Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 118 Laatste
Acties:
  • 690.906 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:33
@tescione Ja zet maar uit en ijsvrij maken met lauw water / heater / fohn.

Dan systeem opnieuw starten en groepen 1 voor 1 openen om retour temp boven de 24/25 graden te krijgen.

Daarna pilsje en lekker naar bed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:39
ff nog een vraagje: je inlet temp is maar 10 graden, gaat 't hier om een huis dat volledig is afgekoeld en dus inderdaad temperatuur vloer maar 10 graden? Dan heeft tie wel ff moeite de boel op te starten en moet je dat zeker groep voor groep doen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tescione
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-04 10:07
jullie tips helpen trouwens wel, de temperatuur is inmiddels boven de 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tescione
blb4 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 23:33:
ff nog een vraagje: je inlet temp is maar 10 graden, gaat 't hier om een huis dat volledig is afgekoeld en dus inderdaad temperatuur vloer maar 10 graden? Dan heeft tie wel ff moeite de boel op te starten en moet je dat zeker groep voor groep doen.
ja dat is precies wat het is, Het is een nieuw bijgebouw van ca. 35 m2 met een betonvloer die ijskoud was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
tescione schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 23:34:
[...]

ja dat is precies wat het is, Het is een nieuw bijgebouw van ca. 35 m2 met een betonvloer die ijskoud was.
ok, daar moet je wel ff de tijd voor nemen, goed te horen dat de temp wel stijgt. Ik zou idd afvies opvolgen om 'm ff uit te zetten, de condensor handmatig te ontdooien (ik denk dat een tuinslang 't snelste gaat, er rustig over laten lopen) en dan met maar 1 groep open opstarten.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tescione
blb4 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 23:38:
[...]

ok, daar moet je wel ff de tijd voor nemen, goed te horen dat de temp wel stijgt. Ik zou idd afvies opvolgen om 'm ff uit te zetten, de condensor handmatig te ontdooien (ik denk dat een tuinslang 't snelste gaat, er rustig over laten lopen) en dan met maar 1 groep open opstarten.
Gedaan, al het ijs eraf, nu weer aan en de temp is nu 22 uit en 12 in. Er staan 2 groepen op, als ik maar 1 groep openzet dan krijg ik een waterflow error, dus dat is te weinig.

Goh wat leer ik een hoop op zo'n avond. Dacht me toch best goed voorbereid te hebben... :P.

Nu maar dat pilsje. Bedankt voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Fijn te horen! verdiend, dat pilsje :) nog ff: hoe heb je 't ijs er af gekregen? tuinslang of anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tescione
blb4 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 00:07:
Fijn te horen! verdiend, dat pilsje :) nog ff: hoe heb je 't ijs er af gekregen? tuinslang of anders?
Paar keer met een plantengieter met lauw/warm water er langs, dat ging best rap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
tescione schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 00:09:
[...]

Paar keer met een plantengieter met lauw/warm water er langs, dat ging best rap.
Goed te weten! Volgende x (hoop 't niet voor je) pilsje er onder, is die ook meteen goed koud 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

gewoon alle groepen opendraaien en de flow vastzetten op 15 liter of zo. dan beperk je hoe lomp de machine draait met de dT instelling (niet op pomp dT sturen maar op de compressor) maar trekt de vloer wel gelijkmatig mee.

[ Voor 32% gewijzigd door flippy op 21-01-2023 00:12 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tescione
flippy schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 00:11:
gewoon alle groepen opendraaien en de flow vastzetten op 15 liter of zo. dan beperk je hoe lomp de machine draait met de dT instelling (niet op pomp dT sturen maar op de compressor) maar trekt de vloer wel gelijkmatig mee.
Inmiddels een groepje erbij gedaan en de flow staat nu op 14, maar helaas nog wel op 77 hz. Denk doordat de retourtemperatuur nog zo laag is: 15c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
tescione schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 00:22:
[...]

Inmiddels een groepje erbij gedaan en de flow staat nu op 14, maar helaas nog wel op 77 hz. Denk doordat de retourtemperatuur nog zo laag is: 15c.
Hij zal nog wel een tijdje bezig zijn op fors vermogen om die vloer op temperatuur te krijgen. zeker wel deze nacht. Ik zou die Tr proberen wat hoger te krijgen (die laatste groep toch maar dicht?) om 'm door defrosts heen te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tescione
blb4 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 00:34:
[...]

Hij zal nog wel een tijdje bezig zijn op fors vermogen om die vloer op temperatuur te krijgen. zeker wel deze nacht. Ik zou die Tr proberen wat hoger te krijgen (die laatste groep toch maar dicht?) om 'm door defrosts heen te krijgen.
hij heeft het echt zwaar, weer enorm veel ijs. Maar weer verwijderd, die 3e groep dicht gedaan en nu maar kijken wat ie er van maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Toen ik die van mij opstartte was 't 's middags net 0 graden en daarna daalde de temperatuur alleen maar met die koude week met schaatsen her en der. Maar ik heb systeem met radiatoren (veel minder warmtecapaciteit) en een huis dat gewoon 19 graden was via de CV. Wat jij nu aan 't doen bent is wel ff andere koek; start temperatuur 10 graden en een enorme massa die opgewarmd moet worden met buitenomstandigheden waardoor veel Defrosts nodig zijn. Hij zal in elk geval water blijven rondpompen en de backup heater er bij gooien, daarmee zal de boel in elk geval niet bevriezen; die 10 graden in de vloer zal er niet zomaar uit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13:20

Rzaan

Altijd zoekende

Oops, foutje

[ Voor 96% gewijzigd door Rzaan op 21-01-2023 06:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tescione
blb4 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 01:07:
Toen ik die van mij opstartte was 't 's middags net 0 graden en daarna daalde de temperatuur alleen maar met die koude week met schaatsen her en der. Maar ik heb systeem met radiatoren (veel minder warmtecapaciteit) en een huis dat gewoon 19 graden was via de CV. Wat jij nu aan 't doen bent is wel ff andere koek; start temperatuur 10 graden en een enorme massa die opgewarmd moet worden met buitenomstandigheden waardoor veel Defrosts nodig zijn. Hij zal in elk geval water blijven rondpompen en de backup heater er bij gooien, daarmee zal de boel in elk geval niet bevriezen; die 10 graden in de vloer zal er niet zomaar uit zijn.
Zojuist getuige geweest van een mooie defrost, dus de theorie werkt ook in de praktijk.
Als ik mijn stroomverbruik erop nakijk dan zie ik dat ie dat ongeveer ieder uur doet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CE6Bl3x12qediaqXtEIoRaAhea0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8gqIK2CgcRwCactRjFbOdbVH.png?f=fotoalbum_large
Op zich niet ideaal maar het systeem is ook nog niet optimaal ingeregeld.

Maar nu komt de hamvraag en Noob-vraag, kan ik het systeem gewoon uitzetten? De ruimte die nu verwarmt wordt is geen woonruimte maar is nu de enige ruimte die aangesloten is. Het huis zelf, komt binnen een week en ik wil nu eigenlijk niet doelloos het bijgebouw opwarmen. Ben in deze beginnende fase bang om iets te laten bevriezen.
Of moet ik de watertemperatuur gewoon laag zetten.
De opstartsessie gisteren was eigenlijk de eerste test of het systeem goed werkt en was achteraf gezien niet het beste moment daarvoor. :F

[ Voor 3% gewijzigd door tescione op 21-01-2023 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:08

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
blb4 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 23:38:
[...]

In het installer menu zit een optie forced df.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-11-2023
tescione schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 07:27:
[...]
Zojuist getuige geweest van een mooie defrost, dus de theorie werkt ook in de praktijk.
Als ik mijn stroomverbruik erop nakijk dan zie ik dat ie dat ongeveer ieder uur doet.
[Afbeelding]
Op zich niet ideaal maar het systeem is ook nog niet optimaal ingeregeld.

Maar nu komt de hamvraag, kan ik het systeem gewoon uitzetten? De ruimte die nu verwarmt wordt is geen woonruimte maar is nu de enige ruimte die aangesloten is. Het huis zelf, komt binnen een week en ik wil nu eigenlijk niet doelloos het bijgebouw opwarmen. De opstartsessie gisteren was eigenlijk de eerste test of het systeem goed werkt en was achteraf gezien niet het beste moment daarvoor. :F
Ja, je kunt 'm via de controller uitschakelen, dan blijft de vorstbeveiliging actief en zal ie de pomp laten draaien als het water richting 0 gaat, en als dat niet voldoende helpt zal ie de boel toch even gaan verwarmen. Je moet 'm niet spanningsloos maken, want dan is er geen beveiliging meer tegen kapot vriezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tescione
falconz schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 07:58:
[...]

Ja, je kunt 'm via de controller uitschakelen, dan blijft de vorstbeveiliging actief en zal ie de pomp laten draaien als het water richting 0 gaat, en als dat niet voldoende helpt zal ie de boel toch even gaan verwarmen. Je moet 'm niet spanningsloos maken, want dan is er geen beveiliging meer tegen kapot vriezen...
Bedankt, doe ik dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wereldreiziger2
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08-06 11:42
flippy schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 00:11:
en de flow vastzetten op 15 liter of zo. dan beperk je hoe lomp de machine draait met de dT instelling (niet op pomp dT sturen maar op de compressor) maar trekt de vloer wel gelijkmatig mee.
Draai nu sinds twee dagen met een 7J op een vaste TA van 27 graden. Hij regelt dan zelf de flow en het compressor vermogen.
Hij draait volgens mij wel prima en de hele dag door als ik het stroomverbruik zie.
Kan je de waterflow beter vast zetten? Krijg af en toe bij hele lage flow dat sommige plekken van de vloer wat achter blijven in temperatuur.
dT staat ingesteld op 5 geloof ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

tescione schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 00:51:
[...]

hij heeft het echt zwaar, weer enorm veel ijs. Maar weer verwijderd, die 3e groep dicht gedaan en nu maar kijken wat ie er van maakt.
Alle groepen open, je moet meer water in het systeem gebruiken.

En ijs is normaal. Hij heeft wel meer water nodig om van het ijs af te komen dus zet die verdeler helemaal open.
wereldreiziger2 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 09:52:
[...]

Draai nu sinds twee dagen met een 7J op een vaste TA van 27 graden. Hij regelt dan zelf de flow en het compressor vermogen.
Hij draait volgens mij wel prima en de hele dag door als ik het stroomverbruik zie.
Kan je de waterflow beter vast zetten? Krijg af en toe bij hele lage flow dat sommige plekken van de vloer wat achter blijven in temperatuur.
dT staat ingesteld op 5 geloof ik.
Pomp vastzetten ja.

[ Voor 50% gewijzigd door flippy op 21-01-2023 10:04 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:46
tescione schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 23:24:
bedankt voor jullie tips allemaal,

@blb4
Die is nog niet ontdooid geweest helaas, zie hieronder.
[Afbeelding]

@svenno heb er een straalkacheltje naast gezet om een beetje te helpen.

@falconz ik heb 2 van de 4 groepen dicht gedraaid en de watertemperatuur lijkt al iets opgelopen, nu op 16 graden.

Maar in zijn algemeenheid, kan ik gewoon gaan slapen? :) of wordt dit een nachtje monitoren?
Heb je die leidingen helemaal niet geïsoleerd? Zou ik toch ook iets aan gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shizzle
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 27-05 08:38
Hoi allemaal,

Net lid geworden van dit forum maar heel lang een trouwe lezer en dan vooral van de topics over warmtepompen inregelen. Helaas kom ik er toch niet goed uit. Niet met mijn eigen trial and error en ook niet met de installateur.

Mijn systeem:
Panasonic split unit 12 KW t-cap met 100 liter buffer en 300 liter tapwater
Jaren 70 vrijstaande woning volledig na geïsoleerd, voorheen 2300 m2 gas
Nu dus volledig electrisch.
3 vloerverwarming verdelers. Totaal 16 groepen. Slangen op 10 cm
Stuur op WAR en heb draadloze thermostaat.

Tapwater gaat goed en verwarming ook mits het dus niet te koud is.
Nu, en afgelopen december kreeg ik het dus niet goed warm en heb enorm elektra verbruik op dat soort dagen.

Ik heb al vanalles geprobeerd; spelen met war settings, delta T aanpassen, pompsnelheid secondaire pomp, directe temp ipv war etc etc.

Mij lijkt het probleem in de buffertank te zitten. Outlet temp van de wp komt nooit in de buurt van target temp. Target is nu 40 en outlet zit op 33. Door de gewenste delta T neem ik aan.
De temp na de buffertank is telkens wel 5 graden lager (door bijmenging lijkt mij) wat vervolgens weer zorgt voor relatieve lage retour. Hierdoor stijgt dus de aanvoer niet.
Geen idee hoe ik dit op kan lossen, ik heb geprobeerd te spelen met de secondaire pomp snelheid zodat ie niet veel harder draait dan de interne pomp, in mijn gedachte dan dus minder bijmenging. Lijkt niet veel uit te maken.

Wie kan me helpen? Tips? Ik heb ook de heishamon dus kan alles uitlezen (staat op alleen-lezen).

Welke essentiële informatie ben ik vergeten te melden? Ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Shizzle schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:22:
Hoi allemaal,

Net lid geworden van dit forum maar heel lang een trouwe lezer en dan vooral van de topics over warmtepompen inregelen. Helaas kom ik er toch niet goed uit. Niet met mijn eigen trial and error en ook niet met de installateur.

Mijn systeem:

Nu, en afgelopen december kreeg ik het dus niet goed warm en heb enorm elektra verbruik op dat soort dagen.

Ik heb al vanalles geprobeerd; spelen met war settings, delta T aanpassen, pompsnelheid secondaire pomp, directe temp ipv war etc etc.

Mij lijkt het probleem in de buffertank te zitten. Outlet temp van de wp komt nooit in de buurt van target temp. Target is nu 40 en outlet zit op 33. Door de gewenste delta T neem ik aan.
De temp na de buffertank is telkens wel 5 graden lager (door bijmenging lijkt mij) wat vervolgens weer zorgt voor relatieve lage retour. Hierdoor stijgt dus de aanvoer niet.
Geen idee hoe ik dit op kan lossen, ik heb geprobeerd te spelen met de secondaire pomp snelheid zodat ie niet veel harder draait dan de interne pomp, in mijn gedachte dan dus minder bijmenging. Lijkt niet veel uit te maken.

Wie kan me helpen? Tips? Ik heb ook de heishamon dus kan alles uitlezen (staat op alleen-lezen).

Heb je ook gegevens over het vermogen (opgenomen & afgegeven) en de compressor frequentie? De vraag is nl: draait hij op volle toeren en krijgt tie 't gewoon niet warmer of staat hij om wat voor reden dan ook een beetje te pruttelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shizzle
Afgelopen dagen draait ie 65hz en sinds ik hem gisteren op silent mode heb gezet draait ie ca 54hz. (Silent mode was ook weer een testje)

Vermogen moet ik dadelijk even kijken of ik een grafiekje heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qCzqSt_cZkIpUP5FTholmN3dow=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EZFuBexJX10iwEtoeRqdFLsB.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1S4cOWVHhmdDUW7BC7Iz0glqfPo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XN9j0tuPkBZd7kDe7tsMoIDH.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Shizzle op 22-01-2023 13:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 10:32
Wordt het geen tijd voor een eigen T-cap forum? Die dingen werken blijkbaar heel anders dan de rest en vooral niet begrepen. De problemen lijken voor een niet T -cap bezitter op elkaar, maar ik zie geen oplossingen voorbijkomen. Never a dull moment with a T-cap….

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:36
Hoi allemaal,

Mijn systeem:

De grote vraag is waarom dat buffervat er tussen zit. Dat zou je dus 5 graden dT door de menging schelen, plus nog het stroomverbruik van de secundaire pomp.
Zonder buffervat wordt je systeem eenvoudiger en zuiniger.

Over je probleem: Hoeveel vermogen levert de WP eigenlijk? En wat kan hij leveren bij 0°C? Draait hij niet gewoon op max vermogen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-06 19:58
Ik lees vaak dat het advies is om de pomp vast te zetten. Ik draai op ∆T. Dan maakt hij er zelf eigenlijk altijd 12,66 lpm van - dat is wat weinig. Ik heb ook VVW delen die het niet doen, ik vermoed gewoon te weinig flow.

Ik wil eens gaan experimenteren door de flow op 20 lpm te zetten.

En dan lees ik in de handleiding dit:
Maximum pump speed setting on remote control
1) When Pump flowrate setting is ∆T
Standard pump speed is automatically controlled to get the designed water temperature different between water inlet and outlet (∆T). The maximum pump speed setting limitation can be adjusted by the installer according to
water circuit pressure drop condition.
2) When pump flowrate setting is Max. Duty Indoor water pump speed will operate at the maximum pump speed setting at room side operation. The maximum pump speed setting can be adjusted by the installer according to water circuit pressure drop condition.
Ja, heel leuk. Maar wat mij al een paar jaar niet lukt is die ∆T setting achterhalen. Je hebt een instelling voor:
Set temp difference between out temp & return temp of circulating water of Heating operation.
When temp gap is enlarged, it is energy saving but less comfort. When the gap gets
smaller, energy saving effect gets worse but it is more comfortable.
Setting range is 1°C ~ 15°C
Die ken ik wel. Die staat bij mij op 10 en ik heb flauw idee wat hij doet. Als ik hem in het verleden eens op 5 zette, ging de WP als een idioot staan stampen. Op 10 veel rustiger.

Normaliter draait de WP altijd op een praktijk ∆T 5 dus ik verwarm vaak op Ta30 en heb Tr25.

Wie geeft mij duidelijkheid. Ik verwacht namelijk als ik de flow naar 20lpm aanpas, dat er dus veel meer energie nodig gaat zijn en de WP harder gaat werken. Nu is mijn 9kW al onderbemeten voor dit huis, dus hij heeft het al erg zwaar - wil hem niet te veel later schrikken.

De WP haalt de ∆T 5 niet laatste dagen. Ta31 resulteerde in Tr24 en dus ∆T6-7 graden. Resultaat was dan ook frequenties in de 60-70Hz range en defrosts om de 30 minuten.

Mijn theorie: méér flow, méér energie nodig voor zelfde ∆T want sneller door de vloer en sneller door de wisselaar in de WP. Dus meer opwek, meer verbruik.

Wat nou als ik de WP niet wil vereisen die ∆T5 te halen maar wil sturen op Ta en de Tr lekker te laten voor wat het is. Hoe krijg ik dat voor elkaar? Hoe tem ik de stampende ijsplaatfabriek op het dak?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GeHWHROJGhSZ1FO9V4obOswwPug=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/t6X40BPdnL6eJgvnljRpzBHV.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Gieliovd520 op 22-01-2023 14:20 ]

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:01
Ik heb nu een dikke jaar een Panasonic 9 kw T-Cap. Bediening doe ik allemaal gewoon vanuit de service cloud. Was tot nu toe voldoende. Ik ben nu sinds een paar weken bezig met home-assistant. Ik zou de panasonic hierin ook graag meenemen. Bijvoorbeeld door warm water aan te maken op moment dat er veel zonne-energie is. Home-assistant heeft (nog?) geen standaard integratie met de Service Cloud. Zijn er andere manieren om de panasonic (bijvoorbeeld voor de use case zoals ik die omschreef: warm water maken als de zon schijnt) aan te sturen? Ik ben niet zo technisch en ga dus het liefst niet aan de slag met apart nog heishamon. Of is dat eigenlijk de enige optie voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:33
Gieliovd520 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:09:
[...]

Ik lees vaak dat het advies is om de pomp vast te zetten. Ik draai op ∆T. Dan maakt hij er zelf eigenlijk altijd 12,66 lpm van - dat is wat weinig. Ik heb ook VVW delen die het niet doen, ik vermoed gewoon te weinig flow.

[...]

Ja, heel leuk. Maar wat mij al een paar jaar niet lukt is die ∆T setting achterhalen. Je hebt een instelling voor:

[...]

Die ken ik wel. Die staat bij mij op 10 en ik heb flauw idee wat hij doet. Als ik hem in het verleden eens op 5 zette, ging de WP als een idioot staan stampen. Op 10 veel rustiger.

Normaliter draait de WP altijd op een praktijk ∆T 5 dus ik verwarm vaak op Ta30 en heb Tr25.

Wie geeft mij duidelijkheid. Ik verwacht namelijk als ik de flow naar 20lpm aanpas, dat er dus veel meer energie nodig gaat zijn en de WP harder gaat werken. Nu is mijn 9kW al onderbemeten voor dit huis, dus hij heeft het al erg zwaar - wil hem niet te veel later schrikken.

De WP haalt de ∆T 5 niet laatste dagen. Ta31 resulteerde in Tr24 en dus ∆T6-7 graden. Resultaat was dan ook frequenties in de 60-70Hz range en defrosts om de 30 minuten.

Mijn theorie: méér flow, méér energie nodig voor zelfde ∆T want sneller door de vloer en sneller door de wisselaar in de WP. Dus meer opwek, meer verbruik.

Wat nou als ik de WP niet wil vereisen die ∆T5 te halen maar wil sturen op Ta en de Tr lekker te laten voor wat het is. Hoe krijg ik dat voor elkaar? Hoe tem ik de stampende ijsplaatfabriek op het dak?
[Afbeelding]
Als je naar het stukje afgegeven vermogen kijkt kan je dus met een lagere Ta en meer flow dezelfde hoeveelheid energie afgegeven als een hogere Ta en lage flow. En de WP vind het fijner als de Ta zo laag mogelijk is. Alleen alles hangt af van je eigen systeem en afgifte. Kan je die lagere Ta en hogere flow kwijt? Dus voor het defrosten is het beter om je Ta te verlagen en je delta T te verlagen maar je flow te verhogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shizzle
Andrehj schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:00:
[...]

De grote vraag is waarom dat buffervat er tussen zit. Dat zou je dus 5 graden dT door de menging schelen, plus nog het stroomverbruik van de secundaire pomp.
Zonder buffervat wordt je systeem eenvoudiger en zuiniger.

Over je probleem: Hoeveel vermogen levert de WP eigenlijk? En wat kan hij leveren bij 0°C? Draait hij niet gewoon op max vermogen?
Hij moet dat makkelijk kunnen volgens mij, tot -28 zon T-cap. Het idee van t-cap is dat hij het vermogen van 12kw behoudt tot die lage temp. Met tapwater verwarmen kan hij het makkelijk, zelfs met lagere compressor frequentie.

Het buffervat was geadviseerd zodat WP rustiger draait en minder pendelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:44
Droplollie schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:19:
Ik heb nu een dikke jaar een Panasonic 9 kw T-Cap. Bediening doe ik allemaal gewoon vanuit de service cloud. Was tot nu toe voldoende. Ik ben nu sinds een paar weken bezig met home-assistant. Ik zou de panasonic hierin ook graag meenemen. Bijvoorbeeld door warm water aan te maken op moment dat er veel zonne-energie is. Home-assistant heeft (nog?) geen standaard integratie met de Service Cloud. Zijn er andere manieren om de panasonic (bijvoorbeeld voor de use case zoals ik die omschreef: warm water maken als de zon schijnt) aan te sturen? Ik ben niet zo technisch en ga dus het liefst niet aan de slag met apart nog heishamon. Of is dat eigenlijk de enige optie voor mij?
Als HA lukt dan is Heishamon niet ingewikkeld, er is tegenwoordig zelfs een plugin meen ik, die entities aanmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-02 18:23
Zijn er hier specialisten uit de omgeving van (zuid) Limburg die mij eventueel tegen betaling willen assisteren met het fine tunen van een monoblock?

Ik heb een KvK, kan ik de inbedrijfstelling van een monoblock zelf laten verlopen via de zzp onderneming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-06 04:42
psycho-realm schreef op maandag 23 januari 2023 @ 06:56:
Zijn er hier specialisten uit de omgeving van (zuid) Limburg die mij eventueel tegen betaling willen assisteren met het fine tunen van een monoblock?

Ik heb een KvK, kan ik de inbedrijfstelling van een monoblock zelf laten verlopen via de zzp onderneming?
Als je de juiste SBI-code (bouwinstallatiebedrijf) aan je kvk-inschrijving toevoegt wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-02 18:23
padoempats schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:25:
[...]

Als je de juiste SBI-code (bouwinstallatiebedrijf) aan je kvk-inschrijving toevoegt wel
Mooi! Ik heb heb nu al SBI-code: 43999 - Overige gespecialiseerde werkzaamheden in de bouw

Ik zal kijken of bouwinstallatiebedrijf nog een aparte SBI heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13:20

Rzaan

Altijd zoekende

psycho-realm schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:36:
[...]

Mooi! Ik heb heb nu al SBI-code: 43999 - Overige gespecialiseerde werkzaamheden in de bouw

Ik denk dat dat ook wel voldoende zal zijn, want in Nederland kennen we maar weinig door de overheid erkende bouw- en istallatiebedrijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• padoempats
psycho-realm schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:36:
[...]

43.9 * is NIET ok voor subsidie. Je moet een bouwinstallatiebedrijf zijn met SBI-code 43.2 *. Alleen de volgende komen in aanmerken. Ik had al eerder bij RVO nagegaan of iemand met sbi-code in de bouwsector goed was voor subsidie aanvraag en is negatief beantwoord, het moest echt een bedrijf zijn uit de 'Bouwinstallatie' groep. Toen was ik het zat en had ik zelf sbi code aan mn kvk-inschrijving toegevoegd, mijzelf een 0-euro-factuur gemaakt en subsidie is toegekend (van de wpb installatie, de aanvraag voor de panasonic is nog niet beoordeeld overigens).

Het niks met 'erkenning' te maken, puur of het bedrijf dat de factuur opmaakt de juiste sbi-code-inschrijving heeft.

Deze lijst is ok:

43.2 Bouwinstallatie
43.21 Elektrotechnische bouwinstallatie
43.22 Loodgieters- en fitterswerk; installatie van sanitair en van verwarmings- en
luchtbehandelingsapparatuur
43.22.1 Loodgieters- en fitterswerk; installatie van sanitair
43.22.2 Installatie van verwarmings- en luchtbehandelingsapparatuur
43.29 Overige bouwinstallati

[ Voor 4% gewijzigd door padoempats op 23-01-2023 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuraya
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-02-2024
Ik krijg veel tegenstrijdige informatie. Toen ik zelf heb gebeld voor de voorwaarden voor de ISDE subsisie en kreeg te horen dat de maatregel (warmtepomp) geinstalleerd moest worden door een bedrijf werkzaam in de bouwnijverheid (SBI code onder de bouwnijverheid).

Op https://www.rvo.nl/subsid...w-maatregelen-installeren staat alleen:
U moet de maatregelen eerst laten uitvoeren voordat u de subsidie kunt aanvragen. Laat de maatregelen door een bouw(installatie)bedrijf installeren. Dit mag alleen in een woning in Nederland. Vraag de installateur een bewijs van de installatie, bijvoorbeeld een (installatie-)factuur of inbedrijfsstellingsformulier.
@padoempats Weet je zeker dat de aanvraag afgekeurd wordt?

En heeft iemand ervaring met een afgekeurde subsidie aanvraag en het daarna laten IBS en nogmaals in te dienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Kuraya schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:22:
Ik krijg veel tegenstrijdige informatie. Toen ik zelf heb gebeld voor de voorwaarden voor de ISDE subsisie en kreeg te horen dat de maatregel (warmtepomp) geinstalleerd moest worden door een bedrijf werkzaam in de bouwnijverheid (SBI code onder de bouwnijverheid).

[...]

En heeft iemand ervaring met een afgekeurde subsidie aanvraag en het daarna laten IBS en nogmaals in te dienen?
Recent is een link naar rechtspraak geweest waarbij iemand geen subsidie toegekend kreeg omdat de factuur van bedrijf kwam die niet onder de juiste sbicode viel, terwijl het wel een bouwbedrijf was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Kuraya schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:22:

[...]

https://solarmagazine.nl/...kan-fluiten-naar-subsidie

Bij mij was in gebruik stellen op de factuur voldoende.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Hoi allemaal,

Mijn systeem:

Hi welkom...
Leuk een gebruiker bij die wat zoekt, mooi.

Plaats aub eens wat foto's van je systeem en je verdelers.. leidingen enz
Lastig met alleen een verhaaltje

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
t.oswald schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:58:
Wordt het geen tijd voor een eigen T-cap forum? Die dingen werken blijkbaar heel anders dan de rest en vooral niet begrepen. De problemen lijken voor een niet T -cap bezitter op elkaar, maar ik zie geen oplossingen voorbijkomen. Never a dull moment with a T-cap….
Mwhaaaa.
Zijn al zoooooveel sub topics..
En sommige dingen zijn toch algemeen..
Andere kant staat iedereen vrij iets te starten _/-\o_ _/-\o_
Zie pana:-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
psycho-realm schreef op maandag 23 januari 2023 @ 06:56:

Geen specialist.... eerder gevorderde hobbist.

Als je in dit topic mij opzoekt... al vele malen geprobeerd mijn kennis te delen.
Maar er haken er vaak af, omdat er overal andere info gebruikt wordt.
Als iemand mij kan helpen om te verbeteren, durf ik haast te zeggen dat hij volgens velen best aardig getweakt is :-)
Sommige denken er anders over hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
padoempats schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:11:
[...]

Recent is een link naar rechtspraak geweest waarbij iemand feen aubsidie toegekend kreeg omdat de factuur van bedrijf kwam die niet onder de juiste sbicode viel, terwijl het wel een bouwbedrijf was
Er is altijd wel iemand die weet waar een goede factuur te maken is..:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Gieliovd520 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:09:
[...]

[...]

[...]

[Afbeelding]
Ik doe ff een aanname, je systeem zit zonder buffervat op je wp.[ of een volume vergrotend buffervat] dus niet een wp die een vat verwarmd, van waaruit je met een cv pomp je cv verwarmt..
Dit moet je duidelijk hebben, en zeker weten

Zet je dt op 2.
Zet je systeem op de flow die je wp op zijn achterkant heeft staan.

Zet je systeem op een vaste watertemp.

Meet je iets? Heb je grafieken?
heb je vvw pomp? of iets anders aan flessenhalzen? thermostaatkranen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Dylantje2 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:48:
[...]

Er is altijd wel iemand die weet waar een goede factuur te maken is..:-)
Laatst kwam er wel wat langs dat een subsidie werd geweigerd omdat er alleen ingebruikstelling stond gespecificeerd ipv installatie (naast natuurlijk de aanschaffactuur). Ik heb in december mijn subsidieaanvraag ingediend met ook ingebruikstelling er op, ik heb nog geen feedback ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tescione
KaDoos schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:06:
[...]

Heb je die leidingen helemaal niet geïsoleerd? Zou ik toch ook iets aan gaan doen.
Klopt, een vermogen uitgegeven om overal Terrendis buis neer te leggen en bij de pomp loopt de leiding vrij in de lucht, moet ik nog even isolatie voor halen. Iemand een tip voor mooi zwarte buisisolatie?.

Overigens even een geluidvraagje. Herkent iemand een water/metalig geluid als de wamtepomp aan de slag gaat op lage toeren? Het is weg als hij wat verder opspint. Het lijkt achter de verdamper vandaan te komen, het is niet luid maar wel opvallend.

YouTube: Geluid warmtepomp

[ Voor 27% gewijzigd door tescione op 24-01-2023 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fietsensloper
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 27-05 12:22
blb4 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:16:
[...]

Laatst kwam er wel wat langs dat een subsidie werd geweigerd omdat er alleen ingebruikstelling stond gespecificeerd ipv installatie (naast natuurlijk de aanschaffactuur). Ik heb in december mijn subsidieaanvraag ingediend met ook ingebruikstelling er op, ik heb nog geen feedback ontvangen.
Ik heb in oktober een goedkeuring gehad met een factuur van inbedrijfstelling voor €100,-
Vorige week bij een kennis ook akkoord op de aanvraag. Aangevraagd net voor de kerst. Had net als ik een inbedrijfstelling factuur van €100,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
fietsensloper schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:21:
[...]

Ik heb in oktober een goedkeuring gehad met een factuur van inbedrijfstelling voor €100,-
Vorige week bij een kennis ook akkoord op de aanvraag. Aangevraagd net voor de kerst. Had net als ik een inbedrijfstelling factuur van €100,-
Dat bied hoop! Ik heb mijn aanvraag 5 weken geleden ingediend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05-04 14:55
blb4 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:16:
[...]

Ik heb de aanvraag 7 dec ingediend maar ook nog geen reactie ontvangen. Hopelijk duurt het niet al te lang meer en wordt de aanvraag goedgekeurd.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsensloper
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 27-05 12:22
Toch gek he hoe die volgorde dan werkt bij het verwerken van de aanvragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-06 18:30
Voor diegene met een cz-taw1, heb je die in de buitenunit geplaatst? Zo ja, voorzien van een vaste netwerkaansluiting?
Ik heb vanmiddag een nieuwe module opgehaald en deze heeft hetzelfde probleem als de vorige. Registratie gaat goed, maar de connectie blijft nog geen 2 uur online. Nu zelfs maar een krap half uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:35

Carboy54

Duurzaamheid coach

wervisser schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:58:
Voor diegene met een cz-taw1, heb je die in de buitenunit geplaatst? Zo ja, voorzien van een vaste netwerkaansluiting?
Ik heb vanmiddag een nieuwe module opgehaald en deze heeft hetzelfde probleem als de vorige. Registratie gaat goed, maar de connectie blijft nog geen 2 uur online. Nu zelfs maar een krap half uur.
Ken het probleem ook. Na het plaatsen van de module buiten de kast van de warmtepomp met een netwerkkabel was het probleem opgelost.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
wervisser schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:58:
Ik heb hem binnen huis zitten, makkelijk bij resetten etc. Zou wel erg bijzonder zijn dat je probleem bij de twee CZ-TAW1’s zou zitten. Heb je dezelfde aansluitkabel voor de tweede gebruikt? Iets met de stekkertjes?
De lengte van de kabel is geen probleem als je naar binnen zou willen, je kunt hem gewoon verlengen met een tussenstuk. Priegelen aan de stekkertjes is aan mij niet besteed.
Aan het begin van de handleiding staat nog dat ie niet op metaal moet worden gemonteerd met WiFi.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Carboy54 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:41:
[...]

Ken het probleem ook. Na het plaatsen van de module buiten de kast van de warmtepomp met een netwerkkabel was het probleem opgelost.
Da's wel apart natuurlijk. Ik snap dat die kooi van Faraday geen wifi toestaat, maar met een netwerkkabel erin begrijp ik niet wat interferentie kan veroorzaken. Maar goed, een waterdichte behuizing aan de buitenzijde van de wp is ook een optie 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
wervisser schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 23:09:
[...]

Da's wel apart natuurlijk. Ik snap dat die kooi van Faraday geen wifi toestaat, maar met een netwerkkabel erin begrijp ik niet wat interferentie kan veroorzaken. Maar goed, een waterdichte behuizing aan de buitenzijde van de wp is ook een optie 8)7
Waarom buiten??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Heb inmiddels ook een Heishamon, dus als ik hem niet aan de buitenzijde monteer zal ik beide kabels moeten gaan verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
wervisser schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 23:16:
[...]

Heb inmiddels ook een Heishamon, dus als ik hem niet aan de buitenzijde monteer zal ik beide kabels moeten gaan verlengen.
Want? Dat zijn dezelfde aders, maar dan over andere stekkertjes.
Als je al een kabel hebt met de CZ-TAW1 dan kan je daar ook de Heishamon "parallel" op aansluiten.

edit: in alle gevallen Heishamon op RO zetten als je heishamon tegelijk met de CZ-TAW1 gebruikt, ongeacht hoe je het bekabelt!

[ Voor 13% gewijzigd door sjimmie op 25-01-2023 07:15 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
sjimmie schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:14:
[...]

Want? Dat zijn dezelfde aders, maar dan over andere stekkertjes.
Als je al een kabel hebt met de CZ-TAW1 dan kan je daar ook de Heishamon "parallel" op aansluiten.

edit: in alle gevallen Heishamon op RO zetten als je heishamon tegelijk met de CZ-TAW1 gebruikt, ongeacht hoe je het bekabelt!
Ik dacht gelezen te hebben dat wanneer je beide apparaten wil gebruiken, je een andere connector gebruikt voor de Heishamon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
wervisser schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:29:
[...]

Ik dacht gelezen te hebben dat wanneer je beide apparaten wil gebruiken, je een andere connector gebruikt voor de Heishamon.
Het is makkelijker om elk apart aan te sluiten dan 1 kabel splitsen, maar nogmaals het zijn precies dezelfde draden. je MOET wel heishamon in read-only mode zetten als je ook de CZ-TAW1 gebruikt, ongeacht of je beide aansluitingen of gesplitst op 1 aansluiting werkt.

[ Voor 16% gewijzigd door sjimmie op 25-01-2023 07:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shizzle
Dylantje2 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:41:
[...]

Hi welkom...
Leuk een gebruiker bij die wat zoekt, mooi.

Plaats aub eens wat foto's van je systeem en je verdelers.. leidingen enz
Lastig met alleen een verhaaltje
Hierbij wat foto’s van de installatie. Er is nog 1 andere verdeler maar die kan ik even niet fotograferen. Is ook een vergelijkbare 4 groeps.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/naeuYtJDiG7QnGtOtDzFutzz-sk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VaLoPEdJ8IidiNtgV51l3dqY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BW5JzK8c7fF0QpQf_yxWgcHK-tc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uaozubed3yP9MSiJECcjNVeZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bofoeEgox8NdIppVZspoGHgf8pI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q8Q5ZTpGuBY1GLTrtIRxQYg6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YzwfyfzfTA0S7nn7en_klubOzXo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y9C4kea6plm2M2A7ypDmcUSk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KhOxO5Kf8pD2mAD82263h_DTRE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rbUHBGLaJ3snrCOE5oE4TyxW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w6aCe89fgYuULDzJ-kMhKVFEL6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IYtBFtMKZvL6Dj0CHHqRM7jM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
Wat is het idee dat ik bij veel WP-installatie nog zoveel staal gebruikt zie worden. Dan is koelen toch een no-go geworden ivm roestvorming? Ik heb bewust alle stalen leidingen en verdelers eruit gehaald om te kunnen koelen zonder risico op roest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

padoempats schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:07:
Wat is het idee dat ik bij veel WP-installatie nog zoveel staal gebruikt zie worden. Dan is koelen toch een no-go geworden ivm roestvorming? Ik heb bewust alle stalen leidingen en verdelers eruit gehaald om te kunnen koelen zonder risico op roest
De overgrote meerderheid koelt niet.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Gewoon een airco plaatsen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shizzle
:F Dat is wel een goede opmerking.. De installatie staat er pas paar maanden maar koelen zat wel in de planning straks.
Kan dat niet met deze leidingen?
Anders moet ik nog even met installateur praten….

Deze leidingen zijn alleen gebruikt van WP naar buffervat en buffervat naar secondaire pomp en dan verder met kunststof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wervisser
Carboy54 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:41:
[...]

Ik denk dat ik dit nu inderdaad kan bevestigen. De reden hiervan is mij een raadsel. Het apparaat heeft een wifi en LAN interface. Problemen bij de eerste kan ik zonder problemen begrijpen. Waarom een LAN interface in een metalen kast problemen geeft daarentegen niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:53
Ik heb die stalen leidingen ook, koel gewoon hoor tot 18C. Je kan ze gewoon dampdicht isoleren dus ik zie probleem niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shizzle
Nog een vraagje voor mensen met een Panasonic split unit wp (12 kw t-cap)
Aangezien ik klachten van de buren heb ivm geluid van de buitenunit probeer ik de compressor op een zo laag mogelijke frequentie te laten draaien.
Hij draait nu continue op ca 65 hz. Met een target temp van 34 graden en buitentemperatuur van 0 graden.

Is dit normaal of is dat aan de hoge kant? Ik heb echt geen idee maar het maakt echt serieus veel lawaai. Niet de fans maar duidelijk de compressor.

Ik kan natuurlijk de silentmode gebruiken maar welke andere opties zijn er.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Nieuws omtrent de K&L series. Vandaag gesproken met de commerciële afdeling van een van de Panasonic distributeurs. Zo langzamerhand wordt er meer bekend over deze nieuwe modellen met R32 hydro split en de R290 all in one met ook een binnen deel van 3 tot 16 Kw. Watertemperatuur tot 75 graden en cop +7/35 van 4.58.
Productie vanaf mei 2023. Maar door backorders van grote projecten voor de bestaande bouw zal deze in de praktijk pas leverbaar worden in 2024 mede doordat de split units van de J series al heel snel worden uit gefaseerd en deze backorders voorrang krijgen. Prijsindicatie ongeveer € 1.000 duurder dan de huidige mono blocks J series die gelukkig wel in productie blijven :-)

Voor uitgebreide specs stuur mij een mail.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_QwjQFj7YaJIW_QO-gf6VsMUiU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c65PemCpgaEZ0E3XWHnhzMPr.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Shizzle schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:51:
[...]

Hierbij wat foto’s van de installatie. Er is nog 1 andere verdeler maar die kan ik even niet fotograferen. Is ook een vergelijkbare 4 groeps.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Spannend systeem...
Wat doet die pomp?
En je buffervat is dus een systeem vergrotende?
Meet je iets qua ta en tr?

Waterzijdig? iets gedaan?

Ik denk dat je een stuiterende wp hebt.
Schema weergave van je systeem met evt leidingdiameters? plaatsen van je verdelers. enz enz

En je diameters van je wp naar je verdelers ben ik erg benieuwd naar

[ Voor 4% gewijzigd door Dylantje2 op 25-01-2023 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 21:46
Rare vraag, tijdens de SWW run lijkt 't wel of de pana in chill modus gaat, hij produceert minder dan/gelijk tijdens normale verwarming modus en lijkt ook wel alsof ie 't niet probeert 😅 deltaT is 3, en pompt maar 14l/min. Stroom opname is ook lager/gelijk aan normaal verwarming gebruik.
Pana 9 kw, met 22mm op een buffervat, leidinglengte 1m met 3weg klep.
Bijzondere is dat ie het wel heeft gedaan en eigenlijk pas een weekje oid dat ik merk dat ie 't setpoint niet haalt.
Iemand enig idee?
Als meer info nodig is, roept u maar!
Dank alvast!

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cepa
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-06 20:08
Geinspireerd door de automagische stooklijn van @CurlyMo en de vraag of mijn bestaande nest thermostaat gebruikt kan worden voor aansturing van de Panasonic heb ik een automatisering in Home Assistant. De Nest thermostaat stuurt hiermee via Home Assistant en Heishamon de Panasonic aan. De afwijking van gewenste temperatuur en de actuele temperatuur wordt doorgeven (min -5 , max +5) om de stooklijn te shiften.
Voor de liefhebbers hieronder de automatisering (in principe te gebruiken voor elke thermostaat icm home assistant)

alias: Nest stuurt Panasonic v2
description: ""
trigger:
- platform: state
entity_id:
- climate.nest_thermostaat
condition: []
action:
- if:
- condition: and
conditions:
- condition: template
value_template: >-
{{ (state_attr('climate.nest_thermostaat', 'temperature') |
round(0) - states('sensor.nest_thermostaat_temperature') |
round(0)) > 5 }}
then:
- service: input_number.set_value
data:
value: "5"
target:
entity_id: input_number.heishamon_heatshift_z1
else:
- if:
- condition: template
value_template: >-
{{ (state_attr('climate.nest_thermostaat', 'temperature') |
round(0)) < -5 }}
then:
data:
value: -5
target:
else:
data:
value: >-
{{ state_attr('climate.nest_thermostaat', 'temperature') |
round(0) }}
target:
mode: single

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anno007
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-03-2023
Even een kleine update, heb 2 behuizingen ontworpen en uitgeprint voor de heisahmon. En in de toekomst komt er nog een raspberry pi in om via modbus de kwh meters uit te lezen. waarom groen filament, er is een idee om de buitenkant groen te laten spuiten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pdfwh_V229JFuYnjzncEjfLi2Rc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HHYgEITSnjqci9tTF8sSRlrl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Anno007 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:33:
Even een kleine update, heb 2 behuizingen ontworpen en uitgeprint voor de heisahmon. En in de toekomst komt er nog een raspberry pi in om via modbus de kwh meters uit te lezen. waarom groen filament, er is een idee om de buitenkant groen te laten spuiten.[Afbeelding]
Hoe moet dat nou met de garantie 7(8)7 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anno007
blb4 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:37:
[...]

Hoe moet dat nou met de garantie 7(8)7 ?
ag praat mij daar niet van........... het is nog maar de vraag of ik ooit garantie van die man krijg, was al zacht uitgedrukt boos op mij voordat ik dit dedd, iets over de 5kw waarbij de schroeven meer dan meer muur vast zaten en een stikker onder de lak.....................en dat is garantie, trouwens vaak is er toch garantie op onderdelen in de kast (met uitzondering van mijn 5kw). En dat groen spuiten is nog maar een idee hé.. O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Anno007 op 25-01-2023 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anno007
tescione schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 23:24:
bedankt voor jullie tips allemaal,

@blb4
Die is nog niet ontdooid geweest helaas, zie hieronder.
[Afbeelding]

@svenno heb er een straalkacheltje naast gezet om een beetje te helpen.

@falconz ik heb 2 van de 4 groepen dicht gedraaid en de watertemperatuur lijkt al iets opgelopen, nu op 16 graden.

Maar in zijn algemeenheid, kan ik gewoon gaan slapen? :) of wordt dit een nachtje monitoren?
Dat is aanzienlijk veel ijs, anders gezegd jezus wat een ijslaag. Hoe krijg je dat kustwerk voor elkaar, welke instellingen, moet ik ook proberen, kan ik ook ijssculpturen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Anno007 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:41:
[...]

ag praat mij daar niet van........... het is nog maar de vraag of ik ooit garantie van die man krijg, was al zacht uitgedrukt boos op mij voordat ik dit dedd, iets over de 5kw waarbij de schroeven meer dan meer muur vast zaten en een stikker onder de lak.....................en dat is garantie, trouwens vaak is er toch garantie op onderdelen in de kast (met uitzondering van mijn 5kw). En dat groen spuiten is nog maar een idee hé.. O-)
Kijk ff op de link in deze post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
[...]

Ik heb de airco op mn garagedak in het zicht ook zwart gespoten. Ziet er strak uit en blend weg tegen de muur. Valt nu niet meer op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Anno007 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:33:
Even een kleine update, heb 2 behuizingen ontworpen en uitgeprint voor de heisahmon. En in de toekomst komt er nog een raspberry pi in om via modbus de kwh meters uit te lezen. waarom groen filament, er is een idee om de buitenkant groen te laten spuiten.[Afbeelding]
Nice als je hem deelt zet ik hem in de ts...

Maar een heishamon leest de kwh meters al uit dus die rpi is niet nodig toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Dylantje2 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 07:51:
[...]

hij zei "via modbus", dat doet heishamon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anno007
Dylantje2 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 07:51:
[...]

Er zit/zitten fout/fouten in en deze zorgen ervoor dat de sdm630 meters die ik heb met de meest rare waardes door heishamon worden uitgelezen. Ik vermoed dat thehog een verkeerde formule gebruikt, die wel werkt bij simpele 1 fase meters maar niet bij de 3 fase. Hij wil het niet oplossen dus dan is modbus via een raspberry pi mijn enige weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anno007
sjimmie schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:37:
[...]

Ja inderdaad modbus. Als hetvmij luktvheb ik dan wel veel meer gegevens dan met pulse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Anno007 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:07:
[...]

Er zit/zitten fout/fouten in en deze zorgen ervoor dat de sdm630 meters die ik heb met de meest rare waardes door heishamon worden uitgelezen. Ik vermoed dat thehog een verkeerde formule gebruikt, die wel werkt bij simpele 1 fase meters maar niet bij de 3 fase. Hij wil het niet oplossen dus dan is modbus via een raspberry pi mijn enige weg
Van modbus word je ook blijer, continuere watt metingen en juist oplopende kWh counters die je uitleest met modbus ipv berekent door pulsen te tellen of de tijd tussen pulsen om te rekenen naar watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuraya
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-02-2024
Anno007 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:07:
[...]

dus dan is modbus via een raspberry pi mijn enige weg
Kijk even onder Vraag & Aanbod naar een ESP Modbus shield, ik gebruik die om mijn SDM630 meters uit te lezen. Stukje goedkoper en beter leverbaar dan een rpi, welke een beetje overkill voor alleen het uitlezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-06 22:11
[...]

Steeds vaker worden airco’s en warmtepompen bekleed met wrap folie. Makkelijk aan te brengen, verwijderbaarheid en in elke kleur en zelfs met motief te krijgen. Wel eens plaatjes gezien van een warmtepomp bekleed met een plaatje van klimplant. Zag je bijna niets meer van, want daar stond hij ook voor 😁
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aH6uXXbi0ugXj1EJ622SUjyokNo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yJ7Jr3WaCkW3kO7kf3Ad7YpX.jpg?f=fotoalbum_large
Zoiets 😉

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
pgeene schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:08:
[...]

Steeds vaker worden airco’s en warmtepompen bekleed met wrap folie. Makkelijk aan te brengen, verwijderbaarheid en in elke kleur en zelfs met motief te krijgen. Wel eens plaatjes gezien van een warmtepomp bekleed met een plaatje van klimplant. Zag je bijna niets meer van, want daar stond hij ook voor 😁
[Afbeelding]
Zoiets 😉
Blijft een kwestie van smaak, maar vind het op deze manier maar een gedrocht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-06 22:11
ecn1985 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:14:
[...]

Blijft een kwestie van smaak, maar vind het op deze manier maar een gedrocht.
Alles is een kwestie van smaak.
Bedenk wel dat dit van dichtbij is. Van veraf geeft zoiets al vaak een heel ander beeld.
Maar goed, of je hem nu zwart verft of er een zwarte wrap op doet maakt dan weer niet uit (behalve dat het er weer af kan).
Discussie ging over het verven van een warmtepomp en garantie ;)

Bedoel, sommige vinden een witte ac leiding over de muur prima.... ik vind dit mooier (plaatje gewoon van het internet)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ye5Fz4Q61BsqNkR2zn4hUmgK6Kw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dPrYEJX6NZ6w31g9gyhODvRi.png?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door pgeene op 26-01-2023 10:33 ]

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
moet toegeven dat ik de kleur van de pana WP niet een hele mooie vind. Dan is inderdaad wrappen geen verkeerde optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:59
Dylantje2 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:14:
[...]

Spannend systeem...
Wat doet die pomp?
En je buffervat is dus een systeem vergrotende?
Meet je iets qua ta en tr?

Waterzijdig? iets gedaan?

Ik denk dat je een stuiterende wp hebt.
Schema weergave van je systeem met evt leidingdiameters? plaatsen van je verdelers. enz enz

En je diameters van je wp naar je verdelers ben ik erg benieuwd naar
Geen vraag aan mij, maar zoals ik het zie:
WP verpompt naar een parallelle buffer. De pomp haalt het daar uit en drukt het in de vloerverwarming. De behuizing van de pomp is omgedraaid en de stromingsrichting is omlaag. Aan het debiet van de pomp te zien zit er genoeg stroming in. De afstanden naar de buffer zijn maar kort, dus een eventuele kleinere diameter heeft maar beperkt effect. Het kan ook best 28 mm leiding zijn. Dat kan ik op een foto niet zien.

edit- De meerlagenbuis lijkt 26 mm te zijn, de overige 28. Ik vind dat staal wel mooi.

[ Voor 4% gewijzigd door Noutie op 26-01-2023 11:43 . Reden: toevoeging ]

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• ecn1985
Omdat ik zelf ook ontzettend veel heb gehad aan de voorbeelden en manier van installeren van anderen hierbij mijn installatie.
WH-MDC09J3E5 besteld via @Carboy54 in januari 2022, geleverd in september 2022 en geïnstalleerd in november 2022.

Heb er voor gekozen om de WP aan de voorzijde (straatzijde) van het huis te plaatsen, tegen de garage bij de oprit. Rede:
- door het verkeer het geluid van de WP wegvalt, dus niet storend is.
- Lokatie meterkast aan de andere zijde van de muur
- afstand tot vloerverwarmingsverdeler 5 meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYr7_G9eI_Jrsc09ZrQEof03DfI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yrheFJscIcE2qAk8fSOpAgqR.png?f=fotoalbum_large
Voor het afvoeren van het water heb ik een grindbak gemaakt onder de warmtepomp, deze bestaat uit 4 lagen grindmatten waarvan alleen de bovenste laag is voorzien van grind, dit werkt perfect voor het afvoeren van het water. (Ik heb het geprobeerd zonder maar dan is de oprit bij vorst een ijsbaan.)
Zonder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uf8TlbZ1JzdcTDDIA4lq1p5aMak=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cgXf0TDXDPNqRiq2sPDcsutI.png?f=fotoalbum_large
Met:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ACRJVVtlVJM-pItawgYMTopSl0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kuNPcii1X8UZYMKFcnH5sxgv.png?f=fotoalbum_large

De WP zelf heb ik opgehangen aan muurbeugels:
- Fisher M KSU S 600
- Pluggen Phonex trillings verminderende pluggen
Rede:
- Oprit / voortuin moet nog worden aangepast
- Vind het zelf mooier
- Verwacht zelf geen problemen met geluid en resonantie (dat is ook niet het geval, horen de WP in huis niet)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ScC_I2p96m6N_0oo8fEmjUvEiBs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pkNx04cJUhFsZRM0n1uXV2gY.png?f=fotoalbum_large

Ik heb gekozen voor een vrij simpele installatie. De WP wordt alleen gebruikt voor de VV op de benedenverdieping 100m2.
- bovenverdieping wordt verwarmt / gekoeld met airco
- Komt een losse WPB voor warmwater

Omdat de vloerverwarming was voorzien van een verdeler met pomp heb ik deze vervangen, hiervoor heb ik de aanvoerslangen verlengt en een nieuwe verdeler geplaatst.
- Variotherm Variokomp verdeler kunststof pomploos 9-groeps
- reparatie koppeling (hier goedkoop verkrijgbaar: https://www.warmwinkel.nl...-pe-rt/reparatiekoppeling )

Aansluitmaterialen heb ik besteld op Heima24 en hier heb ik ook een handperstang bij genomen.
Buisdikte is 32mm, geen gebruikt gemaakt van 90gr bochten, lengte van WP naar VV verdeler = 5m.
- Flexslang 1.1/4 van WP naar 32mm buis
- Microbel ontluchter 1.1/4 Spirotech SpiroVent AA125
- Vuilafscheider 1.1/4 Spirotech MB3 UE125WJ
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhXXz343Ee1uJ2pmrHhZy2x8SP0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8WQYGaMkrwlUikfef2HYJoIe.png?f=fotoalbum_large

Omdat de verdeler in een onverwarmde garage hangt heb ik deze geïsoleerd met 20mm isolatie. Voor de vuilafscheider en de ontluchter heb ik bijbehorende isolatie van Spirotech besteld.
- TUR125
- TAA150
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-J1dSnclW9YQDXFZa1pG8ctjiJ4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aoLYk9bBAjfBLIoXsekeCyvh.png?f=fotoalbum_large

Plaatsen en aansluiten van het leidingwerk heb ik zelf gedaan. Afdichtingen zijn gemaakt met Kolmat Easyfix (tip van @flippy ) dit werkte perfect en alles in 1x dicht.

Voor het elektrische gedeelte heb ik een aanpassing laten doen in de meterkast om 2 vrije groepen aan te laten leggen.

Het inbedrijfstellen heb ik zelf uitgevoerd en @ErikVers heeft dit gecontroleerd dit ook voor de subsidie aanvraag.

Ik stuur de WP op WAR only en doe de monitoring met de CZ-TAW via het Pana service portal. Voor mij werkt dit prima, als het onder het vriespunt komt doe ik een handmatige shift naar +1 en wordt het weer warmer shift ik terug of naar -1. Vind het niet erg om dit 1x in de zoveel tijd een keer te doen.

Uiteindelijk ben ik erg tevreden het het eind resultaat en met het comfort die wordt geleverd door de WP, een vloer / huis die constant op temperatuur is draagt wat mij betreft erg bij aan een fijne leefomgeving.

De kosten voor de complete installatie met aftrek van de subsidie komen grofweg uit op 3200e. Verwacht dat het zeker nog goedkoper had gekund. Ik heb wat gereedschappen moeten aanschaffen, groepenkast aanpassing en inbedrijfstelling laten doen.
Als je dit vergelijkt met het laten plaatsen ben ik hier erg tevreden over.

Ondanks dat dit niet mijn dagelijks werk is, ik geen technische opleiding heb, gelukkig wel enig technisch inzicht en affiniteit was het goed te doen om de WP zelf te installeren.
Hierbij wil ik wel bij vermelden dat de informatie van de PANA topics op Tweakers en de hulp en adviezen die ik van iedereen heb gehad ontzettend veel hebben bijgedragen in het slagen van de installatie. Daarvoor iedereen ontzettend bedankt!!

Mochten er mensen zijn die twijfelen om de installatie zelf uit te voeren, mijn advies: zeker doen, scheelt een hoop in de kosten en hulp is er en krijg je voldoende en als je de installatie niet te complex maakt gaat het zeker lukken.

Mochten mensen vragen hebben, voel je vrij om mij te sturen. De handperstang heb ik voor mede tweakers te leen in de omgeving Uden/Oss/Boxmeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Geen idee wat het zou kosten, maar dat wrappen vind ik wel een hele mooie oplossing (even los van wat ik van de voorbeelden met baksteentjes vind).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
sjimmie schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:37:
[...]

Snap ik maar waarom zou je modbus doen als hij S0 leest.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Dylantje2 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:47:
[...]

Snap ik maar waarom zou je modbus doen als hij S0 leest.?
omdat het niet via heishamon "moet" en er ook redenen zijn waarom iemand een modbus device heeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ecn1985 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:39:
Omdat ik zelf ook ontzettend veel heb gehad aan de voorbeelden en manier van installeren van anderen hierbij mijn installatie.
WH-MDC09J3E5 besteld via @Carboy54 in januari 2022, geleverd in september 2022 en geïnstalleerd in november 2022.

Heb er voor gekozen om de WP aan de voorzijde (straatzijde) van het huis te plaatsen, tegen de garage bij de oprit. Rede:
[Afbeelding]
Voor het afvoeren van het water heb ik een grindbak gemaakt onder de warmtepomp, deze bestaat uit 4 lagen grindmatten waarvan alleen de bovenste laag is voorzien van grind, dit werkt perfect voor het afvoeren van het water. (Ik heb het geprobeerd zonder maar dan is de oprit bij vorst een ijsbaan.)
Zonder:
[Afbeelding]
Met:
[Afbeelding]

- Fisher M KSU S 600
Rede:
- Vind het zelf mooier
- Verwacht zelf geen problemen met geluid en resonantie (dat is ook niet het geval, horen de WP in huis niet)
[Afbeelding]

Ik heb gekozen voor een vrij simpele installatie. De WP wordt alleen gebruikt voor de VV op de benedenverdieping 100m2.

Omdat de vloerverwarming was voorzien van een verdeler met pomp heb ik deze vervangen, hiervoor heb ik de aanvoerslangen verlengt en een nieuwe verdeler geplaatst.
- reparatie koppeling (hier goedkoop verkrijgbaar: https://www.warmwinkel.nl...-pe-rt/reparatiekoppeling )

Aansluitmaterialen heb ik besteld op Heima24 en hier heb ik ook een handperstang bij genomen.
Buisdikte is 32mm, geen gebruikt gemaakt van 90gr bochten, lengte van WP naar VV verdeler = 5m.
[Afbeelding]

Omdat de verdeler in een onverwarmde garage hangt heb ik deze geïsoleerd met 20mm isolatie. Voor de vuilafscheider en de ontluchter heb ik bijbehorende isolatie van Spirotech besteld.
- TUR125
- TAA150
[Afbeelding]

Plaatsen en aansluiten van het leidingwerk heb ik zelf gedaan. Afdichtingen zijn gemaakt met Kolmat Easyfix (tip van @flippy ) dit werkte perfect en alles in 1x dicht.

Voor het elektrische gedeelte heb ik een aanpassing laten doen in de meterkast om 2 vrije groepen aan te laten leggen.

Het inbedrijfstellen heb ik zelf uitgevoerd en @ErikVers heeft dit gecontroleerd dit ook voor de subsidie aanvraag.

Ik stuur de WP op WAR only en doe de monitoring met de CZ-TAW via het Pana service portal. Voor mij werkt dit prima, als het onder het vriespunt komt doe ik een handmatige shift naar +1 en wordt het weer warmer shift ik terug of naar -1. Vind het niet erg om dit 1x in de zoveel tijd een keer te doen.

Uiteindelijk ben ik erg tevreden het het eind resultaat en met het comfort die wordt geleverd door de WP, een vloer / huis die constant op temperatuur is draagt wat mij betreft erg bij aan een fijne leefomgeving.

De kosten voor de complete installatie met aftrek van de subsidie komen grofweg uit op 3200e. Verwacht dat het zeker nog goedkoper had gekund. Ik heb wat gereedschappen moeten aanschaffen, groepenkast aanpassing en inbedrijfstelling laten doen.

Ondanks dat dit niet mijn dagelijks werk is, ik geen technische opleiding heb, gelukkig wel enig technisch inzicht en affiniteit was het goed te doen om de WP zelf te installeren.
Hierbij wil ik wel bij vermelden dat de informatie van de PANA topics op Tweakers en de hulp en adviezen die ik van iedereen heb gehad ontzettend veel hebben bijgedragen in het slagen van de installatie. Daarvoor iedereen ontzettend bedankt!!

Mochten er mensen zijn die twijfelen om de installatie zelf uit te voeren, mijn advies: zeker doen, scheelt een hoop in de kosten en hulp is en krijg je voldoende en als je de installatie niet te complex maakt gaat het zeker lukken.

Mochten mensen vragen hebben, voel je vrij om mij te sturen. De handperstang heb ik voor mede tweakers te leen in de omgeving Uden/Oss/Boxmeer.
Chapeau mooi om te zien met wat van vakwerk een aantal tweakers hun installatie uitvoeren. Daar kunnen veel installateurs nog wat van leren! Je kan solliciteren :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:00

hnq

Complimenten!
Twee vraagjes:
- ga je die onderste balk van de verdeler nog vastzetten? Lijkt nu los te hangen. Of is dat niet nodig?
- waarom heb je gekozen voor een extra ontluchter en vuilafscheider?

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaartenXM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:49
@rykers Meer dan een jaar geleden ben ik met mijn moeder (en baby) even bij je op bezoek geweest om te luisteren/praten over je warmtepomp(toen nog LG).

Afgelopen maandagmiddag is hier de 7kw afgeleverd en sinds maandag avond ons huis aan het verwarmen. Ik had alles helemaal voorbereid en gelukkig geen meetfoutjes gemaakt :-). Gisteravond is ook de 9kw aangegaan bij mijn ouders en daar is na een jaar ook eindelijk de vloer weer warm. (de ketel was al weg, daar moest de warmtepompboiler).

Wat hebben jullie behalve het merk/type/meldcode op de factuur gezet voor de controlle/ingebruikname?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter

[Afbeelding]
Zonder:
[Afbeelding]
Met:
[Afbeelding]

- Fisher M KSU S 600
Rede:
- Vind het zelf mooier
[Afbeelding]

[Afbeelding]

- TUR125
- TAA150
[Afbeelding]

Mochten er mensen zijn die twijfelen om de installatie zelf uit te voeren, mijn advies: zeker doen, scheelt een hoop in de kosten en hulp is en krijg je voldoende en als je de installatie niet te complex maakt gaat het zeker lukken.

Tussen Arnhem en nijmegen? Toch niet hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter

[Afbeelding]
Zonder:
[Afbeelding]
Met:
[Afbeelding]

- Fisher M KSU S 600
Rede:
- Vind het zelf mooier
[Afbeelding]

[Afbeelding]

- TUR125
- TAA150
[Afbeelding]

Ziet er strak uit, maar is je aanvoer naar je verdelers wel groot genoeg?
Lijkt zo'n dun buisje:-)? Met al die groepen, en de aansluiting van je wp, zou je denk beter af zijn met dikker, ivm flow..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:19
@MaartenXM dat is mooi. Mijn installateur heeft 'installatie en ingebruikstelling <type warmtepomp> en meldcode opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Ik had niet het idee dat het weer erg is verandert, maar als ik tot aan vanmorgen 06:00 uur kijk waren het allemaal ontdooi momenten. Daarna nog maar eentje voor vandaag.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOK-c9VEDfzCW7khLKA2KCMTygY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8uBdPZlNMtIDx6k9xnl0aICE.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 75 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.