een RV van rond de 50%.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:16
BekSide schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 07:40:
Sinds gisteren ben ik eigenaar van mijn airco systeem beneden in de woonkamer.

Valt me alles mee, zowel formaat als geluid.

Wel nog een paar vragen waar hier ongetwijfeld wat experts voor zitten die misschien kunnen helpen.

Zoals gezegt, dat is toeval. Het is nu buiten zonnig en droog weer, hierdoor zakt het binnen ook al.

@Krypt ik vind het allemaal prima bedragen en geen gek totaalbedrag voor een multisplit en een single split.

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Als je echt 100% wil verwarmen met de unit, hoe doen jullie dat dan bij -10?

Al bij -1 schiet die van mij redelijk vaak in de anti vries mode. Heb je dan sowieso 2 losse nodig die elkaar opvangen? Of verwarm je nog bij via een andere weg.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

• HarmoniousVibe
Ik had vorig jaar februari geen probleem. Ik moest hem wel van de Eco-mode en demand control afhalen (die stond op max 60% compressorvermogen), maar dan ging het prima. Een defrost wil niet zeggen dat hij het niet meer doet. Dat wil zeggen dat je tijdelijk even geen vermogen hebt en dat hij energie moet gebruiken om even dat ding te ontdooien (dus een lagere COP).

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• JDx

JDx

Ben ik ^

HarmoniousVibe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:00:
Ik had vorig jaar februari geen probleem. Ik moest hem wel van de Eco-mode en demand control afhalen (die stond op max 60% compressorvermogen), maar dan ging het prima. Een defrost wil niet zeggen dat hij het niet meer doet. Dat wil zeggen dat je tijdelijk even geen vermogen hebt en dat hij energie moet gebruiken om even dat ding te ontdooien (dus een lagere COP).
Ja, maar de temperatuur zakt dan wel snel binnen, heb heel veel ramen, echt veel. Ik denk dat 40% van mijn huis raam is haha.

Ik dacht als je nog eentje hebt dan is de kans dat ze tegelijk in defrost schieten niet zo groot.

• GermanPivo
Krypt schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:47:
Ik heb nu de nieuwe offerte binnen gekregen; en ik zou deze toch graag willen voorleggen.
Eerder in het topic aangegeven; het is voor het volgende:
Verwarmen woonkamer; gekozen voor single split SRK 35ZSX-W set (binnen/buiten) voor laag kunne pendelen en hogere efficientie.
Koelen zolder + slaapkamer; gekozen voor 3,5kW voor zolder (trapgat; niet in werkkamer mogelijk ivm leidingen) en 2,5kW in slaapkamer op 4kW duosplut unit.

ZSX-W is ongeveer €100 duurder dan de ZS-W versies (voor slaapkamer); op de totaalprijs valt dat nog dat mee. En qua efficientie wordt dat wellicht nog wel quite gespeeld. Maar is 3,5 en 2,5 voor boven; daar twijfel ik een beetje over. Zolder kan echt warm worden, in de zomer heb ik gewerkt met 38 a 40 graden.

[edit] bij nader inzien zijn de ZSX-W iets van €160 euro duurder

Mitsubishi multisplit buiten unit 4KW SCM40ZM-S € 950,00
Mitsubishi Heavy Industries Wandunit SRK25ZSX-W 2,5kW € 480,00
Mitsubishi Heavy Industries Wandunit SRK35ZSX-W 3,5 kW € 550,00
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZSX-W SET binnen en buiten € 1.250,00
Geisoleerde leiding 25 meter € 250,00
Goot en afwerkmateriaal € 150,00
Draagbeugels op de muur 2 stuks € 95,00
Installatie kosten € 1.280,00
Stekkoppelingen,tape en buigveren € 50,00
Kabel € 70,00
3 keer wifi module € 330,00
transport kosten € 45,00
Som € 5.500,00
BTW 21% € 1.155,00
Totaal € 6.655,00
Volgens mij ook een prima prijs voor dit gehaal. En sowieso heel fijn zo'n gedetailleerde offerte :Y

• HarmoniousVibe
JDx schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:07:
[...]

Ja, maar de temperatuur zakt dan wel snel binnen, heb heel veel ramen, echt veel. Ik denk dat 40% van mijn huis raam is haha.

Ik dacht als je nog eentje hebt dan is de kans dat ze tegelijk in defrost schieten niet zo groot.
Nou ja dat scheelt per woning natuurlijk. Als je huis minder goed is geïsoleerd dan heb je natuurlijk een hoge vermogensvraag en moet je je verwarmingssysteem daar ook op afstemmen.

Bij mijn zakt de binnentemperatuur als het echt koud is bijvoorbeeld nog steeds niet met meer dan een graad of 3-4, zelfs al staan de hele nacht mijn verwarming uit. Als je temperatuur echt actief zakt door een paar defrosts dan klinkt het eerder alsof je veel warmteverlies hebt en je een te kleine unit hebt gekozen.

• JDx

JDx

Ben ik ^

HarmoniousVibe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:11:
[...]

Nou ja dat scheelt per woning natuurlijk. Als je huis minder goed is geïsoleerd dan heb je natuurlijk een hoge vermogensvraag en moet je je verwarmingssysteem daar ook op afstemmen.

Bij mijn zakt de binnentemperatuur als het echt koud is bijvoorbeeld nog steeds niet met meer dan een graad of 3-4, zelfs al staan de hele nacht mijn verwarming uit. Als je temperatuur echt actief zakt door een paar defrosts dan klinkt het eerder alsof je veel warmteverlies hebt en je een te kleine unit hebt gekozen.
Unit is nooit aangeschaft om te verwarmen, heb hem al een paar jaar.

Daikin 3,5kW voor 30m2 (2,60 hoog), dubbelglas, dat wel. Het is een hoekhuis en de "vrije" wand voelt in de winter ook ijskoud aan. Vandaar dat ik ook denk aan een 2e.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Hier de situatie.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/07JXf6W.jpg?1

De bovenste rand waren ook ramen, daar zit ook isolatie, nu ik erover nadenk, de tuindeur heeft nog enkelglas.

Muur achter de speaker is de hoekwand.

De computer had ik altijd boven staan in een aparte computerkamer (nu linksonder op foto), maar de bovenverdieping heb ik volledig onverwarmd, aangezien ik daar niet meer ben. Alleen slapen en douchen.

De rest van de kamers zijn leeg. Ramen zijn recht op het zuiden, kon wel 40 graden worden binnen.

[ Voor 50% gewijzigd door JDx op 04-03-2022 09:33 ]

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-01 19:56
BekSide schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 07:40:
In auto modus probeert het systeem een balans te vinden tussen efficiëntie en stilte, maar geruisloos is het in mijn ervaring niet (maar ik heb ook een ander model).

Als je het niet erg vindt om iets meer te verbruiken ten behoeve van comfort en stilte zou ik aanraden om één temperatuur instelling te vinden die je fijn vindt, en hem hier gewoon 24/7 op te laten staan. Dus ook 's nachts. Resultaat is dat de omgeving fijner aanvoelt en de warmtepomp overdag veel minder hard hoeft te werken, en dus stiller (en efficiënter?) is. Afhankelijk van je woning en temperatuur kost het je misschien een paar kwh per dag extra. Aan jou om te bepalen of het je dat waard is of niet.

Korte antwoord; gewoon een beetje mee spelen. Iedereen heeft andere voorkeuren :)

• JDx

JDx

Ben ik ^

TigerXtrm schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:29:
[...]

In auto modus probeert het systeem een balans te vinden tussen efficiëntie en stilte, maar geruisloos is het in mijn ervaring niet (maar ik heb ook een ander model).

Als je het niet erg vindt om iets meer te verbruiken ten behoeve van comfort en stilte zou ik aanraden om één temperatuur instelling te vinden die je fijn vindt, en hem hier gewoon 24/7 op te laten staan. Dus ook 's nachts. Resultaat is dat de omgeving fijner aanvoelt en de warmtepomp overdag veel minder hard hoeft te werken, en dus stiller (en efficiënter?) is. Afhankelijk van je woning en temperatuur kost het je misschien een paar kwh per dag extra. Aan jou om te bepalen of het je dat waard is of niet.

Korte antwoord; gewoon een beetje mee spelen. Iedereen heeft andere voorkeuren :)
En als je geen heel goede isolatie hebt gaat dit weer niet op. Ik heb dit getest tot ik een ons woog, bij mij is het 's avonds uit (uur voor slapen) en 's morgens aan als ik mijn ontbijt smeer efficiënter dan de hele nacht aan laten staan op dezelfde temperatuur.

Wat ik wel doe als het heel koud wordt is hem op 17 graden zetten 's nachts, anders wordt het zo 14, maar verder is het gewoon 17 graden 's morgens en dan zet ik hem pas weer op 19.

• Den Hook
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-01 21:35
Verzoek van een leek met interesse,

Al enkele maanden volg ik dit forum maar het is voor mij te lastig en vaak ook te technisch. Het hele forum doorworstelen (we zitten nu op pagina 457) is ook geen doen meer.
Ik vermoed dat er meer volgers zijn die er niet uit komen. Vandaar mijn verzoek !

Ik zou graag zien dat iemand heel algemeen uitleg geeft over:

1. Wat doet een warmtepomp
2. Wanneer zal het interessant voor je zijn
3. Welke soorten heb je
4. In welke situatie is de ene soort gunstiger dan de andere
5. Is alleen een warmtepomp al een goede besparing of moet je het doen in combinatie met andere
voorzieningen als isolatie, vloerverwarming en zonnepanelen, ....
6. Wat zijn de belangrijkste punten waar je op moet letten

Mijn idee is dat er dan nog goede vragen volgen en zelf wil ik daarna gewoon een afspraak maken met een installatiebedrijf. Zelf kan en wil ik het niet, maar ik wil graag met uw hulp enigszins voorbereid zijn.
(Ook om van Russisch gas af te komen :X )

LInkjes naar duidelijke uitleg of youtube-filmpjes zijn zeker ook welkom

Bij voorbaat dank !

[ Voor 4% gewijzigd door Den Hook op 04-03-2022 10:45 . Reden: klote nummering snap ik niet ]

• JDx

JDx

Ben ik ^

Den Hook schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:38:
Verzoek van een leek met interesse,

Al enkele maanden volg ik dit forum maar het is voor mij te lastig en vaak ook te technisch. Het hele forum doorworstelen (we zitten nu op pagina 457) is ook geen doen meer.
Ik vermoed dat er meer volgers zijn die er niet uit komen. Vandaar mijn verzoek !

2. li] Wanneer zal het interessant voor je zijn[/li] li] Welke soorten heb je [/li] li] In welke situatie is de ene soort gunstiger dan de andere [/li] li] Is alleen een warmtepomp al een goede besparing of moet je het doen in combinatie met andere voorzieningen als isolatie, vloerverwarming en zonnepanelen [/li] li] Wat zijn de belangrijkste punten waar je op moet letten [/li]
Mijn idee is dat er dan nog goede vragen volgen en zelf wil ik daarna gewoon een afspraak maken met een installatiebedrijf. Zelf kan en wil ik het niet, maar ik wil graag met uw hulp enigszins voorbereid zijn.
(Ook om van Russisch gas af te komen :-)

LInkjes naar duidelijke uitleg of youtube-filmpjes zijn zeker ook welkom

Bij voorbaat dank !
Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

JDx schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:57:
Al bij -1 schiet die van mij redelijk vaak in de anti vries mode. Heb je dan sowieso 2 losse nodig die elkaar opvangen? Of verwarm je nog bij via een andere weg.
Als je de 5 a 15min durende defrost periodes wil overbruggen, heb je inderdaad 2 aparte units nodig.
Dat is hoe ik het opgelost heb (grote woonkamer, ook veel ouder dubbelglas).
Maar afgelopen winter was het eigenlijk helemaal niet nodig om de 2de bij te schakelen :P

2 units voor 30m2 vind ik wel wat overkill, eerlijk gezegd.
Veel kans dat dat 1 groot pendelfeest wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door Slonzo op 04-03-2022 10:47 ]

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Den Hook schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:38:

2. Wanneer zal het interessant voor je zijn
3. Welke soorten heb je
4. In welke situatie is de ene soort gunstiger dan de andere
5. Is alleen een warmtepomp al een goede besparing of moet je het doen in combinatie met andere
voorzieningen als isolatie, vloerverwarming en zonnepanelen, ....
6. Wat zijn de belangrijkste punten waar je op moet letten
Dat heeft iemand hier al voor je gedaan.
Als je daarna nog specifieke vragen hebt, kan je die gerust stellen.

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:53
Slonzo schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:45:
[...]

Als je de 5 a 15min durende defrost periodes wil overbruggen, heb je inderdaad 2 aparte units nodig.
Maar afgelopen winter was het eigenlijk helemaal niet nodig om de 2de bij te schakelen :P

Zou het voordeel van 2 niet juist zijn dat je de 2e alleen bijschakelt wanneer nodig, zodat je daarmee het pendelen voorkomt?

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
JDx schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:37:
[...]

En als je geen heel goede isolatie hebt gaat dit weer niet op. Ik heb dit getest tot ik een ons woog, bij mij is het 's avonds uit (uur voor slapen) en 's morgens aan als ik mijn ontbijt smeer efficiënter dan de hele nacht aan laten staan op dezelfde temperatuur.

Wat ik wel doe als het heel koud wordt is hem op 17 graden zetten 's nachts, anders wordt het zo 14, maar verder is het gewoon 17 graden 's morgens en dan zet ik hem pas weer op 19.
Hier ook niet 24/7 aan, alleen soms ‘s morgen even als het koud is geweest en met het weer van nu komt de zon alweer binnen en gaat hij alleen ‘s avonds nog even aan.
24/7 aan kost veel stroom en levert net als bij een CV geen extra comfort op.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Plenkske
Sjamo schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:49:
[...]

Zou het voordeel van 2 niet juist zijn dat je de 2e alleen bijschakelt wanneer nodig, zodat je daarmee het pendelen voorkomt?
Als er 1 gaat pendelen dan is die al te veel warmte aan het geven dan de ruimte nodig heeft, een 2e toevoegen maakt het dan erger lijkt me.

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:54

Defrots duren hier ~6min, op de koudere dagen heb ik tot nu toe setpoint met ongeveer 1c verhoogd en uiteraard vermogen beperkende settings als eco/demand control uit. -10 heb ik nog niet mee gemaakt. De koudste dag hier was tot nu toe 26-12-2021 met een min temp van -4.7c en die ben ik goed doorgekomen al zit de unit in de nacht wel vrijwel constant tegen zijn nominale vermogen aan dus vraag me af of -10 in de nacht plus vorst over dag vol te houden is met enkel de AC aan.

Defrosts ontstaan voornamelijk door een combi van lage temps + hoge RV. Zie hier een plaatje 26-12-2021, bij de -4c minder defrosts dan bij +1 later op de dag met hogere RV.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TjL4ZolPkv1M1db2bFyBDanvgOo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gXh1ovseDdkA1F32CQaxTCme.png?f=fotoalbum_large

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• JDx

JDx

Ben ik ^

Slonzo schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:45:
[...]

Ja mijn idee was meer op de gang of op de overloop om "lekken" naar de gang en boven te voorkomen.

• Sjamo
Plenkske schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:51:
[...]

Als er 1 gaat pendelen dan is die al te veel warmte aan het geven dan de ruimte nodig heeft, een 2e toevoegen maakt het dan erger lijkt me.
Dat zou zo kunnen zijn, als daar sprake van was.

Het bericht waarop gereageerd werd vroeg naar de eventuele toegevoegde waarde van een 2e unit, om de negatieve uitwerking van blijkbaar daar veel voorkomende defrosts bij een buitentemperatuur van - 1 graden minder te maken of te compenseren? Ik lees niets over het pendelen van de eerste unit.

En dan nog, ik denk dat je elke unit kan laten pendelen. De kunst (of het geluk) is wanneer je je installatie zo hebt gekozen dat de dure variant van pendelen en de overlastgevende vorm van defrosts zo min mogelijk voorkomen.

De reden dat ik het zo zeg is dat pendelen en defrosts naar mijn mening niet in alle gevallen even hinderlijk zijn of overlast geven.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Slonzo schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:49:
[...]

Dat heeft iemand hier al voor je gedaan.
Als je daarna nog specifieke vragen hebt, kan je die gerust stellen.
Het enige wat ik hem wel mee kan geven is dat ik (hoekhuis) er eerst eentje had om te koelen, bleek later ook handig voor verwarmen, mijn broertje later eentje in z'n blokhut/tuinkantoor en mijn ouders erna in hun vrijstaande woning (2000) in een vertrek en dat we allemaal tevreden zijn.

Kan me niet zo snel situaties bedenken waar het geen nut heeft, ja als je in een partytent woont misschien.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Sjamo schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:49:
Ik heb hier in de woonkamer (~50m2) een 3.5kW single split + 1 binnenunit (ook 3.5kW) van een 5kW dual split. De single kan terugmoduleren tot ~130W, die staat 24/7 aan, 2 graden lager ingesteld dan de dual split, en zorgt ervoor dat het nooit kouder wordt dan 17 graden. De dual staat aan het andere uiteinde van de L-vormige woonkamer, staat enkel aan wanneer we in de woonkamer aanwezig zijn en is de 'hoofdverwarming'.

Voor ons zou 3.5kW erg nipt/te weinig zijn om het warm te houden bij strenge vriestemperaturen, en dan zou een defrost zeker snel merkbaar zijn. Het was dus een logische stap om een 2de unit te plaatsen, met wat extra praktische voordelen (op 17 graden houden met erg laag verbruik, meer vermogen + defrosts overbruggen bij strenge vorst, backup als 1 van beide in panne valt).

In de kamer van @JDx lijkt het me een beetje overkill, maar goed, dat ben ik.
Best 'ns uitrekenen op een bierviltje, maar de kans is groot dat je goedkoper uitkomt met een 2kW kacheltje.
Je doet immers een relatief grote investering die je dan... max 5 a 10 dagen per jaar gebruikt?

• pichuelos
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23-04-2023
Hallo,

Weten jullie of de Daikin Perfera FTXM-R wifi-adapter werkt met lokale API? Ik vind het moeilijk om te zien wat het wifi-adaptermodel is voor dit apparaat. Ik weet dat BRP069C4x niet werkt, maar ik weet niet welk model dit apparaat heeft.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

pichuelos schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:06:
Weten jullie of de Daikin Perfera FTXM-R wifi-adapter werkt met lokale API? Ik vind het moeilijk om te zien wat het wifi-adaptermodel is voor dit apparaat. Ik weet dat BRP069C4x niet werkt, maar ik weet niet welk model dit apparaat heeft.
Alles vanaf 2021 heeft geen lokale API meer. DE FTXM-R is cloud-only.

• Plenkske
Sjamo schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:03:
[...]

Dat zou zo kunnen zijn, als daar sprake van was.

Het bericht waarop gereageerd werd vroeg naar de eventuele toegevoegde waarde van een 2e unit, om de negatieve uitwerking van blijkbaar daar veel voorkomende defrosts bij een buitentemperatuur van - 1 graden minder te maken of te compenseren? Ik lees niets over het pendelen van de eerste unit.

En dan nog, ik denk dat je elke unit kan laten pendelen. De kunst (of het geluk) is wanneer je je installatie zo hebt gekozen dat de dure variant van pendelen en de overlastgevende vorm van defrosts zo min mogelijk voorkomen.

De reden dat ik het zo zeg is dat pendelen en defrosts naar mijn mening niet in alle gevallen even hinderlijk zijn of overlast geven.
Je noemde zelf pendelen, maar je had het dus over de defrosts ?
Ik denk zelf dat een tweede unit niet veel helpt in een relatief kleine ruimte... ook de tweede unit gaat defrosts geven. Of ze werken elkaar tegen.
Je kan denk ik beter de eerste unit wat harder zetten. Als dan de defrost niet te lang duurt dan blijft de ruimte echt wel warm.

Dat laatste ben ik het zeker met je eens.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Slonzo schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:06:
[...]
Best 'ns uitrekenen op een bierviltje, maar de kans is groot dat je goedkoper uitkomt met een 2kW kacheltje.
Je doet immers een relatief grote investering die je dan... max 5 a 10 dagen per jaar gebruikt?
Ik kan ze tegen inkoop en met "gratis" installatie kopen, maar dan zou ik hem eerder boven plaatsen om te koelen in de zomer en lekker te slapen en in de winter af en toe gebruiken om lekken naar boven te voorkomen.

Verschil overigens tussen 2020 en 2022 (weekenddag eind februari), in 2020 maakte ik me nog totaal geen zorgen over de gasprijs, nu verwarm ik heel bewust met de warmtepomp.

2020 / 2022
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pJyrSJI.jpg?2Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZJlSyWv.jpg?2

Edit: 8m3 gas, dat zou vandaag gewoon 22 euro kosten :X

[ Voor 4% gewijzigd door JDx op 04-03-2022 11:38 ]

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

JDx schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:00:
Ja mijn idee was meer op de gang of op de overloop om "lekken" naar de gang en boven te voorkomen.
Ah, da's een andere zaak natuurlijk :) Maar dat zal m.i. een minimaal effect hebben; je verliest naar buiten toe (met een delta van ~30 graden) is vele malen groter dan je verlies naar binnen toe (delta 2 tot 10 graden?).

• Sjamo
Slonzo schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:06:
[...]

Ik heb hier in de woonkamer (~50m2) een 3.5kW single split + 1 binnenunit (ook 3.5kW) van een 5kW dual split. De single kan terugmoduleren tot ~130W, die staat 24/7 aan, 2 graden lager ingesteld dan de dual split, en zorgt ervoor dat het nooit kouder wordt dan 17 graden. De dual staat aan het andere uiteinde van de L-vormige woonkamer, staat enkel aan wanneer we in de woonkamer aanwezig zijn en is de 'hoofdverwarming'.

Voor ons zou 3.5kW erg nipt/te weinig zijn om het warm te houden bij strenge vriestemperaturen, en dan zou een defrost zeker snel merkbaar zijn. Het was dus een logische stap om een 2de unit te plaatsen, met wat extra praktische voordelen (op 17 graden houden met erg laag verbruik, meer vermogen + defrosts overbruggen bij strenge vorst, backup als 1 van beide in panne valt).

Leuk om te lezen wat nou bijvoorbeeld jouw single-split 3,5kW minimaal gebruikt. Ik vroeg me dat eerder al af. Onze binnenunit 3,5kW (bij oa buitenunit 6/6,8kW) gebruikt minimaal 320W, bij gebruik 2 units minimaal 300W en wanneer hij solo in gebruik is en pendelt is het gebruik al teruggevallen naar onder de 200W. Maar dus altijd meer dan jouw singlesplit.

Wij hebben een houtkachel achter de hand voor noodgevallen, maar ook eventueel nog 2 mobiele airco's die we zouden kunnen inzetten.

Ik herken je manier van rekenen, geheel off topic. Wij hebben zonnepanelen, met micro-omvormers welke behoorlijk laag het vermogen afkappen. Er waren verschillende redenen waarom het verstandig was/kon zijn, deze micro-omvormers te gebruiken, alhoewel het op dagen als deze lichte paniek geeft :)
Maar dingen op papier zetten kan inderdaad helpen betere beslissingen te nemen.

• Sjamo
Plenkske schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:09:
[...]

Je noemde zelf pendelen, maar je had het dus over de defrosts ?
Ik denk zelf dat een tweede unit niet veel helpt in een relatief kleine ruimte... ook de tweede unit gaat defrosts geven. Of ze werken elkaar tegen.
Je kan denk ik beter de eerste unit wat harder zetten. Als dan de defrost niet te lang duurt dan blijft de ruimte echt wel warm.

Dat laatste ben ik het zeker met je eens.
Ik denk dat je de volgorde van het draadje kwijt was. Ik reageerde met een vraag op een post van iemand die reageerde op de post van iemand anders.
De aanvankelijke vraag/opmerking ging over defrosts, in de reactie daarop werd het risico van pendelen genoemd. Ik vroeg verduidelijking of dat in dit geval aan de orde zou zijn.

• Plenkske
Sjamo schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:29:
[...]

Ik denk dat je de volgorde van het draadje kwijt was. Ik reageerde met een vraag op een post van iemand die reageerde op de post van iemand anders.
De aanvankelijke vraag/opmerking ging over defrosts, in de reactie daarop werd het risico van pendelen genoemd. Ik vroeg verduidelijking of dat in dit geval aan de orde zou zijn.
Ah ik snap hem nu, excuses :)

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:00
JDx schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:12:
[...]

Ik kan ze tegen inkoop en met "gratis" installatie kopen, maar dan zou ik hem eerder boven plaatsen om te koelen in de zomer en lekker te slapen en in de winter af en toe gebruiken om lekken naar boven te voorkomen.

Verschil overigens tussen 2020 en 2022 (weekenddag eind februari), in 2020 maakte ik me nog totaal geen zorgen over de gasprijs, nu verwarm ik heel bewust met de warmtepomp.

2020 / 2022
[Afbeelding][Afbeelding]

Edit: 8m3 gas, dat zou vandaag gewoon 22 euro kosten :X
jij betaald nu 16 ct/kWh?
en als die 8m3 22 euro kost (2,75 per m3) dan hoort daar geen stroomprijs bij van 0,16 cent... maar 65 cent komt eerder. En dan zou die 15 kWh je ook bijna 10 euro kosten.

Nog steeds meer dan 50% goedkoper O-) maar dit is wel erg rijk rekenen :+

• HereIsTom
Waah schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:17:
[...]

en als die 8m3 22 euro kost (2,75 per m3) dan hoort daar geen stroomprijs bij van 0,16 cent... maar 65 cent komt eerder. En dan zou die 15 kWh je ook bijna 10 euro kosten.

Ik betaal nu € 0,25 voor stroom en € 1,25 voor gas.
Verbruik Airco per dag is zo’n 4 kWh is € 1,00 gas zou zo’n 3 m3 zijn geweest is € 3,75

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• GermanPivo
Ik doe het anders. Gebruik om dit moment nog wat gas voor de badkamer/hal/overloop en de l/l in de rest van het huis. Ik reken alles om naar € /graaddag met onze huidige energieprijzen, zodat ik ook over de jaren heen (toen er alleen nog gas was) eerlijk met elkaar kan vergelijken.

Ik zit op een besparing van 35% en dan laat ik het overschot aan PV nog even buiten beschouwing. Als we hetzelfde stookgedrag zouden hanteren als met de ketel, zouden we op 50% besparing, maar nu genieten we van flink meer comfort. :)

• HereIsTom
GermanPivo schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:13:
Ik doe het anders. Gebruik om dit moment nog wat gas voor de badkamer/hal/overloop en de l/l in de rest van het huis. Ik reken alles om naar € /graaddag met onze huidige energieprijzen, zodat ik ook over de jaren heen (toen er alleen nog gas was) eerlijk met elkaar kan vergelijken.

Ik zit op een besparing van 35% en dan laat ik het overschot aan PV nog even buiten beschouwing. Als we hetzelfde stookgedrag zouden hanteren als met de ketel, zouden we op 50% besparing, maar nu genieten we van flink meer comfort. :)
Hoe reken je dat precies om? Ik hou het verbruik van de Airco bij op Mindergas.nl en krijg dan dit;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJYeD-1T1BAwkMs17N79ldKs0No=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aFVHCQyGiQxndJPtgLRDC8xj.jpg?f=fotoalbum_large

Zelfde periode vorig jaar nog met gas;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OmIU_ndXU265eZZnynIMIJsydzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fJPxQg2iNJIGwCQdodvdzZEw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door HereIsTom op 04-03-2022 13:31 ]

• JDx

JDx

Ben ik ^

Waah schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:17:
[...]

Nee als dat nu was, met deze gasprijzen, ik betaal 16ct/86ct. Maar loopt in mei af.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
HyperBart schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:07:
Hoe bepaal je dat eigenlijk, hoeveel koelmiddel er dan bij moet? Want iemand zei ooit dat nav mijn lek men dan eigenlijk de hele setup moet leegtrekken en dan terug moet opvullen, terwijl de airco man zei dat hij dat ook kon opmeten aan de unit. Hoe kan ik de installateur een beetje controleren? Kan ik waardes mee over zijn schouder lezen die belangrijk zijn?

@Slonzo @HarmoniousVibe @GermanPivo @Servee jullie daar wat zinnigs over te zeggen?

Wat is nu waar? Ik heb niet superveel vertrouwen in de airco man maar tot nog toe komt er niet te veel onzin uit voorzover ik kon vaststellen...
Heeft er hier nog iemand een antwoord op? Volgende week vrijdag staat hij hier. Ik heb in het begin een lekje gehad en toen drupte er olie uit, toen heeft men het bijgevuld. Is dat dan gas of de olie die men bijvult? Ik denk gas want ik heb ‘m geen olie er in zien doen? Wil het graag even allemaal grondig bekijken…

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 04-03-2022 14:52 ]

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

HyperBart schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:51:
Heeft er hier nog iemand een antwoord op? Volgende week vrijdag staat hij hier. Ik heb in het begin een lekje gehad en toen drupte er olie uit, toen heeft men het bijgevuld. Is dat dan gas of de olie die men bijvult? Ik denk gas want ik heb ‘m geen olie er in zien doen? Wil het graag even allemaal grondig bekijken…
Daar kan ik niks over zeggen, zo diep reikt mijn kennis helaas niet :)
Misschien gewoon even rechtstreeks aankaarten met je technieker?

[ Voor 6% gewijzigd door Slonzo op 04-03-2022 16:13 ]

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-01 13:39
HyperBart schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:51:
[...]

Het gemakkelijke is om met een speciaal apparaat de unit leeg met maken. Het koude middel komt dan in een lege fles terecht. Dan vacuumeren en de hoeveelheid koudemiddel die in de spec staat terug te doen. De andere methode is een moeilijke meting van de oververhitting en de wet bulb uitblaas temperatuur en druk.

De olie is inderdaad een grote vraag. Dat is niet te meten en mijn compressor was stuk gegaan omdat bij lekkage alle olie er uit was. Hij heeft na reparatie een maand gewerkt en is vastgelopen.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-01 13:30
Nog even een vraag aan de experts.

Als ik naar mhinederland.nl ga, dan staat er bijvoorbeeld voor de 35ZSX een opgenomen vermogen van 0,74/0,90 kW

Maar ik vond dit best hoog en als ik verder zoek dan kan ik op een ander site vinden: 0,74 (0,16~1,27)

Betekent dit dan dat ie kan terugmoduleren naar 160 Watt? Want dat is volgens mij belangrijk, dat ie lekker door blijft pruttelen.

• GermanPivo
maharens schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:42:

Betekent dit dan dat ie kan terugmoduleren naar 160 Watt? Want dat is volgens mij belangrijk, dat ie lekker door blijft pruttelen.
Klopt inderdaad.

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-01 13:30
Dat is goed om te weten, bedankt. De ZS heeft een ondergrens van 0,19 voor verwarmen en ik heb een paar keer op het forum gelezen dat men de ZSX had gekozen omdat ie verder kan terugmoduleren, maar 0,14 of 0,19 inzake verwarmen lijkt me niet heel erg schokkend eigenlijk of mis ik iets?

• HereIsTom
maharens schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:59:
[...]

Dat is goed om te weten, bedankt. De ZS heeft een ondergrens van 0,19 voor verwarmen en ik heb een paar keer op het forum gelezen dat men de ZSX had gekozen omdat ie verder kan terugmoduleren, maar 0,14 of 0,19 inzake verwarmen lijkt me niet heel erg schokkend eigenlijk of mis ik iets?
In de praktijk haal je die ondergrens alleen in de ideale omstandigheden, dus bij niet lage buitentemperatuur en niet te hoge binnentemperatuur. Ik haal met 35ZS-W met deze buitentemperatuur de 190 wel, maar als het dichter bij 0 komt haal je dat niet meer ook niet met de ZSX, dus in de praktijk maak het niet veel verschil.

• GermanPivo
HereIsTom schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:25:
[...]

Hoe reken je dat precies om? Ik hou het verbruik van de Airco bij op Mindergas.nl en krijg dan dit;

[Afbeelding]

Zelfde periode vorig jaar nog met gas;

[Afbeelding]
Ik doe het per maand, maar: ( (kWh airco * prijs elektra) + (m3 gas * prijs gas) ) / graaddagen
Waarbij de prijzen dus altijd de huidige prijzen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 04-03-2022 18:29 ]

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:44
Over paar weken komen hier dan toch eindelijk de 35ZSX-W (woonkamer) en 20ZS-W te hangen. Alleen elektricien moet zijn werk nog komen doen.

Volgens airco installateur kan het wel op twee bestaande groepen, maar de elektricien merkte op dat het wellicht niet zo verstandig is om apparatuur die buiten hangt te koppelen aan alles wat er in huis hangt. Want als er ergens vocht bij komt dan kun je niet alleen niet verwarmen/koelen, maar ook geen TV kijken... ;) Zit wel iets in leek mij.

Als ik dan naar de "Technical Manuals" kijk dan zie ik dit:
Max power consumption: 1.92 kW (35ZSX-W) + 1.65 kW (20ZS-W) = 3,57 kW
Max power consumption heating: 1.87 kW (35ZSX-W) + 1.4 kW (20ZS-W) = 3,27 kW
Max inrush current: 4.3A (35ZSX-W) + 3.0A (20ZS-W) = 7.3A
Max current: 9A voor beiden = 18A (vreemd, want dat is meer dan max power consumptie)

Zou het verstandig zijn deze samen op 1x 16 of 20A groep te zetten?
Het vreemde is dat de max heating power consumption (die hoger is dan de max koeling) weer lager is dan de max power consumption, is dat verschil bijv. een defrost?
B of C karakteristiek zal niet veel uitmaken vermoed ik.

De reden voor de vraag is primair dat ik met twee groepen ook gelijk aan een extra aardlekschakelaar moet en bekabeling 2x moet laten trekken. Blijven toch Nederlanders ;)

• Bolsward1970
[b]HereIsTom in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"HereIsTom schreef op vrijdag 4 maart.
Verbruik Airco per dag is zo’n 4 kWh is € 1,00 gas zou zo’n 3 m3 zijn geweest is € 3,75
Hoeveel uur per dag/nacht heb je hem aan staan ?

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:23
Wanneer was het voor het laatst overdag -10, was dat nou 1985 of 1986😄?

De truuk is om de grootte van je unit af te stemmen op gemiddelde wintertemperaturen en voor extreme kou even een goedkoop straalkacheltje o.i.d. erbij.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Martin7182 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:58:
[...]

Wanneer was het voor het laatst overdag -10, was dat nou 1985 of 1986😄?

De truuk is om de grootte van je unit af te stemmen op gemiddelde wintertemperaturen en voor extreme kou even een goedkoop straalkacheltje o.i.d. erbij.
Ik heb ooit naar school gefietst met -20 ofzo en toen gingen de lessen niet door, dat weet ik nog.

• JDx

JDx

Ben ik ^

31 dec 1996 11 jan 1997 12 6 -16.0 02 jan 1997
https://www.knmi.nl/neder...logie/lijsten/koudegolven

Zou deze winter geweest kunnen zijn, koude golf van 12 dagen, zat toen in de 3e ofzo.

Drenthe was het iets kouder dan aan de kust gok ik. Maar bedoelde gewoon is het te doen om met alleen conventionele split airco's elke winter door te komen.

Heb wel een mooi plekje voor zo'n kacheltje, zou helemaal mooi zijn met een beeld van een vuurtje.

Zijn er geen hele oude plasma's te koop die 800 watt warmte uitstoten? :P

[ Voor 35% gewijzigd door JDx op 04-03-2022 20:18 ]

• JDx

JDx

Ben ik ^

Oh dit is wel wat voor erbij
https://www.boilergarant....lektrische-haard-36-42-m3

Zo'n sfeerhaardje, alleen voor echt koude dagen, sfeer en warmte voor een klein prijsje.

Heb namelijk al zo'n soort koof waar vroeger de open haard zat.

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:33
Rctworld schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:30:
Over paar weken komen hier dan toch eindelijk de 35ZSX-W (woonkamer) en 20ZS-W te hangen. Alleen elektricien moet zijn werk nog komen doen.

Volgens airco installateur kan het wel op twee bestaande groepen, maar de elektricien merkte op dat het wellicht niet zo verstandig is om apparatuur die buiten hangt te koppelen aan alles wat er in huis hangt. Want als er ergens vocht bij komt dan kun je niet alleen niet verwarmen/koelen, maar ook geen TV kijken... ;) Zit wel iets in leek mij.

Als ik dan naar de "Technical Manuals" kijk dan zie ik dit:
Max power consumption: 1.92 kW (35ZSX-W) + 1.65 kW (20ZS-W) = 3,57 kW
Max power consumption heating: 1.87 kW (35ZSX-W) + 1.4 kW (20ZS-W) = 3,27 kW
Max inrush current: 4.3A (35ZSX-W) + 3.0A (20ZS-W) = 7.3A
Max current: 9A voor beiden = 18A (vreemd, want dat is meer dan max power consumptie)

Zou het verstandig zijn deze samen op 1x 16 of 20A groep te zetten?
Het vreemde is dat de max heating power consumption (die hoger is dan de max koeling) weer lager is dan de max power consumption, is dat verschil bijv. een defrost?
B of C karakteristiek zal niet veel uitmaken vermoed ik.

De reden voor de vraag is primair dat ik met twee groepen ook gelijk aan een extra aardlekschakelaar moet en bekabeling 2x moet laten trekken. Blijven toch Nederlanders ;)
Ik heb hier 2x MHI SRK35ZS-W op één groep 16A B-kar zitten. Geen enkel probleem om ze samen aan te hebben.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:23
JDx schrzeef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:16:
31 dec 1996 11 jan 1997 12 6 -16.0 02 jan 1997
https://www.knmi.nl/neder...logie/lijsten/koudegolven

Zou deze winter geweest kunnen zijn, koude golf van 12 dagen, zat toen in de 3e ofzo.
Een koudegolf betekent nog niet dat het overdag -10 is. Maar goed, tegenwoordig zijn zulke winters zeldzaam. Ik zou de capaciteit van je airco er niet op baseren.

[ Voor 47% gewijzigd door Martin7182 op 04-03-2022 21:25 ]

• HereIsTom
Bolsward1970 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:39:
[...]

Hoeveel uur per dag/nacht heb je hem aan staan ?
Gemiddeld zo’n 10 uur per dag.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-01 17:53

Gerco-M

mijn tornado res.

HereIsTom schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:24:
[...]

Voor je goed geisoleerde appartement.
@Bolsward1970 Locatie maakt echt het verschil ;)

Hier vrijstaande villa kom ik op 24 kwh per dag uit op iets koudere dagen tegenwoordig. Dat was ooit (voor isolatie) nog 24 m3 gas per dag dus we gaan er op vooruit >:)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• JDx

JDx

Ben ik ^

Martin7182 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:20:
[...]

Een koudegolf betekent nog niet dat het overdag -10 is. Maar goed, tegenwoordig zijn zulke winters zeldzaam. Ik zou de capaciteit van je airco er niet op baseren.
Nee, maar je wil niet een paar dagen per jaar in de kou zitten om wat geld te besparen toch? Dus dan moet je op extreem koude dagen nog gas als reserve hebben of een andere oplossing vinden.

Een elektrische (sfeer)kachel lijkt me de meest reële oplossing. En dan die enkele dagen dat je voor 50% maar een efficientie hebt van 1 op 1 maar voor lief nemen.

Goedkoper dan een warmtepomp erbij voor die dagen.

[ Voor 12% gewijzigd door JDx op 04-03-2022 21:31 ]

• HereIsTom
Gerco-M schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:30:
[...]

Hier vrijstaande villa kom ik op 24 kwh per dag uit op iets koudere dagen tegenwoordig. Dat was ooit (voor isolatie) nog 24 m3 gas per dag dus we gaan er op vooruit >:)
Ja das toch niet veel, vandaag heb ik ‘m nog niet aan gehad, de zon heeft het aardig opgewarmd vandaag.

• JDx

JDx

Ben ik ^

HereIsTom schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:32:
[...]

Ja das toch niet veel, vandaag heb ik ‘m nog niet aan gehad, de zon heeft het aardig opgewarmd vandaag.
Hier 15kWh vs 8m3, scheelt toch 3 tot 5 keer zo veel.

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
[...]

Dan is 4kw in 10 uur best veel in verhouding tot mij. Gisteren heb ik 4,8kw verbruikt en vandaag (tot nu) 4,2kw voor 24 uur doorstoken. Ik vind 24 uur door verwarmen een stuk comfortabeler. Nu ben ik ook luchtverwarming gewend en dat is eigenlijk bijna soortgelijk alleen daarmee blijft toch de warmte langer hangen, maar om nou 24 uur het hele huis op te stoken is voor boven weer niet comfortabel. Dat kan nu wel ik vind het echt een super systeem.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• HereIsTom
JDx schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:20:

Zo'n sfeerhaardje, alleen voor echt koude dagen, sfeer en warmte voor een klein prijsje.

Haha… de laatste keer dat we echt een strenge winter hebben gehad was ook in mijn jeugd, 1979 toen kreeg je het denk ik met niks meer echt warm.
Maar goed de kans op langdurige kou is denk nog heel klein.
Maar ik denk dat deze radiator dan wel bij kan springen, ook handig om ander ruimtes te verwarmen;
https://www.bol.com/nl/nl...00-watt/9300000052349452/

• HereIsTom
Servee schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:36:
[...]

Dan is 4kw in 10 uur best veel in verhouding tot mij. Gisteren heb ik 4,8kw verbruikt en vandaag (tot nu) 4,2kw voor 24 uur doorstoken. Ik vind 24 uur door verwarmen een stuk comfortabeler. Nu ben ik ook luchtverwarming gewend en dat is eigenlijk bijna soortgelijk alleen daarmee blijft toch de warmte langer hangen, maar om nou 24 uur het hele huis op te stoken is voor boven weer niet comfortabel. Dat kan nu wel ik vind het echt een super systeem.
Dit is het verbruik tot nu toe;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJYeD-1T1BAwkMs17N79ldKs0No=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aFVHCQyGiQxndJPtgLRDC8xj.jpg?f=fotoalbum_large

• JDx

JDx

Ben ik ^

HereIsTom schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:36:
[...]

Haha… de laatste keer dat we echt een strenge winter hebben gehad was ook in mijn jeugd, 1979 toen kreeg je het denk ik met niks meer echt warm.
Maar goed de kans op langdurige kou is denk nog heel klein.
Maar ik denk dat deze radiator dan wel bij kan springen, ook handig om ander ruimtes te verwarmen;
https://www.bol.com/nl/nl...00-watt/9300000052349452/
Ja iets dergelijks, in Bulgarije moesten we ook altijd met -15 's morgens de woonkamer in met 3 truien om de houtkachel weer aan te krijgen, we zijn teveel gewend.

De enige reden dat ik nog niet helemaal van het gas af ben is het gemak voor die 10 euro per maand.

Je zou er op zich heel snel af kunnen met een doorstromer voor het douchen.

• Servee
  • Niet online
Ja mooie cijfers. Ik bedoel niet dat je veel verbruikt maar dat het verschil tussen 10 uur aan of 24 uur weinig verschil maakt en wel meer comfort. Nu heb ik wel een woningbrede schuifpui en tuin op N/O dus weinig zoninval dat scheelt natuurlijk wel in comfort overdag. In de ochtend even en na 15:00 heb ik de zon aan de voorkant naar binnen maar verder niks 8)7

Daikin FTXM35R/RXM35R

• HereIsTom
JDx schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:40:
[...]

Ja iets dergelijks, in Bulgarije moesten we ook altijd met -15 's morgens de woonkamer in met 3 truien om de houtkachel weer aan te krijgen, we zijn teveel gewend.

De enige reden dat ik nog niet helemaal van het gas af ben is het gemak voor die 10 euro per maand.

Je zou er op zich heel snel af kunnen met een doorstromer voor het douchen.
Ja verwend zijn we inderdaad, meestal als ik overdag aan het werk ben thuis dan is 18° al warm genoeg en ‘s avonds 20° Daar zijn wij nu wel aan gewend, maar soms komen we bij mensen waar het 21° of warmer is en dan heb ik het wel erg warm :+
Voor warm water ben ik nog aan het kijken, we gebruiken nu nog zo’n 4m3 per maand voor douchen e.d., een doorstromer heeft krachtstroom nodig, dus denk dat we een kleine boiler gaan nemen.

• HereIsTom
Servee schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:41:
[...]

Ja mooie cijfers. Ik bedoel niet dat je veel verbruikt maar dat het verschil tussen 10 uur aan of 24 uur weinig verschil maakt en wel meer comfort. Nu heb ik wel een woningbrede schuifpui en tuin op N/O dus weinig zoninval dat scheelt natuurlijk wel in comfort overdag. In de ochtend even en na 15:00 heb ik de zon aan de voorkant naar binnen maar verder niks 8)7
Die ruim 10 uur aan en 4 kWh is wel van de koudste dagen, de laaste tijd staat hij alleen ‘s avonds nog even aan, zo’n 6 uur en dan is het verbruik zo’n 1,5 kWh.

• Servee
  • Niet online
HereIsTom schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:50:
[...]

Die ruim 10 uur aan en 4 kWh is wel van de koudste dagen, de laaste tijd staat hij alleen ‘s avonds nog even aan, zo’n 6 uur en dan is het verbruik zo’n 1,5 kWh.
Ahh oké vandaar ja dat is helemaal lekker goedkoop. Ik ga persoonlijk voor 21 graden hele dag en nacht zet ik m terug naar 19,5 dat wekt prima. Tis beneden trouwens wel enige verwarming heb geen vloerverwarming of radiatoren, de luchtverwarming staat permanent dicht beneden.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Servee schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:56:
[...]

Ahh oké vandaar ja dat is helemaal lekker goedkoop. Ik ga persoonlijk voor 21 graden hele dag en nacht zet ik m terug naar 19,5 dat wekt prima. Tis beneden trouwens wel enige verwarming heb geen vloerverwarming of radiatoren, de luchtverwarming staat permanent dicht beneden.

[ Voor 21% gewijzigd door Servee op 04-03-2022 22:00 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Servee schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:56:
[...]

[ Voor 22% gewijzigd door Servee op 04-03-2022 22:01 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
@HereIsTom
Heb m’n prijzen net voor de clash afgekocht en voor drie jaar vastgezet op €0,23 stroom (nu dit jaar €0,16 met overheidssteun) en €0,91 voor gas. Dus al zou ik 10kw per dag gebruiken maakt het me nog niks uit. Comfort is belangrijker dan geld

Daikin FTXM35R/RXM35R

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

[...]

Herkenbaar, woonark met redelijke isolatie en er zit ergens een lek, bij veel wind 14 kwh maar dan is het wel warm binnen. CV doet nu eigenlijk alleen de douche.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Servee
  • Niet online
franssie schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 22:04:
[...]

Herkenbaar, woonark met redelijke isolatie en er zit ergens een lek, bij veel wind 14 kwh maar dan is het wel warm binnen. CV doet nu eigenlijk alleen de douche.
En een windhoos over het water van je buitenunit :Y hahaha dat is het belangrijkste lekker warm hebben zeker op een ark met een gemiddelde watertemperatuur van 7 graden in de winter

Daikin FTXM35R/RXM35R

• HereIsTom
Servee schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 22:02:
@HereIsTom
Heb m’n prijzen net voor de clash afgekocht en voor drie jaar vastgezet op €0,23 stroom (nu dit jaar €0,16 met overheidssteun) en €0,91 voor gas. Dus al zou ik 10kw per dag gebruiken maakt het me nog niks uit. Comfort is belangrijker dan geld
Hier per 26 februari nieuw contract van € 0,25 stroom en € 1,09 gas voor 5 jaar, dat komt met het huidige verbruik op € 20,- p.mnd., was vorig jaar met gas nog € 50.- p.mnd. :+

• Servee
  • Niet online
HereIsTom schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 22:15:
[...]

Hier per 26 februari nieuw contract van € 0,25 stroom en € 1,09 gas voor 5 jaar, dat komt met het huidige verbruik op € 20,- p.mnd., was vorig jaar met gas nog € 50.- p.mnd. :+
Met wat er nog komen gaat ga je er nog lang plezier van hebben :-)

Daikin FTXM35R/RXM35R

• HereIsTom
Servee schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 22:21:
[...]

Met wat er nog komen gaat ga je er nog lang plezier van hebben :-)
Ja dat hoop ik, dat ze het contract niet openbreken of niet failliet gaan.
Maar we zijn zeker nu ontzettend blij dat we eind vorig jaar voor de Airco warmtepomp zijn gegaan.

• Servee
  • Niet online
HereIsTom schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 22:31:
[...]

Ja dat hoop ik, dat ze het contract niet openbreken of niet failliet gaan.
100% zekerheid heb je nooit, ik zit bij Vattenfall die is marktleider in Europa als die over de kop gaat zijn er veel grotere problemen vrees ik :?
Maar we zijn zeker nu ontzettend blij dat we eind vorig jaar voor de Airco warmtepomp zijn gegaan.
Zeker hier ook! Alleen al om het comfort.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• rlat52
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:44
HereIsTom schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:14:
[...]

Ik zou ‘m niet in de buurt hangen waar je het meest zit, ten eerste de luchtstroom, maar ook het geluid als je lekker een filmpje wil kijken kan erg irritant zijn.
Ik weet niet meer hoe je kamer eruit ziet, maar misschien verstandiger om een andere plek uit te zoeken.
De uitblaas richting kun je zelf wel sturen, maar is meestal niet verstandig, warme lucht is het beste naar beneden en koude lucht omhoog blazen.
Hier staat hij gewoon op Auto 3D zodat de unit het zelf regelt voor de beste werking, hier hangt hij ook zo’n 8 met van de zitplek/TV.
Goedemorgen, vraagje naar aanleiding van je vermelding over de Auto 3D:
Ik heb hier al een aantal jaren een SRK50ZX / SRC50ZSX staan om te verwarmen en gebruikte de Auto Modus, dat werkt an sich goed.

Laatst, naar aanleiding, van dit Topic toch de 3d Auto Modus eens geprobeerd en het lijkt of het de temperatuur in z'n geheel van hoger houdt maar draait ook stationair wat hoger geloof ik.

Nu vraag ik me af hoe de Auto Modus nu eigenlijk hoort te werken, als ik de modus inschakel zie ik dat de flappen naar links en rechts en op en neer gaan bewegen maar naar een tijdje lijkt het op te houden en blijft hij in 1 stand staan met de flappen naar links en recht gericht is dat bij jou ook zo?

• Servee
  • Niet online
rlat52 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:23:
[...]

Ik heb hier al een aantal jaren een SRK50ZX / SRC50ZSX staan om te verwarmen en gebruikte de Auto Modus, dat werkt an sich goed.

Laatst, naar aanleiding, van dit Topic toch de 3d Auto Modus eens geprobeerd en het lijkt of het de temperatuur in z'n geheel van hoger houdt maar draait ook stationair wat hoger geloof ik.

Nu vraag ik me af hoe de Auto Modus nu eigenlijk hoort te werken, als ik de modus inschakel zie ik dat de flappen naar links en rechts en op en neer gaan bewegen maar naar een tijdje lijkt het op te houden en blijft hij in 1 stand staan met de flappen naar links en recht gericht is dat bij jou ook zo?
Is het bij Mitsubishi niet zo dat in de 3D modus indien niemand gedetecteerd word automatisch in de energie zuinige modus gaat? Bij mijn Daikin doet deze dat bij comfort modus maar niet bij 3D auto. Zou ff de handleiding bekijken daar staat het vast in.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Sjamo
HereIsTom schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 22:15:
[...]

Dat klinkt als erg lage prijzen voor het moment van afsluiten. Was dat een kwestie van goed zoeken, of valt het eigenlijk allemaal wel mee met de hoogte van de prijzen?

Je prijzen liggen nauwelijks (elektra rond de 10% en gas rond de 30% hoger dan dat van ons, afgesloten 2 jaar geleden bij behoorlijk lage prijzen. En dan afgesloten bij een startende oorlog.

• JackoHKZ
  • Laatst online: 23-07-2025
Goedemorgen Tweakers,

Wij gaan binnenkort ons huis verwarmen(hoofdverwarming) met airco's. De belangrijkste eisen zijn: betrouwbaarheid, zuinig , het liefst een zo onopvallend mogelijk model en bedienbaar via wifi. In mijn zoektocht komen de Daikin Perfera en Mitsubishi Electric MSZ AP naar voren, die aan deze eisen voldoen. Volgens mijn informatie doen ze qua SCOP en verwarmingscapaciteit niet veel voor elkaar onder. Nu ben ik benieuwd of jullie ervaring hebben met deze modellen, zo ja welke raden jullie aan?

Mocht ik een model over het hoofd hebben gezien dan hoor ik het ook graag, zo zag ik bijv de Panasonic Etherea maar ben bang dat Panasonic qua betrouwbaarheid minder goed scoort.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

• Servee
  • Niet online
Sjamo schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 11:12:
[...]

Dat klinkt als erg lage prijzen voor het moment van afsluiten. Was dat een kwestie van goed zoeken, of valt het eigenlijk allemaal wel mee met de hoogte van de prijzen?

Je prijzen liggen nauwelijks (elektra rond de 10% en gas rond de 30% hoger dan dat van ons, afgesloten 2 jaar geleden bij behoorlijk lage prijzen. En dan afgesloten bij een startende oorlog.
Als ik nu een nieuw contract zou moeten afsluiten dan ga ik 6x zoveel betalen als nu. Stroom €0,63kw en gas €2,75m3 😰. Gelukkig drie (nu nog 2,5) jaar vast. Vattenfall sluit sowieso geen vaste contracten af ivm hoge tarieven en zou ook niet slim zijn om nu vast te gaan zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ym6ypcCbXyUXf83DST-AsWl_BP8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gP1A0f6IDvhcwxVUccVFM2ic.png?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

• rlat52
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:44
Servee schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:35:
[...]

Is het bij Mitsubishi niet zo dat in de 3D modus indien niemand gedetecteerd word automatisch in de energie zuinige modus gaat? Bij mijn Daikin doet deze dat bij comfort modus maar niet bij 3D auto. Zou ff de handleiding bekijken daar staat het vast in.
Staat kort iets over in, ik leid er iig uit af dat er iets moet gaan bewegen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbVdHCqndns8IQyJ7_7IJ0j62as=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S09Qfx3ruYaZP24PC0nP3jRk.jpg?f=fotoalbum_large

• Servee
  • Niet online
rlat52 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 11:48:
[...]

Staat kort iets over in, ik leid er iig uit af dat er iets moet gaan bewegen :+

[Afbeelding]
Hangt de unit toevallig in een hoek? Indien ja dan kan de unit juist door de 3D zijn eigen warmte gaan registreren waardoor de unit denkt dat de kamer op temperatuur is en daardoor maar fanstand 1 schakelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Servee op 05-03-2022 12:01 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• HereIsTom
rlat52 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:23:
[...]

Ik denk dat hij met Auto 3D eerst naar de ideale stand zoekt om te blazen, daarna blaast hij hier op de laagste stand door, soms gaat hij even iets harder als er bijv. een deur is open geweest en de temperatuur iets is gezakt. Het verbruik daalt dan gestaag in een aantal uur naar zo’n 200W.
Als ik ‘m op 20° instel dan is het hier binnen zo’n 20,2° als het buiten veel kouder is dan komt die temperatuur iets lager uit.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:23
JDx schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:20:

Ik begrijp dat panniekerig gedoe niet zo van mensen alsof een warmtepomp beneden 0 ineens in elkaar dondert en niks meer kan...
Deze warmtepomp kon het prima tijdens -12 warm houden en opwarmen in huis.
Als het echt dreigt mis te gaan bij dagen van -20 (wat uberhaupt al amper tot niet voorkomt in Nederland) kun je toch ook gewoon een los kacheltje ophalen voor 20 euro...

(Ik heb hier overgens wel een los kacheltje liggen die ik voor de auto gebruik om ruiten te ondooien en afvast opwarmen, gewoon simpel ventilator convectorkacheltje en ja brandveiligheid aan gedacht).

[ Voor 67% gewijzigd door mr_evil08 op 05-03-2022 12:18 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• HereIsTom
Sjamo schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 11:12:
[...]

Begin januari afgesloten, de vorige leverancier waar ik zat was failliet, dus twee dure maanden gehad en na veel uitzoeken hierop uitgekomen. Als ik mijn verbruik van dit jaar tot nu toe met de Airco en alleen nog gas voor warm water kom ik op € 0,- uit per maand.

• HereIsTom
mr_evil08 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 12:14:
[...]

Ik begrijp dat panniekerig gedoe niet zo, deze warmtepomp kon het prima tijdens -12 warm houden en opwarmen in huis.
Als het echt dreigt mis te gaan bij dagen van -20 (wat uberhaupt al amper tot niet voorkomt in Nederland) kun je toch ook gewoon een los kacheltje ophalen voor 20 euro...

Ook een CV installatie krijgt wel moeite bij -20 buitentemperaturen want de meeste zijn daar ook niet op berekend(afgifte systeem).
Tja jij hebt dus koude ervaring maar wij nog niet, dit is onze eerste winter met een Airco, had gehoopt op strenge vorst om te kunnen testen, maar kouder dan een paar graden onder 0 is het niet gekomen en deed de Airco het dus prima, dus weet ik niet zeker of we nu zonder CV ketel kunnen zonder ervaring met echt koud weer.
Ik denk dat ons gasverbruik ook wel de helft zou zijn geweest van wat we vorige winter hebben verbruikt toen het een stuk kouder was.
-20° is ook wel extreem en zal bijna niet meer voorkomen denk ik.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:23
HereIsTom schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 12:22:
[...]

Tja jij hebt dus koude ervaring maar wij nog niet, dit is onze eerste winter met een Airco, had gehoopt op strenge vorst om te kunnen testen, maar kouder dan een paar graden onder 0 is het niet gekomen en deed de Airco het dus prima, dus weet ik niet zeker of we nu zonder CV ketel kunnen zonder ervaring met echt koud weer.
Ik denk dat ons gasverbruik ook wel de helft zou zijn geweest van wat we vorige winter hebben verbruikt toen het een stuk kouder was.
-20° is ook wel extreem en zal bijna niet meer voorkomen denk ik.
Zou ik mij niet druk om maken, ben wel eens vergeten de energiebespaarstand van max 50% eraf te halen tijdens vorst, enige wat gebeurd is dat het opwarmen langer duurt, geen bloemetjes op de ramen ofzo of een sneeuwstorm in huis.

Redement neemt heel langzaam af naarmate het kouder wordt, staat ook in de boeken van de warmtepomp.

Wil je superduper voorbereid zijn zou ik gewoon een klein ventilatorkacheltje halen bij de action en deze uiterraard eerst even testen en dan weg leggen op zolder voor wanneer de apocalypse uitbreekt.

Ook bij CV was het wel handig om een klein kacheltje te hebben want dat ding gaat altijd kapot in de winter wanneer monteurs het druk hebben.

Wanneer je boven en onder verwarmt zou ik altijd 2 apparte buitenunits nemen, mocht er 1 stuk gaan en dat gebeurd altijd in de zomer tijdens een hittegolf dan heb je de andere nog, hetzelfde in de winter.

(Overgens CV hangt hier nog wel voor warmwater, die 140 euro vastrecht is mij de moeite niet waard om mij af te sluiten, soms verwarm ik bij vanwege vloerverwarming maar dat is een luxeprobleem en geen must).

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 05-03-2022 12:44 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• HereIsTom
mr_evil08 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 12:37:
[...]

Zou ik mij niet druk om maken, ben wel eens vergeten de energiebespaarstand van max 50% eraf te halen tijdens vorst, enige wat gebeurd is dat het opwarmen langer duurt, geen bloemetjes op de ramen ofzo of een sneeuwstorm in huis.

Redement neemt heel langzaam af naarmate het kouder wordt, staat ook in de boeken van de warmtepomp.

Wil je superduper voorbereid zijn zou ik gewoon een klein ventilatorkacheltje halen bij de action en deze uiterraard eerst even testen en dan weg leggen op zolder voor wanneer de apocalypse uitbreekt.

Ook bij CV was het wel handig om een klein kacheltje te hebben want dat ding gaat altijd kapot in de winter wanneer monteurs het druk hebben.

Wanneer je boven en onder verwarmt zou ik altijd 2 apparte buitenunits nemen, mocht er 1 stuk gaan en dat gebeurd altijd in de zomer tijdens een hittegolf dan heb je de andere nog, hetzelfde in de winter.
Ja inderdaad dat is ook mijn idee nu. Alleen nog even kijken hoe we het beste warm water krijgen, dat is nu nog 4m3 per maand met de CV. Denk dat een kleine boiler wel moet lukken, dan kunnen we van het gas af.
Dat scheelt weer € 265,- per jaar dat we dan voor elektrisch warm water kunnen gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door HereIsTom op 05-03-2022 12:48 ]

• Plenkske
HereIsTom schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 12:45:
[...]

Ja inderdaad dat is ook mijn idee nu. Alleen nog even kijken hoe we het beste warm water krijgen, dat is nu nog 4m3 per maand met de CV. Denk dat een kleine boiler wel moet lukken, dan kunnen we van het gas af.
Dat scheelt weer € 265,- per jaar dat we dan voor elektrisch warm water kunnen gebruiken.
Warmtepomp boilers bestaan ook, volgens mij zit er zelfs subsidie op.

• HereIsTom
Plenkske schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 12:49:
[...]

Warmtepomp boilers bestaan ook, volgens mij zit er zelfs subsidie op.
Ja heb ik gezien, maar voor 4m3 gas per maand is het wel een hele dure investering ondanks de subsidie!

• JDx

JDx

Ben ik ^

HereIsTom schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 12:52:
[...]

Ja heb ik gezien, maar voor 4m3 gas per maand is het wel een hele dure investering ondanks de subsidie!
Heb zelf gekeken naar een doorstromer, weet niet hoe handig dat is, douche maar 3/4x per week, that's it qua gasverbruik eigenlijk.

• HereIsTom
JDx schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 12:58:
[...]

Heb zelf gekeken naar een doorstromer, weet niet hoe handig dat is, douche maar 3/4x per week, that's it qua gasverbruik eigenlijk.
Ja heb ik ook naar gekeken, maar die werken op krachtstroom, een elektrische boiler kan gewoon in het stopcontact en denk dat wij aan 30L al genoeg hebben, met bijmeging koud water kun je daar denk ik wel 2x 5 min. douchen met spaardouchekop.

• Bolsward1970
[...]

Dat vind ik heel netjes. Scheelt je een hoop geld.

• Bolsward1970
[...]

Hier ook rond 1 kWh per uur op dagen zoals deze. Opbrengst zonnepanelen gaat er nog van af. Vrijstaand huis, benedenverdieping kamer en keuken te samen 155 m3.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
HereIsTom schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 12:45:
[...]

Hier iets van een 6m³/maand om een boiler van 100L warm te houden met gas. Met de huidige prijzen komt dit uit op 150€/jaar.

Ik kan er wel nog een elektrische weerstand bij plaatsen, in combinatie met een toekomstige pv-installatie kan dat misschien ook nog efficiënt zijn; opwarmen als er zon is.

• HereIsTom
Wozmro schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 13:44:
[...]

Hier iets van een 6m³/maand om een boiler van 100L warm te houden met gas. Met de huidige prijzen komt dit uit op 150€/jaar.

Ik kan er wel nog een elektrische weerstand bij plaatsen, in combinatie met een toekomstige pv-installatie kan dat misschien ook nog efficiënt zijn; opwarmen als er zon is.
Alleen de kosten van vastrecht en netwerkbeheer zijn al € 215,- en dan nog de gaskosten erbij!
Netbeheerkosten gas € 11,41
Vaste leveringskosten € 6,49
Subtotaal € 17,90 Per maand.

[ Voor 8% gewijzigd door HereIsTom op 05-03-2022 14:44 ]

Pagina: 1 ... 115 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic