WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Over V2G; laden en ontladen

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste
Acties:

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:54

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@Ahrand en @Femme
Dat is toch nog steeds een flink bedrag:
€3554 + 746 BTW = € 4300
De kosten voor een 10-15 kWh thuisaccu zijn vergelijkbaar, in de zelfde orde van grootte. Die is dan 24/7 beschikbaar.

Twijfel - twijfel … :? :? :?

[ Voor 13% gewijzigd door Hippe Lip op 24-03-2026 11:13 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Hippe Lip schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:12:
@Ahrand en @Femme
€3554 + 746 BTW = € 4300
De kosten voor een 10-15 kWh thuisaccu zijn vergelijkbaar, in de zelfde orde van grootte. Die is dan 24/7 beschikbaar.

Zoals ik al eerder zei.
Na mijn aanvankelijke enthousiasme,
zelfs zelfbouw laadpaal in de meterkast geplaatst zodat ik daar de V2L kon aftappen,
Ben ik er vanaf gestapt.

Aparte thuisbatterij vind ik veel prettiger te integreren in home automation
En ALS er een keer een major stroomstoring is dan doe ik "alles behalve warmtepomp" vanuit de thuisbatterij en de warmtepomp met een verlengsnoertje via de V2L adapter.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:21

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Hippe Lip schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:12:
@Ahrand en @Femme
€3554 + 746 BTW = € 4300

Klopt. De € 2995 ex btw waarmee Ambix schermt op hun site is al een fors bedrag. Dat een reseller er vervolgens € 559 ex btw bij op gooit is nogal teleurstellend. Op deze manier komen we er niet met bidirectioneel laden.

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 05-06 22:27
Zelfde ervaring met SWIO hier. Daar gaat nog wel flink wat subsidie bij moeten voordat het wat wordt.

Let the first principles be with you.

• Ahrand
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 05-06 19:06
AmbiBox liet me weten dat ze op dit moment actief zoeken naar resellers/installateurs in Nederland en België. Voorlopig nog enkel te verkrijgen via SWIO Luxemburg. Ik zou vooral graag weten hoe open ze staan voor integratie in een andere EMS, in mijn geval Home Assistant. De prijzen van thuisbatterijen blijven ondertussen zakken.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ahrand schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:25:
AmbiBox liet me weten dat ze op dit moment actief zoeken naar resellers/installateurs in Nederland en België. Voorlopig nog enkel te verkrijgen via SWIO Luxemburg. Ik zou vooral graag weten hoe open ze staan voor integratie in een andere EMS, in mijn geval Home Assistant. De prijzen van thuisbatterijen blijven ondertussen zakken.
Ambibox heeft Modbus en MQTT documentatie staat op hun site staan.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ahrand schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:25:
Het is heel eenvoudig te integreren met HA vanwege de redelijk uitgebreide set modbuscommando’s.
Heb je de documentatie gelezen?

<John O`Mill>

• Ahrand
Met MQTT kan je enkel dit sturen :
1 Target power (AC) device/evCharger/{id}/targetPower float W Charge: -3700, Discharge: 4000
2 Wake up device/evCharger/{id}/wakeUp bool - true / false
3 Set sleep mode device/evCharger/{id}/setSleep bool - true / false
4 Limit charge power device/evCharger/{id}/limitChargePowerint W 6500
5 Limit discharge power device/evCharger/{id}/limitDischargePowinetr W 3800
6 Stop charge device/evCharger/{id}/stopCharge bool - true / false

Dus spelen met de Limit power veronderstel ik ? (Ik wil de PV Surplus vanuit de DSMR volgen)

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het laden en ontladen stuur je via Target Power AC en blijkbaar kun je 'm ook nog wat energiezuiniger te maken door de lader in een slaapstand te zetten als hij niet hoeft te laden of ontladen. Meer heb je ook niet nodig.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:22

Floor-is

5.2

Franciesco schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 19:12:
Met de presentatie van de nieuwe BMW iX3 (Neue Klasse) is er weer een auto bijgekomen die bi-directioneel laden (V2G, V2H en V2L) ondersteund.
Dat zou dan moeten (gaan) werken met onderstaande laadstation. Ik vraag me af hoe zoiets zou gaan integreren in combinatie met een bestaand energiemanagement systeem incl thuisbatterij. Want als beide systemen los van elkaar opereren, dan kan dat toch niet anders dan botsen?

[Afbeelding]

[...]
Heeft iemand deze handleiding al? Ik krijg hem niet echt gevonden :/

Ik verwacht ergens tussen augustus en half oktober mijn nieuwe iX3 en wil me daar wel graag op voorbereiden. Helemaal omdat ik ook aan een thuisbatterij moet gaan denken, daar kunnen we nu nog niet aan met de ferraris-meter. (Die ik echt zo lang mogelijk wil houden trouwens, want hell yeah teruglevering op 100%)

Misschien wel een moment om @Femme eens te bellen misschien, hoewel hij volgens mij eigenlijk alleen grote installaties doet en mijn 12kWP zonnepaneeltjes, auto en accu zijn dan niet echt uitdagend ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Floor-is op 29-03-2026 23:06 ]

Bericht hierboven

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:54

• Ahrand
En hier een wat meer technisch artikel waarom de meeste DC laad/ontlaad oplossingen (waaronder Ambibox en Sigenergy) liever een oude standaard gebruiken : https://www.evrijders.nl/...n-plaats-van-iso-15118-20 en waarom zelfs die oude standaard niet bij alle EV's werkt om te ontladen.

Dat verklaart ook ineens waarom deze 2 bestaande systemen nog wel geschikt zijn voor V2H maar nooit geschikt zullen zijn/worden voor V2G.

Mijn conclusies : V2H is toegestaan ​​als er geen verstoringen in het elektriciteitsnet zijn en er geen teruglevering naar het openbare net plaatsvindt.
V2H is echter, vandaag de dag, niet aan enige norm onderworpen, en zodoende weigeren netbeheerders het, zoals altijd, mee te werken aan normen, ook al gaat het hen niets aan.

Er is echter geen wet vinden die het expliciet verbiedt.

Een obstakel is overigens de belastingwetgeving: het gratis opladen van je bedrijfsauto op je werk en het gebruiken ervan om je appartement thuis van stroom te voorzien, wordt beschouwd als een belastbaar voordeel. Dat zal de wetgeving nooit zo toelaten.

[ Voor 47% gewijzigd door Ahrand op 03-04-2026 10:44 ]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Toch jammer dat Tesla hier niet op doorpakt. Ze hebben de auto, de laadpaal en de powerwall in hun portfolio. Ik wil gewoon dat mijn auto een verlengde van de thuisaccu wordt, enkel de thuisaccu hoeft dan aan eisen van de netbeheerder te doen. Tegen vergoeding wil ik dan best wat capaciteit voor ze beschikbaar stellen. Zodat ze kunnen stabiliseren of mij part aangekondigd tijdelijk afkoppelen.

Dit haalt ook het argument van Musk onderuit dat je dan geen stroom hebt als je niet thuis bent. Zoiezo is het verbruik dan een stuk lager als wanneer je wel thuis bent plus het is dan met name om je eigen PV op te vangen totdat het weer in de auto kan als je terug bent.

De Belastingdienst deze check gewoon bij de werkgevers kunnen beleggen. De meeste monitoren het verbruik al lang.

[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 03-04-2026 11:08 ]

• Ahrand
[b]Deveon in "Over V2G; laden en ontladen"
De Belastingdienst zou deze check gewoon bij de werkgevers kunnen beleggen. De meeste monitoren het verbruik al lang.
Klopt, dat is gelijkaardig aan het monitoren van het diesel gebruik voor firmawagens. Werkgevers hebben tools genoeg om de gereden km's met de getankte liters te matchen. Bij EV's is dat niet anders.

• Boschkabouter
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Ahrand schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:09:
Dat verklaart ook ineens waarom deze 2 bestaande systemen nog wel geschikt zijn voor V2H maar nooit geschikt zullen zijn/worden voor V2G.
De enige voorwaarde die gesteld wordt is dat de hybride omvormer voldoet aan de landcode. Alle hybride omvormers in Nederland voldoen hieraan. Er worden vanuit de netbeheerder geen eisen gesteld aan de accu/batterij die aan de omvormer is gekoppeld.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ahrand schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:09:
En hier een wat meer technisch artikel waarom de meeste DC laad/ontlaad oplossingen (waaronder Ambibox en Sigenergy) liever een oude standaard gebruiken : https://www.evrijders.nl/...n-plaats-van-iso-15118-20 en waarom zelfs die oude standaard niet bij alle EV's werkt om te ontladen.

Mijn conclusies : V2H is toegestaan ​​als er geen verstoringen in het elektriciteitsnet zijn en er geen teruglevering naar het openbare net plaatsvindt.
V2H is echter, vandaag de dag, niet aan enige norm onderworpen, en zodoende weigeren netbeheerders het, zoals altijd, mee te werken aan normen, ook al gaat het hen niets aan.

Er is echter geen wet vinden die het expliciet verbiedt.

Een obstakel is overigens de belastingwetgeving: het gratis opladen van je bedrijfsauto op je werk en het gebruiken ervan om je appartement thuis van stroom te voorzien, wordt beschouwd als een belastbaar voordeel. Dat zal de wetgeving nooit zo toelaten.
Sigenergy en Ambicharge ondersteunen ISO 15118-2. Waarom er in dat artikel specifiek over DIN 70121 wordt gesproken is me niet helemaal duidelijk. DIN 70121 is gebaseerd op een draft van ISO 15118-2 en is beperkter qua functionaliteit. Ambibox geeft in de datasheet aan dat DIN 70121 support op verzoek geleverd kan worden.

ISO 15118-2 is wat gebruikt voor communicatie in CCS-laders. Het biedt beperkte mogelijkheden voor bidirectioneel laden. In ISO 15118-20 worden deze mogelijkheden veel verder uitgebreid met o.a. de uitwisseling van grid codes om vast te stellen of de auto voldoet aan de netcode (en specifiek de requirements for generators) op de plek waar deze wordt ingeplugd.

Voor DC bidirectioneel laden is dat niet relevant omdat de omvormer stationair is. Als deze voldoet aan de netcode op de plek waar deze geïnstalleerd en je toestemming hebt van de netbeheerder kan elke geschikte auto terugleveren op die lader. Bij AC bidirectioneel laden is de auto de generator en moet deze voldoen aan de netcode. De specificatie voor het uitwisselen van grid code settings is nog niet final en moet dit jaar toegevoegd worden aan ISO 15118-20. Dit is waarom AC bidirectioneel laden zolang op zich laat wachten.

V2G en V2H zijn marketingtermen om aan te geven wat het doel is van het terugleveren van energie uit de auto. Met V2H voorzie je primair de woning van energie, bij V2G doe je bijvoorbeeld prijsarbitrage of misschien wel onbalans of congestiediensten. Technisch is alleen relevant of de generator/omvormer gekoppeld is aan het net of permanent off-grid is.

• Sonero
  • Laatst online: 05-06 17:49
Boschkabouter schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:20:
[...]

De enige voorwaarde die gesteld wordt is dat de hybride omvormer voldoet aan de landcode. Alle hybride omvormers in Nederland voldoen hieraan. Er worden vanuit de netbeheerder geen eisen gesteld aan de accu/batterij die aan de omvormer is gekoppeld.
En als de als de bidirectionele EV de grens oversteekt hoeft er nog steeds geen probleem te zijn.

Zoals een omvormer voor zonnepanelen ingesteld moet worden voor het land waar de omvormer zich bevindt, zo kan dat ook voor de omvormer van een een EV op basis van GPS data.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Sonero schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 23:50:
[...]

En als de als de bidirectionele EV de grens oversteekt hoeft er nog steeds geen probleem te zijn.

Zoals een omvormer voor zonnepanelen ingesteld moet worden voor het land waar de omvormer zich bevindt, zo kan dat ook voor de omvormer van een een EV op basis van GPS data.
ISO 15118-20 moet dat oplossen door middel van het uitwisselen van grid-code profielen via de laadpaal. De laadpaal weet waar de auto aan moet voldoen. Voor DC bidirectioneel laden is het niet relevant.

• Hydraulic
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 22:08
Dit is de handleiding van de BMW DC laadpaal. Erg duidelijk is het niet. Het is een product van StarCharge aangepst voor BMW. https://www.bmw.nl/conten...W_nl.pdf.coredownload.pdf

• Berk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:10
Ik heb de kia ev4 besteld met het evpt (ev tech pack). Dit pakket bevat volgens kia een bi-directionele capaciteit van 10kVA. Nu ben ik een leek op dit gebied en deze capaciteit zegt me niet zoveel.
Duidelijk is dat ik een bi-directionele laadpaal nodig heb en ik heb begrepen dat de volgende laadpalen geschikt zouden zijn voor V2G
- Zaptec Go 2
- Wallbox Quasar 2
- We drive solar (Solar Life
Het duurt nog even voordat de auto wordt geleverd. In de tussentijd wil ik de mogelijkheden onderzoeken van V2G. Ik heb door dit forum gescrolld en zie dat er heel wat expertise zit.
Mijn vraag is, voordat ik mijn zoektocht voortzet, of V2G al mogelijk is in Nederland en zo ja waar ik rekening mee moet houden met de bijbehorende adviezen, wetende dat ik een leek ben op dit gebied.
Ik heb nu een easee laadpaal met een 3 fase aansluiting in de meterkast,zonnepanelen en een warmtepomp met boiler.
Alvast bedankt

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-06 21:53

Maasluip

Kabbelend watertje

10 kVA = 10 kW en dat is veel voor terugleveren. Dat heb je voor je huis normaal niet nodig.
Normaal AC laden gaat met max 11 kW (3 fasen 16 A)

Signatures zijn voor boomers.

• ookhoi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-06 22:43
Berk schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:46:
Duidelijk is dat ik een bi-directionele laadpaal nodig heb en ik heb begrepen dat de volgende laadpalen geschikt zouden zijn voor V2G
- Zaptec Go 2
- Wallbox Quasar 2
- We drive solar (Solar Life
Het duurt nog even voordat de auto wordt geleverd. In de tussentijd wil ik de mogelijkheden onderzoeken van V2G.
Ik ben mij ook aan het orienteren.

Mijn plan is om een thuisbatterij en een DC-laadpunt te kopen met het idee om DC -> AC -> DC-conversie te voorkomen en zo verlies te beperken.

Ik meen ook dat je met een DC-laadpunt niet meer te maken hebt met V2H of V2G omdat de auto dan effectief een uitbreiding van de thuisbatterij is.

• Sonero
ookhoi schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:21:
[...]

Ik ben mij ook aan het orienteren.

Mijn plan is om een thuisbatterij en een DC-laadpunt te kopen met het idee om DC -> AC -> DC-conversie te voorkomen en zo verlies te beperken.

Ik meen ook dat je met een DC-laadpunt niet meer te maken hebt met V2H of V2G omdat de auto dan effectief een uitbreiding van de thuisbatterij is.
Op de site van https://www.sigenergy.com/en/index/v2x_compatibility kan je kijken of je model erbij staat.

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-06 22:01
Helaas nog geen enkele 7 zitter in NL. Daar wacht ik wel op, bij Kia ev9.

Ik snap ook niet dat het allemaal zo lang moet duren, qua techniek stelt het niet veel voor, het is puur de bereidwilligheid. Het argument dat het ten koste gaat van de accu snap ik, maar dat is toch aan mijzelf? Geef gewoon garantie tot x keer opladen of zo of X kWh en laad de leeftijd los. Beetje net als met autogarantie tot max 150.000 km of 8 jaar wat sommige fabrikanten doen.

[ Voor 72% gewijzigd door PolderPloer! op 29-04-2026 19:41 ]

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-06 21:52
PolderPloer! schreef op woensdag 29 april 2026 @ 19:38:
Helaas nog geen enkele 7 zitter in NL. Daar wacht ik wel op, bij Kia ev9.

Ik snap ook niet dat het allemaal zo lang moet duren, qua techniek stelt het niet veel voor, het is puur de bereidwilligheid. Het argument dat het ten koste gaat van de accu snap ik, maar dat is toch aan mijzelf? Geef gewoon garantie tot x keer opladen of zo of X kWh en laad de leeftijd los. Beetje net als met autogarantie tot max 150.000 km of 8 jaar wat sommige fabrikanten doen.
Ik weet niet of dat de bottleneck is. Mijn ID.4 uit 2020 heeft de functie al en in de auto staat uit m’n hoofd dat ik 4000 uur mag gebruiken voor v2g. Probleem lijkt mij dat mensen op het werk gaan laden en dan thuis hun warmtepomp ‘‘s nachts gaan laten draaien op de accu en de volgende dag weer gaan laden. Er moet vermoed ik dus niet alleen een geschikte lader zijn en eventueel communicatie met het huis maar ook een vorm van registratie voor de zakelijke afrekening. Want je baas kan je misschien binnen de WKR wel gratis stroom geven maar het is belastingtechnisch denk ik niet de bedoeling dat je daarbinnen de energiebelasting gaat omzeilen…

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5 | Zendure SF2400AC+

• PolderPloer!
wheli schreef op woensdag 29 april 2026 @ 19:51:
[...]

Ik weet niet of dat de bottleneck is. Mijn ID.4 uit 2020 heeft de functie al en in de auto staat uit m’n hoofd dat ik 4000 uur mag gebruiken voor v2g. Probleem lijkt mij dat mensen op het werk gaan laden en dan thuis hun warmtepomp ‘‘s nachts gaan laten draaien op de accu en de volgende dag weer gaan laden. Er moet vermoed ik dus niet alleen een geschikte lader zijn en eventueel communicatie met het huis maar ook een vorm van registratie voor de zakelijke afrekening. Want je baas kan je misschien binnen de WKR wel gratis stroom geven maar het is belastingtechnisch denk ik niet de bedoeling dat je daarbinnen de energiebelasting gaat omzeilen…
Dit snap ik, maar ik heb geen leaseauto dus daar speelt het niet. Sluit je leaseauto’s toch gewoon uit, of bijtelling net als met privé rijden

• Deveon
  • Niet online
wheli schreef op woensdag 29 april 2026 @ 19:51:
[...]

Laat het aan de eigenaar van de auto.. Als de leasemaatschappij het niet wil, prima. Als de werkgever het niet wil, prima. Maar laat particulieren die hem zelf bezitten daar zelf over beslissen. V2G hoeft niet anders te zijn dan een thuisaccu, sterker nog zou zelf graag de auto als externe batterij van een thuisaccu zien.

• Sonero
Deveon schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:29:
[...]

Laat het aan de eigenaar van de auto.. Als de leasemaatschappij het niet wil, prima. Als de werkgever het niet wil, prima. Maar laat particulieren die hem zelf bezitten daar zelf over beslissen. V2G hoeft niet anders te zijn dan een thuisaccu, sterker nog zou zelf graag de auto als externe batterij van een thuisaccu zien.
Eens. We hebben een technisch probleem (netcongestie) én een technische oplossing (rijdende thuisbatterij).

Maar na 40 jaar liberalisering van de markt - je weet wel, “de markt” die bij toverslag alle problemen oplost - gaan we ons nu ineens druk maken over belastingtarieven bij laden op de zaak en thuis ontladen? Misschien is mijn werkgever wel blij dat hij (dankzij diezelfde marktwerking) geen terugleverkosten hoeft te betalen.

• PolderPloer!
Maar waarom zit er dan geen gang in. Er zijn al diverse auto’s die het wel kunnen, dus belasting of regels of techniek is dus geen argument. Blijft over verdienmodel, schijnbaar zien fabrikanten het niet als usp? Eens?

• Sonero
Verschillende redenen maar uiteindelijk draait het om de centjes:

De meeste kopers kijken naar actieradius, prijs, en laadsnelheid – niet naar de mogelijkheid om stroom terug te leveren. Consumenten moeten een extra investering doen (bijv. een V2G-laadpaal), en de opbrengst is vaak beperkt (tenzij je in een land woont met hoge dynamische tarieven, zoals het VK of Denemarken).

Gebrek aan technisch inzicht bij de consument helpt ook niet. Argumenten als “je accu slijt sneller” of “morgenvroeg sta je met een lege accu” zijn onzin als je in de avond en nacht nog geen 10% van de batterijcapaciteit gebruikt. Maar dergelijke geruchten zijn net zo hardnekkig als de onzin dat je al je pannen moet vervangen wanneer je overgaat op inductiekoken.

Standaarden zijn niet uitgelijnd. Er zijn verschillende protocollen (CHAdeMO, CCS, ISO 15118) en niet alle auto’s en laadpalen zijn compatibel. Fabrikanten willen zelden afwijken van hun gekozen pad tenzij daardoor gedwongen door bijvoorbeeld de overheid.

Met als argument “oh help, misschien wordt het net wel instabiel” willen netbeheerders graag een vinger in de pap zoals ze dat nu graag ook voor zonnepaneel-omvormers of thuisbatterijen zouden willen. Bekend met een wispelturige overheid wil de consument niet graag zijn autonomie afgeven.

Misbruik door netbeheerders én energiebedrijven ligt op de loer. Toen de slimme meter werd geïntroduceerd, wie had gedacht dat dat het ideale instrument was om dynamische nettarieven en terugleverboetes te organiseren? De consument is wantrouwend, de spelregels veranderen tijdens het spel.

En dan natuurlijk de nutteloze toevoeging van abonnementen, apps en andere stropdas-tactieken zoals vendor lock-in. Je weet wel, waarbij je extra meter, HEMS, laadpaal, thuisbatterij en laadpaal alleen maar samenwerken als ze van merk X zijn. En vergeet het verplichte energiecontract bij maatschappij Y niet. “We zien dat u Home Assistant gebruikt om het laadgedrag te sturen in plaats van onze app. Nu vervalt uw garantie.” Het gebruik van open source hardware / software maakt namelijk dat de autofabrikant geen prijsafspraken kan maken met de energieleverancier.

Idee: vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte EV en laadpalen bidirectioneel zijn. Daarvoor moet protocol X gebruikt worden.

Energie is een nutsvoorziening. Niet alles hoeft een verdienmodel te hebben.

• Deveon
  • Niet online
Sonero schreef op donderdag 30 april 2026 @ 05:55:
Verschillende redenen maar uiteindelijk draait het om de centjes:
Volgens mij had een vrije of open markt al lang dit probleem efficiënt opgelost. Net congestie wordt met name veroorzaakt door een opstapeling diverse wet en regelgeving waardoor het hele land op slot zit. Het net zit pas vol wanneer iedereen zijn volledig aansluiting benut.

Nu kunnen de vele druppels van consumenten wel wat doen maar het probleem ligt vooral bij bedrijven. Zij bewaken hun aansluiting alsof het een investering is. Ze vragen al jaren verhoging aan om maar vast op de stapel te komen. Andere plaatsen laadpalen voor personeel om tegen vergoeding een deel van een hun aansluiting op piek niet te benutten. Tot slot gaat niemand capaciteit inleveren zonder compensatie. Schaarste veroorzaakt dat nutsvoorzieningen opeens waarde krijgen.

Verder wordt V2X wel in promotie materiaal gebruikt. Het is dus wel degelijk een wens van de consument om tijdens een stroomstoring op je huis te draaien. Handelen met de accu van je auto is het denk ik nog niet waard, tenzij je op eigen PV kan laden. Traag laden heeft echter wel grote verliezen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Deveon schreef op donderdag 30 april 2026 @ 07:42:
[...]
Traag laden heeft echter wel grote verliezen.
Die verliezen zijn vanaf 2027 geen argument meer als je kunt laden met PV-overschot. Zelfs bij een rendement van 50% (maar zo slecht is het gelukkig niet) heb je er lol van omdat je anders toch (nagenoeg) nix krijgt voor je teruglevering.

<John O`Mill>

• Sonero
@Deveon Met je eerste zin ben ik het niet eens, de rest deels. Ruwweg 15 jaar geleden kwamen de zonnepanelen in opkomst, een jaartje of 5 later werd elektrisch rijden populair en kort daarna kwamen de warmtepompen. Al die tijd bleven de netbeheerders op hun handen zitten, wijzend naar de ACM en Energiewet dat ze niets aan opslag mochten doen. Die mogelijkheid biedt de wet overigens wel maar het is wel zo handig als er 3 miljard per jaar binnenkomt. Met SDE++ en andere subsidies werden zonneparken en windmolens opgetuigd en nu moet batterij-opslag ook gesubsidieerd worden? De “vrije markt” werkt blijkbaar prima als je er maar veel belastinggeld tegenaan smijt.

Een gedachten-experiment: het wordt hoog tijd dat het drinkwater ook geprivatiseerd wordt. Door de vrije marktwerking wordt dit dan goedkoper. En uiteraard beter van smaak. De concurrentie op de drinkwatermarkt krijgt dan haar eigen Waakhond, die boetes uit kan delen. Met als voorzitter een type als Marriete Hamer of Kim Putters of een andere politicus die er nul verstand van heeft. Plus een enorm budget voor tv reclames om duidelijk te maken dat hun drinkwater beter van smaak is dan dat van de concurrent. In de praktijk zal het gaan om winstmaximalisatie en zal het netwerk slecht onderhouden worden in de buitengebieden. En vervuild water door een koffiefilter persen geeft ook voldoende kwaliteit, toch?
Even serieus, in Chili, Frankrijk en het VK is dit volkomen verkeerd gegaan.

Ik ben geen communist en voel niets voor een te grote overheid maar basisbehoeften als zorg, onderwijs en energie is iets waar de vrije markt m.i. ver vandaan moet blijven.

Zaken als V2X zullen op EU niveau geregeld moeten worden wil het succesvol worden. Met de bekende USB-C stekker is het uiteindelijk ook gelukt.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Sonero schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:44:

Ik ben geen communist en voel niets voor een te grote overheid maar basisbehoeften als zorg, onderwijs en energie is iets waar de vrije markt m.i. ver vandaan moet blijven.
Hoe zie je het voor je dat duurzame opwek en opslag van elektriciteit zonder marktwerking op een efficiënte manier worden georganiseerd? Verbruik en opwek moeten in het moment op elkaar worden afgestemd. De energiemarkten zijn hiervoor de basis.

De beperking is vooral dat de markt niet altijd optimaal kan werken vanwege beperkingen in regulering of effecten van bijvoorbeeld belastingen en subsidies.

De infrastructuur is in publieke handen. Netbeheerders worden vanwege hun monopoliepositie gereguleerd door de ACM.

• Deveon
  • Niet online
@Sonero Misschien was mijn reactie wat overdreven en ben het eens dat water niet geprivatiseerd moet worden. De netbeheerders zie ik ook niet als geheel zelfstandig gezien ze enorm beperkt worden, waar ik overigens voor bent. Op kabels en leidingen in de grond valt niet te concurreren.

Helaas lijkt de EU nu het zichzelf veel te moeilijk maken met een auto die V2G ondersteunt. Enige wat ik wil is een (betaalbare) laadpaal die het ondersteund, wanneer de auto aangesloten is de technische de situatie identiek aan een thuisaccu. Daar hoeven geen jaren over vergaderd te worden.

Overigens werkt de marktwerking (dynamisch tarief) volgens mij prima én Europees.

@Hippe Lip Zelf zit ik nog een op oud tarief maar is het niet wettelijk vastgelegd dat je bij vaste contracten minimaal de helft van je afname tarief vergoed krijgt bij teruglevering? Ik zet die extra stroom dan liever op het net dan letterlijk de aarde op te warmen (nihil, I know).

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:02
"minimaal de helft van je afname tarief vergoed krijgt bij teruglevering" is slechts het halve verhaal wanneer er vervolgens terugleverkosten gerekend worden en de netto opbrengst nog maar een halve cent o.i.d. per kWh is.
Dat is helaas de realiteit voor de meeste vaste en variabele contracten die op dit moment af te sluiten zijn.

Gelukkig zijn er ook dynamische contracten.
Zeker op de momenten dat er een overvloed is aan PV opwek en de dynamische prijzen mede daardoor erg laag of zelfs negatief zijn is een suboptimaal rendement van de auto op lage snelheid opladen dan niet echt relevant. Dus eens met @Hippe Lip .

• Hippe Lip

Hippe Lip

Franciesco schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:29:
"minimaal de helft van je afname tarief vergoed krijgt bij teruglevering" is slechts het halve verhaal wanneer er vervolgens terugleverkosten gerekend worden en de netto opbrengst nog maar een halve cent o.i.d. per kWh is.
Dat is helaas de realiteit voor de meeste vaste en variabele contracten die op dit moment af te sluiten zijn.
Ik heb al voorbeelden gezien van contracten waarbij de terugleverkosten hoger zijn dan de vergoeding. Doordat die twee niet naast elkaar gepresenteerd worden (lekker onduidelijk en vaag houden) heb je dat niet snel door en moet je dus onderaan de streep betalen voor elke kWh die op welk moment dan ook wordt teruggeleverd. 8)7

<John O`Mill>

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:48
Omdat de overheid door middel van belastingen en accijnzen van veel energieproducten een verdienmodel heeft gemaakt, is er nooit sprake van vrije markt werking. Vervolgens worden er allerlei subsidies in het leven geroepen om hard roepende partijen tevreden te stellen. Om dit alles in banen te leiden zijn er weer clubs als de ACM nodig om voor de bühne toezicht uit te oefenen. En zo verdwijnen er miljoenen en worden de problemen alleen maar groter.
V2X is een mooi voorbeeld van de bemoeizucht van overheden en marktpartijen, zowel binnenlands als buitenlands, waardoor het niet van de grond komt. Het Mywheels project in Utrecht heeft al lang en breed aangetoond wat de voordelen kunnen zijn. Maar toch ziet de netbeheerder kans om een aansluitstop voor particulieren op te leggen. En straks na 1 juli wordt het alleen maar erger, omdat de kleinverbruiker geen prioriteit meer krijgt.
De energieleveranciers hebben er alle belang bij dat V2X niet van de grond komt. Hun verdienmodel loopt behoorlijk gevaar als we massaal thuisaccu’s gaan gebruiken en zeker die grote accu’s op wielen. Dus ook die zullen er alles aan doen om er een stokje voor te steken of een verplicht onderdeel in de keten te worden.
We moeten met alle zonnepanelen bezitters volgend jaar op een mooie zonnige dag als vandaag eens alle panelen op zero export zetten. Moet je kijken hoe de tent krakend in de soep draait.
Gaat niet gebeuren, maar daarom worden goede oplossingen door vele partijen om hun moverende redenen ernstig gefrusteerd, vertraagd en wellicht omzeep geholpen.

• Deveon
  • Niet online
Franciesco schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:29:
Dat is dan toch in strijd met de wet of geldt het alleen voor contracten na een bepaalde datum?

• Sonero
Skipper_NH schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:25:

We moeten met alle zonnepanelen bezitters volgend jaar op een mooie zonnige dag als vandaag eens alle panelen op zero export zetten. Moet je kijken hoe de tent krakend in de soep draait.
….
Als vanaf volgend jaar iedereen zijn zonnepaneel-omvormers gaat curtailen (instellen op zero export) dan kan je wel raden wat er met de kWh-prijs zal gebeuren. Linksom of rechtsom gaat de omvormer knijpen tegen je werken.

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:48
Omdat het zero export is heb je geen last van de verhoging. Verder was het bedoelt als een speldenprik actie. Niet gelijk permanent. Al moet ik toegeven, dat bij mij de permanente zero export momenteel een serieuze optie is. Gewoon omdat het kan.
Het constant veranderen van spelregels, omdat de heren graag het grote geld binnen harken, ben ik goed zat.

• Franciesco
Deveon schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:47:
[...]

Dat is dan toch in strijd met de wet of geldt het alleen voor contracten na een bepaalde datum?
Daar zijn al vele pagina's (zelfs topics) over vol geschreven. Dus laten we dat niet nog eens (dunnetjes) over doen. :)
Feit is dat het gebeurt bij vele leveranciers.

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-06 21:52
Sonero schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:14:
[...]

Als vanaf volgend jaar iedereen zijn zonnepaneel-omvormers gaat curtailen (instellen op zero export) dan kan je wel raden wat er met de kWh-prijs zal gebeuren. Linksom of rechtsom gaat de omvormer knijpen tegen je werken.
Ik heb Copilot vorige week een scriptje laten schijven voor home assistant en dat werkt uitstekend. Op basis van de prijs en de P1 data curtailed hij mijn zonnepanelen automatisch. Hoezo zou dat tegen mij werken? De prijzen worden vooraf vastgesteld, niet achteraf

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5 | Zendure SF2400AC+

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-06 10:04
wheli schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:10:
[...]

Ik heb Copilot vorige week een scriptje laten schijven voor home assistant en dat werkt uitstekend. Op basis van de prijs en de P1 data curtailed hij mijn zonnepanelen automatisch. Hoezo zou dat tegen mij werken? De prijzen worden vooraf vastgesteld, niet achteraf
Wat heeft dit met V2G te maken, graag in-topic.

• Sonero
wheli schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:10:
[...]

Door curtailen verminder je het aanbod. Je energieleverancier zal jouw gratis kWh niet langer voor de hoofdprijs kunnen doorverkopen aan je buren met hun vaste contract, zonder zonnepanelen. Okay, je betaalt nu geen terugleverkosten meer maar het verdienmodel moet in stand blijven dus je gemiddelde kWh-prijs zal stijgen.

Dat curtailen doen thuisbatterijen in principe ook, ze slurpen het overschot op.

En dan komt V2X er ook nog eens bij, met een accu die 10x zo groot is als de gemiddelde thuisbatterij. De vraag in de middag zal stijgen. Dan naar de avond. Met een V2X voor de deur koop je die 5 kWh voor inductiekoken en de warmtepomp niet meer bij je energieleverancier. De avond-vraag daalt en de prijs zal (daarom) ook dalen. Dit effect:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oJOyL42KuRC1vrOS3Vwh_rNgic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WvaklP3QfiShHmWhNHYf59Wq.png?f=fotoalbum_large

V2X brengt vraag en aanbod beter in balans, de duck curve zal vlakker worden. Zoals @Skipper_NH al schreef, V2X is een bedreiging voor de status quo.

[ Voor 11% gewijzigd door Sonero op 01-05-2026 12:31 ]

• beldepinda
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-05 09:53
Hi folks, ik heb recentelijk een Ioniq 5 aangeschaft uit 2024 (73kwh) en begin nu te orienteren betreft v2h/v2g (I know verkeerde volgorde van dingen doen). Nu weet ik dat de staat van V2H nog steeds redelijk discutabel en lastig is, en ook dat er een project gaande is van v2h in Utrecht (die ook gebruik maakt van Ioniq 5's kennelijk).

En vroeg mij af wat ik het beste kan doen betreft laadpaal, momenteel is mijn oog gevallen op een zaptec go 2 omdat die het technisch gezien kan. Alleen vraag ik me dan ook af of het mogelijk is om de auto met v2l al te gebruiken, want hij kan 3.7 kw terugleveren wat behalve een waterkoker en droger eigenlijk al mijn wensen dekt (meeste gemiddeld is PC's/Server). Maar ik heb het gevoel dat ik wat over het hoofd zie.

• Stefannn
  • Nu online
beldepinda schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:45:
Hi folks, ik heb recentelijk een Ioniq 5 aangeschaft uit 2024 (73kwh) en begin nu te orienteren betreft v2h/v2g (I know verkeerde volgorde van dingen doen). Nu weet ik dat de staat van V2H nog steeds redelijk discutabel en lastig is, en ook dat er een project gaande is van v2h in Utrecht (die ook gebruik maakt van Ioniq 5's kennelijk).

En vroeg mij af wat ik het beste kan doen betreft laadpaal, momenteel is mijn oog gevallen op een zaptec go 2 omdat die het technisch gezien kan. Alleen vraag ik me dan ook af of het mogelijk is om de auto met v2l al te gebruiken, want hij kan 3.7 kw terugleveren wat behalve een waterkoker en droger eigenlijk al mijn wensen dekt (meeste gemiddeld is PC's/Server). Maar ik heb het gevoel dat ik wat over het hoofd zie.
Ik zou zeggen… lees het forum eens een half jaar terug. Dat is best te doen want het forum is niet extreem druk.
Bottom line:
- alles dat “voorbereid” zal het waarschijnlijk niet gaan doen. Dat heeft geheid een uitbreiding nodig die zomaar net zo duur als een nieuwe paal kan zijn.
- met V2L een stopcontact je huis voeden kan prima. De waterkoker lukt ook wel. Op vakantie ga ik met mijn ioniq5 volledig off grid Camperen met inductie kookplaat, Nespresso en airfryer. Als je handig bent kan je het vanaf het garage pad semi-vast aanleggen,

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Sonero
beldepinda schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:45:

Kia en Hyundai hebben heel veel gemeen, wel meer dan allen het chassis. Als het dezelfde hardware is als Kia EV3 heb je kans bij Sigenergy:
https://www.sigenergy.com/en/index/v2x_compatibility

• beldepinda
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-05 09:53
Stefannn schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 15:14:
[...]

Ik zou zeggen… lees het forum eens een half jaar terug. Dat is best te doen want het forum is niet extreem druk.
Bottom line:
- alles dat “voorbereid” zal het waarschijnlijk niet gaan doen. Dat heeft geheid een uitbreiding nodig die zomaar net zo duur als een nieuwe paal kan zijn.
- met V2L een stopcontact je huis voeden kan prima. De waterkoker lukt ook wel. Op vakantie ga ik met mijn ioniq5 volledig off grid Camperen met inductie kookplaat, Nespresso en airfryer. Als je handig bent kan je het vanaf het garage pad semi-vast aanleggen,
Hmm sipjes, heb namelijk de laadpaal redelijk hard nodig want elke x dat ik 4 dagen in de week werk is het kantje boord als ik de laatste dag terugkom. Gezien ik in de nacht niet volledig de batterij kan opladen met 2.5kw lader.

Idee van de v2g zou ook niet zijn om het huis zelfstandig te laten zijn, maar om eigen verbruik energie te verhogen. Gezien ik vaak wel de werkdagen kan plannen lukt opladen met zon wel vaak.

En pro-tips betreft camperen ben ik altijd voor, deze zomervakantie wil ik beginnen met camperen vanuit de Ioniq idd. maar waarschijnlijk ietsje te offtopic ;)

En good call, zal even de afgelopen jaar lezen! Thanks!

• Hippe Lip

Hippe Lip

beldepinda schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:53:
[...]
Hmm sipjes, heb namelijk de laadpaal redelijk hard nodig want elke x dat ik 4 dagen in de week werk is het kantje boord als ik de laatste dag terugkom. Gezien ik in de nacht niet volledig de batterij kan opladen met 2.5kw lader.
Als het nu al kantje boord is met je capaciteit, dan gaat het geheid mis bij kouder weer en zeker in de winter omdat je prestaties van de koude accu dan flink minder worden. Je zult dus een betere oplossing daarvoor moeten zoeken.

<John O`Mill>

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06 16:21
beldepinda schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:53:
[...]

Sorry voor de off-topic. Mocht je nog wat langer willen rekken kun je ook een 13A of 16A (met CEE stekker) op de kop tippen voor rond de 100 Euro. Bijvoorbeeld Tesla umc.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• Stefannn
  • Nu online
Nu.nl.
“Voor het eerst” is wellicht een beetje “overstated” maar Renault gaat het kennelijk actief promoten.
https://www.nu.nl/klimaat...en-overvol-stroomnet.html

[ Voor 17% gewijzigd door Stefannn op 20-05-2026 08:21 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

Stefannn schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:20:
Nu.nl.
“Voor het eerst” is wellicht een beetje “overstated” maar Renault gaat het kennelijk actief promoten.
https://www.nu.nl/klimaat...en-overvol-stroomnet.html
Ah, het bekende trio:
  1. Een specifieke auto (in dit geval 3 modellen),
  2. Een specifieke laadpaal en
  3. Een specifieke energieleverancier.
Ik zou er nog niet aan beginnen. Het is maar de vraag of die energieleverancier prijsgunstig is en of die laadpaal ook V2G doet met je volgende/ een andere auto. Zo niet, dan ben je ook daar duur uit.

<John O`Mill>

• Ahrand
Het is in de praktijk zelfs nog erger:
  1. Een specifieke auto waar je specifieke betalende opties of services voor moet bijbestellen
  2. Een specifieke zeer dure laadpaal
  3. Een specifieke duur contract bij een specifieke energieleverancier
Ik snap waarom ze het zo proberen hoor, dit is een gigantische vendor lock-in maar het zou niet de eerste keer zijn dat in (een stuk van) de markt lukt.

[ Voor 22% gewijzigd door Ahrand op 20-05-2026 15:52 ]

• Sonero
Ahrand schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:41:
Het is in de praktijk zelfs nog erger:
  1. Een specifieke auto waar je specifieke betalende opties of services voor moet bijbestellen
Ik snap waarom ze het zo proberen hoor, dit is een gigantische vendor lock-in maar het zou niet de eerste keer zijn dat in (een stuk van) de markt lukt.
Zie hier de reden(en) waarom Sigenergy zo populair begint te worden.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Sonero schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:50:
Zie hier de reden(en) waarom Sigenergy zo populair begint te worden.
Heb jij aandelen in die club?
En kun je uitleggen wat je nu met Sigenergy kan? Ik snap dat daar alles via DC werkt, wat natuurlijk veel voordelen biedt, maar er is toch nog geen enkele auto die terugleveren via DC in Nederland ondersteunt? Dus hier heb je in de praktijk toch (nog) niks aan?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Andrehj schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:52:
[...]

En kun je uitleggen wat je nu met Sigenergy kan? Ik snap dat daar alles via DC werkt, wat natuurlijk veel voordelen biedt, maar er is toch nog geen enkele auto die terugleveren via DC in Nederland ondersteunt? Dus hier heb je in de praktijk toch (nog) niks aan?
DC bidirectioneel laden wordt volgens Ambibox door de volgende auto's officieel ondersteund:
VWi.D. familyMEB platform with software version 3.5 or higher and battery size 77 kWh or higher, for full compatibility SW 5.4 or higher is recommended
Cupra MEB platform with software version 3.5 or higher and battery size 77 kWh or higher, for full compatibility SW 5.4 or higher is recommended
Skoda MEB platform with software version 5.4 or higher and battery size 77 kWh or higher
FordCapri

Explorer
Battery size 77 kWh or higher
MaxuseDeliver3

eDeliver5

eDeliver7

eDeliver9

eTerron9
-
FiskerOcean
Officieus werkt het ook op de volgende auto's (maar zonder officiële support bestaat er de kans dat bidirectioneel laden bij de volgende software-update wordt uitgeschakeld):
Kia

EV9

e Niro

BYDAtto 3 
VolvoEX30 
HyundaiKona 
TeslaModel 3

Model Y

Highland

Aurora PowertrainseSled 
MGMG4 
Stellantis  
GWMOra 
WEYWEY

Coffee 02

Hybrid

FordeTansit

ePuma

eTourneo

NissanAriya
Nu zie ik hierboven al geen Polestar 2 tussen staan terwijl die wel succesvol is getest met zowel met zowel Ambibox- als Sigenergy-laders dus er zullen nog wel meer auto's zijn die bidirectioneel via DC kunnen laden.

• Andrehj
  • Niet online
Femme schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:57:
DC bidirectioneel laden wordt volgens Ambibox door de volgende auto's officieel ondersteund:
Ambibox is Duits, en bovendien een andere tent dan Sigenergy. Op de hierboven gelinkte site van Sigenergy staat Nederland niet eens in het rijtje landen waaruit gekozen kan worden.... Het lijkt allemaal mooi, maar voorlopig blijf ik nog even sceptisch.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Sonero
Andrehj schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:05:
[...]

Ambibox is Duits, en bovendien een andere tent dan Sigenergy. Op de hierboven gelinkte site van Sigenergy staat Nederland niet eens in het rijtje landen waaruit gekozen kan worden.... Het lijkt allemaal mooi, maar voorlopig blijf ik nog even sceptisch.
Tijd om de scepsis bij te stellen. Nederland staat er gewoon tussen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1IRp7K9ao9iAvvitl5Qydn1wsgQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0kiUKl9OHcY4jkkao6lCcIj1.jpg?f=fotoalbum_large

• Hippe Lip

Hippe Lip

[...]
Als je even op internet gezocht had, dan was je er achter gekomen dat Sigenergy een lijst gepubliceerd heeft met auto's waarbij de DC-V2G succesvol getest is.

Je voorbehoud begrijp ik wel en heb ik ook, maar om een andere reden: wat ik begreep van techneuten die écht heel diep in deze materie werken/werkten is die DC-V2G in een (groot?) aantal gevallen gebaseerd op een beetje oneigenlijk gebruik van functionaliteiten. Anders gezegd: het werkt wel, maar dat is niet omdat ze (in die gevallen) gedocumenteerde en officieel door de fabrikant ondersteunde en vrijgegeven commando's en faciliteiten gebruiken.
Er zijn nog maar weinig merken, types waarbij de fabrikant hardop zegt dat ISO 15118-20 of later ondersteund wordt. Bij alle andere auto's van het lijstje van Sigenergy is de werking niet gegarandeerd.
Oftewel: het kan vandaag werken, maar kan morgen zomaar ophouden te werken.

<John O`Mill>

• Andrehj
  • Niet online
Sonero schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:34:
Tijd om de scepsis bij te stellen. Nederland staat er gewoon tussen:

[Afbeelding]
Huh? Zit jij op een andere internet als ik? Dit zie ik als ik op de bovenstaande link naar Sigenergy klik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLj2nHBk91ZkDIxW4ZNSA7lybJE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tvlSQeBEWJh1sYC6lEDvTDDr.png?f=fotoalbum_large
Daar staat NL toch echt niet tussen.... :?

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06 15:55
Gisteren een nieuwe renault 5 opgehaald, met V2G mogelijkheid.

@Ahrand :
En precies daarom heb ik voorlopig maar een mobiele lader op 230V aangeschaft, ik zie het ook niet zitten al deze vendor lock ins. Wel jammer...

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-06 12:45
[...]

Wat is dat voor een reactie? Ga eens lezen in het Sigenergy topic deel 2 en je zal zien dat er diverse mensen zijn die laten zien dat het werkt. En ja, ook bij mij werkt het met een Tesla model 3 Premium LR RWD en nee, ik heb geen aandelen maar wel een fantastische 25 kW bidirectionele DC lader.

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-06 21:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Op de zaak hebben we 8 Peblars staan en 2 Renaults rijden, ik zal eens even vragen of ze nog een proeftuin willen. We koppelen al met hun API om de ochtendpiek wat te dempen.
Grootverbruikers betalen ~€4/kW voor de 15-minuten kW piek die maand, niet veel maar als met wat simpele software die piek van 250 kW naar 140 kW kan zijn het toch makkelijke euro's. En met V2G is de piek potentieel helemaal weg, plus salderen heeft grootzakelijk nooit gekund.

Uiteindelijk is het ecosysteem behoorlijk dichtgetimmerd met een hele PKI, de bedoeling is wel een open markt dus fabrikanten moeten open zijn over welke V2G root CA's ze ondersteunen. Een lock-in tussen Renault en We Drive Solar kan niet de bedoeling zijn, maar als pilot om de principes te checken kan ik het me tijdelijk wel voorstellen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Sonero
Andrehj schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 17:48:
[...]

Huh? Zit jij op een andere internet als ik? Dit zie ik als ik op de bovenstaande link naar Sigenergy klik:
[Afbeelding]
Daar staat NL toch echt niet tussen.... :?
Scroll vanaf het punt dat je nu aanwijst eens wat verder naar beneden. (Eens, het web interface kan wat duidelijker,)

• Sonero
Proton_ schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 22:09:
Op de zaak hebben we 8 Peblars staan en 2 Renaults rijden, ik zal eens even vragen of ze nog een proeftuin willen. We koppelen al met hun API om de ochtendpiek wat te dempen.
Grootverbruikers betalen ~€4/kW voor de 15-minuten kW piek die maand, niet veel maar als met wat simpele software die piek van 250 kW naar 140 kW kan zijn het toch makkelijke euro's. En met V2G is de piek potentieel helemaal weg, plus salderen heeft grootzakelijk nooit gekund.

Uiteindelijk is het ecosysteem behoorlijk dichtgetimmerd met een hele PKI, de bedoeling is wel een open markt dus fabrikanten moeten open zijn over welke V2G root CA's ze ondersteunen. Een lock-in tussen Renault en We Drive Solar kan niet de bedoeling zijn, maar als pilot om de principes te checken kan ik het me tijdelijk wel voorstellen.
Kijk je naar de toekomstplannen die BMW enkele maanden geleden presenteerde zie je dezelfde vendor lock-in: BMW opties, BMW laadpaal, BMW energiecontract etc.

Maar hé, waarom zouden de fabrikanten hun best doen dit allemaal werkend te krijgen? In het rijtje energieleverancier, netbeheerder, belastingdienst, autodealer, consument, wie gaat er nu ècht profiteren van V2G?

Elektrisch rijden is met verschillende protocollen, ondoorzichtige prijsstructuur, verschillende laadkabels en 12 extra apps op je telefoon al complex genoeg. Maar onder de streep goedkoper voor de consument. Waarom zou “de markt” niet nog meer zand in het raderwerk gooien omdat de verdienmodellen moeten blijven draaien?

Even serieus, we hebben een technisch probleem (netcongestie) en een technische oplossing (V2G) maar we discussiëren oneindig door over “problemen” als “Oei, ik heb de auto op de zaak opgeladen en stook er nu de inductieplaat mee. Hoe ga ik aan de Belastingdienst uitleggen dat er nu belaste en onbelaste kWh samen in mijn thuisbatterij zitten?”.

• Andrehj
  • Niet online
Sonero schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 07:19:
Scroll vanaf het punt dat je nu aanwijst eens wat verder naar beneden. (Eens, het web interface kan wat duidelijker,)
OMG. Je hebt gelijk. Dat is een scrollmenu....

• MadHost
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 09:01
kliffen schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:12:
[...]

Ondertussen wacht ik nog steeds op de R5….
Maar wel inmiddels mijn oude tesla getest met de Sigenergy ev dc lader en tot mijn verassing levert die gewoon aan het net terug 😃
Hi @kliffen ,

Hoe heb jij V2G aan de praat gekregen met de Sigenergy EVDC lader en jouw Tesla? En met hoeveel kWh kun je terugleveren richting de batterij en het net? Ik heb zelf een Tesla model 3 en Y maar terug leveren krijg ik niet aan de praat.

Ik heb het geprobeerd door de kampeermode aan te zetten in de auto.

System specs | X

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-06 17:10

Bravo

Second Best

Vandaag hebben Vattenfall, Kia en Hyundai bekend gemaakt dat ze daadwerkelijk met een V2G pilot gaan starten, voor 40x EV9 en 40x Ioniq9

https://group.vattenfall.com/nl/newsroom/persbericht/2026/vattenfall-start-v2g-pilot-elektrische-auto-als-buffer-voor-het-stroomnet

Is er iemend die er meer vanaf weet? Ik kan mij niet aanmelden met mn Ioniq 6, die is blijkbaar niet voldoende V2G voorbereid ondanks dat ze hetzelfde platform (E-GMP) deelt met deze grote broeders.

🚗 Ioniq 6 LR Lounge 20" 🔌⚡ Elli Pro gestuurd door evcc
🔋 Victron 6k5 + 16kWh | ☀️ 2700Wp SSW 30° @ SE2200 | ☀️ 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 06:49
MadHost schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:10:
[...]

Hi @kliffen ,

Hoe heb jij V2G aan de praat gekregen met de Sigenergy EVDC lader en jouw Tesla? En met hoeveel kWh kun je terugleveren richting de batterij en het net? Ik heb zelf een Tesla model 3 en Y maar terug leveren krijg ik niet aan de praat.

Ik heb het geprobeerd door de kampeermode aan te zetten in de auto.
De Tesla model S was van 2018. Ik hoefde niets speciaals te doen. De teruglevering ging met 4a5 kW en stopte na ongeveer een uur.

Overigens stond de AI modus uit.

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar

• Franciesco
Hopelijk bedoelen jullie kW en niet kWh? Anders zet het weinig zoden aan de dijk.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Franciesco schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:55:
Hopelijk bedoelen jullie kW en niet kWh? Anders zet het weinig zoden aan de dijk.
Eenhedenpolitie ! :henk

:+

<John O`Mill>

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-06 16:00
Zit hier niemand die V2G Power via Renault heeft voor zijn R5,4 of Alpine? ben erg benieuwd naar ervaringen en screenshots!

ehhhh..HOI

• krizzziz
Bravo schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:36:
Vandaag hebben Vattenfall, Kia en Hyundai bekend gemaakt dat ze daadwerkelijk met een V2G pilot gaan starten, voor 40x EV9 en 40x Ioniq9

https://group.vattenfall.com/nl/newsroom/persbericht/2026/vattenfall-start-v2g-pilot-elektrische-auto-als-buffer-voor-het-stroomnet

Is er iemend die er meer vanaf weet? Ik kan mij niet aanmelden met mn Ioniq 6, die is blijkbaar niet voldoende V2G voorbereid ondanks dat ze hetzelfde platform (E-GMP) deelt met deze grote broeders.
https://www.hyundai.com/nl/nl/elektrisch-laden/bidirectioneel-laden.html

Echt alleen IONIQ 9, Mijn inschatting is dat het technisch wel werkt op de IONIQ 6 maar de gridcode (netcode) niet is ontwikkelt voor dit model waarbij het voertuig niet gecertificeerd is.

ehhhh..HOI

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:30

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

krizzziz schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:59:
[...]

https://www.hyundai.com/nl/nl/elektrisch-laden/bidirectioneel-laden.html

Echt alleen IONIQ 9, Mijn inschatting is dat het technisch wel werkt op de IONIQ 6 maar de gridcode (netcode) niet is ontwikkelt voor dit model waarbij het voertuig niet gecertificeerd is.
Ik denk eerder dat de auto's die meedoen aan de proef (40x Hyundai IONIQ 9 en 40x KIA EV9) een speciale software update krijgen om het bidirectioneel laden ook echt mogelijk te maken (en de auto niet meer alleen voorbereid is voor bidirectioneel laden). Die software maak je liefst maar voor één model.

Vraag is of je als eigenaar zit te wachten op dit soort gebruik van jouw auto. Laden en ontladen wordt immers niet bepaald door jouw energiebehoefte maar door de netbeheerder. Vanaf 1 januari moet je voor alle afgenomen stroom energiebelasting gaan betalen. De netbeheerder krijgt dan de lusten, jij de lasten.

• Deveon
  • Niet online
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:16:
[...]

Mijn inschatting is dat de auto's die meedoen aan de proef (40x Hyundai IONIQ 9 en 40x KIA EV9) een speciale software update krijgen om het bidirectioneel laden ook echt mogelijk te maken (en de auto niet meer alleen voorbereid is voor bidirectioneel laden). Die software maak je liefst maar voor één model.

Vraag is of je als eigenaar zit te wachten op dit soort gebruik van jouw auto. Laden en ontladen wordt immers niet bepaald door jouw energiebehoefte maar door de netbeheerder. Vanaf 1 januari moet je voor alle afgenomen stroom energiebelasting gaan betalen. De netbeheerder krijgt dan de lusten, jij de lasten.
Neem aan dat alle auto's op dat platform vergelijkbare laders en daarmee software benutten, niet dat voor elk model maatsoftware geschreven wordt. Vaak is het hooguit een andere user interface binnen hetzelfde moederbedrijf.

Op vlak van onbalans is het verschil 's ochtend en begin van de avond vaak veel groter dan die 11-12 ct belasting. Gezien de EV9 en Ioniq 9 over 100-110 kWh beschikken en met 11 kW AC kunnen laden zal ook de netbeheerder waarschijnlijk de voorkeur geven om alleen die paar uur het net te balanceren.

Mijn vermoeden is dat ze vooral willen toetsen of ze erop kunnen rekenen dat auto's gestekkert worden. Bij een vaste accu kan je er redelijk vanuit gaan dat die altijd beschikbaar is, maar een auto wordt 5% van de tijd nog wel gebruikt. Daarnaast is op lokaal niveau ook niet handig als in de ene wijk 10 auto's staan terwijl de opbrengst of verbruik juist achter een ander wijkcentrale zit. Ik vrees dat door dit soort uitzonderingen regelmatig de beschikbare capaciteit helemaal niet kunnen benutten.

Zelf trouwens even gekeken voor een Ioniq 9 met 110 kWh maar dan is een Victron set toch een stuk voordeliger, en dan tel ik de laadpaal nog niet eens mee.

• DjAntoon
krizzziz schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:58:
Zit hier niemand die V2G Power via Renault heeft voor zijn R5,4 of Alpine? ben erg benieuwd naar ervaringen en screenshots!
Hier nog zo iemand, ik heb een we drive solar offerte aanvraag lopen voor onze Renault 5, maar twijfel heel sterk of ik die door moet zetten. Het staat me niet aan dat ik alles uit handen moet geven. En ben ook bang dat de lusten en de lasten verkeerd vallen.

• Sonero
krizzziz schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:58:
Wellicht kan je antwoorden vinden op het Renault forum? Het lijkt erop dat alle dealers zich verschuilen achter “…bij de volgende software update..”.

Als ik deze pagina mag geloven krijg je last van vendor lock-in: “Mocht je interesse hebben: er zijn wel wat spelregels om mee te doen. Je hebt het bidirectionele laadpunt Solar Life van We Drive Solar nodig, een dynamisch energiecontract bij Hegg Energy, een 3-fase aansluiting, een slimme meter en een vaste internetverbinding.”

• surcharge
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 10:21
Veel EV's die DC charging ondersteunen kunnen ook ontladen. De gebruikte methode is het beginnen van een DC charge session, maar niet doorgaan van precharge naar charging nadat de auto de DC contacten op spanning heeft gebracht.

Op dat moment is het een ~400V (of 800V) batterij, die je kunt aansluiten op iedere zonne omvormer om te ontladen, of een op hybride/batterij omvormer voor bidirectioneel.

Dat is de methode die de S ook gebruikt, maar lang niet alle auto's ondersteunen het.
https://openinverter.org/..._Charging#Compatible_cars

• Hippe Lip

Hippe Lip

surcharge schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:08:
Veel EV's die DC charging ondersteunen kunnen ook ontladen. De gebruikte methode is het beginnen van een DC charge session, maar niet doorgaan van precharge naar charging nadat de auto de DC contacten op spanning heeft gebracht.

Op dat moment is het een ~400V (of 800V) batterij, die je kunt aansluiten op iedere zonne omvormer om te ontladen, of een op hybride/batterij omvormer voor bidirectioneel.

Dat is de methode die de S ook gebruikt, maar lang niet alle auto's ondersteunen het.
https://openinverter.org/..._Charging#Compatible_cars
Het lastige hiervan is dat het een oneigenlijk gebruik is van hoe de auto reageert na het beginnen van een DC charge session. Het is niet iets wat zo bedoeld is en door de fabrikant ondersteund wordt. Het kan daarom zomaar zijn dat het vandaag werkt, maar dat je morgen een (OTA of bij een beurt) update krijgt die dat om zeep helpt.
Dat was voor mij reden om er toch maar van af te zien, ondanks dat mijn auto het nu wel zou doen.

<John O`Mill>

• surcharge
Dat was voor mij de reden om geen updates meer uit te voeren tot ik de controle over de auto over kan nemen dmv rooten.

De auto is in mijn bezit en niet meer eigendom van de fabrikant.

• Hippe Lip

Hippe Lip

surcharge schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:48:
Dat was voor mij de reden om geen updates meer uit te voeren tot ik de controle over de auto over kan nemen dmv rooten.

De auto is in mijn bezit en niet meer eigendom van de fabrikant.
Als je het over eigendom hebt, heb je gelijk. Als het over rechten hebt niet. De fabrikant kan je uitsluiten van bepaalde delen van de garantie (gerelateerd aan de automatisering en goede werking daarvan) als jij het updaten niet toelaat. Rooten is een vorm daarvan.

<John O`Mill>

• surcharge
Absoluut, maar de garantie is al grotendeels verlopen. Het overgebleven gedeelte gaat over hoe lang de batterij meegaat. Natuurlijk verlies je dat als je gaat terugleveren.

• Stefannn
  • Nu online
Ooit toen ik mijn ioniq5 aanschafte was ik erg enthousiast over het V2G idee. Mijn ioniq5 zal betreffende support wel niet krijgen gok ik maar mijn enthousiasme is ook aardig bekoeld. En heeft ook plaats gemaakt voor “andere gedachte” mbt wat slim is.
- mijn ioniq5 heeft 77kWh batterij maar daarvoor zou om practische redenen maar de helft, dus 38kWh beschikbaar zijn als grid-heen-en-weer-accu. Ik wil er ook nog mee kunnen rijden immers.
- mijn ioniq5 kan dus niet V2G terugleveren, maar… ik rijd gemiddeld 1 lading per week op, dat is dus 7kWh/dag. Van die 38kWh grid-potentie versnoep ik “zonder terugleveren” dus al 7kWh, dus er is nog 31kWh over als potentiële grid-accu.
- Als de auto de helft van de tijd weg is dan heb je een 15.5kWh potentie.

Tja….
Op basis van nauwkeurige analyse van 2025 kwartier verbruik concludeerde ik dat een batterij van 10…15kWh ideaal zou zijn.
Op zich zou de auto dus precies goed zijn.

Maar….
- Die auto kostte wel 60.000euro. Een 15kWh accu systeem is vele malen goedkoper en dus “altijd ingeplugd”.
- ook zonder V2G draagt de auto dus al voor 7kWh per dag bij aan “pieken opvangen.
- sowieso houd ik de auto op 30% soc (als ik geen trips heb), en laad tot 95% “op de extreem goedkope momenten” (weekend meestal). Je hebt dan niet het V2G voordeel van duur kunnen ontladen, maar nog steeds het “vergelijkbare” V2G voordeel van goedkoop laden.

Anders gezegd…
- V2G klinkt wel leuk maar als het al gaat is het wel erg duur.
- investering moet je denk ik vergelijken met een thuisbatterij van 1/4 van je auto accu
- persoonlijk vind ik thuisbatterij dan een betere keuze.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Stefannn schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 12:01:
Op basis van nauwkeurige analyse van 2025 kwartier verbruik concludeerde ik dat een batterij van 10…15kWh ideaal zou zijn.
Op zich zou de auto dus precies goed zijn.

Maar….
- Die auto kostte wel 60.000euro. Een 15kWh accu systeem is vele malen goedkoper en dus “altijd ingeplugd”.
- ook zonder V2G draagt de auto dus al voor 7kWh per dag bij aan “pieken opvangen.
- sowieso houd ik de auto op 30% soc (als ik geen trips heb), en laad tot 95% “op de extreem goedkope momenten” (weekend meestal). Je hebt dan niet het V2G voordeel van duur kunnen ontladen, maar nog steeds het “vergelijkbare” V2G voordeel van goedkoop laden.
Dat was uiteindelijk ook mijn redenering. Daarom bestelde ik een maand of 2 geleden een thuisbatterij (Zendure) van 2x 11 kWh (verdeeld over 2 fasen). Ook daar moet je rekening houden met verliezen:
  1. De laatste 10% onderin kun je niet gebruiken om de batterij te beschermen en
  2. Er zijn laad- en ontlaadverliezen.
Daardoor heb ik effectief nu ruim 18 kWh ter beschikking.
Dit is in de zomer te klein voor mijn dagproductie PV en in de winter wat groter dan mijn etmaalgebruik. Dat leek me een aardige balans.

Maar goed, ook hier dus geen V2G.

<John O`Mill>

• ice-T106
Hippe Lip schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 22:25:
[...]

Maar goed, ook hier dus geen V2G.
Gebruik je je zelfbouw oplossing nu ook helemaal niet meer? Je was juist de echte V2G tweaker :twk

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• Hippe Lip

Hippe Lip

ice-T106 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 08:56:
[...]

Gebruik je je zelfbouw oplossing nu ook helemaal niet meer? Je was juist de echte V2G tweaker :twk
Ehhh, zelfbouwoplossing?
Kan het zijn dat je me verwart met iemand anders, @ice-T106?

<John O`Mill>

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:14
Anders gezegd…
- V2G klinkt wel leuk maar als het al gaat is het wel erg duur.
- investering moet je denk ik vergelijken met een thuisbatterij van 1/4 van je auto accu
- persoonlijk vind ik thuisbatterij dan een betere keuze.
Hear hear. Dit dus, iedereen lijkt hard op zoek naar V2H/V2G maar het lijkt echt enorm lang te duren eer men zich realiseert dat dat voertuig wanneer het goedkoop kan laden vaak niet thuis is of dan net 's nachts wanneer het minder nut heeft.

Batterijen worden echt best goedkoop, men spreekt al een tijdje dat binnen 5j ze nog goedkoper zouden worden al dan niet via solid state accu's of zout accu's en hier is de terugverdientijd ingezet.

• Ahrand
Langs de andere kant: een auto staat 90% van de tijd stil en heeft, relatief gezien, een gigantische batterij. Als je het laden en ontladen niet naar de uitersten drijft is er ook amper bijkomende slijtage op de batterij. Veel gezinnen hebben een tweede auto voor de fun/langere ritten/gewoon reserve/de kinderen/het zwaardere werk. Als die 2de auto dan het grootste gedeelte van de tijd daar toch maar staat kan hij toch evengoed wat opbrengen i.p.v. van puur te ontwaarden op de oprit / in de garage?

• Stefannn
  • Nu online
Ahrand schreef op zondag 31 mei 2026 @ 18:01:
Langs de andere kant: een auto staat 90% van de tijd stil en heeft, relatief gezien, een gigantische batterij. Als je het laden en ontladen niet naar de uitersten drijft is er ook amper bijkomende slijtage op de batterij. Veel gezinnen hebben een tweede auto voor de fun/langere ritten/gewoon reserve/de kinderen/het zwaardere werk. Als die 2de auto dan het grootste gedeelte van de tijd daar toch maar staat kan hij toch evengoed wat opbrengen i.p.v. van puur te ontwaarden op de oprit / in de garage?
Well……
Mijn hele analyse kwam er op neer dat je je niet blind moet staren op de grote accu.
- “goed ingezet voor V2G heeft hij mijns inziens een “V2G capaciteit” van ongeveer een kwart van de daadwerkelijke accu.
- je moet investering voor bidirectionele meerprijs en laadpaal dus vergelijken met de investering voor een thuisbatterij ter grootte van een kwart van de auto accu.
- En vervolgens…… “doe vooral wat je leuk vindt”.

Overigens…
Wij hebben maar 1 auto.
Een tweede auto die bijna nooit rijdt kan je wellicht inderdaad als V2G batterij gebruiken maarrr……. Het is natuurlijk NOG voordeliger om de wielen weg te laten en in plaats van een tweede auto een thuisbatterij te kopen ;) *O*

• ice-T106
Hippe Lip schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:42:
[...]

Ehhh, zelfbouwoplossing?
Kan het zijn dat je me verwart met iemand anders, @ice-T106?
Mijn excuus had je inderdaad in de war met @grotegok

Misschien heeft die inmiddels wel een systeem dat kan schakelen van V2L naar laden. :twk

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:14
Ahrand schreef op zondag 31 mei 2026 @ 18:01:
Maar ja, waar staat die stil? Doorgaans toch op je werk of op verplaatsing.
Wij zijn volledig over, zowel prive als bedrijfswagen elektrisch en ja hij kan vaak opladen thuis (prive wagen) maar je rijdt die kilometers ook wel op. En vandaag de dag heb ik met 2 EV's zelfs gewoon te weinig zonnestroom (en ik heb zeker geen kleine PV installatie).

• krizzziz
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:16:
[...]

Ik denk eerder dat de auto's die meedoen aan de proef (40x Hyundai IONIQ 9 en 40x KIA EV9) een speciale software update krijgen om het bidirectioneel laden ook echt mogelijk te maken (en de auto niet meer alleen voorbereid is voor bidirectioneel laden). Die software maak je liefst maar voor één model.

Hyundai vergoed 500 euro over 6 maanden. Komt ongeveer neer op 10.000km. Toch leuk bovenop de gratis laadpaal en installatie.

ehhhh..HOI

• Ahrand
HyperBart schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:56:
Maar ja, waar staat die stil? Doorgaans toch op je werk of op verplaatsing.
Wij zijn volledig over, zowel prive als bedrijfswagen elektrisch en ja hij kan vaak opladen thuis (prive wagen) maar je rijdt die kilometers ook wel op. En vandaag de dag heb ik met 2 EV's zelfs gewoon te weinig zonnestroom (en ik heb zeker geen kleine PV installatie).
Ook je werk kan die V2G gebruiken hoor, daar ben je als privégebruiker niet uniek in. Hoeveel je kan laden met jou zonnepanelen installatie en hoeveel jij (daarvan) kan oprijden is heel individueel. Ik probeer algemene uitspraken te doen over V2G en mensen met een tweede EV die volgens mij nog altijd geldig zijn.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:01
V2G is een hele mooie macro-oplossing. Als iedere EV die stilstaat is aangesloten op het net, en als alle palen het net supporten, dan kunnen we qua netcongestie echt een verschil maken. Ook als op moment X veel auto's onderweg zijn - tegelijkertijd zijn ook veel auto's niet onderweg immers.

Maar voor het individu begint het al snel lastiger te worden. Dan kom je op het verdienmodel uit. Op hoe stom de energiebelasting nu werkt met laden en terugleveren. En op dat 'de paal bij werk' of 'de paal in de straat' via een andere energiemeter loopt dan de paal aan de gevel.
Tel daarbij op dat de projecten die er nu zijn allemaal kleinschalig zijn en volledige vendor lockin vereisen van veelal auto + laadpaal + leverancier.

Puur door de economische werking van alles tezamen is het allemaal nodeloos complex en niet meer interessant. En zal een individu toch al vrij snel een stekkerbatterijtje uit Duitsland halen voor minder dan 1000 euro. En gewoon de beun van Werkspot een goedkope laadpaal aan de gevel laten schroeven.

V2G en eigenlijk de gehele energietransitie vereist een veel breder plan over wat elektriciteit nou precies moet zijn en wat de rol daarvan is binnen de samenleving. In plaats van dat we achter alles nu zo nodig verdienmodellen en terugverdientijden moeten realiseren omdat een individu te overtuigen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-06 12:45
Richh schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:43:
V2G is een hele mooie macro-oplossing. Als iedere EV die stilstaat is aangesloten op het net, en als alle palen het net supporten, dan kunnen we qua netcongestie echt een verschil maken. Ook als op moment X veel auto's onderweg zijn - tegelijkertijd zijn ook veel auto's niet onderweg immers.

Maar voor het individu begint het al snel lastiger te worden. Dan kom je op het verdienmodel uit. Op hoe stom de energiebelasting nu werkt met laden en terugleveren. En op dat 'de paal bij werk' of 'de paal in de straat' via een andere energiemeter loopt dan de paal aan de gevel.
Tel daarbij op dat de projecten die er nu zijn allemaal kleinschalig zijn en volledige vendor lockin vereisen van veelal auto + laadpaal + leverancier.

Puur door de economische werking van alles tezamen is het allemaal nodeloos complex en niet meer interessant. En zal een individu toch al vrij snel een stekkerbatterijtje uit Duitsland halen voor minder dan 1000 euro. En gewoon de beun van Werkspot een goedkope laadpaal aan de gevel laten schroeven.

V2G en eigenlijk de gehele energietransitie vereist een veel breder plan over wat elektriciteit nou precies moet zijn en wat de rol daarvan is binnen de samenleving. In plaats van dat we achter alles nu zo nodig verdienmodellen en terugverdientijden moeten realiseren omdat een individu te overtuigen.
Terugverdienmodellen zijn door marketing bedachte modellen om iets aan de man te kunnen brengen. Waarom zou je op noodzakelijk zaken een terugverdienmodel projecteren? Op een wasmachine/wasdroger heb je toch ook geen verdienmodel, terwijl dat gemakkelijk kan (wasserette etc). En waarom niet, omdat de voordelen van een wasmachine evident zijn. Energie wordt nog niet als zodanig beschouwd terwijl het dat wel is. Het is er altijd en als je er dan nog aan kan verdienen dan springen de marketeers er boven op. Maar wat nu als het er niet "zomaar" is? Dan wordt die accu en V2X opeens wel heel belangrijk. Kijk maar wat er nu gebeurt met de EV. Toen de subsidies afgeschaft werden, werd de EV vergruisd, terwijl 'ie toen ook al veel goedkoper in gebruik was en nu, nu stijgen de verkopen om de hoge prijzen van fossiele brandstoffen.

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Een bidirectioneel ladende auto is geen object dat waarde levert voor de gebruiker in de vorm van comfort of vermaakt. In theorie kan een auto voor backupstroom zorgen bij stroomuitval maar in landen zoals Nederland met een zeer hoge uptime van het elektriciteitsnet levert dat niet werkelijk waarde. Er zijn wat nerds die het mooi vinden om zelfconsumptie te verhogen. Voor het grote publiek moet de waarde zitten in kostenbesparing. Daar is in mijn optiek ook helemaal niets mis mee. Waar het wel mis gaat (naast de beperkte toegankelijkheid van bidirectioneel laden) is dat vraag en aanbod van energie en beschikbaarheid van transportcapaciteit op het net maar beperkt worden gereflecteerd in prijssignalen.

Afschaffing van de saldering gevolgd door tijdsafhankelijke nettarieven vanaf 2029 zullen de business case voor accu's en V2X laden veel beter maken.

• Sonero
Heel veel “verdienmodellen” worden ook acuut weer de nek omgedraaid, soms zelfs al aan de bron. Wanneer dezelfde auto leverbaar is als ICE, HEV en PHEV zie je vaak enorme prijsstappen die de “terugverdientijd” niet rechtvaardigen. Dat zal met EV en bidirectionele EV niet anders worden.

• DjAntoon
Ik heb zojuist besloten om voor onze renault 5 etech 52kWh, geen we drive solar laadpaal systeem te laten plaatsen. Kosten / vendor lock in / geen controle over laadmomenten / ontlaadmomenten heeft mij doen beslissen om een afwachtende houding aan te nemen.

Eventueel koop ik voor hetzelfde geld een behoorlijke thuisaccu waarmee ik veel flexibeler ben.

Ik ben erg benieuwd hoe zich het verder gaat ontwikkelen.

• Deveon
  • Niet online
Als je de auto en laadpaal al hebt kan het wel interessant zijn maar dan moet de auto ook thuis zijn wanneer de zon schijnt. Als je een dynamisch contract hebt wil je vervolgens eigenlijk tussen 7-9 's ochtend en 4 en 8 's avonds juist stroom uit je pv het net op zetten. De echte winst zit in de onbalans maar ook dan moet er wel garantie zijn dat die aangesloten is. Ooit ben ik ook uit het "slim laden" van Vandebron gestapt omdat tussen 0:00 en 6:00 van 0 naar 100 laden eigenlijk al het slimste wat ik kon doen, zonder enige actieve aansturing.

Voor 2500 euro heb je tegenwoordig al een 16 kWh thuisaccu obv Victron tot 7500 euro voor 3 fases met noodstroom en 48 kWh, excl installatie. Daarbij kan je voor ongeveer 100 euro/kWh accu capaciteit uitbreiden. Uiteindelijk heb je dan gewoon een betere techniek (meer cycles) tegen een lagere prijs, plus als het net uitvalt draait de koelkast of zelfs warmtepomp gewoon door en dus hoger comfort. Set & forget.

Momenteel staat er hier nog een brandstof auto voor de deur maar heb ook ruime ervaring met (PH)EVs. Grote voordeel van de EV's over een PHEV vond ik toch wel dat ik niet na elke rit hoef te stekkeren. Tenzij je een draadloze V2G laadpaal in je oprit verwerkt (zijn die er?) dan is dat ook weer een stukje ongemak. Voor een volgende auto overweeg ik zeker weer elektrisch maar V2G tov V2L zal niet meer als een wens zijn. Via V2L kan ik namelijk voor mij de belangrijkste use-case afvangen door deze als generator aan een Victron in island mode te koppelen zodat de warmtepomp zo nog een dag of 2 extra zonder het stroomnet kan, om echt de edge-case af te dichten.
Pagina: 1 ... 15 16 Laatste