Dit is een geval van overmacht en van die belachelijke hoge bedragen wat jij noemt is hier totaal geen sprake.Anno007 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:14:
[...]
Ja, ook waar, toch blijft dit de wet zoals hij geld. En nu hoeft de rechter de koop niet te ontbinden, immers er is een alternatief alleen de leverancier wildie, begrijpelijk niet hebben. De leverancier zal zijn kosten dan weer moeten zien te verhalen op zijn groothandel/fabrikant. En zo zit het. Dan heb je ook nog ondernemers risico. En even feitelijk de meeste installateurs deze dagen eisen onuitlegbare en onbewijsbare belachelijk hoge bedragen ,dus zo snel zal faillament ook we niet gebeuren.
Anno007 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:14:
[...]
Ja, ook waar, toch blijft dit de wet zoals hij geld. En nu hoeft de rechter de koop niet te ontbinden, immers er is een alternatief alleen de leverancier wildie, begrijpelijk niet hebben. De leverancier zal zijn kosten dan weer moeten zien te verhalen op zijn groothandel/fabrikant. En zo zit het. Dan heb je ook nog ondernemers risico. En even feitelijk de meeste installateurs deze dagen eisen onuitlegbare en onbewijsbare belachelijk hoge bedragen ,dus zo snel zal faillament ook we niet gebeuren.
[Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 15-03-2023 10:24]
Het ligt toch iets genuanceerder, ook een rechter zal uitgaan van redelijkheid. Pas als iemand hierover een zaak begint krijg je helderheid. Maar het zou kunnen dat de prijsverschillen voldoende doorslaggevend zullen zijn voor een rechter om het beroep op overmacht (het product is immers niet meer te leveren) van de leverancier te erkennen. Vooral ook als de leverancier kan aantonen een voldoende inspanning te hebben gedaan en bijvoorbeeld ook een vergelijkbaar product aan te bieden dat de klant weigerde.Anno007 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:14:
[...]
Consumentenbescherming is een groot goed maar er is een grens aan wat je kunt verlangen als consument.
Als je terugkijkt naar de afgelopen periode is het natuurlijk ook wel duidelijk dat Panasonic stappen moest nemen. De leveringsproblemen waren evident, en de vooruitzichten voor de markt zijn ook duidelijk. Dat ze met de F-gassen verordening meewegend hier op uitgekomen zijn is hun strategische keuze. Daar kun je van alles van vinden.
Ik ben toch ook wel benieuwd wat het minimumvermogen zal zijn van de L-serie 9kW variant. R290 gedraagt zich natuurlijk weer anders dan R32. Bij de Itho Amber zie je dat de 12 kW variant (lijkt een vergelijkbaar vermogen te hebben als de 9kW Panasonic) een hoger minimumvermogen heeft dan de kleinere versie. 4,2 kW bij 7graden buitentemperatuur. Dat lijkt me toch vrij fors als je zonder buffer wilt draaien... (warmteverlies bij -10 is ca 7 kW)
Life is not about specs, it is about joy!
Minimums zullen hoger liggen. Dat is inherent aan zulke gassen in aparaten met 1 compressor.bartvl schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:05:
Ik ben toch ook wel benieuwd wat het minimumvermogen zal zijn van de L-serie 9kW variant. R290 gedraagt zich natuurlijk weer anders dan R32. Bij de Itho Amber zie je dat de 12 kW variant (lijkt een vergelijkbaar vermogen te hebben als de 9kW Panasonic) een hoger minimumvermogen heeft dan de kleinere versie. 4,2 kW bij 7graden buitentemperatuur. Dat lijkt me toch vrij fors als je zonder buffer wilt draaien... (warmteverlies bij -10 is ca 7 kW)
Installateurs zullen moeten leren om cascades op te zetten met kleinere systemen. Maar ik heb er een hard hoofd in dat ze dat gaan doen. De kennis en besef of er gewoon niet.
En de warmtepomp krijgt de schuld....
Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.
Ow nee, ik heb genoeg offertes hier liggen van asociale (iedereen) installateurs die alleen maar geld geld en nog eens geld willen voor geen werk. Dus breek mij de bek niet open van de asociale wereld die installateurrrs heten hier in nederland.Carboy54 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:22:
[...]
Dit is een geval van overmacht en van die belachelijke hoge bedragen wat jij noemt is hier totaal geen sprake.
Installateurs is wat anders als de groothandels waar de installateurs hun spul kopen. De groothandels zien geen cent van de woekerwinsten die de installateurs nu maken.Anno007 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:35:
[...]
Ow nee, ik heb genoeg offertes hier liggen van asociale (iedereen) installateurs die alleen maar geld geld en nog eens geld willen voor geen werk. Dus breek mij de bek niet open van de asociale wereld die installateurrrs heten hier in nederland.
[Voor 8% gewijzigd door flippy op 15-03-2023 11:37]
Ja het overmacht, nou daar heb ik ook al voldoende ervaring mee, wwordt pas gehoor aan gegeven als het belang van de rechter/ installateur in lijn ligt.BernieW schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:40:
[...]
Het ligt toch iets genuanceerder, ook een rechter zal uitgaan van redelijkheid. Pas als iemand hierover een zaak begint krijg je helderheid. Maar het zou kunnen dat de prijsverschillen voldoende doorslaggevend zullen zijn voor een rechter om het beroep op overmacht (het product is immers niet meer te leveren) van de leverancier te erkennen. Vooral ook als de leverancier kan aantonen een voldoende inspanning te hebben gedaan en bijvoorbeeld ook een vergelijkbaar product aan te bieden dat de klant weigerde.
Consumentenbescherming is een groot goed maar er is een grens aan wat je kunt verlangen als consument.
Als je terugkijkt naar de afgelopen periode is het natuurlijk ook wel duidelijk dat Panasonic stappen moest nemen. De leveringsproblemen waren evident, en de vooruitzichten voor de markt zijn ook duidelijk. Dat ze met de F-gassen verordening meewegend hier op uitgekomen zijn is hun strategische keuze. Daar kun je van alles van vinden.
Ja klopt, dat maakt het allemaal ook nog eens erger. En niemand die er wat aan doet, iedereen laat het maar gebeuren. En (vrijwel) alle installateurs doen er happy aan mee.flippy schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:36:
[...]
Installateurs is wat anders als de groothandels waar de installateurs hun spul kopen. De groothandels zien geen cent van de woekerwinsten die de installateurs nu maken.
Dus ik vind dat installateurs prima deze verliezen kunnen dragen en de kalnt/consument gewoon de nieuwe k of l serie leveren, een gelukkige klant is ook veel waard!
In het onderhavige geval installeer ik tegen shop prijzen en is er geen sprake van woekerprijzen. Daar zijn voldoende tweakers getuige van. Waar maak jij je druk om je hebt een warmtepomp en speelt dit vervelende probleem bij jou dus helemaal niet.flippy schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:36:
[...]
Installateurs is wat anders als de groothandels waar de installateurs hun spul kopen. De groothandels zien geen cent van de woekerwinsten die de installateurs nu maken.
Oke, inhoud weerflippy schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:25:
[...]
Minimums zullen hoger liggen. Dat is inherent aan zulke gassen in aparaten met 1 compressor.
Installateurs zullen moeten leren om cascades op te zetten met kleinere systemen. Maar ik heb er een hard hoofd in dat ze dat gaan doen. De kennis en besef of er gewoon niet.

Even vergeleken met de Amber van Itho:
Amber 65 - 600gram R290 - 1,9 - 6,75 kW
Amber 95 - 700gram R290 - 2,8 - 9,5 kW
Amber 120 - 900 gram R290 - 4,2 - 12 kW
Panasonic:
L5/7/9 - ~1000 gram R290 - aanname vanaf 4 kW, zou jammer zijn...
Edit: daar zo over nadenkend, dat zou niet logisch zijn. Dan zou de 5kW versie slechts van 4 tot 5 kW regelbaar zijn, dat is wel heel beperkt.
[Voor 9% gewijzigd door bartvl op 15-03-2023 12:23]
Even kort een reactie op een aantal zaken in de voorgaande posts.Carboy54 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:13:
[...]
Maak je geen zorgen hoor er staan vergelijkbare producten op de site wel van een ander merk.
- De gang naar de rechter ga ik niet in. Lijkt me duidelijk dat jij ook slachtoffer bent. Wat ik wel verwacht is dat je de zinsnede "mijn klanten vinden dit onbeschoft" in correct Duits EN Japans laat vertalen en deze gebruikt wanneer je binnenkort weer contact hebt met de Panna managers. Ik snap niet dat ze je niet gewoon een batch L´s leveren tegen J voorwaarden, een Radar of Kassa item moet toch de gruwel van elke marketing manager zijn?
-Mbt de Amber als vergelijkbaar product. Ik begrijp dat ie net uitontwikkeld is en nu door KIWA getest wordt. De eerste kopers zullen dus waarschijnlijk heel wat "features" om hun oren krijgen. Hoe betrouwbaar is het merk Itho op wp gebied ? Is dit vergelijkbare kwaliteit als Pannasonic, of heb je er over 5 a 10 jaar heeel veel spijt van. Best wel wat onzekerheden dus.
Ik ga even een paar weken in de wachtstand in de verwachting dat de betrokken distributeurs in staat zijn Pannasonic er van te overtuigen snel nog een aantal containers J´s af te sturen, of deze groep als launching customers voor de L te gebruiken. Hoop dat het stof eind deze maand is neergedaald .
Dat bedoel ik toch ook juist, groothandel/shops zien niks van de aso winsten die momenteel worden gehaald door de installateurs die het er nu gewoom maximaal van nemen. Ik zie ook genoeg offertes langskomen waar volgens de installateur de verkoopprijs van een 7kw pana of lg doodleuk 8k+ is volgens hun.Carboy54 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:01:
[...]
In het onderhavige geval installeer ik tegen shop prijzen en is er geen sprake van woekerprijzen. Daar zijn voldoende tweakers getuige van. Waar maak jij je druk om je hebt een warmtepomp en speelt dit vervelende probleem bij jou dus helemaal niet.
Ik ben tot nu toe door @Carboy54 steeds correct op de hoogte gebracht.
Het is een enorme kloterige situatie, waar de bal vooral bij Panasonic ligt.
Ook ik ga er van uit dat er nog heel wat onvriendelijke brieven, mails en telefoontjes gaan naar Panasonic.
Want we hebben het echt niet over een immens probleem.
Het is ook niet zo dat Panasonic door overmacht moet besluiten om de levering te staken.
Het is gewoon onwil.
Om gezeik te voorkomen kunnen ze beter die laatste bestellingen nog goed afleveren.
Wel verwacht ik dat als de Panasonic niet geleverd kan worden, dat ik keuze heb uit meerdere vergelijkbare apparaten.
Het is een enorme kloterige situatie, waar de bal vooral bij Panasonic ligt.
Ook ik ga er van uit dat er nog heel wat onvriendelijke brieven, mails en telefoontjes gaan naar Panasonic.
Want we hebben het echt niet over een immens probleem.
Het is ook niet zo dat Panasonic door overmacht moet besluiten om de levering te staken.
Het is gewoon onwil.
Om gezeik te voorkomen kunnen ze beter die laatste bestellingen nog goed afleveren.
Wel verwacht ik dat als de Panasonic niet geleverd kan worden, dat ik keuze heb uit meerdere vergelijkbare apparaten.
Mee eens. Zolang de topics hier nog vol staat met horrorverhalen van superslecht opgeleverde enkelvoudige warmtepompinstallaties (die in de basis echt niet ingewikkeld zouden moeten zijn), zijn mooie cascadesystemen voor de gemiddelde installateur echt nog een brug te ver.flippy schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:25:
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
Wat bedoel je hier precies met cascades?flippy schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:25:
[...]
Minimums zullen hoger liggen. Dat is inherent aan zulke gassen in aparaten met 1 compressor.
Meerdere kleine units die kunnen afachalen tot weinig miniumvermogen ipv 1 bakbeest die op minium al meer prosuceert dan wat het pand nodig heeft.
Ik heb een Amber en in de documentatie van de Amber staat nog een notitie bij het minimale vermogen voor de 65, 90 en 120. In een bepaalde situatie was het minimale vermogen hoger. Zal het vanavond opzoeken.bartvl schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:10:
[...]
Oke, inhoud weer.
Panasonic:
Edit: daar zo over nadenkend, dat zou niet logisch zijn. Dan zou de 5kW versie slechts van 4 tot 5 kW regelbaar zijn, dat is wel heel beperkt.
Dan had ik je goed begrepen. Ik zie het niet gebeuren. Zelfs een boel tweakers willen al meer vermogen dan ze nodig zullen hebben.flippy schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:29:
[...]
Meerdere kleine units die kunnen afachalen tot weinig miniumvermogen ipv 1 bakbeest die op minium al meer prosuceert dan wat het pand nodig heeft.
Willen en worden "geadviseerd" door een verkoper (en vervolgens hier op het forum navragen) zijn 2 verschillende dingenOmebas schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:31:
[...]
Dan had ik je goed begrepen. Ik zie het niet gebeuren. Zelfs een boel tweakers willen al meer vermogen dan ze nodig zullen hebben.
Ik maak mij daarover geen zorgen. Ervaring genoeg bij Itho en 5 jaar garantie.ercolano schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:39:
[...]
Even kort een reactie op een aantal zaken in de voorgaande posts.
- De gang naar de rechter ga ik niet in. Lijkt me duidelijk dat jij ook slachtoffer bent. Wat ik wel verwacht is dat je de zinsnede "mijn klanten vinden dit onbeschoft" in correct Duits EN Japans laat vertalen en deze gebruikt wanneer je binnenkort weer contact hebt met de Panna managers. Ik snap niet dat ze je niet gewoon een batch L´s leveren tegen J voorwaarden, een Radar of Kassa item moet toch de gruwel van elke marketing manager zijn?
-Mbt de Amber als vergelijkbaar product. Ik begrijp dat ie net uitontwikkeld is en nu door KIWA getest wordt. De eerste kopers zullen dus waarschijnlijk heel wat "features" om hun oren krijgen. Hoe betrouwbaar is het merk Itho op wp gebied ? Is dit vergelijkbare kwaliteit als Pannasonic, of heb je er over 5 a 10 jaar heeel veel spijt van. Best wel wat onzekerheden dus.
Ik ga even een paar weken in de wachtstand in de verwachting dat de betrokken distributeurs in staat zijn Pannasonic er van te overtuigen snel nog een aantal containers J´s af te sturen, of deze groep als launching customers voor de L te gebruiken. Hoop dat het stof eind deze maand is neergedaald .
Misschien ietwat offtopic, maar omdat het over het vergelijk met de panasonic monoblock gaat vind ik dat dit wel moet kunnen
:
.

- Weet iemand het vermogen van de Ambers bij buiten -10 en CV 55 graden?
- Kunnen deze Amber monoblocks ook op een reguliere boiler met een 3-wegklep aangesloten worden?
- Of moet dit per se de Itho vierkante unit met geïntegreerde pomp zijn?
- Is de thermostaat e.d. zoals bij eerdere warmtepompen van hun beperkt tot het Spider systeem en/of hele specifieke Honeywell units?

Op een bouwbeurs vertelde een Itho-verkoper mij dan weer wel dat een warmtepomp zonder buffervat onmogelijk is.Carboy54 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:03:
[...]
Ik maak mij daarover geen zorgen. Ervaring genoeg bij Itho en 5 jaar garantie.
dus zoveel vertrouwen heb ik er niet in.
Verkopers zitten heel ver van de technische mannen bij zulke bedrijven. Heb ook bij alklima verkopers onzin uit horen kramen terwijl een supportmedewerker die achter hem stond enorm op zijn tanden moest bijten.Rzaan schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:45:
[...]
Op een bouwbeurs vertelde een Itho-verkoper mij dan weer wel dat een warmtepomp zonder buffervat onmogelijk is.
Dat is gewoon een eeuwige strijd tussen verkoop en technische dienst. De ene wil een zo mooi drasiend systeem als mogelijk neerzetten en de ander wilt zoveel mogelijk comissie.
[Voor 14% gewijzigd door flippy op 15-03-2023 15:50]
Tja, maar installateurs hebben daar ook een handje van. Gebrek aan kennis en/of ervaring.Rzaan schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:45:
[...]
Op een bouwbeurs vertelde een Itho-verkoper mij dan weer wel dat een warmtepomp zonder buffervat onmogelijk is.
Ik heb geen buffervat bij de Amber, maar een 20L voorschakelvat. Heb geen vloerverwarming, maar alleen radiatoren en geen groepen die dicht kunnen lopen. Gewoon alles open.Rzaan schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:45:
[...]
Ik weet niet wat een apparaat allemaal wel of niet kan.
Zo'n boodschap van een verkoper/spokesman geeft in ieder geval niet direct vertrouwen in een merk.
Zo'n boodschap van een verkoper/spokesman geeft in ieder geval niet direct vertrouwen in een merk.
Ook daar heb ik op gelet in de vergelijking. Mijn zonemanager bij Itho heeft er zelf een geïnstalleerd als een echte tweaker. ZONDER dus :-)Rzaan schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:45:
[...]
Voila een echte tweaker dus rekening houdend met zijn afgiftesysteem :-)Omebas schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:04:
[...]
Ik heb geen buffervat bij de Amber, maar een 20L voorschakelvat. Heb geen vloerverwarming, maar alleen radiatoren en geen groepen die dicht kunnen lopen. Gewoon alles open.
Vermogens staan op mijn sitebartvl schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:19:
Misschien ietwat offtopic, maar omdat het over het vergelijk met de panasonic monoblock gaat vind ik dat dit wel moet kunnen:
Sjee wat vervelend dat Panasonic zo onduidelijk is, ik ben nu honderd plannen aan het maken, terwijl de 9J hopelijk gewoon nog geleverd wordt
- Weet iemand het vermogen van de Ambers bij buiten -10 en CV 55 graden?
- Kunnen deze Amber monoblocks ook op een reguliere boiler met een 3-wegklep aangesloten worden?
- Of moet dit per se de Itho vierkante unit met geïntegreerde pomp zijn?
- Is de thermostaat e.d. zoals bij eerdere warmtepompen van hun beperkt tot het Spider systeem en/of hele specifieke Honeywell units?
.
Ja iedere boiler met driewegklep kan worden aangesloten op de Amber.
De vierkante boiler heeft geen spiraal maar een warmtewisselaar met een pompje waardoor gelaagdheid niet van toepassing is en ook horizontaal geplaatst kan worden daardoor. ( wel ander model vierkant )
Volgens veldtester van Itho tweaker omebas een draadloze thermostaat. ( niet zeker van )
Op cursussen bij DHPS en ACR beweerde de cursusleider aan mij dat een J ook niet zonder buffer kan! Waarom niet was mijn vraag? Omdat het systeem dan niet stabiel kan draaien. Laat ik nu een uitdraai van mijn 9J in mijn zak hebben met 1 rechte lijn vermogen :-) Dezelfde cursusleider beweerde dat weer op de bouwbeurs.Rzaan schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:45:
[...]
Dat heet tunnelvisieflippy schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:48:
[...]
Verkopers zitten heel ver van de technische mannen bij zulke bedrijven. Heb ook bij alklima verkopers onzin uit horen kramen terwijl een supportmedewerker die achter hem stond enorm op zijn tanden moest bijten.
Dat is gewoon een eeuwige strijd tussen verkoop en technische dienst. De ene wil een zo mooi drasiend systeem als mogelijk neerzetten en de ander wilt zoveel mogelijk comissie.
ik heb dezelfde discussies al gehad met egineers van hele grote installatietoko's. erg "ontmoedigend".Carboy54 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:07:
[...]
Op cursussen bij DHPS en ACR beweerde de cursusleider aan mij dat een J ook niet zonder buffer kan! Waarom niet was mijn vraag? Omdat het systeem dan niet stabiel kan draaien. Laat ik nu een uitdraai van mijn 9J in mijn zak hebben met 1 rechte lijn vermogen :-) Dezelfde cursusleider beweerde dat weer op de bouwbeurs.

Die vermogens zijn allemaal bij lage cv temperaturen (35 graden) ik ben benieuwd naar 55 graden ivm radiatoren.Carboy54 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:03:
[...]
Vermogens staan op mijn site
Ja iedere boiler met driewegklep kan worden aangesloten op de Amber.
De vierkante boiler heeft geen spiraal maar een warmtewisselaar met een pompje waardoor gelaagdheid niet van toepassing is en ook horizontaal geplaatst kan worden daardoor. ( wel ander model vierkant )
Volgens veldtester van Itho tweaker omebas een draadloze thermostaat. ( niet zeker van )
bijna niemand met radiatoren heeft 55 graden nodig bij 24/7 stoken. de meeste mensen met radiatoren komen niet eens boven de 40 uit.bartvl schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:26:
[...]
Die vermogens zijn allemaal bij lage cv temperaturen (35 graden) ik ben benieuwd naar 55 graden ivm radiatoren.
als je dat wel nodig hebt zou ik eerst eens overwegen de ramen dicht te doen...

[Voor 19% gewijzigd door flippy op 15-03-2023 17:41]
Snap ik, in normale situaties. We maken niet vaak -10 voor een hele dag/dagen mee. Toch wil ik een robuust systeem die ik ook zonder blikken of blozen zou kunnen verkopen. Daarvoor is bij de huidige isolatie (al verbeterd en overal HR++), en geen wtw op de ventilatie richting 55 graden nodig op de huidige radiatoren. Ik zou radiatoren kunnen upgraden, maar dat ben ik op dit moment niet van plan. In de toekomst we vloerverwarming, maar dat gaat nog wel enkele jaren duren.flippy schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:35:
[...]
bijna niemand met radiatoren heeft 55 graden nodig bij 24/7 stoken. de meeste mensen met radiatoren komen niet eens boven de 40 uit.
als je dat wel nodig hebt zou ik eerst eens overwegen de ramen dicht te doen...
ook dan zal je geen 55 graden nodig gaan hebben.bartvl schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:22:
[...]
Snap ik, in normale situaties. We maken niet vaak -10 voor een hele dag/dagen mee. Toch wil ik een robuust systeem die ik ook zonder blikken of blozen zou kunnen verkopen. Daarvoor is bij de huidige isolatie (al verbeterd en overal HR++), en geen wtw op de ventilatie richting 55 graden nodig op de huidige radiatoren. Ik zou radiatoren kunnen upgraden, maar dat ben ik op dit moment niet van plan. In de toekomst we vloerverwarming, maar dat gaat nog wel enkele jaren duren.
zet je cv ketel maar eens op 55 graden, maximale pompsnelheid en geef een draai aan de thermostaat zodat ie niet meer uitgaat en draai alle radiatoren in huis helemaal open. eens kijken hoe lang het duurt voor het niet meer te harden is in huis. vannacht word het nog redelijk koud dus leuke test meteen...
24/7 stoken is een heel ander beestje dan "ff" paar uurtjes per dag aan.
ik red het nog met 40 graden bij -10, boven de 0 is 35 de max.
[Voor 24% gewijzigd door flippy op 15-03-2023 18:26]
Ik kom hier nooit boven de 40 graden 24/7 met radiatoren en 3 heatfans. Kamertemperatuur+20 graden. Huis vrijstaand 1997 zonder aanvullende maatregelen isolatie.bartvl schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:22:
[...]
Snap ik, in normale situaties. We maken niet vaak -10 voor een hele dag/dagen mee. Toch wil ik een robuust systeem die ik ook zonder blikken of blozen zou kunnen verkopen. Daarvoor is bij de huidige isolatie (al verbeterd en overal HR++), en geen wtw op de ventilatie richting 55 graden nodig op de huidige radiatoren. Ik zou radiatoren kunnen upgraden, maar dat ben ik op dit moment niet van plan. In de toekomst we vloerverwarming, maar dat gaat nog wel enkele jaren duren.
Ik bewonder je zelfverzekerdheid over een situatie die je niet kent.flippy schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:23:
[...]
ook dan zal je geen 55 graden nodig gaan hebben.

Ik begrijp het punt dat je wilt maken, maar van de Itho staan ook nog geen cijfers bij -10/45 op de site.
statistisch gezien durf ik dat wel aan te nemen. ik heb nog nooit een pand gezien die echt 24/7 55 graden nodig heeft. en ik zie veel panden en praat met veel andere mensen in dee industrie....bartvl schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:26:
[...]
Ik bewonder je zelfverzekerdheid over een situatie die je niet kent.![]()
Ik begrijp het punt dat je wilt maken, maar van de Itho staan ook nog geen cijfers bij -10/45 op de site.
de kans dat jouw woning net die ene uitzondering is op (tien)duizenden durf ik wel aan te gaan.
als je dat wel nodig hebt is er doorgaans iets anders gruwelijk mis met/aan het pand en heb je waarschijlijk ook een gasrekening die in een koffertje met het opschrift "derde dinsdag in september" geleverd word...

[Voor 29% gewijzigd door flippy op 15-03-2023 18:41]
55 graden, dan kun je de radiatoren dus niet langer dan een paar tellen vasthouden, net als vroeger pre-hr ketel.bartvl schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:22:
[...]
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Ik zal straks een omschrijving van de ruimte met formaat en type radiatoren geven, en de resultaten van de warmteverliesberekening.
Ja, ik besef dat dat een berekening is voor een situatie die zich de afgelopen 2-3 jaar ook niet echt meer heeft voorgedaan. En een lagere temperatuur is alleen maar mooi meegenomen, maar het moet wel kunnen.
En ja, ik weet hoe 55 graden voelt
dat zijn ze deze winter vaak zat en lang genoeg geweest.
Ja, ik besef dat dat een berekening is voor een situatie die zich de afgelopen 2-3 jaar ook niet echt meer heeft voorgedaan. En een lagere temperatuur is alleen maar mooi meegenomen, maar het moet wel kunnen.
En ja, ik weet hoe 55 graden voelt

vergeet niet je gasverbruik en je stookgedrag te vermeldn.bartvl schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:51:
Ik zal straks een omschrijving van de ruimte met formaat en type radiatoren geven, en de resultaten van de warmteverliesberekening.
En ja, ik weet hoe 55 graden voeltdat zijn ze deze winter vaak zat en lang genoeg geweest.

@Carboy54
Zie je deze LG Therma als gelijkwaardig voor de J-serie?
Niltag schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:14:
Het is een beetje vloeken in de kerk in dit topic maar voor degenen die nu zwaar teleurgesteld zijn zou ik toch eens de LG therma overwegen. Ik had n.a.v. de verhalen hier ook mijn twijfels maar ik heb er nu twee zien draaien en een tijdje gevolgd deze winter en het valt mij alles mee. Het geluid is beter dan mijn pana en de 5-9kW versies kunnen verder terug moduleren dan de Pana. Prijs is ook prima en hij is heel goed verkrijgbaar.
Nadeel wel dat je geen Heishamon hebt. De verbinding via Modbus is een redelijk goede vervanger maar vergt wel een wat hoger tweaker gehalte. Daarnaast iets meer defrosts rond het vriespunt maar vind ik te overzien.
Zoals alle warmtepompen welk zaak om het juiste vermogen te kiezen. Liever niet te hoog want dat werkt pendelen in de hand.
Geen reclame maar voor de medetweakers die een uitweg zoeken zonder diep in de buidel te moeten tasten of over moeten stappen op een split unit van Pana en daar hun installatie weer op moeten aanpassen. Mijn voorkeur blijft de Pana J serie maar als die niet beschikbaar is vind ik de LG therma een prima alternatief.
Ik heb radiatoren met speedcomfort. 33-37 graden is zat. Als het huis op temperatuur is hoef je alleen het verlies aan te vullen. Ik heb moeite om het op 20 graden te houden. Het wordt namelijk te warm. Heb een ruime vrijstaande woning. Ik kon dit niet simuleren met ketel op lage temperatuur. Dat gaat niet zo continu als met de warmtepomp.bartvl schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:26:
[...]
Die vermogens zijn allemaal bij lage cv temperaturen (35 graden) ik ben benieuwd naar 55 graden ivm radiatoren.
Mijn monteur is deze week op uitnodiging van Panasonic naar de beurs in Frankfurt Duitsland met 50 vakgenoten die zoeken naar alternatieven. Ook LG kwam ter sprake maar niet positief. Bovendien nog het huidige R 32 in gebruik. Als alternatief wil je dan ook een lage gwp.Rzaan schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:54:
@Carboy54
[...]
[Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 15-03-2023 19:04]
hier zelfde ongeveer. niemand die ik ken aan mijn zijde van het spoor heeft veel goeds te zeggen over LG spul of zou het adviseren.Carboy54 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:02:
[...]
Mijn monteur is deze week op uitnodiging van Panasonic naar de beurs in Frankfurt Duitsland met 50 vakgenoten die zoeken naar alternatieven. Ook LG kwam ter sprake maar niet positief. Bovendien nog het huidige R 32 in gebruik.
als ik het in het veld tegenkom ben ik ook best makkelijk erin om een LG installatie als total loss te bestempelen. gedeeltelijk omdat het gewoon "gezeik" is als de problemen eenmaal beginnen en in mijn tak van sport houden klanten daar niet van en anderzijds is het gewoon draken van machines om aan te werken vaak en daar heb ik dan weer geen zin in....

supportafdeling van LG (voor servicemonteurs) is wel goed. heb doorgaans vrij snel iemand aan de lijn die weet waar die over praat.
Ik weet al weer wat er was met het minimale vermogen. De compressor heeft 15 minuten nodig om terug te moduleren naar 30hz (laagvermogen) Het afgiftesysteem moet tot die tijd onderstaande minimale vermogen kwijt kunnen anders gaat de compressor pendelen.bartvl schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:10:
[...]
Oke, inhoud weer.
Panasonic:
Amber 65 - 3,2kW
Amber 95 - 4,8kW
Amber 120 - 6,5kW
Hij draait trouwens maar een uur op de laagste stand. Dit is wel in te stellen. Bij mij is het trouwens 36hz ipv 30.
die instelling zou ik niet zo snel aanpassen. die limiet is er ivm de oliehuishouding. na 1 uur moet ie weer ff vol gas geven om de olie terug bij de compressor te krijgen.Omebas schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:26:
[...]
Ik weet al weer wat er was met het minimale vermogen. De compressor heeft 15 minuten nodig om terug te moduleren naar 30hz (laagvermogen) Het afgiftesysteem moet tot die tijd onderstaande minimale vermogen kwijt kunnen anders gaat de compressor pendelen.
Amber 65 - 3,2kW
Amber 95 - 4,8kW
Amber 120 - 6,5kW
Hij draait trouwens maar een uur op de laagste stand. Dit is wel in te stellen. Bij mij is het trouwens 36hz ipv 30.
Kun je wat meer in detail aangeven waar ik dan aan moet denken. Ik heb namelijk als alternatief voor een Pana dus een LG U44 machine gekocht en geïnstalleerd. Ik ben dan wel benieuwd wat ik nog ga tegenkomen en misschien kan ik een paar problemen tegengaan of voorkomen.flippy schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:08:
als ik het in het veld tegenkom ben ik ook best makkelijk erin om een LG installatie als total loss te bestempelen. gedeeltelijk omdat het gewoon "gezeik" is als de problemen eenmaal beginnen en in mijn tak van sport houden klanten daar niet van en anderzijds is het gewoon draken van machines om aan te werken vaak en daar heb ik dan weer geen zin in....
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / zonnepanelen 14.005 Wattpiek
het scheelt al een hoop dat je een monoblok hebt.Jojan265 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:31:
[...]
Kun je wat meer in detail aangeven waar ik dan aan moet denken. Ik heb namelijk als alternatief voor een Pana dus een LG U44 machine gekocht en geïnstalleerd. Ik ben dan wel benieuwd wat ik nog ga tegenkomen en misschien kan ik een paar problemen tegengaan of voorkomen.
ik zie verdacht vaak compressors het opgeven, en als die gaan bij een LG is dat doorgaans einde verhaal voor hele systeem omdat je de troep niet uit het systeem krijgt dus een nieuwe compressor erin en die slokt vervolgens de rotzooi op van de vorige compressor. filters plaatsen heeft in mijn ervaring weinig langdurig effect en de bijkomende kosten (3 maanden later moet ie weer eruit worden gehaald) maken het erg duur om te doen.
printplaten willen ook nog wel eens voor compleet onbekende redenen het opgeven.
soldeertalenten van de jongens in de fabriek laten ook nog wel wat te wensen over. zie vaak lekkende condensors/verdampers die lekken bij de solderingen.
het vervelende is dat het vaak niet 1 ding is wat er mis is om het moment dat iemand zoals ik uiteindelijk bij de machine word gehaald.
helaas geen dingen waar je preventief is aan kan doen als eindgebruiker....

[Voor 5% gewijzigd door flippy op 15-03-2023 19:40]
Situatieschets:flippy schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:53:
[...]
vergeet niet je gasverbruik en je stookgedrag te vermeldn.
Garagegeschakelde woning uit 1990, 140 m² / 600m³
Vloer nageisoleerd met PIF Rc=4
Wanden niet nageisoleerd. Rc=2
Dak niet nageisoleerd Rc=2
Overal HR++ glas
Ventilatie, mechanisch afzuiging, natuurlijke toevoer. Vochtsensor in de badkamer. Toert dus regelmatig op.
Afzuigkap in keuken/woonkamer: ca 300 m³/h, staat dagelijks 1 a 2 uur aan.
Warmteverliesberekening
Warmteverliesberekening voor gehele woning (alle verwarmde ruimtes):
Transmissieverlies: 4.700 W
Ventilatieverlies (Incl infiltratie): 4.200W --> ik reken met de helft omdat we niet zoveel ventileren als de berekening van uit gaat.
Opwarmtoeslag: reken ik niet mee
Voor gehele woning bij langdurig -10 buiten, 20 graden binnen: ca 6.800W
Gasverbruik afgelopen jaren
maart 2022 - maart 2023: 925 m³
maart 2021 - maart 2022: 1458 m³
Het afgelopen jaar hebben we redelijk verduurzaamd (HR++ op BG en vloerisolatie) en zijn we veel zuiniger gaan stoken. (18/19 graden etc) Dat is voor de toekomst niet de bedoeling (als in: gewoon weer 20 graden, en dan ook het hele huis ivm ouder wordende kinderen en thuiswerken). Ik ga er van uit dat ons 'referentieverbruik' ca 1.100 m³ is.
Woonkamer
Discussiepunt, de aanvoertemperatuur van de CV installatie. IJkpunt voor mij is de woonkamer/keuken. Een ruimte van ca 41 m². Warmteverlies ca 2.200W. Wederom bij -10, langdurig.
3 radiatoren:
1. T22 650 breed, 600 hoog
2. T22 800 breed, 600 hoog
3. T22 2250 breed. 400 hoog (met heatfans)
Afgiftevermogen conform calculators (excl heatfans):
Bij 55/45/20: 2.642W
Bij 50/40/20: 2.037W
Bij 45/35/20: 1.500W
Mijn conclusie
Uitgaande van bovenstaande ga ik er van uit dat ik in de situatie die zich gelukkig niet vaak voordoet, namelijk 'langdurig' -10, de aanvoertemperatuur ca 50 graden dient te zijn.
Dus ja, ik geloof zeker dat als we tijdens een 'casual winter' af en toe 's nachts een -7 aanraken, dat de cv-temperatuur niet veel hoger hoeft te worden dan 40 graden.
Toch wil ik graag weten wat het vermogen is van de warmtepomp bij -10 en 50 a 55 graden aanvoertemperatuur om de ontwerpsituatie te kunnen toetsen.
Klopt dit las ik ergens in de handleiding. Maar als hij net een standje hoger staat dan? Heeft de compressor dan ook nog even vol gas nodig?flippy schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:27:
[...]
die instelling zou ik niet zo snel aanpassen. die limiet is er ivm de oliehuishouding. na 1 uur moet ie weer ff vol gas geven om de olie terug bij de compressor te krijgen.
Nu probeer ik namelijk iets meer warmte te vragen zodat hij net een stand hoger loopt en lange runs kan maken. Nu zoek ik alleen nog een oplossing om wat langere stops te maken.
Nu gaat de warmtepomp namelijk op basis van ruimte temperatuur langzaam de stooklijn verlagen. Totdat hij zo laag is dat hij een uur op de laagste stand draait en uit gaat. Daarna gaat hij met 15 minuten weer aan, omdat het water afgekoeld tot een aantal graden onder setpoint.
Opzich is dat dus goed voor de compressor. Alleen heb ik de warmte dan nog niet nodig. Dit hoop ik op te lossen met de thermostaat, maar er zijn nog wat foutjes in de software van de binnenunit zijn we net achter. Dus dat lukt nog niet.
de radiatorvermogens kloppen niet. die moet je berekenen op een delta van een graad of 3. dus 40 in 37 uit bijvoorbeeld.bartvl schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:39:
[...]
Situatieschets:
Overal HR++ glas
Ventilatie, mechanisch afzuiging, natuurlijke toevoer. Vochtsensor in de badkamer. Toert dus regelmatig op.
Warmteverliesberekening
Ventilatieverlies (Incl infiltratie): 4.200W --> ik reken met de helft omdat we niet zoveel ventileren als de berekening van uit gaat.
Het afgelopen jaar hebben we redelijk verduurzaamd (HR++ op BG en vloerisolatie) en zijn we veel zuiniger gaan stoken. (18/19 graden etc) Dat is voor de toekomst niet de bedoeling (als in: gewoon weer 20 graden, en dan ook het hele huis ivm ouder wordende kinderen en thuiswerken). Ik ga er van uit dat ons 'referentieverbruik' ca 1.100 m³ is.
Woonkamer
Discussiepunt, de aanvoertemperatuur van de CV installatie. IJkpunt voor mij is de woonkamer/keuken. Een ruimte van ca 41 m². Warmteverlies ca 2.200W. Wederom bij -10, langdurig.
3 radiatoren:
Mijn conclusie
Uitgaande van bovenstaande ga ik er van uit dat ik in de situatie die zich gelukkig niet vaak voordoet, namelijk 'langdurig' -10, de aanvoertemperatuur ca 50 graden dient te zijn.
Dus ja, ik geloof zeker dat als we tijdens een 'casual winter' af en toe 's nachts een -7 aanraken, dat de cv-temperatuur niet veel hoger hoeft te worden dan 40 graden.
Toch wil ik graag weten wat het vermogen is van de warmtepomp bij -10 en 50 a 55 graden aanvoertemperatuur om de ontwerpsituatie te kunnen toetsen.
reden daarvoor is dat de WP een orde van grote meer water door je systeem pompt. dus je radaitoren krijgen factor 3~5 meer water voor hun kiezen en is de delta heel klein. een delta van 10 graden is gewoon niet tof voor een warmtepomp, dan stroomt er gewoon te weinig water door je systeem.
zo even uit de losse pols moet je al uitkomen met een 7kW machine zelfs voor de -10 dagen. zoizo raak je niet meer kwijt in je radiatoren dus een grotere machine heeft toch geen nut.
die warmteverliesberekningen geven vrijwel altijd teveel vermogen aan. koevlaas berekening is een veel betrouwbaardere berekening omdat die zich baseert op je echte practische energieverbruik gebaseert op je levenstijl, niet op een theorieformule uit een exelletje.
en niet vergeten dat die -10 aanhoudend moet zijn, niet een meetstation op een weiland in friesland voor een uurtje midden in de nacht maar daadwerkelijk 24 uur lang -10 praten we dan over. dat is niet een rieele situatie in nederland. dan moeten er echt nog wel wat meer landrovers verkocht moeten worden.
ik zie echt geen reden om 50+ graden te gaan draaien, ook niet op die ene nacht dat je even de -10 aantikt. je huis heeft meer dan voldoende massa om dat te absorberen en de WP is sterk zat om dat op te vangen.
je kan zoizo nog even kijken naar je ventilatiesysteem. die zou ik zoizo op een lager pitje zetten als het zo koud is. al is een investering in een co2 meter wel handig om te kijken hoe laag je de ventilatie kan zetten.
waar de grens ligt kan ik niet zeggen, dat beslissen de mannen/vrouwen met de grijze baarden op de tekentafel.Omebas schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:44:
[...]
Klopt dit las ik ergens in de handleiding. Maar als hij net een standje hoger staat dan? Heeft de compressor dan ook nog even vol gas nodig?
Nu probeer ik namelijk iets meer warmte te vragen zodat hij net een stand hoger loopt en lange runs kan maken. Nu zoek ik alleen nog een oplossing om wat langere stops te maken.
Nu gaat de warmtepomp namelijk op basis van ruimte temperatuur langzaam de stooklijn verlagen. Totdat hij zo laag is dat hij een uur op de laagste stand draait en uit gaat. Daarna gaat hij met 15 minuten weer aan, omdat het water afgekoeld tot een aantal graden onder setpoint.
Opzich is dat dus goed voor de compressor. Alleen heb ik de warmte dan nog niet nodig. Dit hoop ik op te lossen met de thermostaat, maar er zijn nog wat foutjes in de software van de binnenunit zijn we net achter. Dus dat lukt nog niet.
Bij deze de gegevens van de niet Panasonicbartvl schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:39:
[...]
Situatieschets:
Overal HR++ glas
Warmteverliesberekening
Woonkamer
3 radiatoren:
Mijn conclusie

Voor de duidelijkheid dit zijn 0 serie Itho Ambers. ( 30 stuks die in Nederland proefdraaien toch Omebas ? als Veldwerker zoals ze dat noemen bij itho heb ik begrepen. ) En wat lees ik hier dynamische stooklijn??Omebas schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:44:
[...]
Klopt dit las ik ergens in de handleiding. Maar als hij net een standje hoger staat dan? Heeft de compressor dan ook nog even vol gas nodig?
Als je de ruimtesensor aansluit dan hoef je er zelf niet meer aan te zitten inderdaad. Die Amber is wel een topic vervuiler. Iedereen blijft ook maar vragen. Misschien verhuizen naar het algemene warmtepompen topic..Carboy54 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:59:
[...]
Voor de duidelijkheid dit zijn 0 serie Itho Ambers. ( 30 stuks die in Nederland proefdraaien toch Omebas ? als Veldwerker zoals ze dat noemen bij itho heb ik begrepen. ) En wat lees ik hier dynamische stooklijn??
Ik zal de kleinere dT binnenkort eens invoeren. Ik verwacht dat het verschil beperkt is, dan schuift het naar 47/44 ofzo. Maar goed, alle beetjes helpenflippy schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:53:
[...]
de radiatorvermogens kloppen niet. die moet je berekenen op een delta van een graad of 3. dus 40 in 37 uit bijvoorbeeld.
reden daarvoor is dat de WP een orde van grote meer water door je systeem pompt. dus je radaitoren krijgen factor 3~5 meer water voor hun kiezen en is de delta heel klein. een delta van 10 graden is gewoon niet tof voor een warmtepomp, dan stroomt er gewoon te weinig water door je systeem.
zo even uit de losse pols moet je al uitkomen met een 7kW machine zelfs voor de -10 dagen. zoizo raak je niet meer kwijt in je radiatoren dus een grotere machine heeft toch geen nut.
die warmteverliesberekningen geven vrijwel altijd teveel vermogen aan. koevlaas berekening is een veel betrouwbaardere berekening omdat die zich baseert op je echte practische energieverbruik gebaseert op je levenstijl, niet op een theorieformule uit een exelletje.
en niet vergeten dat die -10 aanhoudend moet zijn, niet een meetstation op een weiland in friesland voor een uurtje midden in de nacht maar daadwerkelijk 24 uur lang -10 praten we dan over. dat is niet een rieele situatie in nederland. dan moeten er echt nog wel wat meer landrovers verkocht moeten worden.
ik zie echt geen reden om 50+ graden te gaan draaien, ook niet op die ene nacht dat je even de -10 aantikt. je huis heeft meer dan voldoende massa om dat te absorberen en de WP is sterk zat om dat op te vangen.
je kan zoizo nog even kijken naar je ventilatiesysteem. die zou ik zoizo op een lager pitje zetten als het zo koud is. al is een investering in een co2 meter wel handig om te kijken hoe laag je de ventilatie kan zetten.
[...]
waar de grens ligt kan ik niet zeggen, dat beslissen de mannen/vrouwen met de grijze baarden op de tekentafel.

10 graden lager in je aanvoertemperatuur is 20% minder energieverbruik. dus een T33 op marktplaats scoren en/of wat fans erbij prakken heeft zich letterlijk in enkele weken terugverdiend.bartvl schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 20:11:
[...]
Ik zal de kleinere dT binnenkort eens invoeren. Ik verwacht dat het verschil beperkt is, dan schuift het naar 47/44 ofzo. Maar goed, alle beetjes helpen. Ik ben alleen bang ik een dT van 3 niet meer door mijn leidingkjes krijg geperst
.
Dat is bekend. Maar die radiatoren krijg ik hier echt niet verkocht hoor!
Ik ben al wel een beetje aan het masseren voor fatsoenlijke ventilatorconvectoren, maar liever hou ik dat geld nog even op zak voor de vloerverwarming. De hobby wordt per maand dat de WP er niet staat al steeds duurder...
Ik ben al wel een beetje aan het masseren voor fatsoenlijke ventilatorconvectoren, maar liever hou ik dat geld nog even op zak voor de vloerverwarming. De hobby wordt per maand dat de WP er niet staat al steeds duurder...
Of met jouw ervaring een Itho Amber topic maken? Grote kans dat het ook een veel gelezen topic wordt 😃Omebas schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 20:06:
[...]
Als je de ruimtesensor aansluit dan hoef je er zelf niet meer aan te zitten inderdaad. Die Amber is wel een topic vervuiler. Iedereen blijft ook maar vragen. Misschien verhuizen naar het algemene warmtepompen topic..
Ik zat ook te kijken naar de LG als de levering van de pana 9J niet doorgaat. Maar dat gaat hem dus niet worden.flippy schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:08:
[...]
hier zelfde ongeveer. niemand die ik ken aan mijn zijde van het spoor heeft veel goeds te zeggen over LG spul of zou het adviseren.
als ik het in het veld tegenkom ben ik ook best makkelijk erin om een LG installatie als total loss te bestempelen. gedeeltelijk omdat het gewoon "gezeik" is als de problemen eenmaal beginnen en in mijn tak van sport houden klanten daar niet van en anderzijds is het gewoon draken van machines om aan te werken vaak en daar heb ik dan weer geen zin in....![]()
supportafdeling van LG (voor servicemonteurs) is wel goed. heb doorgaans vrij snel iemand aan de lijn die weet waar die over praat.
Lijkt me leuk maar eerst verder met testen. In april komt de nieuwe software en dan moet de ervaring wat dichterbij zijn bij het eindproduct.Carboy54 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:16:
[...]
Of met jouw ervaring een Itho Amber topic maken? Grote kans dat het ook een veel gelezen topic wordt 😃
Ben trouwens geen Itho veldwerker maar een proefkonijn.Carboy54 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:59:
[...]
Voor de duidelijkheid dit zijn 0 serie Itho Ambers. ( 30 stuks die in Nederland proefdraaien toch Omebas ? als Veldwerker zoals ze dat noemen bij itho heb ik begrepen. ) En wat lees ik hier dynamische stooklijn??
een warmtepomp is beter dan geen warmtepomp. je kan rustig die LG erneer zetten en over paar jaar kijken naar wat mooiers en die LG op marktplaats zetten. het is niet zo dat er voorlopig geen klandizie voor warmtepompen is.hansvk schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:18:
[...]
Ik zat ook te kijken naar de LG als de levering van de pana 9J niet doorgaat. Maar dat gaat hem dus niet worden.
voordeel van monoblok is dat je ding neerplempt in de tuin en als je andere wilt pak je steekwagen en pleur je een andere neer.
[Voor 12% gewijzigd door flippy op 15-03-2023 21:54]
Een warmtepomp komt er sowieso. Ik heb er overigens iets meer vertrouwen in dat de pana 9J, besteld in juli 2022, nog geleverd gaat worden.flippy schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:53:
[...]
een warmtepomp is beter dan geen warmtepomp. je kan rustig die LG erneer zetten en over paar jaar kijken naar wat mooiers en die LG op marktplaats zetten. het is niet zo dat er voorlopig geen klandizie voor warmtepompen is.
En anders misschien toch de pana 9L overwegen als de hogere kosten te rechtvaardigen zijn (buitenunit ziet er mooi uit).
[Voor 11% gewijzigd door hansvk op 15-03-2023 21:57]
Dat is mooi dus echt onafhankelijk :-)Omebas schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:47:
[...]
Ben trouwens geen Itho veldwerker maar een proefkonijn.
Interessant @Omebas als je een topic aanmaakt laat het weten ik heb altijd genoeg vragen en soms ook tips 😋👍Carboy54 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:16:
[...]
Of met jouw ervaring een Itho Amber topic maken? Grote kans dat het ook een veel gelezen topic wordt 😃
WP Panasonic 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 7680wp: 12*310wp en 12*330wp - Home Assistant - VW ID3 First 20” | Op zoek naar een scherpvoorstel voor zonnepanelen en woon je in Overijssel, Gelderland of Flevoland? www.e-duurzaam.nl/aanvraag-zonnepanelen/
Of jij neemt het voortouw Erik :-) ik fund jou wel met info en warmtepompen 😁ErikVers schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:56:
[...]
Interessant @Omebas als je een topic aanmaakt laat het weten ik heb altijd genoeg vragen en soms ook tips 😋👍
[Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 16-03-2023 11:13]
Goedemorgen allemaal, misschien een stomme vraag. Is er een verschil in prestatie van een monoblock m.b.t. de plaatsing in de achtertuin op het noorden of in de voortuin op het zuiden?
Goedemiddag allen,
Sinds een week of 3 heb ik de panasonic aquarea (wh-mdc05j3e5) thuis aan het draaien, deze werkt in principe tot nu toe goed i.c.m. met mijn vloerverwarming.
Waar ik wel een uitdaging mee heb is de CZ-TAW1 die ik heb meebesteld.
Ik heb het kastje netjes geinstalleerd en alles leek in orde, totdat de verbinding wegviel en ik een CN-CNT communication Error
(3050-0001) voorbij zag komen in de service cloud.
Inmiddels heb ik de volgende zaken getest en helaas met hetzelfde resultaat :
1) reset van de CZ-TAW1, inclusies opnieuw de kabel erin en eruit (ook op de pana) - na herinstallatie, zelfde issue
2) UTP verbinding/kabels getest met zowel nieuwe als zelfgemaakte kabels (cat5e) - niet uitgemaakt
3) Ik heb meerdere switches in mijn netwerk, tussenuit gehaald en direct aan de modem/router gehangen - helaas geen verschil.
4) draadloze (wifi) getest - geen verschil
5) opnieuw met utp/ethernet verbinding MET een fixed ip (usb - settings.txt) - helaas geen verschil
hiernaast ik de CZ-TAW1 gewoon pingen intern heeft dus wel een netwerkverbinding.
Ik ben benieuwd of men hier dit wel is meegemaakt heeft en/of suggesties heeft voor verdere troubleshooting?
Ben nu zover dat ik een nieuwe ga bestellen om te zien of het aan de kastje zelf ligt of wellicht aan de aansluiting op de pana.
Alle hulp/support, tips en tricks zijn welkom
Sinds een week of 3 heb ik de panasonic aquarea (wh-mdc05j3e5) thuis aan het draaien, deze werkt in principe tot nu toe goed i.c.m. met mijn vloerverwarming.
Ik heb het kastje netjes geinstalleerd en alles leek in orde, totdat de verbinding wegviel en ik een CN-CNT communication Error
1) reset van de CZ-TAW1, inclusies opnieuw de kabel erin en eruit (ook op de pana) - na herinstallatie, zelfde issue
2) UTP verbinding/kabels getest met zowel nieuwe als zelfgemaakte kabels (cat5e) - niet uitgemaakt
3) Ik heb meerdere switches in mijn netwerk, tussenuit gehaald en direct aan de modem/router gehangen - helaas geen verschil.
5) opnieuw met utp/ethernet verbinding MET een fixed ip (usb - settings.txt) - helaas geen verschil
hiernaast ik de CZ-TAW1 gewoon pingen intern heeft dus wel een netwerkverbinding.
Ik ben benieuwd of men hier dit wel is meegemaakt heeft en/of suggesties heeft voor verdere troubleshooting?
Ben nu zover dat ik een nieuwe ga bestellen om te zien of het aan de kastje zelf ligt of wellicht aan de aansluiting op de pana.

[Voor 3% gewijzigd door Cyper op 16-03-2023 13:35. Reden: additionele info]
Kan het een firewall zijn? Wat voor router heb je?Cyper schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:13:
Goedemiddag allen,
Waar heb je die CZ-TAW1 besteld en hoe sluit je die aan?Cyper schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:13:
Goedemiddag allen,
ik heb dus ook rechtstreeks aan de zycel modem van T-mobile gehangen, dit werkte ook niet.t21 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:31:
[...]
Kan het een firewall zijn? Wat voor router heb je?
heb verder geen bijzondere configuratie op dat ding...
moet zeggen dat de connectie/error op willekeurige momenten gebeurd, soms is het up voor 2 minuten soms wel tot 1 uur voordat het in error springt en ik er niet meer bij kan.
[Voor 21% gewijzigd door Cyper op 16-03-2023 14:44. Reden: added info]
Zowel de CZ-TAW1 als de Pana en wel 3 setjes besteld via PM Copack (UK)Mass13 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:35:
[...]
Waar heb je die CZ-TAW1 besteld en hoe sluit je die aan?
Overige hardware zijn bij een paar maten thuis aangesloten en werkte vrijwel direct...
Stroom/kabel van de TAW1 gaat in de CN-CNT ingang van de Pana - stelt voor de rest weinig voor.
Ik neem even aan dat je via het internet verbinding maakt met de sturing, ze noemen het niet voor niets een service cloud?! Je kunt het apparaat dan wel pingen op je LAN maar dat zegt verder niet zoveel, dat je hem dan rechtstreeks hebt aangesloten evenmin. Je modem/router kan best (een deel van) het inkomende of uitgaande verkeer blokkeren.Cyper schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:40:
[...]
ik heb dus ook rechtstreeks aan de zycel modem van T-mobile gehangen, dit werkte ook niet.
heb verder geen bijzondere configuratie op dat ding...
moet zeggen dat de connectie/error op willekeurige momenten gebeurd, soms is het up voor 2 minuten soms wel tot 1 uur voordat het in error springt en ik er niet meer bij kan.
eens.. ik ben verder nog aan het kijken of ik iets van een log of trace kan doen,.t21 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:05:
[...]
Ik neem even aan dat je via het internet verbinding maakt met de sturing, ze noemen het niet voor niets een service cloud?! Je kunt het apparaat dan wel pingen op je LAN maar dat zegt verder niet zoveel, dat je hem dan rechtstreeks hebt aangesloten evenmin. Je modem/router kan best (een deel van) het inkomende of uitgaande verkeer blokkeren.
maar toch even benieuwd of er nog mensen zijn die tegen hetzelfde zijn aangelopen, het kan ook zo zijn dat het kabeltje of de doos zelf defect is.. dat kan ik nog niet uitsluiten.
Probleem is bekend en behandeld voor CZ-TAW1 geplaatst IN de Wp. Waar zit die van jou?Cyper schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:18:
[...]
eens.. ik ben verder nog aan het kijken of ik iets van een log of trace kan doen,.
maar toch even benieuwd of er nog mensen zijn die tegen hetzelfde zijn aangelopen, het kan ook zo zijn dat het kabeltje of de doos zelf defect is.. dat kan ik nog niet uitsluiten.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Zit inderdaad in de WP geplaatst... is het dus zo dat de WP stoort ofzo?t.oswald schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:03:
[...]
Probleem is bekend en behandeld voor CZ-TAW1 geplaatst IN de Wp. Waar zit die van jou?
maar wat ik al aangaf in de afgelopen nog 2 geplaatst ook in de WP, werkt prima.. is er ook een oplossing, behalve het buiten de pomp aansluiten?
Ik kan alleen zeggen uit eigen ervaring. Daat hoe dichter bij de middag en namiddag komt, hoe efficiënter de warmtepompen draaien, en hoe meer zon natuurlijk. Dit is ook de reden waarom ik de warmtepompen in de nacht niet laat draaien. Bij mij komt rond 10:00 de zon als hij schijnt vol op de warmtepompen te staan, ik heb ze voor mij huis staan aan de west kant.Flierefluiter schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:44:
Goedemorgen allemaal, misschien een stomme vraag. Is er een verschil in prestatie van een monoblock m.b.t. de plaatsing in de achtertuin op het noorden of in de voortuin op het zuiden?
Discussie in februari rond deze post rykers en verder. Ga ze niet allemaal opzoeken, al teveel over gezegd ook door @Carboy54Cyper schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:08:
[...]
Zit inderdaad in de WP geplaatst... is het dus zo dat de WP stoort ofzo?
maar wat ik al aangaf in de afgelopen nog 2 geplaatst ook in de WP, werkt prima.. is er ook een oplossing, behalve het buiten de pomp aansluiten?
Soms gaat het goed, soms fout. En als het fout gaat, los je het alleen op door hem buiten de Wp te plaatsen.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Dat heeft met de buitentemperatuur te maken en niet direct of de zon op de unit schijnt.Anno007 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:15:
[...]
Ik kan alleen zeggen uit eigen ervaring. Daat hoe dichter bij de middag en namiddag komt, hoe efficiënter de warmtepompen draaien, en hoe meer zon natuurlijk. Dit is ook de reden waarom ik de warmtepompen in de nacht niet laat draaien. Bij mij komt rond 10:00 de zon als hij schijnt vol op de warmtepompen te staan, ik heb ze voor mij huis staan aan de west kant.
Het kan zelfs nadelig zijn als de zon erop schijnt omdat de temperatuursensor dan een hogere waarde aangeeft (en die schopt de war weer in de war).
1000 uur volop zon is oost denk ik niet west.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021
Nog net op de valreep een tweetal 7J kunnen vinden voor onszelf. Kwam er ook achter dat ik nog enkele 9J en 9J T-cap (3 fase) kan krijgen. Voor wie geen zin heeft in een LG en op korte termijn nog een 9J (T-cap) zoekt: DM.
[Voor 3% gewijzigd door Rimco op 17-03-2023 00:33]
PVs: 26+6,4+6 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 32kW DVM S L/W+L/L + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM
Die roadmap geeft aan dat de allinone in mei geïntroduceerd wordt en de hydrosplit vanaf september. Hoe staat dat in verhouding tot het bericht dat er mogelijk al in Mei L-series geleverd worden? Enig idee?
sorry @Carboy54 dat ik weer inschiet, maar als ik de roadmap bekijk is de J mono al uitgefaseerd. Hoe lang weten ze dat al ? Vorige week hoorde ik dat mijn levering van 20 maart was uitgesteld, dit plaatje suggereert dat men daar al maanden met voorbedachte rade orders aanname en aanhield zonder de intentie ze te leveren.
Wordt er allemaal niet fraaier op.
Ik kan de blauwe pijlen (die volgens mij de J-serie voorstellen) niet helemaal volgen.Carboy54 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:24:
Roadmap introductie Panasonic K&L serie en uitfasering J serie
Ik zie dat de ene pijl halverwege het jaar stopt, de ander einde van het jaar en de onderste blauwe lijn loopt door tot in 2024
de 2 donker groen pijlen (nr 1 en 5) zijn de J gen. De eerste het mono bloc, pijl stop zo´n beetje 1 feb 2023. De 5e het bi-bloc, pijl stopt zo´n beetje 1 juli.Rzaan schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:21:
[...]
Ik kan de blauwe pijlen (die volgens mij de J-serie voorstellen) niet helemaal volgen.
Ik zie dat de ene pijl halverwege het jaar stopt, de ander einde van het jaar en de onderste blauwe lijn loopt door tot in 2024
Mijn eerste bestellingen van deze week hebben prognose mei gekregen.bartvl schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:54:
Die roadmap geeft aan dat de allinone in mei geïntroduceerd wordt en de hydrosplit vanaf september. Hoe staat dat in verhouding tot het bericht dat er mogelijk al in Mei L-series geleverd worden? Enig idee?
ben eigenlijk meer benieuwd naar de K serie en wat er nu inhoudelijk anders is dan een J behalve een peppie nieuw jasje.
Aangezien dit het monoblock topic is, is het meest voor de hand liggende antwoord: het is een splitflippy schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:49:
ben eigenlijk meer benieuwd naar de K serie en wat er nu inhoudelijk anders is dan een J behalve een peppie nieuw jasje.

En gezien https://www.aircon.panaso.../ranges/aquarea/products/ is L weer een Hydrosplit variant.bartvl schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:24:
[...]
Aangezien dit het monoblock topic is, is het meest voor de hand liggende antwoord: het is een split
Ik lees dat een Hydrosplit variant ook bestaat uit een binnen en buitenunit.
Wat is precies het verschil tussen een split en een Hydrosplit?
Klopt het dat je voor een Hydrosplit ook iemand nodig hebt welke in bezit is van een F-gassen certificaat?
Nope, bij de hydrosplit gaat er gewoon cv- water naar de buitenunit. Het koudemiddel/het f-gas zit puur in het buitendeel.
Deze roadmap dateert van vandaag uitgereikt op de beurs in Duitsland. De vorige gaf aan heel 2023 in productie het wordt er weer vervelender door. Zelfs de NL distributeurs weten niet meer wat nu waar en onwaar is. Zeer onprofessioneel.ercolano schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:11:
sorry @Carboy54 dat ik weer inschiet, maar als ik de roadmap bekijk is de J mono al uitgefaseerd. Hoe lang weten ze dat al ? Vorige week hoorde ik dat mijn levering van 20 maart was uitgesteld, dit plaatje suggereert dat men daar al maanden met voorbedachte rade orders aanname en aanhield zonder de intentie ze te leveren.
Met het oog op uitfaseren R32 begrijp ik de L serie ivm propaan buiten de deur houden. Maar van de intro met de K met R 32 voor max 3 jaar tot 12 Kw begrijp ik dus helemaal niets.😡flippy schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:49:
Wolly schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:56:
[...]
Dat heeft met de buitentemperatuur te maken en niet direct of de zon op de unit schijnt.
Het kan zelfs nadelig zijn als de zon erop schijnt omdat de temperatuursensor dan een hogere waarde aangeeft (en die schopt de war weer in de war).

Fijn jonge, dus jij kent mijn huis beter dan ikzelf? Zon staat om 10:00 al op de warmtepompen die aan de west kant van mijn huis staan.martijn v o schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 17:17:
1000 uur volop zon is oost denk ik niet west.
En je verbaast je hierover? Het is niet meer dan logisch dat mensen........ al ruimschoots op de hoogte waren. Net wat pech zitten daar ook al installateurs en distribiteurs bij. Neemt niet weg dat bestelling, bestelling is en dat is niet zomaar onder uit te komen. Zelfs niet als de fabrikant dit soort geintjes uithaalt. En ik als consument/klant heb alleen met diegene te maken waar ik besteld heb, dus niets met de fabrikant. En waar ik besteld heb moet dan minstens een vergelijkbaar vervangt product leveren. Ik zoals ik hier las is bijv. lg niet zo goed als panasonic. nibe lijkt mij geen optie, dan zal het toch al snel de opvolger zijn van de j serie. En ja, voor de bestelde prijs. Ow dit gaat zo geweldig mis.... Als ik dit vorig jaar wist dat panasonic zo is had ik (als ik een keuze had) verder gezocht....ercolano schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:11:
Mede daarom dat ik ook zo ontzettend blij ben datik ze al heb. Ik ken de bui die dit voor mij had kunnnen zijn als ik ze nog niet had..., nouja bui, eerder een tornado!!!
[Voor 27% gewijzigd door Anno007 op 17-03-2023 01:32]