Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 111 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.373.768 views

• Tristan89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-01 20:09
Hallo ik zit al even mee te lezen, maar heb toch nog een vraag ivm een merk.

Ik wil een 3,5kw airco in mijn woonkamer maar welk merk?
ik heb er boven 1 hangen van Mitsubishi electric maar dat is echt een lelijk plastic ding.
Heb ik liever niet in mijn woonkame, aangezien jullie de expres zijn hoor ik graag wat tips naar wat en welke ik zou moeten kijken.

Wil de unit het hele jaar kunnen gebruiken, en een wifi module hoef ik niet aangezien ik een tado module er bij wil gaan gebruiken.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:01
Tristan89 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 19:43:

ik heb er boven 1 hangen van Mitsubishi electric maar dat is echt een lelijk plastic ding.
Heb ik liever niet in mijn woonkame, aangezien jullie de expres zijn hoor ik graag wat tips naar wat en welke ik zou moeten kijken.

Wil de unit het hele jaar kunnen gebruiken, en een wifi module hoef ik niet aangezien ik een tado module er bij wil gaan gebruiken.
Je kan een staande nemen. Of de design-lijn van mitsubishi electric.
https://www.klimate.nl/mi...andmodel-singlesplit.html
Ook in andere kleuren.

Ben zelf voor de MHI ZSX gegaan
https://www.comfortklimaa...sx-wt-airconditioner.html

Maar die hangt nog niet. Dus geen ervaring mee.

Er zijn vast meer design achtige lijnen :+

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online

Wat @Waah al aangaf zijn zat design modellen airco’s op de markt, je kunt ook kiezen voor een kanaal airco als je dit weet in te bouwen op een goede plek dan zie je er niets meer van. De keuze is reuze :)

Daikin FTXM35R/RXM35R

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023

Wij hebben een MHI SRC/SRK 3,5kWh, deze kun je in 3 kleuren krijgen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2758a8BlLs7nr0Lj1rIHdcOjzvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ehP4J3bDOcI6aZBxsRIEB8HJ.jpg?f=fotoalbum_large

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:54
loyske schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:08:
Naar aanleiding van onze offerte vroeg ik me nog af of de binnenunit in de woonkamer met open keuken niet wat zwaar is.

Kamer en open keuken is ongeveer 110m3 en als binnenunit wordt een SRK50ZS-W geadviseerd.
Hoekhuis (muur op zuiden) met spouwmuurisolatie en overal HR++ glas. Zou dat ook met een 3,5kW unit lukken of wordt dat wat krap?
Mijn gevoel zegt dat een 3,5 kW unit waarschijnlijk genoeg zal zijn, maar het hangt een beetje af van hoeveel isolatie je hebt. Als je je warmtevraag kan afleiden uit historisch verbruik of zo, kan je daar makkelijker een antwoord op geven. Je moet dan gewoon een unit zoeken die op de koudste temperatuur waarbij je hem als enige verwarming wil gebruiken nog voldoende warmte kan leveren. Neem daarbij wat marge, want je verliest best wat vermogen aan defrosts.

Een 3,5 kW unit zegt ook weinig over het verwarmingsvermogen bij koud weer, want da's het nominale koelvermogen, wat niet altijd in verhouding staat met de prestaties als verwarming.

Als ik bijvoorbeeld kijk naar een lijstje van 3,5 kW units van Daikin, Mitsubishi Electric en MHI, dan ligt het verwarmingsvermogen bij het bivalente punt tussen de 1.98 kW bij -7 (https://www.eurovent-cert...pant/model/show/199902637) en 4kW bij -10 (https://www.eurovent-cert...pant/model/show/200276898)
Op de minimumtemperatuur scoort diezelfde Daikin 1.36 kW bij -14, waar die Mitsubishi Electric 3,4 kW levert bij -25.
Ga je voor de hoogste COP bij -7, dan zit je weer goed bij de Daikin RXZ35N, die dan nog een respectabele 3,98kW levert met een COP van 3.91.

• M9820441
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09-2025
Team-RiNo schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:48:
[...]

Wat betreft de raampartijen hang het er natuurlijk vanaf hoeveel de zon daar op staat, als dat in de zomer een groot deel van de dag is en het er erg warm wordt zou ik zelf voor de 2x2.5kW kiezen maar dit kan je zelf het beste inschatten natuurlijk. Bij geen/weinig zon is 2x2kW zeker al voldoende en voor verwarmen maakt het niet uit.
Ik heb intussen een 2e installateur gezien die ter plaatse is geweest. Ik ben nu nog meer aan het twijfelen ...

Ondanks aandringen van mijn kant voor dubbele unit vertelde deze om toch te gaan voor 1x 3,5kw, deze dan zo centraal mogelijk te hangen.
Zeker als je die unit 24u laat draaien is dat zeker voldoende. Die moet dit dan kunnen trekken zonder problemen.

Ik weet wel het is dus allemaal een afweging.
Wij stoken de living ook niet tot 24 graden, eerder rond de 21.
Misschien heeft hij dus punt. Als je nu morgen uw gasketel moet vervangen is het een ander verhaal. Maar deze is nog recent .... en kan dus in geval van echt koud weer ook gewoon buispringen.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:26
@M9820441 meer units -> elke unit hoeft minder hard te blazen om de warmte voldoende door het vertrek te verspreiden....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-01 13:35
M9820441 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:36:
[...]

Ik heb intussen een 2e installateur gezien die ter plaatse is geweest. Ik ben nu nog meer aan het twijfelen ...

Ondanks aandringen van mijn kant voor dubbele unit vertelde deze om toch te gaan voor 1x 3,5kw, deze dan zo centraal mogelijk te hangen.
Zeker als je die unit 24u laat draaien is dat zeker voldoende. Die moet dit dan kunnen trekken zonder problemen.

Misschien heeft hij dus punt. Als je nu morgen uw gasketel moet vervangen is het een ander verhaal. Maar deze is nog recent .... en kan dus in geval van echt koud weer ook gewoon buispringen.
Volgens mij moet dat ook makkelijk kunnen. dat zei ik al meteen :P
De units hebben een best groot bereik en bij jou moet dat makkelijk kunnen met de unit centraal aan de lange wand. Daar hangt die dan heel gunstig.
Als je twijfelt gezien het aantal m3, zou je wellicht 1 stap in kW's hoger moeten gaan.

Bij 2 units is het ook maar de vraag hoe ze gaan reageren op elkaar. Misschien gaat de ene wel eerder uit of pendelen dan de andere en dan heb je dus aan een kant van de kamer minder flow.
Natuurlijk kan 1 unit ook pendelen, maar als die centraal hangt heb je denk ik minder kans op grote verschillen in temperatuur tov 2 units.

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:15
[...]

Ik draai hier ook 24/7 en daarmee is inderdaad veel haalbaar met weinig vermogen. Op de 1e verdieping hangt een 2.5 en in de woonkamer (2e verd.) een 3.5. Iedere verdieping is c.a. 128m3 en dit gaat prima als ik 24/7 draai. Als het van een lage temperatuur afkomt is na een kleine 24uur de massa ook goed warm en blijft systeem bij 24/7 op laag vermogen draaien.

Zoals je zelf al zegt afwegingen; 2units zullen voor een uniformere warmteverspreiding zorgen, kunnen het sneller opwarmen en je hebt backup als er één stuk gaat. Maar je hebt natuurlijk ook nog gas als backup dus of 2 units zijn wellicht niet perse nodig. Ook zal er minder gependeld worden met één unit al is pendelen niet voor iedereen een probleem.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
[...]

Voor een goed geïsoleerd huis uit 2012 met een dusdanig gasverbruik zou je, puur naar het vermogen kijkend, genoeg moeten hebben aan 3,5kW, zeker als de bovenverdieping potentieel ook gewoon verwarmd kan worden waardoor er geen warmte naar boven weglekt vanuit de woonkamer.

Maar puur het vermogen is natuurlijk niet de enige mogelijke parameter. Als je woonkamer groot is en/of een rare vorm heeft, dan kan het lonen om de binnenunits wat te spreiden om een gelijkmatiger binnenklimaat te krijgen.

Aan het taalgebruik te zien kom je uit België, en ik ken de situatie aldaar niet, maar als je verder geen reden hebt om gasloos te gaan, dan zou ik me sowieso niet te druk maken over het vermogen. Die paar dagen dat hij het potentieel net niet zou kunnen trekken, kun je altijd nog bijverwarmen met de gasketel.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:39
Zijn er meer mensen zoals ik die zich zorgen maken of hun airco buiten-unit op het dak blijft staan vanmiddag wanneer storm Eunice aan land komt?

Nog tip om de unit te verstevigen? De foto is gemaakt met het westen in mijn rug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PhV1V6C9pirwIKNp2fxMTAZde8k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W434sptRw7z3G3WwreUCZEBy.jpg?f=fotoalbum_large

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-01 13:35
Chimsie78 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:19:
Zijn er meer mensen zoals ik die zich zorgen maken of hun airco buiten-unit op het dak blijft staan vanmiddag wanneer storm Eunice aan land komt?

Nog tip om de unit te verstevigen? De foto is gemaakt met het westen in mijn rug.

[Afbeelding]
Die dingen hebben een behoorlijk gewicht, zullen niet zomaar gaan vliegen. Maar als je je zorgen maakt en iets wil doen: spanbanden ?

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:53

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb de buitenunit wat meer naar voren geplaatst op de bigfoots en de bigfoots tegen de gevel aangeschoven, de kans dat hij dan omwaait is dan echt nihil

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• HereIsTom

[Afbeelding]
Ja hier staat hij bovenop het dak en dit wordt z’n eerste zware storm, hij staat wel midden op het dak, dus denk dat hij hooguit kan omwaaien :?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Servee
  • Niet online
Het kán fout gaan, wat foto’s gegoogled maar denk als de unit vast staan op voeten dat het goed moet komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8PSEW-yNSq7ioJB-bOdv2xyYNGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OCKbaeiEpUd5pmbkoBvrN8C4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fz-RQuj9eDwgE5Eq3qNUx2LHSzw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EievNUqDtV2EfNHQzpbIeNhE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7yRQrm1moYl6rd9zxN6AWsiago=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fmxaanieKxF5t7SzMYab8Dix.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhiIgBepa5fAloajJDOiqYGZdfY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bHjw5d2G0OLhFenzFZbCOJI7.jpg?f=user_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:58
Hoge daken vangen veel wind he, ik zou me niet veel zorgen maken op 3 meter hoogte, genoeg muren en buren die de wind breken. Wel controleren of de bouten niet doorgeroest / balken weggerot zijn maar dat zal wel niet met recente installaties.

• M9820441
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09-2025
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:54:
[...]

Voor een goed geïsoleerd huis uit 2012 met een dusdanig gasverbruik zou je, puur naar het vermogen kijkend, genoeg moeten hebben aan 3,5kW, zeker als de bovenverdieping potentieel ook gewoon verwarmd kan worden waardoor er geen warmte naar boven weglekt vanuit de woonkamer.

Maar puur het vermogen is natuurlijk niet de enige mogelijke parameter. Als je woonkamer groot is en/of een rare vorm heeft, dan kan het lonen om de binnenunits wat te spreiden om een gelijkmatiger binnenklimaat te krijgen.

Aan het taalgebruik te zien kom je uit België, en ik ken de situatie aldaar niet, maar als je verder geen reden hebt om gasloos te gaan, dan zou ik me sowieso niet te druk maken over het vermogen. Die paar dagen dat hij het potentieel net niet zou kunnen trekken, kun je altijd nog bijverwarmen met de gasketel.
Uit België idd :)

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:39
Heb wat zandzakken op de bigfoots gelegd, wat extra massa.

• Ramtka
  • Registratie: April 2005
Team-RiNo schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:53:
[...]

Zoals je zelf al zegt afwegingen; 2units zullen voor een uniformere warmteverspreiding zorgen, kunnen het sneller opwarmen en je hebt backup als er één stuk gaat. Maar je hebt natuurlijk ook nog gas als backup dus of 2 units zijn wellicht niet perse nodig. Ook zal er minder gependeld worden met één unit al is pendelen niet voor iedereen een probleem.
Fujitsu heeft een model waar je met slangen 4 uitstroom openingen kunt realiseren. Ideaal indien je voldoende plafond of kruipruimte hebt voor de kanalen.

• HereIsTom
[...]

Als de afkoeling bij jou zo weinig is en met deze ‘warme’ winter hoeft de Airco echt geen 24 uur te verwarmen.
Hier een MHI 3,5kWh voor woonkamer/open keuken van 55m2 en die gaat soms ‘s morgen even een uurtje aan om het op temperatuur te brengen en de afgelopen dagen ‘s avonds ook maar 2 uur, dan gaat hij al pendelen omdat het op temperatuur is. :Y

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:14
In het begin topic staat de volgende berekening:
Isolatiewaarde van de ruimte
• Goed geïsoleerd (dubbel glas + dakisolatie + muurisolatie)
• Matig geïsoleerd (wanneer èèn van bovenstaande isolatie typen ontbreekt, of wanneer er sprake is van klassiek dubbel glas)
• Geen isolatie (wanneer slechts èèn type isolatie is toegepast of helemaal geen)

Schuin dak Plat dak Niet van toepassing
Goed geïsoleerd 30 40 30
Matig geïsoleerd 40 50 40
Geen isolatie 50 50 50

Het koelvermogen kan nu als volgt berekend worden:
M3 (inhoud ruimte) x factor (getal uit tabel) = vermogen (watt)
Klopt deze berekening dan niet? Omdat veel personen aangeven een 3,5 kWh genoeg is voor meer dan 100/130m³. Ik vraag dit ook omdat wij ongeveer 135m³ en een 5 kWh is aangeraden en twijfel naar een 3,5 kWh

• Rehorakthy
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07-04-2025

Toshiba heeft ook wel mooie exemplaren met een textielfront dat je naar eigen smaak kunt verwisselen/van andere kleur kunt voorzien:

https://smitkoeltechniek....-B10N4KVRG-1000x1000h.jpg

• Rehorakthy
Ja, ik ook. Unit staat bij mij op dakkapel, dus meer in de volle wind. Weegt zo'n 35 kg meen in, zou toch wel genoeg moeten zijn om te blijven staan?

• HereIsTom
prakka schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:52:

[...]

Klopt deze berekening dan niet? Omdat veel personen aangeven een 3,5 kWh genoeg is voor meer dan 100/130m³. Ik vraag dit ook omdat wij ongeveer 135m³ en een 5 kWh is aangeraden en twijfel naar een 3,5 kWh
Theoretisch klopt het wel, maar dan gaat men ook uit van temperaturen van -15°, deze komen hier nog echter zelden voor.
Plus dat het vermogen van Airco’s meestal die van het koelen zijn, met verwarmen is dat vaak veel hoger.

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:41
Rehorakthy schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:03:
[...]

Toshiba heeft ook wel mooie exemplaren met een textielfront dat je naar eigen smaak kunt verwisselen/van andere kleur kunt voorzien:

https://smitkoeltechniek....-B10N4KVRG-1000x1000h.jpg
Ik heb een LG artcool gallery hangen. Erg mooi en valt relatief minder op doordat hij van de muur lijkt te zweven. Alleen op basis van design voor lg gekozen. Met name verwarmen is niet het sterkste punt van LG.

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:00
GORby schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 23:58:
[...]

Mijn gevoel zegt dat een 3,5 kW unit waarschijnlijk genoeg zal zijn, maar het hangt een beetje af van hoeveel isolatie je hebt. Als je je warmtevraag kan afleiden uit historisch verbruik of zo, kan je daar makkelijker een antwoord op geven. Je moet dan gewoon een unit zoeken die op de koudste temperatuur waarbij je hem als enige verwarming wil gebruiken nog voldoende warmte kan leveren. Neem daarbij wat marge, want je verliest best wat vermogen aan defrosts.

Een 3,5 kW unit zegt ook weinig over het verwarmingsvermogen bij koud weer, want da's het nominale koelvermogen, wat niet altijd in verhouding staat met de prestaties als verwarming.

Als ik bijvoorbeeld kijk naar een lijstje van 3,5 kW units van Daikin, Mitsubishi Electric en MHI, dan ligt het verwarmingsvermogen bij het bivalente punt tussen de 1.98 kW bij -7 (https://www.eurovent-cert...pant/model/show/199902637) en 4kW bij -10 (https://www.eurovent-cert...pant/model/show/200276898)
Op de minimumtemperatuur scoort diezelfde Daikin 1.36 kW bij -14, waar die Mitsubishi Electric 3,4 kW levert bij -25.
Ga je voor de hoogste COP bij -7, dan zit je weer goed bij de Daikin RXZ35N, die dan nog een respectabele 3,98kW levert met een COP van 3.91.
In prijs is het maar 110 euro verschil tussen de srk35zs-w en srk50zs-w.
Maar zag wel verschillen bij verwarmen:

srk35zs-w capaciteit: 4,0kW (0,9~5,0) bij -10: 3,4 kW
srk50zs-w capaciteit: 5,8kW (1,3~6,6) bij -10: 4,5 kW

De 3,5 kan verder terug moduleren zie ik.

We verstoken hier nu tussen 800 en 900m3 gas per jaar.

Ga de installateur eens vragen waarom hij voor een srk50zs-w wil gaan bij 110m3.

• sjurres
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:14
Hallo,

Hopende op wat advies hier.

Ik heb een klein huis met daaraan een aanbouw(oude schuur)
Niet mega goed geïsoleerd. Ongeveer 125m2 vloer oppervlakte.

Nu stook ik me suf en zoek dus een oplossing.

Mijn oog is gevallen op de Daikin Sensira 18000Btu/5.0KW

Ik wil er daar 2 van ophangen, het huis gedeelte en het appartement (schuur gedeelte)

Zijn jullie bekend met deze unit, of raden jullie een andere aan?

Gr. Sjors

• Rehorakthy
Sturmer93 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:34:
[...]

Ik heb een LG artcool gallery hangen. Erg mooi en valt relatief minder op doordat hij van de muur lijkt te zweven. Alleen op basis van design voor lg gekozen. Met name verwarmen is niet het sterkste punt van LG.
Ziet er wel cool uit inderdaad.. De Toshiba Haori verwarmt in elk geval goed, is ook prettig stil in de woonkamer. Door de bekleding valt hij nauwelijks op (op een donkere muur).

• Bolsward1970
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-01-2024
Nog even een vraag wat betreft onze split airco Mitsubishi heavy industries 4,5 kw in de woonkamer. De airco staat op 22 graden en draait mooi rustig de hele dag door. Maar 1 a 2 keer per dag “blaast” hij soms een uur of langer achtereen door met de nodige volume. De fan speed staat ingesteld op automatisch. Doe ik iets verkeerd met de instellingen of hij heeft hij gewoonweg zo lang de tijd nodig om steeds weer z’n temperatuur te bereiken ?

• HereIsTom
Bolsward1970 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 19:01:
Nog even een vraag wat betreft onze split airco Mitsubishi heavy industries 4,5 kw in de woonkamer. De airco staat op 22 graden en draait mooi rustig de hele dag door. Maar 1 a 2 keer per dag “blaast” hij soms een uur of langer achtereen door met de nodige volume. De fan speed staat ingesteld op automatisch. Doe ik iets verkeerd met de instellingen of hij heeft hij gewoonweg zo lang de tijd nodig om steeds weer z’n temperatuur te bereiken ?
Staat hij op 3D Auto? Hier wel en draait rustig door totdat na een paar uur de temperatuur is bereikt, dan gaat hij ff uit en start na paar minuten weer op blaast even heel hard en gaat dan weer uit enz, oplossing is ‘m uit te zetten tot temperatuur graadje gedaald is.

• HereIsTom
Sturmer93 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:34:
[...]

Vind je die mooi? Wij vinden ‘m juist spuug lelijk :+

• Bolsward1970
[quote]HereIsTom schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 19:07:
[...]

Staat hij op 3D Auto? Wat bedoel je met 3D ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYhDH7GnN1t4iDbU02pJDa0umAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gRdHhsMUDIsW3uR64ru924RA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door Bolsward1970 op 18-02-2022 19:23 ]

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:28
prakka schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:52:

[...]

Wij hebben onder andere die berekening gebruikt, en voor ons werkt het goed.
Zelden defrosts, op specifieke momenten pendelen (betrekkelijk klein verschil tussen buitentemperatuur en gewenste binnentemperatuur), maar onze combinatie pendelt in een besparende vorm, dus voor ons positief.

• Sarge_
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-01 20:04
Kwam even om te kijken of iemand anders hier de storing ook heeft gehad.

Alle Daikins van ons gingen vandaag, ik denk tussen 19:00 en 19:15 plotseling aan op koelen.
Zelfs eentje in een andere stad op mijn werklocatie.

Ook niet eens op de laatste stand, want dat is verwarmen, nee op koelen. Echt vaag.
Gisteren is wel de residential controler app veranderd naar ONECTA, de nieuwe update schijnbaar.

Anders kan het google zijn, want alles is verbonden middels Google home.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• HereIsTom
Bolsward1970 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 19:22:
Staat hij op 3D Auto? Wat bedoel je met 3D ?

[Afbeelding]
Lijkt op een oud model?
Waarschijnlijk geen 3D Auto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7UCqmNLDxauFa5tgvzoue8Pns_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rHMH2eA4OgagIFLE57AqI9Tg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door HereIsTom op 18-02-2022 19:41 ]

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13-01 18:27
Sarge_ schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 19:37:

Alle Daikins van ons gingen vandaag, ik denk tussen 19:00 en 19:15 plotseling aan op koelen.

Ook niet eens op de laatste stand, want dat is verwarmen, nee op koelen. Echt vaag.
Gisteren is wel de residential controler app veranderd naar ONECTA, de nieuwe update schijnbaar.

Hier niks aan de hand.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

• Marco Geleijns
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-01 19:16
Sarge_ schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 19:37:

Zojuist gekeken in de 24hr logging, hier ook niks aan de hand.

We heb ik af en toe het idee dat ze aan het sleutelen zijn aan de demandcontrol optie.

• Sarge_
Jullie hebben ook al de nieuwe ONECTA app? @Kire88 @Marco Geleijns

Google home kan ook spoken misschien.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• Kire88
@Sarge_ ja heb de ONECTA app hier al een tijdje, weet niet precies hoe lang.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
Sarge_ schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 19:47:

Hier ook al een aantal dagen de ONECTA app, maar geen rare dingen gemerkt tot nu toe. Niets te zien in de logging...

• Marco Geleijns
Sarge_ schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 19:47:

Ja, ik heb Onecta nu een maand ofzo, maar niet gekoppeld aan Google.

Als dat gedoe met demand control blijft dan ga ik de nieuwe wifi-modules een keer loskoppelen.
De belangrijkste aansturing (OpenHAB) verloopt toch via de oude wifi-modules.

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-01 22:45
Nou na 3 maanden werkt mijn daikin airco niet meer. Foutmelding L5 via de app:(

[ Voor 4% gewijzigd door weebeast op 18-02-2022 20:11 ]

• sjurres
  • Laatst online: 19:14
Stelde ik mijn vraag op een verkeerde manier?
Omdat er 0,0 reactie op gekomen is vraag ik mij af of ik het anders had moeten vragen.

• Bolsward1970
[quote]HereIsTom schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 19:38:
[...]

Lijkt op een oud model?

Oud model ? Hij is net 2 week geleden geïnstalleerd. Hoe weet ik of het model oud is ? 3D functie heeft die in ieder geval niet.

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-01 09:07
Bolsward1970 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 20:33:
[quote]HereIsTom schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 19:38:
[...]

Lijkt op een oud model?

Oud model ? Hij is net 2 week geleden geïnstalleerd. Hoe weet ik of het model oud is ? 3D functie heeft die in ieder geval niet.
lijkt meer op model zsp-w en niet op zs-w

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

• Bolsward1970
redbullwaning schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 20:40:
[...]

lijkt meer op model zsp-w en niet op zs-w
Klopt zsp-w model. Welk bouwjaar is dat ?

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:37
Hier ook ineens een foutcode gehad, was wel een andere, schijnbaar zaten de filters vol stof, zou zeker ff checken.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:23
weebeast schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 20:11:
Nou na 3 maanden werkt mijn daikin airco niet meer. Foutmelding L5 via de app:(
Als ik de handleiding zoek, kan dit gebeuren bij fluctuaties (ook korte) in de stroomtoevoer.

Er zijn door de storm vanavond verschillende relatief lompe schakelmomenten voorgekomen, tenminste verschillende mensen postten dat in het topic over de storm. Bv. verdeelstation valt uit of boom op een lijn e.d., wordt dan snel geschakeld via een andere - maar spanning kan dan wel eens even raar zijn of even weg etc. in dat geval, zal de "did you try turning it off and on again" aanpak (via de zekering of werkschakelaar dan) waarschjnlijk wel helpen.

Anders zul je de installateur moeten bellen vrees ik.

• weebeast
Wilke schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 22:48:
[...]

Als ik de handleiding zoek, kan dit gebeuren bij fluctuaties (ook korte) in de stroomtoevoer.

Er zijn door de storm vanavond verschillende relatief lompe schakelmomenten voorgekomen, tenminste verschillende mensen postten dat in het topic over de storm. Bv. verdeelstation valt uit of boom op een lijn e.d., wordt dan snel geschakeld via een andere - maar spanning kan dan wel eens even raar zijn of even weg etc. in dat geval, zal de "did you try turning it off and on again" aanpak (via de zekering of werkschakelaar dan) waarschjnlijk wel helpen.

Anders zul je de installateur moeten bellen vrees ik.
Het is vanochtend rond 9 uur ontstaan, toen viel het eigenlijk nog mee. Merk nu ook op dat airco 2 ook niet werkt. Geeft geen warm lucht. De units staan op het dak wat 12 meter hoog is. Zou dat ermee te maken hebben? Heb de spanning er wel af gehaald. Toen ging de foutcode ook weg maar er komt geen warm lucht uit. Gaat niet blazen.

• HereIsTom
weebeast schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 23:04:
[...]

Het is vanochtend rond 9 uur ontstaan, toen viel het eigenlijk nog mee. Merk nu ook op dat airco 2 ook niet werkt. Geeft geen warm lucht. De units staan op het dak wat 12 meter hoog is. Zou dat ermee te maken hebben? Heb de spanning er wel af gehaald. Toen ging de foutcode ook weg maar er komt geen warm lucht uit. Gaat niet blazen.
Staan ze nog wel overeind dan?
Door de storm zijn er diverse units van het dak gewaaid.

• weebeast
HereIsTom schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 23:23:
[...]

Staan ze nog wel overeind dan?
Door de storm zijn er diverse units van het dak gewaaid.
Ga er wel vanuit, heb niks geks gezien. Ze hebben het tijdens de montage extra verstevigd. Als de units niet meer overeind zouden staan dan zou de binnenunit geen stroom meer moeten hebben toch?

• HereIsTom
weebeast schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 23:29:
[...]

Ga er wel vanuit, heb niks geks gezien. Ze hebben het tijdens de montage extra verstevigd. Als de units niet meer overeind zouden staan dan zou de binnenunit geen stroom meer moeten hebben toch?
Als er geen stroom meer is, dan zijn ze helemaal weg gewaaid ;)

• SmoothTweaker
  • Laatst online: 15:57
weebeast schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 23:29:
[...]

Kan prima dat ze dan nog stroom hebben. De buitenunit die gevoed wordt geeft dit direct door aan de binnenunit plus een extra stuurkabel. Even controleren of de units nog overeind staan en/of de leidingen onbeschadigd zijn.

Geen andere errors gehad?

• weebeast
SmoothTweaker schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 23:37:
[...]

Kan prima dat ze dan nog stroom hebben. De buitenunit die gevoed wordt geeft dit direct door aan de binnenunit plus een extra stuurkabel. Even controleren of de units nog overeind staan en/of de leidingen onbeschadigd zijn.

Geen andere errors gehad?
Gaat een beetje lastig. Dak is alleen toegankelijk met een hoogwerker. Heb geen andere errors gehad.

Zit te denken om met een drone te gaan kijken, hoe de situatie is.

• EPICOSAURUS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-01 20:51
loyske schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:35:
[...]

In prijs is het maar 110 euro verschil tussen de srk35zs-w en srk50zs-w.
Maar zag wel verschillen bij verwarmen:

srk35zs-w capaciteit: 4,0kW (0,9~5,0) bij -10: 3,4 kW
srk50zs-w capaciteit: 5,8kW (1,3~6,6) bij -10: 4,5 kW

De 3,5 kan verder terug moduleren zie ik.

We verstoken hier nu tussen 800 en 900m3 gas per jaar.

Ga de installateur eens vragen waarom hij voor een srk50zs-w wil gaan bij 110m3.
Raar verhaal, inkoop is een 5kW al minimaal 300 euro duurder dan en 3,5kW. Met dat gasgebruik lijkt me een 5kW ook overdreven.

• Sarge_
Marco Geleijns schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 20:01:
[...]

Ja, ik heb Onecta nu een maand ofzo, maar niet gekoppeld aan Google.

Als dat gedoe met demand control blijft dan ga ik de nieuwe wifi-modules een keer loskoppelen.
De belangrijkste aansturing (OpenHAB) verloopt toch via de oude wifi-modules.
Wat bedoel je eigenlijk met Demand control? Vraagbesturing/stroombesparing?

Wat ervaar je?

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:58
Re: vragen over vermogen. Je kan echt veel beter kijken naar verbruik per dag op de koudste dagen en dat omrekenen naar kWh benodigd vermogen.

Oppervlakte, inhoud en mate van isolatie / gewenste comfort is al verwerkt in je gasverbruik vorige jaar, of je nou 5 m3 gas verbrand voor 45 kWh aan warmte of dat elektrisch doet maakt niet heel veel uit.

Mijn eigen "highscore" was 4.5 m3 in 1 dag in de 2021 polar vortex. Met x9 kWh per m3 is dat 40.5 kWh aan warmte.

Dit jaar heb ik alleen elektrisch verwarmd en hoogste wat ik haalde was 12 kWh elektrisch gebruikt, tijdens de dagen eind december dat de temperaturen even onder nul dook. x3 COP is dat ~36 kWh warmte.

Wat voor vermogen heb ik dan echt nodig hier? 36 kWh in 24 uur is 1.5 kW aan warmte, ongeveer 500W gemiddeld elektrisch. Dus elke warmtepomp moet prima zijn daarvoor, zelfs de kleinste units. Doe daar een 100% veiligheidsmarge op en je komt op 3 kW voor een huis dat ~5 m3 per dag nodig had als het echt koud is.

Hou een hogere marge aan als je meer zekerheid wilt hebben; maar aan de andere kant, een 2 kW blower/kacheltje is paar tientjes bij de Karwei, ik zou niet heel veel extra uitgeven voor die ene keer dat het heel extreem vriest.

Ik zou rekenen met: m3 per dag x 0.6 tot 1.0 = kW warmtepomp vermogen nodig, voor het hele huis.

Als laatste check: controleer de unit gekozen op vermogen bij -10 graden. Doe dat maal 16 of 24 uur, delen door 9, en dat is je maximale gas equivalent bij slechtst mogelijk weer in NL, het wordt hier nooit 24 uur lang gemiddeld -10.

Mijn LG MU3R19 geeft maximaal 7.3 kW warmte af dus dat is beetje overkill, maar kleiner maken ze triple splits niet. Dit zorgt ervoor dat ik maar een paar uur hoef te verwarmen, afgelopen week staat de teller op rond de 4 kWh (E) per dag en grof geschat rond de 16 kWh warmte, gelijk aan iets minder dan 2 m3 gas.

Met een vermogen van 4.9 kW bij -10C vervangt deze unit 8.7 of 13 m3 gas bij 16 uur / continu bedrijf. Dat is ruim voldoende voor alle 3 verdiepingen.

• SmoothTweaker
  • Laatst online: 15:57
weebeast schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 23:44:
[...]

Gaat een beetje lastig. Dak is alleen toegankelijk met een hoogwerker. Heb geen andere errors gehad.

Zit te denken om met een drone te gaan kijken, hoe de situatie is.
Dat is vervelend inderdaad. Visueel zicht hebben op de units lijkt mij wel een goed idee. Kan je dat in ieder geval uitsluiten. Is er geen luik oid naar het dak?

• Milas82
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:17
Enige tijd geleden zag ik een post van iemand die een soort luchtkoker had gemaakt naast zijn airco. Vandaar dit idee om lucht door de kast te pakken vanaf onder. Ben erg tevreden, op fan stand 1 liep de temperatuur terug en nu niet meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2XrtemaJylc14WxNfjthBeU0UbE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/44ndDCW7Jc5W85VuGFP1bpYo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8T-h0lbHrb70MHbcXdE2wK60Pro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NdSExF52nG84ZZ3sJbn2Nw3u.jpg?f=fotoalbum_large

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Milas82 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 16:00:
Enige tijd geleden zag ik een post van iemand die een soort luchtkoker had gemaakt naast zijn airco. Vandaar dit idee om lucht door de kast te pakken vanaf onder. Ben erg tevreden, op fan stand 1 liep de temperatuur terug en nu niet meer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Moet je de kap in het koelseizoen eigenlijk wel weg kunnen halen. Dan is het juist weer fijn dat hij lucht van boven aanzuigt.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Milas82
Ja klopt, het staat er los boven op. Moet hem nog een likje verf geven. En voor de zomer maak ik een netjes planken om het gat boven de airco naar de kast dicht te maken. Heb hem wel voornamelijk om mee te verwarmen, koelen doe ik voornamelijk boven.
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 16:09:
[...]

Moet je de kap in het koelseizoen eigenlijk wel weg kunnen halen. Dan is het juist weer fijn dat hij lucht van boven aanzuigt.

• Kire88
Dat rooster onderin de kastdeur lijkt wat klein qua luchtdoorlaat. Of valt dat mee?

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-01 17:53

Gerco-M

mijn tornado res.

Kire88 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 16:53:
Dat rooster onderin de kastdeur lijkt wat klein qua luchtdoorlaat. Of valt dat mee?
Ja dat viel mij ook op, het rooster op zich is wat luchtstroom beperkend en beter is dan die wat grotere bredere types met ca 4 cm gaten tussen de sleuven.
Op een lage ventilatie stand gaat het vast wel goed, maar op een hogere stand houd de flow dan niet over denk ik. Je kan ook even testen zonder en met rooster, en dan kijken of je het luchtstroom verschil merkt of zelfs hoort.

Ik heb recent een windmeter gekocht a E35. Kan daarmee ook heel handig luchtsnelheid meten van onze L/L units bedenk ik me nu! En als jij data wilt zou je zoiets ook kunnen gebruiken.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:58

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat gedrag kent mijn Daikin ook, zodra je de fan gaat knijpen hoopt warmte zich op en gaat de capaciteit terug waardoor de kamer ook afkoelt, zelf heb ik de voeler eruit gehaald en ernaast gelegt(net achter gordijn zodat de binnenunit er niet meer tegenaan kan blazen) waardoor het effect minder is geworden.

Ik moet nog een kabel eraan solderen zodat ik de voeler verder bij de binnenunit kan leggen dan zou het helemaal opgelost moeten zijn.

Het gedrag kan ik ook terug zien in de App, zo ineens werd 25 graden binnentemperatuur aangegeven terwijl dat niet zo was.

Wat ook comfort verhogend is om te zorgen dat je binnenunit daar buitenlucht aanzuigt en de rest van je woonkamer alles dicht zetten, dan wordt je ventilatielucht voorverwarmt.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 19-02-2022 19:22 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Servee
  • Niet online
mr_evil08 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 19:18:
[...]

Dat gedrag kent mijn Daikin ook, zodra je de fan gaat knijpen hoopt warmte zich op en gaat de capaciteit terug waardoor de kamer ook afkoelt, zelf heb ik de voeler eruit gehaald en ernaast gelegt(net achter gordijn zodat de binnenunit er niet meer tegenaan kan blazen) waardoor het effect minder is geworden.

Ik moet nog een kabel eraan solderen zodat ik de voeler verder bij de binnenunit kan leggen dan zou het helemaal opgelost moeten zijn.

Het gedrag kan ik ook terug zien in de App, zo ineens werd 25 graden binnentemperatuur aangegeven terwijl dat niet zo was.

Wat ook comfort verhogend is om te zorgen dat je binnenunit daar buitenlucht aanzuigt en de rest van je woonkamer alles dicht zetten, dan wordt je ventilatielucht voorverwarmt.
Waarom zou je überhaupt de fan knijpen? Als de set goed op capaciteit is berekend en voldoende warmte kwijt kan doormiddel van juiste luchthoeveelheid dan moduleert deze toch vanzelf naar stand 1? De ntc meet een te lage temperatuur, geeft aan de buitenunit door ik wil x hoeveelheid warmte, die word gegeven op basis van de ingeregelde lucht hoeveelheid.

Op het moment dat je handmatig dus de fan gaat knijpen blijft de buitenunit nog steeds de zelfde hoeveelheid (gevraagde) warmte genereren bij een (te) lage fanstand, dan word die dus erg warm omdat deze zijn warmte niet kwijt kan en uiteindelijk word het in de kamer dus kouder en geeft de ntc een hogere temperatuur aan en ook in de app. Klinkt allemaal heel logisch en lijkt alsof alles doet wat er gedaan moet worden.

Of doet de unit het uiteindelijk op (auto) standje 1? Zonder dat je zelf instellingen wijzigt of setpoint?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:58
Servee schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 20:59:
[...]

Waarom zou je überhaupt de fan knijpen? Als de set goed op capaciteit is berekend en voldoende warmte kwijt kan doormiddel van juiste luchthoeveelheid dan moduleert deze toch vanzelf naar stand 1? De ntc meet een te lage temperatuur, geeft aan de buitenunit door ik wil x hoeveelheid warmte, die word gegeven op basis van de ingeregelde lucht hoeveelheid.

Op het moment dat je handmatig dus de fan gaat knijpen blijft de buitenunit nog steeds de zelfde hoeveelheid (gevraagde) warmte genereren bij een (te) lage fanstand, dan word die dus erg warm omdat deze zijn warmte niet kwijt kan en uiteindelijk word het in de kamer dus kouder en geeft de ntc een hogere temperatuur aan en ook in de app. Klinkt allemaal heel logisch en lijkt alsof alles doet wat er gedaan moet worden.

Of doet de unit het uiteindelijk op (auto) standje 1? Zonder dat je zelf instellingen wijzigt of setpoint?
Soms wil je aandachtig een boek lezen bijvoorbeeld en moet het even stiller zijn, wat heb je anders aan de de fluisterstand?, de airco unit kan prima functioneren mits zijn eigen warmte niet gaat registreren.

De fluisterstand of stand 1 is zachter dan de auto stand doorgaans.

Zonder aanpassingen gaat de binnenunit helemaal terug naar 200 watt warmtevraag en koelt het simpelweg te snel af, de voeler op een andere plek leggen geeft direct een verdubbeling in warmtevraag, dit heb ik al getest in praktijk en daardoor de kamer niet afkoelt.

Setpoint wijzigen helpt amper, ik kan hem gerust op 30c zetten en even is ineens mijn binnentemp 27c terwijl in werkelijkheid maar 20c is.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 19-02-2022 21:51 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• HereIsTom
mr_evil08 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:42:
[...]

Soms wil je aandachtig een boek lezen bijvoorbeeld en moet het even stiller zijn, wat heb je anders aan de de fluisterstand?, de airco unit kan prima functioneren mits zijn eigen warmte niet gaat registreren.

Zonder aanpassingen gaat de binnenunit helemaal terug naar 200 watt warmtevraag en koelt het simpelweg te snel af, de voeler op een andere plek leggen geeft direct een verdubbeling in warmtevraag, dit heb ik al getest in praktijk en daardoor de kamer niet afkoelt.

Setpoint wijzigen helpt amper, ik kan hem gerust op 30c zetten en even is ineens mijn binnentemp 27c terwijl in werkelijkheid maar 20c is.
Hier geen last van met 3D Auto, alleen als je ‘m net aanzet gaat in het begin de fan wat harder, waarna hij steeds zachter gaat draaien en het gewoon op temperatuur houdt.
Visite heeft dan niet eens in de gaten dat we met een Airco verwarmen.

• Servee
  • Niet online
mr_evil08 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:42:
[...]

Bedoel je de econostand, stille stand? Met fluisterstand?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• weebeast
SmoothTweaker schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 13:47:
[...]

Dat is vervelend inderdaad. Visueel zicht hebben op de units lijkt mij wel een goed idee. Kan je dat in ieder geval uitsluiten. Is er geen luik oid naar het dak?
Nou de overbuurman had een brief door ons brievenbus gedaan. Er stond op dat de airco's waren omgevallen. Installateur een bericht gestuurd en die hebben vrij snel gebeld. Geven aan van ja harde storm, kan gebeuren maar ik vind dit echt niet kunnen. Twee airco's die zijn omgevallen en dit heb ik vrijdagochtend al opgemerkt. Dus eigenlijk voordat eunice begon!

Heb nog even naar de installatie foto's. Minimale ballast bij beide airco's. Ballast van de warmtepomp is veel groter, waarschijnlijk is dat de reden waarom die nog staat. Oh ja ik moest volgens de installateur de verzekering inschakelen maar ik vind eigenlijk dat zij slecht werk hebben geleverd of heb ik het mis. Ga zo een aparte topic maken

• Servee
  • Niet online
weebeast schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 22:11:
[...]

Nou de overbuurman had een brief door pns brievenbus gedaan. Er stond op dat de airco's waren omgevallen. Installateur een bericht gestuurd en die hebben vrij snel gebeld. Geven aan van ja harde storm, kan gebeuren maar ik vind dit echt niet kunnen. Twee airco's die zijn omgevallen en dit heb ik vrijdagochtend al opgemerkt. Dus eigenlijk voordat eunice begon!

Heb nog even naar de installatie foto's. Minimale ballast bij beide airco's. Ballast van de warmtepomp is veel groter, waarschijnlijk is dat de reden waarom die nog staat. Oh ja ik moest volgens de installateur de verzekering inschakelen maar ik vind eigenlijk dat zij slecht werk hebben geleverd of heb ik het mis. Ga zo een aparte topic maken
Weet niet hoelang deze units er al staan maar hier om de hoek staan er twee op een dakkapel vol in de wind en die staan keurig nog omhoog. Ik zou de installateur vragen duidelijke foto’s te maken als je er zelf niet bij kan. Lijkt me een gevalletje amateur werk. Ze proberen eronderuit te komen ik zou ze schriftelijk aansprakelijk stellen zodra je de oorzaak hebt kunnen achterhalen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Servee schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 22:11:
[...]

Bedoel je de econostand/stille stand? Met fluisterstand?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• HereIsTom
@weebeast Heb je foto’s van hoe ze zijn geînstalleerd?
Ik ben hier vanmorgen nog even op het dak geweest en zowel mijn Airco als die van de buurman staan 4 hoog midden op het dak maar staan er nog net zo als voor de storm, die van de buurman is 2x zo groot en staat er al 10 jaar zo.

• weebeast
Servee schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 22:21:
[...]

Weet niet hoelang deze units er al staan maar hier om de hoek staan er twee op een dakkapel vol in de wind en die staan keurig nog omhoog. Ik zou de installateur vragen duidelijke foto’s te maken als je er zelf niet bij kan. Lijkt me een gevalletje amateur werk. Ze proberen eronderuit te komen ik zou ze schriftelijk aansprakelijk stellen zodra je de oorzaak hebt kunnen achterhalen.
2 december 2021 zijn ze geïnstalleerd. Woning is ongeveer 11-12 meter hoog. Voor de installatie hadden ze mij verzekerd dat er niks zou kunnen gebeuren bij een storm maar nu... haha ja sorry meneer maar het was wel een heftige storm. Is nog nooit eerder gebeurd |:( zeggen ze dan

• weebeast
HereIsTom schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 22:23:
@weebeast Heb je foto’s van hoe ze zijn geînstalleerd?
Ik ben hier vanmorgen nog even op het dak geweest en zowel mijn Airco als die van de buurman staan 4 hoog midden op het dak maar staan er nog net zo als voor de storm, die van de buurman is 2x zo groot en staat er al 10 jaar zo.
Jazeker, ga zo een topic aanmaken en zet daar dan alle foto's erin.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
weebeast schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 22:11:
[...]

Nou de overbuurman had een brief door ons brievenbus gedaan. Er stond op dat de airco's waren omgevallen. Installateur een bericht gestuurd en die hebben vrij snel gebeld. Geven aan van ja harde storm, kan gebeuren maar ik vind dit echt niet kunnen. Twee airco's die zijn omgevallen en dit heb ik vrijdagochtend al opgemerkt. Dus eigenlijk voordat eunice begon!

Je verzekering doet hier waarschijnlijk niet zo moeilijk over.

Je kan er een principekwestie van maken maar denk om je bloeddruk :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Servee
  • Niet online
weebeast schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 22:26:
[...]

2 december 2021 zijn ze geïnstalleerd. Woning is ongeveer 11-12 meter hoog. Voor de installatie hadden ze mij verzekerd dat er niks zou kunnen gebeuren bij een storm maar nu... haha ja sorry meneer maar het was wel een heftige storm. Is nog nooit eerder gebeurd |:( zeggen ze dan
Ben benieuwd naar de foto’s, het zou stom toeval kunnen zijn als ze in een bepaalde hoek staan waar je een trechterwind zou kunnen verwachten maar bij een normale installatie zou dat niet mogen. Alles hier in de buurt staat nog rechtop.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Glashelder schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 22:31:
[...]

Je verzekering doet hier waarschijnlijk niet zo moeilijk over.

Je kan er een principekwestie van maken maar denk om je bloeddruk :)
Wat mij betreft zou het zeker een principe kwestie zijn, zeker als je is beloofd dat de installatie hufterproof is neergezet. Een bedrijf hoort verantwoordelijkheid te nemen en als blijkt dat het domme pech is dan is dat aantoonbaar en dus verzekeringswerk.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Servee schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 22:35:
[...]

Wat mij betreft zou het zeker een principe kwestie zijn, zeker als je is beloofd dat de installatie hufterproof is neergezet. Een bedrijf hoort verantwoordelijkheid te nemen en als blijkt dat het domme pech is dan is dat aantoonbaar en dus verzekeringswerk.
Jij bent niet @weebeast :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Servee
  • Niet online
In theorie zou het kunnen maar nee dat klopt _O-

Daikin FTXM35R/RXM35R

• ASW1
  • Laatst online: 22:48
Maar hoe zaten die buitenunits dan vast, alleen op rubber bigfoots en verder los, vertrouwend op de zwaartekracht? Dat lijkt me niet acceptabel.
Heb de mijne op twee betonnen opsluitbanden geschroefd met rubber ertusssen, als je perse bigfoots wilt dan kun je die ook vastschroeven aan een betonband.
Maar gewoon zo los neerzetten zijn buitenunits veel te licht en groot om te verwachten dat ze zonder significante extra ballast niet omwaaien.

• Marco Geleijns
Sarge_ schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 12:05:
[...]

Wat bedoel je eigenlijk met Demand control? Vraagbesturing/stroombesparing?

Wat ervaar je?
Ja, idd, in de nieuwe app heet dat vraagbesturing.
Ik ervaar dat deze enkele keren per dag wordt uitgeschakeld.
Dat in combinatie met wat ik hier lees, dat Daikin de functie uit de nieuwe app heeft gehaald.

Ik ben nogal afhankelijk van DC omdat ik anders last krijg van pendelen.
Pendelen in dít geval door selfheating en niet door overcapaciteit.
Zie ook Marco Geleijns in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

• weebeast
ASW1 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 23:50:
Maar hoe zaten die buitenunits dan vast, alleen op rubber bigfoots en verder los, vertrouwend op de zwaartekracht? Dat lijkt me niet acceptabel.
Heb de mijne op twee betonnen opsluitbanden geschroefd met rubber ertusssen, als je perse bigfoots wilt dan kun je die ook vastschroeven aan een betonband.
Maar gewoon zo los neerzetten zijn buitenunits veel te licht en groot om te verwachten dat ze zonder significante extra ballast niet omwaaien.
Topic komt eraan dan zie je alle foto's. Ben benieuwd wat je ervan vind.

Edit:

Topic Airco's omgewaaid, hoe nu verder?

[ Voor 5% gewijzigd door weebeast op 20-02-2022 00:40 ]

• Milas82
Ja klopt, maar wilde het niet te groot maken. Het rooster is 50x15 met 70% doorlaat. Hij heeft dan een doorlaat van 525 cm2. Dat is net even meer dan een buis van 250mm. Die heeft een doorlaat van 530m3 bij 3m/s zag ik in een schema staan. Ik gebruik de airco alleen op stand 1 of 2, bij een hogere stand is het te krap bemeten.
Gerco-M schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 17:31:
[...]

Ja dat viel mij ook op, het rooster op zich is wat luchtstroom beperkend en beter is dan die wat grotere bredere types met ca 4 cm gaten tussen de sleuven.
Op een lage ventilatie stand gaat het vast wel goed, maar op een hogere stand houd de flow dan niet over denk ik. Je kan ook even testen zonder en met rooster, en dan kijken of je het luchtstroom verschil merkt of zelfs hoort.

Ik heb recent een windmeter gekocht a E35. Kan daarmee ook heel handig luchtsnelheid meten van onze L/L units bedenk ik me nu! En als jij data wilt zou je zoiets ook kunnen gebruiken.

• BekSide
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:52
Goedemorgen,

Mag ik hier een offerte check doen?
Zelf helemaal geen verstand van airco's. Zelf installeren is dus geen optie.

Heb een offerte aanvraag gedaan en gekregen. Deze ziet er als volgt uit:

Ik beschik over een dak vol zonnepanelen met een opbrengst van +/- 8000kwh per jaar. Zelf verbruik ik er hier ongeveer 4500kwh van.
Mijn insteek is een comfortabel koel huis in de zomer en bijverwarmer & wat gas besparen door het jaar heen.

Woonkamer:
Daikin FVXM 50 A binnendeel
Daikin RXM 50 R buitendeel
Prijs: €3.738,90

Bovenverdieping:
Mitsubishi SRK 35 ZS-W binnendeel
Mitsubishi SRF 50 ZS-W binnendeel
Mitsubishi SCM 60 ZS-W buitendeel
Prijs: €4.624,50

Ik heb al wat gekeken en zou alles los aan kunnen schaffen voor een €6.000,-. Snel gerekend zit er dus een €2.363,40 tussen voor montage & garantie etc.

Is dit netjes, is dit schokkend? Wellicht iemand nog suggesties het los te kopen en enkel en alleen een installateur te zoeken?

Dank!

• Kire88
Gisteren hier een periode van 10 uur stroomuitval gehad. Nu start de airco niet meer op. Ik zie dat hij het wel een aantal maal probeert maar uiteindelijk verschijnt error code E6:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nwucpw-0_7rm7ySuf-jDgTgIAS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/84Rw9R8CCp6UOOfNEFnCuvYA.jpg?f=fotoalbum_large

Heb geprobeerd de unit weer eens spanningsloos te maken en ook geprobeerd de unit in zowel de koel- en verwarmingsmodus op te starten, maar met dezelfde uitkomst.

Iemand nog ideeen of er iets te proberen valt voordat ik morgen de installateur contacteer?

• Arievd
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 26-04-2025

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk dat je deze post bedoeld:

Arievd in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Kan je verschil zien energieverbruik? Als ik de koof boven verwijder, dan schiet het verbruik met 100 watt omhoog. Uitblaas en intake met ca 3 graden.

[ Voor 3% gewijzigd door Arievd op 20-02-2022 11:48 ]

• HereIsTom
BekSide schreef op zondag 20 februari 2022 @ 11:04:
Goedemorgen,

Ik beschik over een dak vol zonnepanelen met een opbrengst van +/- 8000kwh per jaar. Zelf verbruik ik er hier ongeveer 4500kwh van.
Mijn insteek is een comfortabel koel huis in de zomer en bijverwarmer & wat gas besparen door het jaar heen.

Woonkamer:

Bovenverdieping:

Ik heb al wat gekeken en zou alles los aan kunnen schaffen voor een €6.000,-. Snel gerekend zit er dus een €2.363,40 tussen voor montage & garantie etc.

Is dit netjes, is dit schokkend? Wellicht iemand nog suggesties het los te kopen en enkel en alleen een installateur te zoeken?

Dank!
Hou groot is je huis, de ruimtes m2 m3 en hoeveel is je huidige energieverbruik?
Zowel boven als beneden een 5kWh binnenunit klinkt als een kantoorpand.
En het is altijd verstandig om minstens 3 offertes op te vragen.

• medal
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:09
BekSide schreef op zondag 20 februari 2022 @ 11:04:
Goedemorgen,

Woonkamer:

Bovenverdieping:

Dank!
gezien er geen informatie over de woning staat, ga ik in mijn advies even uit van een gemiddeld huis in Nederland.

Rennen en een andere installateur zoeken, deze is vrij duur en de vermogens waarschijnlijk veel te hoog. Wat ik ook vreemd vindt is dat de installateur 2 verschillende merken aanbied om tegelijk te installeren zou bijna zeggen dat die zijn voorraad weg probeert te werken(zeker als je naar de vermogens kijkt).

• Servee
  • Niet online
Kire88 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 11:26:
Gisteren hier een periode van 10 uur stroomuitval gehad. Nu start de airco niet meer op. Ik zie dat hij het wel een aantal maal probeert maar uiteindelijk verschijnt error code E6:
[Afbeelding]

Heb geprobeerd de unit weer eens spanningsloos te maken en ook geprobeerd de unit in zowel de koel- en verwarmingsmodus op te starten, maar met dezelfde uitkomst.

Iemand nog ideeen of er iets te proberen valt voordat ik morgen de installateur contacteer?
Wat ik hier en daar lees kan het een piekstroom zijn geweest (is de unit op een aparte groep aangesloten?) maar ook te weinig vloeistof in de leidingen kan dit veroorzaken. In beide gevallen kun je dit denk ik niet zelf oplossen.

Fout E6 meldt dat de compressormotor wordt geblokkeerd door toenemende stroom.

Op dit moment wordt de huidige beveiliging geactiveerd vanwege:

*het hoge drukniveau is te hoog;
*spanningsdaling wordt waargenomen;
*afsluitklep gaat niet open;
*compressor defect.

[ Voor 12% gewijzigd door Servee op 20-02-2022 11:59 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Kire88
@Servee ja dit is ook min of meer wat ik had gevonden.

Unit zit niet op een aparte groep maar aangesloten op een van de stopcontacten in de woonkamer.

• BekSide
medal schreef op zondag 20 februari 2022 @ 11:52:
[...]

gezien er geen informatie over de woning staat, ga ik in mijn advies even uit van een gemiddeld huis in Nederland.

Rennen en een andere installateur zoeken, deze is vrij duur en de vermogens waarschijnlijk veel te hoog. Wat ik ook vreemd vindt is dat de installateur 2 verschillende merken aanbied om tegelijk te installeren zou bijna zeggen dat die zijn voorraad weg probeert te werken(zeker als je naar de vermogens kijkt).
De reden van 2 verschillende merken heeft te maken met de binnenunit van de woonkamer. Deze komt in het zicht en heb dus aangegeven de Daikin mooier te vinden.

Gegevens van onze woning:

Woonkamer: 163 m3
Slaapkamers: 77m3
Zolder slaapkamer: 53m3

Ik twijfel überhaupt of de beneden (woonkamer) installatie wel wenselijk en nuttig is. Zelf dacht ik als ik de unit op de overloop nou volle bak aanzet op de echt hete dagen en zet de deuren open naar beneden dan zou dat toch ook al moeten helpen. Heb dan alleen geen profijt van bijverwarmen.

• BekSide
HereIsTom schreef op zondag 20 februari 2022 @ 11:50:
[...]

Hou groot is je huis, de ruimtes m2 m3 en hoeveel is je huidige energieverbruik?
Zowel boven als beneden een 5kWh binnenunit klinkt als een kantoorpand.
En het is altijd verstandig om minstens 3 offertes op te vragen.
Verbruik van jan. 2021 t/m 10 jan. 2022
Elektra -2.057 (teruggeleverd dus, dacht dat dit meer zou zijn)
Gas 1.859m3

Informatie over de inhoud van de ruimtes:

Dit is de 2e offerte en de goedkoopste nog zelfs... (veruit).
Omgeving Eindhoven overigens mocht iemand nog een goede partij kunnen aanraden.

[ Voor 9% gewijzigd door BekSide op 20-02-2022 12:06 ]

• HereIsTom
BekSide schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:01:
[...]

De reden van 2 verschillende merken heeft te maken met de binnenunit van de woonkamer. Deze komt in het zicht en heb dus aangegeven de Daikin mooier te vinden.

Gegevens van onze woning:

Ik twijfel überhaupt of de beneden (woonkamer) installatie wel wenselijk en nuttig is. Zelf dacht ik als ik de unit op de overloop nou volle bak aanzet op de echt hete dagen en zet de deuren open naar beneden dan zou dat toch ook al moeten helpen. Heb dan alleen geen profijt van bijverwarmen.
Als je een bak herrie en wind geen probleem vind zou het misschien kunnen met één grote unit.
Maar waarom bijverwarmen, ik neem aan dat je nu nog op gas stookt, dan kun je toch juist beter gaan verwarmen met de airco en evt. juist bijverwarmen met gas als het heel erg koud wordt.
Wat is nu je gasverbruik?

• BekSide
HereIsTom schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:06:
[...]

Als je een bak herrie en wind geen probleem vind zou het misschien kunnen met één grote unit.
Maar waarom bijverwarmen, ik neem aan dat je nu nog op gas stookt, dan kun je toch juist beter gaan verwarmen met de airco en evt. juist bijverwarmen met gas als het heel erg koud wordt.
Wat is nu je gasverbruik?
Mijn verbruik zojuist aangevuld in mijn vorige post. 1.859 m3 gas totaal in een jaar. netto 2.057kWh elektra teruggeleverd.

1 grote unit is eigelijk geen optie, want de woonkamer buiten unit komt aan de andere kant van het huis te staan dan de boven unit. (achter een struik)

De 2 binnenunits, 1 op overloop + 1 op zolder slaapkamer worden gedaan op de andere buitenunit.

Ben zelf best allergisch voor veel herrie. en ben wat terughoudend met de ''voelbare'' warme lucht stroom bij hoofdverwarming. Maar dit is meer gebaseerd op de waarschuwing van de medewerker en moeder de vrouw die de warme lucht stroom bij binnenkomst van een winkel voelt in de deuropening :+

[ Voor 22% gewijzigd door BekSide op 20-02-2022 12:11 ]

• Servee
  • Niet online
Kire88 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:01:
@Servee ja dit is ook min of meer wat ik had gevonden.

Unit zit niet op een aparte groep maar aangesloten op een van de stopcontacten in de woonkamer.
Weet je wat de reden van stroomuitval is geweest? Was dit alleen bij jou of in de hele straat? Wat zit er verder aangesloten op de groep van de airco?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Kire88
Servee schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:10:
[...]

Weet je wat de reden van stroomuitval is geweest? Was dit alleen bij jou of in de hele straat? Wat zit er verder aangesloten op de groep van de airco?
Dat was hier in de hele buurt. Waarschijnlijk gelinkt aan de harde wind maar de exacte reden is me niet bekend.

Enige andere wat er nu op de groep zit is de tv en wat toebehoren (chromecast, router), een lamp, robotstofzuiger, 2x esp8266.

Edit: de tv zit achter een smartplug, dus kan daar de spanning zien. Van de afgelopen twee dagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J5VFM-frXqJFAqxny4aF4n1lUXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A8hp4n7vI8wDOS5D2XEsoimu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Kire88 op 20-02-2022 12:17 ]

• HereIsTom
BekSide schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:08:
[...]

Mijn verbruik zojuist aangevuld in mijn vorige post. 1.859 m3 gas totaal in een jaar. netto 2.057kWh elektra teruggeleverd.

1 grote unit is eigelijk geen optie, want de woonkamer buiten unit komt aan de andere kant van het huis te staan dan de boven unit. (achter een struik)

De 2 binnenunits, 1 op overloop + 1 op zolder slaapkamer worden gedaan op de andere buitenunit.

Ben zelf best allergisch voor veel herrie. en ben wat terughoudend met de ''voelbare'' warme lucht stroom bij hoofdverwarming. Maar dit is meer gebaseerd op de waarschuwing van de medewerker en moeder de vrouw die de warme lucht stroom bij binnenkomst van een winkel voelt in de deuropening :+
Das aardig wat gas, wel goed geïsoleerd, hoeveel koelt de woonkamer in de nacht af als de cv uit staat.
Hoe groot is die woonkamer, tekening? Misschien dat twee kleinere units beter is, dan heb je geen last van een voelbare luchtstroom.

• Servee
  • Niet online
Kire88 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:14:
[...]

Dat was hier in de hele buurt. Waarschijnlijk gelinkt aan de harde wind maar de exacte reden is me niet bekend.

Enige andere wat er nu op de groep zit is de tv en wat toebehoren (chromecast, router), een lamp, robotstofzuiger, 2x esp8266.

Edit: de tv zit achter een smartplug, dus kan daar de spanning zien. Van de afgelopen twee dagen:
[Afbeelding]
Het lijkt op een overbelasting, je hebt neem ik aan de buitenunit gecontroleerd op blokkade? Fan is vrij en geen schade aan de unit zelf?
Zelf heb ik een aparte groep laten aanleggen 16a traag alleen voor de airco om overbelasting tot het minimum te beperken. Bij teveel piekstroom schakelt de automaat uit.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• BekSide
HereIsTom schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:18:
[...]

Das aardig wat gas, wel goed geïsoleerd, hoeveel koelt de woonkamer in de nacht af als de cv uit staat.
Hoe groot is die woonkamer, tekening? Misschien dat twee kleinere units beter is, dan heb je geen last van een voelbare luchtstroom.
Gas inderdaad hoog, ook vergeleken met vrienden kennissen.
Wel is er hier bijna altijd iemand thuis. dus continue 21 graden binnen.

In de nacht koelt het nu af van 21 naar 17 indien er niet gestookt wordt.

Ik heb een tekening toegevoegd. is de enige die ik kan vinden. wel ingewikkelde tekening. Dit is de benedenverdieping. Garage en keuken uiteraard minder relevant. Misschien kun je er iets mee. Dank weer!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5zZytdhCaBQ18ReLZ5hAC6PcFBs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LfwofkiyWm3KYmEtlhGblem3.png?f=fotoalbum_large

Woonkamer unit zou dan rechts op de muur komen waar nu die 2 stoeltjes getekend zijn. buiten unit direct achter die muur buiten doorgeboord. (Die haard is er niet gekomen die ingetekend is)

[ Voor 7% gewijzigd door BekSide op 20-02-2022 12:29 ]

Pagina: 1 ... 111 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic