Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 118 Laatste
Acties:
  • 695.653 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:20
Cr3ator,

Heb hem volledig verwijderd en naar binnen verplaatst.
Leidinkje afgezaagd het eind dichtgeknepen en dit dichtgesoldeerd

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buitenkamp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z0Lo0AEsIaOrdCmhlxnS6nbBDUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xdq8WBT2xu1UkgN8rxmlyCBd.jpg?f=fotoalbum_large

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 11:14
Ik heb het leidingkje naar boven gebogen. Mijn hoop is dat het koper goed genoeg warmte geleid vanaf de dikke leiding. :+

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:31

timovd

Voorsprong door techniek

RJTec kan toch ook het vat loskoppelen (let op: =! demonteren) als je "MAG Stilllegen" selecteert als optie. Dan kun je zelf een mooi vat uitkiezen die je binnen ophangt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:30
timovd schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:51:
RJTec kan toch ook het vat loskoppelen (let op: =! demonteren) als je "MAG Stilllegen" selecteert als optie. Dan kun je zelf een mooi vat uitkiezen die je binnen ophangt.
@Buitenkamp is zunige Zeeuw denk ik :). Of gewoon goed duurzaam bezig zonder verspilling van materialen (y) .

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Buitenkamp
blb4,

Dat laatste dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 19:53
Hoe doen jullie dat met Koelen/Verwarmen. Ik heb nu bij de AUTO modus staan dat hij onder 10 graden moet gaan verwarmen en boven 20 graden buitentemperatuur koelen. Alleen onder de 20 graden gaat hij nog steeds koelen. Hoe kan je bovenstaande instellen? In principe blijft de huis tussen 10 en 20 graden buitentemperatuur op een juiste temperatuur. Hoe zijn jullie instellingen ingesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
AUTO schakelt op buitentemperatuur tussen HEAT en COOL, je WP staat dus altijd in (AUTO) HEAT of (AUTO) COOL (met of zonder DHW maar dat doet er verder niet zo toe). In dat hele hysteresisgebied blijft hij dus in de laatst ingeschakelde stand staan terwijl je ‘m waarschijnlijk eigenlijk gewoon uit wil hebben. Wat je WP dan trouwens precies gaat doen hangt af van je Ta instellingen (direct of WAR) en wel/geen thermostaat.

Voor mij vooralsnog wat te veel parameters, ik zet ‘m zelf in 1 van de HEAT modes zodra ‘t over een tijdje te fris in huis wordt en daar gaat hij dan weer ergens in ‘t voorjaar vanaf. COOL modus heb ik een paar x handmatig aangezet zodra we zagen aankomen dat ‘t te warm zou gaan worden in huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GAusl5onabterKBYY2-XSkxOTio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GNmbTVKEteKuZ5iHAODeu6iv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door blb4 op 19-09-2023 19:11 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
foutje

[ Voor 199% gewijzigd door blb4 op 18-09-2023 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08:43
Hi tweakers,

Ik overweeg een WP (amber / panasonic?) in onze jaren 30 woning en heb even mijn eigen topic geopend om het hier schoon te houden :)

Bekijk topic

Meedenken wordt zeer gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
blb4 schreef op maandag 18 september 2023 @ 18:56:
AUTO schakelt op buitentemperatuur tussen HEAT en COOL, je WP staat dus altijd in (AUTO) HEAT of (AUTO) COOL (met of zonder DHW maar dat doet er verder niet zo toe). In dat hele hysteresisgebied blijft hij dus in de laatst ingeschakelde stand staan terwijl je ‘m waarschijnlijk eigenlijk gewoon uit wil hebben. Wat je WP dan trouwens precies gaat doen hangt af van je Ta instellingen (direct of WAR) en wel/geen thermostaat.

Voor mij vooralsnog wat te veel parameters, ik zet ‘m zelf in 2 van de HEAT modes zodra ‘t over een tijdje te fris in huis wordt en daar gaat hij dan weer ergens in ‘t voorjaar vanaf. COOL modus heb ik een paar x handmatig aangezet zodra we zagen aankomen dat ‘t te warm zou gaan worden in huis.

[Afbeelding]
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Bij nieuwbouw houden ze de temperatuur het hele jaar door op bijvoorbeeld 21 graden. Hoe zouden ze zoiets doen met een panasonic warmtepomp dan? Dan zou hij eigenlijk aan staan in koelmodus (en dan bijna niet koelen?) tot die 10 graden bereikt om dan te gaan verwarmen. Ik probeer naar instellingen te zoeken, zodat ik er nooit meer aan hoef te zitten:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Reiziger88 schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:31:
[...]

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Bij nieuwbouw houden ze de temperatuur het hele jaar door op bijvoorbeeld 21 graden. Hoe zouden ze zoiets doen met een panasonic warmtepomp dan? Dan zou hij eigenlijk aan staan in koelmodus (en dan bijna niet koelen?) tot die 10 graden bereikt om dan te gaan verwarmen. Ik probeer naar instellingen te zoeken, zodat ik er nooit meer aan hoef te zitten:)
dat regel je allemaal met de stooklijnen. er is voor koelen en vverwamen een eigen stooklijn. de omslagtemperaturen stel je apart in.

en hoe ze dat bij nieuwbouw doen is simpel: niet. gewoon vaste temperaturen en de bewoner mag de efficientieverliezen betalen.

en 1x instellen en nooit meer naar kijken werkt niet, je zal de stooklijn moeten vaststellen.

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 18-09-2023 19:51 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
flippy schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:44:
[...]

dat regel je allemaal met de stooklijnen. er is voor koelen en vverwamen een eigen stooklijn.

en hoe ze dat bij nieuwbouw doen is simpel: niet. gewoon vaste temperaturen en de bewoner mag de efficientieverliezen betalen.
Dus stooklijn voor verwarmen en een stooklijn voor koelen berekenen. En dan met Home assistant warmtepomp tussen 10 en 20 graden uitschakelen en daarbuiten inschakelen met een trigger van om de 6 uur zou voldoende moeten zijn, zodat je er nooit meer aan hoeft te zitten. Of zijn er andere slimme oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
flippy schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:44:
[...]

dat regel je allemaal met de stooklijnen. er is voor koelen en vverwamen een eigen stooklijn. de omslagtemperaturen stel je apart in.

en 1x instellen en nooit meer naar kijken werkt niet, je zal de stooklijn moeten vaststellen.
Uiteraard zal je eerst moeten spelen tot je de juiste stooklijn hebt wat past bij het huis:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Reiziger88 schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:51:
[...]

Dus stooklijn voor verwarmen en een stooklijn voor koelen berekenen. En dan met Home assistant warmtepomp tussen 10 en 20 graden uitschakelen en daarbuiten inschakelen met een trigger van om de 6 uur zou voldoende moeten zijn, zodat je er nooit meer aan hoeft te zitten. Of zijn er andere slimme oplossingen?
uitzetten doet ie zelf. j hebt alleen een thermosaat in de woonkamer nodig om in te grijpen als het te warm word.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
flippy schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:52:
[...]

uitzetten doet ie zelf. j hebt alleen een thermosaat in de woonkamer nodig om in te grijpen als het te warm word.
Dus een voorbeeld zou zijn:

Verwarmen:

Buitentemp
10 graden tot -10 graden

TA
25 graden tot 45 graden

Koelen:

Buitentemp
20 graden tot oneindig

TA
Altijd op 19/18 graden (meer dan 20 graden wordt het alleen maar warmer, dus stooklijn voor koelen overbodig?)

En dan de thermostaat op Auto zetten, waardoor als hij aanstaan tussen 10 en 20 graden hij niet in de stooklijn van beide zit en daardoor niet aan gaat. Klopt dit een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Reiziger88 schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:59:
[...]

Dus een voorbeeld zou zijn:

Verwarmen:

Buitentemp
10 graden tot -10 graden

TA
25 graden tot 45 graden

Koelen:

Buitentemp
20 graden tot oneindig

TA
Altijd op 19/18 graden (meer dan 20 graden wordt het alleen maar warmer, dus stooklijn voor koelen overbodig?)

En dan de thermostaat op Auto zetten, waardoor als hij aanstaan tussen 10 en 20 graden hij niet in de stooklijn van beide zit en daardoor niet aan gaat. Klopt dit een beetje?
yup.

al is de koelstooklijn wel nuttig als je fancoils hebt. voor vloerverwarming is het minder relevant.
en je moet nog apart de limieten instellen zoals boven al werd aangegeven.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 18-09-2023 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
flippy schreef op maandag 18 september 2023 @ 20:00:
[...]

yup.

al is de koelstooklijn wel nuttig als je fancoils hebt. voor vloerverwarming is het minder relevant.
en je moet nog apart de limieten instellen zoals boven al werd aangegeven.
Maar als je voor koelen direct instelt blijft hij een TA van 18 doorsturen, omdat hij pas bij 10 graden overschakelt naar verwarmen. Dus daar moet je een stooklijn die altijd op 18 staat vanaf 20 graden en niet op direct zetten. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Reiziger88 schreef op maandag 18 september 2023 @ 20:04:
[...]

Maar als je voor koelen direct instelt blijft hij een TA van 18 doorsturen, omdat hij pas bij 10 graden overschakelt naar verwarmen. Dus daar moet je een stooklijn die altijd op 18 staat vanaf 20 graden en niet op direct zetten. Klopt dit?
hij trekt de stooklijn gewoon door. je stelt de "vanaf" in waneer de temperatuur moet beginnen te stijgen. doorgaans zoek je dat op met je minimumvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
flippy schreef op maandag 18 september 2023 @ 20:05:
[...]

hij trekt de stooklijn gewoon door. je stelt de "vanaf" in waneer de temperatuur moet beginnen te stijgen. doorgaans zoek je dat op met je minimumvermogen.
Even in ingedoken:

Vloerverwarming 10 cm hart op hart, 100 m2, Panasonic 9KW:

Minimaal
2500 watt: 2500/100 = 25 watt m/2 (https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening)

= 27 aanvoer en 24 retour

Maximaal
7500 watt: 7500/100 = 75 watt m/2

= 35 aanvoer en 33 retour

Warmeteverlies berekening:

op 10 graden begint het huis de minimale 2500 watt te verliezen met stappen van 250 watt per graad.

Stooklijn verwarmen:
10 graden, TA: 27, Retour: 25
-10 graden TA: 35, Retour: 33

Stooklijn koelen:
20 graden TA: 20
30 graden TA: 18

Stooklijn van verwarmen en koelen ingevuld. En onderstaande instellingen toegepast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eG1V9uOxoHAj8MYnnKkAeP8CRmo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/10hdYvep6IKuok6cEyqtctZ8.png?f=fotoalbum_large

Klopt dit een beetje? Indien deze instellingen in praktijk kloppen met het huis kan ik het dan zo aanlaten 365 dagen per jaar? Dan ben ik in ieder geval klaar:)

En wat als het 10 dagen achter elkaar 11 graden is. Dan gaat hij niet verwarmen (onder minimale vermogen en buiten stooklijn), maar is het alsnog koud binnen:O (je verlies dan 2250 watt).

[ Voor 44% gewijzigd door Reiziger88 op 19-09-2023 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 18:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Reiziger88 schreef op maandag 18 september 2023 @ 21:20:
[...]

Even in ingedoken:

Vloerverwarming 10 cm hart op hart, 100 m2, Panasonic 9KW:

Minimaal
2500 watt: 2500/100 = 25 watt m/2 (https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening)

= 27 aanvoer en 24 retour

Maximaal
7500 watt: 7500/100 = 75 watt m/2

= 35 aanvoer en 33 retour

Warmeteverlies berekening:

op 10 graden begint het huis de minimale 2500 watt te verliezen met stappen van 250 watt per graad.

Stooklijn verwarmen:
10 graden, TA: 27, Retour: 25
-10 graden TA: 35, Retour: 33

Stooklijn koelen:
20 graden TA: 20
30 graden TA: 18

Stooklijn van verwarmen en koelen ingevuld. En onderstaande instellingen toegepast:
[Afbeelding]

Klopt dit een beetje? Indien deze instellingen in praktijk kloppen met het huis kan ik het dan zo aanlaten 365 dagen per jaar? Dan ben ik in ieder geval klaar:)

En wat als het 10 dagen achter elkaar 11 graden is. Dan gaat hij niet verwarmen (onder minimale vermogen en buiten stooklijn), maar is het alsnog koud binnen:O (je verlies dan 2250 watt).
`

Ik ken je systeem niet helemaal...
Maar als je war draait met een goede stooklijn kun je hele jaar de pomp aan late staan.
Gaat aan en uit, en verbruikt in standby wat kw per dag. maar heb je wel beweging in je systeem.

Je dt uitgerekend zou ik los laten .
Ga Tretour tweaken, kijk naar mijn grafieken.

En je stooklijn zul je de eerste en mss de tweede winter nog zoeken naar de juiste, maar dit kun je tzt heel makkelijk uitzoeken met de shift functie.

Tretour beteken iets als waterzijdig inregelen, heb je hier iets mee gedaan?

En gemist wss, maar hoe heb je je systeem? ditect erop, of gebruik je buffervat,, en hoe groot?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
Dylantje2 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 07:04:
[...]

`

Ik ken je systeem niet helemaal...
Maar als je war draait met een goede stooklijn kun je hele jaar de pomp aan late staan.
Gaat aan en uit, en verbruikt in standby wat kw per dag. maar heb je wel beweging in je systeem.

Je dt uitgerekend zou ik los laten .
Ga Tretour tweaken, kijk naar mijn grafieken.

En je stooklijn zul je de eerste en mss de tweede winter nog zoeken naar de juiste, maar dit kun je tzt heel makkelijk uitzoeken met de shift functie.

Tretour beteken iets als waterzijdig inregelen, heb je hier iets mee gedaan?

En gemist wss, maar hoe heb je je systeem? ditect erop, of gebruik je buffervat,, en hoe groot?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7B-9oI4cEgJP9WVk5F__sIS3-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4cufA6ieF6mVY2idvjAfkD23.jpg?f=fotoalbum_large (staat 12 Kw LG, maar is uiteindelijk (9 kW Panasonic 1 fase geworden)

Geen buffervat. Ik heb niks waterzijdig ingeregeld, maar gezien alles vloerverwarming is en alles maximaal open staat hoeft dat niet toch?

Retour tweaken? Ik kan in mijn panasonic stooklijn opgeven (TA aanvoer vs buitentemperatuur) en de T(driehoek) opgeven (2 graden opgegeven). Dat is de delta toch? Als het 2 is dan probeert jij TA aanvoer - 2 = Tretour te hanteren automatisch?

Ik heb overigens mij warmtepomp aangezet met aangegeven instellingen:

Koelen
Stooklijn van 20 tot 30 graden (max)

Buitentemperatuur is nu 17 graden, maar pomp zit lekker te koelen. Volgens mij gaat het niet goed? Of controleert hij pas na 1 uur de instellingen?

Edit: nadat ik hem aan en uit heb gezet is hij niey meer aan het koelen, apart:/

[ Voor 18% gewijzigd door Reiziger88 op 19-09-2023 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenkamp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ItihARsU4svBINMnDQMYqfRGt4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iCrJk25hHVJLWKfZ2Ydmrr8O.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kom er niet achter hoe het "boiler contact / defrost signal" geactifeert wordt of schakelt deze zizo bij een defrost?
De bedoeling is om alleen bij defrost te schakelen.

Is er iemand die mij uit de brand kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 19:53

Cr3ator

1 bar is geen bar

Buitenkamp schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:08:
[Afbeelding]

Ik kom er niet achter hoe het "boiler contact / defrost signal" geactifeert wordt of schakelt deze zizo bij een defrost?
De bedoeling is om alleen bij defrost te schakelen.

Is er iemand die mij uit de brand kan helpen.
Manual pag. 31:

"Defrost signal
To turn on defrost signal to stop fan coil during defrost operation. (If defrost signal set to yes, bivalent function will not available to use)"

Als je in de installer setup dit aan zet werkt het dus als "Er vind nu een defrost plaats"-dry contact.

[ Voor 7% gewijzigd door Cr3ator op 19-09-2023 14:26 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenkamp
Cr3ator,

Dankje ga het opzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenkamp
5.22 Defrost signal To turn on defrost signal to stop fan coil during defrost operation.
(If defrost signal set to yes, bivalent function will not available to use)

Onderstaande begrijp ik dan niet.
signal to stop fan coil during defrost operation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 19:53

Cr3ator

1 bar is geen bar

Buitenkamp schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:46:
5.22 Defrost signal To turn on defrost signal to stop fan coil during defrost operation.
(If defrost signal set to yes, bivalent function will not available to use)

Onderstaande begrijp ik dan niet.
signal to stop fan coil during defrost operation
Dit signaal wordt aangeboden voor wanneer je fan coils gebruikt in huis (i.t.t. radiatoren of vloerverwarming). Tijdens de defrost wil je deze uitzetten. Je kan dit signaal uiteraard ook voor andere toepassingen gebruiken...

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Buitenkamp
Cr3ator,

Ah ja duidelijk bedankt
Ik wil dit signaal gebruiken om de aftakking naar de bovenverdieping met radiatoren en idd ook twee jaga's met vent af te sluiten zodat alleen de vloerverwarming tijdens defrost actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepM
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-09 17:26
Is er iemand op dit forum die in oktober de inbedrijfstelling kan regelen voor mijn vader? Hij heeft een MDC05J3E5 en deze wordt geïnstalleerd door een loodgieter. Maar we hebben iemand nodig voor de inbedrijfstelling. M’n vader woont in Dordrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

DeepM schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 20:28:
Is er iemand op dit forum die in oktober de inbedrijfstelling kan regelen voor mijn vader? Hij heeft een MDC05J3E5 en deze wordt geïnstalleerd door een loodgieter. Maar we hebben iemand nodig voor de inbedrijfstelling. M’n vader woont in Dordrecht.
Als die loodgieter onder de juiste SBI-Code staat ingeschreven, dan kan hij ook op z’n factuur inbedrijfstelling vermelden.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Zie pm.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
Ik heb de volgende instellingen]]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fidZZLlBE4Qzg_qCpxcIoKEMexk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aaYScyQYZ53YCX755iTZPrNn.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik de instelling lees en ik doe hem nu aan (17 graden). Dan moet de warmtepomp niks doen toch? (tussen 10 en 23 graden is er geen stooklijn) Hij was net 1 uur aan het koelen.. Probeer uit te vinden hoe dat komt. Iemand die wellicht weet waarom? Staat op Auto.

[ Voor 4% gewijzigd door Reiziger88 op 19-09-2023 22:33 ]

• JosMol
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-10-2024
Dag tweakers,
Door omstandigheden (upgrade naar een nieuwere lijn van Panasonic) heb ik voor iemand mogelijk de 1-fase 9kW WH-MDC09J3E5 in de aanbieding. Het gaat om de volgende KIT: WH-MDC09J3E5-W 1-fase 9kW incl. CZ-TAW1. Hij wordt volgende week nieuw geleverd. :)
Als een van jullie daar interesse in heeft, of iemand kent, dan hoor ik dat graag via een DM _/-\o_ . De WP wordt volgende week in principe geleverd, ik kan nu nog het bezorgadres veranderen. Prijs: 4.450
Meldcode & subsidie: KA17460; 3.000 subsidie, dus netto 1.450.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buitenkamp
Vanmiddag een testje gedaan hoeveel opbrengst het cv circulatiepompje heeft bij de wp.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rz0alYIAaxf5vU3F2irPoguQ9rQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/729avEC0y0IlF3U7iavhvzrf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YexEwNxy5SDouFrlYdcQIdQHIv0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IaW2zod73fxsI3fPexidC7TJ.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het pompje en de opstelling.
Hij is geplaatst in de aftakking naar de bovenverdieping en bedoeld voor vorstbeveiliging bij stroomuitval.

• Buitenkamp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IqWRQDcY7WQPtlGcyzD6VsT6Qso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hFvNhMKp29V9v2X8bYrT89MI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vKBW0XkHKfUEMCZ_MjdATRdGmPw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/svQ5n5fPN9g4xBWWDrELggcZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TJ1zuovXhEivEIy-g-I_IYGdIY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aCR3k7pqcd4qS6KsC4QTDNkU.jpg?f=fotoalbum_large

Achtereenvolgens pomp stand 1/2en3
Stand 1 is gelijk aan beginstand dus er lijkt geen flow te zijn.
Stand 2 en 3 lijken ruim voldoende voor het beoogde doel.

• Reiziger88
Hoe doen de meeste van jullie de temperatuur regelen. Helemaal WAR of WAR met thermostaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:00

Carboy54

Duurzaamheid coach

Reiziger88 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:43:
Hoe doen de meeste van jullie de temperatuur regelen. Helemaal WAR of WAR met thermostaat?
Thermostaat gebruik je uitsluitend om hoge pieken door zon te elimineren bij een juist ingestelde stooklijn.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Ik draai WAR met thermostaat waarbij de thermostaat in de praktijk de baas is.
Maar ik val niet onder "de meeste" (ik doe vooral wat hier het prettigste is en laat me minder leiden door wat voor de WP of het verbuik het beste zou zijn).

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

sjimmie schreef op donderdag 21 september 2023 @ 18:30:
[...]

Ik draai WAR met thermostaat waarbij de thermostaat in de praktijk de baas is.
Maar ik val niet onder "de meeste" (ik doe vooral wat hier het prettigste is en laat me minder leiden door wat voor de WP of het verbuik het beste zou zijn).
De stooklijn moet bij een warmtepomp de baas zijn en de thermostaat de piek elimineren. Werkt dat niet goed staat de stooklijn verkeerd

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Reiziger88 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:42:
[...]

[Afbeelding] (staat 12 Kw LG, maar is uiteindelijk (9 kW Panasonic 1 fase geworden)

Geen buffervat. Ik heb niks waterzijdig ingeregeld, maar gezien alles vloerverwarming is en alles maximaal open staat hoeft dat niet toch?

Retour tweaken? Ik kan in mijn panasonic stooklijn opgeven (TA aanvoer vs buitentemperatuur) en de T(driehoek) opgeven (2 graden opgegeven). Dat is de delta toch? Als het 2 is dan probeert jij TA aanvoer - 2 = Tretour te hanteren automatisch?

Ik heb overigens mij warmtepomp aangezet met aangegeven instellingen:

Koelen
Stooklijn van 20 tot 30 graden (max)

Buitentemperatuur is nu 17 graden, maar pomp zit lekker te koelen. Volgens mij gaat het niet goed? Of controleert hij pas na 1 uur de instellingen?

Edit: nadat ik hem aan en uit heb gezet is hij niey meer aan het koelen, apart:/
Mhwhaa

Ik zou toch in topic ergens gaan spitten.
Jouw systeem zonder Tr tweaken lijkt mij een stuiterende wp op te gaan leveren...
Alles open kan betekenen dat hij op ene plaats niet warm gaat worden.
Nergens regeling tussen? Dus compleet war?

Aan en uit en koelen, denk dat hij een setpoint heeft bereikt,,,, 8)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Buitenkamp schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:09:
Vanmiddag een testje gedaan hoeveel opbrengst het cv circulatiepompje heeft bij de wp.[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit is het pompje en de opstelling.
Hij is geplaatst in de aftakking naar de bovenverdieping en bedoeld voor vorstbeveiliging bij stroomuitval.
Dit zit in je wp systeem?
Felssenhals en mss wel twee pompen in 1 systeem ellende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Uren discussie over dit onderwerp in dit topic.
Maar war only is de beste voor een Pana...

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
pm kan je altijd doen..
Kan ook pana onderdelen regelen

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13:46

ErikVers

e-Duurzaam

Reiziger88 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 22:11:
Ik heb de volgende instellingen]][Afbeelding]

Als ik de instelling lees en ik doe hem nu aan (17 graden). Dan moet de warmtepomp niks doen toch? (tussen 10 en 23 graden is er geen stooklijn) Hij was net 1 uur aan het koelen.. Probeer uit te vinden hoe dat komt. Iemand die wellicht weet waarom? Staat op Auto.
Er is ook in dat gebied een stooklijn, dat is de rechte lijn die loopt gewoon dan vlak door.

Je kan elders de omschakeltemp en max en min buitentemp voor verwarmen i stellen.

Om op je vraag terug te komen waarom hij koelt: het is warmer in je woning dan gewenst volgens Panasonic.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

• tieske_janssen
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 09:22
hallo, ik ben aan het stoeien met de nieuwe warmtepomp. Ik ben begonnen met het warme water.

Ik heb de target temperatuur op 52 graden staan, met een delta van 8. Toch zie ik in de grafiek hieronder nog een compressorstart om de +/- 7 uur, soms kort hikje waarna de compressor weer stopt maar soms ook een opwarming van DHW van +/- 48 naar 52. Dat is vaker dan ik met mijn dT had voorzien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yKh9kGce7lr5-f7qp9zpJOwW1kA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dybxULIQOU6eQtyYVlAan7o8.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PGd2JPD7rbGmjJCEDLEtO6uDzlM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XLCzzL9u4ERQjhXR4He1rYab.png?f=user_large

Verder zijn er vandaag 2 personen in bad gegaan. Nu zie je dat de DHW temperatuur naar 19graden is gezakt, maar de compressor geeft geen kik. Ik kan de pomp een restart geven, maar dit zou toch niet moeten kunnen?

warmtepomp staat op DHW only.

• Reiziger88
ErikVers schreef op donderdag 21 september 2023 @ 19:23:
[...]

Er is ook in dat gebied een stooklijn, dat is de rechte lijn die loopt gewoon dan vlak door.

Je kan elders de omschakeltemp en max en min buitentemp voor verwarmen i stellen.

Om op je vraag terug te komen waarom hij koelt: het is warmer in je woning dan gewenst volgens Panasonic.
En wat is gewenst? Ik geef namelijk nergens aan hoe warm of koud ik het wil hebben. De stooklijn is dan gewenst? Dus als omschakeltemp (naar warm op 12 graden en naar koud op 23: gat van 11 graden) zo inschakelt dat er een gat valt mag hij niet draaien toch? (Tussen 12 en 23 graden buiten temperatuur)

[ Voor 8% gewijzigd door Reiziger88 op 21-09-2023 19:44 ]

• Reiziger88
Carboy54 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 18:31:
[...]

De stooklijn moet bij een warmtepomp de baas zijn en de thermostaat de piek elimineren. Werkt dat niet goed staat de stooklijn verkeerd
Wat doe je met temperaturen die minder snel warmte verliezen dan het minimale vermogen? Minimale vermogen van panasonic is 2500 watt. Wat doe je dan met 13 graden waarbij je 2000 watt verliest? Als je dan 24/7 gaat stoken wordt het steeds warmer als het 13 blijft en als je het uit laat wordt het steeds kouder als het 13 blijft. Je kan dus dan toch niet alleen op stooklijn rekenen?

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Reiziger88 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 19:42:
[...]

Wat doe je met temperaturen die minder snel warmte verliezen dan het minimale vermogen? Minimale vermogen van panasonic is 2500 watt. Wat doe je dan met 13 graden waarbij je 2000 watt verliest? Als je dan 24/7 gaat stoken wordt het steeds warmer als het 13 blijft en als je het uit laat wordt het steeds kouder als het 13 blijft. Je kan dus dan toch niet alleen op stooklijn rekenen?
Als hij zijn warmte niet kwijt kan gaat hij gewoon uit. En start na bepaalde tijd weer op. Pendelen is dat niet zolang er voldoende tijd tussen zit.

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:47
tieske_janssen schreef op donderdag 21 september 2023 @ 19:29:

Verder zijn er vandaag 2 personen in bad gegaan. Nu zie je dat de DHW temperatuur naar 19graden is gezakt, maar de compressor geeft geen kik. Ik kan de pomp een restart geven, maar dit zou toch niet moeten kunnen?

Tijd tussen runs verlagen is hier volgens mij de oplossing.
Of een stukje sturing: IF T < 45 then Force DHW

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:10

buzzlightyear

To infinity and beyond...

hallo, ik ben aan het stoeien met de nieuwe warmtepomp. Ik ben begonnen met het warme water.

[Afbeelding]
Even uit nieuwsgierigheid: komt dat screenshot uit een app en zo ja, welke?

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ik heb de target temperatuur op 52 graden staan, met een delta van 8. Toch zie ik in de grafiek hieronder nog een compressorstart om de +/- 7 uur, soms kort hikje waarna de compressor weer stopt maar soms ook een opwarming van DHW van +/- 48 naar 52. Dat is vaker dan ik met mijn dT had voorzien.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kun je foto van je controller maken?
Je hebt namelijk continu pumpflow in je grafiek en dat is niet normaal op dhw only. Dan heb je zonder warmtevraag van de boiler geen pumpflow oftewel 0 l/min. Ik denk dat hij op een andere modus staat.

[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 21-09-2023 21:50 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Reiziger88 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 19:39:
[...]

En wat is gewenst? Ik geef namelijk nergens aan hoe warm of koud ik het wil hebben. De stooklijn is dan gewenst? Dus als omschakeltemp (naar warm op 12 graden en naar koud op 23: gat van 11 graden) zo inschakelt dat er een gat valt mag hij niet draaien toch? (Tussen 12 en 23 graden buiten temperatuur)
Omschakeltemp is elders, stel je dan in wat max buitentemp is om te mogen verwarmen. En vanaf wanneer hij mag gaan koelen.

Wat betreft hoe warm je wilt hebben; ik werk zelf met war icm thermostaat (intern) dus dan stel je het daar op in. Heb je hem op war only staan dan kijkt hij naar target temp en naar werkelijke ta/tr
Je target temp is afhankelijk van je stooklijn.

De modus koelen of verwarmen is afhankelijk van je gekozen max temp.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

@Reiziger88 check vooral pagina 34 en 35
https://www.climamarket.b...loads/SM-WH-MDC05H3E5.pdf

en onderstaande foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZPAdtedwdEpeJnjOvjIX-61b5bQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oqB95of7HP5KuTjULDqKOv8G.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door ErikVers op 21-09-2023 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21-09 08:32
buzzlightyear schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:26:
[...]

Even uit nieuwsgierigheid: komt dat screenshot uit een app en zo ja, welke?
Het is niet mijn post, maar ik herken dit als de ui van Home Assistant. Ik heb zelf ook Home Assistant draaien dus ben wel benieuwd hoe @tieske_janssen dit gedaan heeft, ik vermoed via Heishamon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Separator schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:01:
[...]

Het is niet mijn post, maar ik herken dit als de ui van Home Assistant. Ik heb zelf ook Home Assistant draaien dus ben wel benieuwd hoe @tieske_janssen dit gedaan heeft, ik vermoed via Heishamon?
Yup is gewoon via mqtt vanuit heishamon naar home assistant. Ter info daar is een ander topic voor 😋👍 heb je er gegarandeerd direct een tweede hobby bij…

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 21-09-2023 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21-09 08:32
@ErikVers ja dat topic ken ik. De Heishamon ligt hier al klaar en ik ben bezig met de installatie van de warmtepomp.

• Reiziger88
ErikVers schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:39:
[...]

Omschakeltemp is elders, stel je dan in wat max buitentemp is om te mogen verwarmen. En vanaf wanneer hij mag gaan koelen.

Wat betreft hoe warm je wilt hebben; ik werk zelf met war icm thermostaat (intern) dus dan stel je het daar op in. Heb je hem op war only staan dan kijkt hij naar target temp en naar werkelijke ta/tr
Je target temp is afhankelijk van je stooklijn.

De modus koelen of verwarmen is afhankelijk van je gekozen max temp.
Op dit moment:
Buitentemp: 14 graden
Van koelen naar verwarmen op: 15 graden
Buitentemperatuur voor verwarming aan: 15 graden
Stooklijn verwarmen laagste punt: 27 graden
TA en Retour: 24 graden

Gezien er 3 graden verschil is tussen target (laagste punt stooklijn) en TA en Retour moet de compressor toch eigenlijk aanspringen? Die staat al paar uurtjes uit. Ik probeer te snappen wat de warmtepomp doet, maar hij doet niet wat ik denk dat hij moet doen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Reiziger88 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 23:54:
[...]

Op dit moment:
Buitentemp: 14 graden
Van koelen naar verwarmen op: 15 graden
Buitentemperatuur voor verwarming aan: 15 graden
Stooklijn verwarmen laagste punt: 27 graden
TA en Retour: 24 graden

Gezien er 3 graden verschil is tussen target (laagste punt stooklijn) en TA en Retour moet de compressor toch eigenlijk aanspringen? Die staat al paar uurtjes uit. Ik probeer te snappen wat de warmtepomp doet, maar hij doet niet wat ik denk dat hij moet doen :9
Ik doe het even uit me hoofd en ben net wakker 😋: hij moet de tr>3 hebben dus zodra die 23 word zal hij aangaan. Of als je target op 28 zet.

Hierom adviseer ik mensen ook om je target nooit lager in te stellen dan 27 want dan komt hij soms heel lang niet meer tot leven 👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
Carboy54 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 18:31:
[...]

Da's maar net hoe je het bekijkt.
Ik noem de thermostaat de baas omdat die bepaalt hoe warm het in huis wordt. De stooklijn bepaalt alleen in welk tempo dat gaat. Hier in huis is de binnentemperatuur bepalend voor ons comfort, niet de temperatuur van het water in de buizen. Dus binnentemperatuur = thermostaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

sjimmie schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:31:
[...]

Ik noem de thermostaat de baas omdat die bepaalt hoe warm het in huis wordt. De stooklijn bepaalt alleen in welk tempo dat gaat. Hier in huis is de binnentemperatuur bepalend voor ons comfort, niet de temperatuur van het water in de buizen. Dus binnentemperatuur = thermostaat.
Er zullen veel tweakers zijn die het daar helemaal niet mee eens zijn en zelfs geen thermostaat willen zien in huis 🏡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
ErikVers schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 07:31:
[...]

Ik doe het even uit me hoofd en ben net wakker 😋: hij moet de tr>3 hebben dus zodra die 23 word zal hij aangaan. Of als je target op 28 zet.

Hierom adviseer ik mensen ook om je target nooit lager in te stellen dan 27 want dan komt hij soms heel lang niet meer tot leven 👍
Klinkt als een degelijk systeem:). Als je altijd minimaal de 27 graden gaat en je hebt 200+m2 vloeverwarming ben je flink aan KWH erin aan het pompen, waardoor je minder lange runs krijgt en dat is weer slechter voor COP? Ik krijg straks beneden ook 100m2 VW erbij, dan moet ik volgens de berekeningen een stooklijn aanhouden van 25 tot 29, dus dan krijg ik inderdaad het probleem die jij aan geeft waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-09 23:50

dof

Carboy54 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:46:
[...]

Er zullen veel tweakers zijn die het daar helemaal niet mee eens zijn en zelfs geen thermostaat willen zien in huis 🏡
Mee eens, want comfort, oftewel iets warmer of kouder, komt pas na lange tijd tevoorschijn als je iets aan gaat passen (met vvw en paar duizend kilo beton en steen). Dus ik vind het goed genoeg om via de remote de watertemperatuur iets hoger of lager te zetten.

Overigens heb ik m.b.v. een medetweaker wel een Pana thermostaat gekocht om even te kijken of dat nog iets nuttigheid kan geven. Eigenlijk meer iets om mee te spelen en bij bijzondere situaties te gebruiken.

BTW. Vandaag vonden we het wat frisser worden in huis (~20C), dus ik heb nu - na circa 4 maanden uit staan - de Pana 9j weer aangezet.

Ik gebruik geen SWW mbv Pana en ook geen koeling (was niet nodig), dus de compressor en rest heeft echt 4 maanden uitgestaan. Niet hard van de stroom af maar wel UIT via de remote (sensoren via Heishamon bleven dus gewoon uitleesbaar).

Ook leek me het af en toe aanzetten van de Pana ter controle of opfrissing onzin, oftewel ik wilde per se weten of hij met lange stilstand (>3 maanden) om kon gaan.

't Is allemaal heel netjes opgestart (@dof zat op een krukje voor de compressor om het te ervaren :) ) en draait inmiddels weer als een zonnetje. >:)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

sjimmie schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:31:
[...]

Hier is het ook de thermostaat die bepaalt hoe warm het is. Alleen op stooklijn geeft mij te veel schommelingen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Reiziger88 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:51:
[...]

Klinkt als een degelijk systeem:). Als je altijd minimaal de 27 graden gaat en je hebt 200+m2 vloeverwarming ben je flink aan KWH erin aan het pompen, waardoor je minder lange runs krijgt en dat is weer slechter voor COP? Ik krijg straks beneden ook 100m2 VW erbij, dan moet ik volgens de berekeningen een stooklijn aanhouden van 25 tot 29, dus dan krijg ik inderdaad het probleem die jij aan geeft waarschijnlijk.
Je kan wel lager ta setpoint alleen slaat hij dan niet aan en soms te laat aan (ligt aan je warmteverlies) ik gaf enkel antwoord op je vraag: waarom start compressor niet op 😋👍

Mocht je niet lager kunnen en woning warmt juist te snel op. Dan kies je voor war+ thermostaat. Waarbij je kan kiezen voor intern en extern (thermostaat). De keuze is reuze.

En inderdaad oerdegelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door ErikVers op 22-09-2023 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:46

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Hoe werkt direct ipv met stooklijn verwarmen? Ik dacht op 35 graden zetten is 35 graden watertemperatuur maar dat lijkt niet zo te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Beekforel schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:35:
Hoe werkt direct ipv met stooklijn verwarmen? Ik dacht op 35 graden zetten is 35 graden watertemperatuur maar dat lijkt niet zo te zijn?
Direct is gewoon vast. Alleen icm interne thermostaat word die dynamisch en kan hij wat afwijken tot max-5 en +5 meestal maar 1 of 2 graden van de directe waarden.

Werk je zonder of met een externe thermostaat dan is je werkelijke stooklijn altijd exact gelijk met je ingestelde directe waarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tieske_janssen
  • Laatst online: 21-09 09:22
ErikVers schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:33:
[...]

Kun je foto van je controller maken?
Je hebt namelijk continu pumpflow in je grafiek en dat is niet normaal op dhw only. Dan heb je zonder warmtevraag van de boiler geen pumpflow oftewel 0 l/min. Ik denk dat hij op een andere modus staat.
Het is inderdaad Heishamon, maar ik gebruik het nu enkel voor monitoring totdat ik de warmtepomp begrijp :) Ik heb de warmtepomp gisteren even uit- en aangezet en toen is de DHW run gestart.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oN6IJE44kCt8w25NfQD1DhUMYn4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dKrQ7gJPoSix09PB6Pew3Bnb.jpg?f=fotoalbum_large

De pomp blijft inderdaad lopen, en zoals je zegt is dat niet de bedoeling. Na een reset vanochtend start de warmtepomp ieder uur ipv iedere 8uur. DHW is stabiel 51graden, en ik heb een 52 graden met deltaT van 8 graden ingesteld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TwC1i_j7RfSx2t2gSKN3d8vzXTQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/poldkKeGZ2qNyrfbrHXbJgp3.png?f=user_large

Ik ben aan het denken om even terug naar de basis te gaan, Heishamon eruit, reset op de controller en dan opnieuw te starten.

edit:
Opgelost door de interne heater aan te zetten 8)7 Wat je op de grafiek ziet is een warmtepomp die probeert om een sterilisatierun te doen maar de temperatuur niet haalt. Geeft verder ook geen error, gewoon stoïcijns blijven proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door tieske_janssen op 22-09-2023 23:47 . Reden: oplossing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

tieske_janssen schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:49:
[...]

Het is inderdaad Heishamon, maar ik gebruik het nu enkel voor monitoring totdat ik de warmtepomp begrijp :) Ik heb de warmtepomp gisteren even uit- en aangezet en toen is de DHW run gestart.
[Afbeelding]

De pomp blijft inderdaad lopen, en zoals je zegt is dat niet de bedoeling. Na een reset vanochtend start de warmtepomp ieder uur ipv iedere 8uur. DHW is stabiel 51graden, en ik heb een 52 graden met deltaT van 8 graden ingesteld.
[Afbeelding]

Ik ben aan het denken om even terug naar de basis te gaan, Heishamon eruit, reset op de controller en dan opnieuw te starten.
Zou inderdaad als laatste ff heishamon eraf gooien. Zie zo ff niet waarom de waterpomp blijft lopen dat is geen normaal gedrag.

Je weet zeker dat je drieweg klep goed open en dichtgaat?

Kun je die grafiek ff delen met werkelijke boiler temp? Lijkt nu wel of hij hem niet warm genoeg krijgt en als hij weer verder wil gaan juist zijn energie niet kwijt kan en weer afslaat zonder dat vat op temp is gekomen.

[ Voor 10% gewijzigd door ErikVers op 22-09-2023 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:44
tieske_janssen schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:49:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat icoontje onder de 5 heb ik nog nooit gehad, die hoort blijkbaar bij 'water temperature compensation curve'. Misschien die uitzetten? Ik heb geen idee wat dat doet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xGTO2BQxAy85JbPBZXcWIqfPh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jMTjsTUKoB1G9tS68ltwUhPA.jpg?f=fotoalbum_large

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Beekforel schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:35:
Kijk in TS...
Investeer in WAR...
Kijk naar mijn stooklijn, zet hem op war only.
Maak een excel.. Te koud shift 1 te warm -1 enz enz
Zo kun je bij verschillende t buiten een stooklijn zoeken die bij je past.

Hier een stooklijn, en doe er ZELDEN iets aan.
Af en toe beetje snelle verandering van T buiten, moet er wat shift.

En doe niets adhoc, meestal uurtje of 12 ertussen laten als je zoekend bent.
WAR en thermostaat samen kost je meestel geld..
War zegt aan en thermostaat zegt uit.. NEt opgestart zegt thermostaat weer uit.

Mijn grafieken zijn weer running :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:46

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Dylantje2 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:30:
[...]

Kijk in TS...
Investeer in WAR...
Kijk naar mijn stooklijn, zet hem op war only.
Maak een excel.. Te koud shift 1 te warm -1 enz enz
Zo kun je bij verschillende t buiten een stooklijn zoeken die bij je past.

Hier een stooklijn, en doe er ZELDEN iets aan.
Af en toe beetje snelle verandering van T buiten, moet er wat shift.

En doe niets adhoc, meestal uurtje of 12 ertussen laten als je zoekend bent.
WAR en thermostaat samen kost je meestel geld..
War zegt aan en thermostaat zegt uit.. NEt opgestart zegt thermostaat weer uit.

Mijn grafieken zijn weer running :-)
Het woord direct wordt niet genoemd in de TS. :)

Ik heb een prima WAR stooklijn zonder thermostaat. Maar dat was mijn vraag dan ook niet: ik wil gewoon weten hoe direct werkt.

Mijn veronderstelling was: je stelt het in op 35 en de Pana gaat stoken naar 35 (en of dat dan Tr of Ta is weet ik niet), maar blijkbaar is dat toch niet zo. Na instellen op 35 liep de Pana een tijd op 28 om langzaam naar 30 te kruipen maar die 35 kwam niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reiziger88
ErikVers schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:21:
[...]

Je kan wel lager ta setpoint alleen slaat hij dan niet aan en soms te laat aan (ligt aan je warmteverlies) ik gaf enkel antwoord op je vraag: waarom start compressor niet op 😋👍

Mocht je niet lager kunnen en woning warmt juist te snel op. Dan kies je voor war+ thermostaat. Waarbij je kan kiezen voor intern en extern (thermostaat). De keuze is reuze.

En inderdaad oerdegelijk.
Hij hangt al 24 uur op 24 graden aanvoer en retour temp zonder dat compressor aan is gegaan. Denk dat het nog te warm is buiten? Hoopte dat hij naar 23 zou gaan, zodat ik de gewenste gedrag zou kunnen zien:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Reiziger88 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:52:
[...]

Hij hangt al 24 uur op 24 graden aanvoer en retour temp zonder dat compressor aan is gegaan. Denk dat het nog te warm is buiten? Hoopte dat hij naar 23 zou gaan, zodat ik de gewenste gedrag zou kunnen zien:(
Klopt, geduld dus, of target 1 hoger zetten 😋👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
ErikVers schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:52:
[...]

Klopt, geduld dus, of target 1 hoger zetten 😋👍
Je kon ook onderstaande aanpassen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFg0xUL_xcOadJ0z7M1GDB7s1e8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yq64PHc4NQBUABxNO5JGuVCq.jpg?f=user_large

Stond op 4 en 2 graden. Nu naar 2 en 1 gezet en dan start hij. Dan moet er blijkbaar minder temp verschil zitten tussen doel en huidige aanvoer. Zitten hier nog nadelen aan? Nadeel die ik kan bedenken dat hij vaker gaat starten, maar daardoor wel sneller bij je doeltemperatuur gaat.

EDIT: Hij is na paar sec weer teruggezakt naar compressor uit. Denk dat hij alleen even paar sec aansprong door de restart.

[ Voor 8% gewijzigd door Reiziger88 op 22-09-2023 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Reiziger88 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:30:
[...]

Je kon ook onderstaande aanpassen:

[Afbeelding]

Stond op 4 en 2 graden. Nu naar 2 en 1 gezet en dan start hij. Dan moet er blijkbaar minder temp verschil zitten tussen doel en huidige aanvoer. Zitten hier nog nadelen aan? Nadeel die ik kan bedenken dat hij vaker gaat starten, maar daardoor wel sneller bij je doeltemperatuur gaat.

EDIT: Hij is na paar sec weer teruggezakt naar compressor uit. Denk dat hij alleen even paar sec aansprong door de restart.
Uit mijn hoofd gaat dat enkel over de backupheater, set je webpagina maar eens op engels 👍👋

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09 12:22
Ben hier bezig met mijn installatie. Kan ik de wp al qua elektra aanzetten zonder dat deze qua cv al is aangesloten? Dan kan ik in de avonduren / tijd totdat de leidingen geleverd zijn alvast de hele monitoring in hass/nodered gaan fixen. Ik neem aan dat je de wp via controller echt nog aan moet zetten, maar lijkt me goed om te checken ;)

prutsert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

--WaaZaa-- schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 10:24:
Ben hier bezig met mijn installatie. Kan ik de wp al qua elektra aanzetten zonder dat deze qua cv al is aangesloten? Dan kan ik in de avonduren / tijd totdat de leidingen geleverd zijn alvast de hele monitoring in hass/nodered gaan fixen. Ik neem aan dat je de wp via controller echt nog aan moet zetten, maar lijkt me goed om te checken ;)
Kan wel maar zou het niet doen. Als je namelijk per ongeluk een aan signaal via online of de controller geeft loopt hij onnodig droog. Zou eerst vullen en ontluchten. Dan pas stroom erop.

• blb4
ErikVers schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 10:36:
[...]

Kan wel maar zou het niet doen. Als je namelijk per ongeluk een aan signaal via online of de controller geeft loopt hij onnodig droog. Zou eerst vullen en ontluchten. Dan pas stroom erop.
Is ‘t niet zo dat hij hiervoor beveiligd is? Als de waterdruk te laag is doet hij ‘t toch niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvdW
  • Laatst online: 11-09 18:32
Mark1972V schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:30:
Is er iemand die mij kan adviseren waar je de CZ-TAW1 WiFi Interface het beste kan plaatsen in een monoblock? Ik wil 'm (gezien ervaringen op dit forum) liever niet bij de PCB plaatsen, dat is omgeven door aluminimum/staal en een prachtige kooi van faraday. Maar eigenlijk geldt dat voor de complete warmtepomp, en de CZ-TAW1 is geen apparaat wat ontworpen is om buiten op de hangen...
Vele zeggen dat ie in de WP niet (goed) werkt.
Mijn ervaring is echt anders. Ik heb 'm sinds 2018 in de WP zitten, helemaal linksboven aan op dat scheve stuk metaal, vastgeplakt met dubbelzijde tape.

En 3 weken terug heb ik de unit sinds 2018 1x spanningsloos gemaakt en opnieuw opgestart omdat ik geen verbinding meer had. Kon dat mooi doen tijdens het "onderhouds"beurtje voor de winter 1x per jaar. De unit is via wifi verbonden met mijn netwerk. De UTP kabel die ik ervoor getrokken had heb ik gebruikt voor een accespoint die ik op de WP heb gemonteerd voor beter bereik in de tuin.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fXS7Egm.png

[ Voor 3% gewijzigd door JvdW op 23-09-2023 11:21 ]

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

blb4 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 10:58:
[...]

Is ‘t niet zo dat hij hiervoor beveiligd is? Als de waterdruk te laag is doet hij ‘t toch niet?
Hij meet geen druk met een sensor. Enkel flow en zal daar dan ook op storing schieten.

• blb4
Ik heb - zo net voor 't 'stookseizoen' - even 't filter in de WP schoongemaakt. Er zat - gelukkig - erg weinig vuil in, 't magneetfilter in de retour doet 't blijkbaar naar behoren.

Na 't loshalen van de klem kwam de dop er al vanzelf uitvallen, er bleef ook wat water uitlekken en bij 't weer terugplaatsen moest ik snel die klem er weer opzetten anders viel hij er door de waterdruk weer uit. Blijkbaar lekt 1 van de afsluitkranen (of allebei). Is dit een bekend verschijnsel? 't Was nu nog wel te doen maar als de lekkage groter is gaat 't niet lukken zonder de druk van 't systeem af te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:44
@blb4 ik had precies hetzelfde en was er wel door verrast. Het spetterde ook aan de binnenkant waar enkele elektrische aansluitingen zitten dus ik heb hem een paar uur laten 'luchten' voordat ik hem weer aan durfde te zetten.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• blb4
mmm, beetje vreemd toch wel. Bij mij was 't niet zo veel dat 't ook weer opspatte; hij staat nu een legionellarun te doen..

• JvdW
  • Laatst online: 11-09 18:32
blb4 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:45:
Ik heb - zo net voor 't 'stookseizoen' - even 't filter in de WP schoongemaakt. Er zat - gelukkig - erg weinig vuil in, 't magneetfilter in de retour doet 't blijkbaar naar behoren.

Na 't loshalen van de klem kwam de dop er al vanzelf uitvallen, er bleef ook wat water uitlekken en bij 't weer terugplaatsen moest ik snel die klem er weer opzetten anders viel hij er door de waterdruk weer uit. Blijkbaar lekt 1 van de afsluitkranen (of allebei). Is dit een bekend verschijnsel? 't Was nu nog wel te doen maar als de lekkage groter is gaat 't niet lukken zonder de druk van 't systeem af te halen.
Is normaal. Bij mij gebeurd dat ook en daarna blijft ie iets lekken met de afsluitkranen dicht.
Hier hebben ze over nagedacht, ik zie het als een feature, voor het reinigen van het filter heb ik altijd een beetje water nodig om de kleine vervuiling eraf te halen, dus dit is ideaal :+

Bijvullen moet ik toch want dit is ook altijd het moment dat ik het magneetfilter doorspoel, en daar komt (wel steeds minder) nog altijd zwarte troep uit (heb ook nog radiatoren in het systeem)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Buitenkamp
Bij mij was dit óók het geval en kreeg de dop er niet meer op.
De beide afsluiters even goed stevig open en dicht draaiien was de oplossing.
De afsluiting valt hierbij weer goed in de zitting ivm vuil of id.
Ga dit in het vervolg eerst even doen vóór openen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-08 18:41
blb4 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:45:

Hier vandaag precies hetzelfde ervaren. Komt een klein straaltje uit en je moet vrij snel de klem erop zetten (of sterke vingers hebben :) )

Blijkbaar hebben veel mensen tegelijk dit weekend aangegrepen om dit klusje te doen :)

• sjimmie
Carboy54 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:46:
[...]

Tsja “veel”…
Er zijn ook tweakers waar het simpelweg niet zonder thermostaat kan. Bv telkens zelf je stooklijn moeten plussen/minnen om de temperatuur in huis onder controle te houden vind ikzelf niet comfortabel. En omdat ons huis ondermeer een buitendeur direct aan de woonkamer heeft gaat een stooklijn alleen echt niet werken.

• blb4
Buitenkamp schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 17:33:
Bij mij was dit óók het geval en kreeg de dop er niet meer op.
De beide afsluiters even goed stevig open en dicht draaiien was de oplossing.
De afsluiting valt hierbij weer goed in de zitting ivm vuil of id.
Ga dit in het vervolg eerst even doen vóór openen.
Ik dacht ook al zoiets, mogelijk wat vuil in die afsluiters waardoor ze niet 100% afsluiten. Dit was de 2de x dat ik 't filter schoonmaakte, dit gebeurde de 1e x niet.

• blb4
JvdW schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 17:25:
[...]

Is normaal. Bij mij gebeurd dat ook en daarna blijft ie iets lekken met de afsluitkranen dicht.
Hier hebben ze over nagedacht, ik zie het als een feature, voor het reinigen van het filter heb ik altijd een beetje water nodig om de kleine vervuiling eraf te halen, dus dit is ideaal :+

Bijvullen moet ik toch want dit is ook altijd het moment dat ik het magneetfilter doorspoel, en daar komt (wel steeds minder) nog altijd zwarte troep uit (heb ook nog radiatoren in het systeem)
Zo kan je 't ook zien :) . Hier ook radiatoren en een extra magneetfilter dat al 2 x fors vuil was. Daar heb ik echter ook afsluiters zitten dus die kan ik ook doen met maar een klein beetje waterverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
JvdW schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 11:19:
[...]

Vele zeggen dat ie in de WP niet (goed) werkt.
Mijn ervaring is echt anders. Ik heb 'm sinds 2018 in de WP zitten, helemaal linksboven aan op dat scheve stuk metaal, vastgeplakt met dubbelzijde tape.

En 3 weken terug heb ik de unit sinds 2018 1x spanningsloos gemaakt en opnieuw opgestart omdat ik geen verbinding meer had. Kon dat mooi doen tijdens het "onderhouds"beurtje voor de winter 1x per jaar. De unit is via wifi verbonden met mijn netwerk. De UTP kabel die ik ervoor getrokken had heb ik gebruikt voor een accespoint die ik op de WP heb gemonteerd voor beter bereik in de tuin.

[Afbeelding]
Je range extender een linkje? Zet ik hem in de ts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Dylantje2 schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:53:
[...]

Je range extender een linkje? Zet ik hem in de ts
Da's geen range extender maar gewoon een Unifi accesspoint die geschikt is voor buiten.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

voor de mensen die filters reiningen: eerst de kranen een paar keer open en dicht doen voor je filter losmaakt. dan sluiten de kranen goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
flippy schreef op zondag 24 september 2023 @ 18:07:
voor de mensen die filters reiningen: eerst de kranen een paar keer open en dicht doen voor je filter losmaakt. dan sluiten de kranen goed.
Top! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21-09 12:01
Ben e.e.a. aan spullen bij elkaar aan het zoeken voor mijn eenvoudige setup met een 5J Monoblock

om het een beetje overzichtelijk te houden een eigen topic gestart:https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2208942

ivm bestellen van alle spullen had ik graag nog wat input gehad. Alvast bedankt voor jullie bijdrage/mening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhrst
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
FlyingAttack-NL schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 08:00:
Iemand anders ook last van het probleem dat de internetmodule af en toe ontkoppeld wordt (1x per maand ongeveer) en gereset moet worden om de verbinding met de Service Cloud te herstellen? oplossingen?
Ik heb dat constant. Mijn eerste CZ-TAW1 werkte helemaal niet (na heel veel gezeur pas een vervanging gekregen, want "de webshop kon hem niet testen, dus wilden ze hem ook niet terugnemen/vervangen....). De nieuwe CZ-TAW1 houdt gemiddeld een maandje verbinding met de cloud, en daarna niet meer (inmiddels al anderhalf jaar zo). Enige manier om te resetten die ik heb is om de electra-groep waar de WP op staat uit en aan te zetten (en durf dat niet te vaak te doen; mijn gas-CV heb ik destijds om zeep geholpen door een power-cycle.....). Is er een betere methode?

Ook hier een bedrade verbinding....

En ja, ik moet ook een keer als ik wat tijd heb een Heishamon oid aansluiten, komt er alleen steeds niet van...

Claude

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-09 13:24
reinhrst schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:59:
[...]

Ik heb dat constant. Mijn eerste CZ-TAW1 werkte helemaal niet (na heel veel gezeur pas een vervanging gekregen, want "de webshop kon hem niet testen, dus wilden ze hem ook niet terugnemen/vervangen....). De nieuwe CZ-TAW1 houdt gemiddeld een maandje verbinding met de cloud, en daarna niet meer (inmiddels al anderhalf jaar zo). Enige manier om te resetten die ik heb is om de electra-groep waar de WP op staat uit en aan te zetten (en durf dat niet te vaak te doen; mijn gas-CV heb ik destijds om zeep geholpen door een power-cycle.....). Is er een betere methode?

En ja, ik moet ook een keer als ik wat tijd heb een Heishamon oid aansluiten, komt er alleen steeds niet van...
Daarom heb ik hem binnen hangen. Tien seconden op de middelste knop drukken levert dan de benodigde reset.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Maurice1066 schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:34:
Ben e.e.a. aan spullen bij elkaar aan het zoeken voor mijn eenvoudige setup met een 5J Monoblock

om het een beetje overzichtelijk te houden een eigen topic gestart:https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2208942

ivm bestellen van alle spullen had ik graag nog wat input gehad. Alvast bedankt voor jullie bijdrage/mening
Kijk maar in ts staan leuke dingen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
reinhrst schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:59:
[...]

Heishamon binnen het uur up and running.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Dylantje2 schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:34:
[...]

Heishamon binnen het uur up and running.
Voor de meeste mensen wel, soms is het wat lastiger ;)
bartvl in "HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter

Pagina: 1 ... 93 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.