@Hippe Lip, ik herken je probleem met achteruitijden in het donker, ik worstelde daar laatst ook mee. Wat wonderwel bleek te helpen is het inschakelen van de alarmverlichting, dat hielp enorm.
@Hippe Lip
Nee heb hem nieuw gekocht (stockwagen) aangezien ik na 26 jaar hetzelfde vertrouwelijke merk gereden heb.
December geleverd geweest.
Het is een N-line bussiness plus ,hier in belgie heeft deze versie geen digitale binnen of buitenspiegels dus kan ik hier niet over oordelen.
@E-vteclover
Begrijp ik goed dat je sinds een maandje of twee in een gebruikte Ioniq 5, MY25 rijdt?
Welkom bij de club hier!

Dat is er dan kennelijk eentje van iemand die weer snel (na ca. een jaar?) afstand van z’n nieuwe wagen gedaan heeft.
Vreemd…
Nee heb hem nieuw gekocht (stockwagen) aangezien ik na 26 jaar hetzelfde vertrouwelijke merk gereden heb.
December geleverd geweest.
Het is een N-line bussiness plus ,hier in belgie heeft deze versie geen digitale binnen of buitenspiegels dus kan ik hier niet over oordelen.
@E-vteclover
Begrijp ik goed dat je sinds een maandje of twee in een gebruikte Ioniq 5, MY25 rijdt?
Welkom bij de club hier!
Dat is er dan kennelijk eentje van iemand die weer snel (na ca. een jaar?) afstand van z’n nieuwe wagen gedaan heeft.
Vreemd…
[ Voor 3% gewijzigd door E-vteclover op 15-02-2026 10:46 ]
Aldus.Hippe Lip schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:02:
[...]
@Stefannn
Een stuk verder naar achteren heb ik ook één reflectorpaaltje staan ter oriëntatie bij het rijden op de oprit. Misschien moet ik toch ook maar twee op de hoeken aan de straatkant zetten.
[...]
Betekent dit dat je reflectoren in/op je oprit hebt geplakt op het oppervlak, of parkeer je kort bij een muur of einde oprit?
Door te tegenzon niet super goed te zien maar als je er een beetje aan gewend bent gaat het super goed.
Als ik de auto parkeer zoals in de tweede foto staat hij netjes op 20cm van de rand van de oprit met de laadpaal exact bij de laadpoort.
Het is nu dag, ‘s nachts lichten die reflectors dus mooi op.
:strip_exif()/f/image/rjg9fFfSrrbtumfyVafXQO3w.jpg?f=fotoalbum_large)
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
E-vteclover schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:45:
[...]
Vreemd…
offtopic:
Welkom op het forum. Even een paar tips, voor de leesbaarheid: Als je een extra stukje wilt quoten, kun je de quote-tag gebruiken, dat is afgekort [q] en weer afgesloten met [/], of je kunt de quote-knop gebruiken in de knoppenbalk. Om een bestaande quote te onderbreken kun je de 'splits quote'-knop gebruiken, of gewoon de quote onderbreken met [/] <jouw tekst> [q]. Binnenkort krijgen we ook een WYSIWYG editor, maar die is nog niet live, geloof ik. Daarnaast, als je iemand quote, hoef je deze persoon niet ook nog te taggen, dat gaat automatisch.
Welkom op het forum. Even een paar tips, voor de leesbaarheid: Als je een extra stukje wilt quoten, kun je de quote-tag gebruiken, dat is afgekort [q] en weer afgesloten met [/], of je kunt de quote-knop gebruiken in de knoppenbalk. Om een bestaande quote te onderbreken kun je de 'splits quote'-knop gebruiken, of gewoon de quote onderbreken met [/] <jouw tekst> [q]. Binnenkort krijgen we ook een WYSIWYG editor, maar die is nog niet live, geloof ik. Daarnaast, als je iemand quote, hoef je deze persoon niet ook nog te taggen, dat gaat automatisch.
Lekker aan het fotograferen? 📸
Check mijn V&A voor een upgrade!
het activeren van de voorverwarming duurt soms (?) wel even, reken op een minuut of 5-8 (zo ingeschat)joezzt schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:06:
[...]
Zou kunnen, maar door de laadsnelheid van 80-100 kw zou je zeggen van niet. Ik rij ook maar 104.
Het is nu zondag, op vakantie ;-)
Maar als het bij deze temperaturen niet actief word kan het zijn dat er iets aan je instellingen gemorreld moet worden. Heb je het preconditioneren al eens uit en weer aangezet, infotainment reset gedaan?
2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW
De vraag is ook wanneer je het tussenpunt hebt ingesteld. Als je al veel te laat bent en nog maar 10min van de lader verwijderd bent gaat de accuverwarming bij mij ook vaak niet aan. Op tijd instellen, zeker half uur van tevoren in de winter, en dan werkt het perfect.
En inderdaad als een lader niet in het rijtje staat kies je er eentje op nagenoeg gelijke afstand en werkt de voorverwarming ook gewoon. Ik vind het zelfs hee goed dat de accuverwarming niet aan gaat als je een rustplaats kiest ipv een laadstation want als je niet wilt laden maar gewoon even wilt stoppen staat dat ding voor niets enorm veel stroom te verbruiken. Ik vind wat ze bedacht hebben ontzettend logisch en heel goed werken.
En inderdaad als een lader niet in het rijtje staat kies je er eentje op nagenoeg gelijke afstand en werkt de voorverwarming ook gewoon. Ik vind het zelfs hee goed dat de accuverwarming niet aan gaat als je een rustplaats kiest ipv een laadstation want als je niet wilt laden maar gewoon even wilt stoppen staat dat ding voor niets enorm veel stroom te verbruiken. Ik vind wat ze bedacht hebben ontzettend logisch en heel goed werken.
R6, 7D2 en wat L-lenzen
een softwareschakelaar voor handbediend preconditionen is wmb de enige misser....die moet te maken zijn ....mja
Ik ben net terug van wintersport in Zuid Frankrijk (2021 lounge, laatste updates) met navigatie. Ik had het volgende probleem: ik kreeg de accuverwarming niet uit. De navigatie stuurde ons ongevraagd naar elke laadpaal langs de snelweg (en dat zijn er veel) al was de accu nog 45% geladen. In feite reden we rond met een warm accupakket bij 4 graden celcius. Dat het verbruik dan richting 30KW/100 km gaat is niet verwonderlijk. Ik ben gestopt om het probleem te verhelpen. Navigatie stoppen en starten helpt niet. Het vinkje uitzetten bij accuverwarming wel. Inmiddels geleerd om bij elke navigatieopdracht routeopties aan te klikken en laadstations weg te vinken. Voor het laden maakte het niet veel uit. Je start bij 75KW en dat wordt uiteindelijk toch wel 125KW. Nog een raadsel wat ik fout doe.
Dat is zeker makkelijk. En dat is dan ook precies wat ze hebben gedaan vanaf de MY25.Marcel2020 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 19:03:
een softwareschakelaar voor handbediend preconditionen is wmb de enige misser....die moet te maken zijn ....mja
Het kan zelfs vanuit de app.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
errug fijn dat zoiets voor MY25 bestaat, maar het moet voor alle Ioniq 5 versies mogelijk zijn, of beter..mogelijk worden gemaakt.....het is niet iets waar ik een nieuw model voor ga kopen...een indestructable ICCU zou me dat laten overwegen, een software enabled functie niet ;-)Hippe Lip schreef op maandag 16 februari 2026 @ 00:13:
[...]
Dat is zeker makkelijk. En dat is dan ook precies wat ze hebben gedaan vanaf de MY25.
Het kan zelfs vanuit de app.
[Afbeelding]
Nou , die indestructable ICCU zit ook niet in een MY25.Marcel2020 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 01:23:
[...]
errug fijn dat zoiets voor MY25 bestaat, maar het moet voor alle Ioniq 5 versies mogelijk zijn, of beter..mogelijk worden gemaakt.....het is niet iets waar ik een nieuw model voor ga kopen...een indestructable ICCU zou me dat laten overwegen, een software enabled functie niet ;-)
Zo vreemd hoeft dat niet te zijn. Leaseauto, bedrijf failliet? Leaseauto, werknemer peert 'm, kan allebei.Hippe Lip schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:15:
[...]Dat is er dan kennelijk eentje van iemand die weer snel (na ca. een jaar?) afstand van z’n nieuwe wagen gedaan heeft.
Vreemd…
Ik heb mijn MY25 ook als occasion gekocht, hij werd daarvoor als demo auto bij de dealer gebruikt.De doorloper schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:03:
[...]
Zo vreemd hoeft dat niet te zijn. Leaseauto, bedrijf failliet? Leaseauto, werknemer peert 'm, kan allebei.
TonvanS schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:56:
Ik ben net terug van wintersport in Zuid Frankrijk (2021 lounge, laatste updates) met navigatie. Ik had het volgende probleem: ik kreeg de accuverwarming niet uit. De navigatie stuurde ons ongevraagd naar elke laadpaal langs de snelweg (en dat zijn er veel) al was de accu nog 45% geladen. In feite reden we rond met een warm accupakket bij 4 graden celcius. Dat het verbruik dan richting 30KW/100 km gaat is niet verwonderlijk. Ik ben gestopt om het probleem te verhelpen. Navigatie stoppen en starten helpt niet. Het vinkje uitzetten bij accuverwarming wel. Inmiddels geleerd om bij elke navigatieopdracht routeopties aan te klikken en laadstations weg te vinken. Voor het laden maakte het niet veel uit. Je start bij 75KW en dat wordt uiteindelijk toch wel 125KW. Nog een raadsel wat ik fout doe.
:strip_exif()/f/image/fBxJNcdl5maMdrugmyPSsPbe.jpg?f=fotoalbum_large)
Vinkje "inclusief oplaadstations" weghalen rechtsboven bij plannen van de route, dan doet die geen laadpunten inplannen en kan je deze zelf toevoegen wanneer nodig. Als je dat meer dan een half uur van te voren doet en vinkje van accuverwarming weer aanzet, haal je vaak direct 200+ kW bij de juiste lader.
Vandaag eindelijk weer eens aan de snellader. Helaas wederom teleurstellende snelheid.
Fastned 400kW laadpaal Nieuwerbrug.
Opvallende terugval in snelheid halverwege.
Mogelijk door andere auto die aan kabel 2 ging laden. Of toch slechte accucel.
:strip_exif()/f/image/o6DJzR0QCDjS5DPGfipnCwmI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/o6DJzR0QCDjS5DPGfipnCwmI.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door ditbenikecht op 17-02-2026 19:50 ]
Het is een grote uitzondering dat ik langs de A28 bij Fastned hoge snelheden haal. Met voorverwarming en een lege batterij meestal starten met 65kW. Dat duurt dan een tijdje en dan een keer max 120kW.ditbenikecht schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:47:
Vandaag eindelijk weer eens aan de snellader. Helaas wederom teleurstellende snelheid.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In den beginnen zonder voorverwarming ongeveer dezelfde waarden.
Jammer, maar niet meer dan dat.
Shit happens.
de keren dat ik bij Fastned sta verwonder ik me ook meestal over de lage snelheid....heb je al eens ergens anders geprobeerd te laden? Bij Shell of Ionity zie ik wel snelheden tot het maximum of dicht daarbij (225KW)
Is er iemand hier met een Ioniq 5 N? Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen :-) Ik twijfel tussen de Tesla model Y Performance en de Ioniq 5 N (en nog andere auto's)..
Misschien ook nog even wachten op de BMW iX3 60 xDrive of de Volvo EX60 P12. Wel ietjes duurder.turkeyhakan schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:15:
Is er iemand hier met een Ioniq 5 N? Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen :-) Ik twijfel tussen de Tesla model Y Performance en de Ioniq 5 N (en nog andere auto's)..
BMW iX3 50 en en Ex60 P10 zijn natuurlijk ook niet beroerd. Mooi dat er wat te kiezen valt!
Maar de N is ook een mooi monster.
Shit happens.
Bij Hyundai heb je het Continu Plan wat mij erg aanspreekt (en wij hebben al een Inster). Vandaar :-)mdeiman schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:22:
[...]
Misschien ook nog even wachten op de BMW iX3 60 xDrive of de Volvo EX60 P12. Wel ietjes duurder.
BMW iX3 50 en en Ex60 P10 zijn natuurlijk ook niet beroerd. Mooi dat er wat te kiezen valt!
Maar de N is ook een mooi monster.
Ook mijn ervaringen met FastNed zijn ronduit beroerd. Meestal niet boven de 140-150kW en starten op 50kW met een voorverwarmde accu of gewoon in de zomer. Leuk dat je 400kW op een paal zet maar slechts 1 keer in 3.5 jaar tijd bij FastNed de snelheid gehaald die ik standaard bij Ionity haal.
R6, 7D2 en wat L-lenzen
Vinkje "inclusief oplaadstations" weghalen rechtsboven bij plannen van de route, dan doet die geen laadpunten inplannen en kan je deze zelf toevoegen wanneer nodig. Als je dat meer dan een half uur van te voren doet en vinkje van accuverwarming weer aanzet, haal je vaak direct 200+ kW bij de juiste lader.
[/quote]
Dit doe ik al twee jaar. Ik wil zelf de regie hebben. Afgelopen winter in Frankrijk een keer niet gedaan en de accu ging al 125 km voor laadstation opwarmen, zonde.
[/quote]
Dit doe ik al twee jaar. Ik wil zelf de regie hebben. Afgelopen winter in Frankrijk een keer niet gedaan en de accu ging al 125 km voor laadstation opwarmen, zonde.
PieterH
Yup. Heb de Y performance ook gereden, net als de 7X (en nog iets van 5 andere) maar heel blij met mn keuze. Y is niets mis mee qua auto, techniek en laadinfra maar ik wil persoonlijk geen auto waar er 14 van in de wijk staan. Hiervoor een P2 performance waar ik altijd erg van genoten heb op de harde stoelen na bij lange autoritten. De 5N zit een stuk beter, is comfortabeler en heel relaxed om te rijden tot het moment dat je de N functies aanzet. Dan wordt het echt een beest waar je even aan moet wennen met alle settings. De Y is gewoon een ‘knop’ track en klaar. Bij de 5N heb je een halve opleiding nodig om het maximaliseren maar eenmaal onder de knie enorm leuk om mee te spelen. Ik ga meerdere keren per jaar naar Tsjechië, Zwitserland en Duitsland en kan niet wachten op de zomerbanden (heb de auto nu 3 maanden).turkeyhakan schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:15:
Dingen die tegenvallen is met name de Bluelink app. De oude was beter. Die nieuwe geeft 55 meldingen op een avond dat de auto aan het laden is (terwijl de timer later ingesteld staat) en ik kan m’n auto niet vinden in de app.
Wat verder nog opgelost moet worden is de rammelende achterklep. De ‘upgrade’ kit zit er al op maar het blijft drama 9/10 keer.
Range is minder dan de Y maar persoonlijk vind ik het nog meevallen met 300-315 echte range bij 2 graden Celsius. Heb de testauto vorig jaar zomer met rustig rijden ook onder de 19kWh/100km gekregen dus het kan wel. Maar kreeg hm ook helemaal leeg in 31 minuten op de Autobahn dus tja…
De rest is met name wennen. Ook de aandacht want hij valt wel op. Elke dag wel een duimpje, vraag, commentaar of uitdagende blik haha.
Succes met je keuze!
Als je nog vragen hebt stuur gerust een berichtje 👍🏻
Leuk om te lezen en dank voor je uitgebreide reactie! Het is wel echt een eye-catcher en ik denk sowieso een hele andere auto als een Tesla.iRenik schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 22:24:
[...]
Yup. Heb de Y performance ook gereden, net als de 7X (en nog iets van 5 andere) maar heel blij met mn keuze. Y is niets mis mee qua auto, techniek en laadinfra maar ik wil persoonlijk geen auto waar er 14 van in de wijk staan. Hiervoor een P2 performance waar ik altijd erg van genoten heb op de harde stoelen na bij lange autoritten. De 5N zit een stuk beter, is comfortabeler en heel relaxed om te rijden tot het moment dat je de N functies aanzet. Dan wordt het echt een beest waar je even aan moet wennen met alle settings. De Y is gewoon een ‘knop’ track en klaar. Bij de 5N heb je een halve opleiding nodig om het maximaliseren maar eenmaal onder de knie enorm leuk om mee te spelen. Ik ga meerdere keren per jaar naar Tsjechië, Zwitserland en Duitsland en kan niet wachten op de zomerbanden (heb de auto nu 3 maanden).
Dingen die tegenvallen is met name de Bluelink app. De oude was beter. Die nieuwe geeft 55 meldingen op een avond dat de auto aan het laden is (terwijl de timer later ingesteld staat) en ik kan m’n auto niet vinden in de app.
Wat verder nog opgelost moet worden is de rammelende achterklep. De ‘upgrade’ kit zit er al op maar het blijft drama 9/10 keer.
Range is minder dan de Y maar persoonlijk vind ik het nog meevallen met 300-315 echte range bij 2 graden Celsius. Heb de testauto vorig jaar zomer met rustig rijden ook onder de 19kWh/100km gekregen dus het kan wel. Maar kreeg hm ook helemaal leeg in 31 minuten op de Autobahn dus tja…
De rest is met name wennen. Ook de aandacht want hij valt wel op. Elke dag wel een duimpje, vraag, commentaar of uitdagende blik haha.
Succes met je keuze!
Als je nog vragen hebt stuur gerust een berichtje 👍🏻
[Afbeelding]
Gisteren nog contact gehad met onze Hyundai dealer, maar tegenwoordig is een aanbetaling van minimaal 30% vereist als je gebruik wilt maken van het Continu Plan icm een laag rentepercentage. Dat is erg jammer en gooit mogelijk ook roet in het eten.. ik blijf mij zeker nog oriënteren en bij vragen weet ik je te vinden. Thanks!
Nieuwste software update heeft kennelijk “altijd up-to-date online kaarten “
Wel vanaf “new IONIQ 5”. Ik weet niet of mijn MY23 daarbij hoort.
Al iemand die ervaren heeft dat het een verbetering is?
Hier de “what’s new “
Wel vanaf “new IONIQ 5”. Ik weet niet of mijn MY23 daarbij hoort.
Al iemand die ervaren heeft dat het een verbetering is?
Hier de “what’s new “
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
@tvc15 @Zonnekamp @Marcel2020tvc15 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:48:
Dat geluid is niet normaal, ik denk mogelijk veroorzaakt door de elektromotor of reductiebak. Ik neem aan dat je garage de klacht serieus neemt, het lijkt me niet moeilijk om een vergelijkbare auto te vinden die dit geluid niet produceert.
Gisteren ben ik langs geweest bij de garage. Na een korte testrit was de diagnose van de technieker meteen duidelijk en eerlijk gezegd onverwacht, maar ergens ook geruststellend. Volgens hem gaat het om een defect in de roulementen (kogellagers) van de elektromotor.
Op 06/03 moet ik teruggaan zodat ze een volledig dossier kunnen opmaken en de nodige onderdelen kunnen aanvragen bij Hyundai. Blijkbaar kunnen deze kogellagers niet afzonderlijk hersteld worden en zou de volledige elektromotor vervangen moeten worden.
Hij wist me ook te vertellen dat mijn garantie nog loopt tot 31/07/2026. Toch voelt het een beetje alsof ik met een tikkende tijdbom rondrijd, want volgens hem zijn de kosten na die periode volledig voor mijn rekening. Ook de ICCU, die trouwens al eens vervangen is, maar niet door een “verbeterde” versie – baart me toch wat zorgen...
Dat is helaas het nadeel van zo’n wagen als particulier aan te kopen…
Gisteren de accu health check laten doen omdat de auto 150.000 km heeft gereden en dit de grens voor de garantie is. De auto is nu 3,5 jaar oud. De SOH waarde is 98,1%. Hoop dat de komende jaren de daling hetzelfde blijft :-) dan kan ik hem nog lang doorrijden.
In België ben je na 2 jaar aangewezen op fabrieksgarantie, in Nederland is er geen beperkende wettelijke garantietermijn en zal bij non-conformiteit de verkoper kosteloos 't probleem moeten oplossen. Dat is bij ICCU problemen zeker 't geval, daarvan mag je verwachten dat 't een auto-leven-lang meegaat.FunkStar_ schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 20:58:
[...]
@tvc15 @Zonnekamp @Marcel2020
Gisteren ben ik langs geweest bij de garage. Na een korte testrit was de diagnose van de technieker meteen duidelijk en eerlijk gezegd onverwacht, maar ergens ook geruststellend. Volgens hem gaat het om een defect in de roulementen (kogellagers) van de elektromotor.
Op 06/03 moet ik teruggaan zodat ze een volledig dossier kunnen opmaken en de nodige onderdelen kunnen aanvragen bij Hyundai. Blijkbaar kunnen deze kogellagers niet afzonderlijk hersteld worden en zou de volledige elektromotor vervangen moeten worden.
Hij wist me ook te vertellen dat mijn garantie nog loopt tot 31/07/2026. Toch voelt het een beetje alsof ik met een tikkende tijdbom rondrijd, want volgens hem zijn de kosten na die periode volledig voor mijn rekening. Ook de ICCU, die trouwens al eens vervangen is, maar niet door een “verbeterde” versie – baart me toch wat zorgen...![]()
Dat is helaas het nadeel van zo’n wagen als particulier aan te kopen…
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
hmm ... zeg dat tegen alle mensen die al hebben mogen betalen voor een iccu vervanging ...blb4 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 22:00:
[...]
In België ben je na 2 jaar aangewezen op fabrieksgarantie, in Nederland is er geen beperkende wettelijke garantietermijn en zal bij non-conformiteit de verkoper kosteloos 't probleem moeten oplossen. Dat is bij ICCU problemen zeker 't geval, daarvan mag je verwachten dat 't een auto-leven-lang meegaat.
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117
heeft iemand hier al moeten betalen voor een ICCU? meeste zullen toch nog net (of juist net niet) in de garantie periode zittenvifra schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:21:
[...]
hmm ... zeg dat tegen alle mensen die al hebben mogen betalen voor een iccu vervanging ...
Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west
Klopt - hyuindai geeft ook een 5 jaar totaal fabrieksgarantie en 8 jaar op batterij ... dus vandaag zal meeste nog onder warranty vallen.Tiggy80 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:29:
[...]
heeft iemand hier al moeten betalen voor een ICCU? meeste zullen toch nog net (of juist net niet) in de garantie periode zitten
Wou eigenlijk zeggen dat non-conformiteit te interpreteren valt - dus is langer dan 5 jaar nog onder die norm te vervatten ... (zeker gezien ze een garantieperiode van 5 jaar duidelijk committen ...
De bewijslast dat het om een fabrieksfout gaat ligt dan bij u als aankoper ..; en bewijs dat eens dat de ICCU nar 5 jaar niet stuk gegaan is door bv. een foute lader, ...
Ik ben bezig die nieuwe navigatie update te installeren. Maar weet iemand hoe lang dat duurt? Hij is nu al drie uur bezig.
korter....maar ben je nog aan het downloaden of aan het installeren?DikkeDollie schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:08:
Ik ben bezig die nieuwe navigatie update te installeren. Maar weet iemand hoe lang dat duurt? Hij is nu al drie uur bezig.
(en van USB of OTA)
Normaal max een uurtje, maar idd deze duurt wel erg lang. Wilde de update gisteren ook doen voordat ik weg moest, maar stond na twee uur nog op 68%. Moest toen echt weg dus update maar afgebrokenDikkeDollie schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:08:
ja da's een lastig bewijs....maarrrrr er zijn uitvalscijfers die er niet om liegen en het aantal Ioniq 5 met een tweede defect of zelfs een derde vervaning EN 10 jaar garantie op de ICCU in Z Korea moet dat toch aardig aannemelijk maken.vifra schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:48:
[...]
Klopt - hyuindai geeft ook een 5 jaar totaal fabrieksgarantie en 8 jaar op batterij ... dus vandaag zal meeste nog onder warranty vallen.
Wou eigenlijk zeggen dat non-conformiteit te interpreteren valt - dus is langer dan 5 jaar nog onder die norm te vervatten ... (zeker gezien ze een garantieperiode van 5 jaar duidelijk committen ...
De bewijslast dat het om een fabrieksfout gaat ligt dan bij u als aankoper ..; en bewijs dat eens dat de ICCU nar 5 jaar niet stuk gegaan is door bv. een foute lader, ...
m.i. Is 't zeker 't proberen waard. Je zal (zelf of via je rechtsbijstandsverzekering) zeker ff moeten aandringen, de verkopende partij (de dealer) zal 't niet uit zichzelf aanbieden.Marcel2020 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:39:
[...]
ja da's een lastig bewijs....maarrrrr er zijn uitvalscijfers die er niet om liegen en het aantal Ioniq 5 met een tweede defect of zelfs een derde vervaning EN 10 jaar garantie op de ICCU in Z Korea moet dat toch aardig aannemelijk maken.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Sinds de aankoop v d ioniq ben ik al 2 maand geregeld de bluelink app aan het proberen aan de praat te krijgen.
Ps belgie
Ik krijg nooit de activatie-sms
Al alles gedaan ,nieuwe app-oude app- app gewist -opnieuw gedownload ... telefoon herstarten.
De apps downloaden is geen probleem alleen de activatiecode krijg ik niet
Ps belgie
Al alles gedaan ,nieuwe app-oude app- app gewist -opnieuw gedownload ... telefoon herstarten.
Via USB. Na ongeveer een uurtje of drie had ik opeens het menuutje of ik de update wilde installeren. Daarvoor was het alleen maar voorbereiden. Denk dat die nu klaar is.Marcel2020 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:36:
[...]
korter....maar ben je nog aan het downloaden of aan het installeren?
(en van USB of OTA)
Nieuw gekocht of gebruikt?E-vteclover schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 20:20:
Sinds de aankoop v d ioniq ben ik al 2 maand geregeld de bluelink app aan het proberen aan de praat te krijgen.
Ps belgie
Edit
Eigenlijk is dit hoe dan ook het probleem van de verkopende partij. Als die jou vóór de verkoop er niet expliciet op gewezen heeft dat je geen gebruik kan maken van Bluelink, dan hoort dat te werken. De verkoper heeft te zorgen dat dit in orde komt.
Nou hoef je niet alles uit je vingers te laten vallen omdat het zijn probleem is, maar je mag de verkoper er wel bij inschakelen. Zeker als het een Hyundai-dealer is (en anders ook…).
[ Voor 32% gewijzigd door Hippe Lip op 20-02-2026 23:10 ]
<John O`Mill>
Je hoeft de download niet te stoppen. Die gaat gewoon door tijdens het rijden.Stephan_haarlem schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:37:
[...]
Normaal max een uurtje, maar idd deze duurt wel erg lang. Wilde de update gisteren ook doen voordat ik weg moest, maar stond na twee uur nog op 68%. Moest toen echt weg dus update maar afgebroken
De installatie kan ook zelfs tijdens het rijden, start volgens mij wel als je stilstaat en de auto hebt uitgezet.
Laatste update download ging gewoon door toen ik iemand naar station bracht. Was toevallig klaar toen ik er was en de auto even uit zette. Ging dus installeren. Ik kon gewoon tijdens de install naar huis rijden maar rechter scherm was dan wel onbruikbaar. Geen navigatie, geen achteruitrij camera. Geen radio.
Install duurde 10 a 20 minuten (ik weet niet zeker hoe lang voor ik wegreed die begonnen was).
[ Voor 4% gewijzigd door Stefannn op 21-02-2026 07:23 ]
Ik heb hem op een stick gezet en in de auto gestopt in een avond dat ik niet weg hoefde. De update was in 1,5 uur klaar aangezien ik toen een melding via Bluelink kreeg.
R6, 7D2 en wat L-lenzen
Momenteel maak ik gebruik van de 5-jarige garantie van Hyundai, die loopt tot 31/07/2026. Tot nu toe zijn alle herstellingen volledig kosteloos uitgevoerd: de ICCU, de 12V-batterij, een gaspomp van de koffer, de rubberen deurafdichting en vermoedelijk binnenkort ook de volledige motor. In dat opzicht mag ik mij dus zeker gelukkig prijzen.blb4 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 19:49:
[...]
m.i. Is 't zeker 't proberen waard. Je zal (zelf of via je rechtsbijstandsverzekering) zeker ff moeten aandringen, de verkopende partij (de dealer) zal 't niet uit zichzelf aanbieden.
Toch maak ik mij zorgen over wat er na afloop van de garantie kan gebeuren. Als de ICCU opnieuw slechts ongeveer drie jaar meegaat, zoals de vorige, dan zou ik in januari 2027 voor het eerst zelf voor de kosten kunnen opdraaien. Bovendien heb ik in december 2023, wegens gebrek aan voorraad, een ICCU gekregen uit een andere stockwagen en niet een eventuele “verbeterde versie”, mocht die al bestaan.
Het is in elk geval goed om te weten welke stappen ik kan ondernemen mocht dit zich opnieuw voordoen. In dat geval zal ik zeker mijn rechtsbijstandverzekering aanspreken.
Er zijn hier vast meer mensen die Jedlix gebruiken, hier ook wel bekend als Hyundai SmartCharging.
Ik heb er last van dat als ik het slim laden uitschakel en daarbij expliciet kies voor de optie “totdat ik het weer aanzet”, dat het zichzelf daarna tóch weer aanzet.
Is dat een bekende bug?
Is er een workaround?
Ik heb er last van dat als ik het slim laden uitschakel en daarbij expliciet kies voor de optie “totdat ik het weer aanzet”, dat het zichzelf daarna tóch weer aanzet.
Is dat een bekende bug?
Is er een workaround?
<John O`Mill>
Ik gok dat er straks gereviseerde ICCU’s komen. Nu is dat nog zinloos omdat alles onder garantie is.FunkStar_ schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 10:36:
[...]
Momenteel maak ik gebruik van de 5-jarige garantie van Hyundai, die loopt tot 31/07/2026. Tot nu toe zijn alle herstellingen volledig kosteloos uitgevoerd: de ICCU, de 12V-batterij, een gaspomp van de koffer, de rubberen deurafdichting en vermoedelijk binnenkort ook de volledige motor. In dat opzicht mag ik mij dus zeker gelukkig prijzen.
Toch maak ik mij zorgen over wat er na afloop van de garantie kan gebeuren. Als de ICCU opnieuw slechts ongeveer drie jaar meegaat, zoals de vorige, dan zou ik in januari 2027 voor het eerst zelf voor de kosten kunnen opdraaien. Bovendien heb ik in december 2023, wegens gebrek aan voorraad, een ICCU gekregen uit een andere stockwagen en niet een eventuele “verbeterde versie”, mocht die al bestaan.
Het is in elk geval goed om te weten welke stappen ik kan ondernemen mocht dit zich opnieuw voordoen. In dat geval zal ik zeker mijn rechtsbijstandverzekering aanspreken.
Ik heb ooit mijn cv gerepareerd met een gereviseerde printplaat. Scheelde erg veel.
Ik heb het uitgeschakeld en vervolgens de auto verwijderd uit de SmartCharging app. Lijkt goed te gaan.Hippe Lip schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 10:38:
Er zijn hier vast meer mensen die Jedlix gebruiken, hier ook wel bekend als Hyundai SmartCharging.
Is dat een bekende bug?
Is er een workaround?
aannemelijk is niet hetzelfde als bewezen.Marcel2020 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:39:
[...]
ja da's een lastig bewijs....maarrrrr er zijn uitvalscijfers die er niet om liegen en het aantal Ioniq 5 met een tweede defect of zelfs een derde vervaning EN 10 jaar garantie op de ICCU in Z Korea moet dat toch aardig aannemelijk maken.
Buitenland en EU (NL / BE) ... dat doet er niet toe - cijfers van hier tellen voor zover deze gekend zijn.
Ja hallo, zo wordt het wel erg definitief. Ik heb het gewoon over aan en uit zetten in de app.Takenzo schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:18:
Ik heb het uitgeschakeld en vervolgens de auto verwijderd uit de SmartCharging app. Lijkt goed te gaan.
<John O`Mill>
Ik installeer de update via USB dus ging niet om de download. Ik had het scherm nodig voor de navigatie en gezien de lengte van de rit was muziek erbij wel prettig.Stefannn schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 23:10:
[...]
Je hoeft de download niet te stoppen. Die gaat gewoon door tijdens het rijden.
De installatie kan ook zelfs tijdens het rijden, start volgens mij wel als je stilstaat en de auto hebt uitgezet.
Laatste update download ging gewoon door toen ik iemand naar station bracht. Was toevallig klaar toen ik er was en de auto even uit zette. Ging dus installeren. Ik kon gewoon tijdens de install naar huis rijden maar rechter scherm was dan wel onbruikbaar. Geen navigatie, geen achteruitrij camera. Geen radio.
Install duurde 10 a 20 minuten (ik weet niet zeker hoe lang voor ik wegreed die begonnen was).
En de update heeft geen haast, nieuwe features worden toch niet meer uitgebracht voor de 2021 modellen en de kaarten lopen vergeleken met Google Maps achter, dus update komt wel een keer.
daarom schreef ik 'lastig' ik denk niet dat alleen cijfers 'van hier' tellen, dezelfde auto zelfde ICCU telt vls mij gewoon mee...of hebben de VW rijders in dieselgate apart bewijslast moeten aanleveren dat hun auto ook sjoemelsoftware heeft?vifra schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:09:
[...]
aannemelijk is niet hetzelfde als bewezen.
Buitenland en EU (NL / BE) ... dat doet er niet toe - cijfers van hier tellen voor zover deze gekend zijn.
Er zijn al bedrijven die ECU, ABS computers en bv Stellantis On Board Chargers repareren, de Hyundai ICCU kan zomaar een interessant object voor ze zijn....
Ik denk dat het beter zou zijn als een consumentorganisatie, of een groep eigenaren het collectief regelt dat Hyundai blijvende garantie geeft op de ICCU...zoals in Z Korea voor 10 jaar.....elke keer een eigenaar die individueel een eindeloze strijd moet gaan voeren tegen hoge kosten is een wedstrijd die Hyundai makkelijk gaat winnen...vertragen, uitstellen, traineren....
Ik heb zojuist mijn Ioniq 5 lounge MY21 opgehaald voor wat kleine reparaties onder garantie. Een aantal dingen konden ze niet oplossen:
- beensteun passagiersstoel komt niet hoog genoeg om te kunnen gebruiken in de normale stoelpositie (niet liggend). De beensteun bij de bestuurderstoel kan dit wel. De garage zei dat dit hetzelfde was bij een andere I5 - dus working as designed. Vreemd
- instellen van gepland opladen lukt regelmatig niet. In de auto krijg ik dan een melding 'aansluiting voertuig systeem instabiel) of via de app dat het oplaadschema niet geactiveerd kan worden. Dit is vaak direct na aankomst, vaak lukt het wel na een half uur.
Iemand ervaring met deze problemen?
Daarnaast overweeg ik de garantie verlenging. De 5 jaar garantie verloopt in augustus en de auto heeft nu 85000 op de teller. In december is de ICCU vervangen. Verlenging kost 930 euro. De rationale is dat bijna elke significante reparatie sowieso meer is dan dit bedrag. De vraag is hoe groot is de kans hierop tussen ca 90000 en 120000 km (ik rij ca 15000 per jaar)? Wat zijn jullie ervaringen?
- beensteun passagiersstoel komt niet hoog genoeg om te kunnen gebruiken in de normale stoelpositie (niet liggend). De beensteun bij de bestuurderstoel kan dit wel. De garage zei dat dit hetzelfde was bij een andere I5 - dus working as designed. Vreemd
- instellen van gepland opladen lukt regelmatig niet. In de auto krijg ik dan een melding 'aansluiting voertuig systeem instabiel) of via de app dat het oplaadschema niet geactiveerd kan worden. Dit is vaak direct na aankomst, vaak lukt het wel na een half uur.
Daarnaast overweeg ik de garantie verlenging. De 5 jaar garantie verloopt in augustus en de auto heeft nu 85000 op de teller. In december is de ICCU vervangen. Verlenging kost 930 euro. De rationale is dat bijna elke significante reparatie sowieso meer is dan dit bedrag. De vraag is hoe groot is de kans hierop tussen ca 90000 en 120000 km (ik rij ca 15000 per jaar)? Wat zijn jullie ervaringen?
Beste Ioniq coureurs, wachten duurt altijd lang… echter wacht ik op dit moment ruim +3 weken totdat de voormalige eigenaar van mijn auto wordt gewist en ik Bluelink zelf op mijn auto kan instellen….
Iemand nog gouden tip om dit proces te versnellen?
Heb Hyundai al benaderd maar schijnt externe partij te zijn die bluelink dingen doet en waar ze geen controle op hebben… excuses en succes met wachten 😏
Heb Hyundai al benaderd maar schijnt externe partij te zijn die bluelink dingen doet en waar ze geen controle op hebben… excuses en succes met wachten 😏
Je rechtsbijstandsverzekering afsturen op de partij (garage?) waar je de auto hebt gekocht?E.D. schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:59:
Beste Ioniq coureurs, wachten duurt altijd lang… echter wacht ik op dit moment ruim +3 weken totdat de voormalige eigenaar van mijn auto wordt gewist en ik Bluelink zelf op mijn auto kan instellen….
Tenzij jou tevoren duidelijk gemaakt is dat Bluelink niet werkt is dit een serieuze tekortkoming die ‘gerepareerd’ moet worden. Alternatief is een behoorlijke schadevergoeding.
<John O`Mill>
@E.D. Zie topic start: "Bluelink problemen melden via formulier"
De beensteun herken ik is hier ook zo, gepland opladen doe ik niet via de APP maar via mijn domotica systeem in huis dus geen ervaring mee.Inferis1 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 18:13:
Ik heb zojuist mijn Ioniq 5 lounge MY21 opgehaald voor wat kleine reparaties onder garantie. Een aantal dingen konden ze niet oplossen:
De garantie voor 930 zou ik altijd doen, ben je voor nog geen 200 euro per jaar goed gedekt. Standaard werkplaats tarieven zijn tegenwoordig al 120 euro per uur dus reken je voordeel.
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Lees het forum maar wat door.Inferis1 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 18:13:?
ICCU’s sneuvelen ook bij de hogere km standen.
De druppel voor mij is de ervaring van @ZuinigeRijder met gebroken achteras.
Het is nog even wachten voor mijn MY23 maar ik ga die verlenging zeker doen.
Het “lijkt” een risico op een desinvestering van 930 euro maar ik denk dat de kans extreem groot is dat je in die 3 jaar wat kleine issues hebt die al de helft daarvan zouden kosten. Dan is het Defacto slechts 465 euro die je potentieel teveel betaalt.
Afgelopen donderdag 19-02 dan na ongeveer 1 maand na aanschaf en mijn eerste mail naar Hyundai/Bluelink een reset van de eerdere gebruiker en Bluelink via de MyHyundai app kunnen koppelen. Reacties op mails duren extreem lang. De aanhouder wint.... uiteindelijk.2be schreef op maandag 9 februari 2026 @ 09:08:
[...]
Op dat formulier kom je uit als je via mijn link hebt aangegeven dat je de MyHyundai app gebruikt.
Inmiddels een mailtje van. het Bluelink Team:
Thank you for your message.
We have escalated your account issue to a higher level. Please be patient; we will contact you as soon as we have a solution.
We appreciate your understanding and wish you a good day.
Kan nog even duren ben ik bang....
Lees even goed de voorwaarden van de aanvullende garantie! Lang niet alles is gedekt. Ik ben blij dat ik het 'gratis' er bij heb omdat mijn I5 oorspronkelijk een Duitse auto is, alsnog is het met de huidige stand van ICCU failures en geen enkel zicht op beweging van HY m.i. een goede verzekering voor diegenen die geen 4000 euro op de plank hebben liggen.Stefannn schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:56:
[...]
Lees het forum maar wat door.
ICCU’s sneuvelen ook bij de hogere km standen.
De druppel voor mij is de ervaring van @ZuinigeRijder met gebroken achteras.
Het is nog even wachten voor mijn MY23 maar ik ga die verlenging zeker doen.
Het “lijkt” een risico op een desinvestering van 930 euro maar ik denk dat de kans extreem groot is dat je in die 3 jaar wat kleine issues hebt die al de helft daarvan zouden kosten. Dan is het Defacto slechts 465 euro die je potentieel teveel betaalt.
offtopic:
Ik denk dat je quote/unquote mislukt is? Het lijkt nu alsof je een lege post met enkel een quote stuurt.
Ik denk dat je quote/unquote mislukt is? Het lijkt nu alsof je een lege post met enkel een quote stuurt.
Lekker aan het fotograferen? 📸
Check mijn V&A voor een upgrade!
Instellen van gepland laden kan zomaar aan de verbinding liggen (dekking Vodafone, storende signalen van radar, of whatever andere straling), bij mij is het thuis (vlak bij de B grens) het op afstand de climate control aanzetten een roulette....het werkt ongeveer de helft van de gevallen....wanneer de auto ergens anders staat is het geschatte slagingspercentage >90%.Inferis1 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 18:13:
(uitgesteld laden heb ik nog nooit gebruikt, ik verwacht dat daar het zelfde gebeurt)
Ik ga ook voor de verlengde garantie, voor €930 kan ik dan nog twee jaar een stuk relaxter rondrijden, zeker ivm ICCU.Inferis1 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 18:13:
Ik heb de voorwaarden voor de verlengde garantie doorgenomen en zie geen vreemde uitsluitingen.Marcel2020 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:10:
[...]
Lees even goed de voorwaarden van de aanvullende garantie! Lang niet alles is gedekt. Ik ben blij dat ik het 'gratis' er bij heb omdat mijn I5 oorspronkelijk een Duitse auto is, alsnog is het met de huidige stand van ICCU failures en geen enkel zicht op beweging van HY m.i. een goede verzekering voor diegenen die geen 4000 euro op de plank hebben liggen.
De uitsluitingen betreffen met name onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn en dat lijkt mij logisch.
Wel is het zo dat de hoogvoltage batterij er niet onder valt.
Mijn plan is 6 maanden voor het verlopen van de standaard garantie een Aviloo test (of soortgelijk) te laten doen en op basis daarvan besluiten of ik de auto langer aanhoudt en de garantie ga verlengen met 24 maanden. Maar een auto met matige hoogvoltage batterij verkopen lijkt mij ook niet optimaal….
Overigens zullen er tegen die tijd voldoende bedrijven zijn die (slechte) batterijmodules kunnen vervangen tegen acceptabele kosten.
Ik heb de Duitse garantie van realgarant, en daar staan toch aardig wat uitsluitingen in van zaken die aardig kostbaar zijn....het is tenslotte een verzekering en die zijn mn goed in het uit sluiten van uikeringen.CharlieBulldog schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:56:
[...]
Ik heb de voorwaarden voor de verlengde garantie doorgenomen en zie geen vreemde uitsluitingen.
De uitsluitingen betreffen met name onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn en dat lijkt mij logisch.
Mijn plan is 6 maanden voor het verlopen van de standaard garantie een Aviloo test (of soortgelijk) te laten doen en op basis daarvan besluiten of ik de auto langer aanhoudt en de garantie ga verlengen met 24 maanden. Maar een auto met matige hoogvoltage batterij verkopen lijkt mij ook niet optimaal….
Overigens zullen er tegen die tijd voldoende bedrijven zijn die (slechte) batterijmodules kunnen vervangen tegen acceptabele kosten.
§ 1 Die von der Garantie umfassten Teile
Die Garantie umfasst alle mechanischen, elektrischen, elektronischen, pneumatischen und hydraulischen
Bauteile des im Vertrag näher bezeichneten Fahrzeuges, die zum Originallieferumfang des Herstellers
gehören und nicht durch die folgenden Ziffern 1. oder 2. ausgeschlossen sind.
1. Es wird kein Ersatz von Material- und Lohnkosten geleistet für:
a) Teile, die einem erhöhten Verschleiß unterliegen, wie: Achslager, Ausrücklager, Bremsklötze,
Bremsbeläge, Bremsbacken, Bremsscheiben, Bremstrommeln, Bremsleitungen; ScheibenwischerBlätter, -Düsen, -Arme und Profilgummis; Spurstangen, Spurstangenköpfe, Querlenkerlager,
Verschleißteile des Fahrwerkes wie Fahrwerkstoßdämpfer, Federbeine, Fahrwerksfedern, Stabilisatoren.
Diese beispielhafte Auflistung ist jedoch nicht abschließend;
b) Teile die bei Wartungs- oder Pflegearbeiten regelmäßig ausgetauscht werden;
c) sämtliche Einstellarbeiten, Fahrwerkeinstellung/Vermessung, Softwareupdates und Resets ohne
schadenverursachendes Teil, Probefahrten und Funktionskontrollen, digitale Datenträger, CD-Roms/
DVD´s;
d) Batterien, wie Starter-, Stütz- oder Antriebsbatterien (Hoch- und Niedervolt);
e) Kontrolle von Flüssigkeitsständen sowie Betriebs- und Hilfsstoffe, Chemikalien (wohl aber die Befüllung
der Klimaanlage im Garantiefall), Kühl- und Frostschutzmittel, Hydraulikflüssigkeit, Öle, Fette und
sonstige Schmiermittel, Filter;
f) Kühl- und Heizwasserschläuche, Hydraulikleitungen, -schläuche und -behälter;
g) Fahrzeugschlüssel, Funkfernbedienung/-sender und -empfänger, Glühlampen, Xenonbrenner,
Türschlösser und mechanische Teile der Schließanlage, Beleuchtung (auch in Form von Leuchtdioden),
Leuchtmittel, Lichtleitertechnik;
h) Reifen/Räder, Stahl- und Alufelgen, Radzierdeckel, Auswuchten;
i) Einstellarbeiten an Kofferraum, Schiebe- und Lamellendach, Verdeck, Fahrzeugtüren, Motorhaube;
Wassereintritt, Quietsch- und Klappergeräusche;
j) Nachziehen von Schrauben und Muttern am gesamten Fahrzeug; Rahmen-, Karosserie- und Zierteile,
Kratzer, Lackbeschädigungen, Lackoberfläche komplett, Rost, Scharniere, Türhaltebänder, Hardtops,
Verdecke, Spiegel, Scheinwerfer sowie deren Gläser, Fahrzeugscheiben (dieser Ausschluss gilt
nicht bei Defekt der elektrischen Front- und Heckscheibenheizung, Spiegelbeheizung und der Antenne),
Gepäckhalterungen, Kofferraumabdeckungen, Sitzgestell;
k) Bezüge (Leder/Stoff), Polsterungen, Dämm- und Fußmatten, Armaturenbrett, Dachhimmel,
Innenverkleidungen (auch Koffer-/Motorraum), Kunststoff-, Leder-, Holz-, Oberflächenmaterialien des
Innenraumes, Ziernähte, gesamtes Interieur;
l) Feuerlöscher, Verbandkasten, Bordwerkzeug, Warndreieck, Zubehör;
m) Dichtungen und Abdichtarbeiten jeglicher Art (Ausnahmen: Antriebswellen- und Lenkmanschetten).
Een zijspiegel is al iets van 1400 euro.
Op de hoogvoltage batterij geeft Hyundai toch 8 jaar/160.000 km garantie?CharlieBulldog schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:56:
[...]
Ik heb de voorwaarden voor de verlengde garantie doorgenomen en zie geen vreemde uitsluitingen.
Vandaar dat deze niet onder de verlengde garantie valt?
🤘
@AnjaT850 Niet vandaar, want ik zit met straks 5 jaar over de 160k km heen. De 5 jaar garantie is met onbeperkte km.
Verder zijn de garantievoorwaarden op de grote batterij onbekend. Er staat nergens tot 80% of 70% State of Health. De dealer geeft aan dat er eerst foutmeldingen moeten zijn, voordat ze garantieaanvraag willen doen.
Verder zijn de garantievoorwaarden op de grote batterij onbekend. Er staat nergens tot 80% of 70% State of Health. De dealer geeft aan dat er eerst foutmeldingen moeten zijn, voordat ze garantieaanvraag willen doen.
[ Voor 47% gewijzigd door ditbenikecht op 22-02-2026 18:20 ]
dan wordt het wel een hobby project, want een dealer zal niet aan gereviseerde onderdelen beginnen. die doen alleen nieuwe onderdelen (wat ik totaal niet snap)Stefannn schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:14:
[...]
Ik gok dat er straks gereviseerde ICCU’s komen. Nu is dat nog zinloos omdat alles onder garantie is.
Ik heb ooit mijn cv gerepareerd met een gereviseerde printplaat. Scheelde erg veel.
Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west
Merk dealers ja.Tiggy80 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 08:28:
[...]
dan wordt het wel een hobby project, want een dealer zal niet aan gereviseerde onderdelen beginnen. die doen alleen nieuwe onderdelen (wat ik totaal niet snap)
Merkloze dealers gebruiken al sinds jaar en dag revisie onderdelen.
Zoals ik zei (bedoeld als voorbeeld) ik heb ook ooit een cv ketel gerepareerd met een revisie printplaat.
Die kan je dus gewoon kopen.
wanneer je het plus abbo hebt is die 'laatste kaart' hoogstwaarschijnlijk de oude versie en je hebt geen recht op OTA kaarten. Downloaden op een USB dus.DikkeDollie schreef op maandag 23 februari 2026 @ 08:04:
Dat is jammer. Na de laatste kaart en infotainment update krijg ik deze melding. Kan het zijn omdat ik een Bluelin Plus abbo heb?
[Afbeelding]
Het is goed dat er wat gezonde concurrentie voor de fantasieprijzen van onderdelen, of dat nou bij wasmachines, CV ketels of auto's is.Stefannn schreef op maandag 23 februari 2026 @ 08:35:
[...]
Merk dealers ja.
Merkloze dealers gebruiken al sinds jaar en dag revisie onderdelen.
Zoals ik zei (bedoeld als voorbeeld) ik heb ook ooit een cv ketel gerepareerd met een revisie printplaat.
Die kan je dus gewoon kopen.
Ik verwacht dat zodra de merkdealers door hebben dat de reparatie voor rond de helft vd prijs van een nieuwe ICCU uit te voeren is ze wel van strategie veranderen...onder het mom van 'duurzaamheid' of iets dergelijks. En anders verliezen ze een flink verdienpotentieel in hun werkplaatsuren.
Aangezien 99% van de ICCU’s op dezelfde manier zijn overleden is reviseren waarschijnlijk behoorlijk makkelijk. Je hoeft niet aan fout zoeken te doen. Dat is meestal het meeste werk, is bij allemaal hetzelfde. Ik gok 50 euro onderdelen (paar power mosfets) en een uurtje werk.Marcel2020 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 08:44:
[...]
Het is goed dat er wat gezonde concurrentie voor de fantasieprijzen van onderdelen, of dat nou bij wasmachines, CV ketels of auto's is.
Ik verwacht dat zodra de merkdealers door hebben dat de reparatie voor rond de helft vd prijs van een nieuwe ICCU uit te voeren is ze wel van strategie veranderen...onder het mom van 'duurzaamheid' of iets dergelijks. En anders verliezen ze een flink verdienpotentieel in hun werkplaatsuren.
Met beetje mazzel heb je straks ICCU reparatie YouTube filmpjes (die heb je ook voor bijvoorbeeld koffie automaten maar ook iPhones). Ik weet niet of het inbouwen moeilijk is maar als dat meevalt kan je het zelf doen.
Volgens mij is het open maken van een ICCU nogal destructief aangezien alles gecoat is. Hoe krijg je dat na reparatie weer herstelt? Er is ergens op jijbuis een filmpje waar iemand een ICCU uit elkaar haalt.Stefannn schreef op maandag 23 februari 2026 @ 08:49:
[...]
Aangezien 99% van de ICCU’s op dezelfde manier zijn overleden is reviseren waarschijnlijk behoorlijk makkelijk. Je hoeft niet aan fout zoeken te doen. Dat is meestal het meeste werk, is bij allemaal hetzelfde. Ik gok 50 euro onderdelen (paar power mosfets) en een uurtje werk.
Met beetje mazzel heb je straks ICCU reparatie YouTube filmpjes (die heb je ook voor bijvoorbeeld koffie automaten maar ook iPhones). Ik weet niet of het inbouwen moeilijk is maar als dat meevalt kan je het zelf doen.
Maar in de beschrijving van de update staat:Marcel2020 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 08:36:
[...]
wanneer je het plus abbo hebt is die 'laatste kaart' hoogstwaarschijnlijk de oude versie en je hebt geen recht op OTA kaarten. Downloaden op een USB dus.
Online kaarten – Slimmer en sneller navigeren
'Online kaarten' werkt uw kaart voortaan automatisch bij zodra u een route start. Zo beschikt u altijd over de meest recente informatie.
Dit is er verbeterd:
Altijd actuele kaarten – Het systeem downloadt onderweg in realtime de meest recente kaartgegevens.
Efficiënt – Eerder gedownloade kaarten worden in het cachegeheugen opgeslagen en opnieuw gebruikt om gegevensruimte te besparen en het proces te versnellen.
Betrouwbaar, zelfs offline – Als er geen netwerk beschikbaar is, werkt de navigatie nog steeds dankzij de ingebouwde kaart van Europa.
Navigeer slimmer met 'Online kaarten'.
Er staat niks van welk Bluelink abbo je hiervoor moet hebben. Nogal schimmig.
Wanneer je op deze pagina kijkt, zie je dat de meeste verbeteringen alleen betrekking hebben op nieuwere modellen (ccNC platform), zie iedere keer "Bekijk voertuigmodellen". Voor het "oude model IONIQ 5" zijn alleen de kaarten geupdate. Ik heb trouwens deze update nog niet geïnstalleerd via USB. Ik heb een Bluelink Plus abonnement.DikkeDollie schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:02:
[...]
Maar in de beschrijving van de update staat:
Online kaarten – Slimmer en sneller navigeren
'Online kaarten' werkt uw kaart voortaan automatisch bij zodra u een route start. Zo beschikt u altijd over de meest recente informatie.
Dit is er verbeterd:
Altijd actuele kaarten – Het systeem downloadt onderweg in realtime de meest recente kaartgegevens.
Efficiënt – Eerder gedownloade kaarten worden in het cachegeheugen opgeslagen en opnieuw gebruikt om gegevensruimte te besparen en het proces te versnellen.
Betrouwbaar, zelfs offline – Als er geen netwerk beschikbaar is, werkt de navigatie nog steeds dankzij de ingebouwde kaart van Europa.
Navigeer slimmer met 'Online kaarten'.
Er staat niks van welk Bluelink abbo je hiervoor moet hebben. Nogal schimmig.
Ik heb een MY25 met ccNC . Ben benieuwd of je dan dezelfde melding krijgt na de installatie van de update.ZuinigeRijder schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:24:
[...]
Wanneer je op deze pagina kijkt, zie je dat de meeste verbeteringen alleen betrekking hebben op nieuwere modellen (ccNC platform), zie iedere keer "Bekijk voertuigmodellen". Voor het "oude model IONIQ 5" zijn alleen de kaarten geupdate. Ik heb trouwens deze update nog niet geïnstalleerd via USB. Ik heb een Bluelink Plus abonnement.
ja lijkt me ook geen rocket science....maarrrrrr, je rommelt wel aan een apparaat met 800V aansluitingen, en uit ervaring (zeg maar schade en schande) weet ik dat hoogspanning weinig vergevingsgezind is....dus met de ruil ICCU wel een isolatie setje kopen (en je moet iets verzinnen op de koelvloeistof)Stefannn schreef op maandag 23 februari 2026 @ 08:49:
[...]
Aangezien 99% van de ICCU’s op dezelfde manier zijn overleden is reviseren waarschijnlijk behoorlijk makkelijk. Je hoeft niet aan fout zoeken te doen. Dat is meestal het meeste werk, is bij allemaal hetzelfde. Ik gok 50 euro onderdelen (paar power mosfets) en een uurtje werk.
Filmke: YouTube: Teardown of the INFAMOUS Hyundai/Kia/Genesis ICCUDikkeDollie schreef op maandag 23 februari 2026 @ 08:57:
[...]
Volgens mij is het open maken van een ICCU nogal distructief aangezien alles gecoat is. Hoe krijg je dat na reparatie weer herstelt? Er is ergens op jijbuis een filmpje waar iemand een ICCU uit elkaar haalt.
het is vast te doen, maar er zal iemand over moeten nadenken hoe, en hoe eea weer secuur in elkaar te zetten. Voor de hobbyist met n=1 te veel gedoe, dus dan maar destructief openen maar een reparateur zal het wel voor elkaar krijgen met wat passend gereedschap...
(ga maar eens thuis een gelijmde telefoon display repareren, de pro heeft een warmplaatje waardoor het ding na 10 minuten op de juiste temp bijna vanzelf loslaat)
Die deksel is vast te vervangen door een andere, zou die kapot gaan..loont voor de hobbyist niet maar ik gok dat zoiets laten maken voor een reparateur van HY ICCU's snel loont gezien het volume van de reparaties ;-)
Waarom kijk je op de Duitse site; dit staat ook gewoon op de Nederlandse site…Marcel2020 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:50:
[...]
Ik heb de Duitse garantie van realgarant, en daar staan toch aardig wat uitsluitingen in van zaken die aardig kostbaar zijn....het is tenslotte een verzekering en die zijn mn goed in het uit sluiten van uikeringen.
Een zijspiegel is al iets van 1400 euro.
Daarnaast noem je het een verzekering maar dat is het niet; het betreft een verlengde garantie.
En ik zie geen zaken in het lijstje staan die naar mijn mening na 5 jaar nog onder garantie zouden moeten vallen.
Auto’s slijten en het houdt ergens op…(en een zijspiegel valt er niet zomaar af).
De verlengde 'garantie' op Duitse Ioniq's werkt anders dan de Nederlandse. De Duitse versie is door Hyundai middels een verzekeringspremie afgekocht bij de verzekeraar Real Garant en die laatste voert 'm dan ook uit. Hoewel Hyundai vast voorgeschreven heeft wat er wat haar betreft gedekt moet worden, ís het een verzekering met éigen voorwaarden (vandaar die Duitse site), waar Hyundai -na afsluiten- waarschijnlijk niet heel veel meer mee van doen heeft.CharlieBulldog schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:49:
[...]
Waarom kijk je op de Duitse site; dit staat ook gewoon op de Nederlandse site…
Daarnaast noem je het een verzekering maar dat is het niet; het betreft een verlengde garantie.
Ik snap wat je zegt, maar dat het is geregeld via een verzekeringsmaatschappij betekent niet dat het een autoverzekering is.Ionikfünf schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:00:
[...]
De verlengde 'garantie' op Duitse Ioniq's werkt anders dan de Nederlandse. De Duitse versie is door Hyundai middels een verzekeringspremie afgekocht bij de verzekeraar Real Garant en die laatste voert 'm dan ook uit. Hoewel Hyundai vast voorgeschreven heeft wat er wat haar betreft gedekt moet worden, ís het een verzekering met éigen voorwaarden (vandaar die Duitse site), waar Hyundai -na afsluiten- waarschijnlijk niet heel veel meer mee van doen heeft.
Het blijft een verlengde garantieregeling.
Bij mij blijft die uit, volgens mij niks raars voor gedaan.Hippe Lip schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 10:38:
Is dat een bekende bug?
Is er een workaround?
Juridisch gezien is het een reparatieverzekering.CharlieBulldog schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:08:
[...]
Ik snap wat je zegt, maar dat het is geregeld via een verzekeringsmaatschappij betekent niet dat het een autoverzekering is.
Het blijft een verlengde garantieregeling.
IONIQ 5 Lounge 73kw & Polestar 2 LRDM Launch Edition
Omdat ik de 3 jarige Duitse Garantieverlenging heb, en simpelweg omdat Realgarant een verzekeraar is die deze garantieverlenging regelt...het is dus een verzekering (gezien het verzekeringscertificaat dat ik heb).CharlieBulldog schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:49:
[...]
Waarom kijk je op de Duitse site; dit staat ook gewoon op de Nederlandse site…
En ik zie geen zaken in het lijstje staan die naar mijn mening na 5 jaar nog onder garantie zouden moeten vallen.
Auto’s slijten en het houdt ergens op…(en een zijspiegel valt er niet zomaar af).
Lees de voorwaarden voor NL er maar eens op na, er staat her en der 'verzekeraar'.....alleen niet zo helder als in Deutschland
https://dmassets.hyundai....n_VerlengdeGarantiepdftie.
Als er geen zaken zijn die jij onder garantie vind vallen is het simpel, geen 995 euro betalen en niet langs af ;-)
[ Voor 13% gewijzigd door Marcel2020 op 23-02-2026 16:46 ]
En jouw ervaring met hogere spanningen betreft dan misschien nog wel AC.Marcel2020 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:19:
[...]
ja lijkt me ook geen rocket science....maarrrrrr, je rommelt wel aan een apparaat met 800V aansluitingen, en uit ervaring (zeg maar schade en schande) weet ik dat hoogspanning weinig vergevingsgezind is....dus met de ruil ICCU wel een isolatie setje kopen (en je moet iets verzinnen op de koelvloeistof)
Met DC is de vergevingsgezindheid nog heel veel minder. Een vlamboog die eenmaal staat is niet alleen bijzonder destructief (er smelt door de hitte van alles weg), maar ook nog eens heel erg lastig uit te krijgen…
<John O`Mill>
Inmiddels kreeg ik van Jedlix zelf antwoord hierop. Ze hebben het laadgedrag geanalyseerd en zeggen (zien) dat de auto tussendoor signalen geeft (opnieuw met laden begint) waarna de slimme sessie weer begint. Dat komt dan mogelijk doordat ik laad op overschot van de PV-panelen en er dus regelmatig tussendoor gestart en gestopt wordt.Hippe Lip schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 10:38:
Is dat een bekende bug?
Is er een workaround?
Maar dat klopt dan niet met de opdracht ‘uitzetten totdat ik het weer aanzet’. Dat heb ik nu aan hen voorgelegd en ik ben benieuwd wat het antwoord gaat zijn, want uitzetten is uitzetten tot IK het weer aanzet en niet tot de auto het weer aanzet…
<John O`Mill>
dat was met DCHippe Lip schreef op maandag 23 februari 2026 @ 23:26:
[...]
En jouw ervaring met hogere spanningen betreft dan misschien nog wel AC.
Met DC is de vergevingsgezindheid nog heel veel minder. Een vlamboog die eenmaal staat is niet alleen bijzonder destructief (er smelt door de hitte van alles weg), maar ook nog eens heel erg lastig uit te krijgen…
Er zijn al bedrijven die OBC's fixen, die ICCU zal het grote probleem ook niet zijn...veel beter zou zijn dat Hyundai het issue vind en aanpakt ipv hier (Z-Korea) en daar (de US) de garantietermijn te verlengen (maar niet in de EU)
Ik heb dit issue met Smart Charging ook al vaker gehad. Heb deze wel eens ingesteld om te laden met lage tarieven. Dat werkte op zich prima. Als ik het dan uitzette, omdat ik gewoon zsm een volle accu wilde, dan bleef de instelling toch actief en werd het laden regelmatig onderbroken. Ergens bleef de instelling dus toch staan. Ik heb me ook afgemeld bij de app en daarmee was het gedaan.Hippe Lip schreef op maandag 23 februari 2026 @ 23:50:
[...]
Inmiddels kreeg ik van Jedlix zelf antwoord hierop. Ze hebben het laadgedrag geanalyseerd en zeggen (zien) dat de auto tussendoor signalen geeft (opnieuw met laden begint) waarna de slimme sessie weer begint. Dat komt dan mogelijk doordat ik laad op overschot van de PV-panelen en er dus regelmatig tussendoor gestart en gestopt wordt.
Maar dat klopt dan niet met de opdracht ‘uitzetten totdat ik het weer aanzet’. Dat heb ik nu aan hen voorgelegd en ik ben benieuwd wat het antwoord gaat zijn, want uitzetten is uitzetten tot ik het weer aanzet en niet tot de auto het weer aanzet…
Dat is me te makkelijk: weglopen als je het niet leuk vind.edegroot1973 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:16:
[...]
Ik heb me ook afgemeld bij de app en daarmee was het gedaan.
Ik streef naar verbetering zodat het product (de dienst) werkt zoals die bedoeld is.
<John O`Mill>
Ik denk dat je nog niet aan de beurt bent. Het is waarschijnlijk een gefaseerde uitrol om de servers te ontlasten.MicheldeGoey schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:57:
Ik krijg de nieuwe update niet aangeboden. Bluelink Pro en automatische updates ingeschakeld. Doe ik iets verkeerd?
[Afbeelding]
Nog even een update met betrekking tot het achteras verhaal, bij mij was dit ook geconstateerd en is heel netjes gemaakt zonder kosten! dus dat is super fijn.
je kunt hem ook downloaden en installeren, ik zoek alleen nog naar de verschillen met de vorige versie dus of het urgentie heeft?MicheldeGoey schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:57:
Ik krijg de nieuwe update niet aangeboden. Bluelink Pro en automatische updates ingeschakeld. Doe ik iets verkeerd?
[Afbeelding]
Ik heb de laatste tijd steeds vaker dat de gordels slecht oprollen, soms zelfs helemaal niet. Ook zonder dat ze dubbel zitten. Hebben meer mensen hier last van?
All I had to do was follow the damn train.
Ja, ik merkte het ook op de laatste maanden.-CJ schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:42:
Hebben meer mensen hier last van?
De gordels op de achterbank hebben er hier wat meer last van dan vooraan.
Maar vooraan is het ook niet meer als nieuw.
Achter zit ook vaak dubbel (en rammelt dan tegen plastic panelen), maar voor kan er ook wat van.eyegraphic schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:11:
[...]
Ja, ik merkte het ook op de laatste maanden.
De gordels op de achterbank hebben er hier wat meer last van dan vooraan.
Maar vooraan is het ook niet meer als nieuw.
Bij andere auto's ben ik gewend dat er krachtig wordt opgerold en dat daardoor de gordel vanzelf recht trekt en niet dubbelvouwt of gaat hangen.
All I had to do was follow the damn train.
Ik zit achteraan nog met twee kinderstoelen, het gerammel valt daardoor mee.
Ik ben alleen bang dat ze eens een deur zullen dichtgooien met de gordelclip er tussen...
Ik ben alleen bang dat ze eens een deur zullen dichtgooien met de gordelclip er tussen...
Bij een willekeurige Hyundai dealer of bij je Vakgarage waar je hem gekocht hebt?gwenrau schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:01:
Nog even een update met betrekking tot het achteras verhaal, bij mij was dit ook geconstateerd en is heel netjes gemaakt zonder kosten! dus dat is super fijn.
yep, hier ook...kan de temperatuur zijn maar ik vermoed van niet...-CJ schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:42:
Ik heb de laatste tijd steeds vaker dat de gordels slecht oprollen, soms zelfs helemaal niet. Ook zonder dat ze dubbel zitten. Hebben meer mensen hier last van?
Bij mij ook, afgelopen donderdag. Vervangen bij de Hyundai-dealer. Overigens is bij mij wel alleen het linker gedeelte van de achteras vervangen. Bij jou ook? Ik luister nu heel scherp naar geluiden uit de rechterkant. Er zijn gevallen bekend dat die daarna snel volgt.gwenrau schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:01:
Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic
:strip_exif()/f/image/dvDGH4Q1blxEgwtGe4TabJwQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VprKpvgTL6CxtD2qtaeUALFh.jpg?f=fotoalbum_large)