• Jbee81
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:14
amw82 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 17:35:
Hoewel ik de laatste periode niet mee zo actief was in dit topic, wel altijd nog meegelezen. Echter zal ik volgende week mijn I5 inleveren bij de leasemaatschappij en vanaf dan gaan meepraten in het Xpeng topic.
Toch een klein beetje pijn in het hart, vind het nog steeds een geweldige auto. Heb gelukkig ook maar weinig problemen gehad... Eigenlijk alleen 2x een kapotte AVN module in het begin en de accu een keer vervangen... Gelukkig geen ICCU problemen (nog even afkloppen)
Voor mij geldt exact hetzelfde! Volgende week neem ik ook afscheid van deze heerlijk reisauto en wissel dan naar een Xpeng G6. De Ioniq heeft me nooit in de steek gelaten gelukkig, behalve dan een kapotte radar halverwege een lange rit.
Dank voor jullie bijdrages en nog veel plezier met jullie prachtige auto. Qua looks ga ik er echt wel op achteruit.
Nog een tip voor mensen die toch nog een beetje ruimte tekort komen: De plastic 'balk' onderin de achterbak bij de achterstoelen is te verwijderen hierdoor win je weer wat liters ruimte.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:34

JT

VETAK y0

@amw82 @Jbee81 Waarom wisselen jullie dan van merk/type?

[ Voor 12% gewijzigd door JT op 26-11-2025 11:06 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Jbee81
JT schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:06:
Voor mij was de reden vooral het uitrustingsniveau voor €10K minder, maar ook de mogelijkheid om het info-systeem te customizen, de vele updates en dat de fabrikant veel met feedback van hun klanten doet waren redenen om te wisselen.

• Zonnekamp
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-12 13:13
Zonnekamp schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:49:
Ik kan de flitspaal waarschuwing niet meer aanzetten, de selectievakjes blijven grijs. Weet iemand wat daarvan de oorzaak is? Ik heb model 2021, bluelink is geactiveerd. Heeft altijd gewerkt, maar staat nu uit en krijg het niet meer aan.
Opgelost. Geen idee hoe. Bluelink opnieuw geactiveerd (hielp niet), alle menu's doorgelopen, dingen aangevinkt, uitgevinkt en weer terug. En opeens kon ik de flitspaalwaarschuwing weer selecteren.

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-12 09:24
cvanmansom schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:25:

Afwerking
Ik heb het licht grijze interieur en volgens mij ziet het er na vier jaar best nog netjes uit. Enig minpunt voor mij is dat bij hogere temperaturen er een vervelend rammeltje (resonantie) zit in het bestuurdersportier. Bemerkte dit voor het eerst dit voorjaar. Ben er voor naar de garage geweest, maar die kon het niet reproduceren. Dit doet wel wat afbreuk aan de rijbeleving.
Precies dat! Die rammel popt bij mij ook regelmatig op bij warmer weer. Een echter zomerkwaal. Ervaren meer rijders dit? En nog belangrijker, is er iemand die de oorzaak en oplossign weet?

Hyundai Ioniq 5 Project 45

• BlackMesa
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10:32
Jbee81 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:02:
[...]

Voor mij was de reden vooral het uitrustingsniveau voor €10K minder, maar ook de mogelijkheid om het info-systeem te customizen, de vele updates en dat de fabrikant veel met feedback van hun klanten doet waren redenen om te wisselen.
Hebben die ook ICCU problemen? Zou voor mij een belangrijke reden zijn om te wisselen

• Takenzo
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:34
Na een paar maanden met deze fijne auto leer ik zo nu en dan toch wat nieuws. Ik had de voorruit blazer vandaag aan, met vrij veel kabaal. Bij het inschakelen van Siri zette de auto de blazer even uit zodat hij me goed kon verstaan. Leuke feature!

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:07
Zonnekamp schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:06:
[...]

Opgelost. Geen idee hoe. Bluelink opnieuw geactiveerd (hielp niet), alle menu's doorgelopen, dingen aangevinkt, uitgevinkt en weer terug. En opeens kon ik de flitspaalwaarschuwing weer selecteren.
Dit werkte bij mij ook. Maar ik heb tot op heden geen meldingen gehad, terwijl ik dagelijks langs een flitspaal bij een verkeerslicht rijd.

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:42
@edvanleeuwen Bijzonder, ik was laatst wel onder de indruk dat de auto binnen 8 uren de mobiele flitspaal in de navigatie had staan. Helaas blijft de oude positie van de mobiele flitspaal er wel gemakkelijk een maand in staan.

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18:24
JT schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:51:
[...]

Dat is echt strondvervelend. Dit, samen met het steeds kleine beetjes afwisselend naar links en rechts corrigeren in plaats van een rechte lijn kunnen kiezen maakt dat ik automatisch sturen praktisch niet gebruik.
Als je de stuurhulp in zijn geheel uitzet (LKA, LFA en HDA) zul je ook af en toe moeten bijsturen.
Ik heb heel veel auto’s gehad en geen enkele reed over lange afstand kaarsrecht; je moet zonder stuurhulp ook af en toe een beetje bijsturen.
Waarschijnlijk ervaar je dat niet als storend omdat dit “automatisch” gaat en je dit gewend bent.
De Hyundai systemen zijn overigens ondersteunend en niet te vergelijken met autonoom rijden.

Overigens houd ik mijn stuur op grote afstanden bijvoorbeeld rechtsonder vast met mijn linkerhand (beetje laten hangen….) waardoor er een beetje “tegendruk” op het stuur zit en je niets hoeft te corrigeren.
Uiteraard wissel ik het af met mijn rechterhand linksonder aan het stuur.
Met alle systemen aan werkt dit prima!

• JT

JT

VETAK y0

CharlieBulldog schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:05:
[...]

Als je de stuurhulp in zijn geheel uitzet (LKA, LFA en HDA) zul je ook af en toe moeten bijsturen.
Ik heb heel veel auto’s gehad en geen enkele reed over lange afstand kaarsrecht; je moet zonder stuurhulp ook af en toe een beetje bijsturen.
Waarschijnlijk ervaar je dat niet als storend omdat dit “automatisch” gaat en je dit gewend bent.
De Hyundai systemen zijn overigens ondersteunend en niet te vergelijken met autonoom rijden.

Overigens houd ik mijn stuur op grote afstanden bijvoorbeeld rechtsonder vast met mijn linkerhand (beetje laten hangen….) waardoor er een beetje “tegendruk” op het stuur zit en je niets hoeft te corrigeren.
Uiteraard wissel ik het af met mijn rechterhand linksonder aan het stuur.
Met alle systemen aan werkt dit prima!
Ik snap wat je bedoelt. Maar als ik zelf stuur dan wissel ik niet elke 2 seconden van iets naar rechts naar iets naar links en andersom. Want dat is hoe het in mijn auto gaat. Ik zal jouw tactiek bij het laten hangen van je arm/hand eens proberen.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een erg fijne auto (al is mijn vertrouwen een beetje weg nadat ik laatst gestrand ben
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
), alleen hiervan had ik gehoopt dat het net wat beter zou werken.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• CharlieBulldog
Takenzo schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:38:
Na een paar maanden met deze fijne auto leer ik zo nu en dan toch wat nieuws. Ik had de voorruit blazer vandaag aan, met vrij veel kabaal. Bij het inschakelen van Siri zette de auto de blazer even uit zodat hij me goed kon verstaan. Leuke feature!
Een andere leuke feature is het automatisch aanzetten van recirculatie van het luchtverversingsysteem vlak voordat je een tunnel inrijdt ;)
En uiteraard weer uitschakelt bij het verlaten van de tunnel.

• CharlieBulldog
JT schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:10:
[...]

Ik snap wat je bedoelt. Maar als ik zelf stuur dan wissel ik niet elke 2 seconden van iets naar rechts naar links en andersom. Want dat is hoe het in mijn auto gaat. Ik zal jouw tactiek bij het laten hangen van je arm/hand eens proberen.
Als je echt heel vaak het stuur moet bewegen, dan zou ik om calibratie door de dealer vragen.
Heb je wel eens in in andere Ioniq 5 gereden en ervaar je daar hetzelfde?
Ik woon in Almere; als dat bij jou in de buurt is mag je het met mijn auto vergelijken….

• Jbee81
BlackMesa schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:49:
[...]

Hebben die ook ICCU problemen? Zou voor mij een belangrijke reden zijn om te wisselen
Vooralsnog niet, maar de 2025 versie is nog niet zo lang op de markt. Volgens mij had de oude versie geen Iast van dit soort problemen.

• JT

JT

VETAK y0

CharlieBulldog schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:17:
[...]

Als je echt heel vaak het stuur moet bewegen, dan zou ik om calibratie door de dealer vragen.
Heb je wel eens in in andere Ioniq 5 gereden en ervaar je daar hetzelfde?
Ik woon in Almere; als dat bij jou in de buurt is mag je het met mijn auto vergelijken….
Ik hoef dat niet te doen, de auto doet dat en dus voel ik mijn hand/arm de hele tijd heen en weer gaan ;) Dat zou wel interessant zijn. Ik zou ook wel belang hebben bij een verbruikstest; ik heb het idee dat de mijne overmatig veel stroom verbruikt. Zouden we dat eens kunnen doen? Zo ja, wellicht ff dm om contactgegevens uit te wisselen ofzo?

Ecodan warmtepomp

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:27

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Mijn MY25 heeft kuren met het laden. Mijn laadpaal (Zappi 2.0) staat op gewoon direct laden op 3x16A (FAST) en in de auto of in de Zappi heb ik geen laadschema of zoiets ingesteld.
Toch wil die niet gewoon in één ruk laden.

Na het inpluggen van de stekker gaat-ie eventjes laden, soms een paar keer achter elkaar kort, dan wacht-ie een paar uur om in de nacht het werkelijke laden uit te voeren. Soms in één ruk en soms zelfs ook in de nacht in delen.
Ik heb het gedrag van de Zappi gemonitord en die lijkt niet van invloed, oftewel: die biedt continu power aan aan de auto.

Wel is het laden in de ochtend volledig afgerond.
Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

Voorbeeld 1 (afgelopen woensdag)
Dit is het totaalverbruik van het huis. Die basis die blijft lopen is het overig verbruik in huis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8w0FPZC47hZkErPFPiSjxIDqNp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jKVQO7pBtKpApV1zsXnQJTkW.jpg?f=fotoalbum_large

Voorbeeld 2 (afgelopen dinsdag)
Grafiek van alleen laadpaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWE2k-DuJ_MEUsEIyt6mDCotTe4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YuA0LAfQKs1uRs7tbmHPZ4At.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 27-11-2025 00:17 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Takenzo
Hippe Lip schreef op donderdag 27 november 2025 @ 00:15:
Mijn MY25 heeft kuren met het laden. Mijn laadpaal (Zappi 2.0) staat op gewoon direct laden op 3x16A (FAST) en in de auto of in de Zappi heb ik geen laadschema of zoiets ingesteld.
Zou het load balancing kunnen zijn? Heb je een warmtepomp die 's nachts aan gaat voor verwarming of vullen van boilervat?

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Hippe Lip schreef op donderdag 27 november 2025 @ 00:15:

Na het inpluggen van de stekker gaat-ie eventjes laden, soms een paar keer achter elkaar kort, dan wacht-ie een paar uur om in de nacht het werkelijke laden uit te voeren. Soms in één ruk en soms zelfs ook in de nacht in delen.
Ik heb het gedrag van de Zappi gemonitord en die lijkt niet van invloed, oftewel: die biedt continu power aan aan de auto.

Wel is het laden in de ochtend volledig afgerond.
Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

Voorbeeld 1 (afgelopen woensdag)
Dit is het totaalverbruik van het huis. Die basis die blijft lopen is het overig verbruik in huis.
[Afbeelding]

Voorbeeld 2 (afgelopen dinsdag)
Grafiek van alleen laadpaal.
[Afbeelding]
Heel waarschijnlijk heb je op een of andere manier iets van “smart charging” actief.
Dat past ook wel bij het feit dat dinsdag nog veel minder werd geladen want toen waren de dynamische prijzen torenhoog.
Heb je ooit de Hyundai smart charge app gebruikt? Zelfs als je die app verwijderd hebt kan dat nog actief zijn. Ik heb het zelf niet gebruikt maar eerder in dit forum gelezen dat je het “smart charging” actief uit moet schakelen voor je de app verwijdert.
Dus.. app opnieuw installeren en settings checken.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Eboeker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:03
Takenzo schreef op donderdag 27 november 2025 @ 07:50:
[...]

Zou het load balancing kunnen zijn? Heb je een warmtepomp die 's nachts aan gaat voor verwarming of vullen van boilervat?
dan zou je dat in het verbruik moeten zien... Basis verbruik is dan niet zo laag.

Hier ook een warmtepomp en een Zappi (en 3x25a aansluiting), nog nooit iets gemerkt van loadbalancing.

Heb je toevallig 'gespeeld' met de smartcharging van Hyundai en komt die er tussendoor?

• BlackMesa
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10:32
Eboeker schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:41:
[...]

dan zou je dat in het verbruik moeten zien... Basis verbruik is dan niet zo laag.

Hier ook een warmtepomp en een Zappi (en 3x25a aansluiting), nog nooit iets gemerkt van loadbalancing.

Heb je toevallig 'gespeeld' met de smartcharging van Hyundai en komt die er tussendoor?
Bij mij lijkt het duidelijk load balancing - nu de warmtepomp veel aan is duurt het laden soms de hele nacht, ik heb geen monitor van het actuele laadverloop, maar op mijn Alfen laadscherm staar er nu zeker de dubbele tijd voor zelfde hoeveelheid vermogen (en ik heb load balancing via P1 schakelaar)

• ditbenikecht
@Hippe Lip Het is geen bijladen vanwege temperatuur/ accupercentage wat zakt of 12v accu die is bijgeladen?
Ik heb sinds deze week gepland laden in de auto actief en toevallig laad de auto sindsdien elk uur minder dan een minuut. Dan krijg je een soortgelijke grafiek.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atWsnGDQORDCQVHSLFTVn3ajIyI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TSKFSRbRtk3gaZDvmM4t8nrP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FmRA5kTwzw2JAlQwg_Mv1LBVnOQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ymrfWBopaxPju9ydzdCkQVDW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-CVPI9xWVbXBlW9uvU5aG3ktw0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/znlSgCxodmiW1kF2BvhrEBbB.png?f=fotoalbum_large

• amw82
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08:30
JT schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:06:
Getwijfeld over verlengen of overnemen. Verlengen kon maar met een jaar, dus dan was de rekensom al snel in het voordeel van een nieuwe auto. Overnemen toch niet gedaan vanwege ICCU problematiek en niet het gevoel hebben dat Hyundai dit onder controle gaat krijgen op korte termijn.

De korte tijd dat ik XPENG volg, zie ik dat daar wel naar berijders geluisterd wordt en de auto (en dus lease en bijtelling) is stuk gunstiger geprijsd.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Takenzo schreef op donderdag 27 november 2025 @ 07:50:
@Takenzo
In de auto lijkt dat van niet. Ik kan tenminste nix in de instellingen vinden dat daarop lijkt of ook maar in de buurt komt.
Helaas.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Stefannn schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:08:
Heel waarschijnlijk heb je op een of andere manier iets van “smart charging” actief.
Dat past ook wel bij het feit dat dinsdag nog veel minder werd geladen want toen waren de dynamische prijzen torenhoog.
@Stefannn
Dan ben ik toch erg benieuwd wáár dat ingesteld staat, want ik heb nix in die richting ergens kunnen vinden.
Heb je ooit de Hyundai smart charge app gebruikt? Zelfs als je die app verwijderd hebt kan dat nog actief zijn. Ik heb het zelf niet gebruikt maar eerder in dit forum gelezen dat je het “smart charging” actief uit moet schakelen voor je de app verwijdert.
Nee, nooit gebruikt. Voor zover ik weet hèb ik die app niet eens. Heb er even over gelezen toen ik de auto net had en het leek voor mij niet interessant. Ik heb geen dynamisch energiecontract, dus zie geen heil in dat soort laden.

Ik puzzel dus nog steeds wat het kan zijn.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Eboeker schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:41:
[...]

@Eboeker
Nee, nooit mee gespeeld. Ik zit nu in de auto om alles nog eens na te kijken, maar ik heb nog nergens in de menu’s iets over smart charging. Dat kan het dus niet zijn.

Het kan ook geen balancing zijn, want het is AAN of het is UIT. Daar zit nix tussenin, zoals je in de grafieken ziet.

[ Voor 9% gewijzigd door Hippe Lip op 27-11-2025 21:56 ]

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

ditbenikecht schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:52:
@Hippe Lip Het is geen bijladen vanwege temperatuur/ accupercentage wat zakt of 12v accu die is bijgeladen?
@ditbenikecht
Nee, hij moet in een nacht echt van de 40 naar de 90% laden. Je ziet in de grafieken grote blokken, maar het is niet gewoon één laadblok vanaf het moment van inpluggen totdat die klaar is. Heel vreemd.

<John O`Mill>

• Stefannn
  • Nu online
Hippe Lip schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:52:
[...]

@Stefannn
Dan ben ik toch erg benieuwd wáár dat ingesteld staat, want ik heb nix in die richting ergens kunnen vinden.

[...]

Nee, nooit gebruikt. Voor zover ik weet hèb ik die app niet eens. Heb er even over gelezen toen ik de auto net had en het leek voor mij niet interessant. Ik heb geen dynamisch energiecontract, dus zie geen heil in dat soort laden.

Ik puzzel dus nog steeds wat het kan zijn.
“Logisch is het helemaal niet”,
Maar als je helemaal helemaal zeker weet dat de Zappi stroom aanbiedt (zoals je zei), dan moet het de auto zijn die het niet afneemt.
Ik zou denk ik de smart charge app installeren en inloggen. Ik heb het nooit gedaan maar ik dacht dat het gewoon met de login van je bluelink app gaat.
En dan settings checken.
De app doet niks, het is slechts een “bedien instrument”, de server bij Hyundai regelt dit.
Wellicht is het een keer gedemonstreerd of heeft iemand van de garage er mee zitten spelen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Hippe Lip

Hippe Lip

Stefannn schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:02:
[...]

“Logisch is het helemaal niet”,
Maar als je helemaal helemaal zeker weet dat de Zappi stroom aanbiedt (zoals je zei), dan moet het de auto zijn die het niet afneemt.
@Stefannn
Tja, op een gegeven moment ga je toch aan jezelf twijfelen. Ik heb geen reden om aan te nemen dat de Zappi tussendoor nix aanbiedt, maar met 100% zekerheid kan ik niet vaststellen of het aan de auto of aan de Zappi ligt. Ik kan alleen aan de grafiek zien dat er niet aan één stuk door geleden wordt.
Heel frustrerend.
Ik zou denk ik de smart charge app installeren en inloggen. Ik heb het nooit gedaan maar ik dacht dat het gewoon met de login van je bluelink app gaat.
En dan settings checken.
De app doet niks, het is slechts een “bedien instrument”, de server bij Hyundai regelt dit.
Wellicht is het een keer gedemonstreerd of heeft iemand van de garage er mee zitten spelen.
Daar ben ik toch wat huiverig voor. Het ging tot niet eens zo lang geleden allemaal prima. De auto is tussendoor niet naar de garage geweest en er heeft geen vreemde in ge reden die aan instellingen kan hebben gezeten.
Mijn vrouw is digibeet, heeft de Bluelink app op haar telefoon maar doet er nooit iets mee. Weet niet eens wáár die op baar telefoon staat…

<John O`Mill>

• Stefannn
  • Nu online
Hippe Lip schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:12:
[...]

@Stefannn
Tja, op een gegeven moment ga je toch aan jezelf twijfelen. Ik heb geen reden om aan te nemen dat de Zappi tussendoor nix aanbiedt, maar met 100% zekerheid kan ik niet vaststellen of het aan de auto of aan de Zappi ligt. Ik kan alleen aan de grafiek zien dat er niet aan één stuk door geleden wordt.
Heel frustrerend.

[...]

Daar ben ik toch wat huiverig voor. Het ging tot niet eens zo lang geleden allemaal prima. De auto is tussendoor niet naar de garage geweest en er heeft geen vreemde in ge reden die aan instellingen kan hebben gezeten.
Mijn vrouw is digibeet, heeft de Bluelink app op haar telefoon maar doet er nooit iets mee. Weet niet eens wáár die op baar telefoon staat…
Je kan de Zappi uitsluiten door eens bij een buurman of een nacht bij een publieke AC paal te laden.

• JerryVR
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12:22

JerryVR

ioniq5 N-Line

Mijn Laadklep staat niet echt meer netjes na 9 maanden.. garage kan niks anders dan hele nieuw unit bestellen onder garantie..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hVNSfxx_RttgtbCboMOXvdklTWo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AS2igRP6bWCgT42s6JJa5pHc.jpg?f=fotoalbum_large

instagram: ioniq5nline

• Simon59
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-12 15:56
JerryVR schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:20:
Mijn Laadklep staat niet echt meer netjes na 9 maanden.. garage kan niks anders dan hele nieuw unit bestellen onder garantie..
[Afbeelding]
Ik heb precies hetzelfde gehad.
De mijne is afgelopen dinsdag vervangen, auto is bijna 9 maanden oud.
De dealer zei dat het probleem totaal onbekend was, ook bij de importeur. Mijn auto is ook nog eens rood.

[ Voor 4% gewijzigd door Simon59 op 28-11-2025 17:27 ]

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:04
Nou, ik heb er ook aan mogen geloven met de ICCU. Mijn auto is geleverd in maart 2023 en afgelopen week stond ik langs de weg.

Toen ik de voordeur open deed hoorde ik een tik uit de auto komen. Ik dacht er toen nog niets van en ben vertrokken. 800m van de voordeur de oprit van de snelweg opgedraaid en kreeg een waarschuwing over de 12V accu met de melding electrisch systeem nakijken. 100m verderop beperkt vermogen en 100m daarna met luide toeters en bellen gemaand om aan de kant van de weg te gaan staan. Echt bizar binnen welke afstand de volledige auto uitviel. Was geen bweging meer in te krijgen tot op het punt dat de centrale vergrendeling en display het zelfs niet meer deed.

ANWB erbij en die hebben vastgesteld dat de ICCU foutmeldingen aan het geven was. Ze moetsen een booster aansluiten op de accu om hem op de ambulance te krijgen. Hij staat nu bij de dealer, maar het gaat wel een week duren voordat ze er uberhaubt naar kunnen kijken. Ben er best een beetje ziek van. Vooral het tempo waarin hij volledig overleed ben ik van geschrokken, nu heb een mooi plekje kunnen vinden om hem stil te zetten, maar stel je voor dat het op een slecht punt was. Wat een drama was dat geweest zeg,

[ Voor 4% gewijzigd door osluis op 28-11-2025 18:50 ]

• TweedeIoniq5
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 30-11 21:17
WilliamGeluk schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:12:
[...]

Precies dat! Die rammel popt bij mij ook regelmatig op bij warmer weer. Een echter zomerkwaal. Ervaren meer rijders dit? En nog belangrijker, is er iemand die de oorzaak en oplossign weet?
Nu je het zegt.. Die had ik ook. Was super irritant deze zomer maar is inderdaad alweer een tijdje vanzelf verdwenen. Wat je zegt een zomerkwaal.. Alleen zit die bij mij rechts.

Hier ook het witte interieur.

[ Voor 3% gewijzigd door TweedeIoniq5 op 29-11-2025 10:41 ]

• Groene Jacob
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-12 15:39
Zelfs de Bluelink store doet aan ‘zwarte-vrijdag-deals’. Best een prima actie overigens!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3nr2k3hcv4A336u3xKZM9ilFO8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W1hVoYtqkfm39GTtVVV2SrVt.jpg?f=fotoalbum_large

• Slinnenb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 30-11 18:56
Groene Jacob schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:11:
Zelfs de Bluelink store doet aan ‘zwarte-vrijdag-deals’. Best een prima actie overigens!

[Afbeelding]
Mooie actie inderdaad
Je kunt ook in het vooruit bestellen.
Mijn proefabonnement loopt pas februari af maar heb nu een Pro abonnement genomen voor €79,20

HYUNDAI IONIQ 5 Connect+ 77kWh RWD MY23

• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:33
osluis schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 18:41:
Nou, ik heb er ook aan mogen geloven met de ICCU. Mijn auto is geleverd in maart 2023 en afgelopen week stond ik langs de weg.

Toen ik de voordeur open deed hoorde ik een tik uit de auto komen. Ik dacht er toen nog niets van en ben vertrokken. 800m van de voordeur de oprit van de snelweg opgedraaid en kreeg een waarschuwing over de 12V accu met de melding electrisch systeem nakijken. 100m verderop beperkt vermogen en 100m daarna met luide toeters en bellen gemaand om aan de kant van de weg te gaan staan. Echt bizar binnen welke afstand de volledige auto uitviel. Was geen bweging meer in te krijgen tot op het punt dat de centrale vergrendeling en display het zelfs niet meer deed.

ANWB erbij en die hebben vastgesteld dat de ICCU foutmeldingen aan het geven was. Ze moetsen een booster aansluiten op de accu om hem op de ambulance te krijgen. Hij staat nu bij de dealer, maar het gaat wel een week duren voordat ze er uberhaubt naar kunnen kijken. Ben er best een beetje ziek van. Vooral het tempo waarin hij volledig overleed ben ik van geschrokken, nu heb een mooi plekje kunnen vinden om hem stil te zetten, maar stel je voor dat het op een slecht punt was. Wat een drama was dat geweest zeg,
wellicht gloort er hoop
https://www.goingelectric...ewtopic.php?f=531&t=99452

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

• k0enf0rNL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:01
Verklaart wel een hoop met de mist de laatste tijd dat we meer ICCU failures zien hier

• CharlieBulldog
Slinnenb schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:22:
[...]

Mooie actie inderdaad
Je kunt ook in het vooruit bestellen.
Mijn proefabonnement loopt pas februari af maar heb nu een Pro abonnement genomen voor €79,20
Mijn abonnement loopt af in maart, maar ik kan het nieuwe Pro abonnement nu nog niet verlengen….
Misschien zit er een maximum termijn aan (bijvoorbeeld maximaal 3 maanden) voordat je abonnement verloopt)?

• Stefannn
  • Nu online
Dank!
Het was best nog een flinke read.
Samenvatting:
- hij heeft kapotte iccu’s uit elkaar gehaald en bekeken.
- electronica ziet er allemaal heel goed uit.
- ding zit op een plek waar temperatuur flink kan dalen omdat het als eerste op het koelcircuit zit dat ook (en vooral) de motoren moet koelen
- door de temperatuur schommelingen krimpt & zet de lucht uit
- er zit 1 enkel ventilatie gat om drukverschillen op te vangen. Dit is afgesloten met een vlies zodat er geen water in kan maar daar kan wel damp door
- door de drukverschillen “komt er toch langzaam vochtige lucht in de ICCU”
- op koude dagen (zoals nu) condenseert dat, krijg je ergens een druppel, dan een vonk en einde oefening.

Daarbij de constateringen:
- dat er in de winter meer iccu’s kapot gaan dan in de zomer >>> argument voor vocht gerelateerd
- dat er geen relatie met vin-nummer >> dat maakt slechte batch onwaarschijnlijk.
- dat de “infant mortality” (kapot in de eerste paar maanden) niet hoger is dan latere failures >> dat maakt slechte componenten of gebruik op rand van specificaties onwaarschijnlijk.

Hij heeft een 3D print ontwerp gemaakt waarbij hij op de ventilatie opening een “zak” aansluit die opzwelt en afplat bij luchtdruk verschillen. De hoop is dat “omdat dit een gesloten systeem is er geen vocht meer in de ICCU zal komen”.

Kanttekening van mijzelf:
Dit is een hele mooie analyse en zou zomaar waar kunnen zijn. Het is echter onmogelijk te bewijzen. Zijn ioniq5 rijdt al 3 jaar zonder failure. Als hij straks met fix nog 3 jaar zonder failure rijdt zal je nooit weten of dat door de fix kwam.

• Marcel2020
Stefannn schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 07:27:
[...]

Dank!
Het was best nog een flinke read.
Samenvatting:
- hij heeft kapotte iccu’s uit elkaar gehaald en bekeken.
- electronica ziet er allemaal heel goed uit.
- ding zit op een plek met veel temperatuur schommelingen ook doordat er koelcircuits liggen
- door de temperatuur schommelingen krimpt & zet de lucht uit
- er zit 1 enkel ventilatie gat om drukverschillen op te vangen. Dit is afgesloten met een vlies zodat er geen water in kan maar daar kan wel damp door
- door de drukverschillen “komt er toch langzaam vochtige lucht in de ICCU”
- op koude dagen (zoals nu) condenseert dat, krijg je ergens een druppel, dan een vonk en einde oefening.

Daarbij de constateringen:
- dat er in de winter meer iccu’s kapot gaan dan in de zomer >>> argument voor vocht gerelateerd
- dat er geen relatie met vin-nummer >> dat maakt slechte batch onwaarschijnlijk.
- dat de “infant mortality” (kapot in de eerste paar maanden) niet hoger is dan latere failures >> dat maakt slechte componenten of gebruik op rand van specificaties onwaarschijnlijk.

Hij heeft een 3D print ontwerp gemaakt waarbij hij op de ventilatie opening een “zak” aansluit die opzwelt en afplat bij luchtdruk verschillen. De hoop is dat “omdat dit een gesloten systeem is er geen vocht meer in de ICCU zal komen”.

Kanttekening van mijzelf:
Dit is een hele mooie analyse en zou zomaar waar kunnen zijn. Het is echter onmogelijk te bewijzen. Zijn ioniq5 rijdt al 3 jaar zonder failure. Als hij straks met fix nog 3 jaar zonder failure rijdt zal je nooit weten of dat door de fix kwam.
statistiek werkt met aantallen, pas als er voldoende mensen deze modificatie monteren (of Hyundai zelf er iets over zegt) komen we er achter of het ICCU problemen voorkomt.

Ik denk zelf dat gezien de foto's met de spanningsdoorslag vocht een voor de hand liggende verklaring is.

Terugroepactie of serviceactie van Hyundai, die deze oplossing of variant ervan monteert :? Zodat we nadien pas terugzien in het aantal gevallen kapotte ICCU?

Ook omdat er al een serviceactie geweest is met aluminium platen:
Er is een nieuwe serviceactie voor de ICCU, volgens de dealer wordt de ICCU verwijderd en gecontroleerd op scheuren. Indien nodig wordt de behuizing vervangen of verstevigd met aluminium platen.

• Marcel2020
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:17:
Terugroepactie of serviceactie van Hyundai, die deze oplossing of variant ervan monteert :? Zodat we nadien pas terugzien in het aantal gevallen kapotte ICCU?

Ook omdat er al een serviceactie geweest is met aluminium platen:

[...]
die serviceaktie met alu platen aan de ICCU heeft niks van doen met stuk gaan vd electronica.
Laten we gewoon even afwachten OF Hyundai in beweging komt, die zouden blij moeten zijn met elke potentiele oplossing die voorkomt dat het vertrouwen in het merk niet naar Dacia niveau daalt.

ik ga het iig monteren, en ik hoop dat er genoeg mensen hetzelfde doen zodat we ook een beeld krijgen van de werkzaamheid. In elk geval is vocht in een apparaat waar componenten met spannongen van plm 1000V op 2 mm van elkaar in zitten helemaal geen goed idee, dus kwaad kan het niet. In het ergste geval is er een andere onderliggende oorzaak.

Eigenlijk zou HY een serie moeten terugroepen voor zo'n modificatie (afdichten HV stekkers aan ICCU en de 'rebreather' monteren) en dan een jaar oid de failure rate vergelijken...

• Stefannn
  • Nu online
Marcel2020 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:34:
[...]

die serviceaktie met alu platen aan de ICCU heeft niks van doen met stuk gaan vd electronica.
Laten we gewoon even afwachten OF Hyundai in beweging komt, die zouden blij moeten zijn met elke potentiele oplossing die voorkomt dat het vertrouwen in het merk niet naar Dacia niveau daalt.

ik ga het iig monteren, en ik hoop dat er genoeg mensen hetzelfde doen zodat we ook een beeld krijgen van de werkzaamheid. In elk geval is vocht in een apparaat waar componenten met spannongen van plm 1000V op 2 mm van elkaar in zitten helemaal geen goed idee, dus kwaad kan het niet. In het ergste geval is er een andere onderliggende oorzaak.

Eigenlijk zou HY een serie moeten terugroepen voor zo'n modificatie (afdichten HV stekkers aan ICCU en de 'rebreather' monteren) en dan een jaar oid de failure rate vergelijken...
Ik heb het stuk nog een paar keer gelezen en er wat over nagedacht.
- dat probleem van ventilatie is eigenlijk niet ICCU specifiek. dat heeft echt elke electronica box.
- het echte probleem (lees ik in het stuk) is dat de boel actief gekoeld wordt en dat de ICCU als eerste op het koelcircuit zit dat ook de motoren koelt. Dat betekent dat als de motoren met flinke koeling goed op temperatuur worden gehouden de ICCU defacto een ondertemperatuur krijgt
- en betreffende ondertemperatuur kan dan onder het dauwpunt komen waardoor condensatie kan ontstaan.

Dat alles lezende zou ik denken dat proberen de lucht over meerdere jaren droog te houden best wel lastig is.
Maar wellicht zou je de koeling van de ICCU moeten verminderen????.
En/Of wellicht een vochtvreter bij de ventilatie opening.

Stefannn schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 13:02:
[...]

- het echte probleem (lees ik in het stuk) is dat de boel actief gekoeld wordt en dat de ICCU als eerste op het koelcircuit zit dat ook de motoren koelt. Dat betekent dat als de motoren met flinke koeling goed op temperatuur worden gehouden de ICCU defacto een ondertemperatuur krijgt
- en betreffende ondertemperatuur kan dan onder het dauwpunt komen waardoor condensatie kan ontstaan.
Dat pleit ervoor om met minder vermogen te rijden en laden (AC én DC) en er daardoor minder gekoeld wordt? Batterij conditionering uit? DC laden vermijden, omdat dan sterk gekoeld wordt en daardoor de ICCU ook?

• Marcel2020
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 13:45:
[...]

Dat pleit ervoor om met minder vermogen te rijden en laden (AC én DC) en er daardoor minder gekoeld wordt? Batterij conditionering uit? DC laden vermijden, omdat dan sterk gekoeld wordt en daardoor de ICCU ook?
nee hoor, die koeling gebeurt met koelvloeistof met de buitentemperatuur....dus als het kouder is koelt het maximaal en zal het relatieve dauwpunt vd lucht in de iccu dalen, er condens vormen en PAF nieuwe ICCU

Het probleem is niet de koeling van de ICCU maar het ontwerp vd ICCU behuizing en de gebruikte behuizing van sommige componenten in combinatie met hoogspanning...iemand beschrijft op het duitse forum hoe hij een HV apparaat voor het leger heeft ontwikkeld dat luchtdicht is om condens issues te voorkomen... de drukverschillen agv afkoelen en opwarmen werden dmv een extra volume achter een membraan opgevangen.

De Mobis ICCU is niet luchtdicht en 'ademt' dientengevolge....waardoor er lucht vanuit de passagiersruimte in de iccu komt. Mensen met natte kleren/schoenen, of zonder kleren ;-) ademen en zweten vocht uit (daardoor beslaan je ramen zonder ventilatie/AC). De auto rijd, de iccu warmt op en de lucht erin zet uit en er ontsnapt tgv van overdruk wat lucht uit de iccu ....dan staat de auto stil en het word kouder (verwarming uit, buitentemp lager), en dan kan er minder vocht in de lucht blijven, de lucht krimpt, de iccu zuigt wat extra lucht naar binnen.....het dauwpunt daalt even later door ofwel de buitentemp of de koeling van de iccu en dus condenseert er vocht uit het volume lucht in de iccu.

Dus als je bv in de nacht AC gaat laden, of wegrijden bij lage temp, zal je iccu trekken en er kan dan 'bliksem' tussen de pootjes van een mosfet ontstaan ten gevolge van condens....en dat hoeft maar een minuscuul druppeltje te zijn bij 800V en iets meer dan 2mm afstand. De ontwerpers hebben ws te weinig kaas gegeten van hoogspanning, Zuid Korea en kaas...zoiets ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door Marcel2020 op 29-11-2025 14:17 . Reden: verduidelijkt ]

• Stefannn
  • Nu online
Marcel2020 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 14:09:
[...]

nee hoor, die koeling gebeurt met koelvloeistof met de buitentemperatuur....dus als het kouder is koelt het maximaal en zal het relatieve dauwpunt vd lucht in de iccu dalen, er condens vormen en PAF nieuwe ICCU

Het probleem is niet de koeling van de ICCU maar het ontwerp vd ICCU behuizing en de gebruikte behuizing van sommige componenten in combinatie met hoogspanning...iemand beschrijft op het duitse forum hoe hij een HV apparaat voor het leger heeft ontwikkeld dat luchtdicht is om condens issues te voorkomen... de drukverschillen agv afkoelen en opwarmen werden dmv een extra volume achter een membraan opgevangen.

De Mobis ICCU is niet luchtdicht en 'ademt' dientengevolge....waardoor er lucht vanuit de passagiersruimte in de iccu komt. Mensen met natte kleren/schoenen, of zonder kleren ;-) ademen en zweten vocht uit (daardoor beslaan je ramen zonder ventilatie/AC). De auto rijd, de iccu warmt op en de lucht erin zet uit en er ontsnapt tgv van overdruk wat lucht uit de iccu ....dan staat de auto stil en het word kouder (verwarming uit, buitentemp lager), en dan kan er minder vocht in de lucht blijven, de lucht krimpt, de iccu zuigt wat extra lucht naar binnen.....het dauwpunt daalt even later door ofwel de buitentemp of de koeling van de iccu en dus condenseert er vocht uit het volume lucht in de iccu.

Dus als je bv in de nacht AC gaat laden, of wegrijden bij lage temp, zal je iccu trekken en er kan dan 'bliksem' tussen de pootjes van een mosfet ontstaan ten gevolge van condens....en dat hoeft maar een minuscuul druppeltje te zijn bij 800V en iets meer dan 2mm afstand. De ontwerpers hebben ws te weinig kaas gegeten van hoogspanning, Zuid Korea en kaas...zoiets ;-)
Mhh.. dat pleit er dus voor om de airco nooit uit te zetten zodat het binnen droog blijft.
Ik had de gewoonte die ‘s winters uit te zetten. ‘s winters “alleen heat” dus. Dit zou ervoor pleiten dat niet te doen en de boel gewoon op “auto” te laten staan.
Laat ik dat dan maar doen. Baat het niet dan schaadt het niet. Ik laad afgezien van vakanties sowieso enkel thuis, zomers op PV, dan kost dat beetje extra stroom vrijwel niks.

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:31
Dan zou in de ochtens met de kou eerst voorverwarmen etc ook moeten helpen? Of lees ik dat dan verkeerd. (Als het maar droog blijft binnen)?

• osluis
rem_hopster schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 14:29:
Dan zou in de ochtens met de kou eerst voorverwarmen etc ook moeten helpen? Of lees ik dat dan verkeerd. (Als het maar droog blijft binnen)?
Hier wil ik even op inpikken, ik had mij auto aan de laadpaal hangen, de accu was op dat moment 80% en niet aan het laden. Ik had 10 minuten daarvoor juist de airco aangezet om de auto voor te verwarmen voor vertrek. Toen ik buiten kwam en de centrale vergrendeling bediende hoorde ik een *plop*. Toen ik weg reed was er nog niets aan de hand en heb voornamelijk in een 30km zone gereden zonder waarschuwing. Toen ik de oprit voor de snelweg op draaide was het wide oefening.

Of de iccu problemen kreeg op de oprit of pas toen ik meer vermogen ging vragen is mij helaas niet duidelijk
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 14:34:
Hier op goingelectric een Koreaan, die een andere theorie heeft, het ligt aan slechte AC laders.

[...]
Ter info, mijn laadpaal is een Alfen Proline Single. Geen idee of dat volgens deze schrijven een problematische zou zijn. Ik ga het eens rustig lezen. Wat een lap tekst is dat.

[edit]
kleine toevoeging na het lezen van de tekst. Mijn auto heeft ondertussen circa 46.000 km op de teller staan en laadt voor 90% van de gevallen thuis op AC.

[ Voor 27% gewijzigd door osluis op 29-11-2025 14:46 ]

Hier op goingelectric een Koreaan, die een andere theorie heeft, het ligt aan slechte AC laders.
Hallo. Ik ben gepromoveerd in elektrotechniek en elektronica in Zuid-Korea en ben tevens eigenaar van een Ioniq 6. Het ICCU-probleem is ook hier in Korea een hot topic geworden. Allereerst wil ik benadrukken dat Zuid-Korea een wereldleider is op het gebied van elektrotechniek en elektronica, en daar ben ik trots op. Hieronder volgt een analyse die ik persoonlijk heb uitgevoerd. Naar mijn mening wordt het ICCU-probleem veroorzaakt door defecte AC-laders die elektrische spanning op het systeem uitoefenen, en niet door een inherente ontwerpfout in de ICCU zelf.

In elektrische voertuigen is AC-langzaam laden goed voor ongeveer 70-80% van het totale gebruik onder EV-bezitters. Dit is wat we gewoonlijk "thuisladen" noemen – vergelijkbaar met het opladen van een smartphone na een dag rijden en hem de volgende ochtend weer gebruiken. In het hele land zijn er talloze merken AC-laders, en kleine en middelgrote fabrikanten hebben daar een aanzienlijk groter aandeel in dan grote bedrijven. Snelladers worden meestal ingezet door grote bedrijven via grootschalige aanbestedingen, maar langzame laders worden niet gedomineerd door grote fabrikanten. Hier ontstaat het probleem. Commerciële gebouwen en appartementencomplexen gebruiken aanbestedingssystemen, en vanwege de schaal en kostenbeperkingen van kleinere bedrijven zijn veel langzame laders niet volledig gebouwd volgens IC-normen – veel vaker dan de meeste mensen verwachten. In een discussie in de community zei iemand: "AC-langzame laders zijn structureel eenvoudig, dus het is moeilijk te geloven dat de lader de hoofdoorzaak is." Mijn antwoord was als volgt: Volgens IC61851-2123, de technische ontwerpnorm voor elektrische autoladers (voornamelijk voor DC-laders, maar ook van toepassing op AC-laders), zijn er vijf lijnen, waarvan er twee geen communicatielijnen zijn, maar de Current Pilot- en Status-lijnen. De Current Pilot communiceert de toegestane stroomsterkte via de PWM-schakelfrequentie, en de Status-lijn geeft aan of het voertuig wel of niet laadt via verschillende weerstandsgebaseerde toestanden. Problematische laders laten het Status-circuit vaak volledig weg (dit wordt niet breed uitgemeten in de media, maar ik heb het met eigen ogen in de branche gezien). Een ander probleem is dat sommige laders een dode tijd in de Current Pilot-signaalschakeling introduceren, wat kortstondig een kortsluiting in de power-MOSFET aan de voertuigzijde kan veroorzaken. Hyundai kan dit gedeeltelijk ondervangen door dergelijk dode tijdgedrag te detecteren om laden te voorkomen of door ruisgeïnduceerde piekstromen uit te filteren. De ICCU-logica-update blokkeert in feite laders met onduidelijke Status-signalering; als het voertuig eerder op dergelijke laders laadde, maar na de update niet meer, betekent dit sterk dat Hyundai heeft erkend dat het probleem aan de laderzijde ligt. Daarom meldden sommige eigenaren dat na de ICCU-update bepaalde langzame laders plotseling stopten met werken. Met deze logische update verbeterde de stabiliteit van de LDC, omdat abnormale status-/CP-signalen nu eerder worden gefilterd. De OBC is echter nog steeds sterk afhankelijk van de externe spanning en stroomkwaliteit. In onstabiele omgevingen blijft de OBC kwetsbaar. Hyundai lijkt nu te vertrouwen op garantie, maar bij analyse van de statistische waarschijnlijkheid van honderdduizenden voertuigen, liggen de ICCU-storingen onder de 1%. In dergelijke gevallen vaardigt de overheid een volledige terugroepactie uit met levenslange garantie of dwingt ze fabrikanten van laders om het onderliggende probleem op te lossen, maar we zien geen significante regelgevende beweging. Zelfs de aankoop van een nieuwe auto garandeert geen immuniteit tegen ICCU-stress, wat betekent dat de last bij de consument blijft. In de praktijk moeten eigenaren mogelijk willekeurige langzame laders vermijden, thuis een hoogwaardige lader gebruiken, voornamelijk vertrouwen op snelladen elders en hun elektrische auto's met ongemakkelijke voorzichtigheid besturen. In het verleden bestonden er ook problemen, maar omdat het laadsysteem niet geïntegreerd was zoals de ICCU, manifesteerden storingen zich niet in verlies van de rijsnelheid; het laden stopte gewoon. Integratie maakte de storing veel ernstiger. Laat me nu aan de hand van concrete voorbeelden uitleggen waarom langzame laders schadelijk kunnen zijn voor het voertuig. De eerste is de KosX-langzame lader. Veel eigenaren kochten deze vanwege de lage prijs, vooral toen hij breed werd verkocht op Coupang. Als je erin kijkt, zal iedereen met ervaring in circuitontwerp meteen merken dat er iets mis is. Het hoofdrelais bevindt zich aan de AC-zijde en de printplaat bevat AC-naar-DC-conversiecomponenten, MOSFET's en diodes. Maar de plaatsing van de aansluitingen is rommelig, de PCB-patronen zijn inconsistent en kritische lay-outoverwegingen voor stroomverwerking ontbreken. Over het algemeen zijn aarding en impedantie-aanpassing vrijwel onbestaand. De AC-stroomsporen zijn chaotisch en slecht gescheiden, en functionele isolatie ontbreekt. Het belangrijkste: J1772-langzame laadconnectoren hebben vijf lijnen: AC, Neutraal, Aarde, Stroompilot en Status. In dit apparaat is de CP-lijn aanwezig, maar de Status-lijn is helemaal niet verbonden met de printplaat. De draad is aanwezig, maar er is nergens een Status-circuitimplementatie. Deze lader kan letterlijk zijn eigen status niet kennen - hij geeft alleen blind stroom af. Hij voldoet niet aan de IC-normen en kan de stroom niet bewaken of regelen op basis van CP-feedback. Wanneer het AC-relais schakelt onder een belasting van 7 kW, genereert het vonken en EMI-straling rechtstreeks op de printplaat. Toch mist de printplaat afscherming, aardingsvlakken of EMI-beveiliging. De NFC-module is ironisch genoeg afgeschermd, terwijl de printplaat dat niet is. Deze lader heeft vrijwel geen failsafes en forceert simpelweg de stroom eruit. Hij is direct afgestemd op omstandigheden die een kortsluiting in de ICCU kunnen veroorzaken, en technisch gezien is een dergelijke storing volkomen aannemelijk. Veel kleinschalige laders worden op dit niveau gebouwd. De volgende is een middelgrote fabrikant, ChaX. Vergeleken met KosX lijkt het een meesterwerk. Hij maakt gebruik van een magnetische contactor (relais), die EMI tijdens het schakelen vermindert en hogere stromen veiliger verwerkt. De kabelbomen zijn netjes, de klemmenblokken zijn schoon en de componenten omvatten interne schakelaars, zekeringen en een hoogwaardige MW AC/DC-voedingsmodule, die uitblinkt in EMI/EMC-compatibiliteit. Hij gebruikt zelfs Panasonic-relais. Het PCB-patroonontwerp is echter nog steeds slordig. Te veel haakse sporen verhogen ruis en warmte, de ARM MCU heeft een slechte aarding en de lay-out kan functionele instabiliteit veroorzaken. ChaX lijkt de slechte lay-out te compenseren met dure componenten. Het is veiliger dan KosX, maar kan de ICCU onder bepaalde omstandigheden nog steeds belasten vanwege inefficiënties in het ontwerp. Ten slotte hebben we de S-company slow charger van een grote fabrikant. Deze is aanzienlijk beter. De PCB-patronen zijn symmetrisch en schoon, de bedradingsafstand is correct, de aarding is robuust en er is een speciale aardingsrail. De voedingsmodule is correct geïsoleerd en de I/O-lijnen van de MCU bevatten isolatiechips die de interne en externe aarding fysiek scheiden. De lader implementeert volledig statusweerstanddetectie en bevat stroomsensoren om het laadgedrag continu te bewaken. Dit ontwerp volgt nauwgezet de IC61851-normen en is de meest betrouwbare van de drie. Zelfs de NFC-printplaat is op maat ontworpen. Signaallijnen zijn fysiek gescheiden van hoogvermogen AC-paden en EMI-beperking is correct geïmplementeerd met uitsparingen en aardingsvlakken. Over het algemeen is dit de meest betrouwbare lader. Voor thuisgebruikers raad ik ten zeerste aan om laders van S-Company of laders van H-Engineering (de gelieerde technische afdeling van Hyundai) te gebruiken, die zijn afgestemd op voertuigcompatibiliteit. Ik heb zelf de S-Company-lader gekocht. Tesla-eigenaren zouden de officiële Tesla Destination Charger moeten gebruiken. Sommigen beweren dat "elektrische showrooms ook laders van kleine merken gebruiken, dus het probleem met de ICCU moet wel bij de auto liggen", maar Hyundai-servicecentra (High-Tech Centers) gebruiken in werkelijkheid langzame laders van H-Engineering. In appartementen of bedrijfspanden kunt u de geïnstalleerde lader niet bedienen. Maar als uw ICCU defect is geraakt tijdens het gebruik van een specifieke langzame lader, vermijd die lader dan permanent na reparatie - herhaaldelijk gebruik zal waarschijnlijk een nieuwe storing veroorzaken. Als uw auto tijdens het rijden afslaat, betekent dit dat cumulatieve belasting de ICCU al heeft verzwakt totdat deze uiteindelijk defect raakte. Na de logische update (eerste terugroepactie) weigert de auto het opladen volledig als een lader onduidelijke signalen afgeeft. De boordcomputer blijft echter kwetsbaar voor onstabiele omgevingen, dus vermijd onbekende langzame laders van kleine merken tijdens het reizen of verblijven in accommodaties. Nu de versterking: sommige eigenaren melden dat de zekering van de lader uitschakelt wanneer ze de stekker in een lader steken, zelfs bij laders van bekende merken. Elke lader is voorzien van een MCB (overstroombeveiliging) en een RCCB (lekstroomdetectie). Deze geven geen storing van de lader aan, maar een beschermende werking. De volgorde is: CP-signaalhandshake → laderrelais schakelt in → ICCU creëert een transiënte piek → piek lekt in CP of PE → lader interpreteert dit als lekstroom → RCCB schakelt uit. Dit gebeurt niet omdat de lader defect is, maar omdat een voertuig met geaccumuleerde ICCU-schade abnormale golfvormen produceert. Een ICCU-storing is cumulatief, niet onmiddellijk. Wanneer een lader van bekende merken uitschakelt, betekent dit dus vaak dat de lader correct werkt – om zichzelf te beschermen tegen abnormale invoer van het voertuig. Extra versterking: vóór de ICCU-update vielen LDC-units vaker uit omdat het kleinere circuits zijn die gevoeliger zijn voor rimpelspanning, elektromagnetische interferentie en transiënte belasting. Na de update komt OBC-storing vaker voor, omdat OBC nu meer van de beschermende logica afhandelt en meer spanning absorbeert bij het afwijzen van instabiele laders. Het onderdeel dat de meeste cumulatieve spanning ontvangt, is het eerste dat faalt. Nog één ding: ik heb eerder gezegd dat ChaX grotendeels veilig was dankzij hoogwaardige componenten, maar ik heb iets belangrijks over het hoofd gezien. Zelfs als de communicatiesignalen normaal zijn, meten noch de lader, noch het voertuig de huidige kwaliteit in realtime omdat ze geen nauwkeurige meetinstrumenten hebben. ChaX gebruikt dure onderdelen, maar met een gebrekkig PCB-patroonontwerp (rechte hoeken, slechte aarding) kan EMI zich nog steeds voortplanten zonder dat het systeem dit detecteert. Dit betekent dat zelfs een middelgrote lader de ICCU kan belasten zonder een onmiddellijke storing te veroorzaken. Als een kleinere fabrikant goedkopere componenten met een gebrekkige lay-out gebruikt, neemt het risico dramatisch toe. Daarom corrigeer ik mijn eerdere opmerking: "Gebruik gewoon langzame laders van grote merken.
Condensatie treedt op zodra de oppervlaktetemperatuur onder het dauwpunt daalt. In de zomer is de interne temperatuur hoog en blijft deze boven het dauwpunt, waardoor condensatie zelden ontstaat. In de winter dalen de koelmiddeltemperaturen echter sterk en dalen de oppervlakken van componenten gemakkelijk onder het dauwpunt, wat leidt tot condensatie. Vanuit natuurkundig oogpunt is de winter veel kwetsbaarder en vatbaarder voor condensatie. Dit klopt.

Condensatie treedt op zodra de oppervlaktetemperatuur onder het dauwpunt daalt. In de zomer is de interne temperatuur over het algemeen hoger dan het dauwpunt, waardoor condensatie zelden voorkomt. Maar in de winter kan de koelmiddeltemperatuur sterk dalen, waardoor de oppervlaktetemperatuur veel gemakkelijker onder het dauwpunt daalt, wat resulteert in condensatie. Fysisch gezien klopt dit deel.

Condensatie alleen kan echter niet alle waargenomen patronen verklaren. Als condensatie daadwerkelijk de hoofdoorzaak zou zijn, zouden gloednieuwe auto's, auto's van één jaar oud en elke winter elk voertuig willekeurig en gelijkmatig storingen moeten vertonen. Maar volgens de gegevens waarnaar u verwijst, zijn storingen sterk geconcentreerd rond de 20.000 tot 40.000 km, met vrijwel geen vroege storingen bij nieuwe auto's, geen correlatie tussen VIN-patronen en sterke clustering rond bepaalde laders of in bepaalde omgevingen. Zuivere condensatie kan deze kenmerken simpelweg niet verklaren.

Als storingen in de winter vaker voorkomen, is het aannemelijker om aan te nemen dat hoge belastingen, zoals de warmtepomp en de accuverwarming, een veel complexere omgeving creëren voor het starten van het laden. Vanuit elektrotechnisch oogpunt is dit de zwaarste bedrijfsconditie. Onder dergelijke omstandigheden neemt het risico op ruis aan de laderzijde, pieken en relaisstoringen aanzienlijk toe in de winter.

Ter vergelijking: Hyundai en Kia hebben samen ongeveer 80-90% van het marktaandeel in Zuid-Korea in handen, wat hen overweldigend dominant maakt. Hierdoor komen problemen zelfs bij gloednieuwe auto's prominenter naar voren, en is de steekproefomvang aanzienlijk groter dan in andere landen. Als Hyundai terugroepacties blijft uitvoeren waarbij alleen de software wordt aangepast – zonder enige hardwarewijzigingen, inclusief condensatie – dan lijkt het antwoord vrij duidelijk.

Onlangs – hoewel ik niet zeker weet hoe dat in andere landen zit – is de garantie in Zuid-Korea verlengd van de oorspronkelijke 10 jaar / 160.000 km naar 15 jaar / 400.000 km. Klanten die eerder zelf voor ICCU-reparaties betaalden nadat hun garantie was verlopen, ontvangen nu hun geld terug. Een andere ICCU-gerelateerde update zal naar verwachting vóór juni 2026 verschijnen.

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:31
@osluis dank voor je reactie. Het is zeker een lap tekst. Ik heb in mijn auto ook extra vochtvreters. Maar dat laatste zal wel niet echt iets wegnemen voor de iccu.

• Stefannn
  • Nu online
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 14:34:

[...]
Vind ik voor wat betreft hier in Nederland niet erg waarschijnlijk.
Hij verwijst naar goedkope laders met het relais op de printplaat. Voor zover ik opengewerkte laders heb gezien (in het zelfbouw laadpalen topic) hebben de meeste laders hier een apart fors bemeten relais op een stukje din rails.
Daarmee is “alles wat met mosfet te maken heeft” compleet gescheiden van de besturings electronica.
Op zich “zou het dan fout kunnen gaan” als de besturings electronica het relais afschakelt terwijl de auto nog aan het laden is. Op zich “kan dat”, maar dan heb is het wel extreem slecht ontworpen. Dat moet je ook kunnen zien/horen want dan trek je aardig vonken in het relais.
Persoonlijk vind ik dat wat onwaarschijnlijk.

Hij verwijst er overigens naar dat er voor juni-2026 “nieuws van Hyundai mbt ICCU” zal zijn.
Wie weet….

• Marcel2020
Stefannn schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 14:26:
[...]

Mhh.. dat pleit er dus voor om de airco nooit uit te zetten zodat het binnen droog blijft.
Ik had de gewoonte die ‘s winters uit te zetten. ‘s winters “alleen heat” dus. Dit zou ervoor pleiten dat niet te doen en de boel gewoon op “auto” te laten staan.
Laat ik dat dan maar doen. Baat het niet dan schaadt het niet. Ik laad afgezien van vakanties sowieso enkel thuis, zomers op PV, dan kost dat beetje extra stroom vrijwel niks.
vergeet de airco, je gaat die wedstrijd niet winnen en hooguit het risico iets verminderen ....

• Marcel2020
Stefannn schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 14:59:
[...]

Vind ik voor wat betreft hier in Nederland niet erg waarschijnlijk.
Hij verwijst naar goedkope laders met het relais op de printplaat. Voor zover ik opengewerkte laders heb gezien (in het zelfbouw laadpalen topic) hebben de meeste laders hier een apart fors bemeten relais op een stukje din rails.
Daarmee is “alles wat met mosfet te maken heeft” compleet gescheiden van de besturings electronica.
Op zich “zou het dan fout kunnen gaan” als de besturings electronica het relais afschakelt terwijl de auto nog aan het laden is. Op zich “kan dat”, maar dan heb is het wel extreem slecht ontworpen. Dat moet je ook kunnen zien/horen want dan trek je aardig vonken in het relais.
Persoonlijk vind ik dat wat onwaarschijnlijk.

Hij verwijst er overigens naar dat er voor juni-2026 “nieuws van Hyundai mbt ICCU” zal zijn.
Wie weet….
AC laders is een achterhaalde theorie die ook op het duitse forum rondging

In de ICCU word 800V naar 12 V omgezet EN bij AC laden van de netspanning 800V gemaakt...een laadpaal doet dat niet!
De laadpaal moet een fors relais hebben omdat 11 KW 9of 22KW) best een stroomsterkte betekent.

Het is hoogstwaarschijnlijk een spanningsoverslag wat de mosfet sloopt, niet een stroompiek oid want dan ging het ding vanbinnen kapot (al zijn het best serieuze jongens). Op de foto's zie je een deel van de pootjes ontbreken, typisch beeld van spanningsdoorslag.

• Marcel2020
rem_hopster schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 14:29:
voorverwarmen zorgt ervoor dat de iccu van 800V uit de rij accu naar het 12V systeem gaat omvormen.....als de lucht in de accu condens haaft zal dat er ws voor zorgen dat op enig moment als de koeling voor motoren inverters en iccu gaat werken het vocht condenseert....
ik vermoed dat het alleen bij de ICCU kan worden opgelost.

• ditbenikecht
Ik vind de vocht theorie zeer aannemelijk. Ook omdat in den beginne de ICCU stuk gingen aan wat ze dachten lekkage van koelmiddel binnenin. Bij de eerste defecten kon je een kortsluitingsgeur ruiken als je de iccu open maakte. Daarom werd er een serviceactie uitgevoerd voor inspectie van de iccu en verstevigen zodat het koelmiddel niet meer zou gaan lekken. Daarna leek het lekkage probleem verholpen en gaven de iccu die daarna stuk gingen geen kortsluitgeur meer af. Men dacht toen aan een foutieve software update waardoor velen uitvielen.
In plaats van koelmiddel lekkage lijkt mij een condensatie kortsluiting zeer verklaarbaar, hetzelfde effect/ zwart spoor/verbrandingslucht. En dit verklaart waarom de versteviging niet heeft geholpen. Grote temperatuurverschillen vermijden verlengt dus mogelijk de levensduur. En ja dan maakt DC laden wel degelijk uit, want dan moet er gekoeld worden na een paar minuten. Gaan je luchtroosters niet open tijdens DC laden ga dan naar de dealer voor een speciale klaag update.

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Blijft opmerkelijk dat andere merken van EV’s niet dit probleem hebben geloof ik. Ik ook niet trouwens.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• Marcel2020
joezzt schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 17:32:
Blijft opmerkelijk dat andere merken van EV’s niet dit probleem hebben geloof ik. Ik ook niet trouwens.
waarom is dat opmerkelijk? Andere fabrikanten gebruiken geen ICCU van Mobis (Hyundai), Stellantis heeft ook een 'klein' issue met 'boordladers' zoek maar eens op. Wat het issue bij Stellantis is weet ik niet, maar vocht is slechts een van de mogelijke oorzaken voor een ICCU om vroegtijdig te overlijden.

Dat jij (en ik ook niet) er geen last van hebben betekent niks, het is geen 100% failure rate.
'Mijn opa heeft zijn hele leven gerookt en nooit longkanker gekregen' betekent niet dat roken geen longkanker kan veroorzaken.

• Peter-036
  • Laatst online: 18:58
Waarmee we dan weer terug zijn bij:..........
De loterij!

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• Marcel2020
Peter-036 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 20:20:
Waarmee we dan weer terug zijn bij:..........
De loterij!
want? Ik denk dat de condens hypothese behoorlijk onderbouwd is gezien de foto's van de ICCU met defect en de uitleg eromheen.

• joezzt
  • Niet online
Marcel2020 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 18:35:
[...]

waarom is dat opmerkelijk? Andere fabrikanten gebruiken geen ICCU van Mobis (Hyundai), Stellantis heeft ook een 'klein' issue met 'boordladers' zoek maar eens op. Wat het issue bij Stellantis is weet ik niet, maar vocht is slechts een van de mogelijke oorzaken voor een ICCU om vroegtijdig te overlijden.

Dat jij (en ik ook niet) er geen last van hebben betekent niks, het is geen 100% failure rate.
'Mijn opa heeft zijn hele leven gerookt en nooit longkanker gekregen' betekent niet dat roken geen longkanker kan veroorzaken.
Sorry hoor, wist niet dat ik iemand ermee beledigde.
Inderdaad , dat jij en ik geen probleem hebben wil niet zeggen dat er geen structureel probleem is. Dat andere fabrikanten dus niet zo hebben.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• Marcel2020
joezzt schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 21:20:
[...]

Sorry hoor, wist niet dat ik iemand ermee beledigde.
Inderdaad , dat jij en ik geen probleem hebben wil niet zeggen dat er geen structureel probleem is. Dat andere fabrikanten dus niet zo hebben.
er was niemand beledigd, althans ik niet ;-) Het was een tikkie kort door de bocht en dat probeerde ik te verduidelijken.

De Stellantis ICCU overlijd ws door andere oorzaken, er is inmiddels een third party reparateur die ze kan fixen.

• Stefannn
  • Nu online
Marcel2020 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 21:55:
er is inmiddels een third party reparateur die ze kan fixen.
Exact dat vraag ik me al een poosje af!
Dat ze stuk gaan is 1 ding…
Maar dat ze vervolgens schreeuwend duur zijn maakt het straks als de garantie is verlopen echt extreem vervelend.
Maar….
Er zijn waarschijnlijk enkel een paar mosfets kapot. Dat zal 100.. hooguit 200 euro aan onderdelen zijn.
Met wat arbeidsloon moet een ICCU voor 500 euro te fixen zijn.
500euro reparatie kosten op een auto van 7 jaar (na verlengde garantie) is helemaal niet zo dramatisch. Dergelijke kosten heb je op een benzine auto ook.
Bij een benzine auto ga je ook niet het complete motorblok vervangen als de bougies versleten zijn.

Kortom….. “zijn er geen bedrijfjes die gereviseerde ICCU’s aanbieden?”

Nb.. ik heb een poosje geleden ook mijn Vaillant cv ketel waarvan de hoofd pcb het begeven had (ook door vocht :) ) kunnen repareren met een revisie pcb.

• Marcel2020
Stefannn schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 22:07:
[...]

Maar dat ze vervolgens schreeuwend duur zijn maakt het straks als de garantie is verlopen echt extreem vervelend.
Maar….
Er zijn waarschijnlijk enkel een paar mosfets kapot. Dat zal 100.. hooguit 200 euro aan onderdelen zijn.
500euro reparatie kosten op een auto van 7 jaar (na verlengde garantie) is helemaal niet zo dramatisch. Dergelijke kosten heb je op een benzine auto ook.
Bij een benzine auto ga je ook niet het complete motorblok vervangen als de bougies versleten zijn.

Nb.. ik heb een poosje geleden ook mijn Vaillant cv ketel waarvan de hoofd pcb het begeven had (ook door vocht :) ) kunnen repareren met een revisie pcb.
het probleem hier is dat als je iccu door vocht sterft een reparatie je een verse tijdbom oplevert....

Er zijn bedrijven die ABS computer etc repareren, voor iccu's gaan die vast ook wat betekenen, maar zo lang de failure rate best hoog is kopen we daar niks voor.

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 00:03
Zolang nog alle ICCU's onder garantie worden vervangen is er geen derde partij die zich gaat inzette op refurbishment. Het aanbod volgt op de vraag.

• Hippe Lip

Hippe Lip

osluis schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 14:33:
Hier wil ik even op inpikken, ik had mij auto aan de laadpaal hangen, de accu was op dat moment 80% en niet aan het laden. Ik had 10 minuten daarvoor juist de airco aangezet om de auto voor te verwarmen voor vertrek. Toen ik buiten kwam en de centrale vergrendeling bediende hoorde ik een *plop*.
Nu is er inmiddels. veel gespeculeerd hier over waardoor de ICCU het begeeft, waaronder het argument 'vocht'.

Nog niet heb ik gehoord wat die 'plop' nou veroorzaakt. Dat geluid lijkt veroorzaakt te worden door het knappen van het membraan? Of is die 'plop' de spanningsoverslag?

<John O`Mill>

• Marcel2020
Hippe Lip schreef op zondag 30 november 2025 @ 00:56:
[...]

Nu is er inmiddels. veel gespeculeerd hier over waardoor de ICCU het begeeft, waaronder het argument 'vocht'.

Nog niet heb ik gehoord wat die 'plop' nou veroorzaakt. Dat geluid lijkt veroorzaakt te worden door het knappen van het membraan? Of is die 'plop' de spanningsoverslag?
nee joh, het membraan is een pop off achtig ventiel, de plop is vls mij gewoon de spanningsoverslag die je hoort, bij 800V is er best wat energie in de lucht

• Marcel2020
joepie de p schreef op zondag 30 november 2025 @ 00:55:
Zolang nog alle ICCU's onder garantie worden vervangen is er geen derde partij die zich gaat inzette op refurbishment. Het aanbod volgt op de vraag.
tuurlijk, vandaar dat ik schreef 'ze gaan er vast wat voor betekenen'

veel liever zag ik dat Hyundai de problemen op gaat lossen...

• osluis
Stefannn schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 22:07:
[...]

Maar….

Met die paar honderd euro ben je er nog niet. Mijn dag was vernaggeld, ik ben 5 uur in de weer geweest met sleepdiensten en ANWB. Vervolgens staat hij bij de dealer en mag je met een beetje pech een week wachten tot ze kunnen beginnen aan een diagnose, vervolgens nog een tijdje wachten tot het gerepareerd is. Ondertussen moet je een vervangende auto hebben wat ook gewoon grof geld kost. Ik ben straks met gemak een maand verder tot het opgelost is.

Bij mij wordt gelukkig alles gedekt door de werkgever, maar je zou het privé maar hebben.

• Peter-036
  • Laatst online: 18:58
Marcel2020 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 21:00:
[...]

want? Ik denk dat de condens hypothese behoorlijk onderbouwd is gezien de foto's van de ICCU met defect en de uitleg eromheen.
Omdat het precies dat is, een hypothese.
Als die bewezen zou (kunnen) worden, blijft toch de vraag waarom niet alle ICCU's in een beperkte klimaatzone na een min of meer overeenkomstig aantal kilometers of laadcycli de geest geven.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• Stefannn
  • Nu online
osluis schreef op zondag 30 november 2025 @ 02:00:
[...]

Met die paar honderd euro ben je er nog niet. Mijn dag was vernaggeld, ik ben 5 uur in de weer geweest met sleepdiensten en ANWB. Vervolgens staat hij bij de dealer en mag je met een beetje pech een week wachten tot ze kunnen beginnen aan een diagnose, vervolgens nog een tijdje wachten tot het gerepareerd is. Ondertussen moet je een vervangende auto hebben wat ook gewoon grof geld kost. Ik ben straks met gemak een maand verder tot het opgelost is.

Bij mij wordt gelukkig alles gedekt door de werkgever, maar je zou het privé maar hebben.
Deze ellende in de eerste 7 jaar is wel echt prut prut prut. Gelukkig is daar dan de garantie voor.
Ik zat er echter meer mee “wat als de garantie verloopt”.
Ook een benzine auto kan je dan dermate in de steek laten dat je weggesleept moet worden (hoewel dat 20 jaar geleden vaker voorkwam als nu). Echter… als “ICCU stuk” dan “Total loss” betekent omdat de ICCU duurder is dan de restwaarde heb je dus een auto die Defacto na 7 jaar is afgeschreven.
Een kennis van mij had een flink oude Zoë waarvan de boordlader stuk ging. Die bleek je niet te kunnen repareren met een revisie exemplaar. Daar bleken serienummers in de software te zitten waardoor je die niet aan de praat kreeg. Geen bedrijf gevonden die dat after market kon herprogrammeren. Enige optie was bij de Renault garage voor een paar duizend euro een nieuwe te laten plaatsen. De marktwaarde in werkende staat was 6000…7000 euro. Betreffende kennis heeft dat niet meer aangedurfd en de auto voor 1000 euro in kapotte staat verkocht.
joepie de p schreef op zondag 30 november 2025 @ 00:55:
Zoooo logisch… waarom bedacht ik dat zelf niet. 8)7

• Marcel2020
Peter-036 schreef op zondag 30 november 2025 @ 06:27:
[...]

Omdat het precies dat is, een hypothese.
Als die bewezen zou (kunnen) worden, blijft toch de vraag waarom niet alle ICCU's in een beperkte klimaatzone na een min of meer overeenkomstig aantal kilometers of laadcycli de geest geven.
simpelweg omdat de ICCU niet is gemaakt om kapot te gaan, hij is eigenlijk best goed maar zit een ontwerp issue in dat niet altijd optreed...een lage incidentie maakt dat je erg hoge aantallen nodig hebt om zinnige statistiek te bedrijven. Nu nog even achter de root cause komen en dan zien hoe het op te lossen is.

Lang niet alle auto's zien het zelfde gebruik, sommige staan binnen, sommige buiten, AC vs DC laden, klimatologische verschillen, nouja de lijst potentiele factoren die de failure rate beinvloeden is ws best lang en zolang HY op de cijfers blijft zitten kunnen we alleen een 'best effort' doen om een root cause te vinden.

Gezien de plaatsjes van de pootjes van de Mosfet lijkt mij spanningsdoorslag de meest voor de hand liggende oorzaak, en condens is een hele goede kandidaat voor een root cause.

• Jirnsum
  • Registratie: Mei 2002
CharlieBulldog schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 23:01:
[...]

Mijn abonnement loopt af in maart, maar ik kan het nieuwe Pro abonnement nu nog niet verlengen….
Misschien zit er een maximum termijn aan (bijvoorbeeld maximaal 3 maanden) voordat je abonnement verloopt)?
Die van mij loopt ook in maart af, en krijg melding dat mijn vehicle not eligible is.

Steam profiel UPlay JirnsumNL

• joezzt
  • Niet online
[...]

Ik heb ook wel eens een kleine fet opgeblazen met een tik-plop waarbij ie doormidden brak en de bovenkant naar boven wegsprong. Gelukkig zat ik er niet met mijn ogen boven. Kun je nagaan wat een flinke power halfgeleider doet, dat zouden ze dan wel bij controle moeten zien.

[...]

Die plop is het springen van de zekering achteraan bij de HV batterij.

ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

• Hippe Lip

Hippe Lip

Marcel2020 schreef op zondag 30 november 2025 @ 11:51:
[...]
Gezien de plaatsjes van de pootjes van de Mosfet lijkt mij spanningsdoorslag de meest voor de hand liggende oorzaak, en condens is een hele goede kandidaat voor een root cause.
@Marcel2020
Dat zou betekenen dat ingieten het probleem op zou lossen?
Zonodig met koelleiding(en) mee ingegoten.

<John O`Mill>

• Marcel2020
Hippe Lip schreef op zondag 30 november 2025 @ 22:58:
[...]

@Marcel2020
Dat zou betekenen dat ingieten het probleem op zou lossen?
Zonodig met koelleiding(en) mee ingegoten.
ingieten heeft ook weer zijn problemen, loslaten, scheuren, niet alle componenten kunnen er tegen etc etc...

vooralsnog is condens een werk hypothese, er is nog geen zekerheid.....de tijd zal het leren, voorlopig is het een nog logische hypothese en als er genoeg mensen de modificatie uitvoeren gaan we ontdekken of al die ICCU's heel blijven in een jaar tijd

• iRenik
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-12 20:24
Hier is ie dan!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DAScasu2HAU__vJqSz4Mz_3UGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fJ89JaAfJYOr3HCwMlJsWOtM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ctT7e-i_za3m4Df17URjASukzQk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZASQ6zCGcrWrWws4VsuK2L4l.jpg?f=fotoalbum_large

• Hippe Lip

Hippe Lip

@iRenik
Oh wauw! Ziet er gaaf uit!

Die achterbumper, dat donkere deel onderaan, dat lijkt uit te steken ruim achter de achterklep. Is dat zo of lijkt dat alleen maar zo? Ik dacht niet dat dit bij mijn I5 ook zo is.

<John O`Mill>

• iRenik
Hippe Lip schreef op maandag 1 december 2025 @ 00:02:
[...]

@iRenik
Oh wauw! Ziet er gaaf uit!

Die achterbumper, dat donkere deel onderaan, dat lijkt uit te steken ruim achter de achterklep. Is dat zo of lijkt dat alleen maar zo? Ik dacht niet dat dit bij mijn I5 ook zo is.
Thanks! Ja de bumper en diffusor steken flink uit. Volgens mij is de N iets van 7cm langer daardoor.

• Takenzo
Wat een vet ding. Het lijkt wel een Need for Speed selectiescherm.

• Hippe Lip

Hippe Lip

iRenik schreef op maandag 1 december 2025 @ 00:18:
[...]
Thanks! Ja de bumper en diffusor steken flink uit. Volgens mij is de N iets van 7cm langer daardoor.
@iRenik En heeft die extra bult een specifieke functie, extra nut? Of is het alleen voor de mooi?
Nu moet je dus verder reiken als je dingen achterin de auto wil leggen?

En kan er dan geen trekhaak meer achter, als je dat zou willen? Want de standaard trekhaak lijkt dan ergens midden in die bumper te eindigen?
En dan lijkt er ook nog een rood lampje midden onder in de weg te zitten voor een trekhaak… :?

[ Voor 8% gewijzigd door Hippe Lip op 01-12-2025 09:47 ]

<John O`Mill>

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:08
Takenzo schreef op maandag 1 december 2025 @ 07:33:
[...]

Wat een vet ding. Het lijkt wel een Need for Speed selectiescherm.
Dat was inderdaad wat ik ook dacht! 8) 8)

• Codeaction
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:30
Hippe Lip schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:45:
[...]

@iRenik En heeft die extra bult een specifieke functie, extra nut? Of is het alleen voor de mooi?

En kan er dan geen trekhaak meer achter, als je dat zou willen? Want de standaard trekhaak lijkt dan ergens midden in die bumper te eindigen?
En dan lijkt er ook nog een rood lampje midden onder in de weg te zitten voor een trekhaak… :?
De ioniq5 N is niet gekeurd voor een trekhaak helaas. Anders had ik hem ook zelf graag overwogen.
Mede bevestigd door de dealer.

If it cannot be fixed with Duct-tape. Then you're not using enough Duct-tape.

• iRenik
Hippe Lip schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:45:
[...]

Het is een functionele diffusor die voor extra druk (downforce) zorgt op hoge snelheid en het stevigere bochtenwerk op het circuit. Het verbetert simpelweg de luchtstroom onder de auto. Er zitten ook andere luchtinlaten (zowel voor als achter) die de banden en remmen extra koelen.

Trekhaak is inderdaad geen optie op de N.
Rode streep is een extra reflector. 3e remlicht zit in de driehoek bovenin de spoiler.

Zal eerdaags wat detail foto’s maken…

• Stefannn
  • Nu online
iRenik schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:58:
[...]

Het is een functionele diffusor die voor extra druk (downforce) zorgt op hoge snelheid en het stevigere bochtenwerk op het circuit. Het verbetert simpelweg de luchtstroom onder de auto. Er zitten ook andere luchtinlaten (zowel voor als achter) die de banden en remmen extra koelen.

Trekhaak is inderdaad geen optie op de N.
Rode streep is een extra reflector. 3e remlicht zit in de driehoek bovenin de spoiler.

Zal eerdaags wat detail foto’s maken…
Ah!
Een soort redbull Floor dus :*)
(Sorry, ik kon het niet laten)
Gave bak!
Ehhh… ga je er het circuit mee op? Dat is ook wel gaaf.

• iRenik
Stefannn schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:19:
[...]

Ah!
Een soort redbull Floor dus :*)
(Sorry, ik kon het niet laten)
Gave bak!
Ehhh… ga je er het circuit mee op? Dat is ook wel gaaf.
Thanks haha, circuit is teveel risico qua verzekering. Je hoeft het nog niet eens zelf te doen maar als iemand anders even niet oplet... gelukkig ben ik meerdere keren per jaar in het buitenland en kan ik me onderweg op de Duitse autobahn ook nog uitleven :)

• Marcel2020
Autobahn en uitleven valt tegenwoordig reuze tegen vind ik, vroegah reed ik elke paar weken naar Innsbruck, eerst naar Kassel via de 44 en dan de A7, daar kon je toen nog een baksteen op je gaspedaal leggen....momenteel rijd je er met wat mazzel 130.

• iRenik
Ja het is zeker niet meer wat het was met alle werkzaamheden maar die afwisseling is wel lekker. Uit de 70 zone in 1x door naar 265 en niets wat je bijhoudt 🤪 (en dan idd vol in de remmen voor een gele kentekenplaat die naar links gaat haha)

• Marcel2020
iRenik schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:08:
Ja het is zeker niet meer wat het was met alle werkzaamheden maar die afwisseling is wel lekker. Uit de 70 zone in 1x door naar 265 en niets wat je bijhoudt 🤪 (en dan idd vol in de remmen voor een gele kentekenplaat die naar links gaat haha)
in mijn ervaring is sinds een jaar of 15 het contingent Duitsers dat zomaar naar links gaat zonder te kijken ook best alarmend groot geworden, bijna op het niveau van Nur Links-ers

• iRenik
Marcel2020 schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:53:
[...]

in mijn ervaring is sinds een jaar of 15 het contingent Duitsers dat zomaar naar links gaat zonder te kijken ook best alarmend groot geworden, bijna op het niveau van Nur Links-ers
Helemaal waar haha…

• Marcel2020
@Stefannn

In het Duitse forum is een Koreaan/AI aktief die stug blijft roepen dat de ICCU failure rate voor 99% te wijten is aan AC laders.....de echte ICCU failure rate ligt bij 1 op de 100.000...dat is als je alle niet ICCU eigen oorzaken uit de cijfers filtert
Dat klinkt als de slager die zijn eigen vlees keurt....

Zijn er specifieke regels, certificeringen waar een AC charger aan moet voldoen? (jij hebt er toch zelf een gebouwd?)
Er word vooral naar het 1Khz pwm signaal gewezen, lijkt mij ridicuul dat je een ICCU ontwerpt die van de leg raakt als dat signaal door wat dan ook verstoord is....

• Stefannn
  • Nu online
Marcel2020 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:25:
@Stefannn

In het Duitse forum is een Koreaan/AI aktief die stug blijft roepen dat de ICCU failure rate voor 99% te wijten is aan AC laders.....de echte ICCU failure rate ligt bij 1 op de 100.000...dat is als je alle niet ICCU eigen oorzaken uit de cijfers filtert

Zijn er specifieke regels, certificeringen waar een AC charger aan moet voldoen? (jij hebt er toch zelf een gebouwd?)
Er word vooral naar het 1Khz pwm signaal gewezen, lijkt mij ridicuul dat je een ICCU ontwerpt die van de leg raakt als dat signaal door wat dan ook verstoord is....
Ik had hier al een eerste reactie gegeven naar aanleiding van de post van @ZuinigeRijder.
Ik zal het Duitse forum (je bedoelt toch dat forum??) nog wat verder doorspitten.
Ik vind het inderdaad erg onwaarschijnlijk.

Ik heb inderdaad eigen laadpaal gebouwd zie dit forum. Niet alleen gebouwd, maar aangezien ik een oude meter heb die de P1 maar 1x/10sec verstuurt doe ik ook de hele loadbalancing zelf via de api en homebrew home automation systeem (stamt van 2008, VOOR home assistant bestond). Ik heb de protocollen derhalve ook heel aardig in de smiezen.

• Marcel2020
Stefannn schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:59:
[...]

Ik had hier al een eerste reactie gegeven naar aanleiding van de post van @ZuinigeRijder.
Ik zal het Duitse forum (je bedoelt toch dat forum??) nog wat verder doorspitten.
Ik vind het inderdaad erg onwaarschijnlijk.

Ik heb inderdaad eigen laadpaal gebouwd zie dit forum. Niet alleen gebouwd, maar aangezien ik een oude meter heb die de P1 maar 1x/10sec verstuurt doe ik ook de hele loadbalancing zelf via de api en homebrew home automation systeem (stamt van 2008, VOOR home assistant bestond). Ik heb de protocollen derhalve ook heel aardig in de smiezen.
Ja dat forum bedoelde ik idd

https://www.goingelectric...p?f=531&t=96899&start=840
https://www.goingelectric...hp?f=531&t=99452&start=30

Maar zo lang er niks in detail aan root cause wordt gedeeld is het wmb een red herring....veel gesnavel weinig wol....

• Stefannn
  • Nu online
Marcel2020 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:25:
@Stefannn

zijn post hier
Geeft aan dat software het laden onderbreekt in geval van "raar gedrag".
En dat dat "rare gedrag" waarschijnlijk spikes zijn de de ICCU stukje bij beetje om zeep helpen.
>> Maar.... dan zou je af en toe een afgebroken laadsessie moet zien en dat heb ik persoonlijk niet (of hij moet bedoelen dat het na een poosje weer opstart)

- zijn eerste zorg betreft "hele goedkope laders" die zich NIET aan het protocol houden. De foutmodus die hij schetst is dat ene betreffende lader het relais in de laadpaal zomaar af en aan schakelt. DAT kan inderdaad wel een ICCU overlijden genereren.
- AANschakelen terwijl de auto er niet klaar voor is, of erger... AFschakelen zonder eerst de ICCU via de CP controlelijn te laten stoppen met laden... yep... DAT kan zeer zeker ICCU failures geven.
- Betrefffende laders is hij in Korea tegengekomen. Ik geloof echter niet dat dergelijke laders in Europa voorkomen.
Kortom: deze zorg deel ik, maar zal in Nederland niet voorkomen.

===
- zijn 2de zorg betreft wat hij noemt "mid level quality": PCB design zonder specifieke maatregelen voor doorspraak van schakelpulsen. Niet-symmetrische PCB, aansluitingen die dicht bij elkaar liggen.
- ALS zijn zorg terecht is Dan treft dat ook de Europese laders. Alle laders die ik gezien heb hebben geen specifiek "high frquency design".
- MAAR... ik vind dat erg onwaarschijnlijk... ik ben het met deze reactie eens
>> Als net relais van de lader eenmaal gesloten is dan hangt de auto gewoon aan het huis. De TV en magnetron hebben dan net zoveel impact als de lader.
>> wat :"eventueel" kan zijn is dat de storing dermate hoog is dat het relais gaat klapperen. Maar dan heb je het ook wel erg bont gemaakt. Geloof ik niet erg in.
>> inderdaad zijn vrijwel alle laders "niet specifiek hoog frequent ontworpen" maar de reden daarvoor is simpelweg "omdat het geen hoog frequent apparaten betreft".

deze reactie onderschrijf ik ook De laadpaal relais/controlboard setup is echt vele malen robuster dan dat waar betreffende Koreaan zich zorgen over maakt.

NB.. mbt zijn zorg over CP signaal vervorming....
CP signaal zal vrij zeker vervormd zijn. Het gaat typisch door een niet afgeschermde aders van 0.5mm2 direct naast de 3 power fases en de laadkabel mag volgens specificatie maximaal 10 meter zijn.
ICCU zal zeer zeker robuust moeten zijn voor CP signaal vervorming.
Maar het is een signaal van 9volt!..... Dat is zo extreem grofstoffelijk daar zal je niet zomaar storing op hebben.

=====
In deze post
Geeft hij aan dat de LDC failure wel degelijk is opgelost (met een van de software updates?? en wat is LDC??)
==> zoals @Hippe Lip opmerkte en ik later beantwoordde hier kan dat consistent zijn met een observatie dat het fail patroon de laatste tijd anders is dan een jaar geleden. Toen ploefde ze er steevast aan het eind van een AC laadsessie uit, nu steeds vaker een poosje na het wegrijden.
==> dat zou betekenen dat hij toch wel relevante insider knowledge heeft.

in zijn post hier
gaat hij wat mij betreft de mist in door de timing errors van de CP op 1 hoop te gooien met de timing avond laadcyclus. CP zal een een goed filter algoritme aan de kant van de ICCU moeten hebben. Zoals ik hierboven aangeef: de CP is absoluut geen goed afgeschermde signaal kabel en zal zeer zeker storing hebben.
De laadcyclus is als het goed is echter een compleet gescheiden software algoritme dat reageert op de gefilterde CP informatie.
ALS het hier al mis gaat dan zou ik de schuld bij de ICCU leggen vanwege onvoldoende filteren van CP signaal. Het goede nieuws... dat moet oplosbaar zijn met ene software update.

Maar ik geloof het niet... Je zou dan het relais in de laadpaal toch veelvuldig moeten horen klapperen.

NB: ik heb in een ver verleden zelf PWM gestuurde elektronica ontworpen en gebouwd. Met PWM is 1 ding zeker: "het signaal is verre van ideaal", je zal het altijd moeten filteren. Zijn claim dat het PWM signaal niet goed genoeg is snijdt echt geen hout

reactie hier
>> onderschrijft ook dat de software upgrade die we gehad hebben wel degelijk 1 foutmodus heeft opgelost. De fouten van nu zijn dus NIET dezelfde als van een jaar geleden

deze post vat het samen
het CP signaal is dermate simpel dat je het er echt de schuld niet aan kan geven.

========
IK STOP EVEN!!
holy cow... betreffende forum begon op pagina 69 afgelopen zaterdag en heeft inmiddels 84 pagina's. Ik ben in een uur tot pagina 74 gekomen.
Ik kijk later nog wel eens. "zo rond pagina 74" valt het in herhaling. De Koreaan houdt bij hoog en laag vol dat CP noise het probleem kan zijn maar velen "redelijk goed onderlegde contributors" (en ikzelf ook) zien dat absoluut niet zitten omdat het CP signaal compleet gescheiden is van het hoogspanning circuit, van zichzelf eigenlijk best robust is (hoge signaalsterktes, lage =frequentie), maar ook zeer zeker goede filtering nodig zal hebben aangezien het absoluut niet is afgeschermd in de laadkabel.

en na een uur heb ik er ongeveer 4 gelezen...

• Marcel2020
@Stefannn

Thanks! Het geheel valt idd in herhaling en die Koreaan onderbouwt nergens iets, zijn verwijzingen zijn niet te lezen en ik betwijfel of er überhaupt legitieme datasets buiten Hyundai , de Koreaanse overheid in de Amerikaanse NTSB zijn....de inhoud zal 'confidential' zijn (en terecht)

We gaan het zien, het lijkt ondenkbaar dat de levensduur vd ICCU afhankelijk is van een signaal waarvan je op voorhand kunt inschatten dat het aan allerlei storingen onderhevig is, dus ik zou zeggen dat de ICCU en de software daar op gemaakt moeten zijn.

• Stefannn
  • Nu online
@Marcel2020 & others...
Terug van de AH,
Ik ben het Duitse forum maar van achter naar voren aan het lezen.
Daarbij zie ik nog 2 toch wel relevante posts

deze post bevestigt in grote lijnen wat ik ook concludeerde
CP circuit is compleet gescheiden en kan de oorzaak niet zijn.
CP signaal moet wel fatsoenlijk gefilterd worden in de ICCU maar dat is een ICCU verantwoordelijkheid, niet de laadpaal, en dat is behoorlijk simpel.

Deze post van de koreaan vond ik toch interessant
Wat mij betreft slaat de Koreaan de plank mis door CP en power electronica op 1 hoop te gooien. Hij lijkt echter wel relevante insider informatie te hebben.
Step 3 — Failures appeared random → suspect external causes
Because failures appeared random and could not be reproduced internally, Hyundai assumed that the external charging environment might be responsible.
They disassembled and analyzed several hundred AC chargers from the Korean market and discovered design weaknesses and inconsistencies among many small-vendor chargers.
Dis is wellicht waar, maar slaat dan op de extreem goedkope laadpalen die inderdaad niet deugen (zie vorige post). Die hebben we hier in europa niet.
Government-held statistics also show:
.....
The intrinsic ICCU defect rate for Hyundai/Kia was:
1–2 per 100,000 units (current level)
5–6 per 100,000 units before the hardware improvements
Als dat waar is hebben we nog wel ICCU failures maar "echt niet veel".
Forum als dit geeft altijd vertekend beeld omdat enkel de "fails" posten en niet alle "non fails". Het zal bovendien nog een combinatie zijn van voor&na upgrade units en wellicht units die weliswaar ge-upgrade zijn maar daarvoor al heel erg aangetast waren.
1..2/100.000 is niet veel. Echter..... Korea is wel een land waar "dingen wat onder de tafel terecht kunnen komen". Op basis van wat hier voorbij komt zou ik (puur gevoelsmatig) meer richting 1..5/10.000 denken (er zullen toch niet meer dan 100.000 ioniq5's in Nederland rijden? en ik heb echt veel meer dan 2 fails gezien)
New logic:
If the CP signal is not perfectly clean or clearly synchronized,
the vehicle immediately terminates AC charging.
In practice, this means:
Chargers that strictly follow IEC standards → no issue
Chargers built at the borderline of IEC compliance → charging is now aggressively cut off
Dat kan je ook anders lezen.
Onze Koreaan geeft de laadpalen de schuld van CP vervorming.
Echter... je kan ook de ICCU de schuld geven van "onvoldoende robuustheid" (en dat moet voor zo'n vrij simpel signaal vrij eenvoudige te maken zijn).
Dan echter..... "charging is now aggressively cut off" is exact de foutmodus van voor de upgrade. Bij heel snel afschakelen genereert de ICCU een puls die de mosfet doet overlijden. Dat is een analyse van 2 jaar geleden van ik geloof (??) dezelfde Chris die nu de condensatie hypothese heeft. Die was gebaseerd op vrij goede analyse inclusief simulaties van afschakelgedrag. Die geloof ik wel.
Kortom... hij zou nog gelijk kunnen hebben in zijn "CP hypothese" alleen niet met dan de schuld aan de laadpaal geven.
Hyundai has announced that another logic update is planned before June 2026.
Dat zou dan toch weer mooi zijn

==
En hier laat ik het bij

• Marcel2020
Stefannn schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:46:
@Marcel2020 & others...
Terug van de AH,
Ik ben het Duitse forum maar van achter naar voren aan het lezen.
Daarbij zie ik nog 2 toch wel relevante posts

deze post bevestigt in grote lijnen wat ik ook concludeerde
CP circuit is compleet gescheiden en kan de oorzaak niet zijn.
CP signaal moet wel fatsoenlijk gefilterd worden in de ICCU maar dat is een ICCU verantwoordelijkheid, niet de laadpaal, en dat is behoorlijk simpel.

Deze post van de koreaan vond ik toch interessant
Wat mij betreft slaat de Koreaan de plank mis door CP en power electronica op 1 hoop te gooien. Hij lijkt echter wel relevante insider informatie te hebben.

[...]

Dis is wellicht waar, maar slaat dan op de extreem goedkope laadpalen die inderdaad niet deugen (zie vorige post). Die hebben we hier in europa niet.

[...]

Als dat waar is hebben we nog wel ICCU failures maar "echt niet veel".
Forum als dit geeft altijd vertekend beeld omdat enkel de "fails" posten en niet alle "non fails". Het zal bovendien nog een combinatie zijn van voor&na upgrade units en wellicht units die weliswaar ge-upgrade zijn maar daarvoor al heel erg aangetast waren.
1..2/100.000 is niet veel. Echter..... Korea is wel een land waar "dingen wat onder de tafel terecht kunnen komen". Op basis van wat hier voorbij komt zou ik (puur gevoelsmatig) meer richting 1..5/10.000 denken (er zullen toch niet meer dan 100.000 ioniq5's in Nederland rijden? en ik heb echt veel meer dan 2 fails gezien)

[...]

Dat kan je ook anders lezen.
Onze Koreaan geeft de laadpalen de schuld van CP vervorming.
Echter... je kan ook de ICCU de schuld geven van "onvoldoende robuustheid" (en dat moet voor zo'n vrij simpel signaal vrij eenvoudige te maken zijn).
Dan echter..... "charging is now aggressively cut off" is exact de foutmodus van voor de upgrade. Bij heel snel afschakelen genereert de ICCU een puls die de mosfet doet overlijden. Dat is een analyse van 2 jaar geleden van ik geloof (??) dezelfde Chris die nu de condensatie hypothese heeft. Die was gebaseerd op vrij goede analyse inclusief simulaties van afschakelgedrag. Die geloof ik wel.
Kortom... hij zou nog gelijk kunnen hebben in zijn "CP hypothese" alleen niet met dan de schuld aan de laadpaal geven.

[...]

Dat zou dan toch weer mooi zijn

==
En hier laat ik het bij
Zijn 1 op 100.000 is alle ICCU failures die Hyundai aan de ICCU wijt....de slager die zijn eigen vlees keurt enzo

Dat is dus met aftrek waarvan men daar vind dat het externe oorzaken zijn, zonder die gegevens in te kunnen zien is daar niks van te vinden behalve dat ik zou zeggen dat een ICCU dermate robuust moet zijn ontworpen dat externe oorzaken hem niet kunnen vernietigen. 1 op 100.000 zou een fraaie score zijn, dat zouden een paar getroffen ioniq 5's over heel Europa zijn...

• Stefannn
  • Nu online
Marcel2020 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 17:53:
[...]

Zijn 1 op 100.000 is alle ICCU failures die Hyundai aan de ICCU wijt....de slager die zijn eigen vlees keurt enzo

Dat is dus met aftrek waarvan men daar vind dat het externe oorzaken zijn, zonder die gegevens in te kunnen zien is daar niks van te vinden behalve dat ik zou zeggen dat een ICCU dermate robuust moet zijn ontworpen dat externe oorzaken hem niet kunnen vernietigen. 1 op 100.000 zou een fraaie score zijn, dat zouden een paar getroffen ioniq 5's over heel Europa zijn...
Ah...
"dat kan" (heb ik ooit beroepsmatig ook mee te maken gehad maar dat terzijde)
"eigenlijk" zou dat een mooie conclusie zijn:
- als ze alle gevallen van "slecht CP signaal" niet hebben meegeteld dan geven ze min of meer toe dat ze daar niet robuust voor zijn en dat de boel in dat geval kapot gaat.

Dat is in zekere zin goed nieuws want met een beetje mazzel krijgen we dan een software upgrade die de filtering van CP verbetert.
Het is een illusie om te denken dat de laadpaal een beter signaal moet leveren. Daarvoor is dit signaal "van nature" veel te grofstoffelijk. Aan de ontvangende kant kan je het detecteren ervan echter zeer zeker "slecht ontworpen" hebben (in de zin van "onvoldoende robust"). Op zich is het detecteren redelijk simpel maar er kan gemakkelijk een enigszins domme bug in zitten (iets dat bij imperfecties vrij snel hapert).
Dat zou met een beetje mazzel met een software upgrade oplosbaar moeten zijn.

Voor Nederland blijf ik het onwaarschijnlijk vinden. CP signaal is echt zo extreem simpel. Als je daar niet tegen kan dan zou dat al veel eerder in tests problemen hebben moeten geven.

We zullen zien.... misschien een upgrade in juni dus.

• zeren
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 18:57
Hallo allemaal,

Ik heb wat advies en/of hulp nodig bij het kiezen van een auto. Ik heb mijn keuze beperkt tot twee opties: een IONIC 5 uit 2021-2022 of een Polestar 2 uit 2020-2021.

Mijn zorg met de IONIC 5 betreft het ICCU-probleem. Ik heb online gelezen dat dit niet onder de garantie van 8 jaar/160.000 km valt, maar onder de garantie van 5 jaar/onbeperkt aantal kilometers. Dus als ik nu een exemplaar uit 2021 koop, heb ik daar geen voordeel van, en als ik een exemplaar uit 2022 koop (dat iets duurder is), loop ik misschien een risico? Als de ICCU op 1-01-2027 besluit om defect te raken. Ik heb echter ook collega's die een IONIC 5 uit 2022 en 2021 hebben en die 57.000 km en 80.000 km hebben gereden zonder ICCU-problemen.

Aan de andere kant overweeg ik ook de Polestar 2, omdat ik daar geen grote problemen mee heb kunnen vinden en het een veiligere optie lijkt te zijn. Een buurman van mij heeft er een uit 2020 met 170.000 km op de teller en volgens hem geen problemen.

De IONIC 5 lijkt praktischer, maar het ICCU-probleem schrikt me af. Ik heb online gelezen dat iemand in de VS het buiten de garantie om moest laten repareren en dat het hem 4500 dollar heeft gekost. Ik kijk ook naar een aantal IONIC 5's uit Duitsland om naar Nederland te importeren. Die lijken meer functies te hebben en goedkoper te zijn, maar ik ben bang dat ze geen garantie hebben (omdat ze uit een ander land komen) en dat ze een twijfelachtige onderhoudsgeschiedenis hebben.

Het huidige budget is 25-26.000 euro, met als belangrijkste kenmerken die ik zoek: verwarmde stoelen, ACC en een elektrische achterklep.

Alle advies en/of hulp om een keuze te maken wordt op prijs gesteld.

• Marcel2020
Stefannn schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:32:
[...]

Ah...
"dat kan" (heb ik ooit beroepsmatig ook mee te maken gehad maar dat terzijde)
"eigenlijk" zou dat een mooie conclusie zijn:
- als ze alle gevallen van "slecht CP signaal" niet hebben meegeteld dan geven ze min of meer toe dat ze daar niet robuust voor zijn en dat de boel in dat geval kapot gaat.

Dat is in zekere zin goed nieuws want met een beetje mazzel krijgen we dan een software upgrade die de filtering van CP verbetert.
Het is een illusie om te denken dat de laadpaal een beter signaal moet leveren. Daarvoor is dit signaal "van nature" veel te grofstoffelijk. Aan de ontvangende kant kan je het detecteren ervan echter zeer zeker "slecht ontworpen" hebben (in de zin van "onvoldoende robust"). Op zich is het detecteren redelijk simpel maar er kan gemakkelijk een enigszins domme bug in zitten (iets dat bij imperfecties vrij snel hapert).
Dat zou met een beetje mazzel met een software upgrade oplosbaar moeten zijn.

Voor Nederland blijf ik het onwaarschijnlijk vinden. CP signaal is echt zo extreem simpel. Als je daar niet tegen kan dan zou dat al veel eerder in tests problemen hebben moeten geven.

We zullen zien.... misschien een upgrade in juni dus.
Volgens mij is dit geen recente 'openbaring', ik verwacht niet dat HY er nogmaals aan gaat sleutelen....we gaan het zien

Pagina: 1 ... 279 280 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic