PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
oef...Zeker weten :-)Andrehj schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:48:
[...]
Jouw eerste twee zinnen tonen precies aan waarom je wél een thermostaat nodig hebt. Hoe wil jij ooit de temperatuur in je huis regelen als het nog wat warmer wordt buiten? Dat wordt toch een pendelfeest?
Niemand kan met alleen WAR zonder thermostaat draaien. En jij dus ook niet.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Waar kunnen we inzetten
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Zoals je zegt bizar en ook niet mijn voorkeur... maar leeghalen wordt ten zeerste afgeraden omdat dan de jets kapot kunnen vriezen. Maar zoals gezegd: ander topicSpeedy-Andre schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:16:
Er is een warmtepomp voor zwembaden topic, daar vind je genoeg over wisselaars enz.
De zone 2 functie is wel handig, dan heb je een gescheiden regeling.
Of het ten koste gaat van de cv verwarming kan je uitrekenen als je het stroomverbruik van het zwembad element kent.
Ik blijf het trouwens bizar vinden om een zwembad 24/7 op 12 graden te houden zonder het te gebruiken, wat is daar duurzaam aan![]()
Nog afgezien van het idee dat je net die plens water ververst bij droogte want je 'moet' hem gebruiken he.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Apart kopen.CR1992 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:06:
Zijn de voeten ( blokken) bij de warmtepomp of moet je die apart kopen?
De remote controller zit er bij en afhankelijk waar je koopt zit er de wifi module bij. Alles moet je er verder bij kopen
[ Voor 9% gewijzigd door Pasghetti op 25-01-2024 18:15 ]
Oke merci voor de infoPasghetti schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:14:
[...]
Apart kopen.
De remote controller zit er bij en afhankelijk waar je koopt zit er de wifi module bij. Alles moet je er verder bij kopen
Voeten of muurbeugels en extra magneetfilter zijn opties. De wifimodule is standaard bij door Panasonic NL geleverde pompen. Grijze import niet.CR1992 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:06:
Zijn de voeten ( blokken) bij de warmtepomp of moet je die apart kopen?
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
hebben jullie ook een site waar je isolatie hiervoor kunt kopen?
qua meerlagenbuis kwam ik bijvoorbeeld hieruit.
https://www.emax-haustech...gw-und-skz-zulassung.html
Maar deze site heeft maar tot 26 mm geisoleerd.
de 32 is zonder isolatie.
hebben jullie een andere site hiervoor .voor 32 mm meerlagenbuis
Zelf heb ik deze gekocht. Flink dikke isolatie.CR1992 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:53:
de flexibel leiding wat de warmtepomp naar binnengaat met welke dikte isoleren jullie dit?
Deze meerlagenbuis bij Heima24.
En deze isolatie via ebay. Die ik dan vervolgens weer met deze lijm aan elkaar heb gelijmd.
[ Voor 22% gewijzigd door WOrange op 25-01-2024 21:00 ]
Snij je die open of waarom doe je er lijm op?WOrange schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:56:
[...]
Zelf heb ik deze gekocht. Flink dikke isolatie.
En deze isolatie via ebay. Die ik dan vervolgens weer met deze lijm aan elkaar heb gelijmd.
Voor meerlagenbuis 32 pak je dus 35 mm isolatie.
Mag je die buiten ook gebruiken? Achterkant warmtepomp?
Nee ik heb ze dicht gelaten, maar ik had een leiding van ongeveer 5 meter. Ik had dus meerdere stukken van 2 meter nodig. Deze heb ik aan elkaar geplakt. Ik heb inderdaad 35mm isolatie gepakt.CR1992 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:37:
[...]
Snij je die open of waarom doe je er lijm op?
Voor meerlagenbuis 32 pak je dus 35 mm isolatie.
Mag je die buiten ook gebruiken? Achterkant warmtepomp?
Ik heb het ook een gedeelte buiten inderdaad. Momenteel ligt het nog bloot (ik weet eerlijk gezegd niet in hoeverre het tegen de regen kan), maar binnenkort ga ik deze omwikkelen met PVC tape.
Hoe groot maak je de gaten in de muur?WOrange schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:47:
[...]
Nee ik heb ze dicht gelaten, maar ik had een leiding van ongeveer 5 meter. Ik had dus meerdere stukken van 2 meter nodig. Deze heb ik aan elkaar geplakt. Ik heb inderdaad 35mm isolatie gepakt.
Ik heb het ook een gedeelte buiten inderdaad. Momenteel ligt het nog bloot (ik weet eerlijk gezegd niet in hoeverre het tegen de regen kan), maar binnenkort ga ik deze omwikkelen met PVC tape.
Of maak je deze groter voor eventueel isolatie of purschuim?
Dat kun je hier mooi zien, WOrange in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"CR1992 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:55:
[...]
Hoe groot maak je de gaten in de muur?
Of maak je deze groter voor eventueel isolatie of purschuim?
Ik heb voor de leidingen rond 80 gaten geboord, 80mm PVC buis, 75mm mantelbuis, isolatie en dan de leiding. Paste allemaal mooi.
Die lijm kan je goedkoper halen bij Toolstation.WOrange schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:56:
[...]
Zelf heb ik deze gekocht. Flink dikke isolatie.
Tenzij je sowieso al besteld bij Heima24 en verder niets bij ToolstationWolly schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:06:
[...]
Die lijm kan je goedkoper halen bij Toolstation.
Toolstation vind ik ook wel een leuke site
Ik kwam hier wel wat geisoleerde buizen tegen (ook van Henco bvb.)CR1992 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:53:
de flexibel leiding wat de warmtepomp naar binnengaat met welke dikte isoleren jullie dit?
Isolatie is wat dunnetjes (6-9mm), maar ik veronderstel dat ik dat later kan bij-isoleren, als ik eens tijd over heb.
Mijn buizen moeten langs een raam tot aan de grond passeren en mijn achtergevel... Ik ga wsl een soort houten bloembak/omkisting errond maken om die buizen wat weg te moffelen en daarin extra isolatie aanbrengen... Maar dat is dus pas als de rest van de verbouwing ietwat rond is
Ik veronderstel dat je in zo'n houten kist, al wat meer kan knutselen met PU-schuim of zelfs steenwol dat goed afgetaped wordt.
https://www.instagram.com/anafollotofbricks/
Panasonic NL heeft een prijsverhoging aangekondigd per 1 april 2024 van circa 2%
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

[ Voor 20% gewijzigd door Dre op 26-01-2024 10:29 ]
Garantie is leuk als iemand het voor je uitvoert of op z'n minst onderdelen kan/wil bestellen.
Bij de NL shops zie ik tal van uitsluitingen en eisen om garantie te kunnen claimen, dus duurder en dan ook nog lastig om service te krijgen op een apparaat dat je dagelijks nodig hebt...
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ik sta er niet van te kijken. Vraag me wel af waarom in NL alles bijzonder duur is vergeleken met DE.Dre schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:21:
Dat is bijzonder, een 5 kW J-serie uit het buitenland kost 3400 euro per stuk incl. verzendkosten bij afname van 2 stuks. 6800 euro totaal staan ze hier op de stoep. Jammer dat Nederland een stuk duurder is, en vanaf 1 april dus nog circa 2% duurder
Voorbeelden van recente aankopen:
-ESBE mengkraan: NL 400 euro, DE 120 euro.
-Optionele print + zone sensor: NL 385 euro, DE 210 euro.
Dit zijn wel de extreme, maar op de kleinere randzaken scheelt het ook zo 20-30%.
Deze heb ik besteld voor toepassing binnen, 10 mm isolatie.betaplayer schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:57:
[...]
Ik kwam hier wel wat geisoleerde buizen tegen (ook van Henco bvb.)
Isolatie is wat dunnetjes (6-9mm), maar ik veronderstel dat ik dat later kan bij-isoleren, als ik eens tijd over heb.
Mijn buizen moeten langs een raam tot aan de grond passeren en mijn achtergevel... Ik ga wsl een soort houten bloembak/omkisting errond maken om die buizen wat weg te moffelen en daarin extra isolatie aanbrengen... Maar dat is dus pas als de rest van de verbouwing ietwat rond is![]()
Ik veronderstel dat je in zo'n houten kist, al wat meer kan knutselen met PU-schuim of zelfs steenwol dat goed afgetaped wordt.
Uiteindelijk in verband met leverbaarheid heb ik een ander merk (in het wit ipv blauw en rood) ontvangen, maar vergelijkbare kwaliteit en net zoveel isolatie.
This post was created with 100% recycled electrons
Verschil is € 395 euro per enkele unit maar zonder garantie vanuit Panasonic NL. Toch niet fijn bij -7 en dat maanden lang :-) los van het feit dat de NL belastingbetaler het grootste gedeelte vergoed door de subsidieregeling en de belastingbaten naar het buitenland gaan.Dre schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:21:
Dat is bijzonder, een 5 kW J-serie uit het buitenland kost 3400 euro per stuk incl. verzendkosten bij afname van 2 stuks. 6800 euro totaal staan ze hier op de stoep. Jammer dat Nederland een stuk duurder is, en vanaf 1 april dus nog circa 2% duurder
[ Voor 12% gewijzigd door Carboy54 op 26-01-2024 14:05 ]
En bij die Nederlandse zit dit remote module er toch bij?Carboy54 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:04:
[...]
Verschil is € 395 euro per enkele unit maar zonder garantie vanuit Panasonic NL. Toch niet fijn bij -7 en dat maanden lang :-) los van het feit dat de NL belastingbetaler het grootste gedeelte vergoed door de subsidieregeling en de belastingbaten naar het buitenland gaan.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Garantie van 1 jaar heb je het over?Carboy54 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:04:
[...]
Verschil is € 395 euro per enkele unit maar zonder garantie vanuit Panasonic NL. Toch niet fijn bij -7 en dat maanden lang :-) los van het feit dat de NL belastingbetaler het grootste gedeelte vergoed door de subsidieregeling en de belastingbaten naar het buitenland gaan.
Dan bewaar je de oude warmtepomp als je daar bang voor bent, die heb je sneller weer aangesloten dan op ondersteunig wachten verwacht ik.Carboy54 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:04:
[...]
Als je een goede vergelijking wil maken nee want die zit er ook niet bij bij grijze import.blb4 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:08:
[...]
En bij die Nederlandse zit dit remote module er toch bij?
2 jaar wettelijke garantie en in totaal 5 jaar extended op warmtepompen door panasonic NL geleverd
Die staat dan vastgeroest ergens in de schuurLeudal schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:17:
[...]
Dan bewaar je de oude warmtepomp als je daar bang voor bent, die heb je sneller weer aangesloten dan op ondersteunig wachten verwacht ik.

Dan maar marktplaats op, en de andere W.P. de boiler en de verwarming tijdelijk laten verzorgen.Carboy54 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:01:
[...]
Die staat dan vastgeroest ergens in de schuur
Maar inderdaad de prijsverschillen worden nu iets kleiner met het buitenland ten opzichte van 2017
Wat is die garantie van Panasonic NL dan precies concreet? Staat Ildert B. hoogstpersoonlijk binnen 2 uur op de stoep om op oudejaarsavond het koudemiddel af te pompen en het expansieventiel te vervangen ofzo (Carboy54 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:04:
[...]
Sowieso gaat het grootste gedeelte van de aanschafbedrag naar Japan of de Kaaimaneilanden mag ik hopen
Ik ken veel merken die uberhaupt niet langs komen nog niet in de zomer. Ik wordt dagelijks benaderd met ellende van anderen. De directeur van jouw plofketel komt ook niet langs om je met een oliebol in jouw hand nog even te helpen anno 2024.Dre schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:19:
[...]
Wat is die garantie van Panasonic NL dan precies concreet? Staat Ildert B. hoogstpersoonlijk binnen 2 uur op de stoep om op oudejaarsavond het koudemiddel af te pompen en het expansieventiel te vervangen ofzo ().
Sowieso gaat het grootste gedeelte van de aanschafbedrag naar Japan of de Kaaimaneilanden mag ik hopen
wel een iets te verkeerd vergelijk vind ik.Carboy54 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:44:
[...]
Ik ken veel merken die uberhaupt niet langs komen nog niet in de zomer. Ik wordt dagelijks benaderd met ellende van anderen. De directeur van jouw plofketel komt ook niet langs om je met een oliebol in jouw hand nog even te helpen anno 2024.
Kosten Plof/WP
Onderdelen die overal te koop zijn, of alleen bij???
Dan het afschermen van de markt, ophagen adviesprijs ivm subsidie? [ waarom in buitenland stukken goedkoper? ]
En zo nog wel wat andere puntjes te verzinnen.
Andere kant er is bijna niemand die verplicht wordt...... [ nog niet, want dan zijn de rapen pas echt gaar. ]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Panasonic WH-MDC05F3E5 verbruik hoog en hoge druk (H98)
Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag
Leuke site. Kende ik nog nietboredgeestje schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:29:
[...]
Deze heb ik besteld voor toepassing binnen, 10 mm isolatie.
Uiteindelijk in verband met leverbaarheid heb ik een ander merk (in het wit ipv blauw en rood) ontvangen, maar vergelijkbare kwaliteit en net zoveel isolatie.
Controller en in NL de cloud module.Technician- schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:13:
Als je een J serie KIT besteld, wat zit er dan allemaal bij?
Pallet, doos, verpakking..Technician- schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:13:
Als je een J serie KIT besteld, wat zit er dan allemaal bij?
Je vergeet de handleidingen, energielabels, rubber dopjes & afvoertuitje voor als je de bodemplaat wil afdichten.
Geen warmtepomp?blb4 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 11:38:
[...]
Je vergeet de handleidingen, energielabels, rubber dopjes & afvoertuitje voor als je de bodemplaat wil afdichten.
Je vraag was: wat zit er bij
[ Voor 6% gewijzigd door -Junkiexp- op 27-01-2024 14:15 ]
3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024
Nee, er zit wel een manometer achter een klepje aan de zijkant.-Junkiexp- schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:10:
De J serie heeft geen waterdruksensor toch?
Ja, zie de service manual voor de details.Technician- schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:29:
Kan de J-serie een externe BUH aansturen?
Daar zal ik dan ook maar een mooie manometer maken.
En de watermeter zit ernaast dus ook een wasmachinekraan.
Moet de boel toch kunnen vullen als de ketel straks weg is 😀
3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024
Overigens heb ik een druksensor geplaatst die een spanning afgeeft, dat kan ik met Espeasy uitlezen.
Zonde dat de adc van een 8266 last heeft van de wifi, dan meet hij minder goed.
Ik zie ook 1-wire druksensoren, die hebben dat probleem niet en dat werkt met een 8266. (of een andere).
Bij mij komt het direct bij het kruipluik dus dat is prima, dan zit alles mooi bij elkaar.Speedy-Andre schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:14:
Ik zou een manometer liever ergens in zicht hebben, die kan je overal plaatsen.
Overigens heb ik een druksensor geplaatst die een spanning afgeeft, dat kan ik met Espeasy uitlezen.
Zonde dat de adc van een 8266 last heeft van de wifi, dan meet hij minder goed.
Ik zie ook 1-wire druksensoren, die hebben dat probleem niet en dat werkt met een 8266. (of een andere).
Een manometer die in zicht zit kan een probleem voorkomen, ik kijk er niet pas op als ik ga bijvullen.
Zijn er mensen met ervaring met het aansturen van een CV ketel op het “boilercontact”?Speedy-Andre schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:45:
[...]
Nee, er zit wel een manometer achter een klepje aan de zijkant.
[...]
Ja, zie de service manual voor de details.
Dus het hybride aansturen van een cv ketel ipv de BUH in extreme condities. Doet de Pana dit logisch en instelbaar?
:strip_exif()/f/image/VAHcGE9giu4V76u1ZGq0rfO3.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier vandaag de laatste hand gelegd aan het buitengedeelte.
De geïsoleerde Henco had ik Armaflex buisisolatie 35 mm omheen gedaan, de buitenmaat daarvan is 54mm dus ik heb het nog eens extra geïsoleerd met 54mm buisiolatie en daarna met vulkaniserende schuimisolatie afge-taped.
mooi,-Junkiexp- schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:32:
@Speedy-Andre Vooral doen wat je zelf fijn vindt uiteraard
Heb je ook foto´s voor de isolatie?
Zoiets?Speedy-Andre schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:41:
Ik ben wat voorzichtiger, met een sensor kan je het drukverloop zien en eventueel een oorzaak achterhalen.
Een manometer die in zicht zit kan een probleem voorkomen, ik kijk er niet pas op als ik ga bijvullen.
:strip_exif()/f/image/qdRzvIksfxcf2YiNCNb5GcIl.jpg?f=fotoalbum_large)
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Bij mij zit ie in het 'cv' hok waar een oude ipcam hem in beeld heeft, ook voor andere zaken die daar zitten.
Even in het hok kijken is best lastig omdat de wpb er voor staat, daar moet ik me dan langs wurmen
aah oke,
deze had ik gezien ja.
heel mooi gedaan
ik ga waarschijnlijk met een rvs flexibel door de muur .
waarvan ik de flexibel wil isoleren.
de vorstbeveiligingskleppen kunnen ( mogen ) niet geisoleerd worden neem ik aan?
Die kleppen mag je niet helemaal isoleren nee.CR1992 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:40:
[...]
aah oke,
deze had ik gezien ja.
heel mooi gedaan
de vorstbeveiligingskleppen kunnen ( mogen ) niet geisoleerd worden neem ik aan?
Ik heb geen kleppen, neem het risico.
Stroomuitval + vorst komt niet zo vaak voor + ik zit in het westen van het land en daar vriest het niet zo snel en vaak.
YouTube: Insulating an Inta Antifreeze ValveCR1992 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:40:
[...]
aah oke,
deze had ik gezien ja.
heel mooi gedaan
Wat een werk en een hoop kit/sealant. Is het niet handiger om de onderkant open te laten van de isolatie zodat water daar er weer uit kan? Of een soort van tochtstrip in het bovenste gat.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Oef, meen je serieus dat je dit veel werk vindt? Ik kan zo wel een paar dingen bedenken die 10x meer tijd kosten als een beetje netjes werkt.timovd schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:50:
[...]
Wat een werk en een hoop kit/sealant. Is het niet handiger om de onderkant open te laten van de isolatie zodat water daar er weer uit kan? Of een soort van tochtstrip in het bovenste gat.
Ik ken dat filmpje, maar ik zou dat toch niet zo heftig inpakken. Caleffi stelt het ook zo in zijn instructie:
source: https://www.caleffi.com/s...external-file/88173_4.pdfInsulation
The valve must be free of insulation for the system to work
properly.
https://www.instagram.com/anafollotofbricks/
Is wel mooi gedaan.
Want in theorie isoleer je alles en dan heb je buiten 1 plaats wat niet geisoleerd is.
Maar denk wel dat het met minder lijm ook gaat.
Een ander vraagje. De back up heater dient ook voor de defrost?
Of kun je deze zonder het Electrisch aansluiten van je backup heater?
Duurt een defrost dan veel langer en Zoja hoeveel langer?
Want bijvoorbeeld lg heeft geen heater
[ Voor 3% gewijzigd door CR1992 op 27-01-2024 20:23 ]
Onverstandig altijd aansluiten maar daarna goed instellen dat het alleen werkt indien nodig.CR1992 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:23:
[...]
Is wel mooi gedaan.
Want in theorie isoleer je alles en dan heb je buiten 1 plaats wat niet geisoleerd is.
Manometer is natuurlijk wel handig bij het vulpuntSpeedy-Andre schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:14:
Ik zou een manometer liever ergens in zicht hebben, die kan je overal plaatsen.
Druksensor die spanning afgeeft is handig, welke gebruik je daarvoor? Kan ik hem met ESPhome gebruiken en in HA opnemen.
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
ja die heb je nodig. in normaal gebruik niet maar als je die wel nodig hebt (bijvoorbeeld een koude start van het huis na terugkomen van wintersport of zo) krijg je de machine niet opgestart als je het niet werkend hebt.CR1992 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:23:
[...]
Is wel mooi gedaan.
better to have it and not need it than need it and not have it.
[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 27-01-2024 23:50 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Zo heb ik ook een week gedraaid, 4400 watt tijdelijk en de groep ging er niet uit.
Nu toch maar een aparte groep voor gemaakt.
Als in de nacht de groep er uit gaat wordt je wakker in er koud huis en in het slechtste geval is je WP kapot gevroren.
Ooh oke.flippy schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 23:49:
[...]
ja die heb je nodig. in normaal gebruik niet maar als je die wel nodig hebt (bijvoorbeeld een koude start van het huis na terugkomen van wintersport of zo) krijg je de machine niet opgestart als je het niet werkend hebt.
better to have it and not need it than need it and not have it.
Dankjewel voor de info allemaal.
Mooi gedaan met kit er tussen... Prutswerk, als je het nie meer wit, pur en kit.CR1992 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:23:
[...]
Is wel mooi gedaan.
Daarnaast kun je jezelf afvragen zoals vaker besproken of dat ding werkt.. Hij moet op het laagste punt zitten, en dat lukt wss niet. Ander heb je de leiding wel leeg, maar je pomp intern vriets nog kapot.
Als je, dan glycol!
Er zijn mensen in verschillende topics die de bh uitschakelen.. Maar hij wordt door pana gebruikt als hij dat wilt. dus ik zou hem NOOIT uitschakelen, en alles aansluiten zolas het hoort. [ En ik heb hem nodig in koude tijden]
LG is een ander systeem, appels en peren.
Pana heeft 5 kw en een bh van 3. du eigenlijk 8 kw..
Maar het systeem is zo ingesteld dat pana de bh gebruikt. Voor die paar euro... die hij verbruikt.. Nooit doen
Waar staat dat het een advies is?Pejdref schreef op zondag 28 januari 2024 @ 00:06:
Ik vind dat een bijzonder waardeloos advies/idee en snap eigenlijk ook niet waarom het in de TS staat.
Zijn hele discussies over gevoerd, en nog steeds. Omdat sommige vinden dat het "gewoon" moet kunnen.
[ Voor 21% gewijzigd door Dylantje2 op 28-01-2024 11:48 ]
Je kunt ook 3 wasmachines op 1 groep aansluiten en dat zal heel vaak goed gaan, maar dat maakt het geen idee dat bijvoorbeeld thuis hoort in de TS van het elektrische huisinstallatie topic.
Is allemaal bekend.. Maar er blijven toch telkens mensen eigenwijs dit advies geven..Pejdref schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:22:
Nee dat klopt, maar het staat er en daarmee impliceert het dat het een geschikte oplossing is ondanks de disclaimer. Het valt gewoon in de categorie slecht idee. De kans op falen is het grootst als de WP het hardst moet werken, precies wanneer je het minst op een storing zit te wachten.
Je kunt ook 3 wasmachines op 1 groep aansluiten en dat zal heel vaak goed gaan, maar dat maakt het geen idee dat bijvoorbeeld thuis hoort in de TS van het elektrische huisinstallatie topic.
Ook het uitzetten van de BH blijven mensen over adviseren dat ze het kan..
aansluiten volgens de regels...Is the only way
[ Voor 5% gewijzigd door Dylantje2 op 28-01-2024 12:40 ]
Ik heb toevallig net een ADS1115 in gebruik genomen. Wordt zo te zien ook ondersteund door HA. Daaraan kan je elke waterdruk sensor hangen met een analoge output, bijv. deze of deze.dof schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 23:47:
[...]
Druksensor die spanning afgeeft is handig, welke gebruik je daarvoor? Kan ik hem met ESPhome gebruiken en in HA opnemen.
[ Voor 28% gewijzigd door RichieB op 28-01-2024 14:16 ]
Waarom vind je dit een waardeloos advies. En wat is jou ervaring met de thermische karakteristiek van installatieautomaten?Pejdref schreef op zondag 28 januari 2024 @ 00:06:
Ik vind dat een bijzonder waardeloos advies/idee en snap eigenlijk ook niet waarom het in de TS staat.
Ik ken 5 warmtepompen die op die manier aangesloten zijn op één B16A groep. Systemen met vloerverwarming en systemen met radiatoren. Nooit een probleem en op basis van mijn ervaring voldoende marge ten opzichte van de trip van een B16 automaat. Heb je geen gevoel met de belastbaarheid van installatieautomaten? Pas dan 20A toe voor een betere nachtrust.
Zelfs een woning all-electric op 1×25A hoofdaansluiting. Inductie 7,2 kW + Pana 5 kWth + COP=1 boilertje allemaal op 1×25A. (Ferrarismeter kan geen 1×35A aan)
Hoeveel stroom trekt jullie Panasonic 5 kWth gedurende welke tijd? Dan kan ik dat wel eens testen voor jullie wanneer de automaat in een meterkast uitvalt.
[ Voor 15% gewijzigd door Dre op 28-01-2024 14:46 ]
Kijk maar eens in mijn systeem bij de df mania dagen...Dre schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:37:
[...]
Waarom vind je dit een waardeloos advies. En wat is jou ervaring met de thermische karakteristiek van installatieautomaten en dat ze uitvallen?
Ik ken 5 warmtepompen die op die manier aangesloten zijn op één B16A groep. Systemen met vloerverwarming en systemen met radiatoren. Nooit een probleem en op basis van mijn ervaring voldoende marge ten opzichte van de trip van een B16 automaat. Heb je geen gevoel met de belastbaarheid van installatieautomaten? Pas dan 20A toe voor een betere nachtrust.
Zelfs een woning all-electric op 1×25A hoofdaansluiting. Inductie 7,2 kW + Pana 5 kWth + COP=1 boilertje allemaal op 1×25A.
Hoeveel stroom trekt jullie Panasonic 5 kWth gedurende welke tijd? Dan kan ik dat wel eens testen voor jullie wanneer de automaat in een meterkast uitvalt.
/f/image/Gbz17E1PukJeBAPMMzHS7eMY.png?f=fotoalbum_large)
De grafiek begrijp ik niet. Wat betekend welke kleur.Dylantje2 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:47:
[...]
Kijk maar eens in mijn systeem bij de df mania dagen...
[Afbeelding]
De F-serie gooit het element eigenlijk alleen aan bij een defrost waarbij de Tr/Ta temperatuur te laag wordt. En als Ta niet binnen het bereik van -8°C zit na 20 minuten, uit mijn hoofd. H/J-serie is wellicht anders hierin.
Maar ik begrijp @Dylantje2 je grafiek dus niet. 's nachts elke 2 uur uit (waarom?) en dan om 05:20 bijna 8 kW uit het stopcontact? (groen+geel)
Soort vam optel.Dre schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:53:
[...]
De grafiek begrijp ik niet. Wat betekend welke kleur.
De F-serie gooit het element eigenlijk alleen aan bij een defrost waarbij de Tr/Ta temperatuur te laag wordt. En als Ta niet binnen het bereik van -8°C zit na 20 minuten, uit mijn hoofd. H/J-serie is wellicht anders hierin.
Maar hier zie je ze apart:
/f/image/g0h6pxe2f69n3kzsSxbCAW0j.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/WE3aougFzHPXSo7XUhH30Vva.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/7OAaw1ziYfT6rPR837tgMijr.png?f=fotoalbum_large)
Of je laat ergens die 50 liter meelopen badkamer oid bijvRichieB schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:48:
Ik heb radiatoren en een convectorput. Ik heb uitgerekend dat die in totaal zo'n 200L aan inhoud hebben waarvan ik er 100L altijd open zal hebben staan. Voor de WH-MDC09J3E5 lees ik dat je minimaal 135L aan inhoud moeten hebben. Moet ik dan een 50L buffervat in de retour zetten of luistert dat niet zo nauw?
In de badkamer hangt nu een design radiator met zo'n 16 L die ik inderdaad al had meegeteld. Eventueel in de toekomt te vervangen door vloerverwarming. Ik weet niet hoe ik daar 50 L kwijt kan?Dylantje2 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:50:
[...]
Of je laat ergens die 50 liter meelopen badkamer oid bijv
Die inhoud zit hem vooral in het totaal vermogen wat in je systeem zit om tijdens een defrost cycle voldoende vermogen te hebben om de defrost te kunnen doen. En voor het pendelen kan het zeker gunstig zijn om die 50L op retour er bij te zetten ja. Ik zou het gewoon doen als je de ruimte en financieen hebt.RichieB schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:48:
Ik heb radiatoren en een convectorput. Ik heb uitgerekend dat die in totaal zo'n 200L aan inhoud hebben waarvan ik er 100L altijd open zal hebben staan. Voor de WH-MDC09J3E5 lees ik dat je minimaal 135L aan inhoud moeten hebben. Moet ik dan een 50L buffervat in de retour zetten of luistert dat niet zo nauw?
Trial and error...RichieB schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:55:
[...]
In de badkamer hangt nu een design radiator met zo'n 16 L die ik inderdaad al had meegeteld. Eventueel in de toekomt te vervangen door vloerverwarming. Ik weet niet hoe ik daar 50 L kwijt kan?
Zou ik eerst doen
Opzich is het volgens de regels, je hebt 1 apparataat van 4,4Kw op een groep, zolang met werkschakelaar en de niet overbelast kan worden, (kabelberekening) is dat volgens NEN1010🤷Dre schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:37:
[...]
Waarom vind je dit een waardeloos advies. En wat is jou ervaring met de thermische karakteristiek van installatieautomaten?
Zelfs een woning all-electric op 1×25A hoofdaansluiting. Inductie 7,2 kW + Pana 5 kWth + COP=1 boilertje allemaal op 1×25A. (Ferrarismeter kan geen 1×35A aan)
Maximale opgenomen vermogens PS1 bij -7/35, J-series:Dre schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:37:
[...]
Waarom vind je dit een waardeloos advies. En wat is jou ervaring met de thermische karakteristiek van installatieautomaten?
5kW: 1.8kW
7kW: 2.4kW
9kW: 2.9kW
-7/45:
5kW: 2.2kW
7kW: 2.8kW
9kW: 3.4kW
-7/55
5kW: 2.7kW
7kW: 3.4kW
9kW: 3.9kW
PS2 (BUH) is 3kW aan/uit. Dus als die bijspringt mag je 3kW opstellen bij bovenstaande waardes.
16A = 3.7kW
20A = 4.6kW
Ik werk liever met feiten en getallen dan op gevoel. Thermische beveiliging kan er bij een stroom van 1.5x al na 1 minuut uitvliegen, kan ook 10 minuten zijn. De bandbreedte hierin is nogal groot, dus van het op gevoel/ervaring werken hierin begrijp ik niet hoe dat in zijn werk zou moeten gaan.
Maar ik word graag overtuigd van mijn ongelijk, alleen niet met een "je hebt er geen gevoel voor'.
Ik kan beginnen zonder buffervat (trial) maar volgens mij ga ik daar pas last (error) van hebben tijdens defrosts? Dat is als het vrij koud is en dat lijkt me niet een heel handig moment om alsnog een buffervat te gaan monteren.
Verschil is denk je dat jij een te kleine WP hebt, waar ik met 5 kW overcapaciteit heb. Jij gebruikt de BH om je toko warm te houden. Ik gebruik de BH alleen om Tr/Ta niet te koud te laten worden bij defrost.
@Technician- Geen werkschakelaar bij mij, kan dus ook nooit stuk gaan
@Pejdref
Mijn uitgangspunt is dat BH alleen kort bij defrost gebruikt wordt, en niet zozeer als verwarming van de woning. Bij @Dylantje2 is dat duidelijk anders.
Hier F-serie defrost:
:fill(white):strip_exif()/f/image/TAXHfBx0dVmfO4BUrAGDEPJ5.png?f=user_large)
Kleine piekje is 0,01 seconden...die dikkere lijn is 1 minuut waarde. De 1 minuut waarde komt nauwelijks boven de 3 kW uit.
Ik denk het cruciale verschil is welke Panasonic serie je pakt en wat het doel is van de BH. Bij mij mag de BH pas aan onder de -15°C (parameter). (Desondanks pakt ie de BH bij defrost)
[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 28-01-2024 19:14 ]
Als je een warmtepomp nodig hebt van 7 Kw en je zet 1 van 9 kw ga je dan minder defrost hebben?Dre schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:12:
@Dylantje2 iets meer dan 4,8 kW elektrisch voor je 5+3=8 kW warmtepomp. De F-serie is hier duidelijk anders in, de BH gaat alleen kort aan bij defrost en gaat snel weer uit (8 graden onder Ta_gewenst).
Verschil is denk je dat jij een te kleine WP hebt, waar ik met 5 kW overcapaciteit heb. Jij gebruikt de BH om je toko warm te houden. Ik gebruik de BH alleen om Tr/Ta niet te koud te laten worden bij defrost.
@Technician- Geen werkschakelaar bij mij, kan dus ook nooit stuk gaan. (Ik gebruik die aardlekschakelaars in de unit zelf en/of meterkast). 2,5mm2 mag volgens de NEN1010 24A hebben bij installatiemethode B2
@Pejdref
Mijn uitgangspunt is dat BH alleen kort bij defrost gebruikt wordt, en niet zozeer als verwarming van de woning. Bij @Dylantje2 is dat duidelijk anders.
Hier F-serie defrost:
[Afbeelding]
Kleine piekje is 0,01 seconden...die dikkere lijn is 1 minuut waarde. De 1 minuut waarde komt nauwelijks boven de 3 kW uit.
Ik denk het cruciale verschil is welke Panasonic serie je pakt en wat het doel is van de BH. Bij mij mag de BH pas aan onder de -15°C (parameter). (Desondanks pakt ie de BH bij defrost)
Leg dan de kabel naar je WP wel in je vloer (en niet op de bodem van je kruipruimte), dan gebruik je de warmte die die kabel bij die stroom afgeeft tenminste nog een beetje nuttig.Dre schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:12:
@Technician- 2,5mm2 mag volgens de NEN1010 24A hebben bij installatiemethode B2
[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 28-01-2024 19:30 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
mmm ik denk eerst een flow error.RichieB schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:04:
[...]
Ik kan beginnen zonder buffervat (trial) maar volgens mij ga ik daar pas last (error) van hebben tijdens defrosts? Dat is als het vrij koud is en dat lijkt me niet een heel handig moment om alsnog een buffervat te gaan monteren.
Je zou kunnen kijken hoeveel flow je systeem haalt.
Dat staat los van een extra vat of df.
[ Voor 10% gewijzigd door Dylantje2 op 28-01-2024 19:37 ]
Mijn systeem is te licht, vooral met de uitbereiding van afgelopen jaar..:-)Dre schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:12:
@Dylantje2 iets meer dan 4,8 kW elektrisch voor je 5+3=8 kW warmtepomp. De F-serie is hier duidelijk anders in, de BH gaat alleen kort aan bij defrost en gaat snel weer uit (8 graden onder Ta_gewenst).
@Technician- Geen werkschakelaar bij mij, kan dus ook nooit stuk gaan. (Ik gebruik die aardlekschakelaars in de unit zelf en/of meterkast). 2,5mm2 mag volgens de NEN1010 24A hebben bij installatiemethode B2
@Pejdref
Hier F-serie defrost:
[Afbeelding]
Maar toch redelijk gehaald.
De BH komt erbij als pana wilt, daar zijn xx parameters voor.
En ype de f en g zijn andere pompen vandaar ook geen universele adviezen..
Ik ben niet duidelijk geweest. Als je 8 kW warmte nodig hebt dan ga je met een 9 kW volledig uit de buitenlucht kunnen halen. Koop je een 5 kW WP dan haal je maximaal 5 kW uit de buitenlucht, en moet je 3 kW met de BH doen.CR1992 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:21:
[...]
Als je een warmtepomp nodig hebt van 7 Kw en je zet 1 van 9 kw ga je dan minder defrost hebben?
Maar stel je hebt 5 Kw warmte nodig en je 5 kW warmtepomp defrost afentoe. Zou bij een 7 kw minder defrost zijn bij 5 kW warmte vraag?Dre schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:39:
[...]
Ik ben niet duidelijk geweest. Als je 8 kW warmte nodig hebt dan ga je met een 9 kW volledig uit de buitenlucht kunnen halen. Koop je een 5 kW WP dan haal je maximaal 5 kW uit de buitenlucht, en moet je 3 kW met de BH doen.
Volgens mij is een werkschakelaar ook niet verplicht als de kabel met 1 handeling en met een echte scheider spanningsloos te maken is.Dre schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:12:
@Pejdref
Hier F-serie defrost:
[Afbeelding]
Ik pas nooit werkschakelaars toe. Ik werkte in de service en heb zoveel van die dingen vervagen, helemaal verspocht van binnen of slechte contacten. Je bouwt er je eigen storingen mee in.
Bij gelijke luchtwisselaar en dezelfde COP zou ik verwachten dat ze precies even vaak dichtvriezen. Ze onttrekken allebei 5 kW minus compressorwarmte = x kW uit de buitenlucht.CR1992 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:01:
[...]
Maar stel je hebt 5 Kw warmte nodig en je 5 kW warmtepomp defrost afentoe. Zou bij een 7 kw minder defrost zijn bij 5 kW warmte vraag?
[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 28-01-2024 20:43 ]
Officieel is het 20 liter per Kw min vermogen. Maar ga voor zeker naar 90 liter dat is voldoende.RichieB schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:48:
Ooh oke. Dus zowel de 5,7 en 9 zullen evenvaak defrosten bij de j monoblockDre schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:30:
[...]
Bij gelijke luchtwisselaar en dezelfde COP zou ik verwachten dat ze precies even vaak dichtvriezen. Ze onttrekken allebei 5 kW minus compressorwarmte = x kW uit de buitenlucht.
Dit topic is gesloten.