Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 118 Laatste
Acties:
  • 690.853 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhrst
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Die Caleffi vorstbeveiligers 🤯 --- geniaal..

Daarmee vervalt dus ook her argument om geen monoblock te gebruiken..... Als ik het goed zie trekt ie gewoon je monoblock leeg als het te koud wordt. En als je het probleem opgelost hebt, vul je hem gewoon weer met water (van zeg 10 graden, uit de kraan), en sluit ie zichzelf weer.....

OK, hoop om over na te denken, thanks!

Claude

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
reinhrst schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 12:18:

Daarmee vervalt dus ook her argument om geen monoblock te gebruiken..... Als ik het goed zie trekt ie gewoon je monoblock leeg als het te koud wordt. En als je het probleem opgelost hebt, vul je hem gewoon weer met water (van zeg 10 graden, uit de kraan), en sluit ie zichzelf weer.....

Wel even opletten dat je expansievat in de wp niet alsnog kapot kan vriezen. Of andere leidingen die niet makkelijk leeglopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

reinhrst schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 12:18:

hou wel de context in de gaten. vorstbeveiligers kosten rond de 400 euroknallers als je de fittingen en zo erbij heb gerekend.

een simpele UPS kost iets van 80 euro en een paar meter warmtelint rond de 20. dus voor een kwart van de prijs heb je een lintverwarming op de hele unit die het een dag of 2 volhoud en geen gezeik oplevert qua vullen terwijl het -5 is buiten...
gooi er een paar euro meer tegenaan om je router en zo ook van stroom te voorzien in die periode zodat je nog steeds wifi hebt als de stroom uitvalt....

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 20-08-2023 13:06 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:12

Carboy54

Duurzaamheid coach

flippy schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:03:
[...]

hou wel de context in de gaten. vorstbeveiligers kosten rond de 400 euroknallers als je de fittingen en zo erbij heb gerekend.

een simpele UPS kost iets van 80 euro en een paar meter warmtelint rond de 20. dus voor een kwart van de prijs heb je een lintverwarming op de hele unit die het een dag of 2 volhoud en geen gezeik oplevert qua vullen terwijl het -5 is buiten...
gooi er een paar euro meer tegenaan om je router en zo ook van stroom te voorzien in die periode zodat je nog steeds wifi hebt als de stroom uitvalt....
2 Caleffi kosten totaal 280 en de koppelingen een paar euro dus valt wel mee :-) bevroren leidingen vervelend maar een kapotte warmtewisselaar is echt vervelend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CkV-NCYsl-bFviFkbn7diQu1Qbo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eRAlrOKNEx81jod8eUVtnVsB.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 20-08-2023 13:15 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Carboy54 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:13:
[...]

2 Caleffi kosten totaal 280 en de koppelingen vallen wel mee :-)
[Afbeelding]
ik zie de meeste prijzen rond de 170 per stuk met btw.

maar 300 vs 100 is nog steeds een straf verschil.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

flippy schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:14:
[...]

ik zie de meeste prijzen rond de 170 per stuk met btw.

maar 300 vs 100 is nog steeds een straf verschil.
Tot dat de stroom uit valt voor meerdere dagen in een vakantiehuis of gewoon de automaat er uit klapt. Dan moet je dat wel heel erg goed geregeld hebben op afstand in Oost EU.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander788
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-09-2024
Ik ben opzoek naar een rvs buffervat, staand model, van ongeveer 50 a 60 liter. Weet iemand een goedkoop adres.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

sander788 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:17:
Ik ben opzoek naar een rvs buffervat, staand model, van ongeveer 50 a 60 liter. Weet iemand een goedkoop adres.

Alvast bedankt!
Die van Panasonic is prima en compleet. Kan ook staan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdVGFw_gURCdp-O0VEuSg95C8xE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2HBMF8gG8eE7nrCppQMlg51u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Carboy54 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:17:
[...]

Tot dat de stroom uit valt voor meerdere dagen in een vakantiehuis of gewoon de automaat er uit klapt. Dan moet je dat wel heel erg goed geregeld hebben op afstand in Oost EU.
ik praat hier gewoon over gewoon nederland en niet jan modaals 2e vakantiehuisje in de zwiterse alpen.

als je stroomuitval meerdere dagen is (hier in hollandia) hebben we wel grotere issues en dan loop ik wel ff naar buiten om het filter eruit te trekken.

woningen die lang onbewoond zijn of slechte stroomvoorzieningen zoals vakantiewoningen moet je gewoon voorzien van glycol. zo werken ook de chillers op de meeste kantoorpanden die in de winter uitstaan. en dat geld helemaal voor vakantiewoningen in noorwegen of zo, daar heb je ook binnen glycol door je systeem lopen.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 20-08-2023 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander788
  • Laatst online: 14-09-2024
Carboy54 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:19:
[...]

Die van Panasonic is prima en compleet. Kan ook staan. [Afbeelding]
Bedankt voor de tip. Ik heb er 1 gevonden voor € 350 in Duitsland inclusief verzendkosten. In Nederland minimaal € 100 meer. Of weet jij nog een goedkoop adres voor de rvs uitvoering in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

flippy schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:22:
[...]

ik praat hier gewoon over gewoon nederland en niet jan modaals 2e vakantiehuisje in de zwiterse alpen.

als je stroomuitval meerdere dagen is (hier in hollandia) hebben we wel grotere issues en dan loop ik wel ff naar buiten om het filter eruit te trekken.

woningen die lang onbewoond zijn of slechte stroomvoorzieningen zoals vakantiewoningen moet je gewoon voorzien van glycol. zo werken ook de chillers op de meeste kantoorpanden die in de winter uitstaan. en dat geld helemaal voor vakantiewoningen in noorwegen of zo, daar heb je ook binnen glycol door je systeem lopen.
De vraag kwam van een tweaker @reinhrst met een 2e huis in Oost Europa 🥴

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Carboy54 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:54:
[...]

De vraag kwam van een tweaker met een 2e huis in Oost Europa 🥴
Die tweaker moet dus gewoon glycol gebruiken. :>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:27
[...]

2 Caleffi kosten totaal 280 en de koppelingen een paar euro dus valt wel mee :-) bevroren leidingen vervelend maar een kapotte warmtewisselaar is echt vervelend.
[Afbeelding]
Kan nog goedkoper als je ze elders in europa vandaan haalt. Hier 90,- p/s, heb ze zelf vorige week binnen gekregen. https://www.rubinetterias...ass-body-caleffi-108.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Appelpie3000 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 21:10:
[...]

Kan nog goedkoper als je ze elders in europa vandaan haalt. Hier 90,- p/s, heb ze zelf vorige week binnen gekregen. https://www.rubinetterias...ass-body-caleffi-108.html
Voor de Panasonic zijn deze ongeschikt. Je hebt 1 1/4 inch nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Carboy54 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 21:43:
[...]

Die kan je op dezelfde pagina selecteren voor 95 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:27
Carboy54 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 21:43:
[...]

Die verkopen ze ook, zijn dan 5 euro duurder ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Boxbal
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 04-06 10:39
Dat kan ik bevestigen. Ik heb ze daar gekocht, die 1 1/4 Caleffis. Die passen direct op de Panasonic, geen verdere appendages nodig (als je de gebruikelijke slangen gebruikt). Ik was met 200 euro inclusief verzendkosten klaar. Binnen een week had ik ze binnen. Bij Nederlandse webwinkels zou ik minimaal het dubbele hebben betaald. Echt absurd.
Nu ik bijna klaar ben met de installatie kan ik binnenkort verslag doen en ook een stukslijst met winkel en prijs toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Mocht het -10 zijn en de stroom valt uit voor een dag, is het dan voldoende om de twee kraantjes (bij het Magneetfilter) open te zetten en leeg te laten lopen, zodat het water iig uit de wp gaat?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter2403
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16:25
Boxbal schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:11:
Dat kan ik bevestigen. Ik heb ze daar gekocht, die 1 1/4 Caleffis. Die passen direct op de Panasonic, geen verdere appendages nodig (als je de gebruikelijke slangen gebruikt). Ik was met 200 euro inclusief verzendkosten klaar. Binnen een week had ik ze binnen. Bij Nederlandse webwinkels zou ik minimaal het dubbele hebben betaald. Echt absurd.
Nu ik bijna klaar ben met de installatie kan ik binnenkort verslag doen en ook een stukslijst met winkel en prijs toevoegen.
Voor die prijs ga ik toch wel overwegen om ze er tussen te zetten. Je zegt dat er geen verdere appendages nodig zijn, ik zie twee keer buitendraad, de Pana heeft ook buitendraad toch?

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08-06 16:24
Wolly schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 12:58:
[...]

Wel even opletten dat je expansievat in de wp niet alsnog kapot kan vriezen. Of andere leidingen die niet makkelijk leeglopen.
Kan je deze toelichten? Investeren in die Caleffi's is wel de moeite als ik daarmee het bevriezingsrisico volledig wegneem. Maar uit jouw reactie maak ik op dat ik ook met die beveiliging in de problemen kan komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Separator
Boxbal schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:11:
Hier kijk ik naar uit! Ik ga op korte termijn bestellen en ben nog de nodige zaken aan het uitpluizen. Je verslag en stuklijst gaat daarbij zeker helpen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Separator schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:10:
[...]

Kan je deze toelichten? Investeren in die Caleffi's is wel de moeite als ik daarmee het bevriezingsrisico volledig wegneem. Maar uit jouw reactie maak ik op dat ik ook met die beveiliging in de problemen kan komen?
In je pana zit een intern expansievat, het is de vraag (wat je dus moet uitzoeken) of die ook leegloopt.

Anders zijn je leidingen wel leeg maar gaat alsnog dat vat (of interne leidingen) stuk door vorst.

Ik weet ook niet of die vorstbeveiligers nou de beste oplossing zijn, staan ze bijvoorbeeld in de documentatie van Panasonic genoemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Wolly schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:59:
[...]

In je pana zit een intern expansievat, het is de vraag (wat je dus moet uitzoeken) of die ook leegloopt.

Anders zijn je leidingen wel leeg maar gaat alsnog dat vat (of interne leidingen) stuk door vorst.

Ik weet ook niet of die vorstbeveiligers nou de beste oplossing zijn, staan ze bijvoorbeeld in de documentatie van Panasonic genoemd?
Niet bij de Panasonic wel bij de Amber als aanbeveling. Het blijft een eigen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:09
Wolly schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:59:
[...]

Van de plaatjes die ik van dat interne expansievat gezien heb zit de waterzijdige opening aan de bovenkant (zoals volgens mij eigenlijk altijd bij expansivaten). Dat houd in dat als de waterdruk van 't systeem gaat 't expansievat wel leeggedrukt (door de gasdruk in 't vat) maar dat er bovenin wel wat water zal blijven hangen. Of dat tot bevriezingsschade zal leiden lijkt mij niet volledig uitgesloten.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 21:39
[...]

[Afbeelding]
Is het eigenlijk een optie om meteen na de vorstbeveiliging een vuilafscheider te knopen? Meer in de zin van, kan dat ook buiten? Dan is het even de juiste draad opzoeken en dan kan ik op de retour het volgende doen: flexslang>dirtmag>vorstbeveiliging>pana. En dat allemaal horizontaal. Of kan de vuilafscheider dan toch beter binnen? Dan wordt het iets van dirtmag>flexslang>vorstbeveiliging>pana.

prutsert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
--WaaZaa-- schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:26:
[...]

Is het eigenlijk een optie om meteen na de vorstbeveiliging een vuilafscheider te knopen? Meer in de zin van, kan dat ook buiten? Dan is het even de juiste draad opzoeken en dan kan ik op de retour het volgende doen: flexslang>dirtmag>vorstbeveiliging>pana. En dat allemaal horizontaal. Of kan de vuilafscheider dan toch beter binnen? Dan wordt het iets van dirtmag>flexslang>vorstbeveiliging>pana.
Waarom zou je dat willen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

--WaaZaa-- schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:26:
[...]

Altijd in de retour na afgiftesysteem en binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 21:39
Ik heb buiten simpelweg wat meer en makkelijkere ruimte om erbij te kunnen. Binnen ook wel te maken, dus dat gaan we nu doen.

prutsert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arenddriest
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 30-01-2024
<knip> crosspost niet toegestaan

[ Voor 121% gewijzigd door Septillion op 23-08-2023 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 05-02 11:36
iemand ervaring met langere tijd uitzetten van het systeem? Doe boel staat hier vanaf mei uit vanwege de buitentemp/binnentemp dus pomp en compressor draaien niet. SWW zit niet op de pana aangesloten. Zijn er risicoś zoals een compressor die vaststaat als je eind vh jaar de zaak weer bijzet? Zoja hoe kun je de boel even laten draaien zonder je stookgrafiek te wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

aflam schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:53:
iemand ervaring met langere tijd uitzetten van het systeem? Doe boel staat hier vanaf mei uit vanwege de buitentemp/binnentemp dus pomp en compressor draaien niet. SWW zit niet op de pana aangesloten. Zijn er risicoś zoals een compressor die vaststaat als je eind vh jaar de zaak weer bijzet? Zoja hoe kun je de boel even laten draaien zonder je stookgrafiek te wijzigen?
Ik had een tijdje terug dezelfde vraag. :)
Pomp uitzetten op de controller, menuknop, instellingen installateur, service-instellingen, maximale pompsnelheid, 1x naar rechts ("uit" selecteren, 1x omlaag zodat "uit" "aan" wordt. Even laten lopen (ik doe meestal 10 minuten), en dan weer terug naar "uit".

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
Ik ben voornemens mijn 7J op twee 16A groepen aan te sluiten met kWh meters ertussen. Nu zie ik deze Emat digitale S0 meters en die zijn behoorlijk betaalbaar (onder de 30 per stuk). Ik zie hier in topic vaak minimaal het dubbele voorbij komen. Zitten er nadelen aan deze meters? Uitlezen zal ik waarschijnlijk met home assistant gaan doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Separator op 22-08-2023 19:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Separator schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:01:
Ik ben voornemens mijn 7J op twee 16A groepen aan te sluiten met kWh meters ertussen. Nu zie ik deze Emat digitale S0 meters en die zijn behoorlijk betaalbaar (onder de 30 per stuk). Ik zie hier in topic vaak minimaal het dubbele voorbij komen. Zitten er nadelen aan deze meters? Uitlezen zal ik waarschijnlijk met home assistant gaan doen.
Net zo goed/slecht als deze https://www.ebay.com/itm/...3D%7Ctkp%3ABk9SR-SwhebDYg
Daar heb ik er verschillende van hangen en die draaien al jaren, maar niet iedereen is er fan van.
Deze op de WP
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZLF_lzpMpFGVDaYvJFkdrYV5w5s=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sjwc46DkKresgYAbDJcByv02.jpg?f=fotoalbum_medium

En deze aan de jacuzzi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFyHNUMULXKSvfMop5rTKFh0QsU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFgtfWG5LshXt3wnMTTtpeTx.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 27% gewijzigd door klump4u op 22-08-2023 20:00 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
@klump4u Dat is al helemaal geen geld. Maar dan voel ik mij toch weer prettiger bij iets wat vanuit een NL webshop conform (ga ik dan maar vanuit) Europese regels verkocht wordt. Zo heeft iedereen zijn grens, want ik weet ook dat er genoeg hun neus ophalen voor het Emat spul .

Het ging mij er vooral om dat ik niet iets qua functionaliteit over het hoofd zie, maar volgens mij is dit dan prima bruikbaar en precies wat ik nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
Bra-Jo schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 18:02:
[...]

Ik had een tijdje terug dezelfde vraag. :)
Pomp uitzetten op de controller, menuknop, instellingen installateur, service-instellingen, maximale pompsnelheid, 1x naar rechts ("uit" selecteren, 1x omlaag zodat "uit" "aan" wordt. Even laten lopen (ik doe meestal 10 minuten), en dan weer terug naar "uit".
oke en what about de compressor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:39

martijn v o

Certified by Enphase.

no worries, is een gesloten ding en kan rustig lange tijd uitstaan.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-06 14:14

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Separator schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:01:
Werken prima..
Als je met heishamon uitleest, kun je ze in de pana zetten. zie ts

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
@klump4u en @Separator diezelfde emat kan je ook in NL kopen onder de 3 tientjes.
https://www.elektramat.nl...taal-mid-ematkwh1f32dmid/
Dus als je diezelfde van een NL shop fijner vindt dan diezelfde van ebay verkoper....... ;)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
@sjimmie dat was ook de meter die ik van plan was te kopen bij Elektramat. Maar je zegt dus dat dit exact dezelfde hardware is? Ze zien er wel anders uit en hebben andere specs (die voor mijn toepassing niet uitmaken). Maar goed, ik moet nog veel meer bestellen bij Elektramat dus denk dat ik die gewoon ga meebestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
sjimmie schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:45:
@klump4u en @Separator diezelfde emat kan je ook in NL kopen onder de 3 tientjes.
https://www.elektramat.nl...taal-mid-ematkwh1f32dmid/
Dus als je diezelfde van een NL shop fijner vindt dan diezelfde van ebay verkoper....... ;)
Het is geen eigen merkt Emat.
Emat heeft de kwh niet in het assortiment zitten, dus zal een wederverkoop zijn.
https://emat.nl/

Maar wat wordt niet in china gemaakt?

Ik denk dat je er niet heel veel verkeerd mee kunt doen als je een goede allamat er tussen hebt zitten
Ergens in 1 van mijn zonnepaneel systemen ooit een sluiting gehad [ microinverter ellende ].
Allamat er meteen uit, en de s0 kapot..
Inverter en s0 vernieuwd nooit meer last gehad.

Alamat is is de key, vind ik.
Gene allamt kun je toch sluiting krijgen.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
@Dylantje2 je snijdt wel een ander relevant onderwerp aan; de alamat. Ik was van plan de 7J warmtepomp achter twee reguliere 16A installatieautomaten te zetten. Ik heb mijn airco's en buitengroep destijds wel achter alamats gezet maar twijfel nu of het de extra 50 euro waard is.

De warmtepomp zet ik achter twee werkschakelaars, dus bij aardlekproblemen kan ik die omzetten en heeft het geen invloed meer op de rest van mijn installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
En als we dan toch met het bestellen van elektra bezig zijn 8)

Als ik het goed begrijp is de consensus om voor aansturing (thermostaat) een 4x0,5 kabel aan te leggen. Deze is op de CN4 aan te sluiten en biedt de meeste mogelijkheden richting toekomst. Qua thermostaat ben ik er overigens nog niet uit wat ik wil.

Hebben we het bij 4x0,5 over een "signaalkabel" en moet deze dan nog aan bepaalde eisen qua afscherming voldoen? Want dergelijke dunne kabels zie ik niet in de category x/y mvk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Dylantje2 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:01:
[...]

Het is geen eigen merkt Emat.
Emat heeft de kwh niet in het assortiment zitten, dus zal een wederverkoop zijn.
https://emat.nl/

Maar wat wordt niet in china gemaakt?
Separator schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:58:
@sjimmie dat was ook de meter die ik van plan was te kopen bij Elektramat. Maar je zegt dus dat dit exact dezelfde hardware is? Ze zien er wel anders uit en hebben andere specs (die voor mijn toepassing niet uitmaken). Maar goed, ik moet nog veel meer bestellen bij Elektramat dus denk dat ik die gewoon ga meebestellen.
Oja, ik gooide de posts door elkaar.
Maar voor nog geen 3 tientjes heb je dus in NL de emat. Ik heb al jaren een variant uit het buitenlandse winkel in de schuur hangen om daar een paar zonnepanelen te meten. De meter doet het nog en de schuur is nog niet afgebrand (de ebikes zullen een groter risico zijn).

[ Voor 26% gewijzigd door sjimmie op 23-08-2023 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Separator schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:13:
@Dylantje2 je snijdt wel een ander relevant onderwerp aan; de alamat. Ik was van plan de 7J warmtepomp achter twee reguliere 16A installatieautomaten te zetten. Ik heb mijn airco's en buitengroep destijds wel achter alamats gezet maar twijfel nu of het de extra 50 euro waard is.

De warmtepomp zet ik achter twee werkschakelaars, dus bij aardlekproblemen kan ik die omzetten en heeft het geen invloed meer op de rest van mijn installatie.
Allamat veiliger vind ik...
Daar je s0 tussen heb je heb ook beveiligd

En als je Emat allamat neemt kosten niet zoveel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Separator schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:20:

Als ik het goed begrijp is de consensus om voor aansturing (thermostaat) een 4x0,5 kabel aan te leggen. Deze is op de CN4 aan te sluiten en biedt de meeste mogelijkheden richting toekomst. Qua thermostaat ben ik er overigens nog niet uit wat ik wil.

Hebben we het bij 4x0,5 over een "signaalkabel" en moet deze dan nog aan bepaalde eisen qua afscherming voldoen? Want dergelijke dunne kabels zie ik niet in de category x/y mvk.
FF rftm en dan kiezen..
maar om een oude discussie even nieuw leven in te blazen..
Een wp loopt het mooiste/zuinigste op WAR only. [ en dan als je kunt met wat domotica... voor ect wat lastige dagen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Separator
@Dylantje2 ja al nodige gelezen over de stooklijn opties en ook de handleidingen van Panasonic zelf geraadpleegd. Maar de handleidingen die ik kan vinden via hun website gaan niet over installatie, alleen over instellingen.

Vandaar mijn vraag, aangezien ik er qua thermostaat nog niet uit ben. Die van Pana wordt afgeraden las ik, omdat deze alleen op hele graden schakelt. Heb nu een Tado hangen.

Aangezien ik richting toekomst de opties open wil houden, was mijn vraag welke kabel daar het beste bij past. Volgens mij 4x0,5 aangesloten op de CN4. Maar ik kan dus niet terugvinden of dit inderdaad zo is en zo ja, welk type kabel hier dan wordt geadviseerd.

Dus welke M heb jij het over in je rtfm? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Separator schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:21:
@Dylantje2 ja al nodige gelezen over de stooklijn opties en ook de handleidingen van Panasonic zelf geraadpleegd. Maar de handleidingen die ik kan vinden via hun website gaan niet over installatie, alleen over instellingen.

Vandaar mijn vraag, aangezien ik er qua thermostaat nog niet uit ben. Die van Pana wordt afgeraden las ik, omdat deze alleen op hele graden schakelt. Heb nu een Tado hangen.

Aangezien ik richting toekomst de opties open wil houden, was mijn vraag welke kabel daar het beste bij past. Volgens mij 4x0,5 aangesloten op de CN4. Maar ik kan dus niet terugvinden of dit inderdaad zo is en zo ja, welk type kabel hier dan wordt geadviseerd.

Dus welke M heb jij het over in je rtfm? :P
Ik heb twee aderige huishoud kabel voor naar de unit. [ kun je al veel ]
Daarnaast de heishamon.....

En ik heb twee lan kabels, en nog een huishoud naar de unit mee getrokken voor het geval.

En tsja wat je ook wilt schakelen.. WAR regelt het..
En er is zelfs een optie met domotica om die nog strakker te zetten
In de binneunit van de pana zit een sensor die als thermostaat kan dienen, maar bijna alle pana sensoren zijn niet te vertrouwen.

Alleen als je stooklijn staat, is de binnen thermostaat overbodig..
Eerlijk gezegd kijk ik niet echt naar tempsensoren van pana.
Als je met war je t binnen goed hebt, lig je nergens meer wakker van,

Vanaf 2018 werkend....... WAR only, alles gestest wat er toen maar te testen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
@Dylantje2 de heishamon ben ik mij nog op aan het oriënteren. Ik heb home assistant draaien voor wat huis tuin en keuken automatisering maar ben zeker geen power user, ook niet qua kennis. Ik heb ook niet super veel interesse in de data. De kWh meters ga ik dus bestellen maar ik neig ernaar de Kamstrup en Heishamon niet te doen. Al begrijp ik dat het de enige manier is om de zaak betrouwbaar te monitoren. Of het ook de enige manier is om WAR goed in te regelen is mij nog niet helder, ben nog aan het lezen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Separator schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:20:

Als je CN4 neemt dan is het laagspanning, daarentegen is CN2 wel 220V. Let dus goed op dat je wel goed weet welke je gebruikt.

Hier staat bv die CN2 thermostaat aansluiting waarop 220V staat:
larziepan in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"

Zelf schakel ik op CN2 met behulp van een relais. Op die manier blijft de 220V binnen de WP en is de sturing alsnog maar 5V.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

sjimmie schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:54:
[...]

Als je CN4 neemt dan is het laagspanning, daarentegen is CN2 wel 220V. Let dus goed op dat je wel goed weet welke je gebruikt.

Hier staat bv die CN2 thermostaat aansluiting waarop 220V staat:
larziepan in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"

Zelf schakel ik op CN2 met behulp van een relais. Op die manier blijft de 220V binnen de WP en is de sturing alsnog maar 5V.
En sluit de controller niet als thermostaat aan want dat kost je € 450!! Je bent niet de eerste helaas 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:11
Separator schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:42:
@Dylantje2 de heishamon ben ik mij nog op aan het oriënteren. Ik heb home assistant draaien voor wat huis tuin en keuken automatisering maar ben zeker geen power user, ook niet qua kennis. Ik heb ook niet super veel interesse in de data. De kWh meters ga ik dus bestellen maar ik neig ernaar de Kamstrup en Heishamon niet te doen. Al begrijp ik dat het de enige manier is om de zaak betrouwbaar te monitoren. Of het ook de enige manier is om WAR goed in te regelen is mij nog niet helder, ben nog aan het lezen...
Ik heb mijn T-CAP net een weekje staan. Meteen een Heishamon erin gehangen, deze aan home assistant gekoppeld, en meteen ook de node-red besturing opgezet. Alles was goed te doen door gewoon de handleidingen te volgen.

Mijn doel is om puur met node-red te gaan besturen, in eerste instantie met hun WAR functie. later nog met bijsturen van de WAR op basis van temperatuur sensoren in het hele huis. Op die manier heb ik geen (dure) thermostaat nodig, gewoon wat goedkope zigbee temp sensoren en klaar is kees :)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
@ConQuestador dank voor de tip, dat is dan toch wel een overweging waard. Je hebt dan dus ook warmtemeters (kamstrup of andere) op je leidingen zitten en de kWh meters in de buitenunit? Of is dat optioneel en niet nodig voor de war?

Temp sensoren heb ik nu ook al door het hele huis (tado en airco's) en zichtbaar in home assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Separator schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:42:
Heishamon zeker de moeite waard.
Kamstrupp niet in mijn ogen, en heeft een flessenhals meestal.

Data zal je in eerste instantie zeker nodig hebben om hem goed te laten werken!!!
Zie mijn gedeelde info in de ts. Hoe kun je anders je TR tweaken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
ConQuestador schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:37:
[...]

Ik heb mijn T-CAP net een weekje staan. Meteen een Heishamon erin gehangen, deze aan home assistant gekoppeld, en meteen ook de node-red besturing opgezet. Alles was goed te doen door gewoon de handleidingen te volgen.

Mijn doel is om puur met node-red te gaan besturen, in eerste instantie met hun WAR functie. later nog met bijsturen van de WAR op basis van temperatuur sensoren in het hele huis. Op die manier heb ik geen (dure) thermostaat nodig, gewoon wat goedkope zigbee temp sensoren en klaar is kees :)
Als je node-red hebt... Waarmee je shift kunt.. heel graag..
Ik heb wel domoticz., maar node-red is bizar mooi spul.. En als ik je basis mag lenen....
Ik zoek iets met regeling als teruglevert shift up.
En als t binnen voor x tijd x graden is shift down.
T binnen x en tbuiten stijgend...
TX tijd shift down x tijd shift up
Enz :-)

Icm zonnepanelen die zelfs in de winter wel eens terug leveren..
En t binnen en t buiten afhankelijke

Zou je hem nog mooier aan kunnen sturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
Dylantje2 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:51:
Als je node-red hebt... Waarmee je shift kunt.. heel graag..
Ik heb wel domoticz., maar node-red is bizar mooi spul.. En als ik je basis mag lenen....
Ik zoek iets met regeling als teruglevert shift up.
En als t binnen voor x tijd x graden is shift down.
T binnen x en tbuiten stijgend...
TX tijd shift down x tijd shift up
Enz :-)

Icm zonnepanelen die zelfs in de winter wel eens terug leveren..
En t binnen en t buiten afhankelijke

Zou je hem nog mooier aan kunnen sturen
Alsjeblieft, een volledig node-red besturing die de complete aansturing van de WP voor zijn rekening neemt:
Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
Separator schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:41:
@ConQuestador dank voor de tip, dat is dan toch wel een overweging waard. Je hebt dan dus ook warmtemeters (kamstrup of andere) op je leidingen zitten en de kWh meters in de buitenunit? Of is dat optioneel en niet nodig voor de war?

Temp sensoren heb ik nu ook al door het hele huis (tado en airco's) en zichtbaar in home assistant.
Ik heb 2 kWh meters in de buitenunit geplaatst, maar die zijn niet nodig voor WAR, puur om inzichten te krijgen in het werkelijk verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-06 18:04
Separator schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:41:

Ik heb home assistant geïnstalleerd puur zodat ik Heishamon kon gebruiken. Die module van Panasonic is zo ***. Echt no brainer hoor!

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
@wheli Dank voor de aanvulling! Ik zag een Heishamon en Node Red topic met meer dan 300 pagina's, dat doet mij dan niet bepaald plug and play vermoeden maar dat was een aanname zonder in te lezen.

Ik wil graag kunnen instellen wat ik "moet" kunnen instellen om de zaken redelijk netjes te hebben draaien. Maar ben niet het type dat energie krijgt (no pun intended :*)) van avonden aaneengesloten hobbyen met instellingen en scripts om de laatste procenten eruit te persen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Separator schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:35:
@wheli Dank voor de aanvulling! Ik zag een Heishamon en Node Red topic met meer dan 300 pagina's, dat doet mij dan niet bepaald plug and play vermoeden maar dat was een aanname zonder in te lezen.

Ik wil graag kunnen instellen wat ik "moet" kunnen instellen om de zaken redelijk netjes te hebben draaien. Maar ben niet het type dat energie krijgt (no pun intended :*)) van avonden aaneengesloten hobbyen met instellingen en scripts om de laatste procenten eruit te persen.
Dat topic is vooral zo groot, omdat die hele Node Red configuratie gebouwd is vanuit dat topic. Er worden dus constant features bedacht en overlegd in dat topic.

Ik ben er nu zelf mee aan het spelen, je kan er veel mee, meer dan met de gewone controller. Uiteraard zit er wel een leercurve aan, maar dat zit sowieso aan een WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
@ConQuestador maar wat is buiten tweakers de best practice dan, hoe doen "Henk en Ingrid" dit waarbij hun lokale CV installateur tegenwoordig warmtepompen plaatst?

De installateur stelt hem dan voor de klant eenmalig in via de CZ-TAW1 cloud portal en daarna veel plezier met je nieuwe ruimtethermostaat? Dit werkt dan redelijk oké maar geeft temperatuurschommelingen en verbruikt meer energie dan nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Separator schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:20:
@ConQuestador maar wat is buiten tweakers de best practice dan, hoe doen "Henk en Ingrid" dit waarbij hun lokale CV installateur tegenwoordig warmtepompen plaatst?

De installateur stelt hem dan voor de klant eenmalig in via de CZ-TAW1 cloud portal en daarna veel plezier met je nieuwe ruimtethermostaat? Dit werkt dan redelijk oké maar geeft temperatuurschommelingen en verbruikt meer energie dan nodig?
Het is een typisch tweakers dingetje. Niet verwonderlijk want 25% van mijn klanten hebben ict ervaring. De cloud module met de app en de controller vinden Henk en Ingrid al vaak te moeilijk. Soms is KIS zo slecht nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Carboy54 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:29:
[...]

Het is een typisch tweakers dingetje. Niet verwonderlijk want 25% van mijn klanten hebben ict ervaring. De cloud module met de app en de controller vinden Henk en Ingrid al vaak te moeilijk. Soms is KIS zo slecht nog niet en zonder al die ballast werkt het bij niet tweakers ook prima.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Carboy54 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:29:
[...]

Het is een typisch tweakers dingetje. Niet verwonderlijk want 25% van mijn klanten hebben ict ervaring. De cloud module met de app en de controller vinden Henk en Ingrid al vaak te moeilijk. Soms is KIS zo slecht nog niet.
Ook niet alle tweakers hebben dit, ik heb gewoon een thermostaat aangesloten en zet die als het kouder wordt op 20 graden en in april gaat hij weer naar 15graden, stooklijn doet de rest. Idd KIS

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
@klump4u @ConQuestador hopelijk wordt dit dan niet te veel off topic, maar wat ik probeer te begrijpen is hoeveel winst mij deze heisa (pun intended) gaat opleveren in comfort en energie.

Ik denk dat ik het concept begrijp: met de heishamon kan ik op lagere temperatuur langere runs gaan afdwingen op een gebruikersvriendelijke manier. Dit zorgt voor energiebesparing. Daarnaast kan ik hem vanuit Home Assistant gaan meenemen in mijn automatisering, daar heb ik nu bijvoorbeeld ook de airco's in zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:58

dof

Separator schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:53:
@klump4u @ConQuestador hopelijk wordt dit dan niet te veel off topic, maar wat ik probeer te begrijpen is hoeveel winst mij deze heisa (pun intended) gaat opleveren in comfort en energie.

Ik denk dat ik het concept begrijp: met de heishamon kan ik op lagere temperatuur langere runs gaan afdwingen op een gebruikersvriendelijke manier. Dit zorgt voor energiebesparing. Daarnaast kan ik hem vanuit Home Assistant gaan meenemen in mijn automatisering, daar heb ik nu bijvoorbeeld ook de airco's in zitten.
Je bent met veel dingen tegelijk bezig :)

Heishamon aansluiten is simpel en de interface naar Home Assistant is dat ook. Je kunt dan vrijwel alle parameters van de Pana tevoorschijn krijgen en dat lijkt vaak wat intimiderend want dat zijn er veel. Maar je hebt snel door wat relevant is en als je die info tegen tijd uitzet heb je veel nuttige info in tijdgrafiekjes en dat kan zuinig stoken bevorderen. Als je daar niet in geïnteresseerd bent laat je dat weg, en kun je nog steeds -via Home Assistant met Heishamon- de meeste functies doen zoals je die je op de remote doet. Wat handig is als je b.v. niet thuis bent en iets van je WP wilt weten en bedienen.

Node red uitbreiding geeft je veel meer scripting mogelijkheden. (ik heb iets tegen Node-Red maar moet er misschien toch maar aan :) )

Kamstrup is ook interessant maar als je stelt dat je niet echt geïnteresseerd bent in tweaken lijkt me dat een dure investering. Dat ding kan alleen maar goed en zuiver de energie meten en met je kWh meters je echte COP weten (Pana info is erg grof en daardoor vaak onjuist). Maar verder kun je er weinig mee.

Ik denk dat je van het bovenstaande het meest blij van Heishamon wordt. Goedkoop, relatief simpel in installatie en toch veel info en bediening :)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
dof schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 19:23:
[...]
Je bent met veel dingen tegelijk bezig :)
Er komt nogal wat bij kijken! Onder ieder van mijn vooraf gedefinieerde uitzoekpunten vind ik vijf nieuwe vragen :+

Ik had hier wat meer de tijd voor willen nemen maar ik heb "onverwachts" de maand september vrij omdat ik van baan wissel. Ik wil deze maand (hopelijk niet helemaal) gebruiken voor de overstap naar de warmtepomp. De 7J wordt hier maandag bezorgd.

Intussen aan het lezen lezen lezen en vragen, in de hoop dat ik vanaf1 september zsm meters kan gaan maken met de installatie en configuratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
Ik heb alleen de afstandsbediening, hij heeft de hele winter op 19 graden gestaan. Met een HomeWizard kWh meter verbruik en start/stops uitgelezen en zo de stooklijn wat aangepast.
Met 0,86 start/stop per uur ben ik erg tevreden, ga aankomende winter nog minder proberen. Met de Heishamon kan ik uitlezen en eventueel wat zonne energie makkelijk bufferen en de app van pana is zogezegd zo slecht dat je echt iets anders wil. Heishamon is plug en play bijna, kostte mij (nog nooit een regel code geschreven) 1 uur om het uit te vogelen.
Opties wel
/niet:
kWh meter: wel
Kampstrup: niet
Thermostaat: niet
Caleffi magneet filter: wel
Vorstbeveiliging: nee (beetje spijt)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:58

dof

Separator schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 19:36:
[...]

Er komt nogal wat bij kijken! Onder ieder van mijn vooraf gedefinieerde uitzoekpunten vind ik vijf nieuwe vragen :+
Klopt, van elk aspect kun je wel weer een aparte thread maken. Zie b.v. de thread over warmtelinten :)
(mijn advies: gewoon niet gebruiken want niet nodig als je het correct installeert).
Ik had hier wat meer de tijd voor willen nemen maar ik heb "onverwachts" de maand september vrij omdat ik van baan wissel. Ik wil deze maand (hopelijk niet helemaal) gebruiken voor de overstap naar de warmtepomp. De 7J wordt hier maandag bezorgd.

Intussen aan het lezen lezen lezen en vragen, in de hoop dat ik vanaf1 september zsm meters kan gaan maken met de installatie en configuratie.
Ik kan alleen maar adviseren wat velen (b.v. @flippy en @Andrehj ) mij geadviseerd hebben: hou het alsjeblieft zo simpel mogelijk. Teveel mensen willen teveel ingewikkelde dingen en dan gaat het vaak mis.

B.v. ook over aansturing: de remote is IMHO in principe voldoende: stel eerst in op een vaste Ta dan zie je hoe hij draait. Daarna b.v. op vaste Td dan werkt de pomp ook goed mee. Daarna b.v. op WAR zoals @Dylantje2 adviseert. En een thermostaat heb je eigenlijk alleen nodig als je veel huiswarmte verstorende dingen doet (veel feesten met veel mensen in huis :) ).

Bedenk je huis als een blok massa waar een thermische schil omheen zit (en dat isoleer je steeds beter) en probeer dat gelijkmatig te verwarmen. Ga dus ook niet in zone's denken want ook dat is recept voor problemen. Met WP duurt dat gelijkmatig warm maken uiteraard veel langer dan met een gas cv omdat je het WP water zo min mogelijk warm wilt maken t.b.v. een goede efficiëntie c.q. COP.

Ok, ei is wel weer gelegd...

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
ConQuestador schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:00:
[...]

Alsjeblieft, een volledig node-red besturing die de complete aansturing van de WP voor zijn rekening neemt:
Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen
Ken ik. maar is veel te complex... Zitten zoveel andere dingen aansturingen in, da ik die niet aan kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
wheli schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:53:
[...]

Ik heb home assistant geïnstalleerd puur zodat ik Heishamon kon gebruiken. Die module van Panasonic is zo ***. Echt no brainer hoor!
Domoticz is soms wat makkelijker te begrijpen ha is wel strak en veel meer develop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Separator schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:53:

Als jehm goed wilt gebruiken..
Zul je de data van de heishamon moeten gebruiken al dan niet met ha of domoticz. En mooier ook nog van wat dallas sensoren die je op je leidingen moet knopen..

Je kunt grafieken genereren, met deze grafieken geven je inzicht, wat je nodig hebt om de wp goed in te regelen.

Je airco zal niet meer gaan lopen als je de wp op war laat draaien.

S0 heb je ook nodig voor het verbruik, want als je dat niet goed in de gaten houdt..
Kijk naar mijn grafieken [ missen er een paar, maar ff te druk voor de hobby icm het mooie weer:-) ]
Je zutl wat moeten investeren, anders kan je wp wel eens te duur gaan lopen:-)
Kampstrupp overbodig duur ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heeft iemand hier een buigset te leen/huur/koop om 32mm kunstof buis mee te buigen? (omgeving Nijmegen)

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
--Erik-- schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:20:
Heeft iemand hier een buigset te leen/huur/koop om 32mm kunstof buis mee te buigen? (omgeving Nijmegen)
Ik stuur je even een pb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:18

Rzaan

Altijd zoekende

Heeft er ook iemand een perstang voor Uponor 32 te leen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter2403
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16:25
Rzaan schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 22:17:
Uponor is TH profiel toch? Ik heb een handmatige, die kan je wel lenen hoor.

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:54
aflam schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:53:
Je kunt in de timer instellen dat je eens in de week de wp aan zet en 10min later weer uit.

• sjimmie
ConQuestador schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:37:
[...]

Goedkope zigbee sensoren icm een zigbee switch kunnen samen prima als thermostaat werken.
Als je dus al werkende zigbee sensoren hebt kost het je nog maar 6 euro om er een zigbee switch aan toe te voegen.

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Mooi gebied he:)
In die regio zit ik ook _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-06 10:26
PB gestuurd

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• Motorfret
Rzaan schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 22:17:
Welke regio?

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:18

Rzaan

Altijd zoekende

• aflam
FransvWoerkom schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 00:30:
[...]

Je kunt in de timer instellen dat je eens in de week de wp aan zet en 10min later weer uit.
dat werkt niet zolang ie op stooklijn verwarmen staat lijk mij

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:54
aflam schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 18:42:
[...]
dat werkt niet zolang ie op stooklijn verwarmen staat lijk mij
Bij mij staat hij in de vloerverw. zone op stooklijn en de convector zone op thermostaat. De circulatiepomp gaat lopen. Uiteraard de compressor niet, maar dat hoeft ook niet. Alleen in de circulatiepomp kan roest groeien doordat magnetiet verder oxideert tot bruine roest en daarbij uitzet. Als je geen ijzeren onderdelen in je water circuit hebt, hoef je je helemaal nergens zorgen over te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:07
blb4 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 23:39:
[...]

toevoeging 19/08: Er is volgens mij nooit een echte meeting gedaan, maar er zijn wat twijfels in dit forum over de hoeveelheid energie die je WP kan leveren tijdens vochtige periodes rond 't vriespunt. Tijdens zulke periodes, die in Nederland vrij veel voorkomen, vriest de WP snel dicht en moet er een defrost gedraaid worden. Er zijn volgens mij situaties bekend waarin dit 2 x per uur moet en die tijd kan de WP geen warmte leveren maar onttrekt zelfs warmte uit 't huis. Dus in 1 uur kan de (5 kW) WP dan zo'n 45 minuten ~ 4,5 kW leveren en wordt er gedurende zo'n 10 minuten energie uit je huis getrokken. Je komt dan per uur dus maar op zo'n 3,3 kWh ipv 5 kWh energie die de WP kan leveren. Als je op zo'n dag dan dus ook nog ssw wil draaien (dat kost dan ook zo'n 2 uur) dan kan je dus in 1 etmaal maar 72 kWh warmte je huis in krijgen ipv de snel theoretisch berekende 24 x 5 = 120 kWh.
akkoord, maar anderzijds komen vochtige periodes enkel voor rond het vriespunt. Wanneer je systeem dus voor -10 buitentemperatuur is gedimensioneerd heb je rond 0 dus niet het volledige vermogen nodig om je huis op temperatuur te houden

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Hoe hoog kan de pana het tapwater verwarmen op de compressor? Bij mij stopt hij al bij 51 graden en gaat dan over op de backup heater. Klopt dat? Of heb ik de tijd die hij er over mag doen misschien te ver beperkt waardoor hij sneller overgaat op de BH (2,5 uur uit mn hoofd)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark1972V
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20-05-2024
Is er iemand die mij kan adviseren waar je de CZ-TAW1 WiFi Interface het beste kan plaatsen in een monoblock? Ik wil 'm (gezien ervaringen op dit forum) liever niet bij de PCB plaatsen, dat is omgeven door aluminimum/staal en een prachtige kooi van faraday. Maar eigenlijk geldt dat voor de complete warmtepomp, en de CZ-TAW1 is geen apparaat wat ontworpen is om buiten op de hangen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
@Mark1972V even een kunststof verdeeldoos (voor buitengebruik) kopen bij een bouwmarkt en 'm daar instoppen en dan ergens buiten de pomp hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Volgens mij heb ik zoals @Motorfret ook zegt deze gekocht. Als je in het forum zoekt op het typenummer kan je voorbeelden zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:08
Mark1972V schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:30:
Is er iemand die mij kan adviseren waar je de CZ-TAW1 WiFi Interface het beste kan plaatsen in een monoblock? Ik wil 'm (gezien ervaringen op dit forum) liever niet bij de PCB plaatsen, dat is omgeven door aluminimum/staal en een prachtige kooi van faraday. Maar eigenlijk geldt dat voor de complete warmtepomp, en de CZ-TAW1 is geen apparaat wat ontworpen is om buiten op de hangen...
Ik heb de verlengkabel (cz-taw1-cbl) gekocht en hem binnen opgehangen, zodat ik zeker weet dat ik goede internetverbinding heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:32
jurjen_g schreef op zondag 3 september 2023 @ 11:56:
[...]

Ik heb de verlengkabel (cz-taw1-cbl) gekocht en hem binnen opgehangen, zodat ik zeker weet dat ik goede internetverbinding heb.
Daarvoor hoef je echt geen dure kabel te kopen. Om door de muur te gaan moet de stekker er sowieso al af. Gewoon verlengen met een simpel kabeltje werkt prima.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
t.oswald schreef op zondag 3 september 2023 @ 12:08:
[...]

Daarvoor hoef je echt geen dure kabel te kopen. Om door de muur te gaan moet de stekker er sowieso al af. Gewoon verlengen met een simpel kabeltje werkt prima.
Jup, ik heb de mijne in het midden doorgeknipt. Stukje utp kabel ertussen solderen en klaar is kees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:08
ConQuestador schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:02:
[...]

Jup, ik heb de mijne in het midden doorgeknipt. Stukje utp kabel ertussen solderen en klaar is kees
Dat geloof ik, en scheelt een paar tientjes, maar met dat gekke magneet dingetje eraan dacht ik toch maar op safe te spelen. Overigens heb ik hem in het buitenland besteld voor 55 euro meen ik, ik zie hem nu voor tussen de 88 en 119 euro staan, dat is wel erg duur inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

jurjen_g schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:36:
[...]
dat gekke magneet dingetje
dat is gewoon een ferrietkern.

niet nodig voor simpele opstellingen.

[ Voor 36% gewijzigd door flippy op 03-09-2023 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Laatst online: 21:32

hnq

t.oswald schreef op zondag 3 september 2023 @ 12:08:
[...]

Stekkertje past door een gat van 10mm. Afgelopen week nog gedaan. Maar kabeltje is idd belachelijk kort.

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Seizoen komt er weer aan... Ik ben erg benieuwd wat er dit seizoen weer allemaal gaat komen aan nieuwe ideeën:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingAttack-NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-02-2024
Iemand anders ook last van het probleem dat de internetmodule af en toe ontkoppeld wordt (1x per maand ongeveer) en gereset moet worden om de verbinding met de Service Cloud te herstellen? oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Laatst online: 21:32

hnq

FlyingAttack-NL schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 08:00:
Iemand anders ook last van het probleem dat de internetmodule af en toe ontkoppeld wordt (1x per maand ongeveer) en gereset moet worden om de verbinding met de Service Cloud te herstellen? oplossingen?
Ja, ik heb deze zomer een paar keer moeten resetten, om voor mij onverklaarbare reden. Laatste weken wel weer stabiel. Heb wel het vermoeden dat het met de wifi verbinding te maken had en/of update(s) aan de panasonic-kant.

[ Voor 10% gewijzigd door hnq op 08-09-2023 08:24 ]

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
FlyingAttack-NL schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 08:00:
Ik had vrij slechte wifi en moest heb 2x per week buiten fysiek resetten. Nu met Heishamon geen problemen meer 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:09
wheli schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 08:25:
[...]

Ik had vrij slechte wifi en moest heb 2x per week buiten fysiek resetten. Nu met Heishamon geen problemen meer 8)
Heishamon rules 😎

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingAttack-NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-02-2024
Toevoeging: module is verbonden dmv internetkabel

[ Voor 21% gewijzigd door FlyingAttack-NL op 08-09-2023 12:32 ]

Pagina: 1 ... 91 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.