• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
ice-T106 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:47:
Misschien ook wel leuk om even te delen wat onze projectontwikkelaar heeft geplaatst voor de panasonic BI-BLOC en de lucht aansluiting voor de lucht WTW:
[Afbeelding]
Is het geluid van de WP ook hoorbaar op de zolder? Bijvoorbeeld door trillingen via het dak?

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-06 15:20
B-lex schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 09:53:
[...]

Is het geluid van de WP ook hoorbaar op de zolder? Bijvoorbeeld door trillingen via het dak?
Huis is nog niet af en nog niet opgeleverd dus nog geen idee.

11.630Wp Solar edge. 6kW Lucht-Lucht WTW, VW Passat GTE, OpenHab

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:03
Ik zat eens in de log te kijken en het lijkt toch dat de circulatiepomp even heeft gedraaid.

Wp staat hier al een tijdje uit.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Klopt je eenheid wel?

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07:21
ice-T106 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:47:
Misschien ook wel leuk om even te delen wat onze projectontwikkelaar heeft geplaatst voor de panasonic BI-BLOC en de lucht aansluiting voor de lucht WTW:
[Afbeelding]
Bizarre constructie verzinnen ze...
Afwaterend monteren... Word elke techneut aangeleerd.
En dan nog maar te zwijgen over als er ooit ... aan de knikker is.
Ik ken een gevalletje omgewaaide wp op een 3 verdiepingen plat dak.
Monteurs mochten niet op die hoogte werken zonder leuningen enz enz

Daarnaast zoets onder een dakraam.
Lijkt me toch een geluid dingetje te zijn.
Andere kant, als zo wel vergunning krijgt en geen andere opties.. #hetwerktzoook

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-06 15:20
Dylantje2 schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:44:
[...]

Bizarre constructie verzinnen ze...
Afwaterend monteren... Word elke techneut aangeleerd.
En dan nog maar te zwijgen over als er ooit ... aan de knikker is.
Ik ken een gevalletje omgewaaide wp op een 3 verdiepingen plat dak.
Monteurs mochten niet op die hoogte werken zonder leuningen enz enz

Daarnaast zoets onder een dakraam.
Lijkt me toch een geluid dingetje te zijn.
Andere kant, als zo wel vergunning krijgt en geen andere opties.. #hetwerktzoook
Dat dakraam is juist een soort door om aan de warmtepomp te werken. En dat hele deel is technische ruimte. Dus lijkt me qua geluid juist 1 van de betere locaties.

11.630Wp Solar edge. 6kW Lucht-Lucht WTW, VW Passat GTE, OpenHab

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:08
Good design award voor de Panasonic L&K series https://www.warmte365.nl/...n-awards-2022-68A5B5.html

[Voor 15% gewijzigd door Carboy54 op 23-04-2023 17:13]

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:23

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Een beetje oud nieuws?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 32kW DVM S L/W+L/L + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM

• S2000jan
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-06 11:50
Mijn aquarea service cloud ligt er al uit sinds 17/4, internet connectie lijkt mij ok (met de pana module); is bekabeld.
Service cloud zegt dat de connectie verbroken is.

Wat kan ik nog doen om dit terug in orde te krijgen?

Hoe reset ik eventueel die internet module?

Bedankt!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-06 21:32
S2000jan schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:23:
Mijn aquarea service cloud ligt er al uit sinds 17/4, internet connectie lijkt mij ok (met de pana module); is bekabeld.

Bedankt!
Middelste knopje 10 sec indrukken totdat er nog maar een groen lampje brandt. Zal vaker gebeuren.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• Carboy54

Bedankt!
Toevallig toch niet in de pana gemonteerd??

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Bedankt!
ff stekker van de print af trekken en opnieuw erin.

of even naar de meterkast lopen en zekering omzetten als je echt lui bent... O-)

[Voor 8% gewijzigd door flippy op 25-04-2023 12:36]

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08-06 16:02
Even een hele random vraag. We zijn momenteel onze volledige beneden verdieping aan het verbouwen.

Nu wil ik de pana tijdelijk afkoppelen tot de verbouwing klaar is en daarna verplaatsen. Echter gaat het over een paar dagen mogelijk nog vriezen.

Hoe kan ik al het water eruit laten lopen? Ben bang dat er water in blijf zitten en alles kapot vriest.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
RemySoeters schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:51:
Even een hele random vraag. We zijn momenteel onze volledige beneden verdieping aan het verbouwen.

Nu wil ik de pana tijdelijk afkoppelen tot de verbouwing klaar is en daarna verplaatsen. Echter gaat het over een paar dagen mogelijk nog vriezen.

Hoe kan ik al het water eruit laten lopen? Ben bang dat er water in blijf zitten en alles kapot vriest.
afkoppelen en filter eruit trekken. dat is laagste punt ongeveer.

niet vergeten filter er weer in te drukken als die leeg is.... O-)

wel ff zakjes over de fittingen doen zodat er geen beesjes en zo in kunnen kruipen.

[Voor 6% gewijzigd door flippy op 25-04-2023 15:57]

• S2000jan
t.oswald schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:08:
[...]

Middelste knopje 10 sec indrukken totdat er nog maar een groen lampje brandt. Zal vaker gebeuren.
That did the trick ! Bedankt ! het werkt terug

• S2000jan
flippy schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:35:
[...]

ff stekker van de print af trekken en opnieuw erin.

of even naar de meterkast lopen en zekering omzetten als je echt lui bent... O-)
Bedankt ! De oplossing was resetten (middelste knopje 10 seconden ingedrukt houden)

• S2000jan
Carboy54 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:23:
[...]

Toevallig toch niet in de pana gemonteerd??
Gelukkig niet :) ligt er gewoon bovenop dus reset was de magic trick !

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-06 13:24
Laatste paar dagen in de ochtend H62 storing op een WH-MDC05F3E5 , staat wel rond te pompen op 54 watt door de lage temp. Na een reset (spanning er af en na 15 sec er weer op) start hij elke keer netjes op. Heeft het zin om de stromingsschakelaar te demonteren en schoon te maken? Deze zit best wel verstopt, en moet je het 1 en ander eerst demonteren, dus heeft het zin om dit te proberen? Druk is 1,5 bar, unit staat (boven) op het dakterras.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:08

The_Woesh

De man die.....

K & L serie, zijn die al beschikbaar? op de site van panasonic staat voorjaar 2023. Maar ik zie ze nog nergens?

edit: geen monoblok, verkeerde topic dus |:(

[Voor 20% gewijzigd door The_Woesh op 26-04-2023 16:00]

"You are lucky because you caught me in a transitional phase. I was sitting here, eating my muffin, drinking my coffee, and I had what alcoholics refer to as a moment of clarity." -- Pulp Fiction

• Carboy54
The_Woesh schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:54:
K & L serie, zijn die al beschikbaar? op de site van panasonic staat voorjaar 2023. Maar ik zie ze nog nergens?

edit: geen monoblok, verkeerde topic dus |:(
De L is een monobloc met binnenunit ;) leverbaar aug/september

• flippy
  • Niet online
hrt schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:16:
Laatste paar dagen in de ochtend H62 storing op een WH-MDC05F3E5 , staat wel rond te pompen op 54 watt door de lage temp. Na een reset (spanning er af en na 15 sec er weer op) start hij elke keer netjes op. Heeft het zin om de stromingsschakelaar te demonteren en schoon te maken? Deze zit best wel verstopt, en moet je het 1 en ander eerst demonteren, dus heeft het zin om dit te proberen? Druk is 1,5 bar, unit staat (boven) op het dakterras.
ga eerst maar eens goed ontluchten, ook boven.

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:08

The_Woesh

De man die.....

Carboy54 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:13:
[...]

De L is een monobloc met binnenunit ;) leverbaar aug/september
Thanks, ik was niet zo scherp meer.

"You are lucky because you caught me in a transitional phase. I was sitting here, eating my muffin, drinking my coffee, and I had what alcoholics refer to as a moment of clarity." -- Pulp Fiction

• hrt
flippy schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:03:
[...]

ga eerst maar eens goed ontluchten, ook boven.
1e reactie stom, eerste om te controleren.... (lucht-geen stroming, maar dat was het niet) Ook geen geluid te horen van lucht.
De automatische ontluchter stond sowieso open, en lekt niet. Potje beetje los gedraaid tot er water kwam, (en weer vast gedraaid) dus ook water in de stijgleiding.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• flippy
  • Niet online
hrt schreef op woensdag 26 april 2023 @ 19:33:
[...]

1e reactie stom, eerste om te controleren.... (lucht-geen stroming, maar dat was het niet) Ook geen geluid te horen van lucht.
De automatische ontluchter stond sowieso open, en lekt niet. Potje beetje los gedraaid tot er water kwam, (en weer vast gedraaid) dus ook water in de stijgleiding.
heb je 1.5 bar bij de machine of beneden?

• hrt
flippy schreef op woensdag 26 april 2023 @ 19:54:
[...]

heb je 1.5 bar bij de machine of beneden?
Boven, uiteraard. (op 2 drukmeters op zelfde niveau)

• flippy
  • Niet online
hrt schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:02:
[...]

Boven, uiteraard. (op 2 drukmeters op zelfde niveau)
dan even niks doen en in de gaten houden. als het gebeurt na een poosje stilstaan verzamelt er waarschijnlijk toch wat lucht in de pomp. in ergste geval een slechte flowswich maar dat gebeurt niet veel. kan nog wel even kijken naar de hoeveelheid flow die je krijgt bij een start en of die vlot op gang komt. dus even de tracing functie gebruiken van de panasonlic cloud als je die hebt.

maar zou er pas energie in steken als het vaker voorkomt.

[Voor 7% gewijzigd door flippy op 26-04-2023 20:53]

• hrt
flippy schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:53:
[...]

dan even niks doen en in de gaten houden. als het gebeurt na een poosje stilstaan verzamelt er waarschijnlijk toch wat lucht in de pomp. in ergste geval een slechte flowswich maar dat gebeurt niet veel. kan nog wel even kijken naar de hoeveelheid flow die je krijgt bij een start en of die vlot op gang komt. dus even de tracing functie gebruiken van de panasonlic cloud als je die hebt.

maar zou er pas energie in steken als het vaker voorkomt.
2 meter voor de warmtepomp zit een microbellen ontluchter, (horizontale leiding,binnen),
Panasonic cloud heb ik niet. Zou ik dat ook op de Kamstrup af kunnen lezen?

Het is nu 3 dagen achter elkaar gebeurt, (in de ochtend sloeg hij niet aan, en gaf H62 aan) weliswaar voor het eerst.

• flippy
  • Niet online
hrt schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:29:
[...]

2 meter voor de warmtepomp zit een microbellen ontluchter, (horizontale leiding,binnen),
Panasonic cloud heb ik niet. Zou ik dat ook op de Kamstrup af kunnen lezen?

Het is nu 3 dagen achter elkaar gebeurt, (in de ochtend sloeg hij niet aan, en gaf H62 aan) weliswaar voor het eerst.
hou hem smorgens eens uit tot je opgestaan bent. haal eventueel paneel er even af zodat je goed kan horen en laat iemand binnen hem dan pas aanzetten. luister goed naar de pomp en/of maak filmpje van de opstart. dan hoor je wel of hij lucht loopt te happen of iets anders raars.

ga er wel vannuit nu dat je een open systeem hebt zonder naregeling die de flow kan beperken...

• hrt
flippy schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:33:
[...]

hou hem smorgens eens uit tot je opgestaan bent. haal eventueel paneel er even af zodat je goed kan horen en laat iemand binnen hem dan pas aanzetten. luister goed naar de pomp en/of maak filmpje van de opstart. dan hoor je wel of hij lucht loopt te happen of iets anders raars.

ga er wel vannuit nu dat je een open systeem hebt zonder naregeling die de flow kan beperken...
Ga ik morgen doen.
Alleen vloerverwarming geen afsluiters/naregeling.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb al een tijd last van lekkage, de druk in het systeem daalt gestaag tot onder de 1 bar. Nou zie ik nergens watervlekken binnen dus heb regelmatig bijgevuld, er van uitgaande dat het buiten moest lekken. Ik had wel het interne overdrukventiel gechecked, en dat was het niet.

Vandaag eens even de boel buiten goed bekeken (kan er niet zo goed bij), pomp op max en niet aan het verwarmen om condens uit te sluiten.

Ik zie dat het bij de onderste aan- of afvoerleiding lekt, uit dat zwarte dopje. (voorbeeld) Maar is dat nou ook een soort overdruk/beveiligingsding wat hoort te lekken?

Zo ja, kan die ook teveel lekken? Als ik die (hand)vastdraai lekt die niet meer, maar doe ik daar goed aan? :)

• Carboy54
Aikon schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:33:
Ik heb al een tijd last van lekkage, de druk in het systeem daalt gestaag tot onder de 1 bar. Nou zie ik nergens watervlekken binnen dus heb regelmatig bijgevuld, er van uitgaande dat het buiten moest lekken. Ik had wel het interne overdrukventiel gechecked, en dat was het niet.

Vandaag eens even de boel buiten goed bekeken (kan er niet zo goed bij), pomp op max en niet aan het verwarmen om condens uit te sluiten.

Ik zie dat het bij de onderste aan- of afvoerleiding lekt, uit dat zwarte dopje. (voorbeeld) Maar is dat nou ook een soort overdruk/beveiligingsding wat hoort te lekken?

Zo ja, kan die ook teveel lekken? Als ik die (hand)vastdraai lekt die niet meer, maar doe ik daar goed aan? :)
Vast zetten is om af te tappen. Dicht en klaar 😄

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Carboy54 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:38:
[...]

Vast zetten is om af te tappen. Dicht en klaar 😄
Geweldig, daar hoopte ik al op, lekker simpel. Hij was verborgen onder de isolatie dus het was me niet eerder opgevallen, tnx _/-\o_

• Carboy54
De afgelopen weken heb ik heel veel vragen gekregen over de stand van zaken omtrent de leveringen van de Panasonic warmtepompen en de J serie in het bijzonder. Ik heb daarom een aparte topic opgericht om de tweakers te informeren over de stand van zaken. Bij nieuwe ontwikkelingen zal ik deze topic regelmatig updaten:

Panasonic problemen met leveringen in Europa

• tescione
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-06 17:02
Hi, misschien lees ik eroverheen, maar ik kan het echt niet vinden. Is er een instelling om de circulatiepomp uit te laten schakelen op warme dagen? In mijn Heishamon flow is er een optie "Reduce pump speed", maar dat lijkt meer een door de maker van de flow bedachte instelling dan een standaard functie van de pomp.
Het lijkt me niet nuttig dat deze blijft draaien terwijl de buitentemperatuur hoog is. Of wil de pomp altijd weten wat de watertemperatuur is om eventueel aan te springen?

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-06 14:25
@tescione je kunt (in de service cloud iig, dus vast ook in de heishamon) instellen bij welke buitentemperatuur de WP uit gaat. "outdoor temperature for heating off" heet hij bij mij in het engels.
Daarmee schakelt de warmtevoorziening uit. (SWW blijft het wel gewoon doen)

19,2kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• tescione
Motorfret schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:27:
@tescione je kunt (in de service cloud iig, dus vast ook in de heishamon) instellen bij welke buitentemperatuur de WP uit gaat. "outdoor temperature for heating off" heet hij bij mij in het engels.
Daarmee schakelt de warmtevoorziening uit. (SWW blijft het wel gewoon doen)
Ah kijk, die staat bij mij op 18 graden in de Heishamon. Zo warm is het nog niet geweest :)

edit:
Het is nu 20 graden volgens de pomp, maar er blijft maar water stromen, weet iemand de exacte randvoorwaarden voor deze setting?

[Voor 12% gewijzigd door tescione op 04-05-2023 14:30]

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-06 17:44
Vraagje: is de WP op afstand (bv via Heishamon) te resetten? Of kan dit alleen via de controller?

Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

Acties:
  • +2Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 20:23
blb4 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:07:
Vraagje: is de WP op afstand (bv via Heishamon) te resetten? Of kan dit alleen via de controller?
Ja, er is een SetReset commando (undocumented overigens vooralsnog). Stuur een SetReset = 1 en hij reboot

• t.oswald
tescione schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:46:
[...]

Ah kijk, die staat bij mij op 18 graden in de Heishamon. Zo warm is het nog niet geweest :)

edit:
Het is nu 20 graden volgens de pomp, maar er blijft maar water stromen, weet iemand de exacte randvoorwaarden voor deze setting?
Waarom denk je dat “heating off” hetzelfde is als pomp uit? Volgens mij krijg je de pomp uit via een externe thermostaat of wifirelais op CN2 of CN4 (SWW ook uit en ja ik weet dat CN4 daarvoor niet is bedoeld). Ik schakel de Wp ook regelmatig uit bij lage buitentemperatuur, bijvoorbeeld met zon in de huiskamer. Het stand-by verbruik wordt dan net onder de 9W. Ik doe het met een wifirelais gekoppeld aan een kamertemperatuur meting van mijn oude Tado middels IFTTT, maar een externe thermostaat doet hetzelfde.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• blb4
thehog schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:29:
[...]

Ja, er is een SetReset commando (undocumented overigens vooralsnog). Stuur een SetReset = 1 en hij reboot
Top, gelukt!

Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tescione
t.oswald schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:46:
[...]

Waarom denk je dat “heating off” hetzelfde is als pomp uit? Volgens mij krijg je de pomp uit via een externe thermostaat of wifirelais op CN2 of CN4 (SWW ook uit en ja ik weet dat CN4 daarvoor niet is bedoeld). Ik schakel de Wp ook regelmatig uit bij lage buitentemperatuur, bijvoorbeeld met zon in de huiskamer. Het stand-by verbruik wordt dan net onder de 9W. Ik doe het met een wifirelais gekoppeld aan een kamertemperatuur meting van mijn oude Tado middels IFTTT, maar een externe thermostaat doet hetzelfde.
Nou volgens mij heb ik dat niet gezegd, maar @Motorfret wees me op deze setting. En ik bedoel de circulatiepomp, niet de warmtepomp in het algemeen. Maar gisteren ging hij idd uit toen de temperatuur opliep, dus het lijkt goed te werken.

[Voor 4% gewijzigd door tescione op 05-05-2023 09:21]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Motorfret
tescione schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:21:
[...]

Nou volgens mij heb ik dat niet gezegd, maar @Motorfret wees me op deze setting. En ik bedoel de circulatiepomp, niet de warmtepomp in het algemeen. Maar gisteren ging hij idd uit toen de temperatuur opliep, dus het lijkt goed te werken.
De actuele buitentemperatuur moet een uur op (of boven) de ingestelde afschakeltemperatuur zijn, dan schakelt de WP uit. (volgens mijn grafieken).

19,2kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t.oswald
Motorfret schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:30:
[...]

De actuele buitentemperatuur moet een uur op (of boven) de ingestelde afschakeltemperatuur zijn, dan schakelt de WP uit. (volgens mijn grafieken).
In de handleiding staat geen tijd, wel 3 graden boven de ingestelde temperatuur voor uit en 1 graad erboven voor weer aan. Blijft onhandig omdat de ruimtetemperatuur maar beperkt synchroon loopt met de buitentemperatuur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-06 23:34
Rzaan schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:58:
[...]

Dat lijkt me inderdaad het probleem.
Autofabrikanten hebben dit (volgens mij op eigen initiatief) anders opgelost.
Maar volgens mij is dat dus geen Europese richtlijn.
tekst van de Panasonic site ( warmtepompen )

Hoe lang is op een Panasonic Consumenten product garantie van toepassing?

Op alle in Nederland aangeschafte Panasonic Consumenten Producten is een garantieperiode van twee jaar vanaf de datum van aankoop* van toepassing.

Zowel binnen als buiten de garantietermijn raadt Panasonic aan om in geval van een klacht of een defect aan uw product contact op te nemen met de winkel waar u uw aankoop heeft gedaan. U heeft als consument een koopovereenkomst gesloten met uw verkoper en zij zijn uw eerste aanspreekpunt om service- en aftersales gerelateerde zaken aan voor te leggen.

* De aankoop moet binnen Nederland (of in een ander Europees land) hebben plaatsgevonden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08-06 17:33

Rzaan

Altijd zoekende

Gary199 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:44:
[...]

tekst van de Panasonic site ( warmtepompen )

Hoe lang is op een Panasonic Consumenten product garantie van toepassing?

Op alle in Nederland aangeschafte Panasonic Consumenten Producten is een garantieperiode van twee jaar vanaf de datum van aankoop* van toepassing.

Zowel binnen als buiten de garantietermijn raadt Panasonic aan om in geval van een klacht of een defect aan uw product contact op te nemen met de winkel waar u uw aankoop heeft gedaan. U heeft als consument een koopovereenkomst gesloten met uw verkoper en zij zijn uw eerste aanspreekpunt om service- en aftersales gerelateerde zaken aan voor te leggen.

* De aankoop moet binnen Nederland (of in een ander Europees land) hebben plaatsgevonden.
Wat ik zei dus.

Bovendien praat Panasonic hier gewoon de wet na volgens Nederlands en Europees recht.
Dus niks nieuws onder de zon.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gary199
Rzaan schreef op zondag 7 mei 2023 @ 20:40:
[...]

Wat ik zei dus.

Bovendien praat Panasonic hier gewoon de wet na volgens Nederlands en Europees recht.
Dus niks nieuws onder de zon.
Ik beweer niets, ik geef slechts door wat de site vermeldt.
Alle aankopen in Europa, volgens de site van Panasonic Mederland.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Gary199 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 20:57:
[...]

Ik beweer niets, ik geef slechts door wat de site vermeldt.
Alle aankopen in Europa, volgens de site van Panasonic Mederland.
Ik probeer het nog 1 x uit te leggen:
Je hebt in Europa altijd 2 jaar garantie op een product.
Mocht er iets mis gaan met je apparaat, dan ga je naar de verkoper.
Dus als je een Panasonic apparaat koopt in Duitsland, dan ga je naar de winkel in Duitsland als het mis gaat.
Koop je het in Roemenie, dan ga je naar Roemenie.
Panasonic hoeft helemaal niks te vergoeden want je hebt niks gekocht bij Panasonic.

Dit is wat er in de tekst staat,
Wil je er iets anders in lezen, ga je gang.
Maar het staat er niet, en wettelijk gezien hoeft het ook niet.
Er is geen Europese regel dat je in een ander land een garantie kan eisen.

Apparaten die je niet binnen de EU of Noorwegen of Zwitserland hebt gekocht, kennen geen 2 jaar wettelijke garantie. Dat is wat Panasonic ook zegt in de tekst.

[Voor 8% gewijzigd door Rzaan op 07-05-2023 21:15]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blb4
Rzaan schreef op zondag 7 mei 2023 @ 21:06:
[...]

Ik probeer het nog 1 x uit te leggen:
Je hebt in Europa altijd 2 jaar garantie op een product.
Mocht er iets mis gaan met je apparaat, dan ga je naar de verkoper.
Dus als je een Panasonic apparaat koopt in Duitsland, dan ga je naar de winkel in Duitsland als het mis gaat.
Koop je het in Roemenie, dan ga je naar Roemenie.
Panasonic hoeft helemaal niks te vergoeden want je hebt niks gekocht bij Panasonic.

Dit is wat er in de tekst staat,
Wil je er iets anders in lezen, ga je gang.
Maar het staat er niet, en wettelijk gezien hoeft het ook niet.
Er is geen Europese regel dat je in een ander land een garantie kan eisen.

Apparaten die je niet binnen de EU of Noorwegen of Zwitserland hebt gekocht, kennen geen 2 jaar wettelijke garantie. Dat is wat Panasonic ook zegt in de tekst.
En de Nederlandse consumentenbescherming gaat dus nog veel verder dan dit EU minimum (Je mag van een WP nu eenmaal verwachten dat die 't zeker 10-15 jaar of zelfs nog langer zonder grote problemen blijft doen) maar die geldt dus alleen voor producten die in NL zijn aangeschaft. Dat deel ben je dus kwijt als je een WP uit 't buitenland haalt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

blb4 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 21:41:
[...]

En de Nederlandse consumentenbescherming gaat dus nog veel verder dan dit EU minimum (Je mag van een WP nu eenmaal verwachten dat die 't zeker 10-15 jaar of zelfs nog langer zonder grote problemen blijft doen) maar die geldt dus alleen voor producten die in NL zijn aangeschaft. Dat deel ben je dus kwijt als je een WP uit 't buitenland haalt.
Klopt.
Nu zijn wij niet het enige land met zulke uitgebreide consumentenrechten.
Het Europese recht houdt overigens ook niet op bij 2 jaar, maar de bewijsplicht verandert.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gary199
Rzaan schreef op zondag 7 mei 2023 @ 21:45:
[...]

Klopt.
Nu zijn wij niet het enige land met zulke uitgebreide consumentenrechten.
Het Europese recht houdt overigens ook niet op bij 2 jaar, maar de bewijsplicht verandert.
Er is geen bewijsplicht, de bewijslast is anders verdeeld.
Internationaal recht geeft je de mogelijkheid Panasonic in rechte te betrekken indien aantoonbaar het apparaat een verwijtbaar gebrek vertoont.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Gary199 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 23:01:
[...]

Er is geen bewijsplicht, de bewijslast is anders verdeeld.
Internationaal recht geeft je de mogelijkheid Panasonic in rechte te betrekken indien aantoonbaar het apparaat een verwijtbaar gebrek vertoont.
Wat jij wil.
Ik zou de VN Veiligheidsraad erbij gaan halen als de WP kapot is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gary199
Rzaan schreef op maandag 8 mei 2023 @ 07:48:
[...]

Wat jij wil.
Ik zou de VN Veiligheidsraad erbij gaan halen als de WP kapot is.
Ben denk ik wat slimmer geweest en heb een compleet en voordelig reserve moederboard gekocht bij een Duitse leverancier. Heb een hekel aan wachten op iets of iemand wat of wie toch niet komt. Zo valt mogelijk veel gezoek bij een serieuze niet te lokaliseren storing uit te sluiten. De prijs voor het board zie ik als een verzekeringspremie voor "niet verzekerde risico's".
Board vervangen is een eitje en kun je eenvoudig zelf.
Na 2 jaar geeft Panasonic op via een Nederlandse dealer gekochte WP ook geen backing meer en staat de klant er toch alleen voor. Mag je ook naar de Rechter met een omgekeerde bewijslast.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Carboy54
Vandaag uitvoerig gesproken met een medewerker van de sales van Panasonic. Er wordt gekeken om een deel van de aantallen EU warmtepompen J series uit de overige EU landen van met name Polen naar Nederland te krijgen. Door wijzigingen in de politieke standpunten is de vraag daar aanzienlijk gedaald vandaar het aanbod. Mijn verzoek aan Panasonic om ook deel te nemen aan het forum is echter afgewezen. De directie is daar niet toe bereid. Jammer want dat zou de afgenomen loyaliteit tussen tweakers en Panasonic goed doen. Ze zien blijkbaar nog steeds niet in om welke interessante aantallen het hier gaat. De markt van doe het zelvers zien zij om kwaliteitsredenen niet zitten. Mijn argument dat in een verplichte combinatie te doen met een in bedrijf stelling door gecertificeerde installateurs bracht hun niet op andere gedachten.

Verder kreeg ik de mededeling dat de nieuwe L serie All In One R290 per direct leverbaar zijn uit voorraad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:37

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Carboy54 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:07:
Vandaag uitvoerig gesproken met een medewerker van de sales van Panasonic. Er wordt gekeken om een deel van de aantallen EU warmtepompen J series uit de overige EU landen van met name Polen naar Nederland te krijgen. Door wijzigingen in de politieke standpunten is de vraag daar aanzienlijk gedaald vandaar het aanbod. Mijn verzoek aan Panasonic om ook deel te nemen aan het forum is echter afgewezen. De directie is daar niet toe bereid. Jammer want dat zou de afgenomen loyaliteit tussen tweakers en Panasonic goed doen. Ze zien blijkbaar nog steeds niet in om welke interessante aantallen het hier gaat. De markt van doe het zelvers zien zij om kwaliteitsredenen niet zitten. Mijn argument dat in een verplichte combinatie te doen met een in bedrijf stelling door gecertificeerde installateurs bracht hun niet op andere gedachten.

Verder kreeg ik de mededeling dat de nieuwe L serie All In One R290 per direct leverbaar zijn uit voorraad.

Ik zal mijn vraag beter hier stellen:
Bedankt voor de update. Voor mij is met name het laatste deel interessant. Dat geeft goede hoop dat de variant met de hydrosplit ook op tijd leverbaar gaat zijn.
Zijn er al installatie handleidingen voor de L-serie beschikbaar?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Carboy54
bartvl schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:51:
[...]

Bedankt voor de update. Voor mij is met name het laatste deel interessant. Dat geeft goede hoop dat de variant met de hydrosplit ook op tijd leverbaar gaat zijn.
Bart heb ik aangevraagd zie jouw mail :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-06 22:49
bartvl schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:51:
[...]

Ja waar kan je die vinden ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boeff
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 08-06 20:10
Goedemorgen,

Ik heb een offerte ontvangen voor een panasonic 9kw.
- 185 boilervat in systeem.
- 200 liter buffervat in ketelhok.
- montage op bestaande CV leiding
- montage op bestaand tapwater systeem.

Ik zou eert voor een Daikin gaan echter deze prijs is een stuk aantrekkelijker. Nu is mijn vraag; is deze Panasonic een goede warmtepomp wat betreft opbrengst?

Alvast dank, het is een hele puzzel de aanschaf van een WP...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:04
Boeff schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 06:22:
Goedemorgen,

Ik heb een offerte ontvangen voor een panasonic 9kw.
- 185 boilervat in systeem.
- 200 liter buffervat in ketelhok.
- montage op bestaande CV leiding
- montage op bestaand tapwater systeem.

Ik zou eert voor een Daikin gaan echter deze prijs is een stuk aantrekkelijker. Nu is mijn vraag; is deze Panasonic een goede warmtepomp wat betreft opbrengst?

Alvast dank, het is een hele puzzel de aanschaf van een WP...
Je bent in het Panasonic topic beland, ik weet niet of je hier een objectief antwoord gaat krijgen ;). Wat bedoel je precies met opbrengst? Bedoel je of de cop goed is in vergelijking met de Daikin (dat kun je opzoeken in de datasheets van beide) of bedoel je gaat hij mijn tent warm houden? (Daar hebben we meer informatie nodig over je huis zoals gasverbruik en afgifte systeem.

Is de Panasonic in de offerte een T-cap? Daar zou ik even serieus over nadenken gezien het finke minimale vermogen

7190wp enphase zuid-west, 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boeff
Goedemorgen,

Dank voor je reactie. Bedoelde idd de COP.

- Ons verbruik is momenteel 1250m3.
- 18 zonnepanelen (56kwh)
- huis uit 2011
- vloeroppervlakte 237m2 (200 wat verwarmd moet worden)
- wij verwarmen nu ook alleen met vloerverwarming.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Boeff schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 06:44:
Goedemorgen,

Dank voor je reactie. Bedoelde idd de COP.

- Ons verbruik is momenteel 1250m3.
- 18 zonnepanelen (56kwh)
- huis uit 2011
- vloeroppervlakte 237m2 (200 wat verwarmd moet worden)
- wij verwarmen nu ook alleen met vloerverwarming.
Je hebt denk ik 18 panelen van elk 310Wp? Dat maakt 5,8kWp ;)

En welke warmtepomp betreft het exact, in de offerte?

OhSunnyDay

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boeff
Wat betreft de panelen, 18×315WP..

Het betreft panasonic all in one-9 KW. (kit-ADC09J3E5C) meldcode KA 19834.
- 185 liter boilervat
- 200 liter buffervat
- buiten unit plaatsing
- montage.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Hmmm. Het boilervat zal voor warm tapwater zijn. Met hoeveel personen ben je? 185 lijkt mij wat klein.

En waarom je met 200m2 vvw nog een buffervat nodig hebt is mij ook een raadsel. Je gaat niet werken met zoneregelingen?

OhSunnyDay

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Boeff Gelet op jouw kennisstand i.v.m. jouw niet echt Panasonic specifieke vragen vragen lijkt het me zinvol dat je eerst het topic "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic" raadpleegt. In het vervolg zou je kunnen overwegen een eigen topic te openen.
Verder sluit ik me aan bij @LinuZZ - (te) weinig informatie en voor de (s)COP's heb je de technische data van de diverse types/merken.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:19
Hier misschien nog geïnteresseerden?
Niet mijn advertentie ;-)
(Of mag dit niet?)

Nieuwe Panasonic warmtepomp € 4.250,00

ID.4 1st | 2320 Wp NO | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0Henk 'm!

• R.Janssen
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05-06 12:49
Even een vraag voor de kenners hier. Ondertussen ben ik al bijna twee jaar met succes een binnenzwembad aan het verwarmen met mijn panasonic J serie in combinatie met de optionele printplaat(CZ-NS4P). Nu is er ook een bubbelbad aanwezig en heb ik kleppen geautomatiseerd waardoor ik met de warmtepomp ook het bubbelbad kan verwarmen.

Echter is de maximale instelbare temperatuur 35 graden. Voor het bubbelbad is dit net niet genoeg en zou ik graag een temperatuur willen instellen van bijvoorbeeld 37 graden. Ik heb ik de manual proberen te vinden waar ik dit zou kunnen aanpassen maar tot nu toe ben ik niet succesvol.

Iemand hier die mogelijk weet hoe ik dit kan aanpassen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 20:23
R.Janssen schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:26:
Even een vraag voor de kenners hier. Ondertussen ben ik al bijna twee jaar met succes een binnenzwembad aan het verwarmen met mijn panasonic J serie in combinatie met de optionele printplaat(CZ-NS4P). Nu is er ook een bubbelbad aanwezig en heb ik kleppen geautomatiseerd waardoor ik met de warmtepomp ook het bubbelbad kan verwarmen.

Echter is de maximale instelbare temperatuur 35 graden. Voor het bubbelbad is dit net niet genoeg en zou ik graag een temperatuur willen instellen van bijvoorbeeld 37 graden. Ik heb ik de manual proberen te vinden waar ik dit zou kunnen aanpassen maar tot nu toe ben ik niet succesvol.

Wat ik begrijp uit de handleiding is dat je niet een aanvoer temperatuur configureerd maar een gewenste delta T tussen de aanvoer en retour en die is maximaal 10 graden. Dat doe je vervolgens in de installers menu > system setup > zone & sensor

• Motorfret
R.Janssen schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:26:

Je kunt de temperatuur sensor calibreren in het 'niet zo geheime menu'. Door hem daar een maximale afwijking te geven, zul je die temperatuur net halen. (je kunt max 2 graden bijstellen/afwijking geven)
Ander alternatief is een weerstand over de temperatuursensor te zetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maximusss
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:12
Even een korte vraag, hebben jullie nu een aardlekautomaat 2x b16 2P of 2x b16 1p +N geplaatst tbv een Panasonic 9J?
In de handleiding staat 2p maar er wordt in dit geweldige topic met name over de b16 of b20 gepraat, helaas kon ik even niet vinden wat nu de goede keuze is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@Maximusss woon je in Belgie?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maximusss
Nee in Nederland

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
2x een B16 1P+N pakken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maximusss
flippy schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:03:
[...]

2x een B16 1P+N pakken.
Dank!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:15
Wat is het start vermogen van de compressor? Een B wil nog al snel uitschieten als de startstroom te hoog is van een motor.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Carboy54
SkullboyNL schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:29:
Wat is het start vermogen van de compressor? Een B wil nog al snel uitschieten als de startstroom te hoog is van een motor.
Hier hangt al 6 jaar een 9 Kw met B karakter zonder problemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:15
Carboy54 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:45:
[...]

Hier hangt al 6 jaar een 9 Kw met B karakter zonder problemen.
Was een gedachten spinsel aangezien zware zagen etc nog wel eens een B automaat willen laten afslaan.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:33
SkullboyNL schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:46:
[...]

Was een gedachten spinsel aangezien zware zagen etc nog wel eens een B automaat willen laten afslaan.
Van een korte piek (< 1s) is geen sprake

Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
SkullboyNL schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:29:
niet relevant want er zit een frequentieregelaar tussen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07:21
voor de mensen die de flow van zwarte vogel gebruiken .. Als je nodered update werkt hij niet meer..

Ben bezig met ene simpele versie nodered topics... tzt zal ik hem delen.
Iemand die via nodered de setpoint werkend heeft??
Ik ben niet de slimste, maar eea werkt al weer hahaha

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:44
Dylantje2 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:25:
voor de mensen die de flow van zwarte vogel gebruiken .. Als je nodered update werkt hij niet meer..

Ben bezig met ene simpele versie nodered topics... tzt zal ik hem delen.
Iemand die via nodered de setpoint werkend heeft??
Ik ben niet de slimste, maar eea werkt al weer hahaha
Ik heb een V3 gemaakt van de zwarte vogel:
https://www.domoticz.com/...opic.php?p=303259#p303259

Ben jij Derik?

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Johny
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06-06 22:58
Hoi alle,ik zit met het volgende,ik heb een 2 groeps vloerverwarming,leiding 16mm uponor ,ik wil deze gaan verwarmen met een warmtepomp,6 kw of 7 kw merk ??? nog niet bekend,vraag me af welke wp dit aan kan wat de betreft de flow van het water,ik zie dat dat tussen de 15 en 22 liter p/min is ongeveer,dit zal de wp niet kwijtraken in de leiding,ik zoek hier een oplossing voor,heeft nu gedraait op een Hewalex 3 kw niet toereikend.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gary199
Johny schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:42:
Hoi alle,ik zit met het volgende,ik heb een 2 groeps vloerverwarming,leiding 16mm uponor ,ik wil deze gaan verwarmen met een warmtepomp,6 kw of 7 kw merk ??? nog niet bekend,vraag me af welke wp dit aan kan wat de betreft de flow van het water,ik zie dat dat tussen de 15 en 22 liter p/min is ongeveer,dit zal de wp niet kwijtraken in de leiding,ik zoek hier een oplossing voor,heeft nu gedraait op een Hewalex 3 kw niet toereikend.
De strekking van de vraag komt feitelijk neer op het volgende:
"kan hier iets wat eigenlijk niet kan".
tegenvragen: meters vloerverwarming ? te verwarmen opp ?
functie vertrekken/gewenste temperatuur ?
ligging vertrekken ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Johny
De vloerverwarming bestaat uit 2 ringen van ieder 100 meter,16mm,niet als hoofdverwarming en de oppervlakte is 65 m2 en het betreft de huiskamer dus zeg maar 20 graden,huis gebouwd 1995 is redelijk geisoleerd ,maar niet zoals het nu gebeurt,op gas gemiddeld 1100 m3 p/j

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gary199
Johny schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:53:
De vloerverwarming bestaat uit 2 ringen van ieder 100 meter,16mm,niet als hoofdverwarming en de oppervlakte is 65 m2 en het betreft de huiskamer dus zeg maar 20 graden,huis gebouwd 1995 is redelijk geisoleerd ,maar niet zoals het nu gebeurt,op gas gemiddeld 1100 m3 p/j
Vloerverwarming niet als hoofdverwarming ?
Welke verwarming is er dan verder in deze ruimte en wat was/is de gemiddelde aanvoer temperatuur van de vloerverwarming ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Johny
Op gas gebruikte we alleen de vloerverwarming,dat was voldoende aanvoer temperatuur op 45 graden,dat was te hoog,maar na een uurtje of 5 draaien was dat genoeg voor de rest van de dag,de Hewalex komt in de winter tot 32 graden gemeten op de verdeler,maar er hangen ook 2 radiators van ongeveer 100cm x 60cm t22,die kunnen meedoen,maar met een wp minder geschikt,wel word de verdeler van de vloerverwarming binnenkort vervangen door een open exemplaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gary199
Johny schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:46:
Op gas gebruikte we alleen de vloerverwarming,dat was voldoende aanvoer temperatuur op 45 graden,dat was te hoog,maar na een uurtje of 5 draaien was dat genoeg voor de rest van de dag,de Hewalex komt in de winter tot 32 graden gemeten op de verdeler,maar er hangen ook 2 radiators van ongeveer 100cm x 60cm t22,die kunnen meedoen,maar met een wp minder geschikt,wel word de verdeler van de vloerverwarming binnenkort vervangen door een open exemplaar.
Tsja, niets lijkt bij elkaar te passen, het ene is te warm en het andere onvoldoende.
1100m3 gas niet economisch verstookt. 65m3 vloerverwarming met 200m1 meerlagen buis wat minimaal het dubbele zou moeten zijn. Dat vullen 2 kleine T22 radiatoren onvoldoende aan. Een WP van 6kW op 65M2 vloer en 200m buis wordt een slecht huwelijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Johny
Maar de Hewalex 3kw met een flow van 11 liter draaide zonder probleem,alleen de vloerverwarming, Panasonic 5kw draaid ik meen 16 liter,zou toch mogelijk zijn,met misschien 2 radiatoren

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gary199
Johny schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:53:
Maar de Hewalex 3kw met een flow van 11 liter draaide zonder probleem,alleen de vloerverwarming, Panasonic 5kw draaid ik meen 16 liter,zou toch mogelijk zijn,met misschien 2 radiatoren
Voor WP zal Delta T naar schatting meer moeten zijn dan 15*C i.c.m. flow voor 16mm op 30cm

[Voor 5% gewijzigd door Gary199 op 23-05-2023 00:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:38
Gary199 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 23:07:
[...]

Voor WP zal Delta T naar schatting meer moeten zijn dan 15*C i.c.m. flow voor 16mm op 30cm
Wat bedoel je precies met dat de delta T bij een warmtepomp meer zou moeten zijn? Immers zal een kleinere delta T voor een hoger afgifte vermogen zorgen waardoor je aanvoertemperatuur omlaag kan. Waardoor je COP omhoog gaat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gary199
kokpol schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:29:
[...]

Wat bedoel je precies met dat de delta T bij een warmtepomp meer zou moeten zijn? Immers zal een kleinere delta T voor een hoger afgifte vermogen zorgen waardoor je aanvoertemperatuur omlaag kan. Waardoor je COP omhoog gaat
Delta T en flow zijn samen verantwoordelijk voor de aanvoer van warmte. Als de flow reeds op het maximum acteert heb je om een bepaald vermogen aan te voeren een bepaalde hoeveelheid warmte nodig om een zekere temperatuur te bereiken.
Heeft totaal niets met COP of wat dan ook anders te maken.

[Voor 8% gewijzigd door Gary199 op 24-05-2023 07:07]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06 20:54

Superbeagle

Always smile

Gary199 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:37:
[...]
Delta T en flow zijn samen verantwoordelijk voor de aanvoer van warmte. Als de flow reeds op het maximum acteert heb je om een bepaald vermogen aan te voeren een bepaalde hoeveelheid warmte nodig om een zekere temperatuur te bereiken.
Heeft totaal niets met COP of wat dan ook anders te maken.
Sinds wanneer zorgt een kleinere Delta T voor meer warmte ?
Een Delta T van 5* laat meer achter dan een Delta T van 4*
Het hoogste rendement bij een warmtepomp haal je door de laagste mogelijke Ta. De meeste afgifte haal je door de hoogste gemiddelde temperatuur (Ta en Tr).
Door die twee eigenschappen wil je de ΔT zo klein mogelijk.
Zit de pomp aan de max? Dan moet de ΔT inderdaad omhoog. Dan kan dan enkel door de Ta te verhogen waardoor de COP dan inkakt. Andere smaken zijn er niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gary199
Superbeagle schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 18:15:
[...]

Het hoogste rendement bij een warmtepomp haal je door de laagste mogelijke Ta. De meeste afgifte haal je door de hoogste gemiddelde temperatuur (Ta en Tr).
Door die twee eigenschappen wil je de ΔT zo klein mogelijk.
Zit de pomp aan de max? Dan moet de ΔT inderdaad omhoog. Dan kan dan enkel door de Ta te verhogen waardoor de COP dan inkakt. Andere smaken zijn er niet.
Dit alles werd niet beschreven en begeeft zich mijlenver buiten het betr. deel van de discussie. De COP is een resultaat en niet zelden een bijproduct t.a.v. de wens om woonruimte te verwarmen, een consumptieve eigenschap.
Stel: ik sta bij de bushalte en wil naar Amsterdam.
Bus stopt, ik stap in en koop kaartje naar A'dam.
Buschauffeur kijkt me aan en zegt: Ik breng U naar Rotterdam, is veel leuker. Zelfde verhaal.

[Voor 12% gewijzigd door Gary199 op 23-05-2023 18:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Gary199 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 18:23:
[...]
Dit alles werd niet beschreven en begeeft zich mijlenver buiten het betr. deel van de discussie. De COP is een resultaat en niet zelden een bijproduct t.a.v. de wens om woonruimte te verwarmen, een consumptieve eigenschap.
Stel: ik sta bij de bushalte en wil naar Amsterdam.
Bus stopt, ik stap in en koop kaartje naar A'dam.
Buschauffeur kijkt me aan en zegt: Ik breng U naar Rotterdam, is veel leuker. Zelfde verhaal.
Ik begrijp jouw analogie met de bus niet zo goed, kan aan mij liggen. Maar volgens het archief wordt de COP berekend door de formule COP = Carnotfactor * (Ta+273)/(Ta-Tb).

Stel de buitentemperatuur is 5 °C en je verwarmt met een Ta van 35 °C en de Carnotfactor uit het voorbeeld is 0,38. De COP is dan 3,9. Ga je met een hogere Ta (pomp blijft gelijk, dus Tr ook en dus een grotere ΔT) van bijvoorbeeld 40 °C verwarmen omdat je de boel niet warm krijgt, dan wordt de COP ineens 3,4.

Als ik 10 kWh nodig heb om de boel warm te houden dan heb ik bij 35 °C 10/3,9 = 2,6 kWh aan elektriciteit verbruikt. Bij 40 °C is dit 10/3,4 = 2,9 kWh aan elektriciteit.

Kortom, de Ta bepaalt direct de hoogte van de COP en daarmee ook hoeveel elektriciteit er wordt verbruikt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gary199
Superbeagle schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:52:
[...]

Ik begrijp jouw analogie met de bus niet zo goed, kan aan mij liggen. Maar volgens het archief wordt de COP berekend door de formule COP = Carnotfactor * (Ta+273)/(Ta-Tb).

Stel de buitentemperatuur is 5 °C en je verwarmt met een Ta van 35 °C en de Carnotfactor uit het voorbeeld is 0,38. De COP is dan 3,9. Ga je met een hogere Ta (pomp blijft gelijk, dus Tr ook en dus een grotere ΔT) van bijvoorbeeld 40 °C verwarmen omdat je de boel niet warm krijgt, dan wordt de COP ineens 3,4.

Als ik 10 kWh nodig heb om de boel warm te houden dan heb ik bij 35 °C 10/3,9 = 2,6 kWh aan elektriciteit verbruikt. Bij 40 °C is dit 10/3,4 = 2,9 kWh aan elektriciteit.

Kortom, de Ta bepaalt direct de hoogte van de COP en daarmee ook hoeveel elektriciteit er wordt verbruikt.
De stelling was:
a) er kan 12L water per minuut door de leidingen
b) de gewenste kamertemperatuur is 20*C
mijn reactie: dan zal de Delta T tenminste 16*C moeten zijn

Dat de COP dan 3 of 20 kan zijn is niet de discussie en volstrekt niet interessant, is een bijvangst.

zelfde:
a) ik wil met de bus naar Amsterdam
b) de buschauffeur zegt vervolgens: ik breng U naar Rotterdam, is als stad veel leuker.
Slaat ook nergens op. Dat is de analogie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:11
Gary199 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:10:

De stelling was:
Ik vermoed dat je deze berekening even mag uitleggen. Volgens mij klopt er iets niet in jouw berekening. Hoe kom je aan ΔT van 16°C bij 12L/min en 5 kW WP?

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / zonnepanelen 14.005 Wattpiek

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Gary199 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:10:
[...]

De stelling was:

Dat de COP dan 3 of 20 kan zijn is niet de discussie en volstrekt niet interessant, is een bijvangst.

zelfde:
a) ik wil met de bus naar Amsterdam
b) de buschauffeur zegt vervolgens: ik breng U naar Rotterdam, is als stad veel leuker.
Slaat ook nergens op. Dat is de analogie
Op die fiets. Ik had de eerdere discussie niet gelezen.

Die ΔT van ≥16 °C kan enkel worden bereikt door de Ta te verhogen. Aangezien de COP direct gerelateerd is aan de Ta deel ik jouw mening niet dat het ‘volstrekt niet interessant’ is.

Het is dan een aanleiding om te proberen om toch de Ta verder te verlagen door andere maatregelen te treffen.

Natuurlijk kan je met een wp met een hoge Ta verwarmen, maar dan ben je een dief van je eigen portemonnee als je niet streeft naar een lagere Ta.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Jojan265 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:34:
[...]

Ik vermoed dat je deze berekening even mag uitleggen. Volgens mij klopt er iets niet in jouw berekening. Hoe kom je aan ΔT van 16°C bij 12L/min en 5 kW WP?
Ik ben @Gary199 niet maar de formule is Q = L/s * 4.2 * Δt.

Wil je met 12L/min 5 kW kwijt dan is de Δt = Q / (L/s * 4.2) ≈ 6K.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:11
Superbeagle schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:02:
[...]

Ik ben @Gary199 niet maar de formule is Q = L/s * 4.2 * Δt.

Wil je met 12L/min 5 kW kwijt dan is de Δt = Q / (L/s * 4.2) ≈ 6K.
Precies. Dus veel lager dan de 16K die @Gary199 aangeeft.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / zonnepanelen 14.005 Wattpiek

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 18:47
Johny schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:53:
Laat garys antwoorden maar even want alles loopt hier langs elkaar heen. Wat zijn nou echt de specs en wat is je vraag?

Ik lees namelijk:
  • nu een woonkamer met 65m2 vloerverwarming maar waarschijnlijk niet heel dicht op elkaar gelegd, dus relatief weinig afgifte
  • nu ook 2 radiatoren op je benedenverdieping
  • een 3kW hewalex doet het in de winter goed maar tot welke buitentemp?
  • je verbruikt nu 1100 m3 gas. Dat zou met de mooie omrekenformule die hier gebruikt worden pleiten voor een ~5 kW warmtepomp.
Wat is nu je vraag? Want "kun je 5kW in die vloer kwijt met een bepaalde flow, bijv. 12L/min?" --> sowieso, maar misschien wordt je COP wat kut.

NB: een WP draait niet per se op een vast aantal liters per min, dus je zult wat meer specs moeten geven dan kunnen we wat beter helpen.

[Voor 9% gewijzigd door Fr33z op 23-05-2023 21:11]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gary199
Jojan265 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:34:
[...]

Wat benodigd is om ergens 20*C te maken staat los van beschikbaar vermogen i.c. 5kW.
In de stelling van mij kwam geen 5kW voor.
En het was tenminste 16L/min.
Dat kan dus ook 20l/min zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gary199
Superbeagle schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:39:
[...]

Op die fiets. Ik had de eerdere discussie niet gelezen.

Die ΔT van ≥16 °C kan enkel worden bereikt door de Ta te verhogen. Aangezien de COP direct gerelateerd is aan de Ta deel ik jouw mening niet dat het ‘volstrekt niet interessant’ is.

Het is dan een aanleiding om te proberen om toch de Ta verder te verlagen door andere maatregelen te treffen.

Natuurlijk kan je met een wp met een hoge Ta verwarmen, maar dan ben je een dief van je eigen portemonnee als je niet streeft naar een lagere Ta.
Het ging niet om de COP.
Het ging over: hoe krijg ik de vloer warm.
Niks COP.
Een lege portemonix regeert de COP.
De sCOP hier is voor 2022/23 in de 3.8
Het is de winter die een sCOP regeert.
Ik was met 3.6 al tevreden.
Als een stelling verkracht wordt is een discussie vrij zinloos.
Pagina: 1 ... 86 87 88 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee