• t21
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-03 16:49
ecn1985 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:43:
[...]

Ik heb de WP ook met trillingsvrij pluggen aan de muur hangen, moet hierbij zeggen aan de garage muur deze grenst niet direct aan de woonkamer. Hoor de warmtepomp nooit en geen resonantie problemen oid.
Zoals al gezegd met 30cm ruimte en het plaatsen van een verloop kom je waarschijnlijk ruimte te kort. De flex zelf maakt al een aardige bocht, waarom geen flex 1.1/4 aansluiting. Deze kun je bij de Duitse webwinkel (zoek even op mijn post in dit topic of het andere pana topic) al voorgeisoleerd kopen.
Super, heb je post gevonden. Ik ga het zo ook maken. Je bent dus van de flex naar meerlagenbuis gegaan vlak voordat je door de gevel gaat? Dat lijk je daar afgetaped te hebben correct? Kan de genoemde voorgeïsoleerde rvs flex zo snel niet vinden maar zal morgen even beter zoeken. Dank.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22-03 23:25
t21 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 23:10:
[...]

Super, heb je post gevonden. Ik ga het zo ook maken. Je bent dus van de flex naar meerlagenbuis gegaan vlak voordat je door de gevel gaat? Dat lijk je daar afgetaped te hebben correct? Kan de genoemde voorgeïsoleerde rvs flex zo snel niet vinden maar zal morgen even beter zoeken. Dank.
Ja inderdaad, ben van flex naar meerlagenbuis gegaan, als ik het opnieuw zou moeten doen, zou ik waarschijnlijk er voor kiezen om met een langere voorgeisoleerde flex door de muur heen te gaan. Lijkt me makkelijker achteraf. Of de flex korter en de meerlagenbuis verder naar buiten. Nu kwam ik net niet helemaal lekker uit.

Deze bedoel ik:
https://www.rjtec-shop.eu/de/edelstahlflexschlauch90.html

[Voor 5% gewijzigd door ecn1985 op 08-03-2023 23:34]

Pana WH-MDC09J3E5

• John lamers
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:10
KaDoos schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:35:
[...]

De vraag is of dit blijft werken bij die kou. Gaat hij niet op een gegeven moment als de Tr te laag wordt de BH gebruiken? Hij zal af en toe de waterpomp laten draaien tegen het bevriezen, als dit maximaal 12 uur duurt zal het wel gaan, mits je enkel vvw hebt. Als het veel langer duurt vraag ik me af of Tr niet zo laag wordt dat hij de BH wil gaan gebruiken.
De kans dat de stroom zo lang uitvalt en dat de temperatuur zo laag is, is natuurlijk niet zo groot.
Daar ben ik niet zo bang voor, ik he de wp bij -4 8 uur aan gehad, dan gaat de pomp ieder 2/2.5 uur even draaien. dan haalt hij water uit de vloer en warmt de wp zich op.
De compressor en backup moeten niet aan gaan, dan is de accu zo leeg.
Als ik nu een berichtje van mijn zonneomvormer krijg dat het lichtnet er uit ligt zet ik de wp handmatig uit.
Dat wil ik nog optimaliseren door de optionele print, daar kun je de compressor aan en uit sturen.

• Noeleke
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:05
Op Immotec de 5KW J model een levertijd van 1-5 werkdagen (naar Nederland 6-10 dagen)? Klopt dat wel? Zijn de lange levertijden voorbij?

https://www.immotecshop24...05J3E5-Kompakt-5-kW-Gen-J

EDIT: Verzenden naar Nederland is niet mogelijk zegt de website. Alleen afhalen kan. Maar dan nog geen slechte levertijd.

[Voor 21% gewijzigd door Noeleke op 09-03-2023 09:34]

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:43
Noeleke schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:30:
Op Immotec de 5KW J model een levertijd van 1-5 werkdagen (naar Nederland 6-10 dagen)? Klopt dat wel? Zijn de lange levertijden voorbij?

EDIT: Verzenden naar Nederland is niet mogelijk zegt de website. Alleen afhalen kan. Maar dan nog geen slechte levertijd.
En ter plekke waarschijnlijk contant betalen want met NL bankkaarten kunnen ze daar niets (spreek uit ervaring en was voorbereid op alles :) )

WH-MDC05J3E5, 6400Wp, SWW Auer Edel Air 200L

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-03 16:34

je zit dus op het zelfde punt vast als ik. ;)
knellen hoe kom ik aan zo een ding, zodat ik straks kan gaan beginnen. :-(

edit:
@blb4 jep, was een beetje waar ik op solliciteerde.
samen werken is soms heel handig. ;)

[Voor 8% gewijzigd door migjes op 09-03-2023 15:03]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
migjes schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:33:
[...]

je zit dus op het zelfde punt vast als ik. ;)
knellen hoe kom ik aan zo een ding, zodat ik straks kan gaan beginnen. :-(
Jullie kunnen samen rijden :)

Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:07

Niet alleen de 5 kW uitvoering, maar het hele assortiment J en TCap's binnen 5 dagen leverbaar, volgens de website. Bijzonder.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:10
dof schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:43:
[...]

Niet alleen de 5 kW uitvoering, maar het hele assortiment J en TCap's binnen 5 dagen leverbaar, volgens de website. Bijzonder.
En de NL Panasonic distributeurs hier nemen voor 2023 geen orders meer aan. Doordat ze geen backorders aannemen in Duitsland is what you see is what you get! En op=op

• Johan-1986
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:31
Carboy54 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:49:
[...]

Cop afhankelijk van de modellen. Prijzen heb ik maar staan nog niet op mn site. Eventueel met dm. 9 Kw shopprijs ongeveer 7000 euro. Levertijd typisch Panasonic reken op eind 2023 voor de L. De K 2024 Levertijd J series idem.
Zijn er al specificaties/productbladen beschikbaar van de K serie? Zou je deze willen delen indien beschikbaar?

• Carboy54
Johan-1986 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:25:
[...]

Zijn er al specificaties/productbladen beschikbaar van de K serie? Zou je deze willen delen indien beschikbaar?
Alles wat tot nu toe officieel bekend is staat op mijn site.

• Dylantje2
  • Laatst online: 21:52
lbreman schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:56:
[...]

Hm ik hoop dan dat het meevalt🤔. Ik heb bewust de variant gekocht die is voorbereid op een booster, tbv verwarmen en koelen op lage temperatuur.

Om het bij lage watertemperaturen nog behaaglijk warm te krijgen zijn veel grotere radiatoren noodzakelijk. Jaga Hybrid radiatoren bevatten het gloednieuwe DBH-systeem. DB staat voor Dynamic Boost, waardoor de radiator niet groter hoeft in combinatie met een warmtepomp. Het DBH-systeem vergroot de afgifte enorm. De H van Hybrid staat door de dubbele werking, zowel bij koelen als verwarmen levert DBH de hoogste afgifte.
.
Ik weet wat er staat, maar vergoot de afgifte:-)? Met zo weinig inhoud?
Wat kost de stroom ervan het geluid de stof enz.

Zwager die al xx jaren in het vak zitten kennen jaga al vanuit de vroege 80er jaren, toen was alles HTV
Dus marketing... Afgifte is volume of massa waarin je wat afgeeft [ beton oid ] Maar weinig inhoud van de jaga was juist winst bij HTV....

En plots werden ze ltv, en de booster, kun je ook op een plaat radiator zetten, heb je meer afgifte van water en staal.

Sorrie ofzo ;)

Koelen is het toch net niet met een wp, je zult moeten schakelen op het dauwpunt.

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• sjigo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-03 08:36
Edit: gevonden.

[Voor 94% gewijzigd door sjigo op 10-03-2023 09:35. Reden: Oplossing gevonden]

• parigou
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11-03 15:11
Hallo, ben de gebruiker geworden van een 7KW monoblock panasonic. Het systeem is gebruik genomen en werkt goed. Alleen zit ik te zoeken hoe het komt dat de pomp niet moduleert naar een lagere frequentie. Ik zie bij verschillende gebruikers dat hij zelf kan terugmoduleren naar frequenties beneden de 20Hz.
Als de stilte standen ingezet worden gaat de pomp met een lagere frequentie draaien en daarmee ook een betere cop halen.
De afgelopen dagen, door de hoge start is er snel bevriezing en defrost nodig.

Er is een buffervat aanwezig, maar indien de klep van de vloerverwarming dicht gaat, dan gaat we niet veelwarmte het syteem zelf in, dan blijven radiatoren over.

Het buffervat wordt opgewarmt en de pomp stopt, zonder over te gaan moduleren naar een lager frequentie.
Maak gebruik van een stooklijn, en zie dat de temperatuur over de ingestelde waarden heen gaat. Maar geen reactie van de regeling zelf.

Wie kan mij vertellen wat er mogelijk anders ingesteld zou kunnen worden. Alle gegevens heb ik nog niet gepost. Maar wie heeft hier ervaring mee en kan mij helpen.

• parigou
Hier extra gegevens:
Compressor moduleert na start in stapjes naar de 51Hz. De temperatuur van de toevoer stijgt langzaamaan. Vloerverwarming klep is open. Dus voldoende flow.
Instellingen: buffertank Dt 2 graden

Zoals te zien is in de grafiek, de compressor draait door en zodra een van de instellingen is bereikt stopt de compressor zonder terug te moduleren. Wat doe ik niet goed???

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-03 08:51
De WP kan niet onder de 26 graden gaan. op die waarde gaat hij dus (zo te zien) uit.
Je stooklijn zou ik derhalve een stuk hoger zetten.

19,2kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• Carboy54
BREAKING NEWS:

Vandaag is er een meeting geweest tussen de Panasonic distributeurs en Panasonic Nederland. De productie van huidige J series wordt dit jaar uit gefaseerd. De Bi-bloc L serie R290 wordt de voorlopige opvolger. Verder nieuws volgt z.s.m. op de site.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Betekent dat het einde van Panasonic monoblocks in Nederland?

• Carboy54
Wolly schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:23:
Betekent dat het einde van Panasonic monoblocks in Nederland?
Voor zover dit bekend is gemaakt door Panasonic: JA

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
oef, blij dat ik vorig jaar zo'n J serie heb aangeschaft!

Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

Acties:
  • +1Henk 'm!

• parigou
Bedankt voor de reactie:
Maar het probleem dat hij niet wil terug moduleren heeft te maken dat er een buffer met een buffersensor erin zit. Het systeem werkt dus dan op de sensor van de buffer. Zodra deze vol is , dus op temperatuur, stopt de warmtepomp en wacht tot de buffer weer leeg (koud is Dt verschil wat is ingesteld)
Dit staat nergens beschreven, maar een medewerker van de importeur DHPS wist hiervan. Dank voor de hulp van de importeur
Nu werkt het terug moduleren wel, en met ook de 26 graden. Ik heb daardoor een sensor en een optionele print over. (CZ-NS4P)

• teun95
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-03 12:31
Carboy54 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:49:
[...]

Cop afhankelijk van de modellen. Prijzen heb ik maar staan nog niet op mn site. Eventueel met dm. 9 Kw shopprijs ongeveer 7000 euro. Levertijd typisch Panasonic reken op eind 2023 voor de L. De K 2024 Levertijd J series idem.
Ook zo'n lange levertijd voor de J series valt even tegen, maar de prijs is hoe dan ook doorslaggevend.

Maar eens bespreken met de installateur hoe snel hij hem kan krijgen. Hij heeft duidelijk gemaakt flexibel te kunnen zijn omtrent het een en ander heb ik begrepen. Het leek alsof sommigen webshops de J series uit uit voorraad konden leveren, dus wellicht valt er iets te regelen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Carboy54 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:16:
BREAKING NEWS:

Vandaag is er een meeting geweest tussen de Panasonic distributeurs en Panasonic Nederland. De productie van huidige J series wordt dit jaar uit gefaseerd. De Bi-bloc L serie R290 wordt de voorlopige opvolger. Verder nieuws volgt z.s.m. op de site.
wat heeft panasonic gesnoven om te bedenken dat een bibloc een vervanger is voor een mono?

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:08
Kan me niet voorstellen dat alle bestaande orders niet meer worden uitgeleverd. Scoor je geen punten mee bij je afnemers. Mega veel contract breuken dan richting de particulieren. Ben je als installateur mooi klaar mee.

We gaan het zien.

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

• Carboy54
teun95 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:12:
[...]

Ook zo'n lange levertijd voor de J series valt even tegen, maar de prijs is hoe dan ook doorslaggevend.

Maar eens bespreken met de installateur hoe snel hij hem kan krijgen. Hij heeft duidelijk gemaakt flexibel te kunnen zijn omtrent het een en ander heb ik begrepen. Het leek alsof sommigen webshops de J series uit uit voorraad konden leveren, dus wellicht valt er iets te regelen.
Bestellingen worden nu bevestigd voor K&L serie augustus/september voor zover dat bij Panasonic iets waard is.

• Carboy54
Mortel schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:31:
Kan me niet voorstellen dat alle bestaande orders niet meer worden uitgeleverd. Scoor je geen punten mee bij je afnemers. Mega veel contract breuken dan richting de particulieren. Ben je als installateur mooi klaar mee.

We gaan het zien.
Via DHPS in ieder geval niet meer. Kijken nu over de grens om te redden wat er te redden valt. Dat deden ze overigens al. Grote club kregen laatste maanden soms maar enkele stuks binnen. Arrogantie van de macht noemen ze dat.

[Voor 12% gewijzigd door Carboy54 op 10-03-2023 17:39]

• Mortel
Carboy54 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:37:
[...]

Via DHPS in ieder geval niet meer. Kijken nu over de grens om te redden wat er te redden valt. Dat deden ze overigens al. Grote club kregen laatste maanden soms maar enkele stuks binnen.
Ook niet wat vorig jaar zomer al besteld is? Of doelt u op nieuwe bestellingen ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Carboy54
Mortel schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:39:
[...]

Ook niet wat vorig jaar zomer al besteld is? Of doelt u op nieuwe bestellingen ?
Mijn orders vanaf augustus 2022 verplaatst naar Q1 en nu de mededeling vandaag dat de kans op levering zeer klein is.

• Mortel
Carboy54 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:41:
[...]

Mijn orders vanaf augustus 2022 verplaatst naar Q1 en nu de mededeling vandaag dat de kans op levering zeer klein is.
Bijzondere gang van zaken.
Wanneer dit was gebeurd in mijn vakgebied (industriële automatisering) had ik afscheid genomen van het merk en leverancier. Er moet toch een mogelijkheid zijn tot 'last buy'. Vrij amateuristisch.

[Voor 4% gewijzigd door Mortel op 10-03-2023 17:53]

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-03 08:51
Ik zou als installateur iig pislink zijn en als klant minstens twee keer nadenken om weer met dit merk in zee te gaan

19,2kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• Anno007
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-03 15:40
En waarom doet panasonic dit? weet iemand de reden?

• Carboy54
flippy schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:17:
[...]

wat heeft panasonic gesnoven om te bedenken dat een bibloc een vervanger is voor een mono?
Ze gaan die K&L produceren in Europa en laten de J serie uit Maleisië lekker buiten Europa heb ik het idee i.v.m. R32 eisen in 2026. Een K met R32 is mij helemaal een raadsel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Carboy54
Mortel schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:43:
[...]

Bijzondere gang van zaken.
Wanneer dit was gebeurd in mijn vakgebied (industriële automatisering) had ik afscheid genomen van het merk en leverancier. Er moet toch een mogelijkheid zijn tot 'last buy'. Vrij amateuristisch.
Helemaal eens. De arrogantie van de macht zullen wij maar zeggen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Anno007 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:32:
voor de jonge generatie:

voor de wat meer gerijpte generatie

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:07
Carboy54 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:48:
[...]

Helemaal eens. De arrogantie van de macht zullen wij maar zeggen.
Spreekwoord "kip met gouden eieren slachten" lijkt me hier van toepassing...

• Anno007
Carboy54 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:42:
[...]

Ze gaan die K&L produceren in Europa en laten de J serie uit Maleisië lekker buiten Europa heb ik het idee i.v.m. R32 eisen in 2026. Een K met R32 is mij helemaal een raadsel.
En omdat dan de wetgeving pas in 2026 veranderd gaan ze zich er nu al aan houden???? Of zijn er zoveel (back) orders van de J serie dat ze nog jaren bezig zijn die te produceren?

Raar verhaal allemaal, gelukkig heb ik ze hier staan, prachtig nu met de sneeuw.

• t21
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-03 16:49
Anno007 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:14:
[...]

En omdat dan de wetgeving pas in 2026 veranderd gaan ze zich er nu al aan houden???? Of zijn er zoveel (back) orders van de J serie dat ze nog jaren bezig zijn die te produceren?

Raar verhaal allemaal, gelukkig heb ik ze hier staan, prachtig nu met de sneeuw.
Wellicht moeten de productiecentra (deels) worden omgebouwd om volop nieuwe modellen te kunnen produceren? Dan moeten er mensen en ruimte worden vrijgemaakt. Ze moeten dan ergens een productiestop plannen om de levering van nieuwe modellen niet in gevaar te brengen. Of worden die niet op dezelfde plek geproduceerd?

• Carboy54
t21 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:46:
[...]

Wellicht moeten de productiecentra (deels) worden omgebouwd om volop nieuwe modellen te kunnen produceren? Dan moeten er mensen en ruimte worden vrijgemaakt. Ze moeten dan ergens een productiestop plannen om de levering van nieuwe modellen niet in gevaar te brengen. Of worden die niet op dezelfde plek geproduceerd?
De L enK worden geproduceerd in nieuwe fabriek in Europa. De J komt uit Maleisië.

• Dylantje2
Leveringsproblemen wss
En japanners willen doen wat ze zeggen denk ik

Ooit was er een dierderik samson, die zeker wist dat als we over zouden stappen de maarkt er voor zou zorgen dat er genoeg waren, en zo er zeker een prijzenoorlog uitbreken.
Zie samson:
Na de politiek
Vanaf 2017 werkte Samsom parttime als adviseur van een afval- en energiebedrijf in Alkmaar.[8]

Op 11 september 2019 werd bekend dat Samsom benoemd is als kabinetschef van Europees commissaris Frans Timmermans, die belast is met de uitvoering van het EU-klimaatbeleid. Samsom ondersteunt Timmermans sinds 1 december 2019 bij de ontwikkeling van een Green Deal en een Europese klimaatwet.
Hij was visionair..... 8) :'( :'(

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• Dylantje2
Ik denk dat ze best willen leveren, maar heb je NL op de wereld kaart wel eens gezien:-)
In de hele wereld is vraag naar.....

Dus mss zelf een pomp ontwikkelen:-)?

• Dylantje2
flippy schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:17:
[...]

het gas wat erin zit wss:-)

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:14
Carboy54 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:50:
[...]

De L enK worden geproduceerd in nieuwe fabriek in Europa. De J komt uit Maleisië.
Ik zie al een Start-up met Crowd-funding; gezamenlijk een container vol J mono's inkopen vanuit een adresje in Maleisië :P

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Dylantje2
natural colour schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:31:
[...]

Ik zie al een Start-up met Crowd-funding; gezamenlijk een container vol J mono's inkopen vanuit een adresje in Maleisië :P
Ik hoop het nooit mee te maken... Hopelijk draait mijn wp nog een jaartje 15-20 :-)_ _/-\o_

• Carboy54
natural colour schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:31:
[...]

Be my guest

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22-03 21:08

Rzaan

Altijd zoekende

Carboy54 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:41:
[...]

Ik heb bij besteld in juli 2022.
Wat betekent dit voor mij?

• Anno007
Dylantje2 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:15:
[...]

Ik denk dat ze best willen leveren, maar heb je NL op de wereld kaart wel eens gezien:-)
In de hele wereld is vraag naar.....

Dus mss zelf een pomp ontwikkelen:-)?
Tja, nederland is dan wel klein op de kaart maar (veel!!!) groot in bijv. voedselproductie en tech (grote bedrijven).

Ik vind het maar raar, heb je zoveel orders, inkomsten zekerheid, annuleer je de hele zooi alleen maar omdat er een nieuw (ander) model is. Ik begrijp productie capaciteit problemen. Toch blijft het raar, bijv. bouw er een nieuwe fabriek bij, want dit zag panasonic natuurlijk al enige tijd aankomen.

• Carboy54
Rzaan schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 13:20:
[...]

Ik heb bij besteld in juli 2022.
Wat betekent dit voor mij?
Zie jouw mail en de website. Vooralsnog onduidelijk allemaal.

• Carboy54
*knip linkdrop*. Wat is het en waarom moeten we er op klikken?

[Voor 69% gewijzigd door Proton_ op 11-03-2023 17:21]

• Carboy54
Carboy54 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:19:
[mbr]*knip linkdrop*. Wat is het en waarom moeten we er op klikken?[/]
Nieuws over de L en K modellen op installatie nieuws

Acties:
  • +3Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:27

Ik heb een maand of 2 terug een aanbieding voor transport gevraagd bij Immotec en netjes offerte ontvangen voor 5J + transport. Uiteindelijk bij Bottega stukken goedkoper gevonden, en werd met een week bezorgd vanuit Italië.

3100Wp Z, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
stevenP schreef op zondag 12 maart 2023 @ 14:44:
[...]

Ik heb een maand of 2 terug een aanbieding voor transport gevraagd en netjes offerte ontvangen voor 5J + transport. Uiteindelijk bij Bottega stukken goedkoper gevonden, en werd met een week bezorgd vanuit Italië.
En dan ook nog mét Panasonic 150L warmtepompboiler tegen fatsoenlijke prijs. 😎

www.opnaargasloos.nl: 8150Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

• John lamers
Dre schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:40:
Kunnen we deze aansluitmethode ook toevoegen aan TS.

Ervaring is dat de Panasonic 5 kW warmtepompen veel minder stroom vragen dan als maximum gespecificeerd is. Een aantal gebruikers (5+) hebben de ervaring dat Power Supply 1 en Power Supply 2 makkelijk parallel op een 1×16A groep aangesloten kunnen worden. Praktijk resultaten van de afgelopen winters tonen aan dat er voldoende marge is voor de overstroombeveiliging.
[Afbeelding]

Aangesloten met 2,5mm2, die volgens de NEN1010 24 Ampère mag hebben bij 30°C omgevingstemperatuur.
Overwogen kan worden om een 1×20A groep te gebruiken, maar tot op heden lijkt 1×16A voldoende marge te bieden.

En een B-karakteristiek 16A 30 mA aardlekautomaat gebruik ik altijd.
16A is toch 3680W max? met een backup van 3000W heb je dus 680W over voor de compressor en waterpomp.
Wat bespaar je met het leggen van 1 kabel in plaats van 2?
Komt dit dan wel goed?

• Mark1972V
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13-03 17:46
John lamers schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:40:
[...]

Realiseer je je dat een 5kw warmtepomp met een COP van 5 toch zo pak 'm beet 1000 watt gaat trekken? En dan gaat je 16amp groep er echt uit met 3000 watt + 1000 watt.

• John lamers
Mark1972V schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:01:
[...]

Realiseer je je dat een 5kw warmtepomp met een COP van 5 toch zo pak 'm beet 1000 watt gaat trekken? En dan gaat je 16amp groep er echt uit met 3000 watt + 1000 watt.
Ik wel, maar in 2020 toen ze dit hebben gepost blijkbaar niet. ik kwam het toevallig tegen en vind het niet een goed voorbeeld/advies voor toekomstige Tweakers

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:55
Mark1972V schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:01:
[...]

Neem je toch 1x 20amp die je bij de pomp splits in 2 groepen van 16amp.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
[...]

16A is toch 3680W max? met een backup van 3000W heb je dus 680W over voor de compressor en waterpomp.
Komt dit dan wel goed?
Mijn situatie is dat backup heater eigenlijk bijna nooit aangaat, en als ie aan staat maar heel kort. Gaat 6 jaar lang zonder problemen. Betreft een hoge temperatuur verwarming met radiatoren. Voor een defrost blijft de retour vaak nog boven de 27°C waardoor de Backup Heater niet aangaat.

Er zullen vast mensen zijn die net als ik het elektraverbruik meten. Meten is weten en gissen is missen. Wat meten jullie aan stroom + tijdsduur met de 5 kW exemplaren?

Overigens moet je volgens de installatiehandleiding Power Supply 1 aansluiten met 30A, en Power Supply 2 met 15/16A. (pagina 4 van servicemanual F-serie). 45A (=10 kW) leek me wat overdreven voor een 5 kW warmtepomp :+

Ik heb meerdere warmtepompen zo aangesloten, maar ik laat me graag overtuigen door anderen met meetdata dat het wel kritisch is qua stroom+tijd door die 16A zekering. Je kan in de meterkast ook nog 20A plaatsen.

• John lamers
Ik meet opmijn 7kW een piek van 6000W voor een paar minuten, dat is als de backup ook aan gaat.
Ik zou hoe jij het aansluit niet op dit forum zetten als voorbeeld hoe het aangesloten kan worden, omdat bij mensen waar de backup bij defrost wel aan gaat de automaat er wel es uit kan springen.
vandaar dat ik er een opmerking op maak.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:23
Dre schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:53:
[...]

Mijn situatie is dat backup heater eigenlijk bijna nooit aangaat, en als ie aan staat maar heel kort. Gaat 6 jaar lang zonder problemen. Betreft een hoge temperatuur verwarming met radiatoren. Voor een defrost blijft de retour vaak nog boven de 27°C waardoor de Backup Heater niet aangaat.

Er zullen vast mensen zijn die net als ik het elektraverbruik meten. Meten is weten en gissen is missen. Wat meten jullie aan stroom + tijdsduur met de 5 kW exemplaren?

Overigens moet je volgens de installatiehandleiding Power Supply 1 aansluiten met 30A, en Power Supply 2 met 15/16A. (pagina 4 van servicemanual F-serie). 45A (=10 kW) leek me wat overdreven voor een 5 kW warmtepomp :+

Ik heb meerdere warmtepompen zo aangesloten, maar ik laat me graag overtuigen door anderen met meetdata dat het wel kritisch is qua stroom+tijd door die 16A zekering. Je kan in de meterkast ook nog 20A plaatsen.
Ik heb het net zo aangesloten als Dré. Draait hier ook al zes stookseizoenen zonder probleem. Bij elke defrost doet de back-up heater mee. Een defrost duurt krap tien minuten en ik zie dan op Enelogic waarden van 3800-3900 W. Dat zijn dan gemiddelden over 5 minuten. Als ik direct op de logging van de Youless kijk, zie ik kortstondig (een seconde of 10-20) waarden rond de 4200 W langskomen.
Het is dus echt niet zo dat de automaat er uitvliegt als de stroom even boven de 16A komt. Maar als je je er niet prettig bij voelt, moet je het zeker niet doen.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Carboy54
[...]

Komt dit dan wel goed?
Leuk als jouw meterkast uit fikt voor de verzekering. Bij in bedrijf stellingen keuren wij dit af!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
5 kW F-serie in actie met defrost met PS1 en PS2 doorgelust:

Een oud plaatje. Koude start. Warmtepomp vriest dicht. Defrost. De 1 minuut gemiddelde waarde is 3000 Watt (piek van 10 milliseconde is 4,5 kW). Maarja, als ik m'n laptopadapter in het stopcontact stop loopt er ook eventjes 118 Ampère (peak) 8)7

Rond 17:15 uur is er nog een defrost, maar zonder elektrisch element. Wel handig met meten dat alles op 1 groep zit.
John lamers schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:10:
Ik meet opmijn 7kW een piek van 6000W voor een paar minuten, dat is als de backup ook aan gaat.
Ik zou hoe jij het aansluit niet op dit forum zetten als voorbeeld hoe het aangesloten kan worden, omdat bij mensen waar de backup bij defrost wel aan gaat de automaat er wel es uit kan springen.
vandaar dat ik er een opmerking op maak.
Ik heb geen ervaring met de 7 kW (welke serie?) warmtepomp, maar daar lijkt me 1×16A inderdaad onvoldoende. Ik schrik wel een beetje van 6 kW elektrisch voor een 7 kW warmtepomp. Heb je daar toevallig ook een grafiek van met het vermogen en de tijd?

• noahmaes
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13-03 23:13
dubbel

[Voor 98% gewijzigd door noahmaes op 13-03-2023 22:32]

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:46
toch jammer dat het er dan op lijkt dat de pana monoblock uitgefaseerd wordt. De nieuwe series zien er toch een stuk minder aantrekkelijk uit. Zowel qua prijs als de binnenunit die erbij komt. Jammer want de Pana was naar mijn idee toch echt een van de betere modellen. Die van mij gaat voorlopig nog wel even mee maar dat wordt toch op zoek naar een alternatief voor nieuwe installaties.

• noahmaes
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13-03 23:13
sjimmie schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:01:
Wellicht is de vraag niet alleen hoe je het berekent, maar vooral hoe je het aan je WP vertelt. ;)
Ik heb geen heishamon en stuur via de aquarea cloud "api", iemand anders wellicht andersom en weer iemand anders geen van beide of een andere manier om de WP te sturen.
Mijn methode kent, voor zover ik kan nagaan, geen sturing van de pompsnelheid.
Ik zie dat je een van de weinige bent die ook native de api (probeert) te bedienen. Een paar weken geleden een biertje gedronken op de eerste GET via de native API. (https://aquarea-smart.panasonic.com/remote/v1/api/devices/)
Na wat gerommel met de headers heb ik vandaag heb mijn eerste post naar de API gedaan ;-)
code:
1
2
3
4
5
6
7
{"status":[
  {
    "deviceGuid": "",
    "quietMode": 3
  }
]
}

Inloggen in de aquarea service is inmiddels ook gelukt, maar getten/posten nog niet.

Waar heb jij de API documentatie gevonden?- Buiten wat scripts op github (https://github.com/lsocha...2mqtt/blob/master/main.go) is het vrij onduidelijk, vooral de data mbt service api moet blijkt lastig te vinden.

[Voor 19% gewijzigd door noahmaes op 13-03-2023 22:42. Reden: verkeerde quote]

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:59
noahmaes schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:32:
[...]

Ik zie dat je een van de weinige bent die ook native de api (probeert) te bedienen.
Wow, dat was heel lang geleden, inmiddels heb ik toch maar voor heishamon gekozen.
Ik gebruikte wel bestaande code maar die moest ik aanpassen om weer werkend te krijgen, geef mee ff de tijd... ik zal binnenkort de archieven induiken...

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• sjimmie
noahmaes schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:32:
[...]

Waar heb jij de API documentatie gevonden?- Buiten wat scripts op github
Oja, dit: https://github.com/zwartevogel/Panasonic-Aquarea-NodeRed

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sjimmie
Carboy54 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:59:
[...]

Leuk als jouw meterkast uit fikt voor de verzekering. Bij in bedrijf stellingen keuren wij dit af!
Euh, als je zekering eruit gaat dan krijg je toch geen brand?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jojan265
  • Laatst online: 22:43
sjimmie schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 07:14:
[...]

Euh, als je zekering eruit gaat dan krijg je toch geen brand?
Als je lange tijd meer dan het nominale vermogen gebruikt, heb je kans dat de automaat niet schakelt, maar er wel warmteontwikkeling optreedt. Dit kan echt lijden tot brand.

Het is terecht dat dit wordt afgekeurd.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / zonnepanelen 14.005 Wattpiek

• John lamers
[...]

Bij mij fikt er niets uit, ik heb 2 aparte alamats in de meterkast voor de WP.
Ik reageerde op een bericht van 2 jaar geleden waar gevraagd werd deze methode als voorbeeld in dit forum te zetten. ik denk dat je dat niet moet doen, maar ja wie ben ik :P

• Fr33z
  • Laatst online: 20:26
stevenP schreef op zondag 12 maart 2023 @ 14:44:
[...]

Ik heb een maand of 2 terug een aanbieding voor transport gevraagd bij Immotec en netjes offerte ontvangen voor 5J + transport. Uiteindelijk bij Bottega stukken goedkoper gevonden, en werd met een week bezorgd vanuit Italië.
en dan nu de vraag die je wist dat zou komen: hoeveel dan voor de wp en hoeveel transport voor die Italiaanse shop?

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]

Hij fikt juist niet uit want de automaat slaat eerder uit dan een zwaarder exemplaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jojan265
  • Laatst online: 22:43
bbbrumbrum schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:26:
[...]

Hij fikt juist niet uit want de automaat slaat eerder uit dan een zwaarder exemplaar.
Dit is echt onjuiste informatie.

Een automaat heeft een bereik waar hij op uitgaat (afhankelijk van de klasse). Als je een automaat boven zijn nominale waarde belast, maar nog onder de uitschakelgrens, wordt hij toch echt warm. Daar is hij niet voor gemaakt en maakt hem ongeschikt voor een waarde boven de nominale waarde.

Hij zal inderdaad eerder uitgaan als je hem nog meer belast, maar het gaat juist om langdurige belasting boven de nominale waarde en onder de uitschakelgrens. Een zwaarder exemplaar is er voor gemaakt om een hogere waarde (tot zijn nominale waarde) aan te kunnen.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / zonnepanelen 14.005 Wattpiek

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wouter2403
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:21
Jojan265 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:50:
[...]

Dit is echt onjuiste informatie.

Een automaat heeft een bereik waar hij op uitgaat (afhankelijk van de klasse). Als je een automaat boven zijn nominale waarde belast, maar nog onder de uitschakelgrens, wordt hij toch echt warm. Daar is hij niet voor gemaakt en maakt hem ongeschikt voor een waarde boven de nominale waarde.

Hij zal inderdaad eerder uitgaan als je hem nog meer belast, maar het gaat juist om langdurige belasting boven de nominale waarde en onder de uitschakelgrens. Een zwaarder exemplaar is er voor gemaakt om een hogere waarde (tot zijn nominale waarde) aan te kunnen.
Om daar nog even op in te haken, een plaatje zegt meer dan duizend woorden.

Zoals te zien kan een belasting van 32A nog ergens tussen de 10 minuten en een uur duren voor de automaat met B-karakteristiek en 16A afschakelt.

Onderstaande heeft gelijk, geen 10 minuten tot een uur. Maar behoorlijk meer dan 16A voor een aanzienlijke tijd.

[Voor 5% gewijzigd door Wouter2403 op 15-03-2023 00:10]

Nissan Leaf 2.0, 4850Wp Zuid-West, 4050Wp Zuid-Oost, 9kW J-series Pana geleverd--> installatie in gang gezet

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:11

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wouter2403 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:47:
[...]

Om daar nog even op in te haken, een plaatje zegt meer dan duizend woorden.

[Afbeelding]

Zoals te zien kan een belasting van 32A nog ergens tussen de 10 minuten en een uur duren voor de automaat met B-karakteristiek en 16A afschakelt.
Ik lees iets anders uit het plaatje (multi interpretabel?).
bij dubbele nominale stroom (IN) duurt het ca. 0,8 min. (= ca. 48 s), misschien max. 1min..

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

en weer ontopic graag....

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Carboy54
Vanaf vandaag is bij Panasonic de mogelijkheid geboden om voorinschrijvingen te doen voor snelle levering van de K&L met levertijd mei 2023. Eindelijk eens positief nieuws.

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:49
Carboy54 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:50:
Vanaf vandaag is bij Panasonic de mogelijkheid geboden om voorinschrijvingen te doen voor snelle levering van de K&L met levertijd mei 2023. Eindelijk eens positief nieuws.

[Afbeelding]
mei 2023... dat is wel heel snel, maakt het bijna interessant.
Alleen jammer dat mijn plannen een T-splitsing buiten bevatten om zo 2 verdiepingen direct vanaf de warmtepomp aan te sturen. Met een binnen unit moeten deze plannen weer compleet anders :(

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
dit is dus offtopic

[Voor 111% gewijzigd door teacher op 14-03-2023 17:25]

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:27

[Afbeelding]
Tja, stof tot nadenken om toch op korte termijn een WP geleverd te krijgen. Heb niet zoveel vertrouwen meer in de levering van de 9 kW J-versie. Maar wel weer flink hogere kosten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Carboy54
hansvk schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:15:
[...]

Tja, stof tot nadenken om toch op korte termijn een WP geleverd te krijgen. Heb niet zoveel vertrouwen meer in de levering van de 9 kW J-versie. Maar wel weer flink hogere kosten.
Meerdere medewerkers van Panasonic spreken elkaar tegen. Ze weten het blijkbaar zelf ook niet meer. Komende dagen naar de beurs in Duitsland met Panasonic. Wellicht komt daar meer duidelijkheid. Tjonge wat verwarrend en onprofessioneel!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:27
Zeg dat wel. Je zou verwachten dat uitstaande orders nog gewoon geleverd worden. Op moment van bestellen was het immers een lopend product.

• Carboy54
hansvk schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:49:
Zeg dat wel. Je zou verwachten dat uitstaande orders nog gewoon geleverd worden. Op moment van bestellen was het immers een lopend product.
Ze zijn druk met introductie van de nieuwe modellen en vergeten even onze trouwe klanten en Panasonic ambassadeurs 😡

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Carboy54 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:52:
[...]

Ze zijn druk met introductie van de nieuwe modellen en vergeten even onze trouwe klanten en Panasonic ambassadeurs 😡
Moet voor zo'n groot bedrijf toch een fluitje van een cent zijn om de lopende orders gewoon af te handelen.
Het zal toch echt niet om duizenden apparaten in Nederland gaan. Een paar honderd wellicht.

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-03 09:58

[Afbeelding]
En hebben ze ook al besloten om de mensen met een bestelde J waar ze naar kunnen fluiten (want uw bestelling is uitgesteld tot 1q24 + de j wordt dit jaar uitgefaseerd = uit wordt afstel) een L tegen gereduceerd tarief ter beschikking te stellen ? Of kijken ze even aan of ze er mee weg kunnen komen ?

Natuurlijk wel mooi dat de K&L beschikbaar komen maar je kunt je klanten met bestelling toch niet zomaar een prijsverhoging van 170% door hun strot duwen ? ((72500-3000 subsidie)/(4550-3000))

Jij en je importeurs kunnen kunnen natuurlijk weinig aan de ontstane situatie doen, behalve Panasonic management duidelijk maken dat het behoorlijk onbeschoft is wat er gebeurd.

• stevenP
  • Laatst online: 18:27
Fr33z schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 08:07:
[...]

en dan nu de vraag die je wist dat zou komen: hoeveel dan voor de wp en hoeveel transport voor die Italiaanse shop?
3999 5j
400 transport
4400 immotech offerte

3479 5j
300 transport
3779 totaal Bottega Idraulica

Ik heb besloten bij Bottega ook een WPB DHW-150L pana af te nemen. Ik heb toen uiteindelijk 5228 afgerekend, dat is 5J mono + wp + transport voor beiden.

3100Wp Z, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• Carboy54
ercolano schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:01:
[...]

En hebben ze ook al besloten om de mensen met een bestelde J waar ze naar kunnen fluiten (want uw bestelling is uitgesteld tot 1q24 + de j wordt dit jaar uitgefaseerd = uit wordt afstel) een L tegen gereduceerd tarief ter beschikking te stellen ? Of kijken ze even aan of ze er mee weg kunnen komen ?

Natuurlijk wel mooi dat de K&L beschikbaar komen maar je kunt je klanten met bestelling toch niet zomaar een prijsverhoging van 170% door hun strot duwen ? ((72500-3000 subsidie)/(4550-3000))

Jij en je importeurs kunnen kunnen natuurlijk weinig aan de ontstane situatie doen, behalve Panasonic management duidelijk maken dat het behoorlijk onbeschoft is wat er gebeurd.
Dat laatste is al gebeurd. Het aanbod is nu tegen een extra fooi meerdere K en L samen te bestellen. De tweakers willen echter helemaal geen split R32 (K). Bij losse bestellingen helaas geen extra marge.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Carboy54 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:57:
[...]

Dat laatste is al gebeurd. Het aanbod is nu tegen een extra fooi meerdere K en L samen te bestellen. De tweakers willen echter helemaal geen split R32 (K). Bij losse bestellingen helaas geen extra marge.
Waar staat de fabriek waar de J-serie gemaakt wordt?
En zijn de al helemaal gestopt met de productie?

• Carboy54
Rzaan schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:29:
[...]

Waar staat de fabriek waar de J-serie gemaakt wordt?
En zijn de al helemaal gestopt met de productie?
Maleisië faseren uit eind dit jaar. L en K komen uit Tsjechië. Kan ook een zuiver EU kwestie zijn ivm
vermoedelijk R32 verbod in 2026 voor kleinere machines tot 12 Kw

[Voor 15% gewijzigd door Carboy54 op 14-03-2023 17:56]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Carboy54 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:54:
Maleisië faseren uit eind dit jaar.
Dan zullen er ook wel tot eind dit jaar machines uit de serie J geleverd gaan worden tot einde dit jaar.
Want neem aan dat ze elders in de wereld nog door blijven verkopen.
Dus er komt geen productie-stop (als mijn aanname juist is)

Alleen bestellen zal vanaf een bepaald moment niet meer mogelijk zijn (of wellicht is dit punt al gepasseerd)

• Carboy54
Rzaan schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:18:
[...]

Dan zullen er ook wel tot eind dit jaar machines uit de serie J geleverd gaan worden tot einde dit jaar.
Want neem aan dat ze elders in de wereld nog door blijven verkopen.
Dus er komt geen productie-stop (als mijn aanname juist is)

Alleen bestellen zal vanaf een bepaald moment niet meer mogelijk zijn (of wellicht is dit punt al gepasseerd)
Er doen zich diverse scenarios de ronde. Ze weten het hier zelf niet precies. Alles wordt uiteindelijk bepaald door Panasonic Duitsland en de fabriek.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:46
Het is een beetje vloeken in de kerk in dit topic maar voor degenen die nu zwaar teleurgesteld zijn zou ik toch eens de LG therma overwegen. Ik had n.a.v. de verhalen hier ook mijn twijfels maar ik heb er nu twee zien draaien en een tijdje gevolgd deze winter en het valt mij alles mee. Het geluid is beter dan mijn pana en de 5-9kW versies kunnen verder terug moduleren dan de Pana. Prijs is ook prima en hij is heel goed verkrijgbaar.

Nadeel wel dat je geen Heishamon hebt. De verbinding via Modbus is een redelijk goede vervanger maar vergt wel een wat hoger tweaker gehalte. Daarnaast iets meer defrosts rond het vriespunt maar vind ik te overzien.

Zoals alle warmtepompen welk zaak om het juiste vermogen te kiezen. Liever niet te hoog want dat werkt pendelen in de hand.

Geen reclame maar voor de medetweakers die een uitweg zoeken zonder diep in de buidel te moeten tasten of over moeten stappen op een split unit van Pana en daar hun installatie weer op moeten aanpassen. Mijn voorkeur blijft de Pana J serie maar als die niet beschikbaar is vind ik de LG therma een prima alternatief.

• Anno007
ercolano schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:01:
[...]

Vergeet niet dat volgens de nederlandse wet niet de fabrikant hiervoor veranndwoordelijk is maar diegene bij wie je besteld hebt, als hij het bestelde product niet kan leveren dan moet hij een vergelijkbaar vervangend product leveren, en eigenlijk voorr dezelfde prijs als je de je oude bestelling.

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:49
Niltag schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:14:
Het is een beetje vloeken in de kerk in dit topic maar voor degenen die nu zwaar teleurgesteld zijn zou ik toch eens de LG therma overwegen. Ik had n.a.v. de verhalen hier ook mijn twijfels maar ik heb er nu twee zien draaien en een tijdje gevolgd deze winter en het valt mij alles mee. Het geluid is beter dan mijn pana en de 5-9kW versies kunnen verder terug moduleren dan de Pana. Prijs is ook prima en hij is heel goed verkrijgbaar.

Nadeel wel dat je geen Heishamon hebt. De verbinding via Modbus is een redelijk goede vervanger maar vergt wel een wat hoger tweaker gehalte. Daarnaast iets meer defrosts rond het vriespunt maar vind ik te overzien.

Zoals alle warmtepompen welk zaak om het juiste vermogen te kiezen. Liever niet te hoog want dat werkt pendelen in de hand.

Geen reclame maar voor de medetweakers die een uitweg zoeken zonder diep in de buidel te moeten tasten of over moeten stappen op een split unit van Pana en daar hun installatie weer op moeten aanpassen. Mijn voorkeur blijft de Pana J serie maar als die niet beschikbaar is vind ik de LG therma een prima alternatief.
Bedankt voor je uitgebreide argumentatie, zeer nuttig.

Mocht de J inderdaad geannuleerd worden dan lijkt mij een Therma inderdaad the way to go

• Carboy54
Anno007 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:31:
[...]

Vergeet niet dat volgens de nederlandse wet niet de fabrikant hiervoor veranndwoordelijk is maar diegene bij wie je besteld hebt, als hij het bestelde product niet kan leveren dan moet hij een vergelijkbaar vervangend product leveren, en eigenlijk voorr dezelfde prijs als je de je oude bestelling.
Vergelijkbaar product ja en die is er dus niet meer. De K & L zijn zowel technisch alsook prijstechnisch niet vergelijkbaar.

• Anno007
Carboy54 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:00:
[...]

Vergelijkbaar product ja en die is er dus niet meer. De K & L zijn zowel technisch alsook prijstechnisch niet vergelijkbaar.
En dan heeft de leveranncier dus een probleem. Immers de leverancier is in gebrekene gebleven door het niet kunnnen leveren van een besteld product. Als er alleen keuze is tussen de k en l dan zal de leverancier toch water bij de wijn moeten doen en de klant 1 van deze toch leveren voor de prijs van de bestelling, er is mogelijk dat een klein deel van de meerkosten aan de klant doorberekend zou mogen kunnen, maar zeker niet het volle verschil aangezien de klant/consument aan deze situatie niets kan doen. Het zou zelfs nog verder kunnen reiken dat de leverancier ook (een deel) van de meerprijs aan installatie met betalen, ook hier omdat de consumtent hier niets aan kan doen en de consument gewoon netjes een bestelling heeft geplaatst en door niet toedoen van de consument niet meer geleverd kan worden. Geweldig he de nederlandse consumentenwet. Ben ik blij dat ik ze al heb staan, mijn god, wat was dit een ellende geworden als ik ze nog in bestelling had staan

[Voor 5% gewijzigd door Anno007 op 15-03-2023 10:10]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Carboy54 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:00:
[...]

Je kan een vergelijkbaar product (zelfde model) toch kopen in Duitsland of Italie?

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:16
Anno007 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:06:
[...]

En dan heeft de leveranncier dus een probleem. Als er alleen keuze is tussen de k en l dan zal de leverancier toch water bij de wijn moeten doen enn de klant 1 van dezze toch leveren voor de prijs vann de bestelling, er is mogelijk dat eennn klein deel van de meerkosten aaan de klant doorberekend zou mogen worden, maar zeker niet het volle verschil aangezienn de klant/consumentaan deze situatie kan doen. Het zou zelf nog verderr kunnen reiken dat de leverancier ook (een deel) van de meerrprijs aan installatie met betalen, ook hier omdat de consumtent hier niet aan kan doen en de consument gewoon netjes een bestelling heeft geplaatst en door niet toedoen van de consument niet meer geleverd kan worrden. Gewledig he de nederlandse consumentenwet. Ben ik blij dat ik ze al hebb staan, mijn god, wat was dit een ellende geworden als ik ze nog in bestelling had staan
Hierin heb je wel gelijk hoor maar dit zal je dan moeten uitvechten bij de rechter wat er toe zal leiden dat de rechter de koop zal ontbinden en je je geld terug krijgt. Het gaat je dus veel tijd en moeite kosten om niks. Daarbij kan een leverancier zoals @Carboy54 er ook niks aan doen en kan hij zicht gelijk failliet laten verklaren als hij even 3k bij moet leggen voor al zijn klanten. Dat wil je een kleine leverancier toch ook niet aan doen die juist zoveel wil doen voor de tweakers onder ons.

iRacing Profiel

• Carboy54
[...]

En dan heeft de leveranncier dus een probleem. Immers de leverancier is in gebrekene gebleven door het niet kunnnen leveren van een besteld product. Als er alleen keuze is tussen de k en l dan zal de leverancier toch water bij de wijn moeten doen en de klant 1 van deze toch leveren voor de prijs van de bestelling, er is mogelijk dat een klein deel van de meerkosten aan de klant doorberekend zou mogen kunnen, maar zeker niet het volle verschil aangezien de klant/consument aan deze situatie niets kan doen. Het zou zelfs nog verder kunnen reiken dat de leverancier ook (een deel) van de meerprijs aan installatie met betalen, ook hier omdat de consumtent hier niets aan kan doen en de consument gewoon netjes een bestelling heeft geplaatst en door niet toedoen van de consument niet meer geleverd kan worden. Geweldig he de nederlandse consumentenwet. Ben ik blij dat ik ze al heb staan, mijn god, wat was dit een ellende geworden als ik ze nog in bestelling had staan
Maak je geen zorgen hoor er staan vergelijkbare producten op de site wel van een ander merk.

• Anno007
SkullboyNL schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:11:
[...]

Hierin heb je wel gelijk hoor maar dit zal je dan moeten uitvechten bij de rechter wat er toe zal leiden dat de rechter de koop zal ontbinden en je je geld terug krijgt. Het gaat je dus veel tijd en moeite kosten om niks. Daarbij kan een leverancier zoals @Carboy54 er ook niks aan doen en kan hij zicht gelijk failliet laten verklaren als hij even 3k bij moet leggen voor al zijn klanten. Dat wil je een kleine leverancier toch ook niet aan doen die juist zoveel wil doen voor de tweakers onder ons.
Ja, ook waar, toch blijft dit de wet zoals hij geld. En nu hoeft de rechter de koop niet te ontbinden, immers er is een alternatief alleen de leverancier wildie, begrijpelijk niet hebben. De leverancier zal zijn kosten dan weer moeten zien te verhalen op zijn groothandel/fabrikant. En zo zit het. Dan heb je ook nog ondernemers risico. En even feitelijk de meeste installateurs deze dagen eisen onuitlegbare en onbewijsbare belachelijk hoge bedragen ,dus zo snel zal faillament ook we niet gebeuren.

• Wouter2403
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:21
[...]

En dan heeft de leveranncier dus een probleem. Immers de leverancier is in gebrekene gebleven door het niet kunnnen leveren van een besteld product. Als er alleen keuze is tussen de k en l dan zal de leverancier toch water bij de wijn moeten doen en de klant 1 van deze toch leveren voor de prijs van de bestelling, er is mogelijk dat een klein deel van de meerkosten aan de klant doorberekend zou mogen kunnen, maar zeker niet het volle verschil aangezien de klant/consument aan deze situatie niets kan doen.
Of de leverancier kan gewoon een LG therma leveren? Specs zijn 99% gelijk, verschil in kwaliteit is objectief.

Nissan Leaf 2.0, 4850Wp Zuid-West, 4050Wp Zuid-Oost, 9kW J-series Pana geleverd--> installatie in gang gezet

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:35
Anno007 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:31:
[...]

Als het product niet meer leverbaar is (overmacht voor de leverancier) kan je leverancier je natuurlijk ook een vergelijkbaar product van een ander merk aanbieden ....
Wil je dit niet dan kun je in overleg met je leverancier besluiten de order te annuleren.
Pagina: 1 ... 81 82 83 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee