Na een lange tijd meelezen en af en toe mijn mening of input geven toch maar even een eigen topic aangemaakt voor de Warmtepomp.
Na een verbouwing in fases, waarbij we onze dijkwoning uit 1960 de laatste jaren hebben aangepakt op gebied van ruimte (uitbouw achterzijde en recent zijkant), isoleren waar mogelijk en eigenlijk elke ruimte aanpakken ben ik ben nu echt toe aan de installatie van de Warmtepomp.
huidige situatie:
- 2 onder 1 kap van 1960
- 80m2 beneden, 40m2 boven voorzien van VVW,
- beneden deels 10cm HOH, oudere gedeelte 15cm HOH
- afgelopen winter CV- ketel op 35°C met gemak beneden warm te houden.
- zoveel als mogelijk isolatie aangebracht, vloer vervangen voor broodjes vloer RC 3,5. recente uitbouw RC5
- er is oude spouw isolatie (schuim van denk 30 jaar oud)
- boven verdieping van binnenuit voorzien van 6cm PIR
- overal minimaal HR++ in nieuwe kozijnen (deels hout, deels kunststof)
- SWW door een Calypso Split 270l en douche WTW
- WTW aangelegd met Zhender Q350
- 5Kw Panasonic staat al klaar voor installatie
Ben e.e.a. aan spullen bij elkaar aan het zoeken voor mijn eenvoudige setup met een 5J Monoblock
hier een schets van wat ik voor ogen heb:
:strip_exif()/f/image/c7nVkiK8HYUHEzAaysvVn1W0.jpg?f=fotoalbum_large)
beschrijving van schets:
- na de WP 2 vorst kleppen, 1 via 2x mof 5/4 en 1x dubbel nippel 5/4 voor het verspringen van de Caleffie's.
- via 2 lange flex slangen (WP komt op 90° draaibaar frame aan een buispaal onder de fundering (dijkhuis) dus lengte nodig om voldoende flex te hebben)
- aanvoer naar T-stuk 28mm en vervolgens direct naar de verdeler BG en 1e verdieping
- retour vanaf verdelers in T-stuk 28 naar vuilfilter(/ontluchter combinatie)
- in de kelder kan ik vullen en aftappen, daar in aanvoer en retour kraantjes op T-stuk
- ivm vullen in de kelder daar een manometer op de aanvoer (maakt dat uit? aanvoer of retour?)
een paar vragen:
- zou ik nog ergens afsluiters moeten bedenken, zo ja voor welk doel? in beide verdelers zitten ze al.
- Welk filter is aan te raden?
Vloerverwarming heeft 10 jaar op ketel aangesloten gezeten met oud staal, nieuwe CV buis (maar ook roestig van binnen na demontage) en radiatoren.
Nu boven nieuwe VVW, en aansluitingen van WP naar beide verdelers word nieuw koper.
Maakt het uit welke ik neem van bv de onderstaande voorbeelden? op de eerste zou ik dan een ontluchter plaatsen, de andere 2 hebben dit al (met microbellen afvang als ik het goed begrijp)
locatie is niet op het hoogste maar ook niet op het laagste punt, maakt dat nog uit? zal meter of 2 bij de WP vandaan komen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/djz8QmG74NYcJhjj1FGPFNe8.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/R1Ev2H5EBgNhtycXWqBSIL8c.jpg?f=user_large)
Alvast bedankt voor de suggesties
Na een verbouwing in fases, waarbij we onze dijkwoning uit 1960 de laatste jaren hebben aangepakt op gebied van ruimte (uitbouw achterzijde en recent zijkant), isoleren waar mogelijk en eigenlijk elke ruimte aanpakken ben ik ben nu echt toe aan de installatie van de Warmtepomp.
huidige situatie:
- 2 onder 1 kap van 1960
- 80m2 beneden, 40m2 boven voorzien van VVW,
- beneden deels 10cm HOH, oudere gedeelte 15cm HOH
- afgelopen winter CV- ketel op 35°C met gemak beneden warm te houden.
- zoveel als mogelijk isolatie aangebracht, vloer vervangen voor broodjes vloer RC 3,5. recente uitbouw RC5
- er is oude spouw isolatie (schuim van denk 30 jaar oud)
- boven verdieping van binnenuit voorzien van 6cm PIR
- overal minimaal HR++ in nieuwe kozijnen (deels hout, deels kunststof)
- SWW door een Calypso Split 270l en douche WTW
- WTW aangelegd met Zhender Q350
- 5Kw Panasonic staat al klaar voor installatie
Ben e.e.a. aan spullen bij elkaar aan het zoeken voor mijn eenvoudige setup met een 5J Monoblock
hier een schets van wat ik voor ogen heb:
:strip_exif()/f/image/c7nVkiK8HYUHEzAaysvVn1W0.jpg?f=fotoalbum_large)
beschrijving van schets:
- na de WP 2 vorst kleppen, 1 via 2x mof 5/4 en 1x dubbel nippel 5/4 voor het verspringen van de Caleffie's.
- via 2 lange flex slangen (WP komt op 90° draaibaar frame aan een buispaal onder de fundering (dijkhuis) dus lengte nodig om voldoende flex te hebben)
- aanvoer naar T-stuk 28mm en vervolgens direct naar de verdeler BG en 1e verdieping
- retour vanaf verdelers in T-stuk 28 naar vuilfilter(/ontluchter combinatie)
- in de kelder kan ik vullen en aftappen, daar in aanvoer en retour kraantjes op T-stuk
- ivm vullen in de kelder daar een manometer op de aanvoer (maakt dat uit? aanvoer of retour?)
een paar vragen:
- zou ik nog ergens afsluiters moeten bedenken, zo ja voor welk doel? in beide verdelers zitten ze al.
- Welk filter is aan te raden?
Vloerverwarming heeft 10 jaar op ketel aangesloten gezeten met oud staal, nieuwe CV buis (maar ook roestig van binnen na demontage) en radiatoren.
Nu boven nieuwe VVW, en aansluitingen van WP naar beide verdelers word nieuw koper.
Maakt het uit welke ik neem van bv de onderstaande voorbeelden? op de eerste zou ik dan een ontluchter plaatsen, de andere 2 hebben dit al (met microbellen afvang als ik het goed begrijp)
locatie is niet op het hoogste maar ook niet op het laagste punt, maakt dat nog uit? zal meter of 2 bij de WP vandaan komen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/djz8QmG74NYcJhjj1FGPFNe8.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/R1Ev2H5EBgNhtycXWqBSIL8c.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/FPvhLrpBLVVV3qgGpjmyBPkd.jpg?f=fotoalbum_large)
Alvast bedankt voor de suggesties