• FraDiavolo
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08-08 21:36
Dennis25 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 09:02:
[...]

Wij gaan die van ons aankomende zaterdag ophalen, we zullen ook hierop letten, dank voor het melden.
Dank je, kijk ook even naar andere 5's in de showroom of buiten mocht je daar bij kunnen, een search naar "deukje op achterklep" in het forum laat ook een post zien waarin dit word vermeld, in het leveringen topic. Succes met je ioniq!

deukjes

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
tomhier schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:21:
Is het iemand wel eens gelukt deze balk achter de achterbank te verwijderen, zodat je nóg meer ruimte krijgt?
Draaien of trekken aan die plastic boutjes werkt voor mij niet.
Die moertjes kun je toch gewoon losdraaien? Wat werkt daar voor jou niet dan? En dan zal er onder de leuning van de achterbank ook nog wel ergens een bevestiging van die balk zitten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:06
FraDiavolo schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:35:
[...]

Dank je, kijk ook even naar andere 5's in de showroom of buiten mocht je daar bij kunnen, een search naar "deukje op achterklep" in het forum laat ook een post zien waarin dit word vermeld, in het leveringen topic. Succes met je ioniq!

deukjes
Kan je er een foto van maken, dan weten waar we op moeten letten. Hopelijk wordt het op een goede manier opgelost en worst het geen welles/nietes met de dealer…

Ioniq 5 N-Line MY2026, Inster Evolve Sky W&T MY2025, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:57
tomhier schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:21:
Is het iemand wel eens gelukt deze balk achter de achterbank te verwijderen, zodat je nóg meer ruimte krijgt?
Draaien of trekken aan die plastic boutjes werkt voor mij niet.

Subwoofer verwijderen is gemakkelijk, maar dit wil maar niet lukken.

[Afbeelding]
Ja, was een beetje prutsen. Probeerde los te draaien, was uiteindelijk gewoon trekken. Zoek even wat Posts van mij terug, dan zie je hoe ik ‘t heb opgelost.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23

• FraDiavolo
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08-08 21:36
Dennis25 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 15:02:
[...]

Kan je er een foto van maken, dan weten waar we op moeten letten. Hopelijk wordt het op een goede manier opgelost en worst het geen welles/nietes met de dealer…
Heb het geprobeert, maar niet echt zichtbaar op foto's onder minder licht. Als je onder een lage hoek kijkt zie je als een deukje/verdieping waar het licht of een weerschijning op verbuigt. Als je ze hebt zie je zo. Een uitdeuker heeft een lamp met een streepjesmasker, dan zie je het direct. Een centimeter of 3 en 5 hier.

[ Voor 3% gewijzigd door FraDiavolo op 26-07-2026 17:22 ]

• CeesTax
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:51

CeesTax

2022 Ioniq5 RWD 73kW

Vandaag mijn 90000 km beurt gehad, High Voltage battery coolant vervangen voor 398,80 euro, dat was te verwachten, maar waarom Brandstofsysteemreiniger er bij stond is me een raadsel. Nog geen reactie ontvangen van de garage op mijn vraag hierover.

• IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 09:23
CeesTax schreef op maandag 27 juli 2026 @ 19:29:
Brandstofsysteemreiniger er bij stond is me een raadsel. Nog geen reactie ontvangen van de garage op mijn vraag hierover.
Ik denk dat ze de kabelboom naar de HV-accu gedotterd hebben. 🤪

• CeesTax

CeesTax

2022 Ioniq5 RWD 73kW

IonniUnique schreef op maandag 27 juli 2026 @ 22:17:
[...]

Ik denk dat ze de kabelboom naar de HV-accu gedotterd hebben. 🤪
Ze hadden inderdaad een foutje gemaakt. Excuses etc.

• Mooraalkikker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:59
Tiggy80 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:50:
Nog een voor op de bingolijst. onze auto keek de laatste paar dagen door een roze bril zeg maar. de voor en achtercamera gaven een soort zalmroze beeld weer. vanochtend bij de dealer geweest en de cameras moeten worden vervangen en ingeleerd. uiteraard garantie werk, maar kost wel weer tijd uiteraard en ze moeten wachten tot HMNL goedkeur geeft voor ze de onderdelen kunnen bestellen.....[Afbeelding]
Hier ook sinds vanochtend deze oranje gloed. Maar eens contact opgenomen met de dealer hier in de buurt, maar die begon over omdat het een Duitse import auto is, de fabrieksgarantie wellicht niet meer geldig is? Hij durfde er in iedergeval geen uitspraken over te doen.

Maar als de auto gewoon in Duitsland dealeronderhouden is (onderhoudsboekje zit er gewoon bij met onderhoud op de gewenste KM standen), dan valt de auto toch gewoon nog in de 5-jarige fabrieksgarantie? Of is er een geitenpaadje dat Hyundai nog kan nemen in dit geval?

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09-08 21:21
Mooraalkikker schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:25:
[...]

Hier ook sinds vanochtend deze oranje gloed. Maar eens contact opgenomen met de dealer hier in de buurt, maar die begon over omdat het een Duitse import auto is, de fabrieksgarantie wellicht niet meer geldig is? Hij durfde er in iedergeval geen uitspraken over te doen.

Maar als de auto gewoon in Duitsland dealeronderhouden is (onderhoudsboekje zit er gewoon bij met onderhoud op de gewenste KM standen), dan valt de auto toch gewoon nog in de 5-jarige fabrieksgarantie? Of is er een geitenpaadje dat Hyundai nog kan nemen in dit geval?
moooi verhaal van je dealer, is de EU nu ineens geen ding meer als het op garantie aankomt?ik zou zeggen dat het gewoon garantie moet zijn, als de hardware faalt binnen de garantie termijn. wordt het wel een raar verhaal als dat wordt beinvloed of er wel of geen onderhoud gepleegd is. zal wel een soort disclaimer houding van je dealer zijn. ben benieuwd.

Overigens heb ik nog geen bericht van mijn dealer dat de onderdelen besteld zijn (of niet)

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• Mooraalkikker
Tiggy80 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:38:
[...]

moooi verhaal van je dealer, is de EU nu ineens geen ding meer als het op garantie aankomt?ik zou zeggen dat het gewoon garantie moet zijn, als de hardware faalt binnen de garantie termijn. wordt het wel een raar verhaal als dat wordt beinvloed of er wel of geen onderhoud gepleegd is. zal wel een soort disclaimer houding van je dealer zijn. ben benieuwd.

Overigens heb ik nog geen bericht van mijn dealer dat de onderdelen besteld zijn (of niet)
Ja onderhoud is dus wel gewoon gepleegd, dus snap niet waar dat 'hier ga ik geen uitspraak over doen', alsof het een zeldzaamheid is dat je je garantie behoud als een auto geïmporteerd is vanuit Duitsland?

Hij is wel geïmporteerd door een niet hyundai dealer, dus geen idee of dat het geitenpaadje kan zijn

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-08 01:53
Tiggy80 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:38:
[...]

Ik mis ook een beetje wat de relatie tussen onderhoud dat tijdens regulier onderhoud gedaan wordt en een probleem met de camera. Het is niet zo alsof die dingen periodiek gesmeerd moeten worden ofzo. Normaalgezien kijkt daar geen enkele dealer bij een odnerhoudsbeurt naar om, tot ze stuk zijn gegaan.

• Bad Pino 1976
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 04-08 08:48
CeesTax schreef op maandag 27 juli 2026 @ 19:29:
Vandaag mijn 90000 km beurt gehad, High Voltage battery coolant vervangen voor 398,80 euro, dat was te verwachten, maar waarom Brandstofsysteemreiniger er bij stond is me een raadsel. Nog geen reactie ontvangen van de garage op mijn vraag hierover.
Das toevallig.... Ik krijg net na m'n gemaakt afspraak voor APK en onderhoudsbeurt (85k km) onderstaande offerte van te voren (ook nooit eerder gehad). Ook hier staat de high voltage battery op. Is dit normaal?

Mvg

Pepijn Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JrMQUj57YyctXFqPFnMCZ3msuts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZbdjOiwEs57ulzBkgnPUrIqH.jpg?f=fotoalbum_large

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-08 01:53
Bad Pino 1976 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:13:
[...]

Das toevallig.... Ik krijg net na m'n gemaakt afspraak voor APK en onderhoudsbeurt (85k km) onderstaande offerte van te voren (ook nooit eerder gehad). Ook hier staat de high voltage battery op. Is dit normaal?

Mvg

Pepijn [Afbeelding]
Wat is die PM Injector cleaner?
Remvloeistof staat er ook twee keer op. Weet niet zo goed hoe ik dit moet lezen en wat de context is.

[ Voor 8% gewijzigd door osluis op 28-07-2026 15:28 ]

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-08 12:41
osluis schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:27:
[...]

Remvloeistof staat er ook twee keer op. Weet niet zo goed hoe ik dit moet lezen en wat de context is.
Die cleaner ken ik alleen in de fossiele wereld. Lijkt mij overbodig bij een EV. (Positief gezegd)

• Bad Pino 1976
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 04-08 08:48
osluis schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:27:
[...]

Goed punt van die remvloeistof

Ik heb het de garage gevraagd, maar nog geen reactie ontvangen... tzt laat ik het horen.

Ervaring van andere?

MVG

• CeesTax

CeesTax

2022 Ioniq5 RWD 73kW

[...]

Mvg

Pepijn [Afbeelding]
Maar wat een verschil in prijs voor de battery coolant, bij mij bijna twee keer zo veel!! (398,80 euro ex BTW)!! Ze gebruikten 11,2 liter als ik het goed gelezen heb.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:57
Mooraalkikker schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:44:
[...]

Ja onderhoud is dus wel gewoon gepleegd, dus snap niet waar dat 'hier ga ik geen uitspraak over doen', alsof het een zeldzaamheid is dat je je garantie behoud als een auto geïmporteerd is vanuit Duitsland?

Hij is wel geïmporteerd door een niet hyundai dealer, dus geen idee of dat het geitenpaadje kan zijn
Dat zou wel kunnen denk ik. Hyundai fabrieksgarantie is een garantie die los staat van wettelijke garantie, de voorwaarden hiervoor worden volledig door de fabrikant bepaald. Geen idee of en wat er dan bij Hyundai in de voorwaarden staat omtrent geïmporteerde auto’s maar in principe zou daar in kunnen staan dat dit garantieclaims uitsluit. Wettelijke (EU) garantie (rechten bij non-conformiteit) is iets tussen de koper en de verkopende partij, bij jou denk ik dat je hiervoor dus bij de importeur terecht moet.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23

• Mooraalkikker
blb4 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:58:
[...]

Dat zou wel kunnen denk ik. Hyundai fabrieksgarantie is een garantie die los staat van wettelijke garantie, de voorwaarden hiervoor worden volledig door de fabrikant bepaald. Geen idee of en wat er dan bij Hyundai in de voorwaarden staat omtrent geïmporteerde auto’s maar in principe zou daar in kunnen staan dat dit garantieclaims uitsluit. Wettelijke (EU) garantie (rechten bij non-conformiteit) is iets tussen de koper en de verkopende partij, bij jou denk ik dat je hiervoor dus bij de importeur terecht moet.
Ah dit staat er op de hyundai website.

'Wanneer een Hyundai naar Nederland wordt geïmporteerd, kan de fabrieksgarantie overgenomen worden - onder voorbehoud dat het service- en garantieboekje juist is ingevuld. Wij raden je aan met het service- en garantieboekje naar de Hyundai-dealer te gaan. Die kan het verzoek verder in behandeling nemen. Vind hier de dichtstbijzijnde Hyundai-dealer '

Dus dat zal inderdaad via het service boekje moeten worden gedaan. Zal morgen eens verder contact opnemen

• Andrehj
  • Niet online
Het zal wel aan mij liggen, maareh 170 euro (excl BTW?) om een batterijtje van je e-Call te vervangen? 8)7 8)7

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Slinnenb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09-08 15:17
Andrehj schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 18:12:
[...]

Het zal wel aan mij liggen, maareh 170 euro (excl BTW?) om een batterijtje van je e-Call te vervangen? 8)7 8)7
Je kunt het door een algemene garage laten vervangen:

Origineel Hyundai-onderdeel (OEM): Los te bestellen bij het magazijn van de dealer voor circa € 120 tot € 160.

Aftermarket / Universele lithium-noodbatterij: Online verkrijgbaar vanaf circa € 40 tot € 80.

Maar het is best een operatie om te vervangen: 

1. Inbouwlocatie en demontage: De e-Call module zit bijna nooit op een makkelijk bereikbare plek. Vaak moeten het middencofconsole, het dashboard of delen van de bekleding worden gedemonteerd om erbij te kunnen.

2. Systeemreset en OBD-diagnose: Na het fysiek plaatsen van de batterij blijft het e-Call storingslampje (SOS) op het dashboard branden. De auto moet aan de werkplaatsdiagnoseapparatuur worden gekoppeld om de melding te wissen en het systeem weer in te leren/te testen.

3. APK en Veiligheid: Sinds de invoering van e-Call leidt een brandend e-Call storingslampje tot een APK-afkeur. Bovendien gaat het om een essentieel veiligheidssysteem.

Bron: : <edit, was verkeerde link> gaat niet specifiek over de ionic https://www.autoweek.nl/forum/threads/hoge-extra-kosten-bij-onderhoud.15193/

https://www.reddit.com/r/Justrolledintotheshop/comments/1gs0hnh/hyundai_bayon_ecall_battery_update/?solution=c16eabfa49f70b17c16eabfa49f70b17&js_challenge=1&token=7afd7253fec22262ff1c52b1703fe9ec6c7e677d79c020ed5a737254c64969e1&jsc_orig_r=&tl=nl

[ Voor 21% gewijzigd door Slinnenb op 28-07-2026 21:27 ]

HYUNDAI IONIQ 5 Connect+ 77kWh RWD MY23

• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09:49
kweenie, maar je link verwijst naar de instructie hoe je de 12V accu vervangt...

vls mij kun je de noodoproep accu gewoon laten zitten tot je een melding krijgt, de standaard vervangingstermijn is m.i. best kort, net zoals je remvloeistof op geleidbaarheid kunt doormeten en vervangen wanneer nodig.

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

• Slinnenb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09-08 15:17
Marcel2020 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 20:46:
kweenie, maar je link verwijst naar de instructie hoe je de 12V accu vervangt...

vls mij kun je de noodoproep accu gewoon laten zitten tot je een melding krijgt, de standaard vervangingstermijn is m.i. best kort, net zoals je remvloeistof op geleidbaarheid kunt doormeten en vervangen wanneer nodig.
Excuses ik heb de bronnen aangepast. Zo lang deze werkt geen probleem denk ik. Maar zodra foutmelding dan moet deze vervangen worden. Het gaat om een batterij voor als de 12 volt het niet meer doet

HYUNDAI IONIQ 5 Connect+ 77kWh RWD MY23

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-08 15:30
Andrehj schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 18:12:
[...]

Ik vind de prijs juist meevallen, maar ik had al eens gezien wat een werk het is om hem zelf te vervangen. Voor 170 ga ik dat niet zelf doen.
YouTube: Bytte av eCall batteri på Ioniq 5 Long Range Premium 2023 del 2
Ik dacht dat iemand er ook al eens een verlengkabeltje aan gemaakt had, zodat een volgende keer de batterij wat makkelijker te vervangen is.

• Andrehj
  • Niet online
jouwheld schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:20:
Ik vind de prijs juist meevallen, maar ik had al eens gezien wat een werk het is om hem zelf te vervangen. Voor 170 ga ik dat niet zelf doen.
YouTube: Bytte av eCall batteri på Ioniq 5 Long Range Premium 2023 del 2
Ik dacht dat iemand er ook al eens een verlengkabeltje aan gemaakt had, zodat een volgende keer de batterij wat makkelijker te vervangen is.
Het blijft natuurlijk waanzin dat iets wat je periodiek (blijkbaar elke 3 of 4 jaar?) moet vervangen zo slecht bereikbaar is. Een gewone 12V-accu hoef je (in theorie) minder vaak te vervangen en daar kun je wel gewoon bij. Dit is gewoon een ontzettende ontwerpflater, waarvoor Hyundai nu haar klanten op laat draaien.

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-08 13:38
Andrehj schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:26:
[...]

Het blijft natuurlijk waanzin dat iets wat je periodiek (blijkbaar elke 3 of 4 jaar?) moet vervangen zo slecht bereikbaar is. Een gewone 12V-accu hoef je (in theorie) minder vaak te vervangen en daar kun je wel gewoon bij. Dit is gewoon een ontzettende ontwerpflater, waarvoor Hyundai nu haar klanten op laat draaien.
Eens, temeer ook omdat slechte of slordige monteurs niet alles altijd even netjes terug plaatsen, waar door kraakjes en geluidjes ontstaan.

• Tiggy80
ik heb weer een mooie situatie; ik nader de auto van achter (de deuren ontgrendelen dus nog niet), doe de achterklep open en vervolgens weer dicht. loop naa de bestuurders kant en raak de handgreep sensor aan om de deur te ontrgrendelen (gebeurd niet automatisch omdat de achterklep al open is geweest). de deur wordt niet ontgrendeld. passagiers kant werkt wel. vervolgens getest; ik loop naar de auto, de deuren ontgrendelen, ik kan met de handgreep sensor de deur vergrendelen. als ik de deur met de sleutel vergrendel, dan reageert de sensor aan de bestuurders kant niet meer.

de sensor doet het dus blijkbaar wel, maar alleen niet als de achterklep open is geweest of de deur met de afstandbediening in de sleutel is vergrendeld. de dealer keek hier ook raar van op. ik heb er ook nog niet over gelezen hier, dus ik zal wel weer een (ongewenste) primeur hebben.

Edit; het gaat om een RWD '21 model met uitklappende handgrepen (voor de statistieken)

[ Voor 4% gewijzigd door Tiggy80 op 30-07-2026 13:26 ]

• Marcel2020
is dat ongeacht waar de auto staat? Ik had ooit een auto met automatische ontgrendeling die ongeveer hetzelfde werkt als bij de ioniq en daar waren stoorzenders regelmatig de reden dat het ontgrendelen niet werkte

• Tiggy80
Marcel2020 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:33:
is dat ongeacht waar de auto staat? Ik had ooit een auto met automatische ontgrendeling die ongeveer hetzelfde werkt als bij de ioniq en daar waren stoorzenders regelmatig de reden dat het ontgrendelen niet werkte
yup, ik heb het in Eersel gehad, in Almere voor het huis, supermarkt en dealer. een stoorzender zou ook niet echt verklaren waarom de passagierskant het dan wel doet aangezien de auto niet bewogen heeft (tenzij die stoorzender wel heeeeel nauwkeurig op plaats zou werken :+ )

• KnarfX
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09:11
Tiggy80 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:52:
[...]

yup, ik heb het in Eersel gehad, in Almere voor het huis, supermarkt en dealer. een stoorzender zou ook niet echt verklaren waarom de passagierskant het dan wel doet aangezien de auto niet bewogen heeft (tenzij die stoorzender wel heeeeel nauwkeurig op plaats zou werken :+ )
Mijn handgreep van de bestuurdersdeur is onlangs vervangen. (MY2021) Vergrendelen werkte niet meer, ontgrendelen werkte nog wel. (Maar dit gaat al automatisch)

Passagierskant werkte in alle gevallen wel.

• Marcel2020
Tiggy80 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:52:
[...]

Nou dat was bij mij dus wel aan de hand, aan de ene zijde was het signaal net genoeg verstoord om niet meer te werken...getest met voor en achteruit inparkeren of het aan de positie lag of aan de handgreep...en op meerdere plekken dan ik leuk vond werkte het systeem niet, maar dat was met wel meer dingen in die auto (de eerste serie Laguna II)....als je het op veel plekken hebt zou ik ook eerder denken aan de handgreep dan aan interferentie ;-)

Ondertussen kan ik weer AC laden, ICCU en hoofdzekering zijn vervangen (zitten er daar 2 van in, want als de hoofdzekering kaduuk is werkt er toch helemaal niks meer en is je 12V accu zo leeg?)

• IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 09:23
[...]

Mvg

Pepijn [Afbeelding]
Ter info, dit was de rekening (excl. BTW) van de 90.000 km beurt in januari 2025 van mijn Ioniq 5 AWD uit 2021. Geen vervanging van de e-call battery en ook niet van de HV-koelvloeistof.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDoBBd_6qVhcy1_epu7O6uymw5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hFxlsQ43eB6thNPvnbqsrLkw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door IonniUnique op 31-07-2026 07:42 ]

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10:03
Vraagje,
Er is een lakschilvertje van de achterklep mijn lucid blue my23 gesprongen.
Heeft iemand enig idee “wat voor kleur” lakstiftje ik moet hebben en waar ik dat kan kopen?
Is dat de beste manier? Moet daar ook nog primer onder? Het is maar een puntje van 3mm.
Nb. Kwa veel dingen ben ik best handig. Maar lakstiftje is compleet onontgonnen terrein voor me.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Marcel2020
Stefannn schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:13:
Vraagje,
Heeft iemand enig idee “wat voor kleur” lakstiftje ik moet hebben en waar ik dat kan kopen?
Is dat de beste manier? Moet daar ook nog primer onder? Het is maar een puntje van 3mm.
Nb. Kwa veel dingen ben ik best handig. Maar lakstiftje is compleet onontgonnen terrein voor me.
de kleurcode staat in de deur meen ik, maar iig bij het VIN nummer, de dealer zou hem anders voor je moeten hebben en ws een lakstift ook wel, anders kun je ze online wel vinden in jouw kleurcode. Gebruik is niet zo heel moeilijk, op YT staan zat instructievideo's...ook hier is de voorbereiding het 'meeste' werk en belangrijk voor het resultaat.

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:04

YJB

Stefannn schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:13:
Vraagje,
Heeft iemand enig idee “wat voor kleur” lakstiftje ik moet hebben
Kleur: U3P

• usac085
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 04-08 11:39
Hyundai IONIQ 5 spotted with new high-tech setup and 18" screen https://electrek.co/2026/07/31/hyundai-ioniq-5-spotted-new-high-tech-setup-18-screen/

• usac085
Vraagje: hoe ernstig is een 'check TPMS' melding?

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-08 13:11

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Dat lange smalle minimalistische display achter het stuur vind ik wel een mooie!

Maar nou moeten ze niet Tesla achterna gaan met álles via een touch screen. Liever zoveel mogelijk fysieke, mechanische knoppen. Das wel zo veilig.

En het is wel een lel van een dispkay in het midden, hoor. Een enorm bakbeest…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AP0y1Pz9HEd-EIn4FlfHcIjWsUA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DGu5Tq9fqXL97RWgGHqmhjNH.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 02-08-2026 23:46 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Stefannn
Hippe Lip schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 23:45:
[...]

Dat lange smalle minimalistische display achter het stuur vind ik wel een mooie!

Maar nou moeten ze niet Tesla achterna gaan met álles via een touch screen. Liever zoveel mogelijk fysieke, mechanische knoppen. Das wel zo veilig.

~[Afbeelding]
Eerlijk gezegd: ik vind het helemaal niks.
- dat mini display achter het stuur steekt boven het dashboard uit. Ik heb een heads up display op ongeveer dezelfde plek en dat is veel sjieker.
- het huidige lange brede volledig geïntegreerde display achter stuur tot op het midden vind ik super mooi en was een van de aankoop redenen. Daar komt je een soort iPad op een standaardje voor in de plaats. Foeilelijk wat mij betreft.
- de huidige ioniq5 heeft een een heerlijke open structuur tussen bestuurder en bijrijder. Dat worden nu 2 “kuipjes”.
Redelijk “blegh” wat mij betreft.
Maar goed… mijn ioniq5 is een my23 die ik “op” wil rijden. Daar wil ik nog 5 a 7 jaar mee doen. Tegen die tijd is er weer heel veel ander nieuw spul.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Stefannn
usac085 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 23:27:
Vraagje: hoe ernstig is een 'check TPMS' melding?
Check bandenspanning.
(Op my23): Met knopje links boven aan rechterkant van stuur scroll je door de opties door, met ribbeltje naar sub-optie. Daar vind je de bandenspanning. Die zal dan wel verkeerd zijn.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Stefannn schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 06:49:
[...]

- dat mini display achter het stuur steekt boven het dashboard uit. Ik heb een heads up display op ongeveer dezelfde plek en dat is veel sjieker.
- het huidige lange brede volledig geïntegreerde display achter stuur tot op het midden vind ik super mooi en was een van de aankoop redenen. Daar komt je een soort iPad op een standaardje voor in de plaats. Foeilelijk wat mij betreft.
- de huidige ioniq5 heeft een een heerlijke open structuur tussen bestuurder en bijrijder. Dat worden nu 2 “kuipjes”.
Maar goed… mijn ioniq5 is een my23 die ik “op” wil rijden. Daar wil ik nog 5 a 7 jaar mee doen. Tegen die tijd is er weer heel veel ander nieuw spul.
Oh, die middenconsole was me nog niet opgevallen, maar das nix inderdaad.
En die knoeperd van een iPad in het midden vind ik dus ook foeilelijk. Te groot en te hoog.

<John O`Mill>

• Tiggy80
Stefannn schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 06:49:
[...]

Volvo is ook op de tour van de mini displays ipv HUD (ik had uit nieuwsgierigheid even gekeken naar die ex60, verder echt wel een mooie auto)... ik snap daar niets van, ik vind de HUD echt zo fijn, het zou voor mij echt een deal breaker zijn bij een volgende auto.

• gwenrau
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:37
Ik heb ook een Oranje gloed op de voorcamera zoals eerder hier gemeld...
Gelukkig nog (als het goed is) net binnen garantie loopt 6 augustus af :P

• Ino Dekker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-08 19:27

Ino Dekker

Mr. Guide

Hippe Lip schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 23:45:
[...]

[Afbeelding]
Die foto lijkt het interieur van de Ioniq 3 te zijn.

In dat artikel is er ook een link naar Instagram waar een deel van een Ioniq 5 te zien zou zijn. Een prototype neem ik aan. (Ik heb geen Instagram, maar kan de foto's nog net zien)

• Stephan_haarlem
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:47
Ino Dekker schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:19:
[...]

In dat artikel is er ook een link naar Instagram waar een deel van een Ioniq 5 te zien zou zijn. Een prototype neem ik aan. (Ik heb geen Instagram, maar kan de foto's nog net zien)
Klopt inderdaad dat de foto van de Ioniq 3 is, is natuurlijk nog maar afwachten of deze interieurkeuze ook naar de nieuwe facelift modellen zoals de Ioniq 5 gaat komen. Enige pluspunt is dat ze eindelijk qua software (Pleos Connect) een echte stap vooruit lijken te gaan maken als ik het tot nu toe zo lees. Want daar ligt Hyundai toch echt wel een flinke stap achter op Tesla en een hoop Chinese merken.

• Stefannn
Ino Dekker schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:19:
[...]

Klopt ! Scherp!
Volledige artikel staat hier

En YouTube hier

Lange brede display verdwijnt dus wel :(

• Tiggy80
Stefannn schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:43:
[...]

Klopt ! Scherp!
Volledige artikel staat hier

En YouTube hier

Lange brede display verdwijnt dus wel :(
en de knoppen ook lijkt het. ik hoop echt dat ze hier van terug komen. ik begrijp niet hoe buttonloze bediening intiutief genoemd kan worden, je moet altijd kijken in welk menu je zit in tegenstelling tot (bijna) blind op een fysieke knop kunnen drukken.... en hopelijk hebben ze wel een mega uitgebreid HUD, want ander moet je dus altijd naar rechts kijken voor je informatie (zoals bij tesla) en dus wegkijken van de weg; de tijd zal het leren

• usac085
Tiggy80 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:57:
[...]

Volvo is ook op de tour van de mini displays ipv HUD (ik had uit nieuwsgierigheid even gekeken naar die ex60, verder echt wel een mooie auto)... ik snap daar niets van, ik vind de HUD echt zo fijn, het zou voor mij echt een deal breaker zijn bij een volgende auto.
Als ik nu een auto zou uitzoeken zou ik ook wel bij de ex60 uitkomen, maar de HUD zou ik dan wel enorm missen. Het zal wel duurder zijn, zo'n HUD. En onleesbaar met polaroidglazen in je zonnebril.

• Stefannn
Tiggy80 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:56:
[...]

en de knoppen ook lijkt het. ik hoop echt dat ze hier van terug komen. ik begrijp niet hoe buttonloze bediening intiutief genoemd kan worden, je moet altijd kijken in welk menu je zit in tegenstelling tot (bijna) blind op een fysieke knop kunnen drukken.... en hopelijk hebben ze wel een mega uitgebreid HUD, want ander moet je dus altijd naar rechts kijken voor je informatie (zoals bij tesla) en dus wegkijken van de weg; de tijd zal het leren
Aan de andere kant…
Ik doe toch ook aardig wat met voice control.
Stuur verwarming, stoel verwarming, navigatie….

• Mooraalkikker
gwenrau schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:50:
Ik heb ook een Oranje gloed op de voorcamera zoals eerder hier gemeld...
Gelukkig nog (als het goed is) net binnen garantie loopt 6 augustus af :P
Je gaat bijna denken dat het getriggerd wordt door de hoge temperaturen? Of het is puur toeval natuurlijk dat het nu gaat opvallen?

Moet zeggen als ik het hier niet had gelezen het mij niet zo snel was opgevallen

• gwenrau
Mooraalkikker schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 22:46:
[...]

Je gaat bijna denken dat het getriggerd wordt door de hoge temperaturen? Of het is puur toeval natuurlijk dat het nu gaat opvallen?

Moet zeggen als ik het hier niet had gelezen het mij niet zo snel was opgevallen
Ja dat zou zomaar kunnen het viel mij ook op toevallig omdat andere mensen het hier hadden doorgegeven, maar ik krijg ook sinds recent bij het afsluiten van de auto een korte flikker groen met iets van Camera werkt niet in het beeld. mogelijk dat dit ook weer verbonden is aan elkaar.

• Tiggy80
gwenrau schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:55:
[...]

Ja dat zou zomaar kunnen het viel mij ook op toevallig omdat andere mensen het hier hadden doorgegeven, maar ik krijg ook sinds recent bij het afsluiten van de auto een korte flikker groen met iets van Camera werkt niet in het beeld. mogelijk dat dit ook weer verbonden is aan elkaar.
dat groene beeld heb ik al een tijd geleden voor het eerst gehad, maar niet altijd, dus niet echt aandacht aan geschonken. wellicht is het gerelateerd

• Stefannn
Naar aanleiding van de “ioniq5 new design zonder uitgebreid display achter het stuur”
Ik zat vandaag in de auto en heb me eens afgevraagd “wat ik nou eigenlijk gebruik” van achter het stuur.
Wel met de kanttekening dat ik het heads-up display heb met snelheid, cruise-control settings, navigatie aanwijzingen.
Het display achter het stuur gebruik ik dan toch veel minder dan Ik dacht:
- snelheid en cruisecontrol settings nooit, die zijn sowieso niet goed zichtbaar achter het stuurwiel.
- kWh/100km vind ik leuk maar zit lastig onderaan, ik kan het alleen zien ls ik even omhoog kom. Die zou op het heads up display mogen.
- recuperatie vooral in de bergen met caravan om de oplooprem te sparen, zou ook op het heads-up display mogen.
- accu percentage en “remaining distance” check ik vaak maar mogen best op een midden display.
- meestal heb ik de “custom info” op kWh/100km van de trip, dat mag ook best op midden display.

Kortom…
Na mijn eerste reactie dat ik dat display niet kwijt wil…..
Als kWh/100km en recuperatie op het heads-up display komen (of een vast mini display) dan mis ik eigenlijk niks als het display achter het stuur weg is.

Dat middenscherm moet wat mij betreft dan wel netter ingebouwd. Zo op een soort houdertje vind ik het net een “telefoon-voor-navigatie-met-een-zuignap-houder”.

• Tiggy80
Stefannn schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:10:
Naar aanleiding van de “ioniq5 new design zonder uitgebreid display achter het stuur”
Ik zat vandaag in de auto en heb me eens afgevraagd “wat ik nou eigenlijk gebruik” van achter het stuur.
Wel met de kanttekening dat ik het heads-up display heb met snelheid, cruise-control settings, navigatie aanwijzingen.
Het display achter het stuur gebruik ik dan toch veel minder dan Ik dacht:
- snelheid en cruisecontrol settings nooit, die zijn sowieso niet goed zichtbaar achter het stuurwiel.
- kWh/100km vind ik leuk maar zit lastig onderaan, ik kan het alleen zien ls ik even omhoog kom. Die zou op het heads up display mogen.
- recuperatie vooral in de bergen met caravan om de oplooprem te sparen, zou ook op het heads-up display mogen.
- accu percentage en “remaining distance” check ik vaak maar mogen best op een midden display.
- meestal heb ik de “custom info” op kWh/100km van de trip, dat mag ook best op midden display.

Kortom…
Na mijn eerste reactie dat ik dat display niet kwijt wil…..
Als kWh/100km en recuperatie op het heads-up display komen (of een vast mini display) dan mis ik eigenlijk niks als het display achter het stuur weg is.

Dat middenscherm moet wat mij betreft dan wel netter ingebouwd. Zo op een soort houdertje vind ik het net een “telefoon-voor-navigatie-met-een-zuignap-houder”.
ik gebruik idd ook alleen het "trip info" scherm achter het stuur, de rest niet echt. wel de dodehoek camera (daar heb ik best een tijd aan moeten wennen, maar nu gebruik ik ze toch wel veel). het display achter het stuur zou dus inderdaad best weg kunnen, maar dan wel met een uitgebreide HUD.

en dat middenscherm; tja dat is natuurlijk aartslelijk. dat moet echt fraaier geintegreerd worden met het dashboard, maar dat wordt wel lastig met die beeldverhouding vrees ik. dus alles bij elkaar is het huidige display helemaal niet zo gek in mijn ogen, het zou zelfs nog groter kunnen groeien in dezelfde behuizing aangezien er nog een beste rand omhet daadwerkelijk display zit

• Stefannn
Tiggy80 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:39:
[...]

ik gebruik idd ook alleen het "trip info" scherm achter het stuur, de rest niet echt. wel de dodehoek camera (daar heb ik best een tijd aan moeten wennen, maar nu gebruik ik ze toch wel veel). het display achter het stuur zou dus inderdaad best weg kunnen, maar dan wel met een uitgebreide HUD.

en dat middenscherm; tja dat is natuurlijk aartslelijk. dat moet echt fraaier geintegreerd worden met het dashboard, maar dat wordt wel lastig met die beeldverhouding vrees ik. dus alles bij elkaar is het huidige display helemaal niet zo gek in mijn ogen, het zou zelfs nog groter kunnen groeien in dezelfde behuizing aangezien er nog een beste rand omhet daadwerkelijk display zit
Ik heb geen dode hoek camera maar wel dode hoek “lampjes” en die zitten behalve op de buitenspiegel ook op de heads-up display. Dat is superhandig. Het show model dat ik indertijd heb proef gereden had camera’s maar dat vond ik erg onrustig op het display. Dus… met die “lampjes” op het heads-up display ben je heel aardig bediend.
Kan zomaar zijn dat het getoonde display een “test” is om te kijken hoe groot ze het willen en wat voor informatie er het beste op kan. Dat het ingebouwd wordt als ze een beslissing hebben genomen kwa afmeting.
Sowieso is betreffend artikel en filmpje een enorme berg gespeculeer omtrent slechts 1 gelekte foto.

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09-08 18:10
usac085 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 19:37:
[...]

Als ik nu een auto zou uitzoeken zou ik ook wel bij de ex60 uitkomen, maar de HUD zou ik dan wel enorm missen. Het zal wel duurder zijn, zo'n HUD. En onleesbaar met polaroidglazen in je zonnebril.
Er zijn zat goede zonnebrillen zonder Polaroid glazen….

• Crocidolite
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:03
CharlieBulldog schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:23:
[...]

Maar die halen weer geen spiegelingen op de voorruit weg. En dat is juist het fijne aan zonnebrillen met polarisatie filters, geen last van hinderlijke spiegelingen.

• rwr_
  • Laatst online: 08:40
CharlieBulldog schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:23:
[...]

Dat kan zijn, maar ik heb een bril op sterkte en was me hier niet bewust van. Mijn vorige bril had geen Polaroid, maar mijn huidige zonnebril wel. Wat ik uiteindelijk heb gedaan is mijn oude zonnebril altijd in de auto laten, waardoor ik de HUD altijd kan zien - maar dit is wel een beetje gedoe soms.

Ik wil maar zeggen: het is niet altijd zo gemakkelijk als 'even een nieuwe bril kopen'.

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-08 16:33

MicheldeGoey

Project 45

rwr_ schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:28:
[...]

Dat kan zijn, maar ik heb een bril op sterkte en was me hier niet bewust van. Mijn vorige bril had geen Polaroid, maar mijn huidige zonnebril wel. Wat ik uiteindelijk heb gedaan is mijn oude zonnebril altijd in de auto laten, waardoor ik de HUD altijd kan zien - maar dit is wel een beetje gedoe soms.

Ik wil maar zeggen: het is niet altijd zo gemakkelijk als 'even een nieuwe bril kopen'.
Even je hoofd op je linker- of rechterschouder leggen, dan zie het display weer.

5000 Wp, batterij 20 kWh, Noodstroom, Zaptec go 2.

• Marcel2020
een polarisatiefilter, polaroid is gewoon een merk ( gestart door de grondlegger van het kunstmatig polarisatiefilter).

Je hoeft je hoofd niet eens zo ver schuin te houden om de HUD te zien, een graad of 30 is vaak al voldoende.

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-08 14:18
Heeft iemand tips voor het schoonmaken/herstellen van beige witte leer? De vorige eigenaar heeft wat zwarte huidvetvlekken achtergelaten.

• CharlieBulldog
Vinny1 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:41:
Heeft iemand tips voor het schoonmaken/herstellen van beige witte leer? De vorige eigenaar heeft wat zwarte huidvetvlekken achtergelaten.
Ik heb vorige week het interieur van mijn auto door een poetsbedrijf laten reinigen; het ziet er weer erg mooi schoon uit.

Kosten; € 150 ex BTW.

• CharlieBulldog
Crocidolite schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:27:
[...]

Maar die halen weer geen spiegelingen op de voorruit weg. En dat is juist het fijne aan zonnebrillen met polarisatie filters, geen last van hinderlijke spiegelingen.
Ik heb geen Polaroid zonnebril bril en geen last van spiegelingen….

Heel soms zie ik iets reflecteren bij een bepaalde stand van de zon t.o.v. de auto, maar dat komt echt zelden voor en is ook dan niet storend. Misschien rij jij bijvoorbeeld elke dag naar het werk waarbij de zon precies in die “vervelende hoek” staat.

• Marcel2020
Vinny1 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:41:
hahahaha, heb je dat bericht even terug gelezen, en niet gedacht dat er wellicht een raar bijsmaakje aan zou kunnen kleven?

• Vinny1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZXfk5eCt3mz4C5dYje7VT8tfsk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yFWTo0oHM6MU04eOLbvH0vJu.jpg?f=fotoalbum_large

Thanks. Krijgen ze dit ook weg, denk je?

• CharlieBulldog
Vinny1 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 21:05:
[...]

[Afbeelding]

Zo; dat is wel heftig zeg! Geen idee of ze het wegkrijgen…

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Vinny1 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 21:05:
[...]

[Afbeelding]

Is dat geen haarverf misschien ?

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• SixFo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-08 18:21
Mijn Bluelink-abonnement is verlopen. Volgens mij is de enige meerwaarde van een abonnement de OTA-updates. Ik gebruik de navigatie van Hyundai toch niet. Wat is jullie ervaring daarbij? Abonnement afsluiten of niet?

• Stefannn
SixFo schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:47:
Mijn Bluelink-abonnement is verlopen. Volgens mij is de enige meerwaarde van een abonnement de OTA-updates. Ik gebruik de navigatie van Hyundai toch niet. Wat is jullie ervaring daarbij? Abonnement afsluiten of niet?
Pro-abonnement heeft Ota updates en zelfs data voor streaming.
Maar data heb je meestal zelf wel en je kan inderdaad zonder ota updates als je die zelf via usb doet.

Ik heb zelf wel het plus-abonnement voor 29euro per jaar.
Die geeft live services. Dat betreft dus file informatie op de navigatie en laadpaal bezetting en ook flitsers.
Ook nog uitgebreidere bediening via app, airco aanzetten bijvoorbeeld.
Als je dat ook niet gebruikt is dat niet nodig. Maar voor die 29 euro vind ik dat wel de moeite

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik heb ook geen meer, liep in juli af en de auto is verkocht, ben ik in december kwijt.
Ben gewoon op vakantie gegaan ermee, geen problemen, navigatie werkt en heb ook carplay eens geprobeerd. Qua navigatie werkt die verrassend goed, zeker bij steden, korte afstanden. Eindelijk eens een bedrijf dat wel wat kwaliteit levert die bij de miljarden uitgaven past. In tegenstelling tot google maps bv, naar mijn mening , de amateurs.
Maar ja , het blijven amerikanen he. Snappen er ook niks van, om vanuit zuid-frankrijk via de ardennen naar NL te rijden en naar metz te gaan moest ik ergens de afslag trier nemen, terwijl op de borden metz en daaronder trier staat. Hetzelfde als je bij metz bent, wil je via de ardennen naar het noorden gaan moet je de afslag esch-sur-nogwat nemen.... Ik wil naar luxemburg !!! En op het bord staat mooi luxemburg en daaronder esch-sur-nogwat. Lachen toch .
Komt misschien omdat ik de route al heel lang rij , heb te veel kennis en geen blindelings vertrouwen in navigatie.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-08 15:30
Ik heb ook het plus abbo genomen. OTA updates zet ik zelf wel op een sticky, maar op afstand auto verwarmen / afkoelen en ook uitlezen via Home Assistant wilde ik wel graag blijven doen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ik merkte sinds ik mijn I5 heb dat mijn Zappi (V2.0) zo nu en dan herstart. Voorheen met mijn Kia e-Niro 6 jaar lang nooit last van gehad.
Nadere inspectie leerde dat dit iets met aarde te maken lijkt te hebben; de ingebouwde lekstroombeveiliging dus. Gelukkig nix met de ICCU, dus die vrees kan ik loslaten.

Vandaag blijft-ie maar achter elkaar herstarten. Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?
En ligt dat aan de combi van de Zappi met de I5, of hebben andere laadpalen ook moeite met de I5?
Wat zijn jullie ervaringen?

<John O`Mill>

• Stefannn
Hippe Lip schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:25:
Ik merkte sinds ik mijn I5 heb dat mijn Zappi (V2.0) zo nu en dan herstart. Voorheen met mijn Kia e-Niro 6 jaar kang nooit last van gehad.
Nadere inspectie leerde dat dit iets met aarde te maken lijkt te hebben; de ingebouwde lekstroombeveiliging dus. Gelukkig nix met de ICCU, dus die vrees kan ik loslaten.

Vandaag blijft-ie maar achter elkaar herstarten. Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?
En ligt dat aan de combi van de Zappi met de I5, of hebben andere laadpalen ook moeite met de I5?
Wordt bij mij thuis geladen met zelfbouw smartEVSE laadpaal inclusief ingebouwde dc lekstroom beveiliging (en natuurlijk aardlekautomaat).
Al 3 jaar probleemloos

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online

Daniel

Kapitein NCC-1701
Update over mijn defecte airco. Na drie dagen vruchteloos proberen door Ursem Barten heb ik de auto ongerepareerd weer terug. Aircopomp (en nog iets) zijn vervangen maar dat heeft niet geholpen. Waar het wel zit weten ze niet, ze hebben de kwestie nu geëscaleerd naar Hyundai Nederland en nu is het wachten op hun reactie. Blijkbaar werken daar maar twee guys waarvan er eentje op vakantie is dus dat kan nog wel even duren.

Inmiddels gaan we de vijfde zomerweek zonder airco in. Leasemaatschappij wil niets doen want de auto is rijdbaar zeggen ze. Dat snelladen en ontwasemen ook niet werkt is blijkbaar ook geen hindernis. Waar de ondergrens van “rijdbaar” ligt en hoe lang dit mag duren is onduidelijk. Ik ga nu eerst weer een week op vakantie (zonder deze auto, goddank) dus daarna maar weer verder zien.

Needless to say dat ik alle vertrouwen in deze auto en het dealerapparaat inmiddels wel ben verloren. Nog twee jaar aftellen (en in de tussentijd hopen dat hij ergens finaal de geest geeft of er een vuilniswagen hem plat rijdt als ie geparkeerd staat)

• Eboeker
  • Laatst online: 09-08 20:15
de combi Zappi v2 en I5 werkt al jaren probleemloos voor mij (1x lege 12v accu icm te lang (dagen) aan de lader laten hangen). 3-fase met de ct-klemmen van Zappi. Staat ook op automatisch fase-switchen.
Geen idee wat er bij jou aan de hand kan zijn.

• Andrehj
  • Niet online
Eboeker schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:20:
(1x lege 12v accu icm te lang (dagen) aan de lader laten hangen).
Huh? Hoe kan dat dan? Bij Hyundai wordt een leeg rakende 12V accu toch automatisch uit de grote accu bijgeladen?
Hier staat de auto (nog geen EV) soms ook wel drie weken lang stil. Gedurende die tijd zou ik hem zeker aan de laadpaal willen kunnen laten.
Hoe wil je ooit je EV aan Jan Doorsnee verkopen als daarvan de accu aan de laadpaal leegloopt?!? 8)7

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Eboeker en @Andrehj
Die auto kan rustig dagenlang aan de lader blijven hangen. Gebeurt hier regelmatig omdat ik ‘m eigenlijk altijd inplug bij thuiskomst. Dan kan die laden als de EPEX echt laag staat.
Nog nooit gehad dat daardoor mijn 12V-accu leeg raakte.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Eboeker schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:20:
[...]
de combi Zappi v2 en I5 werkt al jaren probleemloos voor mij (1x lege 12v accu icm te lang (dagen) aan de lader laten hangen). 3-fase met de ct-klemmen van Zappi. Staat ook op automatisch fase-switchen.
Geen idee wat er bij jou aan de hand kan zijn.
Dat wordt dan een lastige met storingzoeken. Ik kan er wel mee naar de garage, maar ik zie het nu al aankomen dat die daar geen enkel probleem geeft en dan weten ze daar ook niet wat ze ermee aan moeten. Lijkt me daarom een zinloze actie. Eerst zelf gedegen diagnose stellen.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Oh, voor ik het vergeet: ik lijk van mijn krakende en rammelende achterklep af te zijn! Niet dat ik van die hele klep af ben (dan ben je er natuurlijk ook :+ ), maar ik heb het bij de beurt gemeld en moest er een keer apart voor terugkomen. Ze kenden het fenomeen en de juf aan de balie, zeer voortvarend type, zei meteen dat dit een aantal dingen kunnen zijn die in volgorde geprobeerd worden.
  1. De bekende steunen L+R vervangen. Nou, daar waren ze snel klaar mee want dat gaf geen soelaas.
  2. Het klepslot. Daar is nu wat aan gedaan; geen idee wat, maar er zit geen tape om het beugeltje en de rammel is weg.
  3. Als dat na een tijdje niet echt blijkt te helpen dan wordt het slot vervangen.
  4. En als laatste optie gaat de auto naar een schadeherstelbedrijf. Wat die er dan aan doen wist ze ook niet precies, maar het zou eraan liggen dat de klep scheef is. Misschien dat die dan gericht wordt of zo? Dit hadden ze al met twee auto’s gehad.
Ze draaien er dus niet omheen gelukkig; geen reacties van : “nee, dat probleem kennen we niet, nog nooit gehad” of zo, zoals ik hier zo nu en dan wel lees over sommige dealers. Dat geeft in elk geval veel vertrouwen in deze garage/ dealer.

<John O`Mill>

• sperwer51
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-08 16:55
Accu loopt plotseling leeg van 100 naar 60%

Ik heb nu 2x het volgende fenomeen gehad. Na tot 100% volgeladen te zijn aan een AC lader, waarbij Hyundai app ook echt 100% aangaf, is na nacht stilstand een r slechts 60% over. Bij het rijden op de snelweg neemt vervolgens het beschikbare % niet of nauwelijks af, terwijl verbruik wel netjes wordt aangegeven op 16-18 kWh/100km. Vervolgens laad auto wel weer op bij zowel AC als DC lader naar 100%.

Heeft iemand ooit iets soortgelijks meegemaakt, of idee wat het zou kunnen zijn?

• Stefannn
sperwer51 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 19:01:
Accu loopt plotseling leeg van 100 naar 60%

Ik heb nu 2x het volgende fenomeen gehad. Na tot 100% volgeladen te zijn aan een AC lader, waarbij Hyundai app ook echt 100% aangaf, is na nacht stilstand een r slechts 60% over. Bij het rijden op de snelweg neemt vervolgens het beschikbare % niet of nauwelijks af, terwijl verbruik wel netjes wordt aangegeven op 16-18 kWh/100km. Vervolgens laad auto wel weer op bij zowel AC als DC lader naar 100%.

Heeft iemand ooit iets soortgelijks meegemaakt, of idee wat het zou kunnen zijn?
Ik gok iets software of een cel die niet meedoet. “Echt leeglopen” kan bijna niet want dan zou er iets onnoemelijk heet moeten worden. Energie “verdwijnt” niet zomaar.
Naar de garage denk ik.

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:01
Voor de Chinese markt is de Ioniq V (ook te lezen als Romeinse 5) gepresenteerd. Het zal mij niet verbazen, als deze auto in een aangepaste versie ook voor Europa beschikbaar komt.

[ Voor 4% gewijzigd door Amersfoort op 07-08-2026 20:37 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

Amersfoort schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 20:29:
Voor de Chinese markt is de Ioniq V (ook te lezen als Romeinse 5) gepresenteerd. Het zal mij niet verbazen, als deze auto in een aangepaste versie ook voor Europa beschikbaar komt.

[YouTube: Hyundai IONIQ V Just Changed EVs Forever… Here’s Why!]
Ik vraag me af of dit echt is. Het lijkt een AI-film te zijn en geen echte opnames. Achterop de auto staat bijvoorbeeld IONIV in plaats van IONIQ V. En linksonder op de achterklep staat ook telkens wat anders.
En tussen 3:05 en 3:10 zie je de auto in een bocht rijden. Daarbij volgt-ie de bocht eerst met schokjes, daarna gaat-ie rechtuit. Kennelijk kan het ding nog niet sturen :+

<John O`Mill>

• Eboeker
  • Laatst online: 09-08 20:15
Andrehj schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:43:
[...]

Huh? Hoe kan dat dan? Bij Hyundai wordt een leeg rakende 12V accu toch automatisch uit de grote accu bijgeladen?
Hier staat de auto (nog geen EV) soms ook wel drie weken lang stil. Gedurende die tijd zou ik hem zeker aan de laadpaal willen kunnen laten.
Hoe wil je ooit je EV aan Jan Doorsnee verkopen als daarvan de accu aan de laadpaal leegloopt?!? 8)7
Als de hoofdaccu onder de 20% is laad de 12v accu niet meer bij. En de logica voor het laden trekt de stroom van de 12v accu. Dus stekker er lang in is nodige verbruik, en dan gaat het mis (en misschien was de accu ook niet meer al te best). Was wel iets van 5 dagen ofzo dat ie aan de laadpaal hing. Bij koud weer.

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:01
Hippe Lip schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 20:57:
Achterop de auto staat bijvoorbeeld IONIV in plaats van IONIQ V. En linksonder op de achterklep staat ook telkens wat anders.
Scherp!

Ik denk dat de auto nog niet kan rijden, maar er zijn diverse YouTube video's die de auto op een Chinese autobeurs tonen. Het model is denk ik werkelijkheid.

Video op de beurs

[ Voor 16% gewijzigd door Amersfoort op 07-08-2026 22:32 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

De 20e loopt mijn PLUS-abonnement op Bluelink af en ik wil dat graag verlengen. Door weer PLUS of door PRO. De app zegt: “Dit product is niet beschikbaar voor uw voertuig”. Dat is een vreemde tekst omdat PRO wel degelijk mogelijk is in mijn auto.

Dus dan maar een mailtje aan support.bluelink@hyundai-europe.com om te vragen hoe dat moet. Want ik wil dat graag aansluitend doen, zoals ik dat ook deed bij het gratis abo dat ik de eerste paar maanden had. Op die manier gaan niet al je instellingen verloren.

Maar wie schetst mijn verbazing? Ze vertellen me doodleuk dat dit niet kan!
Geachte heer Hippe Lip,

Hartelijk dank voor uw bericht.
Als u wilt upgraden naar een Pro-abonnement, kan dit pas nadat uw huidige abonnement is verlopen. Momenteel is dit niet mogelijk.
Dit betekent dat u uw Plus-abonnement moet opzeggen, laten verlopen en pas daarna een nieuw abonnement kunt afsluiten.
Uw instellingen gaan hierbij verloren. Dit is helaas onvermijdelijk.

Mocht u nog vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op.

감사합니다 | Best regards | Mit freundlichen Grüßen
Your Bluelink Team
Dit is toch ongehoord? Kennelijk kan het lopende PLUS-abo blijven doorlopen, maar als ik naar PRO wil kan dat niet?
  1. Hoe kan het dan dat ik het eerst wel kon (van de gratis PRO naar de betaalde PLUS) en nu niet?
  2. Welke instellingen gaan er welke wel en welke niet verloren?
  3. Wie heeft hier dezelfde of juist andere ervaring mee?

<John O`Mill>

• Jirnsum
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-08 18:51
Hilarisch @Hippe Lip : downgraden kan zonder problemen, maar upgraden dus niet. Ze hebben daar nog iets te leren denk ik. (kan je verder helaas niet helpen omdat ik bij verlopen gratis Pro zonder problemen heb gedowngrade naar Plus)

Steam profiel UPlay JirnsumNL

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:22
Ik merkte sinds ik mijn I5 heb dat mijn Zappi (V2.0) zo nu en dan herstart. Voorheen met mijn Kia e-Niro 6 jaar lang nooit last van gehad.

Ik heb jaren een zappi icm de Hi5 gebruikt, wat jij omschrijft is mij in 4,5 jaar nooit overkomen. Maar zo'n ding kan altijd de hik krijgen natuurlijk.

Andere kabel proberen wellicht?

IONIQ 5 Lounge 73kw & Polestar 2 LRDM Launch Edition

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:38
Vandaag als test eens de auto gestart met de sleutel erin, ik met sleutel uitgestapt en mijn vriendin is vervolgens gaan rijden. Dat blijkt dus gewoon te kunnen. Best vreemd? Ze was denk ik 200 meter weg.

Na uitzetten kon ze overigens niet meer opnieuw starten.

Die vriendin van mij is nogal chaoot. Die gaat daadwerkelijk een keer wegrijden terwijl ze net de sleutel binnen heeft gelegd toen ze nog effe snel wat ging pakken binnen.

• Takenzo
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-08 23:15
Stefangrp schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:46:
Vandaag als test eens de auto gestart met de sleutel erin, ik met sleutel uitgestapt en mijn vriendin is vervolgens gaan rijden. Dat blijkt dus gewoon te kunnen. Best vreemd? Ze was denk ik 200 meter weg.

Na uitzetten kon ze overigens niet meer opnieuw starten.

Die vriendin van mij is nogal chaoot. Die gaat daadwerkelijk een keer wegrijden terwijl ze net de sleutel binnen heeft gelegd toen ze nog effe snel wat ging pakken binnen.
Dit is volgens mij bij alle auto's zo. Je wilt ook niet dat bij een probleem met je sleutel of ontvanger bijvoorbeeld op de snelweg de auto ermee ophoudt. De auto heeft wel melding als de sleutel niet aanwezig is.

• Vinny1
Daniel schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:58:
Update over mijn defecte airco. Na drie dagen vruchteloos proberen door Ursem Barten heb ik de auto ongerepareerd weer terug. Aircopomp (en nog iets) zijn vervangen maar dat heeft niet geholpen. Waar het wel zit weten ze niet, ze hebben de kwestie nu geëscaleerd naar Hyundai Nederland en nu is het wachten op hun reactie. Blijkbaar werken daar maar twee guys waarvan er eentje op vakantie is dus dat kan nog wel even duren.

Inmiddels gaan we de vijfde zomerweek zonder airco in. Leasemaatschappij wil niets doen want de auto is rijdbaar zeggen ze. Dat snelladen en ontwasemen ook niet werkt is blijkbaar ook geen hindernis. Waar de ondergrens van “rijdbaar” ligt en hoe lang dit mag duren is onduidelijk. Ik ga nu eerst weer een week op vakantie (zonder deze auto, goddank) dus daarna maar weer verder zien.

Needless to say dat ik alle vertrouwen in deze auto en het dealerapparaat inmiddels wel ben verloren. Nog twee jaar aftellen (en in de tussentijd hopen dat hij ergens finaal de geest geeft of er een vuilniswagen hem plat rijdt als ie geparkeerd staat)
Hebben ze de zekering vervangen? Dat is een bekend probleem namelijk.

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Takenzo schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 22:12:
[...]

Dit is volgens mij bij alle auto's zo. Je wilt ook niet dat bij een probleem met je sleutel of ontvanger bijvoorbeeld op de snelweg de auto ermee ophoudt. De auto heeft wel melding als de sleutel niet aanwezig is.
Dat is inderdaad met alle keyless start auto’s zo. Hoe de auto het afhandelt is wel verschillend, mijn Volvo geeft direct duidelijk aan dat de sleutel er niet is als je hem uit de auto haalt, ik ken gevallen van (dure) BMWs waarbij de bestuurder pas na uitstappen na een lange rit er achter kwam dat de sleutel niet mee was omdat de auto niet op slot wilde.

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:06
Zijn er hier gebruikers die hun ioniq5 opladen via ‘SlimLaden’ van Frank Energie? Ik probeer dat te doen, heb de My Hyundai app gekoppeld aan de SlimLaden app van Frank Energie.

Vanmorgen en begin van de middag ging dat goed, nu krijg ik steeds de foutmelding ‘kan niet starten met opladen, onverwachte voertuig status.’

Het lijkt erop dat er ergens iets niet goed gaat met de (laad) commando’s vanuit Frank Energie waardoor de auto blijkbaar dusdanig in de war raakt dat ie deze foutmelding geeft. Overigens wel vreemd dat dit vanmorgen wel goed ging, en vanmiddag opeens niet meer.

Ik heb voor dit moment de auto verwijderd uit de SlimLaden app van Frank Energie, en heb mn Easee laadpaal eraan gekoppeld, dan gaat het laden wel goed.

Maar het zou makkelijker zijn als ik de auto kan koppelen, die leest ook de accu meteen goed uit wat betreft batterijpercentage.

Is er wellicht iets dat ik dien te wijzigen in het ev menu van de auto?

Ioniq 5 N-Line MY2026, Inster Evolve Sky W&T MY2025, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:22
Dennis25 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:16:
Zijn er hier gebruikers die hun ioniq5 opladen via ‘SlimLaden’ van Frank Energie? Ik probeer dat te doen, heb de My Hyundai app gekoppeld aan de SlimLaden app van Frank Energie.

Vanmorgen en begin van de middag ging dat goed, nu krijg ik steeds de foutmelding ‘kan niet starten met opladen, onverwachte voertuig status.’

Het lijkt erop dat er ergens iets niet goed gaat met de (laad) commando’s vanuit Frank Energie waardoor de auto blijkbaar dusdanig in de war raakt dat ie deze foutmelding geeft. Overigens wel vreemd dat dit vanmorgen wel goed ging, en vanmiddag opeens niet meer.

Ik heb voor dit moment de auto verwijderd uit de SlimLaden app van Frank Energie, en heb mn Easee laadpaal eraan gekoppeld, dan gaat het laden wel goed.

Maar het zou makkelijker zijn als ik de auto kan koppelen, die leest ook de accu meteen goed uit wat betreft batterijpercentage.

Is er wellicht iets dat ik dien te wijzigen in het ev menu van de auto?
Vorig jaar gedaan en dramatisch kaa met pee. Niet op tijd vol of helemaal niet geladen. Kon ik alsnog duur laden onderweg.

IONIQ 5 Lounge 73kw & Polestar 2 LRDM Launch Edition

• gwenrau
Ik mocht gisteren weer genieten van een zombiemodus in dit warme weer :+

Gebeurt dit bij jullie ook zo vaak? Dit is al de 4de keer dat ik het heb en de auto is nog geen jaar oud.

Nu meerdere keren gebeurt nadat ik op afstand de Airco aan zet en in stap voordat die afgerond is misschien is daar ook een verband in te vinden.. (eerste keer dat we dit hadden was dat niet zo overigens)

• Stefannn
gwenrau schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 08:28:
Ik mocht gisteren weer genieten van een zombiemodus in dit warme weer :+

Gebeurt dit bij jullie ook zo vaak? Dit is al de 4de keer dat ik het heb en de auto is nog geen jaar oud.

Nu meerdere keren gebeurt nadat ik op afstand de Airco aan zet en in stap voordat die afgerond is misschien is daar ook een verband in te vinden.. (eerste keer dat we dit hadden was dat niet zo overigens)
Auto van juni 2023 en nog nooit gehad.
Dat wil zeggen….
Als ik direct na het indrukken van de startknop op “D” probeer te schakelen (voordat hij ready is) dan is hij wel even in de war. Maar niet echt serieus genoeg om van zombie modus te spreken. Dat lost zich met even 20 secondes wachten wel op.

Maar ik zet de airco eigenlijk nooit remote van te voren aan (niet uit principe maar gewoon omdat het niet in me opkomt).

[ Voor 27% gewijzigd door Stefannn op 10-08-2026 08:33 ]

• gwenrau
Stefannn schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 08:30:
[...]

Auto van juni 2023 en nog nooit gehad.
Dat wil zeggen….
Als ik direct na het indrukken van de startknop op “D” probeer te schakelen (voordat hij ready is) dan is hij wel even in de war. Maar niet echt serieus genoeg om van zombie modus te spreken. Dat lost zich met even 20 secondes wachten wel op.

Maar ik zet de airco eigenlijk nooit remote van te voren aan (niet uit principe maar gewoon omdat het niet in me opkomt).
Ik was toevallig met mijn Oma naar het tuincentrum dus een gekoelde auto was wel fijn voor haar,
maar nu moesten we dik 10 minuten in een warme auto wachten tot we het Hyundai logo zagen en daarna kan ik met de sleutel de start knop indrukken en doet die het wel...

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online

Daniel

Kapitein NCC-1701
Vinny1 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 09:32:
[...]

Hebben ze de zekering vervangen? Dat is een bekend probleem namelijk.
Weet ik niet, maar de zekeringen zelf waren ok, dat was ongeveer het eerste wat ik heb gecheckt. Dus tenzij er iets stuk kan zijn aan een andere zekering waar je niet zelf bij kan?
Pagina: 1 ... 301 302 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic