• Woolfy681
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:32
Ik ben aan het kijken naar een tweedehands Ioniq 5 waarschijnlijk een 2021 model, maar merk dat het ICCU probleem me eigenlijk een tegen houdt om over te gaan tot een proefrit en eventuele koop.

Zijn er hier mensen die wel een tweedehands Ioniq 5 hebben gekocht ondanks het probleem? of heeft iemands tips?

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-03 20:41
Om deze reden heb ik vrij bewust gekozen voor een auto waar nog meer garantie op zat (net geen 2jr oud op moment van aankoop).

De onduidelijkheid rondom een eventuele verlengde garantie kan je deels wegnemen door bij te kopen, maar dat verhoogt effectief het aankoopbedrag. Anderen hier hebben via import uit Duitsland een langere garantie. De ins en outs daarover kan je in de afgelopen pagina’s wel terugvinden.

Maak me er zelf niet zo druk over. We gebruiken de auto niet voor woon-werk en zijn er, los van vakanties, niet echt afhankelijk van. Als dat voor jou anders is, kan dat best een reden zijn om hem van je shortlist te halen.

Afgaand op de berichten hier lijkt het de afgelopen tijd overigens beter te gaan met de voorraden ICCU’s, waardoor reparaties best snel uitgevoerd kunnen worden.

• Woolfy681
StarC schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 22:28:
Om deze reden heb ik vrij bewust gekozen voor een auto waar nog meer garantie op zat (net geen 2jr oud op moment van aankoop).

De onduidelijkheid rondom een eventuele verlengde garantie kan je deels wegnemen door bij te kopen, maar dat verhoogt effectief het aankoopbedrag. Anderen hier hebben via import uit Duitsland een langere garantie. De ins en outs daarover kan je in de afgelopen pagina’s wel terugvinden.

Maak me er zelf niet zo druk over. We gebruiken de auto niet voor woon-werk en zijn er, los van vakanties, niet echt afhankelijk van. Als dat voor jou anders is, kan dat best een reden zijn om hem van je shortlist te halen.

Afgaand op de berichten hier lijkt het de afgelopen tijd overigens beter te gaan met de voorraden ICCU’s, waardoor reparaties best snel uitgevoerd kunnen worden.
We rijden met de huidige auto rond de 10.000 kilometer per jaar dat is inclusief vakanties. Extra garantie bij kopen vind ik niet perse een probleem echter is het natuurlijk wel vreemd dat dat voor je gemoedsrust nodig is door een probleem die mijns inziens gewoon opgelost moet worden door Hyundai.

We vinden het model auto mooie en heeft ook veel ruimte (al even wezen kijken bij een dealer in de buurt).

Dat er meer ICCU's op voorraad zijn is mooi, maar van de kosten wordt je natuurlijk niet vrolijk als je hem moet laten vervangen. Als dat dan tijdens een vakantie in het buitenland gebeurd lijkt me helemaal vervelend.

Het zelf importen vanuit Duitsland heb ik helaas geen ervaring mee.

• Lens86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-03 15:14
Hippe Lip schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:12:
[...]

Begrijp ik nou goed dat beide keren bij de dealer waren? Bij voor de terugroepactie was de auto bij de dealer (wat is anders het verband tussen terugroepactie en ICCU-defect?) en bij de 60k-beurt ook bij de dealer?
Dat is dan inderdaad wel een heel opvallende situatie!
Ja, beide keren stond de auto dealer in de werkplaats. Nu ga ik twijfelen over die terugroepactie. Het was in ieder geval voor een software update vanuit Hyundai 2 jaar terug.

• KnarfX
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:02
2be schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:11:
[...]

Net nog even gechecked, maar deze stond op 100%. Nog even getoggled, maar bleef 1,2/1,3 KW laden via de granny charger. Auto staat nu bij de dealer en wordt ergens tussen vandaag en vrijdag uitgelezen.
Je zou het vermogen van je mobiele(granny) lader ook nog kunnen controleren, deze is instelbaar van 6 tot 10 ampère.

• gwenrau
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17-03 16:06
Woolfy681 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:56:
Ik ben aan het kijken naar een tweedehands Ioniq 5 waarschijnlijk een 2021 model, maar merk dat het ICCU probleem me eigenlijk een tegen houdt om over te gaan tot een proefrit en eventuele koop.

Zijn er hier mensen die wel een tweedehands Ioniq 5 hebben gekocht ondanks het probleem? of heeft iemands tips?
Ik heb er een gekocht en de risico's aanvaard, er zit nog garantie op maar zodra die afloopt ga ik er wel voor zorgen dat ik een extra dik potje heb in het geval die klapt.. het is verder een heerlijke auto met goede prestaties die je (zeker voor een tweedehands prijs) niet zo snel in een andere auto gaat vinden.

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Heb net my hyundai geinstalleerd en zie onderaan een newsroom, auto configurator en product news.
Weet iemand of dat weg kan ? Heb gezocht maar kon niks vinden, maar misschien mis ik iets.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-03 14:29
2be schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:58:
[Afbeelding]

Vandaag was het dan zo ver. Vanmiddag gaat de auto naar de dealer waar ze er vrijdag tijd voor hebben ingepland. Verwacht dat het de ICCU gaat zijn.....
2be schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:11:
[...]

Net nog even gechecked, maar deze stond op 100%. Nog even getoggled, maar bleef 1,2/1,3 KW laden via de granny charger. Auto staat nu bij de dealer en wordt ergens tussen vandaag en vrijdag uitgelezen.
Dat die wel nog AC laadt, is wel ongebruikelijk bij een stukke ICCU.

• 2be
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-03 08:35

2be

KnarfX schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 07:40:
[...]

Je zou het vermogen van je mobiele(granny) lader ook nog kunnen controleren, deze is instelbaar van 6 tot 10 ampère.
Je hebt helemaal gelijk. Ik kan hem zelfs op 12 ampère zetten. Nu wachten tot de auto terug is.

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-03 15:29

MicheldeGoey

Project 45

Infotainment update.
Vreemd, terugkerend probleem. Systeem meldt dat er updates klaarstaan, maar de knop 'Voltooien' is grijs, dus niet te kiezen. De tekst zegt dat de update wordt gestart zodra de auto wordt uitgeschakeld, maar dat gebeurt niet.
De vorige keer meldde de garage dat dit komt door een afgebroken update via USB, maar dat klopt niet.

Suggesties?

• PietjeA
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-03 20:51
Zó kan het ook:
Bij Herwers Veenendaal een 60K beurt gecombineerd met terugroepactie voor VCU/ICCU update voor onze MY2023 77.4 Lounge.
Netjes de remvloeistof én koelvloeistof getest: Beide OK en dus niet vervangen.
Ergo een factuur van €262 inclusief privilegepas voor het komende jaar (i.v.m. vervangend vervoer)

• PietjeA
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-03 20:51
Zó kan het ook:
Bij Herwers Veenendaal een 60K beurt gecombineerd met terugroepactie voor VCU/ICCU update voor onze MY2023 77.4 Lounge.
Ergo een factuur van €262 inclusief privilegepas voor het komende jaar (i.v.m. vervangend vervoer)

• 2be

2be

jouwheld schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:29:
[...]

[...]

Dat die wel nog AC laadt, is wel ongebruikelijk bij een stukke ICCU.
Laten we hopen dat het dat dan niet is. Ik heb na de storing een nieuwe accu geplaatst en toen was de storing er weer. Kan ook zijn dat de nieuwe accu wat oplaadtijd nodig had. Bij het brengen naar de dealer was er al geen storing meer, dus ik ben benieuwd of ze iets vinden.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02:07

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

PietjeA schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:23:
Zó kan het ook:
Wat is een privilegepas?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• stuffie123
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:55
Twee weken geleden kreeg ik ook ineens een melding: "Controleer elek. syst. Wagen" (auto is half jaar oud). Dat was natuurlijk schrikken met de vele ICCU-klachten. Bleek toch iets anders te zijn: er is 3 keer een afwijking van 3mv op de rij-accu gemeten in parkeerstand (dat is wat ik ervan begrepen heb).

Ze hadden dit probleem nog niet eerder gezien. De melding is uiteindelijk gereset en ik moet terugkomen als het nog een keer voorkomt. Dan gaat Korea meekijken, want deze konden ze niet zelf oplossen.

[ Voor 6% gewijzigd door stuffie123 op 06-03-2026 17:49 ]

• 2be

2be

2be schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 18:08:
[...]

Laten we hopen dat het dat dan niet is. Ik heb na de storing een nieuwe accu geplaatst en toen was de storing er weer. Kan ook zijn dat de nieuwe accu wat oplaadtijd nodig had. Bij het brengen naar de dealer was er al geen storing meer, dus ik ben benieuwd of ze iets vinden.
Auto vandaag teruggekregen. De accusensor is ingeleerd op de nieuwe accu. Storing is weg. Hopelijk blijft ie weg. De auto laadt nu op de grannycharger met 2,6 kw nadat ik de lader op 12 A heb gezet ipv 6 A. |:(

• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:02
is dat niet gewoon de gratis Hyundai pechhulp?

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

• Dioscuri
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-03 16:15
stuffie123 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:48:
Twee weken geleden kreeg ik ook ineens een melding: "Controleer elek. syst. Wagen" (auto is half jaar oud). Dat was natuurlijk schrikken met de vele ICCU-klachten. Bleek toch iets anders te zijn: er is 3 keer een afwijking van 3mv op de rij-accu gemeten in parkeerstand (dat is wat ik ervan begrepen heb).

Ze hadden dit probleem nog niet eerder gezien. De melding is uiteindelijk gereset en ik moet terugkomen als het nog een keer voorkomt. Dan gaat Korea meekijken, want deze konden ze niet zelf oplossen.
Je geeft me hiermee wat hoop, al is het ook fijn om te lezen dat het bij ICCU-problemen tegenwoordig niet zo lang meer hoeft te duren. Ik lees hier wel eens mee, maar mag me sinds een paar uur geleden ook melden met storingsmeldingen, niet via AC kunnen laden en geknepen vermogen waarbij je max. 50 km/u kan rijden. Gaat om een 2025-model, auto is een jaar oud en 28.000km op de teller.

Gelukkig was het niet ver weg van huis gebeurd, dus auto staat thuis. Rustig wachten op de pechhulp nu...

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:57
Dioscuri schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:37:
[...]

Je geeft me hiermee wat hoop, al is het ook fijn om te lezen dat het bij ICCU-problemen tegenwoordig niet zo lang meer hoeft te duren. Ik lees hier wel eens mee, maar mag me sinds een paar uur geleden ook melden met storingsmeldingen, niet via AC kunnen laden en geknepen vermogen waarbij je max. 50 km/u kan rijden. Gaat om een 2025-model, auto is een jaar oud en 28.000km op de teller.

Gelukkig was het niet ver weg van huis gebeurd, dus auto staat thuis. Rustig wachten op de pechhulp nu...
Toch balen, hoop dat ‘t snel gefixt wordt.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Woolfy681
Gister een proefrit gemaakt in een Ioniq 5, wat een ruimte en elektrisch rijd echt heerlijk. Voor ons de eerste keer dat we een elektrische auto rijden.

Wel heb ik wat twijfels bij de auto zelf, hij was opgeladen tot 98% en had een rijbereik van 136 kilometer, hier schrokken we wel van aangezien er toch met hele andere getallen wordt geadverteerd. uiteindelijk na een stuk rijden ongeveer een uur hadden we nog 83% over en 116 kilometer bereik we rijden gemiddeld 17/100km wat niet heel slecht is denk ik. Kan iemand iets zeggen of het rijbereik normaal is of dat er iets niet klopt aan de auto?

uiteindelijk zijn we niet direct overgegaan te aankoop, mede ook omdat er weinig met de prijs te doen was ondanks wat andere punten als openstaande terugroep actie en lak schade (geen krasje daar heb ik niet direct een probleem mee).

• Marcel2020
Welke accu haaft de auto, en welk bouwjaar (garantie)? Ik rij kom met deze temperaturen en de 73Kwh accu met een AWD al riant verder met de caravan erachter dus iets klopt er niet. Het bereik bij 73Kwh accu zou nu meer dan 300km moeten aangeven, maar dat is ook erg van de temperatuur afhankelijk.
De accu kan een lage state of health hebben, dan neemt het bereik flink af.

Het kan natuurlijk ook zijn dat een vorige bestuurder net een enorm verbruik heeft gescoord door flink te 'gassen', de indicatie van het resterende afstand past zich dan aan op het actuele verbruik (maar dat verbruik zie je dan ook op het scherm, en dat zakt langzaam wanneer je normaler gaat rijden).

Gezien dat je na 116km nog 83% over had en het verbruik 17/100km was vermoed ik het laatste
Een accu test door een onafhankelijke partij, met certificaat waar je de state of health van de HV accu mee vast legt lijkt me bij een gebruikte EV altijd een goede stap.

• Woolfy681
Marcel2020 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 09:29:
Welke accu haaft de auto, en welk bouwjaar (garantie)? Ik rij kom met deze temperaturen en de 73Kwh accu met een AWD al riant verder met de caravan erachter dus iets klopt er niet. Het bereik bij 73Kwh accu zou nu meer dan 300km moeten aangeven, maar dat is ook erg van de temperatuur afhankelijk.
De accu kan een lage state of health hebben, dan neemt het bereik flink af.

Het kan natuurlijk ook zijn dat een vorige bestuurder net een enorm verbruik heeft gescoord door flink te 'gassen', de indicatie van het resterende afstand past zich dan aan op het actuele verbruik (maar dat verbruik zie je dan ook op het scherm, en dat zakt langzaam wanneer je normaler gaat rijden).

Gezien dat je na 116km nog 83% over had en het verbruik 17/100km was vermoed ik het laatste
Een accu test door een onafhankelijke partij, met certificaat waar je de state of health van de HV accu mee vast legt lijkt me bij een gebruikte EV altijd een goede stap.
De SOH van de accu ws 98% en versie die wij reden was een 2021 model met 58 Kwh, wat voor ons prima is als de actie radius maar wel rond de 250 kilometer ligt wat mogelijk moet zijn volgens ev-database. Wij vonden het wel erg laag en met nog 116 kilometer actieradius over had ik niet echt het idee dat dit omhoog is gegaan tijdens de proefrit.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:17
Woolfy681 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 09:39:
[...]

De SOH van de accu ws 98% en versie die wij reden was een 2021 model met 58 Kwh, wat voor ons prima is als de actie radius maar wel rond de 250 kilometer ligt wat mogelijk moet zijn volgens ev-database. Wij vonden het wel erg laag en met nog 116 kilometer actieradius over had ik niet echt het idee dat dit omhoog is gegaan tijdens de proefrit.
SOH is niet tot hoever de accu is opgeladen, maar de State Of Health. Oftewel, hoe goed de accu nog is. Dat kan je niet zien vanuit de auto, dat moet je testen.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:50
Hier worden wat begrippen doorelkaar gehaald, waar in het 1e bericht sprake is van een SoC van 98%, is in het 2e bericht van @Woolfy681 sprake van een SoH van 98%, dat zal inderdaad SoC moeten zijn.
En uit het 1e bericht haal ik dat er in een uur 15% (98->83) is verbruikt en de actieradius van 136km naar 116km is gegaan........hoeveel km er in dat uur gereden is staat er niet bij.
Een verbruik van 17kWh/100km is (licht) aan de hoge kant, maar tijdens een proefrit niet vreemd: je probeert wat dingen.
Mijn lange termijn (nu tegen 40K km in 20 maanden) verbruik met een 73kWh accu ligt rond 16,6kWh/100km.

[ Voor 3% gewijzigd door Peter-036 op 08-03-2026 09:53 ]

It is what it is.If you can't change it, learn to deal with it!

• Woolfy681
Denk dat ik het iets moet herformuleren excuses:

We reden in een model uit 2021 met 58 Kwh accu pakket welke nog een SOH van 98% had. Bij de proefrit kregen we een lading mee van 98% en we leverde hem weer in met 83% de actieradius bij start was 136km en bij inleveren 116km.

Dat de actieradius bij de start van de proefrit aangaf dat er 136km gereden kon worden vonden we erg vreemd mede omdat er bij de advertentie een foto staat met 31% lading en 116km actieradius. Hoeveel we hebben gereden durf ik niet precies te zeggen, maar als ik moet schatten dan hebben we ongeveer 30km gereden denk ik. Wat zou zeggen dat we 10km in actieradius omhoog zijn gegaan.

Hier de foto van de actieradius bij de advertentie, hieruit zou ik zeggen dat we toch wel rond de 300km zouden moeten kunnen rijden met de lading die er in zat en niet 136km.

Hopelijk is een en ander nu iets duidelijker :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3d5RPyBdGaaThxbtel857UkUuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WLrvF8IoGIsyfdJz5P4jO0Jf.jpg?f=fotoalbum_large

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:00
Woolfy681 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:09:

We reden in een model uit 2021 met 58 Kwh accu pakket welke nog een SOH van 98% had. Bij de proefrit kregen we een lading mee van 98% en we leverde hem weer in met 83% de actieradius bij start was 136km en bij inleveren 116km.

Dat de actieradius bij de start van de proefrit aangaf dat er 136km gereden kon worden vonden we erg vreemd mede omdat er bij de advertentie een foto staat met 31% lading en 116km actieradius. Hoeveel we hebben gereden durf ik niet precies te zeggen, maar als ik moet schatten dan hebben we ongeveer 30km gereden denk ik. Wat zou zeggen dat we 10km in actieradius omhoog zijn gegaan.

Hier de foto van de actieradius bij de advertentie, hieruit zou ik zeggen dat we toch wel rond de 300km zouden moeten kunnen rijden met de lading die er in zat en niet 136km.

[Afbeelding]
Dan klopt er toch iets niet. Mijn ionic past het bereik aan aan het gemiddeld verbruik. Dat ligt bij mij afhankelijk van de snelheid tussen de 17kWh en 20 kWh per 100 km. Met een 58kWh accu kom ik op 290 tot 340 km op basis van 100% lading. Dat is fors meer dan wat jij getoond krijgt.

• Peter-036
Het verbruik over lange(re) tijd op de foto uit de advertentie is kennelijk kort geleden ge-reset: onderaan staat dat als 12,7kWh/100km,
dat duidt op gebruik bij snelheden die binnen de bebouwde kom gangbaar zijn, maar niet op >80km/h.
Als jij de verkopende partij vertrouwt, is het wellicht niet zo'n gok, maar bij twijfel......zou ik 'm laten staan.

• utilman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-03 14:04
@2be
Had een week of 6 geleden precies hetzelfde. Heb hem nog maar op krap 50.000km staan
Maar die van mij reed niet meer harder dan 50 kmh
Ze hebben 12V accu al eens vervangen en de ICCU geupdate..
Nu was de 12V weer kapot en de ICCU ook helemaal. Beide vervangen. Gelukkig nog binnen garantie want is duur geintje schijnt het..

• Simon59
  • Laatst online: 21:14
Gisteren m’n Ioniq 5 PE 2025 AC opgeladen tot 80%. Vanmorgen nog steeds 80%, ff naar AH (2km), nog steeds 80%. Ga twee uur later op pad, heeft hij opeens 84%. Kan dat? Kom dat meer voor? 🤔🤔🤔

• Takenzo
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-03 19:43

[Afbeelding]
Ik zou niet afgaan op de geschatte aantal km's, maar op het aantal gereden kilometers, de bijbehorende afname in %, en kWh/100km. Die factoren samen geven een goede indicatie of de auto naar verwachting presteert. Een auto in showroom staat misschien wel relatief vaak aan zonder dat er gereden wordt bijvoorbeeld, waardoor de geschatte km's niet representatief zijn.

Overigens vind ik deze tijd van het jaar 17kwh/100 km eerder aan de lage kant, ik zit gemiddeld wel tegen de 20 met veel snelweg (84kWh RWD)

• Peter-036
Simon59 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 12:31:
Gisteren m’n Ioniq 5 PE 2025 AC opgeladen tot 80%. Vanmorgen nog steeds 80%, ff naar AH (2km), nog steeds 80%. Ga twee uur later op pad, heeft hij opeens 84%. Kan dat? Kom dat meer voor? 🤔🤔🤔
De omgevingstemperatuur, en dus de temperatuur van je HV-accu is daaraan debet: een 'koude' accu levert (en rapporteert) minder stroom dan een 'warme' accu.

• Marcel2020

[Afbeelding]
Dat verklaart een hoop, bij 31% SOC (hoeveelheid energie in de accu) past 116km bereik best

Doe dat 3 keer en je zit bij 90% boven de 300km bereik. Ik vermoed dat een eerdere chauffeur wat stoplichtsprintjes heeft gedaan....maar alsnog zou ik een onafhankelijk SOH certificaat willen voor aankoop.

[ Voor 5% gewijzigd door Marcel2020 op 08-03-2026 20:18 ]

• StarC

[...]

[Afbeelding]
Ik denk dat die foto een vrij rooskleurig beeld geeft.. Een paar dingen zijn te zien: 23 graden buitentemperatuur. Daarnaast zie je links van de km-stand 12.7 Kwh/100km staan. Dat is (althans bij mij) het verbruik sinds de laatste keer opladen. 12.7 is echt laag voor de ioniq 5. Echt niet onmogelijk, maar hangt sterk samen met die buitentemperatuur, een waarschijnlijk uitgeschakelde verwarming/koeling en een rit binnendoor.

Gemiddeld genomen (op jaarbasis) kun je uitgaan van zo’n 17-20, afhankelijk van allerlei factoren. Theoretisch kun je met 58 kWh zo’n 300 km halen, maar met tegenwind op de snelweg gaat dat waarschijnlijk niet lukken, zeker niet in de winter.

Zeg niet dat je nu naar een groter accupakket zou moeten kijken. Die is ook weer zwaarder (valt wellicht ook net in een hogere mrb categorie), maar de range kán een beperking zijn. Er zal vast iemand meelezen met een 58 Kwh accu die wat meer kan zeggen over het gebruik in de praktijk :).

• Woolfy681
Bedankt allemaal voor de antwoorden en het meedenken, echt heel erg gewaardeerd. De aangeboden Inoniq staat sinds begin september 2025 te koop wat ook de temperatuur verklaard.

We hebben besloten deze Ioniq niet te kopen en rustig verder te gaan kijken naar een andere waarbij we meer vertrouwen hebben dat het goed zit met de auto, omdat er naast de actieradius ook wat andere dingen niet goed voelde voor ons. We hebben in ieder geval ervaren hoe het is om in een elektrische auto te rijden en dat voelde goed.

Nogmaals bedankt allemaal.

• KnarfX
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:02
Yes, gecombineerd is 275km in de winter en 350km in de zomer realistisch. 136km bij 98% SoC lijkt mij no-bueno, zelfs met een paar stoplichtsprintjes keldert je GoM niet zo hard…
12,7kwh/100km is in de stad wel haalbaar met airco uit en 23 graden, maar is niet gebruikelijk op lange ritten.

Het voordeel van de 58kwh is dat je bij 150 en 300kw snelladers altijd (bij warme accu) de maximale snelheid haalt dus je hoeft niet op zoek naar de 300kw+ laders. Hij is idd ook lichter en valt daardoor een tarief lager in de MRB.

Maargoed het nadeel is dan weer minder kilometers, minder vermogen en minder maximale snellaadsnelheid bij 300kw laders.

• Dioscuri
blb4 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 08:47:
[...]

Toch balen, hoop dat ‘t snel gefixt wordt.
Jep, ondertussen ook extra balen. ANWB had hem zaterdag uitgelezen, gaf fouten bij de DC/DC omvormer. Kon verder niets betekenen, dus adviseerde maandag te bellen met de garage. Ik dacht dat het kwartiertje rijden binnendoor wel zou lukken, maar na 2km nam de snelheid af van 25km/u richting 0. Gelukkig op een parkeerplaats kunnen laten rollen. Deuren gaan niet eens meer op slot...

Over de foto van de 116km actieradius teouwens: wordt dat ook niet aangepast naargelang de laatste ritjes of zelfs het lang aan laten staan in een garage o.i.d.?

• Marcel2020
Dioscuri schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:46:
[...]

Jep, ondertussen ook extra balen. ANWB had hem zaterdag uitgelezen, gaf fouten bij de DC/DC omvormer. Kon verder niets betekenen, dus adviseerde maandag te bellen met de garage. Ik dacht dat het kwartiertje rijden binnendoor wel zou lukken, maar na 2km nam de snelheid af van 25km/u richting 0. Gelukkig op een parkeerplaats kunnen laten rollen. Deuren gaan niet eens meer op slot...

Over de foto van de 116km actieradius teouwens: wordt dat ook niet aangepast naargelang de laatste ritjes of zelfs het lang aan laten staan in een garage o.i.d.?
Ws is het beter dat ze hem op moesten halen, dan heb je recht op een vervangende auto en niet als je hem aflevert met hetzelfde defect ;-)

VWB die foto, de getoonde actieradius is wat er berekend word obv het recente verbruik. Laten staan mag niets wezenlijks aan de SOC veranderen. De op de getoonde foto 116km bij 31% SOC is helemaal normaal.

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-03 13:54
Hi all,

Vraag: is het goed om de batterij een keer per x maanden naar 100% te laden?

Kon niks vinden in forum. Meestal laad ik tot 80%.

Nu heb ik een reis voor de boeg en hoefde een keer minder te stoppen, wanneer batterij 100% geladen is.

Dank alvast voor de antwoorden

• Peter-036
Ja, dat is niet nadelig voor de batterij, je moet 'm alleen niet lange tijd wegzetten met 100%.
Maar af en toe laden tot 100% zorgt er ook voor dat de cellen binnen de batterij gebalanceerd worden/blijven.

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:25
Marcel2020 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:17:
[...]
Dat verklaart een hoop, bij 31% SOC (hoeveelheid energie in de accu) past 116km bereik best

Doe dat 3 keer en je zit bij 90% boven de 300km bereik. Ik vermoed dat een eerdere chauffeur wat stoplichtsprintjes heeft gedaan....maar alsnog zou ik een onafhankelijk SOH certificaat willen voor aankoop.
Interessant YouTube filmpje over het testen van de SOH van aandrijfaccu’s:
YouTube: Goudmijn voor oplichters: accutest voor elektrische auto vaak onbetr...

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
* itsme heeft helaas geen Ioniq 5 meer, die mocht ik helaas niet meer bestellen van mijn werkgever. ;(

Ik heb echter wel de originele rubberen kofferbakmat "ioniq 5 trunk liner" nog liggen, in elk geval passend in de Ioniq 5 uit 2021, zelf heb ik er niets meer aan.

Mocht een tweaker interesse hebben en de mat in Zuid Limburg willen ophalen dan is die gratis beschikbaar, stuur de dan even een PM ;)

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• pinquin21
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:18
Zijn er mensen met een Project 45 die even kunnen testen of remote de knipperlichten aangezet kunnen worden en of de claxon remote aangezet kan worden, bij mij werkt het niet met de bluelink app en ook niet met de nieuwe app.

[ Voor 7% gewijzigd door pinquin21 op 09-03-2026 20:35 ]

• onigiri
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Marcel2020 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:17:
[...]

De 116km bij 31% was waarschijnlijk toen de auto in de verkoop werd gezet. Kan me haast niet voorstellen dat de auto sindsdien mishandeld is behalve bij een paar proefritten (en het verplichte elke week alle auto's ergens anders neerzetten) , wat zo'n effect heeft.

Een hypothese. Sommige dealers zetten bij auto's in de showroom de lichten aan en dat vreet best wel wat stroom, meestal staat een auto dan aan een druppel lader. Kan het zijn dat deze dealer dat gewoon op de grote batterij gedaan heeft en die daardoor is leeg getrokken en dat dat een flink effect heeft (zeker als je dat 6 maanden doet)?

ik zou trouwens ook een onafhankelijk certificaat willen, niet alleen het uitlezen door de dealer via een dongle.
pinquin21 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:35:
Zijn er mensen met een Project 45 die even kunnen testen of remote de knipperlichten aangezet kunnen worden en of de claxon remote aangezet kan worden, bij mij werkt het niet met de bluelink app en ook niet met de nieuwe app.
Nee, werkt niet bij mijn project45. Ik denk dat het alleen werkt vanaf modeljaar 2025. Is natuurlijk ook teveel gevraagd om opties die niet werken niet te tonen :(

• pinquin21
  • Registratie: December 2010
ZuinigeRijder schreef op maandag 9 maart 2026 @ 22:49:
[...]

Nee, werkt niet bij mijn project45. Ik denk dat het alleen werkt vanaf modeljaar 2025. Is natuurlijk ook teveel gevraagd om opties die niet werken niet te tonen :(
Bedankt dan hoef ik daar voor niet naar de dealer te gaan. En het lijkt me inderdaad een kleine moeite om de knopjes weg te laten voor de eerdere modellen.

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:31
rem_hopster schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:31:
Hi all,

Vraag: is het goed om de batterij een keer per x maanden naar 100% te laden?

Kon niks vinden in forum. Meestal laad ik tot 80%.
Probeer het eens met de handleiding :)

Daar staat in: bij een ontlading vd SoC onder de 10% naar 100% laden. Of anders 1 x per maand naar 100%

IONIQ 5 Lounge 73kw & Polestar 2 LRDM Launch Edition

• Marcel2020
ZuinigeRijder schreef op maandag 9 maart 2026 @ 22:49:
[...]

alarm licht en claxon werkt bij mijn 22.5 ook, weet mijn zoon van 9 inmiddels O-)

• Marcel2020
Bjorn Nyland over SOC bij Hyundai en Kia
YouTube: Kia and Hyundai showing incorrect SoH values

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:12
stuffie123 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:48:

3mV is echt helemaal niets. Pas bij 40mV is het fout en is nog maar de vraag of je dan een melding krijgt. Goed de garantie termijn van je accu in de gaten houden en regelmatig zelf uitlezen met odb dongle.

• rem_hopster
Hi all,

Vanochtend reed ik naar werk en had stoelverwarming aan. Toen ik de stoelverwarming uitzette, kwam er in de display van infotainment systeem de melding "aansluiting...probeer opnieuw". Melding was kort en kon vanwege de drukte het ook niet goed in me opnemen (heb de handleiding niet bij me).

Op forum kwam ik dit niet tegen en google geeft ook geen duidelijk antwoord.

Bluelink controle systemen geeft geen fout.
Iemand bekend met dit?

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:33
Ik heb maandag de winterbanden weer vervangen door zomerbanden.
Toevallig de vrijdag ervoor en gister dezelfde trip van 250km gemaakt.
Op de zomerbanden was het verbruik ongeveer 10% lager ondanks lagere temperatuur. Bij gelijke temperatuur zal het verschil rond de 15% zijn gok ik.
Ik ben heel blij geweest met de winterbanden, vooral in december en januari heb ik wat sneeuw tripjes gehad die ik echt niet met de zomerbanden had willen doen.
Maar "zo laat mogelijk erop en zo snel mogelijk er weer af" heeft heel veel zin.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Takenzo
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-03 19:43
Stefannn schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:30:
Ik heb maandag de winterbanden weer vervangen door zomerbanden.
Toevallig de vrijdag ervoor en gister dezelfde trip van 250km gemaakt.
Op de zomerbanden was het verbruik ongeveer 10% lager ondanks lagere temperatuur. Bij gelijke temperatuur zal het verschil rond de 15% zijn gok ik.
Ik ben heel blij geweest met de winterbanden, vooral in december en januari heb ik wat sneeuw tripjes gehad die ik echt niet met de zomerbanden had willen doen.
Maar "zo laat mogelijk erop en zo snel mogelijk er weer af" heeft heel veel zin.
Een verschil van 10%-15% vind ik wel heel erg veel voor andere banden, zelfs winter/zomerbanden verschilen. Ik vermoed dat er andere factoren mee hebben gespeeld. De invloed van wind / snelheid / bandenspanning / temperatuur van batterij / misschien verschil in velgmaat/breedte is zeker bij een EV veel groter.

Als het verschil echt zo groot is zou ik denken dat je zeer "onzuinige" winterbanden hebt, of dat er iets mee aan de hand is.

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:24
rem_hopster schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 07:48:
Hi all,

Vanochtend reed ik naar werk en had stoelverwarming aan. Toen ik de stoelverwarming uitzette, kwam er in de display van infotainment systeem de melding "aansluiting...probeer opnieuw". Melding was kort en kon vanwege de drukte het ook niet goed in me opnemen (heb de handleiding niet bij me).

Iemand bekend met dit?
Helpt je voor geen meter. Maar deze boodschap heb ik nog niet eerder gezien....

ehhhh..HOI

• Stefannn
Takenzo schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:53:
[...]

Een verschil van 10%-15% vind ik wel heel erg veel voor andere banden, zelfs winter/zomerbanden verschilen. Ik vermoed dat er andere factoren mee hebben gespeeld. De invloed van wind / snelheid / bandenspanning / temperatuur van batterij / misschien verschil in velgmaat/breedte is zeker bij een EV veel groter.

Als het verschil echt zo groot is zou ik denken dat je zeer "onzuinige" winterbanden hebt, of dat er iets mee aan de hand is.
temperatuur was toen ik met de winterbanden reed zelfs hoger.
Op beide dagen ongeveer windstil.
Ongeveer zelfde tijd van de dag, exact dezelfde route, ongeveer even druk.
Bandenspanning zou ik niet precies weten maar "er klaagde niks".
Het is een fors verschil ja. Het verbaast me echter niet echt. Toen ze er in november op gingen had ik sterk het idee dat het verbruik sterk steeg. Deze keer dus een vrij zuivere meting.

Ik zou zeggen,... eenieder die ze er binnenkort af haalt: doe een zelfde vergelijk.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
rem_hopster schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 07:48:
Hi all,

Iemand bekend met dit?
Klinkt als een verbindingsprobleem met mobiel internet of met je telefoon. Kan dat?

Koop mijn Nikon 14-24mm f/2.8 en Nikon 24-70mm f/2.8 lensen voor een prikkie! - Meer ads!

• Marcel2020
of 'Live' is even de weg kwijt?

• DikkeDollie
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 17:45
Stefannn schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:51:
[...]

Het is een fors verschil ja. Het verbaast me echter niet echt. Toen ze er in november op gingen had ik sterk het idee dat het verbruik sterk steeg. Deze keer dus een vrij zuivere meting.

Ik zou zeggen,... eenieder die ze er binnenkort af haalt: doe een zelfde vergelijk.
Ik heb er Vredestein Wintrac pro + op liggen. Die staan niet echt bekend als zijnde efficient lees ik hier en daar. En dat klopt ook wel, toen ik van zomer naar winterbanden ging nam het bereik merkbaar af. Zou best wel eens 10 to 15% kunnen zijn. Gaan het zien als de zomerbanden er weer op gaan. Is een leasewagen dus weinig te kiezen vwb. banden.

• Marcel2020
Stefannn schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:51:
[...]

10% scheelt het idd makkelijk, maar let op dat je bandenboer de druk niet veel te hoog heeft laten staan na montage...dat maakt de vergelijking wat minder nauwkeurig (maar het blijft een aanzienlijk verschil)

• StarC
Interessant punt van die zomerbanden. Qua temperatuur kunnen ze er inderdaad wel weer onder. Voor mij lastig vergelijken (want 20" zomer vs 19" winterbanden).

Sowieso bijna niet te doen om te vergelijken want het is nu eenmaal warmer buiten. Misschien de verwarming uit en dan de heen- en terugrit bij de wissel vergelijken? En dan hopen dat het niet hard waait..

• Stefannn
DikkeDollie schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:52:
[...]

Ik heb er Vredestein Wintrac pro + op liggen. Die staan niet echt bekend als zijnde efficient lees ik hier en daar. En dat klopt ook wel, toen ik van zomer naar winterbanden ging nam het bereik merkbaar af. Zou best wel eens 10 to 15% kunnen zijn. Gaan het zien als de zomerbanden er weer op gaan. Is een leasewagen dus weinig te kiezen vwb. banden.
even opgezocht.
Het betreft 235/55 R19 105V | Yokohama BluEarth-Winter V906 banden.

Lastig vergelijken inderdaad.
Vrij toevallig dat ik vrijdag 8:00 - 9:30 en dinsdag 8:30 - 10:00 dezelfde trip van 125km deed en beiden dagen rond de lunch weer terug.
De vrijdagmiddag op winterbanden was het zelfs nog warmer dan de dinsdag.

Wat het ook zei... of het nu veel of weinig is....
Als je niet meer richting bergen gaat is komende week wisselen zeer zeker een goed idee.

• rem_hopster
@Room42 dat is voor nu de enige verklaring die ik ook kan verzinnen of iets met bleulink. Op de terugweg nagespeeld en niks. Categorie "bijzonder"

• IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17-03 06:28
Björn zijn constatering van een wel erg hoge SoH-waarde (via CarScanner) bij een Kia Soul zie ik ook terug bij mijn Ioniq5: de SoH komt niet overeen met de waarde van de resterende accu capaciteit bij 100% charge (ook af te lezen in CarScanner) afgezet tegen de oorspronkelijke accucapaciteit.

Net als bij iemand in de comments stond bij mij de SoH lange tijd op 100%, terwijl de beschikbare accucapaciteit door de jaren gestaag daalde. Hij viel ineens terug naar 96,5%, om na een software-update bij de dealer weer een paar weken de 100% te laten zien. Daarna viel hij weer terug op 96,5%. Herkent iemand dit?
@IonniUnique Wanneer er een firmware update van het BMS gedaan wordt, wordt de SOH gereset naar 100% Na een aantal weken wordt dan de SOH volgens BMS bepaald, door het laden en ontladen. Daarom kun je de uitgelezen SOH met een dongle niet altijd vertrouwen. Voor hetzelfde geld is net de SOH gereset.

• Stefannn
ZuinigeRijder schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 23:29:
@IonniUnique Wanneer er een firmware update van het BMS gedaan wordt, wordt de SOH gereset naar 100% Na een aantal weken wordt dan de SOH volgens BMS bepaald, door het laden en ontladen. Daarom kun je de uitgelezen SOH met een dongle niet altijd vertrouwen. Voor hetzelfde geld is net de SOH gereset.
Dank @IonniUnique voor de tip.
Beetje langdradige video.

Maar… hij tipt richting een methode om SOH te meten door geladen danwel ontladen kWh te vergelijken met percentage. Dat klinkt wel heel interessant vind ik.
@ZuinigeRijder : heb jij een beetje een idee hoe dit aan te pakken zou zijn met de bluelink api?
Ik ga denk ik wel puzzelen, moet ik dan even tijd voor vinden, maar misschien heb je al een idee.
Ik gok dat er nog iets lastigs gaat zijn mbt temperatuur

Het zou wel redelijk tof zijn. Dan heb je een “echte” soh monitor zonder kosten te maken voor een externe check die dan toch ook enkel maar een moment opname is.

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-03 14:29
Stefannn schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:59:
[...]

even opgezocht.
Het betreft 235/55 R19 105V | Yokohama BluEarth-Winter V906 banden.

Lastig vergelijken inderdaad.
Vrij toevallig dat ik vrijdag 8:00 - 9:30 en dinsdag 8:30 - 10:00 dezelfde trip van 125km deed en beiden dagen rond de lunch weer terug.
De vrijdagmiddag op winterbanden was het zelfs nog warmer dan de dinsdag.

Wat het ook zei... of het nu veel of weinig is....
Als je niet meer richting bergen gaat is komende week wisselen zeer zeker een goed idee.
Voor het mooie zou je een paar keer die rit moeten bijhouden op iedere band, om beetje beter beeld te krijgen van "normale" afwijkingen. Maar goed niet te lang op winterbanden rijden is altijd een goede tip.

• ditbenikecht
Vandaag bij dealer geweest voor tikkend geluid van mogelijk achteras.
Ze dachten aan de lagers of schokdemper. Ze gaan binnenkort de schokdemper vervangen.
Ik vroeg of die nieuwere versie schokdemper er dan ook onder kan, maar dat wilden ze absoluut niet, ze gaven aan dat ze dat bij een auto hebben gedaan en die ging ontzettend trillen en kregen het niet weg.

Ook naar de gordels gevraagd die steeds stroever lopen en dus oprollen. Maar zolang die oprolt kunnen ze er geen garantieclaim van maken.

Ook mijn accu van 12V die een half jaar oud is en niet meer goed is, kan niet onder de service-actie vervangen worden omdat ik daar al een keer gebruik van heb gemaakt. Ook al heb ik vorig jaar 4x de 12V accu laten vervangen door de slechte Hyundai kwaliteit of gebrekkig opladen vanuit de ICCU.

• Marcel2020
ditbenikecht schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:02:
Vandaag bij dealer geweest voor tikkend geluid van mogelijk achteras.
Ze dachten aan de lagers of schokdemper. Ze gaan binnenkort de schokdemper vervangen.
Ik vroeg of die nieuwere versie schokdemper er dan ook onder kan, maar dat wilden ze absoluut niet, ze gaven aan dat ze dat bij een auto hebben gedaan en die ging ontzettend trillen en kregen het niet weg.

Ook naar de gordels gevraagd die steeds stroever lopen en dus oprollen. Maar zolang die oprolt kunnen ze er geen garantieclaim van maken.

Ook mijn accu van 12V die een half jaar oud is en niet meer goed is, kan niet onder de service-actie vervangen worden omdat ik daar al een keer gebruik van heb gemaakt. Ook al heb ik vorig jaar 4x de 12V accu laten vervangen door de slechte Hyundai kwaliteit of gebrekkig opladen vanuit de ICCU.
Klinkt alsof het 12V accu vervangen symptoombestrijding is, er moet iets als oorzaak gevonden kunnen worden waarom deze auto 12V accu's eet terwijl dat bij anderen niet het geval is.

Als je dealer niet in staat is te bedenken dat het oprollen van gordels ws makkelijk te verhelpen is en verwijst naar garantie die niet te verhalen is bij HY zou ik echt een ander opzoeken....bekleding eraf, busje smeermiddel erbij en het loopt ws weer prima....15 min werk voor de jongste leerling.

Afhankelijk van de leeftijd/km die je auto er op heeft zitten zou je hopen dat ze schokdempers altijd per paar aan een as vervangen, zo niet alle 4.

kweenie, klinkt als een zeer ongemotiveerde werkplaats

• ditbenikecht
@Marcel2020 Het verloop in de werkplaats is hoog. Elk half jaar een compleet ander team. Ik vroeg nog of de gordel gesmeerd kon worden, maar zoiets bestond niet volgens de serviceadviseur.
Ik zit bijna op 150k km dus ze zijn allemaal aan vervanging toe als ze slijten. Maar slijten schokdempers?
De wiellagers zien er erg roestig uit aan de achterkant, dus ben het meer eens met de monteur dat daar waarschijnlijk het probleem zit.

[ Voor 39% gewijzigd door ditbenikecht op 12-03-2026 13:33 ]

• de meester01
Jazeker. Ze gaan gemiddeld 100.000 á 150.000km mee. Korter als je in een woonwijk/gemeente woont waar het sterft van de verkeersdrempels, je rijstijl erg 'sportief' is, de auto zwaar etc. Langer als je veel snelweg rijdt, een beetje voorzichtig met de spullen omgaat etc.

Heb je serieus nog nooit de schokbrekers van een auto laten vervangen? Rijd je altijd nieuw misschien?

• ditbenikecht
@de meester01 Nog nooit laten vervangen inderdaad want dit is mijn eerste auto. Wordt slijtage dan wel geïnspecteerd bij onderhoud of kun je dat vrijwel niet zien? Als ze maar 150k km meegaan, zou het mooi zijn als ze alle 4 worden vervangen onder garantie.

[ Voor 52% gewijzigd door ditbenikecht op 12-03-2026 14:32 ]

• Marcel2020
Een werkplaats met een serviceadviseur is ws waar het probleem begint, wat valt er te adviseren aan onderhoud en mankementen verhelpen?
Veel verloop betekent meer dan veel verloop, er is een oorzaak die vrijwel altijd in het management zit.

Schokbrekers zijn zo'n typisch 'slijtage onderdeel' als banden, remschijven en remblokken enzo....die na 150.000 km onder garantie laten vervangen zou leuk zijn maar lijkt me niet heel realistisch..

Slijtage is wel te meten, maar dat doet vrijwel geen werkplaats...zelf in de gaten houden en vroegtijdig wisselen is het devies, je wegligging gaat namelijk keihard achterut als ze slecht presteren, je remweg neemt immens toe...kijk maar eens op YT, staan vast voorbeelden!

[ Voor 20% gewijzigd door Marcel2020 op 12-03-2026 15:31 ]

• Dioscuri
Inmiddels de auto weer terug gelukkig, rijdt toch wel een stuk fijner dan de hybride Kia Sportage die ik meekreeg (al klaag ik niet, was prima geregeld als vervangend vervoer :)).

Dinsdag bij de diagnose bleek vervanging van de ICCU nodig te zijn. Deze moesten ze blijkbaar nog bestellen, maar was een dag later al binnen en vervangen. Bevestigt dus de ervaringen dat dit niet lang meer hoeft te duren tegenwoordig. Het lukte me niet de auto gisterenavond op te halen, dus vanmorgen stond ik op de stoep. Kreeg ik de auto al niet open met de keyfob. Auto reageerde ook niet op commando's vanuit de app. Blijkbaar was de 12V accu ook gesneuveld, maar die mochten ze pas vervangen als opgemerkt werd dat deze defect was. Blij dat dit niet gisterenavond vlak voor sluitingstijd was.

Ze hebben meteen de 12V accu vervangen en ik heb niet heel lang hoeven wachten, dus op zich netjes. Enige wat rest is dat ik het idee heb een hoge frequentie toon te horen die ik eerder niet dacht te hebben. De toon verdwijnt bij lage snelheid en stilstand. Anders neem ik hem mee richting de eerste servicebeurt die eraan komt met de huidige 28.200 km.

• Marcel2020
ditbenikecht schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:30:
@Marcel2020 Het verloop in de werkplaats is hoog. Elk half jaar een compleet ander team. Ik vroeg nog of de gordel gesmeerd kon worden, maar zoiets bestond niet volgens de serviceadviseur.
Ik zit bijna op 150k km dus ze zijn allemaal aan vervanging toe als ze slijten. Maar slijten schokdempers?
De wiellagers zien er erg roestig uit aan de achterkant, dus ben het meer eens met de monteur dat daar waarschijnlijk het probleem zit.
BTW: heb je de wiellagers gezien dan (die zijn vls mij niet zichtbaar zonder demontage)? of bedoel je de wielnaaf?

overigens, rolgordel die slecht oprolt? YouTube: EASY- How to fix seatbelt that won’t retract

• de meester01
ditbenikecht schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:30:
@de meester01 Nog nooit laten vervangen inderdaad want dit is mijn eerste auto. Wordt slijtage dan wel geïnspecteerd bij onderhoud of kun je dat vrijwel niet zien? Als ze maar 150k km meegaan, zou het mooi zijn als ze alle 4 worden vervangen onder garantie.
De meeste garages hebben een testbank maar als ze zichtbaar lekken kan ook zonder zo'n test worden vastgesteld dat het einde nabij is. Nadeinen als je van een verkeersdrempel komt kan ook een indicatie zijn.

• de meester01
Marcel2020 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 15:29:

Schokbrekers zijn zo'n typisch 'slijtage onderdeel' als banden, remschijven en remblokken enzo....die na 150.000 km onder garantie laten vervangen zou leuk zijn maar lijkt me niet heel realistisch..

Slijtage is wel te meten, maar dat doet vrijwel geen werkplaats...
Nagenoeg elke Kwikfit heeft een testbank voor schokbrekers, veel garages ook.

• ditbenikecht
@Marcel2020 Ik weet niet of het verstandig is chemische middelen als siliconenspray op een gordel te spuiten. Denk dat het wel invloed heeft op rek of scheur bestendigheid.

Ik zie alleen de wielnaaf bij het wisselen van banden.

Als het vervangen van de schokdemper niet onder garantie gaat zal ik nog moeten nadenken of ik dat via de prijzige dealer laat doen of de lokale garage. Garantie is toch over een paar maanden voorbij, maar anderzijds is de auto zo gevoelig voor trillingen dat elk ander merk dan Hyundai voor problemen kan zorgen.

Zo te lezen in dit topic is er eens een offerte geweest van 2400 euro. En @Stephan_haarlem is de eerste en enige geweest met een vervangen schokdemper?

[ Voor 12% gewijzigd door ditbenikecht op 12-03-2026 21:28 ]

• Stephan_haarlem
  • Registratie: Oktober 2021
ditbenikecht schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:11:
@Marcel2020 Ik weet niet of het verstandig is chemische middelen als siliconenspray op een gordel te spuiten. Denk dat het wel invloed heeft op rek of scheur bestendigheid.

Ik zie alleen de wielnaaf bij het wisselen van banden.

Als het vervangen van de schokdemper niet onder garantie gaat zal ik nog moeten nadenken of ik dat via de prijzige dealer laat doen of de lokale garage. Garantie is toch over een paar maanden voorbij, maar anderzijds is de auto zo gevoelig voor trillingen dat elk ander merk dan Hyundai voor problemen kan zorgen.

Zo te lezen in dit topic is er eens een offerte geweest van 2400 euro. En @Stephan_haarlem is de eerste en enige geweest met een vervangen schokdemper?
Klopt inderdaad dat mijn schokdemper vervangen is, maar dit was binnen het eerste jaar na veel gezeur van onrustig weggedrag al bij aflevering van de auto. De schokdemper is bij mij keurig onder garantie vervangen.

• IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17-03 06:28
Stefannn schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 07:21:
[...]

Dank @IonniUnique voor de tip.
Beetje langdradige video.

Maar… hij tipt richting een methode om SOH te meten door geladen danwel ontladen kWh te vergelijken met percentage. Dat klinkt wel heel interessant vind ik.
@ZuinigeRijder : heb jij een beetje een idee hoe dit aan te pakken zou zijn met de bluelink api?
Ik ga denk ik wel puzzelen, moet ik dan even tijd voor vinden, maar misschien heb je al een idee.
Ik gok dat er nog iets lastigs gaat zijn mbt temperatuur

Het zou wel redelijk tof zijn. Dan heb je een “echte” soh monitor zonder kosten te maken voor een externe check die dan toch ook enkel maar een moment opname is.
Ik doe dit als volgt: ik lees met CarScanner de ‘remaining energy’ van de accu en die deel ik door de SoC, dan krijg je de werkelijk beschikbaar capaciteit van je auto. Die deel je door de netto capaciteit volgens fabrieksopgave (bij mij 70,4 kWh). Doe de uitkomst maal 100 en dan heb je de SoH van je accu. Bij is die steevast lager dan de door CarScanner opgegeven SoH, maar is wel in lijn met het door het BMS opgegeven rijbereik. Det vergelijk je met de uitkomst van de som : remaining energy / gemiddelde consumptie sinds laatste laadsessie (maal 100)

Het beste kun je meten bij aangename temperaturen en een SoC van 50%.

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 17-03 07:49
de meester01 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:52:
[...]

Jazeker. Ze gaan gemiddeld 100.000 á 150.000km mee. Korter als je in een woonwijk/gemeente woont waar het sterft van de verkeersdrempels, je rijstijl erg 'sportief' is, de auto zwaar etc. Langer als je veel snelweg rijdt, een beetje voorzichtig met de spullen omgaat etc.

Heb je serieus nog nooit de schokbrekers van een auto laten vervangen? Rijd je altijd nieuw misschien?
ik heb wel eens schokbrekers laten vervangen, maar zeker niet eerder dan 150k sterker nog in mijn grand piccasso heb ik ze zelfs niet laten vervangen in de 300k+ waarmee ik hem inruilde voor de ioniq 5. enige keer dat ik ze heb vervangen was bij een skoda octavia (1e gen) en dat was rond de 200k omdat er een gebroken veer was. en ik woon in almere, dat is een soort wasbord infrastructuur, dus geen verzachtende omstandigheden voor de schokbrekers :9

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• de meester01
Tiggy80 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:13:
[...]

ik heb wel eens schokbrekers laten vervangen, maar zeker niet eerder dan 150k sterker nog in mijn grand piccasso heb ik ze zelfs niet laten vervangen in de 300k+ waarmee ik hem inruilde voor de ioniq 5. enige keer dat ik ze heb vervangen was bij een skoda octavia (1e gen) en dat was rond de 200k omdat er een gebroken veer was. en ik woon in almere, dat is een soort wasbord infrastructuur, dus geen verzachtende omstandigheden voor de schokbrekers :9
Meest recent: Toyota Auris bij 130.000, 90% snelweg. Allebei gaar, APK afkeur. Zeg het maar 8)7 Was ook het enige dat naar de knoppen ging in de 7,5 jaar dat we hem hadden, dat dan weer wel.

Lexus bij 310.000 km weggedaan met originele schokbrekers (lucht). Golf 4 TDI bij 110.000 kaputt rondom.

• Marcel2020
het probleem met schokbrekerslijtage is dat het langzaam gaat en het weggedrag verslechterd ook langzaam mee dus je went er aan. Ik denk dat met een wagenpark met een gemiddelde leeftijd zoals we dat in NL hebben er een hoog percentage rondrijd met versleten schokdempers (die er bij de APK zelden worden uitgepikt tenzij er blatante issues zijn)

• mh514452
  • Registratie: November 2019
Hehe, eindelijk geregeld. Maandenlang met de klantenservice van Bluelink lopen mailen over het opzeggen van mijn PRO abonnement op mijn eerste Ioniq 5. Wel reactie maar nooit actie. Kreeg ik van de week een mailtje dat van mijn nieuwe Ioniq 5 de gratis periode van het PRO abonnement afloopt, ging eens kijken op de website en spotte het klanten formulier. Ik dacht, niet geschoten is altijd mis, ingevuld en tot mijn verbazing kreeg ik een uur later bericht dat het was aangepast en kon ik ook eindelijk mijn oude Ioniq 5 verwijderen in de app.

Nu dus per eind april een nieuw PLUS abbo afsluiten voor mijn huidige Ioniq 5, die me overigens zeer goed bevalt (inmiddels al weer 6K op de teller). Enige minpuntje tot nu toe, de DAB+ radio varieert enorm in volume. Het ene moment is het bijna niet te horen met volume op bv 8 en dan ineens wordt het geluid veel harder maar ook weet zachter. Het is alleen de radio, Bluetooth en CarPlay hebben er geen last van. Binnenkort maar eens naar laten kijken als ik in de buurt van de dealer ben

Ioniq 5 N line Vision 84KWH RWD, Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp

• JerryVR
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14-03 11:12

JerryVR

ioniq5 N-Line

mh514452 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 09:16:
Enige minpuntje tot nu toe, de DAB+ radio varieert enorm in volume. Het ene moment is het bijna niet te horen met volume op bv 8 en dan ineens wordt het geluid veel harder maar ook weet zachter. Het is alleen de radio, Bluetooth en CarPlay hebben er geen last van. Binnenkort maar eens naar laten kijken als ik in de buurt van de dealer ben
heb ik ook , bij mij als de radio van DAB+ overspringt naar FM, dan stijgt het volume, en springt ie weer terug naar DAB dan is volume ook weer zachter

instagram: ioniq5nline

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
:X
Enige minpuntje tot nu toe, de DAB+ radio varieert enorm in volume. Het ene moment is het bijna niet te horen met volume op bv 8 en dan ineens wordt het geluid veel harder maar ook weet zachter. Het is alleen de radio, Bluetooth en CarPlay hebben er geen last van.
Heb je 'Snelheidsafhankelijke volumeregeling' ingesteld? Als ik dat uitgeschakeld heb, zit ik ook continu het volume aan te passen.

Koop mijn Nikon 14-24mm f/2.8 en Nikon 24-70mm f/2.8 lensen voor een prikkie! - Meer ads!

Vervangen van ICCU.....wat moet er allemaal ge(de)monteerd worden....

• Stefannn
Gaaf!
Mhh… daarmee weet ik nu meteen dat ik dit zeer zeker niet zelf zal gaan doen.
- Hele achterbank eruit
- heel veel schroefjes op vervelende plekken
- koelleidingen die je los moet halen
Is een beetje teveel van het goede.

Verder een vrij “cleane” klus (ik ben gepensioneerd en kom nog uit het tijdperk van smeerboel garages).

Wat is die tweede doos die gedaan werd? Vanaf de onderkant op de brug?

@Stefannn Volgens mij zit daar alleen maar de (gesprongen) ICCU zekering

• Tiggy80
Stefannn schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:28:
[...]

Verder een vrij “cleane” klus (ik ben gepensioneerd en kom nog uit het tijdperk van smeerboel garages).
Als gepensioneerde heb je toch tijd zat :+

er zitten inderdaad wel een paar nare bouten tussen, maar voor elke klus geldt dat je het juiste gereedschap nodig hebt, zo ook in deze.

erg informatieve video iig

• Hippe Lip

Hippe Lip

Tiggy80 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:44:
[...]
FOUT, zei de ervaringsdeskundige 8)
Hou ouder, hoe minder tijd… :+

<John O`Mill>

• Tiggy80
Hippe Lip schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:21:
[...]

FOUT, zei de ervaringsdeskundige 8)
Hou ouder, hoe minder tijd… :+
_/-\o_ ik noem ook alleen maar de algemeen genoemde opmerking :+ . ik kan mij voorstellen dat ik (als ik ooit met pensioen kan/mag) ook tijd te kort ga hebben voor de dingen die ik dan wil doen. tijd zal het leren

• Hippe Lip

Hippe Lip

Tiggy80 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:29:
[...]
ik kan mij voorstellen dat ik (als ik ooit met pensioen kan/mag) ook tijd te kort ga hebben voor de dingen die ik dan wil doen. tijd zal het leren
Daar heb ik m’n leven lang al last van 8)
Zelfs al had ik vanaf mijn middelbare school voldoende budget om niet te hoeven werken, dan was ik nóg tijd tekort gekomen…

[ Voor 17% gewijzigd door Hippe Lip op 16-03-2026 13:44 ]

<John O`Mill>

• loon1001
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 22:39
Tiggy80 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:44:
[...]

er zitten inderdaad wel een paar nare bouten tussen, maar voor elke klus geldt dat je het juiste gereedschap nodig hebt, zo ook in deze.

erg informatieve video iig
Het is een algemeen misverstand dat gepensioneerden tijd over hebben.
Als ervaringsdeskundige weet ik dat dat niet klopt, er blijft te weinig tijd over om van de Ioniq te genieten 😉.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-03 15:50
Vraagje; ik maak mij vaak snel zorgen als iets niet volgens de fabrieksspecificaties is terug gemonteerd/vastgezet. Zijn er hier ervaringsdeskundigen? Ik weet van Tesla bijv. dat ze een service bulletin klaar zetten waarin alles heel duidelijk staat, tot aan hoe vast een schroef/bout gezet moet worden. De hamvraag is of men hier ook echt zo letterlijk naar kijkt? Persoonlijk zou ik denken van niet.. (althans, op basis van gevoel). Met zo veel onderdelen die weer opnieuw gemonteerd moeten worden..

• Hippe Lip

Hippe Lip

Mooie klus om op een weekenddag te doen. Ik zou er ws wel een hele dag over doen om de ICCU te vervangen, maar ik zie geen beren op de weg. Niet bang om de boel zo ver uit elkaar te halen, zeker niet met zo’n iFixIt-achtige film erbij.

Alleen het vervangen van die zekering aan de onderkant, daar kan ik niet bij. Ik ga dat niet op m’n rug liggend doen want dan houd ik helemaal geen rug meer over 8)

Het valt me wel op dat die zekering zelf daar onder helemaal met de hand los en weer vast geschrofd wordt. Daar zou ik toch al snel een machientje bij pakken voor het grootste deel van de schroefdraad. Deze monteur kreeg er ook al kramp van in z’n hand… :+

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

turkeyhakan schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:23:
[...]
Vraagje; ik maak mij vaak snel zorgen als iets niet volgens de fabrieksspecificaties is terug gemonteerd/vastgezet. Zijn er hier ervaringsdeskundigen? Ik weet van Tesla bijv. dat ze een service bulletin klaar zetten waarin alles heel duidelijk staat, tot aan hoe vast een schroef/bout gezet moet worden. De hamvraag is of men hier ook echt zo letterlijk naar kijkt? Persoonlijk zou ik denken van niet.. (althans, op basis van gevoel). Met zo veel onderdelen die weer opnieuw gemonteerd moeten worden..
Jazeker, dat is van belang hoe hard die bouten aangedraaid worden. Je ziet ook dat er een heleboel met momentsleutel aangedraaid worden. Totaan de zekering onderin toe!
Daar moet je toch echt niet te licht over denken!

<John O`Mill>

• turkeyhakan
Hippe Lip schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:04:
[...]

Jazeker, dat is van belang hoe hard die bouten aangedraaid worden. Je ziet ook dat er een heleboel met momentsleutel aangedraaid worden. Totaan de zekering onderin toe!
Daar moet je toch echt niet te licht over denken!
Maar heb jij ervaring (of werk je bij een dealer) dat je er zo zeker van bent? ;-)

• Rugby82
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-03 21:20
Dat is altijd zo met auto's, motoren, vliegtuigen, ruimtevaart etc. Het juiste moment is van essentieel belang en er zijn zelfs auto kapotgegaan en vliegtuigen neergestort omdat onderdelen het begaven omdat ze niet met het juiste moment waren aangedraaid. Dat is algemene kennis als je ooit ook maar iets technisch hebt gedaan.

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• Tiggy80
turkeyhakan schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:07:
[...]

Maar heb jij ervaring (of werk je bij een dealer) dat je er zo zeker van bent? ;-)
het is voorgeschreven in de onderhouds documenten van de garage. je moet er dus ook vanuit gaan dat het juist wordt gemonteerd. hetzelfde als dat je ervanuit gaat dat de kok in het restaurant zijn handen heeft gewassen na de grote boodschap.

bij gerenomeerde garages zal je er ook vanuit kunnen gaan dat ze zich aan deze voorschriften houden, bij de beunhaas op de hoek kun je misschien vraagtekens zetten of hij dat doet of "op gevoel".
daarbij gezegd hebbende dat het altijd mensen werk blijft. bij een kennis is ook weleens de dop van het oie vulpunt er niet goed opgedraaid met alle gevolgen van dien......daarvan staat ook voorgeschreven dat die wordt terugegeplaatst......

• turkeyhakan
Tiggy80 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:57:
[...]

het is voorgeschreven in de onderhouds documenten van de garage. je moet er dus ook vanuit gaan dat het juist wordt gemonteerd. hetzelfde als dat je ervanuit gaat dat de kok in het restaurant zijn handen heeft gewassen na de grote boodschap.

bij gerenomeerde garages zal je er ook vanuit kunnen gaan dat ze zich aan deze voorschriften houden, bij de beunhaas op de hoek kun je misschien vraagtekens zetten of hij dat doet of "op gevoel".
daarbij gezegd hebbende dat het altijd mensen werk blijft. bij een kennis is ook weleens de dop van het oie vulpunt er niet goed opgedraaid met alle gevolgen van dien......daarvan staat ook voorgeschreven dat die wordt terugegeplaatst......
Ik ken redelijk wat monteurs, heb vroeger heel vaak meegekeken in de werkplaats (allemaal officiële dealers). En ik heb mij altijd verbaasd over de onkundigheid. Ik vraag mij echt af of al die specificaties 1 op 1 worden nageleefd bij de merkdealers (daarbuiten is het sowieso geen vraagteken).

• Hippe Lip

Hippe Lip

turkeyhakan schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:07:
[...]

Een optelsom van opleiding, kennis en ervaring.
Niet hard genoeg aandraaien: kan los gaan zitten of speling geven (hoe klein ook, het is een risico).
Te hard aandraaien: je beschadigt het geheel door te hoge belasting.

<John O`Mill>

Pagina: 1 ... 290 291 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic