Anno007 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:42:
[...]
Hoeveel het is, tja op papier misschien niet zo groot 1000m3. Ik denk juist dat een 9 veel te weinig is. En ik gebruik de 2 niet als 12+5 maar naast elkaar elk voor hun eigen doel en functie, en mogelijk exxtra besparen in voor en najaar.
Ter vergelijking: ik heb nu de stucadoor in mijn huis, dus alle radiatoren zijn van de muren, ik heb enkel 60m2 vloerverwarming die ik op 40 graden heb gezet zodat ik het huis warm kan stoken. Alle deuren zijn namelijk ook eruit, kortom: 1100m3 verwarmen met 60m2 vloerverwarming en alle ramen open op goed te luchten.
Dit heeft geresulteerd in een maand lang een warm huis, maar een gasverbruik van 460kuub in 1 maand.
Wat ik wil zeggen: die 60m2 kan maximaal 4 a 5kw afgeven, hiermee hield ik het huis gewoon warm, maar je ziet wel dat 24-7 5kw met gas het huis opwarmen resulteert in een mega verbruik.
De vorige bewoners deden ook zo'n 2500 kuub per jaar, maar inmiddels heb ik ervaren hoe goed het huis zijn warmte vast houdt, dus ik heb er vertrouwen in dat een 9j genoeg gaat zijn. In het ergste geval knal ik er later gewoon een 5j in cascade naast.
(Enige wat ik nog moet doen is de 12 t-cap annuleren, maar ergens voelt het toch eng om mijn plekje in de rij op te geven)
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce