Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 118 Laatste
Acties:
  • 689.156 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
Update94 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:31:
[...]

Dit zou bij mij in de meeste gangbare gevallen wel pendelgedrag opleveren in vrijwel elk scenario boven het vriespunt. Weet iemand tot hoe ver een niet T-cap model van 9kW terug kan moduleren?

Ik kan dit zelf niet opmaken uit de brochure? Maar wellicht mis ik iets?
Hier hangt sinds sept.2022 een Panasonic J 9kW. ( in Polen gekocht voor Eur 4.390,- zelf geinstalleerd, externe F-gassen installateur en externe Elektr Inst. voor de meterkast aanpassingen; totale investering Eur 7.000 minus Eur 2.750,- subsidie )

Aansturing WP: WAR aangevuld met een aan/uit thermostaat ( Emos P5604 )
Deze thermostaat hangt op 70cm hoogte in het in de winter koudste vertrek maar wel op het ZW. De rest van de vertrekken heeft een elektrisch geregelde thermostaat ( Reichelt.de ) op 1 radiator per vertrek. ( alle kamers 21*C max en badkamer 23*C )
Stooklijn 15/30 en -10/40 Per NU om plm. 10.00 uur zon in het meest koude vertrek op het ZW Ik schat dat over een half uur de WP door de aan/uit thermostaat wordt uitgeschakeld en gezien het weertype - zon - denk ik dat ergens tussen 21.00 en 22.00 uur deze weer wordt ingeschakeld. Op dit moment draait de WP met een frequentie van 27Hz, gebruikt 600 Watt en levert volgens de externe energiemeter van het merk Kamstrup thermisch 3500 Watt bij 1260 L/uur.
De Ta is bij deze gegevens 32*C, Tr is 29*C en de enige Zone-temp is 30/31*C . De WP kan nog iets verder terug moduleren in freq. en wel naar 19Hz en minder liters.
De werkelijke thermische afgifte kan verder terug naar 2500Watt, doch afhankelijk van de actuele COP
Ik ben tevreden over de "samenwerking" tussen WP, WAR en Thermostaat en ook over wat het 100L buffervat serieel in de Retour kan doen met behulp van het 3-wegventiel dat de aanvoer via een tussenleiding direct het buffervat inbrengt zodra een Defrost- signaal wordt afgegeven en weer terugschakelt naar het gebruikelijke circuit zodra de Defrost wordt beeindigd. Het resultaat hiervan is dat de radiatoren zoveel als mogelijk hun temperatuur behouden i.p.v. tenminste 6*C meer afkoelen dan strikt noodzakelijk door het "Defrost-water".
Voorlopige cijfers geven aan, dat thermisch de verwarming met de WP plm. 15% minder toe kan dan met de gasketel.

aanv.: met de circ.pomp op max aantal ( = 30,4 i.p.v. 25,5 ) liters levert de WP thermisch plm. 1kW extra tijdens koude dagen en met die kou en defrosts kan het vermogen dan dalen tot ten minste 6.9/kW

[ Voor 3% gewijzigd door Gary199 op 05-04-2023 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:15
een relaas over beton is nogal offtopic

[ Voor 108% gewijzigd door teacher op 06-04-2023 10:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Update94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:09
niet reageren op offtopic posts

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 06-04-2023 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
knip

[ Voor 100% gewijzigd door teacher op 06-04-2023 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
nee, niet reageren

[ Voor 84% gewijzigd door teacher op 06-04-2023 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Gary199 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:28:
[...]

Hier hangt sinds sept.2022 een Panasonic J 9kW. ( in Polen gekocht voor Eur 4.390,- zelf geinstalleerd, externe F-gassen installateur en externe Elektr Inst. voor de meterkast aanpassingen; totale investering Eur 7.000 minus Eur 2.750,- subsidie )

Aansturing WP: WAR aangevuld met een aan/uit thermostaat ( Emos P5604 )
Deze thermostaat hangt op 70cm hoogte in het in de winter koudste vertrek maar wel op het ZW. De rest van de vertrekken heeft een elektrisch geregelde thermostaat ( Reichelt.de ) op 1 radiator per vertrek. ( alle kamers 21*C max en badkamer 23*C )
Stooklijn 15/30 en -10/40 Per NU om plm. 10.00 uur zon in het meest koude vertrek op het ZW Ik schat dat over een half uur de WP door de aan/uit thermostaat wordt uitgeschakeld en gezien het weertype - zon - denk ik dat ergens tussen 21.00 en 22.00 uur deze weer wordt ingeschakeld. Op dit moment draait de WP met een frequentie van 27Hz, gebruikt 600 Watt en levert volgens de externe energiemeter van het merk Kamstrup thermisch 3500 Watt bij 1260 L/uur.
De Ta is bij deze gegevens 32*C, Tr is 29*C en de enige Zone-temp is 30/31*C . De WP kan nog iets verder terug moduleren in freq. en wel naar 19Hz en minder liters.
De werkelijke thermische afgifte kan verder terug naar 2500Watt, doch afhankelijk van de actuele COP
Ik ben tevreden over de "samenwerking" tussen WP, WAR en Thermostaat en ook over wat het 100L buffervat serieel in de Retour kan doen met behulp van het 3-wegventiel dat de aanvoer via een tussenleiding direct het buffervat inbrengt zodra een Defrost- signaal wordt afgegeven en weer terugschakelt naar het gebruikelijke circuit zodra de Defrost wordt beeindigd. Het resultaat hiervan is dat de radiatoren zoveel als mogelijk hun temperatuur behouden i.p.v. tenminste 6*C meer afkoelen dan strikt noodzakelijk door het "Defrost-water".
Voorlopige cijfers geven aan, dat thermisch de verwarming met de WP plm. 15% minder toe kan dan met de gasketel.

aanv.: met de circ.pomp op max aantal ( = 30,4 i.p.v. 25,5 ) liters levert de WP thermisch plm. 1kW extra tijdens koude dagen en met die kou en defrosts kan het vermogen dan dalen tot ten minste 6.9/kW
Nuttige info :)

Ik denk dat een dergelijke setup voor mij ook het streven moet gaan worden. Mocht ik echt tekort komen kan ik altijd nog iets bijverwarmen met een resistieve verwarming of een lucht/lucht warmtepomp erbij ophangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
hier stond een offtopic post

[ Voor 106% gewijzigd door teacher op 06-04-2023 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:35

Carboy54

Duurzaamheid coach

Update94 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:41:
[...]

Dankjewel! :)

Het zou dus wellicht inderdaad logischer zijn om voor een niet T-cap model te gaan en bijverwarming te hebben voor de echt koude dagen.
Je hebt ook nog standaard een backup van 3 Kw in de Panasonic

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Carboy54 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:27:
[...]

Je hebt ook nog standaard een backup van 3 Kw in de Panasonic
En ik heb ook nog een 3kW backup in m'n WTW unit, maar ik gebruik ze liever niet :p.
Ik heb het topic door zitten speuren, weet iemand ook hoe laag een 9kW T-cap terug kan moduleren? Is dat hetzelfde als de 12kW van @Motorfret ? (omdat ze dezelfde compressor hebben?)

[ Voor 4% gewijzigd door Update94 op 05-04-2023 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:33
Update94 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:59:
[...]

En ik heb ook nog een 3kW backup in m'n WTW unit, maar ik gebruik ze liever niet :p.
Ik heb het topic door zitten speuren, weet iemand ook hoe laag een 9kW T-cap terug kan moduleren? Is dat hetzelfde als de 12kW van @Motorfret ? (omdat ze dezelfde compressor hebben?)
Zover ik weet (uit deel 1 van dit topic) is dat nagenoeg gelijk. Ik zou echt niet weten waarom je een 9kW T-CAP zou nemen, neem dan gewoon een 9J

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
ConQuestador schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:24:
[...]

Zover ik weet (uit deel 1 van dit topic) is dat nagenoeg gelijk. Ik zou echt niet weten waarom je een 9kW T-CAP zou nemen, neem dan gewoon een 9J
Een aantal mensen hier in dit topic hebben er ook een en die lijken niet ontevreden, maar het lijkt inderdaad een 9J te gaan worden ;).

Redenen om een T-cap te overwegen zijn zeker weten dat ik voldoende capaciteit heb en omdat het beter te verdelen is over mijn 3*25A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Update94 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:27:
[...]

Een aantal mensen hier in dit topic hebben er ook een en die lijken niet ontevreden, maar het lijkt inderdaad een 9J te gaan worden ;).

Redenen om een T-cap te overwegen zijn zeker weten dat ik voldoende capaciteit heb en omdat het beter te verdelen is over mijn 3*25A.
Dat kan je ook bereiken met een goede fase verdeling van jouw meterkast

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Ongeveer 1000 watt x cop dus 5 Kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
[...]

Zo rond de 5 kW Thermisch. Elektrisch opgenomen vermogen tussen. 800 en 1000 watt. Ik zie hem bij een run op minimaal vermogen altijd laag beginnen en dan langzaam oplopen tot Ta wordt overschreden of de gewenste temperatuur is bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Carboy54 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:42:
[...]

Dat kan je ook bereiken met een goede fase verdeling van jouw meterkast
Dat klopt, ik hou daar ook rekening mee, en nog een vraag aan Carboy54, als ik er aankomende winter warmpjes bij wil zitten (met behulp van een warmtepomp). Zou je dan adviseren om nu een J serie aan te schaffen (als dit nog lukt) of te wachten/preorder te plaatsen voor een K/L model?
rykers schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:46:
[...]

Zo rond de 5 kW Thermisch. Elektrisch opgenomen vermogen tussen. 800 en 1000 watt. Ik zie hem bij een run op minimaal vermogen altijd laag beginnen en dan langzaam oplopen tot Ta wordt overschreden of de gewenste temperatuur is bereikt.
Zou je als T-cap eigenaar(?) een T-cap adviseren of toch een 9kW 1 fase niet T-cap?

[ Voor 15% gewijzigd door Update94 op 05-04-2023 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0sje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-05 13:20
FransvWoerkom schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 16:33:
[...]

Hij mag dicht, maar dan moet je hem van tijd tot tijd even open draaien om te ontluchten. Waarschijnlijk sluit het naaldventiel boven de vlotter niet goed meer doordat er vuil tussen zit. Als je van de zomer je filter schoonspoelt, kun je de ontluchter er ook even afhalen en openschroeven om schoon te maken. Idem het overdrukventiel onderin. Ze zijn allemaal van YJS van de Hashimoto Group en waarschijnlijk 100 keer zo goedkoop als de "originele" onderdelen van Panasonic (ACXB62-001xx).

https://www.ujs.co.jp/product-en/water-en/
Heb jij misschien een typenummer van het alternatief? Mijne lekt ook en bij Panasonic betaal ik 85 euro :X. Ik kijk op de website van technische unie maar daar kan ik zo deze versie niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Laatst online: 08:33
Update94 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:52:
[...]
als ik er aankomende winter warmpjes bij wil zitten (met behulp van een warmtepomp). Zou je dan adviseren om nu een J serie aan te schaffen (als dit nog lukt) of te wachten/preorder te plaatsen voor een K/L model?
Als je dit jaar nog een (9) J serie wilt hebben dan moet je in het buitenland gaan shoppen of toch een K/L model nemen. De verwachtingen van leveranciers zijn dat nieuwe bestellingen dit jaar niet meer uitgeleverd gaan worden.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
ConQuestador schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:08:
[...]

Als je dit jaar nog een (9) J serie wilt hebben dan moet je in het buitenland gaan shoppen of toch een K/L model nemen. De verwachtingen van leveranciers zijn dat nieuwe bestellingen dit jaar niet meer uitgeleverd gaan worden.
De brochure die ik heb ontvangen van de K series geeft aan dat de 9kW versie bij -7/w35 nog maar 6.25kW kan leveren t.o.v. de 7.5 van de J series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Dat klopt, ik hou daar ook rekening mee, en nog een vraag aan Carboy54, als ik er aankomende winter warmpjes bij wil zitten (met behulp van een warmtepomp). Zou je dan adviseren om nu een J serie aan te schaffen (als dit nog lukt) of te wachten/preorder te plaatsen voor een K/L model

[...]

Zou je als T-cap eigenaar(?) een T-cap adviseren of toch een 9kW 1 fase niet T-cap?
Levertijd van een 9J onbekend en onzeker. Levertijd van de L serie september.
Zelf heb ik de 9J in gebruik. De problemen met een T Cap zijn hier veel aan bod gekomen op de diverse Panasonic forums.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Update94 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:20:
[...]

De brochure die ik heb ontvangen van de K series geeft aan dat de 9kW versie bij -7/w35 nog maar 6.25kW kan leveren t.o.v. de 7.5 van de J series.
Voor zelfmontage moet je naar de L serie met R290 kijken. De K is een split met R32

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:07
[...]

Dat klopt, ik hou daar ook rekening mee, en nog een vraag aan Carboy54, als ik er aankomende winter warmpjes bij wil zitten (met behulp van een warmtepomp). Zou je dan adviseren om nu een J serie aan te schaffen (als dit nog lukt) of te wachten/preorder te plaatsen voor een K/L model?

[...]

Als je ongeveer 6kW aan afgifte hebt dan zou ik zeker geen T-cap adviseren. De 9kW en 12kW zijn kwa gedrag en componenten vrijwel identiek en onder de 4 graden draait hij op minimaal 35hz (6-8kW aan afgifte) ik heb onze warmtepomp niet 1 keer aan het werk gezien in de afgelopen "winter". In vrijwel elk weertype had ik eerder een oplopende watertemperatuur (en dus pendelen of bij laten stellen door het geniale script van @edterbak )

Ik weet niet hoe een normale 9j hier zou staan maar daar heb ik de afgelopen "winter" niemand over horen klagen. Over de T-cap zijn best wat negatieve berichten geweest.

In theorie is er best een aardig gat tussen de 9kW en de T-cap, met name onder nul en dat is naar mijn idee best jammer maar het voordeel van de T-cap kun je eigenlijk alleen gebruiken met een flink afgifte systeem (of in Scandinavië)

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
LinuZZ schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:43:
[...]

Als je ongeveer 6kW aan afgifte hebt dan zou ik zeker geen T-cap adviseren. De 9kW en 12kW zijn kwa gedrag en componenten vrijwel identiek en onder de 4 graden draait hij op minimaal 35hz (6-8kW aan afgifte) ik heb onze warmtepomp niet 1 keer aan het werk gezien in de afgelopen "winter". In vrijwel elk weertype had ik eerder een oplopende watertemperatuur (en dus pendelen of bij laten stellen door het geniale script van @edterbak )

Ik weet niet hoe een normale 9j hier zou staan maar daar heb ik de afgelopen "winter" niemand over horen klagen. Over de T-cap zijn best wat negatieve berichten geweest.

In theorie is er best een aardig gat tussen de 9kW en de T-cap, met name onder nul en dat is naar mijn idee best jammer maar het voordeel van de T-cap kun je eigenlijk alleen gebruiken met een flink afgifte systeem (of in Scandinavië)
Ik heb 7kW aan warmteverlies bij -10 dus ik zal mijn afgiftesysteem overdimensioneren maar uit je post (als eigenaar) merk ik wel dat iedereen het er over eens is dat een 9J, beter zal zijn voor mijn use case.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
  • Nu online
[...]

Dat is niet zo eenvoudig. Als. Je uit de voeten kan met een normale J, dan moet je die nemen, maar als je een T-cap nodig hebt de T-cap.

Ik had eerder een enkelfase 9kW LG. Beetje appels en peren natuurlijk, maar ik had vooral last van de dip in vermogen net boven het vriespunt. Dan hield ik mijn huis niet op temperatuur. De T-cap heeft die dip niet, dus nu gaat het prima.

Het grote nadeel is dat je die 5 kW kwijt moet kunnen en onder de 4 graden zelfs 7 a 7,5 kW doordat hij dan minimaal 35Hz doet.

Dat lukt mij ook niet waardoor ik tot nu toe 1980 uur heb gedraaid met 2127 start / stops. Vind ik nog wel acceptabel. Anderen vinden deze korte runs wel een probleem.

Ofwel de keuze ligt geheel bij jezelf en is afhankelijk van jouw specifieke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
rykers schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:46:
[...]

Misschien dan toch beter uitgaan van 4-5kW ipv 5kW ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Update94 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:49:
[...]

Ik heb 7kW aan warmteverlies bij -10 dus ik zal mijn afgiftesysteem overdimensioneren maar uit je post (als eigenaar) merk ik wel dat iedereen het er over eens is dat een 9J, beter zal zijn voor mijn use case.
Misschien het huis vol proppen met VO om echt geen behoefte te hebbn aan een T-Cap ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Nu online
Gary199 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:51:
[...]
Misschien dan toch beter uitgaan van 4-5kW ipv 5kW ?
Die 4 kW is alleen aan het begin, niet continue. Dit is mijn laatste run, min of meer stabiel pas bij 5kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FVxtgZAiLdEWlIjdJ4GolWMVN8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DtGSClad9EGUeWOFSCK5SrdR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Gary199 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:01:
[...]

Misschien het huis vol proppen met VO om echt geen behoefte te hebbn aan een T-Cap ?
Ik ga sowieso voor maximale (maar wel slim efficient geplaatste) warmte afgifte :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

[...]

[...]

ipv een tcap zou ik eerder gewoon 2 kleinere in cascade zetten. 2x 5kW neerzetten is een hele goede optie en kan je nu ophalen met een aanhangert in duitsland. alle voordelen van een grote machine zonder de nadelen. met nog een paar andere extra voordelen zoals tegelijk SWW en CV bedrijf.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 05-04-2023 18:15 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
flippy schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:15:
[...]

ipv een tcap zou ik eerder gewoon 2 kleinere in cascade zetten. 2x 5kW neerzetten is een hele goede optie en kan je nu ophalen met een aanhangert in duitsland. alle voordelen van een grote machine zonder de nadelen. met nog een paar andere extra voordelen zoals tegelijk SWW en CV bedrijf.
Maar ik begrijp dat ik dan net zo goed ook 2x 9kW kan nemen omdat ze toch naar hetzelfde terug moduleren? Ik heb me nog niet ingelezen op alle details van warmtepompen in cascade maar ik zou er ook later een bij kunnen zetten als ik het niet red met 1 maal 9J? Waarschijnlijk is er dan alleen geen 9J meer te krijgen.

Edit: dit begrijp ik uit de eerdere pagina's van het forum in elk geval?

[ Voor 4% gewijzigd door Update94 op 05-04-2023 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Update94 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:18:
[...]

Maar ik begrijp dat ik dan net zo goed ook 2x 9kW kan nemen omdat ze toch naar hetzelfde terug moduleren? Ik heb me nog niet ingelezen op alle details van warmtepompen in cascade maar ik zou er ook later een bij kunnen zetten als ik het niet red met 1 maal 9J? Waarschijnlijk is er dan alleen geen 9J meer te krijgen.

Een 5kW plus een 7kW geeft meer mogelijkheden, n.l. een range van minimaal 2-9kW thermisch vermogen, een compleet pallet voor verwarming + WW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Update94 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:18:
[...]

de 5 draait met wat hogere cop's in de praktijk en is goedkoper dan 2x 9 en zijn wat stiller. nog afgezien dat je niet aan de 9 kan komen en de 5 wel.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Ik heb eerder een poging gedaan om te kijken naar wat er nodig zou zijn voor een cascade setup, niet gefocust op de Panasonic monoblokken specifiek, als ik het goed begrijp komt het neer op:
  • Het parallel installeren van de twee warmtepompen
  • Deze beide een buffervat laten verwarmen (bijvoorbeeld?) of een warmtewisselaar geschikt voor cascade?
  • Hier moet nog iets van een controller of controle systeem bij om te bepalen welke warmtepomp wanneer aan/uit is
Ik kan hier relatief weinig informatie over vinden ondanks dat het hier op het forum relatief vaak genoemd is als gangbare oplossing. Heeft iemand tips waar ik hier over zou kunnen lezen? De documentatie van Panasonic gaat er ook niet (echt) op in voor zover ik kan zien omdat ze vooral bedoeld/gebruikt zijn voor standalone operatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijs_1909
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-05 07:39
Update94 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:48:
Ik heb eerder een poging gedaan om te kijken naar wat er nodig zou zijn voor een cascade setup, niet gefocust op de Panasonic monoblokken specifiek, als ik het goed begrijp komt het neer op:
  • Deze beide een buffervat laten verwarmen (bijvoorbeeld?) of een warmtewisselaar geschikt voor cascade?
  • Hier moet nog iets van een controller of controlle systeem bij om te bepalen welke warmtepomp wanneer aan/uit is
Ik kan hier relatief weinig informatie over vinden ondanks dat het hier op het forum relatief vaak genoemd is als gangbare oplossing. Heeft iemand tips waar ik hier over zou kunnen lezen? De documentatie van Panasonic gaat er ook niet (echt) op in voor zover ik kan zien omdat ze vooral bedoeld/gebruikt zijn voor standalone operatie.
Zoals ik het zie; gebruik een header (of een buffer) met twee aansluitingen voor de twee warmtepompen om het vermogen erin te drukken. Gebruik een circulatiepomp die het richting je cv systeem pompt. Downstream van de pomp plaats je een temperatuurvoeler die een relais kan schakelen als ingestelde temperatuur niet gehaald wordt. Dan kan je een potentiaalvrij contact geven richting de warmtepomp die standby staat?

In de pers van de warmtepompen plaats je beiden nog een terugslagklep. Als 1 van de twee wp's uitstaat drukt die het niet door de ander heen.

Je kan beide warmtepompen middels instellen van identieke stooklijn dezelfde temperatuur laten maken.
Zou moeten werken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Thijs_1909 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:37:
[...]

Zoals ik het zie; gebruik een header (of een buffer) met twee aansluitingen voor de twee warmtepompen om het vermogen erin te drukken. Gebruik een circulatiepomp die het richting je cv systeem pompt. Downstream van de pomp plaats je een temperatuurvoeler die een relais kan schakelen als ingestelde temperatuur niet gehaald wordt. Dan kan je een potentiaalvrij contact geven richting de warmtepomp die standby staat?

In de pers van de warmtepompen plaats je beiden nog een terugslagklep. Als 1 van de twee wp's uitstaat drukt die het niet door de ander heen.

Je kan beide warmtepompen middels instellen van identieke stooklijn dezelfde temperatuur laten maken.
Zou moeten werken :X
Bedankt! Dat vult net de vragen in die ik nog had.

Dat klinkt als best te doen, in het principe zou ik een 9J kunnen kopen mits ik er een kan bemachtigen en er een 5 van een andere serie erbij kunnen zetten na een jaar als blijkt dat de 9 niet volstaat.

Of direct een 5 en 7 kWh overwegen.

Edit: je mist dan nog wel de controle over bijvoorbeeld eerst zo lang mogelijk de 5kW versie aan laten en dan pas de 7kW om je COP te maximaliseren?

Ik heb een aantal emails verzonden naar Europese leveranciers om te kijken of er nog iemand een 9J kan leveren of heeft staan.

[ Voor 5% gewijzigd door Update94 op 05-04-2023 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Update94 Vaillant ondersteunt een cascade alleen met gelijke vermogens, en roteert dan per dag welke warmtepomp mag beginnen (althans, dat is de default). Dit zorgt voor gelijkmatige belasting.

Op zich kan je met een setje relais de ene als hulpverwarming van de ander gebruiken (en dat met wat moeite zelfs roteren) maar dan mis je het voordeel dat 2x deellast beter is dan 1x vollast.
Dus wellicht dat de tweede schakelen op vermogen/modulatieniveau van de eerste beter werkt, dan ga je al hard naar een eigen besturing / domotica.
En je zult wat moeite moeten doen om te zorgen dat de Ta sensoren dicht genoeg op elkaar geijkt zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 05-04-2023 22:30 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Update94 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:48:
  • Hier moet nog iets van een controller of controle systeem bij om te bepalen welke warmtepomp wanneer aan/uit is
de panasonic is al volledig voorbereid om er 2 aan elkaar te knopen. je gebruikt gewoon de bivalent aansluiting ervoor.
in normaal bedrijf laat je eentje SWW doen en de ander CV bedrijf en de CV kan de hulp inschakelen van de SWW unit als die het niet meer trekt via de bivalent aansluiting. verder dus geen gekut met extra tanks, pompen of andere onzin nodig.

enigste wat je fysiek hoeft te doen is op specifeke plekken een paar terugslagkleppen te monteren.

maakt dus ook niks uit hoeveel vermogen elke unit is.... O-)

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 05-04-2023 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

flippy schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:33:
[...]

de panasonic is al volledig voorbereid om er 2 aan elkaar te knopen. je gebruikt gewoon de bivalent aansluiting ervoor.
in normaal bedrijf laat je eentje SWW doen en de ander CV bedrijf en de CV kan de hulp inschakelen van de SWW unit als die het niet meer trekt via de bivalent aansluiting. verder dus geen gekut met extra tanks, pompen of andere onzin nodig.

enigste wat je fysiek hoeft te doen is op specifeke plekken een paar terugslagkleppen te monteren.
Die hybride aansluiting is daar inderdaad perfect voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Motorfret schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:22:
@Daffy1982
zie: http://panasonicwarmtepompen.nl/aansluitschemas-warmtepomp/
helemaal links onderaan.
Waarbij je de buffer niet noodzakelijkerwijs nodig hebt.
ook het kastje (nr 7) is niet nodig:

als ik @flippy goed begrepen heb, zet je de eerste WP in bivalent modus.
mocht deze de temperatuur niet halen, dan schakelt deze eigenlijk de CV in, maar dat is dan in dit geval de tweede warmtepomp. alleen is me nog niet helemaal duidelijk welke aansluiting je dan op de tweede WP moet gebruiken.

mocht je SWW willen doen met een warmtepomp, is het verstandig om dit door de tweede WP te laten doen: op deze manier kun je de gelopen uren een beetje gelijk houden.

edit
even wat geknutselt:
[Afbeelding]
Bedankt! Na wat speurwerk kwam ik bovenstaande post tegen van @Motorfret. Ik vraag me af of iemand dit inmiddels (zonder errors op de pompen) in gebruik heeft en hoe dit bevalt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Update94 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 23:30:
[...]

Bedankt! Na wat speurwerk kwam ik bovenstaande post tegen van @Motorfret. Ik vraag me af of iemand dit inmiddels (zonder errors op de pompen) in gebruik heeft en hoe dit bevalt?
dit is een vrij standaard methode op de wat meer commerciele installaties en werkt probleemloos. het is echter zeer zeldzaam in residentele systemen door verschillende factoren, hoofdpunten zijn dat een standaard rijtjeshuis of zo het niet nodig hebben en de installateurs die kleine panden doen er geen kaas van hebben gegeten en al moeite hebben met 1 warmtepomp, laat staan 2.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
knipperdeknip, offtopic

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 06-04-2023 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
knipperdeknip... why?

[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 06-04-2023 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:14
Volledig offtopic, volgens mij kan alles naar de duurzame kroeg, ik zie nu pas dat dit in pana topic staat 8)7

en toch een heel offtopic verhaal typen... :?

[ Voor 81% gewijzigd door teacher op 06-04-2023 10:53 ]

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
please make it stop

[ Voor 180% gewijzigd door teacher op 06-04-2023 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Modbreak:nog een keer is got vakantie

[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 06-04-2023 11:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:41

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

en weer ontopic graag. Een topic, waar mede tweakers zo veel tijd ingestoken hebben, pagina's lang vullen met offtopic posts is niet lief

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Update94
flippy schreef op woensdag 5 april 2023 @ 23:47:
[...]

dit is een vrij standaard methode op de wat meer commerciele installaties en werkt probleemloos. het is echter zeer zeldzaam in residentele systemen door verschillende factoren, hoofdpunten zijn dat een standaard rijtjeshuis of zo het niet nodig hebben en de installateurs die kleine panden doen er geen kaas van hebben gegeten en al moeite hebben met 1 warmtepomp, laat staan 2.
Gebaseerd op deze informatie en wat ik zelf tot nu toe heb gelezen ga ik denk ik met een 9kW versie beginnen en een 5 erbij zetten mocht het niet volstaan na een winter (dan kan ik ook 2x subsidie krijgen >:) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Update94 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:10:
[...]

Gebaseerd op deze informatie en wat ik zelf tot nu toe heb gelezen ga ik denk ik met een 9kW versie beginnen en een 5 erbij zetten mocht het niet volstaan na een winter (dan kan ik ook 2x subsidie krijgen >:) )
Goed plan of een airco als backup erbij dat kan ook😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Carboy54 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:13:
[...]

Goed plan of een airco als backup erbij dat kan ook😄
Misschien toch beter een 5kW ivm WW ? Op airco subsidie ?

[ Voor 4% gewijzigd door Gary199 op 06-04-2023 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:21

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

flippy schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:29:
[...]

de 5 draait met wat hogere cop's in de praktijk en is goedkoper dan 2x 9 en zijn wat stiller. nog afgezien dat je niet aan de 9 kan komen en de 5 wel.
5 en 9 kunnen exact dezelfde COP halen, mits je hetzelfde van ze vraagt. Een 5/5kW is dus net zo efficiënt als 5/9kW. Alleen alleen als je er 6,7,8,9 kW uit gaat halen is de COP natuurlijk wat lager vanwege de condensor die nog steeds net zo klein/groot is.

Mbt leverbaarheid maakt het volgens mij ook niet veel uit. rjTec heeft ze volgens mij allebei en ik heb gisteren ook weer een paar stuks 9J binnen gekregen die ik per direct weer aan kan bieden.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Gary199 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:25:
[...]

Misschien toch beter een 5kW ivm WW ? Op airco subsidie ?
Nee op airco geen subsidie maar de investering is ook veel lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Carboy54 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:36:
[...]

Nee op airco geen subsidie maar de investering is ook veel lager.
Vind een airco niet echt passen bij wat TS van plan is. Installeert overmaat VO en als 9kW onvoldoende is volmaakt een airco het systeem niet, immers, onvoldoende warmte zal wellicht ook onvoldoende WW betekenen en de 5kW kan in beide aanvullen.
Ook de infra is dan al aanwezig, maar begrijp je verdere bedoeling ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Gary199 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:47:
[...]

Vind een airco niet echt passen bij wat TS van plan is. Installeert overmaat VO en als 9kW onvoldoende is volmaakt een airco het systeem niet, immers, onvoldoende warmte zal wellicht ook onvoldoende WW betekenen en de 5kW kan in beide aanvullen.
Ook de infra is dan al aanwezig, maar begrijp je verdere bedoeling ook.
Bij twijfel is het achteraf een snelle en voordelige optie voor die paar dagen en in de zomer heb je er dan ook profijt van. Ook in het voor en najaar even de kamer op temperatuur brengen of even snel een graadje hoger geeft ook voordelig comfort. Mij bevalt de combinatie prima 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Nieuw en wellicht een interessante optie voor warmtepompen. @flippy wat vind jij hier als ultime expert van?

https://flamcogroup.com/n...ystemen-met-de-vacustream

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Carboy54 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:38:
Nieuw en wellicht een interessante optie voor warmtepompen. @flippy wat vind jij hier als ultime expert van?

https://flamcogroup.com/n...ystemen-met-de-vacustream
Vreemd dat er al vele decennia vloerverwarmingsystemen en chillers draaien op zulke temperaturen zonder enig probleem maar dit ding een probleem oplost waar volgens mij niemand over heeft zitten klagen.

Ik heb in elk geval nooit issues gehad met systemen met duizenden liters koud water. Als je leidingen zo dichtkoeken met die slijmrommel heb je wel andere/grotere problemen en die ga je niet oplossen met zon ding neerzetten, dan moet je kijken naar de oorzaak, niet het symptoom.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 06-04-2023 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
flippy schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:44:
[...]

Vreemd dat er al vele decennia vloerverwarmingsystemen en chillers draaien op zulke temperaturen zonder enig probleem maar dit ding een probleem oplost waar volgens mij niemand over heeft zitten klagen.

Ik heb in elk geval nooit issues gehad met systemen met duizenden liters koud water. Als je leidingen zo dichtkoeken met die slijmrommel heb je wel andere/grotere problemen en die ga je niet oplossen met zon ding neerzetten, dan moet je kijken naar de oorzaak, niet het symptoom.
Is het niet zo dat roest en ander aankoekend ongemak een sluipmoordenaar zijn ?
Leidingen die door kleine luchtzakken niet volledig kunnen worden ontlucht na incidenteel bijvullen al of niet na sleutelen aan het systeem kunnen op den duur toch oorzaak zijn van afnemend rendement of flow ? Geen idee hoe ernstig je zoiets moet nemen.
Beter voorkomen dan ..... ?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Niltag
  • Laatst online: 12-04 22:42
Crazy- schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:45:
Beetje in dubio :-D
al 3de april op rij dat ik merk dat eigenlijk overdag de hele WP niet aan hoeft...

echter s 'nachts wel ivm vrieskou & eind van de dag backup voor SWW (zonneboiler)
nu ben ik eens gedoken in het weekprogramma, maar echt een goede optie zie ik niet hiervoor.

Eigenlijk zoek ik iets als:

- alleen 's nachts bewaak-stand (voorkomen bevriezen)
- SWW stand-by 16:00-22:00

want nu merk ik toch wel veel onnodig verbruik (5-7kWh per dag, voor verwarming, maar overdag is het warm zat....) echter de WP staat aan de westkant dus voordat de zon er op komt is het 13u00 en dan denkt ie pas oh het is te warm
ik heb via HA een wat geavanceerdere regeling gebouwd. Bij het aanschakelen en afschakelen volgens het schema zitten naast de standaard 'thermostaat' regeling wat extra regels om te bepalen of de pomp aan of uit mag gaan.

Voor het eind en begin van het seizoen kijkt hij bij mij naar de te verwachten max. buitentemp op die dag (OpenWeatherMap). Is die boven de 15 graden of boven de 12 met 'clear skies' forecast dan gaat hij 's ochtends niet aan. Uitzondering hier weer op is als het binnen meer dan 1,5 graden onder het setpoint is geworden, dan mag hij toch aan. Dit zorgt voor flink minder verbruik in maart/april en september/oktober maar houdt het wel comfortabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:37

Zenix

BOE!

Carboy54 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:01:
[...]

Bij twijfel is het achteraf een snelle en voordelige optie voor die paar dagen en in de zomer heb je er dan ook profijt van. Ook in het voor en najaar even de kamer op temperatuur brengen of even snel een graadje hoger geeft ook voordelig comfort. Mij bevalt de combinatie prima 8)
Klopt en met PV-overshot en het eventueel afbouwen van salderen is het ook interessant. Lucht werk een stuk sneller en kan je dus wat makkelijker inzetten als de zon gaat schijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:14
In deze post had ik al een foto van mijn opstelling op mijn balkon van een jaren '30 huis (tussenwoning).

Aanvankelijk had ik geen trillingsdempers en resoneerde de wp op verpaalde frequenties behoorlijk door het huis heen. Inmiddels heb ik de trillingsdempers besteld (2x veervoet voor 50 kg aan de lichte kant en 2x 75 kg voor de zware kant) en dat geeft echt een enorme verbetering! Ik zou ze iedereen aanraden in mijn situatie.

Ik had ook trilmatjes besteld maar kreeg die er niet meer onder door de toegenomen opbouwhoogte (leidingen). Als iemand in omgeving Zwolle ze nog nodig heeft stuur me een pm.

[ Voor 16% gewijzigd door wheli op 09-04-2023 21:13 ]

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Vraagje, op groene-energiewinkel.nl lees ik dat de 9kW unit een minimale systeemgrootte heeft van 135L, is dit ook echt zo? Ik kan dit namelijk nergens terugvinden in de boekjes/online en voor de defrosts heeft hij ook een 3kW resistief element begrijp ik, of kan dit hier niet voor gebruikt worden?

Ik snap dat het wellicht wel nodig zal zijn in combinatie met alleen fancoils (waar ik nu naar zit te kijken) omdat je anders wellicht toch al snel kans hebt op pendelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Update94 schreef op maandag 10 april 2023 @ 12:54:
Vraagje, op groene-energiewinkel.nl lees ik dat de 9kW unit een minimale systeemgrootte heeft van 135L, is dit ook echt zo? Ik kan dit namelijk nergens terugvinden in de boekjes/online en voor de defrosts heeft hij ook een 3kW resistief element begrijp ik, of kan dit hier niet voor gebruikt worden?

Ik snap dat het wellicht wel nodig zal zijn in combinatie met alleen fancoils (waar ik nu naar zit te kijken) omdat je anders wellicht toch al snel kans hebt op pendelen?
Het is 20 liter per minimaal vermogen dus 2 Kw x 20 liter bij een 9 Kw J serie. Is wel erg krap dus wij plaatsen in een dergelijk geval een 50 liter serie buffertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Carboy54 schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:08:

Het is 20 liter per minimaal vermogen dus 2 Kw x 20 liter bij een 9 Kw J serie. Is wel erg krap dus wij plaatsen in een dergelijk geval een 50 liter serie buffertje.
Bedankt voor je reactie! Is het ook meer=beter? (Want ik heb ruimte zat) dus zou een 50 liter in serie het minder doen dan een 500 liter evt. Parallel met extra pomp?

En ik had deze vuistregels op het forum gelezen maar ik kan ze nergens terugvinden in de documentatie van Panasonic zelf. Enkel dat als je systeem meer dan 150 liter is je een expansievat nodig hebt...maar dat staat hier los van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12:25
Update94 schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:18:
[...]

Bedankt voor je reactie! Is het ook meer=beter? (Want ik heb ruimte zat) dus zou een 50 liter in serie het minder doen dan een 500 liter evt. Parallel met extra pomp?

En ik had deze vuistregels op het forum gelezen maar ik kan ze nergens terugvinden in de documentatie van Panasonic zelf. Enkel dat als je systeem meer dan 150 liter is je een expansievat nodig hebt...maar dat staat hier los van.
Op pagina 100 van de design manual staat het volgende minimum system volume:
"Nominal heating capacity up to and including 9 kW: 30 litres"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Parralel met extra pomp moet je vermijden. Daar is op het forum genoeg over geschreven. In serie is het niets anders dan een geïsoleerde radiator om meer volume te krijgen en is 50 liter voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Tinkerer84 schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:30:

Op pagina 100 van de design manual staat het volgende minimum system volume:
"Nominal heating capacity up to and including 9 kW: 30 litres"
Perfect, Dankjewel!
Parralel met extra pomp moet je vermijden. Daar is op het forum genoeg over geschreven. In serie is het niets anders dan een geïsoleerde radiator om meer volume te krijgen en is 50 liter voldoende.
Dit in combinatie met fancoils parallel geschakeld lijkt het te gaan worden. :) Dankjewel!

Ik begreep van rjtec ook dat het interne expansievat dan genoeg is, en als je dan meer hebt dat je dat vat af kan sluiten en er in je huis een kan installeren. Dat zou iets stroom besparen ~30 watt per uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
Carboy54 schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:08:
[...]

Heb hier 9kW en plm. 75L systeeminhoud plus 100L seriebuffer.
Ik vind voor bijv.defrosts die 100L het absolute minimum om nog een beetje warmte in de radiatoren te houden. Hoe eerder de hele zaak weer op temperatuur is des te korter vermoedelijk na een defrost op vol vermogen en des te langer echt verwarmd kan worden i.g.v. net voldoende vermogen bij -10*C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
[...]

Een parallelbuffer kost plm. 1/3 aan in het systeem te pompen vermogen omdat bij de aanbevolen extra pomp plm. 1/3 van de liters vanuit de aanvoer het buffervat in gaat en vanuit daar de retour temperatuur met 2-3 graden verhoogt. Is niet wat je wilt maar past kennelijk in een doelredenering van fabrikant en installateurs. Ik heb dat pad verlaten omdat de huidige constellatie plm. 0.75 - 1 kW meer vermogen geeft en niet de extra pomp nodig heeft indien overigens voldoende flow.
Kennelijk is niet alles verlies van de 1/3 flow omdat daar per saldo 0,75-1kW resteert.
Het interne expansievat is gehandhaafd en er is een extern exp.vat van 15 of 18 liter naast geplaatst. Geeft m.i. minder grote drukverschillen
Wat extra water kan geen kwaad en maakt m.i. het gehele systeem rustiger.
De winst bij het stoken moet ook komen uit voldoende isolatie, de "deuren dicht houden" en een "rustige" stooklijn.

Minimale waterinhoud moet m.i. zijn. 0,3 x 9kW = 2,7kW x 25L = 70L (67)
( bij het berekenen van minimale waarden afronden naar boven )

[ Voor 20% gewijzigd door Gary199 op 10-04-2023 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Gary199 schreef op maandag 10 april 2023 @ 14:40:
[...]

Ik vind voor bijv.defrosts die 100L het absolute minimum om nog een beetje warmte in de radiatoren te houden. Hoe eerder de hele zaak weer op temperatuur is des te korter vermoedelijk na een defrost op vol vermogen en des te langer echt verwarmd kan worden i.g.v. net voldoende vermogen bij -10*C
Dat klinkt logisch, voor mij speelt ruimte niet echt een (grote) rol. dus ik zou ook makkelijk een 200L seriebuffer neer kunnen zetten om betere defrost runs te doen. Zeker bij -10 zal ik het hier met de 9kW maar net redden denk ik, dus ik kan alle hulp gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Update94 schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:40:
[...]

Dat klinkt logisch, voor mij speelt ruimte niet echt een (grote) rol. dus ik zou ook makkelijk een 200L seriebuffer neer kunnen zetten om betere defrost runs te doen. Zeker bij -10 zal ik het hier met de 9kW maar net redden denk ik, dus ik kan alle hulp gebruiken.
Weet niet of het dijkhuis extra in de wind staat, maar indien ja, lijkt mij alle vermogen van een 9kW welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Update94 schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:40:
[...]

Bij temperaturen rond het vriespunt en gemiddelde wind is hier met T33, T22 en T21 radiatoren de Ta plm. 35-36*C en de Dt 2-3*C
Ik zou willen, dat bij t.g.v. een defrost de Ta niet meer daalt dan max 2*C waardoor ook de Dt nauwelijks meer wordt dan de hier gebruikelijke waarde.
Meen dat een gemiddelde defrost hier 500-600Watt neemt.
Op basis daarvan is redelijkerwijs de buffer-grootte uit te rekenen als gewerkt wordt met een seriele Buffer en een bij een defrost te gebruiken bypass/ geactiveerd door het defrost-signaal van de WP waardoor een 3-weg klep wordt omgeschakeld
Globaal becijferd is dan plm. 210L Buffer-water nodig op basis van 500Watt.

[ Voor 3% gewijzigd door Gary199 op 10-04-2023 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Gary199 schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:42:
[...]

Weet niet of het dijkhuis extra in de wind staat, maar indien ja, lijkt mij alle vermogen van een 9kW welkom
Bij normale wind valt dit gelukkig in mijn situatie mee omdat de wind meestal op de dijk staat en daardoor de oppervlakte van de gevel waar de wind op staat niet heel groot is.
Gary199 schreef op maandag 10 april 2023 @ 18:27:

Bij temperaturen rond het vriespunt en gemiddelde wind is hier met T33, T22 en T21 radiatoren de Ta plm. 35-36*C en de Dt 2-3*C
Ik zou willen, dat bij t.g.v. een defrost de Ta niet meer daalt dan max 2*C waardoor ook de Dt nauwelijks meer wordt dan de hier gebruikelijke waarde.
Meen dat een gemiddelde defrost hier 500-600Watt neemt.
Op basis daarvan is redelijkerwijs de buffer-grootte uit te rekenen als gewerkt wordt met een seriele Buffer en een bij een defrost te gebruiken bypass/ geactiveerd door het defrost-signaal van de WP waardoor een 3-weg klep wordt omgeschakeld
Globaal becijferd is dan plm. 210L Buffer-water nodig op basis van 500Watt.
Dus je schakelt zelfs je radiatoren af met een 3-weg klep als er een defrost gaande is, daar had ik nog niet aan gedacht. Dat klinkt goed, bedankt voor de tips!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-05 22:52
Update94 schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:14:
[...]

Bij normale wind valt dit gelukkig in mijn situatie mee omdat de wind meestal op de dijk staat en daardoor de oppervlakte van de gevel waar de wind op staat niet heel groot is.

[...]

Dus je schakelt zelfs je radiatoren af met een 3-weg klep als er een defrost gaande is, daar had ik nog niet aan gedacht. Dat klinkt goed, bedankt voor de tips!
kijk ook nog even bij mijn schema, geeft mogelijk ook nog wat inspiratie.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Laatst online: 10-05 23:19

dof

Gary199 schreef op maandag 10 april 2023 @ 14:40:
[...]

Hier ook een 9kW J Pana en geen buffer en ik schat zo max 100 ltr waterinhoud (moet ik nog eens precies bepalen), met deels VVW en deels radiatoren.

In febr/mrt waren er bij temperaturen van 0-4 graden en veel vocht in de lucht soms defrosts (minimaal om de anderhalf uur). Maar deze duurden allemaal vrij kort (max 8 minuten) en trokken dan bij hoge pompsnelheid wat warmte uit het systeem, maar daarna was de Ta ook snel (paar minuten) weer op gewone waarde.

Qua warmteverlies in huis was er weinig/niets van te merken, behalve bij de radiatoren die dus paar minuten wat minder warm waren. Elk systeem is weer anders, maar zelf zie ik daarom weinig reden om voor defrosts een buffer te gebruiken.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
dof schreef op maandag 10 april 2023 @ 23:24:
[...]

Hier ook een 9kW J Pana en geen buffer en ik schat zo max 100 ltr waterinhoud (moet ik nog eens precies bepalen), met deels VVW en deels radiatoren.

In febr/mrt waren er bij temperaturen van 0-4 graden en veel vocht in de lucht soms defrosts (minimaal om de anderhalf uur). Maar deze duurden allemaal vrij kort (max 8 minuten) en trokken dan bij hoge pompsnelheid wat warmte uit het systeem, maar daarna was de Ta ook snel (paar minuten) weer op gewone waarde.

Qua warmteverlies in huis was er weinig/niets van te merken, behalve bij de radiatoren die dus paar minuten wat minder warm waren. Elk systeem is weer anders, maar zelf zie ik daarom weinig reden om voor defrosts een buffer te gebruiken.
Met 100L systeeminhoud kun je bij voldoende gemiddelde systeemwarmte technisch zonder een buffervat. Maar, van je wensen hangt het verder af of je een buffervat gaat installeren. Is het nominale vermogen net of ruim voldoende, zijn er veel defrosts en tot hoe laag wil je toestaan dat het systeemwater t.g.v. een defrost afkoelt.
Afgelopen maanden hier veel defrosts, vaak iedere 40-50 minuten. Dat is een aanslag op het vermogen. Niet alleen 6-8 minuten geen warmte productie doch zelfs een temperatuur val van 4-5*C. Dat kost plm. 1/4 van het vermogen in tijd.
Dat de Ta weer op niveau zit kan ras misleidend zijn omtrent de temperatuur status van het gehele systeem. De Ta wordt in de WP gemeten en niet verderop in de leidingen etc. De Ta geeft de activiteit van de WP weer en vormt niet een ijzeren 1 op 1 relatie met de Tr. De systemen zijn in de basis hetzelfde met daarin 3 varianten, t.w. radiatoren, vl.verw. en een combinatie daarvan. Algemeen wordt aangenomen dat daarin de variant met alleen vl.verw. het minst gevoelig is voor de temp. val vanwege defrosts, afhankelijk van het vl.opp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-05 22:48
Je kan de buffer wel in serie zetten maar als je nu je vloerverwarming een lagere temperatuur wil laten stoken als je radiatoren.
Ik denk dat je hem parallel moet aansluiten met mengkleppen .
Ik wil graag altijd rond de 27á28 graden water door mijn vloer heen hebben .
Maar mijn radiatoren mogen wel warmer water hebben .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-02 10:59
Niltag schreef op zondag 9 april 2023 @ 18:42:
[...]

ik heb via HA een wat geavanceerdere regeling gebouwd. Bij het aanschakelen en afschakelen volgens het schema zitten naast de standaard 'thermostaat' regeling wat extra regels om te bepalen of de pomp aan of uit mag gaan.

Voor het eind en begin van het seizoen kijkt hij bij mij naar de te verwachten max. buitentemp op die dag (OpenWeatherMap). Is die boven de 15 graden of boven de 12 met 'clear skies' forecast dan gaat hij 's ochtends niet aan. Uitzondering hier weer op is als het binnen meer dan 1,5 graden onder het setpoint is geworden, dan mag hij toch aan. Dit zorgt voor flink minder verbruik in maart/april en september/oktober maar houdt het wel comfortabel.
Beste Niltag, ik zet zelf ook mijn pomp via HA aan. Ik kan alleen nergens een thermostaat vinden die ik via home assistant echt aan kan sturen (Open Therm). Gebruik jij iets wat je remote kan aansturen, zodat je ook je CV op warmetpomp kan regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Herw76 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:09:
Je kan de buffer wel in serie zetten maar als je nu je vloerverwarming een lagere temperatuur wil laten stoken als je radiatoren.
Ik denk dat je hem parallel moet aansluiten met mengkleppen .
Ik wil graag altijd rond de 27á28 graden water door mijn vloer heen hebben .
Maar mijn radiatoren mogen wel warmer water hebben .
zone regelaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
Ja met een extra pomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
Herw76 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:30:
[...]

Ja met een extra pomp
Het mooiste is dan toch uit het buffervat halen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Laatst online: 10-05 23:19

dof

Gary199 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:14:
[...]

Afgelopen maanden hier veel defrosts, vaak iedere 40-50 minuten. Dat is een aanslag op het vermogen. Niet alleen 6-8 minuten geen warmte productie doch zelfs een temperatuur val van 4-5*C. Dat kost plm. 1/4 van het vermogen in tijd.
Ieder systeem is weer anders, maar ik heb zowel qua frequentie als qua temperatuursval minder problemen met defrosts gehad. Vervelend zijn ze wel de defrosts, maar moeilijk te voorkomen in .nl vrees ik. Zo gauw het kouder werd en/of droger was het meteen afgelopen. Maar goed, ik heb het niet als comfortverlies ervaren, en zie zeker geen reden om daarom iets met buffervat te doen.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niltag
  • Laatst online: 12-04 22:42
patrickvdhart schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:17:
[...]

Beste Niltag, ik zet zelf ook mijn pomp via HA aan. Ik kan alleen nergens een thermostaat vinden die ik via home assistant echt aan kan sturen (Open Therm). Gebruik jij iets wat je remote kan aansturen, zodat je ook je CV op warmetpomp kan regelen?
Ik gebruik zelf geen CV-ketel meer. Ik had hier voor de warmtepomp een Bosch CT200 voor de CV hangen die ik wel goed kan uitlezen met Python dus die heb ik laten hangen als temperatuursensor (ook de radiatorkranen zijn uit te lezen). Ik zie dat die ook OpenTherm ondersteunt.

Heb toen ergens een python-module gevonden die niet meer werkte maar in basis wel de benodigde componenten had. Heb die toen weer gefixt en volgens mij kun je daarmee ook de setpoints etc. per ruimte aanpassen uiteindelijk. Nu is de Bosch EasyControl niet het meest recente apparaat en verder ook niet erg goedkoop zie ik nu. Dus of dat nu de beste oplossing is weet ik niet. Mocht je hier toch interesse in hebben dan kan ik de code wel even terugzoeken. Laat maar weten.

Edit: zie dat iemand inmiddels de hele module gewoon voor HA heeft gemaakt: https://github.com/bosch-...nt-bosch-custom-component

[ Voor 6% gewijzigd door Niltag op 11-04-2023 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
dof schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 22:00:
[...]

Ieder systeem is weer anders, maar ik heb zowel qua frequentie als qua temperatuursval minder problemen met defrosts gehad. Vervelend zijn ze wel de defrosts, maar moeilijk te voorkomen in .nl vrees ik. Zo gauw het kouder werd en/of droger was het meteen afgelopen. Maar goed, ik heb het niet als comfortverlies ervaren, en zie zeker geen reden om daarom iets met buffervat te doen.
Is ook geen kwestie van moeten. Maar niemand zal denk ik ontkennen dat forse temperatuurwijzigingen in het systeem het rendement en comfort niet verhogen.
"Ieder systeem is weer anders" is op zichzelf denk ik geen beletsel.

[ Voor 5% gewijzigd door Gary199 op 11-04-2023 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Is het buffervat in staat om bijv. 10*C verschillende temperaturen te leveren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
Gary199 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 23:35:
[...]

Is het buffervat in staat om bijv. 10*C verschillende temperaturen te leveren ?
Nee dat niet maar wel met verschillende mengkleppen en pompen om de vv mt 27 graden te verwarmer en de radiatoren met 35 bijv.
Ik weet dat het wordt afgeraden maar zo is het wel het mooiste om te regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Herw76 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 07:17:
[...]

Nee dat niet maar wel met verschillende mengkleppen en pompen om de vv mt 27 graden te verwarmer en de radiatoren met 35 bijv.
Ik weet dat het wordt afgeraden maar zo is het wel het mooiste om te regelen
waarom zou het worden afgeraden ? Of sterker nog ?
Hoe wordt die => 35*C aangemaakt ? Kost dat ?
Wel eens aan T33 gedacht en meer radiatoren ?

[ Voor 10% gewijzigd door Gary199 op 12-04-2023 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
Gary199 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:41:
[...]

waarom zou het worden afgeraden ? Of sterker nog ?
Hoe wordt die => 35*C aangemaakt ? Kost dat ?
Wel eens aan T33 gedacht en meer radiatoren ?
T 33 die zien er niet uit
Ik heb alleen radiatoren boven en in de hal voor en achter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gary199
Herw76 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:57:
[...]

T 33 die zien er niet uit
Ik heb alleen radiatoren boven en in de hal voor en achter
ja, de smaak wil ook wat. maar wie mooi wil zijn moet kou lijden. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zxcv
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:16
Hallo,

Eindelijk ben ik in de laatste fase om zelf een 9kW tcap mono te installeren. En dat alles o.b.v. alle info die hier te vinden is, dank daarvoor aan alle actieve posters!

Voor mijn vragen heb ik het hele topic doorgezocht maar ik kom er niet uit. Ik heb een DGC SWW 300l met ~3m2 spiraal, 3kW warmte-element en PAW-TS1 sensor.

Ik las ergens in dit topic de opmerking dat iemand voor de SWW tank een Tameson driewegklep zonder relais (AW1-230AC) gebruikt om het gelijk te laten werken aan de klep van Panasonic. Ik heb een Tameson driewegklep met relais (AW1-R230AC). Kan ik deze nu wel of niet gebruiken op de PCB zodat de WP de SWW controlleert?

Wellicht een hele domme vraag, maar ik wil niet gokken. De booster heater (electric tank heater) van de SWW boiler wil ik aansluiten op de PCB zodat de WP dat controlleert. Wordt de stroom (AC 230v) die over dit draad gaat alleen gebruikt om een relais te schakelen in de boiler waardoor de boiler het element aan/uit schakelt?

Met vriendelijkt groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Is het correct dat je zowel subsidie op een warmtepomp als op een warmtepompboiler krijgt als je beide laat installeren?

Als ik 2x een 6Kw warmtepomp aanschaf ipv een 12Kw warmtepomp, krijg je dan subsidie op allebei?

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Aziona schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:16:
Is het correct dat je zowel subsidie op een warmtepomp als op een warmtepompboiler krijgt als je beide laat installeren?

Als ik 2x een 6Kw warmtepomp aanschaf ipv een 12Kw warmtepomp, krijg je dan subsidie op allebei?
Helemaal juist 👏

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
Aziona schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:16:

"geleend van internet" ; simpelsubsidie.nl )

aanvragen

Wij krijgen regelmatig de vraag of het mogelijk is voor meerdere warmtepompen of zonneboilers subsidie aan te vragen. Soms komt het zo uit dat u met de plaatsing van bijvoorbeeld twee zonneboilers beter aan uw warmwaterbehoefte voldoet. Net als in sommige gevallen het plaatsen van twee warmtepompen ervoor zorgt dat u geheel van het aardgas kan afstappen. Beide apparaten zijn niet goedkoop in de aanschaf, vandaar dat de ISDE subsidie in het leven is geroepen. Met deze subsidie kan u 20 tot 30 procent voordeel krijgen op de aanschafprijs.

Het zou natuurlijk zonde zijn als u bij de aanschaf van uw twee warmtepomp of zonneboiler de subsidie misloopt. Gelukkig is het mogelijk ook voor de tweede installatie subsidie aan te vragen. Het is belangrijk dat op de factuur van de installateur duidelijk vermeldt staat om hoeveel warmtepompen het gaat, wat het merk is en dat de warmtepomp is geplaatst. Tot slot moet u betalingsbewijzen aanleveren, zodat duidelijk is dat u voor beide apparaten heeft betaald.

Vanzelfsprekend moet u ook voldoen aan de algemene voorwaarden. Zo komt uw nieuwbouwwoning niet in aanmerking voor subsidie, moet u de subsidieaanvraag uiterlijk 12 maanden na installatie doen en moet uw apparaat op de subsidielijst van de overheid staan. U kan eenvoudig naar uw warmtepomp zoeken in onze subsidietool.

Gaat u de subsidie zelf aanvragen bij RVO? Dan moet u per apparaat per keer alle stappen doorlopen en letten op alle voorwaarden. U kan in ons systeem in één keer de subsidieaanvraag voor meerdere warmtepomp of zonneboilers doen. Let wel op dat u alle facturen en betaalbaalbewijzen upload. Vervolgens regelen wij alle stappen bij RVO. Benieuwd hoeveel subsidie u kan krijgen, bekijk dan onze subsidietool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Ik vraag het omdat er ook staat:
Je vraagt de subsidie achteraf aan, binnen 24 maanden nadat de eerste maatregel is uitgevoerd en betaald. Je mag meerdere keren subsidie aanvragen voor dezelfde woning, maar het moet wel om andere maatregelen gaan.
zijn er tweakers die subsidie hebben ontvangen voor twee warmtepompen?

Ik heb al subsidie aangevraagd voor een warmtepompboiler, ik hoop niet dat ik die tegelijk had moeten aanvragen met mijn warmtepomp die in bestelling is.

[ Voor 29% gewijzigd door Aziona op 12-04-2023 16:36 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Laatst online: 09-05 17:00

Cr3ator

1 bar is geen bar

Bij twijfel: bel de RVO. Ze staan je graag te woord.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11:28
Aziona schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:34:

[...]

Ik heb al subsidie aangevraagd voor een warmtepompboiler, ik hoop niet dat ik die tegelijk had moeten aanvragen met mijn warmtepomp die in bestelling is.
Zijn twee aparte apparaten, twee verschillende meldcodes. Je hebt wel voor beide een iinstallatie rekening van een installateur nodig. Misschien handig om de meldcodes ook even op deze rekening te laten zetten.
Twee aparte aanvragen bij RVO werkt gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11:08
Aziona schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:34:

[...]

Nee hoor. Ik heb ook beide en apart van elkaar geïnstalleerd (tussenruimte ca. 3 maand). Voor beide keurig de subsidie bijgeschreven gekregen.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickennienke
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 13-11-2024
Vraagje?

Ik wil de panasonic 9kw aanschaffen. De CV leidingen zijn helaas maar 22mm maar er word 28mm voorgeschreven. De warmtepomp komt naast de garage en ik wil dan een leiding trekken 28mm naar de vloerverwarming en dan de verdeler ombouwen ook naar 28mm. Voor de vloerverwaming gaat er dan een warme leiding naar zolder(radiatoren en convectorput). Krijg ik dan geen voorkeurstroming naar mijn vloerverwarming en gaat er weinig tot niets dan naar zolder? of valt dit reuze mee

Graag jullie mening _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-05 09:14
@nickennienke
dat pas je aan met inregelen van je installatie.
trouwens: als je toch een nieuwe leiding gaat trekken: doe meteen 32mm.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-05 22:52
nickennienke schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:04:
Vraagje?

Ik wil de panasonic 9kw aanschaffen. De CV leidingen zijn helaas maar 22mm maar er word 28mm voorgeschreven. De warmtepomp komt naast de garage en ik wil dan een leiding trekken 28mm naar de vloerverwarming en dan de verdeler ombouwen ook naar 28mm. Voor de vloerverwaming gaat er dan een warme leiding naar zolder(radiatoren en convectorput). Krijg ik dan geen voorkeurstroming naar mijn vloerverwarming en gaat er weinig tot niets dan naar zolder? of valt dit reuze mee

En die 22 mm hoeft dan niet echt een probleem te zijn als de benedenverdieping er al af is.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
blb4 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:55:
[...]

En die 22 mm hoeft dan niet echt een probleem te zijn als de benedenverdieping er al af is.
Zo is het helemaal. Hier wordt door de 9kW bij een defrost 40l/min door 22mm geperst.
Geen spat geluid hoorbaar. Zal bij radiatoren ook minder gevoelig zijn dan bij vloerverwarming boven 150m2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

nickennienke schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:04:
Vraagje?

Waterzijdig goed inregelen is het advies.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Vandaag op mijn kantoor gesproken met sales afdeling van Panasonic Nederland. Mede door druk van ondergetekende en distributeurs wordt de productie van de J serie voorlopig gecontinueerd en deels geassembleerd in de fabriek in Tjechie. Ook zal de productie worden opgevoerd. Klein lichtpuntje dus voor de leveringen. Levertijd nog onbekend. Problemen deels veroorzaakt door gebrek aan onderdelen. Voor de oudste backorders wordt naar een oplossing gezocht.

[ Voor 14% gewijzigd door Carboy54 op 13-04-2023 13:09 ]

Pagina: 1 ... 85 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.