Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 21 22 23 Laatste
Acties:

• vandermark
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 27-07 14:18
jvdmast schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:01:
[...]

Heb je een hint waar dat filter te vinden zou zijn?
@vandermark heb jij wellicht een foto van de plek waar die zit (dan kan ik die wellicht vertalen waar dat bij mijn split zou kunnen zijn)
Als ik van voren naar de Pana kijk: aan de rechter zijkant onderin achter een luikje van circa 20x20cm:

STRAVA | Mijn trouwfotografie site | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

vandermark schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 12:53:
[...]

Als ik van voren naar de Pana kijk: aan de rechter zijkant onderin achter een luikje van circa 20x20cm:
[Afbeelding]
@jvdmast vrijwel het zelfde in een split. Als je de kap van de binnenunit er af haalt, zie je het filter wel zitten. Beide kraantjes dichtdraaien en dan kun je het filter er uit halen.

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vandermark
timovd schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 12:55:
[...]

@jvdmast vrijwel het zelfde in een split. Als je de kap van de binnenunit er af haalt, zie je het filter wel zitten. Beide kraantjes dichtdraaien en dan kun je het filter er uit halen.
Het filter zit muurvast door de onderdruk bij mij. Even linker kraantje voorzichtig open draaien en hij kwam zo los.
Ik denk dat ik de volgende keer eerst de rechterkraan (aanvoer) dicht moet doen en daarna de linker (afvoer).

• jvdmast
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 28-07 08:38
Check, inderdaad helemaal onderin de binnenunit. Zie er vrijwel precies zo uit.
Dus dan zit er in de binnenunit een filter met magneet en bij mij net eronder door de installateur een (spirotech) vuilafscheider met magneet. Na de hitte van de komende dagen maar eens beide schonen.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 30-07 17:27
jvdmast schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:01:
[...]

Heb je een hint waar dat filter te vinden zou zijn?
@vandermark heb jij wellicht een foto van de plek waar die zit (dan kan ik die wellicht vertalen waar dat bij mijn split zou kunnen zijn)
Bij de monoblocs zit dat filter met 2 afsluiters achter het inspectieluikje onderin de unit. Bij de splits zit dat filter met 2 afsluiters achter de deur van de binnen-unit onderin.

Als je met Google zoekt op je type binnen-unit vind je vast ergens een service manual. Waarschijnlijk in Bulgarije of Polen, maar in het Engels.

• jvdmast
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 28-07 08:38
FransvWoerkom schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:35:
[...]

Bij de monoblocs zit dat filter met 2 afsluiters achter het inspectieluikje onderin de unit. Bij de splits zit dat filter met 2 afsluiters achter de deur van de binnen-unit onderin.

Als je met Google zoekt op je type binnen-unit vind je vast ergens een service manual. Waarschijnlijk in Bulgarije of Polen, maar in het Engels.
Of lees de vorige posts. ;) Scheelt googlen.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• koevlaas2
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 09:28
vandermark schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 12:58:
[...]

Het filter zit muurvast door de onderdruk bij mij. Even linker kraantje voorzichtig open draaien en hij kwam zo los.
Ik denk dat ik de volgende keer eerst de rechterkraan (aanvoer) dicht moet doen en daarna de linker (afvoer).
Eerst je wp op standby zetten denk ik.

7580 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x) en een Panasonic WH-MDC09H3E5 zwembad warmtepomp/uitleen/vervanging voor mijn Ecodan

• vandermark
koevlaas2 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:06:
[...]

Eerst je wp op standby zetten denk ik.
Dat stond die. Of bedoel je stroom eraf halen?

• FransvWoerkom
jvdmast schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:56:
[...]

Of lees de vorige posts. ;) Scheelt googlen.
Heb je die service manual dan al? Dat scheelt vragen.

• koevlaas2
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 09:28
vandermark schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:33:
[...]

Dat stond die. Of bedoel je stroom eraf halen?
Nee alleen standby, maar hoe kan je dan een vacuüm hebben ? Zou je toch zeggen dat circulatiepomp nog liep ten tijde van dicht draaien.

7580 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x) en een Panasonic WH-MDC09H3E5 zwembad warmtepomp/uitleen/vervanging voor mijn Ecodan

• vandermark
koevlaas2 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:03:
[...]

Nee alleen standby, maar hoe kan je dan een vacuüm hebben ? Zou je toch zeggen dat circulatiepomp nog liep ten tijde van dicht draaien.
Ik gebruikte met vacuüm niet het goede woord ervoor. Ik kon het filter een stukje naar beneden trekken met veel kracht (max 0,5cm) en dan sprong die direct terug. Het leek erop alsof het volledig lucht dicht zat wat op zich logisch is. Maar ik kreeg het filter er met geen mogelijkheid uit. Toen ik de linker kraan een beetje open deed ging het wel en kwam filter met beetje water makkelijk naar buiten.

• Dewim1
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 21-07 09:13

Hier nu ook aan het koelen met 9H met TA van 20. hij gaat dan door tot 18 graden
Binnen blijft het nu 22 graden
vind het verbruik wel mee vallen

• Dewim1
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 21-07 09:13
Gaan de andere modellen ook terug naar 15hz bij koelen??
deed hij dat ik de winter ook maar. :)

• Possible
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 30-07 20:23
Goedemorgen,

Gisteren lopen stoeien met de pana voor het koelen. Maar het wil nog niet echt helemaal lukken.

Ik heb nu de stooklijn zo gezet:

Water temperatuur is nu 21 graden maar de pana gaat niet aan. Als ik handmatig de stooklijn even op -3 zet, dan slaat hij even aan voor 30 min.

Wat doe ik precies fout ?

1500wp-Z Live 5100wp-W Live 6600wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• thehog
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 08:02
Boven de 20 graden aanvoer setpoint gaat de pana niet aan.

En als je met zo'n vlakke stooklijn werkt, waarom niet dan directe temperatuur op 19 graden :)

[Voor 45% gewijzigd door thehog op 17-06-2021 07:35]

• Possible
thehog schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 07:33:
Boven de 20 graden aanvoer setpoint gaat de pana niet aan.

En als je met zo'n vlakke stooklijn werkt, waarom niet dan directe temperatuur op 19 graden :)
had ik ook geprobeerd, maar dat werkte ook niet volgens mij. Hij staat nu op `18/19 graden, eens kijken wat hij doet.

En hij pruttelt inmiddels op 200watt.. Thanks!

[Voor 6% gewijzigd door Possible op 17-06-2021 07:56]

• Heronimo
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 10:28
Possible schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 07:44:
[...]

had ik ook geprobeerd, maar dat werkte ook niet volgens mij. Hij staat nu op `18/19 graden, eens kijken wat hij doet.

En hij pruttelt inmiddels op 200watt.. Thanks!
Zou inderdaad geen stooklijn gebruiken bij koelen maar een directe temperatuur. Begin ergens tussen de 18 en 20 graden en ga vanaf daar omhoog of omlaag afhankelijk van dauwpunt en pendelen.

• Possible
Heronimo schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 07:58:
[...]

Zou inderdaad geen stooklijn gebruiken bij koelen maar een directe temperatuur. Begin ergens tussen de 18 en 20 graden en ga vanaf daar omhoog of omlaag afhankelijk van dauwpunt en pendelen.
Gedaan en even op 18 gezet, hij start op en na 3 min slaat hij meteen weer uit.

Moet ik dan nog lager gaan?

Hij moet z’n vermogen prima kwijt kunnen lijkt mij.

• Heronimo
Possible schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 08:17:
[...]

Hoeveel m2 vloerverwarming en wat is de ruimtetemperatuur? Bij koeling heb je het al snel over maar 20W/M2 afgifte.

• Possible
Heronimo schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 08:19:
[...]

Hoeveel m2 vloerverwarming en wat is de ruimtetemperatuur? Bij koeling heb je het al snel over maar 20W/M2 afgifte.
9 groepen in totaal 16 mm leidingen en 55m2 aan oppervlakte.

Binnen is het nu 22,6

[Voor 3% gewijzigd door Possible op 17-06-2021 08:31]

• Heronimo
Possible schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 08:29:
[...]

9 groepen in totaal 16 mm leidingen en 55m2 aan oppervlakte.

Binnen is het nu 22,6
Uitgaande van het minimum vermogen met koelen van 2kW bij de J serie zal je met zo'n oppervlakte aan vloerverwarming nooit vol continu kunnen koelen. Bij de temperaturen die je noemt zit je op 15 tot 20W/m2. Dus iets van 800-1000W totaal met 55m2.

Je zou door de temperatuur nog iets te verlagen nog wel wat meer afgifte kunnen creëren, maar let dan wel op het dauwpunt in verband met condens. Verder is het ansich ook geen punt als hij een aantal keer per dag aan en uit gaat met koelen. Zolang hij maar niet om de paar minuten aan en uit gaat.

• Crazy-
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 11:47

Crazy-

Best life ever

Possible schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 08:17:
[...]

zit hier ook even te spelen - met stooklijn blijft ie wel gaan - maar met direct op 20 (maximmaal zelfs) dan valt ie uit

6,3kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP - 80l. E-boiler - gasloos

• Possible
Crazy- schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:54:
[...]

zit hier ook even te spelen - met stooklijn blijft ie wel gaan - maar met direct op 20 (maximmaal zelfs) dan valt ie uit
Welke waarden heb je nu ingesteld ? Ook om condensvorming te voorkomen.

Ik dacht even de vloer te dweilen maar dat was geen goed idee. Hele vloer droogt niet haha

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Possible schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:11:
[...]

Welke waarden heb je nu ingesteld ? Ook om condensvorming te voorkomen.

Ik dacht even de vloer te dweilen maar dat was geen goed idee. Hele vloer droogt niet haha
stooklijn : zie jouw foto ;-) haha
had hem ook even op direct @ 20
dan knalt ie naar 16 graden ... blijft dit een tijdje doen - 10min later maar uitgezet - dauwpunt zit op 17 :X

• TimoDimo
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 10:52
Wie weet hoe instelling voor de delta T (DT) precies werkt?

In de handleiding staat:
Set temp difference between out temp & return temp of circulating water of Heating operation.
When temp gap is enlarged, it is energy saving but less comfort. When the gap gets
smaller, energy saving effect gets worse but it is more comfortable.
En voor koelen hetzelfde:
Set temp difference between out temp & return temp of circulating water of Cooling operation.
When temp gap is enlarged, it is energy saving but less comfort. When the gap gets smaller,
energy saving effect gets worse but it is more comfortable.
Maar is de DT dan het verschil in aanvoer- en retourtemperatuur? (De "gewone DT" dus, zoals doorgaans overal opgemerkt wordt in de context van verwarming.)

Of is het iets anders? Ik neem aan van wel want er staat dat een hogere DT minder comfortabel is. Voor het comfort maakt een verandering in "gewone DT" uiteraard niets uit.

Hier staat inderdaad dat de DT bij deze instelling de hysteresewaarde is: reneeke1970 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5", dus de DT is het temperatuurverschil waarbij de WP weer aangaat als hij uitgaat door teveel vermogen (terwijl de pomp blijft doorlopen).

Maar dat snap ik dan niet want hier staat vervolgens dat de WP stopt bij vast ingestelde temperaturen: Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie, namelijk stoppen bij aanvoer twee graden te hoog en weer starten bij een retourtemperatuur die drie graden lager is geworden (en omgekeerd bij koeling neem ik aan?).

Kan iemand uitleggen wat nou die DT-instelling doet, zowel bij koelen als verwarmen (als daar nog een verschil tussen zit)?

• Fr33z
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 06-07 11:58
Fr33z schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:24:
[...]

ik zit met hetzelfde maar heb de WP al van RJtec, ik kan je over een paar weken vertellen hoe mijn subsidie-avontuur met RVO verloopt. Voorlopig komt het erop neer dat ik een eenmanszaak opricht om die formuliertjes te kunnen tekenen en dan dien ik een aanvraag in. Ben benieuwd hoe dat gaat.
Kuch. Beetje lang geleden maar toch een update:

Ik heb een succesvolle subsidieaanvraag gedaan bij RVO voor mijn warmtepomp, een 9kW J-series monoblock. Zelf geinstalleerd op 27 maart 2021, gekocht bij RJtec. Ik heb een eenmanszaakje sinds kort dat ook installaties verzorgt, heb dat nummer gebruikt en geen enkel probleem bij de subsidie-aanvraag ondervonden!

TL:DR: je kunt nog steeds zelf installeren en ISDE krijgen, moet je wel iets van een factuurtje van een bouwinstallatiebedrijf hebben. Kun je doen door zelf eenmanszaak op te richten of neem ff contact op dan kan ik vast helpen :+ 8) 8)

• thehog
TimoDimo schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 16:18:
Wie weet hoe instelling voor de delta T (DT) precies werkt?

In de handleiding staat:

[...]

En voor koelen hetzelfde:

[...]

Maar is de DT dan het verschil in aanvoer- en retourtemperatuur? (De "gewone DT" dus, zoals doorgaans overal opgemerkt wordt in de context van verwarming.)

Of is het iets anders? Ik neem aan van wel want er staat dat een hogere DT minder comfortabel is. Voor het comfort maakt een verandering in "gewone DT" uiteraard niets uit.

Hier staat inderdaad dat de DT bij deze instelling de hysteresewaarde is: reneeke1970 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5", dus de DT is het temperatuurverschil waarbij de WP weer aangaat als hij uitgaat door teveel vermogen (terwijl de pomp blijft doorlopen).

Maar dat snap ik dan niet want hier staat vervolgens dat de WP stopt bij vast ingestelde temperaturen: Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie, namelijk stoppen bij aanvoer twee graden te hoog en weer starten bij een retourtemperatuur die drie graden lager is geworden (en omgekeerd bij koeling neem ik aan?).

Kan iemand uitleggen wat nou die DT-instelling doet, zowel bij koelen als verwarmen (als daar nog een verschil tussen zit)?
Volgens mij heel simpel. Initieel start de warmtepomp zo hard mogelijk. Maar 5-10 minuten later houdt ie de delta T in de gaten. Als je Tretour + ingestelde delta T onder de Taanvoer uitkomt zal de aanvoer niet verder stijgen (of dalen bij koelen). Hierdoor heb je dus een hogere COP (er gaat simpel minder energie in het water). Zet je de delta T hoger dan mag de Taanvoer wel verder stijgen (en voila, je comfort want je leidingen worden warmer (of kouder).

• Possible
Ook met stooklijn blijft ie bij mij uitvallen. Erg vaag

Stooklijn voor de grap ingesteld op 16-17 graden. Dat zou er voor moeten zorgen dat hij langer blijft draaien lijkt mij?

Na ongeveer 10 min stopt hij en gaat het water weer richting de 20-21 graden. Dit blijft bij vervolgens gewoon rondpompen maar de wp staat uit.

• thehog
Possible schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:05:
Ook met stooklijn blijft ie bij mij uitvallen. Erg vaag

Stooklijn voor de grap ingesteld op 16-17 graden. Dat zou er voor moeten zorgen dat hij langer blijft draaien lijkt mij?

Na ongeveer 10 min stopt hij en gaat het water weer richting de 20-21 graden. Dit blijft bij vervolgens gewoon rondpompen maar de wp staat uit.
Kijk even naar je Tretour. Grote kans dat je water te koud terug komt en je ingestelde Tdelta dus niet behouden kan worden.

• JoKo
  • Registratie: februari 2011
  • Niet online

JoKo

Aan de kust🏝

Hoge dauwpunten komende 24 uur, oppassen met vloerkoeling!

Dauwpunt berekenen: https://www.weerschip.nl/calc_Td.php

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

• thehog
JoKo schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:40:
Hoge dauwpunten komende 24 uur, oppassen met vloerkoeling!

[Afbeelding]
Dauwpunt berekenen: https://www.weerschip.nl/calc_Td.php
Dauwpunt buiten is niet direct het dauwpunt binnen natuurlijk. Hoewel door ventilatie het wel beinvloed uiteraard.

• JoKo
  • Niet online

JoKo

Aan de kust🏝

thehog schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:41:
[...]

Dauwpunt buiten is niet direct het dauwpunt binnen natuurlijk. Hoewel door ventilatie het wel beinvloed uiteraard.
Klopt, ik zat rond de 16/17 graden vloertemperatuur. 14 Ta en 16Tr.
Ventilator op de vloer gericht en heerlijk koel in de huiskamer, nu de Wp maar “uit” gezet. De ijsberen lopen bijna rond :+

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

• TimoDimo
thehog schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 17:02:
[...]

Volgens mij heel simpel. Initieel start de warmtepomp zo hard mogelijk. Maar 5-10 minuten later houdt ie de delta T in de gaten. Als je Tretour + ingestelde delta T onder de Taanvoer uitkomt zal de aanvoer niet verder stijgen (of dalen bij koelen).
Dat sluit volgens mij wel aan bij wat ik zie gebeuren. Dus ik neem aan dat hij eerst op basis van pompsnelheid en compressorfrequentie probeert om te voldoen aan de ingestelde delta T, wat dus toch gewoon Taanvoer - Tretour is (bij verwarming). Alleen als die delta T niet gehaald wordt gaat hij dus de Taanvoer verhogen, zodat de deltaT mogelijk wel wordt gehaald.

En de Panasonic zal daarbij maar twee graden boven de ingestelde Taanvoer gaan zitten, en dat slechts maximaal drie minuten, zoals hier uitgelegd: Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie. Haalt hij dan de deltaT alsnog niet dan schakelt de compressor uit. Of is het zo dat deze drie minuten nog niet geldt zolang de deltaT nog niet gehaald is?
Hierdoor heb je dus een hogere COP (er gaat simpel minder energie in het water). Zet je de delta T hoger dan mag de Taanvoer wel verder stijgen (en voila, je comfort want je leidingen worden warmer (of kouder).
Maar in de handleiding staat juist dat als je de deltaT hoger zet dat je dan meer energie bespaart (hogere COP): "When temp gap is enlarged, it is energy saving but less comfort. When the gap gets smaller, energy saving effect gets worse but it is more comfortable."

Het lijkt mij ook dat het andersom is. Als Taanvoer zo laag mogelijk blijft (wat dus kan bij een lage ingestelde deltaT) dan hoeft de compressor minder hard te draaien, dus hogere COP. Dat hele "aansturen op minimaal vermogen" met behulp van een heishamon uit het Pana 101 topic is hierop gebaseerd. Klopt de handleiding dan niet of bedoelen ze iets anders?

Die ingestelde deltaT is dus in ieder geval wel meer een streef-deltaT, want hij wordt zelden precies gehaald. Als die voorwaarde Tretour + ingestelde deltaT < Taanvoer niet gehaald wordt (oftewel een delta T halen die kleiner is dan ingesteld) dan mag hij daar dus prima van afwijken. (Een reden dat hij niet aan de voorwaarde kan voldoen is dat er te weinig geïnstalleerd afgiftevermogen is voor de ingestelde deltaT. De enige manier om dus alsnog eraan te voldoen is uiteraard door de afgifte te verhogen door Taanvoer te verhogen. Dan stijgt de Tretour ook, maar de deltaT wordt dan mogelijk wel gehaald.)

Wat betreft comfort: het enige wat ze zouden kunnen bedoelen is dat het niet comfortabel is als de WP veel pendelt (temperatuurschommelingen). Dat heb je meer met een hogere deltaT lijkt mij, dus wat dat betreft klopt de handleiding weer wel.

• FransvWoerkom
TimoDimo schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 16:14:
[...]

Dat sluit volgens mij wel aan bij wat ik zie gebeuren. Dus ik neem aan dat hij eerst op basis van pompsnelheid en compressorfrequentie probeert om te voldoen aan de ingestelde delta T, wat dus toch gewoon Taanvoer - Tretour is (bij verwarming). Alleen als die delta T niet gehaald wordt gaat hij dus de Taanvoer verhogen, zodat de deltaT mogelijk wel wordt gehaald.

En de Panasonic zal daarbij maar twee graden boven de ingestelde Taanvoer gaan zitten, en dat slechts maximaal drie minuten, zoals hier uitgelegd: Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie. Haalt hij dan de deltaT alsnog niet dan schakelt de compressor uit. Of is het zo dat deze drie minuten nog niet geldt zolang de deltaT nog niet gehaald is?

[...]

Maar in de handleiding staat juist dat als je de deltaT hoger zet dat je dan meer energie bespaart (hogere COP): "When temp gap is enlarged, it is energy saving but less comfort. When the gap gets smaller, energy saving effect gets worse but it is more comfortable."

Het lijkt mij ook dat het andersom is. Als Taanvoer zo laag mogelijk blijft (wat dus kan bij een lage ingestelde deltaT) dan hoeft de compressor minder hard te draaien, dus hogere COP. Dat hele "aansturen op minimaal vermogen" met behulp van een heishamon uit het Pana 101 topic is hierop gebaseerd. Klopt de handleiding dan niet of bedoelen ze iets anders?

Die ingestelde deltaT is dus in ieder geval wel meer een streef-deltaT, want hij wordt zelden precies gehaald. Als die voorwaarde Tretour + ingestelde deltaT < Taanvoer niet gehaald wordt (oftewel een delta T halen die kleiner is dan ingesteld) dan mag hij daar dus prima van afwijken. (Een reden dat hij niet aan de voorwaarde kan voldoen is dat er te weinig geïnstalleerd afgiftevermogen is voor de ingestelde deltaT. De enige manier om dus alsnog eraan te voldoen is uiteraard door de afgifte te verhogen door Taanvoer te verhogen. Dan stijgt de Tretour ook, maar de deltaT wordt dan mogelijk wel gehaald.)

Wat betreft comfort: het enige wat ze zouden kunnen bedoelen is dat het niet comfortabel is als de WP veel pendelt (temperatuurschommelingen). Dat heb je meer met een hogere deltaT lijkt mij, dus wat dat betreft klopt de handleiding weer wel.
Hij probeert allereerst te voldoen aan de gevraagde Ta. Vervolgens probeert hij te voldoen aan de gevraagde dT. Dit doet hij door het variëren van de flow. Een lagere flow geeft een hogere dT (door een lagere Tr). Een lagere Tr geeft een lagere gemiddelde temperatuur. Dat wordt als minder comfortabel gezien, maar geeft wel een betere COP.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 30-07 17:10
vandermark schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:11:
[...]

Het is een gaasfilter met flinke magneet erin. Ik heb hem vorige week schoon gemaakt na de WP in januari aan te hebben gesloten. Er zat klein restje magnetiet aan de magneet vast. Ik heb geen radiatoren en overal kunststof. Alleen bij de cv ketel zit circa 1 meter stalen buis nog in CV systeem.

[Afbeelding]
Ik hier een H series. Vandaag schoongemaakt, maar geen magneet. :'(
Dus uiteindelijk een stevige neodymium magneet erin gestopt.
Die blijft dan onderin de holle dop liggen.

Trouwens niet echt vuil.

Vraag me af of de j series dop met magneet in de h series zou passen.
Dan zou ik hem wel vervangen.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vandermark
pgeene schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:15:
[...]

Ik hier een H series. Vandaag schoongemaakt, maar geen magneet. :'(
Dus uiteindelijk een stevige neodymium magneet erin gestopt.
Die blijft dan onderin de holle dop liggen.

Trouwens niet echt vuil.

Vraag me af of de j series dop met magneet in de h series zou passen.
Dan zou ik hem wel vervangen.
Dat is dan een belangrijk verschil. Ben er wel blij mee. Gaasje alleen doet niet veel tegen magnetiet denk ik.

• TimoDimo
FransvWoerkom schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 19:25:
[...]

Hij probeert allereerst te voldoen aan de gevraagde Ta. Vervolgens probeert hij te voldoen aan de gevraagde dT. Dit doet hij door het variëren van de flow. Een lagere flow geeft een hogere dT (door een lagere Tr). Een lagere Tr geeft een lagere gemiddelde temperatuur. Dat wordt als minder comfortabel gezien, maar geeft wel een betere COP.
Alleen dit is een heel andere uitleg dan @thehog gaf. Door de pompsnelheid te verlagen kun je inderdaad altijd de ingestelde deltaT behalen ja (totdat de compressor niet meer lager kan). Dat is echter zeer inefficiënt, dus ik betwijfel eigenlijk of de Pana dat zo regelt.

Wat @thehog zegt is dat de Ta verhoogt om de deltaT te halen, wat me aannemelijker lijkt (maar zoals in mijn vorige post snap ik dan weer niet waarom dat ten koste gaat van het comfort en energiezuiniger is).

• thehog
TimoDimo schreef op maandag 21 juni 2021 @ 01:03:
[...]

Alleen dit is een heel andere uitleg dan @thehog gaf. Door de pompsnelheid te verlagen kun je inderdaad altijd de ingestelde deltaT behalen ja (totdat de compressor niet meer lager kan). Dat is echter zeer inefficiënt, dus ik betwijfel eigenlijk of de Pana dat zo regelt.

Wat @thehog zegt is dat de Ta verhoogt om de deltaT te halen, wat me aannemelijker lijkt (maar zoals in mijn vorige post snap ik dan weer niet waarom dat ten koste gaat van het comfort en energiezuiniger is).
Er zit inderdaad ook een flow component in maar reeel zie ik bijna nooit mijn flow lager worden. Misschien zit ik al op z'n laagst :)

• Possible
Ik ben bezig met het opstart protocol van mijn vloerverwarming. Ik heb 5 stappen ingesteld:

25-30-35-30-25 (lager kan niet met de J?)

Nu moet dus de ingestelde watertemperatuur van 25 graden 24 uur draaien en de volgende dag 30 graden etc..

De pana gaat keurig aan en gaat verwarmen, echter kapt hij er mee na 10 als de temp van 25 is bereikt.

Met betondrogen kijkt de pana toch niet naar de buitentemperatuur ?

[Voor 108% gewijzigd door Possible op 21-06-2021 09:54]

• Fr33z
Possible schreef op maandag 21 juni 2021 @ 08:52:
Ik ben bezig met het opstart protocol van mijn vloerverwarming. Ik heb 5 stappen ingesteld:

Nu moet dus de ingestelde watertemperatuur van 25 graden 24 uur draaien en de volgende dag 30 graden etc..

De pana gaat keurig aan en gaat verwarmen, echter kapt hij er mee na 10 als de temp van 25 is bereikt.

ik heb dit gewoon als volgt opgelost:
direct water temp. instellen en dan handmatig gewoon op dag 1 op 25C zetten, dan op dag 2 naar 30C enzovoorts.

• Heronimo
Possible schreef op maandag 21 juni 2021 @ 08:52:

Bij 25 graden aanvoer en 20 graden of meer in huis heb je amper afgifte (<20W/m2). Dus dan krijg je aan uit gedrag omdat het minimum vermogen rond de 2.5kW ligt.

• Possible
Helder.. Dan moet ik dus of direct ga doen of wachten tot het najaar.. Niet dat het opstart protocol dan heel veel zin meer heeft aangezien de pvc vloer dan al 3 / 4 maanden erin zit

• FransvWoerkom
TimoDimo schreef op maandag 21 juni 2021 @ 01:03:
[...]

De flow kan niet lager dan 9 of 10 L/min (afhankelijk van het model). Als je dT lager instelt, dan verhoogt de wp de flow, zonodig tot het (ingestelde of bereikbare) maximum. Het verhogen of verlagen van de Ta ten opzichte van de (direct of met war) ingestelde Ta doet hij alleen onder invloed van de thermostaat.

• Possible
@Heronimo Overigens: als ik m’n thermostaat op 25 graden zet bijvoorbeeld dan zou hij alsnog z’n vermogen kwijt moeten kunnen toch ? (Nu 23 graden in huis) en buiten temperatuur is 14.

[Voor 3% gewijzigd door Possible op 21-06-2021 16:41]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Heronimo
Possible schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:27:
@Heronimo Overigens: als ik m’n thermostaat op 25 graden zet bijvoorbeeld dan zou hij alsnog z’n vermogen kwijt moeten kunnen toch ? (Nu 23 graden in huis) en buiten temperatuur is 14.
Afgifte is grofweg een afhankelijk van het verschil tussen de aanvoer temperatuur en de ruimtetemperatuur. Je kan de afgifte bij verschillende temperaturen bijvoorbeeld hier berekenen: https://www.wth.nl/service-en-downloads/afgifte-berekening

Overigens lijkt me 25 graden ook vrij nutteloos als het al 23 graden is huis is. Wellicht een idee om hem op directe temperatuur te zetten en elke dag een graad omhoog te zetten totdat je bij de 35 graden bent?

Zie trouwens ook de discussie in het algemene WP topic die hier nu net over gaat: n00ts in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

Advies daar lijkt om te wachten tot het begin van het stookseizoen.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

kennis van mij gaat de 5J bestellen - hij wil de verdieping met een aparte 3-weg klep & 2 thermostaten aansturen
zover ik weet kan deze klep direct op het relais van de WP zelf en is de module CZ-NS4P niet nodig.

kan iemand dit bevestigen ?

[Voor 3% gewijzigd door Crazy- op 23-06-2021 12:49]

• lampy25
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 09:51
Crazy- schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:49:
kennis van mij gaat de 5J bestellen - hij wil de verdieping met een aparte 3-weg klep & 2 thermostaten aansturen
zover ik weet kan deze klep direct op het relais van de WP zelf en is de module CZ-NS4P niet nodig.

Volgens mij kan je enkel een driewegklep aansluiten voor de SWW, en een tweewegklep om een sectie af te sluiten bij bv koelen.
Als je echt twee zones wilt maken moet je de aansluiting mixing valve gebruiken en heb je de extra print nodig.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Heronimo
Crazy- schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:49:

De vraag bij dit soort systemen is altijd of het in de praktijk zoveel toevoegd bovenop het handmatig een beetje knijpen van de bovenverdieping.

Je zou ook nog kunnen kiezen om beneden altijd open te laten en voor boven een zone regeling op de verdeler te zetten. Dan heb je de optieprint ook niet nodig denk ik.

• ErikVers
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 27-07 12:51
timovd schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 08:51:
@Possible welke diameter buizen heb je als aanvoer en retour op de vv verdeler? Is dat wel groot genoeg voor een goede flow?
Ter info 26/3 (23mm edit uiteraard 20mm inwendig) werkt ook prima hoor, kom op 25 l/min terwijl maar 16 ofzo hoeft te zijn. En met defrost komt nog stukje hoger. Ben zo blij dat ik niet te dik ben gegaan.

[Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 24-06-2021 12:32]

WP Panasonic Monoblok 5kw H - Hewalex solar 6m2 icm 300liter - PV 7680wp: 12*310wp en 12*330wp - Domoticz - VW ID3 First 20” - EVbox 22kw laadpaal incl loadbalancing

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@ErikVers 26/3 is 20 intern. Ik heb zelf Uponor 25/2,5 naar een 5-groeps verdeler. Flow van 25L/min is goed haalbaar.

• ErikVers
Fr33z schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 16:28:
[...]

Kuch. Beetje lang geleden maar toch een update:

Ik heb een succesvolle subsidieaanvraag gedaan bij RVO voor mijn warmtepomp, een 9kW J-series monoblock. Zelf geinstalleerd op 27 maart 2021, gekocht bij RJtec. Ik heb een eenmanszaakje sinds kort dat ook installaties verzorgt, heb dat nummer gebruikt en geen enkel probleem bij de subsidie-aanvraag ondervonden!

TL:DR: je kunt nog steeds zelf installeren en ISDE krijgen, moet je wel iets van een factuurtje van een bouwinstallatiebedrijf hebben. Kun je doen door zelf eenmanszaak op te richten of neem ff contact op dan kan ik vast helpen :+ 8) 8)
Goed bezig!

Ik heb voor in de meterkast aansluiting een factuur gehad met omschrijving over de warmtepomp wat ook goed ging ondanks het geringe bedrag op de installatie factuur.

WP Panasonic Monoblok 5kw H - Hewalex solar 6m2 icm 300liter - PV 7680wp: 12*310wp en 12*330wp - Domoticz - VW ID3 First 20” - EVbox 22kw laadpaal incl loadbalancing

• ErikVers
timovd schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:31:
@ErikVers 26/3 is 20 intern. Ik heb zelf Uponor 25/2,5 naar een 5-groeps verdeler. Flow van 25L/min is goed haalbaar.
Je hebt helemaal gelijk 😋 tis zomer hé dan zit ik er toch minder in de materie. 🙈

Zonneboiler doet nu zijn werk👍 Binnenkort eens kijken hoe dat gaat met een heet zonneboiler vat en een WP die gaat koelen. Of niet indirect dus vat gaat koelen via 3/weg klep want die is natuurlijk niet thermisch ontkoppeld.

Pakken de meest hier tot Ta 19gr of werken we hier ook veel met een domoticz scriptje icm dauwpunt? Zodat je nog kouder kan

• RemySoeters
  • Registratie: oktober 2017
  • Nu online
ErikVers schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:35:
[...]

Goed bezig!

Ik heb voor in de meterkast aansluiting een factuur gehad met omschrijving over de warmtepomp wat ook goed ging ondanks het geringe bedrag op de installatie factuur.
Dit is waardevolle informatie, bedankt! :*)

• Fr33z
RemySoeters schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 18:03:
[...]

Dit is waardevolle informatie, bedankt! :*)
nice. Het is een geautomatiseerd proces dus zolang je aan de eisen voldoet zal er echt niet snel gekeken worden naar het bedrag op de factuur etc.

Wel mooi om te weten dat dit werkt en geaccepteerd wordt.

• pgeene
ErikVers schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:31:
[...]

Je hebt helemaal gelijk 😋 tis zomer hé dan zit ik er toch minder in de materie. 🙈

Zonneboiler doet nu zijn werk👍 Binnenkort eens kijken hoe dat gaat met een heet zonneboiler vat en een WP die gaat koelen. Of niet indirect dus vat gaat koelen via 3/weg klep want die is natuurlijk niet thermisch ontkoppeld.

Pakken de meest hier tot Ta 19gr of werken we hier ook veel met een domoticz scriptje icm dauwpunt? Zodat je nog kouder kan
Zelf via curve, maar dat kan ik doen vanwege condensafvoer.
Laatst begonnen met script voor dauwpunt (plus een graad), maar nog niet af.
Deze is voor iemand anders met radiatoren (met fans). Hij heeft wel een ontvochtiger erbij staan.
Hij had laatst wel even gekoeld en ging wel goed, echter beviel het telkens handmatig bijstellen hem niet ;)
Als er nog iemand een scriptje "af" heeft, hou ik me aanbevolen (scheelt weer moeite)

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

pgeene schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:09:
[...]

Zelf via curve, maar dat kan ik doen vanwege condensafvoer.
Laatst begonnen met script voor dauwpunt (plus een graad), maar nog niet af.
Deze is voor iemand anders met radiatoren (met fans). Hij heeft wel een ontvochtiger erbij staan.
Hij had laatst wel even gekoeld en ging wel goed, echter beviel het telkens handmatig bijstellen hem niet ;)
Als er nog iemand een scriptje "af" heeft, hou ik me aanbevolen (scheelt weer moeite)
Had @vandermark ook zoiets gemaakt?

vandermark in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

[Voor 8% gewijzigd door timovd op 24-06-2021 21:22]

• pgeene
Dauwpunt heb ik al.
Komt uit een gecombineerde sensor.
Temp, luchtvochtigheid en dauwpunt.

Vandermark zet hem uit als hij het dauwpunt bereikt.
Ik heb in domoticz een dauwpuntbeveiliging geprogrammeerd die de WP uitzet wanneer Ta kleiner is dan de dauwpunt binnen.
Ik wil de Ta veranderen op basis van het dauwpunt en er eigenlijk iets boven blijven.

• ErikVers
pgeene schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:44:
[...]

Dauwpunt heb ik al.
Komt uit een gecombineerde sensor.
Temp, luchtvochtigheid en dauwpunt.

Vandermark zet hem uit als hij het dauwpunt bereikt.

[...]

Ik wil de Ta veranderen op basis van het dauwpunt en er eigenlijk iets boven blijven.
Ik volg ff

• BazemanKM
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 09:37
pgeene schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:44:
Er is al een script voor het verwarmen, dit zou je kunnen aanpassen voor koelen.

Of een script: If dauwpunt = x then Ta= dauwpunt +1

• pgeene
BazemanKM schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:11:
[...]

Er is al een script voor het verwarmen, dit zou je kunnen aanpassen voor koelen.

Ik zit op dit moment op de volgende lijn:
Gevraagde temp instellen in Domoticz.
Schakelaar in Domoticz voor auto koeling.
Als aan en temp boven ingestelde temp, pana aanzetten via Domoticz.
Direct koelen op watertemperatuur.
Watertemp op 15 graden.
Bij hoog dauwpunt, +5 (=20 graden)
Lager, dan dauwpunt +1 door te schiften tussen +5 en -5.
Kan ik variëren tussen 10 en 20 graden.

Alleen nog niet uitgeprobeerd.

Zou het liefst op thermostaat werken en de watertemperatuur direct varieren, maar weet nog niet hoe ik dat moet opzetten.

• vandermark
BazemanKM schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:11:
[...]

Dan nog wel afronden naar boven.
Ik ben er niet actief mee bezig.

• TimoDimo
Fr33z schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:09:
[...]

nice. Het is een geautomatiseerd proces dus zolang je aan de eisen voldoet zal er echt niet snel gekeken worden naar het bedrag op de factuur etc.

Wel mooi om te weten dat dit werkt en geaccepteerd wordt.
En voor de zelf-installateurs die een eigen 'onderneming' hebben voor de subsidie: heb je dan gewoon als adres van de onderneming je huisadres genomen? Dus dan is het installatieadres op de factuur gelijk aan het adres van het bouwbedrijf. Geeft dat geen problemen?

En doen jullie ook een foto erbij van de installatie? Dat schijnt te moeten volgens https://www.rvo.nl/subsid...ningeigenaren/stappenplan, althans voor kozijnen en isolatie.

• Fr33z
TimoDimo schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 17:08:
[...]

En voor de zelf-installateurs die een eigen 'onderneming' hebben voor de subsidie: heb je dan gewoon als adres van de onderneming je huisadres genomen? Dus dan is het installatieadres op de factuur gelijk aan het adres van het bouwbedrijf. Geeft dat geen problemen?

En doen jullie ook een foto erbij van de installatie? Dat schijnt te moeten volgens https://www.rvo.nl/subsid...ningeigenaren/stappenplan, althans voor kozijnen en isolatie.
ik heb geen fotos van de WP installatie bijgevoegd, daar werd ook niet naar gevraagd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Heronimo
pgeene schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:43:
[...]

Watertemp op 15 graden.

Zou het liefst op thermostaat werken en de watertemperatuur direct varieren, maar weet nog niet hoe ik dat moet opzetten.
Ik doe zoiets dergelijks:
- WP aan met setpoint 3 graden boven dauwpunt
- zodra de compressor start de setpoint 2 graden boven de outlet zetten
- zodra de minimale frequentie is bereikt het setpoint 1 graad boven de outlet zetten met als minimum 3 graden boven het dauwpunt

De WP gaat hier namelijk tot ongeveer 3 graden onder setpoint door. Op deze manier heb ik geen condens op de leidingen. En door hem zo snel mogelijk op minimale frequentie te krijgen iets langere runs.

Het dauwpunt is vervolgens het maximaal gemeten dauwpunt van drie verschillende plekken en buiten. Het wil namelijk nog wel eens gebeuren dat het dauwpunt ergens hard stijgt als er veel mensen zijn of de was te drogen hangt.

[Voor 8% gewijzigd door Heronimo op 25-06-2021 20:13]

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 09:27

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
pgeene schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:43:
[...]

Watertemp op 15 graden.

Ik denk dat je meerder tempsensoren moet gebruiken, om je dp te bepalen.
Er zitten in je huis veel leidingen die condens kunnen veroorzaken.
Dus ik denk dat het mooier is als je vanuit 2-3 sensoren oid waardes gebruikt. En die waardes allemaal er voor zorgen dat je ze allemaal boven het dp houdt.
Lijkt mij het mooiste om te werken op de shift, zodat je de stooklijn mooi gebruikt.
Volgens mij als je direct watertemp gebruikt, gaat de wp stuiteren bij bereiken van net wel net niet een setpoint.

Ik hoop dat je zoiets werkend kunt krijgen, lijkt me top.
Ik wil met alle plezier mee testen.

@thehog
Ben even de status van de Heishamon kwijt. [ Drukke baan he ]
Extreme veranderingen, die de moeite waard zijn om aan te passen hier thuis? evt ook in de Ts?

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thehog
Dylantje2 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 07:30:
[...]

@thehog
Ben even de status van de Heishamon kwijt. [ Drukke baan he ]
Extreme veranderingen, die de moeite waard zijn om aan te passen hier thuis? evt ook in de Ts?
Nee niet concreet genoeg. Laatste tijd ook wat stil, los van optimalisaties dankzij @CurlyMo

• pgeene
Heronimo schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 20:11:
[...]

Ik doe zoiets dergelijks:
- WP aan met setpoint 3 graden boven dauwpunt
- zodra de compressor start de setpoint 2 graden boven de outlet zetten
- zodra de minimale frequentie is bereikt het setpoint 1 graad boven de outlet zetten met als minimum 3 graden boven het dauwpunt

De WP gaat hier namelijk tot ongeveer 3 graden onder setpoint door. Op deze manier heb ik geen condens op de leidingen. En door hem zo snel mogelijk op minimale frequentie te krijgen iets langere runs.

Het dauwpunt is vervolgens het maximaal gemeten dauwpunt van drie verschillende plekken en buiten. Het wil namelijk nog wel eens gebeuren dat het dauwpunt ergens hard stijgt als er veel mensen zijn of de was te drogen hangt.
Dat hij 3 graden onder setpoint doorgaat is interessant om te weten.
Ik kreeg laatst ook al dat idee bij mij thuis, niet die drie graden maar dat hij doorschoot, dus dat lijkt directe sturing om zeep te helpen.
Maar ja, thuis heb ik condensafvoer op mijn verwarming.

Als jij daar een script voor hebt, zou ik die mogen bekijken/gebruiken.
Beter goed gejat dan slecht verzonnen ;)

Welke Dt heb je genomen als je setpoint 2 en 1 boven outlet zet?

Die ander wil de beneden verdieping koelen.
Daar staat ook de sensor (weg van de radiatoren met heatfans, nu op zijn kop, en vloerverwarming) en weer ergens anders de Honeywell ontvochtiger.
Dus waarschijnlijk is daar een sensor wel voldoende.
Ontvochtiger houdt de luchtvochtigheid op circa 50 procent. Dus als ik als minimum 55 % neem en daar het dauwpunt op bereken en het maximum van de waardes 2 pak, ben ik waarschijnlijk ook al een eind.
:)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Heronimo
pgeene schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 08:03:
[...]

Dat hij 3 graden onder setpoint doorgaat is interessant om te weten.
Ik kreeg laatst ook al dat idee bij mij thuis, niet die drie graden maar dat hij doorschoot, dus dat lijkt directe sturing om zeep te helpen.
Maar ja, thuis heb ik condensafvoer op mijn verwarming.

Als jij daar een script voor hebt, zou ik die mogen bekijken/gebruiken.
Beter goed gejat dan slecht verzonnen ;)

Welke Dt heb je genomen als je setpoint 2 en 1 boven outlet zet?

Die ander wil de beneden verdieping koelen.
Daar staat ook de sensor (weg van de radiatoren met heatfans, nu op zijn kop, en vloerverwarming) en weer ergens anders de Honeywell ontvochtiger.
Dus waarschijnlijk is daar een sensor wel voldoende.
Ontvochtiger houdt de luchtvochtigheid op circa 50 procent. Dus als ik als minimum 55 % neem en daar het dauwpunt op bereken en het maximum van de waardes 2 pak, ben ik waarschijnlijk ook al een eind.
:)
Ik gebruik hier NodeRed voor. Maar in principe zou je dit ook vrij simpel in Domotica/Home Assistent/etc. moeten kunnen bouwen.

Bij de J serie heb je de optie om in plaats van Dt op vaste flow te werken. Hierdoor is bij mij de Dt het resultaat van de gekozen flow. Maar voor koelen zou ik voor een Dt van 2 kiezen denk ik.

• pgeene
Heronimo schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 08:24:
[...]

Ik gebruik hier NodeRed voor. Maar in principe zou je dit ook vrij simpel in Domotica/Home Assistent/etc. moeten kunnen bouwen.

Bij de J serie heb je de optie om in plaats van Dt op vaste flow te werken. Hierdoor is bij mij de Dt het resultaat van de gekozen flow. Maar voor koelen zou ik voor een Dt van 2 kiezen denk ik.
Node red flow is ook prima.
Dan kan ik kijken of ik die logica omgezet krijg.

Gr.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
thehog schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 07:42:
[...]

Nee niet concreet genoeg. Laatste tijd ook wat stil, los van optimalisaties dankzij @CurlyMo
@Dylantje2 Ik wacht inderdaad ook op het moment dat @thehog met mij de laatste voorwaardelijke verbetering doorvoert zodat ik de PR kan aanmaken voor mijn nieuwe rules system

[Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 26-06-2021 09:07]

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
pgeene schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 08:36:
[...]

Node red flow is ook prima.
Dan kan ik kijken of ik die logica omgezet krijg.

Gr.
Al iets gevonden?

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pgeene
Niets ontvangen van Heronimo. Mijn script was ik al mee bezig, maar denk dat het niet gaat werken op basis van de info van Heronimo met betrekking tot het doorschieten van de Ta.

• Sturmer93
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 09:01
Ik ben van plan om deze week een pana mono aan te gaan schaffen. Jaren 70 tussenwoning ongeveer 3/350m3, isolatie ga ik nog upgraden. Ik kom uit op een benodigd vermogen van 8kw. Zouden jullie dan kiezen voor een 7kw of een 9? Is er een aanmerkelijk verschil Vwb het minimale vermogen?
Is de grotere unit stiller omdat hij dan minder hard hoeft te werken bijvoorbeeld?
Kortom; welke unit bevelen jullie mij aan en waarom?

• CurlyMo
  • Nu online
Sturmer93 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 21:07:
Is er een aanmerkelijk verschil Vwb het minimale vermogen?
Dat antwoord vind je in deze topics genoeg.

Zelfs hier in de topic start:
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie

[Voor 31% gewijzigd door CurlyMo op 13-07-2021 21:17]

• Sturmer93
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 09:01
CurlyMo schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 21:15:
[...]

Dat antwoord vind je in deze topics genoeg.

Zelfs hier in de topic start:
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie
Het kan aan mij liggen hoor maar ik zie geen directe vergelijking tussen een 7 en een 9. Met name voor wat betreft het minimale vermogen. Vandaar mijn vraag hier.
Sturmer93 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 21:58:
[...]

Het kan aan mij liggen hoor maar ik zie geen directe vergelijking tussen een 7 en een 9. Met name voor wat betreft het minimale vermogen. Vandaar mijn vraag hier.
Software matig begrenst dus alle 3 hetzelfde, zou de 9 pakken.....

1 PVoutput . Dongen NB

• CurlyMo
  • Nu online
Sturmer93 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 21:58:
[...]

Ik zie niet hoe je het niet kan zien. Het staat er letterlijk:

Oeps, niet voor de 9 inderdaad :$ Maar dat is hetzelfde verhaal zoals @reneeke1970 al zei.

@Ep Woody @twain4me Zetten jullie de 9 er nog even bij.

[Voor 29% gewijzigd door CurlyMo op 13-07-2021 22:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 30-07 22:30
Beste PanasonicNL #warmtepomp Tweakers graag even jullie hulp. Hoe de WP en de kamerthermostaat in te stellen dat ie ook gaat koelen?

gister weer een stap gezet in de verduurzaming. Onze oude vloerverwarming mengverdeler vervangen door een open versie. Nu kunnen we met de PanasonicNL warmtepomp in de winter efficiënter gaan verwarmen maar OOK koelen in de zomer ☀️

WP staat volgens mij op deze manier op Koelen en Warm Tapwater?

Die thermostaat heb ik nooit iets van begrepen hoe Panasonic die ontworpen en bedoeld heeft? WP op koelen maar thermostaat geeft Heating aan linksboven?

Bij stand Auto op de thermostaat

Wie kan me even op weg helpen?

Dankjewel!

[Voor 100% gewijzigd door hemertje op 25-07-2021 12:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 07:55
(Als die er voor jou type WP bestaat) Heb je de Service Manual al gelezen? anders Googlen om die te downloaden, wie weet staat daar méér over koelen, kijk ook naar de startpagina van de verschillende Topics over de Panasonic WP.

Bij mijn Mono WP moet ik een speciale toetsencombinatie gebruiken om koelen in te schakelen.

[Voor 14% gewijzigd door frisianstar op 25-07-2021 17:39]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thehog
frisianstar schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:34:
(Als die er voor jou type WP bestaat) Heb je de Service Manual al gelezen? anders Googlen om die te downloaden, wie weet staat daar méér over koelen, kijk ook naar de startpagina van de verschillende Topics over de Panasonic WP.

Bij mijn Mono WP moet ik een speciale toetsencombinatie gebruiken om koelen in te schakelen.
Koelfunctie is bij hem al geactiveerd en staat zelfs in koel modus (zie eerst screenshot van de panasonic controller). Die andere thermostaat die ken ik niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hemertje
thehog schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:38:
[...]

Koelfunctie is bij hem al geactiveerd en staat zelfs in koel modus (zie eerst screenshot van de panasonic controller). Die andere thermostaat die ken ik niet.
Hoi @thehog

dit is de Panasonic Thermostaat PAW-A2W-RTWIREd

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hemertje
Denk dat ik het gevonden

Thermostaat staat nu in cool modus

Nu afwachten en kijken hoe de WP gaat reageren...

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
hemertje schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:39:
Beste PanasonicNL #warmtepomp Tweakers graag even jullie hulp. Hoe de WP en de kamerthermostaat in te stellen dat ie ook gaat koelen?

gister weer een stap gezet in de verduurzaming. Onze oude vloerverwarming mengverdeler vervangen door een open versie. Nu kunnen we met de PanasonicNL warmtepomp in de winter efficiënter gaan verwarmen maar OOK koelen in de zomer ☀️

[Afbeelding]

[Afbeelding]

WP staat volgens mij op deze manier op Koelen en Warm Tapwater?

[Afbeelding]

Die thermostaat heb ik nooit iets van begrepen hoe Panasonic die ontworpen en bedoeld heeft? WP op koelen maar thermostaat geeft Heating aan linksboven?

[Afbeelding]

Bij stand Auto op de thermostaat
[Afbeelding]

Wie kan me even op weg helpen?

Dankjewel!
Waarom 1 elektrische kraan/afsluiter erin?
Dat vind de flow niet leuk..

• FransvWoerkom
Dylantje2 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:52:
[...]

Er staat "Bijkeuken" bij. Die zal een eigen thermostaat hebben. Ik knijp meestal de logeerkamer. Mijn flow vindt dat prima. Die weet geeneens dat op het typeplaatje 34L/min staat.

• hemertje
Dylantje2 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:52:
[...]

De aanbouw bestaat uit een woonkamer, hobbyruimte en inpandige schuur.
De inpandige schuur hoeft enkel vorstvrij te zijn, dus daar hangt een thermostaat op 10-15graden die de aparte groep van de schuur regelt.
In de praktijk zal er niet verwarmt worden verwacht ik.

• hemertje
FransvWoerkom schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 01:46:
[...]

Er staat "Bijkeuken" bij. Die zal een eigen thermostaat hebben. Ik knijp meestal de logeerkamer. Mijn flow vindt dat prima. Die weet geeneens dat op het typeplaatje 34L/min staat.
ja, dat was op de foto van de oude vloerverdeler

• hemertje
hemertje schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:10:
Nu afwachten en kijken hoe de WP gaat reageren...
Ik wil de huidige opstelling werkend hebben voordat ik verder kan/ga optimaliseren.

De WP koelde nog niet, deze met de thermostaat nagelopen
De thermostaat was bij installatie maar 2 draads aangesloten ipv 3 draads zag ik, nu aangepast naar 3 draads

De WP koelt nu blijkbaar met de WP op standje Koeling + Warm Tapwater

Thermostaat op standje Cool

Gisteravond is hiermee de WP gaan koelen

Maar vannacht heeft ie maar kortstondig gedraaid waar ik continu draaien verwacht

Iemand een idee?
Die originele thermostaat heb ik nooit begrepen met al die mogelijkheden.
Staat deze op Cool goed om continu te koelen?
Of moet ik in het menu nog aanpassingen doen?

Ik las in het begin van dit draadje dat je kunt inloggen op de Installer en Consumenten webpagina.
Bovenstaande plaatjes zijn van de Consumenten webpagina.
Waar kan ik me aanmelden voor de Installer webpagina?

De machine hangt nu 2,5 jaar , geeft Panasonic b.v. softwareupdates uit?

• _Piwi_
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 09:33
Ben voorbereidingen aan het treffen voor de WP te plaatsen over ca. 2-3 maanden. Ik ga nu het elektrische gedeelte reeds in orde maken. Er ligt een wachtbuis naar de locatie van de WP. Naast de 2 x 3-fase elektra en 1 x 1-fase elektra terug voor de backup heater in het boilervat, wat moet ik nog van kabel trekken voor de aansturing van de WP? Doen jullie dit met 0,5 kwadraat kabels (bv. stuurkabel), en hoeveel aderen zijn nodig (ik tel max 10 aderen als ik alles zou aansluiten).

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@hemertje dat 'ie niet continu aan het koelen is, heeft - hoogstwaarschijnlijk - te maken met te kleine afgifte. Als je een account hebt voor installer, kun je de historische grafieken zien van o.a. aanvoer en retour. Dat geeft wellicht wat meer duidelijkheid.

• hemertje
timovd schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:30:
@hemertje dat 'ie niet continu aan het koelen is, heeft - hoogstwaarschijnlijk - te maken met te kleine afgifte. Als je een account hebt voor installer, kun je de historische grafieken zien van o.a. aanvoer en retour. Dat geeft wellicht wat meer duidelijkheid.
ok, thx...

kan je aangeven hoe ik die installer account kan aanmaken zodat ik inzicht krijg in de machine?

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

• hemertje
dankje voor de link!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
hemertje schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:19:
[...]

Ik wil de huidige opstelling werkend hebben voordat ik verder kan/ga optimaliseren.

De WP koelde nog niet, deze met de thermostaat nagelopen
De thermostaat was bij installatie maar 2 draads aangesloten ipv 3 draads zag ik, nu aangepast naar 3 draads

De WP koelt nu blijkbaar met de WP op standje Koeling + Warm Tapwater

[Afbeelding]

Thermostaat op standje Cool

[Afbeelding]

Gisteravond is hiermee de WP gaan koelen

[Afbeelding]

Maar vannacht heeft ie maar kortstondig gedraaid waar ik continu draaien verwacht

[Afbeelding]

Iemand een idee?
Die originele thermostaat heb ik nooit begrepen met al die mogelijkheden.
Staat deze op Cool goed om continu te koelen?
Of moet ik in het menu nog aanpassingen doen?

Ik las in het begin van dit draadje dat je kunt inloggen op de Installer en Consumenten webpagina.
Bovenstaande plaatjes zijn van de Consumenten webpagina.
Waar kan ik me aanmelden voor de Installer webpagina?

De machine hangt nu 2,5 jaar , geeft Panasonic b.v. softwareupdates uit?
Zet de pana cloud in de verkoop:-)

Neem een heishamon van @thehog
Voor weinig een veel mooier en beter nog een beter systeem!!

• hemertje
het is gelukt de installer aan te melden, nogmaals dank

• hemertje
Dylantje2 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:57:
[...]

Zet de pana cloud in de verkoop:-)

Neem een heishamon van @thehog
Voor weinig een veel mooier en beter nog een beter systeem!!
:P

ja die ligt al vanaf januari stof te vangen op de kast
moet nog tijd vinden om die fysiek te installeren incl. de software op mijn NAS

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
hemertje schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:19:
[...]

:P

ja die ligt al vanaf januari stof te vangen op de kast
moet nog tijd vinden om die fysiek te installeren incl. de software op mijn NAS
Daar tijd in stoppen ipv panacloud..
Opties zijn veel mooier en toekomst zeker de panacloud is maar de vraag

• hemertje
Dylantje2 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:22:
[...]

Daar tijd in stoppen ipv panacloud..
Opties zijn veel mooier en toekomst zeker de panacloud is maar de vraag
zeker, maar eerst de basis goed hebben lijkt me ook niet verstandig
vandaar de vervanging van de vloerverdeler laatst naar een open verdeler

• thehog
hemertje schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:26:
[...]

Naar een gesloten verdeler denk ik (dus zonder pomp en zonder menging in de verdeler zelf)?

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
hemertje schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:26:
[...]

En toch is je elektrische kraan niet optimaal.
Kun je die echt niet eruit halen?

Je flow gaat stuiteren:-(

• R.Janssen
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 11:08
Ik ben momenteel een zwembad aan het aansluiten op de Panasonic monoblock, nu staat er in de handleiding dat daarvoor een aparte sensor nodig is, echter kan ik nergens het type nummer vinden in de handleiding.

Weet iemand hier welke sensor aangesloten moet worden op de aansluiting “pool temp. Sensor” van de CZ-NS4P PCB?
Pagina: 1 ... 21 22 23 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True