Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Dat Sigenergy systeem, mooi, maar enkel de DC lader kost al zo'n 3399 euro? daarvoor koop ik een 30KWH thuisaccu stationair. Los van de hele garantie discussie en batterij levensduur van de auto. Ach, ik wacht nog even af denk ik. Als de wetgever er klaar voor is, de autofabrikanten, dan zullen er wel interessante systemen op de markt komen.
moet je dan anders nog iets hebben van Sigeneryg? Ik heb al een 48V thuisaccu.IceBlue schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:03:
Ik heb gezien dat de prijzen bij Sigenergy voor de V2G/V2H module/DCl (ont)ader serieus gezakt zijn. De 25kW versie is van €3500 naar €2400 gegaan.
Heel mooi, maar daarmee ben je er nog niet. Als ik het goed begrijp heb je nog meer onderdelen nodig om V2G te krijgen. Dat betekent dat ik er al snel zo’n 5k in moet steken?IceBlue schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:03:
Ik heb gezien dat de prijzen bij Sigenergy voor de V2G/V2H module/DCl (ont)ader serieus gezakt zijn. De 25kW versie is van €3500 naar €2400 gegaan.
<John O`Mill>
Tja, het lastige met sommige dingen is dat er nogal eens alleen naar die ‘business case’ wordt gekeken, of het geld opbrengt.jdbiggelaa schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:06:
Ja, V2G kan op dit moment een mooi hobbyproject zijn voor een technisch geschoold persoon, maar voor de gemiddelde EV-rijder is er nog geen business case die posituef uitpakt. We zullen tenminste nog een jaar of wat moeten wachten tot bruikbare en betaalbare oplossingen op de markt komen is mijn verwachting.
Maar er zijn meerdere redenen om ergens mee aan de slag te gaan. Ten eerste zijn daar de idealistische redenen (milieu en netontlasting bijvoorbeeld) maar hier zit ook nog een aardig potentiaal aan hobbyisten die er gewoon aardigheid in heeft om mee te knutselen. En zoals je weet: menig hobby kost alleen maar geld, levert dus nix op.
<John O`Mill>
Moet zeggen dat dat mooi werkt: je stopt een bouwlamp in de 220v stekker, stopt hem in de zijkant, drukt op de "aan" knop en je hebt een bak licht in the middle of nowhere
Nog even wat geprobeerd maar helaas geeft de DC poort geen voltage aan.
De andere 2 fases geven wel 220v (en je kunt ook hier een 2e lamp met laten branden!) maar geen 400v verschil tussen de fases dus geen 3x400v helaas (in deze V2L mode).
In de Kia app krijg je wel melding dat "V2L/V2X" aanstaat, dus ik hoop dat ze met V2X dan 3x3,6kwh bedoelen, oftewel 11kw in totaal (niet dat het direct nodig is, maar wel handig als rijdende UPS
Jammer dat het niet direct 400v is, dus mijn warmtepomp kan ik dan nog niet van stroom voorzien...
(opm: alle V2L adapters die ik zie hebben maar 1 fase aangesloten, dus onderste 2 contactpunten zijn leeg, is heb geprobeerd om de laadkabel ertussen te zetten, maar dan doet de V2L adapter het niet meer... dus als ik 3 fases wil gebruiken zal ik zelf een CSS2 stekker moeten ombeunen
[ Voor 15% gewijzigd door andrem op 10-11-2025 21:53 ]
Krachtstroom, 400 Volt, is in feite 3 x 230 Volt, De 400 Volt is het verschil in spanning tussen de uitersten van de sinus van de verschillende fases.andrem schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:51:
Afgelopen vrijdag is de Kia EV4 binnengekomen, incl extra V2L adapter![]()
Moet zeggen dat dat mooi werkt: je stopt een bouwlamp in de 220v stekker, stopt hem in de zijkant, drukt op de "aan" knop en je hebt een bak licht in the middle of nowhere
De andere 2 fases geven wel 220v (en je kunt ook hier een 2e lamp met laten branden!) maar geen 400v verschil tussen de fases dus geen 3x400v helaas (in deze V2L mode).
In de Kia app krijg je wel melding dat "V2L/V2X" aanstaat, dus ik hoop dat ze met V2X dan 3x3,6kwh bedoelen, oftewel 11kw in totaal (niet dat het direct nodig is, maar wel handig als rijdende UPS).
Jammer dat het niet direct 400v is, dus mijn warmtepomp kan ik dan nog niet van stroom voorzien...
(opm: alle V2L adapters die ik zie hebben maar 1 fase aangesloten, dus onderste 2 contactpunten zijn leeg, is heb geprobeerd om de laadkabel ertussen te zetten, maar dan doet de V2L adapter het niet meer... dus als ik 3 fases wil gebruiken zal ik zelf een CSS2 stekker moeten ombeunen)
Dit is niet juist. Als je kijkt naar één fase dan is 230V niet de spanning tussen 0 en de top van de golfvorm/sinus. 230V is de RMS waarde. Het spanningsverschil tussen 0V en de top van de golf is 230V * √2 ≈ 325V. Het spanningsverschil tussen de positieve top en de negatieve top van één fase is het dubbele: 650V.
Bij de RMS spanning tussen twee fasen van een drie-fasen circuit speelt de 120° faseverschuiving ook nog mee.
Interessant,… maar ik weet niet of ik het helemaal snap.andrem schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:51:
Afgelopen vrijdag is de Kia EV4 binnengekomen, incl extra V2L adapter![]()
In de Kia app krijg je wel melding dat "V2L/V2X" aanstaat, dus ik hoop dat ze met V2X dan 3x3,6kwh bedoelen, oftewel 11kw in totaal (niet dat het direct nodig is, maar wel handig als rijdende UPS).
(opm: alle V2L adapters die ik zie hebben maar 1 fase aangesloten, dus onderste 2 contactpunten zijn leeg, is heb geprobeerd om de laadkabel ertussen te zetten, maar dan doet de V2L adapter het niet meer... dus als ik 3 fases wil gebruiken zal ik zelf een CSS2 stekker moeten ombeunen)
V2X staat niet voor 3x3.6kW maar voor “vehicle to anything”. Dus.. naar huis, naar load, naar ander voertuig, naar grid, wat je maar wilt. In praktijk betekent dit dat hij zowel een losse load kan voeden (zoals een lamp) als kan invoeden (en dus synchroniseren) met iets dat al gevoed wordt (via het grid bijvoorbeeld).
Voor zover ik tot nog toe gezien heb zijn alle V2L aansluitingen slechts 1 fase.
Begrijp ik het goed dat je de stekker hebt open gemaakt en ook de andere fases hebt gemeten? En komt daar dan ook 230V uit? Dat is wel opmerkelijk.
Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met “geen 400V”. Als het 3x 230V is heb je lijkt me dat je ofwel 400V tussen de fases, danwel helemaal niks hebt. In dat laatste geval heb je kennelijk toch maar 1 fase maar is die op 3 polen parallel aangesloten.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Klopt, ik heb de stekker opengemaakt, het lastigste was om de onderste 2 pinnen te meten maar het is gelukt (maar alleen "even tijdelijk"Stefannn schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:08:
[...]
Als het 3x 230V is heb je lijkt me dat je ofwel 400V tussen de fases, danwel helemaal niks hebt. In dat laatste geval heb je kennelijk toch maar 1 fase maar is die op 3 polen parallel aangesloten.
Op alle 3 pinnen staat stroom, maar zonder fase verschil (want voltage verschil was 0 en niet 380/400v oid wat normaal is als je meet tussen 2 willekeurige fasen bij 3 fase aansluiting).
Ik weet dus niet of het parallel is (dus in praktijk maar 3,6kw max) of 3x3,6kw maar omdat hij niet met een signaal gesynchroniseerd is (wat bij V2G moet) ze allemaal gelijk lopen? V2X klinkt bij mij als "moet meer vermogen kunnen leveren" dan alleen V2L.
Dus ik zat te denken: als ik een 230v sinus erop kan zetten, wat hij dan doet? Ik ben echter niet zo bedreven daarin, heb geen oscilloscoop etc, heb geen signaal generator etc.
[ Voor 3% gewijzigd door andrem op 11-11-2025 08:32 ]