• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-03 23:49

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

krizzziz schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 08:39:
V2H is wat er achter de meter gebeurd en V2G wat ervoor gebeurd.
En daar zit juist het punt wat ik bedoel. Want als je auto terug kan leveren op een bestaand draaiend net (en daar dus mee synchroniseert), dan is dat technisch gezien altijd V2G. Het is altijd ‘achter de meter’, want ook in een laadpaal op straat zit een meter zoals die ook bij jou thuis in de meterkast hangt.

Het definiëren van V2H als “terugleveren aan huis, maar niet door de meter naar het net” klinkt wat vreemd als aparte definitie. Het verschil tussen V2H en V2G zit dan alleen in het feit of je het toestaat dat je auto ook (dóór je meter) aan het net levert. Vanuit de auto bezien is V2H dan identiek aan V2G.

Daarom zei ik al eerder: Ik vind die V2H maar iets vaags waar ik nix mee kan.

[ Voor 9% gewijzigd door Hippe Lip op 27-02-2026 18:15 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Is die ‘voorbereiding’ niet meestal een marketingdingetje? Hoeveel dingen zijn er in het verleden al niet verkocht met een huppeldepup-voorbereid specificatie (televisies, videorecorders, modems en wat al niet meer) waar dat uiteindelijk nóóit gerealiseerd wordt omdat die functie gewoon op een volgend model uitkomt en de fabrikant dat volgende model veel liever verkoopt dan dat die nog tijd en energie stopt in het bijwerken van een inmiddels ‘oud’ model?

<John O`Mill>

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Nog een poging dan maar.. V2H is een tussenvorm van V2G en V2L. Een goed genoemd voorbeeld is dat V2H enkel in een island mode werkt. Of dat voor jou waarde heeft is irrelevant. Het maakt voor de auto echter wel uit of het rekening moet houden met andere opwekkers. Ik voorzie best een scenario dat wanneer de stroom uitvalt het toch wel erg prettig is om nog enkele tientallen kWh uit de auto te halen om te verwarmen.

Een openbare paal heeft geen verbruikers achter de meter. Daar kan V2H enkel een tweede EV opladen.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:48
Ik heb het idee dat de termen V2H, V2G en V2X inderdaad echt geen puur technische definitie hebben.
De termen bestaan al heel erg lang, lang voor het überhaupt technisch kon en dat de standaarden al enigszins bestonden.
Ze zijn volgens mij meer “afkortingen van de usecase”, de functie, niet de implementatie. discussies daarover hebben de technische specificaties gestuurd.
V2H letterlijk als “huis op auto draaien”, hoe dan ook.
Inmiddels zijn we jaren verder. V2L is helder, dat is een stopcontact op de auto.
V2G en V2X zijn grotendeels hetzelfde.
V2H is geen scherpe definitie. Het is een functie die op verschillende manier ingevuld kan worden.
Als duiding dat een auto of laadpaal het heeft danwel is voorbereid is mbt V2H nietszeggend.
V2H zonder net synchronisatie vergt ook een heel specifieke huis installatie.
Met mijn ioniq5 zou ik wel een V2H functie cq usecase kunnen bouwen. De smartEVSE hangt expres in de meterkast en de installatie kast heeft nog plekken over. Ik kan daar relais in plaatsen die de boel afkoppelen van het grid, de V2L functie activeren en de V2L met het huis verbinden.
Dan heb ik een V2H functie cq usecase. De auto doet enkel V2L. Het totaalplaatje met relais kast maakt er een V2H van.
NB, ik ga het niet doen. Een thuisbatterij is veel praktischer.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Zit het verschil ook niet in wie de aansturende partij is? Bij V2H zul je typisch load balancing toepassen om nom te bereiken. Maar als je extra wilt terugleveren omdat de dynamische prijs zo hoog is en jij stuurt dat zelf aan is het wat mij betreft nog steeds V2H.

Als echter de auto centraal wordt aangestuurd door de energiemaatschappij of netbeheerder om het net te stabiliseren dan is daar een ander communicatie pad en mogelijk protocol voor vereist, en een manier om dit af te rekenen. Dat zou ik dan V2G noemen. Beiden vereisen inderdaad synchronisatie met het net itt V2L.

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:49
Batilan schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 08:21:
Zit het verschil ook niet in wie de aansturende partij is? Bij V2H zul je typisch load balancing toepassen om nom te bereiken. Maar als je extra wilt terugleveren omdat de dynamische prijs zo hoog is en jij stuurt dat zelf aan is het wat mij betreft nog steeds V2H.

Als echter de auto centraal wordt aangestuurd door de energiemaatschappij of netbeheerder om het net te stabiliseren dan is daar een ander communicatie pad en mogelijk protocol voor vereist, en een manier om dit af te rekenen. Dat zou ik dan V2G noemen. Beiden vereisen inderdaad synchronisatie met het net itt V2L.
Als je teruglevert en de prijs is hoog, dan heeft het net die instroom aan energie nodig. Anders is die prijs niet hoog. Op het moment dat jij zelf als eigenaar besluit terugleveren is het doel voor jou geld verdienen maar voor de grid operator het net ondersteunen. Ik zie terugleveren aan het net ongeacht wie dit aanstuurt echt als V2G.

ehhhh..HOI

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:49
Hippe Lip schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:19:
[...]

Is die ‘voorbereiding’ niet meestal een marketingdingetje? Hoeveel dingen zijn er in het verleden al niet verkocht met een huppeldepup-voorbereid specificatie (televisies, videorecorders, modems en wat al niet meer) waar dat uiteindelijk nóóit gerealiseerd wordt omdat die functie gewoon op een volgend model uitkomt en de fabrikant dat volgende model veel liever verkoopt dan dat die nog tijd en energie stopt in het bijwerken van een inmiddels ‘oud’ model?
Ja klopt, puur marketing. Het betekent helemaal niks.

ehhhh..HOI

• Hippe Lip

Hippe Lip

krizzziz schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:57:
[...]

Ja klopt, puur marketing. Het betekent helemaal niks.
Toch wel. Want “xxx-voorbereid” betekent zoveel als: “Let op, hij heeft die functie niet”. _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 04-03-2026 11:51 ]

<John O`Mill>

• Tunnelplan
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22-03 19:00

Tunnelplan

Gas- en olieloos tunnelplan.nl

Via een omweg wel mogelijk.Volgend jaar pas interessant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fz4D5VuHiNBFxo4mDNDEDRzOxVs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/abfVj8Fqp96Jv7afeEAVULMC.png?f=user_large

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Mja, of gewoon V2L op de gen input van een hybride omvormer zoals Deye of Victron.

Wat is hier de RTE met 3 (!) AC<>DC conversies? 60-70%?

• Tunnelplan
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22-03 19:00

Tunnelplan

Gas- en olieloos tunnelplan.nl

Gebruik de warmte van de omzetting door de oplader-Bluetti-omvormer te plaatsen in een ruimte die je zo wie zo verwarmen moet. Het "verlies" van e-auto naar huisnet wordt dan nuttig gebruikt.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb dit weekend bericht gekregen van Ambibox dat er een verkoper in Luxemburg is aangesteld die vooralsnog Nederland en België bediend totdat de Nederlandse partner zijn onboarding heeft gehad. Dit betreft swio.lu.

Inmiddels ook een offerte ontvangen voor een 10,5 kW Ambicharge Home: € 3554,22 ex btw, verzendkosten nog niet inbegrepen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Femme schreef op maandag 9 maart 2026 @ 21:44:
Ik heb dit weekend bericht gekregen van Ambibox dat er een verkoper in Luxemburg is aangesteld die vooralsnog Nederland en België bediend totdat de Nederlandse partner zijn onboarding heeft gehad. Dit betreft swio.lu.

Inmiddels ook een offerte ontvangen voor een 10,5 kW Ambicharge Home: € 3554,22 ex btw, verzendkosten nog niet inbegrepen.
Is dat de bidirectionele Ambibox?

Daarin heb ik grote interesse, maar wil graag eerst de manuals zien. Zowel die voor installatie (hardware en instellingen) als voor gebruikers.
Het lijkt erop dat er geen intelligentie in dat ding zit en dat je voor een regeling daar iets extra’s moet hebben. Dat zou ik voor mezelf oplossen met HA; zonodig een aparte HA die alleen daarvoor werkt, zodat die geen last heeft van andere dingen die erop draaien en die andere dingen geen last van een regeling die mss teveel rekenkracht opeist?

En voor die prijs ga ik ‘m zelf wel halen. Scheelt gedoe met verzenden en lijkt me een leuk uitje. :+

Oh, wacht ff, die € 3554 ex is wel 4300 euro inclusief BTW… :henk
Kostbaar speeltje…

[ Voor 8% gewijzigd door Hippe Lip op 09-03-2026 23:50 ]

<John O`Mill>

• Femme
  • Nu online

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Hippe Lip schreef op maandag 9 maart 2026 @ 23:47:
[...]

Is dat de bidirectionele Ambibox?

Daarin heb ik grote interesse, maar wil graag eerst de manuals zien. Zowel die voor installatie (hardware en instellingen) als voor gebruikers.
Het lijkt erop dat er geen intelligentie in dat ding zit en dat je voor een regeling daar iets extra’s moet hebben. Dat zou ik voor mezelf oplossen met HA; zonodig een aparte HA die alleen daarvoor werkt, zodat die geen last heeft van andere dingen die erop draaien en die andere dingen geen last van een regeling die mss teveel rekenkracht opeist?

En voor die prijs ga ik ‘m zelf wel halen. Scheelt gedoe met verzenden en lijkt me een leuk uitje. :+

Oh, wacht ff, die € 3554 ex is wel 4300 euro inclusief BTW… :henk
Kostbaar speeltje…
Ambicharge heeft op de website nog steeds € 2995 netto staan. Die Luxemburgers gooien er kennelijk € 550 marge overheen. Beetje jammer. Als je dan een prijs communiceert zorg er dan voor dat je partners 'm voor die prijs aanbieden.

De documentatie is hier te vinden:

https://support.ambibox.de/space/SUP/4130439169/sid-OS®+Documents

Ik gebruik geen Home Assistant maar een realtime regeling om vermogen te sturen zou een single board computer minimaal moeten belasten.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Femme schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 00:33:
[...]

Ambicharge heeft op de website nog steeds € 2995 netto staan. Die Luxemburgers gooien er kennelijk € 550 marge overheen. Beetje jammer. Als je dan een prijs communiceert zorg er dan voor dat je partners 'm voor die prijs aanbieden.

De documentatie is hier te vinden:

https://support.ambibox.de/space/SUP/4130439169/sid-OS®+Documents
Dank ! Als je daar even verder zoekt vind je heel wat documentatie. Allemaal maar eens naar beneden gehaald zodat ik de komende dagen wat te lezen heb :+
Ik gebruik geen Home Assistant maar een realtime regeling om vermogen te sturen zou een single board computer minimaal moeten belasten.
Nee, veel rekenkracht zal het idd niet vergen. Maar ik speel nogal eens met HA en een restart of hickup bij een update moet het beheer van mijn ‘thuisaccu’ (wat dit eigenlijk is) niet verstoren.

<John O`Mill>

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

Bravo

Second Best

Werkt Ambibox niet met een eigen (afgesloten) HEMS waarmee de bidirectionele lader wordt aangestuurd?
Bij het doorscannen van de manuals mbt modbus TCP en MQTT zie ik alleen maar uitlezen, nergens aansturen via deze protocollen

Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro gestuurd door evcc
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• Hippe Lip

Hippe Lip

Bravo schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:29:
Werkt Ambibox niet met een eigen (afgesloten) HEMS waarmee de bidirectionele lader wordt aangestuurd?
Bij het doorscannen van de manuals mbt modbus TCP en MQTT zie ik alleen maar uitlezen, nergens aansturen via deze protocollen
Nee, dat is wat ik hierboven probeerde aan te geven. Het is een kaal (dom?) ding voor zover ik kan achterhalen.
Geen regeling voor optimalisatie in welke vorm ook, laat staan een heel HEMS.
Dat zul je zelf moeten toevoegen. Bestaand systeem of zelfbouw.

<John O`Mill>

• Bravo
  • Nu online

Bravo

Second Best

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bwGnHwDjd41mt1wk1erNa86YHHw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LGlEL7X556Bp2JmPjnqvzJpO.png?f=user_large
Ik hoop heel erg dat jij gelijk hebt dat de laadpaal algemeen aan te sturen is, maar ik kan het er niet uithalen. De paal wordt automatisch toegevoegd aan het HEMS van Ambibox bij registratie.

[ Voor 19% gewijzigd door Bravo op 10-03-2026 09:52 ]

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Bravo
Ik snap je post niet?
Ik hoop heel erg dat jij gelijk hebt, maar ik kan het er niet uithalen.
Maar je zet er een plaatje bij waarop het lijkt dat er wel een HEMS meegeleverd wordt.
Dus je hoopt dat dit niet zo is?

<John O`Mill>

• Femme
  • Nu online

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

In de datasheet staat:
The BiDi Wallbox will be compatible with several commercially available energy management software solutions. This will allow you to integrate your electric vehicle into your building software and make your electric car an integrale part of your house or office building.
Maar inderdaad geen verwijzing naar beschrijfbare registers in de Modbus TCP documentatie. Ik ga het navragen. De holding registers zijn beschrijfbaar.

Er zit basic energiemanagement ingebouwd, zie docs.

[ Voor 3% gewijzigd door Femme op 10-03-2026 13:37 ]

• Bravo
  • Nu online

Bravo

Second Best

Excuus, ik moet ook geen twee dingen tegelijk doen, dan word ik cryptisch.

Als je een Ambibox bidirectionele laadpaal installeert moet je ook de Ambibox App gebruiken. Met deze app kun je het HEMS van Ambibox (sid-OS?) configureren en verschillende meters toevoegen (PV opwek, grid aansluiting, batterij flow) en dan gaat het HEMS van Ambibox proberen je laadpaal zo efficient mogelijk in te zetten.

Mocht je zelf controle willen, dan kan dat door de app te gebruiken en manueel in te stellen.
Daarmee is het voor mij een "eigen afgesloten HEMS", ik kan er niet op sturen op basis van mijn eigen strategie en PV voorspelling, ik kan niet via een signaal (anders dan via de app) de modus wijzigen van de lader.

Eerder hebben ze samenwerking met Vattenfall Sweden en een energieleverancier in Duitsland de UK besproken, die dan de mogelijkheid krijgen om jouw laadpaal aan te sturen. De eindgebruiker kreeg dan 25% van de opbrengsten oid. Dat is ook in dit topic voorbij gekomen.
edit: gevonden: Bravo in "Over V2G; laden en ontladen"

[ Voor 18% gewijzigd door Bravo op 10-03-2026 10:27 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ik heb het modbus-document aan Claude gegeven en gevraagd of de laadpaal volledig zelf aan te sturen is.
Is dit apparaat (bidirectionele laadpaal voor EV) volledig zelf aan te sturen of zitten er beperkingen aan het aansturen en kan er hoofdzakelijk alleen uitgelezen worden?
Hier het antwoord:
Goed te analyseren vanuit de twee secties in dit document: Input Registers (lezen) vs. Holding Registers (schrijven/aansturen).

Wat je kunt lezen (Input Registers, adres 4000+)
Zeer uitgebreid — vrijwel de volledige toestand van het systeem:
  • AC/DC spanning, stroom, vermogen, energie (import/export)
  • Laadprotocol (CHAdeMO, ISO 15118-2, ISO 15118-20, enz.) — read-only
  • Session state (CHARGE_LOOP, PAUSED, STOPPED, enz.) — read-only
  • EV connected (bool)
  • Departure time, departure SoC, departure energy — read-only
  • Batterijparameters: SoC, SoH, temperatuur, cycli, min/max laad- en ontlaadvermogen
  • Battery State, Battery Error (als flagsets)
  • Control Mode (DISABLED / CONTROLLABLE / LIMITABLE) — read-only, geeft aan wat het apparaat ondersteunt
Wat je kunt aansturen (Holding Registers, adres 3000+)
Hier zit de beperking. Voor de EV Charger zijn slechts 4 registers beschikbaar:
Offset Parameter Type Opmerking
0 Target Power AC int32 (W) Positief = laden, negatief = ontladen (V2G/V2H)
2 Wake Up uint32 Alleen waarde 1 geldig
4 Set Sleep uint32 Alleen waarde 1 geldig
6 Stop Charge uint32 Alleen waarde 1 geldig
Conclusie: gedeeltelijk aanstuurbaar, met duidelijke grenzen

Wat wél kan:
  • Bidirectioneel vermogenssturing via Target Power AC — dit is de kern van V2G/V2H-aansturing. Als Control Mode = CONTROLLABLE is, kun je het exacte AC-vermogen opgeven.
  • Sessie beëindigen via Stop Charge.
  • Apparaat uit slaap halen of in slaap zetten.
Wat niet kan via Modbus:
  • Departure-tijd of -SoC instellen — die zijn alleen leesbaar, niet schrijfbaar.
  • Laadprotocol kiezen — wordt bepaald door de auto/het apparaat zelf.
  • Min/max laad- of ontlaadvermogen begrenzen via Modbus (die limieten lees je wel, maar schrijven is er niet voor voorzien in de holding registers).
  • Faseverdeling of laadstroom per fase instellen.
  • Immediate Discharge of Immediate Charge — die bestaan wél voor de ESS (sectie 2.5), maar ontbreken bij de EV Charger.
Vergelijking met ESS (Energy Storage System):
De ESS heeft in de holding registers ook Immediate Charge, Immediate Discharge, en Limit Charge/Discharge Power — dat is beduidend meer granulariteit dan de EV Charger krijgt.

Praktische implicatie voor HA-integratie:
Je kunt prima een regelstrategie bouwen waarbij je op basis van gelezen SoC, vermogenslimieten en sessie-status een Target Power AC berekent en wegschrijft. Maar scheduling (wanneer wil ik volladen tegen tijdstip X) moet je zelf in logica implementeren — het apparaat biedt daar geen Modbus-interface voor.​​​​​​​​​​​​​​​​

[ Voor 15% gewijzigd door Hippe Lip op 10-03-2026 12:14 ]

<John O`Mill>

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Mooi dat er eindelijk een beetje beweging in de markt komt met echte oplossingen.

Had alleen niet verwacht dat met alle ontwikkelingen de prijs van een complete 32kWh battery of alleen een V2X (ont)lader ongeveer even evenveel zouden zijn.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• Hippe Lip

Hippe Lip

ice-T106 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:39:
Mooi dat er eindelijk een beetje beweging in de markt komt met echte oplossingen.

Had alleen niet verwacht dat met alle ontwikkelingen de prijs van een complete 32kWh battery of alleen een V2X (ont)lader ongeveer even evenveel zouden zijn.
Bedoel je dat je voor 3-3,5k een compleet thuisbatterijsysteem van 32kWh kunt kopen?

<John O`Mill>

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:39
Hippe Lip schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:16:
[...]

Bedoel je dat je voor 3-3,5k een compleet thuisbatterijsysteem van 32kWh kunt kopen?
Nu niet voor het een of het ander maar het komt toch aardig in de buurt ja.
Victron systeem met 2 kisten van ieder 16kWh kan je voor een 4K hebben.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Femme schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 00:33:
[...]
Inmiddels ben ik wat meer in de documentatie gedoken. Als je de HEMS van het apparaat z’n werk laat doen heb je niet zoveel aan te sturen.
Maar ga je zelf het energiemanagment doen, zoals je E-meter (slimme meter) op of rond de nul houden, dan zal je elke seconde (of toch minimaal elke 10 s in geval van DSMR4) in actie moeten komen. Dat is niet veel, maar je moet geen stappen missen. Dat zou vervelend zijn…

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

En er lijkt een RFID-reader in te zitten, maar in het modbusdocument zie ik nix dat daarmee verband houdt. Dat betekent dat ik de validatie niet zelfstandig kan doen. Das dan wel weer jammer…

<John O`Mill>

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Hippe Lip schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:16:
[...]

Voor 4300 euro inclusief BTW moet dat wel ongeveer lukken ja. Kijk maar even op NKON. 1 keer 32kWh of 2x 16kWh met inderdaad bijvoorbeeld een victron multiplus en paar kabeltjes.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• Sonicfreak
  • Laatst online: 15:47
Weet iemand toevallig of je met V2H je huis van stroom kan voorzien als de stroom uitvalt? Ik ben namelijk geïnteresseerd om een EV aan te schaffen met V2H zodra dit vrij wordt gegeven op het net in Nederland.
Mijn vrouw werkt namelijk regelmatig thuis en heeft een vast aantal dagen dat ze niet werkt en de auto dan vrijwel altijd thuis is. Dus in dat opzicht zou ik dit wel interessant vinden aangezien per 1 januari 2027 de salderingsregeeling verdwijnt. Wij hebben 16 zonnepanelen van 400 wp aangezien wij 2 EV's rijden. Ik rijd zakelijk een Kia EV6 en mijn vrouw rijdt privé een Seat Mii Electric.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Sonicfreak schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:01:
Weet iemand toevallig of je met V2H je huis van stroom kan voorzien als de stroom uitvalt? Ik ben namelijk geïnteresseerd om een EV aan te schaffen met V2H zodra dit vrij wordt gegeven op het net in Nederland.
Mijn vrouw werkt namelijk regelmatig thuis en heeft een vast aantal dagen dat ze niet werkt en de auto dan vrijwel altijd thuis is. Dus in dat opzicht zou ik dit wel interessant vinden aangezien per 1 januari 2027 de salderingsregeeling verdwijnt. Wij hebben 16 zonnepanelen van 400 wp aangezien wij 2 EV's rijden. Ik rijd zakelijk een Kia EV6 en mijn vrouw rijdt privé een Seat Mii Electric.
@Sonicfreak
Jazeker, dat kan nu al zelfs. Sigenergy heeft een DC-lader die bidirectioneel werkt; laden en ontladen dus. Dat is een wat uitgebreider systeem waar in elk geval ook een thuisaccu hoort en waarop je, als je wilt, ook je PV-panelen aan kan sluiten.
Het werkt niet bij alle auto’s, maar wel een heleboel. Ook auto’s waarvan de fabrikant dat nog niet vermeld. Als je even zoekt vind je een lijstje van Sigenergy waarop staat welke auto wel en welke niet.

Bidirectionele laders (V2G en V2H) die ook zonder thuisaccu werken komen er wel aan, maar zijn er nog niet.

En dan krijg je (ooit) de bidirectionele laders die ‘approved’ zijn door de fabriekant.

<John O`Mill>

• Stefannn
Lees de laatste paar pagina’s eens door.
V2H bestaat nog niet. ALS het komt dan heb je dikke kans dat spullen die je nu als “V2H voorbereid” hebt gekocht het toch niet gaan doen. De hele discussie staat uitgebreid in voorgaande Posts.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Sonicfreak
  • Laatst online: 15:47
Stefannn schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:46:
[...]

Lees de laatste paar pagina’s eens door.
V2H bestaat nog niet. ALS het komt dan heb je dikke kans dat spullen die je nu als “V2H voorbereid” hebt gekocht het toch niet gaan doen. De hele discussie staat uitgebreid in voorgaande Posts.
Had ik gedaan voordat ik mijn vraag stelde. ;)
Maar het antwoord op de vraag of V2H ook werkt als de stroom uitvalt, kon ik niet vinden, vandaar dat ik de vraag stelde.

• IceBlue
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-03 10:00
Sonicfreak schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:48:
[...]

Maar het antwoord op de vraag of V2H ook werkt als de stroom uitvalt, kon ik niet vinden, vandaar dat ik de vraag stelde.
Ja & nee . Puur auto V2H heb ik nog niet gezien dus nee. Maar ja indien je investeert in een eco systeem zoals bvb Sigenergy. Dan kan je de wagen wel als V2H gebruiken. Mits omvormer, accu en gateway van Sigenergy. Bij mij werkt het met een Tesla model Y performance 2024 en een VW ID3 2026.

• Stefannn
Sonicfreak schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:48:
[...]

Ok... to the point:....
V2H is "vehicle to home", dus "niet naar grid", dus dat bestaat sowieso enkel als er geen stroom is.

Maar zoals ook eerder gezegd "V2H" is meer een "begrip" dan een vastomlijnde spec.
Dus de vraag "of het dan werkt" is eigenlijk een verkeerde vraag.
"je kan zelf iets verzinnen om een werkende V2H functionaliteit te maken". Je kan niet een "systeem kopen dat aan V2H specs voldoet want die specs bestaan niet".

[ Voor 13% gewijzigd door Stefannn op 18-03-2026 18:36 ]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wanneer het net uitvalt kan je een V2L via een Victron omvormer opwaarderen tot V2H via de AC generator input. Dat werkt met je huidige EV6, echter betekent dat wel fysiek de auto omprikken tussen laden en ontladen.

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:18
Ik krijg binnenkort, blij mee met de huidige pompprijzen, een Inster Cross, welke de V2L kan doen. Mocht dan het net wegvallen, kan ik met een verleng kabel toch mooi de koeling en vriezer laten draaien voor geruime tijd. Netto zit er een 46 kWh in de auto, natuurlijk ruime reserve aanhouden.

• Ahrand
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 15:30
Chris_82 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:09:
Op de duitse site van Ambibox staat inmiddels meer info over de AmbiCHARGE 11kW bidi DC wallbox. Voorbestelling via de site mogelijk, prijs 2.995,- netto, vanaf maart 2026.
Ze zijn ondertussen leverbaar, ik heb een offerte gekregen voor een ambiCHARGE HOME (incl. HMI, Cover & CCS Charging Cable) voor € 3 554 + BTW
Pagina: 1 ... 14 15 Laatste