• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-09 18:05

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

gwenrau schreef op donderdag 10 september 2026 @ 08:47:
[...]

ikzelf heb nog niets gehoord over de camera's ben benieuwd wat ik teruggekoppeld krijg.

van een beschadigde coating kan de camera natuurlijk nooit oranje worden 8)7 klinkt eerder als vochtschade in de camera sensor zelf.

en natuurlijk het feit dat er meerdere Ioniq5 's zijn met dit fenomeen maar van andere auto's met 360 camera's heb ik dit nog niet gezien..
Ik kan zelf nu even niet bij mijn auto, maar misschien zijn er hier anderen die een foto kunnen maken van hun lens? Als daar ook vergelijkbare beschadigingen in de coating te zien zijn zonder dat er een oranje gloed is, dan is dat argument meteen (onderbouwd) ontkracht?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:42

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ook weer een update over mijn auto, het aantal dagen bij de dealer zonder enig resultaat is inmiddels opgelopen tot 11. Hij staat er nu weer een ruime week en het probleem met de airco is nog niet gevonden, laat staan opgelost. De dealer houdt de moed erin en zegt dat ze een 'obstructie' vermoeden, maar niet weten waar die zit. Obstructie klinkt voor mij als een verstopping maar dat lijkt me toch redelijk wonderlijk bij een gesloten systeem als een airco. Dan zou er intern iets stuk moeten zijn gegaan wat in de leidingen is gekomen. Naar de toekomst biedt dat niet echt een fijn vooruitzicht.
Ze blijven pingpongen met de importeur, dus ik wacht maar weer af en zit ondertussen te kijken wat de alternatieven zijn die vooral _niet_ van Hyundai afkomstig zijn (of van Kia, want mijn vervangende auto verloor gisteren op de snelweg zomaar bijna de helft van de wielkastafdekking)

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:46
@gwenrau Misschien valt er teveel licht op de sensor als de coating er af is? Door de lichtverzadiging op de sensor geeft hij dan mogelijk een verkeerde kleur. Zie mijn eerdere post met verblindend licht op de rearcamera.

• gwenrau
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:58
ditbenikecht schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:29:
@gwenrau Misschien valt er teveel licht op de sensor als de coating er af is? Door de lichtverzadiging op de sensor geeft hij dan mogelijk een verkeerde kleur. Zie mijn eerdere post met verblindend licht op de rearcamera.
Dat zou inderdaad kunnen, maar blijft uiteraard een vreemd verhaal ik heb een soortgelijk issue ook niet gezien bij andere merken auto's. Misschien weet iemand of het voorgekomen is bij een EV6? is eigenlijk het broertje van de Ioniq 5 natuurlijk.

en zelfs als de coating het probleem is mag je verwachten dat die niet ~5 jaar maar mee gaat.. de reparatie is zo ingrijpend dat het je uiteindelijk duizenden euro's kan kosten. (gebaseerd op wat tiggy zei met 1000 EX btw EX montage )

• gwenrau
Hippe Lip schreef op donderdag 10 september 2026 @ 08:59:
[...]

Ik kan zelf nu even niet bij mijn auto, maar misschien zijn er hier anderen die een foto kunnen maken van hun lens? Als daar ook vergelijkbare beschadigingen in de coating te zien zijn zonder dat er een oranje gloed is, dan is dat argument meteen (onderbouwd) ontkracht?
Ik zal een foto maken van mijn voorcamera, zelf zag ik niets geks eraan om eerlijk te zijn.

kan uiteraard geen kwaad om deze onderling te vergelijken.

• wim1955
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11:19
Vaevictis_ schreef op woensdag 9 september 2026 @ 07:14:
[...]

Ik zou het liefst een dashcam willen zonder te veel kabels dus eentje die je als kap kunt monteren of met een connector om stroom af te tappen. Voor de MY21 zie ik geen aanbod wel voor nieuwere.
Al eens bij Fixcam gekeken? Deze zit er bij mij in tot volle tevredeheid. erge makkelijke installatie met aftakking bij de spiegel, en kap verwisselen waar de camera in zit. super simpel.

FITCAMX DASH CAM

[ Voor 12% gewijzigd door wim1955 op 10-09-2026 12:24 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

Hier de lens van de frontcamera van een anderhalf jaar oude MY25. Die ziet er ook al niet meer 100% onbeschadigd uit.
Maar ja, wat wil je met een frontcamera die ook snelheden boven de 120 km/h op een snelweg met gruis en weet-ik-wat te maken krijgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pel_uxe_xIuQu3d6_8hNeyShwZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1MdKEvihVKnMuvhBHeDvplJU.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

• Mooraalkikker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:54
Dit is bij mijn ioniq 5 uit 2021

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ehZ_DP07zBRpIgRL2xbrUgYFCVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/otpb7zAihAbNV7fPswKXsc9G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ik-2NAIDs8Nc8w6LM8CkXkMoqlo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6mgFd2Jcg39hQ2rRy73apMSx.jpg?f=fotoalbum_large

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-09 09:19
Na heel veel auto’s geprobeerd te hebben afgelopen weken, krijg ik binnenkort (als het goed is) toch weer een Ioniq 5.

De enige die nog lang meedeed in de competitie (en mijn budget) was de Ford Capri. Maar vooral het zicht was daar minder.

• gwenrau
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pGG5P4GioG6LXRIP44z8j8IDENw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Rp7Ja47iFloYIMCeCDVLg3T.jpg?f=fotoalbum_large helemaal vergeten te posten toen ik thuis kwam maar zo ziet de mijne eruit

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03:07
Hippe Lip schreef op woensdag 9 september 2026 @ 17:29:
[...]

Je weet dat he LKA apart uit kan zetten? LKA is degene die bruusk ingrijpt en je zomaar met een ruk aan het stuur de berm in stuurt of recht op een tegenligger af.

Met alleen LFA actief (en LKA uit dus!) gaat het bij mij netjes en soepel. Weinig op aan te merken.
Is mij allemaal bekend en toch doet mijn auto het niet netjes en soepel zodra we over snelweg tempo praten en nee het is geen user error.

Zoals ik al eens aangaf hier: mijn eerste en laatste Hyundai.

Mijn vrouw heeft - net als ik - een hekel aan een bemoeizuchtige auto dus al deze dingen staan standaard uit of worden bij vertrek uitgezet. Dan is het een relatief prima auto. En aangezien mijn vrouw 90%van de Hyundai kilometers maakt en op de auto op deze manier best te pruimen vindt mag de auto icm 2 jaar extra garantie nog even blijven. Als het aan mij ligt wordt hij eind van het jaar ingeruild op een Tesla Y.

IONIQ 5 Lounge 73kw & Polestar 2 LRDM Launch Edition

• de meester01
tomhier schreef op woensdag 9 september 2026 @ 18:54:
[...]

Voor mij hielp die TSB die ik noemde om ook dit gedrag opgelost te krijgen.
Is allemaal gedaan en nog steeds is het braak-opwekkend gedrag aanwezig. Ik heb een Polestar 2 ter referentie en daarin gaat het wel soepel. Het is dus ook niet zo dat mijn verwachtingen niet aansluiten op de werkelijkheid 😉

• Hippe Lip

Hippe Lip

de meester01 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 22:56:
[...]

Is mij allemaal bekend en toch doet mijn auto het niet netjes en soepel zodra we over snelweg tempo praten en nee het is geen user error.

Zoals ik al eens aangaf hier: mijn eerste en laatste Hyundai.
Nou, dat gedrag is dan inderdaad niet best. Het vervelendste lijkt dat je dealer niet doortastend genoeg is om dit punt te erkennen. Ik heb in meerdere topics van specifieke auto’s (meerdere merken) gelezen van dealers die star zijn en van dealers die hun klanten serieus nemen. Als dit aan Hyundai zou liggen dan zouden er veel meer rijders dit probleem hebben en zou Hyundai snel een (imago)probleem hebben.
Dit soort dingen kan je bij elk merk en elk type overkomen, dus ‘reken je niet rijk’ door naar iets anders over te stappen.
Heb je al eens een proefrit gemaakt in hetzelfde model van de dealer en dan de weg, de route rijden die jou zoveel ergernis oplevert? Dan kun je ervaren of het aan jouw exemplaar ligt, aan het model (bouwjaar misschien zels?) of aan het merk.
Mijn vrouw heeft - net als ik - een hekel aan een bemoeizuchtige auto dus al deze dingen staan standaard uit of worden bij vertrek uitgezet. Dan is het een relatief prima auto. En aangezien mijn vrouw 90%van de Hyundai kilometers maakt en op de auto op deze manier best te pruimen vindt mag de auto icm 2 jaar extra garantie nog even blijven. Als het aan mij ligt wordt hij eind van het jaar ingeruild op een Tesla Y.
De wetgeving wordt elk jaar alleen maar strenger op dit soort punten van bemoeizucht. Ik ben het helemaal met je eens dat dit behoorlijk vervelend, irritant en afleidend kan zijn. Maar vergeet niet dat een volgend (nieuwer) examplaar wel eens erger kan zijn omdat er wéér een nieuwe (irritante) regel (functie) bij is gekomen.

<John O`Mill>

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09 16:26
Hippe Lip schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:45:

Maar ja, wat wil je met een frontcamera die ook snelheden boven de 120 km/h op een snelweg met gruis en weet-ik-wat te maken krijgt.

[Afbeelding]
precies en dan zal het afwegen met een doekje de coating beschadigen? blijft een raar verhaal.

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• tvc15
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:34
Mijn frontcamera is aardig bekrast, maar doet het prima. km-stand 94.000

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y82HnZLA6o0_N4HtyzPQP4Ja1ZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rlewkFoEB7JZ7uQjTIpfRUur.jpg?f=fotoalbum_large

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:45
Tiggy80 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 08:29:
[...]

precies en dan zal het afwegen met een doekje de coating beschadigen? blijft een raar verhaal.
Daarbij...
Het lensoppervlak betreft het "pupil vlak" van het optiek. Dat betekent dat beschadigingen worden uitgemiddeld over de afbeelding.
Dus... een kras zie je niet als kras terug maar als verslechtering van het beeld evenredig met de oppervlakte van de kras. Dat is per kras dus nihil.
Wat betreft "coating eraf poetsen";
ALS dat dit überhaupt het mechanisme van de verkleuring is (hetgeen nog steeds super discutabel is), dan zal de verkleuring evenredig zijn met "de oppervlakte van de verdwenen coating".
Ik neem aan dat er nog steeds meer dan 80% van de coating aanwezig is dus dat is echt wel erg onwaarschijnlijk.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21-09 21:54
vls mij is wat men de lens noemt gewoon het afdek plasticje en daarachter zit een veel kleinere lens. Dus het verhaal van HY is hoogstwaarschijnlijk kul .

Hoe kun je door de wasstraat als een doek de 'lens' (wat het vrij zeker niet is) al beschadigt...ik zou de dealert eens vragen uit te leggen hoe de camera is opgebouwd en welke coating aanwezig is op welke laag en hoe de lens gereinigd kan worden

[ Voor 45% gewijzigd door Marcel2020 op 11-09-2026 13:50 ]

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

• Marcel2020
daarbij, als het ontbreken van wat voor coating dan ook zo'n oranjezweem teweegbrengt moet de coating ongeveer zo sterk kleuren dat de 'lens' op gekleurd plexiglas lijkt

• gwenrau
@Marcel2020 Helemaal met je eens, dit kan gewoon niet de reden zijn zeker omdat het toch om meerdere auto's gaat is dit geen toeval meer...

• Marcel2020
gwenrau schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:56:
@Marcel2020 Helemaal met je eens, dit kan gewoon niet de reden zijn zeker omdat het toch om meerdere auto's gaat is dit geen toeval meer...
geen toeval is zeker, maar er kan heel iets anders aan de hand zijn....de beeldsensor, het kunsstof afdelplastic (wat de dealer de lens noemt) kan oiv UV verkleuren ...de lens zelf kan bv oiv vocht verkleuren...IMHO allemaal dingen waar HY wat op had moeten bedenken (offee de leverancier waar ze die modules kopen), niks waar je als gebruiker veel aan doet (tenzij je de plastic afdek'lens' meteen na aankoop van alle eventueel aanwezige UV coating ontdoet en daarna jaren later een verkleuring optreed zoals bij vergelende koplampen)

• gwenrau
Marcel2020 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:59:
[...]

geen toeval is zeker, maar er kan heel iets anders aan de hand zijn....de beeldsensor, het kunsstof afdelplastic (wat de dealer de lens noemt) kan oiv UV verkleuren ...de lens zelf kan bv oiv vocht verkleuren...IMHO allemaal dingen waar HY wat op had moeten bedenken (offee de leverancier waar ze die modules kopen), niks waar je als gebruiker veel aan doet (tenzij je de plastic afdek'lens' meteen na aankoop van alle eventueel aanwezige UV coating ontdoet en daarna jaren later een verkleuring optreed zoals bij vergelende koplampen)
Nou inderdaad dit is gewoon een hardware matig gebrek dat opgelost had moeten worden zonder gezeur in de garantie periode.

• 2be
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-09 08:04

2be

ZuinigeRijder schreef op zondag 21 november 2021 @ 09:08:
[...]

In Duitsland hebben veel het probleem va het kantelen van de bestuurdersstoel. Deze service actie kan daar mee te maken hebben. Ik heb hier niets van gemerkt, maar bij mijn IONIQ 5 staat de bovenstaande service actie niet.
Vandaag is mijn auto naar de dealer geweest voor dit probleem. Er is onder garantie een nieuwe basis van de stoel geïnstalleerd. Af en toe bij een bocht knakte de bestuurdersstoel rechtsachter een beetje door.
Ze waren na herstel echter de reset van de stoel blijkbaar vergeten, want de lounge modus werkte niet meer. Uiteindelijk via google gevonden hoe ik dat zelf moest doen en nu werkt dat ook weer. Stoel voelt weer als nieuw.

Die fabrieksreset ziet er wel grappig uit. Je stoel en rugleuning in de voorste stand. Auto in P. Deur open en stoelverstelling naar voren en voorkeurspositie 1 vasthouden en dan gaat de stoel zelf naar alle uiterste instelstanden toe.

Vandaag ook de afbladderende verf van 1 raamstijl gezien en daar is een nieuwe voor besteld.

• de meester01
Hippe Lip schreef op donderdag 10 september 2026 @ 23:22:
[...]

Nou, dat gedrag is dan inderdaad niet best. Het vervelendste lijkt dat je dealer niet doortastend genoeg is om dit punt te erkennen. Ik heb in meerdere topics van specifieke auto’s (meerdere merken) gelezen van dealers die star zijn en van dealers die hun klanten serieus nemen. Als dit aan Hyundai zou liggen dan zouden er veel meer rijders dit probleem hebben en zou Hyundai snel een (imago)probleem hebben.
Dit soort dingen kan je bij elk merk en elk type overkomen, dus ‘reken je niet rijk’ door naar iets anders over te stappen.
Heb je al eens een proefrit gemaakt in hetzelfde model van de dealer en dan de weg, de route rijden die jou zoveel ergernis oplevert? Dan kun je ervaren of het aan jouw exemplaar ligt, aan het model (bouwjaar misschien zels?) of aan het merk.

[...]
Ik ga er geen tijd en moeite meer insteken. Zoals aangegeven kunnen we prima uit de voeten zo, het is best een fijne auto zonder deze functies maar wel 1 die een jaar te vroeg in de markt is gezet getuige de vele makken en updates in de eerste jaren.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:21
de meester01 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 02:13:
[...]

Ik ga er geen tijd en moeite meer insteken. Zoals aangegeven kunnen we prima uit de voeten zo, het is best een fijne auto zonder deze functies maar wel 1 die een jaar te vroeg in de markt is gezet getuige de vele makken en updates in de eerste jaren.
Wees blij dat er vele updates kwamen. Ik ken elektrische auto's die gewoon geen updates krijgen. Dan moet je het daarmee doen. B.v. de Nissan leaf.

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:01
Nog even terugkomend op de discussie rond het herkennenv an de verkeersborden. Het is mij opgevallen dat mijn auto er nooit in slaagt om my succesvol te vertellen wanneer ik 100 of 130 mag rijden. In mijn display zie ik wel dat hij weet dat er twee snelheden van toepassing zijn omdat ik twee snelheids borden met een kleine offset over elkaar heen zie staan, maar ongeacht het tijdstip toond hij altijd "100" en nooit "130". Is dat standaard bij iedereen het het geval? Of ben ik daarin een uitzondering?

• Marcel2020
osluis schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:43:
Nog even terugkomend op de discussie rond het herkennenv an de verkeersborden. Het is mij opgevallen dat mijn auto er nooit in slaagt om my succesvol te vertellen wanneer ik 100 of 130 mag rijden. In mijn display zie ik wel dat hij weet dat er twee snelheden van toepassing zijn omdat ik twee snelheids borden met een kleine offset over elkaar heen zie staan, maar ongeacht het tijdstip toond hij altijd "100" en nooit "130". Is dat standaard bij iedereen het het geval? Of ben ik daarin een uitzondering?
ik ken het niet anders dan zo....en als je 130 zou mogen is het een roulette wat je te zien krijgt...het idiote is dat in D de herkenning best heel goed werkt.....

Ik vermoed dat de oorzaak ligt in een slordige implementatie van de EU borden die het systeem moet herkennen (er is een lijst met alle formats die herkend moeten worden) en een sloppy test om EU goedkeuring te krijgen (de fabrikant mag een referentieland kiezen waar gedemonstreerd word dat eea werkt)

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:07

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Ik let er niet echt vaak op maar volgens mij geeft de auto overdag inderdaad die dubbele borden aan. Er is één pagina in het scherm achter je stuur (de cruise control pagina dacht ik) waarbij je middels up/down door de info heen kan waarbij je dan vervolgens alle "geziene" borden kunt zien staan. De "stapel" die weergegeven wordt als het ware. Maar de auto maakt dan dus zelf geen keuze over welke daadwerkelijk geldt.

Het stomme is dat ik vrij zeker denk te weten dat ik soms 's avonds toch echt enkel een 130 bord weergegeven zie worden. Ik rij alleen niet zo vaak rond die tijd op de snelweg dus ik weet het niet helemaal zeker (nogmaals ik let er niet echt op) :) Maar als dat zo is, dan snap ik niet waarom de auto het overdag niet beter kan doen.

De auto lijkt in elk geval de onderborden in Nederland niet vaak correct te interpreteren/toe te passen. Met name dingen als 90 km/h bij natwegdek. Dat maakt dingen als automatisch de huidige maximumsnelheid overnemen als nieuwe cruisesnelheid praktisch onbruikbaar, of zelfs gevaarlijk.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Stefannn
Yep. Zelfde hier. Connect+ MY23

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:45
Zaterdagavond na 19:00u op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht: auto toonde 130 km max snelheid maar ook 100 km trajectcontrole en bleef daarmee het hele traject ook met met geluid waarschuwen |:( . Weet iemand hoe je dat uit kunt zetten? Dat blijft namelijk ook waarschuwen als me met lang mute indrukken de audio waarschuwing voor te hard rijden hebt uitgezet. ccNC uitvoering.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:54
Heeft iemand al evDash kunnen installeren (Android of Apple) en op het Ioniq 5 scherm kunnen weergeven?

Ik zag het op de FaceBook pagina van The Ioniq Guy...

Werkt (uiteraard) met de OBD2 dongle.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n20xqaazWjlXzJtuYfJkt78dAMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bGU4Cgmu0SL7wbYCmUbpddyl.jpg?f=fotoalbum_large

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-09 09:19
Ik merk in Engeland met al die smalle wegen hoe fijn het is om met de hulpsystemen als LKA en LFA te rijden. En gepaard aan laden bij een Sainsbury en de prima navigatie maakt dat de I5 toch echt een prettige auto blijft.

• maax
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:48
Ik kreeg zaterdagavond 23:00 op de ring A’dam 130 km in beeld 8)7 terwijl Waze netjes 100 km aangaf

• mh514452
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-09 18:58
Bij mijn eerste Ioniq 5 uit 2022 had ik exact hetzelfde. Groot was mijn verbazing dat bij de MY26 het nu wel meestal goed gaat, de onderborden (zoals zelfs 90 bij regen) en 130 na 19.00 uur gaan nu wel ineens goed. Dat gezegd hebbende, zeker op de Franse autobaan gaat die nog regelmatig de fout in door bij afritten de snelheid te willen overnemen van de afrit terwijl ik gewoon op de snelweg verder rijd. Daarom heb de automatische snelheidsaanpassing permanent uitstaan. De piepjes die continu klinken als je de max snelheid overschrijdt zet ik met 1 druk op de knop bij iedere rit even uit, die kun je helaas niet permanent uitzetten. Iets met Europese richtlijnen

Ioniq 5 N line Vision 84KWH RWD, Audi S5 AWD V6 3.0 TFSI Cabrio (2012), 11500 wp

• Cloud
  • Registratie: November 2001

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Cloud schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:09:
[...]

Het stomme is dat ik vrij zeker denk te weten dat ik soms 's avonds toch echt enkel een 130 bord weergegeven zie worden. Ik rij alleen niet zo vaak rond die tijd op de snelweg dus ik weet het niet helemaal zeker (nogmaals ik let er niet echt op) :) Maar als dat zo is, dan snap ik niet waarom de auto het overdag niet beter kan doen.

[...]
Toevallig kon ik het gisteravond meteen testen. En helaas, gisteravond bleef de auto dubbele borden tonen en toonde geen 130 km/h. De twee ritten waren beide na 19:00. Dus of ik het nu wel of niet ooit gezien heb, het werkt niet betrouwbaar genoeg.
mh514452 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 07:06:
[...]

De piepjes die continu klinken als je de max snelheid overschrijdt zet ik met 1 druk op de knop bij iedere rit even uit, die kun je helaas niet permanent uitzetten. Iets met Europese richtlijnen
Dat is dan wel weer een voordeel aan de MY23, ik kon dat nog permanent uitschakelen. Want als de bordherkenning niet werkt dan is dat wel bloedirritant. Maar goed als de herkenning wel goed werkt in de MY26 dan is het misschien minder erg :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• wimtim
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-09 15:11
CharlieBulldog schreef op maandag 14 september 2026 @ 18:51:
Heeft iemand al evDash kunnen installeren (Android of Apple) en op het Ioniq 5 scherm kunnen weergeven?

[Afbeelding]
Ik heb deze app al langere tijd, geeft veel info. De info van het batterijpercentage (op jouw foto helemaal links boven) roept bij mijn auto twijfel over de toestand van de accu op. Op jouw schermpje staat dat je bij 59% nog 46,3 Kwh accucapaciteit hebt. Bij 100% zou dat dan 78 Kwh moeten zijn, wat waarschijnlijk ook klopt. Als ik deze rekensom bij mijn auto (Een P45 met 73,3 Kwh) maak, komt mijn accucapaciteit consequent op ongeveer 63 Kwh uit, dat is 86% van wat het zou moeten zijn. De app geeft dan ook consequent een veel lagere restrange aan dan de auto zelf in het dashboard. Hoe is dat te verklaren? Ik kan eigenlijk niet geloven dat ik na 5 jaar 14% degradatie heb. Ben altijd keurig met de accu omgegaan, weinig DC snelladen, en meestal tussen 20 en 80%. Ook blijkt in onderzoeken dat de accu's van de I5 het tov andere ev's goed hun capaciteit houden. Ik zou verwachten dat mijn restcapacaiteit nog 93-95 % zou moeten zijn.
@wimtim De SOH% kun je gewoon uitlezen met een dongle. Wanneer de auto net een servicebeurt heeft gehad kan het zijn dat deze SOH% even op 100% gezet wordt, maar na verloop van tijd gaat deze weer naar de werkelijke waarde.

Daarnaast is de curve niet lineair, dus je kunt waarschijnlijk niet rekenen met 46.3 kWh/59%*100. Daarnaast is er ook nog een BMS SOC% én dashboard SOC%. Deze zijn verschillend.

Waarschijnlijk geeft een beter beeld wanneer je de auto helemaal tot 100% hebt volgeladen. Wat is dan wat er getoond is voor accucapaciteit? Ik kwam met mijn P45 uit op iets 69 kWh en de SOH% was nog steeds 100% (63000 km). Bij 100% Dashboard SOC% is de BMS SOC% 96.5% (buffer van 3.5%). 69 kWh/96.5*100=71.5 kWh.

En wat is jouw SOH% volgens de auto? En accucapaciteit bij 100% SOC?

Ik moet eigenlijk nog eens meten bij 100%, want is al weer een tijdje geleden.

[ Voor 7% gewijzigd door ZuinigeRijder op 15-09-2026 10:56 ]

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:09
CharlieBulldog schreef op maandag 14 september 2026 @ 18:51:

[Afbeelding]
Ja gedaan, ziet er prima uit maar na 10min rijden een lockscherm, abbo afsluiten en volledige gps toegang, no way.

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• wimtim
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-09 15:11
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:44:
@wimtim De SOH% kun je gewoon uitlezen met een dongle. Wanneer de auto net een servicebeurt heeft gehad kan het zijn dat deze SOH% even op 100% gezet wordt, maar na verloop van tijd gaat deze weer naar de werkelijke waarde.

Daarnaast is de curve niet lineair, dus je kunt waarschijnlijk niet rekenen met 46.3 kWh/59%*100. Daarnaast is er ook nog een BMS SOC% én dashboard SOC%. Deze zijn verschillend.

Waarschijnlijk geeft een beter beeld wanneer je de auto helemaal tot 100% hebt volgeladen. Wat is dan wat er getoond is voor accucapaciteit? Ik kwam met mijn P45 uit op iets 69 kWh en de SOH% was nog steeds 100% (63000 km). Bij 100% Dashboard SOC% is de BMS SOC% 96.5% (buffer van 3.5%). 69 kWh/96.5*100=71.5 kWh.

En wat is jouw SOH% volgens de auto? En accucapaciteit bij 100% SOC?

Ik moet eigenlijk nog eens meten bij 100%, want is al weer een tijdje geleden.
SOH volgens dongle is +/- 94%. Het is al lang geleden dat ik de auto 100% opgeladen heb. Zal dat binnenkort idd nog eens doen om te zien wat de app dan aangeeft . Dank voor je uitleg.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
Sorry, mijn antwoord was fout voor de Ioniq accu.

[ Voor 91% gewijzigd door Peter-036 op 15-09-2026 14:15 ]

Iedereen heeft er een mening over,........Nou en?

• Vaevictis_
wimtim schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 13:06:
[...]

SOH volgens dongle is +/- 94%. Het is al lang geleden dat ik de auto 100% opgeladen heb. Zal dat binnenkort idd nog eens doen om te zien wat de app dan aangeeft . Dank voor je uitleg.
100% opladen doet cel balancering, dat zal voor de range wat uitmaken niet voor de soh.

• Peter-036
Het BMS gebruikt het laadniveau van, en de balans tussen, de cellen om de SoH te berekenen, dus dat zou wat kunnen helpen.....proberen kan geen kwaad. Laat de auto niet lang staan met 100%, maar na enkele keren laden tot 100% de SoH nog eens checken.

• IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21-09 22:51
wimtim schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:26:
[...]

. Als ik deze rekensom bij mijn auto (Een P45 met 73,3 Kwh) maak, komt mijn accucapaciteit consequent op ongeveer 63 Kwh uit, dat is 86% van wat het zou moeten zijn.
Verder moet je natuurlijk ook de juiste waarden tegen elkaar afzetten. Je ‘remaining energy’ is volgens mij de netto bruikbare energy die nog in je accu zit. Die moet je afzetten tegen de netto accu capaciteit. De P45 heeft volgens mij een bruto accu capaciteit van 72,6 KwH en een netto capaciteit van 70,4 kWh.

Ik zit overigens in mijn Ioniq 5 my2021 volgens carscanner bij een soc van 100% op 63kwh remaining energy. Mijn SOC BMS geeft dan aan: 97%. Mijn SOH staat op 97,7%.

Ik weet dat de reikwijdte (en dus de remaining energy) zich niet lineair ontwikkelt, met een overschatting bij een hoge soc en een onderschatting, maar zelfs bij een hoge SOH kom ik niet eens in de buurt van die getoonde 97.7 %, namelijk (63kwh/70,4kwh)*100%= 90%. Of maak ik nu een denkfout?

Morgen heb ik een lange rit voor de boeg. Hij staat nu op 100%. Ik zal eens tjekken wat hij zegt bij 50% en bijna 5%.

ps: de laatste servicebeurt was in januari 2025. Ik zou daarom verwachten dat de SOH inmiddels weer een beetje genormaliseerd zou moeten zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door IonniUnique op 16-09-2026 21:39 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

IonniUnique schreef op woensdag 16 september 2026 @ 21:30:
[...]

Verder moet je natuurlijk ook de juiste waarden tegen elkaar afzetten. Je ‘remaining energy’ is volgens mij de netto bruikbare energy die nog in je accu zit. Die moet je afzetten tegen de netto accu capaciteit. De P45 heeft volgens mij een bruto accu capaciteit van 72,6 KwH en een netto capaciteit van 70,4 kWh.

Ik zit overigens in mijn Ioniq 5 my2021 volgens carscanner bij een soc van 100% op 63kwh remaining energy. Mijn SOC BMS geeft dan aan: 97%. Mijn SOH staat op 97,7%.

Ik weet dat de reikwijdte (en dus de remaining energy) zich niet lineair ontwikkelt, met een overschatting bij een hoge soc en een onderschatting, maar zelfs bij een hoge SOH kom ik niet eens in de buurt van die getoonde 97.7 %, namelijk (63kwh/70,4kwh)*100%= 90%. Of maak ik nu een denkfout?

Morgen heb ik een lange rit voor de boeg. Hij staat nu op 100%. Ik zal eens tjekken wat hij zegt bij 50% en bijna 5%.

ps: de laatste servicebeurt was in januari 2025. Ik zou daarom verwachten dat de SOH inmiddels weer een beetje genormaliseerd zou moeten zijn.
Ga jij nou aan de hand van je SoC en GoM je accucapaciteit bepalen?
Je weet dat die GoM een Guess-O-Meter is en dat die dus een gok maakt hoeveel je nog kunt rijden, op basis van de laatste ritten? Dat is heel goed te zien als je dat bijhoudt. Wij zijn net een weekje naar Noord-Duitsland geweest en hebben veel snelwegkilometers met (relatief) hogere snelheid gereden. Je ziet dan meteen dat het bereik in elkaar zakt.
Andere momenten kom ik ruim boven de WLTP uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXV_XAYcO6XHUfFr8OW6clewovA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FQqvhVT5Ly14PT9HYVnBUhS3.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:45
blb4 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 23:19:
[...]

Dank je! Ik heb vandaag de dealer gebeld en aangegeven wat er allemaal niet werkt. Men vond daar ook wel raar dat zaken die vooral afhankelijk zijn van de frontcamera (zoals Lane Keeping Assist (LKA), Lane Following Assist (LFA), Highway Driving Assist (HDA) en i-Pedal niet werken in combinatie met een fietsendrager. Ik heb half september een afspraak staat om e.e.a. na te laten kijken, ik ben benieuwd.
Nou, ja, zoals wel een beetje te verwachten was: een grote teleurstelling. Ik weet niet wat ze allemaal getest en geprobeerd hebben maar 't resultaat was: het werkt allemaal 'as designed'.
Het enige (wat ik al op ander forum gevonden had) is dat iPedal mode wel werkt in de lichtste trailer mode.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23

• Vaevictis_
Heeft iemand de Fitx camera i.c.m. een MY21? Op de bestelpagina van fitx staat alleen 22+ en bij de support weten ze het niet.

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21-09 10:26

MicheldeGoey

Project 45

Vaevictis_ schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:00:
Heeft iemand de Fitx camera i.c.m. een MY21? Op de bestelpagina van fitx staat alleen 22+ en bij de support weten ze het niet.
Voor zover ik weet, is er geen MY21, maar start het bij MY22.

5000 Wp, batterij 20 kWh, Noodstroom, Zaptec go 2.

• Vaevictis_
MicheldeGoey schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:47:
[...]

Voor zover ik weet, is er geen MY21, maar start het bij MY22.
Jawel my21 bestaat het gaat om de LR lounge versie met 73kWh zoek maar op kenteken N242ST.
Overigens heb ik de auto nog niet in bezit. Ex lease en dus 5 jaar oud.

Vreemd het vin nummer heeft een n dus zou my22 zijn. Ik denk dat het om een vroege my22 gaat dus mijn vraag is hiermee beantwoord _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door Vaevictis_ op 17-09-2026 11:00 ]

• Mooraalkikker
Vaevictis_ schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:54:
[...]

Jawel my21 bestaat het gaat om de LR lounge versie met 73kWh zoek maar op kenteken N242ST.
Overigens heb ik de auto nog niet in bezit. Ex lease en dus 5 jaar oud.

Vreemd het vin nummer heeft een n dus zou my22 zijn. Ik denk dat het om een vroege my22 gaat dus mijn vraag is hiermee beantwoord _/-\o_
Is inderdaad het geval, maar volgens mij staat die by hyundai zelf wel bekend als een 2022. Heb wel eens mijn vin nummer nagetrokken en toen was het opeens een 2022 model ipv een 2021 zoals bij het kenteken.

Denk dus gewoon dat de ene de datum van fabricage pakt en hyundai zelf een modeldatum hanteert. Dit zegt AI (heb het niet nog zelf geverifieerd:

De VIN-code: Het 10e karakter in uw 17-tekens tellende VIN-decoder bepaalt deze aanduiding. De letter M staat doorgaans voor kalenderjaar 2021, en de letter N staat voor modeljaar 2022. Als uw auto in het najaar van 2021 of later is geproduceerd, hanteerde Hyundai al de codering voor 2022

• Mooraalkikker
K

[ Voor 100% gewijzigd door Mooraalkikker op 17-09-2026 21:04 ]

• IonniUnique
Hippe Lip schreef op woensdag 16 september 2026 @ 22:48:
[...]

[Afbeelding]
Ik bereken de accucapaciteit niet op basis van de GOM-waarden van de rit, maar op basis van de GOM-waarden sinds de laatste laadsessie. Het geschatte bereik volgens de GOM speelt daarbij geen rol, alleen het feitelijk aantal afgelegde kilometers en het gemeten verbruik na het (bijna) leeg rijden van een volle accu. Dat is methode die TeslaBjorn al jaren volgt, maar ook apparaten als Aviloo toepassen.

Mijn conclusie uit onderstaande is dat de door CarScanner gerapporteerde 97,5% sterk afwijkt van de door mij berekende SOH van 91,3%. De laatste beurt aan de auto met mogelijke reset van de SOH was in januari 2025. Sindsdien 25.000 km gereden. De auto is een MY2021 Lounge AWD 70,4 kWh netto (72,6 kWh bruto) met 115.000km op de teller.

Graag jullie gedachten hierover!

Stap 1 : Geladen tot 100% SOC:
  • Soc: 100% (CarScanner)
  • Soc BMS: 97% (CarScanner)
  • Remaining energy : 64.240 wh  (CarScanner)
Stap 2 : Leeggereden tot 6% SOC
  • Soc: 6% (CarScanner)
  • Soc BMS: 10,5 %(CarScanner)
  • Remaining energy : 3.562 wh  (CarScanner)
  • Verbruik na het laden: 27,3 kWh/100km (GOM)
  • Gereden kilometers na het laden: 221,5km (GOM)
Berekeningen

Verbruik:
  • Methode 1: Berekend verbruik obv remaining energy: 64,240-3,562 = 60,678 kwh
  • Methode 2: Berekend verbruik obv GOM: 27,3*2,215= 60,47kwh
  • Methode 3: Daarna geladen tot 100%: 69,73 kwh (gemeten aan FastNed laadstation, dus inclusief laadverliezen).
  • Laadverliezen zijn: (69,73-60,47)/69,73*100‎ = 13,28% bij een buitentemperatuur van 21 C en een laadtijd van 41 minuten (6% naar 100%). Max accu temperatuur bij aanvang: 28 graden, bij einde 40 graden.
Accu-capaciteit:
  • Methode 1: Remaining energy bij 100% (gemeten door CarScanner): 64,240 kWh
  • Methode 2: Verbruik berekend obv GOM + Remaining energy obv CarScanner bij 6% SoC obv GOM: 60,47 + 3,562‎ = 64,032 kWh
  • Methode 3: Verbruik berekend obv GOM / SoC obv GOM : 60,47/0,94‎ = 64,33 kWh
Conclusies:
  • De gemeten (CarScanner) en berekende accucapaciteit (GOM) hebben een kleine afwijking van 1%. De accucapaciteit is afgerond 64,3 kWh
  • Als je op basis daarvan zou kunnen concluderen dat de door beiden gemeten accucapaciteit plausibel is, dan volgt daaruit dat mijn SOH is : 64,3/70,4*100‎ = 91,3%.
  • CarScanner geeft echter een SOH aan van 97,5%
  • De waarde in CarScanner is veel te optimistisch

[ Voor 4% gewijzigd door IonniUnique op 19-09-2026 10:05 ]

• Vaevictis_
Ik zit met een dillema, ik ga een gebruikte IONIQ 5 lounge kopen (MY23) maar heb de onderhoudshistorie gekregen en blijkt dat de onderhoudsintervallen 30d km en binnen 1 jaar beide niet zijn gerespecteerd. Auto is dec. 22 op naam gezet door lease maatschappij.
Ben net langs de hyundai dealer om de hoek gereden en die zegt dat ze heel strict zijn qua fabrieksgarantie. En dat ik (als nieuwe klant) ook geen rekening mag houden met enige coulance.

Ik krijg wel 1 jaar BOVAG garantie. Wel SoH 97,5% met aviloo certificaat.

De batterij en de ICCU geloof ik wel, ICCU is nog gedekt. Maar overige onderdelen zoals WP, elektromotor, aandrijflijn etc?

Wat is jullie ervaring hiermee?

[ Voor 15% gewijzigd door Vaevictis_ op 19-09-2026 11:35 ]

• IonniUnique
Vaevictis_ schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 10:26:
Ben net langs de hyundai dealer om de hoek gereden en die zegt dat ze heel strict zijn qua fabrieksgarantie. En dat ik (als nieuwe klant) ook geen rekening mag houden met enige coulance.
Ik krijg wel 1 jaar BOVAG garantie. Wat is jullie ervaring hiermee?
Door capaciteitsproblemen bij de dealer de 30k beurt uitgevoerd bij 38k en de 60k beurt bij 61k. Die heeft onder garantie de blokjes op de stuurkolom geplaatst t.b.v. het auto steer.

De 90k beurt bij andere dealer uitgevoerd bij 89k. Die heeft daarna de getordeerde achteras onder garantie vervangen.

Misschien zijn er Bunde auto die jij op het oog hebt ook al dingen onder garantie gedaan. Dan heb je een precedent.

[ Voor 8% gewijzigd door IonniUnique op 19-09-2026 11:42 ]

• Vaevictis_
IonniUnique schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 11:38:
[...]

[...]

Door capaciteitsproblemen bij de dealer de 30k beurt uitgevoerd bij 38k en de 60k beurt bij 61k. Die heeft onder garantie de blokjes op de stuurkolom geplaatst t.b.v. het auto steer.

De 90k beurt bij andere dealer uitgevoerd bij 89k. Die heeft daarna de getordeerde achteras onder garantie vervangen.
Kijk dat is netjes maar dan ga je al loyale klant naar 1 dealer. Ik kom nieuw aanzetten met een auto die 15k over km stand is en meer dan paar maanden te laat. Is toch een ander verhaal zegt de dealer.

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:28
dat herken ik wel. Ik kom altijd bij dezelfde merkdealer, en ik ben ook altijd te laat met onderhoud ("oh shit is dat nu alweer", dan nog 2 weken vergeten een afspraak te maken en daarna hebben ze pas over 6 weken tijd), maar ze maken er geen probleem van. de 120k beurt is pas bij 129k uitgevoerd.

• IonniUnique
Vaevictis_ schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 11:42:
[...]

Kijk dat is netjes maar dan ga je al loyale klant naar 1 dealer. Ik kom nieuw aanzetten met een auto die 15k over km stand is en meer dan paar maanden te laat. Is toch een ander verhaal zegt de dealer.
Ik kwam tot twee keer toe nieuw aanzetten bij een dealer: ik heb de auto zelf uit Duitsland als demo geïmporteerd. De Duitse dealer heeft de laadklep onder garantie vervangen bij 6.000 km. Daarna bij dealer 1 in NL het garantie gevalletje van de stuurkolom gehad terwijl al een interval (door zijn capaciteitsproblemen) overschreden was. Toen overgeschakeld naar dealer 2 in NL. Daarna bij dealer 2 een garantie gevalletje gehad met de achteras zonder dat er gewezen is op het overschrijden van het onderhoudsinterval bij de vorige dealer.

Dealer 1 liet me indertijd bij aanmelding wel duidelijk merken dat hij niet blij was met een uit Duitsland geïmporteerde auto, die hij zelf niet had verkocht. Maar verder gold steeds dat als het probleem en de oplossing bekend waren (dus vastgelegd waren in een TSB) Hyundai NL niet moeilijk deed. De dealer kreeg zijn arbeidsloon vergoed van Hyundai NL, maar kon geen marge pakken op de onderdelen. Uit dit forum komt verder het beeld naar voren, dat als het probleem niet bij Hyundai NL bekend is, je een boel gezeur kunt hebben - ook onder garantie. Je BOVAG garantie is een hele andere garantie dan de fabrieksgarantie. Die dekt namelijk ook verborgen gebreken die niet onder de fabrieksgarantie vallen.

Op basis van mijn ervaring geloof ik daarom niet dat het Hyundai NL het iets uitmaakt of je een trouwe klant bent of niet. Alleen mijn dealer vond het een dingetje - maar heeft me verder wel steeds keurig geholpen .

[ Voor 5% gewijzigd door IonniUnique op 19-09-2026 13:35 ]

• Vaevictis_
IonniUnique schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 13:25:
[...]

Ik kwam tot twee keer toe nieuw aanzetten bij een dealer: ik heb de auto zelf uit Duitsland als demo geïmporteerd. De Duitse dealer heeft de laadklep onder garantie vervangen bij 6.000 km. Daarna bij dealer 1 in NL het garantie gevalletje van de stuurkolom gehad terwijl al een interval (door zijn capaciteitsproblemen) overschreden was. Toen overgeschakeld naar dealer 2 in NL. Daarna bij dealer 2 een garantie gevalletje gehad met de achteras zonder dat er gewezen is op het overschrijden van het onderhoudsinterval bij de vorige dealer.

Dealer 1 liet me indertijd bij aanmelding wel duidelijk merken dat hij niet blij was met een uit Duitsland geïmporteerde auto, die hij zelf niet had verkocht. Maar verder gold steeds dat als het probleem en de oplossing bekend waren (dus vastgelegd waren in een TSB) Hyundai NL niet moeilijk deed. De dealer kreeg zijn arbeidsloon vergoed van Hyundai NL, maar kon geen marge pakken op de onderdelen. Uit dit forum komt verder het beeld naar voren, dat als het probleem niet bij Hyundai NL bekend is, je een boel gezeur kunt hebben - ook onder garantie. Je BOVAG garantie is een hele andere garantie dan de fabrieksgarantie. Die dekt namelijk ook verborgen gebreken die niet onder de fabrieksgarantie vallen.

Op basis van mijn ervaring geloof ik daarom niet dat het Hyundai NL het iets uitmaakt of je een trouwe klant bent of niet. Alleen mijn dealer vond het een dingetje - maar heeft me verder wel steeds keurig geholpen .
De dealer vertelde me dat bij garantie gekeken wordt naar de ernst van de overschrijding in verhouding tot de klachten.

Voor coulance nemen de dealer en hyundai een deel voor hun rekening qua kosten. Dealer zei wel dat voor een nieuwe klant geen coulance gaat toepassen.

• ckoopmanschap
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:53
Heeft iemand de N-Line business in cyber gray gezien? Ik twijfel een beetje tussen cyber en econtronic, maar ik kan nergens echt goede foto's van de cyber gray vinden.

Is het wat? Ik had hem al besteld in die kleur, maar begin nu een beetje huuverig te worden.

• DikkeDollie
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 10:40
ckoopmanschap schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 14:56:
Heeft iemand de N-Line business in cyber gray gezien? Ik twijfel een beetje tussen cyber en econtronic, maar ik kan nergens echt goede foto's van de cyber gray vinden.

Is het wat? Ik had hem al besteld in die kleur, maar begin nu een beetje huuverig te worden.
Ik heb een Connect in cyber grey. Was de enige kleur op het leaselijstje. Maar ik ben er wel blij mee. Vind het toch een mooie kleur. Het staat de auto goed. Ik heb een foto toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74tHExhdBVA0irvt7067fUcYHoA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3XhNWReLcxiceeQdX5tpPq1L.jpg?f=user_large

• ligflits
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05:42
ckoopmanschap schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 14:56:

Bij mij voor de deur, tenzij ik hem ergens anders neerzet. Waar wil je een foto van?

• IonniUnique
Vaevictis_ schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 14:41:
[...]

De dealer vertelde me dat bij garantie gekeken wordt naar de ernst van de overschrijding in verhouding tot de klachten.

Voor coulance nemen de dealer en hyundai een deel voor hun rekening qua kosten. Dealer zei wel dat voor een nieuwe klant geen coulance gaat toepassen.
Misschien kun je dit verhaal eens bij een andere dealer checken. Ook lijkt het mij zinvol om bij de oorspronkelijke dealer na te vragen of de auto die je op het oog hebt al eens onder garantie is hersteld. Als dan al eens coulance is toegepast dan is er geen zakelijke grond om jou dat wel te weigeren. Dat zou namelijk duiden op willekeur.

• ckoopmanschap
ligflits schreef op zondag 20 september 2026 @ 00:17:
[...]

Bij mij voor de deur, tenzij ik hem ergens anders neerzet. Waar wil je een foto van?
Als jij een foto van de voor, achter en zijkant hebt zou dat zeker helpen! Ik vind het met die n-line maar lastig, ik heb nu wit (connect) en ik had voorheen zwart (connect) Maar het ziet er allemaal toch wel anders uit op die n-line. En ik heb het idee dat cyber gray op iedere foto best verschilt. Soms best mooi, zoals de connect hierboven (maar ook de zwarte onderkant) en soms ziet het er ook heel flets uit.

Hoe zou jij hem omschrijven in een paar worden?

• Stefannn
ckoopmanschap schreef op zondag 20 september 2026 @ 10:38:
[...]

Als jij een foto van de voor, achter en zijkant hebt zou dat zeker helpen! Ik vind het met die n-line maar lastig, ik heb nu wit (connect) en ik had voorheen zwart (connect) Maar het ziet er allemaal toch wel anders uit op die n-line. En ik heb het idee dat cyber gray op iedere foto best verschilt. Soms best mooi, zoals de connect hierboven (maar ook de zwarte onderkant) en soms ziet het er ook heel flets uit.

Tja... ritje naar de dealer?
eventueel dealer in andere stad? dat heb ik ook gedaan voor ik mijn ioniq5 kocht. dealer gezocht met model/kleur dat me aanstond.
De aanschaf was me net iets te groot om te baseren op een fotootje.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:42

Daniel

Kapitein NCC-1701
Weer een update over mijn auto. Staat nog steeds (nu al bijna drie weken aaneengesloten, vier weken in totaal) bij de dealer. Ze gaan nu alle verdeelblokken van de airco vervangen, want ze kunnen niet vinden waar het probleem zit. Ze klagen elke keer over de complexiteit van de auto, maar ja dat is niet echt mijn probleem. Als deze oplossing niet werkt wordt het wel een beetje hopeloos dus fingers crossed.

• Jsmit86
  • Registratie: November 2011
Hi allen,

Sindskort rij ik in een Ioniq 5 uit juni '25. n-line business edition, geen Bose audio. Mijn enige klacht op dit moment is de kwaliteit van de audio, dus graag ga ik daar wat aan doen. Ik zou de speakers in de voorportieren willen vervangen voor iets beters, zal zat ik te denken aan <250 euro voor een set van 2 speakers.

Heeft iemand ervaringen met een soortgelijke upgrade? Moeten we nog rekening houden met een bepaalde inbouwdiepte? Tips voor een te kiezen compo set? Sommige sets hebben een best omvangrijke filter; past deze goed achter het deurpaneel?

Dank alvast!

• ligflits
  • Laatst online: 05:42
ckoopmanschap schreef op zondag 20 september 2026 @ 10:38:
[...]

Met grijs vind ik de pixel verlichting voor en achter het mooiste uitkomen en contrasteert dit mooi met de "N-line zwarte delen".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbDPgRtDX8rqJl4LAwyx3NTD12w=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/bVqud5rkMY9T6v82b4bzJjkL.png?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHvl5SxeSydZ_WrG8pQv8t6tJ6U=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/XELVtefhpu9SFadiqBVYrnGR.png?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJARPIFLF6b4RC3_oQ6_6IFluew=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/24ZOZdZIA3el8MVKlIt7aeHW.png?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oa9cg8DkHfr2dOZZWXcscmvgMPQ=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/xFYoyU9LRQbwRFZmbMc5E9h6.png?f=fotoalbum_small

• ckoopmanschap
Stefannn schreef op zondag 20 september 2026 @ 10:47:
[...]

Tja... ritje naar de dealer?
eventueel dealer in andere stad? dat heb ik ook gedaan voor ik mijn ioniq5 kocht. dealer gezocht met model/kleur dat me aanstond.
De aanschaf was me net iets te groot om te baseren op een fotootje.
Er is op basis van de lokale dealer (broekhuis) geen variant lokaal aanwezig. Op basis van de wevsite van Hyundai is er 1 aanwezig in het hele land. Ook daar is het de vraag of hij echt aanwezig is. Ik had er al naar gezocht.

Maar de zoektoch gaat uiteraard verder :)

• ckoopmanschap
ligflits schreef op zondag 20 september 2026 @ 12:00:
[...]

Met grijs vind ik de pixel verlichting voor en achter het mooiste uitkomen en contrasteert dit mooi met de "N-line zwarte delen".

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ziet wr op zich best mooi uit, als ik zo kijk :)
Vandaag na lange tijd weer eens op 100% geladen.

Mijn SOH% zou nog 100% zijn. Het verschil tussen de cellen is goed (max 0.002 Volt).
De laatste keer dat mijn BMS gereset is 22 december 2022, dus de data die getoond is, is vanaf die reset.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0Ycsfm1Vf88bpcJDNWhv2nJqTo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zWfNhdKJxBg7LYT5nPcu6lxP.png?f=fotoalbum_large

En volgens car scanner is Remaining energy 67032 Wh.
Ik zou mijn echte SOH% dan berekenen als:

100% SOH - (72.2 bruto kWh-(67032 Wh remaining energy/1000 naar kWh/(96.5 BMS SOC%)*100)) = 97.26%. Maar misschien moet je de buffer aan de onderkant ook nog meenemen? Maar het lijkt dat ik ongeveer 2 kWh capaciteit op al die jaren verloren heb (sinds juli 2021), omdat ik ook ooit rond de 69000 Wh remaining energy gezien heb. Dat zou 2,7% verlies betekenen, wat overeenkomt met de bovenstaande berekening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACBN17h2zu2T6Up3u-nXYOE0tOI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/J2fxvgNLfCN94SBPB9cKxOkk.png?f=fotoalbum_large

Deze car scanner data is dus ook sinds de reset van 22 december 2022. Dus het totaal aantal laad sessies klopt niet, maar geeft wel een indicatie hoe er geladen is.

Mijn CED kWh sinds juli 2021 is 12032.6 kWh. Met een kilometerstand van 63431 km komt dan het gemiddelde verbruik uit op 19 kWh/100 km of 5.3 km/kWh.

• ditbenikecht
ZuinigeRijder schreef op zondag 20 september 2026 @ 13:27:

Mijn SOH% zou nog 100% zijn. Het verschil tussen de cellen is goed (max 0.002 Volt).
De laatste keer dat mijn BMS gereset is 22 december 2022, dus de data die getoond is, is vanaf die reset.

[Afbeelding]

100% SOH - (72.2 bruto kWh-(67032 Wh remaining energy/1000 naar kWh/(96.5 BMS SOC%)*100)) = 97.26%. Maar misschien moet je de buffer aan de onderkant ook nog meenemen? Maar het lijkt dat ik ongeveer 2 kWh capaciteit op al die jaren verloren heb (sinds juli 2021), omdat ik ook ooit rond de 69000 Wh remaining energy gezien heb. Dat zou 2,7% verlies betekenen, wat overeenkomt met de bovenstaande berekening.

[Afbeelding]

Deze car scanner data is dus ook sinds de reset van 22 december 2022. Dus het totaal aantal laad sessies klopt niet, maar geeft wel een indicatie hoe er geladen is.

Mijn CED kWh sinds juli 2021 is 12032.6 kWh. Met een kilometerstand van 63431 km komt dan het gemiddelde verbruik uit op 19 kWh/100 km of 5.3 km/kWh.
Je hebt 1 nul teveel in je tekst, volgens carscanner is het 20mV.

• ditbenikecht
Jsmit86 schreef op zondag 20 september 2026 @ 11:53:
Hi allen,

Sindskort rij ik in een Ioniq 5 uit juni '25. n-line business edition, geen Bose audio. Mijn enige klacht op dit moment is de kwaliteit van de audio, dus graag ga ik daar wat aan doen. Ik zou de speakers in de voorportieren willen vervangen voor iets beters, zal zat ik te denken aan <250 euro voor een set van 2 speakers.

Heeft iemand ervaringen met een soortgelijke upgrade? Moeten we nog rekening houden met een bepaalde inbouwdiepte? Tips voor een te kiezen compo set? Sommige sets hebben een best omvangrijke filter; past deze goed achter het deurpaneel?

Dank alvast!
Ja ik heb ervaring en er eens wat over gepost.
Je hebt een nieuw inbouwframe nodig. Er is voldoende ruimte voor een filter.

• IonniUnique
ZuinigeRijder schreef op zondag 20 september 2026 @ 13:27:

100% SOH - (72.2 bruto kWh-(67032 Wh remaining energy/1000 naar kWh/(96.5 BMS SOC%)*100)) = 97.26%. Maar misschien moet je de buffer aan de onderkant ook nog meenemen?
Dank je voor je bericht! Keurige waarden hoor!

Maar als ik je formule nareken kom ik op 96,21%. Of vergis ik me?

Verder valt me op dat je de remaining energy (een netto waarde) gebruikt om met de SOC BMS de bruto capaciteit uit te rekenen. Die zet je af tegen oorspronkelijke de bruto capaciteit. Je zegt dus eigenlijk dat dat de SoH iets zegt over de gezondheid van de bruto capaciteit van de accu.

Overigens maakt het niet zo gek veel uit. Bij mij is de SoH op basis van de netto waarden 91,3% en op basis van de bruto waarden 91,6%. In jouw geval is het verschil iets groter, namelijk 95,5% SoH obv netto waarden en 96,21% obv bruto waarden.

• joepie de p
  • Laatst online: 08:58
Jsmit86 schreef op zondag 20 september 2026 @ 11:53:
Hi allen,

Dank alvast!
Ik heb inmiddels behoorlijk wat ervaring met het aanpassen van de geluidsinstallatie in de Ioniq 5. Ik heb het zelf gedaan en daarnaast veel gelezen over ervaringen van anderen. Mijn auto is wel de Bose-uitvoering, dus niet alles zal één-op-één op jouw N-Line Business Edition van toepassing zijn. Op het Engelstalige Ioniq-forum zijn overigens ook verschillende voorbeelden te vinden van upgrades in de standaarduitvoering.

Je geeft aan dat je twee speakers wilt vervangen. In elk voorportier zitten echter een kickbas en een tweeter. Dat zijn dus feitelijk twee speakers per portier. Elke combinatie krijgt vanuit de versterker één signaal dat over de beide speakers wordt verdeeld. Bedoel je met een set van twee speakers dat je de tweeters wilt laten vervallen en onderin de deur een 2-wegspeaker wilt plaatsen?

Mijn eigen traject begon met het vervangen van de tweeters en het plaatsen van een Musway DSP-versterker. Ik heb gekozen voor ESX Vision, high-end tweeters van ongeveer €180 per paar. Die hebben onder andere een zwaardere magneet en een grotere zijden dome. Om de nieuwe tweeters netjes te kunnen monteren, heb ik passende plaatjes op maat laten 3D-printen. Het monteren zelf was niet bijzonder ingewikkeld. Het meegeleverde beschermingsfilter kon ik zonder het deurpaneel te verwijderen netjes in de deur wegwerken.

De combinatie van de nieuwe tweeters en de DSP maakte bij mij al een enorm verschil. Veel meer detail, een duidelijker middengebied en een beter gebalanceerde bas. De originele Bose-kickbassen zijn op zichzelf overigens helemaal niet slecht. Voor mijn kritische oor was het alleen nog niet helemaal goed.

Daar zijn meerdere mogelijke oorzaken voor. De nieuwe tweeters zijn 4 ohm, terwijl de Bose-componenten 2 ohm zijn, al weet ik niet of dat bij jouw standaardinstallatie hetzelfde is. Daarnaast zijn de nieuwe tweeters aanzienlijk efficiënter. Ook ontstond er enige overlap in het middengebied. Omdat de kickbas en tweeter hetzelfde ingangssignaal delen, was dat met alleen de DSP niet helemaal naar mijn zin op te lossen.

Voor mijn eega was het inmiddels allang goed genoeg, maar ik wilde het zelf toch nog verder perfectioneren. Juist omdat de Ioniq 5 zo stil is, vind ik een goede geluidsinstallatie daarin erg prettig.

Inmiddels heb ik daarom ook de bijbehorende ESX-kickbassen gemonteerd. Hiervoor heb ik van multiplex een montagering gemaakt. Bij de Bose-versie zitten de montageflenzen namelijk niet op de juiste positie om de nieuwe speakers rechtstreeks te monteren. De ring is op de originele bevestigingspunten gemonteerd en de nieuwe kickbas vervolgens op die ring.

Bij de kickbassen werd een behoorlijk fors scheidingsfilter meegeleverd. Dat heb ik met enig wurmen in de deur kunnen wegwerken. Tussen de buitenkant van de deur en de binnenbekleding zit behoorlijk wat loze ruimte maar daar kan je niets in of aan monteren. Het voorscheidingsfilter heb ik voorzien van een laagje foam en met enig prutswerk tussen het deurpaneel en de isolatie geklemd. Zo kan het niet gaan resoneren of rammelen. Voor de kickbas ontstaat niet snel een probleem met de inbouwdiepte; er is volop ruimte.

Bij de tweeters was het wel wat krapper: de domes komen op een paar millimeter niet niet tegen de kunststof behuizing.

Het uiteindelijke resultaat vind ik erg goed: helder, gedetailleerd en tegelijkertijd behoorlijk gebalanceerd. Ik geniet er iedere keer weer van, zeker als ik alleen in de auto zit. 😄 Het heeft me wel behoorlijk wat tijd gekost en in totaal ongeveer €1.150.

Een leuk detail: dankzij de DSP ontdekte ik dat de speakers in het rechterachterportier bij mij uit fase stonden. Dat kon met één druk op de knop worden gecorrigeerd. Ook heb ik de middenspeaker in het dashboard uitgezet; die deed naar mijn smaak in de uiteindelijke setup meer kwaad dan goed. Met alle aanpassingen is het stereobeeld uiteindelijk echt heel goed geworden.

Ik heb de originele Bose-kickbassen zorgvuldig gedemonteerd. Door de gefaseerde vervanging heb ik hier nog een set ESX Vision-tweeters, inclusief de beschermingsfilters, over. Ik weet niet zeker of de Bose-kickbassen ook in jouw uitvoering passen, maar mogelijk zijn daar overeenkomsten. Als je interesse hebt, mag je me gerust een berichtje sturen. Ik durf alleen niet voorspellen hoe deze onderdelen in combinatie met de standaardinstallatie van jouw auto zullen uitpakken. The proof is in the pudding. Car audio is niet eenvoudig.

• 2be
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-09 08:04

2be

IonniUnique schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 11:38:
[...]

[...]

Misschien zijn er Bunde auto die jij op het oog hebt ook al dingen onder garantie gedaan. Dan heb je een precedent.
Mag ik vragen hoe je de getorteerde achteras zelf hebt opgemerkt? Ik hoor bij een scherpe bocht met versnelling naar rechts af en toe een tikkend geluid, maar dat lijkt meer van vooruit de ophanging te komen.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:40

ZieMaar!

Moderator General Chat
joepie de p schreef op maandag 21 september 2026 @ 00:12:
[...]

Ik heb inmiddels behoorlijk wat ervaring met het aanpassen van de geluidsinstallatie in de Ioniq 5. Ik heb het zelf gedaan en daarnaast veel gelezen over ervaringen van anderen. Mijn auto is wel de Bose-uitvoering, dus niet alles zal één-op-één op jouw N-Line Business Edition van toepassing zijn. Op het Engelstalige Ioniq-forum zijn overigens ook verschillende voorbeelden te vinden van upgrades in de standaarduitvoering.

Je geeft aan dat je twee speakers wilt vervangen. In elk voorportier zitten echter een kickbas en een tweeter. Dat zijn dus feitelijk twee speakers per portier. Elke combinatie krijgt vanuit de versterker één signaal dat over de beide speakers wordt verdeeld. Bedoel je met een set van twee speakers dat je de tweeters wilt laten vervallen en onderin de deur een 2-wegspeaker wilt plaatsen?

Mijn eigen traject begon met het vervangen van de tweeters en het plaatsen van een Musway DSP-versterker. Ik heb gekozen voor ESX Vision, high-end tweeters van ongeveer €180 per paar. Die hebben onder andere een zwaardere magneet en een grotere zijden dome. Om de nieuwe tweeters netjes te kunnen monteren, heb ik passende plaatjes op maat laten 3D-printen. Het monteren zelf was niet bijzonder ingewikkeld. Het meegeleverde beschermingsfilter kon ik zonder het deurpaneel te verwijderen netjes in de deur wegwerken.

De combinatie van de nieuwe tweeters en de DSP maakte bij mij al een enorm verschil. Veel meer detail, een duidelijker middengebied en een beter gebalanceerde bas. De originele Bose-kickbassen zijn op zichzelf overigens helemaal niet slecht. Voor mijn kritische oor was het alleen nog niet helemaal goed.

Daar zijn meerdere mogelijke oorzaken voor. De nieuwe tweeters zijn 4 ohm, terwijl de Bose-componenten 2 ohm zijn, al weet ik niet of dat bij jouw standaardinstallatie hetzelfde is. Daarnaast zijn de nieuwe tweeters aanzienlijk efficiënter. Ook ontstond er enige overlap in het middengebied. Omdat de kickbas en tweeter hetzelfde ingangssignaal delen, was dat met alleen de DSP niet helemaal naar mijn zin op te lossen.

Voor mijn eega was het inmiddels allang goed genoeg, maar ik wilde het zelf toch nog verder perfectioneren. Juist omdat de Ioniq 5 zo stil is, vind ik een goede geluidsinstallatie daarin erg prettig.

Inmiddels heb ik daarom ook de bijbehorende ESX-kickbassen gemonteerd. Hiervoor heb ik van multiplex een montagering gemaakt. Bij de Bose-versie zitten de montageflenzen namelijk niet op de juiste positie om de nieuwe speakers rechtstreeks te monteren. De ring is op de originele bevestigingspunten gemonteerd en de nieuwe kickbas vervolgens op die ring.

Bij de kickbassen werd een behoorlijk fors scheidingsfilter meegeleverd. Dat heb ik met enig wurmen in de deur kunnen wegwerken. Tussen de buitenkant van de deur en de binnenbekleding zit behoorlijk wat loze ruimte maar daar kan je niets in of aan monteren. Het voorscheidingsfilter heb ik voorzien van een laagje foam en met enig prutswerk tussen het deurpaneel en de isolatie geklemd. Zo kan het niet gaan resoneren of rammelen. Voor de kickbas ontstaat niet snel een probleem met de inbouwdiepte; er is volop ruimte.

Bij de tweeters was het wel wat krapper: de domes komen op een paar millimeter niet niet tegen de kunststof behuizing.

Het uiteindelijke resultaat vind ik erg goed: helder, gedetailleerd en tegelijkertijd behoorlijk gebalanceerd. Ik geniet er iedere keer weer van, zeker als ik alleen in de auto zit. 😄 Het heeft me wel behoorlijk wat tijd gekost en in totaal ongeveer €1.150.

Een leuk detail: dankzij de DSP ontdekte ik dat de speakers in het rechterachterportier bij mij uit fase stonden. Dat kon met één druk op de knop worden gecorrigeerd. Ook heb ik de middenspeaker in het dashboard uitgezet; die deed naar mijn smaak in de uiteindelijke setup meer kwaad dan goed. Met alle aanpassingen is het stereobeeld uiteindelijk echt heel goed geworden.

Ik heb de originele Bose-kickbassen zorgvuldig gedemonteerd. Door de gefaseerde vervanging heb ik hier nog een set ESX Vision-tweeters, inclusief de beschermingsfilters, over. Ik weet niet zeker of de Bose-kickbassen ook in jouw uitvoering passen, maar mogelijk zijn daar overeenkomsten. Als je interesse hebt, mag je me gerust een berichtje sturen. Ik durf alleen niet voorspellen hoe deze onderdelen in combinatie met de standaardinstallatie van jouw auto zullen uitpakken. The proof is in the pudding. Car audio is niet eenvoudig.
Interessant! Ik vind de Ioniq echt een leuke auto, maar hou ook van goede audio en dat heeft ie, ook in de Bose versie, gewoon niet echt. Ik heb 2 alternatieven op t oog die dat gewoon beter voor elkaar hebben, maar goed, die zijn wat duurder en dus is er in de eerlijke vergelijking ook een aftermarket upgrade mogelijk natuurlijk.

Als ik t goed heb zijn er 3 versies, 1 t/m 22, 2 22 t/m 25 en 3 de huidige. Zit er noemenswaardige verschillen tussen 1 en 2?

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-09 13:58
Hippe Lip schreef op woensdag 16 september 2026 @ 22:48:
[...]

Je weet dat die GoM een Guess-O-Meter is en dat die dus een gok maakt hoeveel je nog kunt rijden, op basis van de laatste ritten? Dat is heel goed te zien als je dat bijhoudt. Wij zijn net een weekje naar Noord-Duitsland geweest en hebben veel snelwegkilometers met (relatief) hogere snelheid gereden. Je ziet dan meteen dat het bereik in elkaar zakt.
Andere momenten kom ik ruim boven de WLTP uit.

[Afbeelding]
Kan je je yaml delen voor dit grafiekje? Ervanuit gaande dat jij ook deze (Hyundai/Kia-Uvo integratie) hebt draaien in HA?

ehhhh..HOI

• joepie de p
ZieMaar! schreef op maandag 21 september 2026 @ 08:13:
[...]

Interessant! Ik vind de Ioniq echt een leuke auto, maar hou ook van goede audio en dat heeft ie, ook in de Bose versie, gewoon niet echt. Ik heb 2 alternatieven op t oog die dat gewoon beter voor elkaar hebben, maar goed, die zijn wat duurder en dus is er in de eerlijke vergelijking ook een aftermarket upgrade mogelijk natuurlijk.

Als ik t goed heb zijn er 3 versies, 1 t/m 22, 2 22 t/m 25 en 3 de huidige. Zit er noemenswaardige verschillen tussen 1 en 2?
Ik heb zelf een 25. Ik vermoed dat aan de installatie zelf niets is veranderd in de tijd, maar zeker weten doe ik het niet.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:40

ZieMaar!

Moderator General Chat
joepie de p schreef op maandag 21 september 2026 @ 12:27:
[...]

Ik heb zelf een 25. Ik vermoed dat aan de installatie zelf niets is veranderd in de tijd, maar zeker weten doe ik het niet.
Ow sorry, dat was los van de audio :)

• Hippe Lip

Hippe Lip

krizzziz schreef op maandag 21 september 2026 @ 11:45:
Kan je je yaml delen voor dit grafiekje? Ervanuit gaande dat jij ook deze (Hyundai/Kia-Uvo integratie) hebt draaien in HA?
@krizzziz
In /homeassistant/packages/ heb ik maximaal_bereik_auto.yaml staan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
template:
  - sensor:

###     berekening theoretisch maximaal bereik van de IONIQ 5
      - name: "IONIQ maximaal bereik"
        unique_id: ioniq_maximaal_bereik
        device_class: distance
        unit_of_measurement: km
        state_class: measurement # nodig om long-term grafieken te kunnen maken
        state: >
          {{ (100 * states('sensor.ioniq_5_ev_range') | round(0, default=0) / states('sensor.ioniq_5_ev_battery_level') | round(0, default=0) ) | round(0, default=0) }}
En daarna in het dashboard:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
type: custom:apexcharts-card
graph_span: 365d
header:
  show: true
  title: Kia/IQ5 maximaal bereik (jaar/dag)
all_series_config:
  stroke_width: 1.5
series:
  - entity: sensor.kia_maximaal_bereik
    name: Kia
    statistics:
      type: mean
      period: day
  - entity: sensor.ioniq_maximaal_bereik
    name: IQ5
    color: '#ff9800'
    statistics:
      type: mean
      period: day
apex_config:
  annotations:
    yaxis:
      - 'y': 570
        borderColor: '#FF3D00'
        strokeDashArray: 6
        label:
          text: 570 km
          borderColor: '#FF3D00'
          style:
            color: '#fff'
            background: '#FF3D00'

<John O`Mill>

• krizzziz
joepie de p schreef op maandag 21 september 2026 @ 12:27:
[...]

Er zijn twee verschillende modellen voor de IONIQ 5.
Qua jaartallen durf ik het verschil niet exact te zeggen. Maar je hebt Generatie 1 en dat is met het Gen5W-systeem (21-24?) en je hebt de Facelift met het ccNC systeem (24-huidig?).

ehhhh..HOI

• Hippe Lip

Hippe Lip

krizzziz schreef op maandag 21 september 2026 @ 12:42:
[...]
... en je hebt de Facelift met het ccNC systeem (24-huidig?).
Bij mijn weten is die Facelift vanaf MY25 en die werd zoals wel vaker ook al in 2024 geleverd.

<John O`Mill>

2be schreef op maandag 21 september 2026 @ 08:03:
[...]

Mag ik vragen hoe je de getorteerde achteras zelf hebt opgemerkt? Ik hoor bij een scherpe bocht met versnelling naar rechts af en toe een tikkend geluid, maar dat lijkt meer van vooruit de ophanging te komen.
Zie topic start onder (veel) voorkomende problemen, Bij bochten naar rechts, linksachter een tikkend geluid, gedraaide linker aandrijfas.

• krizzziz
Hippe Lip schreef op maandag 21 september 2026 @ 12:58:
[...]

Bij mijn weten is die Facelift vanaf MY25 en die werd zoals wel vaker ook al in 2024 geleverd.
Dus je bevestigd hiermee wat ik dacht.

Facelift model is dus 2024 tot en met het huidige model

ehhhh..HOI

• Hippe Lip

Hippe Lip

ZuinigeRijder schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:01:
[...]
Zie topic start onder (veel) voorkomende problemen, Bij bochten naar rechts, linksachter een tikkend geluid, gedraaide linker aandrijfas.
Is ook bekend of dit bij het faceliftmodel (MY25 en verder) nog voorkomt?

En dat kan bij zowel RWD als AWD voorkomen?

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

krizzziz schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:32:
[...]

Dus je bevestigd hiermee wat ik dacht.
Nee, dat dacht ik juist van niet.
Facelift model is dus 2024 tot en met het huidige model
Facelift is MY25, wat ook wel het 2025-model genoemd wordt.

Alleen 2024 noemen kan makkelijk tot misverstanden leiden, want er werden in 2024 twee modellen geleverd. Het modeljaar noemen is eenduidig.

[ Voor 18% gewijzigd door Hippe Lip op 21-09-2026 13:52 ]

<John O`Mill>

• krizzziz
Hippe Lip schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:50:
[...]

Nee, dat dacht ik juist van niet.

[...]

Facelift is MY25, wat ook wel het 2025-model genoemd wordt.

Alleen 2024 noemen kan makkelijk tot misverstanden leiden, want er werden in 2024 twee modellen geleverd. Het modeljaar noemen is eenduidig.
Qua Modelyear (MY) heb je gelijk denk ik. Vanaf MY25 die dus vanaf 2024 werd geproduceerd.
Maar omdat MY's voor mij niet zo duidelijk zijn noemde ik het navigatiesystseem. De facelift variant heeft altijd ccNC.

ehhhh..HOI

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12:08

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

krizzziz schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:58:
[...]

De facelift variant heeft altijd ccNC.
Klopt.
Hippe Lip schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:39:
[...]

Is ook bekend of dit bij het faceliftmodel (MY25 en verder) nog voorkomt?

En dat kan bij zowel RWD als AWD voorkomen?
Ik vermoed dat dit niet opgelost is en nog steeds kan voorkomen. Het komt ook bij alleen de RWD voor.

• IonniUnique
2be schreef op maandag 21 september 2026 @ 08:03:
[...]

Check even het bericht van @ZuinigeRijder in dit forum van 2 februari 2026 20:52u en mijn posts die daaraan voorafgingen. Er is een TSB volgens mijn dealer.
Voor diegene die er meer over wil lezen over de problemen met de achteras, zie ook deze posts van goingelectric (Duitstalig).
Jankend geluid linksachter (vierwielaandrijving)
en
Ben ik de enige die een rammelend geluid hoort tijdens het accelereren?

• Hippe Lip

Hippe Lip

ZuinigeRijder schreef op maandag 21 september 2026 @ 15:55:
Voor diegene die er meer over wil lezen over de problemen met de achteras, zie ook deze posts van goingelectric (Duitstalig).
Jankend geluid linksachter (vierwielaandrijving)
Kennelijk dus tóch ook AWD en niet alleen RWD, in tegenstelling tot wat je een paar posts hierboven zei?

<John O`Mill>

Hippe Lip schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:35:
[...]

Kennelijk dus tóch ook AWD en niet alleen RWD, in tegenstelling tot wat je een paar posts hierboven zei?
Ja, ik heb een Project 45, is AWD en is vierwielaandrijving. En ik heb het probleem ook gehad, inclusief kapotte achteras. Ik had het een beetje raar verwoord:
Het komt ook bij alleen de RWD voor.
Het woordje "ook" moest ernaar verwijzen dat het zowel bij AWD als bij RWD voorkomt. De achteras is namelijk hetzelfde.

[ Voor 6% gewijzigd door ZuinigeRijder op 21-09-2026 16:42 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

ZuinigeRijder schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:41:
Ja, ik heb een Project 45, is AWD en is vierwielaandrijving. En ik heb het probleem ook gehad, inclusief kapotte achteras. Ik had het een beetje raar verwoord:

Het woordje "ook" moest ernaar verwijzen dat het zowel bij AWD als bij RWD voorkomt. De achteras is namelijk hetzelfde.
Duidelijk nu.

En na reparatie is het voorgoed over, of kan het terugkomen?
Oftewel: monteren ze een verbeterde versie of krijg je het zelfde ding opnieuw?

<John O`Mill>

@Hippe Lip Eenzelfde wordt teruggezet, dus het kan terugkomen. Sterker nog, mijn linker wiellager achter is ooit vervangen én de achtermotor. En later dus toch nog de achteras helemaal kapot, vervangen onder garantie.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Oeps... :X :?

<John O`Mill>

• Peter-036
edvanleeuwen schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 12:41:
Wat is op dit moment de levertijd van nieuwe bestellingen? (Niet op voorraad natuurlijk)
Nog even hierop terugkomen: mijn eind mei bestelde auto wordt volgende week afgeleverd.

• Jsmit86
  • Registratie: November 2011
joepie de p schreef op maandag 21 september 2026 @ 00:12:
[...]

dank voor je uitgebreide antwoord. Ik zoek voor de voordeuren inderdaad vervanging voor de tweeter en de speaker lager in de deur. Een compo-set wordt dat ook wel genoemd geloof ik.

Inbouwdiepte zal dus niet zo'n punt zijn voor de speaker, een passende tweeter wel.
Aangezien ik geen extra versterker wil plaatsen zoek ik speakers die met weinig vermogen aan te sturen zijn. Ik zal eens rondneuzen op de engelse Ioniq forums voor wat inspiratie.

• joepie de p
Jsmit86 schreef op maandag 21 september 2026 @ 21:40:
[...]

dank voor je uitgebreide antwoord. Ik zoek voor de voordeuren inderdaad vervanging voor de tweeter en de speaker lager in de deur. Een compo-set wordt dat ook wel genoemd geloof ik.

Inbouwdiepte zal dus niet zo'n punt zijn voor de speaker, een passende tweeter wel.
Aangezien ik geen extra versterker wil plaatsen zoek ik speakers die met weinig vermogen aan te sturen zijn. Ik zal eens rondneuzen op de engelse Ioniq forums voor wat inspiratie.
Oké, ik heb het zelf niet geprobeerd, dus ik heb er geen ervaring mee. Ik zou persoonlijk terughoudend zijn met het laag plaatsen van de tweeter, zoals bij zo’n 2-in-1 2-weg composet gebeurt. De kickbassen zitten echt heel laag. Hoge tonen zijn veel gerichter dan lage tonen en worden daardoor sterk beïnvloed door de plaats en de richting van de tweeter. Voor een goed stereobeeld zit een tweeter daarom bij voorkeur op oorhoogte en enigszins naar de luisteraar gericht. Door hem laag in de deur te plaatsen, verandert de manier waarop het geluid bij je oren komt behoorlijk. Ik ben daarom niet overtuigd dat je voor het geld dat je erin steekt ook echt een verbetering krijgt. Maar goed, wellicht vind je op de Engelstalige fora meer ervaringen met deze specifieke opstelling.

• SimplySimon
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:18
blb4 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 23:04:
[...]

Nou, ja, zoals wel een beetje te verwachten was: een grote teleurstelling. Ik weet niet wat ze allemaal getest en geprobeerd hebben maar 't resultaat was: het werkt allemaal 'as designed'.
Het enige (wat ik al op ander forum gevonden had) is dat iPedal mode wel werkt in de lichtste trailer mode.
Heb je met een aanhanger erachter dan ook geen ACC meer?

• DikkeDollie
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 10:40
SimplySimon schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 10:05:
[...]

Heb je met een aanhanger erachter dan ook geen ACC meer?
Jawel hoor, bij mijn MY25 met caravan erachter werkt ACC prima. Maar het tussen de lijntjes houden is uitgeschakeld dus je kunt na 15 minuten al gaan koffie drinken omdat je zoveel hebt moeten sturen volgens de auto.

[ Voor 24% gewijzigd door DikkeDollie op 22-09-2026 10:14 ]

Pagina: 1 ... 304 305 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic