Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 113 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.373.648 views

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:52
Servee schreef op maandag 21 februari 2022 @ 17:25:
[...]

Lastig zo te bepalen zonder een tekening van de ruimte te zien :-) de 5kw is geschikt voor ruimtes met een inhoud t/m 132,5 m³ dus je zou er twee nodig hebben anders zal de unit constant op max vermogen draaien wat niet heel aangenaam zal zijn vrees ik.
Da's heel relatief hoor. Hier houdt een 2,5kW unit een ruimte van ongeveer 100m3 op 20 a 21 graden tot -2 ongeveer. Daaronder heeft die wat ondersteuning nodig. Da's dan ook nog eens een gerenoveerd huis uit 1960, met maar 6a 7cm isolatie achteraf in de spouw en (nog) zonder vloerisolatie.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:03
M9820441 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:14:
[Afbeelding]

Graag is jullie mening voor volgend voorstel : 3,5kw Daikin.

Mijn eerste idee om de unit boven de tv te hangen vervalt.

Dan zie ik 2 mogelijkheden :

1. Rode optie
2. Grijze optie

Ik heb voorkeur voor de rode optie omdat de unit daar minder in het zicht hangt (versta : de vrouw wil hem daar liever).
In geval van de grijze optie hangt hij ook te blazen waar wij heel de dag zitten.

Is dit een goed idee?
Wat is het budget? Is dit nieuwbouw? Voor afwerking op hoog niveau zou ik nooit kiezen voor een unit in het zicht. Ik zie een garage en bijkeuken waar je luchtkanalen kwijt kan, ik zou dan kiezen voor dit

Afbeeldingslocatie: https://cms.ismm.nl/files/www.kaptein.nl/files/images/klimaatsystemen/type-kanaalmodel.jpg

Op deze plekken:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pMufWFQ.png

Nadeel: interieurbouwer moet er bij zijn om alles goed af te werken. Je kunt met een rond gat door de muren heen, dat zou zelfs bij draagmuren kunnen, en aan de andere kant een minimale koof bouwen voor de rechthoekige roosters. Of iets van jet roosters gebruiken als je een lange worp wilt hebben.

En alle problemen die we hier hebben met de thermostaat heb je niet, je kiest bij kanaal units altijd een bedrade muur bediening die geen last heeft van zijn luchtstroom rond de unit, die verwarmt / koelt tot de kamer echt koud is en niet alleen precies bij de wand unit; net als de kamerthermostaat voor de CV monteer je die niet boven de radiator.

Je verstopt de machine zelf gewoon ergens in de garage, dat zorgt ervoor dat je het bijna niet hoor. Voorbeeld unit: https://www.123klimaatsho...rxm35r-kanaal-unit-35-kw/

~~

Anders zou ik het proberen met een vloermodel. Deze heeft ook minder last van zijn eigen warmte bij verwarmen en koelen is toch geen probleem in Nederland. Plaats het net als een radiator bij ramen en waar het koudst is. Grijs is geen slechte plek.

[ Voor 4% gewijzigd door w00key op 23-02-2022 00:10 ]

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
HereIsTom schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:08:
@Servee Misschien even de modem/router uit het stopcontact halen.
En telefoon opnieuw opstarten.
Het is gelukt, ik heb een nieuw account aangemaakt in de Onecta app en een superwifi punt van zolder beneden neergezet toen had ik meteen verbinding.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:47

BTS

BTS schreef op maandag 21 februari 2022 @ 18:19:
Sinds vandaag geen warmte productie meer, Foutcode H 97 "Mechanisme ventilatormotor buitenunit geblokkeerd."

Betreft een Panasonic KIT Z35VKE. @koevlaas2 @flippy een idee hoe dit op te heffen? De ventilator loopt niet aan en draait vrij rond.

Of moet ik toch denken aan een het vervangen van onderdelen?
Vandaag komt eind van de middag de monteur voor dit garantie gevalletje.

Na het advies van @flippy de unit een nacht en dag stroomloos gemaakt en toen startte de buitenunit weer op, ook draaide de fan. De storing zit er nog steeds in (H 97) en dus weer uitgezet maar niet de stroom eraf gehaald. Nu kwam ik net thuis maar toen was de unit toch opgestart (fan draaide ook) doordat ik de WeekTimer niet uitgezet had. En ook nu zit de foutcode er nog in. Ik ben ondertussen erg benieuwd wat de uitkomst wordt.

www.highflow.nl

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

BTS schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:11:
[...]

Vandaag komt eind van de middag de monteur voor dit garantie gevalletje.

Na het advies van @flippy de unit een nacht en dag stroomloos gemaakt en toen startte de buitenunit weer op, ook draaide de fan. De storing zit er nog steeds in (H 97) en dus weer uitgezet maar niet de stroom eraf gehaald. Nu kwam ik net thuis maar toen was de unit toch opgestart (fan draaide ook) doordat ik de WeekTimer niet uitgezet had. En ook nu zit de foutcode er nog in. Ik ben ondertussen erg benieuwd wat de uitkomst wordt.
de foutcode blijft opgeslagen. die moet je zelf resetten.

stroomloss hoeft niet zo lang. minuutje is zat.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 23-02-2022 12:13 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• BTS

BTS

@flippy in de handleiding staat niet omschreven hoe dit moet. Dus dat mag de monteur dan doen.

www.highflow.nl

• flippy
  • Niet online

flippy

BTS schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:13:
@flippy in de handleiding staat niet omschreven hoe dit moet. Dus dat mag de monteur dan doen.
op enter drukken in lijstje met foutcodes en bevestigen. ;)

als de fout actueel was zal er een nieuwe worden aangemaakt met een nieuwe datum erbij.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 23-02-2022 12:18 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Slayer schreef op maandag 21 februari 2022 @ 17:01:
In ons aankomende huis hebben wij een offerte aangevraagd voor 2 airco's op de eerste verdieping en 1 op zolder, wij hebben vermeld wat onze wensen zijn en de installateur heeft aangeraden voor het volgende:

3x Hisense binnenunit wand New Comfort, 2,5 kW
1x Hisense buitenunit multisplit, 7,0 kW

Onze wensen zijn: cool in de zomer en warm in de winter en stil.

Mijn vraag: hebben jullie ervaring met het merk en doen wij er goed aan om deze aan te schaffen?

Verder zit er in de offerte ook een Nibe warmtepomp voor de warme water en vloerverwarming en gaan wij van het gas af.
p.s. wij zijn al akkoord gegaan met de offerte.
Hier ga je niet gelukkig van worden, 7.5kW is een veel te hoog minuum vermorgen, daarnaast is HiSense volgens mij een B merk waarbij je kan verwachten dat de regeltechniek ook niet verfijnd is, juist de combi kan vervelend worden.

Ik zou kijken of er toch niet een mogelijkheid is om naar een andere setup te gaan.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• flippy
  • Niet online

flippy

revolution-nl schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:18:
7.5kW is een veel te hoog minuum vermorgen, daarnaast is HiSense volgens mij een B merk waarbij je kan verwachten dat de regeltechniek ook niet verfijnd is.
beide uitspraken doen mee voor de competitie voor understatement van de maand. :X

het is trouwens niet een installateur, het is een verkoper. een installateur/monteur die eer van zijn werk heeft zou zoiets nooit aanbieden voor hoofdverwarming.

[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 23-02-2022 12:25 ]

• BTS

BTS

flippy schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:14:
[...]

op enter drukken in lijstje met foutcodes en bevestigen. ;)

als de fout actueel was zal er een nieuwe worden aangemaakt met een nieuwe datum erbij.
Dan is dat sowieso voor de monteur want geen enter knop aanwezig, geen datum zichtbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZhc8_YZF-9DS6yDLquETe3QRkM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mf5VhA02pNsO31hRiXZFJmJx.jpg?f=fotoalbum_large

www.highflow.nl

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-01 23:25

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

We hebben hier twee Daikin's single splits, een Perfera en een Stylish, beide uit 2020. Gisteravond en vannacht een langdurige stroomstoring gehad. Tussendoor kwam de stroom steeds een paar seconden terug, en in die korte perioden zijn de airco's uiteindelijk (in stappen dus) uitgegaan.

Nu werken ze vandaag weer gewoon prima, alleen de Stylish verschijnt niet meer in de app. Ik heb al wat zitten zoeken maar kan eigenlijk niet goed vinden wat ik nu moet doen om te zien of de wifi adapter nog werkt. Iemand enig idee?

I'm only responsible for what I say, not for what you understand.

• Servee
  • Niet online
BeQuietAndDrive schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:18:
We hebben hier twee Daikin's single splits, een Perfera en een Stylish, beide uit 2020. Gisteravond en vannacht een langdurige stroomstoring gehad. Tussendoor kwam de stroom steeds een paar seconden terug, en in die korte perioden zijn de airco's uiteindelijk (in stappen dus) uitgegaan.

Nu werken ze vandaag weer gewoon prima, alleen de Stylish verschijnt niet meer in de app. Ik heb al wat zitten zoeken maar kan eigenlijk niet goed vinden wat ik nu moet doen om te zien of de wifi adapter nog werkt. Iemand enig idee?
Kun je de airco wel zien in je thuisnetwerk?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:48
BeQuietAndDrive schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:18:

Welke Daikin app gebruik je?

Je WiFi module effe uit en aan zetten kan het probleem verhelpen.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:00
Sinds kort een "externe voeler" aan mijn binnenunit gemaakt waardoor nu de kamertemperatuur klopt binnen de Daikin app en de regeling ook aardig accuraat is.

De printplaat met temperatuurvoeler erop eruit gehaald en verlengt met 2 meter bedrading, deze hangt nu achter het gordijn op 110cm hoogte.

Gebruikte materialen:
- 2x 2 meter Cat6 netwerkkabel (100% koper) je moet 10 draden solderen.
- Krimpkousen.
- Soldeerapparaat.
- Extra Daiking kabeltje besteld zodat ik altijd terug kan bouwen(kosten rond 15 euro).

Wonderbaarlijk werkt de IR ontvanger nog ondanks achter het gordijn in een pvc buis.
Ik moet nog even kijken hoe de zaak netter kan, de printplaat zit nu in een T stuk van een PVC buis zodat het nergens contact mee kan maken.

Edit: Op de onderste foto de voeler, dit betreft een weerstandje die aan de onderkant van het printplaatje zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8NmCXufSF9GLAl2SKvQmbRXorU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dBtOWyecXYXDmuZGiR0MDNdi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6Fy0QslSnNIBZ_58tR2i202XKs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3xOUv25isvBEYBrqPwp4zAz0.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q0ZSWPF6JzG5hbODNz4PFl5V99c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GvbUEQhtyEsnaKQ1uXVNuZip.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door mr_evil08 op 23-02-2022 16:56 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Edit: nm, het is al gelukt, thanks!

[ Voor 90% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 23-02-2022 16:54 ]

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Edit: nm, het is al gelukt, thanks!

[ Voor 96% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 23-02-2022 16:54 ]

• Servee
  • Niet online
Ik kom er net achter dat als je via de Daikin Onecta app een wijziging doet dat de afstandsbediening dit niet overneemt (en vice versa) Je zou denken dat de uitlees functie van de binnenunit dit zou moeten doorgeven. Op zich niet erg want werkt prima zo maar benieuwd of dit zo hoort. Het zijn wel twee verschillende (stuur) systemen maar toch. Iemand ervaring mee?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:49
mr_evil08 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:11:
Sinds kort een "externe voeler" aan mijn binnenunit gemaakt waardoor nu de kamertemperatuur klopt binnen de Daikin app en de regeling ook aardig accuraat is.
Grappig. Ik heb voor mijn MHI met https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl hetzelfde gedaan maar dan met MQTT ipv UTP :P

Unit hangt in het trapgat op de overloop en de sensor (simpel NodeMCU+Sensor+ESPEasy) op kantoorzolder.

Extra voordeel is dat de unit heel lang door blijft draaien naar de doeltemperatuur in plaats van te pendelen door ophoping van warmte bij de unit.

* Rukapul is de software nu aan het tweaken om
  • setpoint en ruimtetemperatuur beter af te ronden (niet op hele graden naar beneden respectievelijk op halve/kwart graden naar beneden)
  • te corrigeren voor de standaard +2C setpoint verhoging bij de unit (vaste offset)
  • een dynamische offset te creeren voor de ruimtetemperatuur om zo indirect de precisie van setpoint te verhogen van hele graden naar kwartgraden
  • uit te zoeken waarom de unit wel setpoint met halvegraad precisie accepteert maar verder met hele graden lijkt te werken. Heb nog geen teruggerapporteerde waarden gezien met .5C.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 23-02-2022 17:15 ]

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:22
Servee schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:08:
Ik kom er net achter dat als je via de Daikin Onecta app een wijziging doet dat de afstandsbediening dit niet overneemt (en vice versa) Je zou denken dat de uitlees functie van de binnenunit dit zou moeten doorgeven. Op zich niet erg want werkt prima zo maar benieuwd of dit zo hoort. Het zijn wel twee verschillende (stuur) systemen maar toch. Iemand ervaring mee?
Dit klopt, er wordt ook aangeraden om de binnenunits maar met één van de 2 te bedienen.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Servee
  • Niet online
Team-RiNo schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:15:
[...]

Dit klopt, er wordt ook aangeraden om de binnenunits maar met één van de 2 te bedienen.
Ok top, ja las al dat de timerinstellingen (afstandsbediening en app) niet samen konden werken die heb ik uit de afstandsbediening gewist vanmorgen nadat ik de app aan de praat had maar dan is dat duidelijk en dus geen fout :) thx

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Zuinig
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2023
@ HereIsTom:

Bedankt voor de tip van de energysocket. Werkt goed zo'n ding en realtime info over verbruik/gedrag airco, tijdens aan/afwezigheid. Hierdoor kan ik hem optimaler inzetten.

MHI SRK 50 ZS-W

• Papabear72
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Beste luitjes,

De vraag voor het binnen plaatsen van een buiten-unit van een split-airco is hier wel vaker geplaatst. Ik zit met eenzelfde vraag, maar dan in een wat uitzonderlijke situatie, namelijk dat ik een behoorlijk grote binnenruimte heb die verder niet wordt gebruikt.
Die ruimte is 55 vierkante meter zonder plafond tot de nok van het dak (zo'n 4 meter). In die ruimte zitten geen ramen, behalve in de toren, waar luchtroosters zitten, zoals te zien is op de plattegrond.

Pal onder het punt waar ik de buiten-unit heb getekend is de woonkamer waar ik de binnen-unit heb getekend. Kwestie van een betonboor schuin naar beneden boren door een muur van zo'n 20cm.

De vraag is: heeft dit een kans van slagen, of wordt dit een mega schimmelhok?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/K1ZLFCGC/Huis.png

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
@Papabear72 Die 55m2 is een ruimte zonder dak?
Dan kan dit.
Anders kan je beter de buitenunit gewoon strak tegen de luchtroosters zetten en daar het zo isoleren dat je geen lucht circulatie krijgt en gelijk het geluid isoleren

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Papabear72
  • Niet online
BarryH schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:07:
@Papabear72 Die 55m2 is een ruimte zonder dak?
Dan kan dit.
Anders kan je beter de buitenunit gewoon strak tegen de luchtroosters zetten en daar het zo isoleren dat je geen lucht circulatie krijgt en gelijk het geluid isoleren
@BarryH Er zit natuurlijk wel een dak op.
De afstand van de buiten-unit tot de toren is een meter of acht, dus dat kan wel een dingetje zijn. Ik heb het liever zo kort mogelijk. En zoveel geluid maken die dingen toch niet?
Wel bedankt voor je input trouwens!

• BarryH
@Papabear72
Als je de unit alleen voor airco gebruikt en iedere keer heel kort kan het wellicht.
ECHTER: een airco heeft een grote luchtstroom nodig. Ik denk dat de unit gewoon buiten hangen veel beter werkt.
Reken maar eens uit hoevaak per uur de inhoud van die binnenruimte door de ventilator gaat per uur.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Papabear72
  • Niet online
BarryH schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:28:
@Papabear72
Als je de unit alleen voor airco gebruikt en iedere keer heel kort kan het wellicht.
ECHTER: een airco heeft een grote luchtstroom nodig. Ik denk dat de unit gewoon buiten hangen veel beter werkt.
Reken maar eens uit hoevaak per uur de inhoud van die binnenruimte door de ventilator gaat per uur.
@BarryH dank je wel voor je input. Buiten hangen is uiteraard het allerbeste, daar is geen twijfel over mogelijk.
Ware het niet dat het een huurwoning betreft en het plaatsen van de unit buiten niet echt een optie is.

Ik had gehoopt dat een grote binnenruimte voldoende zou zijn om de woonkamer redelijk koel te kunnen krijgen.

• Papabear72
  • Niet online
edit: dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door Papabear72 op 24-02-2022 09:28 ]

• BarryH
@Papabear72 ik denk dat een langere splitleiding naar de hoek met de ventilatieroosters niet een groot prbleem is.

• Papabear72
  • Niet online
BarryH schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:43:
@Papabear72 ik denk dat een langere splitleiding naar de hoek met de ventilatieroosters niet een groot prbleem is.
Ik zal dit uiteraard eens laten berekenen. Wellicht dat het meevalt. Dank je wel voor het meedenken hoor. Wordt zeer gewaardeerd!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:30
Papabear72 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:39:
@BarryH dank je wel voor je input. Buiten hangen is uiteraard het allerbeste, daar is geen twijfel over mogelijk.
Ware het niet dat het een huurwoning betreft en het plaatsen van de unit buiten niet echt een optie is.

Ik had gehoopt dat een grote binnenruimte voldoende zou zijn om de woonkamer redelijk koel te kunnen krijgen.
Dit gaat niet lekker werken. Stel je installeert een 4 kW model en deze heeft een vrij gangbare COP van 4 (even lekker afgerond). En deze werkt ooit eens op volle kracht. Dan gaat er 1000 W stroom in, en dit verplaatst continu 4000W aan warmte naar "buiten", alwaar dus 5 kW continu de lucht in gaat.

Mijn vermoeden is dat je daar vrij snel sauna-temperaturen zult bereiken. Zeker in de zomer gaat een ventilatierooster aan het andere einde van de kamer daar niets aan verhelpen. Met flinke geforceerde ventilatie, misschien. Maar basically, moet je dit niet willen. Helaas.

• mr_evil08
Rukapul schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:12:
[...]

Grappig. Ik heb voor mijn MHI met https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl hetzelfde gedaan maar dan met MQTT ipv UTP :P
> 2 meter UTP was goedkoper en net zo effectief in mijn geval.
• uit te zoeken waarom de unit wel setpoint met halvegraad precisie accepteert maar verder met hele graden lijkt te werken. Heb nog geen teruggerapporteerde waarden gezien met .5C.
Dat doet deze Daikin precies hetzelfde, rapporteert terug in hele graden maar als ik in de monitoring naar compressor frequentie(cmpfreq) en binnenunitvraag (mompow) kijk lijkt het wel te werken met halve of kwart graden, wanneer de binnenunit niet lager in vermogen kan tilt hij de kamertemp wel met 1c tot 1,5c op, dat is waarschijnlijk preventie tegen pendelen(gebeurd hier alleen bij hele hoge buitentemperaturen of veel zon).

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 23-02-2022 23:27 ]

• mr_evil08
@Papabear72
Een buitenunit wordt bloedheet op airco stand, het is dan letterlijk een radiator die flink staat te loeien, in een ruimte zetten met een paar ventilatieroosters is niet voldoende.

[ Voor 29% gewijzigd door mr_evil08 op 23-02-2022 23:43 ]

• Tristan89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-01 20:09
Hallo ik zie hier vaak de MHI zsX 35 voorbij komen,

Ik kan het verschil niet zien tussen de zsx en de zs kwa specs is de X iets beter maar is dat het prijs verschil echt waard, of ik de binnen unit toch anders.

• Papabear72
  • Niet online
Wilke schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:50:
[...]

Dit gaat niet lekker werken. Stel je installeert een 4 kW model en deze heeft een vrij gangbare COP van 4 (even lekker afgerond). En deze werkt ooit eens op volle kracht. Dan gaat er 1000 W stroom in, en dit verplaatst continu 4000W aan warmte naar "buiten", alwaar dus 5 kW continu de lucht in gaat.

Mijn vermoeden is dat je daar vrij snel sauna-temperaturen zult bereiken. Zeker in de zomer gaat een ventilatierooster aan het andere einde van de kamer daar niets aan verhelpen. Met flinke geforceerde ventilatie, misschien. Maar basically, moet je dit niet willen. Helaas.
mr_evil08 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 23:39:
@Papabear72
Een buitenunit wordt bloedheet op airco stand, het is dan letterlijk een radiator die flink staat te loeien, in een ruimte zetten met een paar ventilatieroosters is niet voldoende.
Hmm, het is dus duidelijk sterk af te raden om dit niet te doen. Jammer, maar helaas. Wel bedankt voor het meedenken hoor. Hier begin ik dus maar niet aan.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-01 15:52
Papabear72 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:16:
[...]

[...]

Hmm, het is dus duidelijk sterk af te raden om dit niet te doen. Jammer, maar helaas. Wel bedankt voor het meedenken hoor. Hier begin ik dus maar niet aan.
Als je geen buitenunit kan en je wil toch een lucht/lucht warmtepomp moet je volgens mij kijken naar een monoblock. Dan heb je wel 2 gaten naar buiten nodig, dus ik weet niet of dat mag...
Zoiets als dit: Innova 2.0 monoblock airco

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 16:06
@Plenkske de Innova is nog steeds gewoon een 3kW airco met bijbehorende luchtverplaatsing en warmte/kou. Dat lost niks van zijn problemen op.
Ik zou inderdaad zoeken naar een praktische manier om leidingen naar buiten te krijgen zodat het te herstellen is.
Paar gaten in buitenmuur voor de beugel zou misschien geen ramp zijn in huurwoning? En anders op de grond neerzetten.
BTS schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:51:

@!null blijft Nanoe wel aan? Bij mij wel. Ik heb quiet of powerfull niet in de weektimer ingesteld dus geen ervaring mee
Ja Nanoe blijft wel aan met timer, maar Quiet mode dus niet.

[ Voor 39% gewijzigd door !null op 24-02-2022 10:45 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Plenkske
!null schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:39:
@Plenkske de Innova is nog steeds gewoon een 3kW airco met bijbehorende luchtverplaatsing en warmte/kou. Dat lost niks van zijn problemen op.
Ik zou inderdaad zoeken naar een praktische manier om leidingen naar buiten te krijgen zodat het te herstellen is.
Paar gaten in buitenmuur voor de beugel zou misschien geen ramp zijn in huurwoning? En anders op de grond neerzetten.
huh? Misschien heb ik het verkeerd begrepen maar volgens mij is zijn probleem dat een buitenunit niet kon.
En de Innova heeft geen buitenunit, maar alleen roosters naar buiten.

• M9820441
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09-2025
M9820441 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:14:
[Afbeelding]

Graag is jullie mening voor volgend voorstel : 3,5kw Daikin.

Mijn eerste idee om de unit boven de tv te hangen vervalt.

Dan zie ik 2 mogelijkheden :

1. Rode optie
2. Grijze optie

Ik heb voorkeur voor de rode optie omdat de unit daar minder in het zicht hangt (versta : de vrouw wil hem daar liever).
In geval van de grijze optie hangt hij ook te blazen waar wij heel de dag zitten.

Is dit een goed idee?
Multisplit valt af. Ik focus op Mono-Split.

Blijft de vraag : welk vermogen?
Ik zou eerder naar 5,0 gaan. (Volume : 180m3).

Ik heb een installateur die voor 3,5 ging, maar deze ging die unit dan meer in het midden (boven tv) plaatsen).

Tis beetje kiezen tussen pest of cholera. De 3,5 gaat zich doodwerken, de 5 zal wslk pendelen.

MAAR, waar ik nu aan denk (correct me if I'm wrong)

1. De RXA50B buitenunit kan niet moduleren, dus 1,36kw verbruik voor koelen, 1,45 voor warmen --> Correct? Dus 10u draaien in zomer is 13,6kw. Verwarmen in winter is 14,5kw (op 10u).

2. Stel : ik neem 2MXM50N9 (maar gebruik dus maar 1 aansluiting voor 1 binnen unit). Deze kost een fractie meer. (50€)
Uit de specs van deze unit zie ik dat hier wél kan gemoduleerd worden ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEIehIWgIlnNjHyqnEV7SH5gfc8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bPNf3MLPWLgtL30u5JSuetYV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SqhzA_Uh6jL3jbRHf0g5DVXBXPo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qMkCSwNFwwfBop5L1wW0mjKX.png?f=fotoalbum_large

-> Naar verbruik dan toch betere zaak nee? Of zie ik dit verkeerd?

• Plenkske
M9820441 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:58:

1. De RXA50B buitenunit kan niet moduleren, dus 1,36kw verbruik voor koelen, 1,45 voor warmen --> Correct?
Elke moderne lucht/lucht warmtepomp kan moduleren. Dus ook dit type.
Ik weet niet waar je de cijfers vandaan hebt maar meestal hebben de units een min, nominaal en max aan kW, Power Input en COP.

• M9820441
Plenkske schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:08:
[...]

Elke moderne lucht/lucht warmtepomp kan moduleren. Dus ook dit type.
Ik weet niet waar je de cijfers vandaan hebt maar meestal hebben de units een min, nominaal en max aan kW, Power Input en COP.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VmlfIZQkVrC3qifhXpi0TJPRWN8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mMiqdarDNxcIXsUdmOHqDo8h.png?f=fotoalbum_large

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
[...]

Ik heb een installateur die voor 3,5 ging, maar deze ging die unit dan meer in het midden (boven tv) plaatsen).

Tis beetje kiezen tussen pest of cholera. De 3,5 gaat zich doodwerken, de 5 zal wslk pendelen.

1. De RXA50B buitenunit kan niet moduleren, dus 1,36kw verbruik voor koelen, 1,45 voor warmen --> Correct? Dus 10u draaien in zomer is 13,6kw. Verwarmen in winter is 14,5kw (op 10u).

2. Stel : ik neem 2MXM50N9 (maar gebruik dus maar 1 aansluiting voor 1 binnen unit). Deze kost een fractie meer. (50€)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Daikin heeft ook een 4.2 kW. Dus dan ga je er toch tussenin zitten?

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• GermanPivo
  • Nu online
Het koelvermogen wisselt, dus dan wisselt het opgenomen vermogen ook. Vreemd dat ze het niet hebben opgenomen. Sowieso wat @Plenkske al aangeeft - alle buitenunits moduleren.

[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 24-02-2022 11:15 ]

• Plenkske
Blijkbaar kent die tabel de cijfers simpelweg niet. Heb ik wel eens vaker gezien, ook bij andere merken.

• M9820441
[quote]Plenkske schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:16:
[...]

Blijkbaar kent die tabel de cijfers simpelweg niet. Heb ik wel eens vaker gezien, ook bij andere merken.
[/quote

? Dus de officiële info zoals op meegegeven door Daikin klopt niet?

Ik had idd in dit forum ook iets gelezen van een gebruiker die een Perfera 5Kw heeft en die tot 250w zakt.
Dit klopt ook niet met de info uit de specs voor dat type ...

Wel verwarrend zo

• Team-RiNo
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zoeken op typenr+pdf en je vind altijd wel de juiste informatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Jo8zQTId7AvLU9GGXabysb2BsM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5Upv4eOHIMHcyIZwSLatqB3N.png?f=fotoalbum_large

http://www.daikintech.co....2V1B_Databook_EEDEN18.pdf

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Plenkske
Ook daar zie ik alleen "nominal power input", of ben ik blind ?

• Team-RiNo
Plenkske schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:20:
[...]

Ook daar zie ik alleen "nomial power input", of ben ik blind ?
Min/Nom/Max (heating)
1.7/5.8/6.5

• Plenkske
Team-RiNo schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:23:
[...]

Min/Nom/Max (heating)
1.7/5.8/6.5
Dat is capacity. Niet power input, waar het steeds over ging.

• M9820441
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icdwJp3qeOx1_1lxa8MqHnfg3hw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VAjW85rGfQwuXZ5dvxwTsO4h.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVUCSJ78Pwskc1sUgEaCdm84kGQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ftFKLzzKBNcuu22evRDeujG6.png?f=fotoalbum_large

Dus idd kan zal dus wel moduleren .. ?

• Plenkske
Wauw, mooi verstopt in de tabellen.
Maar zoals al gezegt: ja natuurlijk kan die moduleren. Zoals elke huidige lucht/lucht warmtepomp.

• M9820441
Plenkske schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:34:
[...]

Wauw, mooi verstopt in de tabellen.
Maar zoals al gezegt: ja natuurlijk kan die moduleren. Zoals elke huidige lucht/lucht warmtepomp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VmlfIZQkVrC3qifhXpi0TJPRWN8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mMiqdarDNxcIXsUdmOHqDo8h.png?f=fotoalbum_large

Dat komt dan wel hééél raar over op deze pdf é. Omdat het hier lijkt dat tot de 3,5 er wel gemoduleerd wordt, en niet meer vanaf de 4,2 ...

• Team-RiNo
Plenkske schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:27:
[...]

Dat is capacity. Niet power input, waar het steeds over ging.
Ah niet gezien maar power input zegt sowieso weinig, dit gaat bij mij ook buiten spec. Als het verwarmings vermogen echter 1.7-6.8kW is moduleert de unit gewoon en het opgenomen vermogen zal zeker meegaan.

• M9820441
Is er iemand hier die een Stylisch 5Kw heeft en wat data rond verbruik?

Over 24u gezien bvb?

Thx

• mr_evil08
[...]

De 4,2 is er ook nog waarom die niet dan?
Toch meer vermogen maar niet de nadelen van hoger minimaal vermogen zoals de 5 heeft.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 16:06
Plenkske schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:49:
[...]

huh? Misschien heb ik het verkeerd begrepen maar volgens mij is zijn probleem dat een buitenunit niet kon.
En de Innova heeft geen buitenunit, maar alleen roosters naar buiten.
Het gaat om de ontwikkeling van warmte of kou van die binnenruimte waar hij de buitenunit wilde plaatsen. Als je daar de roosters van de innova uit laat komen heb je niks opgelost.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Plenkske
!null schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:45:
[...]

Het gaat om de ontwikkeling van warmte of kou van die binnenruimte waar hij de buitenunit wilde plaatsen. Als je daar de roosters van de innova uit laat komen heb je niks opgelost.
Nee natuurlijk niet, waarom zou je de Innova daar uit laten komen. Gewoon naar buiten natuurlijk.
Ik zei er ook al direct bij "Dan heb je wel 2 gaten naar buiten nodig, dus ik weet niet of dat mag..."

• M9820441
ja, maar volgens installateur is zelfs 5kw voor 180m3 al ondergedimentioneerd.
Dus 4,2 dan nog meer.
Ik heb ook veel glas (zuidgericht) en zit deels onder plat dak.

Nog wa fotootjes over de ruimte te duiden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWxJbtPIo72Zp7ULvcmYazIQfBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i4eYZUNIxuAxxS2277ikQTuc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TH6H7DvTthMcL5dqTAT9st8weyM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dig7yYKfFVZlv2TnlFfv430w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGKIKp3c8HL8ftp4y5Q-wyzak1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yrio08zkzjx5S1OOwyZflDE8.jpg?f=fotoalbum_large

• GermanPivo
  • Nu online
M9820441 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:58:
[...]

Dus 4,2 dan nog meer.

Nog wa fotootjes over de ruimte te duiden :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De installateur gaat sowieso liever hoger zitten, want die zit niet te wachten op een klagende klant ;) Kan je niet 2x een 2.5 kW kwijt?
Bouwjaar? Gasverbruik?

• M9820441
GermanPivo schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:03:
[...]

De installateur gaat sowieso liever hoger zitten, want die zit niet te wachten op een klagende klant ;) Kan je niet 2x een 2.5 kW kwijt?
Bouwjaar? Gasverbruik?
Bouwjaar 2012, gisteren 5m3 gas (om voornamelijk woonkamer te verwarmen).

Installatie van 2 binnenunits komt even duur uit. Plus dan zou je fenomeen kunnen hebben dat ze elkaar gaan tegenwerken.

• mr_evil08
M9820441 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:58:
[...]

Dus 4,2 dan nog meer.
Een 5kw singlesplit zou ik nooit nemen dat tocht teveel als je die bij het raam wil en je krijgt daardoor een vreemde warmteverdeling in de kamer, beter om dan 2x 2kw binnenunits te nemen.

Bij koelen zou je er nog mee wegkomen maar verwarmen wordt oncomfortabel.
Als je 1 binnenunit wil is het ook beter meer richting het midden van de kamer te plaatsen.

2 binnenunits kunnen prima samen werken, op mijn werk (school) hebben wij dat ook in ruimtes hangen meerdere binnenunits met een wandbediening die alle binnenunits tegelijk aanzet in betreffende ruimte, ofwel ze werken samen, de temperatuursensor zit in de wandbediening geloof ik.

[ Voor 37% gewijzigd door mr_evil08 op 24-02-2022 12:15 ]

• GermanPivo
  • Nu online
M9820441 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:07:
[...]

Bouwjaar 2012, gisteren 5m3 gas (om voornamelijk woonkamer te verwarmen).

Installatie van 2 binnenunits komt even duur uit. Plus dan zou je fenomeen kunnen hebben dat ze elkaar gaan tegenwerken.
Ik verwarm sinds oktober een woning uit '79 van 153m3 met een 5kW in de woonkamer, in een woning van 2012 ga je het sowieso redden met een 5kW, maar vrijwel zeker ook met een 4.2 kW (maximale verwarmingscapaciteit is hoger als het even nodig mocht zijn).

Twee binnenunits werken elkaar niet tegen hoor, met een beetje instellen doen die beide een gedeelte van de kamer. Bijkomend voordeel is, dat wanneer een defrost plaatsvindt, dit vrijwel nooit op beide units tegelijk is. Je hebt dan ook vrijwel geen temperatuurverlies tijdens dit proces.

[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 24-02-2022 12:51 ]

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hier bijgewerkt naar de Daikin Onecta 3.1 (beta) app, daarbij ook een firmware update van de netwerk controllers uitgevoerd. Merk nog geen verschillen en de oude app (Daikin Controller) werkt ook nog steeds met deze firmware.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:40
Tristan89 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:11:
Hallo ik zie hier vaak de MHI zsX 35 voorbij komen,

Ik kan het verschil niet zien tussen de zsx en de zs kwa specs is de X iets beter maar is dat het prijs verschil echt waard, of ik de binnen unit toch anders.
Zit ook verschil in de binnenunit. De ZSX heeft bijv een bewegingssensor in de binnenunit.

Zit zelf ook te twijfelen hier tussen een ZS of ZSX voor de woonkamer.
Volgens de berekening 112m3 x 40 = 4480 w aan benodigd koelvermogen hier in woonkamer/open keuken.
In de offerte stond een 50zs-w die 1,3 - 5,5 kW koelen doet. Ik overwoog een 35zs-w met 0,9 - 4,0 kW koelen, maar die zou dat net niet redden. Nou zag ik dat de 35zsx-w het net wel zou redden met 0,9 - 4,5 kW koelen. Maar voor de prijs van de 35zsx-w heb je ook een 50zs-w volgens mij. Geen idee wat nu wijsheid is. |:(

Iemand die de gouden tip heeft? :*)

• Plenkske
loyske schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:45:
[...]

Zit ook verschil in de binnenunit. De ZSX heeft bijv een bewegingssensor in de binnenunit.

Volgens de berekening 112m3 x 40 = 4480 w aan benodigd koelvermogen hier in woonkamer/open keuken.
In de offerte stond een 50zs-w die 1,3 - 5,5 kW koelen doet. Ik overwoog een 35zs-w met 0,9 - 4,0 kW koelen, maar die zou dat net niet redden. Nou zag ik dat de 35zsx-w het net wel zou redden met 0,9 - 4,5 kW koelen. Maar voor de prijs van de 35zsx-w heb je ook een 50zs-w volgens mij. Geen idee wat nu wijsheid is. |:(

De ZSX is zuiniger dan de ZS.
Is je isolatie op orde ? Dan haal je het met de 3,5 prima met jou aantal m3

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
[...]

Ik zelf zou dan met de wijsheid van nu voor de 3,5 ZSX gaan, misschien hetzelfde bedrag maar wel een stillere buitenunit en sowieso zuiniger geheel, daar verdien je meteen op terug tegenover die 5 ZS en al helemaal als je dan ook wil verwarmen.
Kijk maar eens naar de specs van de 5 ZS tegenover de 3.5 ZSX met koelen alleen al, Seer 7.0 (A++) tegenover Seer 9,5 (A+++) van de ZSX bij een stuk lager vermogen.
Bij verwarmen idem dito.
Als een 3,5 niet goed genoeg is voor 1 ruimte dan zou ik sowieso twijfelen of 2 kleinere niet een effectievere oplossing is, zeker omdat het comfort dichtbij dan anders is dan verderop in de kamer.

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-01 17:53

Gerco-M

mijn tornado res.

[...]

Dat verschil in piekvermogen ga je zelden nodig hebben, laat staan duidelijk merken.
Het verschil in efficiency en comfort (geluid / moduleren / mogelijkheden) merk je elke dag.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-01 08:56
Interessant topic! Ik ben wel benieuwd wat jullie als goede optie zie voor dit huis. Het doel is om te koelen in de zomer en waar mogelijk zoveel mogelijk te verwarmen om de gasrekening te verminderen. Maar de CV ketel blijft eerst, op termijn zouden we nog kunnen kijken naar een warmtepomp.

Situatie: vrijstaand huis, beneden verdieping, boven verdieping en nog een begaanbare bergzolder

1x slaapkamer beneden (kantoor) 17m2 (noord kant)
1x woonkamer/keuken 36m2 + 18m2 (zuid kant)
2x slaapkamers boven zuidkant 2x 17m2 (noord kant)
2x slaapkamers boven zuidkant 1x 17 en 1x19m2 (zuid kant)

Nu heb ik verschillende werkwijzes gezien
- Alle 4 de slaapkamers boven als multisplit unit op 1 buitenunit, leidingen deels via de zolder laten lopen. Die buitenunit dan op de grond in de tuin, aan de zuidkant.
- Woonkamer op diezelfde buitenunit
- Kantoor als losse splitunit.

Nadeel is blijkbaar dat de aanleg en extra leidingwerk om alle bovenunits naar 1 buitenunit te krijgen het een stuk duurder maakt (buitenmaat huis 14x9 meter)

Als alternatief heb ik ook dit idee gezien:
- Alle ruimtes aan de noordkant op 1 multi split unit
- Alle ruimtes aan de zuidkant op 1 multi split unit

Wat is jullie mening over deze opties? Ik heb ondertussen 1 offerte die mij redelijk tegen viel (kwam op 16k uit!) op basis van de 1e werkwijze en Mitsubishi Heavy.

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:40
Plenkske schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:59:
[...]

De ZSX is zuiniger dan de ZS.
Is je isolatie op orde ? Dan haal je het met de 3,5 prima met jou aantal m3
Hebben spouw en dakisolatie, HR++ glas. Dus isolatie is wel ok.
Maar wat ik vergat te vermelden is dat alle 3 de binnenunits (woonkamer, 1e verdieping en zolder) op een SCM60 buitenunit komen. Gaat het dan nog op dat de ZSX zuiniger is?
Only schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:59:
[...]

Ik zelf zou dan met de wijsheid van nu voor de 3,5 ZSX gaan, misschien hetzelfde bedrag maar wel een stillere buitenunit en sowieso zuiniger geheel, daar verdien je meteen op terug tegenover die 5 ZS en al helemaal als je dan ook wil verwarmen.
Kijk maar eens naar de specs van de 5 ZS tegenover de 3.5 ZSX met koelen alleen al, Seer 7.0 (A++) tegenover Seer 9,5 (A+++) van de ZSX bij een stuk lager vermogen.
Bij verwarmen idem dito.
Als een 3,5 niet goed genoeg is voor 1 ruimte dan zou ik sowieso twijfelen of 2 kleinere niet een effectievere oplossing is, zeker omdat het comfort dichtbij dan anders is dan verderop in de kamer.
Zie reactie hierboven. De binnenunits komen op een SCM60 buitenunit.
Gerco-M schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 19:33:
[...]

Dat verschil in piekvermogen ga je zelden nodig hebben, laat staan duidelijk merken.
Het verschil in efficiency en comfort (geluid / moduleren / mogelijkheden) merk je elke dag.
Ook bij een multisplit buitenunit SCM60 ?

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09-01 16:06
M9820441 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:40:
Is er iemand hier die een Stylisch 5Kw heeft en wat data rond verbruik?

Over 24u gezien bvb?

Thx
Ja, dat heb ik, maar de vraag is wat heb je eraan ?

Ik heb een ander huis met ander warmte verlies, de beneden verdieping is ~400m3 inhoud.
De unit is begrenst in vermogen om het enigzins comfortabel te houden (Als ik dat niet doe gaat hij of veel te hard blazen wat we irritant vinden, of de lucht wordt veels te warm) en afhankelijk van de buiten temperatuur kunnen de vloer en de muren koud aan voelen, wat we dan oplossen door 2 a 3 m3 gas te verbranden in de CV ketel.

De afgelopen 2 weken voor de 5kW stylish in de woonkamer was het verbruik per 24h:

18.5 kWh
20.2 kWh
20.9 kWh
14.5 kWh
14.2 kWh
15.7 kWh
16.2 kWh
16.5 kWh
18.6 kWh
20.7 kWh
18.0 kWh
16.1 kWh
15.8 kWh
18.6 kWh

Met koelen, waar we de airco ooit voor hebben aangeschaft, is 1 unit op zo'n grote ruimte niet ideaal maar best ok, voor verwarmen zeer zeker niet.
Ik zou als je 5 kW nodig hebt dit over 2 units verdelen die aan verschillende kanten van de ruimte hangen.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-01 17:53

Gerco-M

mijn tornado res.

loyske schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 19:47:
[...]

Ook bij een multisplit buitenunit SCM60 ?
In iets mindere mate dan bij een single split, maar nog wel degelijk denk ik

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• M9820441
PentaClover schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:10:
[...]

Ja, dat heb ik, maar de vraag is wat heb je eraan ?

Ik heb een ander huis met ander warmte verlies, de beneden verdieping is ~400m3 inhoud.
De unit is begrenst in vermogen om het enigzins comfortabel te houden (Als ik dat niet doe gaat hij of veel te hard blazen wat we irritant vinden, of de lucht wordt veels te warm) en afhankelijk van de buiten temperatuur kunnen de vloer en de muren koud aan voelen, wat we dan oplossen door 2 a 3 m3 gas te verbranden in de CV ketel.

De afgelopen 2 weken voor de 5kW stylish in de woonkamer was het verbruik per 24h:

18.5 kWh
20.2 kWh
20.9 kWh
14.5 kWh
14.2 kWh
15.7 kWh
16.2 kWh
16.5 kWh
18.6 kWh
20.7 kWh
18.0 kWh
16.1 kWh
15.8 kWh
18.6 kWh

Met koelen, waar we de airco ooit voor hebben aangeschaft, is 1 unit op zo'n grote ruimte niet ideaal maar best ok, voor verwarmen zeer zeker niet.
Ik zou als je 5 kW nodig hebt dit over 2 units verdelen die aan verschillende kanten van de ruimte hangen.
Data eerder nodig om te bewijzen dat de unit wel degelijk moduleert (en dus NIET zoals uit de specsheet van daikin blijkt elk uur er 1,4kw doorjaagt.

Ik lees ook dat u zegt :
'De unit is begrenst in vermogen om het enigzins comfortabel te houden'
-> Hiermee bedoelt u 'stroombesparingssytand' die in te schakelen is via de app?

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09-01 16:06
M9820441 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:31:
[...]
Data eerder nodig om te bewijzen dat de unit wel degelijk moduleert (en dus NIET zoals uit de specsheet van daikin blijkt elk uur er 1,4kw doorjaagt.

Ik lees ook dat u zegt :
'De unit is begrenst in vermogen om het enigzins comfortabel te houden'
-> Hiermee bedoelt u 'stroombesparingssytand' die in te schakelen is via de app?
Hij moduleerd uiteraard maar daar is met verwarmen en zo'n grote ruimte in combinatie met mijn warmte verlies nu niet heel veel van te merken hij draait meesstal 24h/dag op het vermogen waarop ik hem begrenst heb.
Vroeger in het najaar, en straks in het voorjaar als de zon wat beter zijn best gaat doen dan moduleerd hij pas serieus terug.

Vandaag was het hier vanmiddag wel even zonnig, ik zie dat inderdaad terug in de data van de unit
het varieerd van max 1,1 kW middernacht tot een minimum van 0.7 kW om 14:00 vanmiddag.

De begrenzing is inderdaad via de daikin app, ze noemen het vraagsturing in de app, tussen de 40% en 100% instelbaar.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Heel straf eigenlijk maar ik merk nu met mijn MXM68N en Daikin Stylish FTXA50 dat vanaf het moment dat het buiten (vooral in de ochtend) de temperaturen richting nulpunt gaan dat de airco het echt wel moeilijker heeft om het warm te houden. Dit terwijl bij dagtemperaturen hij het prima tot 23/24 krijgt heeft hij het nu moeilijk om de 22.5 aan te houden.

• Servee
  • Niet online
HyperBart schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:30:
Heel straf eigenlijk maar ik merk nu met mijn MXM68N en Daikin Stylish FTXA50 dat vanaf het moment dat het buiten (vooral in de ochtend) de temperaturen richting nulpunt gaan dat de airco het echt wel moeilijker heeft om het warm te houden. Dit terwijl bij dagtemperaturen hij het prima tot 23/24 krijgt heeft hij het nu moeilijk om de 22.5 aan te houden.
Pas je nachtverlaging toe, laat je de unit aan of helemaal uit?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• GermanPivo
  • Nu online
Heb je veel warmteverlies dan?

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:48
Vraagje mijn ouders willen de woonkamer en keuken gaan verwarmen en koelen met een airco. Woonoppervlakte keuken is 9.5m2 2.55meter hoog. Woonkamer is 30m2 2.55meter hoog. De kamers zitten apart van elkaar maar de deur naar beide ruimtes is altijd open. Trek je dit met 1airco in de woonkamer? Dat de temp in de keuken iets lager is vinden ze geen probleem.

Huis is een vrijstaand huis uit 1957, die recent is nageisoleerd.

Er zijn nu 2 offertes

1ste
Mitsubishi Srk35 3.5kw
€1700 inclusief standaard installatie.

2de
Mitsubishi heavy industries src/srk50zsw
€ 1950 inclusief installatie.
Of
Mitsubishi electric wsh-hr50 voor
€ 1799,-

Welke van deze airco's is slim om te nemen?

• GermanPivo
  • Nu online
vangoghnl schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:52:
Vraagje mijn ouders willen de woonkamer en keuken gaan verwarmen en koelen met een airco. Woonoppervlakte keuken is 9.5m2 2.55meter hoog. Woonkamer is 30m2 2.55meter hoog. De kamers zitten apart van elkaar maar de deur naar beide ruimtes is altijd open. Trek je dit met 1airco in de woonkamer? Dat de temp in de keuken iets lager is vinden ze geen probleem.

Huis is een vrijstaand huis uit 1957, die recent is nageisoleerd.

Er zijn nu 2 offertes

1ste
Mitsubishi Srk35 3.5kw
€1700 inclusief standaard installatie.

2de
Mitsubishi heavy industries src/srk50zsw
€ 1950 inclusief installatie.
Of
Mitsubishi electric wsh-hr50 voor
€ 1799,-

Welke van deze airco's is slim om te nemen?
Een 3.5 zou voldoende moeten zijn, maar het is afhankelijk van de ruimte/plaatsen van de binnenunit of je de keuken ook lekker mee kan nemen.
Meer zekerheid: wat was het gasverbruik? Beetje een gemiddelde % besparing nemen voor de genomen isolatie maatregelen en dan omrekenen.

[ Voor 17% gewijzigd door GermanPivo op 25-02-2022 08:59 ]

• HyperBart
  • Nu online
Servee schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:33:
[...]

Pas je nachtverlaging toe, laat je de unit aan of helemaal uit?
GermanPivo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:48:
[...]
Heb je veel warmteverlies dan?
Awel, dat is het gekke, heel de nacht laat ik 'm pruttelen, standje fan 2 en laat maar draaien en @GermanPivo : ik woon in een "BEN woning" in België, bijna energie neutraal. 12 cm isolatie in de muren, 10 in de grond. Ik maak altijd de grap dat als je hier een scheetje laat dat de temperatuur met 2 graden omhoog gaat.

Ik denk wel dat ik de deur naar de hal/gang heb open laten staan, die is wat frisser (wordt niet in verwarmd want de airco stookt de woonkamer warm waar de thermostaat voor de vloerverwarming van het benedenverdiep staat). Ik laat die regelmatig eens openstaan snachts met het idee "dan komt er ook wat warmte van de woonkamer naar die plek", maar misschien is dat in combinatie met 5kW wat te veel warmteverlies om het in de woonkamer ook nog goed te houden. De gang heeft ook een trap die naar boven leidt en een open hal tot tegen het 2de verdiep zo breed als de trap. :F

[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 25-02-2022 09:02 ]

• duif13
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12-01 15:22
dag, midden maart plaatsen ze hier een panasonic systeem te vervanging van electrische accumulatie vloerverwarming
2 x wandmodel (keuken en badkamer) CS-MTZ16WKE
1 x wandmodel living Etherea CS-Z35XKEW
Buitenunit CU-3Z52TBE
totaal +- 120m3 te warmen, zit nu tussen 40 en 45 Kwh per nacht opladen, iemand een idee op hoeveel dat zou komen met die installatie? Op papier zou je denken cop van 3, dan iets meer dan 10 kwh/dag maar is dat wel realistisch?

• Servee
  • Niet online
HyperBart schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:00:
[...]

[...]

Awel, dat is het gekke, heel de nacht laat ik 'm pruttelen, standje fan 2 en laat maar draaien en @GermanPivo : ik woon in een "BEN woning" in België, bijna energie neutraal. 12 cm isolatie in de muren, 10 in de grond. Ik maak altijd de grap dat als je hier een scheetje laat dat de temperatuur met 2 graden omhoog gaat.

Ik denk wel dat ik de deur naar de hal/gang heb open laten staan, die is wat frisser (wordt niet in verwarmd want de airco stookt de woonkamer warm waar de thermostaat voor de vloerverwarming van het benedenverdiep staat). Ik laat die regelmatig eens openstaan snachts met het idee "dan komt er ook wat warmte van de woonkamer naar die plek", maar misschien is dat in combinatie met 5kW wat te veel warmteverlies om het in de woonkamer ook nog goed te houden. De gang heeft ook een trap die naar boven leidt en een open hal tot tegen het 2de verdiep zo breed als de trap. :F
Als je de hal mee wilt verwarmen en de capaciteit is voldoende dan zou je denk ik de unit op auto moeten laten staan. Op stand 2 icm warmteverlies wat optreedt bij koude nachten werkt denk ik niet voldoende in jouw situatie.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• GermanPivo
  • Nu online
[...]

[...]

Dat is wel bijzonder inderdaad. Met een BEN woning zou je hele huis warm moeten kunnen houden met 5kW denk ik :X
Ik heb dezelfde gedachte als @Servee. Ik zou ook proberen om in de nacht over te schakelen naar een hogere fanstand/auto.
Mocht auto niet werken, dan een hogere fanstand. Zou best kunnen dat de binnenunit in de nacht zijn eigen warmere lucht aanzuigt en daardoor denkt dat het op temperatuur is.

• GermanPivo
  • Nu online
duif13 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:03:
dag, midden maart plaatsen ze hier een panasonic systeem te vervanging van electrische accumulatie vloerverwarming
2 x wandmodel (keuken en badkamer) CS-MTZ16WKE
1 x wandmodel living Etherea CS-Z35XKEW
Buitenunit CU-3Z52TBE
totaal +- 120m3 te warmen, zit nu tussen 40 en 45 Kwh per nacht opladen, iemand een idee op hoeveel dat zou komen met die installatie? Op papier zou je denken cop van 3, dan iets meer dan 10 kwh/dag maar is dat wel realistisch?
Een COP van 4 is wat realistischer, dus max 10kW zou ik schatten. Je badkamer gaat echt helemaal niks gebruiken - dat is zo op temperatuur.

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:48
GermanPivo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:56:
[...]

Een 3.5 zou voldoende moeten zijn, maar het is afhankelijk van de ruimte/plaatsen van de binnenunit of je de keuken ook lekker mee kan nemen.
Meer zekerheid: wat was het gasverbruik? Beetje een gemiddelde % besparing nemen voor de genomen isolatie maatregelen en dan omrekenen.
Inclusief warm water en koken op gas 2400m3
Dit was echter wel voor de isolatie. (overal hr++glas en isolatie. Was niet geïsoleerd en enkel glas) isolatie is net klaar dus nieuwe verbruikscijfers zijn er nog niet.

Maar ik begrijp dat 5 kw dus wat teveel is. En als je de plaatsing goed doet ook de keuken wel iets meeverwarmd met 3.5kw

[ Voor 9% gewijzigd door vangoghnl op 25-02-2022 09:13 ]

• HyperBart
  • Nu online
GermanPivo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:07:
[...]

Dat is wel bijzonder inderdaad. Met een BEN woning zou je hele huis warm moeten kunnen houden met 5kW denk ik :X
Ik heb dezelfde gedachte als @Servee. Ik zou ook proberen om in de nacht over te schakelen naar een hogere fanstand/auto.
Mocht auto niet werken, dan een hogere fanstand. Zou best kunnen dat de binnenunit in de nacht zijn eigen warmere lucht aanzuigt en daardoor denkt dat het op temperatuur is.
Ik denk dat die unit heel vaak te warme lucht aanzuigt, er staat een kast (10 of 20cm onder de unit) en volgens mij hangt er vaak een "warmte kussen" daar.

• Servee
  • Niet online
HyperBart schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:32:
[...]

Ik denk dat die unit heel vaak te warme lucht aanzuigt, er staat een kast (10 of 20cm onder de unit) en volgens mij hangt er vaak een "warmte kussen" daar.
Dan gewoon elk uur een minuut of 10 laten koelen tot 18 graden is die z’n warmte zo kwijt 🤣

Daikin FTXM35R/RXM35R

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Klinkt alsof je te weinig koudemiddel hebt. Net genoeg om geen error te geven maar niet genoeg om goed te koelen of te verwarmen.

Ik heb ooit hetzelfde gehad met mijn 3XMX52N. Het was een beetje na de hittegolf 2 jaar geleden. De hele hittegolf geen centje pijn, maar de week erop kreeg ik het met de beste wil van de wereld niet onder de 21-22 graden. De installateur heeft de R32 toen wat bijgevuld en sindsdien is alles opgelost.

Of je woont in een enorm slecht geïsoleerd huis.

Nachtverlaging of niet is niet relevant, in die zin dat ook met nachtverlaging je onder normale omstandigheden prima naar de 25 moet kunnen stoken als je dat zou willen. Uiteraard is de verloren warmte na nachtverlaging wel moeilijker te recoupureren met een manke unit.

edit: lees net dat je BENG woont. Het zou inderdaad kunnen dat je unit te krap tegen het plafond is geïnstalleerd of dat hij anderszins zijn warmte niet goed kwijt kan en daardoor afslaan, maar zeker als dit eerder dit jaar geen probleem is geweest dan gok ik op een manke unit

[ Voor 10% gewijzigd door HarmoniousVibe op 25-02-2022 10:13 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• GORby
HyperBart schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:32:
[...]

In dat geval is jouw unit wel heel ongelukkig geplaatst om mee te verwarmen. Standaard blazen die dingen bij het verwarmen namelijk de lucht naar beneden uit. Kan je eens proberen om die wat minder naar beneden te laten blazen en eventueel ook zijdelings. Verder kan je best - zeker 's nachts wanneer je het toch niet hoort - de fan wat hoger zetten (hier staat die dan op 80 a 100%), waardoor de warmte beter verdeeld wordt en de unit sowieso een heel stuk zuiniger zal werken.

's nachts op een hoge snelheid en overdag vast zetten op 50% of zo, dat kan al een aardig verschil geven.

• GORby
[...]

[...]

Aangezien warme lucht lichter is dan koude lucht, is het heel normaal dat je dan de temperatuur niet hoog krijgt in de living. Je bent eigenlijk een groot stuk van je huis aan het verwarmen met de ene unit in de living, die dan ook nog eens op een lage snelheid staat, waardoor die weinig warmte in de ruimte krijgt.

We hebben hier een vergelijkbare situatie, maar dan met een 2,5kW unit en een huis uit 1960. Wanneer de deur naar de gang open staat (ook 2 verdiepingen achter die deur), dan krijgt die het niet warmer dan 18 graden bij temperaturen net onder het vriespunt. Het voelt dan ook niet comfortabel aan door de koudere lucht die constant naar binnen stroomt door de deur. Met de deur dicht, houdt die het goed op 21 a 22 graden.

• HyperBart
  • Nu online
GORby schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:36:
[...]

In dat geval is jouw unit wel heel ongelukkig geplaatst om mee te verwarmen. Standaard blazen die dingen bij het verwarmen namelijk de lucht naar beneden uit. Kan je eens proberen om die wat minder naar beneden te laten blazen en eventueel ook zijdelings. Verder kan je best - zeker 's nachts wanneer je het toch niet hoort - de fan wat hoger zetten (hier staat die dan op 80 a 100%), waardoor de warmte beter verdeeld wordt en de unit sowieso een heel stuk zuiniger zal werken. Als we koken is het onmiddellijk "te warm" dus ik denk ook dat het wat aan distributie ligt.

's nachts op een hoge snelheid en overdag vast zetten op 50% of zo, dat kan al een aardig verschil geven.
Ja klopt, ik had het ook al in het snuitje, de vinnen staan al fixed op "zo hoog mogelijk" en in 1 richting en eigenlijk krijgt die die warmte goed tot zelfs in de open keuken hoor. Maar ik ben toch ook wat getriggered door wat @HarmoniousVibe hierboven zei over het koude-middel. Ik heb namelijk een lek gehad maar toen hebben ze wel bijgevuld.

En misschien is het inderdaad door mindere verspreiding. Want hier heerste tot nu toe het idee "tot boven de 0 graden dan krijgen we het hier goed warm maar rond of onder 0 dan is het merkelijke frisser". Ik ga eens proberen vast te stellen of dat door de distributie van de warmte of door de prestaties van de unit is.

[ Voor 16% gewijzigd door HyperBart op 25-02-2022 11:19 ]

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@HyperBart Je zou denken dat je met een BENG woning de Airco ‘s nachts niet aan hoeft te hebben, het koelt dan slechts een paar graden af of het moet langere tijd -10° zijn.
Hier gaat hij deze winter altijd uit ‘s nachts, dan is het ‘s morgens hooguit 3° afgekoeld en als we ‘m dan aan zetten is het binnen een uur weer op temperatuur, kost ook veel minder energie dan de hele nacht aan te laten.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• HyperBart
  • Nu online
Mja hier koelt het ook niet hard af maar gevoelsmatig zeggen we wel vaak "oh tis hier frisser".

Maar we zijn ook verwend, vloerverwarming is echt héérlijk, lekker lage temperatuur en oh zo comfortabel. Luchtverwarming met een airco is nu eenmaal heel anders en ik bots hier volgens mij ook tegen limieten van de fysica aan: warme lucht hangt boven.

Koelen geen probleem: ik maak hier een koelkast binnen no time, maar verwarmen qua gevoel.

Het is ook een ruimte van grand total 130 kuub, ik weet niet wat jullie hanteren als benodigd W/m³, de unit zou op maximum iets van een 6,xx kW aan warmte moeten kunnen maken, met 40W per kuub kom ik uit op 6,3kW, dus dat zou ok moeten zijn, zeker met een moderne woning zoals die van mij...

Airco installateur komt eens een kijkje nemen met een temperatuurmeter en de delta temp te meten aan de uitblaasmond en we bezien dan wel verder.

• Team-RiNo
HyperBart schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:18:
Mja hier koelt het ook niet hard af maar gevoelsmatig zeggen we wel vaak "oh tis hier frisser".

Maar we zijn ook verwend, vloerverwarming is echt héérlijk, lekker lage temperatuur en oh zo comfortabel. Luchtverwarming met een airco is nu eenmaal heel anders en ik bots hier volgens mij ook tegen limieten van de fysica aan: warme lucht hangt boven.

Koelen geen probleem: ik maak hier een koelkast binnen no time, maar verwarmen qua gevoel.

Het is ook een ruimte van grand total 130 kuub, ik weet niet wat jullie hanteren als benodigd W/m³, de unit zou op maximum iets van een 6,xx kW aan warmte moeten kunnen maken, met 40W per kuub kom ik uit op 6,3kW, dus dat zou ok moeten zijn, zeker met een moderne woning zoals die van mij...

Airco installateur komt eens een kijkje nemen met een temperatuurmeter en de delta temp te meten aan de uitblaasmond en we bezien dan wel verder.
Ik stook hier de benedenverdieping (100m3) warm met een 2.5kW tot c.a. 20.5c en de woonkamer (128m3) naar 21.5c met een 3.5kW en dit is een woning uit 1999 met dubbelglas. Op koude dagen moet ik de temperatuur wel eens 1c hoger zetten om de gewenste ruimtetemperatuur te bereiken. Momenteel verbruik is 370w bij een buitentemp van 6c. Ik draai 24/7.

Het lijkt bij mij dus een stuk efficiënter al liggen jou setpoints een stuk hoger, als ik hier de temp 2c hoger zet neemt het verbruik enorm toe en deze blijft ook hoog als de massa warm is. Verder kan jouw MXM68N niet zo ver terug moduleren, minimaal afgegeven warmte zal ergens rond de 2-2.5kW liggen.

Ondanks dat elke woning verschilt zou ik wel verwachten dat jij de woonkamer makkelijk warm moet krijgen met die 5kW. De kans dat er iet mis is, zoals eerder genoemd; te weinig koelmiddel lijkt me dus aanwezig.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:20
HyperBart schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:55:
[...]

Ja klopt, ik had het ook al in het snuitje, de vinnen staan al fixed op "zo hoog mogelijk"
Verwarmen doe je door naar beneden te blazen, naar de vloer.

• HarmoniousVibe
Team-RiNo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:31:
[...]

Ik stook hier de benedenverdieping (100m3) warm met een 2.5kW tot c.a. 20.5c en de woonkamer (128m3) naar 21.5c met een 3.5kW en dit is een woning uit 1999 met dubbelglas. Op koude dagen moet ik de temperatuur wel eens 1c hoger zetten om de gewenste ruimtetemperatuur te bereiken. Momenteel verbruik is 370w bij een buitentemp van 6c. Ik draai 24/7.

Het lijkt bij mij dus een stuk efficiënter al liggen jou setpoints een stuk hoger, als ik hier de temp 2c hoger zet neemt het verbruik enorm toe en deze blijft ook hoog als de massa warm is. Verder kan jouw MXM68N niet zo ver terug moduleren, minimaal afgegeven warmte zal ergens rond de 2-2.5kW liggen.

Ondanks dat elke woning verschilt zou ik wel verwachten dat jij de woonkamer makkelijk warm moet krijgen met die 5kW. De kans dat er iet mis is, zoals eerder genoemd; te weinig koelmiddel lijkt me dus aanwezig.
Ja in een BENG-huis is 7kW echt zwaar overbemeten. Dat is één groot pendelfeest.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• GORby
HyperBart schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:18:

Als je toch al vloerverwarming hebt, kan je natuurlijk ook nog je gasketel vervangen door een L/W warmtepomp. Die 130m3 zou het probleem niet mogen zijn voor een 5kW unit. Zelfs een goede 2,5kW unit zou dat zonder problemen warm moeten kunnen houden (met de deur dicht) met jouw isolatieniveau. Onze 2,5 houdt het zonder bijverwarming in ons huis uit 1960 vol tot rond de -2 a -5, afhankelijk van de luchtvochtigheid buiten ivm defrosts.

• GORby
ASW1 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:36:
[...]

Verwarmen doe je door naar beneden te blazen, naar de vloer.
Niet wanneer er 10 a 20cm onder de uitlaat een kast staat...

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

@HyperBart Wat bedoel je met 'hij heeft het moeilijk'?
Temperatuur die niet gehaald wordt? Hoger verbruik? Veel defrosts?

Wat ik merk bij de 3MXM68N is dat hij snel dichtvriest bij temperaturen rond het vriespunt. De efficiëntie lijkt dan snel omlaag te gaan door de combinatie van: hoog minimumvermogen (en dus snel dichtvriezen) + pendelen + geen of weinig defrosts door dit fenomeen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lPFUekUl.jpg

De verdamper lijkt niet koud genoeg te worden voor een defrost, maar zit wel dichtgevroren rond het circuit dat op dat moment in gebruik is -O-

• HarmoniousVibe
GORby schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:38:
[...]

Niet wanneer er 10 a 20cm onder de uitlaat een kast staat...
Dat is natuurlijk wel suboptimaal. Als het even kan dan wil je hem zo vrij mogelijk hangen.

Recht omlaag laten blazen is ook niet echt handig ivm warmteophoping bij de unit, maar rechtvooruit is warmtetechnisch weer niet zo handig. Ook dan kan er warmteophoping plaatsvinden, als heb je in hoizontale zin natuurlijk meer ruimte dan in verticale zin.

Zelf heb ik ook een kast onder de unit staan, maar daar is wel genoeg ruimte om hem schuin omlaag te laten blazen. Hij staat inmiddels nog wel iets lager dan op de foto. Ik denk dat deze foto in de zomer (koelseizoen) is genomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0_98B4gqN1qXmbxUmJNPwX8BXg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ud10riJKKDm9rXke2YGdxn3L.jpg?f=fotoalbum_medium

• GORby
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:49:
[...]

Dat is natuurlijk wel suboptimaal. Als het even kan dan wil je hem zo vrij mogelijk hangen.

Recht omlaag laten blazen is ook niet echt handig ivm warmteophoping bij de unit, maar rechtvooruit is warmtetechnisch weer niet zo handig. Ook dan kan er warmteophoping plaatsvinden, als heb je in hoizontale zin natuurlijk meer ruimte dan in verticale zin.

Zelf heb ik ook een kast onder de unit staan, maar daar is wel genoeg ruimte om hem schuin omlaag te laten blazen. Hij staat inmiddels nog wel iets lager dan op de foto. Ik denk dat deze foto in de zomer (koelseizoen) is genomen.

[Afbeelding]
Daar ben ik het grondig mee eens, maar dat is nu eenmaal wel zijn situatie. Bij ons hangt de unit ook ergens waar hij onbelemmerd opzij naar beneden kan blazen, en dat werkt prima.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

HarmoniousVibe schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:49:
[...]

[Afbeelding]
Leuk gedaan met de verlichte koof

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Pagina: 1 ... 113 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic