Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11:50
Gary199 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 22:17:
[...]

Wat benodigd is om ergens 20*C te maken staat los van beschikbaar vermogen i.c. 5kW.
In de stelling van mij kwam geen 5kW voor.
En het was tenminste 16L/min.
Dat kan dus ook 20l/min zijn.
Ik snap het gewoon niet. Waarom zou je 16 L/min nodig hebben met een ΔT van 16K om een huis te verwarmen tot 20 ºC? Dat is een thermisch vermogen van 18 kW dat je elk uur in je huis kunt stoppen. Volgens mij haal je een paar dingen door elkaar of ik ben gewoon te stom.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / zonnepanelen 14.005 Wattpiek

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12:03
Jojan265 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 22:30:
[...]

Ik snap het gewoon niet. Waarom zou je 16 L/min nodig hebben met een ΔT van 16K om een huis te verwarmen tot 20 ºC? Dat is een thermisch vermogen van 18 kW dat je elk uur in je huis kunt stoppen. Volgens mij haal je een paar dingen door elkaar of ik ben gewoon te stom.
quote:
" Voor WP zal Delta T naar schatting meer moeten zijn dan 15*C i.c.m. flow voor 16mm op 30cm "

de 16mm leiding heeft een onderlinge afstand van 30 cm gezien 200m1 in een opp. van 65m2
Ik heb een factor 2,5 gebruikt t.a.v. Delta T en daardoor is de uitkomst "meer dan 15*C "

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

Superbeagle

Always smile

Gary199 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 23:31:
[...]
quote:
" Voor WP zal Delta T naar schatting meer moeten zijn dan 15*C i.c.m. flow voor 16mm op 30cm "

de 16mm leiding heeft een onderlinge afstand van 30 cm gezien 200m1 in een opp. van 65m2
Ik heb een factor 2,5 gebruikt t.a.v. Delta T en daardoor is de uitkomst "meer dan 15*C "
Ik begin een beetje te begrijpen waar de spraakverwarring vandaan komt.

De ongeschreven regel is dat de leidingen tussen een warmtebron en een afgifteapparaat ‘leidingen’ worden genoemd.

De kunstof buizen in de vloer van de groepen van een verdeler worden ‘buizen’ genoemd. De maximale flow per groep in de buizen wordt doorgaans nooit hoger dan zo’n 3L/min. Die grootheid wordt enkel gebruikt om de groepen hydraulisch in te regelen.

De flow in de leidingen kan logischerwijs wel hoger zijn. Die flow wordt gebruikt in de formule van de warmteoverdracht.

Edit:
Ik begrijp nog steeds niet waarom je de COP in deze context bagataliseert. Om een analogie te gebruiken, het is alsof je een auto bestuurt zonder snelheidsmeter. Je komt wel op de plaats van bestemming, maar het had waarschijnlijk zuiniger gekund.

[Voor 11% gewijzigd door Superbeagle op 24-05-2023 07:56]

• Gary199
Superbeagle schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 07:49:
[...]

Ik begin een beetje te begrijpen waar de spraakverwarring vandaan komt.

De ongeschreven regel is dat de leidingen tussen een warmtebron en een afgifteapparaat ‘leidingen’ worden genoemd.

De kunstof buizen in de vloer van de groepen van een verdeler worden ‘buizen’ genoemd. De maximale flow per groep in de buizen wordt doorgaans nooit hoger dan zo’n 3L/min. Die grootheid wordt enkel gebruikt om de groepen hydraulisch in te regelen.

De flow in de leidingen kan logischerwijs wel hoger zijn. Die flow wordt gebruikt in de formule van de warmteoverdracht.

Edit:
Ik begrijp nog steeds niet waarom je de COP in deze context bagataliseert. Om een analogie te gebruiken, het is alsof je een auto bestuurt zonder snelheidsmeter. Je komt wel op de plaats van bestemming, maar het had waarschijnlijk zuiniger gekund.
Dank voor je reactie. Sorry voor de gebruikte mix leidingen en buizen.
Ik bagatelliseer niet de consequenties van de COP.
Het ging echter niet om de COP-waarde doch welke flow is mogelijk door de leidingen/buizen bij het af te geven vermogen aan de vloer en welke Delta T zal daarvan het gevolg zijn. Er zijn echter een aantal variabelen niet bekend.
Bijv. het afgifte vermogen van de vloer bij de veronderstelde buis-afstand in de vloer. De groep lengte/aactal groepen.
Bij 65m2 en 200m1 buislengte heb ik een faktor 2,5 toegepast op de Delte T en kom dan op "ten minste 15K". Bij een buisafstand van 10-12cm zou de Delta T dan 6K zijn geweest.
Dat is dus een uitkomst met een "zachte' component.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-06 19:54
lol voor 1 grote spraakverwarring en 14 berekeningen n.a.v. een halve vraag van iemand :+

zullen we de dTs en COPs ff laten voor wat ze zijn en even wat meer info ophalen bij @Johny ? zonder dat heeft deze 'discussie' geen enkel nut.

• Gary199
Fr33z schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 08:28:
lol voor 1 grote spraakverwarring en 14 berekeningen n.a.v. een halve vraag van iemand :+

zullen we de dTs en COPs ff laten voor wat ze zijn en even wat meer info ophalen bij @Johny ? zonder dat heeft deze 'discussie' geen enkel nut.
Bijna alles heeft een leermoment. :*)

• Superbeagle
  • Nu online

Superbeagle

Always smile

Fr33z schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 08:28:

In dat geval verwijs ik @Johny naar het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic. Plaats dan vervolgens een link in het hoofd L/W topic.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:48
Superbeagle schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 18:15:
[...]

Het hoogste rendement bij een warmtepomp haal je door de laagste mogelijke Ta. De meeste afgifte haal je door de hoogste gemiddelde temperatuur (Ta en Tr).
Door die twee eigenschappen wil je de ΔT zo klein mogelijk.
Zit de pomp aan de max? Dan moet de ΔT inderdaad omhoog. Dan kan dan enkel door de Ta te verhogen waardoor de COP dan inkakt. Andere smaken zijn er niet.
Kleine nuance, het ligt niet alleen aan TA, dat is een versimpeling van zaken die meestal redelijk opgaat maar wel limieten kent. Vandaar dat de WP zelf ook niet altijd kiest voor een te lage delta T i.c.m. de TA.

25 graden maken met een Delta T van 1 of 26 graden Delta 2 zou zo maar is hetzelfde kunnen zijn namelijk. Het is zelfs mogelijk dat Ta van 26 dan efficienter is.

Dit komt omdat eigenlijk niet de Ta, maar de interne temperatuur van de warmtewisselaar bepalend is voor de efficientie. En als je heel veel rondpompt voor een hele lage delta T dan vereist dat een hogere temperatuur voor dezelfde Ta. Vandaar dat het efficiëntie-optimum meestal niet ligt op een extreem lage delta T. (Verklaard ook het standaardgedrag van meeste Wp's, en is ook conform de datasheets van bijv panasonic)

Neemt niet weg dat je normaliter primair op Ta wilt sturen, en zo laag mogelijk. Alleen zaken als hele hoge flows afdwingen voor lage Delta T's van < 3 die ik nog wel is voorbij zie komen.. Dat is dus weer niet hoe het werkt.

• Johny
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-06 21:38
Hier nog wat info,de leidingen liggen op 22cm,dit lijkt misschien niet te kloppen door die 65 m2 en de 200 meter,maar de radiatoren buizen ,meerlaags 16mm liggen langs de kant op 15cm uit elkaar,naar de ander zijde van de keuken en kamer.
Ook worden de puntstukken in de meerlagenbuis iets aangepast,de inmaat is nu 8mm,word als het lukt 10mm ,alleen van de vloer verwarming.
2 radiatoren gaan dus ook meedraaien en boven de badkamer radiator komt er bij en gedacht word over een buffervat van 50 liter,maar deze moet dan in de garage staan,en die is koud,geen verwarming,moet dus goed verpakt worden.
Meer vragen ik hoor ze graag,of ik het antwoord weet ????? alvast bedankt

• Gary199
Johny schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:41:
Hier nog wat info,de leidingen liggen op 22cm,dit lijkt misschien niet te kloppen door die 65 m2 en de 200 meter,maar de radiatoren buizen ,meerlaags 16mm liggen langs de kant op 15cm uit elkaar,naar de ander zijde van de keuken en kamer.
Ook worden de puntstukken in de meerlagenbuis iets aangepast,de inmaat is nu 8mm,word als het lukt 10mm ,alleen van de vloer verwarming.
2 radiatoren gaan dus ook meedraaien en boven de badkamer radiator komt er bij en gedacht word over een buffervat van 50 liter,maar deze moet dan in de garage staan,en die is koud,geen verwarming,moet dus goed verpakt worden.
Meer vragen ik hoor ze graag,of ik het antwoord weet ????? alvast bedankt
Zonder metingen van de werkelijke flow en temperatuurverdeling in vloer en radiatoren is er geen bruikbare soep van de fragmentarische gegevens te brouwen.

• Johny
Jammer dan houden we het op gas

• Gary199
Johny schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:57:
Jammer dan houden we het op gas
Tegen de tijd dat er plannen zijn gemaakt voor omschakeling samen met andere genoemde activiteiten is er dan zeker tijd geweest voor goed gefundeerde
overwegingen met een goede basis.

• Superbeagle
  • Nu online

Superbeagle

Always smile

lolle1212 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:35:
[...]

Kleine nuance, het ligt niet alleen aan TA, dat is een versimpeling van zaken die meestal redelijk opgaat maar wel limieten kent. Vandaar dat de WP zelf ook niet altijd kiest voor een te lage delta T i.c.m. de TA.

25 graden maken met een Delta T van 1 of 26 graden Delta 2 zou zo maar is hetzelfde kunnen zijn namelijk. Het is zelfs mogelijk dat Ta van 26 dan efficienter is.

Dit komt omdat eigenlijk niet de Ta, maar de interne temperatuur van de warmtewisselaar bepalend is voor de efficientie. En als je heel veel rondpompt voor een hele lage delta T dan vereist dat een hogere temperatuur voor dezelfde Ta. Vandaar dat het efficiëntie-optimum meestal niet ligt op een extreem lage delta T. (Verklaard ook het standaardgedrag van meeste Wp's, en is ook conform de datasheets van bijv panasonic)

Neemt niet weg dat je normaliter primair op Ta wilt sturen, en zo laag mogelijk. Alleen zaken als hele hoge flows afdwingen voor lage Delta T's van < 3 die ik nog wel is voorbij zie komen.. Dat is dus weer niet hoe het werkt.
Ik geloof direct jouw verhaal over de warmtewisselaar.

Er spelen nog een aantal zaken mee in het door jou geschetste voorbeeld.

De gemiddelde T bij een Ta van 25 °C en een ΔT van 1K is 24,5 °C, terwijl bij een Ta van 26 °C en een ΔT van 2K dit 25 °C is. Dat laatste geeft dus meer warmte af. Tel daarbij op dat in het eerste geval je meer pompenergie kwijt bent, dan is het niet zo vreemd dat de kleinste ΔT niet het hoogste rendement oplevert.

• Gary199
Superbeagle schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:16:
[...]

Ik geloof direct jouw verhaal over de warmtewisselaar.

Er spelen nog een aantal zaken mee in het door jou geschetste voorbeeld.

De gemiddelde T bij een Ta van 25 °C en een ΔT van 1K is 24,5 °C, terwijl bij een Ta van 26 °C en een ΔT van 2K dit 25 °C is. Dat laatste geeft dus meer warmte af. Tel daarbij op dat in het eerste geval je meer pompenergie kwijt bent, dan is het niet zo vreemd dat de kleinste ΔT niet het hoogste rendement oplevert.
Dat hangt er vanaf of de WP misschien in de buurt van zijn setpoint tourt en "hogere Ta is minder hoge COP".

• Johny
Het gaat hier om een 2 groeps vloerverwarming, van ieder 100 meter per groep 16mm meerlaags buis

• Gary199
Johny schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:08:
Het gaat hier om een 2 groeps vloerverwarming, van ieder 100 meter per groep 16mm meerlaags buis
Afstand WP naar verdeler ?
Lengte, type leiding en buitendiameter ?

• Johny
Afstand WP naar verdeler ongeveer 250 cm koper 22mm

• Gary199
Johny schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 00:46:
Afstand WP naar verdeler ongeveer 250 cm koper 22mm
Dat werkt en kan verder in de berekeningen genegeerd worden als zijnde neutraal.
Merkwaardig dat de strengen in de vloer dan op 22cm zijn gelegd. Overigens: 22cm impliceert vervolgens 4,5 m1 buis per m2. Bij 65m2 vloer opp. wordt dat 292m1
buis terwijl er slechts 2 x 100m1 = 200m1 zou liggen. Dan ligt er dus in 20m2 geen buis voor de VV doch wordt aangevuld met voedingsleiding voor de radiatoren.

Als de totale transmissie verliezen plm. 5kW zijn kan mogelijk 1kW daarvan voor rekening komen van de radiatoren.
Mits mogelijk zouden bij behoefte de T22 vervangen kunnen worden door T33
Echter, met de behoefte boven, van onbekende omvang, kan de veronderstelde 5kW gehandhaafd blijven en met enige in te bakken reserve kan worden uitgegaan van een WP met 6kW vermogen.
Bij een Delta T van 4K en 0,36L/sec is het vermogen: 0,36 x 4,2 * 4 = 6kW
Door de vloer gaat max 5kW - 1kW = 4kW
Dat geeft: Q = P x 0,86 : Delta T x 1m3/h ofwel 0,860 m3/uur

Dit aantal liters via 22mm en 2.50m1 lengte naar de verdeler is geen probleem.

0,240 L/sec is te verdelen over 2 groepen - a 100m1 van 16mm - zodat elke groep als max 0,120 L/sec krijgt te verwerken.
0,120 L/sec maakt 1,06 m1/sec door de 16mm vloerbuizen
Dat is het dubbele van de aanbevolen 0,5 m1/sec

Welke flow de VV aan kan zonder lawaai en bij welke druk zou vooraf getest moeten worden. Bij ommekomst van die resultaten kan worden bezien wat een oplossing kan zijn t.a.v. vermogen, pompdruk, flow en ruimte temperatuur.

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11:50
Gary199 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:48:
[...]

Dat werkt en kan verder in de berekeningen genegeerd worden als zijnde neutraal.
Merkwaardig dat de strengen in de vloer dan op 22cm zijn gelegd. Overigens: 22cm impliceert vervolgens 4,5 m1 buis per m2. Bij 65m2 vloer opp. wordt dat 292m1
buis terwijl er slechts 2 x 100m1 = 200m1 zou liggen. Dan ligt er dus in 20m2 geen buis voor de VV doch wordt aangevuld met voedingsleiding voor de radiatoren.

Als de totale transmissie verliezen plm. 5kW zijn kan mogelijk 1kW daarvan voor rekening komen van de radiatoren.
Mits mogelijk zouden bij behoefte de T22 vervangen kunnen worden door T33
Echter, met de behoefte boven, van onbekende omvang, kan de veronderstelde 5kW gehandhaafd blijven en met enige in te bakken reserve kan worden uitgegaan van een WP met 6kW vermogen.
Bij een Delta T van 4K en 36L/sec is het vermogen: 0,36 x 4,2 * 4 = 6kW
Door de vloer gaat max 5kW - 1kW = 4kW
Dat geeft: Q = P x 0,86 : Delta T x 1m3/h ofwel 0,860 m3/uur

Dit aantal liters via 22mm en 2.50m1 lengte naar de verdeler is geen probleem.

0,240 L/sec is te verdelen over 2 groepen - a 100m1 van 16mm - zodat elke groep als max 0,120 L/sec krijgt te verwerken.
0,120 L/sec maakt 1,06 m1/sec door de 16mm vloerbuizen
Dat is het dubbele van de aanbevolen 0,5 m1/sec

Welke flow de VV aan kan zonder lawaai en bij welke druk zou vooraf getest moeten worden. Bij ommekomst van die resultaten kan worden bezien wat een oplossing kan zijn t.a.v. vermogen, pompdruk, flow en ruimte temperatuur.
Kijk even goed je berekeningen na.: o.a. 36 L/s ???

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / zonnepanelen 14.005 Wattpiek

• Johny
Hoi Gary199,jij kan goed rekenen,ik ben hier gaan meten en de ruimte waar het in ligt is exact 50 m2 plus over een lengte van 11 meter liggen de eerste buizen iets van 30 a 35 cm uit de kant van een binnenmuur,in die ruimte liggen de buizen van de radiatoren,ik had eerder de gang mee gerekend voor een eerder projeckt van stuc werk,die maat had ik gebruikt.
Maar jij bent ook goed in alle berekeningen,ik weet deze niet zo goed,ben meer van de praktijk.

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:31
Jojan265 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:30:
[...]

Met zo'n flow moet er straks een riool pvc pijp naar de WP 😂

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:44
Belangrijk nieuws voor de lange wachters op hun Panasonic warmtepompen: Panasonic problemen met leveringen in Europa post van vanmiddag 15.27 uur:

Carboy54 in "Panasonic problemen met leveringen in Europa"

[Voor 72% gewijzigd door Carboy54 op 25-05-2023 15:40]

• Gary199
Jojan265 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:30:
[...]

Dank voor attentie, 0,36L/s

• Gary199
dof schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:35:
[...]

Ik hou van Reserve, zeker ook op mijn balans. _/-\o_ 8)7

• Gary199
Johny schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:50:
Hoi Gary199,jij kan goed rekenen,ik ben hier gaan meten en de ruimte waar het in ligt is exact 50 m2 plus over een lengte van 11 meter liggen de eerste buizen iets van 30 a 35 cm uit de kant van een binnenmuur,in die ruimte liggen de buizen van de radiatoren,ik had eerder de gang mee gerekend voor een eerder projeckt van stuc werk,die maat had ik gebruikt.
Maar jij bent ook goed in alle berekeningen,ik weet deze niet zo goed,ben meer van de praktijk.
De berekeningen veranderen daardoor in principe niet, doch de relatie met de transmissie verliezen wordt wel opmerkelijk anders.
Was de behoefte van de ruimte in de berekeningen iets van geschatte 80 Watt/m2, nu er 50m2 verwarmd wordt verandert die 80Watt in 65/50 x80Watt = 105Watt/m2
Indien wanden en plafond/dak goed geisoleerd zijn, verdenk ik toch de vloer van een flink "eigen gebruik", tenzij er nog een andere evidente factor is..

• Gary199
dof schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:35:
[...]

Zelf dacht ik meer aan een betonnen exemplaar. 8)

• Johny
De muren zijn geisoleerd met 75mm rockwol,rc waarde 2,5 ,dakplaten zijn van pir schuim,rc waarde 2,5 kw dikte weet ik niet,en de vloer zit aan de onderzijde een dik pak pur schuim,rc waarde 2,5 kw,maar ja bj 1995.
Het is nu wel even beter.

• Gary199
Johny schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:53:
De muren zijn geisoleerd met 75mm rockwol,rc waarde 2,5 ,dakplaten zijn van pir schuim,rc waarde 2,5 kw dikte weet ik niet,en de vloer zit aan de onderzijde een dik pak pur schuim,rc waarde 2,5 kw,maar ja bj 1995.
Het is nu wel even beter.
Ja, de waardes bereiken tegenwoordig de 5.0 of zelfs iets van 6,5
2,5 voor de vloer met daarin de cv buizen is echt weinig vanwege het directe contact.
Bij een VV vloer moet de warmte echt maar naar 1 kant weg kunnen, 2,5rc
is weinig., iets van 4-5 cm
Vloerverwarming hier ligt op 12cm pir, kost een beetje maar je hebt ook wat.

• Johny
Net even gemeten onder de vloer bij het luik daar is het beton 5 cm dik en de tempex bijna 14 cm dik, 2 meter verder onder de vloer geweest en een schroevendraaier erin gestoken,was niet langer dan 12cm,er helemaal in.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gary199
Johny schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:03:
Net even gemeten onder de vloer bij het luik daar is het beton 5 cm dik en de tempex bijna 14 cm dik, 2 meter verder onder de vloer geweest en een schroevendraaier erin gestoken,was niet langer dan 12cm,er helemaal in.
En hoeveel bedraagt de Rc bij 12 cm Pur ? Mijn schatting bedrag 3,25

[Voor 3% gewijzigd door Gary199 op 26-05-2023 09:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Johny
Ja dit is tempex ,nagekeken op een dikte van 14 cm is het tussen de 3,3 en 3,5 rc wat mij meevalt,is lang niet de waarde van nu,ik lees dat het nu al tussen de 6 en richting de 10 rc is,ik zal het ermee moeten doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Superbeagle
  • Nu online

Superbeagle

Always smile

@Johny Is het handig om een eigen topic te maken zodat je alle info later makkelijker kan terugvinden? Een tip: gebruik de template in de ik-wil-een-warmtepomp topic dat ik eerder postte.
Daarnaast zijn jouw vragen niet Panasonic mono specifiek.

Edit:
Vraag even aan @Proton_ of hij jouw posts wil verplaatsen.

[Voor 12% gewijzigd door Superbeagle op 26-05-2023 09:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gary199
Superbeagle schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:53:
@Johny Is het handig om een eigen topic te maken zodat je alle info later makkelijker kan terugvinden? Een tip: gebruik de template in de ik-wil-een-warmtepomp topic dat ik eerder postte.
Daarnaast zijn jouw vragen niet Panasonic mono specifiek.

Edit:
Vraag even aan @Proton_ of hij jouw posts wil verplaatsen.
Een max flow snelheid van 0,4m/sec impliceert bij 16mm leiding een flow van 162L/uur. Over 2 groepen wordt dat 324L/uur ofwel 5,5L/min
Om 4kW warmte naar de vloer te transporteren is een Delta T noodzakelijk van 11
bijv. 41Ta 30Tr
Met 2 aanvullende radiatoren met eigen aanvoerleiding zou gekomen kunnen worden tot 5kW voor de ruimte van 50m2. Met een max flow snelheid van 0,5m/sec kunnen de uitkomsten verhoogd worden met 25% ofwel zou de Delta T naar plm. 9 kunnen.
Voor een DeltaT van 7 is een flow noodzakelijk van 8,5L/min

aanv.:
Veronderstellende, dat de 2 buizen in de vloer op royale wijze zijn gelegd - op 22 cm afstand - zou de flow in de 100m1 p.st. best eens kunnen meevallen, ook de korte aanvoer van 2.50m met 28mm in aanmerking nemende.
De praktijk zal uitwijzen hoe e.e.a. uitpakt en tot welke flow kan worden gekomen.
Indien dat zou tegenvallen is extra pompcapaciteit te overwegen.

[Voor 16% gewijzigd door Gary199 op 28-05-2023 08:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een vraag voor de mensen die een warmtepomp gebruiken enkel om te verwarmen zonder SWW vat:

Mijn warmtepomp staat gezien het warme weer alweer een poosje uit op het extern contact.
Om de pomp niet vast te laten staan, doen jullie ook dagelijks of weekeliks periodiek de pomp laten draaien voor een uurtje per dag of week?

Ik denk niet dat het standaard in de warmtepomp zit.
Ik heb er een heishamon inzitten dus met het http commando kan ik via homeassistant wel een schema maken.
code:
1
2
http://xx.xx.xx.x/command?SetPump=1
http://xx.xx.xx.x/command?SetPump=0

-edit-

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:35
nike schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:55:
Een vraag voor de mensen die een warmtepomp gebruiken enkel om te verwarmen zonder SWW vat:

Mijn warmtepomp staat gezien het warme weer alweer een poosje uit op het extern contact.
Om de pomp niet vast te laten staan, doen jullie ook dagelijks of weekeliks periodiek de pomp laten draaien voor een uurtje per dag of week?

Ik denk niet dat het standaard in de warmtepomp zit.
Ik heb er een heishamon inzitten dus met het http commando kan ik via homeassistant wel een schema maken.
code:
1
2
http://xx.xx.xx.x/command?SetPump=1
http://xx.xx.xx.x/command?SetPump=0
Paar weken geleden discussie over geweest, zou gewoon heel de zomer uit moeten kunnen blijven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Johny
Hoi Gary199,bedankt voor alle info,ik ga hier binnenkort mee aan de slag,ik laat het over enige tijd nog wel weten hoe het ervoor staat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ron.hartman
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:37
Even een vraag voor de mensen die een Panasonic hebben met twee ventilatoren. Ik heb de 12kw uitvoering, deze is vandaag operationeel geworden. Ik heb mijn huis een uurtje verder opgewarmd en ik heb mijn SWW een run zien doen. Ik krijg geen foutmeldingen maar de onderste ventilator draait niet, alleen de bovenste. Hebben die individuele aansturing? De onderste ventilator zit niet vast want in de wind draait op windvlagen een beetje mee. De pomp heeft nog niet op veel vermogen gedraaid, dus wellicht gaat de onderste pas aan als de pomp harder moet werken. Klopt mijn aanname of is er iets mis?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
ron.hartman schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:04:
Even een vraag voor de mensen die een Panasonic hebben met twee ventilatoren. Ik heb de 12kw uitvoering, deze is vandaag operationeel geworden. Ik heb mijn huis een uurtje verder opgewarmd en ik heb mijn SWW een run zien doen. Ik krijg geen foutmeldingen maar de onderste ventilator draait niet, alleen de bovenste. Hebben die individuele aansturing? De onderste ventilator zit niet vast want in de wind draait op windvlagen een beetje mee. De pomp heeft nog niet op veel vermogen gedraaid, dus wellicht gaat de onderste pas aan als de pomp harder moet werken. Klopt mijn aanname of is er iets mis?
de fans hebben een eigen regeling. bij deze temperaturen zal je erg veel moeite moeten doen om beide fans aan de gang te krijgen.

als je zeker wilt weten moet je de stekkers die op de printplaat zitten even omdraaien van beide fans.
je kan het een handje helpen als je de pomp op 30L/min zet of zo en een hele lage delta en hoge setpoint.

niet vergeten dat de tcaps gemaakt zijn voor zeer lage temperaturen, niet 20 graden.

[Voor 8% gewijzigd door flippy op 28-05-2023 22:10]

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02:31
ron.hartman schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:04:
Bij de sww run van mijn 12H vanmiddag van 41 naar 53 graden draaiden beide fans. Hetzelfde bij een half uurtje verwarming draaien om de pompen het vloerwater eerlijk over de zuid- en noordvloeren te verdelen. Bij beide runs was het opgewekte vermogen ongeveer 8kW. De fans hebben een terugmelding. Als er een fan ten onrechte stil staat, krijg je een F15 foutmelding.

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-06 16:53
Knielen schreef op zondag 28 mei 2023 @ 19:01:
[...]

Paar weken geleden discussie over geweest, zou gewoon heel de zomer uit moeten kunnen blijven.
.

Ik zou hem ook flow laten hebben, minimaal zo nu en dan..
Die zooi in leidingen als dat koek wordt:-)

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:44
Zeer interessante info voor plaatsing van een Panasonic en Amber R290 propaan monobloc en andere merken:

Welke normen toepassen bij R290 warmtepompen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Carboy54 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:20:
Zeer interessante info voor plaatsing van een Panasonic en Amber R290 propaan monobloc en andere merken:

Welke normen toepassen bij R290 warmtepompen?
Pffff.
Pagina: 1 ... 86 87 88 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee