• TonvanS
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-05 22:01
ditbenikecht schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 23:06:
In de MyHyundai app kun je de onderhoudsgeschiedenis zien. Tenminste als de dealer zijn werk volledig uitvoert. Vorig jaar hebben ze bij mij snel wat onderhoudsbeurten aangevinkt zodat die in het Hyundai systeem terechtkwamen. De details zoals vloeistof x vervangen hebben ze niet aangevinkt, want waarschijnlijk teveel werk en uitzoeken.

Via Services tab onderaan en dan weer onderaan Servicehistorie zie je wat in het Hyundai systeem is opgenomen.

@TonvanS inderdaad raar verhaal. De verlengde garantie is stiekem een verzekering dus Hyundai, zowel dealer als importeur, hoeft geen garantie bij de de fabriek te claimen, die kan gewoon de factuur naar de verzekering sturen. Waarschijnlijk is dus Hyundai zelf bang voor de strenge voorwaarden van de verzekering.
Klopt. Mijn NL onderhoud lees ik af in de app. Het boekje wordt niet meer afgestempeld in NL. In D nog wel. Ik kan niet aantonen dat in het verleden de 30.000 inspectie is uitgevoerd. Hyundai Nederland kan niet aantonen dat dit niet is gebeurd. In het internationale systeem staan alleen meldingen/aanvragen van garantie werkzaamheden. Mijn dealer kan hieruit niet teruglezen, in ieder geval niet van de tijd in D. Een Duitse dealer kon dit wel en gaf informeel mondelinge info. Hyundai Nederland kan dus alleen problemen zien in het internationale systeem maar wil niet melden wat.

Overigens is het onwaarschijnlijk dat een Duitse auto niet regulier onderhouden zou zijn gezien de voorwaarden voor 3 jaar extra garantie.

Ioniq 5 Lounge AWD 2021

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01:38

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

de meester01 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:27:
[...]

Hoeveel km meer haal je uit die 84kwh accu ten opzichte van de 73kwh?
Dat hangt nogal van je rijstijl af.

Maar om het te vergelijken met exact identieke rijstijl zal dat 84 / 73 = 1,15 keer zoveel zijn?
Dus 15% meer?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:54
TonvanS schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:35:
[...]

Klopt. Mijn NL onderhoud lees ik af in de app. Het boekje wordt niet meer afgestempeld in NL. In D nog wel. Ik kan niet aantonen dat in het verleden de 30.000 inspectie is uitgevoerd. Hyundai Nederland kan niet aantonen dat dit niet is gebeurd. In het internationale systeem staan alleen meldingen/aanvragen van garantie werkzaamheden. Mijn dealer kan hieruit niet teruglezen, in ieder geval niet van de tijd in D. Een Duitse dealer kon dit wel en gaf informeel mondelinge info. Hyundai Nederland kan dus alleen problemen zien in het internationale systeem maar wil niet melden wat.

Overigens is het onwaarschijnlijk dat een Duitse auto niet regulier onderhouden zou zijn gezien de voorwaarden voor 3 jaar extra garantie.
onwaarschijnlijk maakt nog geen bewijs, hoe jammer ook..

ik zou ernstig inzetten om bij een duitse dealer een printout te krijgen met de gegevens, dat zou any dealer voor je moeten kunnen doen, ms even rond bellen en aangeven dat je (tegen vergoeding) die gegevens nodig hebt omdat HY NL dwars ligt.

Eventueel een ritje D als ze dat niet op afstand willen doen om wat voor reden dan ook, pak stroopwafels mee....

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

• TonvanS
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-05 22:01
Alles wat je noemt heb ik al gedaan, ook ritje D dus.

Ioniq 5 Lounge AWD 2021

• Marcel2020
TonvanS schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:40:
Alles wat je noemt heb ik al gedaan, ook ritje D dus.
Bummer, en in D ook al een paar dealers geprobeerd (er is nogal wat verschil in klantvriendelijkheid, merkte ik toen in D een CAN bus trekhaak en Eibach set wilde laten monteren)?

Hoe doet een duitser dat met garantie bij een andere dealer?

Een uitdraai moet altijd gemaakt kunnen worden, dat papieren boekje is dubbelop tegenwoordig (al heeft dat in D meer waarde dan hier)

[ Voor 22% gewijzigd door Marcel2020 op 09-05-2026 13:55 ]

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:35
@Marcel2020 Ik heb geen papieren boekje met onderhoudsstempels. Ik verwacht niemand met een Nederlandse levering.

• Rembooooo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-05 16:13
joezzt schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 08:23:
[...]

Klinkt goed. En je kunt deze tunnel met doorrijhoogte van 2 m door. Ben ik laatst tegengekomen, was wel schrikken/bukken geblazen !

Hoewel, de dakkoffers zijn niet meer zo hoog tegenwoordig 🤪
Oh toch een minpuntje: het is handig als je iemand hebt die voor parkeersensor kan spelen als je achteruit bij een snellader moet gaan staan, want de camera wordt volledig geblokkeerd door die koffer en ik kreeg echt 0 gevoel bij hoe ver ik nog naar achter kon.

Als je neus andersom zou staan zou je verdrinken onder de douche

• ditbenikecht
Sinds 16 april is de TSB van de krakende achterklep vernieuwd. Oplossing zit nog steeds in nieuwe blokjes en ringetjes. Mogelijk weer een nieuw model, dat weet ik niet.

Bij mij was het krakende geluid een maand weg na een hamer en tape actie van de dealer. Inmiddels is het geluid er weer.

Ik vind de achterklep ook veel geluid maken bij het openen en sluiten. Alsof de motor wel een drupje olie kan gebruiken. Vandaag geluisterd bij een nieuwe ioniq5 in de showroom en die maakt een iets ander geluid maar nog steeds veel herrie alsof het motortje het er zwaar mee heeft.

Vanwege een ratelend geluid in de bochten icm accelereren had ik de auto naar de dealer gebracht. Ze hebben de veerpootlagers voor vervangen en achter de schokdemper. Ook netjes weer uitgelijnd. Het rijdt nu weer een stuk strakker. Helaas is het ratelende geluid er nog steeds, dus de optie van versleten as blijft voor mij nog staan.

Dealer had nog geen duidelijkheid over iccu verlengde garantie.

• AlteKiet
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:06
AlteKiet schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:46:
[...]

Nog even terugkomend op de krakende achterklep. Het frustreert me ook al een hele tijd. Nieuwe blokjes gemonteerd, steuntjes op de hoeken ingedraaid, uitgedraaid. Niets dat echt (langer dan een paar dagen) helpt.

Naar aanleiding van jouw tip heb ik een stuk dun plastic (broodzak) om het beugeltje gedraaid en aan zichzelf vastgeknoopt.
Geen gekraak meer! Niets!! Al 5+ dagen, dus.
Ik heb niet de illusie dat het dunne plastic heel lang gaat blijven zitten en snel slijt, maar het is een easy + goedkope fix. Wellicht inspiratie voor een andere, meer duurzame oplossing...
Ik heb al langer dan een jaar geen kraakje meer gehoord van de achterklep. Plasticje blijft perfect op z'n plek zitten en slijt eigenlijk niet.

• Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:47
Ervaring na twee weken nieuwe Loung 2025:

Auto-generatie is minder prettig, als er niemand voor je rijdt remt hij nauwelijks af, bij vorige uitvoering 2023 vond ik dit veel prettiger, dus nu maar iedere keer 1Pedal activeren.

1Pedal drie keer meegemaakt dat bij los laten gaspedaal auto even iets harder ging rijden.

HDA blijft een beetje zoeken naar het midden, wel mee om te gaan.(volgens mij hier al eerder genoemd)

Ik mis de info verbruik op dit moment, alleen zichtbaar bij einde rit.

Openen laadklep niet meer mogelijk met sleutel!

Verder zéér tevreden, rijdt strakker en vering gelukkig wat stugger.

PieterH

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:02
Pieter Hermens schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 23:28:

Auto-generatie is minder prettig, als er niemand voor je rijdt remt hij nauwelijks af, bij vorige uitvoering 2023 vond ik dit veel prettiger, dus nu maar iedere keer 1Pedal activeren.

1Pedal drie keer meegemaakt dat bij los laten gaspedaal auto even iets harder ging rijden.

HDA blijft een beetje zoeken naar het midden, wel mee om te gaan.(volgens mij hier al eerder genoemd)

Ik mis de info verbruik op dit moment, alleen zichtbaar bij einde rit.

Verder zéér tevreden, rijdt strakker en vering gelukkig wat stugger.
Whuh…. Is regenereren niet meer in te stellen? Op mijn 2023 had ik 4 nivo’s 0,1,2,3; dan ook nog fix versus automatisch op 3 agressie nivo’s.

En verbruik niet zichtbaar tijdens het rijden? Dat lijkt me toch erg vervelend.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Hippe Lip

Hippe Lip

Stefannn schreef op zondag 10 mei 2026 @ 07:43:
Whuh…. Is regenereren niet meer in te stellen? Op mijn 2023 had ik 4 nivo’s 0,1,2,3; dan ook nog fix versus automatisch op 3 agressie nivo’s.
Is er nog steeds hoor. Allemaal, plus one pedel drive.
En verbruik niet zichtbaar tijdens het rijden? Dat lijkt me toch erg vervelend.
Ook nog gewoon aanwezig. Alleen de eerste paar honderd meter van een rit nog niet.
Nix om je druk over te maken. Ik denk dat @Pieter Hermens de (nieuwe?) menustructuur nog wat moet leren kennen.

Het enige dat er niet meer is helaas is de gewone CC; er is alleen nog de ACC. Waarom die niet-adaptieve er niet is snap ik nog steeds niet. In een aantal situaties (zoals op volle Nederlandse snelwegen) is die veel beter dan de ACC.

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 10-05-2026 08:09 ]

<John O`Mill>

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:08
Pieter Hermens schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 23:28:

Dan krijg je tegenwoordig zon lelijke sleutel en dan kan je de klep niet eens meer openen?! :'(

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Hippe Lip

Hippe Lip

chaoscontrol schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:54:
[...]

Dan krijg je tegenwoordig zon lelijke sleutel en dan kan je de klep niet eens meer openen?! :'(
Tuurlijk wel! Gewoon op het knopje onderaan de klep drukken. Het zal de nieuwigheid zijn voor @Pieter Hermens, en anders dat hij niet de moeite/tijd neemt om ‘het boekje’ eens door te nemen. :)

<John O`Mill>

• woutermol
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:01
blb4 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 19:30:
Vanaf nu ook berijder van een IONIQ 5 PE (MY26). Binnenkort ga ik de KIA EV6 EA leaseauto inleveren, nu dus ff direct vergelijkingsmateriaal. [Afbeelding]
Wauw die rode kleur staat hem echt goed. Veel fijne kilometers gewenst! Wanneer heb je hem besteld? Begin februari heb ik de Ioniq 5 Lounge ook in het rood in bestelling staan via de leasemaatschappij. Vorige week contact gehad met de dealer zij gaven aan dat de verwachte leverdatum in juli is.

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:58
Hippe Lip schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:58:
[...]

Tuurlijk wel! Gewoon op het knopje onderaan de klep drukken. Het zal de nieuwigheid zijn voor @Pieter Hermens, en anders dat hij niet de moeite/tijd neemt om ‘het boekje’ eens door te nemen. :)
Nou in de oude versie kon ik de laadklep openen zonder de auto te ontgrendelen, dus dat was gewoon op de afstandsbediening klepje openen, nu is het: ontgrendelen, klepje drukken, vergrendelen.

ook de auto regen is inderdaad minder goed instelbaar.

de facelift is met heel veel zaken stukje beter, maar de genoemde punten herken ik zeker

• Pieter Hermens
Hippe Lip schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:58:
[...]

Natuurlijk weet ik dat het klepje ingedrukt kan worden en ook dat er nu achter het stuur een knop zit, echter ik vond op de sleutel heel praktisch.

Kun je me uitleggen hoe ik de automatische stand op sterkte drie kan krijgen. Met het handboek lukt of snap ik het niet. Bij de vorige lukte het mij wel, ben 71 jaar! 😉

PieterH

@Pieter Hermens De linkerflipper naar je toehalen voor sterkere regeneratie, de rechterflipper voor minder regeneratie.

[ Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 10-05-2026 13:30 ]

• Zonnekamp
  • Laatst online: 19-05 12:26
Sinds vorige zomer komt mijn rijbereik na het laden niet verder dan 350 km (2021 / 73 kW accu). Eerst dacht ik dat dit lag aan de vakantie naar Italie, lange stukken wat harder gereden, dus hoger verbruik. Maar dit herstelde zich niet. Toen werd het winter, dus dan sowieso minder bereik. Maar nu met hogere temperaturen ook niet, terwijl mij verbruik de laatste weken op ca 14,5 kW/100 km ligt. Eerder kwam ik altijd ruim boven de 450 km na het laden. Zou er iets mis zijn met de accu?

• Marcel2020
Zonnekamp schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:47:
Sinds vorige zomer komt mijn rijbereik na het laden niet verder dan 350 km (2021 / 73 kW accu). Eerst dacht ik dat dit lag aan de vakantie naar Italie, lange stukken wat harder gereden, dus hoger verbruik. Maar dit herstelde zich niet. Toen werd het winter, dus dan sowieso minder bereik. Maar nu met hogere temperaturen ook niet, terwijl mij verbruik de laatste weken op ca 14,5 kW/100 km ligt. Eerder kwam ik altijd ruim boven de 450 km na het laden. Zou er iets mis zijn met de accu?
dat kan, maar dan moet een accutest doen, of eerst mbv een OBD II dongle en Carscanner even uitlezen.

is het een AWD (ws niet met 14.5kw/100km) ?

(ik heb een MY 22.5 73kw accu AWD en zie zelden een bereik boven de 400Km als ik eens tot 100% oplaad)

• Hippe Lip

Hippe Lip

trippelb schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:34:
[...]

Nou in de oude versie kon ik de laadklep openen zonder de auto te ontgrendelen, dus dat was gewoon op de afstandsbediening klepje openen, nu is het: ontgrendelen, klepje drukken, vergrendelen.
Geen idee waar je het over hebt, @trippelb.
Vergrendeling van de vier portieren staat los van de achterklep. En dan bedoel ik dat als de portieren gesloten (op slot) zijn, dat je gewoon op het knopje onderaan de achterklep kunt drukken om die te openen (mits met sleutel op zak). Daarvoor hoef je de portieren helemaal niet te ontgrendelen. En na het sluiten van de achterklep is die ook weer gewoon op slot.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Dan schelen we niet zoveel, hoor :+

<John O`Mill>

• ditbenikecht
Zonnekamp schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:47:
Ik zit met een p45 en 20 inch velgen op maximaal 320km in de zomer en 200km in de winter. Daar ben ik ook niet tevreden mee, maar dealer wil geen aanspraak indienen voor garantie omdat er geen foutmelding is. Zowel dealer als importeur kan niet vertellen wat de voorwaarden zijn van de accu garantie anders dan 8 jaar of 160k km.

De SOH uitlezen met een odb dongle kan inzicht geven, maar is meestal toch meer dan 95 procent en dit lijkt alleen gebaseerd te zijn op onderlinge celspanningverschillen. Daardoor kan na balanceren van celspanning de SOH ook weer omhoog gaan. Eigenlijk zegt de SOH niets over de accu slijtage. Balanceren gebeurt automatisch vanaf een onbekend (door Hyundai ingesteld) accupercentage. Sowieso gebeurt het bij 100% laden, vandaar het advies van 1x per maand vol laden.

In de service manual staat dat meer dan 40mV onderling verschil foute boel is. Dat heb ik soms tijdens het laden, maar meestal 20mV of niets.

• tvc15
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:43
Hippe Lip schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:14:
[...]

Vergrendeling van de vier portieren staat los van de achterklep. En dan bedoel ik dat als de portieren gesloten (op slot) zijn, dat je gewoon op het knopje onderaan de achterklep kunt drukken om die te openen (mits met sleutel op zak). Daarvoor hoef je de portieren helemaal niet te ontgrendelen. En na het sluiten van de achterklep is die ook weer gewoon op slot.
@Hippe Lip , ik heb een filmpje gemaakt, dat toont wat bedoeld wordt: open laadklepje met sleutel, MY22.5 in dit geval.

YouTube: Sleutel

• Pieter Hermens
tvc15 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:46:
[...]

@Hippe Lip , ik heb een filmpje gemaakt, dat toont wat bedoeld wordt: open laadklepje met sleutel, MY22.5 in dit geval.

Werkt bij de nieuwe versie niet meer met sleutel! Jammer. 😉

PieterH

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:21
[...]

My25. Met de sleutel op zak kan je op de blokjes drukken om het laadklepje om het laadklepje te openen. Is toch net zo makkelijk?

• trippelb
Hippe Lip schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:14:
[...]

Gaat om de laadklep/klepje van de oplader niet de kofferbak.

@joepie de p dat is mij nog niet gelukt, alhoewel mijn auto ook af en toe met de portieren ook moeite heeft met de sleutel te herkennen.

@ZuinigeRijder in de facelift kan je de auto regen sterkte niet instellen. Pre facelift had dit idd meerdere niveaus. Mocht dat wel instelbaar zijn dan hoor ik dat graag.

• tvc15
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:43
joepie de p schreef op zondag 10 mei 2026 @ 18:50:
[...]

My25. Met de sleutel op zak kan je op de blokjes drukken om het laadklepje om het laadklepje te openen. Is toch net zo makkelijk?
Dat kan ook bij het oudere type, maar daar gaat het niet om. De discussie ging over de functionaliteit die bij MY25 en later verdwenen is, los van de zinvolheid van deze functies.

• Zonnekamp
  • Laatst online: 19-05 12:26
Marcel2020 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:55:
[...]

dat kan, maar dan moet een accutest doen, of eerst mbv een OBD II dongle en Carscanner even uitlezen.

is het een AWD (ws niet met 14.5kw/100km) ?

(ik heb een MY 22.5 73kw accu AWD en zie zelden een bereik boven de 400Km als ik eens tot 100% oplaad)

Geen awd, het is een RWD

• Hippe Lip

Hippe Lip

[...]

Ah, het misverstand is duidelijk nu 8)

Ik dacht aan de achterklep, maar het gaat over het laadklepje _/-\o_

Die knop zit nu inderdaad niet meer op de sleutel. Daarvoor druk ik uitsluitend op de ontgrendelknop. Als je geen portieren opent dan vergrendelt de boel vanzelf weer na korte tijd.

<John O`Mill>

• blb4
  • Registratie: April 2008
woutermol schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:25:
[...]

Wauw die rode kleur staat hem echt goed. Veel fijne kilometers gewenst! Wanneer heb je hem besteld? Begin februari heb ik de Ioniq 5 Lounge ook in het rood in bestelling staan via de leasemaatschappij. Vorige week contact gehad met de dealer zij gaven aan dat de verwachte leverdatum in juli is.
Dank je, wij zijn er ook blij mee :) Ik heb 'm eind maart besteld, hij was op voorraad bij de importeur.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• JerryVR
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 11-05 10:52

JerryVR

ioniq5 N-Line

Pieter Hermens schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:23:
[...]

Natuurlijk weet ik dat het klepje ingedrukt kan worden en ook dat er nu achter het stuur een knop zit, echter ik vond op de sleutel heel praktisch.

Kun je me uitleggen hoe ik de automatische stand op sterkte drie kan krijgen. Met het handboek lukt of snap ik het niet. Bij de vorige lukte het mij wel, ben 71 jaar! 😉
auto regen instellingen staan nu in het menu als ik me niet vergis, bij de settings kun je de sterkte van de auto regen instellen

instagram: ioniq5nline

• trippelb
@JerryVR dar was pre facelift ook al zo, daarbovenop was het echter mogelijk met de flippers de kracht van de auto regen bij te stellen. Dat zit niet meer in de facelift.

• mh514452
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-05 23:58
trippelb schreef op maandag 11 mei 2026 @ 08:02:
@JerryVR dar was pre facelift ook al zo, daarbovenop was het echter mogelijk met de flippers de kracht van de auto regen bij te stellen. Dat zit niet meer in de facelift.
Bedoel je de niveau’s 1-2-3-I pedal en auto?? Die kan ik in mijn MY26 prima instellen met de flippers (net als in mijn eerdere MY22). Staat standaard op 3 bij mij, zet hem altijd direct op I pedal met de flipper en als mijn vriendin er in rijdt vind ik hem terug op niveau 1, die houdt meer van het “traditionele automaat gevoel”

Ioniq 5 N line Vision 84KWH RWD, Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp

• JerryVR
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 11-05 10:52

JerryVR

ioniq5 N-Line

heb net een melding in mijn scherm gekregen dat ik over 1392 km een onderhoudsbeurt moet hebben, ik heb nu 29533 kilometer gereden, ik dacht dat de onderhoudsinterval 35000km was bij een 2025 ioniq5?

ik vind dat wel een rare kilometer stand waarbij die een beurt moet hebben(30925)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ELznmHQjVvDW7QfzF4DB57k0Sfc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MV0QYwPwIMKDtmiz2UQluqk4.jpg?f=fotoalbum_large

instagram: ioniq5nline

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:40
JerryVR schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:52:
heb net een melding in mijn scherm gekregen dat ik over 1392 km een onderhoudsbeurt moet hebben, ik heb nu 29533 kilometer gereden, ik dacht dat de onderhoudsinterval 35000km was bij een 2025 ioniq5?

ik vind dat wel een rare kilometer stand waarbij die een beurt moet hebben(30925)[Afbeelding]
Nee 30K kilometer service interval.

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• trippelb
mh514452 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:49:
[...]

Bedoel je de niveau’s 1-2-3-I pedal en auto?? Die kan ik in mijn MY26 prima instellen met de flippers (net als in mijn eerdere MY22). Staat standaard op 3 bij mij, zet hem altijd direct op I pedal met de flipper en als mijn vriendin er in rijdt vind ik hem terug op niveau 1, die houdt meer van het “traditionele automaat gevoel”
Op het vorige model kon ik in auto ook nog wisselen tussen de mate van regeneratie.

Pre facelift: 0,1,2,3 ipedal, auto 0,auto1, auto 2 en auto 3

Post facelift: 0,1,2,3, ipedal, auto

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:18
Hippe Lip schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:38:
[...]

Dat hangt nogal van je rijstijl af.

Maar om het te vergelijken met exact identieke rijstijl zal dat 84 / 73 = 1,15 keer zoveel zijn?
Dus 15% meer?
Die ca. 100 kg extra wagengewicht doet dan niks met het verbruik?

IONIQ 5 Lounge 73kw & Polestar 2 LRDM Launch Edition

• mh514452
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-05 23:58
trippelb schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:47:
[...]

Op het vorige model kon ik in auto ook nog wisselen tussen de mate van regeneratie.

Pre facelift: 0,1,2,3 ipedal, auto 0,auto1, auto 2 en auto 3

Post facelift: 0,1,2,3, ipedal, auto
Nooit geweten dat “auto” ook nog verschillende standen had, dacht de auto toch goed te kennen 8)7

Ioniq 5 N line Vision 84KWH RWD, Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp

• Hippe Lip

Hippe Lip

de meester01 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:54:
[...]

Ik denk niet dat je dat verschil gaat merken.

Bovendien: het verschil in gewicht (massa) merk je vooral bij een ICE, waarbij dat gewicht telkens op gang gebracht moet worden. Dat heeft een EV natuurlijk ook, maar die wint dat ook weer deels terug bij het afremmen, waardoor het effect van een grotere massa veel kleiner is.

<John O`Mill>

• Stefannn
Hippe Lip schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:52:
[...]

Ik denk niet dat je dat verschil gaat merken.

Bovendien: het verschil in gewicht (massa) merk je vooral bij een ICE, waarbij dat gewicht telkens op gang gebracht moet worden. Dat heeft een EV natuurlijk ook, maar die wint dat ook weer deels terug bij het afremmen, waardoor het effect van een grotere massa veel kleiner is.
Nou... dat kan nog tegenvallen...
Er is ergens een YouTube van iemand die indertijd de 73kWh->77kWh upgrade had getest en hij vond toen dat de km winst tegenviel.
De "oude gewone" 28kWh is verrassend zuinig en komt erg ver met die 28kWh.
Ik wil geen uitspraak doen mbt "hoeveel het in dit geval echt gaat afwijken", maar de vraag "hoeveel verder kom je in praktijk" is wel degelijk vrij relevant.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• trippelb
de meester01 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:54:
[...]

Verbruik wordt voornamelijk bepaald door luchtweerstand en nauwelijks door gewicht. Mijn ervaring met een 77-> 84 kWh is dat de range 10-15% is verbeterd. Ik vermoed dat er in de facelift naast een grotere accu ook links en rechts wat efficiency dingen aangepakt zijn.

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19-05 14:34
trippelb schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:09:
[...]

Verbruik wordt voornamelijk bepaald door luchtweerstand en nauwelijks door gewicht. Mijn ervaring met een 77-> 84 kWh is dat de range 10-15% is verbeterd. Ik vermoed dat er in de facelift naast een grotere accu ook links en rechts wat efficiency dingen aangepakt zijn.
dat moet wel als je range verbetering klopt, dat is meer dan het percentage accu wat erbij is gekomen (namelijk 9%)

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-05 09:43
ditbenikecht schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:31:
[...]

Ik zit met een p45 en 20 inch velgen op maximaal 320km in de zomer en 200km in de winter. Daar ben ik ook niet tevreden mee, maar dealer wil geen aanspraak indienen voor garantie omdat er geen foutmelding is. Zowel dealer als importeur kan niet vertellen wat de voorwaarden zijn van de accu garantie anders dan 8 jaar of 160k km.

De SOH uitlezen met een odb dongle kan inzicht geven, maar is meestal toch meer dan 95 procent en dit lijkt alleen gebaseerd te zijn op onderlinge celspanningverschillen. Daardoor kan na balanceren van celspanning de SOH ook weer omhoog gaan. Eigenlijk zegt de SOH niets over de accu slijtage. Balanceren gebeurt automatisch vanaf een onbekend (door Hyundai ingesteld) accupercentage. Sowieso gebeurt het bij 100% laden, vandaar het advies van 1x per maand vol laden.

In de service manual staat dat meer dan 40mV onderling verschil foute boel is. Dat heb ik soms tijdens het laden, maar meestal 20mV of niets.
Misschien eens vanaf 10% oid naar 100% laden en zien hoeveel kWh er in de accu is gegaan? Als dat niet in de buurt van je accucapiciteit komt, is er ook wel iets mis lijkt mij. Als je ODB dongle hebt, ook even remaining energy voor beide SoH noteren.

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:15
Zijn er mensen met een matte lak die ‘gewoon’ door de wasstraat gaan, of is wassen met de hand echte essentieel ? Zoektocht op internet levert verschillende resultaten op, sommigen zweren bij handwas, anderen gaan door de wasstraat, of naar een was box.

Wij ontvangen over 2-3 mnd onze Ioniq5 N-Line Vision Ecotronic Grey Matte dus we zijn aan het zoeken naar een goeie manier om de auto schoon te houden.

[ Voor 27% gewijzigd door Dennis25 op 12-05-2026 20:03 ]

XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky W&T MY2025, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:05
@Dennis25 ik was de auto met de hand en gebruik na het wassen Turtle Wax Sealant Spray Wax. De auto blijft dan zeker een maand en zelf wat langer schoon.

Ps: de auto wassen geeft me rust na een drukke werkweek ;)

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23:38
Dennis25 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:01:
Zijn er mensen met een matte lak die ‘gewoon’ door de wasstraat gaan, of is wassen met de hand echte essentieel ? Zoektocht op internet levert verschillende resultaten op, sommigen zweren bij handwas, anderen gaan door de wasstraat, of naar een was box.

Wij ontvangen over 2-3 mnd onze Ioniq5 N-Line Vision Ecotronic Grey Matte dus we zijn aan het zoeken naar een goeie manier om de auto schoon te houden.
Er zijn (o.a. door mij) al meerdere keren opmerkingen over gemaakt in dit forum.

Ik was mijn Ioniq 5 Lounge “matte grey” 2023 vanaf aanschaf in maart 2023 ongeveer elke 4 weken in de wasstraat (wel een goede, dus geen nylon borstels!).

Na zo’n 50 keer wassen nog geen krasje kunnen ontdekken. Het is wel van belang dat je een wasprogramma zonder wax neemt anders gaat de auto glanzen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Stefannn schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:35:
[...]

Nou... dat kan nog tegenvallen...
Er is ergens een YouTube van iemand die indertijd de 73kWh->77kWh upgrade had getest en hij vond toen dat de km winst tegenviel.
De "oude gewone" 28kWh is verrassend zuinig en komt erg ver met die 28kWh.
Ik wil geen uitspraak doen mbt "hoeveel het in dit geval echt gaat afwijken", maar de vraag "hoeveel verder kom je in praktijk" is wel degelijk vrij relevant.
Dat ging over 100kg extra wagengewicht, hè @Stefannn

Het is wat @trippelb al zei:
“Verbruik wordt voornamelijk bepaald door luchtweerstand en nauwelijks door gewicht.”

Dus: ik denk nog steeds dat je dát verschil nauwelijks (lees: niet) gaat merken.

<John O`Mill>

• Dennis25
CharlieBulldog schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 22:44:
[...]

Er zijn (o.a. door mij) al meerdere keren opmerkingen over gemaakt in dit forum.

Ik was mijn Ioniq 5 Lounge “matte grey” 2023 vanaf aanschaf in maart 2023 ongeveer elke 4 weken in de wasstraat (wel een goede, dus geen nylon borstels!).

Na zo’n 50 keer wassen nog geen krasje kunnen ontdekken. Het is wel van belang dat je een wasprogramma zonder wax neemt anders gaat de auto glanzen.
Wasprogramma zonder wax had ik inderdaad al ergens gelezen. Heb je de auto (bij aflevering of later) nog laten voorzien van een bepaalde coating, of is dat niet perse nodig. De dealer geeft aan dat ze de auto kunnen voorzien van een Waxyol coating, maar ik heb daar m’n vraagtekens bij omdat de auto matte lak heeft.

XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky W&T MY2025, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

• Marcel2020
Dennis25 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 06:22:
[...]

Wasprogramma zonder wax had ik inderdaad al ergens gelezen. Heb je de auto (bij aflevering of later) nog laten voorzien van een bepaalde coating, of is dat niet perse nodig. De dealer geeft aan dat ze de auto kunnen voorzien van een Waxyol coating, maar ik heb daar m’n vraagtekens bij omdat de auto matte lak heeft.
Mat hiero ook....Waxoyl is een merknaam die vroegah mn bedoeld was om holle ruimtes te verzegelen, de open kokerbalken van weleer...tegenswoordig maken ze van alles (althans , of ze verkopen van alles) waaronder ook een keramische coating. Als je een kermaische coating zou willen zou ik even wat YT reviews checken, de prijs in ogenschouw nemen en je af vragen of je het er zelf op een bewolkte maar droge dag op smeert (ik vind wat detailers en dealers vraggen voor dat klusje ronduit bizar).

Ik heb de keramische coating voor matte lak van geylon staan, maar ben er in 2 jaar niet aan toe gekomen (lees nooit zin in gehad) die op meer dan achterruit te smeren (overigens met zeer matig resultaat vwb aanlopen van vuil zo zonder ruitenwisser). De rest vd auto gaat af en toe door de wasstraat (lappen geen nylon) en word soms met de hand gewassen, geen krassen anders dan een paar veroozaakr door lomp gedrag van menselijke aard en zelfs de paar insecten die je tegenwoordig ondnerweg nog tegen de lak plet laten zich wonderbaarlijk makkelijk verwijderen.

In de wasstraat idd geen was, betekent meestal ook het goedkoopste programma.

• Dennis25
Marcel2020 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:28:
[...]

Mat hiero ook....Waxoyl is een merknaam die vroegah mn bedoeld was om holle ruimtes te verzegelen, de open kokerbalken van weleer...tegenswoordig maken ze van alles (althans , of ze verkopen van alles) waaronder ook een keramische coating. Als je een kermaische coating zou willen zou ik even wat YT reviews checken, de prijs in ogenschouw nemen en je af vragen of je het er zelf op een bewolkte maar droge dag op smeert (ik vind wat detailers en dealers vraggen voor dat klusje ronduit bizar).

Ik heb de keramische coating voor matte lak van geylon staan, maar ben er in 2 jaar niet aan toe gekomen (lees nooit zin in gehad) die op meer dan achterruit te smeren (overigens met zeer matig resultaat vwb aanlopen van vuil zo zonder ruitenwisser). De rest vd auto gaat af en toe door de wasstraat (lappen geen nylon) en word soms met de hand gewassen, geen krassen anders dan een paar veroozaakr door lomp gedrag van menselijke aard en zelfs de paar insecten die je tegenwoordig ondnerweg nog tegen de lak plet laten zich wonderbaarlijk makkelijk verwijderen.

In de wasstraat idd geen was, betekent meestal ook het goedkoopste programma.
Dank voor het antwoord, ik ga navragen waarmee ze de auto evt gaan behandelen. Ook goed om te horen dat (met beleid) door de wasstraat gaan ook mogelijk is.

• CharlieBulldog
Dennis25 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 06:22:
[...]

Ik heb door Hyundai Glascoating laten aanbrengen (destijds € 419) en naar mijn mening werkt het goed.

Het moet nu na 3 jaar wel weer opnieuw gedaan worden.

• Dennis25
CharlieBulldog schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:31:
[...]

Ik heb door Hyundai Glascoating laten aanbrengen (destijds € 419) en naar mijn mening werkt het goed.

Goed om te horen, en was je dan met de hand, in een wasbox of wasstraat?

• Jirnsum
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-05 21:33
Ik ga al meer dan drie jaar om de paar weken met mijn geleasde Shooting Star Grey op het goedkoopste programma door de wasstraat. Geen issues

Steam profiel UPlay JirnsumNL

• CharlieBulldog
Dennis25 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:04:
[...]

Goed om te horen, en was je dan met de hand, in een wasbox of wasstraat?
Zie hierboven: de wasstraat, maar wel een goede met zachte borstels en lappen.

• Waiting4Ioniq5
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-05 19:43
Is al vaker vermeld op dit forum, maar bij deze nog weer een praktijkvoorbeeld: Bewaar de standaard bandenreparatieset niet in je auto. Die van mij lag gelukkig in de frunk, maar ook daar zit alles onder als het busje met schuim vroegtijdig z’n hoogtepunt bereikt. Kost toch weer een paar veiligheidshesjes en een boel poetswerk zo.

De originele verpakking is in ieder geval niet sterk genoeg om de lekkage te beperken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a6Rfy0r7L8wgEyUlN3erQqW0Hyo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ozVA8S13WB67DWaIADQzZFVo.jpg?f=fotoalbum_large

• Hippe Lip

Hippe Lip

Waiting4Ioniq5 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:44:
Is al vaker vermeld op dit forum, maar bij deze nog weer een praktijkvoorbeeld: Bewaar de standaard bandenreparatieset niet in je auto.
Huh? Beetje vreemd advies. Net zoiets als het thuis laten van je reservewiel (als je dat hebt) of het in je auto bewaren van de slotontdooier (vroeger): je hebt er dan nix aan in de meeste gevallen.
Die van mij lag gelukkig in de frunk, maar ook daar zit alles onder als het busje met schuim vroegtijdig z’n hoogtepunt bereikt. Kost toch weer een paar veiligheidshesjes en een boel poetswerk zo.

De originele verpakking is in ieder geval niet sterk genoeg om de lekkage te beperken.
Het betere advies is om een zak van wat dikker plastic er omheen te doen. Dan blijft de ellende beperkt tot wat er in die zak zit.

Maar dank voor het posten. Ik zal eens kijken of ik hier wat aan gedaan heb in mijn huidige auto, want ik kan het me zo 1-2-3 niet bedenken.

<John O`Mill>

• Dennis25
CharlieBulldog schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:31:
[...]

Vandaag overleg gehad met Hyundai, ze gaan Glascoating aanbrengen, kost tegenwoordig 499 euro.

• Waiting4Ioniq5
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-05 19:43
Hippe Lip schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:17:
[...]

Huh? Beetje vreemd advies. Net zoiets als het thuis laten van je reservewiel (als je dat hebt) of het in je auto bewaren van de slotontdooier (vroeger): je hebt er dan nix aan in de meeste gevallen.

[...]

Het betere advies is om een zak van wat dikker plastic er omheen te doen. Dan blijft de ellende beperkt tot wat er in die zak zit.

Maar dank voor het posten. Ik zal eens kijken of ik hier wat aan gedaan heb in mijn huidige auto, want ik kan het me zo 1-2-3 niet bedenken.
Met in je auto bedoel ik in of onder je kofferbak, dus binnen de cabine. Bij mij zat ie bewust in de frunk. Die is een stuk makkelijker schoon te maken dan de bekleding ín de cabine.

Thuis laten scheelt nog meer rommel maar schiet z’n doel vanzelfsprekend voorbij.

Doe ermee wat je wilt, maar dan zijn jullie weer een keer gewaarschuwd. (Heeft bij mij niet geholpen. ;))

• Stefannn
Hippe Lip schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:17:
[...]

Het advies snijdt wel degelijk hout, het is ook een beetje de discussie van paar jaar terug.
In principe geeft Hyundai recht op pech hulp. Als de band lek is dan is de geëigende actie: “pech hulp bellen”.
Het banden spul is enkel een “extra”.
Het staat ieder vrij om daar wel danwel niet mee aan de slag te gaan. Maar “zeker als je dat waarschijnlijk toch niet van plan bent” is het dus niet handig het spul in de auto te bewaren.
Daarnaast is inspuiten van dit spul op zijn minst discutabel. Ik wil de discussie niet helemaal oprakelen maar er zijn flink wat adviezen om de band volledig te vervangen als dat spul er eenmaal inzit. Dus dan wordt het voordeel van “niet wachten op pech hulp” teniet gedaan door “later band vervangen”.
In al die wetenschap ligt mijn spul dus ook niet meer in de auto. Als ik een lekke band heb bel ik de pech hulp. En ik wil nog eens leren hoe je een propje schiet maar dat is er nog niet van gekomen.

• beldepinda
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-05 19:59
Hoi hoi, ik kom richting de eerste beurt aan van mijn voertuig (ioniq 5 2024, 23k km ish op de teller) en nu voordat ze het voertuig al hebben gezien geven ze dit als offerte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwhBoZmmjXMbF_SLyGwzqAkKnxs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/srPS04NxTwr1wfHBi8RazkvW.png?f=fotoalbum_large
Nu lijkt me dat best pittig gezien EV's onderhouds arm zouden moeten zijn, wat zijn jullie ervaringen hier mee? Gezien kilometers die ik op jaarbasis rijdt moet ik elke 9 maanden een beurt laten doen dus wil graag weten of dit gangbare prijzen zijn.
@beldepinda 2. kun je zelf doen, 4. is onzin en kun je weglaten. Bij mij is 3. pas bij 4 jaar gedaan.

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:39
Remvloeistof stond bij mij ook op de offerte voor 2jr beurt, maar was uiteindelijk niet nodig dus niet gedaan.

• Marcel2020
Die bandenreparatie meuk maakt een puinzooi in je velg en van je TPMS ventiel, ik rij zonder...gemiddeld hebben wij Nederlanders eens in de 80Kkm een lekke band....als je echt veel rijd of op hele slechte wegen is een reservewiel hendig om te hebben, maar anders?

• beldepinda
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-05 19:59
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 17:15:
@beldepinda 2. kun je zelf doen, 4. is onzin en kun je weglaten. Bij mij is 3. pas bij 4 jaar gedaan.
Thanks voor de feedback, ook als de huidige airco een beetje suist/sputterd en best lang duurt voordat het warm is?
@beldepinda Dat is gewoon garantie. Punt 4 lost jouw probleem niet op, misschien dat het lekkerder ruikt.

• Hippe Lip

Hippe Lip

beldepinda schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 16:54:
Hoi hoi, ik kom richting de eerste beurt aan van mijn voertuig (ioniq 5 2024, 23k km ish op de teller) en nu voordat ze het voertuig al hebben gezien geven ze dit als offerte:

[Afbeelding]
Nu lijkt me dat best pittig gezien EV's onderhouds arm zouden moeten zijn, wat zijn jullie ervaringen hier mee? Gezien kilometers die ik op jaarbasis rijdt moet ik elke 9 maanden een beurt laten doen dus wil graag weten of dit gangbare prijzen zijn.
Is het vervangen van die remvloeistof een voorschrift (oftewel ‘verplicht’ voor behoud van garantie) bij de 30k-beurt, of mag je die weigeren?

De rest (behalve het eerste punt uiteraard) kun je weglaten.
Ik ga over een paar maanden ook mijn eerste beurt krijgen. Ik ben benieuwd.

[ Voor 10% gewijzigd door Hippe Lip op 16-05-2026 21:38 ]

<John O`Mill>

• Marcel2020
bij remvloeistof meet je gewoon de geleidbaarheid en dan is het duidelijk of het vervangen moet worden, gaat m.i. niks aan garantie af doen tenzij Hy opeens kan aantonen dat de remvloeistof wat te maken heef met de HV accu ofzo ;-)

• Marcel2020
beldepinda schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:52:
[...]

Thanks voor de feedback, ook als de huidige airco een beetje suist/sputterd en best lang duurt voordat het warm is?
Dan is er een aircocheck nodig, eventueel bijvullen. ..of je airco condensor is kapot (was bij mij de oorzaak)

maar bij mij werd het niet koud in de auto ;-)

• JVvG
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:17
kor952 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:40:
Waar ik het meest pijn in mijn buik van heb is de matte lak, toen ik de kleur Gravity Gold aankruiste wist ik niet dat het een matte lak is, nu ik het wel weet ben ik eens gaan zoeken op het www en vrolijk wordt ik er niet van, moeilijk te onderhouden is wat je het meeste leest.
Toch eens even een vraag, we zijn inmiddels 5 jaar verder. Heb je de matte lak uiteindelijk als een probleem ervaren of viel het allemaal achteraf mee? Ik overweeg momenteel zelf ook om de Hyundai Ioniq 9 aan te schaffen in Nocturne Grey Matte, maar twijfel enorm of dit een verstandige keuze is. Ik lees soms comments waar mensen het enorm vinden meevallen, maar er zijn er ook genoeg die er voor waarschuwen.

Iemand ervaring met Hyundai Matte lak na jaren gebruik?

PSN | Antiekepoepdoos

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:21
ik heb er weinig gedoe mee. Ik was alleen met de hand, en ivm tijdgebrek doe ik dat overigens veel te weinig. Tip: laat m coaten.

Ik meen wel dat het correct is dat je kleine plekjes er niet effe uit polijst. Das een nadeel.

Ik heb een deel over laten spuiten door de schadehersteller ivm een kras, en dat is op zich netjes gedaan. Ik als leek zie het verschil niet.

• JVvG
Stefangrp schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:53:
ik heb er weinig gedoe mee. Ik was alleen met de hand, en ivm tijdgebrek doe ik dat overigens veel te weinig. Tip: laat m coaten.

Ik meen wel dat het correct is dat je kleine plekjes er niet effe uit polijst. Das een nadeel.

Ik heb een deel over laten spuiten door de schadehersteller ivm een kras, en dat is op zich netjes gedaan. Ik als leek zie het verschil niet.
Bedankt voor de reactie, ben benieuwd of iedereen dit zo ervaart!

Bedankt ook voor de tip, ik heb een bedrijf hier lokaal eens gevraagd hoeveel een PPE coating zou kosten. Toch lees ik ook best wat mensen die zonder coating ook tevreden zijn dus lijkt nog niet perse nodig

PSN | Antiekepoepdoos

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-05 14:27
ditbenikecht schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:51:
Hoeveel opbrengst hebben de zonnepanelen van andere P45 rijders gegenereerd?

Het eerste jaar had ik 120 kWh de jaren erna 110 en misschien 100 en weer 100.

[Afbeelding]
524 kWh sinds 10-07-2021

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GhvNwCaYH2R2PP0qCCjp6OypzXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FJPCDGgylWtZ1NMJc3RTw795.jpg?f=fotoalbum_large

Hyundai Ioniq 5 Project 45

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22:58
Hippe Lip schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:08:
Het enige dat er niet meer is helaas is de gewone CC; er is alleen nog de ACC. Waarom die niet-adaptieve er niet is snap ik nog steeds niet. In een aantal situaties (zoals op volle Nederlandse snelwegen) is die veel beter dan de ACC.
Bedoel je dat op de 2023 nog ergens de CC zit? Ik heb deze nooit kunnen vinden en mis 'm echt. ACC vind ik totaal niet fijn :-(

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

• Hippe Lip

Hippe Lip

LT1970 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:41:
[...]

Bedoel je dat op de 2023 nog ergens de CC zit? Ik heb deze nooit kunnen vinden en mis 'm echt. ACC vind ik totaal niet fijn :-(
Dat zullen anderen moeten vertellen, maar ik dacht het wel. Ik rijd een MY25.

P.S.
Heb je het 'boekje' er al eens op nageslagen? Daar kun je verdomd veel info in vinden over allerlei dingen waar je anders niet of nauwelijks achter komt. :+

[ Voor 23% gewijzigd door Hippe Lip op 18-05-2026 17:41 ]

<John O`Mill>

• ditbenikecht
Dat is wel een groot verschil! Ben je veel op vakantie geweest rond de evenaar? Want ik kan 25 procent meer niet verklaren met een andere locatie in Nederland. Hooguit dat mijn panelen defect zijn of een softwarematige fout hebben die ze vergeet.

• Jirnsum
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-05 21:33
JVvG schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:56:
[...]

Toch eens even een vraag, we zijn inmiddels 5 jaar verder. Heb je de matte lak uiteindelijk als een probleem ervaren of viel het allemaal achteraf mee? Ik overweeg momenteel zelf ook om de Hyundai Ioniq 9 aan te schaffen in Nocturne Grey Matte, maar twijfel enorm of dit een verstandige keuze is. Ik lees soms comments waar mensen het enorm vinden meevallen, maar er zijn er ook genoeg die er voor waarschuwen.

Ik rijd ruim drie jaar met mijn shooting star grey en haal m een keer in de zoveel tijd gewoon door de wasstraat op het goedkoopste programma. Geen issues. Laat je niet bang maken. Zolang je maar niet gaat lopen waxen en poetsen ;)

Steam profiel UPlay JirnsumNL

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22:58
Hippe Lip schreef op maandag 18 mei 2026 @ 17:39:
[...]

Dat zullen anderen moeten vertellen, maar ik dacht het wel. Ik rijd een MY25.

P.S.
Heb je het 'boekje' er al eens op nageslagen? Daar kun je verdomd veel info in vinden over allerlei dingen waar je anders niet of nauwelijks achter komt. :+
Zoals ik je berichtje las leek het dat je wist dat het er sinds het MY25 model er niet meer op zat, vandaar de vraag. Het boekje vermelde niets maar op internet kwam ik eerder een beschrijving tegen dat het te activeren was, maar dat werkte bij mij niet.

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

• Hippe Lip

Hippe Lip

LT1970 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:26:
Zoals ik je berichtje las leek het dat je wist dat het er sinds het MY25 model er niet meer op zat, vandaar de vraag. Het boekje vermelde niets maar op internet kwam ik eerder een beschrijving tegen dat het te activeren was, maar dat werkte bij mij niet.
Dat heb je dan goed gelezen. Ik meen ook dat het bij de pre-25 modellen kan, maar ik houd ruimte voor vergissingen.
Ik kwam er begin vorig jaar namelijk achter dat mijn MY25 alleen ACC heeft en vroeg anderen hoe je CC aan zet, waarop ik hoorde dat dat sinds de MY25 er niet meer op zit.
Vandaar.

Bovendien zou het kunnen dat die hele CC een optie is geweest. Daarvoor ken ik die modellen niet precies genoeg.

<John O`Mill>

• blb4
Hippe Lip schreef op maandag 18 mei 2026 @ 22:05:
[...]

Dat heb je dan goed gelezen. Ik meen ook dat het bin de pre-25 modellen kan, maar ik houd ruimte voor vergissingen.
Ik kwam er begin vorig jaar namelijk achter dat mijn MY25 alleen ACC heeft en vroeg anderen hoe je CC aan zet, waarop ik hoorde dat dat sinds de MY25 er niet meer op zit.
Vandaar.

Bovendien zou het kunnen dat die hele CC een optie is geweest. Daarvoor ken ik die modellen niet precies genoeg.
Op de IONIC 5 MY26 kan je gewoon CC kiezen hoor. net als op mijn MY25 KIA EV6

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• trippelb
Op de pre facelift zat al geen normale CC alleen ACC

Op de MY26 heb ik het ook nog niet gevonden, @blb4 hoe zou ik de Cruise Control dan moeten activeren volgens jou?

• JVvG
Jirnsum schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:38:
[...]

Ik rijd ruim drie jaar met mijn shooting star grey en haal m een keer in de zoveel tijd gewoon door de wasstraat op het goedkoopste programma. Geen issues. Laat je niet bang maken. Zolang je maar niet gaat lopen waxen en poetsen ;)
Thanks voor het delen! Dan wordt de keus langzaam steeds wat duidelijker :)

PSN | Antiekepoepdoos

• Hippe Lip

Hippe Lip

blb4 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 00:36:
[...]

Op de IONIC 5 MY26 kan je gewoon CC kiezen hoor. net als op mijn MY25 KIA EV6
Ik ga je niet van liegen beschuldigen :+ maar ik geloof je toch echt niet.
Hoe ga je de CC inschakelen zónder dat adaptieve? Dat zou ik wel een heel grote verbetering vinden!

<John O`Mill>

• blb4
trippelb schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 03:05:
Op de pre facelift zat al geen normale CC alleen ACC

Op de MY26 heb ik het ook nog niet gevonden, @blb4 hoe zou ik de Cruise Control dan moeten activeren volgens jou?
Ik was wat te voorbarig :(.... Op de KIA EV6 MY25 werkt 't (CC) nog wel door de afstandstoets een tijdje ingedrukt te houden, op m'n IONIQ 5 MY26 helaas toch niet meer. Hij doet wel wat (afstandsblokje gaat naar 1 grijs ipv 1,2,3 of 4 blauw) maar wat dat exact is heb ik nog niet door...

• Takenzo
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:06
blb4 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:35:
[...]

Ik was wat te voorbarig :(.... Op de KIA EV6 MY25 werkt 't (CC) nog wel door de afstandstoets een tijdje ingedrukt te houden, op m'n IONIQ 5 MY26 helaas toch niet meer. Hij doet wel wat (afstandsblokje gaat naar 1 grijs ipv 1,2,3 of 4 blauw) maar wat dat exact is heb ik nog niet door...
Volgens mij is het een snelheidslimiet als je die knop ingedrukt houdt, als je hem dan instelt op 50 kan je niet harder dan 50.

• blb4
Takenzo schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:36:
[...]

Volgens mij is het een snelheidslimiet als je die knop ingedrukt houdt, als je hem dan instelt op 50 kan je niet harder dan 50.
Nee, dat is de CC knop zelf (links boven); als je die een tijdje ingedrukt houd gaat hij op limit ipv (A)CC.

Afstandstoets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nAZ7iB44c_KTKvMbNR2PjDP5Yrs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1HQBuUoT9XQg0JLSynAr1sBc.png?f=user_large

CC toets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jBZjf6OLTtYWSs509BISnVnOnU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/naVxfI98bwD5ocNHphuihTgE.png?f=user_large

[ Voor 34% gewijzigd door blb4 op 19-05-2026 11:44 ]

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
TonvanS schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 18:28:
Aanvraag verlengde garantie afgewezen

Ik heb een Ioniq 5  2021 van Duitse origine die vanaf 29 juni 2026 buiten de fabrieksgarantie valt.

Een aanvraag voor een tweejarige extra garantieperiode is door Hyundai Nederland afgewezen.

Het zit zo: ik heb mijn auto in Nederland gekocht inclusief een grote servicebeurt en deze is vanaf 49.000 km opgenomen in het Superservice Register van Hyundai Nederland.

Van het Duitse onderhoud heb ik een papieren boekje waaruit de pagina’s met service data zijn verwijderd. Volgens de ANWB gebeurt dit doorgaans te goeder trouw vanwege de wettelijke “Datenschutz” in Duitsland. Om diezelfde reden kun je geen gegevens vinden over de vorige eigenaar. Een koppeling met een Duits registratiesysteem is niet mogelijk. Ik heb die vraag al eerder aan Hyndai gesteld.

Hyundai Nederland stelt nu dat het onderhoud van mijn auto niet in een internationaal systeem is geregistreerd, dus niet aan de voorwaarden voldoet en daarom krijgen zij problemen als mij extra verzekeren en later garantie claimen bij de fabriek. (?!)

Er klopt echter van alles niet aan deze beweringen. Hyundai Duitsland meld mij schriftelijk dat een digitale registratie in Duitsland helemaal niet bestaat. In het internationale systeem van Hyundai worden alleen reparaties onder garantie geregistreerd en daarom komt mijn auto helaas erg vaak voor, ook in de Duitse periode. Hierin worden geen onderhoudsbeurten opgenomen zoals de 30.000km inspectie. Ik krijg op verzoek ook geen informatie over wat er dan zou ontbreken.

Kortom: Hyundai Nederland wil mij afpoeieren. Ik ben benieuwd of meer mensen binnen dit forum hier tegenaan gaan lopen. Ook wat dit gaat betekenen voor de komende verlengde ICCU garantie.
Beetje laat qua reactie, maar ik herken het...

Ik had een Franse Ioniq Electric en ook mijn aanvraag was afgewezen. Nu moet ik wel zeggen dat de importeur open leek te staan mits ik data aan kon leveren, maar de receptioniste van Zeeuw en Zeeuw zorgde voor enorm veel ruis op de lijn.

Ze moeten een complete historie hebben; mijn auto kocht ik toen hij bijna 2 jaar oud was met 6192 km. Dus daar ontbrak een beurt na een jaar geloof ik. Gezien het gedoe heb ik het niet gedaan; achteraf zou ik er wel blij mee geweest zijn, ik heb hem weggedaan omdat ik daarna bijgeluiden ben gaan horen aan de lagers van motor en/of versnellingsbak. Anders had ik voor een schamele 700€ waarschijnlijk geëindigd met een revisie van bepaalde delen. Wel is het zo dat de verlengde garantie best wel weer wat uitsloot of maximum bedragen aan zich gekoppeld had; dus niet alles is zondermeer gedekt.

• k0enf0rNL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:48
Hebben jullie ook het probleem dat je voor de rotonde aangeeft dat je naar links gaat, vervolgens het stuur 180 graden draait naar rechts om de rotonde op te draaien en dat je knipperlicht dan uit gaat? Is dit in de instellingen te fixen?

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-05 12:36

MicheldeGoey

Project 45

k0enf0rNL schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:13:
Hebben jullie ook het probleem dat je voor de rotonde aangeeft dat je naar links gaat, vervolgens het stuur 180 graden draait naar rechts om de rotonde op te draaien en dat je knipperlicht dan uit gaat? Is dit in de instellingen te fixen?
Gebeurt mij ook, maar je hoort een klik, is dus mechanisch.

• Stefannn
blb4 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:35:
[...]

met een beetje mazzel is "grijs" een aanduiding voor "geen automatische afstand" oftewel "CC" (zonder A).
ik heb geen 2025 dus ik kan het niet testen.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:08
Ik irriteer mij al bijna 5 jaar dood aan die ACC, moet ik er nu zo achter komen dat dat ding gewoon CC kan? :P Ik zal het straks eens proberen.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19-05 14:34
Stefannn schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:45:
[...]

met een beetje mazzel is "grijs" een aanduiding voor "geen automatische afstand" oftewel "CC" (zonder A).
ik heb geen 2025 dus ik kan het niet testen.
in de pre 25 was er ook een verschil tussen groene en grijze bolletjes, maar ik weet niet meer wat (het is dat het hier nu weer genoemd wordt dat ik mij herinner dat ik het 4,5 jaar geleden heb omgezet). met grijze bolletjes houd hij iig ook gewoon afstand tot de voorganger; dus geen old school CC. ik weet wel dat ik de grijze prettiger vond dan de groene bolletjes

edit, kan het niet vinden, wel dat de SCC wordt gepauzeerd als de snelheid hoger is dan 190km/u :+ de top was toch maar 186 ofzo?

Edit 2: toch iets gevonden op pagina 7-84 (2022 model dus):

Zolang Smart Cruise Control actief

is terwijl ‘Gebaseerd op de rijmodus’

geselecteerd is, kunt u de toets

Voertuigafstand ( ) ingedrukt

houden om de Smart Cruise Control

te laten schakelen naar ‘Gebaseerd op

de rijstijl’. Zolang Smart Cruise Control

actief is terwijl ‘Gebaseerd op de

rijstijl’ geselecteerd is, kunt u de toets

Afstand tot voorligger ( ) indrukken

om het systeem te laten schakelen

naar ‘Gebaseerd op de rijmodus’.

[ Voor 35% gewijzigd door Tiggy80 op 19-05-2026 13:37 ]

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-05 14:27
ditbenikecht schreef op maandag 18 mei 2026 @ 18:06:
[...]

Dat is wel een groot verschil! Ben je veel op vakantie geweest rond de evenaar? Want ik kan 25 procent meer niet verklaren met een andere locatie in Nederland. Hooguit dat mijn panelen defect zijn of een softwarematige fout hebben die ze vergeet.
Wel regelmatig op vakantie, alleen niet rond de evenaar :) Nu is het ook hoe warmer het wordt de opbrengst van de panelen afneemt. Op een zonnige lentedag met 20 graden en een briesje is de opbrengst van de panelen op mijn auto hoger dan op een windstille dag met tropische temperaturen. Mijn auto staat doorgaans geparkeerd op een plek waar hij de hele dag zon pakt. Die van jou staat wellicht vaker in de schaduw? Er van uitgaande dat jouw panelen net zo goed werken als die van mij dan zou het verschil in externe factoren moeten zitten.

Hyundai Ioniq 5 Project 45

• Pieter Hermens
Wederom iets wat ik op mijn model 2025 niet terug kan vinden. Ik wil tolwegen vermijden instellen, kan het in nieuwe model nergens vinden. Iemand van jullie? Voorheen zat het bij rijopties filter!

PieterH

• trippelb
Blauw of grijze bolletjes bij acc is inderdaad gebaseerd op de drive modus of op de rijstijl zoals ingesteld in de instellingen

• Marcel2020
JVvG schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:56:
[...]

een 2022 modeljaar 22.5 en geen vuiltje aan de lucht met de matte lak. Ik heb zelfs het idee dat de lak er beter uitziet dan glans omdat je op glans alles ziet.

• Hippe Lip

Hippe Lip

trippelb schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 16:37:
Blauw of grijze bolletjes bij acc is inderdaad gebaseerd op de drive modus of op de rijstijl zoals ingesteld in de instellingen
Dat doet me denken aan die rijmodi zoals normaal, sport, eco en zo.
Daar zit ook een 'personal' of zoiets bij. Is er iemand die dat gebruikt? Toen ik de auto nét had dacht ik nog dat dit handig zou zijn omdat je dan de auto meer volgens je eigen rijstijl laat reageren. Maar dat moet je dus aan het begin van élke rit selecteren en ik merk dat ik dat nog geen week volhoud.

Hoe doen jullie dat?

<John O`Mill>

• Pieter Hermens
Hippe Lip schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 16:56:
[...]

Dat doet me denken aan die rijmodi zoals normaal, sport, eco en zo.
Daar zit ook een 'personal' of zoiets bij. Is er iemand die dat gebruikt? Toen ik de auto nét had dacht ik nog dat dit handig zou zijn omdat je dan de auto meer volgens je eigen rijstijl laat reageren. Maar dat moet je dus aan het begin van élke rit selecteren en ik merk dat ik dat nog geen week volhoud.

Hoe doen jullie dat?
Ik merk dit ook, bij vorige uitvoering onthield hij de laatst gekozen instelling. Nu altijd terug op normaal. Ik had gehoopt dat de personal instelling als standaard zou kunnen gelden. Jammer genoeg niet. Dus ook ben na twee weken gestopt met economie te kiezen. Moet teveel kiezen, geluidje uit voor overtreding snelheid, one padel omdat automatisch heel anders functioneert. B wegen lijn functie uitzetten, anders teveel koffiedrinken 😉

PieterH

• Hippe Lip

Hippe Lip

Pieter Hermens schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:08:
[...]

Ik merk dit ook, bij vorige uitvoering onthield hij de laatst gekozen instelling. Nu altijd terug op normaal. Ik had gehoopt dat de personal instelling als standaard zou kunnen gelden. Jammer genoeg niet. Dus ook ben na twee weken gestopt met economie te kiezen. Moet teveel kiezen, geluidje uit voor overtreding snelheid, one padel omdat automatisch heel anders functioneert. B wegen lijn functie uitzetten, anders teveel koffiedrinken 😉
Ja, je wordt wel beziggehouden in deze auto met al z’n automatiseringen :+

En dan heb ik het nog niet eens over hoe lang het duurt na het aanzetten voordat je het juiste bestuurdersprofiel kunt kiezen. Daarna moet je nog wachten tot je daar op ‘Start’ op het scherm kunt drukken en pas DAN kun je iets met de navi doen.
Je zou zeggen dat een herzien model op z’n minst van een wat snellere processor voorzien wordt, maar helaas.
Was het maar zoals met een nieuwe computer: ik betaal wat extra bij en krijg een (veel) snellere processor… 8)

<John O`Mill>

Pagina: 1 ... 294 295 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic