Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 118 Laatste
Acties:
  • 695.638 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:13

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Mark1972V schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:30:
Is er iemand die mij kan adviseren waar je de CZ-TAW1 WiFi Interface het beste kan plaatsen in een monoblock? Ik wil 'm (gezien ervaringen op dit forum) liever niet bij de PCB plaatsen, dat is omgeven door aluminimum/staal en een prachtige kooi van faraday. Maar eigenlijk geldt dat voor de complete warmtepomp, en de CZ-TAW1 is geen apparaat wat ontworpen is om buiten op de hangen...
Je kunt hem bedraad aansluiten, UTP naar de WP brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
offtopic en onnodig

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 08-09-2023 13:10 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingAttack-NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-02-2024
t'is warm he vandaag..l

[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 08-09-2023 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
.

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 08-09-2023 13:09 . Reden: Niet quoten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingAttack-NL
Tip voor wanneer oude thermostaat kabel weggewerkt zit in muur en kabel niet geschikt is voor 230V, dit relais: Eaton 193909 icm. beltrafo, werkt perfect

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-09 19:10

Superbeagle

Always smile

Dylantje2 schreef op maandag 4 september 2023 @ 22:41:
Seizoen komt er weer aan... Ik ben erg benieuwd wat er dit seizoen weer allemaal gaat komen aan nieuwe ideeën:-)
Prima verwachtingen. Maar nu eerst de koelmodus nogmaals aan vanwege de hitte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louwerens
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20-09 18:20
Wij gaan binnenkort verhuizen naar een patio bungalow (slaapkamer en suite) met een kleine bovenverdieping met een slaapkamer en inloopkast.

Begane grond komt vloerverwarming met een open verdeler (VTE Composiet Open Verdeler x Groepen (Zonder Pomp)) en een Panasonic 5KW. Voor SWW installeren we een WPB.

De radiatoren op de bovenverdieping wil ik voorlopig nog niet vervangen.

Is het een idee om de radiatoren van de bovenverdieping (1 verdeler) op de open verdeler van de vloerverwarming aan te sluiten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:50

dof

louwerens schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 20:08:
Wij gaan binnenkort verhuizen naar een patio bungalow (slaapkamer en suite) met een kleine bovenverdieping met een slaapkamer en inloopkast.

Begane grond komt vloerverwarming met een open verdeler (VTE Composiet Open Verdeler x Groepen (Zonder Pomp)) en een Panasonic 5KW. Voor SWW installeren we een WPB.

De radiatoren op de bovenverdieping wil ik voorlopig nog niet vervangen.

Is het een idee om de radiatoren van de bovenverdieping (1 verdeler) op de open verdeler van de vloerverwarming aan te sluiten ?
Lijkt me qua leidingen en montage (euroconus verbinding op verdeler gebruiken voor leiding naar radiatoren...?) niet handig en verstandig.

Waarom niet gewone normale koper/staal/kunststof leiding, met gebruikelijke knel/pers/soldeer/whatever verbindingen naar radiatoren?

[ Voor 5% gewijzigd door dof op 10-09-2023 10:44 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-09 20:37
Superbeagle schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:31:
[...]

Prima verwachtingen. Maar nu eerst de koelmodus nogmaals aan vanwege de hitte.
Wel bijzonder, in de meteorologische zomer heb ik de koelmodus alleen maar ff aan gehad om te testen, in de herfst staat ie nu al 3 dagen achtereen zn best te doen om te koelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 19:53
Ik heb mijn panasonic 9 kw net aangesloten (leiding + electra). Nu moet ik mijn vloerverwarming vullen. Alleen daar zit geen drukmeter op. Hoe weet ik dat het vol met water zit? Of heb ik echt een drukmeter nodig bij mijn verdeler? Hh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-09 20:37
Reiziger88 schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:06:
Ik heb mijn panasonic 9 kw net aangesloten (leiding + electra). Nu moet ik mijn vloerverwarming vullen. Alleen daar zit geen drukmeter op. Hoe weet ik dat het vol met water zit? Of heb ik echt een drukmeter nodig bij mijn verdeler? Hh
Een manometer ergens in je systeem is wel zo handig inderdaad...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:00

Carboy54

Duurzaamheid coach

jurjen_g schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:12:
[...]

Een manometer ergens in je systeem is wel zo handig inderdaad...
@Reiziger88 Trek het overdrukventiel van jouw Panasonic flink open en laat lucht en water geruime tijd ontsnappen.
Draai het dopje op het ontluchtingsventie 360 garden open.
Draai gedurende een half uur het air purge programma.
Een manometer bevindt zich ook in de warmtepomp zelf.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
Carboy54 schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:17:
[...]

@Reiziger88 Trek het overdrukventiel van jouw Panasonic flink open en laat lucht en water geruime tijd ontsnappen.
Ging niet helemaal lekker. Manometer in panasonic gaf 2,0 bar aan. Ik dacht ik draai de onluchtingsventiel open (zwart rubber ding). Blijkbaar teveel open gedraaid hij spoot ineens flinke water en is helemaal leeg gelopen. Rubber ventiel ergens weggevlogen te donker om hem nu te vinden. Hopelijk ergens te
vinden anders heb ik een probleem:O Morgen nog een pogingAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7lIsBs4Xlt5FytEDuqeb-7b31w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6OBMtGe02Xh1iUF22TiLjNIt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Reiziger88 op 10-09-2023 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Reiziger88 schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:36:
[...]

Ging niet helemaal lekker. Manometer in panasonic gaf 2,0 bar aan. Ik dacht ik draai de onluchtingsventiel open (zwart rubber ding). Blijkbaar teveel open gedraaid hij spoot ineens flinke water en is helemaal leeg gelopen. Rubber ventiel ergens weggevlogen te donker om hem nu te vinden. Hopelijk ergens te
vinden anders heb ik een probleem:O Morgen nog een poging[Afbeelding]
Gaat alleen om het zwarte ventieldopje en niet de gehele ontluchter uiteraard.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1990
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16-09 21:36
FlyingAttack-NL schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:30:
Tip voor wanneer oude thermostaat kabel weggewerkt zit in muur en kabel niet geschikt is voor 230V, dit relais: Eaton 193909 icm. beltrafo, werkt perfect
Gebruik je dan een 'gewone' thermostaat om aan te sturen? Hoe sluit je zoiets aan in je WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
Carboy54 schreef op zondag 10 september 2023 @ 23:39:
[...]

Gaat alleen om het zwarte ventieldopje en niet de gehele ontluchter uiteraard.
Volgens mij heb ik de ventieldop gesloopt. Warmtepomp werkt, maar water loopt steeds leeg en uit ventiel komt straal met water. Ook al draai ik het naar rechts. Is er een manier om aan een nieuwe ventieldop te komen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-iCCV8OgbKDGji_ueHOqF7Bupo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9rIiX0rfuIqByjsKxpghFkkT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 19:53

Cr3ator

1 bar is geen bar

Reiziger88 schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:36:
[...]

Volgens mij heb ik de ventieldop gesloopt. Warmtepomp werkt, maar water loopt steeds leeg en uit ventiel komt straal met water. Ook al draai ik het naar rechts. Is er een manier om aan een nieuwe ventieldop te komen?
[Afbeelding]
Bijzonder.. balen man :/
Het artikelnummer van de ontluchter is ACXB62-00130. Deze is online wel te vinden.
Maar mist niet gewoon het dopje wat je er in/uit kan schroeven? Even goed zoeken?

[ Voor 5% gewijzigd door Cr3ator op 11-09-2023 11:53 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reiziger88
Cr3ator schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:52:
[...]

Bijzonder.. balen man :/
Het artikelnummer van de ontluchter is ACXB62-00130. Deze is online wel te vinden.
Maar mist niet gewoon het dopje wat je er in/uit kan schroeven? Even goed zoeken?
Ja, het is dit ding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VTRBdZhs_ZB1WRqdW-FNk-kymoQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jI57QpOtOkiwdoguiqLSdzAJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie dat die van jou een oudere versie is ofz? Ventieldop is net anders met een draaiding. Die van mij is met een imbus.

Die van jou maar besteld, morgen in huis en nieuwe poging

[ Voor 3% gewijzigd door Reiziger88 op 11-09-2023 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:27

timovd

Voorsprong door techniek

Carboy54 schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:32:
[...]

Bekende fout. Eerst ontluchten en ontluchten met air purge half uur en de ontluchter altijd 1 slag open laten staan.
We hebben het hier over de ontluchter in het monobloc (bovenste serviceluikje, Reiziger88 in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2")?
Is het normaal dat deze standaard dicht staat? Bij mij wel namelijk.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deismyna
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:03
Ik had hem in eerste instantie na ontluchting weer dichtgezet omdat tie bleef druppelen. Na een paar dagen nog een keer open gezet en toen bleef tie netjes droog, staat sindsdien gewoon open. Zou volgens de handleiding volgens mij ook gewoon open moeten staan.

Als we het dan toch over de handleiding hebben..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PUzgrMKbdwKSuj7Gw02hxzgQ1yY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Mvmdm2vBbXFXbTDGkxnBuoMV.png?f=user_large

Die "lever" van de pressure relief valve stond bij mij gewoon al naar beneden. Ik kan hem wel iets (+- 1cm) in/uit duwen en dan loopt het water er inderdaad uit, maar zo horizontaal als op het plaatje krijg ik hem niet (in ieder geval niet zonder bang te zijn dat er iets afbreekt). Hij hoort uiteindelijk toch gewoon zo naar beneden te staan?

[ Voor 53% gewijzigd door Deismyna op 11-09-2023 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxbal
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09-09 17:24
Deismyna schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:03:
Zou volgens de handleiding volgens mij ook gewoon open moeten staan.
Volgens mij staat er in de handleiding dat je hem een slag open moet zetten tijdens het ontluchten, daarna weer dicht. Bij mij komt er water uit als ik hem open laat staan.
Als we het dan toch over de handleiding hebben..

[Afbeelding]

Die "lever" van de pressure relief valve stond bij mij gewoon al naar beneden. Ik kan hem wel iets (+- 1cm) in/uit duwen en dan loopt het water er inderdaad uit, maar zo horizontaal als op het plaatje krijg ik hem niet (in ieder geval niet zonder bang te zijn dat er iets afbreekt). Hij hoort uiteindelijk toch gewoon zo naar beneden te staan?
Ik heb hetzelfde, ik kan de lever ook niet in een open stand zetten. Dit stoorde me enorm. Ik ben blij dat ik niet doorgezet heb zodat ik de lever niet afgebroken heb. Voor het in bedrijf stellen was dit ook niet nodig. Gewoon zolang ingedrukt houden tot er geen lucht meer uitkomt. Ik houd het gewoon op een fout in de handleiding of een vertaalfout. Of een oudere versie had die feature wel en dit is geupdate, maar zonder de handleiding aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deismyna
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:03
Boxbal schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:31:
[...]

Volgens mij staat er in de handleiding dat je hem een slag open moet zetten tijdens het ontluchten, daarna weer dicht. Bij mij komt er water uit als ik hem open laat staan.
De handleiding zegt dat je hem open moet draaien, vullen, aanzetten en dan het afdek klepje weer dicht. Nergens wordt genoemd dat die ontluchter ook weer dicht moet (of ik kijk er overheen).
Ik heb hetzelfde, ik kan de lever ook niet in een open stand zetten. Dit stoorde me enorm. Ik ben blij dat ik niet doorgezet heb zodat ik de lever niet afgebroken heb. Voor het in bedrijf stellen was dit ook niet nodig. Gewoon zolang ingedrukt houden tot er geen lucht meer uitkomt. Ik houd het gewoon op een fout in de handleiding of een vertaalfout. Of een oudere versie had die feature wel en dit is geupdate, maar zonder de handleiding aan te passen.
Dan ben ik in ieder geval niet de enige, wel erg onhandig, voor hetzelfde geld sloop je de boel omdat je braaf de handleiding probeert te volgen...

[ Voor 5% gewijzigd door Deismyna op 25-09-2023 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

timovd schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:43:
[...]

We hebben het hier over de ontluchter in het monobloc (bovenste serviceluikje, Reiziger88 in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2")?
Is het normaal dat deze standaard dicht staat? Bij mij wel namelijk.
Zwarte ventieldopje 360 graden open zetten. In het begin zal deze veel lekken maar dat stopt vanzelf als de lucht er helemaal uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Boxbal schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:31:
[...]

[...]

Hij hoeft ook niet helemaal open. Tijdje omhoog houden tot alle lucht eruit is en dan loslaten. Het is tenslotte een overdrukventiel en geen ontluchter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 18:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Reiziger88 schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:09:
[...]

Ja, het is dit ding:

[Afbeelding]

Ik zie dat die van jou een oudere versie is ofz? Ventieldop is net anders met een draaiding. Die van mij is met een imbus.

Die van jou maar besteld, morgen in huis en nieuwe poging
Voor evt originel onderdelen heb ik ook een adres :-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingAttack-NL
W1990 schreef op maandag 11 september 2023 @ 07:27:
[...]

Gebruik je dan een 'gewone' thermostaat om aan te sturen? Hoe sluit je zoiets aan in je WP?
Ja, bijvoorbeeld de Panasonic externe thermostaat, of elke andere aan/uit thermostaat. Aan de sluiten volgens volgend schema. Beltrafo en relais opgehangen in warmtepomp op een stukje DIN rail. Je kan gewoon de terminals gebruiken op de CN2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ykEtMHGVFn0xDAz_2QHzFH2fQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4QW6Vn0KiurC04M4pzvGYeHO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
FlyingAttack-NL schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:02:
[...]

Ja, bijvoorbeeld de Panasonic externe thermostaat, of elke andere aan/uit thermostaat. Aan de sluiten volgens volgend schema. Beltrafo en relais opgehangen in warmtepomp op een stukje DIN rail. Je kan gewoon de terminals gebruiken op de CN2.

[Afbeelding]
ipv nog een trafo gebruik ik een 5V relais die dus gevoed wordt vanuit dezelfde 5V aansluiting in de WP als waarmee ook bv heishamon gevoed wordt. scheelt een trafo en draden-gedoe.

• Joricobussen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-09 20:29
Ik ben van plan een L-serie biblock van 7kW aan te schaffen. Zijn er al installatie handleidingen beschikbaar voor dit type (WH-SDC0509L3E5 + WH-WDG07LE5) of een update van de Aquarea Installation Guide?

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Joricobussen schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:28:
Ik ben van plan een L-serie biblock van 7kW aan te schaffen. Zijn er al installatie handleidingen beschikbaar voor dit type (WH-SDC0509L3E5 + WH-WDG07LE5) of een update van de Aquarea Installation Guide?
Stuur mij maar jouw mailadres stuur ik het morgen toe.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hiliick
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-09 11:35
Door omstandigheden niet eerder een post kunnen doen, maar wil toch mijn dank uitspreken voor @Carboy54 voor de goede begeleiding en communicatie! Na meer den 1,5 jaar wachten was het vorige week dan eindelijk zo ver, de 9Kw + SWW zijn geleverd. Nu kan de installatie fun beginnen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A47BijpIOrLlOiGplrcSVoeObZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xeKoSGZWVldE9Gtg7THGrPsP.jpg?f=fotoalbum_large

• W1990
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16-09 21:36
FlyingAttack-NL schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:02:
[...]

[Afbeelding]
Hartelijk dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:23

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

De meldcodes van de L-serie zijn inmiddels ook volledig bekend. Zover ik weet was die van de bi-bloc nog niet gedeeld hier?
Zie onderstaand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p445cSi_YcAUuQ0RBTt6_JFTzC0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6SwwGiyqTjXA3Ke3kAMk0t5a.png?f=fotoalbum_large

De 9 kW versie van de bi-bloc valt volgens het energielabel in de categorie 8 kW tegenover 9 kW voor de all-in-one. Daarmee ook €150,- minder subsidie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sz2EHuRDkLAOdWMEtPoLz_rrg4Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AX3YErlgFPgzSsSmNAkX662T.png?f=fotoalbum_large

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
Carboy54 schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:17:
[...]

Warmtepomp werkt met nieuwe onderdeel, maar waar kan ik de aire purge programma starten? Ik zie hem nergens staan op dd afstandbediening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Hiliick schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:44:
Door omstandigheden niet eerder een post kunnen doen, maar wil toch mijn dank uitspreken voor @Carboy54 voor de goede begeleiding en communicatie! Na meer den 1,5 jaar wachten was het vorige week dan eindelijk zo ver, de 9Kw + SWW zijn geleverd. Nu kan de installatie fun beginnen!

[Afbeelding]
Bedankt voor het compliment. En dan te weten dat zeer binnenkort alle backorders waarschijnlijk worden uitgeleverd van de 9J en wellicht meer dan dat. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
Hoe kan je de koelmodus op de KIT-MDC09J3E5-W instellen? Hij heeft nu aan aanvoer van 31 graden en retour van 27 graden. Lijkt me dat hij aan het koelen is? ik heb op hoofdmenu op -5 geselecteerd en toen op enter. Hoe kan ik hem laten koelen op 18 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21-09 15:38
Reiziger88 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:16:
Hoe kan je de koelmodus op de KIT-MDC09J3E5-W instellen? Hij heeft nu aan aanvoer van 31 graden en retour van 27 graden. Lijkt me dat hij aan het koelen is? ik heb op hoofdmenu op -5 geselecteerd en toen op enter. Hoe kan ik hem laten koelen op 18 graden?
Als het buiten niet warm is koelt de mijne ook niet veel, maar binnen kan het nog flink warm zijn na een hittegolf.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Met 31/27 wordt er nog niks gekoeld zou ik zeggen. Heb je de warmtepomp wel op koelmodus gezet / de koelmodus in het instellingenmenu geactiveerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
bartvl schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:28:
Met 31/27 wordt er nog niks gekoeld zou ik zeggen. Heb je de warmtepomp wel op koelmodus gezet / de koelmodus in het instellingenmenu geactiveerd?
Hoe doe je dat? Ik zie nergens iets over koelen staan. Met de zoekfunctie zie ik iets van menu knop + links + beneden (10 sec) of menu knop + rechts + beneden (10 sec), maar geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Reiziger88 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:31:
[...]

Hoe doe je dat? Ik zie nergens iets over koelen staan. Met de zoekfunctie zie ik iets van menu knop + links + beneden (10 sec) of menu knop + rechts + beneden (10 sec), maar geen effect.
Moet wel eerst de machine in standby staan, heb je dat gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
bartvl schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:42:
[...]

Moet wel eerst de machine in standby staan, heb je dat gedaan?
Ja hij stond inderdaad uit. Hmm, als dat de pro edure is doe ik toch iets verkeert wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

En je hebt niet toevallig een T-CAP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
bartvl schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:52:
En je hebt niet toevallig een T-CAP?
Het is gelukt!:) Je moet een paar keer proberen en ineens kwam de menu tevoorschijn. Hoe hebben jullie de koelmodus ingesteld? Stooklijn? Of altijd op 20 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Ik heb hem nog niet ingesteld bij mij. Ik geloof dat hier op het forum vooral direct gekoeld wordt. Geen 'stook'lijn. Temperatuur 18 graden of hoger. Hoe hoger hoe minder koelcapaciteit. Hoe lager hoe meer kans op condens op leidingen, appendages, vloer. Heb je pomploze / niet-mengende vloer'verwarming'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
Vloerkoeling werkt goed:). Ik zet hem op 18 graden, maar hij gaat steeds naar 17 graden. Aanvoer is 17 graden en retour 24 graden. Moet ik me zorgen maken voor condensatie? Ik dacht dat de panasonic begrenst was op 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxbal
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09-09 17:24
Reiziger88 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 15:28:
Vloerkoeling werkt goed:). Ik zet hem op 18 graden, maar hij gaat steeds naar 17 graden. Aanvoer is 17 graden en retour 24 graden. Moet ik me zorgen maken voor condensatie? Ik dacht dat de panasonic begrenst was op 20 graden.
Ik heb ook last van afwijkingen bij koelen. Als ik hem op aanvoer 18C zet met een delta T van 3C dan gaat ie ook wel eens naar 16 graden toe. Met condensatie als gevolg.
Ik hoop met Heishamon nauwkeuriger te kunnen gaan regelen (ben nog bezig dit in home assistant te krijgen).
Overigens was het afgelopen week wel prettig koeling te hebben. Ik heb er al 34 kwh doorheengejaagd in die paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

beste is als je 2 vochtigheidssensoren hebt hangen en daarmee uitrekent wat je condenseertemperatuur is en daarop je watertemperatuur "stoken" in koelbedrijf.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Nu online
flippy schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 16:03:
beste is als je 2 vochtigheidssensoren hebt hangen en daarmee uitrekent wat je condenseertemperatuur is en daarop je watertemperatuur "stoken" in koelbedrijf.
Hoe mooi zou het toch zijn als er een node-red implementatie zou zijn die dat allemaal voor ons deed.....

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ConQuestador schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 16:06:
[...]

Hoe mooi zou het toch zijn als er een node-red implementatie zou zijn die dat allemaal voor ons deed.....
installaties zoals priva hebben daar gewoon kant en klare modules voor... O-)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Als ik zo even gauw zoek in het Node Red topic dan lijken er implementaties te zijn voor zo'n dauwpuntsregeling. Daarvoor heb je dan wel temperatuur en RV meting in de betreffende ruimte nodig, maar dat is natuurlijk wel te realiseren als je dat belangrijk vindt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Breaking News:

Na alle inspanningen van de afgelopen maanden richting Panasonic NL zullen alle openstaande backorders van de 9 J medio oktober zijn uitgeleverd en de nieuwe orders uit voorraad worden geleverd. Er is dan een aanzienlijke hoeveel van dit model beschikbaar net op het moment dat de winter weer voor de deur staat :-)

Lees de update:
Panasonic problemen met leveringen in Europa

[ Voor 11% gewijzigd door Carboy54 op 15-09-2023 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06:07
Reiziger88 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:25:
[...]

Warmtepomp werkt met nieuwe onderdeel, maar waar kan ik de aire purge programma starten? Ik zie hem nergens staan op dd afstandbediening.
Die start je via installer setup > service setup > pump maximum speed > endan "off" aanpassen naar "air purge"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05:47
bartvl schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 16:24:
Als ik zo even gauw zoek in het Node Red topic dan lijken er implementaties te zijn voor zo'n dauwpuntsregeling. Daarvoor heb je dan wel temperatuur en RV meting in de betreffende ruimte nodig, maar dat is natuurlijk wel te realiseren als je dat belangrijk vindt.
Met een esptje en een sht30/40 sensor ben je voor 15 euro wel klaar. Als je het mooi afgewerkt wil, dan een esptje met bluetooth wegwerken in de buurt (of een Shelly plus als je toch al aan het automatiseren bent) en een Xiaomi temp+humidity sensor ophangen.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• Reiziger88
Vloerkoeling werkt goed, inmiddels blijft hij ook stabiel op 2 bar, dus alles lijkt goed. Enige probleem is dat ik hem op 18 graden instel en verwacht dat hij 24/7 gaat koelen op 18 toch? Na een paar uur als ik terugkom dan staat thermostaat op 23 of 25 graden en is de aanvoer en toevoer allebei 23 of 25. Lijkt me iets met instellingen. Gebeurt dit bij jullie ook? Initieel koelt hij wel gewoon goed de 1ste uur op 18 graden.

[ Voor 7% gewijzigd door Reiziger88 op 16-09-2023 09:55 ]

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Reiziger88 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 09:54:
Vloerkoeling werkt goed, inmiddels blijft hij ook stabiel op 2 bar, dus alles lijkt goed. Enige probleem is dat ik hem op 18 graden instel en verwacht dat hij 24/7 gaat koelen op 18 toch? Na een paar uur als ik terugkom dan staat thermostaat op 23 of 25 graden en is de aanvoer en toevoer allebei 23 of 25. Lijkt me iets met instellingen. Gebeurt dit bij jullie ook? Initieel koelt hij wel gewoon goed de 1ste uur op 18 graden.
Waar heb je de delta T op staan bij koelen? 2 graden lijkt goed resultaat te geven.

Maar dan nog zal hij niet continu draaien, hij stuurt op de watertemperatuur en zal na een tijd geen afgifte meer hebben dus dan stoppen.

• Reiziger88
Beekforel schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 10:46:
[...]

Waar heb je de delta T op staan bij koelen? 2 graden lijkt goed resultaat te geven.

Maar dan nog zal hij niet continu draaien, hij stuurt op de watertemperatuur en zal na een tijd geen afgifte meer hebben dus dan stoppen.
Delta t staat op 5 graden. Zal het aanpssen naar 2.
En hij start niet uit zichzelf op?

[ Voor 6% gewijzigd door Reiziger88 op 16-09-2023 11:07 ]

• bartvl

bartvl

Staat er toevallig een weekprogramma ingesteld?

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:44
Wat voor type vloer hebben jullie voor de koeling? Tegels lijken me ideaal maar zijn er ook alternatieven?
Ik heb namelijk parket met vvw (ik weet dat dat niet ideaal is voor zowel verwarmen als koelen) maar ben benieuwd wat er aan alternatieven is voor een eventuele toekomstige woning.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
wheli schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 12:30:
Wat voor type vloer hebben jullie voor de koeling? Tegels lijken me ideaal maar zijn er ook alternatieven?
Ik heb namelijk parket met vvw (ik weet dat dat niet ideaal is voor zowel verwarmen als koelen) maar ben benieuwd wat er aan alternatieven is voor een eventuele toekomstige woning.
Parket? dan in de nieuwe woning keramisch parket met kleine voeg met dezelfde kleur.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Ik kreeg deze zojuist doorgestuurd van een duitse heishamon klant: https://www.youtube.com/@dnoermann/videos
Blijkbaar is het een ding in duitsland om de monoblock uit elkaar te halen en de elektronica in huis te plaatsen. Beter vanwege de warmte (of kou in de winter).

edit: vooral deze beschrijft het goed YouTube: Umwälzpumpe im Keller Montieren #05 DIY Panasonic Jeisha Wärmepumpe

[ Voor 27% gewijzigd door thehog op 16-09-2023 13:13 ]

• natural colour
Het wordt daarbinnen heus niet zo koud:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5aRmi3zNPGBepmA36uqYrbapF94=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qIqgLKUsBcc2lqY4xCkQVazl.jpg?f=user_large

Het rechter ir plaatje is tijdens bedrijf, linker is meen ik tijdens 'thermostaat off', eigen foto's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

thehog schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:02:
Ik kreeg deze zojuist doorgestuurd van een duitse heishamon klant: https://www.youtube.com/@dnoermann/videos
Blijkbaar is het een ding in duitsland om de monoblock uit elkaar te halen en de elektronica in huis te plaatsen. Beter vanwege de warmte (of kou in de winter).

edit: vooral deze beschrijft het goed YouTube: Umwälzpumpe im Keller Montieren #05 DIY Panasonic Jeisha Wärmepumpe
die lui zijn niet helemaal alpenfris daarboven....

koop dan gewoon een split.

en de inverterprint en filter (die het vaakst kapot gaan) blijven lekker buiten.... _O-

ze zouden berg enerige meer besparen door dat geld en moeite in een beter afgiftesysteem te stoppen...

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 16-09-2023 15:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:16

martijn v o

Certified by Enphase.

ja ik heb ook een monoblock gekocht, en de compressor binnen gezet. Vond het zielig dat ie buiten moest staan :-)

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:28
ConQuestador schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 16:06:
[...]

Kijk ff in ‘t NodeRed/ Heishamon topic :)

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Nu online
blb4 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 16:06:
[...]

Kijk ff in ‘t NodeRed/ Heishamon topic :)
Het was ook sarcastisch bedoeld.. ik draai die node red al 😉

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

flippy schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 15:41:
[...]

en de inverterprint en filter (die het vaakst kapot gaan) blijven lekker buiten.... _O-

ze zouden berg enerige meer besparen door dat geld en moeite in een beter afgiftesysteem te stoppen...
Dat is bij de Amber met R290 standaard zonder meerprijs of geklooi :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0BaIehd0vhd6fkeDH_KYq8eGOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/82DW1AqL5NCKqXjNNfuPMrCS.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_LCw3cq02TPssKlQ7ckNP9n_5Nk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FkZkMgStQtU5zRI37WNpBD17.jpg?f=fotoalbum_large

• blb4
ConQuestador schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 16:09:
[...]

Het was ook sarcastisch bedoeld.. ik draai die node red al 😉
Ik weet ‘t, maar mogelijk zien anderen dat ook die ‘t dat nog niet wisten :)

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
flippy schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 15:41:
[...]

Ja het is nu gewoon een split maar met warmtewisselaar wel buiten :)
Hij verteld nog ergens waarom hij geen split wou. Voornamelijk vanwege het dan moeten werken met koelgassen maar er was nog een reden die ik even niet meer weet.

Ik vind het opzich niet eens zo'n gek plaatje hoor maar kost wel veel werk en materiaal inderdaad.

De filter heeft ie weggehaald hoor. Die vervangt ie door zo'n dure filter binnen. Of bedoel je een andere filter?

• flippy
  • Niet online

flippy

Carboy54 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 16:10:
[...]

Dat is bij de Amber met R290 standaard zonder meerprijs of geklooi :-)

[Afbeelding]
[Afbeelding]
de J en K hebben het ook, elke split heeft het ook. daarom zijn de monos ook intern met maar 3 draden of zo aangelsoten op de inverterprint.

ik volg alleen de logica van deze mensen niet waarom je dit in vredesnaam zou doen.
puur als hobby is het leuk natuurlijk maar onder de streep ben je wel afhankelijk van dit ding om je huis te verwarmen.
thehog schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 19:08:
[...]

Ja het is nu gewoon een split maar met warmtewisselaar wel buiten :)
Hij verteld nog ergens waarom hij geen split wou. Voornamelijk vanwege het dan moeten werken met koelgassen maar er was nog een reden die ik even niet meer weet.

Ik vind het opzich niet eens zo'n gek plaatje hoor maar kost wel veel werk en materiaal inderdaad.

De filter heeft ie weggehaald hoor. Die vervangt ie door zo'n dure filter binnen. Of bedoel je een andere filter?
het is dus gewoon een K generatie geworden....
en filter bedoel ik het filterbord wat naast de inverter zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vj5JeM1m82ajWMqwLJI2FV7pZFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VtFFkUqt0ZZLGLBEztuFHUIr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EnHG9JXOzPlXXjWh2f1JQwwVMjw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B2htt9Lij9o4Esa0TdvDPoc0.jpg?f=fotoalbum_large

Hier toevallig afgelopen week óók op de Duitse toer.
Blijft beperkt tot het expansievat.
Hangt nú op zolder

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Buitenkamp schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:08:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hangt nú op zolder
Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Buitenkamp schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:08:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hangt nú op zolder
Weinig zinvol en ik hoop dat jouw garantietermijn niet meer van toepassing is 8)7 Bij dergelijke ingrepen vervalt deze zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenkamp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKi1lob0IE2MZ0zL6mvzOxtDfb8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n99p0Lz1r6y3BeBnusCoOeZY.jpg?f=fotoalbum_large
Scheelt alweer bij >4°C.
En ivm bevriezing bij stroomuitval bij langdurige afwezigheid 2mnd.

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenkamp
Correctie <4°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Buitenkamp schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:57:
[Afbeelding]
Scheelt alweer bij >4°C.
En ivm bevriezing bij stroomuitval bij langdurige afwezigheid 2mnd.
Zonder verdere beveiliging is de warmtewisselaar, pomp etc. dan ook defect en toestel dus total loss 🥴

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenkamp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YexEwNxy5SDouFrlYdcQIdQHIv0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IaW2zod73fxsI3fPexidC7TJ.jpg?f=fotoalbum_large

Deze cv circulatiepomp in het circuit geplaatst, de bedoeling is dat deze bij stroomuitval icm een 75 ahu cel accu + omvormer en kleine lader op 35 W. gaat draaiien, en zo een kleine stroming tot stand brengt om zodoende bevriezing tegen te gaan.
Het expansievat zit buiten de stroming en zal alsnog bevriezen.
Moet eea nog testen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rz0alYIAaxf5vU3F2irPoguQ9rQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/729avEC0y0IlF3U7iavhvzrf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Buitenkamp schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:38:
[Afbeelding]

Deze cv circulatiepomp in het circuit geplaatst, de bedoeling is dat deze bij stroomuitval icm een 75 ahu cel accu + omvormer en kleine lader op 35 W. gaat draaiien, en zo een kleine stroming tot stand brengt om zodoende bevriezing tegen te gaan.
Moet eea nog testen

[Afbeelding]
Als je zoals je aan gaf 2 mnd afwezig bent en jouw aardlek klapt er uit heb je daar ook niets aan en die pomp belemmert jouw flow van de warmtepomp als de pomp uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07:02
Buitenkamp schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:38:
[Afbeelding]

Moet eea nog testen

[Afbeelding]
Hoe zorg je ervoor dat de pomp niet vast gaat zitten. De kans op stroom uitval is niet zo heel erg groot. De kans dat dan de pomp vastzit, omdat hij maar 1 keer in de 10 jaar gebruikt wordt is misschien wel groter. Je moet er dan dus ook een regeling op hebben, die de pomp minimaal 1 x per 3 dagen even laat draaien.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenkamp
Carboy 54,

Aardlek klapt er uit!
De accu wordt dan nog opgeladen via een andere groep deze zit niet bij de wp dit is een alumat

Weerstand pomp,
De pomp is centrifugaal dit geeft bij stilstand nope weerstand.
Heb dit getest door er doorheen te blazen.

Jojan 265,
In winterbedrijf zal de pomp wellicht iets meedraaiien voor de winter even testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
Nu de warmtepomp is geïnstalleerd, tijd om te kijken met wat ik het moet koppellen aan mijn mobiel. Ik wil niet veel bezig zijn met de warmtepomp en 1x de juiste instellingen vinden en verder niet meer aan zitten. Het is dus belangrijk dat het gewoon stabiel werkt zonder dat ik er veel naar moet omkijken. Wat raden jullie aan, Heishamon of cz-taw1? Ik neig naar cz-taw1, omdat ik wil dat het gewoon plug en play werkt. Ik heb overigens wel home assistant draaien al hier voor mijn domotica. Ik wil het echter enkel kunnen bedienen via hass. Niet de temperatuur regeling in allerlei flows stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Buitenkamp schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:34:
Carboy 54,

Aardlek klapt er uit!
De accu wordt dan nog opgeladen via een andere groep deze zit niet bij de wp dit is een alumat

Weerstand pomp,
De pomp is centrifugaal dit geeft bij stilstand nope weerstand.
Heb dit getest door er doorheen te blazen.

Jojan 265,
In winterbedrijf zal de pomp wellicht iets meedraaiien voor de winter even testen.
Twee Caleffi's is minder gecompliceerd, veel minder werk en wellicht ook goedkoper. Werkt ook zonder spanning op het net.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CkV-NCYsl-bFviFkbn7diQu1Qbo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eRAlrOKNEx81jod8eUVtnVsB.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buitenkamp
Carboy 54,

Caleffi's minder gecompliceerd?
Klopt.

Nadeel installatie loopt leeg waardoor bij terugkeer niet even van te voren verwarming aan zetten nee bij thuiskomst eerst ff vullen en kijken of expansievat nog werkt deze loopt niet leeg.

Goedkoper?
Voor mij waren de extra kosten 35 euro pomp incl aansluitflens via mp.

De accu, omvormer, lader, komen uit onze camper die in de winter niet gebruikt wordt.

In de toekomst is een thuisaccu hievoor wellicht een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik ben in de winter het liefst thuis, genietend van de warmte van m'n warmtepomp. De laatste keer langdurige stroomuitval kan ik mij niet herinneren.

Ik heb het risico genomen verder geen maatregelen te treffen.

Ben wel benieuwd hoe een verzekeraar hier tegenaan kijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buitenkamp
Op dit moment is er vrijwel nooit sprake van stroomuitval als gevolg van een tekort. Maar dat gaat veranderen. Vanaf 2025 zal dit volgens Tennet waarschijnlijk steeds vaker wel het geval zijn, en in 2030 verwacht de netbeheerder dat er 4,5 uur per jaar niet overal aan de stroomvraag voldaan kan worden.12 jan 2023 bron nos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Reiziger88 schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:48:
Nu de warmtepomp is geïnstalleerd, tijd om te kijken met wat ik het moet koppellen aan mijn mobiel. Ik wil niet veel bezig zijn met de warmtepomp en 1x de juiste instellingen vinden en verder niet meer aan zitten. Het is dus belangrijk dat het gewoon stabiel werkt zonder dat ik er veel naar moet omkijken. Wat raden jullie aan, Heishamon of cz-taw1? Ik neig naar cz-taw1, omdat ik wil dat het gewoon plug en play werkt. Ik heb overigens wel home assistant draaien al hier voor mijn domotica. Ik wil het echter enkel kunnen bedienen via hass. Niet de temperatuur regeling in allerlei flows stoppen.
gewoon de panasonic wolk kopen voor inregelen. thermostaatregeling doe je met je favoriete schakelmethode.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 17-09-2023 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Buitenkamp zal toch wel heel toevallig zijn dat die 4,5 uur precies valt wanneer het -10 is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buitenkamp
Beekforel,

-10 als we dat nog meemaken.
Ik wil dit risico toch tackelen is nu even wat werk, als het geinstalleerd is is het klaar voor vele jaren en geeft enige zekerheid bij afwezigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

flippy schreef op zondag 17 september 2023 @ 16:27:
[...]

gewoon de panasonic wolk kopen voor inregelen. thermostaatregeling doe je met je favoriete schakelmethode.
@Reiziger88 De Panasonic Module. Voor normaal gebruik meer dan voldoende. Voor garantieaanvragen stelt Panasonic dat zelfs verplicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Laatst online: 21-09 12:01
Carboy54 schreef op zondag 17 september 2023 @ 15:17:
[...]

Twee Caleffi's is minder gecompliceerd, veel minder werk en wellicht ook goedkoper. Werkt ook zonder spanning op het net.
[Afbeelding]
Wat ik me al een poosje afvraag, als de vorst kleppen open gaan, moet er dan voor het mooie niet ergens lucht bijkomen zodat hij goed leegloopt? Of als beide kleppen opengaan, loopt het leeg door de ene en kan er lucht door de tweede?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Maurice1066 schreef op zondag 17 september 2023 @ 19:17:
[...]

Wat ik me al een poosje afvraag, als de vorst kleppen open gaan, moet er dan voor het mooie niet ergens lucht bijkomen zodat hij goed leegloopt? Of als beide kleppen opengaan, loopt het leeg door de ene en kan er lucht door de tweede?
Laatste stelling klopt vandaar altijd 2 stuks.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDqY_-jfgvMIHxvo46Tc8OrpQkg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Mgaz5bYHkfm1GLyFaDVxcdZl.png?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door Carboy54 op 17-09-2023 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Laatst online: 21-09 12:01
Carboy54 schreef op zondag 17 september 2023 @ 19:49:
[...]

Laatste stelling klopt vandaar altijd 2 stuks.
[Afbeelding]
Tnx. Maar De laatste zin is dan toch nog verwarrend, als de klep open gaat is de druk toch weg?

Er werd ook wel gesproken over een vulinrichting zodat je stroming houd van water, maar dan wordt het weer complex...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Maurice1066 schreef op zondag 17 september 2023 @ 20:04:
[...]

Tnx. Maar De laatste zin is dan toch nog verwarrend, als de klep open gaat is de druk toch weg?

Er werd ook wel gesproken over een vulinrichting zodat je stroming houd van water, maar dan wordt het weer complex...
als het water eruit moet zal iets anders ervoor in de plaats moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenkamp
Bij gebruik van de caleffi's moet als ik het goed begrijp de vulinrichting, dus waar je de indtallatie vult, onder druk staan?

Als dit de bedoeling is maakt het dat idd erg ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Buitenkamp schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:17:
Bij gebruik van de caleffi's moet als ik het goed begrijp de vulinrichting, dus waar je de indtallatie vult, onder druk staan?

Als dit de bedoeling is maakt het dat idd erg ingewikkeld.
het is slecht vertaald, ze bedoelen dat de ventielen op het laagste punt moeten zitten zodat het systeem helemaal leegloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

En het systeem loopt niet meteen leeg natuurlijk. Er komt warmer water uit de woning. Mogelijk is het water in het expansie vat ook nog warmer dan op het punt bij de vorstbeveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Het idee met die ventielen is toch dat ze zorgen dat het water in beweging blijft? Het systeem is niet in 1 klap leeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Buitenkamp schreef op zondag 17 september 2023 @ 15:36:
Carboy 54,

Caleffi's minder gecompliceerd?
Klopt.

Nadeel installatie loopt leeg waardoor bij terugkeer niet even van te voren verwarming aan zetten nee bij thuiskomst eerst ff vullen en kijken of expansievat nog werkt deze loopt niet leeg.

[...]
Het expansievat staat op voordruk en perst zichzelf dus helemaal leeg als de druk van het systeem is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buitenkamp
Cr3ator,

De juiste tekst:,
Het expansievat staat op voordruk en perst zichzelf dus gedeeltelijk leeg als de druk van het systeem is...
Bij demontage bleek er nog water in te zitten.
Het leidinggedeelte tot het vat is ook best lang.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oG4fI7B-Wt1ImjCiBBV1jNubAQ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xB4bWqC3xzZTDpwUUBHxqjXa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Buitenkamp schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:06:
Cr3ator,

Het expansievat staat op voordruk en perst zichzelf dus gedeeltelijk leeg als de druk van het systeem is...
[Afbeelding]
Zo had ik 't ook bedacht; expansievat komt wel leeg maar de aansluiting op de leiding en de leiding zelf blijven gevuld met water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Buitenkamp schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:06:
Cr3ator,

[Afbeelding]
Ik ben van 'normale' expansievaten gewend dat deze zich volledig leegdrukken. Of dit bij de Pana anders is weet ik niet. Maar de leiding dop je af; daar verandert dan toch niets aan? Of haal je die er ook helemaal vanaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Cr3ator schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:08:
[...]

Ik ben van 'normale' expansievaten gewend dat deze zich volledig leegdrukken. Of dit bij de Pana anders is weet ik niet. Maar de leiding dop je af; daar verandert dan toch niets aan? Of haal je die er ook helemaal vanaf?
Wat ik - van zo'n Duitse site bezoek - heb begrepen is dat de leiding naar boven wordt gebogen. Hoe dat dan exact gaat met opgesloten lucht daarin of water wat er wat capillair in blijft hangen en hoe dat dan uitwerkt tijdens vorst: geen idee.

Pagina: 1 ... 92 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.