Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 79 ... 118 Laatste
Acties:
  • 690.821 views

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-05 19:56

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Mark1972V schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:37:
Is er iemand hier die wat kan zeggen over het in de grond leggen van de (warm water) leidingen van een monoblock? Ik moet met de leidingen van buitenaf onder de fundering door, en eigenlijk verderop onder het huis nog een keer onder een funderingsbalk. Boren door de funderingsbalk had mijn voorkeur, maar zeker die balk onder het huis is erg lastig om een bedrijf daar een gat in te laten boren (elektra in kruipruimte enzo).

Kan ik een leiding zonder al te veel problemen dieper onder de funderingsbalk door leggen zonder al te veel warmteverlies? En zo ja, iemand ervaring met een betaalbare oplossing qua grondleiding?
ikzelf heb deze gekocht:
https://benem.nl/terrendi...uo-hp-32-x-140-pe-xa.html
dus koud/warm CV en 2x voor instalatiekabel en netwerk/sturing
ze hebben daar ook met alleen water, en is per meter te bestellen. was de goedkoopste die ik kon vinden (alhoewel het bijna 50 euro p/m is)

[ Voor 3% gewijzigd door soepkip op 16-02-2023 20:17 ]

Beste film ooit

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:53

Carboy54

Duurzaamheid coach

Dylantje2 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:31:
[...]

En die praktijk zou ik hier eerst uitvragen
Als ik @Carboy54 moet geloven loopt een 7 hoger in zijn hz, dus zal ook meer verbruiken.
En als de setpoint anders zijn van een 7, gaat hij mss wel veel langer door.
Af een toe een backheater geeft niets als hij daarna lager in hz loopt. Geen bh en hoger ehz is lifetime meer verbruik:-)

Enz enz

Andere kant een 7 heeft iets meer om te geven,.
Mijn huidige 9J verbruikt minder dan mijn eerdere 5 ondanks iets lagere COP van de 9J. De 5 moest veel op max vermogen draaien en bij de defrosts langer gebruik maken van de backup verwarming. Dus het is niet per saldo zo dat een 7J meer verbruikt dan een 5J mede door hetzelfde minimum vermogen. De noodzakelijke Kw warmte gebruik je ongeacht of je nu een 5 of 7 hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 16-02-2023 20:23 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Mark1972V
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20-05-2024
soepkip schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:13:
[...]

ikzelf heb deze gekocht:
https://benem.nl/terrendi...uo-hp-32-x-140-pe-xa.html
dus koud/warm CV en 2x voor instalatiekabel en netwerk/sturing
ze hebben daar ook met alleen water, en is per meter te bestellen. was de goedkoopste die ik kon vinden (alhoewel het bijna 50 euro p/m is)
Grappig, de versie met extra buizen voor bekabeling is goedkoper als zonder ;) Tnx!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Is er iemand hier die wat kan zeggen over het in de grond leggen van de (warm water) leidingen van een monoblock? Ik moet met de leidingen van buitenaf onder de fundering door, en eigenlijk verderop onder het huis nog een keer onder een funderingsbalk. Boren door de funderingsbalk had mijn voorkeur, maar zeker die balk onder het huis is erg lastig om een bedrijf daar een gat in te laten boren (elektra in kruipruimte enzo).

Kan ik een leiding zonder al te veel problemen dieper onder de funderingsbalk door leggen zonder al te veel warmteverlies? En zo ja, iemand ervaring met een betaalbare oplossing qua grondleiding?
Geen probleem, ik heb hetzelfde gedaan zo onder de fundering door. 32mm PEX in nageisoleerde mantelbuizen.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-06 14:14

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter

Koop 160-180 mm rioolbuis. [ evt Duitsland vele malen goedkoper ]
Daarin 2x 32mm uponor geisoleerd.
In die buis meteen 2 x grondkabel
en unit kabel.
meteen 12 volt..
alles in 1 _/-\o_ _/-\o_
Beetje warmteverlies maar vorst vrij.
En touw meenemen in de aanleg kun je altijd later nog iets er door heen,. _/-\o_ _/-\o_

Als je beetje twijfelt over diepte kun je om de mantelbuis ook wat isolatie doen.
Maar de [aard]warmte van kruipruimte zorgt ook voor vorstbeveiling
Dus de mantelbuis aan de kruipruimte kant open houden
Buiten dicht,

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Dylantje2 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:08:
[...]

en unit kabel.
meteen 12 volt..
alles in 1 _/-\o_ _/-\o_
En touw meenemen in de aanleg kun je altijd later nog iets er door heen,. _/-\o_ _/-\o_

Als je beetje twijfelt over diepte kun je om de mantelbuis ook wat isolatie doen.
Buiten dicht,
4mm isolatie?

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:33
[...]

en unit kabel.
meteen 12 volt..
alles in 1 _/-\o_ _/-\o_

Buiten dicht,
Dit kan inderdaad prima. Vorst onder de grond is niet zo'n probleem omdat er ook constant warm water door de leidingen stroomt.

• Mark1972V
[...]

en unit kabel.
Waarom 2x een grondkabel? 1 Enkele 3 fasen kabel lijkt me toch toereikend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:50
Leg de grondkabel bij voorkeur los naast de leiding daar zijn ze voor ontworpen zodat de kabel lekker koel blijft.

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Zat is het mss niet helemaal, maar het voldoet., maar die zou je extra kunnen omwikkelen als je zou willen
Daarnaast wordt de buis op een gegeven moment best iets warmer maar bereik je het vorstvrij mee:-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Mark1972V schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 22:57:
[...]

Waarom 2x een grondkabel? 1 Enkele 3 fasen kabel lijkt me toch toereikend?
Heb je geen backupheater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 19:11
met een 3-fase kabel (zoals @Mark1972V schreef) heb je 5 aders; common ground + 2x fase. Of het helemaal NEN-proof is weet ik niet zeker, maar dit is ook hoe Perilex kookgroepen gedaan worden en dat is ook een dubbele groep

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:21
stevenP schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 18:27:
[...]

met een 3-fase kabel (zoals @Mark1972V schreef) heb je 5 aders; common ground + 2x fase. Of het helemaal NEN-proof is weet ik niet zeker, maar dit is ook hoe Perilex kookgroepen gedaan worden en dat is ook een dubbele groep
Bij een perilex kookgroep mag (moet zelfs) dit, bij 2 separate groepen niet.

Je mag 2 groepen niet samenvoegen in een kabel of lasdoos, en je mag een gecombineerde (kook)groep ook niet splitsen over 2 kabels of lasdozen.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
stevenP schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 18:27:
[...]

Tsja

Dit deden we vroeger...
Jatten 220 van een 380....

Ik ben geen expert maar ik vrees dat de verzekering dit niet leuk zal vinden, ondanks dat het wel of niet werkt. O-) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-06 22:44

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

LinuZZ schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 20:17:
[...]

Bij een perilex kookgroep mag (moet zelfs) dit, bij 2 separate groepen niet.

Je mag 2 groepen niet samenvoegen in een kabel of lasdoos, en je mag een gecombineerde (kook)groep ook niet splitsen over 2 kabels of lasdozen.
Je mag de Pana best op een krachtautomaat zetten. Je hebt maar 2 van de 3 fases nodig en dat is prima.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 19:11
Rimco schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:43:
[...]

Je mag de Pana best op een krachtautomaat zetten. Je hebt maar 2 van de 3 fases nodig en dat is prima.
ja dit was ook mijn intentie, maar ik twijfel of dit inderdaad gewoon mag voor permanente installatie. Overigens heb je ook kracht-wcd's met een extra 230v stopcontact er op dus dat lijkt goed te gaan naar NEN. Maar ik ben geen expert in certificering.. :9

Wat @LinuZZ zegt begrijp ik goed over de kookgroep, was inderdaad wat kort door de bocht van mij. Maar bovenstaande oplossing (2 vd 3 fases gebruiken van een krachtgroep) zou wel moeten kunnen toch, of zit je dan met overbelasting van je nul aangezien je hier eigenlijk 2x 16A op pakt?

---

Wat anders, ik zie in een foto de automaat die in de pana zitten, maar ik zie hier geen duidelijk spec op. Is dit een alamat B16a? Want dan moet je toch ook selectief afzekeren en een 20A automaat installeren in de hoofdgroepenkast?

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:48

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@stevenP de automaten in de pana zijn aardlekschakelaars volgens mij, geen automaten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:49
blb4 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:36:
[...]

Ik heb vandaag de terugkoppeling ontvangen dat de beslistermijn met 8 weken verlengd is, we wachten 't maar weer af.
Vandaag bericht ontvangen dat de subsidieaanvraag is goedgekeurd! (y)

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

blb4 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 16:27:
[...]

Zelf geïnstalleerd, kan het niet terug vinden.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-06 04:42
Dylantje2 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:07:
[...]

Tsja

Dit deden we vroeger...
Jatten 220 van een 380....

Ik ben geen expert maar ik vrees dat de verzekering dit niet leuk zal vinden, ondanks dat het wel of niet werkt. O-) O-)
Een inductiekookplaat doet niet anders, die pakt meestal maar 2 fases van de 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-06 19:47
padoempats schreef op zondag 19 februari 2023 @ 16:57:
[...]

Een inductiekookplaat doet niet anders, die pakt meestal maar 2 fases van de 3
Maar wel een gekoppelde zekering, dus als 1 fase uitvalt gaan de anderen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05-04 14:55
blb4 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 16:27:
[...]

Nice, hier blijft het afwachten na indienen van de gevraagde aanvullende gegevens.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
KaDoos schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:57:
[...]

Maar wel een gekoppelde zekering, dus als 1 fase uitvalt gaan de anderen mee.
Tsja....

Er zullen er zeggen daar heb je hem weer .
Maar van dit soort adviezen, krijg ik jeuk.
Kookgroep is apart iets in een huis.
Dat vergelijkbaar maken met een wp.

Doe gewoon wat er voorgeschreven wordt of moet zijn.

Ik denk dat sommige nooit brandschade hebben gezien. En dan de ellende met een verzekering.

Ieder maakt zijn of haar keuzes.
Maar verheerlijk niet iets wat eigenlijk niet mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-06 22:11
Dylantje2 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:15:
[...]

Tsja....

Ik denk dat sommige nooit brandschade hebben gezien. En dan de ellende met een verzekering.

Volgens mij reageerde KaDoos alleen op een eerder bericht waar het vergeleken werd met een kookgroep krachtgroep . Hierbij wil KaDoos volgens mij alleen aangeven dat dat niet hetzelfde is daar daar de groepen gekoppeld zijn. Verder wel met je eens. Zou het gewoon volgens de regels met 2 groepen doen.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
Dylantje2 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:15:
[...]

Tsja....

Het wordt pas echt onbegrijpelijk als vaklieden er van langs krijgen door DHZ'elvers die zelf ook er een puinhoop van maken en mogelijk zelfs voorschriften opzettelijk negeren. Zou niet moeten. Alle aansluitwerk is hier door een vakkundige monteur gedaan zodat er over gevaar en risico geen discussie kan ontstaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Gary199 op 19-02-2023 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
pgeene schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:20:
[...]

Volgens mij reageerde KaDoos alleen op een eerder bericht waar het vergeleken werd met een kookgroep. Hierbij wil KaDoos volgens mij alleen aangeven dat dat niet hetzelfde is daar daar de groepen gekoppeld zijn. Verder wel met je eens. Zou het gewoon volgens de regels met 2 groepen doen.
Ik had het niet over een kookgroep, ik reageerde op een 'krachtgroep' (3-fase aardlekautomaat). Iedereen praat langs elkaar heen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
pgeene schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:20:
[...]

Volgens mij reageerde KaDoos alleen op een eerder bericht waar het vergeleken werd met een kookgroep. Hierbij wil KaDoos volgens mij alleen aangeven dat dat niet hetzelfde is daar daar de groepen gekoppeld zijn. Verder wel met je eens. Zou het gewoon volgens de regels met 2 groepen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KaDoos
Een meer fasegroep is altijd toegestaan voor 1 apparaat, je moet alleen wel weten waar je mee bezig bent. Dus heb je er geen verstand van blijf er dan vanaf. Zo ook als je er geen verstand van hebt geef dan geen adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
KaDoos schreef op zondag 19 februari 2023 @ 22:13:
Een meer fasegroep is altijd toegestaan voor 1 apparaat, je moet alleen wel weten waar je mee bezig bent. Dus heb je er geen verstand van blijf er dan vanaf. Zo ook als je er geen verstand van hebt geef dan geen adviezen.
Even voor de duidelijkheid, wat is een meerfasegroep? Een krachtautomaat (3P+N)? Of kookgroep (2P+2N)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10:09
bbbrumbrum schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:08:
[...]

Even voor de duidelijkheid, wat is een meerfasegroep? Een krachtautomaat (3P+N)? Of kookgroep (2P+2N)?
Bij mij zat de kookgroep (2 gekoppelde 1p+1n automaten) achter 1 aardlek van 1 fase.

Dus m.i :kookgroep is 1 fase.

Correct me if im wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Maurice1066 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:58:
[...]

Bij mij zat de kookgroep (2 gekoppelde 1p+1n automaten) achter 1 aardlek van 1 fase.

Dus m.i :kookgroep is 1 fase.

Correct me if im wrong
Iemand die dit alles zeker weet ? Vakman ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
't wordt wel een beetje veel off-topic zo, over kookgroepen staat 't elektra topic vol.

Zie al de openingspost (ff zoeken op kookgroep)

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
blb4 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:32:
't wordt wel een beetje veel off-topic zo, over kookgroepen staat 't elektra topic vol.

Zie al de openingspost (ff zoeken op kookgroep)
Qua correct aansluiten lijkt mij dit uitermate on topic ipv off topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
@padoempats 't zou wel helpen om dat (de mogelijke aansluitopties) nog eens goed in de openingstopic (of die van 't Installatie topic te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
blb4 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:26:
@padoempats 't zou wel helpen om dat (de mogelijke aansluitopties) nog eens goed in de openingstopic (of die van 't Installatie topic te zetten.
Als iemand toegang heeft tot de nen en daaruit quote wil ik heb bij de ts zetten.

Andere opties zijn er volgens mij niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002

Crazy-

Best life ever

Verkeerde topic

[ Voor 89% gewijzigd door Crazy- op 21-02-2023 00:06 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ecn1985
ecn1985 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:20:
[...]

Contact gehad met de RVO, de mevrouw waar ik mee heb gesproken heeft het nagekeken en hieruit maakte ik op dat ze zelf niet helemaal goed begreep waarom er aanvullende stukken worden gevraagd.
Dat veranderd de situatie op dit moment helaas niet, er is geadviseerd het volgende aan te leveren:
- Brief waarin ik aangeeft telefonisch contact te hebben gehad met Mevr ..xxxx.. met verwijzing naar de extra ingebrachte stukken
- Aangepaste factuur, met vermelding van gewerkte uren / brief van installateur met dit benoemd en ondertekend.
- Foto's van de installatie, deze voeg ik op eigen verzoek toe dit was volgens Mevrouw een goed idee.

Hopelijk komt het goed met de subsidie....is een hoop geld.
De vlag kan uit, de subsidie is toegekend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/grpvmFYUkS_IlIySZLQnrHfYALU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5bbDJRh24kVBexnSmzE5H4YB.png?f=fotoalbum_large

• Gary199
ecn1985 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:21:
[...]

[Afbeelding]
Feestje ? :*)

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

ecn1985 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:21:
[...]

[Afbeelding]
3000? Welke heb je dan? Ik dacht dat voor de zwaarste (9kW) de subsidie op 2750 gezet was.

Edit:
@ecn1985 Tnx. Nice, is dus blijkbaar wat verhoogd. :) (Of ik heb me vergist...)

[ Voor 8% gewijzigd door Bra-Jo op 23-02-2023 10:32 ]

Nomen nescio

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ecn1985
Bra-Jo schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:42:
[...]

3000? Welke heb je dan? Ik dacht dat voor de zwaarste (9kW) de subsidie op 2750 gezet was.
Pana WH-MDC09J3E5

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tqkUdH1GzA2M8iZWkMFMhQJmCjQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xTPUrIIpF8njnyBe1UyCFpYt.png?f=fotoalbum_large

€3000 vanaf jan 2022

€950 betaald voor de warmtepomp met aftrek subsidie, vind het zo gek nog niet.

[ Voor 50% gewijzigd door ecn1985 op 23-02-2023 09:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:48

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Mijn subsidie is ook toegekend. Aangevraagd op 24 januari. Snel! :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gary199
Beekforel schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:05:
Eur 100 in de envelop gestopt ? >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Laatst online: 08-06 16:51
Beekforel schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:05:
Ssst! voordat je partner het weet dat de subsidie 'erop' staat..

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffy1982
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-05 15:28
Motorfret schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:12:
[...]

daar is geen dure controller voor nodig:
twee terugslagkleppen en de tweede pomp aansluiten op de bivalent aansluiting en je bent klaar.
Wijsheid heb ik overigens niet van mijzelf maar met dank aan @flippy
Ik wilde graag even dit onderwerp oppakken van een tijdje terug

@Motorfret @flippy zouden jullie iets meer kunnen vertellen hoe die cascadeopstelling er schematisch uit ziet? Of eventueel foto's/installatieschema kunnen delen? De optie heeft toch mijn interesse gewekt moet ik zeggen.

Ik zag her en der weer 9kw's op voorraad namelijk. Overweeg ipv de 12kw t cap wellicht toch een 9kw in cascade ivm minimale afgifte.

Pana 12 KW J serie TCAP, Auer Edel Eau 270L, 10250 WP solar Enphase

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-06 10:26
@Daffy1982
zie: http://panasonicwarmtepompen.nl/aansluitschemas-warmtepomp/
helemaal links onderaan.
Waarbij je de buffer niet noodzakelijkerwijs nodig hebt.
ook het kastje (nr 7) is niet nodig:

als ik @flippy goed begrepen heb, zet je de eerste WP in bivalent modus.
mocht deze de temperatuur niet halen, dan schakelt deze eigenlijk de CV in, maar dat is dan in dit geval de tweede warmtepomp. alleen is me nog niet helemaal duidelijk welke aansluiting je dan op de tweede WP moet gebruiken.

mocht je SWW willen doen met een warmtepomp, is het verstandig om dit door de tweede WP te laten doen: op deze manier kun je de gelopen uren een beetje gelijk houden.

edit
even wat geknutselt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yj72eSHZBt_ULH4tIdNKKzegjKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6777RPSPOaxCkzZBrmZZ8D84.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Motorfret op 28-02-2023 09:39 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Wp1 doet alleen cv bedrijf en de bivalent uitgang zit op de thermostaatingang van WP2 die in normaal bedrijf alleen SWW doet.

WP2 draait dus alleen SWW bedrijf en als WP1 het niet meer trekt gaat WP2 meehelpen en schakelt dan tussen SWW en CV zolang WP1 hulp nodig heeft.

[ Voor 46% gewijzigd door flippy op 28-02-2023 14:45 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anno007
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-03-2023
Motorfret schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:22:
@Daffy1982
zie: http://panasonicwarmtepompen.nl/aansluitschemas-warmtepomp/
helemaal links onderaan.
Waarbij je de buffer niet noodzakelijkerwijs nodig hebt.
ook het kastje (nr 7) is niet nodig:

als ik @flippy goed begrepen heb, zet je de eerste WP in bivalent modus.
mocht deze de temperatuur niet halen, dan schakelt deze eigenlijk de CV in, maar dat is dan in dit geval de tweede warmtepomp. alleen is me nog niet helemaal duidelijk welke aansluiting je dan op de tweede WP moet gebruiken.

mocht je SWW willen doen met een warmtepomp, is het verstandig om dit door de tweede WP te laten doen: op deze manier kun je de gelopen uren een beetje gelijk houden.

edit
even wat geknutselt:
[Afbeelding]
Ik heb hier 2 warmtepompen staan, maar als ik ze samen aanzet voor de vloerverwarming gaat de kleine in error. Ik heb gezocht of er een bivalent optie via heishamon is, maar dit komt er niet in voor.

Iemand heeft gezegd dat ik terugslagkleppen er in moet doen, ben ik nog niet aan toe gekomen en ze zijn best duur (x4) (en nu heb ik 2 warmtepompen (nog) niet nodig voor de vloerverwarming, de 12kw doet het zo goed dat ik nog niet 1 keer het verwarmingselement heb aan gehad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Anno007 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:54:
[...]

Ik heb hier 2 warmtepompen staan, maar als ik ze samen aanzet voor de vloerverwarming gaat de kleine in error. Ik heb gezocht of er een bivalent optie via heishamon is, maar dit komt er niet in voor.

Iemand heeft gezegd dat ik terugslagkleppen er in moet doen, ben ik nog niet aan toe gekomen en ze zijn best duur (x4) (en nu heb ik 2 warmtepompen (nog) niet nodig voor de vloerverwarming, de 12kw doet het zo goed dat ik nog niet 1 keer het verwarmingselement heb aan gehad).
Afbeelding uit 2016 toen de Panasonic nog geen bivalente aansturing had.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anno007
Carboy54 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:56:
[...]

Afbeelding uit 2016 toen de Panasonic nog geen bivalente aansturing had.
Mijn situatie is nu zo'n 4 weken en als ik de kogelkranen tussen de warmtepompen open gooi gaat de 5kw in error, feit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Anno007 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:51:
[...]

Mijn situatie is nu zo'n 4 weken en als ik de kogelkranen tussen de warmtepompen open gooi gaat de 5kw in error, feit!
Geen kogelkranen maar kleppen. De 2e pomp moet draaien anders krijg je flow errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
FYI: Ik zie dat immotecshop24.de 7 kW exemplaren op voorraad heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Milieubelasting door warmtepompen het echte verhaal nu:

https://www.aircon.panaso...p-in-de-energietransitie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Het echte verhaal hebben we nog steeds niet, maar er komen wel steeds meer details naar boven. Als 't idd zo is dat de op Vailiant gebaseerde categorie-1 data gebaseerd is op R410A dan is dat dus 5 x een warmtepomp met R410A (de berekening gaat over een levensduur van een woning van 75 jaar en de levensduur van een verwarmingsinstallatie van 15 jaar). De werkelijkheid is dat als je nu een WP installeert die worst case met R32 werkt en waarschijnlijk alle 4 volgende WP's met propaan of CO₂ of toekomstig nog minder belastend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

blb4 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:14:
[...]

Het echte verhaal hebben we nog steeds niet, maar er komen wel steeds meer details naar boven. Als 't idd zo is dat de op Vailiant gebaseerde categorie-1 data gebaseerd is op R410A dan is dat dus 5 x een warmtepomp met R410A (de berekening gaat over een levensduur van een woning van 75 jaar en de levensduur van een verwarmingsinstallatie van 15 jaar). De werkelijkheid is dat als je nu een WP installeert die worst case met R32 werkt en waarschijnlijk alle 4 volgende WP's met propaan of CO₂ of toekomstig nog minder belastend.
het verhaal van valliant klopt gewoon van geen kant en is gewoon een wanhopig verhaal van een producent van een product wat zeer binnenkort (in relatieve termen) niet meer bestaat. het is op geen enkele manier serieus te nemen. afgelopen week al genoeg mensen in zowel de warmtepomp als de gasketelmarkt gesproken en die zaten allemaal :F te doen. zelfs de gasketelmensen waren erop tegen omdat dit soort berichten gewoon geen goede reclame voor hun markt is geworden.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 28-02-2023 20:20 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anno007
Carboy54 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 17:01:
[...]

Geen kogelkranen maar kleppen. De 2e pomp moet draaien anders krijg je flow errors.
Net nog eens geprobeerd, de 5kw stond aan en te draaien, daarna de 12kw kogelkranen geopent en aangezet, maar kreeg toch weer de error in de 5kw, waterflow error

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
[...]

Kan het zijn dat de pomp van de 5kW niet op kan tegen de flow van de andere WP ?
Wat kan het anders zijn dat tegenwerkt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
[...]

Staan ze gewoon parallel op ‘t zelfde afgiftesysteem?
Wat gebeurt er als je de pompsnelheid van de grote WP een heel eind terugschroeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
"Het Warmtepomp verhaal inz. milleu belasting"

De warmtepomp markt is op hol vanwege: van het gas af.
Kernenergie is er nog onvoldoende maar zal er over 15 jaar meer zijn.
Dat zal de stroomprijs dempen ondanks beperkt inzicht nu.
Ruim baan derhalve voor de WP en Europa kan ook niet meer afdraaien en zal daardoor persisteren in de houding van nu.
Daar verandert een gebrekkig verhaal zelfs tijdelijk niets aan.

Vaillant, hun aanhangers en hun eventuele tegenstanders / concurrenten zitten alle in dezelfde markt en die markt gaat zijn eigen gang omdat het vliegwiel van de techniek en economische wetten zich niet in een paar weken laat stoppen door een journalistieke blunder die een doelpunt maakt uit buitenspel positie. Uitermate dom..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anno007
Gary199 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 23:04:
[...]

Kan het zijn dat de pomp van de 5kW niet op kan tegen de flow van de andere WP ?
Wat kan het anders zijn dat tegenwerkt ?
Ik vermoed dat de 5kw in de war raakt door de hogere flowsensor waarde in combinatie met waterpomp rpm.

Ik vermoede dit al voordat ik de warmtepompen installeerde, toen ik het allemaal aan het bedenken was.

Ik hoop dan ook dat als ik een cv pomp in de hoofdwaterleiding naar de eerste verdieping en zolder doe dat de 12kw daar geen last van heeft.

Ik denk dat cascade zonder extra controle elektronica niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anno007
blb4 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 23:13:
[...]

Staan ze gewoon parallel op ‘t zelfde afgiftesysteem?
Wat gebeurt er als je de pompsnelheid van de grote WP een heel eind terugschroeft?
Heb ik nog niet geprobeerd, mede omdat ik met heishamon niet de pomp snelheid kan aanpassen. Zal dit eens proberen. Het zou best wel eens pas kunnen werken als beide pompen dezelfde watersnelheid hebben, weet niet of dit haalbaar is. Daarnaast met het verlagen van de 12kw komt er ook minder water doorheen, heeft de extra 5kw dan nog wel zin?

Ik kan beide warmtepompen inderdaad via kogelkranen aan elkaar en hierdoor direct aan de vloerverwarming koppelen. Maar op moment gebruik ik het vooral om te kunnen kiezen tussen de 2 warmtepompen, als de 12kw te vaak uit en aan gaat dan neemt de 5kw het over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Gary199 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 23:13:
"Het Warmtepomp verhaal inz. milleu belasting"

De warmtepomp markt is op hol vanwege: van het gas af.
Kernenergie is er nog onvoldoende maar zal er over 15 jaar meer zijn.
Dat zal de stroomprijs dempen ondanks beperkt inzicht nu.
Ruim baan derhalve voor de WP en Europa kan ook niet meer afdraaien en zal daardoor persisteren in de houding van nu.
Daar verandert een gebrekkig verhaal zelfs tijdelijk niets aan.

Vaillant, hun aanhangers en hun eventuele tegenstanders / concurrenten zitten alle in dezelfde markt en die markt gaat zijn eigen gang omdat het vliegwiel van de techniek en economische wetten zich niet in een paar weken laat stoppen door een journalistieke blunder die een doelpunt maakt uit buitenspel positie. Uitermate dom..
Kernenergie goedkoop? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
De bron is onuitputtelijk en voor de bouw behoeft niets meer te worden uitgevonden.
Daar heeft men ook een leerproces doorgemaakt. Verhoudingsgewijs zal kernenergie goedkoper worden.Windmolens en panelen leveren niet continue en blijven lastig verdienmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Anno007 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 00:07:
[...]

Ik vermoed dat de 5kw in de war raakt door de hogere flowsensor waarde in combinatie met waterpomp rpm.

Ik vermoede dit al voordat ik de warmtepompen installeerde, toen ik het allemaal aan het bedenken was.

Ik hoop dan ook dat als ik een cv pomp in de hoofdwaterleiding naar de eerste verdieping en zolder doe dat de 12kw daar geen last van heeft.

Ik had hier de gasketel en de WP parallel verbonden zoals wordt gepropageerd en beide voorzien van een T-klep in de Aanvoer. Resultaat: binnen een kwartier problemen. Beide systemen moeten vrijwel ongehinderd het opgepompte water kwijt kunnen. Kennelijk was dat hier niet zo. Het zou me niet verbazen, dat in de richting van de flow pomp-1 niet gehinderd/opgehouden moet worden door pomp-2 en dat lokaal buizen met grotere diameter en zonder bottleneck daarbij kunnen helpen.
( voor wat het waard is )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffy1982
[...]

Ik zit er als ik het zo lees aan te denken om anders het cv circuit gewoon te splitsen. 1 wp voor de vloerverwarming op de gehele begane grond (150 m2 en een auer edel eau 270 liter eraan gekoppeld) en een aparte wp voor het radiatorcircuit ( 5 ruimtes van gemiddeld 25m2 per ruimte en 1 van 70m2 met 2 radiatoren.) welke vervangen gaan worden door jaga's mettertijd). Allebei hun eigen stooklijn en programma. Misschien zou dat nog wel de 'makkelijkste' optie zijn. Heb meer dan genoeg plek om er 2 neer te zetten en met een paar aanpassingen in bochtjes van het circuit is de zaak zo gesplitst. Ik zie dat de 9kw weer goed verkrijgbaar is her en der dus misschien maar gewoon 2x 9 pakken. Heb nu 12kw t cap in bestelling maar zie helaas steeds meer beren op de weg voor die machine na de ervaringen hier van deze winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Daffy1982 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:06:
[...]

Ik zit er als ik het zo lees aan te denken om anders het cv circuit gewoon te splitsen. 1 wp voor de vloerverwarming op de gehele begane grond (150 m2 en een auer edel eau 270 liter eraan gekoppeld) en een aparte wp voor het radiatorcircuit ( 5 ruimtes van gemiddeld 25m2 per ruimte en 1 van 70m2 met 2 radiatoren.) welke vervangen gaan worden door jaga's mettertijd). Allebei hun eigen stooklijn en programma. Misschien zou dat nog wel de 'makkelijkste' optie zijn. Heb meer dan genoeg plek om er 2 neer te zetten en met een paar aanpassingen in bochtjes van het circuit is de zaak zo gesplitst. Ik zie dat de 9kw weer goed verkrijgbaar is her en der dus misschien maar gewoon 2x 9 pakken. Heb nu 12kw t cap in bestelling maar zie helaas steeds meer beren op de weg voor die machine na de ervaringen hier van deze winter.
Misschien kun je je eens verdiepen in hoe een Elga Ace gekoppeld wordt aan de gas-ketel. Die combi zal denk ik vlekkeloos werken. Oei, besef wat laat dat daar de aanvoer zal zijn aangesloten op de Retour van de Gas-ketel

[ Voor 4% gewijzigd door Gary199 op 01-03-2023 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:21
[...]

Het belangrijkste is dat je het vermogen kwijt kan. Als je denkt dat je de 6-8kw niet kwijt kan, heb je ook niet veel aan 2x een 9kw. Als je een afgifte systeem hebt van 15kw je (2* de 9 bij -7?) Dan heb je met de 12 T-cap een makkelijker systeem dan met 2 units

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
[...]

Lijkt me toch, dat bij nagenoeg gelijke flow de pompen "elkaar niet zien" en er dus ook geen problemen ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-05 12:31
[...]

Ik had hetzelfde probleem toen ik ze parallel aan de CV leidingen wilde aansluiten.
De tweede pomp ging altijd in storing ( 2 x 5 kW pompen toen ).
Mijn oplossing was de ene pomp aan de ene kant van de leiding te laten zitten, en de andere aan de andere kant te zetten.
Dan zat er hier 2 x 40 meter leiding tussen met voldoende weerstand om ze elkaar niet te laten zien.
Twee losse circuits is nog beter uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffy1982
LinuZZ schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:54:
[...]

Het belangrijkste is dat je het vermogen kwijt kan. Als je denkt dat je de 6-8kw niet kwijt kan, heb je ook niet veel aan 2x een 9kw. Als je een afgifte systeem hebt van 15kw je (2* de 9 bij -7?) Dan heb je met de 12 T-cap een makkelijker systeem dan met 2 units
Daar heb je zeker ook een punt. Ik ben met name geschrokken van de rare sprongen vanaf 4 graden met die t-cap dat hij niet meer verder terug moduleert. Toen bedacht ik me dat het misschien nog wel mooier zou zijn als je een gesplitst circuit hebt. Radiatoren hangen allemaal op de slaapkamers en badkamer. Dan zou je met 1 van de 2 wp's ervoor kunnen kiezen om toch op bepaalde delen bijv nachtverlaging toe te passen of soms zelfs gewoon uit te laten, terwijl je met de andere pomp gewoon lekker de vloerverwarming continu laat draaien. Beide kunnen veel verder terug moduleren dan een t-cap waardoor dat per saldo wellicht ook weer mooier werkt als het kwakkelweer is.

Keuzes...keuzes......lastig....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anno007
[...]

Beren voor de 12kw? Als je het monoblock bedoelt, ik heb er hier 1 staan, ik ben er juist erg tevreden mee, werkt hier geweldig, zelfs beter dan de 5kw die ernaast staat, ik heb wel de krachtstroom versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buell
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-05 09:16
Ik had het nog niet voorbij zien komen maar hier wat meer info van de nieuwe K serie. ' Nog steeds erg summier en mij nog steeds niet duidelijk of hier nu gesproken wordt over een monoblock. Iemand de gouden tip? (het is een split unit)

Ik heb vernomen dat de bestelde J series nog geleverd worden maar dat nieuw bestelde units wellicht niet meer als J serie geleverd gaan worden en dat je daardoor moet kiezen uit een K of L.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DN2P3KQT04nFyVdM1JaEbuy3KkQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TWCAs3AoFAcrUwu4eMGTpNPs.png?f=fotoalbum_large

ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
  • Laatst online: 05-06 21:54
Carboy54 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:37:
Prijsindicatie ongeveer € 1.000 duurder dan de huidige mono blocks J series die gelukkig wel in productie blijven :-)
@carboy54: Is dat nog steeds zo, L-serie rond de 6000 EUR (huidige J is ~ 4500 EUR + 1000-achtig extra)?

Ik dacht dat je onlangs een foto van een beurs plaatste en bijna 10.000 EUR noemde, maar ik kan de post niet meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
  • Laatst online: 05-06 21:54
buell schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:14:
Ik had het nog niet voorbij zien komen maar hier wat meer info van de nieuwe K serie. ' Nog steeds erg summier en mij nog steeds niet duidelijk of hier nu gesproken wordt over een monoblock. Iemand de gouden tip? (het is een split unit)

Ik heb vernomen dat de bestelde J series nog geleverd worden maar dat nieuw bestelde units wellicht niet meer als J serie geleverd gaan worden en dat je daardoor moet kiezen uit een K of L.

[Afbeelding]
@buell Mag ik vragen waar je dit specificatieblad hebt gevonden? Is er ook een met meer definitieve waarden voor de L-serie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buell
argafal schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:24:
[...]

@buell Mag ik vragen waar je dit specificatieblad hebt gevonden? Is er ook een met meer definitieve waarden voor de L-serie?
Niet gevonden maar toegestuurd gekregen van Panasonic nederland. Staat verder nog nergens. Is een screenshot uit de algemen folder van deze units. Ik mocht van Panasonic de info verder delen.

En ja ik heb ook de info van de L series

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Os3aqU0JSQAJw8NYWdsHKkiImA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/frcyZKFBMgTjkVV1V4RpmcKv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door buell op 01-03-2023 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

argafal schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:23:
[...]

@carboy54: Is dat nog steeds zo, L-serie rond de 6000 EUR (huidige J is ~ 4500 EUR + 1000-achtig extra)?

Ik dacht dat je onlangs een foto van een beurs plaatste en bijna 10.000 EUR noemde, maar ik kan de post niet meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

argafal schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:23:
[...]

Kijk naar de nieuwe info over K&L op mijn site. Prijzen vanaf 7.000 voor de 9Kw R290.en de Bi-Bloc met 185 ltr boiler 8.750 Maar dat is nog niet helemaal definitief. Duurder in ieder geval.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 01-03-2023 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:10

Tuxie

En WeL nU!

Ik heb ook het plan opgevat om een warmtepomp te gaan installeren en van de stadsverwarming af te gaan. Mijn plan is als volgt:
- Kom net uit een verbouwing. Gehele benedenverdieping is vloerverwarming. Ongeveer 100m2, 12 groepen. Groepen zijn (nog) niet ingeregeld, nu 6l/m per groep. Verdeler is van Robot. Invoer nu 35 graden, retour 25.
- Quooker in de keuken. Bijkeuken reguliere tapkraan.
- 1e verdieping douche en 2 wasbakken met warm water
- 1e en 2e verdieping verwarm ik met aircos. Stadsverwarming als bijverwarming.

Plan is als volgt (fases):
- Waterzijdig inregelen van de vloerverwarming (Guide PC210 inmiddels bestelt)
- Panasonic mono direct op de vloerverwarming. Moet ik de pomp weghalen en wellicht andere verdeler?
- Warmtepompboiler op zolder. Kan hem hier beter kwijt. Betekent wel extra leiding naar beneden, maar so be it. Alternatief is dat ik beneden ruimte op moet offeren maar dat wil ik niet.
- Infraroodpanelen als bijverwarming. Vervolgens stadsverwarming afsluiten.

Redenen om het zo te doen:
- Simpele installatie. Vloerverwarming als buffer, geen los buffervat.
- Gescheiden systeem, beter / makkelijker in te regelen en ik heb beneden geen plek voor 150l plus boilervaten. Kan ook niet overal wegkomen met de leidingen (niet overal kruipruimte, plus net verbouwing gehad).

Vragen die ik nog heb:
- Vermogen warmtepomp. Heb niet echt historische getallen, wat is de beste rekenmethode om uit te rekenen hoeveel vermogen ik nodig heb voor de vloerverwarming beneden, indien ik de warmtepomp direct aansluit?
- Pomp moet ik weghalen, wss ook andere verdeler?
- Ik lees dat zoneregeling vloerverwarming niet wordt aangeraden? Bijvoorbeeld bij ons staat in de keuken de zon er vol op en achter niet...aan de andere kant, dit kan ik eenmalig met waterzijdig inregelen ook wel een beetje tunen....

Alvast bedankt voor het meedenken, al een hoop geleerd dankzij dit topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-06 19:44
Tuxie schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:26:
Ik heb ook het plan opgevat om een warmtepomp te gaan installeren en van de stadsverwarming af te gaan. Mijn plan is als volgt:
- Kom net uit een verbouwing. Gehele benedenverdieping is vloerverwarming. Ongeveer 100m2, 12 groepen. Groepen zijn (nog) niet ingeregeld, nu 6l/m per groep. Verdeler is van Robot. Invoer nu 35 graden, retour 25.

- Panasonic mono direct op de vloerverwarming. Moet ik de pomp weghalen en wellicht andere verdeler?
- Warmtepompboiler op zolder. Kan hem hier beter kwijt. Betekent wel extra leiding naar beneden, maar so be it. Alternatief is dat ik beneden ruimte op moet offeren maar dat wil ik niet.

- Gescheiden systeem, beter / makkelijker in te regelen en ik heb beneden geen plek voor 150l plus boilervaten. Kan ook niet overal wegkomen met de leidingen (niet overal kruipruimte, plus net verbouwing gehad).

Vragen die ik nog heb:
- Vermogen warmtepomp. Heb niet echt historische getallen, wat is de beste rekenmethode om uit te rekenen hoeveel vermogen ik nodig heb voor de vloerverwarming beneden, indien ik de warmtepomp direct aansluit?
- Ik lees dat zoneregeling vloerverwarming niet wordt aangeraden? Bijvoorbeeld bij ons staat in de keuken de zon er vol op en achter niet...aan de andere kant, dit kan ik eenmalig met waterzijdig inregelen ook wel een beetje tunen....

Goed plan, ik heb soortgelijke route gevolgd en ben nu ook van de stadsverwarming af.
Warmtepompboiler op de zolder voor sanitairwater en een Pana monoblock voor de verwarming. Voornamelijk vloerverwarming kamer en keuken maar radiatoren boven kunnen meelopen al zullen die niet veel doen met Ta van 35C.

Verdeler ombouwen naar pomploos; wellicht mogelijk met Robot, dat weet ik niet.
Zoneregeling vermijden als dat kan, keep it stupid simple.
Vermogen: je moet wel iets weten van je huidige gebruik om te kunnen afschatten. Zoek eens op Koevlaas formule en je krijgt een schat aan informatie over hoe om te rekenen etc.

WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Vragen die ik nog heb:

wat is afgelopen jaar jouw GJ verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:10

Tuxie

En WeL nU!

Carboy54 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:42:
[...]
wat is afgelopen jaar jouw GJ verbruik?
30 GJ, maar dat was voor de vloerverwarming erin zat....en de radiatoren veel uitgehouden. Nu zit ik met VV rond 8 GJ per maand, maar dit was nog tijdens de verbouwing incl. opstoken. En nog niet ingeregeld dus...

Plus, verbruik is incl. SWW. Ken de Koevlaas formule natuurlijk wel, maar ben op zoek naar een rekensom voor de VV alleen.....

[ Voor 14% gewijzigd door Tuxie op 02-03-2023 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Tuxie schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:13:
[...]

30 GJ, maar dat was voor de vloerverwarming erin zat....en de radiatoren veel uitgehouden. Nu zit ik met VV rond 8 GJ per maand, maar dit was nog tijdens de verbouwing incl. opstoken. En nog niet ingeregeld dus...

Plus, verbruik is incl. SWW. Ken de Koevlaas formule natuurlijk wel, maar ben op zoek naar een rekensom voor de VV alleen.....
vvw of radiatoren maakt niet uit, 't gaat er om of je overal dezelfde temperatuur wil hebben als in dat jaar van 30 GJ of daar andere ideeën over hebt. 30 GJ is 8333 kWh, via de koevlaas formule kom je dan op 5 kWh.

Als je denkt je woning wat meer te verwarmen dan dat 30 GJ jaar dan moet je wat hoger gaan (7 kWh), dat maakt qua investering - subsidie ook niet heel veel uit maar omdat je ssw met een WPB wil gaan doen is dat mogelijk niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-06 20:00
@Carboy54 is er al meer duidelijkheid over wat de binnenunit van de L-serie precies doet? Weet je waarom ze van het monobloc-concept afstappen? Klopt het nog steeds dat de J-serie in productie blijft? Of moet ik snel nog even een bestelling gaan plaatsen :)

NRGkick mobiele lader te koop, 350€, zeer goede staat, Schuko en 32A CEE, 7.5m, met sim-kaart. Nieuwprijs 1400€

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

marvel27 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 01:38:
@Carboy54 is er al meer duidelijkheid over wat de binnenunit van de L-serie precies doet? Weet je waarom ze van het monobloc-concept afstappen? Klopt het nog steeds dat de J-serie in productie blijft? Of moet ik snel nog even een bestelling gaan plaatsen :)
Binnenunit is een hydraulische unit met pomp en sturing etc. Of de J nog lang in productie blijft is niet bekend. Op termijn moeten alle warmtepompen naar R290 en dan zal ook de J worden opgevolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-06 14:48
Hierbij de volledige brochure van de L en K serie.
Heb hem zelf nog niet doorgelezen:
https://www.panasonicproc...%20GEN%2023-nl_be_LQP.pdf

De vermogens van -7 vallen mij een beetje tegen.
Volgens mij kan ik met warmteverlies +- 6kW dan net af met de ADC09L3E5 of WC09L3E5
Of je moet kleinere gaan en accepteren dat bij extreme kou het verwarmingselement aangaat.

Of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter

Vragen die ik nog heb:

2 pompen in 1 systeem is meestal ellende
Buffervat niet echt nodig als je voldoende inhoud hebt.
Zoek een monitor systeem. [ zie TS] zal je prestaties bevorderen.
Start simpel.
Zoneregeling zinloos.
Zoek je WAR uit en draai dat 24 uur, wp heeft hekel aan en uit
Waterzijdig of al je TR tweaken is mss beter.

Nieuwe hobby :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buell
Sjembecks schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:34:
Hierbij de volledige brochure van de L en K serie.
Heb hem zelf nog niet doorgelezen:
https://www.panasonicproc...%20GEN%2023-nl_be_LQP.pdf

De vermogens van -7 vallen mij een beetje tegen.
Volgens mij kan ik met warmteverlies +- 6kW dan net af met de ADC09L3E5 of WC09L3E5
Of je moet kleinere gaan en accepteren dat bij extreme kou het verwarmingselement aangaat.

Of zie ik dit verkeerd?
zoals ik de specs lees t.o.v. de oude folder van de J serie geeft panasonic nu eindelijk het vermogen aan wat hij werkelijk als warmtepomp afgeeft en dus zonder backup heater. Dit is wat de meeste fabrikanten ook doen in hun specificaties. Daarnaast heb je de keuze nu gekregen tussen een 3Kw of 6Kw backup heater element die je naar mijn interpretatie er bij kunt schakelen als het echt heel koud wordt. Voor die ene keer dat het dan echt koud is kun je naar mijn idee dan best de BH inschakelen. Maar dat is uiteraard ieder voor zich.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mark1972V
Zo, vandaag de Panasonic MXC12J9E8 besteld, 12kw aan warmte :) Komt met weekje binnen, op voorraad in Polen.
Met een buffervat 300 liter en wat accesoires voor combinatie met mijn aparte tapwater buffer en zonnecollector installatie. Leuk installatie klusje binnenkort!

Kan iemand nog advies geven wat nou de beste manier is om zijn COP te meten? Ik heb Home Assistant draaien, maar moet er beslist zo'n dure Kamstrup komen of is het met de Heishamon ook mogelijk op basis van flow en temperatuur meting?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-06 19:44
Mark1972V schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:59:
Zo, vandaag de Panasonic MXC12J9E8 besteld, 12kw aan warmte :) Komt met weekje binnen, op voorraad in Polen.
Met een buffervat 300 liter en wat accesoires voor combinatie met mijn aparte tapwater buffer en zonnecollector installatie. Leuk installatie klusje binnenkort!

Kan iemand nog advies geven wat nou de beste manier is om zijn COP te meten? Ik heb Home Assistant draaien, maar moet er beslist zo'n dure Kamstrup komen of is het met de Heishamon ook mogelijk op basis van flow en temperatuur meting?
Beste manier is de Kamstrup. Pana resultaten wijken nogal af in absolute zin is mijn ervaring.
Denk dat de kosten van een Kamstrup wegvallen in het totaal plaatje van je WP. En de echte meetdata is ook wat waard (althans vind ik).

WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:54
@gerard053 de vraag was in vergelijking met een door Heishamon berekende cop. Daar ben ik ook best benieuwd naar hoeveel dat afwijkt.

De flow van de pomp weet je alleen zijn die temp sensoren die je zelf toevoegt niet geijkt en zitten niet in het water.

Misschien iemand die beiden heeft en kan aangeven hoeveel het afwijkt en of het bruikbaar is.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
jvanderkroon schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 07:35:
@gerard053 de vraag was in vergelijking met een door Heishamon berekende cop. Daar ben ik ook best benieuwd naar hoeveel dat afwijkt.

De flow van de pomp weet je alleen zijn die temp sensoren die je zelf toevoegt niet geijkt en zitten niet in het water.

Misschien iemand die beiden heeft en kan aangeven hoeveel het afwijkt en of het bruikbaar is.
De vermogensopbrengstwaarden (warmte) van de pana zijn m.i. voor huis tuin en keukengebruik prima bruikbaar. Vermogensopname (elektrisch) niet.

Heishamon berekent toch geen COP?

[ Voor 5% gewijzigd door blb4 op 04-03-2023 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Laatst online: 08-06 16:51
blb4 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 07:53:
[...]

De vermogensopbrengstwaarden (warmte) van de pana zijn m.i. voor huis tuin en keukengebruik prima bruikbaar. Vermogensopname (elektrisch) niet.

Heishamon berekent toch geen COP?
Met een goede KWh en Kamstrup meter in de cv leiding toch wel?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
@natural colour daar twijfelt ook niemand aan. De vraag was of je zonder Kamstrup een cop kan berekenen. In het Node-red Heishamon topic staat een flow die cop berekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark1972V
jvanderkroon schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:04:
@natural colour daar twijfelt ook niemand aan. De vraag was of je zonder Kamstrup een cop kan berekenen. In het Node-red Heishamon topic staat een flow die cop berekent.
Ik ga inderdaad eerst maar eens met de temperatuur en flow waardes van de Pana via Heishamon werken, samen met een 3 fasen Kwh meter van Homewizard. Een Kamstrup met DN25 is best wel stevig aan de prijs, en wat anderen hier ook terecht stellen, wel veel geld voor een nice to have...

Er is nog een alternatief voor Kamstrup met bv de Siemens WSN625-BE. Die is prijstechnisch veel interessanter en praat via MBus, kan wel zijn dat ik na installatie van de warmtepomp dit nog ga proberen, en dan koppelen aan Home Assistant. Op Tweakers vindt ik niemand die iets schrijft over deze Siemens warmtemeters, beetje tot mijn verbazing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
Ik heb de Kamstrup wel op mijn lijstje staan maar het uitlezen van m-bus lijkt best nog wel lastig te zijn als je dat direct op een ESP wilt doen. Nog niet echt een duidelijke oplossing voor gevonden. De meeste tutorials gebruiken een usb adapter welke op een rpi wordt aangesloten.

Vandaar dat ik nu ook zoiets heb van ik haal het wel uit de parameters die Heishamon terug geeft en het dan berekenen.

——-

@Mark1972V die Siemen is in de €400 als ik het goed zie. Een Kamstrup 303 met inbouwset is ~ €165 bij zaehleronlineshop.com

[ Voor 15% gewijzigd door jvanderkroon op 04-03-2023 11:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• blb4
jvanderkroon schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:37:
Ik heb de Kamstrup wel op mijn lijstje staan maar het uitlezen van m-bus lijkt best nog wel lastig te zijn als je dat direct op een ESP wilt doen. Nog niet echt een duidelijke oplossing voor gevonden. De meeste tutorials gebruiken een usb adapter welke op een rpi wordt aangesloten.

Vandaar dat ik nu ook zoiets heb van ik haal het wel uit de parameters die Heishamon terug geeft en het dan berekenen.

——-

@Mark1972V die Siemen is in de €400 als ik het goed zie. Een Kamstrup 303 met inbouwset is ~ €165 bij zaehleronlineshop.com
Ik heb dus een Kamstrup maar zoals ik eerder zei, het geproduceerde vermogen geeft de Pana behoorlijk goed door. Leuk om te hebben zo’n warmtemeter maar zeker niet noodzakelijk om te kunnen beoordelen/uitzoeken of je WP optimaal presteert.

Een COP berekening op basis van Pana warmte opgave en externe kWh meter voor opgenomen vermogen geeft m.i. Een prima bruikbare COP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter2403
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08-06 18:23
blb4 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:58:
[...]

Ik heb dus een Kamstrup maar zoals ik eerder zei, het geproduceerde vermogen geeft de Pana behoorlijk goed door. Leuk om te hebben zo’n warmtemeter maar zeker niet noodzakelijk om te kunnen beoordelen/uitzoeken of je WP optimaal presteert.

Een COP berekening op basis van Pana warmte opgave en externe kWh meter voor opgenomen vermogen geeft m.i. Een prima bruikbare COP.
Dat is bruikbare informatie, ik ben de laatste puntjes op de i aan het zetten en inmiddels begonnen met graven in de tuin voor de grondleidingen. Een van de laatste puntjes was nog of ik wel of geen Kamstrup ging voorzien.

Iemand nog tips voor een betaalbare lasdoos met rijgklemmen o.i.d? Ik wil een aantal UTP kabeltjes naar de warmtepomp leggen voor o.a. de temperatuursensor, controller, etc. Of verlengen jullie die simpelweg met een kroonsteen/solderen?

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
Wouter2403 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 13:11:
[...]

Dat is bruikbare informatie, ik ben de laatste puntjes op de i aan het zetten en inmiddels begonnen met graven in de tuin voor de grondleidingen. Een van de laatste puntjes was nog of ik wel of geen Kamstrup ging voorzien.

Iemand nog tips voor een betaalbare lasdoos met rijgklemmen o.i.d? Ik wil een aantal UTP kabeltjes naar de warmtepomp leggen voor o.a. de temperatuursensor, controller, etc. Of verlengen jullie die simpelweg met een kroonsteen/solderen?
Ik heb goed gekeken welke kabels ik allemaal nodig had (ook voor zaken als heishamon, 1-wire sensoren) en waar die naar toe moesten en gezorgd dat alle kabels lang genoeg waren. En natuurlijk ook al wat extra voor mogelijk toekomstig gebruik.

In totaal:
  • 2 x 3 aderige YMVK 2,5 mm² voor voeding WP naar groepenkast;
  • 1 x 3 aderige YMVK 2,5 mm² naar verwarmingselement boiler op zolder;
  • 1 x 3 aderige rubber 1,5 mm² naar driewegklep(pen) in kruipruimte;
  • 1 x 2 aderige kabel 0,8 mm² naar controler in meterkast;
  • 1 x 2 aderige kabel 0,8 mm² naar temperatuursensor boiler op zolder;
  • 1 x 4 aderige kabel 0,8 mm² naar thermostaatmodule in meterkast (niet (meer) in gebruik);
  • 1 x 4 aderige kabel 0,5 mm² naar Heishamon in meterkast tbv 1-wire sensoren;
  • 1 x UTP naar heishamon in meterkast (communicatie met Pana, 1 aderpaar voor GND, 1 aderpaar voor +5V;
  • 1 x UTP naar netwerk switch in meterkast tbv Cloudmodule in Pana (niet (meer) in gebruik);
  • 1 x UTP voor toekomstig gebruik naar meterkast;
  • 1 x 4 aderige kabel 0,8 mm² voor toekomstig gebruik naar meterkast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-06 14:44
blb4 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:58:
[...]

Dit is ook mijn ervaring. De keren dat ik de waarde van de kamstrup naast de die van de Panasonic zag zat er erg weinig afwijking in.
Als ik dat van tevoren had geweten had ik wellicht de kamstrup achterwege gelaten omdat het inderdaad wat complexer is om dat in HA uit te lezen.
Ik bereken nu dus de COP op basis van warmteopbrengst van de Panasonic en elektra verbruik van 2 kWh meters aan de heishamon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John lamers
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-03 12:22
Vandaag een brief van RVO dat de ISDE subsidie die 1 februari aangevraagd is toegekend.
Pagina: 1 ... 79 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.