Renkie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:14:
Situatie: vrijstaand huis, beneden verdieping, boven verdieping en nog een begaanbare bergzolder
4x 2KW unit voor slaapkamers boven op losse buitenunit
1x 5KW unit voor woonkamer op die buitenunit
1x 2KW losse split unit voor kantoor
Kosten: bijna 16k
Nadeel is blijkbaar dat de aanleg en extra leidingwerk om alle bovenunits naar 1 buitenunit te krijgen het een stuk duurder maakt (buitenmaat huis 14x9 meter)
Dit sowieso niet doen, want een buitenunit met daarop 4 binnenunits is bij MHI is >7kW vermogen en dat is echt veel te veel voor 4 slaapkamers...
Als alternatief heb ik ook deze offerte
3x 2KW (2x slaapkamer boven noord + kantoor) op 1 buitenunit
2x 2KW slaapkamer + 1x 5KW woonkamer zuidkant
Kosten: 13,8K
Dit voorstel is wat opstelling/verdeling een stuk beter beter. Je kan
hier een goede schatting vinden wat betreft kosten van de apparatuur.
Slaapkamers + kantoor: hierbij verwacht ik een SCM50 met daarop 3x SRK20 (€2600 totaal)
Slaapkamers + woonkamer: SCM60 (SCM50 zou ook nog wel kunnen, maar minimum vermogen is gelijk) met 2x SRK20 en 1x SRK50 (€3400 totaal)
Zit je op €6000 + €800 wifi + €7000 installatiekosten. Het is wel wat werk en het mag wat kosten, maar ik vind dit eerlijk gezegd wel fors.
Ik heb een soortgelijke opstelling na toekomstige uitbreiding en dan zit ik op een totaal van zo'n €8500 (zonder wifi).
En wat ik mij nog afvroeg:
Die WiFi module zorgt er voor dat je remote 1 unit kan bedienen, heb je 6 units dan zou je er 6 nodig hebben. Maar volgens mij heb je met zo'n airco unit de ruimte vrij snel op temperatuur...... is dan die WiFi module z'n geld wel waard?
Simpel voorbeeld: het remote bedienen van de CV vind ik op zich wel handig, want die doet er redelijk lang over om het lekker op temperatuur te krijgen. Maar ik vraag mij af of in dit geval die WiFi module z'n geld wel waard is.
Hoe zijn jullie ervaringen met die WiFi module? Gebruik je het nu echt?
Ik heb geen wifi modules genomen, maar opgelost door middel van Sensibo + module die een tweaker hier aanbiedt. De MHI wifi controller is sowieso niet direct te integreren in iets van domotica, dus heb een andere oplossing gekozen. De nieuwe controller van MHI heeft wel wat voordelen, namelijk het instellen van halve graden wat niet kan op de afstandsbediening, maar of dat echt nodig is...
Natuurlijk erg persoonlijk of je wel/niet wifi wilt. Ligt heel erg aan het gebruik. Je kan de wifi module achteraf vrij gemakkelijk installeren, dus kan altijd nog als je het blijkt te missen
[
Voor 3% gewijzigd door
GermanPivo op 25-02-2022 19:37
]