Panasonic WH-MDC05F3E5 verbruik hoog en hoge druk (H98)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mijn Panasonic WH-MDC05F3E5 heeft kuren. Betreft een 5 kW Monoblock. De WP verbruikte te veel elektriciteit en vroor snel dicht. Monteur is langsgeweest en die heeft 1,0 kg koudemiddel eruit gehaald. Fabrieksopgave is 1,42 kg. Systeem zou dus een lekkage (kunnen) hebben. Monteur heeft er 1,5kg in gedaan, iets extra zou volgens monteur binnen de marge van Panasonic vallen. Het lek is te klein om er naar te gaan zoeken. De warmtepomp is niet afgeperst met stikstof en niet gevacuümeerd.

Nu verwacht ik dat de warmtepomp het goed zou doen, maar het verbruik is nog steeds hoog. Als voorbeeld:
  • Ta = 26°C
  • Tr = 22°C
  • Tb = 4°C
  • f = 44 Hz
Het elektriciteitsverbruik is met deze waarden 2,3 kW. Uit de servicemanual zou bij +30°C/+7°C hooguit 910 Watt verbruikt mogen worden.

Ga ik tapwater maken (setpoint Ta 55°C) valt de warmtepomp uit door storing H98:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5Wogoop0sDd9uOtdswGBuaU5Ac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DljKegUD3IKRtSd5twDfESrU.jpg?f=fotoalbum_large

Hydraulische schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bq8nCmYwG8hxnywCVJ0hNe3ybj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/96FgaQvTyR0qEbJN8WWrRQ0u.jpg?f=fotoalbum_large

De 8 temperatuursensoren zijn bij buitentemperatuur gecontroleerd en komen overeen met de grafiek van Panasonic.

De monteur vermoedde dat er waterzijdig te weinig flow was, maar met hogere PUMPSPEED en meer radiatoren open is het verbruik nog steeds veel te hoog. (geen meetbaar effect van meer waterflow)

De service manual staat hier:
https://www.panasonicproc..._PAPAMY1311029CE.pdf0.pdf

Mijn vraag is hoe dit probleem verder te onderzoeken en te herstellen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 22-01-2024 11:07 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:54
De warmtepomp is niet afgeperst met stikstof en niet gevacuümeerd.
Dit kan niet, als er nieuw koudemiddel ingaat dient er eerst gevacumeerd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:20
Dre schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:52:
Mijn Panasonic WH-MDC05F3E5 heeft kuren. Betreft een 5 kW Monoblock. De WP verbruikte te veel elektriciteit en vroor snel dicht. Monteur is langsgeweest en die heeft 1,0 kg koudemiddel eruit gehaald. Fabrieksopgave is 1,42 kg. Systeem zou dus een lekkage (kunnen) hebben. Monteur heeft er 1,5kg in gedaan, iets extra zou volgens monteur binnen de marge van Panasonic vallen. Het lek is te klein om er naar te gaan zoeken. De warmtepomp is niet afgeperst met stikstof en niet gevacuümeerd.

Nu verwacht ik dat de warmtepomp het goed zou doen, maar het verbruik is nog steeds hoog. Als voorbeeld:
  • Ta = 26°C
  • Tr = 22°C
  • Tb = 4°C
  • f = 44 Hz
Het elektriciteitsverbruik is met deze waarden 2,3 kW. Uit de servicemanual zou bij +30°C/+7°C hooguit 910 Watt verbruikt mogen worden.

Ga ik tapwater maken (setpoint Ta 55°C) valt de warmtepomp uit door storing H98:
[Afbeelding]

Hydraulische schema:
[Afbeelding]

De 8 temperatuursensoren zijn bij buitentemperatuur gecontroleerd en komen overeen met de grafiek van Panasonic.

De monteur vermoedde dat er waterzijdig te weinig flow was, maar met hogere PUMPSPEED en meer radiatoren open is het verbruik nog steeds veel te hoog. (geen meetbaar effect van meer waterflow)

De service manual staat hier:
https://www.panasonicproc..._PAPAMY1311029CE.pdf0.pdf

Mijn vraag is hoe dit probleem verder te onderzoeken en te herstellen :)
Het lek wél opsporen en repareren om mee te beginnen. Nou kan je elke x maanden weer opnieuw een dikke bon betalen om de boel bij te vullen. En vervolgens fatsoenlijk in bedrijf stellen, iig door eerst te vacumeren. Er zou evt. ook nog iets met je expansieklep (of de stappenmotor van) kunnen zijn, maar ik vermoed gewoon een onjuiste vulling in dit geval. Dat luistert best wel nauw bij een monoblock. Een beetje bedrijf heeft trouwens een sniffer om lekkages op te sporen. Bij een monoblock hoef je iig niet ver te zoeken. Je kan ook even kijken of je ergens zwarte/olie achtige aanslag ziet, als er 420g uit is dan moet je dat wel ergens zien. Dan is de plek van het lek ook wel duidelijk.

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Technician- schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:12:
[...]

Dit kan niet, als er nieuw koudemiddel ingaat dient er eerst gevacumeerd te worden.
met koudemiddel afpompen, wegen en terugstoppen en aanvullen met maagdelijk koudemiddel is vacumeren een volslagen nutteloze handeling. het systeem is immers niet opengesteld aan de buitenlucht. vacumeren en dergelijke is leuk voor de uurtjes maar een bon onnodig opkloppen is niet echt klantvriendelijk....
RonJ schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:18:
[...]

Het lek wél opsporen en repareren om mee te beginnen. Nou kan je elke x maanden weer opnieuw een dikke bon betalen om de boel bij te vullen. En vervolgens fatsoenlijk in bedrijf stellen, iig door eerst te vacumeren. Er zou evt. ook nog iets met je expansieklep (of de stappenmotor van) kunnen zijn, maar ik vermoed gewoon een onjuiste vulling in dit geval. Dat luistert best wel nauw bij een monoblock. Een beetje bedrijf heeft trouwens een sniffer om lekkages op te sporen. Bij een monoblock hoef je iig niet ver te zoeken. Je kan ook even kijken of je ergens zwarte/olie achtige aanslag ziet, als er 420g uit is dan moet je dat wel ergens zien. Dan is de plek van het lek ook wel duidelijk.
systeem verbruikt teveel, koudemiddelinhoud is gecontroleerd en bijgesteld en installatie verbruikt nog steeds teveel. de oorzaak van het hoge verbruik zit dus niet in de hoeveelheid koudemiddel. dat er eerst te weinig inzit zorgde voor lagere drukken wat op zijn beurt weer voorkwam dat een hogedrukstoring ontstond. het tekort aan koudemiddel heeft dus gezorgd dat het symptoom van het probleem werd onderdrukt. met de hogere/juiste vulling komt dat symptoom naar boven. let op dat men symptomen niet gaat verwarren met oorzaken.

er zijn geen meetpunten aan de lagedrukzijde en volgens mij kan je die ook niet uitlezen omdat er geen sensor voor is op deze oude modellen. de verdampingstemperatuur aan de lagedrukzijde is dus niet meetbaar en je kan alleen aan de hogedrukzijde meten.

meeste logische is een condensor die slecht werkt wat de hogedrukstoring veroorzaakt. dat kan door te weing flow komen (al is dat verhoogd inmiddels) of door opstapeling van het koudemiddel in de condensor. dat laatste kan komen omdat het expansieventiel niet meewerkt en niet ver genoeg opengaat of er zit een blokkade ergens voor of in het ventiel zelf. al is dan de vraag wat die blokkade veroozaakt natuurlijk. enigste plek waar zulke troep vandaan kan komen is de compressor.

kleine koudemiddellekkages zie je trouwens in het begin niet. die zijn te klein nog om olie door te laten maar wel koudemiddel. doorgaans duurt dat een poos voor je dat doorhebt tenzij je naar hele speciefieke waardes kan kijken, iets wat niet kan in deze F serie. een lekdetectie met een berg stikstof kan dat wel naar boven halen maar men moet niet vergeten dat er nog een economsich verhaal aan zit. een monteur uren bezig houden met het zoeken naar het speldenprikje in de hooiberg kost gewoon meer geld dan bijvullen en wachten tot het gat groter word (wat nog rustig enkele jaren kan duren als je geluk hebt) en dan gericht repareren. grote probleem in dit hele verhaal is dat het een F serie is en je voor ~1000 euro een nagelnieuwe J kan laten afleveren voor de deur. men moet dan wel afvragen wat verstandig is.

laatste optie is dat de compressor zwaar loopt door interne schade en de inverter dit aan het compenseren is door meer amperes erdoor te jagen om het gewenste aantal hz te halen.

beste optie is proberen een mogelijke blokkade te losweken is door koudemiddel (weer) af te pompen en systeem op maximale druk brengen (eventueel kijken of men de lekkage kan vinden) en dan hard afblazen zodat het stikstof de troep meesleurt en dan vacumeren en vullen. al geeft dat ook weer geen harde garanties maar is wel iets wat "in het veld" word toegpast om een machine wat langer leven te geven.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
flippy schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:00:

met koudemiddel afpompen, wegen en terugstoppen en aanvullen met maagdelijk koudemiddel is vacumeren een volslagen nutteloze handeling. het systeem is immers niet opengesteld aan de buitenlucht. vacumeren en dergelijke is leuk voor de uurtjes maar een bon onnodig opkloppen is niet echt klantvriendelijk....
Als je de slangen eraan laat zitten en geen lucht in laat komen, niet. Ik ging uit van eerst even afpersen met stikstof. Maar idd bij zo’n kleine afwijking zal dit misschien niet tot het vinden van een lekje leiden.
Ik zou wel altijd vacumeren , kleine moeite, en dan koudemiddel in laten trekken. (Zelfs wel eens meegemaakt dat er af fabriek wat stikstof bij in was blijven hangen (vermoedelijk))

[ Voor 12% gewijzigd door Technician- op 22-01-2024 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Technician- schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:13:
[...]

Als je de slangen eraan laat zitten en geen lucht in laat komen, niet. Ik ging uit van eerst even afpersen met stikstof. Maar idd bij zo’n kleine afwijking zal dit misschien niet tot het vinden van een lekje leiden.
Ik zou wel altijd vaccineren, kleine moeite, en dan koudemiddel in laten trekken.
systemen van dit formaat zijn te klein om het volle gewicht in te trekken in vacuum en met deze temperaturen zoizo een kansloze zaak. pompen is sneller en effectiever. en aan de ene kant moet je ook wel want er is geen lagedrukaanslutiing op de meeste monobloks dus je kan ook niet koudemiddel naar binnen trekken als die loopt en koelen werkt niet als het zo koud is.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 22-01-2024 19:30 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
In het kader van diagnose:
Voordat de warmtepomp is hervult vroor deze snel dicht. Het elektriciteitsverbruik was (te) hoog.

Nu het apparaat was hervult lijkt het dichtvriezen minder snel te gebeuren, maar dat vind ik lastig objectief te beoordelen. Wel is het elektriciteitsverbruik nog steeds (te) hoog.

Uit de service manual van Panasonic maak ik het volgende op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a7KY3rmgCBPXkqthZdZsB-14V1M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0BOVLzV5WPMabkNcpd5qLPzb.jpg?f=user_large

Een te hoog vermogen duidt op problemen in het watercircuit, of teveel koude middel. Dat het elektricteitsverbruik voor het bijvullen ook al hoog was kan ik dus niet volgen in deze flowchart.

Nu staat er in de Service Manual ook deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3TwuItRqaJ3_GR4ShN4PFTuOYJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MrbzNfRbCXFBTUot4W7ECbe7.jpg?f=fotoalbum_large
Het hoge verbruik tijdens verwarmen kan duiden op:
  1. Problemen in watercircuit
  2. Teveel koudemiddel
  3. Clogged expansion valve or Strainer
Ik ben ervan overtuigd dat het watercircuit voldoende flow heeft. Dan blijft over teveel koude middel en Clogged expansion valve or Strainer.

De monteur heeft de drukken gemeten na het hervullen en die waren in orde (waarden zijn mij onbekend).

Hoe kom ik nu tot het werkelijke probleem met de warmtepomp dat het verbruik veel te hoog is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Wie zegt eigenlijk dat het electriciteitsverbruik “te hoog” is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
Meting #1 voordat de unit hervuld is:
Tb = 2°C
Ta = 23°C
Verbruik is 2130 Watt elektrisch.

Meting #2 voordat de unit hervuld is:
Tb = 2°C
Ta = 30°C
Verbruik is 2506 Watt elektrisch.

Meting #3 nadat de unit hervuld is:
Tb = 5°C
Ta = 37°C
Verbruik is 2069 Watt elektrisch bij 34 Hz compressor frequentie

Pompsnelheid verhoogd (PUMPSPEED 1 naar 4)
Tb = 4°C
Ta = 26°C
Tr = 22°C
44 Hz (volgas)
Verbruik 2300 Watt.

Ter referentie eenzelfde warmtepomp met een vergelijkbare stooklijn:
Tb = 5°C
Ta = 38°C
Tr = 36°C
36 Hz (ik dacht volgas)
Verbruik :) 1100 Watt :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
Hieronder een grafiek. Dit is hetzelfde type warmtepomp, maar dan eentje die goed werkt. Bij 4°C buiten zie je het elektrische vermogen stijgen van koude start tot aan 55°C. De blauwe lijn loopt van circa 600 Watt tot aan 1500 Watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ybKBXhRWpknHs322fEKm_MTEhw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UYLk6zfhlwVBxXPDBpGaneZ8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Dre op 26-01-2024 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Ok lastig verhaal. Ook bij garantie Panasonic moet je betalen als ze langskomen, zie de garantievoorwaarden van Panasonic Nederland.

Aangezien gashoevwelheid gechecked is, dan is het of een fout in de compressor of het LEV of 4 wegklep.
En die gevallen is een complete vervanging eigenlijk kosten technisch beter

[ Voor 41% gewijzigd door Technician- op 26-01-2024 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:52
Heb je een service cloud voor deze pomp of zit die bij de installateur ?

Want een paar grafiekjes zouden wel handig zijn. Heb zelf een J serie en weet niet wat er allemaal op een F serie zit.
Maar volgende gegevens zouden wel fijn zijn om mee te kunnen kijken:
- Ta / Tr / Setpoint
- HZ / Flow l/m
- Discharge temp
- Amperage pomp
- EVA outlet temp
-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:29
Ik zou ook graag de effectieve flow eens zien?

Hoe ziet je hydraulisch schema eruit? Is er een bypass of buffer?

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:47
Wat gaat repareren kosten en wat kost kompleet vervangen met Pana J type? (subsidie van toepassing?)
J type heeft mss nuttige nieuwe functies tov F type.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Nieuwe unit kost je netto €700.
Komt €200-€300 bij voor ibs en aanmelden subsidie en 5 jaar garantie panasonic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
Hydraulische schema is geen bypass en geen buffer. Gewoon warmtepomp rechtstreeks op 22mm stalen leidingen waar een stuk of 9 radiatoren op aangesloten zitten. Er zit een magneetfilter en Y-filter in retour van de warmtepomp en deze waren schoon. Ik ben ervan overtuigt dat het watercircuit in orde is, dit concludeer ik onder andere aan de deltaT van Ta en Tr.

Qua milieu vind ik het een beetje zonde om 100+ kg aan staal, koper, aluminium en weet ik veel wat de kliko in te gooien. Hoewel het waarschijnlijk economisch inderdaad verstandiger is om een nieuwe te kopen met subsidie.

Voordat ik de warmtepomp weggooi zou ik meer zekerheid willen hebben dat de reparatie inderdaad veel te duur is. Maar wat is er mis?

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 27-01-2024 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Dre schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:54:
Hydraulische schema is geen bypass en geen buffer. Gewoon warmtepomp rechtstreeks op 22mm stalen leidingen waar een stuk of 9 radiatoren op aangesloten zitten. Er zit een magneetfilter en Y-filter in retour van de warmtepomp en deze waren schoon. Ik ben ervan overtuigt dat het watercircuit in orde is, dit concludeer ik onder andere aan de deltaT van Ta en Tr.

Qua milieu vind ik het een beetje zonde om 100+ kg aan staal, koper, aluminium en weet ik veel wat de kliko in te gooien. Hoewel het waarschijnlijk economisch inderdaad verstandiger is om een nieuwe te kopen met subsidie.

Voordat ik de warmtepomp weggooi zou ik meer zekerheid willen hebben dat de reparatie inderdaad veel te duur is. Maar wat is er mis?
Ik zou compressor, inverter, expansieventiel en vierwegklep laten vervangen.

Echt heel vervelende storingen dit, ik denk dat zelfs de beste Pana expert niet goed kan duiden welk onderdeel nou het probleem heeft als het al geen combinatie is van problemen.

Wellicht een olieprobleem geweest of oververhitting waardoor de er diverse onderdelen zijn aangetast en de compressor zwaarder loopt.

[ Voor 14% gewijzigd door Technician- op 27-01-2024 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:29
Ik heb onvoldoende ervaring en het klinkt een moeilijk probleem maar ik vroeg me af of het de driewegklep zou kunnen zijn die vast zit en de waterflow van het ganse systeem serieus toeknijpt? (Tussen SWW-vat en je verwarming?) Heb je een l/m flow?

Want is dit niet vreemd?
(geen meetbaar effect van meer waterflow)
Zou ook verklaren waarom je een foutmelding krijgt bij SWW?

In sé zou je de driewegklep ertussenuit kunnen halen (SWW werkt toch niet, begrijp ik?) en zien of dat het oplost?

*long shot, ben zeker geen expert. Spreek me gerust tegen, ik leer graag bij!

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
@Dre was je hier nog iets verder mee gekomen? Ik heb er hier nu ook eentje staan met vergelijkbare kwaaltjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
@bbbrumbrum
De monteur is een tweede keer langs geweest en heeft de unit toen met het ongeveer het exact juiste volume gevuld. En daarvoor nog met stikstof op hoge druk intern schoon proberen te blazen. Geen effect. Ook nog even gekeken, geluisterd en gemeten in koelmodus, maar kon geen diagnose stellen. Thermosensoren op verschillende plekken tijdens het draaien. Druk gemeten aan hoge druk zijde. Ik vind het jammer dat er geen goeie analyse gedaan kon worden wat er mis is.

Uiteindelijk verkocht aan iemand die een onderdeel nodig had voor een andere Panasonic warmtepomp.

Panasonic warmtepomp stuk, ook mijn Panasonic warmtepompboiler stuk. Allemaal stuk binnen 7 jaar. Tot zover mijn ervaring met de onbetrouwbaarheid van Panasonic warmtepompen :X

Panasonic warmtepompboiler heb ik door dezelfde monteur na laten kijken:
Dre in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"

Monteur heb ik wel vertrouwen in, maar ik denk dat diagnose mogelijkheden beperkt zijn aan dit soort kleine warmtepompen.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 15-05-2024 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Dre schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:19:
@bbbrumbrum
De monteur is een tweede keer langs geweest en heeft de unit toen met het ongeveer het exact juiste volume gevuld. En daarvoor nog met stikstof op hoge druk intern schoon proberen te blazen. Geen effect. Ook nog even gekeken, geluisterd en gemeten in koelmodus, maar kon geen diagnose stellen. Thermosensoren op verschillende plekken tijdens het draaien. Druk gemeten aan hoge druk zijde. Ik vind het jammer dat er geen goeie analyse gedaan kon worden wat er mis is.

Uiteindelijk verkocht aan iemand die een onderdeel nodig had voor een andere Panasonic warmtepomp.

Panasonic warmtepomp stuk, ook mijn Panasonic warmtepompboiler stuk. Allemaal stuk binnen 7 jaar. Tot zover mijn ervaring met de onbetrouwbaarheid van Panasonic warmtepompen :X

Monteur heb ik wel vertrouwen in, maar ik denk dat diagnose mogelijkheden beperkt zijn aan dit soort kleine warmtepompen.
Vervelend om te horen en baart mij nogal zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Dre schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:19:
@bbbrumbrum

Dank voor de feedback! Maar de jouwe wilde wel nog koelen? Want de mijne loopt op een veel te lage COP tijdens verwarmen, maar tijdens koelen word de compressor telkens op en afgetoerd, wat hij dus uren aan een stuk doet zonder dat er ook maar een beetje koud water richting huis komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:39:
[...]

Dank voor de feedback! Maar de jouwe wilde wel nog koelen? Want de mijne loopt op een veel te lage COP tijdens verwarmen, maar tijdens koelen word de compressor telkens op en afgetoerd, wat hij dus uren aan een stuk doet zonder dat er ook maar een beetje koud water richting huis komt.
Koelen deed ie wel, maar omdat het een woning betrof met radiatoren (weinig massa) gaat de temperatuur van het water wel snel omlaag. Ik weet niet meer of het verbruik met koelen hoger was dan de specificaties.

Voor de deskundigen wat metingen tijdens verwarmen in januari:
  • Tb = 5°C
  • Ta = 39°C
  • Pelektrisch = 3343 Watt (voor een 5 kW WP)
Meetapparatuur monteur:
  • 36,27 bar hoge drukzijde
  • Temperatuur sensor #1 58,6°C (sensor op hetzelfde punt als hoge druk)
  • Temperatuur sensor #2 56,8°C
  • Temperatuur sensor #3 30,3°C
  • "Onderkoeling 28,4K"

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 15-05-2024 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
bbbrumbrum schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:39:
[...]

Er schiet mij wat te binnen. Wat je zelf eenvoudig kunt doen, en best weleens de oorzaak kan zijn.

De kunstof pomp in de unit is heel gevoelig voor magnetiet en vuil en kan dan zwaar draaien, te weinig en wisselende flow veroorzaken met problemen van dien.

Je kunt even water eraf doen. De pomp met de clips eruittrekken er uit halen.
Dan de 3 of 4 schroeven losdraaien en de waaier van de motor trekken.
Je ziet een wit keramisch binnenwerk wat als glijlager dienst doet. Draai aan de waaier die moet heel soepel bewegen.
Met WD40 krijg je alles goed schoon, de as moet je eruit trekken. Spreekt allemaal erg voor zich, niet moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Technician- schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:51:
[...]

Er schiet mij wat te binnen. Wat je zelf eenvoudig kunt doen, en best weleens de oorzaak kan zijn.

De kunstof pomp in de unit is heel gevoelig voor magnetiet en vuil en kan dan zwaar draaien, te weinig en wisselende flow veroorzaken met problemen van dien.

Je kunt even water eraf doen. De pomp met de clips eruittrekken er uit halen.
Dan de 3 of 4 schroeven losdraaien en de waaier van de motor trekken.
Je ziet een wit keramisch binnenwerk wat als glijlager dienst doet. Draai aan de waaier die moet heel soepel bewegen.
Met WD40 krijg je alles goed schoon, de as moet je eruit trekken. Spreekt allemaal erg voor zich, niet moeilijk.
Heb een Kampstrup ertussen zitten, zie daar niets geks, gewoon continu ~1m3/hr.
Als hij aan het verwarmen is loopt ook alles mooi stabiel, eigenlijk net als normaal.
Alleen het geleverd thermisch vermogen is ongeveer de helft van wat het zou moeten zijn.
En er zit een (magneet)filter in de retour.

Maar desalniettemin wel de moeite waard om te controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
bbbrumbrum schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 23:10:
[...]

Heb een Kampstrup ertussen zitten, zie daar niets geks, gewoon continu ~1m3/hr.
Als hij aan het verwarmen is loopt ook alles mooi stabiel, eigenlijk net als normaal.
Alleen het geleverd thermisch vermogen is ongeveer de helft van wat het zou moeten zijn.
En er zit een (magneet)filter in de retour.

Maar desalniettemin wel de moeite waard om te controleren.
Zou het wel eens checken is een half uurtje werk.
Kun je ook eens zien hoe versmeerd de binnenleidingen zijn, het lijkt ook een beetje op een versmeerde warmtewisselaar (rvs tsa)
Ook het gedrag en de waardes lijken daarop.

Een magneet filter haalt lang niet alles eruit, als er veel ijzer/mineralen/vervuiling inzit.

Doe al heel lang storing en analyses, vaak is de oorzaak voor de hand liggend en niet een sensor/print.
Bij die laatste krijg je of gehele uitval of hele vreemde wisselende waardes.

[ Voor 10% gewijzigd door Technician- op 15-05-2024 23:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:49
Ik ben degene die de unit van Dre heeft overgenomen.

Recent de waterpomp uitgebouwd om die om te wisselen met die uit de 5H bij mijn dochter (die sinds installatie in 2018) intermittende H20 error heeft; reset en herstart werkt dan soms direct, soms 30 keer nodig. En daarna blijft de unit dagen, of weken aan 1 stuk goed draaien ..

Waterpomp wissel heeft niet geholpen, maar die waterpomp zag er van binnen brandschoon uit ;)

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxie10
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-07 15:57
Hannibal 2206, ik heb de F serie en heb ik de laatste maanden last van H20, veel ontlucht, maar dat is het waarschijnlijk niet, want hij start ook weer na vaak herstarten, soms ook wel 30 keer. Is het vuilfilter schoon? Is het zo dat er een filter in de aanvoer aansluiting aan de achterkant zit? Succes ik hoor graag van je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
foxie10 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:41:
Hannibal 2206, ik heb de F serie en heb ik de laatste maanden last van H20, veel ontlucht, maar dat is het waarschijnlijk niet, want hij start ook weer na vaak herstarten, soms ook wel 30 keer. Is het vuilfilter schoon? Is het zo dat er een filter in de aanvoer aansluiting aan de achterkant zit? Succes ik hoor graag van je.
Welk vuilfilter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxie10
Achter bij de water inlaat zou dat moeten zitten, maar zie dat dit optioneel is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
foxie10 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:41:
De pomp zit mogelijk met een verlengkabel aangesloten op de PCB. Haal die kabel eens los en daarna weer vast. Ik heb wel eens gehoord dat die kabel een slechte connectie kan hebben O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hannibal2206
Dre schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:17:
[...]

De pomp zit mogelijk met een verlengkabel aangesloten op de PCB. Haal die kabel eens los en daarna weer vast. Ik heb wel eens gehoord dat die kabel een slechte connectie kan hebben O-)
Dat !

Ik heb die defecte F-serie van Dre overgenomen (die hem overigens netjes kwam brengen _/-\o_ ) voor reserve onderdelen; voor mijn eigen F-serie die perfect loopt sinds 2016, en dus no niet nodig gehad.

En voor een 5-H bij mijn dochter met H20 errors sinds installatie in 2018.

Daar heb ik dus eerst de waterpomp vervangen (wat niet hielp) en nu dus dat verlengkabeltje; en sindsdien loopt hij probleemloos, maar is nog maar 4 dagen dus fingers-crossed .. :O

Toevoeging: ik heb dus geen nieuw verlengkabeltje gebruikt, maar die uit de defecte F unit overgezet in de 5H

[ Voor 6% gewijzigd door hannibal2206 op 06-12-2024 09:43 ]

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxie10
@Hannibal 2206, werkt de H pomp nog, na het verwisselen van het kabeltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
Ja, 3e week nu zonder enige storing, dus begint er wel op te lijken dat dat ^!@%!#! kabeltje al die tijd het probleem is geweest ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Tweakers at work, goed gevonden!

Misschien ook even terugkoppelen naar Panasonic en de installateur? Mochten ze het ooit weer tegenkomen.
Pagina: 1