Hoi Skipper, graag zou ik van jou willen zien welke wet- en regelgeving er is om dit te verbieden. Ik kan hier niets over vinden. en zoals @kliffen schrijft, of je nou uit de omvormer van panelen levert, via de omvormer uit je thuisbatterij of via de omvormer autobatterij, het is niet te controleren en er is geen verschil.Skipper_NH schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:25:
[...]
Heel bijzonder dat jij de enige bent waar V2H/G (DC) wel werkt. Kan je een screenshot maken van de pagina waar je moet instellen, dat de EVCharger (automatisch) moet omschakelen.
Daarnaast zou ik ook screenshot willen zien dat er daadwerkelijk uit de auto geladen wordt.
De wet- en regelgeving staat bidirectioneel laden nog niet toe.
Dit om diverse redenen, waaronder geen teruglevering aan het net bij een netwerkstoring (net als je PV omvormer) en een oplossing voor mogelijk dubbele energiebelasting.
Overigens is de EV 9 uit het filmpje in principe uitgerust voor V2H/G (AC). Maar volgens zeggen door iemand van Elaad zou elke auto DC terug moeten kunnen leveren. De ontvangende lader zorgt voor de nodige omvorming naar AC.
Maar bottomline is de software van de auto momenteel nog niet geschikt voor bidirectioneel laden voorzover ik heb kunnen vinden bij o.a. Elaad.
Wow, dat is tof om te horen!kliffen schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:47:
[...]
Niet de enige hoor, bij mijn tesla S uit 2018 werkt het ook. Bovendien levert de auto niet aan het net maar aan de omvormer. Er is geen verschil tussen de dc stroom uit de autobatterij en thuisbatterij.
En werkte het onbeperkt, of treedt er na verloop toch een timeout (op positieve laadstroom) of een ander euvel op die het ontladen afbreekt?
Ben benieuwd of het beter werkt als dit tweaker product: https://openinverter.org/..._Charging#Compatible_cars
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Nee, niet onbeperkt met mijn tesla model s. Het is afhankelijk van de hoeveelheid kW. Onder de 3 blijft hij gaan, maar bij 5 stopt het na een uurtje met een foutmelding. Wel leuk om te zien dat hij meegaat in de AI. Als ik vraag om met PV surplus te werken, dan ontlaadt hij bij hoge prijzen (ik werk met AI max winst modus) en daarna gaat hij weer laden. Dan werkt de auto dus als thuisbatterij.Bravo schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:40:
[...]
Wow, dat is tof om te horen!
En werkte het onbeperkt, of treedt er na verloop toch een timeout (op positieve laadstroom) of een ander euvel op die het ontladen afbreekt?
Ben benieuwd of het beter werkt als dit tweaker product: https://openinverter.org/..._Charging#Compatible_cars
Helaas werken de autofabrikanten nog niet mee en is het een kwestie van proberen of het werkt met je auto of niet.
Als je onderstaande link naar het onderzoeksrapport opent, kan je daarin o.a. lezen dat protocollen, netcodes en certificatie van zowel laadpalen als auto’s nog moet plaats vinden. Elaad houdt zich hier mee bezig en doet ook testen. Zie hun YT film van testen met een 3 tal EV 9’s.CEdS schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:40:
[...]
Hoi Skipper, graag zou ik van jou willen zien welke wet- en regelgeving er is om dit te verbieden. Ik kan hier niets over vinden. en zoals @kliffen schrijft, of je nou uit de omvormer van panelen levert, via de omvormer uit je thuisbatterij of via de omvormer autobatterij, het is niet te controleren en er is geen verschil.
https://elaad.nl/wp-conte...-Bidirectioneel-laden.pdf
Jammer dat je mij hierop aanspreekt, maar mijn vragen onbeantwoord laat. Zonder bewijs geen feit. Slechts suggestie.
@CEdS en anderen geven aan dat het bij hun slechts beperkt werkt. Ik kan me voorstellen dat dat bij sommige modellen nog maar ten dele geïmplementeerd is.Skipper_NH schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:16:
[...]
Als je onderstaande link naar het onderzoeksrapport opent, kan je daarin o.a. lezen dat protocollen, netcodes en certificatie van zowel laadpalen als auto’s nog moet plaats vinden. Elaad houdt zich hier mee bezig en doet ook testen. Zie hun YT film van testen met een 3 tal EV 9’s.
Jammer dat je mij hierop aanspreekt, maar mijn vragen onbeantwoord laat. Zonder bewijs geen feit. Slechts suggestie.
Het software team van een autofabrikant zal niet (verder) werken aan features die nog niet gelegaliseerd zijn. Zo is het m.i. fiscaal geen drama als de auto slechts V2H kan, maar met V2G kan je leuk handelen. (Nog wel, totdat de duck curve weer plat is.)
Als je nú al V2G actief zou hebben, kan je de auto op de zonnepanelen van de zaak opladen en in de avond thuis je inductie kookplaat daarop aanslingeren en het overschot verhandelen. Belaste én onbelaste kWh in op deze manier in 1 accu, daar vinden de fiscale instanties iets van…
Frustrerend hoe we dus een technische oplossing hebben (rijdende accu) voor een technisch probleem (netcongestie) maar dat dat tegengehouden wordt door niet-technische hindernissen.
Met de presentatie van de nieuwe BMW iX3 (Neue Klasse) is er weer een auto bijgekomen die bi-directioneel laden (V2G, V2H en V2L) ondersteund.
Dat zou dan moeten (gaan) werken met onderstaande laadstation. Ik vraag me af hoe zoiets zou gaan integreren in combinatie met een bestaand energiemanagement systeem incl thuisbatterij. Want als beide systemen los van elkaar opereren, dan kan dat toch niet anders dan botsen?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UhXjXvKylzgAL4TtnmQHhrNI.jpg?f=user_large)
Dat zou dan moeten (gaan) werken met onderstaande laadstation. Ik vraag me af hoe zoiets zou gaan integreren in combinatie met een bestaand energiemanagement systeem incl thuisbatterij. Want als beide systemen los van elkaar opereren, dan kan dat toch niet anders dan botsen?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UhXjXvKylzgAL4TtnmQHhrNI.jpg?f=user_large)
BMW Wallbox Professional (11 kW)
€ 2.120
Met de vast geïnstalleerde Wallbox kunt u bidirectioneel opladen met een vermogen tot 11 kW en wordt uw BMW een energieopslagsysteem voor thuis. Hij ondersteunt vehicle-to-home (V2H) en is voorbereid voor vehicle-to-grid (V2G). De Wallbox kan daarnaast via een app worden bediend en biedt ook nog andere slimme functies.
Technische onderdelen: 1 (pc.) 5B46931
De voordelen op een rij:
bidirectioneel opladen en ontladen met maximaal 11 kW, afhankelijk van voertuig en infrastructuur
nieuw en innovatief design
eenvoudige bediening en comfortabel kabelmanagement
stevig en weerbestendig voor binnen en buiten
eenvoudige en voordelige installatie
toegangscontrole met kaart (RFID)
BMW Connected Home Charging Services:
bidirectioneel opladen met vehicle-to-home (V2H) en vehicle-to-grid (V2G). V2G marktspecifiek en afhankelijk van de bestaande regelgeving
laden met optimaal gebruik van zonnestroom
laden met optimale belasting
opladen tegen optimale kosten tot opladen op afstand voor specifieke modellen
Wallbox-beheervia de My BMW app
Gebruik is alleen mogelijk bij compatibele BMW modellen, een BMW ID account en de BMW app.
Gebruik is niet mogelijk bij Plug-in Hybride modellen. Alleen beschikbaar in specifieke landen.
Technische randvoorwaarden:
een vakkundige installatie en inrichting van alle benodigde componenten zijn vereist (zie handleiding Wallbox). De aansluiting van Wallbox bij de woning is een conventionele aansluiting met wisselstroom (AC). De laadprocessen tussen voertuig en Wallbox worden door de geïntegreerde omvormer via het gelijkstroom-laadpad (DC) uitgevoerd. Voor het gebruik van V2H, laden met optimaal gebruik van zonnestroom en laden met optimale belasting zijn specifieke Smart Energy-modules (slimme meters) nodig. De compatibiliteit met thuisopslagsystemen en Home Energy Management-systemen kan niet vanaf het begin worden gewaarborgd. Raadpleeg onze website of uw dealer voor aanvullende informatie.
Technische gegevens:
Afmetingen (h x b x d): ca. 52 x 33 x 19 cm
Kabellengte: 6 m[PG2]
Gewicht: 29 kg
De BMW Wallbox Professional voldoet aan de eisen van EU-verordening 2023/2854 (EU Data Act).
Dat heet “vendor lock-in”. Componenten van verschillende merken gaan niet met elkaar kunnen praten, laat staan met Home Assistent. Met een beetje geluk wel met de netbeheerder.Franciesco schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 19:12:
Met de presentatie van de nieuwe BMW iX3 (Neue Klasse) is er weer een auto bijgekomen die bi-directioneel laden (V2G, V2H en V2L) ondersteund.
[Afbeelding]
[...]
@SoneroSonero schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 19:03:
[...]
Als je nú al V2G actief zou hebben, kan je de auto op de zonnepanelen van de zaak opladen en in de avond thuis je inductie kookplaat daarop aanslingeren en het overschot verhandelen. Belaste én onbelaste kWh in op deze manier in 1 accu, daar vinden de fiscale instanties iets van…
Het klopt dat er nog wel her en der wat aan regelgeving aangepast moet worden, waaronder het fiscale, maar dat betekent nog niet dat het wettelijk niet toegestaan of verboden is om V2G toe te passen, zoal hierboven door @Skipper_NH beweerd is.
Ik hoor dat vaker roepen, maar als ik doorvraag volgens welke wet- of regelgeving het dan niet mag, dan blijft het stil. Of er komen een heleboel woorden die nog steeds niet aangeven welke wet- of regelgeving die V2G onmogelijk maken.
En kijk eens op het Sigenergy topic voor meer info.
[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 05-09-2025 23:45 ]
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Dank, ik ga me inlezen.Hippe Lip schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 23:40:
[...]
@Sonero
…
Hier (Belgie) is dat heel simpel te weerleggen: onze omvormers die op het net gekoppeld worden (in welke vorm, pv of batterij) moeten gehomologeerd zijn.Hippe Lip schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 23:40:
[...]
@Sonero
Het klopt dat er nog wel her en der wat aan regelgeving aangepast moet worden, waaronder het fiscale, maar dat betekent nog niet dat het wettelijk niet toegestaan of verboden is om V2G toe te passen, zoal hierboven door @Skipper_NH beweerd is.
Ik hoor dat vaker roepen, maar als ik doorvraag volgens welke wet- of regelgeving het dan niet mag, dan blijft het stil. Of er komen een heleboel woorden die nog steeds niet aangeven welke wet- of regelgeving die V2G onmogelijk maken.
Niet op de lijst? Niet toegestaan. Auto en laadpaal gaan hier iets actief doen of je hebt een DC laadpaal.
Daarnaast moet bij ingrijpende wijziging (groep aka “nen plomb in ur kast”) er een keuring gebeuren.
Tot op heden heb ik bij niemand een v2g werkend gezien. Tot nu toe alleen maar v2l in een eiland.
Ik kijk met spanning uit naar een filmpje of screenshot maar v2g is iets wat al jaren geroepen wordt maar ik zie er nog maar weinig gerealiseerd van voor consumenten.
Hier is denk ik ook nog altijd geen bewijs geleverd?
Jammer dat je je aangesproken voelt maar jij schrijft zelf:Skipper_NH schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:16:
[...]
Als je onderstaande link naar het onderzoeksrapport opent, kan je daarin o.a. lezen dat protocollen, netcodes en certificatie van zowel laadpalen als auto’s nog moet plaats vinden. Elaad houdt zich hier mee bezig en doet ook testen. Zie hun YT film van testen met een 3 tal EV 9’s.
Ik kan nergens iets vinden waar het wettelijk geregeld is zowel positief als negatief. In het door marktpartijen gesponsorde elaad document waaraan jij refereert, kan ik ook niets vinden waar aangegeven wordt dat het verboden is door wet of regelgeving.De wet- en regelgeving staat bidirectioneel laden nog niet toe.
Dat er nog iets gedaan moet worden aan protocollen, netcodes en certificatie spreek ik absoluut niet tegen maar dat is iets anders dan wetgeving. Dit neemt niet weg dat er partijen zijn die dus een bidirectionele laadpaal in de markt zetten en die dus al (gedeeltelijk) functioneert zoals de Sigenergy EVDC lader.
[ Voor 6% gewijzigd door CEdS op 06-09-2025 07:34 ]
Dat vrees ik ook.Sonero schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 21:49:
[...]
Dat heet “vendor lock-in”. Componenten van verschillende merken gaan niet met elkaar kunnen praten, laat staan met Home Assistent. Met een beetje geluk wel met de netbeheerder.
Mbt de netbeheerder: persoonlijk maakt mij dat niet uit, het zou mij alleen om de V2H functionaliteit gaan. En om V2L, maar dat is sowieso geen issue (en heb ik nu ook al).
@CEdS De Sigenergy stond op mijn shortlist voor uitbreiding van mijn opslag en de combinatie met de EV DC lader. Alleen als ik nu lees in het Sigenergy topic dat de standby verliezen alleen al 200W kunnen bedragen, dan weegt dat niet op tegen een eventuele stand-alone EV DC lader met V2G. Er is dan eigenlijk geen voordeel van DC --> DC laden ten opzichte van AC --> DC laden.
Dat zou toch beter moeten kunnen?
@Franciesco Wat is de bron van die BMW V2G lader? Zowel het plaatje als de tekst wekken de indruk dat het een DC laadsysteem is. En de prijs is ook niet verkeerd. Eentje om in de gaten te houden!
@Franciesco Wat is de bron van die BMW V2G lader? Zowel het plaatje als de tekst wekken de indruk dat het een DC laadsysteem is. En de prijs is ook niet verkeerd. Eentje om in de gaten te houden!
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
Elk systeem gebruikt om zichzelf te voeden....Chris_82 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 11:01:
@CEdS De Sigenergy stond op mijn shortlist voor uitbreiding van mijn opslag en de combinatie met de EV DC lader. Alleen als ik nu lees in het Sigenergy topic dat de standby verliezen alleen al 200W kunnen bedragen, dan weegt dat niet op tegen een eventuele stand-alone EV DC lader met V2G. Er is dan eigenlijk geen voordeel van DC --> DC laden ten opzichte van AC --> DC laden.
Overigens haal ik met DC laden 99 tot 100% efficiëntie
Met de AC lader kom ik niet boven de 90%
@Chris_82 de bron is de BMW website. De tekst die ik gekopieerd had was afkomstig van de iX3 configurator.
Zou idd om een DC lader gaan, tenminste zo begreep ik het ook en matched ook met de onderstaande specs.
Zou idd om een DC lader gaan, tenminste zo begreep ik het ook en matched ook met de onderstaande specs.
:strip_exif()/f/image/uWAvPsWtSWYv9pGzBIUpnJPO.jpg?f=fotoalbum_large)
@HyperBartHyperBart schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 01:04:
[...]
Hier (Belgie) is dat heel simpel te weerleggen: onze omvormers die op het net gekoppeld worden (in welke vorm, pv of batterij) moeten gehomologeerd zijn.
Niet op de lijst? Niet toegestaan. Auto en laadpaal gaan hier iets actief doen of je hebt een DC laadpaal.
Daarnaast moet bij ingrijpende wijziging (groep aka “nen plomb in ur kast”) er een keuring gebeuren.
Tot op heden heb ik bij niemand een v2g werkend gezien. Tot nu toe alleen maar v2l in een eiland.
Ik kijk met spanning uit naar een filmpje of screenshot maar v2g is iets wat al jaren geroepen wordt maar ik zie er nog maar weinig gerealiseerd van voor consumenten.
Hier is denk ik ook nog altijd geen bewijs geleverd?
De situatie in België is inderdaad substantieel anders dan die in NL vanwege die keuringen in B.
Maar je zet me wel aan het denken. Is Sigenergy (in zijn algemeenheid) toegestaan in B? En dan bedoel ik de combinatie van stationaire thuisbatterij met PV-omvormer?
Zo ja, dan vraag ik me af in hoeverre een latere toevoeging van een V2G-laadpaal (nadat batterij plus omvormer geïnstalleerd en gekeurd zijn) ter keuring aangeboden moet worden. Je sluit dan immers nix nieuws aan op het net. De koppeling met de laadpaal gebeurt als ik het goed heb volledig in het DC-circuit en daarvoor bestaat dan toch geen keuringsplicht? De auto wordt dan namelijk met DC geladen en ontladen. En er is dan al goedkeuring voor bidirectioneel verkeer met het net vanwege de thuisaccu.
Ik ben benieuwd!
[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 06-09-2025 13:27 ]
<John O`Mill>
Goeie vraag idd.
De sigenstore is in ieder geval toegelaten in België en kan gewoon gekeurd worden.
En je kan er een dc-lader bij 'stapelen'.
Ik zou denken dat dit dan onder de gelijkvormigheid van het toestel zit. Verantwoordelijkheid van de fabrikant én de gebruiker voor wat betreft het veilig gebruik van het toestel.
Aan de andere kant breng je eigenlijk ook wel een grote wijziging aan aan je elektrische installatie.
Dat wordt een vraag voor de fod economie . Aan hen om daar een duidelijk standpunt in te nemen
Een paar jaar geleden moesten gewone laadpalen ook maar geïnstalleerd worden volgens de voorschriften van de fabrikant.
Het is maar sedert een tweetal jaar dat er een hoofdstukje werd toegevoegd in het AREI met specifieke voorschriften voor laadinrichtingen voor elektrische voertuigen. Maar daar staat nog helemaal niets in over V2G.
De sigenstore is in ieder geval toegelaten in België en kan gewoon gekeurd worden.
Ik zou denken dat dit dan onder de gelijkvormigheid van het toestel zit. Verantwoordelijkheid van de fabrikant én de gebruiker voor wat betreft het veilig gebruik van het toestel.
Aan de andere kant breng je eigenlijk ook wel een grote wijziging aan aan je elektrische installatie.
Dat wordt een vraag voor de fod economie . Aan hen om daar een duidelijk standpunt in te nemen
Een paar jaar geleden moesten gewone laadpalen ook maar geïnstalleerd worden volgens de voorschriften van de fabrikant.
Het is maar sedert een tweetal jaar dat er een hoofdstukje werd toegevoegd in het AREI met specifieke voorschriften voor laadinrichtingen voor elektrische voertuigen. Maar daar staat nog helemaal niets in over V2G.
@WozmroWozmro schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:36:
Goeie vraag idd.
Dat klopt, maar valt die niet binnen de gelijkvormigheid van het toestel? Op moment van keuring zijn alle configuratie-opties bekend en dus toegestaan indien de installatie is goedgekeurd.
Als ik in B zou wonen en een thuisaccu met PV-omvormer goedgekeurd heb gekregen zou ik die DC-lader gewoon aansluiten. Het systeem van Sigenergy is immers goedgekeurd en die goedkeuring zal toch niet vervallen zodra er een (voor Sigenergy) standaard accessiore aan toegevoegd wordt? Moet je al opnieuw goedkeuring aanvragen bij het aansluiten van een extra snoertje aan de DC-zijde? Dat is de kleinste wijziging (alléén dat snoertje dus) die ik me kan voorstellen.Dat wordt een vraag voor de fod economie . Aan hen om daar een duidelijk standpunt in te nemen
Ik ken de AREI nauwelijks, dus ken de criteria ook niet wanneer herkeuring nodig is…
<John O`Mill>
Wel ja, het AREI vereist een keuring bij iedere 'grote wijziging' van de elektrische installatie.
Het gaat dus om de interpretatie van 'grote wijziging'.
Aan de ene kant is de optie dc-lader toevoegen aan de sigenstore geen grote wijziging want valt binnen de gelijkvormigheid van de fabrikant en is redelijk plugenplay
Aan de andere kant heb je dan wel de mogelijkheid om je woning van stroom te voorzien vanuit je auto ipv uit het net of zonnepanelen en dat zou je wel kunnen beschouwen als een grote wijziging.
Aan de ene kant is de optie dc-lader toevoegen aan de sigenstore geen grote wijziging want valt binnen de gelijkvormigheid van de fabrikant en is redelijk plugenplay
Aan de andere kant heb je dan wel de mogelijkheid om je woning van stroom te voorzien vanuit je auto ipv uit het net of zonnepanelen en dat zou je wel kunnen beschouwen als een grote wijziging.
Ik denk niet het nodig is om dat als een grote wijziging te beachouwen. De connectie naar het net blijft hetzelfde. De dc stroom komt dan alleen uit de autobatterij i.p.v. de thuisbatterij. Dat is aan de netzijde van de Sigenstor echt geen enkel verschil.Wozmro schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:51:
Wel ja, het AREI vereist een keuring bij iedere 'grote wijziging' van de elektrische installatie.
Idd, dit duskliffen schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:06:
[...]
Ik denk niet het nodig is om dat als een grote wijziging te beachouwen. De connectie naar het net blijft hetzelfde. De dc stroom komt dan alleen uit de autobatterij i.p.v. de thuisbatterij. Dat is aan de netzijde van de Sigenstor echt geen enkel verschil.
Hier kan je de lijst vinden:Hippe Lip schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:25:
[...]
@HyperBart
De situatie in België is inderdaad substantieel anders dan die in NL vanwege die keuringen in B.
Maar je zet me wel aan het denken. Is Sigenergy (in zijn algemeenheid) toegestaan in B? En dan bedoel ik de combinatie van stationaire thuisbatterij met PV-omvormer?
Zo ja, dan vraag ik me af in hoeverre een latere toevoeging van een V2G-laadpaal (nadat batterij plus omvormer geïnstalleerd en gekeurd zijn) ter keuring aangeboden moet worden. Je sluit dan immers nix nieuws aan op het net. De koppeling met de laadpaal gebeurt als ik het goed heb volledig in het DC-circuit en daarvoor bestaat dan toch geen keuringsplicht? De auto wordt dan namelijk met DC geladen en ontladen. En er is dan al goedkeuring voor bidirectioneel verkeer met het net vanwege de thuisaccu.
Ik ben benieuwd!
https://www.synergrid.be/...ntrale-productie-eenheden
Lees dit eens: https://elaad.nl/wp-conte...-Bidirectioneel-laden.pdfHippe Lip schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 23:40:
[...]
@Sonero
Ik hoor dat vaker roepen, maar als ik doorvraag volgens welke wet- of regelgeving het dan niet mag, dan blijft het stil.
Hierin staat precies omschreven welke regelgeving.
Het mooie van de Sigenergy DC lader is dat deze niet zelf aan het net levert. Hij peutert de dc stroom alleen los uit de auto. Het is de Sigenergy omvormer, die aan de regelgeving voldoet, die de stroom aan het net en/of huis levert. Daarmee wordt dus aan deze regelgeving voldaan.onzenuub schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:46:
[...]
Lees dit eens: https://elaad.nl/wp-conte...-Bidirectioneel-laden.pdf
Gewoon ter info: normaal gezien wordt het AREI in de nabije toekomst extra uitgebreid met een hoofdstuk DC. Er is in ieder geval een werkgroep er mee bezig.
Het is niet omdat het DC is dat het daarom niet keuringsplichtig is.
Stel dat er op een dag een kookplaat op DC op de markt komt (die je kan aansluiten op iets als een sigenstore) dan zal de kookplaat, kabel, beveiliging ook moeten voldoen aan bepaalde voorschriften.
Bijvoorbeeld de DC kabels naar de zonnepanelen worden tijdens een keuring nu ook al nagekeken (voor zo ver bereikbaar) op juiste type kabel (cca) en plaatsing volgens goed vakmanschap.
Ik zeg niet dat er om de haverklap een keuring moet gebeuren maar ergens moet er toch nagedacht worden hoe ver er in moet gegaan worden rekening houdende met nieuwe evoluties.
Het is niet omdat het DC is dat het daarom niet keuringsplichtig is.
Stel dat er op een dag een kookplaat op DC op de markt komt (die je kan aansluiten op iets als een sigenstore) dan zal de kookplaat, kabel, beveiliging ook moeten voldoen aan bepaalde voorschriften.
Bijvoorbeeld de DC kabels naar de zonnepanelen worden tijdens een keuring nu ook al nagekeken (voor zo ver bereikbaar) op juiste type kabel (cca) en plaatsing volgens goed vakmanschap.
Ik zeg niet dat er om de haverklap een keuring moet gebeuren maar ergens moet er toch nagedacht worden hoe ver er in moet gegaan worden rekening houdende met nieuwe evoluties.
Jullie verspreiden naar mijn idee desinformatie en interpreteren het stuk van Elaad als een vastomvormde leidraad maar dit is m.i. een onderzoeksrapport waar eigenlijk de aanbevelingen in ontbreken .onzenuub schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:46:
[...]
Lees dit eens: https://elaad.nl/wp-conte...-Bidirectioneel-laden.pdf
Er is geen wet en regelgeving over bidirectionele laadpalen. Er moeten alleen protocollen etc geformuleerd en geaccordeerd worden door belanghebbende partijen.
Wellicht komt er nog wet/regelgeving maar dan zal dat waarschijnlijk fiscale wet/regelgeving zijn en het zal geconformeerd moeten worden naar een Europese -, danwel afgeleide Nederlands norm.
Laten we hier in dit forum nou niet gaan vooruitlopen op niet bestaande feiten en al zeker niet gaan roeptoeteren want dat doet de rest van de wereld wel. Laten wij elkaar helpen en aanvullen!
[ Voor 10% gewijzigd door CEdS op 07-09-2025 07:34 ]
@WozmroWozmro schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:51:
Dit is precies waarom ik noemde dat je in eerste instantie je PV-omvormer en je thuisaccu installeert en laat keuren. Dan is het terugleveren immers nix nieuws meer. Het enige dat dan nog wijzigt is de grootte van de DC-opslag.
Het lijkt me daarom 100% binnen de gelijkvormigheid van de installatie vallen.
Ik zou het bijna jammer vinden dat ik niet in B woon, want deze uitdaging zou ik wel aan willen gaan…
<John O`Mill>
@HyperBartHyperBart schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:06:
[...]
Hier kan je de lijst vinden:
https://www.synergrid.be/...ntrale-productie-eenheden
Dank voor dit document. Dit maakt in mijn ogen juist duidelijk dat herkeuring niet nodig is wanneer je een DC-laadpaal toevoegt aan een bestaande en goedgekeurde Sigenergy-installatie met thuisaccu. Er staat immers
En die laadpaal wordt helemaal niet aangesloten aan het distributienet en kan er daarom helemaal niet mee samenwerken. Die werkt samen met het DC-deel van de Sigenergy-installatie en die was al goedgekeurd.Het voorschrift C10/11 beschrijft de technische vereisten voor de aansluiting van decentrale productie-installaties die in parallel (kunnen) werken met het distributienet.
Een DC-apparaat kan sowieso niet samenwerken met het distributienet (want DC en geen AC). Dat doet de omvormer en die was er al op het moment van keuring. Er wordt dus nix nieuws op het net aangesloten.
<John O`Mill>
Dat klopt en omwille van het feit dat het DC is kan je er nog mee weg.
Maar tot op heden heb ik dus nog nergens een AC of DC V2G laadpaal gezien, werkend en bestelbaar voor de gewone consument in België of NL.
Maar tot op heden heb ik dus nog nergens een AC of DC V2G laadpaal gezien, werkend en bestelbaar voor de gewone consument in België of NL.
@HyperBartHyperBart schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 23:39:
Dat klopt en omwille van het feit dat het DC is kan je er nog mee weg.
Tja, dat jij die nog niet gezien hebt zegt nog niet zoveel.
In het door mij hier al eerder aangehaalde Sigenergy-topic kun je lezen dat er in NL al meerdere gebruikers zijn met zo’n bidirectionele laadpaal en dus met V2G. Ik heb er nog niet nagevraagd of er ook mensen in B bij zijn, maar dat zou je natuurlijk prima zelf kunnen doen.
Maar ze zijn er dus wel (in NL), ook al heb je die nog niet gezien.
Heb je daar al eens rondgekeken in dat topic?
[ Voor 7% gewijzigd door Hippe Lip op 06-09-2025 23:50 ]
<John O`Mill>
… en die omvormer was al goedgekeurd in het scenario dat ik beschreef.kliffen schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 16:02:
[...]
Het mooie van de Sigenergy DC lader is dat deze niet zelf aan het net levert. Hij peutert de dc stroom alleen los uit de auto. Het is de Sigenergy omvormer, die aan de regelgeving voldoet, die de stroom aan het net en/of huis levert. Daarmee wordt dus aan deze regelgeving voldaan.
<John O`Mill>
Het enige dat ik wil aangeven is dat het een enerzijds anderzijds verhaal is.
Als je bijvoorbeeld de hoeveelheid batterijmodules zou uitbreiden of als je extra zonnepanelen zou aansluiten op de sigenstore dan moet er wel opnieuw een keuring uitgevoerd worden. Want de installatie is gewijzigd. Maar de omvormer is dezelfde gebleven.
Er is trouwens ook nog de meldingsplicht bij de netbeheerder voor wat betreft de plaatsing van een laadpaal.
https://www.fluvius.be/nl...t-fluvius/laadpaal-melden
En bij die melding moet je een keuringsattest uploaden.
Als je bijvoorbeeld de hoeveelheid batterijmodules zou uitbreiden of als je extra zonnepanelen zou aansluiten op de sigenstore dan moet er wel opnieuw een keuring uitgevoerd worden. Want de installatie is gewijzigd. Maar de omvormer is dezelfde gebleven.
Er is trouwens ook nog de meldingsplicht bij de netbeheerder voor wat betreft de plaatsing van een laadpaal.
https://www.fluvius.be/nl...t-fluvius/laadpaal-melden
En bij die melding moet je een keuringsattest uploaden.
[ Voor 3% gewijzigd door Wozmro op 07-09-2025 08:15 ]
Wie dan precies in dat topic? Ik heb wat gezocht op v2g/v2h en laadpaal maar kom bijzonder weinig posts tegen. Helemaal geen posts dat iemand dit werkend zou hebben.Hippe Lip schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 23:47:
[...]
@HyperBart
Tja, dat jij die nog niet gezien hebt zegt nog niet zoveel.
In het door mij hier al eerder aangehaalde Sigenergy-topic kun je lezen dat er in NL al meerdere gebruikers zijn met zo’n bidirectionele laadpaal en dus met V2G. Ik heb er nog niet nagevraagd of er ook mensen in B bij zijn, maar dat zou je natuurlijk prima zelf kunnen doen.
Maar ze zijn er dus wel (in NL), ook al heb je die nog niet gezien.![]()
Heb je daar al eens rondgekeken in dat topic?
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Heb je daar de vraag gesteld? Ik heb dat een tijdje geleden gedaan en kreeg van minstens 2 man reactie dat ze V2G werkend hebben.Inspired schreef op zondag 7 september 2025 @ 08:54:
[...]
Wie dan precies in dat topic? Ik heb wat gezocht op v2g/v2h en laadpaal maar kom bijzonder weinig posts tegen. Helemaal geen posts dat iemand dit werkend zou hebben.
<John O`Mill>
Toch even naar dat topic gaan. Laatste posten gaan daarover. Bij mij werkt het ook.Inspired schreef op zondag 7 september 2025 @ 08:54:
[...]
Wie dan precies in dat topic? Ik heb wat gezocht op v2g/v2h en laadpaal maar kom bijzonder weinig posts tegen. Helemaal geen posts dat iemand dit werkend zou hebben.
Een semi reclame filmpje over de Zaptec Go 2 laat zien waarom voor V2X op AC gebied er nog wat hobbels zijn om te nemen. Namelijk dat een laadpaal slechts een laadpunt is met wat regelingen, terwijl de DC-AC omvormer in de auto zit. En dat maakt het lastig met (europese) certificering, een EV blijft niet stationair op een locatie staan waar het is goedgekeurd zoals een PV-omvormer waar je een netcode op instelt, maar rijdt rond (dat is ook de bedoeling). Voor eilandbedrijf is dat geen probleem, maar dan moet je het net afschakelen. Dat is ook weer gedoe.
Een bidirectionele DC-charger heeft zoals in de discussie hierboven is aangegeven dat probleem niet, die omvormer is wel stationair. Is AC V2X uberhaupt levensvatbaar?
Misschien toch eens een omvormer opzoeken die AC kan omzetten (generator input), dan kan de auto batterijtje spelen.
Een bidirectionele DC-charger heeft zoals in de discussie hierboven is aangegeven dat probleem niet, die omvormer is wel stationair. Is AC V2X uberhaupt levensvatbaar?
Misschien toch eens een omvormer opzoeken die AC kan omzetten (generator input), dan kan de auto batterijtje spelen.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
@BravoBravo schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:23:
Duidelijk verhaal, op deze laatste alinea na. Een omvormer die AC kan omzetten? Van waar naar waar?
<John O`Mill>
De AC van mijn auto (V2L) naar batterij of huisnet. Dan heb je weer een goedgekeurde omvormer ertussen hangen.Hippe Lip schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:41:
[...]
@Bravo
Duidelijk verhaal, op deze laatste alinea na. Een omvormer die AC kan omzetten? Van waar naar waar?
Maar dan moet je handmatig switchen tussen V2L en laden, dat wordt meer een noodoplossing dan dagelijks inzetbaar.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
@BravoBravo schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:44:
[...]
De AC van mijn auto (V2L) naar batterij of huisnet. Dan heb je weer een goedgekeurde omvormer ertussen hangen.
Maar dan moet je handmatig switchen tussen V2L en laden, dat wordt meer een noodoplossing dan dagelijks inzetbaar.
Er is ook iemand die zo een zelfbouw-V2G heeft gemaakt:
grotegok in "Over V2G; laden en ontladen"
<John O`Mill>
Dat is inderdaad de optie die ik onthouden had, alleen zit ik te denken aan een oplossing met een Victron omvormer icm een thuisbatterij.
Maar zoals een paar posts verder staat: Werkt bij mij prima, nadeel is het ompluggen van de laadstekker als je weer wilt laden. Als ik er zin in heb gaan ik mij hier een keer in verdiepen.
Dat maakt het voor mij een no go als dagelijkse birectionele lader.
Maar zoals een paar posts verder staat: Werkt bij mij prima, nadeel is het ompluggen van de laadstekker als je weer wilt laden. Als ik er zin in heb gaan ik mij hier een keer in verdiepen.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Ik meen dat die zelfbouw die ik noemde niet om hoeft te pluggen?Bravo schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:42:
Dat is inderdaad de optie die ik onthouden had, alleen zit ik te denken aan een oplossing met een Victron omvormer icm een thuisbatterij.
<John O`Mill>
Dat is zondermeer oplosbaar met een paar relais.Bravo schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:42:
Het was voor hem een beetje een experiment. Hij vond het wel welletjes.
Nb. En dit hobbyen is niet zonder gevaar. Je hoeft maar 1x iets fout te doen en je auto is kapot. Je moet namelijk wel heel erg zeker weten dat je de V2L niet activeert als de stekker aan het net hangt.
Dus ik kan me heel goed voorstellen dat hij het “genoeg gehobbied” vond.
Nb… als je met relais gaat hobbyen moet je ook heel goed nadenken dat de boel “fail safe” is in geval er een relais weigert. En “”gelijktijdig” 2 relais schakelen bestaat niet. Er is er altijd 1 eerder.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ik denk dat iemand een goed kastje maakt die veilig kan schakelen van laden naar een V2L uitgang dat heel veel mensen hier interesse in hebben. De rest is dan vrij goed te regelen met slim laden en de V2L aan te sluiten of invoer naar keuze (acculader, gelijkrichter met omvormer, direct op een grote load zoals airco enz.)Stefannn schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:20:
[...]
Dat is zondermeer oplosbaar met een paar relais.
Nb. En dit hobbyen is niet zonder gevaar. Je hoeft maar 1x iets fout te doen en je auto is kapot. Je moet namelijk wel heel erg zeker weten dat je de V2L niet activeert als de stekker aan het net hangt.
Nb… als je met relais gaat hobbyen moet je ook heel goed nadenken dat de boel “fail safe” is in geval er een relais weigert. En “”gelijktijdig” 2 relais schakelen bestaat niet. Er is er altijd 1 eerder.
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Waarom zou je gelijktijdig de relais moeten schakelen? Ik zou er juist een tijdsvertraging tussenzetten bij een wisseling van functie.Stefannn schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:20:
[...]
Dat is zondermeer oplosbaar met een paar relais.
En leren van de grote jongens die aan netcodes moeten voldoen dat 1 relais niet voldoende is voor een veilige schakeling, je zet 2 goede relais in serie en het liefst meet je ook nog onafhankelijk of de stroom daadwerkelijk verdwenen of ingeschakeld is.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Laden naar V2L is niet zo moeilijk. Dan kan je dus een V2H systeem maken.ice-T106 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:50:
[...]
Ik denk dat iemand een goed kastje maakt die veilig kan schakelen van laden naar een V2L uitgang dat heel veel mensen hier interesse in hebben. De rest is dan vrij goed te regelen met slim laden en de V2L aan te sluiten of invoer naar keuze (acculader, gelijkrichter met omvormer, direct op een grote load zoals airco enz.)
Het volstaat om een load via een wisselcontact op “danwel net”, “danwel auto” (dus auto kant van de smartEVSE contacter) te schakelen.failsafe is dan:
- als dat relais per ongeluk aan staat terwijl de auto aan het laden is dan krijgt het spanning via de smartEVSE.
- als dat relais per ongeluk aan staat terwijl de V2L geen spanning geeft dan is er stomweg geen spanning.
Dan heb je echter geen V2G. Dat is gevaarlijker want dan schakel je een spanningvoerend systeem direct op je auto.
Nb… maar ik begin er vooralsnog niet aan. Het is me iets teveel gehobby met een extreem dure auto.
Dat moet je inderdaad niet doen. Was bedoeld als waarschuwing “dat iets bedenken waar dat voor nodig is gedoemd is te mislukken” (lees… ontploffen).Bravo schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:32:
[...]
Waarom zou je gelijktijdig de relais moeten schakelen? Ik zou er juist een tijdsvertraging tussenzetten bij een wisseling van functie.
En leren van de grote jongens die aan netcodes moeten voldoen dat 1 relais niet voldoende is voor een veilige schakeling, je zet 2 goede relais in serie en het liefst meet je ook nog onafhankelijk of de stroom daadwerkelijk verdwenen of ingeschakeld is.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
En van verschillende merken.Bravo schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:32:
[...]
Ik ben in blijde verwachting van een Sigenergy oplossing voor plaatsing 25 september. Het wordt een Sigenstor 5x 10kW accu met een 3 fase Sigen 10 kW omvormer gekoppeld aan een backup gateway. De omvormer gaat gekoppeld worden aan 36 x 440w zonnepanelen oost west georiënteerd. Daarnaast wordt er ook een EV DC charger 25kW voorzien om tot 25 kW te kunnen DC laden.
Ik kijk vooral uit om de V2L oplossing te kunnen testen met mijn Tesla model Y.
Ik zie hier ook nog wat discussies rond het keuren. Voor zover ik het begrepen heb moet elke uitbreiding opnieuw gekeurd worden. Of het nu een uitbreiding is van de accu of het toevoegen van een lader.
Ik zie hier ook nog wat discussies rond het keuren. Voor zover ik het begrepen heb moet elke uitbreiding opnieuw gekeurd worden. Of het nu een uitbreiding is van de accu of het toevoegen van een lader.
Een Tesla Model Y heeft geen V2L functie. Of gebruik je een 3rd party oplossing? Die ten koste gaat van de garantie op je batterypack.IceBlue schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:25:
Ik ben in blijde verwachting van een Sigenergy oplossing voor plaatsing 25 september. Het wordt een Sigenstor 5x 10kW accu met een 3 fase Sigen 10 kW omvormer gekoppeld aan een backup gateway. De omvormer gaat gekoppeld worden aan 36 x 440w zonnepanelen oost west georiënteerd. Daarnaast wordt er ook een EV DC charger 25kW voorzien om tot 25 kW te kunnen DC laden.
Bij DC nvt.Gasoline1234 schreef op zondag 14 september 2025 @ 19:30:
[...]
Een Tesla Model Y heeft geen V2L functie. Of gebruik je een 3rd party oplossing? Die ten koste gaat van de garantie op je batterypack.
[ Voor 6% gewijzigd door bbbrumbrum op 14-09-2025 19:33 ]
Dc-dc ik zal het volgende week weten te zeggen. Dit zou volgens de berichten gewoon moeten werken.Gasoline1234 schreef op zondag 14 september 2025 @ 19:30:
[...]
Een Tesla Model Y heeft geen V2L functie. Of gebruik je een 3rd party oplossing? Die ten koste gaat van de garantie op je batterypack.
Ik heb een Kia EV4 besteld (lease), deze heeft sowieso V2L (en V2G/V2X voorbereid) die ik kan gaan gebruiken om 1 groep (bijvoorbeeld wasmachine en WP droger) direct van stroom te voorzien.
Dus mijn idee is om dat rechtstreeks te doen dmv V2L om zo min mogelijk te verliezen.
Ik had ergens gelezen dat dit kan door een automatische omschakelaar te gebruiken:
- https://www.amazon.nl/dp/B094RB8R32
Dus zodra ik de V2L aansluit, dat dan die apparaten "de noodstroom" gebruiken, met een kleine schakeldip van 10ms (?).
Rechtstreeks op de groep kan niet, iets met fase verschuivingen, frequentieverschillen etc.
Waarschijnlijk moet ik normale grid stroom op de "spare" zetten en V2L op de "common" omdat common de voorrang heeft (maar in praktijk niet zo common zal zijn
).
Anyway, dat is de theorie...
Vervolgens een Zaptec Go 2 oid aanschaffen en hopen dat dan V2G/V2H werkt voor 3 fases en het hele huis kan aansturen en niet deze V2L hack voor een paar apparaten (die wel veel stroom gebruiken in de winter).
Dus mijn idee is om dat rechtstreeks te doen dmv V2L om zo min mogelijk te verliezen.
Ik had ergens gelezen dat dit kan door een automatische omschakelaar te gebruiken:
Dus zodra ik de V2L aansluit, dat dan die apparaten "de noodstroom" gebruiken, met een kleine schakeldip van 10ms (?).
Rechtstreeks op de groep kan niet, iets met fase verschuivingen, frequentieverschillen etc.
Waarschijnlijk moet ik normale grid stroom op de "spare" zetten en V2L op de "common" omdat common de voorrang heeft (maar in praktijk niet zo common zal zijn
Vervolgens een Zaptec Go 2 oid aanschaffen en hopen dat dan V2G/V2H werkt voor 3 fases en het hele huis kan aansturen en niet deze V2L hack voor een paar apparaten (die wel veel stroom gebruiken in de winter).
Hoe wil je daar geld mee besparen? In de nacht met goedkopere stroom je auto laden en dan overdag daarmee je wasmachine van stroom voorzien? Vergeet je niet dat het accu laden en weer leegtrekken, incl. omvormen van AC naar DC en weer terug hooguit 80% rendement heeft?andrem schreef op woensdag 24 september 2025 @ 16:17:
Ik heb een Kia EV4 besteld (lease), deze heeft sowieso V2L (en V2G/V2X voorbereid) die ik kan gaan gebruiken om 1 groep (bijvoorbeeld wasmachine en WP droger) direct van stroom te voorzien.
Rechtstreeks op de groep kan niet, iets met fase verschuivingen, frequentieverschillen etc.![]()
Waarschijnlijk moet ik normale grid stroom op de "spare" zetten en V2L op de "common" omdat common de voorrang heeft (maar in praktijk niet zo common zal zijn).
Ondertussen moet je dan niet vergeten om 's nachts de laadkabel aan de auto te koppelen, en dan als je wilt wassen of drogen die te vervangen door de V2L-adapter.
Bovendien zetten de meeste auto's (weet niet of dat bij de EV4 ook zo is) alleen in een bepaalde modus spanning op die adapter.
Ik wil niet negatief overkomen of zo, maar ik zie de use-case hiervan niet zo in. Het lijkt mij in ieder geval een bijzonder onhandige manier om een paar euro te verdienen.
[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 24-09-2025 16:36 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Sorry, kleine toevoeging:Andrehj schreef op woensdag 24 september 2025 @ 16:35:
[...]
Hoe wil je daar geld mee besparen?
[...]
- overdag ben ik meestal op kantoor: dan kan ik daar "gratis" de auto opladen (omdat hier meer dan genoeg zonnepanelen staan)
- aan het einde van de dag kom ik thuis en schakel ik V2L in
- om het netjes te doen, probeer ik in het weekend en op mijn thuiswerkdag het aantal kwh weer op te laden van mijn eigen zonnepanelen
Klopt, niet 100% dekkend maar wel leuk om mee te spelen en ervaring opdoen zodra saldering ten einde loopt (doel: minder terugleveren en minder van het grid gebruiken, als dat 50% van de tijd lukt is het al mooi, heb nu (nog) geen geld om batterij aan te schaffen).
En 80% redement is dan beter dan 67% die ik nu heb als ik kijk naar terugleverkosten.
En het is leuk om het te proberen
Uiteraard doel is zoveel mogelijk V2H te gaan gebruiken, V2L is een (hopelijk) tijdelijke tussenstap
@andrem
De apparaten die V2H gebruiken moeten dus wel eerst van het grid (= het net) losgekoppeld worden. Dat besef je wel?
Dat wordt dus nog een extra releaiskast bij dat apparaat plus bekabeling tussen dat apparaat en je auto. Want het kan niet aan het net hangen en moet dus zwevend uitgevoerd worden.
Maar het lijkt me wel een leuk idee!
De apparaten die V2H gebruiken moeten dus wel eerst van het grid (= het net) losgekoppeld worden. Dat besef je wel?
Dat wordt dus nog een extra releaiskast bij dat apparaat plus bekabeling tussen dat apparaat en je auto. Want het kan niet aan het net hangen en moet dus zwevend uitgevoerd worden.
Maar het lijkt me wel een leuk idee!
[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 24-09-2025 18:47 ]
<John O`Mill>
ja klopt, een soort "stekkerdoos" maken na dit ding:Hippe Lip schreef op woensdag 24 september 2025 @ 18:47:
@andrem
(tijdelijk, proefopstelling)
Inderdaad, kabel graven etc wordt nogal een gedoe dus eerst testen en kijken of het de moeite waard is
Zo probeer ik het momenteel. Ik heb een CE gekeurde ATS (Automatic Transfer Switch) geïnstalleerd op enkele circuits (op 1 fase) in de zekeringskast die (zeer) snel schakelt van Grid+Grond (heen/terug) naar zwevende V2L zodra ik de V2L stekker inplug. Voor enkele honderden euro's was dat geregeld, een soort van poor man's V2H dus. De bedoeling is de airco hier voornamelijk op te laten draaien als (bij)verwarming in de winter en tussenseizoenen. Het in/uitpluggen is wel een gedoe (voor mij persoonlijk), maar als ik het vergeet om om te pluggen blijft ook alles werken dus de WAF is hoog.
[ Voor 13% gewijzigd door Ahrand op 26-09-2025 11:36 ]
@andremandrem schreef Oop woensdag 24 september 2025 @ 19:03:
ja klopt, een soort "stekkerdoos" maken na dit ding:
(tijdelijk, proefopstelling)
Hmm, dat ding heeft wel een hoog Ali-gehalte zo te zien. Zeker als ik dan teksten in chinese tekens zie plus een tekst “Industrial silver electrocution”.
En om je voor vervelende situaties te behoeden: ik zou er niet over denken om Ali-spul of iets van vergelijkbare orde hier te installeren. Ik heb geen zin in rare storingen, laat staan in brand omdat die “Industrial silver electrocution“ toch niet zo goed werkte en een overgangsweerstand (en dus warmte > kans op brand) veroorzaakt.

Je kunt een stuk veiliger gewoon een goedgekeurde relaisschakelaar met twee wisselcontacten gebruiken.
Ik heb er al over gedacht om naast de laadpaal een CEE-doos (male) te monteren met een kabel die in huis op een paar cruciale punten naar een extra stopcontact gaat. Dan kan ik met een kabel tussen de V2L-plug van de auto en die CEE-doos aan de muur een verbindingskabel maken zoals deze, maar dan langer.Inderdaad, kabel graven etc wordt nogal een gedoe dus eerst testen en kijken of het de moeite waard is
Of, nóg makkelijker, een eigen V2L-kabel maken met aan de ene kant een type-2-stekker plus een paar onderdelen (die V2L-stekker is eenvoudig na te maken; er zit bijna. Nix in) en aan de andere kant die CEE-stekker. Dat is bij elkaar iets kostbaarder om te maken vanwege die type-2-stekker (duurder dingetje), maar dan heb ik geen twee dingen die in elkaar steken. Alles is dan één geheel.
<John O`Mill>
Bij deze kan ik bevestigen dat V2X werkt op een Tesla model Y 2023. De auto volgt de vraag naar stroom volledig en werkt nu toch al 12u non stop.IceBlue schreef op zondag 14 september 2025 @ 22:33:
[...]
Dc-dc ik zal het volgende week weten te zeggen. Dit zou volgens de berichten gewoon moeten werken.
:strip_exif()/f/image/WlfBqOYVDkanfjOwJh1po59J.jpg?f=fotoalbum_large)
@IceBlue uit interesse: kun je de prioriteit zodanig instellen dat het systeem eerst de thuisbatterij ontlaadt en dan pas de auto of vice versa?
Ik ben wel benieuwd wat deze hele setup heeft gekost. Ziet er goed uit. Werkt dit met iedere CCS2 compatible EV's, zoals o.a. de Kia?IceBlue schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:25:
Ik heb (nog) geen DC lader van Sigenergy maar wel de accu en Gateway, zie ik hier nu ook dat de Tesla de accu aan het laden is?IceBlue schreef op zondag 28 september 2025 @ 06:49:
[...]
Bij deze kan ik bevestigen dat V2X werkt op een Tesla model Y 2023. De auto volgt de vraag naar stroom volledig en werkt nu toch al 12u non stop.
[Afbeelding]
Alleen met de Kia EV6 en EV9 werkt dit volgens de berichten en volgens Sigenergy.Gasoline1234 schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:10:
[...]
Ik ben wel benieuwd wat deze hele setup heeft gekost. Ziet er goed uit. Werkt dit met iedere CCS2 compatible EV's, zoals o.a. de Kia?
Klopt je kan de prioriteiten instellen en ook aangeven tot hoever de auto mag ontladen bvb max 60% soc.Franciesco schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:17:
@IceBlue uit interesse: kun je de prioriteit zodanig instellen dat het systeem eerst de thuisbatterij ontlaadt en dan pas de auto of vice versa?
Er is een lijst op de Sigenergy website die laat zien welke auto's compatibel zijn. De zonnepanelen heb ik privé geplaatst 10k en de lader met batterij & back-up heb ik zakelijk geplaatst 20k.Gasoline1234 schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:10:
[...]
Ik ben wel benieuwd wat deze hele setup heeft gekost. Ziet er goed uit. Werkt dit met iedere CCS2 compatible EV's, zoals o.a. de Kia?
Klopt hier was de wagen de thuis accu op aan het laden. Ik weet nog niet 100% hoe dit precies werk. Iets erna is de wagen hiermee gestopt en werd de batterij van de wagen enkel nog gebruikt voor het verbruik van het huis.Anunnaki schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:30:
[...]
Ik heb (nog) geen DC lader van Sigenergy maar wel de accu en Gateway, zie ik hier nu ook dat de Tesla de accu aan het laden is?
https://www.sigenergy.com/en/index/v2x_compatibilityIceBlue schreef op zondag 28 september 2025 @ 16:53:
[...]
Er is een lijst op de Sigenergy website die laat zien welke auto's compatibel zijn.
Ik was vandaag op de Energiebeurs in de Brabanthallen en had gehoopt Sigenergy daar te vinden. Helaas was die er niet
Ik had ze graag eens doorgezaagd over de mogelijke configuraties voor V2G…
Ik had ze graag eens doorgezaagd over de mogelijke configuraties voor V2G…
<John O`Mill>
Eplucon adverteert ook met een V2G lader.
Maar op de site nog niet te vinden
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
In de Brabanthallen staan ze met een V2X demo voor een Renault Zoë.BarryH schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 07:59:
Eplucon adverteert ook met een V2G lader.
Renault 5 E-Tech Electric (geen Zoë) neem ik aan? Die kan V2X dmv AC (hiermee loopt ook een proef in Utrecht)Sonero schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:30:
[...]
In de Brabanthallen staan ze met een V2X demo voor een Renault Zoë.
Wellicht een gemodificeerde Zoë. Het was geen model 5. Daar gaan de geruchten wel hard overigens: https://www.renaultforum....ch-met-v2g-t39014-70.htmlandrem schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:43:
[...]
Renault 5 E-Tech Electric (geen Zoë) neem ik aan? Die kan V2X dmv AC (hiermee loopt ook een proef in Utrecht)
@onzenuubonzenuub schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:45:
P[ de Ipad kreeg ik het niet te zien, op pc wel.
Heb je wel naar beneden gescrold? Ik werk nu op een iPad en heb er geen enkel probleem mee. Ook meteen maar op de iPhone getest en ook daar gaat het probleemloos.
https://www.sigenergy.com/en/index/v2x_compatibility
<John O`Mill>
Nee een Zoë je ziet nog net het kontje.Sonero schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:52:
[...]
Wellicht een gemodificeerde Zoë. Het was geen model 5. Daar gaan de geruchten wel hard overigens: https://www.renaultforum....ch-met-v2g-t39014-70.html
:strip_exif()/f/image/VrdqlvMOr4gloDLl6mGEYd3w.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat is DS-laden, wat op de poster staat?mb1 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 22:15:
Nee een Zoë je ziet nog net het kontje.
[Afbeelding]
<John O`Mill>
Ik vrees dat het een pijnlijke type is... op Linkedin hebben ze wel "DC" staan:Hippe Lip schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 22:21:
[...]
Wat is DS-laden, wat op de poster staat?
:strip_exif()/f/image/RrRV3zj7ro63XT652eXPFybg.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb nieuwe consumentenprijzen van de Sigenergy bi-directionele DC-EV laders ontvangen (met ingang van 1 oktober). Deze zijn drastisch gedaald!
Prijzen zijn exclusief BTW. En je moet al een Sigenstor installatie hebben natuurlijk.
/f/image/zTE2wjECrALHl7HET4dKijFE.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie ze elders nog niet aangeboden staan....
Prijzen zijn exclusief BTW. En je moet al een Sigenstor installatie hebben natuurlijk.
/f/image/zTE2wjECrALHl7HET4dKijFE.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie ze elders nog niet aangeboden staan....
[ Voor 54% gewijzigd door Consulectro op 10-10-2025 11:55 . Reden: Plaatje toegevoegd. Ex. BTW prijzen. ]
12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.
Al met al ws nog een aardige investering voordat ik V2G hier werkend zou hebben.
<John O`Mill>
Klinkt gaaf!mb1 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 22:15:
[...]
Nee een Zoë je ziet nog net het kontje.
[Afbeelding]
Maar... DC V2G is nogal duur tov AC V2G: hebben ze nog een indicatie afgegeven van de prijs?
(over een paar weken komt mijn Kia EV4 binnen, die kan sowieso AC V2G, ook DC laden dus dan zou hiermee ook DC V2G kunnen? Maar wederom: wat is de prijs? Een Zaptec Go 2 kost 950 euro )
Ja en o.Hippe Lip schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 22:09:
[...]
@onzenuub
Heb je wel naar beneden gescrold? Ik werk nu op een iPad en heb er geen enkel probleem mee. Ook meteen maar op de iPhone getest en ook daar gaat het probleemloos.
https://www.sigenergy.com/en/index/v2x_compatibility
En CCS ipv CSS…. En op hun website is hierover nog niets te vinden. Vermoedelijk in stadium prototype.Roekeloos schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 22:55:
[...]
Ik vrees dat het een pijnlijke type is... op Linkedin hebben ze wel "DC" staan:
[ Voor 16% gewijzigd door jdbiggelaa op 10-10-2025 10:30 ]
Ben benieuwd naar de praktijktest van Ac v2gandrem schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:41:
[...]
Klinkt gaaf!
Maar... DC V2G is nogal duur tov AC V2G: hebben ze nog een indicatie afgegeven van de prijs?
(over een paar weken komt mijn Kia EV4 binnen, die kan sowieso AC V2G, ook DC laden dus dan zou hiermee ook DC V2G kunnen? Maar wederom: wat is de prijs? Een Zaptec Go 2 kost 950 euro )
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Kan die werkelijk nu al hier in NL V2G (en is daar dan ook al een geschikte laadpaal voor) of is de alleen ‘V2G-ready’?andrem schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:41:
[...]
Klinkt gaaf!
Over een paar weken komt mijn Kia EV4 binnen, die kan sowieso AC V2G,
Die kans lijkt me redelijk groot. Sigenergy heeft DC-laadpalen voor thuis die V2G aankunnen.[…] ook DC laden dus dan zou hiermee ook DC V2G kunnen?
<John O`Mill>
Op Bright.nl zeggen ze dat de Eplucon DC V2g 5-7K kost. In sommige gevallen zou hij ook als de EV fabrikant dat niet aangeeft dat hij V2G is, toch de accu kunnen ontladen. Ook laden vanaf 200 Watt zou kunnen op basis van DC. https://www.bright.nl/vid...l-je-gewoon-proberen.html
[ Voor 17% gewijzigd door Hydraulic op 11-10-2025 15:26 ]
Je kunt ook de BMW Wallbox Professional voor 2120,-- kopen. Is ook DC, maar wordt pas in Maart leverbaar.andrem schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:41:
[...]
Klinkt gaaf!
Ik heb een richtprijs van €6900 gehoord op de stand, maar dat is via hun installateurs.andrem schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:41:
[...]
Klinkt gaaf!
Bij dit soort prijzen wordt dat voorlopig geen succes vrees ik. Rond de €2.000 wordt het interessant voor een grotere groep verwacht ik.mb1 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 11:26:
[...]
Ik heb een richtprijs van €6900 gehoord op de stand, maar dat is via hun installateurs.
Ik heb het op linkedin gevraagd bij hun post, en dit kreeg ik als antwoord:jdbiggelaa schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 17:36:
[...]
Bij dit soort prijzen wordt dat voorlopig geen succes vrees ik. Rond de €2.000 wordt het interessant voor een grotere groep verwacht ik.
Inderdaad nogal duur...De prijsindicatie ligt tussen de €5.000 en €7.000 bruto. De exacte prijs is afhankelijk van de gekozen uitvoering en de omstandigheden van het project.
Daarom dat andere partijen zich momenteel richten op AC bidirectioneel laden. Daarbij wordt de omvormer van de auto gebruikt i.p.v. dat bij de DC bidirectioneel lader er een omvormer in de laadpaal moet zitten. Die techniek kost nu eenmaal geld.
De V2G (of eigenlijk V2L) die ik ken, ingebouwd in de auto, is alleen één fase.Skipper_NH schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:35:
Daarom dat andere partijen zich momenteel richten op AC bidirectioneel laden. Daarbij wordt de omvormer van de auto gebruikt i.p.v. dat bij de DC bidirectioneel lader er een omvormer in de laadpaal moet zitten. Die techniek kost nu eenmaal geld.
Is er ook al V2L of V2G in driefasevorm, af fabriek?
<John O`Mill>
Niet dat ik weet. En zover weet is er ook nog geen gewoon commercieel verkrijgbare setup die kan automatisch switchen van laden naar V2G of V2L. Een 1 fase oplossing die goedkoop genoeg is denk ik voor mensen al wel een prima optie (bij 16A)Hippe Lip schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:03:
[...]
De V2G (of eigenlijk V2L) die ik ken, ingebouwd in de auto, is alleen één fase.
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Dat hangt er maar vanaf wat je ermee wilt doen. Als je in hartje winter bij uitgevallen stroom met een verlengsnoer alleen je warmtepomp of alleen je vriezer en koelkast op gang wilt houden, dan is 1 fase genoeg.ice-T106 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:10:
[...]
Niet dat ik weet. En zover weet is er ook nog geen gewoon commercieel verkrijgbare setup die kan automatisch switchen van laden naar V2G of V2L. Een 1 fase oplossing die goedkoop genoeg is denk ik voor mensen al wel een prima optie (bij 16A)
Maar wil je elke nacht je huis (met 3-fase-aansluiting) voorzien van sap zodat je dan nix van het net afneemt (of bij stroomuitval het hele huis wilt voorzien), dan heb je toch echt een 3-fase-aansluiting op de auto nodig.
[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 13-10-2025 16:27 ]
<John O`Mill>
Zelf verwacht ik niet dat er 3-fase V2H of V2G gaat komen vanuit de auto. Voor grotere vermogens zal het via DC gaan denk ik. En dan omzetten naar 3-fase AC via het laadstation.
Voor noodstroom lijkt me sowieso een thuisbatterij handiger: die is tenminste altijd thuis
Idem als de ambitie is zo min mogelijk afnemen van het stroomnet.
V2H kan een systeem met thuisbatterij aanvullen, maar ik zie het niet als vervangenger voor een thuisbatterij.
Voor noodstroom lijkt me sowieso een thuisbatterij handiger: die is tenminste altijd thuis
V2H kan een systeem met thuisbatterij aanvullen, maar ik zie het niet als vervangenger voor een thuisbatterij.
De nieuwe elektrische R4 en R5 krijgen naar verluidt een volledige 3-fasen 11 kW omvormer aan boord. Nu nog een AC bidirectionele laadpaal….Hippe Lip schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:03:
[...]
Dan moet je wel een 1 fase warmtepomp hebben, en die moet dan ook via een stekker en WCD zijn aangesloten. Ik verwacht dat dat er niet veel zijn.Hippe Lip schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:27:
[...]
Dat hangt er maar vanaf wat je ermee wilt doen. Als je in hartje winter bij uitgevallen stroom met een verlengsnoer alleen je warmtepomp of alleen je vriezer en koelkast op gang wilt houden, dan is 1 fase genoeg.
De meeste warmtepompen zijn enkelfazig. Vergeet niet dat een 8 kW warmtepomp maar maximaal 2 kW vermogen opneemt.deejeebv schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:36:
[...]
Dan moet je wel een 1 fase warmtepomp hebben, en die moet dan ook via een stekker en WCD zijn aangesloten. Ik verwacht dat dat er niet veel zijn.
Terug naar het huis is het max. 4kW.jdbiggelaa schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:35:
[...]
De nieuwe elektrische R4 en R5 krijgen naar verluidt een volledige 3-fasen 11 kW omvormer aan boord. Nu nog een AC bidirectionele laadpaal….
O.a. de Renaul 4 E-tech en de KIA EV9 hebben 3-fase V2G (11 kW). Voor zover ik weet is daar in elk geval bij de Kia nog een software update voor nodig. V2L is bedoeld voor onderweg (bv. op de camping). Dat gaat nooit 3-fase worden.Hippe Lip schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:03:
[...]