Aanleg Panasonic Monoblock Dijkwoning 1960

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:39
Na een lange tijd meelezen en af en toe mijn mening of input geven toch maar even een eigen topic aangemaakt voor de Warmtepomp.

Na een verbouwing in fases, waarbij we onze dijkwoning uit 1960 de laatste jaren hebben aangepakt op gebied van ruimte (uitbouw achterzijde en recent zijkant), isoleren waar mogelijk en eigenlijk elke ruimte aanpakken ben ik ben nu echt toe aan de installatie van de Warmtepomp.

huidige situatie:
- 2 onder 1 kap van 1960
- 80m2 beneden, 40m2 boven voorzien van VVW,
- beneden deels 10cm HOH, oudere gedeelte 15cm HOH
- afgelopen winter CV- ketel op 35°C met gemak beneden warm te houden.
- zoveel als mogelijk isolatie aangebracht, vloer vervangen voor broodjes vloer RC 3,5. recente uitbouw RC5
- er is oude spouw isolatie (schuim van denk 30 jaar oud)
- boven verdieping van binnenuit voorzien van 6cm PIR
- overal minimaal HR++ in nieuwe kozijnen (deels hout, deels kunststof)
- SWW door een Calypso Split 270l en douche WTW
- WTW aangelegd met Zhender Q350
- 5Kw Panasonic staat al klaar voor installatie

Ben e.e.a. aan spullen bij elkaar aan het zoeken voor mijn eenvoudige setup met een 5J Monoblock
hier een schets van wat ik voor ogen heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nU4OW7nM1mC68XrwY6v78vdTI1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c7nVkiK8HYUHEzAaysvVn1W0.jpg?f=fotoalbum_large

beschrijving van schets:
- na de WP 2 vorst kleppen, 1 via 2x mof 5/4 en 1x dubbel nippel 5/4 voor het verspringen van de Caleffie's.
- via 2 lange flex slangen (WP komt op 90° draaibaar frame aan een buispaal onder de fundering (dijkhuis) dus lengte nodig om voldoende flex te hebben)
- aanvoer naar T-stuk 28mm en vervolgens direct naar de verdeler BG en 1e verdieping
- retour vanaf verdelers in T-stuk 28 naar vuilfilter(/ontluchter combinatie)
- in de kelder kan ik vullen en aftappen, daar in aanvoer en retour kraantjes op T-stuk
- ivm vullen in de kelder daar een manometer op de aanvoer (maakt dat uit? aanvoer of retour?)

een paar vragen:
- zou ik nog ergens afsluiters moeten bedenken, zo ja voor welk doel? in beide verdelers zitten ze al.
- Welk filter is aan te raden?
Vloerverwarming heeft 10 jaar op ketel aangesloten gezeten met oud staal, nieuwe CV buis (maar ook roestig van binnen na demontage) en radiatoren.
Nu boven nieuwe VVW, en aansluitingen van WP naar beide verdelers word nieuw koper.

Maakt het uit welke ik neem van bv de onderstaande voorbeelden? op de eerste zou ik dan een ontluchter plaatsen, de andere 2 hebben dit al (met microbellen afvang als ik het goed begrijp)
locatie is niet op het hoogste maar ook niet op het laagste punt, maakt dat nog uit? zal meter of 2 bij de WP vandaan komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5B5CGL026SH_G0-ow4Zk0uGPjug=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/djz8QmG74NYcJhjj1FGPFNe8.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfLPL3noQWEDah9ifTLzQJdYkMI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/R1Ev2H5EBgNhtycXWqBSIL8c.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3AaYhR08ou5c91YOAI_odauR4rE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FPvhLrpBLVVV3qgGpjmyBPkd.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor de suggesties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

pak gewoon de eerste, die hebben de minste beperkingen op de flow en met een ontluchtertje erop ban je klaar.
heb ik zelf ook de caleffi 502142 erop geschroeft. voordeel van dat ding is dat je die eraf kan halen en een nieuwe erop kan doen zonder water te lekken en door de isolatie heb je geen condensgedoe als je gaat koelen.

als je bij een dijk woont: zorg dat de unit uit de wind staat.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 24-09-2023 20:41 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
Hij komt langs de oprit naar beneden onder de fundering te hangen, meestal waait het aan die kant niet dus komt goed uit dan. tnx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:01
Maurice1066 schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:47:
Hij komt langs de oprit naar beneden onder de fundering te hangen, meestal waait het aan die kant niet dus komt goed uit dan. tnx
Wel zorgen dat hij niet in z'n eigen koude lucht komt te hangen.
drukmeter bij vulpunt is praktisch, maakt niet uit of die op retour of aanvoer komt.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-09 23:50

dof

Manometer zou ik bij het vulpunt plaatsen, voorkomt ongelukken wanneer je toch ergens de boel afgesloten hebt.

Gezien dat je aan VVW verdelers al kogelkranen hebt zitten en het verder vrij overzichtelijk lijkt, zou ik andere kranen/afsluiters weglaten. Ik heb wel vrij veel (kogelkranen) geplaatst , maar meer uit oogpunt dat ik nog van alles wil wijzigen (radiatoren vervangen door VVW op meerdere plekken b.v.) en dan segmenten kan afkoppelen.

"WP komt op 90° draaibaar frame aan een buispaal onder de fundering" ... Ik ben benieuwd naar de foto's :)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
Gisteren begonnen met het waterzijdige deel van de installatie. berg koperen leiding en een paar soldeer sokjes en bochten

Ik had een buigijzer met slede voor de 28mm koperen buizen maar bij de eerste poging meteen een knik aan de binnenkant en de buitenkant wordt na de slede plat getrokken.... nog een poging met vaseline als smeermiddel maar gaf zelfde probleem.

gezien de hoeveelheid bochten die ik moet maken uiteindelijk maar besloten nog war extra soldeerbochten te bestellen en ook een aantal 45° te nemen om zodoende her en der het wat makkelijker en vloeiender te maken.

Deels gaan de leidingen in de kruipruimtes (meerdere compartimenten) en kelder. daar doe ik 25mm dikke isolatie om de leiding.
Heb een Caleffie dirtmag en 2 automatische ontluchters besteld welke ik op de verdelers ga plaatsen.

Kabel voor thermostaat moet ik nog even kijken, denk dat ik een 4x0,5 stuurstoomkabel ga gebruiken, dan kun je verwarmen en koelen op een thermostaat als ik het goed heb begrepen.
Voor de controller nog even kijken wat de beste kabel zal zijn.

Nog 1 of 2 UTP kabels erbij voor de CT-TAW1B en evt heisamon in de toekomst
Ik heb inmiddels e.e.a. besteld voor de electrische aansluiting. Ik ga hem met een 3 fase alamat in de meterkast voeden, 5x2,5mm2 naar een werkschakelaar en dan met een stuk soepele kabel naar de WP. 1 fase zal in principe niet gebruikt worden tenzij er bv een accespoint o.i.d. bij in komt.

Ik heb voor monitoring nu al e.e.a. aan Homewizard en dacht aan de 3 fase KWH meter van hun. maar zit me af te vragen of ik dan wel apart de compressor en BUH apart kan uitlezen. Iemand een idee hiervan? verwacht wel in de "now" view, maar ik wil het ook loggen over het jaar.
Anders zou ik een extra 1 fase KWH meter moeten nemen om de BUH apart te meten, maar dat is weer dubbelop.....

ander optie is om een simpele KWH meter in de WP erbij te zetten voor de BUH, en dan na een jaar eens kijken wat de BUH heeft verbruikt.

andere ideeën zijn welkom :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joepiedepoepie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09 13:33
Wat betreft het buiggedeelte heb ik begrepen dat een buigijzer met slede alleen geschikt is voor meerlagenbuizen.

Wil je koperen buizen buigen dan zul je moeten buigen met een buigijzer met rol. Hier zijn de stalen cv buizen gebogen met een buigijzer met dubbele rol. Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
.joepiedepoepie schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 22:13:
Wat betreft het buiggedeelte heb ik begrepen dat een buigijzer met slede alleen geschikt is voor meerlagenbuizen.

Wil je koperen buizen buigen dan zul je moeten buigen met een buigijzer met rol. Hier zijn de stalen cv buizen gebogen met een buigijzer met dubbele rol. Werkt perfect.
Bedankt voor je input. Ik heb gezocht en kwam veel tegen dat met slede juist voor koper bedoeld was.

Maakt ook niet meer uit, ik ga niet nog een buigijzer kopen of huren, voor die kosten heb ik een berg soldeerbochtjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice1066
Vandaag ff begin gemaakt met het draaiframe voor de 5J. Nog even in de zinkspray en hammerrite, dan kunnen we weer verder met de leidingen.
@dof , hier alvast een paar fotos

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jhdNaNGV8Br7snVjDcfyU8J6_oM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jl3Ho2dHbLS3q0sxlL9yYExQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3EZ11wwlafZJUHfMhj68wya-4j4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EafdUubuJBdRWoawT9JOsJyM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

Maurice1066 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 20:12:
Gisteren begonnen met het waterzijdige deel van de installatie. berg koperen leiding en een paar soldeer sokjes en bochten

Ik had een buigijzer met slede voor de 28mm koperen buizen maar bij de eerste poging meteen een knik aan de binnenkant en de buitenkant wordt na de slede plat getrokken.... nog een poging met vaseline als smeermiddel maar gaf zelfde probleem.
Dat is vervelend. Ik heb een Rothenberger 28mm buigijzer en daarmee gaat het goed qua buigen. Wel een paar rimpels aan de binnenzijde, maar verder prima mee te werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0x5gmi4lAp-Xf7PDhLr7MikQolQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xtzuu8Y9lul9rKVwweHPmBwK.png?f=fotoalbum_large
gezien de hoeveelheid bochten die ik moet maken uiteindelijk maar besloten nog war extra soldeerbochten te bestellen en ook een aantal 45° te nemen om zodoende her en der het wat makkelijker en vloeiender te maken.
Ik ben verzot op de roodkoperen bochtjes en sokken van Emax. Kosten bijna niks en werken prettig, zien er mooi uit en nog nette ruime bochtjes ook.
En zeg nou zelf, zo'n slank afgewerkte leiding is toch veel mooier dan die lelijke knelfittingen :) .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cUhXgJit_m4-tX2XRilCKqJ2j_w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6GGOnvxdZe5bVGjoJ1Oq6KLg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IcN4_XLH9VB0wcXIJyY8CPb8T_c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JO67pyDVJz3TMzpwOcupi9hD.png?f=fotoalbum_large
Deels gaan de leidingen in de kruipruimtes (meerdere compartimenten) en kelder. daar doe ik 25mm dikke isolatie om de leiding.
Heb een Caleffie dirtmag en 2 automatische ontluchters besteld welke ik op de verdelers ga plaatsen.

Kabel voor thermostaat moet ik nog even kijken, denk dat ik een 4x0,5 stuurstoomkabel ga gebruiken, dan kun je verwarmen en koelen op een thermostaat als ik het goed heb begrepen.
Voor de controller nog even kijken wat de beste kabel zal zijn.
Voor de controller gewone 0,75mm stroomkabel gebruikt. Wel met dikke mantel omdat ik het ook in de kruipruimte heb liggen en niet wil dat ik het per ongeluk stuktrap, zoals dat wel gemakkelijk kan met signaalkabel.
Nog 1 of 2 UTP kabels erbij voor de CT-TAW1B en evt heisamon in de toekomst
Ik heb inmiddels e.e.a. besteld voor de electrische aansluiting. Ik ga hem met een 3 fase alamat in de meterkast voeden, 5x2,5mm2 naar een werkschakelaar en dan met een stuk soepele kabel naar de WP. 1 fase zal in principe niet gebruikt worden tenzij er bv een accespoint o.i.d. bij in komt.

Ik heb voor monitoring nu al e.e.a. aan Homewizard en dacht aan de 3 fase KWH meter van hun. maar zit me af te vragen of ik dan wel apart de compressor en BUH apart kan uitlezen. Iemand een idee hiervan? verwacht wel in de "now" view, maar ik wil het ook loggen over het jaar.
Anders zou ik een extra 1 fase KWH meter moeten nemen om de BUH apart te meten, maar dat is weer dubbelop.....

ander optie is om een simpele KWH meter in de WP erbij te zetten voor de BUH, en dan na een jaar eens kijken wat de BUH heeft verbruikt.

'k Heb in de meterkast de twee groepen met een normale kWh meter uitgerust. Was nog van plan om dat met S0 kabeltje naar ESP32 boardje met ESPhome uit te rusten wat dan naar HA gaat, maar is er nog niet van gekomen.
Zo'n aparte kWh meter is wel handig om te kunnen vergelijken met wat de Pana zelf (te rooskleurig) opgeeft aan stroomverbruik.
Twee duurdere Homewizard meters leek met wat teveel van het goede en (die brede) nemen me ook teveel plaats in in de meterkast.

Veel succes verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Maurice1066 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:10:
Vandaag ff begin gemaakt met het draaiframe voor de 5J. Nog even in de zinkspray en hammerrite, dan kunnen we weer verder met de leidingen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er interessant uit, ben benieuwd naar de voltooiing! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Maurice1066 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:10:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je die dwarsbalkjes op het H profiel gelast en dat weer aan scharnier gelast? Ziet er netjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
dof schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:37:
[...]

Heb je die dwarsbalkjes op het H profiel gelast en dat weer aan scharnier gelast? Ziet er netjes uit.
Ja idd. Tnx. Is nu afgelast, gaten voor de dempers geboord en in de zinkspray gezet. Van de week ff groen maken met hammerite, dan kan hij er denk wel even tegen🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Koper wat gebogen moet worden rood stoken met brander en dan laten schrikken in water en dan rustig buigen, je buigijzer is prima voor koper maar je moet eigenlijk uitgegloeid koper hebben om te buigen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
klump4u schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:22:
Koper wat gebogen moet worden rood stoken met brander en dan laten schrikken in water en dan rustig buigen, je buigijzer is prima voor koper maar je moet eigenlijk uitgegloeid koper hebben om te buigen.
Dan maak je zeg maar een soort wicu buis toch?

Ik zal het eens proberen, tnx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

klump4u schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:22:
'k Heb de ervaring dat dat prima werkt met 15mm buis, maar niet met 28mm buis. Zelfde met idee van vullen met zand en dan buigen. Ook dat werkt niet met 28mm buis. 't Is wat steviger buis.

Met m'n genoemde buigijzer gaat het prima. Ik denk dat @Maurice1066 net even een minder goed werkend buigijzer had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice1066
Vandaag weer eens stap verder. De WP staat op zn plek!

Voorbereiding voor de grindbak gemaakt met isolatie aan de binnenkant omdat deze deels boven de oprit uitsteekt.

Nu nog ff wachten op de slangen. Dan kan het water erin. Binnen zijn de leidingen klaar en alle solderingen zijn gelukkig dicht.

Paar plaatjes voor de sfeer :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydHGh7q6gC1Z-fTgCj-44ZnDgP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yi7Ki4ugdapIwWFAo0l9Rn4x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svT-Om1_gypGmGP_EwlLHMSmwJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rznNgSLV0mVo9ptIRPUKpsuF.jpg?f=fotoalbum_large

Draaibaar frame is nu al fijn bij het aansluiten en straks voor het onderhoud 8)

Als alles draait, komt er een soort louvre deur voor de beide WP's dan zien we er niks van.

Het vak links van het vak waar de Pana in staat is ook voor toevoer van lucht. achter de standleiding (stukje tussen de 2 vakken) kan de lucht naar de achterzijde van de Pana.

[ Voor 10% gewijzigd door Maurice1066 op 28-10-2023 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:36
Maurice1066 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 20:12:

Voor het buigen van koperen leidingen is het beter om een buigveer te gebruiken. Die stop je op de plek waar de bocht moet komen en na het buigen trek je deze er weer uit. Ik denk dat jij zoiets nodig hebt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
Yaksa schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 20:17:
[...]

Voor het buigen van koperen leidingen is het beter om een buigveer te gebruiken. Die stop je op de plek waar de bocht moet komen en na het buigen trek je deze er weer uit. Ik denk dat jij zoiets nodig hebt.
Ik heb idd wel ff gezocht op een buigveer voor 28mm koper, maar kon er geen vinden. Heb toen alles met soldeerbochten gedaan. Het buigijzer heb ik niet meer nodig ;)
Die uit de link is denk voor meerlaagse buis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maurice1066
Sinds een ruime week de warmtepomp aan het draaien! had wat opstart problemen en een vastgelopen waterpomp. geen rommel in gevonden, beetje raar. wellicht met airpurge lucht bij volle snelheid van de pomp die dan axiaal kan bewegen en een rotor die in het huis vast zat.
daar het systeem leeg was, meteen naast de automatische ontluchter op de aanvoer balken van de VWW verdeleres, ook één op de retour balk van beide verdelers. scheelt weer hoop werk bij het vullen.

nadat de pomp weer los gemaakt was en weer geïnstalleerd, vullen ontluchten etc.....en draaien maar :)

Afgelopen weekend met buizen isoleren bezig geweest, kwam ik nog een klein lekje tegen :(
dus water er weer uit en doorblazen ander kan je niet solderen, maar hopelijk nu alles dicht.

na wat klooien met de smart cloud en service cloud aanmelding ook dit in de lucht en wat logging gestart.
Had hem tot nu toe op vast aanvoer van 24°C staan, maar nu ook een stooklijn ingezet. ben benieuwd!
Pagina: 1