Over V2G; laden en ontladen

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:24

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Bravo schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 10:26:
Bjorn heeft in een recente video een nieuwe fabrikant (InterControl) van laadpalen met DC-V2G-functionaliteit gesproken op een beurs in Oslo:
[YouTube: InterControl V2G bi-directional CCS charging]

Apparaat zal ca 3000 euro kosten en volgend jaar beschikbaar zijn.
Ik zie niet in waarom dit alleen op MEB-platform voertuigen zou werken, volgens mij staan vrijwel alle CCS aansluitingen teruglevering toe?
Wat ik tot nu toe heb gelezen is dat het werkt bij sommige auto's. Bij sommige andere werkt het maar enkele minuten (waarschijnlijk tot een time-out bij het wachten op een positieve laadstroom). Om V2G gegarandeerd goed te laten werken, moet de software van de auto het ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:46

Bravo

Second Best

ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 13:25:
[...]

Wat ik tot nu toe heb gelezen is dat het werkt bij sommige auto's. Bij sommige andere werkt het maar enkele minuten (waarschijnlijk tot een time-out bij het wachten op een positieve laadstroom). Om V2G gegarandeerd goed te laten werken, moet de software van de auto het ondersteunen.
Ah, ik zie dat het DIY project ondertussen ook wat resultaten heeft: https://openinverter.org/..._Charging#Compatible_cars
Gek genoeg is de ID.4 daar als incompatible genoemd, maar zou wel werken met dit commerciele product. Mogelijk dat er nog wat handshakes op de achtegrond plaatsvinden :?

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Bravo schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 14:28:
[...]

Ah, ik zie dat het DIY project ondertussen ook wat resultaten heeft: https://openinverter.org/..._Charging#Compatible_cars
Gek genoeg is de ID.4 daar als incompatible genoemd, maar zou wel werken met dit commerciele product. Mogelijk dat er nog wat handshakes op de achtegrond plaatsvinden :?
De auto's waarbij het werkt ondersteunen geen van alle officieel V2G via DC. Dat het werkt is min of meer toevallig (m.i. gewoon een falende/ontbrekende beveiliging tegen negatieve laadstroom). V2G via DC is bij de ID.4 dacht ik gebaseerd op DIN SPEC 70121 dat weer afgeleid is van een oudere versie van ISO 15118. Dan kun je problemen verwachten als je ISO 15118-20 probeert te spreken met de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrem
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08-09 14:08
De Zaptec Go 2 is inmiddels beschikbaar in NL, dit is (voor zover ik kan zien) een V2G-AC ontlader.

Dus alle VAG auto's (skoda, VW ID3, Cupra Born, etc) worden dan niet ondersteunt (deze hebben alleen V2G-DC)?

Volgens deze database zouden deze auto's wel compatible zijn (V2G AC):
- https://ev-database.org/c...-Megane-E-Tech-EV60-220hp
- https://ev-database.org/c...ault-5-E-Tech-52kWh-150hp
- https://ev-database.org/c...-EV4-Sedan-Standard-Range

Heeft iemand hier al mee kunnen testen? Of is het technisch wel mogelijk maar softwarematig uitgeschakeld in NL (in de auto of laadpaal)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pople
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11-09 08:13
Grotbewoner schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:51:
[...]

Dit soort onzin verwachtte ik al. Jammer inderdaad.

Het is nog pionieren in V2G wereld, terwijl de prijzen van een equivalente thuisbatterij vaak even hoog zijn als zo'n batterij + auto eraan vast.
het zou niet zo moeten zijn. We hebben een DongfengBox gekocht met een 42KWH batterij. Deze auto kost in china. ca. 10.000 euro. Ruwweg de heflt zal voor de accu zijn. (ca. 5.000 euro. voor 42KWH). Dat komt ook overeen met de thuisaccu systemen die je kunt kopen op AliExpress inmiddels. Een Tewaycell 30KWH accu kost ca. 3.136 euro met gratis verzending. Met inverter kost de 30KWH accu 4.356. Dit zijn meer prijzen die reeel zijn.

Een beetje V2G inverter voor de auto zou technisch gezien, naar mijn mening, niet meer hoeven kosten dan een zonnepaneel inverter (dat is ook een DC/AC converter). Van AC DC maken is nog veel eenvoudiger (als je bv. V2L naar V2G zou willen maken heb je mogelijk 2 stappen nodig). En zonnepaneel inverters, voor ca. 1.000 euro koop je de 3 fasen versies al in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:19
CEdS schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:18:
[...]

Ik had de Ioniq besteld, deze kostte met aftrek van de 4000 euro bonus in Frankrijk 33200 euro.

Echter, ik heb de R5 op 31 december geannuleerd omdat:
- De auto alleen V2G/V2L (3,6 kW) ondersteund
- De auto alleen V2G ondersteund met een energiecontract met Mobilze Power
- De auto alleen V2G ondersteund, gebruikmakend van een Mobilize power Bidirectionele laadpaal (1500 installatiekosten, prijs van paal niet bekend)
- Mobilize power mij geen energiecontract wil aanbieden omdat ik zonnepanelen heb!!!
- Renault geen concessies wil doen om de V2G/H functionaliteit beschikbaar te stellen voor andere dan Mobilize power
- Mijn aangeschafte DC bidirectionele laadpaal niet werkt met R5e (getest met showmodel van de garage)

Heel jammer.......het is nu wachten op een alternatief
Had de auto van de garage wel de mogelijkheid van V2G? Ik begreep dat de auto’s die in Nederland waren afgeleverd dat nog niet hadden?
Ook is Sigenergy nog niet gereed voor de Renault5 denk ik. Er komen steeds meer auto’s bij, maar blijbaar moeten ze per model nog softwarematig dingen afstemmen. Lastige materie.
Ik wacht nog op de Renault5 versie met V2G en ga dan Sigenergy vragen om hem te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Een vriend van mij heeft een EV9 en een BlueBuilt laadpaal (een Peblar White Label met een Coolblue sausje). Beide zijn hardwarematig geschikt voor V2G maar wachten op de daarvoor benodigde software updates. Deze wachten op hun beurt naar ik heb begrepen op wet- en regelgeving. Coolblue is op dit punt kennelijk hoopvol gestemd:
Bidirectioneel laden is bij Coolblue Energie helaas nog niet mogelijk. Gelukkig hebben we goed nieuws, want onze laadpalen zijn al voorbereid om dit in de toekomst wél te ondersteunen. We verwachten dat deze functie eind 2025 beschikbaar is.
Zelf durf ik vraagtekens te zetten bij de genoemde termijn. Het is op dit punt namelijk nog steeds erg stil in Den Haag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 19:13
kliffen schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:03:
[...]

Had de auto van de garage wel de mogelijkheid van V2G? Ik begreep dat de auto’s die in Nederland waren afgeleverd dat nog niet hadden?
Ook is Sigenergy nog niet gereed voor de Renault5 denk ik. Er komen steeds meer auto’s bij, maar blijbaar moeten ze per model nog softwarematig dingen afstemmen. Lastige materie.
Ik wacht nog op de Renault5 versie met V2G en ga dan Sigenergy vragen om hem te testen.
Ik woon in Frankrijk.....deze auto had wel V2G. De Sigenergy EVDC is geschikt voor DC/DC V2G, de Renaults leveren AC, dit heeft als voordeel dat ze een minder gecompliceerde Bidirectionele laadpaal nodig hebben. Het nadeel is dat ze geknepen worden in hun af te geven vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrem
Moet Renault5 perse en alleen met Mobilze? :(Zo'n Sigenergy kost meer dan 3k?
Zaptec Go 2 is V2G-AC en kost 'maar' 1k...
(alleen: werkt Renault5 daar ook mee?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrem
Status update:
De Renault 5 is nog niet V2G-ready. Naar verwachting zal dit medio 2025 beschikbaar zijn, planning onder voorbehoud van wijzigingen
(chatbot van renault.nl)

Volgens deze post is V2G met R5 alleen in Frankrijk mogelijk:Officiele reactie van Zaptec mbt Go 2:
De hardware van de Zaptec Go 2 voldoet aan de huidige ISO15118 standaard. Deze standaard (ISO15118) is nog in ontwikkeling en pas in 2026 helemaal afgerond. Wij verwachten het niet, maar als de standaard te veel af gaat wijken van de huidige, dan zou het kunnen dat de hardware dan niet meer voldoet.

Achtergrond info:
Er is een standaard opgesteld (ISO15118) die gevolgd moet worden wanneer je bi-directioneel wilt laden, deze moet zowel de auto als het laadstation volgen. De Zaptec Go 2 volgt deze standaard en kan theoretisch gezien bi-directioneel laden met de auto's die ook deze standaard volgen.

Echter is de software nog in ontwikkeling en zijn wij (en de autofabrikanten) nog niet zo ver dat het in de praktijk werkt. Hier kunnen wij ook geen tijdlijn voor afgeven.
Goede nieuws is dat We Drive Solar een test doet met 500 R5's:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:01
Nu zag ik, dat de Zaptec Go 2, bidirectionele laadpaal al te koop wordt aangeboden. In combinatie met de EV3 zou er dus al gebruikt gemaakt kunnen worden van V2G/V2H. Nu was ik benieuwd of er inneemt toekomst nog iets aangeschaft zou moeten worden voordat je inderdaad bidirectioneel kunt gaan laden, bijv. software voor de laadpaal. Dit antwoord kreeg ik van de leverancier:
De Zaptec Go2 is softwarematig voorbereid op V2G. Dit betekent dat het bi-directioneel laden kan aansturen. Voorwaarde om bi-directioneel laden te kunnen, zit met name in de EV. De EV moet namelijk zowel softwarematig als hardware matig klaar zijn om dit te kunnen. Dit betekent dat uw EV een ingebouwde omvormer zal moeten hebben om DC, die in de autobatterij zit, om te vormen naar AC stroom, in uw meterkast. Dit zou u het beste kunnen laten vaststellen door uw dealer. Wij weten dat sommige KIA modellen inderdaad ook hardware matig zijn voorbereid op V2G maar kunnen geen vaste uitspraken doen over uw model.
Wat is gelezen heb is dat de EV3 al voorzien is van de omvormer. Kennelijk moet er nu nog softwarematig iets aangepast worden in de EV3. Heb ook geïnformeerd bij KIA hoe het zit. Ben benieuwd naar hun antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
CEdS schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:30:
[...]

Ik woon in Frankrijk.....deze auto had wel V2G. De Sigenergy EVDC is geschikt voor DC/DC V2G, de Renaults leveren AC, dit heeft als voordeel dat ze een minder gecompliceerde Bidirectionele laadpaal nodig hebben. Het nadeel is dat ze geknepen worden in hun af te geven vermogen.
Ondertussen wacht ik nog steeds op de R5….
Maar wel inmiddels mijn oude tesla getest met de Sigenergy ev dc lader en tot mijn verassing levert die gewoon aan het net terug 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
De Zendure Solarflow 2400 AC Stekkerbatterij kun je via de bidirectionele uitgang een V2L aansluiten, als het goed is. Dus een goedkope handmatige bidirectionele AC lader :+

ZuinigeRijder in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
kliffen schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:12:
[...]

Ondertussen wacht ik nog steeds op de R5….
Maar wel inmiddels mijn oude tesla getest met de Sigenergy ev dc lader en tot mijn verassing levert die gewoon aan het net terug 😃
Ik laad mijn 11 jaar oude Tesla dagelijks aan de EV-DC lader van Sigenergy en ik heb ook gezien dat deze soms teruglevert maar ongecontroleerd. Ik krijg mijn vinger er nog niet achter maar het lijkt erop dat dit gebeurt als er weinig vermogen aangeleverd wordt door de DClader, <2 kW.

In de App kan ik verder geen enkele V2X functionaliteit selecteren. Ik heb hier al contact met Sigenergy over gehad maar zij weten ook niet wat het is........

Wat gebeurt er bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
CEdS schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 08:01:
[...]

Ik laad mijn 11 jaar oude Tesla dagelijks aan de EV-DC lader van Sigenergy en ik heb ook gezien dat deze soms teruglevert maar ongecontroleerd. Ik krijg mijn vinger er nog niet achter maar het lijkt erop dat dit gebeurt als er weinig vermogen aangeleverd wordt door de DClader, <2 kW.

In de App kan ik verder geen enkele V2X functionaliteit selecteren. Ik heb hier al contact met Sigenergy over gehad maar zij weten ook niet wat het is........

Wat gebeurt er bij jou?
Laden doe ik alleen in boostmodus als de stroom goedkoop is. PV surplus heb ik geprobeerd, maar dat werkt alleen lekker als de PV boven de 4kW levert. Anders heeft het geen zin dan gebeurt er bijna niets.
De V2X is in testfase en heb ik met mijn Tesla geprobeerd met hulp van Sigenergy support. Daarvoor heb ik in de app een verzoek gedaan via een ticket. Is nogal omslachtig, omdat je de bedrijfsmodus in TOU modus moet zetten en dan schema ontladen selecteren en parameters aanpassen zodat er geen stroom uit de accu van sigen gaat, maar uit je auto. Dat loopt een half uur en dan geeft de auto een foutmelding.
Ik ga dat alleen gebruiken als de stroom negatief wordt de volgende dag om de auto van tevoren leeg te maken. Beetje spielerei nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pople
ZuinigeRijder schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:20:
De Zendure Solarflow 2400 AC Stekkerbatterij kun je via de bidirectionele uitgang een V2L aansluiten, als het goed is. Dus een goedkope handmatige bidirectionele AC lader :+

ZuinigeRijder in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
Interessant, dat kan ook met de tewaycell's (oa op alixpress). Die lijken nog wat goedkoper. Ze noemen dat "noodstroom ingang". Let wel dat je dan waarschijnlijk met een "round trip efficiency" zit van erg laag (ik gok 70%). Mogelijk omdat het 2x extra over de accu/omvormer gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pople
onzenuub schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:35:
Nu zag ik, dat de Zaptec Go 2, bidirectionele laadpaal al te koop wordt aangeboden. In combinatie met de EV3 zou er dus al gebruikt gemaakt kunnen worden van V2G/V2H. Nu was ik benieuwd of er inneemt toekomst nog iets aangeschaft zou moeten worden voordat je inderdaad bidirectioneel kunt gaan laden, bijv. software voor de laadpaal. Dit antwoord kreeg ik van de leverancier:
De Zaptec Go2 is softwarematig voorbereid op V2G. Dit betekent dat het bi-directioneel laden kan aansturen. Voorwaarde om bi-directioneel laden te kunnen, zit met name in de EV. De EV moet namelijk zowel softwarematig als hardware matig klaar zijn om dit te kunnen. Dit betekent dat uw EV een ingebouwde omvormer zal moeten hebben om DC, die in de autobatterij zit, om te vormen naar AC stroom, in uw meterkast. Dit zou u het beste kunnen laten vaststellen door uw dealer. Wij weten dat sommige KIA modellen inderdaad ook hardware matig zijn voorbereid op V2G maar kunnen geen vaste uitspraken doen over uw model.
Wat is gelezen heb is dat de EV3 al voorzien is van de omvormer. Kennelijk moet er nu nog softwarematig iets aangepast worden in de EV3. Heb ook geïnformeerd bij KIA hoe het zit. Ben benieuwd naar hun antwoord.
Lijkt er op dat de V2L technologie dan in de auto zit. De laadpaal regelt het alleen met protocollen. Als dat de toekomst wordt van V2L laadpalen, dan stelt een V2L laadpaal dus ook niets voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
In Zweden lanceert Ambibox samen met Vattenfall bidirectioneel laden – waarbij elektriciteit van een elektrische auto wordt teruggeleverd aan het thuisnet of het openbare elektriciteitsnet. In een interview geeft Ambibox CEO Manfred Przybilla inzicht in de huidige status van de uitrol, de uitdagingen in de praktijk en een vooruitblik op wanneer er meer voertuigmodellen aan de compatibiliteitslijst zullen worden toegevoegd. De marktintroductie in Duitsland is gepland voor dit jaar en hij heeft al een prijs voor de wallbox bekendgemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

ZuinigeRijder schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:00:
In Zweden lanceert Ambibox samen met Vattenfall bidirectioneel laden – waarbij elektriciteit van een elektrische auto wordt teruggeleverd aan het thuisnet of het openbare elektriciteitsnet. In een interview geeft Ambibox CEO Manfred Przybilla inzicht in de huidige status van de uitrol, de uitdagingen in de praktijk en een vooruitblik op wanneer er meer voertuigmodellen aan de compatibiliteitslijst zullen worden toegevoegd. De marktintroductie in Duitsland is gepland voor dit jaar en hij heeft al een prijs voor de wallbox bekendgemaakt.

[YouTube: Wie Ambibox 2025 den Durchbruch für bidirektionales Laden schaffen will!]
Ah, hij staat hier al, ik heb hem net ook gekeken. Heel interessant interview, maar de marktstart in Duitsland is voor vrienden en bekenden. Dus niet algemeen beschikbaar.
MEB-platform (VW, Ford) is uitgebreid getest, maar er is een issue met Hyundai :/ Hopelijk krijgen ze met de test in Zweden genoeg data voor verdere uitrol qua merken.

Aan het einde van het interview geeft hij een interessante inkijk in het verdienmodel van de energieleveranciers, ca 80% van de opbrengsten van de handel blijven bij de energieleverancier, de eigenaar van de auto mag blij zijn met zo'n 300 euro/jaar (20%).

Als je 1500 euro/jaar kunt verdienen is de investering van 3000 euro (excl BTW) best behapbaar.

Aanvulling:
Standaard gaat de CEO van AmbiBox er vanuit dat hun (H)EMS wordt gebruikt, maar verder werd daar niet echt inzicht in gegeven.
Wel lijkt de bidirectionele lader lokaal uit te lezen zijn (zie flyer: to backend: mqtt, SmartHome protocols), dus lokale aansturing lijkt ook een optie. Maar in eerste instantie lijken ze daar niet echt happig op te zijn door te mikken op de grote energieleveranciers die dit gebundeld gaan aanbieden (iig in Zweden en UK)

[ Voor 18% gewijzigd door Bravo op 04-06-2025 14:05 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlue
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andrem
Bedankt!
In België bieden ze dus dit product aan: https://www.ilumen.solar/ilucharge2/
Tevens een mooie compatibiliteitslijst: https://www.ilumen.solar/...den-per-merk-20250221.pdf

Heb nu een aanvraag lopen mbt kosten etc voor Nederland :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:58
andrem schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:20:
[...]

Bedankt!
Tevens een mooie compatibiliteitslijst: https://www.ilumen.solar/...den-per-merk-20250221.pdf

Compatibiliteit lijst is inderdaad wel nuttig! Voor jezelf natuurlijk ook nog even uitzoeken hoe zeker het is dat het blijft werken en of die gevolgen heeft voor je garantie.
Maar goed om te zien dat er nu echt wat commerciële oplossing te koop komen.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Laatst online: 20:28
andrem schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:20:
[...]

Bedankt!

Compatibiliteits lijst is mooi.
Maar… ik zie dat de ioniq5 er op staat en zelfs “geverifieerd”.
Echter alle ioniq5 informatie die ik heb heeft me gezegd dat V2G niet ondersteund wordt (hooguit voor modellen die nog moeten komen).
Don’t shoot the messenger, ik neem je niks kwalijk, maar…
Iemand idee hoe dit zit?
Kia ev6 staat ook in de lijst, zelfde verhaal gok ik, maar die heb ik niet.

Of….. doet dit apparaat geen “directe” V2G maar duwt de auto stroom nog een keer door een eigen net gekoppelde inverter?

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
Ik denk dat dit apparaat doet of die een lader en en er dan "stiekem" stroom uit trekt.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
ice-T106 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:59:
Ik denk dat dit apparaat doet of die een lader en en er dan "stiekem" stroom uit trekt.
Ahh..
Ik zie het al…
Het is “dc”. Dan zit hij dus direct op de batterij. Maakt geen gebruik van de onboard inverter.
Ik dacht alleen dat dc laders schreeuwend duur waren, paar duizend euro.

Ik zie nog nergens een prijs

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
OnBoard inverter gebruiken voor V2G is ook lastig door verschillende grid profielen in verschillende landen. OnBoard kan wel voor V2L omdat er dan geen grid connectie is.
De inverter in de V2G laadpaal heeft een vaste aansluiting op de grid en kan dus voorzien worden van één enkel grid profiel dat hoort bij die aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
CEdS schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 08:01:
[...]

Wat gebeurt er bij jou?
Even een update. Vandaag ontdekte ik een grappige feature (of een bug?), maar toen ik de ev-dc lader startte op pv surplus modus (er was op dat moment 4kW PV vermogen) met de ev-dc als prio nr1 begon de tesla te ONTladen met 5,6kW. Het systeem staat in de AI modus met maximale winst en de sigen batterij was leeg (omdat de stroomprijs nog relatief hoog was).
Nadat ik de ev-dc lader op snelladen had gezet begon de auto wel te laden.
Het lijkt erop dat de AI de autobatterij meeneemt in het optimaliseren van de winst?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:53
Dus de AI probeerde stroom uit de autobatterij te verkopen aan het net?

Dat is wel speciaal ja. Hoe weet de AI hoeveel kWh er nog in de auto zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Wozmro schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:47:
Dus de AI probeerde stroom uit de autobatterij te verkopen aan het net?

Dat is wel speciaal ja. Hoe weet de AI hoeveel kWh er nog in de auto zit?
De ev-dc charger meet de SOC en ontlaadt niet onder de 20%. Ik weet niet zeker of hij ook info krijgt over de capaciteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
kliffen schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:44:
[...]

Even een update. Vandaag ontdekte ik een grappige feature (of een bug?), maar toen ik de ev-dc lader startte op pv surplus modus (er was op dat moment 4kW PV vermogen) met de ev-dc als prio nr1 begon de tesla te ONTladen met 5,6kW. Het systeem staat in de AI modus met maximale winst en de sigen batterij was leeg (omdat de stroomprijs nog relatief hoog was).
Het lijkt erop dat de AI de autobatterij meeneemt in het optimaliseren van de winst?!
https://www.sigenergy.com/en/index/v2x_compatibility

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceBlue
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:40
Stefannn schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:46:
[...]

Ahh..
Ik zie het al…
Het is “dc”. Dan zit hij dus direct op de batterij. Maakt geen gebruik van de onboard inverter.
Ik dacht alleen dat dc laders schreeuwend duur waren, paar duizend euro.

Ik zie nog nergens een prijs
Ik denk dat de prijs van een DC bi directionele lader van Sigenergy rond de €3500 zit. Zakelijk wel interessant in BE. Deze kan je in je kosten steken en er is zelfs een verhoogde investeringsaftrek voorzien. Volgens de boekhouder mag de thuisbatterij en de offline module ook mee in de kosten van de laadpaal omdat je deze nodig hebt om te kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
IceBlue schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:26:
[...]

Ik denk dat de prijs van een DC bi directionele lader van Sigenergy rond de €3500 zit. Zakelijk wel interessant in BE. Deze kan je in je kosten steken en er is zelfs een verhoogde investeringsaftrek voorzien. Volgens de boekhouder mag de thuisbatterij en de offline module ook mee in de kosten van de laadpaal omdat je deze nodig hebt om te kunnen laden.
De Bruto prijzen in Nederland incl BTW zijn 4950 voor de 25 kW en 3800 voor de 12,5 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrem
DC module = € 2.657,50 (ex btw)
- https://ati-solar.nl/wink...-12-kw-5m-cable-ccs2.html

5 kW (3 fase) controller = €1605,71 (ex btw)
- https://ati-solar.nl/wink...ler-5-kw-Three-phase.html

power sensor = €139,46 (ex btw)
- https://ati-solar.nl/wink...-three-phase-100a-dh.html

Totaal (incl btw!) = € 5.426,23
Met 5kwh batterij erbij = € 8.118,12

Maar dan heb je wel een mooi DC systeem + V2H! :)
Nog maar even sparen... (en wachten tot saldering afgelopen is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilalexa
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-09 12:17
kliffen schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:44:
[...]

Beste Kliffen,

Heb je in het verleden de sigen ook gebruikt voor onbalans handel (met frank bijvoorbeeld?). Wat ik me afvraag, denk je dat Frank ook de batterij van de Tesla kan aansturen voor onbalans handel (op basis van jouw spielerei ervaring)

Ik hoor graag van je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
wilalexa schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:22:
[...]

Beste Kliffen,

Heb je in het verleden de sigen ook gebruikt voor onbalans handel (met frank bijvoorbeeld?). Wat ik me afvraag, denk je dat Frank ook de batterij van de Tesla kan aansturen voor onbalans handel (op basis van jouw spielerei ervaring)

Ik hoor graag van je.
Mijn ervaring met Frank is niet goed in mijn situatie. Frank houdt geen rekening met je eigen PV opwek die direct op het sigen systeem is aangesloten en zeer waarschijnlijk ook niet met de autobatterij. Frank ziet nl alleen de SOC van de thuisbatterij en rekent daar op af. Als Frank dus een ontlaad opdracht geeft en de stroom naar het net stuurt en tegelijkertijd jouw auto de atroom levert dan blijft de SOC van de thuisbatterij hetzelfde en ontvang je niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilalexa
Ik begrijp je punt van de PV opwek.

Maar het zou misschien de moeite waard zijn om uit te vogelen of frank de batterij van de auto kan zien.

Frank heeft een partnership met Sigen, dus misschien kunnen ze het implementeren.

Want als beide batterijen aangestuurd kunnen worden, dan voorkom je de situatie die jij beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
wilalexa schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:07:

Maar het zou misschien de moeite waard zijn om uit te vogelen of frank de batterij van de auto kan zien.

Frank heeft een partnership met Sigen, dus misschien kunnen ze het implementeren.

Want als beide batterijen aangestuurd kunnen worden, dan voorkom je de situatie die jij beschrijft.
Inderdaad. Dan moeten ze zowel de soc van de auto als die van de thuisbatterij in acht nemen. In feite werken met 2 batterijen.
Kan Frank uberhaupt al met 2 batterijen in 1 huishouden overweg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refelian2
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:45
kliffen schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:28:
[...]

Inderdaad. Dan moeten ze zowel de soc van de auto als die van de thuisbatterij in acht nemen. In feite werken met 2 batterijen.
Ik heb geen Sigen maar Sessy’s, 3 om precies te zijn. Frank ziet elke Sessy als individuele batterij binnen mijn huishouden. Ik kan ook elke Sessy anders aansturen als ik wil. Bijvoorbeeld eentje op handel en eentje op zelfconsumptie plus. Ik heb nu bijvoorbeeld twee op agressief handel en eentje op normaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:02
[...]

wilalexa schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:07:

kliffen schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:50:
[...]

Mijn ervaring met Frank is niet goed in mijn situatie. Frank houdt geen rekening met je eigen PV opwek die direct op het sigen systeem is aangesloten en zeer waarschijnlijk ook niet met de autobatterij. Frank ziet nl alleen de SOC van de thuisbatterij en rekent daar op af. Als Frank dus een ontlaad opdracht geeft en de stroom naar het net stuurt en tegelijkertijd jouw auto de atroom levert dan blijft de SOC van de thuisbatterij hetzelfde en ontvang je niets.
Ik wijs jullie graag op een stukje software wat heel wat van die dingen al opneemt:

https://github.com/evcc-i...me-ov-file#evcc-%EF%B8%8F
https://evcc.io/

Op Tweakers ook al een topic over: Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Je kan hier batterijen, PV omvormers, grid meters, dynamische tarieven, laadplannen en auto's in samenvoegen en op die manier alles langs daar sturen.

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 16-07-2025 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilalexa
[...]

Misschien de moeite waard om even te vragen aan Frank of ze de batterij van de auto kunnen zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrem
Die EVCC software ziet er cool uit!

Via hun issues kwam ik bij deze uit:
- https://tibber.com/nl/store/product/charge-amps-luna

Met 770 euro een stuk aantrekkelijker :)
Alleen weer: de software is nog niet klaar....

• Edwin_Us
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 05-09 14:23
Het gaat denk ik nog wel even duren voordat V2G daadwerkelijk uitgerold wordt (fabrikanten roepen het al jaren...), maar ik ben er toch altijd geïnteresseerd in geweest en ik ben graag voorbereid mocht het over een tijdje dan toch een keer op de Nederlandse markt komen. Wat is er nu qua aansluiting nodig om V2G te kunnen installeren thuis? Is een 3-fase aansluiting bijvoorbeeld een must of kan V2G ook op 1-fase? En zijn er andere voorbereidingen waar ik over na moet denken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
@Edwin_Us
Dat is erg moeilijk te zeggen. Sommige fabrikanten lijken wel iets met AC V2G te doen, maar de meeste lijken toch meer richting DC te gaan met een relatief dure laadpaal.
1-fase of 3-fase maakt vooral uit voor hoeveel vermogen je uit auto wil kunnen trekken. Maar 1-fase is afhankelijk voor het Amperage ook al snel 3 to 6 kW.

Heb een tijdje geleden nog een YouTube filmpje gemaakt voor een (heel) laag vermogen 12V V2G hack die ik hier nog niet gedeeld had, vinden jullie misschien wel leuk"
YouTube: Add V2G to any car. Powerstream 12V Ecoflow

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

ice-T106 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:06:
Dat is erg moeilijk te zeggen. Sommige fabrikanten lijken wel iets met AC V2G te doen, maar de meeste lijken toch meer richting DC te gaan met een relatief dure laadpaal.
Het is helaas volstrekt onduidelijk waar het naartoe gaat. Vooralsnog zie ik alleen maar stilstand.

Er zijn steeds meer auto's en laadpalen die voorbereid zijn voor V2G-AC. Ze hebben de benodigde hardware aan boord (DC-AC omvormer in de auto, ISO 15118 modem in auto en laadpaal), maar al dit moois wacht naar ik heb begrepen op software-updates die er pas komen als de benodigde wet- en regelgeving er is. Op dit punt is het de afgelopen 2 jaar heel erg stil gebleven.

De situatie bij V2G-DC is zo mogelijk nog beroerder. Bijna alle auto's die dit ondersteunen hebben een CHAdeMO stekker. Die is hoofdzakelijk voor de Aziatische markt, Europa gebruikt CCS. Er is in dit topic diverse malen bericht over experimenten met V2G-DC via de CCS-stekker. Bij diverse auto's werkt dit, soms gedurende een paar minuten. Voor zover ik weet ondersteunt echter geen van de onderzochte fabrikanten V2G-DC (dat het werkt is niet hetzelfde). De enige fabrikant die ik ken met een officiële oplossing via de CCS-stekker is Volkswagen, maar dat werkt alleen met een speciaal daarvoor ontwikkelde laadpaal. Bidirectionele DC-laadpalen zijn er nauwelijks, of eigenlijk gewoon niet. De Wallbox Quasar 2 is te vinden in diverse webshops, maar je kunt het ding nergens ook echt kopen (hooguit pre-order).

Bij autofabrikanten bespeur ik weinig enthousiasme meer. Na een aanvankelijke euforie in 2023/2024 is het ook daar stil geworden.Hopelijk is het de stilte voor de storm. Ik hou mij aanbevolen voor links naar recente (pers)berichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CEdS
Sigenergy EVDC charger kan met een aantal auto echt V2H doen.

Kijk op volgende pagina welke auto's en welke werelddeel dat is.

https://www.sigenergy.com/en/index/v2x_compatibility

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Dat lijstje is hier dacht ik al eens voorbij gekomen. Het is het resultaat van casual testing. Totdat de autofabrikant V2G-DC officieel ondersteunt is het garantie tot op de hoek. Dat blijkt ook uit de disclaimer die onderaan de pagina staat. De truc die hier wordt gebruikt is ongetwijfeld dat de lader een laadsessie start om het relais in de auto te sluiten om vervolgens de accu juist te ontladen. Bij sommige auto's werkt dit.

De Sigenstor EV DC-lader is in Nederland inderdaad te koop, maar zo te zien (nog) niet met een werkende V2X functie. Bij SmartWatt lees ik bv. Voorbereid op bidirectioneel laden (V2H/V2G)*, waarbij het sterretje nadere uitleg suggereert (die vervolgens niet te vinden is). En bij VDH Solar staat V2X ready, voorbereid op energiedeling met het net of thuisgebruik.

[ Voor 4% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 04-09-2025 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CEdS
ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:22:
Dat lijstje is hier dacht ik al eens voorbij gekomen. Het is het resultaat van casual testing. Totdat de autofabrikant V2G-DC officieel ondersteunt is het garantie tot op de hoek. Dat blijkt ook uit de disclaimer die onderaan de pagina staat. De truc die hier wordt gebruikt is ongetwijfeld dat de lader een laadsessie start om het relais in de auto te sluiten om vervolgens de accu juist te ontladen. Bij sommige auto's werkt dit.

De Sigenstor EV DC-lader is in Nederland inderdaad te koop, maar zo te zien (nog) niet met een werkende V2X functie. Bij SmartWatt lees ik bv. Voorbereid op bidirectioneel laden (V2H/V2G)*, waarbij het sterretje nadere uitleg suggereert (die vervolgens niet te vinden is). En bij VDH Solar staat V2X ready, voorbereid op energiedeling met het net of thuisgebruik.
Dit klinkt mij erg negatief, ik heb thuis een EVDC lader van Sigenergy (12,5kW) en het werkt prima. Waarom geven ze in hun app zelfs de EVDC lader als een bron van energielevering aan, als het een trucje zou zijn?
De bron waar jij je op baseert is blijkbaar achterhaald. De praktijk heeft 'm ingehaald zonder er veel ruchtbaarheid aan te geven en idd de autofabrikanten zijn geenszins scheutig met het verstrekken van info.

[ Voor 13% gewijzigd door CEdS op 05-09-2025 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

CEdS schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 07:10:
[...]

Dit klinkt mij erg negatief, ik heb thuis een EVDC lader van Sigenergy (12,5kW) en het werkt prima. Waarom geven ze in hun app zelfs de EVDC lader als een bron van energielevering aan, als het een trucje zou zijn?
De bron waar jij je op baseert is blijkbaar achterhaald. De praktijk heeft 'm ingehaald zonder er veel ruchtbaarheid aan te geven en idd de autofabrikanten zijn geenszins scheutig met het verstrekken van info.
Daarom was de bidirectionele test van Green Guys ook zo'n succes met de Haier (vrijwel hetzelfde als de Sigenergy).

Als dit gewoon zou werken, dan hoor je dat echt wel van de leveranciers.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
  • Laatst online: 19:40
[...]

Als ik het goed begrijp heb je thuis een werkend systeem: bidirectionele auto met bidirectionele laadpaal? En dan niet als onderdeel van een tijdelijke proef of demonstratie opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
Bravo schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:17:
[...]

Daarom was de bidirectionele test van Green Guys ook zo'n succes met de Haier (vrijwel hetzelfde als de Sigenergy).
[YouTube: V2X test in de praktijk]
Als dit gewoon zou werken, dan hoor je dat echt wel van de leveranciers.
Ik heb die Laurens bij trainingen in het echt ontmoet (voor Enphase bij VDH Solar) toen had ie ook veel woorden nodig.....
Je moet de app dusdanig instellen zodat ie de auto gaat ontladen. Klakkeloos de kabel erin prikken en wachten tot het vanzelf gebeurt, werkt nog niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CEdS
Sonero schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:37:
[...]

Als ik het goed begrijp heb je thuis een werkend systeem: bidirectionele auto met bidirectionele laadpaal? En dan niet als onderdeel van een tijdelijke proef of demonstratie opstelling?
Idd een Sigenstore met een EVDC Lader - werkt prima met een Tesla Y dec 2023 SR. Ook een Hyundai Ionic 5 77 kWh werkte prima. Een Hyundai Inster 49 kWh niet, een Model S uit 2014 85 kWh ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Een van de bronnen die ik aanhaalde (VDH Solar) is distributeur van Sigen producten. Van hun mag ik verwachten dat de verstrekte informatie correct is. Maar dat is kennelijk te optimistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:36
CEdS schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:23:
[...]

Idd een Sigenstore met een EVDC Lader - werkt prima met een Tesla Y dec 2023 SR. Ook een Hyundai Ionic 5 77 kWh werkte prima. Een Hyundai Inster 49 kWh niet, een Model S uit 2014 85 kWh ook niet.
Heel bijzonder dat jij de enige bent waar V2H/G (DC) wel werkt. Kan je een screenshot maken van de pagina waar je moet instellen, dat de EVCharger (automatisch) moet omschakelen.
Daarnaast zou ik ook screenshot willen zien dat er daadwerkelijk uit de auto geladen wordt.
De wet- en regelgeving staat bidirectioneel laden nog niet toe.
Dit om diverse redenen, waaronder geen teruglevering aan het net bij een netwerkstoring (net als je PV omvormer) en een oplossing voor mogelijk dubbele energiebelasting.
Overigens is de EV 9 uit het filmpje in principe uitgerust voor V2H/G (AC). Maar volgens zeggen door iemand van Elaad zou elke auto DC terug moeten kunnen leveren. De ontvangende lader zorgt voor de nodige omvorming naar AC.
Maar bottomline is de software van de auto momenteel nog niet geschikt voor bidirectioneel laden voorzover ik heb kunnen vinden bij o.a. Elaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kliffen
Skipper_NH schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:25:
[...]

Heel bijzonder dat jij de enige bent waar V2H/G (DC) wel werkt. Kan je een screenshot maken van de pagina waar je moet instellen, dat de EVCharger (automatisch) moet omschakelen.
Daarnaast zou ik ook screenshot willen zien dat er daadwerkelijk uit de auto geladen wordt.
Dit om diverse redenen, waaronder geen teruglevering aan het net bij een netwerkstoring (net als je PV omvormer) en een oplossing voor mogelijk dubbele energiebelasting.
Overigens is de EV 9 uit het filmpje in principe uitgerust voor V2H/G (AC). Maar volgens zeggen door iemand van Elaad zou elke auto DC terug moeten kunnen leveren. De ontvangende lader zorgt voor de nodige omvorming naar AC.
Maar bottomline is de software van de auto momenteel nog niet geschikt voor bidirectioneel laden voorzover ik heb kunnen vinden bij o.a. Elaad.
Niet de enige hoor, bij mijn tesla S uit 2018 werkt het ook. Bovendien levert de auto niet aan het net maar aan de omvormer. Er is geen verschil tussen de dc stroom uit de autobatterij en thuisbatterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CEdS
Skipper_NH schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:25:
[...]

Hoi Skipper, graag zou ik van jou willen zien welke wet- en regelgeving er is om dit te verbieden. Ik kan hier niets over vinden. en zoals @kliffen schrijft, of je nou uit de omvormer van panelen levert, via de omvormer uit je thuisbatterij of via de omvormer autobatterij, het is niet te controleren en er is geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

kliffen schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:47:
[...]

Niet de enige hoor, bij mijn tesla S uit 2018 werkt het ook. Bovendien levert de auto niet aan het net maar aan de omvormer. Er is geen verschil tussen de dc stroom uit de autobatterij en thuisbatterij.
Wow, dat is tof om te horen!
En werkte het onbeperkt, of treedt er na verloop toch een timeout (op positieve laadstroom) of een ander euvel op die het ontladen afbreekt?
Ben benieuwd of het beter werkt als dit tweaker product: https://openinverter.org/..._Charging#Compatible_cars

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
Bravo schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:40:
[...]

Wow, dat is tof om te horen!
En werkte het onbeperkt, of treedt er na verloop toch een timeout (op positieve laadstroom) of een ander euvel op die het ontladen afbreekt?
Ben benieuwd of het beter werkt als dit tweaker product: https://openinverter.org/..._Charging#Compatible_cars
Nee, niet onbeperkt met mijn tesla model s. Het is afhankelijk van de hoeveelheid kW. Onder de 3 blijft hij gaan, maar bij 5 stopt het na een uurtje met een foutmelding. Wel leuk om te zien dat hij meegaat in de AI. Als ik vraag om met PV surplus te werken, dan ontlaadt hij bij hoge prijzen (ik werk met AI max winst modus) en daarna gaat hij weer laden. Dan werkt de auto dus als thuisbatterij.
Helaas werken de autofabrikanten nog niet mee en is het een kwestie van proberen of het werkt met je auto of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:36
CEdS schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:40:
[...]

Hoi Skipper, graag zou ik van jou willen zien welke wet- en regelgeving er is om dit te verbieden. Ik kan hier niets over vinden. en zoals @kliffen schrijft, of je nou uit de omvormer van panelen levert, via de omvormer uit je thuisbatterij of via de omvormer autobatterij, het is niet te controleren en er is geen verschil.
Als je onderstaande link naar het onderzoeksrapport opent, kan je daarin o.a. lezen dat protocollen, netcodes en certificatie van zowel laadpalen als auto’s nog moet plaats vinden. Elaad houdt zich hier mee bezig en doet ook testen. Zie hun YT film van testen met een 3 tal EV 9’s.

https://elaad.nl/wp-conte...-Bidirectioneel-laden.pdf

Jammer dat je mij hierop aanspreekt, maar mijn vragen onbeantwoord laat. Zonder bewijs geen feit. Slechts suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
Skipper_NH schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:16:
[...]

Als je onderstaande link naar het onderzoeksrapport opent, kan je daarin o.a. lezen dat protocollen, netcodes en certificatie van zowel laadpalen als auto’s nog moet plaats vinden. Elaad houdt zich hier mee bezig en doet ook testen. Zie hun YT film van testen met een 3 tal EV 9’s.

Jammer dat je mij hierop aanspreekt, maar mijn vragen onbeantwoord laat. Zonder bewijs geen feit. Slechts suggestie.
@CEdS en anderen geven aan dat het bij hun slechts beperkt werkt. Ik kan me voorstellen dat dat bij sommige modellen nog maar ten dele geïmplementeerd is.

Het software team van een autofabrikant zal niet (verder) werken aan features die nog niet gelegaliseerd zijn. Zo is het m.i. fiscaal geen drama als de auto slechts V2H kan, maar met V2G kan je leuk handelen. (Nog wel, totdat de duck curve weer plat is.)

Als je nú al V2G actief zou hebben, kan je de auto op de zonnepanelen van de zaak opladen en in de avond thuis je inductie kookplaat daarop aanslingeren en het overschot verhandelen. Belaste én onbelaste kWh in op deze manier in 1 accu, daar vinden de fiscale instanties iets van…

Frustrerend hoe we dus een technische oplossing hebben (rijdende accu) voor een technisch probleem (netcongestie) maar dat dat tegengehouden wordt door niet-technische hindernissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:39
Met de presentatie van de nieuwe BMW iX3 (Neue Klasse) is er weer een auto bijgekomen die bi-directioneel laden (V2G, V2H en V2L) ondersteund.
Dat zou dan moeten (gaan) werken met onderstaande laadstation. Ik vraag me af hoe zoiets zou gaan integreren in combinatie met een bestaand energiemanagement systeem incl thuisbatterij. Want als beide systemen los van elkaar opereren, dan kan dat toch niet anders dan botsen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWTSvAmwCDeYqAQf6V_qMG6eqmY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UhXjXvKylzgAL4TtnmQHhrNI.jpg?f=user_large
BMW Wallbox Professional (11 kW)

€ 2.120
Met de vast geïnstalleerde Wallbox kunt u bidirectioneel opladen met een vermogen tot 11 kW en wordt uw BMW een energieopslagsysteem voor thuis. Hij ondersteunt vehicle-to-home (V2H) en is voorbereid voor vehicle-to-grid (V2G). De Wallbox kan daarnaast via een app worden bediend en biedt ook nog andere slimme functies.

Technische onderdelen: 1 (pc.) 5B46931

De voordelen op een rij:
bidirectioneel opladen en ontladen met maximaal 11 kW, afhankelijk van voertuig en infrastructuur
nieuw en innovatief design
eenvoudige bediening en comfortabel kabelmanagement
stevig en weerbestendig voor binnen en buiten
eenvoudige en voordelige installatie
toegangscontrole met kaart (RFID)

BMW Connected Home Charging Services:
bidirectioneel opladen met vehicle-to-home (V2H) en vehicle-to-grid (V2G). V2G marktspecifiek en afhankelijk van de bestaande regelgeving
laden met optimaal gebruik van zonnestroom
laden met optimale belasting
opladen tegen optimale kosten tot opladen op afstand voor specifieke modellen
Wallbox-beheervia de My BMW app

Gebruik is alleen mogelijk bij compatibele BMW modellen, een BMW ID account en de BMW app.
Gebruik is niet mogelijk bij Plug-in Hybride modellen. Alleen beschikbaar in specifieke landen.

Technische randvoorwaarden:

een vakkundige installatie en inrichting van alle benodigde componenten zijn vereist (zie handleiding Wallbox). De aansluiting van Wallbox bij de woning is een conventionele aansluiting met wisselstroom (AC). De laadprocessen tussen voertuig en Wallbox worden door de geïntegreerde omvormer via het gelijkstroom-laadpad (DC) uitgevoerd. Voor het gebruik van V2H, laden met optimaal gebruik van zonnestroom en laden met optimale belasting zijn specifieke Smart Energy-modules (slimme meters) nodig. De compatibiliteit met thuisopslagsystemen en Home Energy Management-systemen kan niet vanaf het begin worden gewaarborgd. Raadpleeg onze website of uw dealer voor aanvullende informatie.

Technische gegevens:
Afmetingen (h x b x d): ca. 52 x 33 x 19 cm
Kabellengte: 6 m[PG2]
Gewicht: 29 kg

De BMW Wallbox Professional voldoet aan de eisen van EU-verordening 2023/2854 (EU Data Act).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
Franciesco schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 19:12:
Met de presentatie van de nieuwe BMW iX3 (Neue Klasse) is er weer een auto bijgekomen die bi-directioneel laden (V2G, V2H en V2L) ondersteund.
Dat zou dan moeten (gaan) werken met onderstaande laadstation. Ik vraag me af hoe zoiets zou gaan integreren in combinatie met een bestaand energiemanagement systeem incl thuisbatterij. Want als beide systemen los van elkaar opereren, dan kan dat toch niet anders dan botsen?

[Afbeelding]

[...]
Dat heet “vendor lock-in”. Componenten van verschillende merken gaan niet met elkaar kunnen praten, laat staan met Home Assistent. Met een beetje geluk wel met de netbeheerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:01

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Sonero schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 19:03:
[...]
Als je nú al V2G actief zou hebben, kan je de auto op de zonnepanelen van de zaak opladen en in de avond thuis je inductie kookplaat daarop aanslingeren en het overschot verhandelen. Belaste én onbelaste kWh in op deze manier in 1 accu, daar vinden de fiscale instanties iets van…
@Sonero
Het klopt dat er nog wel her en der wat aan regelgeving aangepast moet worden, waaronder het fiscale, maar dat betekent nog niet dat het wettelijk niet toegestaan of verboden is om V2G toe te passen, zoal hierboven door @Skipper_NH beweerd is.
Ik hoor dat vaker roepen, maar als ik doorvraag volgens welke wet- of regelgeving het dan niet mag, dan blijft het stil. Of er komen een heleboel woorden die nog steeds niet aangeven welke wet- of regelgeving die V2G onmogelijk maken.

En kijk eens op het Sigenergy topic voor meer info.

[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 05-09-2025 23:45 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sonero
Hippe Lip schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 23:40:
[...]

@Sonero

Dank, ik ga me inlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
[...]

@Sonero
Het klopt dat er nog wel her en der wat aan regelgeving aangepast moet worden, waaronder het fiscale, maar dat betekent nog niet dat het wettelijk niet toegestaan of verboden is om V2G toe te passen, zoal hierboven door @Skipper_NH beweerd is.
Ik hoor dat vaker roepen, maar als ik doorvraag volgens welke wet- of regelgeving het dan niet mag, dan blijft het stil. Of er komen een heleboel woorden die nog steeds niet aangeven welke wet- of regelgeving die V2G onmogelijk maken.

Hier (Belgie) is dat heel simpel te weerleggen: onze omvormers die op het net gekoppeld worden (in welke vorm, pv of batterij) moeten gehomologeerd zijn.

Niet op de lijst? Niet toegestaan. Auto en laadpaal gaan hier iets actief doen of je hebt een DC laadpaal.
Daarnaast moet bij ingrijpende wijziging (groep aka “nen plomb in ur kast”) er een keuring gebeuren.

Tot op heden heb ik bij niemand een v2g werkend gezien. Tot nu toe alleen maar v2l in een eiland.

Ik kijk met spanning uit naar een filmpje of screenshot maar v2g is iets wat al jaren geroepen wordt maar ik zie er nog maar weinig gerealiseerd van voor consumenten.

Hier is denk ik ook nog altijd geen bewijs geleverd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CEdS
Skipper_NH schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:16:
[...]

Jammer dat je je aangesproken voelt maar jij schrijft zelf:
Ik kan nergens iets vinden waar het wettelijk geregeld is zowel positief als negatief. In het door marktpartijen gesponsorde elaad document waaraan jij refereert, kan ik ook niets vinden waar aangegeven wordt dat het verboden is door wet of regelgeving.

Dat er nog iets gedaan moet worden aan protocollen, netcodes en certificatie spreek ik absoluut niet tegen maar dat is iets anders dan wetgeving. Dit neemt niet weg dat er partijen zijn die dus een bidirectionele laadpaal in de markt zetten en die dus al (gedeeltelijk) functioneert zoals de Sigenergy EVDC lader.

[ Voor 6% gewijzigd door CEdS op 06-09-2025 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Sonero schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 21:49:
[...]

Dat heet “vendor lock-in”. Componenten van verschillende merken gaan niet met elkaar kunnen praten, laat staan met Home Assistent. Met een beetje geluk wel met de netbeheerder.
Dat vrees ik ook.
Mbt de netbeheerder: persoonlijk maakt mij dat niet uit, het zou mij alleen om de V2H functionaliteit gaan. En om V2L, maar dat is sowieso geen issue (en heb ik nu ook al).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:03
@CEdS De Sigenergy stond op mijn shortlist voor uitbreiding van mijn opslag en de combinatie met de EV DC lader. Alleen als ik nu lees in het Sigenergy topic dat de standby verliezen alleen al 200W kunnen bedragen, dan weegt dat niet op tegen een eventuele stand-alone EV DC lader met V2G. Er is dan eigenlijk geen voordeel van DC --> DC laden ten opzichte van AC --> DC laden.
Dat zou toch beter moeten kunnen?

@Franciesco Wat is de bron van die BMW V2G lader? Zowel het plaatje als de tekst wekken de indruk dat het een DC laadsysteem is. En de prijs is ook niet verkeerd. Eentje om in de gaten te houden!

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CEdS
Chris_82 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 11:01:
@CEdS De Sigenergy stond op mijn shortlist voor uitbreiding van mijn opslag en de combinatie met de EV DC lader. Alleen als ik nu lees in het Sigenergy topic dat de standby verliezen alleen al 200W kunnen bedragen, dan weegt dat niet op tegen een eventuele stand-alone EV DC lader met V2G. Er is dan eigenlijk geen voordeel van DC --> DC laden ten opzichte van AC --> DC laden.
Dat zou toch beter moeten kunnen?

@Franciesco Wat is de bron van die BMW V2G lader? Zowel het plaatje als de tekst wekken de indruk dat het een DC laadsysteem is. En de prijs is ook niet verkeerd. Eentje om in de gaten te houden!
Elk systeem gebruikt om zichzelf te voeden....

Overigens haal ik met DC laden 99 tot 100% efficiëntie
Met de AC lader kom ik niet boven de 90%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Chris_82 de bron is de BMW website. De tekst die ik gekopieerd had was afkomstig van de iX3 configurator.
Zou idd om een DC lader gaan, tenminste zo begreep ik het ook en matched ook met de onderstaande specs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5H4v7BtVX8reYZTSvnfAQQOb63I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uWAvPsWtSWYv9pGzBIUpnJPO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

HyperBart schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 01:04:
[...]

Hier (Belgie) is dat heel simpel te weerleggen: onze omvormers die op het net gekoppeld worden (in welke vorm, pv of batterij) moeten gehomologeerd zijn.

Niet op de lijst? Niet toegestaan. Auto en laadpaal gaan hier iets actief doen of je hebt een DC laadpaal.
Daarnaast moet bij ingrijpende wijziging (groep aka “nen plomb in ur kast”) er een keuring gebeuren.

Tot op heden heb ik bij niemand een v2g werkend gezien. Tot nu toe alleen maar v2l in een eiland.

Ik kijk met spanning uit naar een filmpje of screenshot maar v2g is iets wat al jaren geroepen wordt maar ik zie er nog maar weinig gerealiseerd van voor consumenten.

Hier is denk ik ook nog altijd geen bewijs geleverd?
@HyperBart
De situatie in België is inderdaad substantieel anders dan die in NL vanwege die keuringen in B.

Maar je zet me wel aan het denken. Is Sigenergy (in zijn algemeenheid) toegestaan in B? En dan bedoel ik de combinatie van stationaire thuisbatterij met PV-omvormer?
Zo ja, dan vraag ik me af in hoeverre een latere toevoeging van een V2G-laadpaal (nadat batterij plus omvormer geïnstalleerd en gekeurd zijn) ter keuring aangeboden moet worden. Je sluit dan immers nix nieuws aan op het net. De koppeling met de laadpaal gebeurt als ik het goed heb volledig in het DC-circuit en daarvoor bestaat dan toch geen keuringsplicht? De auto wordt dan namelijk met DC geladen en ontladen. En er is dan al goedkeuring voor bidirectioneel verkeer met het net vanwege de thuisaccu.

Ik ben benieuwd!

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 06-09-2025 13:27 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Goeie vraag idd.

De sigenstore is in ieder geval toegelaten in België en kan gewoon gekeurd worden.

En je kan er een dc-lader bij 'stapelen'.

Ik zou denken dat dit dan onder de gelijkvormigheid van het toestel zit. Verantwoordelijkheid van de fabrikant én de gebruiker voor wat betreft het veilig gebruik van het toestel.

Aan de andere kant breng je eigenlijk ook wel een grote wijziging aan aan je elektrische installatie.

Dat wordt een vraag voor de fod economie . Aan hen om daar een duidelijk standpunt in te nemen :)

Een paar jaar geleden moesten gewone laadpalen ook maar geïnstalleerd worden volgens de voorschriften van de fabrikant.
Het is maar sedert een tweetal jaar dat er een hoofdstukje werd toegevoegd in het AREI met specifieke voorschriften voor laadinrichtingen voor elektrische voertuigen. Maar daar staat nog helemaal niets in over V2G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Wozmro schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:36:
Goeie vraag idd.

De sigenstore is in ieder geval toegelaten in België en kan gewoon gekeurd worden.

En je kan er een dc-lader bij 'stapelen'.

Ik zou denken dat dit dan onder de gelijkvormigheid van het toestel zit. Verantwoordelijkheid van de fabrikant én de gebruiker voor wat betreft het veilig gebruik van het toestel.

Aan de andere kant breng je eigenlijk ook wel een grote wijziging aan aan je elektrische installatie.
@Wozmro
Dat klopt, maar valt die niet binnen de gelijkvormigheid van het toestel? Op moment van keuring zijn alle configuratie-opties bekend en dus toegestaan indien de installatie is goedgekeurd.
Dat wordt een vraag voor de fod economie . Aan hen om daar een duidelijk standpunt in te nemen :)

Een paar jaar geleden moesten gewone laadpalen ook maar geïnstalleerd worden volgens de voorschriften van de fabrikant.
Het is maar sedert een tweetal jaar dat er een hoofdstukje werd toegevoegd in het AREI met specifieke voorschriften voor laadinrichtingen voor elektrische voertuigen. Maar daar staat nog helemaal niets in over V2G.
Als ik in B zou wonen en een thuisaccu met PV-omvormer goedgekeurd heb gekregen zou ik die DC-lader gewoon aansluiten. Het systeem van Sigenergy is immers goedgekeurd en die goedkeuring zal toch niet vervallen zodra er een (voor Sigenergy) standaard accessiore aan toegevoegd wordt? Moet je al opnieuw goedkeuring aanvragen bij het aansluiten van een extra snoertje aan de DC-zijde? Dat is de kleinste wijziging (alléén dat snoertje dus) die ik me kan voorstellen.
Ik ken de AREI nauwelijks, dus ken de criteria ook niet wanneer herkeuring nodig is…

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Wel ja, het AREI vereist een keuring bij iedere 'grote wijziging' van de elektrische installatie.
Het gaat dus om de interpretatie van 'grote wijziging'.

Aan de ene kant is de optie dc-lader toevoegen aan de sigenstore geen grote wijziging want valt binnen de gelijkvormigheid van de fabrikant en is redelijk plugenplay

Aan de andere kant heb je dan wel de mogelijkheid om je woning van stroom te voorzien vanuit je auto ipv uit het net of zonnepanelen en dat zou je wel kunnen beschouwen als een grote wijziging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Wozmro schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:51:
Wel ja, het AREI vereist een keuring bij iedere 'grote wijziging' van de elektrische installatie.

Aan de ene kant is de optie dc-lader toevoegen aan de sigenstore geen grote wijziging want valt binnen de gelijkvormigheid van de fabrikant en is redelijk plugenplay

Aan de andere kant heb je dan wel de mogelijkheid om je woning van stroom te voorzien vanuit je auto ipv uit het net of zonnepanelen en dat zou je wel kunnen beschouwen als een grote wijziging.
Ik denk niet het nodig is om dat als een grote wijziging te beachouwen. De connectie naar het net blijft hetzelfde. De dc stroom komt dan alleen uit de autobatterij i.p.v. de thuisbatterij. Dat is aan de netzijde van de Sigenstor echt geen enkel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
kliffen schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:06:
[...]

Ik denk niet het nodig is om dat als een grote wijziging te beachouwen. De connectie naar het net blijft hetzelfde. De dc stroom komt dan alleen uit de autobatterij i.p.v. de thuisbatterij. Dat is aan de netzijde van de Sigenstor echt geen enkel verschil.
Idd, dit dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Hippe Lip schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:25:
[...]

@HyperBart
De situatie in België is inderdaad substantieel anders dan die in NL vanwege die keuringen in B.

Maar je zet me wel aan het denken. Is Sigenergy (in zijn algemeenheid) toegestaan in B? En dan bedoel ik de combinatie van stationaire thuisbatterij met PV-omvormer?
Zo ja, dan vraag ik me af in hoeverre een latere toevoeging van een V2G-laadpaal (nadat batterij plus omvormer geïnstalleerd en gekeurd zijn) ter keuring aangeboden moet worden. Je sluit dan immers nix nieuws aan op het net. De koppeling met de laadpaal gebeurt als ik het goed heb volledig in het DC-circuit en daarvoor bestaat dan toch geen keuringsplicht? De auto wordt dan namelijk met DC geladen en ontladen. En er is dan al goedkeuring voor bidirectioneel verkeer met het net vanwege de thuisaccu.

Ik ben benieuwd!
Hier kan je de lijst vinden:
https://www.synergrid.be/...ntrale-productie-eenheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onzenuub
  • Laatst online: 22:01
[...]

@Sonero
Ik hoor dat vaker roepen, maar als ik doorvraag volgens welke wet- of regelgeving het dan niet mag, dan blijft het stil.
Lees dit eens: https://elaad.nl/wp-conte...-Bidirectioneel-laden.pdf
Hierin staat precies omschreven welke regelgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
onzenuub schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:46:
[...]

Het mooie van de Sigenergy DC lader is dat deze niet zelf aan het net levert. Hij peutert de dc stroom alleen los uit de auto. Het is de Sigenergy omvormer, die aan de regelgeving voldoet, die de stroom aan het net en/of huis levert. Daarmee wordt dus aan deze regelgeving voldaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Gewoon ter info: normaal gezien wordt het AREI in de nabije toekomst extra uitgebreid met een hoofdstuk DC. Er is in ieder geval een werkgroep er mee bezig.

Het is niet omdat het DC is dat het daarom niet keuringsplichtig is.
Stel dat er op een dag een kookplaat op DC op de markt komt (die je kan aansluiten op iets als een sigenstore) dan zal de kookplaat, kabel, beveiliging ook moeten voldoen aan bepaalde voorschriften.

Bijvoorbeeld de DC kabels naar de zonnepanelen worden tijdens een keuring nu ook al nagekeken (voor zo ver bereikbaar) op juiste type kabel (cca) en plaatsing volgens goed vakmanschap.

Ik zeg niet dat er om de haverklap een keuring moet gebeuren maar ergens moet er toch nagedacht worden hoe ver er in moet gegaan worden rekening houdende met nieuwe evoluties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CEdS
onzenuub schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:46:
[...]

Jullie verspreiden naar mijn idee desinformatie en interpreteren het stuk van Elaad als een vastomvormde leidraad maar dit is m.i. een onderzoeksrapport waar eigenlijk de aanbevelingen in ontbreken .
Er is geen wet en regelgeving over bidirectionele laadpalen. Er moeten alleen protocollen etc geformuleerd en geaccordeerd worden door belanghebbende partijen.
Wellicht komt er nog wet/regelgeving maar dan zal dat waarschijnlijk fiscale wet/regelgeving zijn en het zal geconformeerd moeten worden naar een Europese -, danwel afgeleide Nederlands norm.
Laten we hier in dit forum nou niet gaan vooruitlopen op niet bestaande feiten en al zeker niet gaan roeptoeteren want dat doet de rest van de wereld wel. Laten wij elkaar helpen en aanvullen!

[ Voor 10% gewijzigd door CEdS op 07-09-2025 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Wozmro schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:51:

@Wozmro
Dit is precies waarom ik noemde dat je in eerste instantie je PV-omvormer en je thuisaccu installeert en laat keuren. Dan is het terugleveren immers nix nieuws meer. Het enige dat dan nog wijzigt is de grootte van de DC-opslag.

Het lijkt me daarom 100% binnen de gelijkvormigheid van de installatie vallen.

Ik zou het bijna jammer vinden dat ik niet in B woon, want deze uitdaging zou ik wel aan willen gaan… 8) :+

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@HyperBart
Dank voor dit document. Dit maakt in mijn ogen juist duidelijk dat herkeuring niet nodig is wanneer je een DC-laadpaal toevoegt aan een bestaande en goedgekeurde Sigenergy-installatie met thuisaccu. Er staat immers
Het voorschrift C10/11 beschrijft de technische vereisten voor de aansluiting van decentrale productie-installaties die in parallel (kunnen) werken met het distributienet.
En die laadpaal wordt helemaal niet aangesloten aan het distributienet en kan er daarom helemaal niet mee samenwerken. Die werkt samen met het DC-deel van de Sigenergy-installatie en die was al goedgekeurd.

Een DC-apparaat kan sowieso niet samenwerken met het distributienet (want DC en geen AC). Dat doet de omvormer en die was er al op het moment van keuring. Er wordt dus nix nieuws op het net aangesloten.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Dat klopt en omwille van het feit dat het DC is kan je er nog mee weg.
Maar tot op heden heb ik dus nog nergens een AC of DC V2G laadpaal gezien, werkend en bestelbaar voor de gewone consument in België of NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

HyperBart schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 23:39:
Dat klopt en omwille van het feit dat het DC is kan je er nog mee weg.
Maar tot op heden heb ik dus nog nergens een AC of DC V2G laadpaal gezien, werkend en bestelbaar voor de gewone consument in België of NL.
@HyperBart
Tja, dat jij die nog niet gezien hebt zegt nog niet zoveel.

In het door mij hier al eerder aangehaalde Sigenergy-topic kun je lezen dat er in NL al meerdere gebruikers zijn met zo’n bidirectionele laadpaal en dus met V2G. Ik heb er nog niet nagevraagd of er ook mensen in B bij zijn, maar dat zou je natuurlijk prima zelf kunnen doen.
Maar ze zijn er dus wel (in NL), ook al heb je die nog niet gezien. :+

Heb je daar al eens rondgekeken in dat topic?

[ Voor 7% gewijzigd door Hippe Lip op 06-09-2025 23:50 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

kliffen schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 16:02:
[...]
Het mooie van de Sigenergy DC lader is dat deze niet zelf aan het net levert. Hij peutert de dc stroom alleen los uit de auto. Het is de Sigenergy omvormer, die aan de regelgeving voldoet, die de stroom aan het net en/of huis levert. Daarmee wordt dus aan deze regelgeving voldaan.
… en die omvormer was al goedgekeurd in het scenario dat ik beschreef.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Het enige dat ik wil aangeven is dat het een enerzijds anderzijds verhaal is.

Als je bijvoorbeeld de hoeveelheid batterijmodules zou uitbreiden of als je extra zonnepanelen zou aansluiten op de sigenstore dan moet er wel opnieuw een keuring uitgevoerd worden. Want de installatie is gewijzigd. Maar de omvormer is dezelfde gebleven.

Er is trouwens ook nog de meldingsplicht bij de netbeheerder voor wat betreft de plaatsing van een laadpaal.
https://www.fluvius.be/nl...t-fluvius/laadpaal-melden
En bij die melding moet je een keuringsattest uploaden.

[ Voor 3% gewijzigd door Wozmro op 07-09-2025 08:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:46
Hippe Lip schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 23:47:
[...]

@HyperBart
Tja, dat jij die nog niet gezien hebt zegt nog niet zoveel.

In het door mij hier al eerder aangehaalde Sigenergy-topic kun je lezen dat er in NL al meerdere gebruikers zijn met zo’n bidirectionele laadpaal en dus met V2G. Ik heb er nog niet nagevraagd of er ook mensen in B bij zijn, maar dat zou je natuurlijk prima zelf kunnen doen.
Maar ze zijn er dus wel (in NL), ook al heb je die nog niet gezien. :+

Heb je daar al eens rondgekeken in dat topic?
Wie dan precies in dat topic? Ik heb wat gezocht op v2g/v2h en laadpaal maar kom bijzonder weinig posts tegen. Helemaal geen posts dat iemand dit werkend zou hebben.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Inspired schreef op zondag 7 september 2025 @ 08:54:
[...]

Wie dan precies in dat topic? Ik heb wat gezocht op v2g/v2h en laadpaal maar kom bijzonder weinig posts tegen. Helemaal geen posts dat iemand dit werkend zou hebben.
Heb je daar de vraag gesteld? Ik heb dat een tijdje geleden gedaan en kreeg van minstens 2 man reactie dat ze V2G werkend hebben.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
Inspired schreef op zondag 7 september 2025 @ 08:54:
[...]

Toch even naar dat topic gaan. Laatste posten gaan daarover. Bij mij werkt het ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Een semi reclame filmpje over de Zaptec Go 2 laat zien waarom voor V2X op AC gebied er nog wat hobbels zijn om te nemen. Namelijk dat een laadpaal slechts een laadpunt is met wat regelingen, terwijl de DC-AC omvormer in de auto zit. En dat maakt het lastig met (europese) certificering, een EV blijft niet stationair op een locatie staan waar het is goedgekeurd zoals een PV-omvormer waar je een netcode op instelt, maar rijdt rond (dat is ook de bedoeling). Voor eilandbedrijf is dat geen probleem, maar dan moet je het net afschakelen. Dat is ook weer gedoe.
Een bidirectionele DC-charger heeft zoals in de discussie hierboven is aangegeven dat probleem niet, die omvormer is wel stationair. Is AC V2X uberhaupt levensvatbaar?

Misschien toch eens een omvormer opzoeken die AC kan omzetten (generator input), dan kan de auto batterijtje spelen.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Bravo schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:23:
Misschien toch eens een omvormer opzoeken die AC kan omzetten (generator input), dan kan de auto batterijtje spelen.
@Bravo
Duidelijk verhaal, op deze laatste alinea na. Een omvormer die AC kan omzetten? Van waar naar waar?

<John O`Mill>

• Bravo

Bravo

Second Best

Hippe Lip schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:41:
[...]

@Bravo
Duidelijk verhaal, op deze laatste alinea na. Een omvormer die AC kan omzetten? Van waar naar waar?
De AC van mijn auto (V2L) naar batterij of huisnet. Dan heb je weer een goedgekeurde omvormer ertussen hangen.
Maar dan moet je handmatig switchen tussen V2L en laden, dat wordt meer een noodoplossing dan dagelijks inzetbaar.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

• Hippe Lip

Hippe Lip

Bravo schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:44:
[...]
De AC van mijn auto (V2L) naar batterij of huisnet. Dan heb je weer een goedgekeurde omvormer ertussen hangen.
Maar dan moet je handmatig switchen tussen V2L en laden, dat wordt meer een noodoplossing dan dagelijks inzetbaar.
@Bravo
Er is ook iemand die zo een zelfbouw-V2G heeft gemaakt:
grotegok in "Over V2G; laden en ontladen"

<John O`Mill>

• Bravo

Bravo

Second Best

Dat is inderdaad de optie die ik onthouden had, alleen zit ik te denken aan een oplossing met een Victron omvormer icm een thuisbatterij.

Maar zoals een paar posts verder staat: Werkt bij mij prima, nadeel is het ompluggen van de laadstekker als je weer wilt laden. Als ik er zin in heb gaan ik mij hier een keer in verdiepen.
Dat maakt het voor mij een no go als dagelijkse birectionele lader.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

• Hippe Lip

Hippe Lip

Bravo schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:42:
Dat is inderdaad de optie die ik onthouden had, alleen zit ik te denken aan een oplossing met een Victron omvormer icm een thuisbatterij.

Maar zoals een paar posts verder staat: Werkt bij mij prima, nadeel is het ompluggen van de laadstekker als je weer wilt laden. Als ik er zin in heb gaan ik mij hier een keer in verdiepen.
Ik meen dat die zelfbouw die ik noemde niet om hoeft te pluggen?

<John O`Mill>

• Stefannn
Bravo schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:42:

Dat is zondermeer oplosbaar met een paar relais.
Het was voor hem een beetje een experiment. Hij vond het wel welletjes.
Nb. En dit hobbyen is niet zonder gevaar. Je hoeft maar 1x iets fout te doen en je auto is kapot. Je moet namelijk wel heel erg zeker weten dat je de V2L niet activeert als de stekker aan het net hangt.
Dus ik kan me heel goed voorstellen dat hij het “genoeg gehobbied” vond.
Nb… als je met relais gaat hobbyen moet je ook heel goed nadenken dat de boel “fail safe” is in geval er een relais weigert. En “”gelijktijdig” 2 relais schakelen bestaat niet. Er is er altijd 1 eerder.

• ice-T106
Stefannn schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:20:
[...]

Nb. En dit hobbyen is niet zonder gevaar. Je hoeft maar 1x iets fout te doen en je auto is kapot. Je moet namelijk wel heel erg zeker weten dat je de V2L niet activeert als de stekker aan het net hangt.
Nb… als je met relais gaat hobbyen moet je ook heel goed nadenken dat de boel “fail safe” is in geval er een relais weigert. En “”gelijktijdig” 2 relais schakelen bestaat niet. Er is er altijd 1 eerder.
Ik denk dat iemand een goed kastje maakt die veilig kan schakelen van laden naar een V2L uitgang dat heel veel mensen hier interesse in hebben. De rest is dan vrij goed te regelen met slim laden en de V2L aan te sluiten of invoer naar keuze (acculader, gelijkrichter met omvormer, direct op een grote load zoals airco enz.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Stefannn schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:20:
[...]

Waarom zou je gelijktijdig de relais moeten schakelen? Ik zou er juist een tijdsvertraging tussenzetten bij een wisseling van functie.
En leren van de grote jongens die aan netcodes moeten voldoen dat 1 relais niet voldoende is voor een veilige schakeling, je zet 2 goede relais in serie en het liefst meet je ook nog onafhankelijk of de stroom daadwerkelijk verdwenen of ingeschakeld is.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

• Stefannn
ice-T106 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:50:
[...]

Ik denk dat iemand een goed kastje maakt die veilig kan schakelen van laden naar een V2L uitgang dat heel veel mensen hier interesse in hebben. De rest is dan vrij goed te regelen met slim laden en de V2L aan te sluiten of invoer naar keuze (acculader, gelijkrichter met omvormer, direct op een grote load zoals airco enz.)
Laden naar V2L is niet zo moeilijk. Dan kan je dus een V2H systeem maken.
Het volstaat om een load via een wisselcontact op “danwel net”, “danwel auto” (dus auto kant van de smartEVSE contacter) te schakelen.failsafe is dan:
- als dat relais per ongeluk aan staat terwijl de auto aan het laden is dan krijgt het spanning via de smartEVSE.
- als dat relais per ongeluk aan staat terwijl de V2L geen spanning geeft dan is er stomweg geen spanning.
Dan heb je echter geen V2G. Dat is gevaarlijker want dan schakel je een spanningvoerend systeem direct op je auto.

Nb… maar ik begin er vooralsnog niet aan. Het is me iets teveel gehobby met een extreem dure auto.
Bravo schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:32:
[...]

Waarom zou je gelijktijdig de relais moeten schakelen? Ik zou er juist een tijdsvertraging tussenzetten bij een wisseling van functie.
En leren van de grote jongens die aan netcodes moeten voldoen dat 1 relais niet voldoende is voor een veilige schakeling, je zet 2 goede relais in serie en het liefst meet je ook nog onafhankelijk of de stroom daadwerkelijk verdwenen of ingeschakeld is.
Dat moet je inderdaad niet doen. Was bedoeld als waarschuwing “dat iets bedenken waar dat voor nodig is gedoemd is te mislukken” (lees… ontploffen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Bravo schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:32:
[...]
En van verschillende merken.
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste