• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:53
Marcel2020 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:41:
er lijkt beweging bij Hyundai in de ICCU kwestie, garantie naar 15 jaar of 300KKm, en een zoveelste update word aan een klant in de UK gemeld.

vanaf plm 03.00
YouTube: Kia Electric News Episode #153 29th March 2026
Ik heb dit weekend een uitgebreide online Hyundai enquête ingevuld. Uitgebreid in de zin van 25 minuten tijdverdrijf. Daartoe was ik schriftelijk uitgenodigd. H wil onderzoeken waarom zij achterblijft bij bv KIA als het gaat om NL verkopen. Dit is in dit draadje of een andere op GoT voorbijgekomen. Vragen gingen over overwegingen achter de aanschaf, welke andere merken zijn overwogen, welke functies wel/niet worden gebruikt,welke mankementen zijn geweest, dealertevredenheid, waar ik wel of niet tevreden mee ben. Etc. Hoewel op veel punten positief heb ik aangegeven dat de onduidelijkheid en onzekerheid over de ICCU, mijn vertrouwen in de producent aantast en dat (waarschijnlijk gesteund hoe ik zelf door het ICCU-debacle heenrol) dit kan leiden tot geen nieuwe aanschaf of dat ik mensen om mee heen afraad om een H BEV te kopen.
Voor mij andere belangrijke punten zijn het uitvallen van hulpsystemen met een fietsendrager achterop en de hoge prijstelling van onderdelen en onderhoud.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:29

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

joepie de p schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:35:
[...]

Ik heb dit weekend een uitgebreide online Hyundai enquête ingevuld. Uitgebreid in de zin van 25 minuten tijdverdrijf. Daartoe was ik schriftelijk uitgenodigd. H wil onderzoeken waarom zij achterblijft bij bv KIA als het gaat om NL verkopen. Dit is in dit draadje of een andere op GoT voorbijgekomen. Vragen gingen over overwegingen achter de aanschaf, welke andere merken zijn overwogen, welke functies wel/niet worden gebruikt,welke mankementen zijn geweest, dealertevredenheid, waar ik wel of niet tevreden mee ben. Etc. Hoewel op veel punten positief heb ik aangegeven dat de onduidelijkheid en onzekerheid over de ICCU, mijn vertrouwen in de producent aantast en dat (waarschijnlijk gesteund hoe ik zelf door het ICCU-debacle heenrol) dit kan leiden tot geen nieuwe aanschaf of dat ik mensen om mee heen afraad om een H BEV te kopen.
Voor mij andere belangrijke punten zijn het uitvallen van hulpsystemen met een fietsendrager achterop en de hoge prijstelling van onderdelen en onderhoud.
En de matige ervaringen met de dealer? Of ging dat in jouw geval positief?
Ik weet dat ik bij mijn Kia-dealer één keertje mot heb gehad en dat duidelijk kenbaar heb gemaakt daar. Daarna waren ze poeslief. Vriendelijk en correct.
Met H nog geen ervaring.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Rugby82
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:46
[b]software versie gisteren helemaal up to date gebracht. Auto is italiaanse import maar wat ik begreep zijn alle europeesche awd lounge modellen voorzien van een warmtepomp
Zelf de software updaten heb je niks aan als je batterijconditionering mist. Dat is een update die alleen de dealer kan doen. Dat is een heel ander type update.

[ Voor 5% gewijzigd door Rugby82 op 29-03-2026 16:02 ]

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• tvc15
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:39
tumble_nl schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:33:
[Afbeelding]

[Afbeelding] software versie gisteren helemaal up to date gebracht. Auto is italiaanse import maar wat ik begreep zijn alle europeesche awd lounge modellen voorzien van een warmtepomp
Uivoeringen verschillen per land, de naam “lounge” is niet in alle landen gebruikt, op dit moment in Italië ook niet. Ik denk dat je het beste bij een Hyundai dealer op basis van je VIN-nummer kan laten checken of de optie batterij conditionering daadwerkelijk in jouw auto zit, zie voorbeeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNq6maqOXK4OE6lUs-0dYN_kVV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vtNHJ5L3h0Bp4IBmGZbN59Tn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door tvc15 op 29-03-2026 16:21 ]

• joepie de p
Hippe Lip schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:41:
[...]

En de matige ervaringen met de dealer? Of ging dat in jouw geval positief?
Ik weet dat ik bij mijn Kia-dealer één keertje mot heb gehad en dat duidelijk kenbaar heb gemaakt daar. Daarna waren ze poeslief. Vriendelijk en correct.
Met H nog geen ervaring.
Met de dealer nog geen onderhoudervaring, wel aanschaf en aflevering. Was wel oke, geen noemenswaardige klachten tot zover. Ik heb 2 H dealers op ongeveer dezelfde afstand, dus kan eventueel switchen

• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:04
Hyundai pusht de dealers om minimaal een score van 8 of 9 uit 10 (weekniemeer) van de klant te krijgen....ik snap niet hoe ze dat halen als ik de wachttjden en prijzen voor onderhoud zie (laat staan onderdeelprijzen, die grenzen aan waanzin)

Je zou verwachten dat HY alle signalen al kent, overigens denk ik dat als de ICC het hangijzer bij de verkoop was dat KIA het zelfde issue zou hebben E-GMP gebruiken ze daar namelijk ook, met inbegrip van dezelfde ICCU

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:59
Marcel2020 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:41:
er lijkt beweging bij Hyundai in de ICCU kwestie, garantie naar 15 jaar of 300KKm, en een zoveelste update word aan een klant in de UK gemeld.

vanaf plm 03.00
YouTube: Kia Electric News Episode #153 29th March 2026
Top!
Bij deze screenshot van betreffende brief.
Wel handig “als archief”
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NXey1CqFF9_rq0ru4GzVXjXWdtU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GYNMuXCB0vFhiTFE9yibW74Q.jpg?f=fotoalbum_large

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:04
fenrir schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 19:50:
[...]

En dan moet je nog hopen dat de dealer waar jij met je garantieclaim komt de fabrieksgarantie respecteert zoals door de importeur is aangegeven.

Ik kan van een van mijn vorige auto’s nog herinneren dat de lokale dealer meteen begon met de tekst “deze auto komt hier niet vandaan” en dat ik maar lekker naar de dealer aan de andere kant van het land kon gaan voor mijn fabrieksgarantie. (Waar ik hem destijds had gekocht maar niet meer woonde).
ik heb ooit ook zo'n ervaring gehad, ik heb ze toen meteen verteld dat ik voor onderhoud en nieuwe auto's ook naar de andere kant vh land zou rijden....toen hebben ze rechtsomkeert gemaakt en me verteld dat er verlies op garantie werkzaamheden word geleden, wat vast zo is, maar dat ze mijn positie ook begrepen. Nooit een issue geweest daarna.

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

• joepie de p
Als ik als dealer niet tegen minimaal kostprijs-plus garantiewerkzaamheden kan verrichten die de importeur hanteert, dan zou ik gaan onderhandelen óf een ander merk gaan dealen. Maar niet mijn klanten gaan narren.

Aanvulling. In mijn regio wordt geadverteerd met de titel 'Beste Kia dealer van NL'. Die titel is o.b.v. klanttevredenheid. Dat is toevallig waar ik zit en het is een prettig adres: eerlijk verhaal, servicegericht. Ik had daar zo mijn auto gekocht als de BEV range mij beter zou passen.

Matige klanttevredenheid is een sterfhuisconstructie want de concurrentie is fors en de marges naar verluid flinterdun.

[ Voor 49% gewijzigd door joepie de p op 29-03-2026 18:19 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

Stefannn schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:00:
[...]

Top!
Bij deze screenshot van betreffende brief.
Wel handig “als archief”
[Afbeelding]
Daar zijn wel wat op- en aanmerkingen over te maken:

1. Het gaat over Hyundai UK. Of je er hier ook aanspraak op kunt krijgen is nog de vraag.

2. En dan
[…] we can confirm that for vehicles produced before April 2024, we are extending the ICCU warranty to 15 years from first date of registration or up to 186,000 miles, whichever comes first. This means that, should an ICCU issue occur in the future, the repair will be covered under the manufacturer's warranty.
Dat betekent dat deze garantie er niet is bij auto’s geproduceerd vanaf april 2025. :?

3. En daarna
All IONIQ 5 vehicles produced after April 2024 have been built with an enhanced ICCU featuring improved design elements.
Maar we kennen intussen meerdere gevallen van ICCU-problemen bij de MY2025. Dus ben je daarmee het slechtste af en moet je het zelf maar uitzoeken?

<John O`Mill>

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
jouwheld schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:08:
[...]

Toch ook zojuist maar eens een BM2 monitor besteld, aangezien via de API je niet echt up to date resultaten krijgt.
Mag ik vragen waar jij de BM2 monitor hebt besteld?

• Hippe Lip

Hippe Lip

joepie de p schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:13:
Aanvulling. In mijn regio wordt geadverteerd met de titel 'Beste Kia dealer van NL'. Die titel is o.b.v. klanttevredenheid. Dat is toevallig waar ik zit en het is een prettig adres: eerlijk verhaal, servicegericht. Ik had daar zo mijn auto gekocht als de BEV range mij beter zou passen.
Apeldoorn toevallig? Daar was ik ook heel tevreden bij de Kia-dealer.

<John O`Mill>

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:59
Hippe Lip schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:19:
[...]

Daar zijn wel wat op- en aanmerkingen over te maken:

1. Het gaat over Hyundai UK. Of je er hier ook aanspraak op kunt krijgen is nog de vraag.

2. En dan

[...]

Dat betekent dat deze garantie er niet is bij auto’s geproduceerd vanaf april 2025. :?

3. En daarna

[...]

Maar we kennen intussen meerdere gevallen van ICCU-problemen bij de MY2025. Dus ben je daarmee het slechtste af en moet je het zelf maar uitzoeken?
klopt allemaal. Filmpje gaat ook in op het "na 2024 fenomeen", spoort aan tot "blijven klagen.
Maar goed...
- dit is slechts een brief aan 1 iemand
- stelt "dat deze geste in voorbereiding" is, dus nog niet formeel

Maar "mocht je ooit met een kapotte ICCU zonder garantie zitten" dan heb je bij deze in ieder geval wat aminutie om zeer indringend om restitutie te vragen

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• joepie de p
Hippe Lip schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:21:
[...]
Apeldoorn toevallig? Daar was ik ook heel tevreden bij de Kia-dealer.
Kia De Beer, regio Rdam-Dordrecht.
Pagina: 1 ... 291 292 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic