Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Thanks, ga dat es uitzoeken. 't Is jammer dat waterdruk niet een sensor heeft in de Pana (en door b.v. Heishamon uit te lezen is). Zal wel een reden hebben maar waterdruk is wel relevant dunkt me.RichieB schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:35:
[...]
Ik heb toevallig net een ADS1115 in gebruik genomen. Wordt zo te zien ook ondersteund door HA. Daaraan kan je elke waterdruk sensor hangen met een analoge output, bijv. deze of deze.
Ok ok, iedereen heeft natuurlijk een drukmeter bij het vulpunt, maar toch...
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Dat klopt niet, 't is minimaal 30 ltr, zie hier (uit installation manual) :RichieB schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:48:
Ik heb radiatoren en een convectorput. Ik heb uitgerekend dat die in totaal zo'n 200L aan inhoud hebben waarvan ik er 100L altijd open zal hebben staan. Voor de WH-MDC09J3E5 lees ik dat je minimaal 135L aan inhoud moeten hebben. Moet ik dan een 50L buffervat in de retour zetten of luistert dat niet zo nauw?
/f/image/NBxbzfFIqeRbqoiNkLsGhGaf.png?f=fotoalbum_large)
Even afgezien daarvan: met vloerverwarming zie ik op m'n binnen temp. sensoren (in alle kamers) helemaal niets gebeuren tijdens defrosts. En hoef je m.i. geen buffer te nemen want helpt je waarschijnlijk niet merkbaar (mits VVW in flinke massa vloerbeton).
Bij alleen radiatoren is het anders, daar zie ik wel kleine dipjes in de binnen temp. sensoren. En voel je de radiatoren (hand erop) merkbaar ~10 graden zakken in de ~10 minuten van een Pana defrost.
Dan zou ik misschien wel overwegen om iets van serie buffer te nemen.
BTW, ik heb geen buffer bij m'n 9J setup. Draait ook bij defrost mania prima. Onder de -2 C zijn ze weg, en ook in droge lucht zijn er ook weinig defrosts tussen 5 C en -2 C (defrost gebied).
[ Voor 28% gewijzigd door dof op 28-01-2024 23:21 ]
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Mooi, wat is dit voor tape, waar haal je die?-Junkiexp- schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:36:
[Afbeelding]
Hier vandaag de laatste hand gelegd aan het buitengedeelte.
De geïsoleerde Henco had ik Armaflex buisisolatie 35 mm omheen gedaan, de buitenmaat daarvan is 54mm dus ik heb het nog eens extra geïsoleerd met 54mm buisiolatie en daarna met vulkaniserende schuimisolatie afge-taped.
Mijn gevoel is dat een 7kW of een 9kW sneller / vaker een defrost gaan hebben dan een 5kW. Hier staat een 9kW in de tuin terwijl het waarschijnlijk met 5kW ook had gekund.Dre schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:30:
[...]
Bij gelijke luchtwisselaar en dezelfde COP zou ik verwachten dat ze precies even vaak dichtvriezen. Ze onttrekken allebei 5 kW minus compressorwarmte = x kW uit de buitenlucht.
Na een defrost gaat de pomp vol gas aan de bak om weer snel de gewenste aanvoertemp te halen. Dat zal bij een 7kW of 9kW harder gaan dan bij een 5kW. Dus de verdamper temperatuur zal weer snel dalen met ijsafzetting. Een 5kW zal op een lager pitje aan het werk gaan waardoor de verdamper temperatuur hoger is met minder kans op ijsafzetting. Als de ijsafzetting eenmaal start kan er minder lucht doorheen dus zal de verdamper temperatuur nog sneller dalen.
Moet wel bekennen dat de BH hier uit staan dus defrost gebeurd puur op de watertemperatuur (gemiddeld rond de 27 graden).
Als de voeding van PS1 uitvalt zal de besturing niet meer werken en ook de circulatiepomp niet draaien. Backup-heater vanuit PS2 heeft dan weinig effect meer en ik betwijfel of hij überhaupt nog aan zou gaan... Daar had de ontwerpafdeling nog wel iets beter over mogen nadenken.-Junkiexp- schreef op zondag 28 januari 2024 @ 00:28:
Daar heb ik het ook uit, ik vind het voor permanent ook zeker geen goed idee.
Als in de nacht de groep er uit gaat wordt je wakker in er koud huis en in het slechtste geval is je WP kapot gevroren.
Heb hier om het risico te beperken overigens de aardlekautomaten in de WP vervangen door normale C16 automaten, deze doen eigenlijk enkel dienst als "werkschakelaar". In mijn groepenkast zit uiteraard wel een B16 aardlekautomaat per groep. Als ik afwezig ben en zie dat de warmtepomp "offline" is kan ik gemakkelijker de buurvrouw even in de meterkast te laten kijken dan dat ik haar met een schroevendraaier richting de warmtepomp moet sturen in de vrieskou.
Dat vind ik wel een goed idee! Die aardleks in de wp zijn onnodig als je er ook een in de groepenkast hebt. (Wat ik altijd zou doen)Brokencore schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:58:toon volledige bericht
[...]
Mijn gevoel is dat een 7kW of een 9kW sneller / vaker een defrost gaan hebben dan een 5kW. Hier staat een 9kW in de tuin terwijl het waarschijnlijk met 5kW ook had gekund.
Na een defrost gaat de pomp vol gas aan de bak om weer snel de gewenste aanvoertemp te halen. Dat zal bij een 7kW of 9kW harder gaan dan bij een 5kW. Dus de verdamper temperatuur zal weer snel dalen met ijsafzetting. Een 5kW zal op een lager pitje aan het werk gaan waardoor de verdamper temperatuur hoger is met minder kans op ijsafzetting. Als de ijsafzetting eenmaal start kan er minder lucht doorheen dus zal de verdamper temperatuur nog sneller dalen.
Moet wel bekennen dat de BH hier uit staan dus defrost gebeurd puur op de watertemperatuur (gemiddeld rond de 27 graden).
[...]
Als de voeding van PS1 uitvalt zal de besturing niet meer werken en ook de circulatiepomp niet draaien. Backup-heater vanuit PS2 heeft dan weinig effect meer en ik betwijfel of hij überhaupt nog aan zou gaan... Daar had de ontwerpafdeling nog wel iets beter over mogen nadenken.
Heb hier om het risico te beperken overigens de aardlekautomaten in de WP vervangen door normale C16 automaten, deze doen eigenlijk enkel dienst als "werkschakelaar". In mijn groepenkast zit uiteraard wel een B16 aardlekautomaat per groep. Als ik afwezig ben en zie dat de warmtepomp "offline" is kan ik gemakkelijker de buurvrouw even in de meterkast te laten kijken dan dat ik haar met een schroevendraaier richting de warmtepomp moet sturen in de vrieskou.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Achterliggende reden is ook dat er dan mooi een een 1 module brede kWh meter naast de automaat past onder het bestaande beugeltje. Zal binnenkort wel even een foto maken ter inspiratie.Makrolon schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:07:
[...]
Dat vind ik wel een goed idee! Die aardleks in de wp zijn onnodig als je er ook een in de groepenkast hebt. (Wat ik altijd zou doen)
Wensen:
-Weekprogramma kunnen instellen/aanpassen
-Vakantiemodus kunnen activeren
-Tvraag zone1 automatisch omlaag bij verlaten woonplaats (locatie automation)
Ik heb gedacht de controller uit de woonkamer te halen en een reguliere kamerthermostaat op te hangen. betere hysterise, eenvoudiger bedienen maar weet niet zeker hoe dit qua programma's te doen is.
Het automatisch omlaag gooien is natuurlijk achterhaalt, maar haar '50 huis draait volledig op radiatoren. Misschien dat ik de warmtevraag gelijk hou, maar het is zonde om vol te stoken als ze een dag weg is, laat staan als ze naar het vakantiehuisje is voor een weekend.
Ik heb al gekeken en kan met IFTTT op basis van locatie de zone1 temp shiften, maar niet "hard" instellen. Ook weet ik niet zeker hoe betrouwbaar die app draait en of hij door een iPhone SE2 niet na een tijdje wordt afgesloten waardoor de locatie niet goed update.
Laatste optie is de Tado terug te hangen op zijn 'oude' plek en die op relais-mode aan/uit op zone2 te zetten. Opentherm doen de pana's volgens mij niet aan. Hoewel tado vrij beperkt is, werkt het wel kipsimpel en kan ze volgens mij al het bovenstaande mee regelen. Alleen de locationbased opties kosten een paar euro per maand, maar die heb je er qua stookkosten zo weer uit.
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Met een goed ingestelde stooklijn, zou je schoonmoeder altijd lekker warm kunnen zitten.stevenP schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:57:toon volledige bericht
Voor mijn schoonmoeder ben ik bezig of ik de WP toch wat eenvoudiger kan regelen/monitoren. Er draait nu een 9kw K-serie en heb mijzelf via service cloud toegang gegeven, de controller hangt als thermostaat in de woonkamer en ze heeft de comfort cloud app.
Wensen:
Ik heb gedacht de controller uit de woonkamer te halen en een reguliere kamerthermostaat op te hangen. betere hysterise, eenvoudiger bedienen maar weet niet zeker hoe dit qua programma's te doen is.
Het automatisch omlaag gooien is natuurlijk achterhaalt, maar haar '50 huis draait volledig op radiatoren. Misschien dat ik de warmtevraag gelijk hou, maar het is zonde om vol te stoken als ze een dag weg is, laat staan als ze naar het vakantiehuisje is voor een weekend.
Ik heb al gekeken en kan met IFTTT op basis van locatie de zone1 temp shiften, maar niet "hard" instellen. Ook weet ik niet zeker hoe betrouwbaar die app draait en of hij door een iPhone SE2 niet na een tijdje wordt afgesloten waardoor de locatie niet goed update.
Laatste optie is de Tado terug te hangen op zijn 'oude' plek en die op relais-mode aan/uit op zone2 te zetten. Opentherm doen de pana's volgens mij niet aan. Hoewel tado vrij beperkt is, werkt het wel kipsimpel en kan ze volgens mij al het bovenstaande mee regelen. Alleen de locationbased opties kosten een paar euro per maand, maar die heb je er qua stookkosten zo weer uit.
En die euro's die kwijt ben aan andere hardware kun je evt beetje compenseren voor..
Ik zou me afvragen waarom je extra spullen moet kopen terwijl stooklijn bijna alles doet wat je wilt.. [ vooral bij Pana]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ik bij mijn groothandel, maar hier kan het ook besteld worden:FlyingAttack-NL schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:46:
[...]
Mooi, wat is dit voor tape, waar haal je die?
https://www.toolstation.n...isolatieschuimband/p43855
3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024
Dat is niet de buitenste tape die jij hebt gebruikt, toch?-Junkiexp- schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:15:
[...]
Ik bij mijn groothandel, maar hier kan het ook besteld worden:
https://www.toolstation.n...isolatieschuimband/p43855
Jawel, dat is deze.bbbrumbrum schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:08:
[...]
Dat is niet de buitenste tape die jij hebt gebruikt, toch?
3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024
Ahhh, nu uitvergroot op laptop zie ik het wat beter. Ik heb dat spul ook liggen, maar dat is niet vulkaniserend, en UV-bestendigheid twijfel ik aan. Heb je daar meer info over toevallig?
Je hebt gelijk, het is is niet vulkaniserend ik ben de in de war met andere tape die ik binnen heb gebruikt.bbbrumbrum schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:19:
[...]
Ahhh, nu uitvergroot op laptop zie ik het wat beter. Ik heb dat spul ook liggen, maar dat is niet vulkaniserend, en UV-bestendigheid twijfel ik aan. Heb je daar meer info over toevallig?
UV bestendig weet ik niet, maar ik ga dit nog wel omwikkelen met uv bestendige tape.
Zwarte Nitto PVC-tape is hiervoor zeer geschikt.-Junkiexp- schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:19:
[...]
Je hebt gelijk, het is is niet vulkaniserend ik ben de in de war met andere tape die ik binnen heb gebruikt.
UV bestendig weet ik niet, maar ik ga dit nog wel omwikkelen met uv bestendige tape.
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
Klopt, dit gebruik ik voor de airco's, ik ben Stek installateur 😉Cr3ator schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:23:
[...]
Zwarte Nitto PVC-tape is hiervoor zeer geschikt.
Deze heb ik ook gebruikt om de isolatie van mijn leidingen buiten af te werken. Werkt echt perfect! AanradertjeCr3ator schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:23:
[...]
Zwarte Nitto PVC-tape is hiervoor zeer geschikt.
Pana 12 KW J serie TCAP, Auer Edel Eau 270L, 10250 WP solar Enphase
Ik heb al heel wat getest en goedkoopste en eenvoudig werkt de Emos P5607. Alleen kun jij dan niet op afstand mee kijken.stevenP schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:57:toon volledige bericht
Voor mijn schoonmoeder ben ik bezig of ik de WP toch wat eenvoudiger kan regelen/monitoren. Er draait nu een 9kw K-serie en heb mijzelf via service cloud toegang gegeven, de controller hangt als thermostaat in de woonkamer en ze heeft de comfort cloud app.
Wensen:
Een luxere oplossing is de Plugwise Adam icm Lisa en koel+verwarmen relais 230V dan kun je alles ook met mooie vakantie en afwezig schema’s en nachtverlaging zonder ooit meer naar om te kijken.
Niet goedkoop wel mooi en kun je op afstand zien of je stooklijn nog klopt met de warmtevraag.
In onderstaande voorbeeld zie je een bewust te laag ingestelde stooklijn ivm nieuwe cementdekvloer.
/f/image/SO8Q9p8boGTePIeMNvtGsRUH.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/NOFcb0Z5lAsa7X8TVMRelS91.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door ErikVers op 30-01-2024 19:43 ]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Ter aanvulling Erik de PNI van 88 euro is nauwkeuriger dan de Emos en kan dat ook allemaal met een wifi verbinding en app. Met een truukje is zelfs koelen mogelijk. Met verstelbare hysterese van 0.2ErikVers schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:27:
[...]
Ik heb al heel wat getest en goedkoopste en eenvoudig werkt de Emos P5607. Alleen kun jij dan niet op afstand mee kijken.
Een luxere oplossing is de Plugwise Adam icm Lisa en koel+verwarmen relais 230V dan kun je alles ook met mooie vakantie en afwezig schema’s en nachtverlaging zonder ooit meer naar om te kijken.
Niet goedkoop wel mooi en kun je op afstand zien of je stooklijn nog klopt met de warmtevraag.
In onderstaande voorbeeld zie je een bewust te laag ingestelde stooklijn ivm nieuwe cementdekvloer.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/OaDKb9KaBNriVzabPn0LoYzD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qoWzPNfCG0reotOmJvPqozOO.jpg?f=fotoalbum_large)
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ik lees iets met PNI en zie screenshots van een itho amber?
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Universele PNI thermostaat waarvan de screenshots zijn aangesloten in dit geval op een Amber jasjimmie schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:09:
[...]
Ik lees iets met PNI en zie screenshots van een itho amber?
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Wellicht mis ik iets in terminologie, maar als ik google op pni thermstaat dan kom ik op het merk PNI uit, die verschillende thermostaten maakt. Dus als je een thermostaat van PNI bedoelt, wat bedoel je dan met universeel en hoe zit dat dan met Amber?Carboy54 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:20:
[...]
Universele PNI thermostaat waarvan de screenshots zijn aangesloten in dit geval op een Amber ja
Of is PNI een term die ik niet ken?
Alleen heeft sinds die upgrade de Panasonic Comfort Cloud app geen verbinding meer met de WP. Ik kan wel temperaturen instellen en hij zegt netjes "verzend instellingen nu", maar die komen niet aan. Ook de statistieken (verbruikte energie, binnen- en buitentemperatuur) zijn niet meer zichtbaar.
Ik heb al geprobeerd uit- en in te loggen, maar dat helpt niet. Wat moet ik nog meer doen om die communicatie weer te herstellen?
Signatures zijn voor boomers.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Waar zit die knop? Op de WP of op de Aquarea-afstandsbediening?timovd schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:59:
@Maasluip reset-/registerknop 10 seconden ingedrukt gehouden?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
In de warmtepomp? Waar zit die?
zie plaatje, dat ding met de 3 knopjes moet je dus ergens hebben hangen.
En nu de installateur maar appen. Die moet toch nog iets naisoleren.
Handleidingen:sjimmie schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:40:
[...]
Wellicht mis ik iets in terminologie, maar als ik google op pni thermstaat dan kom ik op het merk PNI uit, die verschillende thermostaten maakt. Dus als je een thermostaat van PNI bedoelt, wat bedoel je dan met universeel en hoe zit dat dan met Amber?
Of is PNI een term die ik niet ken?
https://manuals.plus/nl/pni/ct60-wireless-thermostat-manual
https://manuals.plus/pni/...t-manual?expand_article=1
Kan je dat trucje uitleggen?Carboy54 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:25:
[...]
Ter aanvulling Erik de PNI van 88 euro is nauwkeuriger dan de Emos en kan dat ook allemaal met een wifi verbinding en app. Met een truukje is zelfs koelen mogelijk. Met verstelbare hysterese van 0.2
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Welke heb jij dan?
Ik heb er geen, maar google gaf die resultaten. Zijn te koop op Amazon.sjimmie schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:19:
@Wolly oke dus het merk PNI en daarvan 2 modellen. (CT36 en CT60)
Welke heb jij dan?
Ben wel heel benieuwd naar ervaringen.
Probeer eens om de stroom van de CZ-TAW1 te halen. (stekkertje module even los)
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+SigEnergy 11kW AC lader.
Blijkbaar heeft @Carboy54 wel ervaring met eentje?Wolly schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:24:
[...]
Ik heb er geen, maar google gaf die resultaten. Zijn te koop op Amazon.
Ben wel heel benieuwd naar ervaringen.
Met meerdere met name op het Amber forum zijn er diverse gebruikers.sjimmie schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:28:
[...]
Blijkbaar heeft @Carboy54 wel ervaring met eentje?
maar kan je dan toch duidelijker zijn met wat je nou bedoelt met jouw opmerking over PNI?Carboy54 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:26:
[...]
Met meerdere met name op het Amber forum zijn er diverse gebruikers.
je zegt iets over PNI maar plaatst een amber screenshot en ik snap de link niet.
Pfff nog 1 maal. Deze PNI CT 36 is toevallig geïnstalleerd op een Amber maar is universeel hetgeen betekent dat hij op iedere warmtepomp kan worden aangesloten dus ook een Panasonic. No/com/Nc ook met 230vsjimmie schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:39:
[...]
maar kan je dan toch duidelijker zijn met wat je nou bedoelt met jouw opmerking over PNI?
je zegt iets over PNI maar plaatst een amber screenshot en ik snap de link niet.
OKe, excuses dat ik dan ergens gemist heb dat je dat al eens hebt gezegd, zoals je waarschijnlijk zelf ook weleens merkt gaat dit topic zo hard dat niet alles te onthouden is.Carboy54 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:45:
[...]
Pfff nog 1 maal. Deze PNI CT 36 is toevallig geïnstalleerd op een Amber maar is universeel hetgeen betekent dat hij op iedere warmtepomp kan worden aangesloten dus ook een Panasonic. No/com/Nc ook met 230v
Maar nu snap ik dat je een PNI CT36 thermostaat gebruikt op Amber warmtepomp. Als je het weet is het simpel, als je het niet weet is er soms geen touw aan vast te knopen.
Je gaat ‘t pas zien als je ‘t doorhebtsjimmie schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:17:
[...]
OKe, excuses dat ik dan ergens gemist heb dat je dat al eens hebt gezegd, zoals je waarschijnlijk zelf ook weleens merkt gaat dit topic zo hard dat niet alles te onthouden is.
Maar nu snap ik dat je een PNI CT36 thermostaat gebruikt op Amber warmtepomp. Als je het weet is het simpel, als je het niet weet is er soms geen touw aan vast te knopen.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Beste is Panasonic controller ergens in een technisch hok hangen en een on/off thermostaat 230V toepassen toch? Met 0,5K differentie.
In het mitsu ecodan topic is de Netatmo erg populair.Technician- schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:34:
Even een ervaringsverhaal. Welke thermostaat is nu een echte aanrader qua design en handigheid en prijs om te gebruiken om de WP te beteugelen.
Beste is Panasonic controller ergens in een technisch hok hangen en een on/off thermostaat 230V toepassen toch? Met 0,5K differentie.
Heb zelf een pana en zie hem in dat topic nauwelijks langskomen maar wil er wel een lans voor breken.
Niet spectaculair qua design maar onopvallend en subtiel, instelbare hysterese, instelbaar klokprogramma en goedwerkende app.
Ben er heel tevreden over, maar ik kijk nauwelijks nog naar de sensor of de app.
Het werkt nu, de WP wordt afgetopt door de thermostaat bij zonneinstraling en/of hoge buitentemperatuur, binnentemperatuur is reteconstant en op afstand te monitoren wat me ook wat waard is.
Ik ben uiteindelijk in plaats van een thermostaat gegaan voor een tablet aan de muur met een dashboard van Home Assistant die vervolgens middels Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen communiceert. (Met uiteraard meer dan alleen een thermostaat functieTechnician- schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:34:
Even een ervaringsverhaal. Welke thermostaat is nu een echte aanrader qua design en handigheid en prijs om te gebruiken om de WP te beteugelen.
Ik heb de warmtepomp nog maar een week draaien, maar ik denk wat @ASW1 zegt, na verloop van tijd is alles goed ingesteld en kijk je er niet meer op.
Wat vind jij belangrijk dan?sjimmie schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 07:49:
@Technician- dat is echt helemaal afhankelijk van wat jij belangrijk vindt. Zelf ben ik al bijna 3 jaar op zoek (al meerdere geprobeerd) en nog steeds niet de ideale gevonden.
Ik zoek iets dat 80% van de mensen geweldig vind qua looks en bediengemak.
Eens heb ook al meerdere geprobeerd.sjimmie schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 07:49:
@Technician- dat is echt helemaal afhankelijk van wat jij belangrijk vindt. Zelf ben ik al bijna 3 jaar op zoek (al meerdere geprobeerd) en nog steeds niet de ideale gevonden.
Die carboy deelde heeft alles wat je wilt (app-draadloos-230v) alleen mis los setpoint voor koelen. Dat is gewoon nu een omschakeling bij niet verwarmen. Ik zelf zou hem niet in het zicht plaatsen ivm de looks.
Wil je niet koelen of prima om dat zelf een schakelaar om te zetten zou ik deze eens bestellen:
Wel de wifi variant aan klikken
Programmeerbare Thermostaat Google Alexa Alice
https://a.aliexpress.com/_EJaBiLb
Had liever hysterese 0.3 gehad maar hiermee voorkom je wel veel schakeling ivm 0.5.
Koelen hier thuis niet meer nodig ivm airco (pana uiteraard)
Wil je alles pak dan de plugwise Adam met lisa en het koelen verwarmen relais 230V plus koelfeauture. En doe je ogen half dicht met afrekenen. 😋🫡👍😏
Netjes een app en setpoint in te stellen voor verwarmen en voor koelen. Maar tja die meerprijs tov tuya kun je bijna een airco van inkopen 😂
@Technician- ik denk dat je de aanbeveling van de Netatmo goed kan overnemen. Uiteraard dan niet de opentherm kopen. En let op, zag in de handleiding dat na paar weken hij op PID (zelflerende modus) kan gaan. Dat wil je niet en kun je handmatig deactiveren. Oftewel zoals altijd RTFM 😉👍
@sjimmie we kunnen wel een thermostaat voor je warmtepomp topic starten 💪📈
[ Voor 21% gewijzigd door ErikVers op 01-02-2024 10:21 ]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Ken je toevallig ook de schakelmomenten en ‘aan’ tijd van Anna of Lisa thermostaten?ErikVers schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:05:
[...]
Wil je alles pak dan de plugwise Adam met lisa en het koelen verwarmen relais 230V plus koelfeauture. En doe je ogen half dicht met afrekenen. 😋🫡👍😏
Aan tijd is onbeperkt zoals het hoort. Schakelmoment is 0.5 dat is wat ruim alleen met een goed ingestelde WAR en dag en nacht temp geen probleem. In principe draait hij dan altijd in het stookseizoen iig overdag en topt hem enkel af daar waar nodig. En in koude nachten spring hij netjes aan.buzzlightyear schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:38:
[...]
Ken je toevallig ook de schakelmomenten en ‘aan’ tijd van Anna of Lisa thermostaten?
Startsituatie: 21:00
doeltemperatuur tank 48
schakeldiff -12
werkingstijd verwarming: max (600)
huidige tank temp 40
wp uit via cn2 (themostaat).
Om 22:30 wordt de wp aangezet via cn2 en gaat verwarmen.
rond 23:40 wordt er gedouched en zakt de boiler onder de 48-12 threshold en schakelt de wp over op een sww run.
Ik zou verwachten dat hij eerst maximaal 10 uur gaat verwarmen (korter indien einde warmtevraag), en dan pas de sww run zou doen. Ik zou verwachten dat hij pas vanmorgen om 08:30 aan de sww run was begonnen (er is continu warmtevraag geweest vanaf 22:30)
Waar maak ik hier een denkfout ? Wat is het nut van de instelling "werkingstijd .." ?
p.s de tank zakt naar 25, maar het is een 300l panaboiler en de sensor zit op ongeveer 1/3 vd tank. Zonder een WAF-neg wil ik boiler eerst verder leegtrekken en zo cycli verminderen.
:strip_exif()/f/image/XVNfELcaedasS8HGgMr9zktg.jpg?f=fotoalbum_large)
Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV
Ik gebruik deze https://www.amazon.nl/COM...uurregelaar/dp/B00SNM4BX4Technician- schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:34:
Nu 1,5 jaar in gebruik, de hysteresis is instelbaar 0.3 - 0.1.
Bij mij 0.1 dit is echt 0.1.
Uit 19.1 aan 18.9. vindt ik belangrijk.
Veel schakel-mogelijkheden maar geen gemakkelijk menu.
Geen app.
MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..
Erik bij de meeste van dergelijke Ali thermostaten is de hysterese 0.5 om het setpoint heen dus in werkelijkheid 1 graad en veel te hoog. Onderzocht?ErikVers schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:05:toon volledige bericht
[...]
Eens heb ook al meerdere geprobeerd.
Die carboy deelde heeft alles wat je wilt (app-draadloos-230v) alleen mis los setpoint voor koelen. Dat is gewoon nu een omschakeling bij niet verwarmen. Ik zelf zou hem niet in het zicht plaatsen ivm de looks.
Wil je niet koelen of prima om dat zelf een schakelaar om te zetten zou ik deze eens bestellen:
Wel de wifi variant aan klikken
Programmeerbare Thermostaat Google Alexa Alice
https://a.aliexpress.com/_EJaBiLb
Had liever hysterese 0.3 gehad maar hiermee voorkom je wel veel schakeling ivm 0.5.
Koelen hier thuis niet meer nodig ivm airco (pana uiteraard)
Netjes een app en setpoint in te stellen voor verwarmen en voor koelen. Maar tja die meerprijs tov tuya kun je bijna een airco van inkopen 😂
@Technician- ik denk dat je de aanbeveling van de Netatmo goed kan overnemen. Uiteraard dan niet de opentherm kopen. En let op, zag in de handleiding dat na paar weken hij op PID (zelflerende modus) kan gaan. Dat wil je niet en kun je handmatig deactiveren. Oftewel zoals altijd RTFM 😉👍
/f/image/oeIxpGaERexJ2RHcp9KeqXLN.png?f=fotoalbum_large)
Zijn eerste reactie was "Moet de circulatiepomp niet in de retour?". Is dit ouderwets hoge temp ketel denken of heeft hij een punt?
Ik begrijp dat de pomp minder te lijden heeft in de retour omdat de temp daar lager is. Maar bij LTV denk ik dat het marginaal verscihl maakt. Daarnaast begrijp ik dat het beter is om door de mengklep te zuigen dan te duwen omdat duwen of van koude of van warme kant komt wat het mengproces kan beingvloeden.
Ik zie ook in de voorbeeld schemas in de installatie handleiding van panasonic dat de pomp altijd in de aanvoer zit. Zelfs als er geen sprake is van een mengklep én bij hoge temp:
/f/image/T8drWN2wmzynobyS7dK4LAGN.png?f=fotoalbum_large)
Klopt, dit is bij de Plugwise trouwens ook zo.Carboy54 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:10:
[...]
Erik bij de meeste van dergelijke Ali thermostaten is de hysterese 0.5 om het setpoint heen dus in werkelijkheid 1 graad en veel te hoog. Onderzocht?
Jouw PNI kun je krapper afregelen indien gewenst alleen zoek wat knappers :-)
Wat betreft die 0,5 dat is altijd nog 2x zo goed (snel) als de interne Panasonic thermostaat.
Ik heb nu bij een klant de plugwise draaien en al diverse Emos P5607 die bewust op 0,5 zijn ingesteld.
Daar geeft dit geen comfort klachten. Instellen op 20,5 en doel is om juist binnen die bandbreedte van 20 en 21 te blijven door een strak ingestelde WAR stooklijn.
Wat mij betreft is die 0,5 hysterese krap/klein genoeg: hiermee blijft je met de juiste WAR afstelling binnen de aan en uitschakeling punten:
Dit zal ook één van de redenen zijn dat de interne zo een groot bereik heeft (hysterese van 1) terwijl hij veel verfijnder kan meten. Lijkt me toch wel een keuze. Bij LG kun je wel per 0,5 instellen maar is de bandbreedte altijd minimaal 2, dus net zo groot terwijl je wel aan moment op 0,5 eronder kan zetten maar dan gaat hij dus bij +1,5 pas uit

Wat mij betreft is de hysterese van 1 bij Pana niet het probleem, hoewel ik liever 0,5 heb. De uitdaging met de Pana thermostaat vind ik de correctie op de stooklijn waardoor hij bij mij niet werkbaar te krijgen is, ik heb daar lang en uitvoerig mee getest in diverse situaties maar kreeg verkeerde toepassingen. Veel "misfires" zelfs met situatie waarbij de backupheater aan ging en de compressor uit, iets wat je echt niet wilt en op zeker door de interne thermostaat kwam.
De ali variant gaat met de boot, word vervolgt maar zal net als de plugwise of emos werken verwacht ik.
[ Voor 12% gewijzigd door ErikVers op 01-02-2024 13:38 ]
Mooi in detail uitgewerkt.Pasghetti schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:16:
Ik heb vandaag mijn installatieschema bij mijn installateur ingeleverd:
[Afbeelding]
Zijn eerste reactie was "Moet de circulatiepomp niet in de retour?". Is dit ouderwets hoge temp ketel denken of heeft hij een punt?
Ik begrijp dat de pomp minder te lijden heeft in de retour omdat de temp daar lager is. Maar bij LTV denk ik dat het marginaal verscihl maakt. Daarnaast begrijp ik dat het beter is om door de mengklep te zuigen dan te duwen omdat duwen of van koude of van warme kant komt wat het mengproces kan beingvloeden.
Ik zie ook in de voorbeeld schemas in de installatie handleiding van panasonic dat de pomp altijd in de aanvoer zit. Zelfs als er geen sprake is van een mengklep én bij hoge temp:
[Afbeelding]
Normaal inderdaad gewoon pomp in de aanvoer.
Wat ik me afvroeg:
1-Waarom een buffer, zo nodig dan zou ik hem zelf in serie in de retour zetten
Of je moet zone regelin gaan toepassen dan snap ik hem. Wel zou ik het zonder extra PCB en zonder buffervat sensor doen, zie verderop in mijn reactie.
2-Waarom een mix-meng kraan?
3-Standaard expansievat niet voldoende? Als je inderdaad teveel systeem inhoudt hebt, reken hem dan zo uit voor volledig, dan kun je die in de J afdoppen en het e-verwarmingsmatje ontmantelen :-)
Vergeet niet een 4x0,8 mee naar binnen te trekken om een externe thermostaat te kunnen aansluiten.
En een utp kabel voor je weet maar nooit wat.
n.b
Gisteren nog een zeer mooi en uitgebreid installatie afgerond- inbedrijfstelling, waarbij buffer in de settings naar nee heb ingesteld waarbij de J veel betere op compressor de warmte vraag ging bijhouden in plaats van steeds kort het buffervat laden met +3 tov target van de zone. Dit kost je COP en veel start en stops. Daarnaast straalt een vat ook warmte af op een plek die je normaal niet perse ging verwarmen.
[ Voor 22% gewijzigd door ErikVers op 01-02-2024 13:59 ]
Welke correctie op de stooklijn bedoel je?ErikVers schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:31:
[...]
De uitdaging met de Pana thermostaat vind ik de correctie op de stooklijn waardoor hij bij mij niet werkbaar te krijgen is, ik heb daar lang en uitvoerig mee getest in diverse situaties maar kreeg verkeerde toepassingen.
Ik draai hier met 2 graden nachtverlaging zoals je vaker als tip hebt gegeven:
10:00 -- 22:00 = 20C
22:00 -- 10:00 = 18C
Onze 12kW T-CAP springt 's ochtends aan, en draait met 1 lange run door tot begin of eind van de middag (afhankelijk van buitentemp en veel of weinig zon). Ergens tussen de 20C en 21C zie ik soms de stooklijn watertemperatuur naar beneden bijgesteld worden van ~30C (WAR) naar minimaal 20C. Meestal schiet de thermostaat door naar 21C en gaat alles uit. Een enkele keer bleef de thermostaat op 20C staan, en de watertemperatuur ook op 20C. De compressor is dan uit, maar de pomp draait nog. Is dit de stooklijn correctie die je bedoelt?
Dat zou goed kunnen, kijk maar eens naar je water target die huppelt dan vrolijk in de rond en vraagt een onhaalbare target.ErikKo schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:17:
[...]
Welke correctie op de stooklijn bedoel je?
Ik draai hier met 2 graden nachtverlaging zoals je vaker als tip hebt gegeven:
10:00 -- 22:00 = 20C
22:00 -- 10:00 = 18C
Onze 12kW T-CAP springt 's ochtends aan, en draait met 1 lange run door tot begin of eind van de middag (afhankelijk van buitentemp en veel of weinig zon). Ergens tussen de 20C en 21C zie ik soms de stooklijn watertemperatuur naar beneden bijgesteld worden van ~30C (WAR) naar minimaal 20C. Meestal schiet de thermostaat door naar 21C en gaat alles uit. Een enkele keer bleef de thermostaat op 20C staan, en de watertemperatuur ook op 20C. De compressor is dan uit, maar de pomp draait nog. Is dit de stooklijn correctie die je bedoelt?
Als bij jou werkt zonder problemen dan is het goed toch?
Ik vermoed dat dit komt door mijn specifieke situatie maar heb wel eens vaker al gezien, als hij net rond de doel ruimtetemp komt dan gaat hij een correctie doen op de stooklijn. Helaas is mijn vloer te traag en schiet hij dan in een overshoot. En gaat dus compressor uit, soms al na 3-4 minuten draaien. Als het een stuk kouder in huis is dan de wens temp heb ik hier geen last van. Er is eerder al uitgebreid over gepost en heb het toch echt opgegeven :-)
[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 01-02-2024 14:28 ]
Jazeker. Ik was gewoon benieuwd of je doelde op het gedrag van de interne thermostaat die ik ook zie. En het antwoord is dus ja.ErikVers schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:25:
[...]
Als bij jou werkt zonder problemen dan is het goed toch?
De werkingstijd gaat over de tijd dat hij max met tapwater bezig mag. Zet hem standaard op 90min zodat je bij een niet bereikt setpoint toch weer op heat over schakelt.ercolano schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:01:toon volledige bericht
Ik snap de instelling "tapwater - werkingstijd verwarming" niet. Zie plaatje.
Startsituatie: 21:00
doeltemperatuur tank 48
schakeldiff -12
werkingstijd verwarming: max (600)
huidige tank temp 40
wp uit via cn2 (themostaat).
Om 22:30 wordt de wp aangezet via cn2 en gaat verwarmen.
rond 23:40 wordt er gedouched en zakt de boiler onder de 48-12 threshold en schakelt de wp over op een sww run.
Ik zou verwachten dat hij eerst maximaal 10 uur gaat verwarmen (korter indien einde warmtevraag), en dan pas de sww run zou doen. Ik zou verwachten dat hij pas vanmorgen om 08:30 aan de sww run was begonnen (er is continu warmtevraag geweest vanaf 22:30)
Waar maak ik hier een denkfout ? Wat is het nut van de instelling "werkingstijd .." ?
p.s de tank zakt naar 25, maar het is een 300l panaboiler en de sensor zit op ongeveer 1/3 vd tank. Zonder een WAF-neg wil ik boiler eerst verder leegtrekken en zo cycli verminderen.
[Afbeelding]
Wil je het moment van tapwater opwarmen meer stroomlijnen dan doe je dat door het klokprogramma. Let daarbij op dat je tapwater altijd aan laat alleen de doel temp verlaagt. Doe je dat niet dan respecteert hij de ingestelde hysterese niet een gaat hij altijd over naar tapwater als onder doeltemp is en klok hem vrij geeft.
Zoiets voorkomt dat;
:strip_exif()/f/image/izUWrLMKhr4cDdBKXavpVmaM.jpg?f=fotoalbum_large)
Aansluitingsvraag; Ik heb mijn verdeler en ketel midden in mijn huis zitten. Overal vloerverwarming maar geen kruipruimte. Ik kan dus onmogelijk bijna verwarmingsbuis richting de verdeler leggen.
Enige optie is op zolder, daar zit een normale radiator aan de noordkant van mijn huis, dat is de kant waar ook een Panasonic Monoblock zou kunnen staan. Dus leiding door de muur, langs de gevel naar beneden.
Ook is dat de enige plek waar ik een groep kan opofferen (wasdroger) voor de Monoblock.
Zou dit werken? Mag dit?
[ Voor 12% gewijzigd door Servowire op 01-02-2024 16:12 ]
met papier mache kun je alles maken!!
De "opwarmtijd tank" gaat toch over hoe lang hij met sww bezig mag zijn. ik heb het hier over de "Werkingstijd verwarming" in het engels "Floor operation time" .ErikVers schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:48:
[...]
De werkingstijd gaat over de tijd dat hij max met tapwater bezig mag. Zet hem standaard op 90min zodat je bij een niet bereikt setpoint toch weer op heat over schakelt.
Wil je het moment van tapwater opwarmen meer stroomlijnen dan doe je dat door het klokprogramma. Let daarbij op dat je tapwater altijd aan laat alleen de doel temp verlaagt. Doe je dat niet dan respecteert hij de ingestelde hysterese niet een gaat hij altijd over naar tapwater als onder doeltemp is en klok hem vrij geeft.
:strip_exif()/f/image/Y6MSW5oCE2mQLdfZMYn9oUMp.jpg?f=fotoalbum_large)
@klokprogramma doeltemp: ja, dat is een leuke aanvulling. Idd 24h pd aanhouden anders gaat hij bij 47 al verwarmen de eerste keer
@ overshoots.zonder voorgaande discussies op te rakelen, bij mij gaf regeling op de intere thermostaat ook bijzonder gedrag. bv de temp meting 1.5 graad omlaag binnen 30 seconden (??), stooklijn aanpassingen waardoor de Target+2 werd overtreden.
De oplossing bij mij is thermostaat op cn2. Als de wp aanslaat gaat hij direct veel meer water pompen dan voorheen op de interne regeling. Ook de Tdoel blijft constant. Oftewel geen overshoots meer, geen nepstarts. Werkt top, alleen jammer dat je geen stooklijn correctie meer hebt.
Kort:
Nee / Ja.
Iets langer:
Zou ‘t werken: Hangt af van de diameter van de leiding / buizen vanaf die aansluiting naar de verdeler, maar als die gedimensioneerd is op 1 enkele radiator dan is die met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid veel te klein om de benodigde flow voor alle groepen op die vvw verdeler te halen.
Mag dit? Waarom zou ‘t niet mogen? Er is niemand die je ‘t verbied als je ‘t zo zou gaan aansluiten. Maar zie hierboven antwoord op je eerste vraag.
O ja, over die groep: de Panasonic WP heeft 2 groepen nodig. Er wordt wel wat afgeprutst met 1 groep maar dat is niet hoe ‘t bedacht is door Panasonic. Je moet met een 7 kW dan uitgaan van > 5000 Watt en dan kom je wel wat uitdagingen tegen om de vraag “mag dat” positief te beantwoorden.
[ Voor 19% gewijzigd door blb4 op 01-02-2024 17:17 ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
O zo. Ja die 10 uur gaat uit mijn hoofd pas in nadat hij door die max tank tijd de tapwaterrun heeft afgebroken. En dan gaat hij dus eerst die ingestelde tijd verwarmen. Je kan het ff testen door die beide in te korten en te kijken of klopt.ercolano schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:16:
[...]
De "opwarmtijd tank" gaat toch over hoe lang hij met sww bezig mag zijn. ik heb het hier over de "Werkingstijd verwarming" in het engels "Floor operation time" .
[Afbeelding]
@klokprogramma doeltemp: ja, dat is een leuke aanvulling. Idd 24h pd aanhouden anders gaat hij bij 47 al verwarmen de eerste keer
@ overshoots.zonder voorgaande discussies op te rakelen, bij mij gaf regeling op de intere thermostaat ook bijzonder gedrag. bv de temp meting 1.5 graad omlaag binnen 30 seconden (??), stooklijn aanpassingen waardoor de Target+2 werd overtreden.
De oplossing bij mij is thermostaat op cn2. Als de wp aanslaat gaat hij direct veel meer water pompen dan voorheen op de interne regeling. Ook de Tdoel blijft constant. Oftewel geen overshoots meer, geen nepstarts. Werkt top, alleen jammer dat je geen stooklijn correctie meer hebt.
Ik heb het mogen verwarmen van tapwater ingesteld op alle dagen tussen 13.00 tot 18.00 en alléén als deze onder de ingestelde temperatuur is gekomen (doel 50, verwarmen vanaf 38). Daarmee wordt keurig de ingestelde waarde aangehouden, daarvoor en daarna staat tapwater uit. Waarom zou dat niet werken?ErikVers schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:48:
[...]
De werkingstijd gaat over de tijd dat hij max met tapwater bezig mag. Zet hem standaard op 90min zodat je bij een niet bereikt setpoint toch weer op heat over schakelt.
Zoiets voorkomt dat;
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/NU6p974Wsv7kHN5f9FG5rpKx.png?f=user_large)
Ik zie dat jij in de smartcloud het klokprogramma hebt staan, ik heb ook de CZ-TAW1, heb een programma ingesteld op de controller, maar in de smartcloud is dat ingestelde programma hier niet zichtbaar
[ Voor 8% gewijzigd door JvdW op 01-02-2024 17:47 ]
werkt wel. alleen als om 13:00 het water 49 of lager is, maakt hij een sww run. Beetje onnodig lijkt me. Als sww in elk blok aanstaat gaat hij pas bij 38 een sww run doen.JvdW schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:42:
[...]
Ik heb het mogen verwarmen van tapwater ingesteld op alle dagen tussen 13.00 tot 18.00 en alléén als deze onder de ingestelde temperatuur is gekomen (doel 50, verwarmen vanaf 38). Daarmee wordt keurig de ingestelde waarde aangehouden, daarvoor en daarna staat tapwater uit. Waarom zou dat niet werken? Ik zie dat jij in de smartcloud het klokprogramma hebt staan, ik heb ook de CZ-TAW1, heb een programma ingesteld op de controller, maar in de smartcloud is dat ingestelde programma hier niet zichtbaar
Mijn vraag was, waarom dat dan direct gebeurde en niet na pas na de max werkingstijd. Denk dat Erik het goede antwoord heeft gegeven. Pas na een niet voltooide sww run, gaat verwerkingstijd verwarmen lopen voordat de volgende sww run plaats vind. (thanxs @ErikVers )
Er zijn situaties dat hij gelijk zodra modus tank erbij komt hij die gaat verwarmen. Ook al is die bijvoorbeeld maar 3 graden onder doel. Ik vermoed dat dit is als de unit is uitgeweest of klokprogram dhw volledig uitschakelen.JvdW schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:42:
[...]
Ik heb het mogen verwarmen van tapwater ingesteld op alle dagen tussen 13.00 tot 18.00 en alléén als deze onder de ingestelde temperatuur is gekomen (doel 50, verwarmen vanaf 38). Daarmee wordt keurig de ingestelde waarde aangehouden, daarvoor en daarna staat tapwater uit. Waarom zou dat niet werken?
[Afbeelding]
Ik zie dat jij in de smartcloud het klokprogramma hebt staan, ik heb ook de CZ-TAW1, heb een programma ingesteld op de controller, maar in de smartcloud is dat ingestelde programma hier niet zichtbaar
Wat betreft je vraag timer, je moet hem dan in je scherm klokprogram uitzetten en verwijderen. In je app stel je hem in. Let op je moet aanvinken en toepassen klikken en goed opletten dat hij dan ook zo staat; anders gebeurd er niets. En soms met wijzigingen in je war of iets anders altijd ff checken of wel nog aanstaat;
:strip_exif()/f/image/dvPkZSl9TUMFar07WNUUqpeL.jpg?f=fotoalbum_large)
Als hier het SWW om 13.00 uur 49 (of lager tot 39 graden) is wordt er géén tapwater verwarmd, die run doet ie hier niet. Het mág wel als het zou moeten, maar alléén als het SWW 38 graden of lager is. In mijn geval dus tussen 13.00-18.00 uur èn wanneer de temperatuur 38 of lager is wordt er pas een SWW run uitgevoerd. Dus er wordt niet onnodig SWW gemaakt. Ik heb trouwens een H versie, weet niet of dat uitmaakt. Voor 13.00 en na 18.00 uur staat SWW uit waardoor hij niet 'snachts SWW gaat/kan maken.ercolano schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:51:
[...]
werkt wel. alleen als om 13:00 het water 49 of lager is, maakt hij een sww run. Beetje onnodig lijkt me. Als sww in elk blok aanstaat gaat hij pas bij 38 een sww run doen.
Mijn vraag was, waarom dat dan direct gebeurde en niet na pas na de max werkingstijd. Denk dat Erik het goede antwoord heeft gegeven. Pas na een niet voltooide sww run, gaat verwerkingstijd verwarmen lopen voordat de volgende sww run plaats vind. (thanxs @ErikVers )
[ Voor 5% gewijzigd door JvdW op 01-02-2024 18:39 ]
Ga ik dat eens proberen, in principe is het instellen en klaar maar dan heb ik 'm in de app. ook, wel zo fijn.ErikVers schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:09:
[...]
Er zijn situaties dat hij gelijk zodra modus tank erbij komt hij die gaat verwarmen. Ook al is die bijvoorbeeld maar 3 graden onder doel. Ik vermoed dat dit is als de unit is uitgeweest of klokprogram dhw volledig uitschakelen.
Wat betreft je vraag timer, je moet hem dan in je scherm klokprogram uitzetten en verwijderen. In je app stel je hem in. Let op je moet aanvinken en toepassen klikken en goed opletten dat hij dan ook zo staat; anders gebeurd er niets. En soms met wijzigingen in je war of iets anders altijd ff checken of wel nog aanstaat;[Afbeelding]
Ik heb tot nu toe steeds met de controller thermostaat gewerkt omdat dan o.a. de pomp stopt (verbruik, geluid).
Inmiddels kan ik het met HeisaMon rules en de OT thermostaat proberen, ik weet niet of Node Red al in staat is om de OT thermostaat te gebruiken om de wp aan te sturen (is modulerend dus kan lastig zijn).
Ik heb nog wat twijfels omdat een eenvoudige rule voor het weergeven van het vlammetje en de buitentemperatuur soms faalt omdat ie op dat moment geen info van de wp kreeg.
In het slechtste geval zou hij dan informatie van de thermostaat verkeerd kunnen uitvoeren.
Dat laatste kan ook door een Pi komen die de mqtt data mist, de mqtt broker ziet namelijk veel meer data dan ik in Domoticz via Grafana oppik (die is erg druk).
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
ik ga jou setup erin zetten en eens kijken of ik het verkeerd gezien had. thanxs.JvdW schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:35:
[...]
... Het mág wel als het zou moeten, maar alléén als het SWW 38 graden of lager is. ...
nog afgezien wat hierboven al is aangehaald moeten pompen altijd in de aanvoer, nooit de retour. pompen drukken, die zuigen niet.Pasghetti schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:16:
Ik heb vandaag mijn installatieschema bij mijn installateur ingeleverd:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
maar afgezien van dit zet ik meer vraagtekens bij de opzet van de hele installatie. waarom heb je in vredesnaam een multizonesysteem nodig en de bijbehorende rommel? volgens mij is je huis niet zo groot, meerdere zones aanleggen heeft dan alleen maar een averechts effect. je bent veel goedkoper uit om de reden van een multizonesysteem weg te halen dan sloten met geld uitgeven aan je huis volprakken met spul om je bestaande (en waarschijnlijk zwaar verouderde) installatie aan de hartlong machine proberen in leven te houden.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Je kunt heel simpel de http commands icm de heishamon gebruiken voor je shift of powerSpeedy-Andre schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:57:
Hmm, de nep runs komen dus door de controller thermostaat samen met (daardoor) een afwijkende Ta of Tr?
Ik heb tot nu toe steeds met de controller thermostaat gewerkt omdat dan o.a. de pomp stopt (verbruik, geluid).
Inmiddels kan ik het met HeisaMon rules en de OT thermostaat proberen, ik weet niet of Node Red al in staat is om de OT thermostaat te gebruiken om de wp aan te sturen (is modulerend dus kan lastig zijn).
Ik heb nog wat twijfels omdat een eenvoudige rule voor het weergeven van het vlammetje en de buitentemperatuur soms faalt omdat ie op dat moment geen info van de wp kreeg.
In het slechtste geval zou hij dan informatie van de thermostaat verkeerd kunnen uitvoeren.
Dat laatste kan ook door een Pi komen die de mqtt data mist, de mqtt broker ziet namelijk veel meer data dan ik in Domoticz via Grafana oppik (die is erg druk).
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Haha, ik denk dat een los topic niet zo nodig is, er komt hier elke paar weken wel weer een discussie voorbij van andere mensen met allerlei wensen en ik kijk dan wel mee wat er dan gevonden is.ErikVers schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:05:
[...]
Zelf ben ik momenteel erg verwend met een stapgrootte van 0,1 graden en een hysterese van 0,2 op mijn DHZ thermostaat en dat zou ik dus ook graag in een "standaard" thermostaat terugvinden. Tot die tijd voldoet mijn eigen speeltje nog wel.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Voor de controller prima, ik heb gewoon simpele thermostaatkabel 2x 0.8mm2 tussen de wp en de controller.
Top! Dan hoef ik geen nieuwe draad te trekken. Mocht ik over gaan op een andere thermostaat zet ik er wel een relais tussen.-Junkiexp- schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:33:
@Makrolon
Voor de controller prima, ik heb gewoon simpele thermostaatkabel 2x 0.8mm2 tussen de wp en de controller.
Er is een eis wat aderdikte betreft, maar je ziet het vanzelf als hij niet wordt gezien of de verlichting knippert.
Dan kan je het met 4 aders proberen.
Ik gebruik een 'telefoonkabel' van 20m lang die 0,5mm2 zou zijn al betwijfel ik dat.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ja idd, ik kan zelfs 2 aderpaartjes gebruiken per pool.Speedy-Andre schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:40:
Geen 230V, die zou op een extra thermostaat nodig zijn.
Er is een eis wat aderdikte betreft, maar je ziet het vanzelf als hij niet wordt gezien of de verlichting knippert.
Dan kan je het met 4 aders proberen.
Ik gebruik een 'telefoonkabel' van 20m lang die 0,5mm2 zou zijn al betwijfel ik dat.
Mocht t niet lukken kan ik altijd nog een andere draad er in trekken idd.
Zit er ook aan te denken.Makrolon schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:28:
Ik wil, na een aantal verhalen van mensen dat de controller als thermostaat t goed doet (al zijn de laatste verhalen weer negatief) hem toch gaan proberen als thermostaat. Ik heb een cat5e naar mn huidige thermostaat liggen, voldoet deze voor de controller? Of komt daar ook 230v op?
Hou het simpel, de pana ing. hebben hier heus wel over nagedacht.
hysteresis 1 is nogal wat, stook 19 graden komt dan pas weer in op 17,9 alles koelt dan het wel erg ver terug.
Ben erg benieuwd naar jou bevindingen.
MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..
Echter heb ik ook een nadeel ervaren: De zon warmt de woonkamer relatief snel op, waardoor de thermostaat zijn doeltemp snel bereikt, en de WP uit gaat. Klinkt goed zou je denken, maar de warmtebuffer in de vloer (van de vloerverwarming) is amper aangevuld. Als gevolg is het al snel koud in huis wanneer de zon onder gaat. Het liefste had ik de WP wat langer door laten draaien om de warmtebuffer in de vloer iets beter aan te vullen.
Zijn er anderen die dit ervaren hebben?
Heeft iemand een idee wat ik in dit geval zou kunnen doen?
Misschien kan je de warme lucht naar kamers "verplaatsen" waar de zon niet schijnt?
Op dezelfde verdieping lukt dit meestal aardig met een grotere sta ventilator.
Anders kan je (via) het traphuis een beetje opwarmen c.q. de warmte proberen kwijt te raken
binnen de gebouwschil.
Heb je een WTW-ventilatie? Dan heb je natuurlijk meer (en minder storende) mogelijkheden.
YMMV
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Hier hetzelfde probleem. De zon warmt voor het gevoel de kamer op maar de betonmassa (vloerverwarming) blijft natuurlijk koud.ErikKo schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:25:
Sommige van deze dagen schijnt de zon goed fel. Vind ik fijn, want dan wordt de stroom opgewekt door de zonnepanelen meteen door de WP gebruikt.
Echter heb ik ook een nadeel ervaren: De zon warmt de woonkamer relatief snel op, waardoor de thermostaat zijn doeltemp snel bereikt, en de WP uit gaat. Klinkt goed zou je denken, maar de warmtebuffer in de vloer (van de vloerverwarming) is amper aangevuld. Als gevolg is het al snel koud in huis wanneer de zon onder gaat. Het liefste had ik de WP wat langer door laten draaien om de warmtebuffer in de vloer iets beter aan te vullen.
Ik zoek eigenlijk een manier zodat ik dit zonder handmatig werk kan oplossen.dunklefaser schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:41:
@ErikKo Ieder voordeel hep't z'n nadeel (minimaal één).
Misschien kan je de warme lucht naar kamers "verplaatsen" waar de zon niet schijnt?
Op dezelfde verdieping lukt dit meestal aardig met een grotere sta ventilator.
Anders kan je (via) het traphuis een beetje opwarmen c.q. de warmte proberen kwijt te raken
binnen de gebouwschil.
Heb je een WTW-ventilatie? Dan heb je natuurlijk meer (en minder storende) mogelijkheden.
YMMV
Dit gebeurt natuurlijk voornamelijk overdag wanneer ik op kantoor zit.
Tot zover had ik een aantal ideeen:
- Trigger A) -- Zonnepanelen wekken meer dan X kw op
- Trigger
- Actie C) -- Gordijnen sluiten
- Actie D) -- Doeltemp met 1 graden verhogen
Kies 1 trigger, en 1 actie.
Dat is de reden dat ik WAR only draai.ErikKo schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:25:
Sommige van deze dagen schijnt de zon goed fel. Vind ik fijn, want dan wordt de stroom opgewekt door de zonnepanelen meteen door de WP gebruikt.
Maar dan moet je er wel geestelijk tegen kunnen dat de WP doordraait terwijl de kamertemperatuur al bereikt is.
Een overshoot in de kamertemperatuur als de zon binnenkomt vind ik minder erg dan een te lage kamertemperatuur als de zon weg is
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
wat raden jullie aan?
Je zou als trigger ook iets als snelheid van temperatuurdaling mee kunnen nemen (in combinatie met systeem idle tijd of triggerErikKo schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:31:
[...]
Ik zoek eigenlijk een manier zodat ik dit zonder handmatig werk kan oplossen.
- Trigger-- Doeltemp is bereikt voor 14:00
Duurt nog wel even hoor. Ik moet hem nog installerenBuitenkamp schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:43:
[...]
Zit er ook aan te denken.
hysteresis 1 is nogal wat, stook 19 graden komt dan pas weer in op 17,9 alles koelt dan het wel erg ver terug.
Ha ha veel succes gewenst.Makrolon schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:12:
[...]
Duurt nog wel even hoor. Ik moet hem nog installeren
Mss dat ik zelf een poging waag.
Ik stook tot 3:00 uur door (oud huis), dan gaat hij uit tot 10:00 uur met een setpoint van 21 graden binnen. De stooklijn is net iets te krap gekozen waardoor het nooit 21 graden wordt maar hij wel door blijft stoken.jaari schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:35:
[...]
Dat is de reden dat ik WAR only draai.
Maar dan moet je er wel geestelijk tegen kunnen dat de WP doordraait terwijl de kamertemperatuur al bereikt is.
Een overshoot in de kamertemperatuur als de zon binnenkomt vind ik minder erg dan een te lage kamertemperatuur als de zon weg is
Enige nadeel is dat de vvw in de badkamer 's ochtends niet lekker warm maar lauw is.
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Je kan in t koudere gedeelte van stook seizoen ook war only kunnen draaien en voor en najaar war+thetmostaat.ErikKo schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:25:
Of bij een zonnige dag je thermostaat +2 gooien. Denk dat laatste t makkelijkste is. Sommige doen dat ook icm houtkachel en snap je punt.
Simpel houden eens alleen in mijn en sommige andere gevallen toch echt onvoorkomelijke misfire van compressor stop nog voordat run 2min oud was 🙈Buitenkamp schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:43:
[...]
Zit er ook aan te denken.
Wees hier dus op bedacht want als je retour dan onder de 20 zit, komt de Backup heater erin en gaat pas uit zodra jij dit opmerkt. Been there done that.
Domoticz en http commands via heishamonErikKo schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:31:
[...]
Ik zoek eigenlijk een manier zodat ik dit zonder handmatig werk kan oplossen.
- Trigger-- Doeltemp is bereikt voor 14:00
Ik heb hem ook als thermostaat, maar mezelf als doel gesteld dat ie zo weinig mogelijk moet ingrijpen, dus de WAR stooklijn zo goed mogelijk krijgen. Ik heb nu een goede balans gevonden, als ik 1 graad nachtverlaging doe blijft ie 's nachts meestal uit tenzij het.bij erg koude nachten echt te fris in huis wordt. En overdag pruttelt ie door en haalt hij nu meestal net niet de bovengrens.Makrolon schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:28:
Ik wil, na een aantal verhalen van mensen dat de controller als thermostaat t goed doet (al zijn de laatste verhalen weer negatief) hem toch gaan proberen als thermostaat. Ik heb een cat5e naar mn huidige thermostaat liggen, voldoet deze voor de controller? Of komt daar ook 230v op?
De keren dat ie wel de bovengrens haalt is het me iets te warm, maar de temperatuur varieert (gemeten met losse Shelly) doorgaans van 19,5 tot 21, dus redelijk rond die ene graad.
Zelf vinden we het prettig dat het in de ochtend iets frisser in huis is als in de avond.
Als het ook je doel is om zo weinig mogelijk te laten ingrijpen, kan de controller volgens mij prima als thermostaat voldoen. Als je graag de temperatuur in huis op 0,2 precies hebt, dan is een externe beter.
Heb een probleem met mijn Panasonic warmtepomp, wellicht iets waar andere in het verleden ook al mee te maken hebben gehad en weten hoe ik dit kan oplossen.
Betreft het volgende model WM-MDC07H3E5 (monoblock) geleverd in 2019, geïnstalleerd in 2020
Probleem is dat ik veel stromingsgeluid in de installatie hoor en dan voornamelijk in de aanvoer leiding vanaf de warmtepomp.
Ook bij het defrosten is het geluid eigenlijk niet te doen (worden er 's nachts gewoon wakker van)
Ik het verleden heb ik hier ook last van gehad en kon ik onder de instellingen installateur -> service instellingen de maximale pomp snelheid aanpassen en was het probleem opgelost.
Om de een of andere reden lukt dit helaas nu niet meer.
Het maakt niet uit welke waarde ik bij max. flow selecteer, de waterflow blijft 42l/min.
Bijgevoegd wat foto's
:strip_exif()/f/image/Na4JXuuvu7iCNTFA9i2Pl9Wd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zXxwJ7pnl3LxOQKKdBRJphiH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oCFS7AQsEJOpWG9K6mtjAc25.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/r9bSCvENZ3C8UFINkvJHLUN3.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand enig idee wat eraan de hand kan zijn en hoe ik dit kan oplossen.
Installateur welke destijds de installatie heeft gedaan heeft totaal geen kennis van zaken, dus ga bij hem niet eens de vraag stellen
Alvast bedankt voor het meedenken.
Gr. Joost
[ Voor 8% gewijzigd door bbbrumbrum op 03-02-2024 11:21 ]
Iets mee rinfo over je systeem...Jan met de pet schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:19:toon volledige bericht
Beste mensen,
Heb een probleem met mijn Panasonic warmtepomp, wellicht iets waar andere in het verleden ook al mee te maken hebben gehad en weten hoe ik dit kan oplossen.
Betreft het volgende model WM-MDC07H3E5 (monoblock) geleverd in 2019, geïnstalleerd in 2020
Probleem is dat ik veel stromingsgeluid in de installatie hoor en dan voornamelijk in de aanvoer leiding vanaf de warmtepomp.
Ook bij het defrosten is het geluid eigenlijk niet te doen (worden er 's nachts gewoon wakker van)
Ik het verleden heb ik hier ook last van gehad en kon ik onder de instellingen installateur -> service instellingen de maximale pomp snelheid aanpassen en was het probleem opgelost.
Om de een of andere reden lukt dit helaas nu niet meer.
Het maakt niet uit welke waarde ik bij max. flow selecteer, de waterflow blijft 42l/min.
Bijgevoegd wat foto's
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Iemand enig idee wat eraan de hand kan zijn en hoe ik dit kan oplossen.
Installateur welke destijds de installatie heeft gedaan heeft totaal geen kennis van zaken, dus ga bij hem niet eens de vraag stellen
Alvast bedankt voor het meedenken.
Gr. Joost
Leidingen radiatoren enz enz
Wat zijn je hex waardes op laagste punt, en welke op hoogste punt.
Thermostaat kranen? welke radiatoren vww met of zonder pomp. enz enz e
Meer info met plaatjes delen aub
Dank voor je reactie!jurjen_g schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:23:
[...]
Ik heb hem ook als thermostaat, maar mezelf als doel gesteld dat ie zo weinig mogelijk moet ingrijpen, dus de WAR stooklijn zo goed mogelijk krijgen. Ik heb nu een goede balans gevonden, als ik 1 graad nachtverlaging doe blijft ie 's nachts meestal uit tenzij het.bij erg koude nachten echt te fris in huis wordt. En overdag pruttelt ie door en haalt hij nu meestal net niet de bovengrens.
De keren dat ie wel de bovengrens haalt is het me iets te warm, maar de temperatuur varieert (gemeten met losse Shelly) doorgaans van 19,5 tot 21, dus redelijk rond die ene graad.
Zelf vinden we het prettig dat het in de ochtend iets frisser in huis is als in de avond.
Als het ook je doel is om zo weinig mogelijk te laten ingrijpen, kan de controller volgens mij prima als thermostaat voldoen. Als je graag de temperatuur in huis op 0,2 precies hebt, dan is een externe beter.
Ja een beetje fluctuatie vinden we niet erg. En ik ben net als jij van plan een graad of 2 nachtverlaging toe te passen. Dan is ie snachts mooi stil en is sochtends de vloer op temperatuur.
Het probleem is dat ik de instellingen van de pompsnelheid niet meer kan aanpassen wat zou dit te maken hebben met te krappe leiding diameter?
Zoals aangegeven kon ik de pompsnelheid eerder wel aanpassen en was het geluid weg en kan ik nu de pompsnelheid niet meer aanpassen, waardoor ik met het irritante stromingsgeluid zit.
Maar zoals gevraagd, hierbij foto van het leidingwerk (zo goed en kwaad als het kon)
:strip_exif()/f/image/Gq3eD98WCxsG0DSAmaUc1fMg.jpg?f=fotoalbum_large)
Bovenste 2 (rood geïsoleerde) leidingen zijn de aanvoer & retour van/ naar de WP beide 32mm
:strip_exif()/f/image/sVnXdwM8JzdtzoRmIEBYkbpW.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit topic is gesloten.