Dag mensen,
Momenteel wil ik eens kijken hoe ik het huis kan voorbereiden op volledig Off-Grid kunnen werken. Hierin loop ik tegen een probleem aan waar ik niet (goed) uitkom.
Even de situatie:
Woning uit 2012 met 3x 25A
24 zonnepanelen oost/west op plat dak (9000Wp)
16 panelen west op schuin dak komen eraan (5000Wp)
Ferroamp EnergyHub 14KW
Ferroamp accu 12,5KW/10KWh
Nu heb ik een auto (Kia EV6 GT - 77 KW) besteld en deze kan 3,6KW terug leveren via een adapter. V2G zegt iedereen dat dit erop zit, maar dit is volgens KIA niet waar. Dit kan ook niet in de toekomst via een update.
De EnergyHub met batterij balanceert de 3-fase aansluiting, zodat de fasen altijd gelijktijdig belast zijn.
/f/image/BaHKmMG4SlNerVehDqCumoHF.png?f=fotoalbum_large)
Nu wil ik de auto als backup gebruiken met de bijgeleverde adapter als het net onverhoopt een keer uitvalt.
Ik zet dan de hoofdschakelaar in de meterkast om en wil dan de auto aansluiten om door te gaan. Echter werkt de EnergyHub en accupakket alleen als er 3-fasen op staan. Nu heb ik 3x 1-fase al geprobeerd, maar zo is het systeem niet voor de gek te houden.
De opties die ik nu heb:
Weet iemand wat van dit soort inverters af?
Hoe werken die en hoe gaan deze om met bijna geen afname van stroom?
Wat als het systeem toch wat terug levert? Een motor remt ook af en geeft stroom terug toch?
Zijn er alternatieven (buiten gewoon een generator om)?
Fijn als iemand antwoord heeft op deze vragen!
Momenteel wil ik eens kijken hoe ik het huis kan voorbereiden op volledig Off-Grid kunnen werken. Hierin loop ik tegen een probleem aan waar ik niet (goed) uitkom.
Even de situatie:
Woning uit 2012 met 3x 25A
24 zonnepanelen oost/west op plat dak (9000Wp)
16 panelen west op schuin dak komen eraan (5000Wp)
Ferroamp EnergyHub 14KW
Ferroamp accu 12,5KW/10KWh
Nu heb ik een auto (Kia EV6 GT - 77 KW) besteld en deze kan 3,6KW terug leveren via een adapter. V2G zegt iedereen dat dit erop zit, maar dit is volgens KIA niet waar. Dit kan ook niet in de toekomst via een update.
De EnergyHub met batterij balanceert de 3-fase aansluiting, zodat de fasen altijd gelijktijdig belast zijn.
/f/image/BaHKmMG4SlNerVehDqCumoHF.png?f=fotoalbum_large)
Nu wil ik de auto als backup gebruiken met de bijgeleverde adapter als het net onverhoopt een keer uitvalt.
Ik zet dan de hoofdschakelaar in de meterkast om en wil dan de auto aansluiten om door te gaan. Echter werkt de EnergyHub en accupakket alleen als er 3-fasen op staan. Nu heb ik 3x 1-fase al geprobeerd, maar zo is het systeem niet voor de gek te houden.
De opties die ik nu heb:
- Er bestaan kasten met een 1-fase en 3-fase motor die zouden kunnen helpen, maar deze maken geluid en zijn totaal niet efficient. Linkje naar zo'n kast
- Pas een 1-fase naar 3-fase motor inverter toe, stel deze in op 50Hz, blokkeer in de RS485 de export van stroom. Linkje naar zo'n apparaat
Weet iemand wat van dit soort inverters af?
Hoe werken die en hoe gaan deze om met bijna geen afname van stroom?
Wat als het systeem toch wat terug levert? Een motor remt ook af en geeft stroom terug toch?
Zijn er alternatieven (buiten gewoon een generator om)?
Fijn als iemand antwoord heeft op deze vragen!
[ Voor 13% gewijzigd door Looki op 19-12-2022 22:24 ]
Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....