Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 118 Laatste
Acties:
  • 690.793 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.de.Ruiter
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-02 21:04
Dag mede-tweakers,
Ik ben mij aan het oriënteren voor een warmtepomp, hierbij gaat mijn interesse uit naar de nieuwe Panasonic L serie.
Ik kan alleen geen (installatie)handleidingen voor deze serie vinden, heeft iemand die al gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:30

Carboy54

Duurzaamheid coach

D.de.Ruiter schreef op zondag 23 juli 2023 @ 11:50:
Dag mede-tweakers,
Ik ben mij aan het oriënteren voor een warmtepomp, hierbij gaat mijn interesse uit naar de nieuwe Panasonic L serie.
Ik kan alleen geen (installatie)handleidingen voor deze serie vinden, heeft iemand die al gevonden?
Stuur mij maar een DM met jouw mailadres. Welk type? All In One of Bi Bloc?

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.de.Ruiter
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-02 21:04
Carboy54 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 14:38:
[...]

Stuur mij maar een DM met jouw mailadres. Welk type? All In One of Bi Bloc?
Hoi Carboy54, gedaan. Bedankt (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-06 19:43
Ik ben gestart met de installatie van een wh-mdc07j3e5. Vermoedelijk komen er wel een aantal vragen, om het een beetje overzichtelijk te houden en de topics niet te overspoelen met specifieke vragen betreffende mijn installatie, mijn eigen topic gestart.
Installatie wh-mdc07j3e5

[ Voor 51% gewijzigd door tonny147 op 24-07-2023 08:14 ]

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

tonny147 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 17:15:
Gestart met de installatie van een wh-mdc07j3e5.
Installatie wh-mdc07j3e5
Beetje omschrijving wat je wilt met deze link zou hier handig zijn. Er zijn vele starters 🙃

[ Voor 36% gewijzigd door Carboy54 op 24-07-2023 08:13 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonny147
Heb je gelijk in, enigzins aangepast.

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naliya
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-05 09:19
WP staat er inmiddels:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_oUO_37Sh7M3lu4IP1OiD-Mxuk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wx0GXU91zB7yORkHhPyikJHB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRla1n9XoNygNcCUQpt-5gWKxr0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U6Aj90Fp9ZXtXfFrcxks8imS.jpg?f=fotoalbum_tile

Omhoog met de verhuislift ging prima. 4 man om te tillen, maar 3 had ook wel gewerkt.

Staat op een betonnen platte dak, opbouw als volgt:

WP
Veren
Bigfoots 1m lang
Opsluitband 1m lang
Rubber matten
Dak

En de afstanden gaan net, 30 cm achter en 100cm voor vrij.

Nu maar eerst met vakantie en dan installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Laatst online: 23:31
Naliya schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:32:
WP staat er inmiddels:

[Afbeelding][Afbeelding]

Omhoog met de verhuislift ging prima. 4 man om te tillen, maar 3 had ook wel gewerkt.

Staat op een betonnen platte dak, opbouw als volgt:

WP
Veren
Bigfoots 1m lang
Opsluitband 1m lang
Rubber matten
Dak

En de afstanden gaan net, 30 cm achter en 100cm voor vrij.

Nu maar eerst met vakantie en dan installeren.
toon volledige bericht
Ik vond het zelf maar erg lomp met een pannenlift. Het er af krijgen boven was zeer lomp.

Je kan wellicht wat verbeteren in de winter door een (paar) schotten 45 graden te plaatsen voor de WP.
Of zelfs twee van 45, samen een hoek van 90 graden voor de WP en tegen de muur, zo: | | <|
Nu blaast die precies tegen de wand aan, en dus in rondjes. Het muurtje zal net hoog genoeg zijn om waarschijnlijk een heel koud dak te krijgen en dus eindeloos in defrosts te belanden.
e.e.a hangt af van de bebouwing op het dak voor de rest. Maar heb bij veel mensen al het probleem gezien dat de energieloze lucht niet weg kan.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naliya
alaintje schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:52:
[...]

Ik vond het zelf maar erg lomp met een pannenlift. Het er af krijgen boven was zeer lomp.

Je kan wellicht wat verbeteren in de winter door een (paar) schotten 45 graden te plaatsen voor de WP.
Of zelfs twee van 45, samen een hoek van 90 graden voor de WP en tegen de muur, zo: | | <|
Nu blaast die precies tegen de wand aan, en dus in rondjes. Het muurtje zal net hoog genoeg zijn om waarschijnlijk een heel koud dak te krijgen en dus eindeloos in defrosts te belanden.
e.e.a hangt af van de bebouwing op het dak voor de rest. Maar heb bij veel mensen al het probleem gezien dat de energieloze lucht niet weg kan.
Bedankt voor jouw opmerking. Het er af krijgen ging eigenlijk prima. Deze lift had een klep aan de voorkant en je kon hem er zo vanaf schuiven en op het dak zetten.

M.b.t. de wand, de foto geeft denk ik een wat vertekend beeld. De muur is ongeveer even hoog als het midden van de ventilator en er zit precies 100 cm tussen wat volgens de installatiehandleiding genoeg is.

Ik dacht idd. al zelf om gewoon tegen de muur een plaat te plaatsen om de uitblaas naar boven te duwen, ik vraag me alleen af of het wel een probleem gaat zijn of niet.

Alternatieve plan is om de WP 90 graden te draaien, maar dan kom je moeilijk langs. Daarom voor dit gekozen.

Is er een makkelijk manier om erachter te komen of het een probleem is? Of is het gewoon in de winter op het dak staan en voelen waar de lucht naartoe gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

In de installation Manual van de L&K serie mag gegalvaniseerde buis niet worden toegepast. Ik heb daarom dit voorgelegd aan Panasonic omdat in de huidige J serie dat nooit is afgeraden en ook niet echt problemen oplevert. Ik kreeg hierop het volgende antwoord:

Het mogelijk is dat er corrosie optreedt door het galvanisch contact van twee verschillende metalen.

In de manual staat boven deze regel over het niet toepassen van gegalvaniseerde buis, zo wie zo alle metalen leidingen denk ik dan, staat een advies om een isolatie tussen twee metalen toe passen. Hier kan ik me wel in vinden, maar dit geldt altijd al voor installaties waarin verschillende materialen (metalen) gebruikt worden.

Dus een verbod op gegalvaniseerde buis lijkt mij overdreven maar een kunststof koppeling en een extra vuil/magneet filter toepassen, zeker bij renovatie van een oude installatie, lijken mij goede aanbevelingen om vuil en corrosie problemen in de toekomst te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:14

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
wheli schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:45:
Zijn er mensen die hun wp 's nachts uitzetten via bv Heishamon/HA?

Hij verbruikt bij mij 0,2 kWh/24 uur sluipverbruik, geen mega besparing natuurlijk maar toch 6*30*0,1= 18 kWh per jaar. En voordeel dat SWW niet per ongeluk in de nacht aangaat met lagere buitentemperatuur en minder duurzame energie.
Of zie ik wat over het hoofd?
Ik was er mee bezig.. Via nodered alles werkend maken en gewoon eens per dag via hesihamon uurtje laten draaien ivm sludge enz

Helaas domoticz crash die niet zo simpel op te lossen is.

Iemand Docker werkend met mosquitto [ 2,0 ] en Domoticz?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
tonny147 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 17:15:
Ik ben gestart met de installatie van een wh-mdc07j3e5. Vermoedelijk komen er wel een aantal vragen, om het een beetje overzichtelijk te houden en de topics niet te overspoelen met specifieke vragen betreffende mijn installatie, mijn eigen topic gestart.
Installatie wh-mdc07j3e5
+

Kan ook hier.. hahaha

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Andrehj schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:33:
[...]

Van wie moest dat?
Volgens mij zie ik in het plaatje hierboven enkel VVW. En daarbij dan enorm veel leidingwerk, kleppen en pompen. Ik denk dat dat echt veel eenvoudiger (en met veel minder energieverbruik) kan.
En dat doe je dan door gewoon de WP direct in de VVW te laten pompen. Mengkleppen, pompgroepen en buffervat heb je dan niet nodig. Ongewenste temperatuurverschillen tussen ruimtes los je op door de VVW-groepen in te regelen.

Het bewijs voor bovenstaande stelling draait inmiddels al drie jaar in onze eigen woning.
vanaf 2018 Kiss systeem :-)
Wp naar cv.
Zonder ook maar iets aan klep, extra pomp oid...

Wie dit systeem heeft ontworpen pff..... |:(

I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Didike schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:11:
[...]

Dat was de opstelling die we moesten plaatsen 🫣
Zo ziet het er dus uit.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik weet niet hoe handig je zelf bent....
Maar ik zou eea er tussenuit gooien, en mss op marktplaats..

Maar knieën icm flow van je systeem
Dunne aanvoerleidingen.

Hopelijk niet teveel voor betaald...

Ik denk dat je errors komen ivm geen flow. afgifte enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Goed nieuws over de verbeterde beschikbaarheid van de J serie in de update van 26 juli in de openingspost:
Panasonic problemen met leveringen in Europa

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 26-07-2023 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachtum
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-10-2023
Hallo
Ik heb nieuw aangelegd een panasonic monoblock H serie met een 200 l buffervat parallel erachter volgens warmtepompweetjes schema
Nu vind in het schema ik dat er achter de afsplitsing van de buffertank een pomp moet zitten en een thermistor net voor de afsplitsing naar het buffervat. Nu kan ik niet vinden hoe de (secundaire) pomp gaat functioneren, alleen door drukverschil of in combinatie met de thermistor op de PCB? moet ik daarvoor de nogal prijzige optional PCB aanschaffen of kan ik voorzien met het mainboard PCB die mijn pomp schakelt op de afkoeling en met welke sensor dan? Het kan heel goed dat deze vraag al eens gesteld is. Excuus hiervoor maar ik als newbie heb niets kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wachtum schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 18:40:
Hallo
Ik heb nieuw aangelegd een panasonic monoblock H serie met een 200 l buffervat parallel erachter volgens warmtepompweetjes schema
Nu vind in het schema ik dat er achter de afsplitsing van de buffertank een pomp moet zitten en een thermistor net voor de afsplitsing naar het buffervat. Nu kan ik niet vinden hoe de (secundaire) pomp gaat functioneren, alleen door drukverschil of in combinatie met de thermistor op de PCB? moet ik daarvoor de nogal prijzige optional PCB aanschaffen of kan ik voorzien met het mainboard PCB die mijn pomp schakelt op de afkoeling en met welke sensor dan? Het kan heel goed dat deze vraag al eens gesteld is. Excuus hiervoor maar ik als newbie heb niets kunnen vinden.
Waarom een buffervat? Of beter gezegd, waarom niet gewoon zonder buffervat? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Wachtum schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 18:40:
Hallo
Waarom is dat vat geplaast uberhaupt en waarom zon grote? Wat is het doel/nut ervan?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachtum
Ik lees idd meer de vraag mbt buffervaten. Het betreft een
verwarming van een boerderij met 42 panelen en dan niet het hoofdverblijf. Ruimte zat dus.Ik wil een aantal laag temperatuur radiatoren en/of fancoils installeren en dus ook de temperatuur niet boosten; het hoeft er maar ongeveer 17 graden te worden. Na saldering wil ik in de ruimtes een beetje profiteren van de zonnestroom die overdag geleverd wordt. Vandaar dit vat. Daarnaast bevat dit vat een lange spiraal. Ik ga deze oneigenlijk gebruiken om het water voor de doucheboiler voor te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:13
Wachtum schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 12:26:
Daarnaast bevat dit vat een lange spiraal. Ik ga deze oneigenlijk gebruiken om het water voor de doucheboiler voor te verwarmen.
Als ik het goed begrijp ga je drinkwater door een boiler spiraal leiden? En dat dan lekker opwarmen tot een graad of 35/40? En daarna in een boiler verder verwarmen tot douche temperatuur? Dat is volgens mij niet toegestaan en vragen om (legionella) problemen.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:44

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

LinuZZ schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 19:57:
[...]

Als ik het goed begrijp ga je drinkwater door een boiler spiraal leiden? En dat dan lekker opwarmen tot een graad of 35/40? En daarna in een boiler verder verwarmen tot douche temperatuur? Dat is volgens mij niet toegestaan en vragen om (legionella) problemen.
Als het een RVS hygiënespiraal zou zijn kan dat prima, anders wordt het wel een beetje gammel als het gewoon staal is.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
verwarming van een boerderij met 42 panelen en dan niet het hoofdverblijf. Ruimte zat dus.Ik wil een aantal laag temperatuur radiatoren en/of fancoils installeren en dus ook de temperatuur niet boosten; het hoeft er maar ongeveer 17 graden te worden. Na saldering wil ik in de ruimtes een beetje profiteren van de zonnestroom die overdag geleverd wordt. Vandaar dit vat. Daarnaast bevat dit vat een lange spiraal. Ik ga deze oneigenlijk gebruiken om het water voor de doucheboiler voor te verwarmen.
De Panasonic oplossing met uitbreidingsprintplaat en sensoren veronderstelt dat je de pana de temperatuurregeling van de ruimten achter het buffervat wilt laten regelen. Maar dat kan natuurlijk ook lokaal met thermostaatkranen en een secundaire pomp die de druk konstant houdt. Dan laat je de pana uitsluitend de temperatuur van het buffervat regelen. Bijvoorbeeld op basis van buitentemperatuur. In feite doe je dan alsof het buffervat een dikke radiator is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Nu online
Rimco schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 21:14:
[...]

Als het een RVS hygiënespiraal zou zijn kan dat prima, anders wordt het wel een beetje gammel als het gewoon staal is.
Het kan natuurlijk ook met een warmtewisselaar zoals die ook in een combi-ketel zit. Gewoon achter de secundaire pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

opslag gaat niet werken. opslag kost je altijd meer energie dan ding gewoon de temperatuur laten maken die je nodig hebt.

wil je energie opslaan moet je dat in batterijen doen zodat de WP de accu kan gebruiken. dat is goedkoper en efficienter.

als je trouwens echt door wilt zetten heb ik nog een optionele print. die ik heb gekocht gebruik ik toch uiteindelijk niet.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 30-07-2023 22:58 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachtum
De batterij komt er tzt ook wel als saldering niet meer uitkan. (Flippy) Maar ook die 5 of 10 kWh opslag gaat bij mij 8 maanden per jaar snel vol raken met zonneenergie en is voorlopig veel duurder dan een buffervat. En nu kan ik wat gaan experimenteren :)
Het geisoleerde buffervat staat in een ruimte (stal/B&B gastenkeuken) die "een klein beetje" verwarmd moet worden dus alle geproduceerde warmte gaat goed benut worden en is er volgens mij dus minimaal verlies (hoewel alle geproduceerde warmte natuurlijk verlies is). De wp kan hopenlijk uit als de panelen gaan slapen en kan gaan snorren als er energie wordt opgewekt. Legionella is een probleem als de doucheboilertemperatuur te laag zou zijn. Maar dat zou het in een boiler ook zonder buffervatvoorverwarming zijn. Het water in de spiraal is geen stilstaand water. Het enige item volgens mij is idd dat het materiaal van de spiraal geen rvs is en het daarbij minder of ongeschikt maakt voor drinkwater. Overwegende dat ik strikt 2 doucheboilers hiermee vul .....(Rimco/Linuzz)
Om de temperatuur te regelen achter het buffervat en een secundaire pomp, alsware het een dikke radiator, vind ik interessant. (FransvWoerkom) Intussen heb ik de optionele print in mijn ongeduld al wel besteld in Duitsland (sorry Flippy). Ik kan dan nog wat gaan spelen al weet ik nog niet precies hoe. Bedankt alvast allen voor jullie mooie reacties. Andere tips zijn altijd welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Wachtum met een spiraal van ijzer waar telkens drinkwater doorheen loopt krijg je binnen de kortste keren roestwater. En dan is het wachten tot het doorgeroest is en je spiraal stuk is.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Wachtum schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:46:
De batterij komt er tzt ook wel als saldering niet meer uitkan. (Flippy) Maar ook die 5 of 10 kWh opslag gaat bij mij 8 maanden per jaar snel vol raken met zonneenergie en is voorlopig veel duurder dan een buffervat. En nu kan ik wat gaan experimenteren :)
Het geisoleerde buffervat staat in een ruimte (stal/B&B gastenkeuken) die "een klein beetje" verwarmd moet worden dus alle geproduceerde warmte gaat goed benut worden en is er volgens mij dus minimaal verlies (hoewel alle geproduceerde warmte natuurlijk verlies is). De wp kan hopenlijk uit als de panelen gaan slapen en kan gaan snorren als er energie wordt opgewekt. Legionella is een probleem als de doucheboilertemperatuur te laag zou zijn. Maar dat zou het in een boiler ook zonder buffervatvoorverwarming zijn. Het water in de spiraal is geen stilstaand water. Het enige item volgens mij is idd dat het materiaal van de spiraal geen rvs is en het daarbij minder of ongeschikt maakt voor drinkwater. Overwegende dat ik strikt 2 doucheboilers hiermee vul .....(Rimco/Linuzz)
Om de temperatuur te regelen achter het buffervat en een secundaire pomp, alsware het een dikke radiator, vind ik interessant. (FransvWoerkom) Intussen heb ik de optionele print in mijn ongeduld al wel besteld in Duitsland (sorry Flippy). Ik kan dan nog wat gaan spelen al weet ik nog niet precies hoe. Bedankt alvast allen voor jullie mooie reacties. Andere tips zijn altijd welkom
je weet wel dat je COP als een baksteen zakt met een opslagvat en je dus gewoon duurder uitbent als de eindafrekning komt in december?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Wachtum schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:46:
Hoeveel kWh denk je op te kunnen slaan in dat buffervatje?*

Verschillende mensen proberen je het te vertellen, maar lijkt nog niet helemaal aan te komen...

*Hint: bij normale dT van 5gr is het amper 1.5kWh thermisch, terwijl de 5-10kWh electrische accu icm COP WP er zo'n 15-50kWh thermisch van maakt...
De opgeslagen thermische energie geeft ook meteen aan waarom het nutteloos is als "opslag", de WP kan dat vatje vele malen per uur "vullen".
Als je toch thermische energie wilt opslaan, dan beter je SWW boiler boosten naar 65gr. Maar ook dat zijn geen enorme hoeveelheden energie, maar iig nog nuttig.
Rimco schreef op maandag 31 juli 2023 @ 21:38:
@Wachtum met een spiraal van ijzer waar telkens drinkwater doorheen loopt krijg je binnen de kortste keren roestwater. En dan is het wachten tot het doorgeroest is en je spiraal stuk is.
Lijkt me ook niet helemaal KIWA approved... Hoef je iig geen ijzerpillen te halen bij de huisarts.... Maarrrr, je moet uberhaubt heel goed zoeken om een vat met niet-RVS spiraal te vinden.

[ Voor 12% gewijzigd door bbbrumbrum op 31-07-2023 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

bbbrumbrum schreef op maandag 31 juli 2023 @ 22:34:
[...]

Lijkt me ook niet helemaal KIWA approved... Hoef je iig geen ijzerpillen te halen bij de huisarts.... Maarrrr, je moet uberhaubt heel goed zoeken om een vat met niet-RVS spiraal te vinden.
Dat noemen ze dan meestal ook geen spiraal, maar een buiswarmtewisselaar. Bijvoorbeeld een buffervat met zo'n wisselaar voor een zonneboiler. Of eentje met een extra wisselaar voor een houthaard. Zie https://www.oeg.net/nl/bu...armtewisselaars-516008206 bijvoorbeeld.

Die zijn dan gewoon compleet van staal, heb ze zelf ook van OEG. Maar dan heb ik wel de variant met de hygiënespiraal, die dan wel van RVS is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachtum
Nog even nagelezen in de specs van Giacomini en het is een sanitaire boiler dus de ijzerpillen zal ik wellicht toch aande huisarts moeten vragen daar de spiraal van rvs is. Excuus voor dit misverstand. Mbt warmtebuffer heb je gelijk BBBrumbrum maar mijn dt zal veel groter zijn dan 5 graden gezien de lage eisen aan de niet al te veel verwarmen ruimtes. En een dure 10 kWh accu heb ik voorlopig echt nog niet door de saldering... maar panelen des te meer (42) en warmtepompairco's die de hoofdverblijven warm houden. Ik heb daar geen radiatoren. Een buffervat kost relatief weinig
Het is ook niet zo dat het buffervat bij mij de 'warmtekar' daar moet trekken. De warmtecapaciteit is laag zeker, maar in mijn situatie 200 liter van 30 graden in de avond (geen zon) een aanvulling op de wp, buiten de volop beschreven functies van een buffervat. Ook het voorverwarmen van de boilerinlaat vind ik interessant.
Het is ook best een bijzondere situatie; verbouwde boerderij, overmaat aan panelen en ik (net) genoeg lijk te salderen om de wp gratis te laten draaien en gasvrij te zijn. Nog wel...
Het zakken van de cop waarde met een buffervat (Flippy) ga ik testen als het operationeel is. Er zitten kranen voor de in en uitlaat. Dank voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun95
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-05 17:30
flippy schreef op maandag 31 juli 2023 @ 21:41:
[...]

je weet wel dat je COP als een baksteen zakt met een opslagvat en je dus gewoon duurder uitbent als de eindafrekning komt in december?
Waardoor zakt het COP door gebruik van een opslagvat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-06 17:12

Cr3ator

1 bar is geen bar

teun95 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:24:
[...]

Omdat de gemiddelde aanvoertemperatuur hoger zal liggen, dus ook de verliezen. Hoe hoger de aanvoertemperatuur, hoe lager de COP.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:28
teun95 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:24:
1. Omdat de extra pomp stroom verbruikt, en dus je elektriciteitsverbruik hoger is.
2. Door menging in het vat.
3. Doordat in de praktijk bijna niemand er in slaagt om de primaire flow exact gelijk te krijgen als de secundaire flow. Daardoor moet je WP water van een onnodig hoge temperatuur maken.

En je investeringsbedrag is door dat buffervat, extra pompgroep, extra leidingwerk en extra arbeid ook nog eens (meestal onnodig) hoger.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun95
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-05 17:30
Andrehj schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:56:
[...]

1. Omdat de extra pomp stroom verbruikt, en dus je elektriciteitsverbruik hoger is.
3. Doordat in de praktijk bijna niemand er in slaagt om de primaire flow exact gelijk te krijgen als de secundaire flow. Daardoor moet je WP water van een onnodig hoge temperatuur maken.

En je investeringsbedrag is door dat buffervat, extra pompgroep, extra leidingwerk en extra arbeid ook nog eens (meestal onnodig) hoger.
Extra elektriciteitsverbruik door de pomp is inderdaad een factor.

Maar is de menging in het vat en een ongelijke flow in het primaire en secundaire circuit niet juist gewenst? Dat haal ik uit de uitleg Buffervat warmtepompinstallatie (warmtepomp-weetjes.nl). Ook in de installatiegids van de Panasonic staat een installatie met buffervat als beste optie beschreven.

@Cr3ator Als ik het goed begrijp doel je op een lagere COP om de temperatuur in een opslagvat overdag verhogen om het 's avonds te kunnen gebruiken? Goed punt. In een goed draaiend systeem is een opslagvat met 35 graden water niet veel waard.

Wat als we de saldering even achterwege laten en het volgende aannemen: dat er een overschot aan eigen productie door zonnepanelen is, en dat de energieprijzen per kwartier/half uur veranderen. Zou een opslagvat dan aantrekkelijk zijn om overdag (al dan niet met een lage COP) met het overschot aan zonne-energie de temperatuur van het buffervat zo veel mogelijk te verhogen zodat de warmtepomp op dure piektijden (17:00-20-00) of gewoon 's avonds even een tijdje op pauze kan?

Het systeem draait tijdens het "opladen" van het buffervat dan weliswaar niet efficiënt, maar zo lang er een overschot aan zonne-energie is waar weinig/niets op verdiend wordt zou je zeggen dat dat niet erg is, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

teun95 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:31:
[...]

Extra elektriciteitsverbruik door de pomp is inderdaad een factor.

Maar is de menging in het vat en een ongelijke flow in het primaire en secundaire circuit niet juist gewenst? Dat haal ik uit de uitleg Buffervat warmtepompinstallatie (warmtepomp-weetjes.nl). Ook in de installatiegids van de Panasonic staat een installatie met buffervat als beste optie beschreven.

@Cr3ator Als ik het goed begrijp doel je op een lagere COP om de temperatuur in een opslagvat overdag verhogen om het 's avonds te kunnen gebruiken? Goed punt. In een goed draaiend systeem is een opslagvat met 35 graden water niet veel waard.

Wat als we de saldering even achterwege laten en het volgende aannemen: dat er een overschot aan eigen productie door zonnepanelen is, en dat de energieprijzen per kwartier/half uur veranderen. Zou een opslagvat dan aantrekkelijk zijn om overdag (al dan niet met een lage COP) met het overschot aan zonne-energie de temperatuur van het buffervat zo veel mogelijk te verhogen zodat de warmtepomp op dure piektijden (17:00-20-00) of gewoon 's avonds even een tijdje op pauze kan?

Het systeem draait tijdens het "opladen" van het buffervat dan weliswaar niet efficiënt, maar zo lang er een overschot aan zonne-energie is waar weinig/niets op verdiend wordt zou je zeggen dat dat niet erg is, toch?
toon volledige bericht
je COP halveert als je van 30 graden naar 55 gaat. dat ga je nooit goedmaken met de verschillende tarieven over een dag. en dan nog heb je een enorme kostenpost van de pompen en tanks die je eerst moet "terugverdienen"

nogmaals: een warmtepomp is GEEN gasketel. dus aanlaten dat ding.

wil je gebruik maken van zo'n vervelende energietoko met uurtarieven moet je een thuisaccu kopen die intelligent kan opladen en ontladen. anders is en blijft het geld en energieverspilling.

energie "over" heb je nooit. of je moet het terugleveren of als je zo'n uurtarief hebt moet je het opslaan. maar energie "opslaan" in een watertank is super dom onder de streep, dat komt nooit uit.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 01-08-2023 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Wachtum schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:04:
Nog even nagelezen in de specs van Giacomini en het is een sanitaire boiler dus de ijzerpillen zal ik wellicht toch aande huisarts moeten vragen daar de spiraal van rvs is. Excuus voor dit misverstand. Mbt warmtebuffer heb je gelijk BBBrumbrum maar mijn dt zal veel groter zijn dan 5 graden gezien de lage eisen aan de niet al te veel verwarmen ruimtes. En een dure 10 kWh accu heb ik voorlopig echt nog niet door de saldering... maar panelen des te meer (42) en warmtepompairco's die de hoofdverblijven warm houden. Ik heb daar geen radiatoren. Een buffervat kost relatief weinig
Het is ook niet zo dat het buffervat bij mij de 'warmtekar' daar moet trekken. De warmtecapaciteit is laag zeker, maar in mijn situatie 200 liter van 30 graden in de avond (geen zon) een aanvulling op de wp, buiten de volop beschreven functies van een buffervat. Ook het voorverwarmen van de boilerinlaat vind ik interessant.
Het is ook best een bijzondere situatie; verbouwde boerderij, overmaat aan panelen en ik (net) genoeg lijk te salderen om de wp gratis te laten draaien en gasvrij te zijn. Nog wel...
Het zakken van de cop waarde met een buffervat (Flippy) ga ik testen als het operationeel is. Er zitten kranen voor de in en uitlaat. Dank voor jullie reacties.
Als je de dT bewust vergroot door Ta veel hoger te zetten dan nodig, ga je dus ook een veel lagere COP krijgen, terwijl hij in jouw toepassing met lage gevraagde ruimtetemperatuur juist makkelijk extreem hoog kan zijn (mits voldoende afgifte).

Daarnaast, we hadden het over een potentiële factor 40 (!!) dat de accu beter kan zijn qua opslaghoeveelheid.

Maargoed, dat is bijzaak. Je hoeft helemaal geen accu te kopen, dat was niet het punt.

Het gaat erom dat je dat vat weglaat, daar word je installatie en energierekening alleen maar slechter van.
Voor het geld kun je beter 2-8 panelen (afhankelijk wat dat vat kost) bijleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Andrehj schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:56:
[...]

4. Omdat het warme vat altijd warmte zal verliezen.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:04
Ik heb een DJG boiler van 300 liter, label B. Uit de specsheet haal ik dat het stilstandsverlies 56 watt is (ik denk bij 45 graden volgens NEN 12897?). Heeft het nut om de boiler nog verder na te isoleren? Ik ben nu met de messing koppelingen bezig maar ik zou ook (op termijn) een hele ombouw kunnen timmeren met steenwol oid er in. Heeft iemand dat al gedaan?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08-06 09:24
wheli schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:43:
Ik heb een DJG boiler van 300 liter, label B. Uit de specsheet haal ik dat het stilstandsverlies 56 watt is (ik denk bij 45 graden volgens NEN 12897?). Heeft het nut om de boiler nog verder na te isoleren? Ik ben nu met de messing koppelingen bezig maar ik zou ook (op termijn) een hele ombouw kunnen timmeren met steenwol oid er in. Heeft iemand dat al gedaan?
Hangt er van af waar het vat staat. Als het vat binnen de verwarmde schil staat dan is het de helft van het jaar gewoon nuttige afgifte. En in de zomer is het met zonnepanelen en hoge COP niet echt een issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Het vat staat binnen de schil maar wel in het 'wasmachinehok'. De warmtepompdroger zal mogelijk wel wat zuiniger werken maar die gebruiken we amper, dus het mag daar best wat koeler zijn.
We douchen hier om de dag met een 5.7 l/min douche dus ik kom op ca 50 liter warm water per dag gemiddeld. Dat kost dus 1,70 kwh/dag voor warm water. Het verlies is 56 watt continu = 1,34 kWh/dag dus 44% van het verbruik is warmteverlies. Ik neem legionella maar even niet mee. En ja, boiler is dus eigenlijk te groot voor ons huidige gebruik maar in de toekomst 2 pubers zal de situatie wel veranderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
wheli schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:08:
We douchen hier om de dag met een 5.7 l/min douche dus ik kom op ca 50 liter warm water per dag gemiddeld.
Theorievraagje, hoe kom je op ca 50 liter warm water verbruik per dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
We douchen om de dag, beide ongeveer 10 minuten met een douche die 5.7 liter per minuut verbruikt. Er is ook nog iets bijmenging van koud water omdat de boiler op 41-46 graden gestookt wordt. Dus ~50 liter per dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:17
De DJG 300l heeft volgens de spec 80mm Neopor als isolatielaag, dit geeft een Rd waarde van 2.5.
Een verdubbeling van de Rd waarde geeft een halvering van je verlies. Glaswol heeft een Rd waarde van 2.5 bij 10cm dikte.
Dus bij extra isoleren geeft het volgende resultaat:
Standaard: 56 watt verlies, 490kWh per jaar, 78€ per jaar
10cm glaswol: 28 watt verlies, 245 kWh per jaar, 39€ per jaar
30cm glaswol: 14 watt verlies, 123 kWh per jaar, 20€ per jaar

Bij een SCOP van 2.5 is en kWh prijs van 40ct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
wheli schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:48:
We douchen om de dag, beide ongeveer 10 minuten met een douche die 5.7 liter per minuut verbruikt. Er is ook nog iets bijmenging van koud water omdat de boiler op 41-46 graden gestookt wordt. Dus ~50 liter per dag.
Precies, ik was even benieuwd of je rekening hield met mengen met koud water en de temperatuur van je "aanvoer". :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
sjimmie schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 08:29:
4. Omdat het warme vat altijd warmte zal verliezen.
Dat vat staat normaliter binnen je geïsoleerde schil. Daar is extra afgifte geen verlies.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-06 16:33

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Andrehj schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:05:
[...]

Dat vat staat normaliter binnen je geïsoleerde schil. Daar is extra afgifte geen verlies.
Wel als je naar de COP kijkt, kost meer energie dan via de vloerverwarming!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Pejdref schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:42:
De DJG 300l heeft volgens de spec 80mm Neopor als isolatielaag, dit geeft een Rd waarde van 2.5.
Een verdubbeling van de Rd waarde geeft een halvering van je verlies. Glaswol heeft een Rd waarde van 2.5 bij 10cm dikte.
Dus bij extra isoleren geeft het volgende resultaat:
Standaard: 56 watt verlies, 490kWh per jaar, 78€ per jaar
10cm glaswol: 28 watt verlies, 245 kWh per jaar, 39€ per jaar
30cm glaswol: 14 watt verlies, 123 kWh per jaar, 20€ per jaar

Bij een SCOP van 2.5 is en kWh prijs van 40ct
Deze berekening gaat niet helemaal op. Omdat met het dikker worden van de isolatie het verliesgevend oppervlak toeneemt is de werkelijke winst kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Andrehj schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:05:
[...]

Dat hang af van WAAR binnen je schil.
Als die op een zolder in in een andere (bij)ruimte staat die je normaliter niet zou verwarmen is het echt wel verlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07-05 21:29
Goedenavond,

Ben voor onze Pana WP op onderzoek gegaan of de flexibele aansluit slangen die we ingebruik hebben zuurstof dicht zijn, las ergens op het forum dat dit niet altijd het geval is, wil zeker geen roest vorming door zuurstof rijk water krijgen.

De slangen heb ik gekocht bij Technim;

Specificaties Flexibele Slang 1'' Recht Binnendraad x 1'' Haaks Binnendraad 1000mm Set á 2 Stuks

Heb de vraag aan verkoper voorgelegd en onderstaand antwoord gekregen:
Goedemiddag,

Deze zijn bedoeld voor drinkwaterinstallaties. De inlage is EPDM, deze zijn dus niet zuurstofdicht.

Technim BV
De verkoper geeft dus aan dat slangen met EPDM dus niet geschikt zijn.

Nu schets mijn verbazing dat de topic starter verwijst naar een website waar je specifiek slangen voor oa WP installaties kunt bestellen, maar deze zijn EPDM 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qV6BECCAu11UAP88008B7Q3zcaw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kp6pVBdJTQWaRnDoNGoTpWDM.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand hier al onderzoek naar gedaan? Moet het dan een slang met Neopreen zijn?

[ Voor 16% gewijzigd door djpeterl1 op 02-08-2023 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:20

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@djpeterl1 ik heb ooit een linkje opgeslagen van Sani Flex. Ondertussen geeft die een 404 maar wat zoeken op hun site geeft mij https://www.sani-flex.de/trinkwasserschlauch-dn32/a-81/ en dat is HD-PE (High Density - Polyethylene).

Maar of dat dan zuurstofdicht is? :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@djpeterl1 Vanwege die reden heb ik altijd de volledig rvs ribbelslangen van onze oosterburen gebruikt in het cv gedeelte: https://edelstahlwellrohr.com/. Kon het namelijk nooit geheel uitsluiten... Bij Econo hebben ze die ook, maar de Duitsers zijn wat goedkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Laatst online: 20:10
Ik heb ze maar bij rjtec-shop.eu gekocht, meteen met 90 graden bocht zodat hij makkelijk past, en meteen isolatie erbij besteld.

Makkelijker kan niet volgens mij (vast wel iets goedkoper, maar ik vond 't wel best zo)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:53

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Vraagje over geluid. Ik had iemand over de vloer Maasluip in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" die een WH-MDC09J3E5 wil installeren terwijl mijn berekeningen zeggen dat 5 kW voldoende moet zijn.

Maakt een 5 kW die 5 kW aan warmte levert meer geluid dan een 9 kW die 5 kW warmte levert? Omdat die misschien op vol vermogen werkt en de 9 kW niet?
Of werkt dat zo niet.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
Maasluip schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:15:
Vraagje over geluid. Ik had iemand over de vloer Maasluip in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" die een WH-MDC09J3E5 wil installeren terwijl mijn berekeningen zeggen dat 5 kW voldoende moet zijn.

Maakt een 5 kW die 5 kW aan warmte levert meer geluid dan een 9 kW die 5 kW warmte levert? Omdat die misschien op vol vermogen werkt en de 9 kW niet?
Of werkt dat zo niet.
De 1 fase modellen van panasonic zijn allemaal gelijk, op wat andere software en enkele hardware delen na. Dus nee, maakt geen fluit uit

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:53

Of werkt dat zo niet.
De 5, 7 en 9 kW van de J serie hebben alle drie dezelfde compressor. Bij gelijk vermogen gelijk in geluid.
Het minimale vermogen is ook hetzelfde.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23:34

Of werkt dat zo niet.
Bij mijn weten starten J's standaard op hoog vermogen. Omdat bij de 9J een hoger vermogen is vrijgegeven dan bij een 5J verwacht ik bij opstarten meer geluid. Daarna moduleren ze terug en maakt een 5 of 9J evenveel geluid bij gelijke warmteproductie/compressorfrequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:53

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De installateur zei dat er een fluisterstand was. Ik neem aan dat het hoger vermogen dan ook lager is? Want dan kan ik een 9 kW pomp waarschijnlijk altijd op fluisterstand houden.

Is er een overzicht wat de fluisterstand doet voor het maximale vermogen?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08-06 09:24
Maasluip schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:29:
De installateur zei dat er een fluisterstand was. Ik neem aan dat het hoger vermogen dan ook lager is? Want dan kan ik een 9 kW pomp waarschijnlijk altijd op fluisterstand houden.

Volgens mij gaat de fluisterstand wel ten koste van de COP omdat het toerental van de ventilator beperkt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Maasluip schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:29:

Voor zover ik me kan herinneren is er nooit een cijfermatige beschrijving gemaakt van de Quiet modes.
De fan draait dan wat minder hard en de compressor start lager. Volgens mij is er geen beperking van het maximum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

ConQuestador schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:01:
Ik heb ze maar bij rjtec-shop.eu gekocht, meteen met 90 graden bocht zodat hij makkelijk past, en meteen isolatie erbij besteld.

Makkelijker kan niet volgens mij (vast wel iets goedkoper, maar ik vond 't wel best zo)
RJ-tec heeft enkel een "Edelstahlflexschlauch", geen "Edelstahlwellrohr". De eerste gebruikt dus EPDM, die tweede is volledig RVS. Dat is ook waar de hele discussie mee begon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
Rimco schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:07:
[...]

RJ-tec heeft enkel een "Edelstahlflexschlauch", geen "Edelstahlwellrohr". De eerste gebruikt dus EPDM, die tweede is volledig RVS. Dat is ook waar de hele discussie mee begon.
Ze benoemen specifiek dat deze zuurstofdicht zijn:
Zuurstofdicht volgens DIN 4726
https://www.rjtec-shop.eu/de/edelstahlflexschlauch90.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ik heb onderzoek gedaan daarvoor bij diverse specialisten op installatiegebied. Gezien de zeer korte lengte en de lage max temperaturen is EPDM geen probleem. Mijn Duitse fabrikant op dit gebied geeft expliciet aan geschikt voor verwarmingsinstallaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Dat is dan inderdaad een iets andere variant, met Butyl in plaats van EPDM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonny147
De zuurstof zou dan via de omvlechting de slang binnendringen?
De slangen die ik heb zijn vermoedelijk ook niet zuurstof dicht. Heb ze in pvc tape gewikkeld, onder het motto baat het niet dan schaadt het niet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2r7w6IOHNM0EUV_ocGCdnoo2HA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vjm4YYU4AADO6DTqfo5k2KrV.jpg?f=fotoalbum_large

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djpeterl1
Heb toch gekozen voor de RVS flex slangen van @Rimco, wil het risico op roest toch wel zover mogelijk uitsluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@djpeterl1 let wel op dat ik de metalen pakkingen moeilijk waterdicht vind te krijgen. Kan dus wel zijn dat het handiger is om even andere pakkingen te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpeterl1
@Rimco Welke isolatie (merk/type/maat) heb je gebruikt om de flex slangen isoleren?

Kies je dan voor 32 of 43mm? Zou zeggen de 43 zodat het ook over de koppelingen heen past.

[ Voor 50% gewijzigd door djpeterl1 op 05-08-2023 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@djpeterl1 1" variant volgens mij gewoon alsnog met 32 (of was dat 35?), met een beetje geduld krijg je dat namelijk wel over de koppelingen heen. Sowieso had ik male/female variant, dus dan is 1 kant niet veel groter.

Dit was dan wel armaflex AF, wat best soepel is.

[ Voor 13% gewijzigd door Rimco op 05-08-2023 19:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Beter nieuws over de leveringssituatie van de Panasonic monoblocs ook voor de lange wachters op de 9 J serie:
Carboy54 in "Panasonic problemen met leveringen in Europa"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Nu online
Rimco schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 14:38:
@djpeterl1 let wel op dat ik de metalen pakkingen moeilijk waterdicht vind te krijgen. Kan dus wel zijn dat het handiger is om even andere pakkingen te gebruiken.
Metalen pakkingen? Voor die op de flens dichtende verbindingen gebruik je een fiber pakking. Metalen pakkingen zijn meer voor verbrandingsmotoren, stoommachines en hydauliek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@FransvWoerkom maar die krijg je er dus wel bij geleverd... Zal wel zijn voor de gevallen dat je vloeistoffen hebt die niet met andere pakkingen samen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beninho
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-06 23:25
Misschien even een gekke vraag. Hoe is jullie ervaring met Panasonic m.b.t. het oplossen van problemen en uitdagingen bij problemen die je zelf niet kan oplossen?

panasonic 5KW L-serie | 300L SWW | 3700+3200 Wp oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Beninho schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:13:
Misschien even een gekke vraag. Hoe is jullie ervaring met Panasonic m.b.t. het oplossen van problemen en uitdagingen bij problemen die je zelf niet kan oplossen?
Vraag je dit voor “je buurman” of is het een puur hypothetische stelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beninho
bbbrumbrum schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:59:
[...]

Vraag je dit voor “je buurman” of is het een puur hypothetische stelling?
Nee, hypotetisch. Zijn er mensen die issiues hebben gehad die niet goed werden opgepakt. Gewoon uit nieuwsgierigheid omdat ik een Panasonic L/W warmtepomp wil kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Beninho schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:33:
[...]

Nee, hypotetisch. Zijn er mensen die issiues hebben gehad die niet goed werden opgepakt. Gewoon uit nieuwsgierigheid omdat ik een Panasonic L/W warmtepomp wil kopen.
Problemen worden niet opgelost door Panasonic. Jouw verkoper doet dat en komt hij er niet uit dan schakelt hij de Panasonic distributeur in. En die doet dat hier alleen voor warmtepompen die via het NL kanaal zijn geleverd. Garantie wordt geleverd door de leverancier en die verhaalt het op de distributeur en krijgt betaald door Panasonic NL.

[ Voor 10% gewijzigd door Carboy54 op 15-08-2023 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:35

martijn v o

Certified by Enphase.

Dan is je vraag verkeerd, je moet bij de installateur zijn waar je dat ding koopt.
Als hij (of zij) er niet uit komt kan ie een beroep doen op Panasonic, dat kun je als particulier niet.

dus feitelijk is het antwoord op je vraag: Nee als je Panasonic belt komen ze helemaal niet.

@Carboy54 was me net voor. Zelfde antwoord.

[ Voor 7% gewijzigd door martijn v o op 15-08-2023 16:47 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beninho
Carboy54 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:41:
[...]

Problemen worden niet opgelost door Panasonic. Jouw verkoper doet dat en komt hij er niet uit dan schakelt hij de Panasonic distributeur in. En die doet dat hier alleen voor warmtepompen die via het NL kanaal zijn geleverd. Garantie wordt geleverd door de leverancier en die verhaalt het op de distributeur en krijgt betaald door Panasonic NL.
Helder. Dank voor je reactie. Dus als je zelf iets besteld op Climamarket of een kanaal, dan moet je het met hen oplossen als er iets aan de hand is. En bij grijze import ben je aan de goden overgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:03

Rzaan

Altijd zoekende

Beninho schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:48:
[...]

Helder. Dank voor je reactie. Dus als je zelf iets besteld op Climamarket of een kanaal, dan moet je het met hen oplossen als er iets aan de hand is. En bij grijze import ben je aan de goden overgeleverd.
Dat is niet alleen voor Panasonic zo. Dat geldt voor alle producten die je koopt.
Er zijn wel merken die er andere (lees: gunstigere) regels op na houden. Zoals sommige automerken.
Bij grijze import moet je aankloppen bij de firma waar je het gekocht hebt.
Is dit iemand uit een EU land, dan gelden praktisch dezelfde rechten als in Nederland.
Wat niet wil zeggen dat je daar dan op kunt bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rzaan schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:46:
[...]

Dat is niet alleen voor Panasonic zo. Dat geldt voor alle producten die je koopt.
Er zijn wel merken die er andere (lees: gunstigere) regels op na houden. Zoals sommige automerken.
Bij grijze import moet je aankloppen bij de firma waar je het gekocht hebt.
Is dit iemand uit een EU land, dan gelden praktisch dezelfde rechten als in Nederland.
Wat niet wil zeggen dat je daar dan op kunt bouwen.
Dat laatste klopt. Panasonic laat je letterlijk in de kou staan. Recht hebben is 1 maar krijgen is iets anders. Er zijn hier voldoende voorbeelden te vinden wat maanden heeft geduurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:03

Rzaan

Altijd zoekende

Carboy54 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:41:
[...]

Dat laatste klopt. Panasonic laat je letterlijk in de kou staan. Recht hebben is 1 maar krijgen is iets anders. Er zijn hier voldoende voorbeelden te vinden wat maanden heeft geduurd.
Panasonic mag je ook in de kou laten staan, want ze hebben geen enkele wettelijke verplichting.
Neemt niet weg dat Panasonic Nederland natuurlijk een enorm kutbedrijf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-06 19:48

dof

Rzaan schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:53:
[...]

Panasonic mag je ook in de kou laten staan, want ze hebben geen enkele wettelijke verplichting.
Neemt niet weg dat Panasonic Nederland natuurlijk een enorm kutbedrijf is.
Tja, mijn insteek is goed Japans product (engineers, production) en slechte sales (commercial, representatives). Iets wat natuurlijk vaker voorkomt en wat ik eigenlijk liever heb dan andersom. Mijn gekleurde ervaring is dat ik Panasonic al decennia ken en vrijwel altijd goede producten blijken te zijn. Laatste zit in de kernfilosofie van het bedrijf IMO.

Mijn (naive) contact met Panasonic Nederland was halverwege vorig jaar toen ik iets technisch vroeg over een Pana WP en aangaf dat ik iets interessants in Italië zag (waar ik toen mee doende was). Een vrij vijandige "slam the door" reactie was het antwoord.

Dan haal ik m'n schouders op en ga eigenwijs zelf door.

Hoe anders met b.v. Japanse auto's waar je (toevallig mijn Mazda gekocht in .de) met een buitenlandse aankoop gewoon hartelijk geholpen wordt door de Nederlandse vestiging en z'n dealer netwerk.

Ik vrees dat policy van lokale nationale representatives door Panasonic losgelaten c.q. niet door de hoofdvestiging aangestuurd wordt. Tja, is ook een keuze.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbr
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19-05 14:14
Ik ben me aan het voorbereiden om een panasonic 5kw te gaan plaatsen (gasverbruik 650 kuub per jaar inc sww). Heb zelf even een vraag over de minimale en ideaal aanwezige flow.

We hebben op de begane grond 45 m2 vloerverwarming, die nu nog (met pomploze verdeler) verwarmd wordt door een cv ketel op max 45 graden aanvoer. Echter deze bestaat maar uit 2 groepen met een 16mm slang (12mm inwendig). Lengte onbekend. Eerste verdieping hebben we 3 grote t33 radiatoren, aangesloten met 16mm meerlagenbuis (12mm inwendig) naar een verdiepingsverdeler welke weer is aangesloten op 20mm meerlagenbuis (16mm inwendig). Kortom, netto heb ik 2x12mm intern (vloerverwarming) en 1x 16mm intern (verdieping).

Voor de panasonic wordt een flow rate van 14.3 l/min geadviseerd om geen rendementsverlies te hebben, zie pagina 8 van de inst. manual. Minimale flow om geen errors te krijgen is 7 l/min.

Op dezelfde pagina staat ook aangegeven dat de minimale (koper)dikte van de buizen 22 mm is, dus ik denk 20mm intern. Ik zou zelf de warmtepomp graag rechtstreeks op de pomploze verdeler van de vloerverwarming willen aansluiten, met een grote diameter (26mm intern). Zit er volgens jullie vervolgens genoeg "dikte" in mijn systeem om de flow van 14 l/min te halen of kan ik beter op zoek naar warmtepomp die beter overweg kan met een lager debiet (als die al bestaat)? Vervangen van leidingen is hier niet zo eenvoudig omdat ze in de gestorte betonvloeren zijn verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:49
bartbr schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:36:
Ik ben me aan het voorbereiden om een panasonic 5kw te gaan plaatsen (gasverbruik 650 kuub per jaar inc sww). Heb zelf even een vraag over de minimale en ideaal aanwezige flow.

We hebben op de begane grond 45 m2 vloerverwarming, die nu nog (met pomploze verdeler) verwarmd wordt door een cv ketel op max 45 graden aanvoer. Echter deze bestaat maar uit 2 groepen met een 16mm slang (12mm inwendig). Lengte onbekend. Eerste verdieping hebben we 3 grote t33 radiatoren, aangesloten met 16mm meerlagenbuis (12mm inwendig) naar een verdiepingsverdeler welke weer is aangesloten op 20mm meerlagenbuis (16mm inwendig). Kortom, netto heb ik 2x12mm intern (vloerverwarming) en 1x 16mm intern (verdieping).

Voor de panasonic wordt een flow rate van 14.3 l/min geadviseerd om geen rendementsverlies te hebben, zie pagina 8 van de inst. manual. Minimale flow om geen errors te krijgen is 7 l/min.

Op dezelfde pagina staat ook aangegeven dat de minimale (koper)dikte van de buizen 22 mm is, dus ik denk 20mm intern. Ik zou zelf de warmtepomp graag rechtstreeks op de pomploze verdeler van de vloerverwarming willen aansluiten, met een grote diameter (26mm intern). Zit er volgens jullie vervolgens genoeg "dikte" in mijn systeem om de flow van 14 l/min te halen of kan ik beter op zoek naar warmtepomp die beter overweg kan met een lager debiet (als die al bestaat)? Vervangen van leidingen is hier niet zo eenvoudig omdat ze in de gestorte betonvloeren zijn verwerkt.
toon volledige bericht
De vraag is dus: is 2 x (12/2)² + (16/2)² groter of kleiner dan (20/2)²

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

bartbr schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:36:

toon volledige bericht
dat moet wel lukken, maar trek wel 32mm meerlaags naar je verdelers.ik heb een poos gedraaid met maar 3 slangen aan 1 verdeler....

het waterzijdig inregelen zal wel een klus worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16:24
In mijn eigen topic (hier) werd ik door @Pejdref getipt om een zwaardere monoblock te overwegen dan de J5 die ik gebaseerd heb op Koevlaas en graaddagen. Daar zou in dit topic eea over te lezen zijn maar ik heb moeite dit te vinden. Kan iemand toelichten waarom ik zou overdimensioneren? Ik weet dat de minimum afgifte van de 5, 7 en 9 gelijk is, maar dan nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naliya
Ik heb in het topic gezocht maar kon weinig hierover vinden.

Wat zijn de ervaringen met een unit die op een zonnige zuid-gerichte locatie staat (ivm. meten van de buitentemperatuur).

De handleiding geeft uiteraard aan dat je dan een aparte outdoor sensor moet gebruiken, maar vroeg me af wat de ervaringen hier zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Heeft alleen zin als je de sensor dan in de schaduw kunt ophangen aan de noordzijde.
Het gaat erom dat de unit wil weten welke luchttemperatuur er is.
Je kunt ook een kapje over de sensor zetten die de zon wegneemt. Ik heb de unit in zijn geheel in een omkasting geplaatst.

De sensor zit een beetje ongelukkig op het frame aan de achterzijde vrij bovenaan. Die pakt gelijk zon.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naliya
martijn v o schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:06:
Heeft alleen zin als je de sensor dan in de schaduw kunt ophangen aan de noordzijde.
Het gaat erom dat de unit wil weten welke luchttemperatuur er is.
Je kunt ook een kapje over de sensor zetten die de zon wegneemt. Ik heb de unit in zijn geheel in een omkasting geplaatst.

De sensor zit een beetje ongelukkig op het frame aan de achterzijde vrij bovenaan. Die pakt gelijk zon.
Is het die kleine buisje die aan de bovenkant zit en naar beneden wijst?

Er zal alleen in de ochtend en avond zo'n op de achterzijde komen, maar gedurende de hele dag op de voor- en bovenkant.

De external outdoor sensor zou ik vrij makkelijk aan de noordzijde kunnen hangen.

De pomp draait nog niet (en het is nog geen winter), maar ik zal het in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:20

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

De sensor komt bij mij ook deels in de zon (zijkant is op het zuiden gericht) maar ik heb hier nog geen hinder van ondervonden. Diezelfde zon warmt de woning ook op dus dat gaat redelijk hand in hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Naliya schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:15:
[...]

Is het die kleine buisje die aan de bovenkant zit en naar beneden wijst?

Er zal alleen in de ochtend en avond zo'n op de achterzijde komen, maar gedurende de hele dag op de voor- en bovenkant.

De external outdoor sensor zou ik vrij makkelijk aan de noordzijde kunnen hangen.

De pomp draait nog niet (en het is nog geen winter), maar ik zal het in de gaten houden.
ja dat zwarte tuutje. ik heb er eerst een plank op gelegd met een baksteen. De sensor gebruik je trouwens alleen als de WAR draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:23
Naliya schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:22:
Ik heb in het topic gezocht maar kon weinig hierover vinden.

Wat zijn de ervaringen met een unit die op een zonnige zuid-gerichte locatie staat (ivm. meten van de buitentemperatuur).

De handleiding geeft uiteraard aan dat je dan een aparte outdoor sensor moet gebruiken, maar vroeg me af wat de ervaringen hier zijn?
Bij mij staat de unit ook vol in de zon, met daardoor inderdaad een foute buitentemperatuur meting. Echter omdat we veel ramen op zuid hebben, is dit eigenlijk juist wel prettig. Hierdoor hebben we "automatische stooklijn aanpassing op zonne-instraling". Ik heb alleen nog geen ervaring met een windstille zonnige winterdag met -20, wellicht dat ik dan handmatig de stooklijn iets moet plussen.

[ Voor 4% gewijzigd door jurjen_g op 18-08-2023 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:23
Mis

[ Voor 99% gewijzigd door jurjen_g op 18-08-2023 18:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naliya
jurjen_g schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:15:
[...]

Bij mij staat de unit ook vol in de zon, met daardoor inderdaad een foute buitentemperatuur meting. Echter omdat we veel ramen op zuid hebben, is dit eigenlijk juist wel prettig. Hierdoor hebben we "automatische stooklijn aanpassing op zonne-instraling". Ik heb alleen nog geen ervaring met een windstille zonnige winterdag met -20, wellicht dat ik dan handmatig de stooklijn iets moet plussen.
Bedankt voor je ervaring.

Klinkt logisch natuurlijk, alleen hebben wij heel weinig glas op het zuiden en juist veel op het noorden dus ik weet niet of dat bij ons tot het gewenste gedrag gaat leiden.

Ik zal het in de gaten houden en desnoods een alternatieve sensor voorzien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:49
Separator schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:13:
In mijn eigen topic (hier) werd ik door @Pejdref getipt om een zwaardere monoblock te overwegen dan de J5 die ik gebaseerd heb op Koevlaas en graaddagen. Daar zou in dit topic eea over te lezen zijn maar ik heb moeite dit te vinden. Kan iemand toelichten waarom ik zou overdimensioneren? Ik weet dat de minimum afgifte van de 5, 7 en 9 gelijk is, maar dan nog?
Omdat er eigenlijk geen nadelen zitten aan een 7J of 9J t.o.v. een 5J is de gedachte vaak beter mee verlegen dan om verlegen). Oftewel bij twijfel een modelletje zwaarder pakken. Financieel maakt 't niet veel uit omdat je meer subsidie ontvangt voor een zwaarder model. Wat wel nog een overweging kan zijn is de beschikbaarheid van de verschillende modellen; zeker de 9J had tot voor kort enorme levertijden terwijl de 5J nu gewoon op diverse plekken op voorraad is. Maar als je zeker weet dat je aan 5 kW (meer dan) voldoende hebt en b.v. ook geen sww wil maken met de WP dan is de kans op " om verlegen" zeer klein en kan je met gerust hart een 5J nemen.

Ik kwam zelf met de gebruikelijke formules ook op < 5 kW uit maar heb de 7J aangeschaft omdat wij niet 't hele huis warm stoken, eigenlijk nooit warmer dan 19,5 graden stoken en ook ssw met de WP doen. Stel dat we wel 't hele huis 21 graden willen hebben en we dan ook nog ssw willen draaien dan kan wat extra vermogen mogelijk nodig zijn.

toevoeging 19/08: Er is volgens mij nooit een echte meeting gedaan, maar er zijn wat twijfels in dit forum over de hoeveelheid energie die je WP kan leveren tijdens vochtige periodes rond 't vriespunt. Tijdens zulke periodes, die in Nederland vrij veel voorkomen, vriest de WP snel dicht en moet er een defrost gedraaid worden. Er zijn volgens mij situaties bekend waarin dit 2 x per uur moet en die tijd kan de WP geen warmte leveren maar onttrekt zelfs warmte uit 't huis. Dus in 1 uur kan de (5 kW) WP dan zo'n 45 minuten ~ 4,5 kW leveren en wordt er gedurende zo'n 10 minuten energie uit je huis getrokken. Je komt dan per uur dus maar op zo'n 3,3 kWh ipv 5 kWh energie die de WP kan leveren. Als je op zo'n dag dan dus ook nog ssw wil draaien (dat kost dan ook zo'n 2 uur) dan kan je dus in 1 etmaal maar 72 kWh warmte je huis in krijgen ipv de snel theoretisch berekende 24 x 5 = 120 kWh.

[ Voor 34% gewijzigd door blb4 op 19-08-2023 14:53 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

Separator schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:13:
Hij vergat te melden dat je moest zoeken op sleutelwoord ‘defrost’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhrst
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik zat te kijken naar een Panasonic L-series Bi-Block voor mijn vakantiehuis in oost europa. Thuis heb ik (tot volle trevredenheid) een series J monoblock, echter er veel meer echte vorstdagen zijn in het oosten, en we ook niet constant daar aanwezig zijn, zou ik bang zijn dat met een monoblock en een (electriciteits-)storing ik daar snel schade krijg door het bevriezen van het water in het monoblock.

Ik ben ook erg gecharmeerd van de ecologische voetafdruk van R290. Iets waar ik echter niets over kon vinden is hoe ontploffingsgevaar voorkomen wordt. Als ik het goed begrijp stroomt de R290 tussen de binnen en buiten-unit. De binnenunit zou in de kelder komen.

R290 is een reukloos gas, dat zwaarder is dan lucht. In een bi-block zit een kilo van dat spul. In geval van een lek in de buurt van de binnenunit, heb ik dus een kilo R290 in mijn kelder, wat je niet opmerkt (behalve dat de warmtepomp het niet doet), en wat ook niet verdwijnt....

Een kilo R290 verbrandt/ontploft met een energie van 13kWh. Dit is vergelijkbaar met ruim 10 kg TNT. Tuurlijk, dit is een worst case scenario, maar het lijkt me toch allemaal niet erg prettig, niet als ik daar ben, en ook niet als ik daar niet ben...

Maak ik een denkfout hier ergens? Of zijn er andere beveiligingsmaatregelen die een dergelijk scenario voorkomen?

Claude

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

reinhrst schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:23:
Ik zat te kijken naar een Panasonic L-series Bi-Block voor mijn vakantiehuis in oost europa. Thuis heb ik (tot volle trevredenheid) een series J monoblock, echter er veel meer echte vorstdagen zijn in het oosten, en we ook niet constant daar aanwezig zijn, zou ik bang zijn dat met een monoblock en een (electriciteits-)storing ik daar snel schade krijg door het bevriezen van het water in het monoblock.

Ik ben ook erg gecharmeerd van de ecologische voetafdruk van R290. Iets waar ik echter niets over kon vinden is hoe ontploffingsgevaar voorkomen wordt. Als ik het goed begrijp stroomt de R290 tussen de binnen en buiten-unit. De binnenunit zou in de kelder komen.

R290 is een reukloos gas, dat zwaarder is dan lucht. In een bi-block zit een kilo van dat spul. In geval van een lek in de buurt van de binnenunit, heb ik dus een kilo R290 in mijn kelder, wat je niet opmerkt (behalve dat de warmtepomp het niet doet), en wat ook niet verdwijnt....

Een kilo R290 verbrandt/ontploft met een energie van 13kWh. Dit is vergelijkbaar met ruim 10 kg TNT. Tuurlijk, dit is een worst case scenario, maar het lijkt me toch allemaal niet erg prettig, niet als ik daar ben, en ook niet als ik daar niet ben...

Maak ik een denkfout hier ergens? Of zijn er andere beveiligingsmaatregelen die een dergelijk scenario voorkomen?
De L serie met R290 is een hydraulische bi-block. De verbinding gaat dus met vloeistof en niet met R290 wat ook niet is toegestaan. Er zijn speciale eisen aan de buitenopstelling. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZq7xtW76qMc2lzpCbrsW1E-vug=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pSt3XeC68SIfHKOdtHHgtaIk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Carboy54 op 20-08-2023 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhrst
  • Niet online
Carboy54 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:58:
[...]

De L serie met R290 is een hydraulische bi-block. De verbinding gaat dus met vloeistof en niet met R290 wat ook niet is toegestaan.
Dat verklaart een hoop :). Thanks!

Welke vloeistof wordt hier gebruikt (of: moet ik me alsnog zorgen maken over bevriezing?)

Claude

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

reinhrst schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 12:00:
[...]

Welke vloeistof wordt hier gebruikt (of: moet ik me alsnog zorgen maken over bevriezing?)
Pas of Caleffi vorstbeveiligers toe of glycol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Laatst online: 19:11
reinhrst schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 12:00:
[...]

L serie heeft water tussen binnen en buiten (waterleiding)
K serie heeft gas tussen binnen en buiten (airco leidingen)

Je kan vorstbeveiliging toevoegen maar dat is puur tegen klappen van je leiding. Eenmaal bevroren werkt het nog niet natuurlijk. Met glycol verleg je wel het vriespunt in je systeem.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Pagina: 1 ... 90 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.