IONIQ 5 Lounge 73kw & Polestar 2 LRDM Launch Edition
Nagenoeg elke Kwikfit heeft een testbank voor schokbrekers, veel garages ook.Marcel2020 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 15:29:
Schokbrekers zijn zo'n typisch 'slijtage onderdeel' als banden, remschijven en remblokken enzo....die na 150.000 km onder garantie laten vervangen zou leuk zijn maar lijkt me niet heel realistisch..
Slijtage is wel te meten, maar dat doet vrijwel geen werkplaats...
Ik zie alleen de wielnaaf bij het wisselen van banden.
Als het vervangen van de schokdemper niet onder garantie gaat zal ik nog moeten nadenken of ik dat via de prijzige dealer laat doen of de lokale garage. Garantie is toch over een paar maanden voorbij, maar anderzijds is de auto zo gevoelig voor trillingen dat elk ander merk dan Hyundai voor problemen kan zorgen.
Zo te lezen in dit topic is er eens een offerte geweest van 2400 euro. En @Stephan_haarlem is de eerste en enige geweest met een vervangen schokdemper?
[ Voor 12% gewijzigd door ditbenikecht op 12-03-2026 21:28 ]
Klopt inderdaad dat mijn schokdemper vervangen is, maar dit was binnen het eerste jaar na veel gezeur van onrustig weggedrag al bij aflevering van de auto. De schokdemper is bij mij keurig onder garantie vervangen.ditbenikecht schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:11:
@Marcel2020 Ik weet niet of het verstandig is chemische middelen als siliconenspray op een gordel te spuiten. Denk dat het wel invloed heeft op rek of scheur bestendigheid.
Ik zie alleen de wielnaaf bij het wisselen van banden.
Als het vervangen van de schokdemper niet onder garantie gaat zal ik nog moeten nadenken of ik dat via de prijzige dealer laat doen of de lokale garage. Garantie is toch over een paar maanden voorbij, maar anderzijds is de auto zo gevoelig voor trillingen dat elk ander merk dan Hyundai voor problemen kan zorgen.
Zo te lezen in dit topic is er eens een offerte geweest van 2400 euro. En @Stephan_haarlem is de eerste en enige geweest met een vervangen schokdemper?
Ik doe dit als volgt: ik lees met CarScanner de ‘remaining energy’ van de accu en die deel ik door de SoC, dan krijg je de werkelijk beschikbaar capaciteit van je auto. Die deel je door de netto capaciteit volgens fabrieksopgave (bij mij 70,4 kWh). Doe de uitkomst maal 100 en dan heb je de SoH van je accu. Bij is die steevast lager dan de door CarScanner opgegeven SoH, maar is wel in lijn met het door het BMS opgegeven rijbereik. Det vergelijk je met de uitkomst van de som : remaining energy / gemiddelde consumptie sinds laatste laadsessie (maal 100)Stefannn schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 07:21:
[...]
Dank @IonniUnique voor de tip.
Beetje langdradige video.
Maar… hij tipt richting een methode om SOH te meten door geladen danwel ontladen kWh te vergelijken met percentage. Dat klinkt wel heel interessant vind ik.
@ZuinigeRijder : heb jij een beetje een idee hoe dit aan te pakken zou zijn met de bluelink api?
Ik ga denk ik wel puzzelen, moet ik dan even tijd voor vinden, maar misschien heb je al een idee.
Ik gok dat er nog iets lastigs gaat zijn mbt temperatuur
Het zou wel redelijk tof zijn. Dan heb je een “echte” soh monitor zonder kosten te maken voor een externe check die dan toch ook enkel maar een moment opname is.
Het beste kun je meten bij aangename temperaturen en een SoC van 50%.
ik heb wel eens schokbrekers laten vervangen, maar zeker niet eerder dan 150k sterker nog in mijn grand piccasso heb ik ze zelfs niet laten vervangen in de 300k+ waarmee ik hem inruilde voor de ioniq 5. enige keer dat ik ze heb vervangen was bij een skoda octavia (1e gen) en dat was rond de 200k omdat er een gebroken veer was. en ik woon in almere, dat is een soort wasbord infrastructuur, dus geen verzachtende omstandigheden voor de schokbrekersde meester01 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:52:
[...]
Jazeker. Ze gaan gemiddeld 100.000 á 150.000km mee. Korter als je in een woonwijk/gemeente woont waar het sterft van de verkeersdrempels, je rijstijl erg 'sportief' is, de auto zwaar etc. Langer als je veel snelweg rijdt, een beetje voorzichtig met de spullen omgaat etc.
Heb je serieus nog nooit de schokbrekers van een auto laten vervangen? Rijd je altijd nieuw misschien?
Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west
Meest recent: Toyota Auris bij 130.000, 90% snelweg. Allebei gaar, APK afkeur. Zeg het maarTiggy80 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:13:
[...]
ik heb wel eens schokbrekers laten vervangen, maar zeker niet eerder dan 150k sterker nog in mijn grand piccasso heb ik ze zelfs niet laten vervangen in de 300k+ waarmee ik hem inruilde voor de ioniq 5. enige keer dat ik ze heb vervangen was bij een skoda octavia (1e gen) en dat was rond de 200k omdat er een gebroken veer was. en ik woon in almere, dat is een soort wasbord infrastructuur, dus geen verzachtende omstandigheden voor de schokbrekers
Lexus bij 310.000 km weggedaan met originele schokbrekers (lucht). Golf 4 TDI bij 110.000 kaputt rondom.
2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW
Nu dus per eind april een nieuw PLUS abbo afsluiten voor mijn huidige Ioniq 5, die me overigens zeer goed bevalt (inmiddels al weer 6K op de teller). Enige minpuntje tot nu toe, de DAB+ radio varieert enorm in volume. Het ene moment is het bijna niet te horen met volume op bv 8 en dan ineens wordt het geluid veel harder maar ook weet zachter. Het is alleen de radio, Bluetooth en CarPlay hebben er geen last van. Binnenkort maar eens naar laten kijken als ik in de buurt van de dealer ben
Ioniq 5 N line Vision 84KWH RWD, Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp
heb ik ook , bij mij als de radio van DAB+ overspringt naar FM, dan stijgt het volume, en springt ie weer terug naar DAB dan is volume ook weer zachtermh514452 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 09:16:
Enige minpuntje tot nu toe, de DAB+ radio varieert enorm in volume. Het ene moment is het bijna niet te horen met volume op bv 8 en dan ineens wordt het geluid veel harder maar ook weet zachter. Het is alleen de radio, Bluetooth en CarPlay hebben er geen last van. Binnenkort maar eens naar laten kijken als ik in de buurt van de dealer ben
instagram: ioniq5nline
Heb je 'Snelheidsafhankelijke volumeregeling' ingesteld? Als ik dat uitgeschakeld heb, zit ik ook continu het volume aan te passen.Enige minpuntje tot nu toe, de DAB+ radio varieert enorm in volume. Het ene moment is het bijna niet te horen met volume op bv 8 en dan ineens wordt het geluid veel harder maar ook weet zachter. Het is alleen de radio, Bluetooth en CarPlay hebben er geen last van.
Koop mijn Nikon 14-24mm f/2.8 en Nikon 24-70mm f/2.8 lensen voor een prikkie! - En zie al mijn ads!
Gaaf!ZuinigeRijder schreef op zondag 15 maart 2026 @ 22:52:
Vervangen van ICCU.....wat moet er allemaal ge(de)monteerd worden....
[YouTube: How to Replace Hyundai Ioniq_5 Integrated Charging Control Unit ICCU @WrenchingRyan]
Mhh… daarmee weet ik nu meteen dat ik dit zeer zeker niet zelf zal gaan doen.
- Hele achterbank eruit
- heel veel schroefjes op vervelende plekken
- koelleidingen die je los moet halen
Is een beetje teveel van het goede.
Verder een vrij “cleane” klus (ik ben gepensioneerd en kom nog uit het tijdperk van smeerboel garages).
Wat is die tweede doos die gedaan werd? Vanaf de onderkant op de brug?
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Als gepensioneerde heb je toch tijd zatStefannn schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:28:
[...]
Verder een vrij “cleane” klus (ik ben gepensioneerd en kom nog uit het tijdperk van smeerboel garages).
er zitten inderdaad wel een paar nare bouten tussen, maar voor elke klus geldt dat je het juiste gereedschap nodig hebt, zo ook in deze.
erg informatieve video iig
FOUT, zei de ervaringsdeskundige
Hou ouder, hoe minder tijd…
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Hippe Lip schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:21:
[...]
FOUT, zei de ervaringsdeskundige![]()
Hou ouder, hoe minder tijd…
Daar heb ik m’n leven lang al last vanTiggy80 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:29:
[...]
ik kan mij voorstellen dat ik (als ik ooit met pensioen kan/mag) ook tijd te kort ga hebben voor de dingen die ik dan wil doen. tijd zal het leren
Zelfs al had ik vanaf mijn middelbare school voldoende budget om niet te hoeven werken, dan was ik nóg tijd tekort gekomen…
[ Voor 17% gewijzigd door Hippe Lip op 16-03-2026 13:44 ]
<John O`Mill>
Het is een algemeen misverstand dat gepensioneerden tijd over hebben.Tiggy80 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:44:
[...]
Als gepensioneerde heb je toch tijd zat![]()
er zitten inderdaad wel een paar nare bouten tussen, maar voor elke klus geldt dat je het juiste gereedschap nodig hebt, zo ook in deze.
erg informatieve video iig
Als ervaringsdeskundige weet ik dat dat niet klopt, er blijft te weinig tijd over om van de Ioniq te genieten 😉.
Vraagje; ik maak mij vaak snel zorgen als iets niet volgens de fabrieksspecificaties is terug gemonteerd/vastgezet. Zijn er hier ervaringsdeskundigen? Ik weet van Tesla bijv. dat ze een service bulletin klaar zetten waarin alles heel duidelijk staat, tot aan hoe vast een schroef/bout gezet moet worden. De hamvraag is of men hier ook echt zo letterlijk naar kijkt? Persoonlijk zou ik denken van niet.. (althans, op basis van gevoel). Met zo veel onderdelen die weer opnieuw gemonteerd moeten worden..ZuinigeRijder schreef op zondag 15 maart 2026 @ 22:52:
[YouTube: How to Replace Hyundai Ioniq_5 Integrated Charging Control Unit ICCU @WrenchingRyan]
Mooie klus om op een weekenddag te doen. Ik zou er ws wel een hele dag over doen om de ICCU te vervangen, maar ik zie geen beren op de weg. Niet bang om de boel zo ver uit elkaar te halen, zeker niet met zo’n iFixIt-achtige film erbij.ZuinigeRijder schreef op zondag 15 maart 2026 @ 22:52:
Alleen het vervangen van die zekering aan de onderkant, daar kan ik niet bij. Ik ga dat niet op m’n rug liggend doen want dan houd ik helemaal geen rug meer over
Het valt me wel op dat die zekering zelf daar onder helemaal met de hand los en weer vast geschrofd wordt. Daar zou ik toch al snel een machientje bij pakken voor het grootste deel van de schroefdraad. Deze monteur kreeg er ook al kramp van in z’n hand…
<John O`Mill>
Jazeker, dat is van belang hoe hard die bouten aangedraaid worden. Je ziet ook dat er een heleboel met momentsleutel aangedraaid worden. Totaan de zekering onderin toe!turkeyhakan schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:23:
[...]
Vraagje; ik maak mij vaak snel zorgen als iets niet volgens de fabrieksspecificaties is terug gemonteerd/vastgezet. Zijn er hier ervaringsdeskundigen? Ik weet van Tesla bijv. dat ze een service bulletin klaar zetten waarin alles heel duidelijk staat, tot aan hoe vast een schroef/bout gezet moet worden. De hamvraag is of men hier ook echt zo letterlijk naar kijkt? Persoonlijk zou ik denken van niet.. (althans, op basis van gevoel). Met zo veel onderdelen die weer opnieuw gemonteerd moeten worden..
Daar moet je toch echt niet te licht over denken!
<John O`Mill>
Maar heb jij ervaring (of werk je bij een dealer) dat je er zo zeker van bent? ;-)Hippe Lip schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:04:
[...]
Jazeker, dat is van belang hoe hard die bouten aangedraaid worden. Je ziet ook dat er een heleboel met momentsleutel aangedraaid worden. Totaan de zekering onderin toe!
Daar moet je toch echt niet te licht over denken!
R6, 7D2 en wat L-lenzen
het is voorgeschreven in de onderhouds documenten van de garage. je moet er dus ook vanuit gaan dat het juist wordt gemonteerd. hetzelfde als dat je ervanuit gaat dat de kok in het restaurant zijn handen heeft gewassen na de grote boodschap.turkeyhakan schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:07:
[...]
Maar heb jij ervaring (of werk je bij een dealer) dat je er zo zeker van bent? ;-)
bij gerenomeerde garages zal je er ook vanuit kunnen gaan dat ze zich aan deze voorschriften houden, bij de beunhaas op de hoek kun je misschien vraagtekens zetten of hij dat doet of "op gevoel".
daarbij gezegd hebbende dat het altijd mensen werk blijft. bij een kennis is ook weleens de dop van het oie vulpunt er niet goed opgedraaid met alle gevolgen van dien......daarvan staat ook voorgeschreven dat die wordt terugegeplaatst......
Ik ken redelijk wat monteurs, heb vroeger heel vaak meegekeken in de werkplaats (allemaal officiële dealers). En ik heb mij altijd verbaasd over de onkundigheid. Ik vraag mij echt af of al die specificaties 1 op 1 worden nageleefd bij de merkdealers (daarbuiten is het sowieso geen vraagteken).Tiggy80 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:57:
[...]
het is voorgeschreven in de onderhouds documenten van de garage. je moet er dus ook vanuit gaan dat het juist wordt gemonteerd. hetzelfde als dat je ervanuit gaat dat de kok in het restaurant zijn handen heeft gewassen na de grote boodschap.
bij gerenomeerde garages zal je er ook vanuit kunnen gaan dat ze zich aan deze voorschriften houden, bij de beunhaas op de hoek kun je misschien vraagtekens zetten of hij dat doet of "op gevoel".
daarbij gezegd hebbende dat het altijd mensen werk blijft. bij een kennis is ook weleens de dop van het oie vulpunt er niet goed opgedraaid met alle gevolgen van dien......daarvan staat ook voorgeschreven dat die wordt terugegeplaatst......
Een optelsom van opleiding, kennis en ervaring.turkeyhakan schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:07:
[...]
Maar heb jij ervaring (of werk je bij een dealer) dat je er zo zeker van bent? ;-)
Niet hard genoeg aandraaien: kan los gaan zitten of speling geven (hoe klein ook, het is een risico).
Te hard aandraaien: je beschadigt het geheel door te hoge belasting.
<John O`Mill>
Ik heb sinds 2 weken last dat mijn sleutel soms niet wilt reageren. Probeer ik mijn auto de unlocken, werkt het niet. Via app unlocken, sleutel tegen start knop aan, auto start en vervolgens werkt mijn sleutel weer. Heb dit nu 2x in 2 weken tijd gehad.
Gezien het vervolgens wel werkt, lijkt het mij niet direct een batterij issue?
Ik doe altijd wireless entry uitschakelen als ik de auto opslot doe.
Heb je hem al vervangen. Dan weet je het zeker.
Ik doe ongeveer 1-2 jaar met een batterij.
[ Voor 18% gewijzigd door internet4me op 19-03-2026 10:56 ]
Ik dacht dat dit automatisch gezien/gecontroleerd werd tijdens onderhoud. Guess not... Ik ga hem zo vervangen. Thx!internet4me schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:55:
Lijkt mij juist een klassiek voorbeeld van een lege batterijtje.
Heb je hem al vervangen. Dan weet je het zeker.
Ik doe ongeveer 1-2 jaar met een batterij.
Volgens mij moet je daar een melding van op je dashboard krijgen, kreeg hem toevallig gisteren.Xmoo schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:32:
[...]
Ik dacht dat dit automatisch gezien/gecontroleerd werd tijdens onderhoud. Guess not... Ik ga hem zo vervangen. Thx!
Dat heb ik ook ooit gekregen, maar een paar weken geleden deed mijn sleutel het ook niet meer goed, zonder dat ik een melding had gekregen. Wanneer ik open of sluiten drukte, lichtte het ledje op de sleutel ook niet op. Nieuwe batterij erin, en tada, het deed het weer als vanouds.Vlieger schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:39:
[...]
Volgens mij moet je daar een melding van op je dashboard krijgen, kreeg hem toevallig gisteren.
Idem hier en na bijna 3 jaar moet het toch echt tijd zijn voor vervanging. Ik zal laten weten als dit het niet opgelost heeft.ZuinigeRijder schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:44:
[...]
Dat heb ik ook ooit gekregen, maar een paar weken geleden deed mijn sleutel het ook niet meer goed, zonder dat ik een melding had gekregen. Wanneer ik open of sluiten drukte, lichtte het ledje op de sleutel ook niet op. Nieuwe batterij erin, en tada, het deed het weer als vanouds.
Gratis technische informatie m.b.v. VIN opvragen (Hokus-Pokus truc werkt niet meer sinds 2024)
Misschien werkt de Hokus-Pokus truc weer
Die optie is zeker aanwezig, maar je kan het alleen aflezen via het verbruik, andere indicaties zijn er niet.
Alle Hi5's met een warmtepomp hebben ergens in 2022 een update gekregen die de preconditioning heeft 'aangezet'. En de Lounge modellen uit jouw bouwjaar hebben een WP - althans iig de NL geleverden.tumble_nl schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:30:
Ik ga volgende week zaterdag mijn ioniq 5 ophalen. Awd 73kwh lounge van 30-9-21 is er een manier om erachter te komen of de hardware voor battery preconditioning aanwezig is. Wellicht op VIN?
Je kunt het zien onder in de bestuurders display: daar gaat onderin een spiraal symbool of een sneeuwvlok symbool aan (in de SoC percentage meter) als de functie in werking treedt.
@tumble_nlde meester01 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 22:07:
[...]
Je kunt het zien onder in de bestuurders display: daar gaat onderin een spiraal symbool of een sneeuwvlok symbool aan (in de SoC percentage meter) als de functie in werking treedt.
Maar alleen als je naar een snellader rijdt die je in de navigatie hebt geselecteerd als je nog meer dan 20% in je accu hebt en als de accu koud is.
Dus om dit te testen moet je een keer na een koude nacht sochtends vroeg naar een snellader rijden.
Je hoeft er overigens niet echt te gaan laden, je wilt immers alleen weten of je batterij verwarming hebt.
Meestal duurt het een minuut of 5 voordat het in werking treedt en de snellader moet binnen 30 a 40 minuten rijtijd liggen.
En dan zie je dus een rood spiraaltje links onderin het dashboard over het batterij percentage.
Je kan batterij conditionering ook uit zetten ergens. Dus als je de functie hebt moet je dat kunnen vinden. Ik weet niet meer precies waar. Ik denk bij EV..settings
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Let wel, dit is geen standaard update en de werkplaats zal deze expliciet zelf moeten installeren, in de goede volgorde.
ik kan het mis hebben maar ik dacht dat "wintermodus" niet meer bestond en vervangen is door batterij conditionering.rwr_ schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:38:
Hmm.. Even gekeken onder de motorkap, maar daar zie ik toch echt R1234yf als koudemiddel voorgeschreven, dus ik heb als het goed is een warmtepomp. Echter, ondanks dat ik aan alle condities heb voldaan (beschreven in handleiding in topicstart), zag ik geen spiraal of sneeuwvlokje. Ook zie ik nergens in het EV menu de batterij conditie pagina (ik heb enkel de wintermodus). Maar dan kan ik dus het beste nog even de dealer kunnen contacteren om dit via een firmware update te installeren?
>> ik raad je aan een search in dit forum te doen op "wintermodus". Het is van voordat ik mijn auto kreeg maar wel al meelas.
Klopt helemaal, voor de update had je wintermodus en daarna iets van batterij conditionering. Is ergens in het menu te vinden.Stefannn schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 16:15:
[...]
ik kan het mis hebben maar ik dacht dat "wintermodus" niet meer bestond en vervangen is door batterij conditionering.
>> ik raad je aan een search in dit forum te doen op "wintermodus". Het is van voordat ik mijn auto kreeg maar wel al meelas.
R6, 7D2 en wat L-lenzen
@rwr_Rugby82 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 18:03:
[...]
Klopt helemaal, voor de update had je wintermodus en daarna iets van batterij conditionering. Is ergens in het menu te vinden.
Dan heb je dus waarschijnlijk WEL batterij conditionering maar mis je een upgrade.
een verdienmodel / klantenbindingsvehicle van Herwers ... google vertelt je meer details
930 euro!? Vanwege HV accu koelvloeistof vervangen (+550 euro bovenop de beurt e.d. zelf)?
Iemand hier een second opinion? Ik weet niet beter. Vind dit erg duur.
Het bedrag klopt wel. Maar volgens mijn informatie hoeft dat pas vanaf 60000kmTweaklie schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:43:
Zojuist mijn auto afgedropt voor een kleine beurt (30.000 km). Ioniq 5 uit 2022.
930 euro!? Vanwege HV accu koelvloeistof vervangen (+550 euro bovenop de beurt e.d. zelf)?
Edit: 60k of 4 jaar
Ioniq 5 58 kWh Connect + WP
Jemig, mijn 60.000 beurt was de helft daar van.Tweaklie schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:43:
Zojuist mijn auto afgedropt voor een kleine beurt (30.000 km). Ioniq 5 uit 2022.
Heb je geen afspraak met je dealer dat ze even bellen voor ze van alles gaan doen? Dan kan je online checken of dat uberhaupt nodig is bij 30.000.
Tijd voor een andere dealer?
Dan is je accu vloeistof waarschijnlijk niet vervangen.Impstoker schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:54:
[...]
Jemig, mijn 60.000 beurt was de helft daar van.
Heb je geen afspraak met je dealer dat ze even bellen voor ze van alles gaan doen? Dan kan je online checken of dat uberhaupt nodig is bij 30.000.
Tijd voor een andere dealer?
En dat moet wel na 60.000km of 4 jaar zoals @repmeer terecht zegt. Staat gewoon in onderhouds schema.
Yep.. dit zijn de kosten.
Bij mijn laatste 60.000km beurt gaven ze die specificatie vooraf. Ik mocht nog kiezen of er dingen niet hoefden. Het interieur filter heb ik achterwege gelaten en zelf gedaan. En bij afrekenen ook een nette gespecificeerde rekening.Marcel2020 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:06:
ik zou toch bij dat soort bedragen altjd even een specificatie willen zien....straks rekenen ze een notaris tarief per uur en doen ze alleen een inspectie met een luchtfilter....en dan is het tijd voor een andere werkplaats.
Gelukkig niet elke 30k km. Het is elke 60k km en pas na 3 of 4 jaar of iets van 120k km.Stefannn schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:48:
[...]
Dan is je accu vloeistof waarschijnlijk niet vervangen.
En dat moet wel na 30.000km of 4 jaar zoals @repmeer terecht zegt. Staat gewoon in onderhouds schema.
Yep.. dit zijn de kosten.
Oops, typo ja. Ik heb het verbeterd.ditbenikecht schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:11:
[...]
Gelukkig niet elke 30k km. Het is elke 60k km en pas na 3 of 4 jaar of iets van 120k km.
Bij mij inderdaad bij 60.000km voor het eerst gedaan.
Iemand een idee? Ik hoor het graag.
Ook ik haal de maximale snelheid bij Fastned nooit. Alleen bij Ionity zie ik regelmatig 225/230kW tijdens het laden.Eric Montijn schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:28:
Heb een Hyundai ioniq 5 awd 77.1 accu uit model 2023. Kom onder andere bij opladen bij Fastned, accu boven de 25% en temperatuur onder de 10 graden. Accu 30 minuten voorverwarmd. Aantal keren gedaan, maar kom niet boven de 150 Kw. Laadpunt is 300Kw.
Ik heb zelfde model, zelfde jaar.Eric Montijn schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:28:
Heb een Hyundai ioniq 5 awd 77.1 accu uit model 2023. Kom onder andere bij opladen bij Fastned, accu boven de 25% en temperatuur onder de 10 graden. Accu 30 minuten voorverwarmd. Aantal keren gedaan, maar kom niet boven de 150 Kw. Laadpunt is 300Kw.
Het laadpunt heeft een stickertje “300kW” maar IS veel minder.
2 jaar geleden was fastned nog echt snel.
Tegenwoordig vaak maar 100kW en eigenlijk nooit meer dan 150kW.
Om het zeker te weten een keer naar Ionity of Shell recharge. Je hoeft maar 5 minuten te laden om het zeker te weten. Maar je kan je die moeite eigenlijk wel besparen. Fastned is stomweg niet zo snel meer.
Persoonlijk laad ik desondanks in Nederland bij voorkeur bij fastned als het langs de snelweg moet. Dat gebeurt namelijk maar 1 of 2x per jaar en dan is het wel handig dat “ik de laadpaal ken en geen verrassingen heb”. Ook handig om aan de vrouw zo uit te leggen. En fastned heeft enorm goede dekking.
Op vakantie zoek ik het wel allemaal precies uit.
ja, fastned skippen en ionity gebruiken (shell hoor ik ook positieve ervaringen over). Fastned knijpt de snelheid keihard af op 140-150kW ongeacht wat er op vermeld staatEric Montijn schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:28:
Jammer dat je niet in de auto kunt zien wat de paal kan leveren. Soms ligt het ook aan de auto. Temp batterij te laag of te hoog. Maar FastNED is niet best.Tiggy80 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:37:
[...]
ja, fastned skippen en ionity gebruiken (shell hoor ik ook positieve ervaringen over). Fastned knijpt de snelheid keihard af op 140-150kW ongeacht wat er op vermeld staat
Bij de nieuwe BMW iX3 zie je in de auto wat de de laadpaal daadwerkelijk kan leveren en hoeveel je er van pakt. Dat is toch wel fraai.
Shit happens.
Kan je dat niet inzien met een ODB bluetooth dongle? FastNed claimt altijd heel zelfverzekerd dat het aan je auto ligt, maar daarmee kan je het toch mooi ontkrachten. Ik weet niet waarom ze hun palen limiteren...mdeiman schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:03:
[...]
Jammer dat je niet in de auto kunt zien wat de paal kan leveren. Soms ligt het ook aan de auto. Temp batterij te laag of te hoog. Maar FastNED is niet best.
Bij de nieuwe BMW iX3 zie je in de auto wat de de laadpaal daadwerkelijk kan leveren en hoeveel je er van pakt. Dat is toch wel fraai.
Zou aardig zijn, maar ik heb zelf niet zo'n dongle. Mogelijk kan iemand anders daar iets zinnigs over zeggen.TheJVH schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:05:
[...]
Kan je dat niet inzien met een ODB bluetooth dongle? FastNed claimt altijd heel zelfverzekerd dat het aan je auto ligt, maar daarmee kan je het toch mooi ontkrachten. Ik weet niet waarom ze hun palen limiteren...
Shit happens.
Gisterenmorgen is ook mijn ICCU overleden.
Het gebeurde ‘s morgens bij het (op afstand) voorverwarmen van de auto.
De zekering van mijn Wallbox Pulsar plus vloog eruit evenals de 3 hoofdgroepen van Liander.
De ICCU wordt maandag vervangen.
Mijn auto: Ioniq 5 Lounge AWD 2023 met 56.000 km op de teller.
laatste keer dat ik bij Fastned stond was de accu ruim voorverwarmt en zat er nog ruim 20% in. de grafiek schoot ook direct naar 145kw en dar bleef het de hele laadsessie een vlakke lijn. dan kan Fastned beweren wat ze willen, maar als het aan de auto had gelegen was hij wel verder doorgestegen dan die 145kWTheJVH schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:05:
[...]
Kan je dat niet inzien met een ODB bluetooth dongle? FastNed claimt altijd heel zelfverzekerd dat het aan je auto ligt, maar daarmee kan je het toch mooi ontkrachten. Ik weet niet waarom ze hun palen limiteren...
nee dat kun je niet zien, WEL kun je de accutemperatuur uitlezen (laagste cel temp telt), ik vind al tijden dat je op de zuil moet kunnen zien wat de max capaciteit is en of die aan de laadzijde of autozijde word begrensd en tot hoe veel. Volgens mij moet de communicatie tussen EV en lader dat mogelijk maken, of niet?mdeiman schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:08:
[...]
Zou aardig zijn, maar ik heb zelf niet zo'n dongle. Mogelijk kan iemand anders daar iets zinnigs over zeggen.
volgens namaak intelligentie wel;
Bij DC-laden (zoals CCS) communiceren auto en laadpaal continu met elkaar via een protocol (bijv. ISO 15118 of DIN 70121). Daarbij:
De EV (auto) geeft aan:
maximale stroom (A)
maximale spanning (V)
gewenste laadcurve (afhankelijk van batterijstatus, temperatuur, etc.)
De laadpaal heeft eigen limieten:
max vermogen/stroom van de paal
netaansluiting
thermische beperkingen
Dus als de dongle de max stroom en spanning kan uitlezen weet je waar de bottleneck zit.
Zou interessant zijn, want ik heb regelmatig dezelfde ervaring.....van het weekeinde, 6 Ionity palen leeg, accu warm, 10graden buiten, 35% SOC en de hele laadduur max 145KW (wat wel eens soort standaard ljkt te zijn)
[ Voor 40% gewijzigd door Marcel2020 op 24-03-2026 18:43 ]
Een mogelijkheid, fastned deelt 300kw over 2 laders. Soms heb ik ook het idee dat het met de timing te maken had. Recent bij een vrij leeg laadpark rond 18u ook gelimiteerdTiggy80 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:26:
[...]
laatste keer dat ik bij Fastned stond was de accu ruim voorverwarmt en zat er nog ruim 20% in. de grafiek schoot ook direct naar 145kw en dar bleef het de hele laadsessie een vlakke lijn. dan kan Fastned beweren wat ze willen, maar als het aan de auto had gelegen was hij wel verder doorgestegen dan die 145kW
If it cannot be fixed with Duct-tape. Then you're not using enough Duct-tape.
Hoewel heel erg niet netjes vind ik 150kW niet extreem beroerd.Impstoker schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:27:
Ik ga vanaf nu ook alleen maar Ionity proberen. Ik heb veel te vaak een lage snelheid bij Fastned, en dat is gewoon echt niet cool. Onze auto's kunnen veel sneller laden, dan ben ik best gefrustreerd met 150kW of lager. Auto charge is chill van Fastned, maar Ionity is sneller.
Als je op 220kW begint dan gaat dat ook naar beneden als de accu vol raakt.
Het grootste voordeel van de hoge laadsnelheid van de ioniq5 vind ik eerlijk gezegd dat hij op 90% nog in de buurt van de 100kW zit.
Dat scheelt wel echt tijd ten opzichte van auto’s die dan al op 50kW zitten.
(een beschrijving wat de datapunten inhouden heb ik nog niet gevonden)
paar kandidaten;
DC charger power
hybrid/ev charger power
hybrid/ev vehicle charging state
[VCMS] DC Charger current capability
[VCMS] EV max current
[VCMS] EV max voltage
[VCMS] BMS target current
[VCMS] BMS target voltage
Misschien een wat late reactie maar ik rijd sinds een goede maand een 5N.turkeyhakan schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:15:
Is er iemand hier met een Ioniq 5 N? Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen :-) Ik twijfel tussen de Tesla model Y Performance en de Ioniq 5 N (en nog andere auto's)..
Ongelofelijk snel rechtuit maar ook qua handling echt een top machine. Als ik sportief wil rijden dan zet ik hem in Custom 1 (Motor stand 4, stuur stand 2, onderstel stand 2, ESC Sport). Onderstel op de hardste stand is op de openbare weg echt niet prettig. Vaak zet ik dan ook de transmissiesimulatie aan omdat dat toch voor extra beleving zorgt. De remmen zijn ook bemeten voor de auto.
Het onderstel is echt ontzettend goed, neutraal in balans maar met het stroompedaal ook in overstuur te krijgen. Lange ritten doe ik lekker in Normal of Eco. De stoelen hebben weinig verstelmogelijkheden maar zitten wel heerlijk.
Ik vind hem ook lekker dik ogen door de extra breedte t.o.v. een normale 5 en al het bumperwerk wat erop zit.
[ Voor 18% gewijzigd door T7D_Sneezy op 25-03-2026 10:54 ]
Thanks, klinkt goed!T7D_Sneezy schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:47:
[...]
Misschien een wat late reactie maar ik rijd sinds een goede maand een 5N.
Ongelofelijk snel rechtuit maar ook qua handling echt een top machine. Als ik sportief wil rijden dan zet ik hem in Custom 1 (Motor stand 4, stuur stand 2, onderstel stand 2, ESC Sport). Onderstel op de hardste stand is op de openbare weg echt niet prettig. Vaak zet ik dan ook de transmissiesimulatie aan omdat dat toch voor extra beleving zorgt. De remmen zijn ook bemeten voor de auto.
Het onderstel is echt ontzettend goed, neutraal in balans maar met het stroompedaal ook in overstuur te krijgen. Lange ritten doe ik lekker in Normal of Eco. De stoelen hebben weinig verstelmogelijkheden maar zitten wel heerlijk.
Ik vind hem ook lekker dik ogen door de extra breedte t.o.v. een normale 5 en al het bumperwerk wat erop zit.
Sow! Ik ben juist aan het overwegen om mijn Niro PHEV in te ruilen op een jong gebruikte Ioniq 5 juist vanwege de belachelijk hoge onderhoudskosten en zeer korte onderhoudsinterval (moet nu elke 15kkm, oftewel elke 8-9 maanden onderhoud laten uitvoeren a 400-500 euro per keer). Met dit soort bedragen ben je met een Ioniq 5/EV niet eens goedkoper uit...Tweaklie schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:43:
Hyundai is niet geodkoop met onderhoud! Maaarrr, de HV accu koelvloeistof van de oudere modellen hoeft niet elk jaar vervangen te worden. Kijk gewoon even in het onderhoudsschema, dan kun je adv het aantal km wat je rijd bekijken hoe dat uitpakt.michielonline schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:36:
[...]
Sow! Ik ben juist aan het overwegen om mijn Niro PHEV in te ruilen op een jong gebruikte Ioniq 5 juist vanwege de belachelijk hoge onderhoudskosten en zeer korte onderhoudsinterval (moet nu elke 15kkm, oftewel elke 8-9 maanden onderhoud laten uitvoeren a 400-500 euro per keer). Met dit soort bedragen ben je met een Ioniq 5/EV niet eens goedkoper uit...
simpelweg omdat de Belgische 'importeur' dat zo heeft bepaald, die intervallen kunnen de landenorganisaties zelf vaststellen.PhilippeJoris schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:56:
Wel, ik zit in België en ik kan begin april naar de dealer om de koelvloeistof te vervangen; dit na 35 000 kms en 2 jaren rijden. Het is mij een raadsel waarom dat in Nederland dan pas na 60 000 kms is. De koelvloeistof kost ongeveer € 25 / liter xBTW en er gaat 11.5 liter in. Plus de uren. Ik ben benieuwd.
Na een aantal posts deze week over dure onderhoudsbeurt gisteren voor 3 jaar/37000 km beurt eerst tegen de 1000 euro opgegeven bij de dealer, maar kon wel aan de balie alles doorstappen. Na wat ik op deze site van jullie geleerd had heb ik bezwaar gemaakt tegen de 400-500 euro koelvloeistof etc bij deze KM stand en leeftijd. Na overleg met monteur is deze eraf gehaald en nu keurig ongeveer 350 euro betaald.Marcel2020 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:30:
[...]
Hyundai is niet geodkoop met onderhoud! Maaarrr, de HV accu koelvloeistof van de oudere modellen hoeft niet elk jaar vervangen te worden. Kijk gewoon even in het onderhoudsschema, dan kun je adv het aantal km wat je rijd bekijken hoe dat uitpakt.
Week verder, trip naar zuid Duitsland en geen problemen meer gehad. Dus batterij vervangen van keyfob was idd de oplossing. Bijzonder dat ik geen melding kreeg.Xmoo schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:46:
[...]
Idem hier en na bijna 3 jaar moet het toch echt tijd zijn voor vervanging. Ik zal laten weten als dit het niet opgelost heeft.
Heeft er iemand verder nog slimme tips voor privé aanschaf van een nieuwe 84 kWh IONIQ 5? Mogelijk iets extra vastleggen ivm ICCU problemen? Zien de garantie gratis te verlengen t/m 7 jaar oid?
Mijn huidige idee: Pure Edition, Ultimate Red, vaste trekhaak & 13 polige aansluiting.
Ik heb nog een Citroën C1 2013 met weinig kilometers waar ik vanaf wil, inruilen of op andere wijze verkopen?
P.S. Ik rij nu 1,5 jaar KIA EV6 84 kWh Edition Advanced (lease).
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Eenvoudige wissel en hop terug genieten van de wagen :-)
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v144 en CT003 v117
Zitten een paar minisculie steenslagplekjes op de (lijst is initieel zwart) maar dat is vrijwel onzichtbaar. Die plek is sowieso vaak vuilig door opgedroogd spatwater.
Hier naast elkaar gelegd:
Zou je de link naar die leverancier willen delen? Ik heb hier hetzelfde probleem. En een belachelijke offerte ontvangen voor de reparatie: €1275 voor de (zwarte) lijst rechtsachter en die bij de achterdeur, €215 voor het montagewerk, €450 om de zwarte lijst zilver te spuiten.joepie de p schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:48:
Via een Franse auto-onderdelenwebsite de sierlijst gevonden. Voor nog geen € 55 inclusief verzending en creditkaarttoeslag met 3 werkdagen in huis.
Tuurlijk. Ovoko.fr.
Werkt deze link?
Ik had ook een technische tekening gevonden, waarop alle onderdelen genummerd staan. Die kan ik even niet snel vinden. Dat was op deze website voor originele onderdelen, die levert alleen niet naar NL. Importeursdingetje waarschijnlijk. Sierlijst is (rear) arch trim, onderdeel 87741GI100.
Montage is echt supereenvoudig. 5 minuten. Wel even voorzichtig en bedachtzaam lostrekken.
[ Voor 27% gewijzigd door joepie de p op 27-03-2026 16:43 ]
En dit is je schade-exemplaar op de foto? Ik zou eerlijk gezegd een spuitbus hebben gepakt en er wat overheen gespoten hebben. Na een tijdje ziet mijn auto er toch niet meer helemaal als nieuw uit. Voor ons is het een gebruiksvoorwerp en geen siervoorwerp. Niet dat-ie vol butsen en krassen mag zijn, maar voor mij is dit klein bier. Eventueel zelfs een lakstiftje. Na 2 weken niet wassen zie je het sowieso niet meer.joepie de p schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:48:
Binnen een paar weken na herstel aan de rechterzijde, rechtsachter weer schade gehad. Voornamelijk op de grijskleurige wielkastrand (Lounge sierlijst). Reed er al weer een poosje mee rond. Had niet veel zin om weer hoge kosten te maken voor herstel. Via een Franse auto-onderdelenwebsite de sierlijst gevonden. Voor nog geen € 55 inclusief verzending en creditkaarttoeslag met 3 werkdagen in huis. Op oude en nieuwe lijst voldoende intacte klemmetjes om goed te monteren.
Zitten een paar minisculie steenslagplekjes op de (lijst is initieel zwart) maar dat is vrijwel onzichtbaar. Die plek is sowieso vaak vuilig door opgedroogd spatwater.
Hier naast elkaar gelegd:
[Afbeelding]
Maar das voor iedereen anders.
<John O`Mill>
ontvettenjoepie de p schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:15:
@Hippe Lip
Het was wel iets meer dan een krasje. Andere hoek:
[Afbeelding]
schuren
plamuren
spuiten
maar voor 55 euro denk ik dat je een superdeal hebt gemaakt!
Kan ik mijn accu garantie dan zeker vergeten als er een probleem mee is?
dat is typisch iets voor de H dealer uitsluitsel te geven, zwart op wit....ik zouzonder die garantie op de garantie lekker verder kijken, het is niet dat er geen andere Ioniq 5's beschikbaar zijn.Grunz schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:48:
Heeft iemand ervaring met garantie als een beurt te laat is uitgevoerd? Ik heb een (mooie witte) Ioniq 5 op het oog uit 2021 waarvan volgens de lokale dealer de beurt is uitgevoerd op 40k, en dus niet op 30k +/-2500km.
Kan ik mijn accu garantie dan zeker vergeten als er een probleem mee is?
Thx. Dat is zeker waar. De garage waar die staat gaat maandag contact zoeken met de importeur, ik ben benieuwd wat die ervan zeggen.Marcel2020 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:55:
[...]
dat is typisch iets voor de H dealer uitsluitsel te geven, zwart op wit....ik zouzonder die garantie op de garantie lekker verder kijken, het is niet dat er geen andere Ioniq 5's beschikbaar zijn.
Dat is het issue, zeggen kunnen ze van alles...maar in het geval van ellende op een later tijdstip weet niemand daar meer iets van, of het werd verkeerd begrepen....en sta je in je hemd. Klare taal op papier, 'de Ioniq 5 met kenteken dit en dat en km stand zoveel op dd heeft volledige fabrieksgarantie op de accu t/m dd XYZ ondanks het uitvoeren van onderhoud G bij km stand HGrunz schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:49:
[...]
Thx. Dat is zeker waar. De garage waar die staat gaat maandag contact zoeken met de importeur, ik ben benieuwd wat die ervan zeggen.
[ Voor 5% gewijzigd door Marcel2020 op 28-03-2026 17:41 ]
En dan moet je nog hopen dat de dealer waar jij met je garantieclaim komt de fabrieksgarantie respecteert zoals door de importeur is aangegeven.Marcel2020 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 17:40:
[...]
Dat is het issue, zeggen kunnen ze van alles...maar in het geval van ellende op een later tijdstip weet niemand daar meer iets van, of het werd verkeerd begrepen....en sta je in je hemd. Klare taal op papier, 'de Ioniq 5 met kenteken dit en dat en km stand zoveel op dd heeft volledige fabrieksgarantie op de accu t/m dd XYZ ondanks het uitvoeren van onderhoud G bij km stand H
Ik kan van een van mijn vorige auto’s nog herinneren dat de lokale dealer meteen begon met de tekst “deze auto komt hier niet vandaan” en dat ik maar lekker naar de dealer aan de andere kant van het land kon gaan voor mijn fabrieksgarantie. (Waar ik hem destijds had gekocht maar niet meer woonde).
Van klussen krijg je grijze haren
:strip_exif()/f/image/fWnoAjMBfRC2bF0N29fHj4lA.jpg?f=fotoalbum_large)
Wie heeft dit al geregeld?
Ik heb zelf een Peblar Home zonder MID meter helaas, zit er wel aan te denken om hem om te ruilen voor een business variant waar wel een MID meter in zit.
Met mijn verwachte verbruik met de Ioniq 5 kan mij dit ongeveer 500 euro per jaar opleveren dus wellicht wel de investering waard om de home om te ruilen voor een business
[ Voor 18% gewijzigd door k0enf0rNL op 29-03-2026 11:26 ]
Nu leveren ze een dubbeltje op, maar als straks ‘half Nederland’ dat gaat doen daalt dat tot een paar cent binnen twee jaar?
<John O`Mill>
Bij [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen, daar is veel info en ervaring.k0enf0rNL schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:22:
Ik lees hier dat je ERE certificaten kan verkopen als je een geschikte laadpaal hebt, dat zou ongeveer 10 cent per kWh opleveren. https://www.anwb.nl/auto/...aadpalen/ere-certificaten
Wie heeft dit al geregeld?
vanaf plm 03.00
YouTube: Kia Electric News Episode #153 29th March 2026
Ik had liever een oplossing.Marcel2020 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:41:
er lijkt beweging bij Hyundai in de ICCU kwestie, garantie naar 15 jaar of 300KKm, en een zoveelste update word aan een klant in de UK gemeld.
[...]
Koop mijn Nikon 14-24mm f/2.8 en Nikon 24-70mm f/2.8 lensen voor een prikkie! - En zie al mijn ads!
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic
:strip_exif()/f/image/8Su08T3OHBSV9OB0u68WkYS7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/w1a5kfnJbGyVVtep3OVl2cyr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4oScatAVdj64fdPiYjpnWYkr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CTXsYkgrZiZmpHLEzBKP1Dy1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QzQIXcRh9pmmgIjZldWC8jZ2.jpg?f=fotoalbum_large)