• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01:10

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

ZuinigeRijder schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:05:
[...]
Je zou kunnen proberen bij een andere laadpaal, alhoewel je dan niet zo een mooie grafiek krijgt en je op een andere manier moet controleren of deze stopt/start met laden. Krijg je via Bluelink wel notificaties dat het laden gestopt is en weer gestart?
@ZuinigeRijder
Ja, die notificaties krijg ik wel door via dd app.

Misschien moet ik het dan toch ook eens via een openbare paal proberen.
Edit: eerst kijken of het SnartCharging was; zie hieronder.

Met welk doel eigenlijk? Om vast te stellen dat het niet aan de paal maar wel aan de auto kigt?

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 29-12-2025 23:48 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

krizzziz schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:19:
[...]
Heb je de app Hyundai SmartCharging weleens gebruikt? Alleen de app verwijderen zorgt er niet voor dat het slimme laden stopt. Je moet ook echt in de app je auto ontkoppelen. Anders blijft deze dus slim laden en dat lijkt erop wat ik bij jou zie.
@krizzziz
Goh, ik kon me niet herinneren dat ik die app ooit gebruikt heb. Maar bij nazoeken blijkt die wel op mijn telefoon te staan. En het ‘slim laden’ stond ingeschakeld (nu inmiddels niet meer).

Nu naar eens kijken of dat het was, want dit klinkt het plausibelste.

En verder: is die ‘SmartCharging’ app de app die ik moet gebruiken als je een dynamisch tarief hebt? Want ik sta begin januari voor het eerst over van energue met vaste prijs (jaarcontract) op dynamisch. Het is nu dus zaak om uit te zoeken hoe ik dat ga aanpakken. Die app zou kunnen helpen, als dat is wat die doet?

<John O`Mill>

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:02
gwenrau schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:57:
ik ga denk een uitgebreide post maken in het Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa,
zag nog niet zoveel mensen die naar Polen zijn geweest dus misschien leuk om dat te delen.
Ik ben vorig jaar naar Porto gereden. Bijna 2000km in twee dagen tijd. Is uitstekend bevallen kan ik zeggen.

Alleen laden in Portugal was wel een dingetje. Wist je dat je bij de laadpalen van ionity niet eens met je ionity app en abonnement kunt betalen in Portugal? Ik kon met mijn internationale laadpas van Q8 zelfs nergens terrecht. Dat moet via een app van een derde partij. Is het is echt raar geregeld daar.
Hippe Lip schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:24:
[...]

@ZuinigeRijder
Ja, die notificaties krijg ik wel door via dd app.

Misschien moet ik het dan toch ook eens via een openbare paal proberen.
Edit: eerst kijken of het SnartCharging was; zie hieronder.

Met welk doel eigenlijk? Om vast te stellen dat het niet aan de paal maar wel aan de auto kigt?
Inderdaad. Wanneer het aan een andere laadpaal hetzelfde gedrag vertoont, ligt het aan de auto. Is het Smartcharging, is het ook indirect een probleem van de auto: user error :+
Hippe Lip schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:46:
[...]

@krizzziz
Goh, ik kon me niet herinneren dat ik die app ooit gebruikt heb. Maar bij nazoeken blijkt die wel op mijn telefoon te staan. En het ‘slim laden’ stond ingeschakeld (nu inmiddels niet meer).

En verder: is die ‘SmartCharging’ app de app die ik moet gebruiken als je een dynamisch tarief hebt? Want ik sta begin januari voor het eerst over van energue met vaste prijs (jaarcontract) op dynamisch. Het is nu dus zaak om uit te zoeken hoe ik dat ga aanpakken. Die app zou kunnen helpen, als dat is wat die doet?
Je kunt een vergoeding krijgen met smartcharging, maar alleen bij bepaalde energieleveranciers 8)7
Hyundai SmartCharging vergoeding.

Met Hyundai SmartCharging balanceren we samen het elektriciteitsnet. Maar hoe haal je nu precies voordeel uit slim laden?

- Besparen op je energiekosten – na het invoeren van je daltarief laadt Hyundai SmartCharging optimaal en zoveel mogelijk tijdens daluren. Zo heb je inzicht en bespaar je op je energiekosten. Nadat je jouw tarieven in de Hyundai SmartCharging-app hebt ingevoerd, zullen we jouw laadplan optimaliseren om zoveel mogelijk tijdens daluren te laden. Na elke laadsessie heb je direct inzicht in hoeveel je hebt bespaard op je energierekening.

- Je krijgt een vergoeding doordat we jouw auto in kunnen zetten om het elektriciteitsnet te balanceren. Deze vergoeding hangt af van het aantal slim geladen kWh’s en jouw energieleverancier. De vergoeding die wij ontvangen zetten wij door naar jou en start vanaf 0,5 cent per kWh. Deze beloning kun je vanaf € 5,- naar jezelf uitbetalen. Deze vergoeding is alleen van toepassing wanneer je een energiecontract hebt afgesloten bij onze hoofdpartner Vattenfall of andere partners Oxxio, OM, Eneco en Greenchoice.
Met dynamisch kun je het beter zelf sturen :+

• tvc15
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:11
Hippe Lip schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:52:
[...]

@Stefannn
Dan ben ik toch erg benieuwd wáár dat ingesteld staat, want ik heb nix in die richting ergens kunnen vinden.

[...]

Nee, nooit gebruikt. Voor zover ik weet hèb ik die app niet eens. Heb er even over gelezen toen ik de auto net had en het leek voor mij niet interessant. Ik heb geen dynamisch energiecontract, dus zie geen heil in dat soort laden.

Ik puzzel dus nog steeds wat het kan zijn.
@Hippe Lip , heb je die Smart Charging app dan na 27 november geïnstalleerd? @Stefannn heeft je toen de meest waarschijnlijke oplossing al aangedragen….. :|

• tvc15
Jwjg schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:10:
[...]

Na 14 dagen vandaag ineens toch een TPMS foutmelding: Check TPMS groot oranje cirkel en bovenin het tpms symbool. E.a. niet uit te zetten. De 2025 Ioniq5 heeft dus toch TPMS sensoren in de velgen! Nog niet besloten wat ik ga doen met de Bosch TPMS sensoren die nu in mijn velgen zitten. Wie weet waar ik die kan laten inleren?
Ik neem aan dat je universele (after market) Bosch TPMSen bij je velgen gekregen hebt, zoals deze:
https://www.autodoc.nl/bo...rp67k2qb-9nQaAqQtEALw_wcB

Als dat het geval is kan je het beste naar een bandenbedrijf gaan dat Bosch sensoren gebruikt (Kwikfit, Euromaster misschien) en vragen of ze de settings van je sensors kunnen checken of opnieuw programmeren.

Wel vreemd dat je pas na 2 weken een foutmelding krijgt, dat zou binnen een uur moeten gebeuren. Het is dus niet uit te sluiten dat er een sensor kapot gegaan is. Met Carscanner en een OBD2 dongle moet je wel meer info kunnen vinden over de status van je TPMSen in je auto.

[ Voor 4% gewijzigd door tvc15 op 30-12-2025 08:45 ]

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:56
In theorie: JA
In praktijk: NEE
Althans, 2 jaar geleden haalde iedereen die betreffende app gebruikte die er binnen een week weer vanaf omdat het alleen maar ellende gaf. Maar goed… wellicht is het verbeterd.
Laden starten en stoppen doet hij dus in ieder geval uitmuntend. Dat heb je al flink kunnen testen
:*) . Tweede vraag is dan of het voldoende configureerbaar is.
Meeste mensen sturen het via de laadpaal aan. Tibber en Frank kunnen het zelfs direct aansturen met extra rewards.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• k0enf0rNL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:21
[...]

@krizzziz

Je gebruikt al HomeAssistant toch? Kijk dan vooral naar EVCC. Je kan daarin aangeven wanneer je hoeveel % van de batterij wil hebben en hij zorgt er voor dat je auto op de goedkoopste momenten van de dag oplaad. Ik heb dit allemaal zelf gedaan in homeassistant omdat ik dat leuk vind en het aan mijn agenda wilde koppelen.

• gwenrau
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09-01 14:03
osluis schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 03:09:
[...]

Ik ben vorig jaar naar Porto gereden. Bijna 2000km in twee dagen tijd. Is uitstekend bevallen kan ik zeggen.

Alleen laden in Portugal was wel een dingetje. Wist je dat je bij de laadpalen van ionity niet eens met je ionity app en abonnement kunt betalen in Portugal? Ik kon met mijn internationale laadpas van Q8 zelfs nergens terrecht. Dat moet via een app van een derde partij. Is het is echt raar geregeld daar.
Dat is inderdaad wel Bizar zeg! gelukkig geen last van gehad anders sta je daar te klungelen....

• Slinnenb
  • Laatst online: 08-01 09:34
gwenrau schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:57:
Afgelopen zaterdag avond weer veilig thuisgekomen! de terugrit was iets korter met 16 uur aan reistijd.
deze keer kwam het wel voornamelijk door het verkeer was erg glad op de weg...

Laden ging op sommige plekken als een speer en op andere plekken weer niet, heeft ongetwijfeld te maken met de laadpalen zoals eerder al aangegeven door mede-tweakers hier :)

Al met al veel meer vertrouwen gehad op de terugweg dan op de heenweg en het blijft een super fijne reis auto!

ik ga denk een uitgebreide post maken in het Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa,
zag nog niet zoveel mensen die naar Polen zijn geweest dus misschien leuk om dat te delen.
Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen, dus laat maar weten als je daar gepost hebt.
Mijn plan is om komend jaar naar Polen te gaan (Katowice) maar was tot nu toe wat huiverig vanwege de beperkte infrastructuur

HYUNDAI IONIQ 5 Connect+ 77kWh RWD MY23

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-01 15:33
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:10:
[...]

Je kunt een vergoeding krijgen met smartcharging, maar alleen bij bepaalde energieleveranciers 8)7

[...]

Ik heb de app gebruikt met dynamisch contract. Werkte vrij goed. Die vergoeding kan je alleen binnen harken als je bij de juiste leverancier zit en een "regulier" contract hebt.

Auto neerzetten, in app aangeven wanneer je weg wilt met hoeveel SoC en de app regelt het. Prima dus,

[ Voor 9% gewijzigd door krizzziz op 30-12-2025 12:15 ]

ehhhh..HOI

• Hippe Lip

Hippe Lip

k0enf0rNL schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:29:
[...]
Je gebruikt al HomeAssistant toch? Kijk dan vooral naar EVCC. Je kan daarin aangeven wanneer je hoeveel % van de batterij wil hebben en hij zorgt er voor dat je auto op de goedkoopste momenten van de dag oplaad. Ik heb dit allemaal zelf gedaan in homeassistant omdat ik dat leuk vind en het aan mijn agenda wilde koppelen.
Ja, die EVCC heb ik naar gekeken, maar daar zie ik toch van af. Mijn laadpaal is een Zappi en je moet nogal wat toeren uithalen om die met EVCC aan te sturen. Feitelijk draag je de hele controle van die Zappi dan over aan EVCC en kun je die dan niet langer zelf direct aansturen. Ook alle opties die er standaard op de paal zitten zijn dan niet meer te gebruiken.

Bovendien is het draaien van EVCC op mijn Home Assistant nogal complex. Ik ben eraan begonnen, maar liep tegen van alles aan. Ik ben een tevreden gebruiker van HA, maar mijn skills zijn wellicht niet zo diepgaand als van een heleboel anderen hier die het hebben over 'even' iets installeren of programmeren.

Daarom kijk ik of ik het op een andere manier voor elkaar kan krijgen. Ik kan mijn Zappi vanuit HA redelijk goed aansturen, dus zoek ik het langs die weg. Misschien niet zo uitgebreid en nauwkeurig als via EVCC, maar zolang ik de grote lijnen kan volgen ben ik tevreden.

<John O`Mill>

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:53
Vandaag een proefritje gemaakt in een Ioniq 5. Wat een ervaring! Nog niet eerder in een elektrische auto gereden. Het was de lounge versie met 73Kwh, fijn al die opties. Alleen de inruil viel tegen, en dat in combinatie met 88% SOH en 150k op de teller, en lichte fluittoon van achteren bij een snelheid van 100-110km/h toch niet meteen besloten om hem aan te schaffen :+

Maar het was wel een dermate fijne ervaring dat ik waarschijnlijk komende tijd het internet in de gaten houd.
Kreeg alleen het midden 'console' niet verder naar voren, wat volgens mij wel vrij instelbaar is dacht ik.

• gwenrau
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09-01 14:03
Slinnenb schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:07:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen, dus laat maar weten als je daar gepost hebt.
Mijn plan is om komend jaar naar Polen te gaan (Katowice) maar was tot nu toe wat huiverig vanwege de beperkte infrastructuur
ik heb hem vrij recent gepost: gwenrau in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"

Ik vond de Infra vrij goed qua snelwegen en er waren ook zeker opties in Warschau zelf!

Katowice durf ik niet te zeggen maar een snelle check in je laad app naar keuze zou wel snel duidelijkheid moeten geven, mocht je nog vragen hebben stuur gewoon een dm! :)

• Hippe Lip

Hippe Lip

ZuinigeRijder schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:10:
[...]
[...]
@ZuinigeRijder
Ik ga het eens proberen en kijken in hoeverre er tijdens de goedkope uren geladen wordt. Mijn energieleverancier OM staat in het lijstje.

Maar het uitschakelen van dat smart charging is nog wel een dingetje. Telkens als ik die app open, dan zegt die dat de 'Slimme sessie' actief is. Dan tik ik op de regelaartjes rechtsboven en kies 'Uitschakelen totdat ik het weer aanzet' en sluit de app af (niet uitloggen). Maar als ik de app dan even later weer open, dan (b)lijkt die 'Slimme sessie' weer aan te staan.

Hoe schakel ik dat slimme laden nu écht en 'definitief' uit tot het moment dat ik het zelf weer aan zet?

Ik kies voor uitschakelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JK2wjxrqHBQIWu_9jeHOHMuaSOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xmHfWQsclZf2p1unLN3CcJTg.jpg?f=fotoalbum_large

Dan lijkt het uit te staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLDjgWf2-k-4ytQS7bNt2dnjqUQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8AIMBPfb9ApslnICNOzq69OI.jpg?f=fotoalbum_large

Maar als ik tien minuten later kijk, dan staat het weer aan??? 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ou6dI2BG7kfjPPqGNqXzdNCp_Vs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MCpcRnqoSbTJSJcCIndqx65G.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

• Stefannn
Hippe Lip schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:58:
[...]

@ZuinigeRijder
Ik ga het eens proberen en kijken in hoeverre er tijdens de goedkope uren geladen wordt. Mijn energieleverancier OM staat in het lijstje.

Maar het uitschakelen van dat smart charging is nog wel een dingetje. Telkens als ik die app open, dan zegt die dat de 'Slimme sessie' actief is. Dan tik ik op de regelaartjes rechtsboven en kies 'Uitschakelen totdat ik het weer aanzet' en sluit de app af (niet uitloggen). Maar als ik de app dan even later weer open, dan (b)lijkt die 'Slimme sessie' weer aan te staan.

Hoe schakel ik dat slimme laden nu écht en 'definitief' uit tot het moment dat ik het zelf weer aan zet?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
gokje... de auto hangt aan de laadpaal en moet er eerst vanaf voordat je het kan uitschakelen?

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Hippe Lip

Hippe Lip

tvc15 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:30:
[...]
@Hippe Lip , heb je die Smart Charging app dan na 27 november geïnstalleerd? @Stefannn heeft je toen de meest waarschijnlijke oplossing al aangedragen….. :|
@tvc15 Nee, ik denk dat ik die app heb geïnstalleerd in de wachttijd tussen order en levering van de auto en daarna gewoon vergeten.

Nu eerst eens uitvinden hoe ik dat smart charging werkelijk uit kan zetten... (zie mijn post hierboven).

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Stefannn schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:02:
[...]

gokje... de auto hangt aan de laadpaal en moet er eerst vanaf voordat je het kan uitschakelen?
@Stefannn
Goed gegokt! :)

Los gekoppeld, via de app uitgezet, weer aan de paal gehangen. Nu lijkt het uit te blijven.
Ik ga er eens mee spelen en zal hier laten weten of dit bruikbaar is met een dynamisch energiecontract.

<John O`Mill>

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-01 15:33
Hippe Lip schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:58:
[...]

@ZuinigeRijder

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij mij blijft het slimme laden uit, als ik het zo doe als jij. Vreemd

ehhhh..HOI

• Hippe Lip

Hippe Lip

krizzziz schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:53:
[...]
Bij mij blijft het slimme laden uit, als ik het zo doe als jij. Vreemd
@krizzziz Zag je de opmerking van @Stefannn hierboven? Dat was waarom het bij mij niet bewaard bleef.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Bij de instellingen van Smart Charging kun je veel instellen. Daar staat ook je energietarief.
Bij mij staat daar nu ‘Dynamisch tarief’ en daardoor heb ik goed hoop dat deze faciliteit rekening houdt met de energieprijzen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aixFoPV32MoEv2RGLsSu10vC-co=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nckj8xb3xi3BfjYpVJIwty5L.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

• dpo
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08-01 10:45

dpo

Is het voor iemand nog uitlegbaar of die "digitale key" nu wel of niet wordt ondersteunt? Blijkbaar alleen op de N versie en de Ioniq 9. Maar waarom wordt dan in de brochures een link naar Hyundai Bluelink weergegeven waar je leest over die digitale sleutel en er zelfs filmpjes van de Ioniq 5 te zien zijn? Staat in de handleiding en navraag bij de Hyundai helpdesk hielp ook niet, daar konden ze het ook al niet vertellen....Hoe moeilijk kan dat nu zijn....
Gr. van een teleurgestelde ex Tesla rijder die steeds vergeet zijn Ioniq 5 op slot te doen ;)

• Hippe Lip

Hippe Lip

dpo schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:23:
Is het voor iemand nog uitlegbaar of die "digitale key" nu wel of niet wordt ondersteunt? Blijkbaar alleen op de N versie en de Ioniq 9. Maar waarom wordt dan in de brochures een link naar Hyundai Bluelink weergegeven waar je leest over die digitale sleutel en er zelfs filmpjes van de Ioniq 5 te zien zijn? Staat in de handleiding en navraag bij de Hyundai helpdesk hielp ook niet, daar konden ze het ook al niet vertellen....Hoe moeilijk kan dat nu zijn....
Gr. van een teleurgestelde ex Tesla rijder die steeds vergeet zijn Ioniq 5 op slot te doen ;)
Bij mij (MY25) zit het er in elk geval niet op. Of ze hebben het heel goed verstopt. :+
Dat vond ik ook wel een tegenvaller, gezien de brochures en zo, maar ja, het kan niet altijd zondag zijn, hè. 8)

<John O`Mill>

• GoodPeople
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-01 13:42
Na vier jaar en bijna 88000 kilometer heb ik de Ioniq 5 MY 21 - standard range weer in mogen leveren. Het waren zeer fijne kilometers. Van Nederland tot de Oostenrijkse Alpen en van de Ardennen tot Zuid Frankrijk, het was altijd comfortabel zoeven over de wegen.

Mede dankzij de community op dit forum kon ik snel vertrouwd raken met de wagen. In het begin om ABPR met een dongle aan de praat te krijgen, zodat ik slim lange routes kon plannen richting wintersport (Later was dit vanwege de software update waar dit zat ingebouwd en betere laadinfrastructuur niet meer nodig). Ook tips over winterbanden, sneeuwkettingen en hoe de initiele accu verwarming nou werkte waren ook erg fijn.

Ik heb slechts twee keer gehad dat de auto naar de garage moest:
- de airco sensor is vervangen (na twee jaar)
- en de ICCU (na 3 jaar en 10 maanden)

Nu wordt het wennen aan een Franse auto, ik mag de komende vier jaar in een Scenic rijden.

Nogmaals grote dank aan een ieder die me hier hebben voorzien van tips, tricks of gewoon mooie nieuwtjes en ervaringen deelden!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TAHb2rn_uY1m0Qy2T5pK67Zw_LE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3HTZhWEkhiNnF1ydbns5B8r2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hEONrJIvwwBOXrDvU89le4w0Pno=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N3QTtykIG7Cq4RSf4JejE6en.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door GoodPeople op 31-12-2025 06:44 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

@GoodPeople Mooi verslag! (y)

En je gaat naar de volledig elektrische Scenic? Dan ben ik erg benieuwd naar je vergelijking tussen de twee, want ik heb ruim een jaar geleden tot het laatst getwijfeld wat ik zou kiezen: de I5 of de Scenic. Beide zijn het ruime auto’s en voor elk vond ik veel te zeggen om juist dáárvoor te kiezen.

<John O`Mill>

• Groene Jacob
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:04
Ik ben overgestapt van een Connect naar een Lounge, dus heb 2 perfect op maat passende zonneschermen over voor de achterbank.

Iemand geïnteresseerd? Linkje: https://www.anwb.nl/webwi...assend-voor-hyundai-ioniq

regio Amsterdam (oost)

• Eboeker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:22
Om het nieuwe jaar goed te beginnen lijkt de iccu het begeven te hebben. Vorige week een niet startende auto omdat de 12v accu leeg was (weggezet met 18%, laden ‘s nachts was ook niet gestart). Met acculader gestart, met samengeknepen naar een snellader, uurtje daar (koud en niet voorverwarmd), week probleemloos gereden en geladen. Afgelopen nacht, met 50% accu, is het laden niet gestart, en krijgen we nu ook niet voor elkaar. Auto start wel gewoon, accu heeft dus nog voldoende prik, de zappi zegt ‘ev is preventing charging’ en starten van laden via Bluelink lukt ook niet ‘cannot start charging, check your vehicle status’. Er staat al een garage afspraak eind van de maand ivm eerdere foutmeldingen in het dashboard die ze uit gaan lezen.
Straks langs een snellader kijken of dat nog wel laad, en dan maar eens zien of we eerder bij de garage terecht kunnen. Als iemand nog een goede tip heeft…

• BlackMesa
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10-01 10:55

• Hippe Lip

Hippe Lip

Eboeker schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 09:06:
Om het nieuwe jaar goed te beginnen lijkt de iccu het begeven te hebben. Vorige week een niet startende auto omdat de 12v accu leeg was (weggezet met 18%, laden ‘s nachts was ook niet gestart). Met acculader gestart, met samengeknepen naar een snellader, uurtje daar (koud en niet voorverwarmd), week probleemloos gereden en geladen. Afgelopen nacht, met 50% accu, is het laden niet gestart, en krijgen we nu ook niet voor elkaar. Auto start wel gewoon, accu heeft dus nog voldoende prik, de zappi zegt ‘ev is preventing charging’ en starten van laden via Bluelink lukt ook niet ‘cannot start charging, check your vehicle status’. Er staat al een garage afspraak eind van de maand ivm eerdere foutmeldingen in het dashboard die ze uit gaan lezen.
Straks langs een snellader kijken of dat nog wel laad, en dan maar eens zien of we eerder bij de garage terecht kunnen. Als iemand nog een goede tip heeft…
@Eboeker Nou, dat is dan ‘gelukkig nieuwjaar’… (NOT).

Je lijkt in de relatief gelukkige omstandigheid dat je ICCU weliswaar kaduuk is, maar dat het DC-laden nog wel werkt. Met dat soort storing lijkt je 12V-accu ook nog bijgehouden te worden, waardoor je kunt blijven rijden met de auto. Alleen moet je wel bij een snellader laden. Op die manier zit je tenminste niet zonder auto, terwijl je op een nieuwe ICCU zit te wachten.

<John O`Mill>

• Eboeker
Hippe Lip schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:21:
[...]

@Eboeker Nou, dat is dan ‘gelukkig nieuwjaar’… (NOT).

Je lijkt in de relatief gelukkige omstandigheid dat je ICCU weliswaar kaduuk is, maar dat het DC-laden nog wel werkt. Met dat soort storing lijkt je 12V-accu ook nog bijgehouden te worden, waardoor je kunt blijven rijden met de auto. Alleen moet je wel bij een snellader laden. Op die manier zit je tenminste niet zonder auto, terwijl je op een nieuwe ICCU zit te wachten.
ik vermoed dat het een gare 12v accu is; na het DC laden (met 50kw ondanks de voorverwarming :-(( en een stuk rijden heeft de auto probleemloos nog 10% aan de AC paal gehangen. Waarom dat dan niet werkt terwijl er nog dik 50% in de hoofdaccu zit ontgaat me. Vandaag eerst maar eens een AGM accu zien te scoren.
Van de dealer moeten we het igg niet hebben, die kan/wil eind van de maand eens een keer kijken.

• GoodPeople
Eboeker schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 09:06:
Dat had ik - helaas - ook. Met snelladen kon ik gelukkig blijven rijden. Ik kon gelukkig wel iets eerder terecht bij de garage voor diagnose. Maar reparatie duurde wel een paar weken. Want dat onderdeel gingen ze pas na diagnose bestellen. Er zat zo’n 6 weken tussen diagnose en reparatie.

• GoodPeople
Hippe Lip schreef op woensdag 31 december 2025 @ 07:06:
@GoodPeople Mooi verslag! (y)

En je gaat naar de volledig elektrische Scenic? Dan ben ik erg benieuwd naar je vergelijking tussen de twee, want ik heb ruim een jaar geleden tot het laatst getwijfeld wat ik zou kiezen: de I5 of de Scenic. Beide zijn het ruime auto’s en voor elk vond ik veel te zeggen om juist dáárvoor te kiezen.
@Hippe Lip In dit geval was het binnen mijn leasebudget de keuze van het grote accupakket met extra opties doorslaggevend. Ik kreeg bij Renault meer auto voor mijn geld, hoewel ik er in snellaadsnelheid wat op achteruit ga. Ik kon bij de scenic naast de grote accu, ook het light & sound pack en driving assist bestellen.

Ik kon ook gaan voor een Tesla, maar dat wilde ik niet (want Elon Musk) - Daarnaast waren de leasekosten voor de Model Y daar ook fors gestegen.

Ik vind dat wel dat de Ioniq 5 beter omgaat met beschikbare ruimte in de achterbak en voor de passagiers. Dus als de i5 financieel wat voordeliger was, was ik waarschijnlijk lekker doorgereden in de Hyundai.

• tvc15
Eboeker schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:21:
[...]

ik vermoed dat het een gare 12v accu is; na het DC laden (met 50kw ondanks de voorverwarming :-(( en een stuk rijden heeft de auto probleemloos nog 10% aan de AC paal gehangen. Waarom dat dan niet werkt terwijl er nog dik 50% in de hoofdaccu zit ontgaat me. Vandaag eerst maar eens een AGM accu zien te scoren.
Van de dealer moeten we het igg niet hebben, die kan/wil eind van de maand eens een keer kijken.
@Eboeker , dat is al vaker voorbij gekomen hier. Als je 12 Volt accu slecht is, dan zou hij tijdens stilstand te vaak bijgeladen moeten worden uit de hoofdbatterij. De auto constateert dat en laadt de 12 Volt accu helemaal niet meer bij. Als je rijdt, dan wordt het 12 Volt boordnet geheel gevoed uit de hoofdbatterij en heb je dus geen last van je defecte 12 Volt accu. Tenzij je ICCU kapot is, dan kan in sommige gevallen ook je DC/DC converter opgeblazen zijn en heb je tijdens het rijden ook een 12 Volt probleem.

• k0enf0rNL
Is er ergens in dit topic een banden advies voor all-seasons? We hebben nu alleen zomerbanden (deze zaten bij de auto) met nog 6mm profiel maar het was vandaag toch wel glibberen op de weg. Dus ik zit te denken aan all-seasons of winterbanden, maar wat is goed om te kopen voor deze auto? Ik heb weleens gehoord van speciale EV banden en/of banden met geluidsisolatie, maar geen idee.

[ Voor 6% gewijzigd door k0enf0rNL op 02-01-2026 22:21 ]

• Eboeker
tvc15 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:28:
[...]

@Eboeker , dat is al vaker voorbij gekomen hier. Als je 12 Volt accu slecht is, dan zou hij tijdens stilstand te vaak bijgeladen moeten worden uit de hoofdbatterij. De auto constateert dat en laadt de 12 Volt accu helemaal niet meer bij. Als je rijdt, dan wordt het 12 Volt boordnet geheel gevoed uit de hoofdbatterij en heb je dus geen last van je defecte 12 Volt accu. Tenzij je ICCU kapot is, dan kan in sommige gevallen ook je DC/DC converter opgeblazen zijn en heb je tijdens het rijden ook een 12 Volt probleem.
ah, dat ie met stilstand een slechte accu niet meer laad maar met rijden wel had ik gemist, maar dat verklaart een hoop en past bij het gedrag.

Dik 95k op de teller trouwens (Duitse import begin '22, met 6.5k op de teller), en alleen in '22 de frontradar stuk, verder probleemloos gereden. En automatische deurhendels ;) (en ook zo'n lichtbalk voor, maar geen lounge stoelen, en geen Bose audio)

• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:19
k0enf0rNL schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:09:
Is er ergens in dit topic een banden advies voor all-seasons? We hebben nu alleen zomerbanden (deze zaten bij de auto) met nog 6mm profiel maar het was vandaag toch wel glibberen op de weg. Dus ik zit te denken aan all-seasons of winterbanden, maar wat is goed om te kopen voor deze auto? Ik heb weleens gehoord van speciale EV banden en/of banden met geluidsisolatie, maar geen idee.
laat speciale EV banden maar links liggen, je wil banden die grip hebben ....verbuik beperk je met je rechtervoet, of je met all season tevreden bent hangt m.i. vooral af van het antwoord op de vraag of je een enthousiaste chauffeur bent of een als ik er kom is het goed chauffeur.....
Een all season band is zomer en winter OK, maar een zomerband is in de zomer beter en een winterband in de winter.....Ik rij in de zomer op Michelin Pilot Sport 4 SUV en in de winter op Bridgestone Blizzak LM005, de standaard Michelin Primacy EV waar de I5 mee kwam vond ik persoonlijk ronduit verschrikkelijk.

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

• k0enf0rNL
Marcel2020 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:17:
[...]

laat speciale EV banden maar links liggen, je wil banden die grip hebben ....verbuik beperk je met je rechtervoet, of je met all season tevreden bent hangt m.i. vooral af van het antwoord op de vraag of je een enthousiaste chauffeur bent of een als ik er kom is het goed chauffeur.....
Een all season band is zomer en winter OK, maar een zomerband is in de zomer beter en een winterband in de winter.....Ik rij in de zomer op Michelin Pilot Sport 4 SUV en in de winter op Bridgestone Blizzak LM005, de standaard Michelin Primacy EV waar de I5 mee kwam vond ik persoonlijk ronduit verschrikkelijk.
Mijn Ioniq 5 staat nu op Primacy 4 banden. Hoe meer ik lees des te meer ik nijg naar all season (crossclimate 2 SUV) voor de wintermaanden en wintersport en de primacy 4 banden in de zomer tot ze aan vervanging toe zijn. Ik zie dan wel welke zomerbanden er dan op gaan. Heb je je winterbanden op een los setje velgen, zo ja welke?

YouTube: What makes EV tires different, and why should you fit them! 🔌 Hier laten ze zien dat de remweg kleiner is met speciale EV banden.

• Fidai
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-01 09:34
De 'Continental AllSeasonContact 2' bevallen mij erg goed. Ik heb ze er nu ruim een jaar op zitten; stil, comfortabel en zowel in de zomer als winter voldoende grip.

Interessante all season banden review: https://www.tyrereviews.c...son-Tyres-for-2025-26.htm (let op de schaalverdeling van de grafiekjes; bij de meeste testen zit het erg dicht bij elkaar!)

[ Voor 41% gewijzigd door Fidai op 03-01-2026 08:40 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:03
Fidai schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 07:39:
De 'Continental AllSeasonContact 2' bevallen mij erg goed. Ik heb ze er nu ruim een jaar op zitten; stil, comfortabel en zowel in de zomer als winter voldoende grip.
Die heb ik ook gehad, totdat ze na slechts 5 jaar (en nog 5 mm profiel) werden afgekeurd bij de APK vanwege diepe scheuren (tot op het karkas!) in het profiel.
Toen was ik er wel van genezen. Sindsdien Michelin CrossClimate.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• k0enf0rNL
Andrehj schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:46:
[...]

Die heb ik ook gehad, totdat ze na slechts 5 jaar (en nog 5 mm profiel) werden afgekeurd bij de APK vanwege diepe scheuren (tot op het karkas!) in het profiel.
Toen was ik er wel van genezen. Sindsdien Michelin CrossClimate.
Merk je verschil in geluidsproductie tussen deze 2 banden?

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ik rijd inmiddels zo’n 7 jaar (ook met mijn vorige auto) op Michelin CrossClimate. Tot volle tevredenheid.

Ik heb geen last van geluid van de banden. Bij zoiets vraag ik me wel eens af hoe subjectief zo’n geluidsbeleving is, want je kunt het onmogelijk echt vergelijken. Je wisselt niet frequent tussen twee merken all-seasons en zelfs dan zijn de omstandigheden al snel nét anders.

<John O`Mill>

• k0enf0rNL
Hippe Lip schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:45:
Ik rijd inmiddels zo’n 7 jaar (ook met mijn vorige auto) op Michelin CrossClimate. Tot volke tevredenheid.

Ik heb geen last van geluid van de banden. Bij zoiets vraag ik me wel eens af hoe subjectief zo’n geluidsbeleving is, want je kunt het onmogelijk echt vergelijken. Je wisselt niet frequent tussen twee merken all-seasons en zelfs dan zijn de omstandigheden al snel nét anders.
Heb je de SUV of gewone crossclimate 2?

• Hippe Lip

Hippe Lip

k0enf0rNL schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:47:
[...]
Heb je de SUV of gewone crossclimate 2?
@k0enf0rNL
Ik moest het ff nakijken voor je.
Op mijn vorige auto (Kia e-Niro, 2019) had ik de gewone; de SUV-versie bestond toen nog niet. Daar deed ik ca. 80.000 km mee.

Nu heb ik deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skgG4KZAIYRSXFC2E2ZahSvr0XQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pbxyM8isC2HGtQY25yqm0kwb.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:03
k0enf0rNL schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:08:
Merk je verschil in geluidsproductie tussen deze 2 banden?
Nee, maar het is ook al weer 3 jaar geleden dat ik naar de Michelins ben gewisseld. Als ik zou moeten gokken zou ik zeggen dat Michelin stiller is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:23
k0enf0rNL schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:09:
Los van het type banden nog een tip….
Als je door de sneeuw gaat rijden, zet dan de “SNOW MODUS” aan (“Mode button” even ingedrukt houden).
Dat scheelt weer een beetje met glibberen….

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-01 12:13

mdeiman

Projet 45

(jarig!)
CharlieBulldog schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:58:
[...]

Los van het type banden nog een tip….
Als je door de sneeuw gaat rijden, zet dan de “SNOW MODUS” aan (“Mode button” even ingedrukt houden).
Dat scheelt weer een beetje met glibberen….
Dan krijg ik lekker de AWD modus. Dat is wel verstandig.
Stel hij staat in normaal. Dan heb je alleen de aandrijving op de achterwielen. Worden de voorwielen wel aangedreven als een slip wordt geconstateerd?

Shit happens.

• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:19
k0enf0rNL schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:23:
[...]

Mijn Ioniq 5 staat nu op Primacy 4 banden. Hoe meer ik lees des te meer ik nijg naar all season (crossclimate 2 SUV) voor de wintermaanden en wintersport en de primacy 4 banden in de zomer tot ze aan vervanging toe zijn. Ik zie dan wel welke zomerbanden er dan op gaan. Heb je je winterbanden op een los setje velgen, zo ja welke?

YouTube: What makes EV tires different, and why should you fit them! 🔌 Hier laten ze zien dat de remweg kleiner is met speciale EV banden.
nee ik laat ze elke keer wisselen.
Nou ik zou nog eens wat zoeken, speciale EV banden zijn vooral speciaal voor de fabrikant... in $$

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

• iRenik
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-01 09:23
Ik kreeg Hankook Evo 3 winterbanden eronder en dat was echt een drama.
Veel trillingen en rolgeluid bij 110 km/h. In overleg gewisseld naar de Pirelli Sottozero's en wat een verschil. Stabiel, performance en stil. Bijna geen verschil met de zomerbanden...

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:23
mdeiman schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:59:
[...]

Dan krijg ik lekker de AWD modus. Dat is wel verstandig.
Stel hij staat in normaal. Dan heb je alleen de aandrijving op de achterwielen. Worden de voorwielen wel aangedreven als een slip wordt geconstateerd?
Je kunt het zelf testen door het aandrijfscherm te kiezen en kijken wat er gebeurd bij optrekken en remmen in de sneeuw.
Ik heb het net even getest: zelfs in ECO worden bij flink gas geven ook de voorwielen aangedreven.
Ik zou gewoon de “SNOW modus” gebruiken.

De Snow Modus in de Hyundai Ioniq 5 optimaliseert de auto voor gladde, besneeuwde wegen door de gasrespons te verzachten, het regeneratieve remmen te beperken (vaak naar niveau 1) om wielblokkering te voorkomen, en bij AWD-modellen een 50/50-koppelverdeling af te dwingen voor maximale tractie.
Het maakt de auto stabieler en voorspelbaarder door de krachtverdeling en het remmen aan te passen, wat helpt bij het voorkomen van slippen, maar vervangt geen winterbanden en veilig rijgedrag.
(Bron: ChatGPT).

[ Voor 11% gewijzigd door CharlieBulldog op 04-01-2026 16:30 ]

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:17
Ik heb Vredestein Quatrac Pro EV XL 255/45 R20 sinds vorige winter er onder en ik ben er heel erg blij mee, ook in de zomer.
Dit weekend door de sneeuw, hagel, ijs van Groningen naar Amsterdam, naar Den Haag en terug gereden, en het zijn echt topbanden met zó veel grip. Alle vertrouwen erin, en ook in de zomer zijn ze top.

• maax
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09-01 13:16
Hebben meer mensen last dat Bluelink niet werkt?

• Hippe Lip

Hippe Lip

maax schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:14:
Werkt hier zonder problemen.

<John O`Mill>

• jouwheld
  • Laatst online: 22:33
maax schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:14:
Ja al paar dagen de melding in de auto dat bluelink in offline modus staat en kreeg dus ook geen online info in navi. Ook geen remote commando's zoals openen of voorverwarmen, maar kreeg wel accustand nog door. In settings in de auto kon ik hem niet in offline modus zetten, om iets te forceren.
Soft-reset met paperclip hielp niet, maar zojuist in auto bluelink herconfigureren gedaan en nu werken remote commands wel weer en lijkt ook in de auto bluelink niet meer offline te staan. Nog niet gereden.

• Stefannn
jouwheld schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:20:
[...]

Ja al paar dagen de melding in de auto dat bluelink in offline modus staat en kreeg dus ook geen online info in navi. Ook geen remote commando's zoals openen of voorverwarmen, maar kreeg wel accustand nog door. In settings in de auto kon ik hem niet in offline modus zetten, om iets te forceren.
Soft-reset met paperclip hielp niet, maar zojuist in auto bluelink herconfigureren gedaan en nu werken remote commands wel weer en lijkt ook in de auto bluelink niet meer offline te staan. Nog niet gereden.
Is waarschijnlijk genoeg.
Ik heb hetzelfde gehad toen ik lange tijd in een gebied zonder mobiel bereik had gereden.
Op exact diezelfde manier opgelost.

• maax
jouwheld schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:20:
[...]

Ah top, ga ik dat zometeen proberen

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-01 12:13

mdeiman

Projet 45

(jarig!)
Impstoker schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:50:
Ik heb Vredestein Quatrac Pro EV XL 255/45 R20 sinds vorige winter er onder en ik ben er heel erg blij mee, ook in de zomer.
Dit weekend door de sneeuw, hagel, ijs van Groningen naar Amsterdam, naar Den Haag en terug gereden, en het zijn echt topbanden met zó veel grip. Alle vertrouwen erin, en ook in de zomer zijn ze top.
Eens, echt super banden.
En gaan ook nog erg lang mee. Bij mij 110.000km onder de P45. Bizar.

Shit happens.

• maax
maax schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:08:
[...]

Ah top, ga ik dat zometeen proberen
Check, gedaan en werkt weer 👍

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:35
Zolang je maar 4 dezelfde banden gebruikt valt het volgens mij allemaal wel mee. Ik had het laatste jaar veel last van stotteren, dat blijkt dus te komen door snelheidsverschil tussen de voorste banden en achterste banden. Dan grijpt tractiecontrole in, en die gaat een fractie van een seconde remmen, waardoor je stottert.
Doordat ik een spijker in de band had, had ik de voorste 2 banden vervangen voor een ander merk en type en snelheidsindex. Daardoor konden die banden sneller opwarmen en uitzetten dan de achterste banden en ontstaat er snelheidsverschil.

• Changie
  • Laatst online: 10-01 11:37
Na lange tijd hopend dat het mij zou passeren helaas. Vanochtend startte ik de auto na deze voorverwarmd te hebben. Vrijdag nog normaal mee naar t werk gereden. 3,5 jaar oud en 40k kms. Lage batterij waarschuwing, check elektrische systeem en beperkt vermogen. Vervolgens wilde hij ook niet meer uit....
Anwb langsgeweest. Conclusie iccu probleem. Net afgesleept. Gelukkig stond hij nog op de oprit.

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:35
Vandaag is mijn stuur vervangen vanwege een deels defecte verwarming in de onderste helft. Het nieuwe stuur komt helemaal kaal aan bij de dealer. Ze moesten alles overzetten, dus de flippers, de knopjes, het middendeel. Ze wilden het niet in de nieuwe indeling zetten, bang dat het niet zou passen.
Het nieuwe stuur is veel ruwer en dikker, en vraag mij af of het wel vega leer is, of zacht plastic.
Ook bij het nieuwe stuur lijkt de verwarming onderin achter te blijven.

• Groene Jacob
  • Laatst online: 14:04
Groene Jacob schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:36:
Ik ben overgestapt van een Connect naar een Lounge, dus heb 2 perfect op maat passende zonneschermen over voor de achterbank.

Iemand geïnteresseerd? Linkje: https://www.anwb.nl/webwi...assend-voor-hyundai-ioniq

regio Amsterdam (oost)
Voor de liefhebber in de I5-community! Perfect passende zonneschermen voor de achterbank. Stuur me even een pm als je interesse hebt om deze over te nemen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Bij nogal wat mensen hier die ICCU-problemen hebben meen ik te hebben gelezen dat die ook (eerst) aardlekproblemen hebben. Klopt dat?

Mijn Zappi is aangesloten op een ‘gewone’ 3x32A automaat zonder aardlekschakelaar. Dat heb ik gedaan omdat de Zappi zelf een ingebouwde aardlekdetectie heeft voor zowel de 30 mA wisselstroom als de 6 mA gelijkstroom. (Vergeet de discussie of die wel met ALS in de groepenkast aangesloten had moeten worden)

Soms krijg ik bij het aansluiten van mijn auto een soort van reset (restart) van de Zappi. Je hoort het relais zoals gewoonlijk drie keer klappen (aan, uit, aan) met ca. 0,5 s tussentijd, maar in plaats van daarna te gaan laden hoor ik dan een 4e klap pal na de 3e (weer uit dus) en het display op de Zappi wordt blank.
Daarna zie ik dat de Zappi weer gaat herstarten.

Kent iemand dit fenomeen en kan het de lekstroomdetectie van de Zappi zijn? Ik kan het niet in de documentatie vinden hoe de Zappi reageert als er een lekstroom gedetecteerd wordt.

<John O`Mill>

• ptwee
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-01 15:29
Hippe Lip schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:02:
Bij nogal wat mensen hier die ICCU-problemen hebben meen ik te hebben gelezen dat die ook (eerst) aardlekproblemen hebben. Klopt dat?
Bij mijn recente tweede keer ICCU-defect geen problemen met aardlek. Sowieso nooit gehad met de Zappi. Bij de eerste keer is wel het relais van de Zappi stuk gegaan maar weet niet wat oorzaak of gevolg was.
Mijn ICCU is overigens supersnel vervangen: Maandag 29-12 is de auto naar dealer (Wassink Venlo) getransporteerd en woensdag kon ik hem weer ophalen. _/-\o_

• RuudW
  • Laatst online: 10-01 12:22
De snow mode werkt prima en fijne service van Hyundai dat ik hierop via een mail werd geattendeerd. En dat 10 minuten voorverwarmen heel erg lekker is, wist ik al langer maar met deze winterse omstandigheden ideaal!

• beldepinda
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:04
Beste allen,

Vraagje, zijn er cijfers bekend van hoelang een ICCU gemiddeld meegaat? En wat de kosten zijn out of warranty om het te vervangen.

Reden waarom is omdat ik zit te kijken voor een lounge editie Ioniq 5 tweedehands, maar met de autos uit 2021 zijn de fabrieksgaranties al verlopen en ben dan benieuwd hoeveel het kost om de ICCU te laten repareren. Ik rijdt ongeveer 35k km per jaar dus gaat redelijk hard met de kilometers.

En een gelukkig nieuwjaar :)

• osluis
Hippe Lip schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:02:
Ik had juist geen problemen met de aardlekautomaat voordat de ICCU de geest gaf. Met de nieuwe ICCU juist wel. Frequentie is zeer hoog te noemen. Denk bdat ik in 75% van de gevallen na een laadsessie weer naar de meterkast mag om de automaat weer aan te zetten.

Ik overweeg inmiddels om een andere automaat in de meterkast te zetten. Vind het eigenlijk schandalig dat het zou moeten, maar ik zie daar meer heil in dan weer terug naar de dealer en het gevecht aangaan of het nu aan de automaat of aan de nieuwe ICCU ligt.

• osluis
beldepinda schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:48:
Beste allen,

Vraagje, zijn er cijfers bekend van hoelang een ICCU gemiddeld meegaat? En wat de kosten zijn out of warranty om het te vervangen.
De mijne ging ongeveer 50k kilometers mee.

[ Voor 34% gewijzigd door osluis op 06-01-2026 16:19 ]

• k0enf0rNL
Beste allen,

Reden waarom is omdat ik zit te kijken voor een lounge editie Ioniq 5 tweedehands, maar met de autos uit 2021 zijn de fabrieksgaranties al verlopen en ben dan benieuwd hoeveel het kost om de ICCU te laten repareren. Ik rijdt ongeveer 35k km per jaar dus gaat redelijk hard met de kilometers.

Voor zover ik weet is de mijne nooit vervangen, teller staat nu op 46k. Wel een tip om te kijken naar import uit Duitsland, dan kan je een nieuwere auto voor dezelfde prijs krijgen of zelfs goedkoper dan in Nederland. Dat verschil kan je dan mooi sparen voor een ICCU vervangen als dat ooit nodig is.

• Ionikfünf
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 10-01 11:02
k0enf0rNL schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:35:
[...]

Voor zover ik weet is de mijne nooit vervangen, teller staat nu op 46k. Wel een tip om te kijken naar import uit Duitsland, dan kan je een nieuwere auto voor dezelfde prijs krijgen of zelfs goedkoper dan in Nederland. Dat verschil kan je dan mooi sparen voor een ICCU vervangen als dat ooit nodig is.
En de meeste Duitse IONIQs komen met 3 jaar aanvullende garantie die, volgens de verzekeraar die deze garantie namens Hyundai uitvoert , ook de ICCU dekt…..

• Inferis1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-01 10:51
Beste allen,

Ik heb het de Hyundai garage gevraagd toen ik mijn Ioniq met nieuwe ICCU (binnen garantie, 80k km) heb opgehaald en hij zei 1600 ex btw. Ik weet niet zeker of daar ook werkplaats uren bij zitten. Wel een prijzige reparatie dus.

• vinpower
Bij de ioniq die wij laatst hebben proef gereden was de iccu vervangen bij 140k. Voor 2.100 Euro. Volgens de dealer is dat een vervanging die maar 1 keer voor komt aangezien de nieuwe iccu van betere kwaliteit is. Wat zijn opmerkijg waard mag zijn..

• GoodPeople
Knip

[ Voor 99% gewijzigd door Notna op 06-01-2026 20:23 . Reden: Dit mag in V&A (Overig)! ]

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:17
vinpower schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:36:
Bij de ioniq die wij laatst hebben proef gereden was de iccu vervangen bij 140k. Voor 2.100 Euro. Volgens de dealer is dat een vervanging die maar 1 keer voor komt aangezien de nieuwe iccu van betere kwaliteit is. Wat zijn opmerkijg waard mag zijn..
Jemig 140.000 op de teller? Wat betaal je dan voor zo’n Ioniq?

• vinpower
Impstoker schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:12:
[...]

Jemig 140.000 op de teller? Wat betaal je dan voor zo’n Ioniq?
Vraagprijs is 25.000 voor de lounge versie en 73kwh batterij en ondertussen 156k op de teller.

• k0enf0rNL
Toch nog even een tip voor de mensen die er met dit weer op uit gaan. Er is ook een SNOW driving mode op de ioniq 5, deze zorgt ervoor dat de banden minder slippen bij het optrekken en remmen. Deze kan je activeren door de drive mode knop ingedrukt te houden voor een paar seconden.

Zelfs op onze RWD Ioniq 5 met zomerbanden was het prima te doen zojuist.

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-01 12:32
vinpower schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:14:
[...]

Vraagprijs is 25.000 voor de lounge versie en 73kwh batterij en ondertussen 156k op de teller.
voor die prijs vindt je ook I5's die de helft aantal km hebben ... maar zou sowieso even odnerhoudsgegevens opvragen alvorens stappen te zetten ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117

• vinpower
vifra schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:42:
[...]

voor die prijs vindt je ook I5's die de helft aantal km hebben ... maar zou sowieso even odnerhoudsgegevens opvragen alvorens stappen te zetten ...
Nou gaspedaal geeft in totaal 3 occasions voor die prijs alle rond dezelfde km stand.
Maar het ging dan ook om de kosten van de iccu.

[ Voor 6% gewijzigd door vinpower op 07-01-2026 12:55 ]

• k0enf0rNL
vinpower schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:54:
[...]

Nou gaspedaal geeft in totaal 3 occasions voor die prijs alle rond dezelfde km stand.
Als je je echt zorgen maakt om de ICCU kosten dan zou ik nu wat meer geld uitgeven om een jongere auto te kopen met minder kilometers en langere garantie. Je kan ook nog 2 jaar verlengde garantie kopen voor €1000,- dan kom je in totaal op 7 jaar garantie op de auto en 8 jaar/160k op de batterij. Dan heb je ook nog wat meer keus in de verschillende uitvoeringen.

Bijvoorbeeld deze: https://www.autoscout24.n...ef-49e5-82ee-4c25646f6535

Ioniq 5 77.4kWh uit maart 2023 met 28k op de teller voor 27.000 euro. Ik heb de import van mijn auto via DAS gedaan, maar je kan het ook helemaal zelf doen.

• Ionikfünf
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 10-01 11:02
vinpower schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:54:
[...]

De Duitsers zijn je vrienden.... Ik zie een 12/2022 Lounge-versie staan, showmodel, voor 27k, 10.000 kilometer erop. In de fabrieksgarantie tot eind '27 en nog 3j aanvullend tot eind 2030. Dan moet je maar net 58KW willen, maar het is volgens mij niet heel moeilijk om een overall betere aanbieding te vinden in Germanistan en dan ben je tot einde 2030 verlost van ICCU-stress, zover Hyundai dat zelf niet al eerder oplost. Er is een reden waarom een toenemend aantal occasions, zelfs bij Nederlandse Hyundai dealers, gewoon geïmporteerd zijn uit DE/FR/BE....Zelf regelen van de import is niet een heel grote uitdaging.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Beste allen,

@beldepinda Eigenlijk een beetje vreemde vraag. Je lijkt er hiermee vanuit te gaan dat het ding het sowieso begeeft en dat is gelukkig (ook voor Hyundai) niet zo. Ik schat in dat die bij nog geen 10% van de auto’s kaduuk gaat, al heeft niemand (behalve de fabrikant) daar enige cijfers van; ook niet bij benadering. Bij sommigen gaat het onder de 20k en binnen een jaar mis, bij anderen pas ruim over de 100k km, als die het überhaupt al begeeft.

Dan is het nog steeds de vraag in hoeverre de reparatie geheel of deels door Hyundai betaald wordt. Ook na garantie kan het zijn dat ze uit coulance helemaal of voor een deel betalen.

Dan nog het punt wie de reparatie uit gaat voeren als de garantie is afgelopen. Ik meen dat er bedrijven zijn (een bedrijf is) dat die dingen reviseert en dan zou het wel eens een heel stuk minder kunnen kosten dan wanneer een Hyundai-dealer het doet.

<John O`Mill>

• k0enf0rNL
Hippe Lip schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:13:
[...]

@beldepinda Eigenlijk een beetje vreemde vraag. Je lijkt er hiermee vanuit te gaan dat het ding het sowieso begeeft en dat is gelukkig (ook voor Hyundai) niet zo. Ik schat in dat die bij nog geen 10% van de auto’s kaduuk gaat, al heeft niemand (behalve de fabrikant) daar enige cijfers van; ook niet bij benadering. En bij sommigen gaat het onder de 20k en binnen een jaar mis, bij anderen pas ruim over de 100k km, als die het überhaupt al begeeft.

Dan is het nog steeds de vraag in hoeverre de reparatie geheel of deels door Hyundai betaald wordt. Ook na garantie kan het zijn dat ze uit coulance helemaal of voor een deel betalen.

Dan nog het punt wie de reparatie uit gaat voeren als de garantie is afgelopen. Ik meen dat er bedrijven zijn (een bedrijf is) dat die dingen reviseert en dan zou het wel eens een heel stuk minder kunnen kosten dan wanneer een Hyundai-dealer het doet.
Daar komt nog bij dat Hyundai ook steeds meer zicht krijgt op dit probleem en dat ze wellicht al een oplossing hebben voordat jouw ICCU kapot gaat.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Het is deze dagen heerlijk weer om eens lekker te spelen met onze wagen met achterwielaandrijving. Hij laat zich redelijk makkelijk in een slip brengen. Je zet de ESP uit, draait licht aan het stuur (>30 km/h) en geeft een flinke dot gas. Gas dan even loslaten (niet remmen!) en bij het terugswingen weer een flinke dot gas geven net voordat de auto weer rechtuit gaat. Dan swingt-ie goed door naar de andere kant.

Wat me opvalt is dat je de ESP weliswaar uit kunt zetten (en dat staat dan ook in het display), maar dat er dan nog steeds een vorm van tractiecontrole is (rechter symbooltje). Je kunt volgas geven, maar bij het doorslippen grijpt de auto toch in helaas.
Is dat uit te zetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcqlyGcKDVqkKaFK79aaG0TyRB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/msDpNQxEVq8KwEodLUlrzJ6v.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

• beldepinda
Hippe Lip schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:13:
[...]

@beldepinda Eigenlijk een beetje vreemde vraag. Je lijkt er hiermee vanuit te gaan dat het ding het sowieso begeeft en dat is gelukkig (ook voor Hyundai) niet zo. Ik schat in dat die bij nog geen 10% van de auto’s kaduuk gaat, al heeft niemand (behalve de fabrikant) daar enige cijfers van; ook niet bij benadering. Bij sommigen gaat het onder de 20k en binnen een jaar mis, bij anderen pas ruim over de 100k km, als die het überhaupt al begeeft.

Yeah uitgangspunt is dat ik wil rekening houden met mogelijke extra kosten die erbij komen kijken, rekening houden met worst case scenario dat de ICCU kapot gaat Iokay batterij is nog erger maar daar zijn weinig meldingen van t.o.v. ICCU).

Uiteindelijke doel van deze auto is om het zo lang mogelijk vol te houden met de comfort die ik graag heb. Om vervolgens na 6-10 jaar een nieuwe auto te kopen wanneer de Ioniq het begeeft (of nog extra blijf rijden omdat het nog volhoud).

Verder wel benieuwd naar import mogelijkheden, maar dat is best een can of worms waar ik meer in moet verdiepen. Staan mooie auto's op maar verzekering technisch hoe dat loopt is voor mij onbekend en ook het uitzoeken zeker waard.

• Bopppppppp
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-01 18:53
Goedenavond,

Weet iemand het verschil tussen Hyundai IONIQ 5 84kWh N Line Business auto 5d en de Hyundai IONIQ 5 — 84kWh N Line Edition Limited auto 5d.

Ik vraag dit ivm dat sinds vandaag mij portal open staat via leasemaatschappij en ik haast geen verschil.

• k0enf0rNL
beldepinda schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:32:
[...]

Yeah uitgangspunt is dat ik wil rekening houden met mogelijke extra kosten die erbij komen kijken, rekening houden met worst case scenario dat de ICCU kapot gaat Iokay batterij is nog erger maar daar zijn weinig meldingen van t.o.v. ICCU).

Uiteindelijke doel van deze auto is om het zo lang mogelijk vol te houden met de comfort die ik graag heb. Om vervolgens na 6-10 jaar een nieuwe auto te kopen wanneer de Ioniq het begeeft (of nog extra blijf rijden omdat het nog volhoud).

Verder wel benieuwd naar import mogelijkheden, maar dat is best een can of worms waar ik meer in moet verdiepen. Staan mooie auto's op maar verzekering technisch hoe dat loopt is voor mij onbekend en ook het uitzoeken zeker waard.
Ik heb het via DAS geregeld, ik heb hun 1650 euro betaald en zij hebben het contact met de dealer, onderhandeling, transport naar Nederland, RDW keuring en kenteken geregeld. Ik kon hem vervolgens na een paar weken ophalen in Zaandam. Hierbij wordt de auto nooit op naam gezet van DAS dus je betaald de Duitse BTW en op elektrische auto's zit geen BPM. Zodra je het kenteken hebt is het net als iedere andere auto, dus je betaald gewoon motorrijtuigenbelasting en je regelt gewoon een autoverzekering. In mijn ervaring deden ze nergens moeilijk over het feit dat de auto geïmporteerd is uit Duitsland, dat zou ook eigenlijk niet kunnen omdat de auto gewoon gekeurd wordt door de RDW.

Bij ons scheelde het in totaal in ieder geval rond de €6.000,-. Wij rijden nu een 77.4kWh RWD Lounge (Uniq in Duitsland) met 19 inch wielen en panoramisch dak. Bouwjaar 12/2022 met 45k op de teller. Gekocht bij de dealer in Duitsland voor €28.990 en de goedkoopste Lounge in Nederland was toen €36.000,-

Als ik nu kijk staan er maar 2 op voor onder de 40.000 en die hebben beide meer gereden. Gaspedaal

[ Voor 5% gewijzigd door k0enf0rNL op 07-01-2026 19:18 ]

• beldepinda
k0enf0rNL schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:13:
[...]

Ik heb het via DAS geregeld, ik heb hun 1650 euro betaald en zij hebben het contact met de dealer, onderhandeling, transport naar Nederland, RDW keuring en kenteken geregeld. Ik kon hem vervolgens na een paar weken ophalen in Zaandam. Hierbij wordt de auto nooit op naam gezet van DAS dus je betaald de Duitse BTW en op elektrische auto's zit geen BPM. Zodra je het kenteken hebt is het net als iedere andere auto, dus je betaald gewoon motorrijtuigenbelasting en je regelt gewoon een autoverzekering. In mijn ervaring deden ze nergens moeilijk over het feit dat de auto geïmporteerd is uit Duitsland, dat zou ook eigenlijk niet kunnen omdat de auto gewoon gekeurd wordt door de RDW.

Bij ons scheelde het in totaal in ieder geval rond de €6.000,-. Wij rijden nu een 77.4kWh RWD Lounge (Uniq in Duitsland) met 19 inch wielen en panoramisch dak. Bouwjaar 12/2022 met 45k op de teller. Gekocht bij de dealer in Duitsland voor €28.990 en de goedkoopste Lounge in Nederland was toen €36.000,-

Als ik nu kijk staan er maar 2 op voor onder de 40.000 en die hebben beide meer gereden. Gaspedaal
Dankjewel voor het delen van je ervaring en informatie, en ook precies waarom ik het interessant vind want het verschil is aanzienlijk. Hoe was de ervaring met het proces anzich? Alles verliep goed/hoe lang duurde de levering?

• k0enf0rNL
beldepinda schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:53:
[...]

Dankjewel voor het delen van je ervaring en informatie, en ook precies waarom ik het interessant vind want het verschil is aanzienlijk. Hoe was de ervaring met het proces anzich? Alles verliep goed/hoe lang duurde de levering?
Echt een hele prettige ervaring met DAS, ik heb meerdere keren een advertentie van een dealer doorgestuurd en zij hebben iedere beoordeeld en met mij overlegt wat zij vinden van de advertentie en de dealer. Zij zullen dus ook echt alleen een auto gaan ophalen als ze vertrouwen hebben in de dealer. Nadat we uiteindelijk een auto hadden gevonden en besloten hadden dat dat hem ging worden ging het allemaal vrij snel. Er moest nog wat schade herstelt worden (paar krassen van een paaltje) wat de dealer zelf gedaan heeft zonder meerprijs. Dat was na een paar werkdagen klaar, vervolgens kregen we een verzoek voor een aanbetaling omdat de dealer zeker wilde zijn dat we hem zouden kopen.
Nadat de auto klaar was om opgehaald te worden kregen we een betaalinstructie voor het restant van het totaal bedrag, ondertussen heeft DAS het transport geregeld en was de auto binnen een week in Zaandam.
In Zaandam duurde het nog 7 werkdagen voordat de auto gekeurd was en hij klaar stond om opgehaald te worden. Toen we het kenteken kregen hebben we gelijk de verzekering geregeld zodat we netjes verzekerd met de auto naar huis konden rijden.
Bij het ophalen werden we netjes ontvangen en hebben ze nog even uitgelegd wat de belangrijkste dingen van de auto zijn en we reden na ruim een half uur weg uit Zaandam onderweg naar huis.
In dit hele traject heeft DAS meermaals met ons contact opgenomen om wat zaken te bespreken en het voelde gedurende het hele proces heel professioneel aan. Je hebt het gevoel dat je constant iemand aan je zijde hebt staan die enorm veel ervaring en expertise heeft.
En dat alles voor maar €1650,- vind ik echt een koopje. En dat zie je ook wel terug met het ophalen want er staan veel dure auto's klaar om opgehaald te worden (zelfs een GT3 RS). Op het moment dat wij onze auto kwamen ophalen werden er nog 3 opgehaald, dus ze hebben ook best wel wat klanten.

• vinpower
Misschien domme vraag, maak je dan helemaal geen proefrit?

• k0enf0rNL
vinpower schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:12:
Misschien domme vraag, maak je dan helemaal geen proefrit?
Wij hebben een proefrit gemaakt in Nederland met een vergelijkbare auto. We durfden het risico ook wel aan want het is een EV dus er kan weinig mis mee zijn en alle gebreken vallen toch onder de garantie. Wij hebben 2 gebreken gevonden en die zijn inmiddels verholpen door de hyundai dealer hier in de buurt. Er waren een paar trims boven de deuren niet zo netjes meer en de achterklep kraakte over drempels.

• iRenik
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-01 09:23
k0enf0rNL schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:34:
Toch nog even een tip voor de mensen die er met dit weer op uit gaan. Er is ook een SNOW driving mode op de ioniq 5, deze zorgt ervoor dat de banden minder slippen bij het optrekken en remmen. Deze kan je activeren door de drive mode knop ingedrukt te houden voor een paar seconden.
Haha als ik dat doe krijg ik juist het tegenovergestelde en gaat geen winterband me meer redden in N modus 😂

Overigens heerlijke auto in de sneeuw met 4 wielaandrijving en de Pirelli Sottozero’s eronder 👌🏻

• KnarfX
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:46
Hippe Lip schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:30:
Het is deze dagen heerlijk weer om eens lekker te spelen met onze wagen met achterwielaandrijving. Hij laat zich redelijk makkelijk in een slip brengen. Je zet de ESP uit, draait licht aan het stuur (>30 km/h) en geeft een flinke dot gas. Gas dan even loslaten (niet remmen!) en bij het terugswingen weer een flinke dot gas geven net voordat de auto weer rechtuit gaat. Dan swingt-ie goed door naar de andere kant.

Wat me opvalt is dat je de ESP weliswaar uit kunt zetten (en dat staat dan ook in het display), maar dat er dan nog steeds een vorm van tractiecontrole is (rechter symbooltje). Je kunt volgas geven, maar bij het doorslippen grijpt de auto toch in helaas.
Is dat uit te zetten?

[Afbeelding]
Haha leuk! Ik was gisteren bezig met een Volvo ex30. Die beperkt de slip idd ook nog zelfs als ESP uit staat, dus dat is niet Ioniq specifiek.

Als er nog meer sneeuw is gevallen vrijdag ga ik het met de Ioniq ook nog eens proberen!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-01 13:09
Bopppppppp schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:53:
Goedenavond,

Weet iemand het verschil tussen Hyundai IONIQ 5 84kWh N Line Business auto 5d en de Hyundai IONIQ 5 — 84kWh N Line Edition Limited auto 5d.

Ik vraag dit ivm dat sinds vandaag mij portal open staat via leasemaatschappij en ik haast geen verschil.
De limited is rijker uitgerust.
Vergelijk Limited en Business.

Van wat ik snel zie: Limited wel 360 graden camera, gelamineerd glas en elektrisch verstelbare achterbank. Maar er zullen meer verschillen zijn.

• Changie
  • Laatst online: 10-01 11:37
Heb mijn auto na 3 dagen weer terug. Iccu was er de volgende dag al. Vandaag weer opgehaald. Ik had ze nog gevraagd mijn accu door te meten want die was flink ontladen. Maar volgens garage was die nog goed. Ik heb het ze laten controleren.

• Takenzo
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:19
Na lang twijfelen heb ik 18" velgen met all season banden laten monteren. Ik was bang dat ze misschien een beetje lullig zouden ogen, maar de voordelen van comfort/geluid/gewicht van kleinere velg met grotere band vond ik toch erg interessant.

Ik ben tevreden met het resultaat, geluid is anders dan de 20" zomerbanden, maar lijkt wel wat minder luid. Kleine oneffenheden worden merkbaar gemakkelijker geabsorbeerd.

De dikkere band vind ik persoonlijk ook goed passen bij de retro stijl van de auto.

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLlXm5nVv491np3SXqqeyrIaQAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gkagNpYOJuQjwxeuJIUaRx2E.jpg?f=fotoalbum_large
Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M1d-gkQLGFCyTVGJ0hetbsqxu3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FWpprfMmsUwszzxiJwQkO9iw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Takenzo op 09-01-2026 15:50 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

Takenzo schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:47:
Na lang twijfelen heb ik 18" velgen met all season banden laten monteren. Ik was bang dat ze misschien een beetje lullig zouden ogen, maar de voordelen van comfort/geluid/gewicht van kleinere velg met grotere band vond ik toch erg interessant.

Ik ben tevreden met het resultaat, geluid is anders dan de 20" zomerbanden, maar lijkt wel wat minder luid. Kleine oneffenheden worden merkbaar gemakkelijker geabsorbeerd.

De dikkere band vind ik persoonlijk ook goed passen bij de retro stijl van de auto.

Voor:
[Afbeelding]

Na:
[Afbeelding]
@Takenzo Goh, dat ziet er idd erg netjes uit! Had ik ook wel willen hebben, maar ik kon bij bestellen alleen kiezen tussen 19” en 20”. Die 18” zou ik dan zelf moeten kopen en dat vond ik toch wat te kostbaar.

Heb je ze nieuw gekocht en wat was je eraan kwijt, als ik vragen mag?

<John O`Mill>

• Takenzo
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:19
Hippe Lip schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:50:
[...]

Heb je ze nieuw gekocht en wat was je eraan kwijt, als ik vragen mag?
Ik heb ze inderdaad nieuw gekocht. Voor CMS C32 Aero met Nokian SeasonProof 2 banden en TPMS en montage was ik €1860 kwijt bij Wheelpoint. Bij navraag hebben zij via hun zoektool de 18" toegevoegd voor de ioniq 5, zodat ik het bij hen ook beter aandurfde voor het geval 18" toch niet zou passen.

• beldepinda
Takenzo schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:47:

Voor:
[Afbeelding]
Na:
[Afbeelding]
Nice! Zelf zit ik te kijken voor een occasion met 19" vanwege zuinigheid/geluid (mij gaat het minder om looks), dus goed om te horen dat het bevalt :)

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-01 12:32
oeps - andere topic

[ Voor 94% gewijzigd door vifra op 10-01-2026 11:01 ]

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117

Pagina: 1 ... 283 284 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic