18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Tjee, bummer. 't Is dat je zover weg zit anders zou ik je wel willen helpen (in m'n spaarzame tijd tussen de vele klusjesRzaan schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:24:
Mijn aannemer durft het ineens toch niet aan om de Panasonic Monoblock 9 kW te installeren.
Dus als iemand hier in de regio Eindhoven nog een goed installatiebedrijf weet...
Eentje die ook met een reeds gekochte Panasonic aan de slag willen.
Ik hou me van harte aanbevolen!
Misschien toch stappen zetten die je zelf wel kunt doen: grindbak graven ('t is nu mooi weer), layout maken van leidingen (leidingplan), gaten boren in muren waar nodig, toch maar onderdelen kopen (aan de hand van leidingplan), twee elektra groepen (laten?) aanleggen, etc. Dan maak je het voor een mogelijke latere installateur weer makkelijker en sneller.
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Ik zat in hetzelfde schuitje. Na een jaar wachten op de warmtepomp krabbelde ie ineens terug. Toch maar diy gedaan toen. Een optie is dan in bedrijf laten stellen en door de leverancier van de warmtepomp (warmtepomponline bied die service aan in ieder geval).Rzaan schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:24:
Mijn aannemer durft het ineens toch niet aan om de Panasonic Monoblock 9 kW te installeren.
Dus als iemand hier in de regio Eindhoven nog een goed installatiebedrijf weet...
4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023
@lbreman heeft mij geholpen met goede DIY begeleiding en officiele ingebruiksstelling (lees: dus ook subsidie!)Rzaan schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:24:
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Het gaat niet om de kosten.klump4u schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:43:
[...]
Waren de kosten van de aannemer kleiner dan het subsidiebedrag?
En waarom durft hij opeens niet meer?
Die zijn bij mijn aannemer te overzien.
Ze durven het niet omdat ze het nog nooit gedaan hebben.
En ze zijn bang dat ze het verkloten en de garantie in gevaar brengen.
Daarnaast weten ze niet goed hoe ze hem moeten instellen.
Ik ga ook nog even met de leverancier van mijn pomp overleggen.dof schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:57:
[...]
Tjee, bummer. 't Is dat je zover weg zit anders zou ik je wel willen helpen (in m'n spaarzame tijd tussen de vele klusjes).
Misschien toch stappen zetten die je zelf wel kunt doen: grindbak graven ('t is nu mooi weer), layout maken van leidingen (leidingplan), gaten boren in muren waar nodig, toch maar onderdelen kopen (aan de hand van leidingplan), twee elektra groepen (laten?) aanleggen, etc. Dan maak je het voor een mogelijke latere installateur weer makkelijker en sneller.
Die zit 2 dorpen verder, dus dat is te doen.
Misschien een eigen topic openen als je het aandurft om het met onze gezamenlijke hulp het zelf te doen.Rzaan schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:16:
[...]
Ik ga ook nog even met de leverancier van mijn pomp overleggen.
Die zit 2 dorpen verder, dus dat is te doen.
Dan verstoort het de discussie hier niet en is het makkelijker om op kleine tussenvraagjes te reageren.
Op zich waardering voor je aannemer dat ie eerlijk zegt dat ie het niet aandurft. Ik ken ze wel anders...
Dat weten de meeste installateurs niet.Rzaan schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:15:
[...]
Zou er niet te angstig voor zijn, hier gaan wij het zelf ook doen (3-F 9kw T-CAP). Er is zoveel kennis en kunde op tweakers over de pana’s dat dat wel moet lukken. Wij kregen namelijk ook niemand gevonden die de unit wilde installeren als ze deze niet ook konden leveren. Onze aannemer heeft geen ervaring dus we doen het soort van samen nu, het vergt wat planning maar het is echt geen rocket science (ik heb twee linkerhanden maar wel technisch inzicht).Rzaan schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:31:
[...]
Als mijn aannemer het niet aandurft, dan ik zeker niet.
Daarnaast wil ik graag de subsidie.
Wellicht kan je aannemer de laatste koppeling maken en de stekker aansluiten, factuur daarvoor is voldoende voor de subsidie. Of je maakt zelf het stroomschema en laat hem het op die manier aanleggen?
Misschien kun je hem vragen om het leidingwerk te doen (zoals ze anders bij een ordinaire CV-ketel ook zouden doen) en dat je zelf de instellingen verzorgt. Dan heb je wel een factuur welke je kan gebruiken voor de subsidie en ben je geholpen met het grove werkRzaan schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:15:
[...]
Het gaat niet om de kosten.
Dan zijn die wel erg voorzichtig, instellen zul je uiteindelijk toch zelf moeten doen want iedere situatie is anders en je zult in het begin toch telkens aanpassingen moeten doen, ik heb er 2 geïnstalleerd en ik moet zeggen het stelde met hulp van dit forum geen zak voor.Rzaan schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:15:
[...]
Het gaat niet om de kosten.
Eens. Kon eerst nog geen radiator zelf vervangen. Heb zelf de wp aangesloten. Forum is erg handigklump4u schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:39:
[...]
Dan zijn die wel erg voorzichtig, instellen zul je uiteindelijk toch zelf moeten doen want iedere situatie is anders en je zult in het begin toch telkens aanpassingen moeten doen, ik heb er 2 geïnstalleerd en ik moet zeggen het stelde met hulp van dit forum geen zak voor.
Tijdens het willen afstellen flowmeters springt de wp op h62.
In 1e instantie dacht ik van OK druk is wat laag dus bijgevuld naar 1.8Bar. De kogelkranen van de andere al afgestemde verdeler dicht gedaan omdat het een parallel circuit is naar beide verdelers.
Maar nog steeds h62 ( flow), bij het open zetten van de 1e verdeler geen h62 en hoor je ook het water stromen.
Dus eigenlijk weet ik zeker dat je probleem bij de nieuwe verdeler zit. Alle flow meters staan op halve stand om open/ dicht verwarring te voorkomen. Maar toch geen flow ook niet een klein beetje. Maar toen zag ik een natte plek en de retour kogelkraan die lekt vanuit het draai mechanische ( af en toe een druppel)
Valt zoiets te repareren? En zou dit ook de oorzaak van de flow problemen kunnen zijn dat ik de vleugel wel kan draaien ( voel ook interne weerstand) maar dat deze niet opent?
PS zit in een knie schot ruimte op zolder dus geen prettig plek om echt met grof geschut bezig te gaan ( daarom ook dit weekend gedaan ipv vorige week met de hogere temperaturen)
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
De kogelkraan is eraf te schroeven maar hoop dat reparatie mogelijk is omdat het model binnen/ buiten draad niet zo 1 2 3 ergens anders te vinden is. Komt bij heima24 vandaan en technisch gezien nog wel garantie maar heen en weer sturen is ook niet gratisBeekforel schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 22:13:
@The-Source kun je de kogelkraan niet los van de verdeler vervangen? Klinkt oog alsof die vast zit
Maar toen schoot mij ineens Hornbach in het hoofd en die heeft wel de kraan die in zoek qua schroefdraad. Dus is nog wel een optie
[ Voor 12% gewijzigd door The-Source op 30-06-2023 22:49 ]
Aha, dat is lastig. Ik zou hem iig los halen en bekijken of je er dan iets aan kunt zien. Verder geen ervaring met reparaties.The-Source schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 22:44:
[...]
De kogelkraan is eraf te schroeven maar hoop dat reparatie mogelijk is omdat het model binnen/ buiten draad niet zo 1 2 3 ergens anders te vinden is. Komt bij heima24 vandaan en technisch gezien nog wel garantie maar heen en weer sturen is ook niet gratis
Enkel een kogelkraan heeft een Warmteservice of Hornbach ook wel, even afhankelijk van de maat. Je zou 'm ook er tussenuit kunnen halen als je ook een kogelkraan bij de aanvoer hebt (of vacuüm blijft dan ook je retour dicht).The-Source schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 21:46:
vandaag heb ik mijn 2e vloerverwarming pomp vervangen voor een pomploos model.
Tijdens het willen afstellen flowmeters springt de wp op h62.
In 1e instantie dacht ik van OK druk is wat laag dus bijgevuld naar 1.8Bar. De kogelkranen van de andere al afgestemde verdeler dicht gedaan omdat het een parallel circuit is naar beide verdelers.
Maar nog steeds h62 ( flow), bij het open zetten van de 1e verdeler geen h62 en hoor je ook het water stromen.
Dus eigenlijk weet ik zeker dat je probleem bij de nieuwe verdeler zit. Alle flow meters staan op halve stand om open/ dicht verwarring te voorkomen. Maar toch geen flow ook niet een klein beetje. Maar toen zag ik een natte plek en de retour kogelkraan die lekt vanuit het draai mechanische ( af en toe een druppel)
Valt zoiets te repareren? En zou dit ook de oorzaak van de flow problemen kunnen zijn dat ik de vleugel wel kan draaien ( voel ook interne weerstand) maar dat deze niet opent?
PS zit in een knie schot ruimte op zolder dus geen prettig plek om echt met grof geschut bezig te gaan ( daarom ook dit weekend gedaan ipv vorige week met de hogere temperaturen)
Klinkt aannemelijk dat dit t geval is.. heb je al geprobeerd je ontluchting op retour te openen? Krijg je dan wel lucht cq water eruit? Dan loopt het in ieder geval via de vloer naar het retour-huis. Om dat (kleine beetje) te testen zou ik de andere radiatoren / verdelers openzetten, dan heb je in ieder geval een goede flow en kan je rustig even testen en rommelen.
Als je geen expansievat hebt misschien wel, maar ik denk het niet.stevenP schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:13:
[...]
Enkel een kogelkraan heeft een Warmteservice of Hornbach ook wel, even afhankelijk van de maat. Je zou 'm ook er tussenuit kunnen halen als je ook een kogelkraan bij de aanvoer hebt (of vacuüm blijft dan ook je retour dicht).
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Edit na de nodige zweetdruppels en verbale uitingen van ongemak zit de andere afsluiter er tussen.
:strip_exif()/f/image/0dSgo9HtIXIcx6IvsI9yotdb.jpg?f=fotoalbum_medium)
Maar probleem van geen flow is niet opgelost.
Water tot en met de afsluiters werkt.
Ontluchters ( in beide balken helemaal rechts) komt voor mijn gevoel te weinig lucht uit gezien hoeveelheid water dat uit diverse leidingen is gekomen.
Alle schuiven van onderste balk bewegen, ook met de hand getest maar veranderd niets.
WP springt ook in storing bij het testen dus het niet zo dat de flow meters het niet doen
Kan het zijn dat 1 of beide balken van de verdeler niet goed/ verstopt is?
[ Voor 54% gewijzigd door The-Source op 01-07-2023 16:48 ]
In jouw foto lijken de flowmeters helemaal op 0 te staan. Niet om lullig te doen, maar stel je de regeling correct af? YoutubeThe-Source schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:34:
Nou heb mijn bezoekje bij de Hornbach gehad (2x 35min in de auto) en vervolgens ondanks voorraad van 18stuks zijn ze nergens te vinden. Nu moet ik zeggen dat de medewerker echt wel z'n best heeft gedaan om ze toch wel te vinden maar mocht niet baten. Dus nu maar een binnen/binnen draad versie meegenomen en een 3/4 nippel erin. Maar dat wordt dus zo weer het andere leidingwerk op lengte aanpassen...
Edit na de nodige zweetdruppels en verbale uitingen van ongemak zit de andere afsluiter er tussen.
[Afbeelding]
Maar probleem van geen flow is niet opgelost.
Water tot en met de afsluiters werkt.
Ontluchters ( in beide balken helemaal rechts) komt voor mijn gevoel te weinig lucht uit gezien hoeveelheid water dat uit diverse leidingen is gekomen.
Alle schuiven van onderste balk bewegen, ook met de hand getest maar veranderd niets.
WP springt ook in storing bij het testen dus het niet zo dat de flow meters het niet doen
Kan het zijn dat 1 of beide balken van de verdeler niet goed/ verstopt is?
Ik heb zelf een 5J geinstalleerd en draai ik met veel plezier op 32mm buizen en vvw. Mijn schoonmoeder zat te hinten of het bij haar ook kon, maar die heeft een huis met enkel radiatoren. Die L-bakken zouden met hydroliek naar buiten gaan, ingebouwde tank en een hoge(re) uitgangstemperatuur is mogelijk. Hele huis naar T33 radiatoren, Ta naar 50 (?) en dan gaat dit misschien wel gewoon. Maar draai je dan direct COP 1 of valt het mee?
Life is not about specs, it is about joy!
Probleem is juist dat er helemaal geen flow wil gaan lopen dus ja flow 0 is het probleem.stevenP schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 18:02:
[...]
In jouw foto lijken de flowmeters helemaal op 0 te staan. Niet om lullig te doen, maar stel je de regeling correct af? Youtube
Ik heb een dezelfde verdeler ( 5groepen) op bg die heb ik netjes ingeregeld.
Het lijkt er haast op dat de verdeler verstopt is maar hoe kom ik daar achter?
Ik ken je situatie niet goed.The-Source schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 18:55:
[...]
Probleem is juist dat er helemaal geen flow wil gaan lopen dus ja flow 0 is het probleem.
Ik heb een dezelfde verdeler ( 5groepen) op bg die heb ik netjes ingeregeld.
Het lijkt er haast op dat de verdeler verstopt is maar hoe kom ik daar achter?
maar koppel je slangen los.
Sluit er een waterleiding/of puls op aan.
Zet op de retour ook met een afvoer slang, naar buiten
En spoel zo 1 voor 1 de groepen door.
Dan zou ik de flow meters eraf halen en tussen je verdeler en de slangen kogelkraantjes zetten, zodat je TR later goed kunt regelen.
Flowmeters zijn ruk in je systeem, is mijn mening
Alles OPEN, is wat je wilt voor flow. De rest van je systeem ??
Daarna ge je rustig TR tweaken.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Geen eraving mee, maar ik draai op een radiatoren systeem huis uit 1992.stevenP schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 18:04:
Ander nieuws, wie heeft er al gegeven over gebruik van de nieuwe Monoblocks (K & L) in retrofit?
Ik heb zelf een 5J geinstalleerd en draai ik met veel plezier op 32mm buizen en vvw. Mijn schoonmoeder zat te hinten of het bij haar ook kon, maar die heeft een huis met enkel radiatoren. Die L-bakken zouden met hydroliek naar buiten gaan, ingebouwde tank en een hoge(re) uitgangstemperatuur is mogelijk. Hele huis naar T33 radiatoren, Ta naar 50 (?) en dan gaat dit misschien wel gewoon. Maar draai je dan direct COP 1 of valt het mee?
Beetje extra staal, en werkt als een zonnetje, geen reden waarom andere types dit niet zouden kunnen,
Niet te zware wp:-) omrekenen en dan afroamen.
Maar Ta 50 nooit gezien..
Ga over op WAR en dan zal je met een stooklijn mooie dingen kunnen bereiken mss wel met TA 30:-)
[ Voor 6% gewijzigd door Dylantje2 op 02-07-2023 10:07 ]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Hier ook een 5J met alleen radiatoren, boven T20 en onder T33, stooklijn van 40-30 bij -10/15, pendelen op deltaT bij +10 graden buiten, van 800m3 gas naar 2000kWh elektra, maar nu wel het hele huis verwarmd 24/7.stevenP schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 18:04:
Ander nieuws, wie heeft er al gegeven over gebruik van de nieuwe Monoblocks (K & L) in retrofit?
Hoekhuis uit 1953 met matige isolatie en gewoon dubbelglas.
Er zijn pas enkele All In Ones R290 L series uitgeleverd. K serie volgt nog. In de zomerperiode valt er weinig te testen maar in de basis zal daar weinig verschil in zitten. De controller software etc. is vergelijkbaar met de J serie.stevenP schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 18:04:
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
...
Mag dat in dit topic, of moet ik een ander topic zoeken?
Ik ga een eigen topic openen.dof schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:07:
[...]
Misschien een eigen topic openen als je het aandurft om het met onze gezamenlijke hulp het zelf te doen.
Dan verstoort het de discussie hier niet en is het makkelijker om op kleine tussenvraagjes te reageren.
Op zich waardering voor je aannemer dat ie eerlijk zegt dat ie het niet aandurft. Ik ken ze wel anders...
Aan de ene kant om te laten zien hoe het eventueel kan.
En om tips, trics en aankoop-adviezen te krijgen.
Ik heb tegen de aannemer gezegd: Weet je wie de WP gaat aanleggen? Hij hoopvol 'nee, nog niet"
Ik zei 'jij, en geen gelul meer. Op Tweakers zeggen ze dat je het makkelijk zelf kan doen"
Zal straks hieronder de link zetten.
Haha, heel goed. Hij gaat nu ook meelezen?Rzaan schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:52:
[...]
Ik ga een eigen topic openen.
Aan de ene kant om te laten zien hoe het eventueel kan.
En om tips, trics en aankoop-adviezen te krijgen.
Ik heb tegen de aannemer gezegd: Weet je wie de WP gaat aanleggen? Hij hoopvol 'nee, nog niet"
Ik zei 'jij, en geen gelul meer. Op Tweakers zeggen ze dat je het makkelijk zelf kan doen"
Zal straks hieronder de link zetten.
Nee, dat niet. Maar toen ik zei dat hij het wel kon, zei hij: "Op jouw verantwoordelijkheid."
Ik heb gezegd (misschien iets te overmoedig) "Het is bijna hetzelfde als een verwarmingsketel aansluiten"
Terwijl ik geen idee heb.
Dit is de link van 'mijn' topic" https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2195614
Wat voor pand is het? Wanneer het om een ouder pand gaat wat is of nog wordt nageïsoleerd dan hebben de bestaande radiatoren vaak genoeg capaciteit.stevenP schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 18:04:
Ik weet niet hoe oud je schoonouders zijn, maar mochten ze gepensioneerd zijn dan is de kans groot dat ze voldoen aan de verzamelinkomen eis voor een 0% rente duurzaamheidslening van het Warmtefonds. Daarmee is dan in een klap een combinatie van maatregelen uit te voeren (met als doel natuurlijk gasloos😁). De aflossing wordt dan (bij wijze van spreken) betaald door de besparing op de energierekening.
Verder zou ik gewoon een J-series plaatsen zolang er geen nieuwer model is tegen aanvaardbare kosten.
www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR
Ik heb mijn pana en boilervat zelf besteld en heb veel moeite gehad om een installateur te vinden die het aan wilde sluiten. In de getekende offerte staat een clausule waarbij ik verantwoordelijk ben voor de juiste keuze qua vermogen etc. Ik vond dat heel redelijk. Hij is verantwoordelijk voor dat het niet lekt en in bedrijf gesteld wordt en ik heb de berekeningen gedaan.Rzaan schreef op zondag 2 juli 2023 @ 18:09:
[...]
Nee, dat niet. Maar toen ik zei dat hij het wel kon, zei hij: "Op jouw verantwoordelijkheid."
Ik heb gezegd (misschien iets te overmoedig) "Het is bijna hetzelfde als een verwarmingsketel aansluiten"
Terwijl ik geen idee heb.
Dit is de link van 'mijn' topic" https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2195614
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Dank je voor de tip (en ook @Carboy54 En @klump4u, voelt een stukkie zekerder zo 😉lbreman schreef op zondag 2 juli 2023 @ 18:35:
[...]
Wat voor pand is het? Wanneer het om een ouder pand gaat wat is of nog wordt nageïsoleerd dan hebben de bestaande radiatoren vaak genoeg capaciteit.
Ik weet niet hoe oud je schoonouders zijn, maar mochten ze gepensioneerd zijn dan is de kans groot dat ze voldoen aan de verzamelinkomen eis voor een 0% rente duurzaamheidslening van het Warmtefonds. Daarmee is dan in een klap een combinatie van maatregelen uit te voeren (met als doel natuurlijk gasloos😁). De aflossing wordt dan (bij wijze van spreken) betaald door de besparing op de energierekening.
Verder zou ik gewoon een J-series plaatsen zolang er geen nieuwer model is tegen aanvaardbare kosten.
Het is een 2-onder-1-kap uit jaren 50. Volgens kadaster, 135m2 met regulier dubbelglas, spouwmuur korrels en zonnepanelen. Er komt dit najaar een aannemer een aantal kozijnen vervangen voor HR++ en de ketel is een Vaillant uit 2005 die recent ook weer een lekke driewegklep had. Hij is wat opgelapt maar tijd dat die vertrekt!
Idee van de nieuwe lijn is wel het gemak en 'clean' look doordat het binnen een all in one is. Ik kan ook wel naar los vat met spiraal of zoals hier thuis een wpb (extra subsidie), maar ik moet dit najaar maar eens gaan kijken hoe de leveringen lopen. Eerder heb ik toch geen tijd.
Met een nageisoleerde spouw en HR++ glas beneden zou ik geen zorgen hebben over een warmtepomp. Zou wel de vloer naisoleren als dat nog niet is gebeurd. Wanneer minimaal (ik meen) 8m2 HR++ geplaatst wordt in combinatie met een extra ISDE maatregel (lees: de warmtepomp, of evt. vloerisolatie) dan geldt er ook extra subsidie op het glas (46€/m2). Niet de wereld, maar het scheelt toch weer. Oftewel het kan de moeite waard zijn een paar extra ruitjes te laten vervangen aan het minimaal aantal m2 te komen.stevenP schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 07:58:
[...]
Dank je voor de tip (en ook @Carboy54 En @klump4u, voelt een stukkie zekerder zo 😉
Het is een 2-onder-1-kap uit jaren 50. Volgens kadaster, 135m2 met regulier dubbelglas, spouwmuur korrels en zonnepanelen. Er komt dit najaar een aannemer een aantal kozijnen vervangen voor HR++ en de ketel is een Vaillant uit 2005 die recent ook weer een lekker driewegklep had. Hij is wat opgelapt maar tijd dat die vertrekt!
Idee van de nieuwe lijn is wel het gemak en 'clean' look doordat het binnen een all in one is. Ik kan ook wel naar los vat met spiraal of zoals hier thuis een wpb (extra subsidie), maar ik moet dit najaar maar eens gaan kijken hoe de leveringen lopen. Eerder heb ik toch geen tijd.
www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR
Dat is nog es wat anders dan de eerste spetterend nieuwe glimmende bolide die uit een fabriek roltbartvl schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:53:
https://www.linkedin.com/...are&utm_medium=member_ios
Eerste buitenunit is geproduceerd in Pilsen.
Hadden ze er niet een uitpak feestje van kunnen maken?

Precies, ik ga dat allemaal eens uitzoeken qua extra subsidie al is die glasbonus marginaal op de gehele investering. Maar hey, gratis geld!😜lbreman schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:25:
[...]
Met een nageisoleerde spouw en HR++ glas beneden zou ik geen zorgen hebben over een warmtepomp. Zou wel de vloer naisoleren als dat nog niet is gebeurd. Wanneer minimaal (ik meen) 8m2 HR++ geplaatst wordt in combinatie met een extra ISDE maatregel (lees: de warmtepomp, of evt. vloerisolatie) dan geldt er ook extra subsidie op het glas (46€/m2). Niet de wereld, maar het scheelt toch weer. Oftewel het kan de moeite waard zijn een paar extra ruitjes te laten vervangen aan het minimaal aantal m2 te komen.
Vloerisolatie gaat niet zo lekker, maar geluk is dat het een dijkwoning is met souterrain dus de -1 is bewoond (verhuurd zelfs) en daardoor geen mega kou van onderaf in de woonkamer. Ik overweeg wel een single split voor souterrain om daar te ontvochtigen en separaat te verwarmen (koelen hoeft niet doordat het semi ondergronds is). Kan alleen maar ten goede komen van de woon etage daarboven natuurlijk
“In de nieuwe K- en L-serie van Panasonic ontdooit de warmtepomp het buitendeel met tapwater. Daardoor hoeft het elektrisch element niet aan te gaan en dat scheelt stroom.”
Was @Carboy54 toevallig bij het event waar dat gedeeld is? Zijn er meer interessante verbeteringen? Betekent dit dat de noodzaak tot een buffervermogen vanuit oogpunt van ontdooicyclus geheel afwezig is?
Ik verwacht dat bedoeld wordt dat het via de boiler gaat.Leipo schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 08:13:
welk tapwater? moet je dan een extra watertoevoer aansluiten? en hoe gaat die dan weer beschermt worden tegen vorst?
Bart dat is niet echt goed uitgelegd door Panasonic ik heb daarom een nadere uitleg gevraagd. Ik ga er van uit dat het ongeveer hetzelfde functioneert als bij mijn 2e merk welke ik vertegenwoordig waarvan hierbij het document. Zodra ik meer weet kom ik er op terug.bartvl schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:03:
[...]
Ik verwacht dat bedoeld wordt dat het via de boiler gaat.
/f/image/OUQUTx8kc0ZpnX2ifijnkiUA.png?f=fotoalbum_large)
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Hierbij het antwoord van DHPS inzake de verbeteringen:Carboy54 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 18:55:
[...]
Bart dat is niet echt goed uitgelegd door Panasonic ik heb daarom een nadere uitleg gevraagd. Ik ga er van uit dat het ongeveer hetzelfde functioneert als bij mijn 2e merk welke ik vertegenwoordig waarvan hierbij het document. Zodra ik meer weet kom ik er op terug.
[Afbeelding]
Zie onderstaand antwoord van onze service. Wat wij zelf qua verkoop als verbetering zien, geldt voornamelijk voor de 5KW K/L generatie, waar de unit onder alle omstandigheden in staat is om zijn vermogen vast te houden. Tevens is een interessant punt de aanpassing van de dempers en isolatie van de compressoren, waardoor voor alle units een aanzienlijke winst wordt behaald m.b.t. geluidsbeleving.
Het ontdooien op tapwater heeft als voordeel dat de ontdooi cyclus sneller gebeurt dan op cv-circuit. Voor het comfort in de woning kan dit en positief effect hebben. De noodzaak voor de buffer ter ontdooiing kan dus vervallen. Echter is het wel zo dat er nog steeds 20 liter per kw vermogen vrij circulerend water in het circuit moet kunnen circuleren. Dus vaak is er dan nog wel een buffer nodig. Een buffer heeft een positief effect op het systeem. Mochten er klachten zijn aan het warmtepompsysteem dan verlangt Panasonic dat er eerst een buffer geplaats wordt voordat er verder onderzoek gedaan word.
Een andere verbetering is dat de buffersensor nu op de hoofdprint aangesloten kan worden.
[ Voor 12% gewijzigd door Carboy54 op 06-07-2023 09:54 ]
De 20liter per kW ga ik niet redden, maar dat gaat vast goedkomen!
Mooi dat het huis warm is, maar dan sta je vervolgens wel onder een koude douche...Carboy54 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:52:
[...]
Hierbij het antwoord van DHPS inzake de verbeteringen:
Zie onderstaand antwoord van onze service. Wat wij zelf qua verkoop als verbetering zien, geldt voornamelijk voor de 5KW K/L generatie, waar de unit onder alle omstandigheden in staat is om zijn vermogen vast te houden. Tevens is een interessant punt de aanpassing van de dempers en isolatie van de compressoren, waardoor voor alle units een aanzienlijke winst wordt behaald m.b.t. geluidsbeleving.
Het ontdooien op tapwater heeft als voordeel dat de ontdooi cyclus sneller gebeurt dan op cv-circuit. Voor het comfort in de woning kan dit en positief effect hebben. De noodzaak voor de buffer ter ontdooiing kan dus vervallen. Echter is het wel zo dat er nog steeds 20 liter per kw vermogen vrij circulerend water in het circuit moet kunnen circuleren. Dus vaak is er dan nog wel een buffer nodig. Een buffer heeft een positief effect op het systeem. Mochten er klachten zijn aan het warmtepompsysteem dan verlangt Panasonic dat er eerst een buffer geplaats wordt voordat er verder onderzoek gedaan word.
Een andere verbetering is dat de buffersensor nu op de hoofdprint aangesloten kan worden.
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Rare gedachtkronkel idd. Ik heb een seriebuffer van 50 liter in 't CV circuit om de systeeminhoud groot genoeg te houden, daar gaan defrosts prima op. Dat buffer haal ik met een driewegklep uit 't circuit als de boiler wordt opgewarmd, 't heeft m.i. geen zin die 50 liter naar 50+ graden te verwarmen terwijl ik voor verwarming meestal niet meer dan 35 graden nodig heb. En buiten 't stookseizoen is dat helemaal zonde (buffervat is zoals meestal niet heel goed geïsoleerd) en als ik ook wil koelen is 't nog dommer. Als je in mijn installatie de defrost dus over 't boiler circuit gaat doen wordt dus op zo'n fijne defrost mania dag binnen no time de boiler afgekoeld en moet er weer warm water worden geproduceerd. Maar ze zullen er wel over nagedacht hebben.....LinuZZ schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 19:44:
[...]
Mooi dat het huis warm is, maar dan sta je vervolgens wel onder een koude douche...
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Vergis je niet in de warmtebuffer van je vloer. Dat is natuurlijk niet alleen de inhoud van het water in je vloerverwarming maar ook de massa daar omheen. Dat zal aanzienlijk meer zijn dan 250L water op 50 graden.stevenP schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 20:32:
Volgens mij is het júist goed om je sww te gebruiken. Je hebt immers een vat van 150-200L (exacte inhoud van die K-serie weet ik even niet) van 60gr. Vele malen krachtiger als warmtebuffer dan mijn vvw van 35C. Dat mijn boilertemp dan enkele graden daalt, so be it. De totale energieopslag daarin is zo groot dat je dit niet snel zal merken tijdens douchen lijkt mij.
Desondanks eigenlijk wel een interessante gedachte. Ik zou wel eens met mn domotica een script willen proberen die bij een defrost de driewegklep omzet en de warmte uit de boiler probeer te halen ipv uit de vloer. De temperatuur is daar namelijk fors hoger en wellicht helpt dit om de defrost cyclus te versneller.
Dit jaar zijn we heel onze benedenverdieping aan het verbouwen. Hierbij zal de volledige benedenverdieping á 80m2 verzien worden van vloerverwarming HoH10cm met een lengte van 80m per groep. Er komt ook een pomploze verdeler.
Ik vermoed dat ik hiermee geen buffer hoef aan te leggen, toch?
Ik zit op een 35m2 vvw + enkele radiatoren zonder buffer, wel heb ik maar een 5J draaien.RemySoeters schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:22:
Afgelopen jaar heb ik de pana aangesloten op reguliere radiatoren. Dit ging, afgelopen winter, prima bij defrosts(nu we het toch over buffers hebben).
Dit jaar zijn we heel onze benedenverdieping aan het verbouwen. Hierbij zal de volledige benedenverdieping á 80m2 verzien worden van vloerverwarming HoH10cm met een lengte van 80m per groep. Er komt ook een pomploze verdeler.
Ik vermoed dat ik hiermee geen buffer hoef aan te leggen, toch?
@Carboy54 schreef hierboven dat er 20L vrij water per kW geadviseerd wordt tbv defrosts; reken maar eens uit hoeveel water je vloer als volume heeft. Ik vermoed dat je wel goed zit
@padoempats klopt, maar het water uit je sww-spiraal is inderdaad een stuk warmer door de hogere dT, een vvw is tenslotte een traag afgifte systeem. Daarnaast kan je op standje puntlas je sww-vat weer warm krijgen (herstel van verlies) terwijl je vloer weer een tijd low'n'slow moet opwarmen.
Deze optie voor de moderne warmtepomp varianten als de Panasonic K&L en de Itho Amber zijn naar de wens van de gebruiker in te stellen. Dus kan wel hoeft niet.stevenP schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:03:
[...]
Ik zit op een 35m2 vvw + enkele radiatoren zonder buffer, wel heb ik maar een 5J draaien.
@Carboy54 schreef hierboven dat er 20L vrij water per kW geadviseerd wordt tbv defrosts; reken maar eens uit hoeveel water je vloer als volume heeft. Ik vermoed dat je wel goed zit
@padoempats klopt, maar het water uit je sww-spiraal is inderdaad een stuk warmer door de hogere dT, een vvw is tenslotte een traag afgifte systeem. Daarnaast kan je op standje puntlas je sww-vat weer warm krijgen (herstel van verlies) terwijl je vloer weer een tijd low'n'slow moet opwarmen.
Kijk, dat scheelt al weer. Extra mogelijkheden alleen maar fijn (voor Tweakers).Carboy54 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:29:
[...]
Deze optie voor de moderne warmtepomp varianten als de Panasonic K&L en de Itho Amber zijn naar de wens van de gebruiker in te stellen. Dus kan wel hoeft niet.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Voordeel van defrosten via de vloer is juist dat je er werkelijk niets van merkt, vanwege de traagheid. Warmte ontrekken uit je boilervat kan wat sneller hinder geven, maar eigenlijk geen flauw idee hoeveel warmte je er nou echt onttrekt. Proefondervindelijk ondervinden...stevenP schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:03:
[...]
Leuke tautologie..padoempats schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 15:20:
[...]
Voordeel van defrosten via de vloer is juist dat je er werkelijk niets van merkt, vanwege de traagheid. Warmte ontrekken uit je boilervat kan wat sneller hinder geven, maar eigenlijk geen flauw idee hoeveel warmte je er nou echt onttrekt. Proefondervindelijk ondervinden...
Anyway, in het vorige topic varieert de hoeveelheid vermogen die een defrost onttrekt tussen de 10% en zo’n 17%. Maar dat is sterk afhankelijk van jouw systeem. Reken met 20% als je veilig wilt zitten.
20% van wat?Superbeagle schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 18:48:
[...]
Leuke tautologie..![]()
Anyway, in het vorige topic varieert de hoeveelheid vermogen die een defrost onttrekt tussen de 10% en zo’n 17%. Maar dat is sterk afhankelijk van jouw systeem. Reken met 20% als je veilig wilt zitten.
Als ik terugkijk naar een defrost moment zie ik dat de wp omgerekend 7kw thermiech vermogen leverde op een 9kw wp. Dan zit je op 75%. Bedoel je wat anders?Superbeagle schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 19:29:
@padoempats Percentage van het vermogen van de wp.
Ik denk dat bedoeld wordt dat er met een 9kW machine 1,8 kWh warmte nodig is voor een defrost.
Ik heb een 7 kW WP en gebruik op de meest ongunstige momenten (defrost mania) ca. 0,25 kWh thermische energie voor een enkele defrost uit het huis. Echter kost het ca. nog een keer 0,25 kWhth aan energie dat tijdens de tijd van een defrost niet gemaakt wordt. Daardoor houd ik rekening met ongeveer 20% verlies aan beschikbare thermische energie (op die momenten had ik 2.5 kWhth nodig om het huis op temperatuur te houden).bartvl schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 08:33:
Kun je ook zien hoeveel (warmte)energie (kWh) er voor gebruikt wordt?
Ik denk dat bedoeld wordt dat er met een 9kW machine 1,8 kWh warmte nodig is voor een defrost.
Dat sommige fabrikanten nu een defrost kunnen doen met energie uit een SWW boiler vind ik best wel slim. Voor die mensen die geen vloerverwarming hebben, is dat de beste methode. Het huis koelt dan minder snel af, en dat beetje thermisch vermogen vanuit de SWW boiler merk je niet (SWW boiler van 300L is ca. 15..20 kWhth).
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Vandaag weer tijd gehad om wat uit te sluiten/ testen.Dylantje2 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 09:51:
[...]
Ik ken je situatie niet goed.
maar koppel je slangen los.
Sluit er een waterleiding/of puls op aan.
Zet op de retour ook met een afvoer slang, naar buiten
En spoel zo 1 voor 1 de groepen door.
Dan zou ik de flow meters eraf halen en tussen je verdeler en de slangen kogelkraantjes zetten, zodat je TR later goed kunt regelen.
Flowmeters zijn ruk in je systeem, is mijn mening
Alles OPEN, is wat je wilt voor flow. De rest van je systeem ??
Daarna ge je rustig TR tweaken.
Met een slang tussen beide aftappunten is er goede flow.
Bij het los draaien van de vw slangen bij de bovenste balk gaan de flowmeters bewegen ( druk op leiding die veranderde), dit is bij alle 4 het geval.
Bij de onderste balk idem voor de flow meters bovenste balk.
Mijn vermoeden is dat er iets tussen aansluiting onderste balk en doorstroming naar retour leiding zit en dat dus 4x.
Heb alleen geen tijd meer om vandaag verder te testen en daarnaast is temperatuur op het plekje ook niet aangenaam meer te noemen.
Mochten er nog tips zijn waar ik naar moet kijken dan hoor ik die graag
Troep er tussenuit.The-Source schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:18:
[...]
Vandaag weer tijd gehad om wat uit te sluiten/ testen.
Met een slang tussen beide aftappunten is er goede flow.
Bij het los draaien van de vw slangen bij de bovenste balk gaan de flowmeters bewegen ( druk op leiding die veranderde), dit is bij alle 4 het geval.
Bij de onderste balk idem voor de flow meters bovenste balk.
Mijn vermoeden is dat er iets tussen aansluiting onderste balk en doorstroming naar retour leiding zit en dat dus 4x.
Heb alleen geen tijd meer om vandaag verder te testen en daarnaast is temperatuur op het plekje ook niet aangenaam meer te noemen.
Mochten er nog tips zijn waar ik naar moet kijken dan hoor ik die graag
Gewoon de verdeler met een voetventiel/kraantje meer niet.
Als je het goed wilt doen moet je toch Tr tweaken /:)
Kan er niets over vinden op tweakers (of worden zoektermen van 3 letters gefilterd?
Gewoon contactjes even nalopen, of heeft iemand een betere suggestie?
Claude
Kabels wellicht on afgeschermd en in de buurt van voedingskabels?reinhrst schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:56:
Ik krijg sinds een paar dagen eens, of een paar keer, per dag een H76 (Communicatiefout bediening binnen / Bediening 1 & communicatiefout binnenunit / Bediening 1 & comm.fout bediening 2) -- ik krijg de foutmelding binnen via de auqarea cloud, ik heb hem nog nooit op de display gezien. (Ik moet hierna op de display altijd hierna weer op on/off klikken).
Kan er niets over vinden op tweakers (of worden zoektermen van 3 letters gefilterd?)
Gewoon contactjes even nalopen, of heeft iemand een betere suggestie?
:strip_exif()/f/image/O5UaqqZ8acfLp4mPNjOIXgrn.jpg?f=fotoalbum_medium)
Zie de getekende pijl, die flow meters heb ik nu allemaal een stukje los gedraaid en daarna werkt het dus wel. Alleen wel vreemd dat dit bij deze verdeler wel nodig is en bij de andere (zelfde merk/ leverancier) wel.
Maar allang blij dat de oorzaak is gevonden. Wellicht helpt dat andere ook weer in de toekomst
En toch zou ik ze ertussenuit gooienThe-Source schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:19:
Nou vanalles los te hebben gehaald en geconstateerd dat er nergens iets in een aansluiting zat toch verder gezocht en soms is de oplossing heel makkelijk maar alleen niet in lijn van verwachting..
[Afbeelding]
Zie de getekende pijl, die flow meters heb ik nu allemaal een stukje los gedraaid en daarna werkt het dus wel. Alleen wel vreemd dat dit bij deze verdeler wel nodig is en bij de andere (zelfde merk/ leverancier) wel.
Maar allang blij dat de oorzaak is gevonden. Wellicht helpt dat andere ook weer in de toekomst
dunner din wss, door deze dingen
En je flowmeter zegt niets over je gelijklopen de tr.
Dus juist daarmee creëer je ellende.
Tr tweaken is iets anders dan gelijke flow door je vvw.
Ene groep heeft 80m slang met een betere afgifte dan de andere groep 60m slang.
Dus je TR zal verschillend zijn.
En juist die wil je tweaken
Zie foto pomp komt midden achter. Er komt een opening in de schutting. Voorkant als zichtzijde is het mooiste maar dan wel lucht richting het huis. Mocht het extreem verschil maken plaats ik hem toch andersom.
:strip_exif()/f/image/YfU3jFVhsTqva5M3cJyQIXjE.jpg?f=fotoalbum_large)
Op die afstand is er vrijwel geen verschil meer vwb het geluid en zal de pana in 90% van de situaties bijna onhoorbaar zijn.Brokencore schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 23:13:
Hoe is de ervaring met de geluidsproductie van een J serie. Heb de keuze om de ventilator de tuin in te laten blazen of juist andersom.
Zie foto pomp komt midden achter. Er komt een opening in de schutting. Voorkant als zichtzijde is het mooiste maar dan wel lucht richting het huis. Mocht het extreem verschil maken plaats ik hem toch andersom.
[Afbeelding]
Ik heb hem op mijn dakterras staan. Zelfs als ik 1 meter vanaf zit, hoor ik hem niet (toegegeven, centrum Haarlem is niet de stilste plek voor de rest, maar geeft wel een idee).Brokencore schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 23:13:
Hoe is de ervaring met de geluidsproductie van een J serie. Heb de keuze om de ventilator de tuin in te laten blazen of juist andersom.
[Afbeelding]
Misschien midden in de winter iets meer geluid als ie harder moet werken, maar dan heb je de ramen toch niet open.
Claude
[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 12-07-2023 20:00 ]
Al een tijdje mee aan het lezen geweest en wij hebben onze vvw en installatie 7kw lucht/watr zelf ook geplaatst.
Donderdag is Panasonic onze opstart komen doen en leek alles in orde..
We hebben hun al gemaild maar nog geen antwoord gehad.
Probleem is dus vanaf ik de vloer wil gaan koelen.
Ik hoop dat jullie een antwoord hebben :-)
We hebben een grundfos alpha 2 pomp met een bypass (zie foto)
:strip_exif()/f/image/ncU1NQ3w1Znl2NI9naMnOeIZ.jpg?f=fotoalbum_large)
eerst stond de besturing op kamertemperatuur 25 graden binnen ingesteld naar 21 graden maar er verandere niets, alpha 2 pomp zien we dat die de bypass volledig dicht zet en gewoon rondcirculeert ipv te koelen op dat moment gaat ook ons buffervat naar 5-6graden. maar de pomp sluit de bypass dus er komt geen koel watr door het VVW, ik heb dan een aanpassing gedaan en proberen instellen op water temperatuur, huidig was 21 graden gevraagd 17 graden ik zie dat de bypass even open gaat maar dan direct terug sluit en weer enkel rond circuleert op 20 graden.
Nu heb ik de auto adapt functie afgezet en de bypass manueel volledig open gezet en nu krijg ik de VVW uitraard wel op de gevraagde temp, maar zodra de bypass terug op automatisch staat sluit deze terug en circuleert 20graden rond.
Iemand een idee wat het probleem juist kan zijn? ik heb al 2 dagen uren zitten lezen maar kom er niet uit :-)
Kun je die pomp niet gewoon uitzetten en je buffervat (evt tijdelijk) bypassen?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat was de opstelling die we moesten plaatsen 🫣Andrehj schreef op zondag 16 juli 2023 @ 08:42:
@Didike : Waarom zitten die extra pomp + bypass+ buffervat er eigenlijk tussen? Die maken je installatie alleen maar complexer en verlagen je rendement...
Kun je die pomp niet gewoon uitzetten en je buffervat (evt tijdelijk) bypassen?
Zo ziet het er dus uit.
:strip_exif()/f/image/DhcfFuZEnCflXlvOtAKJ2PRs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2WCOBCWY8xlzMdAsyX77tVfU.jpg?f=fotoalbum_large)
Van wie moest dat?Didike schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:11:
Dat was de opstelling die we moesten plaatsen 🫣
Volgens mij zie ik in het plaatje hierboven enkel VVW. En daarbij dan enorm veel leidingwerk, kleppen en pompen. Ik denk dat dat echt veel eenvoudiger (en met veel minder energieverbruik) kan.
En dat doe je dan door gewoon de WP direct in de VVW te laten pompen. Mengkleppen, pompgroepen en buffervat heb je dan niet nodig. Ongewenste temperatuurverschillen tussen ruimtes los je op door de VVW-groepen in te regelen.
Het bewijs voor bovenstaande stelling draait inmiddels al drie jaar in onze eigen woning.
[ Voor 62% gewijzigd door Andrehj op 16-07-2023 13:38 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat kan ik best geloven! Uiteraard van de verkoper. Was dit de opstelling die werd geadviseerd, met de buffertank etc. Maar heb je dan enig idee waarom die klep telkens gaat sluiten?Andrehj schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:33:
[...]
Van wie moest dat?
Volgens mij zie ik in het plaatje hierboven enkel VVW. En daarbij dan enorm veel leidingwerk, kleppen en pompen. Ik denk dat dat echt veel eenvoudiger (en met veel minder energieverbruik) kan.
En dat doe je dan door gewoon de WP direct in de VVW te laten pompen. Mengkleppen, pompgroepen en buffervat heb je dan niet nodig. Ongewenste temperatuurverschillen tussen ruimtes los je op door de VVW-groepen in te regelen.
Het bewijs voor bovenstaande stelling draait inmiddels al drie jaar in onze eigen woning.
Want ik wil zeker wel aanpassingen doen voor energiezuiniger te kunnen lopen, maar wil ook wel weten waarom het nu niet werkt terwijl alles is aangesloten zoals het moet. Er is toch ergens iets dat fout loopt dat die alpha pomp telkens de bypass sluit en gaat rondpompen ipv koelen, want wp draait en koelt buffer naar gevraagde temp en dan gaat bypass dicht en wordt er dus niet gekoeld, staat nu handmatig open. Ik kan dit ook niet uitlezen of weet niet op wat die pomp beslist de bypass te sluiten.
Geen idee. Ik heb dat allemaal niet.Didike schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:16:
Dat kan ik best geloven! Uiteraard van de verkoper. Was dit de opstelling die werd geadviseerd, met de buffertank etc. Maar heb je dan enig idee waarom die klep telkens gaat sluiten?
Wellicht @flippy ? (Maar ik denk dat ie hetzelfde adviseert als ik hierboven...)
Want ik wil zeker wel aanpassingen doen voor energiezuiniger te kunnen lopen, maar wil ook wel weten waarom het nu niet werkt terwijl alles is aangesloten zoals het moet. Er is toch ergens iets dat fout loopt dat die alpha pomp telkens de bypass sluit en gaat rondpompen ipv koelen, want wp draait en koelt buffer naar gevraagde temp en dan gaat bypass dicht en wordt er dus niet gekoeld, staat nu handmatig open. Ik kan dit ook niet uitlezen of weet niet op wat die pomp beslist de bypass te sluiten.
wat een idioot systeem.Didike schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:16:
[...]
Dat kan ik best geloven! Uiteraard van de verkoper. Was dit de opstelling die werd geadviseerd, met de buffertank etc. Maar heb je dan enig idee waarom die klep telkens gaat sluiten?
de installateur heeft dus geen flauw idee wat die doet en gaat dus maar dom plaatjes namaken uit de handleiding.

die COMPLETE verhaal moet eruit en er moet alleen de 3wegklep overblijven voor het maken van warm water en klaar ermee. dit heeft je een godsvermogen gekost aan troep die je niet nodig hebt en dan is er ook nog eens een belachelijk kleine leidingdiameter gebruikt.
ik wil denk ik niet eens weten hoeveel energie dit kost en vooral hoeveel efficientie dit je kost. de stookkosten zullen er niet om liegen in elk geval...
in de huidige opstelling kan het volgens mij ook niet koelen (geen isolatie op de leidingen om te beginnen) dus er moet zoizo flink de kniptang in worden gezet.
[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 16-07-2023 15:45 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
@Didike Standaard advieswerk van Panasonic en houden nog steeds vol dat het zo moet op hun cursussen. Tunnelvisie noem ik dat terwijl hier al door honderden tweakers is bewezen dat het ook anders kan met hogere efficiency tot gevolg. In de ogen van Panasonic zijn wij hier een stelletje prutsers waar je niet naar moet luisteren en die ze helemaal niet als klant willen.flippy schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:59:
[...]
wat een idioot systeem.
de installateur heeft dus geen flauw idee wat die doet en gaat dus maar dom plaatjes namaken uit de handleiding.![]()
die COMPLETE verhaal moet eruit en er moet alleen de 3wegklep overblijven voor het maken van warm water en klaar ermee. dit heeft je een godsvermogen gekost aan troep die je niet nodig hebt en dan is er ook nog eens een belachelijk kleine leidingdiameter gebruikt.
ik wil denk ik niet eens weten hoeveel energie dit kost en vooral hoeveel efficientie dit je kost. de stookkosten zullen er niet om liegen in elk geval...
in de huidige opstelling kan het volgens mij ook niet koelen (geen isolatie op de leidingen om te beginnen) dus er moet zoizo flink de kniptang in worden gezet.
Ik zou zeggen gooi die overbodige troep eruit en met 32 mm naar de geïsoleerde verdeler. Dan heb je pas een kwalitatief goede installatie met koel functie zonder poespas. 🥴
Afgezien van wat de voorgangers al terecht opmerken, kan ik me niet voorstellen dat de foto overeenkomt met het schema. Ik zie namelijk de warme aanvoer vanuit de buffertank naar de pompgroep met bypass gaan. Hoe gaat er dan warme aanvoer naar de andere pompgroep? Tevens zie ik geen mengventiel bij de vvw verdeler (of ik mist iets). Dit lijkt me ook bij verwarming niet goed kunnen werken.Didike schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:11:
[...]
Dat was de opstelling die we moesten plaatsen 🫣
Zo ziet het er dus uit.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Niet alles stond op de foto, de VVW zone 1 staat aan de achterkant van de muur is linker sturingspomp. VVW zone 2 staat boven op verdiep. De verdelers die je ziet zijn van koud en warm water. Heb nu foto’s genomen van volledige installatie. De 3 weg klep zit achter de boiler. Kan je er zo beter iets van maken?Jojan265 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 16:32:
[...]
Afgezien van wat de voorgangers al terecht opmerken, kan ik me niet voorstellen dat de foto overeenkomt met het schema. Ik zie namelijk de warme aanvoer vanuit de buffertank naar de pompgroep met bypass gaan. Hoe gaat er dan warme aanvoer naar de andere pompgroep? Tevens zie ik geen mengventiel bij de vvw verdeler (of ik mist iets). Dit lijkt me ook bij verwarming niet goed kunnen werken.
:strip_exif()/f/image/4pjFAbeFgMLEblkqtxwafu6o.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5URqK1hNSdbQmv59hnkBt4vy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pi2l3leFCNTSKrJKtAA97Vup.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb op de andere reacties foto’s toegevoegd de geïsoleerde buizen zijn gewoon warm en koud water. De vvw verdeling staat aan de andere kant van de muur en van 1ste verdiep boven dus die zie je niet op de foto. Ik denk idd dat we wel een aanpassing moeten doen omdat iedereen hier wel van dezelfde mening is die ik ook begrijp. Mijn schoonmoeder werkt bij desco en zo zijn wij dus ook geadviseerd zoals hier al vermeld met de visie van Panasonic dus 🫣. MAAR dat verklaart mij nog steeds niet waarom die delta pomp telkens de bypass dicht gooit, daar moet toch een verklaring voor zijn? Want wp start en koelt naar gewenste temperatuur buffervat gaat naar gewenste temp en pomp sluit bypass toe zodat koel water niet tot in de vvw geraakt, ik laat nu alles al 2 dagen draaien met die bypass manueel dus open te hebben gezet en nu koelt die gewoon netjes 🤔flippy schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:59:
[...]
wat een idioot systeem.
de installateur heeft dus geen flauw idee wat die doet en gaat dus maar dom plaatjes namaken uit de handleiding.![]()
Of optie 2, hoofdstuk 8.6; is er voldoende debiet om te voorkomen dat hij automatisch dicht gaat?
Succesverhaal van iemand die buffer en secundaire pompgroep verwijderd heeft:
Cybot12999 in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"
En een onafhankelijk onderzoek waaruit blijkt dat zonder buffer echt beter is:
https://renewableheatingh...-properly-and-efficiently
Ik gebruik hiervoor een HeishaMon.
Het doel ik om te proberen of ik mij WPB atlantic v4 met extra spiraal kan opwarmen met de warmtepomp.
Maar als ik de pomp op DHW+heat en daarna op force dhw mode doet gebeurt er niks en de settings gaan weer terug.
Op moet ik het eerst in de control unit instellen op de pana zelf?
----------------------
Ik lees net dat je een ntc2k moet aansluiten, anders krijg je de error h67.
Kijken of we die kunnen omzeilen...
[ Voor 14% gewijzigd door nike op 17-07-2023 21:38 ]
-edit-
De waterleiding:
In = retour van de vw op aansluiten
out = aanvoer van de vw op aansluiten
Klopt dit een beetje?
Jep, was mij gelukt om dat verkeerd te interpeteren.Reiziger88 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 00:37:
Ik ben de Panasonic 9KW 1 fase aan het aansluiten.
De waterleiding:
In = retour van de vw op aansluiten
out = aanvoer van de vw op aansluiten
Klopt dit een beetje?
Zoiets?
In = Verdeler > WP
Out = WP > Verdeler
Als je tenminste een verdeler hebt voor VV.
Panasonic heeft de productie van de Aquarea L-serie lucht/water-propaan-warmtepompen van Azië naar Europa overgeheveld. In het Tsjechische Pilsen rolde onlangs het eerste in Europa geproduceerde propaanbuitendeel van de band.
In de fabriek van Panasonic in Pilsen worden al sinds 2018 binnenunits voor lucht/water-warmtepompen geproduceerd. Door de jaren heen heeft de fabrikant de capaciteit van deze locatie steeds verder uitgebreid. Sinds deze maand worden ook de buitenunits van de Aquarea L-generatie propaanwarmtepomp er gemaakt; de productie daarvan is overgeheveld uit Japan.
Kortere doorlooptijd
Het is de bedoeling dat de Tsjechische fabriek van Panasonic uiteindelijk de volledige line-up van binnen- en buitenunits voor Europa gaat leveren. Volgens Panasonic kan de productie-uitbreiding die in de fabriek plaatsvindt eraan bijdragen dat de doorlooptijd van warmtepompen wordt verkort, zodat aan de toenemende vraag naar warmtepompen kan worden voldaan. Behalve dat de productiecapaciteit voor de Europese markt wordt vergroot, kunnen nu ook meer lokaal geproduceerde onderdelen in de warmtepompen worden toegepast.
‘Focus op Europese markt’
Daarnaast zorgt deze ontwikkeling volgens de fabrikant voor meer flexibiliteit, omdat de productie en afnemers van propaanwarmtepompen zich voortaan in dezelfde – Europese – regio bevinden. Onder andere vanuit het R&D-centrum in Duitsland wil Panasonic naar eigen zeggen de focus op de Europese markt verder versterken, onder andere door feedback van Europese installateurs, huishoudens en bedrijven sneller in de productontwikkeling te implementeren
Hij verbruikt bij mij 0,2 kWh/24 uur sluipverbruik, geen mega besparing natuurlijk maar toch 6*30*0,1= 18 kWh per jaar. En voordeel dat SWW niet per ongeluk in de nacht aangaat met lagere buitentemperatuur en minder duurzame energie.
Of zie ik wat over het hoofd?
Ben maar blij dat je geen F-serie hebt….wheli schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:45:
Zijn er mensen die hun wp 's nachts uitzetten via bv Heishamon/HA?
Hij verbruikt bij mij 0,2 kWh/24 uur sluipverbruik, geen mega besparing natuurlijk maar toch 6*30*0,1= 18 kWh per jaar. En voordeel dat SWW niet per ongeluk in de nacht aangaat met lagere buitentemperatuur en minder duurzame energie.
Ik heb zelf 2 vloerverwarming verdelers vervagen welke en besparing van 60Wh zou moeten opleveren.
Maar in de tussentijd ben ik ook met standby zetten van de WP gaan "spelen".
De besparing komt uit op 230Wh. En aangezien de WP het enige andere is wat ik veranderd heb zou je bijna gaan denken dat die extra besparing daardoor komt. Maar een WP die aan staat maar verder geen acties uitvoert zou toch geen ±150Wh mogen verbruiken?
*die gemiddelde 230Wh is genomen over 5verschillende dagen voor en na de aanpassing. En dan over de uren 00:00 tot 05:00
150Wh op 5 uur is dus 30 Watt. Dat kan je pomp zijn als je enkel WAR draait.The-Source schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:26:
Vanuit het duurzame kroeg topic vroeg ik mij af of andere dit kunnen testen.
Ik heb zelf 2 vloerverwarming verdelers vervagen welke en besparing van 60Wh zou moeten opleveren.
Maar in de tussentijd ben ik ook met standby zetten van de WP gaan "spelen".
De besparing komt uit op 230Wh. En aangezien de WP het enige andere is wat ik veranderd heb zou je bijna gaan denken dat die extra besparing daardoor komt. Maar een WP die aan staat maar verder geen acties uitvoert zou toch geen ±150Wh mogen verbruiken?
*die gemiddelde 230Wh is genomen over 5verschillende dagen voor en na de aanpassing. En dan over de uren 00:00 tot 05:00
Ik heb de Panasonic nu de hele dagen op stand-by. De pomp voor de zonneboiler blijft wel draaien. Dmv Domoticz doe ik een check of er warm water is, zo niet gaat de warmtepomp aan.wheli schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:45:
Zijn er mensen die hun wp 's nachts uitzetten via bv Heishamon/HA?
Stand-by is 16 watt. Op een dag dat warmtepomp niet hoeft te verwarmen, zit ik op een dagverbruik van 0,5kwh.
[ Voor 8% gewijzigd door BazemanKM op 20-07-2023 22:50 ]
https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/
Nee 150Wh is dus al terug gerekend naar verbruik per uur.Pejdref schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:55:
[...]
150Wh op 5 uur is dus 30 Watt. Dat kan je pomp zijn als je enkel WAR draait.
Over 5 uur genomen is het gemiddeld dus 1.2KWh minder ( totaal).
Mijn schoonouders hebben een Viessmann 10 kW die op 80watt standby verbruik zit. Dan ben ik inderdaad blij met 10 watt. 150 lijkt me erg hoog
Heb geen losse KWH meter er zitten *1, zit daar nog wel aan te denken maar moet voor mij zelf nog zien te verantwoorden om daar 120 euro voor uit te geven (3fase en dan natuurlijk ook direct uitleesbaar).
Heb ook al in het panasonic topic navraag gedaan of andere soort gelijk 'gedrag' zien.
Het is natuurlijk geen storing dat er meer besparing
*1 ik schrijf mijn totaal verbruik elke 5 minuten 24/7 weg. Deze waarde word op 00:00 gereset naar 0 en zo dus huis/schuur verbruik van 0 tot 5 genomen van meerdere dagen voor aanpassing, hoogste en laagste waarde weg gelaten en van overige het gemiddelde genomen. Idem voor data na aanpassing. En zo dus er achter gekomen dat er dus er gemiddeld 1.2KWh verschil zit om 05:00 (reden om het tot 5 uur te kijken is omdat PV al rond 5:30 begon op te wekken)
Zonder gericht te meten blijft het gissen.
[ Voor 3% gewijzigd door Pejdref op 21-07-2023 10:03 ]
Een EASTRON SDM72-DR-MID met pulsuitgang koop je voor 53 euro op AmazonThe-Source schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:51:
Heb een panasonic Split All-in-One (dus dhw buffervat in de binnenunit)
Heb geen losse KWH meter er zitten *1, zit daar nog wel aan te denken maar moet voor mij zelf nog zien te verantwoorden om daar 120 euro voor uit te geven (3fase en dan natuurlijk ook direct uitleesbaar).
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Verbruik per pomp had ik al voor de wijziging gemeten om zo ook kosten nieuwe verdelers /terugverdientijd te berekenen.Pejdref schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:03:
@The-Source Dus het kan ook zijn dat de besparing op je verdelers groter is dan ingeschat? Of dat je een ieder ander effect in je huisapparaten meet.
Zonder gericht te meten blijft het gissen.
Volgens datasheets van de gebruikte pompen (2 verschillende modellen) Grundfoss 5-45w, Wilo 3-43w. Maar ze draaiden bij mij niet op vol vermogen en met losse energie meter had ik toen de 30watt gemeten.
In huis is verder niets veranderd/ vervangen behalve dat ik de WP dus in de nacht uren op standby zet. Via scheduler zorgde ik al voor dat voor die verandering er geen programma's gingen draaien (heat niet nodig en verwarming DHW mag alleen overdag). Het kan natuurlijk puur toeval wezen maar in mijn hoofd zou ik juist denken dat een koel vries combi + nog extra vriezer met een hogere nacht temperatuur juist vaker aanspringen ipv minder. Daarom ook 7 dagen over periode van 2 weken genomen, hoogste en laagste eraf. En daarna gemiddelde genomen. Dit zowel voor als na de aanpassing.
Het is geen storing waar ik extreem veel tijd in ga steken, juist het tegenovergesteld. Maar vroeg mij dus wel af of andere met het op standby zetten wellicht ook een "serieuze" drop aan verbruik zien.
Dit topic is gesloten.