Al drie jaar rijd ik in de HI5 zonder problemen en met heel veel plezier. Waarschijnlijk vind je in dit topic voornamelijk problemen, ik lees meestal alleen mee...Mooraalkikker schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:08:
Hoe meer ik dit topic lees, hoe meer ik toch twijfel over de auto.
Je leest toch wel aardig wat problemen, of is dit iets wat je eigenlijk bij alle auto's wel terugziet komen?
Gaat de eerste keer zijn dat ik een fors bedrag (30k) wil gaan uitgeven aan een auto.
Maar vraag mij af of het risico bij problemen waaruit grote bedragen komen rollen relatief gezien groot zijn bij deze auto?
Of is dit een gevalletje dat elke auto wel zo zijn problemen heeft en het altijd een risico is?
Zou het zo kunnen zijn dat de nieuwe frontradar niet juist gemonteerd is?IonniUnique schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:36:
[...]
De eerste twee jaar remde hij op die plek niet af. Na de vervanging van de front radar wel. Het blijft speculeren natuurlijk. Wellicht hebben ze in die tijd ook iets in die tunnel veranderd, dat ding barst natuurlijk ook van de veiligheidssystemen. Misschien eens testen met een andere Ioniq 5.
[ Voor 22% gewijzigd door tvc15 op 02-06-2026 09:04 ]
Ik heb vorige week mijn eerste 30.000 km service beurt gehad, maar ik zie dat (nog) niet terug in de my hyundai app. Duurt dat even of werkt dat gewoon niet?
instagram: ioniq5nline
Hey Allemaal,
Ondertussen 15k kilometers verder en ik dacht mooie tijd voor een korte "review"
Ik heb een Ioniq 5 Project 45 uit 2021.
Laten we beginnen met het fijne / goede aan de auto:
Ik heb zoals sommige al weten problemen gehad met de auto in totaal 3 problemen ervaren die ik als ernstig zou neerzetten maar die wel opgelost zijn.
.
tot slot zou ik deze Auto nogmaals kopen?
Ja, zelfs met het ICCU debacle en zelfs met de irritatie puntjes en nadelen die genoemd zijn, ik heb ook in andere forums meegelezen en alle auto's hebben problemen...
Het is echt een fijne auto om mee te reizen en super ruim en luxe verder is de auto hardwarematig sterk.
Enige wat ik misschien anders had gedaan was toch nog even wat meer kijken naar een Lounge variant.
de zonnepannelen zijn meer een gimmick en ik heb de power niet echt nodig (al is het af en toe wel echt genieten
) Dat had dan een Rationelere keus geweest.
Verder iedereen in dit Forum bedankt voor alle adviezen en Hulp!
Ondertussen 15k kilometers verder en ik dacht mooie tijd voor een korte "review"
Ik heb een Ioniq 5 Project 45 uit 2021.
Laten we beginnen met het fijne / goede aan de auto:
- De auto is zeer ruim van binnen, en de kofferbak is voor mij ook meer dan groot genoeg.
- Echt een hoop Luxe features zoals bijvoorbeeld stoel verkoeling en verwarming stuur verwarming de HUD (personal favorite) enz.
- Airco doet het erg goed.
- Ik vind de ACC echt geweldig! Rijd super relaxed bij lange afstanden.
- Hardware matig is de auto ook echt heel sterk, persoonlijk vind ik de range dikke prima (rond de 300 km in de winter en 400 in de zomer)
- Laadsnelheid is super (behalve bij Fastned for some reason)
- De ingebouwde navigatie werkt super en is betrouwbaar.
- Auto rijdt ook lekker.
- veiligheids geluidjes zijn goed (Blijvend) uit te zetten.
Ik heb zoals sommige al weten problemen gehad met de auto in totaal 3 problemen ervaren die ik als ernstig zou neerzetten maar die wel opgelost zijn.
- Zombiemode - nu 2 keer voorgekomen en is vrij irritant zeker in de hitte.. probleem lijkt hem te zitten als je meerdere keren de auto opent om wat in te laden en dan later weer terugkomt.
- de 12 volt accu hielt ermee op een dag voordat we met de auto naar Polen gingen (kan de auto op zich niet extreem veel aan doen maar een pro actieve waarschuwing had fijn geweest)
- de achtermotor/as (geluid dat zuinigerijder had opgenomen ) is vervangen onder garantie.
- Gerammel, de gordels rammelden eerst dit heb ik kunnen oplossen door middel van een 3D print tussen de hoofdsteunen (ja PETG zou niet moeten smelten) en nu heb ik een raar rammeltje vanaf 80 km per uur.. jammer want voor de rest is het een lekkere stille auto.
- op een bepaald punt (echt alleen in die straat) vallen de sensoren weg qua snelheids lezen front collision warning enz die zijn na een paar seconden weer terug.
tot slot zou ik deze Auto nogmaals kopen?
Ja, zelfs met het ICCU debacle en zelfs met de irritatie puntjes en nadelen die genoemd zijn, ik heb ook in andere forums meegelezen en alle auto's hebben problemen...
Het is echt een fijne auto om mee te reizen en super ruim en luxe verder is de auto hardwarematig sterk.
Enige wat ik misschien anders had gedaan was toch nog even wat meer kijken naar een Lounge variant.
de zonnepannelen zijn meer een gimmick en ik heb de power niet echt nodig (al is het af en toe wel echt genieten
Verder iedereen in dit Forum bedankt voor alle adviezen en Hulp!
ik heb nog helemaal niks in my Hyundai gezien, veel functies doen het gewoon niet.JerryVR schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:44:
Ik heb vorige week mijn eerste 30.000 km service beurt gehad, maar ik zie dat (nog) niet terug in de my hyundai app. Duurt dat even of werkt dat gewoon niet?
2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW
dat er in die tunnel iets is aangepast lijkt me eerder dan een verkeerd gemonteerde radar...dan zou je m.i. veel meer rare effecten merken, zoals vals alarm als er een vliegtuig overvliegt, of onder viaducten.IonniUnique schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:36:
[...]
De eerste twee jaar remde hij op die plek niet af. Na de vervanging van de front radar wel. Het blijft speculeren natuurlijk. Wellicht hebben ze in die tijd ook iets in die tunnel veranderd, dat ding barst natuurlijk ook van de veiligheidssystemen. Misschien eens testen met een andere Ioniq 5.
Ik zie in mijn app alleen de eerste beurt bij 30k in maart 2024. De twee beurten daarna zijn nooit zichtbaar geworden. Lijkt wel alsof die functionaliteit gestopt is...JerryVR schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:44:
Steam profiel UPlay JirnsumNL
Ik zie alle 3 de service beurten (31K/60K/91K), dus misschien toch maar even navragen bij je dealer?Jirnsum schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:37:
[...]
Ik zie in mijn app alleen de eerste beurt bij 30k in maart 2024. De twee beurten daarna zijn nooit zichtbaar geworden. Lijkt wel alsof die functionaliteit gestopt is...
Bij mij staat de 30K beurt er in, de 60K beurt zelf niet, wel het vervangen van het pollenfilter en een carosserie-inspectie, uitgevoerd op de dag van de 60K beurt (juli 2025). In juli ga ik voor de 90K beurt, ik ben benieuwd wat er dan in de servicehistorie geplaatst gaat worden.Jirnsum schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:37:
[...]
Ik zie in mijn app alleen de eerste beurt bij 30k in maart 2024. De twee beurten daarna zijn nooit zichtbaar geworden. Lijkt wel alsof die functionaliteit gestopt is...
Als het 1 van de A73 tunnels bij Roermond is dan kan ik bevestigen dat ik dit daar ook altijd op dezelfde plek heb als ik in zuidelijke richting door de Roertunnel rijdt.IonniUnique schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:36:
[...]
er zijn/waren op ettelijke plaatsen verkeersmeetsystemen op radar gebaseerd, ik kon ze een 20 jaar terug met de radardetector altijd goed vinden.2be schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:08:
[...]
Als het 1 van de A73 tunnels bij Roermond is dan kan ik bevestigen dat ik dit daar ook altijd op dezelfde plek hebt als ik in zuidelijke richting door de Roertunnel rijdt.
Precies, dat is hem! 😂 Ligt dus toch aan iets in de tunnel. Grappig2be schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:08:
[...]
Als het 1 van de A73 tunnels bij Roermond is dan kan ik bevestigen dat ik dit daar ook altijd op dezelfde plek hebt als ik in zuidelijke richting door de Roertunnel rijdt.
[ Voor 6% gewijzigd door IonniUnique op 02-06-2026 16:55 ]
Nee, alleen een laadpaal. In mijn bescheiden opvatting is de enige die momenteel geld verdient aan een thuisaccu degene die ze plaatst.BlackMesa schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:09:
[...]
Is dit als onderdeel van een systeem met thuisbatterij en eiland functie bij netstoring? En heeft iemand hier ervaring met direct DC laden vanaf de zonnepanelen?
IONIQ 5 Lounge 73kw & Polestar 2 LRDM Launch Edition
Helemaal niks in de app.JerryVR schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:44:
En wel al 30.000 en 60.000 km beurt gehad.
Helaas.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Lease dus niet echt iets waar ik me druk over maak ;-)YJB schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:46:
[...]
Ik zie alle 3 de service beurten (31K/60K/91K), dus misschien toch maar even navragen bij je dealer?
[ Voor 47% gewijzigd door Jirnsum op 02-06-2026 18:08 ]
Bij mijn MY22 kan ik het afstandsknopje een half uur ingedrukt houden en het enige wat gebeurt is dat deze van 4 naar 3 naar 2 naar 1 en weer terug naar 4 blokjes gaat. De blokjes veranderen niet van kleur dus blijkbaar hebben niet alle modellen dit.Hippe Lip schreef op maandag 1 juni 2026 @ 23:43:
[...]
@Room42
Die kleur bepaal je door het afstandknopje lang in te drukken. Maar zoek eens op hoe je de kenmerken van die afstand en het reageren erop instelt, want dat kan echt redelijk soepel.
[...]
Dat begreep ik, maar je had het ook over abrupt reageren op een voorganger; vandaar.
R6, 7D2 en wat L-lenzen
Mwah, behalve als je straks van plan bent om em prive over te nemen......Jirnsum schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:07:
[...]
Lease dus niet echt iets waar ik me druk over maak ;-)
Nee, @Rugby82, dit ging over de auto van @Room42 en die heeft, als ik het goed heb, een MY25. Daar zijn een heleboel dingen in de menu's en bediening anders dan de modellen daarvóór.Rugby82 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:03:
[...]
Bij mijn MY22 kan ik het afstandsknopje een half uur ingedrukt houden en het enige wat gebeurt is dat deze van 4 naar 3 naar 2 naar 1 en weer terug naar 4 blokjes gaat. De blokjes veranderen niet van kleur dus blijkbaar hebben niet alle modellen dit.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Het zal je op basis van mijn reactie niet verbazen dat dat niet het geval gaat zijnYJB schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:13:
[...]
Mwah, behalve als je straks van plan bent om em prive over te nemen......
of er is een reden dat de accu bijgeladen wordt...iets wat aan staat....ik zou eens goed inzoomen en dan proberen te achterhalen wat er gaande is op dat moment...rijden, kofferbak open/dicht, opladen..status checken via home automation, , een dashcam die gaat opslaan omdat de buurman wegrijd...whateverditbenikecht schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:07:
Sinds een paar dagen heb ik een batterij monitor aangesloten. Mijn vermoeden van zeer vaak laden wordt hiermee bevestigd. Wat ik niet begrijp is dat na het opladen de accuspanning juist helemaal dipt. Alsof na het opladen de accu de iccu juist op spanning houdt en er niet wordt ontkoppeld.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die dipjes zijn "normaal", d.w.z. de auto heeft die dipjes na uitzetten auto/einde laden/bijladen accu. Dat heb ik ook. "Normaal" is in dit geval bij de IONIQ 5 (oude modellen?), vind het eigenlijk een fout ontwerp. Maar het is nu eenmaal zo. Ik heb wel zelf een AGM accu gezet, omdat de tweede Hyundai lood-accu wel erg vaak bijgeladen werd. Maar ook daar die dipjes.ditbenikecht schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:07:
Sinds een paar dagen heb ik een batterij monitor aangesloten. Mijn vermoeden van zeer vaak laden wordt hiermee bevestigd. Wat ik niet begrijp is dat na het opladen de accuspanning juist helemaal dipt. Alsof na het opladen de accu de iccu juist op spanning houdt en er niet wordt ontkoppeld.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 9% gewijzigd door ZuinigeRijder op 02-06-2026 22:06 ]
Mijn MY21 Connect kan ook gewoon blauw/grijs met de afstandsknop ingehouden.Hippe Lip schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:59:
[...]
Nee, @Rugby82, dit ging over de auto van @Room42 en die heeft, als ik het goed heb, een MY25. Daar zijn een heleboel dingen in de menu's en bediening anders dan de modellen daarvóór.
Ik rijd inmiddels in mijn 2e Ioniq 5. De eerste, een MY22 (private lease), 80.000 km in 3 jaar gereden waarbij alleen de 12v accu een keer is vervangen en al vrij snel de folie bij de achterportieren, verder geen problemen ondervonden, zelfs de banden waren na 80K nog niet aan vervanging toe. Oh ja, de achterklep rammelde de eerste 2 jaar regelmatig maar werd uiteindelijk wel goed opgelost.Mooraalkikker schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:08:
Hoe meer ik dit topic lees, hoe meer ik toch twijfel over de auto.
Je leest toch wel aardig wat problemen, of is dit iets wat je eigenlijk bij alle auto's wel terugziet komen?
Gaat de eerste keer zijn dat ik een fors bedrag (30k) wil gaan uitgeven aan een auto.
Maar vraag mij af of het risico bij problemen waaruit grote bedragen komen rollen relatief gezien groot zijn bij deze auto?
Of is dit een gevalletje dat elke auto wel zo zijn problemen heeft en het altijd een risico is?
De eerste beviel zo goed dat ik een nieuwe Ioniq 5 MY26 privé gekocht heb, nu een half jaar in bezit. Staat inmiddels ook al weer 14.000 op de teller, ben er net deze week mee naar de Alpen gereden. Blijft een heerlijke reis auto. Kijk er al naar uit om vrijdag weer 1100 km terug te mogen rijden.
:strip_exif()/f/image/JkofOnbG2zXjlc1xAAGTRKew.jpg?f=fotoalbum_large)
Ioniq 5 N line Vision 84KWH RWD, Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp
Eerlijk gezegd vind ik dat wel het meest opmerkelijk aan deze auto…..mh514452 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 23:35:
Kijk er al naar uit om vrijdag weer 1100 km terug te mogen rijden.
“Mogen rijden” klinkt een beetje als moderne TikTok influencer taal. Maar…..
Ik heb sinds ik de ioniq5 heb ook dat ik van het vooruitzicht van een tocht van 1.5 uur helemaal blij wordt. Heerlijk om mijn dochter van een vliegveld ver weg te halen. Ik ben absoluut geen auto-man. Voorheen had ik dat niet.
Ik weet alleen niet of dat perse de ioniq5 is. De rust, het zoeven, de lanecontrol, de adaptive cruisecontrol zitten op veel andere EV’s ook. Dit is wel mijn eerste EV.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Ik kijk nooit echt uit naar lange ritten maar dit is wel echt de meest comfortabele reis auto waar ik ooit in heb gezeten. De stoelen zijn top, lekker stil, adaptive cruise control werkt goed, navigatie is duidelijk, voldoende range. Ik kom nooit uitgeput aan na een lange reis.Stefannn schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:06:
[...]
Eerlijk gezegd vind ik dat wel het meest opmerkelijk aan deze auto…..
“Mogen rijden” klinkt een beetje als moderne TikTok influencer taal. Maar…..
Ik heb sinds ik de ioniq5 heb ook dat ik van het vooruitzicht van een tocht van 1.5 uur helemaal blij wordt. Heerlijk om mijn dochter van een vliegveld ver weg te halen. Ik ben absoluut geen auto-man. Voorheen had ik dat niet.
Ik weet alleen niet of dat perse de ioniq5 is. De rust, het zoeven, de lanecontrol, de adaptive cruisecontrol zitten op veel andere EV’s ook. Dit is wel mijn eerste EV.
Deze zomer voor het eerst een flink stuk rijden met een kleine caravan, ben benieuwd hoe dat bevalt.
Impstoker schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:02:
[...]
Ik kijk nooit echt uit naar lange ritten maar dit is wel echt de meest comfortabele reis auto waar ik ooit in heb gezeten. De stoelen zijn top, lekker stil, adaptive cruise control werkt goed, navigatie is duidelijk, voldoende range. Ik kom nooit uitgeput aan na een lange reis.
Deze zomer voor het eerst een flink stuk rijden met een kleine caravan, ben benieuwd hoe dat bevalt
Volledig mee eens, houd me op de hoogte hoe het je vergaat met de caravan. Ik zit te overwegen begin volgend jaar weer een caravan te gaan kopen en daarmee te gaan toeren. Eerst in het najaar maar eens E achter B gaan halen, da’s helaas wel nodig met die zware auto en een redelijke caravan, de 3500 kg ben je zo voorbij
Ter inspiratie mijn tocht naar Portugal en naar Noorwegen.Impstoker schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:02:
[...]
Ik kijk nooit echt uit naar lange ritten maar dit is wel echt de meest comfortabele reis auto waar ik ooit in heb gezeten. De stoelen zijn top, lekker stil, adaptive cruise control werkt goed, navigatie is duidelijk, voldoende range. Ik kom nooit uitgeput aan na een lange reis.
Deze zomer voor het eerst een flink stuk rijden met een kleine caravan, ben benieuwd hoe dat bevalt.
Met ioniq5 en kip kompakt caravan.
onze Knaus 420 doet de I5 AWD toch een fors verbruik aan...200km max bereik is het wel, ik vermoed dat vooral de CW waarde van de caravan die nogal breed is debet is aan dat verbruik
Zijn er hier bezitters die vaak 3 personen op de achterbank hebben en hoe bevalt dan de middelste positie?
Hier 3 tieners en nu nog een auto met 3 zittingen achterin. Ik twijfel tussen een ioniq 5, Telsa model y en een Enyag/ID4.
Hier 3 tieners en nu nog een auto met 3 zittingen achterin. Ik twijfel tussen een ioniq 5, Telsa model y en een Enyag/ID4.
Tja... wat kan je ervan zeggen... Het is niet ideaal maar het gaat wel.MalleEppie71 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:08:
Zijn er hier bezitters die vaak 3 personen op de achterbank hebben en hoe bevalt dan de middelste positie?
ik zou gewoon proberen bij een showroom.
De ioniq5 is wel gewoon "echt groot"
Je ziet het aan de buitenkant niet meteen omdat alles precies in verhouding is. Als je ermee rijdt merk je wel dat hij "echt breed" is. En binnen "echt ruim".
Nou ja wat matige ervaring bij dealers hebben wij een Ioniq 5 P45 overgekocht van een medetweaker hier. Nog een paar weken wachten tot de auto beschikbaar komt... en dat zijn laaange weken 😅
Het is de bedoeling dat we de auto zowel voor dagelijks verkeer als voor vakanties gaan gebruiken. Voor vakantie dan specifiek met 1 a 2 slaapplekken achterin (ik slaap met een CPAP, dus de stroomtoevoer is ideaal) en 3 slaapplekken in een daktent. Ik zag hier op het topic al eens iemand voorbij komen die deze auto met daktent gebruikt. Is dat allemaal goed bevallen? We overwegen ook nog een trekhaakkoffer zodat er een comfortabel matras in de kofferbak opgevouwen kan worden.
Uiteraard gaan we flink inboeten op range met die spullen maar ach, afgelopen jaren zijn we heel Europa doorgereden met een Ioniq 28kwh dus we zijn niet zo snel van slag door range anxiety 😁
Heeft iemand nog tips, tricks of must haves bij autokamperen met de Ioniq 5?
Het is de bedoeling dat we de auto zowel voor dagelijks verkeer als voor vakanties gaan gebruiken. Voor vakantie dan specifiek met 1 a 2 slaapplekken achterin (ik slaap met een CPAP, dus de stroomtoevoer is ideaal) en 3 slaapplekken in een daktent. Ik zag hier op het topic al eens iemand voorbij komen die deze auto met daktent gebruikt. Is dat allemaal goed bevallen? We overwegen ook nog een trekhaakkoffer zodat er een comfortabel matras in de kofferbak opgevouwen kan worden.
Uiteraard gaan we flink inboeten op range met die spullen maar ach, afgelopen jaren zijn we heel Europa doorgereden met een Ioniq 28kwh dus we zijn niet zo snel van slag door range anxiety 😁
DezeSilvin schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:11:
Op de vakantie ervoor had ik mijn telefoon kapot gemaakt toen ik hem met lampje aan in de scharnier had gelegd en vergeten was toen de klep dicht ging. Mega gaaf.
Mocht je van plan zijn om je auto te laden op de kampeerplaats met de granny charger, check dan even in de stoppenkast wat het maximum vermogen is van je stopcontact op je kampeerplek. Als je het amperage van je Grammy charger zelf kunt regelen, stel hem dan zo af dat hij met zijn stroomvraag niet over de schreef gaat, in Frankrijk is op de minder luxe plaatsen meestal 10a het verstandigste. Check ook regelmatig hoe warm de contactpunten van de stekker van je granny charger worden. Als je aan het laden bent, komt er geen stroom uit de V2L, dus geen CPEP en ook geen Nespresso. De kampeermodus zal je vast wel kennen, rubber matten tot in de kofferbak zul je ook wel al besteld hebben en de beschikbare zonwering en verduisteringsgordijnen ken je vast ook wel. Gelet op je ervaring parkeer je je auto vast al met de achterkant naar het zuiden, daar zit de beste zonwering in de ramen.Silvin schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:11:
IHeeft iemand nog tips, tricks of must haves bij autokamperen met de Ioniq 5?
Daar was een truukje voor als ik het me goed herinner, maar ik weet ff niet meer hoe. Iets met eerst kampeermodus (en dus stopcontact binnen) aan en dán pas de lader aan of zo.IonniUnique schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:00:
[...]
Als je aan het laden bent, komt er geen stroom uit de V2L, dus geen CPEP en ook geen Nespresso.
Het moet hier ergens in dit topic staan dacht ik.
<John O`Mill>
Dat is tegelijkertijd (voor kamperen) een beetje een non-probleem. Als je tijdens kamperen aan het laden bent dan zal dat wel via de granny zijn en kan je de 230V met een verdeeldoos wel VOOR de granny aftappen.Hippe Lip schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 00:14:
[...]
Daar was een truukje voor als ik het me goed herinner, maar ik weet ff niet meer hoe. Iets met eerst kampeermodus (en dus stopcontact binnen) aan en dán pas de lader aan of zo.
Het moet hier ergens in dit topic staan dacht ik.
Er was inderdaad iets van een trucje met kampeermodus voor “tijdens DC laden gebruik maken van stopcontact onder achterbank”. Handig voor Nespresso zetten tijdens een laadstop. Het is er bij mij nog niet van gekomen om dat uit te vogelen. Ik zet (op lange tochten) de Nespresso direct voor danwel direct na het laden.
Gebruik dan natuurlijk wel een waterdichte, goed geïsoleerde verdeeldoos die al het vermogen aan kan.Stefannn schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 06:51:
[...]
Dat is tegelijkertijd (voor kamperen) een beetje een non-probleem. Als je tijdens kamperen aan het laden bent dan zal dat wel via de granny zijn en kan je de 230V met een verdeeldoos wel VOOR de granny aftappen.
Het is inderdaad een belachelijk slechte app. Je zou zeggen zo’n app is helemaal ontworpen om de gebruiker een zo goed mogelijke ervaring te bieden om alle remote opties van de auto te gebruiken. In mijn ogen is ‘t tegendeel waar; de functionaliteit is beroerd, de user interface is bedroevend slecht en Hyundai commercie/marketing is prio 1,2 en 3 of zo. De Kia app was al beroerd, Hyundai heeft ‘t weten te presteren de app nog beroerder voor de gebruiker te maken.joezzt schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:02:
Heb net my hyundai geinstalleerd en zie onderaan een newsroom, auto configurator en product news.
Weet iemand of dat weg kan ? Heb gezocht maar kon niks vinden, maar misschien mis ik iets.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23
Dank je, ik wilde niet te negatief overkomen, maar fijn dat je het overneemt 😎blb4 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:30:
[...]
Het is inderdaad een belachelijk slechte app. Je zou zeggen zo’n app is helemaal ontworpen om de gebruiker een zo goed mogelijke ervaring te bieden om alle remote opties van de auto te gebruiken. In mijn ogen is ‘t tegendeel waar; de functionaliteit is beroerd, de user interface is bedroevend slecht en Hyundai commercie/marketing is prio 1,2 en 3 of zo. De Kia app was al beroerd, Hyundai heeft ‘t weten te presteren de app nog beroerder voor de gebruiker te maken.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Als ik het hier zo lees was er eerst een andere app, Bluelink. KIA (ik kom van KIA EV6) had voor de myKIA app ook een andere app, die was veel beter, in elk geval niet vol met marketing/commerciële bla bla maar gewoon geconcentreerd op het remote bedienen van je auto. Wie heeft bedacht dat in een app voor de berijder van een auto op tabblad 1 een car configurator en het aanvragen van een proefrit moet staan???? Echt, hopeloos. Zoals je ziet bent ik wel redelijk negatief. Over de app dan….joezzt schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:37:
[...]
Dank je, ik wilde niet te negatief overkomen, maar fijn dat je het overneemt 😎
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23
Dankjewel! Goed om te lezen dat het qua verbruik echt mee valt, toch handig die aerodynamische lichte kip kompakt.Stefannn schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:28:
[...]
Ter inspiratie mijn tocht naar Portugal en naar Noorwegen.
Met ioniq5 en kip kompakt caravan.
Heeft Ionity richting Zweden veel doorrijd laadplekken? Het liefst wil je de caravan natuurlijk niet afkoppelen de hele tijd.
Nog een vraag: gebruik jij caravan spiegels? Of heb je voldoende zicht met je brede auto en smalle caravan?
En ze laten ook dingen weg. In de app van mijn (MY19) Kia zat nog de mogelijkheid om een servicebeurt te plannen, rechtstreeks met de dealer (en je kon je dossier inzien). Die dacht ik kort geleden ‘even’ te gebruiken voor mijn 1e beurt, maar ik moest ouderwets bellen voor een afspraak.blb4 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:50:
[...]
Als ik het hier zo lees was er eerst een andere app, Bluelink. KIA (ik kom van KIA EV6) had voor de myKIA app ook een andere app, die was veel beter, in elk geval niet vol met marketing/commerciële bla bla maar gewoon geconcentreerd op het remote bedienen van je auto. Wie heeft bedacht dat in een app voor de berijder van een auto op tabblad 1 een car configurator en het aanvragen van een proefrit moet staan???? Echt, hopeloos. Zoals je ziet bent ik wel redelijk negatief. Over de app dan….
<John O`Mill>
De kip shelter is erg gaaf:Impstoker schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:26:
[...]
Dankjewel! Goed om te lezen dat het qua verbruik echt mee valt, toch handig die aerodynamische lichte kip kompakt.
Heeft Ionity richting Zweden veel doorrijd laadplekken? Het liefst wil je de caravan natuurlijk niet afkoppelen de hele tijd.
Nog een vraag: gebruik jij caravan spiegels? Of heb je voldoende zicht met je brede auto en smalle caravan?
- geen extra spiegels nodig
- geen eigen kenteken omdat het gewicht onder de 750kg zit
- hij is klein, hij staat bij mij thuis onder de carport, dus ik hoef nooit naar een stalling en ik hoef die ook niet te betalen.
- verbruik in de zomer tussen de 28 en 30 kWh/100km. Ik haal max 250km op een volle accu (maar dan staat hij ook echt op 0%)
- GEEN mover, GEEN stablelizer. Dat is allemaal extra gewicht en gedoe.
- Ongeveer 50% afkoppelen maar meestal heel ruime plekken. Dan is dat geen enkel probleem. Met de achteruitrij camera rijd ik de auto exact boven de kogel. In Duitsland was het lastiger want daar was het krapper en moest je echt met de hand gaan sleuren. Ook dat is met zo'n lichte kip shelter geen enkel probleem.
NB, het is dus een shelter, geen kompakt. Ik vind het altijd wat verwarrend want de 1980 voorganger (die ik hiervoor had) heette wel kompakt.
Ik heb onder de knop Services wel de service history staan. Die is (nog) leeg bij mij, omdat ie geen service gehad heeft.Hippe Lip schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:27:
[...]
En ze laten ook dingen weg. In de app van mijn (MY19) Kia zat nog de mogelijkheid om een servicebeurt te plannen, rechtstreeks met de dealer (en je kon je dossier inzien). Die dacht ik kort geleden ‘even’ te gebruiken voor mijn 1e beurt, maar ik moest ouderwets bellen voor een afspraak.
Koop al mijn ads!
bij mij is die na een 30.000km en 60.000km service beurt ook leeg.Room42 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:45:
[...]
Ik heb onder de knop Services wel de service history staan. Die is (nog) leeg bij mij, omdat ie geen service gehad heeft.
amen
Bij mij staan bij Services historie in de myHyundai App wél de beurten. De kleine beurt (na 2 jaar) en de grote beurt (na 4 jaar) en de carrosserie controle. Ik heb wel moeten reclameren (2x) bij de dealer dat de service-geschiedenis niet in de (toenmalige) Bluelink App verscheen, ook niet na twee weken. Bij mij staan ze ook in de huidige myHyundai App.
Waarom hoor ik dit nu pas? Ik dacht dat ik dit topic redelijk had gevolgd, V2L tijdens het DC laden zou leuk zijn als dat toch blijkt te kunnen. Nu inderdaad Nespresso na het laden, toch nog eens de settings induiken.Stefannn schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 06:51:
[...]
Dat is tegelijkertijd (voor kamperen) een beetje een non-probleem. Als je tijdens kamperen aan het laden bent dan zal dat wel via de granny zijn en kan je de 230V met een verdeeldoos wel VOOR de granny aftappen.
Er was inderdaad iets van een trucje met kampeermodus voor “tijdens DC laden gebruik maken van stopcontact onder achterbank”. Handig voor Nespresso zetten tijdens een laadstop. Het is er bij mij nog niet van gekomen om dat uit te vogelen. Ik zet (op lange tochten) de Nespresso direct voor danwel direct na het laden.
Ach….jouwheld schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:53:
[...]
Waarom hoor ik dit nu pas? Ik dacht dat ik dit topic redelijk had gevolgd, V2L tijdens het DC laden zou leuk zijn als dat toch blijkt te kunnen. Nu inderdaad Nespresso na het laden, toch nog eens de settings induiken.
Je hoort het NU!
Als je het voor elkaar hebt graag de stappen even posten.
Ik dacht dat het ging, maar niet uitgeprobeerd.
En natuurlijk alleen met stopcontact onder de achterbank
Van wat ik heb opgezocht moet het gewoon kunnen. De dragers zitten niet op de zonnepanelen, de daktent raakt het dak in z'n geheel niet. Natuurlijk kán je het perongeluk beschadigen maar volgens mij is dan niet veel anders met een gelakt dak of met een glazen panoramadak wat veel auto's hebben.MicheldeGoey schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:06:
@Silvin
Een P45 heeft zonnepanelen als dak. Gewaagd om daar een daktent op te zetten.
Die V2L tijdens het laden ga ik ook eens proberen
Alles wat de Bluelink app kon, kan de myHyundai app ook. Dus qua functionaliteiten is het prima. Ik vind dat de myHyundai app er beter uitziet en ik gebruik vaak de widgets waardoor de app niet open hoeft.blb4 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:50:
[...]
Als ik het hier zo lees was er eerst een andere app, Bluelink. KIA (ik kom van KIA EV6) had voor de myKIA app ook een andere app, die was veel beter, in elk geval niet vol met marketing/commerciële bla bla maar gewoon geconcentreerd op het remote bedienen van je auto. Wie heeft bedacht dat in een app voor de berijder van een auto op tabblad 1 een car configurator en het aanvragen van een proefrit moet staan???? Echt, hopeloos. Zoals je ziet bent ik wel redelijk negatief. Over de app dan….
Nee, ik ben best positief.
ehhhh..HOI
Ah… cool… weer wat geleerd!krizzziz schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:59:
ik gebruik vaak de widgets waardoor de app niet open hoeft.
Wat ik vooral mis in de myHyundai app is het verversingssymbooltje rechts boven op het scherm. Als ik aan het laden ben, wil ik nog wel eens tussendoor kijken hoever het er mee is, maar de app geeft dan vaak verouderde info. Ik probeer dan te verversen door met de vinger over het scherm naar beneden te scrollen, maar dat werkt vaak niet of niet goed. Ik heb het vermoeden dat Hyundai met deze app het te vaak verversen wil beperken omdat dan de auto te vaak "wakker" gemaakt wordt, de accu daardoor belast en het ook meer dataverkeer voor het gsm kaartje in de auto betekent.krizzziz schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:59:
[...]
Alles wat de Bluelink app kon, kan de myHyundai app ook. Dus qua functionaliteiten is het prima. Ik vind dat de myHyundai app er beter uitziet en ik gebruik vaak de widgets waardoor de app niet open hoeft.
Ik gebruik ook de widget en ben ook wat aan 't experimenteren met BetterBlue en met Home Assistant. Uiteindelijk vind ik m'n weg wel en krijg alles wel gedaan maar erg intuïtief is 't allemaal niet. Waarom moet je b.v. in de app kiezen welke 4 acties je direct kan kiezen, waarom niet direct allemaal? In de oude KIA app kon je alle opties die nu onder beheer & EV staan direct op 1 scherm selecteren. Je kon zelf kiezen welke je wilde zien en in welke volgorde. Het heeft trouwens ook ff geduurd voordat ik door had dat als je op de auto drukt je extra opties krijgt (Klimaat & Voertuigsystemen).krizzziz schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:59:
[...]
Alles wat de Bluelink app kon, kan de myHyundai app ook. Dus qua functionaliteiten is het prima. Ik vind dat de myHyundai app er beter uitziet en ik gebruik vaak de widgets waardoor de app niet open hoeft.
Werkt slecht/niet in het home scherm.wimtim schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:59:
[...]
Wat ik vooral mis in de myHyundai app is het verversingssymbooltje rechts boven op het scherm. Als ik aan het laden ben, wil ik nog wel eens tussendoor kijken hoever het er mee is, maar de app geeft dan vaak verouderde info. Ik probeer dan te verversen door met de vinger over het scherm naar beneden te scrollen, maar dat werkt vaak niet of niet goed. Ik heb het vermoeden dat Hyundai met deze app het te vaak verversen wil beperken omdat dan de auto te vaak "wakker" gemaakt wordt, de accu daardoor belast en het ook meer dataverkeer voor het gsm kaartje in de auto betekent.
Werk bij mij wel goed in het control scherm.
(Vraag me niet waarom, ik heb het niet bedacht)
@krizzziz Je hebt het over ‘widgets’, meervoud dus. Ik kan die wel meer dan eens installeren op mijn iPhone, maar daar staan dan ook 2x dezelfde functies. Is dat bij jou anders?krizzziz schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:59:
[...] en ik gebruik vaak de widgets waardoor de app niet open hoeft.
<John O`Mill>
Nou @blb4, die kende ik nog niet. Dacht dat ik alles wel een keer gelezen en geprobeerd had, maar hier zit nog een heleboel onder die auto.blb4 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:01:
[...] Het heeft trouwens ook ff geduurd voordat ik door had dat als je op de auto drukt je extra opties krijgt (Klimaat & Voertuigsystemen).
Leuk toch, zo’n forum
[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 04-06-2026 23:43 ]
<John O`Mill>
Ik wil mijn interieurfilter zelf vervangen, maar ik heb geen idee waar ik op moet letten.
Zo zie ik bij Winparts een heleboel filters, variërend in prijs van 6,35 tot bijna 27 euro. Maar waarin zitten de verschillen en wat is goed (goed genoeg)?
Bij Autodoc staan er van 6,99 tot meer dan 62 euro, al zal dat laatste echt niet nodig zijn?
Gewoon Bosch kiezen en ervan uitgaan dat dit goed en goed genoeg is?
Zo zie ik bij Winparts een heleboel filters, variërend in prijs van 6,35 tot bijna 27 euro. Maar waarin zitten de verschillen en wat is goed (goed genoeg)?
Bij Autodoc staan er van 6,99 tot meer dan 62 euro, al zal dat laatste echt niet nodig zijn?
Gewoon Bosch kiezen en ervan uitgaan dat dit goed en goed genoeg is?
<John O`Mill>
Er valt altijd wat te lerenHippe Lip schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 23:43:
[...]
Nou @blb4, die kende ik nog niet. Dacht dat ik alles wel een keer gelezen en geprobeerd had, maar hier zit nog een heleboel onder die auto.
Leuk toch, zo’n forum
na aanlijding van dit forum heb ik een Mann koolstof filter gedaan, zie bv:Hippe Lip schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 00:00:
Ik wil mijn interieurfilter zelf vervangen, maar ik heb geen idee waar ik op moet letten.
MeelezerT in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"
Als je zoekt op "Mann" vind je meer post (ook bv een pollen filter).
er zijn ruwweg 3 types interieurluchtfilter,
de gewone, en dan van een paar fabrikanten, MANN is altijd best goed (pasvorm en fabricage)
De Koolstof versie die schadelijke stoffen en luchtjes (een poos want raakt verzadigd) buiten houd
de versie met anitmicrobiele coating, waar chemicalien op zitten die bacterien zouden doden (vind ik een tricky versie want er staat niet op wat er op zit en of dat verdampt bij temperaturen in een auto)
en dan zijn er wat combinatievormen.
Ik heb deze er in zitten
https://www.winparts.nl/filters-vloeistoffen/interieurfilters/c468/interieurfilter-cuk-23-024-mann/p1431561.html
even opletten bij het er in schuiven, het ding lijkt vierkant maar is dat op iets van een cm na niet
de gewone, en dan van een paar fabrikanten, MANN is altijd best goed (pasvorm en fabricage)
De Koolstof versie die schadelijke stoffen en luchtjes (een poos want raakt verzadigd) buiten houd
de versie met anitmicrobiele coating, waar chemicalien op zitten die bacterien zouden doden (vind ik een tricky versie want er staat niet op wat er op zit en of dat verdampt bij temperaturen in een auto)
en dan zijn er wat combinatievormen.
Ik heb deze er in zitten
https://www.winparts.nl/filters-vloeistoffen/interieurfilters/c468/interieurfilter-cuk-23-024-mann/p1431561.html
even opletten bij het er in schuiven, het ding lijkt vierkant maar is dat op iets van een cm na niet
[ Voor 6% gewijzigd door Marcel2020 op 05-06-2026 10:17 ]
Wazda? Is dat iets van/voor louter Iphone?krizzziz schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:59:
[...] ik gebruik vaak de widgets waardoor de app niet open hoeft.
Ik moet juist da app openen om bij de widgets te komen.
[ Voor 12% gewijzigd door joepie de p op 05-06-2026 11:46 ]
Heb nu ook de beschikking over een mooie ioniq 5 en gisteren eens lekker een stukje gereden.
Android auto werkt fijn, maar de app van Spotify daarop is wel dramatisch bij mij.
Op mijn telefoon als ik een nummer opzet, gaat die daarna gewoon een mix opzetten met verschillende artiesten/nummers. De Android auto app blijft hangen bij dezelfde artiest?
En als ik een playlis opzet, speelt die soms 3x hetzelfde nummer af of heeft een loop van 5 nummers?
Als ik mijn telefoon gebruik om nummers te skippen doet die het gewoon goed.
Iemand anders die zit gekke gedrag heeft met Android auto?
Android auto werkt fijn, maar de app van Spotify daarop is wel dramatisch bij mij.
Op mijn telefoon als ik een nummer opzet, gaat die daarna gewoon een mix opzetten met verschillende artiesten/nummers. De Android auto app blijft hangen bij dezelfde artiest?
En als ik een playlis opzet, speelt die soms 3x hetzelfde nummer af of heeft een loop van 5 nummers?
Nee hoor, op mijn adroid heb ik "gewoon" een widget op een homescreen staan om bv de climate control alvast aan te zetten.joepie de p schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:46:
[...]
Wazda? Is dat iets van/voor louter Iphone?
Ik moet juist da app openen om bij de widgets te komen.
Ik herken dit helemaal niet. Het werkt exact hetzelfde bij mij als op mijn telefoon.Mooraalkikker schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:16:
Heb nu ook de beschikking over een mooie ioniq 5 en gisteren eens lekker een stukje gereden.
tomhier schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:42:
[...]
Nee hoor, op mijn adroid heb ik "gewoon" een widget op een homescreen staan om bv de climate control alvast aan te zetten.
Met behulp van Chat heb ik zojuist geleerd dat mijn telefoon, die ik al vier jaar heb, dus kennelijk widgets heeft! Inderdaad handig.
Ja echt een hele suffe reden. Blijkbaar is bij ioniq pijltje naar boven vorig nummerChangie schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 17:48:
[...]
Ik herken dit helemaal niet. Het werkt exact hetzelfde bij mij als op mijn telefoon.
Daar zat het probleem
Vandaag ruim 1100 kilometer terug gereden vanaf de Alpe d’Huez. In Nederland kwam ik nog wat grappigs tegen met de verkeersbord herkenning. Om 19.00 uur reed in op de A2 ergens tussen Maastricht en Eindhoven en klokslag 19 uur schakelde de maximumsnelheid automatisch over van 100 naar 130. Er stonden echter ook borden met een maximumsnelheid van 90 bij nat wegdek. Vervolgens ging het dus even behoorlijk hozen en werd in het display het verkeersbord 90 weergegeven met daaronder een grafische symbool van regen. Toen de bui even over was, werd het weer keurig 130 in het display. Nooit eerder gezien, gewoon grappig.
Verder een probleemloze reis gehad. Voor het eerst deze reis de plug & charge van Ionity gebruikt. Makkelijk hoor, je komt aanrijden bij de laadpaal, hangt de kabel aan de auto en begint vanzelf te laden. Klaar met laden, kabel uit de auto en wegrijden. Geen gedoe met pasjes of QR code scanning meer. Tesla heeft dit al jaren, maar handig dat het nu dus ook bij mijn MY26 kan
Verder een probleemloze reis gehad. Voor het eerst deze reis de plug & charge van Ionity gebruikt. Makkelijk hoor, je komt aanrijden bij de laadpaal, hangt de kabel aan de auto en begint vanzelf te laden. Klaar met laden, kabel uit de auto en wegrijden. Geen gedoe met pasjes of QR code scanning meer. Tesla heeft dit al jaren, maar handig dat het nu dus ook bij mijn MY26 kan
wow, dat betekent dat het dus wel kan....in mijn MY 22.5 is de snelheidsbordenherkenning een soort lotto, die eigenlijk vrij consistent voor 90% fout gaat....de onderborden worden compleet genegeerd en de omschakeling van 100 overdag en 120 of 130 in de nacht gaat eigenlijk ook meestentijds fout.mh514452 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 23:06:
Vandaag ruim 1100 kilometer terug gereden vanaf de Alpe d’Huez. In Nederland kwam ik nog wat grappigs tegen met de verkeersbord herkenning. Om 19.00 uur reed in op de A2 ergens tussen Maastricht en Eindhoven en klokslag 19 uur schakelde de maximumsnelheid automatisch over van 100 naar 130. Er stonden echter ook borden met een maximumsnelheid van 90 bij regen. Vervolgens ging het dus even behoorlijk hozen en werd in het display het verkeersbord 90 weergegeven met daaronder een grafische symbool van regen. Toen de bui over was, werd het weer keurig 130 in het display. Nooit eerder gezien, gewoon grappig.
Yep, anders dan @mh514452 dezelfde ervaring als @Marcel2020 met mijn MY23.Marcel2020 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 00:55:
[...]
wow, dat betekent dat het dus wel kan....in mijn MY 22.5 is de snelheidsbordenherkenning een soort lotto, die eigenlijk vrij consistent voor 90% fout gaat....de onderborden worden compleet genegeerd en de omschakeling van 100 overdag en 120 of 130 in de nacht gaat eigenlijk ook meestentijds fout.
Omschakelen tussen 100 en 130 doet hij nooit of in ieder geval vrijwel nooit. Van Amsterdam naar Utrecht krijg ik na 19:00 een constant gejengel “dat ik te hard ga en dat er traject controle is” als ik boven de 100 rijd.
En als ik naar Calais rijd (ik ga nogal vaak naar UK) altijd gejengel van de trajectcontrole bij Duinkerken omdat de vrachtwagens daar langzamer mogen rijden dan mijn auto.
Kun je aangeven op welk baanvak op de A2 dat was? Ik kan me vergissen, maar mij staan tussen Maastricht en Eindhoven in noordelijke richting geen vaste borden voor de geest die 90 km/u aangeven alleen bij slecht weer. Wel zijn er voor zover ik weet de matrix borden die dit mogelijk kunnen doen. Ook zijn er de vaste 90 km/u borden tussen Geleen (voorbij industrieterrein Chemelot) en Het Vonderen (vertakking naar a73) die wegens de werkzaamheden op ieder moment van de dag daar hogere snelheden verbieden. Als je daar na 19:00 u. met 130 km/u voorbij een snelheidscamera rijdt, heb je een probleem. 😅 Maar wellicht vergis ik me.mh514452 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 23:06:
Vandaag ruim 1100 kilometer terug gereden vanaf de Alpe d’Huez. In Nederland kwam ik nog wat grappigs tegen met de verkeersbord herkenning. Om 19.00 uur reed in op de A2 ergens tussen Maastricht en Eindhoven en klokslag 19 uur schakelde de maximumsnelheid automatisch over van 100 naar 130. Er stonden echter ook borden met een maximumsnelheid van 90 bij regen. Vervolgens ging het dus even behoorlijk hozen en werd in het display het verkeersbord 90 weergegeven met daaronder een grafische symbool van regen. Toen de bui over was, werd het weer keurig 130 in het display. Nooit eerder gezien, gewoon grappig.
[ Voor 3% gewijzigd door IonniUnique op 06-06-2026 05:22 ]
In mijn vorige I5 was het precies zoals bij jou, 120/130 in Nederland na 19 uur begreep die niet en onderborden al helemaal niet. Ook nu gaat het echt nog niet altijd goed hoor, soms pikt die een snelheidsbord van de afrit op, soms ziet die het onderbord bij hellingen naar beneden voor caravans niet en ook heb ik volgens mijn display na een tolpoort lange tijd 30 moeten rijden op de snelweg, leek me geen goed plan. Dus spot on is het zeker (nog) niet, maar het is wel een stuk beter dan in mijn eerdere MY22.Marcel2020 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 00:55:
[...]
wow, dat betekent dat het dus wel kan....in mijn MY 22.5 is de snelheidsbordenherkenning een soort lotto, die eigenlijk vrij consistent voor 90% fout gaat....de onderborden worden compleet genegeerd en de omschakeling van 100 overdag en 120 of 130 in de nacht gaat eigenlijk ook meestentijds fout.
Kleine correctie, het onderbord was niet “bij regen” maar bij “nat wegdek”. Nu komt dat eigenlijk altijd wel door regenval natuurlijk 🤣.IonniUnique schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 04:58:
[...]
Kun je aangeven op welk baanvak op de A2 dat was? Ik kan me vergissen, maar mij staan tussen Maastricht en Eindhoven in noordelijke richting geen vaste borden voor de geest die 90 km/u aangeven alleen bij slecht weer. Wel zijn er voor zover ik weet de matrix borden die dit mogelijk kunnen doen. Ook zijn er de vaste 90 km/u borden tussen Geleen (voorbij industrieterrein Chemelot) en Het Vonderen (vertakking naar a73) die wegens de werkzaamheden op ieder moment van de dag daar hogere snelheden verbieden. Als je daar na 19:00 u. met 130 km/u voorbij een snelheidscamera rijdt, heb je een probleem. 😅 Maar wellicht vergis ik me.
Eerlijk gezegd, werkelijk geen idee meer waar het precies was, maar ik heb er meerdere gezien met 90 bij nat wegdek. Laten we maar hopen dat het CJIB die onderborden ook leest, anders sponsor ik de staatskas wel heel behoorlijk mocht er snelheidscontrole hebben plaatsgevonden op het deel waar het droog was
[ Voor 6% gewijzigd door mh514452 op 06-06-2026 08:33 ]
Vandaag is Bluelink verlengd en sindsdien krijg ik geen gegevens meer van de auto. Heeft iemand dat al eens gehad?
Dank @Marcel2020 en @Cann0nball voor de tips. Ik heb net 2 interieurfilters CUK 23 024 Mann bij Winparts besteld.
<John O`Mill>
Nou in mijn MY25 is die verkeersbordenherkenning echt een drama. Regelmatig mag ik 80 op de snelweg of zo. Hetrkenning van 30 of 50-km-zones is ook zoiets waardeloos. Het gebeurt echt zó vaak dat ik dat hele verkeersbord op het navischerm graag uit zou willen zetten, maar dat kan niet. Het brengt me regelmatig in twijfel en dat is nou precies niet wat het zou moeten doen.mh514452 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 23:06:
Vandaag ruim 1100 kilometer terug gereden vanaf de Alpe d’Huez. In Nederland kwam ik nog wat grappigs tegen met de verkeersbord herkenning. Om 19.00 uur reed in op de A2 ergens tussen Maastricht en Eindhoven en klokslag 19 uur schakelde de maximumsnelheid automatisch over van 100 naar 130. Er stonden echter ook borden met een maximumsnelheid van 90 bij nat wegdek. Vervolgens ging het dus even behoorlijk hozen en werd in het display het verkeersbord 90 weergegeven met daaronder een grafische symbool van regen. Toen de bui even over was, werd het weer keurig 130 in het display. Nooit eerder gezien, gewoon grappig.
<John O`Mill>
de toelating van zo'n herkennigssysteem is een beetje 'vreemd' typisch EU...de fabrikant mag een land kiezen waar het getest word en dan word aangenomen dat het overal werkt. Mij valt elke keer in Duitsland op dat het daar eigenljk best goed werkt.....
“ledigheid is des duivels oorkussen” . Vroeger was alles slechter, maar de toekomst is ook niet altijd beter.Hippe Lip schreef op zondag 7 juni 2026 @ 00:41:
[...]
Nou in mijn MY25 is die verkeersbordenherkenning echt een drama. Regelmatig mag ik 80 op de snelweg of zo. Hetrkenning van 30 of 50-km-zones is ook zoiets waardeloos. Het gebeurt echt zó vaak dat ik dat hele verkeersbord op het navischerm graag uit zou willen zetten, maar dat kan niet. Het brengt me regelmatig in twijfel en dat is nou precies niet wat het zou moeten doen.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Heeft iemand zijn ioniq 5 wel eens aan de praat gekregen met auto charge bij electra ? Lukt mij niet namelijk.
Ja.joezzt schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:33:
Heeft iemand zijn ioniq 5 wel eens aan de praat gekregen met auto charge bij electra ? Lukt mij niet namelijk.
Afgelopen najaar meerdere malen.
Als een zonnetje
As a matter of fact. Reis nu door Frankrijk en gebruik uitsluitend Electra. Auto charge staat aan maar werken wil het niet. Zuil en auto gaan communiceren, soms gaat de zuil klik- en ventilatie geluiden maken, maar alles eindigt in een foutmelding. Geen grote hinder, heel belangrijk vind ik het niet, even juiste connector kiezen in de app en het laden gaat als een zonnetje (tegen € 0,29 , it's a bargain)joezzt schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:33:
Ik vermoed dat het met incasso te maken heeft. Bij het handmatig starten moet je bevestigen dat een bedrag van 34 euro als startarief wordt afgeschreven.
[ Voor 13% gewijzigd door joepie de p op 07-06-2026 22:31 ]
Bij mij werkt het dus weljoepie de p schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:26:
[...]
As a matter of fact. Reis nu door Frankrijk en gebruik uitsluitend Electra. Auto charge staat aan maar werken wil het niet. Zuil en auto gaan communiceren, soms gaat de zuil klik- en ventilatie geluiden maken, maar alles eindigt in een foutmelding. Geen grote hinder, heel belangrijk vind ik het niet, even juiste connector kiezen in de app en het laden gaat als een zonnetje (tegen € 0,29 , it's a bargain)
Ik vermoed dat het met incasso te maken heeft. Bij het handmatig starten moet je bevestigen dat een bedrag van 34 euro als startarief wordt afgeschreven.
Gekoppeld aan wise/visa
Bij mij gekoppeld aan de bankrekening visa . Het punt is dat het zegt dat het gaat pairen als ik laad met de app. Maar dat doet ie dus niet. Op iOS.Stefannn schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:36:
[...]
Bij mij werkt het dus wel
Gekoppeld aan wise/visa
[ Voor 7% gewijzigd door joezzt op 07-06-2026 23:56 ]
Bij mij ook op iOS. Maar… dat was wel in oktober. Kan zomaar zijn dat er iets “stuk” is.joezzt schreef op zondag 7 juni 2026 @ 23:54:
[...]
Bij mij gekoppeld aan de bankrekening visa . Het punt is dat het zegt dat het gaat pairen als ik laad met de app. Maar dat doet ie dus niet. Op iOS.
Vorige week m’n auto weer teruggekregen nadat ze de bandenwissel schade hersteld hadden maar… nu zitten er op 2 velgen een paar rare witte vlekken die er met geen mogelijkheid afgaan. Iemand een idee?
:strip_exif()/f/image/4qZRyFNZuwsxOfPfLxOlX3FF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DtIgVfeWN6DVZlU8eA928XIl.jpg?f=fotoalbum_large)
Was sowieso niet heel blij met ze want ze hadden de auto 2.5 week buiten onder een boom laten staan met die hitte. Dus overal lakschade van ingebrand boomsap en vogelpoep. Wat een prutsers…
:strip_exif()/f/image/4qZRyFNZuwsxOfPfLxOlX3FF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DtIgVfeWN6DVZlU8eA928XIl.jpg?f=fotoalbum_large)
Was sowieso niet heel blij met ze want ze hadden de auto 2.5 week buiten onder een boom laten staan met die hitte. Dus overal lakschade van ingebrand boomsap en vogelpoep. Wat een prutsers…
ziet eruit als corrosie onder de blanke lak van de velg, meestal veroorzaakt door steenslag waardoor er vocht onder de lak kan komen en daar houdt aluminium niet van, te herkennen aan de witte vlekjes.
Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Zal dat eens navragen thanks!rvdgaag schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:37:
ziet eruit als corrosie onder de blanke lak van de velg, meestal veroorzaakt door steenslag waardoor er vocht onder de lak kan komen en daar houdt aluminium niet van, te herkennen aan de witte vlekjes.
Wel vreemd daar het er niet zat voordat de velgen hersteld werden…
Alle settings doorlopen, maar kan niks vinden wat het stopcontact aan zou houden tijdens DC-laden. Ook kampeermodus even aangezet voor het laden, maar die lijkt uit te gaan zodra ik de DC-lader aansluit.Stefannn schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:12:
[...]
Ach….
Je hoort het NU!
Als je het voor elkaar hebt graag de stappen even posten.
Ik dacht dat het ging, maar niet uitgeprobeerd.
En natuurlijk alleen met stopcontact onder de achterbank
Die setting ga je ook niet vinden want dat kan niet, de omvormer in de auto is bij DC laden bezig met andere zaken en zet niet terug om naar 230V.jouwheld schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:36:
[...]
Alle settings doorlopen, maar kan niks vinden wat het stopcontact aan zou houden tijdens DC-laden. Ook kampeermodus even aangezet voor het laden, maar die lijkt uit te gaan zodra ik de DC-lader aansluit.
Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
nou....rvdgaag schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:01:
[...]
Die setting ga je ook niet vinden want dat kan niet, de omvormer in de auto is bij DC laden bezig met andere zaken en zet niet terug om naar 230V.
als het er niet op zit dan zit het er niet op.
maar....
Het had gekund volgens mij. De DC lader zit volledig in de laadpaal. Op zich is de ICCU dus "vrij" en zou de 230V kunnen maken. Het is wel "een beetje tricky" want er kunnen op de DC zomaar spanningspieken zitten die te maken hebben met het laden.
Nee verdiep je eens in de techniek, de ICCU doet meer dan alleen 230V aanmaken, hij zorgt oa voor de communicatie met de DC laadpaal, downscalen van DC hoog voltage naar DC 12v voor de andere systemen in de auto, aansturing van de koeling van de batterij, monitoring van de veiligheid etc.Stefannn schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:08:
[...]
nou....
als het er niet op zit dan zit het er niet op.
maar....
Het had gekund volgens mij. De DC lader zit volledig in de laadpaal. Op zich is de ICCU dus "vrij" en zou de 230V kunnen maken. Het is wel "een beetje tricky" want er kunnen op de DC zomaar spanningspieken zitten die te maken hebben met het laden.
Gisteravond proberen te activeren; niet gelukt. Net daarvoor wel bij Fastned.joezzt schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:33:
:strip_exif()/f/image/aDe9hwPcUtEk0ILivvKsxwbJ.png?f=user_large)
Voor degene met een rammelende achterklep, ik had het niet eens genoemd bij de 90K-beurt, maar ze hebben zelf bovenstaande fix gedaan. Ik had bij de vorige beurten al de verschillende fixes met andere plaatjes en dergelijk gekregen. Ben benieuwd of dit nu ook onderdeel is van een technical bulletin vanuit Hyundai of een creatieve monteur die de fix hier gelezen heeft.
Rammel/kraak is trouwens wel stuk minder.
[ Voor 3% gewijzigd door jouwheld op 09-06-2026 10:59 ]
als DIY hack vind ik het een acceptabele oplossing, maar vanuit hyundai/een dealer is dit natuurlijk een verschrikkelijke oplossing; een monteur met tapejouwheld schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:59:
[Afbeelding]
Voor degene met een rammelende achterklep, ik had het niet eens genoemd bij de 90K-beurt, maar ze hebben zelf bovenstaande fix gedaan. Ik had bij de vorige beurten al de verschillende fixes met andere plaatjes en dergelijk gekregen. Ben benieuwd of dit nu ook onderdeel is van een technical bulletin vanuit Hyundai of een creatieve monteur die de fix hier gelezen heeft.
Rammel/kraak is trouwens wel stuk minder.
Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west
Ah, dus het ligt niet aan een model type, ik heb een oudere van 2023. Sowieso is de autocharge funktionaliteit wel wat schimmig zoals ik hier lees. Ik wist niet dat dat op basis van MAC adres ging nu. Vroeger deed mijn egolf dat op basis van een uniek nr van de auto. Totdat de ID types uitkwamen waarbij VW per ongeluk dubbele nrs ging gebruiken (volgens mij dubbel met egolf). Dit verhaal heb ik toen ergens gelezen, vraag me niet waar... Fastned heeft het gestopt daarom en is dus overgestapt naar MAC adres blijkbaar.blb4 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:37:
[...]
Gisteravond proberen te activeren; niet gelukt. Net daarvoor wel bij Fastned.
Autocharche gaat op basis van het mac-adres (wat in theorie geclooned kan worden), en plug&charge met een id en meer veiligheid/enqriptie. In praktijk heb ik nog niet van problemen gehoord.joezzt schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:50:
[...]
Ah, dus het ligt niet aan een model type, ik heb een oudere van 2023. Sowieso is de autocharge funktionaliteit wel wat schimmig zoals ik hier lees. Ik wist niet dat dat op basis van MAC adres ging nu. Vroeger deed mijn egolf dat op basis van een uniek nr van de auto.
De Ioniq5 ondersteund alleen autocharge. Volgens mij Fastnet ook alleen autocharge.
Beide protocollen zijn voor de gebruiker het zelfde: kabel er in en even later begint het, maar technisch zijn ze niet compatibel.
zie bv https://chargedevs.com/ne...ence-and-what-comes-next/
Een snellaad punt moet het ook ondersteunen.
Klopt, maar die zijn zijn grotendeels ook parallel in bedrijf tijdens 230V maken of AC laden. De essentiële onderdelen voor 230V & AC laden zijn de mosfets met bijbehorende hoogfrequent spoelen. Die worden (voor zover ik weet) tijdens DC laden niet gebruikt.rvdgaag schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:23:
[...]
Nee verdiep je eens in de techniek, de ICCU doet meer dan alleen 230V aanmaken, hij zorgt oa voor de communicatie met de DC laadpaal, downscalen van DC hoog voltage naar DC 12v voor de andere systemen in de auto, aansturing van de koeling van de batterij, monitoring van de veiligheid etc.
Maar goed....
Het gaat dus niet.
Dus ik houd er over op.
In de MY26 (misschien ook wel in eerdere modellen maar niet in mijn vorige MY22) is de plug & charge via Ionity mogelijkheid. Dit activeer je eerst in je Ionity account / abonnement, vervolgens stel ik het menu in de auto plug & charge in, daarna aan een Ionity paal wordt er een certificaat ingeladen in de auto waarna je kunt laden zover pasjes. Vorige week voor het eerst toegepast, werkte primacanonball schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:22:
[...]
Autocharche gaat op basis van het mac-adres (wat in theorie geclooned kan worden), en plug&charge met een id en meer veiligheid/enqriptie. In praktijk heb ik nog niet van problemen gehoord.
De Ioniq5 ondersteund alleen autocharge. Volgens mij Fastnet ook alleen autocharge.
Beide protocollen zijn voor de gebruiker het zelfde: kabel er in en even later begint het, maar technisch zijn ze niet compatibel.
zie bv https://chargedevs.com/ne...ence-and-what-comes-next/
Een snellaad punt moet het ook ondersteunen.
Voor zover ik weet werkt Plug &Charge toch alleen in combinatie met ChargemyHyundai? Wat 't dan niet echt interessant maakt qua prijsstelling.....mh514452 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:43:
[...]
In de MY26 (misschien ook wel in eerdere modellen maar niet in mijn vorige MY22) is de plug & charge via Ionity mogelijkheid. Dit activeer je eerst in je Ionity account / abonnement, vervolgens stel ik het menu in de auto plug & charge in, daarna aan een Ionity paal wordt er een certificaat ingeladen in de auto waarna je kunt laden zover pasjes. Vorige week voor het eerst toegepast, werkte prima
Maar als ik dit van jou zo lees kan 't ook werken met een Ionity abonnement?
Er is ook een Ionity abonnement aan te schaffen binnen de ‘ Charge My Hyundai’ omgeving.blb4 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:20:
[...]
Voor zover ik weet werkt Plug &Charge toch alleen in combinatie met ChargemyHyundai? Wat 't dan niet echt interessant maakt qua prijsstelling.....
Maar als ik dit van jou zo lees kan 't ook werken met een Ionity abonnement?
XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky W&T MY2025, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.
Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic
/f/image/U0wqglDvSDoz1dFFSJeGrVl0.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/mJ6Bcfn50LTVGuKNSO8PlaA1.png?f=fotoalbum_large)