Stefannn schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 06:57:
[...]
Hee! Dat is wel een leuk inzicht. Dat had ik me nog helemaal niet gerealiseerd.
Toen ik mijn ioniq5 kocht was ik heel erg bezig met de V2G gedachte. Die gedachte is, zoals ik heb gemotiveerd in eerdere posts redelijk weg. Thuisbatterij is simpelweg goedkoper en praktischer.
Maar…. Nu ik mijn batterij eenmaal heb geeft bovenstaande geeft eigenlijk een “nieuwe positionering van auto accu” aan in het totale energie gebeuren.
Voor noodstroom als grid langdurig uitvalt ga ik geen extra installatie maatregelen nemen. Mijn 14.4 kWh thuisbatterij kan dat samen met de PV heel lang uithouden en als dat echt instort kom ik met de V2L adapter en een verlengsnoer een heel eind. Tegen de tijd dat dat nodig is hebben we nog wel een aantal veel grotere zorgen.
Maar je schetst mooi hoe de auto integraal onderdeel van de energievoorziening kan zijn in geval van thuisbatterij.
Bij mij ook 100% van half februari tot begin november.
Tijdens de maanden november en eerste helft februari (verwarmen op A2A) af en toe niet.
Tijdens de maanden december en januari op niet zonnige dagen ook niet.
Dan kom ik voor die periode een 300 tot 400 kWh gekort.
Ipv de stroom lokaal uit het grid te trekken trek ik deze dan uit de batterij van de EV.
In de winter ga ik uiteraard niet met een verlengsnoer naar buiten zitten klooien.
De V2L adapter zat hier standaard bij de EV geleverd. Mits wat knutselwerk (vanuit bv. de UK kan je voor een 150 € zo'n adapter met geïntegreerd verlengsnoer laten opsturen maar mij leek de kabelsectie dan niet dik genoeg om continu 3,5 kW door te trekken) zet je er zelf een elektriciteitssnoer aan en verbindt dat vast aan de batterij-omvormer/lader (hier loopt dat door de muur naast de voedingskabel van de Alfen laadpaal).
Eerst had ik dat als "generator" aangesloten op de tweede AC IN van de Quatro II. Maar na enkele maanden testen voor een paar honderd € een tweedehands MPII 5000 VA op de kop getikt en deze als "lader" (vast in stand 2 ipv stand 1) aangesloten. Software voor de Cerbo aangepast (systeem "ziet de auto nu als "DC bron") en klaar.
Schakelen (manueel/auto/SoC of tijdsgestuurd doe je dan gewoon vanop afstand via de VRM-tabblad aggregaat). Een MPII en QuatroII hebben meerdere schakelbare relais waar je eentje kan configureren als aggregaat. De EV werkt (binnen het Victron systeem) dan als een "elektrische" generator.
Het is hier ook geen kwestie van een "grote behoefte".
Het is gewoon de volgende stap in de planning richting off grid.
Kan ik, nu het net nog aanwezig is, het een en ander in de praktijk onder alle omstandigheden uittesten en - indien nodig - bijstellen.
Zo bleek al vlug dat de continu aansluiting op de QII minder praktisch (in verliezen) was dan een eenmalige aansluiting van een MPII en laden thuisaccu op vol beschikbaar vermogen.
[
Voor 15% gewijzigd door
IvoB2 op 23-07-2026 10:55
]