Omdat ik zelf ook ontzettend veel heb gehad aan de voorbeelden en manier van installeren van anderen hierbij mijn installatie.
WH-MDC09J3E5 besteld via @
Carboy54 in januari 2022, geleverd in september 2022 en geïnstalleerd in november 2022.
Heb er voor gekozen om de WP aan de voorzijde (straatzijde) van het huis te plaatsen, tegen de garage bij de oprit. Rede:
- door het verkeer het geluid van de WP wegvalt, dus niet storend is.
- Lokatie meterkast aan de andere zijde van de muur
- afstand tot vloerverwarmingsverdeler 5 meter.
/f/image/yrheFJscIcE2qAk8fSOpAgqR.png?f=fotoalbum_large)
Voor het afvoeren van het water heb ik een grindbak gemaakt onder de warmtepomp, deze bestaat uit 4 lagen grindmatten waarvan alleen de bovenste laag is voorzien van grind, dit werkt perfect voor het afvoeren van het water. (Ik heb het geprobeerd zonder maar dan is de oprit bij vorst een ijsbaan.)
Zonder:
/f/image/cgXf0TDXDPNqRiq2sPDcsutI.png?f=fotoalbum_large)
Met:
De WP zelf heb ik opgehangen aan muurbeugels:
- Fisher M KSU S 600
- Pluggen Phonex trillings verminderende pluggen
Rede:
- Oprit / voortuin moet nog worden aangepast
- Vind het zelf mooier
- Verwacht zelf geen problemen met geluid en resonantie (dat is ook niet het geval, horen de WP in huis niet)
Ik heb gekozen voor een vrij simpele installatie. De WP wordt alleen gebruikt voor de VV op de benedenverdieping 100m2.
- bovenverdieping wordt verwarmt / gekoeld met airco
- Komt een losse WPB voor warmwater
Omdat de vloerverwarming was voorzien van een verdeler met pomp heb ik deze vervangen, hiervoor heb ik de aanvoerslangen verlengt en een nieuwe verdeler geplaatst.
- Variotherm Variokomp verdeler kunststof pomploos 9-groeps
- reparatie koppeling (hier goedkoop verkrijgbaar:
https://www.warmwinkel.nl...-pe-rt/reparatiekoppeling )
Aansluitmaterialen heb ik besteld op Heima24 en hier heb ik ook een handperstang bij genomen.
Buisdikte is 32mm, geen gebruikt gemaakt van 90gr bochten, lengte van WP naar VV verdeler = 5m.
- Flexslang 1.1/4 van WP naar 32mm buis
- Microbel ontluchter 1.1/4 Spirotech SpiroVent AA125
- Vuilafscheider 1.1/4 Spirotech MB3 UE125WJ
Omdat de verdeler in een onverwarmde garage hangt heb ik deze geïsoleerd met 20mm isolatie. Voor de vuilafscheider en de ontluchter heb ik bijbehorende isolatie van Spirotech besteld.
- TUR125
- TAA150
Plaatsen en aansluiten van het leidingwerk heb ik zelf gedaan. Afdichtingen zijn gemaakt met Kolmat Easyfix (tip van @
flippy ) dit werkte perfect en alles in 1x dicht.
Voor het elektrische gedeelte heb ik een aanpassing laten doen in de meterkast om 2 vrije groepen aan te laten leggen.
Het inbedrijfstellen heb ik zelf uitgevoerd en @
ErikVers heeft dit gecontroleerd dit ook voor de subsidie aanvraag.
Ik stuur de WP op WAR only en doe de monitoring met de CZ-TAW via het Pana service portal. Voor mij werkt dit prima, als het onder het vriespunt komt doe ik een handmatige shift naar +1 en wordt het weer warmer shift ik terug of naar -1. Vind het niet erg om dit 1x in de zoveel tijd een keer te doen.
Uiteindelijk ben ik erg tevreden het het eind resultaat en met het comfort die wordt geleverd door de WP, een vloer / huis die constant op temperatuur is draagt wat mij betreft erg bij aan een fijne leefomgeving.
De kosten voor de complete installatie met aftrek van de subsidie komen grofweg uit op 3200e. Verwacht dat het zeker nog goedkoper had gekund. Ik heb wat gereedschappen moeten aanschaffen, groepenkast aanpassing en inbedrijfstelling laten doen.
Als je dit vergelijkt met het laten plaatsen ben ik hier erg tevreden over.
Ondanks dat dit niet mijn dagelijks werk is, ik geen technische opleiding heb, gelukkig wel enig technisch inzicht en affiniteit was het goed te doen om de WP zelf te installeren.
Hierbij wil ik wel bij vermelden dat de informatie van de PANA topics op Tweakers en de hulp en adviezen die ik van iedereen heb gehad ontzettend veel hebben bijgedragen in het slagen van de installatie. Daarvoor iedereen ontzettend bedankt!!
Mochten er mensen zijn die twijfelen om de installatie zelf uit te voeren, mijn advies: zeker doen, scheelt een hoop in de kosten en hulp is er en krijg je voldoende en als je de installatie niet te complex maakt gaat het zeker lukken.
Mochten mensen vragen hebben, voel je vrij om mij te sturen. De handperstang heb ik voor mede tweakers te leen in de omgeving Uden/Oss/Boxmeer.