• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 04-03 10:46
wervisser schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:25:
Voor wat betreft de CZ-TAW1 problematiek. Op basis van mijn werkervaring is het niet logisch, maar het probleem is redelijk duidelijk (ook al weet de Panasonic Hotline hier niets van).

Ondanks een bekabelde LAN aansluiting ontstaat interferentie in de behuizing van het monoblock. De meegeleverde EMC kern lost dit probleem niet op.

Mijn CZ-TAW1 leverde continue problemen op vanaf het moment dat de voorkap weer werd teruggeschroefd. Ik heb hem tijdelijk in een waterdichte behuizing achterop de buitenunit gehad. Hier functioneerde hij probleemloos. Moment heb ik hem met een verlengde kabel binnen gemonteerd.
Gaat bij mij om een Split 9kW J
Binnen-unit hangt in de kelder.
Adapter hangt los aan de netwerk UTP kabel.
Gebruiker/ww keurig/eenvoudig aangemeld, ww conform voorschrit,
ID van de Adapter 1000 keer op juistheid gecontroleerd, type verbinding LAN en ja, het middelste van de 3 lichtjes knippert groen na de verplichte reset voor aanmelding.
Het aanmelden van de Adapter, correct wachtwoord, loopt vervolgens spaak vanwege
"kan geen verbinding maken met adapter", foutcode 1005 - 1404.
Adapter is hier ingeplugd in de FRITZ modem aansl. nr. 3, wordt n.m.m. correct gezien.
FRITZ heeft Wifi verbinding met modem Ziggo. Werkt feilloos naar buiten.
Panasonic site beweert dat Adapter van de WP wordt gezien.
Ik ben hier overvraagd maar probleem zal stellig aan mij liggen

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06:56
sjimmie schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:41:
Ik denk dat Panasonic er ook niet vanuit gaat dat mensen de CZ-TAW1 in de buitenunit plaatsen. Immers is het een min-of-meer open doosje waarvan je zou kunnen inschatten dat die ergens in huis opgehangen moet worden. Sowieso zal de electronica in de CZ-TAW1 niet gemaakt zijn voor de redelijk heftige temperatuurwisselingen buiten (en vochtigheid).
Als het de bedoeling is om hem binnen op te hangen dan zou het toch logisch zijn om standaard een 10m kabel mee te leveren in plaats van de korte kabel die er nu bij zit?

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:09
Dylantje2 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:08:
[...]

MMwww

Ik heb geen scipt oid lopen en mss die 21.8 maar dat is jaren hiervoor gene issue geweest.
Zelfs niet de koude en vochtige dagen dat hij vol vermogen icm bh liep.

Dus mss dat het toch een spoint is wat hij behaald heeft.
En daarom maar ff uit ging.
Stooklijn bepaalt en andere sp behaald, dus maar ff uit. ondanks de koudere nacht.
Schrok er wel ff beetje van hahaha

@flippy echt geen idee?
Je gebruikt domoticz toch? Dan kun je in de log van de 'Heatpump_State' device zien of er op dat moment een 'Off' is geregistreerd. Dan weet je in ieder geval dat die de 'Off' state is ingegaan, of dat die 'On' bleef en dus om een andere gekke reden even niets deed.

Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:25
rykers schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:09:
[...]

Als het de bedoeling is om hem binnen op te hangen dan zou het toch logisch zijn om standaard een 10m kabel mee te leveren in plaats van de korte kabel die er nu bij zit?
Als je kabel door de muur moet, zal je hem toch moeten doorknippen. Simpel verlengen, geen probleem en vooral geen dure 10 meterkabel kopen.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• rykers
t.oswald schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:37:
[...]

Als je kabel door de muur moet, zal je hem toch moeten doorknippen. Simpel verlengen, geen probleem en vooral geen dure 10 meterkabel kopen.
Dat heb ik ook zeker niet gedaan ;) Ik heb die van mij nu in een IP65 doos op de gevel hangen.

Mijn punt was meer dat met een dergelijke korte kabel je zou mogen verwachten dat hij in of vlakbij de unit gemonteerd zou moeten kunnen worden. Als het idee is de kabel te verlengen zou twee delen ook weer logischer zijn dan een losse kabel in mijn ogen.

Ik had de CZ-TAW1 ook eerste in de buitenunit gemonteerd met de connectieproblemen en connectieverlies tot gevolg.
Mijn Homewizard kWh meter hangt ook in de buitenunit en die is wel met wifi verbonden. Dat gaat redelijk. Geen continue goede verbinding, maar die pakt hem wel weer op na de verbinding kwijt te zijn geraakt, wat de CZ-TAW1 niet deed.

• Gary199
Uiteindelijk met de deur in huis gevallen.
Inloggen Registratie van de Panasonic Smart Cloud Adapter.

waarom nu dan wel ?

Het eerste deel van de Adapter ID staat op het label als B5788

Na 57 x proberen een vergrootglas opgeduikeld.
Bij 10 x vergroting zou je kunnen beweren dat dat deel van het nummer B5768 zou kunnen zijn.
De onderste lussen van de laatste 2 cijfers zijn even groot. De bovenste lus is bij nadere bestudering iets kleiner dan de lus van de laatste.
Dus maar B57 6 8 geprobeerd. Ta daaa

Beter lezen ? Nauwelijks waarneembaar verschil, zelfs amper met sterk licht en vergroting en dan nog moet je een verschil WILLEN zien.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:01
t.oswald schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:37:
[...]

Enig idee hoeveel mm2 kabel geschikt is? Ik en zeker niet van plan die originele kabel van 10 meter te kopen voor € 80,-.

[Voor 12% gewijzigd door hansvk op 03-02-2023 13:48]

• t.oswald
Gary199 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:31:
Uiteindelijk met de deur in huis gevallen.
Inloggen Registratie van de Panasonic Smart Cloud Adapter.

waarom nu dan wel ?

Het eerste deel van de Adapter ID staat op het label als B5788

Na 57 x proberen een vergrootglas opgeduikeld.
Bij 10 x vergroting zou je kunnen beweren dat dat deel van het nummer B5768 zou kunnen zijn.
De onderste lussen van de laatste 2 cijfers zijn even groot. De bovenste lus is bij nadere bestudering iets kleiner dan de lus van de laatste.
Dus maar B57 6 8 geprobeerd. Ta daaa

Beter lezen ? Nauwelijks waarneembaar verschil, zelfs amper met sterk licht en vergroting en dan nog moet je een verschil WILLEN zien.
Ik maak altijd even een foto van dat soort codes….. Vergroot wat eenvoudiger ;w

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• Gary199
t.oswald schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:55:
[...]

Ik maak altijd even een foto van dat soort codes….. Vergroot wat eenvoudiger ;w
Ook 2x geprobeerd. Gaf geen duidelijk resultaat.
Camera zal wel niet duur genoeg zijn.

• t.oswald
hansvk schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:46:
[...]

Enig idee hoeveel mm2 kabel geschikt is? Ik en zeker niet van plan die originele kabel van 10 meter te kopen voor € 80,-.
Cat5

• hansvk
Aha, mooi. Daar heb ik nog genoeg van liggen.

• t.oswald
Gary199 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:45:
[...]

Ook 2x geprobeerd. Gaf geen duidelijk resultaat.
Camera zal wel niet duur genoeg zijn.
Zal dan ook wel een kansloos product zijn.

• Cklaver
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-03 21:57
Toch weer even een cloud module vraagje. Een kennis heeft de taw1 een half jaartje geleden van iemand over genomen. Nu de warmtepomp vorige week geleverd is probeer ik deze taw1 in te stellen. Ik loop steeds vast op onderstaande 4004-1400 fout.

Ik probeer daarom de cloud module naar fabrieksinstellingen te resetten. Klopt het dat ik daarvoor 30 seconden de register/reset knop ingedrukt moet houden ( de middelste) ?

En klopt het dat bij succesvolle eerste activatie, de power en link groen branden, en de middelste status led groen knippert?

Indien dat klopt , lijkt deze module stuk te zijn, en niet meer te resetten. Want ik kom dit scherm niet voorbij.

Heeft iemand wellicht nog zo’n module over , ter overname ?

Geen typefout in het id gemaakt :)

[Voor 16% gewijzigd door Cklaver op 03-02-2023 17:45]

• Gary199
t.oswald schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 17:22:
[...]

Zal dan ook wel een kansloos product zijn.
Zou best kunnen zijn. Ik weet echter nog dat ik bij aanschaf een dure camera in een tel. niet zo noodzakelijk vond. Voor belangrijkere foto's heb ik een ander toestel. Mijn telefoon zie ik als telefoon. Bovendien, wat wil ik met een dure camera in een Chinees of Taiwanees / Koreaans spionage apparaat.

• Gary199
Cklaver schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 17:43:
Toch weer even een cloud module vraagje. Een kennis heeft de taw1 een half jaartje geleden van iemand over genomen. Nu de warmtepomp vorige week geleverd is probeer ik deze taw1 in te stellen. Ik loop steeds vast op onderstaande 4004-1400 fout.

Ik probeer daarom de cloud module naar fabrieksinstellingen te resetten. Klopt het dat ik daarvoor 30 seconden de register/reset knop ingedrukt moet houden ( de middelste) ?

En klopt het dat bij succesvolle eerste activatie, de power en link groen branden, en de middelste status led groen knippert?

Indien dat klopt , lijkt deze module stuk te zijn, en niet meer te resetten. Want ik kom dit scherm niet voorbij.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het 1e deel van de Adapter ID is B6671
van de 2x6 toch niet net als ik 2 x 8 van gemaakt ?
Wachtwoord toch wel slechts letters en cijfers ?

Heb hier nog een dergelijke module liggen.

• Cklaver
Gary199 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:33:
[...]

Het 1e deel van de Adapter ID is B6671
van de 2x6 toch niet net als ik 2 x 8 van gemaakt ?
Wachtwoord toch wel slechts letters en cijfers ?

Ja klopt, de 2x6 gebruikt, geen soelaas helaas 😀 En idd alleen letters en cijfers.

Ik pb je even,

[Voor 4% gewijzigd door Cklaver op 03-02-2023 19:00]

• t.oswald
Cklaver schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 17:43:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Reset naar fabrieksinstellingen:
t.oswald in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"
Staat gewoon beschreven in de handleiding, twee knoppen tegelijk indrukken.

• t.oswald
Gary199 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:27:
[...]

Zou best kunnen zijn. Ik weet echter nog dat ik bij aanschaf een dure camera in een tel. niet zo noodzakelijk vond. Voor belangrijkere foto's heb ik een ander toestel. Mijn telefoon zie ik als telefoon. Bovendien, wat wil ik met een dure camera in een Chinees of Taiwanees / Koreaans spionage apparaat.
CZ-TAW1 Made in China _/-\o_

• Gary199
Is de keuze van Panasonic, niet van mij en is het enige apparaat dat vaak kan communiceren met een Pana. _/-\o_ _/-\o_

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:56
HeishaMon is stiekem ook Made in China trouwens :P (lang leve https://jlcpcb.com/)

[Voor 8% gewijzigd door thehog op 03-02-2023 22:17]

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:32
thehog schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 22:16:
[...]

HeishaMon is stiekem ook Made in China trouwens :P (lang leve https://jlcpcb.com/)
Maar ik verwacht geflashed in NL of voorziet JLC tegenwoordig de chips ook al van firmware?

iRacing Profiel

• thehog
SkullboyNL schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 22:39:
[...]

Maar ik verwacht geflashed in NL of voorziet JLC tegenwoordig de chips ook al van firmware?
Dat doe ik thuis ja

• Cklaver
t.oswald schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 20:48:
[...]

Reset naar fabrieksinstellingen:
t.oswald in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"
Staat gewoon beschreven in de handleiding, twee knoppen tegelijk indrukken.
Helaas reageert de module niet op de combo.eigenlijk alle combo’s wel geprobeerd, maar hij blijft maar hangen op het wachtwoord scherm. Lijkt erop of de reset mogelijk stuk is. Helaas, op zoek naar een ander dan maar.

• t.oswald
Cklaver schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 13:05:
[...]

Helaas reageert de module niet op de combo.eigenlijk alle combo’s wel geprobeerd, maar hij blijft maar hangen op het wachtwoord scherm. Lijkt erop of de reset mogelijk stuk is. Helaas, op zoek naar een ander dan maar.
Heb wel eens een probleem gehad met cache in de browser van Safari. Starten in de privé modus?
Wat bedoel je eigenlijk met hangen op het wachtwoord scherm? Wordt je bij panasonic aangemaakte login niet herkend? Klopt die wel, ooit bevestigd?

[Voor 18% gewijzigd door t.oswald op 04-02-2023 13:20]

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-03 08:51
Carboy54 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:03:
[...]

Bij zelfmontage met buitenlandse warmtepompen heb je dus een extra groot probleem als er een diagnose moet worden gesteld. Er is geen installateur of NL distributeur en "Polen of Spanje" is dan heel ver weg!
Gat in de markt dus voor een ervaren service monteur die deze mensen wil helpen.

19,2kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• Cklaver
t.oswald schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 13:13:
[...]

Heb wel eens een probleem gehad met cache in de browser van Safari. Starten in de privé modus?
Wat bedoel je eigenlijk met hangen op het wachtwoord scherm? Wordt je bij panasonic aangemaakte login niet herkend? Klopt die wel, ooit bevestigd?
Ik kom hier niet voorbij, zowel niet in de app als op de laptop:

mogelijk is de module gekoppeld aan een ander account, en pakt ie daarom het nieuwe ww niet. Helaas werkt een reset dus niet.

[Voor 24% gewijzigd door Cklaver op 04-02-2023 15:43]

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:10
Motorfret schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:29:
[...]

Gat in de markt dus voor een ervaren service monteur die deze mensen wil helpen.
Die hebben het druk genoeg met hun eigen business de komende jaren dus geef ik je weinig kans tegen een redelijke vergoeding.

• t.oswald
Cklaver schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:38:
[...]

Ik kom hier niet voorbij, zowel niet in de app als op de laptop:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

mogelijk is de module gekoppeld aan een ander account, en pakt ie daarom het nieuwe ww niet. Helaas werkt een reset dus niet.
Dus het apparaat is nog niet gereset naar de fabrieksinstellingen, want het apparaat ID staat er nog in. Die moet na een fabrieksinstellingen reset opnieuw ingevoerd worden. Wat gebeurt er met de ledjes als je de linker en de rechterknop beiden tegelijkertijd langer dan 10 seconden ingedrukt houdt? Niet eerder loslaten dan dat er ledjes uitgaan en er iets verandert. Het lijkt mij niet aannemelijk dat de fabrieksinstellingen resetten niet zou werken, terwijl je wel het aanmeldscherm kunt krijgen. Te vroeg loslaten van de twee knoppen zou ik wel herkennen….

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23-03 19:55
t.oswald schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:54:
[...]

Dus het apparaat is nog niet gereset naar de fabrieksinstellingen, want het apparaat ID staat er nog in. Die moet na een fabrieksinstellingen reset opnieuw ingevoerd worden. Wat gebeurt er met de ledjes als je de linker en de rechterknop beiden tegelijkertijd langer dan 10 seconden ingedrukt houdt? Niet eerder loslaten dan dat er ledjes uitgaan en er iets verandert. Het lijkt mij niet aannemelijk dat de fabrieksinstellingen resetten niet zou werken, terwijl je wel het aanmeldscherm kunt krijgen. Te vroeg loslaten van de twee knoppen zou ik wel herkennen….
@Cklaver Het apparaat ID kun je niet opnieuw invoeren in het apparaat, dat is vast aanwezig, is het niet zo dat hij eerst afgemeld moet worden in de cloud voordat je hem opnieuw aan kunt melden.

• t.oswald
KaDoos schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:05:
[...]

@Cklaver Het apparaat ID kun je niet opnieuw invoeren in het apparaat, dat is vast aanwezig, is het niet zo dat hij eerst afgemeld moet worden in de cloud voordat je hem opnieuw aan kunt melden.
Daar gaat het ook over. Het lukt hem niet om een fabrieksreset uit te voeren. Als dat is gebeurd kan hij alle gegevens opnieuw invoeren als nieuwe eigenaar bij de aanmelding voor de smart Cloud. Dus het gaat niet over een ID in het apparaat invoeren, maar bij de aanmelding. Fabrieksreset is +10 seconden linker en rechter knop op de cz-taw1 ingedrukt houden. Bij een schone aanmelding staat die ID niet al in het aanmeldingsformulier.

• Cklaver
Klopt. De harde reset werkt blijkbaar niet, er gaan ook geen lampjes knipperen, al hou ik de 2 buitenste knoppen 30 seconden of langer ingedrukt. Andere combo’s ook geprobeerd. Alleen met de enkele middelste reset knop zie ik na een tijdje de leds uitgaan. Alleen die reset dus niet het oorspronkelijke? Wachtwoord.

• t.oswald
Cklaver schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:41:
Klopt. De harde reset werkt blijkbaar niet, er gaan ook geen lampjes knipperen, al hou ik de 2 buitenste knoppen 30 seconden of langer ingedrukt. Andere combo’s ook geprobeerd. Alleen met de enkele middelste reset knop zie ik na een tijdje de leds uitgaan. Alleen die reset dus niet het oorspronkelijke? Wachtwoord.
Nee, daarmee krijg je de fabrieksinstellingen niet terug.

• KaDoos
Cklaver schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:41:
Heb je al geprobeerd de WP zelf uit te zetten en vervolgens de stroom er even af. Wel eerst uit zetten.

• KaDoos
En dan die reset proberen uit te voeren.

• Cklaver
Inderdaad ook geprobeerd , meer dan eens 😀

• Cklaver
Gary199 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:33:
[...]

Deze draait top! Thanks @Gary199 !

• Gary199
Jij tevreden, ik tevreden. ;)

• Patrickbennink
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09-03 07:45
Goedemorgen.

Heb een vraagje:

Heb een lekbak onder mijn warmtepomp met een afvoer het riool in, nu met deze koude dagen had ik 1 grote ijsbak eronder :(, Dit heb ik opgelost door een verwarmingslint er in te leggen, dit gaat goed en werkt perfect,

Nu heb ik deze alleen rechtstreeks op het net aangesloten met een tussen stekker dat ik hem aan en uit kan doen, soms vergeet ik hem nu dus aan te doen, en zoals nu staat die 24u per dag aan...

Zit er op de warmtepomp ook een aansluiting waar ik hem op kan aansluiten dat die aan gaat wanneer nodig?

Warmte pomp wat ik heb is: WH-MDC05F3E5

Alvast bedankt

• hansvk
Patrickbennink schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 08:57:
Goedemorgen.

Heb een vraagje:

Heb een lekbak onder mijn warmtepomp met een afvoer het riool in, nu met deze koude dagen had ik 1 grote ijsbak eronder :(, Dit heb ik opgelost door een verwarmingslint er in te leggen, dit gaat goed en werkt perfect,

Nu heb ik deze alleen rechtstreeks op het net aangesloten met een tussen stekker dat ik hem aan en uit kan doen, soms vergeet ik hem nu dus aan te doen, en zoals nu staat die 24u per dag aan...

Zit er op de warmtepomp ook een aansluiting waar ik hem op kan aansluiten dat die aan gaat wanneer nodig?

Alvast bedankt
Of gewoon een slimme stekker gebruiken.

• Gary199
Goedemorgen.

Heb een vraagje:

Alvast bedankt
simpel tijdschakelaartje ?

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Goedemorgen.

Heb een vraagje:

Alvast bedankt
Iets complexer maar mogelijk wel helemaal automatisch: je kan de WP zo instellen dat er een defrost signaal (contact) is tijdens een defrost. Je zou daarmee een 230V tijdschakelaar kunnen starten die je b.v. op 15 minuten zet.

Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:23
blb4 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:03:
[...]

Iets complexer maar mogelijk wel helemaal automatisch: je kan de WP zo instellen dat er een defrost signaal (contact) is tijdens een defrost. Je zou daarmee een 230V tijdschakelaar kunnen starten die je b.v. op 15 minuten zet.
Haha, ik zeg Heishamon en Home Assistant icm een slimme stekker (en voor de lol een buitenthermometer erbij).

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• Gary199
sjimmie schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:41:
[...]

Haha, ik zeg Heishamon en Home Assistant icm een slimme stekker (en voor de lol een buitenthermometer erbij).
misschien nog een peilstok ergens ?

• KaDoos
Is het probleem dan opgelost? Zo ja, wat was er niet goed.

• thehog
Goedemorgen.

Heb een vraagje:

Alvast bedankt
Jazeker! Dat heet de base pan heater in de handleidingen, connector CN-HT2. Dit is de middelste (zwarte) connector naast de witte en blauw op de 'outdoor' main pcb (voor een monoblock natuurlijk de pcb aan de kant voor de compressor) .

In het menu kanje deze dan aanzetten met deze twee opties:
Base Pan Heater type
Type A - The base pan heater activates only during deice operation.
Type B - The base pan heater activates when outdoor ambient temperature is 5 °C or lower.

(edit: ik kan zo snel niet vinden hoeveel Watt/Ampere je mag trekken hierdoor maar de relais die er naast hangt zal vast wel een getalletje hebben wat aangeeft hoe zwaar hij belast mag worden, 230v)

[Voor 7% gewijzigd door thehog op 08-02-2023 17:59]

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
thehog schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:58:
[...]

Jazeker! Dat heet de base pan heater in de handleidingen, connector CN-HT2. Dit is de middelste (zwarte) connector naast de witte en blauw op de 'outdoor' main pcb (voor een monoblock natuurlijk de pcb aan de kant voor de compressor) .

In het menu kanje deze dan aanzetten met deze twee opties:
Base Pan Heater type
Type A - The base pan heater activates only during deice operation.
Type B - The base pan heater activates when outdoor ambient temperature is 5 °C or lower.

(edit: ik kan zo snel niet vinden hoeveel Watt/Ampere je mag trekken hierdoor maar de relais die er naast hangt zal vast wel een getalletje hebben wat aangeeft hoe zwaar hij belast mag worden, 230v)
O ja, de Base Pan Heater, die is er ook nog gewoon. Er is ook geen lol te behalen aan zo'n Panasonic WP als Tweaker 8)

Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

Jaartje geleden alweer,

Een maand later(8maart) aangesloten en tot nu toe 1633kWh verbruikt op 11 maanden, wij gebruikte 800m3 gas per jaar, ben er blij mee.

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07:16
klump4u schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:07:
Jaartje geleden alweer,
[Afbeelding]
Een maand later(8maart) aangesloten en tot nu toe 1633kWh verbruikt op 11 maanden, wij gebruikte 800m3 gas per jaar, ben er blij mee.
Moooi spul pana _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07:16

Vooral in combi met wat panelen....
Huis ui 92... niet te doen met wp zeiden er velen jaartje of 5 geleden.
Loont niet moeitje
Kost je zwaar geld.

Ben maar gewoon gestopt met tvt uit te rekenen, mijn idee van toen is geslaagd.
Zien waar het op uit komt... En gelukkig zeeer positief.

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• sjimmie
Dylantje2 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 07:17:
[Afbeelding]

Vooral in combi met wat panelen....
Huis ui 92... niet te doen met wp zeiden er velen jaartje of 5 geleden.
Loont niet moeitje
Kost je zwaar geld.

Ben maar gewoon gestopt met tvt uit te rekenen, mijn idee van toen is geslaagd.
Zien waar het op uit komt... En gelukkig zeeer positief.
Ons rijtjeshuis is uit 1979 en volgens zeggen... Huh zei er iemand iets? Daar luisterde ik toch al nooit naar.
Ook onze maandelijkse rekening is 5 euro, omdat het niet lager kon bij de leverancier. Dus elk jaar een paar honderd euro terug.
Gisteravond weer zo'n verjaardag waar mensen over hun maandtarieven klagen, daar kwamen bedragen van 300-500 euro voorbij voor rijtjeshuizen. TvT...

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maargoed, dat feest is voorbij met het verdwijnen van de saldering lijkt me?

• sjimmie
MikeyMan schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:04:
Maargoed, dat feest is voorbij met het verdwijnen van de saldering lijkt me?
Nee hoor, dan zal het wat veranderen maar het blijft gewoon feest.
Als de salderingsregeling ophoudt dan verstook ik nog steeds in 3 seizoenen alle stroom die de zonnepanelen opwekken en dan krijg ik nog steeds een vergoeding voor wat ze in de zomer terugleveren. Alleen is die vergoeding dan lager dan nu. Ik schat dat ik de komende 3-4 jaar nog steeds jaarlijks niets hoef te betalen en dat ik daarna geleidelijk naar grofweg 100 euro per maand ga. (uitgaande van de huidige tarieven om het te vergelijken met anderen die nu ook geen WP en geen PV hebben)

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:22
Vrijstaand huis uit '79, krijg al 5 jaar geld terug en verbruik elk jaar minder, alle maatregelen al meerdere malen terugverdiend hier, al was 't doel gewoon geen kosten hebben aan stroom/gas.
Bonus hottub erbij, ik begrijp steeds minder waarom mensen met een koophuis dit soort investeringen niet doen, als je het geld niet hebt, zat groene leningen bij de gemeente etc te krijgen.
Maar het zal wel aan mij liggen. Mijn vrouw is iig blij dat ik een hobby heb in huis die geld oplevert 🤣

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik ga met de warmtepomp nu waarschijnlijk naar een verbruik van rond de 2000kWh. Dus 5 euro per maand is voor mij nog een brug te ver. En dat gaat verder uit beeld met de aanpassingen aan de saldering.

• sjimmie
Die 5 euro per maand met een paar honderd per jaar terug komt door voldoende zonnepanelen. Zonnepanelen verdien je momenteel met 2 jaar terug dus voordat de saldering serieus omlaag gaat heb je al terugverdiend en daarna is alles, ook met minder saldering, dus winst. Je moet alleen wel de ruimte hebben om genoeg panelen neer te kunnen leggen, maar met tegenwoordig panelen van 400Wp heb je er niet heel veel meer nodig (hier liggen nog vooral 275Wp panelen en 2 oude 100Wp panelen).

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16-03 10:51
Dat eeuwige "een oud huis kan je niet met een warmtepomp verwarmen" zorgt ervoor dat er veel huizen niet van zo'n ding worden voorzien.
Mijn huis is van 1950, en kon ik met twee pompen van 5 kW uitstekend warm houden.
Inmiddels uiteraard van het bespaarde geld ingespoten met parels, en afgelopen jaar van tripple glas voorzien.
Afgelopen nacht kon een van de twee pompen het op half vermogen ( 2 kW ) uitstekend volhouden.
En paar maanden terug zelfs een oude boerderij van rond 1900 van een pomp voorzien.
Dat was een T-cap van 16 kW ( kon niets anders krijgen zo snel ), en die doet het ook perfect.
Overigens allemaal zonder vloerverwarming, gewoon radiatoren ( in die boerderij wel een aantal laten bijplaatsen ).

• sjimmie
Verjaardagen zijn killers voor de hele energietransitie.
(vrij vertaald: de spookverhalen die op verjaardagen worden verspreid maken mensen bang voor de overstap op zonnepanelen en een warmtepomp).

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08:42

Rzaan

Altijd zoekende

sjimmie schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:26:
Verjaardagen zijn killers voor de hele energietransitie.
(vrij vertaald: de spookverhalen die op verjaardagen worden verspreid maken mensen bang voor de overstap op zonnepanelen en een warmtepomp).
Wonderlijk inderdaad.
Ik heb nu een installateur voor iets anders over de vloer.
We kwamen op het onderwerp WP'en.
Hij zegt dat hij voor hetzelfde geld en ook met hoge gasprijs voordeliger uit is als hij nog 3 nieuwe verwarmingsketels laat installeren.
Hij moet nog dingen mooi maken hier, dus ik ga maar niet te veel met hem in discussie.
Gelukkig is hij op zijn gebied wel erg goed geïnformeerd en zorgvuldig.

• t.oswald
sjimmie schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:34:
Die 5 euro per maand met een paar honderd per jaar terug komt door voldoende zonnepanelen. Zonnepanelen verdien je momenteel met 2 jaar terug dus voordat de saldering serieus omlaag gaat heb je al terugverdiend en daarna is alles, ook met minder saldering, dus winst. Je moet alleen wel de ruimte hebben om genoeg panelen neer te kunnen leggen, maar met tegenwoordig panelen van 400Wp heb je er niet heel veel meer nodig (hier liggen nog vooral 275Wp panelen en 2 oude 100Wp panelen).
En het leuke is dat mijn eerste 9 panelen inmiddels 12 jaar liggen en nog steeds even goed werken. Wel vorig jaar de omvormer van die set vervangen. Die nieuwe gaat beter om met de inmiddels bij veel zon nogal hoge netspanning vanwege alle in de straat bijgeplaatste panelen. Overigens heeft mijn installateur mijn 20 zonnepanelen op een andere fase aangesloten. Blijkbaar heeft de hele straat ze aan dezelfde fase hangen…..
Nu geen problemen meer in de zomer.

• Anno007
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-03 15:40
Baapje327 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:40:
Vrijstaand huis uit '79, krijg al 5 jaar geld terug en verbruik elk jaar minder, alle maatregelen al meerdere malen terugverdiend hier, al was 't doel gewoon geen kosten hebben aan stroom/gas.
Bonus hottub erbij, ik begrijp steeds minder waarom mensen met een koophuis dit soort investeringen niet doen, als je het geld niet hebt, zat groene leningen bij de gemeente etc te krijgen.
Maar het zal wel aan mij liggen. Mijn vrouw is iig blij dat ik een hobby heb in huis die geld oplevert 🤣
Je woont dus niet in o.a. de gemeente coevorden, hier is geen enkele duurzame lening of subsidie te krijgen, wel (een beetje) geld om de regenwaterafvoer los te halen.

Daarbij lult het warmtefonds compleet uit zijn....... meerdere keren aangevraagd en allemaal afgewezen met als extra nog, jaja, we beloven veel inderdaad, maar we liegen en het klopt niet, woorden van een medewerker. Bood ook nog zijn excuus aan |:( 8)7

Verder naast het geld ook nog de totale onkunde (iniederegeval hier) van de installateurs, 1 ding hebben ze wel veel kennis van, geld legaal stelen!!!! En daarbij zo min mogelijk werk doen.

De enige manier is het zelf te doen, maar heel veel mensen hebben die mogelijkheid niet. los van het geld, want het kost veel contant geld.

• annespruit1980
Vandaag bezig met een nieuwe pomp te installeren.
Zie ik ineens op de aardlek schakelaars in de pomp staan : test monthly
Tja, zou er veel mensen zijn die dat doen?
In de meterkast doe ik dat eigenlijk al nooit.
En dan in een pomp die ik speciaal daarvoor open moet maken?

• Gary199
annespruit1980 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 17:37:
= beperking wa fabrikant.

• annespruit1980
Tja, maar als er iets gebeurd, zou die fabrikant dan kunnen bewijzen dat ik dat nooit heb gedaan?
Andersom kan ik ook niet bewijzen dat ik het wel gedaan heb ( tenzij foto's enzo ).
Maar goed, ik zal vanaf nu iedere maand die schakelaars testen......... >:)

• Gary199
annespruit1980 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 17:57:
[...]

Tja, maar als er iets gebeurd, zou die fabrikant dan kunnen bewijzen dat ik dat nooit heb gedaan?
Andersom kan ik ook niet bewijzen dat ik het wel gedaan heb ( tenzij foto's enzo ).
Maar goed, ik zal vanaf nu iedere maand die schakelaars testen......... >:)
Ligt anders, de fabrikant kan bewijzen dat hij heeft geadviseerd te testen en dat is voldoende.

• rykers
Gary199 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 18:07:
[...]

Ligt anders, de fabrikant kan bewijzen dat hij heeft geadviseerd te testen en dat is voldoende.
Alleen als ik nu test is dat geen garantie dat hij het morgen ook nog goed doet. Of zelfs bij een test 5 minuten later.

Dus waar is het advies van de fabrikant 'voldoende' voor?

• Gary199
rykers schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:11:
[...]

Alleen als ik nu test is dat geen garantie dat hij het morgen ook nog goed doet. Of zelfs bij een test 5 minuten later.

Dus waar is het advies van de fabrikant 'voldoende' voor?
Zou het begrijpelijk zijn, dat de fabrikant hier zijn eigen belangen een dienst bewijst door zich in de 1e plaats te willen vrijwaren tegen een mogelijke claim ten gevolge van een calamiteit de stroomvoorziening betreffende en wel met persoonlijke ongelukken ?
Dat is wat beoogd wordt en al het eventuele andere "ist Wurst".

T.a.v. consumenten producten is de "ongelukken-waarschuwing" algemeen goed en is onderdeel van z.g. fool-proof beleid. Dat aangaande is ook Panasonic ernst

Anderzijds is het zeker zo, dat naar mate het correct dienst weigeren van de beveiliging langer kan duren door niet te testen, de kans toeneemt dat er iemand onveilig aan het binnenste van de Panasonic werkt met mogelijk kwalijke afloop enkel door toename van het tijdverloop.
Wie dit niet duidelijk is, kan het maar beter gewoon geloven.

• Baapje327
Anno007 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:36:
[...]

Je woont dus niet in o.a. de gemeente coevorden, hier is geen enkele duurzame lening of subsidie te krijgen, wel (een beetje) geld om de regenwaterafvoer los te halen.

Daarbij lult het warmtefonds compleet uit zijn....... meerdere keren aangevraagd en allemaal afgewezen met als extra nog, jaja, we beloven veel inderdaad, maar we liegen en het klopt niet, woorden van een medewerker. Bood ook nog zijn excuus aan |:( 8)7

Verder naast het geld ook nog de totale onkunde (iniederegeval hier) van de installateurs, 1 ding hebben ze wel veel kennis van, geld legaal stelen!!!! En daarbij zo min mogelijk werk doen.

De enige manier is het zelf te doen, maar heel veel mensen hebben die mogelijkheid niet. los van het geld, want het kost veel contant geld.
Nee zeker niet in Coevorden, altijd wel iets te bedenken mi maar hypotheek ophogen kan toch altijd...? Gaat meer om willen en doen, dan dat 't niet mogelijk is.
Installateurs is een ding, maar beetje isoleren hoef je niet echt veel voor te kunnen.
Excuses kun je altijd bedenken maar oplossingen ook, maar misschien ben ik wel te positief oid 8)

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

• Anno007
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-03 15:40
Baapje327 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 22:41:
[...]

Nee zeker niet in Coevorden, altijd wel iets te bedenken mi maar hypotheek ophogen kan toch altijd...? Gaat meer om willen en doen, dan dat 't niet mogelijk is.
Installateurs is een ding, maar beetje isoleren hoef je niet echt veel voor te kunnen.
Excuses kun je altijd bedenken maar oplossingen ook, maar misschien ben ik wel te positief oid 8)
en/of te naief, in een bubbel leven, niet alle realiteit meemaken, het kan van alles zijn. Ik kan ook alleen praten over mijn eigen ervaring. En dat ik de enige ben in dit dorp (zelfs de enige met een bestaand huis, er zijn wel een aantal huizen met warmtepompen maar dat zijn nieuw gebouwde huizen, denk bij.v aan de delftlanden in emmen) met (zoveel, en zulke goede) zonnepanelen en (2 waarvan 1 grote) warmtepompen, waarvan ik opmerk dat de mijne de hele dag draai(en) en de enige die ik ken , aan de overkant van de weg nagenoeg niet aanstaan of zo laag dat hij onhoorbaar is.

De hypotheek geeft gewoon te weinig geld om dit huis te verduurzamen. En zoals ik al aangaf zijn de installateurs (hier) alleen bezig met geld harken. Niet met het verduurzamen van de huizen (excl. hun eigen huis trouwens).

Om een voorbeeld te geven installatiebedrijf van luik uit emmen gaf mij een offerte voor de warmtepomp van 23000 euro, was hooguit 2 dagen werk en 1 warmtepomp, dus helemaal niet de installatie die ik nu zelf bedacht heb. een andere is Jansen Meppelink B.V. uit dalen deze kwam ik alleen nog maar bij de prijs van de warmtepomp nog geen offerte dus ook geen installatie, maar hier was ik al 15000 euro kwijt voor alleen de warmtepomp. en de badkamers moesten natuurlijk gerenoveerd worden vanwege de leidingen, bij een bedrijf in emmen kreeg ik te horen "ag het is maar geld van de hypotheek" totaal niet bedenken dat de tegeltjes niet het enige zijn wat moet gebeuren. Hij wilde 25000 euro voor 2 badkamers, zonder gouden kranen of zo hoor, gewoon standaard. Maar een aantal concrete voorbeelden.

[Voor 23% gewijzigd door Anno007 op 09-02-2023 23:29]

• sjimmie
annespruit1980 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 17:37:
Is common knowledge.

https://new.abb.com/low-v...akeling%20van%20de%20tijd.

• sjimmie
Anno007 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 23:15:
[...]

en/of te naief, in een bubbel leven, niet alle realiteit meemaken, het kan van alles zijn. Ik kan ook alleen praten over mijn eigen ervaring. En dat ik de enige ben in dit dorp (zelfs de enige met een bestaand huis, er zijn wel een aantal huizen met warmtepompen maar dat zijn nieuw gebouwde huizen, denk bij.v aan de delftlanden in emmen) met (zoveel, en zulke goede) zonnepanelen en (2 waarvan 1 grote) warmtepompen, waarvan ik opmerk dat de mijne de hele dag draai(en) en de enige die ik ken , aan de overkant van de weg nagenoeg niet aanstaan of zo laag dat hij onhoorbaar is.

De hypotheek geeft gewoon te weinig geld om dit huis te verduurzamen. En zoals ik al aangaf zijn de installateurs (hier) alleen bezig met geld harken. Niet met het verduurzamen van de huizen (excl. hun eigen huis trouwens).

Om een voorbeeld te geven installatiebedrijf van luik uit emmen gaf mij een offerte voor de warmtepomp van 23000 euro, was hooguit 2 dagen werk en 1 warmtepomp, dus helemaal niet de installatie die ik nu zelf bedacht heb. een andere is Jansen Meppelink B.V. uit dalen deze kwam ik alleen nog maar bij de prijs van de warmtepomp nog geen offerte dus ook geen installatie, maar hier was ik al 15000 euro kwijt voor alleen de warmtepomp. en de badkamers moesten natuurlijk gerenoveerd worden vanwege de leidingen, bij een bedrijf in emmen kreeg ik te horen "ag het is maar geld van de hypotheek" totaal niet bedenken dat de tegeltjes niet het enige zijn wat moet gebeuren. Hij wilde 25000 euro voor 2 badkamers, zonder gouden kranen of zo hoor, gewoon standaard. Maar een aantal concrete voorbeelden.
Neem dit niet te serieus: Als je in de regio ergens richting Emmen woont dan is een huis vergelijkbaar met ons huis zoveel goedkoper dan mijn huis dat je ruimschoots geld overhoudt om te verduurzamen.

Iets serieuzer: ik heb ook alleen maar de standaard subsidie op zonnepanelen en de WP gehad die iedereen altijd overal kon krijgen, niks anders.

[Voor 58% gewijzigd door sjimmie op 10-02-2023 07:15]

• annespruit1980
Baapje327 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 22:41:
[...]

Dat kan ik dus niet.
Ik verdien(de) goed, maar voor de bank ben ik als zelfstandige onbetrouwbaar.
Het huis waar ik nu woon heb ik volledig met eigen geld ( plus wat geleend van partner ) betaald.
Dus, situatie is zo dat ik wel een eigen huis kan betalen, maar geen hypotheek kan krijgen.
Raar, maar dat is mijn situatie.
En ik ben vast niet de enige.
Geluk is dat ik daardoor handig ben geworden in dingen zelf doen, en dus die pomp zelf kan installeren.
En nu dan maar een installatiebedrijf heb zodat ik die subsidie kan aanvragen.

• sjimmie
Ook dan geldt dat de huizen daar zoveel goedkoper zijn dan hier dat het verschil meer dan genoeg zou mogen zijn om beter te verduurzamen voor totaal het zelfde geld. ;)
Maar dit wordt teveel offtopic.

[Voor 8% gewijzigd door sjimmie op 10-02-2023 08:27]

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:12
Bericht terug van de RVO:

Mensen hier bekend mee, ik heb de factuur van inbedrijfstelling meegestuurd. Maar dit is blijkbaar dus niet voldoende?

Pana WH-MDC09J3E5

• annespruit1980
ecn1985 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 08:46:
[Afbeelding]

Mensen hier bekend mee, ik heb de factuur van inbedrijfstelling meegestuurd. Maar dit is blijkbaar dus niet voldoende?
Ook bewijs van betaling van die factuur gestuurd?
En er staat op de factuur dat hij is geinstalleerd en in werking gezet?

• ecn1985
annespruit1980 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 08:49:
[...]

Ook bewijs van betaling van die factuur gestuurd?
En er staat op de factuur dat hij is geinstalleerd en in werking gezet?
ja ik heb ook de bankafschrijving toegevoegd. Het is benoemd op de factuur als inbedrijfstelling. De uren staan niet gespecificeerd zoals gevraagd maar dat lijkt me ook niet relevant.

Wat ik heb gelezen is door meerdere mensen op deze manier de subsidie aangevraagd en goedgekeurd.

Pana WH-MDC09J3E5

• annespruit1980
ecn1985 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 08:59:
[...]

ja ik heb ook de bankafschrijving toegevoegd. Het is benoemd op de factuur als inbedrijfstelling. De uren staan niet gespecificeerd zoals gevraagd maar dat lijkt me ook niet relevant.

Wat ik heb gelezen is door meerdere mensen op deze manier de subsidie aangevraagd en goedgekeurd.
Bij mij werkte dat zo ja.
Maar het kan zijn dat ze de regels weer wat hebben verzwaard, of iemand die niet lekker in zijn vel zit.
Ik zou vragen of die factuur aangepast kan worden met uren.

Edit: voor mij in ieder geval reden de aanvraag waar ik net mee bezig ben aan te passen.....

[Voor 7% gewijzigd door annespruit1980 op 10-02-2023 09:02]

• ecn1985
annespruit1980 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:01:
[...]

Bij mij werkte dat zo ja.
Maar het kan zijn dat ze de regels weer wat hebben verzwaard, of iemand die niet lekker in zijn vel zit.
Ik zou vragen of die factuur aangepast kan worden met uren.

Edit: voor mij in ieder geval reden de aanvraag waar ik net mee bezig ben aan te passen.....
Ik heb de vraag uitstaan voor aanpassen en ben aan het bellen met de RVO voor toelichting aangezien ik zelf vind dat alles duidelijk staat vermeld.

Deel het hier zodat anderen hopelijk voordeel er mee kunnen doen.

Pana WH-MDC09J3E5

• annespruit1980
ecn1985 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:08:
[...]

Ik heb de vraag uitstaan voor aanpassen en ben aan het bellen met de RVO voor toelichting aangezien ik zelf vind dat alles duidelijk staat vermeld.

Deel het hier zodat anderen hopelijk voordeel er mee kunnen doen.
We horen het graag ja..... :)

• SkullboyNL
annespruit1980 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 07:56:
[...]

Dat kan ik dus niet.
Ik verdien(de) goed, maar voor de bank ben ik als zelfstandige onbetrouwbaar.
Het huis waar ik nu woon heb ik volledig met eigen geld ( plus wat geleend van partner ) betaald.
Dus, situatie is zo dat ik wel een eigen huis kan betalen, maar geen hypotheek kan krijgen.
Raar, maar dat is mijn situatie.
En ik ben vast niet de enige.
Geluk is dat ik daardoor handig ben geworden in dingen zelf doen, en dus die pomp zelf kan installeren.
En nu dan maar een installatiebedrijf heb zodat ik die subsidie kan aanvragen.
Ik snap je punt hierin wel. Huizen kunnen wel goedkoper zijn hier in de regio(Woon zelf ook in het noorden) Maar dan moet je natuurlijk nog wel het geld hebben om te verduurzamen. Vaak zijn de huizen hier erg oud (jaren 30) en nooit wat aan gedaan. Ben zelf ook druk bezig met verduurzamen maar het geld vliegt echt de deur uit.

Je bent zelf installateur geworden (bij het KvK)?

iRacing Profiel

• ecn1985
Contact gehad met de RVO, de mevrouw waar ik mee heb gesproken heeft het nagekeken en hieruit maakte ik op dat ze zelf niet helemaal goed begreep waarom er aanvullende stukken worden gevraagd.
Dat veranderd de situatie op dit moment helaas niet, er is geadviseerd het volgende aan te leveren:
- Brief waarin ik aangeeft telefonisch contact te hebben gehad met Mevr ..xxxx.. met verwijzing naar de extra ingebrachte stukken
- Aangepaste factuur, met vermelding van gewerkte uren / brief van installateur met dit benoemd en ondertekend.
- Foto's van de installatie, deze voeg ik op eigen verzoek toe dit was volgens Mevrouw een goed idee.

Hopelijk komt het goed met de subsidie....is een hoop geld.

[Voor 3% gewijzigd door ecn1985 op 10-02-2023 09:21]

Pana WH-MDC09J3E5

• annespruit1980
SkullboyNL schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:18:
[...]

Ik snap je punt hierin wel. Huizen kunnen wel goedkoper zijn hier in de regio(Woon zelf ook in het noorden) Maar dan moet je natuurlijk nog wel het geld hebben om te verduurzamen. Vaak zijn de huizen hier erg oud (jaren 30) en nooit wat aan gedaan. Ben zelf ook druk bezig met verduurzamen maar het geld vliegt echt de deur uit.

Ik zit midden in Nederland, niet in het Noorden, maar toen ik dit huis kocht was het een slechte situatie op de woningmarkt. Voor het bedrag waar ik dit voor kocht kan ik nu geloof ik een heel klein rijtjeshuis krijgen.
Was wel een woning waar meer dan 3800 m3 gas doorheen ging per jaar, met F label.
Nu label A en gasloos o.a. dankzij de warmtepompen.

Inmiddels ben ik inderdaad installateur geworden. Ik heb nu een bouwinstallatiebedrijf.
Waarschijnlijk voor de banken nog onbetrouwbaarder geworden nu, dus hypotheek???...... :(

• annespruit1980
ecn1985 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:20:
[...]

Contact gehad met de RVO, de mevrouw waar ik mee heb gesproken heeft het nagekeken en hieruit maakte ik op dat ze zelf niet helemaal goed begreep waarom er aanvullende stukken worden gevraagd.
Dat veranderd de situatie op dit moment helaas niet, er is geadviseerd het volgende aan te leveren:
- Brief waarin ik aangeeft telefonisch contact te hebben gehad met Mevr ..xxxx.. met verwijzing naar de extra ingebrachte stukken
- Aangepaste factuur, met vermelding van gewerkte uren / brief van installateur met dit benoemd en ondertekend.
- Foto's van de installatie, deze voeg ik op eigen verzoek toe dit was volgens Mevrouw een goed idee.

Dus inderdaad persoon die niet goed in vel zat. Helaas zijn we daar afhankelijk van.
Ik zal in ieder geval nog wat extra stukken toevoegen, zo'n persoon geeft alleen maar vertraging.

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
ecn1985 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:20:
[...]

Heb je toevallig een heel lage factuur van ik noem maar wat 80 euro ingediend ? Dan snap ik dat iemand daar wakker is geworden en denkt: ja wacht even.
Vertel maar eens precies meneertje hoeveel uur dat installeren + inbedrijf stellen heeft geduurd :(

Als je dan zegt: 2 uur dan geloof niemand je, en als je zegt ja het heeft 3 dagen gekost dan klopt het ook niet omdat het factuur bedrag veel te laag is. Het is gewoon een immense wassen neus die info die je moet aanleveren, ik ben blij dat ik de loodgieter opdracht heb gegeven om een hoop materiaal zoals de buizen en afsluiters te leveren dus het is uiteindelijk toch een flinke factuur geworden .... ook al heeft die loodgieter voor de rest geen reet aan het inbedrijf stellen gedaan (hij heeft wel het systeem met water gevuld en ontlucht dus ik vind dat technisch gezien inbedrijf stellen >:) :+ )

• hansvk
@Lollercopter En wat als alle leidingen en kabels er al liggen en de WP al op zijn plaats staat. Dan ben je met een monoblock snel klaar.

• ecn1985
Lollercopter schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:41:
[...]

Heb je toevallig een heel lage factuur van ik noem maar wat 80 euro ingediend ? Dan snap ik dat iemand daar wakker is geworden en denkt: ja wacht even.
Vertel maar eens precies meneertje hoeveel uur dat installeren + inbedrijf stellen heeft geduurd :(

Als je dan zegt: 2 uur dan geloof niemand je, en als je zegt ja het heeft 3 dagen gekost dan klopt het ook niet omdat het factuur bedrag veel te laag is. Het is gewoon een immense wassen neus die info die je moet aanleveren, ik ben blij dat ik de loodgieter opdracht heb gegeven om een hoop materiaal zoals de buizen en afsluiters te leveren dus het is uiteindelijk toch een flinke factuur geworden .... ook al heeft die loodgieter voor de rest geen reet aan het inbedrijf stellen gedaan (hij heeft wel het systeem met water gevuld en ontlucht dus ik vind dat technisch gezien inbedrijf stellen >:) :+ )
Nee factuur was imo niet overdreven laag €350 dat lijkt me best te verklaren met het plaatsen van een monoblock rechtstreeks op VV verdeler waar verder alle voorbereidingen al zijn getroffen?

Pana WH-MDC09J3E5

• ecn1985
hansvk schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:49:
@Lollercopter En wat als alle leidingen en kabels er al liggen en de WP al op zijn plaats staat. Dan ben je met een monoblock snel klaar.
Lijkt me inderdaad ook, afhankelijk van de situatie, laat die van mij nu net enorm eenvoudig zijn.

Pana WH-MDC09J3E5

• sjimmie
SkullboyNL schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:18:
[...]
Nee, hoezo? ik heb dat voor de PV niet nodig, alleen een BTW nummer en de installatie heb ik gewoon door de installateur laten doen. Alle andere verduurzamingen heb ik gewoon zelf gedaan zonder subsidie.

[Voor 10% gewijzigd door sjimmie op 10-02-2023 10:34]

• annespruit1980
sjimmie schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:34:
[...]

Nee, hoezo? ik heb dat voor de PV niet nodig, alleen een BTW nummer en de installatie heb ik gewoon door de installateur laten doen. Alle andere verduurzamingen heb ik gewoon zelf gedaan zonder subsidie.
Hij vroeg dat aan mij......
Voor PV heb je dat niet nodig, en bij de andere werkzaamheden alleen als je subsidie wil hebben.
En in mijn geval voor 2 panasonics scheelt dat 6.000 euro aan subsidie.

• sjimmie
annespruit1980 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:21:
[...]

Hij vroeg dat aan mij......
Voor PV heb je dat niet nodig, en bij de andere werkzaamheden alleen als je subsidie wil hebben.
En in mijn geval voor 2 panasonics scheelt dat 6.000 euro aan subsidie.
Hij? De installateur? Die heeft toch zelf zijn eigen KVK nummer hopelijk?

• SkullboyNL
Ik vroeg het aan annespruit1980. Maar ik hield wat posts door elkaar ik dacht dat Anne in de omgeving van Emmen woonde maar dat was iemand anders. Het was nogal vroeg toen ik door het topic aan het scrollen was.

iRacing Profiel

• Gary199
ecn1985 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 08:59:
[...]

Gezien de wettekst en de bedoeling van de wet is vermelding van de uren en de bijbeorende omschrijving van de werkzaamheden wel iets om te kunnen verlangen voor de toekenning van de subsidie. Een betalingsbewijs bijvoegen is nooit verkeerd maar de betaling is niet echt waar het om draait.
Er kan ook een correcte inbedrijfsstelling zijn zonder dat een faktuur is betaald. De accountant van de rekenkamer is bij controle ook niet geinteresseerd in een betalingsbewijs.
Een factuur kan een subsidie beoordelaar de indruk geven dat het beeld dat de factuur opwekt aanleiding moet zijn tot nadere vragen. Die vrijheid komt iedere beoordelaar toe op basis van zijn of haar professional judgement. Is niets bijzonders.
Dat een willekeurige mevrouw dat niet echt zou begrijpen zegt meer over die mevrouw dan over de subs. aanvraag.

[Voor 4% gewijzigd door Gary199 op 10-02-2023 15:07]

• rykers
Ik vermoed dat het in deze situatie er eerder om ging dat er geen foto's van de installatie waren bijgevoegd. Dan weet je niet of de wp wel echt geïnstalleerd is.

Met foto's van de geïnstalleerde wp en factuur voor installatie en inbedrijfstelling voldoe je prima aan de voorwaarden.

De hoeveelheid uren zegt niet zoveel. Bijvoorbeeld in mijn geval was het de laatste keer het wisselen van een monoblok. Dat was nog geen 2 uur werk, waarvan het netjes op de plek zetten nog de meeste tijd kostte.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:48

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb ook geen foto's toegevoegd, dit stond ook niet vermeld dat dit nodig was? Heb verder nog niks gehoord.

Wanneer had je het ingediend @ecn1985?

[edit] Heb maar even wat foto's ingestuurd.

[Voor 13% gewijzigd door Beekforel op 10-02-2023 17:19]

• sjimmie
https://www.rvo.nl/subsid...appenplan-woningeigenaren
Stap 4: Laat uw maatregelen installeren
U moet de maatregelen eerst laten uitvoeren voordat u de subsidie kunt aanvragen. Laat de maatregelen door een bouw(installatie)bedrijf installeren. Dit mag alleen in een woning in Nederland. Vraag de installateur een bewijs van de installatie, bijvoorbeeld een (installatie-)factuur of inbedrijfsstellingsformulier.

Ook is het belangrijk dat u foto's maakt van de werkzaamheden. Laat u isolatiemaatregelen uitvoeren? Zorg dan dat het volgende zichtbaar is op de foto: naam, merk, soort en dikte van het isolatiemateriaal. Was u niet aanwezig bij de uitvoering? Dan volstaat een foto van het etiket en een foto van de codering.
edit: don't shoot the messenger.

• Baapje327
Anno007 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 23:15:
[...]

tja wellicht dit "en/of te naief, in een bubbel leven, niet alle realiteit meemaken". ik denk meer in mogelijkheden ipv onmogelijkheden, maar waarschijnlijk snap ik daarom ook niet wat mensen belemmerd. verder geen oordeel, ik begrijp het gewoon niet, zal wel aan mij liggen, mijn manco.

@annespruit1980 ja dan is de situatie natuurlijk anders als je geen hypotheek hebt, aan de andere kant, je hebt wel iets kunnen regelen om een huis te kunnen kopen, en je hebt ook nog een weg weten te vinden om naar een WP te kunnen maken. top gedaan!

• padoempats
[Afbeelding]

Wanneer heb je de aanvraag ingediend? ik heb hem 30 nov ingediend en 17 januari een verlenging beslistermijn ontvangen.

Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp

• padoempats
rykers schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:08:
Ik vermoed dat het in deze situatie er eerder om ging dat er geen foto's van de installatie waren bijgevoegd. Dan weet je niet of de wp wel echt geïnstalleerd is.

Met foto's van de geïnstalleerde wp en factuur voor installatie en inbedrijfstelling voldoe je prima aan de voorwaarden.

De hoeveelheid uren zegt niet zoveel. Bijvoorbeeld in mijn geval was het de laatste keer het wisselen van een monoblok. Dat was nog geen 2 uur werk, waarvan het netjes op de plek zetten nog de meeste tijd kostte.
Zo kun je elk jaar een nieuwe plaatsen, subsidie toucheren en de 1-jaar oude WP op marktplaats voor een aanzienlijk bedrag verkopen ;)
Verplichting is namelijk dat die 1 jaar aan het huis aangesloten staat.

• rykers
padoempats schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:04:
[...]
Zo kun je elk jaar een nieuwe plaatsen, subsidie toucheren en de 1-jaar oude WP op marktplaats voor een aanzienlijk bedrag verkopen ;)
Verplichting is namelijk dat die 1 jaar aan het huis aangesloten staat.
Klopt, maar voorlopig ben ik er blij met de T-CAP ondanks het wat vervelende gedrag rond 4 graden buitentemperatuur. Dus wie weet komt er nog eens een derde model >:)

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:23
Heeft iemand meer informatie over de nieuwe L-serie? Begrijp ik het goed dat die een binnenunit zal hebben? Wel met hydraulische/cv-leidingen ipv koelleidingen, maar toch: het is dan geen pure monobloc meer. Waarom zouden ze deze keuze maken?

Weet iemand wat de functie zal zijn van de binnenunit?

[Voor 38% gewijzigd door marvel27 op 10-02-2023 17:27]

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:10
[Afbeelding]

Ik adviseer altijd foto met geolocatie mee te sturen. Dat is overtuigend bewijs dat hij is geïnstalleerd. Nooit problemen gehad.
Pagina: 1 ... 77 ... 83 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee