• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Mooraalkikker schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:33:
Ik heb nog eens contact opgezocht met hyundai Nederland mbt garantie iccu

'Hartelijk dank voor uw contact met Hyundai Nederland.

Wij hebben goed nieuws voor u. Naar aanleiding van de bekende ICCU-problematiek heeft Hyundai besloten om de garantie op dit specifieke onderdeel, bij bepaalde voertuigen, te verlengen naar 15 jaar of 300.000 km, afhankelijk van wat het eerst wordt bereikt. Deze termijn van 15 jaar gaat in vanaf de datum van eerste tenaamstelling.

Wij kunnen bevestigen dat deze verlengde garantie ook geldt voor uw voertuig met VIN KMHK..................

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Indien verdere vragen, horen wij het graag.'

Dus dat is goed nieuws
Wat zijn de voorwaarden voor deze verlengde garantie?

Altijd het onderhoud door merkdealer bijvoorbeeld? Ook van toepassing op gebruikte import auto’s?

Deze auto staat op mijn shortlist voor privé aankoop (ex lease model), maar ben vanwege die iccu issues geneigd om hem van de lijst af te halen.

Als je iets niet weet, reageer dan niet. | Van klussen krijg je grijze haren.

• Mooraalkikker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:15
fenrir schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:15:
[...]

Altijd het onderhoud door merkdealer bijvoorbeeld? Ook van toepassing op gebruikte import auto’s?

Deze auto staat op mijn shortlist voor privé aankoop (ex lease model), maar ben vanwege die iccu issues geneigd om hem van de lijst af te halen.
Ik ga er nog eens een mailtje aan weiden. Denk wel dat of de auto geïmporteerd is niet uit maakt, want ik heb er zelf 1 en volgens hyundai valt deze dus onder de verlengde garantie

• Mooraalkikker
fenrir schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:15:
[...]

Dit was het antwoord:

Bij deze informeren wij u graag verder: voor de verlengde garantie op de ICCU worden er geen eisen gesteld aan het onderhoud. Indien de reguliere fabrieksgarantie nog van kracht is, blijft het hiervoor uiteraard wel belangrijk om het onderhoud volgens voorschriften uit te laten voeren.

Ook het feit dat de auto uit Duitsland geïmporteerd is, heeft geen gevolgen voor deze verlengde garantie.

Mocht u nog andere vragen hebben, dan staan wij uiteraard voor u klaar.

• IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21:54
blb4 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 17:19:
[...]

Wat zou ik precies moeten doen om die zaken weer werkend te krijgen? i-Pedal werkt in trailer mode idd ook niet. Dit is de huidige SW versie:
[Afbeelding]
Het is ook afhankelijk van het merk en type trekhaak dat is geïnstalleerd. Toen ik mijn Ioniq 5 in 2021 bij de dealer in Duitsland kocht, schreef Hyundai Duitsland een afneembare trekhaak voor van het merk MVG (MVG system: 2040, Teilebezeichnung: Anhängekupplung 3149A) Die had nog geen ‘e-set’ met een (volledige) aansluiting op de can-bus van de auto (Teilebezeichnung: Elektrosatz 5594s). Daardoor herkent de auto de trekhaak niet en doen alle rijhulpsystemen het nog (inclusief de noodrem in de achteruit 😅). Ik vind het heerlijk rijden zo.

In Nederland monteerde men toen de Mobis afneembare trekhaak. Die had die aansluiting wel. Geen idee wat men er nu onder zet.

[ Voor 23% gewijzigd door IonniUnique op 18-08-2026 22:43 ]

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:32
IonniUnique schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:03:
[...]

Het is ook afhankelijk van het merk en type trekhaak dat is geïnstalleerd. Toen ik mijn Ioniq 5 in 2021 bij de dealer in Duitsland kocht, schreef Hyundai Duitsland een afneembare trekhaak voor van het merk MVG (MVG system: 2040, Teilebezeichnung: Anhängekupplung 3149A) Die had nog geen ‘e-set’ met een (volledige) aansluiting op de can-bus van de auto (Teilebezeichnung: Elektrosatz 5594s). Daardoor herkent de auto de trekhaak niet en doen alle rijhulpsystemen het nog (inclusief de noodrem in de achteruit 😅). Ik vind het heerlijk rijden zo.

In Nederland monteerde men toen de Mobis afneembare trekhaak. Die had die aansluiting wel. Geen idee wat men er nu onder zet.
Dank je! Ik heb vandaag de dealer gebeld en aangegeven wat er allemaal niet werkt. Men vond daar ook wel raar dat zaken die vooral afhankelijk zijn van de frontcamera (zoals Lane Keeping Assist (LKA), Lane Following Assist (LFA), Highway Driving Assist (HDA) en i-Pedal niet werken in combinatie met een fietsendrager. Ik heb half september een afspraak staat om e.e.a. na te laten kijken, ik ben benieuwd.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23

• IonniUnique
blb4 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 23:19:
[...] Ik heb half september een afspraak staat om e.e.a. na te laten kijken, ik ben benieuwd.
Ik ben benieuwd naar wat hij zegt. Uit alle info die ik tot nu toe heb gelezen hierover, is het standaard gedrag wat je beschrijft voor jouw modeljaar (ccNC cq facelift MY2026) en de gebruikte trekhaak (aansluiting op de can-bus).

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:47
blb4 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 23:19:
[...]

Dank je! Ik heb vandaag de dealer gebeld en aangegeven wat er allemaal niet werkt. Men vond daar ook wel raar dat zaken die vooral afhankelijk zijn van de frontcamera (zoals Lane Keeping Assist (LKA), Lane Following Assist (LFA), Highway Driving Assist (HDA) en i-Pedal niet werken in combinatie met een fietsendrager. Ik heb half september een afspraak staat om e.e.a. na te laten kijken, ik ben benieuwd.
Ik help het je hopen.
Dat ze verbaast zijn klinkt mij als “ze hebben echt geen flauw idee”. Zoals @IonniUnique zegt is het in de laatste modellen standaard functionaliteit. En dat heeft niks met de afhankelijkheid van camera’s te maken maar met een (wat mij betreft doorgeschoten) veiligheids bedoeling. Als je een zware caravan hebt vinden ze het onveilig om de auto zelf te laten sturen en snelheid te laten regelen. Helaas hebben ze in Korea waarschijnlijk nog nooit van een fietsdrager gehoord en is die nu ook de dupe.
Maar….
Met een beetje mazzel zijn er “dealer only settings” waarmee dit uitgezet kan worden. Dat lijkt me eerlijk gezegd zelfs heel erg waarschijnlijk. Dan moet je dus hopen op een dealer die doortastend genoeg is om die setting te kunnen vinden. En dan moet die dealer niet bang zijn die setting op jouw verzoek op “not recommended” te zetten.
Ik ben blij dat alles bij mijn MY23 gewoon blijft werken met fietsdrager en met de kip kompakt caravan. Bij mijn vorige auto ging het ook uit en dat vond ik super vervelend. Ik houd met elke software update het hart vast “dat dat niet zomaar verdwijnt”.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-08 23:23
gwenrau schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 08:28:
Ik mocht gisteren weer genieten van een zombiemodus in dit warme weer :+

Gebeurt dit bij jullie ook zo vaak? Dit is al de 4de keer dat ik het heb en de auto is nog geen jaar oud.

Nu meerdere keren gebeurt nadat ik op afstand de Airco aan zet en in stap voordat die afgerond is misschien is daar ook een verband in te vinden.. (eerste keer dat we dit hadden was dat niet zo overigens)
Ja, mijn PJ45 uit 2021 doet dit ook 'zo vaak'. Ik kan er de klok op zetten, als ik op afstand de airco (of verwarming!) aanzet zal de auto in zombie-modus schieten. Hij springt simpelweg niet op 'Ready' bij het starten. De oplossing is inderdaad ongeveer 10 minuten te wachten, met de sleutel ver uit bereik van de auto.

Ik laat die functie dus maar achterwege, tenzij hij aan een oplader hangt... Dan ontstaat geen zombie-modus.

Vrij makkelijk te reproduceren probleem, jammer dat Hyundai er niets mee doet (dealer kan daar niets mee, natuurlijk).

• gwenrau
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16:14
redah schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:40:
[...]

Ja, mijn PJ45 uit 2021 doet dit ook 'zo vaak'. Ik kan er de klok op zetten, als ik op afstand de airco (of verwarming!) aanzet zal de auto in zombie-modus schieten. Hij springt simpelweg niet op 'Ready' bij het starten. De oplossing is inderdaad ongeveer 10 minuten te wachten, met de sleutel ver uit bereik van de auto.

Ik laat die functie dus maar achterwege, tenzij hij aan een oplader hangt... Dan ontstaat geen zombie-modus.

Vrij makkelijk te reproduceren probleem, jammer dat Hyundai er niets mee doet (dealer kan daar niets mee, natuurlijk).
Bedankt voor je Reactie! ik dacht ook al zoiets als die aan de lader hangt heb ik inderdaad 0 problemen...

• Wagenus
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:57
[...]

Met de mijne (ook uit 2021, sinds april in mijn bezit) heb ik het recent ook een aantal keer gehad en nu ligt preventief een steekstleutel in de auto om de accu los te koppelen, wanneer 10 minuten wachten geen optie is.

Ik heb het een aantal keer kort na elkaar gehad nadat de auto een paar dagen bij de garage heeft gestaan. Nadat ik een lange rit heb gemaakt heb kwam het niet meer terug.

Het blijft natuurlijk gissen, maar mijn theorie is dat bij de garage de 12v-batterij op een laag niveau is gekomen doordat bijvoorbeeld het contact steeds aan stondde auto wakker is doordat bijvoorbeeld de deur open stond. De lange rit zou ervoor gezorgd hebben dat de accu weer vol was.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21:15
@Wagenus Als het contact 'aan' (de auto meldt 'ready') staat wordt de 12V accu geladen, wanneer er een deur of klep open staat, is, en blijft, de auto 'wakker' en trekt 'ie stroom uit de 12V accu terwijl die niet geladen wordt.

Iedereen heeft er een mening over,........Nou en?

• Wagenus
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:57
Peter-036 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:51:
@Wagenus Als het contact 'aan' (de auto meldt 'ready') staat wordt de 12V accu geladen, wanneer er een deur of klep open staat, is, en blijft, de auto 'wakker' en trekt 'ie stroom uit de 12V accu terwijl die niet geladen wordt.
Dank! Ik heb mijn post ietsje aangepast.

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:09

MicheldeGoey

Project 45

@redah

Mijn P45 werkt prima met airco op afstand inschakelen, nooit zombimodus. Maar juist bij snelladen heb ik altijd zombimodus. Mijn remedie is de startknop bedienen zonder op de rem te trappen, daarna nogmaals met voet op de rem.

5000 Wp, batterij 20 kWh, Noodstroom, Zaptec go 2.

• gwenrau
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16:14
MicheldeGoey schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:22:
@redah

Mijn P45 werkt prima met airco op afstand inschakelen, nooit zombimodus. Maar juist bij snelladen heb ik altijd zombimodus. Mijn remedie is de startknop bedienen zonder op de rem te trappen, daarna nogmaals met voet op de rem.
Bijzonder, ik heb het juist nooit gehad met snelladen en dat trucje werkte bij mij helaas niet ik moest ook mijn sleutel tegen de startknop aanhouden om hem weer werkend te krijgen..

• Zonnekamp
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17:07
Beste forumleden,

Morgen is het zover: het leasecontract is ten einde :-( . Ik heb er 5 jaar met veel plezier in gereden, weinig problemen gehad en ik ga hem missen. Mijn bedrijf heb ik verkocht, ik kan niet meer zakelijk leasen, en ik vind hem privé te duur. En hij mag best een beetje kleiner voor ons, dus ik stap over naar de EV3, die ik morgen kan ophalen. Ik wens jullie nog veel plezier met de Ioniq5! Want het blijft voor mij wel een fantastische auto.

• Stefannn
Kleine tip.
Laatst 2x bij Ionity 400kW paal geladen. De laadsnelheid kwam toen tot 150kW. Daarna 2x bij een 350kW paal, toen kreeg ik wel 235kW laadsnelheid.
De 400kW palen zijn ook duo palen terwijl de 350kW palen single zijn. Dat had ik pas later in de gaten.
Maar goed… 400 is meer dan 350, maar 350 laadt sneller.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:09

MicheldeGoey

Project 45

Na 5 jaar broekzak is de sleutel aardig bekrast. Bij Bol een oplossing gekocht.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KgjuPyy4HKMrAmLvGqJ9_8mKWeE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Trm2J7zRfNBKTEK46QmWaQOi.jpg?f=fotoalbum_large

5000 Wp, batterij 20 kWh, Noodstroom, Zaptec go 2.

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-08 17:45
[...]

Bij mijn Ioniq was het precies omgekeerd voor een update een jaar of 2 terug: als de auto aan de lader hing en ik gebruikte de remote koelen of verwarmen optie dan kreeg het hele systeem de hik. Kachel of airco draaide maar op 1/3e capaciteit, stekker wilde er niet uit en nog meer random flauwekul. Bij lang laden/aan de lader - lees na 26 uur - was de 12V accu helemaal leeg getrokken.

Die ene update heeft nagenoeg alle Gremlims uit het systeem gehaald.

IONIQ 5 Lounge 73kw & Polestar 2 LRDM Launch Edition

• tvc15
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:39
MicheldeGoey schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:32:
Na 5 jaar broekzak is de sleutel aardig bekrast. Bij Bol een oplossing gekocht.[Afbeelding]
Kan je je laadklepje ook nog openen met deze sleutel?

edit : ik zie nu dat het een beschermhoesje is, dus laadklepje openen is geen probleem.

[ Voor 9% gewijzigd door tvc15 op 20-08-2026 23:35 ]

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:36
Wat is op dit moment de levertijd van nieuwe bestellingen? (Niet op voorraad natuurlijk)

• Peter-036
Eind mei besteld, toen was er sprake van 'hopelijk eind augustus', nu is er nog altijd zelfs geen productiedatum..... Kan nog wel even duren kennelijk, maar ik heb geen haast, ik rij nog (met de huidige Ioniq 5). En de prijs en inruil staan op het contract.

• ligflits
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:04
Zelf een voorraad model duurt in mijn geval 3,5 weken. Geen idee waar die voorraad staat, maar eind volgende week is hij/zij pas klaar om op te halen.

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-08 23:34
Weet iemand wat het kost om de achterruit te vervangen?

• Peter-036
snip; offtopic

[ Voor 92% gewijzigd door We Are Borg op 24-08-2026 15:06 ]

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-08 21:04
ZuinigeRijder schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:41:
[...]

Ik zie nu dat ook de adviesprijzen onderhoud voor de IONIQ 5 genoemd worden:

IONIQ 5 Electric (2021 - heden): 30.000km / 2 jaar, € 293
Helaas staan daar geen prijzen meer.
Maar mijn 2023 Ioniq 5 (77kwh, RWH) heeft afgelopen week onderhoud gehad.
De 90k beurt, en ik was eigenlijk verbaasd over de kosten ervan. (het is een leaseauto, maar toch).

Kosten a 900,- incl. btw, voor:
- 90k service
- koel vloeistof HV batterij
- Rem vloeistof
- interieur filter

Is dit ook wat jullie zien? Of is dit aan de hoge kant?

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:07

YJB

demonic schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 21:25:
[...]

Helaas staan daar geen prijzen meer.
Maar mijn 2023 Ioniq 5 (77kwh, RWH) heeft afgelopen week onderhoud gehad.
De 90k beurt, en ik was eigenlijk verbaasd over de kosten ervan. (het is een leaseauto, maar toch).

Kosten a 900,- incl. btw, voor:
- 90k service
- koel vloeistof HV batterij
- Rem vloeistof
- interieur filter

Klinkt aan de hoge kant, zie mijn offerte https://gathering.tweaker...message/85761358#85761358

• smspeter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-09 11:50
@YJB Welke garage is dit? (ik krijg 500 aan mijn broek voor alleen de coolant)

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:07

YJB

smspeter schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:58:
[...]

Ursem Barten in Zwaag (Hoorn)

• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 31-08 20:01
ik heb net een offerte voor de 60Kkm beurt, alles in de buurt van de prijzen die HY NL aangeeft, maar dan net hoger....alleen het luchtfilter voor meer dan 70 euro is belachelijk, en dat doe ik zelf voor drie tientjes en twee minuten werk.

je kunt de prijzen zien op ; https://www.hyundai.com/nl/nl/service-onderhoud/prijzen.html

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

• Marcel2020
smspeter schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:58:
[...]

dat is vloeistof met vervangen en BTW? op de Hy site zie je 488 voor die combi.

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:05
demonic schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 21:25:
[...]

Vorig jaar een offerte gekregen voor de 60km beurt met dezelfde onderdelen voor 870, dus dat komt vrijwel overeen. Uiteindelijk bleek vervanging remvloeistof niet nodig.

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:36
Dennis25 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 18:40:
[...]

Ik ga het proberen en zal het laten weten wanneer we terug zijn van vakantie.
We zijn nog op vakantie, ‘Plug en Charge’ werkt prima, de laadsessie kan gestopt worden door op de Ionity zuil op ‘ stop’ te drukken.

Ik had gelezen dat ik ook een laadsessie kon stoppen door op de knop bij de laadpoort te drukken, of 2x ‘ ontgrendelen’ op de autosleutel.

Bij ‘ Plug en Charge’ werken die andere opties niet, dus doen we het met de ‘ stop’ knop op de Ionity zuil.

Ioniq 5 N-Line MY2026, Inster Evolve Sky W&T MY2025, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

• demonic
Marcel2020 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:37:
ik heb net een offerte voor de 60Kkm beurt, alles in de buurt van de prijzen die HY NL aangeeft, maar dan net hoger....alleen het luchtfilter voor meer dan 70 euro is belachelijk, en dat doe ik zelf voor drie tientjes en twee minuten werk.

je kunt de prijzen zien op ; https://www.hyundai.com/nl/nl/service-onderhoud/prijzen.html
Die link had ik ook al gevonden in de start-post, maar ik zie daar nergens prijzen staan? :?

• maax
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:24
StarC schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:55:
[...]

Vorig jaar een offerte gekregen voor de 60km beurt met dezelfde onderdelen voor 870, dus dat komt vrijwel overeen. Uiteindelijk bleek vervanging remvloeistof niet nodig.
Heeft er iemand al eens bij een ‘niet’-Hyundai dealer het onderhoud van z’n Ioniq5 laten uitvoeren?

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:43

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

maax schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 21:03:
[...]

Heeft er iemand al eens bij een ‘niet’-Hyundai dealer het onderhoud van z’n Ioniq5 laten uitvoeren?
Dat klinkt als “heeft iemand het al gewaagd om het risico te lopen zijn (m/v/x) garantie te verspelen?”

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Silvin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:26
Volgens mij zijn de eerste Ioniq 5's zo rond deze dagen 5 jaar oud. Aangezien die uit garantie lopen (indien niet verlengd) kunnen we heel mondjesmaat wat ervaringen gaan krijgen. Ik heb nog verlengde garantie, dus aan mij heb je niets helaas.

• Rugby82
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:23
Hippe Lip schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 23:56:
[...]

Dat klinkt als “heeft iemand het al gewaagd om het risico te lopen zijn (m/v/x) garantie te verspelen?”
Lijkt me dat er niks van die opmerking klopt. Leasemaatschappijen doen dit standaard en die hebben ook gewoon garantie.

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• Marcel2020
EU wetgeving staat toe dat je onderhoud elders laat doen met behoud van garantie mits de werkplaats bekwaam is.....grote vraag is welke vrije werkplaats de software heeft gekocht/gehuurd en de know how heeft aan een EV te werken. Voor banden of een ruit ga je toch ook niet naar de dealer?

https://www.anwb.nl/juridisch-advies/koop-en-onderhoud/reparatie-en-onderhoud/je-rechten#gebrek-nog-steeds-aanwezig

Probleem is wel met de RealGarant (verlengde) garantieverzekering, die schrijft op enige punten onderhoud bij de dealer voor (maar op andere niet, beetje inconsistent).

Ik ken een verhaal van een Zwitser die de HV koelvloeistof bij een vrje EV werkplaats heeft laten doen (en riant minder duur).

• Marcel2020
demonic schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 21:03:
[...]

Die link had ik ook al gevonden in de start-post, maar ik zie daar nergens prijzen staan? :?
even wat invullen (kenteken en km stand), na het kiezen van een provincie en dealer zie je de prijzen die HY hanteert....dan bij de dealert een offerte vragen en zien hoe groot de afwijking is.

• k0enf0rNL
  • Laatst online: 22:07
60.000km servicebeurt offerte gekregen. €971,90 voor de normale servicebeurt, vervangen van high voltage battery coolant, vervangen remvloeistof en vervangen interieurfilters. Is dit een beetje schappelijk of is dat echt wel duur? Bij Hyundai Herwers overigens (Gelderland)

• brogast
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 28-08 11:29
k0enf0rNL schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:14:
60.000km servicebeurt offerte gekregen. €971,90 voor de normale servicebeurt, vervangen van high voltage battery coolant, vervangen remvloeistof en vervangen interieurfilters. Is dit een beetje schappelijk of is dat echt wel duur? Bij Hyundai Herwers overigens (Gelderland)
Bij mij ook zoiets. Content Autogroep, Eindhoven.

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-09 09:47
@k0enf0rNL @brogast Veel te duur. Bovendien hoeft de koelvloeistof de eerste 3? jaar of 120? k km niet vervangen te worden.

• Mooraalkikker
Iemand ervaring met een soort van 'klak' geluid vanuit de kofferbak als je op hobbelige wegen rijdt? Heb een isolatietape gedaan om het ijzere houdertje waarin de kofferbak klikt en lijkt wat verbetering te geven.

Het lijkt alsof het van de zijkanten komt vanuit de kofferbak, alsof de kofferbak-deur ergens tegenaan komt tijdens wat hobbelige wegen

• k0enf0rNL
Mooraalkikker schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:23:
Iemand ervaring met een soort van 'klak' geluid vanuit de kofferbak als je op hobbelige wegen rijdt? Heb een isolatietape gedaan om het ijzere houdertje waarin de kofferbak klikt en lijkt wat verbetering te geven.

Het lijkt alsof het van de zijkanten komt vanuit de kofferbak, alsof de kofferbak-deur ergens tegenaan komt tijdens wat hobbelige wegen
Check ook even de riemen van de achterbank, bij mij zit aan 1 kant een soort bescherming zodat het metaal van de riem niet tegen de deur komt. Maar dan moet die wel goed om zitten natuurlijk.

• Mooraalkikker
k0enf0rNL schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:00:
[...]

Check ook even de riemen van de achterbank, bij mij zit aan 1 kant een soort bescherming zodat het metaal van de riem niet tegen de deur komt. Maar dan moet die wel goed om zitten natuurlijk.
Ja deze ontwerpfout heb ik ook al geconstateerd. Dus dat is het jammer genoeg niet

• Marcel2020

bij mij zat de horizontale kunststof balk die tegen de onderkant vd achterbank tussen beide wielkasten loopt los....zit met aan beide kanten 2 bouten vast, aandraaien scheelde best veel en nu rammelt alleen de rammelklep, eeh de achterklep en daar hoop ik bij de 60Kkm beurt vanaf te komen.

• Marcel2020
ditbenikecht schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 18:11:
@k0enf0rNL @brogast Veel te duur. Bovendien hoeft de koelvloeistof de eerste 3? jaar of 120? k km niet vervangen te worden.
als jij die beurt significant goedkoper kunt laten doen hou ik me aanbevolen voor de dealer die dat doet....

Overigens is 60K of 3 jaar gewoon de interval voor pre 25 (meen ik) modellen, kun je op de HY website checken.

• joepie de p
  • Laatst online: 22:35
Ik dacht ik check het eens via de werkplaatsplanner voor mijn MY25. Prijzen zijn adviesprijzen.

Pas bij 210k km kom ik tegen: Vervang koelvloeistof (elke 210.000 km/120 maanden): €222,29.

Verder opmerkelijk na 60 maanden afdichtmiddel bandenrepset ad €83 en elke 48 maanden de eCall batterij ad. €149 en elke 24 maanden remvloeistof ad €155. En natuurlijk elke 30k of 24 maanden het interieurfilter ad €70.

Verder geen bijzonderheden. Elke 30k km een beurt voor dezelfde prijs: €203.

[ Voor 11% gewijzigd door joepie de p op 29-08-2026 15:28 ]

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:43
Wellicht een open deur intrappen maar toch:

Mijn lease AWD Lounge (5 jr na 2 verlengingen) loopt komende feb af en ik ga naar een nieuwe auto maar wat ??

Leuk weer dezelfde auto te bestellen, echter een andere auto is misschien wel wat leuker.

Voor mij belangrijk, geen Chinees, hoge laadsnelheid, autoprijs max 80K, ruimte en comfort, sportiviteit wordt ook wel gewaardeerd, AWD is een must

Wat zijn jullie ideeën ??

[ Voor 3% gewijzigd door rvdgaag op 29-08-2026 15:30 ]

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• de meester01
rvdgaag schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:30:

Mijn lease AWD Lounge (5 jr na 2 verlengingen) loopt komende feb af en ik ga naar een nieuwe auto maar wat ??

Leuk weer dezelfde auto te bestellen, echter een andere auto is misschien wel wat leuker.

Voor mij belangrijk, geen Chinees, hoge laadsnelheid, autoprijs max 80K, ruimte en comfort, sportiviteit wordt ook wel gewaardeerd, AWD is een must

Volvo EX60 zou voor mij dé keuze op dit moment zijn - wel onderdeel van Geely.

Anders de Polestar 4 SUV awd. Eveneens Geely.

• Hippe Lip

Hippe Lip

de meester01 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:44:
[...]

Die zijn beide dus van een Chinees…

<John O`Mill>

• rvdgaag
de meester01 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:44:
[...]

EX60 nice, goed idee, Polestart ook mooi maar 17 weken levertijd, die fout maak ik nooit meer na 9 maanden op de Ioniq5 destijds te hebben gewacht.

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• de meester01
Hippe Lip schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:53:
[...]

Die zijn beide dus van een Chinees…
Waarom denk je dat ik erbij zet dat het onderdeel van Geely is...

• de meester01
rvdgaag schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:53:
[...]

EX60 nice, goed idee, Polestart ook mooi maar 17 weken levertijd, die fout maak ik nooit meer na 9 maanden op de Ioniq5 destijds te hebben gewacht.
Je zou kunnen kijken of er een paar ladingen pre-configured auto's naar NL komen? Dan kun je ws met een paar weken rijden.

• Hippe Lip

Hippe Lip

de meester01 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:59:
[...]

Waarom denk je dat ik erbij zet dat het onderdeel van Geely is...
Waarom vermeld je ze dan als ze buiten de omschrijving van @rvdgaag vallen?

<John O`Mill>

• Stefannn
joepie de p schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:25:
Ik dacht ik check het eens via de werkplaatsplanner voor mijn MY25. Prijzen zijn adviesprijzen.

Pas bij 210k km kom ik tegen: Vervang koelvloeistof (elke 210.000 km/120 maanden): €222,29.

Verder opmerkelijk na 60 maanden afdichtmiddel bandenrepset ad €83 en elke 48 maanden de eCall batterij ad. €149 en elke 24 maanden remvloeistof ad €155. En natuurlijk elke 30k of 24 maanden het interieurfilter ad €70.

Verder geen bijzonderheden. Elke 30k km een beurt voor dezelfde prijs: €203.
Dat is wel heel opmerkelijk! koelvloeistof (van de batterij neem ik aan) elke 210.000km terwijl dat voor mijn MY23 60.000km is. dat is me nogal een verschil.
Bandenrep set heb ik uit de auto gehaald. Te veel verhalen van "ontplofte set". Dan maar wachten op service als het zover is. "gerepareerd met setje" heeft ook allerlei verhalen (waar of niet) van "niet meer fijne banden". Ik wil eigenlijk zelf propje leren schieten maar dat is er nog niet van gekomen.

• Jirnsum
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:53

EX60, iX3 en GLC staan op mijn short-list

Steam profiel UPlay JirnsumNL

• Hippe Lip

Hippe Lip

Stefannn schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 16:45:
Dat is wel heel opmerkelijk! koelvloeistof (van de batterij neem ik aan) elke 210.000km terwijl dat voor mijn MY23 60.000km is. dat is me nogal een verschil.
Dat is zeker een groot verschil! Waar halen jullie die onderhoudsoverzichten vandaan? Heb ik iets gemist?
Bandenrep set heb ik uit de auto gehaald. Te veel verhalen van "ontplofte set". Dan maar wachten op service als het zover is. "gerepareerd met setje" heeft ook allerlei verhalen (waar of niet) van "niet meer fijne banden".
Er wordt daarom ook wel geadviseerd om dat setje (of eigenlijk alleen het ‘flesje’) in een plasic zak van dikker, stevig plastic te doen. Dat ben ik sinds de aanschaf anderhalf jaar geleden ook van plan, maar het is er nog steeds niet van gekomen … _/-\o_
Dan heb je het bij je en kun je, als het nodig mocht lijken, altijd nog besluiten om het wel of niet te gebruiken. Soms kan de noodzaak tot het gebruik hoger zijn dan je wens om het risico op ellende te ontwijken.
Oftewel: beter mee verlegen dan om verlegen.
Ik wil eigenlijk zelf propje leren schieten maar dat is er nog niet van gekomen.
Is dat niet zo’n setje waarbij je een rasp hebt om het gat rond en schoon te maken, waarna je met een speciale (simpele) tool een soort veter erin duwt, gedrenkt in vulcaniseervloeistof?
Ik las eens dat dit leuk lijkt als het setje nog ‘vers’ is, maar dat je het regelmatig moet vernieuwen vanwege veroudering, uitdroging of zo.

<John O`Mill>

• Stefannn
Hippe Lip schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 16:53:
Is dat niet zo’n setje waarbij je een rasp hebt om het gat rond en schoon te maken, waarna je met een speciale (simpele) tool een soort veter erin duwt, gedrenkt in vulcaniseervloeistof?
Ja
Ik las eens dat dit leuk lijkt als het setje nog ‘vers’ is, maar dat je het regelmatig moet vernieuwen vanwege veroudering, uitdroging of zo.
Ah… goede tip… dat moet ik dan nog eens beter uitzoeken.

• de meester01
Hippe Lip schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 16:44:
[...]

Waarom vermeld je ze dan als ze buiten de omschrijving van @rvdgaag vallen?
Omdat het niet per se een 'Chinees' is zoals BYD of Xpeng maar wel in de verte raakvlakken met China heeft. Is niet zo moeilijk toch?

De EX60 is in Zweden ontworpen, ontwikkeld en wordt daar gebouwd. Toch vond hij het een goede tip wat bovenstaande bevestigt.

Maar waarom sluit jij je opmerking af met die drie chagrijnige boomer-puntjes? Komt nogal passief-aggresief over.

[ Voor 6% gewijzigd door de meester01 op 29-08-2026 18:29 ]

• joepie de p
Hippe Lip schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 16:53:
[...]

Dat is zeker een groot verschil! Waar halen jullie die onderhoudsoverzichten vandaan? Heb ik iets gemist?
https://www.hyundai.com/nl/nl/service-onderhoud/prijzen.html

• joezzt
  • Niet online

Elke Volkswagen zou ik zeggen. Daarmee schijn je niet plotseling stil te staan. Die laden ook met 200 kW.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• tvc15
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:39

Er zijn een aantal serviceacties om het probleem van de rammelende achterklep te adresseren, ik zou even bij de dealer checken welke reeds uitgevoerd zijn voor jouw auto. Dat kunnen ze met je VIN checken.

Als je al het nieuwe type blokjes op je achterklep hebt dan kan je nog wat dingen proberen:

- Stootrubbers onderop achterklep zo ver uitschroeven dat de achterklep mooi gelijk ligt met de delen naast de klep, niet strakker stellen.

- Een beetje lithium vet op de blokjes op de achterklep en en de blokjes waar ze tegenaan komen smeren. Lithiumvet bevat een een oplosmiddel dat in het rubber trekt en de blokjes daarmee wat soepeler houdt. (Deze truc in 2012 geleerd van een Volvo dealer, de V70 III van destijds had ook veel last van een krakende achterklep). Smeer ook wat lithiumvet op de slotvanger en het slot.

- Helpt dit niet, dan kan je nog kijken of de bouten van de scharnieren vast zitten. Ik had last van een scherpe kraak, anders dan het doffere "gekreun" van de blokjes. Er bleken 2 bouten niet echt vast te zitten, ik heb ze met een momentsleutel nagetrokken met 12Nm.

- Er zijn ook nog een heel klein aantal Ioniq 5's met een slechte las in de buurt van de scharnieren, dar moet dus serieus schade herstel aan te pas komen. Volgens mij alleen enkele P45's, met solardak dus.

Geen garantie op succes uiteraard, maar in ieder geval wat dingen om te proberen, succes!

• Hippe Lip

Hippe Lip

de meester01 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 18:26:
Omdat het niet per se een 'Chinees' is zoals BYD of Xpeng maar wel in de verte raakvlakken met China heeft. Is niet zo moeilijk toch?
Nee hoor. Het was wat mij betreft gewoon de vraag, precies zoals ik die schreef en zonder ondertoon of bijbedoeling die je erbij zou kunnen of moeten zoeken.
Ik heb aan de andere kant soms wat moeite (in de zin van niet begrijpen) waarom sommigen iets tussen de regels door willen of moeten lezen, terwijl dat er niet staat en ook niet bedoeld is.
Maar waarom sluit jij je opmerking af met die drie chagrijnige boomer-puntjes? Komt nogal passief-aggresief over.
Dat zou zomaar een generatieverschil kunnen zijn. Dat is dan ook een voorbeeld van wat ik hierboven benoem. Jij noemt het chagrijnig, dat kwam bij mij niet eens op, laat staan dat ik het bedoel.
En om je opmerking voor mij nog onduidelijker te maken (en niet om je te sarren): je gebruikt die puntjes zelf ook in je reactie.

We moeten oppassen hier met dingen interpreteren die er niet staan, want op die manier kun je enorme ruzie krijgen om iets wat geen van alle partijen ooit gezegd of bedoeld heeft.
Laten we dat vooral niet doen. Je kunt er in geval van twijfel ook gewoon naar vragen, toch?

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 29-08-2026 19:23 ]

<John O`Mill>

• Stefannn
Opmerkelijk….
Niet alleen gaat jouw koelvloeistof pas bij 210.000km in plaats van 60.000 bij mijn MY23,
Het is bij jou ook 2x goedkoper!

Dit is wat ik krijg voor een 90.000km beurt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lgGRs7Spup2gaU39y3AHqUtpfg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IGnK4tTRgnJc4GkAUuluixFI.jpg?f=fotoalbum_large

De rest is redelijk vergelijkbaar

Nb,.. ik heb eens wat verschillende dealers ingevuld en dat is allemaal wel hetzelfde.

[ Voor 5% gewijzigd door Stefannn op 29-08-2026 19:31 ]

• Marcel2020
Stefannn schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 16:45:
[...]

Bandenrep set heb ik uit de auto gehaald. Te veel verhalen van "ontplofte set". Dan maar wachten op service als het zover is. "gerepareerd met setje" heeft ook allerlei verhalen (waar of niet) van "niet meer fijne banden". Ik wil eigenlijk zelf propje leren schieten maar dat is er nog niet van gekomen.
dat is niet zo heel opmerkelijk, al is het wel een flink verschil in onderhoudskosten, dat is gewoon de veranderde HV koeling met ingang van MY 25...

• de meester01
Dat zou zomaar een generatieverschil kunnen zijn. Dat is dan ook een voorbeeld van wat ik hierboven benoem. Jij noemt het chagrijnig, dat kwam bij mij niet eens op, laat staan dat ik het bedoel.
En om je opmerking voor mij nog onduidelijker te maken (en niet om je te sarren): je gebruikt die puntjes zelf ook in je reactie.

Je kunt er in geval van twijfel ook gewoon naar vragen, toch?
Dat hergebruiken noemen we spiegelen van het gedrag. Anno nu worden die puntjes gezien als passieve agressie. Heb je dat weer geleerd vandaag.

En er naar vragen deed ik ook, dat is de oorsprong van je reactie.

• rvdgaag
joezzt schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 18:31:
[...]

Elke Volkswagen zou ik zeggen. Daarmee schijn je niet plotseling stil te staan. Die laden ook met 200 kW.
Nooit van mijn leven een VW EV, ik heb privé al een Taycan wat indirect ook een VW group auto is, om te zeggen dat die nou bevalt kwalitatief......

• joepie de p
rvdgaag schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:21:
[...]

Nooit van mijn leven een VW EV, ik heb privé al een Taycan wat indirect ook een VW group auto is, om te zeggen dat die nou bevalt kwalitatief......
Nu is dit het Ioniq 5 draadje dus het algemene advies is Ioniq5 :-).

Voor mij is vervanging nog lang niet in beeld, dus ik ben er niet echt druk mee bezig. Ik zou graag vasthouden aan de koetsvorm (ruimte binnenin) en aan 800V denk ik, en dan is in de prijklasse van zegge €53k weinig competitie (buiten de Chinezen dan).
edit:
Voor mij is AWD geen must maar uitrusting is wel belangrijk. Om aan het niveau van een Lounge te komen ben je bij de EX60 automatisch gebonden aan een grotere accu, wat voor mij ook niet per se nodig is maar wel kosten toevoegt.
Kan je duiden waarin Hyundai het beter doet dan Porsche? Of het eerder dat de hogere prijs leidt tot hogere verwachtingen?

[ Voor 14% gewijzigd door joepie de p op 30-08-2026 10:59 ]

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-09 09:47
Het prijsverschil van 250 euro versus 500 euro voor de koelvloeistof is volgens mij materiaal versus materiaal + arbeidsloon. Het duurt even voordat alle vloeistof eruit gepompt is, en het nieuwe zonder luchtbubbels ook weer rondgepompt is. In de tussentijd kan de monteur niets anders doen, kuch kuch dus die tijd moet wel betaald worden.
Net zoals 40 euro arbeidsloon voor 5 minuten interieurfilter vervangen.
Of 120 euro voor de remvloeistof eruit laten lopen.

• rvdgaag
joepie de p schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:46:
[...]

Nu is dit het Ioniq 5 draadje dus het algemene advies is Ioniq5 :-).

Voor mij is vervanging nog lang niet in beeld, dus ik ben er niet echt druk mee bezig. Ik zou graag vasthouden aan de koetsvorm (ruimte binnenin) en aan 800V denk ik, en dan is in de prijklasse van zegge €53k weinig competitie (buiten de Chinezen dan).
edit:
Voor mij is AWD geen must maar uitrusting is wel belangrijk. Om aan het niveau van een Lounge te komen ben je bij de EX60 automatisch gebonden aan een grotere accu, wat voor mij ook niet per se nodig is maar wel kosten toevoegt.
Kan je duiden waarin Hyundai het beter doet dan Porsche? Of het eerder dat de hogere prijs leidt tot hogere verwachtingen?
AWD is voor de veiligheid voor mij wel een absolute voorkeur, de Hyundai is voor mij een werkezel, de Porsche hobby/prive. Electrotechnisch is de Porsche even betrouwbaar als de 1e generatie EV's van Renault, volop storingen dus. Daar doet de Hyundai het 4x beter, los van het feit dat de Hyundai een vrij saaie auto is, de Porsche is wat spectaculairder :-)

• joepie de p
Dan is het advies: Porsche en oude Ioniq 5 de deur uit en dan een Ioniq 5N kopen 8-) .

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:17
Nog geen foto, maar ik meld mij alvast hier, volgende week kunnen wij onze Ioniq 5N MY25 ophalen. De nissan leaf wordt er op ingeruild. Ik ben niet onbekend met Hyundai, wij rijden dat al heel wat jaren.

• demonic
k0enf0rNL schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:14:
Zelfde items voor mij (alleen bij de 90k km) was grofweg dezelfde prijs.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:31

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik ben ook toe aan nieuwe auto en heb de iX3 op t oog, samen met een IONIQ5. Ik kom van een Kuga Vignale, dus het moet een Lounge worden. Afgelopen zaterdag dus eens gereden, dat was allemaal prima. Natuurlijk niet zo fijn als de BMW, maar vergelijkbare km standen etc zijn ook net wat goedkoper.

Twee dingen vielen me op: ik hoorde best een beetje de wind. Dat kan natuurlijk net aan de dag, de wind en de windrichting liggen, maar verder vond ik hem vrij goed qua geluidsisolatie…

Daarnaast vond ik de Bose behoorlijk tegenvallen. Niet beter dan mijn B&O nu en veel, veel minder dan de HK in de BMW. Maar dat kan natuurlijk een instelling oid zijn (met een proefrit heb je weinig tijd om alles goed uit te proberen), maar qua EQ zag ik alleen midden, hoog en laag en verder balans etc, maar meer niet. Klopt dat? Of zie ik instellingen over t hoofd? Het nadeel vond ik vooral dat het een beetje een zompig geheel was…

Maar goed, verder echt een fijne en mooie auto. Veel ruimte (golftassen passen er ruim in), best comfortabel rijgedrag en gewoon lekker compleet. Wordt dus nog een hele puzzel of t een IONIQ5 of een iX3 wordt. Prijsverschil tussen de auto’s waar ik naar kijk is zo’n 3k in t voordeel van Hyundai, wat rationeel zonder meer de beste keus is. Maar goed.

Prijsverschil is natuurlijk kleiner als je idd beurten van € 900,- krijgt …

[ Voor 3% gewijzigd door ZieMaar! op 30-08-2026 22:10 ]

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:32
ZieMaar! schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 22:09:
Ik ben ook toe aan nieuwe auto en heb de iX3 op t oog, samen met een IONIQ5. Ik kom van een Kuga Vignale, dus het moet een Lounge worden. Afgelopen zaterdag dus eens gereden, dat was allemaal prima. Natuurlijk niet zo fijn als de BMW, maar vergelijkbare km standen etc zijn ook net wat goedkoper.

Twee dingen vielen me op: ik hoorde best een beetje de wind. Dat kan natuurlijk net aan de dag, de wind en de windrichting liggen, maar verder vond ik hem vrij goed qua geluidsisolatie…

Daarnaast vond ik de Bose behoorlijk tegenvallen. Niet beter dan mijn B&O nu en veel, veel minder dan de HK in de BMW. Maar dat kan natuurlijk een instelling oid zijn (met een proefrit heb je weinig tijd om alles goed uit te proberen), maar qua EQ zag ik alleen midden, hoog en laag en verder balans etc, maar meer niet. Klopt dat? Of zie ik instellingen over t hoofd? Het nadeel vond ik vooral dat het een beetje een zompig geheel was…

Maar goed, verder echt een fijne en mooie auto. Veel ruimte (golftassen passen er ruim in), best comfortabel rijgedrag en gewoon lekker compleet. Wordt dus nog een hele puzzel of t een IONIQ5 of een iX3 wordt. Prijsverschil tussen de auto’s waar ik naar kijk is zo’n 3k in t voordeel van Hyundai, wat rationeel zonder meer de beste keus is. Maar goed.

Vraag ook even na naar de kosten van het Connected Car verhaal. Op dit moment krijg jr bij Hyundai 6 maanden gratis Bluelink Pro en 2.5 jaar gratis Bluelink Plus. Bij BMW is het mij erg onduidelijk.

ehhhh..HOI

• joepie de p

De Ioniq 5 Lounge heeft best een goede uitrusting, kan de IX3 die matchen voor dezelfde prijs? Sterke punten van de Ioniq vind ik de stoelen, de binnenruimte, 800V, V2L, elektrisch verstelbare achterbank. Mijn partner en ik hebben al een paar keer de zetels platgelegd voor een korte powernap :z .

Bose is inderdaad teleurstellend. Als je een gevoelig oor hebt of een liefhebber van muziek, dan kan het storend zijn. Het zit hem voornamelijk in de tweaters. Ik heb die zelf vervangen door high ends en ook een DSP versterker ingebouwd. (DSP en kabelboom plug & play in de markt verkrijgbaar). Kosten tot zover een kleine €1000,-

Stúkken beter, hoewel ik nu zelf erover nadenk om de midbases in de voorportieren ook te vervangen en dan gelijk een goed scheidingsfilter in te bouwen. Beide speakers in het voorportier delen één signaal en er is geen scheidingsfilter. De midbases doen daardoor een stukje mee op het vlak waar de tweaters ook actief zijn. Dat is met de DSP goed te tweaken maar het blijft een beetje suboptimaal en het kan met betere midbases (high end ad 200 per paar) waarschijnlijk nog wat strakker. Mocht je in de regio Rijnmond zitten dan laat ik graag horen hoe de eerste ingreep iig kan klinken.

Windgeruis herken ik als het buiten hard waait. Ik denk dat het komt door het spoilertje bij het achterraam. Vaak hoor ik het niet, het is een prettig stille auto. En ik draai regelmatig muziek O-) .

Mijn onderbuik zegt dat BMW in het onderhoud ook niet van de goedkope is, mss kan je in het bijbehorende draadje hier op Tweakers (die moet er vast zijn) daar eens naar vragen?

Ik meen me te herinneren dat BMW 3 jaar garantie geeft, en Hyundai standaard 5 jaar (met mogelijk upgrade tot 7). Zoals genoegzaam bekend, de eerste jaars Ioniq 5's kunnen problemen krijgen met de ICCU.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Als ik je goed begrijp kom je van een brandstofauto. Dan is het lastig om dat geluid in te schatten. Motorgeluid is er namelijk niet meer, waardoor je opeens heel andere dingen gaat horen. En zonder dat motorgeluid kan windgeruis wel eens de (relatief) grootste geluidsproducent zijn. Relatief dus. Dat betekent dat het in absolute zijn een stuk stiller kan zijn, maar dat heb je niet in de gaten.
Ik reed eerst 6 jaar in een e-Niro. Die was een stuk stiller dan de Citroën C5 daarvóór, maar de wind hoorde je duidelijk. Nu rijd ik anderhalf jaar in een I5 en weet, ook zonder meten, dat die toch echt veel stiller is.
Er zijn voor de audiofielen best wel mogelijkheden om de boel flink op te krikken. Staat hier wel ergens in dit topic beschreven. Zoek er maar eens op.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

@joepie de p je vergeet bij de voordelen van de I5 nog de lange wielbasis te noemen voor @ZieMaar!

Die is met zijn drie meter flink langer dan de meeste andere wagens, waardoor je een erg rustig rijgedrag krijgt.
En wat ik pas recent besefte is dat de achterwielaandrijving ook een veel rustiger weggedrag geeft. Mijn e-Niro hiervoor had voorwielaandrijving en die was onrustiger, die sleept de auto achter zijn voorwielen aan en dat merk je.

Deze beide punten maken samen met de 800V-laadtechniek dat ik nog steeds geen gelijke heb gevonden.

<John O`Mill>

• Marcel2020
als zelfbekennend audiofiel moet ik even vermelden dat ik het geluid in de auto (om het even welke) altijd zo ruk vind dat ik geen moeite en geld in ga investeren om dat marginaal te verbeteren....

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Tnx allen! De BMW is, van vergelijkbare leeftijd en uitrusting een beetje duurder, inderdaad. Ik kom van een PHEV en onze tweede auto is een EV, dus ik ken de rust bij het ontbreken van motorgeluid :).

Een kleine audio upgrade is natuurlijk inderdaad een optie. Zoals thuis wordt het uiteraard nooit, maar dat hoeft ook niet, maar iets minder zompig dat is wel welkom :).

Qua EV techniek wint de Ioniq het hands down. Echter, die factor is voor mij toch iets minder belangrijk, ik zal zelden onderweg laden, wintersporten doen we in Noorwegen (vliegen dus) en alleen in de zomer gaan we vaak richting de Alpen, maar dat zal een van de weinige ritten zijn waar onderweg geladen hoeft te worden. De rest komt gewoon uit mijn eigen laadpaal :).

Beiden hebben inderdaad achterwielaandrijving, wat inderdaad heerlijk rijdt. Maar, het feit dat jullie me hier een beetje proberen te overtuigen is ook positief, blijkbaar bevalt de auto dus!

• Stefannn

Toen ik mijn ioniq5 in 2023 kocht heb ik het lawaai getest. Met een dB meter op telefoon. Zelfde stuk weg binnen 2 uur tijdsbestek. Verschillende testritten op dezelfde dag en ook vergeleken met de c5 aircross die ik toen had. Vergeleken met de aircross, ev6 en ariya was hij de stilste al maakte het niet mega veel uit.

• Stefannn
ZieMaar! schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 07:36:
Tnx allen! De BMW is, van vergelijkbare leeftijd en uitrusting een beetje duurder, inderdaad. Ik kom van een PHEV en onze tweede auto is een EV, dus ik ken de rust bij het ontbreken van motorgeluid :).

Een kleine audio upgrade is natuurlijk inderdaad een optie. Zoals thuis wordt het uiteraard nooit, maar dat hoeft ook niet, maar iets minder zompig dat is wel welkom :).

Qua EV techniek wint de Ioniq het hands down. Echter, die factor is voor mij toch iets minder belangrijk, ik zal zelden onderweg laden, wintersporten doen we in Noorwegen (vliegen dus) en alleen in de zomer gaan we vaak richting de Alpen, maar dat zal een van de weinige ritten zijn waar onderweg geladen hoeft te worden. De rest komt gewoon uit mijn eigen laadpaal :).

Beiden hebben inderdaad achterwielaandrijving, wat inderdaad heerlijk rijdt. Maar, het feit dat jullie me hier een beetje proberen te overtuigen is ook positief, blijkbaar bevalt de auto dus!
Kwa “range” klopt je redenering.
800v supersnel laden ga je echter geheid mega fijn vinden. 223kW laden lijkt wellicht overkill, de 150 van andere merken lijkt wellicht “ook fijn” maar je moet je realiseren dat dat pieksnelheden zijn. Wat bij de ioniq5 mega fijn is is dat hij op 80% nog steeds met 100…120kW laadt en op 90% nog met 50..80kW.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
@Stefannn tnx. Het lastige is dat je tijdens een proefrit zo gefocussed bent, geen muziek aan hebt, etcetera, dat de kans dat je (ik dus) je eigenlijk om feitelijk niet druk maakt :).

• k0enf0rNL
ZieMaar! schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 07:36:

BMW viel bij ons af omdat ze vorig jaar de API hebben dichtgezet, geen integratie meer dus met Home Assistant en EVCC. Daarnaast schijnen reparaties aan BMW's ook duurder te zijn, maar daar ben ik verder niet ingedoken.

• joepie de p
Marcel2020 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 23:23:
als zelfbekennend audiofiel moet ik even vermelden dat ik het geluid in de auto (om het even welke) altijd zo ruk vind dat ik geen moeite en geld in ga investeren om dat marginaal te verbeteren....
Marginaal is niet het woord dat ik hier zou gebruiken.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
k0enf0rNL schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 11:37:
[...]

BMW viel bij ons af omdat ze vorig jaar de API hebben dichtgezet, geen integratie meer dus met Home Assistant en EVCC. Daarnaast schijnen reparaties aan BMW's ook duurder te zijn, maar daar ben ik verder niet ingedoken.
Tnx. Ik heb daar niet echt behoefte aan, maar kan me voorstellen dat dat soms vervelend kan zijn. Qua onderhoud lijkt het elkaar niet zoveel te doen, maar dat is allemaal niet heel erg transparant…

• de meester01
Stefannn schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 08:47:
[...]

Kwa “range” klopt je redenering.
800v supersnel laden ga je echter geheid mega fijn vinden. 223kW laden lijkt wellicht overkill, de 150 van andere merken lijkt wellicht “ook fijn” maar je moet je realiseren dat dat pieksnelheden zijn. Wat bij de ioniq5 mega fijn is is dat hij op 80% nog steeds met 100…120kW laadt en op 90% nog met 50..80kW.
Mijn ervaring is dat de auto sneller laadt dan wij nodig hebben voor een sanitaire pitstop en wat eten onderweg. Vorige maand even naar Berlijn gezapt, onderweg bij een winkelcentrum de auto aan de snellader op 17% en na een toiletje en een Currywurst mit Pommes stond de teller al op 92%. Sneller is fijn naar veel langzamer zou dan ook niet hoeven wat mij betreft. Een auto die in 15-20 minuten 10 --> 80% doet is wel een vereiste voor een opvolger, langzamer dan een half uur zou ik niet willen. Die auto zou ik laten staan. Ik heb liever dat de auto op mij wacht dan omgekeerd.

• de meester01
k0enf0rNL schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 11:37:
[...]

Nou ik vind Hyundai echt extreem duur (of Herwers schadeherstel schrijft met een vork). Een nieuw portier, sierstrips en spuiten + montage/demontage = € 6.785.... WTF ??

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:24
Even over de wind. Ik weet niet of jouw model een panoramadak heeft? De mijne wel en ik merk bij de mijne een groot verschil of ik het doek boven mijn hoofd gesloten of open heb. Ik rijd eigenlijk 99.9% van de tijd met het doek gesloten vanwege het extra geluid.

• Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-09 09:07
osluis schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 15:03:
[...]

Even over de wind. Ik weet niet of jouw model een panoramadak heeft? De mijne wel en ik merk bij de mijne een groot verschil of ik het doek boven mijn hoofd gesloten of open heb. Ik rijd eigenlijk 99.9% van de tijd met het doek gesloten vanwege het extra geluid.
Bij mijn nieuwe uitvoering hoor ik de wind niet meer. Model 2025. Bij mijn vorige 2023 suizend geluid, boven de 80 km per uur.

PieterH

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik had inderdaad een versie met panoramadak, maar zowel open als gesloten gereden. Maar goed, ergens is dat ook soms lastig, want radio staat uit, misschien waaide het net uit de verkeerde hoek, je bent er op gespitst etcetera.

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:24
Pieter Hermens schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 08:43:
[...]

Bij mijn nieuwe uitvoering hoor ik de wind niet meer. Model 2025. Bij mijn vorige 2023 suizend geluid, boven de 80 km per uur.
Ik heb idd het 2023 model. Fijn dat dat inmiddels opgelost is *O*

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:13
osluis schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 15:03:
[...]

Dat is ook mijn ervaring en zeker op de snelweg.

• ckoopmanschap
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:56
Ik zit naast de eventuele occasion uit Duitsland ook nog even te kijken naar een nieuw leasecontract en het zou dan denk ik met name gaan tussen de Connect+ en de Business N-Line. In de lease zijn deze beiden even duur.

Wat zou voor jullie voorkeur hebben?

Ik zou de N-line misschien minder fijn vinden wegens het lagere bereik (20 inch velgen), maar is dit echt circa 10% impact? Voor de rest (tenzij je lederen stoelen wilt) lijkt het bijna niet te verdedigen om niet voor de Business N-line te gaan als ik zo kijk. Dit heeft ook als bijkomend voordeel dat de bijtelling lager is.

• Stefannn
ckoopmanschap schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 16:50:
Ik zit naast de eventuele occasion uit Duitsland ook nog even te kijken naar een nieuw leasecontract en het zou dan denk ik met name gaan tussen de Connect+ en de Business N-Line. In de lease zijn deze beiden even duur.

Wat zou voor jullie voorkeur hebben?

Ik zou de N-line misschien minder fijn vinden wegens het lagere bereik (20 inch velgen), maar is dit echt circa 10% impact? Voor de rest (tenzij je lederen stoelen wilt) lijkt het bijna niet te verdedigen om niet voor de Business N-line te gaan als ik zo kijk. Dit heeft ook als bijkomend voordeel dat de bijtelling lager is.
Die 10% is waarschijnlijk wel echt zo.
Als je geen caravan wil trekken heb je echter waarschijnlijk wel genoeg. Super Snel laden is veel belangrijker dan range boven de 450km. Met caravan telt echt elke km range.

• ckoopmanschap
Stefannn schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 16:58:
[...]

Die 10% is waarschijnlijk wel echt zo.
Als je geen caravan wil trekken heb je echter waarschijnlijk wel genoeg. Super Snel laden is veel belangrijker dan range boven de 450km. Met caravan telt echt elke km range.
ik heb zelf nu een 72kw Connect, dus ik ga er per definitie op vooruit. De 72kw is voor mij net even te weinig, maar ook dat is een luxeprobleem eigenlijk. Dan zou de N-line eigenlijk neerkomen op 76kw (ter vergelijking), oftewel +- een verbetering van 22 km in bereik als ik het zo inschat. Andersom benaderd kost het je circa 44 km, ten opzichte van de connect+.

• Stefannn
ckoopmanschap schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:05:
[...]

ik heb zelf nu een 72kw Connect, dus ik ga er per definitie op vooruit. De 72kw is voor mij net even te weinig,
wow... hoe krijg je het voor elkaar!
In Nederland laad ik hooguit 2x/jaar ergens anders dan vanaf mijn oprit.
Maar goed.... "je hebt hem nu" dus je weet waar je over praat.
De keuze is dan ook wel heel echt je eigen keuze. "jij weet welke trips je nu te kort komt en in hoeverre dat verandert"

• ckoopmanschap
Stefannn schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:09:
[...]

wow... hoe krijg je het voor elkaar!
Als ik naar een klant of kantoor ga is dat ongeveer 115-130km. De 72 kw is net even te weinig om 2x heen en weer te rijden zonder op te laden.

Dus zoals ik al zei het is een kleine luxeprobleempje :p

• IonniUnique
de meester01 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:39:
[...]

Nou ik vind Hyundai echt extreem duur (of Herwers schadeherstel schrijft met een vork). Een nieuw portier, sierstrips en spuiten + montage/demontage = € 6.785.... WTF ??
yup, uitdeuken doen ze niet meer zo gauw. Hup, meteen alles nieuw erop. Wel eerst nog even spuiten natuurlijk …. Alleen al de vervanging van de kunststoffen schermen op een achterdeur en rond de wielkast zijn al samen €2.500, kwam ik laatst achter. Maar ik begrijp dat ook de Chinese merken hier geen uitzondering zijn.
Pagina: 1 ... 302 303 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic