Acties:
  • +1Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:37
Ik zit me toch al de hele week te verbazen over hoe veel slechter Panasonic zijn positie in Nederland maakt met deze move. Waarschijnlijk ga ik nu heel veel opmerkingen krijgen over de simpliciteit van mijn berekening maar bij mij zou het zo zijn geweest:

Ik vind een prijs van 7000 euro voor alleen de pomp echt niet te rechtvaardigen. Ik snap al langere tijd niet waarom een warmtepomp zoveel meer kost dan bijvoorbeeld een split AC. De prijs zal echt omlaag moeten om het voor klanten interessant of uberhaubt haalbaar (jan modaal) te houden.

Ook de move om alleen nog maar met buiten en binnen-unit te gaan werken blijf ik vreemd vinden. Wat is de reden? Is dit ergens beter voor? Het neemt meer plek in, het verbruikt meer materiaal en het kost blijkbaar meer geld.

Als we willen dat heel NL op de pomp overgaat zullen we echt naar pompen moeten die max. 2x de investering van een CV ketel gaan zijn. Gezien de prijzen van koelkasten/split AC units die op dezelfde technieken gebaseerd zijn had ik de stille hoop dat we hier de komende jaren langzaam naartoe gaan bewegen maar het lijkt compleet de andere kant op te gaan.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Anno007 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 01:12:
[...]

:? raar antwoord, ik heb hier een temperatuur sensor die los van de warmtepompen die lekker omhoog loopt naarmate de (zonnige) dag vordert. Daarnaast kan ik simpelweg zien aan de gegevens van de warmtepomp dat bij zonnig weer, oftewel in jou woorden met een hogere buitentemperatuur de warmtepomp efficiënter draait.
Je bedoelt dat je mijn antwoord niet begrijpt, dat kan :)

Mijn pana heeft de tempsensor direct op de unit geplakt. Deze sensor staat bij mij op het ZW, en geeft bij zonnig weer standaard een veel te hoge temperatuur aan terwijl de buitentemperatuur niet in dezelfde grootte toeneemt.

Er zijn mensen die de sensor om deze reden van de zon hebben afgeschermd door er een pvc pijp oid omheen te doen.

• Anno007
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-03 15:40
Wolly schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:39:
[...]

Je bedoelt dat je mijn antwoord niet begrijpt, dat kan :)

Mijn pana heeft de tempsensor direct op de unit geplakt. Deze sensor staat bij mij op het ZW, en geeft bij zonnig weer standaard een veel te hoge temperatuur aan terwijl de buitentemperatuur niet in dezelfde grootte toeneemt.

Er zijn mensen die de sensor om deze reden van de zon hebben afgeschermd door er een pvc pijp oid omheen te doen.
Ow, maar dat is logisch en dat bedoel je. Tja als je een temperatuursensor aan een metalen behuizing plakt en daaar staan dan vervolgens de zon op. Ja,, dan krijg je verkeerde/onbruikbare waardes. Maar ik had het over sensoren die juist geplaatst zijn en niet van de warmtepomp zijn. (ik zal eens zoeken waar die bij mij zit, denk niet tegenn de behuizing maar beter zeker weten dan denken)

[Voor 6% gewijzigd door Anno007 op 17-03-2023 10:04]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:34
Niltag schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:39:
Ik zit me toch al de hele week te verbazen over hoe veel slechter Panasonic zijn positie in Nederland maakt met deze move. Waarschijnlijk ga ik nu heel veel opmerkingen krijgen over de simpliciteit van mijn berekening maar bij mij zou het zo zijn geweest:

[Afbeelding]

Ik vind een prijs van 7000 euro voor alleen de pomp echt niet te rechtvaardigen. Ik snap al langere tijd niet waarom een warmtepomp zoveel meer kost dan bijvoorbeeld een split AC. De prijs zal echt omlaag moeten om het voor klanten interessant of uberhaubt haalbaar (jan modaal) te houden.

Ook de move om alleen nog maar met buiten en binnen-unit te gaan werken blijf ik vreemd vinden. Wat is de reden? Is dit ergens beter voor? Het neemt meer plek in, het verbruikt meer materiaal en het kost blijkbaar meer geld.

Als we willen dat heel NL op de pomp overgaat zullen we echt naar pompen moeten die max. 2x de investering van een CV ketel gaan zijn. Gezien de prijzen van koelkasten/split AC units die op dezelfde technieken gebaseerd zijn had ik de stille hoop dat we hier de komende jaren langzaam naartoe gaan bewegen maar het lijkt compleet de andere kant op te gaan.
factor 3 moet 2 zijn, je gaat bij 1500m3 naar ongeveer 3000kwh/jaar.

verder snap ik je betoog wel een beetje maar het is niet alsof allemaal internationale fabrikanten nou bewogen worden door wat in NL 'moet'. Voor de consument zou het goed zijn als wps wat goedkoper en dichterbij komen, maar het is volstrekt onlogisch om dan van fabrikanten te verwachten daar op in te spelen door ineens 30% van de prijs af te doen.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:05

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

De binnenunit is geen heel verkeerde gedachte hoor. Het maakt het vooral relatief veel installaties (1-op-1 vervangen van een ketel) een stuk makkelijker. Het scheelt een hoop bekabeling naar buiten.
Daarnaast komen een flink aantal onderdelen binnenshuis te zitten, daardoor is onderhoud (ook voor de gebruiker) een stuk eenvoudiger. En kan onderhoud ook beter plaatsvinden als het bijvoorbeeld regent :).
De buitenunit wordt er ook kleiner door, maakt het in situaties ook gunstiger op.

Ik vermoed dat er ook meespeelt dat het gebruik van (brandbaar) R290 fikse eisen stelt aan hoe elektronica/mechatronica afgeschermd moet worden in de buitenunit. Mogelijk zou de buitenunit daardoor alleen maar groter en duurder worden.

Life is not about specs, it is about joy!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Aangezien ik zowel een 12kW T-CAP als een 9kW in bestelling heb staan (op 2 paarden wedden), ga ik nu twijfelen. Mijn idee was om de T-CAP te annuleren, maar stel nu dat deze alsnog komt, en de 9 niet.. beter iets dan niets zou je zeggen.

Ik zit sinds een tijdje mijn gasverbruik goed te monitoren, en ik zat vorige week toen het kouder was op zo'n 15kuub per dag (1kuub per uur overdag), en zelfs gister toen het relatief warm was zat ik net onder de 10kuub.
15kuub zou gelijk staan aan een zo'n 5kW, en 10kuub rond de 3.5kW.

Dit doet mij vermoeden dat mijn huis mogelijk zelfs het (extreem hoge) minimale vermogen van een T-CAP aan zou kunnen, of zie ik dit verkeerd?

(sidenotes: momenteel hebben we slechts 60m2 van de 280m2 vloerverwarming, dit gaat naar 200m2 vloerverwarming wanneer de warmtepomp komt. Sidenote 2: momenteel vind ik het niet comfortabel genoeg in het huis, sommige kamers zijn te koud, veroorzaakt doordat de radiators te klein bemeten zijn (groot deel reeds weggehaald aangezien er toch vloerverwarming komt) )

[Voor 21% gewijzigd door ConQuestador op 17-03-2023 10:48]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Niltag schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:39:

[Afbeelding]

de correctie op je gas/stroomverhouding is verkeerd. die moet 1:2 zijn. dus bijna 1300 euro per jaar besparing want daarbij komt nog de 300 euro per jaar aan vastrecht voor gas die je niet meer hoeft af te tikken en dan heb je de aanschaf in ongeveer 3 jaar eruit. en dan praat je nog steeds over een jaarlijkse "besparing" van 1300 euro elk jaar daarnaa.
ConQuestador schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:45:
Aangezien ik zowel een 12kW T-CAP als een 9kW in bestelling heb staan (op 2 paarden wedden), ga ik nu twijfelen. Mijn idee was om de T-CAP te annuleren, maar stel nu dat deze alsnog komt, en de 9 niet.. beter iets dan niets zou je zeggen.

Ik zit sinds een tijdje mijn gasverbruik goed te monitoren, en ik zat vorige week toen het kouder was op zo'n 15kuub per dag (1kuub per uur overdag), en zelfs gister toen het relatief warm was zat ik net onder de 10kuub.
15kuub zou gelijk staan aan een zo'n 5kW, en 10kuub rond de 3.5kW.

Dit doet mij vermoeden dat mijn huis mogelijk zelfs het (extreem hoge) minimale vermogen van een T-CAP aan zou kunnen, of zie ik dit verkeerd?

(sidenotes: momenteel hebben we slechts 60m2 van de 280m2 vloerverwarming, dit gaat naar 200m2 vloerverwarming wanneer de warmtepomp komt. Sidenote 2: momenteel vind ik het niet comfortabel genoeg in het huis, sommige kamers zijn te koud, veroorzaakt doordat de radiators te klein bemeten zijn (groot deel reeds weggehaald aangezien er toch vloerverwarming komt) )
200m2 is op de grens. ik zou veel liever 2 kleinere normale units zien ipv de tcap.

[Voor 28% gewijzigd door flippy op 17-03-2023 10:50]

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• ConQuestador
  • Nu online
flippy schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:46:
200m2 is op de grens. ik zou veel liever 2 kleinere normale units zien ipv de tcap.
I know... maar Panasonic dwingt ons keuzes te maken die we liever niet zouden maken.. Dus ik ben nu aan het uitzoeken wat ik moet doen als ik wel een T-CAP kan krijgen, maar geen 9kW

• flippy
  • Niet online
ConQuestador schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:50:
[...]

I know... maar Panasonic dwingt ons keuzes te maken die we liever niet zouden maken.. Dus ik ben nu aan het uitzoeken wat ik moet doen als ik wel een T-CAP kan krijgen, maar geen 9kW
je kan de 5kW nu (of morgen O-) ) ophalen in duitsland. zet er daar dan gewoon 2 van neer. veel betere oplossing.
met de noodelementen erbij zit je dan op 16kW totaal vermogen in einde der tijden situaties. :9

[Voor 12% gewijzigd door flippy op 17-03-2023 10:52]

• ConQuestador
  • Nu online
flippy schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:51:
[...]

je kan de 5kW nu (of morgen O-) ) ophalen in duitsland. zet er daar dan gewoon 2 van neer. veel betere oplossing.
Meerdere redenen dat niet te doen:
- stukje complexer werkend te krijgen (cascade wordt veel genoemd, maar ik heb weinig tweakers hier gelezen die het werkend hebben).
- Dan ben ik 2x 300 aanbetaling kwijt
- garantie in het buitenland
- Ik heb nog enkele maanden nodig het huis echt geschikt te maken voor de warmtepomp, ik hoef dus niet NU 2 warmtepompen.
- kan je 2x subsidie krijgen op 2 pompen uit het buitenland ?
- 1 warmtepomp is wellicht minder efficient, het is wel eenvoudiger

[Voor 4% gewijzigd door ConQuestador op 17-03-2023 10:57]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
ConQuestador schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:56:
[...]

Meerdere redenen dat niet te doen:
- stukje complexer werkend te krijgen (cascade wordt veel genoemd, maar ik heb weinig tweakers hier gelezen die het werkend hebben).
- Dan ben ik 2x 300 aanbetaling kwijt
- garantie in het buitenland
- Ik heb nog enkele maanden nodig het huis echt geschikt te maken voor de warmtepomp, ik hoef dus niet NU 2 warmtepompen.
- 1 warmtepomp is wellicht minder efficient, het is wel eenvoudiger
cascade is heel simpel aan te sluiten, de panasonics zijn er volledig op voorbereid zelfs. enigste wat je extra nodig hebt is een setje terugslagkleppen. de reden waarom niemand het doet is omdat de installateurs de kennis simpelweg niet hebben en veel te druk bezig zijn met maximaal geld aftroggelen van de consument.
dat het hier ook niet veel gebeurt is meer omdat verreweg de meeste op dit forum niet het vermogensbereik nodig hebben want die zijn ook niet bezig met tcaps, die units zijn gewoon niet geschikt voor normaal formaat nederlanse woningen en de mensen die er wel eentje hebben krijgen bijna altijd issues met hun vermogensproductie als ze boven bepaalde buitentemperaturen komen.
veel meer mensen zouden er enorm van profiteren om een cascade te hebben maar weten simpelweg niet dat zoiets uberhaupt kan.
ik werk elke dag met cascadeopstellingen met veel grotere machines dus voor mij is het gesneden koek want zulke opstellingen zijn niet eens normaal maar gewoon de norm in industriele installaties.

bijkomend voordeel is dat als er eentje storing geeft de ander het gewoon overneemt....

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:37
flippy schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:46:
[...]

de correctie op je gas/stroomverhouding is verkeerd. die moet 1:2 zijn. dus bijna 1300 euro per jaar besparing want daarbij komt nog de 300 euro per jaar aan vastrecht voor gas die je niet meer hoeft af te tikken en dan heb je de aanschaf in ongeveer 3 jaar eruit. en dan praat je nog steeds over een jaarlijkse "besparing" van 1300 euro elk jaar daarnaa.

[...]

Ok. 1:3 is wellicht te nadelig maar werkelijke verbruiksgrafieken van installaties die eerst 1500 m2 gas verbruikten en dat nu op hetzelfde comfort met 3000 kW stroom doen heb ik nog nergens gezien. Ik ben zelf van 1500 m3 naar 3300 kW gegaan vorig seizoen maar ik doen mijn SWW nog met een aparte warmtepompboiler. En dan heb ik de pomp naar mijn weten inmiddels echt heel erg strak afgesteld. Lange runs, uitvoertemperatuur van 28-33 graden etc. Maar het is wel, net als met de CV, strak 21 graden binnen als ik thuis ben.

Gaat mij meer om het feit dat Panasonic de prijs met 50% verhoogd voor de nieuwe modellen terwijl het nieuwe model naar mijn idee meer nadelen t.o.v. de huidige modellen heeft dan voordelen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
Niltag schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:19:
[...]
Gaat mij meer om het feit dat Panasonic de prijs met 50% verhoogd voor de nieuwe modellen terwijl het nieuwe model naar mijn idee meer nadelen t.o.v. de huidige modellen heeft dan voordelen.
kijk niet alleen naar panasonics prijzen maar ook naar andere fabrikanten.

zolang een warmtepomp al verkocht is voor die uberhaupt de productieband af is getilt is er voor geen enkele fabrikant motivatie om de prijzen niet te verhogen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:17
Niltag schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:19:
[...]

Ok. 1:3 is wellicht te nadelig maar werkelijke verbruiksgrafieken van installaties die eerst 1500 m2 gas verbruikten en dat nu op hetzelfde comfort met 3000 kW stroom doen heb ik nog nergens gezien. Ik ben zelf van 1500 m3 naar 3300 kW gegaan vorig seizoen maar ik doen mijn SWW nog met een aparte warmtepompboiler. En dan heb ik de pomp naar mijn weten inmiddels echt heel erg strak afgesteld. Lange runs, uitvoertemperatuur van 28-33 graden etc. Maar het is wel, net als met de CV, strak 21 graden binnen als ik thuis ben.

Hier compenseer ik al 6 jaar 1500 m3 per jaar met in totaal 15.000 kwh stroom dus gemiddeld 2500 Kwh per jaar met een kamertemperatuur van +20 graden 24/7 met uitsluitend radiatoren.

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-03 21:51
Anno007 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 01:12:
[...]

:? raar antwoord, ik heb hier een temperatuur sensor die los van de warmtepompen die lekker omhoog loopt naarmate de (zonnige) dag vordert. Daarnaast kan ik simpelweg zien aan de gegevens van de warmtepomp dat bij zonnig weer, oftewel in jou woorden met een hogere buitentemperatuur de warmtepomp efficiënter draait.
Als je wilt gaan koelen in de zomer is de zuidkant niet handig.

• Anno007
KaDoos schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:41:
[...]

Als je wilt gaan koelen in de zomer is de zuidkant niet handig.
Moet ik nu dan nog meer warmtepompen gaan installeren, dat zullen de buren wel niet leuk vinden, hun kant is de koudste (noordkant) maar dan komt de nieuwe serie van panasonic mooi uit, kan ik een aantal split units aan de muur hangen in cascade en draaien maar. Nog een windmolen erbij en het is in de zomer lekker koud en in de winterr lekker warm..... 8)7 zonder verdere kosten!!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Carboy54
Hierbij in chronologische volgorde even de onsamenhangende berichten inzake het stoppen van het leveren van de J series.

6 maart bericht dat een deel van de orders worden doorgeschoven naar 2024
10 maart bericht dat de productie nog dit jaar wordt uit gefaseerd dus geen leveringen meer in 2024
15 maart een hand out tijdens onze meeting met Panasonic op de beurs in Duitsland met een uitfasering Q2-3 2023.
17 maart gesprek tussen mijn installateur Lennard Maat en de directeur van Panasonic NL tijdens de reis terug naar den Bosch waarvan hieronder zijn verslag.

Wie hier nog wijs uit kan worden veel succes!! Mij en Lennard op de beurs lukt het in ieder geval na 3 dagen Duitsland niet.

[Voor 33% gewijzigd door Carboy54 op 17-03-2023 16:59]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
bartvl schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:22:
De binnenunit is geen heel verkeerde gedachte hoor. Het maakt het vooral relatief veel installaties (1-op-1 vervangen van een ketel) een stuk makkelijker. Het scheelt een hoop bekabeling naar buiten.
Daarnaast komen een flink aantal onderdelen binnenshuis te zitten, daardoor is onderhoud (ook voor de gebruiker) een stuk eenvoudiger. En kan onderhoud ook beter plaatsvinden als het bijvoorbeeld regent :).
De buitenunit wordt er ook kleiner door, maakt het in situaties ook gunstiger op.

Ik vermoed dat er ook meespeelt dat het gebruik van (brandbaar) R290 fikse eisen stelt aan hoe elektronica/mechatronica afgeschermd moet worden in de buitenunit. Mogelijk zou de buitenunit daardoor alleen maar groter en duurder worden.
Als ik het goed begrijp is er met deze nieuwe serie nog steeds een aan- en retourleiding voor water (32mm?) en bekabeling om beide units te kunnen laten communiceren.

Ik ben wel blij als het medium inderdaad water blijft omdat hiermee de DHZ-er er nog mee aan de slag mee mag gaan.

• bartvl

bartvl

Wolly schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 17:04:
[...]

Als ik het goed begrijp is er met deze nieuwe serie nog steeds een aan- en retourleiding voor water (32mm?) en bekabeling om beide units te kunnen laten communiceren.

Ik ben wel blij als het medium inderdaad water blijft omdat hiermee de DHZ-er er nog mee aan de slag mee mag gaan.
Een tweetal leidingen tussen de delen is uiteraard nodig. Omdat het CV-water is zal dit inderdaad afhankelijk van de capaciteit richting 28mm staal of 32mm kunststof gaan.
De elektrische en communicatie verbinding blijft denk ik beperkt tot een 4x2,5mm² kabel zoals ze dat ook voor de bestaande splits doen. Dat is natuurlijk wel een heel stuk minder dan dat er nu naar een buitenunit toe moet.

• bartvl

bartvl

Carboy54 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:49:
Hierbij in chronologische volgorde even de onsamenhangende berichten inzake het stoppen van het leveren van de J series.

10 maart bericht dat de productie nog dit jaar wordt uit gefaseerd dus geen leveringen meer in 2024
15 maart een hand out tijdens onze meeting met Panasonic op de beurs in Duitsland met een uitfasering Q2-3 2023.
17 maart gesprek tussen mijn installateur Lennard Maat en de directeur van Panasonic NL tijdens de reis terug naar den Bosch waarvan hieronder zijn verslag.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wie hier nog wijs uit kan worden veel succes!! Mij en Lennard op de beurs lukt het in ieder geval na 3 dagen Duitsland niet.
Hopelijk geeft je leverancier dan sneller en duidelijker antwoord dan Panasonic zelf 8) of ehhhh |:(

• Carboy54
bartvl schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 17:15:
[...]

Hopelijk geeft je leverancier dan sneller en duidelijker antwoord dan Panasonic zelf 8) of ehhhh |:(
Tja maar die info komt van........😡 En die meldt vandaag 5 J's aan waar de minste backorders van zijn

[Voor 11% gewijzigd door Carboy54 op 17-03-2023 17:21]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22-03 21:08

Rzaan

Altijd zoekende

Best onduidelijk.
Maar als de directeur van Panasonic Nederland zegt dat ze er nog zijn dit jaar, lijkt me dat toch wel een redelijk statement.
Als hij dat echt gezegd heeft met zoveel woorden natuurlijk.
Niet dat er iemand liegt, bedoel ik, maar miscommunicatie ligt altijd op de loer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Thijs_1909
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22-03 22:17
Verkoop binnendienst DHPS heeft vandaag tegen mij gezegd dat zij niet geïnformeerd zijn dat er geen J's meer geleverd worden. Dus gaan ze ervan uit dat het gewoon geleverd gaat worden.
Mijn 7kW J staat nu voor juni/juli en heb vorig jaar begin september besteld.

Ik laat het maar lopen...

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07:27
bartvl schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:24:
[...]

Aangezien dit het monoblock topic is, is het meest voor de hand liggende antwoord: het is een split ;)
MWhaa
Het was een pana topic..
Hele discussies geweest..Maar een split werkt ook met heishamon enz
En als mono niet meer gemaakt gaan worden :-)
Zal er toch iets te lullen moeten zijn...

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• Dylantje2
flippy schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:22:
[...]

kijk niet alleen naar panasonics prijzen maar ook naar andere fabrikanten.

zolang een warmtepomp al verkocht is voor die uberhaupt de productieband af is getilt is er voor geen enkele fabrikant motivatie om de prijzen niet te verhogen.
Wat zou advies qua merk/systeem/software/pomp/modulerend enz enz enz
Zijn..
Vooral met jouw ervaring.

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

Acties:
  • +2Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
Dylantje2 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 19:26:
[...]

Wat zou advies qua merk/systeem/software/pomp/modulerend enz enz enz
Zijn..
Vooral met jouw ervaring.
hoe het momenteel in elkaar steekt (aka: hoe verrot de markt is) zou ik gewoon kopen wat je kan krijgen, in de tussentijd je energie steken in het optimaliseren van je afgiftesysteem en over 2~3 jaar als de markt beetje stabiel begint te worden en de kinderziektes uit de aankomende generatie warmtepompen zijn gehaald een heel tof model neerzetten wat helemaal doet wat je wilt en de "oude" WP gewoon op marktplaats zetten.

het is met de aankomende propaanrommel en dansjes om de regelgeving van alle fabrikanten gewoon onmogelijk te zeggen wat probleemloos zal werken.

ik ben stiekem wel blij met mijn H serie. die gaat voorlopig nergens heen... <3

[Voor 14% gewijzigd door flippy op 17-03-2023 20:06]

• Dylantje2
flippy schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 19:55:
[...]

hoe het momenteel in elkaar steekt (aka: hoe verrot de markt is) zou ik gewoon kopen wat je kan krijgen, in de tussentijd je energie steken in het optimaliseren van je afgiftesysteem en over 2~3 jaar als de markt beetje stabiel begint te worden en de kinderziektes uit de aankomende generatie warmtepompen zijn gehaald een heel tof model neerzetten wat helemaal doet wat je wilt en de "oude" WP gewoon op marktplaats zetten.

het is met de aankomende propaanrommel en dansjes om de regelgeving van alle fabrikanten gewoon onmogelijk te zeggen wat probleemloos zal werken.

ik ben stiekem wel blij met mijn H serie. die gaat voorlopig nergens heen... <3
me too..

maar eigenlijk zeg..
door alle vernieuwingen aan de pompen beginnen we weer opnieuw met alle merken.
Kijken waar ze staan, als ze weer werkend zijn voor x tijd

Rendementen/merken uit het verleden .... geven geen garantie Zoiets?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
Dylantje2 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 20:10:
[...]
Rendementen/merken uit het verleden .... geven geen garantie Zoiets?
exact dat dus. daikin is perfect voorbeeld. was een baken van kwaliteit 15 jaar geleden en nu krijgen de meeste monteurs al een gore smaak in de bek als je erover begint omdat het gewoon rommel is geworden. niemand die ik in de industrie ken zou zelf een daikin installaeren in hun eigen huis ondanks dat het door de doorsnee nederlander/consument de hemel in word geprezen...

panasonic word ook goed afgekraakt door de daikin/ME/MHI fanboys maar onder de streep doen ze het wel vaak beter als je er objectief naar kijkt.

mij kan het merk geen biet schelen onder de streep, mij gaat het erom of dat ding de aankomende 20 jaar zonder gezeik kan draaien.

[Voor 16% gewijzigd door flippy op 17-03-2023 20:19]

• Carboy54
Thijs_1909 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 17:55:
Verkoop binnendienst DHPS heeft vandaag tegen mij gezegd dat zij niet geïnformeerd zijn dat er geen J's meer geleverd worden. Dus gaan ze ervan uit dat het gewoon geleverd gaat worden.
Mijn 7kW J staat nu voor juni/juli en heb vorig jaar begin september besteld.

Ik laat het maar lopen...
Laat hun leidinggevende mij nu vertelt hebben dat het grote aantal backorders vermoedelijk niet geleverd gaan worden. Ik bedoel maar verwarring ten top. Ook zij zaten in de bus naar Duitsland dus weten net zoveel als ik vandaag heb gepost.

[Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 17-03-2023 20:21]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dylantje2
flippy schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 20:13:
[...]

exact dat dus. daikin is perfect voorbeeld. was een baken van kwaliteit 15 jaar geleden en nu krijgen de meeste monteurs al een gore smaak in de bek als je erover begint omdat het gewoon rommel is geworden. niemand die ik in de industrie ken zou zelf een daikin installaeren in hun eigen huis.

panasonic word ook goed afgekraakt door de daikin/ME/MHI fanboys maar onder de streep doen ze het wel vaak beter als je er objectief naar kijkt.

mij kan het merk geen biet schelen onder de streep, mij gaat het erom of dat ding de aankomende 20 jaar zonder gezeik kan draaien.
Wat dat betreft tot nu toe de H wel een machientje:-)
Blij dat ik toen een paar maanden gewacht heb op de H... Internet en beter modulerende.
Ik vrees dat ze zo niet meer gemaakt gaan worden...

20 jaar zeg je.. zo lang? dan ik bijna 90 :-)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
Dylantje2 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 20:19:
[...]

Wat dat betreft tot nu toe de H wel een machientje:-)
Blij dat ik toen een paar maanden gewacht heb op de H... Internet en beter modulerende.
Ik vrees dat ze zo niet meer gemaakt gaan worden...

20 jaar zeg je.. zo lang? dan ik bijna 90 :-)
ik zie een H en J het nog wel 20 jaar volhouden als je onder afdakje staat en beetje schoon word gehouden. vooral als die alleen maar vloerverwarming hoeft te doen en nooit heet word.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
flippy schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 20:38:
[...]

ik zie een H en J het nog wel 20 jaar volhouden als je onder afdakje staat en beetje schoon word gehouden. vooral als die alleen maar vloerverwarming hoeft te doen en nooit heet word.
@blb4 gaat als de wiedeweerga afdakje regelen....

Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

• Dylantje2
blb4 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 20:48:
[...]

@blb4 gaat als de wiedeweerga afdakje regelen....
hahah
Of autopoets om het metaal te beschermen

Mijn afdakje pas klaar, moestuintje van gemaakt :-)

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22-03 20:29

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zie het nog gebeuren dat 'J' klanten hun installateur een dagvaarding/ proces sturen omdat ze nu een 'K of L ' of zelfs een 'J' met forse meerprijs moeten betalen, wat niet is afgesproken.
Panasonic Nederland zal niet betalen, de klant een ander merk aanbieden (voor het zelfde geld) is voor de installateur weer onbekend terrein, de installateur staat zowat met de rug tegen de muur.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• flippy
  • Niet online
natural colour schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 21:13:
[...]

Ik zie het nog gebeuren dat 'J' klanten hun installateur een dagvaarding/ proces sturen omdat ze nu een 'K of L ' of zelfs een 'J' met forse meerprijs moeten betalen, wat niet is afgesproken.
Panasonic Nederland zal niet betalen, de klant een ander merk aanbieden (voor het zelfde geld) is voor de installateur weer onbekend terrein, de installateur staat zowat met de rug tegen de muur.
wat rieeler is dat de doorsnee klant geen bal verstand ervan heeft en de installateur gewoon zegt dat het oude model is en niet meer te leveren "door de crisis" (das de standaard doodoener tegenwoordig) en ze met een alternatief komen, dat die duurder uitvalt is probleem van de klant, de installateur heeft immers genoeg andere klanten wachten die wel dieper in de lening willen grijpen. zolang er een tekort is aan installateurs en warmtepompen zal de klant geen koning zijn maar de installateur.

• Anno007
flippy schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 22:24:
[...]

wat rieeler is dat de doorsnee klant geen bal verstand ervan heeft en de installateur gewoon zegt dat het oude model is en niet meer te leveren "door de crisis" (das de standaard doodoener tegenwoordig) en ze met een alternatief komen, dat die duurder uitvalt is probleem van de klant, de installateur heeft immers genoeg andere klanten wachten die wel dieper in de lening willen grijpen. zolang er een tekort is aan installateurs en warmtepompen zal de klant geen koning zijn maar de installateur.
Daarom zit ik hier alles dus zelf te doen, arrogante installateurs dus. Bekijk het maar van de positieve kant,
1. ik kan trots zijn op mijzelf dat ik dit allemaal kan en doe!! (en hoe, er is geen installateur die in de buurt (WIL!!) komen van wat ik hier neergezet heb, en trouwens ze kunnen het ook niet...!!)
2. bespaar geld
3. als er iets mis is hoef ik op niemand te wachten!!!!
4. Ik heb dat asociale volk niet in mijn huis
5. ik draag niet bij aan het in stand houden hiervan

[Voor 6% gewijzigd door Anno007 op 17-03-2023 23:23]

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:22
flippy schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 20:38:
[...]

Doe alleen vloerverwarming, wordt niet heet en dakje bijna klaar :)

Toch blij dat ik de 9k J in okt. in uk besteld heb en 1,5 mnd later geleverd kreeg. Eigenlijk zou ik nu zo naar .de willen karren om een paar op te halen. Maar WAF is het niet eens met m'n enthousiasme ;)

Panasonic maakt mooie apparaten (ook in andere sectoren) maar sales en planning is dus een ramp.

• Alexander006
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:14
knipperdeknip, hier stond een offtopic bericht...

[Voor 87% gewijzigd door teacher op 18-03-2023 16:44]

Ik ben ook Anno007

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11:00
flippy schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:05:
[...]

cascade is heel simpel aan te sluiten, de panasonics zijn er volledig op voorbereid zelfs. enigste wat je extra nodig hebt is een setje terugslagkleppen. de reden waarom niemand het doet is omdat de installateurs de kennis simpelweg niet hebben en veel te druk bezig zijn met maximaal geld aftroggelen van de consument.
dat het hier ook niet veel gebeurt is meer omdat verreweg de meeste op dit forum niet het vermogensbereik nodig hebben want die zijn ook niet bezig met tcaps, die units zijn gewoon niet geschikt voor normaal formaat nederlanse woningen en de mensen die er wel eentje hebben krijgen bijna altijd issues met hun vermogensproductie als ze boven bepaalde buitentemperaturen komen.
veel meer mensen zouden er enorm van profiteren om een cascade te hebben maar weten simpelweg niet dat zoiets uberhaupt kan.
ik werk elke dag met cascadeopstellingen met veel grotere machines dus voor mij is het gesneden koek want zulke opstellingen zijn niet eens normaal maar gewoon de norm in industriele installaties.

bijkomend voordeel is dat als er eentje storing geeft de ander het gewoon overneemt....
Heb je wat goede bronnen / artikelen om door te nemen? Ik heb hier nooit eerder over nagedacht maar het klinkt inderdaad erg interessant.

• flippy
  • Niet online
denneappel schreef op zondag 19 maart 2023 @ 18:39:
[...]

Heb je wat goede bronnen / artikelen om door te nemen? Ik heb hier nooit eerder over nagedacht maar het klinkt inderdaad erg interessant.
nee, helaas niet behalve wat in de panasonic bijbel staat. cascadeopstellingen zijn vrijwel de norm/standaard in grotere panden en hoeft voor de doorsnee installateur die iets meer doet dan alleen rijtjeshuizen geen probleem te zijn. het is gewoon niet iets waar men doorgaans naslagwerk voor gebruikt.

[Voor 6% gewijzigd door flippy op 19-03-2023 21:44]

• Flierefluiter
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:04
Anno007 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:15:
[...]

Ik kan alleen zeggen uit eigen ervaring. Daat hoe dichter bij de middag en namiddag komt, hoe efficiënter de warmtepompen draaien, en hoe meer zon natuurlijk. Dit is ook de reden waarom ik de warmtepompen in de nacht niet laat draaien. Bij mij komt rond 10:00 de zon als hij schijnt vol op de warmtepompen te staan, ik heb ze voor mij huis staan aan de west kant.
Dankjewel, naar het zuiden gericht is dus beter. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
Flierefluiter schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:15:
[...]

Dankjewel, naar het zuiden gericht is dus beter. :)
't gaat m.i. niet om de zon, 't gaat op de temperatuur van de lucht die hij aanzuigt. Ik denk niet dat de temperatuur van de aangezogen lucht erg zal verschillen tussen alle plekken waarop je 'm bij je huis kan neerzetten.

Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

• bartvl

bartvl

flippy schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:43:
[...]

nee, helaas niet behalve wat in de panasonic bijbel staat. cascadeopstellingen zijn vrijwel de norm/standaard in grotere panden en hoeft voor de doorsnee installateur die iets meer doet dan alleen rijtjeshuizen geen probleem te zijn. het is gewoon niet iets waar men doorgaans naslagwerk voor gebruikt.
Heb je daar (zoals in de utiliteit) een cascaderegelaar voor nodig, of kan dat zonder aanvullende regelingen?

• Alexander006
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:14
blb4 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:31:
[...]

't gaat m.i. niet om de zon, 't gaat op de temperatuur van de lucht die hij aanzuigt. Ik denk niet dat de temperatuur van de aangezogen lucht erg zal verschillen tussen alle plekken waarop je 'm bij je huis kan neerzetten.
Ik, zoals ik al aangaf zeg hierin mijn eigen ervaring. Wel is het een feit, kan ik aan mijn grafana zien dat zodra de zon staat op de warmtepompen, en het is nog wel koud de cop direct al omhoog gaat en de hz naar beneden. natuurlijk speelt de temperatuur ook een rol, het is gewoon zo dat met zon de lucht om de warmtepompen sneller opwarmen en hierdoor de warmtepomp dus warme lucht kan aanzuigen. Ookal is het in de schaduw nogsteeds erg koud. Verder merk ik op dat zodra de zon weg is de cop naar beneden gaat en de warmtepomp weer harder moet draaien voor dezelfde warmte. Nu is dit ook logisch, in de schaduw is het altijd kouder dan in de zon.

Ik ben ook Anno007

• flippy
  • Niet online
bartvl schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:45:
[...]

Heb je daar (zoals in de utiliteit) een cascaderegelaar voor nodig, of kan dat zonder aanvullende regelingen?
Voor de meeste mensen kan het zonder. Cascaderegelaars zijn leuk als je 3 of meer machines hebt. Die dingen kosten ook 1000 euro+ 250 per unit.

Makkelijkeste is unit 1 SWW bedrijf te laten doen en unit 2 verwarming en op de bivalentschakeling tussen beide kan unit 2 unit 1 bijschakelen als die het niet meer trekt. Immers is unit 1 doorgaans alleen bezig met SWW bedrijf en kan de rest van de tijd in de winter de andere machine helpen als die moeite heeft om in de gestelde tijd zijn Ta te halen

[Voor 32% gewijzigd door flippy op 20-03-2023 12:49]

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11:00
Carboy54 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 17:19:
[...]

Tja maar die info komt van........😡 En die meldt vandaag 5 J's aan waar de minste backorders van zijn
Wat is de levertijd van een 5 kW model op dit moment?

• Carboy54
denneappel schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:29:
[...]

Wat is de levertijd van een 5 kW model op dit moment?
Als enige model kort mail mij maar.

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:32
Heeft er iemand ervaring met het uitbouwen van het expansievat uit de 9 J. Mono

Wil dit doen ivm:

1, Vorst beveiliging het energie verbruik verminderen.

2, Om evt. de unit af te tappen bij langdurige afwezigheid in de winter.

Wil deze dan binnen plaatsen, geeft minder water inhoud in de unit met aftappen en houd de druk bij de rest v.d. installatie op orde.

Of anders als binnen plaatsen lastig is een gewoon vat binnen.

MHI SRK25ZSX-WT, daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
Buitenkamp schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:37:
Heeft er iemand ervaring met het uitbouwen van het expansievat uit de 9 J. Mono

Wil dit doen ivm:

1, Vorst beveiliging het energie verbruik verminderen.

2, Om evt. de unit af te tappen bij langdurige afwezigheid in de winter.

Wil deze dan binnen plaatsen, geeft minder water inhoud in de unit met aftappen en houd de druk bij de rest v.d. installatie op orde.

Of anders als binnen plaatsen lastig is een gewoon vat binnen.
Ik heb me hier nog niet in verdiept, ik heb wel begrepen dat er mensen zijn die 't expansievat in de WP afkoppelen om op die manier ook de 30 Watt te besparen van 't expansievatverwarmingselement onder 3 ⁰C. en hebt dat ook op de planning staan als eenmaal 't stookseizoen is afgelopen.

Ik weet niet of dat expansievat dan ook uitgebouwd wordt, volgens mij wordt dat meestal niet gedaan.

Link naar Duitse forum waarop e.e.a. staat uitgelegd over afkoppelen.

En blijkbaar toch ook - wat doorscrollen - over uitbouw maar wel van ouder type.

[Voor 7% gewijzigd door blb4 op 20-03-2023 19:43]

• bartvl

bartvl

flippy schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:46:
[...]

Voor de meeste mensen kan het zonder. Cascaderegelaars zijn leuk als je 3 of meer machines hebt. Die dingen kosten ook 1000 euro+ 250 per unit.

Makkelijkeste is unit 1 SWW bedrijf te laten doen en unit 2 verwarming en op de bivalentschakeling tussen beide kan unit 2 unit 1 bijschakelen als die het niet meer trekt. Immers is unit 1 doorgaans alleen bezig met SWW bedrijf en kan de rest van de tijd in de winter de andere machine helpen als die moeite heeft om in de gestelde tijd zijn Ta te halen
Ah zo, dat klinkt inderdaad relatief eenvoudig. Ten opzichte van een volwaardige cascaderegeling mis je dan het gelijkmatig belasten van de compressors en waterpompen. Maar daar staat eenvoud tegenover. Hier geen ruimte en behoefte voor deze werkwijze, maar we goed om te weten!

• Carboy54
bartvl schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:45:
[...]

Ah zo, dat klinkt inderdaad relatief eenvoudig. Ten opzichte van een volwaardige cascaderegeling mis je dan het gelijkmatig belasten van de compressors en waterpompen. Maar daar staat eenvoud tegenover. Hier geen ruimte en behoefte voor deze werkwijze, maar we goed om te weten!
En zeer laag terug kunnen moduleren door een kleinere warmtepomp.

• japser84
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:11
Ik zou graag even mijn onzekerheid delen omdat ik door de bomen het bos niet meer zie;
Huidige situatie;
Oude woning. Boven behoorlijk geisoleerd (14cm glaswol) verder bijna hele huis HR++ glas. Rest is HR
Beneden niet geisoleerd tochtig en enkelsteens muren, convector putten.
Verbruik aan gas +- 2200m3 gezin met drie kleine kinderen.

Nieuwe situatie;
Na verbouwing. Beneden volledig geisoleerd minimaal RD4 vloer en wanden. Vloerverwarming in 10cm betonvloer.
Alles HR++ glas.

Voorstel na gesprek met installateur warmtepomp;
Panasonic monoblock 9KW J versie. CV ketel blijft behouden en zorgt voor naverwarming op koudste dagen en voor SWW. Boven hangen behoorlijke dubbele radiatoren deze leveren wellicht voldoende warmte anders kan ik ze alsnog vervangen voor LT versie.
Kosten plus installatie en inregelen etc iets meer dan 10K.
Dit leek me een ok plan. Idee is om dit paar jaar te proberen vanwege alle onzekere factoren (gasprijs, verbruik na verbouwing en CV ketel is dan afgeschreven) dan kan eenvoudig stap gemaakt worden naar volledig elektrisch.

Installateur vermelde dat ik ook even moest kijken of ik niet liever het nieuwe model wil. Ik heb gekeken en die lijkt me fijner vanwege vermelde geluidsreductie van 8db en uitstraling. Prestaties?

Installateur vermeld nu zoal ik hier lees dat er twee versies zijn. Met beide binnenunit (geen probleem) maar dat de L versie 3500 euro duurder is 8)7
Maar de K versie behoeft STEK monteur en is dus ook totaal bijna 3500 euro duurder.
Installateur meld dat beide goed komt bij mijn woning, maar heeft zelf voorkeur voor de L versie omdat je dan gemakkelijker warm water maakt zonder naverwarming etc.

Ik zie dat levertijden zo ie zo totaal onduidelijk zijn. Ik heb geen probleem met tijdje wachten.
Maar door de bomen zie ik het bos niet meer zo. Mijn idee was wel om enigszins flexibel te blijven. Dus gas behouden voor paar jaar is geen probleem ligt er toch allemaal al.

Binnenkort gesprek hierover, maar ik vind het moeilijk om een richting te bepalen. Any thoughts?

• Carboy54
japser84 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:30:
Ik zou graag even mijn onzekerheid delen omdat ik door de bomen het bos niet meer zie;
Huidige situatie;
Oude woning. Boven behoorlijk geisoleerd (14cm glaswol) verder bijna hele huis HR++ glas. Rest is HR
Beneden niet geisoleerd tochtig en enkelsteens muren, convector putten.
Verbruik aan gas +- 2200m3 gezin met drie kleine kinderen.

Nieuwe situatie;
Na verbouwing. Beneden volledig geisoleerd minimaal RD4 vloer en wanden. Vloerverwarming in 10cm betonvloer.
Alles HR++ glas.

Voorstel na gesprek met installateur warmtepomp;
Panasonic monoblock 9KW J versie. CV ketel blijft behouden en zorgt voor naverwarming op koudste dagen en voor SWW. Boven hangen behoorlijke dubbele radiatoren deze leveren wellicht voldoende warmte anders kan ik ze alsnog vervangen voor LT versie.
Kosten plus installatie en inregelen etc iets meer dan 10K.
Dit leek me een ok plan. Idee is om dit paar jaar te proberen vanwege alle onzekere factoren (gasprijs, verbruik na verbouwing en CV ketel is dan afgeschreven) dan kan eenvoudig stap gemaakt worden naar volledig elektrisch.

Installateur vermelde dat ik ook even moest kijken of ik niet liever het nieuwe model wil. Ik heb gekeken en die lijkt me fijner vanwege vermelde geluidsreductie van 8db en uitstraling. Prestaties?

Installateur vermeld nu zoal ik hier lees dat er twee versies zijn. Met beide binnenunit (geen probleem) maar dat de L versie 3500 euro duurder is 8)7
Maar de K versie behoeft STEK monteur en is dus ook totaal bijna 3500 euro duurder.
Installateur meld dat beide goed komt bij mijn woning, maar heeft zelf voorkeur voor de L versie omdat je dan gemakkelijker warm water maakt zonder naverwarming etc.

Ik zie dat levertijden zo ie zo totaal onduidelijk zijn. Ik heb geen probleem met tijdje wachten.
Maar door de bomen zie ik het bos niet meer zo. Mijn idee was wel om enigszins flexibel te blijven. Dus gas behouden voor paar jaar is geen probleem ligt er toch allemaal al.

Binnenkort gesprek hierover, maar ik vind het moeilijk om een richting te bepalen. Any thoughts?
Levertijden voor de K&L deze zomer😃

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:48

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@japser84 Ik ben een beetje kamp "@flippy", ik wacht liever nog even af wat ze met al die R290 aan het experimenteren zijn (L serie). Het argument "warmer water zonder naverwarmen" is met een J tot 60C eigenlijk ook al geen probleem (en warmer moet je niet willen, dan gaat geen enkele WP met een goede COP draaien).

Klinkt sowieso wel alsof ze in alle gevallen je meer geld willen rekenen. CV als backup vanwege onzekerheid is best prima, al zou ik wel alvast nadenken over SWW nu je toch bezig bent, ander blijft dat later altijd het puntje waardoor je aan het gas blijft zitten. Als je daarvoor een WP boiler op het oog hebt is het natuurlijk een ander verhaal.

PVs: 26+6,4+6 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 32kW DVM S L/W+L/L + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM

• Thijs_1909
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22-03 22:17
Carboy54 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:32:
[...]

Levertijden voor de K&L deze zomer😃
Heb je nog een status update over de J versie?

• ConQuestador
  • Nu online
Thijs_1909 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:11:
[...]

Heb je nog een status update over de J versie?
Groene energie winkel zegt zeker te weten dat bestellingen gewoon vervuld gaan worden:
https://www.groene-energiewinkel.nl/

• Carboy54
ConQuestador schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 23:03:
[...]

Groene energie winkel zegt zeker te weten dat bestellingen gewoon vervuld gaan worden:
https://www.groene-energiewinkel.nl/
Mijn meest negatieve Panasonic distributeur is de leverancier van de groene energie winkel en zij nemen momenteel geen orders van de J serie meer aan.

[Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 22-03-2023 23:39]

Pagina: 1 ... 81 82 83 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee