3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024
Nog speciale tips? Inkoop?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Sww mag je niet isoleren vanwege legionella toch?ErikVers schreef op zondag 21 januari 2024 @ 08:43:
[...]
Lekker bezig, tip als gaat isoleren pak enkel waar je niet gaat verwarmen en je gehele sww circuit. Want die lastigere opgewekte energie wil je vooral behouden voor het sww vat ipv afgeven onderweg.
Ik heb Henco 32x3 geïsoleerd in een mantelbuis80cm geschoven, om de zoveel cm gaatjes geboord en de mantelbuis volgepurd.
Vervolgens gaatjes weer afgedekt met siliconekit en stukjes mantelbuis daaroverheen gezekerd met tyraps.
Best wat werk, maar ik vond voorgeisoleerde buis echt veel te duur en Henco kan ik scherp inkopen bij mijn groothandel.
Ze liggen 60cm in de grond uit één stuk zonder koppelingen.
Ik moest de hoek om en heb een sleuf van 60cm breed gegraven zodat ik ruimte bochten kon leggen.
Heb onder de fundering door gegraven en daar de leidingen onderdoor geschoven.
Pvc 50mm voor alle kabels.
:strip_exif()/f/image/9xYNhZNM893tPe2hwyNxCCJl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/maE6T0EHRhXd57nZeu9HamRT.jpg?f=fotoalbum_large)
3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024
Hij bedoeld de cv leidingen richting het vat.Wolly schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:35:
[...]
Sww mag je niet isoleren vanwege legionella toch?
Direct de volgende vraag:
Hoe heb je voor een "gelijkmatige" PUR-isolatielaag rond de Henco-buis gezorgd?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Gewoon accepteren of in de wondere wereld van Heisemon en scripts gaan duiken ? In dat laatste geval heb ik wel een beetje bomen/bos vrees dus tips voor eenvoudige startpunten zijn welkom.
:strip_exif()/f/image/tJSYBbX0BnlmgixrUIFvUo2r.jpg?f=fotoalbum_large)
Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV
Eerlijk gezegd heb ik daar niet naar gekeken.
Zon mantelbuis isoleert ook al wat en de delta T tussen wat er na de isolatie van de Henco nog uitstraalt en de temperatuur van de grond waarin de mantelbuis ligt is ook niet zo groot dus het verlies is ook een stuk minder.
Het is puur extra, mantelbuis kost 80 euro voor 50 meter en 4 bussen pistoolschuim rond de 28 euro.
:strip_exif()/f/image/87X8srXXXpuIo7MLAnFXxmSz.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik draai nu een run van exact 12 uur lang, momenteel met een Ta van 33 graden en frequentie van 26 hz.
Buitentemperatuur 4.2 graden, binnentemperatuur 20.2 graden.
Buitenunit is amper hoorbaar.
Het enige waar ik van baal is dat ik er niet eerder mee begonnen ben 😁
Interessant! Dus wat ik voor ogen heb als tijdelijke maatregel, heb jij als permanente setup.ErikVers schreef op zondag 21 januari 2024 @ 08:39:
[...]
Sterker nog ik heb onlangs de e heater van het sww vat zelf voorzien van een stekker. Daarmee kan de klant in geval van storing of overboost solar (90x405WP) het e spiraal zelf los activeren. De warmtepomp zet je dan op interne element voordeel is ook dat dan bij legionella run hij met 3kW ipv 1.5kW laatste stukje doet.
Wel heb je fractie meer verlies omdat je op afstand ipv in het vat aan het verwarmen bent laatste stukje van de legionella run. Dus ga je voor de laatste punt komma op gebied van besparing dan zou ik je warmtepomp op extern zetten 👍
Hiermee heb je dan een combinatie van een traditionele direct gestookte e-boiler en een indirect gestookte boiler via WP.
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Vanwege wat Homeautomation issues hier gebruik ik nu de interne thermostaat: deze is nog verrassend stabiel (+/- 0.5C). Ik heb niet t idee dat er 2C gezwabberd word qua temperatuur. Ook 2 klanten van mij zijn redelijk tevreden over de temperatuurstabiliteit zonder externe thermostaat, maar omwille van comfort en betere vorstbescherming komt daar wel een thermostaat met kleinere hysterese om iets meer start/stops op een dag te hebben. Met veel thermische massa en stevige isolatie is er anders maar 1 run per dag.Carboy54 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:34:
[...]
Ongeschikt als thermostaat met een hysterese van 1 graad gebruik een externe met een verstelbare hysterese.
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
De controller gaat bv bij 21 uit en bij 19.9 weer aan en dan met trage vvw wordt het voor vele gebruikers toch echt te koud. Max hysterese van 0.4 is comfortabeler.Cr3ator schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:13:
[...]
Vanwege wat Homeautomation issues hier gebruik ik nu de interne thermostaat: deze is nog verrassend stabiel (+/- 0.5C). Ik heb niet t idee dat er 2C gezwabberd word qua temperatuur. Ook 2 klanten van mij zijn redelijk tevreden over de temperatuurstabiliteit zonder externe thermostaat, maar omwille van comfort en betere vorstbescherming komt daar wel een thermostaat met kleinere hysterese om iets meer start/stops op een dag te hebben. Met veel thermische massa en stevige isolatie is er anders maar 1 run per dag.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Het cv gedeelte iig zeker wel. Waar jij op doelt is het tapwater gedeelte.Wolly schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:35:
[...]
Sww mag je niet isoleren vanwege legionella toch?
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Wat mij betreft wat kort door de bocht.Carboy54 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:23:
[...]
De controller gaat bv bij 21 uit en bij 19.9 weer aan en dan met trage vvw wordt het voor vele gebruikers toch echt te koud. Max hysterese van 0.4 is comfortabeler.
Voornaamste beperking voor mij is dat de gewenste temperatuur in hele graden gaat.
Qua stabiliteit blijft hij hier binnen de +/-0.3 graden op de controller.
(De eerste keer na wijzigingen setpoint lijkt hij wel ruimer te schakelen zoals je beschrijft, maar daarna gaat ie dat finetunen middels de PI control. Misschien dat mensen hun oordeel al klaar hebben na de eerste keer schakelen en het verder geen kans meer geven.)
Uit andere Pana topic:
Diedo70 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:43:
In de discussie losse thermostaat of controller gebruiken wil ik hier toch een lans breken voor de controller:
Waar vaak wordt benoemd dat de controller te grof schakelt op hele graden, is mijn ervaring dat de controller de temperatuur hier heel netjes binnen +/- 0.3 graden van de setpoint houdt (nog afgezien van een offset tussen de ijking van de controller en de zigbee sensor die dit meet).
De PI control speelt af en toe wat met de aanvoertemperatuur en dat leidt tot een prima resultaat.
Uitschieters in de temperatuur zijn door zoninstraling.
Wat mij betreft dus een hele acceptabele prestatie waardoor een externe thermostaat voor ons geen meerwaarde biedt.
De controller affakkelen omdat ie slechts in hele graden meet is wat mij betreft te kort door de bocht.
[Afbeelding]
Interessante manier, heel creatief.-Junkiexp- schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:57:
@dunklefaser
Eerlijk gezegd heb ik daar niet naar gekeken.
Zon mantelbuis isoleert ook al wat en de delta T tussen wat er na de isolatie van de Henco nog uitstraalt en de temperatuur van de grond waarin de mantelbuis ligt is ook niet zo groot dus het verlies is ook een stuk minder.
Het is puur extra, mantelbuis kost 80 euro voor 50 meter en 4 bussen pistoolschuim rond de 28 euro.
Zou het niet verstandiger zijn om hetzelfde te doen maar dan een extra isolatie armaflex om de rode isolatie?
Ik ben bang dat als een van de gaatjes lekt er juist water in de mantelbuis loopt en zodoende alsnog verlies optreedt.
Dakje wat over laten steken helpt bij mijn 9Kw in elk geval prima. Als het weer wat opknapt maak ik definitief dak met sedum en zinken rand.Cr3ator schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:21:
[...]
Het dakje heel iets meer laten oversteken zou je probleem al kunnen oplossen. Nu drupt het lekwater op je lamellen ipv naar de grond.
Ik heb de grafieken voor en na plaatsing van dit huisje vergeleken en zie geen verschil in prestatie.
Toch maak ik nog wel een paar flappen binnenin het huisje om ongewenste recirculatie van koude lucht uit te sluiten. Grappig om te zien hoe hele oprit sneeuwvrij is behalve een vierkante meter voor de uitblaaslamellen. (De foto's zijn trouwens van vóór de sneeuw)
:strip_exif()/f/image/wLk9jegrFhxsmJCO8Tkn30z0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dMMWnqCHGlc0posiEOYLdNgT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lHNzpbdEYootVZyhUaj9zk5k.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uH6Yxv7nHT1QFeMTsf5M8iru.jpg?f=fotoalbum_large)
Zit waterleiding tussen bi-bu unit.
Als je deze inzet als solo cv kun je dan draaien zonder binnenunit?
Zou het een verkoop dingetje zijn dat ze als bi-bloc zijn ontworpen? Wellicht een print naar binnenverhuist of zoals alpha innotec een pomp en print?
WH-SDC0509L3E5 alsnog nodig lijkt me.Technician- schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:36:
Heeft iemand de L-serie propaan unit al?
Zit waterleiding tussen bi-bu unit.
Als je deze inzet als solo cv kun je dan draaien zonder binnenunit?
Zou het een verkoop dingetje zijn dat ze als bi-bloc zijn ontworpen? Wellicht een print naar binnenverhuist of zoals alpha innotec een pomp en print?
Ja dat begreep ik, maar waarom niet?-Junkiexp- schreef op maandag 22 januari 2024 @ 07:46:
L en K serie kan niet zonder binnenunit.
Misschien omdat het bij propaan helemaal ATEX gemaakt moet worden? Dus de pomp en schakelende prints zijn allemaal naar binnen verplaatst ?
Zo heeft Pana straks geen aantrekkelijk geprijsde monoblock meer.
Omdat het splits zijn, is een bewuste keuze.
Heeft niets met propaan te maken, want de K serie heeft gewoon nog R32, daar zit de wisselaar in de binnneunit en leg je koelleidingen tussen de binnen en buitenunit .
Dat is opzicht wel een voordeel want met een setje koelleidingen ben je een stuk flexibeler dan met 2 Alupex leidingen.
Voordeel is dat de buitenunit stuk kleiner is en stiller is dan de J.
Later dit jaar komt de M serie met R290 en met anatraciete mantel, dat is gewoon een monoblock.
Wordt wel weer wat duurder dan de J serie.
[ Voor 34% gewijzigd door -Junkiexp- op 22-01-2024 08:14 ]
Wat hierin nog een optie zou kunnen zijn: een installatierelais met "override", zoals deze: https://www.sandervunderi...eetschakelaar-erc225.htmlErikVers schreef op zondag 21 januari 2024 @ 08:39:
[...]
Sterker nog ik heb onlangs de e heater van het sww vat zelf voorzien van een stekker. Daarmee kan de klant in geval van storing of overboost solar (90x405WP) het e spiraal zelf los activeren. De warmtepomp zet je dan op interne element voordeel is ook dat dan bij legionella run hij met 3kW ipv 1.5kW laatste stukje doet.
Wel heb je fractie meer verlies omdat je op afstand ipv in het vat aan het verwarmen bent laatste stukje van de legionella run. Dus ga je voor de laatste punt komma op gebied van besparing dan zou ik je warmtepomp op extern zetten 👍
Hiermee kan de WP zelf het boilerelement aan en uit zetten, maar je kan hem ook handmatig aan zetten met het knopje op het relais. Zodat je hem kan gebruiken als de WP er nog niet is, of defect is, en degelijke.
De mooie oldskool makita..Ubuntu schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:10:
[...]
Dakje wat over laten steken helpt bij mijn 9Kw in elk geval prima. Als het weer wat opknapt maak ik definitief dak met sedum en zinken rand.
Ik heb de grafieken voor en na plaatsing van dit huisje vergeleken en zie geen verschil in prestatie.
Toch maak ik nog wel een paar flappen binnenin het huisje om ongewenste recirculatie van koude lucht uit te sluiten. Grappig om te zien hoe hele oprit sneeuwvrij is behalve een vierkante meter voor de uitblaaslamellen. (De foto's zijn trouwens van vóór de sneeuw)[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
De Panasonic komt met de M serie zonder binnenunit alleen controller R290Technician- schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:03:
[...]
Ja dat begreep ik, maar waarom niet?
Misschien omdat het bij propaan helemaal ATEX gemaakt moet worden? Dus de pomp en schakelende prints zijn allemaal naar binnen verplaatst ?
Zo heeft Pana straks geen aantrekkelijk geprijsde monoblock meer.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Top! Mooie ontwikkeling.Carboy54 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:11:
[...]
De Panasonic komt met de M serie zonder binnenunit alleen controller R290
September 2024 introductie ben in gesprek om wellicht een tweakers dag te organiseren voor dit model bij Panasonic 🙃
[ Voor 23% gewijzigd door Carboy54 op 22-01-2024 18:59 ]
Oh jammer na de bouwvakantie.Carboy54 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:47:
[...]
September 2024 introductie ben in gesprek om wellicht een tweakers dag te organiseren voor dit model bij Panasonic 🙃
Maar dat lijkt me zeker interessant.
Interessant!Carboy54 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:47:
[...]
Ik wilde eigenlijk wachten op de M, maar ik weet hoe dat gaat met levertijden, voor je het weet is het 2025
Plus duurder en subsidie 2025?? Goedkoper dan nu de J serie kom je niet meer terrecht.-Junkiexp- schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:24:
[...]
Interessant!
Ik wilde eigenlijk wachten op de M, maar ik weet hoe dat gaat met levertijden, voor je het weet is het 2025
[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 22-01-2024 22:34 ]
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Klopt dat ook, maar antraciet was één van de redenen om eventueel te wachten.Carboy54 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:33:
[...]
Plus duurder en subsidie 2025?? Goedkoper dan nu de J serie kom je niet meer terrecht.
Wrappen kan altijd nog
4 series gelijktijdig is ook wel wat veel... Toch?Makrolon schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:51:
Gaat de J er helemaal uit dan?
De nieuwe M is op de VSK voor de insiders al te bewonderen en zal de J serie gaan vervangen ja.-Junkiexp- schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:53:
[...]
Klopt dat ook, maar antraciet was één van de redenen om eventueel te wachten.
Wrappen kan altijd nog
Ja maar als t goedkoopste model dan een stuk duurder gaat worden... Kracht van Panasonic (en waarom ik er voor heb gekozen) is een goede wp voor niet te veel geld..bbbrumbrum schreef op maandag 22 januari 2024 @ 23:15:
[...]
4 series gelijktijdig is ook wel wat veel... Toch?
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Sta jij ook op vsk?Carboy54 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:16:
[...]
De nieuwe M is op de VSK voor de insiders al te bewonderen en zal de J serie gaan vervangen ja.
Ik ga een dagje met mijn team :-)
Reken maar op een stevige prijsverhoging als wij nu naar de prijs van de L kijken. Dus wie nog voor een mooie prijs een Panasonic J serie wil kopen die zijn op voorraad zolang de voorraad strekt :-)....................Makrolon schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:40:
[...]
Ja maar als t goedkoopste model dan een stuk duurder gaat worden... Kracht van Panasonic (en waarom ik er voor heb gekozen) is een goede wp voor niet te veel geld..
Klopt maar wel mits voor 31 maart geinstalleerd en geregistreerd in de cloud.Technician- schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:12:
L serie heeft een €750,- cashback actie
Haha ik twijfel nog om mn garage vorstvrij te houden tussen een monoblock of een airco...Carboy54 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:02:
[...]
Reken maar op een stevige prijsverhoging als wij nu naar de prijs van de L kijken. Dus wie nog voor een mooie prijs een Panasonic J serie wil kopen die zijn op voorraad zolang de voorraad strekt :-)....................
Kan jij de J nu al niet meer bestellen dan?
Jazeker wel maar bij Panasonic weet je het maar nooit. September introductie maar hij staat al op de VSKMakrolon schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:11:
[...]
Haha ik twijfel nog om mn garage vorstvrij te houden tussen een monoblock of een airco...
Kan jij de J nu al niet meer bestellen dan?

Ben benieuwd of ook de kleinere er komen.Carboy54 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:16:
[...]
De nieuwe M is op de VSK voor de insiders al te bewonderen en zal de J serie gaan vervangen ja.
Ik zie bij de LG therma V r290 dat die enkel als drie fase 9+kw wordt geintroduceerd.
De enige info die tot nu toe is gedeeld van Panasonic M staat eronder: 9-12-16 kW 3ph
En als controller een box niet gelijk aan huidige afmetingen van de J binnen. Spannend al met al dus 😜
De vraag is vooral komt er ook een 5-7-9 kW 1ph
/f/image/GlaXWVewsHgrta4QrbgMa1Hn.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door ErikVers op 23-01-2024 11:54 ]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Bijzonder 😁 kan ik m wel mooi even bekijken dan!Carboy54 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:23:
[...]
Jazeker wel maar bij Panasonic weet je het maar nooit. September introductie maar hij staat al op de VSK
Ik niet. Of 't nodig is moet je zelf bepalen, 't is een Label A boiler dus redelijk geïsoleerd. Zeker als hij binnen je thermische schil staat is 't m.i. niet nodig. Maar nogmaals, 't is jou eigen afweging.Makrolon schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:03:
Hebben mensen hier t sww vat van Panasonic nog extra geïsoleerd? Of is dat niet nodig?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar, ik ging er van uit enkel vanaf 9kW.ErikVers schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:51:
[...]
Ben benieuwd of ook de kleinere er komen.
Ik zie bij de LG therma V r290 dat die enkel als drie fase 9+kw wordt geintroduceerd.
De enige info die tot nu toe is gedeeld van Panasonic M staat eronder: 9-12-16 kW 3ph
En als controller een box niet gelijk aan huidige afmetingen van de J binnen. Spannend al met al dus 😜
[Afbeelding]
Ik woon in de buurt, ga denk ik ook even langs de VSK!
Dan ga ik t zonder proberen. Normaal had ik het sowieso gedaan, maar hij komt in de kelderz en word al een beetje krap met langs de boiler lopen. Laat staan als ik er nog extra isolatie omheen maak.blb4 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:11:
[...]
Ik niet. Of 't nodig is moet je zelf bepalen, 't is een Label A boiler dus redelijk geïsoleerd. Zeker als hij binnen je thermische schil staat is 't m.i. niet nodig. Maar nogmaals, 't is jou eigen afweging.
Ik heb deze ook en heb wel alle metalen delen (aansluitingen / leidingen) geïsoleerd, incl. de dop voor water circulatie)Makrolon schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:30:
[...]
Dan ga ik t zonder proberen. Normaal had ik het sowieso gedaan, maar hij komt in de kelderz en word al een beetje krap met langs de boiler lopen. Laat staan als ik er nog extra isolatie omheen maak.
Daar verliest hij denk ik zijn meeste warmte.
WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23
Tegen die tijd schroef ik alle platen er wel af en breng ze naar een spuiterij. Voor de modekleur van dat moment. 🤗-Junkiexp- schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:53:
[...]
Klopt dat ook, maar antraciet was één van de redenen om eventueel te wachten.
Wrappen kan altijd nog
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Mono en dan hoeveel Kw?-Junkiexp- schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:42:
De m serie komt later ook in monofase voor de kleinere vermogens.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
De L serie is er vanaf 3 Kw dus dat zal wel goed komen lijkt mij.ErikVers schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:51:
[...]
Ben benieuwd of ook de kleinere er komen.
[Afbeelding]
das mooi voor een vvw alleen.. kost ie??Carboy54 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:23:
[...]
De L serie is er vanaf 3 Kw dus dat zal wel goed komen lijkt mij.
Mijn Monobloc draait. Unit geleverd Q2 2023 (na een jaar wachten). Zoetjes aan zelf het gros van het werk gedaan.
Inmiddels officieel door een erkende partij begin dit jaar "geïnstalleerd". Op de factuur staat het keurig omschreven. De typische tweakers DHZ-route dus.
Welke items moet ik allemaal meesturen voor de ISDE?
1. Aankoopfactuur WP?
2. Betaalbewijs van aankoopfactuur?
3. Foto's van de unit, en/of foto's van werkzaamheden?
4. Installatiefactuur lijkt me evident, omdat het vereist is.
5. Betalingsbewijs van installatiefactuur?
Is het nog handig om sommige items juist wél of niet mee te sturen?
Dank!
Precies sturen wat ze vragen. En dan is 1,2,4,,5Laro schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:38:
ISDE subsidie aanvraag-vraag.
Mijn Monobloc draait. Unit geleverd Q2 2023 (na een jaar wachten). Zoetjes aan zelf het gros van het werk gedaan.
Inmiddels officieel door een erkende partij begin dit jaar "geïnstalleerd". Op de factuur staat het keurig omschreven. De typische tweakers DHZ-route dus.
1. Aankoopfactuur WP?
4. Betalingsbewijs van installatiefactuur?
Dank!
Staat de ISDE meldcode op het factuur?Laro schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:38:
1. Aankoopfactuur WP?
Dank!
Zo heb ik ‘t ook gedaan.cerebrum schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:34:
[...]
Ik heb deze ook en heb wel alle metalen delen (aansluitingen / leidingen) geïsoleerd, incl. de dop voor water circulatie)
Daar verliest hij denk ik zijn meeste warmte.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Inderdaad, sturen wat ze vragen. Ik heb er wel een combifoto (meerdere in 1 foto gecombineerd omdat ik maar 1 foto erbij kon doen) van de WP en installatie bijgedaan omdat dit bij de WPB subsidie aanvraag goed werkte (volgens mij).Laro schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:38:
1. Aankoopfactuur WP?
Dank!
Beide medio oktober ingediend en na 2-3 weken goedgekeurd. Gewoon op factuur stellen dat het is geïnstalleerd, ook al doe je dingen zelf. 't Is ook een semantische discussie wat nu gedeeltelijke, of gehele installering is en wat dan ingebruiksstelling betekend.
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Mijn doel is om de temperatuur van het sanitairwater te verhogen of een legionella run te doen als de dynamische stroomprijs onder de 5ct is of ik een overproductie heb op mijn zonnepanelen.
Of heb ik daar dan die addon module voor nodig??
*Edit:
Ik zie al wat, een HeishaMon.
HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring
[ Voor 13% gewijzigd door Whiskey48 op 24-01-2024 07:13 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
dus op een of andere manier is er geen trigger om aan te gaan.
afgaande op je grafiek, ou ik even proberen om je stooklijn op 27 graden (ipv 26) bij 15 graden te zetten.
De Pana's staan er om bekend dat ze bij dergelijke lage watertemperaturen wel eens nukkig willen zijn.
(rare software kabouters).
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
Voorbeeld:
Tsetpoint 30 graden, Tdelta 5
Als hij uitgaat bij Ta 32, dan zal Tr rond de 27 zitten.
Je watertemperatuur moet nu 4 graden (of was het iets anders dan 4, dat weet ik even zo niet uit mijn hoofd) onder die 27 komen voor hij weer aan gaat. Zodra je water dus de 23 aantikt springt hij weer aan.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Leeft de Homey nog..Whiskey48 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:02:
Vraag; ik heb een homey Pro 2023, weet iemand of ik daarmee een Pana L serie zou kunnen aansturen?
Mijn doel is om de temperatuur van het sanitairwater te verhogen of een legionella run te doen als de dynamische stroomprijs onder de 5ct is of ik een overproductie heb op mijn zonnepanelen.
Of heb ik daar dan die addon module voor nodig??
*Edit:
Ik zie al wat, een HeishaMon.
HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring
Ik heb een flow in node red, waarmee hij uit te lezen is....[ heel simpel]
En je kunt via http acties de pomp aansturen
Weet niet of homey dat kan.
Haha jahoor, gewoon bij de MediaMarkt te koop. Ze worden nu iets meer gemeengoed onder het gewone volk zeg maarDylantje2 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:05:
[...]
Leeft de Homey nog..
Ik heb een flow in node red, waarmee hij uit te lezen is....[ heel simpel]
En je kunt via http acties de pomp aansturen
Weet niet of homey dat kan.
Ik zag al dat er een Panasonic Cloud Comfort app was op de Homey site, maar op Github ook al een meer uitgebreidere versie staat.
Maargoed, ik zag dat de optionele printplaat CZ-NS5P ook een Smart Grid aansluiting heeft (3 aansluitingen / standen). Hiermee zal ik ook al vast makkelijk de stooklijn / santairwatertemperatuur tijdelijk omhoog knallen) mbv een Shelly Uni die ik op de SG punten aansluit.
:strip_exif()/f/image/aaybosCFQnUjztmScK7KZvtJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Gisteren een hele mooie run gehad van 17 uur op 19 hz.
Wp trekt dan op 19hz continue circa 550 watt, dat lijkt het minimale te zijn.
Gisteren avond werd het buiten nog iets warm en kon die zijn vermogen niet meer continue kwijt.
Binnen was het toen 20.8 graden en dat is prima.
Ons doel is rond de 20.5 graad dus de stooklijn lijkt prima te staan.
Dan heb je dus 1 punt op de stooklijn prima staan of anders gezegd je stooklijn is goed bij de huidige buitentemperatuur. Als je de stooklijn niet veranderd hebt en de temperatuur binnen was vorige week bij -4 ook ok dan zou je stooklijn in z'n geheel best aardig kunnen zijn-Junkiexp- schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:58:
[Afbeelding]
Gisteren avond werd het buiten nog iets warm en kon die zijn vermogen niet meer continue kwijt.
Binnen was het toen 20.8 graden en dat is prima.
Toen ging je WP pendelen → Ta moet omhoog.-Junkiexp- schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:58:
[Afbeelding]
Heb je geen thermostaat die dan bij 20.5 de WP uit zet?Binnen was het toen 20.8 graden en dat is prima.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Maar zijn doeltemperatuur was gehaald, dus hij kan beter via een thermostaat of domotica de WP uitzetten. Ta verhogen zorgt alleen maar voor een nog warmer huis.Andrehj schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:37:
[...]
Toen ging je WP pendelen → Ta moet omhoog.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Bij -4 was de WP nog niet in bedrijf dus dat weet ik niet.blb4 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:20:
[...]
Dan heb je dus 1 punt op de stooklijn prima staan of anders gezegd je stooklijn is goed bij de huidige buitentemperatuur. Als je de stooklijn niet veranderd hebt en de temperatuur binnen was vorige week bij -4 ook ok dan zou je stooklijn in z'n geheel best aardig kunnen zijn.
Maar bij 0 graden ging het prima.
Ik had voorheen de ketel op max 38 graden staan en daar kreeg ik alles goed mee warm.
Ta staat eigenlijk net iets te hoog voor deze buitentemperatuur.Andrehj schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:37:
[...]
Toen ging je WP pendelen → Ta moet omhoog.
[...]
Heb je geen thermostaat die dan bij 20.5 de WP uit zet?
Maar bij nog lager zal die nog meer gaan pendelen.
Ik heb nog geen thermostaat, maar was ik in principe ook niet van plan.
Ik draai pas sinds het weekend, heb de standaard stooklijn wat aangepast en verder nog niets ingesteld.
Jouw eerste twee zinnen tonen precies aan waarom je wél een thermostaat nodig hebt. Hoe wil jij ooit de temperatuur in je huis regelen als het nog wat warmer wordt buiten? Dat wordt toch een pendelfeest?-Junkiexp- schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:44:
Ta staat eigenlijk net iets te hoog voor deze buitentemperatuur.
Maar bij nog lager zal die nog meer gaan pendelen.
Ik heb nog geen thermostaat, maar was ik in principe ook niet van plan.
Ik draai pas sinds het weekend, heb de standaard stooklijn wat aangepast en verder nog niets ingesteld.
Niemand kan met alleen WAR zonder thermostaat draaien. En jij dus ook niet.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Een deel van het huis wordt nog niet verwarmd, zoals 30m2 zolder en een grote slaapkamer.Andrehj schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:48:
[...]
Jouw eerste twee zinnen tonen precies aan waarom je wél een thermostaat nodig hebt. Hoe wil jij ooit de temperatuur in je huis regelen als het nog wat warmer wordt buiten? Dat wordt toch een pendelfeest?
Daarnaast komt er nog vloerverwarming van de badkamer bij binnenkort.
Dan kan ik het in iedergeval een stuk langer uithouden.
En als het veel warmer wordt dan hoeft het huis niet verwarm te worden.
Ik kan de stooklijn dus ook eerder afkappen.
Een echt thermostaat gaat niet nodig zijn, wellicht via domotica uitzetten indien nodig inderdaad.
En gisteren was het nog niet echt pendelen he, zat minimaal een uur tussen.
Maximaal 2 stops per uur is geen probleem.
Ik denk niet dat 't hier om pendelen gaat, pendelen is dat de WP uitschakelt omdat Ta te ver boven Target uitkomt terwijl er nog warmtevraag is. Als er op 't moment dat de WP uitschakelt geen warmtevraag meer is dat schakelt hij dus op 't perfecte moment uit. A je to.Andrehj schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:48:
[...]
Jouw eerste twee zinnen tonen precies aan waarom je wél een thermostaat nodig hebt. Hoe wil jij ooit de temperatuur in je huis regelen als het nog wat warmer wordt buiten? Dat wordt toch een pendelfeest?
Dat wil niet zeggen dat 't dus helemaal zonder thermostaat (terugkoppeling vanaf de ruimtetemperatuur) kan, de warmtevraag is niet alleen afhankelijk van de buitentemperatuur.
[ Voor 11% gewijzigd door blb4 op 24-01-2024 14:04 ]
Dat is precies hetzelfde, alleen een stuk minder betrouwbaar. Je hebt dus wél een thermostaat nodig, alleen ga je die zelf in je domotica bouwen.-Junkiexp- schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:55:
Een echt thermostaat gaat niet nodig zijn, wellicht via domotica uitzetten indien nodig inderdaad.
Dit is jouw eigen grafiek:En gisteren was het nog niet echt pendelen he, zat minimaal een uur tussen.
:strip_exif()/f/image/aaybosCFQnUjztmScK7KZvtJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Daar zitten tussen het uitgaan van de WP en het weer aan gaan hooguit een paar minuten. Zeker geen paar uur. En dat is dus een typisch wél pendelen. Het is er zelfs een schoolvoorbeeld van.
Dat hangt ervan af hoe lang je met je WP wilt doen.Maximaal 2 stops per uur is geen probleem.
Maar er was dus wél warmtevraag. @-Junkiexp- heeft immers geen thermostaat. Dan is er continu warmtevraag. En als het verschil tussen buiten- en binnentemperatuur dan maar klein genoeg wordt gaat elke WP vroeg of laat pendelen.blb4 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:01:
Ik denk niet dat 't hier om pendelen gaat, pendelen is dat de WP uitschakelt omdat Ta te ver boven Target uitkomt terwijl er nog warmtevraag is. Als er op 't moment dat de WP uitschakelt geen warmtevraag meer is dat schakelt hij dus op 't perfecte moment uit. A je to.
De homey werkt (nog) niet met de L/W warmtepompen:Whiskey48 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:28:
[...]
Haha jahoor, gewoon bij de MediaMarkt te koop. Ze worden nu iets meer gemeengoed onder het gewone volk zeg maar. (plug en play, dus net wat toegankelijker dan HA).
Ik zag al dat er een Panasonic Cloud Comfort app was op de Homey site, maar op Github ook al een meer uitgebreidere versie staat.
Maargoed, ik zag dat de optionele printplaat CZ-NS5P ook een Smart Grid aansluiting heeft (3 aansluitingen / standen). Hiermee zal ik ook al vast makkelijk de stooklijn / santairwatertemperatuur tijdelijk omhoog knallen) mbv een Shelly Uni die ik op de SG punten aansluit.
Air-to-water (Aquarea) devices are not supported
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Ik wil er geen hele discussie van maken maar ik zeg nergens een paar uur.
De wp slaat even af en kan vervolgens weer een tijdje draaien, dat noem ik geen pendelen.
Dat is normaal gedrag.
Als die periode dat die kan draaien maar 10 minuten is bijvoorbeeld en dan weer afslaat en dit zich herhaalt vind ik het pendelen.
Ander slaat die af op de thermostaat en gaat die misschien ook weer na een uur aan.
En 2 stops per uur beïnvloed de levensduur van een warmtepomp niet.
Warmtevraag is er als de ruimtetemperatuur nog niet zijn setpoint heeft bereikt. Als je 't binnen 20 graden wil hebben en de WP schakelt op te hoge Ta uit terwijl 't 20 graden binnen is dan heet 't geen pendelen. Als 't binnen 19 graden was (of 19,9 voor degene die een lage hysterese wenst) dan is 't pendelen. Als 't binnen dan 21 graden was dan staat je Ta te hoog. Of je neemt een thermostaatAndrehj schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:03:
[...]
Maar er was dus wél warmtevraag. @-Junkiexp- heeft immers geen thermostaat. Dan is er continu warmtevraag. En als het verschil tussen buiten- en binnentemperatuur dan maar klein genoeg wordt gaat elke WP vroeg of laat pendelen.
Verder zitten we wel op dezelfde lijn hoor, voor een comfortabele regeling moet je een terugkoppeling gebaseerd op binnentemperatuur (beter: verschil tussen gewenst binnentemperatuur en gemeten binnentemperatuur) opnemen. Dat kan vervolgens op tig manieren.
Dat die warmtevraag er (vanuit de gebruiker) niet is doet niet ter zake, want de WP-regeling weet dat niet.
Los van hoe je het noemt, lijkt het me ongewenst als de pomp afslaat om vervolgens verder te gaan.-Junkiexp- schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:11:
@Andrehj
...
De wp slaat even af en kan vervolgens weer een tijdje draaien, dat noem ik geen pendelen.
...
Hoeveel liter waterinhoud heeft je afgiftesysteem?
Het was gisteravond 11-12 graden dat is een beetje het kantelpunt of ik überhaupt verwarming nodig heb voor mijn huis.
Hang ik er een thermostaat aan gaat de wp uit en en na een half uur of uur ook weer even aan.
In principe is de oplopende TA ook gewoon een thermostaat zelf, hooguit wat minder nauwkeurig 🙂
Vannacht is de WP in 8 uur tijd 5x uitgegaan, vind ik niet spannend 🙂
Mijn huis is blijkbaar veel slechter geïsoleerd, want ik heb zo´n beetje 1,5kw nodig op 12 graden, en toch is de warmtepomp gister 4 uur uit geweest (na een run van 24u :-) voordat de thermostaat (0,4H) weer op vraag sprong.
Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV
Uiteindelijk is 't effect 't zelfde, als je warmtevraag minder is dan 't minimale vermogen van de WP dan kan hij niet 24/24 draaien. Dat kan je op een enorme hoeveelheid manieren bereiken. Er zijn dan een paar zaken waar je rekening mee moet houden:-Junkiexp- schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:38:
Water inhoud weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar ik zie het niet als probleem.
Het was gisteravond 11-12 graden dat is een beetje het kantelpunt of ik überhaupt verwarming nodig heb voor mijn huis.
Hang ik er een thermostaat aan gaat de wp uit en en na een half uur of uur ook weer even aan.
In principe is de oplopende TA ook gewoon een thermostaat zelf, hooguit wat minder nauwkeurig 🙂
Vannacht is de WP in 8 uur tijd 5x uitgegaan, vind ik niet spannend 🙂
comfort: zeker als je weinig thermische massa hebt en een matig geïsoleerd huis dan wil je niet te lange uit-periode's hebben, de binnentemperatuur moet niet te veel zakken.
Opstartgedrag (Panasonic) WP: de Panasonic WP wil graag met hoog vermogen starten om zo snel mogelijk de gevraagde target temp te halen. Er gaat dan dus in korte tijd veel energie je woning in. Iets dat je nou juist niet wil als je de warmtevraag lager is dan 't minimum vermogen. Er zijn dan 2 zaken die je kunt doen: 1) 't aantal starts te verminderen (door langere aan/uit periode's) en 2) door 't manipuleren van 't opstartgedrag middels QM en Target Temp aanpassingen;
Aantal starts compressor: 10 x per uur starten is no way goed, 1 x of zelfs minder per dag is geweldig maar 1 x per uur is niet echt een probleem (voor de levensduur van de compressor).
Je kan b.v. met vast tijden gaan werken dat de WP gewoon uit staat (b.v. 's nachts). je kan b.v. ook op een vast tijdstip DHW gaan produceren etc.
Uiteindelijk zal je voor een comfortabele regeling toch iets van een terugkoppeling moeten hebben op basis van 't verschil tussen gewenste en actuele ruimtetemperatuur en dan moet je die bovenstaande punten dus allemaal meenemen.
Of je maakt 't iets makkelijker doordat je er gewoon een (voor een WP geschikte) thermostaat aan hangt en je stelt de stooklijn zo in dat die eigenlijk altijd iets te hoog staat.
Wij hebben een zwembad waar 4000 liter ingaat, in de zomer staat de wp toch stil wij maken er geen SWW mee, als ik een klein circuit zou maken met een wisselaar zou dat moeten kunnen.
Overstort en expansievat zitten er al in dus je kan di rect aansluiten.
Met een buitentemperatuur van 20 graden moet je heel efficiënt water van 28 graden kunnen maken 🙂
Zover ik weet is word dat bepaald daar 1 van de instellingen die ik erbij had gezet. Inmiddels is Ta/Tr 20 en nog niet aan gegaan dus ik ga hem maar een keer handmatig uit en aan zettenMotorfret schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:27:
@Maikie18 aangezien je pomp loopt, heeft hij in feite ook een "aan" signaal. je watertemperatuur is namelijk ook onder het ingestelde doel.
dus op een of andere manier is er geen trigger om aan te gaan.
afgaande op je grafiek, ou ik even proberen om je stooklijn op 27 graden (ipv 26) bij 15 graden te zetten.
De Pana's staan er om bekend dat ze bij dergelijke lage watertemperaturen wel eens nukkig willen zijn.
(rare software kabouters).
Tot 20 graden gewacht en toen maar even uit en aan gezet. Toen begon als 1e de sww run en daarna is die weer gewoon gaan verwarmen. In totaal bijna 24uur uit geweest, na de laatste sww run is hij niet meer gaan verwarmen. Zal wel een bugje in de software zijn ofzoConQuestador schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:39:
Het opnieuw aangaan kijkt niet naar je Tsetpoint, maar naar je Tr op het moment van afslaan.
Voorbeeld:
Tsetpoint 30 graden, Tdelta 5
Als hij uitgaat bij Ta 32, dan zal Tr rond de 27 zitten.
Je watertemperatuur moet nu 4 graden (of was het iets anders dan 4, dat weet ik even zo niet uit mijn hoofd) onder die 27 komen voor hij weer aan gaat. Zodra je water dus de 23 aantikt springt hij weer aan.
[ Voor 34% gewijzigd door Maikie18 op 24-01-2024 18:49 ]
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Idee? Gebruiken wij om de indirecte horizontale boilers mee te verwarmen-Junkiexp- schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:51:
Is er hier ook iemand die de WP in de zomer voor het zwembad gebruikt?
Wij hebben een zwembad waar 4000 liter ingaat, in de zomer staat de wp toch stil wij maken er geen SWW mee, als ik een klein circuit zou maken met een wisselaar zou dat moeten kunnen.
Met een buitentemperatuur van 20 graden moet je heel efficiënt water van 28 graden kunnen maken 🙂
:strip_exif()/f/image/ZZpPcsIJ5pT2VxcTHV8F8Pzs.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 24-01-2024 18:03 ]
Ik dacht meer aan een simpele scheidingswisselaar en een circulatiepompje 🙂Carboy54 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:01:
[...]
Idee? Gebruiken wij om de indirecte horizontale boilers mee te verwarmen
[Afbeelding]
Dat moet kunnen, daar is de zone 2 setting voor waar je 'pool' kan kiezen.-Junkiexp- schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:18:
[...]
Ik dacht meer aan een simpele scheidingswisselaar en een circulatiepompje 🙂
De wp kan de extra pomp aansturen en heeft een pool sensor ingang met Dt instelling.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Interessant.. ik heb een 10kuub zwembad welke grotendeels met element verwarmd wordt.-Junkiexp- schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:51:
Ik heb er wel eens over gedacht maar de kosten van leidingen, 3wegkleppen en warmtewisselaar weegt volgens mij niet op tegen de kosten van het element.
Zeker alleen in de zomer niet waar de zon al heel veel doet.
Juist in de winter zou ik fors stroom kunnen besparen (water wordt op minimaal 12 graden gehouden). Maar dan heb ik de wp nodig om mijn huis op te warmen 😜
Even ter beeldvorming: hoeveel kWh gaat er in dat badje op jaarbasis dat dat niet de moeite zou zijn? 2-weg klep of een andersoortige afsluiter zou al voldoende zijn. Leidingen kunnen desnoods uit tyleen, platenwisselaars te over op MP, net als CV pompen die van VVW verdelers afgesloopt worden bij overstap naar WP.ConQuestador schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:12:
[...]
Interessant.. ik heb een 10kuub zwembad welke grotendeels met element verwarmd wordt.
Ik heb er wel eens over gedacht maar de kosten van leidingen, 3wegkleppen en warmtewisselaar weegt volgens mij niet op tegen de kosten van het element.
Zeker alleen in de zomer niet waar de zon al heel veel doet.
Juist in de winter zou ik fors stroom kunnen besparen (water wordt op minimaal 12 graden gehouden). Maar dan heb ik de wp nodig om mijn huis op te warmen 😜
Ik heb geen idee, geen kwh meter op t zwembad. Maar op basis van mijn totaal dagverbruik weet ik dat het redelijk wat is in de winter.bbbrumbrum schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:23:
[...]
Even ter beeldvorming: hoeveel kWh gaat er in dat badje op jaarbasis dat dat niet de moeite zou zijn? 2-weg klep of een andersoortige afsluiter zou al voldoende zijn. Leidingen kunnen desnoods uit tyleen, platenwisselaars te over op MP, net als CV pompen die van VVW verdelers afgesloopt worden bij overstap naar WP.
De reden dat het in mijn geval zo lastig maakt is de locatie van de wp en t zwembad. Het zou een 3weg klep buiten vereisen, of 3 2wegkleppen binnen. Al met al maakt het t totaalsysteem vele malen complexer.
Maar voor de zomer zou het eenvoudiger kunnen: gewoon met de hand alle vvw verdelers dicht draaien, zelf met een kogelkraan de leiding omzetten naar t zwembad en dan is het goed te doen met eerder genoemde warmtewisselaar
Let even op dat je een wisselaar neemt die geschikt is voor zwembaden. Het chloor is niet zo best voor een standaard platenwisselaar. Ik zou zelf ook voor de manuele kleppen gaan in dit geval.ConQuestador schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:25:
[...]
Ik heb geen idee, geen kwh meter op t zwembad. Maar op basis van mijn totaal dagverbruik weet ik dat het redelijk wat is in de winter.
De reden dat het in mijn geval zo lastig maakt is de locatie van de wp en t zwembad. Het zou een 3weg klep buiten vereisen, of 3 2wegkleppen binnen. Al met al maakt het t totaalsysteem vele malen complexer.
Maar voor de zomer zou het eenvoudiger kunnen: gewoon met de hand alle vvw verdelers dicht draaien, zelf met een kogelkraan de leiding omzetten naar t zwembad en dan is het goed te doen met eerder genoemde warmtewisselaar
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
[ Voor 100% gewijzigd door Lucas68 op 25-01-2024 01:47 ]
Ik krijg nu ineens een ingeving: ik kan het zwembad natuurlijk ook gewoon opnemen in het verwarmingscircuit. De flow door de warmtewisselaar zal niet enorm zijn, dus de afgifte ook niet. Maar de warmte die wel afgegeven wordt hoeft niet door het element opgewekt te worden, en dat scheelt toch weer.Cr3ator schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 23:34:
[...]
Let even op dat je een wisselaar neemt die geschikt is voor zwembaden. Het chloor is niet zo best voor een standaard platenwisselaar. Ik zou zelf ook voor de manuele kleppen gaan in dit geval.
Moet je in het pompcircuit van PVC een zwembad warmtewisselaar van titanium lijmen. En daarop de cv leidingen van je WP aansluiten.-Junkiexp- schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:51:
https://amzn.eu/d/29NGQxu
Dat is geen titanium.Technician- schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:56:
[...]
Moet je in het pompcircuit van PVC een zwembad warmtewisselaar van titanium lijmen. En daarop de cv leidingen van je WP aansluiten.
https://amzn.eu/d/29NGQxu
Of een los circuit met eigen warmtepomp puur voor het zwembad aanleggen? Als je zoekt naar 'warmtepomp zwembad' vind je veel hits.ConQuestador schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 07:24:
[...]
Ik krijg nu ineens een ingeving: ik kan het zwembad natuurlijk ook gewoon opnemen in het verwarmingscircuit. De flow door de warmtewisselaar zal niet enorm zijn, dus de afgifte ook niet. Maar de warmte die wel afgegeven wordt hoeft niet door het element opgewekt te worden, en dat scheelt toch weer.
Nee deze niet maar een echt goede is van titanium.
Dit topic is gesloten.