Het ding met die passen is ook een stuk: "eigen infra". Als gebruiker merk je het niet, maar elke transactie kost een leverancier geld, en zeker als het complexe transacties zijn zoals een reservering op een kaart/betaling. "Lopende teller"-betalingen zijn sowieso niet iets wat bij Visa/Maestro/Swift/etc. een optie is (en de Etc. suggereert: het is een enorme lijst), naast dat het vaak relatief kleine transacties zijn, die bovendien bij paal (sommige winkels willen het voor klanten goedkoper maken, en mensen thuis willen hun bezoek 'whitelisten'). Er zijn diverse open standaarden gemaakt om aan de ene kant palen "generiek" te maken, en aan de andere kant de betaal-infrastructuur goedkoop en simpel te houden.
Een hele hoop over hoe het werkt (we zitten op Tweakers, dus willen we weten hoe het werkt) kan je hier terug lezen:
https://driivz.com/blog/ev-charging-standards-and-protocols/
Het punt is dus dat hoewel het betalen simpel is, en "vreemde passen" in principe ook makkelijk zouden moeten zijn (want je hoeft je geen zorgen over de zee aan stickers met betaalstandaarden), er in de praktijk nogal wat logica achter zit tussen je aanbieder, de paal, en jij.
Wat feitelijk kan gebeuren is dat je in de paal een 'vergoeding' kan configureren (ik wil zoveel minimaal voor een kWh hebben), en dat de carrier een tarief berekend. Is de gevraagde vergoeding hoger dan het tarief, dan kan de pasleverancier feitelijk zeggen: "ja zout op, niet laden". Gevolg: druppel werkt niet op paal.
Dit kan bovendien diverse eigenschappen hebben die we kennen uit een andere industrie die niet met standaard pinpassen en creditcards werkt, namelijk de telefoon-sector. Als je met je laadpas aan het roamen bent, dan zou het zomaar kunnen dat je deze situatie vaker tegenkomt.
Een tarief is dan ook eigenlijk zo complex als dat blog... je kaarthouder kan diverse afspraken met je hebben, en die paal tegelijk ook. Het gevolg is echter wel, afhankelijk van je pas, dat je aan het eind van de maand een rekening krijgt. Ipv dat je 3 weken lang een reservering van €80 op je creditkaart/rekening hebt.
Tenzij je echt voor een dubbeltje op de eerste rij wilt zetten, moet ik bekennen dat ik nergens in Europa problemen heb gehad met een NewMotion pas. Alleen Tesla palen hebben er UITERAARD problemen mee (maar die hebben ook een backend als ze van iemand zelf zijn, waardoor ze je auto weer kunnen whitelisten/de paal "open" kunnen zetten). Dit is allemaal prima, tenzij je bijvoorbeeld een zakelijke pas hebt waar jij weer een afspraak hebt, waarbij je enkel bepaalde gebieden kan gebruiken.
De pasjes zelf zijn ook vrij kwetsbaar, óf de lezers (had laatst een Fastned paal met een defecte cardreader, de app kon gelukkig wel de paal starten, en in die app zat mijn werkgever pas gekoppeld) zijn kwetsbaar, maar hoe dan ook: eigenlik is de praktijk zo dat pasjes niet eens zó duur zijn.
Vandaar, eigenlijk vanuit twee motivaties, roept me nogal eens: neem meer passen mee:
- Veiligheid: er werkt er altijd wel één (hoewel een niet té abstracte start-up gebaseerde laadpas eigenlijk overal werkt, NewMotion heb ik al genoemd)
- Nederlanderschap: met uitzoek werk (eigenlijk altijd in de app van je pasleverancier) kan je altijd de goedkoopste tarieven zien. Als Nederlander houden we graag Excelletjes bij waarbij we bijvoorbeeld ook "vaste prijs/maand laag tarief"-pasjes vergelijken, om zo goedkoop uit te zijn. Nog goedkoper dan illegaal een 10A lantaarnpaal af te tappen! (disclaimer: ik ben niet zo'n Nederlander, zal nooit stroom jatten van iemand anders, hooguit van de zon).
Veel snelladers bieden overigens wel degelijk NFC-stijl betalen aan. Allego bijvoorbeeld kan dat. Staat ook op de paal wat dat kost. Traagladers ga je dat echter niet zien. Een schermpje is iets wat die dingen alleen maar duurder/kwetsbaarder zal maken.