Hier hangt sinds sept.2022 een Panasonic J 9kW. ( in Polen gekocht voor Eur 4.390,- zelf geinstalleerd, externe F-gassen installateur en externe Elektr Inst. voor de meterkast aanpassingen; totale investering Eur 7.000 minus Eur 2.750,- subsidie )Update94 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:31:
[...]
Dit zou bij mij in de meeste gangbare gevallen wel pendelgedrag opleveren in vrijwel elk scenario boven het vriespunt. Weet iemand tot hoe ver een niet T-cap model van 9kW terug kan moduleren?
Ik kan dit zelf niet opmaken uit de brochure? Maar wellicht mis ik iets?
Aansturing WP: WAR aangevuld met een aan/uit thermostaat ( Emos P5604 )
Deze thermostaat hangt op 70cm hoogte in het in de winter koudste vertrek maar wel op het ZW. De rest van de vertrekken heeft een elektrisch geregelde thermostaat ( Reichelt.de ) op 1 radiator per vertrek. ( alle kamers 21*C max en badkamer 23*C )
Stooklijn 15/30 en -10/40 Per NU om plm. 10.00 uur zon in het meest koude vertrek op het ZW Ik schat dat over een half uur de WP door de aan/uit thermostaat wordt uitgeschakeld en gezien het weertype - zon - denk ik dat ergens tussen 21.00 en 22.00 uur deze weer wordt ingeschakeld. Op dit moment draait de WP met een frequentie van 27Hz, gebruikt 600 Watt en levert volgens de externe energiemeter van het merk Kamstrup thermisch 3500 Watt bij 1260 L/uur.
De Ta is bij deze gegevens 32*C, Tr is 29*C en de enige Zone-temp is 30/31*C . De WP kan nog iets verder terug moduleren in freq. en wel naar 19Hz en minder liters.
De werkelijke thermische afgifte kan verder terug naar 2500Watt, doch afhankelijk van de actuele COP
Ik ben tevreden over de "samenwerking" tussen WP, WAR en Thermostaat en ook over wat het 100L buffervat serieel in de Retour kan doen met behulp van het 3-wegventiel dat de aanvoer via een tussenleiding direct het buffervat inbrengt zodra een Defrost- signaal wordt afgegeven en weer terugschakelt naar het gebruikelijke circuit zodra de Defrost wordt beeindigd. Het resultaat hiervan is dat de radiatoren zoveel als mogelijk hun temperatuur behouden i.p.v. tenminste 6*C meer afkoelen dan strikt noodzakelijk door het "Defrost-water".
Voorlopige cijfers geven aan, dat thermisch de verwarming met de WP plm. 15% minder toe kan dan met de gasketel.
aanv.: met de circ.pomp op max aantal ( = 30,4 i.p.v. 25,5 ) liters levert de WP thermisch plm. 1kW extra tijdens koude dagen en met die kou en defrosts kan het vermogen dan dalen tot ten minste 6.9/kW
[ Voor 3% gewijzigd door Gary199 op 05-04-2023 12:52 ]