Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana
ik had het met mijn vorige auto's (grand picasso en octavia) ook (soms), net hoever je moet insturen naar rechts. met de ioniq 5 heb ik het ook regelmatig. dus ja ik herken het maar ben er inmiddel swel aan gewendCloud schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:49:
[...]
A
Maar ik vraag me iets af over een heel basic functionaliteit:
In mijn vorige auto - en bij mijn weten elke andere auto daarvoor ook - kon ik vóór het oprijden van een rotonde waar ik driekwart wil gaan, alvast richting naar links aangeven. Vervolgens rij je de rotonde op. Eerst moet je dan vaak wat naar rechts sturen om vervolgens de bocht naar links te maken. En uiteindelijk geef je rechts aan op het moment van verlaten. Tot die tijd blijft je richtingaanwijzer links aangeven.
Misschien word ik gek maar het lijkt erop dat als ik ditzelfde doe bij de I5, de auto de richtingaanwijzer al uitzet zodra ik de initiële bocht naar rechts maak (in elk geval op grotere rotondes). Hierdoor moet ik op de rotonde nóg een keer links aangeven. Herkent iemand dit?
offtopic:
Het maakt vast niet uit, maar hiervoor heb ik met name Volvo, Peugeot en Seat gereden

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Tijdens elke laadbeurt de POI van de volgende lader als bestemming opgeven (niet het adres). Maar op zo'n doorreis en in de zomer zal er relatief weinig pre-conditioning nodig zijn aangezien de ideale temperatuur buiten al aanwezig is.Ozzie schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:46:
Ik ga volgende week naar Italie rijden, we gaan volgend weekend naar de MotoGP in Mugello, en nu vroeg ik me af hoe ik het beste ervoor kan zorgen dat die batterij pre-conditioning werkt. Want ik heb de route nu in ABRP staan, maar voor dat pre-conditioning moet ik natuurlijk de ingebouwde navigatie gebruiken. Iemand tips hoe ik dat het beste kan doen?
IONIQ5 | Lounge | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey
Ik denk idd dat je met dit weer momenteel niet heel veel preconditioning nodig hebt, puur vanwege het weer. Sterker nog: preconditioning kost een hoop energie, je komt verder zonder. Niet dat heel veel nodig is, want de cellen zitten al op temperatuur, maar goed.Ozzie schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:46:
Ik ga volgende week naar Italie rijden, we gaan volgend weekend naar de MotoGP in Mugello, en nu vroeg ik me af hoe ik het beste ervoor kan zorgen dat die batterij pre-conditioning werkt. Want ik heb de route nu in ABRP staan, maar voor dat pre-conditioning moet ik natuurlijk de ingebouwde navigatie gebruiken. Iemand tips hoe ik dat het beste kan doen?
De beste manier om het te doen is inderdaad (momenteel) het gebruik van de POI's in de navigatie van de auto, en dan tijdens het laden (of vlak daarna) de POI van de volgende opzoeken en invoeren als bestemming.
Voor absurde ritten in de winter wel een ding, maar nu? Praktisch niet nuttig. Denk dat je meer tijd bent met het vinden van 800V palen dan uberhaupt alles in één te willen.
Als je 's morgens koud aan de snellader gaat staan merk je het wellicht, maar overdag is het warmer. Daarnaast warmt je batterijpakket op tijdens gebruik. Dus als je thuis vol vertrekt ben je met de eerste stop na 2 a 3 uur waarschijnlijk al aan de ideale temperatuur van 25 gradenOzzie schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:46:
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Bij deze temperatuur doet de preconditioning eigenlijk al niets meer (gisteren getest). Met een dergelijke trip zou ik me daar niet druk overmaken, de boel is zo op temeratuur.Ozzie schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:46:
Ik ben vorige week naar oostenrijk gereden met vouwwagen erachter. Thuis opgeladen op 100%, ik heb een HI5 connect -RWD , 77 kw pakket, dus geen warmtepomp. De eerste laadstop was in Limburg ad Lahn (40 km voor Frankfurt), en laadsnelheid was 197 kw. De tweede stop bij Stuttgart en laadsnelheid was 203 kw...... overnachten op een camping in munchen en van een 11 kw wijkladertje vol naar 100% in de nacht. Om niet op 10-15 % SOC op de camping aan te komen op de top van de Katchberg tijdens koffiepauze aan een 100 kW gehangen , laadde ook met 100, en kwam ook aan op de camping aan de Ossiachersee met 65% SOC.nietwijk schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:39:
[...]
Als je 's morgens koud aan de snellader gaat staan merk je het wellicht, maar overdag is het warmer. Daarnaast warmt je batterijpakket op tijdens gebruik. Dus als je thuis vol vertrekt ben je met de eerste stop na 2 a 3 uur waarschijnlijk al aan de ideale temperatuur van 25 graden
Dus, met deze ritten en temperaturen is pre conditionering nutteloos.
Dank voor het delen! Je wordt er niet vrolijk van, maar het is erg nuttig om te weten. Wat betreft die lasnaden, kwam je daar achter vanwege rare kraakgeluiden?WilliamGeluk schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:55:
Mijn Ioniq 5, met een nieuwe ICCU en nieuwe hoofzekering, staat weer voor de deur. Hij heeft 3 weken bij een Hyundai dealer gestaan. Hyundai pechhulp, vervangend vervoer, irritaties, alles komt voorbij in dit verhaal.
Hierbij het verhaal ter leering ende vermaeck:
Iet meer dan 3 weken geleden, 23.00 uur, circa 1 uur reisafstand naar huis.
Bij het wegrijden voelt het direct alsof de handrem erop staat. Niet lang daarna komt de melding 'Stop voertuig en controleer voeding' in beeld. En bij voertuigdiagnose staat de melding 'fout in batterijmanagementsysteem'.
Ik zet de auto zsm aan de kant en bel de Hyundai pechhulp.
Binnen het half uur was de ANWB op locatie. Die konden er verder niks mee, dus werd er een bergingsbedrijf ingeschakeld. Uitgangspunt is dat de auto bij de dichtstbijzijnde Hyundai dealer wordt neergezet. Blijkbaar alleen tijdens openingstijden van de dealer, want die moet krabbelen voor aflevering. Dus werden wij na anderhalf uur wachten door een taxi opgepikt en naar een locatie van het bergingsbedrijf gebracht voor tijdelijk vervangend vervoer. Om 0.2.00 uur afgezet bij het bergingsbedrijf. Hek dicht en lichten in het kantoorgebouw uit. Daar sta je dan. Bellen met hun hulplijn. Teruggebeld worden met de melding dat er over een half uur iemand terug komt van een berging die ons gaat helpen. Dan maar wachten; buiten, in de nacht, op een verlaten bedrijventerrein in Rotterdam. Niet de beste ervaring. Na ruim een half uur wachten binnengelaten, netjes geholpen en met een Lynk & Co naar huis gereden. 03.15 uur thuis. Dat was me het nachtje wel.
Maar goed, de volgende dag moet je dan weer terug naar je auto met de sleutel zodat de berger de auto kan opladen. Dus vrij regelen, afspraken afzeggen, want dit gaat al snel 3 uur tijd kosten. De dichtstbijzijnde Hyundai dealer (en dus niet mijn eigen vertrouwde dealer) krijgt opeens een defecte auto op de stoep waar logischerwijs ook niet direct ruimte voor is in de planning. Maar goed, met de vervangende Lynk & Co kan ik prima uit de voeten. Volgens de voorwaarden van de Hyundai pechhulp heb ik deze auto maximaal 4 dagen tot mijn beschikking.
De communicatie van deze voor mij onbekende dealer is ondermaats. Het kwam erop neer dat als ik iets wilde weten over de status van mijn auto is daar zelf achteraan moest bellen. Na een paar dagen was helder dat de ICCU stuk was, men had vlot een nieuwe unit binnen. Een week nadat mijn auto daar voor de deur gezet was zou deze weer rijklaar zijn. Ondertussen had ik de Lynk & Co al moeten inleveren, want de 4 dagen waren voorbij. Een week later was de auto niet rijklaar, want na het vervangen van de ICCU bleek ook de hoofdzekering stuk (of stuk gegaan tijdens het vervangen van de ICCU?). Toen kwam de discussie over vervangend vervoer. Ik had pas recht op een vergoeding vanuit Hyundai als het defecte onderdeel officieel in backorder stond. Daar zou men op terugkomen als er vanuit Hyundai uitsluitsel over kwam. Na een week zelf maar weer gaan bellen en het bleek dat men als had doorgekregen dat de hoofdzekering in backorder stond. Verwachte levertijd van 5 weken!!! Okay, dus officieel recht op vervangend vervoer, hoera. Waar heb ik recht op was mijn vraag, want als het zo lang gaat duren, dan kan ik niet af met een kleine auto. Die vraag kon men niet beantwoorden, men ging de aanvraag bij Hyundai inschieten op basis van gelijkwaardig vervoer. Men zou er op terugkomen als men meer van Hyundai zou horen. Je weet al waar dit heengaat toch?... uiteraard ik kon ik er zelf weer achteraan bellen, vrijdagochtend voor het Pinksterweekend. En ja hoor, de betreffende collega niet aanwezig, lang weekend weg, case niet overgedragen aan een collega en niemand kon me verder helpen. Dinsdag gaat hij u bellen...
Dan heb je als dealer de slogan 'Uw mobiliteit is onze prioriteit'. Dan heb je een defecte i5 staan met al 65k kilometers op de teller, dan weet je te maken hebt met iemand die veel rijdt en die al twee weken zonder leenauto zit. En dan ga je zo met de situatie om. Ik heb niet het gevoel gekregen dat mijn mobiliteit hun prioriteit was. Wat een contrast met mijn eigen dealer, die mij elke week belde met de vraag hoe het ervoor stond met mijn auto en die mij, toen ik echt even om het hand zat, 3 dagen hebben voorzien van een Ioniq 6 demo auto. Kudos voor H-Point Gorinchem.
Om het verhaal af te ronden. Afgelopen dinsdagochtend belde de dealer terug over het vervangende vervoer. Een i5 huren kost per dag € 50,00 Het budget wat Hyundai ter beschikking stelt is € 25,00 per dag. Daar kun je iets mee huren in de klasse Opel Corsa. Maar goed, het bleek niet nodig om hier verder de discussie over aan te gaan met de dealer / Hyundai wat de hoofdzekering was onverwachts binnengekomen en ik kon mijn auto eind van de ochtend ophalen. Daar was ik heel wijs mee!
Na 4 maanden wachten op een vervangende frontradar en drie weken autoloos vanwege een defecte ICCU en hoofdzekering staat er binnenkort nog een bezoekje aan een schadeherstelbedrijf op de planning om een of meerdere lasnaden in het dak, die vermoedelijk losgekomen zijn, te laten fixen. Het gebeurd allemaal onder garantie, maar toch, je bent er wel elke keer zoet mee. Hoop daarna weer even een flinke tijd zorgeloos rond te kunnen rijden in de i5 waar ik verder wel wijs mee ben.
Kijk, dat klinkt goed. Wij gaan eerst naar een dorpje iets verder dan Straatsburg dat is ongeveer 8 uur rijden en dan de volgende dag door naar Florence en dat is dan ook ongeveer 8 uur rijden. Volgens ABRP met 3 laadstops op de eerste dag en 3 op de tweede dag. Maar we moeten ook nog ergens lunchen tussendoor 2x dus dan kan die wat langer aan de laadpaal dan ABRP zegt dus misschien scheelt dat nog beide dagen een stop.wim1955 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:57:
[...]
Ik ben vorige week naar oostenrijk gereden met vouwwagen erachter. Thuis opgeladen op 100%, ik heb een HI5 connect -RWD , 77 kw pakket, dus geen warmtepomp. De eerste laadstop was in Limburg ad Lahn (40 km voor Frankfurt), en laadsnelheid was 197 kw. De tweede stop bij Stuttgart en laadsnelheid was 203 kw...... overnachten op een camping in munchen en van een 11 kw wijkladertje vol naar 100% in de nacht. Om niet op 10-15 % SOC op de camping aan te komen op de top van de Katchberg tijdens koffiepauze aan een 100 kW gehangen , laadde ook met 100, en kwam ook aan op de camping aan de Ossiachersee met 65% SOC.
Sowieso is mijn ervaring met ABRP dat die redelijk conservatief plant... Gezien Straatburg 560 km vanuit Utrecht is, moet dat met 2 stops wel kunnen (uiteraard afhankelijk van hoe lang je laadt en je snelheid en uitvoering + belading)Ozzie schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:11:
[...]
Kijk, dat klinkt goed. Wij gaan eerst naar een dorpje iets verder dan Straatsburg dat is ongeveer 8 uur rijden en dan de volgende dag door naar Florence en dat is dan ook ongeveer 8 uur rijden. Volgens ABRP met 3 laadstops op de eerste dag en 3 op de tweede dag. Maar we moeten ook nog ergens lunchen tussendoor 2x dus dan kan die wat langer aan de laadpaal dan ABRP zegt dus misschien scheelt dat nog beide dagen een stop.
Klopt maar ik rij met een bagagewagen dus heb het verbruik wat hoger ingesteld dan normaal.amw82 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:05:
[...]
Sowieso is mijn ervaring met ABRP dat die redelijk conservatief plant... Gezien Straatburg 560 km vanuit Utrecht is, moet dat met 2 stops wel kunnen (uiteraard afhankelijk van hoe lang je laadt en je snelheid en uitvoering + belading)
Voordeel van een "aanhanger" (in welke vorm dan ook) zorgt voor een hoger verbruik en betere passieve batterijverwarmingOzzie schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:44:
[...]
Klopt maar ik rij met een bagagewagen dus heb het verbruik wat hoger ingesteld dan normaal.

[Voor 24% gewijzigd door Rugby82 op 02-06-2023 13:33]
R6, 7D2 en wat L-lenzen
nee, dat gaat op inductie via de V2L-outlet natuurlijk

Preconditioning werkt alleen met de ingebouwde navi en onder een aantal voorwaarden:Ozzie schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:46:
- Adres van een DC-snellader ingevoerd als bestemming
- SOC binnen een bepaalde range (ik dacht 20% - 80%)
- Buitentemperatuur in een bepaalde range (ik dacht <12C of <10C)
Veel plezier op vakantie!
Je hoeft waarschijnlijk alleen de eerste laadstop er in te zetten. Batterij blijft de verdere reis voldoende op temperatuur om de laadsnelheid er in te houden. Vlak voor aankomst nog even tot 80/90 laden om bij de terugreis weer 1 x pre-conditioning te doen.Ozzie schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:46:
[Voor 7% gewijzigd door MeelezerT op 02-06-2023 14:59]
Of je start voor vertrek de auto in Engineering Mode. Dan kun je de hele reis plannen met laadstops. Moet je je auto tussendoor niet uitzetten natuurlijkMeelezerT schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:57:
[...]
Je hoeft waarschijnlijk alleen de eerste laadstop er in te zetten. Batterij blijft de verdere reis voldoende op temperatuur om de laadsnelheid er in te houden. Vlak voor aankomst nog even tot 80/90 laden om bij de terugreis weer 1 x pre-conditioning te doen.

Mijn auto vraagt ook om laadstops langs de route te bevestigen als de route langer is dan het bereik. Is dat standaard, of een nieuwe feature? Ik zou eens moeten proberen of hij meerdere stops voorstelt bij een rit naar zuid Europa ofzo, maar mijn vrouw heeft de auto nu mee, dus kan het niet testen.Vielleicht schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:09:
[...]
Of je start voor vertrek de auto in Engineering Mode. Dan kun je de hele reis plannen met laadstops. Moet je je auto tussendoor niet uitzetten natuurlijk
Dat denk ik juist niet. Het zou een simpele instelling kunnen zijn waar je de gebruiker dan uit laat kiezen.mh514452 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 08:24:
[...]
Het laat maar weer eens zien, zoveel opties, zoveel smaken. Ik heb ook regelmatig in de Leaf gereden en ik ervoer het E-pedal in de Leaf hij het achteruit rijden als erg vervelend en vindt dat in de Ioniq 5 juist veel prettiger. Dat maakt het nogal lastig voor autobouwers, al die individuele voorkeuren
Ik ben zeer tevreden met de ingebouwde en originele navigatie. Maar goed, waarschijnlijk het "zoveel mensen, zoveel wensen, zoveel ervaringen" effect.
Wat was je verbruik ongeveer op de vlakke stukken? Ik ga deze zomer de reis naar het zuiden van Frankrijk maken met de vouwwagen en probeer een beetje in te schatten waar ik ongeveer rekening mee moet houden.wim1955 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:57:
[...]
Ik ben vorige week naar oostenrijk gereden met vouwwagen erachter. Thuis opgeladen op 100%, ik heb een HI5 connect -RWD , 77 kw pakket, dus geen warmtepomp. De eerste laadstop was in Limburg ad Lahn (40 km voor Frankfurt), en laadsnelheid was 197 kw. De tweede stop bij Stuttgart en laadsnelheid was 203 kw...... overnachten op een camping in munchen en van een 11 kw wijkladertje vol naar 100% in de nacht. Om niet op 10-15 % SOC op de camping aan te komen op de top van de Katchberg tijdens koffiepauze aan een 100 kW gehangen , laadde ook met 100, en kwam ook aan op de camping aan de Ossiachersee met 65% SOC.
All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.
Motorfret in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"
[Voor 5% gewijzigd door Motorfret op 03-06-2023 00:32]
19,2kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
Volgens mij zit de frustratie van mensen in het feit dat Tesla het een heel stuk beter doet op dat gebied en Hyundai nogal geadverteerd heeft met 'over-the-air' updates terwijl dat gewoon de halfjaarlijkse updates zijn.wim1955 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:13:
Eigenlijk gebruik ik de ABRP nooit, 1 keertje maar vond het waardeloos. De ingebouwde navigatie gebruik ik met veel plezier, en ook daarin kun je makkelijk de laders langs je route ingeven. Ook van huis naar oostenrijk kon ik alle snelladers laten zoeken en intikken, en hij bracht me er naar toe. Feilloos.
Ik ben zeer tevreden met de ingebouwde en originele navigatie. Maar goed, waarschijnlijk het "zoveel mensen, zoveel wensen, zoveel ervaringen" effect.
Bij een Tesla geef je een bestemming aan waarna de navigatie een inschatting maakt van je verbruik en je daarbij suggesties geeft qua laadpunten. Dat hadden mensen ook verwacht van Hyundai.
Nu gaan ze met de volgende update wel die kant op alleen lijkt er dan nog steeds geen inschatting van aankomst SoC in te zitten en kiest hij blijkbaar AC laders uit langs de route

Daarnaast is qua fileontwijking etc de Hyundai navigatie nou niet echt je van het.
Ofwel, het werkt en het werkt ok en helaas heb je het nodig voor pre-conditioning maar maar (objectief) 'goed' is de ingebouwde navigatie niet.
Als je dan ziet dat een ARBP een heel klein team heeft en dit wel kan is het echt niet zo moeilijk voor Hyundai om dit soort features te implementeren.
Ook dit is blijkbaar persoonlijk. Ik heb al een aantal keer gehad dat de ingebouwde navigatie daar beter mee omging dan bijv. Google Maps.GG85 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 07:22:
[...]
Daarnaast is qua fileontwijking etc de Hyundai navigatie nou niet echt je van het.
Over het algemeen ben ik tevreden. Grootste probleem vind ik dat de navigatie niet altijd de snelste én kortste route kiest. Het lijkt wel of het altijd een soort economische keuze is, terwijl dat in de instellingen toch echt anders staat.
Betekent preconditioning niet dat het 2 kanten op kan gaan, dus heating of cooling?Rugby82 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:32:
Het lijkt me ook dat de pre-conditioning niks doet als de boel al warm is dus hem op de navigatie instellen kan dan ook geen kwaad. Als de boel niet warm genoeg is dan warmt deze de accu op. Lijkt me dat het instellen dan sowieso geen kwaad kan en geen extra verbruik geeft als alles op temperatuur is.
In het begin, ong tot een km of 100 voorbij Frankfurt was het verbruik tussen de 21 -22 , met CC op 95. Ik heb een stukje op 105 geprobeerd, maar dan ging het gauw naar 24. Maar later werd het wat heuvelachtig tussen Mannheim en Salzburg.. en ging het gemiddelde toch omhoog, ondanks dat eraf zelfs ging regenereren, ong 22-23. Maar voor de grens ben ik eraf gegaan, altijd het laatste stuk binnendoor, veel leukere route. Na een dag saaie autobahn.ben ik dat helemaal zat.Gallus schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 22:58:
[...]
Wat was je verbruik ongeveer op de vlakke stukken? Ik ga deze zomer de reis naar het zuiden van Frankrijk maken met de vouwwagen en probeer een beetje in te schatten waar ik ongeveer rekening mee moet houden.
Mijn ervaring juist wel dat hij rekening houd met files en opstoppingen. Binnendoor in oostenrijk was een grote opstopping, maar hij wees me eromheen. Vanuit de hoogte (ik was toch redelijk bekend daar, dus vond de navigatie raar) zag je de lange rij autoos staan. Toen begreep ik de nav....en was plezierig verrast..GG85 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 07:22:
[...]
Ofwel, het werkt en het werkt ok en helaas heb je het nodig voor pre-conditioning maar maar (objectief) 'goed' is de ingebouwde navigatie niet.
Als je dan ziet dat een ARBP een heel klein team heeft en dit wel kan is het echt niet zo moeilijk voor Hyundai om dit soort features te implementeren.
En ter vergelijking: ABRP plande 4 laadstops in ( eentje maar van 9 minuten) terwijl ik er maar 2 zelf inplande en gebruikte. Ik plan ze in met een Mac vlakbij, want hun koffie is altijd lekker en vers gemaakt mbv een esspressomachine, niet duur, plus wc's gratis. Sommige cafees aan de snelweg is die koffie misschien al uren oud, en gewoon bagger, plus €1 voor wc. Tsja, ons benne zuunig, hè.
Met ABRP kan je veel tunen, zoals de voorkeur voor weinig maar lange stops of andersom. Daarnaast kan je voorkeuren opgeven qua welke netwerken wel of niet.wim1955 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:52:
[...]
Mijn ervaring juist wel dat hij rekening houd met files en opstoppingen. Binnendoor in oostenrijk was een grote opstopping, maar hij wees me eromheen. Vanuit de hoogte (ik was toch redelijk bekend daar, dus vond de navigatie raar) zag je de lange rij autoos staan. Toen begreep ik de nav....en was plezierig verrast..
En ter vergelijking: ABRP plande 4 laadstops in ( eentje maar van 9 minuten) terwijl ik er maar 2 zelf inplande en gebruikte. Ik plan ze in met een Mac vlakbij, want hun koffie is altijd lekker en vers gemaakt mbv een esspressomachine, niet duur, plus wc's gratis. Sommige cafees aan de snelweg is die koffie misschien al uren oud, en gewoon bagger, plus €1 voor wc. Tsja, ons benne zuunig, hè.
Voor een vakantie werkt de filevermijding idd prima bij de ingebouwde navigatie maar voor woon-werkverkeer (wat dynamischer en snellere updates vereist) doet een Google Maps/Waze het veel en veel beter.
Ik ben ook niet perse van de ABRP maar vindt de ingebouwde navigatie gewoon matigjes tot ok terwijl daar juist dmv software, relatief simpel, zoveel meer van te maken valt.
Er is in de wetgeving wel het nodige veranderd de laatste jaren. Zo kun je het voetgangers geluidje ook niet meer uitzetten daar waar dat 3-4 jaar geleden nog weleens kon (op nieuwe voertuigen).edvanleeuwen schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 18:50:
[...]
Dat denk ik juist niet. Het zou een simpele instelling kunnen zijn waar je de gebruiker dan uit laat kiezen.
iPedal is kennelijk niet de zuinigste optie, daarom schakelt die uit na elke rit. Voorzover ik begrepen heb is dat onderdeel van de milieuvriendelijke aspecten.
9620wp op ut dakkie
Als het wetgeving is, dan zij het zo. Maar ik vind het vreemd, omdat iPedal en level 3 nu ook weer niet zoveel verschillen in verbruik. En gelukkig mogen we ook de airco gebruiken.de meester01 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:43:
[...]
Er is in de wetgeving wel het nodige veranderd de laatste jaren. Zo kun je het voetgangers geluidje ook niet meer uitzetten daar waar dat 3-4 jaar geleden nog weleens kon (op nieuwe voertuigen).
iPedal is kennelijk niet de zuinigste optie, daarom schakelt die uit na elke rit. Voorzover ik begrepen heb is dat onderdeel van de milieuvriendelijke aspecten.

Die had ik tijdje terug ook gevonden. Denk alleen dat linken niet mag op TweakersZuinigeRijder schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 23:06:
Op reddit zijn service manuals te vinden. IONIQ 5 2022 of 2023 en RDW of AWD. Dus niet de user manuals, maar service manuals. Kan soms handig zijn om te zien hoe het een en ander in elkaar zit

Net even voor het eerst wezen snelladen (Fastned).
Toch leuk de 233kW aantikken

[Voor 49% gewijzigd door GG85 op 03-06-2023 23:15]
Was dat aantikken met of zonder preconditoning aan te zetten?GG85 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 23:11:
[...]
Net even voor het eerst wezen snelladen (Fastned).
Toch leuk de 233kW aantikken
Zonder, maar was nog ~17 graden buiten en had 80km 130km/u achter de rug.Razwer schreef op zondag 4 juni 2023 @ 19:46:
[...]
Was dat aantikken met of zonder preconditoning aan te zetten?

Na een kort ritje naar de kinderopvang nogmaals het knopje getest alvorens de dealer te bellen en gek genoeg functioneerde alles weer naar behoren.
Herkent iemand dit?
Ik kan het fout hebben maar "leveringen" zijn volgens mij verhuisd naar dit forum:
Ionic 5 in "Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic"
Je kunt dit beter in dit topic posten....blijft dit topic schoon, zie ook topic warning onderaan:
Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic
Thanks!ZuinigeRijder schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:25:
[...]
Je kunt dit beter in dit topic posten....blijft dit topic schoon, zie ook topic warning onderaan:
Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic
Als het eenmalig is denk ik altijd maar dat er een bitje is omgevallen. Gebeurt ook wel eens bij een PC of smartphone.Razwer schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:21:
Mijn exemplaar had een raar "maandagochtend opstart issue". Het knopje voor sluiten en openen van de laadklep weigerde dienst. Na ontkoppelen van de laadkabel het "close" knopje drukken werkte niet. Gek genoeg ging sluiten via de remote wel. Openen via drukken op de klep (en dus hetzelfde knopje) werkte ook niet. Openen met de remote wel. Sluiten daarna met knopje weer niet en met remote wel. Dit heb ik 4x herhaald om zeker te zijn dar de knop dienst weigerde.
Na een kort ritje naar de kinderopvang nogmaals het knopje getest alvorens de dealer te bellen en gek genoeg functioneerde alles weer naar behoren.
Herkent iemand dit?
Ja precies, vooral op maandagochtendmaax schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:41:
[...]
Als het eenmalig is denk ik altijd maar dat er een bitje is omgevallen. Gebeurt ook wel eens bij een PC of smartphone.

Toch vind ik het vreemd en het delen waard.
Dit werkt volgens mij bij de NL-versie ook zo. Je kunt dit eenvoudig testen door 's avonds op een donkere weg het gaspedaal volledig los te laten en in je achteruitkijkspiegel te kijken, dan zie je de remlichten oplichten in de verkeersborden achter je. Druk je vervolgens lichtjes op het gaspedaal (in iPedal-mode) dan gaan de remlichten weer uit. Ikzelf vind dit geen probleem zolang je dit maar weet.Blokker_1999 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:42:
Yep, heb Alec zijn filmpje gezien. Beetje lang om een eenvoudig punt te maken, maar hij wil mensen dan ook onderwijzen en niet simpelweg een feit presenteren.
Ik ben ook zeer benieuwd naar of de Europese eGMP wagens hetzelfde doen. Waar het in de basis op neerkomt is dat als je in iPedal staat, het remlicht pas aangaat wanneer je volledig van het gaspedaal af gaat. Als je het gaspedaal nog maar zeer lichtjes induwt zou het remlicht al uitgaan, ondanks dat je dan nog altijd een sterke vertraging hebt.
Afgelopen maart is in de EU wel wetgeving aangenomen die de wetgeving in de EU aanpast zodat de remlichten van een wagen aan moeten gaan bij elke vertraging groter dan 1.3m/s^2, maar dat zegt natuurlijk niets over wagens die al op de markt zijn.
Ik probeer hier inderdaad rekening mee te houden maar door volledig acceleratie pedaal los te laten om de achterliggende auto te wijzen dat ik afrem is voor medepassagiers juist weer onprettig. Uiteraard is het nog onprettiger wanneer iemand achterin klapt, maar dat terzijde.dodgydutchy schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:46:
[...]
Druk je vervolgens lichtjes op het gaspedaal (in iPedal-mode) dan gaan de remlichten weer uit. Ikzelf vind dit geen probleem zolang je dit maar weet.
Door de aanpassing in rijstijl om de veiligheid on-par te hebben is de prijs dus of i-Pedal uit te zetten/niet te gebruiken of mogelijk misselijke passagiers. Of je neemt het voor lief dat een onoplettende bestuurder dus achterop kan klappen, met alle gevolgen van dien.
Ik vind het terecht dat hier een punt van gemaakt wordt.
[Voor 3% gewijzigd door Razwer op 05-06-2023 11:45]
Volgens mij valt het wel mee met die achteropklappende automobilisten. Zelf weinig van gemerkt en op dit forum lees ik er ook weinig over. Als je afslaat geef je dat al aan met knipperlichten en als je een kruising rechtdoor oversteekt hoop ik dat de achterligger ook beseft dat hij op moet letten.Razwer schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:55:
[...]
Ik probeer hier inderdaad rekening mee te houden maar door volledig acceleratie pedaal los te laten om de achterliggende auto te wijzen dat ik afrem is voor medepassagiers juist weer onprettig. Uiteraard is het nog onprettiger wanneer iemand achterin klapt, maar dat terzijde.
Door de aanpassing in rijstijl om de veiligheid on-par te hebben is de prijs dus of i-Pedal uit te zetten/niet te gebruiken of mogelijk misselijke passagiers. Of je neemt het voor lief dat een onoplettende bestuurder dus achterop kan klappen, met alle gevolgen van dien.
Ik vind het terecht dat hier een punt van gemaakt word.
Vwb dat laatste is het altijd duimen... in de Ioniq 5 is dat 1 ding, maar ik als motorrijder hou af en toe mn hart vast...nietwijk schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:14:
[...]
Volgens mij valt het wel mee met die achteropklappende automobilisten. Zelf weinig van gemerkt en op dit forum lees ik er ook weinig over. Als je afslaat geef je dat al aan met knipperlichten en als je een kruising rechtdoor oversteekt hoop ik dat de achterligger ook beseft dat hij op moet letten.
Dat is natuurlijk subjectief. Onoplettende automobilisten zorgen voor een miljoenen industrie (schadeherstel bedrijven, verzekeraars, etc.) waar zelfs YouTube kanalen een verdienmodel op hebben (WhamBam, Dutch Dashcam, etc.) los van de Ioniq 5 remlicht discussie.nietwijk schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:14:
[...]
Volgens mij valt het wel mee met die achteropklappende automobilisten.
In hoeverre het "oplossen" van de remlicht discussie onoplettende bestuurders zal attenderen en dus ongelukkgen voorkomen is natuurlijk altijd de vraag, maar persoonlijk hecht ik wel waarde aan het zoveel mogelijk anderen attenderen (op niet storende wijze) van mijn intenties/acties op de weg zodat ze kunnen anticiperen.
Geen idee. Bij mij sluit het klepje vanzelf als ik weg rij. Ben nogal lui aangelegdRazwer schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:21:
Mijn exemplaar had een raar "maandagochtend opstart issue". Het knopje voor sluiten en openen van de laadklep weigerde dienst. Na ontkoppelen van de laadkabel het "close" knopje drukken werkte niet. Gek genoeg ging sluiten via de remote wel. Openen via drukken op de klep (en dus hetzelfde knopje) werkte ook niet. Openen met de remote wel. Sluiten daarna met knopje weer niet en met remote wel. Dit heb ik 4x herhaald om zeker te zijn dar de knop dienst weigerde.
Herkent iemand dit?

Ik vind het ronduit onnozel dat niet de hoeveelheid remmen/regeneratie bepaalt of het remlicht gaat branden, maar de stand waarin je graag rijdt. Maar ik probeer me ook niet druk te maken over zaken waar ik geen invloed op heb. Het is voor mij een gegeven en ik wil er niet anders door rijden of mijn vrouw opvoeden dat ze opeens anders moet rijden. Het is niet aan mij om mijn achterligger wat te vertellen. Dat doe ik overigens wel met mijn knipperlichten, maar ik ga tijdens het rijden niet nadenken over mijn remlichten. Maar nogmaals, ik vind het waardeloos.Razwer schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:26:
[...]
Dat is natuurlijk subjectief. Onoplettende automobilisten zorgen voor een miljoenen industrie (schadeherstel bedrijven, verzekeraars, etc.) waar zelfs YouTube kanalen een verdienmodel op hebben (WhamBam, Dutch Dashcam, etc.) los van de Ioniq 5 remlicht discussie.
In hoeverre het "oplossen" van de remlicht discussie onoplettende bestuurders zal attenderen en dus ongelukkgen voorkomen is natuurlijk altijd de vraag, maar persoonlijk hecht ik wel waarde aan het zoveel mogelijk anderen attenderen (op niet storende wijze) van mijn intenties/acties op de weg zodat ze kunnen anticiperen.
EDIT: Ik denk er wel over na door zo smooth mogelijk van de CC af te gaan, maar het houdt ergens op. En als er een update komt dan installeer ik hem graag.
[Voor 5% gewijzigd door nietwijk op 05-06-2023 11:33]
Ik weet niet of dat nog zo geleerd wordt maar vroeger (1977) leerden we "op de motor" af te remmen en dat vertraagde ook redelijk sterk, zonder remlichten. Ik denk dat de meeste bestuurders wel zien als je vertraagt, en anders de radars/lidars/cameras aan boord (en dan krijg je een luide piep te horen).Razwer schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:55:
[...]
Ik probeer hier inderdaad rekening mee te houden maar door volledig acceleratie pedaal los te laten om de achterliggende auto te wijzen dat ik afrem is voor medepassagiers juist weer onprettig. Uiteraard is het nog onprettiger wanneer iemand achterin klapt, maar dat terzijde.
Ik vind het terecht dat hier een punt van gemaakt word.
Maar zoals Cooper-S1 zegt, voor motorrijders is het wel vervelend.
De nieuwe EU regels zouden dat verbeteren, enkel wanneer zullen die geïmplementeerd worden? En zal dat geen herhaaldelijke remlicht aanschakelen opbrengen bij de minste vertraging? Hopelijk hebben ze ook een versnellingsondergrens hiervoor.
De mijne sluit helemaal niet meer middels de knop, enkel via de remote of simpelweg bij het wegrijden. Er lijkt vocht te zitten bij de led-lampjes die batterijniveau aangeven...Razwer schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:21:
Herkent iemand dit?
Hoezo? Die moeten toch ook gewoon afstand houden en zich aanpassen aan de omstandigheden.PhilippeJoris schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:34:
[...]
Maar zoals Cooper-S1 zegt, voor motorrijders is het wel vervelend.
Dat ze daar in de praktijk dan soms wat moeite mee hebben is toch niet iets wat automobilisten moeten oplossen?
9620wp op ut dakkie
Ik verduidelijk. Ik had het meer over de afwezigheid van radar op motoren. Dus geen piepje, geen waarschuwingen. Helpt wel bij het eventueel niet opmerken van een vertragend voertuig vooraan. Motorrijders lopen sowieso al meer risico's en hebben nood aan meerdere paren ogen, lijkt me.de meester01 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:29:
[...]
Hoezo? Die moeten toch ook gewoon afstand houden en zich aanpassen aan de omstandigheden.
Dat ze daar in de praktijk dan soms wat moeite mee hebben is toch niet iets wat automobilisten moeten oplossen?
All I had to do was follow the damn train.
Ah vandaar dat alle motorrijders altijd zoveel afstand houdenPhilippeJoris schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:47:
[...]
Ik verduidelijk. Ik had het meer over de afwezigheid van radar op motoren. Dus geen piepje, geen waarschuwingen. Helpt wel bij het eventueel niet opmerken van een vertragend voertuig vooraan. Motorrijders lopen sowieso al meer risico's en hebben nood aan meerdere paren ogen, lijkt me.

De auto moet nog komen, ik ben me aan het “voorbereiden”.nietwijk schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:31:
[...]
Ik vind het ronduit onnozel dat niet de hoeveelheid remmen/regeneratie bepaalt of het remlicht gaat branden, maar de stand waarin je graag rijdt. Maar ik probeer me ook niet druk te maken over zaken waar ik geen invloed op heb. Het is voor mij een gegeven en ik wil er niet anders door rijden of mijn vrouw opvoeden dat ze opeens anders moet rijden. Het is niet aan mij om mijn achterligger wat te vertellen. Dat doe ik overigens wel met mijn knipperlichten, maar ik ga tijdens het rijden niet nadenken over mijn remlichten. Maar nogmaals, ik vind het waardeloos.
EDIT: Ik denk er wel over na door zo smooth mogelijk van de CC af te gaan, maar het houdt ergens op. En als er een update komt dan installeer ik hem graag.
Maar… ik vind het dus wel een onprettig idee dat als ik “afrem” er geen remlicht gaat branden.
Wat zijn dan de opties?
- enkel op de ouderwetse manier “echt remmen”?
- of kan je ook “regeneratief remmen middels het rempedaal en dat dan de remlichten gaan branden”?
- en (dat zal wel subjectief worden….), als dat zo is… is er dan nog een voordeel aan i-pedal?
Bij een vrachtwagen zijn er regels die bepalen bij welke vertraging (m/s) de remlichten moeten gaan branden. Als je met de retarder in de lichtste stand 'remt' gaan je remlichten meestal ook niet branden.
[Voor 5% gewijzigd door Slinnenb op 05-06-2023 15:20]
Maar bij een ICE schakel je met 100km/h ook niet terug van 6 naar 3 om vervolgens vanaf de 7000rpm af te remmen want zo hard remt de I5 af met iPedal en het rempedaal nog 1cm ingedrukt dus geen remlichten. Die vergelijking gaat dus niet op omdat het allemaal veel gemoedelijker gaat als je gewoon in de huidige versnelling op de motor remt.YJB schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:11:
Ik weet het niet, maar bij een traditionele auto kun je op e motor remmen en dan gaan je remlichten ook niet aan.
Bij een vrachtwagen zijn er regels die bepalen bij welke vertraging (m/s) de remlichten moeten gaan branden. Als je met de retarder in de lichtste stand 'remt' gaan je remlichten meestal ook niet branden.
Ik heb al tot 3 keer toe iemand op de snelweg bijna achterin gehad omdat ik van 100 naar 60 af moest remmen via iPedal en er geen remlichten branden. Op de motor raak ik vaak ook even de voetrem aan bij sterk afremmen op de motor omdat die vertraging ook erg groot kan zijn en dat is dan toch veiliger voor jezelf.
Een groot rood licht laat mensen toch veel sneller reageren dan eerst waar moeten nemen dat een auto snel vertraagt, dat vervolgens in te moeten schatten om daarna wel/niet te remmen. Als je naar de anatomie van de mens kijkt is dat een veel omslachtiger traject dan een dikke rode lichtgevende streep voor je neus te zien.
R6, 7D2 en wat L-lenzen

Best interessant maar het verzand een beetje in welles/nietes en voegt weinig meer toe.
https://www.hyundai.com/e...ty/more-connectivity.html
Inderdaad. "Bergaf" hebben we hier niet en als ik me hier ook nog druk over zou moeten maken, dan heb ik geen leven meer.PeMo1965 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:10:
Ik denk dat inmiddels iedereen zijn mening wel heeft geventileerd over de remlichten en I-pedal
Best interessant maar het verzand een beetje in welles/nietes en voegt weinig meer toe.
Maar voel jij je wel altijd onzeker of heb je een keer iemand in de bumper hangen? Trap dan gewoon een keer op het rempedaal voor een lichte brake-test en klaar. En laten we zou zeker op dit forum toekomstige IONIQ5 rijders hier geen slapeloze nachten over bezorgen.....
[Voor 11% gewijzigd door jrk op 05-06-2023 16:52]
Happy (meestal, als alles 't doet....) IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels 50.000 km rij-ervaring
Dat moet ook niet de bedoeling zijn.jrk schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:49:
[...]
En laten we zou zeker op dit forum toekomstige IONIQ5 rijders hier geen slapeloze nachten over bezorgen.....
Toch vind blijkbaar een groep mensen dit een legitiem issue om hier enigszins activistisch over te zijn om mogelijk indirect Hyundai te kunnen bewegen hier wat aanpassingen aan te maken. Het gaat immers om software dus is het niet ondenkelijk noch onrealistisch hier een oplossing voor te vragen. Door een mening te posten op een forum met (mogelijk) gelijkgezinden kan een eerste stap zijn naar een oplossing.
Ik snap de gedachtengang, maar om de deur dicht te gooien voor iemand die zijn mening wil ventileren staat een open discussie in de weg. Niemand heeft immers de verplichting andermans reactie te lezen en/of er op te reageren.PeMo1965 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:10:
Ik denk dat inmiddels iedereen zijn mening wel heeft geventileerd over de remlichten en I-pedal
edit:
De actie die je beschrijft (en mogelijk niet op deze manier bedoelt) is theoretisch gezien strafbaar (brake checken).jrk schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:49:
[...]
Trap dan gewoon een keer op het rempedaal voor een lichte brake-test en klaar.
[Voor 11% gewijzigd door Razwer op 05-06-2023 17:27]
Ik doe bij tijd en wijle even een noodstop proberen, dan voel ik meteen weer dat ik in een zware auto rijd.Dala schreef op maandag 5 juni 2023 @ 19:38:
Doen mensen hier om de zoveel tijd op regen 0 om ff de roest van de remschijven af te remmen (Zoals het boekje zegt)? En hoe hard moet je dan remmen?
De dealer had al een paar keer wat stelwerk gedaan m.b.t. de achterklep om van rammelende geluiden af te komen, maar dat loste niks op. Op een gegeven moment is heel de achterklep gedemonteerd om te achterhalen of de klep echt de oorzaak was of dat het elders in de carrosserie zat. Zonder achterklep was het geluid ook hoorbaar. Er waren meer gevallen bekend van loslatende lasnaden in het dak.McRizzo schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:03:
[...]
Dank voor het delen! Je wordt er niet vrolijk van, maar het is erg nuttig om te weten. Wat betreft die lasnaden, kwam je daar achter vanwege rare kraakgeluiden?
Hyundai Ioniq 5 Project 45
Dat is de les die ik er zelf ook uit getrokken heb.jrk schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:14:
[...]
Mooi verhaal! De wijze les die ik er uit haal: laat je niet afschepen met een "vreemde" dealer. Ook al zal je eigen dealer ook niet altijd top zijn () altijd nog beter dan een vreemde op afstand.... En bij zulke gevallen ben ik altijd nog blij met een leasemaatschappij die dan wel met vervangend vervoer zal komen!
Al is het maar de vraag of het lukt om de berger zover te krijgen de auto naar je eigen dealer te brengen.
Volgende de voorwaarden van de Hyundai pechservice wordt je auto bij de dichts bijzijnde gebracht.
Zal afhangen van hoeveel extra tijd het kost om de auto naar je eigen dealer te brengen.
In de bevestiging per mail die je als het goed is van Logicx hebt ontvangen staat vermeld wanneer je de auto uiterlijk weer diende in te leveren.saabfanatic schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:02:
[...]
De mijne staat inmiddels 2,5 week bij de dealer (wel mijn eigen). Exact dezelfde problemen en ICCU is nog niet binnen. Overigens hoor ik daar verder niks over.
Ik had het geluk dat het op een maandagochtend was dus er stond netjes een vlamnieuwe qashqai klaar. Dat het maar voor 4 dagen was vertelde niemand mij dus ik was een dag te laat (omdat ik toen maar even in de voorwaarden ging kijken, eigen schuld). Dus gelijk een factuur voor 1 dag huur aan de broek van Logikx. Ook tankkosten + brandstof. Nou had ik na het tanken/inleveren bij de dealer netjes een foto gemaakt van km stand, tankbon, tankdisplay dus ik mocht al gelijk weer mailen om die kosten te crediteren.....doen ze dat nou expres vraag ik me dan af...
De dealer heeft mij na enig aandringen een vervangende auto geregeld en een i10 in de maag gesplitst waar ik aan de ene kant blij mee ben maar aan de andere kant niet gelijkwaardig is. Pro actieve communicatie is er niet en ik weet niet of het nog een paar dagen, weken of maanden gaat duren.
Ik weet natuurlijk dat er weinig personeel is, dat de werkplaatsen uitpuilen maar het is echt armoe hoe men hiermee om gaat.
Je dealer kan een bedrag per dag bij Hyundai claimen voor vervangend vervoer. Dit bedrag staat min of meer gelijk aan de dagprijs van een i10 Herken je gevoel wel. Er zit een groot gat tussen een i10 en een i5 Krijg je een i30 ter vervanging, dan zou ik daar prima mee kunnen leven. Hyundai heeft nog een stapje te maken op dit vlak.
Is zoiets echt nodig? Als het stoplicht plotseling op oranje springt, dan moet je soms ook al stevig remmen. Komt vooral voor bij die stomme stoplichten welke direct weer op groen gaan, nadat je vol in de rem ervoor bent gegaanDala schreef op maandag 5 juni 2023 @ 19:38:
Doen mensen hier om de zoveel tijd op regen 0 om ff de roest van de remschijven af te remmen (Zoals het boekje zegt)? En hoe hard moet je dan remmen?

Mijn schijven zien er best roestig uit, en ik hoef zelden hard in de remmen te knijpen. Ik trek altijd linker pookje naar me toe en hoef zelden bij te remmen.Marco-Peters schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:32:
[...]
Is zoiets echt nodig? Als het stoplicht plotseling op oranje springt, dan moet je soms ook al stevig remmen. Komt vooral voor bij die stomme stoplichten welke direct weer op groen gaan, nadat je vol in de rem ervoor bent gegaan
Dat zou super zijn! Ik vind carplay geweldig, maar het kabeltje irritant. Er heeft hier een tijdje terug een post gestaan waarin iemand aangaf dat bepaalde hardware in de HI5 het in elk geval wel zou moeten kunnen. Ben benieuwd.DJN schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:25:
Binnenkort mogelijk wireless Apple CarPlay / Android auto
@i-Pedal remlicht bekritiseerders: Gewoon wat vaker je binnenspiegel checken tijdens gas los, dan kan er weinig gebeuren. Niet zo zeuren maar genieten van je auto

Ja, hardware heb ik via de engineering mode (zie topic start) gevonden, zie deze post:Pimmetje223 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:40:
[...]
Dat zou super zijn! Ik vind carplay geweldig, maar het kabeltje irritant. Er heeft hier een tijdje terug een post gestaan waarin iemand aangaf dat bepaalde hardware in de HI5 het in elk geval wel zou moeten kunnen. Ben benieuwd.
ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"
Ondertussen zijn we al weer bijna 2 jaar verder

[Voor 4% gewijzigd door ZuinigeRijder op 05-06-2023 21:44]
Zie die van mij nu regelmatig tussen de 83% en 87% andere die dit ook zien? (Die dit sensor hebben ingebouwd in hun Home Assisstent)ZuinigeRijder schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:44:
[...]
Dit is de voltage chart voor de 12V batterij
[Afbeelding]
Dus je moet boven de 12.23 Volt blijven, een loodaccu kan slecht tegen ontladen onder de 50%.
http://www.Twitter.com/Xmoo
Data van de eerste 5 maanden met mijn tool:
Je kunt zien dat tweemaal de 12 volt accu losgemaakt is geweest. Daarbuiten is de laagste waarde 74% geweest.
EDIT: ook nog 1 maand Battery Monitor 2 erbij gezet (dus kortere periode):
De 2 pieken (hoog en laag) lijken verkeerde metingen te zijn geweest.De bijna 15 volt (14.8 Volt) is wanneer de 12 volt batterij bijgeladen wordt (tijdens rijden, tijdens laden of wanneer 12 volt te laag wordt).
[Voor 26% gewijzigd door ZuinigeRijder op 06-06-2023 16:56]
Ik kan via HA het refreshen forceren en geeft mij ook aan wanneer de laatste refresh is geweest. Ik zal vanavond eens een export maken van het grafiek.ZuinigeRijder schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:22:
@Xmoo Het 12 volt percentage wordt alleen bijgewerkt bij aanzetten/uitzetten van de auto. En misschien bij refreshen van bluelink App, hoewel ik dat zelfs betwijfel. Dat laatste is trouwens (of via HA) een recept om op een gegeven moment een te lage spanning in de 12 volt accu te hebben. Mijn tool doet dus nooit een refresh.
[Afbeelding]
Je kunt zien dat tweemaal de 12 volt accu losgemaakt is geweest. Daarbuiten is de laagste waarde 74% geweest.
Zo. Dat zou ff lekker zijn!DJN schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:25:
Binnenkort mogelijk wireless Apple CarPlay / Android auto
PJvI
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:22:
@Xmoo Het 12 volt percentage wordt alleen bijgewerkt bij aanzetten/uitzetten van de auto. En misschien bij refreshen van bluelink App, hoewel ik dat zelfs betwijfel. Dat laatste is trouwens (of via HA) een recept om op een gegeven moment een te lage spanning in de 12 volt accu te hebben. Mijn tool doet dus nooit een refresh.
[Afbeelding]

Ik heb bij mijn oorspronkelijke post ook de BM2 grafieken van 2x 15 dagen erbij gezet, ter vergelijk.
Die van jou is ook tussen 80/90, dus naar mijn mening normale waardes.ZuinigeRijder schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 16:58:
@Xmoo die van mij is bijna 2 jaar oud, dus minder 12 volt batterij![]()
Ik heb bij mijn oorspronkelijke post ook de BM2 grafieken van 2x 15 dagen erbij gezet, ter vergelijk.
Vandaag kofferbak en dashboardkastje vervangen met LED. Blijven alleen de vanitymirrors over.
Wel jammer dat in het dashboardkastje je alleen een placeholder hebt voor het built-in cam. Ik hoopte dat als ik het kapje eraf haalde, ik daar een usb-poort kon vinden zoals de Koreaanse versie.
Hmm, dat is verdacht laag... Vandaag mee gereden, geen probleem met starten gehad. Maar wel raar dat ie hem tijdens rijden niet heeft bijgetrokken (accu was 33% toen ik vertrok)
[Voor 16% gewijzigd door Dala op 06-06-2023 23:45]
Ik gebruik de dongel van Ottocast. Met de nieuwste update en uitschakelen van de bleutooth van de auto zelf, doet ie het meer dan prima. * herstel, geen verbinding maken tussen Iphone en Ioniq, maar alleen tussen Iphone en dongel. Dan werkt het, anders niet.Pimmetje223 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:40:
[...]
Dat zou super zijn! Ik vind carplay geweldig, maar het kabeltje irritant. Er heeft hier een tijdje terug een post gestaan waarin iemand aangaf dat bepaalde hardware in de HI5 het in elk geval wel zou moeten kunnen. Ben benieuwd.
@i-Pedal remlicht bekritiseerders: Gewoon wat vaker je binnenspiegel checken tijdens gas los, dan kan er weinig gebeuren. Niet zo zeuren maar genieten van je auto
[Voor 8% gewijzigd door ernestalmere op 07-06-2023 07:55]
Wat de dealer krijgt (of niet) is zijn probleem. Wat je als consument krijgt is jouw probleem. En aangezien de consument zwaar beschermd wordt door het consumentenrecht staat de dealer heel zwak, MITS het een consumentenkoop betreft. Heb je de auto privé gekocht, dan heb je aanzienlijk meer rechten, dan wanneer je de auto zakelijk least.WilliamGeluk schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:25:
[...]
Je dealer kan een bedrag per dag bij Hyundai claimen voor vervangend vervoer. Dit bedrag staat min of meer gelijk aan de dagprijs van een i10 Herken je gevoel wel. Er zit een groot gat tussen een i10 en een i5 Krijg je een i30 ter vervanging, dan zou ik daar prima mee kunnen leven. Hyundai heeft nog een stapje te maken op dit vlak.
Zo rijden de meeste EV's inmiddels rond en bijna niemand denkt er bij na. Maak je vooral druk om jezelf en niet teveel om anderen in dit kader. (maw gebruik je rekencapaciteit voor jezelf) Je kan ook gewoon op L2 regen rijden, dan rem je aanzienlijk minder af op de motor en moet je bijremmen met het rempedaal. Dan gaan re remlichten ook aan. De auto bedien je dan als een "ouderwetse automaat". Het bijremmen met het rempedaal is ook regeneratief, tot op zekere hoogte uiteraard. Het voordeel van i-Pedal is dat je nog maar 1 pedaal nodig hebt met uitzondering van een noodstop, waarbij je wel het rempedaal gebruikt. Rijdt relaxter, dwingt je ook tot iets meer anticiperen.Stefannn schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:42:
[...]
De auto moet nog komen, ik ben me aan het “voorbereiden”.
Maar… ik vind het dus wel een onprettig idee dat als ik “afrem” er geen remlicht gaat branden.
Wat zijn dan de opties?
- enkel op de ouderwetse manier “echt remmen”?
- of kan je ook “regeneratief remmen middels het rempedaal en dat dan de remlichten gaan branden”?
- en (dat zal wel subjectief worden….), als dat zo is… is er dan nog een voordeel aan i-pedal?
Het nadeel van i-Pedal vind ik dat ik constant mijn voet actief omhoog moet houden, en dat hem nergens op kan laten rusten. Ik vind het juist niet relaxeter rijden. Tevens vind ik dat je juist met regen 1 of zelfs off beter moet anticiperen.nietwijk schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 08:34:
[...]
Het voordeel van i-Pedal is dat je nog maar 1 pedaal nodig hebt met uitzondering van een noodstop, waarbij je wel het rempedaal gebruikt. Rijdt relaxter, dwingt je ook tot iets meer anticiperen.
Mijne staat standaard op Level 1 zodat je de auto langer uit laat rollen. Soms bij afritten of als ik verderop het stoplicht op rood zie staan dan schakel ik zelfs terug naar Level 0 en laat ik hem uitrollen. Uiteindelijk is dit nog efficienter ook, want energie die je niet gebruikt hoef je ook niet te regenereren. Vanwege het gewicht kan je letterlijk 100-en meters, of zelfs kilometers de auto laten coasten, zonder verbruik. Ik maak er zelfs een beetje een sport van

Als je zakelijk least via een leasemaatschappij heb je mbt vervangend vervoer ook niet zo veel te maken met de dealer (behalve dat die hem wellicht moet leveren namens de LM).nietwijk schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 08:21:
[...]
Heb je de auto privé gekocht, dan heb je aanzienlijk meer rechten, dan wanneer je de auto zakelijk least.
In het contract met de LM is dan ook weer opgenomen wat de maximale vergoeding is (en dat is overigens waarschijnlijk ook niet gelijk aan Ioniq 5).
Zoals al vaker gezegd, alles is persoonlijk. Totnogtoe ben ik ook geen I-Pedal gebruiker en vind ik de Auto stand het fijnste. Maar je hoeft bij I-Pedal toch niet je voet omhoog te houden, die kan je gewoon op de grond zetten... gelijk met Auto Hold bijvoorbeeld.Vielleicht schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:24:
[...]
Het nadeel van i-Pedal vind ik dat ik constant mijn voet actief omhoog moet houden, en dat hem nergens op kan laten rusten. Ik vind het juist niet relaxeter rijden. Tevens vind ik dat je juist met regen 1 of zelfs off beter moet anticiperen.
Mijne staat standaard op Level 1 zodat je de auto langer uit laat rollen. Soms bij afritten of als ik verderop het stoplicht op rood zie staan dan schakel ik zelfs terug naar Level 0 en laat ik hem uitrollen. Uiteindelijk is dit nog efficienter ook, want energie die je niet gebruikt hoef je ook niet te regenereren. Vanwege het gewicht kan je letterlijk 100-en meters, of zelfs kilometers de auto laten coasten, zonder verbruik. Ik maak er zelfs een beetje een sport van
Je kan hem neerzetten, maar ik moet wel constant mijn voet optrekken. Maar misschien dat dat ook aan mij ligtamw82 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:50:
[...]
Zoals al vaker gezegd, alles is persoonlijk. Totnogtoe ben ik ook geen I-Pedal gebruiker en vind ik de Auto stand het fijnste. Maar je hoeft bij I-Pedal toch niet je voet omhoog te houden, die kan je gewoon op de grond zetten... gelijk met Auto Hold bijvoorbeeld.

[Voor 7% gewijzigd door Vielleicht op 07-06-2023 12:01]
Ik denk dat wat hij bedoeld niet zozeer is dat hij zijn voet omhoog moet houden maar dat je je voet actief en exact in één vaste positie moet houden. Want immers, zodra je méér of mínder het pedaal indrukt hebt heb je direct een auto die sneller dan wel langzamer gaat.amw82 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:50:
[...]
Zoals al vaker gezegd, alles is persoonlijk. Totnogtoe ben ik ook geen I-Pedal gebruiker en vind ik de Auto stand het fijnste. Maar je hoeft bij I-Pedal toch niet je voet omhoog te houden, die kan je gewoon op de grond zetten... gelijk met Auto Hold bijvoorbeeld.
Ik heb hetzelfde gevoel bij i-Pedal waardoor ik het ook minder relaxed vind rijden omdat het zo precies komt wat je met je rechtervoet doet. Ik ben zelf op dit moment ook nog vooral een Auto-regen liefhebber en zodra enigszins mogelijk zet ik de auto toch op de cruise control.
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana
Ah, nu ik hem nog een keer lees denk ik dat je gelijk hebt...Cloud schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:03:
[...]
Ik denk dat wat hij bedoeld niet zozeer is dat hij zijn voet omhoog moet houden maar dat je je voet actief en exact in één vaste positie moet houden. Want immers, zodra je méér of mínder het pedaal indrukt hebt heb je direct een auto die sneller dan wel langzamer gaat.
Ik heb hetzelfde gevoel bij i-Pedal waardoor ik het ook minder relaxed vind rijden omdat het zo precies komt wat je met je rechtervoet doet. Ik ben zelf op dit moment ook nog vooral een Auto-regen liefhebber en zodra enigszins mogelijk zet ik de auto toch op de cruise control.

De auto stand heb ik ook geprobeerd en werkt best fijn alleen jammer dat deze de auto niet helemaal stil kan zetten aangezien ik weer geen fan ben om continu aan de linker flipper te moeten trekken. Het is natuurlijk allemaal een kwestie van gevoel en persoonlijke voorkeur maar er zijn gelukkig opties genoeg om iedereen tevreden te stellen.
R6, 7D2 en wat L-lenzen
Je post klopt voor geen meter want zelfs bij een brug, viaduct, tunnel etc gaan de lichten al aan. Daar hoef je geen berg voor te hebben.jrk schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:49:
[...]
Inderdaad. "Bergaf" hebben we hier niet en als ik me hier ook nog druk over zou moeten maken, dan heb ik geen leven meer.
Maar voel jij je wel altijd onzeker of heb je een keer iemand in de bumper hangen? Trap dan gewoon een keer op het rempedaal voor een lichte brake-test en klaar. En laten we zou zeker op dit forum toekomstige IONIQ5 rijders hier geen slapeloze nachten over bezorgen.....
Die remtest is zwaar verboden en als je er een ongeval mee veroorzaakt is het een misdrijf dus dat is wel een ontzettend slecht advies. Daarnaast is het helemaal niet vreemd dat een ander ineens redelijk dicht op je achterkant zit als je ineens zonder waarschuwing flink vertraagt. Duurt namelijk even voordat de hersenen dit registreren en dat is gewoon de anatomie van een mens. Daarom hebben ze remlichten uitgevonden

R6, 7D2 en wat L-lenzen
ik ben een beetje verbaasd over de prijs van deze service beurt.
bij mij was het niet bekend dat bij deze stand de koelvloeistof vervangen dient te worden. dit kost 300 euries meer dan de 30000 km beurt. ik maar denken dat onderhouskosten vaan een E-auto lager zouden zijn.
totaal voor deze service beurt 600 euro.
[Voor 5% gewijzigd door mystici5 op 07-06-2023 19:00]
Dat valt relatief gezien mee. Bij een Volkswagen zit je op die KM stand aan een grote beurt + versnellingsbak olie en dealer onderhouden al snel het dubbele van jouw kosten.mystici5 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 18:59:
totaal voor deze service beurt 600 euro.
Ik onderhield mijn Golf GTE zelf maar besteedde DSG olie vervangen uit. Bij de 60k beurt was ik netto rond de €400 kwijt aan materiaal en DSG olie verversen (lokale boer en niet de dealer).
Zelf je Ioniq 5 onderhouden zal ook flink goedkoper zijn maar dat kost je helaas je 5 jarige garantie. En onderhoud bij een stdealer is nu eenmaal duur

[/quote]
Combineer de Auto stand met Auto Hold, dan hoef je de flipper niet te gebruiken en staat de auto stil.

PieterH
De strekking van mijn post was: van de exacte werking van de remlichten lig ik niet wakker. De RDW heeft het geaccepteerd, dus voor mij prima. Volgens mij is er niks strafbaars aan dat als ik iemand in mijn bumper heb hangen, dat ik even een tikkie op het rempedaal geef, zodat deze even weer bij de les is. Dat doe ik al sinds mijn eerste auto een 30 jaar geleden. Zit ook helemaal geen kwade bedoeling achter; vooral een beetje service naar een medeweggebruiker: "hé, wel ff opletten hè?"Rugby82 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:54:
[...]
Je post klopt voor geen meter want zelfs bij een brug, viaduct, tunnel etc gaan de lichten al aan. Daar hoef je geen berg voor te hebben.
Die remtest is zwaar verboden en als je er een ongeval mee veroorzaakt is het een misdrijf dus dat is wel een ontzettend slecht advies. Daarnaast is het helemaal niet vreemd dat een ander ineens redelijk dicht op je achterkant zit als je ineens zonder waarschuwing flink vertraagt. Duurt namelijk even voordat de hersenen dit registreren en dat is gewoon de anatomie van een mens. Daarom hebben ze remlichten uitgevonden.
Verder ben ik niet zo fanatiek bezig met alle settings qua regeneratie. Ik heb daarbij een beetje een voorbeeld genomen aan mijn vrouw. Die snapt het allemaal niet en wil het allemaal ook niet snappen en gebruikt de auto alsof het een 'traditionele' auto is. En ik heb het écht wel geprobeerd in den beginne hoor! Maar inmiddels de moed opgegeven en het gaat haar allemaal prima af; zij rijdt er met veel plezier in.
Ik heb zelf alles al geprobeerd en omdat ik de linker flipper wel gebruik als "handrem" richting stoplichten en zo merk ik dat hij daardoor ook wat switcht van level 2, 3 naar auto en v.v. Eerlijk gezegd boeit het me niet zo. In het begin was ik heel erg van de i-pedal, maar omdat dat geen default stand is, ben ik 'm op een gegeven moment gewoon 'vergeten'. Op de snelweg rij ik toch op CC en dan staat dit toch niet "aan", want CC overruled het allemaal. En omdat ik niet zo bezig ben met de regeneratie, kan ik ook niet inschatten, laat staan weten, wat mijn remlichten doen. Inmiddels vind ik het ook zo complex hierboven dat ik niet kan reproduceren wat hij in welke setting doet, laat staan dat ik daar tijdens het rijden op kan anticiperen. Dus bijvoorbeeld: ik rij nu in setting "......" en ik rij de afrit af, ik rem niet bij met de voetrem, dus mijn remlichten branden niet (?) én er zit iemand in m'n bumper, dus zal ik voor de zekerheid m'n voetrem maar even aantikken?
[Voor 12% gewijzigd door jrk op 08-06-2023 07:45]
Happy (meestal, als alles 't doet....) IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels 50.000 km rij-ervaring
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic