• Maestro64
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 19-04 13:34
Kort na vervangen (blauwe) koelmiddel wel peil blijven controleren. Want ontluchten koelsysteem lastig (zelfs voor merkdealer/garage)!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Marcel2020 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:52:
[...]

wellicht iets als slepende remmen? al eens de remmen schoon gereden?
Dat had ik met de Kona, nadat ik een keer in goed winters weer gereden heb (Noorwegen). Ik heb ze nooit echt schoon gekregen. Hoe forceer je dat? Bij normaal rijden regenereer je alleen, slechts op het eind rem je met de remmen maar dat is zo weinig dat het geen impact maakt.

Koop al mijn ads!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:02
Room42 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:12:
[...]

Dat had ik met de Kona, nadat ik een keer in goed winters weer gereden heb (Noorwegen). Ik heb ze nooit echt schoon gekregen. Hoe forceer je dat? Bij normaal rijden regenereer je alleen, slechts op het eind rem je met de remmen maar dat is zo weinig dat het geen impact maakt.
volgens mij was het als de auto in de vrij staat, "auto hold" een paar seconden indrukken, dan komt er popup van rem reiniging ofzo

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 28-04 21:46
Room42 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:12:
[...]

regeneratie uitzetten (op 0) met de rechterflipper (of vasthoudenals hij op " auto" staat en dan naar 0)

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• Room42
  • Niet online
Tiggy80 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:34:
[...]

regeneratie uitzetten (op 0) met de rechterflipper (of vasthoudenals hij op " auto" staat en dan naar 0)
Nee, ook dan, als je de rem indrukt, zal hij eerst regenereren. Grappig, ik zie meer mensen die denkfout maken.

Koop al mijn ads!

• eyegraphic
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 28-04 16:51
Room42 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:39:
[...]
ook dan, als je de rem indrukt, zal hij eerst regenereren.
In elk geval bij de Ioniq 5 2022 is dit niet correct, cfr gebruikersmanual 6-39.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7hTc-RIPpPV_K0W1KI7N1LGg_nU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8lpy7edNOfx9LXjqUTeeomgB.png?f=user_large

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 28-04 21:46
Room42 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:39:
[...]

Nee, ook dan, als je de rem indrukt, zal hij eerst regenereren. Grappig, ik zie meer mensen die denkfout maken.
in je dashboard wordt geen regeneratie weergegeven tijdens het remmen, dus ik denk dat het geen denkfout is. zie ook het bericht hierboven van @eyegraphic

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:06
Als berijder van zowel de pre en post facelift kan ik bevestigen dit een modeljaar verschil is.

De Ioniq 5 met gen5w navigatie zal niet regeneren de nieuwe met ccnc navigatie zal wel regeneren in level 0

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13:36
Heeft er iemand ook al eens aan gedacht dat je ook zowel de rem als het stroompedaal tegelijk (licht) kunt indrukken?
Dan rem je eenvoudig de schijven 'roestvrij', want er wordt dan niet geregenereerd.
Als er roest op de remschijven zit, zul je dat horen aan het schuren, en wanneer dat geluid (nagenoeg) verdwenen is, zijn je schijven 'schoon'.
#ervaringsdeskundige

[ Voor 3% gewijzigd door Peter-036 op 14-04-2026 16:01 ]

It is what it is.If you can't change it, learn to deal with it!

• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10:50
volgens mij kun je ook de handrem handmatig bedienen tijdens het rijden, dan rem je vls mij ook mechanisch....ms niet met 150 op de Autobahn uitproberen maar op een grote lege parkeerplaats oid

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

• Rugby82
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-04 14:37
Gewoon harder remmen dan dat de auto kan regenereren. Het is echt niet zo dat als je een noodstop maakt de remmen niet gebruikt worden, zelfs met regenereren op maximaal. Een elektromotor kan maar zoveel regenereren voordat remmen worden gebruikt.

Bij mijn MY22 is niveau 0 zonder regeneratie maar bij de nieuwere zal deze dus wel iets doen maar niet veel en dus zal ook dan de rem snel worden gebruikt, ofwel het maakt niks uit welk model je hebt. Ik doe dit soms op een ventweg waar ik rij met elke paar honderd meter een drempel. Telkens flink optrekken en fors remmen in stand 0 en dat dan tussen de 4-5 drempels en is de boel echt wel schoon.

[ Voor 3% gewijzigd door Rugby82 op 14-04-2026 17:34 ]

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• lkolkman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:57
-CJ schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:53:
Originele voorruit is ook rond de € 3.000,- euro, zonder montage. Ben echt geschrokken van de prijzen bij Hyundai.
Tja, onderdelen/reparaties zijn echt prijzig.
Mijn auto was bijna Total loss. (Geen airbagplof of kreukelzone schade) De reparatie van onderstaande schade was zo’n €35.000.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRayLqBDbYdBB2PCxwvpxPFx3P0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DQsjm6MWzg5auyW0hYb3iPD9.jpg?f=fotoalbum_large

8300Wp oost/west Enphase | Weheat sparrow | Ioniq 5

• Marcel2020
lkolkman schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:02:
[...]

Mijn auto was bijna Total loss. (Geen airbagplof of kreukelzone schade) De reparatie van onderstaande schade was zo’n €35.000.
[Afbeelding]
met innige deelname ;-)
pfffff
bizar, daar bouwen ze hem voor in Z-Korea....slaat helemaal nergens op....the right to repair enzo....

• PhilippeJoris
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:32
Marcel2020 schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:39:
[...]

bijzonder, heb je ook gevraagd WAT er dan aan de hand is dat die ontkleurd is? Hebben ze de geleidbaarheid ook gemeten?
@Marcel2020, ja hoor maar het antwoord was eerder bedroevend: ze wisten het niet; hun process book (op hun Hyundai PC, zelf gezien) schrijft dat voor en zij voeren uit. Ik heb niet naar de geleidbaarheid gevraagd.

O ja, nog even toevoegen: de kost was ongeveer € 300 dus dat viel wel erg mee.

[ Voor 8% gewijzigd door PhilippeJoris op 15-04-2026 13:25 ]

• Marcel2020
PhilippeJoris schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:19:
[...]

@Marcel2020, ja hoor maar het antwoord was eerder bedroevend: ze wisten het niet; hun process book (op hun Hyundai PC, zelf gezien) schrijft dat voor en zij voeren uit. Ik heb niet naar de geleidbaarheid gevraagd.

O ja, nog even toevoegen: de kost was ongeveer € 300 dus dat viel wel erg mee.
bizar, want je zou bv kunnen denken dat de waterpomp oid het mogelijk veroorzaakt en dat even onderzoeken....dit lijkt op symptoombestrijding.....
De prijs voor vervangen valt idd nog mee, was dat met arbeidsloon?
(ms de 60.000 dan in Belgie laten uitvoeren, ik zag hier meen ik hele andere bedragen langskomen voor de wissel vd koelvloeistof)

• PhilippeJoris
Marcel2020 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:48:
[...]

bizar, want je zou bv kunnen denken dat de waterpomp oid het mogelijk veroorzaakt en dat even onderzoeken....dit lijkt op symptoombestrijding.....
De prijs voor vervangen valt idd nog mee, was dat met arbeidsloon?
(ms de 60.000 dan in Belgie laten uitvoeren, ik zag hier meen ik hele andere bedragen langskomen voor de wissel vd koelvloeistof)
@Marcel2020, tja, ik vrees dat het nog allemaal heel nieuw is voor de techniekers. Ik was de eerste en ze moesten nog een speciaal koppelstuk bestellen (NOV-2025 - APR-2026 😁). Ik heb in totaal € 575 betaald maar daar moet dus ongeveer € 200 af voor bandenwissel en bandenhotel. Ik vraag me af of de vervanging van de ICCU er iets mee te maken kan hebben. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUc5anhJppd6xF41ePOETYSkftM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QjzeDjDJktmJqlg2xaqopmqO.jpg?f=fotoalbum_large

• Marcel2020
PhilippeJoris schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:11:
[...]

@Marcel2020, tja, ik vrees dat het nog allemaal heel nieuw is voor de techniekers. Ik was de eerste en ze moesten nog een speciaal koppelstuk bestellen (NOV-2025 - APR-2026 😁). Ik heb in totaal € 575 betaald maar daar moet dus ongeveer € 200 af voor bandenwissel en bandenhotel. Ik vraag me af of de vervanging van de ICCU er iets mee te maken kan hebben. [Afbeelding]
zeker, het ziet er uit alsof je alleen de koelvloeistof hebt betaald, en niet de uren arbeidsloon en dat ze je daar 'matsen'!

Het ziet er naar uit dat je beter elders je banden kunt laten wisselen ;-)
Ik ben iets van 140 euro kwijt voor omwisselen (dezelfde set velgen zomer en winter, dus ook balanceren nodig) en opslaan.

• 2be
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-04 15:19

2be

PhilippeJoris schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:11:
[...]

@Marcel2020, tja, ik vrees dat het nog allemaal heel nieuw is voor de techniekers. Ik was de eerste en ze moesten nog een speciaal koppelstuk bestellen (NOV-2025 - APR-2026 😁). Ik heb in totaal € 575 betaald maar daar moet dus ongeveer € 200 af voor bandenwissel en bandenhotel. Ik vraag me af of de vervanging van de ICCU er iets mee te maken kan hebben. [Afbeelding]
Ik denk dat de uren voor de vervanging van de koelvloeistof ook in de uren van de werkplaats zitten. 85 euro ex. BTW vallen me voor een dealer dan weer mee.

• klootwyk
  • Laatst online: 02:12
Vraagje,

Ik heb meerdere USB A Apple Lightning kabels gebruikt, maar de Iphone wil niet laden als ik de 2 poorten op de achterbank gebruik. Pak ik de twee voorste van de console, dan werkt het prima.

Gebruik ik een USB A naar C kabel voor mijn eigen Iphone, dan doen de achterste poorten het wel.

Iemand soortgelijk probleem gehad en eventuele oplossing?

Was eerder bij de dealer geweest maar wist toen nog niet van het onderscheid tussen Lightning of C dus dealer gooide het op probleem met mijn kabel.

• Marcel2020
2be schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:05:
[...]

Ik denk dat de uren voor de vervanging van de koelvloeistof ook in de uren van de werkplaats zitten. 85 euro ex. BTW vallen me voor een dealer dan weer mee.
hjaa dat kan zomaar, dat had ik even over het heufd gezien ;-)

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-04 22:24
Van de week de 60.000 km beurt uit laten voeren zonder vervanging van het interieur filter (gezien de tips op dit forum).
Ik dacht er wel even een te halen bij een auto-onderdelen winkel om de lokale middenstand te steunen ;)
De 1e winkel vroeg € 106 en de 2e winkel € 130…..
Het zakkenvullen begint een ziekte te worden :(
Dus maar snel (meteen 2 stuks Mann FP 23 024) online besteld bij MotoIntegretor voor in totaal € 52,91 inclusief verzendkosten.

[ Voor 10% gewijzigd door CharlieBulldog op 18-04-2026 00:39 ]

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:23

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

CharlieBulldog schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 20:18:
Van de week de 60.000 km beurt uit laten voeren zonder vervanging van het interieur filter (gezien de tips op dit forum).
Ik dacht er wel even een te halen bij een auto-onderdelen winkel om de lokale middenstand te steunen ;)
Dus maar snel (meteen 2 stuks Mann FP 23 024) online besteld bij MotoIntegretor voor € 52,91 inclusief verzendkosten.
Dank voor de tip (y)

Ik zie daar overigens een heleboel interieurfilters staan als ik mijn kenteken intik. Zijn die allemaal geschikt en maakt het niet uit of je de goedkoopste of duurste kiest? Ik zie ze van minder dan 7 tot meer dan 27 euro…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• CharlieBulldog
Hippe Lip schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 23:09:
[...]

Dank voor de tip (y)

Ik zie daar overigens een heleboel interieurfilters staan als ik mijn kenteken intik. Zijn die allemaal geschikt en maakt het niet uit of je de goedkoopste of duurste kiest? Ik zie ze van minder dan 7 tot meer dan 27 euro…
Ze zijn allemaal geschikt, maar ik heb de Mann FP 23 024 gekozen, omdat ik nogal allergisch ben.
Dit filter houdt erg veel tegen...
Overigens geven de verschillende sites aan dat deze niet past, maar dat klopt niet.
Zie eerdere posts over de Mann FP 23 024.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:59
Marcel2020 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:47:
[...]

zeker, het ziet er uit alsof je alleen de koelvloeistof hebt betaald, en niet de uren arbeidsloon en dat ze je daar 'matsen'!

Het ziet er naar uit dat je beter elders je banden kunt laten wisselen ;-)
Ik ben iets van 140 euro kwijt voor omwisselen (dezelfde set velgen zomer en winter, dus ook balanceren nodig) en opslaan.
Ik betaal voor omwisselen 25 euro per keer.
- zomer en winterbanden elk met eigen velgen
- bij lokale garage waar ik al 25 jaar bij zit
Ik heb bewust voor velgen gekozen. Die investering heb ik er in iets van 4 jaar wel uit en ik wilde de extra slijtage bij op&af zetten vermijden. Bovendien is de ioniq5 erg gevoelig voor balanceren dus ook ook wel prettig dat daar niet aan gerommeld wordt als het eenmaal goed zit.
Ik gok dat ik de velgen ooit nog voor een rest prijs kan verkopen.
Maar… de auto is dan wel prive bezit en ik wil hem oprijden. Als je hem na 4 jaar wil wegdoen is het een ander verhaal.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:22
Het Duitse e-auto YouTube kanaal NextMove met 178K abonnees meldt het volgende over Hyundai garantie en ICCU (onduidelijk is of dit alleen voor Duitsland geldt):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9NQ4nv8QT0sRCrLHcLeDQSve9VU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rUAjObDvhYKNNssxyxINX1rv.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uLSdDCDsWglQIMFxWHWXcummCFk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UQEYTSZUf5xk4C7eR4lCdw2F.png?f=fotoalbum_large
Vertaald: "Voor voertuigen die tot april 2024 (IONIQ 5) en tot september 2024 (IONIQ 6) zijn geproduceerd, wordt de ICCU-garantie verlengd tot 15 jaar vanaf de datum van eerste toelating of tot 300.000 km – afhankelijk van wat het eerst wordt bereikt. Hieruit volgt dat in het geval van een probleem met de geïntegreerde laadregeleenheid (ICCU) de reparatie wordt gedekt door de fabrieksgarantie van Hyundai."

Zie het hele onderwerp:

[ Voor 17% gewijzigd door Amersfoort op 18-04-2026 10:54 ]

• PhilippeJoris
Amersfoort schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:49:
Het Duitse e-auto YouTube kanaal NextMove met 178K abonnees meldt het volgende over Hyundai garantie en ICCU (onduidelijk is of dit alleen voor Duitsland geldt):
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Zie het hele onderwerp:
[YouTube: nextnews: Kia/Hyundai ICCU, E-Auto-Boom, Tesla legt sich mit VW an, Europa-ABO fürs Laden]
Inderdaad, wordt hier ook vermeld: https://www.electrive.com...em_R-KX7F7ZiZx7JpymgTgYlA

Hopelijk ook in BE/NL of Europe wide. Jammer dat we geen class actions hebben hier.

• PhilippeJoris
Stefannn schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 07:58:
[...]

Ik betaal voor omwisselen 25 euro per keer.
- zomer en winterbanden elk met eigen velgen
- bij lokale garage waar ik al 25 jaar bij zit
Ik heb bewust voor velgen gekozen. Die investering heb ik er in iets van 4 jaar wel uit en ik wilde de extra slijtage bij op&af zetten vermijden. Bovendien is de ioniq5 erg gevoelig voor balanceren dus ook ook wel prettig dat daar niet aan gerommeld wordt als het eenmaal goed zit.
Ik gok dat ik de velgen ooit nog voor een rest prijs kan verkopen.
Maar… de auto is dan wel prive bezit en ik wil hem oprijden. Als je hem na 4 jaar wil wegdoen is het een ander verhaal.
@Stefannn ja, ik laat ook wielen wisselen, geen banden. En ook privé bezit na het op pensioen gaan (mocht de bedrijfswagen niet meenemen 🙄). Ivm de prijs, daar zit ook het wielenhotel in; ik heb thuis geen plaats voor 4 wielen. Het is voor mij iets duurder maar bij de originele dealer op 300 m van thuis; is me wat extra waard.

[ Voor 4% gewijzigd door PhilippeJoris op 18-04-2026 11:03 ]

• PhilippeJoris
CharlieBulldog schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 20:18:
Dus maar snel (meteen 2 stuks Mann FP 23 024) online besteld bij MotoIntegretor voor in totaal € 52,91 inclusief verzendkosten.
@CharlieBulldog OEF! Da's duur. Onze dealer telt € 35 voor dat filter. Maar ik heb dan ook wel een HÉÉL goede dealer. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/heF0pl2gMplUZNJ8a_6w51ixf98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oB13eZ4lVMZ1oMRoVryy6dkZ.jpg?f=fotoalbum_large

• Marcel2020
Na al een set of drie velgen alsnog vroegtijdig te hebben verkocht bij het wisselen van voertuig had ik besloten daar niet meer aan te beginnen...met de afnemende winterse omstandigheden verwacht ik langzaam aan toch over te gaan op Allseason banden en een bijpassende gezapige rijstijl ;-)

Mijn bandenboer heb ik jaren geleden uitgezocht omdat ze met een Hunter roadforce balanceren, de Audi S6 was ook erg gevoelig voor het balanceren. Elk half jaar nieuw gebalanceerde banden is ook wel fijn. Maar elk nadeel hep se foordeel...

• CharlieBulldog
PhilippeJoris schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:06:
[...]

@CharlieBulldog OEF! Da's duur. Onze dealer telt € 35 voor dat filter. Maar ik heb dan ook wel een HÉÉL goede dealer. [Afbeelding]
Het bij jou geplaatste Assy air filter ken ik niet.
En hoeveel rekende de dealer voor het plaatsen; dat blijkt niet uit je schermprint.
Het Mann FP 23 024 filter is het beste filter dat te krijgen is en netto betaal ik dus € 25 (zonder verzendkosten; die waren € 10 waardoor ik er maar gelijk 2 heb besteld).
Het zelf plaatsen is 2 minuten werk :)

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

CharlieBulldog schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:52:
[...]

En hoeveel rekende de dealer voor het plaatsen; dat blijkt niet uit je schermprint.
Het Mann FP 23 024 filter is het beste filter dat te krijgen is en netto betaal ik dus € 25 (zonder verzendkosten; die waren € 10 waardoor ik er maar gelijk 2 heb besteld).
Anderhalf uur zo te zien aan de post “handwerk”.

Over welke dealer gaat het trouwens? @PhilippeJoris

Van klussen krijg je grijze haren

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Betreffende die verlengde ICCU garantie, wat zijn de aanvullende voorwaarden? Moet het periodieke onderhoud altijd bij de dealer plaatsvinden en geldt het ook voor import auto’s?

Hoge reparatiekosten is nl wat mij op dit moment nog weerhoudt om privé zo’n auto aan te schaffen.

Van klussen krijg je grijze haren

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:34
tvc15 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:08:
Mijn achterklep begon te rammelen als de auto in de zon flink opgewarmd was. Na de serviceactie van ruim 2 jaar geleden nooit meer last van gehad, tot nu dus. Op internet vond ik een tip van Ioniq Guy: strakker vastzetten van de scharnierbouten van de achterklep (met ongeveer 20 Nm). Het lijkt te helpen bij mij, afwachten of het zo blijft. Ik geloof niet dat deze tip hier al eerder voorbij gekomen is, maar ik kan me vergissen natuurlijk.

YouTube: Infamous Ioniq 5 Trunk Rattle Fixed By Tightening Some Bolts For One...
Toen ik mijn ioniq5 net had in 2023, geen vuiltje aan de lucht. Later (ongeveer 9 maanden) is hij gaan rammelen. Ondertussen ben ik 5 interventies van de garage verder en rammelt hij niet meer. Echter kraken de rubbers nu bij elke drempel of deining in het wegdek. Ik word er ondertussen echt simpel van. Elke beurt vraag ik of ze ernaar kijken en het wordt gewoon niet permanent verholpen.

• klootwyk
osluis schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:28:
[...]

Toen ik mijn ioniq5 net had in 2023, geen vuiltje aan de lucht. Later (ongeveer 9 maanden) is hij gaan rammelen. Ondertussen ben ik 5 interventies van de garage verder en rammelt hij niet meer. Echter kraken de rubbers nu bij elke drempel of deining in het wegdek. Ik word er ondertussen echt simpel van. Elke beurt vraag ik of ze ernaar kijken en het wordt gewoon niet permanent verholpen.
Idem hier. Weet niet of het rubbers zijn maar elk bultje, drempeltje etc hoor je gekraak. Meerdere keren naar gekeken/modificaties gehad…

• IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 28-04 02:43
fenrir schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:11:
Betreffende die verlengde ICCU garantie, wat zijn de aanvullende voorwaarden? Moet het periodieke onderhoud altijd bij de dealer plaatsvinden en geldt het ook voor import auto’s?

Hoge reparatiekosten is nl wat mij op dit moment nog weerhoudt om privé zo’n auto aan te schaffen.
Hyundai Duitsland heeft deze week bevestigd dat de standaard fabrieksgarantie op de ICCU van de Ioniq 5 (geproduceerd tot april 2024) verlengd is tot 15 jaar of tot 300.000 km. Dat is zo goed als levenslang. In Korea was dit al het geval. Ik ga ervanuit dat Nederland niet achterblijft. Wat mij betreft kan de vlag uit voor de modellen gebouwd vóór april 2024 🇳🇱

In Duitsland wordt de garantie voorwaarde van tijdig onderhoud door een geautoriseerde Hyundai-dealer vrij strikt nageleefd. In Nederland heb ik daar nog geen klachten over gehoord.

Bekijk hier het bericht van NextMove in het Duits vanaf 15 min 30sec

[ Voor 5% gewijzigd door IonniUnique op 18-04-2026 18:23 ]

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:22
@IonniUnique Dubbele post. Zie ook post vandaag 9:49 uur

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
IonniUnique schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:11:
[...]

Hyundai Duitsland heeft deze week bevestigd dat de standaard fabrieksgarantie op de ICCU van de Ioniq 5 (geproduceerd tot april 2024) verlengd is tot 15 jaar of tot 300.000 km. Dat is zo goed als levenslang. In Korea was dit al het geval. Ik ga ervanuit dat Nederland niet achterblijft. Wat mij betreft kan de vlag uit voor de modellen gebouwd vóór april 2024 🇳🇱

In Duitsland wordt de garantie voorwaarde van tijdig onderhoud door een geautoriseerde Hyundai-dealer vrij strikt nageleefd. In Nederland heb ik daar nog geen klachten over gehoord.

Ah fijn ! Volgende keer dat ik plop hoor duw ik op het knopje voice command en roep “ik heb garantie op de iccu” en hopelijk kan ik dan weer verder 🥳🤪

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• Marcel2020
fenrir schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:08:
[...]

anderhalf uur met remvloeistof vervangen of bijvullen en de inspectie lijkt me niks mis mee....

• IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 28-04 02:43
joezzt schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:16:
[...]

Ah fijn ! Volgende keer dat ik plop hoor duw ik op het knopje voice command en roep “ik heb garantie op de iccu” en hopelijk kan ik dan weer verder 🥳🤪
Met een beetje geluk heeft de ANWB ze dan al voor je in de bak liggen. 🤪

Maar serieus, vanwege het ICCU-risico overwoog ik echt om de auto van de hand te doen, nu er nog er nog een paar jaar verlengde garantie op zit. Dat hoeft nu niet meer. Ook werkt het misschien door in een hogere restwaarde van de auto. Vandaar die vlag dus, ook al hebben best wat mensen er al behoorlijk wat ellende ermee gehad. Ik ben tot nu toe de dans ontsprongen (5 jaar, 105.000 km).

• Hippe Lip

Hippe Lip

osluis schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:28:
[...]

@osluis en @klootwyk
Een tijdje geleden heb ik op het internet rondgestruind over dat ‘gedoe’ met die achterklep. Ik heb ook last van de rammel en als ik de rubbers, de ‘pootjes’ op de klep wat verder uitdraai dan rammelt de boel niet meer maar dan kraakt het.

Toen las ik bij meerdere posts (verschillende bronnen dacht ik, meestal in het Engels) over het aandraaien van de bouten van de scharnieren, bovenaan de klep dus. En dat zou het euvel verhelpen.

Even kwam het in mijn hoofd op om die bouten zelf iets verder aan te draaien (ik heb een momentsleutel), maar bedacht me meteen dat dit altijd zichtbaar zou zijn omdat het chassis zijn lakbad heeft gekregen nádat die bouten gemonteerd zijn. Kortom: je ziet het onmiddellijk omdat er een ‘breuk’ zichtbaar is in de lak op de grens tussen bout en scharnier. En daarmee zal alle garantie op dat punt vervallen, neem ik aan en dat leek me niet handig.

Misschien een idee om het de garage eens voor te stellen als je je auto daarheen brengt met zo’n klacht over de achterklep?

<John O`Mill>

• Marcel2020
IonniUnique schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:11:
[...]

volgens mij is de rechtspraak op dat gebied wat meer pragmatisch, zo lang het onderhoud relevant voor het betroffen onderdeel is uitgevoerd blijft de garantie bestaan.....en das maar goed ook, alsof het niet vervangen van de ecall batterij terwijl die nog werkt ook maar iets met de ICCU te maken heeft...

• klootwyk
Hippe Lip schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 22:22:
[...]

@osluis en @klootwyk
Een tijdje geleden heb ik op het internet rondgestruind over dat ‘gedoe’ met die achterklep. Ik heb ook last van de rammel en als ik de rubbers, de ‘pootjes’ op de klep wat verder uitdraai dan rammelt de boel niet meer maar dan kraakt het.

Toen las ik bij meerdere posts (verschillende bronnen dacht ik, meestal in het Engels) over het aandraaien van de bouten van de scharnieren, bovenaan de klep dus. En dat zou het euvel verhelpen.

Even kwam het in mijn hoofd op om die bouten zelf iets verder aan te draaien (ik heb een momentsleutel), maar bedacht me meteen dat dit altijd zichtbaar zou zijn omdat het chassis zijn lakbad heeft gekregen nádat die bouten gemonteerd zijn. Kortom: je ziet het onmiddellijk omdat er een ‘breuk’ zichtbaar is in de lak op de grens tussen bout en scharnier. En daarmee zal alle garantie op dat punt vervallen, neem ik aan en dat leek me niet handig.

Misschien een idee om het de garage eens voor te stellen als je je auto daarheen brengt met zo’n klacht over de achterklep?
Ik heb die bouten al genoemd als mogelijke oplossing, maar weet niet of ze er daadwerkelijk naar gekeken hebben eerlijk gezegd.

• Room42
  • Niet online
Ik heb nog een moeilijke tijd om een goede phone houder te vinden. We hebben zo'n mooie metalen plaat links van het stuur maar het plakken hierop valt me nog wat tegen. Ik heb nu deze van AliExpress gekocht maar die kleeft van zichzelf niet goed genoeg aan de plaat (wel aan de telefoon). Toen toch maar de 3M ring erop geplakt maar ook die laat los. Ik wil hem er niet op gaan lijmen want het betreft een leaseauto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YsFsENcWYMr-DSG5VuMhSVnBbDc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/joohNAqrqoloHTa2CdXXwGfJ.png?f=fotoalbum_large

Ik heb ook de Brodit ProClip getest maar die past niet. Hij is te groot voor het MY25 model.

Wat is nu een goede, MagSafe compatible phone houder (ik heb een fake magsafe ring op mijn hoesje), c.q., wat is jullie non-destructive oplossing? Ik hou overigens niet van de wireless charge pad op de middenconsole. Dan moet ik veel te ver wegkijken als ik een notificatie wil zien. Levensgevaarlijk. Ik wil hem in mijn gezichtsveld hebben.

Ik kan natuurlijk een ventilatorgrill mount gebruiken, maar dat is zonde van de air flow. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Room42 op 19-04-2026 08:01 ]

Koop al mijn ads!

• Rugby82
Ik zou Brodit eens een mail sturen want die houder werkt geniaal en gebruik ik al 4 jaar. Wellicht dat ze dan een MY25 model maken. 3 weken geleden ben ik, na meer dan 3 jaar, overgestapt van de Brodit standaard carkit naar de magnetische houder en die is extreem sterk. Met de bijgeleverde ring die je zelf op een hoesje zonder magsafe kan plakken wellicht te sterk tegenover de magsafe ring die standaard in mijn andere telefoonhoesje zit.

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-04 21:23
Betreft het rammelen van de achterklep, ik zou eerst eens proberen wat tape om het oog waar de achterklep inhaakt te draaien en dan nog eens te testen. Als het dan weg is kan je beslissen wat je er aan laat doen maar 95% van de gevallen komt het daar vandaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R1oOgJ6it5bo2DWuW8InhPSywFM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nbSfbmRzHmk3laZd8wVN5O32.jpg?f=fotoalbum_large

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-04 15:05
Een rammelklep heb ik ook gehad. Na ongeveer 1 jaar in bezit. Vanuit dit forum had ik een simpele workaround, gewoon wat ducttape om de haak.

De hyundai dealer heeft dit later opgepakt met een terugroepactie. (Alleen als de klant problemen aangeeft)

Edit. Staat hierboven ook 😁

[ Voor 6% gewijzigd door internet4me op 19-04-2026 12:16 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

KryTech schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:53:
Betreft het rammelen van de achterklep, ik zou eerst eens proberen wat tape om het oog waar de achterklep inhaakt te draaien en dan nog eens te testen. Als het dan weg is kan je beslissen wat je er aan laat doen maar 95% van de gevallen komt het daar vandaan.
[Afbeelding]
Naar mijn indruk komt het doordat de achterklep in zijwaartse richting niet strak opgesloten zit. Als dat strak zit is er geen ruimte voor een rammel.
Mijn waarneming (en overtuiging) komt de rammel door zijwaartse bewegingen. Dat is ook het ‘gekraak’ dat je hoort als de rubber doppen op de hoeken verder uitgedraaid worden. Dan is er in voor/achterwaartse richting geen ruimte en het kraken is dan van die rubbers die dan heen en weer (L-R) schuiven.

<John O`Mill>

• PhilippeJoris
CharlieBulldog schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:52:
[...]

@CharlieBulldog, die uren zijn het totaal voor al het werk. Ze zijn niet uitgesplitst. Dus ik kan het niet zeggen maar veel kan dat niet zijn.

• PhilippeJoris
fenrir schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:08:
[...]

@fenrir, neen, die uren zijn het totaal voor al het werk. Ze zijn niet uitgesplitst. Dus ik kan het niet zeggen maar veel kan dat niet zijn. De dealer is De Schaetzen Motors.

• PhilippeJoris
Room42 schreef op zondag 19 april 2026 @ 08:00:
Ik heb nog een moeilijke tijd om een goede phone houder te vinden. We hebben zo'n mooie metalen plaat links van het stuur maar het plakken hierop valt me nog wat tegen. Ik heb nu deze van AliExpress gekocht maar die kleeft van zichzelf niet goed genoeg aan de plaat (wel aan de telefoon). Toen toch maar de 3M ring erop geplakt maar ook die laat los. Ik wil hem er niet op gaan lijmen want het betreft een leaseauto.
[Afbeelding]

Ik heb ook de Brodit ProClip getest maar die past niet. Hij is te groot voor het MY25 model.

Wat is nu een goede, MagSafe compatible phone houder (ik heb een fake magsafe ring op mijn hoesje), c.q., wat is jullie non-destructive oplossing? Ik hou overigens niet van de wireless charge pad op de middenconsole. Dan moet ik veel te ver wegkijken als ik een notificatie wil zien. Levensgevaarlijk. Ik wil hem in mijn gezichtsveld hebben.

Ik kan natuurlijk een ventilatorgrill mount gebruiken, maar dat is zonde van de air flow. :)
@Room42, ik weet niet waarmee ze de binnenzijde van de Ioniq 5 behandeld hebben maar er kleeft praktisch niets op. Het enige dat een beetje houdt, lijkt de Nano-tape. Ikzelf heb een gsm houder voor in de cup holder in gebruik.

• Room42
  • Niet online
Rugby82 schreef op zondag 19 april 2026 @ 08:47:
[...] de magnetische houder en die is extreem sterk. [...]
Heb je een linkje? :)

Koop al mijn ads!

• klootwyk
[Afbeelding]

Ik heb een eerdere tip op dit forum aangeschaft en vind het perfect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ODK1DzQ1ibS0b1VjZ5qWC60mrS8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/89BazIxwtrTgIWiy7gQqwLj3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GnlmRXFGE1aD27IcNaoWzZ2qxJg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PAigsP3mI6jcP1R5W953hDAL.png?f=fotoalbum_large/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wlKvSPleuQUKO9FumsLfVsJO.jpg?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CdMWMU3igHYVlXp0ZmNv_LoCByU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wlKvSPleuQUKO9FumsLfVsJO.jpg?f=fotoalbum_large[/url]

• Rugby82
Deze https://www.broditcenter....eethouder-magsafe-android. Alleen is die dus wel bedoeld voor de Brodit Proclip die niet op je MY25 past zoals je aangaf. Ze hebben zo te zien ook nog eentje in het midden (https://www.broditcenter....i-ioniq-5-25-center-mount) maar ik heb hem ook veel liever aan de linkerkant van het stuur naast het scherm.

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• Room42
  • Niet online
Rugby82 schreef op zondag 19 april 2026 @ 16:08:
[...]

Deze https://www.broditcenter....eethouder-magsafe-android. Alleen is die dus wel bedoeld voor de Brodit Proclip die niet op je MY25 past zoals je aangaf. Ze hebben zo te zien ook nog eentje in het midden (https://www.broditcenter....i-ioniq-5-25-center-mount) maar ik heb hem ook veel liever aan de linkerkant van het stuur naast het scherm.
Thanks! Ja, in het midden is waardeloos, dat zit hij precies overal voor. :)
Ik heb een verzoek gedaan via het formulier. ;)

Koop al mijn ads!

• Room42
  • Niet online
klootwyk schreef op zondag 19 april 2026 @ 15:48:
[...]

Ik heb een eerdere tip op dit forum aangeschaft en vind het perfect.

[Afbeelding]

[Afbeelding]/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wlKvSPleuQUKO9FumsLfVsJO.jpg?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/url]
Helaas, in de MY25 zitten de bekerhouders op de middenconsole, naast het oplaad pad, dus daar win ik geen overzicht mee. Plus ik gebruik de bekerhouders graag. ;)

Koop al mijn ads!

• robvanderhelm
  • Laatst online: 28-04 10:42
Stefannn schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 07:58:
[...]
Heb je originele Hyundai velgen gekocht of van een ander merk? In geval van het laatste welke tegen welke prijs ongeveer? Ik twijfel nog over het oprijden van de mijn zomer - en winterbanden en dan all season banden te monteren of een extra set velgen met echte winterbanden. Ik heb nu dus ook een los setje winterbanden liggen die ik elk half jaar laat wisselen.

• Groene Jacob
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-04 22:51
15 (!) jaar garantie op de ICCU in Duitsland, in navolging van Finland:

https://www.electrive.com...extend-warranty-for-iccu/

Dit zou wel eens EU-getrokken kunnen worden, wat écht goed nieuws is voor het vertrouwen in onze mooie bakkies.

[ Voor 1% gewijzigd door Groene Jacob op 20-04-2026 23:28 . Reden: Edit: ah, is al besproken… even gemist vorige week ]

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:11
[Afbeelding]

Apart dat die niet goed op de plaat blijft, ik heb een soortgelijke houder.
jouwheld in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"
Misschien dat ze bij MY25 iets hebben aangepast?

• Room42
  • Niet online
jouwheld schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:58:
[...]

Apart dat die niet goed op de plaat blijft, ik heb een soortgelijke houder.
jouwheld in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"
Misschien dat ze bij MY25 iets hebben aangepast?
Ja, ik zal die ook eens proberen. Ik denk dat de magneten in de magsafe ring zelf niet sterk genoeg zijn om aan de plaat vast te houden. Die van jouw ziet er iets meer 'dedicated' uit, dus mogelijk dat dat beter werkt. Hij is onderweg.

Koop al mijn ads!

• Marcel2020
het zou kunnen helpen een strip ijzer om de console te vouwen oid....dat stukje links van de linker display is af fabriek bekleed met een stofje, en dat levert vrij vlot een sterke afname vh effectieve magneetveld op.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Room42 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:11:
[...]

Ja, ik zal die ook eens proberen. Ik denk dat de magneten in de magsafe ring zelf niet sterk genoeg zijn om aan de plaat vast te houden. Die van jouw ziet er iets meer 'dedicated' uit, dus mogelijk dat dat beter werkt. Hij is onderweg.
Alternatief is dat je er 1 of 2 van die platte sterke supermagneten (neodymium) eerst tegenaan zet. Die dingen blijven bijna overal wel aan hangen. En daarop blijft jouw houder ongetwijfeld goed zitten.

Het losmaken zal dan nog wel een dingetje worden... :+

<John O`Mill>

• Room42
  • Niet online
Ik heb overigens Brodit gemaild maar die hebben geen andere Proclip's op de planning staan voor de MY25/MY26.

Koop al mijn ads!

• ckoopmanschap
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21-04 21:15
lkolkman schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:02:
[...]

[Afbeelding]
Die van mij is total loss verklaard voor veel minder...

• Codeaction
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:38
Gisteren bij de dealer gevraagd omtrent de garantie van de ICCU (wittebrug den haag). de 15 jaar statement is voor hun nog onbekend. Wel interesant, hyundai laat de service bullet openstaan na de uitgevoerde terugroep actie van 1-2 jaar terug. Waarbij de dealer aangeeft via deze service bullet nog (teminste) 1x de iccu kan vervangen. Nu zonder eind datum van orignele of uitgebreide garantie.

Verder zijn de verbeterde ICCU's compatibel van alle ioniq 5 (gek genoeg niet met 6), waarbij de verbeterde ICCU een stuk stabieler blijkt te zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Codeaction op 22-04-2026 09:55 ]

If it cannot be fixed with Duct-tape. Then you're not using enough Duct-tape.

• Marcel2020
Hippe Lip schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:16:
[...]

Alternatief is dat je er 1 of 2 van die platte sterke supermagneten (neodymium) eerst tegenaan zet. Die dingen blijven bijna overal wel aan hangen. En daarop blijft jouw houder ongetwijfeld goed zitten.

Het losmaken zal dan nog wel een dingetje worden... :+
eraf schuiven gaat vast lukken, dat moet toch al met Nd magneten

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:42
Positiviteitje van de dag. Volgens de ANWB is de Ioniq 5 met 72 kWh batterij en 160 kW het kleinste afschrijvingskanon onder de BEV.

• Marcel2020
Codeaction schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:53:
Gisteren bij de dealer gevraagd omtrent de garantie van de ICCU (wittebrug den haag). de 15 jaar statement is voor hun nog onbekend. Wel interesant, hyundai laat de service bullet openstaan na de uitgevoerde terugroep actie van 1-2 jaar terug. Waarbij de dealer aangeeft via deze service bullet nog (teminste) 1x de iccu kan vervangen. Nu zonder eind datum van orignele of uitgebreide garantie.

Verder zijn de verbeterde ICCU's compatibel van alle ioniq 5 (gek genoeg niet met 6), waarbij de verbeterde ICCU een stuk stabieler blijkt te zijn.
zijn dat dezelfde verbeterde ICCU's als die vanaf eind 2025 zijn verbouwd in de nieuw gebouwde Ioniq 5 ?
Die lijken me net zo vaak ,maar sneller kappot te gaan als de oude versie...de cijfers staan op het Duitse forum voor wie dat wil checken.

• Marcel2020
joepie de p schreef op woensdag 22 april 2026 @ 23:31:
Positiviteitje van de dag. Volgens de ANWB is de Ioniq 5 met 72 kWh batterij en 160 kW het kleinste afschrijvingskanon onder de BEV.
Voorlopig niet verkopen maakt snelle afschrijving een virtueel verhaal ;-)

een EV zou toch lang mee moeten gaan?

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-04 23:13
Zoals het er nu naar uit ziet gaan we de auto pas bij 7-8 jarige leeftijd eruit doen. Mijn vrouw is nog steeds blij met de auto (zij rijdt er 90% vd kilometers mee). Dan valt de afschrijving altijd mee.

Even afwachten of de voorgestelde e-timer regeling doorgaat vanaf 2027 anders halen we hem naar privé.

IONIQ 5 Lounge 73kw & Polestar 2 LRDM Launch Edition

• Zonnekamp
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-04 12:16
In mijn geval is dat best jammer, als ik hem wil overnemen van de leasemaatschappij na 5,5 jaar, moet ik 21000,- betalen.

• de meester01
Zonnekamp schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:41:
[...]

In mijn geval is dat best jammer, als ik hem wil overnemen van de leasemaatschappij na 5,5 jaar, moet ik 21000,- betalen.
Dat weet je nu al? Vaak krijg je een offerte een maand of 3 voor einde contract is mijn ervaring.

• Zonnekamp
de meester01 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:07:
[...]

Dat weet je nu al? Vaak krijg je een offerte een maand of 3 voor einde contract is mijn ervaring.
Ik kreeg hem nu al, omdat ik alle opties wilde vergelijken. 1 of 2 jaar verlengen, paar maanden verlengen, of overnemen.

• de meester01
Zonnekamp schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:31:
[...]

Ik kreeg hem nu al, omdat ik alle opties wilde vergelijken. 1 of 2 jaar verlengen, paar maanden verlengen, of overnemen.
Dat is wel een flink bedrag? Is het die 45 editie misschien?

De prijs zie ik wel terug in mijn recent gekochte Polestar 2.

5,5 jaar oud, 19,5K bij een autobedrijf, nieuwprijs 60K

• joepie de p
Marcel2020 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 08:39:
[...]

Voorlopig niet verkopen maakt snelle afschrijving een virtueel verhaal ;-)

een EV zou toch lang mee moeten gaan?
Mijn e-Niro uit feb 2019 heb ik voor een prikkie overgenomen uit mijn EMZ (onderneming gestaakt). Kon niet gelukkig genoeg zijn met de afschrijving. Nu ruim 7 jaar en bijna 200k km verder: amper problemen en still going strong.

De Ioniq 5 is prive gekocht maar ook daarmee verwacht ik best wat jaartjes te gaan doen. Ik zal het allemaal wel zien met die afschrijving . Enkele weken terug een 11 kW laadpaal geinstalleerd, met MID meter, er gaat een stukje PV overschot mee en dan laad ik (lees: rij ik met 2 BEV) op dagen als vandaag met negatieve marktprijzen eigenlijk voor niets.

• joepie de p
Zonnekamp schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:41:
[...]

Verdorie! Elk voordeel heb z'n nadeel.
Ik heb niet echt zicht op reële prijzen, maar naar verluid zou je voor een benzine-equivalent altijd nog meer moeten betalen. Ik las vandaag dat de verkoop van BEV in Europa fors in de lift zit, behalve hier in NL. Het is mij een raadsel (maar goed ik heb in mijn leven denk ik te veel geld uitgegeven aan distributieriemen, kapotte turbo's, drukgroepen, remschijven en brandstofpompen).

[ Voor 40% gewijzigd door joepie de p op 23-04-2026 23:36 ]

• Tallguy2719
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-04 19:28
Deze werkt gegarandeerd: A2C Compatibel MagSafe metalen telefoonhouder, premium fitnessbenodigdheden, cadeau voor mannen en vrouwen, [dubbele magneten] draagbare telefoonhouder, fitnessaccessoire, compatibel met iPhone 16, 15 https://amzn.eu/d/0cMxzIhc

M
[Afbeelding]

• Zonnekamp
de meester01 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:58:
[...]

Dat is wel een flink bedrag? Is het die 45 editie misschien?

De prijs zie ik wel terug in mijn recent gekochte Polestar 2.

5,5 jaar oud, 19,5K bij een autobedrijf, nieuwprijs 60K
Het is de Connect+ augustus 2021

• Room42
  • Niet online
Tallguy2719 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:35:
Deze werkt gegarandeerd: A2C Compatibel MagSafe metalen telefoonhouder, premium fitnessbenodigdheden, cadeau voor mannen en vrouwen, [dubbele magneten] draagbare telefoonhouder, fitnessaccessoire, compatibel met iPhone 16, 15 https://amzn.eu/d/0cMxzIhc

M
[...]
Thanks, heb inderdaad zoiets besteld van AliExpress voor een fractie van de prijs. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 25-04-2026 12:40 ]

Koop al mijn ads!

• Wiconiq
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 28-04 16:04
Ik ben circa drie jaar zeer tevreden rijder van een MY2023. Terugkomend vanuit de Dordogne afgelopen week had ik een hele goede ervaring met het navigatiesysteem van Hyundai. Wij gebruiken ook vaak Google Maps als dat handiger is of lijkt. We hadden net geladen op de A10 vlak voor Parijs en bekeken wat de beste route langs Parijs was. Het was einde middag dus al vrij druk. Google gaf 2 uur 10 minuten aan en de Hyundai nav zei 1 uur 40. Ik geloofde niet dat Hyundai nav het bij het goede eind zou hebben: het zag er te positief uit. Op aandringen van mijn vrouw toch maar de Hyundai nav aangezet en we deden er slecht 5 minuten langer over. De Hyundai nav herberekende de route onderweg een paar keer. Op mijn telefoon (ik reed niet) keek ik welke kant Google ons wilde opsturen. Ik zag dat die ons regelrecht de file op de A86 op wilde sturen. Wij bleven dus op de A6B want Hyundai nav koos voor een route via de Boulevard Peripherique. Dat bleek dus een goede keus te zijn. Aangezien de drukte toenam, ben ik ervan overtuigd dat de route van Google meer dan een half uur langer zou duren. Wij konden steeds - vaak langzaam, dat wel - doorrijden, maar de A86 kleurde rood. Ook op het punt dat de A86 weer bij de A1 richting Lllle komt, zag ik een lange file staan. Conclusie: bravo voor de Hyundai navigatie en vaker naar mijn vrouw luisteren dus.

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:12

Gallus

Cheesy

Zonnekamp schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:37:
[...]

Met hoeveel km op de teller?

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

• de meester01
Zonnekamp schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:37:
[...]

Net even op MP gekeken maar de prijzen zitten weer op niveau van zomer 2025 8)7
Toen had ik namelijk een inruil voorstel op mijn 12-2021 Lounge rwd 73kwh van rond de 24k.

Hopen dat het wat omlaag gaat, om voordeel te hebben van de (wellicht) e-timer regeling moet de marktwaarde van mijn auto onder de 23.500 komen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

joepie de p schreef op donderdag 23 april 2026 @ 23:31:
Mijn e-Niro uit feb 2019 heb ik voor een prikkie overgenomen uit mijn EMZ (onderneming gestaakt). Kon niet gelukkig genoeg zijn met de afschrijving. Nu ruim 7 jaar en bijna 200k km verder: amper problemen en still going strong.
offtopic:
Behalve dat je nu geen werkende app meer hebt voor de e-Niro?

Ik ruilde in toevallig nét vóór de aankondiging einde app.

[ Voor 7% gewijzigd door Hippe Lip op 26-04-2026 04:10 ]

<John O`Mill>

• joepie de p
Hippe Lip schreef op zondag 26 april 2026 @ 04:04:
[...]
offtopic:
Behalve dat je nu geen werkende app meer hebt voor de e-Niro?

Ik ruilde in toevallig nét vóór de aankondiging einde app.
Ik heb eerlijk gezegd al lang geleden afscheid van de app genomen. Werkte slecht en op het 2019 e-Niro model was de functionaliteit zeer beperkt.

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Ik moet wat tuinaarde hebben en was benieuwd hoeveel je (in zakken) in de achterbak kunt vervoeren. Zijn daar ervaringen mee?

• Room42
  • Niet online
edvanleeuwen schreef op zondag 26 april 2026 @ 17:42:
Ik moet wat tuinaarde hebben en was benieuwd hoeveel je (in zakken) in de achterbak kunt vervoeren. Zijn daar ervaringen mee?
Ik denk dat het gewicht bepalend gaat zijn.

Koop al mijn ads!

• mh514452
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06:17
Binnenkort met de I5 MY26 naar Frankrijk, daarom vandaag de plug & charge by Ionity maar eens geactiveerd. Kan ik als het goed is gaan laden zonder laadpas, gewoon de stekker er in en laden maar. Bij Kampen werkte het direct, certificaat werd via de laadpaal aan de auto aangeboden en begon keurig zonder pas te laden.

Inmiddels al weer 10K op de teller na 5 maanden, bevalt echt uitstekend. Ik geniet nog iedere keer van de voordelen tov mijn eerdere I5 MY22 die uiteraard ook al absoluut prima was

Ioniq 5 N line Vision 84KWH RWD, Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:59
Zoals @Room42 zegt: gewicht is belangrijk. Als je 3 mensen van 80kg op de achterbank kan hebben lukt 240kg tuinaarde ook wel.
Maarrrr…..
Daarnaast is het heel belangrijk dat je het gewicht heel goed verdeelt.
De afdekplaat is een composiet plaat. Dat is heel licht en ook heel stijf. Het kan aardig wat gewicht hebben maar bij overbelasting “knakt” het opeens. Zonder eerst veel te buigen dus.
Ik zou geen 240kg enkel op die plaat leggen. Persoonlijk zou ik onder de 80 blijven en heel goed verdelen. Als je 240 mee wilt nemen:
- ofwel de achterbank naar beneden en ook daar over uitspreiden
- danwel de afdekplaat er uit en direct op de ondergrond leggen

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13:36
De belangrijkste vraag is natuurlijk "hoe ver wil je daarmee gaan rijden?", en wanneer je de zakken naast elkaar legt en niet heel hoog opstapelt, kun je echt wel 250+ kg in de kofferruimte vervoeren over een korte (5-10km) afstand.
Als het meer moet zijn, of als je (veel) verder moet rijden zou ik een 200kg op de achterbank leggen, en het totaal laten afhangen van het laadvermogen zoals dat op het kenteken staat.

It is what it is.If you can't change it, learn to deal with it!

• KnarfX
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:44
Stefannn schreef op maandag 27 april 2026 @ 06:53:
[...]

De afdekplaat is een composiet plaat. Dat is heel licht en ook heel stijf. Het kan aardig wat gewicht hebben maar bij overbelasting “knakt” het opeens. Zonder eerst veel te buigen dus.
Ik zou geen 240kg enkel op die plaat leggen. Persoonlijk zou ik onder de 80 blijven en heel goed verdelen. Als je 240 mee wilt nemen:
- ofwel de achterbank naar beneden en ook daar over uitspreiden
- danwel de afdekplaat er uit en direct op de ondergrond leggen
Och, ik heb ~14 stuks stapelblokken 15*15*60 (30kg per stuk) in de achterbak vervoert. Ongeveer 10km. Ik zeg niet dat je dat moet doen, maar bij mij ging dat prima.

• Rugby82
Achterbank plat en de boel goed over de gehele lengte verdelen en je kan echt een heleboel meenemen. Zo heb ik het een keer gedaan en dan was mijn referentiepunt hoeveel speling ik nog had tussen het achterwiel en de wielkast. Zal vast teveel zijn geweest in gewicht maar met rustig rijden en niet heel ver ging dat best.

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• joepie de p
25 l tuinaarde weegt ~10 kg.
Met ~500 kg laadgewicht kan je ~50 zakken meenemen, halve m3 dus. Die passen in theorie in de kofferbak (met bank naar voren), maar met de bank plat wordt het makkelijker laden/lossen en het gewicht beter verdeeld.
Heb er erg in dat tuinaarde vaak verrijkt is met dierlijke mest en dus ietwat riekt.

• FOX3470
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-04 05:26
Deze werkt voor mij erg goed i.c.m. Pixel 6 Pro blijft deze goed en stabiel zitten. https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title

• edvanleeuwen
  • Nu online
Ik heb het even opgezocht:
Maximale massa: 2370 kg
- Ledig gewicht 1805 kg
- Gewicht bestuurder/passagiers
- Overige belasting (mocht die er zijn)
= Maximale belasting

Voor het gemak één bestuurder van 100 kg betekent dan dat je 465 kg kunt vervoeren.

Zakken van 40l zijn 15 kg, dus maximaal 31 zakken.

• edvanleeuwen
  • Nu online
joepie de p schreef op maandag 27 april 2026 @ 09:02:
25 l tuinaarde weegt ~10 kg.
Met ~500 kg laadgewicht kan je ~50 zakken meenemen, halve m3 dus. Die passen in theorie in de kofferbak (met bank naar voren), maar met de bank plat wordt het makkelijker laden/lossen en het gewicht beter verdeeld.
Heb er erg in dat tuinaarde vaak verrijkt is met dierlijke mest en dus ietwat riekt.
Kleine nuance. Je moet het gewicht er nog aftrekken van bestuurder/passagiers. Bij de RDW is dat het verschil tussen massa rijklaar en massa ledig gewicht.

• Room42
  • Niet online
edvanleeuwen schreef op maandag 27 april 2026 @ 09:39:
[...]
Zakken van 40l zijn 15 kg, dus maximaal 31 zakken.
Ik zou het dan ook wel verdeeld over de wagen laden, zodat het gewicht niet allemaal op de achterwielen komt.

Koop al mijn ads!

• edvanleeuwen
  • Nu online
Room42 schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:30:
[...]

Ik zou het dan ook wel verdeeld over de wagen laden, zodat het gewicht niet allemaal op de achterwielen komt.
Ik heb er twee op mijn stuur gelegd. 😏

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
edvanleeuwen schreef op maandag 27 april 2026 @ 09:41:
Kleine nuance. Je moet het gewicht er nog aftrekken van bestuurder/passagiers. Bij de RDW is dat het verschil tussen massa rijklaar en massa ledig gewicht.
Nope. Het verschil tussen massa rijklaar en massa ledig is altijd 100 kg. Bij elke auto. En het bijzondere is dat bij massa rijklaar er (bij een brandstofauto) ook nog een deels gevulde tank brandstof in zit, iets wat je bij een EV natuurlijk niet hebt.
Verder is massa ledig meestal zonder vloeistoffen, bij een EV dus de ruitensproeiervloeistof, de koelvloeistof, de olie uit je vertragingskast/differentieel en het koelmiddel van de airco. Ook zitten er meestal (maar niet altijd) de af-fabriek opties er niet bij-in.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• edvanleeuwen
  • Nu online
Andrehj schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:44:
[...]

Nope. Het verschil tussen massa rijklaar en massa ledig is altijd 100 kg. Bij elke auto. En het bijzondere is dat bij massa rijklaar er (bij een brandstofauto) ook nog een deels gevulde tank brandstof in zit, iets wat je bij een EV natuurlijk niet hebt.
Verder is massa ledig meestal zonder vloeistoffen, bij een EV dus de ruitensproeiervloeistof, de koelvloeistof, de olie uit je vertragingskast/differentieel en het koelmiddel van de airco. Ook zitten er meestal (maar niet altijd) de af-fabriek opties er niet bij-in.
Flope. En die 100 kg is gebaseerd op brandstof en de gemiddelde bestuurder (75 kg). 😏

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t7OoqTZGGj5SsFCVoMiD2Sm7WiM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/G7MCtuT9MVBwHp8ibB3ctSCh.jpg?f=user_large

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:38

MicheldeGoey

Project 45

Dit zijn de tien meest waardevaste elektrische auto’s
https://www.ad.nl/auto/di...ektrische-autos~a75a965a/

• Room42
  • Niet online
offtopic:
Ze moesten de link naar het autoweekartikel even googlen, blijkbaar. 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E61iNexN2qFIDLFxz8kaZ3D8Ez8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t2eXZFv8V3bx6MvZRZQlai6z.png?f=fotoalbum_large

Koop al mijn ads!

Pagina: 1 ... 292 293 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic