Femme schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:15:
[...]
Als ik het goed begrijp doe je een vergelijking tussen een variabele en dynamische prijzen op basis van je huidige gebruiksprofiel.Dat is niet wat ik bediel met sturen op dynamische prijzen. Met sturen bedoel dat je de flexibiliteit in het energiegebruik van je thuisaccu, EV en eventueel warmtepomp gaat inzetten om energie voor de laagste kosten in te kopen en voor de hoogste vergoeding terug te leveren.
Inderdaad doe ik een vergelijking op basis van mijn eigen verbruikersprofiel.
En dat verbruikersprofiel is ook zodanig dat er door te sturen met een dynamisch tarief weinig winst te behalen valt. Om te beginnen neem ik zoveel mogelijk af van de zonnepanelen. Wat er dan nog overblijft (de maanden december en januari) is onvoldoende om de kosten van een dynamisch tarief eruit te halen, ook al zou je maximaal kunnen sturen.
De cap tussen de uren met de laagste kosten (= DA naakte stroompprijs + heffingen + BTW) en de uren met de hoogste teruglevering (= uitsluitend naakte stroomprijs eventueel te verminderen met de leveranciersfee) is, in vergelijking met de variabel prijs, veel te klein. Dat klein prijsverschil (en de korte tijdsduur) maakt, rekening houdende met de dubbele verliezen van werken via de thuisaccu, het nog altijd niet lonenend.
Met een WP en laadpaal kan je voorlopig ook alleen nog maar afnemen en niet terugleveren.
Wat de toekomst brengt weet ik nu ook niet, dus dat zien we dan wel.
Je kan nu ook alleen maar handelen op de epsot markt omdat er particulier nog maar weinig gebruik van gemaakt wordt. Wanneer iedereen daar opspringt, zeker met een thuisaccu en een EV accu, om afname en teruglevering te sturen zal in de toekomst de tarieven van de DA er ook anders gaan uitzien.
Er is wat dit betreft nooit een waarheid want het succes dat je ermee kunt bereiken is afhankelijk van veel factoren zoals de spread tussen de laagste en hoogste prijs op een dag (behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst) en de mate waarin je je energiegebruik kunt aanpassen. Om het voordeel door te rekenen moet je een best wel complexe simulatie doen die veel aannames moet doen.
Daarom dat ik ook bij herhaling zeg dat het afhankelijk is van het eigen verbruikersprofiel.
Uiteraard kan je dat maar vaststellen door zoveel mogelijk data uit het verleden te verzamelen en is dat nooit een garantie voor de toekomst.
Een EV is een goedkope accu in de situatie dat de EV er toch al is.
Ja en hoe ga je de EV dan aan je huis hangen om 24/7 van energie te voorzien?
Een EV is een auto. Of ga je die dure auto 24/7 aan je woning koppelen om te laden met zonnestroom en vervolgens terug te leveren wanneer er geen zonnestroom is met één stopcontact van een 3 kW via V2L?
Wil je de hele woning van stroom voorzien zal je ook nog een bi-directionele laadpaal nodig hebben. En die zijn voor CCS nog altijd een zeldzaamheid en aardig aan de prijs.
In het geval van bidirectioneel laden op AC zal de onboard charger duurder worden. DC geeft geen extra kosten voor de fabrikant maar vereist een duurdere offboard charger. In de ideale wereld krijgen we hybride omvormers die de energiestromen tussen PV, thuisaccu en auto aan elkaar knopen zonder dubbele AC-DC-conversie.
Dat is toekomstmuziek. Daar zijn we voorlopig dus niets mee.
Een vermogen van 11 kW is voor een thuisaccu vrij groot.
Inderdaad. Wanneer ik dat ergens schreef betreft dat een vergissing van mij. Mijn thuisaccu (monofase) kan max. maar 5 kW leveren. Langdurig eerder tussen de 3.5 en 4.5 kW.
Is in Vlaanderen zonder bijkomende netstudie niet eens toegelaten op het net en vrij uitzonderlijk.
Ofwel heb je 1F met een max. van 5 kVA ofwel 3F met een max. van 10 kVA.
Voor woningen met grotere opwekinstallaties en een auto die overdag vaak bij huis staat heeft V2G wel veel voordelen. In een moderen auto kun je makkelijk 40 kWh reserveren voor het opslaan van zelfopgewekte energie. Wat er niet nodig is voor de consumptie van de woning kan in de avond of ochtend verkocht worden.
Dat is een mooie theorie maar in de praktijk ziet dat er iets anders uit.
Wat je eerst opslaat in de accu (en dat geldt voor thuisaccu en EV) heeft zijn laadverliezen. Ga je dat daarna terugleveren aan het net heb je weer netverliezen. De cap tussen afname en teruglevering is doorgaans te klein om die kosten eruit te halen.
Wat er niet nodig is voor consumptie kan je ook rechtstreeks verkopen aan het net (eenmaal batterij vol gewoon injecteren van PV naar net). Die vergoeding is doorgaans ook veel hoger dan je zou krijgen met een dynamisch contract (zie vb. op het einde).
We zullen steeds meer naar een situatie gaan waarin energie in de middag niets waard gaat zijn. Als je een grote opwekinstallatie hebt die 80 kWh produceert op een goede dag ga je niet veel bereiken met een kleine thuisaccu om je opwek beter te verwaarden. Een bidirectioneel ladende EV zet meer zoden aan de dijk. Je bent dan ook echt bezig om een probleem op te lossen.
Wanneer je het zo bekijkt zou het wel kunnen.
Maar met 80 kWh op je dak bots je weer op een ander praktisch probleem. De tijdspanne van goedkope uren en dure uren is niet oneindig en meestal van korte duur. Wanneer je de resterende 70 kWh tijdens de dure uren, wanneer het loont, op het net moet krijgen zal dat tegen een heel hoog vermogen moeten gebeuren of je komt tijd te kort om dat over te zetten. Wanneer iedereen op dezelfde goedkope uren gaat afnemen en terugleveren gaan de dynamische prijzen, die werken volgens verwachte vraag en aanbod, uiteraard ook niet laag en hoog blijven want de vraag en aanbod wijzigen. En of de netbeheerder zo blij gaat zijn dat iedereen tijdens dezelfde vork gaat afnemen en terugleveren blijft ook nog maar de vraag. Dan veroorzaak je immers bijkomende pieken op het net. Hier hebben ze al iets gevonden om dat (financieel) te voorkomen => het capaciteitstarief: hoe hogere je afnamepiek hoe meer je betaalt, hoe minder voordeel je haalt door te handelen op het net.
Het gaat er niet om wat beter is maar hoe je meer waarde kunt halen uit een asset die er toch al is. De meeste auto's staan >95% van de tijd stil. Als dat vaak bij huis is kun je een auto een dubbel doel geven. Een bidirectionele EV zou ook een prima aanvulling kunnen zijn op en thuisaccu.
Kan, maar hier gebruiken wij een EV voor zijn primaire doel: mobiliteit (delen met vier gezinnen).
Kijk al voorbeeld naar de handelsprijzen op de spotmarkt voor vandaag.
De goedkoopste dynamische prijs voor netafname bedraagt 8,4 cent/kWh en houdt maar 3 uur aan.
De duurste dynamische prijs voor terugleveren bedraagt 16,3 cent/kWh en houdt nog geen 2 uur aan. *
De cap is dus een 8 cent/kWh en je kan met deze cap dan nog maar verkopen op 2 uur tijd.
Daar staat tegenover dat bij een gewoon variabel contract de teruglevering 20 24/7 cent bedraagt
en de afname 24/7 op 25,8 cent/kWh. De cap is daar slechts 5,8 cent/kWh maar wel het volledige etmaal toepasbaar.
Komt daar nog eens bij dat tussen 12:00 en 16:00 uur, wanneer PV normaal het meest produceert, je met het variabel contract zonder zorgen aan 20 cent/kWh aan het net kan terugleveren en met dynamisch moet zorgen dat je alles in een accu krijgt (en er later zonder kosten terug vanaf geraakt) want op die uren krijg je er nauwelijks 5 cent/kWh voor.
Terugleveren van PV naar net gaat dan ook nog eens 1:1.
Terugleveren aan net over een accu gaat dan ook nog eens met verliezen tussen 10 en 20% gepaard.
De praktijk wil dus nogal eens verschillen van de mooie theorie.
* prijzen voor Vlaanderen waar de netkosten en BTW vooralsnog lager zijn dan in NL.
Bij hogere netkosten en BTW wordt afnemen nog duurder tov terugleveren en het verdienmodel om energie te verhandelen via een accu nog moeilijker.
[
Voor 50% gewijzigd door
IvoB2 op 11-04-2023 16:50
]