Ik heb (nog) geen DC lader van Sigenergy maar wel de accu en Gateway, zie ik hier nu ook dat de Tesla de accu aan het laden is?IceBlue schreef op zondag 28 september 2025 @ 06:49:
[...]
Bij deze kan ik bevestigen dat V2X werkt op een Tesla model Y 2023. De auto volgt de vraag naar stroom volledig en werkt nu toch al 12u non stop.
[Afbeelding]
Alleen met de Kia EV6 en EV9 werkt dit volgens de berichten en volgens Sigenergy.Gasoline1234 schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:10:
[...]
Ik ben wel benieuwd wat deze hele setup heeft gekost. Ziet er goed uit. Werkt dit met iedere CCS2 compatible EV's, zoals o.a. de Kia?
Klopt je kan de prioriteiten instellen en ook aangeven tot hoever de auto mag ontladen bvb max 60% soc.Franciesco schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:17:
@IceBlue uit interesse: kun je de prioriteit zodanig instellen dat het systeem eerst de thuisbatterij ontlaadt en dan pas de auto of vice versa?
Er is een lijst op de Sigenergy website die laat zien welke auto's compatibel zijn. De zonnepanelen heb ik privé geplaatst 10k en de lader met batterij & back-up heb ik zakelijk geplaatst 20k.Gasoline1234 schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:10:
[...]
Ik ben wel benieuwd wat deze hele setup heeft gekost. Ziet er goed uit. Werkt dit met iedere CCS2 compatible EV's, zoals o.a. de Kia?
Klopt hier was de wagen de thuis accu op aan het laden. Ik weet nog niet 100% hoe dit precies werk. Iets erna is de wagen hiermee gestopt en werd de batterij van de wagen enkel nog gebruikt voor het verbruik van het huis.Anunnaki schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:30:
[...]
Ik heb (nog) geen DC lader van Sigenergy maar wel de accu en Gateway, zie ik hier nu ook dat de Tesla de accu aan het laden is?
https://www.sigenergy.com/en/index/v2x_compatibilityIceBlue schreef op zondag 28 september 2025 @ 16:53:
[...]
Er is een lijst op de Sigenergy website die laat zien welke auto's compatibel zijn.
Ik was vandaag op de Energiebeurs in de Brabanthallen en had gehoopt Sigenergy daar te vinden. Helaas was die er niet
Ik had ze graag eens doorgezaagd over de mogelijke configuraties voor V2G…
Ik had ze graag eens doorgezaagd over de mogelijke configuraties voor V2G…
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Eplucon adverteert ook met een V2G lader.
Maar op de site nog niet te vinden
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
In de Brabanthallen staan ze met een V2X demo voor een Renault Zoë.BarryH schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 07:59:
Eplucon adverteert ook met een V2G lader.
Renault 5 E-Tech Electric (geen Zoë) neem ik aan? Die kan V2X dmv AC (hiermee loopt ook een proef in Utrecht)Sonero schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:30:
[...]
In de Brabanthallen staan ze met een V2X demo voor een Renault Zoë.
P[ de Ipad kreeg ik het niet te zien, op pc wel.
Wellicht een gemodificeerde Zoë. Het was geen model 5. Daar gaan de geruchten wel hard overigens: https://www.renaultforum....ch-met-v2g-t39014-70.htmlandrem schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:43:
[...]
Renault 5 E-Tech Electric (geen Zoë) neem ik aan? Die kan V2X dmv AC (hiermee loopt ook een proef in Utrecht)
@onzenuubonzenuub schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:45:
P[ de Ipad kreeg ik het niet te zien, op pc wel.
Heb je wel naar beneden gescrold? Ik werk nu op een iPad en heb er geen enkel probleem mee. Ook meteen maar op de iPhone getest en ook daar gaat het probleemloos.
https://www.sigenergy.com/en/index/v2x_compatibility
<John O`Mill>
Nee een Zoë je ziet nog net het kontje.Sonero schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:52:
[...]
Wellicht een gemodificeerde Zoë. Het was geen model 5. Daar gaan de geruchten wel hard overigens: https://www.renaultforum....ch-met-v2g-t39014-70.html
Wat is DS-laden, wat op de poster staat?mb1 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 22:15:
Nee een Zoë je ziet nog net het kontje.
[Afbeelding]
<John O`Mill>
Ik vrees dat het een pijnlijke type is... op Linkedin hebben ze wel "DC" staan:Hippe Lip schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 22:21:
[...]
Wat is DS-laden, wat op de poster staat?
Ik heb nieuwe consumentenprijzen van de Sigenergy bi-directionele DC-EV laders ontvangen (met ingang van 1 oktober). Deze zijn drastisch gedaald!
Prijzen zijn exclusief BTW. En je moet al een Sigenstor installatie hebben natuurlijk.
/f/image/zTE2wjECrALHl7HET4dKijFE.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie ze elders nog niet aangeboden staan....
Prijzen zijn exclusief BTW. En je moet al een Sigenstor installatie hebben natuurlijk.
/f/image/zTE2wjECrALHl7HET4dKijFE.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie ze elders nog niet aangeboden staan....
[ Voor 54% gewijzigd door Consulectro op 10-10-2025 11:55 . Reden: Plaatje toegevoegd. Ex. BTW prijzen. ]
12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.
Al met al ws nog een aardige investering voordat ik V2G hier werkend zou hebben.
<John O`Mill>
Klinkt gaaf!mb1 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 22:15:
[...]
Nee een Zoë je ziet nog net het kontje.
[Afbeelding]
Maar... DC V2G is nogal duur tov AC V2G: hebben ze nog een indicatie afgegeven van de prijs?
(over een paar weken komt mijn Kia EV4 binnen, die kan sowieso AC V2G, ook DC laden dus dan zou hiermee ook DC V2G kunnen? Maar wederom: wat is de prijs? Een Zaptec Go 2 kost 950 euro )
Ja en o.Hippe Lip schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 22:09:
[...]
@onzenuub
Heb je wel naar beneden gescrold? Ik werk nu op een iPad en heb er geen enkel probleem mee. Ook meteen maar op de iPhone getest en ook daar gaat het probleemloos.
https://www.sigenergy.com/en/index/v2x_compatibility
En CCS ipv CSS…. En op hun website is hierover nog niets te vinden. Vermoedelijk in stadium prototype.Roekeloos schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 22:55:
[...]
Ik vrees dat het een pijnlijke type is... op Linkedin hebben ze wel "DC" staan:
[ Voor 16% gewijzigd door jdbiggelaa op 10-10-2025 10:30 ]
Ben benieuwd naar de praktijktest van Ac v2gandrem schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:41:
[...]
Klinkt gaaf!
Maar... DC V2G is nogal duur tov AC V2G: hebben ze nog een indicatie afgegeven van de prijs?
(over een paar weken komt mijn Kia EV4 binnen, die kan sowieso AC V2G, ook DC laden dus dan zou hiermee ook DC V2G kunnen? Maar wederom: wat is de prijs? Een Zaptec Go 2 kost 950 euro )
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Kan die werkelijk nu al hier in NL V2G (en is daar dan ook al een geschikte laadpaal voor) of is de alleen ‘V2G-ready’?andrem schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:41:
[...]
Klinkt gaaf!
Over een paar weken komt mijn Kia EV4 binnen, die kan sowieso AC V2G,
Die kans lijkt me redelijk groot. Sigenergy heeft DC-laadpalen voor thuis die V2G aankunnen.[…] ook DC laden dus dan zou hiermee ook DC V2G kunnen?
<John O`Mill>
Op Bright.nl zeggen ze dat de Eplucon DC V2g 5-7K kost. In sommige gevallen zou hij ook als de EV fabrikant dat niet aangeeft dat hij V2G is, toch de accu kunnen ontladen. Ook laden vanaf 200 Watt zou kunnen op basis van DC. https://www.bright.nl/vid...l-je-gewoon-proberen.html
[ Voor 17% gewijzigd door Hydraulic op 11-10-2025 15:26 ]
Je kunt ook de BMW Wallbox Professional voor 2120,-- kopen. Is ook DC, maar wordt pas in Maart leverbaar.andrem schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:41:
[...]
Klinkt gaaf!
Ik heb een richtprijs van €6900 gehoord op de stand, maar dat is via hun installateurs.andrem schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:41:
[...]
Klinkt gaaf!
Bij dit soort prijzen wordt dat voorlopig geen succes vrees ik. Rond de €2.000 wordt het interessant voor een grotere groep verwacht ik.mb1 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 11:26:
[...]
Ik heb een richtprijs van €6900 gehoord op de stand, maar dat is via hun installateurs.
Ik heb het op linkedin gevraagd bij hun post, en dit kreeg ik als antwoord:jdbiggelaa schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 17:36:
[...]
Bij dit soort prijzen wordt dat voorlopig geen succes vrees ik. Rond de €2.000 wordt het interessant voor een grotere groep verwacht ik.
Inderdaad nogal duur...De prijsindicatie ligt tussen de €5.000 en €7.000 bruto. De exacte prijs is afhankelijk van de gekozen uitvoering en de omstandigheden van het project.
Daarom dat andere partijen zich momenteel richten op AC bidirectioneel laden. Daarbij wordt de omvormer van de auto gebruikt i.p.v. dat bij de DC bidirectioneel lader er een omvormer in de laadpaal moet zitten. Die techniek kost nu eenmaal geld.
De V2G (of eigenlijk V2L) die ik ken, ingebouwd in de auto, is alleen één fase.Skipper_NH schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:35:
Daarom dat andere partijen zich momenteel richten op AC bidirectioneel laden. Daarbij wordt de omvormer van de auto gebruikt i.p.v. dat bij de DC bidirectioneel lader er een omvormer in de laadpaal moet zitten. Die techniek kost nu eenmaal geld.
Is er ook al V2L of V2G in driefasevorm, af fabriek?
<John O`Mill>
Niet dat ik weet. En zover weet is er ook nog geen gewoon commercieel verkrijgbare setup die kan automatisch switchen van laden naar V2G of V2L. Een 1 fase oplossing die goedkoop genoeg is denk ik voor mensen al wel een prima optie (bij 16A)Hippe Lip schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:03:
[...]
De V2G (of eigenlijk V2L) die ik ken, ingebouwd in de auto, is alleen één fase.
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Dat hangt er maar vanaf wat je ermee wilt doen. Als je in hartje winter bij uitgevallen stroom met een verlengsnoer alleen je warmtepomp of alleen je vriezer en koelkast op gang wilt houden, dan is 1 fase genoeg.ice-T106 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:10:
[...]
Niet dat ik weet. En zover weet is er ook nog geen gewoon commercieel verkrijgbare setup die kan automatisch switchen van laden naar V2G of V2L. Een 1 fase oplossing die goedkoop genoeg is denk ik voor mensen al wel een prima optie (bij 16A)
Maar wil je elke nacht je huis (met 3-fase-aansluiting) voorzien van sap zodat je dan nix van het net afneemt (of bij stroomuitval het hele huis wilt voorzien), dan heb je toch echt een 3-fase-aansluiting op de auto nodig.
[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 13-10-2025 16:27 ]
<John O`Mill>
Zelf verwacht ik niet dat er 3-fase V2H of V2G gaat komen vanuit de auto. Voor grotere vermogens zal het via DC gaan denk ik. En dan omzetten naar 3-fase AC via het laadstation.
Voor noodstroom lijkt me sowieso een thuisbatterij handiger: die is tenminste altijd thuis
Idem als de ambitie is zo min mogelijk afnemen van het stroomnet.
V2H kan een systeem met thuisbatterij aanvullen, maar ik zie het niet als vervangenger voor een thuisbatterij.
Voor noodstroom lijkt me sowieso een thuisbatterij handiger: die is tenminste altijd thuis
V2H kan een systeem met thuisbatterij aanvullen, maar ik zie het niet als vervangenger voor een thuisbatterij.
De nieuwe elektrische R4 en R5 krijgen naar verluidt een volledige 3-fasen 11 kW omvormer aan boord. Nu nog een AC bidirectionele laadpaal….Hippe Lip schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:03:
[...]
Dan moet je wel een 1 fase warmtepomp hebben, en die moet dan ook via een stekker en WCD zijn aangesloten. Ik verwacht dat dat er niet veel zijn.Hippe Lip schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:27:
[...]
Dat hangt er maar vanaf wat je ermee wilt doen. Als je in hartje winter bij uitgevallen stroom met een verlengsnoer alleen je warmtepomp of alleen je vriezer en koelkast op gang wilt houden, dan is 1 fase genoeg.
De meeste warmtepompen zijn enkelfazig. Vergeet niet dat een 8 kW warmtepomp maar maximaal 2 kW vermogen opneemt.deejeebv schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:36:
[...]
Dan moet je wel een 1 fase warmtepomp hebben, en die moet dan ook via een stekker en WCD zijn aangesloten. Ik verwacht dat dat er niet veel zijn.
Terug naar het huis is het max. 4kW.jdbiggelaa schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:35:
[...]
De nieuwe elektrische R4 en R5 krijgen naar verluidt een volledige 3-fasen 11 kW omvormer aan boord. Nu nog een AC bidirectionele laadpaal….
O.a. de Renaul 4 E-tech en de KIA EV9 hebben 3-fase V2G (11 kW). Voor zover ik weet is daar in elk geval bij de Kia nog een software update voor nodig. V2L is bedoeld voor onderweg (bv. op de camping). Dat gaat nooit 3-fase worden.Hippe Lip schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:03:
[...]
Op zich kan je met een 4 polige omschakelaar alle 3 de fases naar 1 V2L fase schakelen.Hippe Lip schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:27:
[...]
Dat hangt er maar vanaf wat je ermee wilt doen. Als je in hartje winter bij uitgevallen stroom met een verlengsnoer alleen je warmtepomp of alleen je vriezer en koelkast op gang wilt houden, dan is 1 fase genoeg.
Maar wil je elke nacht je huis (met 3-fase-aansluiting) voorzien van sap zodat je dan nix van het net afneemt (of bij stroomuitval het hele huis wilt voorzien), dan heb je toch echt een 3-fase-aansluiting op de auto nodig.
Je kan dan wel maar max 3.6kW trekken. Daar kom je toch al een heel eind mee.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Dat kan in theorie alleen als je geen 3 fase apparaten hebt, en lichte belasting (koelkast, router, lampjes, etc). Onze kookplaat en WP gebruiken wel 3 fasen (400v) dus dat gaat niet werken omdat je fase verschuiving dan nodig hebtStefannn schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:38:
[...]
Op zich kan je met een 4 polige omschakelaar alle 3 de fases naar 1 V2L fase schakelen.
Je kan dan wel maar max 3.6kW trekken. Daar kom je toch al een heel eind mee.
Klopt dat je niet meer dan 3600W hebt dan.andrem schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:12:
[...]
Dat kan in theorie alleen als je geen 3 fase apparaten hebt, en lichte belasting (koelkast, router, lampjes, etc). Onze kookplaat en WP gebruiken wel 3 fasen (400v) dus dat gaat niet werken omdat je fase verschuiving dan nodig hebt
En klopt dat “echte 3 fase apparaten” dan niet werken.
Echter…. Is je kookplaat “echt 3 fasen” (400V)? Een typische kookplaat aansluiting is 2 fases, en dat is dan eigenlijk gewoon 2x 1 fase. Enige reden voor uitsplitsing is dat hij dan meer stroom kan trekken. In dat geval kan het dus op 1 fase. Dan moet je alleen niet meer dan 2 pitten tegelijk gebruiken.
Warmtepomp zelfde verhaal. Echte 3 fase warmtepomp is wel een echt forse jongen.
Eigenlijk heb ik het idee dat het bij jou inderdaad echt 3 fases is, je lijkt er voldoende verstand van te hebben.
Je hebt dan wel een behoorlijk forse installatie. Bij heel erg veel mensen is de kookplaat gewoon 2x1 fase en kan de warmtepomp ook prima op 1 fase.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Maar je kunt niet even zomaar de fases samenvoegen en verwachten dat het dan allemaal gewoon werkt. Bovendien waarom zou iemand een 3 fase huisaansluiting hebben als hij het met 1 fase af zou kunnen.Stefannn schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:26:
[...]
Klopt dat je niet meer dan 3600W hebt dan.
En klopt dat “echte 3 fase apparaten” dan niet werken.
Echter…. Is je kookplaat “echt 3 fasen” (400V)? Een typische kookplaat aansluiting is 2 fases, en dat is dan eigenlijk gewoon 2x 1 fase. Enige reden voor uitsplitsing is dat hij dan meer stroom kan trekken. In dat geval kan het dus op 1 fase. Dan moet je alleen niet meer dan 2 pitten tegelijk gebruiken.
Warmtepomp zelfde verhaal. Echte 3 fase warmtepomp is wel een echt forse jongen.
Eigenlijk heb ik het idee dat het bij jou inderdaad echt 3 fases is, je lijkt er voldoende verstand van te hebben.
Je hebt dan wel een behoorlijk forse installatie. Bij heel erg veel mensen is de kookplaat gewoon 2x1 fase en kan de warmtepomp ook prima op 1 fase.
De meesten hebben in Nederland een 3 fase aansluiting omdat ze meer dan (35A of 40A x 230V =) 8-9 kW aan vermogen beschikbaar willen hebben. Of omdat het huis met 3x25A is opgeleverd (is sinds midden jaren '90 landelijk de standaard). Of omdat 'men' zei dat je beter 3-fase kunt hebben.deejeebv schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:28:
[...]
Maar je kunt niet even zomaar de fases samenvoegen en verwachten dat het dan allemaal gewoon werkt. Bovendien waarom zou iemand een 3 fase huisaansluiting hebben als hij het met 1 fase af zou kunnen.
Volgens de energiewet moet je een apparaat van >5 kW op drie fase aansluiten, om de onbalans tussen de fases te beperken. Vooral bij EV laders (11kW) is dit een reden om over te gaan naar 3-fase, maar ook (backup elementen van) warmtepompen, sauna's en draaistroomapparaten zijn een reden om 3 fase te nemen. Allemaal apparaten die je niet op je V2L uitgang van je auto wil aansluiten.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
deejeebv schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:28:
[...]
Maar je kunt niet even zomaar de fases samenvoegen en verwachten dat het dan allemaal gewoon werkt. Bovendien waarom zou iemand een 3 fase huisaansluiting hebben als hij het met 1 fase af zou kunnen.
Zolang de stroom niet is uitgevallen wil ik inderdaad 3 fases voor jacuzzi, sauna, oven, wasmachines, warmtepomp enz.Bravo schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:46:
[...]
De meesten hebben in Nederland een 3 fase aansluiting omdat ze meer dan (35A of 40A x 230V =) 8-9 kW aan vermogen beschikbaar willen hebben. Of omdat het huis met 3x25A is opgeleverd (is sinds midden jaren '90 landelijk de standaard). Of omdat 'men' zei dat je beter 3-fase kunt hebben.
Volgens de energiewet moet je een apparaat van >5 kW op drie fase aansluiten, om de onbalans tussen de fases te beperken. Vooral bij EV laders (11kW) is dit een reden om over te gaan naar 3-fase, maar ook (backup elementen van) warmtepompen, sauna's en draaistroomapparaten zijn een reden om 3 fase te nemen. Allemaal apparaten die je niet op je V2L uitgang van je auto wil aansluiten.
Echter….
Als de stroom is uitgevallen kan ik er voor kiezen die allemaal NIET aan te zetten.
Een omschakelaar die het hele huisnet in 1x op de V2L zet is dan echter wel heel handig. Dat scheelt een hele hoop gedoe met verlengsnoeren.
Je moet van te voren wel even goed bedenken wat je dan allemaal moet uit zetten.
Je moet ook bedenken hoe je er achter komt dat je weer stroom uit het net kunt krijgen. Als je hem handmatig omschakelt merk je niet dat je weer stroom uit het net kunt krijgen. Je wilt dan zsm weer terug naar het net.Stefannn schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:09:
[...]
[...]
Zolang de stroom niet is uitgevallen wil ik inderdaad 3 fases voor jacuzzi, sauna, oven, wasmachines, warmtepomp enz.
Echter….
Als de stroom is uitgevallen kan ik er voor kiezen die allemaal NIET aan te zetten.
Een omschakelaar die het hele huisnet in 1x op de V2L zet is dan echter wel heel handig. Dat scheelt een hele hoop gedoe met verlengsnoeren.
Je moet van te voren wel even goed bedenken wat je dan allemaal moet uit zetten.
Ik zit er zelf ook over te denken zo'n omschakelaar in de meterkast te zetten, maar dan om de backup aansluiting van een Deye omvormer te kunnen gebruiken.
Je hebt dit soort (el cheapodeejeebv schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:45:
[...]
Je moet ook bedenken hoe je er achter komt dat je weer stroom uit het net kunt krijgen. Als je hem handmatig omschakelt merk je niet dat je weer stroom uit het net kunt krijgen. Je wilt dan zsm weer terug naar het net.
Ik zit er zelf ook over te denken zo'n omschakelaar in de meterkast te zetten, maar dan om de backup aansluiting van een Deye omvormer te kunnen gebruiken.
Bij hybride (batterij) omvormers hebben zo ook zoiets, maar dan een stuk duurder: https://www.stralendgroen...att-ats-t/?v=1a13105b7e4e
Ik weet niet of ik zoiets wel in mijn meterkast wil.andrem schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:42:
[...]
Je hebt dit soort (el cheapo) omschakelaars: https://www.amazon.nl/DEW...eschakelaar/dp/B0CJC8TMYN
Nog niemand die heeft overwogen de V2L naar 48V om te zetten en dan van 48V een Grid omvormer te nemen?
Ik heb zelf een 3 fase Tewaycell accu gekocht van 30KW, wordt deze maand geleverd.
Deze heeft een 48V aansluiting (eigenlijk 51.2V) , die je zou kunnen laden vanaf de v2l auto. (met omvormer/inverter). Vanuit de accu kun je dan de standaard omvormers gebruiken.
De Tewaycell levert niet terug aan het grid overigens. daarom wil ik er nog een Victron aan koppelen.
Ik weet dat de efficiency ruk is (AC(zonnestroom)->DC(auto accu)->AC(acculader)->DC(thuisaccu)->AC(grid). Veronderstel dat je telkens 7% verliest. Dus ca. 30% verlies van dagopbrengst zonnepaneel naar nacht-grid. Maar met zonnestroom in de zomer die niets oplevert (dus iets wat niets kost is ook weinig verlies) tussen 12.00 en 16.00 misschien prima. Als extra nood capaciteit in de winter. Ook prima. iedere KWH uit het systeem is dan potentieel goud waard.
Ik heb zelf een 3 fase Tewaycell accu gekocht van 30KW, wordt deze maand geleverd.
Deze heeft een 48V aansluiting (eigenlijk 51.2V) , die je zou kunnen laden vanaf de v2l auto. (met omvormer/inverter). Vanuit de accu kun je dan de standaard omvormers gebruiken.
De Tewaycell levert niet terug aan het grid overigens. daarom wil ik er nog een Victron aan koppelen.
Ik weet dat de efficiency ruk is (AC(zonnestroom)->DC(auto accu)->AC(acculader)->DC(thuisaccu)->AC(grid). Veronderstel dat je telkens 7% verliest. Dus ca. 30% verlies van dagopbrengst zonnepaneel naar nacht-grid. Maar met zonnestroom in de zomer die niets oplevert (dus iets wat niets kost is ook weinig verlies) tussen 12.00 en 16.00 misschien prima. Als extra nood capaciteit in de winter. Ook prima. iedere KWH uit het systeem is dan potentieel goud waard.
@Pople
Nog geen EV, maar wel over nagedacht:
Ik overweeg (als ik een EV heb) om inderdaad vanuit de V2L via een 230V-->48V acculader (is geen inverter) de huisaccu's te laden.
MAAR alleen in geval van een black start, dus als de huisaccu's tijdens een grid-failure leeg zijn geraakt en er dus geen micro-grid meer is. Op die manier wil ik de huisaccu's op een nivo brengen dat de Victron Multiplussen weer starten en een micro-grid creëren waardoor ook de AC PV weer opstart.
Nog geen EV, maar wel over nagedacht:
Ik overweeg (als ik een EV heb) om inderdaad vanuit de V2L via een 230V-->48V acculader (is geen inverter) de huisaccu's te laden.
MAAR alleen in geval van een black start, dus als de huisaccu's tijdens een grid-failure leeg zijn geraakt en er dus geen micro-grid meer is. Op die manier wil ik de huisaccu's op een nivo brengen dat de Victron Multiplussen weer starten en een micro-grid creëren waardoor ook de AC PV weer opstart.
@PoplePople schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:29:
Nog niemand die heeft overwogen de V2L naar 48V om te zetten en dan van 48V een Grid omvormer te nemen?
Kun je dan niet veel makkelijker een CCS-stekker gebruiken zodat je direct DC hebt?
En als je die DC nou in een omvormer steekt, dan krijg je zomaar 3-fase V2L of V2H.
Theoretisch zelfs V2G…
<John O`Mill>
Voor zover ik weet moet de auto dat wel ondersteunen. Wat ik tot nu toe van proeven heb gezien is dat de auto de DC spanning er af gooit na enkele seconden.Hippe Lip schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 00:29:
[...]
@Pople
Kun je dan niet veel makkelijker een CCS-stekker gebruiken zodat je direct DC hebt?
En als je die DC nou in een omvormer steekt, dan krijg je zomaar 3-fase V2L of V2H.
Theoretisch zelfs V2G…
Maar met de juiste techniek inderdaad - 400V uit de accu zo naar de zonnepaneel-inverter. - Ik hoor het graag als iemand dat werkend heeft!
Los daarvan: v2g is gewoon met garantie van de dealer. Een DC ontlading niet.
Volgens mij had ik het al eens eerder gepost hier, maar bij Fontys Automotive Engineering hebben we dit werkend. Jullie zijn altijd welkom in Helmond op de Automotive campus om dit te testen
https://www.linkedin.com/...TsPsH2ZKNThE-jlQMEeBRMc7A
In diezelfde hoedanigheid kan deze link ook wel gedeeld worden:sanderb2001 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:32:
Volgens mij had ik het al eens eerder gepost hier, maar bij Fontys Automotive Engineering hebben we dit werkend. Jullie zijn altijd welkom in Helmond op de Automotive campus om dit te testen
https://openinverter.org/wiki/Bidirectional_Charging
Over jullie project:
We zijn inmiddels een jaar verder.
Hebben jullie ook meerdere automerken die goed met dit systeem werken?
En met welke ontwikkeling zijn jullie nu bezig?
Toch jammer dat het niet mogelijk is om een Smart EVSE controller op de markt te brengen die alleen gericht is op de DC poorten (of een combinatie van AC en DC).
Voor DC communiceert de controller dan met een standaard HV omvormer.
Voor AC schakelt de controller net als een standaard EVSE met het stroomnet.
@PoplePople schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:26:
[...]
Voor zover ik weet moet de auto dat wel ondersteunen. Wat ik tot nu toe van proeven heb gezien is dat de auto de DC spanning er af gooit na enkele seconden.
Maar met de juiste techniek inderdaad - 400V uit de accu zo naar de zonnepaneel-inverter. - Ik hoor het graag als iemand dat werkend heeft!
Los daarvan: v2g is gewoon met garantie van de dealer. Een DC ontlading niet.
Sigenergy heeft dat al een tijdje werkend. Gewoon thuis, bidirectioneel, V2G.
Zie hier voor een lijstje van auto’s waarbij het bewezen werkt. Dat zijn er best wel een heleboel!
<John O`Mill>
@sanderb2001sanderb2001 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:32:
Hier heb ik al een tijdje aan gedacht, maar wat ik me nog niet kon bedenken is hoe je het outputvermogen stuurt. Hoe bepaal je hoeveel je onttrekt aan de auto? Je wilt immers niet continu 100% vol vermogen van die omvormer eruit trekken…
<John O`Mill>
@buiterbuiter schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:00:
[...]
Toch jammer dat het niet mogelijk is om een Smart EVSE controller op de markt te brengen die alleen gericht is op de DC poorten (of een combinatie van AC en DC).
Voor DC communiceert de controller dan met een standaard HV omvormer.
Voor AC schakelt de controller net als een standaard EVSE met het stroomnet.
Je zult wel goed op moeten letten met je logica, want je wilt niet de auto via het AC-circuit laden met energie die komt van….
het DC-circuit van de auto…
<John O`Mill>
De software stuurt een commando naar de omvormer.Hippe Lip schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:43:
[...]
@sanderb2001
Hier heb ik al een tijdje aan gedacht, maar wat ik me nog niet kon bedenken is hoe je het outputvermogen stuurt. Hoe bepaal je hoeveel je onttrekt aan de auto? Je wilt immers niet continu 100% vol vermogen van die omvormer eruit trekken…
Daarmee stuur je vermogen dat je uit de accu onttrekt.
Zie de link die ik heb gepost, daar staat veel meer informatie.
Volgens mij werkt het project namelijk op basis van die info.
YouTube: Lab Update #96: Open Source V2G over CCS
Dat moet zeker!Hippe Lip schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:49:
[...]
@buiter
Je zult wel goed op moeten letten met je logica, want je wilt niet de auto via het AC-circuit laden met energie die komt van….
het DC-circuit van de auto….
Daarom het liefst een controller die hufterproof is.
Op dit moment knoop je contactpunten aan elkaar en moet je goed weten wat je doet.
Ik zit niet helemaal in het project maar de communicatie loopt volgens mij eerst deels over de CP zoals een "smartevse" oid daarna is het powerline communicatie oid ook over CP dacht ik maar ik breng geïnteresseerde graag in contact met onze studenten. Het regelen doe je op de solar inverter want die maakt het grid gekoppeld of eiland bedrijf zoals op de demo. De auto is als de contractors dicht zijn maar een domme 400V oid accu
@sanderb2001sanderb2001 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:12:
Ik zit niet helemaal in het project maar de communicatie loopt volgens mij eerst deels over de CP zoals een "smartevse" oid daarna is het powerline communicatie oid ook over CP dacht ik maar ik breng geïnteresseerde graag in contact met onze studenten. Het regelen doe je op de solar inverter want die maakt het grid gekoppeld of eiland bedrijf zoals op de demo. De auto is als de contractors dicht zijn maar een domme 400V oid accu
Ik ben zeker geïnteresseerd en wil het eventueel zelf bouwen, al dan niet in samenwerking. Ik heb HTS-E en weet het nodige van de e-praktijk, dus dat helpt.
Sinds begin dit jaar heb ik een Hyundai IONIQ 5, het nieuwe faceliftmodel, mocht dat uitmaken.
<John O`Mill>
Ok, DM me even dan breng ik je in contact met de persoon die het project begeleid. Let wel het is voor ons in Brabant nu herfstvakantie ;-)
Ik heb gezien dat de prijzen bij Sigenergy voor de V2G/V2H module/DCl (ont)ader serieus gezakt zijn. De 25kW versie is van €3500 naar €2400 gegaan.
ja, leuk dat systeem van Fontys, wil het misschien best eens testen, 200KM rijden.. en weer 200Km terug. met onze DongFeng Box... maar dan is het meer voor de fun, het systeem is niet te koop? Er is vast een DongFengBox eigenaar dichterbij. Beetje knutselen wil ik wel maar echt met eigen controllers programmeren is een iets te grote hobby (met teveel risico dat het geen dagelijks bruikbaar PNP oplossing is).
Dat Sigenergy systeem, mooi, maar enkel de DC lader kost al zo'n 3399 euro? daarvoor koop ik een 30KWH thuisaccu stationair. Los van de hele garantie discussie en batterij levensduur van de auto. Ach, ik wacht nog even af denk ik. Als de wetgever er klaar voor is, de autofabrikanten, dan zullen er wel interessante systemen op de markt komen.
Dat Sigenergy systeem, mooi, maar enkel de DC lader kost al zo'n 3399 euro? daarvoor koop ik een 30KWH thuisaccu stationair. Los van de hele garantie discussie en batterij levensduur van de auto. Ach, ik wacht nog even af denk ik. Als de wetgever er klaar voor is, de autofabrikanten, dan zullen er wel interessante systemen op de markt komen.
moet je dan anders nog iets hebben van Sigeneryg? Ik heb al een 48V thuisaccu.IceBlue schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:03:
Ik heb gezien dat de prijzen bij Sigenergy voor de V2G/V2H module/DCl (ont)ader serieus gezakt zijn. De 25kW versie is van €3500 naar €2400 gegaan.
Heel mooi, maar daarmee ben je er nog niet. Als ik het goed begrijp heb je nog meer onderdelen nodig om V2G te krijgen. Dat betekent dat ik er al snel zo’n 5k in moet steken?IceBlue schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:03:
<John O`Mill>
Ja, V2G kan op dit moment een mooi hobbyproject zijn voor een technisch geschoold persoon, maar voor de gemiddelde EV-rijder is er nog geen business case die posituef uitpakt. We zullen tenminste nog een jaar of wat moeten wachten tot bruikbare en betaalbare oplossingen op de markt komen is mijn verwachting.
Tja, het lastige met sommige dingen is dat er nogal eens alleen naar die ‘business case’ wordt gekeken, of het geld opbrengt.jdbiggelaa schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:06:
Ja, V2G kan op dit moment een mooi hobbyproject zijn voor een technisch geschoold persoon, maar voor de gemiddelde EV-rijder is er nog geen business case die posituef uitpakt. We zullen tenminste nog een jaar of wat moeten wachten tot bruikbare en betaalbare oplossingen op de markt komen is mijn verwachting.
Maar er zijn meerdere redenen om ergens mee aan de slag te gaan. Ten eerste zijn daar de idealistische redenen (milieu en netontlasting bijvoorbeeld) maar hier zit ook nog een aardig potentiaal aan hobbyisten die er gewoon aardigheid in heeft om mee te knutselen. En zoals je weet: menig hobby kost alleen maar geld, levert dus nix op.
<John O`Mill>
Afgelopen vrijdag is de Kia EV4 binnengekomen, incl extra V2L adapter
Moet zeggen dat dat mooi werkt: je stopt een bouwlamp in de 220v stekker, stopt hem in de zijkant, drukt op de "aan" knop en je hebt een bak licht in the middle of nowhere
Nog even wat geprobeerd maar helaas geeft de DC poort geen voltage aan.
De andere 2 fases geven wel 220v (en je kunt ook hier een 2e lamp met laten branden!) maar geen 400v verschil tussen de fases dus geen 3x400v helaas (in deze V2L mode).
In de Kia app krijg je wel melding dat "V2L/V2X" aanstaat, dus ik hoop dat ze met V2X dan 3x3,6kwh bedoelen, oftewel 11kw in totaal (niet dat het direct nodig is, maar wel handig als rijdende UPS
).
Jammer dat het niet direct 400v is, dus mijn warmtepomp kan ik dan nog niet van stroom voorzien...
(opm: alle V2L adapters die ik zie hebben maar 1 fase aangesloten, dus onderste 2 contactpunten zijn leeg, is heb geprobeerd om de laadkabel ertussen te zetten, maar dan doet de V2L adapter het niet meer... dus als ik 3 fases wil gebruiken zal ik zelf een CSS2 stekker moeten ombeunen
)
Moet zeggen dat dat mooi werkt: je stopt een bouwlamp in de 220v stekker, stopt hem in de zijkant, drukt op de "aan" knop en je hebt een bak licht in the middle of nowhere
De andere 2 fases geven wel 220v (en je kunt ook hier een 2e lamp met laten branden!) maar geen 400v verschil tussen de fases dus geen 3x400v helaas (in deze V2L mode).
In de Kia app krijg je wel melding dat "V2L/V2X" aanstaat, dus ik hoop dat ze met V2X dan 3x3,6kwh bedoelen, oftewel 11kw in totaal (niet dat het direct nodig is, maar wel handig als rijdende UPS
Jammer dat het niet direct 400v is, dus mijn warmtepomp kan ik dan nog niet van stroom voorzien...
(opm: alle V2L adapters die ik zie hebben maar 1 fase aangesloten, dus onderste 2 contactpunten zijn leeg, is heb geprobeerd om de laadkabel ertussen te zetten, maar dan doet de V2L adapter het niet meer... dus als ik 3 fases wil gebruiken zal ik zelf een CSS2 stekker moeten ombeunen
[ Voor 15% gewijzigd door andrem op 10-11-2025 21:53 ]
Krachtstroom, 400 Volt, is in feite 3 x 230 Volt, De 400 Volt is het verschil in spanning tussen de uitersten van de sinus van de verschillende fases.andrem schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:51:
Afgelopen vrijdag is de Kia EV4 binnengekomen, incl extra V2L adapter![]()
In de Kia app krijg je wel melding dat "V2L/V2X" aanstaat, dus ik hoop dat ze met V2X dan 3x3,6kwh bedoelen, oftewel 11kw in totaal (niet dat het direct nodig is, maar wel handig als rijdende UPS).
(opm: alle V2L adapters die ik zie hebben maar 1 fase aangesloten, dus onderste 2 contactpunten zijn leeg, is heb geprobeerd om de laadkabel ertussen te zetten, maar dan doet de V2L adapter het niet meer... dus als ik 3 fases wil gebruiken zal ik zelf een CSS2 stekker moeten ombeunen)
Offgrid energie: SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR
@CEdS
Dit is niet juist. Als je kijkt naar één fase dan is 230V niet de spanning tussen 0 en de top van de golfvorm/sinus. 230V is de RMS waarde. Het spanningsverschil tussen 0V en de top van de golf is 230V * √2 ≈ 325V. Het spanningsverschil tussen de positieve top en de negatieve top van één fase is het dubbele: 650V.
Bij de RMS spanning tussen twee fasen van een drie-fasen circuit speelt de 120° faseverschuiving ook nog mee.
Dit is niet juist. Als je kijkt naar één fase dan is 230V niet de spanning tussen 0 en de top van de golfvorm/sinus. 230V is de RMS waarde. Het spanningsverschil tussen 0V en de top van de golf is 230V * √2 ≈ 325V. Het spanningsverschil tussen de positieve top en de negatieve top van één fase is het dubbele: 650V.
Bij de RMS spanning tussen twee fasen van een drie-fasen circuit speelt de 120° faseverschuiving ook nog mee.
Interessant,… maar ik weet niet of ik het helemaal snap.andrem schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:51:
Afgelopen vrijdag is de Kia EV4 binnengekomen, incl extra V2L adapter![]()
In de Kia app krijg je wel melding dat "V2L/V2X" aanstaat, dus ik hoop dat ze met V2X dan 3x3,6kwh bedoelen, oftewel 11kw in totaal (niet dat het direct nodig is, maar wel handig als rijdende UPS).
(opm: alle V2L adapters die ik zie hebben maar 1 fase aangesloten, dus onderste 2 contactpunten zijn leeg, is heb geprobeerd om de laadkabel ertussen te zetten, maar dan doet de V2L adapter het niet meer... dus als ik 3 fases wil gebruiken zal ik zelf een CSS2 stekker moeten ombeunen)
V2X staat niet voor 3x3.6kW maar voor “vehicle to anything”. Dus.. naar huis, naar load, naar ander voertuig, naar grid, wat je maar wilt. In praktijk betekent dit dat hij zowel een losse load kan voeden (zoals een lamp) als kan invoeden (en dus synchroniseren) met iets dat al gevoed wordt (via het grid bijvoorbeeld).
Voor zover ik tot nog toe gezien heb zijn alle V2L aansluitingen slechts 1 fase.
Begrijp ik het goed dat je de stekker hebt open gemaakt en ook de andere fases hebt gemeten? En komt daar dan ook 230V uit? Dat is wel opmerkelijk.
Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met “geen 400V”. Als het 3x 230V is heb je lijkt me dat je ofwel 400V tussen de fases, danwel helemaal niks hebt. In dat laatste geval heb je kennelijk toch maar 1 fase maar is die op 3 polen parallel aangesloten.
Klopt, ik heb de stekker opengemaakt, het lastigste was om de onderste 2 pinnen te meten maar het is gelukt (maar alleen "even tijdelijk"Stefannn schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:08:
[...]
Als het 3x 230V is heb je lijkt me dat je ofwel 400V tussen de fases, danwel helemaal niks hebt. In dat laatste geval heb je kennelijk toch maar 1 fase maar is die op 3 polen parallel aangesloten.
Op alle 3 pinnen staat stroom, maar zonder fase verschil (want voltage verschil was 0 en niet 380/400v oid wat normaal is als je meet tussen 2 willekeurige fasen bij 3 fase aansluiting).
Ik weet dus niet of het parallel is (dus in praktijk maar 3,6kw max) of 3x3,6kw maar omdat hij niet met een signaal gesynchroniseerd is (wat bij V2G moet) ze allemaal gelijk lopen? V2X klinkt bij mij als "moet meer vermogen kunnen leveren" dan alleen V2L.
Dus ik zat te denken: als ik een 230v sinus erop kan zetten, wat hij dan doet? Ik ben echter niet zo bedreven daarin, heb geen oscilloscoop etc, heb geen signaal generator etc.
[ Voor 3% gewijzigd door andrem op 11-11-2025 08:32 ]
V2X is echt "Vehicle to everything": zie hier en heeft dus niks met vermogen te maken.andrem schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:31:
[...]
Klopt, ik heb de stekker opengemaakt, het lastigste was om de onderste 2 pinnen te meten maar het is gelukt (maar alleen "even tijdelijk")
Op alle 3 pinnen staat stroom, maar zonder fase verschil (want voltage verschil was 0 en niet 380/400v oid wat normaal is als je meet tussen 2 willekeurige fasen bij 3 fase aansluiting).
Ik weet dus niet of het parallel is (dus in praktijk maar 3,6kw max) of 3x3,6kw maar omdat hij niet met een signaal gesynchroniseerd is (wat bij V2G moet) ze allemaal gelijk lopen? V2X klinkt bij mij als "moet meer vermogen kunnen leveren" dan alleen V2L.
Dus ik zat te denken: als ik een 230v sinus erop kan zetten, wat hij dan doet? Ik ben echter niet zo bedreven daarin, heb geen oscilloscoop etc, heb geen signaal generator etc.
Spanning erop zetten zou ik niet zomaar durven. Je kan de boel daarmee kapot maken.
Fases lopen dus gelijk.. Dan is inderdaad de vraag of je 3x 3.6kW krijgt of slechts 1x. Ik geloof dat ik het niet zomaar zou aandurven om het extreem te belasten. ICCU is ook zonder dit gehobby al een zwak punt van kia/hyundai.
Maar goed.... ik ben wel erg benieuwd hoe het je verder vergaat....
Klopt, dat ga ik ook niet zomaar doen, vooral niet 230v van het netStefannn schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:12:
[...]
Spanning erop zetten zou ik niet zomaar durven. Je kan de boel daarmee kapot maken.
Was meer benieuwd hoe de omschakeling van V2L naar V2G verloopt, want bij V2G moet wel de frequentie en fase gelijklopen, dus ergens moet hij hierop reageren. Bijvoorbeeld: indien wisselspanning gedetecteerd dan hierop synchroniseren voor V2G, anders zelf sinus maken voor V2L.
Volgende stap is V2G compatible laadpaal aanschaffen (900 euro?) maar heb liever dat ik een fallback heb dat je het zelf meer direct kunt aansturen mbt V2H (en niet afhankelijk van laadpaal) igv stroomstoring.
(en ja, dit is hobby/nieuwsgierigheid mbt hoe het werkt
@andrem Wel leuk dat je dit gedaan hebt. Ik kan me niet herinneren dat iemand ooit vastgesteld heeft dat die andere twee pinnen ook 230V~ geven.
Nu de vraag of dat parallel zit met de 1e fase die uit je V2L komt. Dat lijkt me eerlijk gezegd niet. Achter die drie pennen zitten, voor zover ik weet, drie gelijkrichters. Als je met één fase gaat laden kun je 32A aan. Dat doet de auto door 2 fasen parallel te schakelen, maar dan niet aan de AC-kant (dus ‘bij de stekker’), maar aan de DC-kant, dus ná het gelijkrichten. Er worden 2 gelijkrichtcircuits parallel gezet.
Als je nu V2L aan zet, dan neem ik daarom aan dat er ook 3 DC-naar-AC-circuits ingezet worden. Je zou eigenlijk de weerstand tussen die twee ‘fases’ willen meten als V2L aan staat, maar daar ga ik mijn multimeter toch maar niet aan wagen.
Alternatief is om op twee van die drie aansluitingen tegelijk een flinke belasting (>>2000W) te zetten (wat gebeurt er overigens in het geval van overbelasting?). Als dat goed gaat, dan zijn het dus separate circuits van elk 16A, lijkt me.
Nu de vraag of dat parallel zit met de 1e fase die uit je V2L komt. Dat lijkt me eerlijk gezegd niet. Achter die drie pennen zitten, voor zover ik weet, drie gelijkrichters. Als je met één fase gaat laden kun je 32A aan. Dat doet de auto door 2 fasen parallel te schakelen, maar dan niet aan de AC-kant (dus ‘bij de stekker’), maar aan de DC-kant, dus ná het gelijkrichten. Er worden 2 gelijkrichtcircuits parallel gezet.
Als je nu V2L aan zet, dan neem ik daarom aan dat er ook 3 DC-naar-AC-circuits ingezet worden. Je zou eigenlijk de weerstand tussen die twee ‘fases’ willen meten als V2L aan staat, maar daar ga ik mijn multimeter toch maar niet aan wagen.
Alternatief is om op twee van die drie aansluitingen tegelijk een flinke belasting (>>2000W) te zetten (wat gebeurt er overigens in het geval van overbelasting?). Als dat goed gaat, dan zijn het dus separate circuits van elk 16A, lijkt me.
<John O`Mill>
Dat is mijn vermoeden ook, want met 11kw V2G is dat sowieso nodigHippe Lip schreef op donderdag 13 november 2025 @ 23:37:
Nu de vraag of dat parallel zit met de 1e fase die uit je V2L komt. Dat lijkt me eerlijk gezegd niet. Achter die drie pennen zitten, voor zover ik weet, drie gelijkrichters.
Ja, alleen heb ik nog geen stekker waarmee ik dat kan doen, misschien bij Ali losse CSS2 stekker kopen (en dan 2x: M/V als "proxy" tussen auto en de V2L stekker om de V2L modus te activeren).Alternatief is om op twee van die drie aansluitingen tegelijk een flinke belasting (>>2000W) te zetten (wat gebeurt er overigens in het geval van overbelasting?). Als dat goed gaat, dan zijn het dus separate circuits van elk 16A, lijkt me.
Eerst wil ik kijken of hij 220v detecteert als ik op de fase (met een 2x 200kΩ+ weerstand, zowel fase als nul) netstroom spanning zet) want dat gebeurd met V2G ook?
Je lijkt volhardend in je (verkeerde) begrip van V2G. V2G staat voor Vehicle to Grid. Dat wil dus niet meer zeggen dan dat de auto ‘iets’ aan het net kan leveren. Niet of dat over 1, 2 of 3 fasen gaat. Niet wat het minimale vermogen daarbij is.andrem schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:19:
Dat is mijn vermoeden ook, want met 11kw V2G is dat sowieso nodig
Dus 3 fase zou mss kunnen, maar ook bij 1 fase is AC V2G mogelijk.
Dat klinkt als ingewikkeld. En waarom een CCS2-stekker? Die DC-pennen ga je toch niet gebruiken?Ja, alleen heb ik nog geen stekker waarmee ik dat kan doen, misschien bij Ali losse CSS2 stekker kopen (en dan 2x: M/V als "proxy" tussen auto en de V2L stekker om de V2L modus te activeren).
Als je een losse Type2-stekker hebt kun je die V2L-functie zelf bouwen. Dat stelt echt geen drol voor. Zoek hier ff (of op internet) en je ziet dat er niet meer in zit dan een schakelaar, een weerstandje en een lampje om te laten zien dat-ie aan is. Geen contrastekker gebruiken want dat geeft weer allemaal extra contactpunten en kans op storingen of erger. En dat maakt het duurder dan nodig.
Kijk eens of je het V2G-protocol ergens op de kop kunt tikken? Daar staat vast beschreven hoe dat werkt.Eerst wil ik kijken of hij 220v detecteert als ik op de fase (met een 2x 200kΩ+ weerstand, zowel fase als nul) netstroom spanning zet) want dat gebeurd met V2G ook?
Maar jouw voorstel kan natuurlijk ook. Blijf wel met je ogen uit de buurt van die weerstandjes (¼ W versie of liever iets zwaarder?). Als het misgaat dan spettert dat zo…
[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 14-11-2025 15:25 ]
<John O`Mill>
Daarom zei ik ook 11kw V2GHippe Lip schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:01:
[...]
Je lijkt volhardend in je (verkeerde) begrip van V2G. V2G staat voor Vehicle to Grid. Dat wil dus niet meer zeggen dan dat de auto ‘iets’ aan het net kan leveren. Niet of dat over 1, 2 of 3 fasen gaat. Niet wat het minimale vermogen daarbij is.
Dus 3 fase zou mss kunnen, maar ook bij 1 fase is AC V2G mogelijk.
[...]
Bij V2L is het in praktijk 1 fase, maar zou in theorie ook 3 fases kunnen. De term zelf zegt daar inderdaad niets over, ik vertel even mijn verwachting als ik zo'n term lees en wat ik tot nu toe gezien heb.
Maar goed om het elke keer te vertellen hoor
En ja, ik zal voorzichtig zijn
De aanname dat je auto 11kW op een formaat (zowel laden, V2L, V2G) doet omdat een paal dat ondersteund is niet logisch.
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Inderdaad, maar in de Kia brochure staat dit misschien?ice-T106 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:30:
De aanname dat je auto 11kW op een formaat (zowel laden, V2L, V2G) doet omdat een paal dat ondersteund is niet logisch.
On-board charger, 11kW 3-fase inclusief V2X voorbereiding
Staat idd in de brochure: (Engelse versie)
Vehicle-to-load (V2L). Get 220 V of alternating current to power your devices, inside or outside the Kia EV6. Fully charged, its vehicle-to-load feature offers 3.6 kW of power...
De V2L-adapter (of hoe je dat ding ook noemt) die Kia (mee)levert is inderdaad met maar één fase-aansluiting van de auto verbonden. Dat betekent niet dat die andere twee fasen geen power kunnen leveren.cruysen schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 14:54:
Staat idd in de brochure: (Engelse versie)
[...]
Ik kan me zomaar voorstellen dat Kia geen 3 stopcontacten aan die adapter maakt omdat dit
- de adapter er groot, zwaar en lastig hanteerbaar maakt en
- uitnodigt tot het aansluiten van veel apparaten met samen veel vermogen, waardoor de DC-accu van de auto zwaar belast wordt en daardoor eerder leeg raakt.
Ik ben nu wel erg nieuwsgierig geworden of je werkelijk 3 x 3700W uit de auto kan trekken via (eigenbouw) V2G.
<John O`Mill>
Ja dat zou wel vet zijn. Gewoon een kwestie van testen nu er bekend is dat er iig stroom op de pinnen staat.
Sorry, kan het niet laten...ice-T106 schreef op zondag 16 november 2025 @ 09:28:
Ja dat zou wel vet zijn. Gewoon een kwestie van testen nu er bekend is dat er iig stroom spanning op de pinnen staat.
<John O`Mill>
Iemand ervaring met V2L? Zijn de adapters universeel per merk of moet je hem specifiek voor een bepaald type hebben? We hebben b.v. een Volvo EX30 en een Renault 5, beiden met V2L!
Nog geen ervaring mee, inderdaad benieuwd of dat compatible met elkaar is, in theorie zou het wel moeten namelijk...Danielson schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:42:
Iemand ervaring met V2L? Zijn de adapters universeel per merk of moet je hem specifiek voor een bepaald type hebben? We hebben b.v. een Volvo EX30 en een Renault 5, beiden met V2L!
Was wel van plan om een aliexpress stekker te bestellen, zodat ik zelf V2L 3-fase kan proberen
Ik heb mezelf afgezworen nooit weer iets qua 230V te bestellen op Ali nadat een keer in de nacht een 12V adapter explodeerde onder mijn bed.andrem schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:11:
[...]
Nog geen ervaring mee, inderdaad benieuwd of dat compatible met elkaar is, in theorie zou het wel moeten namelijk...
Was wel van plan om een aliexpress stekker te bestellen, zodat ik zelf V2L 3-fase kan proberen, maar heb voor nu een officiële Kia V2L adapter.
Als jij me die bevindingen van die ALI V2L adapter nou even laten weten!
V2L adapters zijn niet universeel voor alle merken, ze gebruiken verschillende waardes voor de weerstand. Dus per merk wel even goed checken
Mijn idee was om hem te gebruiken voor in het noodpakket ipv een powerbank!
Maar dan moet ik dus kiezen voor welke auto ik hem bestel! #firstworldproblems
Hmm, een noodpakket in plaats van een powerbank, zeg je?Danielson schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:05:
Mijn idee was om hem te gebruiken voor in het noodpakket ipv een powerbank!![]()
Dus als je met een lege 12V-accu staat, dan ga je die V2L-adapter gebruiken voor een acculader om die 12V-accu weer op te peppen?
Zou die V2L wel werken als je 12V plat ligt, of is dat
<John O`Mill>
@Hippe Lip Ik neem aan dat hij een V2L adapter bedoelt, om bij nood stroom te hebben. Hoeft hij in het noodpakket geen powerbank te hebben, kan hij V2L gebruiken om de telefoon etc op te laden. En kan hij koffie zetten, de airfryer aanzetten, gourmetten, de diepvries van stroom voorzien, etc.
P.S. In het noodpakket moet ook een radio met FM zitten. Laat die nu in de auto zitten
P.S. In het noodpakket moet ook een radio met FM zitten. Laat die nu in de auto zitten
@Danielson en @ZuinigeRijder
Om die V2L bij nood te kunnen gebruiken in huis zal je een verlengsnoer door het raam moeten laten lopen. Dat raam staat dan altijd een stukkie open en juist als je geen power hebt wil je dat liever dicht hebben.
Als ik bij mooi weer eens wat tijd heb (ws bij St. Juttemis pas
) ga ik eens een male stopcontact (WCD; CEE-type ws) naast de laadpaal buiten monteren en dat met een vaste kabel naar een aansluiting binnen voeren, waar ik dan op 1 of meer plekken in huis een gewoon stopcontact op aansluit voor bij langdurige uitval.
Dan maak ik een verlengsnoertje met een gewone stekker voor in de V2L-adapter en een CEE-contrastekker voor in die CEE-WCD, zodat ik een 230V~ 16A groep binnen heb.
Of ik maak een eigen V2L-snoer met een type 2 stekker aan de ene kant (met weerstandje en schakelaar erin) en die CEE-contrastekker aan de andere kant. Dat scheelt een stekker-overgang daar buiten in het mss wel vieze weer.
Om die V2L bij nood te kunnen gebruiken in huis zal je een verlengsnoer door het raam moeten laten lopen. Dat raam staat dan altijd een stukkie open en juist als je geen power hebt wil je dat liever dicht hebben.
Als ik bij mooi weer eens wat tijd heb (ws bij St. Juttemis pas
Dan maak ik een verlengsnoertje met een gewone stekker voor in de V2L-adapter en een CEE-contrastekker voor in die CEE-WCD, zodat ik een 230V~ 16A groep binnen heb.
Of ik maak een eigen V2L-snoer met een type 2 stekker aan de ene kant (met weerstandje en schakelaar erin) en die CEE-contrastekker aan de andere kant. Dat scheelt een stekker-overgang daar buiten in het mss wel vieze weer.
<John O`Mill>
Uit een adapter op de KIa of Hyundai komt echt geen 3x 3.6 kW via V2L !
Als je 11 kW eruit wilt halen zal je V2G moeten gebruiken, dit komt zonder tussenkomst van het 230V circuit/omzetter in de auto uit de HV accu en is dus DC. Je zal hiervoor een V2G autolader moeten hebben die het daar weer omzet van de werkbare 230V. Om dit op de MPPT van je omvormer te zetten lijkt me een illusie, het voltage zit misschien in het juiste bereik (400V) of bij mijn auto 800V maar de mogelijke amperages vanuit de auto zijn enorm veel hoger dan jouw MPPT aankan, levensgevaarlijk en hoe ga je dat regelen dan ??
Als je 11 kW eruit wilt halen zal je V2G moeten gebruiken, dit komt zonder tussenkomst van het 230V circuit/omzetter in de auto uit de HV accu en is dus DC. Je zal hiervoor een V2G autolader moeten hebben die het daar weer omzet van de werkbare 230V. Om dit op de MPPT van je omvormer te zetten lijkt me een illusie, het voltage zit misschien in het juiste bereik (400V) of bij mijn auto 800V maar de mogelijke amperages vanuit de auto zijn enorm veel hoger dan jouw MPPT aankan, levensgevaarlijk en hoe ga je dat regelen dan ??
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Nee, dat klopt niet, oa Kia heeft on-board een DC-AC omvormer, oftewel V2G-AC, een V2G-AC bidirectionele laadpaal is +- 900 euro.rvdgaag schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 08:40:
Als je 11 kW eruit wilt halen zal je V2G moeten gebruiken, dit komt zonder tussenkomst van het 230V circuit/omzetter in de auto uit de HV accu en is dus DC.
...
Oa duitse auto's hebben V2G-DC en hebben een duurdere V2G-DC bidirectionele laadpaal nodig, want in die laadpaal zit de DC-AC omvormer, kosten vanaf 2500 euro.
Heb je enig idee wat een V2L adapter is?Hippe Lip schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:37:
[...]
Hmm, een noodpakket in plaats van een powerbank, zeg je?
Dus als je met een lege 12V-accu staat, dan ga je die V2L-adapter gebruiken voor een acculader om die 12V-accu weer op te peppen?
Zou die V2L wel werken als je 12V plat ligt, of is dat?
Ik heb hem besteld voor onze Renault 5, ik heb dan in het gunstigste geval 40kwh tot mijn beschikking! De auto zou natuurlijk nooit helemaal vol zijn, maar het is in ieder geval aanzienlijk meer dan een gemiddelde Jackery of powerbank!
@rvdgaagrvdgaag schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 08:40:
Uit een adapter op de KIa of Hyundai komt echt geen 3x 3.6 kW via V2L !
Dat klinkt als een erg stellige reactie. Waar komt die wijsheid vandaan? Want dan ben ik erg geïnteresseerd in die bron.
<John O`Mill>
@Danielson
Jazeker. Dat is in feite niet meer dan een type 2 stekker, een stopcontact en een weerstandje (plus een thermische beveiliging). Dat is eenvoudig op internet te vinden.
Maar ik ben bang dat je de lichte ironie van mijn post mist. Je kunt V2L niet voor je eigen auto gebruiken met een V2L-adapter op diezelfde auto als alternatief voor een jumpstarter. Ik denk namelijk dat die V2L niet gaat werken als de auto geen 12V heeft, omdat die 12V nodig is om alle systemen (en dus ook de aansturing van V2L) te laten werken.Ik heb hem besteld voor onze Renault 5, ik heb dan in het gunstigste geval 40kwh tot mijn beschikking! De auto zou natuurlijk nooit helemaal vol zijn, maar het is in ieder geval aanzienlijk meer dan een gemiddelde Jackery of powerbank!
<John O`Mill>
Hippe Lip schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:42:
[...]
@Danielson
[...]
Maar ik ben bang dat je de lichte ironie van mijn post mist. Je kunt V2L niet voor je eigen auto gebruiken met een V2L-adapter op diezelfde auto als alternatief voor een jumpstarter. Ik denk namelijk dat die V2L niet gaat werken als de auto geen 12V heeft, omdat die 12V nodig is om alle systemen (en dus ook de aansturing van V2L) te laten werken.
Sorry, ik snap hem nog steeds niet, wie heeft het het over een jumpstarter of 12V accu? Ik wil het als noodstroom voor mijn huis gebruiken d.m.v. een haspel naar binnen te leggen voor wat basis 230V spullen in geval van een blackout...
Dan hebben we langs elkaar heen zitten praten of heb ik het anders geïnterpreteerd.Danielson schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:56:
Sorry, ik snap hem nog steeds niet, wie heeft het het over een jumpstarter of 12V accu? Ik wil het als noodstroom voor mijn huis gebruiken d.m.v. een haspel naar binnen te leggen voor wat basis 230V spullen in geval van een blackout...
Sorry voor het misverstand.
[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 23-11-2025 14:06 ]
<John O`Mill>
/f/image/IllHJdXuUNiwfywx9MIlk8qF.png?f=fotoalbum_large)