Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 118 Laatste
Acties:
  • 695.430 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:32

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

wervisser schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:20:
Voor de Panasonic kenners onder ons.

Op basis van het verschil in RVO subsidie tussen de 12kW H versie en 12kW J versie ben ik een conversatie aangegaan met iemand van Panasonic Nederland.

De conclusie is dat er wordt gekeken naar het 'average' klimaat en dat hierop de J serie 9kW produceert. Op zich bijzonder, maar het zal dan wel.

Wat meer bijzonder is dat er volgens deze medewerker geen verschil zit in prestatie/mogelijkheden tussen de 3-fase 9kW of 3-fase 12kW. De buitenunit heeft bij de 12kW een ventilator meer, maar waarom men dan zou kiezen voor een 12kW leidt nog niet direct tot een antwoord.

Weet iemand hier misschien iets meer van de hoed en rand, want dit is wel erg apart (gezien de meerprijs, e.d.)
Wat ik van de discussies begrepen heb zijn er 2 theorieën:

1. Panasonic is er van overtuigd dat de 12J maar tot 9kW ingezet zou moeten worden en dat bij meer vermogen een backup nodig is. Raar want er komt echt 12kW uit tot ver onder het vriespunt. RVO gebruikt namelijk het bivalente punt, wat zou aangeven dat de backup nodig is.

2. Panasonic heeft iemand de verkeerde gegevens in laten dienen voor de 12J (copy paste van 9J) en na al die tijd lijkt niemand het voor elkaar te krijgen om dat te laten corrigeren. Er was volgens mij zelfs een tweaker die de ingediende informatie had gezien en die was ook 1:1 hetzelfde. En ook het energielabel laat 9kW zien.

Let wel dat 9J en 12J T-cap dezelfde hardware hebben, beiden met 2 ventilators. De normale 9J heeft 1 ventilator, maar is heel iets anders ;)

Al met al vind ik het maar raar en dit is uiteindelijk ook een van de redenen waardoor ik 2 1-fase units boven elkaar ga zetten. Kwam er toevallig toch al achter dat die gewoon nog op voorraad zijn in het buitenland, dus heb er meteen maar wat extra over laten komen. Heb nu een soort van luchtbrug opgezet voor meer, want de eerste 6 waren vorige week al binnen zonder problemen :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Rimco op 27-03-2023 21:47 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 09:16
@hansvk Nee, daar is niet over gesproken.

@Rimco Daar heeft het wel alle schijn van. De meegeleverde sheets geven namelijk exact dezelfde specificaties op, maar ik krijg er geen fatsoenlijk antwoord uit wat dan het verschil is tussen de beide units. Op papier is de 12kW in elk geval op 1dB geluidsverschil exact gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t21
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-08 13:05

t21

Trouble in paradise. Dit weekend mijn J serie opgehangen en aangesloten. Gisteren voor het eerst aangezet en ik kreeg vrijwel direct een F15 error (Fan error - Buitenunit DC fan motor toerental). Na een tweetal resets vanochtend weer een poging gedaan. Huidige status: Wanneer ik verwarmen forceer blijft de WP water rondpompen (25l/min) maar de compressor start niet en ook de ventilator start niet. Ik krijg geen foutmeldingen. Iemand enig idee waar ik het zoeken moet, of hoe ik dit het beste kan troubleshooten? Ik hoop dat ik iets doms over het hoofd zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:21
t21 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:06:
Trouble in paradise. Dit weekend mijn J serie opgehangen en aangesloten. Gisteren voor het eerst aangezet en ik kreeg vrijwel direct een F15 error (Fan error - Buitenunit DC fan motor toerental). Na een tweetal resets vanochtend weer een poging gedaan. Huidige status: Wanneer ik verwarmen forceer blijft de WP water rondpompen (25l/min) maar de compressor start niet en ook de ventilator start niet. Ik krijg geen foutmeldingen. Iemand enig idee waar ik het zoeken moet, of hoe ik dit het beste kan troubleshooten? Ik hoop dat ik iets doms over het hoofd zie.
Het je 't ontluchtingsprogramma doorlopen? Heb je alleen controller aangesloten of ook thermostaat? mogelijk ff een schema van je installatie posten.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
@t21 je zegt niet hoe lang "blijft" is. het duurt wel even tussen starten van waterpomp en compressor. (en nu zeg ik bewust ook niet hoe lang)
Je zegt ook niet wat de Ta is, als die te laag is dan zal de compressor ook niet starten.

[ Voor 23% gewijzigd door sjimmie op 28-03-2023 14:32 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t21

t21

blb4 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:17:
[...]

Het je 't ontluchtingsprogramma doorlopen? Heb je alleen controller aangesloten of ook thermostaat? mogelijk ff een schema van je installatie posten.
Ik heb in 'installer setup --> service setup --> pump maximum speed --> operation: air purge' een aantal minuten laten lopen. Is dat het ontluchtingsprogramma waar je naar refereert?

Ik heb op dit moment alleen de bijgeleverde controller aangesloten, thermostaat instelling op 'intern' gezet.
Verwarmingsmodus staat nu op 'water temp' 'direct (35c)', om variabelen weg te nemen en er zeker van te zijn dat er warmtevraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t21

t21

sjimmie schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:31:
@t21 je zegt niet hoe lang "blijft" is. het duurt wel even tussen starten van waterpomp en compressor. (en nu zeg ik bewust ook niet hoe lang)
Je zegt ook niet wat de Ta is, als die te laag is dan zal de compressor ook niet starten.
Ik heb hem ruim een uur laten draaien, is dat te kort? Ta was vanochtend 14c. Nu ben ik met de backup heater die temperatuur aan het opvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
@t21 na een aantal minuten had de compressor wel mogen starten dus ja een uur is ruim genoeg.
met een Tr van 14 en een ingestelde watertemperatuur (Ta) van 35 had hij ook moeten starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
Klinkt alsof iets de fan blokkeert.
Kun je (met de stroom/unit uit!!) voorzichtig de fan ronddraaien? Zou heel soepel moeten gaan/weinig weerstand.
Of eerst even kijken of hij geblokkeerd wordt.
Toerental is niet wat het moet zijn.
En als de fan niet gaat draaien, doet hij niets.

Is de fout er trouwens nog steeds, of is die magisch weg?

Ook even paar minuten stroom eraf.

In ieder geval succes. Is niet hoe je wil beginnen.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t21

t21

@pgeene Had gisteren na de F15 error al direct even gecontroleerd of de ventilator vrij kan lopen en dat doet hij. Een klein duwtje met een schroevendraaier en hij draait nagenoeg zonder weerstand een complete omwenteling. De fout krijg ik nu niet meer (na een fabrieksreset).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t21

t21

Aanvullend: Net even 15min. de stroom uitgeschakeld en daarna bij het opstarten even staan kijken. Na ong. 5 minuten en wat relais geklik (denk ik gehoord te hebben) draaide de ventilator kort na elkaar 2 hele kleine stootjes en dat leek het apparaat geen enkele moeite te kosten. Helaas is er niets gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:01

Carboy54

Duurzaamheid coach

Buitenkamp schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:18:
Hier zit de module in de wp bevestigd aan de metalen plaat boven de elektra printplaat met twee metalen beugeltjes.
De verbinding is een cat 5 kabel van 2 x 20 meter van buiten naar binnen op de router.
Tussen de twee cat 5 cabels zit ook nog een stekker om ze aan elkaar te verbinden.
Vanaf dag 1 nu 4 maanden geen verbindings problemen. Klop klop.
Dan heb je heeeel veel geluk gehad.!

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-09 14:23
Oke, de meeste dus of bedraad of met een draad binnenshuis.
Ik was op zoek naar een lasdoos die groot genoeg is om hem in zn geheel in te doen maar ik kan er niet één vinden groter dan die van ABB. Of weten jullie er nog één?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 20:28

timovd

Voorsprong door techniek

@wheli Obo heeft IP65 IP66 kabeldozen in verschillende maten.

[ Voor 9% gewijzigd door timovd op 29-03-2023 07:08 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Meer plaatjes....

Wat is je hele systeem.
Leidingen, verdelers, afgifte enz
Hoe heb je pomp aangesloten
Wat zijn je settings in de pomp/unit

Dus iets meer concrete info, met plaatjes, helpt mss

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
wheli schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 07:00:
Oke, de meeste dus of bedraad of met een draad binnenshuis.
Ik was op zoek naar een lasdoos die groot genoeg is om hem in zn geheel in te doen maar ik kan er niet één vinden groter dan die van ABB. Of weten jullie er nog één?
https://www.praxis.nl/ger...LIy5E5siLOHoaAuvfEALw_wcB
Deze werkt (niet noodzakelijkerwijs van deze verkoper 😉)

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Breaking news:

Volgens head of sales van Panasonic Nederland blijft de huidige J serie gewoon in productie en is weer te bestellen. Levertijd niet bekend. De huidige introductie van de L&K serie vertraagt de uitlevering van de J serie op dit moment. Wel is bevestigd de exit van de J serie split.

Chaos alom wordt vervolgd....

[ Voor 255% gewijzigd door Carboy54 op 29-03-2023 14:12 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:13

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Lekkere cliffhanger zo :)

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

De head of sales zegt nu productie blijft van de J tot verplichting R290 Geruchten over een opvolger zonder binnen unit worden tegengesproken.

[ Voor 29% gewijzigd door Carboy54 op 29-03-2023 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-09 18:52

Rzaan

Altijd zoekende

Carboy54 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:07:
[...]

Is alweer tegengesproken door de head of sales zegt nu productie blijft van de J tot verplichting R290 geruchten over een opvolger zonder binnen unit worden tegengesproken.
Dus wat gaat er concreet gebeuren met mensen zoals ik, die vorig jaar zomer (!) besteld hebben?

Head of Sales moet toch wel enigszins een leverdatum kunnen noemen.
Anders ben je geen Head of Sales, maar Head of We Zien Wel Hoe Het Loopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:58
Pana NL: We stoppen met de J serie.

2 week later
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Givwk437BchaCVEywsR3hw8iHg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/20uf5KC9IFncCrAyqq6knThs.png?f=user_large

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rzaan schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:16:
[...]

Dus wat gaat er concreet gebeuren met mensen zoals ik, die vorig jaar zomer (!) besteld hebben?

Head of Sales moet toch wel enigszins een leverdatum kunnen noemen.
Anders ben je geen Head of Sales, maar Head of We Zien Wel Hoe Het Loopt.
Het laatste dus :( :( :( De berichtenchaos is compleet. Wat onprofessioneel van een dergelijke organisatie

Ik krijg wekelijks voorraden uit het buitenland aangeboden door partijen uit Polen en Italië. Daar heb ik hem mee geconfronteerd. Maar ga het niet doen. Panasonic NL en zijn distributeurs mogen onder geen enkele voorwaarde assistentie verlenen bij problemen van uit het buitenland zelf geïmporteerde units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Carboy54 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:07:
[...]

De head of sales zegt nu productie blijft van de J tot verplichting R290 Geruchten over een opvolger zonder binnen unit worden tegengesproken.
Productie boeit me niet zo :$, kunnen ze wel léveren in NL? Ik merk dat in het buitenland toch best wel wat beschikbaar is. Bij ons niet. Dat moet opgelost worden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

bartvl schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:23:
[...]

Productie boeit me niet zo :$, kunnen ze wel léveren in NL? Ik merk dat in het buitenland toch best wel wat beschikbaar is. Bij ons niet. Dat moet opgelost worden :).
Mede door de tweakers is Nederland een monobloc land. Het gross van de sales waren splits en daar is nu de K voor gekomen. Panasonic Duitsland verdeelt en heerst blijkbaar. Zie ook mijn voorgaand bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Carboy54 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:28:
[...]

Mede door de tweakers is Nederland een monobloc land. Het gross van de sales waren splits en daar is nu de K voor gekomen. Panasonic Duitsland verdeelt en heerst blijkbaar. Zie ook mijn voorgaand bericht.
Helder, maar heeft men aangegeven dat er verbetering in de leveringen komt. Of dat het blijft zoals het is: geen zicht, geen planning, chaos?
Ofwel, lijkt er gewerkt te worden naar een oplossing en duidelijkheid. Of gaat er niks veranderen en blijven we in totale onzekerheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 10:13
Carboy54 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:23:
[...]

Panasonic NL en zijn distributeurs mogen onder geen enkele voorwaarde assistentie verlenen bij problemen van uit het buitenland zelf geïmporteerde units.
Wat dan weer verschrikkelijk ouderwets is.

Maar dat Panasonic ouderwets werkt zien we al aan de communicatie e.d ;)

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Carboy54 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:23:
[...]

Het laatste dus :( :( :( De berichtenchaos is compleet. Wat onprofessioneel van een dergelijke organisatie

Ik krijg wekelijks voorraden uit het buitenland aangeboden door partijen uit Polen en Italië. Daar heb ik hem mee geconfronteerd. Maar ga het niet doen. Panasonic NL en zijn distributeurs mogen onder geen enkele voorwaarde assistentie verlenen bij problemen van uit het buitenland zelf geïmporteerde units.
Dit laatste zou wel eens in strijd kunnen zijn met enkele regels in de EU wetgeving.
Misschien ook niet.

Maar het is op zijn minst onprofessioneel als je zelf niet levert om dan mensen te willen treffen die zelf op zoek gaan.
Bovendien: Wat moet je verwachten aan assistentie van een club als Panasonic Nederland die zijn zaken niet op orde heeft?
"Staat allemaal in de handleiding!"? Zoiets?
Je hoeft toch niets te verwachten van hen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rzaan schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:11:
[...]

Dit laatste zou wel eens in strijd kunnen zijn met enkele regels in de EU wetgeving.
Misschien ook niet.

Maar het is op zijn minst onprofessioneel als je zelf niet levert om dan mensen te willen treffen die zelf op zoek gaan.
Bovendien: Wat moet je verwachten aan assistentie van een club als Panasonic Nederland die zijn zaken niet op orde heeft?
"Staat allemaal in de handleiding!"? Zoiets?
Je hoeft toch niets te verwachten van hen.
In eerste instantie is de installateur diegene die de diagnose moet stellen. Vervolgens moet de leverancier de Panasonic distributeur inschakelen. De installateur is in dit geval de tweaker dus is het zeer belangrijk welke afspraken de leverancier met de distributeurs heeft gemaakt op dat gebied. De distributeurs claimen de reparatie bij Panasonic. Dat is de procedure ook volgens de garantievoorwaarden van Panasonic. Assistentie van Panasonic speelt hierbij dus geen rol die is geen partij in deze. En de distributeurs komen niet in actie bij niet door hun geleverde warmtepompen en dat is logisch. En de Poolse distributeur vliegt niet even over bij een niet werkende warmtepomp bij min 10. Voorbeelden genoeg op tweakers die langdurig in de kou hebben gezeten. Ik importeer dus absoluut zelf geen buitenlandse pompen hoe interessant het soms ook kan zijn. Indien mijn distributeur dat doet prima want dan geldt de Nederlandse garantie voorwaarden en technische ondersteuning wel en slaap ik snachts goed. Recht hebben is een maar krijgen is iets heel anders heb ik in mijn lange leven ervaren.😡

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 29-03-2023 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Carboy54 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:42:
[...]

In eerste instantie is de installateur diegene die de diagnose moet stellen. Vervolgens moet de leverancier de Panasonic distributeur inschakelen. De installateur is in dit geval de tweaker dus is het zeer belangrijk welke afspraken de leverancier met de distributeurs heeft gemaakt op dat gebied. De distributeurs claimen de reparatie bij Panasonic. Dat is de procedure ook volgens de garantievoorwaarden. Assistentie van Panasonic speelt hierbij geen rol die is geen partij in deze. En de distributeurs komen niet in actie bij niet door hun geleverde warmtepompen en dat is logisch. En de Poolse distributeur vliegt niet even over bij een niet werkende warmtepomp bij min 10. Voorbeelden genoeg op tweakers die langdurig in de kou hebben gezeten. Recht hebben is een maar krijgen is iets heel anders heb ik in mijn lange leven ervaren.😡
Allemaal mooi en aardig, maar ondertussen hebben sommige Tweakers (waaronder ik) bij jou een Panasonic in bestelling staan.
En die wordt maar niet geleverd.
Daarvoor bestaat geen enkel legitiem argument.
De apparaten bestaan (want Polen en Italie schijnen wel te kunnen leveren). Panasonic Nederland bestaat. De leveranciers zijn nog niet failliet en jouw bedrijf ook niet.
Dus dit begint op zijn minst naar wat men met een mooi woord 'verzuim' noemt te rieken.

Uitspreken dat Panasonic niet deugt, daar kopen de klanten niet veel voor.
Plannen van mensen komen in de war en ondertussen verandert er niets, en zie ik ook niets bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rzaan schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:51:
[...]

Allemaal mooi en aardig, maar ondertussen hebben sommige Tweakers (waaronder ik) bij jou een Panasonic in bestelling staan.
En die wordt maar niet geleverd.
Daarvoor bestaat geen enkel legitiem argument.
De apparaten bestaan (want Polen en Italie schijnen wel te kunnen leveren). Panasonic Nederland bestaat. De leveranciers zijn nog niet failliet en jouw bedrijf ook niet.
Dus dit begint op zijn minst naar wat men met een mooi woord 'verzuim' noemt te rieken.

Uitspreken dat Panasonic niet deugt, daar kopen de klanten niet veel voor.
Plannen van mensen komen in de war en ondertussen verandert er niets, en zie ik ook niets bewegen.
Zoals ik ook op de website vermeld verkoop ik geen eigen import om die reden. Daarom kiest men vaak voor mij als leverancier. Wat Panasonic ongevraagd doet is overmacht en geen verzuim van mijn kant. Ik doe er alles aan en ben daar zeer transparant in. Zo ook het gesprek vandaag met de verkoopdirecteur van Panasonic Nederland. Die zijn ook afhankelijk van wat hun hoofdkantoor bepaalt.
Daarnaast trek ik niet even de stekker eruit zoals sommige ondernemers op dit gebied. Ik sta voor mijn klanten. Genoeg die dit hier kunnen bevestigen.

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 29-03-2023 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Carboy54 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:59:
[...]

Zoals ik ook op de website vermeld verkoop ik geen eigen import om die reden. Daarom kiest men vaak voor mij als leverancier. Wat Panasonic ongevraagd doet is overmacht en geen verzuim van mijn kant. Ik doe er alles aan en ben daar zeer transparant in. Zo ook het gesprek vandaag met de verkoopdirecteur van Panasonic Nederland. Die zijn ook afhankelijk van wat hun hoofdkantoor uitvoerd.
Ik heb redelijk veel begrip voor de situatie.
Maar als iedereen maar naar elkaar blijft wijzen, komen we dadelijk uit bij een of andere Japanner die boven op een berg ja of nee moet zeggen.

Panasonic Nederland kan ook zelf apparaten uit Polen of Italië halen.
Zal wel weer niet mogen van 'iemand' maar nood breekt wetten.
Ze lopen er nul risico mee en bedienen wel hun klanten en tussenpersonen.
Er zijn gewoon rechtsgeldige contracten gesloten en daar kun je niet zomaar eenzijdig onderuit, of je verschuilen achter 'iets' of 'iemand'.
We hebben het niet over een tsunami, een vastzittend schip in het Suezkanaal of Corona. Dus er is helemaal geen sprake van overmacht. Er is sprake van onwil. Dat is iets heel anders.
Het is me te makkelijk om maar steeds een poppetje hoger de schuld te geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rzaan schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:06:
[...]

Ik heb redelijk veel begrip voor de situatie.
Maar als iedereen maar naar elkaar blijft wijzen, komen we dadelijk uit bij een of andere Japanner die boven op een berg ja of nee moet zeggen.

Panasonic Nederland kan ook zelf apparaten uit Polen of Italië halen.
Zal wel weer niet mogen van 'iemand' maar nood breekt wetten.
Ze lopen er nul risico mee en bedienen wel hun klanten en tussenpersonen.
Er zijn gewoon rechtsgeldige contracten gesloten en daar kun je niet zomaar eenzijdig onderuit, of je verschuilen achter 'iets' of 'iemand'.
We hebben het niet over een tsunami, een vastzittend schip in het Suezkanaal of Corona. Dus er is helemaal geen sprake van overmacht. Er is sprake van onwil. Dat is iets heel anders.
Het is me te makkelijk om maar steeds een poppetje hoger de schuld te geven.
Ik bestel na een reservering met een aanbetaling een warmtepomp bij drie verschillende Panasonic distributeurs. Deze bestelde warmtepompen worden na bestelling bevestigd door die distributeurs met vaak een prognosedatum en een disclaimer inzake mogelijke vertragingen. Ook ik bevestig deze bestelling aan mijn klanten met een voorbehoud voor wat betreft de geprognotiseerde datum. Dat staat ook nog een keer duidelijk op de website. Panasonic schuift vervolgens bij al deze partijen de prognose datums voortdurend op. Ook mijn collega concurrent hier heeft hetzelfde probleem en neemt al langer geen orders meer aan. De aan mij toegezegde zwart op wit 60 exemplaren voor Q1 zijn maar voor 40% uitgeleverd tot nu toe. Onwil van mijn kant is het dus niet ik wil niets liever dan uitleveren. Ik lever op volgorde van ordernummer uit en zonder warmtepompen valt er niets uit te leveren. Ik kan niets anders doen dan continu in contact te blijven, snellere alternatieven te zoeken die op mijn site staan en oplossingen voor te stellen aan mijn klanten in nood. Ook de distributeurs zitten met de handen in het haar die kunnen het ook niet forceren. Er is al genoeg over gesproken. Helaas kan ik ze niet zelf produceren anders waren ze al geleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Carboy54 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:37:
[...]

Ik bestel na een reservering met een aanbetaling een warmtepomp bij drie verschillende Panasonic distributeurs. Deze bestelde warmtepompen worden na bestelling bevestigd door die distributeurs met vaak een prognosedatum en een disclaimer inzake mogelijke vertragingen. Ook ik bevestig deze bestelling aan mijn klanten met een voorbehoud voor wat betreft de geprognotiseerde datum. Dat staat ook nog een keer duidelijk op de website. Panasonic schuift vervolgens bij al deze partijen de prognose datums voortdurend op. Ook mijn collega concurrent hier heeft hetzelfde probleem en neemt al langer geen orders meer aan. De aan mij toegezegde zwart op wit 60 exemplaren voor Q1 zijn maar voor 40% uitgeleverd tot nu toe. Onwil van mijn kant is het dus niet ik wil niets liever dan uitleveren. Ik lever op volgorde van ordernummer uit en zonder warmtepompen valt er niets uit te leveren. Ik kan niets anders doen dan continu in contact te blijven, snellere alternatieven te zoeken die op mijn site staan en oplossingen voor te stellen aan mijn klanten in nood. Ook de distributeurs zitten met de handen in het haar die kunnen het ook niet forceren. Er is al genoeg over gesproken. Helaas kan ik ze niet zelf produceren anders waren ze al geleverd.
kleine aanvulling wat ik al maanden aanhoor van onze inkopers: panasonic is absoluut niet de enige die dit geintje flikt momenteel en zeker ook niet de ergste.

ook met de hele grote machines (denk 500kW en hoger) zijn de problemen groot, al zijn de levertijden meer gebaseert op hoeveel extra je bereid bent om te betalen, en dan praat je al over hoog in de 5 nullen per unit in kale aanschaf.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 29-03-2023 20:49 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tescione
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08 16:41
Goedenavond! Heeft iemand interesse in het overnemen van mijn reservering van een panasonic J serie 9 KW bij groene-energiewinkel van begin juni 2022? Ik had er ook nog een in bestelling staan bij een andere webshop om mijn kansen te vergroten. Deze kwam aanzienlijk eerder en staat inmiddels al 2 maanden naar volle tevredenheid te draaien.

Graag een PB als je interesse hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Carboy54 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:37:
[...]

Ik snap de frustratie.
Maar ik denk dat Panasonic en de rest van de distributie-keten minder frustratie ervaren dan de klanten.
De klanten moeten zaken opschuiven. Verbouwingen aanpassen. Alternatieven bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rzaan schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:02:
[...]

Ik snap de frustratie.
Maar ik denk dat Panasonic en de rest van de distributie-keten minder frustratie ervaren dan de klanten.
De klanten moeten zaken opschuiven. Verbouwingen aanpassen. Alternatieven bedenken.
Helemaal mee eens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyper
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13-04-2023
t.oswald schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:31:
[...]

Discussie in februari rond deze post rykers en verder. Ga ze niet allemaal opzoeken, al teveel over gezegd ook door @Carboy54
Soms gaat het goed, soms fout. En als het fout gaat, los je het alleen op door hem buiten de Wp te plaatsen.
nog even een update rondom de connectie van de CZ-TAW1;
Inmiddels een nieuwe CZ-TAW1 via Marktplaats gekocht, aangesloten zoals de huidige..
werkt als een zonnetje en zoals aangegeven het zit nog steeds in de WP ingebouwd zoals de oude.

Lijkt er toch op dat mijn eerste CZ-TAW1 het probleem veroorzaakte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:46
Cyper schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 07:40:
[...]

nog even een update rondom de connectie van de CZ-TAW1;
Inmiddels een nieuwe CZ-TAW1 via Marktplaats gekocht, aangesloten zoals de huidige..
werkt als een zonnetje en zoals aangegeven het zit nog steeds in de WP ingebouwd zoals de oude.

Lijkt er toch op dat mijn eerste CZ-TAW1 het probleem veroorzaakte.
Heb er hier ook 1 liggen, gekocht via marktplaats, maar in afwachting van de Pana 9J nog niet kunnen gebruiken. Hopelijk een goed exemplaar.

Ondertussen hopen op wat Panasonic Nederland aan gaf bij het gesprek met @Carboy54 en de 9J nog geleverd gaat worden.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17-09 17:04
ik had bij warmteservice besteld, was met 4 maanden binnen. heb hem nu een maandje staan.
via dat kanaal lijken er geen leveringsproblemen

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Een Panasonic warmtepomp? Heb je een 5J besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17-09 17:04
bartvl schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:16:
Een Panasonic warmtepomp? Heb je een 5J besteld?
deze: Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC05J3E5 1-fase 5kW
maar zie dat die onderstussen niet meer te krijgen is via warmteservice

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

pc_freak1 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:01:
[...]

deze: Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC05J3E5 1-fase 5kW
maar zie dat die onderstussen niet meer te krijgen is via warmteservice
Duidelijk. Dat is inderdaad de 5J. De enige die wel enigszins fatsoenlijk leverbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

bartvl schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:06:
[...]

Duidelijk. Dat is inderdaad de 5J. De enige die wel enigszins fatsoenlijk leverbaar is.
Lucky shot ja en vaak raak. Oorzaak is dat van de 5J geen backorders zijn. Gaf onlangs 3 mnd op en binnen 2 weken geleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Op de site van Climadirect staat nu ook een handleiding (operating instructions) van de L-serie allinone:
https://www.climadirect.c...ting-instructions-462.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door bartvl op 30-03-2023 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Carboy54 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:52:
Breaking news:

Volgens head of sales van Panasonic Nederland blijft de huidige J serie gewoon in productie en is weer te bestellen. Levertijd niet bekend. De huidige introductie van de L&K serie vertraagt de uitlevering van de J serie op dit moment. Wel is bevestigd de exit van de J serie split.

Chaos alom wordt vervolgd....
Had de groene energiewinkel toch al die tijd gelijk.
ConQuestador in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Gelijk hebben is iets anders als gelijk krijgen bij Panasonic heb ik ervaren! Vandaar dat ze nu weer zijn vertraagd. 😡Hun leverancier DHPS is daar helemaal niet zeker van en die moet ze leveren. Ze spreken elkaar allemaal tegen bij Panasonic.

[ Voor 15% gewijzigd door Carboy54 op 31-03-2023 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

In orientatie op de L-serie Hydraulische Split / BiBloc:
Heeft iemand ervaring met de Bi Bloc van de J-serie? De binnenunit zal enigszins gelijkwaardig zijn aan de binnenunit van de L-serie. Ipv koudemiddelleiding en een warmtewisselaar zitten er wat grotere leidingen in.

De installatiehandleiding omschrijft (bij de H-serie zo te zien) een minimale hoogte van 800mm onder de binnenunit. Die ruimte heb ik niet. Ik kom tot max 400mm.
Het lijkt er op dat die 800mm voortkomt uit het kunnen plaatsen van een 3-wegklep direct onder de unit. Dat vind ik minder van belang. Ik plaats hem wel ergens anders. Zijn er andere redenen waarom 400mm wellicht te weinig is? Ik werk met 28mm staal, die bochten om aan te sluiten gaat wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

bartvl schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:51:
In orientatie op de L-serie Hydraulische Split / BiBloc:
Heeft iemand ervaring met de Bi Bloc van de J-serie? De binnenunit zal enigszins gelijkwaardig zijn aan de binnenunit van de L-serie. Ipv koudemiddelleiding en een warmtewisselaar zitten er wat grotere leidingen in.

De installatiehandleiding omschrijft (bij de H-serie zo te zien) een minimale hoogte van 800mm onder de binnenunit. Die ruimte heb ik niet. Ik kom tot max 400mm.
Het lijkt er op dat die 800mm voortkomt uit het kunnen plaatsen van een 3-wegklep direct onder de unit. Dat vind ik minder van belang. Ik plaats hem wel ergens anders. Zijn er andere redenen waarom 400mm wellicht te weinig is? Ik werk met 28mm staal, die bochten om aan te sluiten gaat wel lukken.
Als ik de foto bekijk lijkt het mij niet zo spannend of je moet hele grote handen hebben :-) Driewegkleppen kan je altijd kwijt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZzwRWwbr5MtiOwDjRWaliCV_9q0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H5wn0YWa1ajxHrZSdkafHXoZ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1990
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16-09 21:36
Beste allemaal,

Nieuw op Tweakers, maar al een tijdje de topics aan het volgen. Sinds een week heb ik een monobloc J-serie aangesloten. Systeem bestaat uit vloerverwarming in de keuken en radiatoren in de rest van de woning. Systeem draait op zich prima, maar heb een probleem ontdekt met de aardlekautomaat voor de back-up heater. Deze is aangesloten op een aparte groep in de meterkast. De automaat in het aparaat zelf schakelt af waardoor ik een H70 foutmelding krijg als de back-up heater moet worden ingeschakeld. Vraag is nu, waarom schakelt de automaat af? Heb de automaat ook al vervangen voor een Eaton, met hetzelfde resultaat. Lijkt op kortsluiting, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen met zoeken.
Wie heeft er suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 19:37
W1990 schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:38:
Beste allemaal,

Nieuw op Tweakers, maar al een tijdje de topics aan het volgen. Sinds een week heb ik een monobloc J-serie aangesloten. Systeem bestaat uit vloerverwarming in de keuken en radiatoren in de rest van de woning. Systeem draait op zich prima, maar heb een probleem ontdekt met de aardlekautomaat voor de back-up heater. Deze is aangesloten op een aparte groep in de meterkast. De automaat in het aparaat zelf schakelt af waardoor ik een H70 foutmelding krijg als de back-up heater moet worden ingeschakeld. Vraag is nu, waarom schakelt de automaat af? Heb de automaat ook al vervangen voor een Eaton, met hetzelfde resultaat. Lijkt op kortsluiting, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen met zoeken.
Wie heeft er suggesties?
Dan loopt de backup heater droog. Zit er nog lucht in je leidingen bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1990
Dank, dan de vraag, hoe krijg ik die lucht er uit? Heb alle radiatoren etc. ontlucht en de ontluchter op de panasonic zelf open gehad tot deze begint te druppelen evenals de overstort. Zijn er meer manieren om te ontluchten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 13:23
W1990 schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:38:
Beste allemaal,

Wie heeft er suggesties?
Welke J heb je dan? Er zijn typen met instelbaar 3, 6 of 9kW heaters meen ik me te herinneren. Hoor wel of ik helemaal fout zit. Heb zelf maar een 5H en dus alleen 3kW voor de heater.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1990
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5tWHiPZND3Uxl_2Tzk9tkp03dY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZC9MDlDTSEmTTY7rcjeMIrsN.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is het typeplaatje
De 7kW versie met 3kW back-up heater geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:09

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

W1990 schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:19:
Dank, dan de vraag, hoe krijg ik die lucht er uit? Heb alle radiatoren etc. ontlucht en de ontluchter op de panasonic zelf open gehad tot deze begint te druppelen evenals de overstort. Zijn er meer manieren om te ontluchten?
"open gehad", daarna weer dichtgedraaid? Moet altijd 1 slag open blijven staan toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Beekforel schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:09:
[...]

"open gehad", daarna weer dichtgedraaid? Moet altijd 1 slag open blijven staan toch?
Bekende fout. Eerst ontluchten en ontluchten met air purge half uur en de ontluchter altijd 1 slag open laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1990
Vanmiddag het ontluchtingsprogramma laten lopen, alles opnieuw ontlucht en bijgevuld. Voor de zekerheid ook nog de aardlekautomaat in de meterkast vervangen.
Enkele momenten na het inschakelen van de wp weer de automaat van de BUH die afschakelt (de BUH hoefde dus nog niets te doen!) Opnieuw ingeschakeld en na een poosje weer hetzelfde verhaal. De automaat wilde op een gegeven moment zelfs helemaal niet meer inschakelen.
Lijkt me toch ergens een kortsluiting of lekstroom te lopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Is het in je meterkast een aardlekautomaat (gecombineerd)?
En in de wp zijn dat aardlekschakelaars of ook gecombineerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1990
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IsuxuYRrojnQ1k8KZ5OUFWUBpV4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zh2Hzp4fHdITy6vX6LkY8kuv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GnUrgI8PTsAOY3yL34ltpXdGyJ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Mc8Em7X9ZtMZlNb7GM5V9Y8.jpg?f=fotoalbum_large
Situatie in de meterkast en in de wp, beide zijn inderdaad gecombineerd: aardlekschakelaar en installatieautomaat in één. De wp draait nu wel gewoon, maar zal weer H70 geven als de BUH moet worden ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

W1990 schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:46:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Situatie in de meterkast en in de wp, beide zijn inderdaad gecombineerd: aardlekschakelaar en installatieautomaat in één. De wp draait nu wel gewoon, maar zal weer H70 geven als de BUH moet worden ingeschakeld.
Omdat er 2 zijn die van de warmtepomp er als tijdelijke test even tussenuit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

En zat er oorspronkelijk ook al een gecombineerde in de WP? Ik dacht dat dat alleen een aardlek was? Als die destijds al triggerde lijkt het me dat je in de richting van een lekstroom moet zoeken en niet een overbelasting/kortsluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:09

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@W1990 Wat doet die Eaton B16 alamat (?) in de warmtepomp? Is dat wel origineel? En welke schakelt er uit?

In mijn WP zit 2 x een aardlekschakelaar, 40A. In de meterkast heb ik 2 x een aardlekautomaat, B16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07:49
W1990 schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:46:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik snap je installatie niet helemaal meer. Ik zie een aardlekschakelaar in de Warmtepomp en een aardlekautomaat (waarschijnlijk voor de BUH?). In de meterkast zie ik ook een aardlekschakelaar en een aardlekautomaat. Waar zit nu wat op?

Aardlek achter aardlek is nooit een goed idee, maar is niet de reden van uitschakeling. Ik zou even meten (met een multi-meter) met een uitgeschakelde alamat in de warmtepomp of er een lek naar aarde is of een overbelasting.

Ik begrijp volgens mij, dat je de aardlek voor de BUH vervangen hebt voor een aardlekautomaat? Als dat zo is, en de originele aardlek vliegt er telkens uit, dan weet je eigenlijk wel zeker, dat er een lek naar aarde is, aangezien een aardlek niet beveiligd tegen overbelasting.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1990
Bedankt voor de reacties allemaal, wordt zeer gewaardeerd. En excuses voor de verwarring, ik heb inderdaad lopen rommelen met de aardlekautomaten en aardlekschakelaars om te kijken of het verschil zou maken. Inmiddels heb ik het terug veranderd naar hoe ik het in eerste instantie had aangesloten. Zie onderstaande foto's.
Vanmiddag zal ik aan de slag met de multimeter, wordt vervolgd..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qbDUDKqx-B2R5ykNeTs2al7vKI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1WgU2025uS8dvZaXmiZqSe38.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXp7qf-_Nn98C40WWkEjvVRqid0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YMISvpDrYCW8LtDCm1giCVfk.jpg?f=fotoalbum_large

Kleine update: de Hager aardlekautomaat uit de meterkast is inmiddels overleden. Heb deze nu vervangen voor een Eaton. Een multimeter tussen de aardedraad gehad en de wp aan, geen stroom gemeten. Het probleem heeft zich nu alleen verplaatst van de wp naar de meterkast, zodra ik nu de aardlekschakelaar in de wp om zet, schakelt de automaat in de meterkast uit.

[ Voor 13% gewijzigd door W1990 op 04-04-2023 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 18:09

Crazy-

Best life ever

Beetje in dubio :-D
al 3de april op rij dat ik merk dat eigenlijk overdag de hele WP niet aan hoeft...

echter s 'nachts wel ivm vrieskou & eind van de dag backup voor SWW (zonneboiler)
nu ben ik eens gedoken in het weekprogramma, maar echt een goede optie zie ik niet hiervoor.

Eigenlijk zoek ik iets als:

- alleen 's nachts bewaak-stand (voorkomen bevriezen)
- SWW stand-by 16:00-22:00

want nu merk ik toch wel veel onnodig verbruik (5-7kWh per dag, voor verwarming, maar overdag is het warm zat....) echter de WP staat aan de westkant dus voordat de zon er op komt is het 13u00 en dan denkt ie pas oh het is te warm

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:46
W1990 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:32:
Bedankt voor de reacties allemaal, wordt zeer gewaardeerd. En excuses voor de verwarring, ik heb inderdaad lopen rommelen met de aardlekautomaten en aardlekschakelaars om te kijken of het verschil zou maken. Inmiddels heb ik het terug veranderd naar hoe ik het in eerste instantie had aangesloten. Zie onderstaande foto's.
Vanmiddag zal ik aan de slag met de multimeter, wordt vervolgd..
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kleine update: de Hager aardlekautomaat uit de meterkast is inmiddels overleden. Heb deze nu vervangen voor een Eaton. Een multimeter tussen de aardedraad gehad en de wp aan, geen stroom gemeten. Het probleem heeft zich nu alleen verplaatst van de wp naar de meterkast, zodra ik nu de aardlekschakelaar in de wp om zet, schakelt de automaat in de meterkast uit.
nee dit is nog steeds niet hoe het hoort :+. Origineel zitten er gewoon 2x een B16 in de WP van merk ABB. Plaats die eens terug ipv dat chinese merkje dat er nu naast zit. Daarna kun je ze ook testen door gewoon even zonder de automaten in je meterkast te werken en alleen op de aardlek aan te sluiten. Die automaten beveiligen alleen de kabel tussen binnen en buiten en dat gaat heus wel ff goed.

Je maakt een beetje een onduidelijke rijtje van automaten en aardlekfouten etc. Heb je nou overbelasting of heb je aardfouten / lekstromen naar de aarde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1990
Dit 'chinese merkje' zit er al in vanaf aflevering, samen met de ABB.

Ik heb het aangesloten zoals beekforel al noemt in een eerdere post:

In mijn WP zit 2 x een aardlekschakelaar, 40A. In de meterkast heb ik 2 x een aardlekautomaat, B16.

In eerste instantie schakelde het chinese merkje uit, maar nu schakelt de aardlekautomaat in de meterkast uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

W1990 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:11:
Dit 'chinese merkje' zit er al in vanaf aflevering, samen met de ABB.

Ik heb het aangesloten zoals beekforel al noemt in een eerdere post:

In eerste instantie schakelde het chinese merkje uit, maar nu schakelt de aardlekautomaat in de meterkast uit.
Deze 2 merken door elkaar kom je momenteel vaker tegen. Wellicht te kort aan abb units in de fabriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:46
Carboy54 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:30:
[...]

Deze 2 merken door elkaar kom je momenteel vaker tegen. Wellicht te kort aan abb units in de fabriek.
:o wow, ik had het niet eerder gezien dus zag daar een fout/mogelijk probleem ontstaan. excuses voor de stelligheid, heb het in andere pana's gewoon niet eerder zo gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:30
Voor mijn renovatie ben ik opzoek naar een R32 3 fase T-cap model denk ik, maar ik heb een aantal vragen. Eerst iets meer info over de situatie:
Vrijstaand huis uit de jaren 80, momenteel aan het renoveren.
Warmteverlies Berekening komt uit op 7kW bij -10 graden en 6kW bij -7 graden. Het is voor een huis wat ik aan het renoveren ben en ik hoop de aankomende winter in te trekken dus wellicht is levertijd een uitdaging.

Ik wilde eerst voor vloerverwarming gaan, maar ik heb uiteindelijk besloten een hele reeks Jaga Strada Hybrids aan te schaffen. Ik ga de radiatoren vrij fors overdimensioneren gebaseerd op een watertemperatuur van 35 graden. Wellicht hoop ik hiermee tegen sommige ideen in dan nog wel een nachtverlaging te doen of niet altijd alle ruimtes verwarmen? Ik twijfel eigenlijk tussen het 12 en 9 kW model, WH-MXC09J3E8 of WH-MXC12J9E8.
De warmtepomp zal ook het SWW vat van 270/300 liter moeten verwarmen en ik zal een buffervat aanschaffen.

Ik heb nagedacht over de koevlaas methode maar ik heb heel veel isolatie toegevoegd en ik heb helaas geen mogelijkheid om aan het historische gasverbruik te komen.

Ik heb de specsheets goed doorgelezen en vraag me af tot waar deze nu in de praktijk terugmoduleren? en of er verder nog nadelen zijn aan het aanschaffen van het 12kW model? En of ik uberhaupt nog aan zo'n pomp ga kunnen komen? (maar opzich sta ik open voor een uitdaging)

Bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Update94 op 04-04-2023 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
Update94 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:51:
Voor mijn renovatie ben ik opzoek naar een R32 3 fase T-cap model nodig ga hebben, iets meer info over de situatie:
Warmteverliesberekening komt uit op 7kW bij -10 graden en 6kW bij -7 graden. Het is voor een huis wat ik aan het renoveren ben en ik hoop de aankomende winter in te trekken dus wellicht is levertijd een uitdaging.

Ik wilde eerst voor vloerverwarming gaan, maar ik heb uiteindelijk besloten een hele reeks Jaga Strada Hybrids aan te schaffen. Ik ga de radiatoren vrij fors overdimensioneren gebaseerd op een watertemperatuur van 35 graden. Wellicht hoop ik hiermee tegen sommige ideen in dan nog wel een nachtverlaging te doen of niet altijd alle ruimtes verwarmen? Ik twijfel eigenlijk tussen het 12 en 9 kW model, WH-MXC09J3E8 of WH-MXC12J9E8.
De warmtepomp zal ook het SWW vat van 270/300 liter moeten verwarmen en ik zal een buffervat aanschaffen.

Ik heb nagedacht over de koevlaas methode maar ik heb heel veel isolatie toegevoegd en ik heb helaas geen mogelijkheid om aan het historische gasverbruik te komen.

Ik heb de specsheets goed doorgelezen en vraag me af tot waar deze nu in de praktijk terugmoduleren? en of er verder nog nadelen zijn aan het aanschaffen van het 12kW model? En of ik uberhaupt nog aan zo'n pomp ga kunnen komen? (maar opzich sta ik open voor een uitdaging)

Bedankt!
Een onbegrijpelijke en m.i. volstrekt foute keuze, mede gebaseerd op mijn ervaring met Jaga. Foute radiator bij 35*C watertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Gary199 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:22:
[...]

Een onbegrijpelijke en m.i. volstrekt foute keuze, mede gebaseerd op mijn ervaring met Jaga. Foute radiator bij 35*C watertemperatuur.
Oké, kan je ook heel kort aangeven waarom of me in de juiste richting sturen? Dan kan ik mezelf daar verder op inlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
Update94 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:44:
[...]

Oké, kan je ook heel kort aangeven waarom of me in de juiste richting sturen? Dan kan ik mezelf daar verder op inlezen.
Warmtepomp en vloerverwarming vormen het ideale huwelijk. De watertemperatuur kan i.g.v. vloerverwarming, mits goed aangelegd, plm. 8*C lager zijn dan i.g.v. radiatoren, Jaga of niet. T33'ers zijn dan nog beter dan Jaga's. Een 8*C lagere aanvoertemperatuur is goed voor 8 x 2,3% is plm 18% lager energieverbruik door de Warmtepomp.
Vloerverwarming geeft in leefruimte een veel betere warmteverdeling dan radiatoren. De laatste verwarmen, zwart/wit gezien, in hoofdzaak het plafond en niet de zithoogte.
Vloerverwarming kan door deze reden nog eens volstaan met een 1-2*C lagere ruimte temperatuur. Kortom, hoeveel redenen moet ik opnoemen.
Bij een thermische behoefte van 7kW bij -10*C is het m.i. ook niet zo slim om een 12kW T-Cap te installeren. Als die 7kW correct is, zou de T-Cap leiden tot pendel problemen. Ik zou de T-Cap in casu een dappere keuzen willen noemen.

Ik zou gaan voor vloerverwarming, 36mm meerlaags kunststof dan wel > 30mm staal leiding van de WP naar de verdeler(s) en 18 x 2mm strengen in de vloer, mits die keuzes beschikbaar zijn.
Veel succes met de verbouwing/renovatie en de te maken keuzes.

[ Voor 9% gewijzigd door Gary199 op 04-04-2023 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Gary199 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 23:01:
[...]

Warmtepomp en vloerverwarming vormen het ideale huwelijk. De watertemperatuur kan i.g.v. vloerverwarming, mits goed aangelegd, plm. 8*C lager zijn dan i.g.v. radiatoren, Jaga of niet. T33'ers zijn dan nog beter dan Jaga's. Een 8*C lagere aanvoertemperatuur is goed voor 8 x 2,3% is plm 18% lager energieverbruik door de Warmtepomp.
Vloerverwarming geeft in leefruimte een veel betere warmteverdeling dan radiatoren. De laatste verwarmen, zwart/wit gezien, in hoofdzaak het plafond en niet de zithoogte.
Vloerverwarming kan door deze reden nog eens volstaan met een 1-2*C lagere ruimte temperatuur. Kortom, hoeveel redenen moet ik opnoemen.
Bij een thermische behoefte van 7kW bij -10*C is het m.i. ook niet zo slim om een 12kW T-Cap te installeren. Als die 7kW correct is, zou de T-Cap leiden tot pendel problemen. Ik zou de T-Cap in casu een dappere keuzen willen noemen.

Ik zou gaan voor vloerverwarming, 36mm meerlaags kunststof dan wel > 30mm staal leiding van de WP naar de verdeler(s) en 18 x 2mm strengen in de vloer, mits die keuzes beschikbaar zijn.
@Update94 , ik ben van een andere school, m.i. is (knuppel in 't hoenderhok :) ) vloerverwarming oncomfortabel. vvw Is een zeer langzaam syteem waardoor 't niet goed kan reageren op wisselende omstandigheden als zoninstraling. 't is binnen dus vaak te heet en je kan er weinig anders aan doen dan een raam open zetten. Ook is de aanleg van een betonvloer enorm milieubelastend. Natuurlijk zitten er in combinatie van een WP voordelen aan, je kan idd met lagere temperatuur werken waardoor de WP een hogere COP heeft maar 't verschil (financieel en milieubelasting) verdien je niet of nauwelijks terug.

Zo :) .

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
blb4 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 01:27:
[...]

@Update94 , ik ben van een andere school, m.i. is (knuppel in 't hoenderhok :) ) vloerverwarming oncomfortabel. vvw Is een zeer langzaam syteem waardoor 't niet goed kan reageren op wisselende omstandigheden als zoninstraling. 't is binnen dus vaak te heet en je kan er weinig anders aan doen dan een raam open zetten. Ook is de aanleg van een betonvloer enorm milieubelastend. Natuurlijk zitten er in combinatie van een WP voordelen aan, je kan idd met lagere temperatuur werken waardoor de WP een hogere COP heeft maar 't verschil (financieel en milieubelasting) verdien je niet of nauwelijks terug.

Dan ben je de enige die een koude vloer comfortabel vind.
Daarnaast ligt de oververhitting niet aan je VVW,
maar aan de combi (veel) glas (op zuid) met te weinig zonwering blijkbaar.
En met fancoils koude lucht blazen om dat te compenseren is ook alles behalve comfortabel en duurzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Crazy- schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:45:
al 3de april op rij dat ik merk dat eigenlijk overdag de hele WP niet aan hoeft...

echter s 'nachts wel ivm vrieskou & eind van de dag backup voor SWW (zonneboiler)
nu ben ik eens gedoken in het weekprogramma, maar echt een goede optie zie ik niet hiervoor.

want nu merk ik toch wel veel onnodig verbruik (5-7kWh per dag, voor verwarming, maar overdag is het warm zat....) echter de WP staat aan de westkant dus voordat de zon er op komt is het 13u00 en dan denkt ie pas oh het is te warm
Ik heb dit aan @edterbak gevraagd of hij een nodered kan maken om te shiften
Als je t binnen of een ander setpoint hebt gehaald, shift down tot.
En als hij aan de bak moet shift up.
Dit zou zeker helpen en een mooie schakeling zijn.

Maar ik denk dat ed te druk is met zijn hele aansturing systeem, als ik soms zijn git volg _/-\o_

Ik blijf hopen dat hij deze optie nog een keer bouwt 8)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:47
Dylantje2 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 07:16:
[...]

Ik heb dit aan @edterbak gevraagd of hij een nodered kan maken om te shiften
Als je t binnen of een ander setpoint hebt gehaald, shift down tot.
En als hij aan de bak moet shift up.
Dit zou zeker helpen en een mooie schakeling zijn.

Maar ik denk dat ed te druk is met zijn hele aansturing systeem, als ik soms zijn git volg _/-\o_

Ik blijf hopen dat hij deze optie nog een keer bouwt 8)
Compensatie curve + shiften zou nu moeten werken. Ik heb het kort getest. Maar ik ben tot nu toe de enige die dit heeft getest. In de heishamon node red thread zijn geen actieve gebruikers die dit testen en feedback geven.... Nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:49
Update94 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:51:

Naast de input van @Gary199 , als vloerverwarming geen optie is, denk dan serieus na over T33 radiatoren (lekker overgedimensioneerd), ze zijn goedkoper en geven je tov Jaga ook nog veel meer systeemvolume waar een WP blij van wordt. En met T33 kun je toe met een kleiner (of geen) buffervat in serie.

Ga ook nog even rondneuzen op het algemene forum. Daar zie je ook ervaringen van mensen die Jaga hebben.

En over nachtverlaging, het zal je waarschijnlijk dwingen om met een hogere Ta te werken om het huis in relatief korte tijd weer warm te krijgen, gevolg is een lagere COP en dus zelfs een kans dat het je uiteindelijk meer energie kost. Bot gezegd, nachtverlaging is CV denken om energie te besparen, met een WP gaat die vlieger vaak niet op, kost meer energie en minder comfort.
Als je het in slaapkamers 's nachts wat koeler wilt hebben, denk dan na over andere oplossingen, je kunt het er ook overdag koeler houden bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 18:09

Crazy-

Best life ever

edterbak schreef op woensdag 5 april 2023 @ 07:39:
[...]

Compensatie curve + shiften zou nu moeten werken. Ik heb het kort getest. Maar ik ben tot nu toe de enige die dit heeft getest. In de heishamon node red thread zijn geen actieve gebruikers die dit testen en feedback geven.... Nog niet.
Ik volg je al even; tot nu toe geen tijd vrij gemaakt om NodeRed te installeren etc >:)

Gaat nu dan toch eens tijd worden! Heb nog wel een Pi4 slingeren

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Een pi met ssd hoop ik. Anders is het niet betrouwbaar genoeg > 6mnd. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
@Crazy- als je naar het forum draadje gaat van node red, zal ik je daar een korte toelichting geven over de huidige mogelijkheden en onmogelijkheden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Crazy- schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:45:

Zolang je wp aan staat heeft deze de bewaak stand zoals jij die noemt, voor bevriezen hoef je dus niet bang te zijn.

Volgens mij moet je gewoon je thermostaat laag zetten zodat deze geen warmte vraagt en de rest van je wensen is vervuld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:01
[...]

Hahaha, ik ga hier wel een eind in mee. Wij hebben ook alleen radiatoren (wel grote) en daardoor blijft redelijk snel warm maken nog mogelijk, ondanks Ta<35 graden. Dat biedt ook meteen een oplossing voor het issue van @Crazy- , ik zie hier inderdaad ook dat het verschil tussen dag- en nacht temperatuur groot is. Liefst heb je de warmtepomp uit als het buiten het koudst is. Met mijn setup gaat dat gewoon. Jaren 70 huis is redelijk goed nageïsoleerd en na de nacht is het wat afgekoeld, omdat de warmtepomp niet aangestaan heeft (nachtverlaging). Als je het aanzetten van de warmtepomp kunt uitstellen tot een uur of 9 a 10, dan is het buiten al aardig warmer geworden. Of, zoals gisteren helemaal uit laten vanwege zon. Ik zet hem einde middag /begin avond aan tot een uur of 22.00. En herhaal. Kun je gewoon in een thermostaat programmeren. En mijn sloffen werken prima op een koude vloer >:)
Ik heb / had vloerverwarming ook op een wishlist voor (veel) later, warmtepomp kan dan gewoon met veel lagere temperatuur draaien, maar ik ga het eens een paar jaar aankijken. Misschien kan ik m'n selectieve cv 'stook'gedrag wel behouden zonder al te veel.stroom te gebruiken. Ik zal dus nooit in de cop top 10 komen, maar misschien wel in de kWh top 10 ;)
Als het langere tijd onder de 2 graden raakt moet ik ook continu de wp draaien hoor :+

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Motorfret
@Update94

ik heb een 12kw T-cap icm Jaga's (11.5kw afgifte bij 35 graden) + 5 reguliere radiatoren. Deze zijn vervolgens (grotendeels) voorzien van zelfbouw DBE systeem.
Werkt (in mijn geval) inmiddels prima.

echter:
Als ik het nog een keer zou moeten installeren, zou ik voor T33 radiatoren gaan: bij dergelijke vermogens van de warmtepomp heb je graag een grote flow en veel watervolume, want dan loopt alles veel rustiger.
Dat gaat met T33's veel beter.

in jouw geval zou ik dat combineren met een enkelfase 9kw Pana..De T-caps zijn echt hardlopers die slecht terug moduleren.

[ Voor 14% gewijzigd door Motorfret op 05-04-2023 09:22 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Gary199 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 23:01:
[...]

Oke, bedankt voor de toelichting! Ik begrijp dat vloerverwarming in veel gevallen een betere optie is, en ook dat mijn eerste post hier iets tekort schiet misschien. Het huis betreft namelijk een dijkwoning waarbij de onderste verdieping (onderkant dijk) een hooggeventileerde garage is (en ik hou van sleutelen dus dit wil ik graag zo houden). Deze is afgescheiden van de woonlagen met 18cm beton wat niet geisoleerd is en geen schuimbeton. Ik ben ook niet van plan om deze te gaan verwarmen.
Dit heeft als gevolg dat als het -10 buiten is, het volgens mijn berekeningen (en ervaring de afgelopen winter) ongeveer 5 graden in de garage moeten zijn. Om deze reden specifiek ben ik van de vloerverwarming afgestapt. Ik heb ongeveer 8cm opbouwhoogte dus ik heb heel veel (ook droogbouw) systemen overwogen maar de isolatiewaarde van het resultaat volstaat gewoon niet t.o.v. radiatoren en een laag pir vanaf de onderkant.

Hierdoor is de Delta T veel hoger en heb ik automatisch ook plafondverwarming in mijn garage als ik voor vloerverwarming kies. Vandaar dat ik heb besloten van dit plan af te gaan wijken.

@blb4, @bbbrumbrum, Ik vind het (buiten de badkamer) ook niet heel erg om de vloerverwarming te missen, het zal voor mij de verbouwing iets sneller laten verlopen.

@BernieW, @Gary199, Ik heb net de documentatie van een aantal T33 radiatoren naast de Strada convectoren gelegd (met en zonder hybrid boost) is het niet zo dat de Strada's bij een lagere temperatuur vrijwel zeker een hogere afgifte hebben?edit: Dit komt vrijwel zeker door DHB. Mis ik iets uit de praktijk waardoor ik toch beter voor de T33's zou kunnen gaan (behalve de prijs). Wat betreft het buffervat zat ik momenteel te denken aan een opstelling met een stevig buffervat, en een aparte pomp voor de radiatoren.

@Motorfret , ik was mijn reactie aan het typen en die van jou kwam binnen :) dit is precies wat ik zoek, ik was zelf ook van plan om met de HeatBooster aan de slag te gaan. Bedankt voor je reactie _/-\o_ .
Weet je toevallig ook tot welk vermogen je 12kW T-cap in de praktijk terug kan moduleren? Ik kan dit zelf niet goed uit de specsheet halen maar dat ligt wellicht aan mij.

Bedankt voor alle reacties! :) voor mij heel zinvol!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
Hij komt niet onder de 4500w volgens zijn eigen gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Joris 407 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:06:
[...]

Hahaha, ik ga hier wel een eind in mee. Wij hebben ook alleen radiatoren (wel grote) en daardoor blijft redelijk snel warm maken nog mogelijk, ondanks Ta<35 graden. Dat biedt ook meteen een oplossing voor het issue van @Crazy- , ik zie hier inderdaad ook dat het verschil tussen dag- en nacht temperatuur groot is. Liefst heb je de warmtepomp uit als het buiten het koudst is. Met mijn setup gaat dat gewoon. Jaren 70 huis is redelijk goed nageïsoleerd en na de nacht is het wat afgekoeld, omdat de warmtepomp niet aangestaan heeft (nachtverlaging). Als je het aanzetten van de warmtepomp kunt uitstellen tot een uur of 9 a 10, dan is het buiten al aardig warmer geworden. Of, zoals gisteren helemaal uit laten vanwege zon. Ik zet hem einde middag /begin avond aan tot een uur of 22.00. En herhaal. Kun je gewoon in een thermostaat programmeren. En mijn sloffen werken prima op een koude vloer >:)
Ik heb / had vloerverwarming ook op een wishlist voor (veel) later, warmtepomp kan dan gewoon met veel lagere temperatuur draaien, maar ik ga het eens een paar jaar aankijken. Misschien kan ik m'n selectieve cv 'stook'gedrag wel behouden zonder al te veel.stroom te gebruiken. Ik zal dus nooit in de cop top 10 komen, maar misschien wel in de kWh top 10 ;)
Als het langere tijd onder de 2 graden raakt moet ik ook continu de wp draaien hoor :+
Bedankt voor je bericht! Het betreft hier een jaren 80 huis, ik zou al heel blij zijn met een dergelijk resultaat. Wellicht moet ik, een iets lichter model kiezen en accepteren dat ik moet bijverwarmen als het onder 0 is.
Bij mij is het wel zo dat mijn vloer er al uit is dus vloerverwarming erbij leggen is een kleine moeite, alleen vanwege de situatie (hooggeventileerde garage eronder waar ik geen plafondverwarming wil) gaat het in de praktijk veel energie kosten ten opzichte van radiatoren in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
[...]

Vloerverwarming reageert i.d.d. langzamer op wisselingen in de omstandigheden door bijv. zon instraling, doch dat speelt in hoofdzaak in de zachtere perioden en toch minder in de maanden dec/jan/febr. Wat dan ook niet echt helpt tegen "oververhitting" is de isolatie van de woning. Wat dan wel kan helpen zijn de Duitse blinden voor de ramen of de "ouderwetse" jalouzieen. Millieubelasting door de aanleg van de betonvloer moet je denk ik afzetten tegen een houten vloer en =>30 jaar lang 20% hogere stookkosten ( financieel + millieubelasting) De fabricage van T33 radiatoren kent ook zijn belasting en nemen redelijk wat ruimte in. Wel acht ik T33'ers beter om te verwarmen bij 35*C dan de Jaga's, de laatste zijn voor mij echt "tote Hose", ze stammen ook uit de tijd van 80*C + en weinig water om snel te kunnen reageren is een onwaarachtig flut argument daar met veel liters uit de WP iedere radiator snel reageert. Het snel moeten reageren stamt uit de tijd van balansverwarming zonder pomp(en) in het systeem, gietijzeren radiatoren en massieve stalen leidingen.
Ik wil niets bestrijden, maar er zijn veel argumenten zijn om iets wel of niet te doen. Denk ook aan omstandigheden en mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Gary199 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:37:
[...]
Vloerverwarming reageert i.d.d. langzamer
@blb4 Vloerverwarming reageert helemaal nergens op behalve op het water wat je erin pompt.
De temperatuur in je huis reageert op de som van alle factoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IslandCow
  • Laatst online: 09-05-2023
omg, ik heb echt alles doorgelezen en hoe cool :D

Hoe zijn jullie aan installateurs gekomen als je de warmtepomp niet zelf hebt geinstalleerd? Ik twijfel nu tussen de LG en Panasonic monoblock. Ik ga dan gelijk van het gas af omdat ik ook airco's ga laten installeren. :9 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Update94 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:23:
[...]

Oke, bedankt voor de toelichting! Ik begrijp dat vloerverwarming in veel gevallen een betere optie is, en ook dat mijn eerste post hier iets tekort schiet misschien. Het huis betreft namelijk een dijkwoning waarbij de onderste verdieping (onderkant dijk) een hooggeventileerde garage is (en ik hou van sleutelen dus dit wil ik graag zo houden). Deze is afgescheiden van de woonlagen met 18cm beton wat niet geisoleerd is en geen schuimbeton. Ik ben ook niet van plan om deze te gaan verwarmen.
Dit heeft als gevolg dat als het -10 buiten is, het volgens mijn berekeningen (en ervaring de afgelopen winter) ongeveer 5 graden in de garage moeten zijn. Om deze reden specifiek ben ik van de vloerverwarming afgestapt. Ik heb ongeveer 8cm opbouwhoogte dus ik heb heel veel (ook droogbouw) systemen overwogen maar de isolatiewaarde van het resultaat volstaat gewoon niet t.o.v. radiatoren en een laag pir vanaf de onderkant.

Hierdoor is de Delta T veel hoger en heb ik automatisch ook plafondverwarming in mijn garage als ik voor vloerverwarming kies. Vandaar dat ik heb besloten van dit plan af te gaan wijken.

@blb4, @bbbrumbrum, Ik vind het (buiten de badkamer) ook niet heel erg om de vloerverwarming te missen, het zal voor mij de verbouwing iets sneller laten verlopen.

@BernieW, @Gary199, Ik heb net de documentatie van een aantal T33 radiatoren naast de Strada convectoren gelegd (met en zonder hybrid boost) is het niet zo dat de Strada's bij een lagere temperatuur vrijwel zeker een hogere afgifte hebben?edit: Dit komt vrijwel zeker door DHB. Mis ik iets uit de praktijk waardoor ik toch beter voor de T33's zou kunnen gaan (behalve de prijs). Wat betreft het buffervat zat ik momenteel te denken aan een opstelling met een stevig buffervat, en een aparte pomp voor de radiatoren.

@Motorfret , ik was mijn reactie aan het typen en die van jou kwam binnen :) dit is precies wat ik zoek, ik was zelf ook van plan om met de HeatBooster aan de slag te gaan. Bedankt voor je reactie _/-\o_ .
Weet je toevallig ook tot welk vermogen je 12kW T-cap in de praktijk terug kan moduleren? Ik kan dit zelf niet goed uit de specsheet halen maar dat ligt wellicht aan mij.

Bedankt voor alle reacties! :) voor mij heel zinvol!
Juist, ja. This makes sense.
Met 8 cm opbouw kun je zeker het een en ander, maar droogbouw is echt prijzig. Heeft wel als eigenschap dat het snel kan reageren, dat weer wel.
Hier heb ik een Jaga en een T33 bijna naast elkaar hangen en ik peins niet over nog een Jaga ergens in huis hier. Vind het eerder een miskoop dan een aanvulling en het ding acht ik zijn prijs bij lange na niet waard. Mist inhoud en body en heeft een zeer hoge flow nodig om ook maar enigszins in de buurt te komen van acceptabele specs. bij 35*C .
T33 en 50% overcapaciteit om de Ta te drukken is dan wellicht een goede optie, samen met een degelijke laag PIR/PUR en een warme vloerbedekking. Een hoge overcapaciteit voorkomt ook een branderig ruikende lucht (stof)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:49
IslandCow schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:54:
omg, ik heb echt alles doorgelezen en hoe cool :D

Hoe zijn jullie aan installateurs gekomen als je de warmtepomp niet zelf hebt geinstalleerd? Ik twijfel nu tussen de LG en Panasonic monoblock. Ik ga dan gelijk van het gas af omdat ik ook airco's ga laten installeren. :9 :9
Zelf doen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
sjimmie schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:48:
[...]

@blb4 Vloerverwarming reageert helemaal nergens op behalve op het water wat je erin pompt.
De temperatuur in je huis reageert op de som van alle factoren.
Precies wat je zegt @sjimmie, vloerverwarming reageert op het water wat je er in pompt en dat is wat wordt bedoeld en waar het verwarmingssysteem mee stuurt en gestuurd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Gary199 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:59:
[...]

Juist, ja. This makes sense.
Met 8 cm opbouw kun je zeker het een en ander, maar droogbouw is echt prijzig. Heeft wel als eigenschap dat het snel kan reageren, dat weer wel.
Hier heb ik een Jaga en een T33 bijna naast elkaar hangen en ik peins niet over nog een Jaga ergens in huis hier. Vind het eerder een miskoop dan een aanvulling en het ding acht ik zijn prijs bij lange na niet waard. Mist inhoud en body en heeft een zeer hoge flow nodig om ook maar enigszins in de buurt te komen van acceptabele specs. bij 35*C .
T33 en 50% overcapaciteit om de Ta te drukken is dan wellicht een goede optie, samen met een degelijke laag PIR/PUR en een warme vloerbedekking. Een hoge overcapaciteit voorkomt ook een branderig ruikende lucht (stof)
Hele zinvolle info! Het huis had oorspronkelijk radiatoren (welke echt in slechte staat waren en veel type 20) dus de meeste zijn met de oud ijzerboer mee gegaan. Ik heb zeker ruimte om te overdimensioneren want ik kwam op plekken waar eerst een radiator van 2.40m hing met Jaga's inclusief overcapaciteit al snel uit op kleinere radiatoren.
JBtL schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 22:52:
[...]

Dit is gewoon een gemeten waarde, een DBE (zelfbouw of niet) is nogal wat anders dan een climatebooster.

Het vermogen van een convector is bij lage temperaturen gewoon erg goed te vergroten dmv een ventilator. Deze heeft een veel groter uitwisselingsoppervlakte dan een T33 van vergelijkbare grootte. Een jaga 21 (met 2 convectoren) heeft dan weer een veel groter vermogen dan een jaga 20 (met 1 convector). Zonder geforceerde ventilatie is het verschil inderdaad beperkt, maar de nieuwprijs is dan ook vergelijkbaar.

Waar je dit verschil goed kan zien is als je de Radson ULow E2 (in feite een T22 met ingebouwde ventilatoren) vergelijkt met de Jaga Strada van dezelfde grootte en diepte (de 15&16). T22, omdat er voor de ULow alleen deze maat beschikbaar is, maar het zelfde geldt in principe voor een T33 vs Strada 20 en 21.

Radson Ulow E2 200x50 (t22). Afgifte 35/30/20 zonder ventilatoren (standaard T22) 429 euro zonder ventilatoren
447WVentilator uit
745WVentilator comfort
878WVentilator boost

Jaga Strada 200x50 type 15 (1 convector) 615 euro zonder ventilatoren
510WVentilator uit
904WVentilator comfort
1304WVentilator boost

Jaga Strada 200x50 type 16 (2 convectoren) 900 euro zonder ventilatoren
491WVentilator uit
1285WVentilator comfort
1855WVentilator boost

De Strada met dubbele convector heeft met een ventilator in de boost stand dus meer dan 2x zoveel afgifte als de Ulow E2. In de standaard stand is de afgifte al 70% groter. Zonder ventilator is de afgifte bijna identiek.

Kortom, met een ventilator op een jaga met 2 convectoren kan je afgiftetemperatuur echt laag zijn (soms zelfs lager dan bij vloerverwarming), en daardoor de warmtepomp-efficientie hoog. Als je zeker weet dat je nooit ventilatoren gaat plaatsen ben je met de standaard T22 (of T33) wel duidelijk het goedkoopste uit, en je hebt het bijkomende voordeel van de grotere water-inhoud.
Ik las wel dat de Jaga's bij gebruik van boost het snel beter doen (zie quote) wat logisch is (denk ik dan?) omdat het convectoren zijn. Maar je hebt een sterk argument gemaakt voor de T33, ik ga het doorrekenen en overwegen :) nogmaals bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IslandCow
  • Laatst online: 09-05-2023
Het lijkt me wel heel erg vet, maar ik denk niet dat ik het aandurf, zelfs al ben ik handig. :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gary199
Update94 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:13:
[...]

Hele zinvolle info! Het huis had oorspronkelijk radiatoren (welke echt in slechte staat waren en veel type 20) dus de meeste zijn met de oud ijzerboer mee gegaan. Ik heb zeker ruimte om te overdimensioneren want ik kwam op plekken waar eerst een radiator van 2.40m hing met Jaga's inclusief overcapaciteit al snel uit op kleinere radiatoren.

[...]

Ik las wel dat de Jaga's bij gebruik van boost het snel beter doen (zie quote) wat logisch is (denk ik dan?) omdat het convectoren zijn. Maar je hebt een sterk argument gemaakt voor de T33, ik ga het doorrekenen en overwegen :) nogmaals bedankt.
De T33 en de Jaga hebben hier beide fans, de Jaga zelfs 10 stuks, de kleinere T33 5 stuks.
De fans helpen de Jaga nauwelijks omdat deze onvoldoende waterinhoud heeft, ook de flow hier van 30,4L/min helpt de Jaga geen sikkepit. De T33 ontvangt "hetzelfde" water en de luchttemperatuur pal boven de radiatoren is bij de T33 ruim 3*C hoger dan bij de Jaga en dat is veel bij 35*C Ta. De Jaga is alleen beter in de reclame en is ook prijswinnaar in de fysieke afmetingen
Ook ik dacht goud te hebben met de Jaga, het is bij koper (body) gebleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Gary199 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:12:
[...]

Precies wat je zegt @sjimmie, vloerverwarming reageert op het water wat je er in pompt en dat is wat wordt bedoeld en waar het verwarmingssysteem mee stuurt en gestuurd wordt.
Maar jullie snappen wat ik bedoel, je kan met meeste vvw slecht bijsturen door de traagheid in het systeem, ‘t is - weer knuppel in ‘t hoenderhok :) - zoiets als koken op ouderwets elektrisch fornuis: je staat eerst een eeuwigheid te wachten tot er warmte wordt afgegeven en als je daar eenmaal achter komt kookt je pan over omdat je niet op tijd ‘t vermogen hebt teruggeschroefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Motorfret schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:24:
Hij komt niet onder de 4500w volgens zijn eigen gegevens.
Dit zou bij mij in de meeste gangbare gevallen wel pendelgedrag opleveren in vrijwel elk scenario boven het vriespunt. Weet iemand tot hoe ver een niet T-cap model van 9kW terug kan moduleren?

Ik kan dit zelf niet opmaken uit de brochure? Maar wellicht mis ik iets?

[ Voor 3% gewijzigd door Update94 op 05-04-2023 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
blb4 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:15:
[...]

Maar jullie snappen wat ik bedoel, je kan met meeste vvw slecht bijsturen door de traagheid in het systeem, ‘t is - weer knuppel in ‘t hoenderhok :) - zoiets als koken op ouderwets elektrisch fornuis: je staat eerst een eeuwigheid te wachten tot er warmte wordt afgegeven en als je daar eenmaal achter komt kookt je pan over omdat je niet op tijd ‘t vermogen hebt teruggeschroefd.
Dat loste ik op het oude fornuis op door de vlam niet te hoog te zetten.
Nu los ik dat met de VVW op door het water niet te warm er in te sturen.

En elk nadeel heeft z'n voordeel, traag opwarmen geeft je meer tijd om in te grijpen en traag opwarmen impliceert ook traag afkoelen (dus aan die kant meer comfort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Update94 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:31:
[...]

Dit zou bij mij in de meeste gangbare gevallen wel pendelgedrag opleveren in vrijwel elk scenario boven het vriespunt. Weet iemand tot hoe ver een niet T-cap model van 9kW terug kan moduleren?

Ik kan dit zelf niet opmaken uit de brochure? Maar wellicht mis ik iets?
Ruim 400 watt x cop zo rond de 2 Kw warmte dus minder dan de helft van een T cap.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 05-04-2023 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Carboy54 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:38:
[...]

Ruim 400 watt x cop zo rond de 2 Kw warmte dus minder dan de helft van een T cap.
Dankjewel! :)

Het zou dus wellicht inderdaad logischer zijn om voor een niet T-cap model te gaan en bijverwarming te hebben voor de echt koude dagen.
Pagina: 1 ... 84 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.