Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 118 Laatste
Acties:
  • 690.968 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-06 10:26
blb4 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 13:55:
[...]

Ik heb goed gekeken welke kabels ik allemaal nodig had (ook voor zaken als heishamon, 1-wire sensoren) en waar die naar toe moesten en gezorgd dat alle kabels lang genoeg waren. En natuurlijk ook al wat extra voor mogelijk toekomstig gebruik.

In totaal:
  • 2 x 3 aderige YMVK 2,5 mm² voor voeding WP naar groepenkast;
  • 1 x 3 aderige YMVK 2,5 mm² naar verwarmingselement boiler op zolder;
  • 1 x 3 aderige rubber 1,5 mm² naar driewegklep(pen) in kruipruimte;
  • 1 x 2 aderige kabel 0,8 mm² naar controler in meterkast;
  • 1 x 2 aderige kabel 0,8 mm² naar temperatuursensor boiler op zolder;
  • 1 x 4 aderige kabel 0,8 mm² naar thermostaatmodule in meterkast (niet (meer) in gebruik);
  • 1 x 4 aderige kabel 0,5 mm² naar Heishamon in meterkast tbv 1-wire sensoren;
  • 1 x UTP naar heishamon in meterkast (communicatie met Pana, 1 aderpaar voor GND, 1 aderpaar voor +5V;
  • 1 x UTP naar netwerk switch in meterkast tbv Cloudmodule in Pana (niet (meer) in gebruik);
  • 1 x UTP voor toekomstig gebruik naar meterkast;
  • 1 x 4 aderige kabel 0,8 mm² voor toekomstig gebruik naar meterkast.
Daarom heb ik deze van buiten naar binnen getrokken.
Alles in 1x

https://www.thomann.de/nl...ghflex_18_x_25mm_grey.htm

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

John lamers schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:02:
Vandaag een brief van RVO dat de ISDE subsidie die 1 februari aangevraagd is toegekend.
Zelf geplaatst? of laten plaatsen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John lamers
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-03 12:22
zelf geplaatst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Motorfret schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:24:
[...]

Alles in 1x

Wel grote kans op poef als je een signaal draadje wisselt met 230V.
Zou dit niemand aanraden, ook niet omdat het verspilling van koper is om 2.5mm2 voor signalen te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:40
Mark1972V schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:59:
Zo, vandaag de Panasonic MXC12J9E8 besteld, 12kw aan warmte :) Komt met weekje binnen, op voorraad in Polen.
Met een buffervat 300 liter en wat accesoires voor combinatie met mijn aparte tapwater buffer en zonnecollector installatie. Leuk installatie klusje binnenkort!

Kan iemand nog advies geven wat nou de beste manier is om zijn COP te meten? Ik heb Home Assistant draaien, maar moet er beslist zo'n dure Kamstrup komen of is het met de Heishamon ook mogelijk op basis van flow en temperatuur meting?
mooie levertijd :) zoals al veel gemeld, is een kamstrup goed om exact uit te meten hoeveel er opgeleverd is, maar de opbrengst waarden van de panasonic zijn betrouwbaar. daarnaast heb je met een 12kw voor mijn gevoel ook niet genoeg aan de goedkoopste kamstrup. een aparte stroommeter is wel aangeraden. Achteraf gezien weet ik niet of ik de stroommeter op de backup heater de moeite waard vind, aangezien die maar weinig gebruikt wordt bij mij.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

bbbrumbrum schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 16:19:
[...]

Zou dit niemand aanraden, ook niet omdat het verspilling van koper is om 2.5mm2 voor signalen te gebruiken.
klein din rail kastje binnen hangen met een rits wago adapters erin (artikelnummer 4055143421942)
relatief goedkoop en laagdrempelig omdat je geen aderhulzen hoeft te maken en makkelijk te markeren wat wat is.

[ Voor 49% gewijzigd door flippy op 04-03-2023 16:28 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-06 13:03
Motorfret schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:24:
[...]

Alles in 1x

.

[ Voor 34% gewijzigd door Diedo70 op 04-03-2023 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
@bbbrumbrum @flippy

Ik heb een spelsberg kast zoals die linksboven. (+dat de aders genummerd zijn en ik de aansluitingen aan de binnenkant van de deksel opgeschreven heb)

https://www.bol.com/nl/nl...jbiKQk1c_QBAaAotNEALw_wcB

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hondjeee
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-06 11:07
John lamers schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:02:
Vandaag een brief van RVO dat de ISDE subsidie die 1 februari aangevraagd is toegekend.
Hier ook de subsidie eind februari toegekend gekregen na 4 weken wachten. Op de factuur alleen 'installatie + merk en model + serienummer + meldcode' vermeld.

Geen uren gespecificeerd en ook geen foto's meegestuurd (aangezien dat geen verplicht veld is tijdens de aanvraag).

Lijkt dus volkomen willekeurig te zijn wat er wel en wat er niet wordt goedgekeurd door de medewerkers van de RVO.

Ik had overigens wel al subsidie gekregen voor triple glas en een wpb, dus het was een uitbreiding van de aanvraag en geen volkomen nieuwe aanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:36
bbbrumbrum schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 16:19:
[...]

Ik dacht vooral ook aan ‘t feit dat ik met al die bekabeling naar verschillende plekken moet. ‘t gene ik later wel bedacht had was dat ik een 4 aderige YMVK kabel had kunnen gebruiken voor de WP ipv 2 x 3 aderig, dat had 1 kabel gescheeld.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:40
blb4 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 19:46:
[...]

Ik dacht vooral ook aan ‘t feit dat ik met al die bekabeling naar verschillende plekken moet. ‘t gene ik later wel bedacht had was dat ik een 4 aderige YMVK kabel had kunnen gebruiken voor de WP ipv 2 x 3 aderig, dat had 1 kabel gescheeld.
Bij de 4aderige kabel met 2 groepen had je niet aan de regels voldaan. 2x3 aders is zoals het hoort (of 2x5 in het geval van een 3fase machine/T-cap)

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
LinuZZ schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:27:
[...]

Bij de 4aderige kabel met 2 groepen had je niet aan de regels voldaan. 2x3 aders is zoals het hoort (of 2x5 in het geval van een 3fase machine/T-cap)
Wel als ik ‘m op een drie-fase automaat had afgewerkt toch? Ik gebruik L2 en L3 voor de WP.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-06 20:16
jvanderkroon schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 07:35:
@gerard053 de vraag was in vergelijking met een door Heishamon berekende cop. Daar ben ik ook best benieuwd naar hoeveel dat afwijkt.

De flow van de pomp weet je alleen zijn die temp sensoren die je zelf toevoegt niet geijkt en zitten niet in het water.

Misschien iemand die beiden heeft en kan aangeven hoeveel het afwijkt en of het bruikbaar is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOfsTS7tAmBUrvOEdLkOgk63OrU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eTirW6y9cvImwBVb1wx4lMsW.png?f=fotoalbum_large

Uit de Pana komt een COP van 6.5 over de afgelopen uren. Kamstrup meting vs kWh opgenomen zegt dan COP=5.0. Pana zegt over februari een COP van 6.11 terwijl over dezelfde maand mijn Kamstrup meting aangeeft dat het 4.44 is (of 4.77 als de Backup heater buiten beschouwing wordt gelaten).
Vind de afwijking in absolute zin nogal fors, maar voor relatieve metingen zijn de Pana getallen misschien wel bruikbaar.
MBUS shield: kijk eens bij AZ-delivery.de

WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 10:32
gerard053 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 21:38:
[...]

[Afbeelding]

Uit de Pana komt een COP van 6.5 over de afgelopen uren. Kamstrup meting vs kWh opgenomen zegt dan COP=5.0. Pana zegt over februari een COP van 6.11 terwijl over dezelfde maand mijn Kamstrup meting aangeeft dat het 4.44 is (of 4.77 als de Backup heater buiten beschouwing wordt gelaten).
Vind de afwijking in absolute zin nogal fors, maar voor relatieve metingen zijn de Pana getallen misschien wel bruikbaar.
MBUS shield: kijk eens bij AZ-delivery.de
Je moet doen wat blb4 in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2" zegt.
De Opwekking van de pana delen door het extern gemeten verbruik. De opwekking klopt, zeker als je een wat langere periode neemt, heel aardig. Het verbruik is de meting die de pana niet correct geeft. Is hier al vaak besproken. Dus de meting van de pana is zeker bruikbaar als je het verbruik maar extern meet.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-06 11:08

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
blb4 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:58:
[...]

Ik heb dus een Kamstrup maar zoals ik eerder zei, het geproduceerde vermogen geeft de Pana behoorlijk goed door. Leuk om te hebben zo’n warmtemeter maar zeker niet noodzakelijk om te kunnen beoordelen/uitzoeken of je WP optimaal presteert.

Een COP berekening op basis van Pana warmte opgave en externe kWh meter voor opgenomen vermogen geeft m.i. Een prima bruikbare COP.
Eindelijk iemand die eerlijk is over de in mijn ogen te dure kampstrup
In ts staat een script waarmee je simpel cop berkent, en dan kun je zelf installen welk verbruik, de mijn van echt ALLES dus.. IPV de best wel redelijk pana-vs kampstrup. die maar eens stukje verbruik meten

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
blb4 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 13:55:
[...]

Ik heb goed gekeken welke kabels ik allemaal nodig had (ook voor zaken als heishamon, 1-wire sensoren) en waar die naar toe moesten en gezorgd dat alle kabels lang genoeg waren. En natuurlijk ook al wat extra voor mogelijk toekomstig gebruik.

In totaal:
  • 2 x 3 aderige YMVK 2,5 mm² voor voeding WP naar groepenkast;
  • 1 x 3 aderige YMVK 2,5 mm² naar verwarmingselement boiler op zolder;
  • 1 x 3 aderige rubber 1,5 mm² naar driewegklep(pen) in kruipruimte;
  • 1 x 2 aderige kabel 0,8 mm² naar controler in meterkast;
  • 1 x 2 aderige kabel 0,8 mm² naar temperatuursensor boiler op zolder;
  • 1 x 4 aderige kabel 0,8 mm² naar thermostaatmodule in meterkast (niet (meer) in gebruik);
  • 1 x 4 aderige kabel 0,5 mm² naar Heishamon in meterkast tbv 1-wire sensoren;
  • 1 x UTP naar heishamon in meterkast (communicatie met Pana, 1 aderpaar voor GND, 1 aderpaar voor +5V;
  • 1 x UTP naar netwerk switch in meterkast tbv Cloudmodule in Pana (niet (meer) in gebruik);
  • 1 x UTP voor toekomstig gebruik naar meterkast;
  • 1 x 4 aderige kabel 0,8 mm² voor toekomstig gebruik naar meterkast.
Als je 9 volt naar de pana legt, kun je daar een esp aan hangen met espeasy kun je 12 dallas kwijt.
Als je wifi ruk is zou in de ts kijken naar de heishamin verleng optie

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Dylantje2 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:03:
[...]
Als je 9 volt naar de pana legt, kun je daar een esp aan hangen met espeasy
Da's wel heel veel overkill (en met wat pech vooral kill).
Een ESP8266, en ook een ESP32, werkt op 3.3V. Veel esp bordjes hebben wel een voltage regulator, maar 5V is dan voor die regulator altijd nog een stuk prettiger dan 9V. Hoe hoger zijn Vin, hoe meer energieverlies en hoe meer warmte gegenereerd wordt.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-06 18:57

Rzaan

Altijd zoekende

Aan onze Panasonic 9 kW wordt de VV voor de gehele benedenverdieping aangesloten.
Als ik ook de VV verwarming op de 1ste etage in de badkmaer ga aansluiten, kom ik met een vraag te zitten.

Stel, het is voorjaar en de VV in de woonkkamer is niet meer nodig.
Maar de badkamer met tegels en in je nakie rondlopen heb je graag nog wel op hoge temperatuur.
Dan moet je op de verdelen iets van een aansluiting maken voor de badkamer en aparte thermostaat.

Maar gaat de WP dan niet pendelen omdat hij te weinig buffer heeft om zijn warmte kwijt te kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:32

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rzaan schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:02:
Aan onze Panasonic 9 kW wordt de VV voor de gehele benedenverdieping aangesloten.
Als ik ook de VV verwarming op de 1ste etage in de badkmaer ga aansluiten, kom ik met een vraag te zitten.

Maar de badkamer met tegels en in je nakie rondlopen heb je graag nog wel op hoge temperatuur.
Dan moet je op de verdelen iets van een aansluiting maken voor de badkamer en aparte thermostaat.

Maar gaat de WP dan niet pendelen omdat hij te weinig buffer heeft om zijn warmte kwijt te kunnen?
Ja en een flow error omdat het volume van alleen de badkamer afgifte veel lager is dan gewenst. Werkt alleen met een buffer en dat wil je dus niet. Dat is inefficiënt en blijft een pendel feestje.

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 06-03-2023 15:08 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Carboy54 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:06:
[...]

Ja en een flow error omdat het volume van alleen de badkamer afgifte veel lager is dan gewenst. Werkt alleen met een buffer en dat wil je dus niet. Dat is inefficiënt en blijft een pendel feestje.
Hoe pak je dit dan aan met een Panasonic en VV?
Altijd de gehele VV op de thermostaat van beneden laten draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerard053
Rzaan schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:18:
[...]

Infrarood panelen icm een electrische handdoek radiator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Rzaan schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:18:
[...]

Wat is nu je gebruikelijke flow (l/min)? De Panasonic kan draaien met minimaal 9 l/min, daaronder H62 error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

blb4 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:00:
[...]

Wat is nu je gebruikelijke flow (l/min)? De Panasonic kan draaien met minimaal 9 l/min, daaronder H62 error.
Mijn Panasonic staat nog ergens in het luchtledige.
Wacht al maanden op dat &@#*-ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Rzaan schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:05:
[...]

Hier zijn ze op voorraad, heb er vorige week een opgehaald. Kan je die andere annuleren.

https://www.immotecshop24...09J3E5-Kompakt-9-kW-Gen-J

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 06-03-2023 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:59
Wel aardig aan de prijzige kant.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Vergeleken met wat? Overal waar je zoekt zijn het oude prijzen want geen voorraad en al maanden niet, of het is in Spanje met de claim dat het op voorraad is waarbij je het niet even zelf ophaalt voor de zekerheid, of het is met een dikke disclaimer dat je geen garantie hebt het voor die prijs te krijgen ook al heb je vooruit betaald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Rzaan schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:05:
[...]

Ai..... Tja, voor als hij er eenmaal is: belangrijke parameters zijn de minimale flow die de WP nodig heeft (9l/min) en 't minimale vermogen dat hij kan leveren (afhankelijk van COP (dus afhankelijk van buitentemperatuur en Ta) maar zo rond de 2500W.) Als je niet voldoende afgifte hebt dan gaat de Ta omhoog en gaat de WP pendelen. Je kan dan de target temp verhogen, dat vergroot de afgifte maar dan kan niet ongelimiteerd en je COP gaat daardoor naar beneden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Anoniem: 27535 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:17:
[...]

Hier zijn ze op voorraad, heb er vorige week een opgehaald. Kan je die andere annuleren.

https://www.immotecshop24...09J3E5-Kompakt-9-kW-Gen-J
Ik wil bij een apparaat waar veel in zit aan techniek gewoon een Nederlandse leverancier.
Garantie en ik hoef niet zo ver te rijden als ik z'n ruiten in wil gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t21
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-05 18:33

t21

Na lang wachten is mijn warmtepomp inmiddels geleverd. Het installatiegedeelte gaat beginnen. Hieronder een schematisch overzicht van mijn situatie, ik zou dit graag eens laten toetsen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FT2zJHzeXe5JCQ-v2mT3kwV5hP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GZWagyoCAAM0crRXHvnuBN91.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder mijn Therminon Lage temperatuur verdeler. Deze verdeler stelt mij in staat om de bijmenging compleet dicht te draaien (zie inbussleutel). Ook ben ik van plan de pomp en bypass te verwijderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62PmQ2SKcAU3OgDXBQbA5XJH3tw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vv6hZyL9uhQiOfEwp07JH79L.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben benieuwd of er nog dingen beter kunnen of anders moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerard053
t21 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:16:
Na lang wachten is mijn warmtepomp inmiddels geleverd. Het installatiegedeelte gaat beginnen. Hieronder een schematisch overzicht van mijn situatie, ik zou dit graag eens laten toetsen. [Afbeelding]

Hieronder mijn Therminon Lage temperatuur verdeler. Deze verdeler stelt mij in staat om de bijmenging compleet dicht te draaien (zie inbussleutel). Ook ben ik van plan de pomp en bypass te verwijderen.
[Afbeelding]

Bij mijn weten heb je een ombouwset nodig van Therminon waarbij de pomp en thermostaatknop/temperatuurbeveiliging komt te vervallen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5ZLMQ7OJnxahChXBbYGOCsXMnw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/n6Y8nkdQxddfUsnmO2SGPRwy.jpg?f=user_large

De aansluitingen voor aanvoer en retour zitten aan de zijkant.

Weet je al hoe je de bovenverdieping wilt regelen icm beneden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rzaan schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:55:
[...]

Ik wil bij een apparaat waar veel in zit aan techniek gewoon een Nederlandse leverancier.
Pfff als ik dit lees wordt de levertijd oneindig 😁

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Na lang wachten is mijn warmtepomp inmiddels geleverd. Het installatiegedeelte gaat beginnen. Hieronder een schematisch overzicht van mijn situatie, ik zou dit graag eens laten toetsen. [Afbeelding]

[Afbeelding]

Flex tussen de wp en de vorstbeveliging. Deze moeten verspringen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDqY_-jfgvMIHxvo46Tc8OrpQkg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Mgaz5bYHkfm1GLyFaDVxcdZl.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

blb4 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:43:
[...]

Ai..... Tja, voor als hij er eenmaal is: belangrijke parameters zijn de minimale flow die de WP nodig heeft (9l/min) en 't minimale vermogen dat hij kan leveren (afhankelijk van COP (dus afhankelijk van buitentemperatuur en Ta) maar zo rond de 2500W.) Als je niet voldoende afgifte hebt dan gaat de Ta omhoog en gaat de WP pendelen. Je kan dan de target temp verhogen, dat vergroot de afgifte maar dan kan niet ongelimiteerd en je COP gaat daardoor naar beneden.
Vergeet ook niet systeem inhoud 20 ltr per Kw minimaal vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t21

t21

gerard053 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:32:
[...]

Bij mijn weten heb je een ombouwset nodig van Therminon waarbij de pomp en thermostaatknop/temperatuurbeveiliging komt te vervallen.
[Afbeelding]

De aansluitingen voor aanvoer en retour zitten aan de zijkant.

Weet je al hoe je de bovenverdieping wilt regelen icm beneden?
Ik weet niet van het bestaan van zo'n ombouwset. Zal nog eens goed zoeken.

Er komt geen naregeling op de verdelers, het plan is om ze waterzijdig in te regelen en daarna met rust te laten. Dat zal in de praktijk neerkomen op het dichtdraaien(knijpen flow) van de retourleiding op de dichtstbijzijnde verdeler(bovenverdieping).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

R32 over 3 jaar verboden voor nw monobloc

https://www.installatie.n...-over-drie-jaar-verboden/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t21

t21

Carboy54 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:40:
[...]

Flex tussen de wp en de vorstbeveliging. Deze moeten verspringen.

[Afbeelding]
Je bedoelt ze niet recht boven elkaar monteren neem ik aan? Goeie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs_1909
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 05-06 21:23
Rzaan schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:55:
[...]

Precies. Ik heb afgelopen vrijdag nog gebeld met DHPS, daar heb ik een 7kW monoblock in bestelling staan. Medewerker gaf aan dat zover die nu kon zien, ooh wacht, inschatten dat het augustus / september zou worden. Zoja, dan heb ik er ook een jaar wachten opzitten...... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Thijs_1909 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:22:
[...]

Precies. Ik heb afgelopen vrijdag nog gebeld met DHPS, daar heb ik een 7kW monoblock in bestelling staan. Medewerker gaf aan dat zover die nu kon zien, ooh wacht, inschatten dat het augustus / september zou worden. Zoja, dan heb ik er ook een jaar wachten opzitten...... |:(
Vandaag hoorde ik van DHPS levertijd nu volgend jaar. Inschattingen betekent standaard vertragingen bij Panasonic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerard053
t21 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:08:
[...]

Ik weet niet van het bestaan van zo'n ombouwset. Zal nog eens goed zoeken.

Er komt geen naregeling op de verdelers, het plan is om ze waterzijdig in te regelen en daarna met rust te laten. Dat zal in de praktijk neerkomen op het dichtdraaien(knijpen flow) van de retourleiding op de dichtstbijzijnde verdeler(bovenverdieping).
Ik kreeg bij Warmteservice goede uitleg en prijsopgave.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4

[Afbeelding]

Ik zie geen gekke dingen. De basis is gelijk aan mijn schema, zie mijn topic
Ik heb geen vorstbeveiligingskleppen, dat is denk ik voor iedereen een eigen keuze en afhankelijk hoe je 't risico inschat dat ze een x nodig zijn. Ik kan de WP wel laten leeglopen in de kruipruimte.

Ik maak ook gebruik van RVS flex, ik heb die juist ook gebruikt om door de gevel / in de kruipruimte te geraken. Mogelijk kan dan ook bij jou handig zijn.

Een extern expansievat heb je niet altijd nodig, dat is afhankelijk van je systeeminhoud en de maximale opvoerhoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-06 11:28

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

wervisser schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:45:
Voor wat betreft de subsidie voor de MXC12J9E8 heb ik contact opgenomen met het RVO. Zij hebben het intern uitgezet om de wijziging in de subsidie lijst door te voeren.
Als advies aan degene die hier nog subsidie voor moeten aanvragen, kies niet voor de standaard meldcode maar kies voor alternatief. Voer vervolgens alle gegevens van de unit in.
Geen idee of het dan goed komt, maar dat is hun advies :)
Was het uiteindelijk iemand nog gelukt om daadwerkelijk subsidie voor het 12kW model te krijgen?
@Motorfret wellicht?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter

Ik denk dat je hem zo in moet stellen dat je 2 zones gebruikt. als je die afzonderlijk hebt/kunt maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
Rimco schreef op maandag 6 maart 2023 @ 23:05:
[...]

Was het uiteindelijk iemand nog gelukt om daadwerkelijk subsidie voor het 12kW model te krijgen?
@Motorfret wellicht?
Subsidie is gelukt, maar wel met de lagere vergoeding zoals in de subsidie lijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:56

Ik heb dezelfde situatie, badkamer loopt altijd mee, nu na 3 winters heb ik nooit gehad dat de badkamer te koud was als er in de kamer geen warmte meer gevraagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

KaDoos schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:13:
[...]

Ik heb dezelfde situatie, badkamer loopt altijd mee, nu na 3 winters heb ik nooit gehad dat de badkamer te koud was als er in de kamer geen warmte meer gevraagd wordt.
Hebben jullie nog extra verwarming in de badkamer zoals een (elektrische) radiator of een infrarood paneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:56
Ik zie dat @Dylantje2 in de TS 2 LAN-kabels naar de wp aanraadt. Waar gaat de tweede heen? Of is dat gewoon een backup?

NRGkick mobiele lader te koop, 350€, zeer goede staat, Schuko en 32A CEE, 7.5m, met sim-kaart. Nieuwprijs 1400€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Dylantje2 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 23:07:
[...]
Ik denk dat je hem zo in moet stellen dat je 2 zones gebruikt. als je die afzonderlijk hebt/kunt maken
Dat zullen de mensen die VV gaan aanleggen wel kunnen doen, toch?

Ik wil - als ik voor Water VV gaan - alvast door de aannemer de slang laten leggen in de badkamer.
Daarna dan een flink stuk afvoer- en aanvoer-slang vooralsnog opgerold aan het plafond van de ondergelegen woonkamer laten hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:41

Wij gaan bij de verbouwing van de badkamer deze zomer uiteindelijk toch elektrische vloerverwarming leggen ipv normale vv. Dit omdat de warmtevraag daar (op noord) ook bij ons behoorlijk afwijkend is van de overige ruimtes. Momenteel verwarmen we hem overigens nauwelijks, alleen op de allerkoudste dagen met een elektrische handdoekradiator. Maar voor comfort willen we in de koudere maanden de vv dan in de ochtend ff aanzetten. Helaas COP 1, maar in vergelijking met zones aanleggen en gedoe met te weinig afgifte denk ik toch wel meest praktisch. Voor jullie wellicht interessant ter inspiratie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
jurjen_g schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:22:
[...]

Wij gaan bij de verbouwing van de badkamer deze zomer uiteindelijk toch elektrische vloerverwarming leggen ipv normale vv. Dit omdat de warmtevraag daar (op noord) ook bij ons behoorlijk afwijkend is van de overige ruimtes. Momenteel verwarmen we hem overigens nauwelijks, alleen op de allerkoudste dagen met een elektrische handdoekradiator. Maar voor comfort willen we in de koudere maanden de vv dan in de ochtend ff aanzetten. Helaas COP 1, maar in vergelijking met zones aanleggen en gedoe met te weinig afgifte denk ik toch wel meest praktisch. Voor jullie wellicht interessant ter inspiratie.
Dat in de ochtend ff aanzetten gaat niet werken met vloerverwarming, 't duur gewoon een tijd voordat die (tegel)vloer is opgewarmd. Ik zou er toch gewoon vloerverwarming neerleggen en deze gewoon mee laten lopen. Als de vloer te koud is: Handoek of mat op de vloer bij de wastafel en als de ruimtetemperatuur te koud is/blijft dan met infrarood (IR paneel of zo'n warmtelamp) aan de slag. Die hoeft alleen aan als je er bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
Rzaan schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:18:
[...]

Hebben jullie nog extra verwarming in de badkamer zoals een (elektrische) radiator of een infrarood paneel?
Wij hebben verder geen verwarming, badkamer heeft geen buitenmuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 10:32
[...]

IR

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

[...]

Wij hebben een radiator die gevoed wordt door de warmtepomp en een elektrische blaas verwarming aan de muur die we aanzetten als we onder de douche gaan als het kil aanvoelt op de badkamer.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:56

dof

Beetje off topic misschien maar 'k hou het beperkt... :>

'k Ben nu bezig met de badkamer en wil gewoon een VVW daar en die aansluiten op m'n Pana WP.
Plaatselijke italiaanse specialist gaat daar een terrazzo vloer leggen (hadden we in ons andere huis ook, prachtig).

Wat voor VVW buis leggen jullie daar? 14mm? 16mm? 18mm? ('k heb wel paar cm ruimte).

In de andere ruimtes heb ik Magnum kunststof verdelers, dus die ga ik daar ook maar gebruiken.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-06 11:28

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Motorfret schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 00:53:
[...]

Subsidie is gelukt, maar wel met de lagere vergoeding zoals in de subsidie lijst.
Klinkt alsof ik beter 2 7J's er neer kan zetten dan een enkele 12J er neer te zetten |:(

[ Voor 7% gewijzigd door Rimco op 07-03-2023 14:01 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Infrarood paneel. Gebruik ik 2x per jaar. Geen fijne optie. Alles blijft verder steenkoud. Beter grotere afgifte 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Rzaan hier vanuit de nieuwbouw 15cm hoh vloerverwarming en een elektrische handdoekradiator. De laatste is al een jaar defect (was een of ander ding met automatische tijdklok, werd op de raarste momenten warm en nu knippert alleen het lampje nog op een manier die niet in de handleiding staat. Mocht je hier voor gaan, neem dan dus een zo dom mogelijke, schakelen met een eigen tijdklok/smartplug/...). Alleen de vloerverwarming werkt goed genoeg.

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 07-03-2023 14:25 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Carboy54 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:11:
[...]

Infrarood paneel. Gebruik ik 2x per jaar. Geen fijne optie. Alles blijft verder steenkoud. Beter grotere afgifte 😁
Maar hoe bereik je die grotere afgifte?
Ik wil mijn Panasonic zo optimaal mogelijk gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rzaan schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:29:
[...]

Wat hangt er nu aan verwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Carboy54 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:30:
[...]

Wat hangt er nu aan verwarming?
een hele lelijke radiator, waarvan ook de knop nog ;s stuk is.
12 graden daarbinnen.

Ik wil het liefst geen radiator terug.
Het oog wil ook wat.

Ik zoek nog op designradiator gecombineerd met handdoekrek of zo, maar dat is tot nu toe ook niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rzaan schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:38:
[...]

12 graden daarbinnen.

Het oog wil ook wat.

Ik zoek nog op designradiator gecombineerd met handdoekrek of zo, maar dat is tot nu toe ook niet veel.
Kijk eens of er zoiets bestaat met booster ventilator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
[...]

12 graden daarbinnen.

Het oog wil ook wat.

Volgens mij wordt vaak een vloerverwarmingslus die via de design/handdoekradiator gaat toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
marvel27 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:18:
Ik zie dat @Dylantje2 in de TS 2 LAN-kabels naar de wp aanraadt. Waar gaat de tweede heen? Of is dat gewoon een backup?
Ik heb daar mijn voedingen voor de eps en de heishamon in/aan zitten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:30

hnq

Carboy54 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:11:
[...]

Hm, verwarming met infraroodspiegel hier. Bevalt ons al jaren uitstekend. Hangt erg van formaat van badkamer- en mate van isolatie af denk ik.

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
[...]

12 graden daarbinnen.

Het oog wil ook wat.

Hoe hoog kun je kwijt?
Handdoek radiator.. en de retour op je vloerverwarming Werkt hier al even...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter

[Afbeelding]

Pana topic.. denk dat je veel kunt winnen _/-\o_ 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-06 15:06
blb4 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:57:
[...]

Volgens mij wordt vaak een vloerverwarmingslus die via de design/handdoekradiator gaat toegepast.
Ja, zo heb ik het ook aangelegd bij de verbouwing van de badkamer. En dan met een RTL ventiel (vanwege te warm cv water), met een WP niet nodig.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-06 14:01

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Rzaan schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:29:
[...]

Heb je een verlaagd plavond, kun je misschien vloerverwarmingsslang in kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Leudal schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 17:52:
[...]

Heb je een verlaagd plavond, kun je misschien vloerverwarmingsslang in kwijt.
Ik denk dat ik hem dan beter in de muur kan verwerken met een klein voorzetwandje.
Anders zit ik - denk ik - vooral de zoldervloer erboven te verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t21

t21

Dylantje2 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 17:06:
[...]

Pana topic.. denk dat je veel kunt winnen _/-\o_ 8)
Hoe bedoel je dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Pana kennis..:-) zitten er veel.
als je een wat foto's deelt en je idee qua systeem..
Komen er wel antwoorden/tips/oplossingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t21

t21

Binnenkort ga ik mijn monoblock plaatsen. Ik heb dit topic uiteraard grondig doorgenomen en ben heel veel wijzer geworden. Dank voor alle bijdrages! Nog een paar vraagjes:

1. De warmtepomp zal op de aanbevolen afstand van 30cm van de gevel op beugels gemonteerd worden.
Ik ben van plan vanuit de warmtepomp direct een verloop te plaatsen naar 1" en daarop de RVS flex aan te sluiten. Ik moet met mijn leidingen direct omhoog richting dakrand, kan ik deze bocht (zonder knie) met de RVS flex fatsoenlijk maken? Bij voorkeur gebruik ik zo min mogelijk knietjes.

2. Ik zie veel reguliere grijze buisisolatie gebruikt worden om de buitenleidingen te isoleren, waarmee kan je deze afsluiten/inpakken? Of is het echt een beter idee om het ietwat prijzige Armaflex aan te schaffen (waar? wil geen weken wachten).

3. Ik ga waarschijnlijk geen vorstbeveiligingskleppen plaatsen. Welk scenario moet zich ongeveer voordoen wil het misgaan en wat zou er dan allemaal kapot gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-06 18:30
Rimco schreef op maandag 6 maart 2023 @ 23:05:
[...]

@Motorfret wellicht?
Moet hem nog aanvragen, maar ik heb er een hard hoofd in. Alle, door Panasonic, aangeleverde documentatie wijst op een 9kW model. Dus zonder sjoemelen zie ik hier geen ander bedrag voor komen. Waarom dit zo is ingediend is mij daarentegen een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:19
t21 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:17:
Binnenkort ga ik mijn monoblock plaatsen. Ik heb dit topic uiteraard grondig doorgenomen en ben heel veel wijzer geworden. Dank voor alle bijdrages! Nog een paar vraagjes:

1. De warmtepomp zal op de aanbevolen afstand van 30cm van de gevel op beugels gemonteerd worden.
Dan heb je alvast dit topic (en het algemene L/W WP topic) niet goed genoeg gelezen, want het hangen van een WP aan de gevel met dat soort beugels is zo'n beetje een garantie op overlast door brommen en/of trillingen binnenshuis.
Ik zou dit alleen overwegen als die gevel de gevel van een vrijstaande garage oid is.
3. Ik ga waarschijnlijk geen vorstbeveiligingskleppen plaatsen. Welk scenario moet zich ongeveer voordoen wil het misgaan en wat zou er dan allemaal kapot gaan?
Stroomuitval bij vorst. En dan vriest dus je warmtewisselaar + evt expansievat en andere delen die met water te maken hebben van je WP kapot.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 08-03-2023 12:59 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Andrehj schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:59:

Stroomuitval bij vorst. En dan vriest dus je warmtewisselaar + evt expansievat en andere delen die met water te maken hebben van je WP kapot.
met die kleppen is dat uitgesloten, of bij fikse kou kan het alsnog?

[ Voor 27% gewijzigd door Rzaan op 08-03-2023 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4

Ik ben van plan vanuit de warmtepomp direct een verloop te plaatsen naar 1" en daarop de RVS flex aan te sluiten. Ik moet met mijn leidingen direct omhoog richting dakrand, kan ik deze bocht (zonder knie) met de RVS flex fatsoenlijk maken? Bij voorkeur gebruik ik zo min mogelijk knietjes.

2. Ik zie veel reguliere grijze buisisolatie gebruikt worden om de buitenleidingen te isoleren, waarmee kan je deze afsluiten/inpakken? Of is het echt een beter idee om het ietwat prijzige Armaflex aan te schaffen (waar? wil geen weken wachten).

1: Als je eerst nog een verloop plaatst wordt de afstand tot de muur best krap voor een 90 graden bocht met RVS flex. Als je die RVS flex nog moet kopen koop die dan met aan 1 kant een 90 graden bocht.

3: scenario is vrij simpel: temperatuur < 0 ⁰C in 't watercircuit. Zolang de WP niet defect is en op 230V is aangesloten is er m.i. geen kans op dat 't misgaat. Er zitten genoeg beveiligingen in 't systeem waaronder verwarmer expansievat en de waterpomp laten draaien als de watertemperatuur te koud wordt. Als de WP niets doet door 230V uitval of door een defect (b.v. waterpomp defect) dan is 't helemaal afhankelijk van de plaatsing van je WP en de omstandigheden of de temperatuur ook onder 0 komt. -15 buiten met gure oosten wind en volledige vrije opstelling WP ergens in 't open buiten gebied: bingo binnen 5 minuten. Bij plaatsing zoals die van mij op 20 cm van de buitenmuur in de stad in 't midden van 't land met de huidige winters zie ik 't niet snel gebeuren dus ik heb ze ook niet geplaatst. Mocht 't nodig zijn dan kan ik de WP leeg laten lopen in de kruipruimte. Dan moet ik wel thuis & alert zijn. Ik bezit wel een EPS systeem waarop ik binnenkort ook de WP aansluit. Verwarmen zal dan niet lang kunnen maar de pomp laten draaien en de expansievatverwarmer laten werken zal wel lang kunnen.
Wat er defect kan gaan? Alles wat in 't watercircuit in de WP zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Rzaan schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:04:
met die kleppen is dat uitgesloten, of bij fikse kou kan het alsnog?
Hij schrijft letterlijk:
Ik ga waarschijnlijk geen vorstbeveiligingskleppen plaatsen. Welk scenario moet zich ongeveer voordoen wil het misgaan en wat zou er dan allemaal kapot gaan?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Carboy54 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:56:
[...]

Kijk eens of er zoiets bestaat met booster ventilator.
Ik heb een Jaga geplaatst, met ruimte om nadien een booster in te bouwen (stopcontact er achter voorzien). Vooralsnog is het niet erg warm, maar warm genoeg.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t21

t21

Andrehj schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:59:
[...]

Dan heb je alvast dit topic (en het algemene L/W WP topic) niet goed genoeg gelezen, want het hangen van een WP aan de gevel met dat soort beugels is zo'n beetje een garantie op overlast door brommen en/of trillingen binnenshuis.
Ik zou dit alleen overwegen als die gevel de gevel van een vrijstaande garage oid is.

[...]
Jawel, ik lees verschillende succesverhalen, hier o.a. https://gathering.tweaker...message/62859622#62859622

Ik ga ook Phonox pluggen, rubbermatjes en anti-vibratie voetjes gebruiken i.c.m. de muursteun. Het alternatief is namelijk op het (houten) dak van de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
t21 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:34:
Jawel, ik lees verschillende succesverhalen, hier o.a. https://gathering.tweaker...message/62859622#62859622

Ik ga ook Phonox pluggen, rubbermatjes en anti-vibratie voetjes gebruiken i.c.m. de muursteun. Het alternatief is namelijk op het (houten) dak van de keuken.
Je moet het uiteraard zelf weten, maar als je de WP aan de muur vlak boven de grond kunt plaatsen, dan kun je hem toch ook op diezelfde grond plaatsen op bigfoots?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t21

t21

Andrehj schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:36:
[...]

Je moet het uiteraard zelf weten, maar als je de WP aan de muur vlak boven de grond kunt plaatsen, dan kun je hem toch ook op diezelfde grond plaatsen op bigfoots?
Ik kan hem op de grond niet kwijt. Ik heb hem voorzien aan de muur, vlak boven het keukendak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-06 13:15
En wat betekent dat voor onderhoud van bestaande R32 systemen ? Mogen die nog 20 jaar worden bijgevuld in het geval van een lek ?

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ercolano schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:12:
[...]

En wat betekent dat voor onderhoud van bestaande R32 systemen ? Mogen die nog 20 jaar worden bijgevuld in het geval van een lek ?
Gaat om nieuwe installaties. Onderhoud blijft voorlopig geen probleem net als nu oudere systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Andrehj schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:13:
[...]

Hij schrijft letterlijk:

[...]
Ja, dat las ik.
Maar is met kleppen dan alles wel altijd veilig?
Ook als de stroom uitvalt in een zeer koude winter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Rzaan schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:28:
[...]

Ja, dat las ik.
Maar is met kleppen dan alles wel altijd veilig?
Ook als de stroom uitvalt in een zeer koude winter?
Dat is natuurlijk wel de hamvraag; werken die kleppen goed en voorkomen ze alle schade aan de WP? Oftewel: loopt de WP goed genoeg leeg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John lamers
IK heb de accu en omvormer uit de camper in de winter binnen staan als noodstroom.
Als het net uitvalt neemt de noodstroom het over, wel zonder verwarmen want dan zou hij in een paar uur nog leeg zijn.
Kan dan de circulatie zonder zonnepaneel bijna 3 dagen aan de gang houden.
En in het voorjaar gaat hij weer in de camper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:52
John lamers,

IK heb de accu en omvormer uit de camper in de winter binnen staan als noodstroom.
Als het net uitvalt neemt de noodstroom het over, wel zonder verwarmen want

Hoe heb je dit geschakeld? Relais er tussen?

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
lbreman schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:13:
[...]

Ik heb een Jaga geplaatst, met ruimte om nadien een booster in te bouwen (stopcontact er achter voorzien). Vooralsnog is het niet erg warm, maar warm genoeg.
Jaga is troep!!!
Dus alles wat je daar aan extra werk/ggeld in stop is kansloos voor een LTV systeem,
Jaga was al een HTV systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
John lamers schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:30:
Als het net uitvalt neemt de noodstroom het over, wel zonder verwarmen want dan zou hij in een paar uur nog leeg zijn.
Benieuwd naar je hardware.
Hoe laat je op
Welke vermogens
Enz enz
Wat plaatjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter

Mss gelezen maar niet alles gesnapt.
Waarom naar 1? Als je dat niet zou dan en de gevraagde diameter gebruikt is beter en een getrokken bocht kan goed.[ is iets anders dan een knie] [ of rvs flex met haaksebocht]
Tegen de gevel:-(

TS staat ali armaflex, die paar weekjes in deze tijd beter dan binnen isolatie met een laagje shit erom heen.

Die kleppen vertrouw ik ook niet, als ze moeten werken, doen ze het soms weer net niet.
Ik heb een alternatief gemaakt, snel leeg te halen en dan lucht erop, met fietspomp om de leidingen leeg te halen./
Daarnaastmet een klep moet hij wel zo zitten dat je hele systeem leeg gaat en lukt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun95
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-05 17:30
Ik post dit even voor mijn pa die niet op Tweakers zit. Ben verder wel betrokken bij de te maken overwegingen:

Ik zoek wat advies met betrekking tot de aanschaf van een warmtepomp voor het achterhuis van een oude boerderij. Ik overweeg de Panasonic KIT-MDC09J3E5-W Lucht-water warmtepomp - monobloc - 9 kW aan te schaffen. Hier gebruiken we momenteel gaskachels. Het gaat om een (bijna) volledige diy CV installatie.

Na verschillende monoblock opties te hebben vergeleken, lijken de uitstekende mogelijkheden voor lokale besturing via Heishamon -> Home Assistant ons doorslaggevend. We willen namelijk niet afhankelijk zijn van clouddiensten en het slim gebruik van de warmtepomp is essentieel, bijvoorbeeld in combinatie met onze zonnepanelen en het ongewone verbruik dat gepaard gaat met de hobby airbnb in dit deel van het huis.

Echter, ik maak me zorgen over het feit dat de COP-waarde van deze warmtepomp niet meer tot de topklasse behoort. Panasonic kondigt namelijk een nieuwe serie warmtepompen aan, de K en L serie, die naar verwachting een hogere COP-waarde hebben dan de huidige J generatie. Maar ik vraag me af of Heishamon zomaar ondersteuning kan toevoegen voor deze volgende generatie warmtepompen. Daarnaast speelt ook nog het vraagstuk rondom levertijden, want het liefst gebruiken we hem de komende winter al.

Mijn vraag aan jullie is dus: zouden jullie mij adviseren om de Panasonic KIT-MDC09J3E5-W Lucht-water warmtepomp - monobloc - 9 kW aan te schaffen, of zouden jullie nog even wachten op de nieuwe K en L serie? Of misschien raden jullie wel een hele andere optie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
teun95 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:30:
Ik post dit even voor mijn pa die niet op Tweakers zit. Ben verder wel betrokken bij de te maken overwegingen:

Ik zoek wat advies met betrekking tot de aanschaf van een warmtepomp voor het achterhuis van een oude boerderij. Ik overweeg de Panasonic KIT-MDC09J3E5-W Lucht-water warmtepomp - monobloc - 9 kW aan te schaffen. Hier gebruiken we momenteel gaskachels. Het gaat om een (bijna) volledige diy CV installatie.

Na verschillende monoblock opties te hebben vergeleken, lijken de uitstekende mogelijkheden voor lokale besturing via Heishamon -> Home Assistant ons doorslaggevend. We willen namelijk niet afhankelijk zijn van clouddiensten en het slim gebruik van de warmtepomp is essentieel, bijvoorbeeld in combinatie met onze zonnepanelen en het ongewone verbruik dat gepaard gaat met de hobby airbnb in dit deel van het huis.

Echter, ik maak me zorgen over het feit dat de COP-waarde van deze warmtepomp niet meer tot de topklasse behoort. Panasonic kondigt namelijk een nieuwe serie warmtepompen aan, de K en L serie, die naar verwachting een hogere COP-waarde hebben dan de huidige J generatie. Maar ik vraag me af of Heishamon zomaar ondersteuning kan toevoegen voor deze volgende generatie warmtepompen. Daarnaast speelt ook nog het vraagstuk rondom levertijden, want het liefst gebruiken we hem de komende winter al.

Mijn vraag aan jullie is dus: zouden jullie mij adviseren om de Panasonic KIT-MDC09J3E5-W Lucht-water warmtepomp - monobloc - 9 kW aan te schaffen, of zouden jullie nog even wachten op de nieuwe K en L serie? Of misschien raden jullie wel een hele andere optie aan?
COp is niet het ding..
Je systeem fine tunen, veel belangrijker mss
K en L zijn dacht ik totaal andere machientjes, je kunt ook gewoon de keuze maken. Hierna komen wel weer I en J versies uit
@thehog weet alles van de Heishamon
De huidige is veel ervaring mee... dus als je voor de winter iets kunt krijgen :-) Zou ik het wel weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

teun95 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:30:

K&L hebben geen hogere COP wel een hogere prijs vanaf ongeveer € 7.000 shopprijs. R290 heeft vaak zelfs iets lagere COP dan R32. Levertijden Panasonic eind 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John lamers
ik gebruik een 2500w zuivere sinus omvormer van leertronic BV hier zit een omschakelautomaat, een laadregelaar en een MPPT laadregelaar voor een zonnepaneel ingebouwd.
De omschakelautomaat zorgt er voor dat als er netspanning is de netspanning door gaat naar de wp en als hij weg valt neemt de omvormer het over door de accu.
De druppellader houd de accu in conditie over de winter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun95
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-05 17:30
Carboy54 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:48:
[...]

K&L hebben geen hogere COP wel een hogere prijs vanaf ongeveer € 7.000 shopprijs. R290 heeft vaak zelfs iets lagere COP dan R32. Levertijden Panasonic eind 2023
Ik meen toch te zien dat de J versie een iets lagere COP heeft dan de K en L versies?

Heb je een linkje voor de prijs en de levertijden? Die zouden de keuze voor de J versie wel makkelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

teun95 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:59:
[...]

Ik meen toch te zien dat de J versie een iets lagere COP heeft dan de K en L versies?

Heb je een linkje voor de prijs en de levertijden? Die zouden de keuze voor de J versie wel makkelijk maken.
Cop afhankelijk van de modellen. Prijzen heb ik maar staan nog niet op mn site. Eventueel met dm. 9 Kw shopprijs ongeveer 7000 euro. Levertijd typisch Panasonic reken op eind 2023 voor de L. De K 2024 Levertijd J series idem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Buitenkamp schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:06:
John lamers,

Als het net uitvalt neemt de noodstroom het over, wel zonder verwarmen want

Hoe heb je dit geschakeld? Relais er tussen?
Dat werkt toch met zo'n UPS (zeg ik als niet-kenner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
John lamers schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:30:
De vraag is of dit blijft werken bij die kou. Gaat hij niet op een gegeven moment als de Tr te laag wordt de BH gebruiken? Hij zal af en toe de waterpomp laten draaien tegen het bevriezen, als dit maximaal 12 uur duurt zal het wel gaan, mits je enkel vvw hebt. Als het veel langer duurt vraag ik me af of Tr niet zo laag wordt dat hij de BH wil gaan gebruiken.
De kans dat de stroom zo lang uitvalt en dat de temperatuur zo laag is, is natuurlijk niet zo groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:52
Bij vorst beveiliging gaat het bij mij om maanden afwezigheid tegen minimaal verbruik nu dus.
Inmiddels de BH uitgeschakeld dit verbruikt idd giga. bij lage buitentemp.
Nu verbruikt de pomp en element van expansie en standby nog energie naar omstandigheden.
sluipverbruik 10w
Alles samen 90w.
BH kan oplopen tot 24 x 3 kw. is niet de bedoeling voor alleen vorstbeveiliging.

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05-04 14:55

Ik heb de WP ook met trillingsvrij pluggen aan de muur hangen, moet hierbij zeggen aan de garage muur deze grenst niet direct aan de woonkamer. Hoor de warmtepomp nooit en geen resonantie problemen oid.
Zoals al gezegd met 30cm ruimte en het plaatsen van een verloop kom je waarschijnlijk ruimte te kort. De flex zelf maakt al een aardige bocht, waarom geen flex 1.1/4 aansluiting. Deze kun je bij de Duitse webwinkel (zoek even op mijn post in dit topic of het andere pana topic) al voorgeisoleerd kopen.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Dylantje2 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:23:
[...]
Jaga is troep!!!
Dus alles wat je daar aan extra werk/ggeld in stop is kansloos voor een LTV systeem,
Jaga was al een HTV systeem
Hm ik hoop dan dat het meevalt🤔. Ik heb bewust de variant gekocht die is voorbereid op een booster, tbv verwarmen en koelen op lage temperatuur.

Om het bij lage watertemperaturen nog behaaglijk warm te krijgen zijn veel grotere radiatoren noodzakelijk. Jaga Hybrid radiatoren bevatten het gloednieuwe DBH-systeem. DB staat voor Dynamic Boost, waardoor de radiator niet groter hoeft in combinatie met een warmtepomp. Het DBH-systeem vergroot de afgifte enorm. De H van Hybrid staat door de dubbele werking, zowel bij koelen als verwarmen levert DBH de hoogste afgifte.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Pagina: 1 ... 80 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.