compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Echt balen, dat verwacht je allemaal niet.ZuinigeRijder schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:41:
@IonniUnique Inderdaad nog onder de garantie van 5 jaar (juli 2026), ik heb ongeveer 56000 km gereden. Ik had ook een tikkend geluid achter, dacht dat het de achterklep was. Maar misschien is dat precies hetzelfde wat jij nu hebt (getordeerde aandrijfas) en is deze nu bij mij dus helemaal stuk/los gegaan.
Ik heb ook nog de originele ICCU.
Ik hoop niet dat dit net zo'n drama gaat worden als de ICCU problematiek bij 'veel' auto's. Ik hoop dat het om incidenten gaat, maar ben er echt niet gerust op. Dat zoiets kapot gaat...
Gelukkig wel garantie, maar je wil al die gedoe niet.
Shit happens.
@Marcel2020Marcel2020 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:13:
[...]
BTW; de klimaatregeling werkt toch geen 20 minuten? Vls mij iets van 5 minuten
Die klimaatregeling is (bij mij) in de app instelbaar tot 30 minuten:
Beheer-tab > Klimaatinstellingen > Duur van klimaatregeling
[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 27-01-2026 11:29 ]
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Vorige winter prima, in de tussentijd wel updates gehad, zeker de navi, maar nu heen en terug van wintersport doet hij eigenlijk geen preconditionering. Temp rond het vriespunt, dus lang ca 70kw en max 150kw naar huis, terwijl het dus vorig jaar prima ging…
Net met max DC percentage en preconditioning vinkje uit/aan zitten spelen, toen ging die op gegeven moment wel weer spiraaltje laten zien, maar natuurlijk veel te kort waardoor de snelheid alsnog ruk is.
Ben beniewd of iemand een tip/ervaring heeft, alvast bedankt!
interessant, die optie heb ik niet...ik denk dat het brein van de VOOR cCNC modellen te dom is om verder dan een paar minuten te tellen ;-)Hippe Lip schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:27:
[...]
@Marcel2020
Die klimaatregeling is (bij mij) in de app instelbaar tot 30 minuten:
Beheer-tab > Klimaatinstellingen > Duur van klimaatregeling
[Afbeelding]
2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW
na de eerste paar honderd km rijden zou preconditionering eigenlijk ook niet meer heel hard nodig moeten zijn tenzij het echt flink koud is....mijn laatste verre rit zo rond de 0 graden buitentemp werkte het prima, plm 60km van te voren een lader kiezen en afhankelijk van het laadstation 'vol gas' ladenklootwyk schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:31:
Vraagje, zijn er meer mensen waarbij de preconditionering niet tot nauwelijks meer werkt?
Vorige winter prima, in de tussentijd wel updates gehad, zeker de navi, maar nu heen en terug van wintersport doet hij eigenlijk geen preconditionering. Temp rond het vriespunt, dus lang ca 70kw en max 150kw naar huis, terwijl het dus vorig jaar prima ging…
Net met max DC percentage en preconditioning vinkje uit/aan zitten spelen, toen ging die op gegeven moment wel weer spiraaltje laten zien, maar natuurlijk veel te kort waardoor de snelheid alsnog ruk is.
Nu 200+kw zoals ik gewend was. Lijkt wel een bug.
Vanuit puur technisch standpunt klopt hun standpunt: om GrapheneOS op een Google Pixel geinstalleerd te krijgen zul je 1 instelling moeten 'jail-breaken' om een alternatief OS te kunnen draaien.
In dit specifieke geval is dat standpunt natuurlijk belachelijk: de belangrijkste reden om GrapheneOS te draaien is natuurlijk dat je een hogere privacy en veiligheid wilt dan wat een standaard Pixel kan bieden.
Hoe dan ook, ik heb gisteren een mailtje gestuurd naar de app manager waarin ik e.e.a. uitgelegd heb, en heb hen verzocht om GrapheneOS dat draait op een Google Pixel te whitelisten.
Nu maar afwachten en hopen dat er een oplossing is voordat bluelink stopt....
PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD
Vervelende situatie hoor... hopelijk zetten ze er toch wat vaart achter.ZuinigeRijder schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:18:
[...]
Hierbij mijn ervaring met de Hyundai Pechhulp (die het doorstuurt naar de ANWB). Aangezien ik meteen zei dat de IONIQ 5 helemaal stuk was met waarschijnlijk een kapotte aandrijfas achter en dat er een bergingsbedrijf moest komen (ik stond in de berm langs de ringweg) om de elektrische AWD op te halen, werd het vrij snel doorgestuurd naar een bergingsbedrijf. Daar moest ik dan wel weer 90 minuten op wachten. Meteen ook een vervangingsauto geregeld (kon maar voor 4 dagen). Uiteindelijk was ik niet om 19:00 uur thuis, maar om 21:30. Jammer genoeg wordt de auto altijd naar de dichtstbijzijnde Hyundai garage gebracht en niet naar mijn eigen garage in Tilburg. Ik was wel bijna thuis, dus is nu een garage wel in de buurt (Den Bosch).
Vandaag rond 15:00 gebeld naar de garage, toen was deze nog niet aangekomen. Een half uur later teruggebeld, hij was er net 15 minuten. Verhaal uitgelegd, 100 meter na optrekken vanuit een stoplicht begaf er achter iets, waarschijnlijk de aandrijfas, met veel kabaal kwam ik tot stilstand onder een viaduct. Met alarmlichten aan, de auto in AWD gezet en stapvoets met veel kabaal toch 100 meter verder gereden en in het gras in de berm gezet.
Kreeg te horen dat er nog 18 wachtenden voor mij waren, dus waarschijnlijk kan er pas over anderhalve week een eerste diagnose gesteld wordenVroeg nog naar vervangend vervoer na die 4 dagen, dat is niet geregeld met de Hyundai mobiliteitsgarantie, dus daar moet je zelf iets voor regelen.
Nog gevraagd of ik ook nog naar mijn eigen garage kon, omdat ze het zo druk hadden. Dat kon, zolang er nog niet naar gekeken was en er nog geen garantievraag gestart was. Morgen maar naar mijn eigen garage bellen of ze het druk hebben en of ze wel genegen zijn mijn auto op te halen en daar te repareren. Maar ja, dan moet de auto wel weer 36 km ver gehaald worden. Zullen ze ook niet happig op zijn.
En dat terwijl er al eens iets geweest is tussen de elektrische motor en aandrijfas achter. Zie ook deze post. En uiteindelijk de elektrische motor achter én wiellager linksachter vervangen zijn.
Mijn gok is dat de aandrijfas achter nu helemaal kapot is, wat een kabaal.
Wordt vervolgd.....
Heb je heel toevallig het geluid ook opgenomen dat gemaakt wordt bij die problemen?
mijn P45 zit rond dezelfde KM stand en ik zou dit soort dingen graag voor willen zijn....
Dit had/heb ik met Bluelink ook, op mijn gerootte Pixel 6. Maar ik heb daar Magisk op draaien en daar zit een DenyList in, waarmee je Magisk uitschakelt voor die apps. Daarmee werken beide apps (Bluelink en myHyundai) wel weer.zwakie schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:06:
Ook lekker: ik kan de nieuwe myHyundai app niet installeren op mijn GrapheneOS telefoon met een melding in de trant van "vanwege veiligheidsoverwegingen mag de app niet draaien op een jail-borken/bricked device".[...]
Nou ja! Check dan gelijk ff mijn V&A! 🛒
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Nee, jammer genoeg niet. Het lijkt op een tikkend geluid van metaal op metaal komende vanuit de achterkant. In eerste instantie in een bocht naar rechts van linksachter, maar later meer gewoon van achter. Daarom dacht ik aan de achterklepsluiting.gwenrau schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:16:
[...]
Vervelende situatie hoor... hopelijk zetten ze er toch wat vaart achter.
Heb je heel toevallig het geluid ook opgenomen dat gemaakt wordt bij die problemen?
mijn P45 zit rond dezelfde KM stand en ik zou dit soort dingen graag voor willen zijn....
Ik was voornemens om hem lekker door te rijden maar als er elke 2 jaar een nieuwe ICCU in moet vraag ik me af of dat een slimme keus is. De tijd zal het leren.
Ioniq 5 P45
Ik ga proberen of ik opgenomen krijg. Hopelijk houd ik mijn as nog even heel. Maar het is voor het hogere doel, hè? 😬ZuinigeRijder schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:41:
[...]
Nee, jammer genoeg niet. Het lijkt op een tikkend geluid van metaal op metaal komende vanuit de achterkant. In eerste instantie dacht ik van rechtsachter, maar later meer gewoon van achter. Daarom dacht ik aan de achterklepsluiting.
Niet dat ik veel van snelladers gebruik maak, maar de laatste keren dat ik aan een snellader hing deed hij echter niet of toevallig gisteren zeer matig. (kan misschien ook aan de FastNed liggen; die was redelijk bezet) De preconditioning was op tijd aan gegaan, maar de laadsnelheid startte ook met 70 kw en op laatst ook pas 140/150kw.klootwyk schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:31:
Vraagje, zijn er meer mensen waarbij de preconditionering niet tot nauwelijks meer werkt?
8300Wp oost/west Enphase | Ioniq 5
Heb een MY2023 AWD en gisteren grote beurt met 65k op de teller. Ging er van uit dat mijn eerste set Quatrac Pro (?) all-seasons aardig op zouden zijn maar nog 5mm all round vlgns de garage...
Ik heb ook nog nooit in de winter met 240kW geladen, en heb aardig wat verschillende Fastneds en Ionitys gehad. Bij zowel mijn vorige (MY2022 lounge) als de vervanger (MY2022.5 "lounge", maar Duitse import) niet. Bij de laatste wel onlangs voor het eerst het gloeispiraaltje gezien. Bij de vorige auto was dat nog een sneeuwvlokje geloof ik, maar het leek in beide gevallen niet veel uit te halen.lkolkman schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:53:
[...]
Niet dat ik veel van snelladers gebruik maak, maar de laatste keren dat ik aan een snellader hing deed hij echter niet of toevallig gisteren zeer matig. (kan misschien ook aan de FastNed liggen; die was redelijk bezet) De preconditioning was op tijd aan gegaan, maar de laadsnelheid startte ook met 70 kw en op laatst ook pas 140/150kw.
Nu ik erover nadenk, bij Fastned überhaupt nooit >200kW gehaald. Bij Ionity wel, in de zomer.
[ Voor 5% gewijzigd door Rembooooo op 28-01-2026 09:21 ]
Als je neus andersom zou staan zou je verdrinken onder de douche
80k km met de originele 20" Michelin Pilot Sport EV banden (rijd nog door) en heb geen winterbanden.GG85 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:27:
Hoe lang doen jullie met je banden?
Heb een MY2023 AWD en gisteren grote beurt met 65k op de teller. Ging er van uit dat mijn eerste set Quatrac Pro (?) all-seasons aardig op zouden zijn maar nog 5mm all round vlgns de garage...
Ioniq 5 P45
Banden verbruik je met; hoge snelheid, volle belading, fors optrekken, hard remmen, met lage snelheid manouvreren enz. Bij 100 km/h op de snelweg met rustige rijstijl gaan banden veel langer mee dan bij Autobahnsnelheden, ik heb een keer in nog geen 3000km een set gloednieuwe Goodyear Eagle F1 (lekker grippy) naar 3mm profiel gereden , door enthousiast een paar (mij bekende) bergpassen te rijden en met 200+ heen en terug naar de Alpen. Een andere bandenset ging 65K km mee.GG85 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:27:
Het heeft m.i. weinig zin te vergelijken hoe lang banden meegan zonder genormaliseerde slijtage omstandigheden zoals bij een banden test.
110.000km met de Vredestein Quatrac all-seasons.GG85 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:27:
Shit happens.
70.000 km achter, vervangen, maar niet goed opgelet, banden het zelfde maar zonder de letters EV. NA 30.000 km nog maar 3 mm over. Voorbanden nog steeds de zelfde, 110.000 km.Spiller schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:33:
[...]
80k km met de originele 20" Michelin Pilot Sport EV banden (rijd nog door) en heb geen winterbanden.
PieterH
@joepie de p Ja, ikke. Ik heb de standaard banden meteen laten vervangen (ingeruild): direct vanaf aflevering naar de bandenboer en daarna naar huis.joepie de p schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:40:
Heeft iemand wel eens uitlijning overwogen? Waarom en hoe frequent?
Daar heb ik toen ook de boel laten uitlijnen, omdat ik hiervoor een e-Niro reed en die standaard, af fabriek dus, niet zo best uitgelijnd was. Dat bleek bij meer e-Niro’s niet zo best en dan kreeg je versneld last van cuppen.
Dus dacht ik toen ik daar toch was: voor die paar tientjes wil ik die zekerheid wel van mijn nieuwe wagen. Alles bleek perfect binnen de marges. Ze vroegen toen of ik een rapportje wilde. Nou, dat hoede niet, ik mocht foto’s maken van de meetwaardes op de monitor en toen hoefde ik er ook niet voor te betalen.
Ikke blij natuurlijk!
<John O`Mill>
Nu ben ik wel met geschrokken van alle ICCU berichtgevingen. Natuurlijk is het een visibility bias, omdat mensen met problemen ook het meest berichtgeven online, maar ik dan nog twijfel ik nu wel enorm.
Deze zomer gaan we met de familie een autovakantie doen in Finland, en het lijkt me een ramp als de ICCU in de middle of nowhere popt.
Iemand die met mij zijn mening wilt delen over het risico van de Ioniq 5 en de iccu voor familie auto vakanties?
De ICCU, en hoe Stellantis ermee omging, was voor mij een reden om alle merken van Stellantis pertinent op mijn blacklist te zetten. Nu een Hyundai IONIQ 5 besteld om er daarna pas achter te komen dat Hyundai geen haar beter hierin is.Guids schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:36:
Over een paar maanden loopt ons private lease contract van een kona ‘21 electric af. Ik was altijd al erg gecharmeerd van de Ioniq 5 en overweeg deze als occasion.
Nu ben ik wel met geschrokken van alle ICCU berichtgevingen. Natuurlijk is het een visibility bias, omdat mensen met problemen ook het meest berichtgeven online, maar ik dan nog twijfel ik nu wel enorm.
Deze zomer gaan we met de familie een autovakantie doen in Finland, en het lijkt me een ramp als de ICCU in de middle of nowhere popt.
Iemand die met mij zijn mening wilt delen over het risico van de Ioniq 5 en de iccu voor familie auto vakanties?
Maar ja, ik heb al besteld. Ik ga me er met een nieuwe maar niet direct teveel zorgen over maken.
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
De ICCU gaat nou ook weer niet zo vaak kapot, te vaak is het zeker maar ik laat me er niet door tegenhouden de auto te gebruiken zoals dat zou moeten kunnen. Als je in Finland op voldoende plekken kunt laden is er vast ook hulp nabij of te regelen.
De kans is in elk geval heeeeel erg klein dat je in Finland bent EN dat dan de ICCU kapot gaat. Maar niet nul.Guids schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:36:
Over een paar maanden loopt ons private lease contract van een kona ‘21 electric af. Ik was altijd al erg gecharmeerd van de Ioniq 5 en overweeg deze als occasion.
Voor de rest een heerlijke ruime familie-auto.
Shit happens.
Enkele weken ging mijn iccu ook stuk. Binnen 1 dag was de nieuwe iccu er en de volgende dag al gefixt. Dus Hyundai gaat hier best netjes mee om toch?Room42 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:49:
[...]
De ICCU, en hoe Stellantis ermee omging, was voor mij een reden om alle merken van Stellantis pertinent op mijn blacklist te zetten. Nu een Hyundai IONIQ 5 besteld om er daarna pas achter te komen dat Hyundai geen haar beter hierin is.Ja, het is bizar hoe klantonvriendelijk beide bedrijven hiermee omgaan.
Maar ja, ik heb al besteld. Ik ga me er met een nieuwe maar niet direct teveel zorgen over maken.
nouja, gebasseerd op jouw ervaring kun je zeggen dat Hyundai/dealer er netjes mee omgaat, maar je zal ongetwijfeld ook de berichten hier hebben gelezen waarbij de auto gewoon 3-4 weken bij de dealer stond omdat de ICCu in backorder stond bij Hyundai.... je kunt dus met de actuele voorraad iccu's en je dealer geluk hebben of pech.Changie schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:56:
[...]
Enkele weken ging mijn iccu ook stuk. Binnen 1 dag was de nieuwe iccu er en de volgende dag al gefixt. Dus Hyundai gaat hier best netjes mee om toch?
Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west
N=?Changie schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:56:
[...]
Enkele weken ging mijn iccu ook stuk. Binnen 1 dag was de nieuwe iccu er en de volgende dag al gefixt. Dus Hyundai gaat hier best netjes mee om toch?
Tja, wat is de definitie van een ramp. De kans is niet zo groot en het is een geciviliseerd land met redelijk tot goed mobiel telefoon bereik.Guids schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:36:
Mijn ervaring is dat de scandinaviërs zich over het algemeen zich wat meer bewust zijn dat je het met elkaar moet redden, zeker op het platte land. Als je komt stil te staan, dan is er altijd iemand bereid om je te helpen.
Laden is geen enkel probleem, in Finland kan je bij veel ABC supermarkten voore 0.35C snelladen (150 Kw). Met een Ionity power abonnement laad je voor 0.24C. En verder zijn er genoeg AC laders.
Ik weet niet of het helpt, maar wij hebben de afgelopen 2.5 jaar met de Ioniq ik denk toch wel meer dan 30.000 km (vwb scandinavie) in voornamelijk Zweden afgelegd. En ook in de winter, bij -30C, hebben wij nog geen problemen ondervonden. Ideaal trouwens dat je geen ruiten hoeft te krabben
Ja op die fiets :-)Room42 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:30:
[...]
N=?Dat is die 'visibility bias', want ik hoor ook verhalen waar het weken tot maanden duurde om het op te lossen. Maar ook daarvan is de N onbekend.
Volgorde bias
Wat je eerst hoort of leest, vormt het anker in je geheugen.
Negativiteitsbias
Negatieve informatie weegt zwaarder dan positieve.
Oude overtuigingen zijn hardnekkig, zeker als ze emotioneel geladen waren.
In dit geval snap ik het!Marcel2020 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:31:
bij mij is de uitlijning gedaan na het monteren van de Eibach veren, bij plm 15.000 Km.
We delen die achtergrond met de e-Niro, daar kwam ook mijn vraag voldaan. Na een prijzige les met voortijdige vervanging van cuppende banden laat ik de e-Niro zo om de 18 mnd ofzo even uitlijnen. Ook net weer gedaan en er was best wat afwijking.Hippe Lip schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:29:
[...]
@joepie de p
Daar heb ik toen ook de boel laten uitlijnen, omdat ik hiervoor een e-Niro reed en die standaard, af fabriek dus, niet zo best uitgelijnd was. Dat bleek bij meer e-Niro’s niet zo best en dan kreeg je versneld last van cuppen.
Dus dacht ik toen ik daar toch was: voor die paar tientjes wil ik die zekerheid wel van mijn nieuwe wagen. Alles bleek perfect binnen de marges. Ze vroegen toen of ik een rapportje wilde. Nou, dat hoede niet, ik mocht foto’s maken van de meetwaardes op de monitor en toen hoefde ik er ook niet voor te betalen.
Ikke blij natuurlijk!
Jouw uitijning op de Ioniq 5 was dus af fabriek best goed. Tot nu toe reageert nog niemand dat het nodig was dus voorzichtig oordeel: niet nodig.
Update vanuit de garage waar de auto gebracht is. Ze hebben iets sneller dan eerst aangegeven een eerste diagnose gesteld. Dat kwam overeen met wat ik dacht.....ZuinigeRijder schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:18:
[...]
Hierbij mijn ervaring met de Hyundai Pechhulp (die het doorstuurt naar de ANWB). Aangezien ik meteen zei dat de IONIQ 5 helemaal stuk was met waarschijnlijk een kapotte aandrijfas achter en dat er een bergingsbedrijf moest komen (ik stond in de berm langs de ringweg) om de elektrische AWD op te halen, werd het vrij snel doorgestuurd naar een bergingsbedrijf. Daar moest ik dan wel weer 90 minuten op wachten. Meteen ook een vervangingsauto geregeld (kon maar voor 4 dagen). Uiteindelijk was ik niet om 19:00 uur thuis, maar om 21:30. Jammer genoeg wordt de auto altijd naar de dichtstbijzijnde Hyundai garage gebracht en niet naar mijn eigen garage in Tilburg. Ik was wel bijna thuis, dus is nu een garage wel in de buurt (Den Bosch).
Vandaag rond 15:00 gebeld naar de garage, toen was deze nog niet aangekomen. Een half uur later teruggebeld, hij was er net 15 minuten. Verhaal uitgelegd, 100 meter na optrekken vanuit een stoplicht begaf er achter iets, waarschijnlijk de aandrijfas, met veel kabaal kwam ik tot stilstand onder een viaduct. Met alarmlichten aan, de auto in AWD gezet en stapvoets met veel kabaal toch 100 meter verder gereden en in het gras in de berm gezet.
Kreeg te horen dat er nog 18 wachtenden voor mij waren, dus waarschijnlijk kan er pas over anderhalve week een eerste diagnose gesteld wordenVroeg nog naar vervangend vervoer na die 4 dagen, dat is niet geregeld met de Hyundai mobiliteitsgarantie, dus daar moet je zelf iets voor regelen.
Nog gevraagd of ik ook nog naar mijn eigen garage kon, omdat ze het zo druk hadden. Dat kon, zolang er nog niet naar gekeken was en er nog geen garantievraag gestart was. Morgen maar naar mijn eigen garage bellen of ze het druk hebben en of ze wel genegen zijn mijn auto op te halen en daar te repareren. Maar ja, dan moet de auto wel weer 36 km ver gehaald worden. Zullen ze ook niet happig op zijn.
En dat terwijl er al eens iets geweest is tussen de elektrische motor en aandrijfas achter. Zie ook deze post. En uiteindelijk de elektrische motor achter én wiellager linksachter vervangen zijn.
Wordt vervolgd.....
Hopelijk is er niet nog meer stuk en wordt deze snel gemaakt. Nu maar weer afwachtenGoedemiddag,
De eerste diagnose aan uw Ioniq 5 is vandaag gesteld, de linker achter aandrijfas is afgebroken op de koppeling. We hebben een reparatie aanvraag gedaan bij onze garantie afdeling en wachten op hun reactie. Naar verwachting zal daarna een onderdeel besteld worden en de reparatie worden ingepland. Houdt u er rekening mee dat u de auto niet voor eind volgende week terug heeft, wij melden ons sowieso bij eventuele vertragingen, maar uiteraard ook als we weten wanneer de auto definitief gereed zal zijn.
Moeilijk te zeggen hoe groot het risico op ICCU falen nu precies is. Je hoort hier alle problemen, je hoort niks van de dingen die goed gaan.Guids schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:36:
Ik gok ook dat het risico bij een occasion groter is dan bij een nieuwe. Er is wel een en ander verbeterd over de tijd.
Mbt vakantie ben ik er toe over gegaan om niet meer AC te laden tijdens vakantie.
De problemen worden namelijk toch vrij zeker veroorzaakt door AC laden.
In eerste instantie leek me dat een vrij grote opoffering maar in werkelijkheid kwam ik tot de conclusie dat ik in vakanties eigenlijk nooit meer dan 2x de boel half vol laadde met AC. Het kost me dus 1x een half uur extra aan de DC lader en dat levert me dan een gigantische vakantie rust op.
Tja…
Het is niet wat je wil bij zo’n dure aankoop maar ik ben er toe overgegaan.
Verder een mega gave auto.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
1) 35k~ spenderen aan Duitse import met ongeveer 20k km op de teller uit 2024
2) 20-22k spendere en dan NL auto met ongeveer 150k km op de teller uit 2021
Beide is rijstijl: 35k km op jaarbasis, 95 km/h op de snelweg, niet veel snelladen etc.
Mijn idee voor optie 1 is de auto voor langere tijd te gebruiken totdat de accu het begeeft en dan een nieuwe (ioniq of dergelijks wat er dan is) te bestellen. SOH mag van mijn part tot 70% raken.
Voor optie 2 is het ook oprijden van de auto en dan een nieuw model kopen (2-4 jaar). Momenteel heeft dit mijn voorkeur omdat de wagen van 2025 atm te duur is, wel meer dingen heeft die ik wel graag zou willen hebben in de auto. En dat met 2-4 jaar tijd het nog een stuk verder door ontwikkeld is.
Enige waar ik bang voor ben met optie 2 is dat de accu het begeeft voor die tijd, want dat is gewoon een te dure reparatie voor die auto op dat moment. ICCU zit al meeberekend dat deze zou moeten worden vervangen + koelvloeistof en dergelijken.
Maar momenteel nog wel een beetje in dubio (heb zelfs getwijfeld over belgie).
@joepie de pjoepie de p schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:36:
We delen die achtergrond met de e-Niro, daar kwam ook mijn vraag voldaan.
Die indruk had ik al…
Da’s dan weer nieuw voor mij, want ik heb mijn e-Niro na een tijd opnieuw laten uitlijnen (bij de 2e set banden), maar toen was alles nog prima binnen specs.Na een prijzige les met voortijdige vervanging van cuppende banden laat ik de e-Niro zo om de 18 mnd ofzo even uitlijnen. Ook net weer gedaan en er was best wat afwijking.
Zoals we beide weten zijn er ook e-Niro’s geleverd die af-fabriek (redelijk tot) goed uitgelijnd waren. Dat mijn IQ5 dus heel mooi binnen de lijntjes kleurde, wil nog niet zeggen dat het daar over het algemeen beter is.Jouw uitijning op de Ioniq 5 was dus af fabriek best goed. Tot nu toe reageert nog niemand dat het nodig was dus voorzichtig oordeel: niet nodig.
Het is niet meer dan n=1…
<John O`Mill>
My 2 cents….beldepinda schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:39:
Een week of twee geleden had ik de vraag gesteld betreft garantie/ICCU failures etc. En zie momenteel twee wegen voor mij om een occassion te kopen:
Beide is rijstijl: 35k km op jaarbasis, 95 km/h op de snelweg, niet veel snelladen etc.
Mijn idee voor optie 1 is de auto voor langere tijd te gebruiken totdat de accu het begeeft en dan een nieuwe (ioniq of dergelijks wat er dan is) te bestellen. SOH mag van mijn part tot 70% raken.
Voor optie 2 is het ook oprijden van de auto en dan een nieuw model kopen (2-4 jaar). Momenteel heeft dit mijn voorkeur omdat de wagen van 2025 atm te duur is, wel meer dingen heeft die ik wel graag zou willen hebben in de auto. En dat met 2-4 jaar tijd het nog een stuk verder door ontwikkeld is.
Enige waar ik bang voor ben met optie 2 is dat de accu het begeeft voor die tijd, want dat is gewoon een te dure reparatie voor die auto op dat moment. ICCU zit al meeberekend dat deze zou moeten worden vervangen + koelvloeistof en dergelijken.
Maar momenteel nog wel een beetje in dubio (heb zelfs getwijfeld over belgie).
22k is veel geld.
150.000km is 2 jaar verwijderd van 200.000 hetgeen ik als “planmatige max” beschouw.
2021 is “garantie op of bijna op”
Dat is een combinatie die ik niet zou doen.
Als de 35k voor de andere meer is dan je portemonnee kan of wil trekken is zou ik verder kijken.
Maar zoals gezegd…
“Just my 2 cents”
Er kan toch 2 jaar extra garantie bijgekocht worden?Stefannn schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:48:
[...]
My 2 cents….
22k is veel geld.
150.000km is 2 jaar verwijderd van 200.000 hetgeen ik als “planmatige max” beschouw.
Als de 35k voor de andere meer is dan je portemonnee kan of wil trekken is zou ik verder kijken.
Maar zoals gezegd…
“Just my 2 cents”
Shit happens.
Ik heb ook nog 2 centjes in mijn zak.beldepinda schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:39:
Een week of twee geleden had ik de vraag gesteld betreft garantie/ICCU failures etc. En zie momenteel twee wegen voor mij om een occassion te kopen:
Andere gedachtengang.
Stel dat garantie van beide autos 5 jaar is. Auto 2 heeft garantie tot in 2026 en auto 1 tot in 2029.
Stel dat op 9 jarige leeftijd auto 2 nog € 7000 waard is. en auto 1 € 10.000 (lagere kmstand, zie hieronder). En dat je tot die leeftijd doorrijdt met 20.000 km per jaar. Dus auto 1, 4 jaar en auto 2, 7 jaar.
Auto 2 heeft dan in 2030 150.000 + 80.000= 230.000 km gehaald en auto 1 in 2033: 20.000+140.000 = 160.000 km
Dan is op auto 2 (€ 15.000/4=) € 3.750 pj afgeschreven en op auto 1 (€ 25.000/7=) €3.570 pj.
Daarbij heb je met auto 1, 3 jaar extra garantie genoten.
[ Voor 7% gewijzigd door joepie de p op 30-01-2026 09:10 . Reden: berekening iets aangepast. ]
FYI: bij mijn dealer was de achteras binnen een week na bestelling binnen. Vervanging zou anderhalf uur werk zijn. Maar goed, bij mij is hij niet afgebroken. Vervanging gepland op 19 februari. Ze hadden trouwens op dit moment nog een klant met hetzelfde probleem.ZuinigeRijder schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:10:
[...]Hopelijk is er niet nog meer stuk en wordt deze snel gemaakt. Nu maar weer afwachten
Ik heb een (niet zo heel goede) opname van het geluid gemaakt. Iemand een tip hoe ik hem hier het beste kan posten?
[ Voor 6% gewijzigd door IonniUnique op 30-01-2026 08:13 ]
[ Voor 11% gewijzigd door ZuinigeRijder op 30-01-2026 08:23 ]
Zojuist een quote terug gehad voor garantie van electronische systemen (ICCU, batterij etc). 600 piek voor 6 maanden of 15k om (wat voor mij ongeveer gelijktijdig hetzelfde is). Er is geen mogelijkheid om dit te verlengen naar 2-3 jaar waar ik op hoopte als ik extra betaal.Stefannn schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:48:
[...]
My 2 cents….
22k is veel geld.
Maar zoals gezegd…
“Just my 2 cents”
Volgende idee is om voor een 2021/2022 model te gaan rondt de 26k die 90-100k op de teller heeft voor de garantie van 2.5-3 jaar nog resterend.
Een 2024 met 20k op de teller zou effectief 4 jaar garantie betekenen voor een prijs van 36k ish wat betreft prijs/value minder interessant lijkt.
Wat zouden jullie hier over denken?
Ik zou denken dat als je én prijsbewust bent én graag een extra garantie van 2 á 3 jaar zou willen hebben, je gewoon een MY23 uit Duitsland moet (laten) halen. Twee vliegen in één klap.
Vind ik persoonlijk veel beter klinkenbeldepinda schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:42:
Volgende idee is om voor een 2021/2022 model te gaan rondt de 26k die 90-100k op de teller heeft voor de garantie van 2.5-3 jaar nog resterend.
Bij aankoop een betrouwbaar SOH rapport eisen, en van daar uit verder.
Garantie kopen klinkt leuk, maar de premie is vastgesteld obv het risico....lage premie betekent laag risico.
Met een andere IONIQ5, een 77kW RWD Lounge uit maart 2023, dus dan gok ik dat het een MY23 is (of was dat dan een MY 22.5?)
tomhier schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:06:
Ik ga dit topic, helaas, verlaten.
Na 2 jaar van uitbalanceren, uitlijnen en nieuwe bandensets gaat de LM de auto teruggeven aan Hyundai Nederland.
De instabiliteit is een bekend probleem, maar na vele pogingen heeft ook een onafhankelijk expert geconcludeerd dat het voor de IONIQ5 die ik reed, dit probleem blijft optreden.
Ik ga op zoek naar wat anders, wat ook wel jammer is, want verder was ik zeker tevreden over de auto.
Zit je ook in de situatie dat de onbalans niet weg gaat, blijf volhouden, want het hoort simpelweg niet bij een auto, ook al vind Hyundai van wel.
En voor toekomstige IONIQ5-bezitters: ik heb simpelweg echt pech gehad dat mijn auto er echt erg veel last van had, er rijden ook vele IONIQ5s zonder deze problemen.
Yes, excuses. Km zou idd rondt de 55-75 moeten liggen daarvoor. Was even snelle hoofdrekening, en inderdaad is voor mij de batterij het enige zou zijn waar ik wakker van zou liggen.tvc15 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:18:
@beldepinda , vergeet niet dat de garantie op de HV-batterij beperkt is tot 160.000 km. In jouw geval denk ik ook een parameter die je mee moet nemen. Als je er een met 100k op de teller koopt en je rijdt 30k/jaar, dan is je garantie op het duurste onderdeel van de auto na 2 jaar voorbij.
Wat is het voordeel van een MY23 ten opzichte van ervoor? En zijn er specifieke manieren waarop die ik zou kunnen herkennen ten opzichte van before (datum/look/features)?Ionikfünf schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:05:
[...]
Ik zou denken dat als je én prijsbewust bent én graag een extra garantie van 2 á 3 jaar zou willen hebben, je gewoon een MY23 uit Duitsland moet (laten) halen. Twee vliegen in één klap.
quote]beldepinda schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:42:beldepinda schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:42:
[...]
[...]
[/quote]
Dit is precies mijn keuze geworden: Lounge AWD, 03-2022, 100k km, €26k. Maar ik rij niet zoveel als jij, ongeveer de helft (15-20k per jaar). Waarschijnlijk neem ik daar nog 2 jaar extra garantie bij voor 924 euro. Die geldt tot max 200k km, dus daar blijf ik ruim onder.
Ik wil ‘m ook oprijden en heb de ijdele hoop dat de batterijontwikkelingen vlot genoeg gaan dat reparatie of vervangen tzt een stuk voordeliger is. Maar dat zien we dan wel weer.
Wat is het voordeel van een MY23 ten opzichte van ervoor? En zijn er specifieke manieren waarop die ik zou kunnen herkennen ten opzichte van before (datum/look/features)?
[/quote]
Grotere accu, andere schokdempers, dat zijn wel zo'n beetje de hoofdpunten. Als je serieus bent en als particulier een tweedehands exemplaar wilt aanschaffen, spit dan dit topic van voor tot achter door. Is 'even' een klusje, maar dan heb je de antwoorden op vrijwel alle vragen die je nog gaat stellen.
Misschien komt het bij bepaalde laadpalen (privé of “in de straat”) vaker voor dan bij anderen.
Is het een idee om een enquête op te stellen met vragen zoals:
-hoe vaak heb jij een defecte ICCU gehad (0, 1, 2 of meer keer)
-laad je thuis of “op straat”
-welke laadpaal gebruik je (merk en eventueel type)
-laad je op “vol vermogen”
-laad je tot 80, 90 of 100%
-van welk modeljaar is jouw Ioniq 5
Wellicht zijn er nog andere vragen te bedenken (ik ben niet heel erg technisch onderlegd).
Als we zo’n enquête houden en voldoende respons hebben (ook van degenen die nog de originele ICCU hebben) kunnen we wellicht vaststellen of bepaald situaties “eruit springen”.
Misschien veroorzaken bepaalde laadpalen relatief veel storingen zodat we daar iets van kunnen leren?
Als er interesse is; wie kan zo’n enquête op het forum plaatsen?
De resultaten kun je hier bekijken.
Dank voor de link!ZuinigeRijder schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:54:
@CharlieBulldog In Duitsland bestaat die al en kun je hier invullen.
De resultaten kun je hier bekijken.
Helaas zie ik geen data over de gebruikte merken laadpalen terwijl men ze WEL kon invullen.
Die gegevens vind ik persoonlijk van groot belang; het zou zomaar kunnen zijn dat bepaalde merken laadpalen veel problemen met de ICCU veroorzaken.
Beantwoord de volgende vragen alleen als uw Ioniq5 al een ICCU-defect heeft vertoond!
Vul hieronder het merk van uw laadpaal in:
75 antwoorden
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
| go-e Go e Heidelberg Go-e Easee Mennekes SMA EV Charger 22 (auf 11 kW gedrosselt) Hyundai Alfen Heidelberg Energy Control KEBA p30 x-series Fronius Wattpilot 11kW openWB series2 Öffentliche AC Säule Charge Amps Aura Daheimladen 22Kw auf 11 KW eingestellt EVBox Elvi NRGkick + EVCC Wallbe Eco 2.0s go-e Gemini flex 11 kW Ladeziegel Stark-in-Strom APL KEBA EVCC Juice Booster 2 Heidelberg Eco 3-ph, Ultimate Speed (Lidl) 1-ph Kostal Hyundai Go-e-charger 2025 Juice booster 2 Fronius Wattpilot Go 22J SiS WB 11kW pro connect Technivolt Vestel Go-e Gemini flex Heidelberg Eco easee home Easee Charge Up 22Kw Jucebooster 2 Myenergie Go-E DIY Fronius Wattpilot 2.0 deolar Heidelberg Wallbox Zappi und Charge Amps Eassee Charge Up/ juice booster 2 Keine vorhanden Nur Ladeziegel nur gelegentlich Schnelllader Easee Core Heidenau Menekes AMEDIO Easee |
Ik zag in een van de posts hier dat jij in de engineer mode was geraakt met jouw IONIQ 5. Mag ik jou daar 2 vragen over stellen?
- Weet jij de code(s) voor een Nederlandse IONIQ5 van 3-2022? (ik kwam wel bij engineer mode, maar code was fout)
- Weet jij of je in de engineer mode een optie hebt om Bluelink te deactiveren, dan wel modem/netwerk te resetten?
Ik vermoed dat ik eerst had moeten wachten tot vorige eigenaar de auto uit zijn account had verwijderd. Maar nu lukt het me niet meer om zijn account te deactiveren, ook niet na resets en 12v-accu loshalen. Mijn ijdele hoop is dat engineer mode andere opties biedt.
2. Nee, naar mijn weten is er geen mogelijkheid om Bluelink te activeren of modem/netwerk te resetten. Zie screenshots hier die ik toen gemaakt heb, misschien kun jij de optie ontdekken.
@Spiller Heeft de dealer uw tweede ICCU buiten de garantie om gerepareerd? Doen ze dat? Ik ben geïnteresseerd in de Ioniq 5, maar ik twijfel of ik de uitgebreide garantie moet nemen. Weet u hoe lang het duurde en hoeveel het buiten de garantie om zou kosten voor de ICCU?Spiller schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:25:
Met P45 loopt dit jaar uit de garantie. "Gelukkig" ging de ICCU voor de 2e keer kapot en is deze na een week bij de (Spaanse) dealer te hebben gestaan weer gerepareerd, inclusief een nieuwe 12V accu (ook al de 2e vervangen onder garantie).
Ik was voornemens om hem lekker door te rijden maar als er elke 2 jaar een nieuwe ICCU in moet vraag ik me af of dat een slimme keus is. De tijd zal het leren.
De ICCU is toch gewoon een fabricagefout en moet toch altijd gratis vervangen worden, garantie of niet?zeren schreef op maandag 2 februari 2026 @ 01:42:
[...]
@Spiller Heeft de dealer uw tweede ICCU buiten de garantie om gerepareerd? Doen ze dat? Ik ben geïnteresseerd in de Ioniq 5, maar ik twijfel of ik de uitgebreide garantie moet nemen. Weet u hoe lang het duurde en hoeveel het buiten de garantie om zou kosten voor de ICCU?
dat kun je vinden maar ik vermoed dat je daar bij de rechter je gelijk voor moet gaan halen...in Z Korea heeft HY de garantie tot 15 jaar verlengd maar hier (nog?) niet.Room42 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 07:03:
[...]
De ICCU is toch gewoon een fabricagefout en moet toch altijd gratis vervangen worden, garantie of niet?
Ik meen dat de reparatie zo rond de 4000 euro kost, vervangen dan....wellicht is er inmiddels een reparateur die zich er aan waagt (ACtronics repareert wel meer modules en On Board Chargers).
Ik was er eerst zo trots op dat ik nog geen enkele fout- of storingsmelding heb gehad, maar nu ben ik aan de beurt. Tijdens laden hier op de oprit, een klap in de meterkast. Zowel de automaat (16A) voor de laadunit, als een van de fase hoofdzekering (25A) lag eruit....een gedeelte van het huis spanningsloos. En op het dashboard wat rode meldingen en accu-iccoontje. Ik kon er nog wel meer rijden, maar na ong 1 km de melding: "storing elec systeem, stop de auto zo snel mogelijk" dus de 12V wordt ook niet bijgeladen, dan houd het ook snel op. Had nog even de hoop dat DC laden nog wel ging.
Ik denk dat je met zekerheid kan zeggen dat de ICCU eruit ligt.
Mhh… opmerkelijk… 71% accu. Dat zou betekenen dat hij er niet aan het eind van een laadcyclus is uit geklapt maar middenin. Dat zou betekenen dat het “niet het door ICCU afbreken van laadsessie” is dat de oorzaak is.wim1955 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:48:
Nou, ik denk dat ik nu ook de pineut ben.
Ik was er eerst zo trots op dat ik nog geen enkele fout- of storingsmelding heb gehad, maar nu ben ik aan de beurt. Tijdens laden hier op de oprit, een klap in de meterkast. Zowel de automaat (16A) voor de laadunit, als een van de fase hoofdzekering (25A) lag eruit....een gedeelte van het huis spanningsloos. En op het dashboard wat rode meldingen en accu-iccoontje. Ik kon er nog wel meer rijden, maar na ong 1 km de melding: "storing elec systeem, stop de auto zo snel mogelijk" dus de 12V wordt ook niet bijgeladen, dan houd het ook snel op. Had nog even de hoop dat DC laden nog wel ging.
Ik denk dat je met zekerheid kan zeggen dat de ICCU eruit ligt.[Afbeelding]
Tenzij je de boel had gelimiteerd op “tot 70% laden”, of dat er sprake is van “ingrijpen van loadbalancing”.
Ook ter info van @ZuinigeRijder en @Marcel2020 .
ICCU zelf ook kapot gehad en in het begin het rechterscherm die op zwart ging.
Meest vervelend wel regelmatig de zombiemodus. Blij met sleutel 10. Al wel een keer of twintig dat ik deze heb moeten gebruiken om de auto weer aan de praat te krijgen. Dat blijft wel diep triest. P45 schijnt het meeste last te hebben geeft Chat GPT aan.
Uiteraard zijn er mensen die nog nooit enige storing hebben gehad. Zo gaat dat met statistiek om op een 6,5 te komen.
Toch wel een hoofdreden om t.z.t. over te stappen op de nieuwe iX3. Uiteraard erg benieuwd hoeveel kinderziektes die heeft. Ik heb wel goede hoop. We gaan het meemaken.
Shit happens.
Ik heb de auto sinds juni 2023. Ik heb nog nooit zombie modus gehad. Ik hoor er op dit forum ook niks meer over.mdeiman schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:12:
Vervelend al de storingen. Niet voor niks dat de Ioniq 5 maar een 6,5 krijgt op betrouwbaarheid bij de consumentenbond. Niet veel auto's die lager scoren....
ICCU zelf ook kapot gehad en in het begin het rechterscherm die op zwart ging.
Meest vervelend wel regelmatig de zombiemodus. Blij met sleutel 10. Al wel een keer of twintig dat ik deze heb moeten gebruiken om de auto weer aan de praat te krijgen. Dat blijft wel diep triest. P45 schijnt het meeste last te hebben geeft Chat GPT aan.
Uiteraard zijn er mensen die nog nooit enige storing hebben gehad. Zo gaat dat met statistiek om op een 6,5 te komen.
Toch wel een hoofdreden om t.z.t. over te stappen op de nieuwe iX3. Uiteraard erg benieuwd hoeveel kinderziektes die heeft. Ik heb wel goede hoop. We gaan het meemaken.
Is dat nog een issue?
Of is dat in de loop der tijd met software updates helemaal opgelost?
Ik ben bij met alle software-updates. Zo gaat het een paar weken goed en dan weer het gedonder dat de auto niet in de P wil. Wordt natuurlijk ook niet altijd gemeld, omdat de oplossing vrij eenvoudig is.Stefannn schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:31:
[...]
Ik heb de auto sinds juni 2023. Ik heb nog nooit zombie modus gehad. Ik hoor er op dit forum ook niks meer over.
Is dat nog een issue?
Ik kan er ook niet echt een logica in ontdekken. Wel het vaakst als de auto aan de oplader staat en ik ga voorverwarmen.
Shit happens.
Ik wacht nog steeds op de ANWB service auto, waar ik direct naar verwezen werd.
Ik heb de zombiemodus tijdje terug gehad ergens eind vorig jaar.Stefannn schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:31:
[...]
Ik heb de auto sinds juni 2023. Ik heb nog nooit zombie modus gehad. Ik hoor er op dit forum ook niks meer over.
Is dat nog een issue?
verder niet meer zombiemodus meegemaakt om eerlijk te zijn.
Mijn Ioniq 5 P45 heeft nog garantie, dus dat weet ik niet. Duurde een week vanaf het moment dat er diagnose was gesteld en ik de auto terug kreeg. Niet slecht.zeren schreef op maandag 2 februari 2026 @ 01:42:
[...]
@Spiller Heeft de dealer uw tweede ICCU buiten de garantie om gerepareerd? Doen ze dat? Ik ben geïnteresseerd in de Ioniq 5, maar ik twijfel of ik de uitgebreide garantie moet nemen. Weet u hoe lang het duurde en hoeveel het buiten de garantie om zou kosten voor de ICCU?
Ioniq 5 P45
ZuinigeRijder schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:18:
Wordt vervolgd.....
Sneller dan verwacht was de auto vandaag al klaar (1 week bij de garage). Als souvenir hebben ze in een plastic zakje (gedeelte?) van de koppeling van de aandrijfas in de auto laten liggen (een ring, kogeltjes en rubber/plastic afdekking).ZuinigeRijder schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:10:
Update vanuit de garage waar de auto gebracht is. Ze hebben iets sneller dan eerst aangegeven een eerste diagnose gesteld. Dat kwam overeen met wat ik dacht.....
Goedemiddag,
De eerste diagnose aan uw Ioniq 5 is vandaag gesteld, de linker achter aandrijfas is afgebroken op de koppeling. We hebben een reparatie aanvraag gedaan bij onze garantie afdeling en wachten op hun reactie. Naar verwachting zal daarna een onderdeel besteld worden en de reparatie worden ingepland. Houdt u er rekening mee dat u de auto niet voor eind volgende week terug heeft, wij melden ons sowieso bij eventuele vertragingen, maar uiteraard ook als we weten wanneer de auto definitief gereed zal zijn.
Hopelijk is er niet nog meer stuk en wordt deze snel gemaakt. Nu maar weer afwachten
:strip_exif()/f/image/Xup2hM4XLwS0bM7mO7m0zKR0.jpg?f=fotoalbum_large)
Trouwens nu is het tikken van metaal op metaal (vooral in bochten naar rechts) weg, dus voor diegene die daar ook last van hebben, misschien toch naar laten kijken
Vanochtend de plof en de melding controleer elektrische systemen. Zal dus wel de ICCU zijn.
Auto wordt afgesleept naar de dealer.
Registratie Juni 2025
Kilometerstand: 12.5K
Auto heeft 65% charge. Stond niet aan de lader. Starten en wat ik anders nooit doe is de stuur en stoelverwarming aanzetten. 5 seconden later de plof.
Had de auto al aangemeld voor niet goed werkende active ventilatiekleppen, die dingen in de voorbumper. Er zou een verband kunnen zijn omdat deze met elektromotoren worden aangestuurd.
Dit voor de statistieken.
Nu maar afwachten wat het vervolg zal zijn.
[ Voor 15% gewijzigd door DikkeDollie op 03-02-2026 10:13 ]
Toch wel echt balen, hopen dat het snel gemaakt wordt.DikkeDollie schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:28:
Ik lees al een tijdje mee op dit forum sinds ik een Ioniq 5 Connect heb. Dat is sinds Juni.
Vanochtend de plof en de melding controleer elektrische systemen. Zal dus wel de ICCU zijn.
Registratie Juni 2025
Auto heeft 65% charge. Stond niet aan de lader. Starten en wat ik anders nooit doe is de stuur en stoelverwarming aanzetten. 5 seconden later de plof.
Jammer voor het vertrouwen in de auto en het merk.
Shit happens.
@k0enf0rNL Ja, sorry, zie mijn edit.
[ Voor 106% gewijzigd door Room42 op 03-02-2026 10:55 ]
Dat probleem gaat over de batterijen die in Amerika gemaakt zijn, dit is geen ICCU probleem. En inmiddels hebben ze die problemen opgelost, alleen nog niet van alle auto's de batterypack vervangen. Het zijn met name eerste generatie auto's uit Amerika die een probleem zijn.Room42 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:44:
Ik vrees dat het nog niet verholpen is.
Vorige week EXACT hetzelfde probleem gehad.DikkeDollie schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:28:
Ik lees al een tijdje mee op dit forum sinds ik een Ioniq 5 Connect heb. Dat is sinds Juni.
Registratie Juni 2025
Had de auto al aangemeld voor niet goed werkende active ventilatiekleppen, die dingen in de voorbumper. Er zou een verband kunnen zijn omdat deze met elektromotoren worden aangestuurd.
Mijn ICCU is al een klein jaar geleden eens geupdate en 12V accu vervangen na hoop problemen.
Sinds dien werkt het goed tot vorige week donderdag. Reed 200meter weg en toen allerlei meldingen
dat ik zo snel mogelijk moest stoppen. Auto op vrijdag opgehaald en eind van de dag belde de garage al dat de hele ICCU nu kapot was en de 12V accu, en beide vervangen gaan worden. Kosten al snel rond de 3.000 uero las ik op internet. Hopen dat daarmee het probleem verholpen is. Lees wel dat de nieuwe revisie ICCU's aanpassingen hebben dat dit probleem niet zo makkelijk terug keert. Veel modellen gebouwd op het E-GMP platform schijnen dit probleem te hebben. Dus ook de Kia EV6/EV9/EV3/EV5, en de Ioniq 6..
Ik had toch verwacht dat Hyundai dit probleem inmiddels definitief had opgelost. Heb eind november een nieuwe Lounge rwd (model jaar 2026) geleverd gekregen. Ik heb een Zaptec laadpunt en gebruik Tibber met load balancing en grid awards hetgeen veelvuldig het laden start en stopt, waarvan ik hoop dat dit het iccu probleem niet verergerd.DikkeDollie schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:28:
Registratie Juni 2025
[ Voor 0% gewijzigd door loon1001 op 03-02-2026 14:40 . Reden: Textueel ]
Op een gegeven moment kreeg ik storing op de actieve luchkleppen, dat was dan een tijdje weg en kwam vorige week weer terug om daarna weer normaal te werken.
Voor het laden thuis heb ik een Eneco Connectric wallbox met een P1 aansluting naar de slimme meter.
Daarbij een Sparky met de Chargee app. Daarin zie ik duidelijk de laadstroom teruglopen als een fase meer dan de max 25A belast gaat worden. Dit is dan denk ik de Eneco Connectric die dat regelt.
Wat dit voor effect dit heeft op de ICCU kan ik zo niet zeggen.
Ik ben benieuwd of er straks vanuit de (Duitse) enquête wat inzichten gaan komen over correlatie en causaal verband. Voor nu zou ik denken dat de gebeurtenissen eerder lijken op een loterij. De ongelukkige winnaar is dit keer....
Wat ik me nog afvroeg. Ik heb de indruk dat het altijd gebeurt bij lage snelheid. Klopt dat, of heeft iemand het ook op de Rijksweg gehad? Is dit ook al eens bediscussierd?
IonniUnique in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"
Van linksachter komt een tikkend geluid dat je alleen hoort bij zwaardere belasting van de as (bij harder optrekken met zwaardere belading, pittig genomen bocht naar rechts). Het ritme van het tikken versnelt bij acceleratie.
De kwaliteit is niet echt goed, maar meer om een idee te geven.P.S. ikzelf had een meer tikkend geluid wat leek op metaal op metaal, wat uiteindelijk resulteerde in een afgebroken linker achter aandrijfas op de koppeling. Zie deze post:
ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"
Ah man, dit geluid hoor ik dus ook soms bij een scherpe bochtZuinigeRijder schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:56:
Hier het geluid opgenomen door @IonniUnique van het geluid van een getordeerde achteras linksachter van zijn IONIQ 5. Zie ook deze post:
IonniUnique in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"
Van linksachter komt een tikkend geluid dat je alleen hoort bij zwaardere belasting van de as (bij harder optrekken met zwaardere belading, pittig genomen bocht naar rechts). Het ritme van het tikken versnelt bij acceleratie.
De kwaliteit is niet echt goed, maar meer om een idee te geven.
[YouTube: Geluid van een getordeerde achteras linksachter IONIQ5]
P.S. ikzelf had een meer tikkend geluid wat leek op metaal op metaal, wat uiteindelijk resulteerde in een afgebroken linker achter aandrijfas op de koppeling. Zie deze post:
ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"
Ioniq 5 scoort met 6,5 een magere voldoende en is niet slecht maar zit daarmee wel een beetje in de in de achterhoede. EV6 scoort nog iets je lager met een 6. Tevredenheid is wel hoog (maar dat is vrijwel bij alle auto's, ICE en EV). Opvallend laag zijn Enyaq, ID3 en EX30 met respect 4,8, 5,1 en 4,3. Tesla S een 5,6. Hoog scoren o.a. (e-)Niro ('16-'22), Niro ('22) en Q4 e-tron met respect 8,7, 9,1 en 8,2. Zeer hoog scoort model Y van na '21 (9,3). Tenzij nadrukkelijk benoemd zitten alle jaargangen bijeen. Er zitten 50k auto's in de peiling, de score hangt af van soort probleem, de autoleeftijd en kilometerstand.
Dan hebben we het nog niet eens geahd over de rammeltjes en kraakjes. Ik ben nu al 6x bij de garage geweest voor eerst een rammelende kofferbak, want daarna over is gegaan in kreunenen rubbers.joepie de p schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:10:
Consumentenbond betrouwbaarheidspeiling februari 2026.
Ioniq 5 scoort met 6,5 een magere voldoende en is niet slecht maar zit daarmee wel een beetje in de in de achterhoede. EV6 scoort nog iets je lager met een 6. Tevredenheid is wel hoog (maar dat is vrijwel bij alle auto's, ICE en EV). Opvallend laag zijn Enyaq, ID3 en EX30 met respect 4,8, 5,1 en 4,3. Tesla S een 5,6. Hoog scoren o.a. (e-)Niro ('16-'22), Niro ('22) en Q4 e-tron met respect 8,7, 9,1 en 8,2. Zeer hoog scoort model Y van na '21 (9,3). Tenzij nadrukkelijk benoemd zitten alle jaargangen bijeen. Er zitten 50k auto's in de peiling, de score hangt af van soort probleem, de autoleeftijd en kilometerstand.
Bij de B stijl had ik eerst rechts een ratteltje als ik over de snelweg rijd (soort resonantie) sinds de reparatie aan de ICCU komt er links achter nu een ratteltje bij, Dat zijn wel de momenten dat ik mijn Passat enorm mis.
Bij vlagen vind ik het een heerlijke auto, maar hij is gewoon minder af en volwassen dan wat ik bij in de jaren ervoor bij VW gewend geraakt ben.
[ Voor 5% gewijzigd door osluis op 04-02-2026 12:17 ]
De grote vraag is natuurlijk HOE die cijfers tot stand komen, ik verdenk de consumentenbond altijd van een tikkie opportunisme....als er slechte scores zijn is er wat om over te praten, en dat trekt klanten (het is geen filantropische instelling namelijk).joepie de p schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:10:
Consumentenbond betrouwbaarheidspeiling februari 2026.
wat is de weging van welke issues, rammeltjes zijn ergerlijk maar defecten zijn erger en ook niet allemaal van dezelfde 'zwaarte'...wie doet de rapportage? Komt dat van de fabrikanten, de ANWB ( waar veel merken hun first responder service onderbrengen)
(als het berijder gerapporteerde issues zijn kun je er van uit gaan dat er net als op Fora best wat bias in de cijfers zit, want je gaat eerder reageren als er iets aan de hand is)
Ik wil de Ioniq 5zeker niet goedpraten want de service is eigenlijk niet op het niveau wat ik passend bij de prijsstelling vind, en de hoeveelheid ergernisjes is best aanzienlijk.
Maarrrr op de ICCU problematiek en de 12V Accu problemen (die alle EV en E-Hybrides kennen, dat maakt het issue niet kleiner maar zet het wel in perspectief) heb k niet het idee dat er nou enorme issues zijn bij de Ioniq 5 (op tamelijk specifieke en zeldzame rariteiten zoals gebroken achterassen enzo).
edit; Dit dus....positieve rapportage bias is vls mij zo ingebouwd,' deelnemer gerapporteerde gegevens'....deelnemers aan wat, de enquete....en hebben ze 100.000 mensen gevraagd en een 50% response rate gehaald of gewoon geturft tot er 50.000 reacties waren (wat ik vermoed)
16 jan 2026Voor bijna 50.000 auto's hebben deelnemers een enquête ingevuld in ons onderzoek naar automankementen en tevredenheid. Welk automerk en type is het meest en het minst betrouwbaar?
Positie Merk Score
1. Lexus 8,9
2. Suzuki, Toyota 8,7
3. Subaru 8,6
4. Honda 8,5
5. BYD, Tesla 8,4
6. Mazda 8,3
7. Smart 8,3
8. Kia 8,2
9. Mitsubishi 8,2
10. BMW, Hyundai, Mini 8,1
[ Voor 20% gewijzigd door Marcel2020 op 04-02-2026 12:42 ]
Lijkt me best een goed onderzoek, lezend wat de Consumentenbond en de Autorai schrijven over hoe het tot stand komt.Marcel2020 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:23:
[...]
De grote vraag is natuurlijk HOE die cijfers tot stand komen, ik verdenk de consumentenbond altijd van een tikkie opportunisme....als er slechte scores zijn is er wat om over te praten, en dat trekt klanten (het is geen filantropische instelling namelijk).
wat is de weging van welke issues, rammeltjes zijn ergerlijk maar defecten zijn erger en ook niet allemaal van dezelfde 'zwaarte'...wie doet de rapportage? Komt dat van de fabrikanten, de ANWB ( waar veel merken hun first responder service onderbrengen)
(als het berijder gerapporteerde issues zijn kun je er van uit gaan dat er net als op Fora best wat bias in de cijfers zit, want je gaat eerder reageren als er iets aan de hand is)
Ik wil de Ioniq 5zeker niet goedpraten want de service is eigenlijk niet op het niveau wat ik passend bij de prijsstelling vind, en de hoeveelheid ergernisjes is best aanzienlijk.
Maarrrr op de ICCU problematiek en de 12V Accu problemen (die alle EV en E-Hybrides kennen, dat maakt het issue niet kleiner maar zet het wel in perspectief) heb k niet het idee dat er nou enorme issues zijn bij de Ioniq 5 (op tamelijk specifieke en zeldzame rariteiten zoals gebroken achterassen enzo).
edit; Dit dus....positieve rapportage bias is vls mij zo ingebouwd,' deelnemer gerapporteerde gegevens'....deelnemers aan wat, de enquete....en hebben ze 100.000 mensen gevraagd en een 50% response rate gehaald of gewoon geturft tot er 50.000 reacties waren (wat ik vermoed)
16 jan 2026Voor bijna 50.000 auto's hebben deelnemers een enquête ingevuld in ons onderzoek naar automankementen en tevredenheid. Welk automerk en type is het meest en het minst betrouwbaar?
Positie Merk Score
1. Lexus 8,9
2. Suzuki, Toyota 8,7
3. Subaru 8,6
4. Honda 8,5
5. BYD, Tesla 8,4
6. Mazda 8,3
7. Smart 8,3
8. Kia 8,2
9. Mitsubishi 8,2
10. BMW, Hyundai, Mini 8,1
Blijft altijd geinig dat mensen vaak alleen onderzoek in twijfel trekken als hun product er niet goed uitkomt.
Shit happens.
mdeiman schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:07:
[...]
Lijkt me best een goed onderzoek, lezend wat de Consumentenbond en de Autorai schrijven over hoe het tot stand komt.
Blijft altijd geinig dat mensen vaak alleen onderzoek in twijfel trekken als hun product er niet goed uitkomt.
huh, dat heeft niks met 'mijn product' te maken...als de consumentenbond onderzoekt welk 'volautomatisch koffiezetapparaat' het beste is moet ik ook altijd hard lachen wanneer ik lees dat de 'crema laag veel mooier was bij apparaat B' (crema is bittere fluf die niks met een goede koffie/espresso te maken heeft).mdeiman schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:07:
[...]
Lijkt me best een goed onderzoek, lezend wat de Consumentenbond en de Autorai schrijven over hoe het tot stand komt.
De keuze van criteria, de weging er van en het de sample size en hoeen waar de respondenten worden geselecteerd/gevonden maken nogal wat uit voor de resultaten van onderzoek. Dan vergeten we even de rapportage van een onderzoek/enquete. Je zou kunnen stellen dat het geinig is dat mensen vaak foutieve rapportage zelfs van kwalitatief prima onderzoek geloven als het hun mening bevestigt.
Ik stel de uitvoering van het onderzoek ter discussie, hoezo denk je dat het onderzoek goed is?
Het autorai artikel zegt niks meer dan dat er 50.000 mensen online iets is gevraagd en dat de uitslagen gewogen zijn op basis van 'het kon wachten' 'het kon niet wachten' en 'de auto kon niet meer rijden'
Online enquête
Het onderzoek van de Consumentenbond is een enquête onder 50.000 eigenaren (leden en niet-leden) van auto’s van maximaal tien jaar oud. De vragen richten zich op problemen die in het afgelopen jaar zijn voorgekomen met de auto. In het nieuwste onderzoek zijn de pechstatistieken van zo’n 300 verschillende modellen van 39 automerken in kaart gebracht.
Als een reparatie kon wachten, weegt dat voor 20% mee in het rapportcijfer. Als de auto direct naar de garage moest, telt dat voor 35% mee en voor 45% als de auto niet verder kon rijden. Alle resultaten zijn per merk en model opgeteld.
elders lees ik (autoblog.nl);
Deze keer heeft de Consumentenbond het groter aangepakt, wat misschien verklaart waarom ze wat later waren. In 2022 hadden ze maar 9.000 respondenten, wat niet bijster veel is als je conclusies moet trekken over 129 auto’s. Deze keer hebben ze de handen ineengeslagen met een aantal internationale consumentenbonden en zijn ze zo tot 30.000 respondenten gekomen.
Het betrouwbaarheidsonderzoek van de Consumenten zou nu dus een stukje betrouwbaarder moeten zijn. Er is gekeken naar auto’s met een bouwjaar tussen 2011 en 2023. Daarbij is er gevraagd naar de hoeveelheid mankementen over de hele levensduur. De ernst van de mankementen, de leeftijd van de auto en de kilometerstand wordt meegewogen.
Aha dus 30.000 respondenten in diverse landen en auto's van een leeftijd die voor de Ioniq minimaal relevant is (geintroduceerd 2021, dus 2021 2022 en 2023)..maar welke landen en hoe is de verdeling van de modellen over die landen? Hoeveel Ioniq 5's zitten in die 30.000?
Een artikel als hieronder verlinkt vind ik al veel beter te verteren, dat beschrijft ADAC (duitse ANWB) getallen en geeft er context bij. Ja dat zijn alleen de gevallen waar de ADAC moest komen, maar het filtert wel op iets meer relevante zaken als een rammeltje in de achterklep waar de auto voor naar de dealer moet (wat ik overigens een kei irritant issue vind maar het heeft niks met betrouwbaarheid te maken).
https://www.bolidenforum....essigste-autos-2020-2024/
Het zou de consumentenbond sieren en meer in lijn met hun bestaansrecht zijn om de zondvloed van EV issues met 12V accu's, OBC (on board charger) en ICCUs te melden en te pogen de producenten inzake die issues in beweging te krijgen door internationaal de handen in een te slaan.
[ Voor 6% gewijzigd door Marcel2020 op 04-02-2026 15:19 ]
Laten we verder on topic blijven of een nieuwe discussie starten elders.Marcel2020 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:23:
[...]
huh, dat heeft niks met 'mijn product' te maken...als de consumentenbond onderzoekt welk 'volautomatisch koffiezetapparaat' het beste is moet ik ook altijd hard lachen wanneer ik lees dat de 'crema laag veel mooier was bij apparaat B' (crema is bittere fluf die niks met een goede koffie/espresso te maken heeft).
De keuze van criteria, de weging er van en het de sample size en hoeen waar de respondenten worden geselecteerd/gevonden maken nogal wat uit voor de resultaten van onderzoek. Dan vergeten we even de rapportage van een onderzoek/enquete. Je zou kunnen stellen dat het geinig is dat mensen vaak foutieve rapportage zelfs van kwalitatief prima onderzoek geloven als het hun mening bevestigt.
Ik stel de uitvoering van het onderzoek ter discussie, hoezo denk je dat het onderzoek goed is?
Het autorai artikel zegt niks meer dan dat er 50.000 mensen online iets is gevraagd en dat de uitslagen gewogen zijn op basis van 'het kon wachten' 'het kon niet wachten' en 'de auto kon niet meer rijden'
Online enquête
Het onderzoek van de Consumentenbond is een enquête onder 50.000 eigenaren (leden en niet-leden) van auto’s van maximaal tien jaar oud. De vragen richten zich op problemen die in het afgelopen jaar zijn voorgekomen met de auto. In het nieuwste onderzoek zijn de pechstatistieken van zo’n 300 verschillende modellen van 39 automerken in kaart gebracht.
Als een reparatie kon wachten, weegt dat voor 20% mee in het rapportcijfer. Als de auto direct naar de garage moest, telt dat voor 35% mee en voor 45% als de auto niet verder kon rijden. Alle resultaten zijn per merk en model opgeteld.
elders lees ik (autoblog.nl);
Deze keer heeft de Consumentenbond het groter aangepakt, wat misschien verklaart waarom ze wat later waren. In 2022 hadden ze maar 9.000 respondenten, wat niet bijster veel is als je conclusies moet trekken over 129 auto’s. Deze keer hebben ze de handen ineengeslagen met een aantal internationale consumentenbonden en zijn ze zo tot 30.000 respondenten gekomen.
Het betrouwbaarheidsonderzoek van de Consumenten zou nu dus een stukje betrouwbaarder moeten zijn. Er is gekeken naar auto’s met een bouwjaar tussen 2011 en 2023. Daarbij is er gevraagd naar de hoeveelheid mankementen over de hele levensduur. De ernst van de mankementen, de leeftijd van de auto en de kilometerstand wordt meegewogen.
Aha dus 30.000 respondenten in diverse landen en auto's van een leeftijd die voor de Ioniq minimaal relevant is (geintroduceerd 2021, dus 2021 2022 en 2023)..maar welke landen en hoe is de verdeling van de modellen over die landen? Hoeveel Ioniq 5's zitten in die 30.000?
Een artikel als hieronder verlinkt vind ik al veel beter te verteren, dat beschrijft ADAC (duitse ANWB) getallen en geeft er context bij. Ja dat zijn alleen de gevallen waar de ADAC moest komen, maar het filtert wel op iets meer relevante zaken als een rammeltje in de achterklep waar de auto voor naar de dealer moet (wat ik overigens een kei irritant issue vind maar het heeft niks met betrouwbaarheid te maken).
https://www.bolidenforum....essigste-autos-2020-2024/
Het zou de consumentenbond sieren en meer in lijn met hun bestaansrecht zijn om de zondvloed van EV issues met 12V accu's, OBC (on board charger) en ICCUs te melden en te pogen de producenten inzake die issues in beweging te krijgen door internationaal de handen in een te slaan.
Shit happens.
Met een budget van max 25k denk ik wel een aardig eind te komen op de occasion markt. Ik heb diverse IONIC 5's op het oog die allemaal zo rond de 100k kilometer stand zitten en een verbazend hoog SOH percentage van > 95% (soms zelfs 100%). De eerste vraag; hoe realistisch is het dat een auto ongeveer 100k gereden heeft en nog zo'n hoge SOH heeft? Mijn verwachting was meer dat het rond de 90% zou zitten.
Daarnaast heb ik ook mijn bedenkingen over de betrouwbaarheid van deze auto. Met name de ICCU zie ik regelmatig terug komen als een veel voorkomend probleem, en met "maar" 5 jaar garantie (is die overdraagbaar?) heb ik daar niet veel aan met een auto uit 2021 en 2022 die nu op de markt zijn. Is het echt zo erg of is dit een geval van je leest vaker over problemen dan over positieve ervaringen?
Zijn er verder nog zaken waar ik op moet letten als ik daadwerkelijk bij de auto sta? Ik heb al gelezen om zelf een AVILOO test te doen indien die niet beschikbaar is, maar het lijkt me niet dat ik een auto een week kan gebruiken om van 100% naar 10% te rijden voor een rapport?
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
Hoeveel soc had je toen het eruit spatte?wim1955 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:15:
Afgelopen maandag spatte dus de hoofdzekering eruit, en de ICCU lag eruit. Via dat 088 nummer de hulpdienst gebeld, maar sturen dit in 1 keer door naar de anwb. Om 11,30 uur gebeld, zouden binnen 4 uur er zijn. Nu, 48 uur later, nog niets gezien, en direct de dealer gebeld. die vertelde dat ik dit nog wel zou halen naar hun toe, en ging net. Auto liep langzamer, plus allerlei rare meldingen en kleurtjes. De dealer ging hem direct uitlezen, en kwam al snel met de conclusie om 11,30 uur, dat de ICCU eruit ligt, en hierdoor de 12V niet bijgeladen werd. Gelukkig had de dealer (Wittenberg in Amersfoort) de ICCU op voorraad, en de auto stond alweer om 14 uur klaar. HULDE aan Wittenberg, fantastisch. En alles netjes garantie !
Tot ongeveer een jaar terug klapte de boel enkel aan het eind van een laad beurt eruit. De laatste 2 weken al 2 gevallen hier alwaar dat niet zo was. 1x halverwege het laden, 1x bij het wegrijden.
Dat suggereert (voorzichtig) dat de updates van afgelopen jaren effectief waren mbt failure aan eind van laden. En dat er nu een nieuwe dominante failure mode is. Wellicht de condens failure waar @Marcel2020 het over heeft gehad.
Issues met zekeringen/aarlekschakelaars aan het einde van het laden zouden met een vd ICCU updates verholpen kunnen zijn, er is nl een langzamere afbouw vd laadstroom ingebakken.Stefannn schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:15:
[...]
Hoeveel soc had je toen het eruit spatte?
Tot ongeveer een jaar terug klapte de boel enkel aan het eind van een laad beurt eruit. De laatste 2 weken al 2 gevallen hier alwaar dat niet zo was. 1x halverwege het laden, 1x bij het wegrijden.
Dat suggereert (voorzichtig) dat de updates van afgelopen jaren effectief waren mbt failure aan eind van laden. En dat er nu een nieuwe dominante failure mode is. Wellicht de condens failure waar @Marcel2020 het over heeft gehad.
Ook in Z-Korea hopen de ICCU failures zich in de wintermaanden op lijkt het, alhoewel daar 15 jaar garantie op de ICCU word gegeven is er toch ook daar wel serieuze verontwaardiging over het uitblijven van een fix.
In de US, waar momenteel siberische winteromstandigheden zijn lijken ICCU's als sneeuw voor de zon te verdwijnen en reparatietermijnen lopen op. Blijft allemaal lastig te interpreteren maar vooralsnog zie ik nog geen bewijs tegen de condens hypothese.
ik ben gaan laden met net over de 60%, en een uur later klapte hij eruit op 72%. In de app heb ik standaard de limit op 80% staan.Stefannn schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:15:
[...]
Hoeveel soc had je toen het eruit spatte?
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic