PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD
Hier hebben mensen hun lampen al laten afstellen toch? Weet iemand wat ze dan doen? Dan kan ik de vraag goed onderbouwd bij de dealer neerleggen. Ik moet nl. toch nog een afspraak maken voor de LFA update.
[ Voor 10% gewijzigd door LuPo op 26-12-2022 07:29 ]
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Mijn lampen zouden al afgesteld moeten zijn door mijn dealer. Echter ik vind de lichtopbrengstLuPo schreef op maandag 26 december 2022 @ 07:03:
Gisteren weer een stuk in het pikkedonker gereden en het viel mij op dat de lichtbundel (dimlicht) van onze auto teveel naar rechts staat. De lichtbundel verlicht de berm en het meest rechter stuk van de weg heel goed (fietspad bijv). Maar recht voor de auto is het zeer matig. Het was mistig dus je kon goed zien dat de lichtbundel echt naar rechts gaat.
Hier hebben mensen hun lampen al laten afstellen toch? Weet iemand wat ze dan doen? Dan kan ik de vraag goed onderbouwd bij de dealer neerleggen. Ik moet nl. toch nog een afspraak maken voor de LFA update.
t.o.v. mijn vorige auto's bedroevend slecht.
Een ander ding wat me op een donkere weg zonder enige verlichting gruwelijk irriteert is de bovenrand van de HUD. Ik zie midden in mijn gezichtsveld een dikke lichtgevende horizontale lijn van de HUD. En dat in combinatie met regen en slechte belijning schittert het soms zo erg dat het niet fijn kijkt. Zodra ik de HUD namelijk uitzet is de lijn weg. Voor de rest is de HUD echt een van de meest fijne dingen in de hele auto. Zijn er meer mensen die hier last van hebben of zit ik met mijn 1,98m zoveel hoger.
[ Voor 26% gewijzigd door Rugby82 op 26-12-2022 08:58 ]
R6, 7D2 en wat L-lenzen
Recent laten afstellen. Meer rechtuit en iets hoger, tot net onder de grens van verblinden.
De zeer capabele monteur zei dat ik er niet te veel van moet verwachten: de verlichting van de i5 is op z'n best matig.
Ik kom van een Audi RS6, vergeleken daarmee heb ik nu vier kaarsjes als verlichting.
Dat gaat niks helpen want daarmee verplaatst je de projectie binnen de contouren van de HUD maar het probleem is juist de bovenste contour.ZuinigeRijder schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:50:
@Rugby82 je kunt de positie van de HUD aanpassen, dus ook lager.
R6, 7D2 en wat L-lenzen
Bij mij is het licht juist zo afgesteld dat ik meer licht voor de auto op de weg heb, ik kom uit een MB GLC met LED matrix lampen, heb dezelfde ervaring als @MicheldeGoey, als er iets echt heel slecht is aan de I5 dan zijn het de koplampen.MicheldeGoey schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:27:
@LuPo
Recent laten afstellen. Meer rechtuit en iets hoger, tot net onder de grens van verblinden.
De zeer capabele monteur zei dat ik er niet te veel van moet verwachten: de verlichting van de i5 is op z'n best matig.
Ik kom van een Audi RS6, vergeleken daarmee heb ik nu vier kaarsjes als verlichting.
3000Wp op 't dak
Ok thanks. Wij kwamen van een Ford Mondeo met Led Matrix verlichting. Ik vind de 'op z'n best matig' wel een goede om de verlichting te omschrijven. Hetgeen ik ook wel mis is de automatisch verstelbare bestuurdersstoel+buitenspiegels (op handzender/autosleutel). Dat was ook wel heel prettig aan de Mondeo.MicheldeGoey schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:27:
@LuPo
Vanavond even op gelet, maar een irritante streep of glinstering in de HUD herken ik niet. Ben wel benieuwd, foto?Marc123 schreef op maandag 26 december 2022 @ 18:17:
Ik heb ook de groene streep in de HUD, super irritant. Ik heb de instelling proberen te wijzigen, doch helpt niet. Verlichting, HUD, vering, handgrepen, zwalken over de weg en alle piepjes, het is allemaal net is minder
Is het koplamp probleem op alle versies? Ik kom namelijk uit een Peugeot 3008 en ik vind de verlichting van de I5 juist een stuk beter. Of komt dat omdat ik de Lounge versie heb en die dan andere koplampen hebben?
Ioniq 5 Lounge 73kWh (2022), Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp
Inderdaad: de Lounge heeft andere koplampen: dual-projectie LED (‘Pixel’).mh514452 schreef op maandag 26 december 2022 @ 22:55:
[...]
Vanavond even op gelet, maar een irritante streep of glinstering in de HUD herken ik niet. Ben wel benieuwd, foto?
Is het koplamp probleem op alle versies? Ik kom namelijk uit een Peugeot 3008 en ik vind de verlichting van de I5 juist een stuk beter. Of komt dat omdat ik de Lounge versie heb en die dan andere koplampen hebben?
Ik heb mijn Lounge nog niet maar heb gelezen dat de dual-projectie LED koplampen een stuk beter zijn dan de standaardkoplampen.
3000Wp op 't dak
Nee, de draaicirkel is HORRORkor952 schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:00:
[...]
Bij mij is het licht juist zo afgesteld dat ik meer licht voor de auto op de weg heb, ik kom uit een MB GLC met LED matrix lampen, heb dezelfde ervaring als @MicheldeGoey, als er iets echt heel slecht is aan de I5 dan zijn het de koplampen.
Ik kan/kon parkeren als de beste. Met de I5 lijk ik wel een L rijder.
Ongelooflijk hoe slecht je kan indraaien met deze auto
Een amiga 500 met 512 kb ram !
De grote draaicirkel komt door de grote wielbasis (3 meter).multipasser schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 00:05:
[...]
Nee, de draaicirkel is HORROR
“Elk nadeel heb zijn voordeel” (Johan Cruijff); heel erg veel binnenruimte….
Mijn 5 reeks had dezelfde wielbasis en ik kon 2meter korter draaien op een u-turnCharlieBulldog schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 01:03:
[...]
De grote draaicirkel komt door de grote wielbasis (3 meter).
“Elk nadeel heb zijn voordeel” (Johan Cruijff); heel erg veel binnenruimte….
Dus het kan wel korter.
Heb idd dezelfde ervaring, de uitslag die de voorwielen kunnen maken is niet bijster groot, alleen een 6 meter lange bestelwagen doet het slechter.multipasser schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 00:05:
[...]
3000Wp op 't dak
Ik heb de Connect helaas. €50.705 fiscale waarde was wel voldoende.MicheldeGoey schreef op maandag 26 december 2022 @ 23:33:
@LuPo
De twee programmeerbare knoppen in de deur doen daar niet veel voor onder, lijkt me.
Ik héb de lounge versie...mh514452 schreef op maandag 26 december 2022 @ 22:55:
[...]
Vanavond even op gelet, maar een irritante streep of glinstering in de HUD herken ik niet. Ben wel benieuwd, foto?
met 1.98 kan de hud toch nooit "middenin"je gezichtsveld zitten?? ik ben 1.97 en het enige wat in mijn zichtveld zit is (net als in elke auto) de binnenspeigel als ik iets naar rechts kijk. de HUD zit echt een aardig eind onder mijn zichtsveld. je zou ook de helderheid van de HUD nog kunnen aanpassen, maar ik heb er iig geen hinder van gehad in de afgelopen 25k km'sRugby82 schreef op maandag 26 december 2022 @ 08:55:
De lichtopbrengst is inderdaad niet heel geweldig in de I5. Dat was me ook al opgevallen. Maar dat had ik met mijn vorige Peugeot ook al nadat ik van mijn Auris kwam met meesturende Xenon verlichting want die was echt geweldig. Als ik die naast de I5 zou zetten dan is het wel echt slecht te noemen. In vergelijking met de Peugeot valt het nog mee.
Een ander ding wat me op een donkere weg zonder enige verlichting gruwelijk irriteert is de bovenrand van de HUD. Ik zie midden in mijn gezichtsveld een dikke lichtgevende horizontale lijn van de HUD. En dat in combinatie met regen en slechte belijning schittert het soms zo erg dat het niet fijn kijkt. Zodra ik de HUD namelijk uitzet is de lijn weg. Voor de rest is de HUD echt een van de meest fijne dingen in de hele auto. Zijn er meer mensen die hier last van hebben of zit ik met mijn 1,98m zoveel hoger.
Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west
Aanpassen van de helderheid heeft ook geen effect.
[ Voor 18% gewijzigd door Rugby82 op 27-12-2022 17:20 ]
R6, 7D2 en wat L-lenzen
Eens. Het gaat steeds beter. Vaak 2e insteken om niet de andere kant te raken of met 2 banden de stoep op te parkeren.multipasser schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 00:05:
[...]
Vandaag voor eerste keer geparkeerd op een plek dat groot leek, maar echt net aan paste. Heb zeker 10 keer heen en weer gereden, maar voor dat plekje was het achteraf wel logisch. Het is dus mogelijk!
Vooruit insteken parallel is ook helemaal niet te doen😂.
Vandaag voor het eerst gehad, na 2/3 weken ingebruikname, dat het daar op vast bleef hangen. Dan kun je ook nergens meer bij, navigatie, verwarming etc. Na van alles proberen, na een uur terug bij de auto deed ie het weer. Reset pinnetje of een pen is wel handig om bij te hebben. Maar nog liever zie ik dat schermpje gewoon weg.
Nee.Sanka schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 18:33:
Is er een mogelijkheid om het beginscherm uit te schakelen? Dus het veiligheidsschermpje met de gebruikers en het knopje “bevestigen”?
Vandaag voor het eerst gehad, na 2/3 weken ingebruikname, dat het daar op vast bleef hangen. Dan kun je ook nergens meer bij, navigatie, verwarming etc. Na van alles proberen, na een uur terug bij de auto deed ie het weer. Reset pinnetje of een pen is wel handig om bij te hebben. Maar nog liever zie ik dat schermpje gewoon weg.
[ Voor 6% gewijzigd door RobbieB op 27-12-2022 18:37 ]
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Dat soort achterwielaandrijvers heeft ook een hele kleine draaicirkel omdat een homokineet op de vooras de stuuruitslag beperkt. Voor de achterwiel aangedreven I5 hadden ze dan ook een fatsoenlijker draaicirkel kunnen “kiezen”, maar het lijkt er op dat op die uitvoering bezuinigd is om de stuurinrichting gelijk te trekken met de AWD.multipasser schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 01:07:
[...]
Mijn 5 reeks had dezelfde wielbasis en ik kon 2meter korter draaien op een u-turn
Dus het kan wel korter.
Draaicirkel ioniq 5 10,6m. Draaicirkel F11 bmw 12m!
Ik kan u zeggen dat die totaal niet klopt!
Het is eerder omgekeerd en het verschil is zelfs meer dan 2m imo.
Kan met de meetmethode te maken hebben. De BMW hanteert wss de draaien tussen twee muren methode, de muren staan dan 12 meter uit elkaar, terwijl Hyundai wss de cirkel meet die of door de buitenkant van de voorwielen wordt gemaakt of van een ander vast punt van de auto, bv het middelpunt van de auto. Maar dat het in de praktijk meer dan 10,6 meter is is wel duidelijk.multipasser schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 23:26:
Sorry maar ik weet niet wie hier aan het liegen is, wtf.
Draaicirkel ioniq 5 10,6m. Draaicirkel F11 bmw 12m!
Ik kan u zeggen dat die totaal niet klopt!
Het is eerder omgekeerd en het verschil is zelfs meer dan 2m imo.
3000Wp op 't dak
haha , maar het kan toch niet dat een meetmethode anders is?kor952 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 23:39:
[...]
Kan met de meetmethode te maken hebben. De BMW hanteert wss de draaien tussen twee muren methode, de muren staan dan 12 meter uit elkaar, terwijl Hyundai wss de cirkel meet die of door de buitenkant van de voorwielen wordt gemaakt of van een ander vast punt van de auto, bv het middelpunt van de auto. Maar dat het in de praktijk meer dan 10,6 meter is is wel duidelijk.
Hoe kan je dan vergelijken?
Het eerste wat ik al tegen kom is muur/muur en trottoir/trottoir, bij de eerste is de carrosserie bepalend bij de tweede de buitenkant voorwielen.
3000Wp op 't dak
Als ik google op draaicirkel Ioniq 5 krijg ik groot in beeld 11,98 m. en geen 10,6 m.
:strip_exif()/f/image/ow6bsNFTi2oT8JDhQ0PqWVoz.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 64% gewijzigd door kor952 op 28-12-2022 00:15 ]
3000Wp op 't dak
De kont van de wagen staat dan zo om..
[ Voor 15% gewijzigd door cooper_s1 op 28-12-2022 09:08 ]
daar wordt de draaicirkel niet kleiner vancooper_s1 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:08:
Vwb de draaicirkel, gewoon traction control uitschakelen, stuur vol naar rechts (of links) en driften maar! 🤡
De kont van de wagen staat dan zo om..
Ik heb begrepen dat er geen orders meer kunnen geplaatst worden voor de Ioniq 5 in België omdat de 2023 productie die voor België voorzien is al volledig verkocht is.kretek1305 schreef op zondag 25 december 2022 @ 13:38:
Is de I5 nog te bestellen in België? Geen prijs meer op de website, de AWD zelfs niet bij Autogids... is dit door de populariteit of door het chiptekort e.d.?
Men hoopt tegen het autosalon (13-22 januari 2023) te weten wat de productie voor 2024 zal zijn en dan zouden er terug orders kunnen geplaatst worden.
De anac Nijmegen is toch ook billenknijpen als ik hem daar door de wasstraat heen laat gaan... Ik weet dat het gaat maar toch telkens even spannend.maax schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:27:
Klopt, heb ook niet echt last van de grote draaicirkel, alleen 2x bij een krappe uitrijpoort in een parkeergarage, toen moest ik wel 2x steken om eruit te komen
PJvI
Heeft iemand een tip voor geschikte sneeuwkettingen voor de 20 inch wielen? Ik heb forum doorzocht naar een tip maar kan voor deze maat niets vinden. Snowsocks zijn geen optie want deze zijn niet toegestaan in Oostenrijk.
Ik heb mijn dealer en Hyundai Nederland ook gevraagd om advies, maar zij wisten ook niet welke sneeuwkettingen geschikt zijn.
Alleen met ingeklapte spiegels kan hij door mijn vaste wasstraat.P86 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:50:
[...]
De anac Nijmegen is toch ook billenknijpen als ik hem daar door de wasstraat heen laat gaan... Ik weet dat het gaat maar toch telkens even spannend.
Staan toch wel wat tips in dit topic:Tradfri schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:44:
Goedenavond,
Heeft iemand een tip voor geschikte sneeuwkettingen voor de 20 inch wielen? Ik heb forum doorzocht naar een tip maar kan voor deze maat niets vinden. Snowsocks zijn geen optie want deze zijn niet toegestaan in Oostenrijk.
Ik heb mijn dealer en Hyundai Nederland ook gevraagd om advies, maar zij wisten ook niet welke sneeuwkettingen geschikt zijn.
Het grote Hyundai Ioniq 5 topic
Nothing to see here
ik heb deze gekocht:Tradfri schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:44:
Goedenavond,
https://www.sneeuwketting...neeuwkettingen-voor-suvs/
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Voor de 20 inch geldt dit helaas niet, maar voor de 19 inch heb ik die van Skoda gekocht voor de Enyaq. Ik heb de afgelopen 10 jaar geen sneeuwkettingen nodig gehad en heb ze alleen mee omdat het verplicht is.Tradfri schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:44:
Goedenavond,
https://shop.skoda.nl/aut...ing-19-inch?page=2&cid=50
[ Voor 41% gewijzigd door slvans op 29-12-2022 14:13 . Reden: Toevoegen reply ]
Nou, als ik de berichten lees, is het aantal verkochte I5 in Nederland in 2022 ongeveer 2000 - 2500 stuks.multipasser schreef op donderdag 29 december 2022 @ 00:14:
2023 al uitverkocht?? hoeveel wagens gaan ze dan leveren in België/Nederland?
Toen ik mijn I5 bestelde in feb 2022, vertelde de verkoper mij direct al dat de MY 22 uitverkocht waren, en als ik direct bestelde ik al een MY23 zou krijgen.
En dat wilde ik eigenlijk ook, ivm wat grotere accupakket van 77 kW, en verbeterde dempers. Uiteindelijk de I5 - MY243 in okt in ontvangst mogen nemen, en er nu ong 6000 km met plezier in rond mogen toeren.
Nu wordt er veel ophef over gemaakt, de I5 valt goed in de markt, dus helemaal niet verbaasd dat een maand of 2 eerder dan vorig jaar de MY23 al uitverkocht zijn. Dus nu bestellen, is op zijn vroegst in sept-okt leveren.
[ Voor 14% gewijzigd door wim1955 op 29-12-2022 12:27 ]
Aangezien mijn omvormer kapot is, kan ik enkel snelladen (handig als je een elektrische auto hebt...). Ik kan gelukkig dichtbij huis (3 km) naar een snellaadstation. Met het koude weer duurt het echter alsnog vrij lang om tot 80% te laden, maar ik hoop dat de 'battery condition mode' uitkomst biedt.ijssgerb schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:45:
LFA update is voor de stuurhoeksensor. Zie eerdere posts hierover door de moeite te nemen om een paar berichten terug te scrollen😇.
Verder bijgesloten instructies gekregen hoe de voorverwarming werkt aangezien ik pas de tweede ben waarbij ze deze update hebben geïnstalleerd.
[Afbeelding]
Naast de omschrijving van ijssgerb, kan ik niet veel info vinden over hoe dit ingesteld dient te worden. In de ideale situatie wil ik de batterij al voorverwarmen als deze nog op de oprit staat, zodat ik bijv. over 30 min naar het snellaadstation rijd en de batterij is voorverwarmd. Is dit uberhaupt mogelijk? Zover ik begrijp wel, maar moet de temperatuur dan onder de 8 graden liggen? Hoe lang heeft de auto nodig? Moet ik enkel via de app naar een snellaadstation navigeren?
Klinkt als de kabel maar dan zou het een defecte usb-poort zijn. Is hier wel eens eerder voorgekomen maar niet vaak.djmelvee schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:19:
Nu een week eigenaar, met trots, van mijn Ioniq 5. Echter 1 ding; mijn Android Auto valt continue uit. Heel erg irritant. Ligt 100% niet aan de kabel of aan mijn telefoon. Vorige auto's werkten allemaal prima. Iemand een idee wat dit is en hoe het op te lossen is? Krijg de melding "telefoon losgekoppeld".
Ioniq 5 P45
Hij zou ongeveer 15km onder de 0% rijdenIoniq 5 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:57:
Vandaag toch wel even billen knijpen in de auto, nog 8 km naar ionity lader en nog 4 km bereik (1% batterij). Bij 0 % schakelt de turtle modus dus in. Auto wordt echt heel traag. Maar genoeg om laatste stuk 95/100 te blijven rijden. Veel harder lukt niet. Blij verrast dat na inpluggen de ioniq 5 na 26 min weer 80% volgeladen is. Tussen de 40 en 50 % ook gewoon met 220kw geladen.
Dus die 4km moet wel lukken.
De auto moet ook echt aan staan volgens mij. Je krijgt in het accupercentage een sneeuwvlok of een gloeispiraal (afhankelijk van modeljaar). Dan weet je dat de accu wordt voorverwarmd voor het snelladen.art-core schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:51:
[...]
Aangezien mijn omvormer kapot is, kan ik enkel snelladen (handig als je een elektrische auto hebt...). Ik kan gelukkig dichtbij huis (3 km) naar een snellaadstation. Met het koude weer duurt het echter alsnog vrij lang om tot 80% te laden, maar ik hoop dat de 'battery condition mode' uitkomst biedt.
Naast de omschrijving van ijssgerb, kan ik niet veel info vinden over hoe dit ingesteld dient te worden. In de ideale situatie wil ik de batterij al voorverwarmen als deze nog op de oprit staat, zodat ik bijv. over 30 min naar het snellaadstation rijd en de batterij is voorverwarmd. Is dit uberhaupt mogelijk? Zover ik begrijp wel, maar moet de temperatuur dan onder de 8 graden liggen? Hoe lang heeft de auto nodig? Moet ik enkel via de app naar een snellaadstation navigeren?
Toch de kabel. Ik had hetzelfde probleem en ook mijn kabel werkte in elke auto behalve de I5. Toch een nieuwe kabel besteld en daarna geen problemen meer gehad.djmelvee schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:19:
Nu een week eigenaar, met trots, van mijn Ioniq 5. Echter 1 ding; mijn Android Auto valt continue uit. Heel erg irritant. Ligt 100% niet aan de kabel of aan mijn telefoon. Vorige auto's werkten allemaal prima. Iemand een idee wat dit is en hoe het op te lossen is? Krijg de melding "telefoon losgekoppeld".
R6, 7D2 en wat L-lenzen
Heb geen idee qua aantallen.multipasser schreef op donderdag 29 december 2022 @ 00:14:
2023 al uitverkocht?? hoeveel wagens gaan ze dan leveren in België/Nederland?
Het is wel zo dat in tegenstelling tot Nederland, Duitsland, ... waar Hyundai zelf de invoerder is dat er in België een privé-bedrijf invoerder is voor Hyundai, namelijk Astara.
Heb het gevoel dat we daardoor in Belgie wat benadeeld zijn, zowel qua aantallen, prioriteit van levering als informatie/prijzen voor nieuwe modellen.
Bijvoorbeeld = IONIQ 6.
Er was gezegd dat half december alle info/prijzen bekend zouden zijn en dat er besteld kon worden. Zie dat dat het geval is in NL/GE maar nog niet in BE. In BE is de IONIQ 6 First Edition hierdoor ook nooit aangeboden geweest.
Hier haal ik ~350. Wel met de airco op 21 en 2 volwassenen, 2 kinderen en een hoop spullen. En winterbanden, dat scheelt ook veel. Daarnaast rijdt ik echt niet bewust heel zuinig maar gewoon lekker door…rebdeg schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:51:
Mijn 73 kW RWD Lounge 2022.5 komt de afgelopen weken met een 100% lading niet verder dan 340 km, soms 350 km bereik volgens de app. Als ik dan instap en ga rijden zakt dat vaak al subiet naar 315km, max 320 km. Is dat normaal voor de huidige temperaturen 5-10 graden.
Beste is niet om naar de GOM te kijken, maar naar je gemiddelde verbruik. Ik zit nu rond de ~20kWh/100km waar dit in oktober toen ik de auto kreeg nog rond de 17,5 zat. Heb nog niet in de zomer gereden maar hoop dan toch wel wat lager te komen.
73kWh accupakket is 70kWh bruikbaar. 70/20 is 3,5 = 350km bereik.
[ Voor 4% gewijzigd door RobbieB op 30-12-2022 12:09 ]
Ik zeg toch, het is niet de kabel. Heb er ondertussen 5 geprobeerd, waaronder 2 originele.Rugby82 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 07:59:
[...]
Toch de kabel. Ik had hetzelfde probleem en ook mijn kabel werkte in elke auto behalve de I5. Toch een nieuwe kabel besteld en daarna geen problemen meer gehad.
[ Voor 20% gewijzigd door Rugby82 op 30-12-2022 14:08 ]
R6, 7D2 en wat L-lenzen
In het instructieboekje van de Ioniq 5 valt te lezen dat sneeuwkettingen alleen paarsgewijs mogen worden aangebracht op de achterwielen. Met een gewicht tussen de 1830 en 2020 kg valt dit type voertuig qua specificaties in de klasse compact SUV. Het gewicht moet door de sneeuwkettingen kunnen worden ondersteund. Daartoe zijn sneeuwkettingen voor personenwagens qua schakeldikte net te zwak.
Op de bandemaat 235/55 R19 mogen sneeuwkettingen die maximaal 13.5mm aan ruimte innemen aan de achterkant van het wiel. Ze moeten ook het gewicht aan kunnen. Voor de 255/45 R20 is er onvoldoende ruimte voor traditionele sneeuwkettingen. Loopvlaksneeuwkettingen zijn hier dan de oplossing voor. (Hyundai noemt dit in het instructieboekje ladderkettingen).
Wij hebben dat samengevat knip
[ Voor 9% gewijzigd door Outerspace op 01-01-2023 01:57 . Reden: Reclame ]
Wij hebben standaard een grote paperclip onderin de bekerhouder liggen.Franciesco schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:53:
@djmelvee probeer een reset van het infotainmentsysteem (met cocktailprikker oid in dat gaatje in het bedieningspaneel). Zo gebeurt en baat het niet, het schaadt ook niet.
En een noodstart accu in de frunk.
En een sleutel 10.
Ik had me het bezit en rijden van een EV toch anders voorgesteld
Is gelukkig niet representatief voor de i5, laat staan EV’s in het algemeen.de meester01 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:59:
[...]
Wij hebben standaard een grote paperclip onderin de bekerhouder liggen.
En een sleutel 10.
Ik geen van drieën….. inmiddels (even afkloppen) bijna 14.000 gereden als een zonnetje, zelfs in de regende meester01 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:59:
[...]
En een sleutel 10.

Misschien een domme vraag: is een noodstart accu gewoon een kleine 12v accu of is dat iets speciaals?de meester01 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:59:
[...]
En een sleutel 10.
5750Wp SE - LG OLED65C8 + SK10Y
Och, tot nu toe alleen de paperclip nodig gehad.edvanleeuwen schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:26:
[...]
Is gelukkig niet representatief voor de i5, laat staan EV’s in het algemeen.
Ja, is een kleine 12v accu. Zoiets:kretek1305 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:42:
[...]
Misschien een domme vraag: is een noodstart accu gewoon een kleine 12v accu of is dat iets speciaals?
:strip_exif()/f/image/kLIAfRzYfpiljB2DdxMNSo9A.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan je usb poort zijn of als je pech hebt je van module... Daar zit behoorlijke levertijd weet ik uit ervaring.djmelvee schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:03:
[...]
Ik zeg toch, het is niet de kabel. Heb er ondertussen 5 geprobeerd, waaronder 2 originele.
Maar inderdaad zou ik eerst gewoon eens een reset proberen...
Erg mooi resultaat hoor, gemiddeld 16,1 kWh/100km verbruik..Astronaut schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:21:
Hier ook gelukkig nog nooit problemen gehad.
Nu iets meer dan een jaar in het bezit van deze prachtige auto (LR RWD 19”). Een schrikbarende 339 uur in de auto gezeten 😅
[Afbeelding]
Gemiddeld ~55 km/h. Is m.i. ook een de snelheid (tot ca. 70 km/h) waar de Ioniq 5 ‘zuinig’ is.cooper_s1 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:05:
[...]
Erg mooi resultaat hoor, gemiddeld 16,1 kWh/100km verbruik..
Boven de 110 km/h wordt het verbruik vele malen hoger. Mijn gemiddelde na ca. 55k kilometers, 19,2 kWh/100km. Met name snelweg kilometers.
Buitengewoon irritant. Die camera bedien je met een knop op het dashboard, maar als de achterruit vuil is, dan is die camera dat ook. Onbruikbaar.eswa schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 05:03:
Hoe ervaren mensen na een tijdje het gebrek aan een achterruitenwisser, met name nu in de winter? En ter aanvulling, kun je de parkeer(achteruitrij)camera aanzetten (bijv. op de snelweg) mocht het zicht door de achterruit beperkt zijn?
File rijden met mooi weer is ook een sweet spot van de IoniqTOMm1e schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:57:
[...]
Gemiddeld ~55 km/h. Is m.i. ook een de snelheid (tot ca. 70 km/h) waar de Ioniq 5 ‘zuinig’ is.
Boven de 110 km/h wordt het verbruik vele malen hoger. Mijn gemiddelde na ca. 55k kilometers, 19,2 kWh/100km. Met name snelweg kilometers.
Het grootste deel van mijn kilometers is snelweg, maar vaak file.
Bovenal ben ik een ontspannen, zuinige rijder. Ik rij altijd in eco, zo veel mogelijk op cruise control, in i-pedal, en goed anticiperen. Ook zonder ev is dat mijn rijstijl. Ontspannen op je eindbestemming aankomen.
De ruitenwisser die mis ik behoorlijk!
Zeker met dit weer. Heb eerst nog geprobeerd met RainX in te smeren. Dat werkt op zich aardig, maar het effect is snel weg en het houdt de viezigheid niet tegen. Dus heb ik in de auto wegwerpdoekjes liggen om soms snel even te poetsen. Tja, waardeloos

Eens hoor maar elke keer dat ik de kofferklep open veeg ik even mijn vinger over de camera, dan is die in elk geval weer schoon....MicheldeGoey schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 05:08:
[...]
Buitengewoon irritant. Die camera bedien je met een knop op het dashboard, maar als de achterruit vuil is, dan is die camera dat ook. Onbruikbaar.
Doe ik ook regelmatig en neem vaak ook de camera’s onder de spiegels mee, scheelt een hoop en het zicht is veel betersaabfanatic schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:17:
[...]
Eens hoor maar elke keer dat ik de kofferklep open veeg ik even mijn vinger over de camera, dan is die in elk geval weer schoon....
Vandaag op de dag af een jaar in bezit, ruim 16k gereden met een gemiddelde van 15,1 kwh/100km volgens de teller. Heerlijke auto, geen stress over bereik, en alleen bij ophalen auto een jaar geleden de "zombie mode" gehad, iets dat ik fout deed, daarna niet meer gehad. Ondanks het gezeik hier over de GOM klopt die bij mij gewoon, op een aantal km na komt het altijd wel uit dus ik weet precies waar ik aan toe ben. Dat was echt wel anders bij mijn vorige EV (Nissan Leaf) daar reed ik in de winter niet of nauwelijks mee omdat het bereik nooit klopte, 1 km rijden ging bij de Leaf 1,5 tot 2,5 km van de GOM af, geen touw aan vast te knopen, de Ioniq is echt een verademing.Astronaut schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 07:45:
[...]
File rijden met mooi weer is ook een sweet spot van de Ioniq![]()
Het grootste deel van mijn kilometers is snelweg, maar vaak file.
Bovenal ben ik een ontspannen, zuinige rijder. Ik rij altijd in eco, zo veel mogelijk op cruise control, in i-pedal, en goed anticiperen. Ook zonder ev is dat mijn rijstijl. Ontspannen op je eindbestemming aankomen.
De ruitenwisser die mis ik behoorlijk!
Zeker met dit weer. Heb eerst nog geprobeerd met RainX in te smeren. Dat werkt op zich aardig, maar het effect is snel weg en het houdt de viezigheid niet tegen. Dus heb ik in de auto wegwerpdoekjes liggen om soms snel even te poetsen. Tja, waardeloos
Ruitenwisser achter mis ik niet meer, in het begin was het even wennen maar nu niet meer, camera's houdt ik wel goed schoon. Als ik een minpunt moet geven over de auto vindt ik de inhoudt van de kofferbak tegenvallen door de vreselijk grote basbox, geeft een lekker geluid maar ik heb liever meer ruimte. Ik heb al eens gekeken of ik die box eruit kan halen maar dat gaat niet zo makkelijk. Ook het achteruit rijden met een aanhanger is veel gedoe, steeds de beveiliging die erin klapt als je die niet goed uitzet.
Al met al is iedereen in ons gezin zeer tevreden met de auto, 3 kinderen zaten in de Leaf op elkaar gepropt en hebben nu een zee van ruimte en kunnen tenminste onderweg hun telefoon opladen
En voor alle azijnzeikers: nee ik rijd niet als oude opa, hang niet achter vrachtauto's, ik houdt me aan de max snelheid (+3) en heb hem zelfs wel eens doorgetrokken naar 187km/u. EV rijden moet je leren
Hoe kun je wennen aan het ontbreken van de ruitenwisser? Als ik op de snelweg rijd zie ik regelmatig amper wat door m'n binnenspiegel, dat is gewoon slecht ontwerp en gevaarlijk!ezi70 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:40:
[...]
Vandaag op de dag af een jaar in bezit, ruim 16k gereden met een gemiddelde van 15,1 kwh/100km volgens de teller. Heerlijke auto, geen stress over bereik, en alleen bij ophalen auto een jaar geleden de "zombie mode" gehad, iets dat ik fout deed, daarna niet meer gehad. Ondanks het gezeik hier over de GOM klopt die bij mij gewoon, op een aantal km na komt het altijd wel uit dus ik weet precies waar ik aan toe ben. Dat was echt wel anders bij mijn vorige EV (Nissan Leaf) daar reed ik in de winter niet of nauwelijks mee omdat het bereik nooit klopte, 1 km rijden ging bij de Leaf 1,5 tot 2,5 km van de GOM af, geen touw aan vast te knopen, de Ioniq is echt een verademing.
Ruitenwisser achter mis ik niet meer, in het begin was het even wennen maar nu niet meer, camera's houdt ik wel goed schoon. Als ik een minpunt moet geven over de auto vindt ik de inhoudt van de kofferbak tegenvallen door de vreselijk grote basbox, geeft een lekker geluid maar ik heb liever meer ruimte. Ik heb al eens gekeken of ik die box eruit kan halen maar dat gaat niet zo makkelijk. Ook het achteruit rijden met een aanhanger is veel gedoe, steeds de beveiliging die erin klapt als je die niet goed uitzet.
Al met al is iedereen in ons gezin zeer tevreden met de auto, 3 kinderen zaten in de Leaf op elkaar gepropt en hebben nu een zee van ruimte en kunnen tenminste onderweg hun telefoon opladen![]()
En voor alle azijnzeikers: nee ik rijd niet als oude opa, hang niet achter vrachtauto's, ik houdt me aan de max snelheid (+3) en heb hem zelfs wel eens doorgetrokken naar 187km/u. EV rijden moet je leren
Ik maak de ruit elke lange rit schoon btw..
Verder eens met je bevindingen, behalve dat ik niet op 15 kWh / 100km uitkom.
Dus ik mis de ruitenwisser wel, maar gevaarlijk is het niet en inderdaad, je went eraan.
Ik beschouw het gewoon als rijden met een bestelbus, die hebben ook geen achterruit…LuPo schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:43:
[...]
Hoe kun je wennen aan het ontbreken van de ruitenwisser? Als ik op de snelweg rijd zie ik regelmatig amper wat door m'n binnenspiegel, dat is gewoon slecht ontwerp en gevaarlijk!
Ik maak de ruit elke lange rit schoon btw..
Verder eens met je bevindingen, behalve dat ik niet op 15 kWh / 100km uitkom.
:strip_exif()/f/image/3c27KPe74aWyvHJosHyqj4kk.jpg?f=fotoalbum_large)
Hmm. Ik heb de augmented reality modus aan staan maar dit nog nooit gezien. Mogelijk is het een optie die je uit kunt zetten?Marc123 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:05:
De felle blauw/groene lijn aan de bovenkant van de HUD is er alleen als er een auto voor je rijdt. Hoe korter je erbij bent hoe feller en dikker de lijn is. Ik heb ontdekt dat het met de Augmented Reality te maken heeft. Zet je de standaard HUD aan , dan is er geen probleem. Dus eigenlijk is die Augm Reality niet bruikbaar
[Afbeelding]
All I had to do was follow the damn train.
En dan ook alleen nog als er een auto voor je rijdt binnen de afstand die je hebt ingesteld voor de adaptieve cruise control. Zodra de auto uit die zone is, verdwijnt deze “streep”-CJ schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:49:
Je ziet die streep alleen als HDA aan staat.
En wat kost zon setje incl montage, weet je dat toevallig?multipasser schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 00:47:
[...]
De smart frequency dempers van de 2023 kunnen wel retrofitted worden op oudere modellen.
Dat gaat het comfort tijdens het rijden verhogen. Want soms is het op het randje van irritant, zeker rond 40km/u tot 70km/u. Die microvibraties zijn niet ok en moeten eruit.
multipasser in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"spidertje schreef op zondag 1 januari 2023 @ 01:56:
[...]
En wat kost zon setje incl montage, weet je dat toevallig?
Ik heb de indruk ook!MicheldeGoey schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 19:26:
[...]
Sinds de laatste updates is dat gepong over als je 1 km/u te hard rijdt in een trajectcontrole. Opluchting!
hij begint pas vanaf 10km/u te snel?
Ligt aan de snelheid die je rijdt. Bij 50 km per uur is het geloof ik vanaf 5 km/uur te snel.multipasser schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:17:
[...]
Ik heb de indruk ook!
hij begint pas vanaf 10km/u te snel?
Fijn dat ze die al aangepast hebben maar waarom ons niet de optie geven voor de snelheid grens en ook de afstand van het rood licht. Doe mijn maar 100m voor het licht, als ik nog 20km/u te snel rijZuinigeRijder schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:23:
[...]
Ligt aan de snelheid die je rijdt. Bij 50 km per uur is het geloof ik vanaf 5 km/uur te snel.
Hopelijk is het snel opgelost. Iemand die uit ervaring weet hoe lang het duurt voor de onderdelen van de LFA update binnen zijn bij de dealer?
[ Voor 15% gewijzigd door LuPo op 01-01-2023 18:46 ]
Ik had gehoopt met de nieuwste iOS opgelost, maar helaas.
Heeft iemand nog een oplossing? Bedraad of niet bedraad maakt niet uit.
Shit happens.
Reset van infotainment systeem? En welke iPhone gebruik je? Loopt het wel goed als je niet met Carplay verbind? Want in theorie is CarPlay niets anders dan een video output. Alle processing vindt plaats op je iPhone. Hij gebruikt wel de GPS van je auto, dus je kunt checken of de ingebouwde navigatie ook dit probleem heeft. Dan kun je uitsluiten of het daar aan ligt.mdeiman schreef op zondag 1 januari 2023 @ 19:28:
Al tijden heeft mijn CarPlay problemen met een trage Waze en Google Maps. Loopt achter, kan het niet bijhouden en uiteindelijk een crash. Zwart scherm. Apple Kaarten gaat goed....
Ik had gehoopt met de nieuwste iOS opgelost, maar helaas.
Heeft iemand nog een oplossing? Bedraad of niet bedraad maakt niet uit.
[ Voor 10% gewijzigd door RobbieB op 01-01-2023 19:48 ]
Thx.RobbieB schreef op zondag 1 januari 2023 @ 19:47:
[...]
Reset van infotainment systeem? En welke iPhone gebruik je? Loopt het wel goed als je niet met Carplay verbind? Want in theorie is CarPlay niets anders dan een video output. Alle processing vindt plaats op je iPhone. Hij gebruikt wel de GPS van je auto, dus je kunt checken of de ingebouwde navigatie ook dit probleem heeft. Dan kun je uitsluiten of het daar aan ligt.
Reset geen effect. iPhone 13. Ingebouwde navigatie gaat verder goed.
In eerste instantie was het alleen Waze die problemen gaf, laatste weken ook Google Maps, maar Apple Kaarten gaat feilloos...weird.
Ik ben een Waze fan...
Shit happens.
Benieuwd naar je ervaringen. Zelf ook 3+jr een Kona gereden. Met zomer en winterbanden. Zomer Hankook evo1 en Yokohama Advan V105 en in de winter Bridgestone LM05. Zomer 18 en winter 17 inch. Rij meerdere autos en race oa in een AlfaSjoerdvt schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 18:48:
[...]
Ik heb op mijn Kona electric drie jaar lang all season banden gehad van GoodYear (geen specifieke EV band). Ik rijd erg sportief, sprintjes trekken (bij het stoplicht ben ik met mn 63 jaar nog steeds af en toe een klein kind) en hard door de bocht (op de Apex maximaal uit accelereren blijft leuk), enfin…… banden uitstekend bevallen! Wegligging goed (heb nogal wat rijvaardigheids- en circuittrainingen gehad, rijd ook nog in een Porsche Targa uit 1978, veel BMW’s versleten, dus heb wel wat vergelijkings materiaal). Grootste probleem met de Kona is het deinen op hoge snelheid in bochten met niet volledig vlak asfalt. Ligt aan de zeer matige vering icm zware accu’s. De i5 heeft dat probleem al bijna niet meer. Voorbanden Kona na 35.000 km moeten vervangen. Daarna ben ik iets rustiger gaan rijden en volgende week lever ik de Kona in (voor een RWD I5), met 78.000 op de teller en nu zijn de voorbanden langzamerhand wel weer aan vervanging toe. Verbruik viel mij ook niet tegen. Ik reed sowieso al op 18 inch lichtmetaal ipv de lelijke standaard velgen (okay, persoonlijke smaak :-) ) Ben nu nog in Italië met fietsenrek achterop en rijd vrij makkelijk 1:16 in de heuvels/bergen maar wel erg rustig. Op de snelweg niet harder dan 90 a 95. Temperatuur is hier nog wel erg gunstig, zo rond de 24 graden.
Ik kan all seasons echt voor zowel zomer als winter aanbevelen. Zomers net wat minder dan zomerbanden maar er erg dicht tegen aan. S Winters net wat minder dan winterbanden bij echte kou, ijzel, sneeuw. Maar er ook behoorlijk dicht tegen aan. Een echte winterband boven de 6 graden rijden is wat mij betreft sowieso al net iets teveel inleveren op de wegligging en bovendien vreet je de band op. Juist in die lange hollandse tussenseizoenen is de all season een goed compromis. Althans voor mij maar deel graag de ervaring!
Oh ja, I5 wordt op 20 inch met Vredestein Quatrac Pro afgeleverd.
Zeer gevoelig voor banden, en zie dat ze in de 20 inch maat nogal ad prijs zijn voor de Ioniq. Heb net een lounge 2021 gekocht waar Dunlop 20 inch wintersloffen onder zitten. Is op zich een prima winterband.
Met een EV wil je eigenlijk vrij harde wand, maar toch comfortabel met laag geluid en weinig weerstand. Zijn er niet echt veel van….dus wellicht eens 4 seizoenen doen. Ik vrij goede ervaringen met Hankook 4S op mijn Subaru Forester Turbo, en bv de Goodyears 4S bevielen me vwbt remvermogen en geluid totaal niet op die auto.
Hoor graag je Vredestein ervaringen. Ook tav bereik.
Deze 2e winter valt het mee. Waarschijnlijk wen je er ook wel aan. Ik heb nu wel een stekkertje achterin liggen. Als het buiten nat is, trek ik een enkele keer de ruit meteen schoon. Dit najaar nu 3x gedaan.eswa schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 05:03:
Hoe ervaren mensen na een tijdje het gebrek aan een achterruitenwisser, met name nu in de winter? En ter aanvulling, kun je de parkeer(achteruitrij)camera aanzetten (bijv. op de snelweg) mocht het zicht door de achterruit beperkt zijn?
Eigenlijk nul gemis hier. Ik zie gewoon de lampen van auto's door de ramen heen dus voor mij voldoende.eswa schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 05:03:
ik zit daar ook niet heel ver vanaf....rebdeg schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:51:
Mijn 73 kW RWD Lounge 2022.5 komt de afgelopen weken met een 100% lading niet verder dan 340 km, soms 350 km bereik volgens de app. Als ik dan instap en ga rijden zakt dat vaak al subiet naar 315km, max 320 km. Is dat normaal voor de huidige temperaturen 5-10 graden.
IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller
Ik ben geen bandenexpert maar uit al de reviews die ik gelezen heb komen telkens de Michelin Crossclimate 2 en de Hankook Kinergy 4S2 er als beste (of een van) uit.BlackMesa schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:04:
Vraag aan de banden experts: ik wacht nu een jaar op een AWD I5 die hopelijk de komende maanden wel eens gaat verschijnen. Nu heb ik 2 sets wielen besteld (19") en heb geen keus voor merk band, maar hier lezend is het mischien de moeite waard om 1 set wielen af te bestellen en te gaan voor een 4-season band? Ik ga 1X per jaar met wintersport en rij wel eens in Duitsland en moet dan de sneeuw aanduiding hebben. Welke 4-season raden jullie aan? Dank voor alle expertise die velen van jullie delen op deze site!
Zelf ga ik voor 20" zomer en 19" Hankook gaan.
5750Wp SE - LG OLED65C8 + SK10Y
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic