Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 117 118 Laatste
Acties:
  • 688.268 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-04 19:41

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
radiatoren?
3 weg doet?

Mss eens een reset met je unit doen.
Gewoon eens opnieuw beginne, met dit weer kan dat mooi

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan met de pet
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19-05-2024
Dylantje2 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:40:
[...]

Iets mee rinfo over je systeem...
Leidingen radiatoren enz enz

Wat zijn je hex waardes op laagste punt, en welke op hoogste punt.
Thermostaat kranen? welke radiatoren vww met of zonder pomp. enz enz e

Meer info met plaatjes delen aub
Vrijstaande nieuwbouw huis uit 2019 / 2020
Isolatiewaardes hoger dan bouwbesluit voorschreven
Zoals gezegd een 7KW monoblock
BG 120m2 vloerverwarming in monolithisch afgewerkte betonvloer.
Vloerverwarmingsverdeler met 12 groepen zonder pomp
Grundfoss Alpha 3 circulatiepomp
50ltr buffervat
300 liter boiler
Geen losse radiatoren.
Geen thermostaatkranen

HEX waardes?
Sorry, geen flauw idee wat deze zijn hoe ik hier aan moet komen en of wat deze voor invloed hebben om mij niet te wijzigen instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:25
Jan met de pet schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:59:
[...]

50ltr buffervat
300 liter boiler
Geen losse radiatoren.
Geen thermostaatkranen

HEX waardes?
Sorry, geen flauw idee wat deze zijn hoe ik hier aan moet komen en of wat deze voor invloed hebben om mij niet te wijzigen instellingen.
In Panasonic service cloud gaan de flow rate settings in heximaal. Check hier bijvoorbeeld voor een conversatie tabel naar decimaal.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Jan met de pet schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:59:
[...]

50ltr buffervat
300 liter boiler
Geen losse radiatoren.
Geen thermostaatkranen

HEX waardes?
Wat doet die extra pomp dan?
Foto van je vvw verdeler? Hoe aangesloten
Hoe je buffervat aangesloten?
300 liter voor je sww?

HEx waardes zijn je instellingen van je flow. [ waardes naast l/m ]
Uiterste zoeken ipv paar kleine stapjes.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan met de pet
Dylantje2 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:41:
[...]

Wat doet die extra pomp dan?
Foto van je vvw verdeler? Hoe aangesloten
Hoe je buffervat aangesloten?
300 liter voor je sww?

HEx waardes zijn je instellingen van je flow. [ waardes naast l/m ]
Uiterste zoeken ipv paar kleine stapjes.
Zal proberen eea te beschrijven,volgens mij heb ik niet zo'n ingewikkelde fancy installatie, maar een gewone recht toe recht aan zeg maar.

Vanuit de WP vertrekt een 32mm leiding naar de 1ste verdieping.
Komt bij de 3 weg klep (december 2023 vervangen, was kapot), welke naar gelang de vraag (vloerverwarming of ww) naar het 50 liter buffervat of naar het 300liter boilervat gaat.
Indien vloerverwarming gaat deze naar het 50liter buffervat vanwaar de aanvoerleiding naar de vloerverwarmingsverdeler gaat (tussen het buffervat en de vloerverwarmingsverdeler zit ook de Grundfuss pomp gemonteerd)
Vloerverwarmingsverdeler is zonder pomp (zie foto) (wellicht dat de Grundfuss pomp zorgt voor genoeg flow richting de vloerverwarming?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZHjJFEonvFrmrSSAAQCQqdCMjI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4vdqL2bDbWBe4neZw8uZbyew.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens gaat het de vloerverwarmingsverdeler in en retour naar het buffervat
Vanuit het buffervat retourleiding naar de WP

Bij warmwater loopt het via de 3-wegklep naar het 300liter boilervat, retour aangesloten op dezelfde leiding van de retour van het buffervat.

Op onderstaande foto is het wel aardig te zien (links 50liter buffervat, rechts 300liter boiler)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vJBSQQpkE8WpbCVX9WnW_TD0dM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sVnXdwM8JzdtzoRmIEBYkbpW.jpg?f=fotoalbum_large

Installatie wordt aangestuurd door de Panasonic thermostaat.
Ruimte temperatuur middels WAR.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Jan met de pet schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:20:
[...]

Zal proberen eea te beschrijven,volgens mij heb ik niet zo'n ingewikkelde fancy installatie, maar een gewone recht toe recht aan zeg maar.

Komt bij de 3 weg klep (december 2023 vervangen, was kapot), welke naar gelang de vraag (vloerverwarming of ww) naar het 50 liter buffervat of naar het 300liter boilervat gaat.
Indien vloerverwarming gaat deze naar het 50liter buffervat vanwaar de aanvoerleiding naar de vloerverwarmingsverdeler gaat (tussen het buffervat en de vloerverwarmingsverdeler zit ook de Grundfuss pomp gemonteerd)
Vloerverwarmingsverdeler is zonder pomp (zie foto) (wellicht dat de Grundfuss pomp zorgt voor genoeg flow richting de vloerverwarming?)

[Afbeelding]

Bij warmwater loopt het via de 3-wegklep naar het 300liter boilervat, retour aangesloten op dezelfde leiding van de retour van het buffervat.

Op onderstaande foto is het wel aardig te zien (links 50liter buffervat, rechts 300liter boiler)

[Afbeelding]

wat is nu het doel van die buffertank en pomp?

denk dat die installateur zijn roeping heeft gemist in abstracte kunstwerken.... :X

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan met de pet
flippy schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:48:
[...]

denk dat die installateur zijn roeping heeft gemist in abstracte kunstwerken.... :X
Geen flauw idee.
Dit is de vraag toch ook niet!!
Die is: Waarom kan ik de pompsnelheid niet meer veranderen (voorheen lukte dit wel)
Installatie heeft altijd goed gewerkt, dus het buffervat en de pomp zullen vast wel dat doen waar ze voor bedoeld zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:40

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jan met de pet schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:53:
[...]

Geen flauw idee.
Die is: Waarom kan ik de pompsnelheid niet meer veranderen (voorheen lukte dit wel)
Installatie heeft altijd goed gewerkt, dus het buffervat en de pomp zullen vast wel dat doen waar ze voor bedoeld zijn.
Heb je het systeem al eens stroomloos gemaakt en opnieuw opgestart?

Aan het aantal groepen te zien voldoende flow en inhoud. Buffer en pomp zijn nutteloos en efficiëntie verlagend. Gebruik de Panapomp uitsluitend die moduleert netjes terug wanneer dat nodig is 🙃

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 03-02-2024 13:57 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

Geen flauw idee.
als je de sturing op dT hebt gezet past ie de pompsnelheid daarop aan en op een pure WAR blijft de pomp zoizo lopen dacht ik.

zou meer de pijlen richten op het verwijderen van die tank en extra pomp. die hebben echt totaal geen nu en werken je alleen maar tegen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
50 liter buffervat en extra pomp terwijl je 12 groepen hebt op je vloerverwarming.

Zonde en onnodig complicerend.

Waarom is je aanvoer verbonden met de afvoerleiding bij je verdeler? Zit daar een AVDO tussen?

[ Voor 29% gewijzigd door Wolly op 03-02-2024 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Wolly schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:11:
50 liter buffervat en extra pomp terwijl je 12 groepen hebt op je vloerverwarming.

Zonde en onnodig complicerend.

Waarom is je aanvoer verbonden met de afvoerleiding bij je verdeler? Zit daar een AVDO tussen?
Scherp gezien. Ook eruit 😫

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan met de pet
@Carboy54, @Wolly @flippy

Heren heel erg bedankt voor het meedenken, echter vrees ik dat er veel te veel wordt ingezoomd op de installatie dan op het eigenlijke probleem.
Nogmaals installatie werkt goed (zal vast beter kunnen, maar is wellicht iets voor later)
Probleem nu is het stromingsgeluid wat ik ervaar en 's nachts van wakker wordt.
Ik kan op mijn Panasonic thermostaat de pompsnelheid niet meer aanpassen, wat ik voorheen wel kon.
Als ik minder liters per minuut door de leiding jaag, gaat het geluid weg en kan ik gewoon 's nachts doorslapen.

Ik heb de installatie al spanningsloos gemaakt en opnieuw opgestart, helaas blijft het probleem.
Iemand een suggestie om dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Jan met de pet schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:32:

Heren heel erg bedankt voor het meedenken, echter vrees ik dat er veel te veel wordt ingezoomd op de installatie dan op het eigenlijke probleem.
Nogmaals installatie werkt goed (zal vast beter kunnen, maar is wellicht iets voor later)
Ik kan op mijn Panasonic thermostaat de pompsnelheid niet meer aanpassen, wat ik voorheen wel kon.
Als ik minder liters per minuut door de leiding jaag, gaat het geluid weg en kan ik gewoon 's nachts doorslapen.

Ik heb de installatie al spanningsloos gemaakt en opnieuw opgestart, helaas blijft het probleem.
In mijn ogen werk jij aan een workaround terwijl het probleem mij wel duidelijk is.

Installatie vol knietjes, extra pomp in je circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22-04 22:23

ErikVers

e-Duurzaam

Je extra pomp al uit staan?
Systeem ontlucht? Beide kunnen je flow drastisch beinvloeden.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

stromingsgeluid word veroorzaakt door de vele haakse bochten/abstracte kunstwerk en de hoeveelheid water die de panasonic wilt/moet verplaatsen.

als de pomplimiet instelling in het installatiemenu niet werkt is er wat anders aan de hand.

dan nog blijf ik erbij dat je veel beter de basis op kan lossen door direct de vloer in te pompen, dan hoeft ie ook niet zo hard te werken en kan dat kunstwerk bij de tanks ook weg.

kunst matig begrenzen van de pompsnelheid is symptoombestrijding, niet probleemoplossend.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 03-02-2024 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

flippy schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:35:
[...]

stromingsgeluid word veroorzaakt door de vele haakse bochten/abstracte kunstwerk en de hoeveelheid water die de panasonic wilt/moet verplaatsen.

als de pomplimiet instelling in het installatiemenu niet werkt is er wat anders aan de hand.

dan nog blijf ik erbij dat je veel beter de basis op kan lossen door direct de vloer in te pompen, dan hoeft ie ook niet zo hard te werken en kan dat kunstwerk bij de tanks ook weg.

kunst matig begrenzen van de pompsnelheid is symptoombestrijding, niet probleemoplossend.
Eens.

Trouwens; @Jan met de pet kan wel hexa veranderen in instal menu. Hij ziet alleen geen aanpassing in de extreem hoge flow. Ik vermoed dat de secundaire pomp dat veroorzaakt of dat hij lucht zit te happen. Anders echt een defect maar dan was er wel vermoedelijk een foutmelding geweest.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan met de pet
flippy schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:35:
[...]

IDD de pomplimiet instelling in het installatiemenu werkt niet, hoe kan ik dit oplossen, de rest geloof ik jullie zonder problemen en is wellicht een volgend projectje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Jan met de pet schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:50:
[...]

IDD de pomplimiet instelling in het installatiemenu werkt niet, hoe kan ik dit oplossen, de rest geloof ik jullie zonder problemen en is wellicht een volgend projectje.
hoe is de secundaire pomp aangesloten in het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Jan met de pet schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:50:
[...]

Zie mijn twee vragen zojuist

Je instelling kan wel aangepast worden je flow verandert alleen niet.

[ Voor 9% gewijzigd door ErikVers op 03-02-2024 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wolly schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:11:

Waar zie je die dan, ik zie een t-stuk met een afsluitdop op de afvoer, geen verbinding met de aanvoer.
Waarom het in een u loopt snap ik niet, die afsluitkraantjes hadden ook in de verticale buizen gekund zodat er veel minder bochtwerk nodig is (al is daar wel weinig ruimte).

Misschien geeft de 3-wegklep of iets anders meer weerstand door vervuiling, ik zie geen vuilafscheider.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan met de pet
flippy schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:51:
[...]

hoe is de secundaire pomp aangesloten in het systeem?
zit in de aanvoerleiding van het buffervat naar de vloerverwarmingsverdeler.

Heb nu geen warmtevraag oid maar Grundfoss pomp draait wel (autoadapt; 30w; staat ingesteld op enkel vloerverwarming)
Pomp wordt aangestuurd door de WP middels contact "extra pump" zie foto (2 zwarte draden naast de blauwe draad)
Pomp in de WP draait overigens ook

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3sC7Rs6zdBfLjvtQTlw_hbFfB8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m9dieS7SfwLqsRLqCqANhC8h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:00:
[...]

Waar zie je die dan, ik zie een t-stuk met een afsluitdop op de afvoer, geen verbinding met de aanvoer.
Waarom het in een u loopt snap ik niet, die afsluitkraantjes hadden ook in de verticale buizen gekund zodat er veel minder bochtwerk nodig is (al is daar wel weinig ruimte).

Misschien geeft de 3-wegklep of iets anders meer weerstand door vervuiling, ik zie geen vuilafscheider.
Het was een vraag, kan niet goed zien wat daar nu precies zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan met de pet
Speedy-Andre schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:00:
[...]

Klopt heeft in het begin een pomp gezetten en is zo aangesloten.
Dit werkte uiteraard geheel niet en de pomp is verwijderd (wie er nog interesse heeft in een Wilo vloerverwarmingspomp moet het ff laten weten, heb er nog een liggen :)

3 weg klep is december 2023 vervangen, oude was al kapot.
op de retour leiding zit een magnetische vuilafsluiter gemonteerd, als je heel goed kijkt zie je nog een glip van hem schuin onder de 3 wegklep (linkse kant).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vJBSQQpkE8WpbCVX9WnW_TD0dM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sVnXdwM8JzdtzoRmIEBYkbpW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Jan met de pet schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:04:
[...]

Heb nu geen warmtevraag oid maar Grundfoss pomp draait wel (autoadapt; 30w; staat ingesteld op enkel vloerverwarming)
Pomp wordt aangestuurd door de WP middels contact "extra pump" zie foto (2 zwarte draden naast de blauwe draad)

[Afbeelding]
En waar gaat de retour van de vloer heen? Gaat die daadwerkelijk de tank in?
Heb je hetzelfde gedrag als je de 2e pomp fysiek uitzet/afkoppelt?
Hoeveel liter verpomp de panasonic? Is dar constant of verandert dat tijdens warmtevraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan met de pet
flippy schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:13:
[...]

En waar gaat de retour van de vloer heen? Gaat die daadwerkelijk de tank in?
Heb je hetzelfde gedrag als je de 2e pomp fysiek uitzet/afkoppelt?
Hoeveel liter verpomp de panasonic? Is dar constant of verandert dat tijdens warmtevraag?
Retour vloer gaat terug naar 50liter buffertank en vanaf dit buffervat retourleiding naar de WP
2de pomp heb ik nog niet fysiek uitgezet.

Ik begrijp inmiddels dat de installatie geen schoonheidsprijs verdient en er qua efficiëntie nog het eea te verbeteren is.
Echter de pomplimiet instelling in het installatiemenu werkt nu niet en daar zoek ik een oplossing voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Jan met de pet schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:22:
[...]

Retour vloer gaat terug naar 50liter buffertank en vanaf dit buffervat retourleiding naar de WP
2de pomp heb ik nog niet fysiek uitgezet.

Ik begrijp inmiddels dat de installatie geen schoonheidsprijs verdient en er qua efficiëntie nog het eea te verbeteren is.
Echter de pomplimiet instelling in het installatiemenu werkt nu niet en daar zoek ik een oplossing voor.
Zet dan eerst je tweede pomp eens uit. Die kan best de extra flow veroorzaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
[...]

Geen flauw idee.
Dat was de vraag wel.. Waarvoor is die extra pomp..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Jan met de pet schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:20:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zijn die flow dingen open te zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
flippy schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:48:
[...]

Denk dat 'ie ook last van z'n ballen heeft na zoveel knietjes.

Wat een beunzooi. Ofja, het ziet er op het oog niet eens zo heel lelijk uit, maar flowtechnisch is het een drama.

Na de lease van z'n nieuwe V6 Sprinter kon hij geen perstang meer betalen?

De enige pluspunten zijn dat hij iig fatsoenlijke diameters en geen naregeling heeft gebruikt.

Maar: zou ondanks de knietjes ed niet eens zeggen dat dit een stromingsprobleem zou moeten zijn dat zich uit in overmatig geluid.
Pas als de pomp voluit loopt, of de secundaire pomp iets geks doet, of de 3-weg klep halverwege staat ofzo.

De installatie is het eigenlijke probleem. De flow is daar alleen een gevolg/symptoom van.

[ Voor 46% gewijzigd door bbbrumbrum op 03-02-2024 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:28
Jan met de pet schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:22:
[...]

Werkt die echt niet? Kan je alle gegeven uitlezen via heishamon of service cloud?
wat zijn de waarden van:

Max_Pump_Duty
Pump_Duty
Pump_Speed
Pump_Flow

Panasonic J 7kW WP met boiler & HeishaMon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84 kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
@Jan met de pet ik snap je vraag, het wijzigen in het menu zou echt moeten werken (ik doe dat al jaren omdat ik oude radiatoren en leidingen heb die ik voorlopig gewoon even niet ga vervangen).
Echter lees ik dat je een buffervat hebt en dus kan de setting waar je nu over praat alleen de flow in het circuit tussen WP en die buffer regelen. De grundfoss waar je ook over spreekt is degene die tussen buffer en afgiftesysteem de flow regelt.
Weet je zeker dat nu het geluid in het eerste (WP-Buffer) of tweede (Buffer-Afgiftedeel) zit?
Wellicht verwar je dingen en het je in het verleden bv beide kanten veranderd en nu maar 1 van de 2?

EDIT: oja, er is ook nog de setting die bepaalt of de WP stuurt op dT of Flow, hoe staat die bij jou nu? Wellicht is die eens omgezet? (moet wel op Flow staan)

[ Voor 11% gewijzigd door sjimmie op 03-02-2024 16:38 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-04 15:49
Jan met de pet schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:11:
[...]

Klopt heeft in het begin een pomp gezetten en is zo aangesloten.
Dit werkte uiteraard geheel niet en de pomp is verwijderd (wie er nog interesse heeft in een Wilo vloerverwarmingspomp moet het ff laten weten, heb er nog een liggen :)

3 weg klep is december 2023 vervangen, oude was al kapot.
op de retour leiding zit een magnetische vuilafsluiter gemonteerd, als je heel goed kijkt zie je nog een glip van hem schuin onder de 3 wegklep (linkse kant).

[Afbeelding]
Ik kan het niet goed zien, maar zit de 2e pomp niet in serie met de WP pomp?
Want je haalt 42l/m dat is wel heuuul veul.
Dat is dan ook de reden dat de instelling niet werkt. De 2e pomp zuigt zo hard (huehue) aan de installatie dat de flow gewoon hoog blijft ondanks instellen.
My cup of thea: degene die de 3 wegklep heeft vervangen heeft de pompstand (2e pomp) van 1 (laag) naar 3 (of hoog) gezet.

[ Voor 12% gewijzigd door Technician- op 03-02-2024 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Technician- schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:18:
[...]

Ik kan het niet goed zien, maar zit de 2e pomp niet is serie met de WP pomp?
Dat is dan ook de reden dat de instelling niet werkt. De 2e pomp zuigt zo hard (huehue) aan de installatie dat de flow gewoon hoog blijft ondanks instellen.
Mijn eerste vraag aan hem was of hij zijn tweede pomp wel uit had gezet. Maar ik denk dat hij aan de gourmet zit en t al opgelost heeft. En door 👍✅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
ErikVers schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:20:
[...]

Mijn eerste vraag aan hem was of hij zijn tweede pomp wel uit had gezet. Maar ik denk dat hij aan de gourmet zit en t al opgelost heeft. En door 👍✅
Zoals zovelen steeds meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-04 19:08
ErikKo schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:25:
Sommige van deze dagen schijnt de zon goed fel. Vind ik fijn, want dan wordt de stroom opgewekt door de zonnepanelen meteen door de WP gebruikt.

Echter heb ik ook een nadeel ervaren: De zon warmt de woonkamer relatief snel op, waardoor de thermostaat zijn doeltemp snel bereikt, en de WP uit gaat. Klinkt goed zou je denken, maar de warmtebuffer in de vloer (van de vloerverwarming) is amper aangevuld. Als gevolg is het al snel koud in huis wanneer de zon onder gaat. Het liefste had ik de WP wat langer door laten draaien om de warmtebuffer in de vloer iets beter aan te vullen.

Zijn er anderen die dit ervaren hebben?
Heeft iemand een idee wat ik in dit geval zou kunnen doen?
Daarom draai ik vooralsnog ook op WAR only, in de middag verwarmt de zon de woonkamer en het kan dan wel 22 graden worden, maar dat is met zonnestroom opgestookt, in de avond hoeft de WP veel minder hard te werken omdat de vloer veel warmte heeft gebufferd.
Ik draai nu 15 dagen volledig WAR-only en het is niet kouder in huis geweest dan 19.5 graad, dik tevreden!

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan met de pet
ErikVers schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:20:
[...]

Wat krijg ik toch een hoop bijzondere reacties als in de zin van totale flauwe kul tot totaal niets met de vraag te maken.
Blijkbaar als je iets post, moet je 24/7 online zijn en per omgaande reageren.
Sorry heren ik heb gewoon een sociaal leven.
Gelukkig krijg ik via persoonlijke berichten input, waar ik wel iets mee kan.

@ErikVers nee, de 2de pomp heb ik niet uitgezet.
Installatie heeft ,op 1x na, altijd goed gefunctioneerd, incl. alle knietjes, 50ltr. buffertank en 2de pomp.

Zoals gezegd 3-wegklep is in december 2023 vervangen, daarna prima werkende installatie, sinds een week last van stromingsgeluid en een instelling welke ik niet meer kan aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-04 23:55
Technician- schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:18:
[...]

Ik kan het niet goed zien, maar zit de 2e pomp niet in serie met de WP pomp?
My cup of thea: degene die de 3 wegklep heeft vervangen heeft de pompstand (2e pomp) van 1 (laag) naar 3 (of hoog) gezet.
42 liter terug zetten naar 20 liter voor 7 kw dacht ik.
Er zit geen bypass tussen wat iemand zegt maar een afgedopt t-stuk .
De tweede pomp zo instelling dat alle groepen ongeveer 1,2 liter / min hebben per groep .
Dan zal je alleen met deforst geluid ervaren als de wp 40 l/m gaat verpompen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Jan met de pet schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:32:
[...]

Wat krijg ik toch een hoop bijzondere reacties als in de zin van totale flauwe kul tot totaal niets met de vraag te maken.

Installatie heeft ,op 1x na, altijd goed gefunctioneerd, incl. alle knietjes, 50ltr. buffertank en 2de pomp.

Zoals gezegd 3-wegklep is in december 2023 vervangen, daarna prima werkende installatie, sinds een week last van stromingsgeluid en een instelling welke ik niet meer kan aanpassen.
Prima hoor ieder zijn ding alleen als je een vraag in een heel actief topic stelt dan verwacht men dat je zelf een net zo actieve rol in aanneemt. Of dat terecht is, is een begrijpelijke vraag.

Op je vraag, ik zou je tweede pomp uitzetten. En kijken wat dan je flow is.
Je kan wel je instellingen wijzigen. Het geeft alleen geen effect. De oorzaak daarvan zul je moeten onderzoeken en deed in bovenstaande daar een poging toe 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan met de pet
@ErikVers Heb jouw optie geprobeerd, 2de pomp uitgezet met als resultaat dat er geen flow meer is in de vloer verwarming verdeler (flowmeters op de verdelers blijven bovenin staan)
Ook met de 2de pomp losgekoppeld kan ik de waardes wel veranderen, maar blijf ik een flow houden van 42l/min
Weten we gelijk dat deze pomp dus wel nodig is en ervoor zorgt dat het water door de vloerverwarming heen gepompt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Jan met de pet schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:31:
@ErikVers Heb jouw optie geprobeerd, 2de pomp uitgezet met als resultaat dat er geen flow meer is in de vloer verwarming verdeler (flowmeters op de verdelers blijven bovenin staan)
Ook met de 2de pomp losgekoppeld kan ik de waardes wel veranderen, maar blijf ik een flow houden van 42l/min
Weten we gelijk dat deze pomp dus wel nodig is en ervoor zorgt dat het water door de vloerverwarming heen gepompt wordt.
Ok en als je luistert ook idee dat er 42l doorheen knalt? Zou je flow sensor en de pomp eens demonteren. Je waterpomp is vrij eenvoudig er tussenuit te halen en te demonteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomton
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10-04 16:59
Ik had een vraag gesteld, gerelateerd aan de Panasonic Monoblock J. Wellicht had ik die beter hier kunnen stellen?

Zie dit topic voor mijn project: https://gathering.tweaker...d/poster/2078412/messages

Wie kan mij in de goede richting duwen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ter info van Panasonic NL:

Middels dit schrijven willen wij u op de hoogte stellen van een belangrijke wijziging met betrekking tot onze Panasonic producten.

Per 1 april 2024 voeren wij de prijsverhoging van Panasonic met 2% door op al hun producten, met uitzondering van de L-Serie.

Deze aanpassing is het gevolg van verschillende factoren, waaronder stijgende kosten in de productie en logistiek bij Panasonic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ook goed nieuws van Panasonic:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ef_LcORP4YNqIWHq9l2eIenJc5g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DisOUHfTWRkSlvb3O2N5SNWw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Carboy54 op 05-02-2024 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16:16
Ik dacht ik trek dat expansievat er wel even uit, maar die zit flink ingebouwd zeg... Ik laat hem voor nu maar zitten

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat valt wel mee, als de bovenplaat eraf is kan je er redelijk bij maar het is wel wat werk ja.
Je wint er wat verbruik mee (30W warmtelint) maar dat heb je ook als de pomp blijft draaien en dat zal zonder dat warmtelint vaker zijn.
Ik heb eigenlijk liever dat warmtelint als de pomp daardoor stil kan staan, anders haal je koud water in huis.
De hoeveelheid kou zal gering zijn maar het idee bevalt me niet :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Speedy-Andre schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:48:
Dat valt wel mee, als de bovenplaat eraf is kan je er redelijk bij maar het is wel wat werk ja.
Je wint er wat verbruik mee (30W warmtelint) maar dat heb je ook als de pomp blijft draaien en dat zal zonder dat warmtelint vaker zijn.
Ik heb eigenlijk liever dat warmtelint als de pomp daardoor stil kan staan, anders haal je koud water in huis.
De hoeveelheid kou zal gering zijn maar het idee bevalt me niet :)
Ja ik zie niet hoe ik hem er langs de buizen uit ga krijgen.. maar dan laat ik hem mooi zitten!

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Makrolon schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:54:
[...]

Ja ik zie niet hoe ik hem er langs de buizen uit ga krijgen.. maar dan laat ik hem mooi zitten!
Kan je hem niet afdoppen zonder te verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wolly schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:18:
[...]

Kan je hem niet afdoppen zonder te verwijderen?
Dat kan, graag weet ik dan zeker dat er geen water meer in zit.
Rjtec doet dat voor €15, dat kan niet meer zijn dan los draaien en een stop erin maar nieuw zal hij droog staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Speedy-Andre schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:38:
[...]

Dat kan, graag weet ik dan zeker dat er geen water meer in zit.
Rjtec doet dat voor €15, dat kan niet meer zijn dan los draaien en een stop erin maar nieuw zal hij droog staan.
Nieuw bij handelaar is er ook al een testrun vanuit fabriek geweest. Situatie is gelijk aan bij jou nu.

Je zou eens op duitse Heisha fora kunnen zoeken meen mij te herinneren dat daar wel een workaround staat. En dan kun jij voor dit tppic een nl versie maken 😋🫡

Trefwoorden: Jeisha mag

Youtube tip; (Jeisha verbaut)
YouTube: DIY Einbau der Panasonic Aquarea J (Geisha Heisha Jeisha) Wärmepumpe...

Het is iig afdoppen toevoer naar expansievat met een afwijkende plug en stekkertje eruit meer niet.

[ Voor 16% gewijzigd door ErikVers op 07-02-2024 08:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Blijkbaar is mijn Duits goed, weer wat geleerd :)
Deze YT ken ik natuurlijk, ik heb er geen haast mee wat het verwijderen betreft.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Jan met de pet schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:32:
[...]

Mooie reactie van iemand die om hulp roept omdat hij er niet uit komt... Bijna alle neuzen hier staan dezelfde kant uit. Wat op zich al uniek is.. maar als je het dan zeker weet dat de ervaringsdeskundige hier het fout hebben. En je installatie en installateur het probleem niet zijn .. heb je de oplossing toch al wel gevonden in de pm. Kun je de oplossing delen? Hebben er meer mensen wat aan :9 O-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Dylantje2 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:18:
[...]

Mooie reactie van iemand die om hulp roept omdat hij er niet uit komt... Bijna alle neuzen hier staan dezelfde kant uit. Wat op zich al uniek is.. maar als je het dan zeker weet dat de ervaringsdeskundige hier het fout hebben. En je installatie en installateur het probleem niet zijn .. heb je de oplossing toch al wel gevonden in de pm. Kun je de oplossing delen? Hebben er meer mensen wat aan :9 O-)
Ik begrijp hem wel. Installatie heeft altijd gewerkt geen problemen alleen nu ineens stromingegeluid en de pomp die niet zachter wil. Hij vraagt of mensen een idee hebben waarom maar krijgt dan tips over de installatie terwijl die al een jaar “goed” draait. Hij wil alleen specifiek antwoord waarom de pomp ineens niet meer zachter kan draaien.

@Jan met de pet had je hem nou al een keer compleet spanningsloos gemaakt?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sjimmie
Dylantje2 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:18:
[...]

Bijna alle neuzen hier staan dezelfde kant uit.
Dat zegt iets over de neuzen, wellicht zijn die allemaal gewoon heel volgzaam en hechten ze aan de gemeenschap. Waar @Jan met de pet mee zit is dat veel suggesties ingaan op zijn situatie, niet op zijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
sjimmie schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:05:
[...]

Dat zegt iets over de neuzen, wellicht zijn die allemaal gewoon heel volgzaam en hechten ze aan de gemeenschap. Waar @Jan met de pet mee zit is dat veel suggesties ingaan op zijn situatie, niet op zijn vraag.
Mwhaa geloof je dat.
Je zit hier toch ook al even

Op alle vragen die over het systeem gaan... Waarvoor is je tweede pomp geen antwoord. Dat ruizen is niet iets wat pas speelt dat is er of niet. Soms tijdens df maar plots ruis, betekent een hardware aanpassing, toch?

Lijkt mij dat iedereen weet en secundaire pomp in mono systeem geeft ellende.
Geen antwoord op reset, pomp uit en dan. Enz enz .

Antwoord wat de oplossing is?.

Maar helaas wat ik al zei.. steeds meer mensen die wel willen halen op het forum.

Maar ik blijf toch erg benieuwd naar de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan met de pet
Maikie18 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:06:
[...]

Ik begrijp hem wel. Installatie heeft altijd gewerkt geen problemen alleen nu ineens stromingegeluid en de pomp die niet zachter wil. Hij vraagt of mensen een idee hebben waarom maar krijgt dan tips over de installatie terwijl die al een jaar “goed” draait. Hij wil alleen specifiek antwoord waarom de pomp ineens niet meer zachter kan draaien.

@Jan met de pet had je hem nou al een keer compleet spanningsloos gemaakt?
Dank je wel Maikie18 zo is het en niet anders, de meeste neuzen staan dan wellicht de zelfde kant op maar een aantal zitten goed verstopt vrees ik.
Zoals eerder al aangegeven heb ik de optie van Erikvers geprobeerd (spanningsloos maken van de 2de pomp)
Resultaat geheel geen flow meer in mijn vloerverwarmingsverdeler.
Om de WP waterpomp en flowmeter te verwijderen, gaat me net ff te ver.
Om de ervaringsdeskundige even verder te helpen, hieronder het installatieschema van Panasonic en precies zoals mijn installatie is aangelegd, enig verschil is dat ik geen radiatoren heb, maar enkel vloerverwarming.
Voor degene die inhoudelijk niet kan lezen, nr. 9 is een verplichte circulatiepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a9nTwjKcI71BeN2fwS1ZvLjsDzM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EKlLoVVBm0Sq5CfMZNEZpdNZ.jpg?f=user_large

De constructieve reacties welke ik via de PM heb ontvangen hebben helaas niet geholpen om het probleem op te lossen.
Heb nu de vraag maar bij Panasonic zelf weggelegd, mag toch hopen dat zij wel een oplossing / antwoord hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Jan met de pet schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 22:58:
[...]

Dank je wel Maikie18 zo is het en niet anders, de meeste neuzen staan dan wellicht de zelfde kant op maar een aantal zitten goed verstopt vrees ik.
Zoals eerder al aangegeven heb ik de optie van Erikvers geprobeerd (spanningsloos maken van de 2de pomp)
Om de ervaringsdeskundige even verder te helpen, hieronder het installatieschema van Panasonic en precies zoals mijn installatie is aangelegd, enig verschil is dat ik geen radiatoren heb, maar enkel vloerverwarming.
Voor degene die inhoudelijk niet kan lezen, nr. 9 is een verplichte circulatiepomp.

[Afbeelding]

De constructieve reacties welke ik via de PM heb ontvangen hebben helaas niet geholpen om het probleem op te lossen.
Heb nu de vraag maar bij Panasonic zelf weggelegd, mag toch hopen dat zij wel een oplossing / antwoord hebben.
Jan. Weet je nu al of de 2e pomp in serie staat met je 1e pomp (in de warmtepomp) want dat kan niet
En als dat zo is is dat het probleem en dat gaat Panasonic ook niet vinden/oossen.

Daarmee bedoel ik, zit dat open buffervat met 4 leidingen aangesloten of in serie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

[Afbeelding]

op de printplaat zit een plug die naar de pomp gaat.
meet met de multimeter op hz tussen 4 en 7.
daar moet je een pulssignaal zien in hertz wat gelijk loopt aan het toerental van de pomp.

zie je geen pulsen uit de pomp komen is de pomp kapot. zie je wel pulsen is de hoofdprint kapot.

bonuspunten als je meteen ook tussen pin 4 en 6 meet. daar moet een 0 tot 6V uitkomen wat de pomp aanstuurt op het gewenste toerental.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 09-02-2024 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

Panasonic gaat je doorverwijzen naar je installateur, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
bbbrumbrum schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 07:30:
[...]

Panasonic gaat je doorverwijzen naar je installateur, helaas.
Echt ja? Daar hoef je dus geen support van te verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Technician- schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 23:09:
[...]

Jan. Weet je nu al of de 2e pomp in serie staat met je 1e pomp (in de warmtepomp) want dat kan niet
En als dat zo is is dat het probleem en dat gaat Panasonic ook niet vinden/oossen.

Daarmee bedoel ik, zit dat open buffervat met 4 leidingen aangesloten of in serie.
In het plaatje staat de buffer met primair WP en secundair afgifte met de 2e pomp. Hij zegt daarbij "hieronder het installatieschema van Panasonic en precies zoals mijn installatie is aangelegd, enig verschil is dat ik geen radiatoren heb, maar enkel vloerverwarming."

Daarmee zoekt hij dus naar de reden waarom in het primaire deel de flow niet meer geregeld wordt door de setting in de WP. Het secundaire deel staat daar dan los van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Dylantje2 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:05:
[...]
Je zit hier toch ook al even
...

Geen antwoord op reset, pomp uit en dan. Enz enz .
...
Maar helaas wat ik al zei.. steeds meer mensen die wel willen halen op het forum.
...
Maar ik blijf toch erg benieuwd naar de oplossing
Yep, ik geef daarom ook graag soms even wat goedbedoeld tegengas. ;)

Het is wel lastig als je al google-nd hier terechtkomt omdat je een issue hebt, en er meteen participatie wordt verwacht. Je hebt een probleem en je wilt gewoon concreet dat oplossen, meer niet... En dan krijg je een stortvloed aan opmerkingen die veel verder gaan dan jouw ene vraag... Frustrerend wel...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-04 19:08
20 januari de warmtepomp geplaatst.
24 januari mijn vriendin waarmee ik samenwoon een factuur verstuurd vanuit mijn bedrijf, betaald en daarna direct de subsidie aangevraagd voor de 7 kW.
Zojuist bericht gehad dat de aanvraag is goed gekeurd en de € 3075 binnen 1 week op onze rekening staat.
Dat is wel erg snel, had ik niet verwacht eerlijk gezegd.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boredgeestje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:45
-Junkiexp- schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 08:43:
20 januari de warmtepomp geplaatst.
24 januari mijn vriendin waarmee ik samenwoon een factuur verstuurd vanuit mijn bedrijf, betaald en daarna direct de subsidie aangevraagd voor de 7 kW.
Zojuist bericht gehad dat de aanvraag is goed gekeurd en de € 3075 binnen 1 week op onze rekening staat.
Dat is wel erg snel, had ik niet verwacht eerlijk gezegd.
Dat ging bij ons vergelijkbaar snel :)

This post was created with 100% recycled electrons

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

sjimmie schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 08:17:
[...]

Yep, ik geef daarom ook graag soms even wat goedbedoeld tegengas. ;)

Het is wel lastig als je al google-nd hier terechtkomt omdat je een issue hebt, en er meteen participatie wordt verwacht. Je hebt een probleem en je wilt gewoon concreet dat oplossen, meer niet... En dan krijg je een stortvloed aan opmerkingen die veel verder gaan dan jouw ene vraag... Frustrerend wel...
Verreweg de meeste problemen zijn waterzijdig en/of veroorzaakt door prutswerk van installateurs. Het is dus niet meer dan logisch om dat deel eerst uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zoek nog een factuur voor de installatie hier (11-2023), geen ervaring hoe dat er nu uit moet zien maar ik begrijp dat het voor de installatie moet zijn omdat nu duidelijk wordt gezegd dat inbedrijfstelling niet mag.
Helaas geen naaste hier om dat te intern regelen.
Verder kan ik een materiaallijst opstellen tenzij dat niet nodig is.

Bij RVO lees ik dat als de wp voor 2024 is geïnstalleerd dat de meldcode 'Overig' is, heeft iemand dit al gehad en komt de subsidie dan overeen met die van 2024?
Je geeft het merk en type op waar dan 'iets' mee wordt gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
flippy schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 08:59:
[...]

Verreweg de meeste problemen zijn waterzijdig en/of veroorzaakt door prutswerk van installateurs. Het is dus niet meer dan logisch om dat deel eerst uit te sluiten.
Doo rmijn autisme ben ik niet zo van de aannames (het zal wel prutswerk zijn want dat is het meestal), en neem ik dingen meer letterlijk (waarom reageert de flow niet op de instelling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

sjimmie schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:48:
[...]

Doo rmijn autisme ben ik niet zo van de aannames (het zal wel prutswerk zijn want dat is het meestal), en neem ik dingen meer letterlijk (waarom reageert de flow niet op de instelling).
Omdat het vaak prutswerk is van de installateur. Veel porblemen komen pas later naar boven drijven. Als je gaat zoeken naar oorzaken kom je gewoon bijna altijd uit op installatieproblemen.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 09-02-2024 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-04 23:30
Speedy-Andre schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:25:
Ik zoek nog een factuur voor de installatie hier (11-2023), geen ervaring hoe dat er nu uit moet zien maar ik begrijp dat het voor de installatie moet zijn omdat nu duidelijk wordt gezegd dat inbedrijfstelling niet mag.
Helaas geen naaste hier om dat te intern regelen.
Verder kan ik een materiaallijst opstellen tenzij dat niet nodig is.

Bij RVO lees ik dat als de wp voor 2024 is geïnstalleerd dat de meldcode 'Overig' is, heeft iemand dit al gehad en komt de subsidie dan overeen met die van 2024?
Je geeft het merk en type op waar dan 'iets' mee wordt gedaan.
Factuur met inbedrijfstelling was afgelopen maand voor mij gewoon voldoende. Volgens mij ben ik zelfs vergeten de factuur van de levering vergeten er bij te steken. Maar mogelijk is het afhankelijk van de medewerker die de aanvraag behandeld. Niet meer dan terecht dat ik subsidie krijg, kwaliteit van de installatie is een stuk hoger dan wat ik van veel installatiebedrijven terug zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Oilman schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:02:
[...]

Factuur met inbedrijfstelling was afgelopen maand voor mij gewoon voldoende. Volgens mij ben ik zelfs vergeten de factuur van de levering vergeten er bij te steken. Maar mogelijk is het afhankelijk van de medewerker die de aanvraag behandeld. Niet meer dan terecht dat ik subsidie krijg, kwaliteit van de installatie is een stuk hoger dan wat ik van veel installatiebedrijven terug zie.
Ik ben het eens met dat het hier uiteindelijk beter in elkaar zit dan wanneer een installateur het zou doen vanwege de verschillende belangen en de hoeveelheid tijd die ik erin kon steken.
Recht op subsidie is simpel, er zijn richtlijnen waar ik zo veel mogelijk aan voldoe incl. een deskundige check.

Iemand heeft me wel een aanbod gedaan die de installatie komt checken maar die rekent best veel terwijl ik eigenlijk niet eens weet wat ik kan verwachten.
Mijn wp draait al bijna 2 maanden en finetunen heb ik zelf gedaan met hulp van de experts hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-04 18:33
Wat is veel? Voorrijkosten, controle, papierwerk en die uren kan een installateur natuurlijk geen ander werk verrichten.
2-4 uur á €70?uur dag lijkt mij een redelijk bedrag. En 3k subsidie is genoeg reden om het te doen toch? ;)

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

wheli schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:17:
Wat is veel? Voorrijkosten, controle, papierwerk en die uren kan een installateur natuurlijk geen ander werk verrichten.
2-4 uur á €70?uur dag lijkt mij een redelijk bedrag. En 3k subsidie is genoeg reden om het te doen toch? ;)
Je zit aardig in de richting maar dat was ex btw en plus €0,50/km (ex btw) zonder dat ik een afstand weet.
Vanwege mijn krappe budget en lage inkomen probeer ik de kosten te drukken, ik was meer dan genoeg aan materiaal kwijt ondanks dat ik overal en nergens de koopjes opzocht.
Soms maar naar de bouwmarkt gegaan als transport niet te betalen was zoals bij lange 28mm buizen enz.
Veel papierwerk kan ik zelf doen als ik weet wat er nodig is, een factuur is op zich niet zo veel werk als je niets meer hoeft uit te zoeken en al eerder dit soort facturen maakte.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Speedy-Andre schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:34:
[...]

Je zit aardig in de richting maar dat was ex btw en plus €0,50/km (ex btw) zonder dat ik een afstand weet.
Vanwege mijn krappe budget en lage inkomen probeer ik de kosten te drukken, ik was meer dan genoeg aan materiaal kwijt ondanks dat ik overal en nergens de koopjes opzocht.
Soms maar naar de bouwmarkt gegaan als transport niet te betalen was zoals bij lange 28mm buizen enz.
Veel papierwerk kan ik zelf doen als ik weet wat er nodig is, een factuur is op zich niet zo veel werk als je niets meer hoeft uit te zoeken en al eerder dit soort facturen maakte.

***members only***
Mooi👍

Ter info:
Ga er ook maar vanuit dat het bedrag gelijk kan staan aan de dienstverlening die je krijgt.

Is die persoon iemand die elke pana kabouter kent en heeft uitgedaagd of?

Als die persoon je tips geeft (over in sommige mensen hun ogen slechts details) kan daarmee soms wel dat gehele factuurbedrag meerdere malen mee worden bespaard over de levensduur van je warmtepomp 👍

Ook waterzijdig inregelen of in ieder geval tips op dat gebied zijn mooi meegenomen. ✅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Heeft iemand al eens een los onderdeel besteld bij Panasonic en ervaring met de levertijd hiervan (bv de systeempomp)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Technician- schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:25:
Heeft iemand al eens een los onderdeel besteld bij Panasonic en ervaring met de levertijd hiervan (bv de systeempomp)?
Dat gaat via jouw distributeur meestal enkele dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Carboy54 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:41:
[...]

Dat gaat via jouw distributeur meestal enkele dagen
Ja nee een collega had dit bij een nieuwe WP defecte pomp. Is Pro dealer mag lag niet op voorraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Jan met de pet schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:04:
[...]

[Afbeelding]
Ok sorry ja, als het is aangesloten als op het plaatje dan zit de externe pomp dus hydrolisch neutraal na het (open) buffervaatje.
Heb even teruggekeken en was in de war met een ander op tweakers. Het lijkt te kloppen.

Wat me nu (pas) opvalt is dat de Grundfos Alpha (1,2 of 3?) op auto adapt staat. Dit kan het probleem zijn!
Grundfos heeft algoritmes in de pomp die zelf de hele pomp kunnen uitzetten en drukverhogen/verlagen op basis van de gemeten (stijging) van aanvoer temperatuur.
Maar lang verhaal kort. Dit werkt voor geen meter met vloerverwarming!

Dit is het enige wat je nog kunt proberen voordat er met prints wordt gerommeld.
Zet de pomp op continue druk op lage of hoge snelheid (even kijken naar delta T)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0hRnZlMUfoVuYiogKlWO_pXxhs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nuYKNkFtAb4g2rb87O6HSNdN.jpg?f=fotoalbum_large

@Janmetdepet
Heb je deze pomp?
Zou deze op constante curve zetten standje 2 om te beginnen.
Met de pijltoets drukken tot ledje op stand II staat.

Ik zei al, misschien is bij het vervangen van de 3 wegklep er perongeluk op het knopje gedrukt en is die op autoadapt gekomen.

[ Voor 10% gewijzigd door Technician- op 09-02-2024 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan met de pet
@Technician-

Heb een Grundfos Alpha 3 pomp.
Zover ik weet heeft deze altijd zo gestaan, maar ga het proberen. (zal morgen worden)

Vandaag in ieder geval keurig bericht van Panasonic mogen ontvangen.
Zij hebben dit probleem nooit eerder aan de hand gehad.
Panasonic adviseerde me om een Eeprom reset te doen, een eventuele bug zou dan wellicht verdwijnen.
Reset gedaan, maar helaas blijft het probleem.
Terug gemeld naar Panasonic en zij gaan het Europees navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Jan met de pet schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 19:07:
@Technician-

Zover ik weet heeft deze altijd zo gestaan, maar ga het proberen. (zal morgen worden)

Panasonic adviseerde me om een Eeprom reset te doen, een eventuele bug zou dan wellicht verdwijnen.
Probeer maar eens van autoadapt af te halen. Is letterlijk 2 sec werk.
Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Jan met de pet schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 19:07:
@Technician-

Wie/wat heb je gemaild? Wel netjes dat ze reageren.

Problemen die “nooit” voorkomen, tsja…. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Technician- schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:28:
[...]

Ok sorry ja, als het is aangesloten als op het plaatje dan zit de externe pomp dus hydrolisch neutraal na het (open) buffervaatje.
Heb even teruggekeken en was in de war met een ander op tweakers. Het lijkt te kloppen.

Wat me nu (pas) opvalt is dat de Grundfos Alpha (1,2 of 3?) op auto adapt staat. Dit kan het probleem zijn!
Grundfos heeft algoritmes in de pomp die zelf de hele pomp kunnen uitzetten en drukverhogen/verlagen op basis van de gemeten (stijging) van aanvoer temperatuur.

Dit is het enige wat je nog kunt proberen voordat er met prints wordt gerommeld.
Zet de pomp op continue druk op lage of hoge snelheid (even kijken naar delta T)
Mijn eerste vraag was om de tweede pomp los te koppelen. Jan gaf aan dat dan nog steeds de mega flow over de pana flow sensor te zien was.

Hier gaf jan ook mee aan dat hij een parallel buffervat gemonteerd heeft.

[ Voor 14% gewijzigd door ErikVers op 09-02-2024 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan met de pet
@Technician- ,
Ik heb de Grundfos pomp op constante curve gezet (36%)
Ik hoor het stromingsgeluid wel klein beetje afnemen, maar blijft aanwezig.
Kan nog steeds de waarde van de max.flow veranderen, maar de waterflow blijft onverminderd 42.0 l/min.

Ook de ander curves op de Grundfos pomp hebben geen effect

Wat ik nu, denk ik, wel kan vaststellen / uitsluiten:

Vaststelling:
In de modus vloerverwarming (AUTOADAPT; kan AUTOADAPT ook niet uitzetten oid) past de Grundfos pomp zich aan de hand van de waterdruk aan.
Maw: de WP heeft CV warmtevraag -> waterpomp WP gaat meer water verplaatsen -> Grundfos pomp gaat hogere toeren draaien om warm water sneller door de vloerverwarming te laten stromen.

Als ik de Grundfos pomp op een constante curve zet (in dit geval 36%) heb ik een constante toerental / l/min door de vloerverwarming, de waterflow vanuit de WP blijft echter 42.0 l/min.

Uitsluiten:
Aanpassingen in de instellingen van de Grundfos pomp heeft geen resultaat / effect op het niet kunnen instellen van de waterflow van de WP.

Het lijkt mij dat het probleem dus echt in de WP zit.

In ieder geval bedankt voor het meedenken., maar helaas weer terug bij af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
@Janmetdepet De flow die gemeten wordt is zo hoog omdat alles rechtstreeks door je buffervat weer naar je wp gaat.

Waar hoor je het geruis? In de buizen van/naar het buffervat? Wat gebeurt er als je de vloerverwarming helemaal dichtzet (blauwe en rode kraan) en de extra pomp uit? Dan weet je zeker dat je alleen het stuk met de leidingen van de wp te pakken hebt en er geen extra variabelen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
flippy schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:50:
[...]

Omdat het vaak prutswerk is van de installateur. Veel porblemen komen pas later naar boven drijven. Als je gaat zoeken naar oorzaken kom je gewoon bijna altijd uit op installatieproblemen.
Wat mij integreert mensen zoals @Jan met de pet met veel stampij een forum binnen stuiteren. Maar bijna alle adviezen, en vragen in de wind slaan. En dan niet meer reageren. Zoals ik al eerder zei, dat lijkt de standaard te worden in fora's. Zie eerdere pagina's afgelopen maanden.

Ooit zochten we oplossingen ipv discussies. :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Jan met de pet schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:31:
@Technician- ,
Ik heb de Grundfos pomp op constante curve gezet (36%)
Ik hoor het stromingsgeluid wel klein beetje afnemen, maar blijft aanwezig.
Kan nog steeds de waarde van de max.flow veranderen, maar de waterflow blijft onverminderd 42.0 l/min.

Ook de ander curves op de Grundfos pomp hebben geen effect

Wat ik nu, denk ik, wel kan vaststellen / uitsluiten:

Vaststelling:
In de modus vloerverwarming (AUTOADAPT; kan AUTOADAPT ook niet uitzetten oid) past de Grundfos pomp zich aan de hand van de waterdruk aan.
Maw: de WP heeft CV warmtevraag -> waterpomp WP gaat meer water verplaatsen -> Grundfos pomp gaat hogere toeren draaien om warm water sneller door de vloerverwarming te laten stromen.

Als ik de Grundfos pomp op een constante curve zet (in dit geval 36%) heb ik een constante toerental / l/min door de vloerverwarming, de waterflow vanuit de WP blijft echter 42.0 l/min.

Uitsluiten:
Aanpassingen in de instellingen van de Grundfos pomp heeft geen resultaat / effect op het niet kunnen instellen van de waterflow van de WP.

Het lijkt mij dat het probleem dus echt in de WP zit.

In ieder geval bedankt voor het meedenken., maar helaas weer terug bij af.
Klopt Jan. Dat is nu wel uitgesloten.
Het is de aansturingsprint of de hall sensor in de pomp mocht ik het gokken.
Klusje voor een Panasonic Expert. Of een afsturing van beide onderdelen naar de installateur die ze uitwisselt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06:26
Technician- schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:28:
[...]

Delta T van 5 is dan hoge snelheid?

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Dylantje2 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:46:
[...]

Wat mij integreert mensen zoals @Jan met de pet met veel stampij een forum binnen stuiteren. Maar bijna alle adviezen, en vragen in de wind slaan. En dan niet meer reageren. Zoals ik al eerder zei, dat lijkt de standaard te worden in fora's. Zie eerdere pagina's afgelopen maanden.

Ooit zochten we oplossingen ipv discussies. :-(
Heeft zonet nog boven jou gereageerd en dat vele stampij is ook overdreven, het is toch hopelijk iedereen vrij om zij eigen opstelling en installatie te hebben, of het zuinig en goed werkt is een tweede.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan met de pet
@Wolly , De stroming / ruis zit enkel in de aanvoerleiding van de warmtepomp naar het 50ltr. buffervat.
De flow wordt door de WP gegenereerd en kan je normaal gesproken in de settings naar beneden aanpassen.
Echter zoals aangegeven lukt dit bij mij niet.
Al wat jij oppert is gedaan, zonder resultaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jan met de pet
klump4u schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:41:
[...]

Heeft zonet nog boven jou gereageerd en dat vele stampij is ook overdreven, het is toch hopelijk iedereen vrij om zij eigen opstelling en installatie te hebben, of het zuinig en goed werkt is een tweede.
@klump4u , en dat heb je uitstekend verwoord, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
klump4u schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:41:
[...]

tsja. ieder is vrij.
Toevallig gereageerd..

Maar de kern is toch ook niet zuinig of goed. de kern is een probleem. Waarop van allerlei opties open worden gezet.
maar antwoorden, als werkte altijd al, en de installateur zegt, Panasonic zegt dat. Enz is geen oplossing zoeken toch?

Is het dan niet beter om die mensen uit te vragen. Als je een systeem hebt met 2 pompen. is het uitzetten van die pomp helaas niet genoeg.
En pana adviseert altijd een buffervat, maar die tweede pomp..

En zeker vrij voor een eige opstelling , maar als vakmensen zoals @flippy zeggen dit werkt niet, en pas dat aan...
Zul je toch een keer iets moeten ondernemen, dan volhouden welke installatie je hebt.
Bijna alle ellende komt uit installatie fouten , zoals thermostaat kranen, knietjes, bypas, te dunnen leiden enz enz

Dus als je die niet oplost, kun je wel hele topics vullen met, toen werkte het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan met de pet
@Dylantje2 , speciaal nogmaals voor jou, want blijkbaar kijk jij over mijn reacties heen.
Het installatieschema zoals Panasonic voorschrijft en zoals mijn installatie is aangelegd en altijd naar behoren heeft gewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a9nTwjKcI71BeN2fwS1ZvLjsDzM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EKlLoVVBm0Sq5CfMZNEZpdNZ.jpg?f=user_large

Panasonic hanteert als richtlijn een flow van 20.1 ltr/min (zie onderstaand)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jhSDueXnVF6jzpp64rJypUQ80YY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NOZ4Kq1TgTImOiYlKAxrICPN.jpg?f=user_large

Gaan we dan echt dit ter discussie stellen of kunnen / mogen we aannemen dat Panasonic toch wel enigszins weet waar ze het over hebben?
Hoop gewoon een oplossing te vinden waarom er bij mij 42.0 ltr/min doorheen stroomt en ik dit niet meer kan aanpassen in de instellingen, niet meer niet minder.

Als ik alle goed bedoelde adviezen hier had opgevolgd, had ik een geheel nieuwe installatie aan moeten leggen, zonder alle componenten die Panasonic wel voorschrijft (maar ja wat weten zij ervan) was dan mijn probleem opgelost geweest denk je???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan met de pet
flippy schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 00:04:
[...]

op de printplaat zit een plug die naar de pomp gaat.
meet met de multimeter op hz tussen 4 en 7.
daar moet je een pulssignaal zien in hertz wat gelijk loopt aan het toerental van de pomp.

zie je geen pulsen uit de pomp komen is de pomp kapot. zie je wel pulsen is de hoofdprint kapot.

bonuspunten als je meteen ook tussen pin 4 en 6 meet. daar moet een 0 tot 6V uitkomen wat de pomp aanstuurt op het gewenste toerental.
@flippy , dit gaat boven mijn pet ;) en zal ik over moeten laten aan een specialist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Jan met de pet schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:57:

Gaan we dan echt dit ter discussie stellen of kunnen / mogen we aannemen dat Panasonic toch wel enigszins weet waar ze het over hebben?
Daar ga je de mist in. Jouw belang ligt aan een zo efficient mogelijk systeem. Het belang van pnansonic en vooral de installateur ligt aan zo min mogelijk gezeik. En een buffervat verachuift alle verantwoordelijkheid weg van de warmtepomp. Daar ligt hun belang. Bonus als het product langer leeft dan de garantieperiode.

De fabrikant weet echt wel dat door die tank de efficientie 10~20% lager uitkomt. Dat is echter niet hun probleem, dat is jouw probleem.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 10-02-2024 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
@Dylantje2 , speciaal nogmaals voor jou, want blijkbaar kijk jij over mijn reacties heen.
Het installatieschema zoals Panasonic voorschrijft en zoals mijn installatie is aangelegd en altijd naar behoren heeft gewerkt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoop gewoon een oplossing te vinden waarom er bij mij 42.0 ltr/min doorheen stroomt en ik dit niet meer kan aanpassen in de instellingen, niet meer niet minder.

Als ik alle goed bedoelde adviezen hier had opgevolgd, had ik een geheel nieuwe installatie aan moeten leggen, zonder alle componenten die Panasonic wel voorschrijft (maar ja wat weten zij ervan) was dan mijn probleem opgelost geweest denk je???
Je hebt gelijk. Je problemen gaan niet opgelost worden met het verbeteren van je systeem.
Je gaat daar overigens wel blij van worden.

Echter: Panasonic geeft in die bovenste text eigenlijk al aan waarom ze dit adviseren.
Als die "3rd party" installateur maar wat heen beunt, kan de WP iig gewoon z'n werk doen.
Wat er dus ook letterlijk staat "separation of liability".
Edit: wat @flippy zegt.

Maar ik begrijp dat je 1e prio de pompproblemen zijn.
Had je nog iets van PanaNL gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:45

ErikKo

Rippie

flippy schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:17:
[...]

Bonus als het product langer leeft dan de garantieperiode.
Waarom zou deze setup de leeftijd aantasten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik lees er echt niet overheen.
Maar als je zegt het heeft altijd goed gewerkt... Is zon dooddoener. Die bijna niet iedereen zal geloven, met 2 pompen in een systeem.
Wat pana voorschrijft is niet altijd de juiste is al veel vaker gebleken.

Je leest ook over adviezen heen.
Heb je je systeem gereset?
En dan nog steeds waarom die twee pompen? Dat zul je hardware matig aan moeten passen, alleen een stekker eruit zal het niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ErikKo schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:24:
[...]

Waarom zou deze setup de leeftijd aantasten?
dat is gewoon een algemene stelling. niet specifiek aan e opstelling gebonden. elke fabrikant maakt een product die jurudisch gezien de garantieperiode moet overleven. de ene neemt echter meer marge en stelt qua design een techische levensduur in van 20 jaar of zo zoals een autofrabrikant. bij een telefoonfabrikant is 2 jaar wel de max ondanks dat beide een vergelijkbare juridische levensduur hebben.

je hebt een juridische levensduur en een technische levensduur. deze kunnen ver van elkaar liggen of dichtbij. dat ligt aan de fabrikant. bij warmtepompen zal je dus zien dat de chinese merken veel kortere technische levenduren hebben dan de japanse en dat sijpelt dan weer door in de aanschafprijs.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 10-02-2024 14:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:51:
[...]

Ik lees er echt niet overheen.
Maar als je zegt het heeft altijd goed gewerkt... Is zon dooddoener. Die bijna niet iedereen zal geloven, met 2 pompen in een systeem.
Wat pana voorschrijft is niet altijd de juiste is al veel vaker gebleken.

Je leest ook over adviezen heen.
Heb je je systeem gereset?
En dan nog steeds waarom die twee pompen? Dat zul je hardware matig aan moeten passen, alleen een stekker eruit zal het niet zijn.
Je leest er wel overheen. HIj heeft zijn systeem gereset op advies van Pana NL, zonder resultaat.

Een parrallele buffer zonder 2e pomp word een lastige exercitie gok ik.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
bbbrumbrum schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:55:
[...]

Je leest er wel overheen. HIj heeft zijn systeem gereset op advies van Pana NL, zonder resultaat.

Een parrallele buffer zonder 2e pomp word een lastige exercitie gok ik.... :+
Dank. Maar de reset ook met pomp aan en uit en er tussen uit?
Maar een paralelle buffer.... Hoe dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 15:00:
[...]

Dank. Maar de reset ook met pomp aan en uit en er tussen uit?
Maar een paralelle buffer.... Hoe dan
Dat “moest van Panasonic “. :+
Pagina: 1 ... 117 118 Laatste

Dit topic is gesloten.