Mijn Panasonic WH-MDC05F3E5 heeft kuren. Betreft een 5 kW Monoblock. De WP verbruikte te veel elektriciteit en vroor snel dicht. Monteur is langsgeweest en die heeft 1,0 kg koudemiddel eruit gehaald. Fabrieksopgave is 1,42 kg. Systeem zou dus een lekkage (kunnen) hebben. Monteur heeft er 1,5kg in gedaan, iets extra zou volgens monteur binnen de marge van Panasonic vallen. Het lek is te klein om er naar te gaan zoeken. De warmtepomp is niet afgeperst met stikstof en niet gevacuümeerd.
Nu verwacht ik dat de warmtepomp het goed zou doen, maar het verbruik is nog steeds hoog. Als voorbeeld:
Ga ik tapwater maken (setpoint Ta 55°C) valt de warmtepomp uit door storing H98:
:strip_exif()/f/image/DljKegUD3IKRtSd5twDfESrU.jpg?f=fotoalbum_large)
Hydraulische schema:
:strip_exif()/f/image/96FgaQvTyR0qEbJN8WWrRQ0u.jpg?f=fotoalbum_large)
De 8 temperatuursensoren zijn bij buitentemperatuur gecontroleerd en komen overeen met de grafiek van Panasonic.
De monteur vermoedde dat er waterzijdig te weinig flow was, maar met hogere PUMPSPEED en meer radiatoren open is het verbruik nog steeds veel te hoog. (geen meetbaar effect van meer waterflow)
De service manual staat hier:
https://www.panasonicproc..._PAPAMY1311029CE.pdf0.pdf
Mijn vraag is hoe dit probleem verder te onderzoeken en te herstellen
Nu verwacht ik dat de warmtepomp het goed zou doen, maar het verbruik is nog steeds hoog. Als voorbeeld:
- Ta = 26°C
- Tr = 22°C
- Tb = 4°C
- f = 44 Hz
Ga ik tapwater maken (setpoint Ta 55°C) valt de warmtepomp uit door storing H98:
:strip_exif()/f/image/DljKegUD3IKRtSd5twDfESrU.jpg?f=fotoalbum_large)
Hydraulische schema:
:strip_exif()/f/image/96FgaQvTyR0qEbJN8WWrRQ0u.jpg?f=fotoalbum_large)
De 8 temperatuursensoren zijn bij buitentemperatuur gecontroleerd en komen overeen met de grafiek van Panasonic.
De monteur vermoedde dat er waterzijdig te weinig flow was, maar met hogere PUMPSPEED en meer radiatoren open is het verbruik nog steeds veel te hoog. (geen meetbaar effect van meer waterflow)
De service manual staat hier:
https://www.panasonicproc..._PAPAMY1311029CE.pdf0.pdf
Mijn vraag is hoe dit probleem verder te onderzoeken en te herstellen
[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 22-01-2024 11:07 ]