Marcel2020 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 08:03:
ik zal AI eens proberen de volgende keer, nadeel is dat er geen manuele preconditioning knop in mijn MY22.5 zit dus in de winter is dat niet zo handig.
de on board navigatie vind ik best OK, de bediening is idd wat onhandig....het zoeken naar laders ronduit slecht....ik zal ook eens proberen een spraakcommando te gebruiken, dat zou ook via google moeten gaan, de meeste winkels enzo weet het systeem zo te vinden.
(al komt er ook best vaak 'deze functie is nu niet beschikbaar' wat vls mij betekent 'ik begrijp de vraag niet' gezien de 'live' status die ok is)
Ik heb net eens in de auto gezeten om het te testen.
Inderdaad, ..... met mijn MY23, laatste software.....
Als ik via het rechterschermpje "laadstations op route" zoek dan "is het met best een ruime marge rond de snelweg".
Overigens is dat niet enkel een nadeel. In gebieden met minder laadstations "kan je dan tenminste wat vinden".
Het was me nooit zo opgevallen. Mocht ik in Nederland een keer moeten laden dan neem ik altijd fastned en op lange tochten altijd ionity. Als je die als filter instelt gaat het wel goed want die liggen sowieso dicht op de snelweg. Maar.... met name ionity... vrijwel nooit op de snelweg-stop dus die was gemist als de auto enkel snelwegstops had laten zien.
Maarrrrr..... Om enkel op snelweg stops te zien kan je het "middenschermpje" activeren. Dan zie je enkel de echte snelwegstops. Met daarbij de faciliteiten. En dus ook of je kan laden. Heel erg klein (ik zie het enkel met bril) staan er 0, 1 of 2 bliksemschichten in die aangeven hoe snel de laadpaal is. Groen=beschikbaar, oranje=alles bezet.
Zoeken via rechterscherm geeft ruime marge rond de route
"rustplaatsen functie" van middenschermpje geeft enkel stops met laad-informatie exact op de route.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV