Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 114 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.346.480 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pichuelos
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23-04-2023
Hallo,

wat vind je van deze aanbieding?

1x Mitsubishi Heavy SRK50 ZS-W
1x Mitsubishi Heavy SRK35 ZS-W
1x Mitsubishi Heavy SRK25 ZS-W
met losse buitenunits en wifi module

voor de SRK50 heb ik ook een pomp nodig omdat deze door het plafond naar buiten moet

7.994,71 euro

[ Voor 19% gewijzigd door pichuelos op 25-02-2022 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-07 21:04

Gerco-M

mijn tornado res.

HarmoniousVibe schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:49:
[...]

Dat is natuurlijk wel suboptimaal. Als het even kan dan wil je hem zo vrij mogelijk hangen.

Recht omlaag laten blazen is ook niet echt handig ivm warmteophoping bij de unit, maar rechtvooruit is warmtetechnisch weer niet zo handig. Ook dan kan er warmteophoping plaatsvinden, als heb je in hoizontale zin natuurlijk meer ruimte dan in verticale zin.

Zelf heb ik ook een kast onder de unit staan, maar daar is wel genoeg ruimte om hem schuin omlaag te laten blazen. Hij staat inmiddels nog wel iets lager dan op de foto. Ik denk dat deze foto in de zomer (koelseizoen) is genomen.

[Afbeelding]
Inderdaad erg mooi gedaan met die verlichting!
Mijn vriendin heeft op haar kantoor praktisch dezelfde situatie en voor haar lijkt me deze verlichting ook erg mooi, wat voor verlichting is dit?

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-07 10:39
Gerco-M schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:15:
[...]

Inderdaad erg mooi gedaan met die verlichting!
Mijn vriendin heeft op haar kantoor praktisch dezelfde situatie en voor haar lijkt me deze verlichting ook erg mooi, wat voor verlichting is dit?
offtopic:
Thanks! Dat is een RGBWW-LED-strip, in dit geval aangestuurd mbv een Hue-controller (link), maar je kunt natuurlijk ook een "domme" LED-strip ophangen voor de helft van het geld.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:03
Ik kwam toevallig een bewering tegen over wat pendelen doet met de levensduur van een (lucht/water) warmtepomp:
De leverancier van een warmtepomp berekent de levensduur van de pomp normaal gesproken op basis van het aantal draaiuren per jaar. Elke start-stop van een warmtepomp telt daarbij als één draai-uur. Als het afgiftepatroon van een nageregelde installatie verschilt van het opwekkingspatroon, maakt de warmtepomp constant start-stops. In plaats van een levensduur van vijftien jaar, zit je klant dan ineens met een pomp die na acht jaar al op zijn einde loopt.
Weliswaar een lucht/water warmtepomp, maar zal vast ook gelden voor een lucht/lucht variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-07 07:54
pichuelos schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:11:
Hallo,

voor de SRK50 heb ik ook een pomp nodig omdat deze door het plafond naar buiten moet

7.994,71 euro
Wat vind je er zelf van?

De binnen/buitenunis + wifi + condenspompje zit je aan max €4000. Dus dan mag je jezelf afvragen of je €4000 over hebt voor de montage. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door GermanPivo op 25-02-2022 17:33 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pichuelos
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23-04-2023
Ik vind het vrij duur, maar ik ken de markt niet zo goed, daarom vraag ik het hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
pichuelos schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:58:
Ik vind het vrij duur, maar ik ken de markt niet zo goed, daarom vraag ik het hier
Het is wat aan de hoge kant ja. Ik zou zeker nog een paar offertes opvragen. Weet niet wat ze doen met de installatiekosten met 3x single split, maar rond de €6500 moet kunnen voor m’n gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02:37
Slonzo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:49:
@HyperBart Wat bedoel je met 'hij heeft het moeilijk'?
Temperatuur die niet gehaald wordt? Hoger verbruik? Veel defrosts?
Goed dat je het vraagt: ik heb het idee dat hij de temperatuur inderdaad niet zo vlotjes haalt, maar ik heb vandaag de fan op maximaal gezet (en er was ook heel wat zonlicht) en nu ging het prima en is het ook echt warm. Maar ik heb nooit het gevoel gehad dat die airco bv. een ruimte van 18 graden (maar zo koud is het nooit) op pakweg een halfuur op turbo stand kan opwarmen. Het lijkt gewoon niet supersnel te gaan allemaal.

Het is ook gewoon een algemeen gevoel, als ik hier een elektrisch vuurtje opzet van 1kW dan heb ik direct zo een gevoel van "wow komt lekker veel warmte van af". Ja ok, die warmte is ook lokaal maar met een hittekanon van 6,2kW aan warmte uit de airco zou ik denken: dit ding moet mijn kamer zo snel warm krijgen dat iedereen hier kapot gaat van de warmte binnen 10 minuten.
Wat ik merk bij de 3MXM68N is dat hij snel dichtvriest bij temperaturen rond het vriespunt. De efficiëntie lijkt dan snel omlaag te gaan door de combinatie van: hoog minimumvermogen (en dus snel dichtvriezen) + pendelen + geen of weinig defrosts door dit fenomeen:

[Afbeelding]

De verdamper lijkt niet koud genoeg te worden voor een defrost, maar zit wel dichtgevroren rond het circuit dat op dat moment in gebruik is -O-
Ik heb een 4MXM68N en volgens anderen hier (zal even zoeken) gaat hij inderdaad niet zo laag terug moduleren. Maar als ik continu een warmtevraag heb die overeenkomt of meer is, dan is dat toch niet erg? Ik moet zeggen dat de binnenunit niet vaak afslaat hoor (ok, met de zon op de ramen nu wel een paar keer).
Team-RiNo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:31:
[...]

Ik stook hier de benedenverdieping (100m3) warm met een 2.5kW tot c.a. 20.5c en de woonkamer (128m3) naar 21.5c met een 3.5kW en dit is een woning uit 1999 met dubbelglas. Op koude dagen moet ik de temperatuur wel eens 1c hoger zetten om de gewenste ruimtetemperatuur te bereiken. Momenteel verbruik is 370w bij een buitentemp van 6c. Ik draai 24/7.

Het lijkt bij mij dus een stuk efficiënter al liggen jou setpoints een stuk hoger, als ik hier de temp 2c hoger zet neemt het verbruik enorm toe en deze blijft ook hoog als de massa warm is. Verder kan jouw MXM68N niet zo ver terug moduleren, minimaal afgegeven warmte zal ergens rond de 2-2.5kW liggen.

Ondanks dat elke woning verschilt zou ik wel verwachten dat jij de woonkamer makkelijk warm moet krijgen met die 5kW. De kans dat er iet mis is, zoals eerder genoemd; te weinig koelmiddel lijkt me dus aanwezig.
Hoe bepaal je dat eigenlijk, hoeveel koelmiddel er dan bij moet? Want iemand zei ooit dat nav mijn lek men dan eigenlijk de hele setup moet leegtrekken en dan terug moet opvullen, terwijl de airco man zei dat hij dat ook kon opmeten aan de unit. Hoe kan ik de installateur een beetje controleren? Kan ik waardes mee over zijn schouder lezen die belangrijk zijn?

@Slonzo @HarmoniousVibe @GermanPivo @Servee jullie daar wat zinnigs over te zeggen?

Wat is nu waar? Ik heb niet superveel vertrouwen in de airco man maar tot nog toe komt er niet te veel onzin uit voorzover ik kon vaststellen...

[ Voor 9% gewijzigd door HyperBart op 25-02-2022 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:49
HyperBart schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:07:
Hoe bepaal je dat eigenlijk, hoeveel koelmiddel er dan bij moet? Want iemand zei ooit dat nav mijn lek men dan eigenlijk de hele setup moet leegtrekken en dan terug moet opvullen, terwijl de airco man zei dat hij dat ook kon opmeten aan de unit. Hoe kan ik de installateur een beetje controleren? Kan ik waardes mee over zijn schouder lezen die belangrijk zijn?

Wat is nu waar? Ik heb niet superveel vertrouwen in de airco man maar tot nog toe komt er niet te veel onzin uit voorzover ik kon vaststellen...
Daar heb ik helaas geen verstand van maar zou het antwoord ook wel willen weten. Was van mij ook alleen maar een aanname omdat dit eerder genoemd werd i.c.m. met je hoge verbruik vs mijn verbruik maar iedere situatie is natuurlijk anders dus er zou best een andere verklaring voor kunnen zijn.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:49
@HyperBart

Misschien simpele vraag, maar heb je de luchtfilter al eens gecheckt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-07 12:53
Situatie: vrijstaand huis, beneden verdieping, boven verdieping en nog een begaanbare bergzolder

1x slaapkamer beneden (kantoor) 17m2 (noord kant)
1x woonkamer/keuken 36m2 + 18m2 (zuid kant)
2x slaapkamers boven zuidkant 2x 17m2 (noord kant)
2x slaapkamers boven zuidkant 1x 17 en 1x19m2 (zuid kant)

Nu heb ik 2 offertes....

4x 2KW unit voor slaapkamers boven op losse buitenunit
1x 5KW unit voor woonkamer op die buitenunit
1x 2KW losse split unit voor kantoor
Kosten: bijna 16k

Nadeel is blijkbaar dat de aanleg en extra leidingwerk om alle bovenunits naar 1 buitenunit te krijgen het een stuk duurder maakt (buitenmaat huis 14x9 meter)

Als alternatief heb ik ook deze offerte
3x 2KW (2x slaapkamer boven noord + kantoor) op 1 buitenunit
2x 2KW slaapkamer + 1x 5KW woonkamer zuidkant
Kosten: 13,8K

Merk: Mitsubishi Heavy in beide gevallen.

Als ik dat met de andere prijzen vergelijk hier in dit topic dan lijkt mij dit vrij hoog? Of maak ik nu ergens een fout?

En wat ik mij nog afvroeg:
Die WiFi module zorgt er voor dat je remote 1 unit kan bedienen, heb je 6 units dan zou je er 6 nodig hebben. Maar volgens mij heb je met zo'n airco unit de ruimte vrij snel op temperatuur...... is dan die WiFi module z'n geld wel waard?
Simpel voorbeeld: het remote bedienen van de CV vind ik op zich wel handig, want die doet er redelijk lang over om het lekker op temperatuur te krijgen. Maar ik vraag mij af of in dit geval die WiFi module z'n geld wel waard is.

Hoe zijn jullie ervaringen met die WiFi module? Gebruik je het nu echt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
Renkie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:14:
Situatie: vrijstaand huis, beneden verdieping, boven verdieping en nog een begaanbare bergzolder

4x 2KW unit voor slaapkamers boven op losse buitenunit
1x 5KW unit voor woonkamer op die buitenunit
1x 2KW losse split unit voor kantoor
Kosten: bijna 16k

Nadeel is blijkbaar dat de aanleg en extra leidingwerk om alle bovenunits naar 1 buitenunit te krijgen het een stuk duurder maakt (buitenmaat huis 14x9 meter)
Dit sowieso niet doen, want een buitenunit met daarop 4 binnenunits is bij MHI is >7kW vermogen en dat is echt veel te veel voor 4 slaapkamers...
Als alternatief heb ik ook deze offerte
3x 2KW (2x slaapkamer boven noord + kantoor) op 1 buitenunit
2x 2KW slaapkamer + 1x 5KW woonkamer zuidkant
Kosten: 13,8K
Dit voorstel is wat opstelling/verdeling een stuk beter beter. Je kan hier een goede schatting vinden wat betreft kosten van de apparatuur.
Slaapkamers + kantoor: hierbij verwacht ik een SCM50 met daarop 3x SRK20 (€2600 totaal)
Slaapkamers + woonkamer: SCM60 (SCM50 zou ook nog wel kunnen, maar minimum vermogen is gelijk) met 2x SRK20 en 1x SRK50 (€3400 totaal)

Zit je op €6000 + €800 wifi + €7000 installatiekosten. Het is wel wat werk en het mag wat kosten, maar ik vind dit eerlijk gezegd wel fors.

Ik heb een soortgelijke opstelling na toekomstige uitbreiding en dan zit ik op een totaal van zo'n €8500 (zonder wifi).
En wat ik mij nog afvroeg:
Die WiFi module zorgt er voor dat je remote 1 unit kan bedienen, heb je 6 units dan zou je er 6 nodig hebben. Maar volgens mij heb je met zo'n airco unit de ruimte vrij snel op temperatuur...... is dan die WiFi module z'n geld wel waard?
Simpel voorbeeld: het remote bedienen van de CV vind ik op zich wel handig, want die doet er redelijk lang over om het lekker op temperatuur te krijgen. Maar ik vraag mij af of in dit geval die WiFi module z'n geld wel waard is.

Hoe zijn jullie ervaringen met die WiFi module? Gebruik je het nu echt?
Ik heb geen wifi modules genomen, maar opgelost door middel van Sensibo + module die een tweaker hier aanbiedt. De MHI wifi controller is sowieso niet direct te integreren in iets van domotica, dus heb een andere oplossing gekozen. De nieuwe controller van MHI heeft wel wat voordelen, namelijk het instellen van halve graden wat niet kan op de afstandsbediening, maar of dat echt nodig is...

Natuurlijk erg persoonlijk of je wel/niet wifi wilt. Ligt heel erg aan het gebruik. Je kan de wifi module achteraf vrij gemakkelijk installeren, dus kan altijd nog als je het blijkt te missen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 25-02-2022 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Wozmro schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:02:
@HyperBart

Misschien simpele vraag, maar heb je de luchtfilter al eens gecheckt?
Neen, moet heel eerlijk zijn: tot nu toe niet en het is geen taakje waar ik vrolijk naar uit keek, zeker niet met die Stylish maar ook niet bij de Perfera's boven.
Ziet er echt doodeenvoudig uit, morgen maar eens even kijken.

[ Voor 8% gewijzigd door HyperBart op 25-02-2022 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-07 12:53
Ja de mop is dat de prijzen die ik vermeld heb zonder WiFi modules is.
Dat je ze later kunt plaatsen maakt het wel interessant ja, dan laat ik dat eerst zo.

Die optelsom die jij maakt was ook ongeveer wat ik in gedachten had qua kosten. En geld kost het altijd maar ik heb het idee dat dit toch wat aan de hoge kant is.

Misschien ook wel een interessante vraag, als dat in dit topic mag, weet iemand hier een geschikte installateur voor het noord/oosten van het land?

Aanvulling:

Wat bedoel je precies met
Dit sowieso niet doen, want een buitenunit met daarop 4 binnenunits is bij MHI is >7kW vermogen en dat is echt veel te veel voor 4 slaapkamers...

4x2=8 , en dat mag niet op een buitenunit van 7kW? Ik vermoed dat er wat anders is, maar snap het nog niet.

[ Voor 25% gewijzigd door Renkie op 25-02-2022 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

@Renkie
Ik heb hier de MHI SCM 71 ZS-W als buitenunit met 3 binnenunits voor slaapkamers / kantoor / zolderverdieping en deze unit werkt perfect eigenlijk. Moduleerd terug tot 350 watt en werkt verder heel netjes dus ik zou ook niet weten waarom het teveel is.

Met een kleinere unit kan je waarschijnlijk ook af, maar dat heeft pas zin als die ook verder terug moduleerd. Of / en veel goedkoper is.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Frenkie567917 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:41:
Ik kwam toevallig een bewering tegen over wat pendelen doet met de levensduur van een (lucht/water) warmtepomp:

[...]

Weliswaar een lucht/water warmtepomp, maar zal vast ook gelden voor een lucht/lucht variant.
Ik ben geen expert maar ik kan me niet voorstellen dat een compressor in een L/W wezenlijk anders is dan die van een L/L, dus ik neem aan van wel. Dat is het onderdeel dat zoveel last heeft van stop-start-cycli.

Sterker nog, er zijn buitenunits die je kunt gebruiken voor zowel lucht/water als voor lucht/lucht. Zoals de Daikin MXM die veel mensen hebben (incl ondergetekende). Het verschil zit hem niet in de buitenunit, want want dat ding moet doen is van hete koelvloeistof koude koelvloeistof maken, of andersom. Vervolgens kan die energie, of het gebrek daaraan, worden afgegeven aan water, of direct aan de lucht, maar dat is het wezenlijke verschil tussen die twee, voor zover ik weet. Allemaal binnen.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:00
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 21:46:
[...]

Dat is het onderdeel dat zoveel last heeft van stop-start-cycli.
Wat bedoel je met last hebben?

Mijn indruk is altijd geweest dat het een efficiency dingetje is.
Het duurt even om een koel- of verwarmingscyclus aan de gang te krijgen, druk moet opgebouwd worden etc. wat relatief veel energie kost en wat je weer kwijtraakt bij een stop omdat je daarna van voor af aan moet beginnen.
Er zit dus energetisch gezien een relatief grote overhead op een start/stop en moet je het bij voorkeur zo uitkienen dat die start/stops niet nodig zijn door gewoon op laag vermogen constant door te blijven pruttelen.

Slijtage door start/stops lijkt me niet zo'n issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 01-07 16:46
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 21:46:
[...]
Sterker nog, er zijn buitenunits die je kunt gebruiken voor zowel lucht/water als voor lucht/lucht. Zoals de Daikin MXM die veel mensen hebben (incl ondergetekende).
Hmm, dat geeft me een idee: kan die ook op beide soort aangesloten worden? In de zomer koude lucht, in de winter warm water?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
pichuelos schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:11:
Hallo,

7.994,71 euro
Het is een hoop geld, altijd minstens 3 offertes opvragen, dan heb je een vergelijking.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
ASW1 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 22:19:
[...]

Wat bedoel je met last hebben?

Mijn indruk is altijd geweest dat het een efficiency dingetje is.
Het duurt even om een koel- of verwarmingscyclus aan de gang te krijgen, druk moet opgebouwd worden etc. wat relatief veel energie kost en wat je weer kwijtraakt bij een stop omdat je daarna van voor af aan moet beginnen.
Er zit dus energetisch gezien een relatief grote overhead op een start/stop en moet je het bij voorkeur zo uitkienen dat die start/stops niet nodig zijn door gewoon op laag vermogen constant door te blijven pruttelen.

Slijtage door start/stops lijkt me niet zo'n issue.
Dat elke start-stop-cyclus een uur van de levensduur kost wil ik niet voor mijn rekening nemen, maar ik denk wel dat het erg aannemelijk is dat dit de levensduur van een compressor geen goed doet. Dit is bij heel veel apparatuur een probleem. Denk daarbij aan lampen, maar ook aan motoren. Elke keer volledig tot stilstand komen om vervolgens weer met een koude motor op flinke snelheid weg te rijden is gewoon niet goed voor de motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Brent schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 22:42:
[...]

Hmm, dat geeft me een idee: kan die ook op beide soort aangesloten worden? In de zomer koude lucht, in de winter warm water?
Ja voor zover ik weet wel, maar je kunt hem nog wel steeds maar één kant op gebruiken. Dus of verwarmen, of koelen.

De unit waar ik op doelde was deze. Zoals je op die pagina kunt zien is deze binnenunit geschikt voor de multisplit buitenunit van een Daikin LLWP.

De tagline is dan ook als volgt:
Hybride technologie op basis van gas, lucht/water- en lucht/lucht-warmtepomp voor verwarming, koeling en sanitair warm water
ofwel, 3 in 1: gas, L/W en L/L. Helaas is er buiten de officiële site van Daikin en één (Nederlandse) winkel echt bizar weinig over deze unit te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:26
Renkie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:14:

1x slaapkamer beneden (kantoor) 17m2 (noord kant)
1x woonkamer/keuken 36m2 + 18m2 (zuid kant)
2x slaapkamers boven zuidkant 2x 17m2 (noord kant)
2x slaapkamers boven zuidkant 1x 17 en 1x19m2 (zuid kant)
Nieuwbouw of bestaand?

Ik zou voor boven heel snel kiezen voor een multizone kanaal unit, iets van 5kW (voorbeeld) en deze verdelen over de 4 kamers, 3.5 kW is misschien wat klein voor bijna 80 m2 aan kamers + vrijstaand.

Afbeeldingslocatie: https://www.123klimaatshop.nl/wp-content/uploads/2019/08/Daikin-Multizonekit-Kanaalmodel-woning.jpg

Je hangt een wand thermostaat in elke zone / kamer waar je de temperatuur meet en instel en met kleppen wordt de warmte naar de juiste zone gestuurd. Of simpele versie, alle 4 aan 1 thermostaat, dan gaat het net als bij de CV zonder slimme radiatorknop tegelijk aan of uit.

De bergzolder kan je daarvoor gebruiken, anders heb je een verlaagd plafond nodig of je moet wat koven bouwen waarin de luchtkanalen zitten (ipv koof voor koperen leidingen).

Hoe goed is het geïsoleerd? Voor bestaand: wat was je gasverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Renkie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:27:
Wat bedoel je precies met

4x2=8 , en dat mag niet op een buitenunit van 7kW? Ik vermoed dat er wat anders is, maar snap het nog niet.
Je kan prima 4x 2kW op een buitenunit aansluiten, mag zelfs 12 kW op. Maar een SCM71 heeft een vrij hoog mininum vermogen en op momenten dat je weinig warmtevraag hebt, wordt dat een groot aan/uit (pendel) feest. Ook al gaat een SCM71 gaat lager dan opgegeven - een SCM50 gaat ook lager dan opgegeven, dus het verschil blijft in stand.

Er is geen situatie waarbij alles continu de maximale (dus 2kW) warmte vraagt. Een SCM50 heeft een lager minimum vermogen, draait daarmee rustiger èn is ruim €900 euro goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duurzamedodo
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-07-2023
Hallo beste Tweakers,

Ik heb advies nodig voor het plaatsen van een airco. Ik wil graag mijn woonkamer in de winter verwarmen met een airco, en mijn slaapkamer in de zomer koelen. De slaapkamer zal ik de verwarmingsfunctie alleen gebruiken vlak voordat ik ga slapen als het erg koud is. Beide units hoeven dus niet tegelijkertijd het maximale vermogen te leveren. Mijn woonkamer is ca. 34m2 groot met een inhoud van ca. 85 m3, en mijn slaapkamer ca. 14m2 en ca. 33m3. Mijn slaapkamer bevind zich recht boven de woonkamer. Het is dus goed mogelijk om hier een duo-split opstelling neer te zetten.

Het gaat hier om een tussenwoning uit 1971 met een puntdak. Er zijn 3 verdiepingen. De woonkamer is op de begane grond en de slaapkamer op de 1e verdieping. Het dak, de vloer en de muren zijn allemaal na geïsoleerd, en alle ramen zijn van normaal dubbelglas.

Mijn idee is om een 3.5kW unit te plaatsen in de woonkamer en een 2.5kW unit in de slaapkamer. Ik zit echter nog te twijfelen of ik twee single-splits of een duo-split moet nemen. Ik heb hier gelezen dat het in sommige gevallen efficiënter is om twee singlesplits te gebruiken, maar het is mij nog niet duidelijk waarom dit zo is. Kan iemand dit verklaren?

Hieronder ook nog een schets van mijn woonkamer. Het makkelijkste is om de airco in de hoek op te hangen(rood). Geeft dit geen problemen om een gelijkmatige temperatuur te krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdi7qDYTzGa2g2Za6VeIff8559E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/q3JVmjAlBALnRN5YNAnBkIhX.png?f=user_large

Omdat het de bedoeling is dat de CV niet meer hoeft te werken heb ik ook een andere verwarmingsmethode nodig voor de badkamer en mijn kantoor. Mijn kantoor gebruik ik meestal slechts een paar uur in de week. Mijn idee is daarom voor beide ruimtes infraroodverwarming toe te passen. Mijn badkamer is 4m2 en 10m3 groot en mijn kantoor 9m2 en 22m3. Op het internet vind ik een grote hoeveelheid verschillende panelen en geadviseerde vermogens. Ik heb hier geen ervaring mee en weet daarom niet goed wat ik hier moet doen. Ik neem aan dat er meer mensen zijn die dit probleem hebben met lucht lucht warmtepompen.

Installatie wil ik graag zelf doen, maar ik dan heb ik wel een STEK monteur nodig om hem aan te sluiten. Weet iemand een bedrijf die dit doet in de buurt van de Zaanstreek?

Samenvattend:
1. Zijn de vermogens en locatie van de units goed gekozen?
2. Twee single splits of een duo-split?
3. Advies voor infraroodverwarming voor in de badkamer en mijn kantoor
4. STEK monteur in omgeving Zaanstreek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:53
Goedemorgen. Ik wil thuis ook een airco laten plaatsen en zou graag gebruik maken van jullie kennis omtrent airco's.

Het gaat om de benedenverdieping en bovenverdieping (overloop) in een goed geïsoleerde woning uit 2016. Het gaat vooralsnog echt om koelen.

Beneden ca 130m3
Boven ca 95m3 - airco zou op de overloop komen te hangen om 3 slaapkamers te koelen

Nu heb ik twee offertes ontvangen:

1. 2 * Mitsubishi Electric MSZ-AP42 + 2 * MUZ-AP42 buiten
2. 1 * Mitsubishi Electric MSZ-AP42 + 1 * MSZ-AP35 overloop + MXZ-2F53 buiten

Prijzen nagenoeg gelijk. Mijn voorkeur gaat uit naar 1, want een beter gevoel bij. De installateur adviseert om voor 2 buitenunits te gaan ipv 1 van 6.8 kW zodat je voor beide airco's altijd 100% vermogen beschikbaar hebt en dit stiller zou zijn. Persoonlijk vind ik de grotere buitenunits van deze serie ook lelijker dan de kleinere, dus dat is mooi meegenomen.

Ik heb niet veel verstand van airco's, maar ik heb dit topic aardig doorgenomen afgelopen tijd. Mijn grootste zorg zou niet zozeer zijn dat een airco het niet koel krijgt, maar meer dat het overbemeten zou zijn en je last krijgt van pendelen.

Nu heb ik gekeken wat optie 1 zou doen met een 3,5 unit, maar het lijkt alsof deze een hoger minimaal vermogen heeft dan de 4,2 unit.

Mitsubishi geeft op
4,2 verwarmen [1.3 - 6.0 kW] koelen [0.9 - 4.5 kW]
3,5 verwaremen [1.3 - 4.6 Kw] koelen [1.1 - 3.8 kW]

Is mijn begrip juist dat een 4,2 qua vermogen zowel hoger als lager dan een 3,5 kan draaien en dus minder snel gevoelig zou zijn voor pendelen?

Montage heb ik vooralsnog in gedachte laat aan de buitenmuur op de oprit. Dit levert geen problemen op met parkeren, wellicht een beetje qua doorlopen, al wordt dat niet veel gebruikt (momenteel staan mijn GFT en plastic afval bakken daar). Ik twijfel er nog over om het of hoger te laten plaatsen, of misschien zelf op de garage, maar dan zit je wel met veel leidingwerk en pompjes.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Duurzamedodo schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:06:
Hallo beste Tweakers,

Ik heb advies nodig voor het plaatsen van een airco. Ik wil graag mijn woonkamer in de winter verwarmen met een airco, en mijn slaapkamer in de zomer koelen. De slaapkamer zal ik de verwarmingsfunctie alleen gebruiken vlak voordat ik ga slapen als het erg koud is. Beide units hoeven dus niet tegelijkertijd het maximale vermogen te leveren. Mijn woonkamer is ca. 34m2 groot met een inhoud van ca. 85 m3, en mijn slaapkamer ca. 14m2 en ca. 33m3. Mijn slaapkamer bevind zich recht boven de woonkamer. Het is dus goed mogelijk om hier een duo-split opstelling neer te zetten.

Het gaat hier om een tussenwoning uit 1971 met een puntdak. Er zijn 3 verdiepingen. De woonkamer is op de begane grond en de slaapkamer op de 1e verdieping. Het dak, de vloer en de muren zijn allemaal na geïsoleerd, en alle ramen zijn van normaal dubbelglas.

Mijn idee is om een 3.5kW unit te plaatsen in de woonkamer en een 2.5kW unit in de slaapkamer. Ik zit echter nog te twijfelen of ik twee single-splits of een duo-split moet nemen. Ik heb hier gelezen dat het in sommige gevallen efficiënter is om twee singlesplits te gebruiken, maar het is mij nog niet duidelijk waarom dit zo is. Kan iemand dit verklaren?

Hieronder ook nog een schets van mijn woonkamer. Het makkelijkste is om de airco in de hoek op te hangen(rood). Geeft dit geen problemen om een gelijkmatige temperatuur te krijgen?

[Afbeelding]

Omdat het de bedoeling is dat de CV niet meer hoeft te werken heb ik ook een andere verwarmingsmethode nodig voor de badkamer en mijn kantoor. Mijn kantoor gebruik ik meestal slechts een paar uur in de week. Mijn idee is daarom voor beide ruimtes infraroodverwarming toe te passen. Mijn badkamer is 4m2 en 10m3 groot en mijn kantoor 9m2 en 22m3. Op het internet vind ik een grote hoeveelheid verschillende panelen en geadviseerde vermogens. Ik heb hier geen ervaring mee en weet daarom niet goed wat ik hier moet doen. Ik neem aan dat er meer mensen zijn die dit probleem hebben met lucht lucht warmtepompen.

Installatie wil ik graag zelf doen, maar ik dan heb ik wel een STEK monteur nodig om hem aan te sluiten. Weet iemand een bedrijf die dit doet in de buurt van de Zaanstreek?

Samenvattend:
1. Zijn de vermogens en locatie van de units goed gekozen?
2. Twee single splits of een duo-split?
3. Advies voor infraroodverwarming voor in de badkamer en mijn kantoor
4. STEK monteur in omgeving Zaanstreek
Vermogens is voldoende denk ik ja.

Ik zou voor 2 single splits gaan, als je daar de buitenruimte en budget voor hebt is dat de betere optie aangezien deze units voor 2 verschillende type ruimtes zijn en toch niet tegelijkertijd gaan draaien. En dan zijn 2 single splits iets efficienter en minder kans op pendelen.

Infrarood panelen zijn in verschillende maten verkrijgbaar, maar je kan ook gewoon een elektrische kachel of een olie radiator of een “mill” radiator gebruiken. Die zijn net zo efficient en kunnen de ruimte iets beter verwarmen. Infrarood is zeer locale warmte, als je onder het paneel zit. Kan prettig zijn, maar het is niet voor iedereen ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 00:25:
[...]

Ja voor zover ik weet wel, maar je kunt hem nog wel steeds maar één kant op gebruiken. Dus of verwarmen, of koelen.
Dat is geen probleem, het zal niet voorkomen dat sommige delen gekoeld en andere verwarmt moeten worden.
De unit waar ik op doelde was deze. Zoals je op die pagina kunt zien is deze binnenunit geschikt voor de multisplit buitenunit van een Daikin LLWP.

De tagline is dan ook als volgt:

[...]

ofwel, 3 in 1: gas, L/W en L/L. Helaas is er buiten de officiële site van Daikin en één (Nederlandse) winkel echt bizar weinig over deze unit te vinden.
Hoe moet ik dit precies zien, als ik een buiten unit heb kan ik daar direct een binnenunit op aansluiten, toch? Zit deze er dan tussen, in het geval ik binnen koele lucht wil bijv? Dus buitenunit>CHYHBH-AV32>binnenunit op slaapkamers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Brent schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:35:
[...]
Dat is geen probleem, het zal niet voorkomen dat sommige delen gekoeld en andere verwarmt moeten worden.

[...]

Hoe moet ik dit precies zien, als ik een buiten unit heb kan ik daar direct een binnenunit op aansluiten, toch? Zit deze er dan tussen, in het geval ik binnen koele lucht wil bijv? Dus buitenunit>CHYHBH-AV32>binnenunit op slaapkamers?
Nee. De CHYHBH-AV32 is gewoon een binnenunit die "toevallig" water verwarmt ipv de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 13:00:
[...]

Nee. De CHYHBH-AV32 is gewoon een binnenunit die "toevallig" water verwarmt ipv de lucht.
Juist, het is daarmee een van de units die ik zou aansluiten; een andere is de airco unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:33
HyperBart schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:18:
Mja hier koelt het ook niet hard af maar gevoelsmatig zeggen we wel vaak "oh tis hier frisser".

Maar we zijn ook verwend, vloerverwarming is echt héérlijk, lekker lage temperatuur en oh zo comfortabel. Luchtverwarming met een airco is nu eenmaal heel anders en ik bots hier volgens mij ook tegen limieten van de fysica aan: warme lucht hangt boven.

Koelen geen probleem: ik maak hier een koelkast binnen no time, maar verwarmen qua gevoel.

Het is ook een ruimte van grand total 130 kuub, ik weet niet wat jullie hanteren als benodigd W/m³, de unit zou op maximum iets van een 6,xx kW aan warmte moeten kunnen maken, met 40W per kuub kom ik uit op 6,3kW, dus dat zou ok moeten zijn, zeker met een moderne woning zoals die van mij...

Airco installateur komt eens een kijkje nemen met een temperatuurmeter en de delta temp te meten aan de uitblaasmond en we bezien dan wel verder.
Vloerverwarming en luchtverwarming is ook te combineren, zo doe ik dat in de winter.

Probleem jullie hebben nu eenmaal luie voeten door de vloerverwarming dan is het flink wennen als de vloer geen 28c meer is.

Niet alle warme lucht hoopt zich op bij het plafond, luchtverwarming heeft meer moeite massa op te warmen.

Persoonlijk vind ik een combinatie heerlijk, alleen vloerverwarming voelt niet lekker ivm tocht van de ventilatiesysteem, dat haal ik weg met de l/l wp.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 26-02-2022 16:05 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duurzamedodo
  • Laatst online: 05-07-2023
Gerco-M schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:35:
[...]

Vermogens is voldoende denk ik ja.

Ik zou voor 2 single splits gaan, als je daar de buitenruimte en budget voor hebt is dat de betere optie aangezien deze units voor 2 verschillende type ruimtes zijn en toch niet tegelijkertijd gaan draaien. En dan zijn 2 single splits iets efficienter en minder kans op pendelen.

Infrarood panelen zijn in verschillende maten verkrijgbaar, maar je kan ook gewoon een elektrische kachel of een olie radiator of een “mill” radiator gebruiken. Die zijn net zo efficient en kunnen de ruimte iets beter verwarmen. Infrarood is zeer locale warmte, als je onder het paneel zit. Kan prettig zijn, maar het is niet voor iedereen ideaal.
Bedankt voor de info. De "mill" radiator is een interessante optie.

Vermogens zijn dus ok. Is de locatie in de woonkamer zoals ik heb geschetst in mijn vorige post ook geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Laatst online: 18:27
Vraag aan degene die al een tijd de (airco) lucht lucht warmtepomp als verwarming gebruiken.

Wat doet het met de levensduur van de installatie, iemand cijfers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Deldenaar schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:40:
Vraag aan degene die al een tijd de (airco) lucht lucht warmtepomp als verwarming gebruiken.

Wat doet het met de levensduur van de installatie, iemand cijfers?
Levensduur van de Airco, binnen buitenunit?
Hier werd verteld door de verkopers dat hij normaal zo’n 15 tot 20 jaar meegaat, ook als je ermee verwamt.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
mr_evil08 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:01:
[...]

Vloerverwarming en luchtverwarming is ook te combineren, zo doe ik dat in de winter.

Probleem jullie hebben nu eenmaal luie voeten door de vloerverwarming dan is het flink wennen als de vloer geen 28c meer is.

Niet alle warme lucht hoopt zich op bij het plafond, luchtverwarming heeft meer moeite massa op te warmen.

Persoonlijk vind ik een combinatie heerlijk, alleen vloerverwarming voelt niet lekker ivm tocht van de ventilatiesysteem, dat haal ik weg met de l/l wp.
Hoe hou jij je vloerverwarming draaiende terwijl je bijstookt? Als ik mijn airco's aangooi dan zegt de voeler in de woonkamer "jooo warm genoeg stop er maar mee".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:33
HyperBart schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:33:
[...]

Hoe hou jij je vloerverwarming draaiende terwijl je bijstookt? Als ik mijn airco's aangooi dan zegt de voeler in de woonkamer "jooo warm genoeg stop er maar mee".
De L/L WP thermonstaat 0.5 of 1c lager zetten of bijvoorbeeld economische modus inschakelen want het klikt als je WP zit met een rotgang te verwarmen.

Mijn CV thermonstaat is modulerend en niet aan/uit, evenals de l/L WP modulerend is.
De kunst is om niet gelijk met een rotgang 40 graden warmte de vloer in drukken, de vloerverwarming heb ik ook iets geknepen.

Ik verwarm alleen bij met de vloer als het richting vorst gaat want ik haat een koude vloer.
Meestal schakel ik fluisterstand in als de vloerverwarming erbij aan staat zodat het nooit onbedoeld met een rotgang te snel warmte gaat leveren, daarna vangen ze elkaar goed op.

[ Voor 76% gewijzigd door mr_evil08 op 26-02-2022 19:56 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:16
[...]

Je kunt er ook voor kiezen om in blokken te stoken. Bijvoorbeeld een uur lang de thermostaat voor de vv naar 25 en daarna een aantal uren uit. Hierdoor krijg je warmte in je vloer en doordat deze traag werkt kan dit vrij makkelijk. De airco kan dan het verschil oppakken om de kamertemperatuur stabiel te houden.

De balans daarin zou je moeten zoeken en hangt ook af af in hoeverre je de airco of vv de 'lead' zou willen laten nemen.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
mr_evil08 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:01:
[...]

Ik ben nu twee dagen continu aan het verwarmen puur om te testen vanwege koude ochtenden en comfort, dit bevalt echt prima dat is een blijvertje :-)
Ik had ook altijd een koude vloer met de Brink heteluchtverwarming op koude ochtenden maar na twee dagen is de vloer 21 graden ipv 18. Geen vloerverwarming temperaturen maar zeker beter.

Edit; kwam erachter dat m’n vrouw de fluisterstand had aangezet dus deze verwijderde gemelde waardes kloppen niet. Staat nu op setpoint 20,5 automatische stand en gemeten 20,5 na ochtendje verwarmen. Unit geeft zelf 22 graden aan. Binnenunit hangt midden in de woonkamer.

[ Voor 14% gewijzigd door Servee op 27-02-2022 12:49 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florijn11
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16-06 12:00
[...]

Ik heb een temp sensor op de tegelvloer liggen
Onze cv vloerverwarming start elke morgen tot de vloertemp 19 grd is en komt dan niet meer in.
De vloertemperatuur loopt dan nog op naar ca 20 grd en blijft door de goede isolatie de hele dag boven de 19 grd Het ketel water staat op 40 grd en de regelthermostaat van de vloerverwarming pompunit op 30 grd.
Dit proces duurt met dit weer ca 1,5 uur en kost ca 1,5 m3 gas bij een vloeroppervlakte van 45 m2

De koude is daardoor uit de vloer en de airco neemt het de rest van de dag over

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
Bizarre hack / trick:

Bij een LG Multi - als de buitenunit staat te verwarmen kan je units op fan zetten om zachtjes mee te draaien. Groot voordeel: hij blijft altijd blazen zonder dat gezeur met warm genoeg - half uur uit. Slaapkamer is nu lekker opgestookt tot 21 graden (sensor op nachtkastje) / 22.5 volgens de unit.

"Fan" aangezet rond 21:10:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/65dHacm.png

COP lijkt hiermee veel hoger, de verwarmende unit (woonkamer nu) bepaalt de vraag en de rest kan gewoon van meegenieten, ik gebruik veel minder stroom sinds ik dit een paar dagen geleden heb ontdekt, ik sta op 4.6 kWh vandaag en het is best wel fris geweest in de ochtend en straks vast ook weer; normaal zou zo'n dag op 7 kWh zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

@w00key
Ik denk dat je bij alle multi splits die “last” hebben van “bleeding” deze truc wel kan uithalen. Bij onze MHI werkt ie ook heel goed! Slaapkamer nu altijd op 21-22 C overdag, en dan warm genoeg zodat ie snachts gewoon uit kan.
En dit werkt het beste natuurlijk als een unit continu (overdag) op een laag vermogen draaid, en je een andere op “fan” stand zet en maar een lage of zelfs zeer lage warmtevraag heeft.

Nadeel is wel dat “slave” kamer geen warmte sturing heeft maar net als met alles voor een L/L unit kan je met wat trial and error er wel achter komen wat goed werkt. Hoewel ik me kan voorstellen dat bij een heel andere buitentemperatuur dit ook weer iets anders werkt. Maar misschien kan je de “slave” kamer nog op fan stand 1 of 2 zetten of zelfs met een timer werken om het nog enigzins te sturen. En nog steeds zonder pendelen te werken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
@Gerco-M

Is dit alleen bleed of actief de klep open zetten? Ik heb het gevoel dat het de laatste is - geleverde warmte is equivalent aan iets van 100-200W compressorvermogen, als ik de fan nu uit zet gaat het van 500W totaal naar 350W terug, eerder was het 400W gedeeld over 2 units.

De unit op de 2e etage meet op standby maar 20 graden, zou eerder 18 moeten zijn, dus er is wel iets van bleed, maar zeker niet 100W x 4 COP aan hitte. Ik heb hem nu ook even ingeschakeld, fan speed auto, totale vermogen is nu 780W op de slimme stekker.

Wat gek, hij neem echt wel veel hitte af van de koelleidingen en compressor is aan het compenseren, een minuut later zie ik 1400W, en nu 2400W. Huh? Oo

Dit met 1x 2.5 kW unit aan, en 2.5 kW + 3.5 kW op fan :+

Er is serieus iets wonky met LG bediening; don't push it too far or it flips out and go pedal to the metal.

[edit] en nu is alles uit, unit op slaapkamer denkt "wtf, het is echt veel te heet hier".

[ Voor 5% gewijzigd door w00key op 28-02-2022 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

@w00key
Volgens mij echt alleen bleed hoor. Ik zie hier soms de buitenunit terug moduleren tot het dieptepunt met een unit op een vaste temperatuur (thuis kantoor) en de slave kamer gewoon op fanstand 1 (slaapkamer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Dat dacht ik ook. Maar een extra unit aanzetten op fan zie je realtime terug op de HomeWizard Energy Plug en P1 meter. Standby: 5W. Fan x1: 20W. Heat: 400W (nog aan het opwarmen beneden). Heat + Fan: 600W.

Er is echt wel wat hitte nodig om een kamer van 20m2 zo ver op te warmen dat de sensor op 90cm hoog op een kastje +1 graden meet. Normaal doe ik dat op standje heat, maar dat is i.v.m. een fan die niet hoger wilt (high = nog steeds zachtjes blazen, behalve als je een stupid high setpoint kies) niet heel snel of efficiënt te doen.

LG ¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Er waren toch anderen ook met een LG multi? Hier gedragen 2 setups hetzelfde, ik ben benieuwd of dat ook geldt voor modellen anders dan de MU3R19/21 + "Deluxe" binnen units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:18

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De slaapkamer op 21-22c zou voor mij toch echt geen oplossing zijn.
Bij deze ruimte temperatuur heb ik hem op koelen staan om het weer 17-18c te krijgen :P

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
revolution-nl schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:02:
De slaapkamer op 21-22c zou voor mij toch echt geen oplossing zijn.
Bij deze ruimte temperatuur heb ik hem op koelen staan om het weer 17-18c te krijgen :P
Haha ik ben gewoon raar, tot april/mei draag ik gewoon een trui en soms zelfs thermokleding. Maar juist daarom ben ik dus super blij met een mogelijkheid om het hele huis lekker warm te houden zonder dat het extreem veel kost.

€0.37/kWh piek :'(

Maar toch nog steeds maar 168 kWh / €49 in heel februari voor de LG AC stopcontact. Met mijn gasverbruik vorige jaar zou het €100+ worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:12
w00key schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:54:
Er waren toch anderen ook met een LG multi? Hier gedragen 2 setups hetzelfde, ik ben benieuwd of dat ook geldt voor modellen anders dan de MU3R19/21 + "Deluxe" binnen units.
Ik heb inderdaad een trio van LG met een MU3R21 met één deluxe binnen unit en twee artcool binnenunits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-07 19:24
w00key schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:49:
Bizarre hack / trick:

Bij een LG Multi - als de buitenunit staat te verwarmen kan je units op fan zetten om zachtjes mee te draaien. Groot voordeel: hij blijft altijd blazen zonder dat gezeur met warm genoeg - half uur uit. Slaapkamer is nu lekker opgestookt tot 21 graden (sensor op nachtkastje) / 22.5 volgens de unit.

"Fan" aangezet rond 21:10:

[Afbeelding]

COP lijkt hiermee veel hoger, de verwarmende unit (woonkamer nu) bepaalt de vraag en de rest kan gewoon van meegenieten, ik gebruik veel minder stroom sinds ik dit een paar dagen geleden heb ontdekt, ik sta op 4.6 kWh vandaag en het is best wel fris geweest in de ochtend en straks vast ook weer; normaal zou zo'n dag op 7 kWh zitten.
dat is intressant dus het word over alle units verdeeld? dus de koeling of verwarming loopt ook naar units die eigenlijk niks nodig hebben heb je wel weer verlies in de leidingen neem ik aan als je die ruimte ook echt niet wilt of hoeft te verwarmen.
wel leuk als je dat wel wilt je hem in een soort van vorst stand kan laten zetten door zachtjes de fan te laten draaien
dus het element in die wie niet aanstaan maar alleen de fan draait word dan dus ook warm.
grapppig dacht dat deze zich dan wel afsloot of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Maxwp schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:10:
[...]
dat is intressant dus het word over alle units verdeeld? dus de koeling of verwarming loopt ook naar units die eigenlijk niks nodig hebben heb je wel weer verlies in de leidingen neem ik aan als je die ruimte ook echt niet wilt of hoeft te verwarmen.
wel leuk als je dat wel wilt je hem in een soort van vorst stand kan laten zetten door zachtjes de fan te laten draaien
dus het element in die wie niet aanstaan maar alleen de fan draait word dan dus ook warm.
grapppig dacht dat deze zich dan wel afsloot of zo.
Ja en nee. De units die niet aan staan worden ook beetje warm / koud, ook al staan de kleppen voor koelvloeistof/gas zo goed als dicht. Je kan het zien op een thermische camera, maar zodra je gaat blazen is het verschil direct weg.

Bij deze LG gaat de compressor harder draaien, duidelijk te zien aan stroomverbruik, mijn vermoeden is dat ze de klep minimaal open zetten, en dat levert dan iets van 100-200W x 4 COP aan warmte op, goed voor een bovenverdieping.

Maar dat zorgt voor een behoorlijk warme kamer, vide (open deur vanaf unit) is ook 20.0C nu, niet echt geschikt voor "defrost".

Net even extra bevestigd - unit op 1e sist zachtjes en je hoort een fluittoon naast het geluid de ventilator die heel zachtjes draait (meer bass dan treble). Op de 2e verdieping, zelfde type, maar dan uit, hoor je niks. En als ik toch op een trapje sta - even voelen, uitblaas temperatuur is redelijk warm, 25-30 graden, jammer dat ik geen IR apparatuur heb, alleen een vleesthermometer, ik kan dat niet goed nameten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-07 19:24
dus eigenlijk sluit hi jniet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Maxwp schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:52:
dus eigenlijk sluit hi jniet goed?
Hij sluit prima op de unit die uit staat. De unit zet zelf de klep open.

Er staat niks hierover in de handleiding maar het werkt wel goed tegen tocht als je beetje wil ventileren / blazen, veel fijner dan een echte koude wind. Undocumented feature?

Op een Daikin kan dat sowieso niet, ik geloof dat heat + fan niet samen aan mag bij een multi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
w00key schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:56:
[...]

Op een Daikin kan dat sowieso niet, ik geloof dat heat + fan niet samen aan mag bij een multi.
Dat werkt wel hoor maar ik weet niet of er bleeding is, zal ik eens testen vanavond.

Aparte oplossing verder voor jouw probleem, maar ach, als het werkt :D

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Team-RiNo schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:08:
[...]

Dat werkt wel hoor maar ik weet niet of er bleeding is, zal ik eens testen vanavond.

Aparte oplossing verder voor jouw probleem, maar ach, als het werkt :D
Op mijn Daikin werkt het niet, al zie ik niet direct in waarom het in theorie niet zou kunnen. Voor zover ik weet staan de binnenunits gewoon parallel dus in principe zou je gewoon de flow van koelmiddel naar de desbetreffende units uit kunnen zetten net als dat dat het geval is als hij op de uit-stand staat, maar dan wel de ventilator laten draaien. Maar goed, ik kijk er vast te simpel tegenaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

w00key schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:51:
Dat dacht ik ook. Maar een extra unit aanzetten op fan zie je realtime terug op de HomeWizard Energy Plug en P1 meter. Standby: 5W. Fan x1: 20W. Heat: 400W (nog aan het opwarmen beneden). Heat + Fan: 600W.

Er is echt wel wat hitte nodig om een kamer van 20m2 zo ver op te warmen dat de sensor op 90cm hoog op een kastje +1 graden meet. Normaal doe ik dat op standje heat, maar dat is i.v.m. een fan die niet hoger wilt (high = nog steeds zachtjes blazen, behalve als je een stupid high setpoint kies) niet heel snel of efficiënt te doen.

LG ¯\_(ツ)_/¯
Ik noemde dat het volgens mij alleen “bleed” is, maar dat wil niet zeggen dat het bleed vermogen niet toeneemt. Als de unit meer warmte afstaat dan wordt die weer aangevuld of zoiets? Maar met fanstand 1 als er toch al bleed is, dan is het in elk geval praktisch verwaarloosbaar. Ik kan in elk geval niet zien dat het gebruikte vermogen toeneemt. Wel wordt het pendelen van de “master” unit minder en draaid die dan de hele dag perfect modulerend en constant. Bij onze MHI SCM71ZS-W buitenunit met ZSX binnenunits tenminste.

Want het nadeel van je huis beter isoleren is dat de units veel eerder gaan pendelen tegenwoordig. Niet dat het mijn vriendin op haar thuiskantoor boeit. Hoe vaak ging de unit vandaag aan en uit? Ja geen idee, niet op gelet. Temperatuur is wel constant en verder hoor ik de unit uberhaupt eigenlijk niet hoor >:) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Team-RiNo schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:08:
Dat werkt wel hoor maar ik weet niet of er bleeding is
Dat is er zeker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:24:
[...]

Op mijn Daikin werkt het niet, al zie ik niet direct in waarom het in theorie niet zou kunnen. Voor zover ik weet staan de binnenunits gewoon parallel dus in principe zou je gewoon de flow van koelmiddel naar de desbetreffende units uit kunnen zetten net als dat dat het geval is als hij op de uit-stand staat, maar dan wel de ventilator laten draaien. Maar goed, ik kijk er vast te simpel tegenaan.
Blijkt hier toch niet anders, vanuit de app vanmiddag leek het te werken maar gaat uiteindelijk in conflict en dus niet ventileren. Zal er ongetwijfeld mee te maken hebben dat ventileren niet kan omdat er dan warme of koude lucht uitgeblazen wordt. Lijkt me ook een goede verklaring voor iets lagere eer/cop bij multisplit vs single.
Hier hetzelfde effect, 26c bij binnenunit die aan staat, 35c bij unit die aan staat @ fanstand 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Vandaag de HomeWizard Wi-Fi kWh meter geïnstalleerd naast de groep van de Daikin in de meterkast, pruttelt de hele avond al rond de 130/140w. Morgen even verbruik vergelijken met de Onecta app over 24 uur.

Verder een Nedis SmartLife temperatuursensor gekoppeld aan Zigbee gateway om de temperatuur gedurende dag en nacht te loggen. Voorheen kon ik via Honeywell op afstand de temperatuur in huis aflezen en dat (kon) nu niet meer, althans beneden. Gasverbruik is gehalveerd sinds ingebruik name van de Daikin. De Honeywell T6R staat nu boven op de slaapkamer de bovenverdieping op 19,5 graad te houden (Brink Elan luchtverwarming). Roosters beneden staan allemaal dicht. Prima oplossing zo!

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:41
w00key schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:56:
[...]

Hij sluit prima op de unit die uit staat. De unit zet zelf de klep open.

Er staat niks hierover in de handleiding maar het werkt wel goed tegen tocht als je beetje wil ventileren / blazen, veel fijner dan een echte koude wind. Undocumented feature?

Op mijn multi Daikin kan ik helaas Fan en verwarmen idd niet samen aan op twee units..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Voor onze nieuwbouwwoning hebben wij de keuze tussen de Daikin Perfera en de Daikin Stylish units. Beide in combi met de Residential Controller. Stylish is iets duurder (kleine 10%).

Wat zijn nou de noemenswaardige verschillen tussen beide (los van het design)? Ik kan dat op de Daikin site maar moeilijk achterhalen en via Google kwam ik enkel uit op wat internationale fora waar de vraag ook niet beantwoord werd.

Weet iemand van jullie dit?

[ Voor 6% gewijzigd door Rebunted op 02-03-2022 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:39
Rebunted schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 01:33:
Voor onze nieuwbouwwoning hebben wij de keuze tussen de Daikin Perfera en de Daikin Stylish units. Beide in combi met de Residential Controller. Stylish is iets duurder (kleine 10%).

Wat zijn nou de noemenswaardige verschillen tussen beide (los van het design)? Ik kan dat op de Daikin site maar moeilijk achterhalen en via Google kwam ik enkel uit op wat internationale fora waar de vraag ook niet beantwoord werd.

Weer iemand van jullie dit?
Puur naar de specs kijkend zie ik weinig verschil. Hele kleine verschillen in SCOP/SEER (in het voordeel van de Stylish, maar verwaarloosbaar)

De stylish heeft een thermische sensor, om de oppervlaktetemperatuur te zien, maar geen aanwezigheidssensor voor zover ik zie. De Perfera heeft juist een aanwezigheidssensor en geen thermische sensor.

Uiteindelijk lijkt het weinig te verschillen. Behalve.... you said it... het uiterlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolderik
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-01-2024
Ik had een offerte aangevraagd voor een SRK 35 ZSX maar krijg nu een offerte binnen van de SRK 50 ZSW voor een hele scherpe prijs.
Ik wil de unit gebruiken om de beneden verdieping te verwarmen van een normale eengezinswoningen.
Ik vroeg speciaal voor de SRK 35 ZSX voor het geluid maar de installateur zei dat ik beter de SRK 50 ZSW kon nemen.

Iemand advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:08
bolderik schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:25:
Ik had een offerte aangevraagd voor een SRK 35 ZSX maar krijg nu een offerte binnen van de SRK 50 ZSW voor een hele scherpe prijs.
Ik wil de unit gebruiken om de beneden verdieping te verwarmen van een normale eengezinswoningen.
Ik vroeg speciaal voor de SRK 35 ZSX voor het geluid maar de installateur zei dat ik beter de SRK 50 ZSW kon nemen.

Iemand advies?
Geen idee over het geluid, maar let bij de SRK50ZSW op dat het minimum electrisch vermogen ca 300W is. Dat is >1000W thermisch. Het kan zijn dat de warmtevraag te weinig is waardoor de unit met enige regelmaat helemaal uit gaat wat oncomfortabel is.

* Rukapul heeft een SRK50 op de zolderverdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

@bolderik Je installateur is vast bang dat het vermogen van de 35 te laag is en wil je daarom liever een zwaardere unit aanbevelen maar ik weet vrij zeker dat dat niet nodig is. Als de ruimte een beetje geisoleerd is en niet super groot is komt dat best goed met die ZSX 35 dus ik zou daar gewoon bij blijven!

Ik zag gisteren mijn mijn 35 ZSX terug moduleren tot 139 watt opgenomen vermogen! Ik moest echt even goed kijken of de unit nog wel aan was, maar de fan draaide op super laag toerental en er kwam warmte uit a 37 graden dus de unit werkt nog wel degelijk. Met een COP van 4 is dan 139 watt nog steeds 560 watt aan warmte.

Vraag maar aan de installateur of ie de 35 ZSX ook voor een super scherpe prijs kan doen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bolderik
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-01-2024
Kijk hier kan ik wat mee bedankt.
Ik wil hem boven de bank hangen hoe is jou ervaring met het geluid?
Is het zo dat als de kamer plus min 18 graden is en ik wil naar 20,5 graden dat hij even wat luider is en daarna stil?

Ik zal ook even mijn plattegrond plaatsen.

[URL="https://tweakers.net/i/im4n5_hD8XgYkF0g4SVjNFLySJw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zdZ3bbjUJ6shGRqfDRqx354h.jpg?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AA48eOARSvmQ4cStKaNkEdJFZ6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zdZ3bbjUJ6shGRqfDRqx354h.jpg?f=fotoalbum_large[/URL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-06 13:35
Rukapul schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:32:
[...]

Geen idee over het geluid, maar let bij de SRK50ZSW op dat het minimum electrisch vermogen ca 300W is. Dat is >1000W thermisch. Het kan zijn dat de warmtevraag te weinig is waardoor de unit met enige regelmaat helemaal uit gaat wat oncomfortabel is.

* Rukapul heeft een SRK50 op de zolderverdieping.
Bij een kanaal unit is dat inderdaad oncomfortabel omdat de afgekoelde lucht in de kanalen eerst circuleert. Bij een wand type valt het wel mee, je ziet de lamellen steeds in parkeer stand gaan.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-07 11:01
Wij willen een multi split systeem aanschaffen.
Mitsubishi
Buitenunit : Mitsubishi MXZ-2HA50VF
met 2 x MSZ-HR35VF

Ons idee was om er één in de woonkamer (90m3) te plaatsen en één in het trapgat tussen eerste en tweede verdieping zodat de twee slaapkamers op de eerste verdieping "iets" verkoelt gaan worden.

Offerte voor aanschaf en plaatsen aangevraagd.
De verkoper zegt dat je dat beter niet kunt doen omdat de unit in het trapgat niet sterk genoeg zal zijn.
De unit zal gaan bevriezen en defect gaan.

Wat is jullie idee ?

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
driel24 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:18:
Wij willen een multi split systeem aanschaffen.
Mitsubishi
Buitenunit : Mitsubishi MXZ-2HA50VF
met 2 x MSZ-HR35VF

Ons idee was om er één in de woonkamer (90m3) te plaatsen en één in het trapgat tussen eerste en tweede verdieping zodat de twee slaapkamers op de eerste verdieping "iets" verkoelt gaan worden.
Waarom dan niet een 2kW unit op beide slaapkamers? Meerprijs zal niet heel schokkend zijn denk ik. Ben niet echt thuis in Mitsubishi, maar volgens mij is er ook een MXZ-3HA50VF (dus voor 3 binnenunits).
Offerte voor aanschaf en plaatsen aangevraagd.
De verkoper zegt dat je dat beter niet kunt doen omdat de unit in het trapgat niet sterk genoeg zal zijn.
De unit zal gaan bevriezen en defect gaan.
Ja, wat zal ik er over zeggen: onzin. :F Zijn in dit topic meerdere mensen die het zo doen, maar voor de een werkt het beter dan de ander. Maar een unit die defect gaat door op deze manier te koelen, nee.

Overigens werkt dit het beste als je vaak/altijd de deuren naar de slaapkamers open hebt, maar het een warme periode is en je sluit de deur, dan heb je ook alweer snel een warmere kamer.

[ Voor 8% gewijzigd door GermanPivo op 02-03-2022 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
GermanPivo schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:24:
[...]

Waarom dan niet een 2kW unit op beide slaapkamers? Meerprijs zal niet heel schokkend zijn denk ik. Ben niet echt thuis in Mitsubishi, maar volgens mij is er ook een MXZ-3HA50VF (dus voor 3 binnenunits).

[...]

Ja, wat zal ik er over zeggen: onzin. :F Zijn in dit topic meerdere mensen die het zo doen, maar voor de een werkt het beter dan de ander. Maar een unit die defect gaat door op deze manier te koelen, nee.

Overigens werkt dit het beste als je vaak/altijd de deuren naar de slaapkamers open hebt, maar het een warme periode is en je sluit de deur, dan heb je ook alweer snel een warmere kamer.
Wij hebben geen mogelijkheid om op een nette manier de leidingen weg te werken.
Vandaar mijn trapgat idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
driel24 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:30:
[...]

Wij hebben geen mogelijkheid om op een nette manier de leidingen weg te werken.
Vandaar mijn trapgat idee.
Ja, dat snap ik inderdaad. Ik kwam laatst dit tegen - zou nog een manier kunnen zijn om de koelte van de overloop de kamers in te krijgen met een dichte deur. Maar denk alleen dit alleen werkt met verwarmen eigenlijk, maar misschien dat daar wat op te verzinnen is.

[ Voor 7% gewijzigd door GermanPivo op 02-03-2022 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• driel24
GermanPivo schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:32:
[...]

Ja, dat snap ik inderdaad. Ik kwam laatst dit tegen - zou nog een manier kunnen zijn om de koelte van de overloop de kamers in te krijgen met een dichte deur.
Wij slapen gewoon met de deur open :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
driel24 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:33:
[...]

Wij slapen gewoon met de deur open :)
Dan zie ik geen reden om het niet zo te doen in ieder geval ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo trace
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-05-2023
Servee schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:12:
Vandaag de HomeWizard Wi-Fi kWh meter geïnstalleerd naast de groep van de Daikin in de meterkast, pruttelt de hele avond al rond de 130/140w. Morgen even verbruik vergelijken met de Onecta app over 24 uur.

Verder een Nedis SmartLife temperatuursensor gekoppeld aan Zigbee gateway om de temperatuur gedurende dag en nacht te loggen. Voorheen kon ik via Honeywell op afstand de temperatuur in huis aflezen en dat (kon) nu niet meer, althans beneden. Gasverbruik is gehalveerd sinds ingebruik name van de Daikin. De Honeywell T6R staat nu boven op de slaapkamer de bovenverdieping op 19,5 graad te houden (Brink Elan luchtverwarming). Roosters beneden staan allemaal dicht. Prima oplossing zo!
Ik ben benieuwd of het verbruik van de ONECTA app veel afwijkt van de HomeWizard kWh meter.
👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

bolderik schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:30:
Kijk hier kan ik wat mee bedankt.
Ik wil hem boven de bank hangen hoe is jou ervaring met het geluid?
Is het zo dat als de kamer plus min 18 graden is en ik wil naar 20,5 graden dat hij even wat luider is en daarna stil?

Ik zal ook even mijn plattegrond plaatsen.
Boven de bank is wel wat dichtbij kwa geluid, dus meer ideaal is iets verder weg, maar als je de unit vooral op continu bedrijf draaid dan valt het geluid wel mee dus zou het op zich geen groot probleem zijn. Als dit kwa montage de meest ideale locatie is.

Ja als je de temperatuur wat hoger zet zal de unit even wat harder gaan blazen maar na verloop van tijd gaat dat dan heel soepel weer naar een stiller nivo. Tenzij het buiten -5 vriest. Maar dat zien we in NL niet veel meer, en in de toekomst nog minder…

[ Voor 17% gewijzigd door Gerco-M op 02-03-2022 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Waah schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:32:
[...]

Puur naar de specs kijkend zie ik weinig verschil. Hele kleine verschillen in SCOP/SEER (in het voordeel van de Stylish, maar verwaarloosbaar)

De stylish heeft een thermische sensor, om de oppervlaktetemperatuur te zien, maar geen aanwezigheidssensor voor zover ik zie. De Perfera heeft juist een aanwezigheidssensor en geen thermische sensor.

Uiteindelijk lijkt het weinig te verschillen. Behalve.... you said it... het uiterlijk :+
Thx!

Wij willen de units verwerken in het ontwerp van maatwerk inbouwkasten (waarbij je met een opgaande klep de unit vrij maakt of we met roosters o.i.d. gaan werken). Is in dit kader de type sensor ook nog van belang (het belangrijke verschil)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:39
Rebunted schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:44:
[...]

Thx!

Wij willen de units verwerken in het ontwerp van maatwerk inbouwkasten (waarbij je met een opgaande klep de unit vrij maakt of we met roosters o.i.d. gaan werken). Is in dit kader de type sensor ook nog van belang (het belangrijke verschil)?
Dan zou ik ff naar het marketingmateriaal kijken waar de sensoren zitten :+
Perfera PDF en Stylish PDF kom je een heel eind mee op Google :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Waah schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:48:
[...]

Dan zou ik ff naar het marketingmateriaal kijken waar de sensoren zitten :+
Perfera PDF en Stylish PDF kom je een heel eind mee op Google :D
Gevonden!

Ik bedoel meer of inbouw nog van belang is voor het 'soort' sensor (thermisch / aanwezigheid).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
Buffalo trace schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:34:
[...]

Ik ben benieuwd of het verbruik van de ONECTA app veel afwijkt van de HomeWizard kWh meter.
👍🏻
Hier geeft de ONECTA app op maandbasis 5-8% minder kWh aan dan mijn Shelly EM. De Shelly komt goed overeen met wat mijn leverancier aangeeft dus ik vermoed structurele onderrapportage door de app. Geen idee waardoor, in Feb is het verschil bijna 30kWh dus enkel de WiFi modules zullen het niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo trace
Team-RiNo schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:53:
[...]

Hier geeft de ONECTA app op maandbasis 5-8% minder kWh aan dan mijn Shelly EM. De Shelly komt goed overeen met wat mijn leverancier aangeeft dus ik vermoed structurele onderrapportage door de app. Geen idee waardoor, in Feb is het verschil bijna 30kWh dus enkel de WiFi modules zullen het niet zijn.
Oké, dat zou een behoorlijke afwijking zijn.
Toch benieuwd of er meerdere zijn die dezelfde ervaring hebben met ONECTA app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
[...]

👍🏻
Op dit moment een afwijking van + 0,7kw ten opzichte van de Daikin app. Niet heel schokkend.
Daikin app zegt vandaag 4,6 kw
Homewizard zegt 3,9 kw
24 uur door verwarmen dus vanaf 0:00 gemeten tot net. In hoeverre dit exact zo is is afhankelijk van de server van Home wizard die gaat soms even offline maar dit is niet te zien in de verbruik statistiek.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo trace
Oké, echt betrouwbaar is het dus allemaal niet.
De bevindingen van jou zijn weer het tegenovergestelde van TEAM-RINo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Buffalo trace schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 17:18:
Oké, echt betrouwbaar is het dus allemaal niet.
De bevindingen van jou zijn weer het tegenovergestelde van TEAM-RINo.
Ja geen idee hoe dat precies zit, de homewizard zit direct na de groep en tussen de Daikin aangesloten zit verder niets tussen en logt zover mij bekend heel accuraat. Ik hou het een paar dagen in de gaten.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
De app loopt sowieso wat achter hier, voor 16-18:00 staat er nu 0,2kWh terwijl ik de laatste 2 uur op gemiddeld 300w zit volgens Shelly, lager dan 220w heb ik sowieso nooit gezien bij verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guidooow
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:45
Hier laat Onecta ruim 40% meer verbruik zien over Jan/Feb dan Homewizard (187 vs. 131 kWh). Ik heb ook geen enkele reden om aan Homewizard te twijfelen (komt overeen met Shelly plug S).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Team-RiNo schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 17:52:
De app loopt sowieso wat achter hier, voor 16-18:00 staat er nu 0,2kWh terwijl ik de laatste 2 uur op gemiddeld 300w zit volgens Shelly, lager dan 220w heb ik sowieso nooit gezien bij verwarmen.
Op dit moment geeft de homewizard dit verbruik aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-puJhLctnQDfaw03mnZejYeuqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/58uGIfYf3EzpRlR6xhvlO1P9.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Guidooow schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:04:
Hier laat Onecta ruim 40% meer verbruik zien over Jan/Feb dan Homewizard (187 vs. 131 kWh). Ik heb ook geen enkele reden om aan Homewizard te twijfelen (komt overeen met Shelly plug S).
Hier ook geen reden om aan de Homewizard Energy Socket en P1 Meter te twijfelen, deze lopen gelijk met het verbruik bij de energie leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-07 16:38
Gerco-M schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:14:
@bolderik Je installateur is vast bang dat het vermogen van de 35 te laag is en wil je daarom liever een zwaardere unit aanbevelen maar ik weet vrij zeker dat dat niet nodig is. Als de ruimte een beetje geisoleerd is en niet super groot is komt dat best goed met die ZSX 35 dus ik zou daar gewoon bij blijven!

Ik zag gisteren mijn mijn 35 ZSX terug moduleren tot 139 watt opgenomen vermogen! Ik moest echt even goed kijken of de unit nog wel aan was, maar de fan draaide op super laag toerental en er kwam warmte uit a 37 graden dus de unit werkt nog wel degelijk. Met een COP van 4 is dan 139 watt nog steeds 560 watt aan warmte.

Vraag maar aan de installateur of ie de 35 ZSX ook voor een super scherpe prijs kan doen ;)
Ik zit met hetzelfde. Kreeg 50ZS in offerte want 35ZS is te weinig. Keek toen zelf naar de 35ZSX want die zou het wel net halen qua koelvermogen en iets zuiniger. Maar zodra je de ZSX op een multisplit SCM60 zou aansluiten, is deze niet meer zo zuiniger volgens de installateur. Iemand die dat kan bevestigen?

Kan verder iemand mij vertellen of de ZS in wit nu mat of glanzend is? Haal dat niet meteen uit de brochure.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
loyske schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:49:
[...]

Kan verder iemand mij vertellen of de ZS in wit nu mat of glanzend is? Haal dat niet meteen uit de brochure.
Glanzend. Voorste kap met het logo iets meer dan de rest, maar niet extreem glanzend.

[ Voor 17% gewijzigd door GermanPivo op 02-03-2022 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:18

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Glanzend, prima voor op de slaapkamer prima maar voor in de woonkamer voor ons echt een no-go. We hebben daar een titanium hangen en die ziet er veel hoogwaardiger uit. Het standaard wit glanzend is echt plastic fantastic en oogt goedkoop.

Ik weet niet of de ZS-WB glanzend is maar daar zou je het front nog kunnen wrappen, het zwart van die unit met de flaps is namelijk wel mat.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
revolution-nl schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:57:
[...]

Glanzend, prima voor op de slaapkamer prima maar voor in de woonkamer voor ons echt een no-go. We hebben daar een titanium hangen en die ziet er veel hoogwaardiger uit. Het standaard wit glanzend is echt plastic fantastic en oogt goedkoop.

Ik weet niet of de ZS-WB glanzend is maar daar zou je het front nog kunnen wrappen, het zwart van die unit met de flaps is namelijk wel mat.
Dat vinden wij wel meevallen, het is niet mat maar ook niet glanzend.
Hier hangt de ZS-W gewoon in de woonkamer en het valt de visite meestal niet eens op dat hij er hangt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
revolution-nl schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:57:
[...]

Wij hebben hier het hele assortiment aan kleuren hangen :+
Bij ons hangt de ZS-W in de woonkamer, maar uit het zicht dus dan maakt het weer niet uit. Muren ook 9010, dus valt nog meer weg.
Maar als je een kleur op de muur hebt, wil je waarschijnlijk wel wat anders - in de bios een titanium (want donkergrijs op de muren) en op de slaapkamer (donkerblauwe muren) een ZS-WB.

De ZS-WB is ook glanzend, maar de frontplate is daar wel echt wit i.p.v. 9010. Ook al een heel verschil.

Wel met je eens hoor, dat de titanium en zwart/wit een stuk luxer ogen.

[ Voor 7% gewijzigd door GermanPivo op 02-03-2022 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

[...]

Ik zit met hetzelfde. Kreeg 50ZS in offerte want 35ZS is te weinig. Keek toen zelf naar de 35ZSX want die zou het wel net halen qua koelvermogen en iets zuiniger. Maar zodra je de ZSX op een multisplit SCM60 zou aansluiten, is deze niet meer zo zuiniger volgens de installateur. Iemand die dat kan bevestigen?

Ja dat is wel correct, dan is de buitenunit bepalend voor het minimale vermogen en de efficiency. Ik heb hier thuis de 35 ZSX als single split voor een bedrijfruimte in de kelder en die moduleerd dus terug tot 140 watt. Wij hebben voor een thuiskantoor ook een 35 ZSX op een multi split SCM 71 ZS-W en die moduleerd terug tot 350 watt.
Kwa zuinigheid (efficiency) is het verschil maar heel gering denk ik, maar voor het minimum vermogen is het verschil dus wel groter. In de specs kan je de precieze getallen voor deze opzoeken denk ik. Het min / nom / max vermogen en opgenomen elektrisch vermogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-06 19:56
[...]
👍🏻
Ik heb geen HomeWizard, maar wel een MID gecertificeerde kWh meter op mijn Airco Groep.
Ik zie bij maanden waar het verbruik heel erg laag was (~27 kWh), dat de Daikin soms slechts 76% aangeeft van de kWh meter.
Als ik naar de totalen kijk van vorig jaar, 3221 kWh volgens de Daikin, 3256.851 kWh volgens mijn meter, dan is de Daikin registratie 95.83% van de kWh meter, of te wel ruim 4% te laag, dat valt mij nog mee eigenlijk ik had het slechter verwacht.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolsward1970
  • Laatst online: 05-01-2024
Bij twijfel tussen de Mitsubishi 3.5 en 5.0 is er ook nog de tussenweg Mitsubishi van 4,5 die wij kortsleden hebben geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Bolsward1970 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:04:
Bij twijfel tussen de Mitsubishi 3.5 en 5.0 is er ook nog de tussenweg Mitsubishi van 4,5 die wij kortsleden hebben geplaatst.
Mitsubishi Electronics heeft die inderdaad wel, maar MHI (Mitsubishi Heavy Industries) niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
PentaClover schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 21:40:
[...]

Ik heb geen HomeWizard, maar wel een MID gecertificeerde kWh meter op mijn Airco Groep.
Ik zie bij maanden waar het verbruik heel erg laag was (~27 kWh), dat de Daikin soms slechts 76% aangeeft van de kWh meter.
Als ik naar de totalen kijk van vorig jaar, 3221 kWh volgens de Daikin, 3256.851 kWh volgens mijn meter, dan is de Daikin registratie 95.83% van de kWh meter, of te wel ruim 4% te laag, dat valt mij nog mee eigenlijk ik had het slechter verwacht.
Wel apart die verschillen, bij mij tot nu toe ook weer 0,5 kw verschil tov de kWh meter van homeziward (welke overigens ook MID gekeurd is) zal deze week ff gaan vergelijken wat Vattenfall app aangeeft.

Totale verbruik op de Onecta app gisteren over 24 uur 6,3 kw en op de homewizard 5,3.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ech2d5ByCg0Me0CCSKOzP77eyAs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lEEH3WQOC7FBtTVR89tU3PuN.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aoUenfPGG8netJt77Cw10POp2W0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/li1IWcbDQQr7zasAWvDaIyQa.jpg?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door Servee op 03-03-2022 07:53 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-06 19:56
Servee schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 07:45:
[...]
Wel apart die verschillen, bij mij tot nu toe ook weer 0,5 kw verschil tov de kWh meter van homeziward (welke overigens ook MID gekeurd is) zal deze week ff gaan vergelijken wat Vattenfall app aangeeft.
Ik heb het vermoeden dat het verbruik van de elektronica (incl.wifi) niet wordt meegeteld in de interne meting, daarnaast zal de afronding op 0.1 kWh bij laag verbruik op een dag ook procentueel hard meetellen hoewel die zowel naar boven als naar beneden invloed kan hebben en je dus op een jaar totaal er wel uitmiddeld.

Bij mij wordt er met 4 units zo'n 12Wh = 0.288 kWh per dag = 8.928 kWh per maand verbruikt in de electronica die dan niet meegeteld wordt.

Als ik de interne metingen hiervoor corrigeer en naar het jaar totaal kijk, dan kom ik met de gecorrigeerde interne meting van Daikin op 99.1 % van de kWh meter.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

PentaClover schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:16:
Ik heb het vermoeden dat het verbruik van de elektronica (incl.wifi) niet wordt meegeteld in de interne meting
Aangezien het verbruik van de buitenunit gemeten wordt en het verbruik van de binnenunit in vergelijking daarmee 'gerommel in de marge' zal zijn, zal die z'n verbruik vermoedelijk inderdaad niet gemeten/meegeteld worden. (Geen idee trouwens hoe het verbruik van de buitenunit 'per binnenunit' gemeten wordt bij een multisplit)

Verbruik van de binnenunits is trouwens ook niet niks, ik zit met 6 units al op op ~30W idle...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:56

BTS

BTS schreef op maandag 21 februari 2022 @ 18:19:
Sinds vandaag geen warmte productie meer, Foutcode H 97 "Mechanisme ventilatormotor buitenunit geblokkeerd."

Betreft een Panasonic KIT Z35VKE. @koevlaas2 @flippy een idee hoe dit op te heffen? De ventilator loopt niet aan en draait vrij rond.

Of moet ik toch denken aan een het vervangen van onderdelen?
De monteur is uiteindelijk vandaag gekomen, unit nagekeken. Contact met Panasonic zelf gehad. Unit functioneert. Mocht het euvel terugkomen dan vervangen ze de fanmotor en print die het aanstuurt. Panasonic gaf aan niet alleen het één of het ander te vervangen maar altijd beide.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolsward1970
  • Laatst online: 05-01-2024
GermanPivo schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 06:23:
[...]

Mitsubishi Electronics heeft die inderdaad wel, maar MHI (Mitsubishi Heavy Industries) niet ;)
Jazeker wel. Hier hangt er 1 in de kamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:28
Ik heb nu de nieuwe offerte binnen gekregen; en ik zou deze toch graag willen voorleggen.
Eerder in het topic aangegeven; het is voor het volgende:
Verwarmen woonkamer; gekozen voor single split SRK 35ZSX-W set (binnen/buiten) voor laag kunne pendelen en hogere efficientie.
Koelen zolder + slaapkamer; gekozen voor 3,5kW voor zolder (trapgat; niet in werkkamer mogelijk ivm leidingen) en 2,5kW in slaapkamer op 4kW duosplut unit.

ZSX-W is ongeveer €100 duurder dan de ZS-W versies (voor slaapkamer); op de totaalprijs valt dat nog dat mee. En qua efficientie wordt dat wellicht nog wel quite gespeeld. Maar is 3,5 en 2,5 voor boven; daar twijfel ik een beetje over. Zolder kan echt warm worden, in de zomer heb ik gewerkt met 38 a 40 graden.

[edit] bij nader inzien zijn de ZSX-W iets van €160 euro duurder

Mitsubishi multisplit buiten unit 4KW SCM40ZM-S € 950,00
Mitsubishi Heavy Industries Wandunit SRK25ZSX-W 2,5kW € 480,00
Mitsubishi Heavy Industries Wandunit SRK35ZSX-W 3,5 kW € 550,00
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZSX-W SET binnen en buiten € 1.250,00
Geisoleerde leiding 25 meter € 250,00
Goot en afwerkmateriaal € 150,00
Draagbeugels op de muur 2 stuks € 95,00
Installatie kosten € 1.280,00
Stekkoppelingen,tape en buigveren € 50,00
Kabel € 70,00
3 keer wifi module € 330,00
transport kosten € 45,00
Som € 5.500,00
BTW 21% € 1.155,00
Totaal € 6.655,00

Pvouput live

Pagina: 1 ... 114 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic