Deveon schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:54:
Als je de auto en laadpaal al hebt kan het wel interessant zijn maar dan moet de auto ook thuis zijn wanneer de zon schijnt. Als je een dynamisch contract hebt wil je vervolgens eigenlijk tussen 7-9 's ochtend en 4 en 8 's avonds juist stroom uit je pv het net op zetten. De echte winst zit in de onbalans maar ook dan moet er wel garantie zijn dat die aangesloten is. Ooit ben ik ook uit het "slim laden" van Vandebron gestapt omdat tussen 0:00 en 6:00 van 0 naar 100 laden eigenlijk al het slimste wat ik kon doen, zonder enige actieve aansturing.
Voor
2500 euro heb je tegenwoordig al een 16 kWh thuisaccu obv Victron tot 7500 euro voor 3 fases met noodstroom en 48 kWh, excl installatie. Daarbij kan je voor ongeveer 100 euro/kWh accu capaciteit uitbreiden. Uiteindelijk heb je dan gewoon een betere techniek (meer cycles) tegen een lagere prijs, plus als het net uitvalt draait de koelkast of zelfs warmtepomp gewoon door en dus hoger comfort. Set & forget.
Momenteel staat er hier nog een brandstof auto voor de deur maar heb ook ruime ervaring met (PH)EVs. Grote voordeel van de EV's over een PHEV vond ik toch wel dat ik niet na elke rit hoef te stekkeren. Tenzij je een draadloze V2G laadpaal in je oprit verwerkt (zijn die er?) dan is dat ook weer een stukje ongemak. Voor een volgende auto overweeg ik zeker weer elektrisch maar V2G tov V2L zal niet meer als een wens zijn. Via V2L kan ik namelijk voor mij de belangrijkste use-case afvangen door deze als generator aan een Victron in island mode te koppelen zodat de warmtepomp zo nog een dag of 2 extra zonder het stroomnet kan, om echt de edge-case af te dichten.
Yes, maar de aanname dat iedereen altijd maar met de auto naar werk gaat is gewoon heel krom. Bij zowel mijn ouders als bij mij staat de auto overdag thuis. En ik heb zelf 25-30kWh stroom die per dag op het net "verloren" gaat.
En een thuisbatterij heb ik helemaal niks aan, want in de zomer gebruik ik maar 5kWh per dag. pure verspilling. en de wasmachine en vaatwasser (eigenlijk alles wat enigszins wat stroom verbruikt) kan ik met startuitstel starten. Ik zou graag mijn stroom waardevoller maken door mijn auto, die toch altijd midden op de dag thuis staat - als mobiele "energiecentrale" te kunnen gebruiken.
Ik kan niet zonder auto, ik voel de mensen al aankomen met deelauto. en alsnog rijd ik 18000km per jaar. Maar gewoon niet woon-werk. Veel in de avonduren, in het weekend of in de vroege morgen. En vakanties uiteraard. (familiebezoek, noem het maar op). Ik ga niet in de file staan.
En zo zou ik dus mijn stroom veel waardevoller kunnen maken, waarom zou ik daarvoor de milieuimpact creeeren door een grote thuisaccu te installeren waar ik toch maar amper de capaciteit van gebruik? een boiler voor warm water kan ik ook gewoon op de PV laten opwarmen. die is in de avond nog warm genoeg om te douchen
En mijn ouders leveren zo 50kWh per dag terug aan het net, die hebben nog veel meer zonnepanelen. Jij hoeft het niet te doen, je buurman ook niet, je beste vriend ook niet. Maar ik las eens - als 10-15% van de auto's (precies wat er nodig is om geen files meer te hebben) zo zou worden ingezet, is heel de netcongestie opgelost. True that, de laadpalen zijn nog erg duur. Maar met schaalvergroting zullen die kosten snel draaien. Zo ingewikkeld is het qua hardware niet. Alleen de software. maar dat is ook geen rocket science
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR/F en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)