Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3
ingediend op 07-dec, verlengtermijn op 25 januari ontvangen en nu op 09-feb de vraag naar aanvullende info.padoempats schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:02:
[...]
Wanneer heb je de aanvraag ingediend? ik heb hem 30 nov ingediend en 17 januari een verlenging beslistermijn ontvangen.
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3
Ik spreek alleen uit ervaring. Ik had het ook graag anders gezien, maar zo is het blijkbaar gewoon niet. Immers ik zet "gewoon""evve" (nou niet evve, was lastig en duurde veel langer dan verwacht) een volledige warmtepompinstallatie oincl. verdelers en aansturing in elkaar en schrijf er ook nog code voor om het te automatiseren.Baapje327 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:39:
[...]
tja wellicht dit "en/of te naief, in een bubbel leven, niet alle realiteit meemaken". ik denk meer in mogelijkheden ipv onmogelijkheden, maar waarschijnlijk snap ik daarom ook niet wat mensen belemmerd. verder geen oordeel, ik begrijp het gewoon niet, zal wel aan mij liggen, mijn manco.
@annespruit1980 ja dan is de situatie natuurlijk anders als je geen hypotheek hebt, aan de andere kant, je hebt wel iets kunnen regelen om een huis te kunnen kopen, en je hebt ook nog een weg weten te vinden om naar een WP te kunnen maken. top gedaan!
Oei. Dat wordt interessant of heishamon gaat werken op allebei 😀marvel27 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 17:25:
Heeft iemand meer informatie over de nieuwe L-serie? Begrijp ik het goed dat die een binnenunit zal hebben? Wel met hydraulische/cv-leidingen ipv koelleidingen, maar toch: het is dan geen pure monobloc meer. Waarom zouden ze deze keuze maken?
[Afbeelding]
Weet iemand wat de functie zal zijn van de binnenunit?
Denk dat de binnen unit van de monoblok vergelijkbaar wordt met hoe vailiant het doet.
Bij vailiant (vwz meh) zit er het volgende in:
- Hydraulische module met elektrisch naverwarmer, driewegklep, overstort, expansievat
en regeling.
Kortom een apparaat om het aansluiten makkelijker te maken voor de installateur.
En de installatie cleaner te houden...
Flinke prijs en levertijd:marvel27 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 17:25:
Heeft iemand meer informatie over de nieuwe L-serie? Begrijp ik het goed dat die een binnenunit zal hebben? Wel met hydraulische/cv-leidingen ipv koelleidingen, maar toch: het is dan geen pure monobloc meer. Waarom zouden ze deze keuze maken?
[Afbeelding]
Weet iemand wat de functie zal zijn van de binnenunit?
Carboy54 in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Zonder buffervat is het alleen maar gecompliceerder en dus duurder om aan te sluiten.Sjembecks schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:36:
Ik acht ook met smart op meer info over de L-serie
Denk dat de binnen unit van de monoblok vergelijkbaar wordt met hoe vailiant het doet.
Bij vailiant (vwz meh) zit er het volgende in:
- Hydraulische module met elektrisch naverwarmer, driewegklep, overstort, expansievat
en regeling.
Kortom een apparaat om het aansluiten makkelijker te maken voor de installateur.
En de installatie cleaner te houden...
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ook bij Panasonic kun je dat maar beter niet onderschatten. Aanvriezen wordt sterk mede bepaald door de mate van warmteproductie t.b.v. hogere watertemperaturen.Mark1972V schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 21:53:
Ik ben aan het uitzoeken of ik nou een LG of een Panasonic warmtepomp (monoblock) zou willen aanschaffen. Als ik het Tweakers forum over LG monoblocks lees dan wordt daar behoorlijk geklaagd over de defrost cyclus. In dit forum over Panasonic kom ik dat amper tegen. In de introductie pagina op het LG forum staat ook als 'opmerking' dat de LG monoblocks wel last hebben van snel aanvrizen. Is het zo dat dit bij de Pana's minder snel (of niet?) voorkomt?
Ijs of sneeuw vorming op de Panasonics is minder omdat er vaker defrosts zijn, bij mijn werk kon ik lange tijd (weken) het gedrag van de zojuist gemonteerde Hitachi warmtepompen in de gaten houden (14 stuks), het viel mij op dat er bij de Hitachi pas een defrost komt als de wp zowat helemaal vol met sneeuw/ ijs zit en de ventilator hard moet draaien om er nog buitenlucht doorheen te krijgen, samen met het kleine formaat van de verdamper/ buitenunit maakt dat de Hitachi veel lawaai maakt.Mark1972V schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 21:53:
Ik ben aan het uitzoeken of ik nou een LG of een Panasonic warmtepomp (monoblock) zou willen aanschaffen. Als ik het Tweakers forum over LG monoblocks lees dan wordt daar behoorlijk geklaagd over de defrost cyclus. In dit forum over Panasonic kom ik dat amper tegen. In de introductie pagina op het LG forum staat ook als 'opmerking' dat de LG monoblocks wel last hebben van snel aanvrizen. Is het zo dat dit bij de Pana's minder snel (of niet?) voorkomt?
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Als het rond het vriespunt is en erg vochtig, vooral mistig, dan heb je een defrost praktisch elke 45/50 minuten. Defrost duurt dan 10 minuten en gaat weer door.Gary199 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 22:03:
[...]
Ook bij Panasonic kun je dat maar beter niet onderschatten. Aanvriezen wordt sterk mede bepaald door de mate van warmteproductie t.b.v. hogere watertemperaturen.
Ok, het blijft wat lastig in te schatten of Panasonic daar misschien iets beter mee om gaat als LG, maar het verschijnsel defrost in zijn algemeenheid hoort natuurlijk bij een WP zo tussen de 0 en 7 graden...padoempats schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:43:
[...]
Als het rond het vriespunt is en erg vochtig, vooral mistig, dan heb je een defrost praktisch elke 45/50 minuten. Defrost duurt dan 10 minuten en gaat weer door.
Maak er maar -2 en 3 van. Bij 7 nog nooit een defrost gehad.Mark1972V schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:05:
[...]
Ok, het blijft wat lastig in te schatten of Panasonic daar misschien iets beter mee om gaat als LG, maar het verschijnsel defrost in zijn algemeenheid hoort natuurlijk bij een WP zo tussen de 0 en 7 graden...
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Dat zou dan wel verklaren waarom ik er in het Panasonic topic er weinig (klachten) over lees, terwijl als ik door het LG topic heen ga er best wel veel over geklaagd wordt. Het was afgelopen tijd vrijwel nooit -2, maar we zitten al langere tijd tussen 0 en 8 graden... Geef me toch te denken...t.oswald schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:13:
[...]
Maak er maar -2 en 3 van. Bij 7 nog nooit een defrost gehad.
Vertel ...Mark1972V schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:23:
[...]
Dat zou dan wel verklaren waarom ik er in het Panasonic topic er weinig (klachten) over lees, terwijl als ik door het LG topic heen ga er best wel veel over geklaagd wordt. Het was afgelopen tijd vrijwel nooit -2, maar we zitten al langere tijd tussen 0 en 8 graden... Geef me toch te denken...
Nou, dat als jij stelt dat pas gebeurd bij -2, dat is het al lange tijd eigenlijk niet geweest. Dus weinig tot geen klachten of discussies over defrost op die Pana's. Maar LG lijkt er tussen 0 en +7 al best last van te hebben, als je die fora leest dan zijn daar veel opmerkingen over. Telt wel mee in een afweging tussen aanschaf van een LG of een Pana monoblock voor mij.
Je hebt wat grafiek/meting uitval tussen bv 01:30 en 03:00u maar ik denk dat ik daar maar even doorheen moet lezen toch? Voor de rest lijkt het idd met die Pana dat de COP vrijwel boven 3 blijft en dat jouw LG ergens gemiddeld zo rond de 2 komt met ongeveer elk uur uitval vanwege ontdooien, toch?rykers schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:35:
Ik heb eerder een 9kW LG Therma V U43 gehad en nu een Panasonic 9kW Tcap. Niet geheel vergelijkbaar, dat zou je met de enkelfase moeten doen.
Wat mij opvalt is dat de LG verder dichtvroor en daarmee ook geleverde vermogen en daarmee ook de Cop veel verder daalde dan de Panasonic doet.
En ik zie bij je Pana dat de elektrisch backup niet begint dus niet nodig is?
Waarmee heb jij deze grafieken gemaakt als ik vragen mag?
Zou je nu een J serie zonder T-CAP moeten (kunnen?) kopen ?
T-Cap staat voor 3fase model (en hoog model/dubbele fan?)Mark1972V schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:13:
[...]
Je hebt wat grafiek/meting uitval tussen bv 01:30 en 03:00u maar ik denk dat ik daar maar even doorheen moet lezen toch? Voor de rest lijkt het idd met die Pana dat de COP vrijwel boven 3 blijft en dat jouw LG ergens gemiddeld zo rond de 2 komt met ongeveer elk uur uitval vanwege ontdooien, toch?
De panasonic kun je zo instellen dat die de backup heater niet gebruikt voor een defrost maar alles uit je afgifte haalt. Scheelt een bak aan energie per defrost
Laat ik je nou vertellen, dat het defrost gebied voor ieder merk warmtepomp ligt tussen +5*C en -5*C omdat de criteria zijn luchtvochtigheid gecombineerd met temperatuur plus hard of minder hard werken van de warmtepomp.Mark1972V schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:34:
[...]
Nou, dat als jij stelt dat pas gebeurd bij -2, dat is het al lange tijd eigenlijk niet geweest. Dus weinig tot geen klachten of discussies over defrost op die Pana's. Maar LG lijkt er tussen 0 en +7 al best last van te hebben, als je die fora leest dan zijn daar veel opmerkingen over. Telt wel mee in een afweging tussen aanschaf van een LG of een Pana monoblock voor mij.
1 van de belangrijkste is de hoogte van de RV icm de t buiten, en dan je vraag .Gary199 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:55:
[...]
Laat ik je nou vertellen, dat het defrost gebied voor ieder merk warmtepomp ligt tussen +5*C en -5*C omdat de criteria zijn luchtvochtigheid gecombineerd met temperatuur plus hard of minder hard werken van de warmtepomp.
Dus algemeen stellen dat een df bij het ene of het andere merk meer of inde ris.
Hangt ook van de plaats waar hij staat af...
Langs de kust of in het land en dan nog.
En tips om de bheater uit te schakelen zou ik in eerste instantie ff negeren.
Je kunt beter zorgen dat je systeem klopt en goed loopt.
Daarna pas gaan denken aan andere aanpassingen
[ Voor 13% gewijzigd door Dylantje2 op 12-02-2023 16:59 ]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Wat ik nog even had moeten toelichten is dat de LG op de enkelfase meter zit waar nu de Pana backup heater op zit. Die backup heater heb ik inderdaad nog niet nodig gehad.Mark1972V schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:13:
[...]
Je hebt wat grafiek/meting uitval tussen bv 01:30 en 03:00u maar ik denk dat ik daar maar even doorheen moet lezen toch? Voor de rest lijkt het idd met die Pana dat de COP vrijwel boven 3 blijft en dat jouw LG ergens gemiddeld zo rond de 2 komt met ongeveer elk uur uitval vanwege ontdooien, toch?
Deze data komt uit mijn Kamstrup. Daarmee dus goed vergelijkbaar omdat het ook exact hetzelfde afgifte systeem is.
Het klopt dat de Pana qua Cop flink hoger blijft bij deze temperaturen. Ik denk doordat de Panasonic minder lang wacht tot de defrost start.
Ik wil natuurlijk niet de wijsneus uit gaan hangen als ik hier een vraag stel. Maar neem bv de KIT-WC09H3E8 wat een 9kw 3fasen warmtepomp is zonder T-CAP en het is wel een hoog model met dubbele fan. Het lijkt er op dat T-Cap bedoeld is voor erg koude omgevingen, ik zie een werkgebied vanaf -28 ipv -20. Maar dat hebben we hier helemaal niet nodig.padoempats schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:48:
[...]
T-Cap staat voor 3fase model (en hoog model/dubbele fan?)
Maar een hoog vermogen zonder T-CAP is bijna niet te vinden en het lijkt er een beetje op dat T-CAP min of meer samen met de J-generatie is geintroduceerd. Maar er is zelfs nog eea in de H generatie komen met T-CAP zoals de WH-MXC12H9E8.
Vandaar dat ik me afvraag waar die T-CAP nou zit.. tussen H en J in, of als optie op J...?!

Zou dat enig verschil maken denk je ?Mark1972V schreef op zondag 12 februari 2023 @ 17:42:
[...]
Ik wil natuurlijk niet de wijsneus uit gaan hangen als ik hier een vraag stel. Maar neem bv de KIT-WC09H3E8 wat een 9kw 3fasen warmtepomp is zonder T-CAP en het is wel een hoog model met dubbele fan. Het lijkt er op dat T-Cap bedoeld is voor erg koude omgevingen, ik zie een werkgebied vanaf -28 ipv -20. Maar dat hebben we hier helemaal niet nodig.
Maar een hoog vermogen zonder T-CAP is bijna niet te vinden en het lijkt er een beetje op dat T-CAP min of meer samen met de J-generatie is geintroduceerd. Maar er is zelfs nog eea in de H generatie komen met T-CAP zoals de WH-MXC12H9E8.
Vandaar dat ik me afvraag waar die T-CAP nou zit.. tussen H en J in, of als optie op J...?!![]()
Als ik iets ga aanschaffen zou ik wel graag willen weten waar ik uit moet en kan kiezen, dus eh ... ja
Ik heb de j serie.
Het is zoals @padoempats aangeeft: een 3 fase model met dubbel zo grote verdamper en die tot -15 zijn vermogen nog haalt.
De vraag kan ook zijn heb je die hoge Ta wel nodig.rykers schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:03:
@Mark1972V de Tcap is er zowel in h serie als in j serie.
Ik heb de j serie.
Het is zoals @padoempats aangeeft: een 3 fase model met dubbel zo grote verdamper en die tot -15 zijn vermogen nog haalt.
En wat als je hoge Ta niet haalt, kun je meer[veel] meer afgifte creeren....
Dus een hogere Ta geeft niet altijd de oplossing.
Een Tcap is mss voor ons zeeklimaat overkill, terwijl in zweden oid dit wel...
Keuze maken op basis van kennis.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ja, maar je hanteert daarbij neutrale argumenten, dat zet niet aan.Mark1972V schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:03:
[...]
Als ik iets ga aanschaffen zou ik wel graag willen weten waar ik uit moet en kan kiezen, dus eh ... ja
De Tcap heb ik niet voor een hogere afgifte. Die is hetzelfde en bij lagere buitentemperatuur nu, na tweaken, zelfs wat lager dan bij de LG.Dylantje2 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:37:
[...]
De vraag kan ook zijn heb je die hoge Ta wel nodig.
En wat als je hoge Ta niet haalt, kun je meer[veel] meer afgifte creeren....
Dus een hogere Ta geeft niet altijd de oplossing.
Een Tcap is mss voor ons zeeklimaat overkill, terwijl in zweden oid dit wel...
Keuze maken op basis van kennis.
Rond - 3 of heb ik ca. 7 kW nodig. Die kon de LG op papier wel, maar in de praktijk niet leveren. Dat kwam door de defrosts. Ik zit in een bosrijke, vochtige omgeving. Daarom wilde ik een dubbel zo grote verdamper en dan kom je bij Panasonic automatisch op de Tcap uit.
H is oud model R410 gassen. Dit gas wordt inmiddels uitgefaseerd vanwege hoge milieubelasting.Mark1972V schreef op zondag 12 februari 2023 @ 17:42:
[...]
Ik wil natuurlijk niet de wijsneus uit gaan hangen als ik hier een vraag stel. Maar neem bv de KIT-WC09H3E8 wat een 9kw 3fasen warmtepomp is zonder T-CAP en het is wel een hoog model met dubbele fan. Het lijkt er op dat T-Cap bedoeld is voor erg koude omgevingen, ik zie een werkgebied vanaf -28 ipv -20. Maar dat hebben we hier helemaal niet nodig.
Vandaar dat ik me afvraag waar die T-CAP nou zit.. tussen H en J in, of als optie op J...?!![]()
Mwha is maar hoe je het ziet...rykers schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:48:
[...]
De Tcap heb ik niet voor een hogere afgifte. Die is hetzelfde en bij lagere buitentemperatuur nu, na tweaken, zelfs wat lager dan bij de LG.
Rond - 3 of heb ik ca. 7 kW nodig. Die kon de LG op papier wel, maar in de praktijk niet leveren. Dat kwam door de defrosts. Ik zit in een bosrijke, vochtige omgeving. Daarom wilde ik een dubbel zo grote verdamper en dan kom je bij Panasonic automatisch op de Tcap uit.
Cascade van twee kan ook :-)
En bang zijn voor een -3 icm hoge rv snap ik, maar met een lage rv is hij weer anders.
Verder ben ik niet bang voor een hoge rv. Ik heb na 3 jaar voldoende data om te weten dat die hoge rv hier meer regel dan uitzondering is.
Ik ben blij met de Tcap ondanks wat meer start / stops door dat gekke gedrag rond 4 graden. Dankzij de Tcap heb ik mijn gasaansluiting nu durven opzeggen
Als tie in mei nog draait zou ik 'm ff handmatig uitzettentescione schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:06:
Mijn pomp (9KW j serie) draait inmiddels al ongeveer 41 uur achter elkaar op zijn laagste standje. Heb ik de sweet spot gevonden, of is het beter dat hij soms wel afslaat?
[Afbeelding]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Dat hangt af van wat er met de temperatuur binnen gebeurt.tescione schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:06:
Mijn pomp (9KW j serie) draait inmiddels al ongeveer 41 uur achter elkaar op zijn laagste standje. Heb ik de sweet spot gevonden, of is het beter dat hij soms wel afslaat?
[Afbeelding]
Als die blijft zoals jij wenst dan kan je er lekker af blijven.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
als je temperatuur binnen niet naar de 28 graden oploopt zal het goed zijn toch?tescione schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:06:
[Afbeelding]
Stook je war?tescione schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:06:
[Afbeelding]
Hij stookt op "laagste pitje" en hij is tevreden dus dan maakt momenteel wel/geen WAR weinig uit.
De panasonic doet het zeker beter dan de LG. LG geeft zelfs problemen op de grotere VRF machines door het ontdooiprogramma.Mark1972V schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:05:
[...]
Ok, het blijft wat lastig in te schatten of Panasonic daar misschien iets beter mee om gaat als LG, maar het verschijnsel defrost in zijn algemeenheid hoort natuurlijk bij een WP zo tussen de 0 en 7 graden...
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Nou blijkbaar waren de omstandigheden dit weekend precies zo dat (WAR staat overigens aan) de pomp constant draaide. Maar uiteindelijk is hij maandagochtend om 11 uur 's ochtends uitgegaan om uiteindelijk om 18:00 weer aan te slaan. Vandaag hetzelfde (wel veel de-frosts vannacht) maar ook weer rond 11 uur afgeslagen. Al met al eigenlijk wel tevreden tot nu toe.padoempats schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:19:
[...]
als je temperatuur binnen niet naar de 28 graden oploopt zal het goed zijn toch?Al vind ik 41 wel lang met de buitentemperatuur van zo'n 7-8 graden, maar voornamelijk afhankelijk van je isolatie denk ik. Hier draait die zo'n 12u aan en 12u uit per etmaal (7kWh / dag), Ta25 en binnen blijft het daarmee stabiel tussen de 20.6 en 20.8 graden.
En wat triggerde het afslaan?tescione schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:16:
[...]
Nou blijkbaar waren de omstandigheden dit weekend precies zo dat (WAR staat overigens aan) de pomp constant draaide. Maar uiteindelijk is hij maandagochtend om 11 uur 's ochtends uitgegaan om uiteindelijk om 18:00 weer aan te slaan. Vandaag hetzelfde (wel veel de-frosts vannacht) maar ook weer rond 11 uur afgeslagen. Al met al eigenlijk wel tevreden tot nu toe.
weet je zeker?sjimmie schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 07:07:
[...]
Hij stookt op "laagste pitje" en hij is tevreden dus dan maakt momenteel wel/geen WAR weinig uit.

Ik denk namelijk dat hij uit gegaan zou zijn...
[ Voor 9% gewijzigd door Dylantje2 op 14-02-2023 18:42 ]
dat is meestal de grote vraag de japanners hebben zoveel parameters:-)
Er zijn er nog maar weinig die ze allemaal hebben kunnen doorgronden
Als je hem niet 'handmatig' (danwel via de remote, danwel via een api call om hem uit te zetten), blijft die toch oneindig doordraaien, tenzij je op thermostaat draait? Ja, de compressor gaat uit als de aanvoer 2 graden boven setpoint komt, maar de pomp blijft oneindig doorlopen. Of niet?Dylantje2 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:47:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door padoempats op 14-02-2023 22:00 ]
Ik ga zijn woorden niet zomaar in twijfel trekken, als hij dat zegt dan is het handiger dat wij hem gewoon geloven.Dylantje2 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:41:
[...]
weet je zeker?![]()
![]()
Ik denk namelijk dat hij uit gegaan zou zijn...
Een lijst met alle typische reacties van de Panasonic daarom zou erg bruikbaar zijn.Dylantje2 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:47:
[...]
Misschien iemand die dit alles heft uitgezocht en dat hier kan publiceren ?
Nou vind ik de mogelijkheden qua instelling van de Panasonic niet eens overdreven veel.
Wie echt het e.e.a. dit betreffende wil zien, bekijk de handleiding van de Elco T10. Lijkt wel een supermarkt aan mogelijkheden.
Maar als je afgiftevermogen op peil is en dus in goede verhouding tot de transmissie verliezen heb je geen problemen. Is dat ook nog gecombineerd met een goed nivo aan isolatie, stook je bovendien nog met lage Ta. En alles zonder tweaken o.w.d.o.
Voor dezet basis-uitgangspositie is de WP geschikt om lang achtereen zijn werk te doen.
Aan ad hoc zijsprongen of gekunsteld gedoe heeft de WP een broertje dood.
Tweaken en vervolgens overal op moeten reageren is in de basis contra productief voor een WP
[ Voor 3% gewijzigd door Gary199 op 15-02-2023 10:40 ]
De pana stond uit, en toevallig kreeg hij warmtevraag zodat hij ging draaien. Wat schetst mijn verbazing:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/D1ccBdWsT0u0IAdCjscskWD7.jpg?f=user_large)
Hij gooit er een paar liter water uit! Ja, zo blijf je natuurlijk bijvullen...
Iemand enig idee waarom hij dit doet?
[ Voor 25% gewijzigd door Beekforel op 15-02-2023 13:16 ]
"Make sure the system is filled with the correct coolant fluid to around 2 Bar (minimum 1.5 Bar)."
[ Voor 53% gewijzigd door Beekforel op 15-02-2023 13:34 ]
Overdruk ventiel geactiveerd. Druk te hoog. Zet hem op 1.5 probleem wellicht opgelost.dirkdeman schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:19:
Het water komt uit het pijpje waar ook water uitkomt als je het ontluchtingsventiel achter het bovenste klepje indrukt. Bar stond op 2,5, staat nu met de warmtepomp aan op 3,1.
Hier ook 2x gevuld afgelopen 2 maanden. Ik vul hem naar 1,8 bar maar loopt dan langzaam terug naar 1,3 in een maand. Ventiel in WP staat een halve slag open. Vermoed dat dit blijft druppelendirkdeman schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:40:
Ah, dat verklaart deels het probleem. Maar... ergens lekt toch water weg tot het punt dat ik een flow error krijg en de manometer 0 bar aangeeft. Zal 'm eens op 1,5bar zetten en kijken of hij dan nog steeds via het pijpje water eruit gooit. Verder zag ik geen schokkende lekkages, alleen bij de flensjes van de buizen die door de grote radiator lopen zaten een paar druppels Maar dat zou ook condens kunnen zijn, toch?
Die moet open blijven. Geen lucht is geen lekkagepadoempats schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:42:
[...]
Hier ook 2x gevuld afgelopen 2 maanden. Ik vul hem naar 1,8 bar maar loopt dan langzaam terug naar 1,3 in een maand. Ventiel in WP staat een halve slag open. Vermoed dat dit blijft druppelen
Omdat...sjimmie schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 07:13:
[...]
Ik ga zijn woorden niet zomaar in twijfel trekken, als hij dat zegt dan is het handiger dat wij hem gewoon geloven.

Er zijn er die er ooit aan begonnen zijn.Gary199 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:11:
[...]
Een lijst met alle typische reacties van de Panasonic daarom zou erg bruikbaar zijn.
Misschien iemand die dit alles heft uitgezocht en dat hier kan publiceren ?
Nou vind ik de mogelijkheden qua instelling van de Panasonic niet eens overdreven veel.
Wie echt het e.e.a. dit betreffende wil zien, bekijk de handleiding van de Elco T10. Lijkt wel een supermarkt aan mogelijkheden.
Maar als je afgiftevermogen op peil is en dus in goede verhouding tot de transmissie verliezen heb je geen problemen. Is dat ook nog gecombineerd met een goed nivo aan isolatie, stook je bovendien nog met lage Ta. En alles zonder tweaken o.w.d.o.
Voor dezet basis-uitgangspositie is de WP geschikt om lang achtereen zijn werk te doen.
Aan ad hoc zijsprongen of gekunsteld gedoe heeft de WP een broertje dood.
Tweaken en vervolgens overal op moeten reageren is in de basis contra productief voor een WP
Maar wat jezelf al zegt, je kunt niet heeeel veel, en teveel gekkigheid geeft meer ellende.
Dus pana zijn werk laten doen, was de beste conclusie.
Vandaar ook lekker op war laat lopen, hij doet het zelf well
drukvat je oude cv er nog in?dirkdeman schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:40:
Ah, dat verklaart deels het probleem. Maar... ergens lekt toch water weg tot het punt dat ik een flow error krijg en de manometer 0 bar aangeeft. Zal 'm eens op 1,5bar zetten en kijken of hij dan nog steeds via het pijpje water eruit gooit. Verder zag ik geen schokkende lekkages, alleen bij de flensjes van de buizen die door de grote radiator lopen zaten een paar druppels Maar dat zou ook condens kunnen zijn, toch?
Dat is dan toch gewoon ergens een lekkage lijkt mij?padoempats schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:42:
[...]
Hier ook 2x gevuld afgelopen 2 maanden. Ik vul hem naar 1,8 bar maar loopt dan langzaam terug naar 1,3 in een maand. Ventiel in WP staat een halve slag open. Vermoed dat dit blijft druppelen
Geen oude CV-ketel, we komen van de stadsverwarming af. Er zit wel een expansievat in het systeem, maar ik moet nu 1-2x per maand zo'n 30 liter bijgooien. Dat vat zou dan wel een keertje vol moeten zitten lijkt me. En omdat er onder de warmtepomp altijd plassen liggen lijkt dat me de hoofdverdachte...
Maar als dat dus was met > 3 Bar dan is dat verklaarbaar. Onder 3 Bar niet.dirkdeman schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:27:
[...]
Geen oude CV-ketel, we komen van de stadsverwarming af. Er zit wel een expansievat in het systeem, maar ik moet nu 1-2x per maand zo'n 30 liter bijgooien. Dat vat zou dan wel een keertje vol moeten zitten lijkt me. En omdat er onder de warmtepomp altijd plassen liggen lijkt dat me de hoofdverdachte...
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Maar het is dus wel zo: het is me eerder opgevallen dat er plassen onder lagen terwijl het al een tijdje niet geregend had, en ook geen defrosts geweest. Ergens lekt de boel significant, in 2 weken je hele systeem leeg gooien is geen kwestie van een zwetende koppeling ofzo. (Die zijn er overigens ook niet, ik heb het hele systeem meerdre keren minutieus nagelopen).blb4 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:31:
[...]
Maar als dat dus was met > 3 Bar dan is dat verklaarbaar. Onder 3 Bar niet.
Vandaar de vraag over een drukvat.dirkdeman schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:40:
[...]
Maar het is dus wel zo: het is me eerder opgevallen dat er plassen onder lagen terwijl het al een tijdje niet geregend had, en ook geen defrosts geweest. Ergens lekt de boel significant, in 2 weken je hele systeem leeg gooien is geen kwestie van een zwetende koppeling ofzo. (Die zijn er overigens ook niet, ik heb het hele systeem meerdre keren minutieus nagelopen).
Als die vol zit of er niet inzit, iets meer druk gaat het ventiel open..
Heeft hij ooit niet gelekt? Of hoelang is dit
Kun je eens een foto maken van de klep waar hij water eruit gooit?dirkdeman schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:40:
[...]
Maar het is dus wel zo: het is me eerder opgevallen dat er plassen onder lagen terwijl het al een tijdje niet geregend had, en ook geen defrosts geweest. Ergens lekt de boel significant, in 2 weken je hele systeem leeg gooien is geen kwestie van een zwetende koppeling ofzo. (Die zijn er overigens ook niet, ik heb het hele systeem meerdre keren minutieus nagelopen).
Deze loost 't water in een slangetje en komt onder uit de WP gedruppeld. Nu is vermoed ik tijdens mijn haastige acties rommel tussen 't rubbertje gekomen, waardoor mijn systeem ook steeds leegliep. Omdat 't water van achter 't huis (begane grond) via de zolder naar de voorkant van 't huis liep was 't systeem effectief nog maar voor de helft werkzaam, niet genoeg water(druk) om de andere kant van 't huis nog te bereiken. Wel draaide nog alles door zonder foutmelding.
Dit ventiel is echter zeer makkelijk los te klikken, schoon te maken en evt 't rubbertje om te draaien. Heeft hier weer geholpen! M.a.w. kijk eens of je water ziet druppelen of lekken uit 't zwarte buisje en of deze bijv. nat is. (of evt iets van keukenpapier onder leggen bij een droge dag).
Nee heb geen lekkageBeekforel schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:22:
[...]
Dat is dan toch gewoon ergens een lekkage lijkt mij?
Kan toch ook condens zijn?dirkdeman schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:40:
[...]
voor het SWW komt er een aparte warmtepompboiler.
Ik zit alleen zwaar te twijfelen tussen de Panasonic KIT-MDC05J3E5-W 5KW en de Panasonic KIT-MDC07J3E5-W 7kw versie. in de door panasonic verstrekte gegevens zie ik dat de 5kw versie eigenlijk beter bij zijn vermogen blijft in verhouding tot de 7kw versie, en de cop is ook hoger. ik twijfel alleen of de 5 kw versie niet net te klein is kwa vermogen.
Ik heb een huis met bouwjaar 2006 en te beschouwen als een hoekwoning
het huis is goed geisoleerd en word op dit moment verwarmd met stadsverwarming.
het heeft een vloeroppervlakte van 210 m^2
2 verdiepingen zijn voorzien van vloerverwarming, de 3e met LT radiatoren, en zal tzt ook vloerverwarming inkomen.
Op dit moment wordt het huis verwarmt met stadsverwarming.
de afgelopen jaren was het jaarliks verbruik tussen de 42Gj (2016 t/m 2019) en 32 Gj (2020 t/m 2022) dat is inclusief tapwater. (gestage daling)
deze daling komt mede doordat het bedrijf aan huis in de aanbouw er niet meer is
1 Gj staat gelijk met 31,6 m3 gas.
als ik de koevlaas formule gebruik, zou ik met de verschillende berekeningen uitkomen op:
(42 x 31,6) x 8 / 1650 = 6,4
(40 x 31,6) x 8 /1650 = 6.1
(38 x 31,6) x 8 / 1650 = 5,8
(35 x 31,6) x 8 / 1650 = 5,3
(32 x 31,6) x 8 / 1650 = 4,9
het verbruik is de laatste jaren verminderd doordat we ook minder warm tapwater verbruiken (quooker boiler in de keuken)
Omdat we ook nog inverter airco's hebben hangen in alle verblijfruimtes (incl slaapkamers) en ik tapwater niet hoef mee te reken neig ik dus naar de 5Kw versie
Niet twijfelen neem een 7. Minimum vermogen gelijk en het verschil in cop zegt in de praktijk niet veel. Mijn 9J is zuiniger dan mijn vorige 5 omdat hij minder op zijn tenen hoeft te lopen 😄soepkip schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 17:12:
Ik zit al een tijdje mee te lezen met dit, en andere WP topics. Ik heb zelf besloten om een monoblock panasonic aan te schaffen, puur en alleen voor verwarmingsdoeleinden.
Ik zit alleen zwaar te twijfelen tussen de Panasonic KIT-MDC05J3E5-W 5KW en de Panasonic KIT-MDC07J3E5-W 7kw versie. in de door panasonic verstrekte gegevens zie ik dat de 5kw versie eigenlijk beter bij zijn vermogen blijft in verhouding tot de 7kw versie, en de cop is ook hoger. ik twijfel alleen of de 5 kw versie niet net te klein is kwa vermogen.
2 verdiepingen zijn voorzien van vloerverwarming, de 3e met LT radiatoren, en zal tzt ook vloerverwarming inkomen.
de afgelopen jaren was het jaarliks verbruik tussen de 42Gj (2016 t/m 2019) en 32 Gj (2020 t/m 2022) dat is inclusief tapwater. (gestage daling)
deze daling komt mede doordat het bedrijf aan huis in de aanbouw er niet meer is
als ik de koevlaas formule gebruik, zou ik met de verschillende berekeningen uitkomen op:
het verbruik is de laatste jaren verminderd doordat we ook minder warm tapwater verbruiken (quooker boiler in de keuken)
Omdat we ook nog inverter airco's hebben hangen in alle verblijfruimtes (incl slaapkamers) en ik tapwater niet hoef mee te reken neig ik dus naar de 5Kw versie
Jou warmtebehoefte laat m.i. wel weer zien hoe beroerd er gebouwd werd (en helaas nog steeds wordt) de laatste jaren. Jou 32 x 32 x 8 / 210 = 39 kWh/m² is maar net iets minder (30%) dan mijn 49 kWh/m² in mijn nageïsoleerde jaren 50 hoekwoning.
Bij mij ging het overdrukventiel lekken bij een defrost. Blijkbaar kwam er dan iedere keer een slokje water uit als de circulatiepomp vol tekeer ging. Heb het ventiel op een wat hogere druk gezet (er zit elders ook een overdrukklep) en daarna geen lekkage meer gehad.dirkdeman schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:19:
Het water komt uit het pijpje waar ook water uitkomt als je het ontluchtingsventiel achter het bovenste klepje indrukt. Bar stond op 2,5, staat nu met de warmtepomp aan op 3,1.
2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.
Als je de airco's laat hangen, heb je vermogen genoeg.soepkip schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 17:12:
Ik zit al een tijdje mee te lezen met dit, en andere WP topics. Ik heb zelf besloten om een monoblock panasonic aan te schaffen, puur en alleen voor verwarmingsdoeleinden.
Ik weet niet wat de kosten zijn, maar een 7 kan ook overkill zijn
Staan stuiteren is ook wat.
Minimaal vermogen echt hetzelfde?
En als hij in dit klimaat beter werkt,, was voor mij ook de keuze tussen 5 en 7.
Ander kant waar ben je echt bang voor? Je kiest en accepteert de gevolgen:-) [ hiier ook gedaan, geen spijt van ]
E kacheltje erbij geeft soms mss rust:-)
Je afgifte enz goed inregelen is mss wel belangrijker...
@Carboy54
Wel erg benieuwd wat jouw formule was om een 5 te nemen.
Terwijl een 9 bijna 2x zwaarder is.
Was de 5 wws echt te klein? waar kwam je vandaan?
Goed lezen. De 5 en 7 kunnen beide even ver terug moduleren.Dylantje2 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:29:
[...]
Als je de airco's laat hangen, heb je vermogen genoeg.
Ik weet niet wat de kosten zijn, maar een 7 kan ook overkill zijn
Staan stuiteren is ook wat.
Minimaal vermogen echt hetzelfde?
En als hij in dit klimaat beter werkt,, was voor mij ook de keuze tussen 5 en 7.
Ander kant waar ben je echt bang voor? Je kiest en accepteert de gevolgen:-) [ hiier ook gedaan, geen spijt van ]
E kacheltje erbij geeft soms mss rust:-)
Je afgifte enz goed inregelen is mss wel belangrijker...
@Carboy54
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Ik lees.hansvk schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:55:
[...]
Goed lezen. De 5 en 7 kunnen beide even ver terug moduleren.
Maar is dat ECHT zo...

Of zegt pana dat?

Zoals je mss weet is het lastig om de grafieken enz van pana te geloven.
Hier 9kW J.Dylantje2 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:18:
[...]
Ik lees.
Maar is dat ECHT zo...![]()
Of zegt pana dat?![]()
Aan/uit thermostaat regelt af bij 23*C.
Bij laag vermogen en een COP van > 4 moet je niet knijperig doen en een beetje ruimte geven.
Draait de fabriek wat rustiger en langer.
2.5 bar is te veel 1.8 tot 2 bar is zat .dirkdeman schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:12:
Sinds een paar maanden moet ik bij mijn Pana regelmatig (1-2 keer per maand) water bijvullen. Vandaag mooi weer dus ik ben eens op onderzoek uitgegaan. Het viel met op dat er rondom de pana een beste plas water lag, terwijl er geen regen is geweest. De laatste defrost was ook al een paar dagen geleden. Dus: boel opengeschroefd en meteen bijgevuld tot 2,5bar op de manometer.
De pana stond uit, en toevallig kreeg hij warmtevraag zodat hij ging draaien. Wat schetst mijn verbazing:
[Afbeelding]
Hij gooit er een paar liter water uit! Ja, zo blijf je natuurlijk bijvullen...
Iemand enig idee waarom hij dit doet?
Is het expansievat te klein voor je installatie waardoor de druk oploopt?
23 ⁰C???? Tropenjaren achter de rug?Gary199 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:32:
[...]
Hier 9kW J.
Bij laag vermogen en een COP van > 4 moet je niet knijperig doen en een beetje ruimte geven.
@blb4
dank voor het advies. als ze idd hetzelfde kunnen terug moduleren is de 7KW idd de veiligste optie.
Waarom mijn huis slecht presteert heeft ook te maken met iets wat veel mensen met stadsverwarming niet weten. In de tijd dat het huis gebouwd werd mocht de bouwer met een hogere isolatiewaarde op papier rekenen dan in werkelijkheid werd gebouwd. Dit omdat de stadsverwarming zogenaamd hoogefficient was door gebruik van restwarmte. Nu blijken deze efficientiecijfers achteraf gezien helemaal niet eens te kloppen en zijn ze jarenlang frauduleus te hoog weergegeven.
Dat is me bekend; ik had alleen ff de link niet gelegd. Vandaar dus bij jou nog beroerdere cijfers dan woningen uit die tijd zonder stadsverarming. Er mocht minder goed geïsoleerd worden omdat er op ‘restwarmte’ gestookt werd. 2x ontzettend fout: 1) De meest duurzame energie is de energie die je niet nodig hebt, isolatieniveau moet dus onafhankelijk zijn van warmtebron en 2) HT en MT warmtenetten worden niet gestookt met restwarmte maar met aftapwarmte; die warmte had ook voor wat anders gebruikt kunnen worden.soepkip schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 07:57:
@Carboy54
@blb4
dank voor het advies. als ze idd hetzelfde kunnen terug moduleren is de 7KW idd de veiligste optie.
Waarom mijn huis slecht presteert heeft ook te maken met iets wat veel mensen met stadsverwarming niet weten. In de tijd dat het huis gebouwd werd mocht de bouwer met een hogere isolatiewaarde op papier rekenen dan in werkelijkheid werd gebouwd. Dit omdat de stadsverwarming zogenaamd hoogefficient was door gebruik van restwarmte. Nu blijken deze efficientiecijfers achteraf gezien helemaal niet eens te kloppen en zijn ze jarenlang frauduleus te hoog weergegeven.
Door de stadsverwarming is er geen "ketelruimte" in mijn huis, en door de jaren heen zijn alle ruimes al ingedeelt. ook betekend stadsverwarming dat al je aansluitingen en warmtewisselaar in de meterkast op de begane grond zitten.
Zou ik alle aansluitingen moeen verleggen naar bijvoorbeeld de zolder, dan kost dan veel tijd en moeite en verbouwing. teven is op de zolder een mooie slaap en werkruimte gerealiseerd.
Een stadsverwarmingaansluiting betekend wel weer dat een monoblock in de voortuin (helemaal aan de straatkant, ik heb een diepe voortuin) relatief makkelijk is. In de grond komt deze buis te liggen: https://benem.nl/terrendi...uo-hp-32-x-140-pe-xa.html
:strip_exif()/f/image/tdpY6ZKSpyTrqk6ndje4BkHh.png?f=user_large)
die loopt van mijn warmtepomp in de grond door de kruipruimte naar mijn meterkast
Nu zat ik nog erg in mijn maag met de boiler die ik nodig heb voor SWW. omdat ik geen mooie ruimte heb daarvoor, maar achter de voordeur voor de meterkast nog wel in enham van 65 x 65 cm heb ik gekozen om deze daar neer te zetten:https://www.lg.com/nl/verwarmingsoplossing/lg-wh27s
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YRHQVo0BSnAujOsmlvWMhjl5.webp?f=user_large)
die is 58x58 cm (plus dan nog de aansluitingen)
en er kan daar direct voor aan/afvoer lucht naar buiten worden geboort.
2 systemen heeft ook een aantal voordelen: 2x subsidie, gescheiden verwarming en SWW (minder complex en handig bij uitval)
en de panasonic zal alleen in de herfst/wintermaanden draaien
[ Voor 6% gewijzigd door soepkip op 16-02-2023 08:32 ]
Het is een goed punt wat je aanvoert, want het was een punt waar ik ook over zat te twijfelen.Dylantje2 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:18:
[...]
Ik lees.
Maar is dat ECHT zo...![]()
Of zegt pana dat?![]()
Kijk de meerkosten vindt ik niet zo belangrijk op een lange termijn investering. Normaliter zit ik ook simpel in elkaar: koop de krachtigere versie dan zit je altijd goed al gebruik je de extra kracht bijna nooit.
Alleen bij een WP is het idd belangrijk dat hij zo rustig mogelijk zijn run's kan doen en dan is de minimale afgifte ook belangrijk.
Ik heb wel op meerdere plekken gelezen dat in de J serie de 5 en de 7 idd bijna identiek zijn en daarom ook beide gelijk terugmoduleren.
Of dit daadwerkelijk waar is...ja...dat kan alleen de praktijk uitwijzen denk ik
Dus je koopt de 5kW en de 7 kWsoepkip schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 08:38:
[...]
Ik heb wel op meerdere plekken gelezen dat in de J serie de 5 en de 7 idd bijna identiek zijn en daarom ook beide gelijk terugmoduleren.
Of dit daadwerkelijk waar is...ja...dat kan alleen de praktijk uitwijzen denk ik
Als je ergens millimetert bij wat dan ook liggen de problemen meestal klaar. Waar dan ook, hoe dan ook. Precisie is niet altijd een zegen.
Er was sprake van een 5 of de 7 en niet van een 9!Dylantje2 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:29:
[...]
@Carboy54
[ Voor 41% gewijzigd door Carboy54 op 16-02-2023 10:35 ]
Als jullie mij genoeg sponseren, vergelijk ik ze graag voor je
Dan kan je drie zaken constateren: hogere vrijgave compressor in Hz, hoger volume waterpomp bij de 7 en kortere duur inzet backup element bij defrosts door meer vermogen.soepkip schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:07:
[...]
Als jullie mij genoeg sponseren, vergelijk ik ze graag voor je
[ Voor 11% gewijzigd door Carboy54 op 16-02-2023 11:30 ]
Wat bedoel je met: "hogere vrijgave compressor in Hz" ?Carboy54 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:27:
[...]
Dan kan je drie zaken constateren: hogere vrijgave compressor in Hz, hoger volume waterpomp bij de 7 en kortere duur inzet backup element bij defrosts door meer vermogen.
Dat de compressor op een hogere frequentie loopt, de eenheid van frequentie is Hz.soepkip schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:56:
[...]
Wat bedoel je met: "hogere vrijgave compressor in Hz" ?
dat laatse begrijp ik,KaDoos schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:20:
[...]
Dat de compressor op een hogere frequentie loopt, de eenheid van frequentie is Hz.
ik vermoed dat de compressor dan op een hogere frequentie draait omdat het volume per slag waarschijnlijk gelijk is (zelfde compressor??)
dus om een hoger vermogen eruit te persen per tijdseenheid is dan om het aantal slagen te verhogen.
Doet wel weer sterker vermoeden dat de 5 en 7 kw modellen eigenlijk hetzelfde zijn
Toerenbegrenzer omhoog en je hebt er een aantal kW bij.soepkip schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:38:
[...]
dat laatse begrijp ik,
ik vermoed dat de compressor dan op een hogere frequentie draait omdat het volume per slag waarschijnlijk gelijk is (zelfde compressor??)
dus om een hoger vermogen eruit te persen per tijdseenheid is dan om het aantal slagen te verhogen.
Doet wel weer sterker vermoeden dat de 5 en 7 kw modellen eigenlijk hetzelfde zijn
Je ziet het ook aan het geringe prijsverschil
Geen vermoeden het is voor 95% zo :-)soepkip schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:38:
[...]
dat laatse begrijp ik,
mmm, dus het verschil is waarschijnlijk alleen de pomp... zo niet opent dat tweaker mogelijkheden.Gary199 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:20:
[...]
Toerenbegrenzer omhoog en je hebt er een aantal kW bij.
Je ziet het ook aan het geringe prijsverschil
5Kw kopen, firmware flashen en je hebt het 7kw model
Met het risico dat je een soepkip geleverd krijgt. zo je al kunt flashen.soepkip schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:00:
[...]
mmm, dus het verschil is waarschijnlijk alleen de pomp... zo niet opent dat tweaker mogelijkheden.
"wees slim, gebruik vim, maar wees nog slimmer en gebruik vim nimmer".
Ja en jouw garantie verliezen :-)soepkip schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:00:
[...]
mmm, dus het verschil is waarschijnlijk alleen de pomp... zo niet opent dat tweaker mogelijkheden.
Dus voor de 5 gegaan en nu een 9. Is wel appels en peren toch?Carboy54 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:34:
[...]
Er was sprake van een 5 of de 7 en niet van een 9!
Zou bijna zeggen dat hij nu te zwaar is?
Of uitbreiding gehad
Ik praat af en toe wartaal.Gary199 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:32:
[...]
Hier 9kW J.
Maar dit snap ik niet helemaal
Dus je vraagt je af wanneer hij uit gaat, terwijl je thermostaat op 23 hebt staan.
WAR gaat niet uit denk je..
Maar ik denk dat je totaal verkeerd denkt.
En COP icm afslaan blijven lopen of ruimte geven.
COP doe je met je deuren open
Ruimte geven?
Ik denk dat je wp op alleen war allang uit was geweest.
En die praktijk zou ik hier eerst uitvragensoepkip schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 08:38:
[...]
Het is een goed punt wat je aanvoert, want het was een punt waar ik ook over zat te twijfelen.
Kijk de meerkosten vindt ik niet zo belangrijk op een lange termijn investering. Normaliter zit ik ook simpel in elkaar: koop de krachtigere versie dan zit je altijd goed al gebruik je de extra kracht bijna nooit.
Alleen bij een WP is het idd belangrijk dat hij zo rustig mogelijk zijn run's kan doen en dan is de minimale afgifte ook belangrijk.
Als ik @Carboy54 moet geloven loopt een 7 hoger in zijn hz, dus zal ook meer verbruiken.
En als de setpoint anders zijn van een 7, gaat hij mss wel veel langer door.
Af een toe een backheater geeft niets als hij daarna lager in hz loopt. Geen bh en hoger ehz is lifetime meer verbruik:-)
Enz enz
Andere kant een 7 heeft iets meer om te geven,.
Kan ik een leiding zonder al te veel problemen dieper onder de funderingsbalk door leggen zonder al te veel warmteverlies? En zo ja, iemand ervaring met een betaalbare oplossing qua grondleiding?
5-7-9 kw J zijn allemaal hetzelfde qua hardware (iig qua compressor, en iig niet qua pomp lees ik hierboven) maar softwarematig begrensd.
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Dit topic is gesloten.