Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:43

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
In mijn huis komt aan de buitenzijde van het huis een WP - Panasonic Monoblock - te staan.
De verdeler van de VV komt aan de andere kant van het huis. Diagonaal tegenover dus.

Mijn aannemer durfde het niet aan. Ik denk dat hij dacht dat het met veel gassen e.d. zoals bij een airco, moest.
Toen ik aangaf dat de Tweaker-community aangaf dat het niet moeilijk was, gaf hij toe.

Dus we gaan in de komende weken aan de slag.
Buiten is al een bloembak gesloopt en er zit een gat onder het maaiveld.

Wat heb ik al gekocht:
  • De Panasonic
  • 25 meter Buitenkabel XMVK 5x2,5 mm²
  • Mantelbuis voor de buitenkabel.
  • Netwerkkabel | Cat6 F/UTP | 50 meter (Stugge kern, 100% koper)
  • Mehrschichtverbundrohr 32 x 3 mm - Rolle mit 50 m - DVGW-geprüft, oftewel meerlagenbuis 32 x 3.
  • Isolatie voor de meerlagenbuis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bdOglhziovOMpbEVRQVLnUFxNg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RT5CDUQaaz8frSIQVTms7yx5.jpg?f=user_large

De buitenkabel gaat door de (nog te storten) vloer naar meterkast.
Voor de datakabels leg ik nog 2 buizen: Eentje naar de meterkast waar ook de internet het huis binnenkomt. De andere naar het punt waar de themostaat komt te hangen.
Tenminste, dat is mijn gedachte. Geen idee of dat goed is, dus vertel het aub als het dat niet is.
Dan nog een loze buis van WP naar meterkast voor je-weet-nooit.

Dit is al een begin.
Schiet er maar op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:48

DjVe

Hatsaflats!

Hoe heb je je tapwater geregeld?

[ Voor 3% gewijzigd door DjVe op 02-07-2023 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Is er écht geen andere optie dan de verdeler helemaal aan de andere kant van het huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
DjVe schreef op zondag 2 juli 2023 @ 18:17:
Hoe heb je je tapwater geregeld?
Bedoel je waar ik vloerverwarming kan vullen?
Want die aansluiting zit naast de verdeler.
Anoniem: 27535 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 18:19:

Is er écht geen andere optie dan de verdeler helemaal aan de andere kant van het huis?
Alles kan, maar daar zit ie mooi in de bijkeuken.
De slangen door de vloer leggen lijkt me geen probleem.
Wordt schuimbeton overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-05 23:48

dof

Ok, ik zal ook even meedoen omdat ik me verantwoordelijk voel :)

1) keuze WP merk en size heb je al gedaan, dat is dus een start.

2) Gebruik de handleiding van de Pana Monoblock : dat grote blad wat je uit kunt vouwen, dat is de beste handleiding.

3) Plaatsing van de Pana zul je dus op iets van grindbak moeten doen, daar zijn genoeg voorbeelden van te vinden. Daar ook de buizen door de muur?

4) Maak een layout van je bestaande leidingsysteem, dus welke vloerverwarming, radiatoren etc en waar die mee "gevoed" worden, diameter buis etc. Dan kun je beoordelen of buisdiameters en water-routes goed zijn.

5) Denk dan na want je aan materiaal dan erbij moet kopen. En wil je gaan Knellen, Persen, Solderen...?

6) Warmwater maak waarmee?

7) Je meterkast uitbreiden met twee groepen is nodig, dus ook kabels naar de Pana dan.

[ Voor 5% gewijzigd door dof op 02-07-2023 18:27 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:48

DjVe

Hatsaflats!

Rzaan schreef op zondag 2 juli 2023 @ 18:21:
[...]

Bedoel je waar ik vloerverwarming kan vullen?
Want die aansluiting zit naast de verdeler.
[...]

Alles kan, maar daar zit ie mooi in de bijkeuken.
De slangen door de vloer leggen lijkt me geen probleem.
Wordt schuimbeton overigens.
Nee, ik bedoel: hoe heb je je warme water geregeld? Omdat de monoblock dit niet doet (of je moet er een boiler bij kopen met geïntegreerde 3 wegklep en pomp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
dof schreef op zondag 2 juli 2023 @ 18:25:
Ok, ik zal ook even meedoen omdat ik me verantwoordelijk voel :)

1) keuze WP merk en size heb je al gedaan, dat is dus een start.

2) Gebruik de handleiding van de Pana Monoblock : dat grote blad wat je uit kunt vouwen, dat is de beste handleiding.

3) Plaatsing van de Pana zul je dus op iets van grindbak moeten doen, daar zijn genoeg voorbeelden van te vinden. Daar ook de buizen door de muur?

4) Maak een layout van je bestaande leidingsysteem, dus welke vloerverwarming, radiatoren etc en waar die mee "gevoed" worden, diameter buis etc. Dan kun je beoordelen of buisdiameters en water-routes goed zijn.

5) Denk dan na want je aan materiaal dan erbij moet kopen. En wil je gaan Knellen, Persen, Solderen...?

6) Warmwater maak waarmee?

7) Je meterkast uitbreiden met twee groepen is nodig, dus ook kabels naar de Pana dan.
1 = klopt
2= Gaan we doen
3 = De grindbak komt er, en daar zit ook al een gat naar buiten.
4 = VV wordt aangelegd nadat de schuimbetonvloer erin gaat.
5 = Persen, maar ik weet nog niet welk materiaal ik erbij moet kopen qua verbinding en kranen e.d.
Daarvoor graag tips.
6 = Warm water voor de VV maak ik met de WP.... Ik begrijp de vraag niet zo goed.
SWW komt via een WPB op zolder.
7 = Meterkast wordt al aangepast. Heb ik 1 groep of 2 groepen nodig?
DjVe schreef op zondag 2 juli 2023 @ 18:26:
[...]

Nee, ik bedoel: hoe heb je je warme water geregeld? Omdat de monoblock dit niet doet (of je moet er een boiler bij kopen met geïntegreerde 3 wegklep en pomp).
SWW gaat via een WPB op zolder.
Warm water in de keuken via Quooker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Voldoende afstand tot de erfgrens ivm 40 dB liniet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Wolly schreef op zondag 2 juli 2023 @ 18:43:
Voldoende afstand tot de erfgrens ivm 40 dB liniet?
Vast wel.
Is aan de voorzijde van het huis.
Daarnaast staat een fysiopraktijk met een rand gras er omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Rzaan schreef op zondag 2 juli 2023 @ 18:35:
[...]

1 = klopt
2= Gaan we doen
3 = De grindbak komt er, en daar zit ook al een gat naar buiten.
Ok, hou er rekening mee dat je de leidingen buiten (b.v. met RVS flexslang van 5/4") ook nog een flinke laag isolatie moet geven omdat het buiten is (b.v. 2cm Armaflex AF o.i.d.) . Dus dat zijn dikke leidingen.
O ja, je had al leidingen voor buiten.
4 = VV wordt aangelegd nadat de schuimbetonvloer erin gaat.
ok, dus die toevoerbuis komt dan in het schuimbeton te liggen, en daar dan dus later VVW buis bovenop?
Lijkt me ok.

Layout voorbeeld heb ik je in DM gezonden. Zo'n layout met alle componenten is m.i. zeer nuttig.
5 = Persen, maar ik weet nog niet welk materiaal ik erbij moet kopen qua verbinding en kranen e.d.
Daarvoor graag tips.
Zelf doe ik niet aan persen. Ik gebruik of knel- of soldeer koppelingen en ik gebruik koperbuis. Maar goed, met pers is het dan kunststofbuis en daar de keuze uit meerdere merken.

Vanaf monobloc naar de aansluiting van de kunststof leiding (Uponor of zo) is een flexslang wel zo handig. Ik had ze van een meter lang en dat was achteraf eigenlijk wat te kort (vanwege bochten).
6 = Warm water voor de VV maak ik met de WP.... Ik begrijp de vraag niet zo goed.
SWW komt via een WPB op zolder.
Ok sorry, ik bedoelde SWW. Dus dan WPB. Maakt de installatie meteen een stuk makkelijker. :)
7 = Meterkast wordt al aangepast. Heb ik 1 groep of 2 groepen nodig?
Twee groepen wordt volgens mij door Pana geadviseerd. Als je dat aanlegt is het misschien handig om meteen twee kWh meters van paar tientjes daarnaast te hangen. Heb je een extra controle op verbruik. (naast wat de Pana soms wat al te optimistisch aangeeft).
Warm water in de keuken via Quooker.
Mee eens, is ook wel handig.

[ Voor 7% gewijzigd door dof op 02-07-2023 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Perskoppelingen:
https://www.heima24.de/ro...r-fittings/pressfittings/
perstang profiel TH

Kalibreer gereedschap
https://www.heima24.de/werkzeug/fuer-alu-verbundrohr/

leiding knipper
https://www.heima24.de/we...bund-und-kunststoffrohre/

32 mm is wel erg lastig buigen, wellicht kan je iets huren.

Caleffi Vuilvanger?

[ Voor 63% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-07-2023 21:49 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

En nog even over type koppelingen en buizen. Het wordt hier meestal gebracht als OF kunststof OF knel OF soldeer, maar combineren is natuurlijk ook prima, want dat water wat er doorheen stroomt zal het niet uitmaken :)
Alleen dan zijn de koppelingen lastiger, daar moet je dan goed zoeken en kiezen.

Heima24 is al genoemd, maar ik heb de helft van m'n loodgieterspul bij Emax gekocht, omdat Heima24 nou ook weer niet alles heeft (en Emax ook niet).

B.v. de flexslangen en koperbochtjes etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
dof schreef op zondag 2 juli 2023 @ 18:54:
Ok, hou er rekening mee dat je de leidingen buiten (b.v. met RVS flexslang van 5/4") ook nog een flinke laag isolatie moet geven omdat het buiten is (b.v. 2cm Armaflex AF o.i.d.) . Dus dat zijn dikke leidingen.
O ja, je had al leidingen voor buiten.
Nee, ik heb nog geen leidingen naar buiten.
De meerlagenbuis gaat door de muur, en daar sluit je dan toch zo'n pantserslang op aan?
ik kreeg gunstig een versie van een meter aangeboden van een medelid.
Maar ik denk dat 50 cm meer dan genoeg is.
Het geheel dan goed omwikkelen met hoogwaardige isolatie.

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/71Ux889nsvL._AC_SX522_.jpg
Layout voorbeeld heb ik je in DM gezonden. Zo'n layout met alle componenten is m.i. zeer nuttig.
Dank daarvoor.
Zeer overzichtelijk.
De Panasonic afstandsbediening was ik vergeten.
Dus ik denk dat dit ook met een data-kabel verbonden wordt?

Filters zie ik ook.
Maar is dat echt nodig? Zou ook niet weten waar ik ze moet plaatsen. Want alles ligt in het beton.

kranen ga ik even kijken, hoe en wat.
Twee groepen wordt volgens mij door Pana geadviseerd. Als je dat aanlegt is het misschien handig om meteen twee kWh meters van paar tientjes daarnaast te hangen. Heb je een extra controle op verbruik. (naast wat de Pana soms wat al te optimistisch aangeeft).
Even checken met de aannemer hoeveel groepen.
Maar als 2 geadviseerd wordt, is dat ws het verstandigste.
kWh meters doe ik niet. Het verbruikt wat het verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:07

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Rzaan schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:01:
[...]

De Pana is ook al blij als hij 2 fases kan gebruiken net zoals een kookplaat. Met 5x2,5mm2 en een 3 fase (aardlek)automaat zit je ook prima. Scheelt weer een kabel en je kan het geheel in 1x uitschakelen. Met de 2 stuks aardlekschakelaar in de Pana is de aardlek in de meterkast dan eigenlijk alleen nog voor de kabel.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Rzaan schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:01:

Nee, ik heb nog geen leidingen naar buiten.
De meerlagenbuis gaat door de muur, en daar sluit je dan toch zo'n pantserslang op aan?
ik kreeg gunstig een versie van een meter aangeboden van een medelid.
Maar ik denk dat 50 cm meer dan genoeg is.
Het geheel dan goed omwikkelen met hoogwaardige isolatie.

[Afbeelding]
Ja klopt, 't Is maar net wat bij jou handiger is om op aan te sluiten, binnen of buiten :

of Monobloc <-> RVS Flex slang <-> koppeling aan kunststof slang <-> muurdoorgang
of Monobloc <-> RVS Flex slang <-> muurdoorgang <-> koppeling aan kunststof slang

En alles wat buiten is (dus ook koppelingen) zul je goed moeten isoleren met Armaflex o.i.d. En spul als Armaflex AF is erg zacht en kwetsbaar (en gedierte vreet daarvan) , dus dat dan weer omwikkelen met PVC tape. Foto's daarvan heb je vast wel gezien.

Zo'n RVS Flex slang met bochtje is natuurlijk prima. Ik had ruimte genoeg dus heb gewoon rechte flex slang gebruikt met gebogen ruime bocht.
Dank daarvoor.
Zeer overzichtelijk.
De Panasonic afstandsbediening was ik vergeten.
Dus ik denk dat dit ook met een data-kabel verbonden wordt?
Ja, dat kan met vrij gewone 2 aderige kabel. Ik heb gewone goed geïsoleerde (want gaat onder de grond in nattigheid etc) 2 aderige stroomkabel gebruikt.

Als je een thermostaat denkt te gebruiken dan moet je daarvoor ook een twee aderige kabel gebruiken.

Als je b.v. Heishamon wilt gebruiken (sterke aanrader) dan is een kleine simpele access point IN het monobloc handiger. Dan zou je daarvoor een ethernet kabel naar de pana kunnen leggen. Misschien lijkt dat nu overbodig, maar als je dat achteraf wilt doen is dat waarschijnlijk lastiger, dus neem die ook mee (van meterkast naar Monobloc).

Dus denk aan 5 kabels. Stroomkabels combineren kan ook, maar vind het zelf makkelijker en overzichtelijker met twee aparte kabels.

Vergeet ook niet twee veiligheidsschakelaars naast/achter de Pana. Sommigen zetten die schakelaars binnen, maar ze horen in het zicht van de elektra werkzaamheden aan zo'n monobloc, zodat je zeker weet dat 't spul uit staat (en je collega monteur het niet per ongeluk aanzet).
Filters zie ik ook.
Maar is dat echt nodig? Zou ook niet weten waar ik ze moet plaatsen. Want alles ligt in het beton.
De Pana heeft zelf een klein magneetfiltertje in het monobloc, maar de consensus is dat een goede magneetfilter nuttig of noodzakelijk is. B.v. van Caleffi of Fernox, ik heb zelf een Fernox FT1.
Denk er daarbij ook aan dat water met hogere snelheid door de leidingen wordt gepompt, dus radiatoren waar roestdeeltjes eerst bleven liggen gaan die nu misschien op reis door het circuit. En zijn slecht voor de ingewanden van de WP.

Zo'n filter hoort in de retour dichtbij de WP. En hij hoort tenminste een keer per jaar (of vaker) schoongemaakt te worden (zitten twee kogelkranen bij zodat je het filter even leeg kunt maken).
Niet geschikt om buiten te monteren, moet echt binnen. B.v. in stukje kruipruimte?

'k Heb zelf nog een Spirovent luchtfilter (luchtafscheider), maar daar zijn meningen over verdeeld: of dat wel nodig is. Anyway, 'k heb het maar gedaan toen ik toch bezig was. Die hoort trouwens in de aanvoer dichtbij de WP.
kranen ga ik even kijken, hoe en wat.
'k Vind het zelf heel handig om op veel plaatsen kogelkranen (met aftap) te hebben, en ook al een paar keer nuttig gebruik van gemaakt (radiator even afkoppelen en weer aankoppelen). En als je alles zelf doet dan koop je snel wat extra's voor die paar tientjes die het (in .de althans) kost :) Overigens heb ik Bonfix kogelkranen met geïntegreerde aftap in .nl gekocht, die zijn -vreemd genoeg- niet in .de te vinden. B.v. deze.
Twee is verstandig. Niet dobbelen met veiligheid.

Wat betreft kWh meters: Weet, dat Pana vanuit z'n eigen sensoren het verbruik iets rooskleuriger doorgeeft dan het in werkelijkheid is. B.v. is het minimum verbruik vlgs m'n 9j Pana 400W, terwijl m'n kWh meter 500W aangeeft. Allemaal niet dramatisch maar toch.

Verder hebben vele ook nog een Kamstrup of andere energiemeter. Niet noodzakelijk maar leuk om te opgeleverde energie te kunnen meten. Maar ik vermoed dat je dat niet zo boeit...

[ Voor 6% gewijzigd door dof op 03-07-2023 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
dof schreef op zondag 2 juli 2023 @ 23:08:
Ja, dat kan met vrij gewone 2 aderige kabel. Ik heb gewone goed geïsoleerde (want gaat onder de grond in nattigheid etc) 2 aderige stroomkabel gebruikt.

Als je een thermostaat denkt te gebruiken dan moet je daarvoor ook een twee aderige kabel gebruiken.

Als je b.v. Heishamon wilt gebruiken (sterke aanrader) dan is een kleine simpele access point IN het monobloc handiger. Dan zou je daarvoor een ethernet kabel naar de pana kunnen leggen. Misschien lijkt dat nu overbodig, maar als je dat achteraf wilt doen is dat waarschijnlijk lastiger, dus neem die ook mee (van meterkast naar Monobloc).
Ik dacht dat ik voor de thermostaat ook al Cat 5 of Cat 6 nodig had. Niet dus.
Heishamon gaat me nog boven m'n pet.
Hoe maak je daarvoor een access point in het Monoblock?
Ik leg de kabel sowieso, maar hoop dat het access point later ook nog kan.

Je zegt ook heel specifiek Als je een thermostaat denkt te gebruiken
Is dit dan niet nodig? Want ik vind het lelijke dingen, dus liever niet.
Vergeet ook niet twee veiligheidsschakelaars naast/achter de Pana. Sommigen zetten die schakelaars binnen, maar ze horen in het zicht van de elektra werkzaamheden aan zo'n monobloc, zodat je zeker weet dat 't spul uit staat (en je collega monteur het niet per ongeluk aanzet).
Ik zag deze niet staan in je lay-out.
Heb je een linkje van een goede veiligheidsschakelaar?
En (noob vraag) stroomkabel vanuit meterkast naar de veiligheidsschakelaar. Vervolgens door naar de WP?
De Pana heeft zelf een klein magneetfiltertje in het monobloc, maar de consensus is dat een goede magneetfilter nuttig of noodzakelijk is. B.v. van Caleffi of Fernox, ik heb zelf een Fernox FT1.
Denk er daarbij ook aan dat water met hogere snelheid door de leidingen wordt gepompt, dus radiatoren waar roestdeeltjes eerst bleven liggen gaan die nu misschien op reis door het circuit. En zijn slecht voor de ingewanden van de WP.

Zo'n filter hoort in de retour dichtbij de WP. En hij hoort tenminste een keer per jaar (of vaker) schoongemaakt te worden (zitten twee kogelkranen bij zodat je het filter even leeg kunt maken).
Niet geschikt om buiten te monteren, moet echt binnen. B.v. in stukje kruipruimte?
Mijn hele VV wordt nieuw, dus nieuwe slangen en nieuwe verdeler.
Is zo'n filter dan nodig?
Kruipruimte heb ik niet. Alles ligt straks vol met schuimbeton.
'k Vind het zelf heel handig om op veel plaatsen kogelkranen (met aftap) te hebben, en ook al een paar keer nuttig gebruik van gemaakt (radiator even afkoppelen en weer aankoppelen). En als je alles zelf doet dan koop je snel wat extra's voor die paar tientjes die het (in .de althans) kost :) Overigens heb ik Bonfix kogelkranen met geïntegreerde aftap in .nl gekocht, die zijn -vreemd genoeg- niet in .de te vinden. B.v. deze.
Kogelkranen komen tussen de leiding van de WP en de aansluiting van de verdeler van de VV.
Is dat voldoende?
Twee is verstandig. Niet dobbelen met veiligheid.
Ga ik doen!

Stroomverbruik boeit me wel. Maar ik heb er niet veel invloed op.
In zoverre: Mijn huis moet behaaglijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

Rzaan schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:43:
[...]

Heishamon geeft je veel inzicht en je kunt dan ook op afstand (als je niet thuis bent) sturen. 't Is wel makkelijker en handiger met een domotica systeem zoals Home Assistant. Als je dat niet hebt zou ik Heishamon even uitstellen.

Je kunt ook zo'n remote sturing van Panasonic gebruiken (die moet dan wel aan ethernet kabel), maar dan heb je ook een abo nodig meen ik. Misschien dat iemand anders dat kan aanvullen.

Als die Heishamon module in de Pana wordt ingebouwd (is handig, maar kan ook in extern doosje met kabeltje naar intern Pana) dan zit die in metalen kast en is WiFi verbinding lastig door metalen omhulsel, daarom zijn er velen die dan een kleine / oude accesspoint IN de Pana zetten. Maar als het je niet boeit dan even uitstellen :)
Je zegt ook heel specifiek Als je een thermostaat denkt te gebruiken
Is dit dan niet nodig? Want ik vind het lelijke dingen, dus liever niet.
Nee, thermostaat is niet per se nodig. Je kunt gewoon sturen met de Remote. Ik gebruik geen thermostaat (heb er toevallig wel eentje hangen maar is niet aangesloten). En sturen kan met WAR of met Ta of met Tdelta. Komt dan wel. Zelf stuur ik met Td op 5 C en dan Ta in range 29C tot 34C afhankelijk van buitentemperatuur. Dat is in mijn situatie prima.

Maar wel handig om kabels aan te leggen zodat je dat later niet hoeft te doen. Die kabels kosten vrijwel niks (t.o.v. totale kosten) toch?
[...]

Ik zag deze niet staan in je lay-out.
Heb je een linkje van een goede veiligheidsschakelaar?
Klopt, ga ik erbij zetten :) Zie b.v. deze, die zijn netjes, waterdicht en e.v.t. kun je die hendel even eraf halen als je bang bent dat iemand er aan gaat zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1934W0OhLa-86KEc1zFj14uq1Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uKQcUVbNIZKBqtPh3qJ0ZbWz.png?f=fotoalbum_large
En (noob vraag) stroomkabel vanuit meterkast naar de veiligheidsschakelaar. Vervolgens door naar de WP?
Klopt, is dan ook handig om de dikke kabel in te monteren. Je kunt dan tussen de schakelaar en het monobloc een soepeler kabel gebruiken. Zit bij mij in plaatje in die zwarte geribbelde buis onder. Boven geribbelde buis zitten de remote, thermostaat en cat 5 kabels.
[...]

Mijn hele VV wordt nieuw, dus nieuwe slangen en nieuwe verdeler.
Is zo'n filter dan nodig?
Kruipruimte heb ik niet. Alles ligt straks vol met schuimbeton.
Ok, als je echt geen ruimte hebt voor zo'n filter zul je moeten vertrouwen op het magneetfilter in de Pana zelf. Die misschien wat vaker schoonmaken.
[...]

Kogelkranen komen tussen de leiding van de WP en de aansluiting van de verdeler van de VV.
Is dat voldoende?
Als je geen aftakkingen naar radiatoren hebt dan oke. 't Is ook niet per se nodig, maar handig als je uitbreidingen of veranderingen wilt doen.
[...]

Ga ik doen!

Stroomverbruik boeit me wel. Maar ik heb er niet veel invloed op.
In zoverre: Mijn huis moet behaaglijk zijn.
Oke, hopelijk gaat dat lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Rzaan schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:43:
[...]

Ik heb hier een oude Mango-router voor gebruikt die ik nog had liggen, in combinatie met een PoE splitter voor de voeding (moet je uiteraard wel kunnen aansluiten op een PoE-switch in je netwerk). Ik heb 'm bovenin de WP geplaatst, op de plek die vrijgelaten is voor de uitbreidingsmodule. Kan vanavond of morgen wel ff wat foto's maken, als je wil.

Qua software: op de router een extra wifi-hotspot opgezet, dit via de ethernetkabel gekoppeld aan m'n thuisnetwerk. De Heishamon heb ik in hetzelfde compartiment geplakt als de router, afstand van ik denk zo'n 40cm dus dat signaal zit wel goed. :P Nog niet gek veel met Heishamon zelf gedaan, buiten wat sensoren aangesloten en er wat doorheen gegrasduind, wordt nog een mooi projectje voor de herfst/winter om me daar verder in te verdiepen.

Edit: ik zag dat je ergens in omgeving Eindhoven zit? Mocht je willen, ben je welkom om een keer naar mijn opstelling te komen kijken, misschien heb je er wat aan. Ik woon tussen Helmond en Deurne.

[ Voor 14% gewijzigd door Bra-Jo op 05-07-2023 13:09 ]

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik ga een dezer dagen wellicht trachten de bak voor de grindbak te maken.
Mal maken van witte spaanplaat en daar beton ingieten.
Bedoeling is om een soort betonnen bloembak te krijgen, maar dan zonder bodem.
Hoogte ongeveer 35 cm.
Binnenmaten 62 (want anders passen de bigfoots er niet in) bij ± 150.
Wanddikte 4 cm.

Afbeeldingslocatie: https://s1.moldersmedia-cdn.nl/image/quality=low/https://cdn.webshopapp.com/shops/9797/files/396854558/483x483x2/betonnen-bloembak-rechthoek-80x40-en-40-cm-hoog.jpg

Deze laat ik dan rusten op het zand of enkele tegels.
Daarna kruiselings wat dunnen stoepranden in de bak en tenslotte de bigfoots - met verhogers_
Als laatste opvullen met kiezels of steentjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-05 13:13
Die wp van jou is maar +/-120 kg, geen 1200 kg...
Zelf heb ik 4 opsluitbanden á €3.50 ; 4 oude <gratis> grindtegels 60x40 cm en wat klein materiaal gebruikt waarop de Mono wp staat.
Op 60cm uit elkaar en op 70cm diepte staan 2 opsluitbanden naast elkaar op een grindtegel, daarbovenop staan de andere 2 grindtegels, vast gezet op de opsluitbanden met pluggen en rvs schroeven, de tegels zijn onderling met metalen strippen verbonden, een spleet tussen de grindtegels is waar het ontdooi water wegstroomt.
Zo heb ik dus een oppervlak van 120x40 cm waar de wp (met een strook dik tappijt tussen wp en de grindtegels) los op staat (moet ik nog steeds een keer vastzetten...)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Hier staat die gewoon op bigfoots op de klinkers met een strook border ervoor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7DvlNSEDAh0j1tpwZt4FE74sS0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hgz4TySiUsIB9o5yV9jQpvSR.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:29

martijn v o

Certified by Enphase.

Vergeet je de heipalen niet?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
natural colour schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 19:05:
Die wp van jou is maar +/-120 kg, geen 1200 kg...
Het is geen blok beton.
Het is precies hetzelfde als wat velen doen: Een rand maken die het grind bij elkaar houdt.
En of je dat nu met losse banden doet of uit één stuk, maakt toch niks uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Rzaan schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 17:30:
Ik ga een dezer dagen wellicht trachten de bak voor de grindbak te maken.
Mal maken van witte spaanplaat en daar beton ingieten.
Bedoeling is om een soort betonnen bloembak te krijgen, maar dan zonder bodem.
Hoogte ongeveer 35 cm.
Binnenmaten 62 (want anders passen de bigfoots er niet in) bij ± 150.
Wanddikte 4 cm.

[Afbeelding]

Deze laat ik dan rusten op het zand of enkele tegels.
Daarna kruiselings wat dunnen stoepranden in de bak en tenslotte de bigfoots - met verhogers_
Als laatste opvullen met kiezels of steentjes.
Dat lijkt me wel een heel project op zich. Is dat niet wat teveel werk?
'k Heb gewoon een rechthoekig gat van ~60 cm diep gegraven, wat gebroken stenen als onderlaag en daarna met basalt-kiezels gevuld en donkere sluitbanden aan de zijkanten. Die zijn 5 cm breed en 15 cm diep en als je er een klein gleufje in slijpt kun je ze met beitel en hamer makkelijk op maat maken.

En daarna met zwarte betonstenen van 60 x 15 x 15 cm een basis gemaakt om de bigfoots op te zetten en daar dan de warmtepomp op. Ik wilde de WP op een wat hogere basis hebben. Is niet per se nodig maar geeft me rust bij flinke waterstort uit de WP bij defrosts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1934W0OhLa-86KEc1zFj14uq1Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uKQcUVbNIZKBqtPh3qJ0ZbWz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
dof schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:46:
Dat lijkt me wel een heel project op zich. Is dat niet wat teveel werk?
'k Heb gewoon een rechthoekig gat van ~60 cm diep gegraven, wat gebroken stenen als onderlaag en daarna met basalt-kiezels gevuld en donkere sluitbanden aan de zijkanten. Die zijn 5 cm breed en 15 cm diep en als je er een klein gleufje in slijpt kun je ze met beitel en hamer makkelijk op maat maken.
Om te maken is wel wat meer werk, maar ik heb wel vaker wat met beton gegoten en vind dat ook leuk.
(Wilde eerst ook een betonnen aanrechtblad maken)
Om te plaatsen is het weer minder werk.
Je graaft een gat waar het ruim inpast, zet het neer en vult zowel buiten als binnen op.
Niks dat weg kan zakken of verschuiven of om kan vallen.
Denk door je foto's wel ineens: "Zwarte kleurstof toevoegen. Mooi!"

Ik heb bij de bigfoots ook High Bloc verhogers. Daar komen de bigfoots weer op te staan.
De bigfoots zijn dan omringd met kiezeltjes.

Afbeeldingslocatie: https://www.cvkoopjes.nl/55099-large_default/big-foot-high-bloc-verhoging.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Rzaan schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:57:
[...]

Om te maken is wel wat meer werk, maar ik heb wel vaker wat met beton gegoten en vind dat ook leuk.
(Wilde eerst ook een betonnen aanrechtblad maken)
Ok, als je al wat ervaring hebt kun je het overzien. Maar bij beton gieten denk ik ook meteen aan bekisting, metaal wapening er in, hoe krijg je dat mooi glad, en kleur etc.
Om te plaatsen is het weer minder werk.
Je graaft een gat waar het ruim inpast, zet het neer en vult zowel buiten als binnen op.
Niks dat weg kan zakken of verschuiven of om kan vallen.
Nou ja, als je dat maakt heb je meteen weer een uniek dingetje :)
Denk door je foto's wel ineens: "Zwarte kleurstof toevoegen. Mooi!"
Ja, 'k Hield alles in antraciet. Hoewel het zonder de WP er op, er wel een beetje als een pas gedelft graf uit ziet :)
Ik heb bij de bigfoots ook High Bloc verhogers. Daar komen de bigfoots weer op te staan.
De bigfoots zijn dan omringd met kiezeltjes.

[Afbeelding]
Ja prima, lijkt me ook goed. Wel zorgen dat er niet een onverlaat zijdelings tegenaan kan duwen want het heeft dan een wat smalle basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

let wel dat de thermostaatdraden 220 zijn, die kan je dus niet doen met een utp kabel of zo. daar moet je op zijn minst huishoudsnoer voor gebruiken of beter. bonus als je 4 draads verbinding maakt zodat je de thermostaat met 220v kan voeden en ook kan schakelen tussen verwarmen en koelen. dat doe je allemaal met het HCNL blok die links op de printplaat zit. niet de bijgeleverde afstandsbediening gebruiken als thermostaat.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
flippy schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:40:
let wel dat de thermostaatdraden 220 zijn, die kan je dus niet doen met een utp kabel of zo. daar moet je op zijn minst huishoudsnoer voor gebruiken of beter. bonus als je 4 draads verbinding maakt zodat je de thermostaat met 220v kan voeden en ook kan schakelen tussen verwarmen en koelen. dat doe je allemaal met het HCNL blok die links op de printplaat zit. niet de bijgeleverde afstandsbediening gebruiken als thermostaat.
Wil je zeggen dat ik met de afstandsbediening niet kan schakelen tussen verwarmen en koelen?

Want ik wilde - na het lezen hier - geen thermostaat meer gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rzaan schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 08:44:
[...]

Wil je zeggen dat ik met de afstandsbediening niet kan schakelen tussen verwarmen en koelen?

Want ik wilde - na het lezen hier - geen thermostaat meer gaan gebruiken.
het kan wel maar je wilt het niet. de afstandsbediening denkt uitsuiltend in hele graden. dus als je pech hebt schakelt ie pas bij 18 in als je 20 in hebt gesteld en gaat ie bij 22 pas uit. in het panasoni topic kan je er veel over lezen en een hele stapel alternatieven. de "officele" panasonic thermostaat is een goede keus maar erg duur.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 08-07-2023 19:45 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
flippy schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 19:44:
[...]

het kan wel maar je wilt het niet. de afstandsbediening denkt uitsuiltend in hele graden. dus als je pech hebt schakelt ie pas bij 18 in als je 20 in hebt gesteld en gaat ie bij 22 pas uit. in het panasoni topic kan je er veel over lezen en een hele stapel alternatieven. de "officele" panasonic thermostaat is een goede keus maar erg duur.
Mijn vloer ligt nu nog open.
is er iets waarvoor ik nu al een buis ergens naar toe kan leggen zodat ik daar later 'iets' doorheen kan trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rzaan schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:40:
[...]

Mijn vloer ligt nu nog open.
is er iets waarvoor ik nu al een buis ergens naar toe kan leggen zodat ik daar later 'iets' doorheen kan trekken?
voor de thermostaat: https://www.elektroproduc...yy-4x05-mm-per-meter.html

ben je helemaal vrij in alle mogelijkheden doordat je 220 krijgt van de WP en zowel kan koelen en verwarmen kan schakelen als je dat later wilt.

de afstandsbediening die je bij de pana krijgt hang je gewoon ergens waar de zon niet schijnt. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 08-07-2023 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
flippy schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:46:
[...]

voor de thermostaat: https://www.elektroproduc...yy-4x05-mm-per-meter.html

ben je helemaal vrij in alle mogelijkheden doordat je 220 krijgt van de WP en zowel kan koelen en verwarmen kan schakelen als je dat later wilt.

de afstandsbediening die je bij de pana krijgt hang je gewoon ergens waar de zon niet schijnt. ;)
Nu vind ik thermostaten zo ongeveer de lelijkste dingen die er zijn, dus vrolijk wordt ik er niet van.
Moet je hem toch ergens ophangen zoals in mijn oude huis, ergens midden op de muur, midden in de kamer?
Of kan ik hem ergens verdekt weghangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rzaan schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:52:
[...]

Nu vind ik thermostaten zo ongeveer de lelijkste dingen die er zijn, dus vrolijk wordt ik er niet van.
Moet je hem toch ergens ophangen zoals in mijn oude huis, ergens midden op de muur, midden in de kamer?
Of kan ik hem ergens verdekt weghangen?
de thermostaat moet je hebben om te zorgen dat de WP niet doorschiet. je kan niet puur op WAR/stooklijn stoken en denken dat het goed loopt. je moet een "externe" regeling hebben die ingrijpt als het te koud of warm word.

je kan ook zoeken naar thermostaten met een externe sensor zodat je sensor erg klein is maar je zal wel iets moeten hebben wat de kamertemperatuur kan meten en de WP kan laten stoppen. vind die panasonic afstandsbediening nu ook niet echt een baken van design om in de woonkamer te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
flippy schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:09:
[...]

de thermostaat moet je hebben om te zorgen dat de WP niet doorschiet. je kan niet puur op WAR/stooklijn stoken en denken dat het goed loopt. je moet een "externe" regeling hebben die ingrijpt als het te koud of warm word.

je kan ook zoeken naar thermostaten met een externe sensor zodat je sensor erg klein is maar je zal wel iets moeten hebben wat de kamertemperatuur kan meten en de WP kan laten stoppen. vind die panasonic afstandsbediening nu ook niet echt een baken van design om in de woonkamer te hangen.
Ik heb een plekje op het oog.
Dat is naast een glazen deur naar de hal.
Niet ideaal, maar redelijk uit het zicht. Is ook één van mijn weinige binnenmuren.

Kan ik voor de aansluiting overigens ook deze draad van Hornbach kopen?
Is ook 4 x 0.5
https://www.hornbach.nl/p...zwart-per-meter/10253083/

[ Voor 5% gewijzigd door Rzaan op 08-07-2023 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rzaan schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:15:
[...]

Niet ideaal, maar redelijk uit het zicht. Is ook één van mijn weinige binnenmuren.

Is ook 4 x 0.5

[Afbeelding]
ik zie nergens staan dat die kabel 220 kan/mag hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
flippy schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:17:
[...]

ik zie nergens staan dat die kabel 220 kan/mag hebben.
Ik ook niet, maar ik dacht 0.50 mm² is 0.50 mm². :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Rzaan schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:15:
[...]

Is ook 4 x 0.5
Ik heb de 2 aderige versie op de thermostaat aansluiting. De 230v aansluiting dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rzaan schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:22:
[...]

helaas niet. kwaliteit van de isolatie is erg belangrijk. je wilt niet 220v door een utp kabel jassen bijvoorbeeld.

panasonic stelt ook specifieke eisen voor elke aansluiting.
klump4u schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:22:
[...]

Ik heb de 2 aderige versie op de thermostaat aansluiting. De 230v aansluiting dus.
dat kan maar dan kan je alleen verwarmen en moet je thermostaat batterijen of zoiets hebben. zit je daar weer mee om de zoveel tijd.

[ Voor 32% gewijzigd door flippy op 08-07-2023 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
flippy schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:23:
[...]

helaas niet. kwaliteit van de isolatie is erg belangrijk. je wilt niet 220v door een utp kabel jassen bijvoorbeeld.

panasonic stelt ook specifieke eisen voor elke aansluiting.
Ik zal alvast een buis leggen.
De kabel bestel ik tzt wel.

Je kunt er ook een andere thermostaat aanhangen, begrijp ik.
Maar wat maakt de Panasonic thermostaat bijzonder of beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rzaan schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:48:
[...]
Maar wat maakt de Panasonic thermostaat bijzonder of beter?
differentiewaarde gaat volgens mij tot 0.2 graad of zoiets... is in het panasonic topics al meerdere malen langs de revue gekomen met wat alternatieven die wat minder pijn doen op de bankrekening.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 08-07-2023 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
flippy schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:51:
[...]

differentiewaarde gaat volgens mij tot 0.2 graad of zoiets... is in het panasonic topics al meerdere malen langs de revue gekomen met wat alternatieven die wat minder pijn doen op de bankrekening.
Het moet vooral ook minder pijn aan mijn ogen doen.
Ik vind dit nog wel een aardige thermostaat, maar geen idee of die ook geschikt is.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/277530/files/417636585/750x2000x3/jung-as-a-range-ruimteklokthermostaat-trda1790ww.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rzaan schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:58:
[...]

Het moet vooral ook minder pijn aan mijn ogen doen.
Ik vind dit nog wel een aardige thermostaat, maar geen idee of die ook geschikt is.

[Afbeelding]
die kan goed, heeft alles wat je moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
flippy schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 23:59:
[...]

die kan goed, heeft alles wat je moet hebben.
En is ook nauwkeurig genoeg?
Want je sprak bij de Panasonic over ""differentiewaarde gaat volgens mij tot 0.2 graad of zoiets""

Het zou heel fijn zijn, want die van Jung kan ik dan redelijk integreren in mijn schakelaars en stopcontacten als ik daar hetzelfde afdekplaatje opzet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rzaan schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:03:
[...]

En is ook nauwkeurig genoeg?
Want je sprak bij de Panasonic over ""differentiewaarde gaat volgens mij tot 0.2 graad of zoiets""

Het zou heel fijn zijn, want die van Jung kan ik dan redelijk integreren in mijn schakelaars en stopcontacten als ik daar hetzelfde afdekplaatje opzet.
de jung heeft 0.5 graad. dat is voldoende voor de meeste. de panasonic afstandsbediening is meer dan 1 ter referentie.
lager kan maar je wilt ook niet dat de thermostaat over de zeik gaat als iemand een deur opendoet.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 09-07-2023 10:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:46
Ik lees veel dat de Panasonic thermostaat PAW-A2W-RTWIRED/WIRELESS schreeuwend duur is.

Is ook zo, maar denk toch dat ik hem ga halen; in Engeland zijn ze veel voordeliger.
Heb familie daar en kom er met enige regelmaat dus daar aanschaffen en meenemen is geen probleem.
De verzendkosten zijn daar met 45 pond plus BTW daarover wel erg hoog.

Ik dacht hem hier aan te schaffen, zie ook voor prijzen: https://www.easyheatpumps...models=PAW-A2W-RTWIRELESS

[ Voor 13% gewijzigd door ASW1 op 08-08-2023 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Rzaan schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:14:
[...]

Waar zou ik deze voor nodig hebben?
En om lekkage in de koppeling tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
ASW1 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:23:
Ik lees veel dat de Panasonic thermostaat PAW-A2W-RTWIRED/WIRELESS schreeuwend duur is.

Is ook zo, maar denk toch dat ik hem ga halen; in Engeland zijn ze veel voordeliger.
Heb familie daar en kom er met enige regelmaat dus daar aanschaffen en meenemen is geen probleem.
De verzendkosten zijn daar met 45 pond plus BTW daarover wel erg hoog.
Omdat de verzendkosten zo hoog zijn zou het zeker lonen die te delen door gezamelijk in te kopen.
Wanneer er mensen zijn die geïnteresseerd zijn mag dat per DM.
Ik dacht hem hier aan te schaffen, zie ook voor prijzen: https://www.easyheatpumps...models=PAW-A2W-RTWIRELESS
Met die goedkope Pound zou die veel duurder moeten zijn, is het geen oude prijs die in jaren niet is aangepast? anders wil ik wel één, ik heb genoeg van die remote.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:46
natural colour schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:50:
[...]

Met die goedkope Pound zou die veel duurder moeten zijn, is het geen oude prijs die in jaren niet is aangepast? anders wil ik wel één, ik heb genoeg van die remote.
Hij stond eerder bij www.pmcoppack.com voor ongeveer dezelfde prijs alleen hebben ze hem daar inmiddels niet meer voorradig.
Ook daar dezelfde hoge shipping costs van 45 pond dus ik vermoed dropshipping van panasonic UK.

[ Voor 10% gewijzigd door ASW1 op 08-08-2023 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Rzaan schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:22:
[...]

De oppervlakte van de geleider bepaald de hoeveelheid stroom (Ampère) die er doorheen kan. De isolatie bepaald welke spanning (Volt) hij kan dragen.

Bij die 4 aderige staat het niet maar bij de 2 aderige variant staat er bij dat hij voor zwakstroom (meestal zo'n 24V of lager) installaties is:
https://www.hornbach.nl/p...x0-5-mm-wit-10-m/7230648/

[ Voor 23% gewijzigd door Navi op 18-07-2023 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
De vloerverwarming ligt en de dekvloer is gestort.
Tijd om de meerlagenbuis aan te sluiten op de verdeler.
Nodig daarvoor zijn natuurlijk kranen.

Maar wat kan/moet ik er nog meer tussen zetten?
Ontluchter?
Filter? En wat voor eentje?
Nog iets anders?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHEbirbEB5AmqGktWjHjY37Jupg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LKdoXXzAdPKXaC3dNvs4SdqN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:50
Rzaan schreef op zondag 23 juli 2023 @ 11:57:

Ontluchter?
Nog iets anders?

[Afbeelding]
Kranen zitten op de verdeler zo te zien .
Puntstukken erin draaien en leiding met een mooie bocht aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Herw76 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 12:17:
[...]

Kranen zitten op de verdeler zo te zien .
Puntstukken erin draaien en leiding met een mooie bocht aansluiten.
Het verwarmingsbedrijf zei dat als er kranen zouden zitten, dat zei die aan zouden sluiten.
Dus ik ging er vanuit dat er nog een paar extra nodig zouden zijn.
Leek ikke.

Echter in andere topics lees ik wel over (magnetische) vuilafscheiders en microbellenontkuchters.
Die wil ik toch wel graag plaatsen; weet alleen nog niet welke ik moet bestellen.

[ Voor 18% gewijzigd door Rzaan op 23-07-2023 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:47
Rzaan schreef op zondag 23 juli 2023 @ 13:38:
[...]

Het verwarmingsbedrijf zei dat als er kranen zouden zitten, dat zei die aan zouden sluiten.
Dus ik ging er vanuit dat er nog een paar extra nodig zouden zijn.
Leek ikke.

Echter in andere topics lees ik wel over (magnetische) vuilafscheiders en microbellenontkuchters.
Die wil ik toch wel graag plaatsen; weet alleen nog niet welke ik moet bestellen.
Ik heb zelf de producten van Spirotech. Ik ben voor de universele uitvoering (alle montagestanden mogelijk) gegaan, zodat ik later nog de opstelling zou kunnen wijzigen mocht dat nodig zijn. Tevens kan het geheel gemakkelijk een keer gereinigd worden. Ook heb ik voor de vuilafscheider 1 tikje grotere doorlaat gekozen (1¼" op 32x3 meerlagenbuis) dan strikt noodzakelijk. Hierdoor is het drukverlies tot een minimum beperkt.

Luchtafscheider
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMRBDnE5M8uXIzTcCn5XBMiTR3k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6M7YHaYzr1vnJP9URIUsGwb2.png?f=user_large

Vuilafscheider
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z71BzgcHQiOvzLb3F2Kp-SQpEA4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nMvOmcUPD9VIP6nqHhSQuHlT.png?f=user_large

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Rzaan schreef op zondag 23 juli 2023 @ 11:57:

Ontluchter?
Nog iets anders?

[Afbeelding]
Bij mijn verdeler zitten kranen, amper te zien, niet meer dan een kleine 5mm inbus schroef.
anders worden het twee dure 32mm kogelkranen met kopellingen naar buis en verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Is dat https://www.techniekwebsh...ticaal-geschikt-voor.html?
Is dat deze?

Het is me niet helemaal duidelijk met welke connectie je ze hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-05 10:11
Rzaan schreef op zondag 23 juli 2023 @ 17:48:
[...]

[...]

Is dat deze?

Handigste is om even te kijken welke koppeling het meest voor de hand liggend is op de betreffende plek. Ik gebruik zelf 28mm koper dus zou een 28mm knelfitting logisch zijn. Jouw flexibele leiding heeft waarschijnlijk een fitting naar buitendraad 1 inch of hoger mogelijk. Dan match je die dus met een binnendraad versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:47
Rzaan schreef op zondag 23 juli 2023 @ 17:48:
[...]

[...]

Is dat deze?

Verderop de pagina welke je gelinkt hebt, zie je de varianten:

22mm of 28mm knel
¾", 1" , 1¼", 1½" en 2" binnendraad

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Jojan265 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 19:30:
[...]

Verderop de pagina welke je gelinkt hebt, zie je de varianten:

22mm of 28mm knel
¾", 1" , 1¼", 1½" en 2" binnendraad
Ik heb 32/3 meerlagenbuis.
Dan is waarschijnlijk de uitvoering 1¼" de juiste voor mij, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
Rzaan schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:34:
[...]

Ik heb 32/3 meerlagenbuis.
Dan is waarschijnlijk de uitvoering 1¼" de juiste voor mij, toch?
De vuilafscheider plaatst je in de retour .
De leiding die naar de warmtepomp terug gaat .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Herw76 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 21:43:
[...]

De vuilafscheider plaatst je in de retour .
De leiding die naar de warmtepomp terug gaat .
Koevlaas gaf aan dat ik geen vuilafscheider nodig heb, omdat alles van kunststof is bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Rzaan schreef op zondag 23 juli 2023 @ 22:19:
[...]

Koevlaas gaf aan dat ik geen vuilafscheider nodig heb, omdat alles van kunststof is bij mij.
Als je geen (oude) radiatoren hebt en alleen maar nieuwe VVW dan zou de kleine vuilafscheider in de WP voldoende kunnen zijn. Ook over de microbellen ontluchter is veel discussie of die nodig is.

Als je ze gebruikt hoort de vuilafscheider in de retour en de microbellen ontluchter in de aanvoer (gerekend vanaf de WP).

'k Heb ze wel beiden, omdat ik nog veel oude radiatoren heb (veel viezigheid onderin wat door hogere pompsnelheid rondgaat) en in de zin van baat het niet, het schaadt ook niet en op het geheel maakt het financieel weinig uit. Trouwens, bij het starten van m'n WP hoorde ik de microbellen ontluchter wel mooi actief zijn; pfffffffft :) .

Ik zie bij jouw VVW verdeler geen kogelkranen en eigen ontluchters. Is natuurlijk niet per se nodig, maar zelf vindt ik kogelkranen wel handig bij onderhoud en die automatische ontluchters ook wel handig (ik heb deze). Maar de ruimte is nu bij jou krap (tenzij er nog een circuit boven komt)..

Nu de aanvoer en retour pijpen uit de grond steken en de verdeler gemonteerd is, zou ik (in jouw schoenen staand) het liefste dat netjes op elkaar aangesloten te krijgen. Maar 't wordt nog wel een toer om daar een puntstuk op- en bochtje in te krijgen...

Ik mis ook flow meters op die verdeler...?

[ Voor 8% gewijzigd door dof op 24-07-2023 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
dof schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:14:

Ik zie bij jouw VVW verdeler geen kogelkranen en eigen ontluchters. Is natuurlijk niet per se nodig, maar zelf vindt ik kogelkranen wel handig bij onderhoud en die automatische ontluchters ook wel handig (ik heb deze). Maar de ruimte is nu bij jou krap (tenzij er nog een circuit boven komt)..
Kogelkranen kan ik gewoon kopen.
De ontluchter moet ik effe kijken, maar die zal er toch wel ergens eentje zitten?
Anders kan ik altijd een nog een luchtbellen-afscheider plaatsen, toch?
In je link zie ik een verdeler, maar geen automatische ontluchter.
dof schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:14:
Nu de aanvoer en retour pijpen uit de grond steken en de verdeler gemonteerd is, zou ik (in jouw schoenen staand) het liefste dat netjes op elkaar aangesloten te krijgen. Maar 't wordt nog wel een toer om daar een puntstuk op- en bochtje in te krijgen...
Zo weinig ruimte is er nu ook weer niet. Ik kan moeilijk de halve bijkeuken opofferen om een verdeler te plaatsen.

[ Voor 11% gewijzigd door Rzaan op 24-07-2023 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Volgens mij kan ik het zo een beetje laten aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wksESaFlcmcKMO4F6Zd-pJzOWs8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zuIkeQoKjAQjxewTuPIoEy3T.jpg?f=fotoalbum_large

Vanuit de 32 mm buis (rechts) een 90 graden bocht 32 mm.
Dan vervolgens een ontluchter. Deze of een gewone.
Dan een kogelkraan.

De andere buis de 90 graden bocht en een kogelkraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Als ik dit witte dopje op de verdeler eruit draai, kan ik daar toch een automatische ontluchter indraaien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-9vG_gcFPE5qNV4NIYhbP_ctKU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HR7MEAVcYotIEN2fnVcyD48P.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Rzaan schreef op maandag 24 juli 2023 @ 18:10:
[...]

Dat zijn die chromen cilindertjes...
De ontluchter moet ik effe kijken, maar die zal er toch wel ergens eentje zitten?
Boven de temp meters zie ik wel een manuele ontluchter denk ik. Daar zou misschien zo'n automatische ontluchter op kunnen. Zou je even kunnen vragen, maar manueel ontluchten kan natuurlijk ook.

Edit: ah, ik zie dat je dat zelf al bedacht hebt :)
[...]

Zo weinig ruimte is er nu ook weer niet. Ik kan moeilijk de halve bijkeuken opofferen om een verdeler te plaatsen.
Als ik dit zo zie dan denk ik dat dat proppen wordt, als dat tussen de verdeler en die 32mm A en R slangen moet. In dit geval zou ik dan toch maar de kogelkranen (niet noodzakelijk) en Spirovent ontluchter (niet noodzakelijk) beide niet installeren. Tenslotte zit er ook een ontluchter en vuilfilter in de Pana mono.

Liever een nette verbinding met ruime bocht dan erg vol stukje cv. Enfin, zou mijn attitudezijn :)

Zitten de flowmeters op de verdeler soms een kwartslag verdraaid?

[ Voor 3% gewijzigd door dof op 24-07-2023 23:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Laatst online: 23:00
dof schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:46:
[...]

Zitten de flowmeters op de verdeler soms een kwartslag verdraaid?
Dat zijn de kapjes over de flowmeters. Kun je eraf trekken/draaien dan zie je de flowmeters. Sticketje op het kapje is de schaal verdeling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herw76
Rzaan schreef op maandag 24 juli 2023 @ 18:10:
[...]

[...]

Waarom extra kranen.
Er zitten kranen in de aansluikoppelingen.
Die je met een inbussleutel kan dichtdraaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Herw76 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 22:35:
[...]

Waarom extra kranen.
Tja, dat is natuurlijk ook prima. Zelf ben ik een paar keer bezig geweest met de vloerverdelers wat te veranderen. En dan is het handig om ze even af te kunnen sluiten met kraan.
Maar inderdaad niet per se nodig, meer luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Herw76 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 22:35:
[...]

Waarom extra kranen.
Hou zou jij dan de verbinding tussen de 32 mm meerlagenbuis en de verdeler maken?
En zou je nog een automatische ontluchter in de verdeler draaien of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
Rzaan schreef op maandag 24 juli 2023 @ 23:09:
[...]

Hou zou jij dan de verbinding tussen de 32 mm meerlagenbuis en de verdeler maken?
En zou je nog een automatische ontluchter in de verdeler draaien of niet?
Ik heb er een puntstuk in gedraaid.
Als je kan buigen is dat het mooiste .
Ik had een buigveer besteld bij toppex.nl daar ging het vrij makkelijk mee .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-05 15:03
Rzaan schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:07:
Als ik dit witte dopje op de verdeler eruit draai, kan ik daar toch een automatische ontluchter indraaien?

[Afbeelding]
Op de plek van die handmatige ontluchters kunje eventueel 2 x Flamco Flexvent 1/2 indraaien. Er zit wel een dompelbuis voor die thermometers, maar die lijken laag genoeg te zitten. Wel even meten of het inderdaad 1/2 binnendraad is en of een Flexvent niet te hoog is voor op de onderste balk.

Edit: Zo'n handmatige ontluchter draai je er niet aan het witte dopje uit, maar aan het metalen gedeelte.

[ Voor 7% gewijzigd door Skipper-93 op 25-07-2023 13:08 ]

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Herw76 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:32:
[...]

Ik heb er een puntstuk in gedraaid.
Als je kan buigen is dat het mooiste .
Ik had een buigveer besteld bij toppex.nl daar ging het vrij makkelijk mee .
Ah, zo'n 32mm buigveer is niet gek voor minder dan 15€. Welke buigradius haal je eigenlijk met 32 mm buis? Fotootje?

ps. 'k Heb voor koper buigijzers (12, 15 en 28) en buigveren zoals deze (12, 15), maar met koperbuis lukt het me niet om met die veren goede bochten te krijgen. Dus ik doe het alleen met buigijzers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herw76
dof schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 22:52:
[...]

Ah, zo'n 32mm buigveer is niet gek voor minder dan 15€. Welke buigradius haal je eigenlijk met 32 mm buis? Fotootje?

ps. 'k Heb voor koper buigijzers (12, 15 en 28) en buigveren zoals deze (12, 15), maar met koperbuis lukt het me niet om met die veren goede bochten te krijgen. Dus ik doe het alleen met buigijzers.
15 á 20 cm
Je kan aardig strak buigen zonder dat de buis knikt of plaat wordt
Foto gaat helaas niet leidingen zitten in een leiding schacht

[ Voor 5% gewijzigd door Herw76 op 25-07-2023 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Herw76 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 22:55:
[...]

15 á 20 cm
Je kan aardig strak buigen zonder dat de buis knikt of plaat wordt
Foto gaat helaas niet leidingen zitten in een leiding schacht
Kijken of ik zo'n buigveer ga kopen.
Dan nog effe de juiste puntstukken of verlopen erbij kopen.

Heb je bij de aansluiting van de WP ook bochten gemaakt in de buis?
Of heb je daar flexibele bochten genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
Rzaan schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:03:
[...]

Kijken of ik zo'n buigveer ga kopen.
Dan nog effe de juiste puntstukken of verlopen erbij kopen.

Heb je bij de aansluiting van de WP ook bochten gemaakt in de buis?
Of heb je daar flexibele bochten genomen?
Die is nog niet binnen 😩

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:34
@Rzaan Hoe is dit afgelopen?

en heb je nog tips over de thermostaat :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
BarryH schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 13:55:
@Rzaan Hoe is dit afgelopen?

en heb je nog tips over de thermostaat :)
Dit is goed afgelopen. Heb het niet zelf gedaan, maar laten doen.
Dat ging de eerste keer overigens niet perfect. Er zat een bocht in de aansluiting naar de WP die boven de inlaat uitkwam. Dus die bocht moest vlakker gemaakt worden.
Thermostaat is aangesloten, en ook de remote van de WP. Hoe dat precies werkt allemaal... geen idee. Maar ik kan straks de temperatuur ook instellen met de thermostaat die in de huiskamer hangt.
Pagina: 1