Advies L/W Warmtepomp Jaren 30 tussenwoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:37
Hi Tweakers,

Wij hebben een jaren '30 tussenwoning van zo'n 155 M² - 580 m³. Op dit moment nog op gas, maar breng hier graag verandering in.

Waarom? Meerdere redenen. Allereerst besparing, maar ook van het gas af vind ik belangrijk. Daarnaast hangt er nu een verouderde CV (Remeha Quinta 35) van 15/16 jaar oud. Deze heeft ook niet het oneindige leven en moet t.z.t. ook vervangen worden voor wat anders. Dus tijd om de stap te zetten? Met de info wil ik mijn boodschappenlijstje bepalen.
Historisch gasverbruik:
2021 (mei 21 tot mei 22) :
925 m³

2023
Januari - April 2023 - 473 m³

Op basis van aantal tussentijdse meterstanden ook even mindergas.nl ingevuld:

- 0,423 M³ per graaddag op basis van periode hierboven.
- Gemiddeld 0,359 M³ per graaddag op basis van laatste 365 dagen.

Prognose 2023 volgens Mindergas: 1.079 m3

Goed om te vermelden is dat we met de prijzen in 2022 de kachel laag hadden. Meestal 18/19 graden max. Waarbij ik vermoed dat de Honeywell Evohome thermostaat enthousiast was in de gemeten temperatuur (19 gemeten was 18). Daarnaast is er sinds kort een kleine bij. Hierdoor stoken we komend stookseizoen twee dagen extra t.o.v. hierboven. Al om al zou ik niet gek opkijken als het gasverbruik komend jaar 20%(?) hoger uitvalt.

Zeg 1.300 M² op jaarbasis. Ik lees op internet voor een tussenwoning 1.350 (2 pers), dus lijkt mij niet gek.

De CV levert dan 1.300 * 9,27 kWh = 12.051 KWh aan vermogen.

Benodigd volgens Koevlaas: 1.300 * 8 / 1650 = 6,3 KW
Isolatie:
Spouw: Geen isolatie. We hebben echter vrij weinig geveloppervlak, veel ramen.
Vloer: Houten vloer - kruipruimte is voorzien van bodemisolatie (schelpen)
Dak: Matig - voorzijde glaswol, achterzijde weinig isolatie gezien.
Ramen: Afgelopen winter 16m2 'oud' hr-glas vervangen voor HR++ op de begane grond en eerste verdieping. Boven zit hier en daar nog 'oud' dubbelglas in de draaiende delen met roeden.

Al om al is de woning matig geïsoleerd, maar vond zelf het gasverbruik (warmteverlies?) meevallen. De houten vloer isoleren is lastig ivm beperkte hoogte in kruipruimte door de bodemisolatie. De spouw isoleren lijkt mij niet mega interessant, omdat dit qua oppervlakte volgens mij meevalt. Moet ik nog onderzoeken.
Zonnepanelen:
4.480KW geïnstalleerd vermogen. Verwachte opbrengt 2.900 KwH. Daarmee dekken we nu ongeveer het verbruik. Eventueel is er ruimte om uit te breiden met nog eens 5.280WP, maar dit kost ook zomaar € 5.000.
Afgiftesysteem:
In de woonkamer hangen in de uitbouw twee jaga's. De uitbouw grenst aan een open keuken met vloerverwarming. In de voorkamer hangt een T30. Die wil ik mogelijk vervangen voor een jaga van 240CM, mits dat logisch is. Wat volgens mij het geval is. Boven stoken we weinig, maar in de toekomst moet het daar ook warm kunnen worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVU3f-eVHvlkFe80zn-Efy9jFAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wrqE9VUUjk1pM7vZvC2zs0OB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kzBy775VWOPA58cPtXRC464yJg0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HRvcxPMwCmCSLkp7OVjbeSYd.png?f=fotoalbum_large
SWW:
- We hebben een groot bad.
- Ik sorteer graag voor op 4/5 personen die in de toekomst 's morgens douchen.

- plek voor boiler
Zolder. Voorkeur gaat uit naar een horizontaal voorraadvat, omdat deze achter het knieschot zou kunnen.
De huidige CV kan er bij goed functioneren WP dan lekker uit.

Dit betekent wel dat er een waterleiding naar zolder moet.

X liter nodig
Voor 4-5 personen en een groot bad, vermoed ik 200-250 Liter? Mij is het verschil tussen direct en indirect verwarmd nog niet helemaal duidelijk. Website Itho zegt ook dat horizontaal enkel geschikt is voor warmtepomp Vincent. Bij de horizontale variant wordt de Amber wel genoemd, maar die staat rechtop, wat niet ideaal is.

DWTW aanwezig?
Nee
Warmtepompvoorkeur:
Een monoblock. Ik neig hierbij naar de Itho Daalderop Amber vanwege de omkasting. Nadeel vind ik wel de flinke binnenunit. Daar moet ik nog een plek voor zoeken. Weinig DB vind ik belangrijk. Betere alternatieven ook welkom.
Wie gaat het installeren?
DIY, met wat hulp.
Vragen op dit moment:
Is de verdeler van mijn vloerverwarming geschikt / ongeschikt?

Wat is de ideale plek voor aanknopen op de CV in mijn situatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SquecESAm-nzUT9tDUzZfgcKleo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/j87Dm9GwLmNBJEaMGwdW06L1.jpg?f=user_large

Plaatsing achtertuin (achterzijde)
Aansluiting dan bij verdeler vvw. Echter, mijn vloerverwarming is maar klein. 6,5m². De verdeler zit in de bijkeuken, maar is met 19mm meerlagenbuis (16mm intern) aangesloten op de leiding onder de kruipruimte. Dat is te krap. Als ik hem hier aansluit, heb je dus direct een bottleneck van 16mm richting het leidingwerk van 21mm. Beter dan onder de kruipruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_waGXdjhPzH74VY6vKGi4Ptys4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hy6qNuJTWuX8NX40XRebKMLA.jpg?f=fotoalbum_large

Plaatsing voorzijde (voortuin)
Route zou dan ondergronds door de spouw, kruipruimte in zijn. Hier aantakken op 21mm stalen leidingwerk. Echt lekker werken is het hier alleen niet ;(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_sSAk89Am8C-gdjkJihhUduua6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8iJxqMws6PNs7n958RtFKYES.jpg?f=fotoalbum_large

- Amber 55 of 95
De amber 95 doet nog 5,5 kW bij -10 graden celcius. De Amber 55 slechts +- 4KW. Of zou een 55 moeten volstaan? Ik ken het verhaal van koude dagen in NL. Wegen er nog andere zaken mee? De 55 moduleert verder terug, maar het gaat natuurlijk om een jaren 30 woning met opgroeiende kinderen. Wat zeggen jullie op basis van gasverbruik en situatie?

Ook heb ik liever een 95 die rustig spint, dan een 55 die vaak moet aanpoten?

Noodzaak buffervat
Ik lees dat de voorkeur zonder is. Ik heb echter maar 6,5m² vloerverwarming. Daarnaast waar kan Jaga. Aantal plaatradiatoren wil ik nog vervangen, zo ook een grote t30 in de woonkamer. Dus de inhoud word enkel minder. Ik denk dat ik niet aan de 95L kom, wat de min. eis is voor de Amber? Correcte gedachte? Is de locatie van zo'n buffervat nog belangrijk? Hoe groot moet deze zijn?

Plaatsing 3-weg klep
Kan dit in de kruipruimte? Ik heb dan wel een issue met stroomtoevoer.

Diameter huidige leidingen voldoende?
Vanaf de WP buiten zal zo'n 3-5M aanvoerleiding komen van 28mm of 32mm naar de hoofdleiding(?) onder de kruipruimte. Deze hoofdleiding is 21/22mm uitwendig. Beetje het kantelpunt volgens deze tabel.

Wat vinden jullie van het afgiftevermogen?
Gevoelsmatig is dit nog aan de lage kant, als ik online zie hoeveel W er in bepaalde ruimtes moet hangen. Het wordt echter wel warm.. Vorige winter CV helaas niet op 45 graden gehad. Deze pendelde wel meen ik, omdat er flink wat dicht zat en de honeywell evohome (te) enthousiast is.

Huidige leidingen nog fris genoeg?
Het leidingwerk boven de kruipruimte vertrouw ik wel. In de kruipruimte zijn de stalen buizen hier en daar wel wat minder fris vind ik. Kom ik weg met een vuilafscheider?

Alternatief is het hele stuk onder de vloer vervangen voor groter, maar dat is gezien de kleine ruimte geen fijn werk.

De businesscase is niet heel rooskleurig?
Grof ingeschat zit de boodschappenlijst al snel aan de € 8.000. Na subsidie € 5.150. Het horizontale voorraadvat zit hier overigens nog niet bij... :|

Is 3.8 - 4 een haalbare COP in mijn situatie? Met 12.051 kWh zou dit zo'n 3.000 - 3.200 kWh op jaarbasis betekenen aan extra stroomverbruik.

Huidige tarieven:
Stroom:€ 0,38840 / kWh Gas:€ 1,31261 / m³

Door met CV:
Stroom: € 0
Gas: € 1.703

Nieuwe situatie:
3.000 kWh stroom = € 1.140
Gas: € 0 (Bij overleven winter gas de deur uit)

Besparing zo'n € 550 per jaar, Excl 80+240 vastrecht dat eventueel vervalt. Totaal € 870?

Reken ik zo goed? Los gezien van de salderingsregeling. Dat maakt het er niet fraaier op.

@Carboy54

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:17
Waar hangt je CV nu? Ergens beneden? Dit ivm je opmerking over waterleiding naar zolder.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-05 20:55
Een paar plaatjes zouden inderdaad handig zijn. Een paar snelle gedachten na je verhaal:
- ik zou toch eerst een isolatiebedrijf langs laten komen (Vloer + spouw, subsidie )Dan kan je waarschijnlijk met de kleinere wp toe.
- volgens je table ga je niet voldoende afgifte hebben als je boven de verwarming niet aanzet. Dus of beneden wat bijplaatsen of boven ook wat aanzetten.
- kijk of je toch niet ergens een verticaal boilervat kan plaatsen en prop je buffervat in je knieschot. Ga voor 300 liter als je een bad en veel mensen na elkaar wilt laten douchen. In je bad gaat denk ik al 150+ liter?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:53

dof

Guus. schreef op maandag 18 september 2023 @ 18:58:
Hi Tweakers,

Wij hebben een jaren '30 tussenwoning van zo'n 155 M² - 580 m³. Op dit moment nog op gas, maar breng hier graag verandering in.

Waarom? Meerdere redenen. Allereerst besparing, maar ook van het gas af vind ik belangrijk. Daarnaast hangt er nu een verouderde CV (Remeha Quinta 35) van 15/16 jaar oud. Deze heeft ook niet het oneindige leven en moet t.z.t. ook vervangen worden voor wat anders. Dus tijd om de stap te zetten? Met de info wil ik mijn boodschappenlijstje bepalen.
Historisch gasverbruik:
2021 (mei 21 tot mei 22) :
925 m³

2023
Januari - April 2023 - 473 m³

Op basis van aantal tussentijdse meterstanden ook even mindergas.nl ingevuld:

- 0,423 M³ per graaddag op basis van periode hierboven.
- Gemiddeld 0,359 M³ per graaddag op basis van laatste 365 dagen.

Prognose 2023 volgens Mindergas: 1.079 m3

Goed om te vermelden is dat we met de prijzen in 2022 de kachel laag hadden. Meestal 18/19 graden max. Waarbij ik vermoed dat de Honeywell Evohome thermostaat enthousiast was in de gemeten temperatuur (19 gemeten was 18). Daarnaast is er sinds kort een kleine bij. Hierdoor stoken we komend stookseizoen twee dagen extra t.o.v. hierboven. Al om al zou ik niet gek opkijken als het gasverbruik komend jaar 20%(?) hoger uitvalt.

Zeg 1.300 M² op jaarbasis. Ik lees op internet voor een tussenwoning 1.350 (2 pers), dus lijkt mij niet gek.

De CV levert dan 1.300 * 9,27 kWh = 12.051 KWh aan vermogen.

Benodigd volgens Koevlaas: 1.300 * 8 / 1650 = 6,3 KW
Isolatie:
Spouw: Geen isolatie. We hebben echter vrij weinig geveloppervlak, veel ramen.
Vloer: Houten vloer - kruipruimte is voorzien van bodemisolatie (schelpen)
Dak: Matig - voorzijde glaswol, achterzijde weinig isolatie gezien.
Ramen: Afgelopen winter 16m2 'oud' hr-glas vervangen voor HR++ op de begane grond en eerste verdieping. Boven zit hier en daar nog 'oud' dubbelglas in de draaiende delen met roeden.

Al om al is de woning matig geïsoleerd, maar vond zelf het gasverbruik (warmteverlies?) meevallen. De houten vloer isoleren is lastig ivm beperkte hoogte in kruipruimte door de bodemisolatie. De spouw isoleren lijkt mij niet mega interessant, omdat dit qua oppervlakte volgens mij meevalt. Moet ik nog onderzoeken.
Zonnepanelen:
4.480KW geïnstalleerd vermogen. Verwachte opbrengt 2.900 KwH. Daarmee dekken we nu ongeveer het verbruik. Eventueel is er ruimte om uit te breiden met nog eens 5.280WP, maar dit kost ook zomaar € 5.000.
Afgiftesysteem:
In de woonkamer hangen in de uitbouw twee jaga's. De uitbouw grenst aan een open keuken met vloerverwarming. In de voorkamer hangt een T30. Die wil ik mogelijk vervangen voor een jaga van 240CM, mits dat logisch is. Wat volgens mij het geval is. Boven stoken we weinig, maar in de toekomst moet het daar ook warm kunnen worden.

[Afbeelding]
SWW:
- We hebben een groot bad.
- Ik sorteer graag voor op 4/5 personen die in de toekomst 's morgens douchen.

- plek voor boiler
Zolder. Voorkeur gaat uit naar een horizontaal voorraadvat, omdat deze achter het knieschot zou kunnen.
De huidige CV kan er bij goed functioneren WP dan lekker uit.

Dit betekent wel dat er een waterleiding naar zolder moet.

X liter nodig
Voor 4-5 personen en een groot bad, vermoed ik 200-250 Liter? Mij is het verschil tussen direct en indirect verwarmd nog niet helemaal duidelijk. Website Itho zegt ook dat horizontaal enkel geschikt is voor warmtepomp Vincent. Bij de horizontale variant wordt de Amber wel genoemd, maar die staat rechtop, wat niet ideaal is.

DWTW aanwezig?
Nee
Warmtepompvoorkeur:
Een monoblock. Ik neig hierbij naar de Itho Daalderop Amber vanwege de omkasting. Nadeel vind ik wel de flinke binnenunit. Daar moet ik nog een plek voor zoeken. Weinig DB vind ik belangrijk. Betere alternatieven ook welkom.
Wie gaat het installeren?
DIY, met wat hulp.
Vragen op dit moment:
Is de verdeler van mijn vloerverwarming geschikt / ongeschikt?

Wat is de ideale plek voor aanknopen op de CV in mijn situatie?

[Afbeelding]

Plaatsing achtertuin (achterzijde)
Aansluiting dan bij verdeler vvw. Echter, mijn vloerverwarming is maar klein. 6,5m². De verdeler zit in de bijkeuken, maar is met 19mm meerlagenbuis (16mm intern) aangesloten op de leiding onder de kruipruimte. Dat is te krap. Als ik hem hier aansluit, heb je dus direct een bottleneck van 16mm richting het leidingwerk van 21mm. Beter dan onder de kruipruimte.

[Afbeelding]

Plaatsing voorzijde (voortuin)
Route zou dan ondergronds door de spouw, kruipruimte in zijn. Hier aantakken op 21mm stalen leidingwerk. Echt lekker werken is het hier alleen niet ;(

[Afbeelding]

- Amber 55 of 95
De amber 95 doet nog 5,5 kW bij -10 graden celcius. De Amber 55 slechts +- 4KW. Of zou een 55 moeten volstaan? Ik ken het verhaal van koude dagen in NL. Wegen er nog andere zaken mee? De 55 moduleert verder terug, maar het gaat natuurlijk om een jaren 30 woning met opgroeiende kinderen. Wat zeggen jullie op basis van gasverbruik en situatie?

Ook heb ik liever een 95 die rustig spint, dan een 55 die vaak moet aanpoten?

Noodzaak buffervat
Ik lees dat de voorkeur zonder is. Ik heb echter maar 6,5m² vloerverwarming. Daarnaast waar kan Jaga. Aantal plaatradiatoren wil ik nog vervangen, zo ook een grote t30 in de woonkamer. Dus de inhoud word enkel minder. Ik denk dat ik niet aan de 95L kom, wat de min. eis is voor de Amber? Correcte gedachte? Is de locatie van zo'n buffervat nog belangrijk? Hoe groot moet deze zijn?

Plaatsing 3-weg klep
Kan dit in de kruipruimte? Ik heb dan wel een issue met stroomtoevoer.

Diameter huidige leidingen voldoende?
Vanaf de WP buiten zal zo'n 3-5M aanvoerleiding komen van 28mm of 32mm naar de hoofdleiding(?) onder de kruipruimte. Deze hoofdleiding is 21/22mm uitwendig. Beetje het kantelpunt volgens deze tabel.

Wat vinden jullie van het afgiftevermogen?
Gevoelsmatig is dit nog aan de lage kant, als ik online zie hoeveel W er in bepaalde ruimtes moet hangen. Het wordt echter wel warm.. Vorige winter CV helaas niet op 45 graden gehad. Deze pendelde wel meen ik, omdat er flink wat dicht zat en de honeywell evohome (te) enthousiast is.

Huidige leidingen nog fris genoeg?
Het leidingwerk boven de kruipruimte vertrouw ik wel. In de kruipruimte zijn de stalen buizen hier en daar wel wat minder fris vind ik. Kom ik weg met een vuilafscheider?

Alternatief is het hele stuk onder de vloer vervangen voor groter, maar dat is gezien de kleine ruimte geen fijn werk.

De businesscase is niet heel rooskleurig?
Grof ingeschat zit de boodschappenlijst al snel aan de € 8.000. Na subsidie € 5.150. Het horizontale voorraadvat zit hier overigens nog niet bij... :|

Is 3.8 - 4 een haalbare COP in mijn situatie? Met 12.051 kWh zou dit zo'n 3.000 - 3.200 kWh op jaarbasis betekenen aan extra stroomverbruik.

Huidige tarieven:
Stroom:€ 0,38840 / kWh Gas:€ 1,31261 / m³

Door met CV:
Stroom: € 0
Gas: € 1.703

Nieuwe situatie:
3.000 kWh stroom = € 1.140
Gas: € 0 (Bij overleven winter gas de deur uit)

Besparing zo'n € 550 per jaar, Excl 80+240 vastrecht dat eventueel vervalt. Totaal € 870?

Reken ik zo goed? Los gezien van de salderingsregeling. Dat maakt het er niet fraaier op.

@Carboy54
Even wat reacties in volgorde van noemen:

Vooral als je een oude CV hebt zou ik naar full electric gaan en geen onzin met met hybride kiezen.. Gas weg scheelt vastrecht kosten, onderhoud en evt ook een nieuwe ketel.

Je huis is niet maximaal geïsoleerd, daar valt wel wat te winnen. Schelpen in kruipruimte is geen isolatie, houdt het in kruipruimte hooguit wat droger. Je zou kunnen kiezen voor glaswol tussen de balken, wordt vaker gedaan bij houten vloeren. Zie topic kruipruimte...

Dakisolatie kan ook helpen natuurlijk.

Als je prognose ~1300 m3 is, ga je uitkomen op een Panasonic 7j of vergelijkbaar.

Als je flink SWW water nodig hebt, zou je een aparte WP boiler kunnen overwegen in de buurt van je bad/douche. Scheelt meteen een lange leiding door het huis heen en kan separaat draaien van de WP. Maar kost wel ruimte en is niet horizontaal (voorzover ik de merken ken).

VVW verdeler moet er helemaal uit. Je kunt dan naar een kleinere (zonder pomp) en scheelt dan daar flink ruimte.

.. tot zover even (tijdgebrek).

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:47
Een 21mm standleiding is te krap. Die moet vergroot worden, liefst naar 32mm kunststof of 28mm staal. Voor de systeeminhoud kun je een buffervat in de retour opnemen. Een vuilfilter heb je ook sowieso nodig, je wilt niet dat de platenwisselaar vol loopt met rotzooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:42
Insert12 schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:54:
Een 21mm standleiding is te krap. Die moet vergroot worden, liefst naar 32mm kunststof of 28mm staal.
Dat is alleen van toepassing als je de WP aansluit op de plek van de CV-ketel.
Als je de WP kunt aansluiten direct bij de VVW-verdeler, dan hoeft die oude standleiding alleen maar de verdiepingen van water te voorzien en is ie dus dik genoeg.
@Guus Als je al een Amber wilt (let op dat je betatester wordt!) dan zou ik zonder meer de 95 kiezen, een maatje kleiner is voor jou serieus te klein.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:43
4 a 5 personen + groot bad...dat wordt dus een groot SWW voorraad vat, die van Itho zijn tot 270 liter en dat is mogelijk te klein voor jullie, ik weet niet als itho met nog grotere vaten komt of dat je 2 vaten kan gebruiken of dat deze vaten horizontaal kunnen liggen.
De vloer moet het wel kunnen dragen!

De rekening wordt een 4 cijferig getal.

[ Voor 16% gewijzigd door natural colour op 18-09-2023 20:12 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Andrehj schreef op maandag 18 september 2023 @ 20:02:
[...]

Dat is alleen van toepassing als je de WP aansluit op de plek van de CV-ketel.
Als je de WP kunt aansluiten direct bij de VVW-verdeler, dan hoeft die oude standleiding alleen maar de verdiepingen van water te voorzien en is ie dus dik genoeg.
@Guus Als je al een Amber wilt (let op dat je betatester wordt!) dan zou ik zonder meer de 95 kiezen, een maatje kleiner is voor jou serieus te klein.
Er is 6,5m2 vvw, dat is zodanig weinig dat die standleiding alsnog te klein is. Als die Amber 95 bij -10 en dT 5 nog zo'n 5,5kW moet doen dan is er een debiet van 943 liter per uur. Als er 800 liter per uur over blijft ná de vvw verdeler dan is dat veel te veel voor een leiding met een buitendiameter van 21mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Insert12 schreef op maandag 18 september 2023 @ 20:05:
Er is 6,5m2 vvw, dat is zodanig weinig dat die standleiding alsnog te klein is. Als die Amber 95 bij -10 en dT 5 nog zo'n 5,5kW moet doen dan is er een debiet van 943 liter per uur. Als er 800 liter per uur over blijft ná de vvw verdeler dan is dat veel te veel voor een leiding met een buitendiameter van 21mm.
6.5 m² is inderdaad weinig, maar hoe je het ook wendt of keert, het grootste deel van de afgifte zal toch op de benedenverdieping plaats moeten vinden. Het afgiftesysteem maakt daarvoor niet uit. En het blijft dus zo dat maar een klein deel van het vermogen via die standleiding omhoog moet.

De capaciteit van de afgifte op de bgg bij lage temperaturen zal dus voor @Guus. wel een flink aandachtspunt moeten zijn. Daarin wil je toch zeker het grootste deel van het vermogen van de WP kwijt kunnen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Andrehj schreef op maandag 18 september 2023 @ 20:09:
[...]

6.5 m² is inderdaad weinig, maar hoe je het ook wendt of keert, het grootste deel van de afgifte zal toch op de benedenverdieping plaats moeten vinden. Het afgiftesysteem maakt daarvoor niet uit. En het blijft dus zo dat maar een klein deel van het vermogen via die standleiding omhoog moet.

De capaciteit van de afgifte op de bgg bij lage temperaturen zal dus voor @Guus. wel een flink aandachtspunt moeten zijn. Daarin wil je toch zeker het grootste deel van het vermogen van de WP kwijt kunnen.
Die 21mm leiding ligt in de kruipruimte en is dus leidend voor de benedenverdieping :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:42

Carboy54

Duurzaamheid coach

Stuur mij per mail jouw mailadres dan stuur ik jou de ontwerp documenten en manuals van de Amber met de nodige info voor de installatie eisen.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus.
blb4 schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:10:
Waar hangt je CV nu? Ergens beneden? Dit ivm je opmerking over waterleiding naar zolder.
Excuus, zie net dat ik het schema met leidingen ben vergeten toe te voegen in de openingpost. Bij deze!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kzBy775VWOPA58cPtXRC464yJg0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HRvcxPMwCmCSLkp7OVjbeSYd.png?f=fotoalbum_large

Dit is de CV ruimte. Hoogte t.h.v. CV is 1,65. Dus een rechtopstaand voorraadvat lijkt mij krap (Die is 166CM - 270 liter Itho). Ik heb over de hele breedte van de woning knieschot “vrij”, dus dat is fijn. In het cv hok niet afgetimmerd. In de aangrenzende badkamer is dit afgetimmerd waardoor er 83 cm hoogte overblijft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AKtHot3dTP3UahkyB_ZEwiGBPvA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KzuAZxnkRNMdQODJXcodqc6u.jpg?f=fotoalbum_large

Bijkomend voordeel is dat cv muur dan vrij komt, wat op termijn mogelijkheden biedt om de trap naar zolder door te trekken.

Ik heb liever geen warmtepompboiler ivm slaapkamers op zolder en matige geluidsisolatie. Als er beneden een monoblock staat is het logisch in die te koppelen imo :-)
Insert12 schreef op maandag 18 september 2023 @ 20:25:
[...]

Die 21mm leiding ligt in de kruipruimte en is dus leidend voor de benedenverdieping :P
Als dit het geval is, en de grondleiding van 3/4/5M van 32mm tot aantakking is onvoldoende, zou ik dus alsnog de complete leiding in de kruipruimte van voor naar achter moeten vervangen voor 28mm staal? Dat wordt, gezien de ruimte, echt een klus. Idem isoleren; door weinig partijen die enthousiast worden van de +- 40CM ruimte onder de balken.

@Carboy54 Interessant. Ga ik doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:53
Guus. schreef op maandag 18 september 2023 @ 21:37:
[...]
Dit is de CV ruimte. Hoogte t.h.v. CV is 1,65. Dus een rechtopstaand voorraadvat lijkt mij krap (Die is 166CM - 270 liter Itho). Ik heb over de hele breedte van de woning knieschot “vrij”, dus dat is fijn. In het cv hok niet afgetimmerd. In de aangrenzende badkamer is dit afgetimmerd waardoor er 83 cm hoogte overblijft.
[Afbeelding]
De 200L boiler van De Jong is 1,50m hoog. Ik zou een staande boiler dus niet gelijk afschrijven.

Je zou evt ook naar de Vaillant Arotherm Plus kunnen kijken. Die kan je ook combineren met een minimale binnenuit (enkel een "regelkastje").

Verder: volgens mij is een (hoge?) T33 vervangen door een Jaga niet automatisch goed. Sterker nog, je verliest waterinhoud wat nadelig kan zijn (sneller een buffer nodig). Of zou de Jaga veel breder zijn dan de oude radiator?

Als je wil voorkomen dat je de leidingen onder de kruipruimte moet vervangen, kan je misschien kijken of je een significant deel van het afgiftevermogen al eerder af kan takken. Ik denk dat je sowieso met een buffervaatje in de retour moet werken, want met 6,5 m2 VVW en Jaga's heb je amper systeeminhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus.
marcop23 schreef op maandag 18 september 2023 @ 22:23:
[...]

Je zou evt ook naar de Vaillant Arotherm Plus kunnen kijken. Die kan je ook combineren met een minimale binnenuit (enkel een "regelkastje").

Verder: volgens mij is een (hoge?) T33 vervangen door een Jaga niet automatisch goed. Sterker nog, je verliest waterinhoud wat nadelig kan zijn (sneller een buffer nodig). Of zou de Jaga veel breder zijn dan de oude radiator?

Als je wil voorkomen dat je de leidingen onder de kruipruimte moet vervangen, kan je misschien kijken of je een significant deel van het afgiftevermogen al eerder af kan takken. Ik denk dat je sowieso met een buffervaatje in de retour moet werken, want met 6,5 m2 VVW en Jaga's heb je amper systeeminhoud.
Ik ga mijzelf even verdiepen in de Vaillant!

Ik twijfel nu eigenlijk nog steeds of het vervangen van 3 radiatoren voor jaga dan slim is. Gaat om 1 oude t30 in voorkamer (geen 33) en 2 oude t10 plaatradiatoren op de slaapkamer s en 1 kleine radiator 1e verdieping.

Ik was voornemens om de radiator beneden ook te vervangen voor een jaga van 280. Betekent het hogere afgiftevermogen van een jaga bij 40/45 niet dat de WP zijn energie beter kwijt kan (minder snel pendelt) dan in de oude t30, zij het met meer inhoud?

Ik ga sowieso niet ontkomen aan een buffervat omdat de inhoud nu al te gering is. Kan ik die op zolder kwijt in het cv hok?

Dit hangt nog 2x boven 235x60:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TV2ky6QunC935Cn5qLMLsah5lC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/srFnaVAPTXm4X58Yg6P8nE23.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Guus. schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:06:
[...]

Ik ga mijzelf even verdiepen in de Vaillant!

Ik twijfel nu eigenlijk nog steeds of het vervangen van 3 radiatoren voor jaga dan slim is. Gaat om 1 oude t30 in voorkamer (geen 33) en 2 oude t10 plaatradiatoren op de slaapkamer s en 1 kleine radiator 1e verdieping.

Ik was voornemens om de radiator beneden ook te vervangen voor een jaga van 280. Betekent het hogere afgiftevermogen van een jaga bij 40/45 niet dat de WP zijn energie beter kwijt kan (minder snel pendelt) dan in de oude t30, zij het met meer inhoud?

Ik ga sowieso niet ontkomen aan een buffervat omdat de inhoud nu al te gering is. Kan ik die op zolder kwijt in het cv hok?

Dit hangt nog 2x boven 235x60:
[Afbeelding]
Systeeminhoud vergroten kan ‘t eenvoudigste met een buffer in serie.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Guus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4Fs6SSplUzALK8eYzjFM86n8V0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UV3ychrE2OdIkG0Gf7xZFQPW.jpg?f=fotoalbum_large

Euforisch momentje: ik had een aftakking gemeten van de leiding in de kruipruimte. Ervan uitgaande dat de diameter onder de isolatie hetzelfde zou zijn.
Ik weet niet waarom, maar besloot zojuist om een stukje isolatie (karton) weg te snijden, en zie daar. Dik 33mm stalen leiding!

Het rode tracé in mijn plattegrond is dus geen 22mm, maar 33mm!

Dit over een lengte van dik 10M. Met de leiding vanaf de WP incl bestaand circuit in de kruipruimte kan ik dus een goede 14/15M aan 33mm leiding creëren. Volstaat dit nu qua flow?

De optie om de WP aan voorzijde woning te plaatsen lijkt dus dichterbij.

Maakt het uit waar op de leiding ik de WP aansluit? De aftakking naar de verwarming in de voorkamer, en naar boven, zit namelijk dicht op het punt waar ik hem wil aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Als je nu toch (nog) naar verticale boilervaten gaat kijken met een beperkte hoogte, kijk dan ook naar de benodigde vrije ruimte aan de bovenzijde. Dit kan zomaar een extra 20 tot 30 cm zijn. Helaas vind je deze info maar moeilijk, meestal staat het alleen ergens in de installatie handleiding vermeld.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus.
Hi Tweakers,

Aantal vraagjes. Bij het typen een deel van de vragen volgens mij al kunnen beantwoorden, maar dubbelcheck het graag even.

Optie 1:
- Is de keerklep bij A noodzakelijk, om te voorkomen dat bij SWW run het (relatief warme?) retourwater vanaf het indirect verwarmde voorraadvat richting (een deel van) het afgiftesysteem loopt?

Als het geen kwaad kan en slim is, zet ik er gewoon een veerbelaste retourklep tussen. Kosten zijn nihil.

Edit: volgens mij geen optie - circuit is dan afgesloten van expansievat 8)7 Komt ook nergens terug in de schema's.

Optie 2:
- Is het laten lopen van de retour sww via de bestaande retour een optie? Of is dit niet wijs, gezien er mogelijk ongewenste stroming onstaat / het circuit tot de WP langer is en ook verwarmd wordt (rendementverlies t.o.v. dedicated retour zoals in optie 1)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHi2VhUnW-0ZefO29sasrxeTgVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E7L4gCPu4IPuHADQBDloz5Ks.jpg?f=fotoalbum_large

Overig:
- Gaat dit zo goed met de vloerverwarming? Ik wil natuurlijk voorkomen dat er mogelijk toch te heet water doorheen gaat. De amber kan theoretisch immers >40/45 graden. Kan ik hiervoor een harde bovengrens instellen?

- Het circuit richting het voorraadvat / indirect verwarmen van SWW in optie 1 is zo check, toch? Dit heeft geen extra expansievat nodig, correct? Zonder de retourklep bij A ( 8)7 ) is dit check met bestaande expansievat.

- Overige aandachtspunten/tips mbt het ontwerp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Die keerklep zou inderdaad wat eenpijpscirculatie kunnen voorkomen, maar dat kun je ook (beter) met een sifon doen, zie Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"

Maar ik begrijp de positie van het buffervat niet. Die zou op de plek moeten waar jij die keerklep hebt getekend, en is bovendien alleen maar nodig als je onvoldoende afgifte altijd open hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus.
Andrehj schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:02:
Die keerklep zou inderdaad wat eenpijpscirculatie kunnen voorkomen, maar dat kun je ook (beter) met een sifon doen, zie Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"

Maar ik begrijp de positie van het buffervat niet. Die zou op de plek moeten waar jij die keerklep hebt getekend, en is bovendien alleen maar nodig als je onvoldoende afgifte altijd open hebt.
De aanvoer WP komt op de hoofdleiding in de kruipruimte. Hier is geen mogelijkheid om een buffervat te plaatsen (beperkte hoogte en past tevens niet door kruipluik). Zodoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Guus. schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:24:
De aanvoer WP komt op de hoofdleiding in de kruipruimte. Hier is geen mogelijkheid om een buffervat te plaatsen (beperkte hoogte en past tevens niet door kruipluik). Zodoende.
Dat zal best zo zijn, maar een serieel buffervat in een leiding die naar (meestal nauwelijks gebruikte) radiatoren op zolder loopt is compleet nutteloos.
Dat is vergelijkbaar met zonwering plaatsen voor ramen op het noorden omdat er bij de ramen op het zuiden geen plaats is voor zonwering....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus.
Andrehj schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:26:
[...]

Dat zal best zo zijn, maar een serieel buffervat in een leiding die naar (meestal nauwelijks gebruikte) radiatoren op zolder loopt is compleet nutteloos.
Dat is vergelijkbaar met zonwering plaatsen voor ramen op het noorden omdat er bij de ramen op het zuiden geen plaats is voor zonwering....
Wat je zegt is dat, ondanks dat hij op zolder in de retour van de hoofdleiding zit, hier waarschijnlijk vrijwel geen stroming is gezien beperkte warmtevraag, en het water in de buffer stilstaat?

Dan zou hij theoretisch dus ook niet zijn functie van vergroten systeeminhoud (pendelen, defrosts) vervullen, correct ?

Los ik dit op door van enkele radiatoren boven de thermostaat af te halen, zodat deze altijd afgifte hebben? (en dus circulatie op zolder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Guus. schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:38:
Wat je zegt is dat, ondanks dat hij op zolder in de retour van de hoofdleiding zit, hier waarschijnlijk vrijwel geen stroming is gezien beperkte warmtevraag, en het water in de buffer stilstaat?

Dan zou hij theoretisch dus ook niet zijn functie van vergroten systeeminhoud (pendelen, defrosts) vervullen, correct ?
Ja.
Los ik dit op door van enkele radiatoren boven de thermostaat af te halen, zodat deze altijd afgifte hebben? (en dus circulatie op zolder)
Nee. Je wilt de hele flow door die buffer hebben. Niet 5 of 10%.
Maar zoals ook al gezegd. Zorg dat je die hele buffer niet nodig hebt door je zones op de bgg gewoon permanent open te laten. Dan heb je waarschijnlijk voldoende systeeminhoud (check dit met de installatiehandleiding of het specifieke Tweakers-topic van de WP die je op het oog hebt!) en dan heb je dit hele probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus.
Hmm, uitdaging erbij. Je klinkt vrij zeker van je zaak @Andrehj

De volledige flow betekent plaatsing in de kruipruimte, en daar gaat het 50 liter buffervat van Nefit dat ik heb gekocht niet passen. De zaag in het parket is echt de laatste optie.

Dan zou het vat in de bijkeuken moeten komen bij de verdeler van de vvw, maar hier loopt een relatief kleinere meerlagenbuis naartoe vanaf de 33,7 hoofdleiding. Ook is dit dan nog altijd niet de ‘hele flow’.

De totale systeeminhoud op de BGG is gering. Ik kom, voorzichtig geschat, tot zo’n 65-70 liter.

Minimale geadviseerde systeeminhoud van mijn Amber 95 WP is 95 liter. Van de Amber 65 is dit 65 liter, maar ik heb ‘m één maatje groter.

Zijn er nog alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:08
De totale systeeminhoud op de BGG is gering. Ik kom, voorzichtig geschat, tot zo’n 65-70 liter.

Minimale geadviseerde systeeminhoud van mijn Amber 95 WP is 95 liter. Van de Amber 65 is dit 65 liter, maar ik heb ‘m één maatje groter.

Zijn er nog alternatieven?
Ik zie ook dat je een badkamer radiator hebt (2x). Kan je die niet permanent open hebben staan? Dan heb je er weer 10-15 liter bij + een stukje leidingwerk per radiator (20 tot 30 totaal dus). Daarnaast heb je nog in de bijkeuken een kleine radiator. Die zet je ook open dan komt je echt wel aan de minimale systeem inhoud.

Beetje zonde van je 50L Nefit vat dat je al gekocht hebt. Maar ja de zaag in je vloer zetten is ook niet alles.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus.
Impossibl3 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:18:
[...]

Ik zie ook dat je een badkamer radiator hebt (2x). Kan je die niet permanent open hebben staan? Dan heb je er weer 10-15 liter bij + een stukje leidingwerk per radiator (20 tot 30 totaal dus). Daarnaast heb je nog in de bijkeuken een kleine radiator. Die zet je ook open dan komt je echt wel aan de minimale systeem inhoud.

Beetje zonde van je 50L Nefit vat dat je al gekocht hebt. Maar ja de zaag in je vloer zetten is ook niet alles.
Ach, dat vat kan ik wel weer kwijt via mp.

Ik heb een smaller vat gevonden dat ik vermoedelijk wel kwijt kan onder de vloer. Bijv. Die van Atlantic of Remeha. Twijfel nog over 25 versus 50L. Zoals ik het heb begrepen gaat het om inhoud van circuit die veelal open staan. Het lijkt me dan wijs om boven niet mee te nemen, gezien de thermostaat hier veelal laag staat. Badkamers blijven inderdaad wel open..

Iemand toevallig enig idee of je zo’n type vat zonder spiraal gewoon horizontaal kunt gebruiken? En dan lijkt het mij logisch om retour in(vanaf cv) onder te doen en retour uit (Ri wp) bovenzijde ivm ontluchten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChZAxcv45dAdz9fz-bNk7t_w4nQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/57PGuAGe4IMKqi8l94oqPFcv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Ik heb een 50 liter Remeha buffervat (bijna) horizontaal in de kruipruimte liggen. Staand kan je bovenin een ontluchter en onderin een aftapkraan plaatsen, daar heb ik stop in en ook in 2 van de 4 overige aansluitingen (kruislings) een stop. Ik heb de installatie boven aangesloten en de retour van de WP onderaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQZ24rkNw_0njtArRHiFxKFL9No=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ADyqoTs3h5YpglYKKdMqsNwl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:22
Guus. schreef op zondag 23 juni 2024 @ 00:08:

Optie 1:
- Is de keerklep bij A noodzakelijk, om te voorkomen dat bij SWW run het (relatief warme?) retourwater vanaf het indirect verwarmde voorraadvat richting (een deel van) het afgiftesysteem loopt?
Ik heb sinds een paar maanden zo’n keerklep ertussen zitten op dezelfde plaats. Wij hadden veel last van van, wat ik dus net geleerd heb, eenpijpscirculatie.

Het voorkomt bij ons dat de retourleiding warm wordt en ik zou er dus bij een nieuwe installatie altijd 1 laten plaatsen, of 1 van de andere oplossingen.

Zowel mijn installateur als de leverancier van de warmtepomp waren overigens, naar het lijkt, niet bekend met dit fenomeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus.
blb4 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 00:18:
Ik heb een 50 liter Remeha buffervat (bijna) horizontaal in de kruipruimte liggen. Staand kan je bovenin een ontluchter en onderin een aftapkraan plaatsen, daar heb ik stop in en ook in 2 van de 4 overige aansluitingen (kruislings) een stop. Ik heb de installatie boven aangesloten en de retour van de WP onderaan.
[Afbeelding]
Grappig !

Dit is inderdaad hoe ik het ongeveer in gedachte had. Zelfde vat. Inderdaad deels afgedopt.

Heb je hem bewust niet geheel horizontaal ivm ontluchting? In mijn kruipruimte staat water bij hevige regenval. Heb jij hem bewust niet hangend aan de vloer vanwege stromingsgeluiden?
balfnl schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:29:
[...]

Ik heb sinds een paar maanden zo’n keerklep ertussen zitten op dezelfde plaats. Wij hadden veel last van van, wat ik dus net geleerd heb, eenpijpscirculatie.

Het voorkomt bij ons dat de retourleiding warm wordt en ik zou er dus bij een nieuwe installatie altijd 1 laten plaatsen, of 1 van de andere oplossingen.

Zowel mijn installateur als de leverancier van de warmtepomp waren overigens, naar het lijkt, niet bekend met dit fenomeen.
En waar zit in jouw geval het expansievat? Want door de retourklep is hier dan geen open verbinding mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Guus. schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 20:23:
[...]

Grappig !

Dit is inderdaad hoe ik het ongeveer in gedachte had. Zelfde vat. Inderdaad deels afgedopt.

Heb je hem bewust niet geheel horizontaal ivm ontluchting?
Klopt
In mijn kruipruimte staat water bij hevige regenval. Heb jij hem bewust niet hangend aan de vloer vanwege stromingsgeluiden?
De ophangbeugels zijn niet echt gebouwd op horizontale montage, wel geprobeerd maar er komen enorme torsiekrachten op de pluggen/schroeven dus ze trokken direct uit de muur. Dus neergelegd op een houten constructie op de bodem. Bij mij blijft de kruipruimte behoorlijk droog dus dat vat en ook ‘t hout blijft droog.

Pagina: 1