Wat ik van de discussies begrepen heb zijn er 2 theorieën:wervisser schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:20:
Voor de Panasonic kenners onder ons.
Op basis van het verschil in RVO subsidie tussen de 12kW H versie en 12kW J versie ben ik een conversatie aangegaan met iemand van Panasonic Nederland.
De conclusie is dat er wordt gekeken naar het 'average' klimaat en dat hierop de J serie 9kW produceert. Op zich bijzonder, maar het zal dan wel.
Wat meer bijzonder is dat er volgens deze medewerker geen verschil zit in prestatie/mogelijkheden tussen de 3-fase 9kW of 3-fase 12kW. De buitenunit heeft bij de 12kW een ventilator meer, maar waarom men dan zou kiezen voor een 12kW leidt nog niet direct tot een antwoord.
Weet iemand hier misschien iets meer van de hoed en rand, want dit is wel erg apart (gezien de meerprijs, e.d.)
1. Panasonic is er van overtuigd dat de 12J maar tot 9kW ingezet zou moeten worden en dat bij meer vermogen een backup nodig is. Raar want er komt echt 12kW uit tot ver onder het vriespunt. RVO gebruikt namelijk het bivalente punt, wat zou aangeven dat de backup nodig is.
2. Panasonic heeft iemand de verkeerde gegevens in laten dienen voor de 12J (copy paste van 9J) en na al die tijd lijkt niemand het voor elkaar te krijgen om dat te laten corrigeren. Er was volgens mij zelfs een tweaker die de ingediende informatie had gezien en die was ook 1:1 hetzelfde. En ook het energielabel laat 9kW zien.
Let wel dat 9J en 12J T-cap dezelfde hardware hebben, beiden met 2 ventilators. De normale 9J heeft 1 ventilator, maar is heel iets anders
Al met al vind ik het maar raar en dit is uiteindelijk ook een van de redenen waardoor ik 2 1-fase units boven elkaar ga zetten. Kwam er toevallig toch al achter dat die gewoon nog op voorraad zijn in het buitenland, dus heb er meteen maar wat extra over laten komen. Heb nu een soort van luchtbrug opgezet voor meer, want de eerste 6 waren vorige week al binnen zonder problemen
[ Voor 3% gewijzigd door Rimco op 27-03-2023 21:47 ]
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW