• Changie
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:46
Na lange tijd hopend dat het mij zou passeren helaas. Vanochtend startte ik de auto na deze voorverwarmd te hebben. Vrijdag nog normaal mee naar t werk gereden. 3,5 jaar oud en 40k kms. Lage batterij waarschuwing, check elektrische systeem en beperkt vermogen. Vervolgens wilde hij ook niet meer uit....
Anwb langsgeweest. Conclusie iccu probleem. Net afgesleept. Gelukkig stond hij nog op de oprit.

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Vandaag is mijn stuur vervangen vanwege een deels defecte verwarming in de onderste helft. Het nieuwe stuur komt helemaal kaal aan bij de dealer. Ze moesten alles overzetten, dus de flippers, de knopjes, het middendeel. Ze wilden het niet in de nieuwe indeling zetten, bang dat het niet zou passen.
Het nieuwe stuur is veel ruwer en dikker, en vraag mij af of het wel vega leer is, of zacht plastic.
Ook bij het nieuwe stuur lijkt de verwarming onderin achter te blijven.

• Groene Jacob
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-01 21:37
Groene Jacob schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:36:
Ik ben overgestapt van een Connect naar een Lounge, dus heb 2 perfect op maat passende zonneschermen over voor de achterbank.

Iemand geïnteresseerd? Linkje: https://www.anwb.nl/webwi...assend-voor-hyundai-ioniq

regio Amsterdam (oost)
Voor de liefhebber in de I5-community! Perfect passende zonneschermen voor de achterbank. Stuur me even een pm als je interesse hebt om deze over te nemen.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:38

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Bij nogal wat mensen hier die ICCU-problemen hebben meen ik te hebben gelezen dat die ook (eerst) aardlekproblemen hebben. Klopt dat?

Mijn Zappi is aangesloten op een ‘gewone’ 3x32A automaat zonder aardlekschakelaar. Dat heb ik gedaan omdat de Zappi zelf een ingebouwde aardlekdetectie heeft voor zowel de 30 mA wisselstroom als de 6 mA gelijkstroom. (Vergeet de discussie of die wel met ALS in de groepenkast aangesloten had moeten worden)

Soms krijg ik bij het aansluiten van mijn auto een soort van reset (restart) van de Zappi. Je hoort het relais zoals gewoonlijk drie keer klappen (aan, uit, aan) met ca. 0,5 s tussentijd, maar in plaats van daarna te gaan laden hoor ik dan een 4e klap pal na de 3e (weer uit dus) en het display op de Zappi wordt blank.
Daarna zie ik dat de Zappi weer gaat herstarten.

Kent iemand dit fenomeen en kan het de lekstroomdetectie van de Zappi zijn? Ik kan het niet in de documentatie vinden hoe de Zappi reageert als er een lekstroom gedetecteerd wordt.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• ptwee
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:12
Hippe Lip schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:02:
Bij nogal wat mensen hier die ICCU-problemen hebben meen ik te hebben gelezen dat die ook (eerst) aardlekproblemen hebben. Klopt dat?
Bij mijn recente tweede keer ICCU-defect geen problemen met aardlek. Sowieso nooit gehad met de Zappi. Bij de eerste keer is wel het relais van de Zappi stuk gegaan maar weet niet wat oorzaak of gevolg was.
Mijn ICCU is overigens supersnel vervangen: Maandag 29-12 is de auto naar dealer (Wassink Venlo) getransporteerd en woensdag kon ik hem weer ophalen. _/-\o_

• RuudW
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-01 10:08
De snow mode werkt prima en fijne service van Hyundai dat ik hierop via een mail werd geattendeerd. En dat 10 minuten voorverwarmen heel erg lekker is, wist ik al langer maar met deze winterse omstandigheden ideaal!

• beldepinda
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-01 22:04
Beste allen,

Vraagje, zijn er cijfers bekend van hoelang een ICCU gemiddeld meegaat? En wat de kosten zijn out of warranty om het te vervangen.

Reden waarom is omdat ik zit te kijken voor een lounge editie Ioniq 5 tweedehands, maar met de autos uit 2021 zijn de fabrieksgaranties al verlopen en ben dan benieuwd hoeveel het kost om de ICCU te laten repareren. Ik rijdt ongeveer 35k km per jaar dus gaat redelijk hard met de kilometers.

En een gelukkig nieuwjaar :)

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:43
Hippe Lip schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:02:
Ik had juist geen problemen met de aardlekautomaat voordat de ICCU de geest gaf. Met de nieuwe ICCU juist wel. Frequentie is zeer hoog te noemen. Denk bdat ik in 75% van de gevallen na een laadsessie weer naar de meterkast mag om de automaat weer aan te zetten.

Ik overweeg inmiddels om een andere automaat in de meterkast te zetten. Vind het eigenlijk schandalig dat het zou moeten, maar ik zie daar meer heil in dan weer terug naar de dealer en het gevecht aangaan of het nu aan de automaat of aan de nieuwe ICCU ligt.

• osluis
beldepinda schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:48:
Beste allen,

Vraagje, zijn er cijfers bekend van hoelang een ICCU gemiddeld meegaat? En wat de kosten zijn out of warranty om het te vervangen.
De mijne ging ongeveer 50k kilometers mee.

[ Voor 34% gewijzigd door osluis op 06-01-2026 16:19 ]

• k0enf0rNL
  • Laatst online: 09:14
Beste allen,

Reden waarom is omdat ik zit te kijken voor een lounge editie Ioniq 5 tweedehands, maar met de autos uit 2021 zijn de fabrieksgaranties al verlopen en ben dan benieuwd hoeveel het kost om de ICCU te laten repareren. Ik rijdt ongeveer 35k km per jaar dus gaat redelijk hard met de kilometers.

Voor zover ik weet is de mijne nooit vervangen, teller staat nu op 46k. Wel een tip om te kijken naar import uit Duitsland, dan kan je een nieuwere auto voor dezelfde prijs krijgen of zelfs goedkoper dan in Nederland. Dat verschil kan je dan mooi sparen voor een ICCU vervangen als dat ooit nodig is.

• Ionikfünf
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 13:36
k0enf0rNL schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:35:
[...]

Voor zover ik weet is de mijne nooit vervangen, teller staat nu op 46k. Wel een tip om te kijken naar import uit Duitsland, dan kan je een nieuwere auto voor dezelfde prijs krijgen of zelfs goedkoper dan in Nederland. Dat verschil kan je dan mooi sparen voor een ICCU vervangen als dat ooit nodig is.
En de meeste Duitse IONIQs komen met 3 jaar aanvullende garantie die, volgens de verzekeraar die deze garantie namens Hyundai uitvoert , ook de ICCU dekt…..

• Inferis1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-01 18:06
Beste allen,

Ik heb het de Hyundai garage gevraagd toen ik mijn Ioniq met nieuwe ICCU (binnen garantie, 80k km) heb opgehaald en hij zei 1600 ex btw. Ik weet niet zeker of daar ook werkplaats uren bij zitten. Wel een prijzige reparatie dus.

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:22
Bij de ioniq die wij laatst hebben proef gereden was de iccu vervangen bij 140k. Voor 2.100 Euro. Volgens de dealer is dat een vervanging die maar 1 keer voor komt aangezien de nieuwe iccu van betere kwaliteit is. Wat zijn opmerkijg waard mag zijn..

• GoodPeople
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-01 14:46
Knip

[ Voor 99% gewijzigd door Notna op 06-01-2026 20:23 . Reden: Dit mag in V&A (Overig)! ]

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:07
vinpower schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:36:
Bij de ioniq die wij laatst hebben proef gereden was de iccu vervangen bij 140k. Voor 2.100 Euro. Volgens de dealer is dat een vervanging die maar 1 keer voor komt aangezien de nieuwe iccu van betere kwaliteit is. Wat zijn opmerkijg waard mag zijn..
Jemig 140.000 op de teller? Wat betaal je dan voor zo’n Ioniq?

• vinpower
Impstoker schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:12:
[...]

Jemig 140.000 op de teller? Wat betaal je dan voor zo’n Ioniq?
Vraagprijs is 25.000 voor de lounge versie en 73kwh batterij en ondertussen 156k op de teller.

• k0enf0rNL
Toch nog even een tip voor de mensen die er met dit weer op uit gaan. Er is ook een SNOW driving mode op de ioniq 5, deze zorgt ervoor dat de banden minder slippen bij het optrekken en remmen. Deze kan je activeren door de drive mode knop ingedrukt te houden voor een paar seconden.

Zelfs op onze RWD Ioniq 5 met zomerbanden was het prima te doen zojuist.

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:25
vinpower schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:14:
[...]

Vraagprijs is 25.000 voor de lounge versie en 73kwh batterij en ondertussen 156k op de teller.
voor die prijs vindt je ook I5's die de helft aantal km hebben ... maar zou sowieso even odnerhoudsgegevens opvragen alvorens stappen te zetten ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117

• vinpower
vifra schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:42:
[...]

voor die prijs vindt je ook I5's die de helft aantal km hebben ... maar zou sowieso even odnerhoudsgegevens opvragen alvorens stappen te zetten ...
Nou gaspedaal geeft in totaal 3 occasions voor die prijs alle rond dezelfde km stand.
Maar het ging dan ook om de kosten van de iccu.

[ Voor 6% gewijzigd door vinpower op 07-01-2026 12:55 ]

• k0enf0rNL
vinpower schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:54:
[...]

Nou gaspedaal geeft in totaal 3 occasions voor die prijs alle rond dezelfde km stand.
Als je je echt zorgen maakt om de ICCU kosten dan zou ik nu wat meer geld uitgeven om een jongere auto te kopen met minder kilometers en langere garantie. Je kan ook nog 2 jaar verlengde garantie kopen voor €1000,- dan kom je in totaal op 7 jaar garantie op de auto en 8 jaar/160k op de batterij. Dan heb je ook nog wat meer keus in de verschillende uitvoeringen.

Bijvoorbeeld deze: https://www.autoscout24.n...ef-49e5-82ee-4c25646f6535

Ioniq 5 77.4kWh uit maart 2023 met 28k op de teller voor 27.000 euro. Ik heb de import van mijn auto via DAS gedaan, maar je kan het ook helemaal zelf doen.

• Ionikfünf
vinpower schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:54:
[...]

De Duitsers zijn je vrienden.... Ik zie een 12/2022 Lounge-versie staan, showmodel, voor 27k, 10.000 kilometer erop. In de fabrieksgarantie tot eind '27 en nog 3j aanvullend tot eind 2030. Dan moet je maar net 58KW willen, maar het is volgens mij niet heel moeilijk om een overall betere aanbieding te vinden in Germanistan en dan ben je tot einde 2030 verlost van ICCU-stress, zover Hyundai dat zelf niet al eerder oplost. Er is een reden waarom een toenemend aantal occasions, zelfs bij Nederlandse Hyundai dealers, gewoon geïmporteerd zijn uit DE/FR/BE....Zelf regelen van de import is niet een heel grote uitdaging.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Beste allen,

@beldepinda Eigenlijk een beetje vreemde vraag. Je lijkt er hiermee vanuit te gaan dat het ding het sowieso begeeft en dat is gelukkig (ook voor Hyundai) niet zo. Ik schat in dat die bij nog geen 10% van de auto’s kaduuk gaat, al heeft niemand (behalve de fabrikant) daar enige cijfers van; ook niet bij benadering. Bij sommigen gaat het onder de 20k en binnen een jaar mis, bij anderen pas ruim over de 100k km, als die het überhaupt al begeeft.

Dan is het nog steeds de vraag in hoeverre de reparatie geheel of deels door Hyundai betaald wordt. Ook na garantie kan het zijn dat ze uit coulance helemaal of voor een deel betalen.

Dan nog het punt wie de reparatie uit gaat voeren als de garantie is afgelopen. Ik meen dat er bedrijven zijn (een bedrijf is) dat die dingen reviseert en dan zou het wel eens een heel stuk minder kunnen kosten dan wanneer een Hyundai-dealer het doet.

<John O`Mill>

• k0enf0rNL
Hippe Lip schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:13:
[...]

@beldepinda Eigenlijk een beetje vreemde vraag. Je lijkt er hiermee vanuit te gaan dat het ding het sowieso begeeft en dat is gelukkig (ook voor Hyundai) niet zo. Ik schat in dat die bij nog geen 10% van de auto’s kaduuk gaat, al heeft niemand (behalve de fabrikant) daar enige cijfers van; ook niet bij benadering. En bij sommigen gaat het onder de 20k en binnen een jaar mis, bij anderen pas ruim over de 100k km, als die het überhaupt al begeeft.

Dan is het nog steeds de vraag in hoeverre de reparatie geheel of deels door Hyundai betaald wordt. Ook na garantie kan het zijn dat ze uit coulance helemaal of voor een deel betalen.

Dan nog het punt wie de reparatie uit gaat voeren als de garantie is afgelopen. Ik meen dat er bedrijven zijn (een bedrijf is) dat die dingen reviseert en dan zou het wel eens een heel stuk minder kunnen kosten dan wanneer een Hyundai-dealer het doet.
Daar komt nog bij dat Hyundai ook steeds meer zicht krijgt op dit probleem en dat ze wellicht al een oplossing hebben voordat jouw ICCU kapot gaat.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Het is deze dagen heerlijk weer om eens lekker te spelen met onze wagen met achterwielaandrijving. Hij laat zich redelijk makkelijk in een slip brengen. Je zet de ESP uit, draait licht aan het stuur (>30 km/h) en geeft een flinke dot gas. Gas dan even loslaten (niet remmen!) en bij het terugswingen weer een flinke dot gas geven net voordat de auto weer rechtuit gaat. Dan swingt-ie goed door naar de andere kant.

Wat me opvalt is dat je de ESP weliswaar uit kunt zetten (en dat staat dan ook in het display), maar dat er dan nog steeds een vorm van tractiecontrole is (rechter symbooltje). Je kunt volgas geven, maar bij het doorslippen grijpt de auto toch in helaas.
Is dat uit te zetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcqlyGcKDVqkKaFK79aaG0TyRB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/msDpNQxEVq8KwEodLUlrzJ6v.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

• beldepinda
Hippe Lip schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:13:
[...]

@beldepinda Eigenlijk een beetje vreemde vraag. Je lijkt er hiermee vanuit te gaan dat het ding het sowieso begeeft en dat is gelukkig (ook voor Hyundai) niet zo. Ik schat in dat die bij nog geen 10% van de auto’s kaduuk gaat, al heeft niemand (behalve de fabrikant) daar enige cijfers van; ook niet bij benadering. Bij sommigen gaat het onder de 20k en binnen een jaar mis, bij anderen pas ruim over de 100k km, als die het überhaupt al begeeft.

Yeah uitgangspunt is dat ik wil rekening houden met mogelijke extra kosten die erbij komen kijken, rekening houden met worst case scenario dat de ICCU kapot gaat Iokay batterij is nog erger maar daar zijn weinig meldingen van t.o.v. ICCU).

Uiteindelijke doel van deze auto is om het zo lang mogelijk vol te houden met de comfort die ik graag heb. Om vervolgens na 6-10 jaar een nieuwe auto te kopen wanneer de Ioniq het begeeft (of nog extra blijf rijden omdat het nog volhoud).

Verder wel benieuwd naar import mogelijkheden, maar dat is best een can of worms waar ik meer in moet verdiepen. Staan mooie auto's op maar verzekering technisch hoe dat loopt is voor mij onbekend en ook het uitzoeken zeker waard.

• Bopppppppp
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-01 18:53
Goedenavond,

Weet iemand het verschil tussen Hyundai IONIQ 5 84kWh N Line Business auto 5d en de Hyundai IONIQ 5 — 84kWh N Line Edition Limited auto 5d.

Ik vraag dit ivm dat sinds vandaag mij portal open staat via leasemaatschappij en ik haast geen verschil.

• k0enf0rNL
beldepinda schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:32:
[...]

Yeah uitgangspunt is dat ik wil rekening houden met mogelijke extra kosten die erbij komen kijken, rekening houden met worst case scenario dat de ICCU kapot gaat Iokay batterij is nog erger maar daar zijn weinig meldingen van t.o.v. ICCU).

Uiteindelijke doel van deze auto is om het zo lang mogelijk vol te houden met de comfort die ik graag heb. Om vervolgens na 6-10 jaar een nieuwe auto te kopen wanneer de Ioniq het begeeft (of nog extra blijf rijden omdat het nog volhoud).

Verder wel benieuwd naar import mogelijkheden, maar dat is best een can of worms waar ik meer in moet verdiepen. Staan mooie auto's op maar verzekering technisch hoe dat loopt is voor mij onbekend en ook het uitzoeken zeker waard.
Ik heb het via DAS geregeld, ik heb hun 1650 euro betaald en zij hebben het contact met de dealer, onderhandeling, transport naar Nederland, RDW keuring en kenteken geregeld. Ik kon hem vervolgens na een paar weken ophalen in Zaandam. Hierbij wordt de auto nooit op naam gezet van DAS dus je betaald de Duitse BTW en op elektrische auto's zit geen BPM. Zodra je het kenteken hebt is het net als iedere andere auto, dus je betaald gewoon motorrijtuigenbelasting en je regelt gewoon een autoverzekering. In mijn ervaring deden ze nergens moeilijk over het feit dat de auto geïmporteerd is uit Duitsland, dat zou ook eigenlijk niet kunnen omdat de auto gewoon gekeurd wordt door de RDW.

Bij ons scheelde het in totaal in ieder geval rond de €6.000,-. Wij rijden nu een 77.4kWh RWD Lounge (Uniq in Duitsland) met 19 inch wielen en panoramisch dak. Bouwjaar 12/2022 met 45k op de teller. Gekocht bij de dealer in Duitsland voor €28.990 en de goedkoopste Lounge in Nederland was toen €36.000,-

Als ik nu kijk staan er maar 2 op voor onder de 40.000 en die hebben beide meer gereden. Gaspedaal

[ Voor 5% gewijzigd door k0enf0rNL op 07-01-2026 19:18 ]

• beldepinda
k0enf0rNL schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:13:
[...]

Ik heb het via DAS geregeld, ik heb hun 1650 euro betaald en zij hebben het contact met de dealer, onderhandeling, transport naar Nederland, RDW keuring en kenteken geregeld. Ik kon hem vervolgens na een paar weken ophalen in Zaandam. Hierbij wordt de auto nooit op naam gezet van DAS dus je betaald de Duitse BTW en op elektrische auto's zit geen BPM. Zodra je het kenteken hebt is het net als iedere andere auto, dus je betaald gewoon motorrijtuigenbelasting en je regelt gewoon een autoverzekering. In mijn ervaring deden ze nergens moeilijk over het feit dat de auto geïmporteerd is uit Duitsland, dat zou ook eigenlijk niet kunnen omdat de auto gewoon gekeurd wordt door de RDW.

Bij ons scheelde het in totaal in ieder geval rond de €6.000,-. Wij rijden nu een 77.4kWh RWD Lounge (Uniq in Duitsland) met 19 inch wielen en panoramisch dak. Bouwjaar 12/2022 met 45k op de teller. Gekocht bij de dealer in Duitsland voor €28.990 en de goedkoopste Lounge in Nederland was toen €36.000,-

Als ik nu kijk staan er maar 2 op voor onder de 40.000 en die hebben beide meer gereden. Gaspedaal
Dankjewel voor het delen van je ervaring en informatie, en ook precies waarom ik het interessant vind want het verschil is aanzienlijk. Hoe was de ervaring met het proces anzich? Alles verliep goed/hoe lang duurde de levering?

• k0enf0rNL
beldepinda schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:53:
[...]

Dankjewel voor het delen van je ervaring en informatie, en ook precies waarom ik het interessant vind want het verschil is aanzienlijk. Hoe was de ervaring met het proces anzich? Alles verliep goed/hoe lang duurde de levering?
Echt een hele prettige ervaring met DAS, ik heb meerdere keren een advertentie van een dealer doorgestuurd en zij hebben iedere beoordeeld en met mij overlegt wat zij vinden van de advertentie en de dealer. Zij zullen dus ook echt alleen een auto gaan ophalen als ze vertrouwen hebben in de dealer. Nadat we uiteindelijk een auto hadden gevonden en besloten hadden dat dat hem ging worden ging het allemaal vrij snel. Er moest nog wat schade herstelt worden (paar krassen van een paaltje) wat de dealer zelf gedaan heeft zonder meerprijs. Dat was na een paar werkdagen klaar, vervolgens kregen we een verzoek voor een aanbetaling omdat de dealer zeker wilde zijn dat we hem zouden kopen.
Nadat de auto klaar was om opgehaald te worden kregen we een betaalinstructie voor het restant van het totaal bedrag, ondertussen heeft DAS het transport geregeld en was de auto binnen een week in Zaandam.
In Zaandam duurde het nog 7 werkdagen voordat de auto gekeurd was en hij klaar stond om opgehaald te worden. Toen we het kenteken kregen hebben we gelijk de verzekering geregeld zodat we netjes verzekerd met de auto naar huis konden rijden.
Bij het ophalen werden we netjes ontvangen en hebben ze nog even uitgelegd wat de belangrijkste dingen van de auto zijn en we reden na ruim een half uur weg uit Zaandam onderweg naar huis.
In dit hele traject heeft DAS meermaals met ons contact opgenomen om wat zaken te bespreken en het voelde gedurende het hele proces heel professioneel aan. Je hebt het gevoel dat je constant iemand aan je zijde hebt staan die enorm veel ervaring en expertise heeft.
En dat alles voor maar €1650,- vind ik echt een koopje. En dat zie je ook wel terug met het ophalen want er staan veel dure auto's klaar om opgehaald te worden (zelfs een GT3 RS). Op het moment dat wij onze auto kwamen ophalen werden er nog 3 opgehaald, dus ze hebben ook best wel wat klanten.

• vinpower
Misschien domme vraag, maak je dan helemaal geen proefrit?

• k0enf0rNL
vinpower schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:12:
Misschien domme vraag, maak je dan helemaal geen proefrit?
Wij hebben een proefrit gemaakt in Nederland met een vergelijkbare auto. We durfden het risico ook wel aan want het is een EV dus er kan weinig mis mee zijn en alle gebreken vallen toch onder de garantie. Wij hebben 2 gebreken gevonden en die zijn inmiddels verholpen door de hyundai dealer hier in de buurt. Er waren een paar trims boven de deuren niet zo netjes meer en de achterklep kraakte over drempels.

• iRenik
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:04
k0enf0rNL schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:34:
Toch nog even een tip voor de mensen die er met dit weer op uit gaan. Er is ook een SNOW driving mode op de ioniq 5, deze zorgt ervoor dat de banden minder slippen bij het optrekken en remmen. Deze kan je activeren door de drive mode knop ingedrukt te houden voor een paar seconden.
Haha als ik dat doe krijg ik juist het tegenovergestelde en gaat geen winterband me meer redden in N modus 😂

Overigens heerlijke auto in de sneeuw met 4 wielaandrijving en de Pirelli Sottozero’s eronder 👌🏻

• KnarfX
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10:37
Hippe Lip schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:30:
Het is deze dagen heerlijk weer om eens lekker te spelen met onze wagen met achterwielaandrijving. Hij laat zich redelijk makkelijk in een slip brengen. Je zet de ESP uit, draait licht aan het stuur (>30 km/h) en geeft een flinke dot gas. Gas dan even loslaten (niet remmen!) en bij het terugswingen weer een flinke dot gas geven net voordat de auto weer rechtuit gaat. Dan swingt-ie goed door naar de andere kant.

Wat me opvalt is dat je de ESP weliswaar uit kunt zetten (en dat staat dan ook in het display), maar dat er dan nog steeds een vorm van tractiecontrole is (rechter symbooltje). Je kunt volgas geven, maar bij het doorslippen grijpt de auto toch in helaas.
Is dat uit te zetten?

[Afbeelding]
Haha leuk! Ik was gisteren bezig met een Volvo ex30. Die beperkt de slip idd ook nog zelfs als ESP uit staat, dus dat is niet Ioniq specifiek.

Als er nog meer sneeuw is gevallen vrijdag ga ik het met de Ioniq ook nog eens proberen!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
Bopppppppp schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:53:
Goedenavond,

Weet iemand het verschil tussen Hyundai IONIQ 5 84kWh N Line Business auto 5d en de Hyundai IONIQ 5 — 84kWh N Line Edition Limited auto 5d.

Ik vraag dit ivm dat sinds vandaag mij portal open staat via leasemaatschappij en ik haast geen verschil.
De limited is rijker uitgerust.
Vergelijk Limited en Business.

Van wat ik snel zie: Limited wel 360 graden camera, gelamineerd glas en elektrisch verstelbare achterbank. Maar er zullen meer verschillen zijn.

• Changie
  • Laatst online: 13:46
Heb mijn auto na 3 dagen weer terug. Iccu was er de volgende dag al. Vandaag weer opgehaald. Ik had ze nog gevraagd mijn accu door te meten want die was flink ontladen. Maar volgens garage was die nog goed. Ik heb het ze laten controleren.

• Takenzo
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:32
Na lang twijfelen heb ik 18" velgen met all season banden laten monteren. Ik was bang dat ze misschien een beetje lullig zouden ogen, maar de voordelen van comfort/geluid/gewicht van kleinere velg met grotere band vond ik toch erg interessant.

Ik ben tevreden met het resultaat, geluid is anders dan de 20" zomerbanden, maar lijkt wel wat minder luid. Kleine oneffenheden worden merkbaar gemakkelijker geabsorbeerd.

De dikkere band vind ik persoonlijk ook goed passen bij de retro stijl van de auto.

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLlXm5nVv491np3SXqqeyrIaQAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gkagNpYOJuQjwxeuJIUaRx2E.jpg?f=fotoalbum_large
Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M1d-gkQLGFCyTVGJ0hetbsqxu3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FWpprfMmsUwszzxiJwQkO9iw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Takenzo op 09-01-2026 15:50 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

Takenzo schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:47:
Na lang twijfelen heb ik 18" velgen met all season banden laten monteren. Ik was bang dat ze misschien een beetje lullig zouden ogen, maar de voordelen van comfort/geluid/gewicht van kleinere velg met grotere band vond ik toch erg interessant.

Ik ben tevreden met het resultaat, geluid is anders dan de 20" zomerbanden, maar lijkt wel wat minder luid. Kleine oneffenheden worden merkbaar gemakkelijker geabsorbeerd.

De dikkere band vind ik persoonlijk ook goed passen bij de retro stijl van de auto.

Voor:
[Afbeelding]

Na:
[Afbeelding]
@Takenzo Goh, dat ziet er idd erg netjes uit! Had ik ook wel willen hebben, maar ik kon bij bestellen alleen kiezen tussen 19” en 20”. Die 18” zou ik dan zelf moeten kopen en dat vond ik toch wat te kostbaar.

Heb je ze nieuw gekocht en wat was je eraan kwijt, als ik vragen mag?

<John O`Mill>

• Takenzo
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:32
Hippe Lip schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:50:
[...]

Heb je ze nieuw gekocht en wat was je eraan kwijt, als ik vragen mag?
Ik heb ze inderdaad nieuw gekocht. Voor CMS C32 Aero met Nokian SeasonProof 2 banden en TPMS en montage was ik €1860 kwijt bij Wheelpoint. Bij navraag hebben zij via hun zoektool de 18" toegevoegd voor de ioniq 5, zodat ik het bij hen ook beter aandurfde voor het geval 18" toch niet zou passen.

• beldepinda
Takenzo schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:47:

Voor:
[Afbeelding]
Na:
[Afbeelding]
Nice! Zelf zit ik te kijken voor een occasion met 19" vanwege zuinigheid/geluid (mij gaat het minder om looks), dus goed om te horen dat het bevalt :)

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:25
oeps - andere topic

[ Voor 94% gewijzigd door vifra op 10-01-2026 11:01 ]

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117

• k0enf0rNL
Wij willen graag een trekhaar eronder laten zetten. Ik krijg hier bij de Hyundai dealer een offerte voor 1475 voor een afneembare trekhaak en 2600 voor een inklapbare incl. montage. Zijn dat een beetje normale prijzen? Ze zeggen ook dat ze geen vaste kunnen monteren.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:51
Trekhaakcentrum website al eens bekeken? Stuk goedkoper....

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• KnarfX
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10:37
Ik was destijds ook aan het zoeken, maar een Brink trekhaak was destijds niet leverbaar op de termijn welke ik voor ogen had. Dus ik heb idd die prijs betaald voor een afneembare hyundai trekhaak.

Tip:
Kijk goed uit hoe ze bij de montage het grijze gedeelte vd bumper hebben uitgezaagd.

Bij mij was er een monteur iets te fanatiek bezig geweest en had een veel te groot gat gezaagd.
Het kostte ook wat overtuiging voordat ze over gingen tot het vervangen van het grijze bumperdeel.

• Stefannn
  • Laatst online: 12:46
k0enf0rNL schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:40:
Wij willen graag een trekhaar eronder laten zetten. Ik krijg hier bij de Hyundai dealer een offerte voor 1475 voor een afneembare trekhaak en 2600 voor een inklapbare incl. montage. Zijn dat een beetje normale prijzen? Ze zeggen ook dat ze geen vaste kunnen monteren.
Vaste kan/kon wel maar is niet aan te raden.
Dat had ik eerst maar mijn fiets drager paste niet want de standaard vaste trekhaak zit erg dicht bij de bumper.
Ik heb het toen allemaal nagezocht en het zit op het absolute minimum van de standaards. Op zich passen andere fietsdragers wel maar ik heb een hele fijne dus dat wilde ik niet. Je kan ook problemen verwachten met caravan antislinger koppelingen.
Ze hebben hem bij mij met enige “coulance korting” vervangen voor een afneembare die er nu echt 100% van de tijd gewoon op zit. Ben ik blij mee.
Mijn ioniq stamt uit 2023, toen kon ik nog geen trekhaak elders zetten. Dat kan wellicht nu wel.
Inklapbaar vind/vond ik belachelijk duur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGGwjM5MGiCE6pvxfD1ODkeh9gQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/85QQnYuYXTh9RtqgpD6ncU7Z.jpg?f=fotoalbum_large

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:21
Stefannn schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:36:
Dat had ik eerst maar mijn fiets drager paste niet want de standaard vaste trekhaak zit erg dicht bij de bumper.
Ik heb het toen allemaal nagezocht en het zit op het absolute minimum van de standaards. Op zich passen andere fietsdragers wel maar ik heb een hele fijne dus dat wilde ik niet. Je kan ook problemen verwachten met caravan antislinger koppelingen.
Ze hebben hem bij mij met enige “coulance korting” vervangen voor een afneembare die er nu echt 100% van de tijd gewoon op zit. Ben ik blij mee.
Mijn ioniq stamt uit 2023, toen kon ik nog geen trekhaak elders zetten. Dat kan wellicht nu wel.

[Afbeelding]
Er is gewoon een norm (ISO 1103) die beschrijft dat het hart van de kogel minimaal 65 mm vanaf de bumper moet zitten.
Als je fietsenrek met die maat niet fatsoenlijk te monteren is, kun je het retourneren naar de fabrikant, want dan voldoen ze niet aan de standaard.
Ook antislingerkoppelingen houden die minimaal 65 mm aan. Hier hangt de kogel op 70 mm vanaf de bumper (zelf gemonteerd en de trekhaak zoveel mogelijk naar voren geschoven voor maximale stabiliteit) en dat gaat echt prima met de Al-Ko antislingerkoppeling van de caravan. Die 5 mm (en nog wel wat meer ook) is echt nog wel over.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Stefannn
Andrehj schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:26:
[...]

Er is gewoon een norm (ISO 1103) die beschrijft dat het hart van de kogel minimaal 65 mm vanaf de bumper moet zitten.
Als je fietsenrek met die maat niet fatsoenlijk te monteren is, kun je het retourneren naar de fabrikant, want dan voldoen ze niet aan de standaard.
Ook antislingerkoppelingen houden die minimaal 65 mm aan. Hier hangt de kogel op 70 mm vanaf de bumper (zelf gemonteerd en de trekhaak zoveel mogelijk naar voren geschoven voor maximale stabiliteit) en dat gaat echt prima met de Al-Ko antislingerkoppeling van de caravan. Die 5 mm (en nog wel wat meer ook) is echt nog wel over.
Klopt helemaal.
En de standaard Hyundai kogel zit op exact 65mm.
Mijn fietsdrager dus (kennelijk) ook, hij paste met 0mm speling.
Dat fietsrek had ik al van de vorige auto en is een heel prettig licht gewicht opklapbaar ding dat ik zeker niet kwijt wil. Zeker geen frut kwaliteit. Retourneren kan na 4 jaar echt niet meer.
99% van de kogels heeft wat marge op die 65mm, de afneembare dus ook.
Tja… “ik heb het bij deze gezegd”… “en de foto zit erbij die laat zien dat het geen onzin is”
Doe ermee wat je lief is.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
Stefannn schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:40:
Klopt helemaal.
En de standaard Hyundai kogel zit op exact 65mm.
Mijn fietsdrager dus (kennelijk) ook, hij paste met 0mm speling.
Ik heb zelf geen Ioniq, maar hoe zit die trekhaak gemonteerd? Bij mijn Skoda monteer je die in langsdragers van het chassis in slobgaten. De gehele trekhaakconstructie kun je daarom een paar cm naar voren en achteren bewegen (en daarna vastschroeven), zodat je daarmee zelf de afstand tot de bumper kunt bepalen. Lukt dat bij een Ioniq niet?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Stefannn
Andrehj schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:44:
[...]

Ik heb zelf geen Ioniq, maar hoe zit die trekhaak gemonteerd? Bij mijn Skoda monteer je die in langsdragers van het chassis in slobgaten. De gehele trekhaakconstructie kun je daarom een paar cm naar voren en achteren bewegen (en daarna vastschroeven), zodat je daarmee zelf de afstand tot de bumper kunt bepalen. Lukt dat bij een Ioniq niet?
Zie foto die ik toentertijd gemaakt heb. Van de vaste trekhaak dus, Ik heb inmiddels dus een afneembare dus ik kan niet nog een keer kijken.
Ik heb het geprobeerd maar kreeg hem niet op grotere afstand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-8iJ3rCWoQdJ5gSnbaUikKR93g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BYkEpnGuvMLBGqrCOB3aJDFU.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb 15 december een afneembare trekhaak met 13-polige kabelset laten monteren bij trekhaakcentrum. Via ANWB lid en kortingscode ANWBTHC25 (weet niet of deze nog geldig is), kostte deze 945 euro met gratis extra's t.w.v. 75 euro. Hier is de link naar de ANWB pagina. Normale prijs is 975 euro, inclusief witte kentekenplaat en verloopstekker 13 naar 7 polig,

ANWB-leden ontvangen de volgende voordelen bij de montage van een trekhaak:
- Gratis leenauto met 100 gratis kilometers.
- Gratis kniemat/bumperbeschermer.
- Gratis witte kentekenplaat.
- Een gratis TowBag* met hierin:
-- 2 x spanbanden van 3 meter
-- Verloopstekker
-- WD40 100 ml
-- Sleutelhouder
-- Handschoenen
-- Rembreekkabel
-- Trekhaakdop
* zolang de voorraad strekt

P.S. ben nog wel aan het wachten op de TowBag.

Bij de afspraak opmerkingen én het afgeven van de auto heb ik de volgende opmerking geplaatst:

Bij sommige IONIQ 5 is er in de zichtdelen van de bumper gezaagd. De handleiding is blijkbaar niet duidelijk genoeg, aangezien dit niet nodig is. Ik heb een voorbeeld waarbij er niet in het zichtdeel gezaagd is:
nietwijk in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

Bij het ophalen werd er nog bedankt voor deze opmerking, aangezien de handleiding inderdaad verwarrend was.

• usac085
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12-01 22:33
Gewoonlijk gebruik ik Android Auto en Google Maps om te navigeren, maar ik wilde graag eens de navigatie van Hyundai zelf testen.

Ik merkte vandaag dat die vond dat ik naar een laadstation moest (en bijgevolg de batterij ging conditioneren), terwijl ik nog ruim voldoende kilowattuur had om thuis te komen. Hoe zet ik zoiets tijdens het rijden uit?

• Hippe Lip

Hippe Lip

@usac085 Als je bestemming opgeeft en voordat je de laatste OK (of vergelijkbaar) geeft vraagt de navi (de mijne tenminste) of je dat inclusief laadstations wil. Gewoonlijk heb ik dat uit. Eenmaal uitgezet blijft dat uit bij de daarop volgende ritten totdat je het weer aan zet.

<John O`Mill>

• BrieJan
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:06
Goedemorgen!

Ik overweeg een tweedehands ('21-'23) HI5 aan te schaffen. Andere optie is een Tesla MY. Een van de verschillen is natuurlijk de bagageruimte, die voor mij belangrijk is gezien onze autovakanties met 3 kids. Mijn vorige auto (VW ID.4) was precies goed, dus ik denk dat met de verschuifbare achterbank ook de HI5 voldoende ruimte biedt.

Maar... welke trims beschikken over die verschuifbare achterbank? Alleen de Lounge of ook de goedkopere trims?

Als ik op Autoweek kijk zou alleen de Lounge die optie hebben en ook de lokale dealer vertelde dat. Helaas heeft die ook alleen tweedehands Lounge staan, dus ik kon het niet checken bij een andere trim. Maar als ik de reviews lees/bekijk reppen ze allemaal over deze optie alsof het er standaard op zit. Ik las ook een comment van een gebruiker die de achterbank kon verschuiven en de goedkoopste Style-trim zou hebben.

Zou mij aanzienlijk meer zoekresultaten opleveren als ik niet alleen naar de Lounge hoef te kijken. :)

• Stefannn
BrieJan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:15:
Goedemorgen!

Ik overweeg een tweedehands ('21-'23) HI5 aan te schaffen. Andere optie is een Tesla MY. Een van de verschillen is natuurlijk de bagageruimte, die voor mij belangrijk is gezien onze autovakanties met 3 kids. Mijn vorige auto (VW ID.4) was precies goed, dus ik denk dat met de verschuifbare achterbank ook de HI5 voldoende ruimte biedt.

Maar... welke trims beschikken over die verschuifbare achterbank? Alleen de Lounge of ook de goedkopere trims?

Als ik op Autoweek kijk zou alleen de Lounge die optie hebben en ook de lokale dealer vertelde dat. Helaas heeft die ook alleen tweedehands Lounge staan, dus ik kon het niet checken bij een andere trim. Maar als ik de reviews lees/bekijk reppen ze allemaal over deze optie alsof het er standaard op zit. Ik las ook een comment van een gebruiker die de achterbank kon verschuiven en de goedkoopste Style-trim zou hebben.

Zou mij aanzienlijk meer zoekresultaten opleveren als ik niet alleen naar de Lounge hoef te kijken. :)
Mijn connect+ MY2023 heeft een verschuifbare achterbank.
Maar ik weet natuurlijk niet wat ze nu doen.

• BrieJan
Stefannn schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:44:
[...]
Mijn connect+ MY2023 heeft een verschuifbare achterbank.
Maar ik weet natuurlijk niet wat ze nu doen.
Dus toch wel? Kijk, dan zit de CarBase van Autoweek dus al fout. Links Connect+, rechts Lounge:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J1Dm8mV6zeuUfaQbTerMl-AaG7E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/K53wKBBpMWDV0fRRubE5KslJ.png?f=user_large

• Ionikfünf
Goedemorgen!

Volgens mij is de achterbank altijd verschuifbaar, maar slechts bij Lounge (en misschien 1 of 2 andere uitvoeringen) electrisch. Zie dit filmpje : YouTube: This is What The Backseat Of The Hyundai IONIQ 5 Looks Like⚡️ #short... . Die achterbank is 100% zeker verstelbaar, maar net zo zeker is dat niét electrisch, want dat gaat veel langzamer.

• Stefannn
BrieJan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:15:
[...]

Dus toch wel? Kijk, dan zit de CarBase van Autoweek dus al fout. Links Connect+, rechts Lounge:
[Afbeelding]
mijn connect+ MY2023 dus wel ja.
maar ik zou wel echt checken op het specifieke exemplaar dat je op het oog hebt. Het kan zomaar zo zijn dat uitrustingen wijzigen.

NB, het is trouwens wel handig.
Enerzijds gebruik ik het bijna nooit, altijd op achterste stand dus.
Maar een doodenkele keer gaat de stoel een klein stukje naar voren als ik veel bagage heb.
Afgelopen jaar nog vanuit manchester naar Nederland. Mijn dochter woont daar en had een enorme berg spullen mee naar Nederland. Het paste alleen met de bank een stukje naar voren en/maar ze kon zelf ook nog super goed zitten.
De ioniq5 is echt bizar groot.

• BrieJan
Ionikfünf schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:21:
[...]

Volgens mij is de achterbank altijd verschuifbaar, maar slechts bij Lounge (en misschien 1 of 2 andere uitvoeringen) electrisch. Zie dit filmpje : YouTube: This is What The Backseat Of The Hyundai IONIQ 5 Looks Like⚡️ #short... . Die achterbank is 100% zeker verstelbaar, maar net zo zeker is dat niét electrisch, want dat gaat veel langzamer.
Ja, dat filmpje had ik ook al gezien. Maar ook daar wordt dus niet gezegd of het standaard is. Bovendien hanteren de Amerikanen weer andere uitvoeringen dat hier in NL. :)F

Als er iemand hier is met een Style-uitvoering die ook een verschuifbare achterbank heeft, dan weet ik vrijwel zeker dat ze het allemaal hebben. *O*

Handmatig verstelbaar is overigens prima, zie niet echt meerwaarde in elektrische bediening voor die paar keer per jaar dat ik het echt zal gebruiken.

• BrieJan
Stefannn schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:24:
[...]
NB, het is trouwens wel handig.
Enerzijds gebruik ik het bijna nooit, altijd op achterste stand dus.
Maar een doodenkele keer gaat de stoel een klein stukje naar voren als ik veel bagage heb.
Precies dat dus. Bij gewone ritjes profiteren de achterpassagiers van de extra beenruimte. En dan heb je toch een fijnere auto (denk ik, moet er nog in rijden) dan bv. een ID.4 die permanent voldoende laadruimte heeft.

Snel maar eens een proefrit plannen.

• Ionikfünf
BrieJan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:30:
[...]

Ja, dat filmpje had ik ook al gezien. Maar ook daar wordt dus niet gezegd of het standaard is. Bovendien hanteren de Amerikanen weer andere uitvoeringen dat hier in NL. :)F

Als er iemand hier is met een Style-uitvoering die ook een verschuifbare achterbank heeft, dan weet ik vrijwel zeker dat ze het allemaal hebben. *O*

Handmatig verstelbaar is overigens prima, zie niet echt meerwaarde in elektrische bediening voor die paar keer per jaar dat ik het echt zal gebruiken.
handmatig is handiger, want sneller. Als ik dat ding wil verschuiven zit ik zelden achter het stuur, maar sta ik naast de auto en wil ik NU en SNEL verschuiven, niet heel smooth en vooral langzaam...

• BrieJan
Ionikfünf schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:33:
[...]

handmatig is handiger, want sneller. Als ik dat ding wil verschuiven zit ik zelden achter het stuur, maar sta ik naast de auto en wil ik NU en SNEL verschuiven, niet heel smooth en vooral langzaam...
Dat is ook mijn gedachte. Enige voordeel zou zijn dat je nauwkeurig kunt afstellen met elektrische bediening. Maar hoe vaak zou dat echt nodig zijn...

Wel bijzonder weer overigens dat de verkoper bij de officiele Hundai-dealer dus gewoon verkeerd informatie geeft. Weten wat je verkoopt is blijkbaar niet makkelijk... :X

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
BrieJan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:30:
[...]
Heb ik en daarmee kan ik je bevestigen dat alle trims verschuifbaar zijn, althans zeker bij de jaren die je noemt en de NL modellen. Bijkomend voordeel van de "lagere trims" is dat er nog veel ruimte onder de laadvloer zit. Andere uitvoeringen hebben daar een subwoofer.

• osluis
Goedemorgen!

Ik weet niet of of je import aan het overwegen bent, maar mijn ervaring met andere automerken dat de naam van de trim en de inhoud sterk afhankelijk is van het land en de importeur. Ik weet niet zeker of dit bij Hyundai het geval is, maar ik ben bij zowel Opel als VW tegen het fenomeen aangelopen, dat zowel de inhoud als de prijs van de paketten sterk kunnen afwijken. Voor Hyundai heb ik dit nog nooit gecontroleerd, maar wou het voor de zekerheid even meegeven.

• tvc15
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:15
BrieJan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:37:
[...]

Dat is ook mijn gedachte. Enige voordeel zou zijn dat je nauwkeurig kunt afstellen met elektrische bediening. Maar hoe vaak zou dat echt nodig zijn...

Wel bijzonder weer overigens dat de verkoper bij de officiele Hundai-dealer dus gewoon verkeerd informatie geeft. Weten wat je verkoopt is blijkbaar niet makkelijk... :X
Nog een voordeel is de geheugenfunctie voor alle vier de zitplaatsen. Je kan 4 combinaties van alle stoelposities opslaan. Met 1 handeling kies je dus tussen standen voor bouwmarkt, vakantie, personenvervoer. Best handig in praktijk. En een belangrijk voordeel van de Lounge uitvoering is de mooiere LED verlichting, geen separate halogeen lampen voor richtingaanwijzers.Smaak is persoonlijk natuurlijk, maar voor mij was dit de belangrijkste reden om voor een Lounge uitvoering te kiezen.

• k0enf0rNL
tvc15 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:01:
[...]

Nog een voordeel is de geheugenfunctie voor alle vier de zitplaatsen. Je kan 4 combinaties van alle stoelposities opslaan. Met 1 handeling kies je dus tussen standen voor bouwmarkt, vakantie, personenvervoer. Best handig in praktijk. En een belangrijk voordeel van de Lounge uitvoering is de mooiere LED verlichting, geen separate halogeen lampen voor richtingaanwijzers.Smaak is persoonlijk natuurlijk, maar voor mij was dit de belangrijkste reden om voor een Lounge uitvoering te kiezen.
Voor mij was het vooral de Heads up display, wat een verademing is dat zeg! Ik hoef gedurende een reis eigenlijk nooit mijn ogen van de weg te houden. Daarnaast verschillen de uitvoeringen in Duitsland qua prijs niet zo veel dus dan is de keuze ook wel snel gemaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door k0enf0rNL op 13-01-2026 14:05 ]

• BrieJan
osluis schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:12:
[...]

Ik weet niet of of je import aan het overwegen bent, maar mijn ervaring met andere automerken dat de naam van de trim en de inhoud sterk afhankelijk is van het land en de importeur.
Ja, dat is mijn ervaring ook. Toen ik nog een Kia e-Niro zag ik dat inderdaad. En dan is het extra irritant dat de adverteerder de advertenties niet goed of compleet aanmaken.

Ik heb voor de HI5 nog niet gekeken hoeveel het scheelt met NL. Het moet wel significant zijn, want behalve de moeite die je er voor moet doen (mits je het niet uitbesteedt) is de toekomstige verkoopprijs doorgaans ook lager voor importauto's. Dus in mijn beleving loont het zelden de moeite.

• k0enf0rNL
BrieJan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:10:
[...]

Ja, dat is mijn ervaring ook. Toen ik nog een Kia e-Niro zag ik dat inderdaad. En dan is het extra irritant dat de adverteerder de advertenties niet goed of compleet aanmaken.

Ik heb voor de HI5 nog niet gekeken hoeveel het scheelt met NL. Het moet wel significant zijn, want behalve de moeite die je er voor moet doen (mits je het niet uitbesteedt) is de toekomstige verkoopprijs doorgaans ook lager voor importauto's. Dus in mijn beleving loont het zelden de moeite.
Zoals eerder hier vermeld scheelde het bij ons ongeveer 6000 euro incl de importkosten etc. ten opzichte van een Nederlandse Lounge. En bijkomend voordeel, er zaten al 19 inch wielen op ipv 20 inch. Ik heb thuis ergens op mijn schijf een PDF staan met alle opties die in de Dynamiq, Techniq en Uniq zitten in Duitsland. Er zitten inderdaad wat kleine verschillen in die wel even goed zijn om na te lopen, zo heb je bij de Dynamiq (Connect hier) standaard een warmtepomp wat hier nog een losse optie was geloof ik tot 2023.

• BrieJan
[...]
Ik snap het, als je heel vaak verschillende standen nodig hebt. Maar dat zal voor mij ongeveer 1% van de tijd zijn, dus dan kan ik prima de handjes gebruiken.

[...]
En een belangrijk voordeel van de Lounge uitvoering is de mooiere LED verlichting, geen separate halogeen lampen voor richtingaanwijzers.Smaak is persoonlijk natuurlijk, maar voor mij was dit de belangrijkste reden om voor een Lounge uitvoering te kiezen.
[/quote]
Ja, ik vind de specs van de Lounge ook wel interessant. Maar de grote accu, betere SoH, lagere km-stand, later bouwjaar, garantie en AWD vind ik dan belangrijker. Dus als ik moet kiezen tussen een lagere trim dit dat allemaal heeft voor hetzelfde geld als een Lounge dit dat minder of niet heeft, dan kies ik toch de lagere trim.

Maar ik zal de trims nog eens zorgvuldig bestuderen en eerst maar eens proefrit maken. Misschien vind ik het rijden helemaal niks, dan hoef ik niet eens meer te vergelijken.

• BrieJan
k0enf0rNL schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:21:
[...]
Zoals eerder hier vermeld scheelde het bij ons ongeveer 6000 euro incl de importkosten etc. ten opzichte van een Nederlandse Lounge.
Zo, dat scheelt inderdaad wel flink. Interessant. En die importkosten, bedoel je dan alleen de RWD-keuring? Of heb jij een importbedrijf ingeschakeld die deels/alles voor je heeft geregeld?

• k0enf0rNL
BrieJan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:37:
[...]

Zo, dat scheelt inderdaad wel flink. Interessant. En die importkosten, bedoel je dan alleen de RWD-keuring? Of heb jij een importbedrijf ingeschakeld die deels/alles voor je heeft geregeld?
1650 euro via DASImport voor volledig ontzorgt, we hoefden hem alleen op te halen in Zaandam. Zij hebben het contact met de dealer, onderhandeling, transport, keuring en kenteken gedaan

• vinpower
Op basis van de ervaring van @k0enf0rNL ook maar eens de Duitse Autoscout24 uitgeplozen voor een Uniq (=Lounge) versie met 73kwh batterij. Maar kom helaas niet veel tegen met de veel lagere prijs :P

Edit: I stand corrected @k0enf0rNL .

[ Voor 11% gewijzigd door vinpower op 13-01-2026 16:16 ]

• PeMo1965
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-01 15:43
Ik heb onlangs mijn 2021 Ioniq 5 Style ingeruild voor een 2025 Ioniq connect+.
In de Style reed ik in het buitenland op ABRP navigatie icm een Veepeak dongle die 24/7 in de OBD poort zat.
In de nieuwe Ioniq is de navigatie beter en is ABRP geen noodzaak meer denk ik maar wilde ik voor Carscanner de dongle weer gebruiken.
Na 1,5 dag erin gezeten te hebben was mijn 12V accu leeg (het was ook erg koud en sneeuw).
Gelukkig de boel weer aan de praat gekregen met de booster die ik nog had uit de oude Ioniq.
Ik denk dus dat de dongle de oorzaak was aangezien ik daarna geen probelen meer heb gehad zonder dongle.
Gebruikt er iemand de Veepeak dongle en wat heeft diegene gedaan aan instellingen om een lege accu te voorkomen?

• k0enf0rNL
vinpower schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:03:
Op basis van de ervaring van @k0enf0rNL ook maar eens de Duitse Autoscout24 uitgeplozen voor een Uniq (=Lounge) versie met 73kwh batterij. Maar kom helaas niet veel tegen met de veel lagere prijs :P
Ik zie er genoeg op staan tussen de 25.000 en 27.000 euro met minder dan 60k kilometers. Als je dat vergelijkt met Nederland waar er maar 3 beschikbaar zijn die alle 3 rond de 30.000 euro zitten dan scheelt dat toch wel wat geld. Maar het grootste verschil zit hem nu toch wel in de 77.4 kWh variant, daar zie ik een paar Uniq's in Duitsland voor onder de 30.000 terwijl in Nederland de goedkoopste al 36.000 euro kost. En soms moet je een beetje geluk hebben, zo heb ik begin november een aantal Techniq's gezien uit 2024 die erop stonden voor rond de 30.000 met maar 15k kilometers.
Autoscout24 link voor 73kWh Uniq in Duitsland
Autoscout24 link voor 73kWh Lounge in Nederland
Autoscout24 link voor 77.4kWh Uniq in Duitsland
Autoscout24 link voor 77.4kWh Lounge in Nederland

En dan kan je ook nog kijken op mobile.de

• gwenrau
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13:18
Toevallig laatst de handelaar gesproken omdat ik me afvroeg of ze de koelvloeistof hadden vervangen bij aanschaf (stond toen op 54k kilometers en er was een beurt afgenomen) Hij blijkt dus naar een dealer te zijn geweest maar die schijnen alleen de Vloeistof te controleren? het vervangen zou puur een dingetje zijn ala de dealer wilt geld verdienen.. ik lees overal toch wel andere verhalen... iemand die een soortgelijk antwoord heeft gekregen?

Ik zit op en nabij de 60K wil ook niet voor 400 euro de auto aan gort laten gaan dus ik zal denk wel een afspraak maken bij een dealer maar vond het toch wel een opmerkelijk antwoord.

• BrieJan
k0enf0rNL schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:47:
[...]

1650 euro via DASImport voor volledig ontzorgt, we hoefden hem alleen op te halen in Zaandam. Zij hebben het contact met de dealer, onderhandeling, transport, keuring en kenteken gedaan
Ja, die ken ik. Ik woon daar redelijk in de buurt, dus die had ik als optie. Maar dan was je dus evengoed nog 6000 euro goedkoper uit na aftrek van hun kosten? Heel netjes, dat dekt de lagere verkoopwaarde in NL wel.

• BrieJan
k0enf0rNL schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:30:
[...]
En dan kan je ook nog kijken op mobile.de
Ja, de gebruik ik eigenlijk alleen maar. Nog niet aan Autoscout gedacht, zal ik eens doen.

Maar heb jij dan zelf een specifieke auto of dealer aangedragen en heeft DAS Import het overgenomen? Of heb je je zoekopdracht bij DAS import gelegd en kun je uit hun gevonden aanbod kiezen?

En... hoe zit het dan met onderhoud, garantie en support bij de dealers? Zijn zij meewerkend of ervaar je weerstand (wat ik elders lees) omdat de auto niet bij hen vandaan komt?

• Hippe Lip

Hippe Lip

Nog een voordeel is de geheugenfunctie voor alle vier de zitplaatsen. Je kan 4 combinaties van alle stoelposities opslaan. Met 1 handeling kies je dus tussen standen voor bouwmarkt, vakantie, personenvervoer. Best handig in praktijk.
@tvc15 Wat zeg je me daar nou? Waar heb jij die vier geheugenfunctie voor alle vier de zitplaatsen? Dat heb ik nog nooit gezien. En dan hoop ik dat de MY25 die functie niet heeft weggelaten…

<John O`Mill>

• tvc15
Hippe Lip schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 23:37:
[...]

@tvc15 Wat zeg je me daar nou? Waar heb jij die vier geheugenfunctie voor alle vier de zitplaatsen? Dat heb ik nog nooit gezien. En dan hoop ik dat de MY25 die functie niet heeft weggelaten…
Bij mijn auto zit er in het hoofdscherm een icoontje “Opgeslagen stoelposities”.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WdL9374vc8EgEUEbiE28MkUI3c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Q6FYS3q0AAMNbg1Q2KPASRGP.jpg?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door tvc15 op 14-01-2026 09:05 ]

• tvc15
@Hippe Lip , de geheugenfunctie voor alle stoelen zou ook in de MY25 Lounge uitvoering moeten zitten, zie pagina 5-41 en 5-42 van je handleiding.

• k0enf0rNL
BrieJan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:16:
[...]

Ja, de gebruik ik eigenlijk alleen maar. Nog niet aan Autoscout gedacht, zal ik eens doen.

Maar heb jij dan zelf een specifieke auto of dealer aangedragen en heeft DAS Import het overgenomen? Of heb je je zoekopdracht bij DAS import gelegd en kun je uit hun gevonden aanbod kiezen?

En... hoe zit het dan met onderhoud, garantie en support bij de dealers? Zijn zij meewerkend of ervaar je weerstand (wat ik elders lees) omdat de auto niet bij hen vandaan komt?
Ja DAS heeft op hun website al een flink aanbod van auto's die bij dealers staan waar ze vaker auto's ophalen en je kan ook zelf een link naar een advertentie doorsturen, zij beoordelen dan of ze de dealer/advertentie genoeg vertrouwen om de auto op afstand te kopen. Garantie is gewoon volledig overdraagbaar mits natuurlijk alle servicebeurten netjes volgens het schema zijn uitgevoerd, dat is niet anders dan in Nederland. Bij onze auto stonden de servicebeurten niet in het Hyundai systeem maar alleen in het boekje wat bij de auto zat, dat was allemaal geen enkel probleem bij de Hyundai dealer hier.

Ik zal het je nog sterker vertellen, als je een auto in Duitsland koopt bij een erkende Hyundai dealer dan heb je met een beetje geluk nog eens 3 jaar extra fabrieksgarantie. Helaas heb ik mijn auto niet bij een erkende Hyundai dealer gekocht dus heb ik die 3 jaar extra garantie niet, maar andere in dit topic hebben dat wel, ik geloof via RealGarant.

• k0enf0rNL
@BrieJan Ik heb ook nog even die PDF opgezocht met wat er allemaal in de verschillende uitvoeringen standaard zit in Duitsland. Dit is voor het modeljaar 2023, dus oudere of nieuwere modellen kunnen wat afwijken. https://www.autos-erleben...-5-Preisliste-09-2023.pdf
Hier staan overigens van alle modeljaren de prijslijsten: https://www.auto-preislis...2857-hyundai-ioniq-5-2021

[ Voor 21% gewijzigd door k0enf0rNL op 14-01-2026 10:45 ]

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:54
tvc15 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:20:
@Hippe Lip , de geheugenfunctie voor alle stoelen zou ook in de MY25 Lounge uitvoering moeten zitten, zie pagina 5-41 en 5-42 van je handleiding.
Zit inderdaad in de Lounge van 25. Er is echter een listigheidje. Er zijn twee pictogramen voor Stoelen, beide geven andere instellingsopties.

1) via knop SETUP --> knop VOERTUIG --> knop STOELEN. Hier kan je Easy access regelen, stoelverwarming gebaseerd op klimaatinstellingen aan of uit zetten, plus aan- of uitzetten van de weergave op het scherm als een stoel (waar een persoon op zit?) wordt aangepast.

2) via knop HOME, 2e tab --> knop STOELEN. Hier kan je de posities van de bijrijderstoel en de achterbank aanpassen. Het gaat bij de bank natuurlijk alleen om het elektrisch verschuiven. De passagierstoel betreft voor-achter en het hellen van de rugleuning. Andere opties niet. Je kunt 3 groepsposities programmeren. Per gebruikersprofiel. De bestuurderstoel volgt altijd de instelling van het gebruikersprofiel.

Ik heb in mijn eigen gebruikersprofiel 1 groepspositie gemaakt waarbij de achterbank helemaal naar achteren staat (comfort inzittenden) en eentje waarbij de bank helemaal naar voren is (ruimte in kofferbak) Wisselen is dus slechts 1 druk op de knop.

[ Voor 6% gewijzigd door joepie de p op 14-01-2026 11:24 ]

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-01 22:22

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

Stefannn schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:36:
[...]

[Afbeelding]
Voor het beeld; dit is een standaard Thule fietsendrager op een vaste 2023 trekhaak,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3vgk-ZdsuuDlOhqkbwLtiyvkm4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n6Jq0U872ZTRky6zZ7Q7eWuG.jpg?f=fotoalbum_large

Dat lukt dus makkelijk, idem voor mijn aanhanger.

[ Voor 13% gewijzigd door FijneKnul op 14-01-2026 11:55 ]

• Ionikfünf
BrieJan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:16:
[...]

Ik heb mijn Ioniq zelf uit Duitsland gehaald, waarbij Hyundai DE en Hyundai NL heel behulpzaam waren met het verstrekken van informatie. Ook de uitvoerder van de 3j aanvullende garantie, Real Garant, was uiterst vriendelijk en correct. Eenmaal in Nederland en gekentekend heb ik mezelf bij een Hyundai dealer gemeld voor toekomstig onderhoud (duurt nog even, ik kocht de auto met 000030 km op de teller...) en eventuele garantiedingetjes. Keurig ontvangen, geen moment het idee dat ik niet welkom ben. Inmiddels staat de eerste afspraak voor garantiedingetjes, dat verliep allemaal heel soepel.

Ik had eerder al twee auto's zelf uit Duitsland gehaald. Er is zeker een toegevoegde waarde voor een partij als DAS, zeker als je een auto koopt die qua BTW/BPM als 'nieuw' beschouwd wordt, zoals mijn Ioniq. Echter, DAS doet 'alles of niets' via haar pakket-systeem, je kunt geen opties schrappen, hetgeen betekende dat ik dan -voor mijn gevoel- best veel geld betaal voor een aantal diensten ik ook prima zelf kan doen. Dus, ook deze no.3 heb ik zelf gedaan, naar volle tevredenheid :*)

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
Hoe heeft jullie ioniq 5 de sneeuw doorstaan? Qua rijgedrag (winterbanden en AWD) niks te klagen, maar wel twee kleine problemen die zich hopelijk met wat geduld zelf oplossen. Achter de led-balk aan de voorzijde is wat vocht terecht gekomen. De linkerkant van de led-balk knippert als ik de portieren open, ik denk door het vocht. Gisteren na het rijden nog een tijdje naar staan kijken, maar toen zag ik het niet. Verder ging de luchtklep (ook links) niet meer goed open. Dat lijkt zich nu te hebben opgelost.

• Stefannn
StarC schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:16:
Hoe heeft jullie ioniq 5 de sneeuw doorstaan? Qua rijgedrag (winterbanden en AWD) niks te klagen, maar wel twee kleine problemen die zich hopelijk met wat geduld zelf oplossen. Achter de led-balk aan de voorzijde is wat vocht terecht gekomen. De linkerkant van de led-balk knippert als ik de portieren open, ik denk door het vocht. Gisteren na het rijden nog een tijdje naar staan kijken, maar toen zag ik het niet. Verder ging de luchtklep (ook links) niet meer goed open. Dat lijkt zich nu te hebben opgelost.
Niet gerelateerd aan winter, wel aan ledbalk.
Al sinds de zomer zat er condens aan de binnenkant van de ledbalk achter.
Die is bij mij onder garantie vervangen.

• osluis
StarC schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:16:
Ik heb redelijk wat in de sneeuw mogen rijden. Ik heb de RWD versie en heb geen klachten over rijgedrag.
Waar ik minder van onder de indruk was is het zelfreinigend vermogen van de koplampen/oorbumper. Ik had het niet inde gaten omdat ik overdag aan het rijden was, maar feitelijk zag men mij niet eens meer rijden. Bij sneeuw, dus toch maar vaker stoppen en de boel schoonmaken. Het feit dat de cruisecontrol niet meer wil werken is een goede verklikker dan de voorkant volledig vol zit. Links op de foto had ik al even met de hand schoongemaakt. De volledige voorkant zat dichtgekoekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZvISSAyKcf-zYNRE6vGhuetQ6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bxETBg9QpFbUKKFfxtQOWgaD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door osluis op 14-01-2026 15:10 . Reden: typo's ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

joepie de p schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:20:
[...]
1) via knop SETUP --> knop VOERTUIG --> knop STOELEN. Hier kan je Easy access regelen, stoelverwarming gebaseerd op klimaatinstellingen aan of uit zetten, plus aan- of uitzetten van de weergave op het scherm als een stoel (waar een persoon op zit?) wordt aangepast.
@joepie de p Het blijkt dat de weergave van de verstelling van de stoel alleen over de bestuurdersstoel gaat. Net even geprobeerd, maar als de bijrijdersstoel verzet wordt zie je dat niet, of er nou iemand op die stoel zit of niet.

<John O`Mill>

• McRizzo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13:27
osluis schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:07:
[...]

Ik heb redelijk wat in de sneeuw mogen rijden. Ik heb de RWD versie en heb geen klachten over rijgedrag.
Waar ik minder van onder de indruk was is het zelfreinigend vermogen van de koplampen/oorbumper. Ik had het niet inde gaten omdat ik overdag aan het rijden was, maar feitelijk zag men mij niet eens meer rijden. Bij sneeuw, dus toch maar vaker stoppen en de boel schoonmaken. Het feit dat de cruisecontrol niet meer wil werken is een goede verklikker dan de voorkant volledig vol zit. Links op de foto had ik al even met de hand schoongemaakt. De volledige voorkant zat dichtgekoekt.

[Afbeelding]
Precies mijn ervaring ook.

• BrieJan
k0enf0rNL schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:43:
@BrieJan Ik heb ook nog even die PDF opgezocht met wat er allemaal in de verschillende uitvoeringen standaard zit in Duitsland. Dit is voor het modeljaar 2023, dus oudere of nieuwere modellen kunnen wat afwijken. https://www.autos-erleben...-5-Preisliste-09-2023.pdf
Hier staan overigens van alle modeljaren de prijslijsten: https://www.auto-preislis...2857-hyundai-ioniq-5-2021
Ja, dit is top, dank! Nu weet ik dus dat stoelgeheugen niet standaard is in de duurste uitvoering, maar dat dat weer in extra Relax-pakket zit. Kan ik wat gerichter zoeken. d:)b

• BrieJan
Ionikfünf schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:21:
[...]

Ik heb mijn Ioniq zelf uit Duitsland gehaald, waarbij Hyundai DE en Hyundai NL heel behulpzaam waren met het verstrekken van informatie. Ook de uitvoerder van de 3j aanvullende garantie, Real Garant, was uiterst vriendelijk en correct.
Kijk, dat maakt het al wat laagdrempeliger voor mij. En even voor mijn begrijp: wat houdt aanvullend in? Is dat 3 jaar langer garantie, dus na 5 jaar fabrieksgarantie 8 jaar in totaal? Of gaat om aanvullende dekking voor zaken die de fabrieksgarantie niet dekt?

• Hippe Lip

Hippe Lip

BrieJan schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:35:
[...]

Ja, dit is top, dank! Nu weet ik dus dat stoelgeheugen niet standaard is in de duurste uitvoering, maar dat dat weer in extra Relax-pakket zit. Kan ik wat gerichter zoeken. d:)b
Als dat relaxpakket betekent dat je van die uitklapbare been-(kuit-)steunen aan je voorstoelen hebt, vergeet die functie dan. Ik heb ze, maar krijg die dingen op geen enkele manier ook maar enigszins in de buurt van mijn benen, laat staan dat ze die gaan steunen. Je moet (voor Nederlandse begrippen) wel verdomd korte beentjes hebben om daar iets aan te hebben. Mogelijk dat dit voor mensen uit het thuisland van Hyundai wel bruikbaar is?

<John O`Mill>

• Ionikfünf
BrieJan schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:39:
[...]

Kijk, dat maakt het al wat laagdrempeliger voor mij. En even voor mijn begrijp: wat houdt aanvullend in? Is dat 3 jaar langer garantie, dus na 5 jaar fabrieksgarantie 8 jaar in totaal? Of gaat om aanvullende dekking voor zaken die de fabrieksgarantie niet dekt?
Verlengde garantie is de betere term 😊 De verlengde garantie, jaar 6 t/m 8 dus, heeft niet precies dezelfde dekking als de fabrieksgarantie, maar daar moet je maar even een studie van maken 😉. De voorwaarden zijn gemakkelijk te vinden en als je een beetje Duits begrijpt kom je een heel eind. De ICCU zit er in elk geval in.

• Ionikfünf
Hippe Lip schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:43:
[...]

Als dat relaxpakket betekent dat je van die uitklapbare been-(kuit-)steunen aan je voorstoelen hebt, vergeet die functie dan. Ik heb ze, maar krijg die dingen op geen enkele manier ook maar enigszins in de buurt van mijn benen, laat staan dat ze die gaan steunen. Je moet (voor Nederlandse begrippen) wel verdomd korte beentjes hebben om daar iets aan te hebben. Mogelijk dat dit voor mensen uit het thuisland van Hyundai wel bruikbaar is?
De ‘hardware’ van het Relax pakket is inderdaad waardeloos, aan die steunen heb je echt niets. De software daarentegen is heerlijk : geheugen op de bestuurdersstoel, spiegels en de HUD. Dé reden voor ons om het pakket tot ‘must’ te verklaren.

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:54
[...]

Ik ben niet zozeer klein, 1,86 cm (wel verhoudingsgewijs korte benen tov de romp) en heb op zich wel profijt van de beensteunen. Ik kantel de zitting op lange afstanden graag iets naar achter, dan hebben de bovenbenen meer steun en raak je de onderbeensteunen eerder. Ik vind het overigens ook prettig om zo nu en dan het linkerbeen in de ruimte tussen de stoel en het portier te plaatsen. Geeft een rechtere hoek vam de knie.
Meer de zit als in een busje bv. Bij het uitstappen is de onderbeensteun en de achterover gehelde zitting ongemakkelijk. Nadat de stoel bij het openen van het portier naar achteren gaat (easy access) zet ik de zitting handmatig voorover voordat ik uitstap. Maat dusnook vaak als ik even uitstap terwijl het contact nog aanstaat. Met de voorgeprogrammeerde stoelinstelling zit je na het instappen weer in no time volledig comfy.

@Hippe Lip Merci voor het testen van de stoelverstellingsmelding in het scherm. Ik had het getest toen ik alleen in de auto zat. Het nut van de vermelding van de stoelverstelling zie ik trouwens niet. Alsof je het niet merkt als je stoel wordt versteld. Ik heb het uit staan.

• osluis
joepie de p schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:50:
[...]

Ik ben niet zozeer klein, 1,86 cm (wel verhoudingsgewijs korte benen tov de romp) en heb op zich wel profijt van de beensteunen. Ik kantel de zitting op lange afstanden graag iets naar achter, dan hebben de bovenbenen meer steun en raak je de onderbeensteunen eerder. Ik vind het overigens ook prettig om zo nu en dan het linkerbeen in de ruimte tussen de stoel en het portier te plaatsen. Geeft een rechtere hoek vam de knie.
Meer de zit als in een busje bv. Bij het uitstappen is de onderbeensteun en de achterover gehelde zitting ongemakkelijk. Nadat de stoel bij het openen van het portier naar achteren gaat (easy access) zet ik de zitting handmatig voorover voordat ik uitstap. Maat dusnook vaak als ik even uitstap terwijl het contact nog aanstaat. Met de voorgeprogrammeerde stoelinstelling zit je na het instappen weer in no time volledig comfy.

@Hippe Lip Merci voor het testen van de stoelverstellingsmelding in het scherm. Ik had het getest toen ik alleen in de auto zat. Het nut van de vermelding van de stoelverstelling zie ik trouwens niet. Alsof je het niet merkt als je stoel wordt versteld. Ik heb het uit staan.
Hier 1.91m. De steunen voor de benen gebruik ik vooral op de lange ritten als ik een power nap aan het maken ben en de stoel in de slaapstand staat. Onder het rijden vind ik ze meer in de weg zitten dan ik er plezier van heb, maar om een tukje te doen vind ik ze best lekker.

• BrieJan
[...]
Nou, laat ik nou net zo’n zeldzame kortbenige kaaskop zijn, haha! :)F Maar die beensteunen interesseren me niet. Ik laad 95% thuis en de openbare laders vooral onderweg naar de vakantiebestemming, dus dan wil ik er juist even uit.

Het gaat mij meer om de geheugenstanden van de voorstoel. Waarschijnlijk gaat mijn vrouw’s auto straks weg en delen we de EV. Dan is het wel lekker als je automatisch je eigen instellingen krijgt.

Weet iemand trouwens of je dat ook middels een profiel (zoals Tesla) of per sleutel (zoals Skoda) kan koppelen aan een bestuurder? Of heeft de HI5 alleen de memoryknoppen in de auto?

• BrieJan
Ionikfünf schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:31:
[...]

Verlengde garantie is de betere term 😊 De verlengde garantie, jaar 6 t/m 8 dus, heeft niet precies dezelfde dekking als de fabrieksgarantie, maar daar moet je maar even een studie van maken 😉. De voorwaarden zijn gemakkelijk te vinden en als je een beetje Duits begrijpt kom je een heel eind. De ICCU zit er in elk geval in.
Dat klinkt goed! En die 3 jaar verlenging kreeg je gratis bij de aankoop of heb je dat erbij gekocht/onderhandeld? Mijn onderhandelingsskills zwakken erg af namelijk als ik eenmaal iets graag wil hebben. 8)7

En mag ik vragen bij welke Duitse Hyundai dealer jij je auto hebt gekocht?

• Ionikfünf
BrieJan schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 06:55:
[...]

Nou, laat ik nou net zo’n zeldzame kortbenige kaaskop zijn, haha! :)F Maar die beensteunen interesseren me niet. Ik laad 95% thuis en de openbare laders vooral onderweg naar de vakantiebestemming, dus dan wil ik er juist even uit.

Het gaat mij meer om de geheugenstanden van de voorstoel. Waarschijnlijk gaat mijn vrouw’s auto straks weg en delen we de EV. Dan is het wel lekker als je automatisch je eigen instellingen krijgt.

Weet iemand trouwens of je dat ook middels een profiel (zoals Tesla) of per sleutel (zoals Skoda) kan koppelen aan een bestuurder? Of heeft de HI5 alleen de memoryknoppen in de auto?
Zover ik weet heeft iedere HI5 profielen, daar kun je ook stoel- (en spiegel?) instellingen onder kwijt. Maar, ik heb op de meeste plekken gelezen dat net nogal eventjes kan duren voordat de auto (software) voldoende opgestart is en je een ander profiel kunt kiezen. Geen idee of ze aan een individuele sleutel gekoppeld kunnen worden, maar zijn hier vast mensen die daar wat over kunnen zeggen. Het lengteverschil tussen mij en mijn vrouw is zodanig dat ik niet kan instappen als haar profiel ingesteld is :P Vandaar dat de modus hier is: deur opentrekken, memoryknop indrukken en binnen een paar seconden instappen met je eigen instellingen.

• Ionikfünf
BrieJan schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 07:06:
[...]

Dat klinkt goed! En die 3 jaar verlenging kreeg je gratis bij de aankoop of heb je dat erbij gekocht/onderhandeld? Mijn onderhandelingsskills zwakken erg af namelijk als ik eenmaal iets graag wil hebben. 8)7

En mag ik vragen bij welke Duitse Hyundai dealer jij je auto hebt gekocht?
Zit standaard bij iedere Duitse HI5, ik meen t/m modeljaar '24 (dus zonder achterwisser). Als je er eentje op het oog hebt, check dan de Duitse brochure voor het betreffende modeljaar, daar staat het namelijk in de kleine lettertjes.Het enige dat je vervolgens moet doen is vaststellen dat de garantie er (volgens de regels van de uitvoerder) nog op zit en dat je het certificaat erbij krijgt. Zover de dealer dat niet op jouw naam gezet heeft (die snappen daar zelf niet per se alles van), moet je dat even met de uitvoerder Real Garant regelen.

Mijn dealer zit in Duisburg, daar kon ik voor een mooie prijs kopen omdat die inmiddels afscheid van Hyundai had genomen en z'n voorraad moest ruimen. Daar word je dus niet veel wijzer meer van, tenzij je z'n laatste 5 wilt kopen, maar dat is een 58KW Uniq (Lounge) uitvoering.Leuk aanbod hoor, maar niet als je een grote batterij wilt.

Als je serieus verder wilt met de HI5 (en evt. import), dan raad ik je aan dit forum eens vanaf pagina 1 te doorworstelen. Heb ik ook zo gedaan; het is ff een klusje :o , maar dan kom je wel goed beslagen ten ijs.

[ Voor 17% gewijzigd door Ionikfünf op 15-01-2026 10:31 ]

Pagina: 1 ... 284 285 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic