Life is not about specs, it is about joy!
Waar onderdelen voor zijn wordt gemaakt, het is daar nu stukproduktie.bartvl schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:58:
Ja hé, als dat maar niet ten koste gaat van de productiecapaciteit van de L! Ik zit nu in het andere kamp...
Hebben ze nog iets over de L-serie verteld?
Zie dat mijn Poolse winkelier meer dan 15 Panasonic 5-7-9-12-14kW WP's te koop heeft voor goede prijzen, Split en Mono.
[Voor 27% gewijzigd door Gary199 op 13-04-2023 16:30]
Dit was specifiek naar aanleiding van mijn brandbrief / oproep aan de leiding van Panasonic voor de J backorders. Voordeel was dat wij tijdens de reis op hun uitnodiging naar de beurs in Duitsland persoonlijk kennis hebben kunnen maken met deze mensen. Ze kennen mij nu in ieder geval ja 😅 en dat helpt dus wellicht. Ze waren dus helemaal niet bekend met deze grote particuliere markt en waren gefocust op projectbasis.bartvl schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:58:
Ja hé, als dat maar niet ten koste gaat van de productiecapaciteit van de L! Ik zit nu in het andere kamp...
Hebben ze nog iets over de L-serie verteld?
[Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 13-04-2023 17:20]
Dat heet weltfremd, er zijn meer particulieren dan projecten etc.Carboy54 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:19:
[...]
Dit was specifiek naar aanleiding van mijn brandbrief / oproep aan de leiding van Panasonic voor de J backorders. Voordeel was dat wij tijdens de reis op hun uitnodiging naar de beurs in Duitsland persoonlijk kennis hebben kunnen maken met deze mensen. Ze kennen mij nu in ieder geval ja 😅 en dat helpt dus wellicht. Ze waren dus helemaal niet bekend met deze grote particuliere markt en waren gefocust op projectbasis.
Zegt vooral iets over lucht in de markt. Blijven duwen dan maar.
Aquarea J-generatie Mono-bloc blijft beschikbaar:
https://www.campaign-inde...&C=f7DCLw4LuhLA1Bm1roYisQ
Benieuwd wanneer ze gaan leveren daadwerkelijk.Carboy54 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:51:
Laatste nieuws:
Aquarea J-generatie Mono-bloc blijft beschikbaar:
https://www.campaign-inde...&C=f7DCLw4LuhLA1Bm1roYisQ
Blijft geklungel van de bovenste plank natuurlijk.
Het verbaast mij dat zo’n groot bedrijf als Panasonic geen klantsegmentatie heeft gedaan op de afzetmarkt van warmtepompen.Carboy54 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:19:
[...]
Dit was specifiek naar aanleiding van mijn brandbrief / oproep aan de leiding van Panasonic voor de J backorders. Voordeel was dat wij tijdens de reis op hun uitnodiging naar de beurs in Duitsland persoonlijk kennis hebben kunnen maken met deze mensen. Ze kennen mij nu in ieder geval ja 😅 en dat helpt dus wellicht. Ze waren dus helemaal niet bekend met deze grote particuliere markt en waren gefocust op projectbasis.
Aan de andere kant heb jij als leverancier en de distributeur hun kennelijk ook nooit eerder aangegeven wat de klantsegmenten zijn.
De marketingmanagers hebben wat huiswerk te doen.
[Voor 3% gewijzigd door Superbeagle op 14-04-2023 09:21]
Denk dat daar ook geen reden voor was.Superbeagle schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:18:
[...]
Het verbaast mij dat zo’n groot bedrijf als Panasonic geen klantsegmentatie heeft gedaan op de afzetmarkt van warmtepompen.
Aan de andere kant heb jij als leverancier en de distributeur hun kennelijk ook nooit eerder aangegeven wat de klantsegmenten zijn.
De distributeur wist niets van de plannen van de fabrikant en ook niet dat ze niet wisten hoe schijnbaar de markt in NL in elkaar zat/zit.
Dus hoe moest de distributeur weten/vermoeden dat hij daarop moest acteren 😉.
Zoals je zelf al zegt, verbazingwekkend dat Panasonic dit niet in beeld had. Met andere woorden, dit had je redelijkerwijs niet zo kunnen zien aankomen.
PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939
zou ik niet doen want zo te lezen is alles nu in staal uitgevoerd (gezien de 22 en 28 die genoemd worden). Je kunt daar wel weer stukjes 32 tussen prutten maar dat heeft een vergelijkbare doorlaat als 28mm staal. En kunststof is vooral handig als je ook wilt koelen ivm condens enzo. Nadeel blijft dat het veel makkelijker/goedkoper verder werken is op staal met knel of perskoppelingen, bij kunststof is dat toch altijd weer een prijzig geintje.Motorfret schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:46:
@nickennienke
dat pas je aan met inregelen van je installatie.
trouwens: als je toch een nieuwe leiding gaat trekken: doe meteen 32mm.
Als bedrijf hoor je te weten wie je klanten zijn en hoe je die het best kunt bedienen. De keten leverancier/installateur-distributeur-fabrikant had dus dat deel van de markt in beeld moeten hebben.pgeene schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:52:
[...]
Denk dat daar ook geen reden voor was.
De distributeur wist niets van de plannen van de fabrikant en ook niet dat ze niet wisten hoe schijnbaar de markt in NL in elkaar zat/zit.
Dus hoe moest de distributeur weten/vermoeden dat hij daarop moest acteren 😉.
Zoals je zelf al zegt, verbazingwekkend dat Panasonic dit niet in beeld had. Met andere woorden, dit had je redelijkerwijs niet zo kunnen zien aankomen.
Aangezien Panasonic ook allerlei andere consumentenproducten vermarkt gok ik dat het probleem niet daar zit.
Jij suggereert dat de distributeurs dit wel wisten. Dan hebben zij dus verzuimd dit kenbaar te maken aan de fabrikant.
Aan de andere kant wel allerlei beschermingsconstructies optuigen om de NL-markt af te zonderen van die van de EU. Ben er niet zo over te spreken.
Dat zouden ze in de auto-industrie moeten proberen: “nee meneer, wij kunnen u vanwege het beleid niet voorzien van onderhoudsbeurt van uw geïmporteerde auto. U kunt terecht bij de leverancier in het land van herkomst. Succes!”
Het is wel duidelijk zo lijkt dat klanten door Panasonic als lastveroorzakers worden gezien. Ook ik kocht een Panasonic WP in Polen bij een Panasonic dealer in de buurt van Poznan. Deze dealer verkocht in de afgelopen 6 maanden ruim 40 warmtepompen voor Panasonic en deze heeft op Ebay.de een toprating, waar ik me gaarne bij aansluit. Ik was de eerste buitenlander die bij deze ondernemer een WP kocht en hem een louter positieve beoordeling gaf vanwege zijn handelen. Perfect.Superbeagle schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:58:
[...]
Als bedrijf hoor je te weten wie je klanten zijn en hoe je die het best kunt bedienen. De keten leverancier/installateur-distributeur-fabrikant had dus dat deel van de markt in beeld moeten hebben.
Aangezien Panasonic ook allerlei andere consumentenproducten vermarkt gok ik dat het probleem niet daar zit.
Jij suggereert dat de distributeurs dit wel wisten. Dan hebben zij dus verzuimd dit kenbaar te maken aan de fabrikant.
Aan de andere kant wel allerlei beschermingsconstructies optuigen om de NL-markt af te zonderen van die van de EU. Ben er niet zo over te spreken.
Dat zouden ze in de auto-industrie moeten proberen: “nee meneer, wij kunnen u vanwege het beleid niet voorzien van onderhoudsbeurt met uw geïmporteerde auto. U kunt terecht bij de leverancier in het land van herkomst. Succes!”
Panasonic schoffeert ook deze handelaar door mij de garantie te onthouden en niet via Panasonic Nederland de garantie te garanderen. Dat kun je schofterig gedrag noemen en is n.m.m. in strijd met de Europesche regelgeving.
Vast staat m.i. ook, dat de dealers in Nederland niet door Panasonic Nederland worden gezien. Ik weet niet of de dealers het daar gezamenlijk naar maken of niet.
Koper is toch echt handiger dan staal. En kun je ook nog solderen en buigen is geen body workoutFr33z schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:02:
[...]
zou ik niet doen want zo te lezen is alles nu in staal uitgevoerd (gezien de 22 en 28 die genoemd worden). Je kunt daar wel weer stukjes 32 tussen prutten maar dat heeft een vergelijkbare doorlaat als 28mm staal. En kunststof is vooral handig als je ook wilt koelen ivm condens enzo. Nadeel blijft dat het veel makkelijker/goedkoper verder werken is op staal met knel of perskoppelingen, bij kunststof is dat toch altijd weer een prijzig geintje.

En binnenzijde roest niet (en buitenzijde in vochtige ruimtes ook niet). Koperbuis is duurder dan staal, maar koppelingen (vooral soldeer) kosten niks en buigen doe je veel eerder (omdat het makkelijker gaat) dus scheelt ook.
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Door de reis met hun naar Duitsland heb ik ze pas leren kennen. Normaal gaat alle communicatie via de distributeurs. Tweakers hadden ze nog nooit van gehoord. Ik kan je vertellen dat ze daar nu niet meer omheen kunnen. 😁Ze hebben zelfs een beetje geluisterd.Superbeagle schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:18:
[...]
Het verbaast mij dat zo’n groot bedrijf als Panasonic geen klantsegmentatie heeft gedaan op de afzetmarkt van warmtepompen.
Ik zeg laat ze een account aanmaken kunnen we rechtstreeks tegen ze zeuren zonder dat jij er tussen zit.Carboy54 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:40:
[...]
Door de reis met hun naar Duitsland heb ik ze pas leren kennen. Normaal gaat alle communicatie via de distributeurs. Tweakers hadden ze nog nooit van gehoord. Ik kan je vertellen dat ze daar nu niet meer omheen kunnen. 😁Ze hebben zelfs een beetje geluisterd.
Het is al eerder geopperd door @Motorfret. Wordt het niet eens tijd voor een distributeur die zich exclusief richt op dit marktsegment van DHZ met de nodige ondersteuning? Het zal Panasonic niet boeien en de distributeurs voelen zich niet op hun leuter getrapt. Iedereen tevreden lijkt mij. Iets voor jou?Carboy54 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:40:
[...]
Door de reis met hun naar Duitsland heb ik ze pas leren kennen. Normaal gaat alle communicatie via de distributeurs. Tweakers hadden ze nog nooit van gehoord. Ik kan je vertellen dat ze daar nu niet meer omheen kunnen. 😁Ze hebben zelfs een beetje geluisterd.
Bedrijf uit Groningen heeft voor mijn DHZ installatie keurig en met veel gemak en tijd het F-gassen deel geinstalleerd. ( Eur 425,- excl BTW )Superbeagle schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:11:
[...]
Het is al eerder geopperd door @Motorfret. Wordt het niet eens tijd voor een distributeur die zich exclusief richt op dit marktsegment van DHZ met de nodige ondersteuning? Het zal Panasonic niet boeien en de distributeurs voelen zich niet op hun leuter getrapt. Iedereen tevreden lijkt mij. Iets voor jou?
Denk overigens dat dealers erg afhankelijk zijn van de Fabrikant doch zeker vanl de importeurs. ( verdeel en heers; machtsdenken is hen niet vreemd )
Het probleem ligt dan ook niet op het niveau van de installateurs/leveranciers, die komen gerust de boel aansluiten.Gary199 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:22:
[...]
Bedrijf uit Groningen heeft voor mijn DHZ installatie keurig en met veel gemak en tijd het F-gassen deel geinstalleerd. ( Eur 425,- excl BTW )
Denk overigens dat dealers erg afhankelijk zijn van de Fabrikant doch zeker vanl de importeurs. ( verdeel en heers; machtsdenken is hen niet vreemd )
Maar als ik het goed begrijp biedt Panasonic NL dan in geval van garantie geen ondersteuning, want niet gekocht via een NL distributeur die de markt hebben dichtgetimmerd.
Ik snap dat de NL-distributeurs niet willen dat een installateur voor een heel nieuw nieuwbouwproject een container vol uit Polen gaat halen vanwege omzetderving, maar de DHZ-markt is gok ik vele malen kleiner en hoeven ze dus geen omzet te missen. Zie het als een niche markt.
Je krijgt immers meer klanten van jouw merk, die (als ze tevreden zijn) dit weer tegen anderen vertellen, wat nog steeds de beste reclame is.
Wat dan met de mensen die problemen hebben met hun geimporteerde machine?
de klant kan zich melden waar hij zijn spullen gekocht heeft,
OF:
Dan kun je als dealer gewoon helpen, tegen een prima uurtarief en tegen onderdeel prijzen, waar normaliter een veel betere marge op zit.
ja: die distributeur mist de verkoop, maar klanten komen er dan achter dat garantie niet zo handig gaat en kopen DAN de volgende keer bij de officiele dealer.
De importeur / verkoper krijgt dan op den duur (begint na ca 2 a 3 jaar) veel meer klanten en de verkopen stijgen. Naast dat je merkbekendheid flink toe neemt.
En ineens hoor je niemand meer (ook je importeurs niet) over verkoop tussen verschillende landen.
(ik spreek uit ervaring bij mijn eigen werkgever, die ook wereldwijd verkoopt en waar we in eerste instantie hetzelfde hadden)
[Voor 7% gewijzigd door Motorfret op 14-04-2023 14:44]
19,2kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
De fabrikant is verplicht voor in Europa verkochte spullen productaansprakelijkheid te accepteren en productgarantie op goede werking te geven voor een gebruikelijke termijn die past bij de totale gebruiksduur van het verkochte.Motorfret schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:41:
het mooie is: je mist geen omzet, die wordt juist meer:
Je krijgt immers meer klanten van jouw merk, die (als ze tevreden zijn) dit weer tegen anderen vertellen, wat nog steeds de beste reclame is.
Wat dan met de mensen die problemen hebben met hun geimporteerde machine?
de klant kan zich melden waar hij zijn spullen gekocht heeft,
OF:
Dan kun je als dealer gewoon helpen, tegen een prima uurtarief en tegen onderdeel prijzen, waar normaliter een veel betere marge op zit.
ja: die distributeur mist de verkoop, maar klanten komen er dan achter dat garantie niet zo handig gaat en kopen DAN de volgende keer bij de officiele dealer.
De importeur / verkoper krijgt dan op den duur (begint na ca 2 a 3 jaar) veel meer klanten en de verkopen stijgen. Naast dat je merkbekendheid flink toe neemt.
En ineens hoor je niemand meer (ook je importeurs niet) over verkoop tussen verschillende landen.
(ik spreek uit ervaring bij mijn eigen werkgever, die ook wereldwijd verkoopt en waar we in eerste instantie hetzelfde hadden)
Je moet daarvoor terecht kunnen bij de vertegenwoordiger van de fabrikant in je eigen omgeving, i.c. dus een Panasonic dealer. Meer smaken zijn er niet.
Al helemaal als de importeur in Nederland een bloedeigen onderdeel is van Panasonic.
Mocht de Pana Importeur bij onverhoopt incident garantie weigeren, schiet ik in 1e instantie de dealer voor, doch start direct een Kantongerecht procedure om garantie af te dwingen. De fabrikant heeft wel de vergoeding voor garantie - gecalculeerd in de betaalde prijs - ontvangen, dus dienaangaande is er geen enkel probleem.
Waarom zou een koper die zich de moeite getroost om in Polen iets te halen omdat het product niet in Nederland binnen redelijke termijn verkrijgbaar is vanwege haperende uitlevering door de fabrikant zelve gediscrimineerd en uitgesloten moeten worden ? Zou denken dat eerder toeschietelijkheid op zijn plaats is daar de gebrekkige distributie er mee geholpen wordt.
[Voor 8% gewijzigd door Gary199 op 14-04-2023 15:18]
De problemen ontstaan vaak na de product garantie.Gary199 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:07:
[...]
De fabrikant is verplicht voor in Europa verkochte spullen productaansprakelijkheid te accepteren en productgarantie op goede werking te geven voor een gebruikelijke termijn die past bij de totale gebruiksduur van het verkochte.
Je moet daarvoor terecht kunnen bij de vertegenwoordiger van de fabrikant in je eigen omgeving, i.c. dus een Panasonic dealer. Meer smaken zijn er niet.
Al helemaal als de importeur in Nederland een bloedeigen onderdeel is van Panasonic.
Mocht de Pana Importeur bij onverhoopt incident garantie weigeren, schiet ik in 1e instantie de dealer voor, doch start direct een Kantongerecht procedure om garantie af te dwingen. De fabrikant heeft wel de vergoeding voor garantie - gecalculeerd in de betaalde prijs - ontvangen, dus dienaangaande is er geen enkel probleem.
Waarom zou een koper die zich de moeite getroost om in Polen iets te halen omdat het product niet in Nederland binnen redelijke termijn verkrijgbaar is vanwege haperende uitlevering door de fabrikant zelve gediscrimineerd en uitgesloten moeten worden ? Zou denken dat eerder toeschietelijkheid op zijn plaats is daar de gebrekkige distributie er mee geholpen wordt.
Probeer dan maar eens ondersteuning te vinden.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / zonnepanelen 14.005 Wattpiek
Het is zo langzamerhand weer aardig off topic maar Panasonic Nederland wikt en Panasonic Duitsland beschikt 🙃Gary199 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:07:
[...]
De fabrikant is verplicht voor in Europa verkochte spullen productaansprakelijkheid te accepteren en productgarantie op goede werking te geven voor een gebruikelijke termijn die past bij de totale gebruiksduur van het verkochte.
garantieaanspraak is bij de verkopende partij. (en jawel: dat is niet panasonic)Gary199 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:07:
[...]
als jij dus in polen koopt, is dat dus je aanspreekpartner en waar je je recht moet halen.
https://www.eccnederland....rights/buying-eu/warranty
19,2kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
Vergelijk het met auto's: 'k Heb een gebruikte japanner in Duitsland gekocht en er is (in mijn ervaring) perfecte harmonie tussen Duitsland en Nederland (c.q. Europa) als het om garantie e.d. gaat. M'n auto wordt gewoon onderhouden door lokale Nederlandse dealer. Bij een mankement moet ik wel even naar Duitse merk organisatie bellen (wegenwacht service is bij merk inbegrepen), maar kan hem dan bij Nederlandse garage brengen en wordt allemaal geregeld door Duitse organisatie. En allemaal heel vriendelijk en behulpzaam.Rzaan schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:25:
@Gary199
Heb je onderbouwing of bronnen voor je stellingen?
Want er zijn namelijk meer mensen die apparatuur uit Polen of een ander EU-land halen, en de regels zijn nogal ondoorzichtig.
Dit zou toch ook gewoon moeten zijn voor Panasonic en andere merken.
Dat lijkt me inderdaad het probleem.Motorfret schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:55:
[...]
garantieaanspraak is bij de verkopende partij. (en jawel: dat is niet panasonic)
als jij dus in polen koopt, is dat dus je aanspreekpartner en waar je je recht moet halen.
https://www.eccnederland....rights/buying-eu/warranty
Autofabrikanten hebben dit (volgens mij op eigen initiatief) anders opgelost.
Maar volgens mij is dat dus geen Europese richtlijn.
Het is aan Panasonic hoe ze met garantie omgaan, want volgens mij heeft de Europese wetgever geen expliciete garantieregels opgesteld voor producenten vs consumenten.Carboy54 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:54:
[...]
Het is zo langzamerhand weer aardig off topic maar Panasonic Nederland wikt en Panasonic Duitsland beschikt 🙃
Wel voor verkopers vs consumenten.
Het zou Panasonic Nederland en Duitsland sieren, maar verplichting hebben ze volgens mij volgens EU-richtlijnen niet.
Zo ja, dan zou ik daar graag van iemand een onderbouwing voor zien.
Laat ik nu als dealer eigenaar ( vandaar mijn pseudoniem) van diverse merken in mijn verleden daar heel veel mee te maken hebben gehad: casus proefrit cliënt, na een dag vuile auto terug en tank leeg en 3 uur arbeid verkoper en koffie. Bij het nabellen te horen krijgen dat de auto is besteld via de leasemaatschappij bij een dealer ergens in NL in een goedkoop weiland. Die geeft graag procentje extra want ziet hem toch niet terug. Auto komt met een garantie klus waar je als dealer vaak veel geld bij moet leggen omdat onderzoek werkzaamheden vaak niet worden vergoed en onderdelen tegen nettoprijs. Net als bij Panasonic. Wat doe je dan als ondernemer denk je?. Precies niet helpen dus en dat kan je hem dan ook niet kwalijk nemen toch?. Verplicht? Natuurlijk zet hem maar in de rij mijn eigen trouwe klanten hebben voorrang en reken maar op 2 maanden wachttijd 😁dof schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:58:
[...]
Vergelijk het met auto's: k Heb een gebruikte japanner in Duitsland gekocht en er is (in mijn ervaring) perfecte harmonie tussen Duitsland en Nederland (c.q. Europa) als het om garantie e.d. gaat. M'n auto wordt gewoon onderhouden door lokale Nederlandse dealer. Bij een mankement moet ik wel even naar Duitse merk organisatie bellen (wegenwacht service is bij merk inbegrepen), maar kan hem dan bij Nederlandse garage brengen en wordt allemaal geregeld door Duitse organisatie. En allemaal heel vriendelijk en behulpzaam.
Dit zou toch ook gewoon moeten zijn voor Panasonic en andere merken.
De auto-industrie heeft eigen netwerken, dealers en regels.
Maar als jij een broodrooster van Philips bij Winkel De Broodrooster Koning koopt in Amsterdam, en hij gaat stuk, moet je terug naar De Broodrooster Koning.
Je kunt niet terecht bij Philips want die heeft aan jou niets verkocht.
Je kunt ook niet naar Blokker omdat die toevallig ook diezelfde broodroosters verkopen.
Koop je als Nederlander een Philips broodrooster bij Kaufland in Keulen en hij gaat stuk, moet je terug naar Kaufland in Keulen.
De Europese wetgeving is daar heel duidelijk in.
Dus ik zou niet weten waarom dat bij Panasonic WP'en anders zou moeten zijn.
Ik kan ook geen regels mbt producenten-verplichtingen gegens consumenten vinden.
Volgens het Eurpese recht bestaat er sowieso maar 2 jaar wettelijke garantie.Jojan265 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:51:
[...]
De problemen ontstaan vaak na de product garantie.
Probeer dan maar eens ondersteuning te vinden.
Dat we in Nederland daar nog wat regels aan toegevoegd hebben, is iets anders.
Alles wat je in het buitenland koopt, koop je volgens het plaatselijke recht.
Welke regels bedoel je ?Rzaan schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:25:
@Gary199
Heb je onderbouwing of bronnen voor je stellingen?
Want er zijn namelijk meer mensen die apparatuur uit Polen of een ander EU-land halen, en de regels zijn nogal ondoorzichtig.
Betreffende de garantie e.d.
Kopen in het buitenland en dan toch hier in NL terecht kunnen, bijvoorbeeld.
Want dit zijn vragen waar meerdere in dit topic mee te maken zullen krijgen.
De pijn zit in wat @Carboy54 hier schreef:
Een deel van de markt is DHZ en dus zelf ‘installateur’, maar kan dus geen aanspraak maken op een diagnose door Pana NL omdat dit marktsegment tot voor kort niet bekend was bij Pana EU (?).In alle gevallen schrijven de garantievoorwaarden voor dat een diagnose moet worden gesteld door de installateur.
Wat er zou moeten veranderen is dat het mogelijk moet zijn dat dit deel van de markt gewoon op ondersteuning kan rekenen bij diagnoses. Het is aan de DHZ’er om vervolgens in geval van garantie aan te kloppen bij de verkopende partij of de kosten uit eigen zak te betalen.
Inmiddels kennen ze ons dus zoals velen aan mij hier hadden gevraagd 😃:Superbeagle schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:43:
Dat je volgens de EU wetgeving bij garantie moet aankloppen bij de verkopende partij, ook al haal je de wp uit Cyprus, is duidelijk.
[...]
Een deel van de markt is DHZ en dus zelf ‘installateur’, maar kan dus geen aanspraak maken op een diagnose door Pana NL omdat dit marktsegment tot voor kort niet bekend was bij Pana EU (?).
Correspondentie vandaag van de Panasonic zone manager NL:
Jullie ook dankt voor het prettige en transparante gesprek van gisteren. Ook leuk om beiden gezichten gezien te hebben achter warmtepomponline.com
Bijzonder om te zien dat ons merk zo leeft op de forums van Tweakers.
Ik ga intern kijken wat ik voor jullie kan betekenen. Daarvoor ga ik mijn best doen!
Hij volgt ons inmiddels op de voet via onze forums waar ik hem op heb geattendeerd.
[Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 14-04-2023 19:40]
tot een bepaald nivo werkt dat. probleem is dat op een gegeven moment je hele support afdeling verzuipt doordat elke jan klooitviool met 2 linkerhanden gaat bellen hoe je alles moet doen.Superbeagle schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:43:
Dat je volgens de EU wetgeving bij garantie moet aankloppen bij de verkopende partij, ook al haal je de wp uit Cyprus, is duidelijk.
[...]
Een deel van de markt is DHZ en dus zelf ‘installateur’, maar kan dus geen aanspraak maken op een diagnose door Pana NL omdat dit marktsegment tot voor kort niet bekend was bij Pana EU (?).
Wat er zou moeten veranderen is dat het mogelijk moet zijn dat dit deel van de markt gewoon op ondersteuning kan rekenen bij diagnoses. Het is aan de DHZ’er om vervolgens in geval van garantie aan te kloppen bij de verkopende partij of de kosten uit eigen zak te betalen.
Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.
Ik dacht dat je naam van een hobby kwamCarboy54 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:10:
[...]
Laat ik nu als dealer eigenaar ( vandaar mijn pseudoniem) van diverse merken in mijn verleden daar heel veel mee te maken hebben gehad: casus proefrit cliënt, na een dag vuile auto terug en tank leeg en 3 uur arbeid verkoper en koffie. Bij het nabellen te horen krijgen dat de auto is besteld via de leasemaatschappij bij een dealer ergens in NL in een goedkoop weiland. Die geeft graag procentje extra want ziet hem toch niet terug. Auto komt met een garantie klus waar je als dealer vaak veel geld bij moet leggen omdat onderzoek werkzaamheden vaak niet worden vergoed en onderdelen tegen nettoprijs. Net als bij Panasonic. Wat doe je dan als ondernemer denk je?. Precies niet helpen dus en dat kan je hem dan ook niet kwalijk nemen toch?. Verplicht? Natuurlijk zet hem maar in de rij mijn eigen trouwe klanten hebben voorrang en reken maar op 2 maanden wachttijd 😁

Begrijpelijk maar bij mij was het een andere situatie. M'n gewenste (m.n. door WAF) auto (in '13 gekocht) was vergelijkbaar met de gewenste WP (gekocht in '22): een exemplaar van dit type was vrijwel niet in .nl te krijgen en in buitenland wel ruim voorhanden. Dus toen toch in .de terechtgekomen en hoewel aankoop en import ietwat avontuurlijk (net als de WP uit .uk in '22) toch deze stap gedaan. M.i. vergelijkbare situatie.
Na 10 jaar nog steeds blij met perfecte auto en perfecte service (in .nl en .de) en zou het, als de situatie weer zo zou zijn, weer opnieuw doen. Net als de WP. En ik hoop en vertrouw er op dat de Pana het ook >10 jaar volhoudt (krijgt van mij alle zorg, ik aai hem zelfs af en toe even

Ik begrijp je standpunt, maar wil wel verklaren dat het me (bij import van WP) niet gaat om e.v.t. financieel voordeel (is er niet), maar omdat ik niet wil wachten als ik zie - dat door misschien verkeerd logistiek beleid van Pana NL of Pana EU of andere reden - er over de grens wel Pana's ruim voorhanden zijn.
In sommige sectoren gaan firma's dan hun verkeerde uitgepakte verspreiding aanpassen door snel zelf in te grijpen. Dat zou Pana ook kunnen doen.
Maar mooi dat je inmiddels een betere ingang hebt, dat is echt nuttig.
De groene-energiewinkel heeft dit volgens mij aardig opgelost: https://myshop.s3-externa...n-belangrijke-weetjes.pdfflippy schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:40:
[...]
tot een bepaald nivo werkt dat. probleem is dat op een gegeven moment je hele support afdeling verzuipt doordat elke jan klooitviool met 2 linkerhanden gaat bellen hoe je alles moet doen.
Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20
Helaas gaat dit nog verder. DHPS waar ook ik ondermeer zaken mee doe vereist vooraf een hydraulisch schema bij diagnose. De technisch specialist van hun beweert bij hoog en laag dat een buffervat essentieel is. 🙃 Ik heb daar al xxx discussies met hem over gehad. Zinloze tunnelvisie noem ik dat.blb4 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:51:
[...]
De groene-energiewinkel heeft dit volgens mij aardig opgelost: https://myshop.s3-externa...n-belangrijke-weetjes.pdf
Dus afspraken op dit gebied tussen mijn distributeurs op dit gebied zijn cruciaal en verschillen per leverancier. Mijn andere distributeurs vereisen geen verplichte cz-taw module en verlengen soms zelfs de garantie tot 5 jaar. Het is dus een kwestie van goede afspraken maken op dit gebied.
Ik werk dus op zo'n support afdeling ;flippy schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:40:
[...]
tot een bepaald nivo werkt dat. probleem is dat op een gegeven moment je hele support afdeling verzuipt doordat elke jan klooitviool met 2 linkerhanden gaat bellen hoe je alles moet doen.
Ik heb 10x liever de eindklant dan de dealer...
De dealer "weet het allemaal wel" (ervaring) en doet z'n riedeltje. Maar kijkt nergens naar, want "ik doe het altijd zo" of ik doe het al jaren zo.
De eindklant volgt de manual.
Als je de dealer wat uitlegt (ook al ben je de fabrikant) dan wordt je kennis vaak in twijfel getrokken. Laat staan dat hij iets onthoud (want: druk en eigenwijs)
De eindklant (mits je het goed uitlegt) volgt je advies en is tevreden.
Problemen; vraag de eindklant een foto, tekeningen, meetgegevens en meestal heb je ze in 24u.
De dealer; na 4 weken krijg je een keer (een incompleet) antwoord.
Ja; er zijn goede dealers en eindklanten die je heel graag kwijt bent, maar in het algemeen;
Echt 10x liever eindklanten.
het probleem is niet het gesprek. het is het volume ervan.Motorfret schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 00:39:
[...]
Ik werk dus op zo'n support afdeling ;
De dealer "weet het allemaal wel" (ervaring) en doet z'n riedeltje. Maar kijkt nergens naar, want "ik doe het altijd zo" of ik doe het al jaren zo.
Als je de dealer wat uitlegt (ook al ben je de fabrikant) dan wordt je kennis vaak in twijfel getrokken. Laat staan dat hij iets onthoud (want: druk en eigenwijs)
Problemen; vraag de eindklant een foto, tekeningen, meetgegevens en meestal heb je ze in 24u.
Ja; er zijn goede dealers en eindklanten die je heel graag kwijt bent, maar in het algemeen;
Het boven beschreven fenomeen loopt door alle lagen van de samenleving.Motorfret schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 00:39:
[...]
Ik werk dus op zo'n support afdeling ;
Heb niet het lef je te willen meten met andermans kennis c.q. vakkennis.
Hoog opgeleide personen hebben intellectueel "gereedschap" ontwikkeld om daarin te sturen en spelen het slimmer.
Op ieder forum barst het van "ja maar".
Benieuwd wat te merken valt van Panasonic en de "wake up".
En of bijv. de J modellen geleverd/geproduceerd blijven.
Panasonic zal vooral zichzelf daar mee willen pleasen, de klant staat nergens op de balans, hooguit zijn statiegeld. Het moet ook allemaal passen binnen de strategie en ijzeren discipline van het hoofdkantoor vrees ik.
dat is 1 zijde van de medaille. de wijze van brengen bepaalt de acceptatie.flippy schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:08:
[...]
het probleem is niet het gesprek. het is het volume ervan.
de klant een kloot-viool noemen mag niet iedereen.
Is ook niet nodig als het gesprek beperkt blijft tot de grillen van een Pana en het ontbreken van uitleg omtrent de uitwerking van een wijziging in de aansturing van de WP als dat meerdimensionaal is.
je moet wel bij de realiteit blijven, diepgaande disangoses blijft het niet bij, dat is maar een zeer klein deel. verreweg het grootste volume van bellers zal gewoon de doorsnee hobbybob zijn die te goed is om de handleiding te lezen en gewoon gaat bellen en de support desks gewoon verzuipen met het volume van bellers. het kost de fabrikant gewoon een berg geld om de support desks uit te breiden met voldoende capaciteit om je met die onzin bezig te houden.Gary199 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:25:
[...]
dat is 1 zijde van de medaille. de wijze van brengen bepaalt de acceptatie.
de klant een kloot-viool noemen mag niet iedereen.
Is ook niet nodig als het gesprek beperkt blijft tot de grillen van een Pana en het ontbreken van uitleg omtrent de uitwerking van een wijziging in de aansturing van de WP als dat meerdimensionaal is.
ok, ik kan je volgen.flippy schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:29:
[...]
je moet wel bij de realiteit blijven, diepgaande disangoses blijft het niet bij, dat is maar een zeer klein deel. verreweg het grootste volume van bellers zal gewoon de doorsnee hobbybob zijn die te goed is om de handleiding te lezen en gewoon gaat bellen en de support desks gewoon verzuipen met het volume van bellers. het kost de fabrikant gewoon een berg geld om de support desks uit te breiden met voldoende capaciteit om je met die onzin bezig te houden.
Maar met een betere handleiding/instructie kun je vragen voorkomen. Veel bellers betekent slechte/karige informatie en/of een product met veel problemen in het functioneren.
Alles categorisch wegzetten als "een hobbybob met die onzin" past kennelijk in jouw aanpak, presentatie en oplossing van problemen.
Het is misschien ook goed om geen deformatie toe te staan.
Een goede/duidelijke handleiding zal de helpdesk klein houden.
After sales kosten zitten ook in de kostprijs van de warmtepompen van Panasonic.
Maar misschien is het kopen bij een bedrijf met een Europesche mentaliteit een stuk handiger voor een Europeaan.
Ik heb 1 x met Panasonic gebeld en heb geen behoefte aan een 2e keer.
Maar wie niks kan belandt in "het management" , misschien de oorzaak van veel ellende.
Waarop is dat gebaseerd ?
Zijn daarover harde cijfers beschikbaar ?
Bij Dt 5 en geen vastgezette pompsnelheid laat je de WP royaal zijn eigen gang gaan
[Voor 13% gewijzigd door Gary199 op 15-04-2023 10:28]
met de handleidingen van de reguliere fabrikanten is niks mis, die zijn duidelijk en heel precies. het probleem is dat mensen die dingen niet lezen en vervolgens gaan bellen.Gary199 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:13:
[...]
ok, ik kan je volgen.
Maar met een betere handleiding/instructie kun je vragen voorkomen. Veel bellers betekent slechte/karige informatie en/of een product met veel problemen in het functioneren.
Alles categorisch wegzetten als "een hobbybob met die onzin" past kennelijk in jouw aanpak, presentatie en oplossing van problemen.
Het is misschien ook goed om geen deformatie toe te staan.
Een goede/duidelijke handleiding zal de helpdesk klein houden.
After sales kosten zitten ook in de kostprijs van de warmtepompen van Panasonic.
Maar misschien is het kopen bij een bedrijf met een Europesche mentaliteit een stuk handiger voor een Europeaan.
Ik heb 1 x met Panasonic gebeld en heb geen behoefte aan een 2e keer.
Maar wie niks kan belandt in "het management" , misschien de oorzaak van veel ellende.
mentaliteit van de fabrikant heeft er niks mee te maken.
breng eens een uurtje door op de helpdesk van de ikea om een beeld te krijgen van de doorsnee beller.
Sinds we bij mijn werkgever over zijn gegaan van b2b (business to business), naar b2b + b2c (business to consumers) is de workload hetzelfde gebleven.flippy schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:29:
[...]
je moet wel bij de realiteit blijven, diepgaande disangoses blijft het niet bij, dat is maar een zeer klein deel. verreweg het grootste volume van bellers zal gewoon de doorsnee hobbybob zijn die te goed is om de handleiding te lezen en gewoon gaat bellen en de support desks gewoon verzuipen met het volume van bellers. het kost de fabrikant gewoon een berg geld om de support desks uit te breiden met voldoende capaciteit om je met die onzin bezig te houden.
(want; kortere, snellere en duidelijkere lijntjes)
Ook je stuk van het niet lezen van de handleiding kan ik dus niet bevestigen; de gemiddelde eindklant doet het stukken beter dan de gemiddelde dealer.
Niet met je eens. Meeste handleidingen zijn prima, en bij Pana in overvloed aanwezig. Probleem zit toch vaak bij de gebruikers. Zoals velen hier kom ik uit de IT en daar moest je vaak roepen "RTFM" als iets niet goed werkte en medewerker z'n schouders ophaalde.Gary199 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:13:
[...]
Meeste (vaak best kundige) mensen leest pas een handleiding wanneer het NIET werkt. En dan nog kijken ze liever een youtube filmpje dan een handleiding lezen...
Wellicht is het met echte eindgebruikers anders zoals @Motorfret stelt, daar heb ik minder ervaring mee.
[Voor 7% gewijzigd door dof op 15-04-2023 11:20]
het ligt wel aan het vakgebied waar je in zit. stel je voor dat je ineens zelf een splitje mag installeren. denk je echt dat mitsubishi of daikin's helpdesk de stortvloed van belletjes aankan van mensen die pissig worden waarom er geen leidingen bij de doos zitten of ze vinden dat het vacumeren overbodig is enzovoort....Motorfret schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:00:
[...]
Sinds we bij mijn werkgever over zijn gegaan van b2b (business to business), naar b2b + b2c (business to consumers) is de workload hetzelfde gebleven.
(want; kortere, snellere en duidelijkere lijntjes)
Ook je stuk van het niet lezen van de handleiding kan ik dus niet bevestigen; de gemiddelde eindklant doet het stukken beter dan de gemiddelde dealer.
Heb hier een Pana hangen en heb de Ned. en Engelse versies van de Inst. en de Gebr. handleiding gelezen en dat meerdere keren. Die dingen zijn in 2-voud uitgeprint, 1e bij de WP en 2e waar alle handleidingen van alle apparatuur te vinden zijn.flippy schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:47:
[...]
met de handleidingen van de reguliere fabrikanten is niks mis, die zijn duidelijk en heel precies. het probleem is dat mensen die dingen niet lezen en vervolgens gaan bellen.
mentaliteit van de fabrikant heeft er niks mee te maken.
breng eens een uurtje door op de helpdesk van de ikea om een beeld te krijgen van de doorsnee beller.
Vertel mij niet dat de consequenties van aan de div. knoppen draaien van de WP in extenso in de Pana Papers te vinden zijn.
Ik ken slechts de handleidingen die ik heb gelezen. Mijn God, wat zijn daar slechte bij.dof schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:17:
[...]
Niet met je eens. Meeste handleidingen zijn prima, en bij Pana in overvloed aanwezig. Probleem zit toch vaak bij de gebruikers. Zoals velen hier kom ik uit de IT en daar moest je vaak roepen "RTFM" als iets niet goed werkte en medewerker z'n schouders ophaalde.
Meeste (vaak best kundige) mensen leest pas een handleiding wanneer het NIET werkt. En dan nog kijken ze liever een youtube filmpje dan een handleiding lezen...
Wellicht is het met echte eindgebruikers anders zoals @Motorfret stelt, daar heb ik minder ervaring mee.
Om te generaliseren en op te merken iets als "de meeste zijn goed" gaat wel wat ver.
Een ITér is bij voorbaat kansloos om een duidelijke handleiding te schrijven. Denken in formules etc. is wat anders dan begrijpend lezen te vertalen in een bruikbaar stuk.
De vertalingen van handleidingen worden vaak verricht door lieden van een vertaalbureau dan wel bijklussers voor de halve prijs. Die hebben geen sjoege van de techniek waar het over gaar. Als je dan daarbij iemand tegen komt als Jzaadlander dan vallen de dingen echt verkeerd.
Daar bewijs je de Panasonic warmtepompen geen dienst mee en de klant evenmin.
Waarom moet de klant toch vaak via via dingen ontdekken.
Alles wat uitgelegd moet worden is uitgelegd in de handleiding. Het is niet de taak van de fabrikant om uit te leggen hoe je de machine het beste kan gebruiken. Als jij 1000 buffertanks wilt gebruiken en die 24/7 op 55 graden houden sta je daar helemaal vrij in, je moet alleen dan niet gaan klagen dat je stroomverbruik zo hoog is en de machine zoveel lawaai maakt.Gary199 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 12:21:
[...]
Heb hier een Pana hangen en heb de Ned. en Engelse versies van de Inst. en de Gebr. handleiding gelezen en dat meerdere keren. Die dingen zijn in 2-voud uitgeprint, 1e bij de WP en 2e waar alle handleidingen van alle apparatuur te vinden zijn.
Vertel mij niet dat de consequenties van aan de div. knoppen draaien van de WP in extenso in de Pana Papers te vinden zijn.
Sorry, je mist de vraag of gaat er simpel langs. Ik hoef niet direct te weten wat het beste werkt in mijn positie, ik wil slechts weten wat de consequenties is van knop naar links of knop naar rechts in combinatie met relevante andere knoppen.flippy schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 12:32:
[...]
Alles wat uitgelegd moet worden is uitgelegd in de handleiding. Het is niet de taak van de fabrikant om uit te leggen hoe je de machine het beste kan gebruiken. Als jij 1000 buffertanks wilt gebruiken en die 24/7 op 55 graden houden sta je daar helemaal vrij in, je moet alleen dan niet gaan klagen dat je stroomverbruik zo hoog is en de machine zoveel lawaai maakt.
Als de vakman bij uitstek is jou dat onmiddellijk duidelijk maar wegkijken en wegredeneren met grote stappen heeft niemand iets aan.
Het voorbeeld van je aangehaalde 1000 buffertanks past niet en enige discussie.
Einde verhaal.
Denk dat Motorfret een goed punt maakt als man van de praktijk.flippy schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:28:
[...]
het ligt wel aan het vakgebied waar je in zit. stel je voor dat je ineens zelf een splitje mag installeren. denk je echt dat mitsubishi of daikin's helpdesk de stortvloed van belletjes aankan van mensen die pissig worden waarom er geen leidingen bij de doos zitten of ze vinden dat het vacumeren overbodig is enzovoort....
Het is niet de taak van een autofabrikant om de koper te leren autorijden.Gary199 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 12:39:
[...]
Sorry, je mist de vraag of gaat er simpel langs. Ik hoef niet direct te weten wat het beste werkt in mijn positie, ik wil slechts weten wat de consequenties is van knop naar links of knop naar rechts in combinatie met relevante andere knoppen.
Als de vakman bij uitstek is jou dat onmiddellijk duidelijk maar wegkijken en wegredeneren met grote stappen heeft niemand iets aan.
Het voorbeeld van je aangehaalde 1000 buffertanks past niet en enige discussie.
Einde verhaal.
Het gaat hier over Panasonic monoblocs en autorijden, al eerder beweerd, hoort daar niet bij.flippy schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:01:
[...]
Het is niet de taak van een autofabrikant om de koper te leren autorijden.
Ik heb mijn eigen handleiding geschreven voor de Pana, gebaseerd op wat ik meen te zien gebeuren en op basis van resultaat in efficiency.
Miin opvolger kan daar zo mee verder. Ook het seriele buffervat past daar perfect in gebaseerd mede op het temperatuurverloop in het systeem bij defrosts, aangevuld door een 3-wegklep die de Aanvoer opent direct richting de Buffer, aangestuurd door het defrost signaal. De gemiddelde Aanvoer temp is hier zeker al 2*C gedaald mede door het vervangen van 2 radiatoren. Levert ten minste 5% op.
dat is niet de taak van de fabrikant. dat gaspedaal verder intrappen meer brandstof verbruikt is jouw probleem, niet die van de fabrikant. dat hoor je zelf uit te zoeken of te begrijpen.Gary199 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:30:
[...]
Het gaat hier over Panasonic monoblocs en autorijden, al eerder beweerd, hoort daar niet bij.
Ik heb mijn eigen handleiding geschreven voor de Pana, gebaseerd op wat ik meen te zien gebeuren en op basis van resultaat in efficiency.
Miin opvolger kan daar zo mee verder. Ook het seriele buffervat past daar perfect in gebaseerd mede op het temperatuurverloop in het systeem bij defrosts, aangevuld door een 3-wegklep die de Aanvoer opent direct richting de Buffer, aangestuurd door het defrost signaal. De gemiddelde Aanvoer temp is hier zeker al 2*C gedaald mede door het vervangen van 2 radiatoren. Levert ten minste 5% op.
en in de handleiding van de panasonic staat exact hoe efficeint de machine is bij welke omstandigheden dus het staat er gewoon in. hoe efficeint je de machine laat draaien ligt aan jou, dat is niet de verantoordelijkheid van de fabrikant.
flippy, je hebt helemaal gelijk, maar dat is en was niet de discussie en jemaakt zelf causale verbanden die nergens anders bestaan.flippy schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:34:
[...]
dat is niet de taak van de fabrikant. dat gaspedaal verder intrappen meer brandstof verbruikt is jouw probleem, niet die van de fabrikant. dat hoor je zelf uit te zoeken of te begrijpen.
en in de handleiding van de panasonic staat exact hoe efficeint de machine is bij welke omstandigheden dus het staat er gewoon in. hoe efficeint je de machine laat draaien ligt aan jou, dat is niet de verantoordelijkheid van de fabrikant.
[Voor 4% gewijzigd door Gary199 op 15-04-2023 13:37]
dat is het wel. jij bent verantwoordelijkheden aan de fabrikant aan het hangen die ze niet hebben of horen te hebben.Gary199 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:37:
[...]
flippy, je hebt helemaal gelijk, maar dat is en was niet de discussie
ik haal het vorobeeld van de autofabrikant aan omdat het hopelijk een beetje doordringt hoe bizar het is wat je eist van de fabrikant om te doen.
[Voor 19% gewijzigd door flippy op 15-04-2023 13:39]
We hoeven niet allemaal dezelfde mening te hebben, zolang we allemaal maar lekker samen bezig kunnen zijn over hoe, wat en waar met de Pana zelf.
PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939
Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"
Maar mijzelf even antwoorden wie weet dat iemand er wat aan heeft. Na nog meer zoeken gevonden.zxcv schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:10:
- Wordt de stroom (AC 230v) die over dit draad gaat alleen gebruikt om een relais te schakelen in de boiler waardoor de boiler het element aan/uit schakelt?
- Kan ik wel of niet de Tameson 3-wegklep met relais gebruiken om de SWW boiler te verwarmen?
De stroom voor het boilerwarmte-element komt direct van de PCB van de panasonic (dus geen relais). Zie het bericht van Blb4 https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74566532. Helaas door een brainfart heb ik 0,75 mm2 draad gebruikt, i.p.v. 1,5mm.

Voor de drie-wegklep kies ik Tameson zonder relais. Dat is een aanname omdat ik alleen berichten vind over een combi met pana monobloc en tameson AW1-230AC. Ik hoop dat iemand dit kan bevestigen die dit zeker weet. P.S. als ik dit niet op de juiste plek post dan hoor ik dat graag.
Zelfs als het een directe aansluiting is, kun je er altijd een relais binnen tussen zetten.zxcv schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:35:
[...]
Maar mijzelf even antwoorden wie weet dat iemand er wat aan heeft. Na nog meer zoeken gevonden.
De stroom voor het boilerwarmte-element komt direct van de PCB van de panasonic (dus geen relais). Zie het bericht van Blb4 https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74566532. Helaas door een brainfart heb ik 0,75 mm2 draad gebruikt, i.p.v. 1,5mm.Hopelijk kan ik nog 1 draad erbij krijgen in de terendis buis...
Voor de drie-wegklep kies ik Tameson zonder relais. Dat is een aanname omdat ik alleen berichten vind over een combi met pana monobloc en tameson AW1-230AC. Ik hoop dat iemand dit kan bevestigen die dit zeker weet. P.S. als ik dit niet op de juiste plek post dan hoor ik dat graag.
Dus als pana stroom op het circuit zet, dan schakelt relais door. Ik stuur zo mijn zones aan via de pomp aansluitingen.
Weet alleen niet of het systeem ziet dat er te weinig stroom gebruikt wordt en daar een error op geeft. Dit is bij de pomp aansluiting uiteraard niet relevant.
Heb zelf gebruik gemaakt van solid state relais.
Nu je die 0,75mm² hebt liggen kan je 't natuurlijk ook met een relais oplossen. Moet je bij de boiler wel een groep hebben waar je voldoende vermogen vanaf kan halen.zxcv schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:35:
[...]
Maar mijzelf even antwoorden wie weet dat iemand er wat aan heeft. Na nog meer zoeken gevonden.
De stroom voor het boilerwarmte-element komt direct van de PCB van de panasonic (dus geen relais). Zie het bericht van Blb4 https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74566532. Helaas door een brainfart heb ik 0,75 mm2 draad gebruikt, i.p.v. 1,5mm.Hopelijk kan ik nog 1 draad erbij krijgen in de terendis buis...
Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20
Dat is wel een makkelijkere oplossing dan een extra draad trekken, dank je voor de suggestie. Ik had al een eigen automaat (16A) gemaakt voor de boiler, dus dat kan prima dan. Ik was toch wel verbaasd om te lezen dat het via de printplaat wordt gevoed.blb4 schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:06:
[...]
Nu je die 0,75mm² hebt liggen kan je 't natuurlijk ook met een relais oplossen. Moet je bij de boiler wel een groep hebben waar je voldoende vermogen vanaf kan halen.
N.B. zelfs de installatiehandleiding geeft aan dat je 1,5mm2 moet gebruiken.
Gevalletje RTFMzxcv schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:28:
[...]
Dat is wel een makkelijkere oplossing dan een extra draad trekken, dank je voor de suggestie. Ik had al een eigen automaat (16A) gemaakt voor de boiler, dus dat kan prima dan. Ik was toch wel verbaasd om te lezen dat het via de printplaat wordt gevoed.
N.B. zelfs de installatiehandleiding geeft aan dat je 1,5mm2 moet gebruiken.

Maar met een relais kan 't ook. Ik vind 3 kW (14A) ook wel een fors vermogen over de printplaat maar 't is er blijkbaar voor gemaakt. De Panasonic boilers hebben volgens mij allemaal een 1,5 kW element en dat vind ik ook al behoorlijk; toch gewoon 7A over die printplaat.
[Voor 39% gewijzigd door blb4 op 16-04-2023 14:31]
Daarvan weet ik dat die niet heel nauwkeurig is, maar voor nu vind ik hem goed genoeg.
Ik loop alleen wel soms tegen wat eigenaardigheden op:
Als de ruimtetemperatuur een beetje wisselt tussen een graad onder ingesteld en de ingestelde temperatuur gaat de compressor weer aan en weer uit.
Op een moment dat die soms net op zo'n kantelpunt komt gaat dat soms wel 2-4x per minuut.
Dat is natuurlijk niet bevorderlijk voor de levensduur van de compressor.
Is er iets van een manier dat ik kan instellen dat hij maximaal 1x per 10 minuten ofzo mag in en uitschakelen?
Of zit ik toch misschien tegen een limiet aan van de thermostaat qua functionaliteit?
De interne Panasonic thermostaat van de controller is door de hoge hysterese van 1 graad ongeschikt. Monteer een continu gevende thermostaat met b.v een pid regeling die het aantal schakelingen maximeert tot 1-2 per uur. Zoals de originele Panasonic externe thermostaat.Freez schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:25:
Ik gebruik momenteel de ingebouwde thermostaat van mijn WP.
Daarvan weet ik dat die niet heel nauwkeurig is, maar voor nu vind ik hem goed genoeg.
Ik loop alleen wel soms tegen wat eigenaardigheden op:
Als de ruimtetemperatuur een beetje wisselt tussen een graad onder ingesteld en de ingestelde temperatuur gaat de compressor weer aan en weer uit.
Op een moment dat die soms net op zo'n kantelpunt komt gaat dat soms wel 2-4x per minuut.
Dat is natuurlijk niet bevorderlijk voor de levensduur van de compressor.
Is er iets van een manier dat ik kan instellen dat hij maximaal 1x per 10 minuten ofzo mag in en uitschakelen?
Of zit ik toch misschien tegen een limiet aan van de thermostaat qua functionaliteit?
Kan er iets anders aan de hand zijn?
Life is not about specs, it is about joy!
Is mogelijk maar pendelen is het zeker niet. Daarom advies begin bij de thermostaat. Lijkt wel een opentherm verschijnsel?? Maar dat zit niet in de Pana controllerbartvl schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:46:
Wat Freez omschrijft lijkt niet door de hysterese te komen zou ik zeggen. Dit klinkt eerder als een te kleine hysterese: "Op een moment dat die soms net op zo'n kantelpunt komt gaat dat soms wel 2-4x per minuut."
Kan er iets anders aan de hand zijn?

Ik denk dat ik als eerste maar eens ga kijken naar een andere vorm van thermostaat.Carboy54 schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:24:
[...]
Is mogelijk maar pendelen is het zeker niet. Daarom advies begin bij de thermostaat. Lijkt wel een opentherm verschijnsel?? Maar dat zit niet in de Pana controller
Misschien iets in HA, ik heb nog wel een thermometer hangen om die uit te lezen in HA, dan kan ik misschien via een relais wel de externe thermostaat aansluiting schakelen (Shelly 1 misschien).
In alle andere gevallen gaat aansturen van de warmtepomp wel goed namelijk, maar het wel-niet-wel-niet-wel-niet schakelen van de Panasonic interne thermostaat gaat gewoon niet lekker.
(edit: de interne thermostaat doet dus meer dan aan/uit)
[Voor 18% gewijzigd door sjimmie op 18-04-2023 15:33]
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Ik weet niet hoe je stookt, maar helemaal uit is stilstaan water.aflam schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:04:
wie weet of de waterpomp uit gaat als je de vakantietimer inschakeld? Ik wil de WP in mei uitschakelen tot oktober maar weet niet wat de beste manier is; alles uit of mss via een timer nog depomp laten draaien. WP wordt enkel gebruikt om te verwarmen en niet voor SWW vandaar dat dit kan.
Beetjes flow is beter.
In mijn beleving is vakantie dat er toch wat flow is, en uit is stilstaan.
Ik stook war, en als hij uit gaat is er nog steeds flow.
zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp
je kan ook gewoon de automaat in de meterkast omzetten als stookperiode voorbij is. scheelt je ook standby verbruik.aflam schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:04:
wie weet of de waterpomp uit gaat als je de vakantietimer inschakeld? Ik wil de WP in mei uitschakelen tot oktober maar weet niet wat de beste manier is; alles uit of mss via een timer nog depomp laten draaien. WP wordt enkel gebruikt om te verwarmen en niet voor SWW vandaar dat dit kan.
tssss, wel heel rigoureusflippy schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:24:
[...]
je kan ook gewoon de automaat in de meterkast omzetten als stookperiode voorbij is. scheelt je ook standby verbruik.

nee, niet erg. maar wel paar uur aanzetten op standby voor je hem weer gaat belasten.blb4 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:29:
[...]
tssss, wel heel rigoureus. Maar Serieus: is hier iets op tegen of is 't geen enkel probleem voor de WP om een paar maanden volledig uit te staan? Zal bij mij trouwens niet snel gebeuren, gebruik 'm ook voor DHW.
Kan prima.flippy schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:35:
[...]
nee, niet erg. maar wel paar uur aanzetten op standby voor je hem weer gaat belasten.
Doe 't al jaren hier in de zomer, SWW met zonnecollectoren en d'r zit toch best nog wat standby verbruik over de hele zomer, ook al staat ie uit.
@flippy waarom moet je eigenlijk wachten?
Just curious, meestal staat ie toch al even aan voor ie daad werkelijk aan de bak moet 😏
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
het koudemiddel verzamelt op de koudste plek in het systeem, in dit geval als de machine uitstaat is dat de compressor. dus als je die aanzet terwijl die vol zit met vloeibaar koelmiddel word het een dure bezigheid.Baapje327 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:13:
[...]
@flippy waarom moet je eigenlijk wachten?
Just curious, meestal staat ie toch al even aan voor ie daad werkelijk aan de bak moet 😏
daarom zit er een carterverwarming op de compressor die de olie (waar het koelmiddel in trekt) opwarmt en het koelmiddel uit de compressor(olie) werkt zodat de compressor kan starten zonder risico dat die een slok koelmiddel binnenkrijgt. das dat gebeurt is het doorgaans wel snel afgelopen met de compressor.
dit is ook de reden waarom units vaak heel langzaam optoeren. vooral grotere system zoals de mitsubishi city's hebben soms wel een minuutje of 20 nodig om het gaspedaal helemaal in te trappen.
[Voor 10% gewijzigd door flippy op 20-04-2023 22:24]
Dat heet een vloeistof slot.flippy schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:16:
[...]
het koudemiddel verzamelt op de koudste plek in het systeem, in dit geval als de machine uitstaat is dat de compressor. dus als je die aanzet terwijl die vol zit met vloeibaar koelmiddel word het een dure bezigheid.
daarom zit er een carterverwarming op de compressor die de olie (waar het koelmiddel in trekt) opwarmt en het koelmiddel uit de compressor(olie) werkt zodat de compressor kan starten zonder risico dat die een slok koelmiddel binnenkrijgt. das dat gebeurt is het doorgaans wel snel afgelopen met de compressor.
Zeer interessant en leerzaam voor IEDERE tweaker!👍👍👍flippy schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:16:
[...]
het koudemiddel verzamelt op de koudste plek in het systeem, in dit geval als de machine uitstaat is dat de compressor. dus als je die aanzet terwijl die vol zit met vloeibaar koelmiddel word het een dure bezigheid.
dit is ook de reden waarom units vaak heel langzaam optoeren. vooral grotere system zoals de mitsubishi city's hebben soms wel een minuutje of 20 nodig om het gaspedaal helemaal in te trappen.
Dat lijkt me een vrij letterlijke vertaling van ‘hydrolock’. Als je vloeistofslot googled dan krijg je sifons te zien. Een zuigermotor of -compressor die vloeistof comprimeert heeft last van waterslag.
Nissan Leaf 2.0, 4850Wp Zuid-West, 4050Wp Zuid-Oost, 9kW J-series Pana geleverd--> installatie in gang gezet
Een compressor waarbij het koudemiddel een tijd lang op/in de olie in het carter ligt gaat voornamelijk stuk omdat het koudemiddel de olie verschraalt. Bij de opstart is de smering dan te gering en draai je met een paar omwentelingen de lagers al aan gort. Onderin het carter ligt de olie, daar zit ook het onderste lager in de olie, en de as van de compressor is hol, met een soort van rudimentair ‘oliepompje’ in de onderkant. Dat oliepompje brengt de olie naar het bovenste lager door die holle as.
Overigens is het ontwerp van dat ‘oliepompje’ ook de reden dat je een compressor die ‘verkeerd om’ heeft gedraaid, bijvoorbeeld door verkeerd aansluiten van de 3 fasen bovenop de compressor, meteen weg kunt gooien. Geheid dat het bovenste lager dan kapot is door gebrek aan smering.
Het uitdampen van de olie tijdens onverwarmde opstart kan ook nog eens voor gasvorming/schuim in het Carter zorgen, uiteraard ook funest voor de smering.
Dit is overigens bij R290 systemen nog belangrijker, aldaar R290 een natuurlijk koudemiddel is (propaan) wat relatief makkelijk oplost in de ganbare compressor oliën (vergeleken met synthetische koudemiddelen).
[Voor 50% gewijzigd door B-lex op 21-04-2023 11:34]
[Voor 199% gewijzigd door B-lex op 21-04-2023 11:30]
Lang geleden was er nog geen internet en viel er niets te googelen.Wouter2403 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:00:
[...]
Dat lijkt me een vrij letterlijke vertaling van ‘hydrolock’. Als je vloeistofslot googled dan krijg je sifons te zien. Een zuigermotor of -compressor die vloeistof comprimeert heeft last van waterslag.
Een auto met een "degelijk" gat in de koppakking loopt het risico bij doorrijden.
Bekend probleem in de auto branche, overigens niet mijn metier.
Klopt, het probleem is een stuk minder geworden maar ik zie nog steeds compressors het opgeven en dan vaak omdat de carterverwarming stuk is. Zonde om een compressor van duizenden euros stuk te zien gaan door een kapot warmtelintje van 2 tientjes...B-lex schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:22:
Moderne Rotary/scroll compressoren gaan in het voorbeeld van @flippy niet zozeer stuk door ‘vloeistofslag’. De compressiekamer is veelal uitgerust met een as die voldoende zijwaarts kan uitwijken indien er toch onverhoopt nog een drup vloeistof in het gas zit. Uiteraard heeft ook die failsafe zijn beperkingen.
Een compressor waarbij het koudemiddel een tijd lang op/in de olie in het carter ligt gaat voornamelijk stuk omdat het koudemiddel de olie verschraalt. Bij de opstart is de smering dan te gering en draai je met een paar omwentelingen de lagers al aan gort. Onderin het carter ligt de olie, daar zit ook het onderste lager in de olie, en de as van de compressor is hol, met een soort van rudimentair ‘oliepompje’ in de onderkant. Dat oliepompje brengt de olie naar het bovenste lager door die holle as.
Overigens is het ontwerp van dat ‘oliepompje’ ook de reden dat je een compressor die ‘verkeerd om’ heeft gedraaid, bijvoorbeeld door verkeerd aansluiten van de 3 fasen bovenop de compressor, meteen weg kunt gooien. Geheid dat het bovenste lager dan kapot is door gebrek aan smering.
Het uitdampen van de olie tijdens onverwarmde opstart kan ook nog eens voor gasvorming/schuim in het Carter zorgen, uiteraard ook funest voor de smering.
Dit is overigens bij R290 systemen nog belangrijker, aldaar R290 een natuurlijk koudemiddel is (propaan) wat relatief makkelijk oplost in de ganbare compressor oliën (vergeleken met synthetische koudemiddelen).
De as volgt zijn baan op basis van de lagering. Even extra zijwaarts gaan is er niet bij.B-lex schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:22:
Moderne Rotary/scroll compressoren gaan in het voorbeeld van @flippy niet zozeer stuk door ‘vloeistofslag’. De compressiekamer is veelal uitgerust met een as die voldoende zijwaarts kan uitwijken indien er toch onverhoopt nog een drup vloeistof in het gas zit. Uiteraard heeft ook die failsafe zijn beperkingen.
De vloeistoffen zijn "niet" samendrukbaar, dwz : uiterst beperkt samendrukbaar.
De zwakste schakel moet hier dus wel de geest geven. Nou is scrollen echt iets anders dan bijv. op en neer als bij een zuiger rond een krukas, zelfs wankel.
Meer water dan inhoud compressieruimte en de motor barst uit elkaar of stopt binnen een mm. Over en uit.
Die zijwaartse mogelijkheid zit in de scroll/rotary zelf geengineerd, uiteraard niet in de (on)beweeglijkheid van de as tov de lagers.Gary199 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:41:
[...]
De as volgt zijn baan op basis van de lagering. Even extra zijwaarts gaan is er niet bij.
De vloeistoffen zijn "niet" samendrukbaar, dwz : uiterst beperkt samendrukbaar.
De zwakste schakel moet hier dus wel de geest geven. Nou is scrollen echt iets anders dan bijv. op en neer als bij een zuiger rond een krukas, zelfs wankel.
Meer water dan inhoud compressieruimte en de motor barst uit elkaar of stopt binnen een mm. Over en uit.
Helemaal mee eens.flippy schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:40:
[...]
Klopt, het probleem is een stuk minder geworden maar ik zie nog steeds compressors het opgeven en dan vaak omdat de carterverwarming stuk is. Zonde om een compressor van duizenden euros stuk te zien gaan door een kapot warmtelintje van 2 tientjes...
Dat weten we, die krengen vibreren daardoor en maken herrie. Gecontroleerde herrie dus.B-lex schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:43:
[...]
Die zijwaartse mogelijkheid zit in de scroll/rotary zelf geengineerd, uiteraard niet in de (on)beweeglijkheid van de as tov de lagers.
[...]
Helemaal mee eens.
En zie daar de geboorte van twinrotary compressoren, met 2 compressiehuizen ipv 1. Scheelt aanzienlijk qua trillingen door wat natuurlijke ‘cancelling’/balans.Gary199 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:46:
[...]
Dat weten we, die krengen vibreren daardoor en maken herrie. Gecontroleerde herrie dus.
De scroll lichamen bewegen t.o.v. elkaar, zie interferentie, lagering werkt als in een Wankel, echter niet met 3 kamers doch met 1 kamer van wisselende inhoud.B-lex schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:48:
[...]
En zie daar de geboorte van Twinscroll/twinrotary compressoren, met 2 compressiehuizen ipv 1. Scheelt aanzienlijk qua trillingen door wat natuurlijke ‘cancelling’/balans.
Een weinig vermogen gebruikend verdringer principe. De Duitse Trans Rapid had hetzelfde voortbewegingsprincipe, een "rechtuit gelegde magneet aandrijving".
m.i. beste wat er is.
[Voor 30% gewijzigd door Gary199 op 21-04-2023 12:02]
Ligt aan het soort pomp. Als dat nodig is dan doet de machine dat doorgaana wel en staat het vermeld in de (installatie) handleiding.Knielen schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:46:
Als een systeem zo lang zonder spanning staat, heb je dan niet dat bijvoorbeeld de waterpomp vast gaat zitten? Of draait deze sowieso helemaal nooit als er geen warmtevraag is? Ik weet dat bijvoorbeeld voor de pomp van de vloerverwarming altijd aangeraden werd om deze een aantal minuten per 24 uur te laten draaien om vastzitten te voorkomen.
Zolang er stroom op staat 😅flippy schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:39:
[...]
Ligt aan het soort pomp. Als dat nodig is dan doet de machine dat doorgaana wel en staat het vermeld in de (installatie) handleiding.
Nu was ik ook van plan om in het zomerseizoen de WP letterlijk uit te zetten (DHW gaat met aparte WPB) om het standby verbruik te elimineren.
Moet ik dit nu wel of niet doen met het oog op bovenstaande discussie?
WH-MDC05J3E5, 6400Wp, SWW Auer Edel Air 200L
gewoon uitzetten als je hem echt niet nodig hebt.gerard053 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:16:
Hele interessante discussie en uitwisseling van argumenten op expert nivo 👍.
Nu was ik ook van plan om in het zomerseizoen de WP letterlijk uit te zetten (DHW gaat met aparte WPB) om het standby verbruik te elimineren.
Moet ik dit nu wel of niet doen met het oog op bovenstaande discussie?
die doorvoer gaat een leuke worden als die tape vergaan is en het vrij naar binnen kan regenen...ice-T106 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:47:
Misschien ook wel leuk om even te delen wat onze projectontwikkelaar heeft geplaatst voor de panasonic BI-BLOC en de lucht aansluiting voor de lucht WTW:
[Afbeelding]
Jaarlijks even kap er af en lamellen schoonmaken lijkt me hier ook wel een dingetje...ice-T106 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:47:
Misschien ook wel leuk om even te delen wat onze projectontwikkelaar heeft geplaatst voor de panasonic BI-BLOC en de lucht aansluiting voor de lucht WTW:
[Afbeelding]
Of heb je een onderhoudscontract ?

En zo'n zwart apparaat op het dak gaat natuurlijk ook loeiheet worden in de zomer...
[Voor 6% gewijzigd door dof op 21-04-2023 19:19]
ik stook ook war, ik vraag me alleen af of het handig is om de hele zomer de waterpomp te laten draaienDylantje2 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:12:
[...]
Ik weet niet hoe je stookt, maar helemaal uit is stilstaan water.
Beetjes flow is beter.
In mijn beleving is vakantie dat er toch wat flow is, en uit is stilstaan.
Ik stook war, en als hij uit gaat is er nog steeds flow.
Daar is dat "dakraam" voor, die opent als een deur.dof schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 19:17:
[...]
Jaarlijks even kap er af en lamellen schoonmaken lijkt me hier ook wel een dingetje...
Of heb je een onderhoudscontract ?
En zo'n zwart apparaat op het dak gaat natuurlijk ook loeiheet worden in de zomer...
11.630Wp Solar edge. 6kW Lucht-Lucht WTW, VW Passat GTE, OpenHab
In je instellingen kun je instellen bij welke buiten temperatuur hij uit gaat. Dan draait je pomp (ook) niet meer.aflam schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 21:28:
[...]
ik stook ook war, ik vraag me alleen af of het handig is om de hele zomer de waterpomp te laten draaien