Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 117 118 Laatste
Acties:
  • 688.264 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan met de pet
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19-05-2024
flippy schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:17:
[...]

Daar ga je de mist in. Jouw belang ligt aan een zo efficient mogelijk systeem. Het belang van pnansonic en vooral de installateur ligt aan zo min mogelijk gezeik. En een buffervat verachuift alle verantwoordelijkheid weg van de warmtepomp. Daar ligt hun belang. Bonus als het product langer leeft dan de garantieperiode.

De fabrikant weet echt wel dat door die tank de efficientie 10~20% lager uitkomt. Dat is echter niet hun probleem, dat is jouw probleem.
@flippy , deels ga ik hierin met je mee.
Het zal wellicht effect hebben op de efficiëntie van het systeem, wat mogelijk resulteert in een zuinigere installatie, minder draaiuren etc.

Als ik het buffervat en de circulatiepomp nou niet had geïnstalleerd en dit probleem heb, kan ik het me voorstellen dat Panasonic zegt, sorry klant / installateur, maar de installatie is niet volgens onze voorschriften -> weg garantie / verantwoordelijkheid Panasonic, maar nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Jan met de pet schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 15:36:
[...]

@flippy , deels ga ik hierin met je mee.
Het zal wellicht effect hebben op de efficiëntie van het systeem, wat mogelijk resulteert in een zuinigere installatie, minder draaiuren etc.

Als ik het buffervat en de circulatiepomp nou niet had geïnstalleerd en dit probleem heb, kan ik het me voorstellen dat Panasonic zegt, sorry klant / installateur, maar de installatie is niet volgens onze voorschriften -> weg garantie / verantwoordelijkheid Panasonic, maar nu?
het is niet "wellicht", je verlies in efficientie is een feit.

en panasonic zegt niks, panasonic doet zaken met je installateur, niet de eigenaar.

probleem is echt dat de doorsnee installateur geen bal verstand heeft wat ie eigenlijk doet en de fabrikant geen zin heeft in berg gezeik van hun klant (de installateur) en hun prutswerk.

en wel of niet hebben van een tank heeft totaal geen invloed op je garantie zolang de installatie goed is opgezet. en "goed" is makelijk te doen met een tank. installateur kan dan roepen "tank!" ipv uitleggen dat ze een correct opgesteld systeem neer hebben gezet wat gewoon beter draait zonder tank dan met.

of je nu een tank hebt of je gaat direct een vleorverdeler in maakt niks uit op garantie van de unit.

jij claimt garantie bij de installateur, niet de fabrikant.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 10-02-2024 15:59 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan met de pet
bbbrumbrum schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:21:
[...]

Je hebt gelijk. Je problemen gaan niet opgelost worden met het verbeteren van je systeem.
Je gaat daar overigens wel blij van worden.

Echter: Panasonic geeft in die bovenste text eigenlijk al aan waarom ze dit adviseren.
Als die "3rd party" installateur maar wat heen beunt, kan de WP iig gewoon z'n werk doen.
Wat er dus ook letterlijk staat "separation of liability".
Edit: wat @flippy zegt.

Maar ik begrijp dat je 1e prio de pompproblemen zijn.
Had je nog iets van PanaNL gehoord?
@bbbrumbrum , wellicht dat ik hier wel blijer van zou worden, maar ik was al blij met de installatie zoals ie was.
Ben volledig electric en met de zonnepanelen wek ik net zoveel stroom op als ik verbruik, dus ik heb tijd over om andere dingen te doen. (na denken over de saldering, maar dat zal vast een ander topic op dit forum zijn :)

Installateur die wat heen beunt, zullen er vast zijn, echter dan heb je sowieso geen garantie van Panasonic.
1 van hun voorwaarde is namelijk dat de installateur door Panasonic erkent moet zijn om de boel te mogen aansluiten.
Kun je ook je vraagtekens bij zetten, in mijn geval had de monteur welke de installatie kwam doen opleiding gehad bij Panasonic, maar de IBS werd gedaan door de distributeur.
Vorig jaar had ik een probleem met de installatie, wat later bleek de 3-weg klep te zijn, de installateur heeft hier 2 maanden over gedaan om diagnose te stellen, werd uiteindelijk een nieuwe 3-weg klep opgestuurd, maar ik moest hem zelf maar monteren. :?

Deze flapdrol van installateur komt de oprit niet meer op.
Nadeel is wel dat andere installateurs niet willen werken aan een installatie die zij niet gemaakt hebben.

Ik denk dat een installateur niets doet wat Panasonic niet voorschrijft (uitzonderingen daargelaten)
Ingeval van storing kan hij geen beroep doen op de garantie voorwaarde en dan heeft hij pas gezeik, nee ik geloof dat de installateur liever eieren voor z'n geld kiest en graag het installatieschema hanteert wat Panasonic voorschrijft.

Idd prio 1 is pompprobleem en is helaas nog niet opgelost.
Nog geen reactie van PanaNL gehoord.
Zodra ik reactie heb, post ik hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan met de pet
@flippy, oke, maar als ik als klant een probleem meld bij de installateur en hij komt er niet aan uit, of er blijkt een onderdeel kapot te zijn, gaat de installateur naar Panasonic voor de garantie.
Als dan blijkt dat de installateur de installatie niet heeft aangelegd conform het installatieschema van Panasonic staat hij ook in zijn hemd denk ik.

Maar los hiervan.
Jij zegt nu feitelijk dan, dat de aanwezigheid van de buffertank en circulatiepomp de oorzaak van het probleem zijn, of heb ik je dan verkeerd begrepen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Jan met de pet schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:10:
@flippy, oke, maar als ik als klant een probleem meld bij de installateur en hij komt er niet aan uit, of er blijkt een onderdeel kapot te zijn, gaat de installateur naar Panasonic voor de garantie.
Als dan blijkt dat de installateur de installatie niet heeft aangelegd conform het installatieschema van Panasonic staat hij ook in zijn hemd denk ik.

Maar los hiervan.
Jij zegt nu feitelijk dan, dat de aanwezigheid van de buffertank en circulatiepomp de oorzaak van het probleem zijn, of heb ik je dan verkeerd begrepen?
nee, ik zeg dat een importeur je uberhaupt niet gaat helpen ongeacht of de installatie een tank heeft of niet. de fabrikant heeft niks met jou te doen. jij doet zaken met je installateur en als je daar bot haalt heb je gewoon pech. en dat geld met alle fabrikanten.

en een printplaat of pomp gaat niet stuk door het wel of niet hebben van een tank dus dat hele argument van een tank moeten hebben voor garantie is totaal niet relevant.

jij doet zaken met de installateur. of hun de garantie geclaimd krijgen bij de fabrikant is niet jouw probleem.

en ik zeg alleen dat die tank compleet nutteloos zijn en gewoon uit je systeem moet of beter gezegd: er nooit in had moeten komen.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 10-02-2024 16:18 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan met de pet
@flippy , duidelijk thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:57
Even voor de zekerheid, de controller die bij de Panasonic geleverd zit komt op de linker 2 contacten van cn4 he? Waar remote controller bij staat?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat is de reden dat de installateur niet meer over de vloer mag komen @Jan met de pet ? Dat is, als het goed is, wel de optie zonder verdere kosten, want garantie.
Is het trouwens een ZZP’r of installatiebedrijf(je) met meerdere werknemers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-04 15:49
Jan met de pet schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:10:

Maar los hiervan.
Jan, Panasonic adviseert ook een buffervatloos systeem als er vloerverwarming zit en er niks zomaar dichtgezet kan worden en de flow hoog genoeg is. (Dat is bijna standaard zo).

De installateur (die niet meer mag komen) moet een serviceverzoek indien bij Panasonic Pro, pas dan pakt Panasonic dit op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Makrolon schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:41:
Even voor de zekerheid, de controller die bij de Panasonic geleverd zit komt op de linker 2 contacten van cn4 he? Waar remote controller bij staat?
Yep, onderste rode cirkel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4se81pf6fQLnEcksBGQKQCJX8w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6rvhmd0rk8Jn0dUjUchHlhmk.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Is er een user die de J bivalent stuurt dmv het boiler contact en deze ook zo heeft ingesteld?

(Vraag me niet waarom, klantwens)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:57
Thanks!!

Dan zit ie goed. Ik kan me een verhaal herinneren van iemand die m op een contact met 230v had gezet en zn controller had opgeblazen. Vandaar dat ik even dubbel checkte 😁

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22-04 22:23

ErikVers

e-Duurzaam

Technician- schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 18:50:
Is er een user die de J bivalent stuurt dmv het boiler contact en deze ook zo heeft ingesteld?

Ja wel eens bij een klant zo aangesloten. Later weer na all electric gezet omdat ze prima vinden als woning wat afkoelde indien de J het niet kan bijbenen.

Tip zet hem wel op de simpele omschakel modus (zie handleiding met uitgebreide uitleg) om stromingsproblemen te voorkomen 👍

Zou dan op buitentemp <5 doen. Ben je ook net de defrosts voor. Afhankelijk van klantwens uiteraard.

[ Voor 9% gewijzigd door ErikVers op 10-02-2024 19:22 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Technician- schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 18:50:

dat werkt gewoon. probleem is echter dat de ketels vaak dooerschieten bij opstarten en als de panasonic dan een slok te warm retourwater krijgt van een overijverige ketel slaat de boel af. je dan die problemen verminderen door op hoog tempo te pompen in de cv en het brandervermogen op het allerlaagste blokkeren wat de ketel kan.

beste is gewoon de hele ketel wegtiefen. onder de streep is het electrische element laten bijspringen goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22-04 22:23

ErikVers

e-Duurzaam

flippy schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:20:
[...]

dat werkt gewoon. probleem is echter dat de ketels vaak dooerschieten bij opstarten en als de panasonic dan een slok te warm retourwater krijgt van een overijverige ketel slaat de boel af. je dan die problemen verminderen door op hoog tempo te pompen in de cv en het brandervermogen op het allerlaagste blokkeren wat de ketel kan.

beste is gewoon de hele ketel wegtiefen. onder de streep is het electrische element laten bijspringen goedkoper.
Zou enkel simpele bivalent en niet hybride instellen dat werkt het overzichtelijkste. En goed monitoren in service cloud de eerste periode 👍

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:33

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ErikVers schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:11:
[...]

Mooi👍

Ter info:
Ga er ook maar vanuit dat het bedrag gelijk kan staan aan de dienstverlening die je krijgt.

Is die persoon iemand die elke pana kabouter kent en heeft uitgedaagd of?

Als die persoon je tips geeft (over in sommige mensen hun ogen slechts details) kan daarmee soms wel dat gehele factuurbedrag meerdere malen mee worden bespaard over de levensduur van je warmtepomp 👍

Ook waterzijdig inregelen of in ieder geval tips op dat gebied zijn mooi meegenomen. ✅
Dat hoef je mij niet uit te leggen, omdat ik er niet op in ging weet ik niet hoe goed ie met Panasonic is.
Aangezien ik de tijd heb en zelf een techneut ben vind ik dingen uitzoeken en testen veel leuker.
Mijn budget laat een bezoek dat me >€300 kost niet toe, ik heb net als iedereen andere (stijgende) lasten en bijvoorbeeld net een apk met grote beurt voor m'n kiezen gehad.
Aangezien mijn setup na 2 maanden pielen prima draait durf ik het wel aan met een passende factuur.

Waterzijdig inregelen heb ik met tips van het forum gedaan, spelen met de voetventielen en de flow groot genoeg krijgen is goed gelukt.
Dat regelt iemand niet in een uurtje bij een hem onbekende setup denk ik en ik heb m'n wensen wat de radiatoren betreft die open mogen staan.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:28
@Jan met de pet , wat doet jou (wate)pomp tijdens DHW bedrijf? blijft hij dan 't zelfde rpm draaien als tijdens verwarmingsbedrijf?

Panasonic J 7kW WP met boiler & HeishaMon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84 kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:57
@Jan met de pet en iedereen: misschien is de sensor die meet of er een defrost gedaan moet worden stuk? Bij een defrost gaat de waterpomp ook flink te keer. Of krijg je het wel gewoon warm in huis (sorry, kan niet alles herinneren van je casus)

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan met de pet
bbbrumbrum schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:41:
Wat is de reden dat de installateur niet meer over de vloer mag komen @Jan met de pet ? Dat is, als het goed is, wel de optie zonder verdere kosten, want garantie.
Is het trouwens een ZZP’r of installatiebedrijf(je) met meerdere werknemers?
@bbbrumbrum
Had ik al verteld;
Jan met de pet schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:01:
[...]

Vorig jaar had ik een probleem met de installatie, wat later bleek de 3-weg klep te zijn, de installateur heeft hier 2 maanden over gedaan om diagnose te stellen, werd uiteindelijk een nieuwe 3-weg klep opgestuurd, maar ik moest hem zelf maar monteren. :?
Installateur is geen ZZP-er maar een middel groot installatiebedrijf.

In ieder geval opzoek naar een andere Panasonic installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan met de pet
Technician- schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 18:11:
[...]

Jan, Panasonic adviseert ook een buffervatloos systeem als er vloerverwarming zit en er niks zomaar dichtgezet kan worden en de flow hoog genoeg is. (Dat is bijna standaard zo).

De installateur (die niet meer mag komen) moet een serviceverzoek indien bij Panasonic Pro, pas dan pakt Panasonic dit op.
Dit was me inmiddels ook al duidelijk geworden.
Maar als ik het goed begrepen hebt (corrigeer me als ik het fout heb) heeft dit effect op de efficiëntie van de installatie, maar is is niet de oorzaak van mijn probleem.

Ik geloof niet dat de installateur de moeite gaat doen, ben zelf met de distributeur in contact en moet zeggen dat zij tot nu toe zeer behulpzaam zijn.
Zullen zelf wellicht nu niet langskomen, maar wellicht hebben ze installateur in de buurt waar ik contact mee kan opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan met de pet
blb4 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 20:17:
@Jan met de pet , wat doet jou (wate)pomp tijdens DHW bedrijf? blijft hij dan 't zelfde rpm draaien als tijdens verwarmingsbedrijf?
@blb4 ,durf ik zo niet te zeggen.
Wat ik wel kan zeggen dat ik geen stromingsgeluid ervaar als de WP sanitair water draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:30
Jan met de pet schreef op zondag 11 februari 2024 @ 09:49:
[...]

@blb4 ,durf ik zo niet te zeggen.
Wat ik wel kan zeggen dat ik geen stromingsgeluid ervaar als de WP sanitair water draait
Staat de controller ingesteld op delta T regeling ( hoeveel graden?) of max pump duty? En wat is de daadwerkelijke delta T?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan met de pet
Joris 407 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 08:53:
@Jan met de pet en iedereen: misschien is de sensor die meet of er een defrost gedaan moet worden stuk? Bij een defrost gaat de waterpomp ook flink te keer. Of krijg je het wel gewoon warm in huis (sorry, kan niet alles herinneren van je casus)
@Joris 407 , bedankt voor het meedenken.
Defrost wordt gewoon uitgevoerd, met stromingsgeluid, als de defrost voorbij is blijft het stromingsgeluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan met de pet
Tinkerer84 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 09:51:
[...]

Staat de controller ingesteld op delta T regeling ( hoeveel graden?) of max pump duty? En wat is de daadwerkelijke delta T?
@Tinkerer84 controller staat ingesteld op delta T ( 5 gr.)
Daadwerkelijke delta T is maar 1 of 2 graden ( tenminste als ik dit zo simpelweg kan aflezen bij de watertemperaturen op de controller)
Wat me dan ook opvalt is dat soms de retourtemp. hoger is dan de aanvoertemp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:04
Jan met de pet schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:01:
[...]

@Tinkerer84 controller staat ingesteld op delta T ( 5 gr.)
Daadwerkelijke delta T is maar 1 of 2 graden ( tenminste als ik dit zo simpelweg kan aflezen bij de watertemperaturen op de controller)
Wat me dan ook opvalt is dat soms de retourtemp. hoger is dan de aanvoertemp.
Die retour die hoger is dan aanvoer komt door ongeijkte sensoren. Wanneer de waterpomp draait zonder dat de compressor draait, zouden aan en afvoer gelijk moeten zijn.

Dit kan je corrigeren in het (geheime) installateur menu

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-04 19:41

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Jan met de pet schreef op zondag 11 februari 2024 @ 09:54:
[...]

@Joris 407 , bedankt voor het meedenken.
Defrost wordt gewoon uitgevoerd, met stromingsgeluid, als de defrost voorbij is blijft het stromingsgeluid.
probeer het toch nog eens..

Je grootste probleem het stroming geluid...
Zet AL je kranen helemaal open. dus al die vvw regelaars helemaal open draaien. [ je hebt geen radiatoren, en anders die ook ]
Sleutel je secundaire pomp er uit. [ zijn volgens mij standaard tussen buisjes voor te koop, of anders ff 1maken.
Als secundaire pomp uit je systeem is.
Reset alles.
Zet je war terug, en dt en stooklijn

En dan???

Ps: stromings geluid zit niet in je software.
En hoge flow kan niet anders dan je secundaire pomp.

Of is je systeem ontkoppelt van je wp, en is je buffervat een open gesloten oid?

[ Voor 11% gewijzigd door Dylantje2 op 11-02-2024 10:37 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-04 19:41

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
@teacher
@zeeh0nd
@Femme

Ik weet niet wie.. maar mss mogelijk dit topic te sluiten en te verwijzen naar 3. Dank!!

[ Voor 23% gewijzigd door Dylantje2 op 11-02-2024 10:58 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Dylantje2 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:35:
[...]

probeer het toch nog eens..

Je grootste probleem het stroming geluid...
Zet AL je kranen helemaal open. dus al die vvw regelaars helemaal open draaien. [ je hebt geen radiatoren, en anders die ook ]
Sleutel je secundaire pomp er uit. [ zijn volgens mij standaard tussen buisjes voor te koop, of anders ff 1maken.
Als secundaire pomp uit je systeem is.
Reset alles.
Zet je war terug, en dt en stooklijn

En dan???

Ps: stromings geluid zit niet in je software.
En hoge flow kan niet anders dan je secundaire pomp.

Of is je systeem ontkoppelt van je wp, en is je buffervat een open gesloten oid?
Dat kan helemaal niet met parallelle buffer. Ja dan heeft die geen verwarming meer.

De installatie ligt het niet aan. Het is de aansturing (of het niet reageren daarop) van de pomp.
Deze moet zo’n 18-22 l/m gaan draaien en niet 40l/m.
Het zit in het toestel!

En ps de installatie van Jan is helemaal niet slecht, ja er zitten wat knieën in. Met 28mm knel.
Niet efficiënt, niet heel mooi ook maar wel gewoon functioneel zoals hij al aangaf de eerste jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:02

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En we gaan dooorrrrrrr in deel 3!
Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 3

Wise enough to play the fool

Pagina: 1 ... 117 118 Laatste