Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Dat Sigenergy systeem, mooi, maar enkel de DC lader kost al zo'n 3399 euro? daarvoor koop ik een 30KWH thuisaccu stationair. Los van de hele garantie discussie en batterij levensduur van de auto. Ach, ik wacht nog even af denk ik. Als de wetgever er klaar voor is, de autofabrikanten, dan zullen er wel interessante systemen op de markt komen.
moet je dan anders nog iets hebben van Sigeneryg? Ik heb al een 48V thuisaccu.IceBlue schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:03:
Ik heb gezien dat de prijzen bij Sigenergy voor de V2G/V2H module/DCl (ont)ader serieus gezakt zijn. De 25kW versie is van €3500 naar €2400 gegaan.
Heel mooi, maar daarmee ben je er nog niet. Als ik het goed begrijp heb je nog meer onderdelen nodig om V2G te krijgen. Dat betekent dat ik er al snel zo’n 5k in moet steken?IceBlue schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:03:
Ik heb gezien dat de prijzen bij Sigenergy voor de V2G/V2H module/DCl (ont)ader serieus gezakt zijn. De 25kW versie is van €3500 naar €2400 gegaan.
<John O`Mill>
Tja, het lastige met sommige dingen is dat er nogal eens alleen naar die ‘business case’ wordt gekeken, of het geld opbrengt.jdbiggelaa schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:06:
Ja, V2G kan op dit moment een mooi hobbyproject zijn voor een technisch geschoold persoon, maar voor de gemiddelde EV-rijder is er nog geen business case die posituef uitpakt. We zullen tenminste nog een jaar of wat moeten wachten tot bruikbare en betaalbare oplossingen op de markt komen is mijn verwachting.
Maar er zijn meerdere redenen om ergens mee aan de slag te gaan. Ten eerste zijn daar de idealistische redenen (milieu en netontlasting bijvoorbeeld) maar hier zit ook nog een aardig potentiaal aan hobbyisten die er gewoon aardigheid in heeft om mee te knutselen. En zoals je weet: menig hobby kost alleen maar geld, levert dus nix op.
<John O`Mill>
Moet zeggen dat dat mooi werkt: je stopt een bouwlamp in de 220v stekker, stopt hem in de zijkant, drukt op de "aan" knop en je hebt een bak licht in the middle of nowhere
Nog even wat geprobeerd maar helaas geeft de DC poort geen voltage aan.
De andere 2 fases geven wel 220v (en je kunt ook hier een 2e lamp met laten branden!) maar geen 400v verschil tussen de fases dus geen 3x400v helaas (in deze V2L mode).
In de Kia app krijg je wel melding dat "V2L/V2X" aanstaat, dus ik hoop dat ze met V2X dan 3x3,6kwh bedoelen, oftewel 11kw in totaal (niet dat het direct nodig is, maar wel handig als rijdende UPS
Jammer dat het niet direct 400v is, dus mijn warmtepomp kan ik dan nog niet van stroom voorzien...
(opm: alle V2L adapters die ik zie hebben maar 1 fase aangesloten, dus onderste 2 contactpunten zijn leeg, is heb geprobeerd om de laadkabel ertussen te zetten, maar dan doet de V2L adapter het niet meer... dus als ik 3 fases wil gebruiken zal ik zelf een CSS2 stekker moeten ombeunen
[ Voor 15% gewijzigd door andrem op 10-11-2025 21:53 ]
Krachtstroom, 400 Volt, is in feite 3 x 230 Volt, De 400 Volt is het verschil in spanning tussen de uitersten van de sinus van de verschillende fases.andrem schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:51:
Afgelopen vrijdag is de Kia EV4 binnengekomen, incl extra V2L adapter![]()
Moet zeggen dat dat mooi werkt: je stopt een bouwlamp in de 220v stekker, stopt hem in de zijkant, drukt op de "aan" knop en je hebt een bak licht in the middle of nowhere
De andere 2 fases geven wel 220v (en je kunt ook hier een 2e lamp met laten branden!) maar geen 400v verschil tussen de fases dus geen 3x400v helaas (in deze V2L mode).
In de Kia app krijg je wel melding dat "V2L/V2X" aanstaat, dus ik hoop dat ze met V2X dan 3x3,6kwh bedoelen, oftewel 11kw in totaal (niet dat het direct nodig is, maar wel handig als rijdende UPS).
Jammer dat het niet direct 400v is, dus mijn warmtepomp kan ik dan nog niet van stroom voorzien...
(opm: alle V2L adapters die ik zie hebben maar 1 fase aangesloten, dus onderste 2 contactpunten zijn leeg, is heb geprobeerd om de laadkabel ertussen te zetten, maar dan doet de V2L adapter het niet meer... dus als ik 3 fases wil gebruiken zal ik zelf een CSS2 stekker moeten ombeunen)
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Dit is niet juist. Als je kijkt naar één fase dan is 230V niet de spanning tussen 0 en de top van de golfvorm/sinus. 230V is de RMS waarde. Het spanningsverschil tussen 0V en de top van de golf is 230V * √2 ≈ 325V. Het spanningsverschil tussen de positieve top en de negatieve top van één fase is het dubbele: 650V.
Bij de RMS spanning tussen twee fasen van een drie-fasen circuit speelt de 120° faseverschuiving ook nog mee.
Interessant,… maar ik weet niet of ik het helemaal snap.andrem schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:51:
Afgelopen vrijdag is de Kia EV4 binnengekomen, incl extra V2L adapter![]()
In de Kia app krijg je wel melding dat "V2L/V2X" aanstaat, dus ik hoop dat ze met V2X dan 3x3,6kwh bedoelen, oftewel 11kw in totaal (niet dat het direct nodig is, maar wel handig als rijdende UPS).
(opm: alle V2L adapters die ik zie hebben maar 1 fase aangesloten, dus onderste 2 contactpunten zijn leeg, is heb geprobeerd om de laadkabel ertussen te zetten, maar dan doet de V2L adapter het niet meer... dus als ik 3 fases wil gebruiken zal ik zelf een CSS2 stekker moeten ombeunen)
V2X staat niet voor 3x3.6kW maar voor “vehicle to anything”. Dus.. naar huis, naar load, naar ander voertuig, naar grid, wat je maar wilt. In praktijk betekent dit dat hij zowel een losse load kan voeden (zoals een lamp) als kan invoeden (en dus synchroniseren) met iets dat al gevoed wordt (via het grid bijvoorbeeld).
Voor zover ik tot nog toe gezien heb zijn alle V2L aansluitingen slechts 1 fase.
Begrijp ik het goed dat je de stekker hebt open gemaakt en ook de andere fases hebt gemeten? En komt daar dan ook 230V uit? Dat is wel opmerkelijk.
Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met “geen 400V”. Als het 3x 230V is heb je lijkt me dat je ofwel 400V tussen de fases, danwel helemaal niks hebt. In dat laatste geval heb je kennelijk toch maar 1 fase maar is die op 3 polen parallel aangesloten.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Klopt, ik heb de stekker opengemaakt, het lastigste was om de onderste 2 pinnen te meten maar het is gelukt (maar alleen "even tijdelijk"Stefannn schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:08:
[...]
Als het 3x 230V is heb je lijkt me dat je ofwel 400V tussen de fases, danwel helemaal niks hebt. In dat laatste geval heb je kennelijk toch maar 1 fase maar is die op 3 polen parallel aangesloten.
Op alle 3 pinnen staat stroom, maar zonder fase verschil (want voltage verschil was 0 en niet 380/400v oid wat normaal is als je meet tussen 2 willekeurige fasen bij 3 fase aansluiting).
Ik weet dus niet of het parallel is (dus in praktijk maar 3,6kw max) of 3x3,6kw maar omdat hij niet met een signaal gesynchroniseerd is (wat bij V2G moet) ze allemaal gelijk lopen? V2X klinkt bij mij als "moet meer vermogen kunnen leveren" dan alleen V2L.
Dus ik zat te denken: als ik een 230v sinus erop kan zetten, wat hij dan doet? Ik ben echter niet zo bedreven daarin, heb geen oscilloscoop etc, heb geen signaal generator etc.
[ Voor 3% gewijzigd door andrem op 11-11-2025 08:32 ]
V2X is echt "Vehicle to everything": zie hier en heeft dus niks met vermogen te maken.andrem schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:31:
[...]
Klopt, ik heb de stekker opengemaakt, het lastigste was om de onderste 2 pinnen te meten maar het is gelukt (maar alleen "even tijdelijk")
Op alle 3 pinnen staat stroom, maar zonder fase verschil (want voltage verschil was 0 en niet 380/400v oid wat normaal is als je meet tussen 2 willekeurige fasen bij 3 fase aansluiting).
Ik weet dus niet of het parallel is (dus in praktijk maar 3,6kw max) of 3x3,6kw maar omdat hij niet met een signaal gesynchroniseerd is (wat bij V2G moet) ze allemaal gelijk lopen? V2X klinkt bij mij als "moet meer vermogen kunnen leveren" dan alleen V2L.
Dus ik zat te denken: als ik een 230v sinus erop kan zetten, wat hij dan doet? Ik ben echter niet zo bedreven daarin, heb geen oscilloscoop etc, heb geen signaal generator etc.
Spanning erop zetten zou ik niet zomaar durven. Je kan de boel daarmee kapot maken.
Fases lopen dus gelijk.. Dan is inderdaad de vraag of je 3x 3.6kW krijgt of slechts 1x. Ik geloof dat ik het niet zomaar zou aandurven om het extreem te belasten. ICCU is ook zonder dit gehobby al een zwak punt van kia/hyundai.
Maar goed.... ik ben wel erg benieuwd hoe het je verder vergaat....
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Klopt, dat ga ik ook niet zomaar doen, vooral niet 230v van het netStefannn schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:12:
[...]
Spanning erop zetten zou ik niet zomaar durven. Je kan de boel daarmee kapot maken.
Was meer benieuwd hoe de omschakeling van V2L naar V2G verloopt, want bij V2G moet wel de frequentie en fase gelijklopen, dus ergens moet hij hierop reageren. Bijvoorbeeld: indien wisselspanning gedetecteerd dan hierop synchroniseren voor V2G, anders zelf sinus maken voor V2L.
Volgende stap is V2G compatible laadpaal aanschaffen (900 euro?) maar heb liever dat ik een fallback heb dat je het zelf meer direct kunt aansturen mbt V2H (en niet afhankelijk van laadpaal) igv stroomstoring.
(en ja, dit is hobby/nieuwsgierigheid mbt hoe het werkt
Nu de vraag of dat parallel zit met de 1e fase die uit je V2L komt. Dat lijkt me eerlijk gezegd niet. Achter die drie pennen zitten, voor zover ik weet, drie gelijkrichters. Als je met één fase gaat laden kun je 32A aan. Dat doet de auto door 2 fasen parallel te schakelen, maar dan niet aan de AC-kant (dus ‘bij de stekker’), maar aan de DC-kant, dus ná het gelijkrichten. Er worden 2 gelijkrichtcircuits parallel gezet.
Als je nu V2L aan zet, dan neem ik daarom aan dat er ook 3 DC-naar-AC-circuits ingezet worden. Je zou eigenlijk de weerstand tussen die twee ‘fases’ willen meten als V2L aan staat, maar daar ga ik mijn multimeter toch maar niet aan wagen.
Alternatief is om op twee van die drie aansluitingen tegelijk een flinke belasting (>>2000W) te zetten (wat gebeurt er overigens in het geval van overbelasting?). Als dat goed gaat, dan zijn het dus separate circuits van elk 16A, lijkt me.
<John O`Mill>
Dat is mijn vermoeden ook, want met 11kw V2G is dat sowieso nodigHippe Lip schreef op donderdag 13 november 2025 @ 23:37:
Nu de vraag of dat parallel zit met de 1e fase die uit je V2L komt. Dat lijkt me eerlijk gezegd niet. Achter die drie pennen zitten, voor zover ik weet, drie gelijkrichters.
Ja, alleen heb ik nog geen stekker waarmee ik dat kan doen, misschien bij Ali losse CSS2 stekker kopen (en dan 2x: M/V als "proxy" tussen auto en de V2L stekker om de V2L modus te activeren).Alternatief is om op twee van die drie aansluitingen tegelijk een flinke belasting (>>2000W) te zetten (wat gebeurt er overigens in het geval van overbelasting?). Als dat goed gaat, dan zijn het dus separate circuits van elk 16A, lijkt me.
Eerst wil ik kijken of hij 220v detecteert als ik op de fase (met een 2x 200kΩ+ weerstand, zowel fase als nul) netstroom spanning zet) want dat gebeurd met V2G ook?
Je lijkt volhardend in je (verkeerde) begrip van V2G. V2G staat voor Vehicle to Grid. Dat wil dus niet meer zeggen dan dat de auto ‘iets’ aan het net kan leveren. Niet of dat over 1, 2 of 3 fasen gaat. Niet wat het minimale vermogen daarbij is.andrem schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:19:
Dat is mijn vermoeden ook, want met 11kw V2G is dat sowieso nodig
Dus 3 fase zou mss kunnen, maar ook bij 1 fase is AC V2G mogelijk.
Dat klinkt als ingewikkeld. En waarom een CCS2-stekker? Die DC-pennen ga je toch niet gebruiken?Ja, alleen heb ik nog geen stekker waarmee ik dat kan doen, misschien bij Ali losse CSS2 stekker kopen (en dan 2x: M/V als "proxy" tussen auto en de V2L stekker om de V2L modus te activeren).
Als je een losse Type2-stekker hebt kun je die V2L-functie zelf bouwen. Dat stelt echt geen drol voor. Zoek hier ff (of op internet) en je ziet dat er niet meer in zit dan een schakelaar, een weerstandje en een lampje om te laten zien dat-ie aan is. Geen contrastekker gebruiken want dat geeft weer allemaal extra contactpunten en kans op storingen of erger. En dat maakt het duurder dan nodig.
Kijk eens of je het V2G-protocol ergens op de kop kunt tikken? Daar staat vast beschreven hoe dat werkt.Eerst wil ik kijken of hij 220v detecteert als ik op de fase (met een 2x 200kΩ+ weerstand, zowel fase als nul) netstroom spanning zet) want dat gebeurd met V2G ook?
Maar jouw voorstel kan natuurlijk ook. Blijf wel met je ogen uit de buurt van die weerstandjes (¼ W versie of liever iets zwaarder?). Als het misgaat dan spettert dat zo…
[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 14-11-2025 15:25 ]
<John O`Mill>
Daarom zei ik ook 11kw V2GHippe Lip schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:01:
[...]
Je lijkt volhardend in je (verkeerde) begrip van V2G. V2G staat voor Vehicle to Grid. Dat wil dus niet meer zeggen dan dat de auto ‘iets’ aan het net kan leveren. Niet of dat over 1, 2 of 3 fasen gaat. Niet wat het minimale vermogen daarbij is.
Dus 3 fase zou mss kunnen, maar ook bij 1 fase is AC V2G mogelijk.
[...]
Bij V2L is het in praktijk 1 fase, maar zou in theorie ook 3 fases kunnen. De term zelf zegt daar inderdaad niets over, ik vertel even mijn verwachting als ik zo'n term lees en wat ik tot nu toe gezien heb.
Maar goed om het elke keer te vertellen hoor
En ja, ik zal voorzichtig zijn
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Inderdaad, maar in de Kia brochure staat dit misschien?ice-T106 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:30:
De aanname dat je auto 11kW op een formaat (zowel laden, V2L, V2G) doet omdat een paal dat ondersteund is niet logisch.
On-board charger, 11kW 3-fase inclusief V2X voorbereiding
Vehicle-to-load (V2L). Get 220 V of alternating current to power your devices, inside or outside the Kia EV6. Fully charged, its vehicle-to-load feature offers 3.6 kW of power...
De V2L-adapter (of hoe je dat ding ook noemt) die Kia (mee)levert is inderdaad met maar één fase-aansluiting van de auto verbonden. Dat betekent niet dat die andere twee fasen geen power kunnen leveren.cruysen schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 14:54:
Staat idd in de brochure: (Engelse versie)
[...]
Ik kan me zomaar voorstellen dat Kia geen 3 stopcontacten aan die adapter maakt omdat dit
- de adapter er groot, zwaar en lastig hanteerbaar maakt en
- uitnodigt tot het aansluiten van veel apparaten met samen veel vermogen, waardoor de DC-accu van de auto zwaar belast wordt en daardoor eerder leeg raakt.
Ik ben nu wel erg nieuwsgierig geworden of je werkelijk 3 x 3700W uit de auto kan trekken via (eigenbouw) V2G.
<John O`Mill>
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Sorry, kan het niet laten...ice-T106 schreef op zondag 16 november 2025 @ 09:28:
Ja dat zou wel vet zijn. Gewoon een kwestie van testen nu er bekend is dat er iig stroom spanning op de pinnen staat.
<John O`Mill>
Nog geen ervaring mee, inderdaad benieuwd of dat compatible met elkaar is, in theorie zou het wel moeten namelijk...Danielson schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:42:
Iemand ervaring met V2L? Zijn de adapters universeel per merk of moet je hem specifiek voor een bepaald type hebben? We hebben b.v. een Volvo EX30 en een Renault 5, beiden met V2L!
Was wel van plan om een aliexpress stekker te bestellen, zodat ik zelf V2L 3-fase kan proberen
Ik heb mezelf afgezworen nooit weer iets qua 230V te bestellen op Ali nadat een keer in de nacht een 12V adapter explodeerde onder mijn bed.andrem schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:11:
[...]
Nog geen ervaring mee, inderdaad benieuwd of dat compatible met elkaar is, in theorie zou het wel moeten namelijk...
Was wel van plan om een aliexpress stekker te bestellen, zodat ik zelf V2L 3-fase kan proberen, maar heb voor nu een officiële Kia V2L adapter.
Als jij me die bevindingen van die ALI V2L adapter nou even laten weten!
Maar dan moet ik dus kiezen voor welke auto ik hem bestel! #firstworldproblems
Hmm, een noodpakket in plaats van een powerbank, zeg je?Danielson schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:05:
Mijn idee was om hem te gebruiken voor in het noodpakket ipv een powerbank!![]()
Maar dan moet ik dus kiezen voor welke auto ik hem bestel! #firstworldproblems
Dus als je met een lege 12V-accu staat, dan ga je die V2L-adapter gebruiken voor een acculader om die 12V-accu weer op te peppen?
Zou die V2L wel werken als je 12V plat ligt, of is dat
<John O`Mill>
P.S. In het noodpakket moet ook een radio met FM zitten. Laat die nu in de auto zitten
Om die V2L bij nood te kunnen gebruiken in huis zal je een verlengsnoer door het raam moeten laten lopen. Dat raam staat dan altijd een stukkie open en juist als je geen power hebt wil je dat liever dicht hebben.
Als ik bij mooi weer eens wat tijd heb (ws bij St. Juttemis pas
Dan maak ik een verlengsnoertje met een gewone stekker voor in de V2L-adapter en een CEE-contrastekker voor in die CEE-WCD, zodat ik een 230V~ 16A groep binnen heb.
Of ik maak een eigen V2L-snoer met een type 2 stekker aan de ene kant (met weerstandje en schakelaar erin) en die CEE-contrastekker aan de andere kant. Dat scheelt een stekker-overgang daar buiten in het mss wel vieze weer.
<John O`Mill>
Als je 11 kW eruit wilt halen zal je V2G moeten gebruiken, dit komt zonder tussenkomst van het 230V circuit/omzetter in de auto uit de HV accu en is dus DC. Je zal hiervoor een V2G autolader moeten hebben die het daar weer omzet van de werkbare 230V. Om dit op de MPPT van je omvormer te zetten lijkt me een illusie, het voltage zit misschien in het juiste bereik (400V) of bij mijn auto 800V maar de mogelijke amperages vanuit de auto zijn enorm veel hoger dan jouw MPPT aankan, levensgevaarlijk en hoe ga je dat regelen dan ??
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Nee, dat klopt niet, oa Kia heeft on-board een DC-AC omvormer, oftewel V2G-AC, een V2G-AC bidirectionele laadpaal is +- 900 euro.rvdgaag schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 08:40:
Als je 11 kW eruit wilt halen zal je V2G moeten gebruiken, dit komt zonder tussenkomst van het 230V circuit/omzetter in de auto uit de HV accu en is dus DC.
...
Oa duitse auto's hebben V2G-DC en hebben een duurdere V2G-DC bidirectionele laadpaal nodig, want in die laadpaal zit de DC-AC omvormer, kosten vanaf 2500 euro.
Heb je enig idee wat een V2L adapter is?Hippe Lip schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:37:
[...]
Hmm, een noodpakket in plaats van een powerbank, zeg je?
Dus als je met een lege 12V-accu staat, dan ga je die V2L-adapter gebruiken voor een acculader om die 12V-accu weer op te peppen?
Zou die V2L wel werken als je 12V plat ligt, of is dat?
Ik heb hem besteld voor onze Renault 5, ik heb dan in het gunstigste geval 40kwh tot mijn beschikking! De auto zou natuurlijk nooit helemaal vol zijn, maar het is in ieder geval aanzienlijk meer dan een gemiddelde Jackery of powerbank!
@rvdgaagrvdgaag schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 08:40:
Uit een adapter op de KIa of Hyundai komt echt geen 3x 3.6 kW via V2L !
Dat klinkt als een erg stellige reactie. Waar komt die wijsheid vandaan? Want dan ben ik erg geïnteresseerd in die bron.
<John O`Mill>
@Danielson
Jazeker. Dat is in feite niet meer dan een type 2 stekker, een stopcontact en een weerstandje (plus een thermische beveiliging). Dat is eenvoudig op internet te vinden.
Maar ik ben bang dat je de lichte ironie van mijn post mist. Je kunt V2L niet voor je eigen auto gebruiken met een V2L-adapter op diezelfde auto als alternatief voor een jumpstarter. Ik denk namelijk dat die V2L niet gaat werken als de auto geen 12V heeft, omdat die 12V nodig is om alle systemen (en dus ook de aansturing van V2L) te laten werken.Ik heb hem besteld voor onze Renault 5, ik heb dan in het gunstigste geval 40kwh tot mijn beschikking! De auto zou natuurlijk nooit helemaal vol zijn, maar het is in ieder geval aanzienlijk meer dan een gemiddelde Jackery of powerbank!
<John O`Mill>
Hippe Lip schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:42:
[...]
@Danielson
[...]
Maar ik ben bang dat je de lichte ironie van mijn post mist. Je kunt V2L niet voor je eigen auto gebruiken met een V2L-adapter op diezelfde auto als alternatief voor een jumpstarter. Ik denk namelijk dat die V2L niet gaat werken als de auto geen 12V heeft, omdat die 12V nodig is om alle systemen (en dus ook de aansturing van V2L) te laten werken.
Sorry, ik snap hem nog steeds niet, wie heeft het het over een jumpstarter of 12V accu? Ik wil het als noodstroom voor mijn huis gebruiken d.m.v. een haspel naar binnen te leggen voor wat basis 230V spullen in geval van een blackout...
Dan hebben we langs elkaar heen zitten praten of heb ik het anders geïnterpreteerd.Danielson schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:56:
Sorry, ik snap hem nog steeds niet, wie heeft het het over een jumpstarter of 12V accu? Ik wil het als noodstroom voor mijn huis gebruiken d.m.v. een haspel naar binnen te leggen voor wat basis 230V spullen in geval van een blackout...
Sorry voor het misverstand.
[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 23-11-2025 14:06 ]
<John O`Mill>
Het is vrij te lezen, maar even een stukje eruit:
Geschikte modellen van het Franse merk voor V2G zijn de Renault 5 E-Tech electric, de Renault 4 E-Tech electric en de Alpine A290. Ook de goedkope Twingo komt daar straks bij. De bijbehorende laadpaal voor thuis kost 2.495 euro of meer.
Naast Renault werken ook Kia en Polestar aan de techniek. Kia laat weten binnenkort met een kleine proef met V2G te beginnen, gericht op het topmodel EV9. Polestar zegt dat de techniek ‘op termijn’ naar Nederland komt.