Jsmit86 schreef op zondag 20 september 2026 @ 11:53:
Hi allen,
Sindskort rij ik in een Ioniq 5 uit juni '25. n-line business edition, geen Bose audio. Mijn enige klacht op dit moment is de kwaliteit van de audio, dus graag ga ik daar wat aan doen. Ik zou de speakers in de voorportieren willen vervangen voor iets beters, zal zat ik te denken aan <250 euro voor een set van 2 speakers.
Heeft iemand ervaringen met een soortgelijke upgrade? Moeten we nog rekening houden met een bepaalde inbouwdiepte? Tips voor een te kiezen compo set? Sommige sets hebben een best omvangrijke filter; past deze goed achter het deurpaneel?
Dank alvast!
Ik heb inmiddels behoorlijk wat ervaring met het aanpassen van de geluidsinstallatie in de Ioniq 5. Ik heb het zelf gedaan en daarnaast veel gelezen over ervaringen van anderen. Mijn auto is wel de Bose-uitvoering, dus niet alles zal één-op-één op jouw N-Line Business Edition van toepassing zijn. Op het Engelstalige Ioniq-forum zijn overigens ook verschillende voorbeelden te vinden van upgrades in de standaarduitvoering.
Je geeft aan dat je twee speakers wilt vervangen. In elk voorportier zitten echter een kickbas en een tweeter. Dat zijn dus feitelijk twee speakers per portier. Elke combinatie krijgt vanuit de versterker één signaal dat over de beide speakers wordt verdeeld. Bedoel je met een set van twee speakers dat je de tweeters wilt laten vervallen en onderin de deur een 2-wegspeaker wilt plaatsen?
Mijn eigen traject begon met het vervangen van de tweeters en het plaatsen van een Musway DSP-versterker. Ik heb gekozen voor ESX Vision, high-end tweeters van ongeveer €180 per paar. Die hebben onder andere een zwaardere magneet en een grotere zijden dome. Om de nieuwe tweeters netjes te kunnen monteren, heb ik passende plaatjes op maat laten 3D-printen. Het monteren zelf was niet bijzonder ingewikkeld. Het meegeleverde beschermingsfilter kon ik zonder het deurpaneel te verwijderen netjes in de deur wegwerken.
De combinatie van de nieuwe tweeters en de DSP maakte bij mij al een enorm verschil. Veel meer detail, een duidelijker middengebied en een beter gebalanceerde bas. De originele Bose-kickbassen zijn op zichzelf overigens helemaal niet slecht. Voor mijn kritische oor was het alleen nog niet helemaal goed.
Daar zijn meerdere mogelijke oorzaken voor. De nieuwe tweeters zijn 4 ohm, terwijl de Bose-componenten 2 ohm zijn, al weet ik niet of dat bij jouw standaardinstallatie hetzelfde is. Daarnaast zijn de nieuwe tweeters aanzienlijk efficiënter. Ook ontstond er enige overlap in het middengebied. Omdat de kickbas en tweeter hetzelfde ingangssignaal delen, was dat met alleen de DSP niet helemaal naar mijn zin op te lossen.
Voor mijn eega was het inmiddels allang goed genoeg, maar ik wilde het zelf toch nog verder perfectioneren. Juist omdat de Ioniq 5 zo stil is, vind ik een goede geluidsinstallatie daarin erg prettig.
Inmiddels heb ik daarom ook de bijbehorende ESX-kickbassen gemonteerd. Hiervoor heb ik van multiplex een montagering gemaakt. Bij de Bose-versie zitten de montageflenzen namelijk niet op de juiste positie om de nieuwe speakers rechtstreeks te monteren. De ring is op de originele bevestigingspunten gemonteerd en de nieuwe kickbas vervolgens op die ring.
Bij de kickbassen werd een behoorlijk fors scheidingsfilter meegeleverd. Dat heb ik met enig wurmen in de deur kunnen wegwerken. Tussen de buitenkant van de deur en de binnenbekleding zit behoorlijk wat loze ruimte maar daar kan je niets in of aan monteren. Het voorscheidingsfilter heb ik voorzien van een laagje foam en met enig prutswerk tussen het deurpaneel en de isolatie geklemd. Zo kan het niet gaan resoneren of rammelen. Voor de kickbas ontstaat niet snel een probleem met de inbouwdiepte; er is volop ruimte.
Bij de tweeters was het wel wat krapper: de domes komen op een paar millimeter niet niet tegen de kunststof behuizing.
Het uiteindelijke resultaat vind ik erg goed: helder, gedetailleerd en tegelijkertijd behoorlijk gebalanceerd. Ik geniet er iedere keer weer van, zeker als ik alleen in de auto zit. 😄 Het heeft me wel behoorlijk wat tijd gekost en in totaal ongeveer €1.150.
Een leuk detail: dankzij de DSP ontdekte ik dat de speakers in het rechterachterportier bij mij uit fase stonden. Dat kon met één druk op de knop worden gecorrigeerd. Ook heb ik de middenspeaker in het dashboard uitgezet; die deed naar mijn smaak in de uiteindelijke setup meer kwaad dan goed. Met alle aanpassingen is het stereobeeld uiteindelijk echt heel goed geworden.
Ik heb de originele Bose-kickbassen zorgvuldig gedemonteerd. Door de gefaseerde vervanging heb ik hier nog een set ESX Vision-tweeters, inclusief de beschermingsfilters, over. Ik weet niet zeker of de Bose-kickbassen ook in jouw uitvoering passen, maar mogelijk zijn daar overeenkomsten. Als je interesse hebt, mag je me gerust een berichtje sturen. Ik durf alleen niet voorspellen hoe deze onderdelen in combinatie met de standaardinstallatie van jouw auto zullen uitpakken. The proof is in the pudding. Car audio is niet eenvoudig.