• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-07 15:07
Vinny1 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:42:
[...]

Dank. Had niet verwacht van Hyundai dat ze zelfs essentiële basisinformatie als laadproces en batterijpercentage achter een betaalmuur zetten.
Doen ze niet? Met een Lite abonnement (10 jaar gratis) kan je altijd batterijprecentage zien, en ook of je aan het laden bent.

ehhhh..HOI

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:35
krizzziz schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 15:49:
[...]

Doen ze niet? Met een Lite abonnement (10 jaar gratis) kan je altijd batterijprecentage zien, en ook of je aan het laden bent.
Ik kan in de app alleen een plus of pro abonnement kiezen. Heb een auto uit 2022, wellicht heeft het daar mee te maken.

• De doorloper
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-07 22:22
In hoorde van de dealer dat alle abonnementen bij een nieuwe auto de eerste drie jaar gratis zijn.

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-07 09:13

EMP

Krulloos!

Hebben meer mensen er last van dat scheduling charging niet meer lijkt te werken?

Ik had hem zo ingesteld dat hij niet tussen 16:00 en 22:00 laadt, met twee departure times: 07:30 en 16:00.

Ik sloot de auto vanmiddag rond 17:30 aan en hij begon meteen te laden. Voorheen wachtte hij netjes tot 22:00 en ging dan laden.

Als ik de settings in de myHyundai app check staan deze goed ingesteld. Als ik settings verander en save, dan verstuurt hij ze, geeft hij aan dat de settings 'completed' zijn, maar de settings staan nog steeds zoals ze eerst stonden. Ik krijg de scheduled charging settings niet meer werkend.

Ioniq 5 2021 met een Cube Charger uit 2021 met vaste kabel.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:07
EMP schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:37:
Hebben meer mensen er last van dat scheduling charging niet meer lijkt te werken?

Ik had hem zo ingesteld dat hij niet tussen 16:00 en 22:00 laadt, met twee departure times: 07:30 en 16:00.

Ik sloot de auto vanmiddag rond 17:30 aan en hij begon meteen te laden. Voorheen wachtte hij netjes tot 22:00 en ging dan laden.

Als ik de settings in de myHyundai app check staan deze goed ingesteld. Als ik settings verander en save, dan verstuurt hij ze, geeft hij aan dat de settings 'completed' zijn, maar de settings staan nog steeds zoals ze eerst stonden. Ik krijg de scheduled charging settings niet meer werkend.

Ioniq 5 2021 met een Cube Charger uit 2021 met vaste kabel.
Het hele scheduled charging heb ik in de hoek gegooid. Werkte voor geen meter. Dat was in 2023 dus het kan verbeterd zijn. Er zijn er meer die constant problemen hadden.
Ik laat nu de laadpaal de schedules doen.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
De doorloper schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 18:39:
In hoorde van de dealer dat alle abonnementen bij een nieuwe auto de eerste drie jaar gratis zijn.
Ja, nu na 3 jaar is het op 1 juli verlopen en ik ga ook geen nieuwe afsluiten en doe wel zonder. Gewoon pedaal induwen en gaan.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• Stefannn
joezzt schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 07:47:
[...]

Ja, nu na 3 jaar is het op 1 juli verlopen en ik ga ook geen nieuwe afsluiten en doe wel zonder. Gewoon pedaal induwen en gaan.
Nou…. Zonder plus abonnement geen file informatie en ook geen actuele laadpaal bezetting informatie. Dat vind ik wel heel handig.
Je kan natuurlijk ook Android of iOS auto koppelen maar dat vind ik onhandig.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• joezzt
  • Niet online
Stefannn schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 07:52:
[...]

Nou…. Zonder plus abonnement geen file informatie en ook geen actuele laadpaal bezetting informatie. Dat vind ik wel heel handig.
Je kan natuurlijk ook Android of iOS auto koppelen maar dat vind ik onhandig.
Beiden zijn dingen waar ik nauwelijks rekening mee hou, misschien ben ik wat avontuurlijker ingesteld. Meestal rij ik - en veel anderen ook volgens mij- rechtdoor totdat ik bedenk waar ik ook al weer naartoe moet en oeps. Ben er inmiddels aan gewend, liever dat, dan ergeren aan software/verbinding die niet werkt.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• Vinny1
Weet misschien iemand hoe streng Hyundai is met 30.000KM onderhoudsinterval? Bij mijn recent gekochte occasion heeft onderhoud plaatsgevonden bij de volgende KM-standen:
42000
63000
97000
135000

De verkoper geeft het volgende aan:
"Wat betreft de garantie, in de garantievoorwaarden staat dat de auto volgens het voorgeschreven onderhoudsschema onderhouden moet zijn, maar er wordt geen vaste kilometeroverschrijding genoemd waarbij de garantie automatisch vervalt. In de praktijk wordt bij een garantieclaim gekeken of een eventueel defect in verband kan worden gebracht met het te laat uitgevoerde onderhoud."
@Vinny1 In Duitsland zijn ze heel streng, zelfs 2000 km of 1 maand te laat kan het claimen van garantie in gevaar brengen. In Nederland zal het ook in die buurt liggen.

• De doorloper
Mmm met mijn huidige auto (geen Hyundai) heb ik tussen het maken van de afspraak en de daadwerkelijke afspraak ook wel eens 3000km gereden, maar 12000km is wel heel veel, kan me voorstellen dat ze daar een punt van maken. Maar met onderhoud 1 bij 42k zou je de 2e op 72k verwachten, die is juist eerder uitgevoerd. En nummer drie volgt redelijk binnen de marges ten opzichte van onderhoud 2, dus kan me ook voorstellen dat de garage er uiteindleijk coulant mee is.

• De doorloper
joezzt schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 07:47:
[...]

Ik zou dan wel voor Plus gaan zodat ik de auto op afstand kan voorverwarmen. Ik weet, kan het ook in de auto instellen, maar dat is nog net zo beperkt als bij de eerste Ioniq uit 2019. Met beheer op afstand kan ik m ook blijven koppelen aan home assistant en zo in mijn automations opnemen.

• DikkeDollie
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 13:24
Hippe Lip schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:46:
Heb ik de laatste update eindelijk in mijn auto gekregen, krijg ik DIT weer op mijn scherm. Wat is dat, waar gaat dit over?
Ik merk in elk geval dat ik niet meer mijn bestemming in kan spreken. Die functie is niet beschikbaar.
Maar ik heb toch net de laatste update erin gezet?

[Afbeelding]
Dit krijg je als je geen pro abbo hebt. Niks van aantrekken, de kaart en infotainment updaten via USB. Updates voor de auto zelf komen gewoon OTA.

Plus is het abbo waar je het meest aan hebt. Pro is voor de leuk.

[ Voor 4% gewijzigd door DikkeDollie op 09-07-2026 09:25 ]

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:07

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

DikkeDollie schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:24:
[...]

Dit krijg je als je geen pro abbo hebt. Niks van aantrekken, de kaart en infotainment updaten via USB. Updates voor de auto zelf komen gewoon OTA.

Plus is het abbo waar je het meest aan hebt. Pro is voor de leuk.
Ja, leuk gezegd @DikkeDollie, maar dit krijg ik nu elke keer na het starten en dat was de eerste 30k km nooit. Er is dus toch echt iets aan de hand.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• tvc15
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:45
@Hippe Lip , als je je USB-stick nog niet gewist hebt, dan kan je proberen of je de update opnieuw kan starten en kijken of je probleem dan overgaat. Als de update gestart is, dan hoef je de auto niet de hele tijd aan te laten en wachten, je kan hem uitzetten, dan pauzeert de update. Als je de USB-stick laat zitten, dan gaat hij gewoon verder op het moment dat je de auto weer gaat gebruiken.

Als de update niet wil starten, dan kan je even langs de dealer gaan, die heeft USB-sticks liggen met alle (Multi Media/ECU/BCU) updates. Zij kunnen een herinstallatie forceren.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Stefannn schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 05:22:
Dat klopt exact. Zo “begint” het. Maar vorige zomer was ik in een gebied met slechte dekking. Met het afwisselend wel en geen dekking kwam hij op een gegeven moment in een “lock”. Hij deed het toen ook niet meer toen er gewoon goede dekking was.
@Hippe Lip Je herkent het doordat geplande routes grijs in plaats van groen zijn.
@Stefannn
We zijn nu onderweg en mijn vrouw rijdt, dus kon ik dat offline-online eens proberen. Dat is gelukt, maar od dat het was betwijfel ik. Mijn routes waren niet grijs maar netjes groen.

Ik bedenk me nu dat ik een update heb overgeslagen en dacht dat dit niet uitmaakte. Die ga ik er dan eerst maar eens in proberen te zetten.
<zucht>

<John O`Mill>

@Hippe Lip Gewoon een keer de 12 volt accu een minuutje loshalen. Verrassend dat dat soms helpt bij problemen.
@Hippe Lip Ik bedacht me dat je al de PE versie had. Is dat het eerste model met ccNC infotainment?

Ik lees bij de update ccNC:
'Online kaarten' werkt uw kaart voortaan automatisch bij zodra u een route start. Zo beschikt u altijd over de meest recente informatie.

Maar in deze post zie ik dat je de Lite versie gedownload hebt. Deze heeft géén kaarten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l92527iT4P-ApEHPtSoxR-9QaAs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/12ivDsFwEFbPGUw48nFc10yR.png?f=user_large

Ik denk dat je in plaats van NE1.ERT.ccNC_Lite.001.002.260312 de volgende moet hebben:
NE1.EUR.ccNC.001.002.260312

Maar weet niet of dat voor jouw model downloadbaar is???

P.S. ik heb geen ccNC en heb deze geïnstalleerd: NE_E.EUR.S5W_L.001.001.260128

[ Voor 7% gewijzigd door ZuinigeRijder op 09-07-2026 11:09 ]

@Hippe Lip Dit zegt trouwens AI:
In de nieuwste Officiële Hyundai Motors Navigations-Update-Website verwijzen NE1AE.SLBMN.EU en NE1AE.SCBMC.EU naar twee verschillende, complementaire softwarebestanden die nodig zijn om de nieuwste generatie ccNC-infotainmentsystemen (uitgevoerd in de nieuwste Hyundai Ioniq 5-modellen) van uw auto te updaten.Het essentiële verschil zit in de inhoud van het updatepakket:NE1AE.SLBMN.EU: Dit is het bestand dat betrekking heeft op de ERT (Embedded Radio Technology). Het regelt het ccNC Lite-platform en bevat de applicatiesoftware, het besturingssysteem en de specifieke functies voor de head-unit van uw navigatiesysteem.NE1AE.SCBMC.EU: Dit bestand bevat de hoofdnavigatiesoftware inclusief de meest recente Europese kaartdata (mapversie EUR.18.52.48...).Waarom ziet u beide termen staan?Voor de meest recente modellen, waaronder de IONIQ-reeks, worden updates opgesplitst om het systeem optimaal te laten functioneren. Beide pakketten (systeemsoftware en kaartmateriaal) worden doorgaans in dezelfde updatecyclus uitgebracht, en u zult beide moeten installeren voor een volledig bijgewerkt systeem.

• krizzziz
Vinny1 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 18:17:
[...]

Ik kan in de app alleen een plus of pro abonnement kiezen. Heb een auto uit 2022, wellicht heeft het daar mee te maken.
Als je een niet facelift IONIQ 5 hebt dan heb je 3 jaar gratis Bluelink (Pro). Als deze periode is afgelopen krijg je automatisch 7 jaar lang Bluelink Lite voor niks. En dan kan je optioneel Plus of Pro afsluiten.

Na de 10 jaar kan je Bluelink Lite als abbo aanschaffen.

ehhhh..HOI

• krizzziz
De doorloper schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 18:39:
Alleen voor de Hyundai EV's. Vanaf 1 oktober 2025 is dit geloof ik.

ehhhh..HOI

krizzziz schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:49:
[...]

Als je een niet facelift IONIQ 5 hebt dan heb je 3 jaar gratis Bluelink (Pro). Als deze periode is afgelopen krijg je automatisch 7 jaar lang Bluelink Lite voor niks. En dan kan je optioneel Plus of Pro afsluiten.

Na de 10 jaar kan je Bluelink Lite als abbo aanschaffen.
Nee, de modellen vóór 2024 kunnen geen Lite krijgen. Alleen niets, Bluelink Plus of Pro.

• krizzziz
ZuinigeRijder schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:15:
[...]

Nee, de modellen vóór 2024 kunnen geen Lite krijgen. Alleen niets, Bluelink Plus of Pro.
Dat weten we nog niet zeker :) Eerste IONIQ5s werden verkocht in 2021 dus pas in 2031 zien we de mogelijkheid of je LITE kan aanschaffen als abbo.

Als je standaard Bluelink na 3 jaar afloopt, krijg je wel degelijk LITE.

ehhhh..HOI

@krizzziz Nee, ik heb één van de eerste IONIQ 5 Project 45. En ik moest verlengen na 3 jaar (want mijn auto kon OTA) en kon alleen kiezen tussen Plus en Pro, NIET Lite. Volgens deze pagina:

Modellen van vóór 2024.
Voor de modellen die Hyundai tot in 2024 heeft geleverd, blijft de periode waarin de berijder kosteloos toegang heeft tot Bluelink van kracht – afhankelijk van de auto:
- Voor auto’s zonder OTA-functie is Bluelink de eerste vijf jaar gratis. Na afloop van die periode krijg je tegen betaling toegang tot Bluelink PLUS.
- Voor auto’s met OTA-functie is Bluelink de eerste drie jaar gratis. Na afloop krijg je tegen betaling toegang tot Bluelink PLUS en PRO.

En zie ook deze uitklap vraag:
Wat gebeurt er aan het einde van de kosteloze proefperiode van Bluelink?

Als de proefperiode afloopt, kun je het voor jou meest geschikte pakket kiezen in de Bluelink Store. Als je niet voor Bluelink PLUS of PRO kiest, behoud je automatisch Bluelink LITE. Dit kun je tien jaar zonder kosten gebruiken als je:

in het bezit bent van een van onze auto's vanaf modeljaar 2025;
een IONIQ 6, IONIQ 5N of KONA hebt vanaf modeljaar 2024.

De tien jaar kosteloos Bluelink LITE voor deze modellen telt vanaf de start van de garantiedatum van je Hyundai.

[ Voor 27% gewijzigd door ZuinigeRijder op 09-07-2026 14:51 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

@ZuinigeRijder Daar staat dat je voor twee betaalde versies kunt kiezen. Er staat niet dat als je niets kiest dat je dan géén (gratis) Lite hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 09-07-2026 14:56 ]

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

ZuinigeRijder schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:02:
@Hippe Lip Ik bedacht me dat je al de PE versie had. Is dat het eerste model met ccNC infotainment?
Yep (y)

<John O`Mill>

Hippe Lip schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:55:
@ZuinigeRijder Daar staat dat je voor twee betaalde versies kunt kiezen. Er staat niet dat als je niets kiest dat je dan géén (gratis) Lite hebt.
Jawel, dat staat tussen de vragen, wat ik ook al gequote had:
Als je niet voor Bluelink PLUS of PRO kiest, behoud je automatisch Bluelink LITE. Dit kun je tien jaar zonder kosten gebruiken als je:

in het bezit bent van een van onze auto's vanaf modeljaar 2025;
een IONIQ 6, IONIQ 5N of KONA hebt vanaf modeljaar 2024.

De tien jaar kosteloos Bluelink LITE voor deze modellen telt vanaf de start van de garantiedatum van je Hyundai.
Het zit dus in de regel: vanaf modeljaar 2025

• DikkeDollie
Hippe Lip schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:35:
[...]

Ja, leuk gezegd @DikkeDollie, maar dit krijg ik nu elke keer na het starten en dat was de eerste 30k km nooit. Er is dus toch echt iets aan de hand.
Er staat toch duidelijk "Deze pop-up deactiveren" ??

Voor de duidelijkeheid. Met een Plus abbo krijg je deze melding omdat deze geeen kaarten kan downloaden. Dat geven ze dan ook weer. Slordig dat er niet bij staat in de melding.
Met Pro kan je kaarten tijdens het navigeren updaten zodat je altijd de laatste versie hebt. En krijg je de melding ook niet.

Ik heb zelf Plus en kreeg de melding. Maar gewoon deactiveren en het leed is geleden.

[ Voor 42% gewijzigd door DikkeDollie op 09-07-2026 17:10 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

DikkeDollie schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 17:02:
[...]

Er staat toch duidelijk "Deze pop-up deactiveren" ??

Voor de duidelijkeheid. Met een Plus abbo krijg je deze melding omdat deze geeen kaarten kan downloaden. Dat geven ze dan ook weer. Slordig dat er niet bij staat in de melding.
Met Pro kan je kaarten tijdens het navigeren updaten zodat je altijd de laatste versie hebt. En krijg je de melding ook niet.

Ik heb zelf Plus en kreeg de melding. Maar gewoon deactiveren en het leed is geleden.
Die melding kan ik wel de-activeren, maar daarmee is het probleem niet opgelost.
Dat probleem is immers niet de melding, die melding komt omdat het echte onderliggende probleem er is.
Er blijken namelijk dingen niet meer goed te werken die dat eerst wel deden.

<John O`Mill>

• DikkeDollie
@Hippe Lip Ik zie in je posts dat je alleen maar vroeg waar die melding vandaan kwam. Daarop heb ik geantwoord. Ik had dezelfde melding. Verder werkt alles prima in mijn MY25 met ccNc navigatie.

Als je een probleem hebt vemeld dat dan duidelijk.

• Stefannn
DikkeDollie schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 08:53:
@Hippe Lip Ik zie in je posts dat je alleen maar vroeg waar die melding vandaan kwam. Daarop heb ik geantwoord. Ik had dezelfde melding. Verder werkt alles prima in mijn MY25 met ccNc navigatie.

Als je een probleem hebt vemeld dat dan duidelijk.
Hij kan zijn bestemming niet inspreken. Dat is wel degelijk een probleem.

• Rugby82
  • Laatst online: 18:51
Hippe Lip schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 00:08:
[...]

Die melding kan ik wel de-activeren, maar daarmee is het probleem niet opgelost.
Dat probleem is immers niet de melding, die melding komt omdat het echte onderliggende probleem er is.
Er blijken namelijk dingen niet meer goed te werken die dat eerst wel deden.
Simpelste oplossing is de update gewoon opnieuw installeren, dit kan met elke vorm van elektronica gebeuren. USB-stick met updates in je auto proppen, melden dat die moet updaten als de auto uit is en na een uur is het klaar. Hoef je verder vrij weinig voor te doen.

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:31
Mooraalkikker schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 10:59:
@StarC @Impstoker

Even terugkomend op mijn ratel probleem bij de rijderdeur. Dit lijkt nu opgelost. Het kwam omdat het punt waar het plastic samenkwam op het metaal, begon te trillen en zodoende tegen elkaar kwam.

[...]

Wellicht iets om dit op de startpagina te plaatsen?
@Mooraalkikker, Ik heb het ook net gedaan, mede dankzij jouw ervaring en beschrijving van het proces. Het filmpje uit de eerste comment van de door jou gelinkte reddit post (IONIQ5 door panel removal - YouTube) was ook behulpzaam.

1 clip zat bij mij heel erg vast en dan kan je denk ik ook niet veel meer doen dan trekken. Die is nu afgebroken. Heb dit redelijk goed kunnen oplossen en hoop dat dat nu niet een (nieuwe) ratel geeft. C'est la vie.

Was verder een fluitje van een cent. Ik heb deze strip gebruikt: FIX-O-MOLL Tochtband, geschikt voor kieren van 1,5-3,5mm. En qua tools deze Flintronic Moulding Wedges, Disassembly Tools. Een kwaliteit van niks, maar het was voldoende.

• Mooraalkikker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:25
StarC schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 11:27:
[...]

@Mooraalkikker, Ik heb het ook net gedaan, mede dankzij jouw ervaring en beschrijving van het proces. Het filmpje uit de eerste comment van de door jou gelinkte reddit post (IONIQ5 door panel removal - YouTube) was ook behulpzaam.

1 clip zat bij mij heel erg vast en dan kan je denk ik ook niet veel meer doen dan trekken. Die is nu afgebroken. Heb dit redelijk goed kunnen oplossen en hoop dat dat nu niet een (nieuwe) ratel geeft. C'est la vie.

Was verder een fluitje van een cent. Ik heb deze strip gebruikt: FIX-O-MOLL Tochtband, geschikt voor kieren van 1,5-3,5mm. En qua tools deze Flintronic Moulding Wedges, Disassembly Tools. Een kwaliteit van niks, maar het was voldoende.
Top en de ratel neem ik aan verdwenen?

• StarC
Mooraalkikker schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 11:34:
[...]

Top en de ratel neem ik aan verdwenen?
Ja! Inmiddels een goed uur gereden en geen ratel meer! Ik heb een iets langer stuk gebruikt en omdat het minder dik was ging dit goed met het schroefgat.

• Hippe Lip

Hippe Lip

ZuinigeRijder schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:02:
Ja inderdaad, @ZuinigeRijder
Ik lees bij de update ccNC:
'Online kaarten' werkt uw kaart voortaan automatisch bij zodra u een route start. Zo beschikt u altijd over de meest recente informatie.

Maar in deze post zie ik dat je de Lite versie gedownload hebt. Deze heeft géén kaarten.

[Afbeelding]

Ik denk dat je in plaats van NE1.ERT.ccNC_Lite.001.002.260312 de volgende moet hebben:
NE1.EUR.ccNC.001.002.260312

Maar weet niet of dat voor jouw model downloadbaar is???

P.S. ik heb geen ccNC en heb deze geïnstalleerd: NE_E.EUR.S5W_L.001.001.260128
Dit is wel een heel scherpe! (y)
Nu heb ik daar nog eens goed naar gekeken, maar om die bestanden op het stikkie te krijgen moet ik de Navigation Updater app van Hyundai gebruiken op mijn Mac. En daar kan ik helemaal niet kiezen. Tenzij ik de keuze over het hoofd zie.

Op de update-site van Hyundai staan twee updates die ik nog niet had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aeZoIETRIRDVSxDcqAZw_CHYjQo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IXi1haxDVqM34P4pV8WqFb2b.png?f=fotoalbum_large

Maar de Updater-app kiest zelf. Ik zou dus niet weten hoe ik die eerste update van september 2025 erin zou moeten krijgen.

En dan kiest de updater ook het lite-bestand, waar jij zo op wees. Daar kan ik dus ook nix aan doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3iFYlzAk69_mi8CjZnYwVbNbnU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S50XBUxtClUURYUsa9qQ1goa.png?f=fotoalbum_large

Is er iemand die weet hoe ik dit kan aanpakken?

<John O`Mill>

• Stefannn
Hippe Lip schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:38:
[...]

[...]

Nu heb ik daar nog eens goed naar gekeken, maar om die bestanden op het stikkie te krijgen moet ik de Navigation Updater app van Hyundai gebruiken op mijn Mac. En daar kan ik helemaal niet kiezen. Tenzij ik de keuze over het hoofd zie.

[Afbeelding]

Maar de Updater-app kiest zelf. Ik zou dus niet weten hoe ik die eerste update van september 2025 erin zou moeten krijgen.

En dan kiest de updater ook het lite-bestand, waar jij zo op wees. Daar kan ik dus ook nix aan doen.

[Afbeelding]

Je kiest “voertuig/model”. Dan zie je enkel de updates voor jouw voertuig.
Het kan natuurlijk zijn dat die ouder zijn als wat je nu geladen hebt.

[...]

[...]

[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYYok0tPvpYYygsov6zzvZxTLKs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/S50XBUxtClUURYUsa9qQ1goa.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYYok0tPvpYYygsov6zzvZxTLKs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/S50XBUxtClUURYUsa9qQ1goa.png?f=user_large

Als ik het goed zie, worden zowel de kaartversie NE1.EUR.ccNC.001.002.260312 én de lite versie NE1.ERT.ccNC_Lite.001.002.260312 beide gedownload. Dus denk dat ook beide geïnstalleerd worden. Maar zorg ervoor dat je de USB stick wel leeggemaakt hebt, voordat je alle bestanden gedownload hebt. Trouwens, bij MAC is het heel goed mogelijk dat niet alle verborgen bestanden meegekopieerd worden. Dus misschien toch via Windows downloaden en op USB stick zetten?

• joezzt
  • Niet online
ZuinigeRijder schreef op maandag 13 juli 2026 @ 20:34:
[...]

[Afbeelding]

Als ik het goed zie, worden zowel de kaartversie NE1.EUR.ccNC.001.002.260312 én de lite versie NE1.ERT.ccNC_Lite.001.002.260312 beide gedownload. Dus denk dat ook beide geïnstalleerd worden. Maar zorg ervoor dat je de USB stick wel leeggemaakt hebt, voordat je alle bestanden gedownload hebt. Trouwens, bij MAC is het heel goed mogelijk dat niet alle verborgen bestanden meegekopieerd worden. Dus misschien toch via Windows downloaden en op USB stick zetten?
Als je de USB bij MAC leegmaakt, dan wel de "trash" leegmaken, want de bestanden blijven gewoon je USB bezetten totdat je de "trash" leegmaakt 8)7

• Stefannn
ZuinigeRijder schreef op maandag 13 juli 2026 @ 20:34:
[...]

[Afbeelding]

Voor wat het waard is,
@Hippe Lip, ik heb geen Windows, enkel Mac. Is tot nog toe altijd goed gegaan met usb.
Ik heb de usb wel steeds specifiek geformatteerd. Dat was niet bewust maar gevolg van dat ik de usb tussendoor gebruik voor Linux installaties.

Nee, de oude kaart (update van september 2025) kun je niet meer installeren. Je kunt gewoon updates overslaan. Volgens de laatste screenschot bevatte de laatste update zowel de kaart als de lite versie. Dus denk gewoon laatste versie opnieuw installeren: usb stick formatteren, opnieuw downloaded naar de usb stick, installeren in de auto.

[ Voor 4% gewijzigd door ZuinigeRijder op 14-07-2026 08:20 ]

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:20
Oké, dit is eigenlijk geen forumpost waardig want ik zal wel iets missen ergens: in mijn PJ45 (2021) stond altijd ingesteld dat Android Auto automatisch opstart (met een AAWireless dongle). Dik een jaar geleden heb ik een software/navigatie update gedaan, zowel bij mij als bij de Kona van mijn vrouw, en bij allebei de auto's kan ik de optie niet meer vinden om dit te laten gebeuren.

Ik heb Android Auto nu ingesteld achter de favorieten knop, maar ik bedacht me afgelopen weekend dat het eigenlijk van de zotte is dat ik iedere dag meerdere keren op dat knopje duw. Maar ik kan de 'automatisch starten' optie toch nergens meer vinden... Kan iemand me even kort wijzen waar dit staat?

• joezzt
  • Niet online
Ik heb net mijn oude chargemap kaart weer eens van stal gehaald en voor even een abonnement afgesloten. Tot mijn verrassing betaal ik 0.27 incl bij mijn meest gebruikte vattenfall paal (ouder type) terwijl vattenfall zelf 0.3256 rekent aan klanten. En ik 0.45 ex betaalde aan eneco 8)7
Oeps, verkeerde tabblad en dus topic

[ Voor 8% gewijzigd door joezzt op 14-07-2026 14:56 ]

• DikkeDollie
Stefannn schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 08:15:
[...]

Voor wat het waard is,
@Hippe Lip, ik heb geen Windows, enkel Mac. Is tot nog toe altijd goed gegaan met usb.
Ik heb de usb wel steeds specifiek geformatteerd. Dat was niet bewust maar gevolg van dat ik de usb tussendoor gebruik voor Linux installaties.
Ik heb eens op de USB stick gekeken wat de updater ervan maakt. Daar staan in totaal 11 bestanden. Dus die twee updates worden uitgepakt naar 11 anderen. En wat de relatie is weet alleen HY.
DikkeDollie schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:50:
[...]

Ik heb eens op de USB stick gekeken wat de updater ervan maakt. Daar staan in totaal 11 bestanden. Dus die twee updates worden uitgepakt naar 11 anderen. En wat de relatie is weet alleen HY.
Voor de IONIQ 5 van model vóór 2025 (GEN5W) zijn het veel meer bestanden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
.lge.upgrade.xml
.whatsnew.tar.gz
AppUpgrade
IONIQ5_EU.ver
HU\firmware\update.tar.gz
HU\firmware\frontkey\Checksum.txt
HU\firmware\frontkey\nx4\MKBD_2_1f_00_NX4.bin
HU\firmware\frontkey\us4hev\MKBD_2_22_00_US4.bin
HU\firmware\modem\au_le22\modem_au_le22.tar.gz
HU\firmware\modem\eu\modem_eu.tar.gz
HU\firmware\modem\eu_le22\modem_eu_le22.tar.gz
HU\images\iasImage
HU\images\iasImage_1280
HU\images\iasImage_1280_sub
HU\images\iasImage_1920_12
HU\images\iasImage_1920_12_sub
HU\images\iasImage_p5
HU\images\iasImage_p5_1280
HU\images\iasImage_p5_1280_sub
HU\images\iasImage_p5_1920_12
HU\images\iasImage_p5_1920_12_sub
HU\images\iasImage_p5_sub
HU\images\iasImage_sub
HU\images\mango-rootfs.tar.gz
HU\images\mango-rwdata.tar.gz
HU\images\mustwithcopy
HU\images\new_gui.tar.gz
HU\images\navi_eu\appnavi.tar
HU\images\navi_eu\EUR.18.52.70.012.632.5_md5.txt
HU\images\navi_eu\S5W_MAP_ALL_EUR_18_52_70_012_632_5.zip
HU\images\vrau\mango-vr.tar.gz
HU\images\vrau\mango-vr_fixed.tar.gz
HU\images\vrau\md5sum.txt
HU\images\vreu\mango-vr.tar.gz
HU\images\vreu\mango-vr_fixed.tar.gz
HU\images\vreu\md5sum.txt
Maar voor ccNC systemen zijn het mogelijk minder bestanden?

@DikkeDollie Kun je de lijst van ccNC hier posten?

[ Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 14-07-2026 14:40 ]

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
CCNC bestanden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
CCNC_GPS_ALL_ALL_0000_00_8100.10-91-2_999.000.000.enc
CCNC_MCU_ALL_EUR_0000_00_160_000_251218_101020.enc
ccNC_NAVI_MAP_EUR_18_52_48_410_941_0.enc
ccNC_NAVI_SW_ALL_ALL_260209_2604E13.enc
CCNC_SYSTEM_ALL_EUR_0000_00_001_002_260312_191217.enc
CCNC_VR_ALL_EUR_0000_00_00260_00844.enc
CCNCLITE_GPS_ALL_ALL_0000_00_8100.000_999.000.000.enc
CCNCLITE_MCU_ALL_ALL_0000_00_000_160_251218_101020.enc
CCNCLITE_SYSTEM_ALL_ALL_0000_00_001_002_260312_191914.enc
MAINCONFIG_G1.json
New_IONIQ5_EUR.ver

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23

• brogast
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-07 20:12
redah schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 08:32:
Oké, dit is eigenlijk geen forumpost waardig want ik zal wel iets missen ergens: in mijn PJ45 (2021) stond altijd ingesteld dat Android Auto automatisch opstart (met een AAWireless dongle). Dik een jaar geleden heb ik een software/navigatie update gedaan, zowel bij mij als bij de Kona van mijn vrouw, en bij allebei de auto's kan ik de optie niet meer vinden om dit te laten gebeuren.

Ik heb Android Auto nu ingesteld achter de favorieten knop, maar ik bedacht me afgelopen weekend dat het eigenlijk van de zotte is dat ik iedere dag meerdere keren op dat knopje duw. Maar ik kan de 'automatisch starten' optie toch nergens meer vinden... Kan iemand me even kort wijzen waar dit staat?
Dat is (ook) een instelling op je telefoon.

Op mijn telefoon is dat hier: Instellingen → Apps (& meldingen) → Alle apps → Android Auto → Configureren in Android Auto → Android Auto automatisch starten. Dan krijg ik de opties: 1. Altijd, 2. Indien gebruikt van laatste rit, 3. Standaard (ingesteld door het voertuig). Daaronder ook nog aan/uit te vinken "Android Auto starten indien vergrendeld" en "Muziek automatisch starten".

• Stefannn
Ik zag recall voorbijkomen: https://electrek.co/2026/...pping-14-ioniq-5-kia-evs/
Ik heb nog wat gezocht maar kan er verder niks over vinden.
Iemand die er meer van weet? Waar? Clickbait?

[edit], zie reactie @ZuinigeRijder , clickbait dus. 6 auto’s, niet 6 modellen.
Pfffff….

[ Voor 22% gewijzigd door Stefannn op 15-07-2026 09:07 ]

@Stefannn Het gaat maar om 6 IONIQ 5 auto's, niet 6 modellen. En het is ook alleen maar in Amerika. Uit de kwaliteitsdata van de aangeleverde producten zijn maar 6 IONIQ 5 eruit gekomen voor een potentieel gevaar. Zie de recall hier.

• Hippe Lip

Hippe Lip

blb4 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:36:
CCNC bestanden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
CCNC_GPS_ALL_ALL_0000_00_8100.10-91-2_999.000.000.enc
CCNC_MCU_ALL_EUR_0000_00_160_000_251218_101020.enc
ccNC_NAVI_MAP_EUR_18_52_48_410_941_0.enc
ccNC_NAVI_SW_ALL_ALL_260209_2604E13.enc
CCNC_SYSTEM_ALL_EUR_0000_00_001_002_260312_191217.enc
CCNC_VR_ALL_EUR_0000_00_00260_00844.enc
CCNCLITE_GPS_ALL_ALL_0000_00_8100.000_999.000.000.enc
CCNCLITE_MCU_ALL_ALL_0000_00_000_160_251218_101020.enc
CCNCLITE_SYSTEM_ALL_ALL_0000_00_001_002_260312_191914.enc
MAINCONFIG_G1.json
New_IONIQ5_EUR.ver
Nou, het zijn voor de ccNC-versie toch echt heeeel veel meer bestanden. Ik beschik net als @Stefannn ook alleen maar over een Mac (en ander Apple-spul), maar die kan ook verborgen bestanden laten zien (Cmd-Shift-punt). Dan zie ik wat je hieronder ziet.
De map DA861.... heb ik maar ingeklapt gelaten, want daarin zitten 104 bestanden plus nog eens 12 lege mappen. Geen idee waarom die lege mappen er zitten...

Eerst alles deleten of formatteren is niet nodig, want de updater-app die je moet gebruiken vraagt al of je zeker bent, want die formatteert de stick zelf, voordat die de boel erop zet.

Ik heb de boel opnieuw gedownload en ga dat nog eens proberen te installeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2GIqP_FAKORWYXVZBJHeKieqCE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J5uqMQidILsWCVjhcxmIouKe.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KkUOtyD42LYT4tsv7_SckXm9LKQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/brpcTikVynQ5ytufAaF5GCPF.png?f=user_large

<John O`Mill>

• blb4
  • Nu online
Hippe Lip schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:16:
[...]

Nou, het zijn voor de ccNC-versie toch echt heeeel veel meer bestanden. Ik beschik ook alleen maar over een Mac (en ander Apple-spul), maar die kan ook verborgen bestanden laten zien (Cmd-Shift-punt). Dan zie ik wat je hieronder ziet.
De map DA861.... heb ik maar ingeklapt gelaten, want daarin zitten 104 bestanden plus nog eens 12 lege mappen. Geen idee waarom die lege mappen er zitten...

Eerst alles deleten of formatteren is niet nodig, want de updater-app die je moet gebruiken vraagt al of je zeker bent, want die formatteert de stick zelf, voordat die de boel erop zet.

Ik heb de boel opnieuw gedownload en ga dat nog eens proberen te installeren.

~[Afbeelding]

[Afbeelding]
Klopt, dit de bestanden die ik vermelde zijn alleen de zichtbare bestanden (vanaf Mac).

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23

• Hippe Lip

Hippe Lip

blb4 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:44:
[...]

Klopt, dit zijn alleen de zichtbare bestanden (vanaf Mac).
Nee, de bovenste twee mappen die in grijs weergegeven zijn (plus alles dat daaronder ingesprongen is), zijn verborgen mappen. Daarom in grijs. De 11 bestanden eronder zijn gewoon zichtbaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Hippe Lip op 15-07-2026 15:47 ]

<John O`Mill>

• DikkeDollie
Die verborgen bestanden zijn van MACOS zelf. Spotlight wordt gebruikt door het filesysteem om bjvoorbeeld snel te zoeken. Maar ook voor andere zaken zoals kleine icons van bestanden op te slaan. Zoals de eerste pagina van een pdf als icon.

Staat compleet los van de software update bestanden. Daarom zijn ze ook niet zichtbaar. En ga er ook niet in lopen knoeien.

• Hippe Lip

Hippe Lip

DikkeDollie schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:07:
Die verborgen bestanden zijn van MACOS zelf. Spotlight wordt gebruikt door het filesysteem om bjvoorbeeld snel te zoeken. Maar ook voor andere zaken zoals kleine icons van bestanden op te slaan. Zoals de eerste pagina van een pdf als icon.

Staat compleet los van de software update bestanden. Daarom zijn ze ook niet zichtbaar. En ga er ook niet in lopen knoeien.
Nou, dan gaat het dus alleen maar om die 9 .enc-bestanden, een json en een versiedocumentje.
Da's te overzien.

<John O`Mill>

• DikkeDollie
Hippe Lip schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:49:
[...]

Nou, dan gaat het dus alleen maar om die 9 .enc-bestanden, een json en een versiedocumentje.
Da's te overzien.
Maar wel 50GB bij elkaar die de Updater eerst lokaal wil wegzetten. Dus zorg dat je genoeg vrije ruimte hebt.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:53

Daniel

Kapitein NCC-1701
Nou bij mij is voor de tweede keer in drie jaar precies in de vakantieperiode de airco er mee opgehouden. Tijdens een hittegolf in Frankrijk. Dus we mogen nu 1300 km zwetend naar huis rijden. Ik ben echt helemaal klaar met deze auto. Ik rij al 25 jaar en heb nog nooit zoveel problemen gehad met een auto als met de IONIQ. Ook niet met Peugeot’s, Renault’s en Lancia’s. Het is echt ondermaats voor het bedrag wat ze er voor vragen. En het dealernetwerk heb je ook niets aan want alles duurt weken tot maanden en vrijwel elke klacht over de auto wordt weggewoven met het excuus dat het een producteigenschap is. Dit was de eerste en meteen de laatste Hyundai voor mij. (Einde rant)

[ Voor 4% gewijzigd door Daniel op 16-07-2026 13:21 ]

• osluis
  • Registratie: September 2011
Daniel schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:56:
Nou bij mij is voor de tweede keer in drie jaar precies in de vakantieperiode de airco er mee opgehouden. Tijdens een hittegolf in Frankrijk. Dus we mogen nu 1300 km zwetend naar huis rijden. Ik ben echt helemaal klaar met deze auto. Ik rij al 25 jaar en heb nog nooit zoveel problemen gehad met een auto als met de IONIQ. Ook niet met Peugeot’s, Renault’s en Lancia’s. Het is echt ondermaats voor het bedrag wat ze er voor vragen. En het dealernetwerk heb je ook niets aan want alles duurt weken tot maanden en vrijwel elke klacht over de auto wordt weggewoven met het excuus dat het een producteigenschap is. Dit was de eerste en meteen de laatste Hyundai voor mij. (Einde rant)
Kan mij de frustratie goed voordstellen, het is geen goedkope auto. Ik moet zeggen dat ik over het algemeen wel tevreden ben over de mijne, maar ook problemen ondervind die je eigenlijk niet mag verwachten voor een auto van dit bedrag. Voor mijn zijn het vooral de rammeltjes en de kraakjes die het hem doen.

Of het de volgende weer een ioniq 5 zou zijn weet ik eigenlijk niet. De Skoda Peaq trek mij eigenlijk ook wel. Alleen jammer van de laadsnelheid. Als ze die nu eens zouden verbeteren is het een serieuze kanshebber voor mij. Ik hoef pas over 1.5 jaar te kiezen, dus ik wacht rustig af wat de markt doet.

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09:43
Nog een voor op de bingolijst. onze auto keek de laatste paar dagen door een roze bril zeg maar. de voor en achtercamera gaven een soort zalmroze beeld weer. vanochtend bij de dealer geweest en de cameras moeten worden vervangen en ingeleerd. uiteraard garantie werk, maar kost wel weer tijd uiteraard en ze moeten wachten tot HMNL goedkeur geeft voor ze de onderdelen kunnen bestellen.....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D6hRh5pPhJXYP9n8EbRjsCY5-3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BA5Yjqh4pwSMpCcYVe6KHz5E.jpg?f=fotoalbum_large

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:41

-CJ

Not remastered

Daniel schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:56:
Dat laatste was ook precies mijn afdronk. Echt wel zonde want los van de problemen is de houding van de dealers en vooral Hyundai Nederland absoluut niet passend voor zo'n dure auto. Het zijn bijna PON praktijken, maar dan gecombineerd met hoge prijzen en lange levertijden.

All I had to do was follow the damn train.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
-CJ schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:29:
[...]

Dat laatste was ook precies mijn afdronk. Echt wel zonde want los van de problemen is de houding van de dealers en vooral Hyundai Nederland absoluut niet passend voor zo'n dure auto. Het zijn bijna PON praktijken, maar dan gecombineerd met hoge prijzen en lange levertijden.
Ja heb maar alvast een afspraak gemaakt, eerste mogelijkheid over drie weken. Wat nog relatief snel is. Ook wel lam dat de auto vlak voor de vakantie nog een beurt heeft gehad en vervolgens vrijwel meteen de geest geeft. Wat wel apart is, is dat de auto helemaal geen foutmelding geeft (dat was de eerste keer toen de driewegklep na 10k km kapot ging wel zo). Krijg gewoon alleen warme lucht. Dit was overigens twee weken geleden toen we net een paar dagen op pad waren ook al zo (en kwam toen steeds vaker terug) maar tot nu toe hielp een stop/start routine nog. Vanochtend werkte het ook nog, na 80 km gestopt om te laden en sindsdien 🪦

Zelfs 12V reset haalt niks uit. Ik vermoed een dode compressor, gelukkig lijkt de batterijkoeling nog wel te werken want snelladen is geen probleem.

[ Voor 15% gewijzigd door Daniel op 16-07-2026 18:46 ]

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:49
@Daniel Ben bang dat die conclusie niet geldig is. Zelfs met luchtkleppen dicht en een accu temperatuur van 40 graden krijg ik geen enkele foutmelding te zien en gaat snelladen door.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
ditbenikecht schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 23:34:
@Daniel Ben bang dat die conclusie niet geldig is. Zelfs met luchtkleppen dicht en een accu temperatuur van 40 graden krijg ik geen enkele foutmelding te zien en gaat snelladen door.
Ja blijkbaar is die accu toch aardig robuust. In tegenstelling tot de rest van de auto die de kwaliteit heeft van een Fiat uit de jaren 80 maar dan voor 60k.

Mijn vermoeden is dat er eoa klep vastzit omdat als je ventilatie aanzet je (naar mijn idee) zelfs warmere lucht krijgt dan de buitenlucht is. Gelukkig heeft de dealer over 3 weken al tijd 🙈

Update: net (bij 30 graden en na flink doorgereden te hebben) geladen, ging eerst naar 220kW maar kelderde boven 40% SOC naar 100 en vervolgens naar 50. Bij 70% maar afgekoppeld, en had vervolgens nog maar helft van het vermogen. Geen enkele melding verder, maar ik denk toch accu te warm geworden. Na een half uurtje rijden had ik weer full power. Accukoeling werkt blijkbaar ook niet (goed)

[ Voor 40% gewijzigd door Daniel op 17-07-2026 20:01 ]

• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:23
Ik doe vast iets verkeerd, OF de laatste update doet wat anders...ik gebruik DC laden zelden maar met de caravan erachter best vaak (36 kWh/100km) ....het lijkt haast onmogelijk een snellaadstation als tussenstop in te stellen tijdens een rit (dus NIET bij het invoeren van de bestemming laders laten zoeken, want dat gaat fout ivm het verbruik wat nog niet klopt).

Ik krijg een lijst met alle DC laders (gefilterd op >150 kWh), maar 'route' laat ze zien van vlakbij en wat verder maar overal LANGS de route...ik wil liever OP de route apart zien, of in een andere lijst. Als ik op Ionity filter gaat dat beter want het zijn er gewoon minder, en dan is wel te zien of het OP de route is of niet, maar met alle andere voorkomende DC chargers zoals Aral, Shell etc zie je door de bomen het bos niet meer...ook al omdat ze te dicht bij zijn en ik zoek voor zo'n 50km verderop...

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

• Stefannn
Marcel2020 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 20:00:
Ik doe vast iets verkeerd, OF de laatste update doet wat anders...ik gebruik DC laden zelden maar met de caravan erachter best vaak (36 kWh/100km) ....het lijkt haast onmogelijk een snellaadstation als tussenstop in te stellen tijdens een rit (dus NIET bij het invoeren van de bestemming laders laten zoeken, want dat gaat fout ivm het verbruik wat nog niet klopt).

Ik krijg een lijst met alle DC laders (gefilterd op >150 kWh), maar 'route' laat ze zien van vlakbij en wat verder maar overal LANGS de route...ik wil liever OP de route apart zien, of in een andere lijst. Als ik op Ionity filter gaat dat beter want het zijn er gewoon minder, en dan is wel te zien of het OP de route is of niet, maar met alle andere voorkomende DC chargers zoals Aral, Shell etc zie je door de bomen het bos niet meer...ook al omdat ze te dicht bij zijn en ik zoek voor zo'n 50km verderop...
Op het scherm dat ze laat zien,
Zitten links 3 knoppen:
- omgeving (in een straal om je heen)
- langs de route (moet je wel een bestemming hebben ingevoerd)
- bij bestemming

Althans bij mijn my23

• Marcel2020
Stefannn schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 21:01:
[...]

Op het scherm dat ze laat zien,
Zitten links 3 knoppen:
- omgeving (in een straal om je heen)
- langs de route (moet je wel een bestemming hebben ingevoerd)
- bij bestemming

Althans bij mijn my23
route is blauw, en vls mij actief (met ingevoerde bestemming idd), dus ik vind het wat vreemd om snelladers te zien die een 10-15km van de route liggen....paar Km, prima, maar dit was een puinhoop....ik zal er nog eens mee spelen van de week!

• joezzt
  • Niet online
Marcel2020 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 20:00:

Ik heb hetzelfde hoor, als je gaat zoeken zie je allemaal stomme laders op een paar kilometer afstand, die niet langs de route liggen en je hebt natuurlijk geen zin om te gaan filteren. Wat ik doe is aan de rechterkant een rustplaats zoeken met snellader op een zinnige afstand. In de winter werkt dat minder omdat de accu voorverwaming niet aan gaat als je naar een rustplaats met snellader navigeert. En je kunt nog niet eens aangeven dat je daar wil laden.

• Marcel2020
thanks guys,

ik was verrast door het verbruik dus mijn vooraf geplande 2 stops laadstrategie werkte niet (werden er 4)....maar nu ga ik rekening houden met 36kWh/100km en zal mijn laadstops vooraf plannen want dat werkt tijdens het rijden niet heel soepel.

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:20
@Marcel2020 ik navigeer meestal met Google Maps. Vind ik wat gebruiksvriendelijker dan de on board navigatie. Dan kan je met spraakaansturing (tegenwoordig Gemini) gewoon vragen om snelladers op de route die wordt genavigeerd en dan krijg je verschillende opties inclusief de tijd die het omrijden kost. Je kunt ook specifiek vragen om een bepaalde leverancier. Dat levert dan soms wel niet-bruikbare opties op, zoals al gepasseerde laadstations. Niet perfect maar door de actieve spraakaansturing op zich een prima hulpmiddel.

• Marcel2020
ik zal AI eens proberen de volgende keer, nadeel is dat er geen manuele preconditioning knop in mijn MY22.5 zit dus in de winter is dat niet zo handig.

de on board navigatie vind ik best OK, de bediening is idd wat onhandig....het zoeken naar laders ronduit slecht....ik zal ook eens proberen een spraakcommando te gebruiken, dat zou ook via google moeten gaan, de meeste winkels enzo weet het systeem zo te vinden.

(al komt er ook best vaak 'deze functie is nu niet beschikbaar' wat vls mij betekent 'ik begrijp de vraag niet' gezien de 'live' status die ok is)

• joepie de p
Marcel2020 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 08:03:
ik zal AI eens proberen de volgende keer, nadeel is dat er geen manuele preconditioning knop in mijn MY22.5 zit dus in de winter is dat niet zo handig.
Ja dit is een goede toevoeging. Ik heb een 2025 model en die kan dat wel. Ik moet dan zelf handmatig de conditionering aanzetten.

Dat was op reis naar Spanje een paar weken terug trouwens regelmatig nodig voor het koelen omdat de temperatuur van de accu kennelijk te hoog was voor optimaal snelladen. Verbruik bij 130km/u en 30 graden met matig windje tegen en fietsendrager achterop tegen de 30 kWh/100 km.

De batterijkoeling kan makkelijk tot 4 kW komen, er gaat dan minder vermogen naar de cabinekoeling.

Zou je via AI een geschikte lader kunnen zoeken en die opvragen in de on baord navigatie, om zo de conditionering toch te activeren?

• StarC
Als die koeling 4Kw kost is het de vraag hoeveel % je dat kost en of je dat met een betere laadcurve bij het snelladen ook terugwint. Tegelijkertijd trek je die 4Kw ook niet constant maar alleen de laatste ~30min tot de snellader, dus waarschijnlijk is het het wel waard.

Op min of meer dezelfde manier is het volgens mij sneller om een wat hoger verbruik voor lief te nemen en 130 km/u te rijden en langer/vaker te laden dan 100 km/u en korter/minder te laden.

Blijft wel een beetje gokken. Weet niet of er een routeplanner is die dit soort dingen meeweegt.

[ Voor 4% gewijzigd door StarC op 18-07-2026 10:24 ]

• ojb
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19-07 13:49

ojb

Ik heb een Wallbox Pulsar Plus thuislader. Gisteren stopte het laden tijdens een laadsessie plotseling met de melding dat het opladen was voltooid.

Er was op dat moment niet voldoende zon voor het Full Green-programma, dus ik had de laadsessie handmatig gestart.

Hoewel de auto nog niet volledig was opgeladen, stopte het laden met de melding 'opladen voltooid'. Vanaf dat moment ziet mijn Wallbox de auto niet meer en kan ik het laadproces niet opnieuw starten. Het dashboard van de auto geeft echter wel aan dat de laadkabel is aangesloten.

Ik heb de Wallbox daarna volledig uitgeschakeld en opnieuw opgestart, maar zonder succes. De communicatie tussen de Wallbox en de auto lijkt simpelweg niet meer tot stand te komen. Tot nu toe heb ik nooit problemen gehad met de Wallbox.

Ik rijd een Ioniq 5 uit 2023. In het verleden is de ICCU al vervangen/geüpdatet.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt of herkent iemand dit probleem?

Hoe kan ik het beste vaststellen of de oorzaak in de Wallbox zit of in de auto?

Alvast bedankt voor het meedenken!
@ojb Ik neem aan dat je ook de laadkabel los hebt gehaald en weer aangesloten? Bij het aansluiten van de laadkabel, gaan dan alle leds (uiteindelijk) knipperen van de auto (foutsituatie)?

Je kunt ook proberen om de min pool van de 12 volt accu van de auto eens een minuut los te halen. Zodat de auto niet in een verkeerde status blijft hangen.

[ Voor 49% gewijzigd door ZuinigeRijder op 18-07-2026 11:53 ]

• Stefannn
ojb schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:03:
Ik heb een Wallbox Pulsar Plus thuislader. Gisteren stopte het laden tijdens een laadsessie plotseling met de melding dat het opladen was voltooid.

Er was op dat moment niet voldoende zon voor het Full Green-programma, dus ik had de laadsessie handmatig gestart.

Hoewel de auto nog niet volledig was opgeladen, stopte het laden met de melding 'opladen voltooid'. Vanaf dat moment ziet mijn Wallbox de auto niet meer en kan ik het laadproces niet opnieuw starten. Het dashboard van de auto geeft echter wel aan dat de laadkabel is aangesloten.

Ik heb de Wallbox daarna volledig uitgeschakeld en opnieuw opgestart, maar zonder succes. De communicatie tussen de Wallbox en de auto lijkt simpelweg niet meer tot stand te komen. Tot nu toe heb ik nooit problemen gehad met de Wallbox.

Ik rijd een Ioniq 5 uit 2023. In het verleden is de ICCU al vervangen/geüpdatet.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt of herkent iemand dit probleem?

Hoe kan ik het beste vaststellen of de oorzaak in de Wallbox zit of in de auto?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik heb dat ook wel eens. In mijn geval helpt "auto even unpluggen" altijd.
het protocol voor auto<>laadpaal communicatie is vrij beperkt. Als de auto eenmaal "denkt dat hij klaar is" gaat hij alleen maar opnieuw proberen te laden als de stekker er fysiek uit is geweest.
Maar wellicht had je dat al geprobeerd.

• Marcel2020
probeer de granny charger eens, als dat werkt is je iccu ws niet kapot....

• ojb

ojb

ZuinigeRijder schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:48:
@ojb Ik neem aan dat je ook de laadkabel los hebt gehaald en weer aangesloten? Bij het aansluiten van de laadkabel, gaan dan alle leds (uiteindelijk) knipperen van de auto (foutsituatie)?

Je kunt ook proberen om de min pool van de 12 volt accu van de auto eens een minuut los te halen. Zodat de auto niet in een verkeerde status blijft hangen.
Ja, dat heb ik inderdaad geprobeerd.
als ik de laadkabel inplug zie ik geen knipperende leds op de auto.

De oorspronkelijk problemen begonnen gisteren. Ik heb toen ook alles een keer gereset, een stukje gereden en weer ingeplugd en toen begon het laden wel.
Vanmorgen (toen ik verder wilde gaan met laden (Zonneplan tarieven....)) had ik weer precies hetzelfde probleem. Stukje rijden loste het probleem niet op....

• ojb

ojb

ZuinigeRijder schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:48:
Ik heb dit nu ook geprobeerd.
Alhoewel het aanvankelijk niet leek te werken, bleek, na een laatste (wanhoopspoging) aan en uit zetten van de auto de auto wel weer herkend te worden...
Nu gebeurde het gisteren ook al een keer dat de auto na wat andere acties weer herkend werd, weet dus niet helemaal zeker of dit het probleem helemaal heeft opgelost, maar dat zal de nabije toekomst uitwijzen...
Heel erg bedankt voor de tips allemaal!

• Theebag
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:46
Vraagje voor de Ioniq rijders/specialisten. Zonet bij de dealer maar die wist het antwoord ook niet.

Medio september ga/mag ik een lease auto bestellen en de Ioniq 5 staat op de shortlist. Nu was de afwerking van de Pure variant best matig, vooral de zijpanelen van de deuren (waar de speakers inzitten): niet zo best hard plastic. De N-Line Business is een stuk beter met LED verlichting en luxer materiaal. Nu is de N-Line Business weer aardig donker en ben ik allergisch voor Go Fast Stickers/aankleding als de auto het niet kan waarmaken (Ik weet het, het is een ding). Mijn vraag: Hoe is de afwerking van de Connect (+) uitvoering ?

• Stefannn
Marcel2020 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 08:03:

de on board navigatie vind ik best OK, de bediening is idd wat onhandig....het zoeken naar laders ronduit slecht....ik zal ook eens proberen een spraakcommando te gebruiken, dat zou ook via google moeten gaan, de meeste winkels enzo weet het systeem zo te vinden.

(al komt er ook best vaak 'deze functie is nu niet beschikbaar' wat vls mij betekent 'ik begrijp de vraag niet' gezien de 'live' status die ok is)
Ik heb net eens in de auto gezeten om het te testen.

Inderdaad, ..... met mijn MY23, laatste software.....
Als ik via het rechterschermpje "laadstations op route" zoek dan "is het met best een ruime marge rond de snelweg".
Overigens is dat niet enkel een nadeel. In gebieden met minder laadstations "kan je dan tenminste wat vinden".
Het was me nooit zo opgevallen. Mocht ik in Nederland een keer moeten laden dan neem ik altijd fastned en op lange tochten altijd ionity. Als je die als filter instelt gaat het wel goed want die liggen sowieso dicht op de snelweg. Maar.... met name ionity... vrijwel nooit op de snelweg-stop dus die was gemist als de auto enkel snelwegstops had laten zien.

Maarrrrr..... Om enkel op snelweg stops te zien kan je het "middenschermpje" activeren. Dan zie je enkel de echte snelwegstops. Met daarbij de faciliteiten. En dus ook of je kan laden. Heel erg klein (ik zie het enkel met bril) staan er 0, 1 of 2 bliksemschichten in die aangeven hoe snel de laadpaal is. Groen=beschikbaar, oranje=alles bezet.

Zoeken via rechterscherm geeft ruime marge rond de route
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBLLibn8xlwxlGTUH6gbBBsP1vQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lytduiIxUxncmdYbZP9HXNwU.jpg?f=fotoalbum_large

"rustplaatsen functie" van middenschermpje geeft enkel stops met laad-informatie exact op de route.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rLJuMLkjyaxEEDLReAfJjRWjP6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ANjW7EIDKHGxZ6CT1KXfHnn2.jpg?f=fotoalbum_large

• Marcel2020
Stefannn schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 12:54:
[...]

Ik heb net eens in de auto gezeten om het te testen.

Inderdaad, ..... met mijn MY23, laatste software.....
Als ik via het rechterschermpje "laadstations op route" zoek dan "is het met best een ruime marge rond de snelweg".
Overigens is dat niet enkel een nadeel. In gebieden met minder laadstations "kan je dan tenminste wat vinden".
Het was me nooit zo opgevallen. Mocht ik in Nederland een keer moeten laden dan neem ik altijd fastned en op lange tochten altijd ionity. Als je die als filter instelt gaat het wel goed want die liggen sowieso dicht op de snelweg. Maar.... met name ionity... vrijwel nooit op de snelweg-stop dus die was gemist als de auto enkel snelwegstops had laten zien.

Maarrrrr..... Om enkel op snelweg stops te zien kan je het "middenschermpje" activeren. Dan zie je enkel de echte snelwegstops. Met daarbij de faciliteiten. En dus ook of je kan laden. Heel erg klein (ik zie het enkel met bril) staan er 0, 1 of 2 bliksemschichten in die aangeven hoe snel de laadpaal is. Groen=beschikbaar, oranje=alles bezet.

Zoeken via rechterscherm geeft ruime marge rond de route
[Afbeelding]

"rustplaatsen functie" van middenschermpje geeft enkel stops met laad-informatie exact op de route.
[Afbeelding]
ik ga dat straks een uitvogelen, klinkt super, al is het wat tegenstrijdig 'rustplaatsen' te selecteren als je op zoek bent naar een snellader ;-)

• Stefannn
Marcel2020 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 16:48:
[...]

ik ga dat straks een uitvogelen, klinkt super, al is het wat tegenstrijdig 'rustplaatsen' te selecteren als je op zoek bent naar een snellader ;-)
Middenschermpje nog nooit gebruikt? Dat vind ik altijd heel super.
Activeren met knopje rechts onder het navigatie scherm.
En dan dus boven dat schermpje de middelste optie kiezen.
Je kan die rustplaatsen dan ook aanklikken en als tussenpunt toevoegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nBTJAdblbMMX5t00UgwYYoCbiMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hZgj3JpMmQp1ec2vSitFmeIF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 18-07-2026 17:43 ]

• Stefannn
Marcel2020 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:23:
thanks guys,

ik was verrast door het verbruik dus mijn vooraf geplande 2 stops laadstrategie werkte niet (werden er 4)....maar nu ga ik rekening houden met 36kWh/100km en zal mijn laadstops vooraf plannen want dat werkt tijdens het rijden niet heel soepel.
Trouwens…
Met mijn kleine kip shelter haal ik ongeveer 28..29kWh/100km (gemeten over 11.000km).
Ik rijd dan in principe 83km/uur, als ik wordt ingehaald door een vrachtwagen ga ik daar achterhangen tot maximaal 96km/uur. gewoon op de adaptive cruisecontrol. Lekker ontspannen. Zeeen van tijd om de volgende laadstop te plannen.
Voordeel is dat de range op die manier hetzelfde is met & zonder vrachtwagen. Met vrachtwagen gaat het alleen wat sneller. En dat is dus prettig want dan kan je een laadstop plannen waar je met minder dan 10% aankomt. Dat is dan weer “effectief” in “niet zo vaak stoppen”.
Het lukt mij meestal om stints van ongeveer 200km te maken. De langste was ongeveer 230km.

• Marcel2020
middenscherm wel gebruikt maar nog nooit gezien dat daar de gefilterde snelladers als rustplaats OP de route staan....ja een beetje hypermilen op de ACC helpt wel, maar gaat voor mij het verschil niet maken merkte ik....het verbruik blijft dusdanig hoog dat ik een airodyanmisch variabele hefdakcaravan wil ;-)

• joepie de p
StarC schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 10:23:
Als die koeling 4Kw kost is het de vraag hoeveel % je dat kost en of je dat met een betere laadcurve bij het snelladen ook terugwint. Tegelijkertijd trek je die 4Kw ook niet constant maar alleen de laatste ~30min tot de snellader, dus waarschijnlijk is het het wel waard.

Op min of meer dezelfde manier is het volgens mij sneller om een wat hoger verbruik voor lief te nemen en 130 km/u te rijden en langer/vaker te laden dan 100 km/u en korter/minder te laden.

Blijft wel een beetje gokken. Weet niet of er een routeplanner is die dit soort dingen meeweegt.
Die 4 kW was wel de max en niet constant inderdaad. Het was ook vol warm die dag en uren achtereen gereden. Ik weet idd niet of het sneller is, maar het leek mij toch beter om de koeling te activeren, sowieso ten bate van de accu zelf. Of het nodig is, ik weet het niet. 'HOOG' in rode capitolenstaat toch wat dwingend :-). Met de 30 kW/h per 100km is het ritme ongeveer 2 uur rijden en dan 20 minuten laden. Is ongeveer het ritme van mijn blaas en het zitvlees. Heb sowieso niet zo veel trek meer in uren achtereen sturen en turen.

• IonniUnique
  • Laatst online: 19-07 06:53
Stefannn schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 17:52:
[...]

Trouwens…
Met mijn kleine kip shelter haal ik ongeveer 28..29kWh/100km (gemeten over 11.000km).
Ik rijd dan in principe 83km/uur, als ik wordt ingehaald door een vrachtwagen ga ik daar achterhangen tot maximaal 96km/uur. gewoon op de adaptive cruisecontrol. [….]
Het lukt mij meestal om stints van ongeveer 200km te maken. De langste was ongeveer 230km.
Ik geloof je meteen, ik volg met mijn Eriba Touring 320 uit 1991 ongeveer dezelfde vrachtwagen / camper strategie. Al rijd ik zonder windbreker ervoor geen 83 km/ u maar eerder 95 km/u.

Dan haal ik naar Frankrijk door de Ardennen in de zomer rond de 24 - 26 kWh/100km. Laden doe ik na ongeveer 240 km, met een max bereik bij 100% lading van 280km

Eriba Touring 320 (1994)
Gewicht: ongeveer 700kg
Hyundai Ioniq 5 AWD, 72,5 Kw. Bruto

Ik had verwacht dat jij met je lichtere Kip-shelter verder zou komen dan ik. Afmetingen zijn vergelijkbaar.

• Stefannn
Marcel2020 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 23:16:
middenscherm wel gebruikt maar nog nooit gezien dat daar de gefilterde snelladers als rustplaats OP de route staan....ja een beetje hypermilen op de ACC helpt wel, maar gaat voor mij het verschil niet maken merkte ik....het verbruik blijft dusdanig hoog dat ik een airodyanmisch variabele hefdakcaravan wil ;-)
Ze zijn geloof ik niet gefilterd. Maar dat is ook niet zo erg want het zijn “strict snelweg stops”. Dat zijn er meestal 3 per 100km of minder. En aankomsttijd en afstand staat er bij. NB,… je kan nog ergens instellen of het cumulatieve afstand/tijd danwel tussen-afstand/tijd is. Dat staat bij mij op cumulatief anders is het voor mij compleet onlogisch. Maar goed…. Mocht het bij jou op “tussen-afstand/tijd” staan en mocht je dat onwerkbaar vinden….. dat kan dus anders :).
Veel plezier!

• ckoopmanschap
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-07 11:05
chaoscontrol schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 12:53:
Over paar maanden verloopt de lease van mijn i5 Connect 58Kwh na 5 jaar. Een nieuwe leasen in dezelfde uitvoering kost mij nu gauw € 150 netto meer per maand. Zijn er al mensen die de i5 hebben overgenomen van de leasemaatschappij en die willen delen welke prijs ze ervoor hebben betaald? Vroeger kwam je nog wel eens leuk weg na een zakelijke lease, maar met hoe gewild EV's momenteel zijn op de occasion markt ben ik er bang voor.
Ik heb het volgende aanbod ontvangen:
  • Ioniq 5 Connect + warmtepomp 73kw RWD
  • Bouwjaar: 2021 (december), kilometerstand: 150.000 (bij overdracht)
  • Overdrachtdatum: januari 2026, Leasemaatschappij: Ayvens (voorheen ALD)
  • Overnameprijs € 23.000 incl btw en 1 jaar garantie
Ik denk niet dat ik dit ga doen en kijk nu naar een Duitse import.

[ Voor 3% gewijzigd door ckoopmanschap op 19-07-2026 11:05 ]

• ckoopmanschap
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-07 11:05
Zijn er mensen die mij (eventueel via PM) hun ervaringen kunnen delen van het kopen van een Duitse import (zonder tussenkomst van bv DAS). Ik zat te kijken naar een modeljaar 2023 of 2024 (refresh) en in Nederland lijken ze echt de hoofdprijs te vragen.
  • Heeft iemand in kaart gebracht wat het echte voordeel is in aanschaf, obv een globale inschatting lijkt dit iets van € 3.000 te zijn? Wat hebben andere ongeveer betaald voor iets in de richting van een Uniq longrange RWD?
  • Hoe moelijk is het om een auto te vinden en kun je onderhandelen, ik kijk nu af en toe op de website van hyundai DE, maar de beschikbaarheid is best laag. Via de vergelijkingswebsite zie ik er iets meer, maar voornamelijk via een tussenhandelaar met slechte reviews.
  • Wat is de impact van het verkopen/inruilen van een Duitse auto in Nederland?
Ik heb gelukkig nog een paar maanden om hier iets meer onderzoek naar te doen en zal ook nog eens bij de Nederlandse dealer naar binnen stappen en bovenstaande voorleggen.

• Just_DH
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-07 15:14
Zo, hier ook eentje. Tijdens het rijden na een half uur in eens schok, auto valt van cruise control, en de bekende melding controlleer elektrisch systeem wagen. Accu lampje rood en uitroep teken bij auto symbool. Vermogen beperkt. Nu uurtje op ANWB aan het wachten. Radio, dashboard doet het allemaal nog prima... ICCU of 12V leeggetrokken bij inpakken van auto? Zucht... Ah. Nu ook stop voertuig met rood alarm...

12v laad niet meer... ICCU dus. 1 jaar oud, 31k km.

[ Voor 11% gewijzigd door Just_DH op 19-07-2026 15:01 ]

• blb4
  • Nu online
*knip* Goed bedoeld, maar dit hoort niet thuis in dit topic. Je kunt hiervoor eventueel gebruikmaken van V&A (overige)

[ Voor 94% gewijzigd door twain4me op 19-07-2026 21:07 ]

• Marcel2020
Middenscherm is een TOP ontdekking (voor mij dan)!

Nu op 120km bij 23'C verbruik van 31 kWh/100km, dus het lijkt er erg op dat de buitentemp veel invloed heeft! (wel wat rugwind, maar ook 2 fietsen op de dissel dit keer)

• stuffie123
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-07 22:48
Herkent iemand het volgende: ik rij altijd in level 3. Als je dan rijdt en het pedaal loslaat, dan remt de auto af, dat is normaal. Maar heel af en toe blijft de auto even (max 5 seconden) rijden, alsof de cruise control aanstaat. Daarna remt hij af. Lijkt me niet normaal toch? Ik heb het gevoel dat het een bug is.

Ioniq 5 MY25.

• Stefannn
Marcel2020 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:31:
Middenscherm is een TOP ontdekking (voor mij dan)!

Nu op 120km bij 23'C verbruik van 31 kWh/100km, dus het lijkt er erg op dat de buitentemp veel invloed heeft! (wel wat rugwind, maar ook 2 fietsen op de dissel dit keer)
Oh… nog een tip…
Met caravan in de zomer zet ik de batterij conditionering altijd handmatig uit. In de zomer heeft die nauwelijks een positief effect en eet wel range die je met caravan zo dierbaar is. Vooral ook omdat batterij conditionering “onder de 20% sowieso niet werkt maar dat met caravan beter op 40% had kunnen liggen”.

• MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:20
ckoopmanschap schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:52:
Zijn er mensen die mij (eventueel via PM) hun ervaringen kunnen delen van het kopen van een Duitse import (zonder tussenkomst van bv DAS). Ik zat te kijken naar een modeljaar 2023 of 2024 (refresh) en in Nederland lijken ze echt de hoofdprijs te vragen.
  • Heeft iemand in kaart gebracht wat het echte voordeel is in aanschaf, obv een globale inschatting lijkt dit iets van € 3.000 te zijn? Wat hebben andere ongeveer betaald voor iets in de richting van een Uniq longrange RWD?
  • Hoe moelijk is het om een auto te vinden en kun je onderhandelen, ik kijk nu af en toe op de website van hyundai DE, maar de beschikbaarheid is best laag. Via de vergelijkingswebsite zie ik er iets meer, maar voornamelijk via een tussenhandelaar met slechte reviews.
Ik heb gelukkig nog een paar maanden om hier iets meer onderzoek naar te doen en zal ook nog eens bij de Nederlandse dealer naar binnen stappen en bovenstaande voorleggen.

Februari geïmporteerd, vermoedelijk voordeel toen 5-7000k toen. Auto is van half ‘24 met toen 24k op teller. Proces van import vond ik zeer eenvoudig achteraf, maar wel veel tips info vanuit dit topic gebruikt.

Onderhandelingsruimte (zal aan mijn skills liggen) 0, dealer heeft op mijn kosten export kenteken geregeld.

Impact weet ik nog niet, echter bijna alles wat in NL te koop stond was ook DE en daar heb ik mee vergeleken. Dus dat leek mij mee te vallen.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Laadcurves met (vermoed ik) niet werkende batterijkoeling. Eerste gestart met ±55% SOC, knalt heel kort naar 238 kW, dan een minuut of 5 op ±130, dan in 1x omlaag naar 8kW en na 3-4 minuten op dat niveau weer langzaam klimmend naar iets boven de 50 kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4yjV56lt_coY51GkFYZDetAYGU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RtQQ4SD1eLnhQiikeUFRPNHx.jpg?f=fotoalbum_large

Tweede gestart met ongeveer 15% SOC, deze vertoonde in het begin het normale patroon, maar vervolgens bij 50% in 2 klappen van 230 naar 100, en daarna bij 80% SOC helemaal naar 0 kW. Kan niet goed zijn toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHEf4joB3gVgXXedGIRSyB_RN9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wmOSgywEsIXsAtzRTaBzTiiW.jpg?f=fotoalbum_large

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20:22
Dat 'ie bij 80% naar nul gaat, kan de 'Korean siësta' zijn: bij 80% stopt het laden voor een paar minuten, en begint dan weer.

It is what it is.If you can't change it, learn to deal with it!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:43
Peter-036 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:23:
Dat 'ie bij 80% naar nul gaat, kan de 'Korean siësta' zijn: bij 80% stopt het laden voor een paar minuten, en begint dan weer.
Nee, hij kakt in maar zeker niet naar nul.

IONIQ 5 Lounge 73kw & Polestar 2 LRDM Launch Edition

• Stephan_haarlem
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:34
Peter-036 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:23:
Klopt inderdaad, is al vaker besproken dat bij snelladen op 80% de laadsnelheid instort of zelfs helemaal stopt en dan na een paar minuten weer omhoog gaat.

Is een soort beveiliging om de accu te beschermen is mij toen verteld door Hyundai.

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:42
Naast de koreaanse siesta waar die inderdaad naar bijna 0 kW gaat. Volgens mij pakt die alleen vermogen voor batterijkoeling en dergelijke.
Die plotselingen grote afnames van snelheid zouden ook aan de laadkabel kunnen liggen. Als die niet vloeistofgekoeld zijn kunnen die ook wel eens te heet worden en wordt snelheid aangepast. Weet niet hoe warm het buiten was toen je laadde?

[ Voor 11% gewijzigd door jouwheld op 20-07-2026 16:17 ]

• k0enf0rNL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:50
ckoopmanschap schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:52:
Auto gekocht via DASImport maar wel zelf de auto uitgezocht bij een dealer in Duitsland, hij stond niet op de website van DAS maar wel op autoscout, daar kan je zoeken in Duitsland (link).

Voor ons scheelde het ongeveer €5.000 inclusief de vergoeding voor DAS voor het importeren. Wij hebben een Uniq met Panoramisch dak, modeljaar 2023 (12/2022), 77.4kWh RWD met 45k km's. Toen hebben we er €30.000 voor betaald inclusief de importkosten. In Nederland was de goedkoopste toen €35.000 met meer kilometers op de teller en zonder panoramisch dak.

Onderhandelen kan eigenlijk niet in Duitsland, maar ook in Nederland is er weinig mogelijk. Het verschil in verkoopprijs zal niet heel veel uitmaken zolang er gewoon garantie op zit, maar zelf geen ervaring mee. En als je bij een Hyundai dealer in Duitsland koopt krijg je ook nog eens 2 jaar extra garantie via RealGarant (zoek hier even op in dit topic)
Pagina: 1 ... 299 300 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic