Vraag

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-01 22:52

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Topicstarter
Dag mensen,

Momenteel wil ik eens kijken hoe ik het huis kan voorbereiden op volledig Off-Grid kunnen werken. Hierin loop ik tegen een probleem aan waar ik niet (goed) uitkom.

Even de situatie:
Woning uit 2012 met 3x 25A
24 zonnepanelen oost/west op plat dak (9000Wp)
16 panelen west op schuin dak komen eraan (5000Wp)
Ferroamp EnergyHub 14KW
Ferroamp accu 12,5KW/10KWh

Nu heb ik een auto (Kia EV6 GT - 77 KW) besteld en deze kan 3,6KW terug leveren via een adapter. V2G zegt iedereen dat dit erop zit, maar dit is volgens KIA niet waar. Dit kan ook niet in de toekomst via een update.

De EnergyHub met batterij balanceert de 3-fase aansluiting, zodat de fasen altijd gelijktijdig belast zijn.

Nu wil ik de auto als backup gebruiken met de bijgeleverde adapter als het net onverhoopt een keer uitvalt.
Ik zet dan de hoofdschakelaar in de meterkast om en wil dan de auto aansluiten om door te gaan. Echter werkt de EnergyHub en accupakket alleen als er 3-fasen op staan. Nu heb ik 3x 1-fase al geprobeerd, maar zo is het systeem niet voor de gek te houden.

De opties die ik nu heb:
  1. Er bestaan kasten met een 1-fase en 3-fase motor die zouden kunnen helpen, maar deze maken geluid en zijn totaal niet efficient. Linkje naar zo'n kast
  2. Pas een 1-fase naar 3-fase motor inverter toe, stel deze in op 50Hz, blokkeer in de RS485 de export van stroom. Linkje naar zo'n apparaat
Optie 2 kost bijna niets, maar weet te weinig van zulke motor inverters (al heb ik er jaren terug wel eens mee gewerkt). De vragen die ik heb:

Weet iemand wat van dit soort inverters af?
Hoe werken die en hoe gaan deze om met bijna geen afname van stroom?
Wat als het systeem toch wat terug levert? Een motor remt ook af en geeft stroom terug toch?

Zijn er alternatieven (buiten gewoon een generator om)?

Fijn als iemand antwoord heeft op deze vragen! _/-\o_

[Voor 13% gewijzigd door Looki op 19-12-2022 22:24]

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Alle reacties

• Looki

Looki

Topicstarter
Net even het plaatje ge-üpdate. Hoop dat het zo beter te begrijpen is.

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• jansen1999
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-01 12:20
interessant thema, heb er helaas geen verstand van, even een schopje omhoog :)

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:32

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je plaatje klopt in ieder geval al niet, je N rechts zou nu juist mooi lager zijn (ongeveer 3,5A), geen 30A.

Maar goed, als je off-grid wilt dan is "zet ik de hoofdschakelaar uit" niet voldoende. Dan zal je een transfer switch moeten plaatsen. Het mag dan niet mogelijk zijn de installatie uit net en een andere bron tegelijk te voeden.

En uhm, wat is nu het verschil tussen optie 1 en optie 2? Heb je voorbeelden?

• Looki

Looki

Topicstarter
@septillion Scherp, het klopt dat de Nul veel lager ligt :-). Even niet goed over na gedacht bij het maken.

Een transfer switch is nog mooier, maar de auto staat er niet de hele dag. De hoofdschakelaar uit is dan voldoende voor de time-beïng. Het gaat er meer om dat het accupakket van thuis live blijft en de zonne-stroom opgewekt blijft worden. Zo trek ik niets uit de auto accu.
Met de domotica (KNX) kan ik wel bij accu 90% vol, de boilervaten opstoken naar 85 graden, zodat het systeem niet gaat terug leveren.

Optie 1: Dit is een motor die op 1 fase wordt gevoed. Daaraan is een 3 fase-motor gekoppeld welke op 50hz dan 380v levert.
Linkje naar zo'n kast

Optie 2: Dit is een Frequentieregelaar die 1-fase omzet in 3-fase voor een motor.
Linkje naar zo'n apparaat

Zijn er geen tweakers die ervaring hebben met frequentieregelaars?

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:32

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat de auto er niet de hele dag staat maakt toch niet uit? Jij schakelt over. Want hoofdschakelaar uit voldoet gewoon niet, dat is tegen elke norm. Namelijk levensgevaarlijk als het per ongeluk tegelijk aan zou staan.

En zonder off-grid PV is het ook niet heel eenvoudig, dan zal je inderdaad meer moeten gebruiken dan je oplevert, continue.

En optie 2 is denk ik niet geschikt. Deze doen namelijk precies wat de naam zegt, ze regelen de frequentie. Dit hoeft ook geen super mooie sinus te zijn etc.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:03
Je had voor een Victron moeten gaan. Dan had je door kunnen draaien. Wat je nu wil lukt niet.

https://www.victronenergy.nl/inverters-chargers/multiplus-ii

[Voor 25% gewijzigd door alwind op 19-12-2022 23:15]

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:03
Looki schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:19:
@septillion Scherp, het klopt dat de Nul veel lager ligt :-). Even niet goed over na gedacht bij het maken.

Een transfer switch is nog mooier, maar de auto staat er niet de hele dag. De hoofdschakelaar uit is dan voldoende voor de time-beïng. Het gaat er meer om dat het accupakket van thuis live blijft en de zonne-stroom opgewekt blijft worden. Zo trek ik niets uit de auto accu.
Met de domotica (KNX) kan ik wel bij accu 90% vol, de boilervaten opstoken naar 85 graden, zodat het systeem niet gaat terug leveren.
Dit mag echt niet. Het is voor de mensen die aan de kabel werken levensgevaarlijk. Die denken dat er geen spanning op staat en ondertussen lopen er mensen energiecentraletje te spelen. Als je off grid wil moet er een transfer switch tussen of een slot op je meterkast zodat je pas off grid bent als je fysiek omschakelt.

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik denk niet dat je een frequentieregelaar wil gebruiken hiervoor. Dit soort dingen zijn echt bedoeld voor het aansturen van motoren... Je krijgt dan bijvoorbeeld dingen als een frequentie die oploopt van 0-50Hz bij het starten enzo... Ik denk niet dat je spullen daar zo heel gelukkig mee zijn. Ik heb er nooit met een scope aan gemeten, maar ik denk ook niet dat er prachtige sinusvormen uitkomen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee