Hi Tweakers,
Wij hebben een jaren '30 tussenwoning van zo'n 155 M² - 580 m³. Op dit moment nog op gas, maar breng hier graag verandering in.
Waarom? Meerdere redenen. Allereerst besparing, maar ook van het gas af vind ik belangrijk. Daarnaast hangt er nu een verouderde CV (Remeha Quinta 35) van 15/16 jaar oud. Deze heeft ook niet het oneindige leven en moet t.z.t. ook vervangen worden voor wat anders. Dus tijd om de stap te zetten? Met de info wil ik mijn boodschappenlijstje bepalen.
925 m³
2023
Januari - April 2023 - 473 m³
Op basis van aantal tussentijdse meterstanden ook even mindergas.nl ingevuld:
- 0,423 M³ per graaddag op basis van periode hierboven.
- Gemiddeld 0,359 M³ per graaddag op basis van laatste 365 dagen.
Prognose 2023 volgens Mindergas: 1.079 m3
Goed om te vermelden is dat we met de prijzen in 2022 de kachel laag hadden. Meestal 18/19 graden max. Waarbij ik vermoed dat de Honeywell Evohome thermostaat enthousiast was in de gemeten temperatuur (19 gemeten was 18). Daarnaast is er sinds kort een kleine bij. Hierdoor stoken we komend stookseizoen twee dagen extra t.o.v. hierboven. Al om al zou ik niet gek opkijken als het gasverbruik komend jaar 20%(?) hoger uitvalt.
Zeg 1.300 M² op jaarbasis. Ik lees op internet voor een tussenwoning 1.350 (2 pers), dus lijkt mij niet gek.
De CV levert dan 1.300 * 9,27 kWh = 12.051 KWh aan vermogen.
Benodigd volgens Koevlaas: 1.300 * 8 / 1650 = 6,3 KW
Vloer: Houten vloer - kruipruimte is voorzien van bodemisolatie (schelpen)
Dak: Matig - voorzijde glaswol, achterzijde weinig isolatie gezien.
Ramen: Afgelopen winter 16m2 'oud' hr-glas vervangen voor HR++ op de begane grond en eerste verdieping. Boven zit hier en daar nog 'oud' dubbelglas in de draaiende delen met roeden.
Al om al is de woning matig geïsoleerd, maar vond zelf het gasverbruik (warmteverlies?) meevallen. De houten vloer isoleren is lastig ivm beperkte hoogte in kruipruimte door de bodemisolatie. De spouw isoleren lijkt mij niet mega interessant, omdat dit qua oppervlakte volgens mij meevalt. Moet ik nog onderzoeken.
:strip_exif()/f/image/wrqE9VUUjk1pM7vZvC2zs0OB.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/HRvcxPMwCmCSLkp7OVjbeSYd.png?f=fotoalbum_large)
- Ik sorteer graag voor op 4/5 personen die in de toekomst 's morgens douchen.
- plek voor boiler
Zolder. Voorkeur gaat uit naar een horizontaal voorraadvat, omdat deze achter het knieschot zou kunnen.
De huidige CV kan er bij goed functioneren WP dan lekker uit.
Dit betekent wel dat er een waterleiding naar zolder moet.
X liter nodig
Voor 4-5 personen en een groot bad, vermoed ik 200-250 Liter? Mij is het verschil tussen direct en indirect verwarmd nog niet helemaal duidelijk. Website Itho zegt ook dat horizontaal enkel geschikt is voor warmtepomp Vincent. Bij de horizontale variant wordt de Amber wel genoemd, maar die staat rechtop, wat niet ideaal is.
DWTW aanwezig?
Nee
Wat is de ideale plek voor aanknopen op de CV in mijn situatie?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/j87Dm9GwLmNBJEaMGwdW06L1.jpg?f=user_large)
Plaatsing achtertuin (achterzijde)
Aansluiting dan bij verdeler vvw. Echter, mijn vloerverwarming is maar klein. 6,5m². De verdeler zit in de bijkeuken, maar is met 19mm meerlagenbuis (16mm intern) aangesloten op de leiding onder de kruipruimte. Dat is te krap. Als ik hem hier aansluit, heb je dus direct een bottleneck van 16mm richting het leidingwerk van 21mm. Beter dan onder de kruipruimte.
:strip_exif()/f/image/hy6qNuJTWuX8NX40XRebKMLA.jpg?f=fotoalbum_large)
Plaatsing voorzijde (voortuin)
Route zou dan ondergronds door de spouw, kruipruimte in zijn. Hier aantakken op 21mm stalen leidingwerk. Echt lekker werken is het hier alleen niet
:strip_exif()/f/image/8iJxqMws6PNs7n958RtFKYES.jpg?f=fotoalbum_large)
- Amber 55 of 95
De amber 95 doet nog 5,5 kW bij -10 graden celcius. De Amber 55 slechts +- 4KW. Of zou een 55 moeten volstaan? Ik ken het verhaal van koude dagen in NL. Wegen er nog andere zaken mee? De 55 moduleert verder terug, maar het gaat natuurlijk om een jaren 30 woning met opgroeiende kinderen. Wat zeggen jullie op basis van gasverbruik en situatie?
Ook heb ik liever een 95 die rustig spint, dan een 55 die vaak moet aanpoten?
Noodzaak buffervat
Ik lees dat de voorkeur zonder is. Ik heb echter maar 6,5m² vloerverwarming. Daarnaast waar kan Jaga. Aantal plaatradiatoren wil ik nog vervangen, zo ook een grote t30 in de woonkamer. Dus de inhoud word enkel minder. Ik denk dat ik niet aan de 95L kom, wat de min. eis is voor de Amber? Correcte gedachte? Is de locatie van zo'n buffervat nog belangrijk? Hoe groot moet deze zijn?
Plaatsing 3-weg klep
Kan dit in de kruipruimte? Ik heb dan wel een issue met stroomtoevoer.
Diameter huidige leidingen voldoende?
Vanaf de WP buiten zal zo'n 3-5M aanvoerleiding komen van 28mm of 32mm naar de hoofdleiding(?) onder de kruipruimte. Deze hoofdleiding is 21/22mm uitwendig. Beetje het kantelpunt volgens deze tabel.
Wat vinden jullie van het afgiftevermogen?
Gevoelsmatig is dit nog aan de lage kant, als ik online zie hoeveel W er in bepaalde ruimtes moet hangen. Het wordt echter wel warm.. Vorige winter CV helaas niet op 45 graden gehad. Deze pendelde wel meen ik, omdat er flink wat dicht zat en de honeywell evohome (te) enthousiast is.
Huidige leidingen nog fris genoeg?
Het leidingwerk boven de kruipruimte vertrouw ik wel. In de kruipruimte zijn de stalen buizen hier en daar wel wat minder fris vind ik. Kom ik weg met een vuilafscheider?
Alternatief is het hele stuk onder de vloer vervangen voor groter, maar dat is gezien de kleine ruimte geen fijn werk.
De businesscase is niet heel rooskleurig?
Grof ingeschat zit de boodschappenlijst al snel aan de € 8.000. Na subsidie € 5.150. Het horizontale voorraadvat zit hier overigens nog niet bij...
Is 3.8 - 4 een haalbare COP in mijn situatie? Met 12.051 kWh zou dit zo'n 3.000 - 3.200 kWh op jaarbasis betekenen aan extra stroomverbruik.
Huidige tarieven:
Stroom:€ 0,38840 / kWh Gas:€ 1,31261 / m³
Door met CV:
Stroom: € 0
Gas: € 1.703
Nieuwe situatie:
3.000 kWh stroom = € 1.140
Gas: € 0 (Bij overleven winter gas de deur uit)
Besparing zo'n € 550 per jaar, Excl 80+240 vastrecht dat eventueel vervalt. Totaal € 870?
Reken ik zo goed? Los gezien van de salderingsregeling. Dat maakt het er niet fraaier op.
@Carboy54
Wij hebben een jaren '30 tussenwoning van zo'n 155 M² - 580 m³. Op dit moment nog op gas, maar breng hier graag verandering in.
Waarom? Meerdere redenen. Allereerst besparing, maar ook van het gas af vind ik belangrijk. Daarnaast hangt er nu een verouderde CV (Remeha Quinta 35) van 15/16 jaar oud. Deze heeft ook niet het oneindige leven en moet t.z.t. ook vervangen worden voor wat anders. Dus tijd om de stap te zetten? Met de info wil ik mijn boodschappenlijstje bepalen.
Historisch gasverbruik:
2021 (mei 21 tot mei 22) :925 m³
2023
Januari - April 2023 - 473 m³
Op basis van aantal tussentijdse meterstanden ook even mindergas.nl ingevuld:
- 0,423 M³ per graaddag op basis van periode hierboven.
- Gemiddeld 0,359 M³ per graaddag op basis van laatste 365 dagen.
Prognose 2023 volgens Mindergas: 1.079 m3
Goed om te vermelden is dat we met de prijzen in 2022 de kachel laag hadden. Meestal 18/19 graden max. Waarbij ik vermoed dat de Honeywell Evohome thermostaat enthousiast was in de gemeten temperatuur (19 gemeten was 18). Daarnaast is er sinds kort een kleine bij. Hierdoor stoken we komend stookseizoen twee dagen extra t.o.v. hierboven. Al om al zou ik niet gek opkijken als het gasverbruik komend jaar 20%(?) hoger uitvalt.
Zeg 1.300 M² op jaarbasis. Ik lees op internet voor een tussenwoning 1.350 (2 pers), dus lijkt mij niet gek.
De CV levert dan 1.300 * 9,27 kWh = 12.051 KWh aan vermogen.
Benodigd volgens Koevlaas: 1.300 * 8 / 1650 = 6,3 KW
Isolatie:
Spouw: Geen isolatie. We hebben echter vrij weinig geveloppervlak, veel ramen.Vloer: Houten vloer - kruipruimte is voorzien van bodemisolatie (schelpen)
Dak: Matig - voorzijde glaswol, achterzijde weinig isolatie gezien.
Ramen: Afgelopen winter 16m2 'oud' hr-glas vervangen voor HR++ op de begane grond en eerste verdieping. Boven zit hier en daar nog 'oud' dubbelglas in de draaiende delen met roeden.
Al om al is de woning matig geïsoleerd, maar vond zelf het gasverbruik (warmteverlies?) meevallen. De houten vloer isoleren is lastig ivm beperkte hoogte in kruipruimte door de bodemisolatie. De spouw isoleren lijkt mij niet mega interessant, omdat dit qua oppervlakte volgens mij meevalt. Moet ik nog onderzoeken.
Zonnepanelen:
4.480KW geïnstalleerd vermogen. Verwachte opbrengt 2.900 KwH. Daarmee dekken we nu ongeveer het verbruik. Eventueel is er ruimte om uit te breiden met nog eens 5.280WP, maar dit kost ook zomaar € 5.000.Afgiftesysteem:
In de woonkamer hangen in de uitbouw twee jaga's. De uitbouw grenst aan een open keuken met vloerverwarming. In de voorkamer hangt een T30. Die wil ik mogelijk vervangen voor een jaga van 240CM, mits dat logisch is. Wat volgens mij het geval is. Boven stoken we weinig, maar in de toekomst moet het daar ook warm kunnen worden.:strip_exif()/f/image/wrqE9VUUjk1pM7vZvC2zs0OB.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/HRvcxPMwCmCSLkp7OVjbeSYd.png?f=fotoalbum_large)
SWW:
- We hebben een groot bad.- Ik sorteer graag voor op 4/5 personen die in de toekomst 's morgens douchen.
- plek voor boiler
Zolder. Voorkeur gaat uit naar een horizontaal voorraadvat, omdat deze achter het knieschot zou kunnen.
De huidige CV kan er bij goed functioneren WP dan lekker uit.
Dit betekent wel dat er een waterleiding naar zolder moet.
X liter nodig
Voor 4-5 personen en een groot bad, vermoed ik 200-250 Liter? Mij is het verschil tussen direct en indirect verwarmd nog niet helemaal duidelijk. Website Itho zegt ook dat horizontaal enkel geschikt is voor warmtepomp Vincent. Bij de horizontale variant wordt de Amber wel genoemd, maar die staat rechtop, wat niet ideaal is.
DWTW aanwezig?
Nee
Warmtepompvoorkeur:
Een monoblock. Ik neig hierbij naar de Itho Daalderop Amber vanwege de omkasting. Nadeel vind ik wel de flinke binnenunit. Daar moet ik nog een plek voor zoeken. Weinig DB vind ik belangrijk. Betere alternatieven ook welkom.Wie gaat het installeren?
DIY, met wat hulp.Vragen op dit moment:
Is de verdeler van mijn vloerverwarming geschikt / ongeschikt?Wat is de ideale plek voor aanknopen op de CV in mijn situatie?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/j87Dm9GwLmNBJEaMGwdW06L1.jpg?f=user_large)
Plaatsing achtertuin (achterzijde)
Aansluiting dan bij verdeler vvw. Echter, mijn vloerverwarming is maar klein. 6,5m². De verdeler zit in de bijkeuken, maar is met 19mm meerlagenbuis (16mm intern) aangesloten op de leiding onder de kruipruimte. Dat is te krap. Als ik hem hier aansluit, heb je dus direct een bottleneck van 16mm richting het leidingwerk van 21mm. Beter dan onder de kruipruimte.
:strip_exif()/f/image/hy6qNuJTWuX8NX40XRebKMLA.jpg?f=fotoalbum_large)
Plaatsing voorzijde (voortuin)
Route zou dan ondergronds door de spouw, kruipruimte in zijn. Hier aantakken op 21mm stalen leidingwerk. Echt lekker werken is het hier alleen niet
:strip_exif()/f/image/8iJxqMws6PNs7n958RtFKYES.jpg?f=fotoalbum_large)
- Amber 55 of 95
De amber 95 doet nog 5,5 kW bij -10 graden celcius. De Amber 55 slechts +- 4KW. Of zou een 55 moeten volstaan? Ik ken het verhaal van koude dagen in NL. Wegen er nog andere zaken mee? De 55 moduleert verder terug, maar het gaat natuurlijk om een jaren 30 woning met opgroeiende kinderen. Wat zeggen jullie op basis van gasverbruik en situatie?
Ook heb ik liever een 95 die rustig spint, dan een 55 die vaak moet aanpoten?
Noodzaak buffervat
Ik lees dat de voorkeur zonder is. Ik heb echter maar 6,5m² vloerverwarming. Daarnaast waar kan Jaga. Aantal plaatradiatoren wil ik nog vervangen, zo ook een grote t30 in de woonkamer. Dus de inhoud word enkel minder. Ik denk dat ik niet aan de 95L kom, wat de min. eis is voor de Amber? Correcte gedachte? Is de locatie van zo'n buffervat nog belangrijk? Hoe groot moet deze zijn?
Plaatsing 3-weg klep
Kan dit in de kruipruimte? Ik heb dan wel een issue met stroomtoevoer.
Diameter huidige leidingen voldoende?
Vanaf de WP buiten zal zo'n 3-5M aanvoerleiding komen van 28mm of 32mm naar de hoofdleiding(?) onder de kruipruimte. Deze hoofdleiding is 21/22mm uitwendig. Beetje het kantelpunt volgens deze tabel.
Wat vinden jullie van het afgiftevermogen?
Gevoelsmatig is dit nog aan de lage kant, als ik online zie hoeveel W er in bepaalde ruimtes moet hangen. Het wordt echter wel warm.. Vorige winter CV helaas niet op 45 graden gehad. Deze pendelde wel meen ik, omdat er flink wat dicht zat en de honeywell evohome (te) enthousiast is.
Huidige leidingen nog fris genoeg?
Het leidingwerk boven de kruipruimte vertrouw ik wel. In de kruipruimte zijn de stalen buizen hier en daar wel wat minder fris vind ik. Kom ik weg met een vuilafscheider?
Alternatief is het hele stuk onder de vloer vervangen voor groter, maar dat is gezien de kleine ruimte geen fijn werk.
De businesscase is niet heel rooskleurig?
Grof ingeschat zit de boodschappenlijst al snel aan de € 8.000. Na subsidie € 5.150. Het horizontale voorraadvat zit hier overigens nog niet bij...
Is 3.8 - 4 een haalbare COP in mijn situatie? Met 12.051 kWh zou dit zo'n 3.000 - 3.200 kWh op jaarbasis betekenen aan extra stroomverbruik.
Huidige tarieven:
Stroom:€ 0,38840 / kWh Gas:€ 1,31261 / m³
Door met CV:
Stroom: € 0
Gas: € 1.703
Nieuwe situatie:
3.000 kWh stroom = € 1.140
Gas: € 0 (Bij overleven winter gas de deur uit)
Besparing zo'n € 550 per jaar, Excl 80+240 vastrecht dat eventueel vervalt. Totaal € 870?
Reken ik zo goed? Los gezien van de salderingsregeling. Dat maakt het er niet fraaier op.
@Carboy54