Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rebdeg
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:40
Zal het eens bij HMNL voorleggen....(dealer heb ik niet zoveel aan...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vielleicht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 31-10-2024
mdeiman schreef op zondag 1 januari 2023 @ 19:53:
[...]

Thx.

Reset geen effect. iPhone 13. Ingebouwde navigatie gaat verder goed.

In eerste instantie was het alleen Waze die problemen gaf, laatste weken ook Google Maps, maar Apple Kaarten gaat feilloos...weird.

Ik ben een Waze fan...
Ik heb hetzelfde. Ik gebruik Carplay dus niet meer, maar alleen de Bluetooth voor muziek en de ingebouwde navi voor ... navi.

Ik gebruik ook een iPhone 13. Android Auto werkte daarentegen perfect.

[ Voor 7% gewijzigd door Vielleicht op 02-01-2023 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:42
rebdeg schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:16:
Zal het eens bij HMNL voorleggen....(dealer heb ik niet zoveel aan...)

[...]
Ik zit op dezelfde range ongeveer. Heb je er wintersloffen op? Scheelt aanzienlijk in het verbruik. 300-350 km is nu de range ongeveer. Zeker als je overal Vmax rijdt.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 23:42

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

BlackMesa schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:04:
Vraag aan de banden experts: ik wacht nu een jaar op een AWD I5 die hopelijk de komende maanden wel eens gaat verschijnen. Nu heb ik 2 sets wielen besteld (19") en heb geen keus voor merk band, maar hier lezend is het mischien de moeite waard om 1 set wielen af te bestellen en te gaan voor een 4-season band? Ik ga 1X per jaar met wintersport en rij wel eens in Duitsland en moet dan de sneeuw aanduiding hebben. Welke 4-season raden jullie aan? Dank voor alle expertise die velen van jullie delen op deze site!
Ik merk dat de Michelin Crossclimates SUV die ik als winterband gebruik ongeveer 10-15% meerverbruik graven tov de Michelin EV zomerbanden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:45
@BlackMesa & @kretek1305 sinds vorige week heb ik de Hankook 4S2 met 19 velgen in gebruik als winterset op mijn EV6. Zijn ook geschikt als winterbanden in Duitsland etc (hebben sneeuwvlok/mountain peak symbool).
Bevallen tot nu toe goed, maar heb dus nog geen langdurige ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Fantastisch...er staat een baksteen van 60 mille op mijn oprit :( :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTCrugged
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-03 22:13
mdeiman schreef op zondag 1 januari 2023 @ 19:28:
Al tijden heeft mijn CarPlay problemen met een trage Waze en Google Maps. Loopt achter, kan het niet bijhouden en uiteindelijk een crash. Zwart scherm. Apple Kaarten gaat goed....

Ik had gehoopt met de nieuwste iOS opgelost, maar helaas.

Heeft iemand nog een oplossing? Bedraad of niet bedraad maakt niet uit.
Dit probleem heb ik alleen met Google Maps (gebruik geen Waze) via de Wireless Carplay adapter van Ottocast, bedraad gaat wel goed. Ottocast weet het ook niet en geeft het advies de iPhone (13Pro) terug te zetten naar fabrieksinstellingen 8)7 . Apple kaarten, Sygic, Flitsmeister gaat allemaal prima en zonder latency.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoogaaPJ
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-01 21:38
Ik heb veel gelezen over de pre conditioning. Ik heb de laatste versies (update 29 Nov 2022). Ik kan geen SHELL of FASTNED vinden. Wat doe ik verkeerd? Alleen IONITY geeft de snellaad optie. De condition iung update is geinstalleerd en werkt. Het gloeidraadje is zichtbaar. Ik heb een Lounge/2022 versie 73Kw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bygC7hhOdHgVLQpL427nDhpi918=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NcFivDg412dVrQoweFtqaxjW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Me_yWsL5qj093w6Ilb6RroK8-Z8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S3HddmMPODIVliy7eoZ4VMvZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BoogaaPJ schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:20:
Ik heb veel gelezen over de pre conditioning. Ik heb de laatste versies (update 29 Nov 2022). Ik kan geen SHELL of FASTNED vinden. Wat doe ik verkeerd? Alleen IONITY geeft de snellaad optie. De condition iung update is geinstalleerd en werkt. Het gloeidraadje is zichtbaar. Ik heb een Lounge/2022 versie 73Kw

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op de foto staat versie 220622, dus dat is niet de laatste versie, want dit is 221129. Dus daarom staat Fastned er niet bij. Dus de infotainment is niet (goed) bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-09 15:30
Franciesco schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:14:
@BlackMesa & @kretek1305 sinds vorige week heb ik de Hankook 4S2 met 19 velgen in gebruik als winterset op mijn EV6. Zijn ook geschikt als winterbanden in Duitsland etc (hebben sneeuwvlok/mountain peak symbool).
Bevallen tot nu toe goed, maar heb dus nog geen langdurige ervaringen.
De band bevalt me op een andere auto prima. Benieuwd naar geluid en bereik bij je. Prijs/kwaliteit is erg goed van deze banden. Remmen ook heel fijn bv met veel gevoel erin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spidertje
de meester01 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:14:
Fantastisch...er staat een baksteen van 60 mille op mijn oprit :( :( :(
Luxe :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeelezerT
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-01-2024
Hein66 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 22:25:
[...]

Deze 2e winter valt het mee. Waarschijnlijk wen je er ook wel aan. Ik heb nu wel een stekkertje achterin liggen. Als het buiten nat is, trek ik een enkele keer de ruit meteen schoon. Dit najaar nu 3x gedaan.
Een trekkertje..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:45
@spidertje de Hankooks maken iets meer geluid dan de zomerbanden (Nexen nFera Sport die Kia vaak levert). Qua verbruik merk ik tot nu toe weinig/geen substantieel verschil. Maar zoals gezegd: heb ze pas sinds een weekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Accu kaputt aldus de enthousiaste ANWB medewerker :|

3.6V = nieuwe accu nodig. Kwam na een blast van de lader niet boven de 9V.

De ironie wil dat ik in mijn agenda voor gisteren 'opladen start hulp' in de agenda had staan 8)7

Enfin, hopen dat het kreng morgen wil booten en dan naar de dealer voor een verse accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vielleicht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 31-10-2024
de meester01 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:35:
[...]

De ironie wil dat ik in mijn agenda voor gisteren 'opladen start hulp' in de agenda had staan 8)7

Enfin, hopen dat het kreng morgen wil booten en dan naar de dealer voor een verse accu.
En?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
de meester01 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:35:
[...]

Met de Kona regelmatig issues met startaccu gehad... Dealert "verzekerde" me dat dit met de Ioniq niet zou voorkomen.... Hoe oud was die accu?

[ Voor 11% gewijzigd door spidertje op 03-01-2023 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

De dealer heeft de accu niet op voorraad :/

Dus morgenochtend gaan we een poging wagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

spidertje schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:14:
[...]

Met de Kona regelmatig issues met startaccu gehad... Dealert "verzekerde" me dat dit met de Ioniq niet zou voorkomen.... Hoe oud was die accu?
13 maanden.

Volgens de ANWB meneer had hij regelmatig Hi5's en EV6'en behandeld die met hetzelfde euvel kampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptwee
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-06 08:43
slvans schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:26:
[...]

Voor de 20 inch geldt dit helaas niet, maar voor de 19 inch heb ik die van Skoda gekocht voor de Enyaq. Ik heb de afgelopen 10 jaar geen sneeuwkettingen nodig gehad en heb ze alleen mee omdat het verplicht is.

https://shop.skoda.nl/aut...ing-19-inch?page=2&cid=50
Hoe groot zijn de schakels van deze kettingen? Heb standaard de 20 inch zomerbanden onder mijn lounge maar er ligt nu een 235/55R19 winterset onder. Dan zouden deze dus moeten passen/genoeg vrije ruimte hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
de meester01 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:16:
[...]

13 maanden.

Volgens de ANWB meneer had hij regelmatig Hi5's en EV6'en behandeld die met hetzelfde euvel kampen.
Hopelijk helpen de zonnepanelen op de auto om die accu wat op peil te houden, men zet er een (te) lichte accu in tbv starten en verlichting in de auto... kosten kosten... maar dan wel iets met neus langer en kijken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07-09 11:20

MicheldeGoey

Project 45

@spidertje
Met mijn deskundige garage besproken om er een zwaardere, betere accu in te zetten. Wordt afgeraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-09 07:25
MicheldeGoey schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:48:
@spidertje
Met mijn deskundige garage besproken om er een zwaardere, betere accu in te zetten. Wordt afgeraden.
ben ik wel benieuwd wat daar de motivatie van is. zolang er maar 12v uit komt lijkt het mij geen probleem toch? of slaat er dan ergens een stukje software op hol omdat hij de accu dan langer moet/kan opladen??

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

spidertje schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:51:
[...]
Hopelijk helpen de zonnepanelen op de auto om die accu wat op peil te houden, men zet er een (te) lichte accu in tbv starten en verlichting in de auto... kosten kosten... maar dan wel iets met neus langer en kijken....
De enige zonnepanelen zijn die op het dak van mijn woning.

De ironie wil overigens dat de auto gewoon aan de laadpaal zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
Naaldhak schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:36:
Tijdens mijn vakantie in Gran Canaria zag ik de Ioniq5 als taxi

[Afbeelding]

[Afbeelding]
lig staan ze bij een fijn hotel voor de deur, kom er al jaren :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
MicheldeGoey schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:48:
@spidertje
en de redenatie was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
de meester01 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:21:
[...]

De enige zonnepanelen zijn die op het dak van mijn woning.

De ironie wil overigens dat de auto gewoon aan de laadpaal zit ;)
Geen id hoe het nu op Ioniq werkt, het bijladen op de Kona werkte gewoon niet/onvoldoende, ondanks allerlei softwarematige aanpassingen. Lader doet niks bij de Kona trouwens.

Heb me door de dealers laten vertellen dat de panelen wel de 12v accu bijladen.... geen id of dat zo is... auto stond/staat hier meestal ook ad paal via de panelen trouwens :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeelezerT
Kan het zijn dan dat de Eco- en de Sportstand meer verschillen dan voor de laatste paar updates? Eco lijkt trager nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-09 22:54
MeelezerT schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:09:
Kan het zijn dan dat de Eco- en de Sportstand meer verschillen dan voor de laatste paar updates? Eco lijkt trager nu.
Dat kan heel goed kloppen; zie het YouTube filmpje van de Ioniq Guy:

YouTube: Software Update Possibly Made ECO Much Slower on Ioniq 5 | Be Mindful!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:31

-CJ

Not remastered

"Possibly".

Beetje clickbait, in de release notes van Hyundai staat het niet genoemd.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-09 10:03

mdeiman

Projet 45

Ik zou trouwens persoonlijk wel afraden om in Eco te gaan rijden als je een AWD hebt. Als je de power in nood echt een keer nodig hebt, wordt niet overgestapt op de AWD voor extra snelheid.

Vanuit Normal gebeurt dat wel. Vind ik wel zo veilig.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAM1979
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-03 10:24
Wellicht een noob vraag maar ik durf hem toch maar te stellen ;) Ik laad mijn auto regelmatig aan een openbare laadpaal, helaas heb ik nu thuis nog geen mogelijkheid om te laden. Ik gebruik daarvoor de MTc laadpas die ik heb ontvangen. Ik kan echter niet zien hoeveel Kwh ik heb geladen. In de afrekening via de MTc app zie ik wel de aanbieder, locatie, tijdsduur en totaalprijs van het laden maar niet hoeveel ik heb geladen. Kan ik zoiets nog ergens terugvinden in het systeem van de auto oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-08 08:41
spidertje schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:51:
[...]

Startaccu's zitten in een auto met brandstofmotor. In een EV zit een 12V accu voor zo ongeveer alles behalve de aandrijving. Daaraan zijn andere eisen verbonden dan bijvoorbeeld een koudestartstroom die voor een startaccu geldt. Zomaar een "zwaardere" accu (voor wat dat dan ook mag betekenen) steken is een oplossing voor een niet bestaand probleem. ;) Ik verwacht dat er iets in het BMS (Battery Management System) niet lekker zit, wat hopelijk softwarematig aangepast kan worden.

[ Voor 9% gewijzigd door nietwijk op 03-01-2023 23:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:07
nietwijk schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:09:
[...]

Startaccu's zitten in een auto met brandstofmotor. In een EV zit een 12V accu voor zo ongeveer alles behalve de aandrijving. Daaraan zijn andere eisen verbonden dan bijvoorbeeld een koudestartstroom die voor een startaccu geldt. Zomaar een "zwaardere" accu (voor wat dat dan ook mag betekenen) steken is een oplossing voor een niet bestaand probleem. ;) Ik denk dat er iets in het BMS (Battery Management System) niet lekker zit, wat hopelijk softwarematig aangepast kan worden.
Goede uitleg over de waarom van de 12V accu in BEVs: https://www.autoweek.nl/a...-in-een-elektrische-auto/

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mh514452
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-09 10:45
[...]

Startaccu's zitten in een auto met brandstofmotor. In een EV zit een 12V accu voor zo ongeveer alles behalve de aandrijving. Daaraan zijn andere eisen verbonden dan bijvoorbeeld een koudestartstroom die voor een startaccu geldt. Zomaar een "zwaardere" accu (voor wat dat dan ook mag betekenen) steken is een oplossing voor een niet bestaand probleem. ;) Ik verwacht dat er iets in het BMS (Battery Management System) niet lekker zit, wat hopelijk softwarematig aangepast kan worden.
Was daar ook niet al een update voor beschikbaar? Ik neem mee te herinneren dat deze bij mijn aflevering in juli net beschikbaar was en al was meegenomen als onderdeel van de aflever procedure.

Ioniq 5 Lounge 73kWh (2022), Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
LuPo schreef op zondag 1 januari 2023 @ 18:45:
[...]

Iemand die uit ervaring weet hoe lang het duurde voor de onderdelen van de LFA-update binnen zijn bij de dealer?
Hoe lang duurde het bij jullie voor ze de spulletjes voor de LFA-update binnen hadden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driekussie
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-09 09:48
Las vanochtend een nogal zorgwekkend krantenartikel over de kwetsbare beveiliging van veel moderne auto’s, waaronder die van Kia en Hyundai:

“De Amerikaanse hacker Sam Curry en zijn team deden uitgebreid onderzoek naar automerken en de veiligheid van hun softwaresystemen. Eén van de grootste ontdekkingen was dat wanneer het trackingsysteem van Spireon (dat in veel auto’s aanwezig is) gehackt wordt, de mogelijkheid ontstaat om willekeurige commando’s naar een geschatte 15,5 miljoen voertuigen te sturen. Van ontgrendelen tot zelfs de motor starten. Hij kon ook elke locatie verkrijgen van de auto's en in sommige gevallen kon hij zelf een volledige vloot overnemen. Dat gold ook voor politievoertuigen en ambulances, wat een enorm gevaar oplevert.

Bij merken als Mercedes, BMW en Ferrari kon Curry naar eigen zeggen grote delen van de accounts van zowel eigenaars als medewerkers van de bedrijven bekijken en aanpassen. Voor merken als Kia, Honda, Nissan en Hyundai ging het hacken zelfs nog verder. Bij deze auto’s kon hij via hacking de auto’s ontgrendelen, de motor starten, de motor stoppen, het voertuig lokaliseren, koplampen aanzetten en nog veel meer. Specifiek voor Kia’s kon hij zelfs op afstand toegang krijgen tot de 360-graden-camera en live beelden van de auto bekijken.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kor952
  • Laatst online: 30-04-2024

kor952

Ioniq 5 Project 45

LuPo schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 05:50:
[...]

Hoe lang duurde het bij jullie voor ze de spulletjes voor de LFA-update binnen hadden?
Ik wacht al op een nieuwe afspraak sinds 7 november, toen hebben ze de de pre-conditioning proberen uit te voeren en dat van de LFA begrepen ze niet. Heb ze e.e.a. uitgelegd spullen voor LFA zijn besteld maar volgens zeggen waren ze vorige week nog niet binnen....??

3000Wp op 't dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

[...]

Startaccu's zitten in een auto met brandstofmotor. In een EV zit een 12V accu voor zo ongeveer alles behalve de aandrijving.
In mijn auto zit exact dezelfde 12v accu als in een i10/i20. Die worden verkocht onder de naam startaccu :+

Dat hij geen startmotor ronddraait is evident echter wordt hij gebruikt om de computer te....starten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Kennelijk is de accu ineens niet kapot - althans de dealer wilde geen nieuwe plaatsen. Mijn wederhelft heeft aangegeven dat indien de auto op korte termijn weer de geest geeft ze hem maar komen halen. Dag of nacht |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
de meester01 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:32:
Kennelijk is de accu ineens niet kapot - althans de dealer wilde geen nieuwe plaatsen. Mijn wederhelft heeft aangegeven dat indien de auto op korte termijn weer de geest geeft ze hem maar komen halen. Dag of nacht |:(
Ach ja, wat is de definitie van een “kapotte” accu. Als hij slechts korte tijd plat gestaan heeft zal de schade beperkt zijn. De vraag is waarom de accu leeg is. Zomaar een nieuwe of zelfs een “zwaardere” lijkt mij niet de oplossing van het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

nietwijk schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:37:
[...]
Zomaar een nieuwe of zelfs een “zwaardere” lijkt mij niet de oplossing van het probleem.
Volgens de ANWB monteur was een nieuwe accu de oplossing maar ja, wat weten die daar nou van na het doormeten van de accu met professionele apparatuur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
de meester01 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:41:
[...]

Volgens de ANWB monteur was een nieuwe accu de oplossing maar ja, wat weten die daar nou van na het doormeten van de accu met professionele apparatuur :+
Die had ik ff gemist. Al mag ik hopen dat je dealer de accu ook doorgemeten heeft. Niet dat het zo moeilijk is… Veel mensen denken dat een accu kapot is als deze leeg is en natuurlijk kunnen accu’s kapot gaan, maar vaak ligt er iets anders aan ten grondslag en als je dan een nieuwe steekt sta je een week later weer met een platte accu. Dat zou zonde zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supreme1
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-07 11:54
LuPo schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 05:50:
[...]

Ik heb op 19 december de afspraak gemaakt (ook voor de pre-conditioning update) en op 27 december zijn beide updates uitgevoerd. Ik weet niet of de dealer de spullen al op voorraad had. Die LFA update maakt echt wel een groot verschil overigens, wat een verademing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

nietwijk schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:51:
[...]

Die had ik ff gemist. Al mag ik hopen dat je dealer de accu ook doorgemeten heeft. Niet dat het zo moeilijk is… Veel mensen denken dat een accu kapot is als deze leeg is en natuurlijk kunnen accu’s kapot gaan, maar vaak ligt er iets anders aan ten grondslag en als je dan een nieuwe steekt sta je een week later weer met een platte accu. Dat zou zonde zijn.
Geen oorzaken gevonden door Herwers. De auto wel 5 kwartier in de werkplaats gehad wat mijn idee dat ze hem gewoon aan de dikke acculader hebben gehangen sterkt. Hopen dat het wegblijft tot de accu 24 maanden oud is, dan kan de klant zelf een nieuwe financieren ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P86
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07-08 11:50

P86

IONIQ 5 Connect RWD LR

Supreme1 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:03:
[...]

Ik heb op 19 december de afspraak gemaakt (ook voor de pre-conditioning update) en op 27 december zijn beide updates uitgevoerd. Ik weet niet of de dealer de spullen al op voorraad had. Die LFA update maakt echt wel een groot verschil overigens, wat een verademing.
Ja die LFA/HDA2 update is echt een wereld van verschil! Ik merk nu pas hoe "erg" het eigenlijk was. Als bestuurder had ik er zelf nooit zo heel veel last van. Datzelfde kon niet gezegd worden van mijn passagiers die wel steen en been klaagden. Nu niet meer :D!

PJvI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppscherm
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-08 17:58
Die update heeft ook weer een (klein) probleem geintroduceerd. De ODO meter in de app keert iedere keer terug naar de stand van 29 december (toen ik de update heb uitgevoerd).

Meer mensen met dit probleem? M'n statistieken in HA en Domoticz lopen niet meer in sync met de auto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G3ycprHL_t61d9KLg_E-V5jjWGY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OUKpWqGq9uRhaYMfIQdYwaWv.png?f=user_large

Support geeft aan te werken aan een fix in de nieuwe update.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BWMvvps7Begrg0_Htov8_UnJHMM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EMZmMLK7cuiPoP8LBhdZISna.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
ppscherm schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:05:
Die update heeft ook weer een (klein) probleem geintroduceerd. De ODO meter in de app keert iedere keer terug naar de stand van 29 december (toen ik de update heb uitgevoerd).

Meer mensen met dit probleem? M'n statistieken in HA en Domoticz lopen niet meer in sync met de auto.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Was me nog niet opgevallen, maar n.a.v. je post even gecheckt en in de app staat idd de verkeerde stand bij de odometer. In de auto staat hij echter wel correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 00:26
ppscherm schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:05:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ook bij mij (EV6) hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik had dit al 9 december gemeld :+ vervelend probleem na het installeren van update 221129 op 6 december.

ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
Supreme1 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:03:
[...]

Dank allen! Wat goed om te horen, ik ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07-09 11:20

MicheldeGoey

Project 45

@de meester01
Heb hetzelfde probleem gehad met dezelfde waarden die jij noemt. Na de jumpstart van de ANWB een uurtje gaan toeren en de accu was weer OK.
Heb nu een jumpstarter in de frunk liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppscherm
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-08 17:58
ZuinigeRijder schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:22:
Ik had dit al 9 december gemeld :+ vervelend probleem na het installeren van update 221129 op 6 december.

ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"
Ah, ik had wel gezocht op dit forum naar ODO maar zag deze niet voorbij komen. Top dat je het al gemeld had. Nu hopen dat ze vaart maken al zal het nog wel een maandje duren vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:23
MicheldeGoey schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:29:
@de meester01
Heb hetzelfde probleem gehad met dezelfde waarden die jij noemt. Na de jumpstart van de ANWB een uurtje gaan toeren en de accu was weer OK.
Heb je de BMS-update die dat zou moeten oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

MicheldeGoey schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:29:
@de meester01
Die jumpstarter had ik al nav de verhalen hier. Er ligt er ook 1 in de youngtimer die er naast staat overigens maar je zult zien: als je hem nodig hebt etc.

De ANWB man heeft hem een tijdje aan de lader gehad en hem dood verklaard omdat hij niet meer boven de 8,6V uitkwam. We gaan het meemaken ;)

Mijn voorkeur is: geen gedoe dus goed is goed maar ik heb voor de zekerheid wel even een accu bewaker besteld. Nou is mijn vrouw echt geen meisjes meisje dat gelijk om hulp roept maar zij is het die 80-90% van de kilometers maakt en dan moet e.e.a. bedrijfszekerheid hebben.

Gelukkig heeft de receptionist mijn vrouw uitgelegd hoe een accu werkt #mansplaining :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
de meester01 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:20:
[...]

In mijn auto zit exact dezelfde 12v accu als in een i10/i20. Die worden verkocht onder de naam startaccu :+

Dat hij geen startmotor ronddraait is evident echter wordt hij gebruikt om de computer te....starten ;)
Exact en juist. Naast starten ook alle on board 12v elektronica en bv aansturen vd veiligheid systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

edvanleeuwen schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:42:
[...]

Heb je de BMS-update die dat zou moeten oplossen?
Ja, die is een paar weken nadat hij uitkwam gedaan en de pre-conditioning update idem en de handrem update. De auto is helemaal 'bij' wat dat aangaat.

De auto hing overigens aan de laadpaal en de laatste ritten waren er 2 van 75 km op 1 avond.

[ Voor 6% gewijzigd door de meester01 op 04-01-2023 16:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:23
Waarschijnlijk rij ik binnenkort ook een ioniq 5. Dit zal mijn eerste EV zijn. Ik ben benieuwd naar de best practice als het om bijvoorbeeld laadpassen gaat.

De dealer vertelde me dat ik er gewoon een stuk of vijf zou moeten aanvragen, onder het mom van kansen spreiden kennelijk.

Maar, wat valt er te zeggen over de praktijk en kosten hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amw82
  • Laatst online: 15:43
Valderrama schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:31:
Waarschijnlijk rij ik binnenkort ook een ioniq 5. Dit zal mijn eerste EV zijn. Ik ben benieuwd naar de best practice als het om bijvoorbeeld laadpassen gaat.

De dealer vertelde me dat ik er gewoon een stuk of vijf zou moeten aanvragen, onder het mom van kansen spreiden kennelijk.

In dit topic en op de rest van het forum is daar genoeg over te vinden. En kijk ook eens op laadpaaltop10 oid.

Gaat ook vooral om waar je hem gaat gebruiken (alleen NL, of ook buitenland en waar dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
de meester01 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:27:
[...]

De ANWB man heeft hem een tijdje aan de lader gehad en hem dood verklaard omdat hij niet meer boven de 8,6V uitkwam. We gaan het meemaken ;)
Best knap dat je auto het dan toch doet zonder de accu te vervangen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
amw82 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:39:
[...]

In dit topic en op de rest van het forum is daar genoeg over te vinden. En kijk ook eens op laadpaaltop10 oid.

Gaat ook vooral om waar je hem gaat gebruiken (alleen NL, of ook buitenland en waar dan)
Klopt, en met mijn 10jr ervaring met (semi) elek autos en laden kan ik alleen maar adviseren om idd je breed to orienteren en x-aantal opties “in huis” te nemen, ook alvast kijkende naar bv vakantielanden waar je evt naar toe gaat. Het beeld wijzigt nog steeds regelmatig en als je zelf de kosten moet betalen is het bv goed om te weten dat abrp heel setje kaarten ondersteunt waardoor je zo voordelig mogelijke routes krijgt. Het wordt steeds makkelijker…. Hoewel….. blijft nig steeds een cowboy markt wat mij betreft…

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Afgelopen nacht voor het eerst met dynamische tarieven de I5 automatisch geladen op de goedkoopste momenten. Gem. 0,18ct per kWh incl de belastingen ipv de 0,72ct van Greenchoice.

Gegeven een starttijd en eindtijd wordt zo goedkoop mogelijk geladen kijkend naar de uurtarieven.

Frank energie in combinatie met een Easee lader en de Jedix app in mijn geval. Echt een aanrader.

Shit happens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spidertje
mdeiman schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:56:
Afgelopen nacht voor het eerst met dynamische tarieven de I5 automatisch geladen op de goedkoopste momenten. Gem. 0,18ct per kWh incl de belastingen ipv de 0,72ct van Greenchoice.

Gegeven een starttijd en eindtijd wordt zo goedkoop mogelijk geladen kijkend naar de uurtarieven.

Frank energie in combinatie met een Easee lader en de Jedix app in mijn geval. Echt een aanrader.
Ik zit bij Zonneplan, ook na (20jr) GreenChoice. Scheelt enorm veel geld, zeker als je wat rekening houdt met wanneer de tarieven echt laag zijn of zelfs negatief :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 13:37
mdeiman schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:56:

Waarom niet de Hyundai SmartCharging app gebruiken? Is ook van Jedlix maar heeft voor mijn gevoel net wat meer logica ingebouwd om bv 12v problemen te voorkomen. De Hyundai app werkt exact hetzelfde met een dynamisch contract.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezi70
  • Niet online
spidertje schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:29:
[...]

Ik zit bij Zonneplan, ook na (20jr) GreenChoice. Scheelt enorm veel geld, zeker als je wat rekening houdt met wanneer de tarieven echt laag zijn of zelfs negatief :)
en wat nou als in de zomer mijn zonnepanelen een berg stroom terugleveren, moet ik dan betalen bij een negatief tarief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietwijk
ezi70 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:27:
[...]

en wat nou als in de zomer mijn zonnepanelen een berg stroom terugleveren, moet ik dan betalen bij een negatief tarief?
Niet als je een secundair allocatiepunt hebt waar je op teruglevert, zie het andere draadje: Secundair allocatiepunt als verdienmodel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
ezi70 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:27:
[...]

Als je geen SAP hebt dan zul je daar inderdaad rekening mee moeten houden. Belasting is te verrekenen dus kan nog steeds zijn dat je dan niks hoeft te betalen. Afgelopen jaar kleine 80 uur waarbij de prijs negatief was dacht ik.

ANWB heeft wel aardige uitleg voor als je geen SAP hebt:
https://www.anwb.nl/huis/energie/negatieve-stroomprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBam
  • Laatst online: 12-12-2024
Valderrama schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:31:

Ik heb via de leasemaatschappij een laadpas van TravelCard, en daar heb ik tot dusver overal kunnen laden. Ik heb van een collega begrepen dat er een laadpaal-aanbieder in Spanje niet werkte, maar de rest dus wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wim1955
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13-08 10:07
Ik snap al dat moeilijke gedoe van die laadpassen niet zo. Dit lijkt mij voor de aanbieders toch ook een ramp? Waarom niet gewoon, net zoals brandstof stations, een betaalsysteem met pinpas, of kredietkaart? Zo veel simpeler en universeler. Rij je een beetje door Europa, en je hebt zo 4-6 laadpassen bij je, met bijbehorende apps/passwoords.....moeilijk gedoe en zeer klantonvriendelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
wim1955 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:11:
Ik snap al dat moeilijke gedoe van die laadpassen niet zo. Dit lijkt mij voor de aanbieders toch ook een ramp? Waarom niet gewoon, net zoals brandstof stations, een betaalsysteem met pinpas, of kredietkaart? Zo veel simpeler en universeler. Rij je een beetje door Europa, en je hebt zo 4-6 laadpassen bij je, met bijbehorende apps/passwoords.....moeilijk gedoe en zeer klantonvriendelijk.
Meest ergerlijke is nog wel de ondoorzichtbaarheid van prijzen.... al beter dan zeg 5jr terug maar nog steeds een dramaaaaaa... hier had de overheid (EU?) een goede rol kunnen spelen.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
data, data, data.. het enige waar die aanbieders op uit zijn is meer data die ze kunnen verzamelen en doorverkopen. Door het via een pinpas/kredietkaart te doen geven ze een groot deel van die controle uit handen.

Dat is ook waarom tegenwoordig overal een app of account voor nodig is; data. De enige reden waarom alle dienstverlening alleen maar kutter wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Nu online
Ik doe alles met chargemyhyundai pas. Geen zin in een hele waaier aan pasjes en eindeloos uitzoeken voor een paar euro.

Dat werkt voor mij tot nu toe prima, ding doet het overal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
Stefangrp schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:42:
Ik doe alles met chargemyhyundai pas. Geen zin in een hele waaier aan pasjes en eindeloos uitzoeken voor een paar euro.

Dat werkt voor mij tot nu toe prima, ding doet het overal
ik ook, maar ik heb wel 2 backup passen voor het geval de hyundai kaart een keer weigert/ kwijt is/ in de tas van mijn vrouw verblijft/ iets anders. maar tot nu toe heeft ie het gewoon overal gedaan.

edit: fastnet heb ik wel gekoppeld, dat plug&charge is wel echt handig

[ Voor 7% gewijzigd door Tiggy80 op 05-01-2023 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:57

Umbrah

The Incredible MapMan

Het ding met die passen is ook een stuk: "eigen infra". Als gebruiker merk je het niet, maar elke transactie kost een leverancier geld, en zeker als het complexe transacties zijn zoals een reservering op een kaart/betaling. "Lopende teller"-betalingen zijn sowieso niet iets wat bij Visa/Maestro/Swift/etc. een optie is (en de Etc. suggereert: het is een enorme lijst), naast dat het vaak relatief kleine transacties zijn, die bovendien bij paal (sommige winkels willen het voor klanten goedkoper maken, en mensen thuis willen hun bezoek 'whitelisten'). Er zijn diverse open standaarden gemaakt om aan de ene kant palen "generiek" te maken, en aan de andere kant de betaal-infrastructuur goedkoop en simpel te houden.

Een hele hoop over hoe het werkt (we zitten op Tweakers, dus willen we weten hoe het werkt) kan je hier terug lezen: https://driivz.com/blog/ev-charging-standards-and-protocols/

Het punt is dus dat hoewel het betalen simpel is, en "vreemde passen" in principe ook makkelijk zouden moeten zijn (want je hoeft je geen zorgen over de zee aan stickers met betaalstandaarden), er in de praktijk nogal wat logica achter zit tussen je aanbieder, de paal, en jij.

Wat feitelijk kan gebeuren is dat je in de paal een 'vergoeding' kan configureren (ik wil zoveel minimaal voor een kWh hebben), en dat de carrier een tarief berekend. Is de gevraagde vergoeding hoger dan het tarief, dan kan de pasleverancier feitelijk zeggen: "ja zout op, niet laden". Gevolg: druppel werkt niet op paal.

Dit kan bovendien diverse eigenschappen hebben die we kennen uit een andere industrie die niet met standaard pinpassen en creditcards werkt, namelijk de telefoon-sector. Als je met je laadpas aan het roamen bent, dan zou het zomaar kunnen dat je deze situatie vaker tegenkomt.

Een tarief is dan ook eigenlijk zo complex als dat blog... je kaarthouder kan diverse afspraken met je hebben, en die paal tegelijk ook. Het gevolg is echter wel, afhankelijk van je pas, dat je aan het eind van de maand een rekening krijgt. Ipv dat je 3 weken lang een reservering van €80 op je creditkaart/rekening hebt.

Tenzij je echt voor een dubbeltje op de eerste rij wilt zetten, moet ik bekennen dat ik nergens in Europa problemen heb gehad met een NewMotion pas. Alleen Tesla palen hebben er UITERAARD problemen mee (maar die hebben ook een backend als ze van iemand zelf zijn, waardoor ze je auto weer kunnen whitelisten/de paal "open" kunnen zetten). Dit is allemaal prima, tenzij je bijvoorbeeld een zakelijke pas hebt waar jij weer een afspraak hebt, waarbij je enkel bepaalde gebieden kan gebruiken.

De pasjes zelf zijn ook vrij kwetsbaar, óf de lezers (had laatst een Fastned paal met een defecte cardreader, de app kon gelukkig wel de paal starten, en in die app zat mijn werkgever pas gekoppeld) zijn kwetsbaar, maar hoe dan ook: eigenlik is de praktijk zo dat pasjes niet eens zó duur zijn.

Vandaar, eigenlijk vanuit twee motivaties, roept me nogal eens: neem meer passen mee:
- Veiligheid: er werkt er altijd wel één (hoewel een niet té abstracte start-up gebaseerde laadpas eigenlijk overal werkt, NewMotion heb ik al genoemd)
- Nederlanderschap: met uitzoek werk (eigenlijk altijd in de app van je pasleverancier) kan je altijd de goedkoopste tarieven zien. Als Nederlander houden we graag Excelletjes bij waarbij we bijvoorbeeld ook "vaste prijs/maand laag tarief"-pasjes vergelijken, om zo goedkoop uit te zijn. Nog goedkoper dan illegaal een 10A lantaarnpaal af te tappen! (disclaimer: ik ben niet zo'n Nederlander, zal nooit stroom jatten van iemand anders, hooguit van de zon).

Veel snelladers bieden overigens wel degelijk NFC-stijl betalen aan. Allego bijvoorbeeld kan dat. Staat ook op de paal wat dat kost. Traagladers ga je dat echter niet zien. Een schermpje is iets wat die dingen alleen maar duurder/kwetsbaarder zal maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin..
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 10-02-2023
Ik heb en vraagje. Rij nu al en jaar in de Ioniq 5.
En nu heeft de auto last van en raar rammelend geluidje als je door de bocht rijd. Als je gas geeft rammelt het erger. Iemand hier ook last van? De dealer hoort het ook maar zeg er niks mee te kunnen omdat ze nog niet weten hoe en wat. Wel is er melding van gemaakt.
Het geluidje lijkt ook steeds harder te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
Kevin.. schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:16:
Ik heb en vraagje. Rij nu al en jaar in de Ioniq 5.
En nu heeft de auto last van en raar rammelend geluidje als je door de bocht rijd. Als je gas geeft rammelt het erger. Iemand hier ook last van? De dealer hoort het ook maar zeg er niks mee te kunnen omdat ze nog niet weten hoe en wat. Wel is er melding van gemaakt.
Het geluidje lijkt ook steeds harder te worden.
ik heb een knerpend geluid rechts achter als ik een bocht naar links maak (oprit naar de snelweg bijv) en in die bocht accellereer (bij een bepaalde snelheid en een bepaalde radius bocht; je kent het wel). ik heb pas ook gemerkt dat wanneer ik 200kg aan cementzakken achterin heb liggen het geluid ook optreed bij het rechtuit accelleren. moet er nog mee terug naar de dealer, een eerdere melding leverde niet veel op helaas, maar ik denk dat het een herhaal verhaal gaat worden met meerdere afspraken enz. wellicht is dit hetzelfde als wat jij hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin..
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 10-02-2023
Ja lijkt overeen te komen. Als ik met meerdere mensen in auto zit gebeurt het ook met snel optrekken rechtuit. Dealer vertelde even af te wachten totdat er meer over bekend is. En anders “hopen” dat het kapot gaat zodat ze kunnen zien wat het probleem is. Beetje appart. Hopelijk heeft iemand al antwoorden wat het probleem is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

krizzziz schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:45:
[...]

Waarom niet de Hyundai SmartCharging app gebruiken? Is ook van Jedlix maar heeft voor mijn gevoel net wat meer logica ingebouwd om bv 12v problemen te voorkomen. De Hyundai app werkt exact hetzelfde met een dynamisch contract.
Bedankt voor deze tip! _/-\o_
Geïnstalleerd en inderdaad kun je Jedix herkennen.

Off Topic:
Trouwens nog wel overgestapt vandaag van Frank Energie naar Zonneplan. Scheelt ruim 500 euro in vaste kosten op jaarbasis. Da's wel de moeite.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMesa
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12-09 20:32
mdeiman schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:56:
[...]

Off Topic:
Trouwens nog wel overgestapt vandaag van Frank Energie naar Zonneplan. Scheelt ruim 500 euro in vaste kosten op jaarbasis. Da's wel de moeite.
De topics raken mischien wat verweven, maar als ik naar Zonneplan en thuisaccu's kijk is de prijs van een I5 met 77kWh mischien wel goedkoper dan hetzelfde vermogen in thuisbatterijen? Wanneer kunnen we verwachten dat EV's als volledige thuisbatterij ingezet kunnen worden (en je kan er ook nog eens mee rijden)? Kunnen jullie mischien verwijzen naar een ander topic op Tweakers wat hierover gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
BlackMesa schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:56:
[...]

De topics raken mischien wat verweven, maar als ik naar Zonneplan en thuisaccu's kijk is de prijs van een I5 met 77kWh mischien wel goedkoper dan hetzelfde vermogen in thuisbatterijen? Wanneer kunnen we verwachten dat EV's als volledige thuisbatterij ingezet kunnen worden (en je kan er ook nog eens mee rijden)? Kunnen jullie mischien verwijzen naar een ander topic op Tweakers wat hierover gaat?
Auto’s als thuis accu heeft nogal wat haken en ogen. Praktisch is het best mogelijk met de juiste omvormers, maar de zorg van autofabrikanten zit in de levensduur en garantie van de accu.
Met thuislanden/verbruik wordt de accu continu gebruikt en dat zal dus cycli en levensduur van je accu afhalen.
VW wil daarom bv maximaal 10.000KwH voor V2G op accu’s beschikbaar stellen. Daarna kan het niet meer. Nu zou je, als je dat alleen in de avonduren verbruikt misschien in 5-7 jaar verbruiken, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMesa
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12-09 20:32
RobbieB schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:27:
[...]

Auto’s als thuis accu heeft nogal wat haken en ogen. Praktisch is het best mogelijk met de juiste omvormers, maar de zorg van autofabrikanten zit in de levensduur en garantie van de accu.
Met thuislanden/verbruik wordt de accu continu gebruikt en dat zal dus cycli en levensduur van je accu afhalen.
VW wil daarom bv maximaal 10.000KwH voor V2G op accu’s beschikbaar stellen. Daarna kan het niet meer. Nu zou je, als je dat alleen in de avonduren verbruikt misschien in 5-7 jaar verbruiken, maar toch.
Dank! Ik begrijp dat ik met 16 Mwh per jaar opbrengst van m'n zonnepanelen ook maar eens aan een thuisbatterij moet gaan denken naast m'n (hopelijk binnenkort geleverde) I5!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
BlackMesa schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:12:
[...]

Dank! Ik begrijp dat ik met 16 Mwh per jaar opbrengst van m'n zonnepanelen ook maar eens aan een thuisbatterij moet gaan denken naast m'n (hopelijk binnenkort geleverde) I5!
Ik zou vooral een leverancier kiezen met een goede terugleververgoeding. En eventueel je auto gratis laden met dynamische tarieven over een SAP. Daar is genoeg over geschreven op andere draadjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
mdeiman schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:56:
[...]

Off Topic:
Verstandig :)

Benieuwd of de smart charging app goed werkt. Want dat maakt het allemaal nog mooier.

Met de Kona en de Enlighten/Alfen laadpaal software kreeg ik het nooit ad gang, en met Jedix ook niet. Ioniq komt hier 24 jan en die Hundai app lijkt veelbelovend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeelezerT
Had er nog niemand over zien posten: klopt mijn waarneming dat de ruitenwisser in de automatische stand - zelfs in de langzaamste - al bij een beetje meer regen véél te snel heen en weer gaat? Gaat veel te snel en lijkt wel de snelste stand. Zag dit nog niet eerder bij andere automerken. Vind het voor verbetering vatbaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobbieB
MeelezerT schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:53:
Had er nog niemand over zien posten: klopt mijn waarneming dat de ruitenwisser in de automatische stand - zelfs in de langzaamste - al bij een beetje meer regen véél te snel heen en weer gaat? Gaat veel te snel en lijkt wel de snelste stand. Zag dit nog niet eerder bij andere automerken. Vind het voor verbetering vatbaar.
Hmm.. ik ervaar het tegenovergestelde, zelfs op de snelste stand vind ik ze nog te langzaam reageren op wijzigende regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slvans
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 14:32
ptwee schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:36:
[...]

Hoe groot zijn de schakels van deze kettingen? Heb standaard de 20 inch zomerbanden onder mijn lounge maar er ligt nu een 235/55R19 winterset onder. Dan zouden deze dus moeten passen/genoeg vrije ruimte hebben.
Volgens mij was dit 2 mm. Ik heb ze zelf nog niet geprobeerd. Maar volgens mij was er wel iemand anders op het forum die het geprobeerd heeft. De kans dat ze erop moeten is bij mij toch minimaal. In 15 jaar nog nooit nodig gehad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MBam
Fastned timmert lekker aan de weg in Frankrijk. Diverse nieuwe stations geopend in de laadwoestijn Noord-Frankrijk! Laatst al boven Parijs en nu tussen Metz en Nancy.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afP6_TMJUT9Biknv_85uwee0QdI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A15WuXqHIKX6QknvtNWg10IF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ioniq 5
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-04-2024
MeelezerT schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:53:
Hier hetzelfde probleem viel mij toen op dat de ruitenwissers heel ligt streepte. Waarschijnlijk ziet de sensor dit en blijft deze dus steeds sneller gaan. Geprobeerd de wissers schoon te maken met een natte doek dit hielp niet. Bij de dealer voor nieuwe ruitenwissers maar was volgens hun nog niet nodig. Betreft private lease. Dus zal de leasemaatschappij wel tegenhouden. Uiteindelijk zelf maar een setje Bosch Aerotwin AR813S ruitenwissers, lengte: 650 mm/450 mm, set voor voorruit https://amzn.eu/d/8qj4l6b besteld. Nu geen strepen meer en ruitenwissers die weer rustig hun werk doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BoogaaPJ
  • Laatst online: 07-01 21:38
Deze week bij v.d. Linde in Waddinxveen is de laatste navigatie software geïnstalleerd. FASTNED nu zichtbaar als snel laadstation. Pre conditionering werkt nu goed. Service is top bij deze dealer. Besef wel dat wij meer weten van de software dan dealers. Ik constateer wel, dat HYUNDAI in Nederland interne matige communicatie heeft met zijn achterban. Dit forum met gelijkgestemde is een geweldige database, en moeten we koesteren. Ik krijg wel de indruk dat de dealer van mijn vorige auto (een Kia e-Niro) betere communicatie met zijn klanten en dealers heeft. Over 2 weken naar de alpen en ben benieuwd wat de pre conditionering echt doet. Ik ben bijzonder tevreden tot nu toe, kijken of dat zo blijft... :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:23
Dan doe je het toch met een app of de website? Chargemap, TotalEnergies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MBam
BoogaaPJ schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:01:
Deze week bij v.d. Linde in Waddinxveen is de laatste navigatie software geïnstalleerd. FASTNED nu zichtbaar als snel laadstation. Pre conditionering werkt nu goed. Service is top bij deze dealer. Besef wel dat wij meer weten van de software dan dealers. Ik constateer wel, dat HYUNDAI in Nederland interne matige communicatie heeft met zijn achterban. Dit forum met gelijkgestemde is een geweldige database, en moeten we koesteren. Ik krijg wel de indruk dat de dealer van mijn vorige auto (een Kia e-Niro) betere communicatie met zijn klanten en dealers heeft. Over 2 weken naar de alpen en ben benieuwd wat de pre conditionering echt doet. Ik ben bijzonder tevreden tot nu toe, kijken of dat zo blijft... :-)
Had het er vandaag bij mijn dealer ook over. Hyundai stuurt bulletins waarin updates en dergelijke zaken in vermeld zijn. Niet altijd is even duidelijk wat de relevantie ervan is. Hij gaf ook aan mee te lezen op dit soort forums, maar ze hebben per dealer maar een aantal I5 in onderhoud.

Wat betreft je wintersport, voor het begin zeker top de preconditioing. Maar na 2x snelladen is die accu toch wel op temperatuur dus heb je de preconditioning niet nodig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
MBam schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:01:
[...]

Wat betreft je wintersport, voor het begin zeker top de preconditioing. Maar na 2x snelladen is die accu toch wel op temperatuur dus heb je de preconditioning niet nodig. :)
Ik sprak pas een ID4-rijder en die gaf het laatste stuk tot de snellader extra "gas" om opgewarmd aan te komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBam
nietwijk schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 00:44:
[...]

Ik sprak pas een ID4-rijder en die gaf het laatste stuk tot de snellader extra "gas" om opgewarmd aan te komen :)
Vorig jaar ook wel geprobeerd, terwijl ik de temperatuur van de accu in de gaten hield. Werkte maar beperkt moet ik zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:11
Als je een kwartiertje 180 plus rijdt is je accu wel warm, vorige voorjaar getest. Wel lastig als je al met 10% bij het laadpunt zou aankomen.

Ik heb de voorverwarming nu een 4x gebruikt voor snelladen en het werk geweldig.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
rvdgaag schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:58:
Als je een kwartiertje 180 plus rijdt is je accu wel warm, vorige voorjaar getest. Wel lastig als je al met 10% bij het laadpunt zou aankomen.

Ik heb de voorverwarming nu een 4x gebruikt voor snelladen en het werk geweldig.
Zat gister wat me route wintersport en ABRP te stoeien. 20% sneller dan regulier verkeer en max van 160-165 gaf me de snelste reistijd met 6x laden. Zo het idd zo zijn dat je dan beste met zeg 160+ voort kunt sukkelen daar waar dat is toegestaan in Duitsland? Klinkt me goed in de oren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Nu online
Hoe zet ik eigenlijk van een afstandje met de sleutel de koplampen aan? Stel je staat op een groot parkeerterrein, "waar staat mijn auto ook alweer? ".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wvs
  • Laatst online: 18-08 10:53

Wvs

Misschien dom van me maar heb een ioniq 5 maar kan iemand mij handig uitleggen hoe ik preconditioning gebruik, en hoe ik dit kan testen. Binnenkort naar de wintersport dus wel wenselijk als dit werkt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bodioniq5
  • Laatst online: 27-04-2024
spidertje schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:18:
[...]

Zat gister wat me route wintersport en ABRP te stoeien. 20% sneller dan regulier verkeer en max van 160-165 gaf me de snelste reistijd met 6x laden. Zo het idd zo zijn dat je dan beste met zeg 160+ voort kunt sukkelen daar waar dat is toegestaan in Duitsland? Klinkt me goed in de oren :)
Geen gebruik van ABRP gemaakt, wel tevoren veel naar gekeken, uiteindelijk de navigatie in de auto met oplaad-tussenstops laten bepalen, werkt goed.
Königsleiten - Roosendaal nacht 6-7 jan
Aan de limieten qua snelheid gehouden en op ongelimiteerde stukken 120- 150 km/u, mooi droog weer, temp ongeveer 9-12 graden C, vgls mij weinig wind.
2WD longe range. Vol vertrokken ( dure stroom daar 0,69 ct/kWh) had beter ionity kunnen volladen Na enkele kilometers…
Opladen alleen ionity (met premium abonnement 0,29 ct /kWh !!! Aanrader)
Augsburg Ost 39,84 kWh 16 min
A5Ost 64,97kWh 31 min
Brohtal Ost 37,48kWh 12 min
Sevenum 38 kWh 15 min
991 km, reistijd 10 uur 40 minuten incl laden
Een heerlijke reiswagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bodioniq5
  • Laatst online: 27-04-2024
rvdgaag schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:58:

Zag dat t aanstaat en dan ruim voordat je gaat laden weer automatisch uitgeschakeld wordt.. snap er nog niet veel van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim1955
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13-08 10:07
Stefangrp schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:28:
Hoe zet ik eigenlijk van een afstandje met de sleutel de koplampen aan? Stel je staat op een groot parkeerterrein, "waar staat mijn auto ook alweer? ".
Daar heb je de Bluelink app toch voor? Geeft excact de positie aan van de auto, icm je eigen positie... Mocht je je telefoon niet bij je hebben, de auto ontgrendelen zie je ook de knipperende lampen.
Pagina: 1 ... 138 ... 272 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic