• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

wervisser schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:07:
Ik had niet het idee dat het weer erg is verandert, maar als ik tot aan vanmorgen 06:00 uur kijk waren het allemaal ontdooi momenten. Daarna nog maar eentje voor vandaag.[Afbeelding]
Troost je, hier in Zuid-Limburg ook

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-03 09:12
Dylantje2 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 18:31:
[...]

Ziet er strak uit, maar is je aanvoer naar je verdelers wel groot genoeg?
Lijkt zo'n dun buisje:-)? Met al die groepen, en de aansluiting van je wp, zou je denk beter af zijn met dikker, ivm flow..?
De aanvoer naar de verdelers is 32mm optisch bedrog? Of bedoel je iets anders?

Pana WH-MDC09J3E5

• ecn1985
Carboy54 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:04:
[...]

Chapeau mooi om te zien met wat van vakwerk een aantal tweakers hun installatie uitvoeren. Daar kunnen veel installateurs nog wat van leren! Je kan solliciteren :-)
Bedankt voor het compliment, mocht ik nog ooit overwegen om een switch te doen neem ik het in overweging ;)

Pana WH-MDC09J3E5

• ecn1985
hnq schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:27:
[...]

Complimenten!
Twee vraagjes:
- ga je die onderste balk van de verdeler nog vastzetten? Lijkt nu los te hangen. Of is dat niet nodig?
- waarom heb je gekozen voor een extra ontluchter en vuilafscheider?
Die balk hangt inmiddels vast, moet wel zeggen dat het ophangsysteem geleverd bij de technea verdeler redelijk karig is. Werkt vast goed als je een compleet nieuwe set vloerverwarming gaat leggen maar voor het vervangen in mijn geval niet te doen. Heb hier zelf een beugel voor gemaakt.

Magneetafscheider erin gezet aangezien het 'oude' systeem ook radiatoren had dus mogelijk ook nog 'vervuiling' in het systeem. Microbel ontluchter voor de zekerheid.

Pana WH-MDC09J3E5

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 24-03 16:46
padoempats schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:07:
Wat is het idee dat ik bij veel WP-installatie nog zoveel staal gebruikt zie worden. Dan is koelen toch een no-go geworden ivm roestvorming? Ik heb bewust alle stalen leidingen en verdelers eruit gehaald om te kunnen koelen zonder risico op roest
Inderdaad, pak gewoon meerlagenbuis. Keuze is reuze, netjes wit en over 15+jaar is iedereen je dankbaar 😋💪

En koelen deed ik voorheen ook niet maar sinds afgelopen jaar op 18-19 graden en werkt naar tevredenheid. Dit jaar boven de radiatoren die toen ook al iets koeling gaven voorzien van heatfan voor meer effect.

Nb ik weet dat er mensen zijn die met staal werken, ik zeg lekker blijven doen ✅

WP Panasonic 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 7680wp: 12*310wp en 12*330wp - Home Assistant - VW ID3 First 20” | Op zoek naar een scherpvoorstel voor zonnepanelen en woon je in Overijssel, Gelderland of Flevoland? www.e-duurzaam.nl/aanvraag-zonnepanelen/

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-03 17:39
ecn1985 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 22:25:
[...]

De aanvoer naar de verdelers is 32mm optisch bedrog? Of bedoel je iets anders?
ja klopt optisch, leek in de 20 ergens.. maar 32 is mooi :-)

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• Dylantje2
wervisser schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:07:
Ik had niet het idee dat het weer erg is verandert, maar als ik tot aan vanmorgen 06:00 uur kijk waren het allemaal ontdooi momenten. Daarna nog maar eentje voor vandaag.[Afbeelding]
Er is een grote gemene deler die veranderde
De RV _/-\o_

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:06
ErikVers schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 04:55:
[...]

Inderdaad, pak gewoon meerlagenbuis. Keuze is reuze, netjes wit en over 15+jaar is iedereen je dankbaar 😋💪

En koelen deed ik voorheen ook niet maar sinds afgelopen jaar op 18-19 graden en werkt naar tevredenheid. Dit jaar boven de radiatoren die toen ook al iets koeling gaven voorzien van heatfan voor meer effect.

Nb ik weet dat er mensen zijn die met staal werken, ik zeg lekker blijven doen ✅
Lijkt mij ook. In zn geheel lijkt mij een kunststofleiding duurzamer. Geen roestige derrie door je cv water. De zomers worden alleen maar warmer dus het is altijd een fijn idee als je de optie hebt om wat warmte uit je beton/massa naar buiten kan geleiden. Heb overigens overal vloerverwarming en moet aankomende zomer het nog wel eerst zelf ervaren hoe dat dan gaat qua koelen :) Airco in de slaapkamer is fijn, maar het is alleen koel als die aanstaat. Gaat de airco uit dan vliegt de temperatuur binnen een uur weer naar de oude (hoge) waardes, omdat de massa veel te veel warmte heeft. En elke ruimte van airco voorzien is geen doen.

Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:10
ErikVers schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 04:55:
[...]

Jij zorgt er dus voor dat je boven 't dauwpunt blijft? En dat geeft toch een redelijk effect? Ook met radiatoren?
Want dat is natuurlijk de hele discussie bij koelen: condenserend of niet condenserend koelen Waarbij bij condenserend koelen je dus veel (isolatie)maatregelen moet nemen die je bij niet condenserend koelen niet hoeft te nemen.

Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

• blb4
padoempats schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:04:
[...]

Lijkt mij ook. In zn geheel lijkt mij een kunststofleiding duurzamer. Geen roestige derrie door je cv water. De zomers worden alleen maar warmer dus het is altijd een fijn idee als je de optie hebt om wat warmte uit je beton/massa naar buiten kan geleiden. Heb overigens overal vloerverwarming en moet aankomende zomer het nog wel eerst zelf ervaren hoe dat dan gaat qua koelen :) Airco in de slaapkamer is fijn, maar het is alleen koel als die aanstaat. Gaat de airco uit dan vliegt de temperatuur binnen een uur weer naar de oude (hoge) waardes, omdat de massa veel te veel warmte heeft. En elke ruimte van airco voorzien is geen doen.
low tech, low power oplossing die bij ons al een paar jaar uitstekend werkt in de slaapkamers: zo'n langzaam draaiende plafondventilator zoals je die vaak in zuid-europa e.d. ziet. Veel stiller dan een airco en 't beetje luchtstroming geeft een goed koelende effect aan je huid.

Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 24-03 16:46
blb4 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:58:
[...]

Jij zorgt er dus voor dat je boven 't dauwpunt blijft? En dat geeft toch een redelijk effect? Ook met radiatoren?
Want dat is natuurlijk de hele discussie bij koelen: condenserend of niet condenserend koelen Waarbij bij condenserend koelen je dus veel (isolatie)maatregelen moet nemen die je bij niet condenserend koelen niet hoeft te nemen.
Inderdaad koel ik momenteel niet condenserend, omdat het een bestaande woning betreft was niet al het leiding werk geheel te isoleren. Werkt prima en vooral vanaf buitentemp van 25 graden laat ik gewoon elke dag van zon opkomst tot ondergang hem koelen en daardoor stijgt de woning niet verder door. Je moet niet pas later beginnen en met lagere temp werkt het bij mij ook niet echt.

Ik draai op de badkamer na alles open want je hebt best wat afgifte nodig om het laten blijven draaien (ook ineens iets van 13hz ipz minimale 17hz icm de H)

Anders had ik zeker op zolder 1 of 2 fan coil opgehangen, zie ook het daarvoor bestemde topic op tweakers.
Is in mijn ogen niet veel complexer dan met een airco en je hebt maar één buitenunit. Wel vaak iets duurder dan een airco laten ophangen.

Maaruh misschien krijgen we nog een elfstedentocht hé dus nog niet helemaal het seizoen voor dit onderwerp :-)

WP Panasonic 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 7680wp: 12*310wp en 12*330wp - Home Assistant - VW ID3 First 20” | Op zoek naar een scherpvoorstel voor zonnepanelen en woon je in Overijssel, Gelderland of Flevoland? www.e-duurzaam.nl/aanvraag-zonnepanelen/

• blb4
ErikVers schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:11:
[...]

Inderdaad koel ik momenteel niet condenserend, omdat het een bestaande woning betreft was niet al het leiding werk geheel te isoleren. Werkt prima en vooral vanaf buitentemp van 25 graden laat ik gewoon elke dag van zon opkomst tot ondergang hem koelen en daardoor stijgt de woning niet verder door. Je moet niet pas later beginnen en met lagere temp werkt het bij mij ook niet echt.

Ik draai op de badkamer na alles open want je hebt best wat afgifte nodig om het laten blijven draaien (ook ineens iets van 13hz ipz minimale 17hz icm de H)

Anders had ik zeker op zolder 1 of 2 fan coil opgehangen, zie ook het daarvoor bestemde topic op tweakers.
Is in mijn ogen niet veel complexer dan met een airco en je hebt maar één buitenunit. Wel vaak iets duurder dan een airco laten ophangen.

Maaruh misschien krijgen we nog een elfstedentocht hé dus nog niet helemaal het seizoen voor dit onderwerp :-)
Beetje voorbereiden kan geen kwaad, 't kan in april zo maar weer 30 graden worden :X ....
Ik ga 't dit jaar wel die manier uitproberen. In woonkamer en in enkele andere ruimtes ook ventilatoren. De begane grond kan in als 't moet aanpassen, alles loopt door de begaanbare kruipruimte dus daar zou ik al 't staal kunnen vervangen door kunststof en ook de radiatoren vervangen. Of ergens een fan coil plaatsen maar dat heeft een lage WAF...

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-03 18:58
fietsensloper schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:21:
[...]

Ik heb in oktober een goedkeuring gehad met een factuur van inbedrijfstelling voor €100,-
Vorige week bij een kennis ook akkoord op de aanvraag. Aangevraagd net voor de kerst. Had net als ik een inbedrijfstelling factuur van €100,-
Kun je me details delen wat er op de factuur stond en welke SBI code? Eventueel via PM

• fietsensloper
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 24-03 17:43
psycho-realm schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:17:
[...]

Kun je me details delen wat er op de factuur stond en welke SBI code? Eventueel via PM
Op de factuur heb ik gewoon ''inbedrijfstelling warmtepomp volgens offerte'' gezet.
SBI code is: 43.29 Overige bouwinstallatie

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:57
Hoi, weet iemand waarop de pana bepaald hoe hard ie SWW maakt? Ik zie 't vermogen niet altijd naar de max gaan en hij haalt z'n setpoint ook niet altijd.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

• ecn1985
De termijn voor de beoordeling subsidieaanvraag is uitgesteld:

Nog maximaal 8 weken geduld.

Pana WH-MDC09J3E5

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:42
ecn1985 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 09:35:
[Afbeelding]
Klopt gebeurd momenteel ze hebben het te druk 😆

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-03 08:42

Rzaan

Altijd zoekende

ecn1985 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:39:

Heb er voor gekozen om de WP aan de voorzijde (straatzijde) van het huis te plaatsen, tegen de garage bij de oprit. Rede:
- door het verkeer het geluid van de WP wegvalt, dus niet storend is.
Aan de zijkant van je huis zou toch ook niet echt storend zijn geweest?

Ik wil mijn Panasonic aan de zijkant plaatsen tegen de muur van de bijkeuken (waar ik de VV-verdeler wil plaatsen.
4 of 5 meter staat een muur tussen ons en de buren.
Het huis van de buren staat dan weer 2 meter van diezelfde muur.

Zou dit voor hen overlast veroorzaken?

• blb4
Rzaan schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:45:
[...]

Ik wil mijn Panasonic aan de zijkant plaatsen tegen de muur van de bijkeuken (waar ik de VV-verdeler wil plaatsen.

[Afbeelding]
Op de erfgrens en bij eventuele ramen van de buren op die muur mag max ‘t geluidsniveau ‘s nachts hoogstens 40dB zijn, overdag 45dB.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

blb4 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:57:
[...]

Op de erfgrens en bij eventuele ramen van de buren op die muur mag max ‘t geluidsniveau ‘s nachts hoogstens 40dB zijn, overdag 45dB.
Maar blijf ik daaronder met mijn Panasonic 9 kw op die positie?

• blb4
Rzaan schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:01:
[...]

Maar blijf ik daaronder met mijn Panasonic 9 kw op die positie?
Daarvoor kan je de rekentool gebruiken.

Met die tool kan je uitrekenen wat de maximale geluidsproductie mag zijn van de WP op die plek die je voor ogen hebt (overdag en 's avonds). Dan is de volgende vraag: blijft jou WP daar onder? Punt daarbij is dat er verschillende meningen zijn over welke waarde me moet gebruiken. De meeste strenge interpretatie is 't maximale hoeveelheid die jou WP kan maken. De minder strenge interpretatie is 't geluidsniveau voor verwarming (van jou huis) bij +10 graden en 't niveau voor warm tapwater bij +18 graden.

Zie ook hier (even zoeken naar het kopje Geluidsproductie) en hier

• Carboy54
[...]

[Afbeelding]
Kom maar luisteren of meten hier. Daarnaast haalt de silence modus de pieken er uit. Staat bij mij eigenlijk standaard aan.

[Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 29-01-2023 17:32]

• Carboy54
Kom maar luisteren of meten hier. Daarnaast haalt de silence modus de pieken er uit. Staat bij mij eigenlijk standaard aan. Op 5 mtr hoor ik bij 0 graden de snelweg op 5 km afstand meer dan mijn 9J 🙃

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Carboy54 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 17:34:
[...]

Kom maar luisteren of meten hier. Daarnaast haalt de silence modus de pieken er uit. Staat bij mij eigenlijk standaard aan. Op 5 mtr hoor ik bij 0 graden de snelweg op 5 km afstand meer dan mijn 9J 🙃
Ik heb hem bij jou gekocht, dus ik kom bij jou voor de deur protesteren als het niet klopt >:)

Maar serieus: Geruststelling, want ik wil niet alleen aan de wettelijke eisen voldoen.
Ik wil vooral een goede buurman zijn en geen enkele overlast veroorzaken.

• Carboy54
Rzaan schreef op zondag 29 januari 2023 @ 17:40:
[...]

Ik heb hem bij jou gekocht, dus ik kom bij jou voor de deur protesteren als het niet klopt >:)

Maar serieus: Geruststelling, want ik wil niet alleen aan de wettelijke eisen voldoen.
Ik wil vooral een goede buurman zijn en geen enkele overlast veroorzaken.
Die heb ik gelukkig niet 🤣🤣🤣

• tescione
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-03 10:02
Mijn 9 j draait sinds gisteren eindelijk voor de gehele begane grond. Ik heb een paar weken proef gedraaid in het bijgebouw maar dat wordt nu nog niet gebruikt dus die heb ik tijdelijk afgesloten.

Er wordt nu dus 80 m2 vloerverwarming warm gehouden met de pomp die direct is aangesloten zonder buffer vat. Ik ben nu eigenlijk erg benieuwd of het gedrag dat de pomp vertoond normaal is of dat ik verder moet tweaken. De pomp draait eigenlijk de hele dag op ca. 20 hz. Hij is vanmiddag een paar uur uit geweest maar verder eigenlijk niet. Ik draai nu op 25 graden watertemperatuur met een Delta van 5 en in huis is het een heerlijke 21 graden.
Nou lees ik dat pendelgedrag onwenselijk is en dat doet hij eigenlijk niet, dus in die zin gaat het heel goed. Hij draait heel mooi stabiel en nauwelijks hoorbaar. Wat ik wel raar vind is dat de doel temperatuur(minus de delta) gehaald wordt maar de pomp gaat maar door.
Iemand een mening? Ik neig om de WAR aan te zetten in de Nodered-flow, maar ik vraag me af wat er te winnen valt. Vandaag is overigens mijn verbruik tot nu toe 18 kWh.

• tescione
dubbel

[Voor 171% gewijzigd door tescione op 29-01-2023 20:50]

• Baapje327
@tescione he draait nu een vaste ta van 25?
Zou ik zeker naar WAR gaan. Bij deze buiten temp dan starten met ta25 op de stooklijn en kijken hoever je naar beneden kan 😁😚
23-28 zou leuke start zijn. En ff kijken wat de flow doet, lijkt me wat aan de lage kant, dus de ta kan nog lager mi. DeltaT zou ik ook verlagen. Probeer eens 4 of 3.
Niet teveel veranderen in 1x, zou starten net WAR.
Ben benieuwd!

Stooklijn Calc zit in de TS

[Voor 18% gewijzigd door Baapje327 op 29-01-2023 21:54]

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

• Dylantje2
Baapje327 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 06:52:
Hoi, weet iemand waarop de pana bepaald hoe hard ie SWW maakt? Ik zie 't vermogen niet altijd naar de max gaan en hij haalt z'n setpoint ook niet altijd.
Ooit bedacht hier dat Pana dat helemaal zelf bepaald en dat ook niet netjes doet.
SWW run is hogere temp dus is voor de pana niet mogelijk om dat via een goed werkend systeem/manier te doen. Dus handelt hij het snel en vuil af.

• padoempats
Baapje327 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:52:
Zou ik zeker naar WAR gaan. Bij deze buiten temp dan starten met ta25 op de stooklijn en kijken hoever je naar beneden kan 😁😚
23-28 zou leuke start zijn. En ff kijken wat de flow doet, lijkt me wat aan de lage kant, dus de ta kan nog lager mi. DeltaT zou ik ook verlagen. Probeer eens 4 of 3.
Ben benieuwd!

Ik heb hier getest dat voor mij ook Ta=25 met een lage flow (10-12L/m) optimaler lijkt te werken dan Ta=24 met een flink hogere flow. Zolang de compressor op zn laagste stand staat (19,5) dan kun je niet langzamer. Bij mij was het zo dat als ik van 25 naar 24 wilde, dat de flow flink omhoog moest om niet te pendelen, zeg 20L/m; Het gevolg was weer dat het opgenomen vermogen hoger werd door hoger pompvermogen, maar het thermische vermogen niet, dus een lagere COP. Een lagere Ta is dus niet altijd interessant als het pompvermogen in verhouding teveel omhoog moet. Die omslag zal afhankelijk zijn van je woning/afgifte.

Ook als het rond de 0 graden is zoals de laatste week, is het laagste vermogen bij compressor stand van 19,5 nog teveel en moet ik obv thermostaat uitschakelen. Met 470w opgenomen vermogen/Ta=25/compressor op 19,5 loopt de temp toch op. Ik heb het punt (buiten temp) nog niet gevonden waarbij de Ta naar 26 of hoger moet om de binnen temp in balans te houden.

Als ik kijk naar grafiek van @tescione dan lijkt het erop dat die uitslaat obv thermostaat. En hij draait lang op zn laagste vermogen. Lijkt mij dat optimaliseren in de marge zal zitten. Laagste vermogen zo lang mogelijk volhouden totdat het binnen te warm wordt, dan moet je wel uitgaan.

Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp

• tescione
Baapje327 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:52:
Ben benieuwd!

Bedankt voor je reactie, maar ik merk dat ik toch nog wat achter loop in kennis ;). Wat bedoel je met starten op ta25 op de stooklijn en kijken hoever je naar beneden kan? Bedoel je dan naar beneden met je TA? En als je TA 25 is, wat bedoel je dan met 23-28? Dat betekent toch een TA van 28 en TR van 23?

• tescione
padoempats schreef op maandag 30 januari 2023 @ 08:00:
[...]

Ik heb hier getest dat voor mij ook Ta=25 met een lage flow (10-12L/m) optimaler lijkt te werken dan Ta=24 met een flink hogere flow. Zolang de compressor op zn laagste stand staat (19,5) dan kun je niet langzamer. Bij mij was het zo dat als ik van 25 naar 24 wilde, dat de flow flink omhoog moest om niet te pendelen, zeg 20L/m; Het gevolg was weer dat het opgenomen vermogen hoger werd door hoger pompvermogen, maar het thermische vermogen niet, dus een lagere COP. Een lagere Ta is dus niet altijd interessant als het pompvermogen in verhouding teveel omhoog moet. Die omslag zal afhankelijk zijn van je woning/afgifte.

Ook als het rond de 0 graden is zoals de laatste week, is het laagste vermogen bij compressor stand van 19,5 nog teveel en moet ik obv thermostaat uitschakelen. Met 470w opgenomen vermogen/Ta=25/compressor op 19,5 loopt de temp toch op. Ik heb het punt (buiten temp) nog niet gevonden waarbij de Ta naar 26 of hoger moet om de binnen temp in balans te houden.

Als ik kijk naar grafiek van @tescione dan lijkt het erop dat die uitslaat obv thermostaat. En hij draait lang op zn laagste vermogen. Lijkt mij dat optimaliseren in de marge zal zitten. Laagste vermogen zo lang mogelijk volhouden totdat het binnen te warm wordt, dan moet je wel uitgaan.
Bedankt voor je toelichting. Er zit overigens nog geen regeling op basis van thermostaat in mijn systeem. Maar wat is nou precies ongewenst pendelgedrag? Hij zal toch af en toe aan en uit moeten gaan gedurende de dag, of is het doel om hem altijd zo laag mogelijk te laten draaien?

• padoempats
tescione schreef op maandag 30 januari 2023 @ 08:56:
[...]

Bedankt voor je toelichting. Er zit overigens nog geen regeling op basis van thermostaat in mijn systeem. Maar wat is nou precies ongewenst pendelgedrag? Hij zal toch af en toe aan en uit moeten gaan gedurende de dag, of is het doel om hem altijd zo laag mogelijk te laten draaien?
Misschien heb je ook een grafiek van je binnentemperatuur en de flow, dan valt er wat meer te zeggen over het gedrag

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-03 08:23
ecn1985 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 09:35:
[Afbeelding]
Niks nieuws, dat had ik 2 jaar geleden al.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• Baapje327
tescione schreef op maandag 30 januari 2023 @ 08:52:
[...]

Bedankt voor je reactie, maar ik merk dat ik toch nog wat achter loop in kennis ;). Wat bedoel je met starten op ta25 op de stooklijn en kijken hoever je naar beneden kan? Bedoel je dan naar beneden met je TA? En als je TA 25 is, wat bedoel je dan met 23-28? Dat betekent toch een TA van 28 en TR van 23?
geen probleem,
je kan ook een stooklijn invullen, ipv een vaste Ta.
een stooklijn (=WAR=weersafhankelijke regeling) is een stooklijn waarmee je bepaalt met welke TA je wp verwarmd, obv de buitentemperatuur.
met 23-28 bedoel ik dus dat de wp 23 graden TA als setpoint heeft bij bijv. 15 graden buiten, en 28 graden TA als setpoint bij -10 graden buiten.
het idee is dat je meer warmteverlies hebt als het koud is buiten, en je dus een hogere TA nodig hebt om dat warmteverlies te compenseren.
het is nu best warm al, en zo te zien heb je een goed geisoleerd huis, dus je kan hier mogelijk nog iets meer mee tweaken zonder dat je een thermostaat aankoppelt.
zie ook de comment @padoempats wellicht is het omslagpunt van efficientie ook al redelijk bereikt.
al denk ik persoonlijk dat er nog wel wat te verlagen valt als je met ta 25 stookt met deze buiten temperaturen, ik zou ook ff kijken naar nachtverlaging (instellen bij het timer menu, bijv. van 2100-0600 een shift op de stooktlijn van -1). het setpoint gaat in die uren dan naar beneden, en gaat je wp wat zachter draaien, of uit vermoedelijk in jou geval. als je echt een goed geisoleerd huis hebt, dan is het best interessant om te kijken hoeveel je kamertemp verlaagd in de nacht als de wp niet draait, zou weinig moeten zijn, dus is het wellicht interessanter om een stuk van de nacht niet te draaien.

sowieso draait ie nu al super netjes, dus weinig te klagen, zit meer in de marge dan dat er iets fundamenteel niet lekker draait.

• Baapje327
Dylantje2 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 07:06:
[...]

Ooit bedacht hier dat Pana dat helemaal zelf bepaald en dat ook niet netjes doet.
SWW run is hogere temp dus is voor de pana niet mogelijk om dat via een goed werkend systeem/manier te doen. Dus handelt hij het snel en vuil af.
ok interessant, want als ik hem op timer (vaste tijd 1500-1700) elke dag) aanzet om SWW te verwarmen naar 47 graden, dan gaat ie dat vrij langzaam doen, 3KW heb ik gezien, dat is minder dan ie meestal doet voor de verwarming.
als ik hem forceer (SWW knop in het basismenu), dan gaat ie wel naar zn max vermogen.
wel irritant, want met 3KW haalt ie zijn setpoint niet in die 2u, dus springt mn doorstroomverwarmer nog wat als we veel SWW verbruiken.
iemand een idee hoe dit te omzeilen en hem iig zn setpoint te laten bereiken? opzich is vol vermogen niet ideaal, maar wel acceptabel hier. 9 maanden in het jaar oid wordt SWW toch gemaakt door de collectoren dus gaat meer in de donkere maanden, en dan liever snel dan langzaam, want zoveel capaciteit heb ik niet over met de 9KW'er.

• tescione
padoempats schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:14:
[...]

Misschien heb je ook een grafiek van je binnentemperatuur en de flow, dan valt er wat meer te zeggen over het gedrag
Heb afgelopen dag toch wat settings aangepast dus de grafieken zijn niet helemaal representatief. Ik blijf er nu even een paar dagen af (hij staat nu op WAR) en zal het resultaat delen.

• tescione
Baapje327 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:08:
[...]

geen probleem,
je kan ook een stooklijn invullen, ipv een vaste Ta.
een stooklijn (=WAR=weersafhankelijke regeling) is een stooklijn waarmee je bepaalt met welke TA je wp verwarmd, obv de buitentemperatuur.
met 23-28 bedoel ik dus dat de wp 23 graden TA als setpoint heeft bij bijv. 15 graden buiten, en 28 graden TA als setpoint bij -10 graden buiten.
het idee is dat je meer warmteverlies hebt als het koud is buiten, en je dus een hogere TA nodig hebt om dat warmteverlies te compenseren.
het is nu best warm al, en zo te zien heb je een goed geisoleerd huis, dus je kan hier mogelijk nog iets meer mee tweaken zonder dat je een thermostaat aankoppelt.
zie ook de comment @padoempats wellicht is het omslagpunt van efficientie ook al redelijk bereikt.
al denk ik persoonlijk dat er nog wel wat te verlagen valt als je met ta 25 stookt met deze buiten temperaturen, ik zou ook ff kijken naar nachtverlaging (instellen bij het timer menu, bijv. van 2100-0600 een shift op de stooktlijn van -1). het setpoint gaat in die uren dan naar beneden, en gaat je wp wat zachter draaien, of uit vermoedelijk in jou geval. als je echt een goed geisoleerd huis hebt, dan is het best interessant om te kijken hoeveel je kamertemp verlaagd in de nacht als de wp niet draait, zou weinig moeten zijn, dus is het wellicht interessanter om een stuk van de nacht niet te draaien.

sowieso draait ie nu al super netjes, dus weinig te klagen, zit meer in de marge dan dat er iets fundamenteel niet lekker draait.
goed om te horen dat hij al netjes draait. Ik heb zojuist de WAR in de NodeRed flow van medetweaker @edterbak geactiveerd en gewoon maar eens jouw genoemde waarden ingevuld. Het huis is idd goed geisoleerd en lijkt niet een hele hoge aanvoertemperatuur nodig te hebben. Ik laat het nu een paar dagen met rust en zal de resultaten terugkoppelen. Bedankt voor de feedback.

[Voor 14% gewijzigd door tescione op 30-01-2023 10:37]

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-03 14:35
tescione schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:22:
[...]

goed om te horen dat hij al netjes draait. Ik heb zojuist de WAR in de NodeRed flow van medetweaker @edterbak geactiveerd en gewoon maar eens jouw genoemde waarden ingevuld. Het huis is idd goed geisoleerd en lijkt niet een hele hoge aanvoertemperatuur nodig te hebben. Ik laat het nu een paar dagen met rust en zal de resultaten terugkoppelen. Bedankt voor de feedback.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik weet niet waar hier in de discussie op gedoeld wordt, de WAR functie vanuit Node Red, of de interne Panasonic WAR (=compensation curve).

• tescione
edterbak schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:52:
[...]

Ik weet niet waar hier in de discussie op gedoeld wordt, de WAR functie vanuit Node Red, of de interne Panasonic WAR (=compensation curve).
Ik had het iid over de WAR in de Nodered flow.

• Baapje327
edterbak schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:52:
[...]

je hebt in panasonic een stooklijn, en daarop kun je nog plus en min 5 graden op de stooklijn doen (stooklijncorrectie).
de stooklijn noem ik WAR, de stooklijncorrectie: stooklijncorrectie (padum psssst):P
wat doet de Node Red dan? die stuurt toch ook gewoon settings van de panasonic aan? of doet die wat anders?

• ecn1985
[...]

[Afbeelding]
Klopt, aan de zijkant niet storend maar dan zou de warmtepomp richting het slaapkamerraam van de buren hangen. Achteraf gezien had het wellicht gekund omdat ik het geluid wel mee vind vallen. Maar wilde de gok niet nemen en straks de rijdende rechter op de stoep hebben staan ;)

Pana WH-MDC09J3E5

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-03 14:35
Baapje327 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:20:
[...]

je hebt in panasonic een stooklijn, en daarop kun je nog plus en min 5 graden op de stooklijn doen (stooklijncorrectie).
de stooklijn noem ik WAR, de stooklijncorrectie: stooklijncorrectie (padum psssst):P
wat doet de Node Red dan? die stuurt toch ook gewoon settings van de panasonic aan? of doet die wat anders?
Hmmm.. niet bedoeld om mijn werk hier te pluggen.
Dr zitten wat extra functies in die voor sommige handig kunnen zijn.
Een solar functie, een RTC functie, een softstart functie.

De Node Red ellende die ik gebouwd heb, kan met beide settings (DIRECT / Compensation Curve) overweg. (Maar... nog niet 100% voldoende voor de compensation curve gebruikersgroep, WIP)

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-03 20:12
Kleine tip, ik heb bij de firma Bottega uit Italië een 5J besteld. Voor €3780 incl shipping is hij binnen enkele dagen verstuurd :7
Ik heb uiteindelijk ook bij hen een WPB afgenomen en het geheel wordt voor 5200€ geleverd.

3100Wp Z, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• klump4u
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

stevenP schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:37:
Kleine tip, ik heb bij de firma Bottega uit Italië een 5J besteld. Voor €3780 incl shipping is hij binnen enkele dagen verstuurd :7
Ik heb uiteindelijk ook bij hen een WPB afgenomen en het geheel wordt voor 5200€ geleverd.
Voor €300,- meer had je hem hier in NL gehad met NL-Panasonic ondersteuning.

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:55
klump4u schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:04:
[...]

Voor €300,- meer had je hem hier in NL gehad met NL-Panasonic ondersteuning.
Nog minder…

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• klump4u
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

Idd, had niet gezien dat er een wifi module bij zat.

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-03 20:12
-O- shoot, eh leermomentje i guess. Misschien goed om jouw bron in de OP op te nemen? Ik kon ze namelijk niet meer voorradig vinden in NL, vandaar dat ik ben uitgeweken.

3100Wp Z, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-03 13:17
Ze zijn daar ook niet voorradig levertijd staat op 180 dagen.
Kortom ik denk dat je het niet zo verkeerd heb gedaan ;)

• t.oswald
Sjembecks schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:35:
Ze zijn daar ook niet voorradig levertijd staat op 180 dagen.
Kortom ik denk dat je het niet zo verkeerd heb gedaan ;)
Op de site staat dit:
De levertijden van warmtepompen lopen bij bijna alle merken continu op zo ook bij Panasonic helaas ( 3e kwartaal 2023 ) Een uitzondering vormt de 5J die sneller kan worden geleverd.

Panasonic Nederland staat niet echt bekend als “behulpzaam” bij zelf uit het buitenland gehaalde warmtepompen met problemen.

Over het vermelden van leveranciers in het TS zijn discussies geweest met als uitkomst dat niet te doen.

[Voor 21% gewijzigd door t.oswald op 31-01-2023 14:52]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 04-03 10:46
t.oswald schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:45:
[...]

Op de site staat dit:
De levertijden van warmtepompen lopen bij bijna alle merken continu op zo ook bij Panasonic helaas ( 3e kwartaal 2023 ) Een uitzondering vormt de 5J die sneller kan worden geleverd.

Panasonic Nederland staat niet echt bekend als “behulpzaam” bij zelf uit het buitenland gehaalde warmtepompen met problemen.

Over het vermelden van leveranciers in het TS zijn discussies geweest met als uitkomst dat niet te doen.
Ik zie bij "mijn" leverancier in Polen op dit moment 17 stuks te koop staan. 5-14kW
Vandaag betalen, met een week thuis.

• Dylantje2
edterbak schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:18:
[...]

Hmmm.. niet bedoeld om mijn werk hier te pluggen.
Dr zitten wat extra functies in die voor sommige handig kunnen zijn.
Een solar functie, een RTC functie, een softstart functie.

De Node Red ellende die ik gebouwd heb, kan met beide settings (DIRECT / Compensation Curve) overweg. (Maar... nog niet 100% voldoende voor de compensation curve gebruikersgroep, WIP)
Je Mag je werk pluggen!!
Respect voor wat je gebouwd hebt. [ Of nog gaat bouwen :-) ]

• Carboy54
t.oswald schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:45:
[...]

Op de site staat dit:

Aanspraken op garantie is een zaak tussen de installateur en de distributeur van Panasonic niet zijnde Panasonic NL. De distributeur kan dit claimen bij Panasonic Nederland. Iedere distributeur van Panasonic heeft een eigen technische dienst en vaak ook een opleidingscentrum die in uitzonderlijke gevallen ook nog een beroep kan doen op Panasonic NL. Goede afspraken op dat gebied tussen leverancier en de Panasonic distributeur hoe om te gaan met problemen is dan ook onontbeerlijk. In alle gevallen schrijven de garantievoorwaarden voor dat een diagnose moet worden gesteld door de installateur.

Bij zelfmontage met buitenlandse warmtepompen heb je dus een extra groot probleem als er een diagnose moet worden gesteld. Er is geen installateur of NL distributeur en "Polen of Spanje" is dan heel ver weg!

• Gary199
Zojuist bericht van RVO ontvangen dat de sunsidie voor de Pana 9kW J is toegekend.
Op de ingediende faktuur staan de wijzigingen aangebracht in meterkast en leidingen naar de WP en op de faktuur van de Installatuur staat ex btw vermeld een bedrag van € 425,- voor de werkzaamheden F-gassen.
De F-gassen werkzaamheden zijn uitgevoerd door een ander door de Installateur ingehuurd bedrijf wiens faktuur niet is meegezonden omdat die ook niet aan MIJ gericht of gestuurd is.
De aanvraag is ingediend in de laatste week van nov. 2022
Had wel reeds een kennisgeving van RVO ontvangen dat door drukte de behandeling nog wel enige maanden op zich kon laten wachten.

• Flight777
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:24
Gary199 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:12:
[...]

Ik zie bij "mijn" leverancier in Polen op dit moment 17 stuks te koop staan. 5-14kW
Vandaag betalen, met een week thuis.
Waar is dat? O-)

• Gary199
Zoek op: Ebay.de en vervolgens Wârmepumpe Polen
heeft Europeesch en Pools

heeft er vorig jaar in 8 mnd. denk ik meer dan 50 verkocht en is m.i. niet eens zo groot.
Ik was de 1e uit West Europa die bij hem kocht in mei. ( 1e review )
betalen met Paypal.

• Flight777
Gary199 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:56:
[...]

Zoek op: Ebay.de en vervolgens Wârmepumpe Polen
heeft Europeesch en Pools

heeft er vorig jaar in 8 mnd. denk ik meer dan 50 verkocht en is m.i. niet eens zo groot.
Ik was de 1e uit West Europa die bij hem kocht in mei. ( 1e review )
betalen met Paypal.
2012nawrocki26? Wel aan de prijs op dit moment voor de 9 met 5250 euro

• Gary199
Flight777 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:00:
[...]

2012nawrocki26? Wel aan de prijs op dit moment voor de 9 met 5250 euro
Ja, correct.
Hij is niet achterlijk en weet wie er bij hem komt en vooral waarom. Ik heb medio mei Eur 4.390,- betaald. Voor garantie schiet ik de Ned. installateur aan die ook de F-gassen werkzaamheden heeft gedaan.

• Dylantje2
Gary199 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:07:
[...]

Ja, correct.
Hij is niet achterlijk en weet wie er bij hem komt en vooral waarom. Ik heb medio mei Eur 4.390,- betaald. Voor garantie schiet ik de Ned. installateur aan die ook de F-gassen werkzaamheden heeft gedaan.
Voor evt losse onderdelen heb ik een adres.. ALLES van pana warmtepompen

• Flight777
Dylantje2 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:09:
[...]

Hoe zit het als ik er eentje uit het buitenland haal en hier wel laat installeren door een installateur. Kan die dan wel garantie regelen met Panasonic NL?

• Dylantje2
Flight777 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:11:
[...]

Hoe zit het als ik er eentje uit het buitenland haal en hier wel laat installeren door een installateur. Kan die dan wel garantie regelen met Panasonic NL?
Wat er al gezegd wordt, door mensen die hem zelf verkopen in dit draadje 8)
Garantie is lastig bij mijn weten gaat het op serienummer.. waarbij duidelijk is uit welk land hij komt:-)

Maar mijne is 5 jaar, dus garantie zal wel verlopen zijn. _/-\o_

Alleen onderdelen is vaak ook al lastig bij een buiten NL wp.
Daar is een oplossing voor.
Dus dat scheelt dan weer.

• Flight777
Dylantje2 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:19:
[...]

Wat er al gezegd wordt, door mensen die hem zelf verkopen in dit draadje 8)
Garantie is lastig bij mijn weten gaat het op serienummer.. waarbij duidelijk is uit welk land hij komt:-)

Maar mijne is 5 jaar, dus garantie zal wel verlopen zijn. _/-\o_

Alleen onderdelen is vaak ook al lastig bij een buiten NL wp.
Daar is een oplossing voor.
Dus dat scheelt dan weer.
Got it!

Idioot eigenlijk binnen de EU in deze tijd... maar ja... LG schijnt het wel goed te doen als ik Therma topic lees. Panasonic is een beetje ouderwets dus?

Voor mijn beeld, hoeveel is er in die 5 jaar aan kapot gegaan? O-)

• Gary199
Flight777 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:11:
[...]

Heb Panasonic onlangs aan de telefoon gehad m.b.t. cloudverbinding.
Nul respons, grote bek en bruut in optreden.
Hebben geen idee dat ten lange leste de klant de dienst uitmaakt, ook dat nog.
Dus .......

Voor de eerste keer de hoofdschakelaar omdraaien was wel een moment, vooral als je zelf alles hebt gemonteerd.Maar draaien en lopen, heerlijk.

[Voor 12% gewijzigd door Gary199 op 01-02-2023 18:28]

• Dylantje2
Flight777 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:21:
[...]

Got it!

Idioot eigenlijk binnen de EU in deze tijd... maar ja... LG schijnt het wel goed te doen als ik Therma topic lees. Panasonic is een beetje ouderwets dus?

Voor mijn beeld, hoeveel is er in die 5 jaar aan kapot gegaan? O-)
mwha idioot..
Ik heb begrepen dat pana gewoon netjes wilt omgaan met zijn dealers.
Vind ik ook wat van te zeggen, sommige merken zijn overal te koop en dat is ook wel wildgroei.
Dealer zijn is niet altijd even makkelijk.
Maar ja viia EU zou je zeggen..
Andersom kopen in buitenland en de ellende bij een NL dealer... Ik wil niet in hen schoenen staan..

Ik klop het af. maar hij loopt sinds zijn start als een zonnetje..

Enige wat me laatst opviel:

Erg vreemde dip.
in de 5 jaar nog niet eerder gezien.
Mss een dubbel df oid? of een reset .
Kan het niet plaatsen, mass @flippy iets meer weet..
Hij zou niet uit mogen zijn geweest, want het was koud.

Dus ik kijk nu weer iets vaker naar mijn grafieken.
Verder zeer tevreden, en een wp uit de UK toen het nog kon:-)
Ik wist de beperking van garantie.

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-03 19:52
Dylantje2 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:09:
[...]

Kan die site zo niet vinden, kun je een linkje geven?

• Dylantje2
KaDoos schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:36:
[...]

Kan die site zo niet vinden, kun je een linkje geven?
is ook geen site _/-\o_ _/-\o_
Als je iets nodig hebt kun je me dm 8) O-)

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-03 19:52
Dylantje2 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:39:
[...]

is ook geen site _/-\o_ _/-\o_
Als je iets nodig hebt kun je me dm 8) O-)
Warmtepomponline.com kun je toch ook alles bestellen? Of heb jij nog extra korting.
Aangepast foutje.

[Voor 4% gewijzigd door KaDoos op 01-02-2023 21:39]

• Dylantje2
KaDoos schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 19:54:
[...]

Warmtepomponline.nl kun je toch ook alles bestellen? Of heb jij nog extra korting
Ik weet niet naar welke site je linkt. 8)
Maar gezien je like..... O-)

Ik denk goedkoper :-)

• t.oswald
KaDoos schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 19:54:
[...]

Warmtepomponline.nl kun je toch ook alles bestellen? Of heb jij nog extra korting
.com

• sjimmie
ik ben het even kwijt, zat ik hier nou op een technisch tweakers topic of op de marktplaats helpppagina? :F

[Voor 7% gewijzigd door sjimmie op 02-02-2023 08:22]

• padoempats
Dylantje2 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:28:
[...]

[Afbeelding]

Erg vreemde dip.

Uit interesse heb ik ook even gekeken naar je grafieken rond dat moment. De WP stopt echt, want je pomp gaat ook uit. Wat mij opvalt is dat die rondom dat moment heel lang maximaal op 85 Hz staat te beuken, maar is verder geen reden lijkt me. Verder is het op het moment van uitgaan 21.8(!) graden in je woonkamer. Heb je in de Heishamon of domotica oid geen extra check/event dat de WP uitgaat als die temp overschreden wordt? 6 januari had je praktisch hetzelfde

• buell
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-03 15:09
Dylantje2 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:28:
[...]

mwha idioot..
Ik heb begrepen dat pana gewoon netjes wilt omgaan met zijn dealers.
Vind ik ook wat van te zeggen, sommige merken zijn overal te koop en dat is ook wel wildgroei.
Dealer zijn is niet altijd even makkelijk.
Maar ja viia EU zou je zeggen..
Andersom kopen in buitenland en de ellende bij een NL dealer... Ik wil niet in hen schoenen staan..

Ik klop het af. maar hij loopt sinds zijn start als een zonnetje..

[Afbeelding]

Erg vreemde dip.

Lijkt er op als ik in je grafieken mee kijk dat hij een defrost uitvoert en daarna niet meer opnieuw opstart met normaal bedrijf. Fan van de buiten unit en circulatie pomp blijven wel draaien. Zoals eerder aangegeven door @padoempats wellicht de max temperatuur in de woonkamer een issue?

• blb4
ecn1985 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:48:
[...]

Ik heb de aanvraag 7 dec ingediend maar ook nog geen reactie ontvangen. Hopelijk duurt het niet al te lang meer en wordt de aanvraag goedgekeurd.
Ik heb vandaag de terugkoppeling ontvangen dat de beslistermijn met 8 weken verlengd is, we wachten 't maar weer af.

• Cklaver
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-03 21:57
Gary199 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:24:
[...]

Heb Panasonic onlangs aan de telefoon gehad m.b.t. cloudverbinding.
Nul respons, grote bek en bruut in optreden.
Hebben geen idee dat ten lange leste de klant de dienst uitmaakt, ook dat nog.
Dus .......
Heb hier bij een van mijn geïnstalleerde installaties ook problemen met de taw1 cloud module, wat werkt bij jou niet goed?

Ik heb Panasonic NL aan de lijn gehad , maar ze geven aan helemaal niks te kunnen troubleshooten voor wat betreft de cloud module.

Bij mijn klant wilde de taw1 module al slecht aanmelden. Na veel gedoe uiteindelijk online, maar valt nu constant weg. Meerder dagen niet online, en dan opeens doet ie t weer een uurtje.
Is via utp aangesloten, in de loze ruimte van de wp, net zoals bij mijn andere installaties waar het wel gewoon werkt. Internet en utp verbinding is gewoon stabiel als ik mijn laptop er aan hang.

• Gary199
Cklaver schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:06:
[...]

Heb hier bij een van mijn geïnstalleerde installaties ook problemen met de taw1 cloud module, wat werkt bij jou niet goed?

Ik heb Panasonic NL aan de lijn gehad , maar ze geven aan helemaal niks te kunnen troubleshooten voor wat betreft de cloud module.

Bij mijn klant wilde de taw1 module al slecht aanmelden. Na veel gedoe uiteindelijk online, maar valt nu constant weg. Meerder dagen niet online, en dan opeens doet ie t weer een uurtje.
Is via utp aangesloten, in de loze ruimte van de wp, net zoals bij mijn andere installaties waar het wel gewoon werkt. Internet en utp verbinding is gewoon stabiel als ik mijn laptop er aan hang.
Ben er niet echt meer mee bezig geweest. Ga de taw1 verbinden met vaste kabel aan de Fritz router. Er werd bij eerdere draadloze pogingen niet de taw1 herkend door de cloud.
Je voelt je alsof je ergens in een afgelegen polder staat wachtend op een lift van iemand terwijl je bijna zeker weet dat er niemand voorbij komt.
Een volstrekt kansloos product van een bedrijf dat een incompetente PR afdeling heeft.
De dealers van panasonic moeten hier toch ook tegenaan lopen zou je denken.
Of die lui zijn ook incompetent of ze hebben een andere oplossing waar ze wat aan verdienen

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
soms ligt het aan de router die bepaald soort verkeer als verdacht markeert. zulke problemen zijn eigenlijk standaard bij bedrijfsnetwerken met hele agressieve firewalls en router regels.

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• Carboy54
Gary199 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:26:
[...]

Ben er niet echt meer mee bezig geweest. Ga de taw1 verbinden met vaste kabel aan de Fritz router. Er werd bij eerdere draadloze pogingen niet de taw1 herkend door de cloud.
Je voelt je alsof je ergens in een afgelegen polder staat wachtend op een lift van iemand terwijl je bijna zeker weet dat er niemand voorbij komt.
Een volstrekt kansloos product van een bedrijf dat een incompetente PR afdeling heeft.
Of die lui zijn ook incompetent of ze hebben een andere oplossing waar ze wat aan verdienen
Hang hem gratis en voor niets buiten de warmtepomp. Dat helpt vaak om het probleem op te lossen ook met UTP verbonden.

• Gary199
Carboy54 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:41:
[...]

Hang hem gratis en voor niets buiten de warmtepomp. Dat helpt vaak om het probleem op te lossen ook met UTP verbonden.
Dank voor je attentie, maar ......... hij heeft nog nooit ergens anders gehangen

• t.oswald
Gary199 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:26:
[...]

Het blijft een wonder dat dit “kansloze product” bij anderen wel prima werkt 8)

• Gary199
t.oswald schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:53:
[...]

Klopt, maar ik lees hier toch ook een paar andere berichten.
Blijven proberen, maar eventueel komt er een moment waarop ik de adapter retourneer naar Paddje Sonic

• sjimmie
[...]

Haha, ja zonder dollen werkte hij hier prima. Jammer dat ik de cz-taw1 niet goed kon combineren met heishamon (oke, alleen als je heishamon read-only zet dan). Ik had hem wel bekabeld verbonden, hangend op zolder met de router beneden via een zelfgemaakte utp kabel. Nooit problemen, hooguit tijdens de aangekondigde onderhoudsmomenten van de pana could.

• sjimmie
Gary199 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:03:
[...]

Klopt, maar ik lees hier toch ook een paar andere berichten.
Blijven proberen, maar eventueel komt er een moment waarop ik de adapter retourneer naar Paddje Sonic
Tsja, ik lees ook berichten van mensen waar ze problemen met de hele WP hebben. De uitzonderingen bevestigen de regel.

• Dylantje2
buell schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:23:
[...]

Lijkt er op als ik in je grafieken mee kijk dat hij een defrost uitvoert en daarna niet meer opnieuw opstart met normaal bedrijf. Fan van de buiten unit en circulatie pomp blijven wel draaien. Zoals eerder aangegeven door @padoempats wellicht de max temperatuur in de woonkamer een issue?
MMwww

Ik heb geen scipt oid lopen en mss die 21.8 maar dat is jaren hiervoor gene issue geweest.
Zelfs niet de koude en vochtige dagen dat hij vol vermogen icm bh liep.

Dus mss dat het toch een spoint is wat hij behaald heeft.
En daarom maar ff uit ging.
Stooklijn bepaalt en andere sp behaald, dus maar ff uit. ondanks de koudere nacht.
Schrok er wel ff beetje van hahaha

@flippy echt geen idee?

• Gary199
sjimmie schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:04:
[...]

Tsja, ik lees ook berichten van mensen waar ze problemen met de hele WP hebben. De uitzonderingen bevestigen de regel.
Gezien de vele klacht-berichten lijkt het er toch verdraaid veel op de de klachten de regel vormen. :?

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Dylantje2 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:08:
[...]

MMwww

Ik heb geen scipt oid lopen en mss die 21.8 maar dat is jaren hiervoor gene issue geweest.
Zelfs niet de koude en vochtige dagen dat hij vol vermogen icm bh liep.

Dus mss dat het toch een spoint is wat hij behaald heeft.
En daarom maar ff uit ging.
Stooklijn bepaalt en andere sp behaald, dus maar ff uit. ondanks de koudere nacht.
Schrok er wel ff beetje van hahaha

@flippy echt geen idee?
ziet er gewoon uit alsog hij setpoint haalt, niks meer of minder.
Gary199 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:10:
[...]

Gezien de vele klacht-berichten lijkt het er toch verdraaid veel op de de klachten de regel vormen. :?
Wikipedia: Survivorship bias

[Voor 21% gewijzigd door flippy op 02-02-2023 19:12]

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• sjimmie
Gary199 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:10:
[...]

Weet jij dan hoeveel mensen geen klachten hebben? ;)

• Gary199
sjimmie schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:29:
[...]

Weet jij dan hoeveel mensen geen klachten hebben? ;)
Het lijkt er op , dat ....

Ik schreef niet: Het blijkt dat .....

Van de Panasonic adepten die hier "rondvliegen" is het percentage met klachten aanzienlijk.
Dat moet niemand zijn ontgaan

misschien behoef ik dat toch ook niet aan te tonen ?

melding: "Adapter is gereed voor aanmelding"

na ingeven wachtwoord: "communicatie met Adapter is mislukt"
foutmelding 1005-1404.

Adapter is ook zonder problemen zichtbaar als zijnde aangemeld etc bij het netwerk

• Gary199
flippy schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:10:
[...]

ziet er gewoon uit alsog hij setpoint haalt, niks meer of minder.

[...]

Wikipedia: Survivorship bias
Ook deze bias is mij langer bekend dan de leeftijd van de meeste personen hier.
Kan ik ook niets aan doen.

• Gary199
[...]

Lees hier de laatste tijd nogal eens dat regelmatig de communicatie uitvalt.

• t.oswald
Gary199 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:46:
[...]

Het lijkt er op , dat ....

Ik schreef niet: Het blijkt dat .....

Van de Panasonic adepten die hier "rondvliegen" is het percentage met klachten aanzienlijk.
Dat moet niemand zijn ontgaan

misschien behoef ik dat toch ook niet aan te tonen ?

melding: "Adapter is gereed voor aanmelding"

na ingeven wachtwoord: "communicatie met Adapter is mislukt"
foutmelding 1005-1404.

Adapter is ook zonder problemen zichtbaar als zijnde aangemeld etc bij het netwerk
Ik zou de adapter opnieuw initialiseren. Dus eerst terug naar de fabrieksinstellingen en dan een nieuwe aanmelding voor de service Cloud maken. Dus geen reset, maat echt helemaal terug naar nul. Volgens mij is het aantal mensen met problemen zeer beperkt. Momenteel is ook de verbinding met de Cloud erg stabiel, na de laatste server update geen uitval meer gehad.

Heb je geen foutje gemaakt met het device-id? Toegestane tekens in het wachtwoord, alleen letters en cijfers zijn toegestaan?

• Gary199
t.oswald schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:02:
[...]

Ik zou de adapter opnieuw initialiseren. Dus eerst terug naar de fabrieksinstellingen en dan een nieuwe aanmelding voor de service Cloud maken. Dus geen reset, maat echt helemaal terug naar nul. Volgens mij is het aantal mensen met problemen zeer beperkt. Momenteel is ook de verbinding met de Cloud erg stabiel, na de laatste server update geen uitval meer gehad.

Heb je geen foutje gemaakt met het device-id? Toegestane tekens in het wachtwoord, alleen letters en cijfers zijn toegestaan?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank voor je reactie.
Zeker heb ik eerst gedacht aan een zelf gemaakte fout.
device -id is correct.
Wachtwoord gebruiker is ok
Wachtwoord voor device kom ik niet aan toe omdat geen verbinding met cloud wordt gemaakt vanwege fout 1005-1404
lampjes op device branden/knipperen correct.

herinitialiseren lijkt het beste

• t.oswald
Gary199 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:11:
[...]

Dan voor 1e reactie.
Zeker heb ik eerst gedacht aan een zelf gemaakte fout.
device -id is correct.
Wachtwoord gebruiker is ok
Wachtwoord voor device kom ik niet aan toe omdat geen verbinding met cloud wordt gemaakt vanwege fout 1005-1404
lampjes op device branden/knipperen correct.

herinitialiseren lijkt het beste
Fout met Panasonic-id?

• Gary199
Gebruiker-id Panasonic is ok

[Voor 96% gewijzigd door Gary199 op 02-02-2023 21:42. Reden: vreede tekst]

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-03 09:21
Voor wat betreft de CZ-TAW1 problematiek. Op basis van mijn werkervaring is het niet logisch, maar het probleem is redelijk duidelijk (ook al weet de Panasonic Hotline hier niets van).

Ondanks een bekabelde LAN aansluiting ontstaat interferentie in de behuizing van het monoblock. De meegeleverde EMC kern lost dit probleem niet op.

Mijn CZ-TAW1 leverde continue problemen op vanaf het moment dat de voorkap weer werd teruggeschroefd. Ik heb hem tijdelijk in een waterdichte behuizing achterop de buitenunit gehad. Hier functioneerde hij probleemloos. Moment heb ik hem met een verlengde kabel binnen gemonteerd.

• Carboy54
wervisser schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:25:
Voor wat betreft de CZ-TAW1 problematiek. Op basis van mijn werkervaring is het niet logisch, maar het probleem is redelijk duidelijk (ook al weet de Panasonic Hotline hier niets van).

Ondanks een bekabelde LAN aansluiting ontstaat interferentie in de behuizing van het monoblock. De meegeleverde EMC kern lost dit probleem niet op.

Mijn CZ-TAW1 leverde continue problemen op vanaf het moment dat de voorkap weer werd teruggeschroefd. Ik heb hem tijdelijk in een waterdichte behuizing achterop de buitenunit gehad. Hier functioneerde hij probleemloos. Moment heb ik hem met een verlengde kabel binnen gemonteerd.
Hier zelfde ervaringen. Er zijn helaas tweakers die dit niet aannemen.

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16-03 10:51
wervisser schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:25:

Bij een van de door mij geinstalleerde pompen heb ik inderdaad gemerkt dat nadat ik dat kastje buiten de warmtepomp monteerde, er geen storingen meer zijn geweest.
Daarvoor ( toen die dus in de kast zelf zat ) was er regelmatig ( globaal eens per week ) storing.
Ik zat er zelf aan te denken om hier eens een test te doen, en dan als hij inderdaad af en toe uitvalt, hem in te pakken in aluminium folie of zo.
Kijken of hij het dan wel blijft doen.
Zat zelf te denken dat het probleem ontstaat als er een sterk veld in de pomp aanwezig is, b.v. veel vermogen naar de compressor of zo ( is maar ideetje ).

• wervisser
Ik vermoed dat het in- of uitschakelen van de wifi chip bij een LAN verbinding onvoldoende werkt en de chip hierdoor alsnog interfereert. Maar goed, de workaround is bekend, maar misschien niet altijd wenselijk. Ofwel een waterdicht kastje achterop de unit of een lange kabel naar binnen.

Vind het meer bijzonder dat het geen bekende informatie bij Panasonic is. Het is toch redelijk duidelijk dat het niet werkt. Misschien dat het in de training alsnog is meegenomen of dat de (boven)gemiddelde monteur hier al rekening mee houd.

• sjimmie
Ik denk dat Panasonic er ook niet vanuit gaat dat mensen de CZ-TAW1 in de buitenunit plaatsen. Immers is het een min-of-meer open doosje waarvan je zou kunnen inschatten dat die ergens in huis opgehangen moet worden. Sowieso zal de electronica in de CZ-TAW1 niet gemaakt zijn voor de redelijk heftige temperatuurwisselingen buiten (en vochtigheid).

• t.oswald
sjimmie schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:41:
Ik denk dat Panasonic er ook niet vanuit gaat dat mensen de CZ-TAW1 in de buitenunit plaatsen. Immers is het een min-of-meer open doosje waarvan je zou kunnen inschatten dat die ergens in huis opgehangen moet worden. Sowieso zal de electronica in de CZ-TAW1 niet gemaakt zijn voor de redelijk heftige temperatuurwisselingen buiten (en vochtigheid).
Er staat in ieder geval aan het begin van de handleiding dat je hem niet op metaal moet bevestigen. Ik zou het ook erg onhandig vinden om voor een reset de Wp open te moeten schroeven. 8/2 is er weer serveronderhoud aangekondigd en dat was in het verleden soms reden om daarna een reset te moeten uitvoeren.

• wervisser
@sjimmie @t.oswald

Jullie hebben beide gelijk, maar de sensoren die wij plaatsen voor gebouwbeheersystemen zitten soms nog wel op meer bijzondere plaatsen ;-)
Er was in mijn geval in elk geval geen direct contact met de metalen behuizing, al is dat al lastig aangezien hij in een plastic doosje zit. De locatie bij de PCB of hieronder maakte in mijn geval ook niet uit. In de kast was het gewoon slecht.
Pagina: 1 ... 76 ... 83 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee